چگونه بعد از ماه رمضان چاق شویم

 
helpkade
چگونه بعد از ماه رمضان چاق شویم
چگونه بعد از ماه رمضان چاق شویم

برای خیلی‌ها لاغر شدن و کاهش وزن در ماه رمضان طبیعی و غیرقابل اجتناب است. به خصوص اینکه وقتی روزه هستیم، تنها دو وعده غذا می‌خوریم. برای همین این سوال برایشان پیش می‌آید که چگونه در ماه رمضان لاغر نشویم یا وزن کم نکنیم؟ یا اصلا در ماه رمضان چگونه چاق شویم؟

احتمالا اگر این مطلب را می‌خوانید جز کسانی هستید که:

اگر مشکل شما هیچکدام از این موارد نیست بهتر است مطلب چگونه در  ماه رمضان لاغر شویم را مطالعه کنید.

احتمالا می‌دانید که چه می‌شود که چاق می‌شویم. برای چاق شدن باید کالری که به بدنمان وارد می‌شود بیشتر از کالری باشد که در طول فعالیت‌های روزانه مصرف می‌کنیم. و اگر بخواهیم وزنمان تغییر نکند، باید کاری کنیم که کالری ورودی به بدنمان دقیقا مساوی با کالری مصرف شده باشد.

چاق شدن دو دلیل می‌تواند داشته باشد. چاق شدن یا به دلیل افزایش عضله است یا به دلیل افزایش چربی. به طور کلی باید بدانید که برای افزایش وزن به اندازه یک پوند یا ۴۵۳ گرم باید ۳۵۰۰ کالری اضافه از مصرف روزانه به بدنمان وارد شود. پس برای افزودن حدودا نیم کیلو به وزنمان در یک هفته باید روزی ۵۰۰ کالری بیشتر از مقدار مورد نیازمان مصرف کنیم. این مقدار کالری می‌شود کمی بیش از ۳ لیوان شیر یا ۱۵ قاشق پلو.

چگونه بعد از ماه رمضان چاق شویم

این مقدمه برای این بود که با فرایند چاق شدن بیشتر آشنا شوید اما ممکن است بپرسید چه کنیم که در رمضان روزه بگیریم اما چاق نشویم. بهترین راه مطمئنا مشورت با یک متخصص تغذیه است. اما چه خوب است قبل از آن کمی بیشتر با روش‌های لاغر نشدن در ماه رمضان آشنا شویم.

پروتئین‌ها یکی از مواد غذایی ضروری هستند که حتما باید در برنامه غذایی روزانه برای آن‌ها جا باز کنیم. پروتئین به خصوص برای ماهیچه‌سازی بسیار ضروری است و کسانی که به دنبال تناسب اندام از طریق بدن‌سازی هستند حتما باید به میزان کافی پروتئین مصرف کنند.

پروتئین نه تنها باعث بهبود و رشد عضلات می‌شود، بلکه نقش سیری را هم ایفا می‌کند. این ویژگی پروتئین باعث می‌‎شود که احساس سیری کنید و مدت زمان بیشتری دوام بیاورید.

چند منبع مفید پروتئین شامل موارد زیر است:

اگر رژیم چاقی دارید، غلات کامل را در منوی خود بگنجانید

حتما در هر وعده غذایی که جایی برای پروتئین‌ها در نظر بگیرید.

در ماه رمضان وقت زیادی برای خوردن وجود ندارد (مگر اینکه تمام شب را بیدار بمانید). به همین دلیل به احتمال زیاد کالری کمتری نسبت به روزهای عادی دریافت می‌کنید. پس اگر دوست دارید لاغر نشوید، سعی کنید غذاهای پرانرژی بخورید. غذاهای پرانرژی باعث می‌شوند بتوانید غذای کمتری خورده در عوض انرژی بیشتری دریافت کنید.

البته در نظر داشته باشید که منظور از غذاهای پرکالری غذاهایی نیستند که حاوی مواد معدنی کمی هستند. شما می‌توانید زولبیا و بامیه یا دسرهای شیرین بخورید اما سعی کنید که از خوراکی‌های خوشمزه کمتر بخورید. در عوض اشتهای خود را به سمت غذاهای مغذی و در عین حال پر کالری هدایت کنید.

موارد زیر مثال‌هایی از غذاهای مغذی هستند که برای افراد در رژیم غذایی چاقی توصیه می‌شوند:

سحر و افطار دو وعده معمول در ماه رمضان هستند. اما هیچکس خوردن بین این دو وعده را ممنوع نکرده. بهتر است اگر در رژیم چاقی به سر می‌برید یا دوست دارید وزن شما کمتر نشود، بعد از افطار یک اسنک مقوی از خوراکی‌های پرکالری بخورید.

موارد زیر چند اسنک پیشنهادی است برای کسانی که می‌پرسند چگونه در ماه رمضان چاق شویم:

چه کسی دوست ندارد موقع افطار کربوهیدرات (بخوانید شیرینیجات) بخورد؟ و مطمئنا از نظر سلامتی هیچ اشکالی ندارد که در هر وعده آدم مقداری کربوهیدرات بخورد. البته باید سعی کنید که سهم کربوهیدرات سفره شما شامل کربوهیدارت‌های سالم باشند. یعنی به جای کربوهیدرات‌های سفید مثل: برنج سفید، پاستا، نان و آرد بیشتر کربوهیدرات‌های پیچیده موجود در غلات کامل مصرف کنید.

برخی کربوهیدرات‌های سالم شامل موارد زیر هستند:

دیگر کربوهیدرات‌های مفید و سالم موارد زیر هستند:

حبوبات سرشار از کربوهیدارت‌های پیچیده و مفید هستند

غذاهای پرکربوهیدرات انتخاب خوبی برای افزایش وزن هستند چرا که این غذاها به نسبت پرانرژی و دارای میزان زیادی مواد مغذی هستند. خوردن این غذاها به خصوص موقع سحر باعث می‌شود انرژی با نرخ کمتری آزاد شده و به همین دلیل در طول روز کمتر احساس خستگی کنید.

ورزش و تحرک برای سلامتی بدن و ذهن واقعا عالی است. اما در رمضان به خاطر خستگی آدم کمتر حس و حال فعالیت‌های بدنی دارد. با این وجود چه خوب است که نوعی از تحرک و فعالیت را در برنامه خود بگنجانید.

به یاد داشته باشید که ورزش سوزاننده کالری است و نباید طوری ورزش کنید که در رژیم چاقی شما تداخلی صورت گیرد و از هدفتان یعنی لاغر نشدن در رمضان دور شوید. هدف شما از ورزش باید بهبود سوخت‌وساز، ساخت عضلات و نگه‌داری از آن‌ها و افزایش اشتها باشد.

بهتر است برای تحرک، بیشتر سراغ یوگا یا ورزش‌هایی بروید که از وزن بدن استفاده می‌کنند. ورزش‌هایی مانند اسکوات، شنا، پلنک و لانج. به جز این‌ها می‌توانید پیاده‌روی تند را انجام دهید. فقط سعی کنید که این ورزش‌ها را به گونه‌ای انجام دهید که کالری چندانی نسوزانید.

پیشنهاد می‌شود که این ورزش‌ها را یا قبل از افطار انجام دهید یا قبل از سحر. می‌توانید برنامه ورزشتان را چند ساعت بعد از افطار اجرا کنید. این پیشنهاد برای این است که کمی اشتهای شما افزایش پیدا کرده و بتوانید غذای بیشتری بخورید.

در رمضان وقت زیادی برای خوردن وجود ندارد و اگر می‌خواهید در این ماه چاق شده یا لاغر نشوید، حتما حتما وعده سحری را فراموش نکنید. و به خاطر داشته باشید که با غذاهای پر از پروتئین، کربوهیدرات‌های مفید و سالم و غذاهای پرکالری و مغذی سحری کنید.

برای جلوگیری از کاهش وزن در رمضان سحری را فراموش نکنید

منبع: wellnessmuslimah

7
 + 
8
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

بهترین روش اینه که روزه نگیریم

ممنون از مقاله خوبتون.

نه عزیزم بهترین روش اینه که به حرف خدا گوش بدیم.
اگر هم آدم مذهبی نیستی لااقل کمی علمی باش …. فواید روزه به طور علمی ثابت شده.

چگونه بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟

ماه مبارک رمضان در هفته آخر خود به سر می برد و روزه داران توانسته اند توشه ای پربار را برای خود جمع آوری کنند و شاید کمی هم از وزنشان کاهش یافته باشد اما نکته مهم در اینجا داشتن برنامه درست غذایی برای بعد از ماه مبارک رمضان است.

با تمام شدن ماه رمضان رژیم غذایی به حالت سابق خود بازمی گردد و وعده های غذایی از دو وعده سحر و افطار به مانند سابق به صبحانه، نهار و شام تبدیل می شود. با توجه به اینکه پس از ماه رمضان حجم غذایی به صورت ناگهانی افزایش می یابد، از این رو باید مراقب اضافه شدن وزن و افزایش میزان چربی ها باشید، نکات خاصی در مورد رژیم غذایی وجود دارد که باید فراگرفته و آن ها را رعایت کنید.** نکته اول :برای جلوگیری از چاقی پس از ماه رمضان رعایت کردن نکات مختلف در این روزهای ماه مبارک است. شاید به نظر عجیب باشد اما اگر هفته آخر ماه رمضان را پرخوری کنید یا از تنقلات در این هفته بیشتر استفاده کنید میل به خوردن بار دیگر به شما بازمیگردد و باعث می شود تا با افزایش وعده های غذایی وزن شما افزایش پیدا کند. پس بهتر است این هفته آخر همان رژیم غذایی طول ماه رمضان را ادامه دهید.** نکته دوم : ماه رمضان بیشتر از غذاهای سالم استفاده می کنید و معده به خوردن مواد مقوی عادت کرده است به همین دلیل سعی کنید با پایان یافتن ماه مبارک رمضان حداقل تا یک یا دو هفته همین رژیم غذایی را ادامه دهید. عده ای با تمام شدن این ماه به سراغ فست فودها می روند و بدن با مشاهده چربی زیاد آن ها را جذب کرده و به مرور وزن افزایش می یابد.** نکته سوم: ماه مبارک رمضان، کمی برنامه غذایی آنهایی که به دنبال چاق شدن یا رژیم گرفتن هستند را به هم میریزد و عده ای هم دیگر نمی توانند ورزش را ادامه دهند. این افراد باید دقت داشته باشند که از روز بعد از عید فطر باید برنامه های غذایی و ورزش منظم را از سر بگیرند زیرا بدن در این زمان اماده جذب ماده های بسیار است و البته اشتها نیز بسیار بالا خواهد رفت.** نکته چهارم: برای آنکه از افزایش وزن پس از ماه رمضان جلوگیری کنید بهتر است از همین امروز ورزش های هوازی را در خانه آغاز کنید. ورزش های هوازی به مدت 20 دقیقه به صورت روزانه می تواند میزان چربی خون را تنظیم کرده و از چاق شدن جلوگیری می کند. این ورزش ها را پس از پایان ماه رمضان نیز ادامه دهید.منبع:yjc.ir

تغذیه و تناسب اندام

چگونه بعد از ماه رمضان چاق شویم


بهترین قیمت بلیط اتوبوس-خریدآنلاین

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟


فروشگاه سیسمونی آنلاین


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه

دیگه غذات نمی سوزه! تايمر ديجيتال شعله ها


لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران


قیمت امروز بلیط اتوبوس به هرکجای ایران


با هواپیما هم میشه ارزون سفر کرد!

دلت کیک خونگی میخواد،فرصت درست کردن نداری؟


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی


نظم و زیبایی را به دندان های خود ببخشید


کاهش سایز و وزن| فوری و بدون عارضه


میخوای از همیشه زیباتر باشی؟


طعم موردعلاقه کیکت رو انتخاب کن

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

ماه مبارک رمضان ماهی است که چاق‌ها در آن ماه چاق‌تر می‌شوند و لاغرها، لاغرتر البته همه ما بهتر می‌دانیم که روزه گرفتن برای چاق شدن یا لاغر شدن نیست بلکه به منظور طهارت روحی و تقواست. اما چاق شدن بعد از 30 روز روزه‌داری می‌تواند حسابی آزاردهنده باشد.

در اینجا هشت گروه از افراد روزه‌داری که احتمالا در این ماه  وزن اضافه می‌کنند را آورده‌ایم، شما ممکن است جزو یکی از این دسته‌ها باشید یا حتی جزو همه آنها ولی مهم این است که از همین امروز حواس‌تان را جمع کنید تا مبادا در پایان این ماه مبارک نتیجه افراد همین گروه‌ها -یعنی چاقی- در انتظارتان باشد.  یادتان باشد بدون برنامه‌ریزی غذایی شما بیشــتر به سمت اضافه وزن گام برمی‌دارید تا کاهش آن، پس باید بر جذب مواد غذایی، نوع موادغذایی و زمان خوردن نظارت و کنـــــــترل داشته باشید.  

 

کسانی که زیاد مهمانی می‌روندبرگزاری مجالس افطار که یکی از سنت‌های دیرینه ما مسلمانان به حساب می‌آید، می‌تواند یکی از علل چاق‌تر شدن افراد چاق باشد مخصوصا که افراد خوش‌اشتها نمی‌توانند از این گونه مجالس و سفره‌ها به راحتی دست بکشند. در این مجالس افطاری، صاحبخانه سعی می‌کند از هر غذایی خوشمزه‌ترین را تهیه کند مثلا برای خوشمزه‌تر شدن سوپ به آن خامه اضافه می‌کند که چاق‌کننده است، برای غلیظ شدن خورش به آن آرد می‌زند که کالری‌اش را بالا می‌برد، برنج را با كره سرو می‌کند، از طرف دیگر آش و حلیم  یا حتی کله‌پاچه هم در این افطار‌ی‌ها حتما وجود دارند که هر کدام پر از کالری هستند؛ ميزان کالري آش و به‌ويژه کله پاچه بيش از حد مجاز است و حلیم‌هایی که در بیرون از منزل طبخ می‌شوند، بسیار چرب و پرگوشت هستند و شکر زیادی حین مصرف به آنها اضافه می‌شود.

چگونه بعد از ماه رمضان چاق شویم

 

کسانی که فعالیت‌ بدنی را تعطیل می‌کنندچرا با اینکه در رمضان روزه می‌گیریم چاق می‌شویم؟ چون معمولا انرژی دریافتی‌مان بر انرژی مصرفی‌مان غالب می‌شود. درواقع وقتی میزان فعالیت فیزیکی  را در ماه رمضان تا حد ممکن کم می‌کنیم و در جهت استراحت و خواب بیشتر عمل می‌کنیم؛ دیگر بدن انرژی همیشگی را مصرف نمی‌کند و از جهت دیگر با خوردن غذاهای پرکالری سعی می‌کند سوخت همیشگی را دریافت کند، درنتیجه همین انرژی‌های اضافه به صورت چربی ذخیره می‌شوند و فرد چاق‌تر می‌شود. علاوه بر اینها تحقیقات انجـام شده نشان می‌دهند که ورزش‌های سبک در ماه رمضان به کاهش سموم ذخیره شده در بدن کمک می‌کنند تا چربی‌های بدن روز به روز بیشتر نشوند.

 

بدخورها بیشتر از پرخورها در معرض خطرنددر حال حاضر بدخوری شایع‌تر از پرخوری است. استفاده‌ زیاد از مواد چاق‌کننده و مضر چون زولبیا و بامیه و انواع شیرینی‌ها ازجمله مصادیق بدخوری است و افراد تصور می‌کنند چون در طول روز هیچ چیز نمی‌خورند، مجاز هستند از این خوراکی‌ها مصرف کنند.

 

هنگام افطار با توجه به خالی ماندن معده برای مدت نسبتا طولانی، نباید به صورت ناگهانی به خوردن غذاهای سنگین و شام مفصل اقدام کرد، بلکه به‌جای آن بهتر است روزه‌داران با مقداری نان و پنیر و سبزی افطار کنند تا ولع گرسنگی آنها برطرف شود و دو ساعت بعد شام بخورند. البته این توصیه بیشتر برای افراد بالغ است و نوجوانان در سن رشد می‌توانند بلافاصله یک وعده غذایی کامل بخورند.

 

کسانی که تا نیمه شب پرخوری را کنار نمی‌گذارندمعمولا بعد از یک روز طولانی روزه‌داری فرد کمی نسبت به غذا حریص می‌شود و احساس می‌کند در آن فرصت کوتاه افطار تا سحر باید تا حد ممکن معده را از مواد غذایی انباشته کند، اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید توصیه می‌کنیم با برنامه‌ریزی بعد از افطار کمی خودتان را مشغول کنید تا خوردن را کنار بگذارید مثلا شرکت در مجالس و مراسمی که در شب‌های ماه مبـارک رمضان برگذار می‌شود فرصت خوبی را برای پرهیز از پرخوری در طول شب فراهم می‌آورد.

 

یادتان باشد انرژی ذخیره شده ناشـی از پرخوری آخر شب باعث کاهش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن می‌شود زیرا فرد بلافاصله بعد از خوردن به رختخواب می‌رود و فرصتـی برای انجام فعالیت و سوخت و ساز بدن باقی نمی‌ماند و این نه‌تنها احتمال چاقی را افزایش می‌دهد  بلکه شخص روزه‌دار فردایی آکنده از خستگی و بی‌حالی را تجربه خواهد کرد.

 

 

کسانی که کنترلی بر کالری‌ ندارندهستند کسانی که اصرار دارند برای افطار باید انرژی‌بخش‌ترین غذاها را مصرف کنند بنابراین بیشترغذاهایی که برای این وعده  تهیه می‌کنند سرشار از کالری هستند، اگر می‌خواهید دراین ماه چاق نشوید، باید حواس‌تان باشد که از خوردن غذاهای پرکالری پرهیز و روی وعده‌های غذایی سالم تمرکز کنید، یادتان نرود پرخوری و غذاهای چرب در هنگام افطار سلامت روزه‌داران رابه خطر می‌اندازد. در گذشته روزه‌داران برای افطاری خــود از آب و خرما استفاده می‌کردند ولی این روزها افراد مستقیما سراغ وعده‌های غذایی سنگین می‌روند.

 

از طرف دیگر در گذشتـه می‌گفتند روزه باعث استراحت بدن می‌شود و این امکان را به‌وجود می‌آورد که سم‌ها و ناخالصی‌های ناشی ازغذاهای پـردازش شده از بین بروند.  شما هم اگر استعداد چاقی دارید، باید به این جنبه توجه کنید پس غذاهای چرب و پرکالری را کنار بگذارید و از غذاهای سبک استفاده کنید تا سم‌های بدن برطرف شوند و به کاهش وزن مطلوب دست یابید.

 

کسانی که ولع شیرینی خوردن پیدا می‌کننداین روزها سفره‌های سحری و افطار افراد پر از انواع غذاهای چرب و شیرین مانند حلوا، کاچی، خرما، شله‌زرد، شیربرنج چرب و شیرین و بالاخره زولبیا و بامیه است تا به نوعی ضعف روزه‌داری را کم کند، اما یادتان باشد در ماه رمضان دلیل ضعف، کم خوردن نیست بلکه بیشتر کم آبی است که موجب ضعف می‌شود.

 

امسال ماه رمضان با روزهای بلند تابستان همزمان شده و طبیعی است که اگر در فاصله افطار تا سحر به اندازه کافی آب یا سایر مایعات نوشیده نشود، بدن دچار کم آبی می‌شود و ضعف می‌کنید؛ حال اگر گمان کنید که این ضعف به علت پایین آمدن قند خون است و باید با خوردن شیرینی‌جات آن را جبران کنید، سخت در اشتباهید. ناگفته نماند که یک عدد زولبیای 100 گرمی 450 کالری و صدگرم باقلوا 550 کالری دارد. 

مجموع کالری صد گرم از این دو شیرینی معادل 1000 کاری می‌شود و اگر 1000 را تقسیم بر 7/7 کنیم 130 گرم دنبه در هر روز تولید می‌شود و اگر 30 روز ماه مبارک را در نظر بگیریم، مجموع افزایش وزن روزه‌دار در ماه مبارک رمضان- برای خوردن این شیرینی- نزدیک به چهار کیلوگرم خواهد بود و این حقیقتی است که عملا  آن را در روزه‌داران در پایان ماه رمضان می‌بینیم. بهترین ماده‌ قندی برای مصرف در ماه رمضان خرماست که هیچ عوارضی ندارد و باعث بالا رفتن قند خون نمی‌شود، به علاوه مقدار زیادی از ویتامین‌های بدن را نیز تأمین می‌کند. 

کسانی که سحری نمی‌خورندجالب است بدانید روزه‌دارانی که از افطار تا افطار غذا می‌خورند چاق‌تر از افرادی می‌شوند که افطار، سحری و یک وعده نیمه‌شب می‌خورند و در این میان حذف وعده غذایی سحری از همه آسیب‌رسان‌تر است. این تصور که وعده غذایی شام می‌تواند جایگزین وعده سحری شود بسیار اشتباه است زیرا فرد در طول روز دچار افت قند خون می‌شود و تمایلش به مصرف غذاهای شیرین و پرکالری زیاد می‌‌شود، درواقع سلول‌های عصبی از کربوهیدرات‌ها انرژی می‌گیرند و با حذف سحری فرد برای خوردن مواد پرکالری حریص شده و در افطار پرخوری می‌کند و همین زمینه‌ساز افزایش وزن می‌شود.

 

به علاوه مصرف زیاد مواد غذایی چرب هنگام افطار موجب بی‌اشتهایی هنگام سحر می‌شود، چون هضم چربی‌ها در بدن نیازمند زمان طولانی‌تری است. خوردن خوراكی‌ها و مواد غذایی تا دیر وقت و به تاخیر انداختن زمان خواب، موجب بی‌اشتهایی و بی‌حوصلگی هنگام سحر می‌شود، بنابراین اگر وعده افطار به صورت مناسب مصرف شود، مشكلی برای وعده سحر ایجاد نخواهد شد.

کسانی که کمتر از سه وعده غذا می‌خورنداگر بخواهید بدنی متناسب داشته‌ باشید، باید به طور نرمال وعده‌های غذایی  روزانه خود را به پنج بخش تقسیم کنید حال در ماه رمضان امکان پنج وعده خوردن وجود ندارد اما می‌توانید سه وعده برای خود در نظر بگیرید، اما چرا بیشتر بودن تعداد وعده‌های غذایی به لاغر شدن کمک می‌کند؟

 

اگر فرض کنیم سهمیه روزانه غذای یک شخص 2000 کالری است شخصی که می‌خواهد چاق شود، باید این مقدار را در یک وعده بخورد تا بدن او یک بار برای هضم غذا انرژی صرف کند برعکس، افرادی که می‌خواهند لاغر شوند، بهتر است که 2000 کالری را در پنج نوبت(400 کالری) بخورند، زیرا در این حالت بدن او پنج بار برای هضم غذا انرژی مصرف می‌کند و زودتر لاغر می‌شود. از طرف دیگر هنگام خوردن، متابولیسم پایه بدن افزایش می‌یابد و این امر منجر به کاهش سریع تر وزن می‌شود (ناگفته نماند که این موضوع فقط در حالت ثابت ماندن مقدار غذای دریافتی در هر دو حالت صدق می‌کند). 

دکتر پاول فابری و همکارانش در شهر پراگ تحقیقی انجام دادند که طی آن، افرادی را به شش دسته تقسیم کردند تا با پذیرایی یک تا شش وعده از آنان با رژیم مساوی از نظر کالری و نوع غذا به اثرات احتمالی کم و زیاد شدن وعده غذایی انسان پی ببرند. نتیجه مطالعه نشان داد در گروه‌هایی که در روز سه وعده یا کمتر غذا می‌خوردند وزن و چربی بدن بیشتر از کسانی بود که در شبانه روز پنج یا شش وعده غذا می‌خوردند. همچنین مشاهده شد، در گروهی که تعداد نوبت‌های غذایی آنها کمتر بود، میزان کلسترول بیشتر بود.منبع:yjc.ir

تغذیه و تناسب اندام

بلیط کیش را دربهترین فصل سفر به آن خریدکن


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور

برای خریدبلیط اتوبوس دنبال سایت معتبری؟


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی

برترین باشگاه بدنسازی اطرافتان را پیداکنید

چگونه بعد از ماه رمضان چاق شویم


تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن


انواع کفش و صندل چرمی مردانه


درمان گیاهی فشار خون بالا در بارداری

میخوای باکمترین هزینه دندون هاتو سفید کنی؟


راه رهایی از اعتیاد|بازگشت به زندگی

کم شنوایی وناشنوایی در کودکان وخرید سمعک

مراکز فیزیوتراپی با به روز ترین دستگاه ها


تشخیص و درمان ناباروری در زنان

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

ماه مبارک رمضان ماهی است که چاق‌ها در آن ماه چاق‌تر می‌شوند و لاغرها، لاغرتر البته همه ما بهتر می‌دانیم که روزه گرفتن برای چاق شدن یا لاغر شدن نیست بلکه به منظور طهارت روحی و تقواست. اما چاق شدن بعد از 30 روز روزه‌داری می‌تواند حسابی آزاردهنده باشد.

لازم به ذکر است، در ماه رمضان خوردن “آب همراه غذا و نیز بلافاصله بعد از غذا و میوه ” مضر و باعث سوءهاضمه و فساد غذا و تولید مواد سمی، است. از امام رضا نقل شده است که فرمودند:

مَن أرادَ أن لا تُؤذِیهُ مَعِدَتُهُ فَلا یشرَب عَلى طَعامِهِ ماءً حَتّى یفرُغَ مِنهُ ، ومَن فَعَلَ ذلِكَ رَطِبَ بَدَنُهُ ، وضَعُفَت مَعِدَتُهُ ، ولَم تَأخُذِ العُروقُ قُوَّةَ الطَّعامِ ؛ لِأنـَّهُ یصیرُ فِی المَعِدَةِ فِجّا إذا صُبَّ الماءُ عَلَى الطَّعامِ أوَّلاً فَأَوَّلاً.

هر كس مى‏خواهد معده ‏اش او را آزار ندهد ، میان غذا خوردن ، آب ننوشد تا آن را به پایان برساند ؛ زیرا كه هر كس چنین كند ، رطوبت در بدنش مى‏نشیند و معده‏اش ضعیف مى‏شود و رگ‏ها نمى‏توانند نیروى موجود در غذا را بگیرند ؛ چه ، اگر پى‏درپى آب به معده ریخته شود ، معده ، فراخ مى‏گردد .

و از دیدگاه طب سنتی و پزشکی جدید، در ماه رمضان مصرف آب به مقدار زیاد در وعده سحری و مخصوصاً بین غذا توصیه نمی‌شود، چون موجب رقیق شدن شیره معده و آنزیم‌های گوارشی شده و روند هضم غذا مختل می شود.

چگونه بعد از ماه رمضان چاق شویم

جالب است بدانید روزه‌دارانی که از افطار تا افطار غذا می‌خورند چاق‌تر از افرادی می‌شوند که افطار، سحری و یک وعده نیمه‌شب می‌خورند و در ماه رمضان حذف وعده غذایی سحری از همه آسیب‌رسان‌تر است. این تصور که وعده غذایی شام می‌تواند جایگزین وعده سحری شود بسیار اشتباه است زیرا فرد در طول روز دچار افت قند خون می‌شود و تمایلش به مصرف غذاهای شیرین و پرکالری زیاد می‌‌شود، درواقع سلول‌های عصبی از کربوهیدرات‌ها انرژی می‌گیرند و با حذف سحری فرد برای خوردن مواد پرکالری حریص شده و در افطار پرخوری می‌کند و همین زمینه‌ساز افزایش وزن می‌شود.

در حال حاضر بدخوری شایع‌تر از پرخوری است. استفاده‌ زیاد از مواد چاق‌کننده و مضر چون زولبیا و بامیه و انواع شیرینی‌ها ازجمله مصادیق بدخوری است و افراد تصور می‌کنند چون در طول روز هیچ چیز نمی‌خورند، مجاز هستند از این خوراکی‌ها مصرف کنند.هنگام افطار با توجه به خالی ماندن معده برای مدت نسبتا طولانی، نباید به صورت ناگهانی به خوردن غذاهای سنگین و شام مفصل اقدام کرد، بلکه به‌جای آن بهتر است در ماه رمضان روزه‌داران با مقداری نان و پنیر و سبزی افطار کنند تا ولع گرسنگی آنها برطرف شود و دو ساعت بعد شام بخورند. البته این توصیه بیشتر برای افراد بالغ است و نوجوانان در سن رشد می‌توانند بلافاصله یک وعده غذایی کامل بخورند.

اگر در ماه رمضان غذاهای ادویه‌دار گرم و خشک، خوراک‌های چرب و سرخ‌کردنی بخورید، شک نکنید که طی روز تشنگی امان‌تان را می‌برد. پس علاوه بر آنچه که در توصیه های وعده سحر، ذکر کردیم، در طول ساعات روزه‌داری هم می‌توانید عطش خود را با بوییدن سیب گلاب، خیار یا لیمو،  شست‌وشوی سر و گردن و سینه با آب ولرم و تنفس هوا و نسیم خنک که حرارت زاید قلب را کم می‌کند، کاهش دهید. همچنین بعد از خوردن سحری و در طول روز، بهتر است هنگام مسواک زدن برای کاهش تشنگی و خشکی دهان ، از حجم کمتری خمیر دندان استفاده کنید.

وی با تاکید بر اینکه مصرف همزمان جامدات و مایعات برای سلامت بدن مضر است، مطرح کرد:افراد باید هنگام استفاده از مایعات و جامدات آن ها را با فاصله زمانی ۱۵ الی ۲۰ دقیقه استفاده کنند؛زمانی که افراد مایعات و جامدات را با هم استفاده می‌کنند به ضعف معده و عواقب دیگری مانند نفخ کردن،ترش کردن و سنگین شدن مبتلا می‌شوند.

این متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه افراد می توانند روزه خود را با خرما باز کنند، افزود: افرادسعی کنند به جای استفاده از زولبیا و بامیه از خرما استفاده کنند؛ خرما حاوی قند طبیعی استو همراه با شیر بهترین ماده برای باز کردن روزه است، قند خرما بی حالی در فردرا برطرف می‌کند و انرژی کافی بدن را محیا می‌کند.

رمضانی با تاکید بر اینکه علت اصلی چاقی در ماه رمضان درهم خوری و برهم خوری است، گفت:درهم خوری یعنی استفاده همزمان از مایعات و جامدات، این بدترین شکل استفاده از غذا است،مایعات پس از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در بدن هضم می شود و جامدات حدود یک الی سه ساعت،پس باید بعد از این زمان‌ها مواد دیگری استفاده کنیم، برهم خوری هم یعنی این غذا‌ها را یکیپس از دیگری بدون هیچ فاصله‌ای مصرف کنیم.

وی یاد آور شد: زمانی که حس می‌کنید غذایی در معده شما هضم نشده، برای هضم نیاز به گذشتزمان دارد؛ این ماده غذایی را با حلیم استفاده نکنید چرا که ضعف معده و سردی را به همراه داردو به فرد احساس بیماری می‌دهد لذا افراد باید در مصرف مواد غذایی ملاحظه کنند تا دچار بیماری نشوند.

توصیه کلی این است که در طول هفته اول حجم و شدت ورزش را کم کنید تا بدن به روزه داری عادت کند.

اینکه هفته اول را ورزش کنید و یا جا بیندازیدش یک تصمیم فردی است. برخی افراد با شرایط کنار می آیند و برخی نیز نمی توانند از همان ابتدا شروع کنند چون ورزش باعث خستگی شدید و کم آبی بدنشان می شود. وقتی ورزش می کنید حداقل خیالتان راحت است که بعد از ماه رمضان مجبور نیستید دوباره عضله درد تحمل کنید. پس نتیجه این شد که در ماه رمضان از شدت و حجم ورزش کاسته شود اما کنار گذاشته نشود.

بعد از یک یا دو هفته احساس می کنید می توانید دوباره همان وزنه های همیشگی را بلند کنید. اما بهترین کار این است که شدت را کاهش دهید و بیشتر به فکر تثبیت باشید.

tanama.ads@gmail.com:تبلیغات

All Rights Reserved © Tanama 2020

tanama.ads@gmail.com:تبلیغات

All Rights Reserved © Tanama 2020

رژیم غذایی دکتر کرمانی

وقتی به ماه رمضان نزدیک می شویم، عده ای از افراد چاق به امید کاهش وزن روزه می گیرند. گاهی اوقات این افراد موفق می شوند، اما در بسیاری از موارد می بینید که پس از ماه رمضان شکست خورده اند و از اضافه وزن خود گله مندند. در حال حاضر پرسش اینجاست که برای کاهش وزن در ماه رمضان چه کنیم؟ آیا راهکاری برای آن وجود دارد؟ چرا برخی از افراد بعد از ماه رمضان لاغر و برخی دیگر چاق می شوند؟ اگر به دنبال راهکاری برای کاهش وزن در ماه رمضان هستید، ابتدا باید بدانید دلایل چاقی در ماه رمضان چیست و چرا افراد بعد از ماه رمضان دچار اضافه وزن می شوند؟ با به اندام دکتر کرمانی همراه باشید تا پاسخ پرسش های خود را بیابید.

 

در ادامه قصد داریم دلایل بی حالی و افزایش وزن در ماه رمضان را برای شما توضیح دهیم.

 

چگونه بعد از ماه رمضان چاق شویم

مصرف بیش از حد قند ریشه اصلی چاقی، دیابت و دیگر مشکلات سلامت است. هرچقدر قند مصرفی فرد کمتر باشد، بهتر است. این مورد به خصوص برای کسانی که می خواهند وزن کم کنند بسیار وحشتناک است. وقتی غذاهای قندی می خورید بدنتان انسولین ترشح می کند. این هورمون سبب می شود چربی ذخیره شود. سطح انسولین تا حدود زیادی بر اساس کربوهیدرات هایی که وارد بدنتان می کنید تعیین می شود. وقتی غذاهای قندی می خورید ( بله وقتی هدفتان کاهش وزن است حتی مصرف میوه هم باید متعادل باشد ) انسولین را بالا می برید و پیوسته چربی های بیشتر و بیشتری ذخیره می کنید.

اگر هر چند وقت یک بار از این نوع غذاها می خورید ایرادی ندارد اما اگر برای طولانی مدت رژیم غذایی تان سرشار از غذاهای قندی است، سطح انسولین از تعادل خارج و بدن به انسولین مقاوم می شود. اگر هدف کاهش وزن است باید درباره وعده افطار خود تجدید نظر کنید. حتی خرما هم با اینکه سرشار از مواد مغذی است، قند بالایی دارد. پس هنگام افطار تنها با یک خرما روزه خود را باز کنید. بسیاری از افراد فکر می کنند چون برای ساعت های طولانی غذایی نخوردند در وعده افطار آزاد هستند. بنابراین مقدار زیادی کربوهیدرات را وارد بدن خود می کنند بدن نیز با ترشح انسولین انرژی اضافی را تبدیل به چربی می کند.

 

شاید بپرسید چرا یک مورد جدا برای نوشیدن قند داریم؟ آیا در اولین مورد درباره قند توضیح ندادیم؟ بله اما باید بدانید مصرف بیش از حد قند از دلایل اصلی توقف و افزایش وزن در ماه رمضان است و استفاده از آن به صورت مایع برای بدن بسیار مضر است. بدترین راه وارد کردن قند به بدن از راه مایعات است. درست مانند این است که قند را مستقیم درون جریان خون خود بریزید. مصرف قند به صورت نوشیدنی قندخون را ناگهانی بالا می برد.

بسیاری از مردم این را می دانند که نوشابه و دیگر نوشیدنی های گازدار ضرر دارند. یک قوطی نوشابه به تنهایی دارای ۳۸ گرم قند است و این مقدار حتی بیشتر از میزان توصیه شده برای استفاده روزانه است. اگر در طول ماه رمضان روزی یک قوطی نوشابه استفاده کنید باید کاهش وزن را به کلی فراموش کنید. خوشبختانه چنین اخباری دیگر کسی را شگفت زده نمی کند اما چیزی که بیشتر مردم نمی دانند این است که آب میوه ( بله حتی آب میوه صد در صد طبیعی ) هم مقدار بسیار زیادی قند در خود دارد. وقتی میوه کامل می خوریم قند طبیعی درون آن با فیبر ترکیب می شود اما وقتی آب میوه می خوریم در واقع قند را مستقیم به بدن خود تزریق می کنیم. اگر می خواهید وزن کم کنید آب میوه نخورید.

 

بسیاری از مردم قند را حذف می کنند اما باز هم به نتیجه دلخواه نمی رسند و یا مقداری وزن کم می کنند ولی دچار توقف در کاهش وزن می شوند. حتی من هم که علاقه زیادی به تغذیه و سلامت داشتم تا ۳۰ سالگی متوجه این نبودم که غلات در بدن تبدیل به قند می شوند. نان، برنج و دیگر کربوهیدرات ها در بدن به گلوکز تبدیل می شوند. وقتی چنین غذاهایی می خورید کبد انسولین ترشح می کند. برای افراد که به انسولین مقاوم هستند ( اگر اضافه وزن دارید این مورد به احتمال زیاد شامل شما هم می شود ) چنین فرآیندی سبب مشکل در بدن می شود.

کربوهیدرات های تصفیه شده از مضرترین موارد در رژیم غذایی افراد است. اگر نان، برنج، غلات و … می خورید به جای سوزاندن چربی در حال ذخیره آن هستید چون انسولین را بالا می برد. اگر هدف کاهش وزن است باید مصرف کربوهیدرات های ساده را کاهش دهید و از مواردی مانند نان سبوس دار یا برنج قهوه ای استفاده کنید که فیبر بالایی دارند. بنابراین حواستان به آنچه در وعده سحر و افطار می خورید باشد، چون مقدار غذای دریافتی در این وعده ها نسبت به روزهای عادی بیشتر است.

 

آیا شما هم بر خلاف انتظارتان بعد از ماه رمضان شاهد اضافه وزن هستید؟ اگر می خواهید دلیل اضافه شدن وزن بعد از ماه رمضان را بدانید صحبت های دکتر کرمانی را بشنوید و برای لاغری گام بردارید.

 

دو هزار سال پیش بقراط گفت تمام بیماری ها از روده شروع می شود و اکنون دانشمندان این گفته را اثبات کردند. باکتری هایی درون و بیرون بدن از کل سلول های بدن بیشتر هستند. تیریلیون ها باکتری موجود در معده کمک می کنند غذا را هضم کنید. همچنین در مقابل باکتری های مضر، قارچ ها و ویروس ها از بدن محافظت می کنند. این ویروس ها عمیقا در گرایش یک فرد به افزایش وزن نفوذ دارند.

پژوهش ها نشان دادند موش هایی که باکتری های روده شان نامتعادل است حتی با خوردن غذاهای یک موش با باکتری های معده سالم باز هم وزن اضافه می کنند. جالب اینجاست وقتی باکتری های روده موش های سالم را در بدن موش هایی که باکتری های نامتعادل داشتند قرار دادند متوجه شدند بدون تغییر در رژیم وزنشان کاهش یافت. پژوهش ها هنوز در این مورد ادامه دارد. اما چطور فردی روده سالم داشته باشد؟ برای شروع باید بگویم بدترین کار این است که از رژیمی سرشار از قند و کربوهیدرات استفاده کنید.

 

از ماه رمضان شروع کنید و به جای اینکه در وعده های سحر و افطار معده خود را بی هدف و با غذاهای مضر پر کنید از چنین غذاهایی استفاده کنید.

 

چربی چاقتان نمی کند! قند مسئول افزایش وزن است. من طی ۵ ماه با کم کردن مصرف قند و کربوهیدرات توانستم ۱۰ کیلو کم کنم البته هرچقدر می خواستم چربی می خوردم. دو نوع از بهترین چربی ها روغن نارگین و آوکادو هستند. در وعده افطار و سحر از یک قاشق کامل روغن نارگیل استفاده کنید ( این روغن برای میکروبیوم روده نیز بسیار مفید است ). تخم مرغ ( زرده و سفیده ) و گوشت ( مخصوصا گوشت ارگانیک ) نیز از منابع خوب چربی و سرشار از مواد مغذی هستند. دانه ها و آجیل ها نیز با وجود چربی های مفید میان وعده خوبی برای فاصله بین افطار تا سحر هستند.

چربی به آرامی می سوزد و در روزه داری های طولانی مدت کمک می کند کمتر احساس گرسنگی کنید. کره عالی و خوشمزه است. همه غذاهایی که کم چرب هستند را حذف کنید. این غذاها معمولا برای طعم گرفتن دست به دامان قند و شربت ذرت با فروکتوز بالا می شوند. یادتان باشد چربی بد نیست و سبب چاقی نمی شود  بلکه قند چاق می کند.

 

استرس سبب ترشح هورمون کورتیزول در بدن می شود. این هوزمون انرژی در بدن ذخیره می کند حتی وقتی انرژی زیادی صرف نکردید یا کالری بالایی نسوزاندید. تا زمانی که استرس ادامه داشته باشد بدن به تولید کورتیزول ادامه می دهد. در مواقعی که دچار استرس هستیم به سراغ بروکلی یا کلم نمی رویم. وقتی بدن دچار استرس است هوس غذاهای شیرین، نمکی و سرشار از چربی می کنیم چون خوردن این نوع غذاها سبب تولید مواد شیمیایی در مغز می شود. این تاثیر آرامش بخش به حالت اعتیاد در می آید.

بنابراین هر بار که احساس استرس می کنید هوس غذاهای چاق کننده خواهید کرد. خبر خوب اینکه اگر هر روز در برنامه خود ورزش داشته باشید کمتر احساس استرس خواهید کرد. برای من تاثیر روانی درست غذا خوردن و مرتب ورزش کردن کمتر از تاثیرش روی سلامت فیزیکی نبوده است. در طول ماه رمضان به دلیل اینکه مدت زمان زیادی غذا نمی خورید ممکن است بدن دچار استرس شود و در وعده افطار دچار پرخوری شوید. سعی کنید هوشندانه وعده های غذایی را انتخاب کنید تا گرفتار یک چرخه چاق کننده نشوید.

 

۸۰ درصد ترکیب بدن شامل آن چیزی است که می خورید اما ۲۰ درصد آن نیز به حرکت فیزیکی بدن بستگی دارد. اگر بدن را حرکت ندهید شروع به ضعیف شدن می کند. ماه رمضان در طول روز انرژی محدودی در اختیار داریم و رفتن به باشگاه و همراهی کردن با ورزش ها دشوار می شود. اما  اضافه کردن مقداری پیاده روی در طول روز و انجام چند حرکت قدرتی خیلی کمک کننده است.

به جای ۲۳ ساعت یکجا نشینی، یک ساعت روی تردمیل بدوید و ورزش را در کل روز تقسیم کنید. تا سرکار پیاده بروید و یا اگر از اتوبوس و تاکسی استفاده می کنید مقداری از مسیر را پیاده روی کنید. سرکار با گوشی صحبت می کنید؟ در حال صحبت کردن راه بروید. تا فروشگاه پیاده روی کنید و یا برای مهمانی رفتن در افطار به خانه دوستتان پیاده بروید. برای کالری سوزاندن مجبور نیستید به شدت ورزش کنید. در طول روز خود را درگیر ورزش های هوازی با شدت کم کنید این کار معجزه می کند.

 

در جامعه ما لاغر بودن تعاریف گوناگونی دارد. برای مثال وقتی فردی زیاد به سرگیجه و ضعف مبتلا می شود و کمی از بقیه کم وزن تر است لاغر به حساب می آید. در حالی که لاغر بودن از دیدگاه علم تغذیه دارای ویژگی ها و استانداردهای خاصی است. بهترین راه برای تشخیص نوع لاغری، تعیین شاخص توده بدنی یا همان BMI  است که وقتی از ۵/۱۸ کمتر می شود، به فرد لاغر می گویند.

البته بهترین زمان برای اندازه گیری وزن حالت ناشتا و پس از تخلیه مثانه و روده است. شاخص توده بدن از تقسیم وزن (برحسب کیلوگرم) بر مجذور قد (بر حسب متر) به دست می آید.

 

فقط از ۱۵ تا ۳۰ بهمنوقت ثبت نام برای تور لاغری با ۳۰ هزار تومان تخفیف رو داری. تازه می‌تونی شانست رو برای قرعه کشی سفر کیش هم امتحان کنی. می‌خوایم سه ماه پر از اتفاق‌های خوب رو همراه با رژیم دکتر کرمانی طی کنیم و به تناسب اندام، اعتماد به نفس و سلامتی برسیم.

 

وقتی آنچه را که بعد از افطار می خورید را بنویسید شاید از دیدن آنچه خورده اید تعجب کنید. این رمضان برای خود چنین دفترچه ای را تهیه کنید تا حواستان به آنچه می خورید باشد و بتوانید مقدار آن را مدیریت کنید. بسیار مهم است که هر شب به اندازه ی درستی کالری بگیرید. بر اساس وزنی که دارید ابتدا مشخص کنید که چه مقدار وزن باید کم کنید سپس کار را شروع کنید.

 

بدن بدون غذا بیشتر از بی آبی می تواند دوام بیاورد. سعی کنید از افطار تا سحر به اندازه کافی آب بنوشید تا برای زمانی که روزه می گیرید بدن به اندازه کافی آب داشته باشد. بعد از افطار در کنار خود یک بطری آب قرار دهید، برای خود یک هدف تعیین کنید و سعی کنید به همان اندازه آب بنوشید. تامین آب بدن به کاهش وزن کمک می کند، و راحت تر هم می توانید روزه بگیرید.

چگونه بعد از ماه رمضان چاق شویم

 

ورزش، وعده های کوچک، خوردن غذاهای سالم همه اینها با هم نسخه کاهش وزن در ماه رمضان را تشکیل می دهند. فراموش نکنید ورزش برای داشتن کاهش وزن با ثبات لازم است، پس سعی کنید بعد از افطار ورزش کنید. یکی از بهترین ورزش هایی که می توانید انجام دهید پیاده روی است. پیاده روی حتی کمک می کند غذایتان راحت تر هضم شود و بعد از وعده افطار احساس سنگینی نکنید.

 

روزه خود را با غذایی سالم باز کنید. وقتی گرسنه اید به راحتی می توانید به دام هوس های غذایی و غذاهای سرخ کرده و پرچرب بیفتید. این غذاهای بد مخصوصا زمانی که بیش از حد خورده شوند باعث افزایش وزنتان می شوند. روزه خود را با غذاهایی باز کنید که فیبر و پروتئین بالایی دارند. این کار کمک می کند قند خونتان را ثابت نگه دارید، گرسنگی را رفع کنید و از پرخوری جلوگیری کنید.

 

می توانید با اضافه کردن این گیاهان و ادویه جات به وعده های خود در ماه رمضان به بدن برای کاهش بیشتر وزن کمک کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر شما

نام *

ایمیل

سلام من پانزده سالمه وزنم 74کیلوهست شکمم دارم وقدم 160هست چطوری لاغربشم

سارای عزیز،
هر فردی برای کاهش وزن نیاز به رژیمی منحصر به فرد خودش داره، رژیمی که بر اساس سن، وزن، قد، جنسیت، سطح فعالیت و بیماری هاش تعریف شده باشه. خوشبختانه در رژیم دکتر کرمانی این فاکتورها در نظر گرفته شده و رژیمی مختص به هر فرد بهش داده می شه. به علاوه پیگیری پشتیبان ها و دادن انگیزه به افراد در طول رژیم، باعث پایبندی بیشترشون به روند کاهش وزن می شه. برای ثبت نام روی این لینک کلیک کنید.

خیلی خوبه ممنون دکتر

خوبه بدک نیست😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😑😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶😶

خوب

خیلی عالی بود استفاده کردم
کاش برای افت قند در ماه مبارک هم چیزی تجویز میکردید دکتر جان و ی سوال ایا تخم شربتی و خاک شیر خوبه بخوریم

بله خوبه بخورید.

برای دریافت مشاوره خرید رژیم دکتر کرمانی شماره همراه خود را ثبت کنید ما با شما تماس می‌گیریم

کلیه حقوق متعلق به مجموعه به اندام دکتر کرمانی می باشد.

رژیم غذایی دکتر کرمانی

“يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُون” ای افرادی که ایمان آورده اید! روزه بر شما نوشته شده، همانگونه که بر کسانی که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید(سوره بقره،۱۸۳)

برخلاف انتظاری که روزه دارها از ماه مبارک رمضان دارند ماه مبارک ماهی است که افراد چاق را چاق تر و افراد لاغر را لاغرتر می کند. ولی با کمی تامل و برنامه ریزی این ماه پر فضیلت به بهترین فرصت برای کاهش وزن تبدیل می شود. برای دستیابی به این نتیجه باید دلایل افزایش وزن در این ماه را شناسایی کنیم تا جلوی آن را بگیریم و با برنامه ریزی پیش برویم. از مهم ترین دلیل چاقی در ماه رمضان پرخوری و کاهش فعالیت است یعنی انرژی دریافتی در ماه رمضان بر انرژی مصرفی غالب می‌شود. در ادامه شش دلیل افزایش وزن در ماه رمضان و راه حل های آن را بیان می کنیم تا در این ماه مبارک هم شاهد کاهش وزن باشیم.

در اوایل ماه مبارک رمضان جنب و جوش زیادی در بازار فروش خوراکی ها، شیرینی جات و … وجود دارد.

 

چگونه بعد از ماه رمضان چاق شویم

در نوع و مقدار خرید احتیاط کنید و حداقل را بخرید. هنگام گرسنگی به خرید نروید؛ زیرا خرید شما چندین برابر خواهد شد. قبل از رفتن به خرید لیستی از مواد لازم را بنویسید و بر اساس آن خرید کنید.

 

افراد چاق برای مقابله با کاهش سوخت بدن هیچ راهی جز افزایش فعالیت در ماه مبارک رمضان ندارند مگر اینکه جلو این کاهش سوخت را بگیرند.

 

فقط از ۱۵ تا ۳۰ بهمنوقت ثبت نام برای تور لاغری با ۳۰ هزار تومان تخفیف رو داری. تازه می‌تونی شانست رو برای قرعه کشی سفر کیش هم امتحان کنی. می‌خوایم سه ماه پر از اتفاق‌های خوب رو همراه با رژیم دکتر کرمانی طی کنیم و به تناسب اندام، اعتماد به نفس و سلامتی برسیم.

 

از سینی های سلف سرویس یا سینی های بیمارستانی استفاده کنید. تک تک غذاهای مورد نیاز خود را از سفره با اندازه های مورد نیاز بدن در سینی بچینید و به هیچ وجه به غذای دیگری دست نزنید. اراده تان را قوی کنید و در مقابل این گرایش بایستید.

 

حلیم، زولبیا و بامیه انرژی و کربوهیدرات بالایی دارند. با ورود کربوهیدرات در بدن قندخون افزایش می یابد. در نتیجه انسولین وارد خون می شود که قندها را جمع کند. این امر سبب کاهش ناگهانی قند و احساس گرسنگی، ضعف و بی حالی می شود. باید میزان استفاده از این غذا را کمتر کنید یا اصلا نخورید.

 

 

روزه داری که ۱۶ ساعت غذا نخورده است، وقتی در مقابل سفره رنگین افطار قرار می گیرد قطعا غذای بیشتری می خورد.

 

در میهمانی ها با اراده قوی سر سفره بنشینید و تصمیم بگیرید که جمع روزه داران را از قدرت اراده خود شگفت زده کنید. تا غذایتان تمام شد، از سفره بلند شوید.

 

بیدار نشدن برای سحری یکی از عوامل افزایش وزن در ماه مبارک رمضان است. از قوانین تغذیه این است که اگر همان سهمیه ی غذا را در چند وعده تقسیم کنید لاغر می شوید. زمانی که همه سهمیه غذا را در وعده افطار می خورید، چاق خواهید شد.

 

پیامبر گرامی سحری را به شدت به ما سفارش کردند. مهمترین وعده در ماه مبارک رمضان وعده سحری است چون ۱۶ ساعت بعد از آن موادغذایی دریافت نمی کنید. وعده افطار باید سبک ترین وعده باشد. بهتر است آخر شب، غذاهای بین وعده ها را مصرف کنید. بنابراین در ماه مبارک بهترین راه حل این است که رژیم ۵ وعده را به سه وعده افطار، آخر شب و سحری تقسیم کنید. یادتان باشد بعد از افطار تا سحری آب زیاد بنوشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر شما

نام *

ایمیل

برای دریافت مشاوره خرید رژیم دکتر کرمانی شماره همراه خود را ثبت کنید ما با شما تماس می‌گیریم

کلیه حقوق متعلق به مجموعه به اندام دکتر کرمانی می باشد.

اگر نگران چاق شدن در ماه رمضان هستید پس حتماً مقاله «لاغری در ماه رمضان» را با دقت بخوانید در غیر این صورت ممکن است شما از دسته افرادی باشید که در ماه رمضان دچار کاهش وزن شدید می شوند و میخواهید راهکاری برای جلوگیری از کاهش وزن در ماه رمضان بیابید پس ادامه این مقاله را در مجله سلامت بخوانید.

در حالیکه برخی از افراد در طول ماه مبارک رمضان افزایش وزن پیدا می‌کنند برخی دیگر از محدوده طبیعی وزن خود دور می‌شوند و کاهش وزن شدیدی را تجربه خواهند کرد. در حقیقت، روزه گرفتن می‌تواند برای نگه داشتن بدن در یک محدوده طبیعی از وزن، چالش برانگیز باشد.

به خصوص اگر مصرف غذای شما نتواند کالری مورد نیاز بدن را فراهم کند.

جای نگرانی نیست مگر اینکه وزن شما در مرز محدوده طبیعی یا پایین تر از وزن طبیعی قرار گرفته باشد. شما می توانید با محاسبه BMI، کمبود وزن خود را بسنجید.

چگونه بعد از ماه رمضان چاق شویم

برای انجام اینکار، وزن خود (بر حسب کیلوگرم) را بر مجذور قد(برحسب متر) تقسیم کنید. اگر عددی که به دست آمده است ۱۸.۵ یا پایین تر از آن بود، وزن شما پایین تر از حد طبیعی است و باید از کاهش وزن خود جلوگیری کنید.

به عنوان مثال اگر قد شما ۱.۶۴ متر است ، مجذور آن ۱.۶۴ در ۱.۶۴ یعنی ۲.۶۹ خواهد بود. تصور کنید که وزن ۵۰ کیلوگرم است. برای بدست اوردن BMI ، کافیست ۵۰ کیلوگرم را بر مجذور قد یعنی ۲.۶۹ تقسیم کنید.

در برخی از مواقع، روزه به مدت ۱۳ ساعت یا بیشتر طول می‌کشد. در طول این مدت زمان، بدن به گلوکز نیاز دارد که به عنوان منبع انرژی عمل می‌کندو برای عملکرد صحیح بدن ضروری است. گلوکزی که از غذاها به دست می‌آید تنها ۵ ساعت دوام خواهد داشت.

بعد از ۵ ساعت، بدن برای تامین انرژی مورد نیاز خود از ذخایر چربی موجود استفاده خواهد کرد و همین امر موجب کاهش وزن می‌شود.

برخی از افراد با خوردن سالاد و سوپ سیر می‌شوند و همین امر موجب می‌شود وعده کاملی را مصرف نکنند. اگر چنین باشد مقدار کالری دریافتی کافی نخواهد بود و ممکن است به کاهش وزن منجر شود. به همین منظور سعی کنید افطار را در دو مرحله میل کنید. ابتدا خرما ، سوپ و سالاد را بخورید. سپس نماز مغرب و عشا را به جا بیاورید و دوباره وعده غذایی اصلی را بخورید. در این حالت بدن شما زمان کافی برای دریافت وعده اصلی را خواهد داشت.

مطمئن شوید که بین وعده‌های غذایی خود آب می‌نوشید. از نوشیدن آب در وعده غذایی خودداری کنید. در شروع افطار یک لیوان آب بنوشید و چند دقیقه صبر کنید و از غذای خود لذت ببرید. شما می‌توانید باقی مانده آب خود را بین افطار و سحری تقسیم کنید.

مقدار قابل توجهی از روغن زیتون را روی سالاد خود بریزید یا برش‌هایی از زیتون تازه را روی سمبوسه سالم و پخته شده بگذارید.شما همچنین می‌توانید بر روی سالاد خود از آجیل‌های مختلف نیز استفاده کنید.

بین افطار و سحری، یک میان وعده مقوی داشته باشید: زمانی که نمی‌توانید وعده عصرانه را میل کنید، یک کاسه حمص با یک لیوان آب میوه تازه یا یک ساندویچ پنیر به همراه یک لیوان شیر به عنوان میان وعده بخورید. به خاطر داشته باشید که مواد شیرین را بعد از این تنقلات میل کنید تا احساس سیری بیشتری داشته باشید.

به دست اوردن تمامی مواد مغذی مورد نیاز برای بدن از طریق یک وعده غذایی بسیار دشوار است. به همین خاطر مصرف سحری به شدت توصیه می‌شود. با مصرف سحری مناسب می‌توانید کالری مورد نیاز برای بدن را تامین کنید و از کاهش وزن خود بکاهید. به عنوان مثال شما می‌توانید یک کاسه از خوراک باقلای مصری را به همراه روغن زیتون ، یک تکه نان، زیتون، یک لیوان شیر و سالاد میوه مصرف کنید.

روش‌های زیادی برای افزایش کالری و جلوگیری از کاهش وزن در طول ماه مبارک رمضان وجود دارد. شما می‌توانید با اضافه کردن غذاهای سالم و مغذی به وعده غذایی افطار و سحری، به اهداف خود دست پیدا کنید. به عنوان مثال می‌توانید از روغن های سالم، آجیل، آووکادو و زیتون استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که فعالیت فیزیکی در این ماه، به افزایش اشتها کمک می‌کند.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

بیشتر افراد بعد از ماه رمضان به جای لاغر شدن، چاق می شوند. اما علت این چاقی چیست؟ به علت ولع غذاخوردن هنگام افطار، اغلب روزه‌داران پس از ماه مبارک رمضان چاق‌تر می‌شوند.

بررسی‌های انجام شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد به علت ولع غذا‌خوردن هنگام افطار و نیز مصرف مواد قندی غیر‌طبیعی مانند زولبیا و بامیه درماه رمضان، اغلب روزه‌داران پس از ماه رمضان نه فقط از وزن آنها کم نمی‌شود، بلکه چاق‌تر هم می‌شوند. مصرف زولبیا و بامیه به مقدار کم منعی ندارد؛ اما با توجه به این‌که برای تهیه‌ی آنها از شکر و روغن استفاده می‌شود، ارزش غذایی بالایی ندارند. ضمن این‌که اغلب این مواد در شرایط غیربهداشتی تهیه می‌شوند و آلوده‌اند؛ بنابراین خوردن این نوع شیرینی‌ها در ماه رمضان به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود.

بهترین ماده‌ی قندی برای مصرف در ماه رمضان خرماست که هیچ عوارضی ندارد و باعث بالا رفتن قند خون نمی‌شود، به علاوه مقدار زیادی از ویتامین‌های بدن را نیز تأمین می‌کند. هنگام افطار با توجه به خالی ماندن معده برای مدت نسبتا طولانی، نباید به صورت ناگهانی به خوردن غداهای سنگین و شام مفصل اقدام کرد، بلکه به‌جای آن بهتر است روزه‌داران با مقداری نان و پنیر و سبزی افطار کنند تا ولع گرسنگی آنها برطرف شود و دو ساعت بعد شام بخورند. البته این توصیه بیشتر برای افراد بالغ است و نوجوانان در سن رشد می‌توانند بلافاصله یک وعده غذایی کامل بخورند.

روزه‌داران پس از افطار مختصر، بهتر است به مقدار فراوان مایعات بویژه آب میوه و چای بخورند و حتی گشودن روزه با یک لیوان آب گرم یا چای توصیه می‌شود. نکته مهمی‌ که معمولاً در ماه رمضان مورد غفلت قرار می‌گیرد خوردن سحری است؛ زیرا بسیاری از روزه‌داران به خصوص جوانان و نوجوانان به علت تنبلی هنگام سحر بیدار نمی‌شوند و فقط یک نوبت در روز یعنی در افطار غذا می‌خورند. چنین رفتاری به شدت خطرناک است و موجب سوءتغذیه و ضعف می‌شود. بنابراین، روزه‌داران حتی در صورت خوردن چند عدد خرما و یک لیوان چای باید سحری بخورند.

چگونه بعد از ماه رمضان چاق شویم

مصرف انواع گروه‌های غذایی در هر یک از وعده‌های سحری و افطار لازم است و روزه داران هنگام سحر و افطار باید غذای کامل حاوی پروتئین‌های حیوانی، شیر، میوه و سبزی مصرف کنند. برخی روزه‌داران در طول روز بیشتر احساس تشنگی می‌کنند.

بنابراین باید هنگام افطار و سحری بیشتر مایعات مصرف کنند، عده ای دیگر بیشتر دچار ضعف و گرسنگی می‌شوند و باید گوشت و مواد قندی هنگام افطار و سحری مصرف کنند.

اگر روزه‌داران موجب نظم در زندگی و مصرف درست مواد غذایی شود، در بهبود سلامت بدن نقش بسزایی دارد، به شرط آن که روزه‌داران دو وعده کامل بخورند و از مصرف چهار گروه غذایی غلات و سیب زمینی، گوشت قرمز و سفید، شیر و لبنیات و سبزی و میوه غافل نشوند.گردآوری : گروه سبک زندگی سیمرغseemorgh.com/lifestyleمنبع:کتاب راهنمای جامع روزه داران

 

 

 

All Rights Reserved – © 2019 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر نام و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

چگونه بعد از ماه رمضان چاق شویم
چگونه بعد از ماه رمضان چاق شویم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *