چگونه بعد از کرونا بویایی برمیگردد

 
helpkade
چگونه بعد از کرونا بویایی برمیگردد
چگونه بعد از کرونا بویایی برمیگردد

منبع تصویر، Getty Images

پژوهشگران دانشگاه یوسی‌ال لندن می‌گویند از دست رفتن حس بویایی و چشایی ممکن است نشانه قابل اعتمادتری از ابتلا به کرونا باشد تا سرفه.

این محققان از مطالعه ۵۹۰ نفر که در سال جاری میلادی حس بویایی و چشایی‌شان را از دست داده بودند متوجه شدند هشتاد درصد آنها پادتن کرونا در خونشان دارند. چهل درصد از کسانی که پادتن کرونا داشتند علامت دیگری نداشتند. البته این پژوهش روی افرادی صورت گرفت که بیماری خفیفی داشتند و زمانی انجام شد که از دست رفتن بویایی و چشایی هنوز در زمره علائم کرونا قرار نداشت.

شواهد از دست رفتن بویایی و چشایی در اثر ابتلا به کرونا تقریبا از ابتدای سال جاری شمسی به تدریج ظاهر شدند و اواخر اردیبهشت به علائم رسمی کرونا اضافه شدند.

توصیه فعلی این است که کسانی که بویایی و چشایی‌شان تغییر می‌کند یا از بین می‌رود خود را قرنطینه کنند و آزمایش کرونا بدهند.چگونه بعد از کرونا بویایی برمیگردد

پروفسور ریچل بترهام نویسنده اصلی این تحقیق می‌گوید هنوز برای بسیاری، علائم اصلی کرونا سرفه و تب هستند.

این مطالعه روی کسانی صورت گرفت که در چهار هفته قبل بویایی و چشایی‌شان را از دست داده بودند و به پزشک مراجعه کرده بودند. در هشتاد درصد این افراد پادتن کرونا یافت شد که نشانه ابتلا به کروناست.

تحقیق محدود به کسانی بود که علائم خفیفی مثل تغییر یا از دست رفتن بویایی و چشایی داشتند بنابراین ممکن است نماینده تمام مبتلایان به کرونا نباشد.

پروفسور بترهم می‌گوید با این حال این پژوهش نشان می‌دهد که باید تغییر یا از دست رفتن بویایی و چشایی را جدی گرفت به خصوص وقتی کسی نمی‌تواند بوهای زندگی روزمره مثل عطر، وایتکس، قهوه یا خمیردندان را تشخیص دهد که در این صورت باید خود را قرنطینه کند.

با اینکه تمام مبتلایان به کرونا دچار از دست رفتن بویایی و چشایی نمی‌شوند اما به نظر می‌رسد این تحقیق می‌گوید این علامت به احتمال زیاد دلالت بر ابتلا به کرونا می‌کند.

به گفته پروفسور بترهم باید به از دست رفتن بویایی بدون آبریزش یا گرفتگی بینی اهمیت داد.

تصور بر این است که وقتی ویروس کرونا به سلول‌های بینی، گلو و زبان حمله می‌کند بویایی مختل می‌شود. تفاوت آن با از دست رفتن بویایی در سرماخوردگی شدید این است که در سرماخوردگی به دلیل بسته شدن راه بینی چنین می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه کینگز کالج لندن پیشتر تخمین زده بودند شصت درصد مبتلایان به کرونا بویایی خود را از دست می‌دهند.

از دست رفتن بویایی در کرونا علامت خفیفی به شمار می‌رود و احتمال اینکه کار فرد مبتلا به بیمارستان بکشد کم است اما این افراد ممکن است بوی نشت گاز یا بوی دود یا بو و مزه غذای فاسد را احساس نکنند.

از دست رفتن طولانی‌مدت بویایی تاثیری مهم در زندگی فرد می‌گذارد. هزاران نفر گزارش کرده‌اند که بوی سوختگی را متوجه نمی‌شوند یا دائم بوی تعفن زباله یا مزه فلز در دهانشان احساس می‌کنند. برخی دیگر هم گزارش کرده‌اند که تا ماه‌ها بعد از ابتلا به کرونا مزه غذا را احساس نمی‌کرده‌اند.

پروفسور بترهم می‌گوید کسانی که جز از دست رفتن بویایی علامت دیگری ندارند چون اغلب حالشان خوب است ممکن است به فعالیت‌های روزمره خود ادامه بدهند و باعث ابتلای دیگران شوند.

به گفته او گرچه از دست رفتن بویایی و چشایی اغلب توام هستند اما کسانی که از کرونا بهبود یافته‌اند از دست رفتن بویایی را بیشتر از چشایی گزارش کرده‌اند.

© 2021 بی بی سی. بی بی سی مسئول محتوای سایت های دیگر نیست. سیاست ما درباره لینک دادن به سایت های دیگر.

‘;
$conf[‘doc’][‘blocks’][29] = ‘{TOP_DOCS_VISIT_MAIN_BLOCK}’;
?>

The online version of the Iranian daily Hamshahri

تعداد قابل‌توجهی از مبتلایان به کرونا از زمان شیوع کرونا در کشور تاکنون حس چشایی و بویایی خود را از دست داده‌اند و به خاطر این مساله تا مرز افسردگی پیش رفته‌اند. پزشکان می‌گویند چاره فقط صبر کردن است اما آیا با صبر کردن، این دو حس مهم بازمی‌گردند؟ آیا دارویی وجود دارد که به بازگشت آنها کمک کند؟

همشهری آنلاین – پروانه بندپی: از زمان پیدایش کرونا در دنیا، افراد زیادی تجربه از دست دادن حواس بویایی و چشایی خود بر اثر ابتلا به این ویروس خطرناک را داشته‌اند، عارضه‌ای عجیب و غریب که مدت‌ها با مبتلایان خوب شده و نشده کرونا می‌ماند.

بسیاری از بیماران کرونا با گذشت ماه‌ها از بهبود، هنوز این دو حس حیاتی آنها برنگشته و همین، آنها را بسیار نگران کرده است. برخی از این افراد از اسفند سال گذشته که به کرونا مبتلا شدند، هنوز حواس چشایی و بویایی خود را بازنیافته‌اند و این مورد، آنان را کلافه و عصبی کرده است. آنها نه مزه غذاها را تشخیص می‌دهند و نه بوی ته‌گرفتن و سوختگی غذای روی اجاق را می‌فهمند. در مواردی زنانی که کودک خردسال دارند، به پزشک خود شکایت برده‌اند که این اختلال باعث شده متوجه ادرار و دفع فرزند خود نشوند و کودکشان دچار مشکلات پوستی شده است. برخی پژوهشگران می‌گویند حس چشایی آنقدر مهم است که نبود آن می‌تواند منجر به افسردگی و تخریب روحیه فرد شود.

در ابتدای شیوع این ویروس در دنیا، تب، سرفه، بدن‌درد و نشانه‌های تنفسی در افراد بیمار مشاهده می‌شد اما پس از مدتی اختلالات بویایی و چشایی نیز به این لیست اضافه شد. چگونه بعد از کرونا بویایی برمیگردد

پزشکان تاکنون مدام در گفتگوهای خود اعلام کرده‌اند که اختلال بویایی و چشایی اگر بر اثر ابتلا به کرونا باشد، به مرور برطرف خواهد شد و البته در برخی افراد ممکن است تا یک سال طول بکشد.

اما این اختلال به قیمت استرس و حتی افسردگی برخی بهبودیافتگان کرونا تمام شده است. خیلی از آنها نگرانند این اختلال هیچ‌گاه برطرف نشود و آنها تا پایان عمر از دو درک و لذت مهم زندگی محروم بمانند. ردپای نگرانی این افراد در شبکه‌های اجتماعی نیز دیده می‌شود. آنها این تجربه تلخ خود را با دیگر کاربران به اشتراک می‌گذارند و از آنها دلگرمی، پاسخ و راه چاره‌ای می‌خواهند.

دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی در این زمینه به همشهری آنلاین می‌گوید: فقط بیماری کرونا باعث از دست رفتن حواس بویایی و چشایی نمی‌شود. عوامل زیاد دیگری هم ازجمله آلاینده‌های هوا، مواد شیمیایی، برخی مواد شوینده و … وجود دارند که در ایجاد این اختلال موثرند. مگر قبل از کرونا اختلالات بویایی و چشایی وجود نداشت؟

وی می‌گوید: کسانی که حس چشایی و بویایی خود را از دست داده‌اند، چه نزد پزشک بروند و چه نروند، تفاوتی نمی‌کند. چون هیچ دارویی برای بهبود آن وجود ندارد و باید صبر کرد تا این حواس برگردند. برای بعضی از افراد کرونایی ۲ تا ۳ هفته بعد از بهبود برمی‌گردد، در برخی تا ۳ ماه و در بعضی بیماران نیز تا حدود یک سال طول می‌کشد.

پزشکان بیمارستان امیراعلم تهران به‌تازگی از دستیابی به روشی شبیه فیزیوتراپی خبر داده‌اند که می‌تواند عصب‌های حس بویایی و چشایی بهبودیافتگان کرونا را بازسازی کند. اما دکتر مردانی در واکنش به این خبر می‌گوید: نه فیزیوتراپی و نه راه‌های دیگر هیچ تاثیری در رفع اختلالات بویایی و چشایی ندارد. من این حرف‌ها را کاملا بر پایه علمی عنوان می‌کنم و از خودم نمی‌گویم.

دکتر سعید سهراب‌پور، متخصص گوش و حلق و بینی و از پزشکان بیمارستان امیراعلم در این خصوص به همشهری‌آنلاین می‌گوید: اختلالات چشایی و بویایی در تمام بیماری‌های ویروسی حتی آنفلوآنزا رایج است. حتی ویروس‌هایی که باعث اسهال می‌شوند هم می‌توانند موجب از بین رفتن حس چشایی و بویایی شوند. پس این مشکل به دوران پیدایش کرونا محدود نمی‌شود و قبل از آن هم وجود داشت.

به گفه او حس چشایی و بویایی در اغلب بهبودیافتگان کرونا بعد از ۳ ماه برمی‌گردد: برای رفع این اختلال هیچ دارویی وجود ندارد و فقط باید صبر کرد و منتظر ماند. البته پزشک باید مطمئن شود که آیا این اختلال بر اثر ابتلا به ویروس کرونا پیش آمده یا دلایل دیگری دارد. چون بعضی تومورها هم می‌توانند باعث از بین رفتن این حواس شوند.

دکتر سهراب‌پور در پاسخ سوالی درباره یافته‌های علمی جدید پزشکان بیمارستان امیراعلم می‌گوید: به نظر می‌رسد این مورد بیشتر برای جمع‌آوری آمار است. پزشکان امیراعلم می‌خواهند آمار و اطلاعاتی درباره جمعیت افراد درگیر این اختلال داشته باشند.

این متخصص گوش و حلق و بینی می‌گوید: اگر قرار باشد این اختلال خوب بشود، بدون مصرف دارو و به مرور زمان حتما خوب می‌شود. اما اگر جزو آن دست از اختلالات باشد که دلیلش مشخص نیست، راه درمانی ندارد.

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

پیشتر برخی از مبتلایان به ویروس کرونا، علایم و نشانه‌هایی مانند کاهش شنوایی و بویایی از خود بروز داده بودند- Pixabay

با درک بیشتر خصوصیات ویروس کرونا توسط کارشناسان، پژوهش‌ها نشان داده است که از دست دادن حس بویایی و چشایی می‌تواند از عوارض بسیار مهم ابتلا به کووید۱۹ باشد.

بنا به یک مطالعه مقدماتی در دانشگاه کینگز کالج لندن، این عوارض می‌تواند همراه با تب، سرفه خشک و خستگی، از نشانه‌های اولیه عفونت کرونا باشد.

پژوهشگران با مطالعه عوارض گزارش شده توسط ۴۰۰ هزار مظنون به ابتلا  به کووید۱۹، به این نتیجه رسیده‌اند که در ۱۸ درصد موارد، بیمار حس چشایی و بویایی خود را از دست می‌دهد.

از ۵۷۹ نفری که در میان ۱۷۰۲ مظنون به ابتلا به کرونا نتیجه آزمایش‌شان مثبت بوده است، ۵۹ درصد حس بویایی خود را از دست داده بوده‌اند.چگونه بعد از کرونا بویایی برمیگردد

این پژوهش، همراه با گزارش‌های مقدماتی، موجب شده است که «آکادمی آمریکایی گوش و حلق و بینی» و «مرکز جراحی سر و گردن و گوش و حلق و بینی بریتانیا»، بخواهند که عارضه از میان رفتن حس بویایی به عوارض کووید۱۹ اضافه شود. 

چطور می‌فهمید که حس بویایی‌تان را از دست داده‌اید؟

هرچند ممکن است به پزشک دسترسی نداشته باشید، اما به گفته کارشناسان، آزمایش‌هایی هست که می‌توانید در خانه انجام دهید و ببینید آیا حس بویایی‌تان را از دست داده‌اید، یا نه.

یکی از این آزمایش‌ها، تست «آب نبات پاستیل» است که در برنامه تلویزیون سی ان ان توسط استیون مانگر، رئیس مرکز بویایی و چشایی دانشگاه فلوریدا، به نمایش گذاشته شد.

او در توضیح این آزمایش خانگی گفت:«یک پاستیل را در یک دست نگه دارید و با دست دیگرتان محکم بینی‌تان را بگیرید که هوا از آن عبور نکند. بعد پاستیل را در دهانتان بگذارید و بجوید. فرض کنیم این یک پاستیل میوه است. اگر ترشی و شیرینی آن را حس کردید، معلوم می شود حس چشایی‌تان سالم است.»

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مانگر می‌گوید، بعد همچنان که در حال جویدن پاستیل هستید، باید بینی‌تان را رها کنید: «اگر حس بویایی‌تان سالم باشد، باید به ناگهان بوی آن در بینی‌تان بپیچد.» 

به گفته مانگر، این احساس «بسیار قوی و واکنشی شدید است.»

«بنابراین، اگر بعد از حس مزه ترش و شیرین بتوانید بگویید پاستل چه بویی می‌داده، حس بویایی خوبی دارید.»

اگر پاستل در دسترس‌تان نیست، می توانید حس بویایی‌تان را با قهوه آسیاب شده یا پوست پرتقال آزمایش کنید.

اما مهم است بدانید که از دست دادن حس بویایی نه تنها می‌تواند عارضه کرونا، بلکه نشانه بسیاری بیماری‌های دیگر، از جمله آنفولانزا یا سرماخوردگی ساده یا حتی اضمحلال سلسله اعصاب، آلزایمر، یا پارکینسون هم باشد.

اگر در نتیجه آزمایش معلوم شود که حس بویایی‌تان را از دست داده‌اید، چه باید بکنید؟

به رغم این که بسیاری از مبتلایان به کووید۱۹ یا مظنونان به آلودگی به ویروس، گفته‌اند که حس بویایی‌شان را از دست داده‌اند، اما سازمان بهداشت جهانی هنوز این عارضه را به فهرست عوارض کووید ۱۹ اضافه نکرده است. 

… و با توجه به فشاری که روی بیمارستان‌ها و مطب پزشکان وجود دارد، به افرادی که می‌گویند حس بویایی‌شان را از دست داده‌اند، توصیه می‌شود از خانه خارج نشوند.

اما به گفته مانگر، این بدان معنا نیست که نباید این عارضه را جدی بگیرید. او می‌گوید، از دست دادن حس بویایی را در کنار عارضه تب، در فهرست عوارض کرونا قرار می دهد.

او می‌افزاید: «در این مرحله با اطمینان خاطر آن را در همان رده تب می‌گذارم. البته عوامل بسیاری موجب تب می‌شود، اما اگر حس بویایی‌تان را به سرعت از دست دادید، باید خود را در قرنطینه قرار دهید و در تماس با پزشک‌تان، در مورد اقداماتی که باید درنظر گیرید، مشورت کنید.»

این اقدامات احتمالا شامل قرنطینه به مدت ۱۴ روز و استفاده از ماسک صورت در صورت نیاز به خروج از خانه است.

مانگر همچنین خاطرنشان می‌کند که از دست دادن حس بویایی می‌تواند قبل یا بعد از آلودگی به ویروس کرونا عارض شود، زیرا «بیمارانی هستند که پس از بروز تب و لرز حس بویایی‌شان را از دست داده بوده‌اند.» 

او می‌افزاید که با توجه به این روند، «زمان‌بندی بروز عوارض قابل پیش‌بینی نیست.»

خوشبختانه به احتمال قوی، حس بویایی برمی‌گردد. پرفسور کارل فیلپات، رئیس اداره دارویی و پژوهشی مرکز گوش و حلق و بینی بریتانیا، به ایندیپندنت می‌گوید که مثل سرماخوردگی، گرفتگی ملایم بینی می‌تواند به «از دست دادن حس بویایی پس از ابتلا به ویروس» منجر شود. 

او می‌افزاید:«اگر نسج را زیر میکروسکوپ قرار دهید، می‌بینید که انتهای باریک و مو مانند سلول‌های بویایی افتاده‌اند، که در نتیجه آن سلول نمی‌تواند رایحه‌ها را از محیط داخل بینی بگیرد.» 

پروفسور فیلپات می‌گوید:« به نظر می‌آید که ویروس کووید۱۹ در داخل بینی تجمع زیادی دارد و گزارش‌های بالینی بسیاری حاکی از آن است که (مبتلایان) تا حدود ۱۴ روز حس بویایی خود را از دست می‌دهند. احتمالا ویروس تنها موجب التهاب اعصاب بویایی می‌شود، و به سلول‌های بویایی صدمه ساختاری نمی‌زند.» 

© The Independent

در موارد خفیف تا متوسط مبتلایان به ویروس کرونا ، از بین رفتن حس بویایی و در نتیجه چشایی، یکی از غیرمعمول ترین علائم اولیه بیماری Covid-19 است.

آنوسمی، که اساساً به معنای از بین رفتن حس بویایی است ، علامتی است که تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا ویروس دارند.

این ممکن است با از بین رفتن حس چشایی و از بین رفتن اشتها مرتبط باشد ، ما مطمئن نیستیم، اما این به وضوح چیزی است که باید مراقب آن باشیم.

گاهی اوقات این علائم ،علائم اصلی نیستند.در حالی که تب ، سرفه و تنگی نفس علائم اصلی Covid-19 است ، با بررسی های اخیر از موارد خفیف تر در کره جنوبی مشخص شد که در 30٪ بیماران عمده ترین علامت بروز از بین رفتن بویایی است.

در آلمان ، بیش از دو در سه مورد تأیید شده دچار آنوسمی شدند.به کسانی که علائم نگران کننده دارند (که ممکن است کروناویروس باشد یا نباشد) به آنها توصیه می شود که در خانه بمانند و علائم خود را تحت نظر بگیرند و از مراجعه بی مورد به بیمارستانها و کلینیک ها خودداری کنند.آیا آزمایشی برای تست حس بویایی و چشایی در خانه وجود دارد؟ چگونه بعد از کرونا بویایی برمیگردد

تست حس بویایی و چشایی کرونا

“تست آب‌نبات ژله‌ای”

استیون مونگر ، مدیر مرکز بویایی و چشایی در دانشگاه فلوریدا گفت: “شما یک آب‌نبات ژله‌ای را با یک دست بگیرید و با دست دیگر بینی خود را محکم بگیرید، آب‌نبات را داخل دهان بگذارید و آن را بجوید. حالا بگویید این یک آب‌نبات ژله‌ای با چه طعمی است. اگر طعم ژله‌ به علاوه شیرینی آب‌نبات را بدست آورید می دانید که حس چشایی دارید.

سپس ، در حالی که هنوز در حال جویدن آب‌نبات ژله‌ای هستید ، ناگهان بینی خود را رها کنید. اگر حس بویایی دارید ، ناگهان همه بوها را دریافت خواهید کرد.

بنابراین اگر بتوانید از شیرینی و ترشی به طعم کامل بروید و بدانید که طعم آن چیست ، بنابراین حس بوی شما احتمالاً خوب است.اما اگر آب‌نبات ژله‌ای در دسترس نداشته باشید چه کنید؟ شما می توانید از غذاهای دیگری نیز استفاده کنید.

اگر شما می توانید ماده خاص دیگری را که باعث تحریک اعصاب دیگر نشود ، تشخیص دهید حس بویایی شما خوب است (مانند تشخیص بوی قهوه یا بوی پوست پرتقال)اما شما باید مراقب باشید ، زیرا همیشه شما از حس بویایی استفاده نمی کنید ، به عنوان مثال ، آمونیاک یا محلول های تمیز کننده ، آنها عصب سه قلو را تحریک می کنند و بنابراین مردم فکر خواهند کرد من می توانم بوی آنها را تشخیص بدهم اما نه ، این درست نیست. آنها در واقع بو نمی دهند ، آنها از عصب سه قلو استفاده می کنند.

افرادی که دچار مشکلات بویایی یا چشایی شدند تصور کنند که شاید به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند.

اقداماتی که هنگام از دست دادن حس بویایی و چشایی باید انجام دهید:اگر فکر می کنید حس بویایی خود را از دست داده اید (و دلیل پزشکی دیگری برای آن ندارید) ، متخصصان می گویند که این علامت را جدی بگیرید. در این مرحله با اطمینان می توان آن را در همان مقوله مثلاً تب قرار دهیم، بدیهی است که علل مختلفی می تواند باعث ایجاد تب شود. اما اگر حس بویایی خود را سریع از دست دادید می توانید با پزشک خود تماس بگیرید تا در مورد اقدامات عملی که باید انجام دهید صحبت کنید.

توصیه می‌کنیم افرادی که طی هفته‌های گذشته دچار مشکلات بویایی یا چشایی شدند این تصور را داشته باشند که شاید به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و بهتر است دستورات مربوط به بهداشت فردی را رعایت کنند تا این بیماری را به دیگران منتقل نکنند و در واقع باید خود را ایزوله کنند.

توصیه ما این است كه شما باید حدود 14 روز خودتان را جدا كنید و قرنطینه كنید و ویروس کرونا را در افراد دیگر پخش نکنید. اگر مجبور هستید بیرون بروید ، یک ماسک بزنید تا ویروس را به دیگران منتقل نکنید.اگر از بین رفتن حس بویایی و چشایی را تجربه می کنید ، مواظب باشید زیرا خطرات زیادی وجود دارد از جمله عدم تشخیص نشت گاز یا شیر فاسد یا غذای مسموم.از بین رفتن حس بویایی می تواند در ادامه بیماری و به همراه سایر علائم شایع تر بروز کند.

© 2020 PARS TODAY. All Rights Reserved.

چگونه بعد از کرونا بویایی برمیگردد
چگونه بعد از کرونا بویایی برمیگردد
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *