چطور بفهمیم شیر خراب شده

 
helpkade
چطور بفهمیم شیر خراب شده
چطور بفهمیم شیر خراب شده

شیر و سایر محصولات لبنی برای سلامت بدن بسیار مفید است اما در برخی کشورهای خارجی تقلب در زمینه تولید شیر صورت می گیرد که می تواند سبب ابتلای افراد به انواع بیماری های گوارشی، مشکلات قلبی عروقی یا واکنش‌های شدید آلرژیک شود به همین دلیل باید قبل از مصرف شیر از سالم بودن آن مطمئن شویم.

کارشناسان حوزه بهداشت هشدار می دهند در تکنیک های شناسایی سلامت شیر به دلیل استفاده از اسید تنها افراد متخصص در محیط آزمایشگاهی به انجام این کار بپردازند زیرا استفاده از وسایل آزمایشگاهی در محیط خانه کار بسیار خطرناکی محسوب می‌شود.کارخانجات تولید شیر انواع افزودنی ها و مواد شیمیایی را به این محصول و سایر محصولات لبنی اضافه می‌کنند که از جمله این مواد افزودنی می‌توان به آب، نشاسته، پارافین، انواع روغن های حیوانی اشاره کرد که با آزمایش هایی ساده و در عین حال دقیق می توان به وجود آنها پی برد.

به دلیل وجود مواد مغذی در شیر و ضروری بودنش برای سلامت بدن، تقریبا برای همه نوشیدن شیر جزئی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی شده است. اما نوشیدن شیری که فاسد شده است می تواند به مسمومیت غذایی منجر شود. ممکن است پس از نوشیدن شیر فاسد دچار دل پیچه، حالت تهوع، اسهال و تب شوید. هرچند در مواردی این مسمومیت غذایی ممکن است چنان خفیف باشد که حتی متوجه آن نیز نشوید. برای اطمینان از سالم بودن شیر این مقاله به شما کمک می کند که خراب بودن شیر را تشخیص دهید.

چطور بفهمیم شیر خراب شده

شیر را بو کنید

شیر تازه ای که فاسد نشده است تنها بوی طبیعی شیر می دهد و نباید هیچگونه بوی اضافی به مشام برسد. شیر هنگام فاسد شدن بوی ناخوشایندی می دهد و در صورت چشیدن ترش مزه خواهد بود.

به ساختار و غلظت شیر توجه کنید

شیر یک مایع رقیق و دارای ساختاری روان است. شیر تازه نباید رنگی غیر معمول داشته باشد و نباید دارای توده های لخته مانند، پنیری وساختاری شبیه به ماست باشد. در چنین شرایطی شیر را بلافاصله به صورت درب بسته به دور بریزید.برای بررسی شاختار شیر، مقداری از آن را درون یک ظرف شیشه ای بریزید.

رنگ شیر را بررسی کنید

شیر همیشه باید به رنگ سفید تمیز و به دور از ناخالصی باشد. اگر رنگ شیر در قوطی غیر شفاف قابل تشخیص نیست، مقداری از آن را در لیوان بریزید و برای بررسی به سمت نور بگیرید. شیر فاسد شده یک درجه تیره تر به نظر می رسد و به زردی می زند.

تارخ مصرف شیر را چک کنید

قوانین سختگیرانه ی سازمان های نظارت بر بهداشت، تولیدکنندگان را ملزم می کند که تاریخ مصرف را در بهترین حالت ممکن بر روی بسته بندی درج کنند. تاریخ مصرف را جدی بگیرید و با هرچه نزدیکتر شدن به این تاریخ، شیر را از نظر سلامت و فاسد نبودن بیشتر بررسی کنید.

مطمئن شوید که شیر برای مدت طولانی در دمای اتاق نگهداری نشده باشد

با توجه به نحوه ی بسته بندی، شرایط نگه داری شیر متفاوت خواهد بود. شیر با برچسب UHT را می توان در خارج از یخچال به دور از نور خورشید و حرارت مستقیم نگه داری کرد. اما دیگر انواع شیر (همچنین شیرهایی با برچسب UHT پس از باز شدن درب بسته بندی) می بایست هرچه سریعتر در یخچال و در دمای 0 تا 4 درجه نگه داری شوند.پس از باز شدن درب، شیر می بایست حداکثردر طی 3 روز مصرف شود حتی اگر تاریخ مصرف درج شده روی بسته بندی زمان بیشتری را نشان دهد.

تست حرارت

مقداری از شیر را در یک لیوان برای 60 ثانیه درون مایکروویو قرار دهید. در صورت مشاهده ی توده لخته، تکه های پنیری شکل و چسبنده شدن، شیر فاسد شده است و نباید مصرف شود.مقداری شیر را بر روی شعله ی مستقیم حرارت دهید و با ایجاد حباب های کوچک از روی حرارت خارج کنید. در صورت مشاهده ی توده لخته، تکه های پنیری شکل و چسبنده شدن، شیر فاسد شده است و نباید مصرف شود.توجه داشته باشید لایه ی چربی سطحی که در اثر حرارت بر روی شیر شکل می گیرد به معنای فاسد شدن شیر نیست.

یک قطره شیر را روی یک سطح صیقلی و شفاف که حالت مورب و اریب دارد بریزید. حرکت قطره شیر را بررسی کنید، شیر واقعی از خود ردی به جای نمی گذارد اما شیر تقلبی که به آن آب اضافه شده است یک خط سفید کمرنگ از خود باقی می گذارد.

یک قطره محلول ید (که برای ضد عفونی کردن نیز به کار می رود و پای ثابت جعبه کمک های اولیه است) به مقداری شیر اضافه کنید. چنانچه پس از اضافه کردن رنگ شیر آبی شد نشان دهنده وجود نشاسته در آن است.

ماده روغنی به نام Vanaspati

این ماده شبیه به روغن پالم است و برای تشخیص آن در شیر تنها کافی است در محیط آزمایشگاهی و با رعایت تمامی موارد احتیاطی حدود ۳ میلی لیتر شیر را در لوله آزمایش ریخته و به همان میزان اسید هیدروکلریک به آن اضافه کنید. اگر پس از ۵ دقیقه رنگ محلول قرمز شد نشان دهنده وجود Vanaspati در شیر است.

مواد شوینده و انواع پاک‌کننده ها در شیر

برای تشخیص مواد شوینده در شیر حدود ۵ میلی لیتر آب را به همان میزان شیر اضافه کنید و برای مدت ۵ دقیقه آن را هم بزنید. اگر روی شیر کف ایجاد شود، این بدان معنا است که شیر حاوی مواد شوینده است.

همچنین بخوایند:

فواید بی نظیر (شیر شتر)

خواص بی نظیر شیر و دارچین در درمان چاقی

خواص بی نظیر شیر نارگیل

فرمالین در شیر

برای شناسایی این ماده نیز حدود ۱۰ میلی لیتر شیر را در لوله آزمایش ریخته و به آن اسید سولفوریک غلیظ در محیط ایمن آزمایشگاه و با رعایت کلیه موارد ایمنی اضافه کنید.دقت کنید در این حالت نباید لوله آزمایش تکان بخورد، چنانچه در محل تقاطع شیر و اسید سولفوریک رنگ محلول بنفش شد نشان دهنده وجود فرمالین در شیر است.از طریق روشهایی نسبتاً مشابه می توان وجود تقلب و مواد افزودنی غیرمجاز را در پنیر، کره و کشک نیز شناسایی کرد.کارشناسان توصیه می کنند برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری ها از جمله تب مالت یا سایر مشکلات گوارشی افراد حتما از شیرهای سالم و استاندارد استفاده کنند یا حداقل شیر را بجوشانند هرچند که جوشاندن شیر تمامی میکروب های آن را از بین نمی برد.

 

متاسفانه در این بازه زمانی هیچ مطلبی وجود ندارد

نوشته

امروزه آمار مسمویت افراد توسط مواد غذایی به خصوص شیر افزایش یافته است و هنوز هم افرادی وجود داردند که راه های تشخیض شیر خراب از سالم را نداند. اما احتمال مسمویت با شیر دارای مواد نگه دارنده وجود دارد ؟ یا ممکن است شیر دارای مهلت انقضا شما را مسموم کند ؟ در ادامه قصد داریم تا ۷ روش تشخیص شیر خراب را آموزش دهیم تا بتوانید در هر صورت شیر سالم از ناسالم را تشخیص دهید.

How to Tell if Milk is Bad

شیر غنی از مواد معدنی و ویتامین هاست که میتواند به راحتی در زمانی کوتاه میکروب ها و باکتری ها را به خود جذب کند، حتی اگر شیر شما دارای مهلت انقضا باشد باز هم احتمال مسمومیت با شیر وجود دارد پس برای همین ما قصد داریم تا چند روش ساده برای تشخیص شیر خراب را آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

چطور بفهمیم شیر خراب شده

اولین روش برای تشخیص شیر خراب و تاریخ گذشته بو کردن آن است زیرا شما با اولین استشمام بوی شیر خواهید فهمید که شیر خراب است یا نه زیرا شیر فاسد بوی بسیار نامطبوع دارد.

در این مرحله از تشخیص شیر سالم از ناسالم باید شیر را برسی کنید و به دنبال لخته و تکه های بریده شده در شیر بگردید، توجه داشته باشید که شیر سالم بستگی به درصد چربی موجود در آن دارای غلظت است اما اگر تک های بریده شده در شیر یافتید بدانید که شیر ناسالم است و معمولا این لخته ها در انتهای ظرف انباشته میشوند.

رنگ شیر را برسی کنید و به دنبال لکه های زرد رنگ و تیره بگردید (علائم فساد شیر)، برای اینکار میتوانید شیر را در داخل ظرفی شیشه ای بریزید و آنرا در مقابل نور قرار دهید تا به خوبی بتوانید رنگ آن را تشخیص دهید. شیر سالم معمولا به رنگ سفید است و بستگی به درصد چربی در درون آن دانه های زرد رنگ مشاهده میشود ولی در نگاهی کلی به رنگ سفید است.

معمولا کسانی که در خانواده های پر جمعیت یا در خوابگاه ها زنگی میکنند با مشکل بی مسعولیتی اعضای خانواده و دوستان خود مواجه میشوند، به طور مثال ممکن است شیر به مدت یک ساعت در دمای اتاق قرار بگیرد و شما بدون دانستن این قضیه آنرا مصرف کنید و مسموم شوید زیرا باکتری های موجود در هوا به سرعت جذب شیر میشوند. برای جلوگیری از خراب شدن شیر باید آنرا سرد نگه دارید و یخچال بهترین گزینه برای نگه داری شیر میباشد زیرا از خراب شدن آن جلوگیری میکند.

این روش برای تمامی بسته بندی های شیر در بازار صدق نمی کند زیرا در برخی شیر ها مواد نگه دارنده وجود دارد که میتواند تا چند هفته از خراب شدن آن جلوگیری کند. اما برای شیر هایی که به صورت پاکتی تولید نمی شوند همانند شیر شیشه ای باید توجه داشته باشید که باید آنرا تا ۷ روز بعد از باز کردن دربش مصرف کنید زیرا به احتمال زیاد آن شیر بعد از هفت روز خراب میشود. و هر چقدر درصد چربی در شیر بیشتر باشد سریعتر فاسد میشود.

یکی از ساده ترین روش ها برای تشخیص شیر خراب از سالم استفاده از مایکروویو است، میتوانید مقداری از شیر را در داخل ضرفی شیشه ای بریزید و آنرا در ماکروویو قرار دهید و به مدت یک دقیقه بگذارید تا گرم شود اگر پس از گرم شدن بافت شیر چسبناک و بریده بریده شد (بریدن شیر) بدانید که آن شیر فاسد است.

از کجا بفهمیم شیر خراب شده ؟ یکی از روش های پیشرفته برای تشخیص شیر تاریخ گذشته استفاده از جوش شیرین است. برای این آزمایش شما به یک قاشق غذا خوری جوش شیرین ترجیحا تازه نیاز دارید ، همچنین به چند قطره شیر برای انجام آزمایش. فقط کافی است تا چند قطره شیر را با قطره چکان بر روی جوش شیرین برزید اگر پس ریختن شیر حباب هایی بر روی جوش شیرین مشاهده کردید بدانید که آن شیر فاسد است. اگر حبابی مشاهده نکردید بدانید که شیر سالم و قابل مصرف است.

شما باید فرآورده های لبنی از جمله شیر را در دمای حداقل زیر ۴ درجه سانتی گراد نگه دارید تا سالم و تازه بماند. همچنین از تابش نور خورشید به آن و قرار گرفتن در معرض هوا به مدت طولانی جلوگیری کنید، زیرا همانطور که گفتیم به دلیل غنی بودن شیر از مواد معدنی و پروتئین به راحتی میتواند توسط باکتری های موجود در هوا فاسد شود.

اگر تمایل به دانستن ترفند های خرید مواد غذایی هستید میتوانید مطلب آموزش نکات خرید و راه های تشخیص هندوانه شیرین و قرمز را مطالعه کنید.

امروز در آی آر میکس سعی کردیم تا به شما ۷ روش تشخیص شیر خراب و تاریخ گذشته از شیر سالم را آموزش دهیم، اگر در زمینه تشخیص شیر سالم از نا سالم نظر یا پیشنهادی دارید آنرا با ما در بخش نظرات و پیشنهادات در میان بگذارید.

۱ دیدگاه





عالی بود

تاسیس : مرداد ماه 1394 | باز نشر مطالب تنها با کسب مجوز امکان پذیر است.

طراحی و توسعه : استدیو طراحی و برنامه نویسی دویکس

شیر برای سلامت بدن بسیار ضروری است اما نوشیدن شیر فاسد یا آلوده می تواند باعث بیماری های خطرناکی شود. روش های تشخیص شیر سالم در اینجا معرفی شده است. شیر و سایر محصولات لبنی برای سلامت بدن بسیار مفید است اما در برخی کشورهای خارجی تقلب در زمینه تولید شیر صورت می گیرد که می تواند سبب ابتلای افراد به انواع بیماری های گوارشی، مشکلات قلبی عروقی یا واکنش های شدید آلرژیک شود به همین دلیل باید قبل از مصرف شیر از سالم بودن آن مطمئن شویم.کارشناسان حوزه بهداشت هشدار می دهند در تکنیک های شناسایی سلامت شیر به دلیل استفاده از اسید تنها افراد متخصص در محیط آزمایشگاهی به انجام این کار بپردازند زیرا استفاده از وسایل آزمایشگاهی در محیط خانه کار بسیار خطرناکی محسوب می شود. کارخانجات تولید شیر انواع افزودنی ها و مواد شیمیایی را به این محصول و سایر محصولات لبنی اضافه می کنند که از جمله این مواد افزودنی می توان به آب، نشاسته، پارافین، انواع روغن های حیوانی اشاره کرد که با آزمایش هایی ساده و در عین حال دقیق می توان به وجود آنها پی برد.

 

 

تست وجود آب در شیریک قطره شیر را روی یک سطح صیقلی و شفاف که حالت مورب و اریب دارد بریزید. حرکت قطره شیر را بررسی کنید، شیر واقعی از خود ردی به جای نمی گذارد اما شیر تقلبی که به آن آب اضافه شده است یک خط سفید کمرنگ از خود باقی می گذارد. وجود نشاسته در شیر یک قطره محلول ید (که برای ضد عفونی کردن نیز به کار می رود و پای ثابت جعبه کمک های اولیه است) به مقداری شیر اضافه کنید. چنانچه پس از اضافه کردن رنگ شیر آبی شد نشان دهنده وجود نشاسته در آن است. ماده روغنی به نام Vanaspati این ماده شبیه به روغن پالم است و برای تشخیص آن در شیر تنها کافی است در محیط آزمایشگاهی و با رعایت تمامی موارد احتیاطی حدود 3 میلی لیتر شیر را در لوله آزمایش ریخته و به همان میزان اسید هیدروکلریک به آن اضافه کنید. اگر پس از 5 دقیقه رنگ محلول قرمز شد نشان دهنده وجود Vanaspati در شیر است.

چطور بفهمیم شیر خراب شده

 

 مواد شوینده و انواع پاک کننده ها در شیر برای تشخیص مواد شوینده در شیر حدود 5 میلی لیتر آب را به همان میزان شیر اضافه کنید و برای مدت 5 دقیقه آن را هم بزنید. اگر روی شیر کف ایجاد شود، این بدان معنا است که شیر حاوی مواد شوینده است. فرمالین در شیر برای شناسایی این ماده نیز حدود 10 میلی لیتر شیر را در لوله آزمایش ریخته و به آن اسید سولفوریک غلیظ در محیط ایمن آزمایشگاه و با رعایت کلیه موارد ایمنی اضافه کنید. دقت کنید در این حالت نباید لوله آزمایش تکان بخورد، چنانچه در محل تقاطع شیر و اسید سولفوریک رنگ محلول بنفش شد نشان دهنده وجود فرمالین در شیر است. از طریق روشهایی نسبتاً مشابه می توان وجود تقلب و مواد افزودنی غیرمجاز را در پنیر، کره و کشک نیز شناسایی کرد. کارشناسان توصیه می کنند برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری ها از جمله تب مالت یا سایر مشکلات گوارشی افراد حتما از شیرهای سالم و استاندارد استفاده کنند یا حداقل شیر را بجوشانند هرچند که جوشاندن شیر تمامی میکروب های آن را از بین نمی برد.

نصرینو – مجله اینترنتی

برای پیشگیری از مسمومیت با شیر بهتر است حتما به تاریخ انقضای آن توجه کنید. از علائم مسمومیت می‌توان به گرفتگی شکم، حالت تهوع، اسهال یا تب اشاره کرد.

در شیر باکتری به نام سالمونلا وجود دارد که این باکتری بیشتر در مواد غذایی که پروتئین بالایی دارند مانند ماهی، تخم مرغ، گوشت، مرغ و از جمله شیر که از میزان بالاتری از پروتئین برخوردار است وجود دارد، اگر این مواد غذایی به این باکتری آغشته شوند باعث مسمومیت سالمونلا در فرد می شود، از این رو آشنا شدن با روش های درمان مسمومیت با شیر می تواند به شما کمک فراوانی بکند.

 

اولین گام برای جلوگیری از مسمومیت با شیر این است که حتما باید به تاریخ تولید و انقضای آن توجه کنید، به دلیل اینکه شیر های که ما استفاده می کنیم پاستوریزه است و فقط برای مدت معلومی قابل استفاده هستند، اما زمانی که مدتی از این زمان تعیین شده بگذرد باکتری های خطرناکی در شیر رشد می کند که مصرف آن منجر به مسموم شدن ما می شود.

چطور بفهمیم شیر خراب شده

مسمومیت با شیر در مقایسه با مسمومیت های غذایی دیگر می تواند شدید تر باشد، از بارز ترین نشانه های مسمومیت با شیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

زمانی که شما شیر خراب را مصرف کردید ممکن است مدت زمانی به اندازه ۱۲ ساعت یا بیشتر علائم آن ظاهر شود و همچنین ممکن است در تمام روز این علائم همراهتان باشد، این علائم در صورتی که شما از شیر غیر پاستوریزه استفاده کرده باشد بیشتر خواهد شد و قادر به بروز دیگر بیماری ها خواهد شد.

نحوه تشخیص 

تشخیص اینکه شیر خراب است یا نه کار بسیار ساده است زیرا شیری که فاسد شده باشد دارای بوی نا خوشایندی است که می توان از این طریق به خراب بودن آن پی برد. یکی دیگر از نشانه های شیر خراب تغییر در ظاهر و بافت شیر است که به خوبی قابل تشخیص است. اما زمانی که نسبت به فاسد بودن شیر شک داشتید بهترین راه این است که ان را روی حرارت بگزارید تا بجوشد، اگر شیر تکه تکه شد نشان دهنده فاسد بودن آن است.

اگر به هر دلیلی شیری فاسد را استفاده کردید می توانید از روش های زیر جهت درمان مسمومیت با شیر استفاده کنید.

۱.مصرف سبزیجات برگ دار

شما می توانید با استفاده از سبزیجاتی مانند ریحان، نعناع، گشنیز و آویشن به درمان مسمومیت با شیر بپردازید از این رو برای استفاده از این سبزیجات به خصوص ریحان باید مقداری از آن را خورد کنید و با ماست مخلوط کنید و سپس نوش جان کنید، از دیگر سبزیجات می توانید به صورت خام استفاده کنید و به طور مستقیم آن را بجوید.

۲.آب بنوشید

زمانی که مسموم می شوید به طور قطع دچار اسهال شدید خواهید شد، این موضوع باعث می شود تا شما آب زیادی را از دست بدهید، زمانی که آب بدن کم شود باعث به وجود آمدن علائم دیگری خواهد شد که وضع شما را بدتر می کند از این رو شما با مصرف آب زیاد در این دوران می توانید به درمان مسمومیت با شیر کمک زیادی کنید، بهتر است زمانی که دچار مسمومیت شده اید از مواد خوراکی که باعث می شود شما آب بیشتری از بدنتان را از دست بدهید خودداری کنید مانند : چای، قهوه.

۳.سرکه سیب

سرکه سیب از جمله مواد است که نمی توان از خواص بی نظیر آن چشم پوشی کرد، این ماده شگفت انگیز از زمان های گذشته از آن جهت درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها استفاده می کردند. برای استفاده از سرکه سیب جهت درمان خانگی مسمومیت به اندازه ۲ قاشق غذا خوری سرکه را با یک لیوان آب مخلوط و سپس میل کنید بهتر است تا زمان بهبودی کامل قبل از استفاده از هر وعده غذایی از آن استفاده کنید.

۴.مصرف نان، موز، برنج

شاید راهی ساده به نظر برسد اما مصرف همین خوراکی های ساده کمک زیاده به درمان مسمومیت با شیر می پردازد و باعث می شود معده تسکین یابد و علائمی مانند اسهال و استفراغ را از بین ببرد.

۵.خودداری از مصرف دارو های ضد اسهال

زمانی که بعد از مسمومیت دچار اسهال می شوید نشانگر این است که دستگاه گوارش شما کار خود را به خوبی انجام می دهد و نیازی به استفاده از دارو های شیمیایی ضد اسهال نیست، همچنین جهت تسکین درد بدن و درد معده به هیچ عنوان دارو های مسکن استفاده نکنید زیرا باعث حساسیت معده می شود.

۶.استفاده از ماءالشعیر

استفاده از ماءالشعیر های طبیعی کمک زیادی به وضع بهبود دستگاه گوارش می کند، علاوه بر این قادر است آبی که در اثر اسهال از بدن خارج شده است را جبران کند.

۷.از مصرف لبنیات خودداری کنید

تا زمانی که به بهبودی کامل دست نیافته اید از مصرف هرگونه لبنیات مانند دوغ، کره، پنیر، ماست و شیر خودداری کنید تا معده بتواند به تسکین کامل برسد.

این پست چقدر مفید بود؟

بر روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز ۰ / ۵. شمارش امتیازات: ۰

تاکنون رأی ندارید! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

پست قبلی

تعریف اخلاق و اخلاق واقعی

مطلب بعدی

آشنایی با نشانه ها و راهکارهای درمان ناف رفتگی

مسمومیت را با ۱۹ روش طب سنتی در خانه درمان کنید

درمان گیاهی ناخنک در منزل

کپسول سورنجان درد کیور پاکستانی

چطور بفهمیم شیر خراب شده

درد مچ دست را با طب سنتی درمان کنید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم

پیشنهاد سردبیر

آخرین جزئیات از فرآیند تولید واکسن کوو ایران برکت/ میتوانیم با آنتی بادی ویروس…

۴ نکته که در مورد واکسن کرونا نمی‌دانیم

احتمال شیوع ویروس‌های کُشنده‌تر از کرونا وجود دارد


مجوز مصرف اضطراری واکسن روسی در ۱۵ کشور

آخرین عناوین

دکوراسیون آشپزخانه مدل جزیره شیک و کاربردی


دانشگاه کویمبرا


قصر الحصن

دکوراسیون روستیک در خانه های امروزی با طراحی زیبا و جالب

دکوراسیون داخلی خانه مینیمالیستی با رنگ های زیبا


درز تصویر پیکسل ۴ ایکس ال گوگل

مدل کابینت های جدید و مدرن برای آشپزخانه های باکلاس

مدل های میز کامپیوتر دیواری جدید و متفاوت


مشهورترین خیانت کارهای عاطفی دنیا


دره پلدار


متل قو


معبد پارتنون


آشنایی با گوشی هوشمند Honor 7X هوآوی


Batfree پاوربانکی در قالب بند اپل واچ


ساحل چمخاله

دکوراسیون آشپزخانه ۲۰۲۰ با ۶۴ طرح لاکچری برای آشپزخانه های بزرگ و کوچک

مایکروسافت ویدئویی از نسخه جدید مرورگر Edge را به نمایش گذاشت


تفاوت نوت ۱۰ و نوت ۱۰ پلاس

آخرین جزئیات از فرآیند تولید واکسن کوو ایران برکت/ میتوانیم با آنتی بادی ویروس اصلی با کرونای انگلیسی مقابله کنیم

۴ نکته که در مورد واکسن کرونا نمی‌دانیم

برخی مادران به اجبار یا اختیار شیر خود را می‌دوشند تا در مواقعی که حضور ندارند، کودک از آن استفاده کند. لازم است برای سلامت کودک، از سالم بودن شیر مطمئن شوید. راه‌های مختلفی برای اطمینان از این موضوع وجود دارد. خوشبختانه تشخیص سالم بودن شیر، بسیار ساده و شناخته شده است. بنابراین اگر می خواهید بدانید که چگونه بفهمیم شیر دوشیده خراب شده است، تا پایان این متن همراه ما باشید.

برای تست سالم بودم شیر مادر روش های مختلفی وجود دارد. ازجمله:

چگونه بفهمیم شیر دوشیده خراب شده است؟ شیر را بجوشانید

• از تغییر رنگ و بافت شیر تعجب نکنید. تغییر رنگ و بافت شیر مادر طبیعی است. این تغییرات نشان‌دهنده تغییر رژیم غذایی مورد نیاز کودک است. از ظاهر شیر نمی‌توان سالم بودن آن را قضاوت کرد.

چطور بفهمیم شیر خراب شده

– تغییر رنگ شیر مادر در زمان نگهداری و حتی حین شیر دادن رخ می‌دهد. آبی، سبز، زرد و یا قهوه‌‌ای شدن شیر کاملا طبیعی است.

– همچنین جدا شدن لایه‌ها به شیر سبک و غلیظ کاملا شایع است. این اتفاق خطرناک نیست ولی باید به آرامی شیر را تکان دهید تا با هم مخلوط شود.

• مراقب شیری که سه روز از دوشیدن آن گذشته باشید. شیر دوشیده شده اعلب بیشتر از این زمان سالم می‌ماند. اما ماندگاری آن بستگی به نوع نگهداری شیر دارد. پس از سه روز که شیر را در یخچال نگه داشته‌اید باید آن را به دقت بو کنید تا از سالم بودن آن مطمئن شوید.

– مراقب شیری که سه ساعت خارج از یخچال بوده باشید.

– در اتاقی که خنک باشد می‌توان شیر را به مدت ۳ تا ۶ ساعت نگهداری کرد. نگهداری شیر در محفظه‌ دردار به مدت ۲۴ ساعت امکان‌پذیر است.

چگونه بفهمیم شیر دوشیده خراب شده است؟ ترشی شیر را امتحان کنید

طعم شیر نیز مهم است. شیر ترش‌شده مادر همانند شیر گاو بوی شدید و قابل‌تشخیصی دارد. این تنها راه تشخیص خرابی شیر مادر است. نگران بوی صابونی و فلز مانند شیر نباشید. بسیاری از مادران می‌گویند، شیر پس از نگهداری، بویی شبیه به صابون یا فلز پیدا می‌کند . این به معنای خراب شدن شیر نیست و اغلب کودکان به آن توجهی نمی‌کنند.

– اگر کودک از خوردن شیر امتناع کرد، آن را قبل از نگهداری گرم کنید تا بوی آن از بین برود.

• شیر دوشیده شده را در قسمت انتهایی یخچال قرار دهید. اگر شیر در قسمت جلویی یخچال باشد، بیشتر در معرض گرما و تغییرات دمایی ناشی از باز و بسته شدن مکرر در یخچال قرار می‌گیرد. قسمت انتهایی یخچال خنک‌تر و برای نگهداری شیر مناسب‌تر است.

• شیر را در ظرفی دربسته و محکم قرار دهید. شیشه، بطری‌های یکبارمصرف دردار یا ظروف مخصوص «شیر مادر»، بهترین گزینه است. پلاستیک‌های محکم پلی‌پروپیلن یا پلی‌بوتیلن بهتر از ظروف پلاستیکی نرم پلی‌اتیلن هستند.

– مطمئن شوید ظروف دیگر فریزر درهای محکم داشته باشند تا شیر طعم مواد غذایی دیگر را به خود نگیرد.

– قرار دادن یک بسته جوش شیرین داخل فریزر باعث می‌شود بوی داخل فریزر گرفته شود.

• تاریخ دوشیدن شیر را روی بسته یادداشت کنید. این کار باعث می‌شود به یاد داشته باشید تا شیر قدیمی را قبل از فاسد شدن استفاده کنید. می‌توانید شیرهای هر هفته یا هر ماه را داخل بسته‌ای قرار دهید و روی آن برچسب بزنید.

• فریز کردن شیر. اگر قصد ندارید شیر را طی ۵ تا ۸ روز به کودک بدهید، می‌توانید آن را فریز کنید. شیر را در ظرف محکم و دردار، در قسمت انتهایی فریزر قرار دهید. پس از باز شدن یخ، طی ۲۴ ساعت مصرف کنید.

– بسته به میزان باز شدن در فریزر، شیر بین ۳ ماه تا یک سال قابل استفاده است.

– از ماکروویو برای باز شدن یخ شیر استفاده نکنید. آن را زیر شیر آب گرم بگیرید تا باز شود. هرگز شیر را نجوشانید.

– جدا شدن شیر و خامه در فریزر طبیعی است. به آرامی آن را بهم بزنید تا با هم مخلوط شود.

• طعم صابونی شیر. اگر شیر پس از باز شدن یخ طعم صابونی به خود گرفت و کودک از خوردن آن اجتناب کرد، آن را با دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. (باید نشانه‌هایی از حباب در شیر دیده شود اما به نقطه‌جوش نرسانید).

بلافاصله پس از آن شیر را در یخچال بگذارید و نگهداری کنید.

– اگر طعم شیر کودک را ناراحت نکرد، لازم نیست آن را گرم کنید. زیرا با این کار بخشی از مواد مغذی شیر از بین می‌رود.

حال که می دانید چگونه بفهمیم شیر دوشیده خراب شده است، قبل از دادن شیر نگه داری شده به نوزاد حتما از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید تا دلبندتان بیمار نشود.

مطالعه بیشتر:

1- روش های نگهداری و گرم کردن شیر مادر

2- روش نگهداری و استفاده از شیر دوشیده مادر

3- دوشیدن شیر مادر با دست چه مزایا و معایبی دارد؟

4- نکات مثبت و منفی استفاده از شیردوش برای شیردهی به نوزاد


آیا تغییر رنگ شیر مادر نشانه خراب شدن آن است؟

از تغییر رنگ و بافت شیر تعجب نکنید. تغییر رنگ و بافت شیر مادر طبیعی است. این تغییرات نشان‌دهنده تغییر رژیم غذایی مورد نیاز کودک است. از ظاهر شیر نمی‌توان سالم بودن آن را قضاوت کرد. تغییر رنگ شیر مادر در زمان نگهداری و حتی حین شیر دادن رخ می‌دهد. آبی، سبز، زرد و یا قهوه‌‌ای شدن شیر کاملا طبیعی است.

شیر مادر تا چه مدت در دمای اتاق قابل نگه داری است؟

در اتاقی که خنک باشد می‌توان شیر را به مدت ۳ تا ۶ ساعت نگهداری کرد. نگهداری شیر در محفظه‌ دردار به مدت ۲۴ ساعت امکان‌پذیر است.


از جا بفهمیم شیر مادر خراب شده است؟

طعم شیر نیز مهم است. شیر ترش‌شده مادر همانند شیر گاو بوی شدید و قابل‌تشخیصی دارد. این تنها راه تشخیص خرابی شیر مادر است. نگران بوی صابونی و فلز مانند شیر نباشید. بسیاری از مادران می‌گویند، شیر پس از نگهداری، بویی شبیه به صابون یا فلز پیدا می‌کند . این به معنای خراب شدن شیر نیست و اغلب کودکان به آن توجهی نمی‌کنند.


شیر مادر تا چه مدت در فریزر قابل نگه داری است؟

بسته به میزان باز شدن در فریزر، شیر بین ۳ ماه تا یک سال قابل استفاده است.

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

چطور بفهمیم شیر خراب شده

منبع:

wikihow

مبانی تغذیه با شیر

مبانی تغذیه با شیر

وزن و تغذیه در بارداری

مبانی تغذیه با شیر

مبانی تغذیه با شیر

مبانی تغذیه با شیر

مبانی تغذیه با شیر

این بخش در حال طراحی می باشد

به گزارش بهداشت نیوز، امروزه انواع شیرها، ‌ازجمله شیرهای مدت‌دار، در بسیاری از کشورهای جهان به فروش می‌رسند. با این‌ حال، شیرهای مدت‌دار نیز پس از باز شدن پاکت فقط تا چند روز قابل مصرف باقی می‌مانند. درواقع، اگر شیوه نگهداری شما از شیر اشتباه باشد یا این محصول را بیشتر از تاریخ انقضا در یخچال نگهداری کنید، شانس ترش شدن و فاسد شدن شیر افزایش می‌یابد. 


باکتری‌های درون شیر 

وقتی که شیر پاستوریزه می‌شود، بیشتر باکتری‌های درون آن به‌ واسطه حرارت شدید از بین می‌روند. با این‌ حال، همیشه ممکن است که شیر پس از گذراندن مرحله پاستوریزه باز هم آلوده شود، چون حتی در شرایط کاملا بهداشتی هم بعضی از باکتری‌ها می‌توانند زنده بمانند. به‌ علاوه، همین باکتری‌های زنده‌مانده در سرما به رشد خودشان ادامه می‌دهند. پس قرار گرفتن شیر در یخچال فقط سرعت رشد باکتری‌ها را پایین می‌آورد و نمی‌تواند این روند را متوقف سازد. این باکتری‌های ترمودوریک (thermoduric) یا مقاوم به گرما، معمولا همان عناصری هستند که باعث فاسد شدن شیر پس از گذشت تاریخ انقضای آن می‌شوند. این نکته را هم نباید فراموش کرد که چندین نوع از باکتری‌های ترمودوریک وجود دارند. در ضمن، میزان فاسدسازی شیر هم به نوع همین باکتری‌ها بستگی دارد. 


مسمومیت غذایی 

اگر شیر را پس از پایان تاریخ انقضا مصرف کنید، خطر ابتلا به مسمومیت غذایی ناشی از باکتری‌های ناسالمی که درون شیر رشد کرده‌اند را افزایش می‌دهید. این مسمومیت غذایی می‌تواند به اندازه‌ای خفیف باشد که حتی متوجهش نشوید، اما این احتمال همیشه وجود دارد که مسمومیت غذایی ناشی از مصرف شیر فاسد بسیار شدید باشد. علائم این مسمومیت غذایی عبارت‌اند از گرفتگی عضله‌های شکم، حالت تهوع، اسهال و تب. این علائم می‌توانند برای ساعت‌ها یا روزها باقی بمانند و معمولا هم در عرض چند ساعت پس از مصرف شیر فاسد نمایان می‌شوند. از آن‌جایی که شیر خام پاستوریزه نمی‌شود، شانس وجود باکتری‌های مخرب در آن بیشتر است و همین باکتری‌ها می‌توانند باعث ابتلا به بیماری‌های خطرناک و جدی شوند. متخصصان می‌گویند افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ‌بیش از همه در معرض خطر ابتلا به مسمومیت غذایی ناشی از مصرف شیر فاسد قرار می‌گیرند. 

چطور بفهمیم شیر خراب شده


شیر خراب 

خوش‌بختانه تشخیص این‌که شیر فاسد شده است، تقریبا کار ساده و آسانی محسوب می‌شود. همین که شیر فاسد از پاکت خارج شود و درون لیوان ریخته شود، از طریق بوی زننده‌ای به شما نشان می‌دهد که مشکلی وجود دارد. بافت غیرعادی نیز از دیگر علائم شیر فاسد است که با چشم عادی نیز مشاهده می‌شود. اگر نسبت به فاسد بودن یا نبودن شیر شک کردید، هرگز شیر را مصرف نکنید. در ضمن، اگر شیر را پیش از پایان تاریخ انقضا مصرف کنید، باکتری‌های درون شیر نمی‌توانند به اندازه‌ای رشد کنند که باعث فساد شیر و مبتلا کردن شما به مسمومیت غذایی شوند. 


نکات ایمنی 

– برای این‌که شیر را تا حداکثر ممکن سالم و تازه نگه دارید، باید شیر را در دمای ۳ تا ۴ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید. 
– نگهداری شیر در پاکت اصلی‌اش و همچنین بسته نگه داشتن در این پاکت، شانس فساد شیر را به حداقل می‌رساند. 
– شیر بازشده را برای مدت طولانی در دمای اتاق قرار ندهید، چون این دما می‌تواند رشد باکتری‌های مخرب را سریع‌تر کند. 
– باقی‌مانده شیر استفاده‌شده را هرگز به دورن پاکت شیر بازنگردانید. این کار، شانس آلودگی شیر را شدیدا افزایش می‌دهد. 
– شیر را در محفظه روی در یخچال قرار ندهید، چون تماس این بخش از یخچال با دمای اتاق بیشتر از نقاط دیگر یخچال است و شانس فاسد شدن شیر را بیشتر می‌کند. 
 


منبع: سلامتیسم


 

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

آیا می‌دانید در هفته ۳۶ بارداری باید برای ذخیره خون بندناف نوزادتان ثبت‌نام کنید؟!

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید

چطور بفهمیم شیر خراب شده

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

توجه: آیا روش صحیح جوشاندن شیر را می دانید؟ روش صحیح جوشاندن شیر تازه گاو برای از بین رفتن تمام میکروب های آن

شیر بریده را نمیتوان از رنگ و بوی شیر تشخیص داد، بلکه باید آن را بجوشانید. اگر شیر بعد از جوشیدن بریده بریده شد، یعنی آب و مواد دیگر شیر از یکدیگر جدا و در شیر تکه های سفت و پنیری ایجاد شد؛ شیر خراب شده و اصطلاحاً گفته می شود شیر بریده شده.

شیر بریده با شیر فاسد فرق می کند. شیر فاسد رنگ و بوی شیر تغییر می کند و شیر بوی بد ترشیدگی می دهد. شیر اگر برای مدت طولانی مثلاً بیش از ۷ روز بماند، بخصوص اگر جوشانده نشود فاسد می شود.

شیر بریده شده را می توان استفاده کرد اما شیر فاسد را نه. در ادامه می خوانیم که: با شیر بریده شده چیکار می توانیم بکنیم؟

چطور بفهمیم شیر خراب شده

خیلی از دوستان داخل دیدگاه خواستن از علت بریدن شیر بدونند گفتم شاید شماهم این سوال رو داشته باشید، بخاطر همین خیلی کوتاه توضیح میدهم.

در شیر تازه قارچ و میکروب هایی وجود دارند، که تا وقتی شیر را نجوشانده‌اید مدام در خال تکثیر و رشد هستند. وقتی از حدی بیشتر شوند، موجب بریده شدن و خراب شدن شیر می شوند.

اینکه چرا شیر می برد؟ میتواند دو علت اصلی داشته باشد یکی ظرفی که شیر را در آن می جوشانید و دیگری خود شیر،

۱- گاهی اوقات شیرتازه و سالم است اما هنگام از جوشاندن می برد در این حالت به احتمال زیاد ظرفی که شیر را داخل آن جوشانده‌اید خوب تمیز نبوده، شیر خیلی حساس است و سریع نسبت به مواد دیگه واکنش نشان میدهد و می برد، مثلاً اگر ظرفتون رو قبلاً خوب آبکشی نکرده باشید و یکم مایع ظرف شویی داخل آن مانده باشه شیر سریع میبرد.

برا اینکه از این موضوع خیالتان راحت باشد، همیشه ظرفی که قرار است شیر را داخل آن بجوشانید، یا موقع خرید شیر را داخل آن بریزید را آبکشی کنید؛ بعد شیر را برای نگهداری و جوشاندن داخل آن بریزید بریزید.

۲- اگر شیری که جوشانده نشده بیشتر از ۲۴ ساعت آن هم خارج از یخچال نگهداری بشود، میبرد. چوت همانطور که گفتم: قارچ و میکروب‌های داخل آن هستند که سریع تاکثیر میشوند و باعث بریدن شیر می‌شوند. بخاطر همین شیر که تهیه می‌کنید،حتما مال امروز باشد و سریع در خانه آن را با رعایت نکات جوشاندن شیر بجوشانید.

به شیر ترش شده در حال جوشیدن مقداری سرکه اضافه کنید، و بعد وسایل نقره را به مدت نیم ساعت درون آن قرار دهید؛ تا کدری آنها از بین برود و با آب گرم، صابون و مسواک نرم آن‌ها را بشویید. با این روش می توانید از شیر خراب شده استفاده مفید داشته باشید و نقره‌جات خود را برق بیندازید.

مطلب مرتبط : ۴ روش برای برق انداختن طلا و نقره در خانه

یکی دیگر از استفاده های مفید از شیر بریده شده برای پوست است. اگر شیر خراب شده دارید؛ می توانید بعنوان یک ماسک مفید و مرطوب کننده خوب برای پوست صورتتان یا دیگر قسمت های بدن خود استفاده کنید.

اگر زیاد در معرض آفتاب قرار می گیرید، ماسک شیر برای بهبود آفتاب سوختگی و چروک پوست مفید بوده و همچنین پوست شما را سفیدتر و درخشان‌تر می‌کند.

مطلب مرتبط : ۶ راهکار مهم و ساده برای جلوگیری از پیری پوست

اگر شیر برید، آن را بیرون نریزید؛ گیاهان خود را با آن آبیاری کنید تا مواد مغذی مانند کلسیم به گیاه شما برسد.

برای اینکار شیر در ظرفی بریزید تا خنک شود و بعد آن را از صافی رد کنید تا قسمت های پنیری آن از آب آن جدا شود. قسمت های پنیری را دور بریزید و از آب شیر بریده برای آبیاری گیاهانتون استفاده کنید. من خودم چندبار با شیری که بعد از جوشیدن بریده همین کار رو کردم. وقتی قسمت های پنیری آن را جدا می کنید بوی خاصی نمی دهد و برای آبیاری گیاهان عالی هست.

می توانید به غذای حیوانات خانگی خود مانند سگ، گربه، مرغ، گوسفند و … شیر بریده شده را اضافه کنید و به آن ها بدهید. شیر بریده برای حیوانات مشکلی ایجاد نمی‌کند. اگر مورد ۵ را بخوانید خواهی دید که خودمان هم می توانیم آن را استفاده کنیم.

قبلاً شنیده بودم می توان از شیر بریده شده پنیر درست کرد و مطمئن نبودم که بتوان آن را خورد یا نه؟

همانطور که گفتم شیر بریده با شیر فاسد فرق می کند. شیر اگر رنگ و بوی آن فرق نکرده باشد، یعنی بوی ترشی ندهد و رنگ آن زرد یا کدر نشده باشد، فاسد نیست و اگر ببرد می توان از آن پنیر درست کرد. شیر فاسد را نمی توان پنیر کرد اما شیر بریده شده را میتوان.

همچنین شنیدم که: روند درست کردن پنیر هم اینگونه است که: با اضافه کردن سرکه یا قرص پنیر در واقع کاری می کنند که شیر ببرد. برای همین دل رو زدم به دریا و خودم تست کردم. این از نتیجه تست من:

یک پنیر عالی شد. این پنیری که می بینید حاصل از یک کیلو شیر بریده شده است. که واقعاً خوب شد و طعم خوبی هم داشت. البته اگر از پنیر سنتی خوشتون نمیاد، شاید از طعم آن خیلی خوشتون نیاد.

توصیه می کنم اگر بیشتر از یک کیلو شیر بریده شده دارید از اون پنیر تهیه کنید. روش تهیه پنیر از شیر بریده را هم براتون در ادامه می نویسم.

مطلب مرتبط: روش و نکات درست کردن ماست سفت و خوشمزه خانگی

اگر شیر که بعد از جوشاندن بریده کمتر از یک کیلو هست پنیر درست نکنید چون صرف نمی کند و خیلی کم می شود.

با شیر بریده شده چه کنیم ؟ شماهم اگر تجربه ای دارید یا ایده‌ای به ذهنتان می‌رسد؛ را در زیر همین نوشته ایده‌هایتان را بنویسید.

خرید محصولات آبرسان و مراقبت از پوست تا تخفیف ۴۰ درصد از دیجیکالا

احتمالاً این مطالب را هم دوست داری بخونی:

سلام ما حدود ۳۰۰ کیلو شیر بریده شده داریم این راه حلی ک گذاشتین برای شیر سرده یا گرم؟ .شیر ما جوشیده و گرمه و چون خیلی بوده و یه ۸ ساعت مونده همون جوری بریده ولی فاسد نشده میخوایم برا فامیلی پنیر درست کنیم الان این شیر باید سرد باشه و ب روش شما درستش کنیم یا داغ؟

سلام داغ یا سرد باشه فرقی نداره.

سلام روزتون بخیر 😘 ممنون از مطالبی که گذاشتید⁦❤️⁩ من تا حالا پنیر درست نکردم ولی مطالب رو ک خوندم خوشم اومد میخوام درست کنم 🙃 امیدوارم خوب بشه پنیرم 😋

سلام. ممنونم روز شماهم بخیر خواهش می کنم خوشحالم که دوست داشتید. منم امیدوارم خوشتون بیاد. موفق باشید

سلام میشه باشیر بریده شیرموز درست کرد؟؟؟

سلام اصلا شکل خوبی نمیگیره حالت بریده بریده داره

چطور بفهمیم شیر خراب شده

حدو ده کیلو شیر داشتم که توی تست جوشیدن معلوم شد بریده میشه نظرات دوستان رو خوندم بعد رفتم نصف شیر رو پنیر کردم بقیه رو کمی جوش شیرین اضافه کردم با جوش شیرین حالت اسیدی شیر رو خنثی کردم نتیجه جالب بود اینکه شیر اصلا بریده نشد ۲۰ دقیقه جوشاندم و باهاش ماست درست کردم عالی شد گفتم با شما به اشتراک بزارم

سلام خیلی جالب بود یه آزمایش شیمی هم انجام دادید 🙂 ایده خوبیه ولی نمیدونم جوش شیرین داخل شیر ضرر نداره؟

سلام.بهترین استفاده از شیر بریده درست کردن دوغه.بدین صورت که شیر بریده شده رو توی شیشه پلاستیکی نوشابه خانواده بریزید و به مقدار دلخواه نمک اضافه کنید و در شیشه رو محکم ببندید و جلو نور خورشید و یا جای گرم به مدت یک هفته نگه داری کنید.البته چون به شدت گازدار میشه شیشه نوشابه رو کامل پر نکنید.حدود دو سومش رو پر کنید و یک سومش رو خالی نگه دارید.بعد یک هفته شیشه رو داخل یخچال بزارید تا خنک بشه و میل بفرمایید.واقعا طعمش فوقالعاده میشه.در ضمن هنگام باز کردن درب شیشه مراقب باشید چون به شدت گاز داره.نوش جانتون.

سلام چه جالب ممنون که اینقد با حوصله و کامل توضیح دادید، فقط دوغ حالت بریده بریده نداره؟

سلام.به نظر من شیر تازه گاوی از شیرهای پاستوریزه و استریلیزه بهتر میشه برای تهیه پنیر و کیک و … استفاده کرد. هم طعم خوبی داره، هم چربی زیاد تری داره،بکل عالیه. زمانی که شیر تازه میگیرین و میجوشانید،لایه ای که روی شیر گرفته میشه،به اصطلاح همون چربی شیر هستش که بهش سرشیر و قیماق هم میگن، که برای صبحانه خیلی عالیه، شیر رو هم برای باید ۲۰ دقیقه جوشانده شود، یعنی بعد اینکه گرم شد و شروع جوشیدن کرد،اونوقت باید ۲۰ دقیقه تایم گرفت.

سلام بله نکاتی که برا جوشندن شیر فرمودید کاملا درست بود. باهاتون موافقم سرشیر عالیه مخصوصا با عسل😊

سلام مرسی واسه راهکارتون من ازش پنیر درست کردم وابشم خیلی چرب بود خوردم خدا رحم کنه بهم ی حالی شدم😯

سلام خواهش می کنم پنیر اشکال نداره منم چندبار درست کردم ولی آبشو دیگه یا میریختم بیرون یا پای گلدون می ریختم. شما دیگه خیلی مفید استفاده کردید. 🙂

من همیشه برای همسرم پنیر درست میکنم توخونه٬ چند مدل پنیر خوشمزه و دیوانه . پنیر ایتالیایی ٬ پنیر کردی ٬ پنیر لیقوان ٬ پنیر زیره گاهی هم که فرصت کمه با ماست چکیده پنیر درست میکنم

آفرین به شما؛ چه خوب که وقت میگذارید و خودتون پنیر درست می کنید خدا شما رو برا همسرتون نگه داره 🙂

من شیر رو جوشوندم ولی مثل آبکی و پنیری نشد،روی شیر پنیری شد و زیرش مثل شیر معمولی ،این یعنی چه اتفاقی افتاده؟؟

اونکه روش یکمی پنیری میشه اشکال نداره معمولا شیر که یکم کهنه میشه اینجوری میشه برا خودمم چندین بار همینجوری شده. شیر اگر ببره کلاً آب و قسمت پنیر شیری از هم وا میره و دیگه شیر نیست.

روی شیر، سرشیر میگیره و اتفاقی نیفتاده

سلام خیلی عالی پاسخ داده میشه ممنون از همه عزیزان . لطف کنید روش درست کردن ماست از شیر بریده رو توضیح بدین . همینطور میخوام بدونم فتیر هم میشه با شیر بریده درست کرد ؟

سلام لطف دارید شما. ماست نمی تونید از شیر بریده درست کنید. فتیر رو نمیدونم. نمیتونم با اطمینان بگم.

سلام ممنون علت بریدن شیر چیه؟ من دیشب شیر خریدم نجوشوندمش یادم رفت بزارم یخچال صبح که جوشوندم بریده بریده شد چرا؟

سلام. بله اگر شیر نجوشنده بیشتر از یک روز بمونه بخصوص بیرون یخچال بریده میشه یا اصطلاحا شیر خراب میشه ولی میتونید ازش این ۵ استفاده رو بکنید. شیر نجوشنده رو سریع بجوشنید. علتش هم باکتری هایی هستند که داخل شیر هستند که با جوشندن تعدادشون خیلی کم میشه بخاطر همین شیر جوشنده تا چند روز داخل یخچال میشه نگهداری کرد ولی شیر نجوشیده چون این باکتری ها رو داره سریع تر می بره. مخصوصا اگر داخل یخچال نگذارید.

سلام. نوروز مبارک باشه. خواستم بپرسم که با شیر بریده میشه ماست درست کرد یا نه؟ و علتش. ممنوتم

سلام عید شماهم مبارک 🙂 نه برای ماست نباید شیر ببره وگرنه حالت آبکی و بدی میگیره که قابل خوردن نیست بهترین استفاده از شیر بریده وقتی زیاد باشه، در کیک یا درست کردن پنیر هست.

سلام وقتتون بخیر ، چجوری میشه از آب پنیر ، دوغ تهیه کرد؟

سلام من تا حالا نه شنیدم نه درست کردم نمیدونم اگر دوستان کسی درست کرده باشه لطف کنه به ماهم یاد بده

ببخشید من شیر جوشوندم برید کل شیر سفت شده ولی رنگ و بوش عوض نشده من توش عسل ریخته بودم نمیدونستم فاسد الان برید ولی مزه ش خیلی خوبه میشه خوردش؟؟؟؟

من تا حالا خودم نخوردم که بگم حتما میتونید بخورید ولی میتونید ازش کیک یا دسر درست کنید دوستان تو نظرات گفتن که از شیر بریده برای اینکارا استفاده می کنند.

سلام درسته کمتر از یک کیلو نمیصرفه پنیر درست کنیم من اگر شیر ترش شده مقدارش کم باشه ازش در تهیه کیک و نان شیرمال یا فطیر و کماچ استفاده میکنم

سلام چه ایده جالبی روی کیفیت نان یا کیکتون تاثیر نمی ذاره؟ یعنی مثلاً کیک با شیر ترش شده طعمش فرق نمی کنه یا در اسفنجی شدنش تاثیری نمیگذاره؟

با سلام خواستم بدونم چرا بعضی وقتها وقتی شیر میخریم ومیجوشانیم شیر خراب میشود.علتش چیه؟آیا از خود شیر هست یا از ظرفی که استفاده میکنیم؟

سلام هر دو میتونه علتش باشه. هم میتونه بخاطر ظرفتون باشه چون شیر خیلی حساسه و سریع نسبت به مواد دیگه واکنش نشون میده و می برده مثلاً اگر ظرفتون رو قبلا خوب آبکشی نکرده باشیده یکم مایع ظرف شویی داخل آن مونده باشه شیر سریع می بره برا اینکه از این موضوع خیالتون راحت باشه همیشه ظرفی که قراره شیر داخلش بجوشنید رو آبکشی کنید بعد شیر بریزید داخلش، و اگر شیر نجوشیده بیشتر از ۲۴ ساعت اونم خارج از یخچال نگهداری بشه می برده چوت قارچ و میکروب های داخل اون هستند که سریع تاکثیر میشن و باعث بریدن شیر می شوند بخاطر همین شیر که تهیه می کنید ببینید حتما مال امروز باشه و سریع در خانه اونو بجوشنید.

نه اصلا روی طعم تاثیر نداره امتحان شده است میتونین استفاده کنین

ممنون سمیه جان لطف کردی

ما هم همین کار رو می‌کنیم و از آبش هم می‌شه قره‌قروت گرفت. اما تازگی‌ها فهمیدم آبش هم برای بدن خیلی مفیده و اون رو هم می‌شه همون‌طوری به عنوان نوشیدنی مصرف کرد و دور نربخت.

ترانه جان ممنون بابت اینکه تجربت رو برامون نوشتی. من همیشه آب زیر پنیری که از شیر بریده درست میکردم رو دور میرختم. ایندفعه این روش رو امتحان میکنم

سلام منم با استفاده از همین روش پنیر درست کردم خوردیم عالی بود ممنون از راهنمایتون

سلام خواهش می کنم. 🙂

من میترسم درست کنم مطمینین مشکلی پیش نمیاد؟؟

سلام من خودم درست کردم ازشون هم خوردم مشکلی پیش نیومد. اگر شیر بیشتر از ۷ الی ۸ روز مونده و تغییر رنگ و شکل داده دیگه ازش استفاده نکنید.

سلام روزتوون. عالی من همین الان با کمک تجربیات دوستان این پنیر رو درست کردم خوب شد دور نریختما?

دوستای گلم منم پنیر درست کردم.شیر بریده شده رو که جوشونده بودم رو بهش سرکه اضافه کردم.برای ده کیلو شیر اندازه یک فنجان سر خالی.یک ساعتی گذاشتم موند که پنیر خودش و بگیره.بعد با یه پارچه نازک صاف کردم و گذاشتم داخل آبکش ونمک اضافه کردم.و هونگ روهم روش گذاشتم که حسابی آبش گرفته شد.وبعد با چاقو بریدمش.ودر آخر آبش رو گذاشتم جدا روی حرارت متوسط گاز و حسابی جوشید و از اون هم قره قروت گرفتم.بدون اینکه حتی یک لیوان از شیر دور ریخته بشه.شما هم امتحان کنید??

مریم جان ممنون که وقت گذاشتی و اینقدر کامل برامون از تجربه خودت برای استفاده از شیر بریده نوشتی.

???

من از شیر ترش شده ماست تهیه میکنم و از ماست دوغ و کشک میگیرم و واقعا عالی میشه

ماست؟ چجوری؟ مگر قسمت پنیری و آب شیر از هم جدا نشدن! چطور ماست و دوغ درست می کنید کاش لطف کنید و برامون کامل تر توضیح بدید.

میشه ازشیرترشیده نان فتیر درست کرد؟؟؟؟؟؟؟

من بشخصه تجربه همچین کاری رو ندارم و نمی دونم. اما به نظرم یکم ریسک داره.

سلام شیر تاریخ مصرف گذشته رو بجوشونید.. بعد داخل پارچه نخی بریزید و آویزان کنید بعد از نصف روز بهش نمک بزنید و مواد رو داخل یه ظرف که تهش سوراخ ریز داشته باشه بصورت فشرده بریزید و یه وسیله سنگین بزارید روش.. اینطوری پنیر ظاهر قشنگی به خودش میگیره و داخل مایع پنیر باز نمیشه

سلام ممنون که اینقدر کامل و خوب برامون توضیح دادید 🙂

سلام. من همیشه اینکار را میکنم (این در قدیم توسط دامداران استفاده میشده است و به پنیری که از این روش بدست می‌آید «لور»، لام و واو کسره دارند، میگویند): اگر شیر پس از گرم کردن برید، اجازه میدهیم که خوب بریده شود. شعله را خاموش میکنیم و شیر بریده ها را توسط پارچه تمیزی جدا میکنیم. پارچه را درون یک سبد یا صافی قرار میدهیم و یک چیز سنگین مانند گوشت کوب روی آن قرار میدهیم و اجازه میدهیم برای مدتی، مثلا حداقل نصف روز، ترجیحا در یخچال بماند. آب جدا شده از شیر را دور نمیریزیم. مقداری از آن را برداشته و با مقدار مناسب نمک مخلوط کرده و پنیر را پس از اینکه حسابی آبش گرفته شد، در این آب نمک قرار داده تا به خوردش رود. نوش جان.

سلام چه خوب ممنون که این روش خوب برای استفاده از شیربریده رو به ما یاد دادی

میشه از شیر ترش شده پنیر درست کرد. از صافی ردش کنید و باقی مانده اش رو نمک و ادویه بزنید بدک نیست برای صبحانه میشه خورد من خودم امتحان کردم. نمردم 🙂

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

منو هر وقت به دیگاهم پاسخ داده شد از طریق ایمیلم آگاه کن. شما میتوانید بدون نظردادن، دیدگاه‌های این پست را دنبال کنید. از اینجا مشترک شوید.

عضویت در خبرنامه چاره‌دان: جدیدترین مطالب چاره‌دان را برای من هم بفرست.

سلام دمای فرتون زیاد بوده یا اطراف قالب رو چرب کردید قالب نب…

سلام من درست کردم گنبدی شد چرا؟ میشه لطفا کمک کنید همه مقدار…

سلام خواهش می کنم خدارو شکر براتون مفید بوده خوش اومدید به چ…

سلام واقعا بسیار عالی مطالب را بیان می کنید بخصوص در مورد نر…

سلام.من شنیدم با استفاده از خاکهای ژله‌ای هم میشه وقتی سفر ه…

سلام محبت دارید 🙂 ممنون از شما بابت این پیام سرشار از انرژی…

چاره دان از 1396 تا 1399 فعال بوده است و تمام حقوق محفوظ است.

کپی کردن و نقل مطالب چاره دان به هر شیوه و با هر عنوان، حتی با ذکر منبع مجاز نیست.

سلام دمای فرتون زیاد بوده یا اطراف قالب رو چرب کردید قالب نب…

سلام من درست کردم گنبدی شد چرا؟ میشه لطفا کمک کنید همه مقدار…

سلام خواهش می کنم خدارو شکر براتون مفید بوده خوش اومدید به چ…

سلام واقعا بسیار عالی مطالب را بیان می کنید بخصوص در مورد نر…

سلام.من شنیدم با استفاده از خاکهای ژله‌ای هم میشه وقتی سفر ه…

سلام محبت دارید 🙂 ممنون از شما بابت این پیام سرشار از انرژی…

راحیل عزیز ممنون که لطف کردی و وقت گذاشتی در مورد تجربت نوشت…

خواستم دعوتت کنم چاره دان رو دنبال کنی و تازه‌ترین مطالب ما در زمینه آشپزی، خانه‌داری و ترفندهای کاربردی دیگه رو هرهفته داغ در ایمیلت بخوانی…

ایمیل ندارید! از اینستاگرام ما را دنبال کنید.(کلیک کنید) 

 یکی دیگر از راه های تشخیص شیر سالم از ناسالم این است که رنگ شیر را بررسی کنید.در واقع شیر همیشه باید به رنگ سفید تمیز و به دور از ناخالصی باشد. اگر رنگ شیر در قوطی غیر شفاف قابل تشخیص نیست، مقداری از آن را در لیوان بریزید و برای بررسی به سمت نور بگیرید. شیر اگر فاسد باشد ،یک درجه تیره تر به نظر می رسد و به زردی می زند.

 شیر یک مایع رقیق است و ساختاری روان دارد. شیر تازه نباید رنگی غیر معمول داشته باشد و نباید دارای توده های لخته مانند، پنیری وساختاری شبیه به ماست باشد. در چنین شرایطی شیر را بلافاصله به صورت درب بسته به دور بریزید.برای بررسی شاختار شیر مقداری از آن را درون یک ظرف شیشه ای بریزید.

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

چطور بفهمیم شیر خراب شده

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

جستجو در سایت

دانستن اینکه پنیر چه زمانی فاسد شده گاهی اوقات پیچیده‌‌تر از آن است که به نظر می‌رسد. پنیر از پروتئین و چربی شیر تشکیل شده و در صدها طعم، بافت و شکل در سراسر جهان تولید می‌شود. ممکن است برای برخی این سوال پیش بیاید که چگونه بفهمیم پنیر فاسد شده است یا خیر. تشخیص فساد پنیر از طریق ظاهر، طعم و عطر آن امکان پذیر است. پنیرها به سه دسته پنیرهای نرم، نیمه سفت و سفت تقسیم بندی می‌شوند. جدا کرن کپک از پنیر سفت مصرف مابقی آن را امکان‌پذیر می‌کند.

به دلیل رطوبت کم این نوع پنیرها، کپک به سرعت به بخش‌های دیگر منتقل نمی‌شود. این در حالیست که کپک در پنیرهای نرم خیلی سریع‌تر پخش می‌شود، به این معنی که در صورت فاسد شدن یا مشاهده کپک در پنیرهای نرم، باید به طور کلی دور انداخته شوند و مصرف آن‌ها توصیه نمی‌شود. در ادامه می‌خواهیم به این سوال که چگونه بفهمیم پنیر فاسد شده است با خیر پاسخ دهیم و روش‌های تشخیص پنیر فاسد را بررسی کنیم.

از آنجا که پنیر یک محصول لبنی است، یک علامت پنیر خراب بوی نامطبوع و ناخوشایند آن است. بسته به نوع پنیر، این رایحه می‌تواند ناشی از شیر خراب، آمونیاک یا حتی یخچال یا فریزری باشد که پنیر در آن نگهداری شده است. بهترین کار این است که ابتدا با رایحه پنیر تازه آشنا شوید، برای این کار پس از خرید پنیر تازه آن را بو کنید تا در صورت فاسد شدن پنیر بتوانید بوی نامطبوع پنیر را تشخیص دهید. البته، بوی غیر معمول و نامطبوع در برخی از انواع پنیر طبیعی است، در چنین موارد تشخیص سالم و قابل مصرف بودن آن کمی دشوارتر خواهد بود.

اگر با ماهیت پنیر‌ها آشنایی نداشته باشید، ممکن است در صورت مشاهده کوچکترین علائم فساد یا کپک دچار نگرانی شوید و بخواهید آن را دور بی‌اندازید. اما بهتر است این کار را نکنید. اگر روی سطح پنیرتان کپک مشاهده کردید، به اندازه نیم سانت از آن قسمت را جدا کنید. اگر در قسمت زیرین بخش جدا شده آثاری از خرابی یا کپک مشاهده نکردید، می‌توانید از باقی پنیر استفاده کنید. کپک تنها شاخص ظاهری برای تشخیص فساد پنیر نیست. هنگامی که یک پنیر تغییر رنگ دهد، به عنوان مثال کمرنگ یا تیره شود یا اگر بافت آن حالت اولیه را نداشته باشد، می‌تواند نشان دهنده فساد و غیرقابل مصرف شدن پنیر باشد. از طرفی، متورم بودن بسته‌بندی پنیر نیز می‌تواند حاکی از فساد آن باشد.

چطور بفهمیم شیر خراب شده

 

وقتی روش‌های قبل در تشخیص خرابی پنیر موثر واقع نشد، تنها راه باقی مانده این است که پنیر را بچشید. در مورد برخی از پنیرها، امتحان کردن طعم آن‌ها تنها راه تشخیص سالم بودنشان است. برای این کار یک تکه کوچک از پنیر را جدا کرده و آن را مزه مزه کنید. اگر پنیر طعم ترشی داشت یا پس از خوردن مزه تلخی در دهانتان احساس کردید، بهتر است آن را دور بی‌اندازید و از مصرف آن خودداری کنید. به طور کلی بهتر است پیش از خرید پنیر به تاریخ انقضای آن توجه کنید و در صورت منقضی شدن تاریخ مصرف پنیر آن را دور بی‌اندازید.

باور کنید یا نه، پنیر و سایر محصولات لبنی یکی از رایج‌ترین غذاهایی هستند که باعث مسمومیت غذایی می‌شوند و در موارد بدتر حتی می‌توانند منجر به مرگ شوند. یکی از مواد اصلی در فرآیند تولید پنیر، شیر است. اینکه پنیر می‌تواند مسمومیت غذایی ایجاد کند یا خیر بستگی به نوع شیر دارد. وقتی از شیر خام به جای شیر پاستوریزه برای تهیه پنیر استفاده می‌شود، خطر مسمومیت غذایی وجود دارد. زیرا شیر خام که ممکن است حاوی باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌های مضر باشد، روند پاستوریزاسیون و از بین بردن میکروب را طی نکرده است.

دانستن اینکه پنیر شما برای چه مدتی سالم و قابل خوردن است، شما را از خوردن پنیر منقضی شده و فاسد باز خواهد داشت. به یاد داشته باشید، خوردن غذای خراب ممکن است به قیمت زندگی شما تمام شود. 400 نوع پنیر مختلف وجود دارد که ماندگاری آن‌ها به نوع پنیر، روش تهیه و رطوبت موجود در آن‌ها بستگی دارد. معمولا هر چقدر پنیر منسجم‌تر باشد، طول عمر بیشتری خواهد داشت. این به این دلیل است که باکتری‌ها یک محیط مرطوب را برای رشد ترجیح می‌دهند. از این رو، پنیر سفت با رطوبت کمتر ممکن است از رشد باکتری‌ها جلوگیری کرده و به نوبه خود باعث شود که پنیر برای مدت بیشتری تازه بماند.

اولین سفارش خود از سوپرمارکت اسنپ مارکت
را با تخفیف ویژه ثبت کنید

ثبت سفارش

مجله اسنپ مارکت، با هدف ارتقای بهبود زندگی شروع به کار کرده است. این مجله اینترنتی با هدف ارتقای دانش و آگاهی شما، روزانه چندین و چند مقاله فارسی با موضوعات مختلف را منتشر می‌نماید.

کلیه حقوق سایت متعلق به اسنپ مارکت می باشد.

چطور بفهمیم شیر خراب شده
چطور بفهمیم شیر خراب شده
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *