چگونه بعد از سقط زود باردار شویم

 
helpkade
چگونه بعد از سقط زود باردار شویم
چگونه بعد از سقط زود باردار شویم

 

بعد از سقط چگونه باردار شوم ؟ آیا من شرایط بارداری را بعد از سقط دارم؟ در چه شرایطی بعد از سقط بارداری خطرناک نخواهد بود ؟ قدر زمان نیاز دارم تا بعد از سقطی که داشتم باردار شوم؟ پاسخ سوالات مربوط به بارداری بعد از سقط جنین را در این بخش خواهید خواند. 

شاید باورش برای شما سخت باشد اما این حقیت است که سقط جنین در بارداری اول یک مسئله بسیار شایع است. همانطور که آمار جهانی نشان می دهد از هر چهار زنی که تلاش برای بارداری داشته اند یک نفر آن ها سقط جنین را تجربه کرده است. شاید این آمار کمی ترسناک به نظر برسد، اما  با مطالعه آمار متوجه خواهید شد که تنها زنی نیستید که نتوانستید جنین را تا  زمان موعد حفظ کنید.

سقط جنین به از دست دادن جنین تا قبل از هفته بیستم بارداری اطلاق می شود. حدود 10 تا 15 درصد بارداری ها، به دلایل مختلفی دچار سقط می شوند. احتمال سقط جنین، معمولا در سه ماهه اول بارداری بسیار بالا است و به طور معمول اگر سه ماه اول بارداری با موفقیت بگذرد، خطر از دست دادن جنین نیز به شدت کاهش پیدا می کند.

سقط جنین برای زنان باردار علاوه بر سختی و رنج های جسمی، ناراحتی روحی نیز به همراه دارد و در بسیاری از موارد افراد را برای بارداری مجدد نگران می کند. سقط جنین در بارداری اول به این معنا نیست که شما نمی توانید باردار شوید و بارداری موفقی داشته باشید، بلکه آمار نشان میدهد که حدود 85 در صد زنانی که یک بار سقط جنین داشته اند، در دفعه بعد بارداری موفقی را تجربه کرده اند. همچنین زنانی که بیش از یک بار سقط جنین داشته اند، در تلاش های بعدی خود 75 درصد موفق بوده اند.چگونه بعد از سقط زود باردار شویم

 

 

بارداری بعد از سقط جنین بعد از چند وقت مناسب است؟

معمولا بعد از یک بار سقط جنین، پزشکان انجام آزمایشی را توصیه نمی کنند، زیرا شانس بارداری موفق در فرد کم نشده است. البته این بستگی به تاریخچه پزشکی فرد دارد، مثلا برخی از سقط های دو ماهه دوم

به دلیل اختلال در گردن رحم است، اما در بسیاری از موارد، سقط های سه ماهه اول به دلیل ناهنجاری های کروموزومی می باشد که در حاملگی های بعدی رخ نمی دهد و حاملگی بعدی با موفقیت انجام می شود.

بهتر است برای بارداری مجدد به بدن زمان داده شود، از اینرو بسیاری از پزشکان به فردی که دچار سقط جنین شده است، توصیه می کنند مدتی صبر کند تا بتواند در آینده بارداری موفقی داشته باشد. زیرا همانطور که گفته شد بدن فرد برای بازسازی نیاز به زمان دارد و مدتی طول می کشد تا رحم خود را بازسازی کند و پوشش دیواره آن قوی و سالم شود.

 مدتی زمانی که پزشک به افزاد مختلف برای اقدام دوباره به بارداری توصیه می کنند، متفاوت است و این مدت زمان با توجه به شرایط روحی و جسمی فرد در نظر گرفته می شود.

در کل اگر فرد از شرایط روحی و جسمی خوبی برخوردار باشد، می تواند پس از گذشت دو یا سه دوره قاعدکی از سقط، اقدام به بارداری کند. البته توصیح می شود قبل از اقدام به بارداری مجدد فرد با پزشک معالج خود مشورت کند تا از سلامت جسمی خود و توانایی رحم مطمئن شود.

بارداری می تواند زمانی عالی برای شادی باشد ، اما ممکن است با نگرانی و حتی غم  نیز پر شود – به خصوص اگر قبلاً تجربه سقط جنین را داشته باشید.

طبیعی است که طیف وسیعی از احساسات را پس از از دست دادن جنین خود تجربه کنید. با اینکه ممکن است دوستانتان هنگام نوشیدن قهوه در مورد آن صحبت نکنند اما سقط جنین در واقع نسبتاً رایج است ، بنابراین شما در تجربه این امر تنها نیستید.خبر خوب این است که بیشتر زنانی که سقط جنین را تجربه می کنند ، تلاش خود را برای داشتن کودک سالم ادامه می دهند.

سفر همیشه یک خط مستقیم نیست ، اما در اینجا آنچه را که باید در مورد بارداری مجدد و داشتن یک بارداری سالم بعد از سقط جنین بدانید به شما میگوییم.

حدود 10 تا 15 درصد از بارداری ها در سه ماهه اول یا قبل از هفته 12 بارداری به سقط جنین ختم می شوند. 1 تا 5 درصد از زنان در اوایل سه ماهه دوم ، بین هفته های 13 و 19 ، دچار سقط جنین می شوند.چگونه بعد از سقط زود باردار شویم

و ممکن است تا 50 درصد از بارداری ها به سقط جنین خاتمه یابند ، اما این امر در بسیاری از موارد زمانی اتفاق می افتد که یک زن حتی نمی داند که باردار است.

سقط جنین ناشی از مواردی مانند موارد زیر میباشد :

 

برخی از سقط ها به طور ناگهانی اتفاق می افتند – ممکن است خون مشاهده شود و سریعاً بافت های حاملگی خارج شوند. برخی دیگر مانند از دست دادن سقط جنین ممکن است بدون علائم اتفاق بیفتند. تا زمانی که برای سونوگرافی به پزشک خود مراجعه نکردید ، ممکن است متوجه نشوید که مشکلی وجود دارد.

مهم نیست که چگونه این اتفاق بیفتد ، ممکن است احساس شدید غم و اندوه ، عصبانیت یا ناراحتی را تجربه کنید. حتی ممکن است در ابتدا حسی نداشته باشید اما در ادامه احساسات مختلفی را تجربه خواهید کرد.

ممکن است بهبودی شما بعد از سقط جنین چند هفته تا یک ماه یا بیشتر طول بکشد. زمان بهبودی شخصی است و  به نوع سقط جنینی که شما تجربه می کنید و این که آیا به مداخله پزشکی  مانند یک اتساع و کورتاژ (D&C) برای کمک به سقط جنین نیاز دارید یا خیر بستگی دارد.

بلافاصله.

ممکن است تعجب کنید که می توانید بلافاصله بعد از سقط جنین باردار شوید حتی اگر یک دوره قاعدگی “طبیعی” نداشته باشید. چگونه؟

خب ، پس از سقط جنین ، بدن شما فرآیند بازگشت به روال معمول تولید مثل خود را شروع می کند. این بدان معنی است که شما قبل از شروع یک عادت ماهیانه دیگر ، تخمک گذاری خواهید داشت.

تخمک گذاری ممکن است صرف 2 هفته پس از سقط جنین رخ دهد. اگر در طول اولین تخمک گذاری باردار شوید ، ممکن است زودتر از آنچه فکر می کنید علامت مثبت آزمایش بارداری را مشاهده کنید.

چندین منبع معتبر وجود دارند که از ایده بارداری طی 1 تا 3 ماه پس از سقط جنین حمایت می کنند.

یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که باردار شدن در طی 3 ماه پس از سقط جنین ممکن است نتیجه بهتری – خطر پایین تر برای سقط بعدی – از بارداری دیر تر داشته باشد. یک تئوری این است که بارداری قبلی ممکن است بدن را برای پذیرش بارداری آینده آماده کند.

با این وجود ، پزشک شما ممکن است دستورالعمل هایی مخصوص سلامت و سقط جنین شما داشته باشد.

به عنوان مثال ، اگر شما تجربه یک کورتاژ را داشته باشید ، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند چندین ماه قبل از بارداری صبر کنید تا رحمتان سلامت قبلی خود را به دست آورد.

اگر مکررا سقط جنین را تجربه کرده باشید ، پزشک ممکن است برای شما آزمایشاتی بنویسد تا قبل از بارداری مجدد مشخص شود که علت اساسی وجود دارد یا خیر.

شما ممکن است از نظر عاطفی احساس کنید که پس از تجربه سقط ، آمادگی بارداری مجدد را ندارید. بنابراین ، با اینکه از نظر جسمی آماده هستید اما شرایط مختلفی وجود دارند که باعث میشوند شما دست نگه دارید.

در نتیجه باید منتظر بمانید تا از نظر جسمی و عاطفی آمادگی خود را به دست آورید.

بیشتر زنان پس از تجربه یک سقط جنین ، دوباره باردار میشوند تا یک فرزند سالم داشته باشند. در حقیقت ، خطر کلی سقط جنین – 20 درصد – میباشد و اگر شما یک سقط داشته باشید این خطر افزایش نمیابد.

با این حال ، حدود 1 زن از هر 100 زن سقط مکرر جنین یا دو یا چند سقط جنین پشت سر هم را تجربه می کند.

سقط های مکرر جنین ممکن است در اثر مواردی مانند مشکلات انعقاد خون، مسائل هورمونی، اختلالات خود ایمنی ویژه ، قند خون بالا و سندرم تخمدان پلی کیستیک ایجاد شوند.

اگر شما دو مورد سقط جنین داشته باشید ، طبق Mayo Clinic ، خطر تجربه یک سقط دیگر به 28 درصد افزایش می یابد. پس از سه سقط متوالی ، خطر سقط جنین بعدی به 43 درصد افزایش می یابد.

به همین دلیل ، دانشکده زنان و زایمان و جنین شناسی آمریکا  ، توصیه می کند که اگر سه یا چند مورد سقط مکرر جنین را تجربه کرده اید ، آزمایشاتی انجام دهید.

در صورت بروز سقط مکرر ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

در حالی که تا 75 درصد از موارد سقط های مکرر جنین ممکن است علت مشخصی نداشته باشند ، برخی مشکلات خاص مربوط به سلامت وجود دارند که ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای سقط قرار دهند. اگر بتوانید مشکلات خود را مشخص کنید ، درمان علت اصلی ممکن است به شما در بارداری و حفظ آن کمک کند.

آزمایش ها ممکن است  شامل مواردی مانند موارد زیر باشند :

آزمایش خون: برای بررسی سطح هورمون ها (تیروئید ، پروژسترون) ، اختلالات انعقاد خون یا اختلالات خود ایمنیآزمایش های ژنتیکی: کاریوتایپینگ- برای بررسی تغییرات ژنتیکی در هر یک از والدین که ممکن است در زمان بارداری کروموزوم ها را تحت تاثیر قرار دهند. سونوگرافی: واژینال یا شکمی – برای بررسی رحم ، تخمدان ها و لوله های فالوپهیستروسالپنگوگرام: روشی برای رویت رحم و لوله های فالوپ که در آن یک رنگ رادیواکتیو به رحم شما تزریق میشود و توسط اشعه ایکس خوانده می شود.سونوهیستروگرام: روشی برای رویت رحم و پوشش داخلی آن که در این روش مایعی برای خواندن تصویر از طریق سونوگرافی واژینال به رحم شما تزریق می شود.هیستروسکوپی: روشی که برای رویت گردن رحم و رحم استفاده می شود که در آن یک لوله نازک و سبک (هیستروسکوپ) به داخل واژن فرستاده می شود.لاپاروسکوپی: روشی که برای رویت قسمت بیرونی رحم ، لوله های فالوپ و تخمدان ها استفاده می شود و یک دوربین تخصصی (اندوسکوپ) از طریق یک برش در شکم وارد بدن می شود.

باز هم ، ممکن است شما هرگز علت اصلی سقط خود را حتی پس از انجام آزمایش ها متوجه نشوید.

اگرچه این امر ممکن است نگران کننده و ناراحت کننده باشد ، خبر خوب این است که حتی پس از سه مورد سقط جنین بدون علت مشخص ، حدود 65 درصد از زوجین در بارداری بعدی موفق میشوند.

درک این نکته مهم است که شما لزوماً نمی توانید از سقط جنین جلوگیری کنید. حدود 50 درصد از سقط ها به دلیل آنچه به آن ناهنجاری های کروموزومی گفته می شود اتفاق می افتند.

زنان بالای 35 سال نیز با احتمال بیشتری دچار سقط جنین می شوند زیرا تخمک ها با افزایش سن استعداد بیشتری برای ناهنجاری های کروموزومی دارند.

با این وجود پیروی از یک شیوه زندگی سالم می تواند به تقویت یک بارداری سالم کمک کند. سعی کنید مقدار زیادی آب بنوشید و رژیم متعادلی داشته باشید.

کارشناسان توصیه می کنند که زنان روزانه 10 فنجان مایعات بنوشند و از سه ماهه دوم بارداری برای حمایت از بارداری 300 کالری بیشتر مصرف کنند.در زمان بارداری ، حتماً روزانه یک مولتی ویتامین با اسید فولیک مصرف کنید تا بتواند در حفظ ذخایر مواد مغذی به شما کمک کند. هر هفته حداقل 150 دقیقه ورزش متعادل داشته باشید. پیاده روی / دویدن آهسته ، شنا ، یوگا و پیلاتس گزینه های خوبی هستند. شما باید از انجام فعالیت های خاصی مانند ورزش های تماسی ، فعالیتهایی با خطر افتادن یا مواردی مانند یوگا داغ  که ممکن است بیش از حد گرم شوید اجتناب کنید. (دستورالعملهای مخصوص سلامت و بارداری خود را با پزشک خود در میان بگذارید).از مصرف موادی مانند الکل ، نیکوتین و داروها خودداری کنید. مصرف کافئین باید کنترل شده باشد. نوشیدن قهوه خوب است ، اما سعی کنید روزانه تنها یک فنجان (200 میلی گرم) از هر نوشیدنی کافئین دار مصرف کنید.به ویزیت های پیش از تولد خود ادامه دهید و در صورت ایجاد هرگونه مشکلی برای سلامت خود یا کودکتان با پزشک خود تماس بگیرید.بیماری های مزمنی که دارید مدیریت کنید و داروهای خود را به موقع مصرف کنید.همگام با مراقبت از جسم خود ، حتماً مراقب احساسات خود نیز باشید. کاملاً طبیعی است که طیفی از احساسات مختلف را حین بارداری و پس از تجربه سقط داشته باشید.

و  با این که هیچ روش صحیح یا غلطی برای احساس وجود ندارد ، در صورت تجربه اضطراب و یا افسردگی از دیگران کمک بخواهید.

یک درمانگر معتبر می تواند به شما کمک کند تا به بسیاری از احساسات خود جهت دهید و ابزاری برای مقابله به شما ارائه می دهد. می توانید این گفتگوها را با شریک زندگی خود یا یک دوست نزدیک یا عضوی ازخانواده خود نیز ادامه دهید.

بارداری بعد از سقط جنین ممکن است آن چیزی نباشد که انتظار دارید. ممکن است بخواهید احساس هیجان و خوشحالی داشته باشید ، اما در عوض احساس گناه یا ناراحتی میکنید. شاید شما اضطراب سقط مجدد را داشته باشید.چگونه بعد از سقط زود باردار شویم

هر چه میخواهید انجام دهید – وقت بگذرانید و به خود پاداش دهید.

برخی از خانم ها نسبت به بارداری جدید و کودک خود به عنوان “نوزاد رنگین کمان” احساس خوبی دارند. این اصطلاح مدتی است که وجود دارد و در رسانه های اجتماعی بسیار محبوب است.

به طور خلاصه : کودک رنگین کمان یک نور رنگارنگ پس از یک دوره تاریک و طوفانی سقط میباشد. استفاده از این اصطلاح ممکن است به شما کمک کند تا تجربیات خود را تغییر دهید و هم به نوزادی که از دست داده اید و هم به نوزادی که باردار هستید افتخار کنید.

البته ممکن است شما در جشن تولد نوزاد رنگین کمان نیز احساس گناه یا درد داشته باشید. احساسات مختلف قطعاً بخشی از بازی هستند.  واقعا لازم نیست به تنهایی این احساسات را تحمل کنید.

خطر اضطراب و افسردگی ، به ویژه افسردگی پس از زایمان ، پس از تجربه سقط ، کمی افزایش میابد. بنابراین در صورت نیاز از دیگران کمک بخواهید.

به یاد داشته باشید : هیچ راه صحیح یا اشتباهی در مورد احساس سقط جنین وجود ندارد.

در مورد بارداری بعد از سقط نیز همین گونه است.

برای اکثر خانمها ، شانس حاملگی سالم و دیدار با کودک رنگین کمان وجود دارد. مهم نیست که چه اتفاقی می افتد ، بدانید که شما تنها نیستید. از دوستان و خانواده خود در صورت نیاز کمک بخواهید.

و اگر سقط های مکرر را تجربه کردید- با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است شما یک بیماری اساسی داشته باشید که به درمان نیاز داشته باشد.

آزمایشگاه مندل از جمله مراکز پیشرو در تشخیص بیماری ها بوده و با در اختیار داشتن جدیدترین تجهیزات روز دنیا در بخش های ژنتیک و کلینیکال به روزترین خدمات را به مراجعین محترم ارائه می نماید.
حسن شهرت این آزمایشگاه در کنار خدمات بروز و دقیق باعث شده تا علاوه بر مراجعین حضوری آزمایشگاه، افتخار سرویس دهی به بیش از 400 مرکز آزمایشگاهی همکار را نیز داشته باشیم. در این راستا سیاست اجرایی آزمایشگاه مندل اطمینان از رضایت مراجعین و همکاران آزمایشگاهی می باشد، لذا خواهشمند است با نظرات و انتقادات سازنده خود ما را در راستای ارتقا بیش از پیش یاری نمایید.

آزمایشگاه مندل از جمله مراکز پیشرو در تشخیص بیماری ها بوده و با در اختیار داشتن جدید ترین تجهیزات روز دنیا در بخش های ژنتیک و کلینیکال به روز ترین خدمات را به مراجعین محترم ارائه می نماید. حسن شهرت این آزمایشگاه در کنار خدمات بروز و دقیق باعث شده تا علاوه بر مراجعین حضوری آزمایشگاه، افتخار سرویس دهی به بیش از 400 مرکز آزمایشگاهی همکار را نیز داشته باشیم. در این راستا سیاست اجرایی آزمایشگاه مندل اطمینان از رضایت مراجعین و همکاران آزمایشگاه می باشد، لذا خواهشمند است با نظرات و انتقادات سازنده خود مارا در راستای ارتقا بیش از پیش یاری نمایید.

برای
ورود
یا
ثبت نام
شماره تلفن خود را وارد کنید.

گذرواژه
خود را وارد کنید.
چنانچه گذرواژه خود را به یاد نمی آورید روی دکمه ارسال گذرواژه جدید کلیک کنید.
شماره همراه وارد شده
{{account.authorizeModule.phone}}
می باشد. اگر این شماره اشتباه است اینجا
کلیک
کنید.

گذرواژه جدید برای شما ایجاد شده و به شماره
{{account.authorizeModule.phone}}
ارسال شد.

نام کامل و گذرواژه
ارسال شده به همراه خود را وارد کنید.
شماره همراه وارد شده
{{account.authorizeModule.phone}}
می باشد. اگر این شماره اشتباه است اینجا
کلیک
کنید.

آیا در هفتهٔ اول بارداری واقعاً شما باردار محسوب می‌شوید؟ اولین علامت بارداری معمولاً فقدان یک دوره پریود است و پس از آن، شایع‌ترین علائم شامل حالت…

واریکوسل از مشکلات شایعی است که احتمالاً در جریان درمان‌های ناباروری با آن مواجه می‌شوید. واریکوسل وجود سیاهرگ‌های واریسی در بیضه است که معمولاً…

فشار خون بالا بعد از هفتۀ ۲۰ بارداری اگر با علائم بیماری‌های دیگری همراه نباشد، می‌تواند نشانۀ بیماری فشار خون حاملگی باشد. کنترل نکردن به موقع…

شروع زایمان علائمی دارد که به راحتی قابل تشخیص است. از زمان شروع نشانه‌های زایمان تا خارج شدن نوزاد ممکن است نزدیک به ۲۰ ساعت طول بکشد. این نشانه…

آمدنتان همراه نوزاد به خانه، برای شما و همسرتان یک لحظۀ زیبا و به‌یادماندنی است. شما مادر و همسرتان پدر شده‌اید. اولین روز حضور نوزاد در خانه برای…چگونه بعد از سقط زود باردار شویم

ریفلاکس در کودکان یا طبیعی است یا غیرطبیعی. در این ویدیو، خانم دکتر غزال علیزاده، متخصص كودكان و نوزادان و فوق تخصص مغز و اعصاب كودكان، در مورد…

نوزادان به سختی می‌توانند تفاوت بین شب و روز را تشخیص دهند و همین موضوع دلیل کوتاهی چرخه‌های خواب آنها را در شبانه‌روز توضیح می‌دهد. اما چهار هفته…

وقتی کودکتان بزرگ می‌شود دلتان برای خیلی چیزها تنگ خواهد شد، اما به احتمال خیلی زیاد، عوض کردن پوشک یکی از این دلتنگی‌ها نیست. با این حال، یادتان…

اضطراب جدایی یک مرحله‌ٔ کاملاً طبیعی و نرمال از رشد است و همه‌ٔ بچه‌ها آن را از سر می‌گذرانند، فقط در بعضی از بچه‌ها آشکارتر از دیگران است. در این…

جلوگیری از خفگی در کودکان زیر یک سال با نجات کودکان بالای یک سال از خفه شدن فرق دارد. برای پیشگیری از خفگی در سن زیر یک سال، سه مرحله و قانون اصلی…

زمان و راه و روش از شیر گرفتن کودکان شیرخوار یکی از سؤالات و نگرانی‌های تمام مادران است. در این ویدیو دکتر فریبا صیقلی، فوق تخصص گوارش کودکان، برای…

شاید عجیب به نظر بیاید اما شرایط زندگی شما در نوع کالسکه‌ای که به آن نیاز دارید تأثیر می‌گذارد. قبل از خرید کالسکهٔ کودکتان بهتر است به شهر یا…

بعد از یک بار سقط شدن جنین، شاید تصمیم‌گیری برای اقدام دوبارۀ بارداری مشکل باشد، اما تمایل به باردار شدن مجدد، بلافاصله به دنبال از دست دادن کودک نیز طبیعی است. به هر حال، پیش از اقدام دوباره برای باردار شدن، باید کمی صبر کنید تا آمادگی جسمی و روحی لازم را به دست آورید. در این مطلب با زمان اقدام برای بارداری دوباره پس از سقط جنین، کنار آمدن با این اتفاق و احتمال سقط مجدد آشنا خواهید شد.

زمان درست یا غلطی برای این کار وجود ندارد، اما اغلب پزشکان توصیه می‌کنند که زنان برای افزایش شانس یک بارداری سالم، حداقل چند ماه صبر کنند؛ به خصوص اگر دومین سقط را تجربه کرده‌اید، لازم است تا مشخص شدن دلیل سقط و رفع آن منتظر بمانید. اگر زمانی که یک خانم برای باردار شدن مجدد اقدام می‌کند، بدن او آمادۀ پذیرش بارداری نباشد، خطر سقط مجدد افزایش می‌یابد. مدتی زمان می‌برد تا رحم بهبود بیابد و پوشش داخلی رحم یا آندومتر دوباره قوی و سالم شود. از نظر پزشکی، اگر پس از دو یا سه دوره‌ عادت ماهانۀ طبیعی، آزمایش یا درمان خاصی مربوط به علل سقط جنین در جریان نیست، می‌توانید مجدداً برای بارداری اقدام کنید. انتخاب زمان مناسب فقط با تصمیم شما و همسرتان ارتباط دارد. بارداری مجدد جای بارداری قبلی را نمی‌گیرد، اما ممکن است با تغییر کانون مرکز توجه شما باعث شود کمتر به تجربۀ تلخ قبلی فکر کنید. اگر سقط جنین به خاطر مشکلات پزشکی بوده است، حتماً پیش از اقدام برای بارداری مجدد با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر سقط جنین‌ها در سه ماهۀ اول به دلیل مشکلات جنین و تخمک لقاح‌یافته است و مشکلی در مادر وجود ندارد. بسیاری از زوج‌هایی که سقط جنین را تجربه می‌کنند، نگران تکرار شدن این اتفاق هستند، اما خوشبختانه بیشتر افرادی که جنین آنها در سه ماهۀ اول سقط شده است، به راحتی توانسته‌اند دوباره به راحتی باردار شوند و نوزاد سالمی به دنیا بیاورند. اگر پزشک تشخیص دهد که سقط جنین شما ممکن است ناشی از مشکل خاصی باشد؛ معمولاً بعد از دو یا سه بار سقط مکرر جنین، ممکن است شما را به یک متخصص در این حوزه ارجاع بدهد. پزشک متخصص با بررسی و آزمایش‌های مختلف، وجود مشکل شناخته‌شده را در شما بررسی خواهد کرد و شما می‌تواند تحت نظر او اقدام به بارداری مجدد کنید. در صورت سقط جنین و وجود هر یک از شرایط زیر بهتر است مادر برای بارداری بعدی به متخصص مراجعه کند و تحت نظر پزشک متخصص، اقدام به بارداری دوباره کند:

با توجه به این که در بارداری قبلی متوجه شده‌اید که زندگی همیشه هم طبق برنامه پیش نمی‌رود، شاید لذت بردن از بارداری بعدی به اندازه‌ای که توقع دارید امکان‌پذیر نباشد و مدام نگران باشید. صبور باشید و نگرانی‌ها را از خودتان دور کنید. همچنین به سلامت خود و جنینتان بیشتر توجه کنید. رعایت موارد زیر می‌تواند بعد از یک سقط جنین به شما کمک کند تا در بارداری بعدی آرامش بیشتری داشته باشید:

علائم و نشانه‌های سقط جنین به مرور و با پیشرفت فرایند سقط بیشتر می‌شود. در این حالت، لکه‌بینی تبدیل به خونریزی شدید می‌شود و گرفتگی‌های عضلانی، قوی…

زنان مبتلا به دیابت برای باردار شدن نیاز به مراقبت‌های خاص پزشکی دارند، زیرا علاوه بر سایر تغییراتی که بارداری در بدن زنان ایجاد می‌کند، می‌تواند…

فشار خون بالا بعد از هفتۀ ۲۰ بارداری اگر با علائم بیماری‌های دیگری همراه نباشد، می‌تواند نشانۀ بیماری فشار خون حاملگی باشد. کنترل نکردن به موقع…

تیم و هیئت علمی مادرشو تلاش می‌کند تا تمام مطالب کیفیت بالایی داشته باشد. اما حفظ این کیفیت بدون داشتن نظرات اصلاحی شما کاربر عزیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر ایرادی در مطلب بالا می‌بینید یا فکرمی‌کنید این مقاله مناسب نیست، نظرتان را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

همه‌گیری کروناویروس جدید کووید-۱۹، یک وضعیت اضطراری در دنیا اعلام شده است و طبعاً زنان باردار یا زنانی که قصد بارداری داشته‌اند در مورد همه چیز…

واریکوسل از مشکلات شایعی است که احتمالاً در جریان درمان‌های ناباروری با آن مواجه می‌شوید. واریکوسل وجود سیاهرگ‌های واریسی در بیضه است که معمولاً…

شروع زایمان علائمی دارد که به راحتی قابل تشخیص است. از زمان شروع نشانه‌های زایمان تا خارج شدن نوزاد ممکن است نزدیک به ۲۰ ساعت طول بکشد. این نشانه…

از زمان شروع بارداری، بدن با ترشح هورمون‌ها، خود را برای یک زایمان طبیعی آماده می‌کند. این هورمون‌ها روی عضلاتی مانند عضلات لگن، کمر و شکم تأثیر می…

بعد از تولد کودک و زایمان همسرتان، احتمالاً کمی اطرافتان شلوغ است و شاید یکی از اعضای خانوادۀ همسرتان یا نزدیکان شما در کنار همسر شما بماند، اما…چگونه بعد از سقط زود باردار شویم

خواب نوزاد می‌تواند یکی از گیج‌کننده‌ترین مسائلی باشد که تازه‌والدها با آن مواجه می‌شوند. نوزادان مانند بزرگسالان نمی‌خوابند، اما دلیل این اتفاق…

نوزادان به سختی می‌توانند تفاوت بین شب و روز را تشخیص دهند و همین موضوع دلیل کوتاهی چرخه‌های خواب آنها را در شبانه‌روز توضیح می‌دهد. اما چهار هفته…

وقتی کودکتان بزرگ می‌شود دلتان برای خیلی چیزها تنگ خواهد شد، اما به احتمال خیلی زیاد، عوض کردن پوشک یکی از این دلتنگی‌ها نیست. با این حال، یادتان…

بازی شغل و تجارت كودكان است و به آنها اجازه و آزادی عمل این را می‌دهد که دنیای فیزیکی اطراف و دنیای عاطفی درونشان را آزمایش كنند. هرچند ممکن است از…

جلوگیری از خفگی در کودکان زیر یک سال با نجات کودکان بالای یک سال از خفه شدن فرق دارد. برای پیشگیری از خفگی در سن زیر یک سال، سه مرحله و قانون اصلی…

زایمان طبیعی گاهی با تزریق بی‌حسی‌ انجام می‌شود. این زایمان‌ها، زایمان بدون درد نامیده می‌شود. در این ویدیو، خانم ناهید خداکرمی، رئیس انجمن علمی…

انواع شیرخشک‌ها از پنج مادۀ اصلی تشکیل شده‌اند که شامل کربوهیدرات، پروتئین، چربی، ویتامین و مواد معدنی است. یک شیرخشک می‌تواند دارای دیگر مواد مغذی…

در سه ماهۀ اول یا میانۀ بارداری گاهی به دلیل وجود نقص‌های مادرزادی در جنین یا مشکلات دیگر، پزشک ممکن است تصمیم به ختم بارداری و انجام سقط جنین بگیرد. اغلب مادرانی که سابقۀ سقط جنین دارند، نگران بارداری بعدی خود هستند. اما برای بسیاری از زنان نیز دوباره باردار شدن سخت و دشوار نیست. در این مطلب با شناخت مشکلات بارداری مجدد پس از یک سقط جنین و برخی راهکارها برای بارداری مجدد آشنا خواهید شد.

پزشک در برخی موارد با تشخیص وجود یک نقص مادرزادی در جنین یا موارد دیگری در دوران بارداری که ممکن است سلامت و حیات مادر را به خطر اندازد، تصمیم به ختم بارداری می‌گیرد. به این کار سقط عمدی یا خودخواستۀ جنین می‌گویند. سقط جنین، بسته به هفتۀ بارداری ممکن است با استفاده از دارو یا عمل جراحی ساده‌ای به نام کورتاژ یا هر دو انجام شود، به خصوص با افزایش سن بارداری نیاز به کورتاژ افزایش می‌یابد.

بیشتر زنانی که سقط جنین آنها با استفاده از دارو صورت گرفته است تا زمانی که عفونت درمان‌نشده یا بافتی از جنین در بدن آنها باقی نمانده باشد، در آینده مشکلی برای بارداری مجدد نخواهند داشت. بارداری بعد از سقط جنین از طریق کورتاژ نیز با چنین فرضی که این عمل در محیطی استریل و با نظارت کامل و تجهیزات پزشکی مناسب انجام شده باشد، مشکلی برای زنان ایجاد نمی‌کند. اما در برخی موارد، زنان پس از سقط جنین ممکن است با مشکلات باروری روبه‌رو شوند. برخی از مشکلاتی که ممکن است زنان بعد از سقط جنین و برای بارداری بعدی با آن روبه‌رو شوند عبارتند از:

آسیب به رحم و لوله‌های فالوپ: عمل جراحی که در داخل رحم انجام می‌شود، مربوط به سقط جنین باشد یا جراحی‌های دیگر، ممکن است باعث ایجاد زخمی شود که بارداری را با مشکل مواجه می‌کند، به خصوص اگر زخم در نزدیکی لوله‌های رحم باشد. آسیب به لوله‌های رحم ممکن است باعث مشکل باروری در زن شود، اگرچه این مشکل قابل درمان است.

ضعیف شدن یا نارسایی دهانۀ رحم: هر روشی که با فشار به دهانۀ رحم باعث اتساع و باز شدن آن شود، ممکن است ضعف دهانۀ رحم را در پی داشته باشد، به خصوص اگر این اتفاق بیشتر از یک بار رخ دهد. پزشکان می‌توانند با انجام یک جراحی ساده به بسته ماندن آن در دوران بارداری کمک کنند، بنابراین این موضوع مهمی است که پزشک به سابقۀ کامل بیمار دسترسی داشته باشد.

مطالعات علمی، رابطه‌ای بین ناباروری و سقط جنین نشان نمی‌دهد. با این حال مادرانی که سابقۀ سقط جنین دارند، تا زمان بهبود کامل بدن بعد از سقط و از بین رفتن عوارض آن، به احتمال زیاد با مشکلاتی در رابطه با باروری روبه‌رو خواهند شد. به طور میانگین، زوج‌ها یک سال پس از سقط جنین مجدداً باردار می‌شوند. با این حال استفاده از برخی روش‌های زیر می‌تواند احتمال بارداری آنها را افزایش دهد:

کنترل تخمک‌گذاری: دانستن زمان دقیق تخمک‌گذاری به طور چشمگیری احتمال بارداری را افزایش می‌دهد. بسیاری از زنانی که چرخۀ عادت ماهانۀ منظمی دارند، ۱۴ روز قبل از موعد عادت ماهانۀ خود تخمک‌گذاری می‌کنند، هرچند این زمان می‌تواند چند روز جابه‌جا شود. شما می‌توانید با یادداشت کردن زمان چرخۀ عادت ماهانه با دقت بیشتری روز تخمک‌گذاری را پیش‌بینی کنید.

اصلاح شیوه و سبک زندگی: سیگار کشیدن، مصرف مواد مخدر، چاقی و تغذیۀ نامناسب پیش از بارداری می‌تواند بر باروری زنان تأثیر بگذارد. تغییر عادت‌های ناسالم می‌تواند احتمال باروری را بیشتر کند.

مراجعه به متخصص: اگر زوجی بعد از ۱۲ ماه قادر به باروری نبودند، باید حتماً برای مشاوره با یک متخصص باروری اقدام کنند. روش‌های درمانی ممکن است شامل استفاده از داروهای باروری یا بهره‌گیری از تکنیک‌های باروری مانند تلقیح داخل رحمی اسپرم یا IUI و لقاح خارج از رحم یا IVF باشد.

اولین گام برای درمان ناباروری در بسیاری از زوج‌ها، روش درمانی تلقیح داخل رحمی اسپرم یا iui است. این روش نسبت به سایر روش‌های درمانی کمک‌باروری نظیر…

لقاح خارج از رحم یا ivf یک روش درمان کمک باروری است که در آن اسپرم و تخمک‌ها در آزمایشگاه با هم ترکیب می‌شوند. سپس رویان یا رویان‌های حاصل از این…

روش انتقال رویان به درون لولۀ رحم یا zift مشابه روش لقاح خارج از رحم یا ivf و روش gift است، با این تفاوت که در روش zift، پزشک پیش از انتقال تخمک…

تیم و هیئت علمی مادرشو تلاش می‌کند تا تمام مطالب کیفیت بالایی داشته باشد. اما حفظ این کیفیت بدون داشتن نظرات اصلاحی شما کاربر عزیز امکان‌پذیر نیست. بنابراین اگر ایرادی در مطلب بالا می‌بینید یا فکرمی‌کنید این مقاله مناسب نیست، نظرتان را از طریق فرم زیر با ما در میان بگذارید.

اطلاع از وضعیت تخمدان‌ها برای باروری یکی از سوالات زنانی است که قصد باردار شدن دارند و اختلال در…

دانستن زمان تخمک‌گذاری یکی از روش‌های اطلاع از وقت مناسب برای اقدام به بارداری است. در این ویدیو،…

برای تمام خانم‌ها، به ویژه خانم‌هایی که قصد بارداری دارند، این یک اقدام خوب و کارآمد است که روز…

مطالب این سایت جایگزین تشخیص، تجویز و درمان نیست. برای اطلاعات بیشتر به شرایط استفاده مراجعه فرمایید.

© کلیه حقوق مادی و معنوی متون، گرافیک، تصاویر و ویدیوها و محتویات سایت صرفاً متعلق به شرکت راهکارهای سلامتی پدیدار می باشد. بازنشر و استفاده از مطالب مادرشو تنها برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع (و لینک مستقیم به مطلب و بازنشر کامل و بدون جرح و تعدیل) بلامانع است. کليۀ حقوق مادی و معنوی اين سايت متعلق به شرکت دانش‌بنیان راهکارهای سلامتی پدیدار است.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

آیا می‌دانید در هفته ۳۶ بارداری باید برای ذخیره خون بندناف نوزادتان ثبت‌نام کنید؟!

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید
چگونه بعد از سقط زود باردار شویم

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

 

اگر فردی بیش از دو سقط پشت سرهم داشته باشد (سقط جنین ها ی تکرارشده)، لزوما به معنای آن نیست که شانس  بارداری موفق را ندارد. بلکه ممکن است در دفعات بعدی بارداری، بچه سالمی به دنیا بیاورد.

 

سقط جنین به از دست دادن جنین تا قبل از هفته بیستم بارداری اطلاق می شود. حدود 10 تا 15 درصد بارداری ها، به دلایل مختلفی دچار سقط می شوند. احتمال سقط جنین، معمولا در سه ماهه اول بارداری بسیار بالاست.چگونه بعد از سقط زود باردار شویم

 

اگر فردی بیش از دو سقط پشت سرهم داشته باشد (سقط جنین ها ی تکرارشده)، لزوما به معنای آن نیست که شانس حاملگی موفق را ندارد. بلکه ممکن است در دفعات بعدی بارداری، بچه سالمی به دنیا بیاورد.

 

افرادی که سقط های مکرر دارند، آزمایش های مختلفی را برای تعیین علت سقط انجام می دهند. اما تحقیقاتی که انجام شده است نشان دهنده آن است که در حداقل نیمی از افرادی که سقط های مکرر دارند، علت خاصی یافت نمی شود. بنابراین محققان بر این باورند حتی افرادی که سقط های مکرر دارند، شانس بسیار بالایی برای بارداری موفق و به دنیا آوردن فرزند خود دارند.

 

با رعایت دستورالعمل های زیر می توانید پس از داشتن سقط های مکرر، شانس خود را برای بارداری موفق افزایش دهید :

 

1- ابتدا به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا آزمایش های لازم را برای شما تجویز کند. همه متخصصین زنان و زایمان پس از یک یا دو بار سقط، آزمایش هایی را جهت یافتن علت سقط به فرد می دهند و نتایج آنها را بررسی می کنند.

 

علل سقط های مکرر عبارتند از:

– ناهنجاری های ژنتیکی جنین

– عدم تعادل هورمونی

– بیماری های متابولیکی

– اختلالات رحمی

– بیماری های خود ایمنی

– اختلال لخته شدن خون به صورت ارثی

– سن مادر

 

اگر فرد حتی پس از دو و یا سه بار سقط مکرر، عامل اضطراب را در خود کنترل کند، می تواند شانس بارداری موفق را در حاملگی های بعدی داشته باشد

 

بیماری های مزمن از قبیل لوپوس، بیماری های قلبی، بیماری های کلیوی، فشار خون بالا ، بیماری های تیروئید، عفونت رحم و سندرم تخمدان پلی کیستیک، خطر سقط های مکرر را افزایش می دهند.

 

2- اگر متخصص زنان با بررسی آزمون های مختلف، علت سقط های مکرر را دریافت، روش های درمانی را تجویز می کند که فرد باید با عمل به آنها سعی کند در حاملگی بعدی، بارداری ایمن و سالمی را داشته باشد و نوزاد سالمی را به دنیا آورد.

 

اضطراب فرد نقش مهمی در سقط های مکرر دارد. اگر فرد حتی پس از دو و یا سه بار سقط مکرر، عامل اضطراب را در خود کنترل کند، می تواند شانس بارداری موفق را در حاملگی های بعدی داشته باشد.

 

مصرف داروهای متعادل کننده هورمونی، رقیق کننده های خونی برای اختلالات خونی و تحت کنترل بودن افرادی که دچار بیماری های مزمن هستند، نیز در ایجاد بارداری موفق موثرند.

 

اگر علت سقط جنین یافت نشد، می توان با تحت نظر گرفتن فرد از سقط های احتمالی در آینده جلوگیری کرد. این افراد مخصوصا در سه ماهه اول بارداری، نیازمند مراقبت ویژه هستند تا هر گونه علل احتمالی سقط جنین حذف گردد.

 

3- فرد باید خود را از نظر سلامت جسمی و روحی، در حد مطلوب نگه دارد و بدن خود را برای بارداری دیگری آماده کند و قبل از اقدام به بارداری، خود را از نظر سلامتی چکاپ کامل کند و تحت نظر پزشک متخصص باشد.

 

به محض اینکه علایم بارداری در او مشاهده شد، خود را تحت نظر پزشک قرار دهد و از هر گونه عامل خطری مثل الکل، مواد مخدر، سیگار، نور مستقیم خورشید و … خود را دور نگه دارد.

 

4- برای بهبود وضعیت روحی خود، قبل از اقدام به بارداری، به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کند و سعی کند با رعایت نکات مهمی که آنها تجویز می کنند، روحیه خود را  به بهترین وجه ممکن حفظ کند تا بارداری موفقی را در پیش رو داشته باشد.چگونه بعد از سقط زود باردار شویم

 

بسیاری از افرادی که سقط های مکرر دارند، از نظر عاطفی و روانی بسیار شکننده و حساس می شوند. همسران این افراد باید با درک وضعیت جسمی و عاطفی و روانی آنها موقعیتی را برایشان فراهم کنند تا مسائل گذشته را فراموش کنند و با امید به آینده، بارداری موفقی را داشته باشند.

 

بسیاری از محققین بر این باورند که فردی که دچار سقط جنین شده است بهتر است مدتی صبر کند تا بتواند در آینده بارداری موفقی داشته باشد، زیرا مدتی طول می کشد تا رحم خود را بازسازی کند

 

چه زمانی می توان برای بارداری مجدد پس از سقط جنین اقدام کرد؟

بسیاری از محققین بر این باورند که فردی که دچار سقط جنین شده است بهتر است مدتی صبر کند تا بتواند در آینده بارداری موفقی داشته باشد، زیرا مدتی طول می کشد تا رحم خود را بازسازی کند و پوشش دیواره آن، قوی و سالم شود.

 

اگر فرد از شرایط روحی و جسمی خوبی برخوردار بود، می تواند پس از گذشت دو یا سه قاعدگی از سقط، اقدام به بارداری کند.

 

قبل از اقدام به بارداری مجدد به پزشک مراجعه کنید

 

پزشک با توجه به وضعیت شما می تواند، شما را به متخصصین مناسب مانند متخصص ژنتیک، زنان و داخلی ارجاع دهد تا مشکلات شما برای بارداری، به طور تخصصی مورد بحث و درمان قرار گیرند.

 

پزشک سئوالاتی از شما می پرسد، مانند : آیا تا به حال سابقه سقط داشته اید؟ سن شما چقدر است؟ آیا بیماری خاصی دارید که بارداری شما را تحت تاثیر قرار دهد (مثل دیابت)؟

 

چند پرسش رایج زنان در این رابطه

1- بعد از یک بار سقط جنین، آیا باید آزمایش هایی را برای کشف علت سقط انجام بدهم؟

 

جواب) معمولا بعد از یک بار سقط جنین، پزشکان انجام آزمایشی را توصیه نمی کنند، زیرا شانس بارداری موفق در فرد کم نشده است. البته این بستگی به تاریخچه پزشکی فرد دارد، مثلا برخی از سقط های دو ماهه دوم به دلیل اختلال در گردن رحم می باشد. اما در بسیاری از موارد، سقط های سه ماهه اول به دلیل ناهنجاری های کروموزومی می باشد که در حاملگی های بعدی رخ نمی دهد و حاملگی بعدی با موفقیت انجام می شود.

 

2- بعد از 7 هفته بارداری، ضربان جنین خوب بود و همه چیز خوب پیش می رفت، اما چهار هفته بعد با سقط جنین مواجه شدم. علت احتمالی چیست؟

 

جواب) در بسیاری از افراد، سقط جنین در سه ماهه اول به دلیل ناهنجاری های کروموزومی رخ می دهد. با انجام تست شمارش کروموزوم جنین می توان از این بابت مطمئن شد. متاسفانه خیلی از پزشکان این تست را به مادران نمی دهند، بنابراین اگر در سه ماهه اول سقط رخ دهد، علت قطعی آن را نمی توان فهمید.

 

در کل می توان گفت اگر فردی سابقه ابتلا به بیماری خاصی را نداشته باشد و هر گونه عوامل خارجی که منجر به سقط جنین می شوند مانند سیگار و الکل و … را حذف کند، اگر در سه ماهه اول بارداری دچار سقط شود، ناهنجاری های کروموزومی را می توان علت شایع برای سقط او دانست و اگر در سه ماهه دوم دچار سقط شود، مشکلات دهانه رحم را می توان به عنوان علل مهم سقط او معرفی کرد.

 

منبع:tebyan.net

بارداری و زایمان راحت با…

بلیط کیش را دربهترین فصل سفر به آن خریدکن


دانستنی های سلامت واژن


پیشنهاد خرید آنلاین ویژه روز مادر


بهترین قیمت بلیط اتوبوس-خریدآنلاین


پد تاخیری مردانه با استفاده سریع و آسان


درمان نازایی با بالاترین درصد موفقیت


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی

جستجوی انواع بهترین ونزدیکترین مراکزخدماتی

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو

ناباروری شما هم می تواند قابل درمان باشد!


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

تاریخ انتشار: 1398/04/20
تعداد بازدید: 1749
کد مقاله: 609

وقتی که بعد از سقط جنین تصمیم می‌گیرید دوباره برای بارداری اقدام نمایید حتی اگر خیلی زود باردار شوید زمانی که تا باردار شدن طول می‌کشد، خیلی طولانی به نظر می‌رسد. این مساله برای خانم‌هایی که زود باردار نمی‌شوند حادتر است. اما حتی اگر در روزهای باروری رابطه جنسی داشته باشید اگر باردار شدن کمی طولانی شود، نشانه آن نیست که مشکلی وجود دارد.

 

وقتی که بعد از سقط جنین تصمیم می‌گیرید دوباره برای بارداری اقدام نمایید حتی اگر خیلی زود باردار شوید زمانی که تا باردار شدن طول می‌کشد، خیلی طولانی به نظر می‌رسد. این مساله برای خانم‌هایی که زود باردار نمی‌شوند حادتر است. با توجه به اینکه احتمال باردار شدن در هر ماه حدود 30 تا 40 درصد است حتی اگر در روزهای باروری رابطه جنسی داشته باشید اگر باردار شدن کمی طولانی شود، نشانه آن نیست که مشکلی وجود دارد.

 

چگونه بعد از سقط زود باردار شویم

اگر برای باردار شدن دچار مشکل شوید چه کاری باید انجام دهید؟

اگر چند ماه است که برای بارداری اقدام کرده اما موفق نبوده‌اید باید با یک متخصص نازایی مشورت نمایید. در صورت داشتن شرایط زیر با پزشک متخصص مشورت نمایید:

اگر کمتر از 35 سال سن دارید و بعد از یک سال اقدام برای بارداری و بعد از رابطه جنسی منظم در زمان تخمک گذاری باردار نشده‌اید؛

اگربیش از 35 سال سن دارید و بعد از 6 ماه اقدام برای بارداری با رابطه جنسی منظم همزمان با تخمک گذاری، باردار نشده‌اید؛

چنانچه 2 یا 3 سقط مکرر داشته‌اید و هنوز تست تعیین علت سقط مکرر انجام نداده‌اید.

اگر خیلی نگران هستید زودتر از زمان‌های بالا هم می‌توانید با پزشک مشورت نمایید. مثلا اگر سیکل قاعدگی شما نامنظم است. اگر برای بارداری قبلی که منجر به سقط شد هم زمان طولانی صرف کردید بهتر است هر چه زودتر با متخصص نازایی مشورت نمایید.

 

دلایل باردار نشدن

دلایل مختلفی برای حامله نشدن وجود دارد:

مشکل اسپرم همسر؛

انسداد در لوله های فالوپ؛

اندومتریوز که باعث درد مزمن و نازایی می‌شود؛

ناهنجاری رحم مثل رحم دوشاخ یا قلبی شکل شدن رحم، مسائل ارثی در زمینه باروری؛

نازایی توجیه نشده که علت آن معلوم نیست.

 

درمان ناباروری با تحریک تخمدان‌ها و آی وی اف

اولین اقدام برای درمان ناباروری تحریک تخمدان‌ها با استفاده از هورمون FSH و گنادوتروپین جفتی یا کلومید است (کلومیفن سیترات). این روش با تلقیح زمانبندی شده دنبال می‌شود. مهمترین اثر تحریک تخمدان‌ها، بارداری دوقلویی یا چندقلویی است. نتایج یک مطالعه که در سال 2012 انجام شده نشان می‌دهد 28.6 و 9.3 درصد مادرانی که از تحریک تخمدان‌ها استفاده کرده‌اند به ترتیب دوقلو و چند قلو باردار شده‌اند. نرخ چندقلویی با کلومید کمتر بوده و با احتمال 10 درصد بارداری دوقلویی یا چندقلویی خواهد بود. بارداری چند قلویی به علت خطراتی که دارد گاهی نگران کننده است. محققان در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه می‌توان نرخ بارداری را ضمن کاهش احتمال بارداری چندقلویی، افزایش داد.

 

احتمال بارداری دوقلویی

بعضی از زنان به تحریک رحم پاسخ نمی‌دهند بنابراین باید سراغ آی وی اف بروند. در این روش اسپرم و تخمک در آزمایشگاه با هم تلاقی می‌کنند. 3 تا 5 روز بعد از لقاح، تخمک بارور شده به رحم برگردانده می‌شود. آی وی اف هم ممکن است منجر به حاملگی چند قلویی شود. در حال حاضر تعداد رویان‌هایی که به رحم زنان زیر 35 سال منتقل شود در حال بررسی است.

 

مطالب مرتبط:

بر اساس توصيه‌ های سازمان جهانی بهداشت، بانوان باید بعد از سقط جنین و قبل از بارداری مجدد بیش از شش ماه استراحت کنند تا بدن کمبودهای جسمی و روحی اش را جبران کند و متعادل شود. اما تحقيقات جدید، پرده از مسائلی برداشته‌ که بر توصیه‌ های سازمان جهانی بهداشت تاثیر می‌ گذارد و آنها را تغییر خواهد داد.

سقط‌ جنين تجربه‌ای دردناك است و در نهايت با احساس مقصربودن، شكست و افسردگی همراه می‌شود. به عبارتی، مادر عزادار می شود. اما به هر حال نمی توان كاری كرد. دنبال مقصر نباشید. از ماساژ درمانی يا طب سوزنی يا جلسه های روا‌نپزشكی كمك بگيريد تا حالتان بهتر شود. اگر بقايای جنین را داريد می توانيد آن را به آزمايشگاه برسانيد تا دليل سقط جنین مشخص شود. اما فراموش نكنيد، سقط جنين به معنی ناباروری نيست و می توانيد دوباره باردار شويد. توصيه می شود 1 تا 2 عادت ماهانه را پشت سر بگذارید و سپس برای بارداری دوباره اقدام كنيد تا هم بدن و هم ذهنتان از اثرات بارداری قبلی پاكیزه گردد.

بر اساس پژوهشی انگلیسی، انتظار برای بارداری مجدد بعد از سقط، احتمال موفقیت بارداری را کاهش می‌ دهد. در این تحقیق، 30937 خانم كه بين سال‌های 1981 تا 2000 سقط جنين انجام داده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. از آنها خواسته شد، فورا يك ماه پس از سقط، برای بارداری مجدد اقدام کنند (مگر اينكه از نظر پزشكی ممنوعيتی وجود داشت).

بررسی ها نشان داد؛ شانس «بارداری موفق» در بانوانی‌كه در فاصله زمانی «کمتر از 6 ماه» باردار شده بودند (از سقط)، بیشتر از خانم‌هایی بود که در فاصله 6 ماه تا یک سال بعد (از سقط) باردار شدنده بودند. تازه‌تر این که اکثر بانوانی‌ که دو سال بعد از بارداری ناموفق پيشين خود باردار شده بودند، مجددا دچار سقط شدند. نتايج بررسی ها نشان داد؛ هر چه بعد از سقط جنین برای بچه‌دار شدن بيشتر صبر كنيد، احتمال بچه‌دار شدن نیز كاهش می یابد.چگونه بعد از سقط زود باردار شویم

نتايج این تحقیق برای بانوان امروزی بسیار قابل‌ توجه است. امروزه خانم‌ها خيلی دير براي بچه‌دار شدن اقدام می كنند، اگر بارداری ناموفق باشد و بخواهید بين دو بارداری مجددا فاصله‌ طولانی‌ تری را انتظار بکشید، شانس بچه‌ دار شدن شان به شدت افت می كند. قدرت باروری بانوان بعد از 35 سالگی كاهش چشمگيری خواهد داشت و بعد از 40 سالگی احتمال سقط جنين 30 درصد افزايش می يابد. در 45 سالگی از هر دو خانم يك نفر دچار سقط جنین می‌شود. بيشتر سقط جنين‌ها در سه ماهه نخست بارداری رخ می دهد و یک پنجم بارداری ها قبل از هفته 24 خاتمه می يابد.

برخی سقط جنين را مثل یک تابو می‌ دانند، اما واقعیت این است که این مسئله بيش از آن كه فکرش را می كنيد، عموميت دارد. سالانه 20 درصد بارداری ها به سقط ختم می شود، يعنی حدود 15 تا 25 درصد بانوان اين مساله را تجربه می كنند. بسياری از بانوان وقتی دچار سقط می شوند گوشه‌گير شده و نگرانی ها و سوال‌های بسیاری ذهن شان را گرفتار می كند، اما باید قبول کرد این مسئله نیز جزئی از روند طبیعی زندگی است. 

 

آماده نبودن رحم: معمولا در اولين بارداری، احتمال سقط‌ جنين افزایش می‌ یابد و رايج‌ تر خواهد بود، دليل آن هم ” آماده نبودن رحم ” است. البته اين مساله موقتی است و بارداری های بعدی معمولاً موفقيت‌آميز خواهند بود.

اختلالات ژنتيكی: سقط خود‌ به‌ خود جنين، معمولا زمانی رخ می دهد كه جنين يا رويان به اختلالات ژنتيكی مبتلا است و نمی تواند در رحم لانه‌گزينی كند. در 90 درصد موارد، بدن خانم باردار به طور طبيعی این نوع جنین را پس می‌زند.

مسائل مردانه: گاهی كيفيت اسپرم مرد پايين است و همين موضوع باعث بروز سقط‌ جنین مكرر می شود. در چنين شرايطی معمولا پزشك آزمايش اسپرم تجويز می كند.

اختلالات هورمونی: در صورتی كه سقط‌ مكرر در هفته 8-7 بارداری رخ دهد، متهم اصلي اختلالات هورمونی است. معمولا برای درمان، شياف پژوژسترون تجويز می شود كه بايد تا هفته 12 بارداری استفاده شود.

اختلالات رحمی: گاهی نیز مشکلاتی مثل نافرمی رحم يا دهانه رحم باعث سقط‌ جنين می‌شوند. ممکن است به دليل فشارهای رحمی، دهانه رحم باز شده و رويان، خود‌ به‌ خود دفع ‌شود. در اين شرايط پزشك با دوختن دهانه رحم به ختم موفق بارداری كمك می كند.

عفونت‌ها: برخی عفونت‌های داخل رحمی یا واژنی نیز می توانند عامل بروز سقط‌ جنين باشد.

سبك زندگی: به نظر می رسد سبك نادرست زندگی نیز در اين موضوع دخيل باشد، اما هنوز به اثبات علمی نرسيده است. به مادران توصيه می شود، زمانی كه باردار می شوند سبك زندگی سالم‌تری را برگزينند و از محرک ها دوری کنند. 

علائم سقط جنین با توجه به سن بارداری متفاوت است، اما برخی موارد مشابه است: 

خون ريزی: خون ريزي، اولين نشانه هشداردهنده است. ممكن است ميزان خون ريزي در حد لك كمرنگ يا خونریزی بسيار شديد باشد، در هر دو صورت بايد فورا به اورژانس مراجعه كنید و بعد از سونوگرافی و انجام بررسی‌های لازم، استراحت مطلق الزامی است.

درد و خونريزی: معمولا بانوان قبل از سقط‌ جنين دچار درد نمی شود، اما اگر درد همراه با انقباضات شكمی، اسهال،‌ حالت تهوع و درد ماهانه باشد، می تواند علامت ابتدايی سقط باشد. اگر درد با خونريزی همراه نبود، لازم نيست به پزشك مراجعه كنيد. به هر حال اگر قرار باشد جنين سقط شود،‌ پزشك نمی تواند برای پيشگيری كاری انجام دهد. اگر درد با خونريزی همراه شد بايد به اورژانس مراجعه كنيد تا كورتاژ انجام شود.

توقف علائم بارداری: اتمام علائم مربوط به بارداری نیز می تواند نشانه سقط جنين باشد. گاهی رويان از بين می رود اما همچنان 4 تا 10 هفته در رحم باقی می ماند و نشانه‌هایی مثل خونریزی یا درد بروز نمی کنند.

 

سقط‌ جنين ژنتيكی است؟ خير. اين باور پايه علمی ندارد. به دلیل اینکه مادر شما جنينش را سقط‌ کرده است، الزاماً شما نيز اين تجربه را نخواهيد داشت.

خستگی و استرس عامل سقط‌ جنين است؟ خير. اين باور اشتباه است و از نظر علمی به اثبات نرسيده. البته برخی شرايط مثل بلند كردن اجسام سنگين،‌ مواجهه با سرب، مسافرت‌های طولانی، انجام ورزش‌های شديد، مصرف سيگار و الكل و برخی داروها و كافئين اين احتمال را افزايش دهد. اما خستگی یا استرس یا شنیدن یک خبر بد، به خودی خود عامل بروز سقط نيست.

تعداد بانوانی‌كه دچار سقط‌ می شوند، بسيار كم است؟ بهتر است ” سقط‌ جنين تك ” را از ” سقط‌ جنين مكرر ” يعني سه سقط پشت هم جدا كنيم. تنها يك درصد بانوان دنيا دچار سقط جنين مكرر می شوند، اما تعداد بانوانی كه دچار ” سقط‌ جنين تك ” می شوند، كم نيستند و 25 تا 30 درصد بانوان اين موضوع را تجربه می كنند.

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع:

ترجمه: سمیه مقصودعلی

سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین

سقط جنین

این بخش در حال طراحی می باشد

وقتی مادری دچاری سقط جنین می شود احتمالا اولین چیزی که به آن فکر می کند زمان بارداری بعد از سقط است تا بتواند با حاملگی مجدد و فکر کردن به فرزند دیگری که در راه است روزهای غم و اندوه بعد از سقط را راحت تر تحمل کند. برای کسب اطلاعات کامل درمورد بهترین زمان بارداری بعد از سقط جنین تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بسیاری از زنانی که تصمیم به سقط جنین می‌گیرند دوست دارند در آینده مجدد باردار شوند. اما سقط جنین چه تاثیری بر بارداری خانم‌ها در آینده خواهد داشت؟

سقط در اکثر موارد روی باروری تاثیر منفی نمی‌گذارد. اکثر خانم‌ها حتی چند هفته بعد از سقط می‌توانند مجدد برای بارداری اقدام کنند. البته این موضوع تا حدی به سن حاملگی هم ارتباط دارد. اگر می‌خواهید بعد از سقط، مجدد باردار شوید همراه ما باشید تا اطلاعات لازم در این رابطه را در اختیارتان بگذاریم.

سقط جنین با از سرگیری چرخه قاعدگی همراه است. تخمک‌گذاری که با آزاد شدن تخمک از تخمدان آغاز می‌شود معمولا در دوره‎‌های 28 روزه در روز چهاردهم اتفاق می‌افتد. این بدان معنی است که تنها چند هفته بعد از سقط می‌توانید مجدد باردار شوید.چگونه بعد از سقط زود باردار شویم

به عبارت دیگر در صورتی که از روش پیشگیری از بارداری استفاده نکنید بعد از سقط این احتمال وجود دارد که باردار شوید. البته تمام خانم‌ها دوره‌های 28 روزه ندارند و تخمین زدن دقیق تاریخ تخمک‌گذاری هم کار ساده‌ای نیست. در برخی خانم‌ها دوره‌های ماهانه کوتاه‌تر و در برخی بلندتر است. این بدان معنی است که گاهی تنها 8 روز بعد از سقط جنین احتمال حاملگی مجدد وجود دارد. باز هم تاکید داریم که سن حاملگی در این میان مهم است. هورمون‌های بارداری می‌توانند تا چند وقت بعد از سقط جنین در بدن باقی بمانند و تخمک‌گذاری و قاعدگی را به تعویق بیاندازند. پس هر چه سن حاملگی در زمان سقط کمتر باشد احتمال حاملگی پس از آن سریع‌تر است.

علایم بارداری پس از سقط مشابه علایم دیگر بارداری‌هاست. پستان‌ها حساس می‌شوند، خانم به بو و مزه غذاها واکنش نشان می‌دهد و دچار ویار صبحگاهی خواهد شد. حالت تهوع و استفراغ دارد و خونریزی ماهانه قطع می‌شود. اگر 6 هفته از سقط جنین گذشته و خانمی خونریزی نداشته ممکن است مجدد باردار شده باشد. در این شرایط انجام تست ادرار یا خون مشخص می‌کند که خانم باردار است یا هنوز هورمون‌های بارداری قبلی در بدنش فعالند.

این که مدت کوتاهی بعد از سقط جنین توان باروری باز می گردد به این معنا نیست که در همان ماه اول اقدام کنید!! زیرا در طی سقط بدن شما دچار تغییرات روحی و جسمی شده است و مدتی زمان نیاز دارد تا خود را بازیابی کند. به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که مناسب ترین زمان بارداری بعد از سقط جنین 6 ماه است. البته اگر کمی عجله دارید، می توانید 3 ماه بعد از سقط جنین برای بارداری اقدام کنید. با این کار شانس یک باروری موفق افزایش خواهد یافت.

اکنون که زمان بارداری بعد از سقط را می دانید با پزشکتان مشورت کنید تا باتوجه به سن بارداری که در آن سقط رخ داده، وضعیت بدنتان و … بهترین زمان برای اقدام به بارداری را انتخاب کرده و شانس موفقیت بارداری خود را افزایش دهید.

https://www.healthline.com/health/womens-health/pregnancy-after-abortion#takeaway

 

بیشتر بدانید:

1- بارداری موفق بعد از سقط جنین با شناخت دلایل و علائم

2- بهترین زمان بارداری مجدد بعد از حاملگی پوچ ؟

3- آمادگی بارداری بعد از سقط چه زمانی ایجاد می شود؟

4- چه مدت بعد از کورتاژ می توان باردار شد؟

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

اقدام به بارداری و نکات مهم برای اقدام بارداری صحیح

اقدام به بارداری و نکات مهم برای اقدام بارداری صحیح

اقدام به بارداری و نکات مهم برای اقدام بارداری صحیح

تغذیه پیش از بارداری

اقدام به بارداری و نکات مهم برای اقدام بارداری صحیح

اقدام به بارداری و نکات مهم برای اقدام بارداری صحیح

اقدام به بارداری و نکات مهم برای اقدام بارداری صحیح

این بخش در حال طراحی می باشد

چگونه بعد از سقط زود باردار شویم
چگونه بعد از سقط زود باردار شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *