چطور بفهمیم قبله کدام طرف است

 
helpkade
چطور بفهمیم قبله کدام طرف است
چطور بفهمیم قبله کدام طرف است

فرادید| همه مسلمانان برای نماز خواندن باید جهت قبله را بدانند. از آنجایی که جهت قبله خانه کعبه در مکه است، همه افراد همواره رو به کعبه نماز خوانده و افرادی که از آن دور هستند در این جهت نماز به پا می‌دارند. تعیین جهت قبله با قطب نما چندان سخت نیست. اما مشکل این است که همیشه قطب نما همراه خود نداریم و برای پیدا کردن قبله ممکن است با دردسر‌های فراوانی روبرو شویم. از طرفی هنگامی که وارد مکان جدیدی می‌شوید، باید بتوانید جهت قبله را پیدا کنید و سپس فرایض دینی را انجام دهید.

به گزارش فرادید، قبله یابی و جهت یابی فقط برای نماز خواندن نیست. بلکه در سفر، برای پیدا کردن مسیر و یا موارد دیگر باید جهت‌های مختلف را بدانیم. از این رو در این مطلب می‌خواهیم روش‌هایی را برای تعیین قبله ارائه کنیم.روش‌های زیادی وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید جهت‌ها را پیدا کنید. در ادامه ۱۲ روش پیدا کردن جهت‌ها را توضیح می‌دهیم. پس بسته به شرایط خود از هرکدام که مناسب‌تر است استفاده کنید.

قسمتی که خزه زیاد است، رو به شمال است.

 منظور از شاخص، چوب یا میله صاف و راست است که مثلاً یک متر درازا دارد و به طور عمودی در زمین مسطح، هموار و افقی فرو رفته است.

چطور بفهمیم قبله کدام طرف است

انتهای سایه ای که روی زمین افتاده است را با یک سنگ و یا هر چیز دیگری علامت گذاری کنید. بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا نوک سایه چند سانتی متر جابه جا شود .سپس محل جدید سایه شاخص را علامت گذاری کنید. اگر این دو نقطه را با خط به هم وصل کنید، جهت شرق به غرب را مشخص می‌کند که علامت‌گذاری اول سمت غرب و علامت‌گذاری دوم سمت شرق نشان می دهد. پس اگر طوری بایستید که پای چپتان روی نقطه اول و پای راست را روی نقطه دوم بگذارید، روبروی شما شمال را نشان می دهد و پشت شما جنوب است.

خیلی از اوقات قبله شهرها و مناطق مختلف، از روی نقل قول‌هایی که از قدیم وجود داشته است تعیین می‌شود! اما شاید بخواهید به طور علمی و دقیق جهت قبله را در خانه و شهر خود تعیین کنید.

برای این کار، اولاً نیاز به دستگاهی دارید که یک قطب‌نما بر اساس نیروی مغناطیسی و یا GPS، داشته باشد. به طور مثال اکثر گوشی‌های امروزی به طور پیشفرض چنین قطب‌نمایی را دارند. (البته اگر چنین امکانی نبود، می‌توانید حتی با نقاله این کار را انجام دهید. فقط باید دقیقاً سمت شمال را بدانید)

ثانیاً نیاز دارید که بدانید مکه و به ویژه کعبه در چه درجه‌ای نسبت به شهر شما قرار گرفته است.

برای این کار، یکی از بهترین راه‌ها، مراجعه به سایت “Qibla Locator” به معنی “مشخص‌کننده قبله” و به آدرس qiblalocator.com است.

چطور بفهمیم قبله کدام طرف است

وارد این سایت شوید و نام شهر دلخواه، را وارد نمایید:

مثلاً من در ساوه هستم پس می‌نویسم Saveh:

در پایین صفحه خواهید دید که میزان درجه‌ای که باید نسبت به شمال و در جهت عقربه‌های ساعت بچرخید تا رو به قبله بایستید را نشان می‌دهد.

به طور مثال در مورد شهر ساوه، باید رو به شمال بایستید و به سمت راست خودتان، حدوداً 216 یا 217 درجه بچرخید.

اگر گوشی شما نرم افزار مخصوص داشته باشد، باید گوشی را روی زمین بگذارید و آن‌را آنقدر بچرخانید تا عدد 216 یا 217 دیده شود:

مناطق مختلف کشور را در سایت بالا بررسی کنید. باید دقت کنید که این سایت کمک زیادی می‌کند برای خروج از سردرگمی در شهرهای دیگر. به طور مثال زمانی که من برای اولین بار به کرمانشاه رفتم، دوستانی که در خانه دانشجویی بودند با اینکه ماه‌ها بود آنجا زندگی می کردند، هنوز شک داشتند که قبله‌شان مایل به راست است و یا مایل به چپ!!!

موفق باشید؛حمید رضا نیرومند


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟


تجویز انواع سمعک نامرئی و هوشمند

راه های تعیین جهت قبله

 

روش های تعیین جهت قبله: 1- تعیین جهت قبله با استفاده از خورشید:نوک(انتهای) سایهٔ شاخص روی زمین را [مثلاً با یک سنگ] علامت گذاری می کنیم. مدتی (مثلاً ده-بیست دقیقه بعد، یا بیشتر) صبر می کنیم تا نوک سایه چند سانتیمتر جابه جا شود. حال محل جدید سایهٔ شاخص (که تغییر مکان داده است) را علامت گذاری می نماییم. حال اگر این دو نقطه را با خطی به هم وصل کنیم، جهت شرق-غرب را مشخص می کند. نقطهٔ علامت گذاری اول سمت غرب، و نقطهٔ دوم سمت شرق را نشان می دهد. یعنی اگر طوری بایستیم که پای چپ مان را روی نقطهٔ اول و پای راستمان را روی نقطهٔ دوم بگذاریم، روبروی مان شمال را نشان می دهد، و رو به خورشید (پشت سرمان) جنوب است.از آن جا که جهت ظاهری حرکت خورشید در آسمان از شرق به غرب است، جهت حرکت سایهٔ خورشید بر روی زمین از غرب به شرق خواهد بود. یعنی در نیم کره شمالی سایه ها ساعتگرد می چرخند.هر چه از استوا دورتر بشویم، از دقت پاسخ در این روش کاسته می شود. یعنی در مناطق قطبی (عرض جغرافیایی بالاتر از ۶۰ درجه) استفاده از آن توصیه نمی شود. در شب های مهتابی هم از این روش می توان استفاده کرد: به جای خورشید از ماه استفاده کنید.

چطور بفهمیم قبله کدام طرف است

 

تعیین جهت قبله از طریق خورشید

 

2- تعیین جهت قبله با استفاده از خورشید به روش دیگر: اگر ما یک چوب را به عنوان شاخص در زمین فرو کنیم به گونه ای که عمود بر زمین باشد شاهد خواهیم بود که، ارتفاع خورشید پس از طلوع به تدریج زیاد می‌شود و سایه کوتاه تر تا زمان ظهر که ارتفاع خورشید به حداکثر خود می‌ رسد و طول سایه شاخص به نهایت کوتاهی خود می رسد. در این زمان خورشید در جهت جنوب قرار دارد و سمت مقابل آن، شمال می باشد. اما از زمان ظهر به بعد، به تدریج جهت خورشید به سمت غرب متمایل می‌شود و طول سایه شاخص بلندتر می‌شود.اما در حدفاصل بین 5/23 درجه در بعض از اوقات سال خورشید در سمت الراس قرار می گیرد و عمود می تابد لذا سایه ندارد. از آنجا که مکه مکرمه نیز از این خصلت برخوردار می باشد لذا روزهایی که خورشید در لحظه‌ی ظهر شرعی در مکه‌ی معظمه در سمت‌الرأس قرار گیرد، با تعیین این وقت در هر افقی می‌توان شاخص نصب، و خلاف امتداد سایه یا برعکس آن (بستگی به آفاق) را به عنوان سمت قبله مشخص ساخت. و آن در دو روز از سال است این دو روز عبارتند از 7 خرداد و 25 تیر.

تعیین جهت قبله با استفاده از خورشید

 3- تعیین جهت قبله از طریق ماه:گردی هلال ماه در ۱۵ روز اول ماه قمری به سمت غرب و در ۱۵ روز دوم دقیقاً به سمت شرق است؛ قبله در ایران به سمت جنوب غربی است. وقتی یک جهت را پیدا کردیم اگر دست راست را به سمت مشرق گرفته دست چپ را به سمت مغرب روبه رو شمال و پشت سر جنوب می شود و اگر یک مقداری به سمت غرب بچرخیم جنوب غربی که جهت قبله است مشخص می شود.

 

تعیین جهت قبله از طریق ماه

 

4- تعیین جهت قبله با استفاده از ستاره ها:هفت ستاره در آسمان است که شبیه ملاقه هستند، آبشخور ملاقه را پنج برابر کنیم (به صورت چشمی در آسمان جلو برویم) ستاره قطبی پیدا می شود که جهت شمال را نشان می دهد. اگر روبه روی شمال بایستیم پشت سر جنوب و دست راست مشرق و سمت چپ مغرب می شود.

 

تعیین جهت قبله با ستاره های قطبی

 

5- تعیین جهت قبله از طریق ستاره های راه شیری:از طریق ستاره های راه شیری نیز می توان جهت قبله را پیدا کرد البته این کهکشان در شهر به دلیل وجود چراغ ها قابل رویت نیست اما در بیابان به شکل خط سفید رنگی کاملاً مشخص است و یک بریدگی در پایین این کهکشان وجود دارد که دقیقاً رو به خانه کعبه بوده و جنوب غربی را نشان می دهد، ایستادن روبه روی این بریدگی به معنی ایستادن رو به قبله است.

تعیین جهت قبله از طریق ستاره های راه شیری

 6-  تعیین جهت قبله با استفاده از ساعت:الف) درمنطقه معتدل شمالی: در كشور ايران كه در اين منطقه واقع شده بطريق زير عمل مي كنيم : ابتدا ساعت خود را روي وقت صحيح تنظيم كرده و بطور افقي نوك عقربه ساعت نما را به طرف آفتاب قرار مي دهيم بطوريكه عقربه سايه خود را بپوشاند در اين حالت نيمساز زاويه بين عقربه ساعت شمار و عدد 12 ساعت سمت جنوب را نشان مي دهد.ب)در منطقه معتدل جنوبی: ابتدا ساعت را روي وقت دقيق تنظيم كرده و بطور افقي عدد 12 را در مقابل خورشيد قرار مي دهيم نيمساز زاويه بين عدد 12 و عقربه ساعت شمار امتداد شمال را نشان مي دهد.

تعیین جهت قبله با استفاده از ساعت

7- تعیین جهت قبله به وسیله قبرستان مسلمانانمیت را به شانه راست روبه قبله دفن میکنند

گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

 

 

در ادامه بخوانید


نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید


بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان


اصلاح طرح لبخند با کمک ارتودنسی


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید


خرید مستقیم فرش از کارخانه


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن

کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی


جشنواره فروش فرش با تخفیفات استثنائی


جستجوی بهترین و نزدیکترین مراکز خدماتی

درمان قطعی انحرافات زانو درکوتاه ترین زمان

چطور بفهمیم قبله کدام طرف است


خرید بی واسطه جدیدترین مدلهای فرش

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

تعیین قبله در منزل با چندین روش امکان پذیر است. شما می توانید با استفاده از قبله نمای آنلاین که بر روی گوشی خود نصب کرده اید و یا حتی با GPS جهت آن را در منزل مشخص نمایید.

در اینجا به ارائه مطالبی درباره تعیین قبله در خانه می پردازیم. مطمئنا برای همه پیش آمده است که وارد محیط و خانه ای جدید شویم و از جهت قبله آن مکان آگاه نباشیم، در این صورت به مشکل برمی خوریم اما این مشکل هم راه حل هایی دارد. به خوانندگان عزیز پیشنهاد می کنیم برای آگاهی از روش های تشخیص قبله در خانه این مطلب را تا پایان بخوانند.

برای همه مسلمانان مهم است زمانی که وارد مکان تازه ایی می شوند بتوانند جهت قبله را تشخیص دهند و سپس اقدام به خواندن نماز، قرآن خواندن و انجام دیگر فرایض دینی بپردازند، از این رو در این مطلب روش هایی برای تعیین قبله در خانه را ارائه می دهیم که با استفاده از آنها می توان به راحتی جهت قبله را تشخیص داد.

یکی از رایج ترین روش ها برای تعیین قبله استفاده از گوشی است ما می توانیم با GPS که در گوشی مان فعال است جهت قبله را بفهمیم اما الزاما طرف دقیق شمال را باید بدانیم و دوم اینکه لازم است بدانیم که کعبه در چه درجه ای نسبت به شهر قرار می گیرد. تکنولوژی امروزه خیلی از کارها را راحت تر کرده است و حتی برای تعیین قبله استفاده به کار می رود و تقریبا همه گوشی های هوشمند این قابلیت را دارند.

چطور بفهمیم قبله کدام طرف است

 

اگر قطب نمای گوشی تان فعال نباشد راه های دیگری هم دارد که ییک از قدیمی ترین روش های برای مشخص کردن جهت قبله می باشد. شما عزیزان می توانید با استفاده از آفتاب جهت قبله را متوجه شوید. پرده ها را کنار بکشید و از محل طلوع و غروب خورشید آگاه باشید.

 

روش های دیگری هم وجود دارد. در منزل می توانید از طریق ساعت آنالوگ با عقربه ساعت شمار و دقیقه شمار متوجه جهت قبله شویم.

همچنین شما می توانید با استفاده گوشی خود به اینترنت متصل شوید و جهت قبله را مشخص کنید. قبله یاب آنلاین کار را برای خیلی ها راحت کرده است. در این قبله یاب می توانید محل خود را روی نقشه پیدا کنید، سپس قبله یاب آنلاین مشخص می کند که طرف قبله کدام است.

 ضمن اینکه امیدواریم با استفاده از روش های ارائه شده بتوانید اقدام به تعیین قبله در منزل نمایید، از همه شما عزیزان دعوت می نماییم با کلیک بر روی دانستنی های مذهبی و مراجعه به این بخش از دیگر اطلاعات ارائه شده نهایت استفاده را ببرید.

منبع : آرگا


بهترین فیلم های آموزش نقاشی با مداد رو در یوتیوب رایگان ببین (فیلتر شکنت رو روشن کن)


برای دیدن شیک ترین و ارزون ترین پک های هدیه، همین حالا کلیک کن


ویدئوهای رایگان تزیین میوه و سالادهای مختلف رو در کانال “ایده های میا” ببین


ساخت وسایل خلاقانه با سبد های میوه بی استفاده


نحوه درست کردن خمیر هزارلا در خانه برای پخت شیرینی های معرکه



چطور در خانه ژل ضد عفونی کننده درست کنیم؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

اول از همه باید بدانید که مکه نسبت به محلی که هستید در کجا قرار دارد، همیشه مکه در جنوب غربی و یا غرب وجود ندارد، به عنوان مثال در ایالات متحده در شرق است و یا در ترکیه جهت قبله به سمت جنوب میباشد.

چطور بفهمیم قبله کدام طرف است

انسان از بدو تولد از خورشید برای تعیین جهت های جغرافیایی استفاده میکرده است، تنها کاری که باید بکنید این است که محل طلوع خورشید را شرق و محل غروب خورشید را غرب در نظر بگیرید، آنوقت با توجه به محل کعبه و دانستن جهت های جغرافیایی فکر نکنیم تعیین قبله کار سختی باشد.

قبل از طهر شی عمودی با طول تقریبا ۱ متر را روی سطح زمین به صورت عمودی بگذارید. حالا نوک سایه را علامت بزنید و دایره ای به شعاع طول سایه بزنید حالا با گذشت زمان سایه چوب یا شی که قرار داده اید کاهش پیدا میکند و سپس دوباره هر چه زمان میگذرد بلند تر میشود.هنگامی که سایه دوباره به اندازه اولیه رسید و با محیط دایره برخورد کرد محل برخورد را علامت بزنید. حال خطی بین دو نقطه مشخص کرده بکشید، نقطه اول نشان دهنده غرب و دومی شرق میباشد. همچنین با کشیدن خط عمودی بر خط شرق-غرب میتوانید شمال-جنوب را نیز مشخص کنید.

استفاده از یک ساعت آنالوگ با عقربه ساعت شمار و دقیقه شمار شما را برای پیدا کردن جهت ها راهنمایی میکند.

نیم کرده شمالی :

در این نیم کره لازم است که ساعت را به طور افقی در دست بگیرید و عقربه ساعت شمار را به سمت خورشید بگیرید، حال جهت بین ساعت ۱۲ و عقربه ساعت شمار جنوب میباشد.

نیم کره جنوبی :

در این حالت دوباره ساعت را به حالت افقی نگه دارید، اما در اینجا نشانه گر ساعت ۱۲ را به سمت خورشید بگیرید، در اینجا وسط بین عقربه ساعت شمار و ساعت ۱۲ شمال میباشد.

درست است که در این حالت به شما جهت قبله داده نمیشود اما با داشتن موقعیت خودتان نسبت به مکه میتوانید به راحتی جهت قبله را مشخص کنید، با اینحال اگر باز هم سخت است (؟) میتوانید از قبله نما نیز استفاده کنید.

با پیشرفت تکنولوژی و به لطف فناوری GPS با استفاده از برنامه های موبایل و همچنین برنامه های تحت وب به راحتی میتوان جهت قبله را تعیین کرد.

خیلی از اوقات قبله شهرها و مناطق مختلف، از روی نقل قول‌هایی که از قدیم وجود داشته است تعیین می‌شود! اما شاید بخواهید به طور علمی و دقیق جهت قبله را در خانه و شهر خود تعیین کنید.برای این کار، اولاً نیاز به دستگاهی دارید که یک قطب‌نما بر اساس نیروی مغناطیسی و یا GPS، داشته باشد. به طور مثال اکثر گوشی‌های امروزی به طور پیشفرض چنین قطب‌نمایی را دارند. (البته اگر چنین امکانی نبود، می‌توانید حتی با نقاله این کار را انجام دهید. فقط باید دقیقاً سمت شمال را بدانید) . ثانیاً نیاز دارید که بدانید مکه و به ویژه کعبه در چه درجه‌ای نسبت به شهر شما قرار گرفته است.

مسلمانان برای نماز خواندن نیاز دارند بدانند که جهت قبله به کدام سو می باشد. در این مقاله به بررسی و ذکر انواع راه ها برای تعیین قبله پرداخته شده است. قبله یابی و جهت یابی تنها برای نماز خواندن نیست، بلکه در سفر نیز نیاز زیادی به دانستن جهت داریم.

اگر بتوانیم یک جهت را بیابیم قبله پیدا می شود1-آن طرف که خزه زیاد است رو به شمال است2- شاخص آفتابی :شاخص، چوب یا میله ای صاف و راست است (مثلاً شاخه نسبتاً صافی از یک درخت به طول مثلاً یک متر) که به طور عمودی در زمینی مسطح و هموار و افقی(تراز و میزان) فرو شده است.روش اول: نوک(انتهای) سایهٔ شاخص روی زمین را [مثلاً با یک سنگ] علامت گذاری می کنیم. مدتی (مثلاً ده-بیست دقیقه بعد، یا بیشتر) صبر می کنیم تا نوک سایه چند سانتیمتر جابه جا شود. حال محل جدید سایهٔ شاخص (که تغییر مکان داده است) را علامت گذاری می نماییم. حال اگر این دو نقطه را با خطی به هم وصل کنیم، جهت شرق-غرب را مشخص می کند. نقطهٔ علامت گذاری اول سمت غرب، و نقطهٔ دوم سمت شرق را نشان می دهد. یعنی اگر طوری بایستیم که پای چپ مان را روی نقطهٔ اول و پای راستمان را روی نقطهٔ دوم بگذاریم، روبروی مان شمال را نشان می دهد، و رو به خورشید (پشت سرمان) جنوب است.از آن جا که جهت ظاهری حرکت خورشید در آسمان از شرق به غرب است، جهت حرکت سایهٔ خورشید بر روی زمین از غرب به شرق خواهد بود. یعنی در نیم کره شمالی سایه ها ساعتگرد می چرخند.هر چه از استوا دورتر بشویم، از دقت پاسخ در این روش کاسته می شود. یعنی در مناطق قطبی (عرض جغرافیایی بالاتر از ۶۰ درجه) استفاده از آن توصیه نمی شود.در شب های مهتابی هم از این روش می توان استفاده کرد: به جای خورشید از ماه استفاده کنید.روش دوم(دقیق تر): محل سایهٔ شاخص را زمانی پیش از ظهر علامت گذاری می کنیم. دایره یا کمانی به مرکز محل شاخص و به شعاع محل علامت گذاری شده می کشیم. سایه به تدریج که به سمت شرق می رود کوتاه تر می شود، در ظهر به کوتاه ترین اندازه اش می رسد، و بعداز ظهر به تدریج بلندتر می گردد. هر گاه بعد از ظهر سایهٔ شاخص از روی کمان گذشت (یعنی سایهٔ شاخص هم اندازهٔ پیش از ظهرش شد) آن جا را به عنوان نقطهٔ دوم علامت گذاری می کنیم. مانند روش پیشین، این نقطه سمت شرق و نقطهٔ پیشین سمت غرب را نشان می دهد.در واقع هر دو نقطه سایهٔ هم فاصله از شاخص، امتداد شرق-غرب را مشخص می کنند.با این که روش پیشین نسبتاً دقیق است، این روش دقیق تر است؛ البته وقت بیشتری برای آن لازم است.برای کشیدن کمان مثلاً طنابی(مانند بند کفش، نخ دندان) را انتخاب کنید. یک طرف طناب را به شاخص ببندید، و طرف دیگرش را به یک جسم تیز؛ به شکلی که وقتی طناب را می کشید دقیقاً به محل علامت گذاری شده برسد. نیم دایره ای روی زمین با جسم تیز رسم کنید.وقتی سایهٔ شاخص به حداقل اندازهٔ خود می رسد(در ظهر شرعی)، این سایه سمت جنوب را نشان می دهد (بالای ۲۳٫۵ درجه)3-عقربه های ساعتالف)درمنطقه معتدل شمالی : در کشور ایران که در این منطقه واقع شده بطریق زیر عمل می کنیم : ابتدا ساعت خود را روی وقت صحیح تنظیم کرده و بطور افقی نوک عقربه ساعت نما را به طرف آفتاب قرار می دهیم بطوریکه عقربه سایه خود را بپوشاند در این حالت نیمساز زاویه بین عقربه ساعت شمار و عدد 12 ساعت سمت جنوب را نشان می دهد.ب)در منطقه معتدل جنوبی: ابتدا ساعت را روی وقت دقیق تنظیم کرده و بطور افقی عدد 12 را در مقابل خورشید قرار می دهیم نیمساز زاویه بین عدد 12 و عقربه ساعت شمار امتداد شمال را نشان می دهد.4.یافتن قبله در شب بسیار راحت است و از طریق ماه و ستاره ها می توان جهت قبله را تشخیص داد.گردی هلال ماه در ۱۵ روز اول ماه قمری به سمت غرب و در ۱۵ روز دوم دقیقاً به سمت شرق است؛ قبله در ایران به سمت جنوب غربی است. وقتی یک جهت را پیدا کردیم اگر دست راست را به سمت مشرق گرفته دست چپ را به سمت مغرب روبه رو شمال و پشت سر جنوب می شود و اگر یک مقداری به سمت غرب بچرخیم جنوب غربی که جهت قبله است مشخص می شود.هفت ستاره در آسمان است که شبیه ملاقه هستند، آبشخور ملاقه را پنج برابر کنیم (به صورت چشمی در آسمان جلو برویم) ستاره قطبی پیدا می شود که جهت شمال را نشان می دهد. اگر روبه روی شمال بایستیم پشت سر جنوب و دست راست مشرق و سمت چپ مغرب می شود.ستاره هایی در آسمان است به شکل خوشه انگور که حبه آخر انگور سمت جنوب را نشان می دهد و وقتی جنوب را پیدا کرده و رو به شمال بایستیم شرق و غرب پیدا می شود. از طریق ستاره های راه شیری نیز می توان جهت قبله را پیدا کرد البته این کهکشان در شهر به دلیل وجود چراغ ها قابل رویت نیست اما در بیابان به شکل خط سفید رنگی کاملاً مشخص است و یک بریدگی در پایین این کهکشان وجود دارد که دقیقاً رو به خانه کعبه بوده و جنوب غربی را نشام می دهد، ایستادن روبه روی این بریدگی به معنی ایستادن رو به قبله است.اگر رو به خورشید بایستیم و تقریباً شانه چپمان رو به خورشید باشد رو به قبله ایستاده ایم.

نظر خود را بیان نمایید

نظری ثبت نشده است

جهت مشاوره رایگان درباره تبلیغات، با ما تماس بگیرید:

چطور بفهمیم قبله کدام طرف است

۰۲۱ – ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

+۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۳۳۳

تلگرام آفتاب

اینستاگرام آفتاب

+۹۸ ۲۱ ۲۳۰ ۴۴ ۱۰۳

ایران، تهران، میدان نوبنیاد ، کوهستان سوم
،
پلاک ۳

پشتیبانی آفتاب

درگاه اسلام

قبله در اصطلاح اسلامی، به سمتی گفته می‌شود که مسلمانان رو به آن نماز می‌گزارند. این جهت در بسیاری از احکام اسلامی همچون نماز، ذبح حیوانات و دفن مردگان اهمیت دارد. جهت قبله در ابتدای ظهور سلام به‌سوی مسجدالاقصی بود که در سال دوم هجرت به سمت کعبه تغییر یافت. آیات ۱۴۲ تا ۱۴۴ سورهٔ بقره در این باره نازل شدند.[۱]

همچنین مردگان را در قبر به شکلی روی دست راست می‌خوابانند که بدنشان رو به قبله باشد. بسیاری از کارهای مسلمانان (مانند خوابیدن، دعا کردن، غذا خوردن و نشستن) مستحب است رو به قبله باشد. قبلهٔ مسلمانان ابتدا به طرف بیت‌المقدس بود، که بعدها در هنگام اقامت محمد در مدینه به سوی کعبه (درون مسجدالحرام) تغییر کرد. عرض جغرافیایی کعبه ۲۱ درجه و ۲۵ دقیقه و ۲۱ ثانیه شمالی و طول جغرافیایی آن ۳۹ درجه و ۴۹ دقیقه و ۳۴٫۲۵ ثانیه شرقی است.

قبله یا نمازسوی را از راه‌های گوناگونی می‌توان یافت:

قبله کلیمیان(یهودیت) به سوی مسجد الاقصی یا همان بیت‌المقدس می‌باشد.

چطور بفهمیم قبله کدام طرف است

کلیمیان سه بار در روز به سوی قبله نماز(یهودیت) می‌خوانند و به آن سو دعا می‌نمایند.[۳]

قبله در مسیحیت و فرق مختلف آن به سوی محرابیست که همواره در دیواره شرقی معابد یا کلیسا ها قرار دارد.[۳]

قبله زرتشتیان نور است به هر شکلی که جلوه نماید، خواه این نور از شعله آتش یا شمع فروزان باشد و خواه از خورشید یا هر شیئ نورانی دیگر.

در اوستا فقره اول از کرده دوم هفتن یشت آمده است: «ای خدای هستی بخش دانای بی همتا که بخشاینده همه چیز و از دیده ظاهربین ما ناپدیدی ، این آتش را که در برابر گذاشته‌ایم ، نور آفرینش تو می‌دانیم و آن را به منزله قبله می‌شناسیم و به وسیله این نور که ذره‌ای از ذرات انوار تو است، خواستاریم که خود را به نور حقیقت تو برسانیم».

و در فقره اول اردیبهشت یشت به زرتشتیان صریحاً دستور داده شده که هنگام پرستش اهورامزدا در برابر نور و روشنایی قرار گیرند. و به پیروی از این دستور، هنگامی که زرتشتیان به آتشکده می‌روند، در آن جا روبه روی آتش فروزان قرار می‌گیرند و با خدا راز و نیاز می‌نمایند.[۳]

قبله مسلمانان ابتدا مسجدالاقصی یا بیت‌المقدس بود. لیکن در سال دوم هجری به فرمان الله، قبله از مسجدالاقصی به مسجدالحرام یا کعبه تغییر یافت. به اعتقاد مسلمانان کعبه اولین خانه خدا بر روی کره زمین است که توسط حضرت آدم بنا شد و پس از ویرانی در طوفان نوح مجدداً به وسیله ابراهیم تجدید بنا شد.[۴] و[۵]


زمان روزانه شاخص قبله تهرانDownloads-icon

چطور بفهمیم قبله کدام طرف است
چطور بفهمیم قبله کدام طرف است
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *