چطور خوش صحبت باشیم

 
helpkade
چطور خوش صحبت باشیم
چطور خوش صحبت باشیم

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

پرورش افکار – رسیدن به موفقیت قطعی از طریق آموزش و یادگیری قانون جذب توسط دوره کارشناس جذب شوید استاد شریفی

چطور خوش صحبت باشیم

چگونه خوش صحبت باشیم

خوش صحبت بودن یک ویژگی خاص است که خیلی ها دوست دارند یک فرد خوش صحبت و دوست داشتنی باشند. مهم نیست با چه دقتی برای کلمات‌ مان برنامه‌ ریزی می‌ کنیم، چرا که در اختیار ما نیست که پیام‌ مان چطور دریافت می‌ شود. البته موارد متعددی در کنترل ما هستند مانند به جا بودن، قوت و میزان صدا. دانستن توانایی‌ ها و از قبل آماده شدن، به ما این امکان را می‌ دهد که از هر فرصت بطور حداکثر برای برقراری ارتباط استفاده کنیم. در ادامه پنج نکته ذکر می‌ شود که در این مسیر به ما کمک می‌ کند:

راه های خوش صحبت بودن

۱- بدون فکر و فی‌ البداهه سخن نگوییم

هر مکالمه‌ ای که بعدها در مورد آن افسوس می‌ خوریم یک علت مشترک دارند: فکر نکردن پیش از سخن گفتن. قبل از به اشتراک گذاشتن افکارمان، زمان زیادی را برای تحلیل آنها در اختیار داریم. اگر مکالمه یا جلسه ما ارزش برنامه‌ ریزی را دارد، ارزش آن را هم دارد که دقایقی را برای ایجاد طرحی کلی صرف کنیم. برای یک مکالمه مهم، گفت‌ و گو را با یک همکار قابل اعتماد انجام دهیم تا بتوانیم اشکالات را رفع کنیم.

۲- آن را از دید شنونده مورد توجه قرار دهیم

به هنگام ایجاد استراتژی برای صحبت کردن، خود را در موقعیت طرف مقابل قرار دهیم. این کار باعث ایجاد یک رویکرد متعادل می‌ شود و ما را آماده می‌ کند که تنها به موقعیت خود توجه نکنیم و هر عمل متقابلی را مورد چالش قرار دهیم.

۳- برای پاسخ‌ های مختلف آمادگی داشته باشیم

کسی نمی‌ تواند با قطعیت بگوید که پاسخ طرف مقابل چه خواهد بود. با پیش‌ بینی کردن پاسخ‌ های منفی یا سوالی، شانس خود را برای یک گفت‌ و گوی خوب افزایش دهیم در این صورت احتمال کمتری برای غافلگیر شدن وجود دارد.

۴- با دلیل و منطق عمل کنیم

نقطه‌ نظری که با منطق و اطمینان بیان شود، کمتر با خصومت رو‌به‌ رو می‌ شود. نکته این است که گفت‌ و گو را تا جای ممکن با دلایلی که با داده‌ ها و حقایق همراه شده‌ اند پیش ببریم.

۵- جنبه احساسی را فراموش نکنیم

همانطور که مورد شماره چهار اهمیت منطق را تأکید می‌ کند، مهم است بدانیم که احساسات، اغلب از منطق پیشی می‌ گیرد. تأثیر احساسات را در درک پیام‌ مان نادیده نگیریم و بدانیم کلماتمان چه احساساتی را برانگیخته می‌ کنند.

خوش صحبت بودن یک ویژگی خاص است که خیلی ها دوست دارند یک فرد خوش صحبت و دوست داشتنی باشند. مهم نیست با چه دقتی برای کلمات‌ مان برنامه‌ ریزی می‌ کنیم، چرا که در اختیار ما نیست که پیام‌ مان چطور دریافت می‌ شود. البته موارد متعددی در کنترل ما هستند مانند به جا بودن، قوت و میزان صدا. دانستن توانایی‌ ها و از قبل آماده شدن، به ما این امکان را می‌ دهد که از هر فرصت بطور حداکثر برای برقراری ارتباط استفاده کنیم.

درست صحبت کردن یا خوش صحبت بودن نیاز به تمرین دارد. شما می توانید با کمی تمرین سخنران بسیار عالی شوید. تکنیک هایی برای بهبود فن بیان وجود دارد. به طوری که حتی کلاس هایی هم جهت آموزش فن بیان در نقاط مختلف هر شهر برقرار خواهد شد. پس اگر نمی توانید به راحتی صحبت کنید، باز هم نگران نشوید. با تمرین و ممارست به راحتی می توان به نتیجه مطلوب رسید و فردی خوش صحبت شد. در ادامه مقاله چندین نکته ذکر می‌ شود که در این مسیر به ما کمک می‌ کند:

۱- بدون فکر و فی‌ البداهه سخن نگوییم

هر مکالمه‌ ای که بعدها در مورد آن افسوس می‌ خوریم یک علت مشترک دارند: فکر نکردن پیش از سخن گفتن. قبل از به اشتراک گذاشتن افکارمان، زمان زیادی را برای تحلیل آنها در اختیار داریم. اگر مکالمه یا جلسه ما ارزش برنامه‌ ریزی را دارد، ارزش آن را هم دارد که دقایقی را برای ایجاد طرحی کلی صرف کنیم. برای یک مکالمه مهم، گفت‌ و گو را با یک همکار قابل اعتماد انجام دهیم تا بتوانیم اشکالات را رفع کنیم. در کل می توان گفت که بیشتر اشتباهات یا برداشت های ما از سر بدون فکر صحبت کردن است.

برای این که بتوانید به درستی قبل از هر صحبت کردنی فکر کنید، کافی است که چند دقیقه به خود مهلت دهید. نفس عمیقی بکشید و اجازه دهید تفکرتان راحت شود. علاوه بر این که می توانید با دوست خود تمرین کنید، در زمان های نبودن یا در دسترس نداشتن فردی می توانید به راحتی با خود تمرین کنید. اما چگونه؟ در این حالت توصیه من به شما استفاده از تکنیک آینه قاانون جذب است.

اما ببینیم این تکنیک به ما چه می گوید. با استفاده از این روش کافی است که در مقابل آینه ای بایستید و تمام سخنان خود را تمرین کنید. سعی کنید قبل از آغاز تمرین، با استفاده از جملات انگیزشی تفکر مثبت خود را در ارتباط با سخن گفتن افزایش دهید.

۱۱ چیزی که باید در مورد قانون جذب و چگونگی استفاده از آن…

۹ روش از قانون جذب که می تواند زندگی شما را بهبود ببخشد.

۹ تکنیک تجلی قانون جاذب که باید بلد باشید

۷ راه برای اینکه زندگی موفق و بدون محدودیتی داشته باشید

۱۰ دلیلی که چرا ترک عادات بد خیلی سخت و مشکل است


راهنمای اساسی برای روتین های صبحگاهی

۲- آن را از دید شنونده مورد توجه قرار دهیم

به هنگام ایجاد استراتژی برای صحبت کردن، خود را در موقعیت طرف مقابل قرار دهیم. این کار باعث ایجاد یک رویکرد متعادل می‌ شود و ما را آماده می‌ کند که تنها به موقعیت خود توجه نکنیم و هر عمل متقابلی را مورد چالش قرار دهیم. می توانید در ذهن خود پاسخ ها را تحلیل کنید. البته خود را درگیر قضاوت ها نکنید. صذفا روندی تحلیلی پیش بگیرید.

شما در هنگام سخن گفتن با افراد باید به آن ها توجه کامل داشته باشید. نمی توانید با فردی صحبت کنید در حالی که از او روی برگردانده اید. سعی کنید در شرایطی که قرار است سمینار یا سخنرانی داشته باشید همه افراد حاضر در محل را مورد توجه قرار دهید. باید دراین حالت بتوانید علاوه بر سخنرانی درست و صحیح، ارتباط چشمی مناسبی هم برقرار کنید. این ارتباط چشمی باعث می شود تا حاضرین با شما راحت تر ارتباط برقرار کنند و سخنان شما را  بهتر متوجه شوند.

در غیر این صورت افراد تصور می کنند شما توجهی به آن ها ندارید. خود را به جای حضار بگذارید، اگر سخنران توجهی به شما نداشته باشد چه فکری می کنید؟ قطعا حس خوبی نخواهید داشت. پس این روش را تمرین کنید.

۳- برای پاسخ‌ های مختلف آمادگی داشته باشیم

کسی نمی‌ تواند با قطعیت بگوید که پاسخ طرف مقابل چه خواهد بود. با پیش‌ بینی کردن پاسخ‌ های منفی یا سوالی، شانس خود را برای یک گفت‌ و گوی خوب افزایش دهیم در این صورت احتمال کمتری برای غافلگیر شدن وجود دارد. این کار به تحلیل شما بستگی دارد. اگر سعی کنید تمام پاسخ ها را تحلیل کنید به هیچ عنوان شگفت زده نخواهید شد. تحلیل پاسخ ها ممکن است کمی زمان ببرد اما به هیچ عنوان آن را اتلاف وقت ندانید. ببینید در صوت گرفت پاسخ منفی، دلیل می تواند چه باشد سپس سعی کنید به برطرف کردن مشکل بپردازید. این کار به رشد شما هم کم بسیاری خواهد کرد.

۴- با دلیل و منطق عمل کنیم

نقطه‌ نظری که با منطق و اطمینان بیان شود، کمتر با خصومت رو‌به‌ رو می‌ شود. نکته این است که گفت‌ و گو را تا جای ممکن با دلایلی که با داده‌ ها و حقایق همراه شده‌ اند پیش ببریم. برای این کار لازم است تا اطلاعات بالایی در زمینه صحبت مورد نظرتان داشته باشید. از این رو پیشنهاد می کنم مطالعه کنید. مطالعه باعث می شود تا شواهد و مدارک دقیقی برای صحبت خود داشته باشید. اگر بتوانید با شواهد و منطق صحبت کنید دیگران به شما اعتماد خواهند کرد.چطور خوش صحبت باشیم

سعی کنید از هر زمانی برای افزایش اطلاعاتتان استفاده نمایید. اگر سخنی را با منطق و دلیل بیان کنید پذیرش آن از طرف شنوندگان راحت تر خواهد شد. این روش خصوصا برای زمان هایی که محتوای صحبت مهمی دارید یا در جلسه ای مهم حضور دارید بسیار مناسب است. منطقی صحبت کردن همیشه نتیجه خوبی داشته استو سعی کنید در زمان صحبت کردن احساسات خود را کنترل نمایید. کنترل احساسات به افزایش منطق کمک زیادی خواهد کرد.

۵- جنبه احساسی را فراموش نکنیم

همانطور که مورد شماره چهار اهمیت منطق را تأکید می‌ کند، مهم است بدانیم که احساسات، اغلب از منطق پیشی می‌ گیرد. تأثیر احساسات را در درک پیام‌ مان نادیده نگیریم و بدانیم کلماتمان چه احساساتی را برانگیخته می‌ کنند. همان طور که در قسمت قبل هم گفتیم اگر قرار است جایی با امنطق پیش بروید لازم است تا احساسات خود را کنترل نمایید. اما اگر زمانی نیاز است تا با صحبت های احساسی پیش بروید کمی می توانید از منطق فاصله بگیرید. گاهی لازم است تا به احساس های خود اجازه خود نمایی بدهیم.

۶-نیاز نیست از تجربیات خود سخن بگویید!

اگر می خواهید در چشم دیگران فردی خوش صحبت به نظر برسید سعی کنید کمتر از تجربیات خود سخن بگویید. اگر این کار را انجام دهید ممکن است شنونده به این فکر کند که شما قصد بازار گرمی دارید یا می خواهید از خود تعریف کنید. اجازه دهید فرد با شما احساس صمیمیت کند و این احساس صمیمیت می تواند از طریق گفتن تجربه های دیگران بیشتر به وجود بیاید تا تجربه های شخصی خودتان.

این نکته را به خاطر بسپارید که هر تجربه ای جنبه شخصی دارد و لزوما تجربیات شما هر چند مشابه با شرایط دیگران باشد، نمی تواند به درستی به آن ها کمک کند. این را به خاطر داشته باشید که مکالمه جایی برای اثبات شخصی نیست. شما قرار نیست خود را ثابت کنید.

۷- مطالعه کنید.

اگر تمایل دارید به سخنران خوبی تبدیل شوید مطالعه را دست کم نگیرید. اجازه دهید ذهن تان با مفاهیم مختلف آنشا شود. شما می توانید با مطالعه کردن به اطلاعات خود بیفزایید و در زمینه سخنان خود آن را به کار ببرید. شما با مطالعه می توانید هر حرفی را با دلیل و مدرک بزنید. حتی گاهی لازم می شود تا برای فهم مطلب خود از داستان یا سخنی کمک بگیرید، این جا است که نتیجه مطالعات خود را خواهید دید.

۸- عجله نداشته باشید!

باور کنید همیشه نیازی نیست به سرعت پاسخگو باشید یا سرع سخن بگویید. کمی صبوری کنید. اجازه حرف زدن به افراد را بدهید. گاهی نیاز است گوش بدهید تا بتوانید به راحتی نظر بدهید. عجله نداشتن در صحبت کردن باعث می شود تا فکر به آرامی موارد را تجزیه و تحلیل کند. تجزیه و تحلیل هم باعث می شود تا بهتر بتوانیم سخن بگوییم.

نیازی نیست با عجله تمام راه حل هایی که به ذهنمان می رسد را ارائه کنیم. شاید با بیشتر گوش دادن متوجه شویم که به هیچ عنوان نیازی به ارائه راه حل نیست و صرفا با گفتن حرف هایی آرام بخش یا ساده می توانیم به راحتی با افراد سخن بگوییم. بهتر است عجه نکنیم تا بدانیم چه مدل صحبت کردنی برای این شرایط لازم است.

۹- همیشه نیازی به گفتن جزئیات نیست.

اگر تمایل دارید خوش صحبت باشید، سعی کنید در استفاده از جزئیات دقت لازم را به خرج دهید. گاهی برخی افراد با کشاندن صحبت به جزئیات غیر مهم، رشته سخن را از بین می برند و تمام موضوع از دست خارج می شود. از این رو بهتر است که در ارائه جزئیات کمی تامل کنیم. گاهی واقعا نیاز به گفتن تاریخ یا محل خاصی نیست. پس سعی کنید خوش صحبت بودن خود را با حفظ شرایط بهبود بخشید.

مطلب قبلی

زندگینامه جیمزوات – مخترع

مطلب بعدی

شانس بهتر است یا انرژی مثبت (قانون جذب)

چالش 21 روزه: برنامه قانون‌ جذب برای تجلی شادی

چرا تفکر مثبت میتواند سلامت جسمی را بهبود بخشد

شکست را به موفقیت تبدیل کنید: استفاده از قانون جذب برای غلبه بر موانع

موفقیت به معنای اتخاذ یک انتخاب بزرگ نیست، بلکه به معنای اتخاذ میلیون ها تصمیم کوچک…

چگونه شروع به استفاده از قانون جذب کنیم؟ 8 موردی که همین…

10 راهی که قانون جذب می تواند به شما کمک کند تا زندگی تان را…


چگونه در مراقبه تجلی مهارت پیدا کنیم؟

برای چت کردن با ما روی آیکون مشاور فروش کلیک کنید

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

موفقیت تعاریف گوناگونی دارد، چون انتظارات آدم ها از خودشان و از زندگی …

اختلال دو قطبی، اختلالاتی در مغز است که باعث تغییرات شدید خلق و خو و و…

فروش ساعت های هوشمند در بازار بسیار داغ است. ساعت هوشمند برای بسیاری ا…

مهم ترین نکات طراحی دکوراسیون داخلی

نکته اول : اتاق ها را بیش از حد…

اصول موفقیت در زندگی
چطور خوش صحبت باشیم

اختلالات دو قطبی (افسردگی شیدا…

تاریخچه ساعت های هوشمند

چند پیشنهاد برای دیزاین و طراح…

گلکسی S20 FE، کادوی اقتصادی سا…

تشخیص سریع سکته قلبی و درمان آ…

تاثیر مصرف پروبیوتیک ها بر سلا…

فشار خون بالا و نارسایی کلیه ه…

راه-های جلوگیری از پپوکی استخو…

تعامل انسان با همنوعان در مفات…

یکی از مواردی که در برقراری ارتباط بسیار مهم می‌باشد، صحبت با دیگران است. گاهی افرادی را مشاهده می‌کنیم که مهارت عجیبی در برقراری یک مکالمه ی موفق دارند. آن‌ها می‌توانند با هر کسی و در مورد هر چیزی صحبت کنند. در حالی که برخی دیگر، در صحبت های کوتاه روزمره نیز با مشکل مواجه می‌شوند. چیزی که این دو گروه را از یکدیگر متفاوت می‌کند، این نیست که حرفی که برای گفتن دارند یا ندارند. بلکه، موضوع بر سر مهارت برقراری ارتباط است که تقویت آن، به شما اجازه می‌دهد هر گفتگویی را با هر کسی ادامه دهید.

حرف زدن با یک فرد خوش صحبت، برای هر کسی بسیار خوشایند بوده و یکی از لذت بخش ‌ترین تجربه ‌های زندگی می‌باشد. در این شرایط، زمان به سرعت نور می‌گذرد، ذهن شما آرام می‌شود و احساس می‌کنید که به فرد خوش صحبت، بسیار نزدیک‌ شده و احساس مثبتی خواهید داشت. افراد زیادی هستند که این مهارت و توانایی را در خود نمی‌بینند.

صحبت کردن با دیگران و شروع مکالمه، ریشه در شخصیت افراد  داشته و نیازمند اعتماد به نفس قوی می‌باشد .به همین دلیل، یکی از پیشنهاداتی که روانشناسان به افرادی با  اعتماد به نفس پایین ارائه می‌دهند. ارتباط برقرار کردن با افراد غریبه است.

در این مقاله، شما یک ترفند ساده و قدرتمند یاد می‌گیرید که به کمک آن می‌توانید همواره در هر موقعیتی با دیگران ارتباط برقرار کنید و سر صحبت را برای شروع مکالمه هدفمند و یا برای آشنایی با اطرافیان باز کنید و کاری کنید که در همان مکالمه ی ابتدایی طرف مقابل از صحبت کردن با شما لذت ببرد.

می‌توان گفت که همه‌ ی انسان ‌ها استعداد تبدیل شدن به یک فرد خوش صحبت را دارند و این موضوع، مهارتی است که به مرور با تمرین و آموختن نکات به یک عادت و خصیصه در فرد تبدیل می‌شود.

بیشتر بخوانید: با این نکات ساده به بمب انگیزه تبدیل بشین

از ویژگی های مکالمه ی موفق، می‌توان به ادامه دار بودن آن اشاره نمود. به این معنا که در روند صحبت و گفتگو، هر دو طرف، مشتاقانه تمایل به ادامه‌ی آن را داشته باشند. در این صورت شما از نظر طرف مقابل به عنوان یک فرد خوش صحبت شناخته می‌شوید.

برای رسیدن به این شرایط، شما می‌توانید از نحوه‌ی سوال پرسیدن تان شروع کنید. اگر سوالاتی که می‌پرسید، سوالات بسته باشند، به این شیوه که از دوست یا همکار خود بپرسید: «سلام، خوبین؟» جوابی که دریافت می‌کنید چیزی غیر از این نیست که: «خوبم، خیلی ممنون»

و یا می‌پرسید: «آیا این تابستان مسافرت رفتین؟» و جواب می‌گیرید: «بله، یه مسافرت چند روزه رفتیم کیش»

در صورتی که یک سوال باز، می‌تواند خود به خود جریان مکالمه را هیجان انگیزتر نموده و آن را ادامه دار کند و مهارت مکالمه ای بین فردی شما را تقویت نماید. سوالات باز در واقع سوالاتی هستند که در مخاطب شور و اشتیاقی مضاعف ایجاد کرده و پاسخ‌ های مطلوب تری را به همراه دارند.

به این مثال توجه کنید، «آیا کتاب می‌خوانید؟» یک سوال بسته است و «بهترین کتابی که تا به حال خوانده اید، چه بوده؟» یک سوال باز است و جریان مکالمه ی شما را بسیار موثرتر و ادامه دار تر نموده و طرف مقابل را درگیر مکالمه با شما می‌کند. زمانی که طرف مقابل تان نام کتاب را می‌گوید شما می‌پرسید: «چرا این کتاب را انتخاب کردید؟»، « چرا دوست داشتید؟» و …

در اینجا، چند روش ساده برای پرسیدن سوالات باز برای شما ارائه شده است، به آن‌ها دقت کنید و به کار بندید:

سعی کنید که صحبت تان را با گفتن «نظرتان در مورد …. چیست؟» شروع کنید، زیرا بسیار واضح به طرف مقابل می‌فهمانید که می‌خواهید مکالمه کنید نه اینکه فقط یک جواب از او بگیرید.

صحبت تان را با گفتن «امکانش هست بیشتر در مورد … توضیح دهید؟» ادامه دهید. این نوع جملات به معنای انداختن توپ در زمین حریف است، مانند پرسیدن در مورد محل زندگی فرد، شغل و …

از طرف مقابل در مورد رویداد یا واقعه ای که با هم در آن شرکت داشتید نظر خواهی کنید و بپرسید «شما نسبت به مدیر جدیدمان چه احساسی دارید؟»، « آیا سمینار قبلی برای شما مفید بود؟» و …

یکی دیگر از روش های مفید، پرسیدن «چرا؟» است. در برابر جواب هایی که طرف مقابل می‌دهد، دلیل آن را از وی جویا شوید. برای مثال زمانی که می‌پرسید، «نظرتان در مورد … چیست؟» بعد از شنیدن پاسخ، می‌توانید از او بپرسید «چرا؟»

برای آنکه شما یک مکالمه ی موفق داشته و به عنوان فردی خوش صحبت شناخته شوید باید نکاتی را در حین مکالمه رعایت کنید. به موارد زیر توجه کنید:

از صحبت در مورد موضوعاتی که جنبه ی شخصی دارد، اجتناب کنید.  

در زمان مکالمه، مدام گفته های دیگران را  نقض و انکار نکنید.

در مورد هر موضوعی که صحبت می‌شود به دقت گوش دهید.

از صحبت هایی که باعث تضعیف روحیه ی فرد مقابل می‌شود، اجتناب کنید.

به نحوه‌ی حرف زدن خودتان توجه داشته باشید و کلمات و جملات را درست ادا کنید.

کلمات تکراری استفاده نکنید و بدون ترس، استرس و اضطراب صحبت کنید.

سعی کنید در حین صحبت از خاطرات گذشته و طنز و تمثیل استفاده کنید.

از کلمات سنگین و پرمفهوم استفاده نکرده و خود را دانای کل فرض نکنید.چطور خوش صحبت باشیم

‌با جریان و ریتم صحبت همراه شوید و دقت داشته باشید که به هیچ عنوان، موضع تدافعی نگرفته و علاقه‌ی فرد مقابل به صحبت کردن را از بین نبرید.

اگر موضوعی را نمی‌دانید، بهتر است طفره نرفته و به راحتی بگویید نمی‌دانم.  

صحبت‌ های خود را تکرار نکنید زیرا مسلماً حوصله ی فرد مقابل را سر‌ می‌برد.

موضوع را با جزییات توضیح ندهید و سعی کنید که اصل مطلب را در صحبت کردن بیان کنید.

صحبت ‌های فرد مقابل را به دقت گوش کنید تا منظور وی را به طور کامل درک کنید.

بیشتر بخوانید: 14 مانعی که قاتل انگیزه‌ی شما هستند

یکی از مهم ترین تکنیک ها در برقراری ارتباط و داشتن مکالمه‌ی موفق، صحبت در مورد چیزهایی است که برای طرف مقابلتان مهم است، برای مثال شغل، خانواده، تفریحات و … موضوعاتی است که برای هر کسی مهم است. زمانی که موضوع صحبت به این موارد ختم می‌شود و طرف مقابل با جواب دادن به سوالات شما، خودش، تفریحاتش، شغل اش و هر چیزی که به وی مربوط می‌شود را مهم احساس می‌کند و با صحبت کردن در مورد آنها به حس مثبت و خوشایندی دست می یابد.

به عنوان مثال می‌توانید بگویید: « کفش های خوشگلی دارین، میتونم بپرسم از کجا خریدین؟» و فرصت دهیدکه طرف مقابل به طورکامل توضیح دهد و مجددا سوالاتی در همین زمینه بپرسید تا بیشتر توضیح دهد. به این شیوه، طرف مقابل عاشق گفتگو با شما  می‌شود.

یکی از موارد بسیار مهمی که شما می‌توانید برای مشتاق نمودن طرف مقابل به گفتگو با خود به کار بندید، گوش کردن است.

بله، به همین سادگی، فقط گوش کنید، در این موقعیت شما باید به صحبت های طرف مقابل با دقت و حوصله گوش دهید و اجازه دهید که بیشتر او حرف بزند، جریان مکالمه را به شیوه ای پیش ببرید که طرف مقابل از خودش، فعالیت هایش، کارهایش تعریف کند. همه دوست دارند از خودشان برای دیگران صحبت کنند و زمانی که فردی، شما را با این خصوصیات پیدا می‌کند، بدون شک عاشق گفتگو با شما می‌شود.

برای تایید این موضوع، هم اکنون شما یکی از بهترین دوستانتان را به یاد بیاورید که همیشه تمایل دارید با او صحبت کنید، اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید که در هنگام گفتگوهایتان، شما بیشتر زمان مکالمه را به خودتان اختصاص می‌دهید و معمولا دوستتان شنونده است. این ترفند بسیارساده و اثربخش است ولی مردم به قدرت آن پی نبرده و از آن استفاده نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای افزایش مهارت اجتماعی و برقرای ارتباط موثر

خوش صحبت بودن و داشتن مکالمه ی موفق موضوعی است که همگان طالب آن هستند، برای خوش صحبت بودن باید یک شنونده‌ی خوب باشید و حتی مهارت شنونده ی خوب بودن را بیاموزید.

همه دوست دارند شنیده شوند، اما همه بلد نیستند واقعا صحبت دیگران را بشنوند و آن‌هایی که این مهارت را دارند و به درستی از آن استفاده می‌کنند، در رده‌ی خوش صحبت ترین ها هستند.

بسیاری از افراد که وارد کسب و کار می‌شوند و می‌خواهند که موفق و ثروتمند شوند، فکر می‌کنند که باید بر روی مهارت حرف زدنشان کار کنند و آن چیزی که می‌گویند، مهم تر از چیزهایی که می‌شنوند، است. در صورتی که قضیه کاملا برعکس است.

تمام افراد موفق و ثروتمند، زمانی که قصد معاشرت  با افرادی را دارند و یا وارد مذاکره می‌شوند، به ندرت صحبت می‌کنند و یا اگر بخواهند صحبت کنند طوری صحبت می‌کنند که بیشتر وقت صحبت را به طرف مقابل اختصاص دهند. آن‌ها به درجه ای از حرفه ای بودن رسیده اند که شنونده ی خوبی باشند.

در ادامه، نکاتی گفته شده مبنی برای اینکه چگونه هنگام صحبت، به طرف مقابل توجه کنید و یک شنونده‌ی فعال باشید تا نظر وی را جلب نمایید:

حضور داشته باشید: حضور داشتن در جریان مکالمه به معنای آن است که شما کاملا آگاهانه به صحبت های طرف مقابل گوش کنید. به هیچ عنوان از عواملی که باعث حواس پرتی شما می‌شود، (مثل تلفن همراه) استفاده نکنید. شما با توجه داشتن به طرف مقابل، هنگام صحبت هدیه ای به او می‌دهید که هیچ وقت در زندگی اش فراموش نخواهد کرد. در جریان صحبت با نشان دادن احساساتتان به فرد مقابل نشان دهید که او را درک می‌کنید و مطمئن باشید که همواره شما را به عنوان یک شخص خوب برای مکالمه انتخاب می‌کنند.

صدای درونی را کم کنید: تحلیل های ذهنی در هنگام صحبت فرد مقابل، غیر قابل انکار است. اما مشکل آن زمانی است که این صدای تحلیل کردن صحبت های طرف مقابل در ذهنتان چنان افزایش می‌یابد که از صحبت اصلی، غافل می‌شوید.

شما هنگام صحبت با طرف مقابلتان نباید خیلی زیاد به صدای درونی تحلیلی تان گوش دهید. سعی کنید تا می‌توانید صحبت های طرف مقابل را گوش دهید و بعدا آن را تحلیل کنید.

یک آینه باشید: این موضوع به معنای احساس همدردی با طرف مقابل است و به وی کمک می‌کند تا راحت تر صحبت کند. زمانی که صحبت های طرف مقابل تمام شد، کمی مکث کنید تا متوجه شوید که آیا می‌خواهد باز هم صحبت کند و اگر صحبت هایش تمام شده بود، به زبان خودتان آنچه را شنیدید بیان کنید و بپرسید که آیا چیزهایی که فهمیدید درست بود؟

به عنوان مثال، «این طور که فهمیدم چندین ماه هست که شما حقوق نگرفتی، شرایط شرکت شما هم خوب نیست و دوست داری کار دیگه ای پیدا کنی. درست فهمیدم؟»

شما با این کار به طرف مقابل نشان می‌دهید که کاملا به حرف هایش گوش داده اید.

بخواهید شفاف تر صحبت کند: شما باید به صحبت های طرف مقابل به دقت گوش کنید و در روند مکالمه دریابید که به چه چیزهایی بیشتر علاقه دارد و چه موضوعاتی را برای صحبت کردن بیشتر می‌پسندد. سپس با آگاهی از علاقه مندی طرف مقابل، شروع به پرسش نموده و جریان مکالمه را جذاب تر نمایید.  

دنبال کنید: بعد از اینکه صحبت های طرف مقابل تمام شد، حتما واکنشی مرتبط و متناسب با گفته های وی نشان دهید. اگر موضوع صحبت یک داستان غم انگیز بود، با وی همدردی کنید و بگویید که خیلی متاسف هستید و اگر موضوع صحبت خوشایند و شاد بود یک لبخند جانانه بزنید و از ته دل به وی تبریک بگویید.

بدانید که شما برای همیشه به عنوان یک فرد خوش صحبت در ذهن طرف مقابل ماندگار خواهید شد.

دوستی موقتی بیشتر برای سرگرمی و تفریح است، در حالی‌که به دوست نزدیک، می‌توان در اموری از قبیل سخاوت، توجه داشتن و صداقت امیدوار بود.

‘+ response.result[i].c[i].text +’

‘+ response.result[i].r[j].text +’

دیدگاه خود را وارد نمایید


با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید

شاید خیلی از افراد فکر می کنند که خوش صحبتی و شیرین زبان بودن اهمیت چندانی ندارد و یا بدون دانستن آداب درست برقراری ارتباط هم می توان به سادگی حرف زد و ارتباط برقرار کرد. اما مسئله این است که پشت این مهارت ها، فلسفه های گوناگون و مهمی وجود دارد که بسیاری از مردم از آنها بی خبرند. افرادی وجود دارند که به صورت ذاتی، استعداد شیرین زبانی و خوب صحبت کردن را دارند؛ اما برخی افرادی که این طور نیستند، باید مهارت فن بیان و صحبت کردن خود را تقویت کنند تا اتفاق برایشان رخ دهد؛ ما هم در این مقاله دقیقاً می خواهیم همین مورد را توضیح دهیم و بگوییم که چگونه خوش صحبت و شیرین زبان باشیم ؟ در واقع این مقاله به دو بخش زیر تقسیم بندی شده اند که به طور کامل تکنیک های خوش صحبت بودن را توضیح می دهد:

قبل از هر چیز باید این نکته را به خوبی بدانید که مهم ترین راه کسب آمادگی برای تبدیل شدن به فردی خوش صحبت، اعتماد به نفس است. معمولا افرادی که اعتماد به نفس بالایی دارند، در جمع ها نقش پررنگ تری دارند و به راحتی گفتگو و اظهار نظر می‌کنند.

 افرادی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار نیستند و برقراری ارتباط برایشان کاری دشوار است، باید خود را در معرض گفتگو و صحبت کردن قرار دهند، راه های مختلفی برای افزایش اعتماد به نفس وجود دارد که مواردی که مناسب برای داشتن ارتباطی موثر و خوش صحبت بودن نیاز است را بیان می‌کنیم. برای این که خیلی کامل تر این موارد را آموزش ببینید، پیشنهاد می کنم سری هم به مقاله اعتماد به نفس در صحبت کردن بزنید.

متمایز بودن از دیگران جذابیت و محبوبیت شما را بیشترمی‌کند. ریسک کنید و روش های مختلفی را امتحان کنید تا بالاخره روشی مناسب و خاص خودتان را پیدا کنید. در جمع های مختلف هم یک نوع ریسک محسوب می شود. خودتان را محدود نکنید و در جمع های متفاوت حضور پیدا کنید و سعی کنید در گفتگوها شرکت کنید. حضور در مهمانی های خانوادگی، جمع های دوستانه، سمینارهای مختلف، کلاس ها و دوره های مختلف و هر چیزی که شما را با انسان های مختلفی روبرو کرده و مجاب به برقراری ارتباط می‌کند.

اگر با فرهنگ های مختلف آشنا باشید، مدام درحال یادگیری مطالب مختلف باشید و اطلاعات خود را در موضوعات گوناگون افزایش بدهید، قطعاً در برقراری ارتباط قدرتمند تر می‌شوید و به شخصی خوش صحبت تبدیل می‌شوید. پس با یکجا نشستن، تنهایی را ترجیح دادن و ارتباط نگرفتن با دیگران، نمی‌توان مهارت صحبت کردن که بسیار مهم تلقی می‌شود را تقویت کرد؛ به هر حال انسان موجودی اجتماعی است و به ارتباط نیاز دارد، پس چه بهتر که این ارتباط به درستی صورت بگیرد.چطور خوش صحبت باشیم

تشخیص بدهید که باید با هر شخصیتی به چه روشی صحبت کنید؛ شما نمی توانید با مردی کهنسال و یک کودک به یک لحن و شکل صحبت کنید!  همینطور باید موقعیت شناسی کنید و حتماً در نظر داشته باشید که آیا حرفی که می‌خواهید به زبان بیاورید با موقعیت موجود تناسب دارد یا خیر. برای مثال: موقعیت مخاطب و خودتان را بسنجید، شما با مخاطب خود در موقعیت پدر و فرزندی هستید، لحن مناسب را انتخاب کنید و همانگونه برای صحبت با مخاطبتان که در موقعیت دوستی و رفاقت هستید لحن درستی را پیدا کنید.

موقعیتی که مخاطب در آن قرار دارد را هم فراموش نکنید. ببینید که او غمگین است یا خوشحال، خشمگین است یا مضطرب، پرانرژی است و یا اینکه خسته، معمولا برای افراد لذت بخش است که از جانب فردی که با او صحبت می کنند درک شوند و حال و هوایشان مورد توجه قرار بگیرد. وقتی بتوانید شریک موقعیت های مختلف دیگران بشوید شما را دوست داشتنی تر جلوه می‌دهد.

این موضوع را هم خیلی کامل تر در مقاله مخاطب شناسی مورد بررسی قرار داده ایم که می توانید آن را هم مطالعه کنید.

برای ایجاد آمادگی صحبت کردن و بالا بردن اعتماد به نفس خود همچنین می‌توانید از روش الگوبرداری بهره بگیرید. افرادی که از نظر ارتباط گیری قدرتمند هستند و آنها را خوش صحبت و شیرین زبان می‌دانید را در نظر داشته باشید و ببینید آن ها چگونه توانسته اند به این خصوصیت دست پیدا کنند، چه رفتارهایی دارند و دیگران رفتار آنها را چگونه می دانند. این روش هم میتواند کمک زیادی به شما بکند.

اکنون نوبت به بیان بهترین راه ها برای خوش صحبت و شیرین زبان بودن می رسد که بتوانید با استفاده از آن ها، این دو ویژگی را به خوبی درون خود ایجاد کنید. این راه ها عبارتند از:

یکی از موارد مهم در لحن صحبت ما که باعث جذب مخاطب شده و انگیزه برای ادامه گفتگو ایجاد می‌کند، حفظ آرامش است. افراد دوست ندارند با کسی که سرشار از اضطراب است گفتگو کنند؛ چرا که موجب ایجاد حال و هوای نامناسب شده و مخاطب از ادامه گفتگو صرف نظر می کند.  این را فراموش نکنید که شما گفتگو می کنید نه جنگ! پس اگر رفتاری بر خلاف میل شما صورت گرفت، باز هم کار خود را با آرامش پیش ببرید و حتی در برابر رفتار تند مخاطبتان هم آرام باشید.

سعی کنید برای خودتان شتاب سنجی در نظر بگیرید که سرعت حرف هایتان را در نظر داشته باشید، هرگاه سرعتتان بالا رفت از نفس کشیدن استفاده کنید. اینکه بخواهید مانند بعضی از دانش آموزان پایه های ابتدایی، قبل از اینکه صحبت طرف مقابلتان به اتمام برسد، پاسخی بدهید و یا اظهار نظر کنید بسیار اشتباه است. همیشه این را در نظر بگیرید که مخاطب دوست دارد که شما چگونه باشید؟ آیا از کندی کلامتان لذت می برد یا اینکه بی حوصله می‌شود؟

گاهی هم سرعت کلامتان مناسب است اما به دلیل موضوع صحبت هایتان مخاطب نیازمند این است که با سرعت کمتری صحبت کنید.

تن صدای خود را کنترل کنید. نه آنقدر بلند که گوش فلک را کر کند و نه آنقدر آرام که هیچ صدایی شنیده نشود. تعادل را برقرار کنید و خواسته و موقعیت مخاطب را هم در نظر بگیرید.

پیشنهاد می کنم برای این که این موضوع را خیلی بهتر و حامع تر یاد بگیرید، حتماً مقاله چگونه لحن و تن صدای خوبی داشته باشیم را هم مطالعه کنید.

برای این که بتوانید خوب سخن بگویید، باید خوب بشنوید! وقتی با جان و دل به حرف های مخاطب خود گوش می‌دهید، احساس اعتماد را در او ایجاد می‌کنید و این اعتماد را مخاطب هم متقابلاً به شما می‌دهد و حاصل اعتماد می‌شود گفتگویی دلنشین و محبوبیت شما نزد دیگران. یک شنونده خوب، سعی می‌کند با استفاده از زبان بدن، تولید آوایی از خود و گاهی اظهار نظر صحیح و بجا به منظور رساندن این موضوع به مخاطب که “من حواسم به آنچه که می‌گویی جمع است! ” اعتماد مخاطب را جلب می‌کند و زمینه‌ای برای صحبت های خود فراهم می‌کند.

ممکن است افرادی پرحرفی و حاشیه پراکنی را خوش صحبت بودن تلقی کنند، درحالی که به هیچ وجه اینطور نیست! وقتی از شیرین زبانی و خوش صحبتی سخن می‌گوییم، درواقع دید دیگران را می‌سنجیم؛ انسان نمی‌تواند برای خودش شیرین زبان باشد و این موضوع بستگی به ارتباط ما با دیگران دارد. از دید دیگران خودتان را بنگرید؛ آیا اگر شما خودتان جای آنها بودید شخصی چون خودتان را پرحرف می دیدید یا خوش صحبت؟ اصولاً انسان های پرحرف، آنهایی که بین حرف دیگران می‌روند،  گزافه گویی و حاشیه پراکنی می کنند و دائما موضوع گفتگو را به بیراهه می‌کشند و از این شاخه به آن شاخه می‌پرند، ارزش و اعتبار زیادی در دیدگاه مردم ندارند.

نمونه بارز این مسئله را می‌توان در مراسم خواستگاری دید، وقتی خانواده داماد یا عروس بیش از حد درباره فرزندشان سخن می‌گویند و به خانواده دیگری مجال حرف زدن نمی‌دهند که این کار باعث بد بین شدن این خانواد به دیگری می‌شود.

آیا می‌دانید که شما جز کدام ی از این افراد هستید؟ اگر نمی‌دانید که شیرین زبان هستید یا پر حرف، توصیه می‌کنم حتماً مقاله فن بیان در خواستگاری را بخوانید تا از این واقعیت بزرگ آگاه شوید.

طنازی و مزاح کردن در بین صحبت هم می‌تواند به کلام شما جان بدهد، البته به شرطی که بجا باشد. برای مثال: افرادی که به بهانه طنز پردازی دیگران را مورد تمسخر قرار می دهند، عزت و احترام شخصی را تا حد نابودی می‌برند و در انتها لفظ “شوخی کردم!” را به آن اضافه می‌کنند، الفاظ قبیح و زننده را به زبان می‌آورند و به خیال خودشان فکر می‌کنند انسان های جذابی هستند، با کنایه هایشان دیگران را آزار می‌دهند، در ذهن دیگران تصویر زیبایی از خود بجا نمی‌گذارند. شاید آن لحظه کسی بخندد و حتی به دلایلی لذت هم ببرد اما می‌داند که او به همین سادگی احترام دیگران را زیر پا می‌گذارد.

این را بدانید که برای مخاطب شما موضوعی که راجع به آن سخن می‌گویید اهمیت زیادی دارد، او قرار است برای شما وقت صرف کند؛ پس بیشتر از موضوعات مثبت حرف بزنید، از خوبی ها و زیبایی ها، حس خوبی که به مخاطب منتقل می‌شود او را مشتاق تر کرده و تصویر خوبی از شما می‌سازد که یکی از آن ها، همین طنزپردازی می باشد.

پیشنهاد می کنم برای این که این موضوع هم خیلی بهتر و جامع تر در ذهنتان قرار بگیرد، حتماً مقاله طنزپردازی در صحبت کردن را هم مطالعه کنید.

موضوع آخری که در رابطه با احترام به مخاطب باید بیان شود این است که با استفاده از راه های غلبه بر خشم، بر خشم و عصبانیت خود غلبه کنید و از فریاد و پرخاش جلوگیری کنید و همانطور که پیش تر هم گفته شد، آرامش خود را در هر شرایطی حفظ کنید.

یکی از بهترین روش ها برای داشتن گفتگویی دلنشین با دیگران این است که ما خود را دانش آموز بدانیم و سعی کنیم به جای این که مدام بخواهیم به طرف مقابلمان چیزی را آموزش بدهیم و او را موعظه کنیم، چیزی یاد بگیریم. خوب است که بخواهیم اطلاعاتی را به مخاطب منتقل کنیم، اما باید حواسمان باشد که ادعا و اطلاعاتمان را به رخ نکشیم و مغرورانه بیان نکنیم. از طرفی هم این را حتما در نظر داشته باشید که نباید طوری رفتار کنید و وانمود کنید که حرف ها، نظرات و اتفاقات اطراف  برایتان بی اهمیت است. در هر صورت هیچگاه با غرور بیجا نمی‌توان محبوبیتی کسب کرد.

نکته ای که در این رابطه وجود دارد این است که همانطور که سعی دارید بدون غرور رفتار کنید، عزت نفس خود را حفظ کنید و مثل همان رابطه ای که گفته شد دانش آموز باشید نه استاد، بیش از حد خود را به کسی نزدیک نکنید و سعی نداشته باشید به منظور صمیمیت سر از چیزهایی در بیاورید که مخاطب شما دوست ندارد شما آنها را بدانید.   

می‌توانید مثل یک دانش آموز هنگام گفتگو سوال بپرسید؛ سوال هایی بجا، منطقی و مفید! سوال کردن اشتیاق مخاطب شما را به ادامه گفتگو افزایش می‌دهد. در هنگام صحبت کردن منطقی باشید ولی احساسات و عواطف را هم در نظر داشته باشید، برخی اوقات احساسات در بعضی افراد بیشتر از منطق نفوذ می‌کند.

سوالات، اظهار نظر و هر چیزی را که می‌خواهید بیان کنید، به منظور جلب توجه نباشد. افرادی که سعی دارند صرفاً توجه دیگران را به خود جلب کنند، معمولاً موفق نمی‌شوند چرا که کار خوشایندی انجام نمی‌دهند. به جای جلب کردن توجه دیگران، علاقه نشان دهید. شما سوالی را از استاد می‌پرسید چون دانستن جواب برایتان مهم است، همان طور هم هنگام گفتگو به دانستن جواب علاقه نشان دهید تا مخاطب هم با علاقه و لذت جواب شما را بدهد.

در صورت نیاز و توانمندی، کمک کنید. کمک کردن به دیگران  می‌تواند محبوبیت شما را چند برابر افزایش دهد. راه های مختلفی برای کمک کردن وجود دارد. شما می‌توانید در صورتی که کسی مشکلاتش را برایتان بیان می‌کند، راه حلی ارائه دهید و یا ابراز همدردی کنید، نکات مثبت را هم یادآوری کنید و امیدواری دهید.  یا هنگامی که فردی سوالی را از شما می‌پرسد و نیاز به کمک شما دارد، طوری که او را از اینکه سؤالش را با شما در میان گذاشته و از شما طلب کمک کرده، پشیمان نکنید، پاسخ بدهید و حتی اگر پاسخ را نمی ‌دانید پیشنهاد بدهید که چگونه می‌تواند به پاسخ خود برسد. کمک کردن گاهی همین قدر ساده است!

برخی اوقات هم نیاز است که با مخاطبانتان دوستانه رفتار کنید و صمیمیتی درست به وجود بیاورید و به این سبب به دیگران اجازه بدهید که بتوانند به راحتی به سمت شما بیایند و به هم صحبتی با شما رغبت داشته باشند. برای ایجاد این حس دوستانه و صمیمیت راه کار هایی به شما پیشنهاد می‌شود:

همه ما می‌دانیم آنچه  که از دل براید بر دل هم می‌نشیند. پس گاهی هم هنگام گفتگو از صمیم قلبتان صحبت کنید و از بیان احساسات قلبی خود نهراسید. معمولا مردم به این دسته از افراد صفت “خوش قلب” را نسبت می‌دهند و به سبب مهربانی آنها را دوست داشتنی می دانند.

از افراد حسن جویی کنید و بیشتر خوبی ها و نکات مثبتشان را برایشان یادآور شوید. تقریباً همه افراد از اینکه مورد تحسین، تعریف و تمجید قرار بگیرند لذت می‌برند. البته نباید در این مورد اغراق کنید و همانطور که پیش تر هم گفتیم، خصوصیات طرف مقابل را هم در نظر بگیرید، ممکن است دوست نداشته و احساس بدی از این کار شما به او دست بدهد.

اینکه در گفتگو هایتان راجع به دیگران صحبت کنید، چه خوب و چه بد، کار درستی نیست و باعث می‌شود اعتماد دیگران به شما از بین برود. سعی کنید خودتان را به جای دیگران بگذارید و به رفتار های خود از دیدگاه دیگران نگاه کنید و در رفتارهایی که ناپسند به نظر می‌رسند تجدید نظر کنید.

لبخند زدن کاری مؤثر است که می‌تواند چهره شما را دلنشین تر کند و به دیگران حس خوبی را انتقال بدهد. فراموش نکنید که یکی از ویژگی های بارز انسان های موفق لبخند داشتن بر لب است.

پیشنهاد می کنم برای این که بتوانید این دفتار را در وجود خودتان قدرتمندتر کنید، حتماً مقاله چگونه خوب صحبت کنیم را هم مطالعه کنید.

یکی از راه های فوق العاده خوبی که برای تقویت فن بیان و مهارت های آن مثل همین خوش صحبت و شیرین زبان بودن معمولاً پیشنهاد می‌شود، شرکت در کلاس های مرتبط با فن بیان است. اگر در این کلاس ها به صورت حضوری شرکت کنید که چه بهتر! اما اگر وقت یا حوصله این کلاس ها را ندارید، پیشنهادی که برایتان دارم این است که در کلاس های غیرحضوری فن بیان شرکت کنید. در این کلاس ها علاوه بر این که مطالب فوق العاده درجه یکی یاد می‌گیرید، تمرین های عملی نیز به شما داده می‌شود که با انجام دادن آن ها، شک نکنید بهترین اتفاقات برایتان رقم خواهد خورد.چطور خوش صحبت باشیم

موسسه گام برتر سال هاست به صورت تخصصی روی موضوع فن بیان در حال فعالیت است و اکنون، دوره ای غیر حضوری برای تقویت فن بیان شما تدارک دیده که زبان بدن یکی از دروس تخصصی آن نیز محسوب می شود و با استفاده از آن، می‌توانید به بهترین شکل ممکن فن بیان و مهارت های کلامی و غیر کلامی در ارتباطات خود را تقویت کنید. برای مشاهده توضیحات این دوره و تهیه آن، روی دوره فن بیان کلیک کنید.

موفق باشید…

Sweet tongue

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

— بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

هر آنچه باید از فن بیان بدانید را در این کتاب یاد بگیرید و مثل حرفه ای ها صحبت کنید

محبوب ترین مطالب سخنرانی و فن بیان

بهترین تکنیک های تقویت فن بیان

آموزش سخنرانی به سبک حرفه ای ها

چگونه با اعتماد به نفس صحبت کنیم؟

کتاب فن بیان را قورت بده

راه های افزایش هوش کلامی

تکنیک های زبان بدن

فن بیان کودکان

دوره غیر حضوری فن بیان

مدیریت ترس از سخنرانی

بهتری کتاب های فن بیان

تهران، باغ فیض کوچه 1

پـلاک 15، طـبقه چهارم

تلفن: 02156692113 | 09038942379

خوش صحبت بودن چگونه میسر است؟ در این مقاله به موضوع مهم خوش صحبت بودن می پردازیم.

در درس گذشته  از دوره شخصیت کاریزما چند متد برای تبدیل شدن به شخصیت کاریزماتیک را با هم بررسی کردیم و در این درس ادامه ی متدهای سازنده ی شخصیت های کاریزماتیک را یاد می گیریم. پس از تعریف دقیقی که از کاریزما داشتیم، حال وقت آن است تکنیک های عمیق تری از آن را یاد بگیریم.

افراد با جذبه بلدند که چگونه با مردم صحبت کنند.آن ها می دانند که چطور یک بحث را شروع کنند؛ به آن مسیر بدهند و طوری صحبت کنند که به سایرین احساس آرامش بدهند.

اگر این چیزها را بلد نیستیم؛ باید تمرین کنیم. کسی هم نمی گوید کسب مهارت در این زمینه کار آسانی است اما اگر شجاعتش را داشته باشیم که از دیوار ذهنی خود عبور کنیم و خود را در این زمینه ارتقا دهیم؛ بعدا پاداشش را خواهیم گرفت. اوایلش کمی به ما سخت خواهد گذشت؛ اما بهتر شدن همیشه از طریق سخت گذراندن حاصل می شود.

 

چطور خوش صحبت باشیم

 

اگر نمی دانیم که چطور یک گفت و گو را آغاز کنیم؛ خلاقیت به خرج دهیم. اول به این بیندیشیم که دوست داریم درباره ی چه چیزهایی صحبت کنیم و از صحبت کردن درباره ی چه مسائلی خوش مان نمی آید. اگر چیزی باشد که ما از صحبت کردن درباره ی آن معذب شویم؛ احتمالا این مطلب دیگران را هم معذب می کند.

نکته ی دیگری که باعث می شود ما آدم خوش صحبتی به نظر برسیم این است  که بجای این که زور بزنیم خود را فرد باهوشی نشان دهیم؛ سعی کنیم آدم مهربانی باشیم.

افراد خوش صحبت بلدند که چطور خود و هم صحبت های شان را داخل یک قایق بنشانند. این جور افراد وسط گفت و گو از تجربه های شان می گویند و بین صحبت های شان سعی می کنند داستانی جذاب تعریف کنند. و هم چنین با تعریف کردن جوک در جای مناسب؛ رنگ و لعابی به حرف های شان می دهند تا به شما گوشزد کنند خوش صحبتی فراتر از اطلاع رسانی خشک و خالی است.  به کار گیری جوک و شوخ طبعی در حین صحبت کردن مهارت خاصی را می طلبد. اگر قصد دارید ماجرای خنده داری برای کسی تعریف کنید بهتر است؛ علاوه بر این که آن را بدون من من کردن بیان می کنید؛ ربطی هم به سرو ته بحث داشته باشد.

« برخورداری از حس شوخ طبعی می تواند ما را به فرد محبوبی در جمع تبدیل کند به شرط آن که ظرافت های استفاده از آن را رعایت کنیم.»

 

 

آخرین موردی در خوش صحبت بودن این است که سوال بپرسیم. کسی که صحبت می کند دوست دارد سایرین گوش به حرف هایش بسپارند. سیمون رینولدز؛ از مجله معروف فوربس؛ می گوید:

آدمی که سوال می پرسد جلسه ی گفت و گو را کنترل می کند و کسی که سوال های معقولانه و هوشمندانه بپرسد خودش را به عنوان یک آدم خوش فکرو با هوش جا می اندازد – صفتی که باعث می شود فرد جذبه پیدا کند. جالبی اش این جاست که پرسیدن یک سوال خوب نسبت به ارائه ی یک پاسخ خوب مناسب؛ دانش کمتری را می طلبد و در اصل همه ی تحسین ها باید به سمت فرد پاسخ گو سرازیر شود اما با این حال آن کسی که سوال خوبی بپرسد وجهه بسیار خوبی از خود به جا می گذارد.

یادش بخیر  شادروان منوچهر نوذری بازیگر بود؛ دوبلور بود؛ در رادیو فعالیت می کرد و همچنین برنامه های زیادی را در تلویزیون اجرا کرده بود اما؛ بیشتر از همه این ها به خاطر مسابقه ی تلویزیونی جالبی که اجرا کرده بود معروف شده بود. این مسابقه نامش « مسابقه ی هفته » بود و و مرحوم نوذری یک برگه دستش بود و با لحن جالبی یک سری سوالاتی از شرکت کننده ها می پرسید تا اطلاعات عمومی شان را بسنجد. عبارت معروفی که در این مسابقه بارها و بارها از زبان ایشان بیان می شد  «از کی بپرسم ؟» بود. من به شخصه جذبه ای که  این بزرگ مرد در این مسابقه داشت را در هیچ احد و الناسی ندیدم. 

از نسل فعلی هم می توانیم عادل فردوسی پور یا علی ضیا  را در نظر بگیریم که مجری های توانمندی هستند. چیزی که آن ها را متمایز می کند این است که از مهمانان برنامه شان سوال های خوبی می پرسند و به طرز دوست داشتنی ای کنترل بحث را در اختیار می گیرند.  جذبه داشتن بیشتر بر این اساس است که درباره ی سایرین چیزی یاد بگیریم تا این که سایرین چیزی از ما  و درباره ی ما یاد بگیرند.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

آیا یک روش ساده تر برای ورود به سیستم می خواهید؟

لینک جادویی به ایمیل شما ارسال می شود که فوراً از طریق آن می توانید وارد سایت شوید.

ارسال لینک جادویی به ایمیل

ورود با نام کاربری و رمزعبور

با یک لینک جادویی وارد شوید

ورود به سیستم با:

آیا حساب کاربری ندارید؟

برخی از افراد استعداد عجیبی در صحبت کردن دارند و می توانند با هر کسی در مورد هر چیزی صحبت کنند. این در حالی است که برخی دیگر حتی در صحبت های کوتاه روزمره نیز دچار مشکل می شوند. چیزی که این دو گروه را از یکدیگر متمایز می کند حرفی که برای گفتن دارند نیست. موضوع بر سر مهارت های ارتباطی است که تقویتشان می تواند به شما اجازه دهد هر گفتگویی را با هر کسی ادامه دهید.

آنه گرین، مدیرعامل یک شرکت آموزشی فعال در زمینه ی ارتباطات و رسانه ها که چهره هایی نظیر ریچارد برانسون نیز در میان مشتریانشان به چشم می خورد، در این باره می گوید: «یک مکالمه ی خوب نیازمند بده بستان است؛ درست مثل توپی که در بازی والیبال میان بازیکنان رد و بدل می شود و در هوا معلق می ماند. وقتی کسی سؤالی را متوجه شما می کند، مثل این است که توپ به سمت شما پرتاب شده باشد. همیشه باید پاسخی به سؤال طرف مقابل خود بدهید که بتواند مکالمه را در جریان نگه دارد. یعنی توپ مکالمه را دوباره به سمت طرف مقابل خود هدایت کنید و اجازه ندهید روی زمین بیافتد».

به گفته ی گرین، مثلاً اگر از یک موسیقیدان پرسیده شود «چه نوعی موسیقی می نوازید؟»، پاسخی مثل «چند نوع موسیقی مختلف» بلافاصله مکالمه را به بن بست می کشاند. او می گوید: «پاسخی اثربخش تر به همان سؤال می تواند چیزی شبیه این باشد: من به نواختن انواع مختلفی از موسیقی می پردازم. بیست و چند سالم که بود، در جنوب کشور بخش اعظم وقتم را به نواختن موسیقی کانتری می گذراندم. از آن به بعد نیز این نوع موسیقی را به سبک امروزی ام در شهر نیویورک نیز وارد کرده ام. این پاسخ دستمایه ای در اختیار طرف مقابل قرار می دهد که می تواند روی آن بیشتر کار کند. این، انگیزه ی دو طرف برای ادامه ی مکالمه را تحریک خواهد کرد».

در نظر گرفتن مکالمه به مثابه بازی والیبال، به جریان یافتن مکالمه بین شما و طرف مقابلتان کمک خواهد کرد. اما اگر می خواهید واقعاً خوش صحبت باشید و بتوانید مکالمه های بیشتری را با موفقیت پیش ببرید، باید مهارت های ارتباطی بیشتری در جعبه ابزار خود داشته باشید. ۶ عادت سخنوران حرفه ای و خوش صحبت  ترین افراد را در ادامه خواهید خواند. هر بار که وارد مکالمه ی تازه ای می شوید این ۶ عادت را تمرین کنید:

چطور خوش صحبت باشیم

نکته ی جالبی که در مورد اکثر انسان های خوش صحبت وجود دارد این است که حرف زدن مهم ترین مهارت آنها نیست؛ بلکه بیشتر گوش کردن است که آنها را به عنوان یک فرد خوش صحبت در ذهن دیگران جا می اندازد. به گفته ی سلسته هیدلی، مجری یک برنامه ی رادیویی، متأسفانه هنر گوش کردن مهارتی است که توجه زیادی به آن نمی شود؛ اغلب افراد ترجیح می دهند صحبت کنند. او در سخنرانی تد خود در سال ۲۰۱۵ با عنوان «۱۰ توصیه برای داشتن مکالمه ای بهتر» گفت: «هر کدام از ما وقتی صحبت می کنیم، احساس می کنیم اوضاع را تحت کنترل داریم. فکر می کنیم لازم نیست به چیزهایی که علاقه ای به شنیدنشان نداریم گوش دهیم. دوست داریم در مرکز توجه باقی بمانیم و به این طریق هویت خود را برجسته تر کنیم».

علت دیگری که باعث می شود حرف زدن را بیشتر از گوش کردن دوست داشته باشیم این است که هنگام گوش کردن به راحتی ممکن است حواسمان پرت شود. هیدلی می گوید یک فرد معمولی در حالت عادی به طور متوسط ۲۲۵ کلمه در دقیقه حرف می زند. این در حالی است که ما می توانیم تا ۵۰۰ کلمه در دقیقه را بشنویم و پردازش کنیم. او در ادامه می گوید: «به همین دلیل است که ذهن ما شروع می کند به پر کردن جای خالی ۲۷۵ کلمه ی دیگر. توجه کردن به یک نفر دیگر و آنچه که می گوید نیازمند تلاش و صرف انرژی است. اگر نتوانید از پس این کار بر بیایید، نمی توانید مکالمه ی خوبی داشته باشید».

سخنوران خوش صحبت، وقتی لزومی ندارد تجربه ی شخصی خود را وارد موضوع نمی کنند. به گفته ی هیدلی، وقتی کسی می گوید یکی از اعضای خانواده اش را از دست داده است، نباید شروع کنید از تجربه ی مشابهی که خودتان داشته اید صحبت کنید.

او در این باره می گوید: «اگر طرف مقابل شما در مورد مشکلاتی صحبت می کند که در محل کار خود با آنها روبروست، در مورد اینکه چقدر از کار خود تنفر دارید برای او صحبت نکنید. این دو هیچ گاه قابل مقایسه نیستند. هر تجربه ای جنبه ی شخصی دارد. به علاوه، صحبت بر سر شخص شما نیست. لازم نیست از این فرصت برای اثبات توانایی های خود یا دشواری هایی که با آنها مواجه شده اید استفاده کنید. مکالمه فرصتی برای اثبات برتری نیست».

مارک لوی، رئیس یک شرکت فعال در زمینه ی برندینگ می گوید یک سخنور خوب، از اینکه نشان دهد چیزی را نفهمیده ابایی ندارد. او می گوید: «بسیاری از افراد تنها به این دلیل که می خواهند خودشان را دانای کل و بی نقص نشان دهند وجهه ی خود را از بین می برند. اما در جریان قرار دادن طرف مقابل نسبت به نفهمیدن گفته هایش می تواند اشتیاق آنها به ارائه ی توضیحات تکمیلی را بالا ببرد».

لوی توصیه می کند اگر جایی از صحبت های طرف مقابل خود را متوجه نشدید، با چنین جملاتی این موضوع را به اطلاع او برسانید: «می خواهم مطمئن شوم منظورتان را درست فهمیده ام. می توانید چیزی که گفتید را با بیانی متفاوت تکرار کنید؟»

او می گوید: «طرف مقابل شما نه تنها احساس می کند حرف هایش شنیده شده، بلکه از اینکه بخواهد منظورش را به شکل متفاوتی بیان کند خوشحال خواهد شد».

نویسنده ای به نام سوزان بیتس توصیه می کند با مطالعه و بالا بردن آگاهی خود در زمینه های مختلف، بر جذابیت خود بیافزایید. او می گوید: «جسارت این را داشته باشید که به مطالبی فرا تر از علایق و سلایق شخصی تان نیز گریزی بزنید؛ مطالبی که می توانند به یک مکالمه حیات تازه ای ببخشند. خود را با طرف مقابلتان هماهنگ کنید و نسبت به دیدگاه های آنان کنجکاو باشید».

لوی اضافه می کند داشتن مطالعه ی کافی به شما اجازه می دهد از حوزه های دیگر نیز چیزی برای گفتن داشته باشید: «وقتی یک فعال حوزه ی کسب و کار می خواهد در یک مکالمه منظور خود را برساند، برای این کار از مفهوم یا روایتی در حوزه ی کسب و کار بهره می گیرد. اما این موضوعات بعد از مدتی کهنه می شوند. همه ی کسانی که در حوزه ی کسب و کار فعالیت دارند این حرف ها را شنیده اند. اینجاست که لازم است در عین حفظ ارتباط و انسجام کلی، به حوزه ای متفاوت گریزی بزنید».

یک سخنور حرفه ای با چشم هایش نیز گوش می کند و زبان بدن طرف مقابل و یا تغییراتی که در خلق و خویش رخ می دهد را رصد می کند. این نشانه ها حاوی اطلاعاتی هستند که به شما خواهند گفت علاقمندی فرد مورد نظر به موضوع بحث تا چه حد است. به اعتقاد پارکر الن، استاد مدیریت و توسعه ی سازمانی دانشگاه نورث ایسترن، این به شما کمک می کند در لحظه سمت و سوی مکالمه ی خود را عوض کنید و یا کیفیت آن را بهبود ببخشید.

او می گوید: «این کار کمک می کند درباره ی طرف های گفتگوی خود، اهداف و انگیزه های احتمالی آنها آگاهی بیشتری کسب کنید».

همه ی ما تجربه ی مکالماتی را داشته ایم که شخص متکلم، با تلاش برای به یاد آوردن یک تاریخ یا یک اسم، موضوع اصلی بحث را به حاشیه یا بن بست کشانده است. اطلاعاتی جزئی و نه چندان مهم مثل این، باعث آشفتگی کلامی می شوند. هیدلی اعتقاد دارد سخنوران حرفه ای موضوع خود را با اضافه کردن تاریخ، نام، یا هر اطلاعات جزئی دیگری از این دست پیچیده و سنگین نمی کنند. او می گوید: «شنونده اهمیتی به این جزئیات نمی دهد. آنچه که در مرکز توجه آنها قرار دارد شما هستید. اینکه چه خصوصیاتی دارید و خودشان در کدام یک از این خصوصیات با شما شریک اند. بنابراین جزئیات را فراموش و حذف کنید».

پ.ن: چگونه خوش صحبت شوید را هم بخوانید.

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

تمامی حقوق برای وبسایت دیجیاتو محفوظ است.


Downloads-icon


نام کاربری: perm_identity


رمز عبور: lock_open


وبلاگ

 

چطور خوش صحبت باشیم

بعضی از افراد به قدری جذاب و خوب صحبت می کنند که محال است از صحبت شان خسته شوید. احتمالا شما که در حال خواندن این مقاله هستید می خواهید با کلام خود دیگران را شیفته خود کنید. کلامی دلنشین و دلچسب داشته باشید و دیگران را تحت تاثیر قرار دهید. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشی.

بعضی ها فکر می کنند که خوش صحبت بودن ژنتیکی است. و فرد خوش صحبت به دنیا می آید، اما تاکنون که من در حال نوشتن این مقاله هستم، چیزی به نام ژن خوش صحبتی وجود ندارد. اما این نکته را هم یادمان باشد؛ شاید فردی در خانواده ایی به دنیا آمده باشد که اطرافیانش خوش صحبت بوده اند. و او از آنها یادگرفته است نه اینکه ارثی باشد. خوش صحبت بودن یک مهارت است و هر مهارتی قابل یادگرفتن است. با  تمرین کردن و آگاهی به  نکاتی که در ادامه می گویم می توانید فردی خوش صحبت باشید و هنگام صحبت کردن دیگران را میخکوب کنید.

یکی از فاکتور های اصلی خوش صحبت بودن داشتن صدای شفاف، واضح و رسا است. افرادی را دیده اید که به گونه ایی ناواضح صحبت می کنند که خیلی سخت می توان متوجه شد که چه چیزی می گویند؟ یا بقدری آرام صحبت می کنند که صدای شان به گوش نمیرسد. بعضی ها هم هستند زمانی که صحبت می کنند صدای بلندشان گوش مان را آزار می دهد. حجم صدا باید به اندازه ایی باشد که به راحتی شنیده شود.اگر با صدای پایین و پچ پچ گونه صحبت کنید فرد یا افرادی که به شما گوش می دهند خسته می شوند و چه بسا شما را نادیده بگیرند، وسط حرف تان بپرند و حرف تان را قطع کنند و به شما گوش نکنند. در نتیجه از جذابیت کلام شما نیز کاسته می شود. نیازی نیست که هنگام صحبت کردن داد بزنید فقط متناسب با موقعیت بلندی صدای تان را تغییر دهید. مثلا اگر برای تعداد زیادی صحبت می کنید باید صدای تان به گوش همه برسد. اما در گفت وگوی دو نفره بهتر است که با ریتم معمولی اما واضح صحبت کنید و نیازی به بالا بردن صدا نیست.

زمانی که با آرامش صحبت می کنید کلام تان جذاب تر می شود و به مخاطب انگیزه  و آرامش می دهد که به صحبت تان گوش کند. مخاطبین دوست ندارند به حرف های کسی که در آنها اضطراب ایجاد می کند گوش کنند. پس شما قرار است که به مخاطب حس خوب و انرژی بدهید و اگر رفتاری از مخاطب برخلاف میل تان بود یا رفتار تندی داشت شما آرامش خود را حفظ کنید و به یاد داشته باشید همین آرامش و رفتار شما در نظر سایرین چندین برابر به جذابیت و خوش صحبت بودن شما اضافه می کند.

زمانی که تند تند صحبت کنید باعث می شود دیگران متوجه حرف های شما نشوند و از گوش دادن به صحبت های شما صرف نظر کنند. اما زمانی که آرام و شمرده صحبت می کنید هم به آنها فرصت درک کردن حرف های تان می دهید و هم اینکه خودتان فرصت بیشتری برای فکر کردن دارید. اگر دقت کرده باشید افرادی که با آرامش صحبت می کنند و در صحبت هایشان از مکث های کوتاه و به موقع استفاده می کنند صحبت شان بهتر به دلمان می نشیند. البته حواس تان باشد که خیلی آهسته و یکنواخت صحبت کردن نیز باعث کم شدن جذابیت کلام شما می شود پس به اندازه و با توجه به صحبت تان، لحن تان را تغییر دهید و آن را از یکنواختی خارج کنید.

برای اینکه بدانید سرعت کلام تان چقدر است؛کافی است موقع صحبت کردن صدای خودتان را ضبط کنید سپس آن را بررسی کنید و از دیگران نیز نظر خواهی کنید. اگر سرعت کلام تان زیاد است؛ یک دقیقه در مورد موضوعی صحبت کنید و صدای خودتان را نیز ضبط کنید سپس برای بار دوم همان جملات را عینا تکرار کنیدو به قدری سرعت خود را پایین بیاورید که زمان فایل دو دقیقه بشود.

یکی از تکنیک های افراد خوش صحبت این است که قبل از اینکه بخواهند به جایی بروند با خودشان فکر می کنند که چه چیزهایی می توانند در این جلسه یا مهمانی که قرار است حضور داشته باشند بگویند و جیب شان پر از موضوعات، داستان ها، خاطره ها و موضوعاتی است که که متناسب با آن موقعیت است.

زمانی هم که وارد جمع می شوند در فرصت مناسب به کمک یکی از ابزارهایی که در جیب شان است( داستان شخصی، خاطره، سوال و…) توجه همه را به خود جلب می کنند و به دیگران را میخکوب صحبت های خود می کنند.

همیشه یک نوع از رفتار با همه مناسب نیست و باید تشخیص بدهید با هر فرد متناسب با خود او به چه روشی صحبت کنید مثلا زمانی که شما با یک کودک همانند یک بزرگسال صحبت می کنید او نمی تواند با شما ارتباط برقرار کند و برای او خسته کننده خواهید بود یا برعکس نمی توانید با لحن کودکانه برای جمع بزرگسالان صحبت کنید و انتظار داشته باشید که آنها از صحبت هایتان لذت ببرند.

ببینند مخاطب تان در چه وضعیتی قرار دارد؛ خوشحال است یا ناراحت. خشمگین است یا مضطرب. پرانرژی است یا خسته و کسل؟

سعی کنید شریک موقعیت مخاطب تان باشید که من به آن می گویم تکنیک همگامی! افراد خیلی دوست دارند از جانب فردی که با او صحبت می کنند مورد توجه قرار گیرندو حال و هوای شان درک شود. زمانی که شما با مخاطب همگام می شوید و تن صدا، زبان بدن و حالت چهره تان را شبیه به او می کنید او احساس بهتری از بودن و صحبت کردن با شما پیدا می کند.

به اطراف خود نگاهی بیندازید و ببیند کسانی که آنها را خوش صحبت می دانید چه ویژگی ها و رفتار هایی دارند و چطور از کلام خود استفاده می کنند. از آنها الگو بگیرید و همان نکته ایی را که از آنها یادگرفته اید را در صحبت های خود بکار ببرید و سپس ببینید که چطور می توانید آن را بهتر و شخصی سازی کنید.

آیا تمایلی به هم صحبتی با شخصی که اصلا به صحبت های شما توجهی نمی کند دارید؟

خیررررررررر…

برای اینکه خوب صحبت کنید باید بتوانید خوب گوش کنید و شنونده خوبی باشید؛ وقتی که با جان و دل به حرف های مخاطب تان گوش می دهید، احساس اعتماد را در او ایجاد می کنید و مخاطب هم متقابلا این اعتماد را به شما می دهد و حاصل این اعتماد یک گفت و گوی دلنشین و محبوبیت شما نزد دیگران می شود. فردی که شنونده خوبی است با نشان دادن علائمی از زبان بدن خود، تولید آوایی، و گاهی هم با اظهار نظر درست و به موقع این پیام را به مخاطب می دهد که من حواسم به آنچه می گویی هست و دارم با تمام وجود بهت گوش میدم . و با انجام این رفتار ها نظر و اعتماد مخاطب را به خود جلب می کند.

97 بازدید

172 بازدید

101 بازدید

108 بازدید

137 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ما در وب سایت یک درصد به آموزش مهارت‌های ارتباطی، فن بیان، سخنرانی و هر آن چیزی می‌پردازیم که برای یک زندگی و کسب و کار موثرتر و حرفه‌ای‌تر نیاز است. با این آموزش‌ها، هرکسی می‌تواند هر روز یک درصد بهتر و موثرتر باشد و دنیا را جای زیباتری برای زندگی کند

دوات آنلاین-خوش صحبت بودن یکی از مهمترین ویژگیهای یک انسان جذاب است. مخصوصا وقتی که او حرف هایی برای ما می گوید که انگار خودمان می دانستیم و نمی توانستم آن را بیان کنیم و یا زمانی که ما را مورد تایید قرار می دهد.

 

 

برای خوش صحبت بودن اول باید بدانید که نباید اطلاعات خام خود را به رخ دیگران بکشید، باید طوری صحبت کنید که دیگران بتوانند حرف های شما را درک کنند. اگر در جمعی هستید که از سواد کمتری از شما برخوردار هستند باید طوری صحبت کنید که آنها حرف شما را بفهمند و احساس نکنند با به کار بردن برخی کلمات قصد دارید به آنها فخر بفروشید.

چطور خوش صحبت باشیم

سعی کنید موقع صحبت کردن احساس واقعی خود را بیان کنید. اگر از یک اتفاقی واقعا شاد و یا واقعا ناراحت هستید آن را به وضوح در چهره خود به فرد نشان دهید و احساس واقعی خود را در کلمات به فرد بدهید. اگر شما از یک موضوع واقعا خوشحال نیستید و فقط از سر احترام می خواهید بگویید که شاد هستید لازم نیست که با خنده ای مصنوعی بگویید که خیلی شاد هستید اجازه دهید با یک لبخند کوتاه فرد مقابل احترام شما را درک کند.

 

بیشتر بخوانید: 12 راز برای جنتلمن و متشخص بودن

 

کلمات را جویده جویده ادا نکنید. سعی کنید شمرده شمره صحبت کنید و تلاش کنید که  افراد بتوانند مفهوم گفته های شما را در کنند. یک نفس صحبت نکنید در میان صحبت ها مکس کنید و سعی کنید احساستان را با تن صدایتان منتقل کنید.

شوخی کردن یکی از روش هایی است که می تواند فرد را خوش صحبت نشان دهد. اگر در مورد مساله خسته کننده ای صحبت می کنید سعی کنید شوخی کنید یا خاطراتی بامزه تعریف کنید. فضایی به مخاطب بدهید که بتواند با شما همراهی کند.

 

بیشتر بخوانید: چگونه فردی جذاب و دوست‌داشتنی شویم

 

اگر در حال مکالمه با شخصی هستید مدام او را نقد نکنید او را مورد تایید هم قرار دهید. سعی در اثبات نظر خود نداشته باشید. اگر در میان گفت و گوی شما فرد نظری خلاف نظر شما می گوید و آن نقد یا نکته را درست می دانید به او بگویید که حرفش درست است اما توضیح دهید به چه دلیل آن کار را نکردید و از راه دیگری وارد شده اید. بگذارید دیگران درک کنند برای اینکه اطلاعات خود را به رخ آنها بکشید در محل حاضر نشده اید برای اینکه بتوانید با آنها صحبت و کمک کنید آنجا هستید.

 

بیشتر بخوانید: در برابر افراد حسود چگونه رفتار کنیم؟

 

از مخاطب خود سوال بپرسید، از او بخواهید درباره چیزهایی که می داند با شما صحبت کند و اطلاعات بدهد. اجازه دهید او نیز فرصت بروز داشته باشد. اجازه بدهید از شما هم سوال پرسیده شود. سوالات را با عصبانیت پاسخ ندهید حتی اگر سوال پرسیده شده بی ربط است.

اگر واکنش های طرف مقابل برایتان نشان از خستگی او دارد درکش کنید و صحبت را قطع کنید یا درباره مساله دیگری صحبت کنید تا او یکبار دیگر روی گفته های شما متمرکز شود. ایراد دیگران را در جمع با تمسخر و یا حتی جدی بیان نکنید. وقتی حوصله مخاطب سر رفت صحبت خود را قطع کنید و ادامه را به بعد موکول کنید.

 

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.

چطور خوش صحبت باشیم
چطور خوش صحبت باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *