چطور بفهمیم لپ تاپ هک شده

 
helpkade
چطور بفهمیم لپ تاپ هک شده
چطور بفهمیم لپ تاپ هک شده

اخیرا اتفاقات عجیب و غریبی روی کامپیوترتان رخ می دهد؛ از آن دسته اتفاقاتی که لج شما را درمی آورند؟ ایمیل های عجیب دریافت می کنید؟ گاهی وقت ها چیزی روی Desktop تان درست نیست؟ اگر اینطور است حتما این آموزش را تا پایان دنبال کنید.
همیشه به سادگی نمیتوانید بفهمید چه زمانی کامپیوتر شما هک شده است و خیلی سخت می‌توان این اتفاق را تشخیص داد. اما در اینجا نشانه‌هایی وجود دارد که می‌تواند دسترسی داشتن شخصی به کامپیوتر شما را افشا کند. بنابراین به موارد زیر توجه کنید و اگر هر یک از آن‌ها برای شما نیز اتفاق افتاده است، احتمال هک شدن کامپیوتر شما بیشتر از سایر موارد است.
در این آموزش خواهید فهمید که آیا هک شده اید یا نه و اگر هک شدید چطور با آن مقابله کنید…

پیام های خطری که خیلی ناگهانی روی صفحه مانیتور ظاهر می شود تا به شما بگویند در خطر هستید، همیشه همانی نیستند که به نظر می آید. بعضی از این پیام ها حتی ممکن است از شما برای فعال شدن، درخواست کد فعال سازی بکنند در حالی که بقیه ممکن است از شما بخواهند کلیدی را فشار دهید تا سیستم شما را پاک کنند. تقریبا تمام پیام های آنلاین از این دست تقلبی اند و نباید روی آنها کلیک کنید. اما همین که شما این پیام ها را می بینید به این معناست که احتمالا سیستم تان پیشاپیش آلوده شده است.

اگر اخیرا سرعت کامپیوتر شما و یا اتصال به اینترنت آن کندتر از گذشته شده است، این امکان دارد شخصی از قدرت کامپیوتر و یا پهنای باند اینترنتتان استفاده می‌کند. بسیاری از هکرها با نصب و اجرای یک اپلیکیشن در پس زمینه کامپیوتر قربانیان، منابع را در اختیار می‌گیرند و باعث کاهش سرعت همه چیز می‌شوند.
البته در اینجا به جز هک شدن کامپیوتر شما، دلایل دیگری نیز می‌تواند برای این کاهش سرعت وجود داشته باشد. کامپیوترها بعضا به خاطر قدیمی بودن نیز با کاهش سرعت مواجه می‌شوند؛ به همین دلیل ما تنها افت ناگهانی را می‌توانیم ملاک هک شدن کامپیوتر قرار دهیم. اگر در طول روز این اتفاق برای شما افتاد، بدان معناست که چیزی مشکوک در جریان است. همین قضیه در مورد سرعت اتصال به اینترنت نیز صدق می‌کند. اگر بیش از حد معمول و بدون استفاده از آن، سرعت اینترنت شما کم شد، این بدان معناست که پهنای باندتان در حال ربوده شدن است.

اگر در شبکه اجتماعی خود به تازگی تصاویر یا پیام های غیراخلاقی مشاهده می کنید یا ایمیل هایی حاوی مطالبی از این دست دریافت می کنید که مثلا «اگر روی لینک زیر کلیک کنید چه ها می شود» یا مثلا «بشتابید که تصویر فلان بازیگر لو رفت»، به این معنی است که احتمالا اکانت شما آلوده شده است. اگر اکانت ایمیل شما هک شده باشد، حتی ممکن است دوستان شما هم پیام های آلوده ای از سوی شما دریافت کنند که حاوی اینگونه هرزنامه هاست. این موارد زمانی دردسرساز می شود که کنترل اکانت را هم درنهایت از دست بدهید.

چطور بفهمیم لپ تاپ هک شده

اگر زمانی که تلاش می کنید به یکی از سرویس های آنلاین خود مثل ایمیل، هاست یا حتی حساب بانکی خود دسترسی پیدا کنید با این پیام که پسورد شما درست نیست مواجه می شوید احتمال زیادی هست که پسورد شما هک شده باشد. البته اگر مطمئن هستید که پسورد را درست وارد کرده اید.

شما ممکن است هزاران بار وارد کامپیوتر خود شده باشید ولی حالا پسوردتان کار نمی‌کند. در وهله نخست، احتمال دارد شما یک کلمه را اشتباه زده باشید، پس این بار با دقت بیشتری تلاش کنید تا شاید مشکل شما حل شود. اما اگر باز هم موفق به ورود نشدید، احتمال هک شدن کامپیوتر شما زیاد است.
اگر درب ورود کامپیوترتان بر روی شما قفل شده، این بدان معناست که شخصی به آن نفوذ کرده و برای اینکه آزادی عمل بیشتری را در اختیار داشته باشد، جلوی دسترسی شما را گرفته است.

اگر شخصی کامپیوتر شما را کنترل کند، قصد دارد که همچنان کنترل را در دست داشته باشد و این بدان معناست که کامپیوتر شما نیز بایستی روشن بماند. اگر نمی‌توانید طبق روال عادی و همیشگی کامپیوترتان را خاموش کنید، این امکان وجود دارد که کسی جلوی این کار را می‌گیرد.
همچنین طول کشیدن مدت زمان بسیار زیاد برای خاموش شدن نیز می‌تواند نشانه‌ی خطرناکی باشد، چرا که هکر می‌خواهد کمی زمان بخرد تا بتواند کارهای خود را برای انجام در زمانی دیگر ذخیره کند.

نشانگر موس شما در صفحه به دلخواه خودش حرکت می کند، نه فقط حرکت تصادفی بلکه گاهی حتی برنامه ای را اجرا کرده یا به وب سایتی وارد می شود. خوشبختانه این نوع از هک اتفاق بسیار نادری است.

زمانی که با کامپیوتر فعالیت می‌کنید، عواملی در حال فعالیت در پس زمینه سیستم عامل آن هستند که این امری طبیعیست. اما اگر شما کامپیوترتان را روشن کردید و دیدید چیزی بیشتر از حد معمول در حال فعالیت است، ممکن است چیزی مشکوک وجود داشته باشد.
اگر نشانگر ماوس شما، زمانی که آن را لمس نمی‌کنید حرکت می‌کند و یا اگر در هیستوری مرورگر شما آدرس‌هایی یافت می‌شود که هرگز به آنجا سر نزده‌اید، یا اینکه وقتی یک کار ساده همانند چک کردن ایمیل را انجام می‌دهید و هارد دیسک شما به شدت در حال انجام کار است، تمامی این‌ها می‌تواند نشانه‌هایی از هک شدن کامپیوتر شما باشد.

• برخی از برنامه ها یا فایلها کار نمی کنند یا باز نمی شوند.
• برخی از فایلها بدون خواست و اجازه شما از سیستم پاک شده اند.
• رمزهای عبور عوض شده اند.
• برخی از اطلاعات کامپیوتر شما در شبکه (معمولا اینترنت) قرار داده شده اند در حالیکه شما اجازه این کار را نداده اید.
• برنامه هایی را در سیستم خود می بینید که خودتان آنها را نصب نکرده اید.
• در حالی که مشغول به انجام کاری هستید کامپیوتر شما مدام سعی دارد به شبکه متصل شود.
• محتویات فایلها بدون خواست شما تغییر یافته اند.

اگر در مرحله اول به نرم افزار خاص و مشکوکی برنخوردید این بدین معنا نیست که سیستم شما از هرگونه نرم افزار جاسوسی پاک است ، باید بررسی ها بیشتر و پیچیده تری بر روی سیستم خود انجام دهید.
پورت ها به زبان ساده باعث ایجاد ارتباط بین کامپیوترها برای تبادل اطلاعات میشوند، همانطور که میدانید فایروال ویندوز در حالت پیشفرض برخی از پورت های ارتباطی را به دلایل امنیتی بلاک کرده است ، خب پس به طور مثال اگر شما یک وب سایت را از طریق پروتوکل ftp اداره نمیکنید چرا باید پورت ۲۳ شما باز باشد ؟

برنامه های جاسوسی باید از طریق یکی از پورت های باز سیستم شما به تبادل اطلاعات
بپردازند ، شما میتوانید  با مراجعه به Control Panel > Windows Firewall و کلیک بر روی
Allow a program of feature through Windows Firewall پنل سمت چپ تمامی پروتوکل
و پورت های باز سیستم و برنامه هایی که با آنها ارتباط دارند را چک کنید.

اگر برنامه هایی که در این لیست مشاهده میکنید مشکوک بودند و یا نام آنها با برنامه های
VNC و یا ریموت کنترل یکی بود تیک (مجوز) آنها را بردارید و تغییرات را اعمال کنید.توجه
داشته باشید برای اطلاع کامل از دسترسی و نام برنامه های مشکوک حتما اسم آنها در گوگل
جستجو کنید.

ابتدا نرم افزار کم حجم TCPView مایکروسافت را دانلود کنید.سپس آن را unzip و بر روی فایل
Tcpview کلیک کنید.
این نرم افزار تمامی ارتباطات های کامپیوتر ( connections ) را نشان میدهد ، در سمت چپ
اسم پردازش مثل Firefox و.. نمایش داده میشود

Process Explorer یک ابزار بسیار کاربردی دیگر از سوی مایکروسافت است که با همکاری سایت
ویروس یابی VirusTotal به شما میگوید که احتمال مخرب بودن پردازش های سیستم چقدر است.

برای فعال کردن این قابلیت از منو Options > VirusTotal.com > Check VirusTotal.com را فعال
کنید ، به وبسایت آنها منتقل میشوید و سپس پنجره باز شده در نرم افزار را yes کنید

حالا بر روی ستون VirusTotal کلیک کنید ، پردازش ها بر اساس رتبه بندی این سایت مرتب
میشوند ،رتبه پردازش ها با فرمت ۰/XX است که اگر عددی به غیر از ۰ برای پردازش نمایش
داده شد حتما نام آن پردازش را گوگل کنید و اطلاعات آن را مشاهده نمایید.

با توجه به استفاده از نرم افزار های فوق باز هم ممکن است برنامه مخرب در سیستم شما وجود
داشته باشد ، دسته دیگری از نرم افزار های جاسوسی و مخرب وجود دارند که به آنها rootkit
گفته میشود و بسادگی قابل نمایش نیستند.

اگر پردازشی مشکوکی در سیستم نبود باید به سراغ آنتی روتکیت ها برویم و اینکار را با ابزار
قدیمی مایکروسافت به اسم Rootkit Revealer انجام میدهیم.همچنین میتوانید از نرم افزار های
بسیار خوب و منتخب Malwarebytes Anti-Rootkit Beta  و یا GMER هم برای اینکار
استفاده کنید.

پس از نصب و اجرا یکی از نرم افزار ها ، اگر آنها بعد از اسکن در سیستم شما چیزی پیدا کردند
و اخطار دادند که آن را حذف کنید حتما اینکار را انجام دهید.

اگر گمان می کنید که هکر هنوز در کامپیوتر است، فورا اتصال خود را از اینترنت قطع کنید.

بررسی کنید که آیا برنامه جدیدی (از قبیل برنامه های ضد ویروس یا ضد جاسوس) در سیستم
نصب شده است یا نه همچنین بررسی کنید که آیا برنامه هایی هستند که درست باز نشده یا
اجرا نشوند؟

روی هیچ چیز کلیک نکنید. با کمک Ctrl+Shift+Escap پنجره Task Manager را باز کنید.
فایلی که به آن مشکوک هستید را در فهرست نرم افزارهای در حال اجرای خود پیدا کرده و ببندید.

پیدا کردن آن نباید چندان سخت باشد چون معمولا بار پردازشی زیادی می برند.
سپس کامپیوتر خود را ری استارت کرده و با نگه داشتن کلید F8 در زمان بوت شدن سیستم وارد محیط Safe Mode شوید.
در اینجا با آنتی ویروس یا هر نرم افزار ایمنی دیگر سیستم خود را اسکن کنید و بدافزار یافت شده را پاک کنید.

پس از آن بهترین کار این است که اگر قبلا بک آپی از سیستم گرفته اید آن را دوباره ذخیره کنید
و امیدوار باشید که از شر بدافزار فوق خلاص شده اید.

فیسبوک

توییتر

برچسب ها

مرورگر من بعضی وقت ها سیاه میشه . حتی ماوس و کیبورد هم کار نمیکنه . اینم میتونه نشانه ای از هک باشه؟

سلام خیر

نمیخوام نگرانت کنم ولی مرورگر منم اینطوری میشد اگر کامپیوتر هنگ کرد و صفحه سیاه شد و صفحه مرورگرد تغییر کرد که توش نوشته بود ری لود پیچ اصلا تو اون صفحه روی چیزی کلیک نکن حتی ممکنه صفحه گذارش دادن مشکل بیاد و ازت بخواد مشکلت رو راجب مرورگر بنویسی و تایید رو بزنی. من این مشکلو داشتم و تمام پسورد هایی که روی مرورگر فایرفاکس ذخیره کرده بودم دست هکر افتاده بود و می گفت هزار دلار بده کاری نداشته باشم. شانس آوردم برای بازیابی رمز ها پشتیبان داشتم و تونستم تمام پسورد های مهم رو بازیابی کنم. ولی ممکنه برای همه اینطوری نباشه. توصیه میکنم از مرورگر های سیستمی ویندوز استفاده کنی و پسوردی روی مرورگر ذخیره نکنی. بی خود نیست جلسات مهم تحت وب و سایت های مهم دولتی یا سایت های دانشگاه ها فقط از مرورگر های سیستمی ویندوز قابل دسترسی هستن.

سلام پورت های فایروال رو میشه بیشتر توضیح بدین درست متوجه نشدم من مراحلو رفتم ولی نمیدونم تیکارو بردارم یان از کجا دقیق میشه فهمید

سلام خسته نباشید هکر میتونه سر های ما در گوگل و اطلاعاتی که ایمیل کردیم دسترسی پیدا کنه در صورتی به سرعت بعد از فرستادن ایمیل اطلاعات رو پاک کرده باشیم، حتما باید هکر همزمان با ما آنلاین باشه یا نه اگه نباشه در صورت پاک کردن هیستوری بازم میتونه دسترسی داشته باشه؟

سلام خیر نمیتونه

چطور بفهمیم لپ تاپ هک شده

سلام
من دیشب به صورت مشکوکی یحو از سیستمم صدای آهنگ اومد . ی خواننده ایرانی بود . که قطع و وصل میشد یعنی .
سوند کلاد رو بستم . مرورگر رو هم بستم ولی همچنان بود . تا این که خودش خود به خود بسته شد . از اون معقه بعضی از فایل های سیستم با مشکل روبرو شده . مثلا” دیگه نمیتونم پریویو عکس ها رو توی فولدر ببینم . یجوری که انگار پسوندشون رو تشخیص نمیده .
حالا نمیدونم به نظر شما میتونه هک باشه ؟ یا صرفا ی ویروس ؟

سلام وقتتون بخیر به احتمال زیاد ویروس تروجان باشه

سلام و خسته نباشید
سیستم من فکر کنم هک شده و هر فایلی رو میخوام باز کنم عکس یا ویدئو باز نمیشه و این خیلی منو نگران کرده لطفا کمکم کنید حیاتیه برام ممنون

سلام وقتتون بخیر میتونه مشکل نرم افزاری باشه و ربطی به هک نداشته باشه

سلام روزتون بخیر خانم مهندس، راستیتش چیزی که امروز کمی ذهن من رو مشفول کرد این بود که می خواستم از طریق لب تاپ به کارگزاری بورسی خودم متصل بشم و در زمان ورود پیغامی از سایت اومد که به صورت همزمان از ip: …. به پنل شما وصل می باشند.
سوالی که داشتم این بود که ایا امکان داره لب تاب من هک شده باشه و ایا اگه هک شده باشه دسترسی به تلگرام و واتساب من که روی سیستم فعال هست هم داره یا نه؟

سلام فایر وال و برنامه های انتی ویروس و انتی اسپم ترافیک شبکه را کنترل میکنند با نصب اون میتونید خیالتون رو راخت کنید

سلام
من میخوام عکس های پاک شده ایفونمو از طریق برنامه ریکاوری که باید در ویندز نصب بشه برگردونم،اما نمیتونم نسخه اورجینال تهیه کنم میخوام یک برنامه کرک شده نصب کنم،چجوری میتونم بفهمم کهاین برنامه کرک شده جاسوس افزار وبدافزار داره و میتونه عکسای منو برای سرور خودش بفرسته،آیا اگه برنامه رو دانلود کنم اما اینترنتو خاموش و بازیابی کنم و قبل روشن کردن اینترنت برنامه رو پاک کنم ایا بازم ممکنه عکسامو بدزده و جاسوسی کنه؟ممنون

سلام من وقتی سیشتممو روشن میکنم یه عالمه پنجره گوگل کروم ب همراه پنجره سرچ باکس باز میشه و خود ب خود چیزای بی ربط و عجیب تایب میشه مثلا/۲۴۱;”
میخواستم بدون احتمال هک هست؟

سلام خیر به احتمال زیاد سیستمتون ویروسی شده از نصب و فعال کردن یک آنتی ویروس اطمینان حاصل کنید

سلام من لپ تاپمو روشن کردم وبه طوراتفاقی برنامهscan with bytefence anti malware روی سیستم بودواخطاردادومن چندتاپوشه روحذف کردم
خواهش میکنم راهنماییم کنید،آیا هک شده سیستم من؟؟

سلام وقت بخیر ببینید اگر نرم افزار کرک برنامه در سیستمتون داشته باشید اصولا به عنوان برنامه مخرب شناسایی میشه و انتی ویروس و فایر والتون درصورت شناسایی مسدودش میکنه اما در کل برای اینکه خیالتون راحت باشه که هک نشید کافیه انتی ویروس معتبر نصب کنید و فایر وال شبکتون فعال باشه که ورودی شبکه شما رو چک میکنه و از ورود غیر مجاز جلوگیری خواهد کرد

سلام وقت بخیر.هکر ها میتونن از طریق سایت ها مارو هک کنن؟؟ مثلا ما در گوگل کروم سرچ کنیم و وارد یه سایت بشیم و بعد اون سایت مارو هک کن.من وارد یه سایتی شدم وقتی داشتم مطلبش رو میخوندم حین خوندن یه سایت دیگه ای باز شد.ولی علائم بالا رو نداره.و اینکه خیلی وقته ارتباط دستگاه رو با اینترنت قطع کردم ممکنه سیستمم هک شده باشه.و این که بعضی وقت ها هنگ میکنه و کند میشه.اینم میتونه از علامتش باشه

سلام وقت بخیر روی سیستم firewall رو فعال کنید تا از ورود های غیر مجاز جلوگیری شود، سایت هایی که دارای پروتکول https و http باشند مخرب نیستند

سلام.
من یه وقت های موس خودش کار میکنه یعنی فقط توی دستاپ کار میکنه و یه وقت های اینترنت میپره نگاه میکنم حالت پرواز روشن بوده و خاموش میشه این میشه هکت رده باشن

سلام خیر به احتمال زیاد سیستمتون ویروسی شده از نصب و فعال کردن یک آنتی ویروس اطمینان حاصل کنید

سلام و مرسی برای مطلبتون. واقعا مفید بود
یه سوال دارم. من برای کارم مجبورم بعضی پیوست های همکارانم رو در ایمیلم باز کنم ،چون کاری هستن. منتها به بعضی افراد اطمینان ندارم و همش نگرانم که از طریق این پیوستها سیستمم رو هک کنن. ممنون میشم راهکار بدید چطور باید از مخرب نبودن پیوست ها در ایمیل مطمئن شیم؟ و از کجا بفهمم تا الان پیوست مخربی رو باز کردم یا نه.
پیشاپیش ممنونم

سلام خود جیمیل فایل های اجرایی را جهت ارسال مسدود میکند اما برای اطمینان بیشتر فایروال و انتی ویروس خود را فعال کنید

سلام ببخشید شماره۱۲۵۰۹۸۶۵۵۰۰ ب من زنگ زد جواب دادم قط کرد ایا میشه از این طریق گوشی کسی رو حک کرد

سلام خیر

سلام من موسم یه دفعه به سمت دیگه میره یا قطع میشه و اینترنتم سریع مصرف میشه ولی برنامه خاصی که نصب کرده باشه ندیدم ولی وقتی مصرف داده های سیستمو میبینم یه گزینه ای به اسم hydra میاد که مصرف خیلی زیادی داره ولی جزو برنامه هام نیست و این که همش برام اختار میاد که انتی ویروسم کار نمیکنه ایا هک شدم لطفا جواب بدین

سلام احتمال هک شدنتون وجود داره برای امنیت بیشتر فایروال و آنتی ویروس رو آپدیت کنید

درود بر روی صفحه مانیتور برنامه ظبطcamrecorder جزییات صفحه ناگهان ظاهر شده برنامه را پاک کردم ایا کافی است ؟ خیلی عجیب بود…

مشکلی نیست

سلام وقت بخیر
برام یک اتفاق عجیبی پیش اومد که از اون وقت یکم مشکوکم
برای دانلود یکی از کرک یکی از برنامه های کامپیوترم به یک سایت خارجی رفته بودم وقتی کرک دانلود شد به صورت رار اپلود شده بود اما بعد اینکه به دسکتاپ انتقال دادم به صورت ی فایل در اومد وسط فایل ی عکس ستاره توسی بود و پایینش هم نوشته های عجیب قریب وقتی بازش کردم سیستمم هنگ کرد و به صورت ناگهانی صفحه سیاه شد و به ی صفحه ابی رنگ منتقل شد و کلی اعداد و ارقامو نوشته بود تو صفحه ابی و اون زیر هم داشت ی کادری بود که داشت درصدش پر میشد سریع کامپیوترو از برق کشیدم
ولی وقتی روشنش کردم صفحه لوگوی ویندوز عوض شده بود و تو بخش وای فای اداپتر ا کلی اداپتر فکر کنم ی ۳۲ تایی میشد خود به خود ساخته شده بود که همش enable بود همشو disamble کردم

سوال من اینجاست ایا ممکنه سیستمم هک شده باشه ؟؟

سلام برای امنیت بیشتر فایروال و آنتی ویروس رو آپدیت کنید

سلام ببخشید کسی میتونه حساب کاربری تلگرام رو هک کنه و به فایل های ویندوز دسترسی داشته باشه و اینکه من چطوری دسترسی تلگرام رو به فایل ها قطع کنم ؟

تو قسمت تنظیمات گوشی بعد لیست برنامه هاتون برنامه تلگرام دسترسی مجوز ها رو محدود کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

 بازی کالاف آو دیوتی و پابجی دو بازی بتل رویال هستند با گرافیک بسیار عالی در ps و گوشی های موبایل با بیش از 2 میلیون بازیکن که هم اکنون سرگرمی بیشتر گیم پلیرها است. این مقایسه برای پیدا کردن…

امروزه هک شدن رایانه های شخصی بقدری رایج شده اند که تقریبا روزانه چندین هزار دستگاه توسط هکرها و افراد سودجو ممکن است هک شوند و به تمام اطلاعات شما دست پیدا کنند! این گونه گونه حملات سایبری در عین پیچیده بودن، کاملا هماهنگ و بدون هیچ مشکلی توسط هکرهایی که به دنبال برخی منافع هستند انجام می شود.

با این حال همزمان با هک شدن رایانه های شخصی تمام اطلاعات موجود در هارد، بروزر، برنامه های مختلف، حساب های بانکی و… شما در اختیار فرد هکر قرار می گیرد که این به خودی خود یک نشانه خطر جدی می باشد که می توانند تمام زندگی خود را در انعکاس خود نابود کند! بنابراین باید اقدامات اولیه را برای جلوگیری از هک انجام دهید.

به همین دلیل است که در رسانه های مختلف توصیه می شود حتما آنتی ویروس های قدرتمند و همچنین اورجینال تهیه کنید تا در شعاع چنین اقدامات پلیدی که توسط افراد سودجو انجام می شود، قرار نگیرید. شاید با حالت تعجب به خودتان بگویید که در کامپیوتر خودتان اطلاعات خاصی ندارید. بنابراین هکر نمی تواند اقدام به کاری کند!

این یک اشتباه است چرا که فرد هکر می تواند با استفاده از IP شما مرتکب برخی تخلفات شود که شاید حتی شما ذره ای از آن مطلع نباشید. بنابراین این هشدار را باید جدی بگیرید. در ادامه ما قصد داریم شما را با علائمی که گویای هک شدن سیستم شما هستند را در طی چند نکته آشنا سازیم که یقینا می تواند به شما کمک کند.

چطور بفهمیم لپ تاپ هک شده

یکی از رایج ترین علائمی که نشان دهنده هک شدن سیستم شما هستند، این است که بعد از باز کردن بروزر خود چندین پیغام در قالب پاپ آپ مشاهده نمائید که نشانه بدی می باشد و در اکثر اوقات نشان دهنده هک شدن سیستم عامل می باشد.

برخی از بد افزارهایی وجود دارند که وقتی شما انرا بر روی سیستم خود نصب می کنید، به فرد هکر دسترسی کامل می دهند که این گونه می تواند شما را در چند ثانیه هک کند! با این وجود این بدافزارها می توانند بدون دستور شما، آنتی ویروس نصب شده را هک و در نهایت خاموش کنند که فعال کردن آن کار سختی می باشد. از این رو اگر با چنین چیزی روبرو شدید، بدین معناست که سیستم شما هک شده است.

اگر بعد از روشن کردن کامپیوتر خود با برنامه هایی روبرو شدید که آنها را به هیچ وجه نصب نکرده اید، نشانه ای از هک شدن سیستم شما می باشد. معمولا بدافزارها، به نرم افزارهای دیگر متصل می شوند و اجازه نصب برنامه های دیگر را می گیرند که این گونه برنامه های جانبی هک شدن را نصب می کنند. بنابراین اگر متوجه نصب برنامه ناشناخته بر روی سیستم خود شدید، احتمالا نتیجه نصب یک بدافزار می باشد.

اگر رمز کارت بانکی شما یا سایر رمزهای سازمانی که از آنها استفاده می کنید، در بروزر شما ذخیره شده اند، فورا آنها را حذف کنید!! چرا که اولین اقدام هکرها، بررسی پسوردهای ذخیره شده می باشد که از این طریق به فیشینگ می پردازند! با این وجود اگر چنین چیزی را دیدید، حتما اقدامات اولیه که شامل تغییر رمز دوم کارت های بانکی و همچنین پسوردهای سازمانی است را با استفاده از روش های مدنظر تغییر دهید. اگر پسوردها را وراد کردید، اما با پیام ارور روبرو شدید، نشان دهنده هک شدن سیستم شما می باشد.

از علائم هک شدن سیستم می توان به ایمیل هایی اشاره کرد که بدون هیچ اجازه ای از شما به مخاطبین شما ارسال می شوند که شاید هیچ اطلاعی از آن ندارید. این گونه فرد هکر می تواند در طی پیغامی از مخاطبین شما نیز به گونه و شیوه خودش، اخاذی کند. بنابراین اگر به چنین چیزی روبرو شدید، بدین معناست که شما هک شده اید.

اگر علائم بالا را مشاهده کردید، آرامش خود را حفظ کنید و نکاتی که در ذیل خواهیم گفت را بصورت مرحله به مرحله انجام دهید تا در مقابل افراد هکر و هک شدن سیستم عامل خود جلوگیری کنید.

1- ویروس کش خود را در صورت ممکن فعال کنید که ممکن است فعال نشود. برای رفع این مشکل می توانید آنتی ویروس اورجینال و معتبری را نصب کنید و آنرا اجرا کنید.

2- از طریق ” Programs ” که در کنترل پنل قرار گرفته است، برنامه های نصب شده را کنترل کنید. اگر برنامه ای وجود دارد که شما نصب نکرده اید، آنرا حذف کنید.

3- پسوردهای خود را در صورت ممکن تغییر دهید. برای تغییر رمز برنامه هایی اعم از جیمیلف اینستاگرام و… می توانید ” Forget Password را در بخش ورود بفشارید تا به ایمیل شما ارسال شود.

این روزها به قدری تعداد افراد هک شده زیاده شده است که می توان ادعا کرد تقریبا همه افراد در طول زندگی خود یک بار تجربه هک شدن لپ تاپ یا کامپیوتر را داشته اند. البته با این که هک کردن لپ تاپ و کامپیوتر مانند گذشته کار ساده ای نیست، اما همچنان هکرهای حرفه ای به راحتی می توانند از عهده این کار برآیند.

امروزه حمله های سایبری بسیار پیچیده تر و جدی تر از قبل شده اند و می توانند کاربران اینترنت را با تهدیدات بسیار خطرناکی رو به رو کرده و از اطلاعات شخصی آنها سو استفاده کنند.

حتما بخوانید: هک کردن یعنی چه؟ انواع آن و آموزش بهترین روش دفاع از خودمان

تقریبا هر روز در تیتر رسانه ها شاهد خبرهایی از حملات سایبری علیه موسسات و سازمان های دولتی و هشدارهایی مبنی بر جدی گرفتن هکرها هستیم. شاید پیش خود فکر کنید که امکان ندارد کسی به فکر هک کردن لپ تاپ یا کامپیوتر شما بیفتد و چرا باید هکری چنین کاری را بکند؟

به یک دلیل.

چطور بفهمیم لپ تاپ هک شده

از آن جایی که امروزه اطلاعات همانند طلا با ارزش شده است، بنابراین تمام لپ تاپ ها و کامپیوتر ها ممکن است با چنین خطری مواجه شوند، بنابراین بهتر است قبل از هک شدن، با انجام راه کارهای ارائه شده در این مطلب، خطر هک شدن لپ تاپ یا کامپیوتر خود را کمتر کنید.

بهتر است هر چه زودتر برای جلوگیری از هک شدن لپ تاپ یا کامپیوتر خود اقدام کنید تا هم خودتان و هم خانواده، دوستان و همکارانتان آسیب های کمتری ببینید. اولین چیزی که باید بدانید این است که چطور بفهمید که لپ تاپ یا کامپیوترتان هک شده است؟

در ادامه به پنج نشانه هک شدن لپ تاپ یا کامپیوتر می پردازیم:

زیاد شدن تعداد پاپ ـ آپ ها (پنچره ها و برنامه هایی که یک دفعه باز می شوند) یکی از واضح ترین نشانه های هک شدن لپ تاپ و کامپیوتر است. اگر اخیرا در مرورگر خود، پاپ ـ آپ های زیادی مشاهده می کنید که به طور ناگهانی شما را وارد سایت های مختلف می کنند، احتمالا هک شده اید.

بعضی از بدافزارها باعث غیرفعال شدن آنتی ویروس لپ تاپ و کامپیوتر می شوند و فعال کردن دوباره آن را با مشکل همراه می سازند. در صورتی که آنتی ویروس لپ تاپ یا کامپیوترتان به یکباره غیرفعال شد، احتمالا بدافزارها سیستم تان را با مشکل رو به رو کرده اند.

اگر اخیرا در لپ تاپ یا کامپیوتر خود برنامه ای مشاهده کردید که خودتان آن را نصب نکرده اید، احتمالا هکرها در کمین نشسته اند تا سیستمتان را هک کنند. هکرها معمولا این کار را با ورم ها یا بدافزارها انجام می دهند و تلاش می کنند تا با نصب برنامه های ناخواسته روی لپ تاپ یا کامپیوتر، اطلاعات کاربران را هک کنند؛ بنابراین اگر با چنین موردی رو به رو شدید، بدانید که احتمالا هک شده اید.

یکی از نشانه های افتادن در تله های فیشینگ، معتبر نبودن رمز عبور اکانت های آنلاین کاربران می باشد. هکرها با فرستادن ایمیلی جعلی از سوی بانک ها یا سایر خدمات آنلاین، از کاربران می خواهند تا با کلیک کردن روی لینک ارسالی، رمز عبور خود را به روز رسانی کنند. کاربران با کلیک کردن روی این لینک جعلی، در واقع رمز عبور اکانت خود را با هکرها در میان می گذارند.

اگر ایمیلتان ویروسی شده باشد، ممکن است هکرها با ارسال ایمیل های جعلی از سوی شما به مخاطبانتان، از آنها کلاه برداری کنند؛ بنابراین اگر ایمیلی با نام و آدرس ایمیل شما به مخاطبانتان ارسال شد، احتمالا لپ تاپ یا کامپیوترتان هک شده است.

حتما بخوانید: مهارت هایی که لازم دارید تا به یک هکر حرفه ای با اخلاق تبدیل شوید!

بعد از انجام دادن مراحل بالا، توصیه می کنیم از این به بعد دقت بیشتری در فعالیت های آنلاین خود داشته باشید و با رعایت نکات زیر، امنیت خود را در محیط های آنلاین بالا ببرید:

حتما بخوانید: تنها ۱۲ ترفندی که شما را در مقابل هکرها، ویروس ها و تروجان ها محافظت می کند

پیشگیری بهتر از درمان است، بنابراین بهتر است قبل از هک شدن لپ تاپ یا کامپیوتر خود، مراحل و نکات گفته شده را انجام دهید تا امنیتتان حفظ شود.

سلام اق ببخشید کامپیوتر من میگه شما ممکن است قربانی جعل و تقلب ونرم افزارشوید

ویروس هست. ویروس یابی کنید یا ویندوز عوض کنید

سلام من از دیشب وقتی لپتاپ رو روشن میکنم Your pc hacked by A F R O_o بعدش لپ تاپ خاموش میشه نمیدونم چیکار کنم لطفاً راهنمایی کنید

سلام ویندوز عوض کنید از طریق بوت

سلام برای منم همینطوری شده به جز این کاری نمیشه کرد؟

اگر با نصب آنتی ویروس مشکل رفع نشد تنها راه همین هست

سلام من ینفر با انی دسک وارد لپتاپم شد و من دسترسی هارو نبستم متاسفانه الان چیکار کنم دسترسی طرف کلا قطع شه ؟؟ بااینک ب فنا رفتم ولی ممکنه ی نرم افزاری چیزی نصب کرده باشه رو سیستمم ))):

سرویس های مربوط به Remote ویندوز رو به طور کلی disable کنید

سلام … من امروز که کامپیوترم رو روشن کردم .. یهو دوتا ارور اومد سایت فلان شما رو هک کرده الآن باید چیکار کنم؟؟؟؟

آره مال منم همینجور شده

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

اون بالا سمت راست در قسمت سرچ، جستجو کنید language…

ممنون خیلی عالی بود….

سلام، من یه فن پیجی در ایستاگرام دارم که کلیپ هامو با برنامه…

سلام من در قسمتclock and regiگزینه language را ندارم باید چه…

روی لینک بزن واردیه صفحه می شی ورمز جدید وارد کن…

آموزش برنامه نویسی

آموزش فتوشاپ

چطور بفهمیم لپ تاپ هک شده

آموزش زبان انگلیسی

آموزش زبان آلمانی

اپلیکیشن آموزش زبان

روش یادگیری زبان

مرکز کاشت مو

مرکز جراحی بینی

افزایش اعتماد به نفس

روشهای موفقیت

طرز تهیه کیک و شیرینی

طرز تهیه انواع قهوه

طرز تهیه دسر و گلاسه

هنر فردی

خرید بازی

سلامتی زیبایی

کلیه حقوق متعلق به وب سایت جالب آموز

 

تبدیل تاریخ شمسی و میلادیتبدیل کد HTML به Java, PHP, ASPتبدیل واحد ها

بازگشت به دسته بندی مقالات

چطور بفهمیم لپ تاپ هک شده

چطور بفهمیم لپ تاپ هک شده

چطور بفهمیم لپ تاپ هک شده

کنترل وب‌کم لپ‌تاپ و کامپیوتر شخصی شما همیشه هم در اختیار خود شما نیست. گاهی اوقات ممکن است مجرمان سایبری هم تصمیم بگیرند کنترل وب‌کم شما را به دست بگیرند. دوربین ربایی یا Camfecting یکی از متداول‌ترین روش‌های هک است. تمام هکرهای وب‌کم برای ربودن وب‌کم شما نیاز دارند که روشی را به کار بگیرند تا شما یک بدافزار کنترل از راه دور را روی کامپیوتر خود نصب کنید (چنين کاری باعث می‌شود آنها به فایل‌های شخصی، پیام‌ها و سابقه مرورگر وب شخصی شما نیز دسترسی پیدا کنند). اما به راحتی می‌توان با تحت نظر گرفتن علائم هشدار جلوی این کار را گرفت. برای ردیابی این نشانه‌ها ادامه این مطلب را مطالعه کنید.

اگر چراغ نشانگر وب‌كم روشن است یا به شکل غیر معمول بدون این که شما وب‌کم را روشن کرده باشید LED آن روشن و خاموش می‌شود، این نشانه‌ای است که اعلام می‌کند ممکن است فرد دیگری در تلاش برای دستیابی به وب‌کم شما باشد. اما هنوز جای نگرانی نیست، شاید یک نرم افزار یا افزونه مرورگر در حال اجرا در پس زمینه وجود داشته باشد که از وب‌کم شما استفاده می‌کند. بنابراین باید بررسی‌ها را بیشتر کنید.

کامپیوتر را ری‌استارت کنید و مرورگر خود را اجرا کنید. اگر در زمان باز شدن مرورگر چراغ وب‌كم هم روشن شد، احتمال دارد که مشكل مربوط به یک افزونه مرورگر باشد. برای فهميدن این که کدام افزونه مقصر است باید تمام افزونه‌های خود را یکی یکی غیرفعال كنيد تا بتوانید مقصر را شناسایی کنید.

یکی از عوامل دیگری که ممکن است باعث روشن شدن چراغ وب‌كم شود اپلیکیشن‌های نصب شده روی دستگاه شما است. برای آزمایش آنها یک اپلیکیشن را باز کنید و ببینید آیا نشانگر دوربین روشن می‌شود. این کار را برای تمام اپلیکیشن‌های مشکوک انجام دهید تا برنامه‌ای که مخفيانه در حال استفاده از وب‌کم است را پیدا کنید.

اگر چند ثانیه بعد از این که کامپیوتر را ری‌استارت کردید بدون باز کردن یک اپلیکیشن هم چراغ وب‌كم روشن شد، این احتمال وجود دارد که هک شده باشید.

به Task Manager برويد و تمام برنامه‌هایی که در حال اجرا هستند را از طریق تب Processes مشاهده کنید. ببینید آیا برنامه وب‌كم هم در این فهرست وجود دارد. اگر آن را پیدا کردید نگران نباشید. شاید تنظیمات پیش فرض آن به گونه‌ای است که در زمان بوت شدن سیستم اجرا می‌شود. برای بررسی این موضوع یک بار کامپیوتر را ری‌استارت کنید و ببینید آیا برنامه وب‌كم به طور خودکار اجرا می‌شود.

تمام اپلیکیشن‌های باز را ببندید و سعی کنید وب‌کم را روشن کنید. اگر با پیغام خطایی مواجه شدید که می‌گوید دوربين شما از قبل در حال استفاده است، این احتمال وجود دارد که دوربين لپ‌تاپ شما هک شده باشد و یا برنامه‌ای وجود دارد که در پس زمینه آن را اجرا می‌کند (به مرحله 3 مراجعه کنید).

اگر یک هکر مخفيانه در حال جاسوسی از شما باشد، ممکن است شاهد ضبط صدا و ویدیو به طور ناخواسته باشید. به فولدری برويد که وب‌کم فایل‌های خود را در آن ذخیره می‌کند. همچنین تنظیمات وب‌کم خود را بررسی کنید و ببینید این فولدر بدون اطلاع شما تغییر نکرده باشد. البته تنها نباید به این شیوه بسنده کنید، چرا که بعضی از هکرها ممکن است هر چیزی را که از طریق وب‌کم شما به صورت زنده در حال استریم است را روی دستگاه خود ذخیره ‌کنند.

اگر مشخص شد که نرم افزار یا فعالیتی ناشناخته در حال استفاده مخفيانه از دوربين شما است، به سرعت کامپیوتر خود را برای شناسایی بدافزار اسکن کنید و به نرم افزار ضد ويروس خود اجازه دهید فایل‌های مخرب شناسایی شده را حذف کند. اگر بعد از این کار مشکل برطرف نشد و باز هم به هک شدن دوربين خود مشکوک بودید از یک متخصص فناوری کمک بگیرید.

برای جلوگیری از سوء استفاده احتمالی از دوربين لپ‌تاپ یا وب‌کم کامپیوتر شخصی خود بهتر است این اقدامات را انجام دهید:

یک فایروال با تحت نظر قرار دادن ترافیک شبکه شما و مسدود کردن اتصالات مشکوک از سیستم شما محافظت می‌کند. اطمینان حاصل کنید که فایروال داخلی شما فعال و در حال اجرا باشد.

برای دسترسی به تنظیمات فایروال در ویندوز به Control Panel > System and Security > Windows Defender Firewall > Turn Windows Firewall On or Off برويد. در کامپیوترهای مک نیز می‌توانید به بخش System Preferences > Security & Privacy > Firewall مراجعه کنید.

یک اپلیکیشن آنتی ویروس که امکان محافظت از بدافزار، جاسوس افزار و ویروس‌ها را فراهم می‌کند انتخاب و روی سیستم خود نصب کنید. چنين نرم افزاری قادر خواهد بود تا قبل از هر گونه اقدام آسیب رسان از طرف بدافزارها آنها را شناسایی و خنثی کند.

هکرها ممکن است خودشان را به عنوان مراکز پشتیبان فنی معرفی کرده و به شما بگویند که سیستم شما با مشکلاتی مواجه است که آنها می‌توانند آن را برطرف کنند. هرگز به چنین پیغام‌هایی اعتماد نکنید. این یک روش متداول فیشینگ از طرف مجرمان سایبری است که از آن برای دسترسی از راه دور به دستگاه شما استفاده می‌شود و بعد از اتصال به کامپیوتر شما آنها می‌توانند به دوربين کامپیوتر شما متصل شده و آن را مدیریت کنند.

روی لنز دوربين کامپیوتر خود را با یک نوار چسب بپوشانید. بزرگان فناوری هم این کار را انجام می‌دهند. این ساده‌ترين و قابل اطمینان‌ترین کاری است که برای جلوگیری از دسترسی به دوربين کامپیوتر می‌توان انجام داد. اگر فکر می‌کنید چسباندن برچسب ظاهر لپ‌تاپ شما را خراب می‌کند می‌توانید از کاورهای آماده که برای این منظور تهیه شده است استفاده کنید.

ماهنامه شبکه را از کجا تهیه کنیم؟
ماهنامه شبکه را می‌توانید از کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه نمائید.

ثبت اشتراک نسخه کاغذی ماهنامه شبکه     ثبت اشتراک نسخه آنلاین

بررسی و مقایسه تجهیزات شبکه

توسعه و پشتیبانی توسط ایران دروپال   |   میزبانی توسط پارس پک

دیجی رو – دنیای تکنولوژی | آخرین اخبار تکنولوژی

تأییدیه بلک شارک 4 صادر شد؛ گوشی گیمینگ جدید شیائومی در راه است

شیائومی یک عینک هوشمند با قابلیت های درمانی می‌سازد!

تصاویر و برخی مشخصات ایسوس راگ فون 5 توسط TENAA فاش شد

در عکاسی گلکسی اس 21 اولترا از ماه حقه ای در کار است؟!

چطور بفهمیم لپ تاپ هک شده

آموزش حذف اکانت تلگرام در اندروید، آی او اس و ویندوز

آموزش فعال کردن ثانیه شمار در ساعت ویندوز 10

معرفی چند ابزار رایگان برای تست سرعت و ظرفیت کارت های حافظه

آموزش حذف اکانت واتساپ در اندروید و آی او اس

بررسی کوتاه گلکسی اس 21 پلاس؛ پرچمدار بینابینی سامسونگ!

بررسی کوتاه ردمی نوت 9 تی؛ یک گوشی اقتصادی و جذاب دیگر از ردمی

بررسی کوتاه گلکسی ای 42 فایو جی؛ تجربه فایو جی با حداقل هزینه

بررسی کوتاه پوکو ام 3؛ محصولی میان‌رده با کیفیت بالا و قیمت پایین

چهار هسته‌ای یا هشت هسته‌ای؟ کدام یک برای شما بهتر است؟


معرفی بهترین گوشی های گیمینگ بازار

معرفی قویترین لپ تاپ های بازار در سال 2020


بهترین ماوس های مخصوص بازی در سال 2020

با عجیب‌ترین سنت‌های سال نو در کشورهای مختلف آشنا شوید

دنیای فناوری در سال 2021 چه دستاوردهایی خواهد داشت؟

آیا شهر گمشده آتلانتیس واقعاً وجود داشته است؟


آیا خرس‌ها واقعاً عاشق عسل هستند؟

هک شدن کابوس اصلی افرادی است که با دنیای اینترنت سروکار دارند. اگر فکر می‌کنید هک شده‌اید باید اقدامات اولیه پس از آن را انجام دهید تا اطلاعات خود را از صدمات ناشی از بدافزارها و ویروس‌ها در امان نگه‌دارید. ممکن است فکر کنید عملکرد کامپیوترتان عجیب و ضعیف شده است؛ مدام صفحات خودکار روی مانیتورتان باز شده و ارورهای مختلفی را اخیرا مشاهده می‌کنید یا حتی شاهد آن باشید که اکانت صفحات اجتماعی شما به طور خودکار فعالیت‌هایی خارج از اقدام شما انجام می‌دهد یا به افراد مختلف و یا حتی غریبه‌ها از طرف شما و حساب‌ کاربریتان پیام‌های عجیبی فرستاده می‌شود، احتمالا همه‌ی این‌ها به این علت است که شما هک شده‌اید.

در این صورت باید وارد عمل شوید. اگر کامپیوتر، گوشی‌ همراه، حساب‌های شبکه‌های اجتماعی و یا اکانت ایمل شما مورد جاسوسی و هک قرار گرفته‌ است باید جلوی پیشروی هرچه بیشتر آن را به سرعت بگیرید. برای این‌کار به هیچ عنوان لازم نیست به دستگاه الکترونیکی خود آسیب وارد کنید و یا آن را دور بریزید. تنها با چند حرکت ساده می‌توانید دوباره کنترل اطلاعات و دستگاهتان را به دست بیاورید. در ادامه با دیجی رو همراه باشید تا اقدامات لازم را در این مورد توضیح دهیم.

بیایید اول از همه با رایج‌ترین مشکل امنیتی شروع کنیم: بدافزارهای موجود روی کامپیوترتان.

بدافزار یک نوع نرم‌افزاری است که بدون آگاهی شما روی صفحه‌ی دسکتاپ کامپیوتر و یا لپتاپ شما نصب شده و به منظر تاثیر گذاری منفی به روی سیستم‌تان طراحی شده است. هر نوع بدافزار، تاثیر مختص به خود را روی لپ‌تاپ و یا کامپیوتر شما خواهد داشت. برخی از این بدافزارها به منظور سرقت اطلاعات شخصی شما و برخی دیگر برای پرداخت هزینه‌هایی که نیازی نیست انجام بدهید ساخته و فرستاده می‌شوند.

Kevin Haley سرپرست کمپنی ساخت نرم‌افزاهای امنیتی، می‌گوید: اگر مجرم کار خود را به خوبی انجام دهد، شما اصلا متوجه آلوده شدن سیستم خود نخواهید شد. اگر شما به آلوده شدن سیستم خود به بدافزارها مشکوک شده‌اید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که سیستم خود را از اینترنت به طور کامل قطع کنید. اگر سیستم‌تان آلوده شده باشد و شما همچنان آنلاین باشید، این موضوع شانس خوبی را برای صاحب بدافزار به وجود می‌آورد تا اطلاعات شما را به طور کامل بدست آورد.

نرم‌افزارهای آنتی‌ویروسی نظیر Symantec ، McAfee ، Bitdefender و غیره به خوبی می‌توانند توانایی سیستم شما در مبارزه با بدافزارها را بالا ببرند.

در مرحله‌ی بعدی این آنتی ویروس‌ها، ویروس‌ها و بدافزارها کامپیوتر شما را اسکن می‌کنند. اگر آنتی‌ویروس نداشته باشید، باید حتما آن را روی سیستم خود نصب کنید. سپس به اینترنت وصل شده و جدیدترین بروز رسانی آن را دانلود کرده و سپس دوباره آفلاین شوید. سیستم را اسکن کنید تا از پاک شدن بدافزار و یا ویروس مورد نظر اطمینان حاصل کنید سپس می‌توانید دوباره به اینترنت متصل شوید.

در مرحله‌ی آخر بهتر است از یک اسکن ویروس دیگر استفاده کنید تا مطمئن شوید با وجود اتصال به اینترنت هنوز هم سیستم شما فارغ از هرگونه ویروس و بدافزاری است. اگر در این مرحله باز هم اسکن ویروس موفقیت آمیز بود، می‌توانید با خیال راحت به استفاده‌‌ی عادی و روزانه از کامپیوتر خود بپردازید.

اگر دستگاه شما مانند آیفون یا آیپد دارای سیستم عامل iOS است، نیازی نیست نگران باشید زیرا اپل به کاربران خود اجازه نمی‌دهد تا نرم‌افزارهای تائید نشده را روی دستگاه خود نصب کنند. اگر دستگاه شما سیستم عامل اندروید دارد، باید از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس روی آن نصب کنید. نصب نرم‌افزارهای مختلف روی سیستم اندروید بسیار راحت بوده و همین موضوع باعث شده تا بدافزارها نیز مانند سایر برنامه‌ها به راحتی به روی این دستگاه‌ها قابل انتقال باشند. بهترین راه برای جلوگیری از آلوده شدن دستگاه‌تان به این نوع ویروس‌ها این است که آنتی‌ویروس نصب کنید. در حال حاضر آنتی‌ویروس‌های بسیار قوی برای این دستگاه طراحی شده است. برای استفاده از تمامی ویژگی‌های این آنتی‌ویروس‌ها لازم است به صورت سالانه و یا ماهانه مبلغی را به عنوان حق استفاده از سرویس این آنتی‌ویروس‌ها پرداخت کنید.

با این حل یک نوع از بدافزارها وجود دارد که تنها راه خلاصی از آن این است که حافظه‌ی کل گوشی‌همراه و کامپیوترتان را کامل پاک کنید. این بد افزار با عنوان Ransomware شناخته شده است.

Ransomware یک نوع از بدافزارهاست که سیستم شما را به طور کامل قفل کرده و تا زمانی که به سازنده‌ی آن پول ندهید رمز بازکردن سیستم و آزاد کردن فایل‌هایتان را به شما نخواهد داد. اکثر مواقع مجرم پول پرداختی را به شکل ارز رمزگذاری شده و یا حتی کارت هدیه‌ی آیتونز از شما درخواست می‌کند. ممکن است در ابتدا شما وسوسه شوید مبلغ درخواستی را به سارق اطلاعات پرداخت کنید اما این دقیقا کاری است که به هیچ‌عنوان نباید انجام دهید. متاسفانه بهترین کار این است که سیستم خود را فرمت کنید. با این کار هر اطلاعاتی که تا به حال داشتید به طور کل از روی سیستم پاک خواهد شد. این تصمیم بسیار سخت خواهد بود مخصوصا وقتی پای عکس‌های خانوادگی، خاطرات و فایل‌های کاری در میان باشد اما باید بدانید پرداخت پول به مجرم تنها باعث جسورتر شدن آن‌ها می‌شود و دفعه‌ی بعدی خطرات بیشتری را برایتان بوجود خواهد آورد.

ممکن است کامپیوتر، لپتاپ و تبلت‌تان مورد هدف قرار نگیرد اما دوستانتان مدام به شما بگویند که از طریق حساب کاربری شما در شبکه‌های اجتماعی مدام پیام‌های عجیب و غریب دریافت می‌کنند در حالی‌که شما از محتویات هیچ‌کدام از پیام‌ها خبری ندارید. در این‌صورت اکانت شما هک شده است. احتمالا ایمیلی ناگهانی دریافت کردید که از شما خواسته برای تائید اکانت خود روی لینک فرستاده شده کلیک کنید، و شما نیز با انجام این‌کار تمامی اطلاعات حساب‌کاربری خود را در اختیار فرد مذکور قرار داده‌اید. اکثرا افراد مختلف با این روش حساب صفحات اجتماعی را هک می‌کنند. اگر هنوز به حساب کاربری خود دسترسی دارید به این معناست که فرد هکر هنوز پسورد شما را تغییر نداده است. برای برگرداندن اکانت خود تنها کافیست وارد حساب خود شده و پسوردتان را به طور کامل عوض کنید.

حال که به حساب کاربری خود بازگشتید، پیام‌هایی که اخیرا از طرف شما فرستاده شده و عجیب هستند را پاک کرده و به دوستانتان اطلاع دهید که هک شده بودید و هر لینکی که از طرف شما ارسال شده است را به هیچ عنوان باز نکنند. اگر نمی‌توانید به حساب خود دسترسی پیدا کنید باید به دنبال قسمت “Forgot password” بگردید. با این‌کار به راحتی می‌توانید با پاسخ دادن به چند سوال که در هنگام ساخت حساب‌کاربری خود جواب داده بودید، اکانت خود را پس بگیرید.

اگر پاسخ سوالات را به خاطر نمی‌آورید، احتمالا دیگر نمی‌توانید به حساب کاربری خود دسترسی پیدا کنید. برای مثال اگر Gmail شما هک شده باشد، باید حتما سئوالا امنیتی را به خاطر بیاورید در غیر این‌صورت به هیچ عنوان به شما اجازه‌ی ورود به اکانت‌تان داده نخواهد شد.

اگر اطلاعات بانکی شما دزدیده شده است:

چطور بفهمیم لپ تاپ هک شده

این یکی از مواردی است که همه‌‌ی افراد را به استرس می‌اندازد. اگر کسی به اطلاعات بانکی شما دسترسی پیدا کرده است، متاسفانه بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که درخواست بررسی حسابتان را بدهید تا اگر کسی سعی کرد از حسابتان پول بردارد از آن مطلع شوید. همچنین بهتر است همین حالا به سراغ کارت اعتباری، کارت بانکی و کارت خرید خود بروید و به طور کامل آن‌ها را مورد بررسی قرار داده تا مطمئن شوید کسی در حال حاضر از حساب شما پول برداشت نمی‌کند.

اقدامات لازم برای افزایش امنیت کامپیوتر، گوشی هوشمند و ایمیل، حساب بانکی و حساب صفحات اجتماعی بسیار شبیه به هم می‌باشند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که رمز بسیار قوی که شامل رشته کلمات و اعداد است را برای سیستم و حساب‌های خود قرار دهید. به خوبی به رمزی که می‌خواهید بگذارید فکر کنید و از گذاشتن رمزهایی که حدس آن بسیار ساده است پرهیز کنید. برای رمزگذاری از حروف بزرگ، علامات و نشانه‌هایی نظیر #، @ و … استفاده کنید.

در مرحله‌ی بعدی برای هر حساب و هر دستگاهی پسورد متفاوت انتخاب کنید. زیرا اگر کسی قصد هک حساب‌ها و سیستم‌تان را داشته باشد به طور واحد نمی‌تواند پسوردهای مختلف را حدس بزند. اگر به خاطر سپردن تمامی پسوردها برایتان دشوار ست می‌توانید آن‌ها را در جای امن یادداشت کنید.

علاوه بر گذاشتن پسوردهای دشوار، یکی دیگر از راه‌هایی که بسیار در افزایش امنیت حساب‌های شما تاثیر‌گذار است، مرحله‌ی تعیین اعتبار دو قسمتی یا همان two-factor authentication برای تمامی حساب‌های آنلاین شماست. این کار به شما کمک می‌کند تا بعد از وارد کردن پسورد اصلی، یک رمز دیگر را نیز برای تایید آن‌که مالک حساب هستید، وارد کنید.

پیام‌هایی که به ایمیل و یا صفحات اجتماعی شما فرستاده می‌شود را دست‌کم نگیرید. برای آن‌که از جعلی بودن ایمیل آگاهی پیدا کنید تنها کافیست نشانه‌گر موس خود را روی نام فرستنده بگذارید تا ببینید آیا از آدرس شناخته شده‌ای ارسال شده یا خیر.

اگر ایمیل‌ها و یا پیام‌هایی حاوی لینک برای شما فرستاده شده، نشانه‌گر موس را روی لینک گرفته تا متوجه شوید لینک فرستاده شده معتبر است یا خیر. همچنین اگر پیام دریافتی شما به ظاهر از گوگل فرستاده شده و از شما درخواست می‌کند تا نام کاربری و پسورد خود را در لینک فرستاده شده وارد کنید بهتر است اول نشانه‌گر را روس لینک فرستاده شده بگیرید تا مطمئن شوید لینک فرستاده شده مال گوگل است یا صفحه‌ی فیک!

بهترین راه این است که همیشه ایمیل‌هایی که برایتان ارسال می‌شود را چک کنید حتی زمانی که از مادرتان پیامی برای شما ارسال می‌شود. اگر این نکات را به درستی رعایت کنید به احتمال زیاد سیستم و حساب‌های خود را از خطر حملات سایبری در امان نگه خواهید داشت. به خاطر بسپارید که روزانه عده‌ی زیادی از افراد تحت اخاذی از افراد کلاه‌بردار و هکرها قرار می‌گیرند، اگر نمی‌خواهید نفر بعدی باشید حتما موارد امنیتی را رعایت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام، ایمیل و مشخصات من را برای ثبت دیدگاه مجدد در مروگر ذخیره کن

آخرین‌ اخبار

تأییدیه بلک شارک 4 صادر شد؛ گوشی گیمینگ جدید شیائومی در راه است

شیائومی یک عینک هوشمند با قابلیت های درمانی می‌سازد!

تصاویر و برخی مشخصات ایسوس راگ فون 5 توسط TENAA فاش شد

در عکاسی گلکسی اس 21 اولترا از ماه حقه ای در کار است؟!

مدل های پرو از سری آیفون 13 دارای حافظه یک ترابایتی خواهند بود!

گزارش مالی ال جی موبایل برای سال 2020؛ پول سوزی به جای پول سازی!

دیجی فکت

حقایقی جالب و شنیدنی در مورد کار کردن در گوگل


چند نکته جالب و خواندنی در مورد پیتزا

48 نکته‌ خواندنی درباره نابغه موسیقی، بتهوون


43 حقیقت خواندنی در مورد سلامت روان

دیجی 10

با 10 مورد از بزرگترین حیوانات جهان آشنا شوید

جذاب‌ترین و برترین فیلم های تاریخ با پایانی مبهم

با بزرگ‌ترین امپراطوری‌های تاریخ آشنا شوید

با 10 مورد از حیرت انگیزترین دستاوردهای هوش مصنوعی آشنا شوید

تأییدیه بلک شارک 4 صادر شد؛ گوشی گیمینگ جدید شیائومی در راه است

شیائومی یک عینک هوشمند با قابلیت های درمانی می‌سازد!

تصاویر و برخی مشخصات ایسوس راگ فون 5 توسط TENAA فاش شد

در عکاسی گلکسی اس 21 اولترا از ماه حقه ای در کار است؟!

آموزش حذف اکانت تلگرام در اندروید، آی او اس و ویندوز

آموزش فعال کردن ثانیه شمار در ساعت ویندوز 10

معرفی چند ابزار رایگان برای تست سرعت و ظرفیت کارت های حافظه

آموزش حذف اکانت واتساپ در اندروید و آی او اس

بررسی کوتاه گلکسی اس 21 پلاس؛ پرچمدار بینابینی سامسونگ!

بررسی کوتاه ردمی نوت 9 تی؛ یک گوشی اقتصادی و جذاب دیگر از ردمی

بررسی کوتاه گلکسی ای 42 فایو جی؛ تجربه فایو جی با حداقل هزینه

بررسی کوتاه پوکو ام 3؛ محصولی میان‌رده با کیفیت بالا و قیمت پایین

چهار هسته‌ای یا هشت هسته‌ای؟ کدام یک برای شما بهتر است؟


معرفی بهترین گوشی های گیمینگ بازار

معرفی قویترین لپ تاپ های بازار در سال 2020


بهترین ماوس های مخصوص بازی در سال 2020

با عجیب‌ترین سنت‌های سال نو در کشورهای مختلف آشنا شوید

دنیای فناوری در سال 2021 چه دستاوردهایی خواهد داشت؟

آیا شهر گمشده آتلانتیس واقعاً وجود داشته است؟


آیا خرس‌ها واقعاً عاشق عسل هستند؟

۰ارسال شده توسط: معین کریمی ۱۵ آذر ۹۵ ساعت ۱۰:۰۶

همیشه آسوده نیست بتوانید بفهمید چه زمانی کامپیوتر شما هک شده است و خیلی سخت می‌توان این اتفاق را تشخیص داد. اما در اینجا نشانه‌هایی وجود دارد که می‌تواند دسترسی داشتن شخصی به کامپیوتر شما را افشا کند. بنابراین به موارد زیر توجه کنید و اگر هر یک از آن‌ها برای شما نیز اتفاق افتاده است، احتمال هک شدن کامپیوتر شما بیشتر از سایر موارد است.

اگر اخیرا سرعت کامپیوتر شما و یا اتصال به اینترنت آن کندتر از گذشته شده است، این امکان دارد شخصی از قدرت کامپیوتر و یا پهنای باند اینترنتتان استفاده می‌کند. بسیاری از هکرها با نصب و اجرای یک اپلیکیشن در پس زمینه کامپیوتر قربانیان، منابع را در اختیار می‌گیرند و باعث کاهش سرعت همه چیز می‌شوند.

چطور بفهمیم لپ تاپ هک شده

البته در اینجا به جز هک شدن کامپیوتر شما، دلایل دیگری نیز می‌تواند برای این کاهش سرعت وجود داشته باشد. کامپیوترها بعضا به خاطر قدیمی بودن نیز با کاهش سرعت مواجه می‌شوند؛ به همین دلیل ما تنها افت ناگهانی را می‌توانیم ملاک هک شدن کامپیوتر قرار دهیم. اگر در طول روز این اتفاق برای شما افتاد، بدان معناست که چیزی مشکوک در جریان است. همین قضیه در مورد سرعت اتصال به اینترنت نیز صدق می‌کند. اگر بیش از حد معمول و بدون استفاده از آن، سرعت اینترنت شما کم شد، این بدان معناست که پهنای باندتان در حال ربوده شدن است.

هکرها می‌توانند بر روی کامپیوتر شما به نصب برنامه بپردازند؛ بنابراین می‌توانند به راحتی کارهای خطرناکی انجام دهند. کارهایی نظیر راه اندازی بات نت ها که می‌توانند اطلاعات بانکی و کارت‌های اعتباریتان را بدزدند، کامپیوترتان را خاموش کنند و تمامی اطلاعاتی که به دردشان می‌خورد را استخراج کنند. در مواقعی که شما باید شک کنید، نوار ابزار جدیدی به چشم می‌خورد، هشدارهای آنتی ویروس ناآشنایی دیده می‌شود، پاپ آپ های عجیب و غریبی نمایان می‌شوند و همچنین مرورگرهای جدیدی با انواع هشدارها پدیدار می‌شوند.

این می‌تواند وسوسه انگیز باشد که شما برنامه‌هایی که همیشه می‌خواستید را اتفاقی در کامپیوتر خود پیدا کنید؛ به خصوص اگر آن‌ها تازه، جدید و یا گران قیمت باشند. بنابراین به خاطر داشته باشید که برنامه‌هایی را بر روی کامپیوتر خود نصب کرده‌اید و مواظب هر چیز مشکوکی که می‌بینید باشید.

برنامه آنتی ویروس شما باید در همه زمان فعال و در حال اجرا باشد. شما می‌توانید آیکون آن را در تسک بار کامپیوترتان نیز ببینید. اگر آن متوقف شد و یا قادر به اجرای آن نیستید، این احتمال وجود دارد که یک هکر آن را غیر فعال کرده و کنترلش می‌کند. از آنجایی که آنتی ویروس می‌تواند نشانه خوبی باشد تا شما را متوجه یک حمله کند، فکر خوبیست که شما روزانه و یا هفتگی کامپیوترتان را با آنتی ویروس اسکن کنید و البته از یک نسخه کامل آنتی ویروس قدرتمند با آپدیت‌های روزانه و هفتگی بر روی دستگاهتان استفاده کنید.

شما ممکن است هزاران بار وارد کامپیوتر خود شده باشید ولی حالا پسوردتان کار نمی‌کند. در وهله نخست، احتمال دارد شما یک کلمه را اشتباه زده باشید، پس این بار با دقت بیشتری تلاش کنید تا شاید مشکل شما حل شود. اما اگر باز هم موفق به ورود نشدید، احتمال هک شدن کامپیوتر شما زیاد است.

اگر درب ورود کامپیوترتان بر روی شما قفل شده، این بدان معناست که شخصی به آن نفوذ کرده و برای اینکه آزادی عمل بیشتری را در اختیار داشته باشد، جلوی دسترسی شما را گرفته است.

زمانی که با کامپیوتر فعالیت می‌کنید، عواملی در حال فعالیت در پس زمینه سیستم عامل آن هستند که این امری طبیعیست. اما اگر شما کامپیوترتان را روشن کردید و دیدید چیزی بیشتر از حد معمول در حال فعالیت است، ممکن است چیزی مشکوک وجود داشته باشد.

اگر نشانگر ماوس شما، زمانی که آن را لمس نمی‌کنید حرکت می‌کند و یا اگر در هیستوری مرورگر شما آدرس‌هایی یافت می‌شود که هرگز به آنجا سر نزده‌اید، یا اینکه وقتی یک کار ساده همانند چک کردن ایمیل را انجام می‌دهید و هارد دیسک شما به شدت در حال انجام کار است، تمامی این‌ها می‌تواند نشانه‌هایی از هک شدن کامپیوتر شما باشد.

البته که در این بین استثنا نیز وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است تکان خوردن ماوس به خاطر در حال اتمام بودن باتری آن باشد. یا اینکه فرزندان شما بدون اطلاع شما دست به کامپیوتر زده‌اند و از مرورگر اینترنت استفاده کرده‌اند. تسک منیجر ویندوز و یا اکتیویتی مانیتور مک را چک کنید، چرا که به شما کمک می‌کند برنامه های پر مصرف را شناسایی کنید.

اگر شخصی کامپیوتر شما را کنترل کند، قصد دارد که همچنان کنترل را در دست داشته باشد و این بدان معناست که کامپیوتر شما نیز بایستی روشن بماند. اگر نمی‌توانید طبق روال عادی و همیشگی کامپیوترتان را خاموش کنید، این امکان وجود دارد که کسی جلوی این کار را می‌گیرد.

همچنین طول کشیدن مدت زمان بسیار زیاد برای خاموش شدن نیز می‌تواند نشانه‌ی خطرناکی باشد، چرا که هکر می‌خواهد کمی زمان بخرد تا بتواند کارهای خود را برای انجام در زمانی دیگر ذخیره کند.

آیا دوستانتان اخیرا به شما گفته‌اند که ایمیل‌ها و پیام‌های متنی عجیب و غریب زیادی را برای آن‌ها می‌فرستید؟ این می‌تواند یک نتیجه داشته باشد و آن هم هک شدن کامپیوتر شماست. ارسال لینک‌های مسموم، یکی از بدیهی‌ترین چیزهایی است که هکرها از این راه می‌کوشند تا اشخاص آشنا با شما را نیز هک کنند. در واقع هکرها لینک‌های خطرناکی را به ایمیل‌های شما اضافه می‌کنند.

گاهی اوقات شاید حتی ایمیل ارسالی را ببینید که هیچگاه آن را نفرستاده‌اید، اما از کامپیوتر شما فرستاده شده است. بنابراین هر کسی که به شما در این خصوص گزارش داد، فورا همه چیز را بررسی کنید.

بسته به تنظیمات امنیتی شما، برنامه‌ها ممکن است نیازمند درخواست مجوز دسترسی باشند. گاهی اوقات این اجازه دسترسی از طریق فایروال شما ارسال می‌شود. گاهی اوقات آن‌ها اجازه می‌خواهند تا به اجرا درآیند و یا شاید آن‌ها نیاز داشته باشند تا از اطلاعات دیگر برنامه‌ها نیز استفاده کنند. هر چیزی که اجازه دسترسی بخواهد و برای شما نا آشنا باشد، یک علامت هشدار دهنده است.

این سخت نیست که شما دست رد به سینه این درخواست‌ها بزنید، بنابراین چند ثانیه وقت صرف خواندن آن پیام کردن ارزشش را دارد. مواظب برنامه‌هایی باشید که هیچگاه حتی اسم آن‌ها را نیز نشنیده‌اید.

این می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اگر متوجه تحرکات مالی (هرچند کم) در حساب‌های بانکی خود شدید، این می‌تواند نشانه‌ای برای  دزدیده شدن اطلاعات بانکی شما باشد.

این موارد همگی هشداری هستند تا همه چیز را بیشتر از گذشته جدی‌تر بگیرید. این ۹ مورد می‌توانند بسیار خطرناک باشند، اما به طبع همگی دارای راه حلی هستند. اگر کامپیوتر و یا ارتباط اینترنتی شما سنگین و کند بود، حتما باید تمامی موارد مورد نیاز را چک کنید. تسک منیجر کامپیوترتان را چک کنید و همچنین از نسخه کامل یک آنتی ویروس استفاده کنید. و در انتها تمامی داده‌های ورودی و خروجی شبکه‌های ارتباطی را نیز بررسی کنید.

برچسب ها : هک هک اینترنت هک شدن کامپیوتر هک وای فای

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

نام *

ایمیل *

دیدگاه

یکی از بزرگترین چالش‌ها و مشکلاتی که کاربران رایانه معمولاً با آن روبرو می‌شوند، احتمال هک شدن رایانه است که به صورت بالقوه می‌تواند دردسر و معضلات متعددی را برای آنها ایجاد کند و حریم خصوصی آنها را زیر سوال ببرد.

به گزارش ایسنا، این روزها که امنیت سایبری و حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران از اهمیت روزافزونی برخوردار شده است، محققان متعددی با تحت بررسی قرار دادن موضوعات و موارد مختلف، به بررسی حفره‌های امنیتی موجود در اپلیکیشن های مختلف می‌پردازند و با آگاهی بخشیدن به کاربران، سعی دارند که آنها را در حفاظت از اطلاعات شخصی خود مطلع کرده و به شرکت‌های توسعه دهنده اپلیکیشن‌های مذکور نیز هشدار دهند که وضعیت امنیت سایبری خود و خدمات خود را بهبود بخشند. در این میان، بسیاری از هکرها و مجرمان سایبری با نفوذ و حمله به رایانه‌های شخصی و دستگاه‌های الکترونیکی مورداستفاده کاربران سعی دارند به اطلاعات موردنظر خود دسترسی پیدا کرده و با انگیزه‌های نامعلومی از آن سواستفاده کنند.

بر اساس گزارشی که در وب سایت computerhope آمده است، برخی از نشانه‌ها در رایانه بعد از نفوذ هکرها و مجرمان سایبری به وجود می‌آید که در زیر به آنها خواهیم پرداخت:

۱. ماوس و کیبورد خودبه‌خود روی صفحه رایانه تکان می‌خورد

یکی از نشانه‌های واضحی که موقع هک شدن رایانه‌های شخصی کاربران به وجود می‌آید، حرکات نامعلوم و غیرارادی ماوس و انتخاب دکمه‌های کیبورد و کلیک بر روی گزینه‌های مختلف است که می‌تواند به کاربران این امکان را بدهد که از هک شدن دستگاه خود آگاه و مطلع شوند.

چطور بفهمیم لپ تاپ هک شده

۲. ایمیل‌های ناشناس دریافت و ارسال می‌کنید

در صورتی که بدون اطلاعتان در پلتفرم پست الکترونیکی خود مشاهده می‌کنید که ایمیل‌های جدیدی از سوی شما ارسال می‌شود و هیچ اطلاعی هم از گیرنده پیام و سایر اطلاعات آن ندارید، این امر می‌تواند نشانه آشکاری از هک شدن رایانه باشد.

۳. گذرواژه رایانه تغییر کرده است

اگر بدون اطلاع شما، گذرواژه رایانه‌تان تغییر کرده و شما دیگر قادر نیستید وارد رایانه و سپس حساب‌های کاربری خود شوید، به نظر می‌رسد که هکرها رایانه شما را هدف قرار داده و شما احتمالاً مجبور خواهید بود با مراجعه به یک متخصص رایانه، سیستم عامل دستگاه خود را تعویض کرده و امکان دسترسی به رایانه خود را باری دیگری فراهم بیاورند.

۴. ترتیب بسیاری از فولدرهای ذخیره شده تغییر کرده است

یکی دیگر از نشانه‌های هک شدن رایانه آن است که ترتیب بسیاری از فولدرهای ذخیره شده در درایوهای مختلف رایانه بدون آنکه خود کاربر بخواهد، تغییر کرده است.

۵. تغییرات خود به خودی در رایانه ایجاد شده است

برخی از تغییرات اعم از نصب و uninstall شدن برنامه‌های کاربردی در رایانه نیز نشان دهنده هک شدن رایانه‌ها ست و این امکان وجود دارد که رایانه کاربر مربوطه قربانی حملات سایبری و نفوذ هکرها شده است.

۶. سیستم عامل به دلایل نامعلوم و ناگهانی کند شده است

کندی سیستم عامل در صورتی که بدون دلیل مشخص و به صورت کاملاً ناگهانی رخ دهد، یکی دیگر از نشانه‌های هک شدن رایانه به شمار می‌رود.

۷. آنتی‌ویروس و برنامه‌های امنیتی رایانه از کار افتاده است

یکی از نخستین اقداماتی که هکرها در ابتدای نفوذ خود به رایانه و دستگاه‌های الکترونیکی کاربران انجام می‌دهند، از کار انداختن برنامه‌های امنیتی نظیر آنتی ویروس در رایانه است تا بتوانند کارهای خود را بدون هیچ مانع و مشکل خاصی انجام دهند.

۸. دریافت پیغام اجازه نصب از برنامه‌های ناشناس

ممکن است برخی مواقع از سوی برخی برنامه‌های ناشناس پیغامی بر روی صفحه رایانه ظاهر شود که از شما مجوز نصب یک برنامه و نرم افزار ناشناس و نامعتبر را می‌خواهد که طبق توصیه کارشناسان امنیتی، چنین مواردی همواره یک بدافزار و جاسوس افزار را به رایانه‌های قربانی راه می‌دهند.

انتهای پیام

اگر سیستم و اطلاعات شخصی فرد در حال نظارت و بررسی باشد، سرقت و جاسوسی داده ها عواقب بسیار سنگینی برای وی به همراه دارد، در این پست تصمیم داریم شیوه های بررسی سیستم برای اطمینان از عدم مانیتورینگ ، جاسوسی ، هک و سرقت اطلاعات را آموزش دهیم.

How to Detect Computer Monitoring or Spying Software

ما قبلا در انزل وب روش های نظارت بر سیستم ها و گوشی های هوشمند را در پست هایی نظیر معرفی بهترین نرم افزار های جاسوسی برای اندروید و در ویندوز بر فعالیت هایی نظیر اتصال USB داریو،کپی و حذف فایل و پوشه و.. نظارت کنید معرفی کردیم ، تصمیم داریم در این پست روش های مقابله با برنامه های جاسوسی ، هک و مانیتورینگ سیستم ها را آموزش دهیم تا خود شما قربانی هکر ها و افراد سودجو نشوید.

How Detect Computer Monitoring

اگر احساس میکنید رئیس شما در شرکت و یا هکر ، اطلاعات موجود و کارهای شما در کامپیوتر را رصد میکند و در حال جاسوسی است آسان و راحت ترین راهی که یک شخص میتواند وارد سیستم شما شود و کنترل آن را بدست گیرد یا اعمال شما را نظارت کند ریموت کردن (remote) به سیستم از راه دور با استفاده از ابزار پیشفرض سیستم عامل مثل remote desktop ویندوز یا برنامه های حرفه ای دیگر میباشد.

چطور بفهمیم لپ تاپ هک شده

خوشبختانه ویندوز از حالت چند کاربره برای remote desktop استفاده نمیکند ( یک هک برای اینکار وجود دارد اما جای نگرانی نیست ) و در صورتی که شخصی وارد سیستم شما شود کامپیوتر شما قفل خواهد شد و به شما گفته میشود کاربر دیگری در حال استفاده از سیستم است

اگر به دنبال نرم افزار مشابه ریمورت کنترل و یا پردازشگرهای مجازی شبکه (VNC) هستید که فرد سودجو یا شرکت بر روی سیستم شما نصب کرده باشد، باید از پایه و ابتدا به دنبال آن بگردید. برای اینکار ابتدا سیستم خود را ریستارت کنید و سپس به   Start Menu – All Programs / Apps رفته و ببینید برنامه های با این عنوان  VNC, RealVNC, TightVNC, UltraVNC, LogMeIn, GoToMyPC اخیرا در سیستم شما نصب شده اند یا خیر!

در بسیاری از مواقع کاربران به برنامه های کوچک که بر روی سیستم آنها نصب است بی توجه هستند که ممکن است برخی از آنها بسیار مخرب باشند ، اگر برنامه های بالا در لیست شما وجود داشت هر شخصی میتواند بدون اطلاع شما و در پشت پرده به سیستم شما وصل شود.جهت اطمینان از این موضوع میتوانید taskbar ویندوز را چک کنید تا از وجود آیکون نرم افزار های بالا و غیر معمول مطمئن شوید، توجه کنید که تمامی آیکن ها حتی آیکن های مخفی را چک کنید

اگر در لیست با برنامه ای که نمیدانستید چکاری را انجام میدهید برخورد کردید حتما نام آن را در گوگل جستجو و اطلاعات آن را بخوانید.در نهایت اگر برنامه های جاسوسی بر روی سیستم شما نصب بود حتما آنها را از روی ویندوز حذف (uninstall) کنید.

Check Firewall Ports

اگر در مرحله اول به نرم افزار خاص و مشکوکی برنخوردید این بدین معنا نیست که سیستم شما از هرگونه نرم افزار جاسوسی پاک است ، باید بررسی ها بیشتر و پیچیده تری بر روی سیستم خود انجام دهید.

پورت ها به زبان ساده باعث ایجاد ارتباط بین کامپیتور ها برای تبادل اطلاعات میشوند ( بیشتر بدانید ) ، همانطور که میدانید فایروال ویندوز در حالت پیشفرض برخی از پورت های ارتباطی را به دلایل امنیتی بلاک کرده است ، خب پس به طور مثال اگر شما یک وب سایت را از طریق پروتوکل ftp اداره نمیکنید چرا باید پورت ۲۳ شما باز باشد ؟

برنامه های جاسوسی باید از طریق یکی از پورت های باز سیستم شما به تبادل اطلاعات بپردازند ، شما میتوانید  با مراجعه به Control Panel > Windows Firewall و کلیک بر روی Allow a program of feature through Windows Firewall پنل سمت چپ تمامی پروتوکل و پورت های باز سیستم و برنامه هایی که با آنها ارتباط دارند را چک کنید.

اگر برنامه هایی که در این لیست مشاهده میکنید مشکوک بودند و یا نام آنها با برنامه های VNC و یا ریموت کنترل یکی بود تیک (مجوز) آنها را بردارید و تغییرات را اعمال کنید.توجه داشته باشید برای اطلاع کامل از دسترسی و نام برنامه های مشکوک حتما اسم آنها در گوگل جستجو کنید.

Check Outbound Connections

در برخی اوقات ممکن است نرم افزار مخرب هیچ ارتباط دریافتی (incoming connection) نداشته باشد و تنها ارتباط خروجی (outbound connection) با یک سرور در شبکه داشته باشد .در ویندوز تمامی ارتباط های خارجی به صورت پیشفرض دارای مجوز هستند ، هیچ محدودیتی بر روی آنها نیست و بلاک نمیشوند! پس اگر برنامه ای اطلاعات شما را ذخیره کند و آنها را برای یک سرور در اینترنت ارسال کند در مرحله اول اسم آن در لیست فایروال قرار نمیگیرد و اینکه بدون اینکه کاربر متوجه شود میتواند اطلاعات را برای هر شخصی ارسال کند.

در ادامه شما را با دو نرم افزار معروف بررسی ارتباطات خروجی سیستم آشنا میکنیم . توجه داشته باشید که اینکار چندان آسان نیست چرا که شما با نرم افزارهای پیچیده جاسوسی و دزدی اطلاعات در این مرحله سر و کار دارید.

ابتدا نرم افزار کم حجم TCPView مایکروسافت را دانلود کنید.سپس آن را unzip و بر روی فایل Tcpview کلیک کنید.

این نرم افزار تمامی ارتباطات های کامپیوتر ( connections ) را نشان میدهد ، در سمت چپ اسم پردازش مثل chrome و.. نمایش داده میشود.

ما در این پنجره با ستون های Remote Address و State بیشتر کار داریم ، بر روی عنوان ستون State کلیک کنید تا تمامی ارتباط های که با وضعیت ESTABLISHED ( در حال حاضر برقرار و باز است ) را به ترتیب مشاهده کنید ، توجه داشته باشید که نرم افزار های جاسوسی و دزدی اطلاعات ممکن است که در همه مواقع با سرور ارتباط برقرار نکند پس بهتر است که شما بر روی نرم افزارهای فعلی که ارتباط آنها باز هستند نظارت کنید و اگر نرم افزار جدید مشکوکی با وضعیت ESTABLISHED  به لیست اضافه شد حتما آن را بررسی نمایید

اگر با نام پردازش نا آشنایی در این لیست برخورد کردید پیشنهاد میکنیم قبل از هر گونه اقدام ابتدا اسم آن را در گوگل جستجو و درباره آن اطلاعات کسب کنید. کارکرد این نرم افزار بسیار با نرم افزاری که قبلا در بخش آموزش جلوگیری از آپدیت خودکار نرم افزار ها،مدیریت اتصال و مصرف حجم اینترنت در انزل وب معرفی نمودیم مشابه است ، البته گرافیک و امکانات آن نرم افزار کمی بیشتر از برنامه Tcpview میباشد.

ستون های بعدی که باید چک کنید Sent Packets ، Sent Bytes است ، اگر هکر و شخصی داده های شما را جاسوسی میکند ، این داده های باید از طریق پردازشی اسال شوند ، اگر لیست را بر اساس این ستون ها مرتب کنید ، پردازش هایی که بیشترین داده ها را به شبکه ارسال میکنند مشاهده خواهید کرد.

Process Explorer یک ابزار بسیار کاربردی دیگر از سوی مایکروسافت است که با همکاری سایت ویروس یابی VirusTotal به شما میگوید که احتمال مخرب بودن پردازش های سیستم چقدر است.

برای فعال کردن این قابلیت از منو Options > VirusTotal.com > Check VirusTotal.com را فعال کنید ، به وبسایت آنها منتقل میشوید و سپس پنجره باز شده در نرم افزار را yes کنید

حالا بر روی ستون VirusTotal  کلیک کنید ، پردازش ها بر اساس رتبه بندی این سایت مرتب میشوند ،رتبه پردازش ها با فرمت ۰/XX است که اگر عددی به غیر از ۰ برای پردازش نمایش داده شد حتما نام آن پردازش را گوگل کنید و اطلاعات آن را مشاهده نمایید.

با توجه به استفاده از نرم افزار های فوق باز هم ممکن است برنامه مخرب در سیستم شما وجود داشته باشد ، دسته دیگری از نرم افزار های جاسوسی و مخرب وجود دارند که به آنها rootkit گفته میشود و بسادگی قابل نمایش نیستند.

اگر پردازشی مشکوکی در سیستم نبود باید به سراغ آنتی روتکیت ها برویم و اینکار را با ابزار قدیمی مایکروسافت به اسم Rootkit Revealer انجام میدهیم.همچنین میتوانید از نرم افزار های بسیار خوب و منتخب ۲۰۱۴ Malwarebytes Anti-Rootkit Beta  و یا GMER هم برای اینکار استفاده کنید.

پس از نصب و اجرا یکی از نرم افزار ها ، اگر آنها بعد از اسکن در سیستم شما چیزی پیدا کردند و اخطار دادند که آن را حذف کنید حتما اینکار را انجام دهید.

در پایان پیشنهاد میکنیم نرم افزارهای آنتی ویروس و مالویر (anti virus & malware) را نیز حتما بر روی سیستم خود نصب کنید و آن را اسکن نمایید تا از وجود بد افزار ها زودتر مطلع شوید. همچنین پست های قبلی ما در مورد نحوه تشخیص و پیدا کردن دوربین مخفی در خانه و محل کار برای ایجاد امنیت بیشتر در محیط خارج از کامپیتور را نیز مطالعه کنید.

بعد از معرفی رایج ترین شیوه های مانیتورینگ ، هک و یا جاسوسی از اطلاعات شخصی و محرمانه شما در سیستم های کامپیوتری و روش های مبارزه با آن ، اگر شما نیز ترفند و آموزشی برای اطلاع سریعتر از این موضوع سراغ دارید آن را در بخش نظرات مطرح کنید.


چطور بفهمیم لپ تاپ هک شده

با سلام
عزیز من کافی نت دارم
و دیدم انتی ویروس هی فعال میشه و ای پی های متفاوتیو میبنده بعد دستگاه هی خاموش میشد
بعد ریست کردن دیذم یه سوویچ یوزر دیگه بغیر از ادمین ساخته شده
دستگاه رو و ویندوزو دوباره نصب کردم به محظ اتصال به نت برای فعال سازیدوباره همون اتفاق افتاد
حالا ای پی دستگاه رو عوض کردم نمیدونم باز میتونن هک کنن یا نه
ممنون میشم راهنمایی کنی

داش چجوری میشه فهمید چندتا سیستم که با هم شبکه شدن، یکی داره کارهایی که انجام میده رو نگاه میکنه … در حد همین که که مانیتور منو مشاهده کنه – سیستم ها به وسیله شبکه به هم وصل هستند.

ببخشید من یه سوال داشتم یکی به تازگی منو تهدید کرده که دارم اینترنتتو میکشم و استفاده میکنم و دارم از فیلمات Backupمیگیرم و از این چرت و پرتا این حرفها راسته ؟ تورو خدا جواب بدین . زندگیم در خطره تمام اطلاعات و اینترنتم داره میره اگه جواب بدین یه عمر مدیونتون میشم .

باسلام من سیستممو ریست زدم پاک کردن کل فایل ها رو انتخاب کردم . خواستم بدونم روش مناسبی انتخاب کردم؟

سلام وقت بخیر- امروز به صورت اتفاقی یه پوشه داخل درایو ویندوزم پیدا کردم ۵۰ هزارتا عکس از صفحه لپتاب من طی یک سال گذشته گرفته. اعصابم کامل بهم ریخته نمیدونم چیه و چطور باید پیدا کنم عاملشو

سلام – من تقریبا تا جایی که سر در آوردم تمامی موارد رو چک کردم – ولی هنوز اعتماد ندارم به امنیت سیستمم ، من با لپ تاپ خودم در شرکت کار میکنم که مثل همه جا یک درایو z در ابتدا روی سیستم من نصب کردند، و کارهایی در حد وصل کردن دو تا فای وای شرکت و یکبار هم یک صفحه ی command prompt رو صفحه اومد حین کار اونها که گفت داره z رو به یکی از وای فای ها وصل میکنه.
ممکنه سیستمم تحت نظر باشه؟لطفا کمک کنید

سلام ایا ممکنه که یک اکانت در کامپیوتر بتواند فعالیت های ان اکانت دیگر را زیر نظر داشته باشد؟حتی اگر تمام هیستوری ها پاک شود؟مثلا ایمیل ها یا چت ها یا سرچ ها و ……

سلام
من بدافزاری رو پیدا کردم و به تازگی پیدا کردند که در نوار Taskbar به صورت hidden و مخفی قرار می‌گیرد
حتما نوار وظیفه رو چک کنید و روی جاهای خالی و مکان های مختلف اون کلیک کنید همچنین در task manager نیزstartup را نگاهی بندازید و چک کنید همچنین قسمت details و services

من قبلا در THIS PC(همان My Computer) سه تا درایور داشتم. یعنی درایور C، D، E و الان یکی دیگه خود به خود به آنها اضافه شده به نام درایور F که ۶۱٫۸ مگابایت حجم داره. و در ضمن من اصلا نمی تونم این درایو رو باز کنم. من نمی دونم که این درایو رو فرمت کنم یا بذارم بمونه. خواهش می کنم کمکم کنید. از ایمنی لب تاپم می ترسم.

دوست عزیز احتمال داره شما نرم افزار virtual drive رو نصب کرده باشین و یه درایو مجازی ایجاده شده یا هاردتون رو با نرم افزار پارتیشن بندی کردین و بخشی از یک درایو رو باهاش یه درایو جدید ایجاد کردین اگه خودتون اینکار ها رو نکردین ببینین اخرین بار لب تاپ اخرین بار دست کی بوده یا برای نصب ویندوز دادین به کسی اون بهتر میتونه کمکتون کنه اما تا جایی که من میدونم مساله خطرناکی نیست

سلام. ببخشید ی سوال من تازه ویندوز عوض کردم وقتی ویندوز عوض کردم گزینهnight lightدر ویندوز۱۰ غیر فعال بود بعد با ۳ . ۴ بار ریستارت درست شد میخواستم ببینم هک شده ام یا ویروسی چیزی است.

نه دوست عزیز این مساله ربطی به هک نداره و گاهی روی سیستم عامل های نو ظهور مثل ۱۰ باگ دیده میشه البته این مساله روی جدیدترین اپدیت وجود نداره شما چک کنید ببینید ویندوزتون اپدیته و اینکه میتونه از خیلی چیزا باشه سعی کنید یه انتی ویروس نصب کنید و فایروال رو کنترل کنید اما فکر نمیکنم این مساله ربطی به هک داشته باشه

با سلام
اگر ممکنه بفرمایید اطلاعات مربوط به Browse کردن کامپیوتر از طریق شبکه(مثلا دستور ComputerName\ که با $ میتوان فولدر مورد نظر را نیز محدود کرد) در کدام قسمت EVENT ها قابل مشاهده است؟و آیا میتوان از طریق event های سیستم فهمید چه فایل و یا فولدرهایی از سیسم ما کپی شده است؟
با تشکر

عرض سلام وادب فراوان خدمت شما و با تشکر از مطلب مفید شما که نمونه ی آن در اینترنت کمتر دیده میگردد.مگر نه این است در کل برای شنود کامپیوتر یا لپتاپ یا از وایرلس آن استفاده میگردد یا از اینترنت؟مگر به این صورت نیست که در مورد اول(وایرلس) با نصب نرم افزارهای خاص روی لپتاپ به وسیله ی ماژول وایفای(وایرلس) اقدام به جاسوسی میگردد و بدون اینکه فرد به اینترنت وصل باشد اطلاعات از طریق وایفای که سرعت بالایی دارد ارسال میگردد؟زیرا فرستنده خوبی است… و در مورد دوم (اینترنت)به وسیله ی اینترنت هنکامی که فرد به شبکه جهانی متصل میشه اطلاعات از طریق خطوط اینترنت ارسال میشه؟ پس اگر ما سیستم را اصلا به اینترنت وصل نکنیم و خود قطعه ی وایفای را از سیستم جدا کنیم،به هیچ وجه شنود نخواهد شد؟لطفا راهنماییم کنید…باتشکر فراوان

باسلام؛
من خواستم بدونم که چطور باید فهمید مثلا یه اتاق دوربین نصب شده دستگاه ومانیتور هم تو اتاقه نصبه تصاویر خود دوربین هم به مانیتور وصله پس چطور متوجه بشم که اونی که دوربین نهاده ایا خودش از گوشی یا مانیتور جای دیگه تصویر دوربین کارگذاشته رو داره یا نه؟ممنون میشم زود جوابمو بدین

سلام شبتون بخیر ممنون از اطلاعات جامع و خوبتون

این نرم افزارهایی که معرفی کردید کل کارو انجام میده؟ یا باید اون مراحل قبل رو هم طی کنیم؟

بعضی اوقات کاربران اقدام به نصب آنتی ویروسی غیر معتبر و یا تروجان ریموور غیر معتبر و تقلبی می کنند که خود زمینه جاسوسی و … از کامپیوتر قربانی می شود، باید مراقب بود و از هر سایتی برنامه دانلود نشود! و …
با اندکی هوشیاری و مراقبت، جلوی ۹۰ درصد از جاسوسی ها گرفته می شود… و برای ده درصد باقی مانده، کار سخت می شود!

تاسیس : تیر ماه 1390 | باز نشر مطالب تنها با کسب مجوز امکان پذیر است

Copyright © 2011-2021 Anzalweb , All Rights Reserved


طراحی و اجرا پوسته :

در رسانه ها همراه ما باشید

جدیدترین مطالب ما را در رسانه های اجتماعی دنبال کنید

چطور بفهمیم لپ تاپ هک شده
چطور بفهمیم لپ تاپ هک شده
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *