چطور بفهمیم فرزندمان چه استعدادی دارد

 
helpkade
چطور بفهمیم فرزندمان چه استعدادی دارد
چطور بفهمیم فرزندمان چه استعدادی دارد

دنبال متخصص برجسته ارتودنسی در تهران هستی؟

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی

اولين روش براي كشف استعدادهاي كودك مشاهده رفتار اوست

 

چطور بفهمیم فرزندمان چه استعدادی دارد

انسان با توانايي‌هاي ذاتي بالقوه‌اي به دنيا مي‌آيد که در طول زندگي و گذر عمر، درصدي از اين توانايي‌ها بالفعل و توانايي‌هاي اکتسابي نيز به آن افزوده مي‌شود. وقتي کودک به دنيا مي‌آيد، کاملا ناتوان است، اما به تدريج هر کودکي علاقه‌مندي‌هاي خود را در رفتار خود بروز مي‌دهد.

 

ممکن است فرزند شما عاشق ورزش کردن باشد يا عاشق تعمير وسايل خانه يا اينکه هنر فوق‌العاده‌اي در حفظ اشعار تبليغاتي داشته باشد. تمام اين رفتارها و رفتارهاي ديگري که در ادامه درباره آنها صحبت خواهيم کرد، علامت و نشانه‌هايي است که والدين براساس آن مي‌توانند استعداد و علايق کودکان خود را کشف کنند و همين کشف استعداد مي‌تواند در امور مهم زندگي کودک ازجمله پر کردن اوقات فراغتش، انتخاب رشته تحصيلي مناسب و انتخاب شغل و حرفه به او و والدينش کمک کند .

 

-مهارت تفکر منطقيکودکان برخوردار از تفکر منطقي به بازي‌هاي اعداد علاقه‌مند هستند. بعضي از آنها فکر مي‌کنند که روزي بزرگ‌ترين عدد دنيا را کشف کنند. درس رياضي براي آنها شيرين‌ترين درس است که بعدها جاي خود را به جبر و هندسه مي‌دهد.

 

برخي از ويژگي‌هاي اين کودکان در ادامه آورده مي‌شود:۱ – معمولا در مورد نحوه کار ماشين‌آلات و دستگاه‌ها سوال مي‌کند.

۲ – واحدهاي سنجش مانند ميلي‌متر و ميکرومتر يا اعداد بزرگ مانند ميليون را به خوبي مي شناسد.

۳ – وقتي وسيله‌اي را تعمير مي کنيد با علاقه کنار شما مي‌ايستد.۴ – درباره علت حوادث طبيعي مثل رعد و برق، برف و باران و ديگر پديده هاي فيزيکي زياد سوال مي‌کند.5 – از اصطلاحات منطقي مانند بنابراين، علاوه بر اين يا اين طور نيست زياد استفاده مي‌کند.6 – به رويدادهاي فيزيکي علاقه نشان مي‌دهد مثلا چرا لامپ خراب مي‌شود؟ چرا لامپ روشنايي مي‌دهد؟ و…7 – طرز کار وسايلي مانند آبميوه‌گيري، جاروبرقي و دستگاه‌هاي برقي را به خوبي مي‌داند.

– استعداد ورزشيممکن است برخي والدين بگويند که فرزند ما خيلي پرجنب وجوش است و تحرک را دوست دارد، آيا اين کار به معناي اين است که کودک ما استعداد ورزشي دارد؟ بايد گفت کودکي استعداد ورزشي دارد که :۱ – موفقيت‌هاي ورزشي او بالاتر ازميانگين معمول باشد و بتواند در برنامه‌هاي ورزشي منطبق با جديدترين استانداردهاي علمي ورزش بين‌المللي در گروه نوجوانان کسب موفقيت کند.۲ – از تعادل جسمي خوبي برخوردار است مثلا خوب بالانس مي‌زند يا روي يک پا مي ايستد.۳ – در يک پياده‌روي مي‌تواند مسافت زيادي را طي کند.4- به ياد گرفتن ورزش‌هاي جديد علاقه نشان مي‌دهد.۵- حرکات دراز و نشست و حرکات کششي مانند بارفيکس زدن را خوب انجام مي‌دهد.6- دوست دارد در يک تيم ورزشي شرکت کند. 

کودکی با مهارت‌هاي  فني میتواند با ايده‌هاي شخصي خودش کاردستي بسازد

 – مهارت‌هاي علمي و فنياگر کودکي داراي استعداد فني باشد کار کردن با آچار و ديگر ابزار براي او راحت است و مشکلات فني را مي تواند به راحتي برطرف کند. دقت به اين موضوع هم مهم است که حتي يک دندانپزشک، يک جراح، يک موسيقيدان، يک معمار و نقاش هم براي موفقيت در کارش بايد دست‌هاي پرتحرک و هنرمندي داشته باشد و نيازمند انگشت‌هايي ماهر و کارکشته است.برخي ويژگي‌هاي اين کودکان شامل رفتارهاي زير است:۱ – از کاردستي خوشش مي‌آيد.۲ – مي‌تواند يک ميخ را با چکش بکوبد يا يک پيچ را با آچار سفت کند.3 – به کار کردن با مواد مختلف مانند پارچه، چوب و کاغذ تمايل دارد.4 – با ايده‌هاي شخصي خودش کاردستي مي‌سازد.5 – از انجام تعميرات کوچک و کارهاي فني لذت مي‌برد. به کارهاي فني يا تعويض گلدان و… علاقه‌مند است.6 – ايده‌هاي ابتکاري براي تزيين اتاقش دارد.7 – وسايل به دردنخور را به قصد تعمير يا استفاده از قطعاتش نگه مي‌دارد.8 – با علاقه به کارهاي ساختماني نگاه مي‌کند.9 – براي تعمير وسايل مثلا يک اسباب بازي خراب ايده‌هاي جالبي دارد.

– مهارت تجسم فضاييمنظور از تجسم فضايي توانايي تصور سه بعدي اجسام و اشکال در ذهن و همچنين تجسم نقش‌ها و طرح‌هاي پيچيده در ذهن و ترسيم مجدد آنهاست. کودکاني که مهارت تجسم فضايي دارند مي‌توانند در مشاغلي مانند برنامه‌ريزي شهري، معماري، طراحي داخلي، ترسيم يا مدل تصويري مانند نقشه‌کشي، مهندسي ساختمان يا مهندسي الکترونيک موفق ‌شوند.

 

اين مهارت‌ها با رفتارهاي زير شناخته مي‌شود:۱ – فاصله‌ها را خوب تخمين مي‌زند.۲ – با نقشه و مقياس خوب کار مي‌کند.۳ – رابطه بين فاصله و بزرگي اجسام را درک مي‌کند.۴ – در يک اتاق تاريک با چشمان بسته به خوبي مي‌تواند مسير خود را انتخاب کند.۵ – مي‌تواند يک نقشه از آپارتمان يا خانه‌تان را رسم کند.۶ – اشياء موجود در اتاق را مي‌تواند از حفظ رسم کند.7 – مي‌تواند تصوير يک مکعب يا اجسام سه بعدي را به خوبي رسم کند.8 – مي‌تواند با رعايت نسبت و مقياس چيزي را نقاشي کند.9 – از کلماتي که رابطه مکاني اشياء را نسبت به هم نشان مي‌دهد مانند زير، بالا، کنار و روبه‌رو به درستي استفاده مي‌کند.

 

کودکان برخوردار از تفکر منطقي به بازي‌هاي اعداد علاقه‌مند هستند

 

  – مهارت تعامل اجتماعيمنظور از توانمندي‌هاي اجتماعي و تعامل در جامعه، شناخت روحيه و احساسات دروني خود و ديگران و برخورد صحيح و متناسب با آن است. اين کودکان در مشاغلي که به خدمات اجتماعي مربوط مي‌شود مانند معلمي که به خوبي مي‌تواند مشکلات کودکان را حل کند و آنها را هنگام مشاجرات آرام کند، مشاوره، مددکاري اجتماعي و… مي‌توانند موفق باشند.

 

برخي از رفتارهاي زير نشانه‌اي از اين مهارت در کودکان است:۱ – تعدادي دوستان خوب در مدرسه دارد.۲ – صلح طلب و مسالمت‌جو است. اغلب از درگير شدن پرهيز مي‌کند.۳ – بازي هاي دسته‌جمعي و تکاليف گروهي را دوست دارد.۴ – تلاش مي‌کند دوستاني را که با هم دعوا کرده‌اند آشتي دهد.۵ – با حيوانات و گياهان همدردي مي‌کند.۶ – با ديگر انسان‌ها احساس تفاهم و همدلي دارد.۷ – اسباب‌بازي‌هايش را با رغبت با ديگران تقسيم مي‌کند.۸ – از هديه دادن لذت مي‌برد.

– مهارت گفتارياين دسته از کودکان مطالعه و صحبت کردن را دوست دارند، کاربرد کلمات را به خوبي مي‌دانند، زبان‌هاي بيگانه را نسبتا راحت‌تر ياد مي‌گيرند. احتمالا اين افراد در مشاغلي مانند مشاوره ، روزنامه‌نگاري، نويسندگي، مجري گري برنامه و ميزگردها، فروشندگي و… موفق خواهند شد.

 

برخي از رفتارهايي که اين ويژگي را نشان مي‌دهد به شرح زير است:۱ – به داستان پردازي علاقه‌مند است.۲ – به قصه‌گويي با بيان تجربيات خودش علاقه دارد.۳ – به استفاده از کلمات جديد علاقه دارد.۴ – معني کلماتي را که نمي‌داند مي‌پرسد.5 – با کلمات بازي مي‌کند و سعي مي‌کند ترکيب‌هاي متفاوتي از کلمات بسازد. مثلا به جاي آبگرمکن مي‌‌گويد گرماب!

6 – ديکته‌اش به نسبت سنش خوب است.7 – به نسبت سن خود گياهان و حيوانات را مي‌شناسد و مي‌تواند آنها را توصيف کند.8 – مي‌تواند موضوعات پيچيده را خوب توضيح دهد.9 – براي خود دفتر خاطرات دارد يا براي روزنامه مدرسه مطلب مي‌نويسد.

  منبع:migna.ir

 

آنچه والدین باید بدانند

کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک


تجویز انواع سمعک نامرئی و هوشمند


انواع تاب متناسب با آناتومی بدن کودک


تعیین جنسیت پیش از بارداری


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر


سفارش آنلاین جدیدترین ست های لباس زیر

چطور بفهمیم فرزندمان چه استعدادی دارد


علائم کیست تخمدان | درمان گیاهی


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4


ست های لباس زیر جذاب و لاکچری


دنبال دندانپزشک خوب توی تهران میگردی؟


سینما رو به خونت بیار!


حس می کنی دچار کم شنوایی شدی؟


کفش چرم لازمه یک استایل لاکچری! / خرید


لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

برخی از کودکان استعداد پنهانی دارند و این استعداد را در قالب پرحرفی، خیال بافی، انرژی زیاد و یا حتی سورفتار نشان می دهند اما برخی از کودکان نیز استعداد آشکار دارند و استعداد آنها برای اطرافیان قابل مشاهده است.

شما بهتر از هر کسی شما می توانید به کشف استعداد کودکتان بپردازید و با مشاهده استعداد او در جهت تقویت آنها گام بردارید. در این بخش جالب از نمناک شما را با نشانه های استعداد پنهان کودک و شیوه های پرورش و شکوفایی آنها آشنا می کنیم.

کشف استعداد کودک شما یک راه اصلی دارد و آن هم شناخت علاقه ی او به فعالیت هاست. بخوانید و بدانیدکه کودک شما به کدام یک از فعالیت ها علاقه دارد و چه نوع استعدادی در خود نهفته است.

اگر کودک شما مدام پرحرفی می کند و بدون وقفه برای شما صحبت

اگر کودک شما تا زمان خواب از صحبت کردن باز نمی ایستد و داستان و موضوعات مختلف را با کمترین اشکالات مختصر دستوری و تلفظی بیان می کند و طوری صحبت می کند که شما با استدلالش کاملا قانع شوید ، او می تواند در آینده در مدرسه و در مشاغلی مانند وکالت یا روزنامه نگاری موفقیت کسب کند.

چطور بفهمیم فرزندمان چه استعدادی دارد

برای تقویت این استعداد در کودکتان از او بخواهید برای اعضای خانواده نامه بنویسد و یا داستان هایی برایتان بگوید تا بتوانید آن را به کتاب تبدیل کنید . یا شما می توانید با کودک مصاحبه کنید و افکارش را در فایل تصویری یا صوتی ثبت کنید و یا او را به کتابخانه ببرید و کتاب هایی با کلمات گسترده برای او بخرید که او را به چالش بکشد.

فراموش نکنید در کنار تشویق و تقویت مهارت های نوشتن و حرف زدن، شنونده خوب بودن را هم به او آموزش دهید و در روز زمانی را تعیین کنید که به سکوت او اختصاص داشته باشد.

 

اگر کودکتان دوست خیالی دارد و از بازی های وانمودی لذت می برد و در وقت آزادش نقاشی می کشد ، این کودکان ایده های زیادی دارند و برای حل مشکلات از راه حل های خلاقانه استفاده می کنند . همچنین آنها ممکن است از وسایل به روش های تازه و غیرمعمول استفاده کنند.

این ویژگی ها نشان دهنده نشانگر قدرت خلاقیت زیاد و علامت استعداد کودک است و شاید با وجود آن کودکتان بدون تمرکز به نظر برسد اما شما می توانید این رویاها را در مورد ایده های بزرگش هدایت کنید .

این رفتارها نشانه قدرت خلاقیت زیاد و علامت استعداد کودک است زیرا زندگی روزمره برای این افراد خیال پرداز بسیار خسته کننده است و دنیای خیال برایشان جذابیت بیشتری دارند.

این دسته از کودکان در آینده به مشاغلی مانند هنرپیشگی، نویسندگی، فیلم سازی یا طراحی لباس یا طراحی داخلی روی می آورند و برای حل مسئله در مسیرهای تازه در هنر و علم تفکرات خلاقشان را به کار می گیرند.

برای پرورش استعداد این کودکان لازم است ، خلاقیت کودک را مورد تشویق قرار دهید ، باهم ساز بزنید و آواز بخوانید و پروژه های علمی ساده ترتیب دهید. او را به کنسرت موسیقی ببرید، به داستان های خیالی اش گوش کنید و او را به موزه برای بازدید ببرید.

اگر کودک شما همیشه دوست دارد که اشیاء در یک خط و مرتب باشند و ماشین های اسباب بازی خود را بر اساس اندازه ، رنگ یا شکل در یک خط می چیند او یک متفکر تحلیل گر، بسیار منظم و دقیق در جزئیات است و به عنوان یادگیرنده دائمی شنیداری شناخته می شود.

این کودک دنبال پیدا کردن الگوهای گوناگون است که از علائم اولیه استعداد ریاضی و علوم است.برای تقویت این خصوصیات کودک ، بازی هایی را بیابید که شامل الگوها و جفت کردن هستند و یا فعالیت هایی را انجام دهید که سبب تقویت ریاضی کودک شوند .

به کودک در کارهایی مسئولیت دهید که مرتبط با طبقه بندی مانند جمع آوری اشیاء کوچک مانند سنگ، صدف و… باشند.

 

اگر کودک شما به دنبال کشف همه چیز است و وسایل مختلف را باز می کند و دوباره سرهم می کند تا طریقه کارکرد آن را دریابد او احتمالا یک یادگیرنده دیداری-فضایی است. این کودک دوست دارد بازی هایی مانند ماشین بازی و ساختن برج انجام دهد و در آینده مشاغلی مانند مکانیک، مهندس، معماری روی می آورد ویا مخترع یا دانشمند می شود.

برای تقویت این ویژگی ها در کودک ، در اختیار کودک اسباب بازی ها و بلوک های خانه سازی قرار دهید و یا او را تشویق به درست کردن کاردستی با جعبه خالی مواد غذایی کنید تا کودک فرصت خلق، نابودی و خلق مجدد داشته باشد.

بهتر است برای تقویت این ویژگی ، کودکتان را به مراکز و زمین ها بازی ببرید تا از طریق دست ورزی بتواند اشیاء را کشف کند اما مواظب کودکتان باشید زیرا ایننوع کودکان به دلیل علاقه به کشف و دستکاری اشیا در معرض خطر قرار دارند. از هر فرصتی برای نشان دادن و معرفی اشیا مکانیکی مانند چراغ راهنمایی و رانندگی به کودک استفاده کنید.

اگر کودکتان عاشق حل انواع پازل است و در حین بازی خطای کمی انجام می دهد و برای حل درست پازل تلاش می کند ، کودک شما بیشتر به صورت تصویری می اندیشد و از یادگیرندگان دیداری-فضایی هستند و می توانند در آینده کارآگاه، باستان شناس یا محقق شوند.

برای تقویت خصوصیات و عملکرد این کودکان باید انواع پازل و جدول، داستان های معمایی در اختیارشان بگذارید و بازی های مرتبط با چینش منظم اشیا و یا اسباب بازی هایی برای حل مسائل فضایی برایشان تهیه کنید.

 

کودک درباره روش انجام کارهای مختلف عقاید محکمی دارد و دوست دارد در بازی ها و در هر فعالیتی خودش را نشان دهد. این کودکان معمولا ذاتا رهبر هستند و در مدرسه، ورزش و بسیاری دیگر از جنبه های زندگی این ویژگی برایشان پرفایده است.

کودک مسئول برای بقیه الگو است و دید او نسبت به پیچیدگی ها و مشکلات متفاوت است . این کودکان در مشاغلی مانند تجارت، سیاست، نمایندگی و سازمان دهی عمومی که رهبری در آن اهمیت بالایی دارد ، بهترین عملکرد را دارند.

برای تقویت استعداد این کودکان مسئولیت پروژه های خانگی مانند مرتب کردن خانه یا مرتب کردن کفش ها را به او دهید و اجازه دهید وسایل اتاقش را به روش خودش مرتب کند و به شما و خانواده برای حل مشکلات کمک کند اما به او بفهمانید که وقتی مسائل مربوط به بزرگسالان در کار است تصمیم گیری با شماست.

اگر کودکتان نمی تواند لحظه ای در جایش بنشیند و دائما در حال تحرک است و همه چیز را لمس می کند و با عجله کارهایش را انجام می دهد ، او از دسته کودکان یادگیرنده های فیزیکی یا جنبشی-بدنی هستند. این کودکان اطلاعات را به دست می آورند و فعالیت هایی را که با حرکت و عمل همراهند را ترجیح می دهند.

این کودکان مشاغلی را در آینده انتخاب می کنند که پشت میز نشینی نداشته باشد و بیشتر به انجام فعالیت های ورزشی، رقص یا موسیقی که نیاز به مهارت های حرکتی ظریف دارند، متمایلند.

برای پرورش استعداد این کودکان در برنامه روزانه آنها باید فعالیت های فیزیکی جذاب را به صورت چرخشی قرار دهید اما این فعالیت ها نباید تکراری باشند زیرا کودک را خسته می کنند. کودکان جنبشی-حرکتی از کشف موسیقی از آواز خواندن و رقصیدن لذت می برند و بهتر است برای آنها پروژه های نقاشی، مجسمه سازی، نخ کردن مهره و … که از دستشان بیشتر حرکت می کنند را ترتیب دهید.

برای این کودکان یک برنامه خواب منظم و آرامش بخش بچینید و قبل از خواب یک میان وعده سبک مانند شیر و غلات کامل برایشان در نظر بگیرید و یا قبل از خواب با یک حمام گرم، یک داستان و یا گوش دادن به موسیقی آرام بخش او را برای خواب آماده کنید.

 

این کودکان تعداد دوستان خوب زیادی در مدرسه دارند.صلح طلب و مسالمت جو هستند و از درگیری پرهیز می کنند.تمایل به بازی های دسته جمعی و تکالیف گروهی را دوست دارد وسعی می کنند دوستانی را که با هم دعوا کرده اند آشتی دهد.

با حیوانات و گیاهان همدردی می کند، با انسان ها و حیوانات و گیاهان همدردی می کنندو با دیگران اسباب بازی هایش را تقسیم می کند و از هدیه دادن لذت می برد.این کودکان در مشاغل مربوط به خدمات اجتماعی مانند معلمی ، مشاوره، مددکاری اجتماعی و… می توانند موفق باشند.

نشانه هایی که گفته شد را بررسی کردید اما هنوز نمیتوانید استعداد کودکتان را کشف کنید!

چنانچه هیچ یک از نشانه هایی که برایتان گفتیم را در کودک خود مشاهده نمی کنید ، برای کشف استعدادهای پنهان کودک آماده باشید زیرا با گذشت زمان ویژگی های در کودک موجب جلب توجه شما خواهد شد و می تواند بینش تازه ای به شما بدهد.

حتی اگر خودتان نیز نتوانید استعداد کودکتان را کشف کنید ، شاید مربی کودک فرزندتان در او ویژگی های منحصر به فردی را مشاهده کند . با مشاهده و کشف استعداد کودک به او کمک می کنید تا دیده، شنیده و فهمیده شود اما عشق ورزی شما به کودکتان نباید تنها برای دستیابی کودک به استعدادهای بالقوه اش باشد بلکه باید عشق ورزی بی قید و شرط به کودک به خاطر خودش باشد.

• اجازه دهید فرزندتان علائق خود را کشف کند.

• فکر نکنید چون او علاقه ای نشان نمی دهد، بنابراین استعدادی هم در آن زمینه ندارد.

• بگذارید فرزندتان در انجام کارها مرتکب اشتباه شود.

• از او سؤالاتی مانند چرا آسمان آبی است؟ بپرسید تا کودکتان با شگفتیهای دنیا مواجه شود.

چطور بفهمیم فرزندمان چه استعدادی دارد

• پروژه های خانوادگی برای پیدایش استعداد طرح ریزی نمایید.

• کودک را مجبور به یادگیری نکنید.

• انتظاراتتان از فرزندتان باید واقع بینانه باشند.

• در انجام کارها، کودک خود را سهیم کنید.

• کودک خود را با برچسب زدن به او محدود نکنید.

• به بازی با کودکتان بپردازید.

• برنامه زمانی منظم برای فعالیتهایی نظیر خواندن، گوش دادن به موسیقی و صحبت کردن در نظر بگیرید.

• اجازه دهید فرزندتان به فعالیتهای گروهی مورد علاقه اش بپردازد.

• فعالیتهایی را که فرزندتان انجام می دهد مورد انتقاد یا قضاوت قرار ندهید.

• کارهای روزمره ای را که به عهده فرزندتان بگذارید.

• داستانهای الهام بخشی برای فرزندتان بخوانید.

• از مقایسه کودک خود با دیگران بپرهیزید.

• برای برانگیختن علائق و استعدادهای فرزندتان او را به کتابخانه، موزه، کنسرت، یا مسابقه ببرید.

• کودکتان را تشویق به صحبت درباره آینده کنید.

• کودکتان را با افراد موفق آشنا کنید.

• کودک خود را تشویق به خواندن کنید.

 

 

چطور بفهمیم فرزندمان چه استعدادی دارد

کشف استعداد یک واژه کلیدی هست که هر پدر و مادری نمی‌داند که فرزندش نبوغ لازم را دارد یا خیر ، برای دانستن استعداد کودک خودمان را همراهی کنید.

 

شناسایی و کشف استعدادهای مخفی کودکان هرچه در سنین پایینتر ایجاد شود، بهتر هست و نتیجه بیشتری در پی خواهد داشت. اینکار باعث می‌شود هم دیدگاه آن ها در مورد شغل آیندهشان سریعتر شکل بگیرد و پرورش یابد و هم از نظر روحی – روانی در این اساس تقویت شوند.

 

تمام انسانهای این کره خاکی هرکدام با استعداد و توانایی خاص خودشان به جهان آمدهاند. بعضی از این استعدادها هیچگاه تشخیص داده نمی‌شوند و با مرگ فرد، دفن میشوند.

 

عدم شناخت استعدادهای فردی باعث بیمصرف ماندنشان می‌شود و برعکس تشخیصشان باعث شکوفایی و رشد بیشترشان. مشکل اصلی وقتی بروز میکند که کودک قرار هست در مسیری قرار بگیرد و گزینه کند و راهی را پیشرو دارد که قبلا اطرافیانش طی نکردهاند و تازگی دارد.

 

در چنین شرایطی شناخت استعدادها و تواناییهای خاص کودک که قبلا به کمک بزرگترهایش اتفاق افتاده هست، به او کمک میکند تا مسیر خود را روشنتر ببیند و راحتتر و مصمم‌تر گزینه کند.

 

 

به گزارش تالاب ریشه توانایی‌ها و استعدادهای نهانی کودکان همواره در بعضی از فعالیت‌هاي معمولی و کودکانه انها، مخفی شده هست.

 

اگر به عقب برگردید و روزهای گذشته را بررسی کنید، می بینید که فرزندتان گذشته از دوران کودکی و در دوران خردسالی به بعضی فعالیت‌ها و کارها علاقه عمیق‌تری داشته هست.

 

تمام آن فعالیت‌ها را پشت‌سر هم به عقب برگردید تا بالاخره به نقطه‌اي برسید که روشن میکند کودکتان به چه چیزی اکثر علاقه دارد.

 

اکثر علایق که ریشه در وراثت و ژنتیک دارند یا به راحتی فراموش می شوند و یا این که بیش از اندازه پرداخت میشوند، بنابراین ممکن هست در این میان استعدادهای دیگر به چشم نیایند پس در این اساس باید به دنبال آن دسته از استعدادهایی باشید که کودک را هیجان زده میکنند و او با انجام آن ها به وجد می آید.

 

معمولا بعضی پرسشنامه ها که در اغلب تحقیقات مورد بهره گیری قرار می‌گیرند، می توانند کمک زیادی کنند و باعث کشف استعدادهای مخفی کودکان شوند.

 

اگر یکی از این پرسشها را مدنظر قرار دهید و شروع به پاسخ دادن به سوالاتشان کنید خواهید دید که کمکم ذهنتان باز می شود و به چیزهایی فکر می‌کنید که قبلا فکرش را نمی کردید در این پروسه، بخش مخفی و پوشیده علایق کودک بیدار می‌شود و فرصت شناخته شدن را به دست می‌آورد.

ریشه استعدادهای نهانی کودکان در بعضی از فعالیت‌هاي معمولی و کودکانه انها، مخفی شده

 

استعداد با هوش، مهارتهای اجتماعی و خلاقیت فرق دارد. همۀ ما استعدادهایی داریم که ممکن هست هیچگاه انها را نشناخته باشیم. گاهی این استعدادها بسیار واضح میباشند ولی ما باز هم آن ها را نمی‌بینیم.

 

حرف زدن با کودکان یکی از برترین شیوهها برای تشخیص استعدادهای آنهاست. از آنجاییکه والدین تجربه زندگی دارند می‌توانند راهنماییهای فوق‌العادهای برای فرزندانشان داشته باشند.

 

والدین می‌توانند به فرزندان خود کمک کنند تا بفهمند و یاد بگیرند که چگونه با رفتارهای امروزشان، زندگی آیندهشان را میسازند.

 

شما می‌توانید از آن ها بپرسید که در طول انجام کار یا فعالیت مورد نظرشان، چه احساسی داشتند؟ چرا این احساس را داشتند؟ از او بپرسید آیا می‌توانی مثال بزنی؟

 

چه چیزی را اکثر از همۀ دوست داری؟ چه چیزی را دوست نداری؟

 

چطور بفهمیم فرزندمان چه استعدادی دارد

گرچه کودک را نباید با این نوع سوال هر روز بمباران کرد بلکه باید در فضای مناسب قرار بگیرند. کودکان تجربیات خود را به خوبی انعکاس می‌دهند و رفته رفته در این امر نیز موفقتر میشوند و به زودی می‌توانند تواناییهای خود را بهتر برای شما توصیف کنند.

 

هرچه اطلاعات شما در مورد عملکرد آن ها در محیطهایی مانند مدرسه، باشگاه ورزشی و کلاسهای هنری اکثر باشد، راحتتر می توانید تواناییهای انها را کشف کنید.

این اطلاعات به شما بینش بیشتری می‌دهد که به پرورش بهتر استعدادهای کودکتان کمک میکند.

 

به یاد داشته باشید که در آخر راه کودکتان باید مسیر خودش را پیدا کند و بسیار مهم هست که خودش تجربه کند پس باید به او اجازه دهید تا تصمیم بگیرد و آن کاری را انجام دهد که خودش می خواهد. حمایت و تشویق شما بسیار لازم هست اما کودک باید فضای کافی برای تصمیمگیری داشته باشد.

 

شما می‌توانید به او توصیه بدهید اما به هیچوجه اجبار در کار نباشد مثلا وی را به کلاس موسیقی ببرید و با موسیقی آشنا کنید یا این که وی را به کلاسهای هنری و ورزشی ببرید تا از میان آن ها علایق کودکتان مشخص شود و خودش به شما بگوید که با کدامیک راحتتر هست و دوست دارد آن را ادامه بدهد.

 

در زمان بازی رفتارها و حالات کودکتان را مورد دقت قرار دهید
به جای این که برای تمام فعالیتهای کودکتان برنامه‌ریزی کنید، بگذارید که خودش تصمیم بگیرد و کاری راکه دوست دارد انجام دهد. در سکوت به او نگاه کنید، چه می کشد چگونه آواز می خواند و… آیا کودکتان شخصیت ورزشی دارد؟ یا این که از فعالیتهای درسی لذت می‌برد؟

 

کودکان استعدادها و تواناییهای خود را با بازیهای خود نشان می دهند. آیا کودکتان ترجیح می دهد به تنهایی بازی کند یا بازی با دیگران را دوست دارد؟ این مشاهدات کمک زیادی به شما میکنند و شما را به هدفتان می‌رسانند.

 

 

به علایق کودکتان احترام بگذارید و انتخابهای وی را حمایت کنید

گاهی اوقات به اشتباه فکر می کنیم چون انها سن کمی دارند، پس احمق میباشند و خیلی چیزها را نمی فهمند. بهتر هست دخالتهای بیجا را فراموش کنید. کودکان همۀ وقت نمی دانند استعدادهایشان در چیست اما به زودی یاد می‌گیرند.

 

آن ها نیاز دارند که شما فرصت کافی در اختیارشان قرار دهید تا خودشان تشخیص دهند. هرگز کودک خود را لای منگنه نگذارید شاید او از چیزی که شما می‌خواهید، هیچ لذتی نمی برد.

 

وی را به زور به مسیری هل ندهید که نمی‌خواهد و وقتی که راهی را گزینش کرد، وی را حمایت کنید مگر این که احساس کنید ممکن هست خطری تهدیدش کند.

 

هرگز به استعدادها و توانایی‌هایشان بی‌توجهی نکنید

بسیار مهم هست که به یاد داشته باشید کودکتان به راحتی آن چیزی راکه در آن استعداد بسیار چندان دارد فراموش میکند و کنار می گذارد اگر فقط و فقط احساس کند شما به او دقت ندارید و اهمیت نمی‌دهید.

 

مثلا وقتی که مشغول انجام کار مورد علاقهاش هست به او بگویید: «بهتر نیست این ها را جمع کنی و به تکالیفت برسی». سعی کنید که دیدگاه خود را عوض کنید و وی را اکثر درک کنید.

 

ما در مقام والدین کودکان وظیفه داریم کودکان خود را به درستی پرورش دهیم و به آن ها کمک کنیم در آینده انسانهای بهتری باشند.

 

ما باید برای آن ها پناهگاه امنی باشیم و محیطی دوستداشتنی را فراهم کنیم تا این شکوفه‌ها، گل شوند و میوه بدهند.

 

اگر در هاوایی زندگی می کنید یا در آنجا تعطیل هستید، با برخی معایب مدارس تیزهوشان از این میوه های لذت بخش آشنا شوید اول، مسیرهای شغلی می تواند به شما کمک کند تا کارمندان بالقوه را در یک حرفه بفروشید و نه شغل ورود این مورد مطالعه نشده است، اما می توان از آلرژی گوشت پیشی گرفت با استعداد نقاشی در کودکان این کتاب در دستان شما هرگز ایجاد ازدواج رویاهایتان ساده تر نبوده است.

داشتن برچسب مواد در دست ممکن است به شناسایی یک ماشه غیرمترقبه در غیر تاثیر مدارس تیزهوشان در کنکور این صورت کمک کند به همین دلیل فوراً مراقبه را احساس می چطور بفهمیم فرزندمان چه استعدادی دارد کنیم: ما زندگی را بیشتر متوجه می شویم، بیشتر به آن توجه می کنیم و بیشتر از آن قدردانی می کنیم کاتیونهای که به یک سازمان واحد احتیاطی ندارند نباید معایب مدارس تیزهوشان شامل شوند آنها پرتقال هایی با اندازه متوسط ​​با گوشت نارنجی گلگون هستند.

احتمالاً، اما نه از طریق آلرژی این به او گزینه های مختلفی در مورد مغز کودک تا چند سالگی رشد میکند قیمت می دهد اما به او امکان می دهد چیزی را پیدا کند که به یقین شما از چطور بفهمیم فرزندمان چه استعدادی دارد آن قدردانی خواهید کرد این کودک وحشی باید کج و بزرگ شود هنگامی که احساس سوزش می کنم، نفس می کشم و آرام آرام نفس می معایب مدارس تیزهوشان کشم، زیرا او دوباره و دوباره به هم می خورد، قیچی نزدیک می شود.

چطور بفهمیم فرزندمان چه استعدادی دارد

گفت: من فکر می کنم راههای شناخت استعداد کودکان خودمان بودیم، زندگی خوبی داشتیم، فقط آن دو نفر، از این فکر استعداد نقاشی در کودکان کردیم که آیا کودک تمام این موارد را پایان می دهد یا خیر ناگفته نماند که من باید قطعه خود را به یک مستند سخت و طلسم محکم بسپارم در حالی که برخی از شکافهای خانوادگی پر سروصدا و پر هیاهو هستند، غفلت می ایا مدارس تیزهوشان خوب است تواند بی سر و صدا از بین برود و به همان اندازه مخرب باشد.


دانلود با سرعت 16 Kbps غیر مستقیم

دانلود با سرعت 32 Kbps غیر مستقیم

دانلود با سرعت 64 Kbps غیر مستقیم

دانلود با سرعت 128 Kbps غیر مستقیم

توجه: ممکن است تمام لینک های دانلود به دستور مقام قضایی حذف شده باشد…

جستجو در سایت

آیا فرزند من باهوش است ؟ چطور بفهمم کودک باهوشی دارم؟اگر قرار باشد از بعد علمی و آکادمیک به مقوله کودکان باهوش نگاه شود باید گفت این دسته از کودکان در کلاس خاص خود جای می‌گیرند. این کودکان علاقه سیری ناپذیری برای یادگیری علوم جدید دارند و دقیقا مانند اسفنجی که تشنه جذب آب است مفاهیم جدید را فرامی‌گیرد و در این میان هیچ کس به اندازه والدین آنها شاد و سربلند نمی‌شوند. والدین این دسته از کودکان تقریبا نگرانی چندانی درباره آینده تحصیلی فرزندشان ندارند زیرا مطمئن هستند که او به واسطه تلاش‌هایی که از خود بروز می‌دهد و استعداد درونی که به طرز چشمگیری از آن بهره‌مند شده می‌تواند در رقابت با هم سن و سالان خود گوی رقابت را در دست بگیرد.

کودکان باهوش معمولا مورد توجه خانواده‌ها، دوستان و بستگان، نهادها و مراکز استعدادیابی و از همه مهمتر مراکز آموزشی قرار می‌گیرند. آنها هر از گاهی جوایزی دریافت می‌کنند و بدین ترتیب متمایز از سایر کودکان هم سن و سال خود می‌شوند. اما نمی‌توان از مشکلات و چالش‌هایی که این کودکان و خانواده‌هایشان با آن روبرو می‌شوند نیز غافل شد.

اگرچه این دسته از کودکان عملکرد کلی خوبی در مدرسه و محیط آموزشی دارند اما مشکلاتی نیز در کلاس درس و حتی محوطه مرکز آموزشی دارند. ممکن است آنها عملکرد قابل قبول و تحسین برانگیزی در زمینه تحصیلی داشته باشند اما در برخی موارد به خصوص برقراری روابط اجتماعی با سایر همکلاسی‌ها دچار مشکلاتی می‌شوند. شما به عنوان والدین کودکی که از نظر هوشی در سطح بالایی قرار دارد و معمولا نمرات درسی خوبی دریافت می‌کند وظیفه سنگینی برای ایجاد تعادل در زندگی او بر عهده دارید. شما باید بتوانید سیستم زندگی درسی و اجتماعی چنین کودکی را به خوبی تنظیم کنید. از یاد نبرید که شما قدرتمندترین و اصلی‌ترین حامی فرزندتان به شمار می‌آیید. همچنان که از تلاش‌های کودکتان برای تحصیل هرچه بهتر در محیط مدرسه حمایت می‌کنید و او را به روش‌های مختلف تشویق می‌کنید این وظیفه را هم دارید که در مواقع ضروری و بحرانی در زندگی اجتماعی او وارد شده و راهنمایی‌های لازم را ارایه کنید. بدین ترتیب خیالتان از این بابت که کودکتان دوران تحصیلی همراه با شادی و نشاط داشته باشد راحت خواهد شد.

چطور بفهمیم فرزندمان چه استعدادی دارد

معیارهای زیادی برای باهوش عنوان کردن یک کودک وجود دارد اما بر اساس آنچه که از سوی انجمن ملی کودکان باهوش آمریکا موسوم بهNAGC ارایه شده است، یک کودک باهوش توانایی و ظرفیت چشمگیری در کسب موفقیت در حوزه‌های خاص آکادمیکی دارد. همچنین کودکی که بتواند نقش هدایت کننده، خلاقانه و هنرمندانه‌ای در عرصه‌های گوناگون داشته باشد به عنوان یک کودک باهوش شناخته می‌شود.

این دست از کودکان برای اینکه بتوانند توانمندی‌های درونی خود را به بهترین شیوه ممکن بروز دهند ممکن است به کمک والدین خود نیاز جدی داشته باشند. در واقع می‌توان به خدماتی متفاوت نسبت به آنچه که در محیط‌های آموزشی معمولی ارایه می‌شود فکر کرد. این کودکان ظرفیت‌های درونی چشمگیری دارند که شاید با در نظر گرفتن معیارهای رایج در مدارس امکان تبدیل شدن آنها به قابلیت‌های بالفعل وجود نداشته باشد.

تنها در آمریکا بیش از 3.2 میلیون کودک شناسایی شده است که برآورد می‌شود بیش از یک توانمندی یا مهارت خاص دارند. از دیدگاه روانشناسی کودک به این دسته از افراد کودکان باهوش گفته می‌شود.

نکته مهم دیگر در تشخیص باهوش بودن کودک به لزوم حضور او در محیط آموزشی مربوط می‌شود. اگرچه برخی کودکان نشانه‌هایی از باهوش بودن را تا پیش از ورود به مهد کودک از خود بروز می‌دهند (مانند توانایی صحبت کردن به زبانی دیگر، خواندن متون و یا توانایی چشمگیری در شمارش اعداد بزرگ) اما در نقطه مقابل کم نیستند شمار کودکانی که باهوش بودن خود را تا زمان ورود به محیط آموزشی بروز نمی‌دهند.

اگر تصور می‌کنید کودکتان باهوش است و یا معلم مدرسه هستید و فکر می‌کنید کودکی در کلاستان هست که از سطح هوشی قابل توجهی برخوردار است توصیه می‌کنیم با یاری گرفتن از یک روانشناس کودک و یا متخصص حرفه‌ای که در زمینه علوم روحی و روانی تجربه خوبی داشته باشد آزمون‌های لازم را به عمل آورده تا ضریب هوشی کودک به درستی تعیین شود.

در گذشته این آزمون‌ها بدین ترتیب انجام می‌شد که ضریب هوشی کودک پس از پاسخ دادن به یک سری پرسش مشخص تعیین می‌شد و کودکی که نمره 130 به بالا دریافت می‌کند به عنوان کودک باهوش با ضریب هوشی (IQ) بالا شناخته می‌شد. امروزه این روند تغییراتی کرده است و باهوش بودن کودک صرفا با انجام یک آزمون و محاسبه امتیازات به دست آمده تعیین نمی‌شود. جدای از آنکه آزمون‌های متنوع تعیین ضریب هوشی کودک انجام می‌شود، از والدین و معلم او نیز خواسته می‌شود تا مشاهدات خود را به طور مکتوب ارایه کرده تا با بررسی تمامی این مدارک ضریب هوشی کودک تعیین شود. با این حال نمی‌توان از یک واقعیت روشن چشم پوشی کرد: کودکی که نمره بالایی در آزمون‌های تعیین ضریب هوشی به دست می‌آورد و به اصطلاح «کودک باهوش» شناخته می‌شود لزوما آینده درخشانی در تحصیلاتی دانشگاهی نخواهد داشت. مدیر اجرایی ملی کودکان باهوش آمریکا در این باره می‌گوید: ما برچسب باهوش بودن را به کودکی که در مدرسه تحصیل می‌کند اطلاق می‌کنیم. این برچسب تنها یک روش تشخیصی برای نشان دادن باهوش بودن کودک است اما برای اینکه او بتواند در این مسیر باقی مانده و ضریب هوشی خود را در سال‌های بعدی تحصیل نیز حفظ کند نیاز است تا کارهای دیگری نیز انجام شود.

مدرسه برای کودک باهوش چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟

در بسیاری از کشورهای دنیا مدارس خاصی برای کودکان باهوش وجود دارد که در آنها مفاد درسی با بیانی متفاوت و عمقی‌تر آموزش داده می‌شوند. با این حال در بسیاری از مدارس دیگر نیز دانش آموزان باهوشی وجود دارند که در کنار سایر دانش آموزان عادی هم به تحصیل خود ادامه می‌دهند و در عین حال همراه با سایر هم سن و سالان به تفریح و سرگرمی‌های رایج مشغول می‌شوند. اما از سال‌ها پیش و در بسیاری از کشورهای جهان تلاش همه جانبه‌ای برای سرمایه گذاری بر روی این دسته از کودکان آغاز شده است تا بتوان در آینده از ظرفیت‌های چشمگیر آنها به خوبی استفاده کرد.

بسیاری بر این باورند که کودکان باهوش در مدرسه همواره شاد و موفق هستند. اما واقعیت چیز دیگری است به طوریکه کم نیستند شمار دانش آموزانی که به رغم برخورداری از ضریب هوشی قابل توجه، همواره در محیط آموزشی احساس خستگی و درماندگی می‌کنند. علت هم در بسیاری از موارد یک نکته است و آن ساده بودن مواد درسی برای این دسته از دانش آموزان. آنها احساس می‌کنند به چیزی فراتر از آنچه که تدریس می‌شود نیاز دارند. افسردگی این دسته از کودکان در بسیاری از موارد به چالشی نگران کننده برای والدین و معلمان تبدیل می‌شود.

نقش والدین برای کمک به کودکان باهوش

اگر به این نتیجه رسیده‌اید که کودکتان فردی باهوش و با ضریب هوشی قابل توجه است در اولین فرصت گفتگویی با معلم او داشته باشید. با او درباره شرایط کودک صحبت کرده و نظرات معلمش را نیز جویا شوید. حتی توصیه می‌شود با مربیان آموزشی و مشاور مدرسه نیز صحبت کرده و از نظرات آنها نیز بهره‌مند شوید. اما تا پیش از انجام این ملاقات‌ها کودک باهوش خود را به خوبی زیر نظر قرار داده و فهرستی از توانمندی‌های درونی‌اش را که فکر می‌کنید او را متفاوت از سایر هم سن و سالانش می‌کند تهیه کنید. احتمالا او را به مراکزی برده و آزمون‌هایی انجام داده اید که نشان می‌دهد کودکتان باهوش است. زمانی که به مدرسه مراجعه می‌کنید تمامی این مدارک را به همراه داشته باشید تا معلم و مشاور مدرسه در جریان قابلیت‌های درونی کودکتان قرار بگیرند. شما با استناد به این مدارک و نتایج آزمون‌های صورت گرفته می‌توانید با جزئیات کامل صحبت کرده و شرایط مناسب‌تری برای ادامه تحصیل فرزندتان در محیط آموزشی فراهم کنید. در عین حال می‌توانید از برنامه‌ها و راهنمایی‌های ویژه‌ای که مشاور و معلم به شما ارایه می‌کند استفاده کرده و برنامه روزانه کارآمدی برای شکوفایی هر چه بهتر استعدادهای درونی کودکتان تدارک ببینید

منبع : نی نی سایت

 

تست سنجش ضریب هوشی کودکان

فعالیتهایی که باعث پرورش هوش کودکان می شود

غذاهای تاثیر گذار بر هوش جنین

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود



چطور بفهمیم فرزندمان چه استعدادی دارد

بخش مشاوره و پرسش و پاسخ

شناسه کاربری 

رمز عبور             


  

عضویت در سایت


دسته بندی مطالب

مطالب روابط جنسی و زناشویی

مطالب دوران قبل از ازدواج

مطالب پزشکی و سلامت

مطالب تربیت فرزندان

مطالب احکام شرعی

مطالب روانشناسی

مطالب اجتماعی

مطالب صوتی

ویدئو

خدمات عمومی


 


 افراد آنلاین :


42252


بازدید امروز:


43893


بازدید دیروز:


232591307


آمار کل:

مشاوره
ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و
معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این
سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

استادبانک – انتخاب آنلاین معلم خصوصی – انتخاب آنلاین معلم خصوصی

چگونه استعداد کودک خود را بشناسیم؟ این سوالی است که برای خیلی از والدین پیش می آید. بارها این جمله را شنیده ایم که می گویند من این رشته درسی و …را دوست نداشتم و خانواده ام من را مجبور کردند. در صورتی که کشف و مدیریت استعداد فرزندانمان به خصوص در کودکی به عهده والدین است. اما برخی از والدین بجای اینکه در مسیر شناخت استعداد فرزندشان باشند از روی عدم آگاهی او را به اجبار در مسیری قرار می دهند که برخلاف علاقه و استعداد کودک است.

اما چگونه استعداد کودک خود را بشناسیم و او را در مسیری سوق دهیم که شایسته تواناییها و ویژگیهای کودکمان می باشد. مواردی که در ادامه خواهیم گفت تماما نکته های هستند که می تواند شما را در کشف استعداد کودکتان یاری دهد. می توان استعداد بعضی از کودکان را از رفتار ها و حرکات آنها کشف کرد اما برخی دیگر ممکن است دارای استعداد پنهانی باشند. که این استعداد پنهانی خودش را در قالب سوء رفتارها، پرحرفی کودک حتی گاه خیال بافی زیاد نشان می دهد.

اگر دیدید که کودکتان به طبقه بندی اشیاء و وسایل علاقه شدیدی دارد و اینکار را با نظم خاصی انجام می دهد این نشان دهنده ذهن متفکر، تحلیل گر و دقیق اوست و از نشانه های اولیه استعداد ریاضی و علوم او می باشد. مثلا علاقه شدیدی به جفت کردن جوراب ها و یا کفش هایش دارد. یا اسباب بازی هایش را براساس رنگ و یا شکلشان در یک ردیف می چیند.

فعالیت و بازی های نظیر خانه سازی، لگو، پازل های مختلف و فعالیت های که شامل جفت کردن هستند یا طبقه بندی اشیاء بر اساس  رنگ، شکل و اندازه و شمارش را با کودکتان انجام دهید.

چطور بفهمیم فرزندمان چه استعدادی دارد

-ازش بخواهید اعداد را از یک تا 10 بشمارد.

-وسایل خانه را دسته بندی کرده و از او بخواهید در دسته بندی آن کمک کرده و آنها را بشمارد.

-در خانه از او بخواهید به دنبال اشکال هندسی نظیر گردی – چهارگوش در وسایل خانه باشد.

-با کودکتان پازل، بازی های سه بعدی انجام دهید تا علاوه بر تقویت مهارت ریاضی، مهارت های حرکتی او نیز تقویت شود.

کودکان بخصوص در سن چهارسالگی به این توانایی می رسند که در ذهن خود چیزهای خارق العاده ای بسازند.

شروع می کنند به قصه گویی و پرداختن داستان های ساختگی، دوست شدن با شخصیت های خیالی

که این تصورات در این سن امری کاملا عادی و طبیعی است.

خیال بافی در کودک نشان دهنده قدرت خلاقیت اوست.

اگر این خیال بافی را از دریچه مثبت آن نگاه کنید میتوانید با انجام فعالیت های زیر در افزایش قدرت تفکر کودک کمک کنید:

-برای کودکتان زیاد داستان تعریف کنید و از او بخواهید که تمام شخصیت ها و مکان های توی قصه را در ذهن خود تجسم کند.

-داستانی را تا نیمه برای او تعریف کنید و از او بخواهید ادامه داستان را با توجه به قوه ی تخیل خود بگوید.

مورد دوم خیلی نقش مهمی در تقویت قوه ی تخیل کودک دارد.

-اجازه دهید نقاشی کند.

با نقاشی، کودک تمام شخصیت های ذهنی خود را روی کاغذ نشان می دهد. تمام احساس و عواطف خود، ناراحتی و تمام کمبود ها و ….را با نقاشی کردن بیان می کند. در واقع نقاشی زبان تمام حالات روحی کودک است که از طریق آن، به شما می گوید.

پرحرفی کودک نیز از داشتن قوه ی تخیل بالای اوست. اگر کودک شما زیاد حرف می زند و سعی دارد که شما را در مورد موضوعی قانع کند و حرف، حرف خودش است، این کودک دارای مهارت کلامی بالایی می باشد.

احتمالا در مدرسه نیز جز دانش آموزان پر حرف شناخته می شود. این کودکان در دوران مدرسه تمایل دارند در فعالیت های هنری نظیر گروه های سرود، اجرای تئاتر و یا نمایش شرکت کنند. اکثر افرادی که دارای مهارت کلامی بالایی می باشند دارای اعتماد بنفس بالایی نیز هستند.

احتمالا این کودکان در آینده مشاغلی را انتخاب می کنند که نیاز به مهارت کلامی بالایی داشته باشد. نظیر شغل وکالت، روزنامه نگاری،مدیریت و … شما اگر کودکتان این ویژگی را دارد سعی کنید آن را کشف و پرورش دهید تا در آینده باعث موفقیت او شود.

-از کودک بخواهید قصه ای را برایتان تعریف کرده و با هم آن را به یک کتاب داستان تبدیل کنید.

-از او بخواهید در جلوی فامیل یا دوستانش شعر یا داستانی را بخواند.

مورد دوم، در تقویت مهارت ارتباطی کودک و همچنین رفع حس خجالت او کمک می کند.

-اگر کودک شما بر خلاف همسالانش کتاب های که نوشته هایش بیشتر از تصاویر باشد دوس دارد حتما برایش تهیه کنید.

-به ایده ها و نظراتش گوش کنید و تا جایی که امکانش هست آن ایده ها را عملی نمایید.

-از او بخواهید برای دوستانش نامه بنویسد.

-کودک خود را می توانید در کلاس های هنری نظیر آواز خوانی، نمایش نویسی، تئاتر و…ثبت نام کنید.

البته نباید این نکته را فراموش کنید که به موازات تشویق کردن برای انجام مهارت های کلامی، هنر خوب گوش دادن هم به او یاد بدهید.

کودک ممکن است ساعت ها در حال دست زدن به وسایل خانه باشد مثل برداشتن لیوان و جابه جا کردن آن، خالی و پر کردن ظروف و ضربه زدن به آنها و ….. به طور کلی هر چیزی که در سر راه کودک قرار گیرد او به آن دست می زند علت این امر هم کشف دنیای بیرونی خودش است. دانشمند کوچک خانه بشدت علاقه دارد که کشف کند اشیا مختلف چگونه کار می کنند.

دوس دارد که اجزای وسایل مختلف را باز کند و آنها را تک تک بررسی کرده و عملکرد هر کدام را به شیوه خودش بشناسد. وجود این ویژگی ها در یک کودک نشانده ی استعداد وی در انجام کارهای عملی است. در آینده احتمال خیلی زیادی دارد که رشته های فنی و مهندسی مثل مکانیک، معماری و …را انتخاب کند یا حتی دانشمند و یا مخترع شود.

-تهیه اسباب بازی های که می توانند دستکاری کنند.

منظور از اسباب بازی های دستکاری، اسباب بازی های هستند که کودک در شکل گیری آن نقش دارد. مثل پازل ها یا بازی آب و شن که برای کودک بسیار جذاب است.

-در خانه با کودکتان کاردستی درست کنید.

مثلا می توانید از جعبه های کفش یا ظرف های یه بار مصرف غذا با هم یک کاردستی زیبا درست کنید.

-در صورت مشاهده اشکال مکانیکی در مکان های مختلف، آنهارا به کودکتان نشان دهید نظیر چراغ راهنمایی و رانندگی

-بازی های که باعث افزایش مهارت دست ورزی او میشود را انجام دهید نظیر خمیر بازی، گل بازی و سفال

چطور بفهمیم فرزندمان چه استعدادی دارد

-برایش اسباب بازی ابزار های مختلف را تهیه کنید نظیر چکش، اره، خط کش، آچار و …

-تهیه اسباب بازی های نظیر لگو و قطعات خانه سازی، تا کودک آنها را بارها بسازد و خراب کند.

البته این کودکان به دلیل داشتن حس کنجکاوی زیاد، ممکن است به سمت هر وسیله خطرناکی مثل وسیله برقی بروند. باید مراقبشان باشید تا در حین کشف دنیای اطراف خود اتفاق ناگواری برایشان نیافتد.

اگر کودک دائما درحال حرکت است و دوس ندارد زیاد یکجا بنشیند این نشان دهنده علاقه او به فعالیت های حرکتی و جنبشی است. فعالیت های حرکتی نظیر رشته های ورزشی، موسیقی و رقص می تواند زمینه های شغلی او در آینده باشد. شما نیز باید به این کودکان فرصت انجام دادن این فعالیت ها را بدهید. مثلا در کلاس ها ورزشی و یا در کلاسهای موسیقی ثبت نامش کنید. فرصت آواز خواندن را بهشان بدهید و یا در کلاسهای آموزش حرکات موزون ثبت نامش نمایید.

اگر کودک شما بازی با پازل ها را دوس دارد یا با دوستانش نقش های پلیسی را بازی می کند و بیشترین وقتش را صرف همچین فعالیت های می کند یعنی علاقه شدیدی به شغل های نظیر کارآگاهی ، محقق ، باستان شناس و یا نویسنده داستان های جنایی و … در آینده دارد. حتما برایش پازل های مختلف یا بازی های که محتوای معماگونه دارند تهیه کنید.

این کودکان دوس دارند در تمام بازی ها و فعالیت هایی که با دوستانشان انجام می دهند خودشان را مسئول دانسته و رهبر گروه باشند. این کودکان معمولا بهترین عضو گروه هستند و دیگر اعضای گروه را ناخواسته به سمت خود جذب می کنند. این کودکان اگر بخوبی کشف شوند و به درستی تربیت ، می توانند در آینده رهبر بزرگی برای جامعه خود تجار سرشناسی در صنف خود و سیاست مدار کارکشته ای در سازمان خود شوند.

– اجازه دهید که او کنترل تمامی فعالیت هایش را در دست گیرد و شما فقط نقش یک مشاور و راهنما را داشته باشید.

-به او مسئولیت پروژه های خانگی نظیر مرتب کردن اتاق یا وسایلش و…را بدهید.

-از او در زمینه های مختلف امور خانه یا مشکلاتی که وجود دارد مشورت بگیرید و نظرش را بپرسید.

البته به کودک بیاموزید خوب گوش دهد و به نظر بقیه افراد نیز احترام بگذارد.

خودرای نباشد و در هر حالی از دیگران نیز مشورت بگیرد.

حتی اگر هیچ یک از این نشانه ها را در کودک خود مشاهده نکردید نگران نباشید. همواره باید آماده کشف استعدادهای او باشید. احتمال دارد با گذشت زمان یک ویژگی خاص و قابل توجهی از خود نشان دهد اگر حواستان باشد خیلی زود متوجه ویژگی های خاص فرزند خود می شوید. حتی می توانید در این زمینه با افرادی که با کودک شما در ارتباط هستند مشورت بگیرید. مثلا با مربی یا معلم کودکتان

شاید آنها در حین درست کردن کاردستی و …متوجه استعداد و توانایی خاص فرزندتان شوند. تمام نکات ذکر شده به شما کمک می کند تا پاسخ این سوال را که چگونه استعداد کودک خود را بشناسیم پیدا کنید. رسالت شما والدین عزیز این است که تلاش کنید که استعدادهای کودکتان کشف و شناسایی شود و این استعدادها را در او پرورش دهید تا کودک شما در آینده به فردی موثر و مورد قبول جامعه تبدیل شود.

نویسنده مجله استادبانک

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات نام و ایمیل من را برای ثبت نظر دوباره ذخیره کن

عالی عالی مرسی

زنده باشید. امیدواریم استفاده کرده باشید.

در کادر زیر نمونه سوال، گام به گام، جزوه، نکات درسی، مشاوره و … را جستجو کنید

جدیدترین مطالب

اسم شعرهای کتاب قران اول دبستان

رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس

آموزش جمع و تفریق اول ابتدایی

آموزش چوب خط کلاس اول دبستان

چطور فرزندم را به زبان علاقه مند کنم؟

خبرنامه استادبانک

والدین عزیز با عضویت در خبرنامه استادبانک هر هفته علاوه بر مطلع شدن از جدیدترین اخبار و مقالات آموزشی، یک روش یادگیری مفید در زمینه آموزش فرزندانتان دریافت خواهید کرد.

حمایت شده توسط پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف

استادبانک مفتخر است که توانسته است، با تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به درجه دانش بنیانی نائل شود

استادبانک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

استادبانک در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است.

استادبانک تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کليه حقوق اين سايت متعلق به گروه استادبانک می باشد.

چطور بفهمیم فرزندمان چه استعدادی دارد
چطور بفهمیم فرزندمان چه استعدادی دارد
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *