روش انس با خدا
۱۳۹۳/۰۶/۲۶
–
۳۵۴۹ بازدید
نقل مطالب در مطبوعات و نشریات با ذکر منبع بلامانع است.
اداره تبلیغ نوین نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها
عالم هستی، مجموعه ای از ارتباطات است. عرش الهی، مرکز بی نهایت شماره ای اتصال با آفریده هاست. آنجاست که همه چیز و همه کس را به هم
ربط می دهد، پس می توان با آن کانون، «رابطه فعّال» داشت.
هر کس از هر جا، هر زمان. با هر زبان و به هر مقدار، می تواند با این مرکز مکالمه کند، بی آنکه خطّی روی خطی بیفتد، یا ترافیک خطّ تماس، مشکل
ارتباطی پیش آورد، یا مکالمه کننده پشت خط به انتظار بماند، یا ساعت کارِ معینی داشته باشد.
این یک موهبت و نعمت و فرصت گران قیمت است!
مرکز ملکوتی «دعا»، هر لحظه آماده دریافت پیام «نیاز» از سوی بندگان است. با دعا و نماز، می توان مستقیم با خدا حرف زد. «رکعات 17 گانه»،
شماره ویژه تماس است و پنج نوبت «نمازهای روزانه» زمانهای دایر شدن خط ویژه ارتباط خاصّ است. کد برقراری این تماس در عدد «24434 ـ
17» خلاصه می شود.
چگونه با خدا انس بگیریم
کسی که روزی پنج بار با او تکلم کند، از تنهایی درمی آید، کلیم خدا می شود، احساس پوچی نمی کند، گرفتار افسردگی نمی شود و احساس بی پناهی و
بی همدمی نمی کند.
این گفتگو به ما امید می دهد،
نشانه معرفت و محبت ما هم به شمار می آید.
خداوند، آن سوی خط تماس است. دوست دارد همیشه، حتی در خوشیها و راحتیها هم سراغ او برویم و با او در تماس باشیم، نه فقط وقتی که گرفتار
می شویم و به دردسر می افتیم! این پیشنهاد و دعوت مصرانه اوست.
بی معرفتی است که فقط وقتی «مضطرّ» می شویم و مشکلی برایمان پیش می آید و در کارمان گِرِهی می افتد به یاد او بیفتیم و از «اورژانس دعا»
استمداد کنیم و با کدِ «اللّهم» با مرکز امداد او تماس بگیریم، یا بخش فوریتهای امداد الهی را به کمک بخوانیم و انتظار کمک فوری هم داشته باشیم!
او خدای همه ما، در همه جا و در همه حالات است، نه فقط خدای لحظات گرفتاری و بیماری و درماندگی و اضطرار!
گاهی ما از سر نیاز، با او تماس می گیریم، ولی او همیشه گوش به زنگ ماست و صدای ما را هم دوست دارد بشنود.
او همیشه پیام می دهد و دعوت می کند، ولی ماییم که گاهی حوصله حرف زدن با او را نداریم. او زنگ می زند، ولی ما گوشی را برنمی داریم، یا گوشی را
می گذاریم، یا اصلاً غافلانه دوشاخ را می کشیم که زنگ تماس او را نشنویم. و … او حق دار گله کند.
راستی … چه کسی به این رابطه نیازمند است؟ ما یا خدا؟
و چه کسی این رابطه را بر هم می زند؟ خدا یا ما؟
در میدان گسترده انس با خدا، دعا و ذکر و نماز، خطوط ارتباطی ما با فرماندهیِ کائنات است. بدون این رابطه، پیام او به ما نمی رسد و ما در محاصره
شیطان قرار می گیریم و اسیر نفس می شویم.
هرگز نباید ارتباط ما با «برج مراقبت» قطع یا ضعیف شود. در جبهه معنوی، شیطان می کوشد این رابطه را قطع کند، یا روی خطّ نیایش، «پارازیت
ریا» بیندازد، سیمهای نیایش و دعا را قیچی کند، پیوند ما را با خدا، حتی با مردم و خویشاوندان هم بر هم زند. «صله رحم» هم نوعی ارتباط درون
مرزی است، که اگر قطع شود، زمینه برای جدایی و کینه و بدبینی فراهم می شود. پس، خطوط داخلی را
هم باید سالم و برقرار نگه داشت. نباید گذاشت
انس ما با خدا ضعیف شود،
مکالمه ما با مرکز، نباید قطع و وصل شود
یا صدایش خِش خِش داشته باشد.
باید «دلِشِ» رحمت گیر خود را بر بام بلند
«نیایش» نصب کنیم و دریافت کننده دل را
روی طول موج «اجابت» تنظیم کنیم، تا امواج
لطف الهی را صاف دریافت کند و صدای
استجابت دعا به گوش دلمان برسد.
«امّن یجیب»، رمز استجابت دعاست. اگر
صدای رحمت و اجابت به ما نرسد، باید دید
کدام نقص فنی در رابطه پیش آمده است؟
اشکال از گیرنده ماست، نه از
فرستنده حق!
باید دید کدام گناه و غفلت، موجب قطع
این تماس شده است؟
اگر خط ارتباطی ما با مرکز ملکوت قطع
باشد، اگر صدایمان به کانون اجابت نرسد، باید
علت یابی کرد و عامل قطع رابطه یا نرسیدن
صدا یا نشنیدن جواب را پیدا کرد.
گاهی حال دعا نیست و رابطه برقرار
نمی شود.
عامل این بی توفیقی و ناکامی در تماس، یا
کثرت گناهان است، یا قساوت دل، یا دنیازدگی،
یا غفلت از خدا، یا همنشینان و دوستان بد، یا
غذاهای حرام و لقمه های مشتبه، یا اشتباه
بودن شماره، یا نقص فنی دستگاه زبان و قلب،
یا بی دقتی ما در شماره گیری، یا قطع تلفن از
مرکز برای تنبیه تماس گیرنده خطاکار!
گاهی گناه، موجب قطع این خط و اختلال
در تماس می شود، خطوط تماس را می پوساند
و صدایمان به خدا نمی رسد.
برای وصل مجدد خط، هم پرداخت هزینه
لازم است، هم تعهد.
هزینه اش، توبه و استغفار و اصلاح و عمل
صالح است، تعهدش هم آن است که قول
بدهیم از حلم و صبر و ستاریت الهی سوء
استفاده نکنیم، و الا همیشه در معرض خطر
اختلال و قطع ارتباطیم.
پس باید آسیب شناسی خطوط تماس از
یادمان نرود.
باید دید کجای خط پوسیده است؟ اشکال
از ناحیه ماست، یا به خاطر کاهش عنایت
خداست، و چرا؟ و چگونه می شود آن را ترمیم
و اصلاح کرد؟ ما اگر بخواهیم و مایل باشیم،
ارتباط خیلی آسان و بی خرج است.
تنها با یک سکه یا کارت نیست که
می توان شماره گرفت و حرف زد؛
گاهی یک استغفار، یک «یا ربّ» خالصانه،
یک دل شکسته، یک قطره اشک، یک نماز
بی ریا، یک دعای خالص، یک توسل جانانه،
یک آهِ برخاسته از دل، ما را به خدا وصل
می کند. او منتظر یک بهانه برای لطف و
احسان است.
گاهی هم برای تماس با خدا باید از کد
ارتباطی «اهل بیت» بهره گرفت. پیش شماره
ارتباط با خداوند، حمد و ثنا و صلوات است.
عترت پیامبر(ص) ما را به خدا وصل می کنند.
اگر محبت و معرفت «اهل بیت» را داشته
باشیم، «آل محمد» به ما خط می دهند و در
شبکه ملکوتی خدا مشترک افتخاری می شویم.
آن گاه می توانیم با چهارده خط مستقیم با خدا
مرتبط شویم.
«ولایت»، تلفن همراه ما برای تماس با
شبکه معنویت و عبودیت است.
خداوند هم همیشه در دسترس بندگان
است و همه راهها به سوی او باز است و اصلاً
به تعداد شماره نفسهای مردم، خط تماس با
خدا وجود دارد.
قلب ما صفحه نیازمندی هاست و باید
شماره تلفنهای لازم در آن ثبت شود.
به هر حال … حیف است که در جهان
ارتباطات، با خدا و رسول و اهل بیت، رابطه
نداشته باشیم.
ادامه دارد.
چگونه با خدا انس بگیریم
عالم هستی، مجموعه ای از ارتباطات است. عرش الهی، مرکز بی نهایت شماره ای اتصال با آفریده هاست. آنجاست که همه چیز و همه کس را به هم@@N@@ربط می دهد، پس می توان با آن کانون، «رابطه فعّال» داشت.
هر کس از هر جا، هر زمان. با هر زبان و به هر مقدار، می تواند با این مرکز مکالمه کند، بی آنکه خطّی روی خطی بیفتد، یا ترافیک خطّ تماس، مشکل@@N@@ارتباطی پیش آورد، یا مکالمه کننده پشت خط به انتظار بماند، یا ساعت کارِ معینی داشته باشد.
این یک موهبت و نعمت و فرصت گران قیمت است!
مرکز ملکوتی «دعا»، هر لحظه آماده دریافت پیام «نیاز» از سوی بندگان است. با دعا و نماز، می توان مستقیم با خدا حرف زد. «رکعات 17 گانه»،@@N@@شماره ویژه تماس است و پنج نوبت «نمازهای روزانه» زمانهای دایر شدن خط ویژه ارتباط خاصّ است. کد برقراری این تماس در عدد «24434 ـ@@N@@17» خلاصه می شود.
کسی که روزی پنج بار با او تکلم کند، از تنهایی درمی آید، کلیم خدا می شود، احساس پوچی نمی کند، گرفتار افسردگی نمی شود و احساس بی پناهی و@@N@@بی همدمی نمی کند.
این گفتگو به ما امید می دهد،
نشانه معرفت و محبت ما هم به شمار می آید.
خداوند، آن سوی خط تماس است. دوست دارد همیشه، حتی در خوشیها و راحتیها هم سراغ او برویم و با او در تماس باشیم، نه فقط وقتی که گرفتار@@N@@می شویم و به دردسر می افتیم! این پیشنهاد و دعوت مصرانه اوست.
بی معرفتی است که فقط وقتی «مضطرّ» می شویم و مشکلی برایمان پیش می آید و در کارمان گِرِهی می افتد به یاد او بیفتیم و از «اورژانس دعا»@@N@@استمداد کنیم و با کدِ «اللّهم» با مرکز امداد او تماس بگیریم، یا بخش فوریتهای امداد الهی را به کمک بخوانیم و انتظار کمک فوری هم داشته باشیم!
او خدای همه ما، در همه جا و در همه حالات است، نه فقط خدای لحظات گرفتاری و بیماری و درماندگی و اضطرار!
گاهی ما از سر نیاز، با او تماس می گیریم، ولی او همیشه گوش به زنگ ماست و صدای ما را هم دوست دارد بشنود.
او همیشه پیام می دهد و دعوت می کند، ولی ماییم که گاهی حوصله حرف زدن با او را نداریم. او زنگ می زند، ولی ما گوشی را برنمی داریم، یا گوشی را@@N@@می گذاریم، یا اصلاً غافلانه دوشاخ را می کشیم که زنگ تماس او را نشنویم. و … او حق دار گله کند.
راستی … چه کسی به این رابطه نیازمند است؟ ما یا خدا؟
و چه کسی این رابطه را بر هم می زند؟ خدا یا ما؟
در میدان گسترده انس با خدا، دعا و ذکر و نماز، خطوط ارتباطی ما با فرماندهیِ کائنات است. بدون این رابطه، پیام او به ما نمی رسد و ما در محاصره@@N@@شیطان قرار می گیریم و اسیر نفس می شویم.
هرگز نباید ارتباط ما با «برج مراقبت» قطع یا ضعیف شود. در جبهه معنوی، شیطان می کوشد این رابطه را قطع کند، یا روی خطّ نیایش، «پارازیت@@N@@ریا» بیندازد، سیمهای نیایش و دعا را قیچی کند، پیوند ما را با خدا، حتی با مردم و خویشاوندان هم بر هم زند. «صله رحم» هم نوعی ارتباط درون@@N@@مرزی است، که اگر قطع شود، زمینه برای جدایی و کینه و بدبینی فراهم می شود. پس، خطوط داخلی را@@N@@
هم باید سالم و برقرار نگه داشت. نباید گذاشت@@N@@انس ما با خدا ضعیف شود،
مکالمه ما با مرکز، نباید قطع و وصل شود@@N@@یا صدایش خِش خِش داشته باشد.
باید «دلِشِ» رحمت گیر خود را بر بام بلند@@N@@«نیایش» نصب کنیم و دریافت کننده دل را@@N@@روی طول موج «اجابت» تنظیم کنیم، تا امواج@@N@@لطف الهی را صاف دریافت کند و صدای@@N@@استجابت دعا به گوش دلمان برسد.
«امّن یجیب»، رمز استجابت دعاست. اگر@@N@@صدای رحمت و اجابت به ما نرسد، باید دید@@N@@کدام نقص فنی در رابطه پیش آمده است؟
اشکال از گیرنده ماست، نه از@@N@@فرستنده حق!
باید دید کدام گناه و غفلت، موجب قطع@@N@@این تماس شده است؟
اگر خط ارتباطی ما با مرکز ملکوت قطع@@N@@باشد، اگر صدایمان به کانون اجابت نرسد، باید@@N@@علت یابی کرد و عامل قطع رابطه یا نرسیدن@@N@@صدا یا نشنیدن جواب را پیدا کرد.
گاهی حال دعا نیست و رابطه برقرار@@N@@نمی شود.
عامل این بی توفیقی و ناکامی در تماس، یا@@N@@کثرت گناهان است، یا قساوت دل، یا دنیازدگی،@@N@@یا غفلت از خدا، یا همنشینان و دوستان بد، یا@@N@@غذاهای حرام و لقمه های مشتبه، یا اشتباه@@N@@بودن شماره، یا نقص فنی دستگاه زبان و قلب،@@N@@یا بی دقتی ما در شماره گیری، یا قطع تلفن از@@N@@مرکز برای تنبیه تماس گیرنده خطاکار!
گاهی گناه، موجب قطع این خط و اختلال@@N@@در تماس می شود، خطوط تماس را می پوساند@@N@@و صدایمان به خدا نمی رسد.
برای وصل مجدد خط، هم پرداخت هزینه@@N@@لازم است، هم تعهد.
هزینه اش، توبه و استغفار و اصلاح و عمل@@N@@صالح است، تعهدش هم آن است که قول@@N@@بدهیم از حلم و صبر و ستاریت الهی سوء@@N@@استفاده نکنیم، و الا همیشه در معرض خطر@@N@@اختلال و قطع ارتباطیم.
پس باید آسیب شناسی خطوط تماس از@@N@@یادمان نرود.
باید دید کجای خط پوسیده است؟ اشکال@@N@@از ناحیه ماست، یا به خاطر کاهش عنایت@@N@@خداست، و چرا؟ و چگونه می شود آن را ترمیم@@N@@و اصلاح کرد؟ ما اگر بخواهیم و مایل باشیم،@@N@@ارتباط خیلی آسان و بی خرج است.
تنها با یک سکه یا کارت نیست که@@N@@می توان شماره گرفت و حرف زد؛
گاهی یک استغفار، یک «یا ربّ» خالصانه،@@N@@یک دل شکسته، یک قطره اشک، یک نماز@@N@@بی ریا، یک دعای خالص، یک توسل جانانه،@@N@@یک آهِ برخاسته از دل، ما را به خدا وصل@@N@@می کند. او منتظر یک بهانه برای لطف و@@N@@احسان است.
گاهی هم برای تماس با خدا باید از کد@@N@@ارتباطی «اهل بیت» بهره گرفت. پیش شماره@@N@@ارتباط با خداوند، حمد و ثنا و صلوات است.@@N@@عترت پیامبر(ص) ما را به خدا وصل می کنند.@@N@@اگر محبت و معرفت «اهل بیت» را داشته@@N@@باشیم، «آل محمد» به ما خط می دهند و در@@N@@شبکه ملکوتی خدا مشترک افتخاری می شویم.@@N@@آن گاه می توانیم با چهارده خط مستقیم با خدا@@N@@مرتبط شویم.
«ولایت»، تلفن همراه ما برای تماس با@@N@@شبکه معنویت و عبودیت است.
خداوند هم همیشه در دسترس بندگان@@N@@است و همه راهها به سوی او باز است و اصلاً@@N@@به تعداد شماره نفسهای مردم، خط تماس با@@N@@خدا وجود دارد.
قلب ما صفحه نیازمندی هاست و باید@@N@@شماره تلفنهای لازم در آن ثبت شود.
به هر حال … حیف است که در جهان@@N@@ارتباطات، با خدا و رسول و اهل بیت، رابطه@@N@@نداشته باشیم.
ادامه دارد.
این مجله مخصوص کودک و نوجوان می باشد.
پیام زن
ویژه مسائل زنان و خانواده
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
محمد جعفری گیلانی
سید ضیاء مرتضوی
3
7733305
7738743
7733305
payam-zan_man@aalulbayt.org
قم، صندوق پستی 371…
پرسمان
فرهنگی، اجتماعی، دانشجویی
مرکز فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری
سید محمدرضا فقیهی
محمد باقر پور امینی
1380
3
7747240
7735473
7743816
info@porseman.net
www.porseman.n…
مبلغان
فرهنگی – تبلیغی
حوزه
1385/6/1
3
mbl
آنچه در بسیاری از کتب و آثار دینی و آموزشی در کلاس های اخلاق و سخنرانی ها و موعظه های مذهبی در حوزه ارتباط صمیمی با خدا رایج است، نماز، روزه، حج، امر به معروف و نهی از منکر، خمس، زکات، ذکر، شرکت در مراسم مذهبی خدمت به والدین، سفرهای زیارتی،… است.
بدون شک همه این عبادت در ارتباط با خدا و خودسازی سهم بسیار ارزنده ای داشته و ترک هر کدام از آنها مانع ارتباط موثر و صادقانه با خدا و موجب سردی روح و روان و روابط با خدا و دینداران خواهد شد. امّا در این اجمال سعی در ارائه راهکارهایی هستیم که اغلب ما از آنها غافلیم. راهکارهایی ساده و قابل عمل برای همه در همه جا.
چگونه با خدا انس بگیریم
1- به هنگام انجام کارهای تکراری و خسته کننده مثل شستن ظرف ها و لباس ها و پختن غذا، جمع و جور کردن وسایل خانه، کار در کارخانه و رانندگی در ترافیک سنگین شهری، سرودی را در باره خدا زمزمه کنید. به یاد بیاورید که هر کاری با یاد خدا عبادت خواهد بود و عبادت موجب آرامش و ارتباط مستقیم با خالق هستی و همه اینها باعث انرژی مثبت .
2- هر روز تنها دقایقی را در خلوت و سکوت بنشینید و به آنچه که از خوبی ها دست یافته اید فکر کنید. شغل، ازدواج، مسکن، تحصیل، مسافرت خاطره انگیز، فرزند، سلامتی،… از خدا برای بدست آوردن همه این ها تشکر کنید. و خوشحال و خرسند باش بابت اینکه از شاکران هستی، این یعنی بهترین ارتباط با خدا.
3- کاری را که اصلاً دوست نداری و از انجام آن بشدت خسته و ملول می شوی انجام بدهید. مثل گوش کردن به حرف های تکراری و خسته کننده مادربزرگ و دوست، همکاری با همسر در کارهای خانه و ارتباط با فرزند و… به جای کلافه شدن و ابراز ناراحتی، از خدا به خاطر صبوری و بردباری ات تشکر کن. اینجا هم تمرین تسلط بر خویشتن و هم بدست آوردن دل اطرافیان و هم شکر به خاطر صبوری را بدست آورده ای. از این بابت خوشحال شو و از خدا بار دیگر تشکر کن.
وقتی پدر و مادر و یا کسانی که شما را دوست دارند کاری برای شما انجام می دهند از خدا به خاطر داشتن چنین عزیزانی تشکر کنید و به یاد بیاورید که خدا بیش از این عزیزان شما را دوست دارد و امکانات زیادی را در اختیارتان گذاشته و همیشه حافظ و مراقب شماست
4- آلبوم عکس خانوادگی تان را بازبینی کنید و تصویر هر یک از خویشان و نزدیکان و دوستان را که می بیند. در باره آنان با خدا صحبت کنید. به خدا بگویید: مادرم را شاد و سرحال نگه دار. دوستم را در درس و دانش موفق بدار. خواهرم را در تربیت فرزندش توفیق بده. خاله خوبم را شفا بده. برادرم را همسری شایسته نصیب بگردان و این گونه آلبوم عکس، وسیله ارتباط با خدا خواهد شد.
5- تخریب ساختمانی را تماشا کنید. به یاد بیاورید که خراب کردن روابط چقدر آسان است. از خدا بخواهید راه ها و روش های اصلاح روابط تان با دیگران را اصلاح کنند و خرابی ها و اشتباهات و خطاهای پیشین را جبران کنید، اگر دل کسی را شکسته اید، اگر انتقاد نابجایی کرده اید و کسی را رنجانده اید، اگر بدی را با بدی جواب داده اید و … برای جبران شان از خدای یاری بطلبید. این رویکرد و عملکرد از بهترین راه های ارتباط صمیمی با خداست.
6- وقتی به دیدار عزیزانتان می روید با والدین خود، با یکی از دوستان صمیمی و یا همسر و فرزند خود به گفتگو می نشینید از خدا به خاطر این ارتباط صمیمانه تشکر کن.
7- خاطرات و حوادث تلخ و گزنده گذشته را به یاد بیاورید و از اینکه همه آن ها مقطعی و گذرا بوده و همه آن ها موجب تحصیل تجربه شده و هرگز خداوند تنهایتان نگذاشته خوشحال باشید و ازش تشکر کنید.
8- همه خطاها و اشتباهات و بدرفتاری های خود را روی کاغذی بنویسید، هرگز در پی توجیه و پیدا کردن مقصر نباشید، خود را مقصر اصلی بدانید. سپس کاغذ را بسوزانید و دفن کنید و از خداوند طلب بخشش کنید و از او بخواهید تا در عدم تکرار آن ها یاری تان کند.
9- اگر کسی شما را با دادن مژه ای، هدیه ای و خبری شاد کند چه حالی می یابید و از او چقدر تشکر می کنید؟ مسلّم خیلی زیاد. همین حالت را هر روز در برابر خدایتان داشته باشید، چرا که خداوند با دادن همه آن چه دیگران از دادن آن ها عاجزند، هر روز و هر لحظه شما را غافلگیر می کند. هر روز که از خواب بیدار می شوید و سالم هستید، چه بسیار افراد سالمی که هرگز از خواب بیدار نشدند. هر روز که از خورشید و آب و هوا و طبیعت و وجود پدر و مادر و دوستان و از همه مهم تر داشتن ایمان و اعتقاد دینی و… بهره می گیرید. چه بسیار انسان هایی که در دام زلزله و سیل و بیماری ها و مرگ عزیزان خود و دیگر حوادث تلخ گرفتار می شوند.
10- وقتی همه چیز نابود می شود (که نمی شود) باز آینده هست، به خاطر پیش رو داشتن آینده شکر خدا را به جای آورید.
11- شرکت نکردن در مجالس گناه راحت تر از شرکت کردن و گناه نکردن است، راه راحت را برگزینید و از بابت اراده و استواریتان خوشحال باشید و از خدا تشکر کنید که به شما این توفیق را هدیه داده است.
12- از خدا به خاطر تمام درهایی که کوبیدید و خانه خدا نبود طلب بخشش کنید و بعد از این از خدا بخواهید برای به یادش بودن و به در خانه اش رفتن یاری تان کند.
13- زیاد حرف نزنید، تا فرصت حرف زدن با خدا برایتان فراهم شود. آدم های پر حرف همیشه مضطرب و نگرانند از اینکه چه گفتند، چرا گفتند، با که گفتند، چگونه جبران کنند آنچه را که نباید می گفتند. امّا برعکس گفتگو با خدا با هر زبانی و در هر حالی موجب آرامش و شادابی خواهد شد.
14- بدون توقع و چشم داشت به کسی که چندان هم دوستش ندارید هدیه بدهید و با خدا در باره آنچه بدون چشم داشت به شما داده در حالی چندان هم با او دوست نبوده اید. گفتگو کنید و به خاطر این همه لطف و محبت و بخشش آن هم بدون توقع و چشم داشت خوشحال باشید و از او با تمام وجود تشکر کنید.
15- وقتی برای معالجه یک بیماری به مطب پزشک مراجعه کرده اید، و در نوبت به انتظار نشسته اید، به جای نگاه به این و آن و تمرکز ذهنی آزاردهنده به بیماریتان، با خدا صحبت کنید و بابت اینکه همیشه بیمار نیستند و سایر اعضای بدنتان سالم است صمیمانه ازش تشکر کنید.
همه خطاها و اشتباهات و بدرفتاری های خود را روی کاغذی بنویسید، هرگز در پی توجیه و پیدا کردن مقصر نباشید، خود را مقصر اصلی بدانید. سپس کاغذ را بسوزانید و دفن کنید و از خداوند طلب بخشش کنید و از او بخواهید تا در عدم تکرار آن ها یاری تان کند
16- از اینکه برای ملاقات با رئیس اداره و یا مسوولان بلند پایه باید از فیلترهای مختلف عبور کنید و شرایط امنیتی و سیاسی و اجتماعی مدّنظر داشته باشید و مدت ها با دیدن این و آن گاهی به دیدار آن مسۆل ذی ربط فائق آیید،از خداوند جانانه تشکر کنید که برای خلوت کردن و صحبت کردن با او این بگیر و ببندها لازم نیست. این یعنی از هر فرصت و فضایی برای ارتباط با خدا بهره گرفتن.
17- موقع خواب سوره حمد و ناس و فلق را بخوانید. اگر با وضو و رو به قبله بخوابید، خوابتان هم موجب ارتباط با خدا خواهد بود.
18- امروز را تصمیم بگیرید تا به هنگام خواب، حرف ها و حرکات مثبت داشته باشید. خوبی های دیگران را ببیند، زیبایی های ظاهری و اخلاقی دیگران را برایشان یاد آور شوید. چه ظاهر خوبی داری. چه خوب رانندگی می کنی. این لباس چقدر برازنده شماست. چه سلیقه خوبی دارید. … حتی با خدا هم حرف های مثبت بزنید. از خوبی هایی که دارید و نعمت هایی که به شما داده با خدا صحبت کنید و تشکر کنید.
19- وقتی پدر و مادر و یا کسانی که شما را دوست دارند کاری برای شما انجام می دهند از خدا به خاطر داشتن چنین عزیزانی تشکر کنید و به یاد بیاورید که خدا بیش از این عزیزان شما را دوست دارد و امکانات زیادی را در اختیارتان گذاشته و همیشه حافظ و مراقب شماست.
20- وقتی خانه تکانی می کنید و یا کمد و اتاق تان را از هر آنچه بیهوده غیرضروری است پاک می کنید، به یاد بیاورید و از خدا بخواهید که ذهن و زبان و زندگی شما را از آلودگی ها و بد اخلاقی ها پاک کنند.
احمد رزاقی
بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان
4 گام برای پیشرفت معنوی
3عمل مستحبی نجات بخش
10 نکته برای پرورش روح
تبیان، دستیار هوشمند زندگی
پل های ارتباطی
بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12
public@tebyan.com
چگونه با خدا انس بگیریم
02181200000
دسترسی سریع
محصولات و خدمات
اشتراک در خبرنامه
کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان میباشد.
چگونه با خدا انس بگیریم
چگونه ميتوانيم فرزند خوب براي پدر و مادرمان باشيم؟چگونه ميتوانيم فرزند خوب براي پدر و مادرمان باشيم؟مقدمه:يكي از مشكلات اصلي خانوادهها، تعارضات و درگيريهاي بين والدين و فرزندان است. والد…
نظر اسلام در مورد خود ارضايي چيست؟ آسيب هاي آن كدام است و چگ…نظر اسلام در مورد خود ارضايي چيست؟ آسيب هاي آن كدام است و چگونه مي توانيم اين عمل را ترك كنيم؟در جواب به اين سؤال مناسب است به سه مطلب اش…
بهترين روش حفظ قرآن کريم و تثبيت آن در ذهن چيست؟ بهترين متر…بهترين روش حفظ قرآن کريم و تثبيت آن در ذهن چيست؟ بهترين مترجم قرآن کريم چه كسى است و بهترين خط آن از كيست؟براى حفظ قرآن كريم، روش هاي گو…
براي راهيابي به جواب مناسب توجه به نکته هاي ذيل مفيد است: بهترين راه ارتباط قلبي با خدا كه از آن به تقرّب الهي نيز ياد مي شود، همان راه هاي فكري و اعتقادي و عملي است كه در شرع مقدس بازگو شده. برخي از اين راه ها و روش هاي انجام اعمال واجب و بعضي ديگر انجام اعمال مستحب است. اگر كسي بخواهد با خالق هستي بخش خود ارتباط برقرار نمايد، مي تواند با آن اعمال با او به نجوي بپردازد. نيايش در اينجا به چند نمونه از آن اعمال اشاره مي شود:1. نماز شب: در روايتي آمده كه خداي متعال به حضرت موسي فرمود: «اي فرزند عمران، دروغ مي گويد آن كس كه گمان مي كند مرا دوست دارد و همين كه شب مي رسد از من روي مي گرداند و مي خوابد، مگر نه اين است كه هر محبي خلوت با محبوب خويش را مي خواهد؟ هان اي فرزند عمران، بدان كه من بر دوستان خود مطلع هستم، آن گاه كه تاريكي شب آنان را فرا مي گيرد، چشمان دل آنان را به سوي خود بر مي گردانم و عقوبت هجران و سخط خويش را در برابر چشمانش مجسم مي نمايم، از روي مشاهده با من خطاب مي كند و از روي حضور با من سخن مي گويد. اي فرزند عمران، در تاريكي شب ها از قلب خويش خشوع را نثار كن و از بدن خويش خضوع را، و از چشمانت اشك را، كه تو مرا نزديك خواهي يافت.»از اين روايت بخوبي بدست مي آيد كه يكي از بهترين راه هاي ايجاد ارتباط قلبي با خداوند، نماز شب است كه انسان در خلوت تاريكي شب، با محبوبش راز و نياز نمايد.[1]2. عمل ديگر كه براساس روايات تأثير فراواني در ارتباط قلبي با خدا دارد، تلاوت قرآن كريم است. تأكيدات آيات و روايات به تلاوت قرآن به خوبي نشان مي دهد كه آثار و بركات اين كتاب نوراني در موارد مختلف از جمله در ايجاد ارتباط با خداوند نقش اساسي دارد.[2]3. مداومت بر تسبيح حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ ، بعد از نمازهاي واجب نيز در ايجاد ارتباط قلبي انسان با خداوند مؤثر است.4. يكي از بهترين گزينه ها براي ايجاد ارتباط با خداوند، نماز است. گذشته از آن كه در روايات بر اين گزينه فراوان تأكيد شده، در ميان ساير عبادات نيز، آسان ترين راهي است كه انسان مي تواند از آن طريق با خداوندش ارتباط برقرار كند.امام صادق ـ عليه السلام ـ فرمود: «خداوند سبحان فرمود: نزديك نمي كند به سوي من، بنده اي از بندگانم را چيزي كه محبوب تر باشد نزد من از نماز واجب، و بنده مي بايد، تقرّب بجويد به سوي من با خواندن نماز نافله (نمازهاي مستحبي مانند نوافل روزانه) تا او را دوست بدارم، هرگاه او را دوست داشتم من سامعة او كه با آن مي شنود و باصرة او كه با آن مي بيند و زبان او كه با آن سخن مي گويد، و دست او كه با آن كارهايي انجام مي دهد خواهم شد، اگر مرا بخواند او را اجابت مي كنم و اگر از من چيزي بخواهد به او مي دهم.»[3]5. راه ديگر ذكر مداوم سبب ارتباط قلبي انسان با خداوند مي شود چنان خود فرمود: (أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)[4] آگاه باشيد با ياد خدا، قلب ها آرامش پيدا مي كند. مراد آيه آن است كه ذكر خدا موجب ارتباط قلبي انسان با خدا مي شود و ارتباط قلبي با خدا مايه آرامش انسان مي گردد. و در آيه ي ديگر فرمود: (فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ)[5] يعني مرا ياد كنيد، شما را ياد مي كنم.نكته اساسي در همه اين امور آن است كه بايد اعمالي كه انسان انجام مي دهد، به طور مداوم باشد تا اثر معنوي آن ظاهر گردد وگرنه با چند بار معلوم نيست، آن نورانيت مورد نظر و فوايد مترتب بر آنها در انسان پديد آيد. در روايات معصومين ـ عليهم السلام ـ هم به اين مسئله تصريح شده که خداوند عبادت مستمر و مداوم را گرچه کم باشد خيلي دوست دارد.در پايان: اگر در اين راه مجاهدت وتلاش كنيد، به طور يقين نتيجه خواهيد گرفت. اما به شرط آن كه هرگز افراط و زياده روي نكنيد، بخصوص در مراحل آغاز كار، بايد به تدريج پيش برويد و اعتدال را حفظ نمائيد و خود را زياد خسته نكنيد و سعي نماييد كيفيت اعمال را بالا ببريد، نه كميت آن ها را و يقين بدانيد كه اگر به طور اعتدال و مداوم به اعمال خود ادامه بدهيد، به تدريج نورانيت قلب در شما پديد خواهد آمد و به هدف خود خواهيد رسيد. پي نوشت ها:[1] . شجاعي، محمد، مقالات، نشر صدا و سيما، چاپ دوم، 1375 ش، ج3، ص 81.[2] . همان، ص 150.[3] . حر عاملي، محمد بن حسن، وسايل الشيعه، كتاب الصلوة، قم، نشر مؤسسه اهل البيت، 1416 ق، ج 4، ص 72، باب 17.[4] . رعد/ 28.[5] . بقره/ 152.
با سلام و احترام
ان شاء الله كه مادرشوهرتان چنین كار نكرده باشد؛ اما ایمان داشته باشیدكه گرهی وجود ندارد كه خداوند و مقدسات نتوانند بگشایند؛ لذا با اعتماد بنفس و توكل به خداوند با پرهیز از رفتارهای نامعقول و ریختن دعا در غذا و … تلاش كنید مطابق میل شوهرتان عمل كنید و اداره امور زندگی را محكم در دست داشته باشید؛ از دعا و توسل غفلت نكنید، خداوند بهترین یاریگر است.
با تشكر
با سلام و احترام
مباحث عقیدتی بسیار ظریف و حساس هستند و لازم است مراقب باشید تا در تله شیبطین نیفتید كه با گفتن جملات زیبا عقاید را فاسد می كنند
دعایی كه نوشتید اصل و اساسی ندارد
اساس دعا حتی این جمله ای كه نوشتید به معنای نیاز است؛ ما ممكن الوجود هستیم و وجود امكانی مساوی است با نیاز.
خداوند ما را نیازمند و محتاج آفریده است اما دوست دارد ما فقط به سوی او دست نیاز دراز كنیم.
در برخی روایات دعا بالاترین عبادت به حساب آمده است چون خداوند دوست دارد بنده خواسته هایش را از او بخواهد.
لذا بر خلاف باور متصوفه ما اهل دعا هستیم و نیاز خود را به درگاه الهی عرضه میكنیم.
صحیفه سجادیه را مطالعه كنید و ببینید امام علیه السلام برای نجات از بیماری، بدهكاری، جور ظالم و حتی برای دوستان و همسایگان و فرزندانشان دعا می كنند.
پس این روحیه خوب را حفظ كرده و در مسیر صحیح جاری كنید
با تشكر
با سلام و احترام
مشكل اصلی ما عدم درك واقعیت این جهان است
1- هر آنچه در این دنیا است فانی است و از دست خواهد رفت
2- خوب است كه انسان برای رسیدن به خواسته هایش تلاش كند اما بدانیم تا به چیزی نرسیدیم گمان میكنیم بسیار خاص است اما وقتی می رسیم متوجه می شویم این هم مانند مشابه های خودش است
3- هدف از این دنیا آن است كه انسان مورد آزمایش قرار بگیرد و نهایتا پس از مرگ جایگاهش مشخص شود
4- قبل از ما میبیاردها آدم با میلیاردها خواسته و آرزوی رسیده و نرسیده آمده و رفته اند و هیچ اتفاقی نیفتاده است
5- ما هم خواهیم رفت پس بهتر است برای رسیدن به بهشت تلاش كنیم
با سلام و احترام
خداوند هم رحمان است و هم رحیم یعنی برای همه بندگانش بخشنده و مهربان است.
ممكن است حتی شما نمازخوان باشید و دعا كنید اما خداوند دعا را استجابت نكند و طبق حكمتی خواست شما را برآورده ننماید.
اما خوب است توبه كنید و نماز و احكامتان را انجام دهید و از خداوند بخواهید كه تفضل نموده دعایتان را مستجاب كند قطعا دعای فردی كه توبه كرده و تصمیم گرفته به سوی خدا برود زودتر مستجاب می شود چون خداوند توبه كنندگان را دوست دارد.
با تشكر
با سلام و احترام
ما برای شما دعا میكنیم شما هم برای ما و مخصوصا والدینتان دعا كنید یكی از عوالم عدم استجابت دعا و ابتلا به مشكلات دعای خیر نكردن در حق والدین هست و هرگز از رحمت الهی ناامید نشید، راضی باشید به رضای اون و دلتون رو با خدا صاف كنید مطمئن باشید دعاتون رو میشنوه.
از خدا می خواهیم با رحمت و تفضلش مشكلات شما رو حل كنه.
چگونه با خدا انس بگیریم
با تشكر
با سلام و احترام
دوران سختی را پشت سر میگذاریم كه همه دچار مشكلات عدیده اقتصادی هستیم
دعا میكنیم خداوند شما و همه كسانی را كه نیازمند هستند مورد لطف و عنایتش قرار دهد
از مطلبی كه نوشته اید معلوم میشود كه رابطه خود و خدا را درست نفهمیده اید
ما نماز نمی خوانیم تا خداوند دعایمان را بپذیرد یا نماز دستمزد خداوند برای كارهایی كه در حقمان میكند نیست كه حالا (العیاذ بالله) شما با نمازنخواندن خداوند را تنبیه كنید!
ما نماز میخوانیم تا به تكلیف خود در برابر آفریدگار جهان عمل كرده باشیم و خداوند نیازی به نماز ما ندارد تا نماز نخواندن ما تاثیری بر او داشته باشد
ابتدا رابطه خودتان را با خداوند اصلاح كنید و بعد خاضعانه از درگاهش طلب مغفرت كنید و از گناهانتان توبه كنید آنگاه خاضعانه اعتراف كنید كه تحمل امتحان سخت را ندارید و برای آن ضعیف هستید و خداوند را به صفات رحمانیش قسم دهید و معصومین را واسطه قرار دهید تا فرجی حاصل شود
ان شاء الله با كمی صبر و توكل بر خدا گشایشی حاصل می شود.
موفق باشید
با سلام و احترام
جهت مشاوره مشكل خود را از طریق درگاه پاسخگویی در بالای صفحه ارسال فرمایید تا كارشناسان ما پاسخگوی شما باشند.
با تشكر
آن چه پیش رو دارید گزیدهای از سخنان حضرت آیة اللّه علامه مصباح یزدی(دامت بركاته) در دفتر مقام معظم رهبری است كه در تاریخ 25/07/86 ایراد فرمودهاند. باشد تا این رهنمودها چراغ فروزان راه هدایت و سعادت ما قرار گیرد.
در ادامه شرح مناجاتهای خمسه عشر میرسیم به مناجات مریدین. درباره این مناجات چند سال قبل صحبت كردیم، برای همین دیگر تكرار نمیكنیم و میپردازیم به مناجات بعدی كه مناجات محبین است. طبعاً محور بیانات در این مناجات، مسئلهی محبت خداست. این مناجات با این دو عبارت شروع میشود:«إلهی مَنْ ذَا الَّذی ذاقَ حَلاوَةَ مَحَبَّتِكَ، فَرامَ مِنْكَ بَدَلاً، وَمَنْ ذَا الَّذی أنِسَ بِقُرْبِكَ، فَابْتَغی عَنْكَ حِوَلاً»؛ خدایا كیست كه شیرینی محبت تو را چشیده باشد و در صددِ جانشینی برای تو باشد؟! و كیست كه به قرب تو انس گرفته باشد و بخواهد از این حالت منصرف و به حالت دیگری منتقل شود؟! این سؤال به اصطلاح استفهام انكاری است. یعنی اگر كسی شیرینی محبت تو را چشیده باشد، به دنبالِ بدلی برای تو نخواهد رفت و غیر از تو را دوست نخواهد داشت و اگر كسی با تو انس بگیرد، حالتِ دیگری را غیر از انس با تو نمیپسندد.
حضرت سجاد(ع) میخواهد به ما بفهماند آن كسانی كه بهرهای از محبت خدا نداشته و یا دل به غیر از خدا بستهاند، برای این است كه شیرینی محبت خدا را نچشیدهاند. چرا كه اگر چشیده بودند، سراغ چیز دیگری نمیرفتند. یعنی آنقدر انس با خدا لذیذ است كه اگر كسی با او انس گرفت دیگر نمیخواهد از او جدا شود. نشانه این كه ما دنبال محبت خدا نیستیم، و در صددِ انس با خدا نیستیم هم این است كه خداوند امر فرموده كه روزی چند دقیقه در پیشگاه او بایستیم و با او انس بگیریم، ولی این كار برایمان خیلی سنگین است؛ «وَ إِنَّها لَكَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَی الْخاشِعِینَ1»؛ و نیز میدانیم كسانی هستند كه اهل محبت خدا هستند و انس با خدا مانع میشود از اینكه با چیزهای دیگر انس بگیرند؛ سؤال؛ میشود چه كنیم ما هم شباهتی به آنها پیدا كنیم؟ اگر صد در صد هم نه، دست كم مزهاش را بچشیم و ببینیم چیست؟
وقتی به خودمان مراجعه میكنیم میبینیم زمینهی محبت و انس در ما وجود ندارد. مثلاً اگر در خانه نشسته باشیم و جلویمان تلویزیون باشد، خیلی دوست داریم فوراً تلویزیون را روشن كنیم و از این كانال به آن كانال تماشا كنیم؛ خسته هم نمیشویم! حتی بعضی بچهها و شاید بعضی از بزرگترها بعضی از این فیلمهای كارتونی را ده بار دیدهاند اما باز هم برای یازدهمین بار مینشینند و میبینند. انس دارند! اما اگر بخواهیم آماده بشویم و دو ركعت نماز با حضور قلب بخوانیم؛ نمیشود، یا یك صفحه قرآن با تدبر بخوانیم؛ حالش نیست. دنبال بهانهای میگردیم تا سراغ كار دیگری برویم. آن كشش و جاذبهای كه ما را به سوی عبادت و انس و محبت واقعی با خدا ببرد، نیست. چه كنیم؟ سؤال سادهاش این است كه چه كار كنیم تا خدا را دوست بداریم؟ اگر خدا را دوست داشتیم آن وقت دوست داریم كه با او تماس و انس بگیریم و از عبادتش لذت ببریم.
در یك حدیث قدسی حضرت موسی(ع) در حال مناجات با خداوند بود. خدا فرمود: «حَبِّبْنِی إِلَی خَلْقِی2»؛ ای موسی كاری كن تا بندگانم؛ مرا دوست بدارند. موسی عرض كرد چه كار كنم؟ خطاب شد نعمتهای من را برایشان بیان كن و به یادشان بیاور. این فطری انسان است كه اگر كسی به او خدمت كند، او را دوست خواهد داشت. انسانها توجه ندارند كه خدا چه نعمت هایی به آنها داده است. ارزش نعمتها را نمیدانند. برای همین محبتشان نسبت به خدا كم است. هر قدر انسان توجهش به نعمتهای خدا بیشتر شود به همان اندازه خدا را بیشتر دوست خواهد داشت. در بحثهای گذشته اشارههایی كردیم كه تعداد نعمتهای خدا برای هر فرد، میل به بینهایت دارد، چه رسد برای همهی افراد. هر چه انسان بیشتر بیندیشد، بشناسد و بداند كه اینها را خدا به او داده است، او را بیشتر دوست خواهد داشت.
چگونه با خدا انس بگیریم
اما چرا یك وقت هم كه حالتِ محبتی در دلمان پیدا شد، باز فراموش میشود؟ نظیر اینكه آدم در محبتهای عادی وقتی نسبت به كسی محبت پیدا میكند، صرف اینكه بداند او چه صفات خوبی دارد، كافی نیست برای اینكه دوستش بدارد، ولو خوشش بیاید. دوست داشتن یك حالت ثباتی دارد و تنها یك احساس نیست. دوست داشتن به این معناست كه اگر محبوب را نبیند، دلش برای او تنگ میشود و در مقام این بر میآید كه به سراغش برود و اظهار كوچكی كند. دوست داشتن لوازمی دارد. در مقابلش اگر انسان بخواهد یك حالتِ ثبات در دوست داشتن داشته باشد، باید علاوه بر دانستن خوبیها و خدمتها، یك توجهِ متمركز و مستمر داشته باشد. اگر انسان هر روز بتواند به آن منشأ محبت توجه كند، باعث میشود كه محبت در دلش ثابت بماند تا دیگر نتواند از بند آن محبت آزاد شود. پس غیر از دانستن نعمتهای خدا، توجه مستمر لازم است، «اذْكُرُوا اللَّهَ كَذِكْرِكُمْ آباءَكُمْ أَوْ أَشَدَّ ذِكْراً3». توجه هر چقدر متمركزتر باشد و هر چه استمرار بیشتری داشته باشد، محبت؛ بیشتری پیدا میشود.
وقتی دوست داشتن چیزهای دیگر غالب شد، محبت خدا كمرنگ میشود. تا جایی كه ناگهان میبیند حتی یاد خدا هم چنان لذتی برایش ندارد. نماز خواندن، زیارت پیغمبر اكرم(ص) و ائمهی اطهار(ع) هم چندان جاذبهای برایش ندارد. برای این است كه شهوات، عوامل نفسانی و گرایشهای شیطانی آمده و جای محبت خدا را گرفته است. «ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِهِ4». ظرفیت محبت در قلب و دل انسان؛ محدود است. همه چیز در آن جا نمیشود. برای رسیدن به محبت خدا، باید اول به نعمتهای خدا توجه كنیم. به چیزهای خوبی كه به ما داده و الطافی كه به ما داشته است. یكی از نعمتهایی كه باید همیشه توجه داشته باشیم، این است كه خداوند زود ما را به خاطر اعمالمان كیفر نمیكند و با توبه و استغفار گذشت میكند. وسایلی را فراهم میكند تا به طرف او كشیده شویم. تنها همین نعمتهای ظاهری نیست كه خدا در اختیار ما قرار داده است. تدبیرهایی كه خدا میكند تا انسان از شیطان و عوامل فساد به طرف نور كشیده شود، ارزشش از نعمتهای محسوس خیلی بیشتر است. ما حالا قدرش را نمیدانیم، اما وقتی توجه پیدا كنیم طبعاً خدا را دوست خواهیم داشت؛ به شرط اینكه این توجه استمرار داشته باشد و حتیالمقدور سعی كنیم تمركز پیدا كنیم. باید این دو عامل به معرفتِ به خوبیهای خدا، ضمیمه شود. انسان باید سعی كند در آن حالی كه به خدا توجه دارد، به چیزهای دیگر توجه نداشته باشد. مطلوب بودن حضور قلب در نماز، برای این است كه آدم تمركز داشته باشد تا در ذهنش كارها و هوسهای دیگر رژه نرود. اگر تمركز پیدا كرد، اثر آن چیزی كه به آن توجه كرده مضاعف خواهد شد. اینها برای این است كه خدا را بهتر بشناسیم و خوبیهایش را بهتر درك كنیم، تا بعد به اندازهی دركمان با شرایطِ خاصش نسبت به خدا محبت پیدا كنیم.
ولی محبت خدا منحصر به این راهی كه عرض شد، نیست. بندگانی هستند كه چون خدا خودش صفات خوبی دارد دوستش دارند. صرفنظر از اینكه آن خوبیها به آنها رسیده باشد یا نه، اینها در واقع در افعال خدا فكر میكنند. البته این كارِ لطیفتر و عمیقتری است و كار هر كسی هم نیست. غالباً وقتی بخواهیم صفات خدا را درك كنیم، باید صفات فعلیاش را، در ارتباطی كه با ما دارد درك كنیم. اما آن صفاتی كه مربوط به ذات خداست، مانند درك كمال محض بودن خدا، جمال محض بودن، نداشتن هیچ نقص و عیب، كار مشكلتری است. مثلاً اسم یك شخصی را بشنوید كه كمالاتی یا نبوغی دارد؛ (مثل حاتم طایی كه حتی چیزی از او به ما نرسیده است) همین اندازه انسان دوستش دارد. یا اگر كسی خیلی عادل بوده، ولو عدلش به ما هم نرسد، اما وقتی بدانیم چقدر عادل است _مانند حضرت امیرالمؤمنین(ع)_ محبتش در قلب ما نفوذ میكند. اصلاً همین محبتهایی كه داریم غالباً از همین راههاست. از این كه پی میبریم صفات عالی و خوبی كه در اهلبیت(ع) وجود داشته است؛ ولو آن آثار بالفعل به ما نرسیده باشد. همین كه آدم بفهمد امیرالمؤمنین(ع) وارد خانهای شد و برای پیرزنی تنور روشن كرد و نان پخت و بچههایش را نگه داشت، در دل انسان احساس محبت فوقالعادهای پیدا میشود. اینها در واقع فكر در صفات است؛ این بالاتر از این است كه انسان به خاطر اینكه احسانی به خودش شده كسی را دوست بدارد. او را دوست میدارد، چون خوب است؛ نه چون به من خوبی كرده! آن اولی مستوجب شكر است و این مستوجب حمد. محبتش هم لطیفتر و ثابتتر و ارزشمندتر است. اكنون اگر كسانی این گونه شدند خدا به آنها چه میدهد و به چه انوار و حقایق و معارفی نائل میشوند؟ او میداند و بس!
پس باید به هر اندازه كه میتوانیم معرفتمان را نسبت به خدای متعال زیاد كنیم. اگر معرفت به افعالش نسبت به خودمان پیدا كنیم، بعد سایر افعال خوبش و بالاخره صفات جمال و جلال الهی، عظمت الهی و رحمت عام او را و نیز رحمتهای خاصی را كه نسبت به اولیاءش دارد، درك كنیم، محبت ما در هر قدم بیشتر میشود.
از اینها یك مرحلهی تجریدیتر و انتزاعیتری هم هست. اگر چه ما شاید به آن نائل نشویم، اما بد نیست انسان این چیزها را بداند كه اقل نفعش این است كه ما به آنچه داریم خیلی مغرور نمیشویم. آن محبت انتزاعیتر، از این جا پیدا میشود كه عدهای بتوانند یك نوع قدرت عقلانی و قوت عاطفی پیدا كنند كه بتوانند درك كنند، آنچه لایق دوست داشتن است كمال وجود است. ما هر موجودی را كه دوستش داریم برای این است كه یك كمالی در او سراغ داریم كه از آن كمال خوشمان میآید. اگر بدانیم یك موجودی كمالش صد برابر این موجود است، باید به طور طبیعی او را صد برابر دوست بداریم. اگر درك كنیم كه خداوند كمال مطلق و بی نهایت است، لازمهاش محبت بی نهایت به اوست و با هیچ محبتی قابل مقایسه نیست. ولی ما تازه آن وقتی كه به خدا محبت پیدا میكنیم، آن قدرها قوی نیست كه بر محبت دیگران بچربد. آن هم میشود یكی از محبوبها! محبت خدا حد نصابی دارد كه آن را خدا در قرآن معین كرده است؛ آن اندازهای از محبت خدا واجب است كه محبت دیگران مانع از اطاعت خدا نشود.
تزاحم محبتها موقعیت دشواری را پدید میآورد. فرض كنید كسی همسرش را دوست دارد، بچهاش را هم دوست دارد، دوستان دیگری هم دارد كه طبعاً میخواهد خواستههایشان را عملی كند؛ اگر اینها مانع از انجام تكلیف شرعی واجبش شد یعنی اگر بخواهد اینها را عملی كند، باید از مال حرام استفاده كند، یا باید وقت تكلیف واجبش را برای آن بگذارد، در معرض سقوط است. نظیرِ جایی كه بین یك تكلیف شرعی و راضی كردن یكی از محبوبها تزاحم میشود. و بالاخره آن جایی كه جهاد واجبی برای انسان متعین باشد، ولی همسر یا بستگان راضی نیستند، یا به كسب و كار لطمه میخورد و از آن طرف محبت خدا را هم دارد! چه بسا محبت اینها غالب شود بر محبت خدا؛ انسان در اینجا مورد تهدید است، «قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشِیرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَیْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فِی سَبِیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّی یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ5». تهدید خیلی شدید است؛ منتظر عقوبت خدا باشید! نمیگوید اینها را دوست نداشته باش، اما نه آنقدر كه بر محبت خدا بچربد. این حدّنصاب محبت خداست كه واجب است، یعنی آدم خدا را به اندازهای باید دوست داشته باشد كه دوستی سایر اشیاء آن چنان غالب نشود كه باعث ارتكاب گناه یا ترك واجب بشود.
حد بالایش را هم در قرآن میفرماید: «وَ الَّذِینَ آمَنُوا أَشَدُّ حُبًّا لِلَّهِ»؛ مؤمنین حبّشان نسبت به خدا از همه چیز شدیدتر است. نمیفرماید فقط خدا را دوست دارند، اگر اینطور باشد، به قول آن آقا، علی میماند و حوضش! اگر قرار بود مؤمن فقط خدا را دوست داشته باشد و ذرهای از محبت غیر خدا در دلش راهی نداشته باشد مگر این كه همان هم در مسیر و به خاطر خدا باشد، این را فقط باید در حضرت علی(ع) جستجو كرد. اكثر مؤمنین به این حد نمیتوانند دلشان را خالص و مخصوص خدا كنند. ولی دست كم به این اندازه باید باشد كه محبت خدا، مغلوب محبتهای دیگر نباشد.
1. بقره / 45.
2. مستدركالوسائل، ج 12، ص 240، باب استحباب الدعاء إلی الإیمان، روایت 6.
3. بقره / 200.
4. احزاب / 4.
5. توبه / 24.
رجانیوز را در شبکههای اجتماعی دنبال کنید
چگونه با خدا انس بگیریم
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
AudioPlayer.embed(“audioplayer_369”,
{
soundFile: “http://www.rajanews.com/sites/default/files/content/audios/story/94-04/21/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%AA%20%D8%A8%D8%A7%20%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%20%D8%B4%D8%A8%20%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA%20%D9%88%20%D8%B4%D8%B4%D9%85%20%D9%85%D8%A7%D9%87%20%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86%2093-%20%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C%D9%87%20%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%20%D8%AD%D8%B3%D9%86%20%D9%85%D8%AC%D8%AA%D8%A8%DB%8C%20%281%29_0.mp3”,
titles: “مناجات با خدا- شب بیست و ششم ماه رمضان 93- مهدیه امام حسن مجتبی (1).mp3”,
autostart: “no”,
animation: “no”,
}
);
مناجات با خدا- شب بیست و ششم ماه رمضان 93- مهدیه امام حسن مجتبی (1).mp3 | دانلود فایل
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
AudioPlayer.embed(“audioplayer_167”,
{
soundFile: “http://www.rajanews.com/sites/default/files/content/audios/story/94-04/21/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%AA%20%D8%A8%D8%A7%20%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%20%D8%B4%D8%A8%20%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA%20%D9%88%20%D8%B4%D8%B4%D9%85%20%D9%85%D8%A7%D9%87%20%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86%2093-%20%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C%D9%87%20%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%20%D8%AD%D8%B3%D9%86%20%D9%85%D8%AC%D8%AA%D8%A8%DB%8C%20%282%29_0.mp3”,
titles: “مناجات با خدا- شب بیست و ششم ماه رمضان 93- مهدیه امام حسن مجتبی (2).mp3”,
autostart: “no”,
animation: “no”,
}
);
مناجات با خدا- شب بیست و ششم ماه رمضان 93- مهدیه امام حسن مجتبی (2).mp3 | دانلود فایل
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
AudioPlayer.embed(“audioplayer_196”,
{
soundFile: “http://www.rajanews.com/sites/default/files/content/audios/story/94-04/21/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%AA%20%D8%A8%D8%A7%20%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%20%D8%B4%D8%A8%20%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA%20%D9%88%20%D8%B4%D8%B4%D9%85%20%D9%85%D8%A7%D9%87%20%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86%2093-%20%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C%D9%87%20%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%20%D8%AD%D8%B3%D9%86%20%D9%85%D8%AC%D8%AA%D8%A8%DB%8C%20%283%29_0.mp3”,
titles: “مناجات با خدا- شب بیست و ششم ماه رمضان 93- مهدیه امام حسن مجتبی (3).mp3”,
autostart: “no”,
animation: “no”,
}
);
مناجات با خدا- شب بیست و ششم ماه رمضان 93- مهدیه امام حسن مجتبی (3).mp3 | دانلود فایل
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
AudioPlayer.embed(“audioplayer_558”,
{
soundFile: “http://www.rajanews.com/sites/default/files/content/audios/story/94-04/21/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%AA%20%D8%A8%D8%A7%20%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%20%D8%B4%D8%A8%20%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA%20%D9%88%20%D8%B4%D8%B4%D9%85%20%D9%85%D8%A7%D9%87%20%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86%2093-%20%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C%D9%87%20%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%20%D8%AD%D8%B3%D9%86%20%D9%85%D8%AC%D8%AA%D8%A8%DB%8C%20%284%29_0.mp3”,
titles: “مناجات با خدا- شب بیست و ششم ماه رمضان 93- مهدیه امام حسن مجتبی (4).mp3”,
autostart: “no”,
animation: “no”,
}
);
مناجات با خدا- شب بیست و ششم ماه رمضان 93- مهدیه امام حسن مجتبی (4).mp3 | دانلود فایل
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
AudioPlayer.embed(“audioplayer_553”,
{
soundFile: “http://www.rajanews.com/sites/default/files/content/audios/story/94-04/21/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%AA%20%D8%A8%D8%A7%20%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%20%D8%B4%D8%A8%20%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA%20%D9%88%20%D8%B4%D8%B4%D9%85%20%D9%85%D8%A7%D9%87%20%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86%2093-%20%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C%D9%87%20%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%20%D8%AD%D8%B3%D9%86%20%D9%85%D8%AC%D8%AA%D8%A8%DB%8C%20%285%29_0.mp3”,
titles: “مناجات با خدا- شب بیست و ششم ماه رمضان 93- مهدیه امام حسن مجتبی (5).mp3”,
autostart: “no”,
animation: “no”,
}
);
مناجات با خدا- شب بیست و ششم ماه رمضان 93- مهدیه امام حسن مجتبی (5).mp3 | دانلود فایل
.:اشکال در بارگذاری پخش کننده:.
AudioPlayer.embed(“audioplayer_479”,
{
soundFile: “http://www.rajanews.com/sites/default/files/content/audios/story/94-04/21/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%AA%20%D8%A8%D8%A7%20%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%20%D8%B4%D8%A8%20%D8%A8%DB%8C%D8%B3%D8%AA%20%D9%88%20%D8%B4%D8%B4%D9%85%20%D9%85%D8%A7%D9%87%20%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86%2093-%20%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C%D9%87%20%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%20%D8%AD%D8%B3%D9%86%20%D9%85%D8%AC%D8%AA%D8%A8%DB%8C%20%286%29_0.mp3”,
titles: “مناجات با خدا- شب بیست و ششم ماه رمضان 93- مهدیه امام حسن مجتبی (6).mp3”,
autostart: “no”,
animation: “no”,
}
);
مناجات با خدا- شب بیست و ششم ماه رمضان 93- مهدیه امام حسن مجتبی (6).mp3 | دانلود فایل
————————————————
طراحی سایت آموزش مجازی lms
مؤسسه فرهنگی هنری خیریه
دو مرحله در ارتباط عاشقانه وجود دارد، این دو مرحله اول را خدا می گوید، دو نفر که عاشق هم می شوند، اول محبت هایشان در دل همدیگر می افتد، بعد ارتباط برقرار می کنند…
کلیدواژه ها:
انس با خدا
،
یاد خدا
،
ذکر
،
دعا
،
نماز
،
مؤسسه منتظران منجی (عج)
،
استاد شجاعی
،
رمضان 96
،
ویژه نامه رمضان 96
،
محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.
www.montazer.ir/node/7135
چگونه با خدا انس بگیریم
آخرین مطالب
آثار استاد
Stay informed on our latest news!
استان تهران – شهر ری – میدان حضرت عبدالعظیم – خیابان قم
نرسیده به میدان فرمانداری – خیابان شهید کاشانی
کوچه شهید سید برزگر – پلاک 13
© طراحی و توسعه مؤسسه منتظران منجی – واحد فناوری اطلاعات
« انس با پروردگار از دو راه بوجود ميآيد. يكي بوسيلة تزكية
نفس كه وقتي انسان خودش را از رذائل اخلاقي و صفات حيواني و شيطاني نجات
داد و تهذيب نفس كرد، طبعاً روحش با صفات حسنه الهي وحدت پيدا ميكند و
مؤانست برقرار ميشود.
دوّم با دعا و خواندن ادعية مأثوره و مناجات،
بخصوص مناجات خمسة عشر و هر چه انسان بتواند با خداي تعالي بيشتر با زبان
خودش حرف بزند و مناجات كند خيلي ساده، انسش بيشتر ميشود و به عنوان آنكه
خدا با او حرف بزند، قرآن بخواند تا كمكم انس با خدا برايش بوجود بيايد.» سؤال پنجاهم از کتاب گرانقدر (سوال شما،پاسخ ما) تالیف حضرت آیت الله سید حسن ابطحی «دام عزه»
دوستان عزیزم ماه رمضان بهترین زمان برای مانوس شدن با خدای مهربان است . چرا که هم در مجلس میهمانی الهی که میزبان آن حضرت ولی عصر ارواحنافداه و اولیاء پاک خدا هستند ، حضور داریم ، هم دست وپای دشمن قسم خورده مان را بسته اند که باعث آزار و اذیتمان نشود و هم در این ضیافت همه جور غذای لذیذ برکت و مهربانی و بخشش و .. هست . 0