چگونه احساس سبکی کنیم

 
helpkade
چگونه احساس سبکی کنیم
چگونه احساس سبکی کنیم

در تماشا وارد شوید تا به ویدیو‌ها و کانال‌های
مد نظر خود دسترسی پیدا کنید

مرورگر شما قادر به پخش ویدیو نمی باشد.

برای ارسال دیدگاه لطفا وارد حساب کاربری خود شوید.

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، احساس سبکی سر یا حس خالی بودن و بی‎حسی آن حالتی است که موجب می‌شود حس کنید در رویا به سر می‌برید یا به عبارتی همه آدم‌ها و اجسام اطرافتان خواب و خیال هستند. البته اگر این احساس بیش از حد جدی شود و ادامه پیدا کند، منجر به «غش» خواهد شد. غش کردن شرایطی ترسناک است، اما 90 درصد افرادی که از هوش می‌روند با مشکل خاصی مواجه نیستند. برای 10 درصد دیگر، یک بیماری یا مشکل سلامت زمینه‌ای، مانند ریتم قلب غیرطبیعی می‌تواند عامل غش کردن باشد که نگران‌کننده است. غش کردن، بدون در نظر گرفتن دلیل آن، در نتیجه کاهش جریان خون به مغز طی یک بازه زمانی کوتاه شکل می‎گیرد. عوامل مختلفی می‌توانند زمینه‌ساز این شرایط باشند که از آن جمله می‌توان به کاهش فشار خون، کاهش ضربان قلب و دلایل نورولوژیکی مستقل از قلب‌اشاره کرد. برخی دلایلی که موجب کاهش فشار خون و ضربان قلب می‎شوند شایع بوده و نگران‌کننده نیستند، اما موارد دیگر نیازمند ارزیابی بیشتر هستند. حتی اگر در نتیجه این شرایط از هوش نروید، کاهش فشار خون یا ضربان قلب می‌تواند موجب سبکی سر شود و این احساس که ممکن است از هوش بروید، در شما شکل می‌گیرد. از سوی دیگر، سرگیجه نیز می‌تواند باعث احساس سبکی سر شود، اما با احساس چرخش اتاق به دور سر همراه است. تشخیص اینکه غش کردن یا با سبکی سر چه زمانی جای نگرانی دارد، حتی برای پزشکان نیز دشوار است و بر همین اساس ارزیابی‎های دقیقی در این زمینه باید صورت بگیرد. در ادامه با چند دلیل بالقوه احساس سبکی سر بیشتر آشنا می‎شویم. مراجعه به پزشک بدون در نظر گرفتن دلیل این شرایط همواره ایده خوبی است.

با کم آبی مواجه هستید برخی افراد هنگامی که دمای بدن آنها بالا می‌رود، عرق می‌کنند و بیش از اندازه مایع از دست می‎دهند با احساس سبکی سر یا حتی غش کردن مواجه می‎شوند. گرما مسیری را در سیستم عصبی تحریک می‌کند که افت فشار خون را به همراه دارد. هنگامی که با احساس سبکی سر ناشی از کم آبی بدن و گرما مواجه هستید، دراز کشیدن به ارسال خون بیشتر به قلب و مغز و بهبودی سریع‌تر این شرایط کمک می‌کند.

شوکه شده‌اید یک عامل غافلگیرکننده، مانند زمانی که فردی شما را ناگاه می‎ترساند، واکنش مشابهی با اثر کم‌آبی می‌تواند در بدن شما بگذارد. در این شرایط سیستم عصبی به ناگاه و به شدت فعال می‌شود و فشار خون ناگهان افت می‌کند که به احساس سبکی سر منجر می‌شود. همچنین، برخی نشانه‌های هشدار دهنده مانند قرمز شدن چهره و حالت تهوع می‎توانند نشانه‌ای از غش کردن قریب‌الوقوع باشد.

سریع از جای خود بلند شده‌اید احساس سبکی سر یا حتی مشاهده نقاط سیاه زمانی که به ناگاه و سریع از جای خود بلند می‌شوید به نام هیپوتانسیون ارتواستایک یا افت فشار خون وضعیتی شناخته می‎‌شود که افت ناگهانی فشار خون در نتیجه ایستادن را تعریف می‌کند. این شرایط به طور معمول مشکلی جدی نیست، اما اگر زیاد رخ می‌دهد یا پس از چند دقیقه به جای اینکه بهبود یابد شدت آن بیشتر می‌شود، مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق‌تر شرایط ایده خوبی است.

ریتم قلبتان غیرطبیعی است خلاف ظهور نسبتا تدریجی علائم در نتیجه یک عامل غافلگیرکننده، غش‎کردن‎های مرتبط با قلب سریع رخ می‌دهند، از این رو حتی ممکن است متوجه احساس سبکی سر نیز نشوید. ضربان قلب نامنظم یا آریتمی به معنای آن است که قلب شما یا بیش از اندازه کند یا بیش از اندازه سریع می‎تپد که می‌تواند بر جریان خون ارسالی به مغز تاثیرگذار باشد. این نوع از غش‎‌کردن ناگهانی که اغلب بدون هیچ هشداری رخ می‎دهد، نگران‎کننده است. ممکن است فردی در حال صحبت کردن با شما باشد و به ناگاه از هوش برود. این تجربه ناگهانی پزشک را در درجه نخست به ریتم قلب غیرطبیعی مشکوک می‌کند که یکی از شایع‌ترین دلایل مرگ قلبی ناگهانی است.

چگونه احساس سبکی کنیم

دریچه قلبتان مشکل دارد مشکلات دریچه قلب به طور معمول مادرزادی هستند و احتمال بیشتری دارد در جوانان رخ دهند، افراد 60 ساله یا پیرتر در معرض خطر بیشتری برای آریتمی قرار دارند. مشکلات دریچه قلب می‌توانند جریان خون را محدود کنند و به ویژه هنگام ورزش کردن ممکن است موجب احساس سبکی سر یا سرگیجه شوند.

دارو زیاد می‌خورید برخی بی‎رویه داروها مانند مسکن‌ها و برخی قرص‌های ضداضطراب می‌توانند به واسطه تاثیر مستقیم بر مغز یا کند کردن ضربان قلب یا کاهش فشار خون موجب بروز سرگیجه و سبکی سر شوند. در برخی موارد، زمانی که یک بیمار به طور مکرر با احساس سبکی سر مواجه می‌شود و نمی‌تواند دلیل آن را توضیح دهد، ممکن است با عوارض جانبی داروهای مصرفی خود مواجه شده باشد. همچنین، احتمال آلرژی به داروی مصرفی وجود دارد. در موارد نادر، زمانی که فرد یک واکنش آنافیلاکتیک به یک دارو دارد، ممکن است سبکی سر یا حتی غش‌کردن را تجربه کند. در این شرایط که به واسطه واکنش سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد، رگ‌های خونی گشاد می‌شوند و فشار خون افت می‌کند.

ممکن است سکته مغزی کرده باشید اگر احساس سبکی سر (یا سرگیجه) به همراه ضعف عضلانی، دشواری در تکلم، یا بی‌حسی و احساس سوزن سوزن شدن را تجربه می‌کنید، ممکن است یک سکته مغزی در پس بروز این علائم قرار داشته باشد و باید بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید. کاهش جریان خون به مغز که به احساس سبکی سر منجر می‌شود می‌تواند به واسطه یک لخته خون در مغز شکل گرفته باشد، که می‌تواند موجب بروز یک سکته مغزی ایسکمیک شود.

غذا نخورده‌اید زمانی که وعده ناهار را نادیده می‌گیرید، احساس گرسنگی به سراغ شما می‌آید. اگر مغز به میزان کافی سوخت مورد نیاز خود یا همان گلوکز را به واسطه سطوح پایین قند خون دریافت نکند، این شرایط می‌تواند به شکل گیری احساس سبکی سر منجر شود. در این حالت بیشتر با یک مسئله متابولیک مواجه هستیم تا شرایطی که با ضربان قلب یا فشار خون مرتبط باشد.  غذا خوردن در بیشتر مواقع بهبودی علائم را در پی دارد. اما اگر به دیابت مبتلا هستید و برای کاهش قند خون خود دارو مصرف می‌کنید، احساس سبکی سر ممکن است نشانه‌ای از افت شدید و خطرناک قند خون باشد که می‎تواند به تشنج و بیهوشی منجر شود.

آنفلوآنزا گرفته‎اید در زمان سرماخوردگی انسان تمایل چندانی به مصرف غذا و مایعات ندارد و از این رو احتمال کم‎آبی بدن یا افت قند خون افزایش می‎یابد، که می‌توانند موجب بروز احساس سبکی سر شوند. غذا خوردن و مصرف مایعات به میزان کافی می‎تواند از شکل‎گیری احساس سبکی سر پیشگیری کرده و به تسکین علائم دیگر آنفلوآنزا کمک کند.

منبع: کیهان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

متخصص قلب و عروق یوسف آباد ، بالاتر از میدان کلانتری ، نبش کوچه 47، پلاک 429

88062818 – 021


info@drkadivar.com

کانال تلگرام

چگونه احساس سبکی کنیم

اینستاگرام

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

سر سنگینی نوعی گیجی سر است که به صورت احساس سنگینی در سر بیان می شود

 

زن میانسالی با شکایت از احساس سرگیجه در زمان های مختلف مانند راه رفتن، برخاستن، تمیز کردن شیشه ها و یا بالا رفتن از نردبان به پزشک مراجعه می کند و می گوید نگران است هنگام راه رفتن و یا خانه داری زمین بخورد.

 

چگونه احساس سبکی کنیم

دختر جوانی هم می گوید پس از ورزش کردن احساس گیجی دارد. دیگری توصیف احساسش برایش سخت است اما می گوید وقت سوار آسانسور شیشه ای می شود که از بالا به پایین در حرکت است نمی تواند بیرون را نگاه کند و می گوید پس از پیاده شدن تا چند دقیقه چشمانش سیاهی می رود و حال خود را نمی فهمد. هر یک از ما برای یک بار هم که شده احساس سبک سری، سرگیجه و سیاهی رفتن چشم را تجربه کرده ایم.

 

در بیشتر موارد این حالت ها مسئله ساز و مهم نیستند اما در موارد می توانند نشانه یک مشکل مهم باشند . در این مقاله درباره تفاوت های سردرگمی، سرگیجه و گیجی سر و دلایل ایجاد و راه های درمان آنها توضیح می دهیم.

 

سرگیجه و احساس سبکی سر از شکایت های رایج بیماران مراجعه کننده به پزشکان عمومی و حتی متخصصان مغز و اعصاب است. اگر چه سرگیجه، احساس سبکی و حتی سنگینی سر، هر یک به تنهایی برای بیمار یک مسئله آزاردهنده است ولی به ندرت به یک بیماری وخیم و خطرناک تبدیل می شود. سرگیجه یک اصطلاح کلی است که بیشتر برای توصیف دو احساس متفاوت مورد استفاده قرار می گیرد؛ بنابراین مهم است که وقتی می گویید «سرگیجه دارم» دقیقاً چه حسی دارید. به همین دلیل برای افتراق این دو از هم باید تعریف درستی از سرگیجه، گیجی سر و سردرگمی داشته باشیم.

 

گیجی سر یا سرگیجه؟در گیجی سر فرد از احساس منگی و مواج بودن، سیاهی رفتن چشم، سبک شدن و احساس سنگینی در سر و سرگیجه شکایت دارد؛ بنابراین گیجی سر یک اصطلاح کلی است که سرگیجه و احساس سبکی سر را در دل خود دارد. این حالت عموماً با دراز کشیدن بهتر شده و از بین می رود؛ البته در حالت شدید با احساس غش و یا بیهوشی همراه است. در خارج از ایران کلینیک های مخصوص گیجی سر وجود دارند که وقتی بیمار به آنها مراجعه می کند و شرح دقیق حالت های خود را توضیح می دهد، براساس شرح حال و معاینه فیزیکی مشخص می شود که «بیمار دچار سرگیجه است یا گیجی سر».

 

پس از تشخیص، درمان شروع می شود. وقتی بیمار نتواند توصیف دقیقی از وضعیت خود ارائه دهد و یا نتوان برای توصیف اش معادلی در نظر گرفت، در دسته گیجی سر قرار می گیرد. از سوی دیگر، سرگیجه عبارت است از توهم حرکت، یعنی بیمار احساس می کند خود یا محیط اطرافش در حال چرخیدن، کشیده شدن به یک سمت و نزدیک شدن اشیای موجود در محیط به طرف خودش است. به بیانی دیگر در سرگیجه بیمار فکر می کند خودش یا محیط او در حال حرکت است.

 

دلایل رایج سرگیجه عبارتند از:

اختلال گوش درونی، وقتی سرماخوردگی به گوش سرایت می کند و نارسایی خون به مغز، مانند بلند شدن ناگهانی صبح هنگام. اضطراب و دلهره ای که به دنبال آن ضربان قلب افزایش می یابد و حرکت های اشتباه و نادرستی که منجر به افت فشار خون می شوند نیز می توانند باعثسرگیجه شوند. جدی ترین عامل سرگیجه خونریزی است. گاهی ممکن است فرد به دلیل بیماری های دستگاه گوارش روزانه یا در طول هفته دچار خونریزی های داخلی باشد که پنهان است. در این حالت سرگیجه با خستگی بیش از حد نشانه مشکل جدی در دستگاه گوارش است.

 

شما سبکی سر داریدسبکی سر احساس شناور و ناپایداری است که در اثر عوامل زیادی مانند کم خونی، آلودگی هوا، بیماری های گوش داخلی، بی خوابی، استرس های روزمره، اختلال های بینایی، عفونت، حساسیت و همچنین تمام بیماری های سیستماتیک(کلیه، ریه، قلبی و…) ایجاد می شود. سرگیجه، گیجی سر و سبک سری محدودیت سنی ندارند اما بیشتر افراد از این دو حالت می ترسند زیرا فکر می کنند که این حالت ها مقدمه یک بیماری مغزی مانند تومور، سکته، ام اس و… است. این ترس موجب اضطراب، تپش قلب، افزایش فشار خون و محدودیت فعالیت های اجتماعی افراد می شود بیشتر دلایل سرگیجه و گیجی سر به تنهایی جدی نبوده و کاملاً قابل درمان هستند.

 

تازگی ها سر سنگین شده ایدسر سنگینی نوعی گیجی سر است که به صورت احساس سنگینی در سر بیان می شود. شایع ترین دلیل سنگینی سر عفونت سرماخوردگی است که در آن مخاط سینوس ملتهب و تخلیه سینوس مختل می شود. سردردهای تنشی و افرادی که مایع مغزی نخاعی آنها کشیده می شود بیشتر دچار این حالت می شوند. بسیاری از مردم سنگینی سر را به دلیل وجود تومور می دانند که این باور نادرست است.

 

در گیجی سر فرد از احساس منگی و مواج بودن، سیاهی رفتن چشم شکایت دارد

 

سرگیجه ناشی از اختلال در سیستم شنواییسرگیجه بسته به سن و شرایط فرد می تواند دلایل و عوامل مختلفی داشته باشد. بیشتر سرگیجه ها به دلیل اختلال در سیستم شنوایی اتفاق می افتند و مهمترین ویژگی این نوع سرگیجه، تکرار آنهاست؛ در صورتی که سایر سرگیجه ها پس از مدتی برطرف می شوند. بیشتر سرگیجه های مربوط به گوش میانی ناشی از التهاب هستند و مهمترین دلیل آن عفونت حاد ویروس سرماخوردگی است که باعثالتهاب و آسیب گوش می شود.

 

حساسیت نیز از دیگر عوامل ایجاد این نوع سرگیجه است. شایع ترین دلیل سرگیجه های ناشی از اختلال در سیستم شنوایی، بیماری گوش داخلی است که به نام «سندروم مِنیر» معروف است. در این بیماری، فرد دچار حمله های متناوب سرگیجه، تهوع و استفراغ شده و با تغییر وضعیت سر تشدید می شود. البته علاوه بر اینها بیمار دچار سنگینی پیشرونده و بیشتر اوقات یک طرفه گوش هم می شود.

 

در این گونه بیماران ممکن است صداهای غیر طبیعی در گوش نیز ایجاد شوند. هر چند دلیل اصلی آن ناشناخته است اما گاهی به دنبال ضربه های وارده شده به جمجمه و یا عفونت گوش داخلی و میانی ایجاد می شود. فردی که دچار سندروم مِنیر است ممکن است به دلیل سرگیجه های متناوب به زمین بیفتد. حمله های سرگیجه ممکن است بین چند دقیقه تا حتی چند ساعت طول بکشند و معمولاً با وزوز گوش و کاهش شنوایی همراهند.

 

شروع سرگیجه ها ناگهانی است و گاهی شدت سرگیجه به حدی است که بیمار قادر به راه رفتن و ایستادن نیست. در این حالت به بیماران توصیه می شود زیاد جابجا نشوند و بعد از یک هفته تا ۱۰ روز پس از خروج ویروس از بدن و مصرف دارو بیمار بهبود می یابد. اگر چه سرگیجه نشانه مشکل خاصی نیست اما از کنار آن نیز نباید به سادگی گذشت. اگر سرگیجه همراه با وزوز گوش، تهوع و استفراغ شدید و کاهش شنوایی باشد دلیل آن بیماری گوش داخلی است. هرگاه سردرد، دوبینی، تاری دید، بی حسی در صورت یا دست و پا و یا اختلال تعادل در حرکت و راه رفتن با سرگیجه همراه شود، احتمال بیماری دستگاه عصبی مرکزی شامل مغز، مخچه و ساقه مغز بیشتر است.

 

درمان:

استراحت و تجویز داروهایی است که روی دستگاه تعادلی گوش داخلی اثر آرامبخش دارند و به بهبود بیمار کمک می کند. بهتر است غذای فرد بی نمک باشد. ورزش نیز برای کاهش تحریک پذیری دستگاه تعادلی گوش داخلی و پیشگیری از تکرار حمله ها مفید است؛ البته همه این موارد بعد از معاینه بیمار باید توسط پزشک معالج تجویز می شود.

 

استرس عامل سرگیجه است یا برعکس؟برخلاف باور عمومی سرگیجه بیشتر باعث اضطراب و استرس افراد می شود تا اینکه استرس عامل سرگیجه باشد. اگر چه شواهد بسیاری در دست است که نشان می دهند استرس های روزمره مانند شکست های زندگی، از دست دادن عزیزان و مشکلات اقتصادی عامل تشدید بسیاری از بیماری ها هستند اما اینکه استرس را به عنوان عامل بیماری ها بدانیم، هنوز بحث برانگیز است؛ برای مثال اینکه استرس ناشی از رد شدن کنکور را باعثکته و یا یک بیماری مغزی بدانیم کاملاً اشتباه است.

 

البته استرس می تواند باعث تشدید بیماری ام اس، میگرن و بیماری های قلب و عروق شود زیرا در زمان استرس شدید هورمون های شیمیایی مانند اپی نفرین تشرح می شوند که باعثعدم کارایی قلب و ایست قلبی می شوند اما این اتفاق همیشگی نیست و گاهی بیمار زمینه قبلی دارد و استرس تنها تشدیدکننده آن است.

 

چگونه احساس سبکی کنیم

این مواقع حتماً به پزشک مراجعه کنیداگر چه نادرس است که سرگیجه نشانه یک بیماری مهم دیگر باشد ولی اگر همراه هر یک از موارد زیر بود، بهتر است سریع به پزشک مراجعه کنید:سردرد شدید و متفاوت که به تازگی شروع شده است.اختلال در صحبت کردن و بینایی و دو بینیضعف در پاها و یا دست هاکاهش هوشیاریاختلال در راه رفتنبی حسی، حالت گزگز و سوزن سوزن شدن اندام ها

 

نگذارید سرگیجه بدتر شوداز تغییرات ناگهانی در وضع و حالت بدن اجتناب کنید.از حالت خوابیده به آهستگی بلند شوید و قبل از ایستادن برای چند دقیقه در حالت نشسته باقی بمانید.هنگام ایستادن مطمئن شوید چیزی برای گرفتن یا تکیه کردن دارید.هنگام بروز علائم بی حرکت مانده و استراحت کنید.به آهستگی فعالیت خود را افزایش دهید.از نورهای روشن، تلویزیون و مطالعه کردن در هنگام سرگیجه اجتناب کنید زیرا ممکن است علائم را بدتر کند.از فعالیت هایی مانند رانندگی، راه اندازی ماشین آلات سنگین و کوهنوردی یا حتی بالا رفتن در سربالایی تا یک هفته بعد از بروز علائم اجتناب کنید.استرس های زندگی خود را به حداقل برسانید.منبع:afkarnews.ir

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید


زیباترین باغ رستوران فشم تهران


کاهش سایز و وزن| فوری و بدون عارضه

بااین بسته آموزشی آموزگار کودک خود باشید


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش


پرطرفدارترین شوینده های نایاب در بازار

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی

دستگاه خانگی ماست ساز با قیمت فوق العاده

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت


درمان نازایی با بالاترین درصد موفقیت


زبان انگلیسی رو کاربردی یادبگیر!

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟


ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم


چنددقیقه ای بدون دردسر ماست سالم بساز!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

مرکز جامع ارزیابی شنوایی، وزوز و تعادل البرز

کووید – 19 مرموز است. متخصصان هنوز هم در حال آموختن در مورد این ویروس هستند که نخستین بار در ماه دسامبر 2019 در ووهان چین شناخته شد.

علی رغم اطلاعات در حال تغییری که در سراسر جهان در مورد ویروس کرونا در حال انتشار است؛ آنچه که جامعه پزشکان در مورد آن اطمینان دارند- علاوه بر این حقیقت که تاکنون 10 میلیون مورد ابتلا به کووید-19 در سراسر جهان وجود دارد- امکان ارتباط این ویروس  با تظاهرات نورولوژیکی است.

در واقع، یک بررسی جدید که درمجله ی سالانه نورولوژی ( Annals of Neurology ) منتشر شده است؛ نشان دهنده این است که نیمی از بیمارانی که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا بستری شده اند؛ علائمی از درگیری سیستم عصبی همچون منگی (dizziness ) را تجربه کرده اند.

چگونه احساس سبکی کنیم

علائمی دیگر شامل از بین رفتن حس بویایی و چشایی، مشکل در تمرکز، تشنج، سکته مغزی و ضعف است. متخصصان همچنین خاطر نشان می کنند که افراد مبتلا ممکن است که پیش از بروز هرگونه تب، سرفه یا مشکلات تنفسی این علائم را تجربه کنند؛ بنابراین باید هوشیار باشید.

اما در مورد سرگیجه و منگی به طور خاص چطور؟ منگی به طور دقیق چیست؟ چه حسی دارد؟ اینکه شما سرگیجه و منگی دارید؛ چه معنایی دارد؟ آیا این حس طبیعی است؟ و چگونه باید تشخیص دهید که سرگیجه ای که احساس می کنید؛ امکان دارد که با کووید-19 ارتباط داشته باشد؟

باور داشته باشید یا خیر؛ منگی یک حالت نسبتا متداول است.

به گفته دکتر توفیق( Allen Towfigh )سرپرست درمانگران در مرکز عصب شناسی و درمان خواب و پزشک معالج در مرکز Weill Cornell Medical باید بپذیریم که منگی علی رغم ابهام، یک حالت نسبتا متداول است.

منگی امکان دارد که با طیف وسیعی از علائم تعریف شود. این علائم شامل دوران سر (سرگیجه واقعی) که به حسی که همه دنیای اطراف شما در حال چرخش و حرکت هستند اطلاق می شود و سبکی سر که حالت غش را توصیف می کند؛ است.

منگی با احساساتی همچون ناپایداری و اختلالات تعادل نیز شناخته می شود. به گفته این پزشک دلیل احتمالی هر یک از این علائم با بیماری خاصی ارتباط دارد که موارد زیادی از جمله عوارض جانبی داروهای خاص و کم آبی بدن گرفته تا دلایل جدی تر همچون نامنظمی ضربان قلب و سکته را شامل می شود.

نکته حائز اهمیت این است که شما قبلا مستعد منگی و سرگیجه بوده اید یا خیر؟

دکترSheri Dewann ، دکترای عصب شناسی در مرکز بیمارستان DuPage می گوید که اگر این چنین است؛ نیازی نیست که نگران باشید. با این حال اگر علائم به طرز چشمگیری در زمان های مختلف روز تغییر می کند ( از لحاظ تعداد دفعات و مدت زمان حمله) و با درمان های عادی برطرف نمی شود؛ باید با یک پزشک تماس بگیرید. به این دلیل که ممکن است که به اسکن پزشکی نیاز باشد.

دکترتوفیق( Towfigh) اضافه می کند که سرگیجه ای که در اثر ابتلا به کووید-19 بروز پیدا می کند؛ به همراه دیگر علائم و نشانه های عفونی کووید-19 همچون تب، بیماری تنفسی و سرفه خواهد بود.

بر اساس گفته های دکترلنی کوهن ( Lenny Cohen ) دکترای عصب شناسی و موسس خدمات عصب شناسی در شیکاگو، یکی از نخستین نشانه های منگی وسرگیجه،عدم تعادل است.

به گفته دکترتوفیق( Towfigh ) شخصی که سرگیجه دارد؛ ممکن است که همانند افراد مست به نظر برسد. اگر این حالت را دارید؛ مهم است که بنشینید یا دراز بکشید. به این دلیل که خطر افتادن کاهش پیدا کند. سپس اگر علائم ادامه پیدا کرد یا با مشکلات قلبی و اختلال عصبی همراه شد؛ کمک پزشکی تقاضا کنید.

زمانی که در حالت خوابیده اگر احساس سرگیجه شدید دارید ؛ چشمان خود را تازمانی که احساس سرگیجه و دوران سر تسکین پیدا کند؛ بسته نگه دارید. سپس به آرامی حرکت کنید که اختلال در مجاری نیم دایره ایی گوش داخلی موجب سرگیجه مجدد نشود. به این دلیل که به گفته دکتر Dewan هر گونه حرکت سریع، موجب فعال شدن مجدد نقص ایجاد شده در سیستم گوش داخلی می شود و احتمال عود سرگیجه و دوران سر وجود خواهد داشت.

دکتر Cohen اضافه می‎ کند که ممکن است که جهت مهار سرگیجه از بعضی مایعات، داروهای خاص و درمان های توانبخشی وستیبولار (برنامه های تمرینی جهت بازیابی کنترل تعادل) استفاده شود.

پیش از آزمایش کورکورانه برای کووید-19 دکتر Cohen پیشنهاد می دهد که در رابطه با علائم خود با پزشک مشورت کنید. Dee Banks دکترای بیماری های عفونی در Youngstown می گوید که ویروس مانند یک انگل باید روی بدنه موجود زنده باشد. جهت توقف انتقال باید فاصله ای بین دو جسم ایجاد شود که انتقال ممکن نباشد.

بر اساس گفته های این پزشک، انجام کارهای ابتدایی همچنان نیز اهمیت دارد. این امور شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست ها است. او اضافه می کند که کرونا یک ویروس جدید است؛ اما هیچ دلیلی ندارد که تصور کنیم که اصول قدیمی و مراقبت هایی که در رابطه با بیماری های عفونی وجود دارد؛ در این مورد عمل نخواهد کرد.

هر روز ما مجموعه ایی از صداها مانند صدای تلویزیون، رادیو، ابزار ، وسایل خانگی و همچنین ترافیک در محیط…

صرفنظر از اینکه از کاهش شنوایی رنج می برید یا خیر، چند قدم ساده وجود دارد که با استفاده از…

شنوایی یا قوه شنیداری، به توانایی درک اصوات از طریق تشخیص و کشف ارتعاشات (تغییر فشار محیط اطراف در طی…

شنیدن ما از طریق مجموعه ایی از مراحل پیچیده ای که امواج صدای موجود در هوا را به سیگنال های…

اکثر افراد تصور می کنند که از دست دادن شنوایی یکی از اتفاقات عادی زندگی است که در چرخه طبیعی…

…

اختلال های موجود در شنوایی و تعادل افراد توسط یک شنوایی شناس قابل ارزیابی، درمان و بهبود است. شنوایی شناس…

اختلالات تعادلی فرد را دچار سرگیجه (حسی نظیر چرخش اتاق به دور سر)، بی ثباتی و یا سبکی سر می کنند. ممکن است فرد این گونه احساس کند که اتاق در حال چرخش است و او به زودی نقش بر زمین خواهد شد. این احساسات می توانند در حالت ایستاده، نشسته و حتی دراز کش نیز بوجود بیایند.

بخش های مختلفی از بدن شامل استخوان ها، عضلات، مفاصل، چشم ها، اندام تعادلی گوش داخلی، اعصاب و قلب و عروق باید به صورت طبیعی فعالیت کنند تا تعادل فرد حفظ شود. زمانی که این بخش ها به خوبی کار نکنند شخص احساس عدم تعادل خواهد کرد.

بسیاری از بیماری ها می توانند فرد را دچار عدم تعادل کنند. با این حال، بیشتر اختلالات تعادلی در اثر بیماری‌های درگیر کننده اندام تعادلی موجود در گوش درونی (سیستم دهلیزی) بوجود می آیند. برای درمان عدم تعادل میتوانید به متخصص مغز و اعصاب یا متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

در ادامه لیستی از علائم و نشانه‌های اختلالات تعادلی را با شما عزیزان مرور می‌کنیم:

چگونه احساس سبکی کنیم

مشکلات تعادلی به دلایل مختلفی به وجود می آیند. عامل بوجود آورنده مشکل تعادل در بدن معمولا با یک علامت یا نشانه اختصاصی در ارتباط است. در ادامه هر یک از این مشکلات را به تفصیل بررسی می‌کنیم.

ورتیگو (Vertigo) می تواند با بیماری‌های زیادی ارتباط داشته باشد. این بیماری‌ها عبارتند از:

BPPV زمانی بوجود می آید که کریستال‌های کلسیم موجود در گوش داخلی، که مسئول کنترل تعادل هستند، از موقعیت طبیعی خود خارج می شوند و در بخشی از گوش داخلی حرکت می کنند. BPPV شایع ترین علت ورتیگو در بزرگسالان می باشد.

فرد مبتلا به این بیماری ممکن است در هنگام چرخیدن در تخت خواب و یا چرخاندن سر برای نگاه کردن به سمت بالا حس چرخش را تجربه کند.

این بیماری التهابی، در اثر نوعی ویروس ایجاد می شود و می تواند اعصاب بخش تعادلی گوش داخلی را تحت تاثیر قرار دهد. علائم این بیماری معمولا شدید و پایدار هستند.

شایع‌ترین این علائم شامل تهوع و مشکل در راه رفتن است. این علائم می توانند چندین روز طول بکشند و به تدریج و بدون درمان بهبود پیدا کنند. پس از BPPV، التهاب عصب دهلیزی دومین علت شایع مشکلات تعادلی در بزرگسالان می باشد.

این بیماری به طور مکرر همراه با دیگر انواع ورتیگو رخ می دهد. علائم این سرگیجه عبارتند از عدم ثبات و یا حس حرکت در سر. این علائم معمولا با تماشای اشیای متحرک، مطالعه و یا قرار گیری در محیط های پیچیده ی بصری، نظیر مراکز خرید، بدتر می شوند. این بیماری سومین عامل شایع مشکلات تعادلی در بزرگسالان می باشد.

بیماری مینیر علاوه بر ورتیگوی ناگهانی و شدید، می تواند باعث از دست دادن نوسانی حس شنوایی و ایجاد وز وز ، سوت کشیدن و احساس پری در گوش شود. علت بیماری مینیر کاملا شناخته نشده است. این بیماری نادر است و معمولا در سنین بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی بوجود می آید.

سرگیجه و حساسیت به حرکت (میگرن دهلیزی) نیز می تواند در اثر میگرن بوجود بیاید. میگرن یکی از علل شایع سرگیجه می باشد.

در این شرایط یک تومور غیر سرطانی و دارای رشد کم، در عصب مسئول شنوایی و تعادل فرد به وجود می آید. فرد مبتلا به این تومور ممکن است سرگیجه و از دست دادن تعادل را تجربه کند. اما شایع ترین علائم این بیماری عبارتند از : سوت کشیدن گوش و از دست دادن حس شنوایی. نورومای شنوایی یک بیماری نادر می باشد.

این سندرم همچنین با نام هرپس زوستر گوشی نیز شناخته می شود و زمانی بوجود می آید که یک عفونت زونا مانند، عصب صورت، شنوایی و دهلیزی یکی از گوش ها را درگیر می کند. در این حالت فرد احساس سرگیجه، گوش درد، ضعف صورت و از دست دادن حس شنوایی را تجربه می کند.

مشاوره با متخصص گوش، حلق و بینی

ممکن است سرگیجه در اثر تکان خوردن مغز و یا در اثر آسیب به سر ایجاد شود.

ممکن است فرد در هنگام حرکت در کشتی، هواپیما و یا سرسره های مراکز تفریحی دچار سرگیجه شود. بیماری حرکت در افراد مبتلا به میگرن شایع‌تر است.

سبکی سر می تواند با موارد زیر همراه باشد:

از دست دادن تعادل در هنگام راه رفتن و یا احساس عدم تعادل می تواند در اثر موارد زیر بوجود آید:

حس سرگیجه یا سبکی سر نیز می تواند در اثر موارد زیر بوجود بیاید:

پزشک شما با بررسی سوابق پزشکی و انجام معاینات فیزیکی و عصبی کار خود را شروع خواهد کرد. پزشک برای تعیین این موضوع که آیا علائم شما در اثر مشکلات گوش داخلی بوجود آمده اند یا خیر ممکن است تعدادی آزمایش درخواست کند؛ این آزمایش‌های احتمالی عبارتند از:

مشاوره با متخصص مغز و اعصاب

روش درمانی مورد استفاده به عامل بوجود آورنده مشکل تعادلی بستگی دارد. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

شما عزیزان برای کسب اطلاعات در مورد اختلالات تعادلی می‌توانید از راهنمایی‌های پزشکان متخصص مغز و اعصاب و متخصص گوش، حلق و بینی استفاده کنید. البته برای دریافت این راهنمایی‌ها لزومی ندارد که صبر کنید تا در زمان ممکن مراقبت‌های درمانی مورد نیاز خود را به دست آورید. می‌توانید آن را در یک چشم بر هم زدن به صورت آنلاین از طریق درمانکده انجام دهید.


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

چگونه احساس سبکی کنیم

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

چگونه احساس سبکی کنیم
چگونه احساس سبکی کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *