چطور بفهمیم فردی معتاد است

 
helpkade
چطور بفهمیم فردی معتاد است
چطور بفهمیم فردی معتاد است

اگر فکر می‌کنید یکی از عزیزانتان در دام سوءمصرف مواد مخدر گرفتار شده است، لازم است با نشانه‌های اعتیاد به مواد مخدر آشنا باشید تا متوجه شوید که چه دارو یا ماده مخدری سلامت عزیزتان را مختل کرده است. پس قطعاً باید با نشانه ها و علائم اعتیاد آشنا شویم تا یاد بگیریم که چگونه فرد معتاد را بشناسیم، و برای بهبودی نزدیکان خود هرچه سریعتر اقدام کنیم.

اگر از نشانه‌های اعتیاد اطلاع نداشته باشید، تشخیص دادن اعتیاد به مواد مخدر یا الکل دشوار می‌شود. سوءمصرف مواد مخدر ظاهر و چگونگی رفتار و احساس مصرف‌کننده را تغییر می‌دهد. علائم سوءمصرف مواد مخدر می‌تواند ماهیت جسمی، رفتاری یا روانی داشته باشد.

شاید از خودتان بپرسید معتاد کیست؟ چگونه افراد معتاد را بشناسیم؟ خوشبختانه اعتیاد ویژگی‌های قابل تشخیص واضحی دارد و مصرف بسیاری از گونه‌های مواد مخدر نشانه‌ها و علائم مشترکی را به دنبال دارد. اگر نگران وضعیت یکی از دوستان یا اعضاء خانواده‌تان هستید، با کمی مطالعه درباره این نشانه‌ها و علائم می‌توانید اعتیاد را تشخیص دهید و فردی را که با این اختلال دست و پنجه نرم می‌کند، سریع‌تر نجات دهید. در ادامه همراه کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی باشید تا نکاتی را برای شناسایی افراد معتاد بیاموزید.

هر چند تشخیص اعتیاد در ابتدای دوران مصرف، دشوار است، اما اعتیاد با چند نشانه هشداردهنده اولیه همراه است که شناسایی این بلای خانمان‌سوز را آسان‌تر می‌سازد. علائم اولیه شایع اعتیاد می‌تواند ظاهری، شخصیتی یا روانی باشد. از جمله نشانه‌های ظاهری می‌توان به تغییر در ظاهر یا بهداشت فردی اشاره کرد. نوسانات خلقی مکرر یا بی‌توجه شدن به اولویت‌ها از جمله نشانه‌های شایع شخصیتی است، بی‌انگیزگی و ابتلا به بیماری‌های روانی نیز نمونه‌هایی از نشانه‌های روانی اعتیاد است.

سوءمصرف الکل یا مواد مخدر نشانه ها و علائم ظاهری فراوانی دارد. بعضی از این نشانه‌ها کاملاً واضح و شماری دیگر پنهان است و یا مصرف کننده سعی بر مخفی کردن آن‌ها دارد.چطور بفهمیم فردی معتاد است

از جمله شایع‌ترین علائم ظاهری فرد معتاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

الکل و مواد مخدر عوارض مختلفی را به بدن تحمیل می‌کنند که از این میان، تأثیر گذاشتن بر چشم‌ها تقریباً یکی از عوارض همیشگی سوءمصرف الکل و مواد مخدر است. برای مثال از نشانه های اعتیاد به متادون می‌توان به تنگ شدن مردمک‌ها یا اصطلاحاً میوزیس اشاره کرد و سرخ شدن چشم‌ها یکی از علائم شایع مصرف ماری جوانا است.

نوسانات وزن یکی از عوارض شایع سوءمصرف مواد مخدر و الکل است، البته نوع و میزان تغییر وزن کاملاً به نوع ماده مخدر مصرفی بستگی دارد. بعضی مواد مخدر مانند ماری جوانا اشتهای مصرف‌کننده را افزایش می‌دهد و او را وادار به پرخوری بیشتر از حد معمول می‌کند. بالعکس فردی که با اعتیاد به روان‌گردان‌ها و محرک‌هایی مانند کوکائین، آدرال، متامفتامین یا اکستازی دست و پنجه نرم می‌کند، به سرعت لاغر می‌شود.

بیماران دچار اختلال سوءمصرف مواد مخدر با اختلال در الگوهای خواب، بی‌خوابی یا خوابیدن بیش از اندازه روبه‌رو می‌شوند. همچنین ممکن است بیمار معتاد نتواند برنامه خواب ثابت و منظمی را رعایت کند، در ساعات غیرعادی از روز به خواب برود یا شب‌ نتواند بخوابد. این علامت ناراحت‌کننده اعتیاد را می‌توان هنگام درمان در مراکز بازپروری و ترک اعتیاد کنترل کرد.

مصرف مکرر مواد مخدر موجب تغییراتی در رنگ پوست می‌شود، برای مثال رنگ پوست برخی مصرف‌کنندگان زرد یا تیره می‌شود، برخی رنگ پریده می‌شوند و روی پوست عده‌ای نیز جوش و آکنه ایجاد می‌شود. به علاوه روی پوست افرادی که ماده مخدر را تزریق می‌کنند، نشانه‌هایی مانند زخم، پوسته پوسته شدن یا کبودی نیز دیده می‌شود؛ همچنین عبور ماده مخدر در عروق، به آن‌ها آسیب می‌زند که گاهی اوقات این آسیب از روی پوست قابل مشاهده است.

بی‌توجهی به ظاهر و رسیدگی نکردن به خود، یکی از علائم شایع اعتیاد به مواد مخدر یا الکل است. رعایت بهداشت دهان و دندان، استحمام و پاکیزگی جسم، در صدر اولویت‌های فردی نیست که به تازگی ماده مخدر مصرف کرده است یا از سردرد بعد از مستی رنج می‌برد.

مصرف مواد مخدر علاوه بر این که باعث ایجاد تغییراتی در ظاهر فرد می‌شود، او را به رفتارهایی غیرمتعارف و حتی ناهنجار وادار می‌کند. نشانه‌های رفتاری و ویژگی‌های شخصیتی افراد معتاد، مانند علائم جسمی بسیار متنوع است. مهم‌ترین نشانه‌های شخصیتی اعتیاد به شرح زیر است:

رفتار مرموز از میان نشانه‌های رفتاری سوءمصرف مواد مخدر، یکی از شایع‌ترین و آشکارترین نشانه‌ها است. فرد گرفتار در دام اعتیاد، هر روز بیشتر از عزیزانش فاصله می‌گیرد و غالباً در جستجوی مکان خلوتی برای تهیه یا مصرف مواد است. بیماران معتاد فکر می‌کنند که باید اختلال سوءمصرف الکل یا مواد مخدر را از دیگران پنهان نگه دارند و به همین دلیل درباره کارهایی که انجام می‌دهند و مکان‌هایی که می‌روند، دروغ می‌گویند.

انزوای اجتماعی، عاطفی و ذهنی از جمله نشانه‌های شایعی است که گرفتار شدن فرد گوشه‌گیر را در باتلاق اعتیاد مواد مخدر یا الکل به اطرافیانش هشدار می‌دهد و لزوم کمک به او را به آنان اعلام می‌کند. بیماری که با اختلال سوءمصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کند، از والدین، دوستان یا اعضاء خانواده‌اش کناره‌گیری می‌کند تا راز اعتیادش را مخفی نگه دارد و مجبور نشود به سؤالات آنان درباره تغییرات ظاهری مانند لک‌های روی پوست، لاغری یا رفتارهای عجیبش پاسخ دهد.

اگر فردی مدام در حال مصرف مواد مخدر یا تحت تأثیر الکل باشد، ممکن است مسئولیت‌های روزانه‌اش، مانند حاضر شدن در محل کار یا تحصیل، انجام دادن کارهای خانه یا مراقبت از فرزندان را نادیده بگیرد. چنین فردی قرارهای مهمش را تحت تأثیر الکل و مواد مخدر از یاد می‌برد یا ضرب‌‍الاجل‌ها یا تعهدات دشوار را بی‌شرمانه پشت گوش می‌اندازد.

اعتیاد به مواد مخدر، بسته به ماده مصرفی می‌تواند بسیار پرهزینه باشد؛ به همین دلیل مصرف‌کننده دائماً در حال درخواست پول از دوستان یا اعضاء خانواده‌اش است یا اموال خود را برای تهیه مواد می‌فروشد. چنانچه به موقع به بیمار معتاد کمک نشود، ممکن است تحت فشار مالی شدید قرار بگیرد و در نهایت ورشکسته شود.

سوءمصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر باعث می‌شود که ظاهر و رفتار فرد غیرمتعارف شود، همچنین افکار و احساسات بیمار معتاد متفاوت از همیشه می‌شود. نشانه‌های روانی سوءمصرف مواد مخدر شامل تغییر در الگوهای تفکر فردی، نگرش‌ها، باورها و اولویت‌ها می‌شود.

شایع‌ترین نشانه‌های روانی اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی عبارت است از:

نوسانات خلقی غیرقابل توضیح یا به ظاهر بدون محرک، در زمره شایع‌ترین نشانه‌های هشدار ابتلا به اعتیاد قرار می‌گیرد. فردی که به تازگی ماده مخدر مصرف کرده است، بیش‌فعال، مهربان یا هیجان‌زده است. اما به محض آن که اثر ماده مخدر از بین می‌رود و علائم ناشی از دریافت نکردن مواد شروع می‌شود، بیمار معتاد خشمگین، تحریک‌پذیر یا حتی بددهن و پرخاشگر می‌شود.

پارانویا یا افکار بدبینانه و بدگمانی، در میان افرادی که با اختلال سوءمصرف مواد مخدر و الکل دست و پنجه نرم می‌کنند، شایع است. افرادی که به سوءمصرف مواد مخدر روی آورده‌اند، به اطرافیانشان بی‌اعتماد می‌شوند، به شدت به خانواده و دوستانشان مشکوک می‌شوند یا انگیزه‌هایی غیرمنطقی را به کارهای دیگران نسبت می‌دهند. متخصصین در طول فرایند درمان اعتیاد سعی می‌کنند که توهمات بدبینانه را با روش‌های مشاوره مانند رفتاردرمانی شناختی از بین ببرند.

فردی که با اختلال سوءمصرف مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کند، احساس می‌کند که بنده و غلام حلقه به گوش این بیماری شده است و حتی با وجود آگاهی از عوارض مخرب اعتیاد و علی‌رغم تلاش برای ترک اعتیاد نمی‌تواند مصرف مواد مخدر را به تنهایی متوقف کند. احساس ناامیدی و درماندگی در کنار علائم ناشی از ترک اعتیاد، مانند بی‌حالی و گیجی شدید موجب می‌شود که بیمار توان یا انگیزه‌اش را برای غلبه بر اعتیاد از دست بدهد.

تغییرات خلقی شدید همراه با تحریک‌پذیری تشدید شده، حساسیت و زودرنجی بیش از حد، یکی دیگر از نشانه‌های شایع اعتیاد هستند. در صورتی که شما با علائم فرد معتاد آشنا باشید، می توانید با او در مراحل درمان درد عضلانی بعد از ترک اعتیاد همراهی و همدلی کنید. بیماری که از علائم جسمی دردناک ناشی از قطع مصرف مواد مخدر رنج می‌برد، به شدت تحریک‌پذیر می‌شود و با خشمی دور از انتظار به اطرافیانش رفتار می‌کند. مشاور، تحریک‌پذیری را نیز مانند دیگر تغییرات خلقی ناشی از اعتیاد به روش مشاوره فردی درمان می‌کند.

اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی یک بیماری است که خوشبختانه قابل درمان است. درمان اعتیاد در کلینیک‌های سم‌زدایی، مراکز سرپایی و کمپ‌های ترک اعتیاد شبانه‌روزی ارائه می‌شود، البته کیفیت درمان در مراکز مختلف تفاوت‌های قابل توجهی با هم دارد.

درمان ایده‌آل ترک اعتیاد ترکیبی از مشاوره فردی و مراقبت بالینی است که هر دو از جمله مؤلفه‌های اصلی درمان در اکثر برنامه‌های بازپروری و ترک اعتیاد به شمار می‌آید. اگر به دنبال بهترین کلینیک ترک اعتیاد هستید، ما در کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی، طیف گسترده‌ای از برنامه‌های درمانی را به مراجعین خود ارائه می‌دهیم تا آنها با آهنگی تدریجی و پیوسته به یک زندگی سالم و پربار برگردند.

شما می‌توانید برای اطلاع از بهترین روش‌های ترک اعتیاد با کلینیک پیام تندرستی به شماره 41 22 22 22 – 021 تماس بگیرید و همکاران ما به سوالات شما عزیزان پاسخ خواهند دهند.

بر اساس گزارشات رسمی اعلام شده، تریاک و مشتقات آن ۶۵ درصد از [ … ]

اعتیاد به الکل یکی از شایع ترین انواع اعتیاد است که در بیشتر [ … ]

در مباحث گسترده روانشناسی مقوله مهمی به نام اختلال شخصیت وجو [ … ]

متادون داروی مخدر صنعتی است که غالباً به عنوان داروی نگهدارن [ … ]

قرص b2 یا Buprenorphine دارویی است که برای درمان اعتیاد به م [ … ]

همین حالا با متخصصین ترک اعتیاد در کلینیک پیام تندرستی تماس گرفته و علاوه بر بهره‌مندی از مشاوره رایگان، از بهترین روش های درمانی، مناسب خود و یا عزیزانتان اطلاع یابید.

پیام تندرستی چگونه بفهمیم شخصی معتاد است؟

اعتیاد یک انتخاب نیست بلکه یک بیماری است، اما درمان یک انتخاب به معنای زندگی است. ما در کلینیک ترک اعتیاد پیام جدیدترین تکنولوژی‌ها و روش‌های درمانی جامع و به روز را برای کمک به بیماران و خانواده آن‌ها به کار می‌بریم.

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کلینیک ترک اعتیاد پیام تندرستی می‌باشد. تیم فناوری اطلاعات و مدیریت سایت با شرکت خدمات شبکه رایکانت

چطور بفهمم او معتاد است يا نه؟ – قسمت اول 

علامت مشخصه فردی که نشئه است :

-خارش بخصوص در بازوان ،صورت بویژه پیشانی و بینی ،آلت تناسلی و سرخ شدن چشمها.

استفاده بیش از حد از تریاک موجب استفراغ میشود که در بین معتادین به تگری زدن معروف است و فرد معتاد به محض استفراغ حالش بهبود میابد. بر خلاف فرد حشیشی که با وجود استفراغ کردن تا چند روز حالش بد باقی می ماند. بیماران معتقدند که تریاک مزاج سرد دارد لذا برای از بین رفتن آثار استفاده بیش از اندازه آن از موادی که طبع گرم دارند ( مواد قندی ) استفاده میشود. در مجموع معتادین با مواد غذایی که طبع سرد دارند مانند برنج و کله پاچه رابطه خوبی ندارند. معتادین معتقدند آب لیمو اثر تریاک را از بین میبرد و به نشئگی خاتمه میدهد.چطور بفهمیم فردی معتاد است

-مصرف کنندگان معتقدند شیره مزاج گرم دارد لذا برای بریدن آن (از بین رفتن آثار استفاده بیش از اندازه ) از موادی که طبع سرد دارند مانند هندوانه استفاده میشود.به گفته افراد وابسته به مواد افیونی یبوست ناشی از مصرف تریاک بسیار شدید است و لذا اکثرمعتادان به ملینها روی می آورند و در سنین بالا دچارعارضه هموروئید (بواسیر) میشوند.

-افراد معتاد به علت ترس از لو رفتن به مسافرت نمیروند به هیچ وجه حاضر نیستند در بیمارستان بستری شوند و پس از بستری شدن اجباری در بیمارستان،معتادین اصرار عجیبی در نشان دادن علائم بهبودی دارند. این افراد با کسی در گیر نمیشوند چون اگر بازداشت شوند اعتیادشان لو میرود.

 

-گذشته از آنچه گفته شد افراد معتاد کاملا ترسو هستند و حتی باصدائی کم از جا می پرند . شنیده میشود که بعضی از دانشجویان در شبهای امتحان تا حتی ۳ شب با مصرف تریاک بیدار میمانند و درس میخوانند اگر چه نشئگی باعث سرحالی و افزایش هوشیاری فرد میگردد اما عموما این دانشجویان بعد از مدت کوتاهی مبتلا به اعتیاد دائم تریاک میشوند و میزان مصرفشان بیشتر شده ومعمولا به آن درجه از سرحالی و هوشیاری هم برای ادامه تحصیل دست نمی یابند ودر نهایت بعلت اعتیاد ترک تحصیل میکنند.

 

 

-خود معتادین معتقدند فردی که نشئه است فک میزند یعنی خیلی دوست دارد حرف بزند و دوست دارد دیگران به حرفهای او توجه نمایند . فرد معتاد به تریاک پس از نشئه شدن میتواند یک خاطره کوتاه را شاخ و برگ داده و ساعتها با آن جمعی را سرگرم کند افرادی که تریاک را به صورت تدخینی مصرف میکنند اگر دوره های خماری و محرومیت ندیده باشند عموما قیافه ای مانند افراد عادی دارند . این افراد معمولا موهای پر پشتی دارند و اگر در رفتارشان دقت نمائیم همیشه در حدود ساعت خاصی یافتن آنها غیر ممکن است!!

-البته افرادی که مدتها از بافور استفاده کرده اند ، به علت فشار منفی لازم برای کشیدن دود وافور در حفره دهانی عموما گونه های فرو رفته دارند.تریاک بوی خاصی دارد که پس از چند بار استشمام خاطره آن در ذهن باقی میماند و این بو هر چه قوی تر باشد نشانگر مرغوبیت بیشتر تریاک مصرفی فرد معتاد است .این ماده در بین عوام به ( تل ) مشهور است.

مصرف کنندگان نامهای دیگری چون تی تی و سیاه نیز برآن نهاده اندو به معتادان آن اصطلاحا تل باز می گویند. این ماده عموما به صورت گرمی یا مثقالی فروخته میشود. هرمثقال gr ۶۸۷۵/۴ می باشد که معتادان به آن هشت نخود هم میگویند. بعضی از اوقات تریاک در بسته های ۶ ، ۱۲ ، ۲۵ گرمی فروخته میشود. معتادانی که مصرف بالائی دارند (وافوریها) عموما تریاک را به صورت لول تهیه میکنند که معادل ۲۰-۱۶ گرم میباشد.

در قدیم از واحد دیگری به نام سیر استفاده میشد که معادل ۱۶ مثقال یا ۷۵ گرم بود . ۵۲- ۵۰ لول معادل یک کیلو گرم میباشد . گونه های استعمال تریاک بین معتادان به سیخ و سنگ ، سیخ و سوزن ، قل قلی ، وافور وخوردن تریاک یا حب کردن معروف است.منبع:pezeshkonline.ir

در ادامه بخوانید

رفع دغدغه های فکری که زندگیتون رومختل کرده


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!


سمعک وایرلس دار و ضدآب/خرید اقساط


حس می کنی دچار کم شنوایی شدی؟

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانه

ارتودنسی توسط پزشک دارای بورد تخصصی اروپا


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


علائم کیست تخمدان | درمان گیاهی


تا عید به وزن ایده آل برس!


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه


ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم


انواع کفش و صندل چرمی مردانه


خرید قسطی انواع سمعک بدون بهره

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

یادم می‌آید روزی خانمی به مطب‌ام مراجعه کرد و نظرم را درباره ازدواج پسر معتادش با دختر خانمی پرسید. مادر این پسر معتقد بود که پسرش به این دلیل معتاد شده که هنوز ازدواج نکرده و اگر ازدواج کند سرش به سنگ می‌خورد و مسوولیت‌پذیر می‌شود. از من اصرار که چنین چیزی نیست و از آن خانم انکار که نه، دقیقا همین است. این باور و باورهایی از این دست همواره زمینه‌ساز برخی مشکلات‌اند که در مقاله کوشیده‌ایم به این موضوع بپردازیم…..

 

سوال: ازدواج چه تاثیری بر اعتیاد دارد؟به نظر من پاسخ به این سوال به یک مقدمه‌چینی احتیاج دارد. بحث اعتیاد در سال‌های اخیر در کشورمان یکی از عمده‌ترین مسایل مطرح شده در جامعه است. با وجود آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی ایجاد شده توسط فرد مصرف‌کننده، باید به فرد معتاد به عنوان یک انسان باهمه آرزوها و آمال فردی نگاه کنیم. اعتیاد معمولا در سنین نوجوانی شروع می‌شود. هر چند به ندرت می‌تواند در سنین بالاتر نیز آغاز شود که در این صورت معمولا علت خاصی برای ابتلا به آن وجود دارد. بسته به سن شروع، مسایل مختلفی مانند اشتغال، ازدواج،بچه‌دارشدن، ادامه تحصیل و ارتباط اجتماعی در پیش روی فرد قرار دارد که تمام این موارد می‌توانند تحت‌الشعاع مصرف مواد فرد قرار گیرند. در مورد ازدواج مصرف‌کننده مواد مخدر سوال‌های مختلفی در جامعه ازطرف بستگان، دوستان و سایرین مطرح می‌‌شود. برخی اعتقاد دارند که ازدواج به صورت یک فاکتور حمایتی اجتماعی می‌تواند باعث بالابردن انگیزه فرد برای‌ترک مواد شود، فرد را مسوولیت‌پذیر کند و استرس او را کاهش دهد و مشغولیت با مسایل خانواده باعث شود زمان کمتری برای گذراندن با دوستان و هزینه کمتری نیز برای خرج کردن برای مواد در اختیار داشته باشد. این باوری است که در کشورما در رابطه با ازدواج و نقش آن در درمان همه دردها و بیماری‌ها وجود دارد که البته این موضوع به طور مطلق صحت ندارد. ازدواج در ابتدای امر انگیزه خوبی برای‌ ترک اعتیاد است. این انگیزه می‌تواند کوتاه مدت یعنی برای مخفی ماندن اعتیاد در تست مورفین و بلند مدت برای پاک ماندن در همه زندگی باشد. معمولا در آستانه ازدواج مراجعات زیادی از این دست به مراکز درمان اعتیاد دیده می‌شود و بیماران در این مرحله ممکن است به طور موقتی پاك شوند.

 

چطور بفهمیم فردی معتاد است

 

سوال: و بعد از این ترک اعتیاد موقتی، چه سرنوشتی در انتظار این افراد خواهد بود؟سرنوشت‌های مختلفی در انتظار این افراد است. در ابتدا باید بدانیم كه اعتیاد تنها به معنای حضور یك ماده مخدر ویا محرك در خون نیست. با مصرف حتی یك بار از بعضی از مواد مدار پاداش خاصی در مغز تحریك می‌شود كه تقریبا همیشه به طور نیمه خاموش حتی در هنگام عدم مصرف باقی می‌ماند. مصارف طولانی مدت می‌تواند باعث ایجاد تغییرات خاصی در شخصیت فرد شود. این تغییرات می‌تواند به‌صورت انفعال، وابستگی یا پرخاشگری باشد. مهارت‌های زندگی(كنترل خشم، ‌استرس، همدلی…..) به خصوص در مصرف‌كنندگان مواد پرتخریب آموخته نمی‌شوند و مواد تنها به صورت سرپوشی برای آرام‌سازی و پركردن ناكفایتی این افراد به كار می‌رود.

 

بعد از ترک فرد مواجه با سال‌های از دست‌رفته و ناتوانایی‌های خود می‌شود و در مقابل با مسایل پراسترس راه‌حلی بلد نیست. ازدواج به عنوان یک مرحله پرمسوولیت و استرس‌زا نیازمند مهارت‌های بین فردی و اجتماعی خاصی است. بعداز گذشتن ماه‌های اولیه در فردی که تنها به صورت پاکسازی بدن از مواد درمان شده است، فرد در یک موقعیت تنش‌زایی قرار می‌گیرد که در حل آن ناتوان است و با توجه به ماهیت بیماری اعتیاد، عود و مصرف مجدد دور از انتظار نیست. به نظر می‌رسد ماندگاری این افراد در ‌ترک نمی‌تواند زیاد باشد. صورت مثبت قضیه این است که در فردی که از حمایت خانوادگی نامناسبی برخوردار بوده است و یا در محیط‌های اجتماعی پراز موادمخدر و مصرف‌کننده زندگی می‌کرده است، با دوری از این شرایط بتواند روزهای پاک بیشتری را تجربه کند. در مورد اعتیاد این نکته را باید در نظر داشته باشیم که امکان عود و بازگشت همیشه وجود دارد و هرگز درمورد ‌ترک کامل آن نمی‌توان به طور قطعی اظهار نظر کرد. توجه به نکته فوق باعث می‌شود که در جامعه دلواپسی خاصی در مورد ازدواج با فرد مصرف‌کننده وجود داشته باشد.

 

سوال: چگونه می‌توان مطمئن شد که همسر آینده ما مصرف‌کننده مواد مخدر نیست؟تست‌های مورفین (به تنهایی و بدون حضور موادمحرک) آزمایش غربالگری اعتیاد در کشور ما است. دلواپسی در مورد پاسخ منفی کاذب این تست‌ها و اینکه گاهی روش‌هایی برای مخدوش کردن نتایج این تست‌ها موجود است، بی‌جا نیست. این نکته را هم اضافه کنم که در مراکز تخصصی امکان پیگیری حضور انواع مواد به طور صد در صد وجود دارد که با هیچ ماده‌ای قابل پوشش دادن نیست. مشکل در اینجاست که این افراد درست در حوالی انجام آزمایش دست به‌ترک ماده مصرفی به هر روشی می‌زنند که در آن زمان جواب آزمایش به طور درست منفی و به معنای عدم حضور ماده گزارش می‌شود.

 

 

 

سوال: آیا راه‌های مشهودتر و دم‌‌دستی‌تری هم برای تشخیص این موضوع وجود دارد؟بله، تغییرات خلق‌وخو، شایع‌ترین علامت مصرف است. در طی روز فرد می‌تواند تغییرات بارز وبیش از حدی در رفتار و خلق داشته باشد. حتی گاهاً این افراد در هنگام مصرف مواد بسیار مهربان و پرتوجه می‌شوند. در ساعت نیاز به مصرف مواد تحریک‌پذیری شایع است. این افراد درساعات خاصی نیاز به تنهایی دارند و از بودن کنار خانواده به هر دلیل امتناع می‌کنند و از جمع‌هایی که نیاز به حضور مداوم و طولانی مدت دارند فرار می‌کنند. که نمونه آن رفتن به سفرهای دسته جمعی است. مشکلات خواب به صورت کم‌خوابی، پرخوابی، به هم خوردن ساعات معمول خواب وبیداری، خواب آلودگی روزانه و بیداری‌های شبانه می‌تواند با انواع مواد دیده شود. همچنین تغییرات وزن و اشتها به صورت کاهش و افزایش مشاهده می‌شود. تغییر در رفتار جنسی اعم از میل یا تحریک جنسی رخ می‌دهد. مصرف بعضی از مواد بوی خاصی دارد که از لباس و وسایل شخص استشمام می‌شود. در چهره برخی از مصرف‌کنندگان نیز می‌تواند تغییراتی را به صورت کبودی دور چشم، فرو رفتن گونه‌ها، آسیب‌های دندانی و تیرگی لب‌ها مشاهده کرد. در معتادان تزریقی آثار تزریق روی دست‌ها و بازوها و نقاط غیرمعمول در کشاله ران یا گردن دیده می‌شود که می‌تواند توسط لباس یا خالکوبی پوشانیده شود. گاهی نیز صدای مصرف‌کنندگان استنشاقی تودماغی می‌شود.

 

سوال: وجود چه وسایلی در محل کار و زندگی فرد می‌تواند ما را به او مشکوک کند؟

برای مصرف بعضی از مواد وسایل خاصی مورد نیاز است. برای مثال، دیدن سوزن سوخته یا کاغذهایی که لوله شده‌اند و یا دستمال نیم‌سوخته و ابزار شیشه‌ای خاص می‌تواند شک‌برانگیز باشد. در مورد علایم و نشانه‌های فوق قطعا نمی‌شود اظهارنظر کرد. در بعضی از افراد علایم مشابهی وجود داردکه ناشی از مصرف مواد نیست و در مقابل مصرف‌کننده‌هایی نیز هستندکه شدت علایم در آنان قابل ملاحظه نیست. توجه کنید که هیچ فردی حتی پزشک به‌رغم وجود نشانه‌های بالینی و مشکوک، در مورد مصرف یا عدم مصرف مراجع بدون آزمایش نمی‌تواند اظهار نظر قطعی کند. خوش بینی و بد بینی بیش از حد هردو در فردی که قرار است با وی ازدواج کنید می‌تواند زندگی آینده شما را تحت‌الشعاع قرار دهد.

در ادامه بخوانید


اصلاح فرم و اختلاف طول پاها


فروشگاه سیسمونی آنلاین


مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری

ناباروری شما هم می تواند قابل درمان باشد!


لاغری موضعی با لیزر

مشاهده تمامی مدلهای فرش وامکان خریدآنلاین


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4

کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


از عمل افزایش قد، چقدر می دانید؟


خرید لباس ژورنالی نوزاد با تخفیف یلدا

مراکز فیزیوتراپی با به روز ترین دستگاه ها


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو


درمان گیاهی فشار خون بالا در بارداری

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

اطلاع از نشانه‌ها و علائم اعتیاد به مواد مخدر برای تشخیص به موقع به خانواده‌ها کمک می‌کند تا بتوانند فرد معتاد را از دام این بیماری نجات دهند. امروزه اعتياد به مواد مخدر و پایین آمدن سن مصرف مواد، موضوع اعتیاد را با گستردگی و پيچيدگی بيشتری همراه کرده است. از آن جا که علائم اعتیاد به مواد مخدر در روزهای اول مصرف قابل تشخیص نیست، اطرافیان دیر به این موضوع پی می‌برند. اما تغییرات رفتاری، روانی و اجتماعی که در فرد مصرف کننده ایجاد می‌شود، به عنوان یک زنگ خطر می‌تواند خانواده‌ها را هشیار نماید. در ادامه به بررسی نشانه‌ها و علائم اعتیاد به مواد مخدر می‌پردازیم. برای دریافت مشاوره آنلاین می‌توانید در کانال تلگرام مشاوره ترک اعتیاد عضو شوید.

گاهی تشخیص اعتیاد برای خود فرد نیز سخت می‌شود. ناآگاهی از علائم اعتیاد باعث می‌شود که فرد مشکل خود را انکار کند و به مصرف آسیب‌زای خود ادامه دهد.

اولین علامت اعتیاد به مواد مخدر این است که فرد نسبت به دوز مصرفی خود تحمل پیدا می‌کند. یعنی دوز قبلی نمی‌تواند همان اثرات خوشایند گذشته را ایجاد کند. در نتیجه او مجبور می‌شود که دوز مصرف خود را افزایش دهد. علاوه بر این فردی که به مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده یعنی دچار وابستگی جسمی و روانی شدید شده است. این وابستگی باعث می‌شود که فرد وقت و هزینه زیادی را صرف جست و جو و خرید مواد مخدر کند. در ادامه به سایر علائم اعتیاد به مواد مخدر اشاره کرده‌ایم.

– ناتوانی در کنترل مصرف مواد مخدر 

– وسوسه و ولع شدید برای مصرف مواد مخدر 

چطور بفهمیم فردی معتاد است

– نوسانات رفتاری از سرخوشی به حالات عصبی و پرخاشگری

– سرگیجه و عدم تعادل

– تغییراتی در عادت‌های خواب فرد و دچار شدن به مشکلاتی نظیر کم‌خوابی یا گرایش به خواب زیاد در روز

– آبریزش بینی

– كاهش سطح عملكردی در تمام سطوح از جمله بهداشت فردی

– ایجاد تغییراتی در سطح فعالیت فرد 

– گوشه‌گیری و انزوا نسبت به جمع‌های خانوادگی و سایر جمع‌ها 

– از ميان رفتن تدريجی احساسات و عواطف پايدار با اطرافيان

– فراموشی زياد

– دچار شدن به مشکلات مالی برای تهیه مواد مخدر  

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله انواع مواد اعتیادآور را بخوانید.

اعتیاد فرد می‌تواند تاثیرات خود را بر جنبه‌های اجتماعی و روابط میان فردی نیز بگذارد. فرد مبتلا به اعتیاد علاقه به انجام فعالیت‌ها و معاشرت با دیگران ندارد و این مسئله به مرور باعث انزوا و تنهایی بیشتر می‌گردد. همچنین این افراد معمولا مقداری از نیاز مصرف خود را در محیط اطراف ذخیره کرده تا در صورت نیاز به مصرف، دسترسی راحتی به آن داشته باشند. در کنار این مسائل فرد در محیط خانواده، کار و تحصیل با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

توجه: این علائم بسته به نوع ماده مخدر مصرفی می‌تواند متفاوت باشد چرا که بعضی از مخدرها مانند هروئین و یا حتی بوپرنورفین (ب 2) اثرات شدیدتری بر فرد دارند. هم‌چنین در نظر داشته باشد که همه این علائم ظاهری و رفتاری الزاماً در یک شخص معتاد مشاهده نمی‌شود.

برای اطلاع درباره علائم اعتیاد به هروئین و علائم اعتیاد به بوپرنورفین کلیک کنید.

در سنین نوجوانی افراد به میزان بیشتری در معرض خطر دچار شدن به اعتیاد از جمله اعتیاد به مواد مخدر هستند چرا که نوجوانان تمایل زیادی به کسب تجارب جدید دارند، ریسک‌پذیری بالاتری نسبت به سایر سنین دارند و با احتمال بیشتری به سمت گروه‌های دوستی پرخطر می‌روند. برای شناخت بیشتر درباره انواع مواد مخدر کلیک کنید.

تشخیص علائم اعتیاد در نوجوانان کار مشکلی است چرا که رفتارهای آنان شباهت زیادی به ویژگی‌های طبیعی دوران نوجوانی دارد. پس بهتر است والدین از علائم اعتیاد به مخدرها از جمله قرص ترامادول و دراگون آگاه باشند و در صورت مشکوک بودن به این موضوع هرچه زودتر برای مشاوره ترک اعتیاد اقدام نمایند. در واقع قرص ترامادول بیشتر توسط جوانان و نوجوانانی که مشغول به تحصیل هستند استفاده می‌شود. دراگون نیز برای رفع مشکلاتی از جمله زودانزالی که یکی از مشکلات شایع است مورد سوء مصرف قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که تا جایی که می‌توانید از اقدامات هیجانی خودداری کنید و پیش از انجام هر اقدامی از وجود اعتیاد اطمینان کسب کنید.

برای اطلاع بیشتر درباره قرص ترامادول و قرص دراگون کلیک کنید.

گرايش به مصرف مواد مخدر در کلیه طبقات اجتماع از طبقه مرفه گرفته تا طبقه ضعیف، از يک ساز و كار برخوردار است. كاهش و ضعف در ارزش‌های فردی و خلأهای عاطفی اصلی‌ترین دلایل گرایش به مواد مخدر هستند. این افراد از مواد مخدر به عنوان یک جایگزین برای رفاه و رضایت از زندگی استفاده می‌کنند. پس از مصرف به دلیل تغییرات و پاداش‌های زیستی که مواد مخدر در مغز به وجود می‌آورد، نسبت به این مواد کشش بیشتری پیدا می‌کنند. همچنین به دلیل تغییراتی که مواد مخدر در اعتماد به نفس، مهربانی، آرام بودن و… در فرد به وجود می‌آورد، فرد می‌تواند نقص‌های خود را بپوشاند.

این گونه فرد معتاد یاد می‌گیرد به جای تلاش واقعی با مصرف مواد مخدر سریع‌تر به ارضای روانی برسد. خاصیت آرام بخشی مواد مخدر حتی افراد مرفه را به سمت مصرف این مواد هدایت می‌کند. این در حالی است که بعد از مدتی نه تنها اعتیاد به آن‌ها آرامش نمی‌دهد بلکه مشکلات جسمی، رفتاری و روانی دیگری برای آن‌ها به وجود می‌آورد.

برای اطلاع بیشتر درباره علل گرایش به اعتیاد کلیک کنید.

اعتياد به مواد مخدر بطور كلی موجب كاهش سطح عملكردی فرد می‌شود. مواد مخدر باعث ترشح هورمون‌های شادی در مغز شده و چون این هورمون‌ها مجدد در مغز جذب می‌شوند، آستانه تحریک مغزی کاهش می‌یابد و به مرور بافت‌های مغز فرسوده می‌شوند. در نهایت مغز فرد معتاد قادر به تولید هورمون‌های مورد نیاز برای کنترل هیجانات نخواهد بود. در این مرحله می‌توانید متوجه زودرنجی، عصبانیت، تحریک‌پذیری و بی‌قراری دائمی شوید و این علائم در مصرف موادی از جمله تریاک، شیره و مورفین بیشتر دیده می‌شود و می‌تواند نشانه‌های خوبی برای شناخت علائم اعتیاد به این مواد باشد. برای اطلاع بیشتر درباره علائم و نشانه‌های اعتیاد به مورفین ، اعتیاد به مصرف تریاک و نشانه های اعتیاد به شیره شیره کلیک کنید.

با این حال این تغییرات مغزی به صورت تدریجی رخ می‌دهد، اما هر چه از مدت اعتیاد فرد بگذرد بازگشت‌پذیری بیمار کاهش می‌یابد. به همین منظور قبل از آن که فرد در کاملاً در اعتیاد غرق شود، باید برای درمان و ترک اعتیاد اقدام کرد. برای اطلاع بیشتر از تاثیر مواد مخدر بر مغز کلیک کنید.

جنگ و دعوا با فرد معتاد راحت‌ترین کاری است که می‌توان انجام داد، اما این برخورد هیچ فایده‌ای ندارد. ابتدا این را بپذیرید که عزیز شما با بیماری اعتیاد درگیر است و قدرت اراده خود را در برابر آن از دست داده است نقش خانواده در ترک اعتیاد بسیار اهمیت دارد. با کمک یک مشاور خانواده کارهایی که می‌توانید برای ترک اعتیاد بیمارتان انجام دهید را بررسی کنید. در این میان بهتر است از کارهای زیر بپرهیزید.

_ قهر کردن

_ دعوا کردن

_ سرزنش کردن

_ تحقیر کردن

_ معتاد را مسبب تمام بدبختی‌های خانواده دانستن

برای اطلاع بیشتر درباره نقش خانواده در ترک اعتیاد کلیک کنید.

روش های مختلفی برای ترک اعتیاد به مواد مخدر وجود دارند که هرکدام بسته به فرد معتاد مناسب و موثر می‌باشند اما می‌توان گفت که تقریبا تمام محققان به این نتیجه رسیده‌اند که رفتار درمانی موثرترین روش برای درمان اعتیاد است. درمانگر با ایجاد تغییر در نگرش فرد به خوبی خواهد توانست بیمار را از مصرف مواد مخدر باز دارد. همچنین با کارکردن بر مقوله وسوسه وی را از بازگشت مجدد منصرف کند. نکته آخر اینکه در صورتی که احساس کردید یکی از نزدیکان شما به مواد مخدر اعتیاد پیدا کرده است، از روی خشم و عصبانیت اقدامی نکنید. حتما با مشاوره ترک اعتیاد مشورت کنید چرا که اقدام نابجای شما ممکن است فرایند ترک را برای فرد سخت تر کند.

برای اطلاع درباره روند دریافت مشاوره ترک اعتیاد و روش‌های ترک اعتیاد کلیک کنید.

اعتیاد به مواد مخدر به صورت وابستگی جسمی و روانی شکل می‌گیرد. گاهی مصرف ماده مخدری از جمله متادون که برای ترک اعتیاد به مواد مخدر دیگر استفاده می‌شود بعد از مدتی و با افزایش میزان دوز باعث اعتیاد در فرد می‌شود اما گاهی نیز مصرف ماده ای از جمله گیاه تاتوره به دلیل خاصیت سمی و قوی بودن با یک بار مصرف نیز باعث اعتیاد در فرد می‌شود.

برای شناخت بیشتر درباره علائم اعتیاد به متادون و گیاه تاتوره کلیک کنید.

درمان اعتیاد فرد بسته به ماده مصرفی، شرایط جسمی و روانی و همچنین میزان دوز مصرفی فرد می‌تواند متفاوت باشد. با این حال معمولا بهترین روش‌ها شامل مجموعه‌ای از درمان‌های دارویی، روان درمانی، گروه درمانی، خانواده درمانی و… می‌باشد که می‌توانید با مطالعه مقاله ترک اعتیاد به مواد مخدر با دیگر درمان‌های رایج نیز آشنا شوید.

برای دریافت مشاوره در زمینه تشخیص و ترک اعتیاد می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق شماره 02122018502 و یا از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.چطور بفهمیم فردی معتاد است

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

۰۲۱-۶۶۰۸۱۲۰۰

اعتیاد از مشکلات شایع جامعه امروز است و آن را نوعی وابستگی به مواد مخدر می دانند که فرد حتی در صورت تمایل قادر به ترک آسان آن نیست. در مراحل اولیه مصرف ممکن است اطرافیان متوجه علایم اعتیاد نشوند؛ اما نشانه های ظاهری اعتیاد بعد از مدت کوتاهی به وضوح مشخص خواهد بود.

زمانی که در مراحل اولیه مصرف متوجه اعتیاد همسر یا اطرافیان خود شوید، احتمال درمان آن بسیار بیشتر خواهد بود. بنابراین مهم است چگونه بفهمیم شخصی معتاد است و علائم اعتیاد به مواد مختلف چیست.

با ما همراه باشید تا اعتیاد را بیشتر بشناسیم و با علائم ظاهری فرد معتاد آشنا شویم.

در ادامه خواهید خواند:

چطور بفهمیم فردی معتاد است

اعتیاد و نشانه های آن

مراحل اولیه مصرف مواد مخدر

نشانه های ظاهری و جسمانی

علائم اجتماعی اعتیاد

تاثیر اعتیاد از جنبه روانی

تفاوت علایم اعتیاد به مواد مخدر متفاوت

جمع بندی و سخن پایانی

۰۲۱-۶۶۰۸۱۲۰۰

اعتیاد یک بیماری با طیف وسیعی از شرایط و رفتارهای مضر است. انجمن اعتیاد پزشکی آمریکا (ASAM) اعتیاد را به عنوان یک بیماری مزمن تعریف کرده که بر بخش های مختلف مغز از جمله عملکرد، پاداش، انگیزه و حافظه تأثیر می گذارد.

شناخت علائم این بیماری به فرد مبتلا کمک می کند راحت تر به درمان اعتیاد دسترسی پیدا کند. با این حال تشخیص نشانه های ظاهری اعتیاد در افراد ممکن است سخت تر از آنچه تصور می کنید، باشد.

علایم اعتیاد را در جنبه های مختلف جسمانی، روانی و اجتماعی تشخیص می دهند. البته ممکن است یک نشانه به طور مشترک در بخش جسمانی و اجتماعی دیده شود. بنابراین نمی توان مرز مشخصی بین جنبه های مختلف آن ایجاد کرد. از طرفی برخی افراد تمام نشانه های اعتیاد و بعضی دیگر تعدادی از این علائم را نشان می دهند.

نگرانی افراد اغلب در رابطه با همسر یا فرزندان است؛ چرا که علائم اعتیاد در مراحل اولیه مصرف مشخص نیست. پس چگونه بفهمیم شوهرمان معتاد است یا فرزندانمان مبتلا به این بیماری خطرناک شدند؟

در ادامه با شناخت بیشتر علائم ظاهری فرد معتاد، تشخیص این بیماری آسان تر خواهد بود.

۰۲۱-۶۶۰۸۱۲۰۰

تشخیص اعتیاد در مراحل اولیه مصرف دشوار است؛ چرا که بدن و مغز هنوز به ماده مخدر عادت نکرده و نشانه های ظاهری کمتری در فرد دیده می شود. با این حال وجود برخی عوامل ممکن است احتمال اعتیاد اطرافیان را بیشتر کند.

اگر در خانواده ای هستید که سابقه اعتیاد به سیگار یا مواد مخدر در آن وجود دارد، احتمال اعتیاد در افراد بیشتر است. اعتیاد روی عمکلرد مغز و ژن ها تاثیر گذاشته و ممکن است افراد نسل های آینده را مستعد این بیماری کند.

اغلب افرادی که به تازگی به اعتیاد دچار شدند به دنبال موقعیت ها یا زمان هایی هستند که به دور از چشم سایرین مشغول مصرف مواد مخدر شوند. ممکن است همسر یا فرزند شما به بهانه های مختلف از حضور در جمع های خانوادگی سر باز زده و تمایل به تنهایی در او بیشتر شود.

در ادامه معمولا فرد معتاد نسبت به علاقمندی های خود بی توجه شده و تمایلی به انجام سرگرمی ها یا تفریحات خانوادگی ندارد. علایم اعتیاد در فردی که به تازگی شروع به مصرف مواد مخدر کرده، در رفتارهای او مشهود است. این افراد ترجیح می دهند تنهایی بیشتری را تجربه کنند.

۰۲۱-۶۶۰۸۱۲۰۰

هرگونه تغییر در سلامت جسمانی فرد ممکن است نشان از اعتیاد داشته باشد. علائم ظاهری فرد معتاد معمولا با تغییر شکل دندان ها، لثه، چشم و بدن مشخص می شود. این نشانه ها معمولا به صورت ناگهانی در فرد اتفاق می افتد.

۰۲۱-۶۶۰۸۱۲۰۰

علایم اعتیاد در تمامی ابعاد زندگی فرد دیده می شود. اعتیاد در بعد اجتماعی فرد را دچار مشکل در برقراری ارتباط با دیگران می کند. در ادامه رایج ترین علائم ظاهری فرد معتاد در اجتماع را می شناسیم.

۰۲۱-۶۶۰۸۱۲۰۰

علایم اعتیاد در تمامی ابعاد زندگی فرد دیده می شود. اعتیاد در بعد اجتماعی فرد را دچار مشکل در برقراری ارتباط با دیگران می کند. در ادامه رایج ترین علائم ظاهری فرد معتاد در اجتماع را می شناسیم.

۰۲۱-۶۶۰۸۱۲۰۰

اعتیاد به مواد مخدر مختلف، با علایم متفاوتی ظاهر می شود. تاثیر مواد مخدر گوناگون بر بدن و مغز متفاوت بوده و ممکن است نشانه های ظاهری اعتیاد شباهتی به آنچه گفته شد نداشته باشد. به عنوان مثال علائم ظاهری معتاد به تریاک و مصرف کوکائین یا ماری جوانا کاملا متفاوت است.

با این حال بسیاری از علایم اعتیاد به صورت مشترک در تمامی مصرف کنندگان دیده می شود. وابستگی و تغییرات خلق و خو از رایج ترین علائم ظاهری فرد معتاد است که حتی در اعتیاد به سیگار نیز به خوبی مشخص است.

فراموش نکنید تشخیص اعتیاد در مراحل اولیه مصرف روند درمان آسان تری را در برابر فرد قرار می دهد. بنابراین بهتر است با علائم ظاهری معتاد به تریاک، سیگار، حشیش، کوکائین و سایر مواد مخدر به خوبی آشنا شوید.‌

برای اینکه چگونه بفهمیم شخصی معتاد است، آزمایش اعتیاد در مراحل اولیه جوابگو خواهد بود. در صورتی که به رفتارهای همسر یا فرزند خود مشکوک شدید، آن ها را برای آزمایش اعتیاد به مراکز درمانی برده و در صورتی که جواب مثبت است، درمان را شروع کنید.

فراموش نکنید درمان اعتیاد به مواد مخدر نیاز به تغییرات روانشناختی دارد که به کمک مشاورین امکان پذیر است.

توجه به علایم اعتیاد به مواد مخدر، تشخیص آن را در مراحل اولیه مصرف آسان تر می کند. زمانی که اعتیاد اطرافیان را در زمان مناسب تشخیص دهیم احتمال درمان بیشتر خواهد بود. اعتیاد تمام ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و او را دچار انواع مشکلات جسمانی و روانی می کند.

برای درمان و ترک کامل اعتیاد به کلیه مواد مخدر: تریاک، شیشه، شیره، ترامادول و… نیاز است مصرف کننده در کنار درمان دارویی، درمان های روانشناختی را نیز آغاز کند. چه در کلینیک ترک کند و چه تصمیم به ترک اعتیاد در خانه بگیرد، وابستگی ذهنی اعتیاد تنها به کمک جلسات مشاوره ترک اعتیاد برطرف خواهد شد. روانشناسان ما در نوا مشاور آماده پاسخ گویی به سوالات شما در رابطه با اعتیاد و ترک انواع مواد مخدر هستند.

سلام ممنون میشم جواب منو بدین همسر من دوسال پیش اعتیاد به متادون داشت حتی تشنج کرد و من متوجه شدم خیلی پشیمون بود و گفت میخواد ترک کنه تحت نظر پزشک ترک کرد تا چند ماه پیش که دوباره بهش شک کردم از صبح تا عصر سرکاریم باهم تا عصر که می‌آییم هرروز یکی دو ساعت می‌ره مغازه کناریمون وقتشو اونجا میگذرونه هرچی میگم رود بیا نمیاد حتی اگه یه روز بگم نرو دعوا راه میندازه بعضی وقتا حرف از اعتیاد میشه به شدت عصبی میشه میگه کاری میکنی بازم برم سمتش یک بارم بردم آزمایش بگیرم اومد ولی بسته بود نتونست بده یکبارم گفتم تا از پزشک نامه نیاری نمی‌تونیم بگیریم دوروزه هست اومد خونه میبینم چشاش خیلی قرمزه یه بازشو گفت شراب خوردم به منم ضرفشو نشون داد که سر اون موضوع هم دعواش کردم یکبارم گفت به شدت خسته ام بعضی وقتا خیلی میگه می‌خنده ولی بعضی وقتا به مشکل مالی میخوره افسرده میشه سیگار هم می‌کشه هرچی میگم نکش میگه جایگزین مواد کردم نمیتونم تا حرف این میشه که نکنه باز شروع کردی به کل عوض میشه حتی به شدت کتکم میزنه خیلی عذاب میکشم بااین شکم نمی‌دونم واقعا بازم شروع کرده یانه

سلام خدمتتون باید عرض کنم که با توضیحات شما امکان مصرف وجود داره ولی برای تشخیص صد در صد باید ازشون تست بگیریدچطور بفهمیم فردی معتاد است

ممنون از جوابتون فقط چه تستی متادون رو مشخص می‌کنه و اینکه کجا باید ببرم تست بده

سلام از داروخانه یا مراکز دارویی تهیه کنید و حتما هم تست متادن خرید کنید یا تست ده گانه اعتیاد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

دیدگاه

ارتباط تلفنی با مشاوران درسی و تحصیلی “الو سلام مشاور” از طریق این دو شماره ۰۲۱-۶۶۰۸۱۲۰۰ ۰۹۹۳۱۲۰۰۴۰۰

از کجا بفهمیم فردی تریاک میکشد ؟ بهتر است بدانید که بسیاری از نشانه‌های اعتیاد به مواد مخدر شبیه به هم هستند ولی تفاوت‌هایی هم دارند که معمولاً در طولانی مدت مشخص می‌شود. برای پاسخ به این سؤال که از کجا بفهمیم فردی تریاک می‌کشد؟ بایستی درباره عملکرد تریاک کمی اطلاعات کسب کنیم. تریاک از زیر مجموعه مواد افیونی می‌باشد که تمام مواد مخدری که از آن مشتق می‌شوند، تأثیری مشابه بر بدن دارند. تمام مواد افیونی، گیرنده‌های عصبی در مغز و بخشی از نخاع را درگیر می‌کنند. پس از گذشت مدتی که گیرنده‌های عصبی به وجود تریاک در بدن عادت کردند دیگر نمی‌توانند به صورت عادی عمل کنند و زندگی فرد را دچار مشکل می‌کنند. در این مطلب می‌خواهیم بدانیم که از کجا بفهمیم فردی تریاک می‌کشد؟

همان طور که گفتیم نشانه‌هایی از ابتلا به اعتیاد وجود دارد که مخصوصاً در اوایل مصرف، در همه مواد صنعتی و سنتی مشترک می‌باشند. باید مدتی بگذرد تا بتوانیم نوع مواد مخدر مصرفی را بر اساس نشانه‌ها حدس بزنیم. از طرفی یک نکته مهم را باید در این باره در نظر بگیرید. معمولاً مشکوک شدن به افراد درباره مصرف مواد مخدر در خانواده بوجود می‌آید، قطعاً اعضای خانواده نگرانی‌هایی در این باره خواهند داشت و در صدد هستند که فرد معتاد را هر چه زودتر درمان کرده و نجات بدهند. حال آنکه مشکل اصلی در موضوع اعتیاد، مساله کتمان است. بسیاری از افراد مصرف کننده، نه تنها برای اعضای خانواده خود که حتی برای خودشان حالت دفاعی گرفته و اعتیاد را کتمان می‌کنند. قدم اول برای درمان و نجات هر معتاد، پذیرش فردی است. با این حساب متوجه شدیم که اگر بخواهیم به این افراد کمک کنیم، تنها پیگیری نشانه‌ها و اطمینان از اعتیاد، مشکلی را حل نمی‌کند. قطعاً بعد از اینکه متوجه شدید فردی از اعضای خانواده درگیر شده است، بایستی از افراد متخصص کمک بگیرید تا بتوانید مشکل را حل کنید. با این مطلب همراه باشید تا به طور دقیق‌تر بررسی کنیم که علایم مصرف تریاک چیست؟

نشانه‌های اولیه اعتیاد به تریاک زمانی بروز می‌کنند که فرد تا حدی مصرف تریاک را تکرار کند که سلول‌های بدن، به این ماده مخدر عادت کنند. بنابراین اگر فردی مصرف کننده تفننی باشد، نمی‌توانید علایم اعتیاد را در او مشاهده نمایید. درست است که مصرف کننده تفننی، معتاد محسوب نمی‌شود ولی همواره این خطر وجود دارد که تعداد دفعات مصرف بالا برود و او معتاد شود. همان‌طور که گفتیم علائمی برای مصرف تفننی تریاک وجود ندارد. اگر به یکی از اعضای خانواده خود در این باره شک کردید باید با یک متخصص روانشناسی صحبت کنید تا در این زمینه شما را راهنمایی کند. به هر حال اگر تعداد دفعات مصرف تریاک بالا رفته باشد، علائمی در فرد بروز پیدا می‌کنند. یکی از علایم رفتاری، دروغگویی می‌باشد. ممکن است فرد با کتمان کردن مصرف، بخواهد اطرافیان را متقاعد کند که معتاد نیست. همچنین فردی که به تریاک وابسته شده باشد، از جمع‌های خانوادگی و مهمانی‌ها دوری می‌کند و به دنبال موقعیتی است که بتواند مواد مصرف کند. به این ترتیب بسیار پیش می‌آید که قرار‌ها را کنسل یا فراموش کند. ممکن است بدون دلیل منطقی و قانع کننده، خانه را ترک نماید.

نشانه بعدی که پس از مصرف طولانی‌تر تریاک بروز می‌کند، کاهش انرژی و قوای جسمی می‌باشد. برای مثال فرض کنید که او سابقاً به ورزش یا فعالیت‌های بدنی علاقه داشته، اگر مصرف تریاک در این شخص زیاد شود، نمی‌تواند برنامه‌های ورزشی را مانند قبل دنبال کند و پس از مدت کوتاهی دچار تعریق زیاد یا خستگی می‌شود. به همین صورت روند تحصیلی و شغلی هم به شدت دچار مشکل می‌شود. قطعاً کسی که به مصرف تریاک اعتیاد داشته باشد نمی‌تواند روی مطالعه تمرکز کند و افت شدیدی در وضعیت تحصیلی خود خواهد داشت. همچنین هر شغلی نیاز به پیگیری و سختکوشی دارد که مصرف مواد، از موفقیت‌های شغلی می‌کاهد و در بسیاری موارد حتی شخص نمی‌تواند حداقل بازدهی خود را برای کار، نشان بدهد. تمام مواردی که نام بردیم باعث ایجاد شرایط نا امید کننده‌ای می‌شود که مصرف کننده را بیش از پیش درگیر مواد خواهد کرد.چطور بفهمیم فردی معتاد است

یکی از عواقب مهمی که مصرف مواد مخدر به همراه خواهد داشت، انزوا طلبی است. ممکن است در ابتدا، مصرف مواد، راهی برای آرامش و تسکین باشد ولی در مرحله بعدی که شخص معتاد شده و ناتوانی‌هایی در خود احساس کرد، از حضور در اجتماع پرهیز می‌کند. این انزوا طلبی گاهی تبدیل به اساسی‌ترین مشکل در معتادان می‌شود به طوری که حتی پس از ترک مواد مخدر، اعتماد به نفس حضور در جمع را ندارند و حتماً برای بازگشت به حالت عادی نیاز به مشاوران و متخصصان حرفه‌ای خواهند داشت. نشانه مهم بعدی که در صورت معتاد شدن فرد، اتفاق می‌‌افتد، سرقت است. البته معتاد‌هایی اقدام به سرقت می‌کنند که توان مالی برای تهیه مواد مخدر ندارند. برای مثال نوجوانان و دانشجویان که منبع درآمد ندارند برای تهیه مواد از اعضای خانواده خود سرقت می‌کنند که با بالا رفتن میزان مصرف، سرقت پر رنگ‌تر خواهد شد. حتی در مواردی که شخص معتاد از طرف خانواده و اطرافیان طرد شود ممکن است برای بدست آوردن پول برای تهیه مواد هر کاری انجام بدهد. نکته مهمی که درباره اعتیاد باید در نظر بگیرید این است که فرد معتاد هیچ فکر و دغدغه‌ای جز مصرف مواد ندارد و تاثیراتی که مواد بر جسم و روان او گذاشته، او را به سمت و سویی سوق می‌دهد که جز ویژگی‌های اخلاقی فرد پیش از اعتیاد نبوده است.

تشخیص فرد معتاد به تریاک در مرحله‌ای که مصرف به حد وابستگی رسیده باشد از لحاظ فیزیکی بسیار واضح خواهد بود. دقت داشته باشید که مواردی که در این مطلب برای تشخیص فرد معتاد به تریاک بیان می‌کنیم برای کمک و نجات او نوشته شده‌اند. بنابراین اگر احساس کردید یکی از اعضای خانواده شما تعدادی از علایم را دارد باید با درایت عمل کنید در غیر این صورت با از بین بردن اعتماد در او، شرایط روحی بد‌تری بوجود می‌آورید که شخص را بیش از پیش، درگیر مواد خواهد کرد.تشخیص فرد معتاد به تریاک، به‌خصوص اگر مصرف کننده نوجوان باشد، موضوع حساسی است و حتماً باید از مشاوران و روانشناسان برای حل مشکل، کمک بخواهید.

علایم فیزیکی فرد معتاد به تریاک، در طولانی مدت بروز می‌کنند. یعنی حداقل باید ۹ تا ۱۲ ماه از مصرف تریاک گذشته باشد تا علائمی که نام می‌بریم در ظاهر فرد، مشخص شوند:

– کاهش اشتها به غذا- کاهش وزن به صورتی که فرد هیچ رژیم غذایی خاصی نداشته و بی دلیل وزن کم کند.- سوزش معده و زخم‌های دستگاه گوارش- بیماری‌های کلیوی- حالت تهوع‌های بی دلیل همراه با استفراغ

همچنین از دیگر نشانه‌های فرد معتاد به تریاک این است که رنگ پوست، تقریباً قهوه‌ای و شبیه به آفتاب سوختگی می‌شود. به دلیل کاهش اشتها و وزن، چهره هم تغییراتی می‌کند که عمدتا شامل لاغری شدید در قسمت گونه است که استخوان‌های فک و گونه بیرون زده و کاملاً مشخص خواهند شد. نشانه بعدی هم رنگ دندان‌ها است. دندان‌های فرد معتاد به دلیل تخدیر تریاک، به رنگ زرد یا قهوه‌ای درآمده که با پوسیدگی‌هایی شدید نیز همراه خواهد بود. علاوه بر این رنگ لثه‌ها به شدت تیره خواهند شد. در مواردی که فردی مصرف تریاک را برای طولانی مدت ادامه بدهد، رنگ پوست صورت هاله‌ای از رنگ خاکستری گرفته، لحن حرف زدن، تا حدی کند خواهد بود. فرد معتاد به تریاک به دلیل تأثیری که مواد بر سلول‌های عصبی داشته‌اند، قادر به تمرکز نیست و برای همین در صحبت کردن دچار مشکل شده و نمی‌تواند سلیس و روان موضوعی را شرح دهد. اغلب افرادی که بیش از ۵ سال به مصرف تریاک مشغول بوده‌اند، رشته سخن را از دست داده و نمی‌توانند گفتگو را به پایان ببرند.

بیماری‌های ناشی از مصرف تریاک، شامل لیست بلند بالایی از انواع بیماری‌های جسمی و روحی است که در ادامه به تعدادی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم:یکی از بیماری‌هایی که در صورت مصرف مواد مخدر افیونی بروز می‌کنند، بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشند. اگر فرد مصرف کننده زمینه بیماری‌های قلبی را داشته باشد، قطعاً با مصرف تریاک، وضعیت را وخیم‌تر خواهد کرد. مصرف تریاک باعث می‌شود که خون غلیظ‌تر شده و برای قلب، مشکلاتی بوجود بیاید، از جمله این مشکلات می‌توانیم به بالا رفتن ریسک سکته قلبی، پارگی رگ‌های مهم قلب، تنگی نفس و نارسایی‌های قلبی اشاره کنیم. در مصرف کننده‌هایی که میانسال یا کهنسال می‌باشند، این خطر‌ها بیشتر بوده و درصد بالایی از مرگ و میر افراد معتاد را در بر می‌گیرد.

یکی دیگر از بیماری‌هایی که با مصرف تریاک در ارتباط است، بیماری‌های ریوی می‌باشند. به طور کلی، تمام مواد مخدری که به صورت دود استنشاق می‌شوند، آثار منفی بسیاری بر عملکرد ریه خواهند داشت. وقتی دود حاصل از تریاک به درون ریه‌ها می‌رود، نایژه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ریه برای از بین بردن آلودگی‌هایی که وارد شده است، خلط بیشتری تولید می‌کند که این واکنش نهایتاً به تضعیف سیستم ایمنی بدن منجر می‌شود. غیر از این موارد، دودی که وارد ریه می‌گردد، برخی از سلول‌ها را از بین می‌برد که بدن برای جبران این خسارت اقدام به تولید سلول‌های دیگر می‌کند، وقتی روند تولید سلول‌های جدید، دچار مشکل بشود، فرد به سرطان مبتلا خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید سرطان، حاصل از ازدیاد تولید سلول در یک نقطه از بدن می‌باشد. بیماری‌های دیگری که از مصرف تریاک بوجود می‌آیند، شامل آسم، برونشیت و حساسیت‌های مزمن ریه است که سرفه‌های سخت و تنگی نفس را بدنبال خواهند داشت.

توجه داشته باشید که مصرف تریاک در خانم‌های باردار، مشکلات جدی برای جنین و مادر به همراه دارد. از جمله این مشکلات می‌توان به تولد نوزاد ناقص، سقط جنین، بوجود آمدن عفونت‌های رحمی و … اشاره کرد.

در نهایت مصرف تریاک باعث بروز بیماری‌های جسمی و روحی شدیدی خواهد بود که فرد و خانواده را با مشکلاتی درگیر می‌کند که شاید جبران ناپذیر باشند. برای ترک اعتیاد و بازگشت به سلامتی با مرکز ترک اعتیاد نگین تماس بگیرید.

 09134120677

دیجیتال مارکتینگ پونه مدیا

اعتیاد، یک بیماری با طیف وسیعی از شرایط و رفتارهای آسیب رسان است و شناخت این علائم می تواند به فرد مبتلا به اعتیاد کمک کند. پزشکان در حال حاضر اعتیاد را تحت یک دسته به نام اختلال های مرتبط با مواد و اعتیاد تشخیص می دهند. “

اعتیاد به مواد مخدر و الکل به طور معمول به عنوان تفریحی شروع می شود، که به موجب آن مصرف می تواند به مرور زمان بیشتر شود.. این بیماری پیشرونده است, به این معنی که با گذر زمان, فرد تحمل بالاتری را از خود نشان خواهد داد, اغلب درگیر رفتاری می شود و احساس نیاز شدید و علائم ترک را تجربه می کند.

در این بخش از سلامت نمناک فهرستی از علائم رایج اعتیاد آمده است. اگر شما یا کسی که دوستش دارید، با بی نظمی مصرف مواد دست و پنجه نرم می کند, به این موارد دقت کنید.

علامت اصلی اعتیاد, الگوی مشکل مصرف است که منجر به اختلال یا پریشانی قابل توجه بالینی می شود. علائم اختصاصی با توجه به اختلال اعتیاد آور متفاوت است. فرد مبتلا به اختلال مصرف مواد, در کنترل استفاده از یک ماده خاص مشکل دارد.

آن ها به استفاده از یک ماده یا درگیر ماندن در رفتار اعتیاد آور ادامه می دهند, اگرچه ممکن است از آسیب احتمالی آگاه باشند و یا شواهد روشنی از آسیب برایشان وجود داشته باشد. هوس قوی نیز اعتیاد را مشخص می کند. فرد ممکن است قادر به متوقف کردن مصرف مواد اعتیاد آور یا رفتارش با وجود ابراز تمایل به ترک نباشد.چطور بفهمیم فردی معتاد است

علائم و نشانه های اختلال مصرف مواد می تواند در افراد متفاوت باشد, ماهیت یا رفتار بیش از حد, سابقه خانواده و شرایط فردی در آن ها تاثیر گذار است.

 

علائم اعتیاد که باعث اختلالات روانی می شوند، عبارتند از:

ناتوانی در توقف مصرف:

در بسیاری از موارد, مانند وابستگی به نیکوتین, الکل, یا مواد دیگر, فرد حداقل یک تلاش جدی و ناموفق برای ترک انجام خواهد داد. این ممکن است فیزیولوژیکی باشد, زیرا برخی مواد مانند هروئین, به طور شیمیایی اعتیاد آور هستند و در صورتی که فرد از مصرف آن ها جلوگیری کند, علائم ترک اعتیاد را ایجاد می کند.

مصرف و سو استفاده از مواد به رغم مشکلات سلامتی ادامه دارد:

فرد به طور مرتب این ماده را مصرف می کند, حتی اگر بیماری های مرتبط با آن را بگیرد.برای مثال, سیگاری ها ممکن است پس از توسعه یک بیماری قلبی یا ریوی نیز به مصرف سیگار ادامه دهند و یا حتی چنانچه در این بخش از نمناک گفته شده است ممکن است آن ها از تاثیر سلامت ماده یا رفتارشان هم مطلع نباشند.

برخورد با مشکلات:

فرد مبتلا به اعتیاد عموماً احساس نیاز به مصرف دارو و یا انجام رفتار برای مقابله با مشکلات آن ها را دارد.

وسواس:

فرد ممکن است به یک ماده وسواس داشته باشد, زمان و انرژی بیشتری صرف پیدا کردن مواد خود کند و در برخی موارد می تواند از آن استفاده کند.

ریسک پذیری:

فرد مبتلا به اعتیاد ممکن است برای به دست آوردن مواد, و جور کردن پول مواد مخدر خود دست به هر ریسک و خطری بزند. در حالی که تحت تاثیر برخی مواد, فرد مبتلا به اختلال مصرف مواد ممکن است درگیر فعالیت های مخاطره آمیز مانند رانندگی سریع و خطرناک شود.

مصرف یک مقدار دوز اولیه:

این در اختلال مصرف الکل رایج است. فرد ممکن است به سرعت، مقدار زیادی الکل مصرف کند تا احساس خوبی داشته باشد.

اختلال مصرف مواد می تواند بر نحوه ارتباط فرد با دیگران تاثیر داشته باشد.

تفریح نکردن:

یک فرد با وابستگی به مواد ممکن است برخی از فعالیت هایی را که پیش از این باعث شادی آن ها شده بود، رها کند. به عنوان مثال, یک فرد مبتلا به اختلال مصرف الکل ممکن است دعوت برای اردو زدن و یا گذراندن یک روز در یک قایق را رد کند، اگر که در آنجا به الکل دسترسی نداشته باشد.

فرد مبتلا به نیکوتین ممکن است دعوت دوستانش به یک کافی شاپ یا رستوران را به دلیل عدم مصرف در آن مکان رد کند.

ترک سرگرمی ها و فعالیت ها:

با پیشرفت اعتیاد, فرد ممکن است در تفریحاتی که از آن لذت می برند, دست بکشند. برای مثال افرادی که به تنباکو وابسته هستند, ممکن است متوجه شوند که دیگر نمی توانند به طور فیزیکی با شرکت در ورزش مورد علاقه خود کنار بیایند.

حفظ یک منبع خوب:

افراد مبتلا به اختلال های مصرف مواد همیشه مطمئن می شوند که منبع خوبی دارند, حتی اگر پول زیادی نداشته باشند. آن ها ممکن است برای اطمینان از در دسترس بودن مواد، بودجه خانه خود را قربانی کنند.

انکار:

تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به اختلال استفاده از مواد، آگاه نیستند که مشکل دارند. آن ها ممکن است از وابستگی فیزیکی به ماده آگاه باشند، اما نمی پذیرند که نیاز به درمان دارند و آن را انکار یا رد می کنند، و این باور را دارند که آن ها می توانند “هر زمانی” که بخواهند آن را ترک کنند.

مصرف بیش از حد و یا سو مصرف مواد:

برخی از انواع اختلالات مصرف مواد مانند مصرف الکل یا اختلالات مصرف مواد مخدر می توانند منجر به مصرف یک مقدار نامناسب از ماده شود. اثرات فیزیکی سو استفاده از ماده می تواند شدید باشد و شامل آور دوز کردن نیز شود با این حال، برای یک فرد مبتلا به اختلال مصرف مواد، این اثرات به اندازه کافی برای جلوگیری از مصرف بیش از حد آینده کافی نخواهد بود.

ذخیره داشتن:

یک فرد معتاد ممکن است ذخیره کوچکی از ماده ای را داشته باشد که در بخش های مختلف خانه یا اتومبیل پنهان شده باشد، اغلب در مکان های غیر محتمل، برای جلوگیری از تشخیص این اتفاق رخ خواهد داد.

مسائل قانونی:

این بیشتر مشخصه برخی از وابستگی های الکلی و مواد مخدر است. مشکلات قانونی ممکن است اتفاق بیفتد، زیرا این ماده موجب اختلالات در قضاوت می شود و یا موجب می شود فرد در معرض خطر بیشتری در معرض اختلال عمومی یا خشونت قرار گیرد و یا قانون را لغو کند تا مواد را بدست آورد.

استفاده مرتب از یک ماده می تواند بر گستره ای از عملکردها و سیستم های بدن تاثیر بگذارد.

وقتی سطح ماده ای که فرد به آن وابستگی دارد بیشتر می شود، ممکن است عوارض جسمی را بسته به ماده تجربه کند، که عبارتند از:چطور بفهمیم فردی معتاد است

تغییر اشتها:

برخی از مواد اشتهای افراد را به صورت افراطی تغییر می دهد. برای مثال مصرف ماری جوانا ممکن است به میزان زیادی اشتها را افزایش دهد در حالی که کوکائین ممکن است آن را کاهش دهد.

استعمال مواد، برای مثال، تنباکو و کراک می تواند منجر به بیماری های تنفسی و سرطان های ریه شود. حتی ممکن است منجر به آسیب به اعضا و مشکلاتی در رگ ها و شریان ها شود، در برخی موارد منجر به توسعه عفونت و از دست دادن یک عضو می شود. مصرف بیش از حد الکل می تواند منجر به مشکلات مزمن کبد شود.

بی خوابی:

بی خوابی یک نشانه مشترک و رایج است. چنانچه در نمناک اشاره کرده ایم استفاده از محرک های مخدری مانند سرعت یا اکستازی، ممکن است یک چرخه خواب اختلال شده را ترویج دهد، زیرا ممکن است فرد برای چند شب بیدار بماند تا به دور همی ها برود و از آن استفاده کند.

یک تغییر در ظاهر:

فرد ممکن است دچار ظاهری پریشان، خسته و نحیف شود. همان طور که استفاده از ماده و یا انجام رفتار اعتیاد آور بدتر و بیشتر می شود، کارهایی از جمله شستن لباس ها و انجام بهداشت فردی هم کمتر می شود.

افزایش تحمل:

بدن تاثیر ماده را در طول زمان کاهش می دهد، بنابراین فرد احساس می کند که نیاز به مصرف میزان بیشتری برای رسیدن به همان تاثیر را دارد. فرد ممکن است کمی از این علائم و یا بسیاری از آن ها را تجربه کند.

اختلال مصرف مواد می تواند تاثیر بسیار متفاوتی بر تک تک افراد داشته باشد. اختلال استفاده از مواد علائم بسیاری دارد که می تواند منجر به آسیب جسمی و روانی، فعالیت های روزمره و زندگی اجتماعی شود.

آنطور که در این بخش بسیار مهم نمناک عنوان شده است این اثرات به شدت به نوع ماده، شرایط شخصی، زندگی خانوادگی، سطح بالایی از بینش در رفتار آن ها و وضعیت مالی فعلی آن ها بستگی دارد.

از نظر روان شناختی، اختلال مصرف مواد میتواند منجر به ادامه مصرف شود، علیرغم اثرات دیگر بر روی سلامتی و عدم توانایی استفاده از آن. یک فرد ممکن است در معرض ابتلا به یک ماده یا فعالیت در معرض آسیب قرار گیرد.

رفتارهای اعتیادآور و مواد ممکن است منجر به از بین بردن مسئولیت های شخصی، فعالیت هایی که قبلا مهم بودن و تعاملات اجتماعی شود. اختلال مصرف مواد همچنین می تواند به مقابله با قانون منجر شود، هم در به دست آوردن یک ماده و هم در انجام اقدامات غیر طبیعی و غیرمعمول که ناشی از استفاده از ماده است.

مصرف منظم مواد نیز بسته به نوع ماده می تواند باعث آسیب فیزیکی نیز شود. برخی از مواد می توانند علائمی را از قبیل لرزش, تعریق و یا تهوع ایجاد کنند.

اگر فردی از این علائم آگاه باشد, باید درمان خود یا فردی که در مورد آن نگران هستند را در اسرع وقت در نظر بگیرند.

 

فرآورده‌های مشتق از تریاک در موارد جدی می‌توانند منجر به اوردوز یا مرگ فرد مصرف کننده شوند. برای جلوگیری از بروز عوارض خطرناک تریاک و مشتقات آن برای عزیزانتان، لازم است که در ابتدا بتوانید علائم سوء مصرف تریاک را تشخیص دهید تا بتوانید به آن‌ها کمک کنید و از خطرات ناشی از اعتیاد به این ماده مخدر جلوگیری کنید و همچنین بدانید بهترین روش ترک اعتیاد تریاک در مراکز تخصصی درمان اعتیاد به چه صورت به بیماران ارائه می‌گردد.

علائم ظاهری اعتیاد به تریاک شامل تغییرات جسمی و رفتاری فرد مصرف کننده است. برخی بیماران مبتلا به اختلال سوء مصرف تریاک می‌توانند عوارض اعتیاد را پنهان کنند؛ اما خانواده و دوستان گاهی تغییرات ایجاد شده در خلق و خو و ظاهر بیمار را شناسایی می‌کنند. اطرافیان می‌توانند نشانه‌های مربوط به زیاده‌روی در مصرف تریاک را متوجه شوند. برای مثال گشاد شدن مردمک‌ها و نوسانات خلقی از دید نزدیکان بیمار پنهان نمی‌ماند. با این حال اطرافیان نمی‌توانند علائم دیگری مانند سردرد یا معده درد را ببینند.

ایمپلنت نالتروکسان از جدیدترین متدهای روز دنیا است که برای تضمین عدم بازگشت به اعتیاد استفاده می‌شود.

از خصوصیات افرادی که دچار اعتیاد به تریاک هستند، این است که این بیماران معمولاً گوشه‌گیر می‌شوند یا دیگر علاقه‌ای به سرگرمی‌های محبوبشان نشان نمی‌دهند. آن‌ها غالباً در انجام وظایف روزانه، از قبیل تمیز کردن خانه یا مراقبت از فرزندان به مشکل برمی‌خورند.

دیگر نشانه‌های رفتاری فرد مصرف کننده تریاک عبارت است از:چطور بفهمیم فردی معتاد است

یکی از نشانه‌های بارز اعتیاد به تریاک کاهش کارآمدی در محل کار یا تحصیل است. برای مثال بسیاری از نوجوانانی که به داروهای مسکن اعتیاد پیدا می‌کنند، از مدرسه غیبت می‌کنند یا نمراتشان افت می‌کند. براساس تحقیقات انجام شده، نوجوانان دچار مشکل سوء مصرف مواد اعتیادآور بیشتر در معرض خطر ترک تحصیل هستند.

اعتیاد به مواد مخدر می‌تواند موجب بروز ناراحتی‌های روانی مانند اضطراب یا افسردگی نیز بشود. برای مثال بسیاری از معتادان به هروئین با اختلال‌های همزمانی دست و پنجه نرم می‌کنند که ممکن است باعث شود به خودکشی فکر کنند. بسیاری از بیماران به اشتباه، مشتقات تریاک را برای کاهش درد روانی مصرف می‌کنند و خود را در معرض خطر اوردوز قرار می‌دهند.

با متخصصین ما تماس بگیرید تا از بهترین روش‌های درمانی ترک تریاک برای خود و یا عزیزانتان اطلاع یابید.

وابستگی و اعتیاد به تریاک باعث بروز مشکلاتی جسمی از قبیل یبوست، افسردگی و مشکلات تنفسی می‌شود. هرچه مدت مصرف تریاک بیشتر شود، احتمال بروز مشکلات جسمی و روانی ناشی از آن نیز بالاتر می‌شود.

علائم جسمی شایع ناشی از اعتیاد یا سوء مصرف تریاک به شرح زیر است:

بعضی عوارض مصرف مزمن تریاک شدیدتر است. بیمارانی که چند سال است به مسکن‌هایی مانند اکسی کانتین معتاد شده‌اند، عوارض جدی‌تری مانند موارد زیر را تجربه می‌کنند:

بسیاری از افراد دچار اعتیاد به مواد مخدر سعی می‌کنند که مقدار مصرفشان را کم کنند، اما کاهش مصرف تریاک علائم دردناکی را تولید می‌کند که کنترل کردن آن‌ها بدون نظارت و کمک پزشک سخت است. علائم ناشی از قطع مصرف تریاک شامل درد و انقباض شکم، درد عضلانی و تعریق شدید می‌شود.

مصرف تریاک در بلندمدت عوارض جسمی متعددی را برای فرد مصرف کننده ایجاد می‌کند که از علائم مصرف طولانی مدت تریاک می‌توان به شکننده شدن استخوان‌ها، تغییرات هورمونی و ناراحتی‌های روده اشاره کرد. به علاوه مصرف مداوم تریاک خطر ابتلا به سندرم روده معتادان را افزایش می‌دهد، دل درد مداوم ناشی از مصرف تریاک، از جمله خصوصیات افراد معتاد به تریاک است.

عوارض روانی ناشی از سوء مصرف تریاک به اندازه مشکلات جسمی آزاردهنده و ناراحت کننده است. مصرف تریاک ارتباط تنگاتنگی با اضطراب، افسردگی و اختلال دوقطبی دارد. چنانچه این اختلال‌های روانی درمان نشود، می‌تواند زمینه‌ساز مصرف مداوم تریاک و در نهایت مرگ شود.

مصرف مداوم تریاک خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت و HIV را افزایش می‌دهد. تزریق تریاک خطر از بین رفتن سیاه رگ‌ها یا مسدود شدن رگ‌ها را به دنبال دارد. هر فردی ممکن است به داروهای مخدر و یا شبه مخدر، اعتیاد پیدا کند. وابستگی جسمانی به تریاک از عوارض جدی و بلندمدت سوء مصرف این ماده  مخدر است. اعتیاد اختلالی عصبی است که منجر به بروز رفتارهای اجباری می‌شود. چنانچه اختلال سوء مصرف مواد درمان نشود، مشکلات قبلی تشدید می‌شود و بیمار به اختلال‌های جدید روحی و جسمی مبتلا می‌شود.

بازپروری و درمان اعتیاد تریاک مراحل متعددی دارد. درمان اعتیاد بسیاری از بیماران وابسته به تریاک با مرحله سم‌زدایی شروع می‌شود، در این مرحله پزشک متخصص ترک به بیمار کمک می‌کند تا تریاک، مشتقات تریاک و مواد دیگر را از بدن خارج کند. البته سم‌زدایی همواره ضروری نیست. برخی بیماران درمان سرپایی یا بستری را بدون پشت سر گذاشتن مرحله سم زدایی شروع می‌کنند. میزان مراقبت از بیمار به شدت اعتیاد، سیستم حمایت کننده از بیمار و عامل‌های دیگر بستگی دارد که پزشک در ویزیت اولیه بعد از آزمایش اعتیاد و بررسی نتیجه آزمایش، دوره درمان اعتیاد بیمار را تشخیص می‌دهد.

منبع: therecoveryvillage.com

اعتیاد به مواد مخدر محرک و روانگردان از آن جهت بیماری …

سم زدایی بدن از مواد مخدر مراحل سم زدایی تا زمانی است …

بستری ترک اعتیاد هنگامی که فرد مصرف‌کننده در کلینیک رو …

روش‌های مختلف ترک اعتیاد تریاک در کلینیک روانپزشکی و ت …

متادون متادون یک شبه افیون مصنوعی است که در آزمایشگاه …

با مشاوران ترک اعتیاد ما تماس بگیرید تا در مورد برنامه‌های درمانی کلینیک ترک اعتیاد و روانپزشکی دکتر جوادی بیشتر بدانید.

مدت بستری را بفرمایید و نوع درمان با چه داروهایی است و حداقل زمان ترک کامل چه مدتی است در صورتیکه اعتیاد به تریاک مدت زمان طولانی بوده باشد

سلام مدت زمان لازم برای درمان و داروهای مورد نیاز توسط پزشک متخصص و پس از دریافت اطلاعات سابقه بیماری شما تعیین و تجویز می‌شود، برای اطلاع از این موارد پیشنهاد می‌کنم ابتدا با مشاوران ما در کلینیک تماس بگیرید.

سلام و عرض ادب امیدوارم که عمل هم مثل توضیهاتتون کار ساز باشه مدت زمان ترک برام مهم هست چقدر زمان می‌بره و آیا روش ترک با داروهایی مثل متادون و بی دو انجام میشه یا بدون اینها و اینکه بنده اصلا طاقت درد ندارم توضیح مختصر بفرمایید ممنون میشوم

سلام وقت بخیر ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک می‌گذارید. مدت زمان ترک بعد از بررسی سوابق پزشکی شما توسط متخصص تعیین میشه. برای اطلاع بیشتر با شماره 41 22 22 22 – 021 تماس بگیرید، مشاوران ما اطلاعات کامل‌تری به شما ارائه خواهند داد. در مورد داروهای تجویزی مثل متادون و بوپرنورفین، به دلیل اعتیادآور بودن در کلینیک دکتر جوادی تجویز نمی‌شوند. و برای کنترل درد های ناشی از ترک اعتیاد از داروهای و روش های درمانی دیگری استفاده می‌شود.

خدایی من تریاک نمیکشم فقد سیگار میکشیدم اونم ترک کردم فقد قلیون خدایی همه این حالتا شایدم بدتر تو منه فقد چشمام باز نیستن و همیشه خمارن بازشون کنم میسوزن همیشه بیحالم یا دو سه روز نمیخوابم یا وقتی بخوام بزور بلند میشم دوبارم رفتم دکتر جواب نداد البته قرص خواب بهم ندادن ، الانم ساعت ۵ صبحه هنوز نخوابیدم واقعا این حالت خیلی بده رنج اوره خیلی سخته ادم کم میاره نمیدونم چکار کنم ۲۸ سالمه حوصله خودمم ندارم تو اوج جوانی حالتم اینه تو میان سالی وپیری چ کنم ببین چه بلایی سر ما جوونا اوردن خدا لعنتشون کنه

سلام دوست عزیز عوارض مصرف قلیان بسیار بیشتر از سیگار است، به شما توصیه می‌کنیم مصرف قلیان را کاملاً ترک کنید.

صفحه اصلی از کجا بفهمیم فردی تریاک میکشد؟

اولین قدم مهم برای شروع ترک اعتیاد این است که باور کنید قابل درمان است. ما متخصصان مرکز ترک اعتیاد شبانه روزی دکتر جوادی آماده ارائه جدیدترین روش‌های درمانی اعتیاد به شما عزیزان می‌باشیم.

تصاویر بخش‌های مختلف کلینیک ترک اعتیاد دکتر جوادی

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به کلینیک دکتر جوادی می‌باشد. تیم فناوری اطلاعات و مدیریت سایت با شرکت خدمات شبکه رایکانت

چطور بفهمیم فردی معتاد است
چطور بفهمیم فردی معتاد است
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *