چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شویم

 
helpkade
چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شویم
چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شویم

تماس و مشاوره تلفنی از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس با تلفن ثابت ۹۰۹۹۰۷۱۶۱۴

تماس با تلفن ثابت از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب

تماس از سراسر کشور ۱۶۱۴ ۹۰۷ ۹۰۹

صفحه اصلی » مطالب پیشنهادی مشاور گروپ » چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شوم

چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شویم

جهت مشاوره در زمینه چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شوم

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۴_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شوم، شاید سوال اکثر کنکوری های امسال باشد که از نتیجه کنکور خود راضی نیستند؛ گاه آنها بدون آنکه نتایج کنکور سراسری 99 را هم دریافت کنند، می دانند که به نوعی باید شکست در کنکور 99 را قبولی کنند و بعد از گذراندن دوره التیام و پیدا کردن نقاط ضعف و دلایلی که به این شکست منجر شده، خود را برای «موفقیت در کنکور 1400» آماده کنند. ما نمی خواهیم در این مقاله به شما بگوییم که پایان شب سیه سپید است و یا هر شکست مقدمه ی پیروزیست. این ها را همه می دانیم و درست هستند.

قطعا شکستی مقدمه ی پیروزی است که از آن چیزهایی یاد بگیریم و در مسیر جدیدمان  استفاده کنیم وگرنه شکست، پشت شکست طبیعی خواهد بود. همچنین این شکست به ما یادآوری می کند که  ترس از قبول نشدن و غول فرض کردن کنکور را کنار بگذاریم، چرا که انتهایش را دیده ایم. انتهای قبول نشدن و شکست در کنکور ،درست اینجایی هست که ایستادید. یعنی امید و تلاشی دوباره و استفاده از تجربه های قبلی تان. همیییییییین. نه پایان عمر و پایان دنیا و از بین رفتن همه ی امید آینده و …

در این مقاله، مشاورگروپ به شما می گوید که چطور خیلی دوستانه خودتان و این تجربه ی به ظاهر تلخ گذرا را التیام دهید، دلایل عدم موفقیت موقتی تان را بشناسید و در نهایت از شکست در کنکور امسال و تجربه تان، تا آنجا که می توانید برای موفقیت در کنکور 1400 استفاده کنید.

سر فصل ها

افزایش روحیه پس از شکست در کنکور اولین وظیفه شما قبل از شروع به درس خواندن برای کنکور سال جدید، و درواقع اولین چیزیست که برای ادامه این مسیر به آن احتیاج دارید. شما باید بتوانید ابتدا به نقطه صفر مرزی شروع برای درس خواندن سال کنکور برسید. یعنی همان نقطه ای که پر از امید و آرزو بودید. کتاب تست هایتان را دوست داشتید و کاغذهای رنگی برای نوشتن خلاصه و فرمول ها به در و دیوار اتاقتان می چسبانید. همان روزهایی که از نشتن پشت میز تحریرتان ذوق داشتید. یادتان هست؟

مراحل خودسازی و افزایش روحیه برای موفقیت در کنکور 1400 در واقع همان قدم هایی است که پیش از شروع به درس خواندن برای کنکور و از سر گرفتن کارتان باید انجام دهید. گام هایی که شما را آرام، جسور و با انگیزه می سازد. پس مشاورگروپ را همراهی کنید تا باهم به نقطه صفر مرزی مان نزدیک شویم.

1- خود را ببخشید

بله! خود را بخشید. شما یا شرایط بیرونی مطلوبی برای درس خواندن نداشته اید، و یا شرایط شرایط روحی و درونی. حتی اگر این شکست در کنکور شما در نتیجه ی ضعف در اراده باشد و یا تنبلی، شما استحقاق بخشش را دارید؛ و البته ما برای شما راهکارهایی برای تقویت اراده و انگیزه در درس خواندن نیز داریم که در مقالاتی مثل اهرم رنج و لذت در درس خواندن و راه های طلایی قبولی در کنکور و… می توانید از آن ها استفاده کنید و از نتیجه شگفت زده شوید.

اگر هم که عامل شکست در کنکور شما عاملی بیرونی مثل نداشتن برنامه ریزی درسی مناسب، جزوه و کتاب خوب، شرایط محیطی نا مناسب و … هست، شما این بار خیلی بهتر می دانید که در انتخاب هایتان کجا اشتباه کرده اید و چطور می توانید عوامل یاری دهنده خود را تقویت کنید. داشتن مشاوره تحصیلی خوب در سال کنکور نیز می تواند به شما کمک زیادی کند. 

می بینید؟ دلیلی برای عصبانیت و ناراحتی از خودتان وجود ندارید. شما مستحق آرامش و عشق هستید.

2- خود را شاد کنید

خود را شاد کنید، به گردش بروید (با رعایت پروتکل ها)، فیلم های خوب شاد و با انگیزه ببنید (این را ذکر می کنم تا انتخابتان برای فیلم دیدن کانجرینگ و جن جن گیر یا فیلم های ناامید کننده که بدون شکست در کنکور هم شما را به سمت یک هاراگیری سوزناک سوق میدهد، نباشد :))، کتاب، موسیقی و هر آنچه حال شما را بهتر می کند را امتحان کنید. جسم و روحتان را تغذیه کنید سپس برای راه جدیدتان آماده شوید. در ضمن، استراحت، شادی، کتاب و … را در سال کنکور به طور کلی حذف نکنید.

3- دوستان مثبت بله، دوستان منفی خیر!

خواهشا همین یک سال هم که شده دور دوستانی که مدام از سیاهی آینده و نبودن هیچ چیز در آر مسیر حرف میزنند و امیدبخش ترین کتابی که می خوانند مسخ کافکاست، خط بکشید. همچنین دوستانی که روزی 25 ساعت درس می خوانند و بعد از موفقیت در آزمون های آزمایشی به شما می گویند که تنها به یه نیم ساعت درس خواندن در تاکسی به این مدارج عالیه رسیده اند. اینها ترمز هایی هستند که شما را قبل از شرکت در کنکور به سمت شکست در کنکور و ناامیدی سوق می دهند.

4- امید بله، حسرت خیر!

حسرت را کنار بگذارید. اینکه اگر قبول شده بودن الان بمی رفتم برای دانشگاه مانتو جدید و جامدادی م یخوریدم. یا ای وای که یکسال عقب افتادم و … حسرت گذشته تلاش امروز و امید آینده را از تو می گیرد. اینکه می گویند نا امیدی از شیطان است دقیقا درست است. انسان هر گناهی که کرده باشد و یا در هر قعری که باشد، می تواند با امید نجات یابد. اما انسان ناامید چطور؟ به خودتان امید داشته باشید. به خدایی که هیچ تلاشی را بی جواب نمی گذارد و در بهتریییین زمان ممکن پاسخ می دهد امید داشته باشید. امیییییید داشته باشید تا برنده بازی شوید. هنوز سنی ندارید و این یکسال در طول عمرتان ناپدید می شود.

6- با در نظر گرفتن تمام مراحل بالا دلایل احتمالی و قطعی شکست سال بعدتان را پیدا کنید

شاید چند روزی طول بکشد تا شما بتوانید از لحاظ روحی شارژ شوید و مراحل بالا را طی کنید. در این شایط شما اگر به خوبی به خودتان و روح و جسمتان رسیده باشید و از شر احساسات منفی خلاص شده باشید، می توانید انگیزه ای قویتر از روز اولتان را در خود بیابید. حالا باید دلایل احتمالی و یا قطعی شکست در کنکور تان را بررسی کنید و قابل اصلاح ها را خودتان اصاح کنید، آگاهی های لازم را کسب کنید و برای آنهایی که بهرای رفعشان به کمک احتیاج دارید، از مشاوری خبره کمک بگیرید. در ادامه به چند عاملی که احتمالا دلایل شکست در کنکور شما نیز درمیان آن ها باشد را بررسی می کنیم.

دلایل شکست در کنکور همان عواملی است که باعث عدم موفقیت شما در کنکور شده است. برخی عمومی و رایج بوده و برخی فردی. ما دلایل رایج را برای شما بیان می کنیم و البته به راه غلبه بر این دلایل نیز اشاره خواهیم کرد. گاه شما تنها با کش این دلیل و رویاریی با آن براحتی می توانید آن را حذف کنید.

1- نداشتن برنامه ریزی درسی کاربردی و خوب

حالا حتما خوب می دانید که داشتن یک برنامه ریزی خوب چقدر می تواند رد موفقیتتان در کنکور یاری بخش باشد. برنامه ریزی خوب است که در عین اینکه همه مباحث را دربر بگیرد و خواندن مفهومی، خلاصه برداری، تست زنی تمرینی و زمان دار و … را نیز به صورت منطقی در خود بگنجاند، کاربرید هم باشد. ممکن است برنامه ای در نگاه اول خیلی جامع و کامل به نظر بیاید اما در عمل شما نتوانید آن را عملی کنید و دچار ناامیدی شوید.

چه بسا تنها دلیل عدم موفقیتتان هم همین باشد. چرا که نرسیدن به برنامه هم شما را عقب می اندازد، هم حس شکست خوردگی به شما می دهد و هم به شما این را که بی اراده هستید القا می کند. یعنی یک عامل چند عامل دیگر را هم با خود دارد و باعث شکست در کنکور شما می شود.

برنامه ریزی درسی باید مختص شما باشد و بر اساس شما و ویژگی ها، استعداد ها، زمانی که می توانید درس بخوانید و … باشد. شما می توانید در مقالات آموزش برنامه ریزی درسی 1 و آموزش برنامه ریزی درسی 2 روشی خوب برای برنامه ریزی درسی برای شخص خودتان بیاموزید و ان را به کار بگیرید. همچنین می توانید از مشاوران مشاور گروپ که اصلا کارشان همین است که بهترین برنامه ریزی درسی را برای شخص شما طراحی کنند کمک بگیرید. این کار نه خیلی سخت است و نه هزینه بر.

2- نداشتن انگیزه کافی

خیلی احتمال دارد که شما انگیزه کافی برای درس خواندن و قبولی در کنکور را نداشته اید. مثلا کسی یا کسانی شما را از بعد  از قبولی در کنکور نا امید کرده اند و یا به خاطر ارتباط خوبی که نتوانستید در مدرسه با دبیران و دوستانتان داشته باشید کمی سرد و بی انگیزه شدید؛ و یا اصلا در موقعیت روحی بوده اید که نسبت به هرچیز بی انگیزه بوده اید و موفقیت و یا شکست در کنکور برایتان بی اهمیت بوده است. حالا زمانش است که خوب فکر کنید. انگیزه های خود را برای درس خواند و قبولی در کنکور بشمارید.

حتما و حتما روی کاغذی اهداف خود را مشخص کنید و ببینید که برای چه چیزی می خواهید رقابت کنید. حتما دلایل زیادی پیدا خواهید کرد و هربار با خواندن آن ها انگیزه می گیرید. همچنین می توانید خواندن این کاغذ را شب ها قبل از خواب و صبح ها دقیقا بعد از بیداری که مغزتان در حالت آلفا قرار دارد بخوانید تا بعد از مدت کوتاهی این دلایل به ضمیر ناخودآگاه تان رسوخ کند و خود به خود با انگیزه تر می شوید.

3- ترس از کنکور و جلسه امتحان

ترس از کنکور و جلسه امتحان ترسی است که در همه وجود دارد، کم یا زیاد. به طور کلی استرس و ترس اگر تا یک حد کمی باشد می تواند به فعال شدن هوش هیجانی شما کمک کند و حتما پیش آمده جوابی را که سر جلسه امتحان به آن رسیده اید را قبلا اصلا در ذهن نداشته اید و یا بعدا اگر بخواهید تحلیل کنید ،خواهید توانست. درست به این دلیل. اما اگر ترس از جلسه کنکور از حد معمول زیادتر باشد می تواند کار شما را مختل کند. شما می توانید این ترس را با شرکت مداوم در جلسات کنکور آزمایشی، نفس عمیق، مدیتیشن در صبح آزمون ها، خواندن دعا و … کاهش دهید.

چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شویم

4- ترس از شکست

ترس از شکست نیز در همه وجود دارد. اصولا همه چیز در ذهن ما بر اساس سوالاتی رقم می خورد. سوالاتی مثل:

پیشنهاد مشاورگروپی ما به شما این است: هر زمان ترس از شکست در کنکور در شما به وجود آمد، سوالی که باعث این ترس شده را پیدا کنید و درست سوال مخالفش را بپرسید. به شکل زیر:

 

اگه رتبه ام بترکونه چی؟

اگه رتبه ام عااالی بشه چی؟

 

 

اگه خیلی کیف کنم پیش همه چی؟

اگه نتیجه ام همه رو متعجب کنه چی؟

 

اصلا موفقیت آینده چه ربطی به چهارتا رتبه بالا یا پایین داره؟

اگه بچه فامیلمون بیاد رمز موفقیتو از من بپرسه چی؟

 

اگه روز کنکور خیلی با انرژی و سرحال باشم چی؟

اگه کنکورمو از آزمون آزمایشی هام هم بهتر بدم چی؟

سوال سمی را پیدا کنید. به جایش سوالات خوبی که درست مخالف آن است و به شما حس بهتری می دهد را جاگزین کنید و رگباری ظرف 2-3 دقیقه از خودتان بپرسید. خواهیددید با چند تکرا حالتان چقدر بهتر می شود و ترس ها به طرز معجزه آسایی ناپدید می شوند. امتحان کنید!

5- غرق شدن در کلاس کنکور و کتاب تست های گوناگوناگر تمام طول روز و هفته تان را در کلاس درس و کنکور، کلاس آنلاین، مسیر رفتن به کلاس و … صرف کرده اید و به اندوختن انواع کتاب های درس و تستی که تنها چند صفحه شان را خوانده اید پرداخته اید، می توان گفت این یکی از اصلی ترین عوامل شکست در کنکور شما بوده است.

شما باید کلاس و استادی را که ارجحیت دارد را انتخاب کنید، بهترین کتاب پیشنهادی استاد و معلمتان را برگزینید و بارها و بارها  جزوات همان معلم و همان کتاب های تست را بخوانید و بخوانید و بخوانید. این به فهمیدن بهتر و عمیق تر دروس و همچنین رسیدن به تسلط بالا و تمرکز خوب بیشتر کمک می کند. هرچه جمع و جورتر بهتر.

6- عدم تناسب رشته تحصیلی با استعداد ها و روحیات

سال گذشته فرصت خوبی بود تا بفهمید آیا وقعا به رشته و گروه آموزشی که در آن درس می خوانید علاقه مند هستید یا خیر. روانشناسی شکست در کنکور می گوید، اگر واقعا می بینید که علاقه و استعدادی در این زمینه ندارید، این خدمت را به خودتان بکنید و از همین ابتدای مسیر درسی و شغلیتان رشته مورد علاقه تان را انتخاب کنید. شاید بتوان گفت این شکست در کنکور برای شما از بزرگترین لطف ها بوده. چرا که شما را از تلف کردن زمانتان در سالهای بعد در رشته ایکه دوستش ندارید و یا استعدادش را ندارید باز داشته است.

سوالات متداول

در این مقاله به شما آموزش دادیم که چطور با سوالات رگباری می توانید بر ترس هایتان غلبه کنید.

شما می توانید با مشاوران با سابقه ی مشاورگروپ که همه ی هدفشان موفقیت شماست همراه شوید و علوه بر اینکه برنامه ریزی درسی مختص خودتان برایتان طراحی شود، از شما پشتیبانی کامل در سال کنکور نیز صورت پذیرد. شما می توانید با خرید بسته های مشاوره تحصیلی و یا تماس با ما به مشاور دلخواه و خبره خودتان متصل شوید و با هزینه ای قابل مقایسه با هیچ مشاور حرفه ای نیست.

نداشتن برنامه ریزی و مشاوره خوب، ترس از شکست، ترس از جلسه آزمون و سایر عواملی که به تفصیل در مقاله شرح داده شده است.

جهت مشاوره در زمینه چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شوم

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۱۶۱۴_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت یا استفاده از کد تخفیف کلیک کنید.

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

ممنون بابت مطالب عالی
من الان که این مطالب خوندم حالم خیلی بهتر شد
وبه امید آینده پیش می رم که میدونم آینده از امروز بهتر
به امید خدا

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام*

ایمیل*

تلفن همراه

در صورتی که به هر دلیل به تلفن ثابت دسترسی ندارید ما برای مشاوره با شما تماس میگیریم!

مشاور گروپ از سال ۱۳۹۲ به صورت تخصصی کار خود را در زمینه مشاوره آغاز کرد و با استعانت از خداوند متعال و اعتماد مردم عزیز کشورمان تاکنون توانسته میلیون ها ساعت مشاوره تلفنی و حضوری ارائه دهد. ما در مجموعه مشاور گروپ گرد هم آمده ایم تا تجربیات چندین ساله خود را در زمینه مشاوره تحصیلی در مقاطع مختلف مانند تیزهوشان،نمونه دولتی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد ، دکتری ، آزاد بدون کنکور ، علمی-کاربردی ، نظام وظیفه ، نظام مهندسی و … اطلاعات مربوطه را در اختیار مخاطبان محترم خود قرار دهیم.

مشاور گروپ یک وبسایت خصوصی و غیر انتفاعی دارای مجوز رسمی مشاوره در زمینه تحصیلی میباشد.
این وبسایت به هیچ ارگان یا نهاد دولتی یا خصوصی از جمله سنجش ، دانشگاه آزاد و… وابستگی ندارد.
تمامی محتوای این وبسایت تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده و اخبار تنها از وبسایت های معتبر همراه با ذکر منبع اصلی انتشار داده میشود.
لازم به ذکر است مشاور گروپ هیچگونه مسئولیتی در قبال محتوای بازنشر شده ندارد.

تمامی حقوق این وبسایت محفوظ بوده و متعلق به مجموعه مشاور گروپ میباشد.

خوش آمدین، لطفا وارد حساب کاربری شوید

هفت
 + 
یک
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

بازیابی رمز عبور

یک رمزعبور موقت، برایتان ایمیل خواهد شد.

SookhteJet.ir – انگیزشی ترین وبسایت برای جوان موفق

چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شویم

آیا شکست‌های که اخیرا در کارتان خورده‌اید باعث شده تا نخواهید از رختخواب خود بیرون بیایید؟
این شکست زمانی درآورتر می‌شود که شما نهایت تلاش، تمرین و انرژی خود را در مسیر آن کار گذاشته باشید و باز هم به موفقیت نرسیده‌اید… و باز هم شکست خورده باشیم !

شکست‌های بزرگ روحیه انسان را از بین می‌برند؛ باعث از دست رفتن امید به آینده می‌شوند، افسردگی‌های سختی را با خود به همراه دارند و مدام تمام ذهن شما را اشغال می‌کنند.

همین تبعات شکست است که سبب می‌شود تا شما دیگر نخواهید کاری را امتحان کنید… اینطور نیست؟

در واقع ترس از باختن به تمام وجود شما می‌رود و اجازه ریسک دوباره را از شما می‌گیرد.

اما چند لحظه فکر کنید…

آیا این باید پایان سرنوشت شما باشد؟

آیا آخر قصه زندگی شما همین است؟ نه، بلند شوید و به سمت آینده حرکت کنید بدون آنکه به نتیجه و اتفاقات پیش رو فکر کنید.

شما باید دوباره خود را بسازید،
انگیزه جدید ایجاد کنید و با فکر مثبت به سمت یک مبارزه دیگر قدم بردارید

در این مقاله 5 تفکر ضروری را میخواهیم به شما معرفی کنیم که هروقت شکست خوردید، باید آنرا بارها و بارها مرور کنید چون بدون این افکار، شکست شما تبدیل به سمی کشنده در ذهن‌تان میشود… آماده‌اید این سم را خنثی کنید؟

اولین کاری که در مسیربازیابی ذهنی خود باید بعد از یک شکست سخت انجام دهید این است که شکست را بپذیرید، از آن فرار نکنید، بهانه نیاورید و آن را گردن اطرافیان نیاندازید. شکست را در آغوش بگیرید.

این نکته را بدانید که راه موفقیت فقط از مسیر شکست‌های پیاپی می‌گذرد پس باید شکست را کوچک کنید. بجای فرار از جامعه و اطرافیان و دوستان اتفاقاً با آنها صحبت کنید، به راحتی بگویید که اشتباه کردم و شکست خوردم، این مشکل را به یک وضعیت عادی تبدیل کنید.

کدام تیم فوتبال بودن شکست قهرمان شده؟ کدام فرد بدون شکست موفق شده؟ کدام شرکت در مسیر خود اشتباهی نداشته؟ این را بدانید که این آخرین شکست نخواهد بود و بازهم در مسیرشما شکستهای دیگری وجود دارد اما چیزی که لابه لای آنها به آن دست پیدا می‌کنید یک موفقیت بزرگ است که همه شکست‌ها را کمرنگ می‌کند

پشت هر فرد موفق، هزاران شکست وجود دارد

 

شکست نباید پایان رویای شما باشد. اگر شکست خوردید، از رختخواب جدا شوید، جلوی آیینه بروید و بگوید این پایان کار من نیست، پایان رویای من زمانی است که می‌میرم. همیشه شانس مجدد وجود دارد، اگر شما یک مسابقه را باخته‌اید، در آزمون استخدامی قبول نشده‌اید، کنکور را خراب کرده‌اید یا کسب و کارتان از دست رفته است، باید بدانید که دوباره فرصت امتحان کردن وجود دارد، شما بارها و بارها می‌توانید به هدف مورد نظر حمله کنید تا بالاخره آن را شکست دهید.

این نکته را به خود یاداورشوید که زندگی آنقدر طولانی و پرفرازو نشیب است که بازهم این فرصت را به شما خواهد داد، درواقع این شما هستید که با تفکرات منفی، شانس موفقیت دوباره را از خودتان می‌گیرید.

به خودتان نگاه کنید،2 راه وجود دارد، یکی پذیرش شکست و افسردگی، دومی تلاش مجدد. این نکته را بدانید، جامعه یک فردی که 100 بار تلاش بکند و موفق نشود را تحسین می‌کند اما افرادی که از ترس شکست گوشه‌ای برای مردن در سکوت را انتخاب می‌کنند را نه!

زندگی نه یک بار، بلکه هر روز صبح از نو آغاز می‌شود

 

وقتی شما شکست می‌خورید به معنای آن است که بخشی از کار را درست اجرا نکردید. این اشتباهات در کار ناشی از عدم دانش کامل درمورد آن موضوع است. اشتباهات این فرصت را به شما می‌دهند تا نقاط ضعف را پیداکنید و برای برطرف کردن آن به یادگیری و آموزش بیشتر خود بپردازید.

هر شکست چندین نقطه ضعف شمارا که شاید نمی‌دانستید آشکار می‌کند و نقاط ضعف برابر است با خلع‌های علمی.

این در تمام ضمینه ها صدق می‌کند، اگر شما یک ساندویچی ساده داشته باشید و برشکست شوید یعنی جایی در علم فروش، مشتری مداری و یا تهیه غذا دچار ضعف هستید و اگر می‌خواهید دوباره اینکار را راه اندازی کنید باید آنها را برطرف کنید. در واقع یادگیری، مطالعه و به روز ماندن یک امر بسیار حیاطی برای سرپانگه داشتن کسب و کارتان است و مانند اکسیژنی است که برای زنده ماندن به آن نیاز دارید.

ز گهواره تا گور دانش بجوی

اینکه ما با تمام وجود در مسیر رسیدن به اهداف خود تلاش کنیم چیز بسیار خوبی است اما باید تلاش کردن و زحمتی که در مسیر می‌کشیم نباید ارزشش خودش را از دست بدهد ولو اینکه موفق نشویم. تحقیقات نشان داده است که کاملگرایی مطلق می‌تواند به افسردگی‌های شدید در فرد تبدیل شود.

دائم نگویید که من باید موفق می‌شد این رتبه کنکور را بگیرم، من باید نفر اول مسابقه می‌شدم، من باید فروشم به این عدد می‌رسید. این سبب می‌شود تا شما در یک تله فکری بی افتید و موفقیت‌های کوچک‌تان نیز به چشم نیاید.

شما فقط هدف را در نظر نگیرید. اگر می‌بینید مسیرشما روبه پیشرفت است و حالا در این بین با مشکلاتی نیز مواجه شدید، نباید سبب شود که خود را سرزنش کنید. این سرزنش‌ها هیچ کمکی به شما نخواهد کرد و شما را نا امید تر می‌کند. برای مسیر حرکت خود اهمیت قائل شوید، این مسیر است که در آن زندگی می‌کنید و حتی گاهی از خود هدف نیز مهمتر است.

گاهی آنقدر نگران رسیدنیم که مهم‌ترین چیز را از دست می‌دهیم، باید حرکت کنیم تا برسیم

 

جالب است بدانید تا کنون در طول تاریخ، انسان از هیچ چیزی به طور مطلق شکست نخورده است. شاید در مسیر رویای پرواز بارها و بارها مخترعان با شکست مواجه شده باشند اما نهایتاً پیروز شدند. روزگاری بود که انسانها با یک سرماخوردگی ساده می‌مردند اما امروز نه. هزاران مثال می‌توان زد تا شما بدانید که همه مانند شما شکست را تجربه کردند اما چیزی که سبب شده تا سرانجام کارشان پیروزی باشد این بوده که شکست را دائمی ندانسته‌اند.

حالا اگر شما در هر مرحله از زندگی شکست خورده‌اید بدانید که شکست رفتی است، بجای تأسف خوردن از آن درس بگیرید. ذهنتان را روی اتفاق پیش آمده متمرکز نکنید. فکرتان را پرورش دهید، بدانید که دنیا بزرگ است و شکست‌های شما در برابر آن کوچک.

به خود این تفکر را منتقل کنید که این یک شکست ناچیزاست و مهم این است که شما از شکست‌ها قوی‌تر هستید چون می‌توانید دوباره تلاش کنید.

ممکن است شکست بتواند 100 بار سر راه شما سبز شود اما شما
می‌توانید 101 بار بلند شوید و دوباره تلاش کنید

شکست واقعاً امری ناگوار است، چیز ساده‌ای نیست بخصوص اگر این شکست بزرگ باشد، بعد از اینکه شکست خوردید یک مدت را با کارهای کوچک خودتان را سرگرم کنید، فوری به کار برنگردید، مطالعه کنید، دنیای خود را گسترش دهید.

چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شویم

اگر می‌بینید شکست شمارا حسابی به هم ریخته است بدانید هنوز برای کارهای بسیار بزرگ آماده نشده‌اید. توماس ادیسون در مورد سوختن کارگاهش می‌گوید «ارزش فراوانی در اتفاقات بد وجود دارد، تمام اشتباهات ما در آتش سوخت و خداراشکر که می‌توانیم دوباره شروع کنیم.»

برای اثبات این موضوع مهم به شما توصیه میشود حتما زندگینامه خانم طاهره جوان، کارآفرین برتر ایرانی را بخوانید.

اگر می‌خواهید انسان موفقی شوید، قبل از آن باید فرد بزرگی شوید، اینکه شخصیت شما به لحاظ رفتاری و منش آنقدر بزرگ شود که دیدتان نسبت به جهان اطراف و اتفاقات محیط پیرامون سنجیده و پخته شود، از هر دستاورد و موفقیتی مهم‌تر است.

ذهن آدم مانند چتر نجات است، اگر باز نشود کار نخواهد کرد

شما نیز اگر تابه‌حال شکست خورده‌اید و دوباره توانسته‌اید بلند شوید آن را با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید. تا ما و دیگران نیز از درس‌های شما استفاده کنیم.

در همین زمینه مقالات زیر را هم حتما بخوانید:

من علاقمند به پیاده سازی صداهای شلوغ ذهن خود روی کاغذ در شکل مقاله، داستان و فیلمنامه هستم.

مقاله قبلی

چگونه با شناخت خودمان ثروتمند شویم؟ – راهنمای عملی و گام‌به‌گام (قسمت چهارم)

مقاله بعدی

مهم‌ترین توصیه نیکولو ماکیاولی برای رهبران و مدیران شرکت‌های موفق چیست؟

منم یک شکست احساسی بدی رو پشت سرگذاشتم هرچند دوست ندارم چنین اسمی بهش بدم بابت همین قضیه سال اول کنکور قبول نشدم و یک سال پشت کنکور موندم اما الان که نیمه بهمن هستیم تا به اینجا هم درست برای کنکور تلاش نکردم با اینکه از توانایی خودم و از اینکه چ هدفی دارم مطمین هستم اما متاسفانه به خاطر اون مسیله هی جلوی بهترین بودن خودم رو میگیرم و هی بهانه های مختلف میارم برای درس خوندن اما امشب که دنبال این مطلب گشتم و این مطالب برام اومد تصمیم گرفتم خودمو باور کنم و این و بفهمم اگر اینچنین شکست بزرگی نباشه اون ادم کامل متولد نمیشه التماس دعا دارم و امیدوارم هرکی هرجا هست احساس خوبشبختی کنه

من تو بورس تا الان بیشتر از ۵۰۰ میلیون ضرر کردم هم سرمایه ام گذاشتم و هم از بقیه بازارها موازی که میتونستم چند برابر رشد کنم عقب افتادم و انگیزه ام سقوط کرده… الانم شرایط سخت روحی دارم میگذرونم چون روزهای خوشی داشتم تو اقتصادم که فروریخته

من دیگه هیچ هدفی ندارم
سال ششم تحصیلم با اینکه کلی تلاش کردم کلی کتاب تست زدم مدرسه تیزهوشان قبول نشدم. ناراحتی خودم به کنار سرکوفت های خانواده و کنایه ها خیلی بیشتر اذیتم میکرد. رفتم مدرسه نمونه دولتی. مامانم وقتی نمره کامل میگیرفتم نه تشویقی نه هیچی خودم باید بهش میگفتم تا یه آفرین خشک و خالی بهم بگه. بعد مثلا اگه ۱۹ میاوردم تا یک هفته با اخم بود باهام. تمام رویاهامو نابود کرده حتی تو رشته تحصیلیمم بهم حق انتخاب نمیده میگه فقط دکتر و مهندس ولاغیر. درسته نمراتم بالا بوده ولی دلیل بر این نیست که حتما باید مهدس شم. میگه هنر برای خنگاست. حتی اجازه فعالیت تو سوشال مدیا هم بهم نمیده. منطقش اینه که کسی نمیاد بگیرتت میترشی تو خونه !!
الان هیچ هدف و انگیزه ای برای درس خوندن ندارم.
مرسی که درد دلمو خوندید

نگران نباشید وبدانید که تنها شما با این مشکلات درگیر نیستید خیلی ها هستند که والدینشون اونارو درک نمیکنند. شما خیلی خیلی جلو هستید واینو بدونید که موفقیت فقط در دکتر ومهندس بودن نیس مهم موفق شدن در مسیر زندگیست با هر روشی که ممکن باشد .تلاش کنید وامیدوار من شمارا تحسین میکنم

درود بر شما.
خواستم بگم که فکر نکن تیزهوشان قبول نشدی به آخر خط رسیدی
همش بستگی به خودت داره
من خودم تیرهوشانم اگه تلاش نمی‌کردم این جایگاه رو نداشتم
در ضمن یک فرصت دیگر هم داری که از کلاس ۹ ام به ۱۰ ام به تیزهوشان راه پیدا کنی.
راجع خانواده تون هم بنظرم به یک مشاور تحصیلی مراجعه کنید.
من خودم که کلاس ۶ ام بودم یک دوستی داشتم که از خونه بیرون نمیومد و همش درس میخواند ولی من هفته ای ۳ ۴ باری بیرون میرفتم
و اون قبول نشد تیزهوشان
خواستم بگم کنار درس استراحتم باید کنی

من یک دانش اموزم، معلم بخاطر یکی از انشاهام جلوی دوستام من رو خیلی خورد کرد و نمره ی خیلی بدی بهم داد، یک هفته گریه کردم ولی جا نزدم هر روز به یک مطلب فکر می کردم و توی ذهنم در حد دو خط براش یه متن مینوشتم در نهایت انشام به قدری خوب شد که معاون مدرسه چند روز پیش بهم پیام داد که برای مسابقات اماده شو.معلم انشات اسمتو بهم داده به عنوان یکی از بهترین انشا نویس های کلاس
امیدوارم همیشه هممون موفق و سربلند باشیم.

منکه فک میکنم این حرفا چرته تقصیرمنه که بعضیا خاله مهندس دارن یا عابجی بزرگ تر یا داداش بزرگتر دارن که توامتحانات کمکشون کنه الان من امتحان ریاضی مو خراب کردم وکسی ازمن خیلی بهترگرفته که هميشه پایین من بوده اون هیچ کدوم ازاین راه هارونر فته فقط کسیود اشته که کمکش کرده نه مثل من مامانی که ریده به اعصابم من ازمامانم متنفرم با حرفاش تخریب میکنه بعدمیگین چرا نوجواناخودکشی میکنن آخه فرهنگ توکشورما زیرصفره مامانی که من 20بگیرم تشویقم نمیکنه غلط میکنه وقتی نمره پایین بگیرم زر بزنه کلا همه چی تقصیرمنه الان؟ میگین نداز تقصیربقیه آخه کسی که تمام فیلم های آموزشی ریاضی مربوط به پایه خودشود رو دیده دیگه وکلا خراب کرده امتحانو ازش چه انتظاری دارید که بگه من شکست خوردم اگه من بخودم بگم شکست خوردن نابود میشم کلا امیدی برام نمیمونه ومن دوستی ندارم باهاش حرف بزنم اونایم که دوستم بودا قبلا الان که یه رغیبن که فقط منتظرن من یع چیزی بگم یا یه نمره رو خراب کنم تا توکلا فامیلو خبردار کنن اگه بیشترازمن بگیرن که دیگه هیچی

سلام
من امروز آزمون ریاصی داشتم
روزی حدودا ۵۰ تا تست میزنم و واقعا به درس علاقه دارم و درسم خوبه ولی متاسفانه نتیجه آزمونم شد ۱۱ یعنی نمره ای که تا حالا از اول دبستان ندیده بودم

سلام بعد از ۴ سال رابطه دوستی و پیشنهاد ازدواج از یه آقایی متوجه شدم ک این آقا با یکی دیگ در رابطه ن و از من جدا شدن ترو خدا برام دعا کنین نمیخام دست تو دست شدن ش ببینم

سلام. من یک آرایشگر بودم دو سال پیش برای یک کار جدید مغازمو جمع کردم و تمام وسایلشو فروختم و تبدیل به سرمایه برای کار جدید کردم. همه چی داشت خوب پیش میرفت درآمدم به روزانه ۴ میلیون هم رسید در کمتر از ۳ ماه اما در کمتر از دوروز به ورشکستگی کامل رسیدم و کل سرمایم شد ۱۰۰ هزارتومن.فشار سنگینی بود اما خدا شاهد که فقط ۳ روز اجازه دادم که ناراحت باشم با بدبختی و هزار مشکل یه وام ۲۰ میلیونی ردیف کردم و باز شروع کردم الان از گرفتن وام ۱۴ ماه میگذره و درآمد من در ماه بالای ۷۰ میلیون هست.و میدونم که اون شکست اگر اول مسیر نبود شاید باعث ورشکستی در زمانی میشد که سرمایه عظیمی از بین ممیرفت

من زنی ۴۰ ساله هستم در سن ۲۴ سالگی در یک اداره مشغول به کار شدم و حدود هفت سال کار کردم در آن زمان من لیسانس نرم افزار کامپیوتر داشتم همین که نامزدی کردم هنگام رفتن به ماه عسل از کار اخراجم کرد آن روز ها خیلی سخت بود ولی فقط یک هفته به فکرم و روحم اجازه تاسف خوردن را دادم و رفتم در یک مهد کودک مشغول فعالیت شدم و از صفر از پایین ترین مرحله ممکن شروع کردم و رفتم دانشگاه رو از دیپلم باز شروع کردم و باز لیسانس اموزش و پرورش را گرفتم و رفتم مربی پیش دبستانی در مدارس شدم اکنون که این را می نویسم برای کارشناسی ارشد شرکت کرده و در نوبت اول قبول شده ام و منتظرم در این یکی دو روز جوابم بیاد و ارشد را در رشته روانشناسی بالینی کودک و ن جوان ادامه بدهم و خودم الان مجوز مدرسه ابتدایی را گرفته و انشالله از مهر ماه سال آینده شروع به ثبت نام می کنم و خودم مدیر یک مرکز می شوم .
من خودم را به دست ناامیدی ندآدم و شکست سختی که بر سر من آمد قبول نکردم و اکنون هدفم این است که میخوام تا دکترا رشته روانشناسی بالینی کودک و نوجوان برم و از آنجا یک دفتر روانشناسی راه اندازی کنم و باز برای آینده خودم فکرهای فراوان دارم .و به زندگی و فرزندم و همسرم همیشه می گویم با وجود شماها من موفق هستم تا که آنها همیشه مرا همراهی کنند و واقعا هم همین هست

از سن کم شروع کردم به کار کردن ودرس خوندن و موفق هم شدم وه همیشه پیشرفت داشتم تا اینکه چند سال پیش ار همسرم شدم ودرست لحظه از که داشتم در افسردگی نابود میشدم به خاطر مشکلات زیاد که سر راهم بودم با یک نفر اشنا شدم من با اون آقا به مدت ۸ سال با هم بودیم من همه جور با او وابسته شدم و الان مدت سه ماهه که قهر کرده و رفته ومن موندم دوباره یک افسردگی دیگه که هیچ انگیزه ای برای ادامه زندگی ندارم فقط تنها چیزی که منو تا به الان نگه داسته وجود دخترم هست که چارهای ندارم گاهی نفسم توز سینه سنگینی میکنه نمیدونم چرا هیچ حرفی هم نمیتونم قبول کنم

فقط بدونید خدا خیلی بزرگ تر از اون چیزیه ک شما فکرش رو میکنید.
مطمین باشید خدا حواسش بهتون هست. اینجور مواقع بیشتر با خدا انس بگیرید و باهاش درد دل کنید چون واقعا آروم میشید. من امتحانش کردم
اینم بدونید، آدم رفتنی میره
هیچ کسی رو نمیشه بزور نگه داشت

من در کارم شکست بزرگی را متحمل شدم ،کل سرمایه ام ازبین رفت،اما امیدم به خداهست،امیدوارم خداوند گره گشای همه انسانها باشد،من افسرده شده ام و الان ساعت 3:40دقیقه شب هست که هنوز از استرس نخوابیده ام

من در آزمون تیزهوشان که خیلی برای قبولش زحمت کشیدم شکست خوردم و اصلاً امیر ندارم روحیه ندارم هیچ کاری نمی تونم انجام بدم خیلی سرگردم هستم

سلام عزیزم من تیزهوشان درس میخونم اما باید بگم خدارو شکر که قبول نشدی اصلا مدرسه خوبی نیست فقط توقع بیجا ازت دارن

منم امسال خیلی برای تیزهوشان تلاش کردم، خیلی. ولی شکست خوردم
الان یه جوری ام که خودم رو یه فرد شکست خورده ی معمولی میدونم و هیچ هدفی ندارم

کار بهترین پازهر افسردگیه…کسی رو واسطه کن از فامیل دوست آشنا…حتمآ برو سرکار…اگه بری سر کار و فکرت مشغول باشه…همه ی تنظیماتت برمیگرده به تنظیمات کارخونه..مطمئن باش…
اگه خورشید میدونست طلوعی نداره…غروب نمیکرد…

کسی که 4سال تموم عاشقانه و عاقلانه همو دوست داشتیمو به خاطر تفکرات سنتی ناموس پرستی خانوادم از دست دادم.از کارم در آوردنم و خونه نشینم کردن.درآمد بالایی داشتم از دست دادم.کنکور داده بودم برا ادامه تحصیل.از ادامه تحصیل منعم کردن نداشتن درسمو ادامه بدم.بعد دو سال زندانی کردن شوهرم دادن.سه ماه نامزد شدم بعدش نامزدم دیدیم تو جبهه موج خورده بهش موجی شده .با گواهی پزشکی از روانپزشکی طلاقمو داد دادگاه.الان کنج خونه دوباره زندابودمو هر روز و هر لحظه تحقیرم میکنن انگار نه انگار که خودشون منو به این روز انداختن.نه حق ادامه تحصیل دارم نه میذارن برگردم سرکارم.نه دلم میخواد ازدواج کنم.جالبه کسی که نزاشتن باهاش ازدواج کنم الان از جراحان مطرح کشوره.و من حق پیشرفت ازم برای همیشه گرفته شد.حتی اگه شرایطمم درست شه دیگه جون و توان ی برای بلند شدن ندارم.شوک بزرگی بهم وارد شده.نمیدونم چند سال قراره تو این شوک و افسردگی بمونم.نمیدونم چطوری مقابله کنم با این محدودیت تا بتونم دوباره برگردم سر کارو درسم و اینم نمیدونم که اگه اصلا شرایطم برا ادامه کار و درسم درست شه اصلا جون دارم که برگردم به کار و درسم یا نه.مثل یه سنگی شدم که چشم داره ولی روح و احساسش مرده دیگه.انگار نه اینکه یه زمونی از مقام های المپیادی این کشور بودم.متاسفم به خودم و همه چی.

به نظر من شام آدم با استعدادی هستید.

بدانید دنیا بزرگ است و شکست های شما در مقابل آن کوچک
همیشه به این فکر کنید هستن کسانی که مشکلاتشون از شما خیلی بیشتره، اینو مطمین باشید
امیدتون فقط ب خدا باشه
فقط با خودش حرف بزنید و ازش بخواید
کمکتون میکنه بلند شید

سلام بر تو نابغه ایران زمین
عزیزم چرا اینقدر همش می گویی نمیشه نمیشه .خودت انقدر این کلمات را تکرار کردی که باورت شده که هیچ کاری نمیشه .
گل زیبا دنیا رو از نگاه خودت نگاه کن نگاه خودت در چند سال پیش. مسائلی که فرمودی شاید برای خیلی پیش آمده باشد ولی تو خودت مقداری همت کن .مطما الان از طریق همین موبایل میتوانی تحصیل کنی و درست را ادامه بدی.پس همین الان ثبت نام کن همه چیزی به صورت آنلاین در اختیارت هست پس اول گام را بردار و درست رو شروع کن .هر کس آینده خودش را می سازد رفیق سالهای گذشته ات هیچ چیز باعث پس رفتش نشد و رفت و رفت و لحظه به گذشته با شما فکر نکرد و الان جراح شده تو چرا داری فکر می کنی تو هم برو بخوان مطما از او بهتر خواهی شد .راه حل خودت فکر و اولین قدمی هست که برمی داری
امیدوارم روزی مصاحبه موفقیتت را ببینم مطما هستم که تو موفق میشی

سلام بر المپیادی عزیز
دوباره بلند شو. تو میتوانی. تو میتوانی بر بزرگترین شکستها پیروز شوی. بلند شو و دست بقیه رو بگیر. تو قوی تر از اینا هستی. بدان که افتخارات بزرگتر از المپیادی بودن منتظرت هستن. بلندشو و به همه نشون بده که قویتر از اینا هستی.

سلام دوست عزیز
شما تنها نیستید در کشور ایران خیلی ها شرایط شمارو دارن
میدونم خیلی براتون ممکنه سخت باشه اما این رو بدونید که خونوادتون فقط چون شمارو بزرگ کردن حق ندارن بهتون دستور بدن
حتی اگه لازم باشه کتک هم بخورید ولی در برابر خواسته درستتون کوتاه نیاید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید…

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**

ذخیره نام و ایمیل برای دیدگاه‌گذاری‌های بعدی

خوش آمدین، لطفا وارد حساب کاربری شوید

هفت
 + 
یک
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

بازیابی رمز عبور

یک رمزعبور موقت، برایتان ایمیل خواهد شد.

پیشرفت ۲۰۰ درصدی در کار با نکاتی طلایی – قسمت ۱

چطور خودتان را از منطقه‌ امن زندگی‌تان نجات داده و…

چگونه راحت نه بگویید و کنترل زندگی‌تان را به دست بگیرید…

دانلود کتاب رازهای مذاکره قدرتمند از راجر داوسون…

۹ قدم کامل برای پیدا کردن چیزهایی که واقعا برای شما مهم…

شاید الان که این متن رو میخونی تو دورترین نقطه مرزی ایران باشی یا شاید شمال شهر تهران! فرقی نمیکنه کی هستی و کجا هستی، کنکور معیار سنجش تو برای ورود به دانشگاه و رقم خوردن آینده تحصیلی تو هست. از الان باید دنبال راهکارهایی باشی که به بهترین نحو برای این آزمون بزرگ زندگیت آماده شی و یک شروع قوی برای کنکور داشته باشی.

من می خوام در این مقاله یاد بگیری که چطور یک شروع طوفانی برای کنکور داشته باشی و از شکست هیچ ترسی نداشته باشی، دنبال این نیستم که از بَدیهیات بهت بگم، روش‌های درس خوندن و تست زنی و… رو با یه سرچ کوچیک همه جا حتی تو همین سایت محصل ایرانی میتونی پیدا کنی. من میخوام کمکت کنم که تا آخر این مسیر بدون ذره‌ای وقفه برای رسیدن به آرزوهات بجنگی. پس اگر برای اهدافت ارزش قائل هستی تا آخر این مقاله همراه من باش.

 

یک سال وقت داری که نشون بدی چند مرده حلاجی، این حرف‌ها که اگر از اول زیاد تلاش کنی خسته میشی رو بنداز دور! اگر میخوای موفق بشی باید از اول جدی شروع کنی، محکم و مقتدارنه.

اول و آخر سال نداره، هر بازه زمانی از سال کنکور اهمیت خودش رو داره و نباید زمانی رو به سادگی از دست بدی، حواست باشه رقبای زیادی داری بنابراین خودت رو از چرخه رقابت خارج نکن.

چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شویم

سعی کن امسال که مهم ترین سال زندگی تو تا به این لحظه هست زیاد درگیر آزمون و خطا نشی و از نظرات کسایی که از تو تجربه بیشتری دارن استفاده کنی تا بهترین مسیر رو پیش روی خودت قرار بدی.

خوشبختانه یا متاسفانه سیاهی لشکرهای کنکوری زیاد هستن، کسایی که وسط راه جا میزنن و ادامه نمیدن، کسایی که با یکی دو دفعه تلاش کردن و نتیجه نگرفتن ناامید میشن. پس اگر تو جزو نفراتی باشی که تو مسیرت تداوم داشته باشی و با تمام وجود تلاش کنی اطمینان میدم در آینده خیلی نزدیک رو صندلی یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور نشستی.

 

خیلی ها اینجور مواقع ناامید میشن و آرزوهاشون رو رها میکنن

اما دوست دارم تو یکی از اون‌ها نباشی.

این دنیا پر از آدم هایی هست که روزی آرزوهای بزرگی داشتن اما یک جایی کم آوردن یا شایدم زمین خوردن اما دیگه پا نشدن…

 

گاهی وقت‌ها باید “کر” باشی

یک چیزی که خیلی دلم می خواست بهت بگم اینکه احتمال داره در مسیرت از طرف اطرافیان یا نزدیکانت دلسرد بشی.

بهت بگن که نمیشه یا نمیتونی

اینجور مواقع “کر” باش تا موفق بشی

اما اگر به حرف هاشون گوش بدهی چه اتفاقی میفته؟

آینده‌ات دقیقا مشابه اون‌ها میشه، یک نگاه به چشماشون کن و از خودت بپرس آيا این آينده‌ای هست که همیشه آرزوش رو داشتم؟

پزشکی، دندانپزشکی، مهندسی شریف و حقوق علامه و باقی رشته‌ها و دانشگاه‌های تاپ سهم کسایی شده که بارها شکست خوردن اما تسلیم نشدن

برات آرزو میکنم که بتونی برای آرزوهای بزرگ بجنگی چون اگر وقتی که نخوای برای رسیدن به آرزوهای بزرگ بجنگی مجبور میشی اون‌ها رو با آرزوهای کوچک و ناچیز جایگزین کنی.

 

کنکور میدون جنگه و جنگیدن هنر میخواد!

هنر یک کنکوری موفق اینه که:

روش مطالعه صحیح هر درس رو بلد باشه

بتونه برای خودش یک برنامه ریزی منسجم روزانه و هفتگی تهیه کنه

با انواع روش‌های تست زنی و حل سوال آشنا باشه

انضباط شخصی و مدیریت زمان رو خوب بلد باشه

از خودش آزمون‌های هفتگی بگیره تا خودش رو ارزیابی کنه و نقاط ضعف رو خودش مشخص کنه

ساعت مطالعه خودش رو ثبت کنه و هر روز کمی به تایم درس خوندن خودش اضافه کنه

با یه سرچ ساده میتونی در همین سایت میتونی این مهارت ها رو یاد بگیری.

 

مطمئناً هیچ کار دراز مدتی رو نمیشه بدون انگیزه‌ی کافی و تشدید ‌شونده انجام داد ولی یک واقعیت مهم هم این هست که حداقل برای شروع، هیچ نیازی به انگیزه نیست. میشه، علیرغم آمادگی زیاد و انگیزه کافی کار رو شروع کرد و منتظر اومدن انگیزه موند ولی در هر صورت کار رو انجام داد.

طبق قانون نیوتن دو نوع اینرسی وجود دارده: «اینرسی سکون» که در اون جسم تمایل داره به حالت سکون باقی بمونه و «اینرسی حرکت» که جسم متحرک تمایل داره به حرکتش ادامه بده و جالب اینجاست که این قانون در مورد تنبلی کاملاً صادق هست.

یعنی اگر شما تحت تأثیر اینرسی تنبلی، از انجام کار طفره برید مثل جسم ساکن، دوست دارید در همون وضع بمونید و اون رو تغییر ندید. اگر در حالت فعالیت و تلاش باشید باز هم دوست دارید ادامه بدید. نکته مهم اینجاست که کافیه ما به این واقعیت آگاهی داشته باشیم و با کمی انرژی اولیه، اینرسی خودمون رو از تنبلی و تعلل به اینرسی نظم و فعالیت تبدیل کنیم، اونوقته که تمایل عجیبی به حرکت و فعالیت و درس خوندن داریم.

خب حالا آماده هستید که این باور جدید رو برای کارهایی که دائماً به تاخیر میندازید و دلیل اون رو نداشتن انگیزه میدونید به کار ببندید؟ انگیزه نمیخواد، یالا شروع کن!

 

شاید جالب باشه که بدونی چیزی در حدود 2 درصد کنکوری‌ها توی تاپ ترین رشته‌های دانشگاهی پذیرفته میشن، این یعنی تو این مسیر اگر برای بهترین شدن میجنگی باید مثل همون دو درصد رفتار کنی. از توصیه‌ها و تجربیات رتبه‌های برتر میتونه مسیر رو برات مشخص تر کنه

بیشتر شرکت کننده‌های کنکور سیاهی لشکر هستن ولی عده ای انگشت شماری از کنکوری‌ها هم وجود دارن که تشنه موفقیت هستن دقیقا مثل خودت، باید بدونی تو با دیگران فرق داری.

به همین خاطر هست که وظیفه سنگین تری روی دوشِت داری.

چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شویم

فکر میکنم دیگه میدونی باید چه کار کنی. سریع دست به کار شو.

خیلی ها منتظرت هستن…

 

میخوای یه استارت طوفانی برای کنکور 1400 بزنی؟ چرا از این برنامه استفاده نمیکنی؟

شروع از صفر تا نقطه اوج موفقیت

مشاهده برنامه

سلام و خسته نباشید عرض میکنم به تک تک تون
یه سوالی داشتم من امسال کنکوردارم ولی ثبت نام نکردم می‌خوام سال بعد کنکور بدم هر سایتی که رفتم ببینم برای کنکور چه کتاب هایی و بخونم پیدا نکردم میخواستم ببینم شما برای رشته کاردانش میدونیین باید چی خوند چون کنکور فنی حرفه ای ها رو باید بدیم و ما نه ریاضی نه فیزیک هیچ کدوم از اینارو نخواندیم باید چی کار کنیم و شغل هایی که داره آیا برای معلمی هم داره معلمی چه چیزی؟؟؟
ممنون میشم اگه پاسخ بدین

سلام:)
الان که در حال فرستادن این نظرات هستم…
یک سال از دوران کنکور گذشت…
ولی من باز به این سایت اومدم …
چون پابه پایِ من جملات بچه های این سایت بود… وقتی کسی نبود بهم انگیزه بده منو سایتو باز میکردم…
وقتی کسی نبود بهم منابع بگه منو سایتو باز میکردم…
و هیج وقتم نظری ندادم.. اما امروز خواستم از این تیم تشکر کنم…
و الان توی رشته مورد علاقم هستم. و رتبمم خداروشکر خوب شد:)
این سایت واسه کنکوریای ورودی دانشگاست اما من هنوز دست از سر این سایت برنداشتم 😂
و جملاتشو تعبیر به کنکور ارشد میکنم:)))
خلاصه بچه ها دمتون گرم موفق باشید ✌

با همون جمله اول مطلب خیلی حال کردم چون تو نقطه صفر مرزی ام :)) so sad

سلام
فقط التماس دعا
و ان لیس للانسان الی ما سعی
برای انسان چیزی جز تلاش وکوشش او نیست

سلام من امسال میرم کلاس دوازدهم رشته ریاضی منطقه ۲هستم و میخوام که دانشگاه شریف تهران رشته مهندسی شیمی قبول بشم متنتون خیلی بیشتر از قبل بهم انگیزه داد واقعا ممنونم…
درسمو میخونم وجایی ک میخوام قبول میشم
برام دعا کنید که موفق بشم وجا نزنم
ممنون

سلام کنکور سراسرس ۹۹ آسان خواهد بود یا سخت؟

متن ساده و خوبی بود . ممنون

سخت

لیسانس معماریم میخوام ارشد مدیریت پروژه و ساخت بخونم کلی کتاب گرفتم منابع خوبیم تهیه کردم عصرکنکاش، ماهان ، چندتاییم تک کتاب تهیه کردم حدود 9 ماه وقت برا خوندن دارم ولی نمیدونم کتابامو چطور زمان بندی کنم اگه کسی بتونه کمکم کنه ممنونش میشم. با آرزوی موفقیت همه ایرانیای عزیز.

یه جمله پدرم همیشه بهم میگه هرکس مزد تلاش خودشو میگیره به نظرم ما واسه نشستن روی اون صندلی دانشگاه مد نظرمون باید بجنگیم و مزد تلاشمونو بگیریم چون اون صندلی جایگاه ماعه که درس میخونیمو تلاش میکنیم نه اینا که با سهمیه میان.

سلام من ۹۸ کنکور دادم الان برای ۹۹ هم ثبت نام کردم منبع برای من همون کتاب های خودمه؟ آخه امسال کتاب ها خیلی تغییر کرده

سلام…نه ….اگه منظورتون برای کنکور 99 هس ک فقط یه سری از صفحات اصلاح شدن و تغییر چندانی نیست اگر هم منظورتون کنکور 1400 هس ک تو یه سری درسا ترتیب چند درس جابه جا شده

ببخشید من برا کنکور ۹۸ ثبت نام کردم برا ۹۹ هم ثبت نام کردم همون کتابارو خوندم ایا میشه برای کنکور ۱۴۰۰ هم از همین کتابا استفاده کنم یا تغییر کردن اگه تغییر کردن میشه بگید کدوم قسمتا و چ کتابایی ممنون میشم الهی از خدا هرچی میخواید بهت بده🙏

اين همه درس خوندين نتيجه ١٢سال زحماتتونو به خودتون نشون بدين
ادامه بدين ك خدا خودش كمك ميكنه اينكه ك يه اتفاقي تو زندگي ميوفته موفقيتا باهمينا شيرين ميشه هميشه تو مهم ترين دوران زندگي ادم يه اتفاقاي عجيبي ميوفته كه انگار خدا ادمارو امتحان ميكنه كه دوس داره بهمون بگه ك زندگي يعني جنگيدن
ده سال ديگه همين درس خوندن برا ادم ميمونه نه چيز ديگه

متن انگیزشی بود در عین سادگیش…

سلام
به نظرتون من از الان شروع کنم برای کنکور فنی(رشتمم کامپیوتر هستش) میتونم توی دانشگاه های خوب تهران قبول بشم ؟؟؟؟

برای رسیدن باید کله زندگیه یک شخص تومدتی که وقت داری همون هدف باشه ازیک منبع به اضافه یک کنکور ازمایشی برای رفع اشکال استفاده کنید تکرار کنید و منبع تغییر ندهید ان شالله همه به خواسته هاشون برسن

اگه من از الان شروع کنم برای کنکور99برای پزشکی تهران خیلی دیره؟اخه امسال میرم دوازدهم ممنون میشم راهنماییم کنید

فک نکنم تازه تایم خوبی هم هست . منم دانشجوام ولی میخوام کنکور بدم و تصمیم دارم کسی نفهمه ولی نتیجشو به همه بگم تا فکشون بیفته

سلام انای عزیز
هیچ وقت واسه شروع دیر نیست که تو تموم تلاشت رو بکن و حتی یک ثانیه رو هم از دست ندا

مرسی نسای عزیز از انرژی خوبت راستش من سهمیه منطقه ۱دارم ودردبیرستان دولتی تحصیل میکنم واطرافیانم دائم از اینکه کنکور تجربی بدبختیه وانرژی گزاشتن بی فایده هست صحبت میکنن نمیدونم واقعا چکار کنم وبه شدت علاقه مندبه رشته پزشکی هستم تابستان مطالعه کمی داشتم بنظرتون برای نیمسال دوم چطور درس بخونم که موفق بشم؟

سلام من یه مشکلی دارم و اینه که الان دوازدهمم ولی هنوز دهم و یازدهم رو جمع نکردم….الانم نمیدونم چیکار باید کنم از کجا باید شروع کنم ؟؟اصلن شدنی هست یانه؟؟؟

سلام من امسال میرم کلاس دوازدهم رشته ریاضی منطقه ۲هستم و میخوام که دانشگاه شریف تهران رشته مهندسی شیمی قبول بشم متنتون خیلی بیشتر از قبل بهم انگیزه داد واقعا ممنونم…
درسمو میخونم وجایی ک میخوام قبول میشم
برام دعا کنید که موفق بشم وجا نزنم
ممنون

سلام من یه مشکلی دارم و اینه که الان دوازدهمم ولی هنوز دهم و یازدهم رو جمع نکردم….الانم نمیدونم چیکار باید کنم از کجا باید شروع کنم ؟؟اصلن شدنی هست یانه؟؟؟

منم دارم یاواش یاواش میخونم :)))

فیلمای در جستجوی خوشبختی و فارست گامپ رو حتما ببینین
انگیزشی ان?

تو باید با چیزیی که داری و در دستته موفق و عالی باشی اونایی که موفقن هیچکدومشون شرایطشون خوب نبوده به عبارتی باید از آب گل الود ماهی بگیری

چه فایده این همه خوندن. وقنی میدونی تو مملکت قرار نیست به جایی برسی. کشورهای دیگه رو ببین که هیچکدومشون کنکور ندارن، ولی از این کشور موفق ترن.. فایده نداره..

ناراحتی برو خارج اینجوری جا واسه ما هم باز تر میشه مرد باش بگو رتبه نمیتونم بیارم اینا همش مشتی بهانه است شما رتبه نمیاری کشور چی کار کننه برو یه جا کنکور نداشته باشه واللا

دمت گرم واقعا . یه همچین ادمایی فقط انرژی منفی ان.

چرت خب پول بود فقط یه مشت امثال تو که فکر میکنن هر کی ناراضیه باید بره ایران میموندن وگرنه ماخیلیم دلمون میخواد بریم از شرتون خلاص شیم😒

.این خودمونیم که این ایران و ساختیم به روشی بارای هامون باانتخابامون.فرهنگیه که خودمون ساختیمش خودمون ازخودمون شروع کنیم.اما درست میشه هرچیزی باتلاش به دست میاد
درستونو بخونید همینجاهم میتونیدموفق بشید یا حق

دمت گرم سیده بانو جان

من دانشجوی ارشد هوافضای شریف هستم …. میخوام به همه ی شما پشت کنکوری های عزیز بگم هیچی تو این دنیا بدون تلاش به دست نمیاد …. خیلی باید فراتر از اونچه که بقیه هستن باشید …. کنکور سخت نیست فقط کافیه بخوایید وتلاش کنید …. اینم بگم اینکه بعضیا میگن من معدلم کمه ..پایم ضعیفه..زیست دهم افتادم.. همش توهماتی بیش نیستن… این دنیا جایی برای ادمایی تنبل و ضعیف نداره … پس قوی باشید و بجنگید….

هوافضا خوبه؟ من دوست دارم بیام هوافضا اما اطرافیانم میگن برا دختر هوانوردی بهتره
دو دلم
کمکم کن

سلام.من رشته ی الکترونیک هنرستان میخونم.هنوز معلوم نیست کنکور داریم یانه.توسالهای قبل انگیزه و علاقه شدید داشتم و نفر اول تو مدرسه بودم.امسال به طرزعجیبی انگیزمو از دست دادم و علاقم هم از درس کم شده و حال و حوصله ندارم.نمیدونم باید چیکار کنم.لطفا راهنماییم کنید.

سلام من علوم تجربی خوندم الان میخوام انسانی کنکور بدم باید چیکار کنم ممنون؟

سلام زمان ثبت نام کنکور 98 مشخص شده؟من توی ثبت نام کنکور 98 تحصیلیکو دیدم زده 24 بهمن مگه زمان ثبت نام مشخص شده؟

سلام بچه ها ، من امسال یازدهم ریاضی ام . منطقه یک ام. میخواستم بدونم با چه رتبه ای میشه روانشناسی سراسری قبول شد ؟

همین چند سال پیش ما خودمون دانش آموز بودیم و هدفمون رسیدن به رتبه خوب و عالی بود و الان در بهترین رشته و دانشگاه های ایران تحصیل میکنیم…. ادامه

مشاوره کنکور

برنامه ریزی برای کنکور 1400 

روش مطالعه

آزمون آزمایشی

انگیزشی

فایل صوتی

اگر سوالی دارید با در ارتباط باشید از طریق: irmohasel@gmail.com

تمامی حقوق سایت برای موسسه محصل ایرانی محفوظ است©

همکاری      قوانین و مقرارات  

 بخش عمده‌اي از جامعه ايراني، تير ماه هر سال با آزموني سنتي اما نامأنوس درگير هستند.تقريباً  يک ميليون و ۳۰۰ هزار نفر به طور مستقيم با فرآيند کنکور مواجهند. اين در حالي است که خانواده اين تعداد داوطلب نيز به طور غيرمستقيم با فرآيند کنکور درگير مي‌شوند. بسياري از خانواده‌ها فرزندان خود را از يک يا چند سال قبل از آزمون، آماده مي‌کنند. در واقع به گفته‌ي بسياري از خانواده‌ها هم‌اکنون رقابت براي قبولي در دانشگاه آن‌قدر زياد شده که بايد از سال اول دبيرستان دانش‌آموز را با شيوه‌هاي مطالعه براي آزمون و روش‌هاي تست‌زني آشنا کرد.

سرمايه‌گذاري‌هاي کلان خانواده‌ها براي قبولي فرزندشان در کنکور نشانه‌ي توجه فراوان در اين مقوله است. قبولي در دانشگاههاي دولتي منوط به سرمايه‌گذاري، مطالعه فراوان و برنامه‌ريزي‌هاي بلندمدت و کوتاه‌مدت است. در اين بين به‌واسطه‌ي رقابت تنگاتنگ دانش‌آموزان، بسياري از آن‌ها در قبولي ناموفق‌اند. از اين رو پيامدهاي منفي روحي و رواني ناشي از قبول نشدن در کنکور بسيار مهم است.

چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شویم

دکتر محمد کمالي، جامعه‌شناس، در اين‌باره مي‌گويد: مجموعه عواقبي که مي‌تواند روي دانش‌آموز تأثير بگذارد به سه دسته تقسيم مي شود:

۱- فردي ۲- خانوادگي ۳-اجتماعي

پيامدهاي منفي فردي، مسائلي است که فرد با آنها ارتباطي مستقيم دارد. در واقع اين قبيل مسائل به انتظار دانش‌آموز از خود و اين که اصولاً  او چه برنامه‌اي براي خود داشته است، برمي‌گردد. در واقع در اين مقوله مي‌توان گفت مجموعه انتظارات دانش‌آموز از خود، هدف نهايي از شرکت در کنکور و سرمايه‌گذاري مادي و معنوي براي آماده‌سازي عواملي است که بر ميزان تأثيرگذاري فردي دخيل هستند.

اين جامعه‌شناس ادامه مي‌دهد: البته سن شرکت‌کنندگان هم تأثير بسزايي در اين رابطه دارد. هر چه سن شرکت‌کننده بالاتر باشد اهميت قبولي در کنکور براي او کمتر است.کمالي با اشاره به تغيير تدريجي نگرش مردم نسبت به برخي رشته‌ها در کنکور مي‌افزايد:  معتقدم،  هم اکنون با گسترش رشته‌هاي تحصيلي و افزايش ظرفيت دانشگاهها بت کنکور تا حد زيادي شکسته شده است. در گذشته همگان در برخي رشته‌هاي پزشکي و مهندسي سرمايه‌گذاري مي‌کردند. در واقع رفتن به دانشگاه با ورود به يک سري رشته‌هاي خاص معنا مي‌يافت، اما هم‌اکنون با بالا رفتن سطح آگاهي مردم و آشنايي با رشته‌هاي گوناگون تقاضا براي رشته‌هاي پزشکي و مهندسي کاسته شده است، به خصوص در چند سال اخير به واسطه‌ي معضل بيکاري پزشکان ديگر اين‌گونه رشته‌ها براي داوطلبان ملاک نيست.او تصريح مي‌کند: عواقب منفي روحي و رواني شديد که نشأت گرفته از عدم قبولي در کنکور باشد براي درصد کمي از داوطلبان اتفاق خواهد افتاد، اما بايد توجه داشت که همان درصد ناچيز مي‌تواند عواقبي جبران‌ناپذير روي فرد، خانواده و حتي جامعه داشته باشد.

کمالي با انتقاد از خانواده‌هايي که براي فرزندان خود کنکور را مقصد نهايي خوشبختي و سعادت ترسيم مي کنند، مي گويد: اين گونه خانواده‌ها در صورت نتيجه نگرفتن فرزندشان با موجي از بحران مواجه مي‌شوند. در واقع پراهميت جلوه دادن آزمون کنکور و فشارهاي غيرمتعارف از سوي خانواده سبب مي‌شود تا دانش‌آموز در صورت قبول شدن، دچار برخي اختلالات رواني و شخصيتي، گوشه‌گيري، انزوا و بي‌هدفي شود.

او نقش خانواده‌ها را در بازگرداندن شرايط مناسب روحي و رواني دانش‌آموزان ناموفق، بسيار مهم ارزيابي مي کند و مي افزايد: خانواده‌ها به فرزندانشان بايد بياموزند که نبايد سرنوشت خود را با کنکور گره بزنند. در واقع برخورد واقع‌گرايانه و منطقي خانواده سبب مي‌شود تا دانش‌آموز از شکست در آزمون کنکور درس بگيرد و به نقاط ضعف خود پي ببرد.

اين جامعه شناس با بيان اين که پيامدهاي منفي اجتماعي وابسته به دو عامل قبل (فردي و خانواده) است، مي‌گويد: فرد به همراه خانواده در اجتماع زندگي مي کند. اگر فرد و در پي آن خانواده نتواند با اين شکست منطقي برخورد کند، آن وقت عواقب ناشي از شکست در کنکور به اطرافيان فرد و خانواده سرايت مي کند و به تدريج مجموعه‌اي از معضلات را براي اطرافيان و جامعه فراهم مي آورد.

او با مقايسه کردن آزمون کنکور با مسابقات فوتبال خاطر نشان مي‌کند: کنکور همانند بازي فوتبال است. هميشه از يک تيم نبايد انتظار پيروزي داشت. شکست هم جزيي از بازي است. يک تيم حرفه‌اي و واقع‌گرا در پي شکست، رفتاري حرفه‌اي از خود نشان مي‌دهد. يعني با پندآموزي و شناخت ضعف‌ها سعي مي‌کند در آينده شکست را به پيروزي تبديل کند. در مورد کنکور نيز فرد و خانواده اي موفق است که در پي شکست در آزمون کنکور، رفتاري واقع‌گرا و منطقي از خود نشان دهند.

کمالي، لازمه بروز رفتار منطقي و واقع‌گرا را در شرايط بحراني منوط به فراگيري مهارت‌هاي زندگي مي‌داند و تصريح مي کند: با اعمال چنين رفتاري مي‌توان به مجموعه کاستي‌هاي دانش‌آموز پي برد و او را بار ديگر به شرايط روحي و رواني قبل بازگرداند.

او درباره‌ي طرح حذف کنکور مي‌گويد: به شدت با حذف کنکور موافقم. ساختار کنوني و پرتنش کنکور ديگر بايد از بين برود. به اعتقاد من غربال‌گري بايد در طول دوران تحصيل صورت گيرد. هم اکنون سيستم پذيرش دانشجو در دانشگاه‌هاي ما به صورت قيف است ورود به آن، سختي و دشواري‌هايي را مي‌طلبد، اما با ورود به دانشگاه همه مي‌دانند که تا چند سال آينده فارغ‌التحصيل مي‌شوند. اين روند بايد تغيير کند هر کس شايستگي و لياقت در دانشگاه را دارد فرايند تحصيل ماندگاري او را ثابت خواهد کرد. از اين رو حذف کنکور بايد هر چه سريعتر اتفاق افتد.

دکتر غنچه راهب، روانشناس و مددکار اجتماعي نيز معتقد است: کنکور نه تنها يک تجربه تحصيلي و اجتماعي براي فرد شرکت‌کننده است، بلکه ارزيابي از خود نيز محسوب مي شود.او توضيح مي‌دهد: در واقع فرد با شرکت در آزمون کنکور خودباوري خود را ارزيابي مي کند. اين ارزيابي اين‌گونه است که فرد در صورت قبول نشدن مي‌تواند ميزان اعتماد به نفس و خودباوري خود را بسنجد. به بيان ديگر، عواقب منفي تأثيرگذار در پي قبول نشدن در درون فرد شرکت کننده نهفته است. بنابراين در اين مقوله نکته حائز اهميت اين است که فرد چگونه شکست خود را تفسير مي کند. از سوي ديگر، فرد شرکت‌کننده بايد به توانايي خود واقف باشد. ممکن است او به دليل شناخت نادرست از استعدادهايش در کنکور به سراغ رشته‌اي برود که اصلاً توانايي چنداني در آن نداشته باشد. در اين صورت به طور حتم شکست مي‌خورد. پس خودباوري و شناخت استعداد ما مي‌تواند نقش بسزايي در اين مقوله ايفا کند.راهب، تفکر «آينده‌اي بهتر به واسطه قبولي در کنکور» را تفکري اشتباه و نادرست مي‌داند که در بسياري از خانواده‌هاي ايراني رسوخ کرده و در اين‌باره مي‌گويد: بسياري تصور مي‌کنند با قبولي در کنکور، آينده شغلي و جايگاه اجتماعي افراد تضمين مي‌شود، در حالي که اين تفکر کاملاً اشتباه است.

متأسفانه در اين بين برخي به ارزش‌هاي اخلاقي اهميت نمي‌دهند. چه بسيار افرادي که با مدرک ديپلم ارتباط اجتماعي بهتر و موفق‌تري را نسبت به يک پزشک دارا هستند. به همين دليل نتيجه مي‌گيريم که چگونگي تفسير شرکت از سوي فرد شرکت‌کننده تا چه حد حائز اهميت است.

اين روانشناس با بيان اينکه سرخوردگي‌هاي دانش‌آموزان در پي نتيجه نگرفتن در کنکور از خانواده و مدرسه نشأت مي‌گيرد، مي‌افزايد: مدرسه و خانواده بايد نوع باورهاي خود را راجع به پرورش و آموزش تغيير بدهند. متأسفانه هم‌اکنون در مدارس، نوع ارزشيابي ميزان معدل است. والدين نيز در ميهماني‌هاي خانوادگي به معدل بالاي فرزندشان افتخار مي‌کنند. تعميم موفقيت تحصيلي به ساير بخش‌هاي زندگي تفکري غلط است که بايد هر چه سريع‌تر در مدارس و خانواده‌ها ريشه کن شود.

او ادامه مي‌دهد: متأسفانه در بسياري از موارد شاهد سرخوردگي خانواده ها هم هستيم. وقتي موفقيت تحصيلي فرزند، آمال خانواده بشود و پدر و مادر تمام اميد خود را به موفقيت تحصيلي فرزند خود منوط کنند، در صورت نتيجه نگرفتن، پدر و مادر (خانواده) هم با سرخوردگي و يأس مواجه خواهند شد.

راهب به خانواده ها توصيه مي‌کند، در صورت قبول نشدن فرزندشان به هيچ وجه ناراحتي خود را به او منتقل نکنند.

او ادامه مي‌دهد: خانواده مي‌تواند علت‌هاي شکست را با فرزند خود بازبيني کند و ناراحتي‌هاي او را به حداقل برساند. در وهله‌ي اول بايد راهکارهاي مختلف را با توجه به استعداد، توانايي و علايق فرزند جلوي پاي او بگذارند و در مرحله بعد مي‌بايست اجازه دهند بچه خود تصميم بگيرد که در ميان گزينه‌هاي موجود، کدام‌يک را انتخاب کند.

راهب نيز با تأکيد بر حذف هر چه سريع تر کنکور مي‌گويد: با حذف، بسيار موافقم، اما بايد راهکارهاي درست، جايگزين کنکور هم پيش بيني شود. نبايد با افزايش بي‌رويه ظرفيت‌ها، سطح کيفي و کمي دانشگاه‌ها را تحت تأثير قرار داد. بايد راهکاري انديشيده شود تا دانشجو در فرايند تحصيل متوجه شود که مي‌تواند به تحصيل ادامه دهد.

چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شویم

چرا برخی ها بیش از دیگران برای رسیدن به اهداف خود اصرار می ورزند. رمز موفقیت آنها چیست؟ آیا آنها تافته های جدابافته ای هستند و یا از شکستهای خود تجربه هایی ارزشمند برای پیروزی می سازند؟

راستش را بخواهید همان سال 93 که می خواستم در کنکور شرکت کنم، سطح توقعات و انتظارات از من خیلی بالا بود بخصوص از ناحیه اقوام نزدیک . به همین دلیل بعد از شکست در کنکور 93، مادرم برای اینکه فشارها را از روی من بردارد به آشنایان و دوستان گفته بود که من در رشته پزشکی دانشگاه تهران قبول شده ام. یعنی اکنون آنها تصور می کنند در سال تحصیلی جدید، تو وارد سال چهارم رشته پزشکی می شوی؟ بله دقیقاً بسیار خب ! آیا انتظار کسب رتبه دو رقمی را در کنکور 96 آنهم پس از چهارسال تلاش داشتی؟ بله امسال مطمئن بودم که رتبه ام زیر صد می شود اما هرگز تصور نمی کردم رتبه ام زیر 20 بشود. از کجا تا این حد اطمینان داشتی که رتبه ات دو رقمی می شود؟ چون برخلاف سه کنکور گذشته، یکسال تمام با روش علمی و حساب شده مشاور کنکوری درس خوانده بودم که دانشجویان پزشکی تهران به من معرفی کرده بودند، مشاوری که خود رتبه 10 کشوری رشته ریاضی و دکترای تخصصی رشته مدیریت و برنامه ریزی آموزشی داشت. حقیقتا من در طی این یکسال آخر برخلاف گذشته از درس خواندن لذت می بردم زیرا هم به مسیری که زیر نظر مشاور تحصیلی ام طی کرده بودم ایمان داشتم و هم اینکه مشاور عزیزم دو
رقمی بودن رتبه ام را پیش بینی کرده بود که بخشی از پیش بینی رتبه های تک رقمی و دو رقمی اش قبل از اعلام رسمی نتایج کنکور در سایت خبری « فردانیوز » نیز منتشر شد. اولین بار در چه سالی کنکور دادی و چه رتبه ای کسب کردی؟ اولین بار در کنکور 93 شرکت کردم که رتبه ام حدود 35 هزار شد. فکر می کنی چرا این نتیجه بدست آمد، مگر درس نخوانده بودی ؟ خب می دانید، بسیاری از دانش آموزان مخصوصا در سال پیش دانشگاهی به شدت تحت تأثیر جوّ سنگین کنکور قرارگرفته و به کلاس های کنکور پناه می برند من هم آنزمان بعد از مدرسه ، عصرها در کلاسهای کنکور شرکت می کردم. ظاهرا شرکت در این کلاس ها بازدهی خوبی هم برایت نداشته است؟ بله دقیقاً . البته منصفانه نیست که بخواهم رتبه بدم را توجیه کنم و صرفا آن آموزشگاه را مقصر بدانم اما کلاسهای کنکور آن مؤسسه هم خیلی شلوغ بود و همین مسئله از کیفیت آموزش کم کرده بود ضمن اینکه به دلیل سرعت کند تدریس معلمین این کلاس ها، خیلی از مباحث درسی تا کنکور 93 تمام نشد. از طرفی وقت کافی برای مرور آنچه که در کلاسها تدریس شده بود نداشتم. و تو تصمیم گرفتی تا در کنکور 94 شانس خود را مجدداً امتحان کنی! بله اما متأسفانه باز
هم تصمیم اشتباهی گرفتم زیرا تحت تأثیر مصاحبه هایی که از چند رتبه برتر در یکی از سایتهای ناشرین کتابهای کنکور آمده بود. همه ی کتابهای کنکور آن ناشر را خریدم و در کلیه آزمونهای آزمایشی آن موسسه نیز شرکت کردم. اما متأسفانه نتوانستم رتبه ای بهتر از حدود 27 هزار و خورده ای کسب کنم. چرا متأسفانه ! چون بعداً از طریق گفتگوی حضوری با همین رتبه ها متوجه شدم که اکثر آن مصاحبه ها یا جعلی بود و یا صرفا جنبه تبلیغات کتابها و آزمون های آن مؤسسه را داشت. ضمن اینکه خیلی از همین رتبه ها اصلاً دوست ندارند کسی بداند که کلاس کنکور می رفتند و یا مشاوری به آنها در رسیدن به این رتبه ها کمک کرده است به همین دلیل بعضاً با چنین مصاحبه هایی حواس دانش آموزان را از اصل ماجرا پرت می کردند. البته من باز هم خودم را مقصر می دانم زیرا بدون اینکه اندکی فکر کنم تصور می کردم که با برنامه های درسی و آزمون های آزمایشی آن مؤسسه بتوان در کنکور رتبه خوبی کسب کرد. اما بعضاً خیلی از این رتبه ها در مصاحبه های خود با خبرگزاری های رسمی می گویند که صرفا با تکیه بر توانایی های خود و معلمین مدرسه شان به این رتبه های خوب رسیده اند؟ اینها صحبتهایی است که
آنها در همان روزهای ابتدایی اعلام نتایج کنکور به زبان می آورند. اما چند روز بعد شما می توانید اسامی مشترک همین رتبه ها را در سایتها و کانال های موسسات و ناشرین کتابهای کنکور ببینید که همگی شان مدعی هستند این رتبه ها شاگردان آنها بوده اند. یعنی شما تصور کنید که یک رتبه برتر در مصاحبه با چند موسسه مختلف گفته است که من در آزمون های آزمایشی شان شرکت می کردم و یا کتابهای کنکورشان را می خواندم. خب مشخص است که یا آنها حقیقت را نمی گویند و یا این مصاحبه ها جعلی است. ضمن اینکه من در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران به سراغ همین رتبه ها رفتم و جالب بود که تعدادی از آنها اطلاعی از مصاحبه هایی که به نامشان در سایتهای مختلف منتشر شده بود نداشتند. برخی نیز می گفتند که مصاحبه هایشان جنبه تبلیغاتی داشته است. نکته جالبتر اینکه تبلیغات یکی از این ناشرین کتابهای کنکور برای جذب رتبه های برتر بر در و دیوار دانشکده پزشکی دانشگاه تهران خودنمایی می کند و هنوز هم می توانید این تبلیغات را در آنجا ببینید. اما تو در کنکور 95 باز هم شکست خوردی! من احساس می کردم که دلایل شکستم در کنکورهای قبلی مشکل علمی و ضعف در درس های مختلف است به همین
خاطر اینبار مرتکب اشتباه دیگری شدم و تحت تأثیر برنامه های تبلیغاتی کنکور صداوسیما به سراغ دی وی دی های کنکور رفتم تا بقول خودم با روشهای میانبر و غیرعلمی غول کنکور را شکست دهم. اما نگاه کردن آن فیلم ها مطابق برنامه ای که مشاور کنکور موسسه این فیلم ها به من داده بود؛ ماهها زمان مرا بخود اختصاص داد ، بطوریکه هر روز بیش از 10 ساعت از وقت خود را صرف دیدن فیلم ها می کردم و به همین دلیل زمان کافی برای مرور درسها نداشتم. ضمن اینکه سر جلسه کنکور حسابی غافلگیر شدم زیرا بسیاری از روشهایی که در داخل این فیلم ها آموزش داده شده بود مرا به پاسخ صحیح تستها نمی رساند. البته رتبه ام خیلی بهتر از کنکور 94 شد اما این آن چیزی نبود که از دیدن این فیلمها انتظارش را داشتم. مگر رتبه ات چند شد؟ تقریبا نزدیک به 20 هزار. و بالاخره در کنکور 96 کاری کردی کارستان! چطور شد که به یکباره از این رتبه 5 رقمی به رتبه زیر بیست کنکور رسیدی؟ متأسفانه در طی سالهای گذشته کسی نبود که راه صحیح موفقیت را به من نشان دهد اما اینبار به سراغ دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران رفتم چون معتقد بودم آنها بهتر از هر فرد دیگری می توانند در این
زمینه به من کمک کنند. البته بعضی از این رتبه ها حاضر به صحبت کردن نمی شدند و یا تمایلی نداشتن تا از دلایل موفقیت خود بگویند. اما تعدادی از آنها که اغلب هم از رتبه های تک رقمی بودند، دلسوزانه مرا راهنمایی می کردند. به نظرت این دانشجویان چه تفاوتی با تو داشتند؟ خب می دانید ابتدا باید اعتراف کنم که حقیقتاً بچه های دانشکده پزشکی دانشگاه تهران منظورم آن دسته از بچه هایی که بدون استفاده از سهمیه های خاص وارد این دانشکده شده اند یک سروگردن از من و سایر بچه هایی که می شناسم بالاتر بودند. اگر شما چند دقیقه با هریک از آنها صحبت کنید بخوبی متوجه می شوید که رشته پزشکی دانشگاه تهران حق آنها بوده زیرا نه تنها پشتکار و هوش خوبی داشتند بلکه با انتخاب درست و تلاش هوشمندانه شان به آن رشته و دانشگاه رسیده بودند. عده ای از این عزیزان در نهایت سادگی و صمیمیت اظهار می داشتند که از همان سالهای اول دبیرستان مشاور کنکور داشته اند. من هم نزد همان مشاوری رفتم که این بچه ها معتقدبودند چه از نظر درسی و چه از لحاظ شخصیتی تأثیر بسیار خوبی بر روی آنها برجای گذاشته است. یعنی یک راهنما یا مشاور تحصیلی تا این اندازه می تواند در کسب یک
رتبه عالی اثرگذار باشد؟ بله دقیقاً . می دانید رقابت در رشته تجربی خیلی سخت و فشرده است بقول یکی از این رتبه ها شاید بتوان تا حدود رتبه 1500 تجربی را بدون مشاور هم کسب کرد، هرچند که من خودم تا این حد را هم نرسیده بودم اما از اینجا به بعد به دلیل تعداد زیاد شرکت کنندگان و رقابت سنگین و فشرده ، کار خیلی سخت می شود. ضمن اینکه من فکر می کردم کار مشاور کنکور صرفا دادن یک برنامه یا نهایتا چند توصیه است اما وقتی با این بچه های نخبه پزشکی صحبت کردم متوجه شدم که برای رسیدن به جایگاه آنها باید روشهای مطالعه و تست زنی خاصی را بیاموزم که تابحال هیچ اطلاعی از آنها نداشتم. از چه زمانی به این اطمینان رسیدی که مسیر موفقیت را بدرستی طی می کنی؟ از همان جلسه اول که نزد مشاور کنکور این رتبه های برتر رفتم کاملا تفاوت را حس کردم. در آن جلسه از جملات زیبای انگیزشی و یا مثبت خبری نبود. آقای مشاور بلافاصله به سراغ تحلیل روش تفکر طراحان کنکور در طرح سوالات شیمی کنکور و چگونگی ساده سازی محاسبات آن رفت، باورم نمی شد که من در طی آن سه سال گذشته برای ساده کردن کسرهای شیمی چقدر اذیت شدم و سر جلسه زمان کم آوردم، حتی یک درصد هم نمی
توانستم تصورکنم که مسائل و محاسبات شیمی بر اساس الگوهای خاصی طراحی می شود که فقط بچه هایی که آن الگوها را می دانند می توانند به آن پاسخ دهند. در آن جلسه آقای مشاور براحتی کسرهای پر از عدد را در کوتاهترین زمان ممکن ساده می کرد و تفکر پشت پرده ی طراحان مسائل شیمی را برایمان بازمی کرد. بعد از گذشت چند جلسه و آشنایی با اسرار پشت پرده تستهای درس های مختلف و روشهای مطالعاتی کارآمد و فوق العاده مشاور کنکورم روز به روز به این باور می رسیدم که من هم می توانم یک رتبه دو رقمی شوم. گفتی مشاورت رتبه های کنکور امسال را پیش بینی کرده بود؟ آیا پیش بینی هایش درست بود؟ بله دقیقاً . به نظرم بیش از نود درصد پیش بینی هایش درست بود به خصوص پیش بینی اش در مورد رتبه یک ریاضی و تک رقمی ها و دو رقمی های ریاضی و تجربی که بطور خیره کننده ای درست بود. البته پیش بینی های او در سایت اختصاصی اش و در صفحه رمزدار قرار داشت که فقط خود دانش آموزان و خانواده هایشان به آن دسترسی داشتند. اما نمی دانم چگونه بخشهایی از آن به خبرگزاری های مختلف و از جمله سایت فردانیوز رسید که رئیس سازمان سنجش نیز در نشست خبری خود به آن اشاره کرد. تصمیمت برای
آینده چیست؟ اگر خدا بخواهد و اتفاق خاصی پیش نیاید می خواهم در رشته پزشکی دانشگاه تهران تحصیل کنم. دوست داری پزشکی را تا رسیدن به چه تخصصی ادامه بدهی؟ هنوز در این مورد تصمیمی نگرفته ام به نظرم مدتی زمان نیاز دارم تا بعد از چند ترم تحصیل در رشته پزشکی با تحقیق و مطالعه دقیق تخصص موردنظرم را انتخاب کنم. چه توصیه ای برای بچه هایی داری که موقعیتی مشابه سالهای گذشته ی تو را دارند و یا می خواهند بطور جدی برای کنکور برنامه ریزی کنند؟ به آنها می گویم که مراقب باشند تا تحت تأثیر تبلیغات کنکور به بیراهه نروند و سعی کنند قبل از انجام هرکاری در مورد آن خوب فکر کنند و با کسانیکه در این زمینه اطلاعات بهتری دارند مشورت نمایند. کاری که متأسفانه من در همان سال 93 می بایست انجام می دادم اما بدون مشورت با افراد متخصص سه سال متوالی سه تصمیم اشتباه گرفتم و تاوان سنگیش را نیز پرداخت کردم.


لینک کوتاه خبر :

بروکر فارکس

پنجره دوجداره طهران وین

چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شویم

اقامت ترکیه

لپ تاپ استوک

فلومتر

آپلود عکس رایگان

دانلود فیلم و سریال ایرانی

آرام بند

رزرو بلیط هواپیما

خرید فالوور ارزان

دانلود آهنگ جدید

دندانپزشکی اطفال با بیهوشی

دوره mba دانشگاه تهران

با همراه مکانیک مطمئن بخرید، آسان بفروشید

آموزش بورس

تعمیر و سرویس ژنراتور

موسسه ونوس

دانلود فیلم

برج خنک کننده

نهال بادام

نهال بادام

مشاوره تلفنی آرموو

دستگاه جوجه کشی

دانلود سریال ملکه گدایان

طراحی سایت

خرید فالوور اینستاگرام

اجاره خودرو

دانلود سریال ملکه گدایان

تور استانبول بیسان گشت

باتری گوشی

تاسیسات

موسسه حقوقی تهران وکیل

دانلود فیلم

لپ تاپ استوک

خرید cp کالاف دیوتی موبایل

طلاق توافقی

خرید نهال

چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شویم

ارسال بار

الی گشت

قیمت دلار

فردانیوز در شبکه‌های اجتماعی

تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری فردا نیوز میباشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است

وقتی نتایج کنکور اعلام می شود، برخی همان طور که انتظار داشته اند ، رتبه خوبی را کسب کرده اند و مزد تلاش هایشان را گرفته اند ولی برخی دیگر به دلایل مختلف که یکی از آن ها عدم تلاش مناسب برای موفقیت است، یا مجاز به انتخاب رشته نشده و یا اگر مجاز شده اند ،ربته خوبی کسب نکرده اند. به هر ترتیب وقتی کنکور تمام شده ، نمی توان به عقب برگشت. اگر شما نیز از جمله  این جوانان هستید ویا اینکه در کار دیگری شکست خورده اید، خواندن این مطلب می تواند به شما کمک زیادی کند.

چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شویم

اگر می خواهیم در زندگی مان موفق شویم باید بدانیم که شکست امری اجتناب ناپذیر است. متاسفانه بسیاری از افراد نمی دانند چگونه می توانند بر شکست غلبه کنند و موقعی که با آن مواجه می شوند، متوقف می شوند. توانایی برای غلبه بر شکست تمایز بزرگ بین افراد موفق و دیگران است از آنجایی که ما باید در مسیر موفقیت از شکست عبور کنیم بنابراین، توانایی برای عبور از شکست است که تعیین می کند چه افرادی به موفقیت دست می یابند و چه افرادی به موفقیت نمی رسند. بنابراین، با دانستن اینکه غلبه بر شکست ضروری است، این سوال مطرح می شود که چه کاری را باید انجام دهیم؟ در ذیل چند نکته ارائه شده است که به شما کمک می کند تا بر شکست غلبه کنید.

از جایتان بلند شوید و افسوس و حسرت نخورید؛ زمانتان را عاقلانه صرف کنید: موقعی که ما شکست می خوریم فکرمی کنیم، زمانی را که صرف آن کار کرده ایم حرام شده است و بنابراین حسرت آن را می خوریم. اما نباید این اتفاق بیافتد واقعیت این است که شما هر کاری انجام دهید بسیار بهتر از این است که انگشت حسرت بگزید و هیچ کاری انجام ندهید نگران دیگرانی که شما را به علت این شکست تحقیر می کنند نباشید بسیاری از افرادی که اشخاص شکست خورده را تحقیر می کنند هرگز خودشان هیچ کاری را به صورت موفقیت آمیز انجام نداده اند بلند شوید و به سوی موفقیت حرکت کنید. افسوس خوردن به معنای انجام کاری نیست بلکه به معنای انجام ندادن کاری است.

درک کنید که شکست می تواند موجب خردمندی شما شود: بزرگی می گوید : «افراد خوب و موفق به این دلیل خوب هستند که توسط شکست در آن کار خردمند شده اند» شکست بدون دلیل نیست. دانستن دلیل به شما خردی را می دهد که برای موفق شدن به آن نیاز دارید هر شکستی که با آن مواجه می شوید خردتان را افزایش می دهد و یک گام شما را به موفقیت نزدیک تر می کند. اگر این نگرش را داشته باشید، شکست را به صورتی متفاوت خواهید دید و آن را به عنوان فرصتی برای یادگیری خواهید دید.

هر قدر ممکن است از شکست تان درس بگیرید: آلبرت انیشتین می گوید: «از دیروز درس بگیرید، در امروز زندگی کنید و به فردا امید داشته باشید»

در حالی که شکست موجب خرد شما می شود، اما میزان خردتان کاملا به توانایی شما برای درو کردن آن بستگی دارد. بنابراین فرصت را برای یادگیری هدر ندهید؛ تا جایی که ممکن است در زمان شکست دانایی درو کنید اگر این کار را انجام ندهید، زمان زیادی را با تکرار اشتباهات مشابه در آینده از دست خواهید داد.

دست از هدفتان برندارید ، شاید تنها یک گام با موفقیت فاصله داشته باشید: فکر رها کردن همیشه وسوسه انگیز است به خصوص موقعی که ما بارها و بارها شکست می خوریم اما چه کسی می داند که شاید شما تنها یک گام با موفقیت فاصله داشته باشید؟ آیا می خواهید الان که این اندازه به مقصدتان نزدیک شده اید زحمت پیمودن مسیر بلندی را که از آن گذشته اید، به هدر دهید؟ بنابراین محکم به هدف تان بچسبید و آن را رها نکنید. توماس ادیسون هزاران بار برای کامل کردن اختراع لامپ شکست خورد. او می دانست که این شکست ها به معنای رها کردن هدف نیست.

اشتیاقتان را حفظ کنید: نه تنها بعد از شکست باید دوباره تلاش کنید، بلکه باید این تلاش را با همان میزان شور و اشتیاقی که دفعه اول داشته اید، انجام دهید. در غیر این صورت نیرویتان برای تلاش بعدی کمتر از قبل خواهد بود. بنابراین چطور اشتیاقتان را حفظ می کنید؟ یک روش خوب درک این موضوع است که به دلیل درس هایی که یاد گرفته اید نسبت به تلاش های اول تان اکنون یک گام به موفقیت نزدیک تر هستید بنابراین موقعی که به موفقیت نزدیک تر هستید دلیلی وجود ندارد که اشتیاق نداشته باشید روش دیگر، مشتاق نگه داشتن ذهن تان است.

رویاهای بزرگی داشته باشید: رویاهای بزرگی داشته باشید. برای تجسم آن ها زمان بگذارید و به رویاهای تان اجازه دهید به شما انرژی دهند. بگذارید آن ها شما را برای رسیدن به اهداف تان پر حرارت و مشتاق کنند. همین که شما از رویاهای تان دست بکشید، انرژی تان را از دست خواهید داد و به حد متوسط باز خواهید گشت.

به خودتان اطمینان و اعتماد داشته باشید: از فاصله بین رویاهایتان و واقعیت نترسید. اگر می توانید در مورد چیزی رویا داشته باشید، پس می توانید به آن دست یابید با وجود شکست به خودتان اطمینان داشته باشید. قطعاً تا جایی که ممکن است شما نیاز به تلاش زیاد و درس گرفتن از شکست دارید، اما برای تحقق رویاهای تان نیز توانایی دارید بسیاری از افرادی که به اقدامات بزرگی دست می زنند صفت ویژه ای ندارند. آن ها مردمان معمولی با نگرش فوق العاده هستند به خودتان اجازه دهید شما هم یکی از این افراد باشید.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : سپیده دانایی

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.

چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شویم
چگونه بعد از شکست در کنکور موفق شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *