چطور خوش قول باشیم

 
helpkade
چطور خوش قول باشیم
چطور خوش قول باشیم

ورود


نام کاربری:


رمز عبور:


وبلاگ

چطور خوش قول باشیم

قرارمان ساعت 7 صبح ابتدای مسیر کوه بود برای یک دوره آموزشی سه روزه کوهپیمایی. مثل اغلب مواقع اولین نفری بودم که رسیدم. برای یک لحظه شک کردم نکند مسیر را اشتباه آمده باشم. دوباره پیام ها را چک کردم. درست بود. تاکید شده بود که همه به موقع آنجا باشیم.

کم کم سر و کله بقیه دوستان هم پیدا شد. ساعت 7 بود و همه جمع شده بودیم بجز یک نفر. بیشتر اعضا جدید بودند و همدیگر را نمی شناختیم. مربی گفت ده دقیقه دیگر هم صبر می کنیم اما چون مطالب زیاد است باید زودتر راه بیفتیم تا خیلی به گرمای هوا نخوریم. هرچه صبر کردیم خبری نبود که نبود. به راه افتادیم… حدود نیم ساعت از کلاسمان در فضای کوهستان گذشته بود که تلفن مربی زنگ خورد و همکلاسی مان شاکی از آن سوی خط می گفت که آمده و ما را پیدا نکرده و در مسیر برگشت است!!

جالب اینجا بود که بعد از 20 دقیقه تاخیر همان ابتدا به مربی زنگ نزده بوده، از این همه شماره، فقط شماره یکی دیگر از اعضای گروه را می گیرد و چون کسی گوشی را جواب نمی دهد، بر می گردد!! در مسیر برگشت وقتی موضوع را با مسؤل باشگاه مطرح می کند، از او می خواهد که حتما به محل قرار برگردد و به مربی زنگ بزند و ما را پیدا کند… این حکایت روز اول.

روز دوم، برای اینکه بیشتر کارمان عملی بود و روز جمعه گروه های صخره نوردی و آموزشی زیادی به منطقه می آمدند و ممکن بود جای مناسب پیدا نکنیم، همگی توافق کردیم که این بار یک ساعت زودتر، و راس ساعت 6 صبح ابتدای مسیر باشیم. شخصا خوشحال بودم از اینکه دوست تاخیر کرده دیروز، روی این موضوع کاملا توافق و تاکید داشت.

صبح همه راس ساعت حاضر بودیم، اما… باز همان دوست دیر کرده بود… خدای من … باز همان آش و همان کاسه؟ حتی زنگ نزد که تاخیر خود را خبر دهد. بالاخره مربی با او تماس گرفت… این بار توجیه اش این بود که اسنپ نبوده و او مسیر زیادی را پیاده طی کرده!!… گفتیم چرا زودتر بیرون نزده ای و یا اگر اسنپ نبود چرا از شب قبل آژانس رزرو نکرده ای؟!!…

خلاصه حکایتی داشتیم…

تا حالا چند بار برایتان اتفاق افتاده که به کسی قول داده اید سر ساعت مشخصی جایی جاضر شوید و دیر کرده اید و طرف مقابل از این بدقولی کلافه شده و از کوره در رفته است؟… و یا بر عکس، تا حالا چند بار زیر پایتان علف سبز شده؟!!

من شخصا از آن دسته آدم هایی هستم که به شدت به قول و قرارم پایبندم و به ندرت پیش می آید دیر کنم، و از نظر من یکی از معیارهایی که می توانیم بر اساس آن بدانیم یک نفر چقدر مسؤلیت پذیر است، همین خوش قولی است.

حالا چه کار کنیم که دیگران در قول و قرارشان با ما خوش قول باشند؟

1. توافق بر سر زمان: قبل از هر چیز با طرف مقابل هماهنگ کنیم تا مطمئن شویم هر دوی ما بر سر چه ساعتی توافق داریم و می توان خودمان را برسانیم.

2. مکتوب کردن: اگر از طریق واتساپ و تلگرام و… مشخص می کنیم، حتما زمان و محل دقیق را قید نماییم. ممکن است محل مورد نظر چند ورودی داشته و هر کدام در یک خیابان باشد. مشخص کردن دقیق زمان و مکان ضروری است. نوشتن به نوعی مستند کردن نیز هست، ضمن اینکه اگر شخصی فراموش کرد و یا نیاز داشت مجدد آن را چک کند، این کار امکان پذیر است.

3. اتمام حجت از قبل: مشخص کنیم که در صورت تاخیر، دقیقا تا چند دقیقه ممکن است منتظر بمانیم و اگر او نرسد تصمیم چه خواهد بود؟

اگر با همه این اوصاف باز هم دیر کرد، چطور برخورد کنیم؟

در چنین مواقعی به جای دلخوری و عصبانیت بهترین کار سؤال پرسیدن است، آن هم با لحن قاطع اما محترمانه؛

نکته مهم: اگر به هر دلیلی دیر شد، یادمان باشد این وظیفه ماست که بلافاصله زنگ زده و به طرف مقابل مان اطلاع دهیم.

چه سؤال هایی بپرسیم؟

1. قرار بود چه ساعتی اینجا باشیم؟

2. الان ساخت چند است؟

3. به نظر شما چکار کنیم تا دفعه بعد به موقع برسیم؟

4. اگر تکرار شد دیگر منتظر نمانیم و طبق توافقی که با هم داشته ایم عمل کنیم.

امیدوارم همه ما مسؤلیت 100% زندگی خودمان را بپذیریم و اعتبار ما خوش قولی ما باشد.


دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

همانطور که یک سنگ ریزه و یا قطره کوچک می تواند دایره هایی با شعاع های خیلی بزرگ به وجود بیاورد، یک عادت کوچکی هم که روزانه تکرار می شود، آنقدر قدرتمند است که زندگی ما را متحول سازد.

شعاع های بزرگی که فقط به وسیله یک قطره آب به وجود می آید، دلیلی است بر اینکه عادت های کوچک روزانه هم می تواند باعث موفقیت های بزرگ شود.چطور خوش قول باشیم

من لیلی فتحی اینجا هستم برای ساخت این «کوچک های بزرگ» با کمک همدیگر.

آیا شما در خانه اعتبار دارید؟ آیا اعضای خانواده شما برایتان به عنوان پدر، مادر، همسر و یا فرزند اعتباری قائلند؟ مشاوره‎ها و گفتگوی ما با خانواده‎های متعدد نشان می‎دهد که این‎گونه نیست و غالب افراد از بی‎اعتباری‎شان نزد خانواده ناراحت و رنجیده خاطرند. والدین گله می‎کنند که بچه‎ها ما اصلاً برای حرف ما ارزشی قائل نیستند و نصحیت و تذکر ما را به هیچ می‎گیرند و گویی با دیوار حرف زده‎ایم. زن و شوهرها از یکدیگر گله‎مندند که همسرم به من اهمیتی نمی‎دهد و نظر من برایش مهم نیست. فرزندان شکایت می‎کنند که والدین، ما را آدم حساب نمی‎کنند واقعیت این است که بی‎اعتباری بسیار رنج‎‎آور است.

کاسبی را در بازار تصور کنید که سرمایه‎ خوبی دارد اما نزد کسبه دیگر اعتباری ندارد. بدیهی است که کمتر کسی حاضر به معامله با اوست و به سختی می‎تواند به موفقیتی دست یابد. از طرفی کاسبی دیگر را در نظر بگیرید که سرمایه چندانی ندارد اما از اعتبار فوق‎العاده‎ای نزد همکارانش برخوردار است. روشن است که راه موفقیت برای او هموارتر است. حال اگر اعتبار در بازار تا این حد تعیین‎کننده و عامل موفقیت است. بی‎تردید در خانه و خانواده مهم‎تر است. اساساً این یک قانون کلی است که هر چه خوب است در خانه خوب‎تر است و هرچه بد است درخانه بدتر است. اگر خوش‎اخلاقی و گذشت و خدمت به دیگران خوب است، در خانه خوب‎تر است و اگر بداخلاقی و کینه‎ای بودن و خودخواهی بد است در خانه بدتر است. اگر اعتبار و ارزشمندی همه جا خوب و عامل موفقیت است، در خانه خوب‎تر است. اینکه خانواده به فکر و نظر و سلیقه ما احترام بگذارند، از ما حرف‎شنوی داشته باشند، تذکرمان را جدی بگیرند و برای ما ارزش قائل شوند همه به این وابسته است که با اعتبار باشیم. اما سؤال اینجاست که چرا چنین نیست. آیا مقصر اطرافیان ما هستند یا خودمان؟ آیا باید از خانواده شاکی و گله‎مند باشیم که ما را به حساب نمی‎آورند، یا اینکه باید خود را ملامت و سرزنش کنیم؟

باید بگوییم که علت عمده‎ی بی‎اعتباری ما، رفتارهای خودمان بوده و هست. در واقع این خطاهای رفتاری ما بوده که آگاهانه یا ناآگاهانه و بتدریج و به مرور زمان ارج و قرب ما را کم کرده و ما را از ارزش و اعتبار انداخته است و برای احیا و بازسازی این ارزش و اعتبار، خودمان باید دست به کار شویم و رفتارمان را تغییر دهیم. نگرش دیگران نسبت به ما تاکنون نتیجه رفتار ما بوده و تغییر این نگرش مستلزم تغییر رفتار ماست.سؤال بعدی این است که چه رفتارهایی سبب بی‎اعتباری ما می‎شود؟ و از کجا باید شروع کنیم؟ باید بگوییم که رفتارهای اعتبارسوز بسیار زیادند. در این مقاله به چند مورد مهم اشاره می‎کنیم:

۱-بدقولی:

شاید از بین عواملی که باعث بی‎اعتباری ما نزد دیگران می‎شود کمتر موردی به اندازه‎ی بدقولی مهم باشد. «بدقولی یعنی ویرانی ارزش و اعتبار».
اندازه و شدت وفاداری و تعهد ما نسبت به قول‎هایی که به دیگران داده‎ایم و قرارهایی که با دیگران گذاشته‎ایم در اعتباریابی ما بشدت حائز اهمیت است. اینکه بدقولی، عامل بی‎اعتباری است، نکته‎ای نیست که دور از ذهن باشد و همه ما تجربه کرده‎ایم اما با این همه باز غفلت می‎کنیم و قول و قرارهایمان را جدی نمی‎گیریم. متأسفانه این کم‎تعهدی یا بی‎تعهدی به وعده‎ها، در خانه و نسبت به نزدیکانمان شدت و شیوع بیشتری دارد. مادری به دخترش وعده می‎دهد که اگر غذایت را تا آخر بخوری با هم به پارک می‎رویم. دختر مشتاقانه غذایش را می‎خورد و بلافاصله وعده مادر را یادآوری می‎کند. اما مادر آمادگی ندارد یا احساس خستگی می‎کند و وعده فردا و پس فردا را می‎دهد. دختر اصرار می‎کند، گریه می‎کند و سرانجام با توپ و تشر مادر یا از سر استیصال و درماندگی آرام می‎گیرد. اما آیا واقعاً همه چیز آرام شده است؟چطور خوش قول باشیم

در حقیقت به اعتبار مادر ذهن دخترش لطمه‎ای وارد شده که در حرف‎شنوی دختر در آینده اثر منفی می‎گذارد. اگر شما ازدواج کرده‎اید اکنون با خود فکر کنید تا همین جا که از زندگی مشترکتان می‎گذرد چقدر به وعده‎هایی که به همسرتان داده‎اید متعهد بوده‎اید. آیا حرفی زده‎اید و بعدها عمل نکرده‎اید؟ اعتبار امروز شما نزد همسرتان به پایبندی یا عدم پایبندی شما به تعهدهایتان برمی‎گردد. ممکن است بگویید من وقتی به کسی قول می‎دهم به هیچ عنوان قصد فریب دادن و خلف وعده ندارم اما گاهی وعده‎ام را فراموش می‎کنم و یا اینکه مانعی برایم پیش می‎اید که نمی‎توانم به قولم عمل کنم. باید بگویم متأسفانه هیچ کدام از اینها نمی‎تواند مانع بی اعتباری ما شود. یعنی در هر صورت خلف وعده و بدقولی به ارزش و اعتبار ما آسیب و خدشه‎ای جدی وارد می‎کند و پس از مدتی کلاً بی‎اعتبارمان می‎سازد. اما چه کنیم تا بدقولی نکنیم؟

۱-    به پیامدهای منفی بدقولی و آثار مثبت خوش‎قولی توجه کنید. مدام به سود و زیان خوش‎قولی و بدقولی فکر کنید. این به شما انگیزه می‎دهد و برای وفای به عهد مصمم‎تان می‎سازد. خوش‎قولی نه تنها اعتبار شما را زیاد می‎کند بلکه باعث محبوبیت و نفوذ شما به قلب دیگران می‎شود. در فرمایشات معصومین علیه السلام وفای به عهد را نشانه جدی ایمان خوانده‎اند و حتی وعده آن را داده‎اند که فردی که به وعده و قول‎اش به طور جدی متعهد و وفادار است با پیامبر اسلام (ص) محشور می‎شود. پیامبر اکرم (ص) فرموده‎اند: « نزدیک‎ترین شما به من در قیامت راستگوترین، خوش‎قول‎ترین و خوش‎اخلاق‎ترین شماست.»

۲-    خود را تشویق و تنبیه کنید.

اگر به فرزند، همسر، والدین و.. قولی داده‎اید و به آن وفادار نبودید یا آن را به تأخیر انداخته‎اید، خود را به طور جدی تنبیه کنید. برای خود جریمه‎ای در نظر بگیرید و یا خود را از یک موضوع مورد علاقه در آن روز محروم کنید. در عین حال اگر خوش‎قولی کردید خدا را شکر کنید و خود را تشویق کنید.

۳-عجله نکنید.

وقتی می‎خواهید به کسی قول بدهید کاملاً جوانب کار را بررسی کنید. توانمندی خود را بسنجید فرصت و زمان خود را ارزیابی کنید، حوصله خود را در نظر بگیرید و پس از آن تصمیم بگیرید که قول بدهید. وعده‎های عجولانه معمولاً به بدقولی و شرمندگی می‎انجامد.

۴-اگر یقین به انجام ندارید وعده ندهید.

حتی اگر به احتمال زیاد قادر به انجام کاری هستید قول ندهید باید مطمئن باشید که می‎توانید. امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده‎اند: « چیزی را که یقین به وفای به آن نداری وعده مده.» بنابراین تا آنجا که می‎توانید وعده‎ای ندهید.

۵-یادداشت کنید.

دفترچه کوچکی را برای خود تهیه کنید و کوچکترین قول و قرارهای خود را داخل ان یادداشت کنید. حتی اگر به همسرتان قول داده‎اید که یک کیلو پرتقال بخرید و یا برای فرزندتان یک مداد بخرید و یا به خواهرتان قول داده‎اید که به او زنگ بزنید، آنها را یادداشت کنید و جدی بگیرید.

اشتراک گذاری:

سید مجتبی حورایی؛ مشاور و کارشناس تربیتی صداوسیما، سردبیر اسبق مجله‌ی راز در سال ۱۳۴۸ در تهران متولد شد. ایشان فعالیت خود را به عنوان روان‌شناس از ابتدای سال ۱۳۷۱ در شهرهای تهران و مشهد آغاز کردند و در طی این ۲۹ سال دوره‌ها و همایش‌های متعددی با موضوعات؛ازدواج موفق،خانواده موفق،کسب و کار موفق،اعتماد به نفس،شاد زیستن،تربیت فرزند و… برگزار کرده و بیش از ۸۴۵۰ دانشجو داشته‌اند. از دیگر سوابق ایشان می‌توان به برگزاری ۲۰۰ دوره‌ی ۱۰ روزه NLP و موفقیت اشاره کرد.

مشهد – خیابان پاستور – نبش پاستور 22 – پلاک 2

تلفن دفتر مشهد: 05137663656

تلفن دفتر تهران: 02126142499

info@hooraei.com

تمامی حقوق برای موسسه راه روشن محفوظ است و هرگونه کپی برداری پیگیرد قانونی دارد.

ایده آل مگ – مجله اینترنتی ایده آل مگ – مجموعه ای از جذاب ترین مطالب در حوزه های مختلف سلامت، فرهنگ،ورزش، سبک زندگی،گردشگری،روانشناسی،فناوری اطلاعات.

فهرست مطالب

خوش قول بودن مزیت های فراوانی برای افراد دارد و دستکم فایده آن این است که انسان های خوش قول با اعتمادتر از بدقول ها هستند

و همین ویژگی مزایای بی شماری برای آنان به همراه دارد.

افراد بدقول در نزد هیچ کس اعتباری ندارند و این اعتماد نداشتن به معنی محروم شدن از خیلی مزایای ارتباط با دیگران خواهد بود.چطور خوش قول باشیم

افراد بدقول بین دوست، آشنا، فامیل و وابستگان، منزلت و جایگاهی ندارند و در شرایط نامساعد نیز کمتر کسی حاضر است به کمک آنان بشتابد

در حالی که براساس یک ضرب المثل قدیمی «افراد خوش قول و خوش حساب شریک مال مردم هستند».

منافعی که از بابت خوش قولی نصیب انسان می شود هرگز از بدقولی نصیب افراد نمی شود.

اگر چنین منافعی نیز برسد خیلی زودگذر است و در آینده ممکن است چند برابر همین منافع، با زیان و خسارت روبروشود.

منافعی که در قبال خوش قولی نصیب انسان می شود، نه تنها پایدار و با دوام است بلکه دائم در حال رشد و توسعه خواهد بود.

اگر فردی خوش قول باشد بابت همین خوش قولی، کسب و کارش دائم در حال توسعه خواهد بود در حالی که افراد بدقول چنین شرایطی در کسب وکار خود تجربه نخواهند کرد.

خوش قول ها منظم ترند یعنی اگر با کسی قرار و ملاقاتی می گذارند در موعد مقرر در محل حاضر می شوند

اما افراد بدقول چنین خصوصیتی ندارند به همین دلیل هیچ حسابی روی این افراد باز نمی شود.

افراد بدقول در محل کار و زندگی از دیگران طرد می شوند و ممکن است کار خود را به خاطر همین خصوصت شان از دست بدهند و مشکلات آنان چندبرابر شود.

خوش قول بودن نشانه ارزش قائل شدن به وقت دیگران است و این موضوع باعث می شود که در نزد دیگران از ارزش بالایی برخوردار باشیم

در حالی که بدقول ها هرگز چنین منزلتی در نزد مردم نخواهند داشت.

یکی از نکاتی که باید در روابطمان با دیگران مورد توجه قرار دهیم این است که چیزی که برای ما بد است به طور طبیعی برای دیگران نیز بد و نادرست است.

اگر همه ما به این نکته توجه کنیم شاید کمتربدقولی را تکرار کنیم.

خیلی از مواقع ما به قول دیگران اعتماد می کنیم و پول یا کالا یا قراری با آنان می گذاریم، این قرارها و همچنین مبلغی که به آنان می دهیم بسیار برای ما باارزش و زیاد است و ما برای تحویل آن برای زندگی خود برنامه ریزی می کنیم ولی در پایان این بدقولی ها باعث می شود که همه برنامه های ما به هم بریزید و از این بابت نیز با زیان های زیادی روبرو شویم.

این بدقولی می تواند تمام زندگی ما را وارد چالش های دیگری کند و به همین دلیل در زمان های دیگر هرگز به او کمک نمی کنیم.

یکی از راه های خوش قول بودن این است دائم در ذهنمان تکرار کنیم که بدقولی عوارض بدی هم برای ما و هم برای دیگران دارد.

نخست اینکه دائم تکرار کنیم که «دیر کردن زشت است» یا « منتظر گذاشتن کسی علاوه بر اینکه شخصیت اجتماعی ما را خدشه دار می کند می تواند نشانه بی احترامی به آن فرد باشد.»

باید نسبت به عوارض بدقولی در ارتباطاتمان توجه کنیم تا مرتکب این عمل ناپسند نشویم زیرا افراد دیگر براساس قول ما، برای زندگی وکار خود برنامه ریزی می کنند و این گونه رفتارها می تواند تمام برنامه زندگی آنان را با مشکل روبرو کند.

بدقول ها اعتباری بین مردم ندارند و همواره زندگیشان را با مشکل روبرو خواهد بود. کسانی که بدقول هستند

غالبا برنامه خاصی برای زندگی خود ندارند و این بدقولی در تمام شئون زندگی آنان جاری و ساری است.

خوش قولی نشانه شخصیت بالای انسان است و بدقولی می تواند نتیجه عکس آن را برای انسان در پی داشته باشد.

بدقول ها از نظر دیگران معتبر نیستند و به همین دلیل کمتر دیگران روی حرف و کار و عمل آنان حساب باز می کنند و این مساله مانع بزرگی در راه پیشرفت و رشد آنان محسوب می شود.

چرا افراد بدقولی و عهدشکنی می کنند؟ بدون تردید خیلی از همین افراد دوست ندارند که بدقولی کنند زیرا به خوبی می دانند عوارض و زیان های آن چند برابر است.

خوش قولی و بدقولی را انسان از محیط اطراف و پیرامون خود می آموزد و یک امر اکتسابی است یعنی انسان از طریق یادگیری به این گونه رفتارها دست می زند.

خانواده مهم ترین مکانی است که فرد می تواند این رفتارها را بیاموزد. پدر و مادر یا حتی برادران و خواهران خوش قول و بدقول، تاثیر بسزایی در خوش قولی و بدقولی همدیگر دارند.

اگر پدر و مادر خوش قول باشند و فرزندان این نوع رفتارها را در کانون خانواده مشاهده کنند به احتمال زیاد فرزندان این خانواده خوش قول یا بدقول می شوند.

کودکانی که بارها در محیط خانواده از طرف والدین با بدقولی روبرو می شوند آن را به سرعت یاد می گیرند ودر جامعه بروز می دهند. همین کودکان در محیط مدرسه نسبت به هم شاگردی های خود بدقول می شوند و عوارض آن از همین سنین آغاز می شود و تا بزرگسالی نیز ادامه می یابد.

محیط نیز در بدقولی و خوش قولی انسان تاثیردارد. برخی از افراد وقتی بدقولی را در جامعه می بیند خودش نیز بدقول می شوند و این موضوع به همان یادگیری و اکتسابی بودن خوش قولی و بدقولی افراد ارتباط پیدا می کند.

افراد بدقول هرچند از نظر جسمی و فیزیکی می توانند قوی باشند اما از نظر عمل به قول ها و عهدهای خود می توانند خوب رفتار نکنند.

بدقولی و خوش قولی ارتباطی به قوی یا ضعیف بودن جسم فرد ندارد اما به ضعیف بودن نفس ارتباط دارد.

کسی که دارای نفس ضعیف باشد می تواند بدقولی کند اما خیلی از خوش قول ها می توانند افراد تنومند و قوی هم باشند.

انسان هرچه خوش قول باشد از نظر مردم از جایگاه والایی برخوردار می شود اما افراد بدقول چنین خصوصیتی ندارند.

خوش قولی و همدلی رابطه نزدیکی با هم دارند. وقتی کسی می خواهد بدقول شود و به عهد خود وفا نکند نشاندهنده این است که همدلی در او وجود ندارد زیرا اگر حس همدلی در او وجود داشت به این فکر می کرد که بدقولی می تواند مشکلات زیادی برای کسی که به ما کمک کرده بوجود آورد. همدلی نیز از کانون خانواده شروع می شود و در محیط های دیگر مانند مدرسه و جامعه رشد پیدا می کند.

بهترین و سالم ترین راه های چاق شدن

حدود 30 سال است که در عرصه روزنامه نگاری و خبرنگاری در بخش های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و خارجی فعالیت دارم. ایرنا، تلویزیون، همشهری، ابرار، ایران ورزشی و چند سایت و خبرگزاری دیگر از جمله رسانه های محل فعالیتم بوده است. در این سال ها آثار زیادی در قالب یادداشت، تحلیل، مصاحبه، گزارش و خبر در رسانه های یاد شده داشته ام.چطور خوش قول باشیم

پست قبلی

سالم ترین راه های چاق شدن و خلاص شدن از کمبود وزن

پست بعدی

کارآفرینی با سرمایه اندک

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما :

اسم شما :

ایمیل شما :

وبسایت شما :

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم


تصویر امنیتی
*

پربازدیدهای سبک زندگی


رژ لب حرارتی چیست؟

40 مدل موی کوتاه برای صورت های گرد زنانه و دخترانه


فرق فیبروز و میکروبلیدینگ ابرو در چیست ؟


معجزه جوش شیرین و گلاب روی پوست

بهترین برنامه ریزی روزانه برای فعالیت کودکان

جدیدترین مطالب


یک درصد دیه کامل سال ۹۹ چقدر است؟


کالری یک عدد سیب چقدر است؟


استایل چیست و انواع آن


پایه حقوق 1400 چقدر است؟


آشنایی با گیاه آپارتمانی افوربیا انوپلا

آنچه دیگران میخوانند


راهنمای ست رنگ آبی آسمانی


آشنایی با گیاه آپارتمانی افوربیا انوپلا


پایه حقوق 1400 چقدر است؟


مقدار کالری میوه های خشک شده چقدر است؟

مطالب داغ

خلافی موتور سیکلت | استعلام با روش‌های حضوری و آنلاین


معرفی 20 رژیم چاقی برای افزایش سریع وزن

چگونه لاغر شویم ؟ 6 خوراکی عالی برای کاهش وزن


درمان افسردگی بدون دارو

ایده آل مگ – مجله اینترنتی ایده آل مگ – مجموعه ای از جذاب ترین مطالب در حوزه های مختلف سلامت، فرهنگ،ورزش، سبک زندگی،گردشگری،روانشناسی،فناوری اطلاعات.

فهرست مطالب

خوش قول بودن مزیت های فراوانی برای افراد دارد و دستکم فایده آن این است که انسان های خوش قول با اعتمادتر از بدقول ها هستند

و همین ویژگی مزایای بی شماری برای آنان به همراه دارد.

افراد بدقول در نزد هیچ کس اعتباری ندارند و این اعتماد نداشتن به معنی محروم شدن از خیلی مزایای ارتباط با دیگران خواهد بود.چطور خوش قول باشیم

افراد بدقول بین دوست، آشنا، فامیل و وابستگان، منزلت و جایگاهی ندارند و در شرایط نامساعد نیز کمتر کسی حاضر است به کمک آنان بشتابد

در حالی که براساس یک ضرب المثل قدیمی «افراد خوش قول و خوش حساب شریک مال مردم هستند».

منافعی که از بابت خوش قولی نصیب انسان می شود هرگز از بدقولی نصیب افراد نمی شود.

اگر چنین منافعی نیز برسد خیلی زودگذر است و در آینده ممکن است چند برابر همین منافع، با زیان و خسارت روبروشود.

منافعی که در قبال خوش قولی نصیب انسان می شود، نه تنها پایدار و با دوام است بلکه دائم در حال رشد و توسعه خواهد بود.

اگر فردی خوش قول باشد بابت همین خوش قولی، کسب و کارش دائم در حال توسعه خواهد بود در حالی که افراد بدقول چنین شرایطی در کسب وکار خود تجربه نخواهند کرد.

خوش قول ها منظم ترند یعنی اگر با کسی قرار و ملاقاتی می گذارند در موعد مقرر در محل حاضر می شوند

اما افراد بدقول چنین خصوصیتی ندارند به همین دلیل هیچ حسابی روی این افراد باز نمی شود.

افراد بدقول در محل کار و زندگی از دیگران طرد می شوند و ممکن است کار خود را به خاطر همین خصوصت شان از دست بدهند و مشکلات آنان چندبرابر شود.

خوش قول بودن نشانه ارزش قائل شدن به وقت دیگران است و این موضوع باعث می شود که در نزد دیگران از ارزش بالایی برخوردار باشیم

در حالی که بدقول ها هرگز چنین منزلتی در نزد مردم نخواهند داشت.

یکی از نکاتی که باید در روابطمان با دیگران مورد توجه قرار دهیم این است که چیزی که برای ما بد است به طور طبیعی برای دیگران نیز بد و نادرست است.

اگر همه ما به این نکته توجه کنیم شاید کمتربدقولی را تکرار کنیم.

خیلی از مواقع ما به قول دیگران اعتماد می کنیم و پول یا کالا یا قراری با آنان می گذاریم، این قرارها و همچنین مبلغی که به آنان می دهیم بسیار برای ما باارزش و زیاد است و ما برای تحویل آن برای زندگی خود برنامه ریزی می کنیم ولی در پایان این بدقولی ها باعث می شود که همه برنامه های ما به هم بریزید و از این بابت نیز با زیان های زیادی روبرو شویم.

این بدقولی می تواند تمام زندگی ما را وارد چالش های دیگری کند و به همین دلیل در زمان های دیگر هرگز به او کمک نمی کنیم.

یکی از راه های خوش قول بودن این است دائم در ذهنمان تکرار کنیم که بدقولی عوارض بدی هم برای ما و هم برای دیگران دارد.

نخست اینکه دائم تکرار کنیم که «دیر کردن زشت است» یا « منتظر گذاشتن کسی علاوه بر اینکه شخصیت اجتماعی ما را خدشه دار می کند می تواند نشانه بی احترامی به آن فرد باشد.»

باید نسبت به عوارض بدقولی در ارتباطاتمان توجه کنیم تا مرتکب این عمل ناپسند نشویم زیرا افراد دیگر براساس قول ما، برای زندگی وکار خود برنامه ریزی می کنند و این گونه رفتارها می تواند تمام برنامه زندگی آنان را با مشکل روبرو کند.

بدقول ها اعتباری بین مردم ندارند و همواره زندگیشان را با مشکل روبرو خواهد بود. کسانی که بدقول هستند

غالبا برنامه خاصی برای زندگی خود ندارند و این بدقولی در تمام شئون زندگی آنان جاری و ساری است.

خوش قولی نشانه شخصیت بالای انسان است و بدقولی می تواند نتیجه عکس آن را برای انسان در پی داشته باشد.

بدقول ها از نظر دیگران معتبر نیستند و به همین دلیل کمتر دیگران روی حرف و کار و عمل آنان حساب باز می کنند و این مساله مانع بزرگی در راه پیشرفت و رشد آنان محسوب می شود.

چرا افراد بدقولی و عهدشکنی می کنند؟ بدون تردید خیلی از همین افراد دوست ندارند که بدقولی کنند زیرا به خوبی می دانند عوارض و زیان های آن چند برابر است.

خوش قولی و بدقولی را انسان از محیط اطراف و پیرامون خود می آموزد و یک امر اکتسابی است یعنی انسان از طریق یادگیری به این گونه رفتارها دست می زند.

خانواده مهم ترین مکانی است که فرد می تواند این رفتارها را بیاموزد. پدر و مادر یا حتی برادران و خواهران خوش قول و بدقول، تاثیر بسزایی در خوش قولی و بدقولی همدیگر دارند.

اگر پدر و مادر خوش قول باشند و فرزندان این نوع رفتارها را در کانون خانواده مشاهده کنند به احتمال زیاد فرزندان این خانواده خوش قول یا بدقول می شوند.

کودکانی که بارها در محیط خانواده از طرف والدین با بدقولی روبرو می شوند آن را به سرعت یاد می گیرند ودر جامعه بروز می دهند. همین کودکان در محیط مدرسه نسبت به هم شاگردی های خود بدقول می شوند و عوارض آن از همین سنین آغاز می شود و تا بزرگسالی نیز ادامه می یابد.

محیط نیز در بدقولی و خوش قولی انسان تاثیردارد. برخی از افراد وقتی بدقولی را در جامعه می بیند خودش نیز بدقول می شوند و این موضوع به همان یادگیری و اکتسابی بودن خوش قولی و بدقولی افراد ارتباط پیدا می کند.

افراد بدقول هرچند از نظر جسمی و فیزیکی می توانند قوی باشند اما از نظر عمل به قول ها و عهدهای خود می توانند خوب رفتار نکنند.

بدقولی و خوش قولی ارتباطی به قوی یا ضعیف بودن جسم فرد ندارد اما به ضعیف بودن نفس ارتباط دارد.

کسی که دارای نفس ضعیف باشد می تواند بدقولی کند اما خیلی از خوش قول ها می توانند افراد تنومند و قوی هم باشند.

انسان هرچه خوش قول باشد از نظر مردم از جایگاه والایی برخوردار می شود اما افراد بدقول چنین خصوصیتی ندارند.

خوش قولی و همدلی رابطه نزدیکی با هم دارند. وقتی کسی می خواهد بدقول شود و به عهد خود وفا نکند نشاندهنده این است که همدلی در او وجود ندارد زیرا اگر حس همدلی در او وجود داشت به این فکر می کرد که بدقولی می تواند مشکلات زیادی برای کسی که به ما کمک کرده بوجود آورد. همدلی نیز از کانون خانواده شروع می شود و در محیط های دیگر مانند مدرسه و جامعه رشد پیدا می کند.

بهترین و سالم ترین راه های چاق شدن

حدود 30 سال است که در عرصه روزنامه نگاری و خبرنگاری در بخش های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و خارجی فعالیت دارم. ایرنا، تلویزیون، همشهری، ابرار، ایران ورزشی و چند سایت و خبرگزاری دیگر از جمله رسانه های محل فعالیتم بوده است. در این سال ها آثار زیادی در قالب یادداشت، تحلیل، مصاحبه، گزارش و خبر در رسانه های یاد شده داشته ام.چطور خوش قول باشیم

پست قبلی

سالم ترین راه های چاق شدن و خلاص شدن از کمبود وزن

پست بعدی

کارآفرینی با سرمایه اندک

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما :

اسم شما :

ایمیل شما :

وبسایت شما :

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم


تصویر امنیتی
*

پربازدیدهای سبک زندگی


رژ لب حرارتی چیست؟

40 مدل موی کوتاه برای صورت های گرد زنانه و دخترانه


فرق فیبروز و میکروبلیدینگ ابرو در چیست ؟


معجزه جوش شیرین و گلاب روی پوست

بهترین برنامه ریزی روزانه برای فعالیت کودکان

جدیدترین مطالب


یک درصد دیه کامل سال ۹۹ چقدر است؟


کالری یک عدد سیب چقدر است؟


استایل چیست و انواع آن


پایه حقوق 1400 چقدر است؟


آشنایی با گیاه آپارتمانی افوربیا انوپلا

آنچه دیگران میخوانند


راهنمای ست رنگ آبی آسمانی


آشنایی با گیاه آپارتمانی افوربیا انوپلا


پایه حقوق 1400 چقدر است؟


مقدار کالری میوه های خشک شده چقدر است؟

مطالب داغ

خلافی موتور سیکلت | استعلام با روش‌های حضوری و آنلاین


معرفی 20 رژیم چاقی برای افزایش سریع وزن

چگونه لاغر شویم ؟ 6 خوراکی عالی برای کاهش وزن


درمان افسردگی بدون دارو

ایده آل مگ – مجله اینترنتی ایده آل مگ – مجموعه ای از جذاب ترین مطالب در حوزه های مختلف سلامت، فرهنگ،ورزش، سبک زندگی،گردشگری،روانشناسی،فناوری اطلاعات.

فهرست مطالب

خوش قول بودن مزیت های فراوانی برای افراد دارد و دستکم فایده آن این است که انسان های خوش قول با اعتمادتر از بدقول ها هستند

و همین ویژگی مزایای بی شماری برای آنان به همراه دارد.

افراد بدقول در نزد هیچ کس اعتباری ندارند و این اعتماد نداشتن به معنی محروم شدن از خیلی مزایای ارتباط با دیگران خواهد بود.چطور خوش قول باشیم

افراد بدقول بین دوست، آشنا، فامیل و وابستگان، منزلت و جایگاهی ندارند و در شرایط نامساعد نیز کمتر کسی حاضر است به کمک آنان بشتابد

در حالی که براساس یک ضرب المثل قدیمی «افراد خوش قول و خوش حساب شریک مال مردم هستند».

منافعی که از بابت خوش قولی نصیب انسان می شود هرگز از بدقولی نصیب افراد نمی شود.

اگر چنین منافعی نیز برسد خیلی زودگذر است و در آینده ممکن است چند برابر همین منافع، با زیان و خسارت روبروشود.

منافعی که در قبال خوش قولی نصیب انسان می شود، نه تنها پایدار و با دوام است بلکه دائم در حال رشد و توسعه خواهد بود.

اگر فردی خوش قول باشد بابت همین خوش قولی، کسب و کارش دائم در حال توسعه خواهد بود در حالی که افراد بدقول چنین شرایطی در کسب وکار خود تجربه نخواهند کرد.

خوش قول ها منظم ترند یعنی اگر با کسی قرار و ملاقاتی می گذارند در موعد مقرر در محل حاضر می شوند

اما افراد بدقول چنین خصوصیتی ندارند به همین دلیل هیچ حسابی روی این افراد باز نمی شود.

افراد بدقول در محل کار و زندگی از دیگران طرد می شوند و ممکن است کار خود را به خاطر همین خصوصت شان از دست بدهند و مشکلات آنان چندبرابر شود.

خوش قول بودن نشانه ارزش قائل شدن به وقت دیگران است و این موضوع باعث می شود که در نزد دیگران از ارزش بالایی برخوردار باشیم

در حالی که بدقول ها هرگز چنین منزلتی در نزد مردم نخواهند داشت.

یکی از نکاتی که باید در روابطمان با دیگران مورد توجه قرار دهیم این است که چیزی که برای ما بد است به طور طبیعی برای دیگران نیز بد و نادرست است.

اگر همه ما به این نکته توجه کنیم شاید کمتربدقولی را تکرار کنیم.

خیلی از مواقع ما به قول دیگران اعتماد می کنیم و پول یا کالا یا قراری با آنان می گذاریم، این قرارها و همچنین مبلغی که به آنان می دهیم بسیار برای ما باارزش و زیاد است و ما برای تحویل آن برای زندگی خود برنامه ریزی می کنیم ولی در پایان این بدقولی ها باعث می شود که همه برنامه های ما به هم بریزید و از این بابت نیز با زیان های زیادی روبرو شویم.

این بدقولی می تواند تمام زندگی ما را وارد چالش های دیگری کند و به همین دلیل در زمان های دیگر هرگز به او کمک نمی کنیم.

یکی از راه های خوش قول بودن این است دائم در ذهنمان تکرار کنیم که بدقولی عوارض بدی هم برای ما و هم برای دیگران دارد.

نخست اینکه دائم تکرار کنیم که «دیر کردن زشت است» یا « منتظر گذاشتن کسی علاوه بر اینکه شخصیت اجتماعی ما را خدشه دار می کند می تواند نشانه بی احترامی به آن فرد باشد.»

باید نسبت به عوارض بدقولی در ارتباطاتمان توجه کنیم تا مرتکب این عمل ناپسند نشویم زیرا افراد دیگر براساس قول ما، برای زندگی وکار خود برنامه ریزی می کنند و این گونه رفتارها می تواند تمام برنامه زندگی آنان را با مشکل روبرو کند.

بدقول ها اعتباری بین مردم ندارند و همواره زندگیشان را با مشکل روبرو خواهد بود. کسانی که بدقول هستند

غالبا برنامه خاصی برای زندگی خود ندارند و این بدقولی در تمام شئون زندگی آنان جاری و ساری است.

خوش قولی نشانه شخصیت بالای انسان است و بدقولی می تواند نتیجه عکس آن را برای انسان در پی داشته باشد.

بدقول ها از نظر دیگران معتبر نیستند و به همین دلیل کمتر دیگران روی حرف و کار و عمل آنان حساب باز می کنند و این مساله مانع بزرگی در راه پیشرفت و رشد آنان محسوب می شود.

چرا افراد بدقولی و عهدشکنی می کنند؟ بدون تردید خیلی از همین افراد دوست ندارند که بدقولی کنند زیرا به خوبی می دانند عوارض و زیان های آن چند برابر است.

خوش قولی و بدقولی را انسان از محیط اطراف و پیرامون خود می آموزد و یک امر اکتسابی است یعنی انسان از طریق یادگیری به این گونه رفتارها دست می زند.

خانواده مهم ترین مکانی است که فرد می تواند این رفتارها را بیاموزد. پدر و مادر یا حتی برادران و خواهران خوش قول و بدقول، تاثیر بسزایی در خوش قولی و بدقولی همدیگر دارند.

اگر پدر و مادر خوش قول باشند و فرزندان این نوع رفتارها را در کانون خانواده مشاهده کنند به احتمال زیاد فرزندان این خانواده خوش قول یا بدقول می شوند.

کودکانی که بارها در محیط خانواده از طرف والدین با بدقولی روبرو می شوند آن را به سرعت یاد می گیرند ودر جامعه بروز می دهند. همین کودکان در محیط مدرسه نسبت به هم شاگردی های خود بدقول می شوند و عوارض آن از همین سنین آغاز می شود و تا بزرگسالی نیز ادامه می یابد.

محیط نیز در بدقولی و خوش قولی انسان تاثیردارد. برخی از افراد وقتی بدقولی را در جامعه می بیند خودش نیز بدقول می شوند و این موضوع به همان یادگیری و اکتسابی بودن خوش قولی و بدقولی افراد ارتباط پیدا می کند.

افراد بدقول هرچند از نظر جسمی و فیزیکی می توانند قوی باشند اما از نظر عمل به قول ها و عهدهای خود می توانند خوب رفتار نکنند.

بدقولی و خوش قولی ارتباطی به قوی یا ضعیف بودن جسم فرد ندارد اما به ضعیف بودن نفس ارتباط دارد.

کسی که دارای نفس ضعیف باشد می تواند بدقولی کند اما خیلی از خوش قول ها می توانند افراد تنومند و قوی هم باشند.

انسان هرچه خوش قول باشد از نظر مردم از جایگاه والایی برخوردار می شود اما افراد بدقول چنین خصوصیتی ندارند.

خوش قولی و همدلی رابطه نزدیکی با هم دارند. وقتی کسی می خواهد بدقول شود و به عهد خود وفا نکند نشاندهنده این است که همدلی در او وجود ندارد زیرا اگر حس همدلی در او وجود داشت به این فکر می کرد که بدقولی می تواند مشکلات زیادی برای کسی که به ما کمک کرده بوجود آورد. همدلی نیز از کانون خانواده شروع می شود و در محیط های دیگر مانند مدرسه و جامعه رشد پیدا می کند.

بهترین و سالم ترین راه های چاق شدن

حدود 30 سال است که در عرصه روزنامه نگاری و خبرنگاری در بخش های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و خارجی فعالیت دارم. ایرنا، تلویزیون، همشهری، ابرار، ایران ورزشی و چند سایت و خبرگزاری دیگر از جمله رسانه های محل فعالیتم بوده است. در این سال ها آثار زیادی در قالب یادداشت، تحلیل، مصاحبه، گزارش و خبر در رسانه های یاد شده داشته ام.چطور خوش قول باشیم

پست قبلی

سالم ترین راه های چاق شدن و خلاص شدن از کمبود وزن

پست بعدی

کارآفرینی با سرمایه اندک

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما :

اسم شما :

ایمیل شما :

وبسایت شما :

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم


تصویر امنیتی
*

پربازدیدهای سبک زندگی


رژ لب حرارتی چیست؟

40 مدل موی کوتاه برای صورت های گرد زنانه و دخترانه


فرق فیبروز و میکروبلیدینگ ابرو در چیست ؟


معجزه جوش شیرین و گلاب روی پوست

بهترین برنامه ریزی روزانه برای فعالیت کودکان

جدیدترین مطالب


یک درصد دیه کامل سال ۹۹ چقدر است؟


کالری یک عدد سیب چقدر است؟


استایل چیست و انواع آن


پایه حقوق 1400 چقدر است؟


آشنایی با گیاه آپارتمانی افوربیا انوپلا

آنچه دیگران میخوانند


راهنمای ست رنگ آبی آسمانی


آشنایی با گیاه آپارتمانی افوربیا انوپلا


پایه حقوق 1400 چقدر است؟


مقدار کالری میوه های خشک شده چقدر است؟

مطالب داغ

خلافی موتور سیکلت | استعلام با روش‌های حضوری و آنلاین


معرفی 20 رژیم چاقی برای افزایش سریع وزن

چگونه لاغر شویم ؟ 6 خوراکی عالی برای کاهش وزن


درمان افسردگی بدون دارو

ایده آل مگ – مجله اینترنتی ایده آل مگ – مجموعه ای از جذاب ترین مطالب در حوزه های مختلف سلامت، فرهنگ،ورزش، سبک زندگی،گردشگری،روانشناسی،فناوری اطلاعات.

فهرست مطالب

خوش قول بودن مزیت های فراوانی برای افراد دارد و دستکم فایده آن این است که انسان های خوش قول با اعتمادتر از بدقول ها هستند

و همین ویژگی مزایای بی شماری برای آنان به همراه دارد.

افراد بدقول در نزد هیچ کس اعتباری ندارند و این اعتماد نداشتن به معنی محروم شدن از خیلی مزایای ارتباط با دیگران خواهد بود.چطور خوش قول باشیم

افراد بدقول بین دوست، آشنا، فامیل و وابستگان، منزلت و جایگاهی ندارند و در شرایط نامساعد نیز کمتر کسی حاضر است به کمک آنان بشتابد

در حالی که براساس یک ضرب المثل قدیمی «افراد خوش قول و خوش حساب شریک مال مردم هستند».

منافعی که از بابت خوش قولی نصیب انسان می شود هرگز از بدقولی نصیب افراد نمی شود.

اگر چنین منافعی نیز برسد خیلی زودگذر است و در آینده ممکن است چند برابر همین منافع، با زیان و خسارت روبروشود.

منافعی که در قبال خوش قولی نصیب انسان می شود، نه تنها پایدار و با دوام است بلکه دائم در حال رشد و توسعه خواهد بود.

اگر فردی خوش قول باشد بابت همین خوش قولی، کسب و کارش دائم در حال توسعه خواهد بود در حالی که افراد بدقول چنین شرایطی در کسب وکار خود تجربه نخواهند کرد.

خوش قول ها منظم ترند یعنی اگر با کسی قرار و ملاقاتی می گذارند در موعد مقرر در محل حاضر می شوند

اما افراد بدقول چنین خصوصیتی ندارند به همین دلیل هیچ حسابی روی این افراد باز نمی شود.

افراد بدقول در محل کار و زندگی از دیگران طرد می شوند و ممکن است کار خود را به خاطر همین خصوصت شان از دست بدهند و مشکلات آنان چندبرابر شود.

خوش قول بودن نشانه ارزش قائل شدن به وقت دیگران است و این موضوع باعث می شود که در نزد دیگران از ارزش بالایی برخوردار باشیم

در حالی که بدقول ها هرگز چنین منزلتی در نزد مردم نخواهند داشت.

یکی از نکاتی که باید در روابطمان با دیگران مورد توجه قرار دهیم این است که چیزی که برای ما بد است به طور طبیعی برای دیگران نیز بد و نادرست است.

اگر همه ما به این نکته توجه کنیم شاید کمتربدقولی را تکرار کنیم.

خیلی از مواقع ما به قول دیگران اعتماد می کنیم و پول یا کالا یا قراری با آنان می گذاریم، این قرارها و همچنین مبلغی که به آنان می دهیم بسیار برای ما باارزش و زیاد است و ما برای تحویل آن برای زندگی خود برنامه ریزی می کنیم ولی در پایان این بدقولی ها باعث می شود که همه برنامه های ما به هم بریزید و از این بابت نیز با زیان های زیادی روبرو شویم.

این بدقولی می تواند تمام زندگی ما را وارد چالش های دیگری کند و به همین دلیل در زمان های دیگر هرگز به او کمک نمی کنیم.

یکی از راه های خوش قول بودن این است دائم در ذهنمان تکرار کنیم که بدقولی عوارض بدی هم برای ما و هم برای دیگران دارد.

نخست اینکه دائم تکرار کنیم که «دیر کردن زشت است» یا « منتظر گذاشتن کسی علاوه بر اینکه شخصیت اجتماعی ما را خدشه دار می کند می تواند نشانه بی احترامی به آن فرد باشد.»

باید نسبت به عوارض بدقولی در ارتباطاتمان توجه کنیم تا مرتکب این عمل ناپسند نشویم زیرا افراد دیگر براساس قول ما، برای زندگی وکار خود برنامه ریزی می کنند و این گونه رفتارها می تواند تمام برنامه زندگی آنان را با مشکل روبرو کند.

بدقول ها اعتباری بین مردم ندارند و همواره زندگیشان را با مشکل روبرو خواهد بود. کسانی که بدقول هستند

غالبا برنامه خاصی برای زندگی خود ندارند و این بدقولی در تمام شئون زندگی آنان جاری و ساری است.

خوش قولی نشانه شخصیت بالای انسان است و بدقولی می تواند نتیجه عکس آن را برای انسان در پی داشته باشد.

بدقول ها از نظر دیگران معتبر نیستند و به همین دلیل کمتر دیگران روی حرف و کار و عمل آنان حساب باز می کنند و این مساله مانع بزرگی در راه پیشرفت و رشد آنان محسوب می شود.

چرا افراد بدقولی و عهدشکنی می کنند؟ بدون تردید خیلی از همین افراد دوست ندارند که بدقولی کنند زیرا به خوبی می دانند عوارض و زیان های آن چند برابر است.

خوش قولی و بدقولی را انسان از محیط اطراف و پیرامون خود می آموزد و یک امر اکتسابی است یعنی انسان از طریق یادگیری به این گونه رفتارها دست می زند.

خانواده مهم ترین مکانی است که فرد می تواند این رفتارها را بیاموزد. پدر و مادر یا حتی برادران و خواهران خوش قول و بدقول، تاثیر بسزایی در خوش قولی و بدقولی همدیگر دارند.

اگر پدر و مادر خوش قول باشند و فرزندان این نوع رفتارها را در کانون خانواده مشاهده کنند به احتمال زیاد فرزندان این خانواده خوش قول یا بدقول می شوند.

کودکانی که بارها در محیط خانواده از طرف والدین با بدقولی روبرو می شوند آن را به سرعت یاد می گیرند ودر جامعه بروز می دهند. همین کودکان در محیط مدرسه نسبت به هم شاگردی های خود بدقول می شوند و عوارض آن از همین سنین آغاز می شود و تا بزرگسالی نیز ادامه می یابد.

محیط نیز در بدقولی و خوش قولی انسان تاثیردارد. برخی از افراد وقتی بدقولی را در جامعه می بیند خودش نیز بدقول می شوند و این موضوع به همان یادگیری و اکتسابی بودن خوش قولی و بدقولی افراد ارتباط پیدا می کند.

افراد بدقول هرچند از نظر جسمی و فیزیکی می توانند قوی باشند اما از نظر عمل به قول ها و عهدهای خود می توانند خوب رفتار نکنند.

بدقولی و خوش قولی ارتباطی به قوی یا ضعیف بودن جسم فرد ندارد اما به ضعیف بودن نفس ارتباط دارد.

کسی که دارای نفس ضعیف باشد می تواند بدقولی کند اما خیلی از خوش قول ها می توانند افراد تنومند و قوی هم باشند.

انسان هرچه خوش قول باشد از نظر مردم از جایگاه والایی برخوردار می شود اما افراد بدقول چنین خصوصیتی ندارند.

خوش قولی و همدلی رابطه نزدیکی با هم دارند. وقتی کسی می خواهد بدقول شود و به عهد خود وفا نکند نشاندهنده این است که همدلی در او وجود ندارد زیرا اگر حس همدلی در او وجود داشت به این فکر می کرد که بدقولی می تواند مشکلات زیادی برای کسی که به ما کمک کرده بوجود آورد. همدلی نیز از کانون خانواده شروع می شود و در محیط های دیگر مانند مدرسه و جامعه رشد پیدا می کند.

بهترین و سالم ترین راه های چاق شدن

حدود 30 سال است که در عرصه روزنامه نگاری و خبرنگاری در بخش های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و خارجی فعالیت دارم. ایرنا، تلویزیون، همشهری، ابرار، ایران ورزشی و چند سایت و خبرگزاری دیگر از جمله رسانه های محل فعالیتم بوده است. در این سال ها آثار زیادی در قالب یادداشت، تحلیل، مصاحبه، گزارش و خبر در رسانه های یاد شده داشته ام.چطور خوش قول باشیم

پست قبلی

سالم ترین راه های چاق شدن و خلاص شدن از کمبود وزن

پست بعدی

کارآفرینی با سرمایه اندک

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما :

اسم شما :

ایمیل شما :

وبسایت شما :

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم


تصویر امنیتی
*

پربازدیدهای سبک زندگی


رژ لب حرارتی چیست؟

40 مدل موی کوتاه برای صورت های گرد زنانه و دخترانه


فرق فیبروز و میکروبلیدینگ ابرو در چیست ؟


معجزه جوش شیرین و گلاب روی پوست

بهترین برنامه ریزی روزانه برای فعالیت کودکان

جدیدترین مطالب


یک درصد دیه کامل سال ۹۹ چقدر است؟


کالری یک عدد سیب چقدر است؟


استایل چیست و انواع آن


پایه حقوق 1400 چقدر است؟


آشنایی با گیاه آپارتمانی افوربیا انوپلا

آنچه دیگران میخوانند


راهنمای ست رنگ آبی آسمانی


آشنایی با گیاه آپارتمانی افوربیا انوپلا


پایه حقوق 1400 چقدر است؟


مقدار کالری میوه های خشک شده چقدر است؟

مطالب داغ

خلافی موتور سیکلت | استعلام با روش‌های حضوری و آنلاین


معرفی 20 رژیم چاقی برای افزایش سریع وزن

چگونه لاغر شویم ؟ 6 خوراکی عالی برای کاهش وزن


درمان افسردگی بدون دارو

ایده آل مگ – مجله اینترنتی ایده آل مگ – مجموعه ای از جذاب ترین مطالب در حوزه های مختلف سلامت، فرهنگ،ورزش، سبک زندگی،گردشگری،روانشناسی،فناوری اطلاعات.

فهرست مطالب

خوش قول بودن مزیت های فراوانی برای افراد دارد و دستکم فایده آن این است که انسان های خوش قول با اعتمادتر از بدقول ها هستند

و همین ویژگی مزایای بی شماری برای آنان به همراه دارد.

افراد بدقول در نزد هیچ کس اعتباری ندارند و این اعتماد نداشتن به معنی محروم شدن از خیلی مزایای ارتباط با دیگران خواهد بود.چطور خوش قول باشیم

افراد بدقول بین دوست، آشنا، فامیل و وابستگان، منزلت و جایگاهی ندارند و در شرایط نامساعد نیز کمتر کسی حاضر است به کمک آنان بشتابد

در حالی که براساس یک ضرب المثل قدیمی «افراد خوش قول و خوش حساب شریک مال مردم هستند».

منافعی که از بابت خوش قولی نصیب انسان می شود هرگز از بدقولی نصیب افراد نمی شود.

اگر چنین منافعی نیز برسد خیلی زودگذر است و در آینده ممکن است چند برابر همین منافع، با زیان و خسارت روبروشود.

منافعی که در قبال خوش قولی نصیب انسان می شود، نه تنها پایدار و با دوام است بلکه دائم در حال رشد و توسعه خواهد بود.

اگر فردی خوش قول باشد بابت همین خوش قولی، کسب و کارش دائم در حال توسعه خواهد بود در حالی که افراد بدقول چنین شرایطی در کسب وکار خود تجربه نخواهند کرد.

خوش قول ها منظم ترند یعنی اگر با کسی قرار و ملاقاتی می گذارند در موعد مقرر در محل حاضر می شوند

اما افراد بدقول چنین خصوصیتی ندارند به همین دلیل هیچ حسابی روی این افراد باز نمی شود.

افراد بدقول در محل کار و زندگی از دیگران طرد می شوند و ممکن است کار خود را به خاطر همین خصوصت شان از دست بدهند و مشکلات آنان چندبرابر شود.

خوش قول بودن نشانه ارزش قائل شدن به وقت دیگران است و این موضوع باعث می شود که در نزد دیگران از ارزش بالایی برخوردار باشیم

در حالی که بدقول ها هرگز چنین منزلتی در نزد مردم نخواهند داشت.

یکی از نکاتی که باید در روابطمان با دیگران مورد توجه قرار دهیم این است که چیزی که برای ما بد است به طور طبیعی برای دیگران نیز بد و نادرست است.

اگر همه ما به این نکته توجه کنیم شاید کمتربدقولی را تکرار کنیم.

خیلی از مواقع ما به قول دیگران اعتماد می کنیم و پول یا کالا یا قراری با آنان می گذاریم، این قرارها و همچنین مبلغی که به آنان می دهیم بسیار برای ما باارزش و زیاد است و ما برای تحویل آن برای زندگی خود برنامه ریزی می کنیم ولی در پایان این بدقولی ها باعث می شود که همه برنامه های ما به هم بریزید و از این بابت نیز با زیان های زیادی روبرو شویم.

این بدقولی می تواند تمام زندگی ما را وارد چالش های دیگری کند و به همین دلیل در زمان های دیگر هرگز به او کمک نمی کنیم.

یکی از راه های خوش قول بودن این است دائم در ذهنمان تکرار کنیم که بدقولی عوارض بدی هم برای ما و هم برای دیگران دارد.

نخست اینکه دائم تکرار کنیم که «دیر کردن زشت است» یا « منتظر گذاشتن کسی علاوه بر اینکه شخصیت اجتماعی ما را خدشه دار می کند می تواند نشانه بی احترامی به آن فرد باشد.»

باید نسبت به عوارض بدقولی در ارتباطاتمان توجه کنیم تا مرتکب این عمل ناپسند نشویم زیرا افراد دیگر براساس قول ما، برای زندگی وکار خود برنامه ریزی می کنند و این گونه رفتارها می تواند تمام برنامه زندگی آنان را با مشکل روبرو کند.

بدقول ها اعتباری بین مردم ندارند و همواره زندگیشان را با مشکل روبرو خواهد بود. کسانی که بدقول هستند

غالبا برنامه خاصی برای زندگی خود ندارند و این بدقولی در تمام شئون زندگی آنان جاری و ساری است.

خوش قولی نشانه شخصیت بالای انسان است و بدقولی می تواند نتیجه عکس آن را برای انسان در پی داشته باشد.

بدقول ها از نظر دیگران معتبر نیستند و به همین دلیل کمتر دیگران روی حرف و کار و عمل آنان حساب باز می کنند و این مساله مانع بزرگی در راه پیشرفت و رشد آنان محسوب می شود.

چرا افراد بدقولی و عهدشکنی می کنند؟ بدون تردید خیلی از همین افراد دوست ندارند که بدقولی کنند زیرا به خوبی می دانند عوارض و زیان های آن چند برابر است.

خوش قولی و بدقولی را انسان از محیط اطراف و پیرامون خود می آموزد و یک امر اکتسابی است یعنی انسان از طریق یادگیری به این گونه رفتارها دست می زند.

خانواده مهم ترین مکانی است که فرد می تواند این رفتارها را بیاموزد. پدر و مادر یا حتی برادران و خواهران خوش قول و بدقول، تاثیر بسزایی در خوش قولی و بدقولی همدیگر دارند.

اگر پدر و مادر خوش قول باشند و فرزندان این نوع رفتارها را در کانون خانواده مشاهده کنند به احتمال زیاد فرزندان این خانواده خوش قول یا بدقول می شوند.

کودکانی که بارها در محیط خانواده از طرف والدین با بدقولی روبرو می شوند آن را به سرعت یاد می گیرند ودر جامعه بروز می دهند. همین کودکان در محیط مدرسه نسبت به هم شاگردی های خود بدقول می شوند و عوارض آن از همین سنین آغاز می شود و تا بزرگسالی نیز ادامه می یابد.

محیط نیز در بدقولی و خوش قولی انسان تاثیردارد. برخی از افراد وقتی بدقولی را در جامعه می بیند خودش نیز بدقول می شوند و این موضوع به همان یادگیری و اکتسابی بودن خوش قولی و بدقولی افراد ارتباط پیدا می کند.

افراد بدقول هرچند از نظر جسمی و فیزیکی می توانند قوی باشند اما از نظر عمل به قول ها و عهدهای خود می توانند خوب رفتار نکنند.

بدقولی و خوش قولی ارتباطی به قوی یا ضعیف بودن جسم فرد ندارد اما به ضعیف بودن نفس ارتباط دارد.

کسی که دارای نفس ضعیف باشد می تواند بدقولی کند اما خیلی از خوش قول ها می توانند افراد تنومند و قوی هم باشند.

انسان هرچه خوش قول باشد از نظر مردم از جایگاه والایی برخوردار می شود اما افراد بدقول چنین خصوصیتی ندارند.

خوش قولی و همدلی رابطه نزدیکی با هم دارند. وقتی کسی می خواهد بدقول شود و به عهد خود وفا نکند نشاندهنده این است که همدلی در او وجود ندارد زیرا اگر حس همدلی در او وجود داشت به این فکر می کرد که بدقولی می تواند مشکلات زیادی برای کسی که به ما کمک کرده بوجود آورد. همدلی نیز از کانون خانواده شروع می شود و در محیط های دیگر مانند مدرسه و جامعه رشد پیدا می کند.

بهترین و سالم ترین راه های چاق شدن

حدود 30 سال است که در عرصه روزنامه نگاری و خبرنگاری در بخش های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و خارجی فعالیت دارم. ایرنا، تلویزیون، همشهری، ابرار، ایران ورزشی و چند سایت و خبرگزاری دیگر از جمله رسانه های محل فعالیتم بوده است. در این سال ها آثار زیادی در قالب یادداشت، تحلیل، مصاحبه، گزارش و خبر در رسانه های یاد شده داشته ام.چطور خوش قول باشیم

پست قبلی

سالم ترین راه های چاق شدن و خلاص شدن از کمبود وزن

پست بعدی

کارآفرینی با سرمایه اندک

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر شما :

اسم شما :

ایمیل شما :

وبسایت شما :

اطلاعات من را ذخیره کن تا در آینده نیازی به ورود اطلاعات نداشته باشم


تصویر امنیتی
*

پربازدیدهای سبک زندگی


رژ لب حرارتی چیست؟

40 مدل موی کوتاه برای صورت های گرد زنانه و دخترانه


فرق فیبروز و میکروبلیدینگ ابرو در چیست ؟


معجزه جوش شیرین و گلاب روی پوست

بهترین برنامه ریزی روزانه برای فعالیت کودکان

جدیدترین مطالب


یک درصد دیه کامل سال ۹۹ چقدر است؟


کالری یک عدد سیب چقدر است؟


استایل چیست و انواع آن


پایه حقوق 1400 چقدر است؟


آشنایی با گیاه آپارتمانی افوربیا انوپلا

آنچه دیگران میخوانند


راهنمای ست رنگ آبی آسمانی


آشنایی با گیاه آپارتمانی افوربیا انوپلا


پایه حقوق 1400 چقدر است؟


مقدار کالری میوه های خشک شده چقدر است؟

مطالب داغ

خلافی موتور سیکلت | استعلام با روش‌های حضوری و آنلاین


معرفی 20 رژیم چاقی برای افزایش سریع وزن

چگونه لاغر شویم ؟ 6 خوراکی عالی برای کاهش وزن


درمان افسردگی بدون دارو

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

پرورش افکار – رسیدن به موفقیت قطعی از طریق آموزش و یادگیری قانون جذب توسط دوره کارشناس جذب شوید استاد شریفی

چطور خوش قول باشیم

خوش قولی علاوه بر اینکه شما را در مدیریت زمان و برنامه ریزی بهتر یاری می دهد، می تواند در افزایش محبوبیت شما و همچنین کاهش استرس کاری تان نیز موثر باشد.

تعهد خود را درک کنید. به عنوان مثال قبل از قول دادن به پدرتان برای تمیز کردن ماشینش در آخر هفته یا تحویل دادن یک گزارش برای هفته آینده ، مطمئن شوید که زمان و مهارت لازم برای انجام آن وعده را داشته باشید. برای انجام این کار ، شما باید دقیقا به درخواست طرف مقابل گوش دهید و در نظر بگیرید که آیا :

دقیقا می دانم که چه قولی می دهم ؟

مهم است که دقیقا درخواست فرد دیگر را درک کنید ، به عنوان مثال ، آیا می توانم ماشین پدرم را در آخر هفته تمیز کنم؟ یا می توانم این گزارش را تا دوشنبه آینده تکمیل کنم؟ اطمینان حاصل کنید که دقیقا متوجه شوید که به چه چیزی متعهد می شوید ، این امر شما را در خوش قولی کمک می کند و به شما این امکان را می دهد که به وعده تان بهتر عمل کنید.

 در نظر بگیرید که آیا وظایف دیگری دارید که ممکن است شما را از تکمیل گزارشی برای رئیس خود در بازه زمانی مشخص شده منع کند ؟ و اگر می توانید، این کارها را در یک زمان دیگر انجام دهید یا اضافه کاری کار کنید تا تمام این کارها را انجام دهید.

اطمینان حاصل کنید که می توانید در زمان مشخص شده به وعده تان جامه عمل بپوشانید.

برای خوش قولی و عمل به وعده تان به چه چیزهایی نیاز دارید و آیا می توانید به این نیازها و مهارت های لازم برای آن ها دسترسی پیدا کنید؟

 مهارت های موجود خود را تجزیه و تحلیل کرده و تعیین کنید که آیا آنها با قولی که داده اید مطابقت دارند. اگر قول داده اید ماشین تمیز کنید ، حتماً باید به شلنگ آب، یک سطل ، مواد شوینده ، حوله و شیشه شوی دسترسی داشته باشید و اگر شما وعده داده اید که یک گزارش را تا دوشنبه آینده تکمیل کنید ، حتماً مهارت لازم را برای تکمیل گزارش داشته باشید و نیز باید منابع مکتوب را در اختیار داشته باشید تا به درستی این کار را انجام دهید.

 در بخش آلارم گوشی خود یک یادآور تنظیم کنید.

به جای اینکه تنها به شخص دیگر بگویید که آن کار را انجام می دهید و تنها به صورت کلامی موافقت کنید ، آن را جایی بنویسید . مثلا  در تقویم خود تاریخ موعود را علامت بزنید ، آن را در لیست کارهای خود بنویسید و یک یادآور روزانه در موبایل خود تنظیم کنید تا به این ترتیب راهی برای فراموش کردن وعده تان وجود نداشته باشد.

حتی اگر برای کوچکترین وعده ها زمان اختصاص ندهید ، ممکن است انجام نداده باقی بمانند. برنامه ای قدم به قدم ترسیم کنید تا از تعهدات خود غافل نشوید.

به عنوان مثال ، برای انجام تکالیف یک کلاس ،  ممکن است نیاز باشد از یک هفته قبل به تحقیق بپردازید و روزی دو تا سه ساعت بر روی آن پروژه کار کنید. همیشه وقت خود را ارزیابی کنید تا در نهایت با کمبود زمان مواجه نشوید.

در برنامه ریزی هایتان ،زمان را درست تا موعد مقرر یا مهلت تحویل در نظر نگیرید ، زیرا این امر می تواند به یک کار عجله ای و تکمیل عجله ای تعهد شما منجر شود.

این ذهنیت (طرز فکر) مهم باعث موفقیت بیشتر شما خواهد شد

اصول اثبات شده برای ثروتمند تر شدن، سالم بودن و شاد بودن…

اصول اثبات شده برای ثروتمند تر شدن، سالم بودن و شاد بودن


استیو جابز و ۷ قانون موفقیت

آیا بهترین زندگی را دارید؟ ۲۰ سوالی که همین حالا باید از خود…

آیا بهترین زندگی را دارید؟ ۲۰ سوالی که همین حالا باید از خود…

در نهایت ، شب قبل از تحویل پروژه، یک ساعت را به تصحیح و ویرایش پیش نویس اختصاص دهید و آن را به مقاله ی نهایی تبدیل کنید. در این صورت می توانید اطمینان حاصل کنید که می توانید در مهلت مشخص شده به قول قرار خود با  معلم تان عمل کنید و تکالیف خود را در مدت زمان مشخص شده انجام دهید.

 اگر متوجه شده اید که موانع یا چالش هایی وجود دارد که ممکن است باعث شود شما در موعد مقرر نتوانید به وعده تان عمل کنید ، به شخص مورد نظر زودتر اطلاع دهید. این کار به شخص دیگر فرصت می دهد تا انتظارات یا جدول زمانی خود را دوباره تنظیم کند و با شما همکاری کند تا به شما کمک کند همچنان وعده خود را حفظ کنید. هیچ کس شگفتی های ناخواسته را دوست ندارد ، به خصوص زمانی که انتظار داشتند کاری را به اتمام برسانید ، مانند تمیز کردن ماشین آنها یا تکمیل گزارش ، در بازه زمانی مورد انتظار.

همچنین باز نگه داشتن خطوط ارتباطی به شما این امکان رامی دهد که با مذاکره زمان بندی جدیدی انجام دهید یا موعد مقرر را به تعویق بیاندازید. شخص دیگر احتمالاً از صداقت شما قدردانی خواهد کرد و ممکن است مایل شود جدول زمانی جدیدی را تنظیم کند تا شما بتوانید درخواست آن ها را برآورده کنید.

اگر کار سختی در پیش دارید که به انگیزه و تشویق نیاز دارید تا به آن وظیفه یا تعهد خود پایبند بمانید ، دیگران را در جریان قرار دهید. این امر شما را وادار می کند در قبال انتظارات دیگران پاسخگو باشید و شما را برای اتمام کار و خوش قولی متمرکز می سازد.

برای خوش قولی باید به وعده هایی که داده اید فکر کنید. برنامه خود را دنبال کنید و به جدول زمانی دقت کنید. اگر به راحتی شبکه های اجتماعی و گپ های آنلاین حواس شما را پرت می کند ، اینترنت خود را خاموش کنید و برای مدتی زمان خود را به قول و قرارتان اختصاص دهید و بر روی کارتان متمرکز شوید. محلی آرام و خلوت پیدا کنید تا بتوانید بدون حواس پرتی کار کنید.

اگر با وجود حداکثر تلاش ، وعده خود را شکستید. به جای اینکه به سادگی تسلیم شوید و یا ناراحت شوید ، به شخص دیگر بگویید که متأسف هستید و یک راه حل جدید ارائه دهید.

با توضیح اینکه چرا نتوانستید به وعده خود عمل کنید ، شروع کنید. ممکن است به این دلیل بوده باشد که از شما خواسته شده که وظیفه دیگری را انجام دهید که از اهمیت بیشتری نسبت به تعهدات قبلی شما برخوردار بوده است ، یا به این دلیل بوده باشد که وقتتان صرف کار دیگری شده و نتوانسته اید خوش قولی تان را محقق کنید. در مورد ارائه دلایل صادق باشید و از بهانه جویی خودداری کنید.

برای خوش قولی و عمل کردن به تعهدات خود این نکات را به خاطر بسپارید:

۱- از آنها بخواهید خواسته شان را شفاف سازی کنند.

۲- قول و قرارتان را در جایی قابل رویت یادداشت کنید.

۳- برنامه ی روزانه ی خود را بنویسید و زمان بندی کنید تا در انتها دچار کمبود زمان نشوید.

مطلب قبلی

تکنیک استفراغ روانی چیست ؟

مطلب بعدی

چطور خوش قول باشیم

7 روش مبارزه با سختی های زندگی

12 عادت آخرهفته افراد موفق

12 اصلاحیه‌ی کوچک که باعث ایجاد تفاوت میان موفقیت و شکست در هر جنبه از زندگیتان…

11 نقل‌ قول انگیزه‌بخش برای موفقیت

11 راه ساده برای ایجاد عادت­‌هایی که موفقیت را تضمین می­کنند

10 روشی که افراد موفق توسط آنها تصمیمات هوشمندانه ای می…

9 کاری که افراد موفق هرگز صبح‌ها انجام نمی‌دهند

8 موردی که افراد موفق هرگز وقت خود را برای انجام دادن آن‌ها…

برای چت کردن با ما روی آیکون مشاور فروش کلیک کنید

سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید

بازیابی رمز عبور

پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد

برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

خوش قولی و سر وقت بودن از آن دست ویژگی هایی است که همه دوست داریم داشته باشیم و می‌دانیم یکی از خصوصیات تمام مدیران برجسته است، پس اگر می خواهید در مسیر موفقیت حرکت کنید باید این عادت را در خود نهادینه کنید. اما افراد خوش قول چه ویژگی هایی دارند؟ با سبکتو در این مطلب همراه باشید:

دیر کردن ۱۰۰% تقصیر شماست. شاید پذیرفتن این موضوع سخت باشد اما یک حقیقت است. در دنیای امروز موانع و مشکلات برای دیر رسیدن بیشتر از آن چیزی است که فکرش را می کنید اما همانقدر که می خواهید خودتان را قربانی این موانع نشان دهید،بدقولی تان را ثابت می کنید. همه کارشناسان معتقدند هیچ توجیهی برای دیر رسیدن وجود ندارد.

کوین کروز استاد مدیریت زمان و نویسنده کتاب “۱۵ راز موفقیت افرادی که در مورد مدیریت زمان می دانند” می گوید:چطور خوش قول باشیم

“هنگامی که جوان بودم، یک روز ۱۰ دقیقه دیر به محل کارم رسیدم و برای توضیح تاخیرم پیش رئیس رفتم و توضیح دادم که یک تصادف وحشتناک در بزرگراه اتفاق افتاده بود و ترافیک بدی شده بود و من چاره ای جز تاخیر نداشتم. مدیرم گفت: اگر من دیروز به تو گفته بودم که اگر دقیقا راس ساعت ۹ صبح در دفترت باشی به تو یک میلیون دلار پاداش خواهم داد، آیا باز هم ترافیک و تصادف می توانست مانع رسیدن به موقع تو شود؟” فکر کردم که در این شرایط حتما یک ساعت زودتر از خانه بیرون می آمدم یا حتی شب قبل در محوطه شرکت چادر می زدم تا این فرصت را از دست ندهم. مدیرم با لبخند گفت: می بینی؟ هرگز نمی توانی برای دیر رسیدن دلیل داشته باشی چون دلایل به موقع رسیدن بیشتر هستند.”

افراد موفق هر قرارشان را پاداش یک میلیون دلاری می بینند و اجازه نمی دهند هیچ بهانه ای مانع خوش قولی آنها شود.

با خودتان تکرار کنید: دیر کردن زشت است. قدم دوم برای تمرین خوش قول بودن، تکرار این جمله است. منتظر گذاشتن کسی علاوه بر اینکه شخصیت اجتماعی شما را خدشه دار می کند می تواند نشان دهنده بی احترامی به آن فرد باشد.

لیزا متخصص آداب معاشرت می گوید: ” خوش قول نبودن و منتظر گذاشتن افراد نشان دهنده این پیام است که هر کار دیگری که در حال اتفاق افتادن است، از فرد مقابل شما بسیار مهمتر است.” به همین جهت معمولا افراد بد قول از احترام کمتری برخوردارند.

محققان معتقند افراد در درک زمان یکسان نیستند و بر همین اساس دو تیپ شخصیتی A و B تعریف کرده اند. خوش قول ها تیپ شخصیتی A دارند، درک آنها از  زمان کمتر از میزان واقعی آن است، ضمیر ناخودآگاه آنها یک دقیقه را ۵۸ ثانیه حساب می کند و به همین دلیل معمولا این افراد تکاپوی بیشتری دارند. اما تیپ شخصیتی B، افرادی آرام هستند که ریلکس بودن را دوست دارند، درک آنها از زمان بیشتر از میزان واقعی است، آنها یک دقیقه را ۷۷ ثانیه می شمارند و به همین دلیل کارهایشان را طولانی تر انجام می دهند.

برای پیدا کردن تیپ شخصیتی تان، کافی است در یک مکان ساکت بشینید و تایمر گوشیتان را تنظیم کنید  بعد بدون نگاه کردن به تایمر گوشی یا شمردن ثانیه ها، هر وقت احساس کردید که یک دقیقه شد، صفحه گوشی را نگاه کنید و ببینید در واقعیت چقدر با یک دقیقه فاصله دارید.

معمولا خوش بینی باعث می شود که زندگی بهتر پیش رود، اما وقتی پای زمان در میان باشد این قضیه کاملا برعکس می شود. یعنی هر چقدر شما نسبت به زمان بدبین باشید خوش قول تر هستید. افراد خوش قول معمولا زمان هر کاری را بیشتر تخمین می زنند. مثلا اگر فاصله زمانی مسیر خانه تا محل کار آنها ۲۰ دقیقه است ذهن آنها این فاصله را ۳۵ دقیقه محاسبه می کند. و بر عکس افراد بدقول زمان را از میزان واقعی کوتاهتر حساب می کنند.

بیدار شدن از خواب اولین قدم برای خوش قول بودن و شاید یکی از سخت ترین کارهاست، بسیاری از ما بعد از اینکه آلارم گوشی صدا کرد، با برخی محاسبات تصمیم به حذف صبحانه و زدن  دکمه snooze می‌کنیم یا با قطع کردن آلارم به طور خودکار نیم ساعت بعد با وحشت از دیر رسیدن از خواب بیدار می شویم. اما افراد خوش قول با قطع کردن اولین آلارم بیدار می شوند، آنها خودشان را از استرس خواب ماندن دور می کنند و در عوض روزی با انرژی شروع می کنند.

تیپ شخصیتی شما کدام است؟چقدر خوش قول بودن برایتان مهم است؟

سلام من این مطلب را با درج لینک سایتتان در منبع در سایت خودم قرار دادم. مفید بود سپاس.

سلام و وقت گرانبهاتون بخیر
خیلی برای من تاثیر گزار بود و این آزمایش رو همین الان تجربه کردم و نتیجش برام خیلی مهم بود فهمیدم خیلی خیلی زیاد باید تغییر کنم و به کل درکم رو نسبت به زمان و اهمیت خوش قول بودن چنج کنم
عاشقتونم ممنون

پیام *

نام

ایمیل

وبسایت

اطلاعات من را برای دفعه بعدی که می خواهم دیدگاه ارسال کنم در مرورگر ذخیره کن.


https://storage.sabketo.com/podcasts/ordibehesht96/5-neshane-khosh-gholi.mp3Downloads-icon


Downloads-icon

بد قولی نوعی ناهنجاری اجتماعی است که علت بروز آن به خانواده و اجتماع باز می گردد . افراد بدقول افرادی هستند که وفای به عهد در قاموس اخلاقی اشان نیست و به حرف و وعده اشان پایبند نیستند و همیشه دیگران را از رفتارشان ناراحت و عصبانی می کنند بدون اینکه نشانه ای از پشیمانی در چهره اشان دیده شود.

اما آیا اندیشیده اید که دلیل این رفتار ناپسند این افراد چیست ؟ آیا خانواده و اجتماع تاثیری در این رفتار آنها داشته اند ؟ چگونه می توان با این افراد برخورد کرد تا متوجه کار زشت خود شوند؟ پاسخ این سوالات خود را در این بخش از نمناک بیابید .

افراد بدقول به تدریج اعتبارشان را در بین اطرافیان از دست می دهند و دیگری کسی روی قول وحرفشان حساب نمی کند. این افراد اگر از رفتار بقیه افراد ناراحت و رنجیده نشوند، هیچگاه بدقولی خود را اصلاح نمی کنند و کسانی را که با آنها زندگی می کنند با این رفتارشان می آزارند زیرا هیچ گاه پایبند به وعده هایشان نمی مانند.

افراد به دلایل مختلفی بدقولی یا عهدشکنی می کنند .چطور خوش قول باشیم

خانواده عامل اصلی بدقولی

بسیاری از مواقع بد قولی از خانواده نشات می گیرد، به صورتی که افراد در محیط خانواده ارزش خوش قولی را درک نمی کنند و بدقولی کردن برایشان عادت می شود.

درونی نشدن ارزش های انسانی

یکی از ارزش های انسانی ، وفای به عهد و خوش قولی است و علت بدقولی به درونی نشدن ارزشی به نام خوش قول بودن برمی گردد درونی نشدن این ارزش ها سبب می شود فرد براحتی زیر حرفش بزند.

از دلایل درونی نشدن ارزش ها این است که فرد در این باره آموزش ندیده، در محیطی زندگی کرده که به ارزش ها بها داده نمی شده یا این که برای پایبند بودن به ارزش ها، تقویت لازم را از محیط دریافت نمی کرده مثلا وقتی اصول اخلاقی را رعایت می کرده، هیچ کس ارزش کار او را یادآوری نمی کرده و از او بابت خوش قولی اش قدردانی نمی کرده است، در حالی که تشویق و تحسین در درونی شدن ارزش ها تاثیر زیادی دارد.

محیط بیرون عامل دیگر بدقولی

گاهی افراد با دیدن رفتارهای عهدشکنانه دیگران در محیط بیرون از خانه بدقولی را می آموزند و می پندارند وقتی دیگران وفای به عهد ندارند من چرا باید خوش قول باشم.

جدی نگرفتن برخی موقعیت ها

بعضی افراد بعضی موقعیت ها و برخی افراد را جدی نمی گیرند و برایش ارزش قائل نمی شوند. بیشتر افراد برای بدقول بودن یا خوش قولی کردن دست به انتخاب می زنند یعنی اگر بر سر قرار با یک دوست همیشه تاخیر دارند اگر قرار یک مصاحبه شغلی داشته باشند سروقت حاضر می شوند.

بد برآورد کردن زمان

ریشه بعضی از بدقولی ها بد برآورد کردن زمان است مثل وقتی که فرد به دلیل مشغله کاری، حساب زمان از دستش خارج می شود یا مثلا ترافیک خیابان ها را محاسبه نکرده و دیر به قرار می رسد.

اگر فرد بدقول در زندگی جایگاه همسر را داشته باشد به این دلیل که زندگی زناشویی براساس پایبندی به عهد و پیمان است مخصوصا اگر همسر او فردی خوش قول باشد ، مشکلات چند برابر می شود.

هنگامی که این فرد دارای فرزند می شود قضیه حادتر می گردد زیرا شما قول می دهید و زیرش می زنید و کودکان این کار شما را فرا می گیرند. از طرفی برای انجام کار بچه ها قانونی تعیین می کنند اما آن کارها را انجام نمی دهند.

فرزند فرد بدقول نیز از رفتار او الگوبرداری می کند و از همان ابتدای کودکی بر سر مسائل به ظاهر کوچک مانند خوب نگهداری نکردن از کتاب داستان دوست خود و… به مشکل بر می خورد . وقتی وفای به عهد و خوش قولی و سرحرف خود ماندن در کودک شما نهادینه نشده باشد می تواند کم کم فاجعه ای بزرگ را رقم بزند.

کلمه خوش قولی را در خانواده مقدس کنید

برای آموختن خوش قولی بهتر است آن کلمه را در خانه مقدس کنید و جزو تعریف کلامی خود قرار دهید ، مثلا اگر کودکتان کارش را به موقع انجام داد برای تعریف به او بگویید «قربون بچه خوش قولم برم». گاهی نیزموضوع را برایش تعجب آور کنید.

وقتی کودک شما بدون آنکه بگویید نماز بخواند یا به شما کمک کند و… جمله بالا را به او بگویید تا با تعجب بگوید:چه قولی ؟ آن وقت از فرصت استفاده کرده وبگویید:«اینکه خدا گفته نماز بخوانید، به پدر و مادر کمک کنید و… و تو الان این کار رو می کنی.»

حس ناراحتی از بدقولی را به او القا کنید

اگر فرزندتان از شما چیزی در ی زمان خاص درخواست کرده شما آن خواسته را برآورده کنید اما نقش بازی کنید و برای لحظاتی به او نگویید که آن کار را انجام داده اید تا او احساس ناراحتی کند و سپس درباره حس بدی که بد قولی ایجاد می کند توضیح دهید ، و بگویید من فقط خواستم نظرتو را درباره بدقولی بدونم، این هم کادوی شما و…

به او یاد آوری کنید از بدقولی بیزارید

تمیز کردن اتاق و…. و قرارهای بین خودتان و او را مانند یک قول معرفی کنید و کاردستی برای جمله «من از بدقولی بدم میاد» درست کنید و روی دیوار اتاق کودک نصب کنید تا او به قول خود پایبند باشد.

خودتان نیز خوش قول باشید

برای آموزش خوش قولی به بچه ها خودتان نیزخوش قول باشید زیرا در صورت بدقولی هیچ نتیجه ای نمی گیرید.

افراد بدقول برای اینکه بر براشتباهاتشان سرپوش بگذارند ، کار غلط خود را توجیه می کنند و برای یک اشتباه هزار دلیل می آورند . چنانچه در نمناک می خوانید توجیه کردن رفتار اشتباه و دلیل تراشیدن یکی از دفاع های روانی است .

دلیل توجیه این افراد این است که آنها به فکراصلاح رفتار خود نیستند زیرا آنها علت این اشتباه را در چیزی به جز خودشان می بینند و برای بدقولیشان دلایلی مانند گیرکردن در ترافیک، مشغله کاری و صدها دلیل دیگر می آورند که این کار نوعی مسئولیت زدایی و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت است.

متاسفانه در بین ما ایرانی ها بدقولی فراگیر شده و قباحت آن از بین رفته است به صورتی که اگر فرد وفای به عهد داشته باشد و به موقع کارهایش را انجام دهد تحسین نمی شود.

بدقول ها معمولا آدم هایی بی اعتبارند که همدلی کردن را بلد نیستند. تقویت همدلی سبب می شود هیچ گاه بدقول نشویم و زیر عهد و پیمانمان نزنیم. همدلی سبب می شود هنگام بدقولی کردن حس بدی از درون داشته باشیم و ناراحتی فرد مقابل را درک کنیم .

پس اگر درونمان همدلی را تقویت و تمرین کنیم ومسئولیت تمام کارها را عهده دار شویم ، رفتارهای ضداخلاقی مانند بدقولی کردن از بین می رود.

تا وقتی خانواده ها، بنیان شخصیت کودک را برخوش قولی و وفای به عهد بنا نکنند و آدم ها وقتی بزرگ و عقل رس شدند، خودشان برای خوش قول شدن آستین بالا نزنند، هیچ نسخه ای کارساز نخواهد بود.

یادگیری همدلی از زمان کودکی و بر اساس محیط زندگی

همدلی در زمان کودکی ایجاد نمی شود و یک مهارت است که باید آن را آموخت و به مرور زمان و در اثر یادگیری، به دست می آید. اگر فرد در محیطی که دیگران او را درک نمی کنند و هر کس به خودش فکر می کند یا هنگام ناراحتی کسی از او دلجویی نمی کند ، زندگی نماید او نیز فقط به فکر تامین نیازهای خود است اما اگر کسی در محیطی که اطرافیان احساس او را درک کنند و هنگام ناراحتی کنارش بیایند زندگی کند ، این همدلی، همدلی کردن را به او می آموزد.

یادگیری همدلی از خانواده

چطور خوش قول باشیم

خانواده در نهادینه شدن همدلی رتبه نخست را دارد و یادگیری همدلی از خانواده آغاز می شود و در مدرسه و در بین گروه همسالان رشد می یابد.والدین ایرانی در این زمینه ضعیف عمل می کنند زیرا نمی توانند به فرزندان کنترل هیجانی را آموزش دهند.

از مولفه های مهم شخصیت و روان هیجان ها هستند که بایدافراد هیجان ها را شناخته و ابراز کنند. همدلی با هیجان صورت می گیرد یعنی اگر فردی ناراحت ، عصبانی یا خجالت کشیده و شرمنده است، اگر این جملات را بیان کنیم :من می دانم تو چه احساسی داری، من درک می کنم که چقدر برایت سخت بوده، متوجهم که چقدر خجالت کشیدی وبا او همدلی کنیم اوضاع بهتر و آرام تر می شود. همدلی سبب نزدیک شدن آدم ها به یکدیگر می شود.

در محیط خانواده اگر پدر و مادر با دیگران همدلی کنند کودک نیز می آموزد با دوستش، همکلاسی اش و سایر افراد اجتماع همدلی کند. به کمک همدلی می توان افراد را متقاعد کرد اگر بدقولی کنیم دیگران به خاطر پایبند نبودن ما به قول و قرارمان چه حس بدی پیدا می کنند .

درونی کردن ارزش ها برای رسیدن به همدلی

ارزش های اخلاقی و انسانی به دو دسته ارزش های شخصی و ارزش های اجتماعی تقسیم می شوند. ارزش های شخصی مانند رعایت نظافت فردی یا خوش لباس بودن و… . ارزش های اجتماعی مانند وقت شناسی، خوش قول بودن و وفاداری به عهد است که در اجتماع و در روابط بین فردی معنا پیدا می کند.

درونی شدن ارزش های اجتماعی اهمیت زیادی دارد و امکان انجام آن در خانواده وجود دارد. درونی شدن یک ارزش یعنی این که آن ارزش را در درون خود بپذیریم و در هر شرایطی تابع آن ارزش باشیم. اگر ارزش در وجود فرد درونی نشود اواز رفتارهای دیگران الگو برداری می کند. خانواده وظیفه دارد ارزش های اخلاقی را به صورت کلامی و به صورت عملی، به فرزندان آموزش دهد.

در این میان نقش مدرسه هم انکارنشدنی است. مثلا اگر دانش آموز به خاطر وجود یک مشکل تکالیفش را انجام ندهد و معلم حرف او را بپذیرد، دانش آموز همدلی کردن را از او یاد می گیرد و در غیر این صورت او فرصت تجربه همدلی را نمی یابد.

پایبند نبودن به وعده ها

وفای به عهد از ارزش های انسانی است . بسیاری از والدین خودشان به ارزش های اخلاقی پایبند نیستند و وقتی کودک بوده اند پدر و مادرشان نیز این ارزش ها را به آنها نیاموخته اند طبیعی است که چنین پدر و مادری نمی توانند آموزگار خوبی برای ارزش ها باشند. چطور می توان بچه های چنین خانواده هایی را به سمت ارزش ها متمایل کرد؟

آموزش تنها راهکار این امر است . بیشتر آدم ها اگر توجیه شوند که یک کار اشتباه است، اشتباه خود را می پذیرند به این شرط که طوری آموزش ببینند که آنها متوجه شوند. پس اگر این آموزش ها تاثیر چشمگیری برافراد ندارد باید قبول کنیم که آموزش ها ناکافی بوده است.

بعضی افراد برای بعضی موقعیت ها و افراد دیگر ارزش قائل نمی شوند و برای بدقول بودن یا خوش قولی کردن دست به انتخاب می زنند یعنی اگر بر سر قرار با یک دوست همیشه تاخیر دارند اگر قرار یک مصاحبه شغلی داشته باشند سروقت حاضر می شوند. در صورت تقویت حس همدلی در این افراد آنها در می یابند اگر یک موضوع برای من مهم نیست در عوض برای افراد دیگر مهم است و آنها حس بدی از بد قولی من می یابند.

افراد بد حساب و بد قول

بد قولی از مسائل کوچک شروع می شود مثلا فرد بد حساب و کسی که به قول و قرارهای مالی پایبند نیست فردی بدقول است و نزد دیگران اعتبار خود را از دست می دهد. همچنین فردی که چیزی امانت می گیرد اما به صاحبش برنمی گرداند یا آن کالا را خراب می کند فردی بدقول است.

خوش قولی بیشتر از آن که ذاتی باشد، آموختنی است زیرا برخی از افراد با اینکه خانواده ای بدقول دارند اما خودشان پایبند قول و قرار هستند چرا که دید جهان بینی بسیار محکمی مانند اعتقاد به معاد و پاسخگو بودن در برابر خداوند به خاطر اعمال بد را دارند بنابراین این افراد بررفتارشان کنترل دارند. اگر کسی در قبال رفتارش احساس مسئول داشته باشد ارزش های اخلاقی را کسب و در خود نهادینه سازی خواهد کرد.

این افراد رفتارهایی مانند تهمت زدن، توهین کردن، شکنجه جسمی و زیرآب زدن به این دلیل که خداوند ناظر براعمال آنهاست ، انجام نمی دهند.

بدقولی کردن و نبودن بر سر عهد و پیمان به اعتبار ما نزد دیگران لطمه وارد می کند . همانطور که ما دیگران را بر اساس رفتارهای آنها می شناسیم و قضاوت می کنیم ، رفتارهای ما نیز در آنها تاثیر می گذارد و اگر از ما بد قولی ببینند دیگر نمی توانند به ما اعتماد کنند.

اما در برخی مواقع مبنای شناخت دیگران را رفتار آنها قرار نمی دهیم بلکه تنها به گفتارشان توجه می کنیم مثلا در بحث ازدواج دختر و پسر به عمل همدیگر دقت نمی کنند بلکه فقط به گفتار یکدیگر توجه دارند؛ در حالی که میان گفتار افراد و رفتارشان فاصله وجود دارد.کسانی که وعده های دروغین پیش از ازدواج می دهند، در زمره آدم های بدقول هستند.

شناختن افراد کار سختی است، زیرا همه افراد یک شخصیت بیرونی و یک شخصیت درونی دارند . شخصیت بیرونی آنها مانند مقدار تحصیلات ، نوع شغل و طرز لباس پوشیدن و… آنهاست که به راحتی می توان آن را شناخت اما شناخت شخصیت درونی که سیرت نام دارد به زمان احتیاج دارد.

در ازدواج کمتر کسی به سیرت فرد مورد نظر توجه می کند، در حالی که موفق بودن یک ازدواج به سیرت نیک افراد بستگی دارد. برای شناخت افراد باید گفتار آنها را باید با رفتارشان تطبیق داد و بدانید که آنچه می گوید با رفتارش سنخیت دارد.

مشاوره

اگرهمسرمان فرد بدقولی باشد فشار روانی زیادی متحمل ما می شود که ما می توانیم این مشکل را با صحبت کردن یا گرفتن مشاوره حل کنیم.

بدانید که نمی توانید همسرتان را تغییر دهید

هنگام مواجهه با فرد بدقول نباید تلاش کنیم او را تغییر دهیم بلکه باید از تاثیر رفتار او براحساسات و زندگی خودمان با او صحبت کنیم و به انتقاد سازنده همان انتقادی که در آن شخصیت افراد تخریب نمی شود بلکه درباره رفتار نادرست آنها صحبت می شود، روی آوریم . مثلا بگوییم تو آدم خوبی هستی اما بعضی اوقات به قولت عمل نمی کنی .

در روابط مان با او تجدید نظر کنیم

هنگام برخورد با فرد بد قول در صورت بد قولی چند بار به او تذکردهیم و از او انتقاد کنیم و اگر توجهی نکرد در روابط مان با او تجدید نظر کنیم. این مساله ممکن است موجب کدورت شود اما افراد را با پیامد رفتارشان روبه رو می کند.

انتقادی سازنده

بعضی از افراد به جای این که از دوست خود به دلیل بد قولیش انتقاد کرده و او را آگاه کنند دائم خود خوری کرده و به روی او نمی آورند چه عذابی می کشند. اما اگر شما اصول انتقادی سازنده را بدانید به جای خود خوری هم دوست تان را به رفتار غلطش آگاه ساخته و هم به او در ترک آن کمک می کنید.انتقاد خود را با قاطعیت بیان کنید اما پرخاشگری نکنید.

رفتار متقابل

شرایطی را که برای شما پیش آورده را برای خودش با بد قولی پیش بیاورید تا موقعیت شما را درک کرده تا کمی به خودش بیاید و متوجه اشتباهش بشود.

برخی از افراد به علت رودربایستی دارند دروغ مصلحتی می گویند اما به فرد بد قول نمی گویند که چون فرد امانتداری نیستی دیگر چیزی به تو قرض نمی دهم. برای قاطع و با جرات شدن این افراد باید آنها را با حقوقشان آشنا کنیم مثلا بگوییم تو حق داری از زندگی لذت ببری، حق داری اگر از چیزی ناراحت شدی به زبان بیاوری، حق داری وقتی حقوقت ضایع می شود اعتراض کنی، حق داری وقتت تلف نشود و…

نمناک توصیه می کند که به عنوان والدین حتما به کودکمان بیاموزیم که نه حق کسی را ضایع کنند و نه به کسی اجازه ضایع کردن حق دیگران را بدهند. این وقتی والدین در محیط خانه بد قولی می کنند از این بابت از کودک عذرخواهی کنند تا فرزند دریابد که عمل کردن به قول، حق او بوده است.

پدر و مادر نباید به کودک خود بگویند که من هیچ وظیفه ای در قبال خریدن …. را برای تو ندارم اینگونه کودک سرخورده می شود و جرات اعتراض کردن را از دست می دهد.قاطعیت و جرات داشتن از مشخصات سلامت روان است اما برخی از مردم اعتراضاتشان را با فحش و دعوا مطرح می کنند طوری که فرد مقابل نه تنها رفتار خود را تغییر نمی دهد بلکه او را به ادامه رفتار نادرست تشویق می کنند.

باید بدانید قاطعیت با کوتاه آمدن و پرخاشگری متفاوت است. اگر رفتار قاطعانه در افراد شکل بگیرد در جامعه مشکلات کمی دارد . خداوند انسان ها را به مدارا کردن توصیه کرده اما برخی افراد، مدارا را با کوتاه آمدن اشتباه می گیرند و اجازه می دهند دیگران به آنها ظلم کنند و حق شان را زیر پا بگذارند .

 

قول های پرتقالی

فقط آدم های “خوش قول” می توانند “قول های پرتقالی” بدهند؛ ما در اینجا پرتقالی می شویم.

دوستتان قول میدهد راس ساعت ۳ ، سرقرار باشما حاضر باشد اما او ساعت۳٫۵ می آید.
طراح تبلیغاتی به شما قول می دهد…

چطور خوش قول باشیم

 

چگونه خوش قول باشیم | راه حل های خوش قولی | خوش قول بودن | قول های پرتقالی

 

 

 

گاهاً دیده می شود سازمانی به خاطر این بدقولی ها، دچار هزینه های زیادی می شود؛

مانند مثال بالا که دیر رسیدن مواد اولیه و خوابیدن یکروز خط تولید یک شرکت باعث ایجاد خسارت و ضررهای زیادی به یک شرکت تولیدی می شود.

مطمئناً هیچ کسی دوست ندارد فرد بدقولی باشد؛

اما می توان به جرات گفت تقریبا تمام ما، حتی اگر شده یکبار، بدقولی کرده ایم.

 

یکی از دلایل این بدقولی ها، وعده های سریع و تقریباً بدون تفکر است.

مخاطب به ما می گوید، این ماشین چقدر برای تعمیر زمان نیاز دارد؟

تعمیرکار بدون اینکه به جوانب کار فکر کند، می گوید :

۳۰ دقیقه، حالا در میان کار، مشکلی برای تجهیزاتش پیش می آید؛

مشتری های دیگری می آیند و میخواهند سوال کنند؛

و یا بدنبال ماشینشان می آیند و همه اینها باعث می شود کار ۳۰ دقیقه ای ۳ ساعت طول بکشد.

 

پس بهتر است پیش از آنکه زمانی را اعلام کنیم، به کارهای جانبی دیگر فکر کنیم و زمان آنها را هم در نظر بگیریم.

 

نویسنده: مجتبی شیخ علی

برخی مطالب مرتبط:

خوش قول ها

ن والقلم و ما یسطرون
به نام سلام
و
سلام
من سارا حسینی(آیسار) در شانزدهمین روز از تولد شاخه های نورس بهاری متولد شدم.
دیدن همه‌ی نوشته‌های آیسار

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

فقط آدم های “خوش قول” می توانند “قول های پرتقالی” بدهند؛ ما در اینجا پرتقالی می شویم.

هنوز داری به خودت و بقیه قول می دی از شنبه؟؟!!

چطور خوش قول باشیم

View Results

مدیر خلاقیت و دیزاینر هستم. هر دو تخصصم در تبلیغات شکل گرفته و در جریانه. در ویرگول می‌نویسم تا با نوشتن، بتونم در خصوص تخصص‌های خودم، رشد کنم.

ددلاین یا موعد مقرر؛ در گذشته در زندانها به خطی قرمز رنگ گفته میشد که اگر زندانی از آن خط عبور میکرد، او را به گلوله میبستند.

ددلاین واژه ای است که امروزه بیشتر در ثبت نام دانشگاهی و تحویل پروژه کاربرد دارد. من بواسطه شغلم بعنوان یک دیزاینر همیشه با انواع پروژه های مرتبط با شغلم در ارتباطم و ددلاین بخشی از زندگی من را تشکیل میدهد.

با این مقدمه چند وقتی است میخوام در مورد موضوعی مطلبی بنویسیم که اگر شما اگر با من همکار هستید یا اگر به نوعی با یک دیزاینر کار میکنید، با اصطلاحی موسوم به اینکه طراحا بدقولن! آشنائی دارید.

در این یادداشت قصد دارم نکاتی را با شما به اشتراک بگذارم که میتواند اصطلاحاً هم از بدقولی ما کم کند و هم اینکه اگر سفارش دهنده هستید و این مطلب را میخوانید به درک متقابل با دیزاینرتان برسید. این درک متقابل کمک میکند که پروسه های طولانی و در بعضی مواقع آن تایم نبودن قابل هضم تر باشد.چطور خوش قول باشیم

قبل از هر چیز و در ابتدا بیایید چند نکته اساسی را با هم به توافق برسیم و در مورد آنها اشتراک فکری داشته باشیم.

خب حالا که این موارد را دانستیم و به توافق رسیدیم برویم سراغ راهکارهای مربوط به حل این معضل.

شاخص بدقولی در افراد متفاوت است. برای مثال برخی افراد فقط در قرار ملاقات هایشان بدقول هستند. اما در عوض اگر کاری را به او بسپارید سرموقع و با کوچکترین بدقولی انجام میدهد. برخی دیگر در فرایند یک پروژه بدقولی مالی دارند یا به اصطلاح بدحساب هستند. که در خصوص این افراد، هوش مالی و برنامه ریزی مالی هم دخیل هست که به آن نمیپردازم. دانستن اینکه قول دادنهایتان از کجا سرریز میشود اولین قدم برای بهبود وضعیت است.

برای دانستن این مسئله میتوانید از دوستان و آشنایانتان کمک بگیرید و بدانید که دقیقاً در کدام موضوع بدقول‌تر هستید. اگر تمامی موارد هم برایتان شامل میشود، اصلاً نگران نباشید. همین‌که آن را هم بدانید، خودش کمک بزرگی برایتان محسوب میشود.

پس یک کاغذ و قلم بردارید و لیستی از موارد بدقولی هایتان را بنویسید. میزان بدقولی را هم دقیق بنویسید. مثلاً اگر همیشه دیر به قرار میرسید، بنویسید که تاخیرهایتان چه میزان است. خواهید دید که اغلب بازه زمانی مشخصی را دیر میکنید.

نوع بدقولی خود را جزئی تیر بنویسید. مثلاً اگر دیزاینر هستید، بنویسید که اغلب در کدام قسمت از پروژه ها کار گیر میکند و منجر به تاخیر در تحویل میشود.

در قدم آخر لیست را پاک نویس کرده و آنها را از وضعیت بدتر به بهتر امتیاز بندی کنید. در حقیقت شدیدترین بدقولی‌هایتان باید در صدر جدول قرار بگیرد.

این کار باعث میشود شناخت بهتری روی وضعیت خود داشته باشید.

یک مثال میزنم در مورد سرموعد نرسیدن پروژه

بدقولها اصولاً آدمهای بدی نیستند، فقط اولویت بعضی کارها باعث جابجایی برخی کارها میشود. وقتی میگویم عوامل بدقولی‌تان را بنویسید، منظورم کارهای پیش پا افتاده‌ای هستند که همیشه نقش تاخیری را بازی میکنند. که من چند نمونه از این دست کارها را نوشته‌ام که اغلب برای خود من نیز اتفاق می‌افتد. از جمله:

در خصوص حل برخی از موارد بالا لازم است اصول تنظیم قرارداد برای پروژه دیزاین را یاد بگیرید تا با این نوع موارد کمتر مواجه شوید.

این قدم کمک میکند تا شما عوامل دخیل در بدقولی را کاهش بدهید.

برای مثال اگر همیشه بعد از تماشای یک فیلم یا گرفتن دوش حالتان آنقدر سرجایش آمده که توانستید کاری را با انرژی انجام دهید و به یایان برسانید، آنرا دقیق بنویسید و تصویرسازی کنید و به درک موقعیت های مشترک با خودتان برسید. یا اگر متوجه شده اید روزهایی تعطیل که موبایل کمتر زنگ میخورد، تمرکز بیشتری روی کار داشته و راندمان تان بسیار بالاست، این همان وضعیتی است که روی فرم بودن شما را نشان میدهد که باید آنرا دقیقاً پیدا کنید.

این بخش را با 2 سوال شروع میکنم:

سوال اول: به نظر شما گردن یک زرافه بیشتر از 10 متر است؟

سوال دوم: تخمین شما از طول گردن زرافه چقدر است؟

اغلب مردم اگر پس از خواندن سوال اول و بدون آنکه طول گردن زرافه را گوگل کنند، جوابشان به سوال دوم عددی متاثر از 10 و عددی پیرامون آن خواهد بود. در حالی که بلندترین زرافه ها هم گردنشان بیشتر از 3 متر نیست.

به این خطایی که اشاره کردم، خطای لنگر انداختن گفته میشود که در بازاریابی و مبحث قیمت گذاری هم بسیار کاربرد داره. به عدد 10 موجود در سوال گردن زرافه و اعدادی مشابه در مسائل دیگه اصطلاحاً انکرپوینت (anchor point) گفته میشود. به عبارتی این تست نشان میدهد که مغز ما به اولین ورودی هایی که دریافت میکند واکنش نشان داده و به نوعی وصل میشود و تصمیمات بعدی را متاثر از داده های اول میگیرد.

خب حالا این تکنیک چطور میتواند ما را در بدقول نبودن کمک کند؟

داشتن فاصله زیاد تا ددلاین آرزوی هر آدم بدقولی محسوب میشود و به نوعی دوست داریم کار را دیرتر تحویل مشتری بدهیم. البته با اینکه این کار چقدر درست است، کار ندارم. اما باید نکتهای را متذکر شوم که بسیاری از تکنیک های این نوشته، بیشتر کاری میکند تا ما روی خوش قول بودن و آن تایم شدنمان بیشتر متمرکز شویم، پس از آن خواهید دید که رفته رفته هدر رفتن زمان و تحویل ندادن سرموقع برایتان آزار دهنده میشود که این کم کم شما را خوش قول میکند.

پس با استفاده از همین تکنیک تا جایی که منطقی است تاریخ تحویل پروژه را بیشتر بگیرید. حتی اگر از ددلاین مشتری هم آنطرف تر باشد. بگذارید مشتری شما این مقدار را کم کرده و به تاریخ ایده آل شما نزدیک تر شود.

فرض کنید مشتری از شما درخواست میکند تا روز افتتاحیه شعبه جدید خود که قرار است قرعه کشی هم انجام دهد، برایش یک کاتالوگ 12 صفحه ای آماده کنید تا در آن روز بین میهمانان توزیع شود. روز افتتاحیه 20 روز بعد و کارت های دعوت هم پخش شده است. پس تغییر زمان امکان پذیر نیست. مشتری پروژه را به شما شرح داده و از شما برآورد زمانی میخواهد. با استفاده از تکنیک بهتر است مدت زمان لازم برای آماده سازی این کار را 25 روز اعلام کنید. در اسنصورت مشتری سعی خواهد کرد تا شما متقاعد شوید حداقل یک روز مانده به روز افتتاحیه به دستش برسد. در حالیکه با حساب 10 روز زمان طراحی و آماده سازی برای چاپ و 3 روز زمان چاپ، این پروژه 14 روز زمان نیاز دارد. لذا با این حساب شما 5 روز بیشتر در اختیار دارید و راحت میتوانید به کارهای روزمره و حاشیه ای خود هم برسید و پروژه آسانی را انجام دهید.

فراموش نکنید که ما در طول مدت فعالیت مان ممکن است تنها ده درصد از پروژه ها در هر سال در شرایط فورس ماژور و اورژانسی قرار بگیرن. بنابراین بقیه زمانبندی متناسبی دارند و حتماً وقت کافی برایشان داریم. پس با این تکنیک و با خیال راحت میتوانیم زمانهای متعلق به خودمان را لحاظ کرده و کار را روانتر پیش ببریم. وقتی پروژه ای را قرارداد میکنید، حساب کنید چقدر ممکن است در طول این مدت اضافه تر بخوابید و احتمال اینکه چندبار در پیدا کردن ارجینال آزمون و خطا داشته باشید. اینها مواردی هستند که همیشه یک پروژه را به مرحله رد شدن از ددلاین برده و در روزهای نهایی کار با استرس بیشتر و کیفیت کمتری انجام میشود.

پس لطفاً ذهنیت اینکه آدم منظم هیچوقت تفریح نمیکند را برای همیشه فراموش کرده و سعی کنید تعادل خوبی بین کار و زندگی روزمره خود برقرار شود.

امروزه فریلنسرهای زیادی چه در اطراف ما چه در سایتهای فریلنسرینگ هستند که میتوانند با هزینه های خیلی به صرفه تر بخشی از پروژه شما را انجام بدهند. خیلی راحت میتوانید دستمزد فریلنسر را در برآورد قیمت یک پروژه محاسبه کنید و از فریلنسرها کمک بگیرید یا اگر دوست یا فامیلتان بخشی از کار را بتوانند انجام دهند، از آنها کمک بگیرید. در مقابل هم شما در کارهای آنها کمک کنید. در این صورت هم ارتباطاتتان مستحکم تر میشود و هم افزایش روحیه مشارکت میتواند شادی درونی ایجاد کند که به خلاقیت هم کمک زیادی میکند.

یکی از مهمترین نکاتی که اکثراً در یک پروژه باعث تاخیر هست، همین مسئله نداشتن دید درست و قبلی از ابعاد و ملزومات پروژه هست. متاسفانه اغلب ما دیزاینرها همیشه بدقول نبودیم و نیستیم و موارد که گاهی اوقات از طرف خود مشتری یا از جوانب دیگر به پروژه تحمیل میشوند باعث این مسئله هستند، از جمله:

و سایر مسائل مشابه که میتواند در تحویل پروژه بسیار باعث تاخیر شده و مشکل ناخواسته به ما تحمیل شود. لذا حتماً موارد این چنینی را بدون تعارف با مشتریان خود مطرح و حدالامکان مکتوب کنید. نگران نباشید صراحت در چنین مواردی به نفع مشتری است و او از این تذکرات شما ناراحت نخواهد شد. نکته بسیار مهم دیگر در این مورد، برآورد دقیق از میزان تاخیر بر حسب هر مورد است. برای مثال شفاف مشخص کنید که عدم پرداخت صورتحساب در موعد مقرر چرا و چقدر میتواند باعث کندی یا توقف عملیات اجرایی پروژه شود.

من خودم شخصاً فردی هستم که دوست دارم هر چیزی دم دستم باشد. به همین خاطر همیشه دنبال ابزارهایی بودم که بتوانم تسلط و کنترل کاملی روی پروژه داشته باشم.

حتماً و حتماً داشتن یک سررسید یا دفتر یادداشت تقویم دار را فراموش نکنید و بطور دقیق تاریخ مراحل هر پروژه را در آن بنویسید. این تکنیک یکی از بهترین تکنیک هایی است که مدام به مغز آلارم میرسد که باید کاری انجام بدهی و نداده ای!!

از اپلیکیشن های مختلفی میتوانید در این زمینه کمک بگیرید که من خودم از 4 اپلیکیشن بصورت موازی استفاده میکنم. آلارم گوشی آیفون، تقویم فارسی آیفون، Evernote و Trello که در نظم بخشیدن به کارهای خود من کمک های زیادی میکنند. از این اپلیکیشن ها میتوانید به هر شکلی که خودتان راحتید، استفاده کنید و نسبت به شرایط خودتان شخصی سازی کنید.

شاید در ظاهر این قدم بسیار کلیشه ای و بی اهمیت به نظر بیاید. اما اگر انجام دهید تاثیر شگفت انگیز آن را خواهید فهمید. شاید برایتان جالب باشد که تنبلی و پشت گوش انداختن بیشتر از آن که یک رفتار فکری باشد، یک خروجی فیزیکی بدنی است. بالا بودن چربی خون، تنظیم نبودن فشار خون، کمبود ویتامین های لازم یا افزایش وزن میتواند موجب بی حالی و کم حوصلگی ما شود در نتیجه انجام کارها همیشه با تاخیر صورت بگیرد. ورزش باعث میشود شما تحرک بالاتر، مغز هوشیارتر و چابک تری داشته باشید.چطور خوش قول باشیم

نوشیدن قهوه معجزه ای است که کمی شخصی است و ممکن است در هر فردی عملکرد متفاوتی داشته باشد. یعنی ممکن است شخصی با خوردن یک نوشابه گازدار خنک سرحال تر از وقتی که قهو مینوشد باشد. اما من در روزهایی که لازم است کاری را سرموعد تحویل دهم، قهوه جزء جدانشدنی پروژه برایم محسوب میشود. چون وجود کافئین در قهوه باعث میشود شما سرحال تر شده و کمتر احساس خستگی کنید.

در سایت چطور در مورد اینکه چطور قهوه سرحالتان میکند، خواص قهوه برای سلامتی را مطالعه کنید.

شما هم اگر راه و روشی برای این موضوع میدانید در زیر همین پست برایم کامنت بنویسید.

Friends of figma | IRAN🇮🇷
Official local…

مدیر خلاقیت و دیزاینر هستم. هر دو تخصصم در تبلیغات شکل گرفته و در جریانه. در ویرگول می‌نویسم تا با نوشتن، بتونم در خصوص تخصص‌های خودم، رشد کنم.

Friends of figma | IRAN🇮🇷
Official local group of @figmadesign 💙
Here we create and share stories about better design.
Together.🤝

با ثبت نام در ویرگول به آرشیو بزرگی از مقالات مرتبط با این موضوع دسترسی خواهید داشت

چطور خوش قول باشیم
چطور خوش قول باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *