چطور بفهمیم شپش داریم

 
helpkade
چطور بفهمیم شپش داریم
چطور بفهمیم شپش داریم

شپش سر، حشرات کوچک دندان داری هستند که در موی انسان زندگی و زاد و ولد می کنند و با مکیدن خون از پوست سر تغذیه می کنند.شپش سر در دانش آموزان مدارس و موسسات در همه جا شایع است. آن ها افراد را از همه موقعیت های اجتماعی – اقتصادی و گروه های سنی متمایز می کنند

شپش ها بسیار کوچک هستند و تنها حدود 2 تا 3 میلی متر اندازه گیری شده اند.شپش های بالغ بیضی شکل و خاکستری مایل به قهوه ای هستند. از فاصله دور، آن ها شبیه نقطه های کوچک به نظر می رسند. به همین دلیل است که هجوم شپش ها بسیار آسان است.

شپش های بالغ حدود 30 روز زندگی می کنند و به سرعت در صورتی که از روی سر فرود آیند می میرند آن ها تخم گذاران پرکاری هستند و ماده ها شش تخم در روز می گذارند.تخم ها تمایل دارند در ریشه مو، درست کنار پوست سر قرار بگیرند آن ها کوچک هستند و سفید به نظر می رسند.

شپش سر:

چطور بفهمیم شپش داریم

شپش موجودی 6 پا است که روی سر، گردن و گوش ها زندگی می کند و به این قسمت ها می چسبد و از خون انسان تغذیه می کند. اندازه شپش مانند یک دانه کنجد است و رنگ آن می تواند سفید، قهوه ای یا خاکستری تیره باشد . تخم شپش گرد یا بیضی شکل است و روی ساقه مو در نزدیکی پوست سر می چسبد. این شپش روی پوست سر یافت می شوند راحت ترین کار این است که پشت گردن و پشت سر، گوش های خود را نگاه کنید.

شپش بدن:

این شپش ها در لباس و رختخواب زندگی می کنند و برای تغذیه به روی پوست حرکت می کنند شپش های بدن اغلب بر افرادی تاثیر می گذارند که قادر به حمام کردن و یا شستشو به طور مرتب، مانند افراد بی خانمان نیستند. شپش بدن از روی لباس یا تختخواب به بدن منتقل می شود .

شپش عانه یا همان شپش ناحیه تناسلی :

این نوع شپش بر روی موهای زائد و پوست ناحیه تناسلی زندگی می کند و معمولا خرچنگ نام دارد،این شپش روی پوست و موی ناحیه تناسلی رخ می دهد و اغلب، روی موهای زبر مانند مو سینه، ابروها و مژه ها یافت می شود.افراد می توانند بهداشت فردی خوبی داشته باشند اما شپش بگیرند اگر درمان درست انجام نشود، این وضعیت می تواند به مشکلی مکرر تبدیل شود. 

نشانه ها و علائم عبارتند از:

نه پرواز می کنند و نه می پرند!

شپش درمدارس و مهدکودک ها به علت نزدیکی کودکان به هم و استفاده از شانه و گلسر های یکدیگر شایع تر است. شپش در صورت استفاده از شانه و وسایلی که با مو ارتباط دارد و همچنین هنگام تماس موهای سرتان با موهای سر فرد مبتلا می تواند از روی موی او به موی شما بخزد اما شپش ها نه می توانند پرواز کنند و نه بپرند!

بزرگسالانی که در خانه کودکان مدرسه ای دارند باید مواظب باشند و موهای کودک خود را بررسی کنند تا به شپش مبتلا نشود و یا در صورت ابتلا سریع تحت درمان قرار بگیرد . این بزرگسالان خودشان نیزدر خطر بیشتری برای ابتلا به شپش قرار دارند. شپش ها می توانند مدت زمان کوتاهی روی لباس یا وسایل شخصی نیززنده بمانند .

چیزی پوست سرتان را قلقلک می دهد؟!

 

افرادی که به شپش مبتلا می شوند احساس قلقلک یا راه رفتن چیزی را بر روی سر یا بدن خود دارند . گزش شپش ها باعث ایجاد حساسیت روی پوست خواهد شد و به دنبال این حساسیت ، روی پوست سر خارش ایجاد می گردد اما ممکن است بلافاصله پس از ابتلا به شپس به خصوص مواقعی که هجوم شپش ها خفیف باشد ، دچار خارش نشوید و حتی تا 6هفته بعد از ابتلا هم هیچ نشانه ای نداشته باشید.

شپش ها تا 6 ساعت زیر آب دوام می آورند!

 

شپش ها موجب ایجاد بیماری نمی شوند وهم چنین بیماری را منتقل نمی کنند اما باعث خارش پوست سر می شوند . خارش پوست سر تنها به دلیل وجود شپش رخ نمی دهد بلکه بیماری های دیگری مانند شوره، اگزما و حساسیت به شامپو و سایر محصولات نیز می تواند موجب خارش سر شوند پس باید با راه تشخیص شپش آشنا باشید . شپش ها در بسیاری از افراد مشکلی ایجاد نمی کنند و مدت زمان زیادی طول می کشد تا سرشان شروع به خارش کند. دلیل ابتلا به شپش کثیف بودن و حمام نکردن نیست زیرا شپش ها می توانند تا 6 ساعت زیر آب دوام بیاورند!

• زخم هایی که جای گزش شپش است بر روی پوست شما ایجاد می شود.

• این زخم ها ممکن است توسط باکتری های روی پوست عفونی شوند.

• غدد لنفاوی تان ممکن است حساس شودپس در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

• برخی اوقات افراد مبتلا خواب راحتی ندارند.

• همچنین شپش ها می توانند سبب ایجاد برآمدگی های قرمز رنگ روی سر، گردن، شانه ها و ناحیه تناسلی گردند.

• اگر تکه های سفید رنگی به موهای شما چسبیده بود که به سختی از روی مو جدا می شد این تکه های سفید چسبیده به مو ، تخم های شپش هستند.

 

معمولا می توانید با استفاده از شامپو که به طور خاص برای کشتن شپش تعیین شده اند، از شر شپش های خلاص شوید.

می توانید با تماس با شپش و یا تخم های آن، شپش را بگیرید. تخم حدود یک هفته باز می شود شپش ها نمی توانند پرواز کنند و یا روی زمین راه بروند آن ها پخش می شوند:

تماس بدن به بدن و سربه سر :

این ممکن است زمانی رخ دهد که کودکان و یا اعضای خانواده با یکدیگر بازی کنند یا تعامل داشته باشند .

نزدیکی وسایل ذخیره شده :

نگهداری لباس های آلوده در کمدها، یا چوب لباسی مدرسه، یا نگهداری اقلام شخصی مثل بالش، پتو، شانه ها و اسباب بازی ها در مجاورت یکدیگر می تواند باعث شیوع شپش شود.

تقسیم اقلام در میان دوستان یا اعضای خانواده :

این اقلام ممکن است شامل لباس، هدفون، مسواک، شانه ها، تزئینات مو، حوله، پتو، بالش ها و اسباب بازی های باشند.

تماس با اسباب و اثاثیه آلوده:

خوابیدن بر روی تخت خواب یا نشستن روی مبل پوشیده از پارچه، که توسط فردی که شپش دارد، آلوده شدهاست . شپش ها می توانند به مدت یک تا دو روز در بدن بدون علامت زندگی کنند

ارتباط جنسی:

چطور بفهمیم شپش داریم

این نوع شپش معمولا از طریق تماس جنسی پخش می شوند و عموما بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهند.

جلوگیری از گسترش شپش های سر در میان کودکان در محیط های مراقبت از کودکان و مدارس دشوار است. ارتباط بسیار نزدیکی میان کودکان و وسایل آن ها وجود دارد که شپش ها می توانند به راحتی گسترش یابند. این بازتاب در مورد عادات بهداشت فرزندان شما نیست، و اگر کودک شما شپش را بگیرد، این به معنای شکست در نقش بهداشتی شما نیست.

برخی از محصولات ادعا می کنند که شپش را دفع می کنند، اما تحقیقات علمی بیشتری برای اثبات ایمنی و اثربخشی آن ها مورد نیاز است.

مطالعات کوچکی نشان داده اند که مواد اولیه در برخی از این محصولات عمدتا روغن های گیاهی مانند نارگیل، زیتونی، رزماری و چای – ممکن است برای دفع شپش کار کنند. با این حال، این محصولات به عنوان “طبیعی” طبقه بندی می شوند بنابراین آن ها توسط اداره غذا و دارو تحت نظارت قرار نمی گیرند و ایمنی و اثربخشی آن ها طبق استانداردهای آزمایش نشده است.

از کودکان بخواهید که وسایل خود را با دوستان دیگر معاوضه نکنند و خیلی به یکدیگر در فضاهای شلوغ و آلوده مثل مدرسه نزدیک نشوند.

نشانه هجوم شپش ها ، مشاهده کردن شپش های بالغ یا نابالغ روی سر است. وجود تخم شپش به تنهایی دلیل بر حمله شپش نمی باشد.شما با کمی دقت می توانید شپش ها را ببینید.برای تشخیص تخم شپش بعد از حمام موی تان را شانه بزنید و موهای روی شانه را بررسی کنید. با استفاده از یک شانه دندانه ریز از قسمت های مختلف سر فرق باز کنید و پوست را بررسی کنید. اگر هم به شپشی برخوردید، آن را با شانه از روی مو بردارید.

از نور خورشید برای بازرسی موها استفاده کنید ممکن است تخم کوچک سفید و یا قهوه ای که به موها چسبیده را ببینید تکان خوردن آن ها دشوار است. اگر شپش ها از داخل تخم بیرون آیند یافتن شپش زنده دشوارتر است. شپش بالغ 2 تا 4 میلی متر و قهوه ای رنگ هستند.

بهترین راه چک کردن شپش سر، استفاده از مقدار زیادی نرم کننده مو (هر نوع برند)، سپس خشک کردن مو و شانه کردن مو با شانه زبر برای تمیز کردن است.سپس از یک شانه دندانه ریز برای شانه کردن مو استفاده کنید، آن را به طور منظم پاک کنید تا بتوانید میزان شپش و تخم آن ها را چک کنید.

 

(زمانی که فرد آلوده می تواند دیگران را آلوده کند) تا وقتی که تخم یا شپش زنده باشد ، پس از این که از تخم بیرون آمدند، شپش ها پس از 10 روز قادر به تخم گذاری هستند و شپش تا 35 روز در پوست سر زندگی می کنند. آن ها بیش از 2 روزخارج از بدن انسان جان سالم به در نمی برند.

 

همیشه در شوخی‌های‌مان برای اینکه از یک فرد کثیف دوری کنیم، می‌گوییم طرف شپش دارد. اما خیلی دلتان خوش نباشد و فکر نکنید شپش فقط سراغ آدم‌های کثیف و بدبو می‌رود. حتی اگر هر روز هم حمام می‌کنید باز هم ممکن است که خیلی راحت پذیرای این مهمان ناخوانده کوچولو شوید.

چطور بفهمیم شپش داریم

شپش‌ها تا 6 ساعت زیر آب دوام می‌آورند

اگرچه شپش‌ها می‌توانند باعث خارش پوست سر شوند، اما بیماری‌های دیگر از جمله شوره، اگزما و حساسیت به شامپو و سایر محصولات هم می‌توانند باعث خارش سر شوند، بنابراین باید با راه تشخیص شپش به خوبی آشنایی داشته باشید. برای این کار باید با استفاده از یک شانه دندانه ریز از قسمت‌های مختلف سر فرق باز کنید و پوست را بررسی کنید.

اگر هم به شپشی برخوردید، می‌توانید با همان شانه آن را از روی مو بردارید.

در واقع تنها نشانه هجوم شپش‌ها، مشاهده‌ کردن شپش‌های بالغ یا نابالغ روی سر است. وجود تخم شپش به تنهایی دلیل بر حمله شپش نمی‌شود. در بسیاری از افراد، شپش‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند و ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا سر شروع به خارش کند.

جالب است بدانید شپش‌ها می‌توانند تا 6 ساعت زیر آب دوام بیاورند. پس حمام‌کردن یا نکردن دلیل بر ابتلای به آن نمی‌شود. خبر خوب اینکه شپش‌ها بیماری‌ها را از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌کنند.

نه پرواز می‌کنند و نه می‌پرند

در حقیقت سه نوع شپش وجود دارد که هر سه آنها علائم تقریبا مشابهی را ایجاد می‌کنند، اما هر یک در قسمت متفاوتی از بدن لانه گزینی می‌کنند.

شپش سر که روی سر، گردن و گوش‌ها زندگی می‌کند، شپش بدن که از روی لباس یا تختخواب روی بدن منتقل می‌شود و شپش ناحیه تناسلی که روی موهای زائد و پوست ناحیه تناسلی زندگی می‌کند.

شپش سر موجودی شش پا است که به پوست سر و گردن می‌چسبد و از خون انسان تغذیه می‌کند.

سایز شپش به اندازه یک دانه کنجد است که با کمی دقت می‌توانید آنها را ببینید. رنگ شپش می‌تواند سفید، قهوه‌ای یا خاکستری تیره باشد.

تخم شپش معمولا گرد یا بیضی شکل است و شپش‌ها آنها را روی ساقه مو در نزدیکی پوست سر می‌چسبانند.

برای مشخص‌شدن تخم شپش می‌توانید بعد از حمام، موی‌تان را شانه بزنید و موهای روی شانه را بررسی کنید.

شپش در میان کودکان در مدارس و مهدکودک‌ها رایج‌تر است، زیرا بچه‌ها با یکدیگر ارتباط نزدیک‌تری دارند و ممکن است از شانه‌ها و گل سرهای یکدیگر استفاده کنند. بزرگسالانی که در خانه با کودکان زندگی می‌کنند هم در خطر بیشتری قرار دارند. وقتی موهای سرتان با موهای سر فرد مبتلا تماس پیدا می‌کند شپش می‌تواند از روی موی او به موی شما بخزد.

البته شپش‌ها می‌توانند برای مدت کوتاهی روی لباس یا وسایل شخصی هم زنده بمانند، اما به‌یاد داشته باشید شپش‌ها نه می‌توانند پرواز کنند و نه بپرند!

چیزی پوست سرتان را قلقلک می‌دهد

شایع‌ترین علامت شپش، خارش است. اگرچه شپش بیماری خاصی ایجاد نمی‌کند اما گزش آن باعث ایجاد حساسیت روی پوست می‌شود. ممکن است بلافاصله پس از ابتلا دچار خارش نشوید. به‌خصوص اگر هجوم شپش‌ها خفیف باشد. ممکن است حتی تا شش هفته بعد از ابتلا هم هیچ نشانه‌ای نداشته باشید. علاوه بر خارش شدید، شپش‌ها می‌توانند باعث ایجاد حس قلقلک روی سر یا بدن شوند طوری که احساس می‌کنید چیزی درحال راه رفتن روی پوست‌تان است.

به‌دنبال خاراندن پوست ممکن است زخم‌هایی هم روی آن ایجاد شود. زخم‌های حاصل از خارش جای گزش شپش می‌توانند توسط باکتری‌های روی پوست عفونی شوند.

چطور بفهمیم شپش داریم

اگرچه این موضوع خیلی رایج نیست، اما اگر پوست سرتان قرمز، ملتهب و دردناک شده است، یا غدد لنفاوی‌تان حساس شده‌اند، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. اینها از علائم عفونت‌های پوستی هستند.

حتی گاهی‌اوقات افراد مبتلا نمی‌توانند به راحتی بخوابند. علاوه ‌بر این، شپش‌ها می‌توانند باعث ایجاد برآمدگی‌های قرمز رنگ روی سر، گردن، شانه‌ها و ناحیه تناسلی شوند. تکه‌های سفیدرنگ چسبیده به مو نیز تخم‌های شپش هستند و به سختی می‌توان با استفاده از شانه آنها را از روی مو جدا کرد.

دفع شپش با شپش کش

هرقدر هم بهداشت را رعایت کنید، ممکن است به شپش مبتلا شوید. در این صورت بهترین راه برای درمان، استفاده از داروها و روش‌هایی است که متخصص پوست برای‌تان تجویز کرده است. البته برای این کار داروهایی هم وجود دارند که برای تهیه آنها نیازی به نسخه پزشک وجود ندارد، از جمله شامپوهای «پایرترین» یا «پرمترین.»

از دیگر داروهای مخصوص درمان شپش می‌توان به مالاتیون (که باید به پوست سر و موها مالیده شود و بعد شسته شود)، لوسیون بنزیل الکل (که باید برای 10 دقیقه روی سر و مو باقی بماند و بعد شسته شود) و شامپوی لیندان اشاره کرد.

برخی از این داروها از عصاره گل داوودی یا ترکیبات مشابه آن تولید شده‌اند و بی‌خطر محسوب می‌شوند، اما ممکن است برای کودکان مناسب نباشند. این محصولات شپش‌ها را می‌کشند، اما تخم‌های آنها را از ‌بین نمی‌برند. قبل از استفاده حتما دستور مصرف‌شان را با دقت بخوانید. ممکن است 9 تا 10 روز بعد احتیاج به مرحله دوم درمان پیدا کنید.

اگر این درمان دو مرحله‌ای برای‌تان کارساز نبود، وقت آن رسیده به پزشک متخصص مراجعه کنید تا داروهای قوی‌تری برای‌تان تجویز کند.

هیچ‌وقت از کش سر، سنجاق، مقنعه و روسری دیگران استفاده نکنید

ابتلا به شپش مسری است، بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به آنها باید یک سری نکات را رعایت کنید.

هیچ‌وقت وسایل شخصی خود از جمله شانه سر، سنجاق، کش، تل، کلاه، مقنعه و روسری خود را به افراد دیگر قرض ندهید. لباس‌ها و ملحفه‌های‌تان را هم مرتب عوض کنید و شست‌وشو دهید.

اگر یک نفر در خانه‌تان مبتلا به شپش شده است، حتما همه مبل‌ها، صندلی‌ها و زمین را جاروبرقی بکشید و برای دو هفته روی آنها را با کاور پلاستیکی بپوشانید.

اگر می‌خواهید نگرانی‌تان رفع شود به پزشک مراجعه کنید؛ پزشک، پوست سر شما را با استفاده از نور مخصوصی بررسی می‌کند. با این لامپ می‌توان به آسانی شپش‌ها را شناسایی کرد.

علاوه بر این باید تمامی لباس‌هایی که در 48 ساعت گذشته از آن استفاده کرده‌اید و ملحفه‌ها و حوله‌ها را با استفاده از شوینده‌های مخصوص شپش و آب داغ شست‌وشو دهید.

اگر هم کودک‌تان عادت دارد با عروسک‌هایش بخوابد آنها را هم برای 20 دقیقه در خشک کن با دمای بالا بیندازید. برای درمان شپش‌تان خجالت نکشید. ارزش این همه خارش و سختی را ندارد.

مایونز، سرکه و شانه مخصوص مصریان باستان

برخی‌ معتقدند مایونز، سرکه سفید و عصاره درخت چای می‌توانند به صورت طبیعی شپش‌ها را از بین ببرند. گفته می‌شود اگر مایونز روی مو مالیده شود و یک شب تا صبح روی آن با کلاه کیسه‌ای مخصوص سر پوشیده شود، شپش‌ها را خفه می‌کند.

در مورد سرکه نیز اعتقاد بر این است که ماده چسبنده تخم‌ها را حل می‌کند و آنها را از روی مو جدا می‌سازد. اگرچه تاثیر این روش‌ها به طور علمی ثابت نشده است، اما متخصصان معتقدند امتحان کردن آنها ضرری به بدن نمی‌رساند. با این حال بهتر است به عنوان اولین راه چاره به کار برده نشوند.

علاوه بر این ها می‌توان از شانه مخصوص شپش استفاده کرد. این شانه دارای دندانه‌های بسیار ریزی است که شپش‌ها و حتی تخم‌های آن را از روی مو جدا می‌سازد. در واقع اولین بار مصریان باستان از آن استفاده می‌کردند و آثاری از این شانه‌ها در مقبره‌های‌شان پیدا شده است.

تنها نکته منفی، وقت گیر بودن کار با آن است چراکه باید با دقت تک‌تک شپش‌ها و تخم‌های‌شان را از روی مو جدا کرد. بهتر است بلافاصله پس از استفاده از شامپوهای ضد‌شپش از این شانه استفاده کرد تا تمامی آثار شپش از روی مو پاک شوند.

بخش سلامت تبیان

منبع: مجله سیب سبز

مطالب مرتبط:

آنچه باید درباره شپش سر کودکتان بدانید

راه‌های رهایی از شپش سر

تشخیص شپش سر از شوره سر

خارش سر کودک مدرسه‌ای جدی است

چطور خودمان شپش سر را درمان کنیم؟

شپش سر ربطی به فرهنگ ندارد

شپش سر چیست؟

چرا سرتان می‌خارد؟

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

برترین‌ها: همیشه در شوخی‌های‌مان برای اینکه از یک فرد کثیف دوری کنیم، می‌گوییم طرف شپش دارد! اما خیلی دلتان خوش نباشد و فکر نکنید شپش فقط سراغ آدم‌های کثیف و بدبو می‌رود! حتی اگر هر روز هم حمام می‌کنید باز هم ممکن است که خیلی راحت پذیرای این مهمان ناخوانده کوچولو شوید!

شپش‌ها تا ۶ ساعت زیر آب دوام می‌آورند!

اگرچه شپش‌ها می‌توانند باعث خارش پوست سر شوند، اما بیماری‌های دیگر از جمله شوره، اگزما و حساسیت به شامپو و سایر محصولات هم می‌توانند باعث خارش سر شوند، بنابراین باید با راه تشخیص شپش به خوبی آشنایی داشته باشید. برای این کار باید با استفاده از یک شانه دندانه ریز از قسمت‌های مختلف سر فرق باز کنید و پوست را بررسی کنید. اگر هم به شپشی برخوردید، می‌توانید با همان شانه آن را از روی مو بردارید. درواقع تنها نشانه هجوم شپش‌ها مشاهده‌کردن شپش‌های بالغ یا نابالغ روی سر است. وجود تخم شپش به تنهایی دلیل بر حمله شپش نمی‌شود.

در بسیاری از افراد شپش‌ها هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کنند و ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا سر شروع به خارش کند. جالب است بدانید شپش‌ها می‌توانند تا ۶ ساعت زیر آب دوام بیاورند! پس حمام‌کردن یا نکردن دلیل بر ابتلای به آن نمی‌شود. خبر خوب اینکه شپش‌ها بیماری‌ها را از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌کنند.چطور بفهمیم شپش داریم

نه پرواز می‌کنند و نه می‌پرند!

در حقیقت ۳ نوع شپش وجود دارد که هر سه آن‌ها علائم تقریبا مشابهی را ایجاد می‌کنند، اما هر یک در قسمت متفاوتی از بدن لانه گزینی می‌کنند. شپش سر که روی سر، گردن و گوش‌ها زندگی می‌کند، شپش بدن که از روی لباس یا تختخواب روی بدن منتقل می‌شود و شپش ناحیه تناسلی که روی مو‌های زائد و پوست ناحیه تناسلی زندگی می‌کند.

شپش سر موجودی ۶ پا است که به پوست سر و گردن می‌چسبد و از خون انسان تغذیه می‌کند. سایز شپش به اندازه یک دانه کنجد است که با کمی دقت می‌توانید آن‌ها را ببینید. رنگ شپش می‌تواند سفید، قهوه‌ای یا خاکستری تیره باشد. تخم شپش معمولا گرد یا بیضی شکل است و شپش‌ها آن‌ها را روی ساقه مو در نزدیکی پوست سر می‌چسبانند.

برای مشخص‌شدن تخم شپش می‌توانید بعد از حمام موی‌تان را شانه بزنید و مو‌های روی شانه را بررسی کنید. شپش درمیان کودکان در مدارس و مهدکودک‌ها رایج‌تر است، زیرا بچه‌ها با یکدیگر ارتباط نزدیک‌تری دارند و ممکن است از شانه‌ها و گل سر‌های یکدیگر استفاده کنند. بزرگسالانی که در خانه با کودکان زندگی می‌کنند هم در خطر بیشتری قرار دارند.

وقتی مو‌های سرتان با مو‌های سر فرد مبتلا تماس پیدا می‌کند شپش می‌تواند از روی موی او به موی شما بخزد. البته شپش‌ها می‌توانند برای مدت کوتاهی روی لباس یا وسایل شخصی هم زنده بمانند، اما به‌یاد داشته باشید شپش‌ها نه می‌توانند پرواز کنند و نه بپرند!

چیزی پوست سرتان را قلقلک می‌دهد؟!

شایع‌ترین علامت شپش، خارش است. اگرچه شپش بیماری خاصی ایجاد نمی‌کند، اما گزش آن باعث ایجاد حساسیت روی پوست می‌شود. ممکن است بلافاصله پس از ابتلا دچار خارش نشوید. به‌خصوص اگر هجوم شپش‌ها خفیف باشد. ممکن است حتی تا ۶ هفته بعد از ابتلا هم هیچ نشانه‌ای نداشته باشید. علاوه بر خارش شدید، شپش‌ها می‌توانند باعث ایجاد حس قلقلک روی سر یا بدن شوند طوری که احساس می‌کنید چیزی درحال راه رفتن روی پوست‌تان است!

به‌دنبال خاراندن پوست ممکن است زخم‌هایی هم روی آن ایجاد شود. زخم‌های حاصل از خارش جای گزش شپش می‌توانند توسط باکتری‌های روی پوست عفونی شوند. اگرچه این موضوع خیلی رایج نیست، اما اگر پوست سرتان قرمز، ملتهب و دردناک شده است یا غدد لنفاوی‌تان حساس شده‌اند در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. این‌ها از علائم عفونت‌های پوستی هستند. حتی گاهی‌اوقات افراد مبتلا نمی‌توانند به راحتی بخوابند. علاوه براین، شپش‌ها می‌توانند باعث ایجاد برآمدگی‌های قرمز رنگ روی سر، گردن، شانه‌ها و ناحیه تناسلی شوند. تکه‌های سفید رنگ چسبیده به مو نیز تخم‌های شپش هستند و به سختی می‌توان با استفاده از شانه آن‌ها را از روی مو جدا کرد.

دفع شپش با شپش کش!

هرقدر هم بهداشت را رعایت کنید ممکن است به شپش مبتلا شوید. در این صورت بهترین راه برای درمان استفاده از دارو‌ها و روش‌هایی است که متخصص پوست برای‌تان تجویز کرده است. البته برای این کار دارو‌هایی هم وجود دارند که برای تهیه آن‌ها نیازی به نسخه پزشک وجود ندارد از جمله شامپو‌های «پایرترین» یا «پرمترین.» از دیگر دارو‌های مخصوص درمان شپش می‌توان به مالاتیون (که باید به پوست سر و مو‌ها مالیده شود و بعد شسته شود)، لوسیون بنزیل الکل (که باید برای ۱۰ دقیقه روی سر و مو باقی بماند و بعد شسته شود) و شامپوی لیندان اشاره کرد.

برخی از این دارو‌ها از عصاره گل داوودی یا ترکیبات مشابه آن تولید شده‌اند و بی‌خطر محسوب می‌شوند، اما ممکن است برای کودکان مناسب نباشند. این محصولات شپش‌ها را می‌کشند، اما تخم‌های آن‌ها را از‌بین نمی‌برند. قبل از استفاده حتما دستور مصرف‌شان را با دقت بخوانید. ممکن است ۹ تا ۱۰ روز بعد احتیاج به مرحله دوم درمان پیدا کنید. اگر این درمان ۲ مرحله‌ای برای‌تان کارساز نبود وقت آن رسیده به پزشک متخصص مراجعه کنید تا دارو‌های قوی‌تری برای‌تان تجویز کند.

هیچ‌وقت از کش سر، سنجاق، مقنعه و روسری دیگران استفاده نکنید!

ابتلا به شپش مسری است، بنابراین برای جلوگیری از ابتلا به آن‌ها باید یکسری نکات را رعایت کنید. هیچ‌وقت وسایل شخصی خود ازجمله شانه سر، سنجاق، کش، تل، کلاه، مقنعه و روسری خود را با افراد دیگر تقسیم نکنید. لباس‌ها و ملحفه‌های‌تان را هم مرتب عوض کنید و شست‌وشو دهید. اگر یک نفر در خانه‌تان مبتلا به شپش شده حتما همه مبل‌ها، صندلی‌ها و زمین را جاروبرقی بکشید و برای ۲ هفته روی آن‌ها را با کاور پلاستیکی بپوشانید. اگر می‌خواهید نگرانی‌تان رفع شود به پزشک مراجعه کنید؛ پزشک، پوست سر شما را با استفاده از نور مخصوصی بررسی می‌کند.

با این لامپ می‌توان به آسانی شپش‌ها را شناسایی کرد. علاوه‌بر این باید تمامی لباس‌هایی که در ۴۸ ساعت گذشته از آن استفاده کرده‌اید و ملحفه‌ها و حوله‌ها را با استفاده از شوینده‌های مخصوص شپش و آب داغ شست‌وشو دهید. اگر هم کودک‌تان عادت دارد با عروسک‌هایش بخوابد آن‌ها را هم برای ۲۰ دقیقه در خشک کن با دمای بالا بیندازید. برای درمان شپش‌تان خجالت نکشید! ارزش این همه خارش و سختی را ندارد!

مایونز، سرکه و شانه مخصوص مصریان باستان!

برخی معتقدند مایونز، سرکه سفید و عصاره درخت چای می‌توانند به صورت طبیعی شپش‌ها را از بین ببرند. گفته می‌شود اگر مایونز روی مو مالیده شود و یک شب تا صبح روی آن با کلاه کیسه‌ای مخصوص سر پوشیده شود شپش‌ها را خفه می‌کند. درمورد سرکه نیز اعتقاد بر این است که ماده چسبنده تخم‌ها را حل می‌کند و آن‌ها را از روی مو جدا می‌سازد. اگرچه تاثیر این روش‌ها به طور علمی ثابت نشده است، اما متخصصان معتقدند امتحان کردن آن‌ها ضرری به بدن نمی‌رساند. با این حال بهتر است به عنوان اولین راه چاره به کار برده نشوند.

علاوه بر این‌ها می‌توان از شانه مخصوص شپش استفاده کرد. این شانه دارای دندانه‌های بسیار ریزی است که شپش‌ها و حتی تخم‌های آن را از روی مو جدا می‌سازد. درواقع اولین بار مصریان باستان از آن استفاده می‌کردند و آثاری از این شانه‌ها در مقبره‌های‌شان پیدا شده است. تنها نکته منفی وقت گیر بودن کار با آن است چراکه باید با دقت تک‌تک شپش‌ها و تخم‌های‌شان را از روی مو جدا کرد. بهتر است بلافاصله پس از استفاده از شامپو‌های ضد‌شپش از این شانه استفاده کرد تا تمامی آثار شپش از روی مو پاک شوند.

در بهداشت و سلامت پوست و مو یکی از شایع ترین موارد، شپش و شوره سر می‌باشد. اما تمایز این دو عارضه اغلب توسط ما قابل تشخیص نیست. در این مطلب سعی بر آن داریم که در ابتدا بتوانیم تفاوت شپش و شوره سر را از هم تشخیص دهیم و راه‌های پیشگیری و درمان را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

شپش به آسانی با شوره سر اشتباه گرفته می‌شود، و این یک مشکل بسیار رایج است. شپش هجوم موقت حشرات است، درحالی که شوره سر یک عارضه‌ی پوستی مزمن است.

هرسال ۶ تا ۱۲ میلیون از مردم آمریکا به شپش سر مبتلا می شوند، که اکثر آنان کودکان ۳ تا ۱۲ ساله هستند. شپش موی سر و شوره سر معمولا در خانه قابل درمان هستند و تشخیص این دو از یکدیگر، به شما در انتخاب درمان مناسب کمک می کند.

شوره سر که با نام “درماتیت سبورئیک” نیز شناخته می شود، یک عارضه‌ی پوستی است که در آن لایه فوقانی پوست با سرعت زیاد ریزش می‌کند. این ریزش باعث خشک شدن، پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر می شود. افرادی که شوره‌ی سر دارند، ممکن است فلس یا پوسته‌هایی را روی لباس خود مشاهده کنند.چطور بفهمیم شپش داریم

به یاد داشته باشیم که گاهی قارچ، بعضی از انواع شوره سر را به وجود می آورد که همراه با خارش است.

از تفاوت شپش و شوره سر این است که شپش‌ها انگل‌هایی هستند که روی پوست سر زندگی کرده و از خون انسان تغذیه می‌کنند و باعث خارش شدید پوست سر می‌شوند. شپش سر بیماری خاصی ایجاد نمی کند، اما بسیار مسری است. تماس نزدیک با سر یا مو و بدن فردی که شپش دارد می‌تواند باعث گسترش شپش‌ها شود. پس باید از استفاده از برس مشترک یا بغل کردن اجتناب کرد.

بچه ها اغلب همدیگر را بغل یا لمس می کنند، به همین دلیل شپش سر در کودکان نسبت به بزرگسالان شایع تر است.

شپش‌ها تخم می‌گذارند ، در حالی که شوره‌ی سر عارضه‌ای پوستی است که باعث ایجاد فلس روی پوست می‌شود. شپش و شوره شبیه هم هستند، اما تفاوت آنها را می‌توان از طریق معاینه از نزدیک پوست سر تشخیص داد. تخم شپش به مو می‌چسبد، در حالی که پوسته‌های ناشی از شوره به راحتی از مو جدا می‌شود و می‌ریزد. شوره، روی پوست‌سر قابل مشاهده است، اما شپش روی مو تخم گذاری می‌کند، نه پوست سر و این یکی از تفاوت‌ شپش و شوره سر می‌باشد.

شوره سر مسری نیست، اما شپش ها به آسانی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند. اگر همکلاسی، دوست یا یکی از اعضای خانواده‌ی شما شپش داشته باشد ممکن است شما نیز دچار شپش شوید و پوست سرتان دچار خارش شود.

شوره و شپش هر دو منجر به خارش می شوند. زمانی که پوست سر خشک است، اما تفاوت شپش و شوره سر در این است که شوره باعث خارش بیشتر پوست سر می‌شود اما افراد مبتلا به شپش ممکن است احساس کنند چیزی روی پوست سرشان می‌خزد.

شپش می‌تواند باعث “عفونت باکتریال” شود؛ مخصوصا زمانی که فرد مبتلا، پوست سرش را به شدت بخاراند و باعث خونریزی آن شود. این افراد ممکن است احساس کنند گره‌های لنفاوی گردن یا پشت گوششان متورم شده است.

شپش‌ها بسیار ریز و کوچک هستند و گاهی ممکن است برای دیدن آن‌ها نیاز به ذره بین داشته باشیم. دیدن حشرات یا نقاط سیاه و قهوه‌ای رنگ روی پوست سر یا مو، به معنای این است که فرد مبتلا به شپش است، نه شوره.

گاهی “درماتیت سبورئیک” روی سایر قسمت‌های بدن هم گسترش می‌یابد. زمانی که این امر اتفاق می‌افتد، فرد ممکن است متوجه پوسته پوسته شدن یا ضایعات فلس مانند، روی پوست صورت، قفسه‌ی سینه، گردن و گوش هایش شود. این نواحی ممکن است خشک و قرمز یا دردناک و خارش‌دار باشند. با این‌حال اکثر افراد شوره خفیف و فقط روی پوست سرشان تجربه می کنند.

برخی از افراد مبتلا به شوره سر، دچار ریزش موی موقتی می شوند. با این حال ریزش مو در سایر بیماری‌های مو شایع تر است.

شپش ها در میان کودکان و افرادی که در تماس نزدیک با کودکان هستند، مانند معلمان، والدین و پرستاران شایع‌تر است.

شپش‌ها حشرات انگلی هستند که توانایی خزیدن دارند و از طریق تماس نزدیک به افراد دیگر منتقل می شود. شپش می‌تواند روی لباس، رختخواب، حوله، وسایل شخصی مانند شانه، کلاه و زیورآلات مو بخزد.‌ فرد مبتلا به شپش سر به راحتی می‌تواند این حشرات را به سایر اعضای خانواده خود منتقل کند.

شوره سر یک عارضه پوستی، غیرمسری و غیرالتهابی است. خشکی یا چرب بودن بیش از حد پوست سر، قارچ پوستی، و برخی فاکتورهای ژنتیکی معمولا با شوره سر در ارتباط هستند. شوره سر معمولا نوجوانان و جوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما افراد مسن و خردسالان نیز ممکن است دچار پوسته پوسته شدن پوست سر شوند. “کلاهک گهواره‌ای” نوعی شوره سر رایج در میان نوزادان و کودکان است.

اگر فردی در خانواده‌ی شما به شپش سر مبتلاست، تمام اعضای خانوادتان را برای وجود این حشره بررسی کنید؛ مخصوصا اگر از تختخواب مشترک استفاده می کنید. زیرا شپش‌ها به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند.

برای درمان شپش سر می‌توانید از شامپوهای دارویی مثل “پرمترین” و “لیندان” استفاده کنید. برای مثال شامپوهای که حاوی یک درصد پرمترین هستند شپش‌ها و تخم آن را از بین می‌برند و استفاده از آن به عنوان خط اول درمان برای بزرگسالان و کودکان و نوزادان بالای ۲ ماه توصیه می‌شود. برای اطمینان از ریشه کن شدن کامل شپش‌ها، باید بعد از گذشت ۷ تا ۱۰ روز مجددا موهای خود را با شامپوهای تجویز شده بشویید.

اغلب توصیه می‌شود که درمان شپش سر را تا زمانی که تمام شپش‌ها و تخم‌ها از بین بروند، ادامه پیدا کند. با توجه به نوع دارو، ادامه درمان معمولا ۷ تا ۹ روز بعد از اولین درمان یا زمانی که متوجه وجود شپش زنده شدید، توصیه می‌شود.

می‌توانید در کنار شامپوهای درمانی، از درمان‌های غیردارویی برای کمک به پیشگیری از انتشار شپش سر استفاده کنید. برای اینکه اطمینان حاصل کنید که تمام حشرات ریز و تخم آنها از بین رفته اند، باید اقداماتی را در منزل انجام دهید.

به طور مثال لباس‌ها، حوله‌ها و رختخواب‌ها را در آب بسیار داغ بشویید و آنها را با حرارت بسیار بالا خشک کنید. رومبلی‌ها و فرش‌ها را جارو بکشید و اسباب‌بازی‌ها را حداقل به مدت ۳ روز تا ۲ هفته داخل یک کیسه بگذارید. به این طریق شپش‌های باقیمانده بدون دسترسی به غذا از بین می‌روند.

شما می‌توانید درمان شوره سر را به کمک شامپوهای مخصوصی که برای کندکردن فرایند پوسته ریزی یا درمان عفونت های قارچی (عامل پوسته پوسته شدن پوست) تولید شده اند، انجام دهید . از شامپوهای حاوی کول تار ، سالیسیلیک اسید، کتوکونازول یا سلنیوم سولفاید استفاده کنید. برای کنترل پوسته ریزی شدید هر روز، و برای کنترل علائم جزئی به صورت هفتگی یا دو بار در هفته از شامپو ضدشوره استفاده کنید. البته با توجه به تفاوت در ماده موثر و غلظت آن بهتر است به دستورالعمل روی شامپو عمل کنید.

طبق اظهارات کلنیک مایو، برخی مطالعات نشان می‌دهند که روغن درخت چای در درمان شوره موثر است.

شپش می‌تواند هر فردی را تحت تاثیر قرار دهد. شپش نشانه‌ی کثیفی یا بهداشت نامناسب نیست و طول موها در افزایش یا کاهش خطر ابتلا به شپش تاثیری ندارد.
این حشرات از طریق تماس نزدیک منتقل می‌شوند، بنابراین برای جلوگیری از هجوم شپش سر، باید از تماس مستقیم با فرد مبتلا به شپش اجتناب کنید.

اجازه ندهید هیچکس از وسایل شخصی‌تان نظیر شانه، روسری و کش مو استفاده کند. به کودکان خود بگویید که از تماس با موی دوستانشان در مدرسه یا در خانه اجتناب کنند. اگر در معرض تماس نزدیک با فرد مبتلا به شپش قرار گرفتید، هر ۳ – ۴ روز سر خود و کودکانتان را برای اطمینان از عدم وجود شپش یا تخم آن معاینه کنید.

پیشگیری از شوره سر در صورتی که از لحاظ ژنتیکی مستعد این عارضه باشید سخت است. هرچند روش‌های متعددی برای کاهش فلس‌های پوست سر وجود دارد‌. استفاده از بهترین شامپو ضدشوره و ضدقارچ ممکن است به شما در درمان شوره سر کمک کند. شامپوهایی که حاوی روغن درخت چای هستند، در کاهش شوره سر موثر باشند‌.

در پایان به امید سلامتی و بهروزی برای شما مخاطبین عزیز، امیدواریم مطلب فوق برای شما مفید فایده قرار گرفته باشد. اگر شما تجربیات و نظراتی در مورد تفاوت شپش و شوره سر دارید با ما به اشتراک بذارید.

منبع:

سلام دختر من شپش گرفته بود خوب شد اما هر وقت سرش رو می خارونه لای ناخون هاش یه چیزهای سیاه رنگ دیده میشه ولی شپش نیست این چیه ؟؟
لطفا کمک کنید

سلام دوست عزیز. تخم شپش معمولا روی ساقه موها چسبیده و به رنگ سفید، قهوه ای و یا خاکستری است. باید ضایعات سیاه رنگ توسط پزشک بررسی شود.

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

آیا شپش باعث ریزش مو می‌شود؟ در فصل تابستان میزان آلودگی افراد و کودکان به شپش موی سر افزایش پیدا می‌کند. در این مقاله از مجله دکتردکتر به بررسی کامل شپش موی سر و روش‌های تشخیص و درمان آن پرداختیم؛ با ما همراه باشید.

شپش موی سر موجود آزاردهنده‌ای است ولی در عین حال این موجود خطرناک نبوده و منجر به پخش شدن بیماری نخواهد شد. ابتلا به آلودگی شپش سر به این معنی نیست که فرد بهداشت فردی را رعایت نکرده و یا در محیط آلوده زندگی می‌کند. شپش سر هیچگونه عفونت باکتریایی یا ویروسی را با خود حمل نمی‌کند.

شپش موی سر حشرات کوچک بدون بالی هستند که در میان موهای سر انسان‌ها زندگی کرده و از خون کف سر آن‌ها تغذیه می‌کنند. شپش موی سر مشکل شایعی در میان انسان‌ها به خصوص کودکان است و به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شده و انتشار پیدا می‌کند.چطور بفهمیم شپش داریم

شپش به رنگ قهوه‌ای متمایل به زرد و یا تقریباً خاکستری و به اندازه‌ی دانه‌های موجود بر روی توت فرنگی است. شپش ماده، ماده‌ی چسبنده‌ای را تولید می‌کند که در نهایت باعث چسبیدن تخم شپش به ریشه‌ مو خواهد شد.

گاهی خلاص شدن از دست این حشرات کوچک با دردسرهای فراوانی همراه خواهد بود. نیش شپش می‌تواند کف سر کودکان را دچار خارش کرده و گاهی زخم ایجاد شده ناشی از این نیش منجر به عفونت خواهد شد. 

شپش تازه ۸ تا ۹ روز بعد از تخم‌گذاری شپش ماده سر از تخم بیرون می‌آورد. چیزی که در ابتدا از تخم بیرون می‌آید نابالغ بوده و نیمف (nymph) نام دارد. بعد از گذشت ۹ تا ۱۲ روز نیمف به حشره‌ بالغ تبدیل می‌شود. شپش بالغ ۳ تا ۴ هفته زنده خواهد ماند. 

چرخه‌ی زندگی شپش موی سر هر سه هفته یک بار تکرار می‌شود. شپش‌ها چندین بار در طول روز از خون کف سر تغذیه می‌کنند و تا دو روز بعد از جدا شدن از کف سر می‌توانند زنده بمانند. 

شپش موی سر بر کف سر می‌خزد ولی توانایی پریدن یا پرواز کردن را ندارد. معمولاً تماس مستقیم عاملی برای انتقال شپش موی سر است. شیوع آلودگی شپش موی سر در میان افراد یک خانواده و یا بین کودکان در مدرسه، کودکستان و زمین بازی بیش‌تر است. 

انتقال غیر مستقیم آلودگی شپش سر نادر است ولی شپش می‌تواند از فردی به فرد دیگر به روش‌های زیر هم منتقل شود:

اگر لباس‌ها با هم در یک محل نگه‌‌داری شوند، می‌توانند عامل انتقال غیرمستقیم شپش باشند. برای مثال در مدارس و کودکستان‌ها کلاه و شال کودکان در کنار هم آویزان می‌شود و این خود می‌تواند راهی برای انتقال آلودگی باشد. حیوانات خانگی مانند سگ و گربه نقشی در انتقال و پخش کردن آلودگی شپش موی سر ندارند. 

اگر کودک مبتلا به شپش سر شروع به خاراندن سر خود کند، می‌تواند زخمی بر روی کف سر خود ایجاد کند. امکان گسترش یک عفونت تازه به راحتی بر اثر زخم کف سر فراهم خواهد بود.

تخم شپش موی سر نقاط کوچک زرد رنگ، قهوه‌ای متمایل به زرد و یا قهوه‌ای رنگی هستند که پیش از بیرون آمدن شپش از آن‌ها بر روی مو قابل مشاهده هستند. تخم‌ها ریشه‌ موها و نزدیک  کف سر را به عنوان محل زندگی انتخاب می‌کنند؛ چرا که درجه حرارت این منطقه برای به عمل آمدن تخم بسیار مناسب است.

تخم شپش موی سر اندکی به شوره‌‌ی سر شباهت دارد، با این تفاوت که با شانه کردن و یا تکان دادن سر از مو جدا نمی‌شود. 

مشاهده‌ تخم شپش روی ریشه‌ موی کودک، بسیار شایع‌تر از دیدن شپش موی سر در حال خزیدن است. تخم‌ها یک یا دو هفته بعد از تخم‌گذاری به عمل می‌آیند. حتی بعد از اینکه تخم‌ها به عمل آمدند، پوسته‌ی تخم باقی مانده سفید و بی‌رنگ به ریشه‌ مو متصل خواهند ماند. زمانی که مو رشد می‌کند این پوسته‌ها همراه با موی رشد کرده حرکت کرده و به این ترتیب تشخیص و مشاهده‌ی آن‌ها بسیار آسان‌تر خواهد شد. 

تخم شپش برای به عمل آمدن لازم است که در نزدیکی کف سر قرار گیرد. تخم‌هایی که در فاصله‌ی بیش از ۶ میلی‌متری از کف سر قرار داشته باشند یا زنده نیستند و یا خالی هستند. تخم‌های مشکوک برای بررسی زنده بودن احتمالی در زیر میکروسکوپ بررسی می‌شوند. وجود تخم زنده احتمال وجود آلودگی فعال را افزایش خواهد داد.

درباره‌ شپش موی سر بالغ و نیمف آن باید گفت که شپش موی سر بالغ به کوچکی دانه‌ی کنجد بوده و رنگی متمایل به خاکستری یا زرد متمایل به قهوه‌ای دارد. نیمف از نوع بالغ هم کوچک‌تر بوده و یک یا دو هفته بعد از به عمل آمدن تخم‌ها به فرم بالغ تبدیل می‌شود.

فرد مبتلا ممکن است متوجه‌ی آلودگی شپش موی سر نشود. با این همه نشانه‌ها و علائم شپش سر عبارتند از: 

در برخی از کودکان هفته‌ها بعد از حضور شپش، کف سر دچار خارش می‌شود. خارش کف سر برای کودکان بسیار آزاردهنده است و آن‌ها لحظات سختی را تجربه خواهند کرد. 

راه تشخیصی استاندارد برای آلودگی شپش موی سر فعال در واقع تشخیص وجود نیمف زنده (تخم شپش، شفیره) یا یک شپش موی سر بالغ زنده است.

توصیه می‌شود که موی سر خیس که با نرم‌کننده‌ مو سر مرطوب شده را برای وجود این عوامل جستجو کنید. پزشک برای تشخیص به کمک یک شانه‌ی مناسب از سر تا انتهای ساقه‌ مو را شانه خواهد کرد. اگر نیمف یا شپش موی سر بالغ زنده‌ای یافت نشود، پزشک معاینه را در دومین ویزیت هم ادامه خواهد داد.

پزشک معالج برای کشتن شپش‌های سر و تخم‌های آن داروهای بدون نسخه را توصیه می‌کند. این داروها شاید نتوانند تخم‌های تازه را از بین ببرند؛ بنابراین لازم است که برای از بین بردن نیمف‌ها بعد از سر از تخم در آوردن و پیش از بالغ شدن روش‌های درمانی دیگری را به کار گرفت. 

برخی از پژوهش‌ها توصیه می‌کنند که درمان دوباره ۹ روز بعد از دوره اول درمان انجام شود. پزشک معالج باید در مورد دوره‌ درمان توصیه‌های مورد نیاز را به بیمار داشته باشد. 

داروهای بدون نسخه (OTC medications) بر پایه‌ی پریترین (pyrethrin) هستند، این ماده‌ی شیمیایی از گل داودی (chrysanthemum flower) گرفته شده که از مواد سمی برای از بین بردن شپش موی سر است.

قبل از اینکه از این درمان‌ها استفاده کنید؛ موی کودک مبتلا را با شامپوی فاقد مواد نرم‌کننده بشویید. آبکشی کردن مو با سرکه‌ سفید قبل از شستن مو به حل کردن چسبی که تخم‌ها را به ریشه‌ مو متصل نگه می‌دارد، کمک بسیار زیادی می‌کند. دستورالعمل درج‌شده روی هر دارو را با دقت مطالعه کنید تا بدانید که هر دارو چه‌قدر باید روی سر باقی بماند. بعد از آن سر باید با آب گرم آبکشی شود. 

داروهای بدون نسخه عبارتند از:

در برخی از مناطق جغرافیایی، شپش موی سر به داروهای بدون نسخه مقاومت نشان می‌دهد. از طرفی دیگر این دسته از داروها به دلیل استفاده‌ نادرست ممکن است، منجر به نتیجه‌ مورد نظر نشوند. اگر این داروها مرتب و در فواصل زمانی مناسب به کار گرفته نشوند، نتیجه‌ مورد نظر به دست نخواهد آمد. 

در صورتی که از داروهای بدون نسخه نتیجه نگرفتید؛ پزشک احتمالاً این داروها را تجویز خواهد کرد:

بیشتر بخوانید: معرفی داروها و شامپوی ضد شپش

امکان جلوگیری از انتشار شپش موی سر در کودکان مهدکودک‌ها و مدارس به دلیل تماس و نزدیکی بیش از حد وجود ندارد. از طرفی حتی امکان دارد که با مواردی که در بالا گفته شد، افراد به صورت غیر مستقیم هم به این عارضه دچار شوند. 

باید به کودکان آموخت که لباس‌های خود را بر روی لباس‌های دیگران آویزان نکنند و از چوب لباسی مخصوص خود استفاده کنند. از طرفی کودک نباید از حوله، شانه، روسری و کلاه دیگر افراد استفاده کند.

نگرانی از ابتلای احتمالی به این عارضه دلیل خوبی برای منع کودک برای شرکت در فعالیت‌های اجتماعی نیست. 

پشت گوش‌ها و اطراف پس گردن را برای وجود احتمالی شپش موی سر و تخم‌های آن به دقت بررسی کنید. وجود این حشره بر روی مژه‌ی چشم‌ها و ابرو بسیار نادر است. از آن‌جایی که تعداد نیمف‌ها و شپش موی سر بالغ زیاد نبوده و سرعت حرکت آن‌ها زیاد است، مشاهده‌ی آن‌ها بسیار سخت است.

ریشه‌ی موها در نزدیکی کف سر مکانی است که تخم شپش به آن می‌چسبد، پس این نقاط را به دقت بررسی کنید.  همانگونه که گفته شد، تخم شپش موی سر اندکی به شوره‌‌ی سر شباهت دارد، با این تفاوت که با شانه کردن و یا تکان دادن سر از مو جدا نمی‌شود. برای بررسی دقیق‌تر کف سر می‌توانید از ذره‌بین یا نور چراغ قوه استفاده کنید. 

بهترین راه برای بررسی موها، استفاده از شانه‌ای با دندانه‌های ظریف بر روی موی خیس است. بعد از اینکه با مایع نرم‌کننده به خوبی مو را مرطوب کردید، موهای ناحیه‌ی کوچکی از سر را شانه کرده و به دنبال شپش موی سر و یا تخم آن بر روی دندانه‌های شانه باشید. می‌توانید شانه را با یک دستمال یا حوله تمیز کرده و به این ترتیب تشخیص شپش احتمالی هم آسان‌تر خواهد شد. 

اگر کودک شما سر خود را به شدت می‌خاراند ولی شما بر روی سر کودک شپش مشاهده نمی‌کنید، برای بررسی دقیق‌تر به پزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید سوالات خود درباره‌ی شپش موی سر در کودکان و بزرگسالان را با پزشکان دکتر دکتر مطرح کنید. کافیست از قسمت نظردهی در پایین همین صفحه اقدام کنید. به سوالات شما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ داده خواهد شد.

از آن‌جایی که تماس مستقیم سر به سر یکی از عوامل اصلی انتقال آلودگی شپش است؛ خطر ابتلای کودکانی که با هم به مدرسه می‌روند و یا در زمین بازی مشغول بازی‌های گروهی هستند، بیش‌تر است. در آمریکا کودکان در سنین پیش دبستانی بیش از کودکان سنین راهنمایی به این عارضه مبتلا می‌شوند. 

اگر خود و یا فرزند شما مشکوک به آلودگی شپش موی سر هستید؛ قبل از شروع درمان شپش موی سر به پزشک مراجعه کنید. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از کودکان در صورتی که به آلودگی فعال مبتلا نشده باشند، تنها با مصرف داروهای بدون نسخه و یا با روش‌های خانگی درمان شپش موی سر به سرعت درمان می‌شوند.

عواملی که غالباً با شپش موی سر اشتباه گرفته می‌شوند، عبارتند از:چطور بفهمیم شپش داریم

سخن آخر

شپش موی سر حشرات کوچکی هستند که از خون کف سر انسان تغذیه می‌کنند. آلودگی تهاجمی شپش سر بیش‌تر کودکان را درگیر می‌کند، این حشره مستقیماً از موی یک شخص به موی شخص دیگر منتقل می‌شود.

تخم شپش معمولاً در فاصله‌ای ۴ میلیمتری از کف سر به ریشه‌ مو می‌چسبد، در واقع این محیط دمای مناسبی را برای تخم به عمل می‌آورد تا بتواند به خوبی به عمل بیاید.

برای درمان شپش سر از داروهای بدون نسخه و یا داروهای تجویزی استفاده می‌شود. برای اینکه شپش سر به خوبی درمان شود و این حشره‌ها و تخم‌های تولید شده توسط آن‌ها از کف سر جدا شوند؛ باید دستورالعمل‌های درمانی به خوبی رعایت و انجام شوند.

یک سری درمان‌های خانگی برای رهایی از آلودگی شپش سر نیز وجود دارد که تاکنون شواهدی علمی مبنی بر موثر بودن این درمان‌ها به دست نیامده است.

وجود شپش موی سر در افراد نشان‌دهنده‌ عدم رعایت بهداشت فردی نیست. شپش برای ادامه‌ حیات خود نیاز به خون دارد و این خون را هم از فرد تمیز و هم از فرد کثیف می‌تواند دریافت کند. زمانی که فرد متوجه‌ وجود شپش موی سر می‌شود؛ بهتر است که بلافاصله و پیش از پخش شدن و انتقال آن به فرد دیگر بلافاصله آن را درمان کند.

منابع: 

mayoclinic

kidshealth.org

اگر شما هم در خصوص مشکل خود نیاز به پزشک دارید با استفاده از امکان نوبت‌دهی اینترنتی می‌توانید به راحتی برای مراجعه حضوری، در روز و ساعت دلخواه خود، نوبت دریافت کنید. برای دریافت نوبت اینترنتی از پزشک متخصص کودکان و نوزادان روی دکمه زیر کلیک کنید.

گاهی اوقات دسترسی به پزشک سخت و هزینه‌بر است. شما با استفاده از امکان ویزیت تلفنی می‌توانید به راحتی برای دریافت مشاوره تلفنی از پزشک مورد نظرتان، نوبت دریافت کنید. برای برقراری تماس تلفنی با پزشک متخصص کودکان و نوزادان دلخواهتان روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

شما با استفاده از امکان پرسش و پاسخ با پزشک می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز پرسش پزشکی خود را مطرح کنید و پاسخ معتبری از پزشک دریافت کنید. برای ثبت سوال پزشکی خود روی دکمه زیر کلیک(یا لمس) کنید.

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام من چهارتابچه دا رم هرشامپی شپش یاسرکه روغن زیتون میزنم نمیشه چه کارکنم ازشپش راحت بشم هرروزتمیزمیکنم دوروزبعدبازهست راهنمای کننین خواهش میکنم

سلام چه شامپوهایی تا حالا زدین؟نام ببرید

سلام ۲۴سالمه نامزد هستن یکروز درمیان هم حموم میکنم موهامو خیلی تمیز میشورگ ولی نمیدونم چرا اولا شپش میدیدم ولی الان همش تخم گذاری میکنه به سرکه و روغن زیتون میمالم بعد یکی دوساعت باشانه ریز شانه میکنم بعد میشورم چندروز نمیخاره ولی بعد چند روز باز شروع میکنه موهام پرپشت شال بافتنی سرمیکرم الان دیگه سر نمیکنم که شاید ازاون باشه موهام خیلی گرم میشه براهمین ولی الان دیگه نمیدونم چیکار کنم توروخدا کمکم کنید

سلام شامپو پرمترین یا محلول دایلیس طبق بروشورش استفاده کنین عزیزم

سلام ما توی برنجمون یه حشره های کوچیکی داشت، داشتم تمیز می کردم، پسر کوچیکم اومد و برنج ها رو ریخت و همه جا رفت. بعد از دو هفته سر هممون خیلی میخارید. توی موهای خودم از همون حشره های ریز سیاه دیدم. سرچ کردم نوشته بود شپشک برنج به انسان منتقل نمیشه. ولی دقیقا همچنان تو سرمون بود. چه کار کنیم و چه جوری از بین می‌ره. الان خود حشره نیس، ولی بافصله چند سانتی تخمش تو سرم هست‌

سلام شپش هست و ممکن اصلا ربطی به برنج نداشته باشه و از جای دیگه گرفته باشین محلول دایلیس از داروخانه بگیرین و طبق دستور بروشور مصرف کنین تمام ملافه و رختخواب و لباسا شسته شن محیط خونه با اسپری درمین اسپری شه

سلام وقت بخیر من تازه متوجه شدم تو مو هام شپش است ولی خود شپش فقط یدونه دیدم ولی موهای ناحیه گردنی و پشت گوشام پر تخم شپشه به نظرت باید حتما کوتاه شه موهام یا بدون کوتاهی هم درمان میشه؟؟

سلام بدون کوتاهیم درمان میشه، محلول دایلیس یا شامپو پرمترین از دارو خانه بگیرین و طبق دستور بروشور استفاده کنید با شانه فلزی مخصوص شپش که از داروخانه تهیه می کنید تمام سر را شانه کرده و سعی کنید تمام تخم هایش را از سر خارج کنید و تمام محیط را جارو برقی بزنید حتی زیر فرش ها تمام لباس ها و وسایل شخصی مثل بالش،ملافه،پتو و … را بشویید و در آفتاب خشک کنید و وسایلی که قادر به شستشوی آنها نیستید باید در کیسه زباله دربسته به مدت دو هفته قرار گیرند

سلام من موهام شوره میزنه ممکن هست شپش از راه شوره وارد سر بشه ؟

سلام نه شوره بدليل پوست سرتونه شپش از فرد آلوده يا محيط آلوده منتقل ميشه

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon


خانم دکتر آمنه مرشدی: Downloads-icon

همه‌گیری کروناویروس جدید کووید-۱۹، یک وضعیت اضطراری در دنیا اعلام شده است و طبعاً زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری داشته‌اند در مورد همه چیز…

واریکوسل از مشکلات شایعی است که احتمالاً در جریان درمان‌های ناباروری با آن مواجه می‌شوید. واریکوسل وجود سیاهرگ‌های واریسی در بیضه است که معمولاً…

پره‌اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی؛ ،Preeclampsia عارضه‌ای جدی است که اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند خطرهای جدی برای مادر و جنین به دنبال داشته باشد….

لحظۀ تولد کودک شما پس از ۹ ماه انتظار نزدیک است. آگاهی و شناخت نسبت به نشانه‌های شروع درد زایمان تا پس از تولد نوزاد باعث آرامش بیشتر مادران باردار…

آمدنتان همراه نوزاد به خانه، برای شما و همسرتان یک لحظۀ زیبا و به‌یادماندنی است. شما مادر و همسرتان پدر شده‌اید. اولین روز حضور نوزاد در خانه برای…چطور بفهمیم شپش داریم

ریفلاکس در کودکان یا طبیعی است یا غیرطبیعی. در این ویدیو، خانم دکتر غزال علیزاده، متخصص كودكان و نوزادان و فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان، در مورد…

نشستن بدون کمک دیگران چشم‌انداز جدیدی از جهان به کودک می‌دهد. وقتی عضلات پشت و گردن او برای راست نگه داشتن پشتش به اندازهٔ کافی قوی شد و وقتی یاد…

کتاب خواندن سن و زمان ندارد و هیچ‌وقت برای سوق دادن بچه‌ها به سوی کتاب زود نیست. اما در مورد کودکان نوپا، فعلاً هدف این است که به شکل غیرمستقیم…

کودک از چه سنی می‌داند غریبه‌ چه کسی است و چگونه باید در مورد تعامل با غریبه‌ها با فرزندتان صحبت کنید؟ در این مطلب با این موضوع بسیار مهم آشنا شوید…

احیای قلبی تنفسی یا CPR، یک اقدام نجات‌دهنده است که شما می‌توانید برای نجات جان کودکی که هیچ علائمی از زندگی نشان نمی‌دهد، یعنی بیهوش است و نفس نمی…

زایمان طبیعی گاهی با تزریق بی‌حسی‌ انجام می‌شود. این زایمان‌ها، زایمان بدون درد نامیده می‌شود. در این ویدیو، خانم ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی…

انواع شیرخشک‌ها از پنج مادۀ اصلی تشکیل شده‌اند که شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین و مواد معدنی است. یک شیرخشک می‌تواند دارای دیگر مواد مغذی…

وقتی داشتید برای بچه‌دار شدن تلاش می‌کردید یا برای کودکتان کفش و لباس‌های رنگارنگ می‌خریدید، احتمالاً هرگز تصور نمی‌کردید که لازم باشد روزی توی سر و میان موهای کودکتان دنبال شپش سر بگردید. اما این یکی از کارهایی است که اگر مشکوکید که فرزندتان به شپش آلوده شده است، شما هم باید به عنوان والدین انجام دهید. بهتر است اول از همه نترسید و کودکتان را هم نترسانید، بلکه خیلی عادی مشکل را مطرح و برگزار کنید و با دیدی علمی به دنبال درمان کودکتان باشید تا این مشکل تأثیر روحی‌ بدی روی کودکتان نگذارد. در این مطلب با نکات مهم و مفیدی برای ساده‌تر شدن این کار آشنا خواهید شد.

برخی از مدارس یا مهدکودک‌ها ممکن است در طول سال تحصیلی به طور منظم معایناتی برای وجود شپش انجام دهند و سر تمام دانش‌آموزان مدرسه را بررسی کنند و اگر به موردی بربخورند، به شما اطلاع خواهند داد. با این حال، گاهی وقت‌ها، به ویژه وقتی شپش در محله، مهد یا مدرسهٔ کودک شما اپیدمی شده است، حتماً خودتان هم سر فرزندتان را نگاه کنید تا نتیجهٔ بررسی آنها تأیید شود.

بهتر است که این کار را در اسرع وقت انجام دهید، زیرا هرچه زودتر شپش‌ها را پیدا کنید، راحت‌تر می‌توانید از عهده‌شان بربیایید و اگر در سر کودک شپش پیدا کردید، باید سر تمام اعضای خانواده‌تان را بررسی و احتمالاً درمان کنید.

فرزند شما ممکن است یکی یا چند تا از علائم زیر را داشته باشد:

دیدن این موجودات که به اندازهٔ دانهٔ یک کنجد هستند و دیدن تخم‌های ریز آنها بسیار دشوار است. برای اینکه بفهمید آیا باید اقدامی انجام دهید یا نه، می‌توانید میان موهای سر کودکتان را با چشم و ترجیحاً زیر نور کافی نگاه کنید.

اگر نتوانستید آنها را با یک بازرسی چشمی پیدا کنید، شانه زدن سر در حالت مرطوب را امتحان کنید. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹ نشان داد که «شانه زدن سر در حالت مرطوب» در ۹۰ درصد موارد آلودگی به شپش فعال را به درستی مشخص کرد و در مقابل، بازرسی چشمی سر در ۲۹ درصد موارد وجود شپش را به درستی مشخص کرد.

شما به نور واقعاً خوب و یک ذره‌بین نیاز دارید، مگر اینکه چشم‌هایی مثل عقاب داشته باشید. همچنین یک شانهٔ ضدشپش فلزی و مقداری نرم‌کننده‌ٔ مو نیز نیاز خواهید داشت. به‌طورکلی، بررسی موهای کودکان برای یافتن شپش سر به شکل دو مرحلهٔ زیر است.

روش اول، روش جست‌وجوی شپش یا تخم شپش با موهای خشک کودک است که مراحل آن به شکل زیر خواهد بود:

۱. پوست سر کودکتان را بررسی کنید: در بخش‌های مختلف سر، موها را از هم جدا کنید و پوست سر را در پشت گوش‌ها و پشت گردن بررسی کنید. ممکن است زخم و راش‌هایی در برخی چاهای سر و گردن به دلیل خاراندن کودک نیز پیدا کنید.

۲. مراقب حرکت در موها باشید: احتمالاً نمی‌توانید خود شپش‌ها را ببینید، زیرا آنها بسیار کوچک هستند، به سرعت حرکت می‌کنند و از نور فرار خواهند کرد. بنابراین، دیدنشان دشوار است.

۳. به دنبال تخم‌ شپش‌ باشید: این تخم‌ها که رشک نامیده می‌شوند، شبیه کیسه‌های کوچک سفید یا زرد رنگی‌ به شکل قطرهٔ اشک هستند و اگر هنوز از تخم درنیامده باشند به فاصلهٔ ۶ میلی‌متر از پوست سر یعنی خیلی نزدیک پوست سر به موها چسبیده‌اند. ممکن است حس کردن رشک‌ها آسا‌‌ن‌تر از دیدن آنها باشد که احساسی شبیه لمس دانه‌های شن به شما می‌دهد.

۴. شکل رشک‌ را در اینترنت جست‌وجو کنید: اطمینان حاصل کنید دانه‌هایی که می‌بینید واقعاً رشک هستند. اغلب تشخیص رشک از شورهٔ سر یا پوسته‌های باقی‌مانده‌ از محصولات بهداشتی مراقبت از مو دشوار است. تفاوت این است که رشک‌ها مثل چسب به موها می‌چسبند، درحالی‌که شورهٔ سر و دیگر پوسته‌ها به راحتی از ساقهٔ مو جدا می‌شوند.

۵. از زنده بودن رشک مطمئن شوید: مطمئن شوید رشک‌هایی که پیدا می‌کنید هنوز زنده هستند. اگر تنها رشک‌هایی را پیدا می‌کنید که بیش از ۶ میلی‌متر با پوست سر فاصله دارند، ممکن است آنها قبلاً از تخم درآمده باشند و فرزند شما دیگر آلوده نباشد.

رشک‌ها فقط می‌توانند در گرمای نزدیک به پوست سر از تخم دربیایند و پس از بیرون آمدن، تخم‌های خالی چسبیده به موها باقی می‌مانند و از پوست سر دورتر و دورتر می‌شوند و فقط رشک‌های زنده، یعنی آنهایی که بسیار نزدیک به پوست سر هستند یا شپش‌های زنده نشانهٔ وجود یک آلودگی ادامه‌دار و فعال هستند.

اگر نمی‌توانید با نگاه کردن به موهای کودک خود و لمس آن بفهمید که سر کودکتان آلوده است یا خیر، باید مرحلهٔ جست‌وجو با موهای مرطوب را انجام دهید. مطالعات نشان داده‌اند که شانهٔ ضدشپش بهترین ابزار برای پیدا کردن شپش زنده است، چون فاصلهٔ دندانه‌های یک شانهٔ معمولی از یکدیگر خیلی بیشتر از آن است که شپش‌های کوچک را بگیرد. ترتیب مراحل در این روش به شکل زیر است:

اگر به این نتیجه رسیدید که فرزندتان شپش دارد، بچه‌ها و بزرگسالان دیگری را که در این خانه‌ حضور دارند بررسی کنید. برای اینکه خانواده‌ خود را به طور کامل از شر شپش خلاص کنید شما باید همهٔ آنها را تحت درمان قرار دهید. اگر این مراحل را دنبال کردید و هنوز مطمئن نیستید، لازم است فرزندتان را نزد یک پزشک ببرید.

شپش سر یک اتفاق آزاردهنده است که گاهی برای کودکان و حتی بزرگسالان پیش می‌آید. اما شپش سر ترس و خجالت ندارد، بلکه درمان دارد و قرار نیست تا ابد…

یکی از چیزهایی که هنگام شیردهی یا عوض کردن پوشک کودک ممکن است باعث دردسر شود، لباس‌هایی است که پوشاندشان به بچه‌ها سخت است یا کودک را آزار می‌دهد…

گال نوعی تحریک پوستی است که به علت تهاجم هیره‌ها یا مایت‌های انگلی کوچکی که زیر پوست نقب می‌زنند ایجاد می‌شود و راش ناصافی که می‌بینید، در واقع…

تیم و هیئت علمی مادرشو تلاش می‌کند تا تمام مطالب کیفیت بالایی داشته باشد. اما حفظ این کیفیت بدون داشتن نظرات اصلاحی شما کاربر عزیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر ایرادی در مطلب بالا می‌بینید یا فکرمی‌کنید این مقاله مناسب نیست، نظرتان را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

چطور بفهمیم شپش داریم
چطور بفهمیم شپش داریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *