چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

 
helpkade
چگونه با مرگ عشقم کنار بیام
چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

برترین‌ها: وقتی همسرتان از دنیا می‌رود، شما نه تنها باید با انسانی بسیار خاص در زندگی‌تان برای همیشه خداحافظی کنید بلکه مجبورید به گذشته، حال و آینده‌ی با هم بودن‌تان نیز بدرود بگویید.

شما مجبورید با نقشه‌هایی که با هم کشیده بودید، تجربیات فراموش نشدنی، خاطرات به یادماندنی و لحظات بی‌نظیری که با هم داشتید خداحافظی کنید. کنار آمدن با همه‌ی این‌ها اصلا کار ساده‌ای نیست.

شما به زمانی برای ماتم گرفتن و مویه کردن نیاز دارید که دردناک خواهد بود. اما در هر صورت مهم است که این مراحل را پشت سر بگذارید و به سلامت عبور کنید، چون زندگی شما هنوز ادامه دارد.

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

مرگ همسر

چگونه می‌توانید با مرگ همسرتان کنار بیایید؟ چگونه می‌توانید از دنیا رفتن همسرتان، بهترین دوست‌تان، عشق‌تان و شریک و همرازتان را فراموش کنید؟ هر چند غیر ممکن به نظر می‌رسد، اما این طور نیست.

هر کسی برخورد متفاوتی با مرگ یک عزیز دارد و به سبک خاص خودش ماتم می‌گیرد. اما واقعیت این است که نکات و رهنمون‌های خاصی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند با مرگ همسرتان به شیوه‌ای سالم‌تر کنار بیایید و آسیب کمتری ببینید.

چاره‌ای نیست، فراموش نکنید که شما باید این سوگ را بپذیرید و برایش سوگواری کنید. اگر به درستی ماتم نگیرید، ممکن است در آینده دچار مشکلاتی، چون فوبیا، حس ناامنی و عدم توانایی در سازگاری و مدارا و عوارض دیگر شوید.

عزا و ماتم

ماتم گرفتن یک واکنش فیزیکی و هیجانی نسبت به مرگ یک عزیز است. این واکنش، بسته به شخص، می‌تواند شدت و ضعف داشته باشد و مدت زمان آن نیز برای هر کسی متفاوت است. اما به هر حال این مدت زمان برای ماتم گرفتن ضروریست. یعنی شما باید به خودتان فرصت بدهید و درک کنید اتفاقی که برای‌تان افتاده، ساده نیست. ضمنا باید بپذیرید که با خودتان مهربان باشید.

یادتان باشد که عزا و ماتم هر چند تجربه‌ای بسیار سخت و تلخ است، اما لازم است؛ بنابراین باید درک کنید که درد و زخم شما الیتام خواهد یافت، فقط باید به خودتان زمان بدهید. پس مرگ همسرتان را بپذیرید، بابتش عزا و ماتم بگیرید و سپس خودتان را با زندگی جدید بدون همسر مرحوم‌تان وفق دهید.

کارشناسان می‌گویند اندوه و ماتم بعد از مرگ یک عزیز باید تقریبا ۱۸ ماه طول بکشد. اگر احساس اندوه و درد شما بعد از این مدت زمان همچنان باقیست، شاید نیاز دارید کمک حرفه‌ای دریافت کنید. البته فراموش نکنید که هر کسی متفاوت است.

از صحبت کردن در مورد همسرتان خودداری نکنید

شما باید به زندگی عادی خود ادامه بدهید و از چیزی که اتفاق افتاده عبور کنید و به این نتیجه برسید که حالا سرنوشت دیگری دارید. اما کسی که از دنیا رفته، زمانی تمام قلب‌تان، روز‌ها و ساعت‌های‌تان را پُر کرده بود؛ بنابراین همیشه بخشی از خاطرات شما خواهد بود. هرچند ماه‌های اول بعد از از دست دادن همسر خیلی دردناک است، اما باید تدریجا یاد همسر مرحوم‌تان را به خاطرات شخصی‌تان بسپارید.

شما باید در مورد هیجانات‌تان و همسری که دیگر در زندگی‌تان نیست حرف بزنید. از خاطرات خوب‌تان و ویژگی‌های خاص او بگویید و از تجربیاتی که با هم کسب کرده بودید. این کار به التیام دردتان کمک می‌کند.

مراقب سلامت جسم‌تان هم باشید

غم و غصه می‌تواند اثرات بسیار بدی بر جسم‌تان بگذارد. ممکن است اشتهای‌تان را از دست بدهید یا دچار اختلال در خواب شوید. البته در کلام آسان است، اما باید مراقب سلامتی خود باشید، ورزش را ادامه دهید و به اندازه کافی بخوابید.

آینده‌ی جدیدتان را که قرار است بدون همسرتان باشید، تجسم کنید

مرگ اجتناب ناپذیر است و کاری از دست شما برنمی‌آید؛ بنابراین تنها راهی که دارید این است که هر چه زودتر واقعیت را بپذیرید. اما همانطور که گفتیم، مشکلی که در کنار آمدن با مرگ همسر وجود دارد این است که همراه با مرگ همسرتان، رویا‌ها و آرزو‌های مشترک، نقشه‌هایی که برای سال‌های آینده‌ی با هم بودن‌تان کشیده بودید، همه و همه از بین رفته‌اند؛ و همین وادارتان می‌کند در مورد تمام مسائل مربوط به آینده دوباره فکر کنید و آینده را کاملا جور متفاوتی تصور نمایید.

بنابراین برای اینکه بتوانید بر اندوه مرگ همسرتان غلبه کنید، باید بتوانید این آینده‌ی تازه را متصور شوید. مجبور نیستید تمام باقیمانده‌ی عمرتان را جور خاصی تجسم کنید. می‌توانید با هدف‌های کوچک شروع کرده و تدریجا خودتان را به سمت آینده پیش ببرید.

کم کم فعالیت‌های مورد علاقه‌تان را از سر بگیرید

طی اولین ماه‌های سوگواری، حتی فکر انجام فعالیت‌هایی که زمانی عادت داشتید با همسرتان انجام دهید هم می‌تواند بینهایت ناراحت کننده باشد. علاوه بر این، اندوه و غصه‌ای که دل‌تان را پُر کرده نیز باعث می‌شود انجام این فعالیت‌ها واقعا سخت و نشدنی به نظر برسد. اما شما باید تدریجا فعالیت‌های‌تان را از سر بگیرید و احساس زنده بودن کنید. شما باید بتوانید دوباره لذت را تجربه کنید و با کار‌هایی که همیشه دوست داشتید، حال‌تان خوب شود و انرژی بگیرید.

این را نیز باید درک کنید که حسی که انجام این فعالیت‌ها به شما می‌دهند دیگر مانند گذشته نخواهد بود. اما یادتان باشد که شما باز هم می‌توانید لذت ببرید و احساس بهتری پیدا کنید. این حق شماست که دوباره از زندگی‌تان لذت ببرید.

علائم اینکه اندوه و ناراحتی‌تان بیش از اندازه پیچیده شده

از دست دادن همسر، تغییری اساسی در زندگی ایجاد می‌کند و هر چند سوگواری کردن پروسه‌ای طبیعی بعد از مرگ یک عزیز است، اما گاهی این اندوه و ماتم آنچنان ریشه دار می‌شود که در زندگی روزمره اختلال ایجاد شده و توانایی فرد برای زندگی کردن را سلب می‌کند. اگر علائم زیر را دارید و نمی‌توانید از مرحله‌ی سوگواری خارج شوید باید حتما به یک درمانگر یا مشاور مراجعه کنید و احتمالا تحت درمان قرار بگیرید:

گاهی با وجود تمام تلاش‌هایی که می‌کنید تا با مرگ همسرتان کنار بیایید باز هم قادر به عبور از مرحله‌ی ماتم و سوگواری نیستید و نمی‌توانید به زندگی عادی برگردید. در چنین شرایطی، کمک گرفتن از یک مشاور حرفه‌ای می‌تواند همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید.

منبع: steptohealth

مرگ چه ناگهانی باشد، چه قابل پیش‌بینی، همواره ناعادلانه است. مرگ نه برای کسی که از این دنیا رفته، عادلانه است و نه برای عزیزانی که در این دنیا به جا گذاشته است. اگر شما نیز به تازگی عشق‌تان را از دست داده‌ باشید، حتماً در حال گذراندن یکی از سخت‌ترین تجربه‌های زندگی‌تان هستید.

ممکن است مدام با خود بگویید حالا که عشقم فوت کرده چجوری نبودنشو تحمل کنم و با مرگ عشقم کنار بیام؟ وقتی دیگه پیشم نیست، چطوری خودمو آروم کنم؟

درست است که همواره دل‌تان برای معشوقی که دیگر در کنارتان نیست، تنگ خواهد شد، اما راه‌هایی وجود دارد که با این غم کنار بیایید و به زندگی‌تان ادامه بدهید تا هم به خاطره‌ی عزیز از دست رفته‌تان احترام گذاشته باشید و هم حضور فعال و موثری درجهان زنده‌ها داشته باشید.

 

فهرست مطالب

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

 

 

سوگواری کردن در غم عشق از دست رفته بسیار دردناک است. بااین حال باید این دوران دردناک را پشت سر بگذارید تا زخم‌هایتان بعد از آن التیام پیدا کند و بتوانید این غم کمرشکن را پشت سر بگذارید. در برابر میل شدید برای بی‌توجهی به این درد، سرکوب کردن احساسات و وانمود کردن به این که عشق‌تان نمرده است، مقاومت کنید. انکار نکنید که اتفاق بدی در زندگی‌تان رخ داده است و غم و اندوه تا عمق جان‌تان نفوذ کرده است. سوگواری کردن کاملاً طبیعی و نشانه‌ی روحی سالم است؛ گریستن در غم عشق نشانه‌ی ضعف نیست.

 

هرچند همه به یک شکل سوگواری نمی‌کنند، اما سوگواری کردن اکثر افراد دارای مراحل مشترکی است. اگر با این مراحل آشنا باشید، می‌توانید خودتان را برای احساسات قوی و شدیدی که طی این مراحل برانگیخته می‌شوید، آماده کنید. اگر مراحل سوگواری را پیشاپیش بدانید، این آگاهی درد و رنج‌تان را از بین نمی‌برد، اما برای روبرو شدن با درد مجهزترتان می‌کند.

البته ممکن است تمام این مراحل را به ترتیب ذکر شده‌ی معمول آن نگذرانید. برخی افراد سوگوار مراحل را تکرار می‌کنند، مدت‌ها در یک مرحله باقی می‌مانند، چند مرحله را به یکباره تجربه می‌کنند یا مراحل را به ترتیب کاملاً متفاوتی پشت سر می‌گذارند. داغ‌دیدگان گاهی به سرعت و بدون گذراندن تمام این مراحل به زندگی عادی خود برمی‌گردند. به خاطر داشته باشید که شیوه‌ی سوگواری تمام افراد یکسان نیست. درهر حال شناختن مراحل سوگواری کمک می‌کند که این تجربه‌ی دردناک را بهتر بفهمید. پنج مرحله‌ی معمول سوگواری عبارت است از:

 

بخش اعظم فرایند سوگواری می‌تواند ظرف یک سال تقویمی رخ دهد. بااین حال ممکن است غم و اندوه‌تان تا سال‌های متوالی بعد از مرگ عشق‌تان در لحظاتی مانند تعطیلات، سالگردها یا حتی در یک روز ناراحت کننده ناگهان به سراغتان بیاید. به خاطر داشته باشید که برای تمام کردن غم و اندوه‌تان نمی‌توانید یک برنامه‌ی زمانی تعیین کنید. افراد مختلف دوران سوگواری را به شیوه‌های گوناگونی طی می‌کنند و ممکن است سوگواری تا پایان عمرتان ادامه داشته باشد.

هرچند قدری غم و اندوه تا سال‌ها بعد از فوت معشوق‌تان طبیعی است، اما این احساس ناراحتی نباید مانع از آن شود که بتوانید به زندگی عادی‌تان ادامه دهید. اگر عملکردتان به دلیل غم و ناراحتی، حتی سال‌ها بعد از مرگ عشق‌تان مختل شده است، بهتر است به مشاور مراجعه کنید. این احساسات غم‌انگیز شاید به یار جدانشدنی زندگی‌تان تبدیل شود، اما نباید نیروی غالب در زندگی‌تان باشد.

 

در بسیاری از مراحل سوگواری ترغیب می‌شوید تا از جهان دل ببرید و به تنهایی در گوشه‌ی انزوا روزگار بگذرانید. درست است که بخش اعظم فرایند سوگواری را در تنهایی می‌گذرانید، اما در همنشینی با عزاداران دیگری که آنها هم دلتنگ معشوق‌تان هستند، مطمئناً تسلی خاطر خواهید یافت. احساسات دردناک و خاطرات شادی را که با محبوبتان داشته‌اید، با شبکه‌ی حمایتی‌تان در میان بگذارید. هیچ کس مانند آنها نمی‌تواند درد و ناراحتی‌تان را درک کند. این درد را با یکدیگر به اشتراک بگذارید تا همگی بتوانید از این غم کمر راست کنید و به زندگی عادی برگردید.

 

با گفت و گو و هم‌نشینی با بقیه‌ی داغدیدگان می‌توانید دردتان را با آنها شریک شوید. اما افراد دیگری که در شبکه‌ی حمایتی‌تان حضور دارند و مانند شما سوگوار نیستند، می‎توانند به شما کمک کنند که دوباره به زندگی عادی‌تان برگردید. برای ارتباط برقرار کردن با این حامیان مطمئن تردید نکنید.

 

هرچند اکثر مردم می‌توانند مراحل سوگواری را به تنهایی و با حمایت دوستان و خانواده‌شان پشت سر بگذارند، حدود 20 ـ 15 درصد عزاداران به حمایت بیشتری نیاز دارند. اگر احساس تنهایی و انزوا می‌کنید، اگر دور از خانواده و دوستان زندگی می‌کنید یا عملکردتان مختل شده است، احتمالاً به کمک تخصصی نیاز خواهید داشت. مشاور سوگواری، گروه‌های حمایتی یا درمانگری را پیدا کنید که بتوانند در پشت سر گذاشتن دوران سوگواری به شما کمک کنند.

اگر فردی مذهبی یا معنوی هستید، از یک نهاد مذهبی یا فرد روحانی راهنمایی بگیرید. بسیاری از روحانیان در مشاوره به داغ‌دیدگان تجربه دارند و عقل و درایت آنها مطمئناً مایه‌ی تسلی خاطرتان خواهد شد. مراجعه به یک مشاور مجرب و چند جلسه صحبت کردن درباره‌ی احساسات‌تان کمک می‌کند تا زندگی‌تان را بهتر مدیریت کنید. اگر به مشاور دسترسی ندارید و مشاوره حضوری برایتان میسر نیست، می‌توانید از خدمات مشاوره تلفنی و اینترنتی استفاده کنید.

 

بعد از اینکه دوره سوگ را گذراندید و التهابات اندکی برطرف شد، می‌توانید با انجام راه‌کارهایی زندگی جدیدی برای خود ایجاد کنید

 

برنامه‌ی معمول زندگی‌تان در هفته‌ها و روزهای بعد از فوت عشق‌تان کاملاً به هم می‌خورد. احتمالاً نمی‌توانید به خوبی غذا بخورید، بخوابید و ورزش کنید. اما بعد از آن که مدتی گذشت، باید عادت‌های سالم‌تان را دوباره از سر بگیرید تا زندگی‌تان به روال معمول برگردد.

 

ورزش کردن به خوبی می‌تواند حواس‌تان را از غم و اندوه منحرف کند. وقتی روی بدن‌تان متمرکز می‌شوید، ذهن‌تان می‌تواند استراحتی را که به شدت به آن نیاز دارد، انجام دهد، حتی اگر این استراحت فقط چند دقیقه باشد. به علاوه ورزش خلق و خویتان را بهتر می‌کند، به خصوص اگر در یک روز آفتابی در فضای باز ورزش کنید.

 

اگر عادت‌های قدیمی‌تان برگشتن به روند عادی زندگی را براتان مشکل کرده است، باید برای مدتی الگوهای جدیدی پیدا کنید. این کار به معنای رها کردن عشق‌تان نیست، بلکه به معنای برنامه‌ریزی کردن برای آینده است.

 

بعد از پشت سر گذاشتن درد و غم اولیه سعی کنید تا عادت‌های محبوب و برنامه‌ی روزمره‌تان را دوباره از سربگیرید. وقتی کارهایی را که دوست دارید، انجام بدهید، حواس‌تان قدری از این غم جانکاه منحرف می‌شود و می‌توانید یک زندگی جدید معمولی را در پیش بگیرید. فعالیت‌هایی که منبع دوستی و معاشرت‌های سالم هستند، بسیار مهم‌اند.

 

شاید بعد از آن که مدتی گذشت، بخواهید به سر کار برگردید. شاید چون عاشق کارتان هستید، دوست دارید کار را دوباره شروع کنید یا شاید به دلایل مالی مجبورید که در محل کار حاضر شوید. درست است که روزهای اول برگشت به سر کار سخت است، اما شروع مجدد کار باعث می‌شود که به جای گذشته به آینده فکر کنید.

 

قبل از گرفتن هر تصمیم مهمی که تغییراتی دائمی را در زندگی‌تان ایجاد کند، ابتدا به عواقب آن تصمیم فکر کنید. مشورت کردن با مشاور درباره این تصمیم‌ها نیز فکر خوبی است.

 

اگر همیشه دوست داشته‌اید که از یک مکان خاص بازدید کنید یا فعالیتی هست که همیشه می‌خواسته‌اید آن را امتحان کنید، اکنون زمان ایده‌آلی برای تجربه‌های جدید است. این تجربه‌های جدید دردتان را از بین نمی‌برد، اما فرصت آشنایی با افراد جدید را برایتان فراهم می‌کند و مسیرهای جدید خوشبختی در مقابل‌تان قرار می‌دهد. همچنین می‌توانید فعالیت‌های جدید را با افراد دیگری که داغدار از دست دادن عزیزشان هستند، امتحان کنید تا به این ترتیب سوگواری را در کنار یکدیگر پشت سر بگذارید و به زندگی عادی برگردید.

به این نکته توجه کنید که غم و اندوه کاملاً ناپدید نمی‌شود. حتی پس از برگشت به زندگی عادی نیز ممکن است غم و اندوه در لحظه‌های خاصی غافلگیرتان کند. به غم از دست دادن محبوب مانند موجی فکر کنید که گاهی فروکش می‌کند  وگاهی با قوت دوباره برمی‌گردد. هر بار که این احساسات دردناک بروز یافتند، آنها را بپذیرید و در مواقع نیاز برای کمک و تسلی خاطر به دوستان‌تان تکیه کنید.

 

 

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

مراسم عزاداری علاوه بر آن که برای گرامی‌داشت فرد درگذشته است، به بازماندگانش هم کمک می‌کند تا این فقدان جانسوز را قبول کنند. بسیاری از آیین‌های عزاداری در دوران خاکسپاری و مراسم بعد از دفن انجام می‌شود. برای مثال لباس سیاه پوشیدن یا دعا و نماز خواندن برای شادی روح درگذشته به گروه عزاداران کمک می‌کند تا در کنار هم عزاداری کنند. آئین‌های عزاداری فارغ از فرهنگ خودتان یا فرهنگ عشق مرحوم‌تان می‌تواند کمک موثری برای شروع فرایند بهبود و التیام بعد از عزاداری باشد.

 

مطالعات نشان می‌دهد که ادامه دادن رفتارهای آیینی به عزادار کمک می‌کند تا به زندگی عادی برگردد، به خصوص اگر این مراسم و آئین‌ها بعد از خاکسپاری ادامه داشته باشد. نوع این مراسم غالباً خاص خود عزادار و فرد درگذشته است، اما در هر حال روش مهمی برای گرامی داشتن یاد مرحوم است و در عین حال در تسکین رنج و درد به بازماندگانش کمک می‌کند. شما نیز می‌توانید آئین‌هایی خصوصی خودتان را مانند موارد زیر داشته باشید:

 

همان‌طور که مراحل سوگواری را پشت سر می‌گذارید و به زندگی عادی برمی‌گردید، ممکن است متوجه شوید که می‌توانید بدون غم و اندوه به عشق‌تان فکر کنید و حتی با فکر کردن به او به جای درد یا ناراحتی، شادی شیرینی را احساس کنید. از این احساس شادی و لذت استقبال کنید و به تمام هدایایی فکر کنید که عشق‌تان به شما تقدیم کرده است. برای آن که یادآوری خاطرات روزهای گذشته به جای غم، شادی را مهمان قلبتان کند، راه‌هایی را برای حفظ و زنده نگه داشتن خاطرات عشق مرحوم‌تان پیدا کنید. سپس می‌توانید این خاطرات را زنده کنید و با دیگران در میان بگذارید.

 

 

مرگ معشوقه مصیبت بزرگی است که تحمل و یا فراموش کردن آن نیاز به زمان و کارهای زیادی دارد. اگر عشقتان فوت کرده و اصلا در شرایط خوبی نیستید بهتر است شروع به انجام کارهایی کنید که شما را کم کم آرام میکند. ابتدا بدانید که پروسه ناراحتی باید طی شود و غصه دار بودن کاملا طبیعی است و احتمالا شامل 5 مرحله انکار، خشم، عذاب وجدان، افسردگی و در آخر پذیرش مرگ می‌باشد. خود را محدود به بازه خاصی برای فراموشی و بهبودی نکنید. با دیگر عزاداران رفت و آمد کنید. با دوستانتان معاشرت کنید. از یک مشاور کمک بگیرید. در گام بعدی باید زندگی خود را بدون عشقتان تعریف کنید. مراقب سلامت جسمی خود باشید. الگوهای جدیدی در زندگی تان ایجاد کنید. به کارهای مورد علاقه و تجربیات جدید روی آورید. به محل کار و تحصیل خود بازگردید. در گام آخر خاطره عشقتان را با شرکت در مراسم عزاداری او و داشتن عادات عزاداری شخصی زنده نگه دارید. در این میان نقش یک مشاور با تجربه و دلسوز از همه چیز مهمتر است و میتواند بسیار برای شما مفید باشد. در کنار اقدامات ذکر شده حتما با فرد متخصصی در ارتباط باشید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

49 بازدید

284 بازدید

307 بازدید

259 بازدید

460 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام ببخشید من خب من راستش … دوست دختر من بخاطر کرونا مرده قست داشتم باهاش نامزد کنم دیگه از موقع مرگش زندگیم نابود شده دیگه واقعا روح ندارم چیکار کنم هیچ چیز برام خوشایند نیست و همش اونو توی خواب می بینم بعد از تست کرونای خودم نتیجش این شد که من کرونا نداشتم فقط بعد مرگش ارزوم این بود که منم کرونا داشته باشم و بمیرم ولی حالا که جواب ازمایشم منفی از کار دراومده دیگه نمی دونم چیکار کنم زندگیم برام تلخ شده 3 سال بود می شناختمش دیگه راستش افسردم و غصه ی مرگشو می خورم چیکار کنم

سلام دوست گرامی از اتفاقی که برای شما افتاده است متاسفیم قطعا روزهای سختی را پشت سر می‌گذارید. مدت زمان زیادی کنار او بودید و در حال حاضر سوگوار او هستید. شما نیاز دارید تا جای ممکن برای او سوگواری کنید و هیجانات خود را بروز دهید. در این دوره و برای کم شدن این غم نیز می‌توانید با مشاور صحبت کنید.

دو سال و نیم قبل دوست دختر برادرم فوت کرد، برای برگرداندن برادرم به زندگی نرمال چه کاری میشه کرد؟

سلام دوست گرامی برای اتفاقی که افتاده است متاسفیم. گذراندن دوره سوگ برای هرفردی متفاوت است و به عوامل زیادی بستگی دارد. برای مثال کیفیت رابطه آنها چگونه بوده است؟ چند مدت در رابطه بودند؟ فوت ایشان به چه دلیل بوده است؟ این عوامل باید تک به تک بررسی شود، همچنین اشاره کردید که 2ونیم سال از فوت او می‌گذرد، آیا همچنان برادر شما سوگوار است؟ تابحال چه اقداماتی برای رفع این سوگ انجام داده اند؟ چون پاسخ این جزییات را نداریم، برای رفع سوگ ایشان، اول باید بررسی کنیم که برادر شما در کدام مرحله از سوگ گیر کرده است(مراحل سوگ: انکار، خشم، چانه زنی، اندوه ، افسردگی) سپس از او حمایت کنید تا بتواند دوره سوگ خود را بگذراند. در این حمایت از او نخواهید که رابطه جدیدی را شروع کند، چراکه همچنان سوگوار است. اما اگر هنوز سوگ ایشان شدید است، باید از مشاور کمک بگیرند.

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمی‌خوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

تنش زا ترین رخداد زندگی هر فردی از دست رفتن عزیزان، می باشد که بسیار جانگداز است و سبب می شود که بازماندگان افسرده و غمگین شوند .تلخی مرگ عزیز، گاهی حتی تا پایان عمر با بازماندگان همراه است و در حقیقت می توان گفت با مرگ عزیزشانزندگی نباتی را تجربه می کنند.

واکنش ها به سوگ به سلامت روانی افراد، شیوه برخورد اطرافیان سوگ دیده و میزان صمیمیت فرد متوفی و مصیبت دیده بستگی دارد . بخواهیم یا نخواهیم، مرگ به هر حال از راه می رسد و ما یا نزدیکانمان را با خود می برد. اما چه باید کرد تا سنگینی غم آن کاهش یابد؟ در این قسمت از نمناک درباره نحوه آرام شدن بعد از مرگ عزیزان راهکارهایی را ارائه کرده ایم .

انکار و ناباوری از دست دادن عزیزان

اولین مرحله سوگواری انکار و ناباوری از دست دادن عزیزان است به صورتی که اگر این ضایعه ناگهانی باشد، فرد گمان می کند در خواب است و واقعه را باور نمی کند و انکار هم می کند. 

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

خشم برای فوت نزدیکان

در این مرحله فرد با خود فکر می کند چرا این اتفاق برای او افتاده است و برای همین دچار خشم و رنج می شود و واقعه را یک بی عدالتی می داند و بابت این موضوع عصبانی و شاکی است.

معامله با خدا برای بازگرداندن عزیز از دست رفته

فرد به دلیل علاقه به فرد متوفی از خدا می خواهد تا تمام دارایی های او را بگیرد و دوباره او را به زندگی برگرداند. 

احساس گناه و عذاب وجدان فرد سوگوار

قضاوت و سرزنش ناشی از کار هایی که برای فرد فوت شده انجام می داد سبب می شد که فرد سوگوار دچار عذاب وجدان و گناه شود.

افسردگی فرد عزادار

در این مرحله فرد گوشه گیری می کند و احساس غم دارد و انتظار دارد تا دیگران سوگ او را دریابند و اجازه دهند تا او مراحل سوگواری خود را سپری کند.

احساس تنهایی

خلا ناشی از دست دادن عزیز سبب احساس تنهایی فردمی شود . این احساس در بین افرادی که همسر خود را از دست داده اند، شدیدتر است. 

پذیرش مرگ

پذیرش مرگ از سوی بازماندگان زمانبر بوده و چنین انتظاری از سوی اطرافیان غیرواقع بینانه است.در این مرحله می پذیرد که چاره ای جز ادامه زندگی بدون عزیز از دست رفته نداردهر چند پذیرش واقعه شادی را به زندگی او باز نمی گرداند.

 پایان اندوه سوگ

هرچه رابطه فرد با متوفی صمیمی تر باشد، مرحله بهبود طولانی تر می شود و گاهی ممکن است چند سال یا یک سال طول بکشد.

امید و بازگشت به زندگی

با گذشت زمان یادآوری خاطرات او را کمتر اذیت می کند.

زمان حلال مشکلات است

درست است بعد از فوت یکی از عزیزانتان لحظه ای از فکر او غافل نمی شوید و یاد او از دل شما بیرون نمی رود اما باید بدانید زمان حلال مشکل شماست و درد و رنج این مصیبت با گذشت زمان از بین نمی رود بلکه کمرنگ تر می شود به طوری که می توانید با آن کنار آیید و به زندگی عادی خود باز گردید.

عزاداری کنید

هنگام از دست دادن عزیزان خود به سوگ می نشینیم و غصه می خوریم و برای پذیرش این فقدان به شیون و مویه می پردازیم . گریه و شیون ، انجام مراسم مذهبی به احترام مرده یا گردآمدن دوستان و افراد خانواده برای شریک شدن در مصیبت تحمل مرگ عزیزان را آسان تر می کند.

مرگ را بپذیرید

پذیرش این مسئله است که اوج حزن و تنهایی افراد داغ دیده از این مرحله شروع خواهد شد. این مرحله معمولا بعد از پایان مراسم سوگواری شروع خواهد شد.مرگ و نیستی، جزئی از زندگی است و به ما یادآوری می کند که حیات چقدر گران بهاست.

بازگشت به زندگی عادی به این معنی نیست که آن عزیز فراموش شده است. الگو گرفتن از افرادی که چنین مصیبت هایی دیده اند نیز می تواند کمک زیادی به خانواده داغ دیده کند.

برای تامین سلامت روانی باید با مرگ عزیزان خود کنار بیایید. در هنگام از دست دادن عزیزان خود غمگین شدن و اندوه طبیعی است اما مواقعی که دچار اندوه شده اید سعی کنید احساساتتان را بر زبان آورید و از احساسات خود، دیگران را باخبر سازید و خود را تسلیم اندوه کنید و به دنبال افراد دلسوز که بتوانند احساسات شما را درباره فقدان عزیزتان درک کنند ، باشید .

در کل برای چیره شدن به غم و اندوه برون ریزی احساسات، به شما کمک می کند . صحبت کردن با بازماندگان درباره عزیز از دست رفته و بیان نکاتی از زندگی او می تواند به آنان کمک کند. این کار باعث کاهش سنگینی غم و اندوه درونی افراد رنج دیده خواهد شد.

احساسات خود را بیرون بریزید

غصه خوردن، نمود بیرونی مصیبتی است که بر فرد وارد شده است. ممکن است از نظر جسمی، عاطفی و تن نکردشناسی (فیزیولوژی) اندوه بیان شود که بیان این احساسات بسیار اهمیت دارد ؛ مثلا گریستن، نمایش جسمانی و افسردگی، تجلی روانی است.

مرگ مسئله ای است که نمی توان آن را نادیده گرفت و یا انکار کرد. رهایی از درد و رنج به صورت یکباره از غم، امکان ناپذیر است. اگر احساسات نهان بیان نشود منجر به ایجاد بیماری های جسمی یا روانی می گردد.

اغلب افراد، نشانه های جسمی توأم با غم واندوه مانند درد معده، بی اشتهایی، به هم خوردگی روده، اختلال خواب و کم توانی،را ظاهر می سازند. «عزاداری»، در میان همه فشارهای روانی زندگی، دستگاه دفاع طبیعی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

افراد در برابر جان باختن عزیزان خود واکنش های عاطفی فراوانی مانند حمله های اضطرابی، خستگی و پریشان دلی بی اندازه و اندیشه خودکشی،تجربه می کنند.

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

دیدن پیکر متوفی

دیدن پیکر متوفی از لحاظ روانی کمک شایانی به پذیرفتن مساله مرگ نزدیکان می کند. مشاهده و وداع با پیکر فرد از دست رفته بازمانده را آرام تر می کند.

حضور بر سر مزار

حضور فرد سوگوار به همراه اطرافیان بر سر مزار فرد متوفی و سوگواری برای از دست دادن او ه به پذیرفتن و کاهش فشار ناشی از مرگ عزیزان کمک می کند.

یادآوری مصیبت های ائمه اطهار 

شنیدن روضه ائمه اطهار (ع) و مصیبت هایی که بر آنها گذشته و گریه کردن بر مصائب آنان و نیز مقایسه اندوه و ماتم از دست دادن فرد متوفی با اندوه از دست رفتن خاندان عصمت و طهارت (ع) سبب آرامش فرد سوگوار می شود.

از پس فقدانی عظیم برآمدن

مرگ ناگهانی و تصادفی عزیزان ما در حالی که وابستگی عاطفی زیادی با فرد فوت شده داشته باشیم بسیار جانسوز است. ناگهانی یا تصادفی بودن اتفاق و ارتباط وی با مرده در واکنش های فرد اثر می گذارد.

مرگ کودک

والدینی که فرزند خود را از دست می دهند در برابر این مصیبت بزرگ احساس شدید بی عدالتی دارند و یکباره تمام استعدادها و رویاهای فرد را به باد می دهد. ممکن است والدین در برابر مرگ فرزند خود احساس مسئولیت کنند و این نگرش نامعقول بی اهمیت باشد و همچنین احساس از دست دادن بخش بسیار مهمی از هویت خود را داشته باشند.

مرگ همسر

مرگ همسر آسیب زا و تکان دهنده است و علاوه بر وارد نمودن آسیب روحی شدید، اگر همسر، منبع اصلی کسب درآمد خانواده باشد سبب بحران مالی در خانواده نیز می گردد. مرگ همسر سبب می شود زن و شوهر باقی مانده، به تنهایی از فرزندان به مراقبت بپردازد و به سر کارش نیز بازگردد.

افراد کهنسال با فوت همسرشان، به علت از دست دادن عمری سرشار از تجربه های مشترک آسیب پذیر می شوند احساسات مربوط به «تنهایی» آنها نمایان می گردد.

ضایعه ناشی از خودکشی

یکی از سخت ترین مرگ و میرهایی که باید آن را تحمل نمود خودکشی است. این گونه مرگ ها سبب می شود که فرد بازمانده احساس گناه، خشم و شرمندگی کند و خود را مسئول مرگ بداند.

 

محتوای صفحه (قابل کلیک)

مرگ همسر بحران نهایی ازدواج است. یک روز ازدواج کردید، روز دیگر تنها و عزادار هستید. هیچ چیز همیشگی نیست. چیزی که شما نیاز خواهید داشت این است که بدانید چطور در این مسیر دشوار، از میان پیچ و خم جزئیات، تصمیم ها، شوک، تنهایی، خشم، ترس، یک قلب شکسته، و افسردگی سفر کنید. هر چند، می تواند پذیرش و آغازی نو نیز وجود داشته باشد.

هر کسی روزی چیزی را که تاکنون عاشقش بوده و از آن نگهداری می کرده از دست خواهد داد. این حقیقت زندگی است… اما غم و اندوه ما در مورد از دست دادن کسی که دوستش داریم یا مواجهه با مرگ خودمان ساده نیست. فرقی نمی کند این از دست دادن مربوط به شغلمان باشد، یا ازدواجمان، یا یک رویا، یا جوانی مان، از دست دادن هر یک از اینها قلب مارا می شکند. هر یک از ما زمانی معصومیت خودرا از دست داده ایم، اشتباهاتی داریم، و در طول راه آسیب دیده ایم. همه ی ما داستان های شخصی خود را از غم و اندوه داریم… هریک از داستان های ما منحصر به فرد هستند و همه ی ما تاکنون یک داستان داریم… غم و اندوه از شرایط زندگی بشر است، گره ای است که همه ی ما را به هم پیوند می دهد.

“هرکسی تجربه های متفاوتی از فقدان دارد، و آخرین چیزی که افراد وقتی دچار یک درد وحشتناک هستند نیاز دارند این است که احساس کنند کاری که در حال انجام آن هستند اشتباه است چرا که نمی توانند راهی برای بهتر کردن احساس خود پیدا کنند. به خاطر داشته باشید گاهی اوقات اینکه هیچ کمکی وجود ندارد می تواند باعث شود تا سرزنش کردن خود را در وسط غم و اندوهتان متوقف کنید.”

الیزابت راس سال ها پیش درباره ی “مراحل سوگ” نوشت: انکار(شوک)، چانه زدن، خشم، افسردگی، و پذیرش. دانستن این موضوع که این مراحل ترتیب خاصی ندارند اهمیت دارد چرا که ممکن است کسی یکی از مراحل را پشت سر گذاشته و بر آن غالب شده باشد اما دوباره به آن مرحله برگردد.

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

این مراحل یک بخش طبیعی از سوگ هستند. اما نباید به خودتان اجازه دهید که با قرار گرفتن در این مراحل بدون یک چارچوب زمانی خاص، در آن ها گرفتار شوید. شما خود خواهید فهمید که چه زمانی برای مرتب کردن کمد لباس ها و رو به شدن با وسایل شخصی مانند کیف پول و … مناسب است. پس منتظر باشید تا زمانی که آمادگی پیدا کنید.

” اولین آیتم من در لیست روزانه، بیدار شدن است. اگر بتوانم این کار را انجام دهم، بعد از آن برای انجام هرکاری آماده ام و وارد کسب و کار و زندگی می شوم و در همین حال سعی می کنم خاطرات کسانی را که دوست دارم و دیگر اینجا نیستند زنده نگه دارم.”

درد لازم است. گریه کردن کمک می کند. گریه کردن التیام بخش است. دکتر جویس اشک ها را به عنوان “کمک های اولیه ی احساسی” توصیف می کند.

اشک ها حاوی لوسین_انکفالین هستند که یکی از تسکین دهنده های طبیعی مغز است. اشک ها همچنین حاوی یک هورمون هستند که ترشح اشک_ پرولاکتین را تقویت می کند. زن ها نسبت به مردها پرولاکتین بیشتری دارند، این یکی از دلایلی است که باعث می شود آن ها بتوانند بیشتر از مردها گریه کنند.

بسیاری از مردم با اتفاق افتادن مرگ ناراحت می شوند. در نتیجه، حرف های بی معنی می زنند یا کارهای بی معنی انجام می دهند. سعی کنید نسبت به این گروه از مردم که هیچ ایده ای درباره ی اینکه چه بگویند یا چه کاری انجام دهند ندارند، بخشنده باشید.

زندگی شما تغییر کرده و در حال تغییر است. تقویم به دلیل یادآوری سالگرد ازدواج، روزهای ولنتاین، رویدادهای خاص، تولدها، و تعطیلات تاثیر متفاوتی بر شما خواهد گذاشت. این تاریخ ها باید مورد توجه قرار گیرند. برای آن ها از پیش برنامه ریزی کنید و کارهایی که می خواهید را انجام دهید. اجازه ندهید که توسط خانواده و دوستان خود کنترل شوید.

دکتر جویس در کتاب خود با عنوان “بیوه” نوشت، ” و اگر مرد خوب دیگری وجود داشته باشد که من زندگی ام را با او شریک شوم، هنوز گوشه ای از روح من خالی خواهد ماند. من می دانم چه چیزی داشتم و چه چیزی را از دست دادم. من امید دارم که بقیه ی زندگی خود را تنها سپری نخواهم کرد. اما اگر این کار را انجام دادم، برای خودم متاثر نخواهم شد.

زندگی ادامه دارد، و من آماده ام تا دوباره به اجتماع مردم ملحق شوم.”

ایالت متحده طبق سرشماری ها بیان می کند که به طور متوسط، مردها بعد از گذشت 3 سال از مرگ همسر خود، و زن ها بعد از گذشت 5 سال از مرگ همسر خود، ازدواج مجدد می کنند. کارشناسان بیان می کنند، این موضوع اهمیت دارد که برای عشق و محبت ازدواج کنید… نه به دلیل تنها نبودن.

[button color=”purple ” size=”medium” link=”https://www.thespruce.com/coping-with-death-of-spouse-2301016″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است

شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021 ☎

 واحد مغز و اعصاب و روان غرب تهران (آزادی) ☎ 02166158469 ☎

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

 

طراحی و سئو : زینوم

محتوای صفحه (قابل کلیک)

مرگ همسر بحران نهایی ازدواج است. یک روز ازدواج کردید، روز دیگر تنها و عزادار هستید. هیچ چیز همیشگی نیست. چیزی که شما نیاز خواهید داشت این است که بدانید چطور در این مسیر دشوار، از میان پیچ و خم جزئیات، تصمیم ها، شوک، تنهایی، خشم، ترس، یک قلب شکسته، و افسردگی سفر کنید. هر چند، می تواند پذیرش و آغازی نو نیز وجود داشته باشد.

هر کسی روزی چیزی را که تاکنون عاشقش بوده و از آن نگهداری می کرده از دست خواهد داد. این حقیقت زندگی است… اما غم و اندوه ما در مورد از دست دادن کسی که دوستش داریم یا مواجهه با مرگ خودمان ساده نیست. فرقی نمی کند این از دست دادن مربوط به شغلمان باشد، یا ازدواجمان، یا یک رویا، یا جوانی مان، از دست دادن هر یک از اینها قلب مارا می شکند. هر یک از ما زمانی معصومیت خودرا از دست داده ایم، اشتباهاتی داریم، و در طول راه آسیب دیده ایم. همه ی ما داستان های شخصی خود را از غم و اندوه داریم… هریک از داستان های ما منحصر به فرد هستند و همه ی ما تاکنون یک داستان داریم… غم و اندوه از شرایط زندگی بشر است، گره ای است که همه ی ما را به هم پیوند می دهد.

“هرکسی تجربه های متفاوتی از فقدان دارد، و آخرین چیزی که افراد وقتی دچار یک درد وحشتناک هستند نیاز دارند این است که احساس کنند کاری که در حال انجام آن هستند اشتباه است چرا که نمی توانند راهی برای بهتر کردن احساس خود پیدا کنند. به خاطر داشته باشید گاهی اوقات اینکه هیچ کمکی وجود ندارد می تواند باعث شود تا سرزنش کردن خود را در وسط غم و اندوهتان متوقف کنید.”

الیزابت راس سال ها پیش درباره ی “مراحل سوگ” نوشت: انکار(شوک)، چانه زدن، خشم، افسردگی، و پذیرش. دانستن این موضوع که این مراحل ترتیب خاصی ندارند اهمیت دارد چرا که ممکن است کسی یکی از مراحل را پشت سر گذاشته و بر آن غالب شده باشد اما دوباره به آن مرحله برگردد.

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

این مراحل یک بخش طبیعی از سوگ هستند. اما نباید به خودتان اجازه دهید که با قرار گرفتن در این مراحل بدون یک چارچوب زمانی خاص، در آن ها گرفتار شوید. شما خود خواهید فهمید که چه زمانی برای مرتب کردن کمد لباس ها و رو به شدن با وسایل شخصی مانند کیف پول و … مناسب است. پس منتظر باشید تا زمانی که آمادگی پیدا کنید.

” اولین آیتم من در لیست روزانه، بیدار شدن است. اگر بتوانم این کار را انجام دهم، بعد از آن برای انجام هرکاری آماده ام و وارد کسب و کار و زندگی می شوم و در همین حال سعی می کنم خاطرات کسانی را که دوست دارم و دیگر اینجا نیستند زنده نگه دارم.”

درد لازم است. گریه کردن کمک می کند. گریه کردن التیام بخش است. دکتر جویس اشک ها را به عنوان “کمک های اولیه ی احساسی” توصیف می کند.

اشک ها حاوی لوسین_انکفالین هستند که یکی از تسکین دهنده های طبیعی مغز است. اشک ها همچنین حاوی یک هورمون هستند که ترشح اشک_ پرولاکتین را تقویت می کند. زن ها نسبت به مردها پرولاکتین بیشتری دارند، این یکی از دلایلی است که باعث می شود آن ها بتوانند بیشتر از مردها گریه کنند.

بسیاری از مردم با اتفاق افتادن مرگ ناراحت می شوند. در نتیجه، حرف های بی معنی می زنند یا کارهای بی معنی انجام می دهند. سعی کنید نسبت به این گروه از مردم که هیچ ایده ای درباره ی اینکه چه بگویند یا چه کاری انجام دهند ندارند، بخشنده باشید.

زندگی شما تغییر کرده و در حال تغییر است. تقویم به دلیل یادآوری سالگرد ازدواج، روزهای ولنتاین، رویدادهای خاص، تولدها، و تعطیلات تاثیر متفاوتی بر شما خواهد گذاشت. این تاریخ ها باید مورد توجه قرار گیرند. برای آن ها از پیش برنامه ریزی کنید و کارهایی که می خواهید را انجام دهید. اجازه ندهید که توسط خانواده و دوستان خود کنترل شوید.

دکتر جویس در کتاب خود با عنوان “بیوه” نوشت، ” و اگر مرد خوب دیگری وجود داشته باشد که من زندگی ام را با او شریک شوم، هنوز گوشه ای از روح من خالی خواهد ماند. من می دانم چه چیزی داشتم و چه چیزی را از دست دادم. من امید دارم که بقیه ی زندگی خود را تنها سپری نخواهم کرد. اما اگر این کار را انجام دادم، برای خودم متاثر نخواهم شد.

زندگی ادامه دارد، و من آماده ام تا دوباره به اجتماع مردم ملحق شوم.”

ایالت متحده طبق سرشماری ها بیان می کند که به طور متوسط، مردها بعد از گذشت 3 سال از مرگ همسر خود، و زن ها بعد از گذشت 5 سال از مرگ همسر خود، ازدواج مجدد می کنند. کارشناسان بیان می کنند، این موضوع اهمیت دارد که برای عشق و محبت ازدواج کنید… نه به دلیل تنها نبودن.

[button color=”purple ” size=”medium” link=”https://www.thespruce.com/coping-with-death-of-spouse-2301016″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است

شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021 ☎

 واحد مغز و اعصاب و روان غرب تهران (آزادی) ☎ 02166158469 ☎

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

 

طراحی و سئو : زینوم

محتوای صفحه (قابل کلیک)

مرگ همسر بحران نهایی ازدواج است. یک روز ازدواج کردید، روز دیگر تنها و عزادار هستید. هیچ چیز همیشگی نیست. چیزی که شما نیاز خواهید داشت این است که بدانید چطور در این مسیر دشوار، از میان پیچ و خم جزئیات، تصمیم ها، شوک، تنهایی، خشم، ترس، یک قلب شکسته، و افسردگی سفر کنید. هر چند، می تواند پذیرش و آغازی نو نیز وجود داشته باشد.

هر کسی روزی چیزی را که تاکنون عاشقش بوده و از آن نگهداری می کرده از دست خواهد داد. این حقیقت زندگی است… اما غم و اندوه ما در مورد از دست دادن کسی که دوستش داریم یا مواجهه با مرگ خودمان ساده نیست. فرقی نمی کند این از دست دادن مربوط به شغلمان باشد، یا ازدواجمان، یا یک رویا، یا جوانی مان، از دست دادن هر یک از اینها قلب مارا می شکند. هر یک از ما زمانی معصومیت خودرا از دست داده ایم، اشتباهاتی داریم، و در طول راه آسیب دیده ایم. همه ی ما داستان های شخصی خود را از غم و اندوه داریم… هریک از داستان های ما منحصر به فرد هستند و همه ی ما تاکنون یک داستان داریم… غم و اندوه از شرایط زندگی بشر است، گره ای است که همه ی ما را به هم پیوند می دهد.

“هرکسی تجربه های متفاوتی از فقدان دارد، و آخرین چیزی که افراد وقتی دچار یک درد وحشتناک هستند نیاز دارند این است که احساس کنند کاری که در حال انجام آن هستند اشتباه است چرا که نمی توانند راهی برای بهتر کردن احساس خود پیدا کنند. به خاطر داشته باشید گاهی اوقات اینکه هیچ کمکی وجود ندارد می تواند باعث شود تا سرزنش کردن خود را در وسط غم و اندوهتان متوقف کنید.”

الیزابت راس سال ها پیش درباره ی “مراحل سوگ” نوشت: انکار(شوک)، چانه زدن، خشم، افسردگی، و پذیرش. دانستن این موضوع که این مراحل ترتیب خاصی ندارند اهمیت دارد چرا که ممکن است کسی یکی از مراحل را پشت سر گذاشته و بر آن غالب شده باشد اما دوباره به آن مرحله برگردد.

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

این مراحل یک بخش طبیعی از سوگ هستند. اما نباید به خودتان اجازه دهید که با قرار گرفتن در این مراحل بدون یک چارچوب زمانی خاص، در آن ها گرفتار شوید. شما خود خواهید فهمید که چه زمانی برای مرتب کردن کمد لباس ها و رو به شدن با وسایل شخصی مانند کیف پول و … مناسب است. پس منتظر باشید تا زمانی که آمادگی پیدا کنید.

” اولین آیتم من در لیست روزانه، بیدار شدن است. اگر بتوانم این کار را انجام دهم، بعد از آن برای انجام هرکاری آماده ام و وارد کسب و کار و زندگی می شوم و در همین حال سعی می کنم خاطرات کسانی را که دوست دارم و دیگر اینجا نیستند زنده نگه دارم.”

درد لازم است. گریه کردن کمک می کند. گریه کردن التیام بخش است. دکتر جویس اشک ها را به عنوان “کمک های اولیه ی احساسی” توصیف می کند.

اشک ها حاوی لوسین_انکفالین هستند که یکی از تسکین دهنده های طبیعی مغز است. اشک ها همچنین حاوی یک هورمون هستند که ترشح اشک_ پرولاکتین را تقویت می کند. زن ها نسبت به مردها پرولاکتین بیشتری دارند، این یکی از دلایلی است که باعث می شود آن ها بتوانند بیشتر از مردها گریه کنند.

بسیاری از مردم با اتفاق افتادن مرگ ناراحت می شوند. در نتیجه، حرف های بی معنی می زنند یا کارهای بی معنی انجام می دهند. سعی کنید نسبت به این گروه از مردم که هیچ ایده ای درباره ی اینکه چه بگویند یا چه کاری انجام دهند ندارند، بخشنده باشید.

زندگی شما تغییر کرده و در حال تغییر است. تقویم به دلیل یادآوری سالگرد ازدواج، روزهای ولنتاین، رویدادهای خاص، تولدها، و تعطیلات تاثیر متفاوتی بر شما خواهد گذاشت. این تاریخ ها باید مورد توجه قرار گیرند. برای آن ها از پیش برنامه ریزی کنید و کارهایی که می خواهید را انجام دهید. اجازه ندهید که توسط خانواده و دوستان خود کنترل شوید.

دکتر جویس در کتاب خود با عنوان “بیوه” نوشت، ” و اگر مرد خوب دیگری وجود داشته باشد که من زندگی ام را با او شریک شوم، هنوز گوشه ای از روح من خالی خواهد ماند. من می دانم چه چیزی داشتم و چه چیزی را از دست دادم. من امید دارم که بقیه ی زندگی خود را تنها سپری نخواهم کرد. اما اگر این کار را انجام دادم، برای خودم متاثر نخواهم شد.

زندگی ادامه دارد، و من آماده ام تا دوباره به اجتماع مردم ملحق شوم.”

ایالت متحده طبق سرشماری ها بیان می کند که به طور متوسط، مردها بعد از گذشت 3 سال از مرگ همسر خود، و زن ها بعد از گذشت 5 سال از مرگ همسر خود، ازدواج مجدد می کنند. کارشناسان بیان می کنند، این موضوع اهمیت دارد که برای عشق و محبت ازدواج کنید… نه به دلیل تنها نبودن.

[button color=”purple ” size=”medium” link=”https://www.thespruce.com/coping-with-death-of-spouse-2301016″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است

شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021 ☎

 واحد مغز و اعصاب و روان غرب تهران (آزادی) ☎ 02166158469 ☎

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

 

طراحی و سئو : زینوم

محتوای صفحه (قابل کلیک)

مرگ همسر بحران نهایی ازدواج است. یک روز ازدواج کردید، روز دیگر تنها و عزادار هستید. هیچ چیز همیشگی نیست. چیزی که شما نیاز خواهید داشت این است که بدانید چطور در این مسیر دشوار، از میان پیچ و خم جزئیات، تصمیم ها، شوک، تنهایی، خشم، ترس، یک قلب شکسته، و افسردگی سفر کنید. هر چند، می تواند پذیرش و آغازی نو نیز وجود داشته باشد.

هر کسی روزی چیزی را که تاکنون عاشقش بوده و از آن نگهداری می کرده از دست خواهد داد. این حقیقت زندگی است… اما غم و اندوه ما در مورد از دست دادن کسی که دوستش داریم یا مواجهه با مرگ خودمان ساده نیست. فرقی نمی کند این از دست دادن مربوط به شغلمان باشد، یا ازدواجمان، یا یک رویا، یا جوانی مان، از دست دادن هر یک از اینها قلب مارا می شکند. هر یک از ما زمانی معصومیت خودرا از دست داده ایم، اشتباهاتی داریم، و در طول راه آسیب دیده ایم. همه ی ما داستان های شخصی خود را از غم و اندوه داریم… هریک از داستان های ما منحصر به فرد هستند و همه ی ما تاکنون یک داستان داریم… غم و اندوه از شرایط زندگی بشر است، گره ای است که همه ی ما را به هم پیوند می دهد.

“هرکسی تجربه های متفاوتی از فقدان دارد، و آخرین چیزی که افراد وقتی دچار یک درد وحشتناک هستند نیاز دارند این است که احساس کنند کاری که در حال انجام آن هستند اشتباه است چرا که نمی توانند راهی برای بهتر کردن احساس خود پیدا کنند. به خاطر داشته باشید گاهی اوقات اینکه هیچ کمکی وجود ندارد می تواند باعث شود تا سرزنش کردن خود را در وسط غم و اندوهتان متوقف کنید.”

الیزابت راس سال ها پیش درباره ی “مراحل سوگ” نوشت: انکار(شوک)، چانه زدن، خشم، افسردگی، و پذیرش. دانستن این موضوع که این مراحل ترتیب خاصی ندارند اهمیت دارد چرا که ممکن است کسی یکی از مراحل را پشت سر گذاشته و بر آن غالب شده باشد اما دوباره به آن مرحله برگردد.

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

این مراحل یک بخش طبیعی از سوگ هستند. اما نباید به خودتان اجازه دهید که با قرار گرفتن در این مراحل بدون یک چارچوب زمانی خاص، در آن ها گرفتار شوید. شما خود خواهید فهمید که چه زمانی برای مرتب کردن کمد لباس ها و رو به شدن با وسایل شخصی مانند کیف پول و … مناسب است. پس منتظر باشید تا زمانی که آمادگی پیدا کنید.

” اولین آیتم من در لیست روزانه، بیدار شدن است. اگر بتوانم این کار را انجام دهم، بعد از آن برای انجام هرکاری آماده ام و وارد کسب و کار و زندگی می شوم و در همین حال سعی می کنم خاطرات کسانی را که دوست دارم و دیگر اینجا نیستند زنده نگه دارم.”

درد لازم است. گریه کردن کمک می کند. گریه کردن التیام بخش است. دکتر جویس اشک ها را به عنوان “کمک های اولیه ی احساسی” توصیف می کند.

اشک ها حاوی لوسین_انکفالین هستند که یکی از تسکین دهنده های طبیعی مغز است. اشک ها همچنین حاوی یک هورمون هستند که ترشح اشک_ پرولاکتین را تقویت می کند. زن ها نسبت به مردها پرولاکتین بیشتری دارند، این یکی از دلایلی است که باعث می شود آن ها بتوانند بیشتر از مردها گریه کنند.

بسیاری از مردم با اتفاق افتادن مرگ ناراحت می شوند. در نتیجه، حرف های بی معنی می زنند یا کارهای بی معنی انجام می دهند. سعی کنید نسبت به این گروه از مردم که هیچ ایده ای درباره ی اینکه چه بگویند یا چه کاری انجام دهند ندارند، بخشنده باشید.

زندگی شما تغییر کرده و در حال تغییر است. تقویم به دلیل یادآوری سالگرد ازدواج، روزهای ولنتاین، رویدادهای خاص، تولدها، و تعطیلات تاثیر متفاوتی بر شما خواهد گذاشت. این تاریخ ها باید مورد توجه قرار گیرند. برای آن ها از پیش برنامه ریزی کنید و کارهایی که می خواهید را انجام دهید. اجازه ندهید که توسط خانواده و دوستان خود کنترل شوید.

دکتر جویس در کتاب خود با عنوان “بیوه” نوشت، ” و اگر مرد خوب دیگری وجود داشته باشد که من زندگی ام را با او شریک شوم، هنوز گوشه ای از روح من خالی خواهد ماند. من می دانم چه چیزی داشتم و چه چیزی را از دست دادم. من امید دارم که بقیه ی زندگی خود را تنها سپری نخواهم کرد. اما اگر این کار را انجام دادم، برای خودم متاثر نخواهم شد.

زندگی ادامه دارد، و من آماده ام تا دوباره به اجتماع مردم ملحق شوم.”

ایالت متحده طبق سرشماری ها بیان می کند که به طور متوسط، مردها بعد از گذشت 3 سال از مرگ همسر خود، و زن ها بعد از گذشت 5 سال از مرگ همسر خود، ازدواج مجدد می کنند. کارشناسان بیان می کنند، این موضوع اهمیت دارد که برای عشق و محبت ازدواج کنید… نه به دلیل تنها نبودن.

[button color=”purple ” size=”medium” link=”https://www.thespruce.com/coping-with-death-of-spouse-2301016″ target=”blank” ]لینک منبع[/button]

[toggle title=”گروه پزشکان جایروس را به خاطر بسپارید!” state=”open” ]ما بهترین ها را در ایران به شما معرفی می کنیم. سایت جایروس اولین سایت و مرکز تخصصی اطلاع رسانی مغز و اعصاب و روان در کشور فعالیت علمی و تحقیقاتی می کند. گروه پزشکان جایروس با معرفی برترین کادر درمانی در مناطق مختلف تهران و شهرستان های مختلف کشور حضور دارند و در رفع مشکلات جسمی در حیطه های مغزو اعصاب و روان و ارتوپدی و توانبخشی و مشکلات روانپزشکی به شما کمک می کنند. همین حالا می توانید از طریق صفحه تماس با ما  از متخصص مورد نظر خود نوبت بگیرید. اما چرا برای درمان گروه پزشکان جایروس را انتخاب می کنید؟ زیرا:

در ادامه بهتر است بدانید گروه پزشکان جایروس برای اطلاع رسانی تنها به این سایت بسنده نکرده است. مجموعه سایت های ما در تمام زمینه ها فعال هستند و به سوالات پزشکی شما پاسخ می دهند.

مجموعه سایت های ما (علاوه بر سایت جایروس) عبارتند از:

www.sabzosalem.com (مرجع بزرگ و رایگان اطلاعات پزشکی کشور مجهز به سیستم های ویزیت مجازی، تست های سلامت، داروشناسی، دانشنامه بیماری ها و هزاران صفحه اطلاعات پزشکی رایگان)

www.zibaan.ir (مرجع اطلاعات زیبایی و پوست کشور با معرفی برترین مراکز پوست و لیزر در کشور)

اجازه بدهید بهترین ها برایتان اتفاق بیفتد. تصمیم با خود شماست.[/toggle]

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است

شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021 ☎

 واحد مغز و اعصاب و روان غرب تهران (آزادی) ☎ 02166158469 ☎

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

 

طراحی و سئو : زینوم


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز

سریعترین وارزانترین راه سفربه نقاط مختلف

بعد از فوت همسر

 

فوت همسر و از دست دادن معشوق یکی از دردناک‌ترین تجربه‌هایی است که ممکن است برای شخصی اتفاق بیفتد. شما ممکن است تا مدت‌ها احساس کنید زندگی برایتان بی‌معنا شده و یا در شوک غم مرگ همسر باشید. از دست دادن معشوق در اثر مرگ، ممکن است زندگی شخص را بسیار تغییر دهد.

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

 

قرار نیست بگوییم خاطراتتان را فراموش کنید و یا نسبت به این فقدان بی‌تفاوت باشید. اما لازم است بدانید با گذشت زمان کنار آمدن با موضوع برای شما آسان‌‌تر خواهد شد. شما نیز مانند بسیاری دیگر که این رنج عاطفی عمیق را تجربه کرده‌اند می‌توانید از این مرحله عبور کرده و زندگی غنی، کامل و سالمی را رقم بزنید. برای گذر از سوگ و پذیرش غم از دست دادن همسر، مهم است بدانید که شما تنها نیستید. راهکارهای عملی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند در عین احترام به غم از دست دادن همسرتان، آرامش روحی و توان خود را بازیابید.

 

مراحل کنار آمدن با فوت همسر

همان طور که گفته شد سوگواری کردن هیچ مدل مشخصی ندارد. افراد در این موقعیت رفتار های مختلفی از خود نشان می دهند. این مراحل بسیار شبیه به مراحل شکست عشقی است. ولی عموما تمامی افراد مراحل زیر را طی می کنند:

 

انکار: در این مرحله که ممکن است از چند دقیقه تا چند روز و ماه طول بکشد. فرد به گونه ای برخورد می کند که انگار همسرش نمرده است. در واقع فرد نمی خواهد این واقعیت را بپذیرد و با آن مواجه شود.

 

خشم: فرد بعد از اینکه واقعیت فوت همسرش را می پذیرد، احساس عصبانیت و خشم می کند. ممکن است از این عصبانی باشد که چرا تنها مانده و ترک شده است. از این عصبانی بشود که چرا این اتفاق برای شخص او افتاده است و بسیاری موارد دیگر.

 

غم و افسردگی: فرد بالاخره غمگین و ناراحت می شود و علائمی که از خود نشان می دهد شبیه به افسردگی است. گریه کردن، از دست دادن اشتها، کم خوابی یا پرخوابی، مشکلات تمرکزی، دشواری در تصمیم گیری و … . این مرحله می تواند طولانی تر از مراحل دیگر بشود.

 

پذیرش: نهایتا فرد بعد از تمامی مراحل گفته شده، با واقعیت نبودن همسرش کنار می آید و تصمیم می گیرد به زندگی روزمره خود برگردد و وظایفش را انجام دهد. هنوز هم فرد درگیر احساسات دلتنگی، خستگی، غم و خشم می شود ولی شدت و تناوب این موارد کم تر از قبل شده و کنار آمدن با آن ها برای فرد آسان تر شده است.

 

کنار آمدن با فوت همسر

 

بعد از فوت همسر اینکارها را انجام دهید

 

درباره غم و اندوهتان صحبت کنید

صحبت کردن و درد و دل کردن درباره این تجربه غم‌انگیز واقعاً آرامش‌بخش است. از دست دادن همسر بسیار سخت و دشوار است و کنار آمدن با احساسات و عواطف بعد از این فقدان سال‌ها زمان می‌برد. صحبت کردن درباره عزیزی که دیگر در کنارتان نیست و مهم‌تر از آن به یاد آوردن خاطرات او و زندگی مشترکتان آرامتان می‌کند. حتی متوجه می‌شوید که تعریف کردن بعضی از این خاطرات شیرین برایتان لذت‌بخش است. بازگو کردن خاطرات و صحبت کردن درباره این رنج جانگداز گام بزرگی برای التیام دادن زخم عمیق به جا مانده از این فقدان است. حتماً با فردی درد و دل کنید که دلسوزانه و همدردانه از شما حمایت می‌کند. مراجعه به یک مشاور مجرب و صحبت کردن با خانواده و دوستان نزدیکی که به آنها اعتماد دارید، بار بزرگی را از دوشتان برخواهد داشت.

 

به خودتان اهمیت دهید

فرایند سوگ به خودی خود برای سلامتی جسمانی و روحی شما مضر می باشد. سعی کنید که منظم غذا بخورید هر چند این کار برایتان سخت است و از کارهای پرخطر بپرهیزید. اگر می توانید ورزش کنید.

 

از صحبت کردن در مورد همسرتان خودداری نکنید

شما باید به زندگی عادی خود ادامه بدهید و از چیزی که اتفاق افتاده عبور کنید و به این نتیجه برسید که حالا سرنوشت دیگری دارید. اما کسی که از دنیا رفته، زمانی تمام قلب‌تان، روز‌ها و ساعت‌های‌تان را پُر کرده بود؛ بنابراین همیشه بخشی از خاطرات شما خواهد بود. هرچند ماه‌های اول بعد از از دست دادن همسر خیلی دردناک است، اما باید تدریجا یاد همسر مرحوم‌تان را به خاطرات شخصی‌تان بسپارید.

 

شما باید در مورد هیجانات‌تان و همسری که دیگر در زندگی‌تان نیست حرف بزنید. از خاطرات خوب‌تان و ویژگی‌های خاص او بگویید و از تجربیاتی که با هم کسب کرده بودید. این کار به التیام دردتان کمک می‌کند.

 

آینده‌ی جدیدتان را که قرار است بدون همسرتان باشید، تجسم کنید

مرگ اجتناب ناپذیر است و کاری از دست شما برنمی‌آید؛ بنابراین تنها راهی که دارید این است که هر چه زودتر واقعیت را بپذیرید.

 

اما همانطور که گفتیم، مشکلی که در کنار آمدن با مرگ همسر وجود دارد این است که همراه با مرگ همسرتان، رویا‌ها و آرزو‌های مشترک، نقشه‌هایی که برای سال‌های آینده‌ی با هم بودن‌تان کشیده بودید، همه و همه از بین رفته‌اند؛ و همین وادارتان می‌کند در مورد تمام مسائل مربوط به آینده دوباره فکر کنید و آینده را کاملا جور متفاوتی تصور نمایید.

 

بنابراین برای اینکه بتوانید بر اندوه مرگ همسرتان غلبه کنید، باید بتوانید این آینده‌ی تازه را متصور شوید. مجبور نیستید تمام باقیمانده‌ی عمرتان را جور خاصی تجسم کنید. می‌توانید با هدف‌های کوچک شروع کرده و تدریجا خودتان را به سمت آینده پیش ببرید.

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

 

با دوستان نزدیک خود صحبت کنید

هنگامی که دوست دارید در مورد همسرتان صحبت کنید، اجازه دهید دوستانتان اطرافتان باشند و به حرف های شما گوش دهند. ممکن است کسانی مثل خانواده همسرتان باشند که آن ها هم سوگوار باشند و مایل باشند خاطرات همسر مرحومتان را با شما به اشتراک گذارند.

 

خودتان را منزوی  و گوشه‌گیر نکنید

اگر ارتباطتان را با دنیا قطع کنید، در افسردگی و اندوه خود غرق خواهید شد. البته شکی نیست که برای کنار آمدن با این اندوه و آمادگی پیدا کردن برای برخورد با دیگران نیاز دارید که مدتی تنها باشید، اما نباید خودتان را به یک تارک دنیا تبدیل کنید و دیگر هرگز نور خورشید را نبینید. اگر خودتان را در خلوت خانه حبس کنید، تا ابد در زندان غم و اندوه‌تان محبوس خواهید ماند و حتی شرایطتان بدتر خواهد شد. پشتیبانی و همدردی اطرافیان برای تحمل مرگ همسر ضروری است. هر چه بیشتر از زندگی کناره بگیرید، جدا شدن از رختخواب و یافتن قدرت و انگیزه برای امیدوار شدن به آینده دشوارتر خواهد شد.

 

مرگ همسر

 

بیش از حد به خودتان سخت نگیرید

غم از دست دادن همسر باعث می‌شود که متوجه شوید، چقدر در این دنیا کوچک و ضعیف هستید. هر چقدر هم که بی‌تابانه برای زنده نگه داشتن عشقتان تلاش کرده باشید، در نهایت قدرت تصمیم‌گیری با شما نبوده است و اکنون درگیر احساس شرم، گناه و خشم شده‌اید و خودتان را به دلیل مرگ همسرتان سرزنش می‌کنید. شاید با خودتان فکر کنید که : “اگر این کار را کرده بودم”، “اگر زودتر رسیده بودم”، “باید می‌دانستم که” و …

 

مهم این است که انسان بودن خود را بپذیرید. توانایی انسان محدود است و مسلماً شما بیشترین تلاش خود را در آن موقعیت کرده‌اید. غرق کردن خود در احساس شرم و گناه موقعیت را تغییر نمی‌دهد یا نتیجه‌ی مطلوبی به بار نمی‌آورد. چیزهایی مانند عشق به همسر، راه‌های ادامه دادن این عشق و زنده نگهداشتن آن، را که تحت کنترلتان قرار دارد و هیچ کس نمی‌تواند آنها را از شما بگیرد، و همچنین چیزهایی را که اکنون می‌توانید تغییر دهید، به خودتان یادآوری کنید.

 

کم کم فعالیت‌های مورد علاقه‌تان را از سر بگیرید

طی اولین ماه‌های سوگواری، حتی فکر انجام فعالیت‌هایی که زمانی عادت داشتید با همسرتان انجام دهید هم می‌تواند بینهایت ناراحت کننده باشد. علاوه بر این، اندوه و غصه‌ای که دل‌تان را پُر کرده نیز باعث می‌شود انجام این فعالیت‌ها واقعا سخت و نشدنی به نظر برسد. اما شما باید تدریجا فعالیت‌های‌تان را از سر بگیرید و احساس زنده بودن کنید. شما باید بتوانید دوباره لذت را تجربه کنید و با کار‌هایی که همیشه دوست داشتید، حال‌تان خوب شود و انرژی بگیرید.

 

این را نیز باید درک کنید که حسی که انجام این فعالیت‌ها به شما می‌دهند دیگر مانند گذشته نخواهد بود. اما یادتان باشد که شما باز هم می‌توانید لذت ببرید و احساس بهتری پیدا کنید. این حق شماست که دوباره از زندگی‌تان لذت ببرید.

 

ازدواج بعد از مرگ شوهر

مدیریت مالی برای زنان خانه‌داری که همسر خود را با وجود فرزند از دست داده‌اند سخت است و اگر همسر شما ثروت زیادی نداشته باشد تربیت فرزند و اداره امور زندگی برایتان سخت خواهد بود. حال این شما هستید که باید در نبود همسرتان اطلاعات کافی در مورد دخل و خرج روزانه‌تان داشته باشید و آن را مدیریت کنید. اگر شاغل هستید کار کمی آسان تر می‌شود اما در مورد زنان خانه‌دار موضوع کمی پیچیده‌تر است. این دسته از زنان شاید کمتر به گزینه ازدواج بعد از مرگ همسر فکر کنند و یا حداقل زمان بیشتری دارند که دوره درد و تنش را به آرامی پشت سر بگذرانند.

 

اما در مورد زنان بی سرپرست خانه‌دار داستان قدری متفاوت است. برای این دسته از زنان طبیعی است که ازدواج بعد از مرگ شوهر تبدیل به یکی از گزینه‌های منطقی شود. اما در این مورد هم همانند تصمیمات بزرگ مالی به خود و فرزندتان زمان بدهید. فرزند شما باید آمادگی لازم برای این اتفاق را داشته باشد. در وهله اول باید به خود و فرزندتان زمان کافی برای آرام شدن دهید. ارتباط با افرادی که مورد علاقه همسرتان بوده و ابراز تجربیات آنها در مورد همسرتان می‌تواند حس فرزندتان را در مورد پدرش بهتر کند. بعد از رعایت این نکات و طی شدن زمان کافی می ‌توان به گزینه ازدواج بعد از مرگ شوهر فکر کرد و در صورت موردی مناسب اقدام به ازدواج کرد.

 

علائم اینکه اندوه و ناراحتی‌تان بیش از اندازه پیچیده شده

از دست دادن همسر، تغییری اساسی در زندگی ایجاد می‌کند و هر چند سوگواری کردن پروسه‌ای طبیعی بعد از مرگ یک عزیز است، اما گاهی این اندوه و ماتم آنچنان ریشه دار می‌شود که در زندگی روزمره اختلال ایجاد شده و توانایی فرد برای زندگی کردن را سلب می‌کند. اگر علائم زیر را دارید و نمی‌توانید از مرحله‌ی سوگواری خارج شوید باید حتما به یک درمانگر یا مشاور مراجعه کنید و احتمالا تحت درمان قرار بگیرید:

 

احساس می‌کنید دیگر هدف و انگیزه‌ای برای زندگی ندارید

به سختی می‌توانید فعالیت‌های روزمره‌تان را انجام دهید

مدام احساس گناه می‌کنید یا خودتان را بابت مرگ همسرتان مقصر می‌دانید و سرزنش می‌کنید

آرزو می‌کنید کاش شما نیز همراه همسرتان مُرده بودید

تمایلی به ارتباط با دیگران ندارید

برای کمک گرفتن از مشاور تردید نداشته باشید

 

گاهی با وجود تمام تلاش‌هایی که می‌کنید تا با مرگ همسرتان کنار بیایید باز هم قادر به عبور از مرحله‌ی ماتم و سوگواری نیستید و نمی‌توانید به زندگی عادی برگردید. در چنین شرایطی، کمک گرفتن از یک مشاور حرفه‌ای می‌تواند همان چیزی باشد که به آن نیاز دارید.

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش


طراحی و بازسازی فضای داخلی


انواع جراحی زیبایی سینه

هرآنچه ازعملهای زیبایی زنان میخواهیدبدانید


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟


آموزش مکالمه محور زبان به صورت آنلاین


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟

شرکت در آزمون معتبر روانشناسی پیشرفته نئو


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید


جلوگیری از ورود هوای آلوده به خانه!


اسباب بازی فکری و آموزشی به تفکیک سنین


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

همه‌ی ما می‌دانیم که مرگ بخشی از زندگی است. در واقع مرگ چون ارزش زندگی را یادآور می‌شود، به زندگی ما معنا می‌بخشد. اما از دست دادن فردی عزیز، یکی از بحرانی‌ترین اتفاقات ممکن در زندگی هر کسی است و می‌تواند منجر به بروز مشکلات روحی شود.

وقتی مرگ اتفاق می‌افتد، حتی اگر از قبل نیز انتظار آن مرگ را داشته باشید، ممکن است احساسات مختلفی را تجربه کنید. خیلی‌ها در مراحل ابتدایی مرگ عزیزانشان، دچار یکجور بی‌حسی و شوک می‌شوند. اما در واقع در این روند عزا و داغداری، مرحله‌بندی خاصی وجود ندارد. بعضی از احساساتی که ممکن است تجربه کنید شامل موارد زیر می‌شوند:

– انکار                                            – حسرت – ناباوری                                        – عصبانیت – گیجی                                          – حقارت – شوک                                          – ناامیدی – ناراحتی                                       – گناه

شما ممکن است برای این حجم از ناراحتی و احساسات مختلف آماده نباشید و حتی ممکن است به ثبات سلامت روان خود نیز شک کنید. ولی مطمئن باشید که این احساسات طبیعی‌اند و به شما در پذیرش مرگ کمک می‌کنند.

به‌یاد داشته باشید که کمرنگ شدن این احساسات، زمان می‌برد. شما هرگز نمی‌توانید برای عزیز از دست رفته‌تان دلتنگ نباشید، اما درد ناشی از این غم با گذر زمان کم می‌شود و شما می‌توانید به روال عادی زندگیتان باز گردید.

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

کنار آمدن با مرگ کسی که دوستش دارید، کار راحتی نیست. سوگ عزیزان و عزا، روندی طبیعی است که برای پذیرش غم از دست دادن باید طی کنید. سوگواری می‌تواند شامل مراسم و سنت‌های مذهبی برای فرد فوت شده، و یا جمع شدن با دوستان و خانواده برای همدردی و شریک شدن در غم یکدیگر باشد.

سوگواری یک مسئله شخصی است و می‌تواند برای ماه‌ها و یا سال‌ها طول بکشد. سوگ عزیزان و عزا در واقع نوعی بیان داغداری شماست. ناراحتی و غم شما می‌تواند فیزیکی، عاطفی و یا روانشناسانه بیان گردد. به‌طور مثال، گریه کردن یک نوع بیان فیزیکی و جسمی است، در حالیکه افسردگی بیانی روانشناسانه است.

اجازه دادن به خود برای بیان و بیرون‌ریزی این احساسات بسیار مهم است. مرگ اغلب موضوعی است که از آن دوری شده و یا انکار و نادیده گرفته می‌شود. انکار غم، شاید در شروع به‌نظرتان خوب و مفید برسد، ولی شما نمی‌توانید برای همیشه از عزاداری و سوگ عزیزان دوری کنید. بالاخره روزی آن احساسات باید حل شوند و سرکوب آنها می‌تواند به مریضی‌های جسمی یا روانی منجر شود.

خیلی از افراد داغدیده، مشکلات جسمانی را همراه با غم‌شان تجربه می‌کنند. مثل درد بدن، از دست دادن اشتها، ناراحتی‌های روده، اختلالات خواب و از دست دادن انرژی. همچنین این غم می‌تواند به سیستم دفاعی بدن آسیب رسانده و مرض‌های موجود قبلی را وخیم‌تر کند. واکنش‌های احساسی عمیق نیز می‌توانند بروز پیدا کنند. این واکنش‌ها شامل حمله‌های عصبی، خستگی مزمن، افسردگی و فکرهای خودکشی می‌شوند.

فکر و علاقه دائم به فرد فوت شده نیز یک جور واکنش معمول محسوب می‌شود.

مرگ عزیز، همیشه سخت است. واکنش‌های شما از شرایط مرگ و ارتباط و نزدیکی‌تان با فرد فوت شده تاثیر می‌گیرند.

مرگ یک کودک احساس دردناکی از بی‌عدالتی را که ناشی از عدم تحقق قوای نهفته در یک فرد و رویاهای برآورده نشده اوست، بهمراه دارد. والدین ممکن است به‌خاطر مرگ کودک، بدون دلیل احساس گناه و بی‌مسئولیتی کنند و نیز احساس کنند که بخشی از هویت و وجود خود را از دست داده‌اند.

مرگ همسر خیلی ناراحت کننده و غم‌انگیز است. علاوه بر شوک عاطفی شدید، می‌تواند باعث بحران‌های مالی هم بشود (درصورتیکه همسر نان‌آور خانواده بوده باشد). مرگ شریک زندگی همچنین می‌تواند مشکلات اجتماعی به‌وجود آورد. به‌طور مثال، همسر فرد مجبور به نگهداری از بچه‌ها به تنهایی شود و باید بتواند خود را با زندگی مجردی و تنهایی وفق دهد و یا حتی به سر کار برود.

افراد پیر و مسن ممکن است آسیب‌پذیرترین باشند. چون این دسته وقتی همسر و یا دوست خود را از دست می‌دهند، درواقع یعنی یک عمر خاطره‌های مشترک را از دست داده‌اند.

از دست دادن عزیزی به‌خاطر خودکشی، می‌تواند از جمله بزرگترین داغ‌ها باشد. فردی که خودکشی می‌کند؛ نزدیکانش را با احساساتی از گناه، عصبانیت و خجالت تنها می‌گذارد. افراد نزدیک به متوفی حتی ممکن است خود را مسئول مرگ شخص خودکشی کرده بدانند. در چنین مواقعی بهتر است در همان دو هفته اول بعد از خودکشی، مشاوره گرفته شود.

کنار آمدن با مرگ، برای سلامت روان شما ضروری است و این تجربه و روند عزاداری هم کاملاً طبیعی می‌باشد. بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به خود اجازه سوگواری کردن دهید.

راه‌های زیادی برای کنار آمدن با دردتان وجود دارد:

به دنبال افراد دلسوز بگردید- خویشاوندان و دوستانی که می‌توانند غم و احساستان را درک کنند را پیدا کنید. به گروه‌های حامی و افرادی که همین شرایط مشابه شما را تجربه می‌کنند؛ بپیوندید.

احساساتتان را بیان کنید- با دیگران درباره احساساتتان صحبت کنید. این به شما در جریان و روند غم و اندوهتان کمک می‌کند.

مواظب سلامتی خود باشید- به پزشک خانوادگی‌تان مرتب مراجعه کنید و از تغذیه خوب و خواب کافی خود اطمینان یابید. از خطرات اعتیاد به داروها و الکلی که به‌خاطر غمتان مصرف می‌کنید؛ آگاه باشید.

تصمیمات بزرگ زندگی‌تان را به تاخیر بیندازید- از گرفتن تصمیمات بزرگ خودداری کنید. مانند: تغییر مکان، ازدواج دوباره، تغییر شغل و یا دوباره بچه‌دار شدن. شما باید برای اینکه دوباره به روال عادی زندگی برگردید، به خود زمان دهید.

صبور باشید- ممکن است ماه‌ها و یا سال‌ها طول بکشد تا غمتان کمرنگ شود و بتوانید زندگی تغییریافته‌تان را بپذیرید.

هروقت لازم دیدید کمک حرفه‌ای بگیرید- اگر غمتان زیاد و غیرقابل تحمل است، مشاوره و کمک حرفه‌ای بگیرید. این نشانه قدرت است و نه ضعف شما.

اگر فردی که برای شما اهمیت دارد، عزیزی را از دست داده، می‌توانید به او در طول دوره داغداری کمک کنید.

خود را در غمشان شریک بدانید- به آنها اجازه دهید و حتی تشویق‌شان کنید تا درباره‌ی احساساتشان صحبت کنند و یا خاطراتی که با آن فرد فوت شده داشتند را برایتان تعریف کنند.

به آنها آرامش بیخود و اشتباه ندهید- اگر به فرد عزاداری بگویید: «صلاح بوده که این اتفاق بیفته» یا «به مرور زمان فراموش می‌کنی و باهاش کنار میای»؛ این جملات در واقع هیچ کمکی به آنها نمی‌کند. در عوض می‌توانید غم خود را ابراز کنید و به حرف‌هایشان با صبوری گوش دهید.

به آنها در انجام کارها کمک کنید- نگهداری از بچه، آشپزی و انجام کارها و مسئولیت‌ها، همه و همه از جمله کارهایی است که می‌توانید برای کمک به فرد عزادار انجام دهید.

صبور باشید- به‌یاد داشته باشید که به‌زندگی طبیعی برگشتن افرادی که از غمی بزرگ رنج می‌برند، ممکن است به زمان زیادی نیاز داشته باشد.

در صورت لزوم، آنها را تشویق کنید تا کمک حرفه‌ای بگیرند- اگر می‌بینید فرد داغدیده درد زیادی را تحمل می‌کند، از توصیه او به گرفتن کمک حرفه‌ای و دیدن مشاوره، دریغ نکنید.

سوگ عزیزان، کمک کردن به کودکان عزادار

کودکانی که غم بزرگی را تجربه می‌کنند، ممکن است به‌طرز متفاوتی از بزرگترها عزاداری کنند. مرگ یکی از والدین می‌تواند به‌خصوص برای کودکان کوچک دشوار باشد و بر حس امنیت آنها تاثیر بگذارد. اغلب این کودکان درباره تغییراتی که در اطرافشان شکل می‌گیرد گیج می‌شوند. به‌خصوص وقتی که بزرگترها برای آسیب ندیدن کودکان، حقیقت را از آنها مخفی می‌کنند و نمی‌گذارند شاهد صحنه‌های عزاداری باشد.

فهم محدود و عدم توانایی جهت بیان احساسات، بچه‌های خیلی کوچک را در یک وضعیت نامناسب خاصی می‌گذارد. بچه‌های کوچک ممکن است به عادت‌های بد قدیم خود برگردند (مانند خیس کردن خود در رختخواب)، درباره فرد فوت شده با بی‌احساسی سوالاتی بپرسند، بازی‌هایی درباره مردن انجام دهند و یا وانمود کنند که مرگ هرگز اتفاق نمی‌افتد.

کنار آمدن با یک بچه‌ی عزادار، غم و خستگی والدی که خود عزادار است را دوچندان می‌کند. فوران خشم و سرزنش کردن کودک، تنها اضطراب او را ریشه‌دارتر می‌کند و بهبود او را به تاخیر می‌اندازد. در عوض می‌بایست با بچه‌ها صادقانه صحبت کنید، برای آنها وقت کافی بگذارید و درباره مرگ و کسی که فوت شده با او حرف بزنید. به آنها کمک کنید تا با این بحران کنار بیایند و بیاد داشته باشید که کودکان همیشه برای رفتارهای خود، اطرافیانشان را الگو قرار می‌دهند. تصور نکنید که کودکان متوجه مرگ نیستند و در عین حال تلاش نکنید تا حواس کودک را از مرگ نزدیکانش و سوگ عزیزان پرت کنید. به احساسات غم کودک توجه کنید و آن را جدی بگیرید. با او گفتگو کنید و شرایطی فراهم آورید تا او از احساسات و دلتنگی‌های خود برای شما بگوید.

به‌خاطر داشته باشید که با حمایت، صبر و تلاش، شما می‌توانید از پس این غم بزرگ و سوگ عزیزان برآیید. روزی دردتان کم خواهد شد و تنها خاطرات خوب آن عزیز از دست رفته‌تان باقی خواهد ماند.

http://www.mentalhealthamerica.net/conditions/coping-loss-bereavement-and-grief

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

سایز الت تناسلی شما از نرم طبیعی نیز بزرگتر است. ضمن انکه با…

سایز قطعی را نمی توان گفت ولی تا 18 و 19 سالگی امکان رشد وجو…

سلام ۱۶ سالمه و … ۱۴ سانت میخواستم بدونم تا ۱۸ سالگی به ۱۷…

سلام من 16سالمه و تازه 12روزه رفتم 17سالگی قدم 180 و وزنم 62…

سوزان اندرسون بنیاد فرهنگ زندگی…

میشه لطفا بگین نویسنده کتاب رهایی از غم جدایی کیست که بتونم…

درمان قطعی زود انزالی

درمان افسردگی بدون دارو

عشق بازی

سریعترین درمان افسردگی

دکتر کامیار سنایی

عشق بازی با زن+تحریک جنسی

ترک اعتیاد به دیدن فیلم پورن

تعریف اضطراب

درمان اضطراب شدید بدون دارو

درمان اضطراب اجتماعی

نقاط حساس بدن زنان

درمان قطعی وسواس فکری شدید

جملات پایان رابطه

درمان قطعی اختلال دوقطبی

درمان دیر انزالی

دکتر روانشناس ایرانی درالمان

روانشناس ایرانی در کویت

روانشناس در انگلستان

روانشناس در دبی

روانشناس در استرالیا

روانشناس ایرانی در تورنتو

روانشناس در گرگان

روانشناس ایرانی در سوئد

روانشناس در غرب تهران

روانشناس در لس انجلس

بهترین روانشناس

دکتر روانشناس خوب

سایز الت تناسلی شما از نرم طبیعی نیز بزرگتر است. ضمن انکه با…

سایز قطعی را نمی توان گفت ولی تا 18 و 19 سالگی امکان رشد وجو…

سلام ۱۶ سالمه و … ۱۴ سانت میخواستم بدونم تا ۱۸ سالگی به ۱۷…

سلام من 16سالمه و تازه 12روزه رفتم 17سالگی قدم 180 و وزنم 62…

سوزان اندرسون بنیاد فرهنگ زندگی…

میشه لطفا بگین نویسنده کتاب رهایی از غم جدایی کیست که بتونم…

The online version of the Iranian daily Hamshahri

همشهری استان- دکتر معصومه امین اسماعیلی:
مکانیزم مواجه با افراد با مرگ و راه‌های همراهی و کمک به سوگواران موضوعی است که به مناسبت چند رخداد ناگوار اخیر در این یادداشت بدان اشاره شده است.

سیل در استان سیستان، برف و كولاك در غرب كشور و حادثه‌ای دلخراش در تهران منجر به فوت تعداد زیادی از هموطنان شد. روزهای سختی بر خانواده‌های این عزیزان، هم‌قطاران و همکاران و بسیاری از مردم ایران گذشت. در این میان تعداد زیادی از کسبه ساختمان پلاسكو هم اموال خود را از دست دادند. شوكی كه حادثه پلاسكو در كشور ایجاد كرد، كم‌سابقه بود. اینکه صبح از خواب بیدار شوید و متوجه شوید که دوستان، همکاران، خانواده و زندگی‌تان را فقط در عرض چند دقیقه از دست داده‌اید، هولناک است.

«سوگ» واکنشی است که به طور طبیعی در پاسخ به از دست دادن و فقدان آنچه فرد به آن دلبستگی داشته رخ می‌دهد كه مراحل و علائم آن در بحث روانشناختی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در واقع سوگ فرایندی است که منجر به پذیرش‌ ترک وابستگی‌ها توسط انسان می‌شود. واکنش سوگ می‌تواند به دلیل از دست دادن بستگان، دوستان، دارایی‌ها و متعلقات یا آینده شغلی فرد اتفاق بیفتد. سوگ مجموعه‌ای از هیجانات است که بسته به فرهنگ حاکم بر جامعه به شكل‌هایی متفاوت نمایان می‌شود. به طور طبیعی انتظار می‌رود که این واکنش در 2 ماه كاهش یابد.

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

شدت علائم و زمان بروز آن‌ها نیز در تعیین طبیعی یا غیرطبیعی بودن این واکنش نقش دارند.

جان بالبی ‌روانشناس انگلیسی‌ 4 مرحله را برای سوگ مطرح کرده است:

۱. ناامیدی حاد، کرختی و اعتراض. ممکن است در این مرحله انکار یا پرخاشگری رخ دهد. این مرحله از چند دقیقه تا چند روز به طول می‌انجامد و ممکن است در سیر سوگواری، این حالت هر از چند گاهی به سراغ فرد داغدیده بیاید.

۲. حسرت شدید و جستجوی شخص از دست رفته. این مرحله با بی‌قراری جسمانی و درگیری ذهنی با شخص از دست‌رفته شناخته می‌شود. این مرحله ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها به شکلی خفیف طول بکشد.

۳. ناامیدی و نابسامانی. واقعیت از دست دادن، تدریجا درک می‌شود. شخص داغدیده گوشه‌گیر، بی‌تفاوت و کسل می‌شود. علایق خود را به فعالیت‌های معمولی زندگی از دست می‌دهد. دچار کاهش وزن و بی‌خوابی می‌شود و به‌طور دائم خاطرات شخص مرده را مرور می‌کند. در این مرحله فرد با احساس اجتناب‌ناپذیر یأس مواجه است.

۴. سازمان‌یابی مجدد. جنبه‌های دردناک سوگ کاهش می‌یابد و شخص داغدیده احساس می‌کند به زندگی عادی بازمی‌گردد. از این پس او فرد از دست‌رفته را با احساسی از شادی و تأثر به یاد می‌آورد.

در این میان بسیاری درصدد كمك به افراد داغدار هستند. کمک به فرد سوگوار مقدور نخواهد بود مگر اینکه با تکوین مفهوم مرگ در مراحل مختلف زندگی آشنایی کامل داشته باشیم و بتوانیم واکنش‌های طبیعی و غیرطبیعی سوگ را تشخیص دهیم. میزان تکامل عاطفی و شناختی نقش تعیین‌کننده‌ای در درک، تفسیر و برداشت فرد از مفهوم مرگ دارد.

برخی از عزیزانی كه در این حادثه جان خود را از دست دادند دارای فرزند هستند و باید بیش از دیگران هوای آنها را در درك این حادثه داشت. درک کودکان از مرگ با قدرت درک آنها را از مفاهیم انتزاعی در ارتباط مستقیم است. كودكان كمتر از ۵ سال، جاندارپندار هستند و حتی اشیا را زنده تصور می‌کنند. در این سن کودک از وجود مرگ آگاه است، اما آن را نوعی جدایی و پدیده‌ای گذرا، موقتی و قابل‌برگشت می‌داند؛ چیزی شبیه مسافرت و خواب. او فکر می‌کند عملکردهای انسان پس از مرگ نیز ادامه می‌یابد.

کودک در این سن دارای تفکری جادویی است؛ یعنی بین دو پدیده‌ای که همزمان رخ می‌دهد رابطه علت و معلول برقرار می‌کند. مثلا اگر به برادرش گفته که او را دوست ندارد و نمی‌خواهد دیگر او را ببیند و تصادفا برادرش دچار حادثه‌ای می‌شود و از بین می‌رود، می‌اندیشد که فکر و سخن او بوده که چنین حادثه‌ای رارقم زده است؛ در نتیجه احساس گناه می‌کند.

در 5 تا 10سالگی کودک به تدریج مرگ را به‌عنوان پدیده‌ای اجتناب‌ناپذیر، غیرقابل برگشت و جهان‌شمول می‌پذیرد. در همین زمان ممکن است نگران شود که والدینش بمیرند و او تنها بماند. کودکان در این مرحله سنی در بیان احساساتشان مثل مرحله قبلی راحت نیستند، ممکن است احساسات خود را پنهان نگه دارند و در آن خاطرات و احساسات با کسی شریک نشوند. معمولا تا سن بلوغ، کودکان از مرگ مفهومی مشابه بزرگسالان استنباط می‌کنند. فرد در نوجوانی، مرگ را به عنوان یک فرآیند طبیعی پذیرفته است ولی آن را خیلی دور می‌بیند و به راحتی نمی‌پذیرد که ممکن است هر واقعه یا تصادفی منجر به مرگ شود؛ یا فکر نمی‌کند که این اتفاق ممکن است برای او هم بیفتد. به همین دلیل است که رفتارهای پرخطر در نوجوانان زیاد مشاهده می‌شود.

برخلاف کودکان و نوجوانان، بزرگسالان پذیرش آسان‌تری در مواجهه با مرگ دارند. سالمندان ممکن است به صراحت در مورد مرگ صحبت یا حتی شوخی کنند. در سنین ۷۰ و بالاتر دیگر تصور نامیرائی وجود ندارد. فرد تجربه از دست دادن نزدیکانش را داشته و بارها در مراسم سوگواری شرکت کرده است. از مرگ خوشحال نیست اما می‌تواند آن را بپذیرد.

در شرایط خاصی واکنش‌های طبیعی سوگ حالت بیمارگونه به خود می‌گیرد. از جمله در مواردی که فقدان بسیار وسیع و همراه با وحشت‌زدگی فراوان باشد، بسیار سریع رخ دهد، در مواردی که فرد از قبل آسیب‌پذیری بالایی داشته و فاقد شبکه حمایت اجتماعی بوده یا دچار اختلالاتی از قبیل افسردگی باشد. همچنین افرادی که به نوعی خود را در بروز حادثه یا میزان اثرات ناشی از آن دخیل می‌دانند بیشتر مستعد واکنش‌های غیرطبیعی به هنگام سوگواری هستند.

واکنش سوگ، در جریان حوادثی مانند آنچه در ساختمان پلاسکو اتفاق افتاد، ممکن است شرایط فوق را داشته باشد. در چنین حوادثی احتمال اینکه مرگی دلخراش باشد، زیاد است. معمولا تعداد زیادی در جریان حادثه می‌میرند و افرادی شاهد این مرگ‌ها هستند، یافتن اجساد عزیزان ممکن است مقدور نباشد،‌یا اجساد به طور کامل کشف نشوند. به این دلایل پذیرش فقدان دشوار‌تر می‌شود. در این میان توجه به بازماندگان باید مورد نظر قرار گیرد زیرا ممكن است چنین حادثه‌ای، عواقبی را تا سالیان دراز برای آنها ایجاد كند.

سوگ بیمارگونه ممکن است به اشکال گوناگونی از فقدان یا تاخیر سوگ گرفته تا واکنشی بسیار شدید و طولانی همراه با افکاری چون خودکشی یا نشانه‌های بارز روان‌پریشی، ظاهر شود. اگر فرد شاهد صحنه دلخراش و ‌تروماتیک از دست دادن عزیزی باشد، حتی ممکن است علایمی از اختلال استرس پس از سانحه را تجربه کند؛ کابوس‌های شبانه، اضطراب شدید و گوش‌به‌زنگی مفرط در این افراد دیده می‌شود. مدت زمان واکنش سوگ در افراد متفاوت است. اگر مرگ بدون هشدار روی دهد، شوک و ناباوری ممکن است مدتی طولانی دوام یابد، اما اگر مرگ از مدتها قبل قابل پیش‌بینی باشد، بخش عمده‌ای از فرایند سوگواری تا زمان مرگ روی داده است. به طور معمول شکایات شدید سوگ ظرف یك یا ۲ ماه به تدریج کم می‌شود و فرد قادر به استراحت، خواب، غذا خوردن و فعالیت خواهد بود. سوگ طبیعی معمولا نیاز به اقدامات درمانی ندارد و با حمایت‌های روانی اجتماعی مناسب می‌توان به فرد داغدار کمک کرد تا راحت‌تر این روند را طی کند و به زندگی طبیعی روی آورد. این موضوع مهمی است كه پس از این حادثه باید مورد توجه نهادهای درمانی و اجتماعی قرار گیرد.

در این میان اطرافیان نیز نقش موثری در كمك به افراد داغدیده دارند. توجه به نکات زیر می‌تواند از عارضه‌دار شدن واکنش سوگ پیشگیری کند:

حضور فرد داغدیده در محل فاجعه، نه تنها باعث تشدید مشکل وی نمی‌شود بلکه به تحمل و بهبود آن کمک می‌کند. بنابراین اجبارکردن فرد داغدار به‌ترک محل توصیه نمی‌شود. خانواده بسیاری از این عزیزان، روزهای زیادی در محل آواربرداری حضور داشتند كه تصمیم درستی است.

خبر مرگ باید به تدریج و در جمع به نزدیکان داده شود. همدلی کمک می‌کند تا غم فراق بهتر تحمل شود.

جلوگیری از ابراز هیجانات و گریه کردن افراد صحیح نیست؛ باید اجازه دهیم تا فرد هیجانات خود را بروز دهد.

باید اجازه داد فرد داغدیده جنازه عزیز خود را مشاهده کند و مرگ عزیز خود را به صورت واقعی پذیرا شود. در صورت شدت دلخراش بودن، آن بخش از جنازه‌ که جلوه مناسب‌تری دارد به وی نشان داده شود. عدم مشاهده جنازه عزیز می‌تواند منجر به باقی ماندن در مرحله انکار و عدم پذیرش مرگ عزیز از دست رفته شود. نمی‌دانم این اتفاق در جریان خاكسپاری هم‌شهری‌ها و آتش‌نشانان مورد توجه قرار گرفته است یا خیر؟

باید اجازه دهید فرد داغدار در کنار دیگر بازماندگان قرار گیرد. از دور کردن وی از حادثه باید پرهیز کرد. قرار گرفتن در میان جمعی که درد مشترکی دارند می‌تواند کمک موثری باشد.

وسایل قابل استفاده و لباس‌های باقیمانده از متوفی را می‌توان در اختیار فرد داغدار قرار داد. جدا کردن وی از این اشیاء و تصاویر متوفی موجب تشدید واکنش می‌شود.

دیدار از محلی که عزیزان فرد در آن محل فوت شده‌اند، از اهمیت زیادی برخوردار است. بهتر است داغدیدگان این کار را به صورت گروهی انجام دهند و در همان زمان نیز نوعی مراسم یادبود برگزار شود. این امر به ایشان اجازه می‌دهد بار دیگر به متوفی نزدیک شده و همبستگی خانواده را تجدید می‌کند.

توسل به باورهای دینی، برپایی مراسم‌ مذهبی و دعا می‌تواند در آرام کردن فرد داغدار نقش بسزایی ایفا کند. شرکت در مراسم تشییع جنازه و عزاداری در طی کردن فرایند طبیعی سوگ موثر است. در صورتی که با وجود تمام این تمهیدات، واکنش سوگ رفع نشد یا وقتی در فرد سوگوار، نشانه‌ها و علائم زیر دیده شود، باید زودتر برای کمک‌های تخصصی به متخصصان بهداشت روان مراجعه کرد: فقدان یا تاخیر سوگ، افسردگی بعد از گذشت ۲ ماه از فقدان عزیز از دست‌رفته همراه با احساس گناه نامتناسب و احساس بی‌ارزشی و کندی روانی- حرکتی بارز، وجود افکار خودکشی، همانندسازی با شخص فوت شده به طوری که شخص بازمانده معتقد باشد که مرده است، وجود توهمات شنوایی مداوم، روی آوردن به مواد مخدر، الکل یا خوددرمانی با دارو و بیش از حد معمول و به شکلی افراطی خود را به کار و فعالیت مشغول کردن.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

فوت همسر یکی از اتفاقاتی است که بیشترین فشار روانی را برای افراد به وجود می‌آورد و با تغییرات بزرگی در روند زندگی فرد همراه است. اینکه چگونه بتوانیم با غم از دست رفتن کسی که شریک زندگی‌مان بوده کنار بیاییم و مرگ او را بپذیریم، کاری سخت و دشوار است. فرد بعد از فوت همسرش با احساسات مختلفی دست و پنجه نرم کرده و از مراحل مختلفی عبور می‌کند تا در نهایت به زندگی روزمره خود بازگردد. برای طی کردن این مراحل نیاز به مراقبت‌هایی می‌باشد که فرد با تغییرات پیش آمده کنار بیاید. در ادامه مقاله به بررسی بیشتر این موضوع و راهکارهای مناسب برای گذر از این بحران خواهیم پرداخت.

فوت همسر واقعه‌ای است که اضطراب بسیار زیادی را برای افراد در زندگی به‌ وجود می‌آورد. هنگامی که همسرتان فوت می‌کند، زندگی و دنیای شما کاملا تغییر خواهد کرد. غصه خوردن و تاسف برای فقدان پیش آمده طبیعی‌ترین احساسی است که بعد از مرگ همسرتان به شما دست می‌دهد و احساسات مختلفی به سراغ شما می‌آید. ممکن است شوکه شوید، احساس سرد بودن کنید و یا حتی بترسید. 

در برخی مواقع ممکن است از همسرتان برای اینکه شما را تنها گذاشته عصبانی باشید یا در مورد اینکه شما کسی هستید که زنده مانده، احساس گناه بکنید. تمام این موارد گفته شده طبیعی هستند و هیچ قانون یا مدل مشخصی برای سوگواری و عزاداری وجود ندارد.

همان طور که گفته شد سوگواری کردن هیچ مدل مشخصی ندارد. افراد در این موقعیت رفتارهای مختلفی از خود نشان می‌دهند. این مراحل بسیار شبیه به مراحل شکست عشقی است. ولی عموما تمامی افراد مراحل زیر را طی می‌کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شکست عشقی و درمان شکست عشقی کلیک کنید.

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

این مرحله ممکن است از چند دقیقه تا چند روز و ماه طول بکشد. فرد به گونه‌ای برخورد می‌کند که انگار همسرش نمرده است. در واقع فرد نمی‌خواهد این واقعیت را بپذیرد و با آن مواجه شود.

فرد بعد از اینکه واقعیت فوت همسرش را می‌پذیرد، احساس عصبانیت و خشم می‌کند. ممکن است از این عصبانی باشد که چرا تنها مانده و ترک شده و این اتفاق برای شخص او افتاده است.

فرد در نهایت غمگین و ناراحت می‌شود و علائمی که از خود نشان می‌دهد شبیه به افسردگی است. گریه کردن، از دست دادن اشتها، کم خوابی یا پرخوابی، مشکلات تمرکز، دشواری در تصمیم گیری از علائم این دوران می‌باشد. این مرحله می‌تواند طولانی‌تر از مراحل دیگر بشود.

برای شناخت بیشتر در زمینه افسردگی کلیک کنید.

نهایتا فرد بعد از تمامی مراحل گفته شده، با واقعیت نبودن همسرش کنار می‌آید و تصمیم می‌گیرد به زندگی روزمره خود برگردد و وظایفش را انجام دهد. هنوز هم فرد درگیر احساسات دلتنگی، خستگی، غم و خشم می‌شود ولی شدت و تناوب این موارد کمتر از قبل شده و کنار آمدن با آن‌ها برای فرد آسان‌تر شده است.

در ایران یک دوره 40 روزه برای سوگ و عزاداری در نظر می‌گیرند. البته هرچند که طی کردن تمام مراحل گفته شده، بیش از 40 روز زمان می‌برد و ممکن است 6 ماه تا یک سال طول بکشد. ولی معمولا 40 روز اول دوره رسمی پذیرفته شده در فرهنگ ما می‌باشد.

در این 40 روز اهمیت دارد که خانواده و دوستان در اطراف فردی باشند که همسرش را از دست داده و در امور به او کمک کنند. مخصوصا اگر فرزندانی هم وجود دارند که آن‌ها هم به نوعی با از دست دادن والدشان درگیر هستند.

بسیار اهمیت دارد که در زمان عزاداری، اطرافیان به فردی که همسرش را از دست داده است اجازه دهند تخلیه هیجانی داشته باشد. در مورد همسرش صحبت کند، گریه کرده و عزاداری کند و احساساتش را سرکوب نکنند.

برای آگاهی بیشتر در زمینه ازدواج بعد از فوت همسر کلیک کنید.

بعد از فوت همسر، مدیریت کردن مسائل و چالش‌ها کار بسیار سختی است. اولین روزهای بعد از این اتفاق، دوستان و خانواده اطراف شما هستند و به شما کمک می‌کنند ولی بالاخره آن‌ها هم از کنار شما می‌روند و شما باید با واقعیت نبودن همسرتان به شکل جدی مواجه شوید. برای بهبود سلامت خود رعایت نکات زیر لازم و ضروری می‌باشد.

فرآیند سوگ به خودی خود برای سلامتی جسمانی و روحی شما مضر می‌باشد. سعی کنید که منظم غذا بخورید. هر چند این کار برایتان سخت است و از کارهای پرخطر بپرهیزید. در صورتی که می‌توانید ورزش کردن را فراموش نکنید.

هنگامی که دوست دارید در مورد همسرتان صحبت کنید، اجازه دهید دوستانتان اطرافتان باشند و به حرف‌های شما گوش دهند. ممکن است کسانی مثل خانواده همسرتان باشند که آن‌ها هم سوگوار بوده و مایل هستند خاطرات همسر مرحومتان را با شما به اشتراک گذارند.

گاهی اوقات افراد هم عقیده شما از نظر مذهبی می‌توانند به شما کمک کنند. افراد در مذاهب مختلف عقاید مختلفی در مورد مرگ دارند که این امر می‌تواند کمک کننده باشد.

در مورد اتفاقاتی که افتاده است صبور باشید و برای انجام دادن کارهای بزرگ مثل تغییر خانه و کار عجله نکنید.

در مورد مسائل سلامت جسمانی خود با پزشکتان مشورت کنید و همین طور اگر احساساتتان یا غم بیش از حد، اذیت‌تان می‌کند می‌توانید با دریافت یک مشاوره روانشناس کمک دریافت کنید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه ازدواج مجدد کلیک کنید.

بسیاری از زوج‌ها کارهای منزل را به شکل اشتراکی انجام می‌دهند و به نوعی تقسیم وظایف در زندگی‌های مشترک دیده می‌شود. ممکن است یک نفر وظیفه کسب درآمد را برعهده داشته باشد و دیگری کارهای منزل و فرزندان را انجام دهد. بعد از فوت یکی از همسران تمامی وظایف او به فرد دیگر محول می‌شود. یاد گرفتن این که چگونه یک فرد از پس همه این کارها برآید ممکن است سخت و زمان بر باشد.

تنها ماندن ممکن است نگرانی‌هایی در مورد امنیت به دنبال داشته باشد. فردی که تا به حال تنها نبوده و تنها زندگی نکرده است، الان مجبور است تنها باشد. از طرف دیگر مواجه شدن با آینده بدون همسر، خود عامل ترس می‌باشد. ممکن است نگرانی‌هایی در مورد نگهداری از فرزندان داشته باشید یا در مورد کارهای خانه و درآمد نگران شوید.

مهم‌ترین تغییر مربوط به از دست دادن شریک عاطفی است. رابطه عاطفی و صمیمیت بین زوجین دیگر از بین رفته و حال یافتن یک جایگزین کار آسانی نمی‌باشد. ازدواج مجدد شاید برای برخی بعد از مدتی میسر باشد اما برای آن که فرد بتواند زندگی جدیدی را با شخص دیگری آغاز کند، نیاز به زمان دارد. درمان شکست عشقی حاصل از فوت همسر نیز نباید نادیده گرفته شود. مشاوره خانواده و زوج درمانی می‌تواند برای گذر از این مرحله یاری رسان باشد.

برای آشنایی بیشتر در زمینه زوج درمانی و مشاوره خانواده کلیک کنید.

افراد معمولا به بازه زمانی 6 تا 12 ماه نیاز دارند تا بتواند هیجانات خود را مدیریت کنند و با تغییرات ایجاد شده در زندگی خود سازگار شوند. برای تحمل مرگ عزیزان و کنار آمدن با غم از دست دادن آن افراد نیاز به زمان دارند. برای آن که بفهمید آیا زمان مناسب برای ازدواج فرا رسیده یا خیر حتما قبل از اینکه تصمیم به این کار بگیرید شرایط روانی خود را بررسی کنید.

این موضوع در درجه اول به خود سالمند و میزان استحکام شخصیت او بستگی دارد. فرد سالمندی که ناتوانی‌های مرتبط با سن را پذیرفته و شخصیت باثبات‌تری دارد، راحت تر با این گونه نبودن‌ها کنار می‌آید و راحت‌تر دوره سوگواری را پشت سر می‌گذارند.

برای دریافت مشاوره در زمینه فوت همسر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

چگونه با مرگ عشقم کنار بیام
چگونه با مرگ عشقم کنار بیام
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *