چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم

 
helpkade
چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم
چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم

اگر به دنبال لیستی از علائم و نشانه‌های فشار خون بالا هستید خوب است بدانید چیزی پیدا نخواهید کرد. زیرا بیشتر اوقات، فشار خون بالا علامتی ندارد.

به گزارش مشرق، اگر به دنبال لیستی از علائم و نشانه‌های فشار خون بالا هستید خوب است بدانید چیزی پیدا نخواهید کرد. زیرا بیشتر اوقات، فشار خون بالا علامتی ندارد. اگر به این امید که علامت‌های خاصی به شما هشدار خواهند داد که فشار خون‌تان بالاست، از کنترل فشار خون خود غافل شوید، خطر بزرگی را وارد زندگی‌تان کرده‌اید.

فشار خون بالا

اگر به دنبال لیستی از علائم و نشانه‌های فشار خون بالا هستید خوب است بدانید چیزی پیدا نخواهید کرد. زیرا بیشتر اوقات، فشار خون بالا علامتی ندارد. این باور اشتباه وجود دارد که فشار خون بالا با احساس اضطراب، تعریق، مشکل در خواب و یا گُرگرفتگی در صورت همراه است.

اما واقعیت این است که فشار خون بالا تا حدود زیادی بی‌علامت است و می‌توان آن را قاتل خاموش دانست. اگر به این امید که علامت‌های خاصی به شما هشدار خواهند داد که فشار خون‌تان بالاست، از کنترل فشار خون خود غافل شوید، خطر بزرگی را وارد زندگی‌تان کرده‌اید.چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم

توصیه می‌کنیم:

سعی نکنید خودتان فشار خون‌تان را تشخیص دهید. تشخیص پزشکی فشار خون فقط باید توسط پزشک یا مراقبین بهداشت انجام شود. عدد فشار خون‌تان را بدانید و تغییرات لازم برای مراقبت از سلامتی و حفظ فشار خون نرمال را انجام دهید.

در بیشتر موارد، فشار خون بالا سبب سر درد یا خونریزی بینی نمی‌شود

بهترین و دقیق‌ترین شواهد علمی نشان می‌دهند که فشار خون بالا منجر به سر درد نمی‌شود به جز در مورد افزایش فشار خون اورژانسی که زمانی است که فشار خون 120/180 یا بالاتر است. اگر فشار خون شما به طور غیرمعمول بالاست و سر درد یا خونریزی بینی دارید و احساس ناخوشی می‌کنید، پنج دقیقه صبر کرده و دوباره فشار خون‌تان را چک کنید. اگر باز هم عدد فشار خون‌تان 120/180 میلیمتر جیوه یا بالاتر بود، اورژانس خبر کنید.اگر سر درد شدید یا خونریزی بینی دارید و احساس ناخوشی می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید، زیرا این علائم می‌توانند مربوط به عوارض دیگری باشند.

علائم مرتبط دیگر با فشار خون که قطعی هم نیستند

طیفی از علائم دیگر هم وجود دارند که به طور غیر مستقیم ممکن است با فشار خون بالا مرتبط باشند، اما همیشه هم ناشی از فشار خون بالا نیستند، مانند:

لکه‌های خون در چشم‌ها: لکه‌های خون در چشم‌ها بیشتر در افراد دچار دیابت یا فشار خون بالا دیده می‌شوند، اما نمی‌توان نتیجه گرفت که این دو عارضه سبب ایجاد لکه‌های خون در چشم می‌شوند. دیدن مگس پران در چشم نیز با فشار خون بالا ارتباط ندارد، اما پزشک متخصص چشم می‌تواند آسیب ناشی از فشار خون بالای درمان نشده به عصب بینایی را تشخیص بدهد.

گُرگرفتگی در صورت: گُرگرفتگی صورت زمانی روی می‌دهد که رگ‌های خونی در صورت، گشاد می‌شوند. این اتفاق می‌تواند به علتی غیرقابل پیش بینی یا در واکنش به برخی از عوامل مانند قرار گرفتن در معرض خورشید، هوای سرد، خوردن غذای تند، قرار گرفتن در معرض وزش باد، نوشیدن مایعات داغ و استفاده از محصولات مراقبت از پوست روی بدهد. گُرگرفتگی در صورت می‌تواند در اثر استرس هیجانی، مصرف الکل و ورزش نیز روی بدهد و همه‌ی این عوامل، فشار خون را نیز می‌توانند بالا ببرند. هر چند گُرگرفتگی صورت ممکن است هنگامی که فشار خون‌تان بالاتر از حد معمول است روی بدهد، اما فشار خون بالا، علت گُرگرفتگی صورت نیست.

سرگیجه: سرگیجه می‌تواند از عوارض جانبی برخی از داروهای فشار خون باشد، اما ناشی از فشار خون بالا نیست. البته سرگیجه را نباید نادیده بگیرید، مخصوصا اگر ناگهانی شروع شود. سرگیجه‌های ناگهانی، از دست دادن تعادل و هماهنگی بدن و مشکل در راه رفتن همگی از علائم هشداردهنده‌ی یک سکته‌ی مغزی می‌توانند باشند. فشار خون بالا، ریسک فاکتوری برای سکته مغزی است.

ریسک فاکتورهای فشار خون بالا

سن: ریسک فشار خون بالا با بالا رفتن سن، بیشتر می‌شود. تا حدود 64 سالگی، فشار خون بالا در میان مردان بیشتر است، اما زنان بعد از 65 سالگی در معرض فشار خون بالا قرار می‌گیرند.

سابقه خانوادگی: فشار خون بالا می‌تواند ژنتیکی باشد.

داشتن اضافه وزن یا چاق بودن: هر چه وزن‌تان بیشتر باشد، به خون بیشتری برای تامین اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز بافت‌ها نیاز خواهید داشت. با افزایش حجم خون در گردش در رگ‌ها، فشار وارد بر دیواره‌ی عروق نیز افزایش می‌یابد.

نداشتن تحرک بدنی: افرادی که فعالیتی ندارند معمولا ضربان قلب‌شان بالاتر است. هر چه ضربان قلب شما بالاتر باشد، قلب‌تان مجبور است با هر انقباض سخت‌تر کار کند و فشار وارد بر عروق‌تان بیشتر خواهد بود. ضمنا نداشتن تحرک بدنی، ریسک چاقی را بیشتر می‌کند.

استفاده از تنباکو: سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو نه تنها فشار خون را فورا بالا می‌برد بلکه مواد شیمیایی موجود در تنباکو می‌توانند به دیواره‌ی عروق آسیب وارد کنند. این اتفاق باعث تنگی عروق شده و ریسک بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. قرار گرفتن در معرض دود دست دوم سیگار هم سبب افزایش احتمال بیماری قلبی می‌شود.

نمک زیاد در رژیم غذایی: سدیم زیاد در غذاها می‌تواند باعث احتباس مایعات در بدن شده و فشار خون را بالا ببرد. پتاسیم بسیار کم در رژیم غذایی: پتاسیم به تعادل سدیم در سلول‌ها کمک می‌کند. اگر شما از طریق تغذیه نتوانید پتاسیم کافی دریافت کنید، با تجمع زیاد سدیم در خون‌تان روبرو خواهید شد.

نوشیدن الکل: نوشیدن الکل به مرور زمان به قلب‌تان آسیب می‌زند و بر فشار خون اثر منفی می‌گذارد.

استرس: استرس زیاد می‌تواند منجر به افزایش موقتی فشار خون شود. اگر عادت داشته باشید که با هله هوله خوردن و نوشیدن الکل و سیگار کشیدن، استرس‌تان را تسکین بدهید، فقط فشار خون‌تان را در معرض خطر قرار می‌دهید.

برخی از بیماری‌های مزمن: یک سری از بیماری‌های مزمن نیز سبب افزایش ریسک فشار خون بالا می‌شوند مانند بیماری‌های کلیوی، دیابت و آپنه خواب.گاهی بارداری نیز می‌تواند مشکل فشار خون بالا ایجاد کند. هر چند فشار خون بالا در بزرگسالان شایع است، اما بچه‌ها نیز در معرض این مشکل قرار دارند. در برخی از کودکان، مشکلات کلیوی یا قلبی می‌تواند سبب افزایش فشار خون شود

فشار خون پایین

فشار خون پایین ممکن است ایده آل به نظر برسد، چون در برخی از افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما در عده‌ای، فشار خونی که به طور غیرمعمول پایین است، سبب سرگیجه و غش می‌شود. در موارد شدید، فشار خون پایین می‌تواند بسیار خطرناک باشد. فشار خون پایین‌تر از 60/90 میلیمتر جیوه به طور کلی فشار خون پایین تلقی می‌شود.دلایل فشار خون پایین طیف گسترده‌ای دارند، از دهیدراته شدن بدن گرفته تا بیماری‌های جدی. مشخص کردن علت فشار خون پایین برای شیوه‌ی درمان مهم است.

علائم فشار خون پایین

در برخی از افراد، فشار خون پایین نشاندهنده‌ی یک مشکل پنهان است، مخصوصا اگر کاهش فشار خون ناگهانی یا همراه با علائم زیر باشد:

سرگیجه یا احساس سبُکی در سر غش کردن تاری دید تهوع خستگی افت تمرکز و توجه

فشار خون بیش از حد پایین می‌تواند سبب شوک شودعلائم فشار خون بسیار پایین که خطر شوک به همراه دارد شامل موارد زیر می‌شود:

اختلال حواس مخصوصا در افراد سالمند سردی و رنگ پریدگی پوست تنفس تند و سطحی نبض تند و ضعیف

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر علائم شوک را دارید باید هر چه سریع‌تر اورژانس خبر کنید. اما اگر معمولا فشار خون‌تان پایین است، اما احساس بدی ندارید و حال‌تان خوب است، پزشک‌تان فقط توصیه می‌کند طی چکاپ‌های روتین، فشار خون‌تان را کنترل کنید.

حتی سرگیجه یا احساس سبُکی در سر که گهگاه بروز می‌کند ممکن است مشکلی نسبتا غیرجدی باشد، مثلا ناشی از دهیدراسیون خفیف بدن در اثر زیاد در معرض نور و گرمای خورشید بودن.

علت فشار خون پایین

فشار خون معیاری است برای میزان فشاری که در عروق‌تان طی زمان‌های فعالیت و استراحت با هر ضربان قلب ایجاد می‌شود.

فشار خون سیستولیک: عدد بالایی در قرائت فشار خون، مقدار فشاری است که قلب‌تان هنگام پمپاژ خون در عروق به سمت تمام بدن وارد می‌کند.

فشار خون دیاستولیک: عدد پایینی در قرائت فشار خون به مقدار فشار در عروق در زمانی گفته می‌شود که قلب بین دو تپش استراحت می‌کند.

فشار خون نرمال به فشار خون پایین‌تر از 80/120 میلیمتر جیوه گفته می‌شود. فشار خون طی روز بسته به وضعیت بدن، ریتم تنفس، میزان استرس، داروهایی که مصرف می‌کنید، چیزی که می‌خورید و می‌نوشید و زمان روز نوسان دارد. فشار خون معمولا در شب، پایین‌ترین است و بعد از بیدار شدن به میزان قابل توجهی بالا می‌رود.

فشار خون چقدر می‌تواند پایین بیاید؟

چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم

چیزی که برای شما فشار خون پایین محسوب می‌شود ممکن است برای عده‌ای دیگر نرمال باشد. بیشتر پزشکان فشار خون را تنها زمانی خیلی پایین می‌دانند که علائمی ایجاد نماید.

برخی از کارشناسان فشار خون پایین‌تر از 60/90 را فشار خون پایین می‌دانند. افت ناگهانی فشار خون می‌تواند خطرناک باشد. کاهش ناگهانی فشار خون می‌تواند سبب سرگیجه و غش شود، زیرا مغز نمی‌تواند خون کافی دریافت کند. ضمنا افت ناگهانی فشار خون در اثر از دست دادن ناگهانی خون به مقدار زیاد، مثلا در اثر خونریزی کنترل نشده، عفونت‌های شدید یا واکنش‌های آلرژیک می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

چه عوارض یا بیماری‌هایی می‌توانند سبب کاهش فشار خون شوند؟

بارداری: سیستم گردش خون طی بارداری فورا گسترش پیدا می‌کند و سبب افت فشار خون می‌شود. این اتفاق طبیعی است و فشار خون معمولا بعد از زایمان، به حالت پیش از بارداری برمی‌گردد.

مشکلات قلبی: برخی از بیماری‌های قلبی که می‌توانند سبب فشار خون پایین شوند شامل ضربان قلب بسیار کُند، مشکلات دریچه‌ی قلب، حمله قلبی و نارسایی قلبی می‌شوند.

مشکلات غدد درون ریز: بیماری‌های تیروئید، ناکارآمدی غدد آدرنال، پایین بودن قند خون و در برخی موارد دیابت، می‌توانند علت فشار خون پایین باشند.

دهیدراسیون: وقتی بدن شما مقدار زیادی مایعات از دست می‌دهد، می‌تواند سبب ضعف، سرگیجه و خستگی شود. تب، تهوع، اسهال شدید، استفاده‌ی زیاد از داروهای ادرارآور و تمرینات ورزشی سنگین و شدید می‌توانند بدن را دهیدراته کنند.

از دست دادن خون: از دست دادن خون زیاد مثلا در اثر یک آسیب جدی یا خونریزی داخلی، باعث کاهش مقدار خون در بدن شده و افت شدید در فشار خون ایجاد می‌کند.

عفونت شدید: وقتی عفونتی در بدن وارد جریان خون می‌شود می‌تواند سبب افت خطرناک فشار خون شود که به آن شوک سپتیک می‌گویند.

واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی): محرک‌های معمول واکنش‌های شدید آلرژیک شامل غذاها، برخی از داروها، لاتکس و زهر حشرات می‌شوند. آنافیلاکسی می‌تواند سبب مشکلات تنفسی، کهیر، خارش، تورم گلو و افت شدید فشار خون شود.

کمبود مواد مغذی در رژیم غذایی: کمبود ویتامین B 12 و اسید فولیک می‌تواند جلوی تولید کافی گلبول‌های قرمز خون را بگیرد و فشار خون را پایین بیاورد.

ریسک فاکتورهای فشار خون پایین

سن: افت فشار خون در حالت ایستاده یا بعد از غذا خوردن معمولا در افراد بالای 65 سال رخ می‌دهد.

داروها: افرادی که داروهای بخصوصی مصرف می‌کنند، مثلا داروهای فشار خون بالا، در معرض افت فشار خون هستند.

برخی از بیماری‌ها: پارکینسون، دیابت و برخی از بیماری‌های قلبی، افراد را در معرض افت فشار خون قرار می‌دهند.

کليه حقوق اين سايت متعلق به پایگاه خبري-تحليلي مشرق نيوز مي باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.

فشار خون بالا

 

فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا وقتی اتفاق می افتد که فشار خون شما به سطح ناسالم افزایش یابد. اندازه گیری فشار خون شما در مشخص می کند که چه مقدار خون از رگ های خونی شما عبور می کند و میزان مقاومت خون در هنگام پمپاژ قلب نیز برآورده می شود.

شریان های باریک مقاومت را افزایش می دهد. هرچه شریان های شما باریک تر باشد ، فشار خون شما بیشتر می شود. در طولانی مدت ، افزایش فشار می تواند باعث مشکلات سلامتی از جمله بیماری های قلبی شود.چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم

 

فشار خون بالا شایع است. فشار خون بالا به طور معمول در طی چند سال ایجاد می شود. معمولاً هیچ علامتی را متوجه نمی شوید. اما حتی بدون علائم ، فشار خون بالا می تواند باعث آسیب به رگ های خونی و اندام ها ، به خصوص مغز ، قلب ، چشم ها و کلیه ها شود.

 

تشخیص زودرس فشار خون بالا مهم است. گرفتن منظم فشار خون می تواند به شما و پزشکتان کمک کند که متوجه تغییراتی شوند. اگر فشار خون شما بالا رفته باشد ، پزشک ممکن است فشار خون شما را در طی چند هفته بررسی کند تا ببیند که فشار خونتان همچنان بالا می رود یا به سطح طبیعی برمی گردد.

 

درمان فشار خون بالا هم شامل داروهای تجویزی و هم تغییراتی در شیوه زندگی سالم است. اگر این بیماری درمان نشود ، می تواند منجر به مشکلات سلامتی از جمله حمله قلبی و سکته مغزی شود.

 

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم

 

علائم فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا به طور کلی یک حالت خاموش است. بسیاری از افراد هیچ علامتی را تجربه نمی کنند. ممکن است این بیماری سالها یا حتی ده ها سال طول بکشد تا علائم آشکار شود. حتی در این صورت ، این علائم ممکن است به مسائل دیگر نسبت داده شود.

علائم فشار خون بالا می تواند شامل موارد زیر باشد:

– سردرد

– تنگی نفس

– خون دماغ

– گرگرفتگی

– سرگیجه

– درد قفسه سینه

– تغییرات دیداری

– خون در ادرار

این علائم نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. در همه افراد مبتلا به فشار خون بالا اتفاق نمی افتد ، اما انتظار برای نشان دادن این علامت می تواند کشنده باشد.

بهترین راه برای اطلاع از فشار خون بالا ، کنترل منظم فشار خون است. بیشتر پزشکان در هر ملاقات فشار خون را بررسی می کنند.

 

علائم فشار بالا

 

علل فشار خون بالا :

دو نوع فشار خون بالا وجود دارد. هر نوع علت متفاوتی دارد.

 

فشار خون اولیه :

فشارخون اولیه با گذشت زمان و بدون دلیل مشخص می شود. بیشتر افراد این نوع فشار خون بالا را دارند. هنوز مشخص نیست که چه مکانیسم هایی باعث می شود فشار خون به آرامی افزایش یابد. ترکیبی از عوامل ممکن است نقش داشته باشد.

این عوامل عبارتند از:

ژن ها : بعضی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد فشار خون هستند. این ممکن است ناشی از جهش های ژنی یا ناهنجاری های ژنتیکی باشد که از والدین شما به ارث رسیده اند.

 

تغییرات جسمی : اگر چیزی در بدن شما تغییر کند ، ممکن است شروع به تجربه مسائل در کل بدن کنید. فشار خون بالا ممکن است یکی از این موارد باشد. به عنوان مثال ، تصور می شود تغییر در عملکرد کلیه شما به دلیل پیری ممکن است تعادل طبیعی نمک و مایعات بدن را برهم زند. این تغییر ممکن است باعث افزایش فشار خون بدن شود.

 

چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم

شیوه زندگی: با گذشت زمان ، انتخاب های ناسالم شیوه زندگی مانند عدم فعالیت بدنی و رژیم غذایی ضعیف می تواند عواقب آنها را بر بدن شما بگذارد. انتخاب سبک زندگی غلط می تواند منجر به افزایش وزن شود. اضافه وزن یا چاق بودن می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

 

فشارخون ثانویه :

فشار خون ثانویه اغلب به سرعت رخ می دهد و می تواند شدیدتر از فشار خون اولیه باشد. شرایط متعددی که ممکن است باعث فشار خون ثانویه شود عبارتند از:

– بیماری کلیوی

– آپنه خواب انسدادی

– نقایص مادرزادی قلب

– مشکلات تیروئید شما

– عوارض جانبی داروها

– استفاده از مواد مخدر  

– مصرف بیش از الکل  

– مشکلات غده آدرنال

– برخی از تومورهای غدد درون ریز

 

راههای تشخیص فشار خون بالا

 

تشخیص فشار خون بالا :

تشخیص فشار خون بالا به همان سادگی خواندن فشارخون است. بیشتر پزشکان گرفتن فشار خون را به عنوان بخشی از ویزیت معمول بررسی می کنند. 

اگر فشار خون شما بالا رفته باشد ، پزشک ممکن است درخواست کند که در طی چند روز یا چند هفته فشار خون خود را چک کنید. تشخیص فشار خون بالا به ندرت پس از یک بار خواندن انجام می شود. پزشک شما باید شواهدی از یک مشکل پایدار مشاهده کند. دلیل این است که محیط شما می تواند در افزایش فشار خون مانند استرس نقش داشته باشد. همچنین ، سطح فشار خون در طول روز تغییر می کند.

 

اگر فشار خون بالا بماند ، پزشک احتمالاً آزمایشات بیشتری را برای تشخیص شرایط دیگر انجام خواهد داد. این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

– آزمایش ادرار

– غربالگری کلسترول و سایر آزمایش های خون

– تست فعالیت الکتریکی قلب شما با یک الکتروکاردیوگرام (EKG ، که گاهی به آن ECG گفته می شود)

– سونوگرافی قلب یا کلیه ها

این آزمایشات می تواند به پزشک شما کمک کند تا مشکلات ثانویه ناشی از فشار خون بالا را تشخیص دهد. آنها همچنین می توانند اثرات فشار خون بالا بر روی اندامهای شما را ببینند.

در این مدت ممکن است پزشک درمان فشار خون بالا شما را شروع کند. درمان زودرس ممکن است خطر آسیب دیدگی را کاهش دهد.

 

خواندن فشار خون بالا

 

نحوه خواندن فشار خون بالا :

دو شماره فشار خون را ایجاد می کند :

فشار سیستولیک: این اولین یا بالاترین شماره است. این فشار را در شریان های شما نشان می دهد هنگامی که قلب شما خون را پمپاژ می کند.

فشار دیاستولیک : این شماره دوم یا پایین است. این خواندن فشار در شریان های شما بین ضربان قلب شما است.

 

پنج نوع فشار خون برای بزرگسالان را تعریف می کنند:

سالم:  فشار خون سالم کمتر از 120/80 میلی متر جیوه است.

 

پیش فشار خون بالا : تعداد سیستولیک بین 120 تا 129 میلی متر جیوه و عدد دیاستولیک کمتر از 80 میلی متر جیوه است. پزشکان معمولاً این فشار خون بالا را با دارو درمان نمی کنند. در عوض ، پزشک شما ممکن است تغییرات سبک زندگی را برای کمک به کاهش فشار خون شما توصیه کند.

 

فشارخون اولیه: عدد سیستولیک بین 130 تا 139 میلی متر جیوه یا عدد دیاستولیک بین 80 تا 89 میلی متر جیوه است.

 

فشار خون ثانویه: عدد سیستولیک 140 میلی متر جیوه یا بالاتر است ، یا عدد دیاستولیک 90 میلی متر جیوه یا بالاتر است. 

 

فشار خون بالا بحرانی : تعداد سیستولیک بیش از 180 میلی متر جیوه ، یا عدد دیاستولیک آن بیش از 120 میلی متر جیوه است. فشار خون در این محدوده نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. اگر علائمی مانند درد قفسه سینه ، سردرد ، تنگی نفس یا تغییرات بینایی در هنگام فشار خون بالا باشد ، مراقبت های پزشکی در اورژانس مورد نیاز است.

 

فشار خون برای کودکان و نوجوانان متفاوت است. اگر از شما خواسته می شود فشار خون آنها را کنترل کند ، از پزشک فرزند خود در مورد محدوده های سالم بخواهید.

 

 

درمان فشار خون بالا :

تعدادی از عوامل به پزشک شما کمک می کنند تا بهترین گزینه درمانی را برای شما تعیین کند. این عوامل شامل کدام نوع فشار خون بالا و علل مشخص شده است.

 

درمان فشار خون اولیه :

اگر پزشک شما فشار خون بالا را تشخیص دهد ، تغییر در شیوه زندگی ممکن است به کاهش فشار خون بالا کمک کند. اگر تغییرات سبک زندگی به تنهایی کافی نباشد ، پزشک ممکن است دارو تجویز کند.

 

درمان فشار خون ثانویه :

اگر پزشک مشکلی را که باعث فشار خون شما می شود پیدا کرد ، درمان را بر روی آن شرایط متمرکز می کند. به عنوان مثال ، اگر دارویی که شروع به مصرف آن کرده اید باعث افزایش فشار خون می شود ، پزشک شما داروهای دیگری را که این عارضه جانبی ندارند ، امتحان می کند.

گاهی اوقات ، فشار خون بالا علی رغم درمان علت اصلی ، پایدار است. در این حالت ، پزشک شما ممکن است با توصیه کند که تغییراتی در شیوه زندگی ایجاد کنید و داروهایی برای کمک به کاهش فشار خون شما تجویز کند.

 

دارو برای فشار خون بالا :

بسیاری از افراد با داروهای فشار خون ، مرحله آزمایش و خطا را طی می کنند. ممکن است لازم باشد داروهای مختلفی را امتحان کنید تا اینکه یک یا ترکیبی از داروهایی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد.

 

برخی از داروهای مورد استفاده در درمان فشار خون بالا عبارتند از:

مسدود کننده های بتا : مسدود کننده های بتا باعث می شوند تپش قلب شما کندتر شود. این باعث می شود با هر ضربان میزان خون پتانسیل شده از طریق شریان ها کاهش یابد ، این فشار خون را کاهش می دهد. همچنین باعث انسداد برخی هورمون ها در بدن شما می شود که می تواند فشار خون شما را بالا ببرد.

 

دیورتیک ها : مقادیر زیاد سدیم و مایع اضافی در بدن شما می تواند فشار خون را افزایش دهد. دیورتیک ها ، که به آن قرص های آب نیز گفته می شود ، به کلیه ها کمک می کند سدیم اضافی را از بدن شما خارج کند. با ترکیبی از سدیم ، مایع اضافی موجود در جریان خون به ادرار شما منتقل می شود و این به پایین آمدن فشار خون کمک می کند.

 

مهار کننده های ACE : آنژیوتانسین ماده شیمیایی است که باعث سفت و باریک شدن رگ های خونی و دیواره های شریان می شود. مهارکننده های ACE (آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین) از تولید بدن به اندازه این ماده شیمیایی جلوگیری می کنند. این کمک می کند رگ های خونی شل شوند و فشار خون را کاهش دهند.

 

مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین II (ARB) : در حالی که مهار کننده های ACE ایجاد آنژیوتانسین را متوقف می کنند ، ARB ها اتصال آنژیوتانسین را با اتصال به گیرنده ها مسدود می کنند. بدون مواد شیمیایی ، رگ های خونی سفت نمی شوند. این به آرامش عروق و کاهش فشار خون کمک می کند.

 

مسدود کننده های کانال کلسیم: این داروها مقداری از کلسیم را از ورود به عضلات قلب شما منع می کنند. این منجر به ضربان قلب کمتر و فشار خون پایین تر می شود. این داروها همچنین در رگهای خونی کار می کنند و باعث آرامش و کاهش فشار خون می شوند.

 

آگونیست های آلفا -2: این نوع دارو باعث تحریک تکانه های عصبی می شود که باعث سفت شدن رگ های خونی می شوند. این به رگهای خونی کمک می کند آرام شوند و فشار خون را کاهش می دهد.

 

درمان فشار خون بالا

 

درمانهای خانگی فشار خون بالا :

تغییرات سبک زندگی سالم می تواند به شما در کنترل عوامل ایجاد فشار خون کمک کند. در اینجا برخی از رایج ترین راه حل های خانگی ذکر شده است.

 

ایجاد یک رژیم غذایی سالم :

رژیم غذایی سالم برای کمک به کاهش فشار خون بسیار مهم است. همچنین برای مدیریت فشار خون بالا که تحت کنترل است و خطر ابتلا به عوارض را کاهش می دهد نیز مهم است. این عوارض شامل بیماری های قلبی ، سکته مغزی و حمله قلبی است.

رژیم غذایی سالم قلب بر غذاهایی تأکید دارد که شامل موارد زیر است:

میوه ها

سبزیجات

غلات کامل

پروتئین های بدون چربی مانند ماهی

 

افزایش فعالیت بدنی :

برای رسیدن به وزن سالم باید فعالیت بدنی بیشتری داشته باشد. ورزش علاوه بر کمک به شما در کاهش وزن، به کاهش استرس ، کاهش فشار خون به طور طبیعی و تقویت سیستم قلبی عروقی شما کمک کند.

 

رسیدن به وزن سالم :

اگر دچار اضافه وزن یا چاقی هستید ، کاهش وزن از طریق رژیم غذایی سالم و افزایش فعالیت بدنی می تواند به کاهش فشار خون شما کمک کند.

 

مدیریت استرس :

ورزش راهی عالی برای مدیریت استرس است. فعالیت های دیگر نیز می تواند کمک کننده باشد. این شامل:

مراقبه

تنفس عمیق

ماساژ

یوگا یا تای چی

اینها همه روشهای کاهش استرس است. همچنین خواب کافی می تواند به کاهش سطح استرس کمک کند.

 

اتخاذ شیوه زندگی سالم :

اگر سیگاری هستید ، سعی کنید ترک کنید. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو به بافتهای بدن آسیب می رسانند و دیواره رگهای خونی را سفت می کنند.

اگر مرتباً الکل مصرف می کنید و یا وابستگی به الکل دارید ، برای کاهش میزان نوشیدن یا متوقف کردن به دنبال کمک باشید. الکل می تواند فشار خون را بالا ببرد.

 

 رژیم غذایی سالم برای افراد مبتلا به فشار خون بالا

 

توصیه های رژیم غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا :

یکی از ساده ترین راه های درمانی فشار خون بالا و جلوگیری از عوارض احتمالی ، رژیم غذایی شماست. آنچه می خورید می تواند در جهت تسکین یا درمان فشار خون بالا قدم بردارد.

 

در اینجا برخی از رایج ترین توصیه های رژیم غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا آورده شده است.

 

گوشت کمتر و سبزیجات بیشتری بخورید:

رژیم غذایی مبتنی بر سبزیجات روشی آسان برای افزایش فیبر و کاهش مقدار سدیم و چربی اشباع نشده و ترانس که از غذاهای لبنی و گوشت بدست می آورید. تعداد میوه ها ، سبزیجات ، سبزیجات برگ دار و غلات سبوس دار که می خورید را افزایش دهید. به جای گوشت قرمز ، پروتئین های بدون چربی سالم مانند ماهی ، مرغ یا توفو را انتخاب کنید.

 

نمک رژیم غذایی را کاهش دهید :

افراد مبتلا به فشار خون بالا و افرادی که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را دارند ممکن است نیاز داشته باشند که روزانه میزان نمک مصرفی بین 1.500 میلی گرم و 2300 میلی گرم در روز را حفظ کنند. بهترین راه برای کاهش سدیم ، طبخ غذاهای تازه در  بیشتر اوقات  است. از خوردن غذاهای رستوران یا غذاهای بسته بندی شده که اغلب از نظر سدیم بسیار زیاد هستند خودداری کنید.

 

مصرف شیرینی ها را قطع کنید:

غذاها و نوشیدنی های قندی حاوی کالری زیادی هستند اما عاری از مواد مغذی هستند. اگر چیزی شیرین می خواهید ، سعی کنید میوه های تازه یا شکلات تیره را مصرف کنید.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

 

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور


کم شنوایی و ناشنوایی در میانسالان


تا عید به وزن ایده آل برس!


مشاوره تربیت کودک و شیوه های فرزندپروری


سفارش آنلاین کیک تازه خانگی


لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت


ژل آمیزشی و روان کننده با 25%تخفیف

درمان قطعی انحرافات زانو درکوتاه ترین زمان


نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید


ارسال فوری و محرمانه انواع کاندوم


سمعک وایرلس دار و ضدآب/خرید اقساط


تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

فشارخون بالا یک بیماری خاموش است و معمولاً علائم زیادی را از خود نشان نمی‌دهد. در اکثر مواقع زمانی که به بدن آسیب رسیده و فرد دچار انواع بیماری قلبی یا سکته قلبی می‌شود می‌فهمد که فشار خون بالا است. در صورتی که شما فردی با سابقه تشخیص فشار خون بالا هستید بهتر است فشارتان را مرتب چک کنید. بهترین راه برای اینکه بفهمیم فشار خون بالا داریم اندازه‌گیری فشار با دستگاه فشارسنج است.

فهرست مطالب

فشار خون در واقع نیرویی است که قلب برای پمپاژ خون به تمام اعضای بدن صرف می‌کند. خون در مسیر عبور از رگ‌ها به دیوارهٔ آن‌ها نیرویی وارد می‌کند که فشار خون نام دارد.

چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم

تشخیص فشار خون دو روش دارد. یک روش که دقیق‌تر است با استفاده از دستگاه فشار سنج انجام می‌شود. روش دیگر به کمک نبض است که دقت کمتری دارد و در خانه به راحتی انجام می‌شود.

برای اندازه‌گیری فشارتان می‌توانید به یک مرکز درمانی مراجعه کنید تا پزشک فشارتان را بگیرد. همچنین می‌توانید به کمک دستگاه‌های فشار سنج خانگی هم بفهمید فشارتان چند است. از آنجا که با دستگاه‌های خانگی می‌توان در هر لحظه‌ای فشار را اندازه گرفت، نتایج واقعی‌تر است و تشخیص فشار خون بالا راحت‌تر است. فشار را با دو عدد مشخص می‌کنند: «فشار سیستولیک» و «فشار دیاستولیک».

اما سوال اینجاست که «با استفاده از فشار سنج چطور بفهمیم فشار خونمان بالاست؟» ابتدا بیایید نگاهی به معنی اعداد فشار خون داشته باشیم.

فشار در مقیاس «میلی‌متر جیوه» (mm Hg) و به صورت فشار سیستولیک روی دیاستولیک اندازه‌گیری می‌شود. فشار طبیعی باید کمتر از ۱۲۰ روی ۸۰ باشد. در صورتی که فشار بالاتر از ۱۳۰ روی ۸۰ باشد تشخیص فشار خون بالا قطعی است. برای تشخیص بهتر وضعیت فشار می‌توانید از جدول زیر کمک بگیرید:

لبته فشار بر اثر عواملی مثل وضعیت قلب، عصبانیت، فعالیت زیاد، مصرف دارو و سن، بالا یا پایین می‌رود. بنابراین برای اطمینان از تشخیص فشار خون بالا باید در بازه‌های زمانی مختلف فشارتان را اندازه بگیرید.

خبر خوب این است که سنجیدن فشارتان بدون نیاز به فشار سنج هم ممکن است. با گرفتن نبض (تعداد دفعاتی که قلب خون را پمپاژ می‌کند) در یک دقیقه می‌توانید به طور حدودی فشار را اندازه‌گیری کنید.

برای اندازه‌گیری فشار از روی نبض، ابتدا رگی را که پایین‌تر از انگشت شست و در بخش داخلی مچ دست قرار دارد پیدا کنید و دو انگشتتان را روی آن قرار دهید. به مدت ۱۵ ثانیه تعداد ضربان را بشمارید و در ۴ ضربه کنید تا ضربان قلب در حالت استراحت در یک دقیقه به دست آید. به طور نرمال ضربان قلب در حالت استراحت عددی بین ۶۰ تا ۱۰۰ است و برای اعداد بالاتر از حد نرمال تشخیص فشار خون بالا داده می‌شود. البته عملکرد قلب پیچیده است و نمی‌توان به طور صد درصد این فرمول را درست دانست. (گاهی فشار خون و ضربان قلب با هم زیاد می‌شوند. مثلاً در هنگام عصبانیت)

بنابراین دقیق‌ترین روش برای اینکه بفهمیم فشار خون بالا رفته است اندازه‌گیری آن با فشار سنج است.

‌همانطور که گفته شد فشار خون اغلب بی‌علامت است. اما در برخی موارد این بیماری علائمی را از خود نشان می‌دهد. با مشاهده این علائم (به خصوص اگر سابقه فشار دارید) بهتر است به یک پزشک مراجعه کنید تا فشارتان را اندازه بگیرد و اقدامات لازم را انجام دهد. این علائم عبارتند از:

علت فشار بالا باید پیدا شود و سریعاً نسبت به درمان آن اقدام کرد. پزشک برای تشخیص بهتر از شما می‌خواهد درباره سابقه خانوادگی ابتلا به فشار خون، رژیم غذایی، میزان تحرک، مصرف سیگار و … صحبت کنید. همچنین پروندهٔ پزشکی شما را از نظر دارا بودن عوامل خطر مثل کلسترول خون بالا، دیابت، بیماری قلبی و … بررسی می‌کند.

معاینه فیزیکی بعد از اندازه‌گیری فشار برای شنیدن صدای قلب و بررسی وجود صداهای اضافی انجام می‌شود. صداهای غیر طبیعی می‌توانند در نتیجهٔ مشکلات مربوط به دریچه‌های قلب یا گرفتگی عروق ایجاد شوند.

بعد از تشخیص فشار خون بالا پزشک تست‌های دیگری را برای بررسی بیشتر وضعیت قلب تجویز می‌کند. این تست‌ها عبارتند از:

‌فراموش نکنید که اقدام به موقع برای درمان بیماری و ایجاد تغییرات اساسی در سبک زندگی و رژیم غذایی از تشخیص فشار مهم‌تر هستند.

| برای آشنایی بیشتر با علائم و راه‌های درمان فشار خون توصیه می‌کنیم این مطلب را بخوانید: فشار خون بالا یا پر فشاری خون چیست؟ |

منابع:

۱. WebMD

۲. NHS

فشار خون بالا عامل بروز بسیاری از بیماری‌های قلبی است. اما در صورتی که به موقع تشخیص داده شود می‌توان آن را کنترل کرد و از بروز عوارض آن پیشگیری کرد. اگر فشار خون دارید با مراجعه به یک متخصص قلب و عروق خوب می‌توانید وضعیت سلامتی خود را بررسی کنید. با کلیک روی دکمهٔ زیر به لیست بهترین متخصصان قلب و عروق ایران دسترسی پیدا کنید:

اطلاعات نام، ایمیل و وبسایت را در مرورگر ذخیره کن.

ماموریت پزشک خوب آسان سازی دسترسی به اطلاعات و خدمات پزشکی و سلامت، و کمک به متخصصان سلامت برای فعالیت حرفه‌ای بهتر است. در پزشک خوب می‌توانید به صورت رایگان دکتر یا تخصص مورد نظر خود را جستجو کرده و پس از مشاهده اطلاعات تکمیلی و وقت‌های در دسترس، زمان مراجعه خود را به صورت آنلاین رزرو کنید. علاوه بر آن پزشکان، روانشناسان، و دندانپزشکان یا سایر متخصصان حوزه سلامت می‌توانند ضمن معرفی کامل خود در فضای اینترنت به روشی بسیار مفید و کارآمد، اطلاعات و زمان حضور مراجعین خود را به صورت آنلاین مدیریت نمایید.

تمامی حقوق برای وبسایت پزشک خوب محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلامانع می‌باشد.

چگونه بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

یکی از بیماری هایی که سالانه افراد زیادی را به کام مرگ میکشاند، فشار خون بالا است.فشار خون بالا یک بیماری خاموش محسوب شده و علائم آشکاری ندارد اما به شدت خطرناک بوده و اگر درست کنترل نشود می تواند عوارض بدی داشته باشد.امروزه فشار خون بالا معمولا به دلیل سبک زندگی کم تحرک و رژیم های غذایی نامناسب رواج پیدا کرده است.بر همه مشخص است که بیماری فشار خون بالا خطرناک بوده و باید به آن توجه لازم را داشت.از این رو ما مطلبی تحت عنوان هر آنچه نیاز دارید در مورد فشار خون بدانید و اینکه چگونه میتوانید از فشار خون بالای خود اطلاع پیدا کنید ، تهیه و منتشر کردیم.در ادامه با ما همراه باشید.

فشار خون 

فشار خون مقدار فشاری است که خون به دیواره های رگ ها وارد می کند.خون با کمک این فشار است که میتواند در طول رگ ها جریان پیدا کند.فشار خون بالا یک بیماری مزمن است که در آن فشار وارده از خون به رگ ها به دلایل مختلفی افزایش پیدا میکند.این فرایند میتواند خیلی خطرناک واقع شود زیرا ممکن است بر قلب فشار وارد کرده و فعالیت آن را دچار اختلال کند.

چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم

فشار خون طبیعی 

فشار خون به کمک دو عدد اندازه گیری و بیان می شود. به عنوان مثال گفته می شود که “فشار خون 120 روی 80” یا “فشار خون 12 روی 8”.

علائم فشار خون بالا

فشار خون بالا یک بیماری مزمن است که معمولا با چند نشانه و گاهی هم بدون هیچ علائمی بروز می دهد.نام دیگر فشار خون بالا بیماری خاموش است زیر تشخیص آن دشوار است.اما معمولا فشار خون بالا علائمی همچون موارد زیر در می خواهد داشت:

علائمی دیگری نیز وجود دارند که در اندکی از بیماران این علائم بروز پیدا میکند:

در وضعیتی که این بیماری خطرناک و بحرانی می شود علائم زیر پدیدار میشوند:

عوامل ایجاد فشار خون 

با توجه به شرایط فرد ، دلایل مختلفی میتواند باعث ایجاد فشار خون بالا شود.در ادامه مقاله به المان هایی می پردازیم که در احتمال بروز فشار خون بالا تاثیر داشته و هر کدام را بررسی میکنیم.

افزایش سن:

خطر افزایش فشار خون با بالارفتن سن افزایش می‌یابد. فشار خون بالا در مردان تا حدود ۶۴سالگی و در زنان از ۶۵ سال به بالا بیشتر دیده می‌شود.

نژاد:

فشار خون بالا در سیاه‌پوستان بیشتر از سفیدپوستان دیده می‌شود. مشکلات جدی مانند سکته‌ مغزی، سکته‌ قلبی و نارسایی کلیوی نیز در سیاه‌پوستان بیشتر از سفیدپوستان رایج است.

فشار خون بالا معمولا ارثی است.

هرقدر وزنتان بیشتر باشد برای رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به بافت‌هایتان به خون بیشتری نیاز دارید. با افزایش حجم خونی که در رگ‌های شما جریان دارد، فشار بر روی دیواره سرخرگ‌ها هم افزایش می‌یابد.

افرادی که فعالیت بدنی کم دارند معمولا میزان تپش قلبشان بالاست. هرقدر میزان تپش قلب بالاتر باشد، قلب شما در هر انقباض باید سخت‌تر کار کند و نیرویی که بر سرخرگ‌هایتان وارد می‌شود بیشتر می‌شود. کمبود فعالیت بدنی باعث اضافه‌وزن هم می‌شود.

نه‌تنها سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو فورا به‌صورت موقت فشار خونتان را افزایش می‌دهد، بلکه مواد شیمیایی موجود در تنباکو نیز ممکن است به آستر دیواره‌های سرخرگ‌هایتان آسیب برسانند و این باعث می‌شود سرخرگ‌هایتان باریک شوند و احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در شما افزایش یابد. قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز ریسک بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

مقدار بالای سدیم در رژيم غذایی سبب می‌شود بدن مایعات را در خود نگه دارد و این باعث افزایش فشار خون می‌شود.

پتاسیم به متعادل نگه‌داشتن مقدار سدیم در سلول‌های شما کمک می‌کند. اگر پتاسیم کافی در رژيم غذایی‌تان وجود نداشته باشد ممکن است سدیم زیادی در خونتان جمع شود.

مصرف زیاد نوشیدنی‌های الکلی به‌مرور زمان به قلبتان آسیب می‌زند.

میزان بالای استرس به افزایش فشار خون منجر می‌شود. اگر بخواهید استرستان را با پرخوری یا سیگارکشیدن کاهش دهید، در اصل فقط مشکلاتتان را بیشتر می‌کنید.

بعضی بیماری‌های مزمن نیز خطر فشار خون را افزایش می‌دهند، مشکلاتی مانند بیماری های کلیوی، دیابت یا وقفه تنفسی در خواب.

گاهی بارداری نیز باعث افزایش فشار خون می‌شود.

عوارض فشار خون بالا

فشار خون بالا در صورت عدم درمان می تواند عوارض خطرناکی به همراه داشته باشد.پیشنهاد میکنم حتما برای پیشگیری از بروز فشار خون بالا و درمان آن توجهات لازم را در نظر گرفته تا به عوارضی همچون موارد زیر دچار نشوید.

درمان فشار خون بالا

برای درمان فشار خون بالا راهکار های زیادی وجود دارد که به طور کلی در دو دسته جای میگیرند.در این بخش از مقاله به شما این آگاهی را خواهیم داد که چطور می توانید هم از بروز فشار خون بالا پیشگیری و هم آن را چطور درمان کنید.

داشتن برنامهٔ درمانی مناسب، مصرف داروهای تجویز شده، نظارت منظم بر فشار خون و ایجاد تغییراتی در سبک زندگی می‌تواند به کنترل فشار خون کمک کند. تغییرات سبک زندگی چه در مرحلهٔ پیش‌پُرفشاری خون و چه در زمان ابتلا به آن می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. تغییرات سبک زندگی می‌تواند نیازتان به مصرف دارو را کاهش دهد یا به‌طور کامل برطرف کند.

این تغییرات عبارت‌اند از:

اگر تغییر در سبک زندگی بی‌فایده‌ بود، داروهای مختلفی وجود دارند که می‌توان برای درمان فشار خون بالا از آن‌ها استفاده کرد. در اکثر موارد بیش از دو دارو مورد نیاز است.

مراجعه به پزشک 

اگر فشار خون بالا دارید، باید به‌صورت منظم به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر بعد از درمان‌هایی که در بالا ذکر شد هنوز هم فشار خون‌تان تغییری نکرد، حتما به پزشک مراجعه کنید. پایین نیامدن فشار خون نشان دهنده‌ی دلیل دیگری برای افزایش فشار خون شما است.چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم

اگر هر کدام از علائم زیر را هم مشاهده کردید فورا به پزشک مراجعه کنید:

فوق تخصص قلب و عروق

کاردیومیوپاتی

خطر بارداری با بیماری قلبی

021-22795433(همه روزه 10-20)

021-22797043(شنبه تا چهارشنبه 16-20)

021-42198660(ثبت نوبت گویا)

021-45186932(ثبت نوبت 24 ساعته)

    

9,074 بازدید

دكتر مهرداد منصوری

چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم

———————————————–

خیلی از مردم بخصوص خانم ها گاهگاهی دچار علائمی میشوند كه آن را به كم شدن و یا پایین افتادن فشار خونشان تعبیر میكنند. گرچه كم شدن فشار خون مانند بالا رفتن آن ضرر ندارد ولی میتواند احتمال زمین خوردن فرد را افزایش دهد. پس میتواند بالقوه خطرناك باشد.

انستیتوی ملی قلب و ریه و فشار خون علائم زیر را لیست كرده است. وجود هر كدام از این علائم در شما میتواند نشانه پایین افتادن فشار خون شما باشد.

در صورتیكه هركدام از این علائم در شما ایجاد شده باید به پزشك مراجعه كنید.

همین حالا مشورت کنید: در صورتیکه این مقاله بیماری یا مشکل خاصی را شرح داده است میتوانید با نویسنده آن که بیشترین اطلاعات ارتوپدی در همین زمینه را دارد مشورت کنید.

این مقاله چقدر مفید بود ؟

لطفا در زیر امتیاز بدهید

2 روز پیش

2 روز پیش

3 روز پیش

1 هفته پیش

4 هفته پیش

2020-10-18

 

ایران ارتوپد  دانشنامه آسیب ها و بیماری های استخوان و مفاصل

دکتر مهرداد منصوری  تهران. سعادت آباد. میدان سرو. ابتدای خیابان شهید بخشایش. نبش خیابان بهار یکم. ساختمان بخشایش

تلفن 231 40 221 – 021

این سایت حاوی اطلاعاتی در باره بیماری ها و درمان آنها است. این اطلاعات صرفا به منظور افزایش آگاهی و اطلاعات شما در سایت قرار داده شده است و به هیچ وجه جایگزین مراجعه مستقیم به پزشک برای تشخیص و درمان نیست. شما مجاز نیستید به هیچ طریقی از این اطلاعات برای تشخیص، درمان یا هر اقدام دیگری در مورد بیماری یا مشکل فیزیکی بدن خود یا فرد دیگری استفاده کنید.

فشار خون بالا یا پرفشاری خون زمانی روی می دهد که فشار خون تا سطح خطرناکی افزایش یابد. اندازه گیری فشار خون در واقع میزان خون عبوری از رگ های خونی و میزان مقاومت رگ ها در برابر خون در حین ضربان قلب را محاسبه می کند.

شریان های باریک مقاومت را افزایش می دهند. هرچه شریان ها باریک تر باشد، فشار خون بیشتر می شود. افزایش فشار در طولانی مدت می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در سلامتی از جمله بیماری های قلبی شود.

پرفشاری خون بسیار شایع است. در واقع از آنجا که دستورالعمل ها به تازگی تغییر کرده اند، انتظار می رود که در حال حاضر حدود نیمی از بزرگسالان با این بیماری تشخیص داده شوند.

به طور معمول فشار خون بالا در طی چند سال ایجاد می شود و معمولاً بدون هیچ گونه علامتی است؛ اما حتی بدون علائم نیز می تواند به عروق خونی و اندام ها، به خصوص مغز، قلب، چشم ها و کلیه ها آسیب بزند.

تشخیص زودهنگام مهم است. خوانش منظم فشار خون می تواند به شما و پزشک در تشخیص زودهنگام تغییرات کمک کند. در صورت افزایش فشار خون، ممکن است پزشک برای ارزیابی اینکه آیا این مقدار بالا می‌ماند یا به سطح نرمال باز می‌گردد، تا چند هفته فشار خون را چک کند.چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم

درمان پر فشاری خون شامل مصرف دارو و ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی است. اگر این بیماری درمان نشود، می تواند منجر به بیماری هایی چون حمله قلبی و سکته مغزی شود.

بهتر است بخوانید: لیست علائم و نشانه های کرونا

به طور کلی فشار خون بالا یک بیماری خاموش است. بسیاری از افراد هیچ گونه علامتی ندارند. ممکن است تا آشکار شدن علائم این بیماری، سال ها یا حتی ده ها سال طول بکشد. حتی در این صورت نیز ممکن است این علایم به دلایل دیگری نسبت داده شود.

علائم فشار خون بالا می تواند شامل موارد زیر باشد:

این علائم به مراقبت فوری پزشکی نیاز دارند. این علائم در همه افراد مبتلا به فشار خون بالا روی نمی دهد، اما انتظار برای بروز این علامت ها می تواند منجر به مرگ شود.

بهترین راه برای آگاهی از ابتلا به فشار خون بالا اندازه گیری منظم فشار خون است. بیشتر مطب ها در هر مراجعه فشارخون را اندازه گیری می کنند.

در صورتی که فقط چکاپ سالانه انجام می دهید، با پزشک خود در مورد خطرات ناشی از فشار خون بالا و سایر اقداماتی که ممکن است در اندازه گیری فشار خون به شما کمک کند، صحبت کنید.

به عنوان مثال، اگر سابقه خانوادگی بیماری های قلبی یا فاکتورهای خطر ایجاد این بیماری را دارید، ممکن است پزشک توصیه کند که فشار خون خود را دو بار در سال چک کنید. این کار به شما و پزشک تان کمک می‌کند قبل از بروز مشکل، در جریان وقوع آن باشید.


دو نوع پرفشاری وجود دارد و هر یک علت مجزایی دارد.

پرفشاری اولیه، پرفشاری اساسی نیز خوانده می شود. این نوع پرفشاری با گذشت زمان و بدون هیچ گونه دلیل مشخصی رخ می دهد. بیشتر افراد به این نوع پرفشاری مبتلا هستند.

محققان هنوز نمی دانند چه مکانیسم هایی موجب افزایش تدریجی فشار خون می شوند. مجموعه ای از عوامل ممکن است در این خصوص نقش داشته باشد. این عوامل عبارتند از:

برخی از افراد از نظر ژنتیکی مستعد فشار خون بالا هستند. این امر ممکن است
ناشی از جهش های ژنی یا ناهنجاری های ژنتیکی باشد که از والدین به فرزندان ارث رسیده است.

گاهی تغییر یک چیز در بدن ممکن است با بروز مشکلاتی در سراسر بدن همراه باشد.
فشار خون بالا می تواند یکی از این مشکلات باشد. به عنوان مثال، تصور می‌شود
تغییرات عملکرد کلیه به علت افزایش سن می تواند موجب برهم خوردن تعادل طبیعی
نمک‌ها و مایعات در بدن شود. این تغییر ممکن است افزایش فشار خون را در پی داشته باشد.

سبک زندگی ناسالم مانند عدم فعالیت بدنی و رژیم غذایی ضعیف، می تواند با گذشت زمان بدن را تحت تأثیر قرار دهد. برخی از سبک های زندگی می توانند منجر به بالا رفتن وزن شوند. اضافه وزن یا چاقی می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد.

پرفشاری ثانویه اغلب به سرعت رخ می دهد و می تواند شدیدتر از پرفشاری اولیه باشد. چندین بیماری که ممکن است در بروز پرفشاری ثانویه نقش داشته باشند عبارتند از:

تشخیص فشار خون بالا به سادگی اندازه گرفتن فشار خون است. بیشتر مطب ها فشار خون را به عنوان بخشی از ویزیت معمول چک می کنند. اگر در مراجعه بعدی فشار خون شما اندازه گیری نشد، درخواست اندازه گیری آن را مطرح کنید.

در صورتی که فشار خون شما بالا باشد، ممکن است پزشک بخواهد برای چند روز یا چند هفته، چندین بار آن را اندازه گیری کنید. به ندرت اتفاق می افتد که دکتر پس از تنها یک خوانش تشخیص را بر فشار خون بالا بگذارد. پزشک نیازمند مشاهده شواهدی حاکی از یک مشکل پایدار است. فشار خون بالا در آن زمان می تواند ناشی از محیط باشد، مثلا استرس حضور در مطب پزشک می تواند در افزایش فشار خون نقش داشته باشد. همچنین سطح فشار خون در طول روز تغییر می کند.

در صورت بالا بودن فشار خون، احتمالاً پزشک آزمایشات بیشتری را برای رد بیماری های زمینه ای انجام خواهد داد. این آزمایشات می تواند شامل موارد زیر باشد:

این آزمایشات می تواند به پزشک در تشخیص مشکلات ثانویه ناشی از فشار خون بالا کمک کند. علاوه بر این آن ها می توانند اثرات ناشی از افزایش فشار خون بر اندام ها را بررسی کنند.

در این مدت ممکن است پزشک درمان پرفشاری را شروع کند. درمان زودهنگام ممکن است خطر آسیب پایدار را کاهش دهد.

در رابطه با درمان بیماری فشار خون شما باید به فوق تخصص کلیه و فشار خون مراجعه کنید.

 

 

در اندازه گیری فشار خون دو عدد ثبت می شود:

این عدد، اولین عدد یا عدد بالایی است و نشان دهنده فشار شریان ها در زمان تپش قلب و پمپاژ خون است.

این عدد، عدد دوم یا عدد پایینی است و میزان فشار شریان ها بین ضربان های قلب است.

پنج دسته خوانش فشار خون برای بزرگسالان تعریف می کنند:

اندازه گیری فشارخون بوسیله دستگاه (بازوبند) فشارسنج صورت می گیرد. درست بستن بازوبند برای خوانش دقیق بسیار حائز اهمیت است. قرارگیری نامناسب بازوبند ممکن است به اندازه گیری نادرست منجر شود.

اندازه گیری فشار خون در کودکان و نوجوانان متفاوت است. اگر می‌خواهید فشار خون آن‌ها را بررسی کنید، از پزشک بخواهید از بازوبندهای مناسب برای کودک شما استفاده کند.

عوامل متعددی در انتخاب بهترین روش درمانی به نفرولوژیست کمک می کنند. این عوامل شامل نوع پرفشاری و علل شناسایی شده می شوند.

در صورت تشخیص پرفشاری اولیه توسط پرشک، تغییر سبک زندگی ممکن است به کاهش آن کمک کند.
اگر تغییر سبک زندگی به تنهایی کافی نباشد، و یا این دست از اقدامات اثرگذار نباشد، ممکن است پزشک دارو تجویز کند.

در صورتی که مشخص شود بیماری زمینه ای دیگری عامل پرفشاری خون است، درمان بر روی این بیماری ها متمرکز خواهد شد. به عنوان مثال، اگر آغاز مصرف دارویی باعث افزایش فشار خون شده است، پزشک داروهای دیگری که این عارضه جانبی را ندارند  امتحان می کند.

گاهی اوقات، فشار خون بالا علی رغم درمان علت اصلی همچنان پابرجاست است. در چنین حالتی پزشک فوق تخصص فشار خون ممکن است برای کمک به کاهش فشار خون، در ایجاد تغییرات در سبک زندگی و تجویز داروها با شما همکاری کند.چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم

برنامه های درمانی پرفشاری خون اغلب در حال توسعه اند. درمانی که در ابتدا مؤثر بود ممکن است با گذشت زمان اثرگذاری کمتری داشته باشد. پزشک شما برای بهتر کردن روند درمان  به همراهی با شما ادامه خواهد داد.

در بسیاری از افراد تجویز داروهای فشار خون مورد آزمون و خطا قرار می گیرند. ممکن است لازم باشد برای رسیدن به یک، یا ترکیبی از داروهای اثرگذار، داروهای مختلفی را امتحان کنید.

برخی از داروهای مورد استفاده در درمان پرفشاری خون عبارتند از:

تغییرات سبک زندگی سالم می تواند در کنترل عوامل ایجاد کننده فشار خون بالا کمک کننده باشد. در اینجا برخی از رایج ترین راه حل های خانگی ذکر شده است.

رژیم غذایی سالم در کمک به کاهش فشار خون بالا بسیار حایز اهمیت است؛ علاوه بر این، در کنترل پرفشاری و کاهش خطرات عوارض ناشی از آن نیز مهم است. این عوارض شامل بیماری های قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی می شوند.

رژیم غذایی سالم قلب بر این غذاهایی تأکید دارد:

دستیابی به وزن سالم مستلزم فعالیت بدنی بیشتراست. ورزش  کردن علاوه بر نقشی که در کاهش وزن دارد، می تواند به کاهش استرس، کاهش طبیعی فشار خون و تقویت سیستم قلبی عروقی کمک کند.
هدف، انجام دادن ۱۵۰ دقیقه فعالیت فیزیکی سبک در هر هفته است. این برابر با ۵ دوره ۳۰ دقیقه ای در هفته است.

در صورت داشتن اضافه وزن یا چاقی، کاهش وزن از طریق رژیم غذایی سالم قلب و افزایش فعالیت بدنی می تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

ورزش راه بسیار خوبی برای مدیریت استرس است. فعالیت های دیگر نیز می توانند موثر باشند. این فعالیت ها عبارتند از:

اگر سیگاری هستید، سعی کنید آن را ترک کنید. مواد شیمیایی موجود در دود تنباکو به بافت های بدن آسیب می رسانند
و دیواره عروق خونی را سخت می کنند.

اگر معمولاً الکل زیادی مصرف می کنید و یا به مصرف الکل اعتیاد دارید، درصدد کاهش یا ترک آن باشید.
الکل می تواند فشار خون را بالا ببرد.

یکی از ساده ترین راه های درمانی فشار خون بالا و جلوگیری از عوارض احتمالی ناشی از آن، رژیم غذایی شماست. آنچه مصرف می کنید می تواند به تسکین یا رفع پرفشاری خون کمک کند.

در اینجا برخی از رایج ترین توصیه های رژیم غذایی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا مطرح شده است.

رژیم غذایی گیاهی راه آسانی برای افزایش فیبر و کاهش مقدار سدیم و چربی اشباع نشده و ترانس حاصل از غذاهای لبنی و گوشت است. میزان مصرف میوه، صیفی جات، سبزیجات برگ دار و غلات سبوس دار را افزایش دهید. به جای گوشت قرمز، پروتئین های کم چرب سالم مانند ماهی، مرغ یا توفو را انتخاب کنید.

افراد مبتلا به فشار خون بالا و افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی هستند ممکن است لازم باشد تا مصرف روزانه سدیم خود را بین ۱.۵۰۰ میلی گرم و ۲۳۰۰ میلی گرم در روز حفظ کنند. بیشتر اوقات بهترین راه کاهش سدیم، طبخ غذاهای تازه است. از خوردن غذاهای رستورانی یا غذاهای آماده که عموماً سدیم بسیار زیادی دارند، خودداری کنید.

غذاها و نوشیدنی های قندی کالری بالایی دارند و فاقد ارزش غذایی هستند. اگر چیز شیرینی می خواهید، سعی کنید میوه های تازه یا اندکی شکلات تلخ که خیلی شیرین نیستند، مصرف کنید. منابع مطالعاتی معتبر نشان می دهد که مصرف منظم شکلات تلخ موجب کاهش فشار خون می شود.

زنان مبتلا به فشار خون بالا علی رغم داشتن این شرایط می توانند نوزادان سالمی را به دنیا آورند. اما این شرایط در صورت عدم نظارت و کنترل در دوران بارداری، می تواند هم برای مادر، و هم برای کودک خطرناک باشد.

 فشار خون بالا در زنان می تواند باعث بروز عوارض جانبی شود. به عنوان مثال، زنان باردار مبتلا به پرفشاری ممکن است با کاهش عملکرد کلیه ها روبرو شوند. نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به فشار خون بالا وزن کمی دارند یا زودتر از موعد متولد می شوند.

بعضی از خانم ها ممکن است در دوران بارداری دچار فشار خون بالا شوند. مشکلات مختلفی در رابطه با فشار خون بالا می تواند ایجاد شود. این بیماری معمولاً پس از تولد نوزاد به صورت خود بخود رفع می شود. رخداد پرفشاری در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا در زندگی را افزایش دهد.

در برخی موارد، زنان باردار مبتلا به فشار خون بالا ممکن است در دوران بارداری دچار پره اکلامپسی شوند. این شرایط افزایش فشار خون می تواند باعث ایجاد عوارضی درکلیه و سایر ارگان ها شود. این وضعیت می تواند منجر به افزایش سطح پروتئین در ادرار، مشکلات عملکردی کبد، ایجاد مایع در ریه ها یا مشکلات بینایی شود.

با بدتر شدن این وضعیت، خطراتی که مادر و نوزاد را تهدید می کنند افزایش می یابند. پره اکلامپسی می تواند بروز اکلامپسی، که منجر به تشنج می شود را در پی داشته باشد. مشکلات فشار خون بالا در دوران بارداری یکی از عوامل مهم مرگ مادران در ایالات متحده به شمار می آید. از عوارض  آن بر روی  نوزاد نیز می توان به وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس و مرده زایی اشاره کرد.

هیچ روش شناخته شده ای برای جلوگیری از پره اکلامپسی وجود ندارد و تنها راه درمان بیماری، به دنیا آوردن نوزاد است. در صورت بروز این بیماری در دوران بارداری، بعد از مشاوره با پزشک زنان، فرد از نظر بروز عوارض کاملاً تحت نظر گرفته خواهد شد.

 

 

از آنجا که فشار خون بالا در اغلب موارد یک بیماری خاموش است، می تواند تا سال ها پیش از آنکه علائم آن آشکار شود، به بدن آسیب برساند. در صورت عدم درمان می تواند باعث بروز عوارض جدی و یا حتی کشنده شود . عوارض پرفشاری شامل موارد زیر است:

شریان های سالم انعطاف پذیر و محکم هستند. خون به طور آزادانه و بدون مانع در شریان ها و عروق سالم جریان می یابد.

فشار خون بالا باعث می شود شریان ها منقبض و سخت شده و الاستیسیته آن ها کاهش یابد. این آسیب رسوب چربی های
مواد غذایی در عروق را تسهیل کرده و جریان خون را کاهش می دهد. این آسیب می تواند منجر به افزایش فشار خون، انسداد
و در نهایت حمله و سکته قلبی شود.

فشار خون بالا باعث می شود قلب به شدت کار کند. افزایش فشار در عروق خونی عضلات قلب رابیش از آنچه در قلب سالم
دیده می شود برای پمپ بیشتر و قوی تر تحت فشار قرار می دهد. این امر ممکن است باعث بزرگ شدن قلب شود.
بزرگ شدن قلب خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش می دهد:

مغز برای داشتن عملکرد درست، به تغذیه خونی غنی از اکسیژن متکی است.
فشار خون بالا می تواند تغذیه خونی مغز را کاهش دهد:

فشار خون کنترل نشده ممکن است حافظه و توانایی یادگیری، به یادآوری، صحبت و استدلال را تحت تأثیر قرار دهد. درمان پرفشاری معمولاً اثرات پرفشاری کنترل نشده را رفع یا تغییر نمی دهد. با این حال، این خطر مشکلات آینده  را کاهش می دهد.

اگر فاکتورهای خطر فشار خون بالا در شما دیده می شود، اکنون می‌توانید اقداماتی برای کاهش خطر و عوارض ناشی از آن انجام دهید.

آرام آرام مصرف وعده های گیاهی سالم برای قلب را آغاز کنید. تصمیم بگیرید روزانه بیش از هفت وعده میوه و سبزیجات مصرف کنید.
هدف بعدی اضافه کردن یک وعده دیگر در روز طی دو هفته است. پس از این دو هفته، هدف خود را اضافه کردن یک وعده دیگر قرار دهید.
هدف رسیدن به روزانه ده وعده میوه و سبزیجات است.

به جای اینکه در سه طرف ظرف گوشت داشته باشید، ظرفی را در نظر بگیرید که در آن از گوشت به عنوان چاشنی استفاده شود. به عبارت دیگر، به جای خوردن استیک همراه با سالاد، سالاد بزرگتری را همراه با بخش کمتری از استیک بخورید.

سعی کنید غذاهای کم شیرین تری مانند ماست های طعم دار، غلات و جوش شیرین را جایگزین کنید. غذاهای بسته بندی شده حاوی قند غیرضروری هستند، بنابراین حتما برچسب ها را بخوانید.

به جای کاهش خودسرانه وزن، با پزشک فشار خون خود در مورد وزن مناسب تان صحبت کنید. مراکز معتبر کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) کاهش وزن نیم تا یک کیلوگرم در هفته را توصیه می کند. این بدان معناست که روزانه ۵۰۰ کالری کمتر از مصرف معمول خود مصرف کنید. سپس در مورد نوع فعالیت بدنی که می خواهید برای رسیدن به هدف انجام دهید، تصمیم بگیرید. اگر برنامه ریزی پنج بار تمرین در هفته کار سختی است، سعی کنید یک نوبت بیشتر از آنچه در حال حاضر انجام می دهید، انجام دهید. هنگامی که این برنامه، با برنامه شما تطابق یافت، یک نوبت دیگر اضافه کنید.

بهترین راه برای پیشگیری از عوارض و جلوگیری از بروز مشکلات، تشخیص زودهنگام بالابودن فشار خون است. شما می توانید برای اندازه گیری فشارخون به مطب نفرولوژیست مراجعه کنید، و یا ممکن است بنا به تجویز پزشک دستگاه فشار سنج بخرید و در منزل آن را اندازه گیری کنید.

میزان فشار خون خود را یادداشت کنید و آن را در مراجعات منظم خود همراه داشته باشید. این امر می تواند به پزشک در تشخیص هرگونه مشکل احتمالی پیش از پیشرفت آن کمک کند.

 

 

 

سلام ببخشیدوقتی عصبی میشم فشارخونم بالا و پایین می ره آیا خطرناکه و باید به دکتر مراجعه کنم چون سابقه بیماری قلبی و فشار خون بالا در خانواده هست ومن ۵۰سالمه

سلام
وقت بخیر
اگر صرفا در مواقع عصبانیت افزایش پیدا می کنه نمیشه گفت که مبتلا به فشار خون هستید.
ولی چون سابقه خانوادگی دارید باید بیشتر رعایت کنید و مرتب فشار خونتون اندازه گیری بشه.

من مشکلات خواب دارم و مدتی است که چشمام قرمز میشه مخصوصا موقع خواب
هنگام خواب رفتن حس خفگی یهویی بهم دست میده و یا بدنم انگار شوک الکتریکی وصل میشه
آیا اینا می‌تونه علامت فشار خون بالا باشه؟

سلام
وقت بخیر
با این علائم نمیشه گفت که بخاطر فشار بالاست یا مشکل دیگه.
بهتره به متخصص داخلی مراجعه کنید تا هم فشار خونتون اندازه گیری بشه هم از نظر سایر علل هم بررسی بشید.

متاسفانه فقط رو نویسی کرده اید از یک مقاله خارجی!گرد آورنده حتی یکبار متن را نخوانده که اقلا بجای استیک به غذای ایرانی بگذارد یا مثلا بجای پوند که واحد وزنی هست که ایرانی ها استفاده نمیکنند بگذارد کیلو.اداره بهداشت تاکید زیادی دارد در عدم مصرف جوش شیرین حتی در نانوائی ها!ولی نگارند تاکید در مصرف جوش شیرین دارد!؟داروهایی که میتواند در انواع فشار خون استفاده شود ران ام بردن هم کمک زیادی میکرد که اصلا نامی از دارو نبود در کل مقاله.روی هم رفته این رو نویسی من رو یاد نماینده های مجلس انداخت که متن هایی را که در صحن مجلس میخوانند هم غلط املایی خواندن دارد و هم فعل و فاعل را نمیتوانند درست ادا کنند.موفق باشید.

اطلاعات داده شده خیلی خوب و کاربردی است. خیلی ممنون از مسئولان سایت

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هیچ کسی لایق درد و رنج هیچ بیماری‌ای نیست. مسیر طولانی و سخت دستیابی به سلامتی، نیازمند یار قابل اعتمادی است.

یاری مثل درمانکده که در جستجو و مشاوره آنلاین و حضوری پزشک و روانشناس، تست آنلاین هوشمند و آزمایش در محل کرونا، تلاشی کوچک برای کم کردن موانع راه سلامت، انجام می‌دهد.

مطالب پر بازدید


فشار خون بیماری بسیار خطرانکی است که انسان را تا مرگ می کشاند پس باید مواظب بود و از علائم فشار خون با خبر بود.بسیاری از افراد که دچار فشار خون بالا هستند،


چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم

احساس بیماری ندارند و حال عمومی آنان خوب است. اغلب افراد سن بالا دارای فشار خون بالا هستند و خودشان خبر ندارند.به همین علت اندازه‌گیری فشار خون یکی از مهمترین معایناتی است که تمام افراد باید چه مشکل داشته باشد و چه نداشته باشد لازم است که حداقل هر ۲-۱ سال یکبار فشار خون خود را اندازه بگیرد تا در صورت بالا یا پایین بودن بیش از حد آن نسبت به درمان اقدام کند.ممکن است زمانیکه تشخیص داده شود که شما مبتلا به فشارخون بالا هستید، تعجب کنید چرا که اغلب با وجود بالابودن فشارخون، شمامشکلی نداشته و احساس سلامتی می کنید. فشارخون بالا بطورمعمول هیچگونه علامتی ندارد و بسیاری از افراد بدون اینکه اطلاعی از این مشکل داشته باشند زندگی میکنند. قلب، مغز و کلیه ها میتوانند افزایش فشارخون را برای مدت زیادی تحمل کرده و بنا براین ممکن است شما سالها بدون احساس ناراحتی و ایجاد علایم بالینی، زندگی کنید.در مواردی که فشار خون خیلی بالا می رود، سردرد و گاهی اوقات نیز تنگی نفس و خونریزی از بینی رخ می دهد. با این وجود تنها راه تشخیص فشار خون بالا ، اندازه گیری میزان آن است. علایم‌ سردرد و سرگیجه ، خواب‌آلودگی ، گیجی‌ ، کرختی‌ و مور مور شدن‌ در دستها و پاها ، سرفه‌ خونی، خونریزی‌ از بینی‌ و تنگی‌ نفس‌ شدید مربوط‌به بالارفتن‌ فشارخون ‌بطور بحرانی‌ هستند.پس بزرگسالان سالم دست کم باید هر دو سال یکبار فشارخون خود را اندازه گیری نمایند زیرا درمان فشارخون بالای بی علامت بسیار مهم است، چراکه عدم تشخیص و درمان این وضعیت بی علامت ، موجب عوارض غیر قابل درمان و عامل خطر افزایش  ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی و… میباشد.فشارخون در طول شبانه روزمتغییر بوده و در اثر برخی از عوامل مثل شرایط استرس زا،فعالیت بدنی و ورزش،برخی غذاها بویژه غذاهای پر نمک و نوشیدنی های حاوی کافئین، برخی داروها یا مکمل های غذایی افزایش مییابد، سپس به سطح طبیعی بر میگردد. اما حتی در شرایط طبیعی نیزممکن است در هر بار اندازه گیری، فشارخون مختصری بالا و پایین رفته و مقدار آن اندکی تغییرنماید(البته در محدوده نرمال).

دو نوع فشار خون داریم:

فشارخون سیستولی و فشارخون دیاستولی. هنگامیکه بطنها منقبض میشوند حداکثر فشارخون در عروق وجود دارد (فشارخون در هنگام انقباض قلب یا فشارخون سیستولی) و پس از پایان انقباض به پایینترین سطح خود میرسد (فشارخون در هنگام انبساط و استراحت قلب یا فشارخون دیاستولی). جهت سنجش دقیق فشارخون، شما باید فشارخون هر دو مرحله، یعنی سیستول و دیاستول را اندازه گیری نمایید.

سطح فشار خون شما به چه مفهوم است ؟

در حال حاضر بر اساس رهنمودهای بین المللی، فشارخون در یکی از سه گروه “طبیعی”، “پیش فشارخون” و “فشارخون بالا” قرار میگیرد۱٫ فشار خون طبیعی فشارخون کمتر از mmHg 120/80می باشد.٫ اگر فشارخون در دست کم دو مرتبه اندازه گیری فشارخون (در دو روز متفاوت) مساوی یا بیشتر از mmHg ۱۲۰/۸۰ باشد، شما در گروه پیش فشارخون قرار میگیرید٫ اگر فشارخون در دست کم دو مرتبه اندازه گیری فشارخون مساوی یا بیشتر از mmHg ۱۴۰/۹۰ باشد فشارخون بالا قرار میگیرید.

پیش فشار خون:

در مرحله پیش فشارخون، فشارخون در بالای حد طبیعی قرار دارد (یعنی مقادیر فشارخون بطور مداوم مابینmmHg ۱۲۰/۸۰ و  mmHg ۱۳۹/۸۹   می باشد). در حال حاضر حدود یک سوم بالغین در مرحله پیش فشارخون هستند. پزشکان  این مرحله را به عنوان مرحله خطر تلقی میکنند، چراکه این گروه در طی مراحل بعدی زندگی با احتمال بسیار بیشتری دچار فشارخون بالا میشوند. در واقع خطر ابتلا به بیماری قلبی در فشارخونهای بیشتر از  mmHg 115/75  افزایش مییابد.اما توجه فرمایید که  درمان دارویی در این مرحله مفید نیست اما باید کنترل فوری فشارخون از طریق درمان غیردارویی(تغییر در شیوه زندگی) آغاز شود. این تغییرات سالم در شیوه زندگی میتوانند به کاهش فشارخون منجر شوند و سطح فشارخون را بدون نیاز به مصرف دارو به سطوح کمتر برگرداند.تغییرات سالم در شیوه زندگی را ابتدا با عادات غذایی خود آغاز کنید. میوهها و سبزیجات بیشتری مصرف کنید و از چربیهای اشباع کمتری استفاده نمایید. مصرف نمک را به کمتر از g 5/1 در روز ( با طبخ کم نمک غذا و حذف کامل نمک سر سفره) کاهش دهید. در صورت ابتلا به اضافه وزن، کاهش وزن میتواند مفید باشد و با هر ۵/۱ کیلوگرم کاهش وزن، فشارخون سیستولیک بطور متوسط ۲ میلیمتر جیوه کاهش مییابد. دست کم،۳۰ دقیقه ورزش را در برنامه روزانه خود برای ۵ روز در هفته بگنجانید. و سیگار کشیدن را کاملا ترک کنید.

انواع فشاری خون بالا:

ممکن است فشارخون سیستولیک یا دیاستولیک هریک به تنهایی یا همراه باهم افزایش یابند. با افزایش سن، فشارخون دیاستولیک بطور معمول کاهش مییابد و فشارخون سیستولیک شروع به افزایش مینماید.

فشار خون سیستولیک:

اگر تنها فشارخون سیستولیک بالا بوده و فشارخون دیاستولیک طبیعی باشد، فشارخون بالای منفرد سیستولیک نامیده میشود و مهم میباشد. فشارخون سیستولیک بیش از mmHg 140 را علارغم فشارخون دیاستولیک نرمال باید تحت درمان قرار داد. درمان زودرس فشارخون منفرد سیستولیک از طریق تغییرات سالم درشیوه زندگی و مصرف دارو (درصورت نیاز) سبب کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی شده و بر روی کیفیت زندگی، تاثیر بسیار زیادی دارد. برای مثال با کاهش هر ۵ میلیمترجیوه از فشارخون سیستولیک مرگ ناشی از سکته مغزی درحد ود ۱۴ درصد و مرگ ناشی از بیماری قلبی در حدود ۹ درصد کاهش مییابد.

فشار خون دیاسیستولیک:

“فشارخون روپوش سفید”:

برخی افراد یک حالت واکنشی تحت عنوان “فشارخون روپوش سفید” دارند. بدین مفهوم که فشارخون آنها، زمانی که جهت معاینه نزد پزشک مراجعه میکنند، افزایش مییابد. این پدیده بسیار شایع است. اگر اگر شما متوجه این وضعیت شدید یا فکر میکنید که دچار این حالت هستید، باید به پزشک خود اطلاع دهید. میتوانید فشارخون خود را در زمان و مکان دیگری اندازه گیری کنید. به عنوان مثال میتوانید دستگاه فشارسنج بخرید و درمنزل فشارخون خود را اندازه گیری نمایید. پزشک مقادیر فشارخون خانه و مطب را با هم مقایسه نموده و میانگین فشارخون شما را تخمین میزند. و اگر پزشک در مورد فشارخون شما مشکوک باشد، ممکن است جهت تشخیص قطعی از دستگاه فشار خون سیار(هولتر ۲۴ ساعته فشار خون) برای کنترل صحیح فشار خونتان استفاده کند. این دستگاه به مدت ۲۴ ساعت به شما وصل است و فشار خون صحیح در طول خواب و بیداری در ساعات مختلف روز را نشان می‌دهد.یا در طی روزهای مختلف، بارها فشارخون شما را اندازه گیری نماید چرا که به طور طبیعی فشارخون تغییرات زیادی دارد. در این مورد با پزشک خود مشورت کنیداین امر به هیچ وجه غیرطبیعی نیست که در یکبار اندازه گیری، مقدار فشارخون بالا باشد و در اندازه گیری روز دیگری، مقدار آن طبیعی باشد. پزشک تنها زمانی تشخیص فشارخون بالا را مطرح میسازد که در دستکم دو بار اندازه گیری فشارخون در ویزیتهای روزهای مختلف، فشارخون بالا باشد.

ارزیابی هیپرتانسیون:

اگر بصورت مکرر و در روزهای مختلف، فشارخون شما بالاتر از mmHg 140/90  باشد، پزشکتان باید شما را مورد ارزیابی بیشتر قرار دهد و شرح حال کاملی از شما اخذ نماید تا مشخص کند که آیا فشارخون بالا در شما دارای علت زمینه ای است؟ آیا آسیب اندامهای داخلی وجود دارد؟ آیا دارای عامل خطر دیگری برای ابتلا به بیماری قلبی یا سکته مغزی هستید یا خیر؟ همچنین سایر بیماریهایی را که ممکن است درمان شما را تحت تأثیر قرار دهند، ارزیابی نماید. علاوه بر اخذ شرح حال و انجام معاینه ، آزمایش خون و ادرار( برای تعیین عملکرد مطلوب کلیه ها و تشخیص مشکلات زمینهای مسبب افزایش فشارخون) ، نوار قلب و عکس قفسه سینه و شاید اکوکاردیوگرافی نیز ممکن است لازم باشد تا اندازه و وضعیت قلب و ریهها و عوارض احتمالی فشار خون را ارزیابی نمایدافراد کمی ممکن است نیاز به بررسیهای تکمیلی جهت ارزیابی های تشخیصی یا درمانی داشته باشند. برای مثال سونوگرافی کلیه و سونوگرافی داپلر عروق کلیه، تست ورزش یا اسکن هستهای ویا استرس اکوکاردیوگرافی ، سی تی آنژیوگرافی یا MRI ، آنژیوگرافی رگهای کلیوی یا کرونری لازم باشد.

منبع: قلب

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

سماتک

چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم

علائم فشار خون بالا در برخی از افراد مشخص می شود و در اینجا نشانه های فشار خون بالا توضیح داده خواهد شد. از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟ یکی از راههای تشخیص فشار خون بالا اندازه گیری فشار خون با دستگاه است. در قسمت بعد به شما خواهیم گفت فشار خون بالا را چگونه پایین بیاوریم تا به سلامتی مان آسیبی وارد نشود.

 

اگر نمی دانید که علائم فشار خون بالا چیست پس حتما از خود می پرسید از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم راههای متعددی برای تشخیص فشار خون بالا وجود دارد. ابتدا مهم است که فشار خون خود را به صورت منظم با دستگاه تست فشار خون بررسی کنید. اگر فشار خون بالا دارید احتمالا هیچ علامت یا نشانه ای از این بیماری را تجربه نمی کنید حتی اگر فشار خون بسیار بالا دارید. در موارد بسیار نادر و اگر فشار خون به سطح خطرناك برسد فرد ممکن است سردرد یا خونریزی بیش از حد عادی داشته باشد.

 

اما در اکثر موارد علائم یا نشانه های فشار خون بالا وجود ندارد به همین دلیل است که فشار خون “قاتل خاموش” نامیده می شود. اگر فشار خون بالا برای مدت زمان طولانی ناشناخته باشد این وضعیت می تواند به قلب، رگ های خونی، کلیه ها و سایر قسمت های بدن شما آسیب برساند. بعضی از افراد، در معرض بیماری قلبی عروقی، سکته مغزی یا نارسایی کلیه قرار می گیرند تا بفهمند که فشار خون بالا نیز دارند. با این حال، افراد مبتلا به فشار خون بالا بدون عارضه ممکن است علائمی را تجربه کنند که عبارتند از:

 

سردرد،
تاری دید،
سرگیجه،
تنگی نفس.
عواقب ناشی از فشار خون بالا به شدت و مدت زمان فشار و همچنین وضعیت پزشکی فرد مربوط می شود. فشار خون بالا می تواند قلب را تحت تاثیر قرار دهد:
تنگی نفس،
درد قفسه سینه،
حمله قلبی،

 

فشار خون بالا می تواند عملکرد کلیه ها را کاهش دهد و منجر به احتباس مایع و تورم پاها و حتی نارسایی کلیه می شود. فشار خون بالا می تواند روی چشم تاثیر بگذارد باعث از بین رفتن دید می شود. فشار خون بالا می تواند به طور جدی بر گردش خون اثر و سبب درد در پاها در هنگام پیاده روی، پاهای سرد و سکته شود.
خوشبختانه، هنگامی که فشار خون بالا در اوایل تشخیص داده می شود تحت درمان قرار گرفته و مورد نظارت قرار می گیرد و می توان عواقب فشار خون بالا را از بین برد.

تنها راه برای تعیین اینکه آیا فشار خون بالا است آزمایش آن است. این یک آزمایش آسان و بدون درد است و می تواند در دفتر دکتر شما انجام شود.

 

برای تست فشار خون آماده می شوید:
اجتناب از نوشیدن قهوه یا سیگار کشیدن 30 دقیقه قبل از آزمایش.
قبل از آزمون به حمام بروید.
قبل از آزمایش، 5 دقیقه متتظر بمانید.
از استتوسکوپ و کاف فشار خون اغلب برای اندازه گیری فشار خون شما استفاده می شود.
در حالی که شما نشسته اید ارائه دهنده مراقبت های سلامت شما یک کاف را در اطراف بازو شما قرار می دهد و فشار خون شما را با استفاده از اندازه گیری فشار سنج اندازه گیری می کند. در طول آزمون، سعی کنید از حرکت دادن دست خود جلوگیری کنید.
از آنجایی که فشار خون شما در طول روز متغیر است احتمالاً پزشک شما، دو تا سه بار فشار خون را در بازدیدهای متفاوت می گیرد تا مطمئن شود که بالا است.
پزشک شما همچنین می تواند فشار خون شما را در هر دو دست اندازه گیری کند تا ببینید آیا در آنها اختلاف وجود دارد.
خواندن فشار خون شامل دو عدد است که در میلی متر جیوه (mmHg) داده می شود.
شماره اول فشار خون را در شریان های شما اندازه می گیرد وقتی که قلب شما ضربان دارد و فشار سیستولیک نامیده می شود.
عدد دوم فشار در شریان های شما بین ضربه ها (هنگامی که قلب شما آرام و پر از خون می شود) اندازه گیری می کند.

فشار خون طبیعی فشار خون پایین تر از 120/80 mmHg طبیعی است. هنگامی که از این محدوده بالاتر می روید خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی افزایش می یابد.
فشار خون بالا هنگامی که قرائت ها به طور مستمر از 120 تا 129 میلیمتر جیوه سیستولیک و کمتر از 80 میلی متر جیوه دیاستولیک محاسبه می شود آن فشار بالا رفته نامیده می شود. افرادی که فشار خون بالا دارند خطر ابتلا به فشار خون بالا در انها افزایش می یابد و باید اقداماتی را برای کنترل آن، از جمله رژیم غذایی سالم و ورزش منظم انجام دهند.
فشار خون بالا مرحله 1 این است که فشار خون به طور مداوم از 130 تا 139 mmHg سيستول یا 80 تا 89 mmHg دیاستولیک متغیر است. برای بیماران مبتلا به مرحله 1 فشار خون بالا، به احتمال زیاد تغییر سبک زندگی برای کاهش فشار خون تجویز می شوند. دارو نیز ممکن است بر اساس خطر بیماری قلبی عروقی در نظر گرفته شود.
مرحله 2 فشار خون بالا این است که فشار خون به طور پیوسته 140/90 mmHg یا بالاتر است. در این مرحله، پزشکان ممکن است داروهایی را برای کاهش فشار خون همراه با تغییرات شیوه زندگی تجویز کنند.
بحران فشارخون این وقوع فشار خون بالا است که نیاز به توجه پزشکی دارد. اگر شما یک فشار خون 180/120 میلی متر Hg داشته باشید پنج دقیقه صبر کنید و دوباره آزمایش کنید. اگر همواره این بالا باشد بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید. اگر فشار خون بالاتر از 180/120 میلی متر باشد شما در معرض درد قفسه سینه، تنگی نفس، درد پشت، بیخوابی و ضعف، تغییر در دید و صحبت کردن با مشکل هستید ممکن است آسیب اندام داشته باشید و باید با اورژانس تماس بگیرید.

 

اگر فشار خون بالا دارید پزشک همچنین می تواند آزمایش های زیر را برای بررسی علائم بیماری های قلبی انجام دهد:
آزمایش ادرار
آزمایش خون
الکتروکاردیوگرام (ECG)
تست کلسترول

 

برای دریافت دقیق تر قرائت فشار خون، پزشک ممکن است از شما بخواهد فشار خون خود را در خانه و در محل کار خود با مانیتور خودکار فشارخون خود ثبت کنید.
انجام این کار می تواند تعیین کند که آیا درمان موثر است و یا وضعیت شما بدتر شده است.
انجمن قلب آمریکا (AHA) یک مانیتور بازویی اتوماتیک را برای استفاده در منزل به شما پیشنهاد می کند.
قبل از اندازه گیری فشار خون خود، سیگار نکشید نوشیدنی های کافئین دار مصرف نکنید حداقل 30 دقیقه قبل از آزمایش ورزش نکنید. حداقل 5 دقیقه قبل از اندازه گیری با پشت بنشینید و استراحت کنید. پا باید روی زمین مسطح باشد و حرکت نکند. بازوی شما نیز باید روی یک سطح صاف مانند یک میز و قسمت بالای بازوی در سطح قلب باشد.

فشار خون بالا عامل سکته قلبی و مرگ و میز است و افراد مبتلا به بیماری پرفشاری خون باید بدانند که چگونه فشار خون بالا را سریع پایین بیاوریم؟ شما می توانید فشار خون خود را به طور طبیعی با تغییرات شیوه زندگی و رژیم غذایی کاهش دهید. همچنین برخی از روش های طبیعی برای کاهش سرعت فشار خون در عرض چند دقیقه وجود دارد. مطالعات علمی کشف کردند که طب فشاری، پیاده روی کوتاه و یا حتی یک قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند فشار خون بالا را در عرض چند دقیقه کاهش دهد. شما همچنین می توانید فشار خون خود را با پیگیری رژیم غذایی فشار خون بالا که حاوی غذاهایی مانند روغن زیتون، انواع توت ها، سیر و اسیدهای چرب امگا 3 است کاهش دهید. دکتر براندی دی ویلیامز یک متخصص قلب و عروق در تگزاس مرکز سلامت Stephenville می گوید: “تغییرات شیوه زندگی بخش مهمی از پیشگیری و درمان فشار خون بالا است.” بر طبق تحلیل تقریباً 400 مطالعه، به نظر می رسد که راه رفتن معمولی مانند آرام آرام، در کاهش فشار خون به همان اندازه داروهایی معمول BP موثر است. ورزش کمک می کند تا قلب اکسیژن را با کارآیی بیشتری مصرف کند بنابراین لازم نیست به اندازه کافی کار کند تا خون پمپ شود.

 

در میان دلایل بسیار برای ترک سیگار این است که عادت یک عامل خطر برای بیماری قلبی است و سیگار فشار خون را بالا میبرد. هر پف از دود سیگار علت خفیف افزایش موقت در فشار خون است. مواد شیمیایی موجود در دخانیات نیز سبب آسیب به عروق خونی می شود. با کمال تعجب، در مطالعات یک ارتباط قطعی بین سیگار کشیدن و فشار خون بالا یافت نشده است. شاید دلیل این است در افراد سیگاری در طول زمان تحمل توسعه می یابد. هنوز هم، هر دو سیگار کشیدن و فشار خون بالا خطر بیماری های قلبی را افزایش می دهند ترک سیگار کمک می کند تا این خطر معکوس شود.

انواع توت ها کامل هستند و علاوه بر عطر و طعم آبدار هستند.
آنها همچنین دارای پلی فنل، ترکیبات گیاهی طبیعی است که برای قلب شما خوب است.
در یک مطالعه کوچک افراد میانسال انواع توت ها را برای مدت هشت هفته خورند.
شرکت کنندگان بهبود در شاخص مختلف سلامت قلب، مانند کاهش فشار خون بالا را تجربه کردند.
در مطالعه دیگری به افراد با فشار خون بالا یک رژیم غذایی کم پلی فنل یا یک رژیم غذایی بالا در پلی فنل حاوی انواع توت ها، شکلات، میوه ها و سبزیجات داده شد. آن ها انواع توت ها و غذاهای غنی از پلی فنول را مصرف کردند و بهبود نشانگر خطر بیماری قلبی را تجربه کردند.

 

برخی از مکمل های طبیعی نیز ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. در اینجا برخی از مکمل های اصلی که شواهد علمی پشت سر آنها است آورده می شود.

 

عصاره سیر رسیده: عصاره سیر رسیده با موفقیت به عنوان یک درمان مستقل و همراه با درمان های مرسوم برای کاهش فشار خون استفاده شده است.
بربرین: به طور سنتی در طب آیورودا و چین استفاده می شود بربرین ممکن است تولید اکسید نیتریک را افزایش و به کاهش فشار خون کمک می کند.
پروتئین آب پنیر: در مطالعه 2016 دریافتند که پروتئین آب پنیر سبب بهبود فشار خون و عملکرد عروق خونی در 38 شرکت کننده شده است.
روغن ماهی: مصرف طولانی نشان داده شده که روغن ماهی با بهبود سلامت قلب ارتباط داشته و ممکن است افراد مبتلا به فشار خون بالا بیشتر از آن بهره مند شوند.
گل هیبیسکوس: هیبیسکوس (Hibiscus) از گیاهان گلدار از خانواده پنیرکیان است از گل هیبیسکوس چای خوشمزه تهیه کنید. آنها سرشار از آنتوسیانین و پلی فنول است که برای قلب خوب است و ممکن است فشار خون را کم کند.

سریع ترین روش کاهش فشار خون بالا تغییر رژیم غذایی است اگر نمی دانید فشار خون بالا را چگونه پایین بیاوریم بهتر است نگاهی به ادامه این مطلب بیندازید:

 

منیزیم یک ماده معدنی مهم است که به استراحت رگهای خونی کمک می کند.
در حالی که کمبود منیزیم بسیار نادر است بسیاری از مردم به اندازه کافی دریافت نمی کنند.
برخی مطالعات نشان داده اند که گرفتن منیزیم خیلی کم با فشار خون بالا مرتبط است اما شواهدی از مطالعات بالینی کمتر روشن بوده است.
با این حال، خوردن یک رژیم غذایی غنی از منیزیم برای دفع کردن فشار خون بالا توصیه می شود.
شما می توانید منیزیم را به رژیم غذایی خود با سبزیجات، محصولات لبنی، حبوبات، مرغ، گوشت و غلات سبوس دار ترکیب کنید.

 

در حالی که این دو رفتار را نیز می تواند “تکنیک های کاهش استرس” را تحت تسلط قرار دهند مراقبه و تنفس عمیق نیاز به توجه خاص دارد.
تصور می شود هر دو مدیتیشن و تنفس عمیق برای فعال کردن سیستم عصبی پاراسمپاتیک است. این سیستم سبب شل شدن بدن، کاهش ضربان قلب و کاهش فشار خون می شود.
تحقیقات بسیار کمی در این زمینه هست مطالعات نشان می دهد که سبک های مختلف از مدیتیشن به نظر می رسد که برای کاهش فشار خون منافعی دارد.
تکنیک های تنفس عمیق نیز می تواند کاملاً موثر باشد.
در یک مطالعه، از شرکت کنندگان خواسته شد که شش نفس عمیق بالای 30 ثانیه بگیرند و یا به سادگی تا 30 ثانیه بنشینند. افراد با تنفس عمیق کاهش در فشار خون خود نسبت به افراد نشسته نشان دادند.
سعی کنید مراقبه ها و یا تنفس عمیق هدایت شونده داشته باشید.چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم

مردم با مصرف کم کلسیم اغلب فشار خون بالا دارند.
در حالی که مصرف مکمل های کلسیم کاهش فشار خون قطعی را نشان نداده اند به نظر می رسد رژیم غذایی غنی از کلسیم با سطوح سلامت در ارتباط است.
اکثر افراد بالغ، توصیه به مصرف 1000 میلی گرم کلسیم در روز می شوند برای زنان بیش از 50 و مردان بیش از 70، این مقدار 1200 میلی گرم در روز است.
علاوه بر لبنیات، شما می توانید کلسیم را از خربزه و دیگر سبزیجات برگ دار، لوبیا، ساردین و پنیر سویا بدست آورید اینجا یک لیست کامل از غذاهای دارای کلسیم است.

 

رشد تحقیقات نشان می دهد یک ارتباط بین قند اضافه شده و فشار خون بالا در بدن وجود دارد.
در مطالعه سلامت زنان فرامینگهام، زنان که حتی یک قوطی نوشابه در روز می نوشیدند سطح بالاتری نسبت به کسانی که کمتر از یک نوشابه در روز می نوشید داشتند.
مطالعه دیگری نشان داده است که کمتر خوردن نوشیدنی شیرین شده با شکر در روز با کاهش فشار خون در ارتباط بود.
و آن فقط در شکر نیست – تمام کربوهیدرات تصفیه شده، مثل نوع موجود در آرد سفید، در جریان خون به سرعت در حال تبدیل به قند و ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.
برخی مطالعات نشان داده اند که رژیم های غذایی کم کربوهیدرات ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند.
یک مطالعه بر روی افراد تحت استاتین درمانی پیدا کرده است که کسانی که به هفته شش مصرف وارد می شوند با محدود کردن کربوهیدرات رژیم غذایی شاهد بهبود بیشتر در فشار خون و دیگر نشانه های بیماری های قلبی نسبت به افراد بدون رژیم غذایی بودند.

 

در حالی که خوردن مقدار زیادی شکلات احتمالاً به قلب شما کمک نمی کند ولی مقدار کم ممکن است موثر باشد.
دلیلش این است که شکلات تیره و پودر کاکائو غنی از فلاونوئیدها، ترکیبات گیاهی گشاد کننده عروق خونی می باشد.
با مروری بر مطالعات دریافتند که کاکائو غنی از فلاونوئید است چندین شاخص از سلامت قلب در کوتاه مدت از جمله فشار خون بهبود یافته است.
از پودر کاکائو غیر قلیایی که به ویژه دارای فلاونوئیدها و بدون قند اضافی است استفاده کنید.

اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن می تواند سبب تفاوت بزرگی برای سلامت قلب شما باشد.
با توجه به مطالعه 2016 از دست دادن 5٪ از توده بدن می تواند فشار خون بالا را به طور قابل توجهی کاهش دهد.
در مطالعات قبلی، از دست دادن 17 پوند (7.7 کیلوگرم) از وزن با کاهش تا 8.5 میلی متر جیوه فشار خون سیستولیک و تا 6.5 میلی متر جیوه در فشار خون دیاستولیک در ارتباط بود.
فشار خون سالم باید کمتر از 120/80 میلی متر جیوه باشد.
این اثر حتی بیشتر می شود زمانی که از دست دادن وزن با ورزش همراه شود.
از دست دادن وزن می تواند کمک کند تا رگ های خونی شما بهتر منبسط و منقبض شود و آن پمپ کردن خون از بطن چپ قلب را آسان تر و قوی تر می کند.

 

ورزش یکی از بهترین کارهایی است که شما برای کاهش فشار خون بالا می توانید انجام دهید.
ورزش منظم کمک می کند تا قلب شما قوی تر و در پمپاژ خون کارآمد تر و باعث کاهش فشار خون در شریان ها می شود.
در واقع 150 دقیقه ورزش ملایم مانند پیاده روی یا 75 دقیقه ورزش شدید مانند دویدن در هفته می تواند به کاهش فشار خون کمک می کند و سبب بهبود سلامت قلب شما شود.
همچنین انجام ورزش بیشتر فشار خون شما را کاهش می دهد.

 

استرس یک عامل کلیدی فشار خون بالا است.
هنگامی که شما استرس مزمن دارید بدن شما در حالت جنگ با آن است. در سطح فیزیکی، به این معنی است که ضربان قلب سریع تر و عروق خونی منقبض می شود.
هنگامی که شما تجربه استرس دارید شما همچنین ممکن است بیشتر به سمت رفتارهای دیگر، مانند نوشیدن الکل یا خوردن مواد غذایی ناسالم بروید که می تواند اثرات منفی بر فشار خون داشته باشد.
مطالعات متعددی بررسی کرده است که چگونه کاهش استرس می تواند به فشار خون کمک کند. در اینجا دو راهنمایی مبتنی بر شواهد آورده می شود.
گوش دادن به موسیقی آرامش بخش: موسیقی آرام بخش می تواند به استراحت سیستم عصبی شما کمک کند تحقیقات نشان داده است آن مکمل موثر برای درمان های دیگر فشار خون است.
کمتر کار کنید: به طور کلی کار زیاد و شرایط کار استرس زا با فشار خون بالا در ارتباط است.

 

اگر شما یک فنجان قهوه را قبل از بالا رفتن فشار خون مصرف کنید مصرف کافئین باعث افزایش فوری فشار خون می شود.
شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد نوشیدن منظم کافئین سبب یک افزایش پایدار در فشار خون شود.
کافئین ممکن است یک اثر قوی تر در افرادی که آن را به طور منظم مصرف نمی کنند داشته باشد.
این اثرات قهوه در رژیم های کوتاه مدت دیده شده است و در رژیم های دراز مدت قهوه ثابت نشده است لذا اگر شما شک دارید که به کافئین حساس هستید ببینید اگر کاهش آن فشار خون شما را کاهش می دهد آن را کاهش دهید.

پتاسیم یک ماده معدنی مهم است.
این کمک می کند بدن شما از شر سدیم خلاص شده و فشار بر عروق خونی شما را کاهش دهد.
در رژیم های غذایی مدرن مصرف سدیم افزایش یافته است مصرف پتاسیم در اکثر مردم کاهش یافته است.
برای به دست آوردن تعادل بهتری از پتاسیم و سدیم در رژیم غذایی خود، بر خوردن کمتر غذاهای فرآوری شده و بیشتر غذاهای تازه تر و کامل تمرکز داشته باشید.

 

غذاهایی با پتاسیم بالا عبارتند از:

سبزیجات، به ویژه سبزی های برگ دار، گوجه فرنگی، سیب زمینی و سیب زمینی شیرین
میوه، از جمله خربزه، موز، آووکادو، پرتقال و زردآلو
لبنیات، مانند شیر و ماست
ماهی تن و ماهی قزل آلا
آجیل و دانه ها
لوبیا

 

مصرف نمک در سراسر جهان بالا است بخش های بزرگی از آن به علت غذاهای فرآوری شده و آماده شده است.
به همین دلیل، بسیاری از تلاش های بهداشت عمومی در کاهش نمک در صنایع غذایی است.
در بسیاری از مطالعات، نمک با فشار خون بالا و وقایع قلب مانند سکته مغزی مرتبط است.
با این حال، تحقیقات اخیر نشان داده است که رابطه بین سدیم و فشار خون بالا ممکن است خیلی واضح باشد.
یکی از دلایل آن ممکن است تفاوت های ژنتیکی بین مردم در چگونگی پردازش سدیم باشد. در حدود نیمی از افراد مبتلا به فشار خون بالا و یک چهارم از افراد با سطوح نرمال به نظر می رسد که به نمک حساسیت داشته باشند.
اگر شما از قبل فشار خون بالا داشته اید مصرف سدیم خود را کاهش دهید. غذاهای فرآوری شده را با غذاهای تازه مبادله کنید و سعی کنید برای چاشنی از ادویه گیاهی به جای نمک استفاده کنید.

 

در این مقاله یاد گرفتید که از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم و همچنین بهترین روشها برای کاهش فشار خون بالا را چگونه پایین بیاوریم آموختید. مردان و زنان در سنین میانسالی باید تست های تشخیص فشار خون بالا را مرتب انجام دهند.

کلینیک قلب دکتر هومان

بهترین مرکز قلب با حضور برترین متخصصین قلب و عروق

یکی از سوالاتی که همواره ذهن شمار زیادی از افراد را به خود مشغول کرده است، این است که”از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟”.ما در این مقاله قصد داریم به 10 سوال رایجی که در مورد فشار خون بالا برای عموم ایجاد میشود، پاسخ بدهیم.اگر شما هم به این عارضه مبتلا هستید و یا به دنبال کسب آگاهی در این زمینه هستید،خواندن این مقاله را به شدت توصیه می نماییم.

فهرست 10 سوال رایج در مورد فشار خون بالا

1.فشار خون بالا چیست؟

چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم

2. از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

3.در صورت عدم درمان فشار خون بالا چه اتفاقی می تواند رخ دهد؟

4.چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند؟

5.آیا فشار خون بالا می تواند بر بارداری تأثیر بگذارد؟

6.در صورت ابتلا به فشار خون بالا چه کاری باید انجام دهم؟

7.کدام رژیم غذایی به کنترل فشار خون کمک می کند؟

8.آیا می توان از فشار خون بالا جلوگیری کنم؟

9.چگونه می توانید خطر فشار خون را کاهش دهید؟

10.اگر تغییر در سبک زندگی به کاهش فشار خون من کمک نکند چه می شود؟

قبل از اینکه به پاسخ سوال از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم ؟ بپردازیم ،ابتدا به مفهوم فشار خون می پردازیم:

فشار خون اندازه گیری فشار یا نیرویی که خون به دیواره رگ های خونی وارد میکند، است. در صورت ابتلا به فشار خون بالا این فشار واردشده به دیواره رگ های خونی به طور مداوم بیشتر از شرایط طبیعی است. فشار خون بالا اغلب به عنوان “قاتل خاموش” نامیده می شود زیرا ممکن است شما از وجود این عارضه آگاهی نداشته باشید.

فشار خون بالا یا فشار خون بالا بدون خطر ، می تواند خطر سکته مغزی ، نارسایی قلبی ، نارسایی کلیه،حمله قلبی ،گرفتگی رگ قلب و سایر شرایط خطرناک را افزایش دهد. رژیم غذایی ، داروها ، ورزش و آزمایش  و مراجعه منظم  به بهترین فوق تخصص قلب کشور می تواند به شما در حفظ فشار خون طبیعی کمک کند.

علائم فشار خون بالا متغییر است و در مواردی معمولاً علائمی ایجاد نمی کند. تنها راه قطعی برای اینکه مشخص شود که فشار خون بالا دارید و به سوال” از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟”  پاسخ بدهید، این است که فشار خون شما گرفته شود.

وقتی فشار خون شما گرفته می شود باید آن را بخوانید. خواندن فشار خون دو عدد دارد. شماره بالا سیستولیک است که فشار را بر دیواره رگهای خونی هنگام ضربان قلب شما اندازه می گیرد. شماره پایین دیاستولیک است که فشار را بر روی رگهای خونی شما بین ضربان ها هنگام استراحت قلب اندازه می گیرد.

برای مثال ، خواندن 7/11 فشار خون طبیعی است.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و به صورت 24 ساعته با متخصص قلب در ارتباط باشید و سوالات خود را در میان بگذارید.

حال که به بررسی سوال “از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟”پرداختیم،  به بررسی سوال بعدی میپردازیم.  

پس از آنکه با استفاده از پاسخی که به سوال “از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟” دادیم ، متوجه شدید که فشار خون دارید،میبایست به دنبال درمان آن و مراجعه به دکترقلب خوب باشید. فشار خون بالا درمان نشده ممکن است منجر به مشکلات جدی سلامتی از جمله موارد زیر شود:

سکته

حمله قلبی

بیماری عروقی محیطی

بیماری / نارسایی کلیه.

عوارض در دوران بارداری

آسیب چشم

پزشکان کلینیک قلب و عروق ما میتوانند شما را در مسیر بهبودی همراهی کنند و با تشخیص درست و به موقع ،از بروز عوارض جانبی ناشی از این مشکل خطرناک جلوگیری کنند.

شما می توانید جهت نوبت گیری از لینک های ارتباطی موجود در سایت استفاده نمایید.

اعضای خانواده تان دارای فشار خون بالا ، بیماری قلبی عروقی یا دیابت باشند.

سن بالای 55 سال

اضافه وزن

ورزش نکردن

مصرف غذای پر نمک

مصرف سیگار و دخانیات

مصرف الکل

 اگر شما هم باتوجه به سوال اول “از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟” ، متوجه شدید که فشار خون دارید و در عین حال باردار هم هستید، باید درنظر بگیرید که فشار خون بالا حدود 10٪ بارداری را نسبت به حالت طبیعی پیچیده تر می کند. چندین نوع فشار خون بالا در دوران بارداری وجود دارد و از خفیف تا شدید متغیر است.

اگر به فشار خون بالا مبتلا شده اید، و با استفاده از پاسخی که به سوال “از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟” دادیم ، متوجه شدید که فشار خون دارید در قدم اول شما میبایست به منظور جلوگیری از عوارض جبران ناپذیر به بهترین متخصص قلب و عروق مراجعه نمایید تا روند درمان شما به سرعت انجام شود.بهترین دکتر قلب تهران ممکن است روش های درمانی زیر را برایتان تجویزکند:چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم

فشار خون خود را مرتباً با دستگاه فشارسنج در منزل بررسی کنید. دستگاه فشارسنج در اکثر داروخانه ها یافت میشود.

غذاهای سالم و کم نمک وکم چربی بخورید.

کاهش وزن در صورت داشتن اضافه وزن

عدم نوشیدن الکل

افزایش فعالیت و تحرک

ترک سیگار

مدیریت استرس

غذاهایی که چربی ، نمک و کالری کمتری دارند ، از جمله شیر ، سبزیجات و میوه های تازه، غلات و ماکارونی بخورید.بدون استفاده از نمک از طعم دهنده ها ، ادویه ها و گیاهان دارویی برای خوشمزه تر شدن مواد غذایی استفاده کنید.

توصیه مناسب برای مصرف نمک در رژیم غذایی شما این است که کمتر از 1500 میلی گرم نمک در روز مصرف کنید. فراموش نکنید که بیشتر غذاهای رستوران (مخصوصاً فست فود) و بسیاری از غذاهای فرآوری شده و یخ زده حاوی مقادیر زیادی نمک هستند،پس تا میتوانید از مصرف آنها اجتناب کنید.

توصیه های فوق به صورت عمومی می باشد.لذا شما میبایست به منظور دریافت رژیم غذایی متناسب با شرایطتان به متخصص تغذیه و رژیم درمانی مراجعه نمایید.

پس از آنکه با استفاده از پاسخی که به سوال “از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟” دادیم ، متوجه شدید که فشار خون بالا ندارید و به این فکر افتاده اید که از وقوع این عارضه جلوگیری کنید در این قسمت به پاسخ این سوالتان پرداخته می شود.

راه حل های مختلفی به منظور جلوگیری از فشار خون وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا انجام دهید. این موارد  به طور کلی شامل رژیم غذایی مناسب ، ورزش مداوم و صحیح و کنترل میزان  مصرف نمک است.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و به صورت 24 ساعته با متخصص قلب در ارتباط باشید و سوالات خود را در میان بگذارید.

پس از آنکه با استفاده از پاسخی که به سوال “از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟” دادیم ، متوجه شدید که فشار خون بالا دارید و به دنبال کاهش خطر آن هستید.باید گفت:

خوشبختانه موارد خاصی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به فشار خون بالا انجام دهید. این موارد شامل موارد زیر است:

رژیم غذایی مناسب: رژیم سالم یک گام مهم برای حفظ فشار خون طبیعی می باشد. رویکردهای رژیمی برای متوقف کردن فشار خون بالا تأکید می کند ضمن کاهش مقدار سدیم ، میوه ، سبزیجات و غلات سبوس دار به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

وزن مناسب: همراه داشتن یک رژیم غذایی مناسب ، منجر به حفظ وزن سالم می شود. از آنجا که اضافه وزن باعث افزایش فشار خون می شود ، کاهش وزن اضافی با رژیم و ورزش به پایین آمدن فشار خون کمک خواهد کرد.

فعال باشید: حتی فعالیت های بدنی ساده ، مانند پیاده روی ، می توانند فشار خون شما (و وزن شما) را کاهش دهد.

الکل ننوشید: مصرف بیش از یک نوشیدنی در روز (برای خانم ها) و دو نوشیدنی در روز (برای آقایان) می تواند فشار خون را بالا ببرد.

اگر رژیم غذایی ، ورزش و سایر تغییرات سبک زندگی برای کاهش فشار خون شما کارآمد نباشد ، بهترین متخصص قلب وعروق داروهای کاهش فشار خون را برای بهبود شرایطتان تجویز می نماید. بهترین دکتر قلب تهران تأثیر این داروها را بر سایر شرایطی که ممکن است داشته باشید ، از جمله بیماری های قلبی یا کلیوی و سایر داروهایی که مصرف می کنید ، در نظر می گیرد.

از این پس ممکن است نیاز به مصرف داروی فشار خون بالا داشته باشید. حتماً دستورالعملهای ارائه شده توسط بهترین متخصص قلب و عروق خود را رعایت کنید.

کلینیک قلب و عروق ما با دارا بودن گروهی از بهترین پزشکان حاذق در زمینه ی قلب و عروق ،همواره بهترین تشخیص ها و درمان ها را در این زمینه انجام داده است.

شما می توانید جهت نوبت گیری از لینک های ارتباطی موجود در سایت استفاده نمایید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

کلینیک قلب و عروق واقع در خیابان شریعتی با داشتن دسترسی آسان از طریق مترو شریعتی ، به بیماران این امکان را می دهد که از هر قسمت از شهر با کمترین هزینه و کوتاه ترین زمان برای حفظ سلامتی ،به ما مراجعه کنند.

آدرس : خیابان شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد ، پلاک 53 ، واحد 9 ، کلینیک قلب

تلفن تماس :

چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم
چطور بفهمیم فشار خون بالا داریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *