چگونه بعد از شیمی درمانی لاغر شویم

 
helpkade
چگونه بعد از شیمی درمانی لاغر شویم
چگونه بعد از شیمی درمانی لاغر شویم

تغییرات وزن در طول درمان سرطان می تواند بر سیستم ایمنی افراد تحت درمان تاثیر بگذارد. | تغذیه مناسب برای درمان سرطان| درمان سرطان گاهی می تواند باعث کاهش وزن شود. پرتو درمانی و شیمی درمانی معمولا باعث کاهش اشتهای بیمار می شوند و همچنین می توانند باعث بروز عوارض جانبی گردد. در این مقاله به بررسی کاهش وزن بیماران سرطانی می پردازیم.

از میان بیماری هایی با درمان های سخت، سرطان جزو سخت ترین بیماری هایی می باشد که تا کنون شناخته شده است. درواقع سرطان یک بیماری مهلک می باشد که هزینه های درمان بسیار بالایی دارد. خیریه های زیادی با هدف کمک به بیماران سرطانی تشکیل شده اند که در اصطلاح به آن ها خیریه سرطان می گویند. شما می توانید با کمک به خیریه سرطانی از نظر مالی و حتی روحی، موسسات خیریه سرطانی را در این امر خدا پسندانه یاری کنید.

 

چگونه بعد از شیمی درمانی لاغر شویم

سرطان بیماری ای است که در اثر آن عوارض بسیار زیادی برای افراد مبتلا در طول دوره درمان پیش خواهد آمد. یکی از این عوارض ناخوشایند تغییر در وزن بدن است زیرا درمان های سرطان طی دوره و مدت خاصی می باشند و باعث ایجاد عوارض تغییرات وزن در طول درمان سرطان خواهد شد.عوامل تغییر وزن در طول درمان سرطان می تواند ناشی از حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه باشد.

 

یکی از علت های تغییرات وزن شیمی درمانی می باشد که روی افراد مختلف تاثیرات گوناگونی می گذارد که این تغییرات می تواند باعث افزایش وزن و یا کاهش وزن شود لذا افراد از این مسئله بسیار نگران می شوند و ممکن است این نگرانی باعث ایجاد تداخل در روند بهبودی بیماران گردد‌.افزایش وزن بعد از شیمی درمانی می تواند ناشی از این باشد که فرد در طی دوره شیمی درمانی به علت درد ها و ناتوانی بدنش تحرک و فعالیتش کم می شود و نیز داروهایی که بعد از شیمی درمانی به فرد می دهند باعث افزایش اشتهای وی می شود و این امر می تواند باعث چاقی و افزایش وزن در بیماران شود.

 

هم چنین شیمی درمانی می تواند سبب حبس شدن مایعات در بدن شوند و تورم کاذبی را در بدن ایجاد کنند.همچنین داروی استروئیدی که بعد از شیمی درمانی به فرد داده می شود باعث ایجاد رسوبات و افزایش چربی در بدن و در نتیجه ایجاد چاقی می گردد. کاهش وزن در اثر شیمی درمانی به این علت است که فرد در طول درمان ضعیف می شود و اگر در معرض عفونت ها قرار گیرد باعث کاهش وزن شدید و سلامت وی را تهدید می کند.

 

 

با وجود این که هنوز درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده است، تشخیص سرطان و شروع درمان در مراحل اولیه می تواند به طور قابل توجهی در روند بهبود بیمار موثر باشد. برخی از انواع سرطان هایی که دارای نرخ بقای بالای ۵ سال می باشند؛ عبارتند از سرطان سینه، گردن رحم، پروستات، تیروئید، بیضه، پوست (ملانوما) و لنفوم هوچکین.

 

درمان سرطان یکی از بزرگترین دغدغه های علم پزشکی است. عوارض بسیاری در طول درمان سرطان برای افراد مبتلا به این بیماری می تواند بروز دهد. یکی از این عوارض تغییرات وزن در طول درمان سرطان عنوان می شود. متخصصان بسیاری در پی کم کردن عوارض این چنینی در طول درمان برای بیماران هستند. اما متاسفانه درمان های پیشنهادی برای سرطان از آنجایی که دارای دوره و مدت خاصی هستند، عوارض تغییرات وزن در طول درمان سرطان را برای بیمار به همراه دارند.

 

 

سرطان همیشه یک مرتبه و غیر منتظره اتفاق نمی افتد. به این معنی که در بیشتر مواقع می تواند تحت نظر پزشک درمان شود؛ اما در برخی موارد هرگز به طور کامل از بین نمی رود. سرطان می تواند مثل بیماری های مزمن مانند انواع دیابت یا اکثر بیماری های قلبی برای مدت طولانی در بدن باقی بماند. برخی سرطان ها مانند لوسمی مزمن (سرطان خون)، سرطان لنفوم و سرطان تخمدان از این قبیل هستند. همچنین در برخی مواقع سرطان هایی که در بدن پخش شده و یا در جاهای دیگر بدن باز می گردند، می توانند مزمن واقع شوند.

 

برخی سرطان ها می توانند با درمان های مختلف کنترل شوند. کنترل شدن سرطان به معنی از بین رفتن کامل آن نیست بلکه تنها به صورت ظاهری کنترل شده و یا پیشرفت آن متوقف می شود. سرطان تا زمانی که بیمار تحت درمان قرار دارد پخش نشده و رشد نمی کند. در برخی مواقع هنگامی که درمان سرطان را سرکوب می کند، شما می توانید یک وقفه کوتاه، قبل از شروع دوباره سرطان داشته باشید. با این حال در همه این موارد، سرطان هنوز هم در بدن حضور داشته و بصورت کامل و قطعی درمان نشده و از بین نرفته است. 

 

 

روش های درمان سرطان می تواند به چند طریق صورت گیرد. هر کدام از این درمان ها دارای عوارض مخصوص به خود هستند. این عوارض ممکن است در هر فردی متفاوت باشد. البته عوارض مشترک نظیر حالت تهوع، سردرد ، سرگیجه و تغییرات وزن در طول دوره درمان می تواند در همه افراد مشابه باشد. در اینجا به عوارض درمان های سرطان که باعث تغییرات وزن می شود می پردازیم.

 

 

شیمی درمانی می تواند به صورت های مختلف بر روی افراد باعث ایجاد تغییرات در وزن آنها شود. این تغییرات ممکن است باعث کاهش و یا افزایش وزن افراد شود. در برخی از این مواقع کاهش و یا افزایش وزن ممکن است ناچیز باشد، در این صورت جای نگرانی نیست. افزایش و یا کاهش ها ناگهانی و قابل توجه می تواند بر روی سلامتی بیماران تاثیر بگذارد.

 

 

به دلایل زیر ممکن است افزایش وزن بعد از شیمی درمانی در افراد مشاهده شود.

از آنجایی که بیماران مبتلا به سرطان بعد از شیمی درمانی دوره سختی را می گذرانند، ممکن است بعد از درمان تحرک کمتری را از خود نشان دهند. شیمی درمانی می تواند خستگی را برای این افراد ایجاد کند. عوارض بسیار دیگری بعد از شیمی درمانی ممکن است در افراد دیده شود که کم تحرکی و تغییرات وزن را می توان یکی از مهمترین این عوارض دانست.

 البته ریزش موها نیز یکی دیگر از جنبه های منفی شیمی درمانی است. تحرک کم و ورزش نکردن بعد از شیمی درمانی می تواند یکی از دلایل ایجاد چاقی در افراد باشد.

 

 

یکی دیگر از عوارض شیمی درمانی را می توان کاهش وزن عنوان کرد. این کاهش وزن در اکثر مواقع به دلیل رژیم های غذایی بعد از درمان سرطان است. البته عوارض شیمی درمانی می تواند با کاهش وزن همراه باشد که ممکن است تاثیرات جدی را بر روی سیستم ایمنی افراد بگذارد.از آنجایی که بدن افراد بعد از شیمی درمانی ضعیف می شود باید در شرایطی واقع شوند که ایجاد عفونت ها و یا عوارض دیگر، بر روی آنها کمتر تاثیر بگذارد. اگر کاهش وزن در ترکیب با عوارض دیگر ،در افراد دیده شود این امر می تواند برای سلامتی بیمار خطرناک باشد.

در حالت کلی کاهش وزن بعد از شیمی درمانی به دلایل زیر می تواند اتفاق بیفتد:

کم خوردن غذا

کم شدن اشتها در اثر شیمی درمانی

حالت تهوع بعد از شیمی درمانی

استفراغ

چگونه بعد از شیمی درمانی لاغر شویم

کم شدن آب بدن

 

همه این عوارض بعد از شیمی درمانی می تواند تغییرات وزن در طول درمان سرطان را سبب شود. در صورت دیدن کاهش و یا افزایش وزن به مقدار بالا در طی یک هفته بعد از شیمی درمانی حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید تا با انجام چکاپ های مهم پزشکی از این عارضه جلوگیری کند و بتواند خدمات مناسبی را به شما ارائه دهد.

 

 

برای فهمیدن این موضوع که آیا بعد از شیمی درمانی دچار تغییرات در وزن خود شده اید یا خیر باید به طور مرتب خود را وزن کنید. با نگاه کردن به مچ پاها و دست خود می توانید متوجه شوید که دچار تورم و ورم در بدن خود هستید یا خیر. این تورم ممکن است در اثر احتباس مایعات در شما ایجاد شده باشد ،که باید به پزشک خود اطلاع دهید.اگر دچار افزایش وزن شدید می توانید با رعایت رژیم غذایی و ورزش های تمرینی سبک وزن ایده آل خود را حفظ کنید.

 

فعالیت های هوازی می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. می توانید در رابطه با این ورزش ها با تیم پزشکی خود صحبت کنید. فعالیت هایی که جریان اکسیژن را در خون شما سریعتر می کند را انجام دهید.اگر در هر قسمت از پوست خود مخصوصا در ناحیه بازوها و پاها احساس سفتی کردید و یا بعد از فشار بر روی این نواحی تورفتگی در عضلات خود را مشاهده کردید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید. علائم دیگر تغییرات وزن در طول درمان سرطان می تواند انعطاف پذیری کمتر دست ها و عضلات باشد.

 

همانطور که گفته شد یکی از دلایل ایجاد افزایش وزن در افراد در طول درمان سرطان می تواند تجمع مایعات در بدن این افراد باشد. این افزایش وزن می تواند در صورت رعایت نکاتی از بین برود.

در صورت داشتن احتباس مایعات در بدن می توانید کارهای زیر را انجام دهید : 

 

لباس های تنگ نپوشید.

پاهای خود را هر چند وقت یک بار بالا ببرید.

از مصرف نمک پرهیز کنید. همچنین از غذاهای کنسرو شده و یا غذاهایی که دارای مقادیر زیادی نمک در ترکیبات خود هستند استفاده نکنید.

می توانید در صورت داشتن تورم شدید در پاها و اندام خود از جوراب های ساق بلند استفاده کنید.

از رژیم های غذایی که کادر درمان برای شما تجویز می کنند ، استفاده کنید.

 

 

علاوه بر اینکه سرطان می تواند در ضعیف شدن عضلات و بدن نقش داشته باشد، درمان هایی نظیر پرتو درمانی و شیمی درمانی نیز می تواند ضعف عضلات و خستگی در بدن افراد را بیشتر کنند. از آنجایی که درمان های سرطان بسیار سخت و در مدت طولانی انجام می گیرند، بیمار باید به طور مرتب مواظب سلامتی خود باشد.تغییرات وزن در طول درمان سرطان می تواند بر سیستم ایمنی افراد تحت درمان تاثیر بگذارد. به همین دلیل آنها باید از روش هایی استفاده کنند تا تغییرات وزن در طول درمان سرطان را در خود کاهش دهند.

 

می توانید از توصیه های زیر برای حفظ تعادل و تقویت عضلات خود استفاده کنید.

از آنجایی که داروهای خاصی بعد از درمان برای افراد تجویز می شود ممکن است که در تغییرات وزن در طول درمان سرطان تاثیر گذار باشد. از این می توانید با رژیم های غذایی مناسب ، تحلیل در عضلات خود را کمتر کنید.

با استفاده از روش هورمون درمانی می توان به متابولیزه کردن مواد غذایی کمک کرد. این روش افزایش وزن را در طول دوره درمان برای افراد به وجود می آورد.

 

 

از آنجایی که سرطان بیماری است که می تواند در سلول های بدن اختلال ایجاد کند و با تکثیر غیر طبیعی سلولی در ایجاد تومورهای سرطانی نقش داشته باشد. به همین دلیل افراد با مبتلا شدن به سرطان به طور کلی با تغییرات اساسی در سیستم بدن خود روبرو می شوند.

 

از آنجایی که سرطان ها در حالت پیشرفته و بدخیم می توانند به کلی زندگی فرد را مختل کنند ، به همین منظور باید برای جلوگیری از پیشرفت بیماری سرطان درمان های مناسبی را برای این افراد در نظر گرفت. این به نحوه تشخیص کادر پزشکی در درمان سرطان بستگی دارد.

 

پرتو درمانی، عمل جراحی و شیمی درمانی می تواند برای درمان سرطان در نظر گرفته شود. همه این درمان ها خود می توانند به تنهایی عوارضی را برای بیمار ایجاد کنند. این عوارض می تواند در صورت ضعیف بودن سیستم بدن بیمار بسیار شدید باشند. در حالت کلی به دلیل اینکه پرتو درمانی و شیمی درمانی حاوی مواد و اشعه های شیمیایی هستند، می توانند عوارض بیشتری را در مقایسه با جراحی بر روی افراد باقی بگذارند.

 

 ایجاد زخم های دهانی و یا حالت تهوع و استفراغ و همچنین تغییرات وزن در طول درمان سرطان می تواند از عوارض این درمان ها باشد. برای اینکه این عوارض بر روی بدن افراد تاثیرات منفی را بر جای نگذارد به توصیه هایی اشاره کردیم که با رعایت آنها ، بیماران می توانند تغییرات وزن در طول درمان سرطان را در خود کاهش دهند.

 

از آنجایی که درمان های سرطان باید به صورت مرحله ای انجام گیرد، به همین دلیل وزن افراد مبتلا به سرطان باید در حد نرمال و ایده آل خود باشد. این تغییرات وزن در طول درمان سرطان می تواند شامل کاهش و یا افزایش وزن باشد. در صورت کاهش وزن بدن افراد ضعیف تر از قبل خواهند شد. زیرا مواد مورد نیاز برای ترمیم سلول های بدن به افراد نمی رسد.

 

در این صورت توان و نیرویی برای افراد مبتلا به سرطان برای مراحل بعدی درمان ، باقی نمی ماند. در نتیجه درمان با مشکل روبرو می شود. افزایش وزن نیز می تواند به کم تحرکی افراد منجر شود. این عامل در واقع باعث می شود که مواد مضر در بدن افراد باقی بماند. چربی های اضافه می تواند درمان سرطان را با مشکلاتی روبرو کنند. برای این منظور تغییرات وزن در طول درمان سرطان باید تحت نظارت پزشک و افراد مبتلا به سرطان قرار گیرد.

 

جمع بندی

سرطان یکی از متداول ترین بیماری هایی است که افراد زیادی را درگیر کرده است. البته امروزه روش های موثر و کاربردی جهت درمان این بیماری وجود دارد که احتمال برگشت بیماری را به حداقل ممکن می رساند. با وجود اینکه این روش های درمانی موثر هستند اما عوارضی همچون تغییرات وزنی را ناشی می شوند. افزایش یا کاهش وزن از محسوس ترین تغییراتی است که در طول درمان سرطان رخ می دهد.

 

پروسه های درمانی عمدتاً باعث تحلیل رفتن عضلات یا چاقی های مزمنی خواهند شد که معمولاً ناشی از داروهای مصرفی هستند. این تغییرات وزنی بیشتر پس از طی دوره شیمی درمانی رخ می دهند. پزشکان توصیه های فراوانی به افراد مبتلا دارند که از بروز این مشکلات جلوگیری خواهد کرد. البته رعایت این نکات و توصیه ها می تواند هزینه های اضافه ای را برای بیماران در بر داشته باشد.

 

 

در برخی موارد دیده شده است که جراحی لاغری، علاوه بر کاهش وزن توانسته رشد سلول های سرطانی را نیز کنترل و یا حتی متوقف کند. با این حال این نتیجه برای قطعی شدن، نیاز به بررسی های بیشتر دارد. به طور کلی هزینه های درمانی، داروها، مراجعات پزشکی و بسیاری از پروسه های مربوطه هزینه های گزافی داشته که این بیماران را وادار به دریافت حمایت هایی می کند.

 

این موسسات و انجمن های حمایتی استندهای تسلیت و تاج گل هایی را تدارک دیده و آن را در اختیار عموم مردم قرار می دهند. افرادی که تمایل دارند به این نحو به بیماران مبتلا به سرطان کمک کرده و هزینه های درمانی آن ها را تقبل کنند، می توانند در برگزاری مراسم های خود از تاج گل خیریه و استند تسلیت استفاده نمایند.تمام حقوق مادی حاصل از اجاره این لوازم به نفع بیماران مبتلا به سرطان جمع آوری شده و برای بهبودی آن ها خرج خواهد شد.

 

 

برچسب ها

مطالب مرتبط

ارسال

در حال ارسال اطلاعات …

خطا در ثبت اطلاعات، لطفا مجدد تلاش نمایید

اطلاعات شما با موفقیت ثبت شد

درباره ما

موسسه خیریه سید محمدحسین رضوی در تاریخ 13/02/1395 به شماره ثبت 38499 توسط خانم سیده نسترن رضوی خواهرزنده یاد سید محمد حسین رضوی که متاسفانه براثر بیماری سرطان از دنیا رفته است، با هدف یاری به جوانان مبتلا به سرطان رده سنی 16-30 سال تاسیس شده است.

تماس با ما

دفتر موسسه :۰۲۱۸۸۹۴۸۷۴۰

روابط عمومی موسسه :۰۹۱۲۶۰۹۷۶۹۸ مددکاری موسسه :۰۹۰۲۶۰۹۷۶۹۸ info[at]smhcharity.ir میدان ولیعصر-خیابان نجات الهی-کوچه چهارم-پلاک۴ -طبقه ۴

مؤسسه خیریه سید محمد حسین رضوی

نقش تغذیه در ابتلا به بیماری های مختلف و مخصوصاً بیماری های مزمنی مانند دیابت، چربی خون، پوکی استخوان و البته انواع سرطان ها که امروزه درصد قابل توجهی از جامعه ما را نیز درگیر کرده اند بر هیچ کس پوشیده نیست؛ اما خوشبختانه تغذیه و رژیم غذایی مصرفی ما در بهبود این بیماری ها و خلاصی از آن ها هم به کمک ما می آیند و ما فقط باید بدانیم که چگونه از آن کمک بگیریم.

درمان با روش شیمی درمانی تأثیرات جدی و قابل توجهی را بر دستگاه گوارش خواهد داشت. عوارضی مانند اسهال، استفراغ، نفخ و یبوست از جمله ناراحت کننده ترین عوارض شیمی درمانی اند و نتیجه همه آن ها چیزی نیست جز بی اشتهایی، لاغری و در نتیجه تهدید سلامتی؛ اما خوشبختانه روش هایی وجود دارد که با کمک آن ها می تواند این عوارض ها را به حداقل رساند.

حجم های کوچک غذاما خیلی جاها از اهمیت مصرف غذاها در حجم های کوچک به شما گفته ایم؛ اما به جرات می توان گفت که ارزشمندترین و مهم ترین اهمیت آن در دوران شیمی درمانی است. حجم های غذایی باید کوچک ولی در دفعات مکرر باشد. گوشت ها، سبزیجات پخته شده و غلات کامل می توانند انتخاب خوبی باشند. شاید شما فکر کنید بیمار در این شرایط نیاز به غذاهای پرکالری و روغنی دارد؛ اما این کاملا غلط است و مصرف غذاهای پرچرب و پر فیبر مثل میوه و سبزی تازه باعث تأخیر در تخلیه معدی و در نتیجه بدتر شدن نفخ و تهوع و استفراغ خواهد شد.

میان وعده های سبکشیمی درمانی معمولاً افراد را ضعیف و کم انرژی می کند. به طوری که فرد همواره احساس خستگی و بی حالی دارد. هرگز نگذارید که این خستگی مانع غذا خوردن بیمار شود. از میان وعده های سبک و پر انرژی استفاده کنید و فراموش نکنید مهم ترین هدف در تغذیه بیمار تامین انرژی او است. آجیل و مغزها، پاپ کورن ساده، پنیر و کراکرهای گندمی، کره بادام زمینی و نان تست گندم، ماست، موز، انواع توت ها و بستنی ها همگی می توانند انتخاب های خوبی برای میان وعده باشند.

تغییر مزاج را در نظر بگیریددر این دوران معمولاً مزاج فرد تغییر می کند و بسیار می بینم که غذایی که فرد به آن علاقه شدید داشته کاملا برای او منفور می شود. تغییر مزاج چیزی است که باید در انتخاب غذاها به آن کاملا توجه داشت. خیلی وقت ها اختلالات چشایی و تغییرات احساس چشایی فرد به طعم ها دلیل این تنفر غذایی است که البته عارضه معمول شیمی درمانی در نظر گرفته می شود.چگونه بعد از شیمی درمانی لاغر شویم

بی اشتهایی مشکل اصلیدر زمان بی اشتهایی هدف اصلی رساندن کالری کافی به بیمار است. معمولاً در این دوران تنفرهای غذایی بیمار علت اصلی این بی اشتهایی اند و یکی از شایع ترین آن ها تنفر به گوشت قرمز است که منبع مهمی از کالری و پروتئین می باشد. در این شرایط لازم است کالری و پروتئین بیمار از طریق مصرف سایر منابع پروتئینی مانند تخم مرغ، گوشت مرغ، ماهی، لبنیات کم چرب و حبوبات کاملا پخته شده تامین شود.

مکمل ها را هم فراموش نکنیداگرچه دریافت ویتامین ها و مواد معدنی از مواد غذایی طبیعی همواره ارزشمندتر از دریافت مکمل ها است اما برای بیماران تحت درمان با شیمی درمانی که تمایل زیادی هم به غذا خوردن ندارند دریافت مکمل ها معمولاً ضروری خواهد بود. در انتخاب یک مولتی ویتامین به محتوای ویتامین D، ویتامین های B، آهن، اسیدفولیک، کلسیم و زینک آن توجه ویژه داشته باشید. مکمل های حاوی سلنیوم، ویتامین E و ویتامین C همچنین نقش مهمی در سم زدایی بدن و کاهش عوارض شیمی درمانی بر عهده دارند. البته در خصوص مصرف این مکمل ها در زمان شیمی درمانی حتماً نحوه و مقدار مصرف آن را حتماً از پزشک معالج و یا رژیم درمان خود بپرسید زیرا خیلی از داروها و مکمل هایی که شما مصرف آن ها را بدون ضرر تصور می کنید با داروهای شیمی درمانی دارای تداخل دارویی هستند.

نوشیدن آب و هیدراته بودنهمان طور که گفتیم شیمی درمانی با تغییر احساس چشایی و بی میلی فرد نیز تغذیه را برای فرد مشکل تر می کند. متأسفانه یکی از مهم ترین این تغییرات بی میلی به مصرف آب است و این خود می تواند مشکلی بزرگ به اندازه تمام مشکلات دیگر موجود در شیمی درمانی باشد. اگر نوشیدن آب برای بیمار شما هم به یکی مشکل و تنفر تبدیل شده بد نیست نوشیدنی های طعم دار و مخصوصاً آب و آب لیمو را امتحان کنید. آب میوه ها هم می توانند انتخاب مناسبی باشند اما انواع طبیعی آن ها. آب میوه های صنعتی و نوشابه های حاوی قندهای مصنوعی مخصوصاً در زمانی که فرد از عارضه ی اسهال شیمی درمانی رنج می برد می توانند شرایط را بدتر کنند. از طرفی فراموش نکنید مصرف آب در حال غذا خوردن و با شکم پر اصلاً توصیه نمی شود و احتمال تهوع و استفراغ فرد را نیز افزایش می دهد.

تحرک و فعالیتتحرک بیمار نقش مهمی در وضعیت گوارشی او دارد. درست است که این بیماران معمولاً دارای احساس ضعف و خستگی هستند اما راه رفتن آرام حتی برای ۱۰ دقیقه در بهبود گوارش فرد بسیار کمک کننده خواهد بود. فراموش نکنید دراز کشیدن بعد از مصرف غذا خیلی وقت ها باعث برگشت اسید معده شده و وضعیت تهوع و استفراغ فرد را بدتر می کند. به همین خاطر توصیه می شود که فرد بعد از مصرف غذا حداقل برای ۳۰ دقیقه بنشیند و یا نهایتاً در زاویه ۴۵ درجه استراحت کند.

در انتخاب لبنیات دقت کنیدخیلی وقت ها می بینیم که دوستداران شیر و لبنیات در طی دوران شیمی درمانی با مصرف حتی مقدار کمی از آن دچار اسهال و علائم گوارشی جدی می شوند. علت آن ابتلا به وضعیت لاکتاز دفیشنسی یا همان عدم تحمل لاکتوز در نتیجه شیمی درمانی است. بهتر است در این دوران از مصرف شیر و لبنیات خودداری شود. البته فراموش نکنید که در صورتی که فرد مرحله اسهال و استفراغ شدید بعد از شیمی درمانی را گذرانده و در حال حاضر در وضعیت آرام به سر می برد، ماست پرچرب و البته پاستوریزه در مقادیر کوچک می تواند یک انتخاب پرکالری مناسب برای فرد باشد.

مبارزه با یبوستدوره های متناوب یبوست و اسهال از عوارض شایع شیمی درمانی است. همان طور که گفتیم در صورتی که فرد مبتلا به تهوع و استفراغ هم باشد مصرف میوه ها و سبزی ها در حجم بالا توصیه نمی شود. در این شرایط تنها راه رفتن و فعالیت است که می تواند درمان یبوست باشد. تنها ۲۰ دقیقه راه رفتن حتی آرام می تواند درمان این وضعیت باشد؛ اما در صورتی که تهوع و استفراغ فرد شدید نیست مصرف حجم های کوچک از میوه های پخته شده می تواند کمک کننده باشد.

زنجبیل را به غذاها اضافه کنیدمطالعات اخیر نشان داده اند که زنجبیل در کاهش تهوع ناشی از شیمی درمانی نیز بسیار تأثیرگذار است. حتی تأثیرگذارتر از خیلی داروهای درمانی. بد نیست آن را به غذای بیمار اضافه کنید تا تأثیر واقعی آن را ببینید. برای این منظور کافی است تنها یک هشتم قاشق چای خوری زنجبیل را به غذا و یا چای اضافه کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

شیمی درمانی یکی از روش های درمانی بیماری سرطان است که معمولا با داروهای شیمیایی
تزریق می گردد معمولا مصرف داروهای شیمی درمانی دردی بدنبال ندارد. در مورد موارد خوراکی
و یا تزریق عضلانی مانند سایر داروهای هم شکل هستند. در این مطلب از پرشین
وی دلایل برگشت سرطان بعد از شیمی درمانی را با هم بررسی خواهیم کرد

چرا بعضی وقت‌ ها شیمی ‌درمانی بیماران سرطانی جواب نمی ‌دهد؟ تحقیقات نشان می ‌دهد فقدان یا جهش یکی از
ژن ‌های ضدسرطان در سلول‌ ها، قدرت آن ها را برای پایان دادن به چرخه حیات از بین خواهد برد.
از بین بردن این سلول ‌های مقاوم به درمان با داروهای فعلی غیرممکن است.
داروهای شیمی ‌درمانی که باعث می ‌شوند سلول‌ های سرطانی به تخریب خودشان
بپردازند، برگشت سرطان بعد از شیمی درمانی گاهی با مقاومت سلول ‌های سرطانی
مواجه می ‌شوند و نتیجه ‌بخش نیستند.

تحقیقات تازه وجود ماده ‌ای را در این بیماران نشان می ‌دهد که سلول‌ های سرطانی را نسبت به این
نوع درمان مقاوم خواهد کردبرگشت سرطان بعد از شیمی درمانی .
به گزارش نیچر، محققان طی دو مطالعه مجزا موفق شده‌ اند حداقل بخشی از مکانیزم موجود در تومورهای سرسخت را
کشف کنند.
این کشف تازه به پزشکان آنکولوژیست کمک می‌ کند تا میزان مقاومت هر بیمار به داروهای مورد استفاده را حدس
بزنند یا شیوه‌ های دیگری را برای مبارزه با تومورها در این گروه از بیماران اتخاذ کنند.

Taxol به گروهی از داروهای شیمی ‌درمانی تعلق دارد که با باند کردن توبولین – پروتئین کلیدی در حفظ ساختار
سلولی – مانع از تکثیر سلولی می ‌شوند، سلول ‌های سرطانی که به این دارو پاسخ دهند، بدون تولید سلول‌
های مخرب جدید در طول زمان از بین خواهند رفت.
اما سلول‌ های دیگری وجود دارند که در مقابل این درمان مقاومت می‌ کنند.
ورتز، زیست ‌شناس مولکولی شرکت بیوتکنولوژی Genentech و همکارانش که از سال ۲۰۰۷ روی سلول‌ های مقاوم به این گروه
از داروها کار می‌ کنند، نشان دادند فقدان یا کاهش سطح ژن FBW7 در سطح این سلول ‌ها مقاومت دارویی
را ایجاد خواهد کرد.

این ژن یکی از پروتئین‌ های بدن به‌ شمار می ‌رود که اثر ضد‌سرطانی آن ها اثبات شده است.
مطالعات نشان می ‌دهند در سلول‌ هایی که به شیمی ‌درمانی با Taxol و داروهای مشابه پاسخ می ‌دهند، سطح
MCL1 – برگشت سرطان بعد از شیمی درمانی بخشی از پروتئین‌ هایی که در چرخه حیات سلولی نقش مؤثر دارند – بلافاصله پس از آغاز درمان
توسط FBW7 به سرعت کاهش پیدا می ‌کند.چگونه بعد از شیمی درمانی لاغر شویم

ورتز می‌ گوید: “پیش از این اثر کاهش سطح آن در ابتلا به گروهی از سرطان‌ ها مانند سرطان سینه
و روده بزرگ اثبات شده و می‌ توان این طور نتیجه گرفت که فقدان یا کاهش سطح این ژن در
بدن می‌ تواند به افزایش غیرطبیعی میزان MCL1 در سلول‌ ها و مقاومت دارویی آن ها منجر شود”.
پژوهش ‌های دیگری که روی مبتلایان به سرطان تخمدان یا روده بزرگ انجام شده، نشان می ‌دهد سطح MCL1 در
بیمارانی که ژن FBW7 در آن ها دچار جهش شده، نسبت به سایر افراد بالاتر است و سلول‌ های سرطانی
بدن آن ها در برابر داروهای ضدتوبولین بیشتر مقاومت می‌ کنند.

محققان دریافته‌ اند که ژن‌ ها می ‌توانند نشان دهند که کدام دسته از بیماران سرطانی از شیمی درمانی پس
از جراحی سود می ‌برند.
چرخه حیاتی که به مرگ منتهی نمی شود همزمان ونی وی، زیست ‌شناس مولکولی و همکارانش در مرکز پزشکی بوستون،
ایالت ماساچوست با بررسی اثر ژن FBW7 در بیماران مبتلا به لوسمی لمفوبلاستیک یا سرطان خون دریافتند ۳۰ درصد از
این افراد از کاهش سطح این ژن در سلول ‌ها رنج می ‌برند.
نکته جالب‌ توجه این که این سلول‌ ها از سطح بالایی از پروتئین‌ هایی اشباع شده بودند که تنها در
سلول ‌های مرده یافت می ‌شدند.

وی این‌ طور نتیجه می‌ گیرد که: “فقدان ژن FBW7 در سلول‌ ها باعث می ‌شود، سلول قدرت شکستن پروتئین‌
هایی مانند MCL1 را که یک مرحله اساسی برای آغاز مرگ سلولی است از دست بدهد”.
وی و همکارانش روی داروی دیگری کار کرده‌ اند که پروتئین‌ های حیاتی برگشت سرطان بعد از شیمی درمانی سلول‌ های سرطانی را بلوکه می‌ کند.
با این که این دارو ضدتوبولین نیست اما با افزایش سطح MCL1 در سلول‌ ها اثر آن نیز کاهش خواهد
یافت.

آن ها برای حل این معضل از ماده‌ ای به نام sorafenib استفاده کرده‌ اند که با کاهش سطح MCL1
مبارزه را به نفع بیمار و داروهای شیمی ‌درمانی تغییر خواهد داد.
ژن ‌ها تاثیر شیمی ‌درمانی را در بیماران سرطانی پیش بینی می ‌کنند محققان دریافته‌ اند که ژن‌ ها می
‌توانند نشان دهند برگشت سرطان بعد از شیمی درمانی که کدام دسته از بیماران سرطانی از شیمی درمانی پس از جراحی سود می ‌برند.
دانشمندان یک اثر ژنتیکی را شناسایی کرده ‌اند که می ‌تواند به پزشکان کمک کند تا تشخیص دهند، کدام بیماران
در مراحل ابتدایی سرطان ریوی بیشتر در معرض خطر رشد و پیشرفت بیماری و بازگشت آن هستند و بنابراین معلوم
می ‌شود که کدام یک از آن ها از شیمی درمانی پس از جراحی سود خواهند برد.

دکتر مینگ تسائو، متخصص میکروب شناسی در بیمارستان پرنسس مارگارت در دانشگاه شبکه سلامت و پروفسور طب آزمایشگاهی و پاتوبیولوژی
در دانشگاه تورنتو کانادا به همراه دستیارانش یک تحلیل ژنتیکی را روی بافت‌ های تومور حاصل ۱۳۳ بیمار که نمونه
‌های آن ها در بانک انجماد تومور نگهداری می‌ شد، انجام دادند.
به گزارش دیلی اکسپرس، این محققان در ۶۲ تن از بیماران ۱۵ ژن را شناسایی کردند که پس از جراحی
تحت شیمی درمانی قرار نگرفته بودند.

شیمی درمانی به معنای درمان با داروها و مواد شیمیایی است
که ممکن است به تنهایی یا همراه با درمانهای دیگر به کار رود؛ مثلا در افرادی
که تومور دارند قبل از برداشتن تومور بوسیله عمل جراحی، بیمار شیمی درمانی می شود
تا اندازه تومور به قدرکافی کوچک شود و برداشتن آن آسانتر باشدبرگشت سرطان بعد از شیمی درمانی.
شما ممکن است در یک دوره درمانی ترکیبی از چند داروی شیمیایی
را دریافت کنید تا احتمال عود و ابتلای مجدد به حداقل برسد.

جراحی و اشعه درمانی از اقدامات درمانی موضعی هستند که از طریق آنها سلولهای غیرطبیعی در یک ناحیه خاص تخریب یا براشته می شوند. اما شیمی درمانی با تمام بدن شما در ارتباط است.

روشهای شیمی درمانی از نظر داروها، مدت زمان و طول درمان با یکدیگرمتفاوت هستند.

سلولهای طبیعی و غیر طبیعی هر دو در طی چرخه زندگی خود مراحل رشد و تقسیم شدن دارند. شیمی درمانی این چرخه را مختل کرده و درنتیجه سلول می میرد. برخی داروها مراحل خاصی از چرخه زندگی سلول را مختل می کنند، در حالی که برخی داروهای دیگر تمام مراحل رشد و تولید مثل سلول را تحت تأثیر قرار می دهند. پس به این دلیل است که معمولاً روشهای درمانی شامل چندین دارو می باشند. ترکیبی از داروها، سلولهای بیشتری را از بین برده و بدن را از مقاوم شدن در برابر یک دارو محافظت می کند.

یکی از خصوصیات سلولهای غیرطبیعی این است که بسیار سریع تکثیر می شوند. شیمی درمانی تمام سلولهایی را که تکثیر زیاد و سریع دارند از طرق زیر از بین می برد:

ـ متوقف نمودن تولید مثل سلولها

ـ جلوگیری از رشد آنها

ـ تخریب بخشی از سلول

ـ ممانعت از تغذیه سلول

معمولا مصرف داروهای شیمی درمانی دردی بدنبال ندارد. در مورد موارد
خوراکی و یا تزریق عضلانی مانند سایر داروهای هم شکل هستند.
در مورد داروهای داخل وریدی باید گفت اگر دردی هم داشته باشد
در همان موقع زدن سوزن است. بیمار شاید از سوزش خفیفی در جای سوزن شکایت کند.

بعضی داروها شاید در هنگام تزریق باعث ناراحتی های جزئی مثل احساس گرما
یا دل بهم خوردگی بشود که مدت اینگونه عوارض بسیار کوتاه است برگشت سرطان بعد از شیمی درمانی. اگر دارویی را اشتباهی زیر پوست تزریق کنند یا دارو از دیواره رگ به بیرون راه پیدا کند جای تزریق متورم شده درد شدیدی می گیرد. اگر در وقت تزریق دردی احساس کردید فورا به پزشک یا پرستار مسئول اطلاع دهید.

عوارضی مانند ریزش مو و احساس خستگی معمولا در هفته های اول دوره درمان آغاز می شود و تا آخر آن ادامه دارد. بعضی دیگر مثل تهوع و استفراغ معمولا یکی دو ساعت پس از تزریق شروع می شود و حداکثر تا ۴۸ ساعت بعد ادامه پیدا می کند. عموما اکثرا این گونه عوارض پس از قطع دارو کم کم از بین خواهد رفت.
بی شک عوارض جانبی چیزهای چندان خوشایندی نیستند اما اگر آنها را دریک کفه ترازو بگذارید و بهبودتان را درکفه دیگر، آن وقت می بینید که به تحملش می ارزد برگشت سرطان بعد از شیمی درمانی.
در طول درمان کم کم از پاره ای عوارض جانبی کاسته می شود و این حاصل سازگاری بدنتان با داروست.

*چرا اینهمه روی تغذیه خوب تاکید می شود؟

شما با تغذیه درست و مناسب بهترین فرصت ممکن را برای بدنتان فراهم می کنید تا با بیماری دست و پنجه نرم کند. نظر متخصصان این است که تغذیه متعادل و متناسب به قدرت بیمار در تحمل عوارض جانبی می افزاید. تغذیه درست و مناسب یعنی انتخاب غذاهای گوناگون که ویتامین ها و مواد معدنی و پروتئینی و مواد لازم دیگر را به بدن برساند. غذایی بخورید که هم کالری کافی برای حفظ انرژی و وزن بدنتان را داشته باشد و هم حاوی پروتئین کافی باشد که برای بازسازی سلولهای طبیعی پوست و مو و سایر اندام هایی که در شیمی درمانی آسیب دیده لازم است.

سلامت تبیان / شیمی

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

1. واکسن دیگر بیماری­ها در پیشگیری از کرونا تأثیری نداشته و هر بیماری احتیاج به واکسن مخصوص به خودش را دارد.اگر امروزه در بعضی از سایت ها ذکر می شود که واکسنی برای کرونا موثر است مستندات علمی هنوز ندارد .          2. سیر جزو خوراکی­هایی است که دارای برخی خواص ضدمیکروبی هستند و هیچ مطالعه­ای اثر ضدکرونایی سیر را تأیید نکرده است، هر چند که مصرف آن مانند بقیه سبزیجات درحد معمول توصیه می گردد .              3. ویروس کرونا حتی در هوای گرم و مرطوب نیز منتقل میشو؛ بنابراین حتی در این نوع از آب و هوا از شست و شوی مرتب دستان و عدم لمس صورت خود غافل نشوید.         4. آنتی­ بیوتیک­ ها برای عفونت­ های باکتریایی مناسب بوده و جهت پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا مؤثر نیستند. از مصرف خودسرانه آن­ها جداً خودداری کنید.         5. بدن بدون توجه به دمای محیط، دمای خود را در محدوده نرمال حفظ میکند؛ بنابراین قرار گرفتن در هوای گرم شما را از ویروس مصون نگه نمی­ دارد.        6.دوش گرفتن روزانه و شستشوی بدن با صابون توصیه می شود،ولی دوش گرفتن با آب بسیار داغ شما را از ویروس مصون نگه نمی­دارد و حتی می­تواند به شما آسیب برساند.         7. کرونا، یک بیماری تنفسی بوده و توسط قطرات بزاق موجود در سطوح و محیط پخش می­شود؛ تاکنون مدارکی مبنی بر انتقال این ویروس توسط نیش زدن حشرات گزارش نشده است .               8. افراد با سنین بالاتر و بیماری­های زمینه­ای در مقابل این ویروس حساس­تر هستند. بنابراین نیاز است که این افراد مراقبت­های بهداشتی را با دقت بیشتری انجام دهند.               9. هنوز هیچ دارویی جهت پیشگیری از این بیماری معرفی نشده است. بهترین راه پیشگیری شست و شوی مداوم دست­ها و خودداری از لمس صورت و رعایت فاصله بین افراد می باشد.                10.   اسکنرهای حرارتی موجود در فرودگاه­ها و جاده­ها تنها افرادی را که علائم بیماری در آن­ها ظهور کرده است شناسایی می­کنند. بین 2 تا 15 روز زمان احتیاج است تا افراد مبتلا دچار تب شوند. از جا به جایی بین شهرها خودداری کنید.


                                                                                                                                                                       دانلود فایل PDF

درمان سرطان ممکن است یکی از انواع جراحی، شیمی درمانی، هورمون درمانی، پرتو درمانی و درمان بیولوژیک (ایمنوتراپی) یا مجموعه ای چند روش ذکر شده باشد. در تمام این روش ها، سلول های سرطانی از  بین برده می شوند. البته همراه با از بین رفتن سلول های سرطانی، تعدادی از سلول های سالم نیز  تخریب می شوند و این رخداد، علت بروز عوارض جانبی درمان سرطان می باشد.

 عوارض جانبی ناشی از درمان که بر تغذیه فرد اثر می گذارند عبارتند از:چگونه بعد از شیمی درمانی لاغر شویم

ممکن است بیمار فقط با تعداد کمی از این عوارض مواجه شوی و یا اصلاً با هیچکدام از آنها را نداشته باشد .


 


توصیه های کلی تغذیه ای

در تغذیه بیماران مبتلا به سرطان بر مصرف بیشتر غذاهای پرکالری به خصوص پروتئین تأکید می شود. همچنین ممکن است خوردن یا نوشیدن مقادیر بیشتری شیر، خامه، پنیر و تخم مرغ آب پز توصیه می شود. حتی ممکن است افزایش مصرف انواع سس ها یا تغییر روش پخت با استفاده بیشتر از کره، مارگارین یا روغن توصیه می شود. گاهی به این بیماران توصیه می شود که کمتر از غذاهای پرفیبر مصرف کنند زیرا این غذاها احتمال بروز اسهال یا سوزش دهان را افزایش می دهند.


 


آمادگی برای شروع درمان

داشتن روحیه خوب، کسب اطلاعات کافی در مورد بیماری و درمان آن و یافتن روش هایی برای مقابله با عوارض جانبی، همه و همه می توانند به کاهش نگرانی و هیجان و در نتیجه بهبود اشتهای شما کمک کنند.

افرادی که تغذیه خوبی دارند بهتر با عوارض جانبی درمان مقابله می کنند و حتی دوز بالای داروها را به خوبی تحمل می کنند. اگر تغذیه خوبی داشته باشید و کالری و پروتئین کافی در رژیم غذایی خود دریافت کنید به خوبی قادر به تحمل عوارض درمان خواهید بود.

غذاهای جدید را راحت بپذیرید و امتحان کنید زیرا ممکن است برخی مواد غذایی که قبلاً هرگز دوست نداشته اید، در طی درمان به نظرتان خوش طعم باشد.

 غذاهایی که به مقدار کم نیاز دارید و یا غذاهایی که نیاز به آماده سازی ندارند (مانند غذاهای آماده ای همچون کره، تن ماهی،پنیر و تخم مرغ) را همیشه در دسترس داشته باشید.

با یک مشاور تغذیه یا پزشک معالج خود در مورد مشکلات تغذیه ای خود مشورت کنید.


 

همه روش های درمان سرطان شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی،هورمون درمانی و درمان بیولوژیکی بسیار مؤثر هستند. اگر چه در این گونه درمان ها هدف اصلی تخریب سلول های  سرطانی سریع الرشد می باشد، اما در این میان تعدادی از سلول های سالم نیز آسیب می بینند.

در درمان سرطان اکثر سلول های سالم و طبیعی که خصلت تقسیم سریع دارند مانند سلول های مخاط دهان و دستگاه گوارش و موها نیز اغلب تحت تأثیر این درمان ها قرار می گیرند.

بر اثر تخریب سلول های سالم عوارض جانبی ناخواسته و نامطلوبی ایجاد می شود و در پی آن مشکلات تغذیه ای نیز به وجود می آید.

احتمال بروز عوارض جانبی به عوامل مختلفی از جمله عضو تحت درمان،نوع و طول درمان و مقدار داروی استفاده شده بستگی دارد.

برخی از بیماران در وعده  صبحانه اشتهای بهتری دارند. این افراد باید در این زمان ها غذای بیشتری بخورند. اگر تمایل زیادی به خوردن ندارید غذای اصلی را در ابتدای روز میل کنید و غذاهای مایع را دیرتر بخورید.

اگر اشتهای کافی ندارید و فقط یک یا دو نوع ماده غذایی را می توانید میل کنید، تا زمانی که بتوانید سایر غذاها را نیز به راحتی میل کنید همانها را مصرف کنید. برای دریافت پروتئین و کالری زیاد از غذاهای پرکالری و پروتئین مایع استفاده کنید.

روزهایی که احساس می کنید میل به خوردن ندارید سعی کنید مایعات زیادی بنوشید. آب برای انجام واکنش های بدن ضروری است.

برای اکثر بالغین 8-6 لیوان مایعات در روز مناسب است.


 


چگونه با عوارض جانبی مقابله کنیم؟


کاهش اشتها

گاهی اوقات بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، تغییر ذائقه یا بویایی از عوارض جانبی درمان است که سبب می شود شخص تمایل به خوردن نداشته باشد. در این صورت با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید. در این زمینه توصیه می شود:


 


کاهش وزن

ممکن است در طی درمان باکاهش وزن روبرو شوید که می تواند بر اثر خود سرطان و یا عوارض ناشی از درمان و یا حتی نگرانی ناشی از بیماری و متعاقب آن، کم اشتهایی ایجاد شود. ن


 

برای اینکه پروتئین بیشتری در رژیم غذایی خود دریافت کنید، کمی شیر خشک بدون چربی را به املت تخم مرغ، سوپ، غلات، سس یا آب گوشت(عصاره گوشت) اضافه کنید.


شیر میوه ای (میلک شیک)


مواد لازم:
 


 


افزایش وزن

 در برخی افراد وزن در حین درمان تغییر نمی کند و عده ای هم اضافه وزن پیدا می کنند. افزایش وزن به خصوص در سرطان پستان، پروستات و تخمدان که داروهای خاصی مصرفی می شود یا از درمان هورمونی یا شیمی درمانی استفاده می شود رخ می دهد. توجه داشته باشید در صورت افزایش وزن، رژیم لاغری نگیرید و برای یافتن علت آن با پزشک خود مشورت کنید.

گاهی اوقات، افزایش وزن به علت مصرف برخی داروهای ضد سرطان است که سبب احتباس بیش از حد مایعات در بدن می شود. به این وضعیت ادم می گویند در این صورت ممکن است پزشک برای محدود کردن مصرف نمک شما را نزد مشاور تغذیه و رژیم درمانی ارجاع  دهد یا داروی مدر تجویز کند زیرا نمک سبب احتباس آب در بدن می شود. داروی مدر سبب برطرف شدن احتباس مایعات در بدن میشود.چگونه بعد از شیمی درمانی لاغر شویم

اگر مایل به کم کردن وزن خود باشید چند نکته مفید توصیه می شود.


 


درد گلو یا دهان

درد دهان، حساسیت و دردناکی لثه ها و سوزش گلو یا مری ا غلب در نتیجه پرتو درمانی، شیمی درمانی یا عفونت می باشد.

برخی از غذاها دهان را تحریک و بلغ و جویدن را مشکل می کنند افرادی که مبتلا به حساسیت مزمن دهان هستند بیشتر در معرض این مشکل قرار می گیرند. با انتخاب دقیق غذاها و مراقبت کافی از دهان و دندان و لثه ها اغلب می توانید راحت تر غذا میل کنید.


چند نکته مفید در این زمینه پیشنهاد می شود:

1) غذاهای نرم را که آسان جویده و بلع می شوند میل کنید از جمله:


*آب میوه طبیعی (نکتار هلو، گلابی و زردآلو)

*پوره سیب زمینی، رشته فرنگی، فرنی، ماست و ژلاتین


*ماکارونی با پنیر


*تخم مرغ آب پز، املت


*سوپ جو یا سایر غلات پخته شده

* سبزیجات له شده یا پوره سبزیجات مانند هویج و نخود فرنگی


* پوره گوشت

2) از غذاها یا  مایعاتی که دهان را تحریک می کنند پرهیز کنید از جمله :

*پرتقال، گریپ فروت، لیمو و سایر مرکبات یا آب مرکبات


*سس یا آب گوجه فرنگی


*غذاهای شور یا ادویه دار

*سبزیجات خام، دانه ها، نان تست، انواع کلوچه ها یا بیسکوئیت های شور یا سایر غذاهای خشک و برشته


* دهان شویه تجاری


3) غذا را به قطعات کوچک تقسیم کنید.

4) غذا را با کره، مارگارین، آب  گوشت رقیق یا سس مخلوط کنید تا بلعشان راحت تر شود.


5) از نی برای نوشیدن مایعات استفاده کنید.

6) بهتر است دمای غذا در درجه حرارت اتاق یا خنک تر باشد. غذاهای داغ گلو یا دهان حساس را تحریک می کنند.

7) اگر سوزش دهان یا لثه دارید، با مراجعه به دندانپزشک ممکن است برای شستشو و تمیز کردن دندان ها ماده مناسبی برای شما تجویز کند.

8) دهان خود را هر از چند گاهی با آب بشوئید تا باقیمانده غذا و باکتری ها از دهان پاک شود و ترمیم دهان سریعتر صورت بگیرد.


 


خشکی دهان

 شیمی در مانی و پرتودرمانی سر و گردن ممکن است بزاق را کم کند و سبب خشکی دهان شود. در این مواقع غذاها سخت تر جویده و بلعیده می شوند. خشکی دهان حتی می تواند روی طعم غذاها نیز اثر بگذارد. دستوراتی که در رابطه با سوزش دهان و گلو ارائه شد می تواند در این زمینه نیز مفید باشد.


برای خشکی دهان توصیه می شود:


 


مشکلات دندان ها و لثه

 تابش اشعه به دهان در پرتو درمانی ممکن است بر غدد بزاقی اثر بگذارد و سبب خشکی دهان و افزایش احتمال پوسیدگی دندان ها شود.


 


تغییر حسن چشایی و بویایی

 در طول بیماری یا درمان ممکن است حس  چشایی یا بویایی تغییر کند. غذاها بخصوص گوشت یا سایر غذاهای پرپروتئین ممکن است طعم تلخ یا فلزی پیدا کنند و یا خیلی از غذاها طعمشان کمتر احساس شود.

شیمی درمانی، پرتودرمانی یاخود سرطان می تواند مسبب تمام این ها باشد. بیماری های لثه و دندان نیز می توانند سبب تغییر طعم غذاها شوند. در بیشتر افراد تغییر طعم و بوی غذا بعد از اتمام درمان خودبه خود برطرف می شود.


 


توصیه های ذیل در این مورد مفید خواهد بود:


  


تهوع

  تهوع با یا بدون استفراغ، از عوارض شایع جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی و درمان بیولوژیک می باشد. خود بیماری یا سایر شرایط غیر مرتبط با سرطان و یا درمان آن نیز می تواند سبب تهوع شود. عده ای درست بعد از شروع درمان، و برخی 2 تا 3 روز بعد از درمان حالت تهوع یا استفراغ پیدا می کنند. بسیاری نیز هر گز دچار تهوع نمی شوند. تهوع به هر علت که باشد سبب می شود غذا به مقدار کافی مصرف نشود و در نتیجه مواد مغذی به اندازه لازم به بدن نرسد.


 


 چند توصیه مفید در این زمینه وجود دارد:


 


از غذاهای زیر پرهیز کنید:

غذاهای چرب، روغنی یا سرخ کرده، خوراکی های بسیار شیرین مثل آب نبات و شکلات و شربت غلیظ، غذاهای پر ادویه و یا داغ و غذاهایی که رایحه تندی دارند.


 


استفراغ

استفراغ ممکن است به دنبال تهوع و یا به علت عوارض درمان، یا به دنبال استشمام رایحه غذا، تجمع هوا در معده یا روده یا زمان جابجایی با وسائط نقلیه (مثلاً حین مسافرت) بوجود آید. گاهی برخی محیط های خاص مانند محیط بیمارستان ممکن است محرک بروز استفراغ باشند.

در صورت بروز استفراغ توصیه های زیر را به کار  بگیرید:

ابتدا بایستی با یک قاشق مرباخوری به فاصله هر 10 دقیقه شروع کنید و به تدریج مقدار مصرف را تا 1 قاشق غذا خوری در هر 20 دقیقه افزایش دهید و بالاخره با 2 قاشق غذاخوری هر 30 دقیقه ادامه دهید.

3- زمانی که معده شما توانست مایعات رقیق را تحمل کند مواد غذایی نرم یا یک رژیم غذایی سبک مانند انواع آب میوه طبیعی مصرف کنید.


 


اسهال

 بروز اسهال در افراد مبتلا به سرطان چندین علت دارد از جمله شیمی درمانی، پرتو درمانی ناحیه شکم، عفونت، حساسیت به مواد غذایی و مشکلات عاطفی

چند توصیه در صورت ابتلاء به اسهال وجود دارد:


از مصرف غذاهای زیر اجتناب  کنید:

 عدم تحمل لاکتوز به این معنی است که بدن قادر به هضم یا جذب قند شیر (لاکتوز) نیست. شیر و سایر لبنیات مانند پنیر، بستنی و غذاهایی که در آنها از شیر استفاده شده است (مثل فرنی) حاوی لاکتوز هستند.

عدم تحمل لاکتوز ممکن است به دنبال درمان چند دارویی با آنتی بیوتیک ها، پرتو درمانی معده یا بدنبال هر درمانی که دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار دهد اتفاق بیفتد. ممکن است بخشی از روده که لاکتوز را هضم می کند حین درمان درست کار نکند. برای عده ای علائم عدم تحمل لاکتوز (نفخ، دل درد و اسهال) چند هفته یا چند ماه بعد از اتمام درمان یا بعد از بهبود روده ها برطرف می شود.


فرنی شکلاتی فاقد لاکتوز


مواد لازم:

 شکلات را در یک ماهیتابه کوچک یا در فویل آلومینیومی آب کنید. نشاسته ذرت و شکر را با هم مخلوط کنید. بخشی از مایع (شیر فاقد لاکتوز) را به آن اضافه کنید و بهم بزنید تا زمانی که نشاسته حل شود. سپس باقیمانده مایع را به آن اضافه کنید و در درجه حرارت متوسط تا زمان گرم شدن، مخلوط را حرارت دهید. بعد آن را با شکلات مخلوط کرده و بهم بزنید تا سفت شود و جوش بیاید. سپس از روی حرارت بردارید و وانیل را با آن مخلوط و سرد کنید.

این غذا حدود یک و نیم لیوان می باشد و نصف این مقدار حاوی 382 کالری انرژی و 1 گرم پروتئین می باشد.


یبوست

 برخی داروهای ضد سرطان و برخی داروهای دیگر مانند داروهای ضد درد سبب یبوست می شوند. همچنین اگر غذا به اندازه کافی حاوی مایع یا فیبر نباشد یا در صورت بستری بودن به مدت طولانی نیز یبوست اتفاق می افتد


 چند توصیه برای پیشگیری و درمان یبوست:


 


خستگی و افسردگی

  درمان سرطان ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد. این درمان حتی ممکن است سبب ایجاد بیماری یا ناراحتی هایی علاوه بر بیماری اصلی شود.خستگی طی درمان سرطان با عوامل متعددی مرتبط است از جمله:


  

سیستم ایمنی بدن بیماران مبتلا به سرطان که در حال درمان هستند به علت مصرف زیاد داروهای ضد سرطان، ضعیف می شود وتوانائی بدن در ساختن سلول های سفید خون  که نقش محافظتی بر علیه عفونت ها را ایفاد می کنند، کاهش می یابد. به همین علت این بیماری بایستی با دقت ویژه ای از عفونت ها و بیماری های ناشی از غذا اجتناب کنند. چند توصیه جهت پیشگیری از بیماری های ناشی از غذا (مانند مسمومیت های غذایی) به شرح ذیل است:


 

توصیه های کلی برای پیشگیری از ابتلا به عفونت در طول شیمی درمانی


 

آیا مصرف مکمل های ویتامین و املاح مفید می باشد؟

بیمارانی که در طی درمان تغذیه خوبی داشته باشند بهتر قادر هستند با بیماری و عوارض جانبی درمان مقابله کند. اما با این حال هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه مکمل های غذایی یا داروهای گیاهی قادر به درمان سرطان و یا توقف آن باشند وجود ندارد. به طور  مؤکد مصرف غذاهای بهداشتی و سالم برای دریافت طبیعی ویتامین ها، املاح و سایر مواد مغذی توصیه می شود.

مصرف بسیاری از انواع ویتامین ها و املاح حتی به میزان کم می تواند بسیار خطرناک باشد. مصرف مقادیر زیادی از چند نوع ویتامین حتی ممکن است در مسیر طبیعی و صحیح درمان وقفه ایجاد کند. پس برای جلوگیری از بروز مشکلات، این فرآورده ها را خودسرانه مصرف نکنید و از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

نکات قابل توجه برای اطرافیان فرد مبتلا به سرطان

در طول دوره درمان اطرافیان بایستی نکات مربوط به « پیگیری مشکلات تغذیه ای در طول درمان» را مطالعه کنند. این افراد لازم است توصیه های زیر را نیز به خاطر داشته باشند:


 

بیشتر عوارض جانبی به دنبال پرتودرمانی، شیمی درمانی و سایر درمان ها که روی تغذیه بیمار اثر می گذارند، پس از اتمام دوره درمان خودبه خود برطرف می شوند. گاهی اوقات ممکن است عوارضی همچون کاهش وزن و مشکلات تغذیه ای، پس از اتمام درمان همچنان باقی بمانند.

بعد از ا تمام دوره درمان و احساس بهبودی، ممکن است به فکر استفاده از یک راهنمای تغذیه سالم بیفتید. درست مانند دوره درمان که از برنامه غذایی مناسبی پیروی می کردید در این زمان با  اهمیت نیز باید به فکر تغذیه مناسبی باشد. هیچ تحقیقی در این مورد که تغذیه از

 عود مجدد سرطان پیشگیری خواهد کرد وجود ندارد.


 


 


 


 مثال هایی از مایعات صاف شده


 مثال هایی از غذاهای مایع صاف نشده


 میان وعده های ساده و سریع


سند علمی دانشگاهبرنامه استراتژیک دانشگاه مدیریت حوادث و فوریت های پزشکیمـــاهنامه حـــیاتمرکز هم اندیشی اساتیدجشنواره شهید مطهری حاکمیــت بالینـــــیپورتال دستگاه های اجرایی استانپرسش های متداولDistance Learning Collegeمجمع خیرین سلامت

اعضای هیات علمی
کارکنان دانشگاه گالری عکس دانشگاه مرکز پاسخگویی 1490نظام جامع پیشنهاداتکانون دانش آموختگان ارتباط با مدیرانراهنمای ارباب رجوعروش انجام خدمات فهرست خدمات قابل ارائه کمیته ها و شوراها

دریافت آنتی ویروس امور مشترکین ثبت نام و انتخاب واحد نوبت دهی درمانگاه ها رزرو شارژ اینترنتی غذا فیلم های آموزش سلامت روزنامه های ایران ثبت نام متقاضیان طرح پست الکترونیک دانشگاه دانشگاه های علوم پزشکی
 


صفحه اول دانشگاه معرفی دانشگاه کارکنان  تماس با دانشگاه امور مشترکین تماس با مدیر سایت
 


  Copyright @2019″ KAUMSدانشگاه علوم پزشکی کاشان 


PDF Downloads-icon


چارت سارمانیDownloads-icon

رژیم غذایی دکتر کرمانی

بدون اینکه انتظارش را داشته باشید وزن کم کرده اید؟ قبل از اینکه به خاطر این کاهش وزن خوشحالd کنید ابتدا مطمئن شوید یکی دلیلش بیماری نباشد.

وقتی کلمه سوء تغذیه را می شنوید بیشتر ذهنتان به سمت کودکان گرسنه و لاغری می رود که چیزی برای خوردن ندارند. سوء تغذیه یا کمبود دریافت مواد مغذی مناسب به اندازه کافی در همه جای جهان وجود دارد و می تواند روی افراد در هر سنی تاثیر بگذارد. در واقع ۵۰ درصد از کسانی که در بیمارستان ها بستری می شوند به اندازه کافی تغذیه نمی شوند و یا در خطر سوء تغذیه قرار دارند. ابی سائر متخصص تغذیه در تغذیه بزرگسالان می گوید: بستری شدن در بیمارستان می تواند منجر به سوء تغذیه شود چون وقتی بیمار در بیمارستان بستری می شود ممکن است به اندازه کافی مواد مغذی دریافت نکند که بتواند زندگی سالمی داشته باشد. اگر سوء تغذیه برای مدت زمان طولانی ادامه پیدا کند ممکن است تاثیر عمیقی روی سلامت یک فرد بگذارد، از جمله کاهش وزن غیر منتظره. در حالی که افراد بزرگسال به خاطر داروها یا از دست دادن طبیعی اشتها در خطر هستند، در افراد جوان تر یک برنامه غذایی نامتعادل در مواد غذایی می تواند باعث این مشکل شود. بهترین روش درمان سوء تغذیه پیشگیری از آن قبل از جدی شدنش است. مطمئن شوید وعده هایی متعادل میل می کنید که مقدار مناسبی پروتئین، چربی و کربوهیدرات در خود دارند. اگر در بیمارستان بستری شدید، دریافت مواد غذایی مناسب را در اولویت قرار دهید و با پزشکتان صحبت کنید تا مطمئن شوید تغذیه درستی دارید.

چگونه بعد از شیمی درمانی لاغر شویم

تحقیقات نشان داده عدم توجه به سلامت عضله یکی از دلایلی است که بیشتر افراد با بالا رفتن سنشان شروع به از دست دادن ماهیچه می کنند. اصطلاح فنی این نوع از دست دادن عضله سارکوپنیا است، که می تواند از اوایل ۴۰ سالگی شروع شود. این بیماری باعث کاهش وزنی غیر قابل توضیح و کاهش قدرت، انرژی و انعطاف پذیری می شود. با اینکه تغییرات هورمونی با بالا رفتن سن می تواند روی چگونگی ساخت و ذخیره کردن عضلات تاثیر بگذارد اما بیشترین دلیل سارکوپنیا مربوط به تغذیه ضعیف و کم تحرکی است. یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری و درمان از دست دادن عضله و کاهش وزنی که به دنبالش می آید: اضافه کردن پروتئین و ویتامین D بیشتر به برنامه غذایی تان است. افراد بزرگسال معمولا برای ساخت میزان مشخصی از عضله نسبت به افراد جوان تر پروتئین بیشتری نیاز دارند چون قابلیت بدن در پردازش پروتئین کاهش پیدا می کند. اضافه کردن وزنه به برنامه ورزشی نیز تاثیر گذار است. هر بار که با وزنه ها کار می کنید زخم های میکروسکوپی روی عضلات به وجود می آورید و بدن با ارسال سیگنال هایی شروع به ترمیم این زخم ها می کند، نتیجه: هر بار با عضلات ترمیم شده و قوی تر به ورزش باز می گردید و به مرور حجم عضلانی تان افزوده می شود.

سرطان به طور کلی می تواند باعث کاهش وزن شود، اما چندین نوع سرطان وجود دارد از جمله سرطان ریه، پانکراس، صفراوی و روده که معمولا باعث کاهش وزن غیر قابل توضیحی می شوند. عملکرد غیر عادی رشد سلول های سرطانی از کنترل خارج است و باعث افزایش سرعت سوخت و ساز بدن می شود بنابراین منابع کل بدن را مورد استفاده قرار می دهد که باعث کاهش وزن می شود. درمان سرطان نیز می تواند باعث کاهش وزن شود. پرتو درمانی و شیمی درمانی معمولا باعث کاهش اشتهای بیمار می شوند و همچنین می توانند باعث بروز عوارض جانبی مانند حالت تهوع، استفراغ و زخم های دهانی شوند که غذا خوردن را دشوار می کند.

کاهش وزن غیر قابل توضیح می تواند نشانه ای مشکل تیروئیدی باشد. پرکاری تیروئید یک نوع بیماری خود ایمنی است که باعث می شود غده تیروئید مقدار زیادی هورمون تیروئید تولید کند. این فرآیند باعث می شود سرعت سوخت و ساز افزایش بیابد تا حدی که بیشتر از آنچه می خورید کالری می سوزانید. عوامل بروز پرکاری تیروئید عبارتند از  تیروئیدیت هاشیموتو، مصرف داروهایی مانند لیتیوم، پرتو درمانی گردن، جراحی تیروئید، زایمان و کمبود ید. برای اینکه مطمئن شوید تیروئیدتان درست کار می کند می توانید یک تست خون بدهید.

سندرم نقص ایمنی اکتسابی که با نام ایدز نیز شناخته می شود یک بیماری مزمن است که به طور بالقوه جان فرد را تهدید می کند و به واسطه ویروس نقص ایمنی انسانی ( HIV ) منتقل می شود. HIV جذب مواد مغذی توسط بدن را دشوارتر می کند که باعث سوء تغذیه و نهایتا کاهش اشتها می شود. در حالی که درمانی برای ایدز و HIV وجود ندارد اما داروهایی هست که می توانند به شدت سرعت پیشرفت این بیماری را کاهش دهند و اجازه دهند فرد زندگی سالمی داشته باشد.

زخم پپتیک بیماری زخم بازی است که درون پوشش داخلی معده و همچنین قسمت بالایی روده کوچک شکل می گیرد. این زخم ها باعث درد و افزایش تولید اسید هستند و منجر به رفلاکس می شوند. از آنجا که نشانه اصلی زخم های پپتیک درد معده است بنابراین منجر به کاهش اشتها می شود. بهترین راه برای درمان این بیماری و بی اشتهایی که در پی آن می آید ایجاد تغییرات در سبک زندگی و استفاده از داروهایی خاص است.

مسلما این را می دانید که افسردگی یک اختلال خلقی است که باعث احساس مداوم غم و اندوه و از دست دادن علاقه به خیلی چیزها – حتی چیزهایی که شخص قبلا دوست می داشته – می شود. شاید این را هم بدانید که افزایش وزن، یکی از نشانه های شایع همراه با افسردگی است اما می تواند باعث کاهش وزن نیز بشود. متاسفانه یکی از عوارض جانبی متعدد این بیماری از دست دادن اشتها است که به صورت طبیعی باعث می شود یک فرد وزنش را از دست بدهد. با اینکه یک دلیل مشخص برای افسردگی وجود ندارد اما بسیاری از این بیماران با دارو و مشاوره درمان می شوند.

این بیماری کشنده زمانی رخ می دهد که قلب قادر نیست به اندازه کافی خون و اکسیژن به خود و دیگر اعضای بدن برساند. یکی از شاخص های مهم این مشکل و یا به طور کلی بدتر کردن وضعیت قلب، کاهش وزن مرتب و غیر قابل توضیح است ( کاهش حداقل ۷٫۵ درصد از وزن بدن در کمتر از ۶ ماه ). از آنجا که روده درست مانند دیگر ارگان های بدن نیازمند جریان خون مناسب است، محققان بر این باورند کاهش جریان خون می تواند به خاطر نشانه های دستگاه گوارش و کاهش وزن مرتبط با نارسایی قلب باشد. اگر شما یا کسی که می شناسید کاهش وزن پیوسته همراه با نفس کم آوردن، سرفه مزمن، خستگی و حالت تهوع را تجربه کردید بلافاصله باید به پزشک مراجعه نمایید.

معمولا دیابت را همراه با اضافه وزن و چاقی می دانیم اما کاهش وزن می تواند در واقع یکی از نشانه های تعجب آور دیابت باشد. وقتی بدن دیگر قادر به تولید کافی انسولین نیست، گلوکز دیگر نمی تواند وارد جریان خون شود تا به عنوان انرژی مورد استفاده قرار بگیرد. وقتی دچار نارسایی انسولین هستیم، بدن شروع به سوزاندن چربی و عضله برای تولید انرژی می کند که منجر به کاهش وزن کلی بدن می شود. اگر فکر می کنید دیابت عامل کاهش وزن بی دلیلتان است با پزشک مشورت کنید.

الکل سرشار است از کالری و می تواند باعث ورم شود، اما معتاد بودن به الکل یا به عبارت دیگر الکلی بودن می تواند باعث شود فرد وزن زیادی را از دست بدهد. دلیلش این است که نوشیدن مشروبات الکلی باعث سیری و پری زودهنگام می شود. همچنین نوشیدن الکل می تواند باعث بروز مشکل زخم پپتیک نیز بشود که آن نیز به خودی خود موجب کاهش وزن می شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر شما

نام *

ایمیل

برای دریافت مشاوره خرید رژیم دکتر کرمانی شماره همراه خود را ثبت کنید ما با شما تماس می‌گیریم

کلیه حقوق متعلق به مجموعه به اندام دکتر کرمانی می باشد.

مطالب پر بازدید


برای درمان سرطان روش های مختلفی وجود دارد که یکی از آن ها شیمی درمانی میباشد.در شیمی درمانی فرد سرطانی موهایش بدن میریزد و پوستش خشک میشود.شیمی درمانی روش رایجی برای درمان سرطان است که سال هاست در حال انجام میباشد و به تازگی یافته های خطرناک جدیدی از آن ارائه شده است.

چگونه بعد از شیمی درمانی لاغر شویم


برخی از مسائل در ذهن ما جا افتاده است و آنقدر در روح و روان ما ریشه کرده که فکر جایگزینی برای آن تصور نمی کنیم. یکی از این مسائل این است که همه ی ما فکر می کنیم شیمی درمانی تنها درمان سرطان است و تنها راه انتخابی همه افراد سرطانی شیمی درمانی است. تصور همه ی ما از افراد مبتلا به سرطان فردی بی مو است. در صورتی که این بی مو شدن تنها یکی از عوارض جانبی شیمی درمانی است، نه سرطان!

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

 

بیماران سرطانی و اطرافیان آنها باید از یک رژیم غذایی برای بیماران سرطانی مطلع باشند زیرا این افراد با انجام هر دوره شیمی درمانی دچار تغییرات در سیستم بدن می‌شوند.

باید باور داشت که تغذیه و رژیم غذایی مناسب می‌تواند به کاهش عوارض شیمی درمانی کمک کند.بسیاری از پزشکان و آنکولوژیست‌ها معمولا بیمارانشان را به متخصص تغذیه ارجاع نمی‌دهند، در حالی که در ابتدای شیمی درمانی این موضوع بسیار مهم است.

 

چگونه بعد از شیمی درمانی لاغر شویم

اولین سوالی که یک بیمار مبتلا به سرطان و به خصوص سرطان سینه از ما می‌پرسد این است که چه غذایی در طول شیمی درمانی نباید بخوریم، چرا نباید بخوریم و چه غذایی را اگر بخوریم برایم مفید است. بیماران وقتی وارد روند شیمی درمانی می‌شوند سایدیفکت های شیمی درمانی بالطبع برای آنها پیش می‌آید و می‌تواند باعث سوالات بیشتر بیماران در این زمینه شود.

 

کسی که شیمی درمانی را آغاز می‌کند اولین نکته‌ای که درباره آن وجود دارد این است که گلبول‌های سفید تغییراتی می‌کند. یکی از سوالاتی که خیلی از بیماران از ما می پرسند این است که آیا رژیم غذایی‌ای وجود دارد که بتواند گلبول سفید را با آن کنترل کند. آیا ماده غذایی‌ وجود دارد که بتواند مثلا پلاکت‌های خون او را تحت تاثیر قرار دهد.

 

 

تحقیقاتی که در این باره انجام شده نشان می‌دهد با تغییر رژیم غذایی چندان نمی‌توان تاثیری در فعالیت گلبول‌ها در این افراد داشت اما درباره پروتئین‌ها می‌توان کارهایی انجام داد که تا حدودی می‌تواند در بحث سلول سازی تغییراتی ایجاد کند. یکی از مسائل مهمی که در اولین جلسات شیمی درمانی باید به بیماران آموزش دهیم این است که بهداشت مواد غذایی دریافتی را باید بسیار رعایت کنند.

 

بسیاری از بیماران از ما می‌پرسند آیا می‌توانم از سبزی استفاده کنم. آیا می‌توانم شیر فله ای و یا تخم مرغ بخورم. توصیه بر این است که حتی الامکان محصولاتی مانند سبزیجات که خام است کاملا شست‌و‌شو و گند زدایی کنند تا مشکلی از لحاظ بهداشت نداشته باشد. به طور کلی مواد غذایی مانند گوشت‌هایی که حالت چرخ کرده دارد و در رستوران‌ها سرو می‌شود برای این افراد توصیه نمی‌شود .

 

در شیمی درمانی‌هایی که گلبول سفید بیمار زیر 500 است خوردن سبزیجات خام ممنوع است. مهم‌ترین نکته این است که سبزی‌ها به طور کامل شسته شود. البته باید گلبول سفید بیمار را بررسی کرد اگر میزان آن زیر 500 باشد مصرف میوه‌های خام را هم محدود می‌کنیم زیرا هورمون‌ها و آفت کش‌هایی که در برخی میوه‌ها استفاده می‌شود می‌تواند باعث تشدید اختلال در گلبول سفید بیمار شود.

 

میزان پروبیوتیک در بیماران سرطانی جزو مباحث بسیار مهم است. پروبیوتیک در زبان یونانی به معنای «مفید برای حیات» است. بیماری که در حال شیمی درمانی است بالطبع وقتی سلول های سالم بدنش را از دست می‌دهد جمعیت باکتری‌های روده‌اش دستخوش تغییراتی می‌شود و آن باکتری‌هایی که ما به آنها پروبیوتیک می‌گوییم را از دست می‌دهد.

 

از دست دادن پروبیوتیک می‌تواند زمینه ساز «التهاب» و «ترشحات التهابی» در بدن باشد و در عوارضی مانند تهوع و بسیاری از عوارض گوارشی دیگر در بیمار موثر واقع شود. توصیه‌های که ما به بیمار در طول شیمی درمانی می‌کنیم این است که ترجیحا از محصولات پروبیوتیکی در رژیم غذایی خود استفاده کنند.

 

حتی نتایج برخی مطالعات نشان داده است که مکمل های پروبیوتیک در این افراد می‌تواند استفاده شود. متاسفانه محصولات پروبیوتیک در ایران چندان تنوع ندارد فقط لبنیات پروبیوتیک در بازار غذایی ایران وجود دارد. ضمن اینکه جمعیت باکتری این غذاها هم در مقایسه با استاندارد جهانی بسیار کم است. اما باز هم مصرف آن بهتر از مصرف نکردنش است.

 

توصیه بسیار زیاد میشود که در طول شیمی درمانی تغدیه از ابتدا نقش بسیار مهمی دارد. در بیماران سرطان سینه ترکیباتی که در میوه ها و سبزی ها وجود دارد در بهبود و عدم تشدید بیماری می تواند موثر واقع شود. ترکیباتی که در زردچوبه وجود دارد می تواند به این افراد بسیار کمک کند، چرا که نقش آنتی اکسیدانی دارد .

 

هر آنچه که خداوند به رنگ‌های قرمز بنفش و نارنجی آفریده است باید در رژیم غذایی این بیماران استفاده شود. مثلا بیماران می‌توانند از انگور استفاده کند و اگر این میوه در دسترس نبود می‌تواند کشمش را جایگزین کند.

 

توصیه‌ای که ما به بیماران مبتلا به سرطان سینه می‌کنیم این است که تا حدامکان از ترکیبات کافئینه استفاده نکنند. اما اگر تمایل به مصرف چای را دارند حتما از چای سبز استفاده کنند. به لحاظ اینکه ترکیبات آنتی اکسیدان در آن وجود دارد. یا اگر چای میل می‌کنید کم رنگ باشد. این موضوع ثابت شده که کافئین می‌تواند زمینه‌ای برای رشد سلول‌های سرطانی در بیماران سرطانی باشد. البته برخی مطالعات چنین موضوعی را رد کرده‌اند، اما به طور کلی خیالمان آسوده‌تر است که این موضوع را به بیمارمان آموزش دهیم که تا حد امکان از ترکیبات کافئینه در رژیم غذایی خود استفاده نکنند.

 

 

مصرف گریپ فروت در بیمارن سرطانی ممنوع استمساله مهمی که برخی از بیماران از ما می‌پرسند این است که مثلا شنیده‌ایم گریپ فروت می‌تواند اثر دوز داروهای ما را بیشتر کند. در حالی که ما مصرف این میوه را در بیمارانی که شیمی درمانی می‌کنند کلا حذف می کنیم. این میوه می‌تواند بر آنزیم‌ها اثر بگذارد و باعث تغییرات ژنتیک در داروها شود.

 

در طول شیمی درمانی ممکن است افراد دچار افزایش وزن شود. به خصوص بیمارانی که به دلیل تهوع وعده های غذایی شان را زیاد می کنند و درعین حال در هر وعده میزان کمی غذا می خورند و می گویند حال بهتری دارند ممکن است دچار این حالت شوند . مصرف غذاهای چرب و نشاسته ای و غذاهایی که نمکشان زیاداست باید محدود شود . زیرا این بیماران در حال استفاده از «دگزامتازون» و «کورتون» در طول درمان هستند.

 

باید در نظر داشت در بیمارانی که جواب پاتولوژی هورمون شان مثبت شده است، یکسری از مواد غذایی باید منع شود. زیرا در برخی مواد غذایی فیتواستروژن وجود دارد. درست است که فیتواستروژن‌ها یک هزارم استروژن جنسی قدرت دارند اما همان مقدار هم در این بیمارن مهم است. در راس تمام فیتواستروژن‌هایی که می شناسیم محصولات سویا قرار دارند.

 

تمامی محصولات سویا اعم از سس سویا، کنجاله سویا و لوبیا سویا حذف می‌شوند. نتایج مطالعه‌ای نشان می‌دهد برخی از بیماران به لحاظ نفخی که دارند از مکمل های شیرین بیان استفاده می‌کنند، مکمل‌هایی که در داروخانه ها هم به طور آزاد فروخته می‌شود. شیرین بیان منبع بسیار غنی از استروژن است که باید از رژیم غذایی این افراد حذف شود و اجازه نداریم آن را به این افراد توصیه کنیم.

 

این بیماران باید برخی مواد غذایی را در رژیم غذایی خود کم و یا حذف کنند. کنجد از جمله محصولاتی است که فیتواستروژن دارد. شنبلیبه، تا حدودی عدس و به طور کلی سبوس گندم و نعناع باید محدود شود.

برخی از ترکیبات مواد غذایی است فیتواستروژن ندارد که در راس آنها انگور و مرکبات قرار دارد. و می توانیم در فصل‌های میوه‌ها انجیر و طالبی را به بیماران توصیه کنیم.چگونه بعد از شیمی درمانی لاغر شویم

 

 

برای بیماران سرطانی میوه بهتر از آبمیوه استمساله مهمی که وجود دارد این است که در شیمی درمانی‌ها باید به قند بیمار توجه کنیم. اکثر بیمارانی که شیمی درمانی می کنند به لحاظ استرسی که به آنها وارد می‌شود گلیکوژن کبدشان افزایش پیدا می‌کند. ضمن اینکه دارو هایی برای کاهش تهوع بیمار استفاده می‌شود باعث افزایش گلوکز بیمار می شود. بنابراین توصیه می‌شود در رژیم غذایی بیمار مصرف مواد غذایی مانند بیسکویت‌ها شکر، تافی، سوهان و گز و حتی مصرف آبمیوه هم باید کمتر باشد. اغلب موارد می گوییم میوه را مصرف کنند بهتر از آب میوه است .

 

حتما باید در رژیم غذایی بیماران باید از فلفل دلمه ای، چای سبز و خانواده کلم و به ویژه بروکلی و زردچوبه استفاده شود.

 

بیمارانی که داروی «تاموکسی فن» می گیرند دچار از دست رفتن پروتئین‌های بدنشان می شوند که این مساله بسیار مهمی است. در رژیم‌های غذایی این افراد از پروتئین‌ها باید استفاده کرد. البته پروتئین‌های حیوانی به لحاظ ساختار اسید آمینه‌ای که دارند خون را اسیدی می‌کنند و استخوان برای اینکه خون را تنظیم کند کلسیم خارج می‌کند و در خون می‌فرستد. بنابراین در رژیم‌های غذایی بیمارانی که «تاموکسی فن» استفاده می کنند و ما به طور کلی نگران استخوان‌هایشان هستیم بهتر است از پروتئین‌های گیاهی به چای پروتئین‌های حیوانی استفاده شود.

 

 

آیا مصرف نوشابه و فست‌فود در بیماران سرطانی مضر است؟گاهی برخی بیماران در طول شیمی درمانی می‌پرسند ما هوس کرده‌ایم نوشابه و یا فست فود بخوریم. آیا اتفاقی می افتد. باید به این بیماران گفت هیچ اتفاقی نمی‌افتد عملا بیماری که شش یا هفت ماه است شیمی درمانی می‌کند، دلش می خواهد از زندگی‌اش لذتی هم ببرد. آنچه که مهم است این است که مصرف یک یا دوبار در طول درمان ایرادی ندارد. اما به طور کلی به این بیماران باید آموزش داد که این مواد غذایی به لحاظ دارا بودن نمک که تشدید «ادم» می‌کند و چربی‌ها و کالری بالایی که دارد بهتر است محدود شود.

 

بیماران از چغندر، لبو و هویج در رژیم غذایی‌شان استفاده کنند و نوشیدنیهایی که شکر و قندهای مصنوعی دارند باید محدود شوند و آموزش دهیم برخی نوشیدنی‌های صنعتی را از رژیم غذایی‌شان حذف کنند و از میوه و آبمیوه طبیعی استفاده شود.

افرادی که شیمی درمانی می‌کنند عوارض مختلفی مانند تهوع، استفراغ و یبوست و حتی اسهال و مشکلات خواب و پوستی که رایج است دارند که برای هریک از این‌ها می‌توان توصیه‌هایی داشت.

 

 

ماکارونی بهترین غذایی است که باید شب قبل از شیمی درمانی استفاده شودبا توجه به اینکه برخی بیماران می‌پرسند قبل از شیمی درمانی چه چیزی را بخورند : توصیه‌ای که به این بیماران داریم این است که از نشاسته‌هایی که دیر هضم‌تر است استفاده کنند. همانطور که فوتبالیست‌ها قبل از هر بازی‌ای ماکارونی می‌خورند، زیرا دیر هضم است.

 

بیماری که شیمی درمانی می‌کند بعد از تزریق حال و اوضاع خوبی برای غذا خوردن ندارد. بنابرین بهتر است شب قبل و یا وعده قبلش از نشاسته‌های دیر هضم استفاده کنند. ماکارونی بهترین وعده غذایی است که شب قبل از شیمی درمانی به بیمار توصیه می‌کنیم از آن استفاده کند. ساختار وعده غذایی‌ای که قبل از شیمی درمانی استفاده می‌کند باید شبیه یک صبحانه کامل باشد. کربوهیدرات پیچیده داشته باشد. نان لواش و تافتون باید از رژیم غذایی حذف شوند. زیرا آنها به شدت قند و انسولین را بالا می‌برند و یکباره قند پایین می‌آید و باعث به هم ریختگی اوضاع بیمار می‌شود.

 

نان‌های سفید باید از رژیم غذایی حذف شوند. از تخم مرغ می توانیم در رژیم غذایی استفاده کرد. اگر در رژیم غذایی از تخم مرغ استفاده می‌شود باید حتما به طور کامل پخته باشد. ما از تخم مرغ عسلی و یا نیم پز نباید در رژیم غذایی این بیماران استفاده کنیم. زیرا آلودگی هایی دارد که ممکن است باعث اسهال در این بیماران شود. به طور کلی این وعده غذایی نباید حالت چرب و سرخ کردنی داشته باشد زیرا باعث سنگین شدن معده‌اش می‌شود.

 

غذاهایی که بیماران پس از تزریق به آن بی‌میل می‌شوندیک سری از مواد غذایی وجود دارد که در 72 ساعت بعد از تزریق بیمار به آنها بی میل است. تنفر از گوشت قرمز بسیار در این بیماران رایج است. اصرار نکنید که پروتئین بدنشان از گوشت قرمز باشد. مواد غذایی چرب و سرخ کردنی حذف شود.

 

در سه روز اول مواد غذایی ای که ادویه دارند حالشان را بدتر می کند. مواد غذایی که بوهای تند مانند سیر و پیاز داغ دارند به ویژه در سه روز اول باید حذف شود چون می‌تواند تهوع و استفراغ را حذف کنند. ماست، حبوبات و غلات می تواند مفید باشد. این افراد تمایل زیادی به خوردن پوره جات می‌توانند داشته باشند. در سه روز اول اصرار نداریم بیمار غذای جامد بخورد زیرا نمی‌تواند از آنها استفاده کند.

 

 

آب هر چه خنک‌تر باشد برای بیماران سرطانی بهتر استهر چقدر بیمار توانست آب بخورد بهتر است. البته درجه حرارت داغ و یا گرم تهوع را تشدید می‌کند. آب هر چقدر خنک‌تر و به شکل یخ در بهشت باشد برای بیمار بهتر و قابل تحمل‌تر است و تهوع را کم می‌کند. با در نظر گرفتن اقتصاد بیمار، می توانیم به او آب هویج، شیر عسل، شیر انبه میلک شیک‌ها را توصیه کنیم. زیرا بی‌اشتهایی آنها را رفع می‌کند. مصرف ژله به لحاظ پروتئین هایی که دارد به ویژه اگر میوه به آن اضافه کنیم می‌تواند به دریافت پروتئین‌ها کمک کند.

 

یکی از راه‌های افزایش پروتئین استفاده از شیر خشک در رژیم غذایی بیماران است. در طول روز می‌توان سه تا چهار قاشق شیرخشک در رژیم غذایی بیمار در نظر گرفت.

 

 

روزانه یک تا دو عدد سفیده تخم مرغ برای بیماران سرطانی مفید است

مصرف سفیده تخم مرغ بالطبع می‌تواند در این بیماران مفید واقع شود. حتما روزانه یک تا دو عدد سفیده تخم مرغ را در رژیم غذایی این بیماران لحاظ می‌کنیم. بهتر است به جای گوشت قرمز از گوشت سفید در رژیم غذایی این بیماران استفاده شود. زیرا اسیدهای اشباع چربی که در گوشت قرمز وجود دارد عامل کارسینوژن به خصوص در سرطان پستان محسوب می‌شود.

 

بسیاری از پزشکان می‌گویند گوشت قرمز زیاد مصرف کنند در حالی که باید گفت گوشت قرمز حداکثر 60 تا 90 گرم در روز یعنی به اندازه سه تکه گوشت خورشتی استفاده شود، بقیه نیاز بدن باید از طریق گوشت مرغ تامین شود. اگر بیمار توانست تحمل کند از رژیم غذایی ماهی هم در رژیم غذایی‌اش استفاده می‌کنیم. توصیه می‌کنیم بیمار حتما یه پیاله عدسی یا لوبیا در کنار غذایی که می‌خورد استفاده کند.

 

نمی‌گوییم هر روز عدس بخورد بلکه این مواد را در وعده‌های غذایی خود توزیع کند. ضمن اینکه نباید غافل شد که لبنیات پر از پروتئین هستند. حتما سه واحد ماست و یا شیر را باید در رژیم غذایی لحاظ کنیم. در سه روز اول نباید به بیمار تاکید کرد که زیاد گوشت بخورد. هر چه دلش خواست بخورد چون اگر بیمار در سه روز اول پروتئین زیاده بخورد حتما دچار حالت استفراغ می‌شود. باید پروتئین را تقسیم بندی کرد.

 

 

در ایران کمبود لاکتوز حدود 10 برابر کشورهای اروپایی استدر ایران کمبود لاکتوز حدود 10 برابر کشورهای اروپایی است. بنابراین نمی‌توان به بیماران چندان شیر توصیه کرد اما بقیه لبنیات اشکالی ندارد . ما در سیستم تغذیه در نظر می گیریم که اگر بیماری در برنامه غذایی خود شیر نداشته است ما به او توصیه هایی داریم. مثلا می گوییم امروز که به خانه رفتی یک قاشق غذاخوری شیر بخور، روز بعد آن را دو قاشق و روزهای بعد نصف استکان شیر بخور. روزهای بعد دو سوم استکان شیر بخور و آرام آرام لاکتوز معده اش را بالا می‌بریم. نمی توان بیمار را از خوردن شیر منع کرد. مصرف لبنیات در فنلاند 9 تا 10 واحد روزانه هاست، اما در کشور ما شاید کمتر از یک واحد روزانه شیر استفاده می شود. البته بیشتر از 5 واحد در روز نمی‌توان لبنیات استفاده کرد. زیرا آهن بدنش کم می‌شود.

 

در مورد تهوع توصیه تغذیه ای به بیماران این است که مواد غذایی ای که استفاده می‌شود چرب و سرخ کردنی نباشد. استفاده از پوره سیب زمینی و نان‌های سبوس دار در این بیماران بسیار مفید است. بهتر از قبل از خواب میان وعده مختصری که حاوی نان سوخاری و یا نشاسته است استفاده کنند که برایشان بسیار مفید است.

 

به جای سه وعده غذای پر حجم شش وعده غذای کم حجم استفاده کند. عملا غذایی که می خورند خنک باشد مثلا پلو خورشت که داغ است، حالشان را بدتر می کند. نوشیدنی‌های داغ هم حالشان را بدتر می‌کند. اگر زمانی که آب پرتغال می‌خورد در زمانی که حالت تهوع دارد با یک لیوان آب آن را رقیق کند. هر چه نوشیدنی شیرین تر باشد عملا می تواند تهوع را تشدید کند.

 

 

بوییدن لیموترش موجب بهبود تهوع می‌‌شودمثلا مهم بوییدن پوست لیمو ترش مرکز تهوع را آرام می‌کند. از آبنبات هایی با طعم نعناع و یا ترش می توانند استفاده کنند زیرا تهوعشان را کم می‌کند. مکیدن یخ جز مواردی است که ما به آنها توصیه می کنیم انجام دهند.

 

به آنهایی که دچار زخم‌های دهانی می‌شوند توصیه می‌کنیم از مصرف ترشیجات شامل رب گوجه فرنگی، انواع مرکبات نوشیدنی های گازدار باید صرف نظر کنند. این موضوع به شدت زخم‌های دهانی شان را تشدید می کند. با نی آب بخوردند. خوردن آب در مقادیر بالا می تواند زخم های دهانی شان را تشدید کند. بستنی و چیزهای یخ حتما در رژیم غذایی شان لحاظ کنید. هر چقدر فضای دهان خنک تر شود روند بهبود بهتر می‌شود. از مواد غذایی ای که مانند نان های سوخاری و یا ادویه جات، حالت خشک و شکننده دارند در رژیم غذایی شان استفاده نشود.

 

 

پیاز و لیموترش به درک شوری و ترشی غذا در بیماران سرطانی کمک می‌کندمساله دیگر این است که تغییرات چشایی در دهان آنها اتفاق می افتد و طعم شوری و ترشی را خوب احساس نمی‌کنند. به آنها توصیه می‌کنیم که در مواد غذایی‌شان از پیاز و یا لیمو ترش استفاده کنند. غذایی که استفاده می‌کنند سرد یا هم دمای محیط باشد، اگر زخم های دهانی ندارند از مرکبات استفاده کنند.

 

از سس‌های کچاپ، خردل و انواع خردل‌ها در رژیم غذایی‌شان استفاده کنیم. خیلی به آنها کمک می کند. این مواد طعم غذاهایشان را می‌تواند بهتر کند. بیماران باید به جای مصرف شکر از خرما، کشمش و میوه های خشک در رژیم غذایی شان استفاده کنند. مصرف نمک باید کم شود. کنسروها و به ویژه تن ماهی به دلیل آلوده بودن به جیوه باید ار رژیم غذایی این بیماران حذف شود .

 

این بیماران اگر خشکی دهان دارند باید همیشه بطری آب همراهشان باشد و مرتب آب بخورند. حتما از آدامس های حاوی قند گزیرتور استفاده کنند. از هویج، کرفس، لیمو و سایر مرکبات استفاده کنند. که بسیار به آنها کمک می‌کند.

 

در مورد بیماری یبوست هم اولین مساله این است همین طور که نشسته با انگشت شست، شکمش را به سمت پایین ماساژ دهد. مواد غذایی ای که فیبر بالا دارند را در رژیم غذایی شان استفاده کنند. حتما به آنها بگوییم روزی سه عدد آلو خیس شده در رژیم غذایی خود قرار دهند. روزی 5 تا 6 عدد زیتون بخوردند و حتما روغن زیتون را در رژیم غذاییش بگنجانند که می تواند مفید باشد. از عناب استفاده کنند که در درمان یبوست می تواند مفید باشد.

 

خوردن نعناع و شوید در ماست مفید است. آب فراوان استفاده کنند. باید در نظر داشت اگر بیمار میوه و سبزی خورد اما آب نخورد باعث یبوست می شود. ضمن اینکه اگر بیماردچار اسهال شد نباید به او مواد فیبردار و یا غذای چرب و سرخ کردنی داد. از غذاهایی استفاده کند که پتاسیم بالایی دارد. مانند موز، سیب زمینی قارچ و مرکبات که مشکلی برایشان ایجاد نشود.منبع:salamatnews.com

تغذیه و تناسب اندام


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟


معتبر ترین مرجع پزشکی برای رزرو نوبت


ژل آمیزشی و روان کننده با 25%تخفیف


لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران


خرید قسطی انواع سمعک بدون بهره


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!


کم شنوایی و ناشنوایی در میانسالان

ساخت و تعمیر دندانهای مصنوعی با قیمت مناسب


راه رهایی از اعتیاد|بازگشت به زندگی


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


عذاب اعتياد |از درمان تا سم زدایی

درمان قطعی انحرافات زانو درکوتاه ترین زمان

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

تهران- ایرنا- به رغم مدارک و شواهدی که تا کنون نشان داه‌اند چاقی موجب ابتلا به سرطان می‌شود، اکنون نتیجه یک مطالعه نشان می‌دهد که چاق بودن به بیماران سرطانی کمک می‌کند تا بر این بیماری غلبه کنند زیرا افراد چاق بهتر به داروهای قوی ایمنی درمانی واکنش نشان می‌دهند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان استرالیایی که این مطالعه را انجام داده‌اند می‌گویند که داشتن اضافه وزن به واقع می‌تواند به بیماران سرطانی کمک کند تا در مبارزه با این بیماری پیروز شوند. محققان در این مطالعه متوجه شدند که بیماران مبتلا به سرطان به یک داروی قوی به نام  atezolizumab که برای از بین بردن تومورها طراحی شده است، بهتر واکنش نشان می‌دهند. 

کارشناسان با اشاره به مدارک و شواهدی که دهه ها ثابت کرده‌اند که چاقی موجب ابتلا به سرطان می‌شود، نتایج این مطالعه جدید را جالب توصیف کردند. 

محققان دانشگاه «فلیندرز» در استرالیا این مطالعه را بر روی هزار و ۴۳۴ بیمار مبتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک انجام دادند. این بیماری شایع‌ترین شکل سرطان ریه است. داروی Atezolizumab که با نام تجاری Tecentriq شناخته می‌شود، یک داروی ایمنی درمانی است که برای بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک تجویز می‌شود.

۴۹ درصد از افراد شرکت کننده در این مطالعه وزن عادی داشتند و ۳۴ درصد دارای اضافه وزن و هفت درصد چاق بودند. نتایج این مطالعه نشان داد شانس زنده ماندن بیمارانی که atezolizumab مصرف می کردند و دارای اضافه وزن بودند، تا ۳۲ درصد بهتر بود. اما این نتایج در مورد بیمارانی که داروی شیمی درمانی docetaxel مصرف می‌کردند، مشاهده نشد. docetaxel یک داروی شیمی درمانی است که برای درمان سرطان ریه سلول غیر کوچک تجویز می شود. چگونه بعد از شیمی درمانی لاغر شویم

محققان خاطرنشان کردند که این مطالعه جدید از این فرضیه حمایت می‌کند که داشتن توده جرم بدنی بالا و چاقی با واکنش بهتر به ایمنی درمانی ارتباط دارد.

این مطالعه در مجله American Medical Association Oncology منتشر شده است.

تهران– ایرنا- محققان آمریكایی روش جدیدی را برای درمان سرطان ریه سلول غیر كوچك NSCLC ابداع كردند…

تهران-ايرنا-محققان انگليسي مي گويند، با استفاده از يك داروي جديد ايمونوتراپي مي توان افراد…

تهران-ايرنا- متخصصان سرطان شناسي هشدار داده اند كه تجويز بيش از حد آنتي بيوتيك به بيماران سرطاني…

تهران- ايرنا- نتايج يك مطالعه نشان مي دهد كه سلول هاي گرفته شده از پوست بيماران مبتلا به سرطان…

تهران – ايرنا – مطالعات جديد محققان آلاباما در بيرمنگام نشان مي دهد داروي متفورمين كه رايج…

تهران – ایرنا – مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران…

تهران-ایرنا-رییس سازمان آموزش‌و پرورش استثنایی در نشست با تشکل‌های…

تهران- ایرنا- رئیس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاون علمی و فناوری…

تهران- ایرنا- فضاپیمای «تیان ون -۱» چین اولین تصویر خود را از مریخ،…

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است

نقش تغذیه در ابتلا به بیماری‌های مختلف و مخصوصاً بیماری‌های مزمنی مانند دیابت، چربی خون، پوکی استخوان و البته انواع سرطان‌ها که امروزه درصد قابل‌توجهی از جامعه ما را نیز درگیر کرده‌اند بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ اما خوشبختانه تغذیه و رژیم غذایی مصرفی ما در بهبود این بیماری‌ها و خلاصی از آن‌ها هم به کمک ما می‌آیند و ما فقط باید بدانیم که چگونه از آن کمک بگیریم. پس اگر خدای ناکرده شما یک بیمار تحت درمان با شیمی‌درمانی هستید و یا در نزدیکان خود فردی مبتلا به این بیماری را دارید قطعاً می‌دانید که درمان با روش شیمی‌درمانی تأثیرات جدی و قابل‌توجهی را بر دستگاه گوارش خواهد داشت. عوارضی مانند اسهال، استفراغ، نفخ و یبوست از جمله ناراحت‌کننده‌ترین عوارض شیمی‌درمانی‌اند و نتیجه همه‌ی آن‌ها چیزی نیست جز بی‌اشتهایی، لاغری و در نتیجه تهدید سلامتی؛ اما خوشبختانه روش‌هایی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌تواند این عوارض ها را به حداقل رساند.چگونه بعد از شیمی درمانی لاغر شویم

ما خیلی جاها از اهمیت مصرف غذاها در حجم‌های کوچک به شما گفته‌ایم؛ اما به جرات می‌توان گفت که ارزشمندترین و مهم‌ترین اهمیت آن در دوران شیمی‌درمانی است. حجم‌های غذایی باید کوچک ولی در دفعات مکرر باشد. گوشت‌ها، سبزیجات پخته‌شده و غلات کامل می‌توانند انتخاب خوبی باشند. شاید شما فکر کنید بیمار در این شرایط نیاز به غذاهای پرکالری و روغنی دارد؛ اما این کاملا غلط است و مصرف غذاهای پرچرب و پر فیبر مثل میوه و سبزی تازه باعث تأخیر در تخلیه معدی و در نتیجه بدتر شدن نفخ و تهوع و استفراغ خواهد شد.

2- میان‌وعده های سبک را انتخاب کنید

شیمی‌درمانی معمولاً افراد را ضعیف و کم انرژی می‌کند. به طوری که فرد همواره احساس خستگی و بی‌حالی دارد. هرگز نگذارید که این خستگی مانع غذا خوردن بیمار شود. از میان‌وعده‌های سبک و پر انرژی استفاده کنید و فراموش نکنید مهم‌ترین هدف در تغذیه بیمار تامین انرژی او است. آجیل و مغزها، پاپ کورن ساده، پنیر و کراکرهای گندمی، کره بادام‌زمینی و نان تست گندم، ماست، موز، انواع توت‌ها و بستنی‌ها همگی می‌توانند انتخاب‌های خوبی برای میان‌وعده باشند.

در این دوران معمولاً مزاج فرد تغییر می‌کند و بسیار می‌بینم که غذایی که فرد به آن علاقه شدید داشته کاملا برای او منفور می‌شود. تغییر مزاج چیزی است که باید در انتخاب غذاها به آن کاملا توجه داشت. خیلی وقت‌ها اختلالات چشایی و تغییرات احساس چشایی فرد به طعم‌ها دلیل این تنفر غذایی است که البته عارضه‌ی معمول شیمی‌درمانی در نظر گرفته می‌شود.

در زمان بی‌اشتهایی هدف اصلی رساندن کالری کافی به بیمار است. معمولاً در این دوران تنفرهای غذایی بیمار علت اصلی این بی‌اشتهایی‌اند و یکی از شایع‌ترین آن‌ها تنفر به گوشت قرمز است که منبع مهمی از کالری و پروتئین می‌باشد. در این شرایط لازم است کالری و پروتئین بیمار از طریق مصرف سایر منابع پروتئینی مانند تخم‌مرغ، گوشت مرغ، ماهی، لبنیات کم چرب و حبوبات کاملا پخته‌شده تامین شود.

تحرک بیمار نقش مهمی در وضعیت گوارشی او دارد. درست است که این بیماران معمولاً دارای احساس ضعف و خستگی هستند اما راه رفتن آرام حتی برای 10 دقیقه در بهبود گوارش فرد بسیار کمک‌کننده خواهد بود. فراموش نکنید دراز کشیدن بعد از مصرف غذا خیلی وقت‌ها باعث برگشت اسید معده شده و وضعیت تهوع و استفراغ فرد را بدتر می‌کند. به همین خاطر توصیه می‌شود که فرد بعد از مصرف غذا حداقل برای 30 دقیقه بنشیند و یا نهایتاً در زاویه 45 درجه استراحت کند.

همان طور که گفتیم شیمی‌درمانی با تغییر احساس چشایی و بی میلی فرد نیز تغذیه را برای فرد مشکل تر می‌کند. متأسفانه یکی از مهم‌ترین این تغییرات بی میلی به مصرف آب است و این خود می‌تواند مشکلی بزرگ به اندازه تمام مشکلات دیگر موجود در شیمی‌درمانی باشد. اگر نوشیدن آب برای بیمار شما هم به یکی مشکل و تنفر تبدیل شده بد نیست نوشیدنی‌های طعم‌دار و مخصوصاً آب و آب لیمو را امتحان کنید.

آب میوه‌ها هم می‌توانند انتخاب مناسبی باشند اما انواع طبیعی آن‌ها. آب میوه‌های صنعتی و نوشابه‌های حاوی قندهای مصنوعی مخصوصاً در زمانی که فرد از عارضه‌ی اسهال شیمی‌درمانی رنج می‌برد می‌توانند شرایط را بدتر کنند. از طرفی فراموش نکنید مصرف آب در حال غذا خوردن و با شکم پر اصلاً توصیه نمی‌شود و احتمال تهوع و استفراغ فرد را نیز افزایش می‌دهد.

دوره‌های متناوب یبوست و اسهال از عوارض شایع شیمی‌درمانی است. همان طور که گفتیم در صورتی که فرد مبتلا به تهوع و استفراغ هم باشد مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها در حجم بالا توصیه نمی‌شود. در این شرایط تنها راه رفتن و فعالیت است که می‌تواند درمان یبوست باشد. تنها 20 دقیقه راه رفتن حتی آرام می‌تواند درمان این وضعیت باشد؛ اما در صورتی که تهوع و استفراغ فرد شدید نیست مصرف حجم‌های کوچک از میوه‌های پخته‌شده می‌تواند کمک کننده باشد.

خیلی وقت‌ها می‌بینیم که دوستداران شیر و لبنیات در طی دوران شیمی‌درمانی با مصرف حتی مقدار کمی از آن دچار اسهال و علائم گوارشی جدی می‌شوند. علت آن ابتلا به وضعیت لاکتاز دفیشنسی یا همان عدم تحمل لاکتوز در نتیجه‌ی شیمی‌درمانی است. بهتر است در این دوران از مصرف شیر و لبنیات خودداری شود. البته فراموش نکنید که در صورتی که فرد مرحله‌ی اسهال و استفراغ شدید بعد از شیمی‌درمانی را گذرانده و در حال حاضر در وضعیت آرام به سر می‌برد، ماست پرچرب و البته پاستوریزه در مقادیر کوچک می‌تواند یک انتخاب پرکالری مناسب برای فرد باشد.

مطالعات اخیر نشان داده‌اند که زنجبیل در کاهش تهوع ناشی از شیمی‌درمانی نیز بسیار تأثیرگذار است. حتی تأثیرگذارتر از خیلی داروهای درمانی. بد نیست آن را به غذای بیمار اضافه کنید تا تأثیر واقعی آن را ببینید. برای این منظور کافی است تنها یک هشتم قاشق چای‌خوری زنجبیل را به غذا و یا چای اضافه کنید.

اگرچه دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی از مواد غذایی طبیعی همواره ارزشمندتر از دریافت مکمل‌ها است اما برای بیماران تحت درمان با شیمی‌درمانی که تمایل زیادی هم به غذا خوردن ندارند دریافت مکمل‌ها معمولاً ضروری خواهد بود. در انتخاب یک مولتی‌ویتامین به محتوای ویتامین D، ویتامین‌های B، آهن، اسیدفولیک، کلسیم و زینک آن توجه ویژه داشته باشید. مکمل‌های حاوی سلنیوم، ویتامین E و ویتامین C همچنین نقش مهمی در سم‌زدایی بدن و کاهش عوارض شیمی‌درمانی بر عهده دارند. البته در خصوص مصرف این مکمل‌ها در زمان شیمی‌درمانی حتماً نحوه و مقدار مصرف آن را حتماً از پزشک معالج و یا رژیم درمان خود بپرسید زیرا خیلی از داروها و مکمل‌هایی که شما مصرف آن‌ها را بدون ضرر تصور می‌کنید با داروهای شیمی‌درمانی دارای تداخل دارویی هستند.

الهه گودرزی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

سرطان، شیمی‌درمانی، معجزه‌ی ویتامین C

نقش تغذیه در دوران شیمی درمانی

نقش تغذیه در کنترل 11 عارضه‌ی ناشی از درمان سرطان (1)

نقش تغذیه در کنترل 11 عارضه‌ی ناشی از درمان سرطان (2)

معجزه‌ی مواد غذایی در سرطان‌ها

3 ماده‌ی غذایی مرتبط با شیمی درمانی

زنجبیل و فلفل سرطان‌های مرگبار را درمان می‌کنند چگونه بعد از شیمی درمانی لاغر شویم

پیشگیری از سرطان خون با کرفس و جعفری

مشکلات سرطانی‌ها در حین درمان

توصیه‌های غذایی در شیمی‌درمانی

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

چگونه بعد از شیمی درمانی لاغر شویم
چگونه بعد از شیمی درمانی لاغر شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *