چگونه بفهمیم مردی صیغه کرده

 
helpkade
چگونه بفهمیم مردی صیغه کرده
چگونه بفهمیم مردی صیغه کرده

سلام همسر من مدت 3سال هست بدون اجازه من یه دختر رو بدون اجازه خانواده اش صیغه کرده من از اول می دونستم ولی مدرک نداشتم الان اون زنه یه سری از چت های بین خودش و همسر من رو برام فرستاده در ضمن اینها مسافرت هم رفتند و هر کاری شما فکر کنید انجام دادن و همسر من روز به روز از من و بچه ها فاصله گرفت هر دفعه هم که اعتراض می کردیم چرا به ما توجه نمی کنی می گفت حالم خوب نیست خوب شدم طرف شما هم میام الان که ما فهمیدیم با ما قهر کرده می خوام بدونم اگر من به خانواده دختره خبر بدم احتمال داره چون پدر و مادرش پیر هستند اتفاقی براشون بیافته برای من مشکلی پیش میاد ایا اونها می تونند از من شکایت کنند که خبر بدی رو بهشون دادم از همسایه هاشون تحقیق کردم میگن خونواده مثلا متدین هستند من نمی دونم چطوری متدین هستند که دخترشون این بلا رو سر زندگی ما اورده هست ممنون میشم راهنمایی کنید


سلام امیدوارم خوب باشید اولا به نظر خیلی از فقها دختر را نمیشود صیغه کرد در ثانی صیغه کردن مجوز عدم توجه به زندگی شما نباید باشه جهت توضییح بیشتر با من تماس بگیرید در صورت تمایل

07:19:41
 

1396/7/7

موافق
(0)

مخالف
(0)

چگونه بفهمیم مردی صیغه کرده


خبر دادن به خانواده دختر دردی را دوا نمی کند تنها فاصله شما را با همسر افزایش شما باید به دادگاه خانواده مراجعه و با عنایت به ازدواج مدد همسر بدن اذن شما حسب مورد درخواست متارکه و یا سایر حق و حقوقو خود را نمایید

11:42:21
 

1396/7/7

موافق
(0)

مخالف
(0)


سلام” پرسش شما بیشتر شبیه شرح حال و ماوقع بود تا سؤال حقوقی ! با این حال عرض می کنم ؛ عقد دختر باکره بدون اجازه پدر یا جد پدری و یا اخذ حکم از دادگاه خانواده صالح غیرنافذ است مگر خانم ثیبه و غیرباکره باشد . توضیحاً به اطلاع می رساند : در شرع انور اسلام مرد حق دارد و می تواند تا چهار زن دائمه و بطور نامحدود زن موقت اختیار کند و نیاز به اخذ اجازه از هیچکس حتی زنان خود ندارد و صرفاً می بایست میان آنان به عدالت رفتار نماید ولی از جهت رعایت نظم اجتماعی و حال زوجین ، قانونگذار محدودیت هایی وضع نموده که مرد برای ازدواج مجدد دائم نیاز به اذن همسر خود و یا در صورت نشوز (عدم تمکین زن اول) با اخذ اجازه از دادگاه خانواده صالح حق ازدواج مجدد دائم دارد .

12:11:10
 

1396/7/7

موافق
(0)

مخالف
(0)


با سلام
شما در صورت اثبات ازدواج همسرتان چه دائم وچه موقت به استناد بند12 شروط ضمن عقد ازدواج خودتان به دادگاه خانواده مراجعه ودرخواست طلاق نمائید جهت راهنمایی بیشتر میتوانید تماس بگیرید یا درتلگرام پیام بدید

12:20:57
 

1396/7/7

موافق
(0)

مخالف
(0)


با سلام همکاران محترم به درستی پاسخ کامل را ارایه ننموده اند و همچنین دادن خبر بد جرم نیست.

16:45:27
 

1396/7/7

موافق
(0)

مخالف
(0)


برای حل این مسئله می توانید به جرم روابط نامشروع از همسر خود در دادسرای مربوطه شکایت نماییدچنانچه روابط نامشروع اثبات گردد و یا اثبات اینکه آنها بین آنها صیغه محرمیت وجود دارد به شما مجوز طلاق می دهد. ضمنا خبر بد دادن در قانون جرم محسوب نمی گردد.

23:41:15
 

1396/7/7

موافق
(0)

مخالف
(0)


سلام همکاران محترم به درستی پاسخ مقتضی به سوال شما را داده اند

23:52:33
 

1396/7/10

موافق
(0)

مخالف
(0)

صیغه
ازدواج موقت

دادراه یک درگاه و پلتفرم ارتباطی است و به عنوان یک واسطه مردم را به وکلا، حقوقدانان و کارشناسان وصل
می‌کند. دادراه خود به مردم خدماتی به جز برقراری ارتباط بین آن‌ها با وکلا، حقوقدانان، کارشناسان و مشاوران
ارائه نمی‌دهد. همچنین دادراه امکان ثبت پرسش‌های مردم، ثبت درخواست آن‌ها برای استفاده از خدمات وکلا،
حقوقدانان، کارشناسان و مشاوران و ثبت درخواست گرفتن وکیل یا مشاور را فراهم می‌آورد و این سوالات و
درخواست‌ها را در معرض دید وکلا، حقوقدانان، کارشناسان و مشاوران قرار می‌دهد تا به صلاحدید خود به این
درخواست‌ها و سوالات پاسخ دهند.

تهران، خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک ساعی، کوچه 34، پلاک 4

تلفن: 02188886412

ایمیل: dadrah.ir@gmail.com

ایمیل شکایات: report@dadrah.ir

ارسال پیام

© تمام حقوق این وبسایت برای مالک آن محفوظ می باشد. حق چاپ و نشر مطالب این وبسایت به صورت
الکترونیکی یا غیر الکترونیکی محفوظ می باشد.

آیا مایل هستید اعلانات مربوط به گفتگوهای آنلاین خود را روی دستگاه
خود دریافت کنید؟

در پنجره باز شده روی دکمه Allow کلیک کنید…

تمام موضوعات خانواده شامل طلاق، طلاق توافقی، حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و بسیار اطلاعات دیگر

موضوعات پیرامون مسائل کیفری مانند جرایم قتل، سرقت و مواد مخدر

شما می‌توانید درخواست ارزیابی حقوقی خود را بطور مستقیم برای ارسال کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از ایشان پاسخ
بگیرید.چگونه بفهمیم مردی صیغه کرده

لطفا دقت داشته باشید، شما در هر روز تنها
می‌توانید ۳
درخواست ارزیابی حقوقی رایگان ویا ارتباط مستقیم با متخصص ثبت نمایید.
همچنین دقت داشته باشید درصورت عدم انتخاب متخصص، پیام شما برای تمامی متخصصان ارسال شده و ایشان
می توانند ارزیابی خود را از درخواست شما مطرح نمایند.

با سلام آیا من میتوانم از همسرم استعلام برای داشتن یا نداشتن صیغه بگیرم؟ (آیا با کسی صیغه کرده یا خیر)

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

سلام و درود
اگر ثبت شده باشد از طریق مراجع قضایی قابل استعلام است.

از آنجا که ثبت رسمی عقد موقت الزام آور نبوده و حتی دفاتر رسمی ازدواج نیز برای این مورد سند رسمی صادر نمی کنند ، موضوع قابل استعلام نخواهد بود .

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

صیغه چون عموما ثبت نمیشود لذا قابل استعلام نیست . مگر بدانید درکدام دفتر ازدواج صیغه انجام شده است

سلام
در صورتی که جایی ثبت نشده باشد خیر.

مشاوره حقوقی تلفنی یکی از سریعترین و بهترین نوع مشاوره است.

مشاوره حقوقی تلفنی در بنیاد وکلا با تضمین کیفیت مشاوره ارائه
می‌شود.

قبل از رزرو مشاوره
حقوقی تلفنی می‌توانید با بررسی
وکیل و متخصصین حقوقی بر
اساس عملکرد و امتیاز فعالیت تخصصی آنها فرد مناسب جهت دریافت مشاوره
حقوقی تلفنی
را انتخاب کنید.

مشاوره حقوقی تلفنی در بنیاد وکلا با
بهترین قیمت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه می‌شود.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه “حفظ حریم خصوصی کاربران” در وبسایت دویچه وله بخوانید.

لایحه حمایت از خانواده با پیچ و خم‌های زیاد، هفته گذشته از کمیسیون قضایی به صحن علنی مجلس رفت. مواد جنجالی ۲۲، ۲۳ و ۲۴ این لایحه برای بررسی مجدد و به منظور “رفع اشکالات شرعی” به کمیسیون قضایی باز پس فرستاده شد.

تظاهرات اعتراضی زنان تابستان ۲۰۰۵ در تهران

لایحه حمایت از خانواده به پیشنهاد قوه قضائیه در جلسه هیات دولت در تیرماه۱۳۸۶ تصویب و به مجلس ارسال شد. بخش‌هایی از این قانون مورد انتقاد فعالان سیاسی و اجتماعی قرار گرفت و آنرا در جهت تضعیف خانواده و مغایر با قانون اساسی دانستند.چگونه بفهمیم مردی صیغه کرده

بر اساس ماده ۲۳ این لایحه که جنجالی‌ترین بخش آن نیز هست، مردان برای ازدواج مجدد نیازی به اجازه و آگاهی همسر قبلی خود ندارند و تنها لازم است توانایی مالی خود برای داشتن زن جدید را به دادگاه اثبات کنند.

ماده ۲۵ این لایحه نیز برای مهریه مالیات مقرر کرده و زن را موظف می‌کند تا حتی قبل از دریافت مهریه، مالیات آن را پرداخت کند.

به گفته سخنگوی وقت قوه قضائیه، ماده ۲۳ و ۲۵ ، طرح این قوه نبوده و توسط دولت به این لایحه اضافه شده‌است. فراکسیون زنان مجلس هفتم پیشنهاد بازگرداندن لایحه به دولت را ارائه کرد که مورد قبول واقع نشد.

لایحه حمایت از خانواده پس از اعتراضات فراوان و نیز ملاقات فعالان حقوق زن با نمایندگان مجلس در شهریور ۸۷، از دستور کار مجلس خارج شد , مواد ۲۳ و ۲۵ آن نیز حذف گردید.

پس از حوادث انتخابات دوره‌ی دهم ریاست جمهوری، در تب و تاب دستگیری‌های فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران، لایحه حمایت از خانواده بار دیگر در دستور کار مجلس قرار گرفت. این لایحه در کمیسیون قضایی مجلس بررسی و مواد ۲۳ و ۲۵ بار دیگر با تغییراتی به این لایحه بازگردانده شدند.

مطابق تغییرات انجام‌شده، شرایطی برای ازدواج مجدد مردان قرار داده شده و نیز در بند مربوط به ازدواج موقت نیز اصرار بر ثبت آن شده است.

فریبا داودی مهاجر می‌گوید رواج صیغه و چند همسری راهی است برای اعمال تسلط جنسی و حتی سیاسی و اجتماعی مردان بر زنان

در هفته گذشته مجلس به طور تمام وقت به بررسی این لایحه پرداخت و هم‌زمان گروه‌های مختلف فعالان زن حتی زنان اصولگرا به این لایحه اعتراض کردند. سرانجام در روز دوشنبه هشتم شهریور اعلام شد که مواد ۲۲، ۲۳ و ۲۴ این لایحه برای بررسی مجدد به کمیسیون قضایی مجلس بازگردانده شده‌اند.

ماده ۲۲ لایحه حمایت از خانواده تصریح می‌کند که تنها در صورت باردار شدن زوجه، ازدواج موقت باید ثبت شود. ماده ۲۳ در مورد ازدواج مجدد مردان و ماده ۲۴ نیز در مورد مهریه‌های غیرمتعارف است.

مسئله‏ی اصلی چند همسری است

فریبا داوودی مهاجر فعال زنان می‌گوید ثبت شدن یا نشدن ازدواج موقت مسئله زنان نبوده و نباید باشد بلکه همه باید به اصل ازدواج موقت اعتراض کنند. او می‌گوید: «متاسفانه همه‏ی افرادی که دست‏اندرکار این لایحه بوده‏اند؛ فعالان جنبش زنان، حتی روزنامه‏نگاران ما و همه‏ی کسانی که روی این مسئله کار می‏کنند، دارند مسیر اشتباهی را می‏روند. ما داریم از این صحبت می‏کنیم ‏که زنان ایران را بهتر است با گلوله بکشیم یا با طناب ‌دار اعدامشان کنیم. برای من، شخصاً هیچ تفاوتی ندارد که ازدواج موقت ثبت بشود یا نشود، یا لایحه‏ی چند همسری و اجازه دادن به مرد برای ازدواج مجدد، ۹ ماده داشته باشد یا ۸ ماده و یا ۱۲ ماده‏ای باشد. آن‏چه در این لایحه باید مورد مناقشه قرار بگیرد و روی آن بحث جدی بشود، مسئله‏ی چند همسری است. ما باید مخالفت جدی خودمان را با چند همسری، تحت لوای صیغه، تحت لوای مریضی همسر، تحت لوای نازایی زن و یا هر ماده‏ی دیگری که در این لایحه ردیف شده است، اعلام کنیم. متأسفانه این لایحه و مراحل تصویب آن، به‏وسیله‏ی افراد دیگری دارد مهندسی و مدیریت می‏شود و ما در مسیر مهندسی و مدیریت شده‏ی آنان، شروع به اظهارنظر کرده‏ایم».

طرفداران ثبت ازدواج موقت معتقدند در این صورت فرزند متولدشده از این نوع ازدواج از حقوق برابر با سایر فرزندان برخوردار خواهد بود و این تنها نکته مثبت ثبت این نوع ازدواج است. این افراد به فرزندان حاصل از زندگی‌های آزاد رایج در غرب اشاره می‌کنند و معتقدند برای جلوگیری از رواج چنین فرزندانی بهتر است ازدواج موقت ثبت شود.

آزاده کیان جامعه‌شناس مقیم فرانسه می‌گوید مشکلی تحت عنوان فرزندان خارج از ازدواج در غرب وجود ندارد. او می‌گوید: «در کشورهای اروپایی اساساً تفاوتی بین “فرزند مشروع” و ” فرزند غیرمشروع” وجود ندارد. اما در مواردی که پدر فرزند را قبول نکند یا نپذیرد که فرزند مال اوست، مادر این حق را دارد که از طریق آزمایش ثابت کند این فرزند متعلق به این مرد است و مرد از طریق قانون مجبور به تایید فرزندش می‏شود».

وی همچنین به حق دیگری که قوانین اروپا به زنان داده اشاره کرده و می‌گوید: «زن در اروپا این امکان را دارد که مستقل از مردان بچه‏دار بشود، بدون این‏که احتیاجی داشته باشد که حتماً با مردی در این رابطه سر کند. یعنی خودش به نام خودش برای فرزندش شناسنامه بگیرد. اما اگر هم خواست، این امکان برای‏اش فراهم است که پدری برای فرزندش داشته باشد و بالطبع فرزند او از تمام مزایا به عنوان فرزند استفاده خواهد کرد».

صیغه: وسیله‌ای برای لذت‌جویی مردان

مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، هنگام بحث بر سر این لایحه گفت: «صیغه برای لذت بردن است و هرکس خجالت می‌کشد من خجالت نمی‌کشم».

فریبا داودی مهاجر معتقد است این سخن فلسفه وجودی صیغه را آشکار می‌کند. او می‌گوید: «آقای کوچک‌زاده رسماً اعلام می‏کند که چون صیغه برای لذت‏جویی است و می‏گوید اتفاقاً من از اعلام آن هراسی هم ندارم، بنابراین باید تصویب بشود. یعنی رسماً می‏گوید که صیغه وسیله‏ای برای لذت‏جویی یک‏طرفه‏ی مردانه است. برای این‏که یک مرد در آن واحد می‏تواند چندین زن را عقد کند -موقت یا غیرموقت- و زن باید، همان‏طور که بر در و دیوار شهر تهران نوشته‏اند، مانند یک مروارید در یک صدف باقی بماند تا هروقت این آقایان دل‏شان خواست، در این صدف را باز کنند و سری به این گوهر بزنند یا نزنند».

این فعال زنان می‌گوید در هیچ‏کجای دنیا ندیده‏ که اعضای پارلمان ۱۰ روز تمام بنشینند و راجع به لذت بردن جنسی، آن هم فقط یک طرفه و مردانه، در پارلمان صحبت کنند.

تجمع زنان مقابل دانشگاه تهران برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز، ۲۲ خرداد ۱۳۸۴

به عقیده‌ی خانم داودی مهاجر ازدواج موقت راهی برای تسلط مردان بر زنان نه تنها در حیطه جنسی که در تمام زمینه‌هاست. او می‌گوید: «قرار است عده‏ای مرد که اتفاقاً صاحب ثروت و قدرت هستند، از این به‏بعد بتوانند بر نیم دیگری از جامعه مسلط بشوند. این تسلط نه تنها یک تسلط جنسی و برای کنترل رفتارهای جنسی زنان است، بلکه برای کنترل حتی رفتارهای سیاسی و معمولی نیز هست که در جامعه ممکن است از طرف زنان صورت بگیرد».

ازدواج موقت: راهی برای جلوگیری از فحشا؟

طرفداران ماده ۲۲ لایحه حمایت از خانواده معتقدند ازدواج مجدد راهی برای جلوگیری از فحشاست. علی لاریجانی رئیس مجلس در مذاکرات روز هفتم شهریور مجلس بر سر این لایحه گفت: «ازدواج موقت راه‌حلی است برای معضلی به نام فحشا که در غرب بیداد می‌کند».

این گروه معتقد به رواج ازدواج موقت بین دختران و پسران جوان نیز هستند و آن را جایگزین مناسبی برای روابط آزاد دختر و پسر می‌دانند.

آزاده کیان جامعه‌شناس مقیم فرانسه در این باره چنین می‌گوید: «اولاً تمام تحقیقات جامعه‏شناسی در ایران نشان می‏دهد، زنانی صیغه را قبول می‏کنند که فقیر یا بیوه هستند و به‏هرحال در وضعیت مالی بدی قرار دارند. علاوه بر آن، وقتی زنی صیغه‏ی مردی می‏شود، تحت امر او قرار می‏گیرد و پایان دادن به صیغه هم بستگی به اراده‏ی مرد دارد. منظورم این است که دست‏کم تا آن‏جایی که در صدها سال اخیر انجام گرفته و عمل شده، در صیغه، زن به عنوان یک شیء و به عنوان وسیله‌ای برای رساندن خدمات جنسی به مرد مطرح است. در حالی که در روابط آزاد دختر و پسر در کشورهای غربی، به‏هیچ‏وجه یک جنس در اختیار جنس دیگر نیست، بلکه این رابطه برابر و به‏شکل آزاد برقرار می‏شود و ادامه می‏یابد».

وی همچنین تصریح می‌کند که دختر و پسر هر زمان که خواستند می‏توانند به‏طور برابر و با تصمیم آزاد خودشان، از هم‏دیگر جدا بشوند. در حالی‌که در صیغه اینچنین نیست.

خانم کیان می‌گوید در نهایت بهترین راه این است که جامعه، روابط آزاد دختر و پسر را همانگونه که طبیعی است بپذیرد. وی می‌گوید: «من شخصاً فکر می‏کنم به جای تحمیل صیغه که باز رابطه‏ی نابرابری را بر زنان تحمیل می‏کند، چرا رابطه‏ی آزاد زن و مرد یا دختر و پسر را قبول نکنیم و به جای آن، زنان را مجبور کنیم که از طریق صیغه خدمات جنسی‏شان را به مردان ارائه بدهند. همان‏طور که در تمام متون اسلامی هم آمده است، هدف صیغه لذت جنسی است و می‏دانیم که به این ترتیب خانم‏ها را در خدمت امیال جنسی مردان قرار می‏دهند».

در بررسی لایحه حمایت از خانواده، هشت نماینده زن مجلس به این لایحه رای مثبت داده‌اند. فریبا داودی مهاجر می‌گوید تعدد زوجات و ازدواج موقت حتی در میان خانواده‌‌های به شدت مذهبی نیز عملی تقبیح‌شده است. وی در پاسخ به این پرسش که پس این نمایندگان، کدام قشر از جامعه ایران را نمایندگی می‌کنند، می‌گوید: «متأسفانه حاکمان فعلی ایران، هرگز حتی قشر مذهبی واقعی جامعه‏ی ایران را هم رهبری نکردند. احمدی‏نژاد و دار و دسته‏اش افراد خاصی را با نگرش دیگری به مذهب نمایندگی می‏کنند که آن نگرش، به نظر من، یک فرقه‏ی جدید است».

میترا شجاعیتحریریه: مصطفی ملکان

ماده ۲۲ لایحه “حمایت از خانواده” ‌ثبت ازدواج موقت را فقط زمانی ضروری می‌داند که منجر به باردار شدن زن شود. دولت می‌گوید، فقها مخالف ثبت کلیه ازدواج‌های موقت هستند. ولی برخی نیز خواستار حذف این ماده از لایحه شده‌اند. (29.08.2010)
 

بررسی لایحه حمایت از خانواده در مجلس، بار دیگر موضوع حقوق زنان را در کانون توجه قرار داده است. اکنون مخالفان و موافقان تصویب این لایحه، منتظر تصمیم مجلس ایران هستند که مشخص می‏کند این کشمکش چه سرانجامی خواهد داشت. (28.08.2010)
 

لایحه “حمایت از خانواده” در هفته جاری در مجلس بررسی می‌شود و فعالان سیاسی زن اصولگرا و اصلاح‌طلب ائتلافی علیه آن تشکیل داده‌اند. بسیاری می‌گویند، جریان‌های واپس‌گرا با این طرح در صدد انتقام‌جویی از زنان امروزی‌اند. (22.08.2010)
 

کمیسیون قضایی مجلس، لایحه جنجالی «حمایت از خانواده» را تصویب کرد و برای تصویب نهایی به مجلس فرستاد. برخلاف خواست مدافعین حقوق زنان، حق ازدواج مجدد و موقت برای مردان در این لایحه همچنان به قوت خود باقی است. (20.08.2010)
 

هفته گذشته مخبر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اعلام کرد که این کمیسیون، ماده ۲۵ لایحه حمایت از خانواده مربوط به مهریه را مجددا مورد بررسی قرار داده است. طبق این ماده، مهریه به دو نوع متعارف و غیرمتعارف تقسیم خواهد شد. (20.01.2010)
 

هالیوود نامزدهای جوایز سینمایی و تلویزیونی ۷۸مین دوره گلدن گلوب را معرفی کرد. برای اولین مرتبه، سه زن در فهرست نامزدهای بهترین کارگردانی‌ دیده می‌شوند. تولیدات نتفلیکس و آمازون در صدر لیست قرار دارند.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس با انتقاد از استقبال دولت از بازگشت آمریکا به برجام می‌گوید در این باره مجلس تصمیم می‌گیرد. او در عین حال اذعان کرد که در مورد مذاکره با آمریکا هر دولتی باید “سیاست‌های نظام” را اجرا کند. چگونه بفهمیم مردی صیغه کرده

داروسازی آسترازنکا و تیم تحقیقاتی دانشگاه آکسفورد قصد دارند در پاییز آینده، نسل جدید واکسن کرونا را تولید کنند. مدیران پروژه می‌گویند این واکسن علیه نمونه جهش‌یافته ویروس و برای مصونیت افراد مسن موثر خواهد بود.

رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس با انتقاد از استقبال دولت از بازگشت آمریکا به برجام می‌گوید در اینباره مجلس تصمیم می‌گیرد.
 

اخیرا ساخت کاخی پرشکوه برای ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در حاشیه دریای سیاه افشا شد. او تنها سیاستمداری نیست که چنین کاخ مجللی برای خود ساخته است. چند نمونه دیگر در این گزارش تصویری:
 

گزارش‌های اخیر از افزایش نرخ خودکشی میان ایزدی‌های آواره در کردستان عراق حکایت دارند. برخی رسانه‌ها شرایط دشوار اردوگاه‌ها، مشکلات اقتصادی و اجتماعی و عدم امید به آینده را از دلایل این پدیده عنوان کرده‌اند. خانواده‌ یکی از بازماندگان از روایت خود می‌گوید.
 

© 2021 Deutsche Welle |
حریم خصوصی کاربران |
شناسنامه |
تماس
| نسخه موبایل

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

چند وقته بهش مشکوک شدم رابطه مون با هم خیلی خوبه ابراز عشقش بهم خیلی زیاده ولی امروز داشتم قسمت سر چ های گوشیمو پاک میکردم دیدم توش اینا سرچ شده

صیغه موقت برای دختر مجرد

ایه صیغه موقت 

چگونه بفهمیم مردی صیغه کرده

کدام خانمها شرایط صیغه موقت رو دارن؟

عجب بابا

ازش بپرس

آزمایش از روی شامبولش😑

آیا می‌دانید در هفته ۳۶ بارداری باید برای ذخیره خون بندناف نوزادتان ثبت‌نام کنید؟!

ببخشید این گزینه هارو نمیدونستم چیه

گوشیش قفل داره همیشه اصلا قفلش رو هیچ وقت برام باز نمیکنه و نمیتونم هیچوقت چکش کنم

ازش بپرس😐

نمیدونم شاید اگ تعقیب کنی بفهمی😕

تو گوشي شما سرچ كرده؟

فقط 32 هفته و 4 روز به تولد باقی مونده !

چه بگویم…نگفته هم پیداست

معلومه کتمان میکنه

نمیدونم والا شاید همینطوری سوال براش پیش اومده شایدم حدس تو درست باشه

ایشالا از سر کنجکاوی بود 

بیشتر براش وقت بذار 

چجوری ۰🤣🤣🤣

فقط 14 هفته و 3 روز به تولد باقی مونده !

دنبالش نرو به هیچ عنوان زندگیتو بکن که دنبالش بگیری زندگیت می پاشه، اگه چیزیم نباشه با سوالت هولش میدی تو گنداب

تعقیبش کن😐

البته اولش تکلیفتو با خودت مشخص کن ک میمونی باهاش یانه

اگه اره 

ولش کن بچسب ب زندگیت😐

وااا شوهرت اسکله بیاد با گوشی زنش اینارو سرچ کنه؟

فقط 14 هفته و 3 روز به تولد باقی مونده !

خدا بزنه ب کمرش اگ قصد اینکارو داره 

چک کردن شماره های موبایل همسر…

چک کردن شبکه های مجازی همسر…

زیر نظر گرفتن رفتار و عملکرد همسر…

بهش نفهمون متوجه این سرچ ها شدی.نامحسوس ببین کجا میره و میاد

تو گوشی شما سرچ کرده چرا ؟ فک نکنم انقدر ها هم خنگ باشن البته ببخشید بلانسبت

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید
چگونه بفهمیم مردی صیغه کرده

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

– سه = 4

عضویت در وکالت آنلاین
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
نام کاربری خود را فراموش کرده اید؟

بررسی صحت نام کاربری

– سه = 4


ورود به وکالت آنلاین

چگونه بفهمیم مردی صیغه کرده

برای آگهی از آخرین اخبار وکالت آنلاین عضو شوید!

وکیل پایه یک دادگستری، دکتری حقوق دانشگاه تهران، مدرس ومولف کتب،
قبول وکالت دردعاوی حقوقی، ملکی، خانواده، کیفری،علایم وطرح

الو وکیل، اپلیکیشن حقوقی

پونه سالارکیا وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی کانون وکلای دادگستری مرکز

سوال حقوقی خود را مطرح نمایید

باسلام
بدوا به شناسنامه ی همسر خود مراجعه نمایید چراکه طبق قانون کلیه ی ازدواج های دائم می بایست ثبت شود و چنانچه به آن دسترسی ندارید و یا شناسنامه المثنی وجود دارد و در مورد ازدواج مجدد اطمینان دارید می توانید با طرح دعوای طلاق به استناد شرط ضمن عقد مبنی بر وجود حق طلاق برای زن در صورت ازدواج مجدد مرد بدون اذن همسر اول، از دادگاه درخواست اخذ استعلام از اداره ثبت احوال برای تائید ازدواج مجدد همسرتان را نمایید ( البته پذیرش درخواست استعلام بستگی به نظر قاضی رسیدگی کننده دارد ).
درخصوص حضانت فرزندتان ، تا 7 سالگی حضانت با مادر و پس از آن تا رسیدن به سن بلوغ ( 9 سالگی در دختران و 15 سالگی در پسران ) بنا به مصلحت فرزند طبق نظر دادگاه تعیین می شود .و پس از رسیدن به سن بلوغ نیز خود محل اقامتش را تعیین می کند.
موفق باشید.

مشاهده کلیه سوالات مرتبط با مشاوره حقوقی با وکیل با کد رهگیری 96152226

سلام وقت بخیر
در جرایم مالی معمولا دادگاه اگر مبلغ‌زیاد باشد وثیقه اخذ می کند در جرایم با مبلغ کم تا دو برابر مبلغ کفالت اخذ می کنند …

مشاهده پاسخ کامل

با سلام براساس قانون تملک اپارتمانها و مقررات شهرداری قسمتهای مشاع و اختصاصی معیین هستند و با توافق نمی توان خلاف قانون و حقوق دیگران اقدام نمود. …

مشاهده پاسخ کامل

سلام
توقیف اموال اگر بموجب حکم دادگاه بوده تا زمانی که حکم قطعی به نفع شما صادر نشده شرکت مذکور حقدارد که به شما پرداخت نمی کند …

مشاهده پاسخ کامل

با سلام
طبق قانون فروش و خرید مال غیر با علم به مستحق للغیر بودن مال جرم …

مشاهده پاسخ کامل

سلام
سمت شما در ارتباط با شکایت کیفری معلوم نیست؟ …

مشاهده پاسخ کامل

وکالت
آنلاین
جامع ترین وب سایت اطلاع رسانی حقوقی کشور می باشد که با عضویت ده ها هزار
وکیل دادگستری در سراسر ایران خدمات حقوقی
به
متقاضیان ارائه می نماید. وکالت آنلاین با توجه به پتانسیل ذاتی خود خدمات مشاوره
حقوقی،
وکالت دعاوی حقوقی را توسط بهترین و متخصص ترین ارائه می نماید.

وکالت آنلاین در شبکه های اجتماعی

برای آگهی از آخرین اخبار وکالت آنلاین عضو شوید!

ʘ ΐ .

                  
                  
                  
: ( …)

1 – ی 27 4 ی ی – ی ٰ ی (Ӂی) . ύ ی … ی ی ی .

2 – ی ی ی ی ی
ی ی ی ی

3 – ی
ی ی ǐ ی ی ی Ș ی ی ی ی ǐ ی ی یی ی ύ Ԙ Ͽچگونه بفهمیم مردی صیغه کرده

4 – – – – – Ͽ Ͽ –

5 – . ǐ ی ی
ی ی ی ی یی ی
ی

6 – ی ی ǘ Ԙ ی ی ی

7 – ی ی یی یی ی.

8 –
: ǐ .

9 –
یی ی ی یی ( یی ) ǐ ʘی ی ی ی

10 – ǘ ی ی ی یی ی ی .

11 – ی یی ی ی یی ی.

12 – 87 ȍ ȍ ȍ

13 – , , , , ,

14 – 21 ǐ ی 30 2 Ԙی ʿ

15 – ѿ

16 – ی ی ی ی یی ی ی ی ی ی ی یی ی ی ی ی ی

17 –
1- ی ی یϿ
2- ی ی ʿی ی Ͽǐ یϿ

18 – .ی ی . ی ی ی ی () ی یی ی ی

19 – ѐ ( Ș) ʿ Ԙ

20 – . 10 . ( ) . Ԙ

21 – Ȑ

22 – .ی ی ی ی ی یی Ͽی ی ی ی ی ی Ͽ

23 – ی ی ی ی ی ʿ . ی .

24 – ϐ ǐ Ȑ .

25 – ǐ Ͽ

26 – . . ی . 1 ی ی ی ی Ԙی ی ی ی

27 – ی ی ی یی ی ѐ ی ی . ی ی ی ی ی ی ی И ی

28 – ی ی ی ی ی یی ی یی ی

29 – یی ی ی ی 8 ی. ی () ȍ Ӂ ی

30 – ǐ

31 – ی ی ی

32 – ϐ Ԙ ʿ

33 –
1 Ͽ

34 – . ی ȁ ی ی ی ی ی ی . ی یی . ی ی ی ی ی ی Ͽ

35 –

36 – . . ی ی ی ی ی Ȑی.

37 – ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ϐ Ș یی ی Ԙ ی ی . ی ی ی ی یی ی یی ی Ȑی ی ǐ ی یی ی ǐ یی ی ی ی ی

38 – . ی ی ی ی . ی ی ی ی ی .Ԙی ی ی Ԙی . ی 850 ی ی . 18 ی ϐی ی ی .ی ی ی ی .ǐ ی ی .چگونه بفهمیم مردی صیغه کرده

39 – . ǐ ی ی ی ϐ ی ی ј ǘ Ͽ

40 – ǐ ѐ Ȑ

41 – ی 84 ی ی ی ی ی ی /

42 – Ґی ی ی ی ی ی ی یی ی

43 – 30 ȍ ϐ

44 –
ی یی ǘی ǐ ی ی ( ) ی ی

45 – 10 ی ی ی ی ی ی ی 3 ȍ ی ی . ȍ …
ی ȍ ی ی ی ی یی Ͽ

46 –

. ǘ ѐ . ϐ ʡ ѐ ( ) 2 . ј . ȁ ϐ . ѐ ѐ ѐ . Ԙ .

47 – یی ی ی 5 ی ی ی ی ј

48 – ی 30 ی ی ( )ی ȍ 18 ȍ ی ی ی . ی ی ی ی ȍ ی ی

49 – Ӂ . ی ی ی : ی ی ی ی ی ی یϿ ی И ј ی И ( ) ییی ی ی ی یϿ یی ی.

50 – 30 38 ” ”

51 – ی
ی ی ی ی “ی ی ی ی ǘ ی
Ԙ

52 – ی ی ǐ ی Ϙ ی یی ی ی ϐی ی

53 – ژј Ȑ

54 – ی ی ی ی ی ی ی ی یی ی ی یی ی .

55 – 2 ی ی ی ی ϐ ی Ԙ ی ی ی ی

56 – ی ی 1390 ی ( ) Ͽ

57 –
ǐ ی ی ی ی ی ی ی یی Ȑیی

58 – ی ی ی ی ی ی ی ی ییی ʿیی ییی

59 – ǐ

60 –

61 – ǐ

62 – ی ی ی ی ی یی

63 – 24 18 2 . ʐ . . ϐ ϐ .

64 – ʐی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی .

65 – ی ی ی ی ی ی ( ی)

66 – ی ی یϿ

67 – .
ی30 .ی Ґ 3 ی . .
ی ی ی ǘ ی یی

68 – ѐ Ș

دیدن نظرات

نسخه چاپی

قرارداد عقد موقت یا صیغه که بر اساس قوانین اسلامی مجاز شمارده شده آیا قراردادی است اخلاقی که رابطه زن و مرد را در شرایطی برابر و محترم قرار می‌دهد؟ گروهی صیغه را از نظر عرفی قبیح و از نظر حقوقی در تضاد با حقوق انسانی زنان و کودکان حاصل از این عقد می‌دانند.

رضوان مقدم، فعال حقوق زنان از این گروه است. با این حال گروه دیگری هم هستند که صیغه را در تناسب با نیازهای جامعه و راهکاری برخوردار از حمایت قانون، برای رفع نیازهای جنسی می‌دانند. محمدعلی الهی، امام دارالحکمه اسلامی میشیگان، این گروه را در تابوی این هفته نمایندگی می‌کند.

No media source currently available

چگونه بفهمیم مردی صیغه کرده

بحث این هفته تابو را با آقای الهی آغاز می‌کنیم. آقای الهی پرسش من به طور مشخص و مستقیم این خواهد بود که چرا اساساً در اسلام، قرارداد صیغه برای رابطه زن و مرد داریم؟ و چرا شما مدافع این قرارداد هستید؟

محمدعلی الهی، روحانی شیعه ایرانی‌تبار ساکن آمریکاست. آقای الهی امام و مؤسس دارالحکمه اسلامی آمریکا در میشیگان است.

​محمدعلی الهی: اولاً کلمه صیغه یک اصطلاح عمومی است که هم برای ازدواج هم برای طلاق به کار می‌رود. اصطلاح قرآنی آن بیشتر«مُتعه» است که در قرآن هست و مراجع دینی ما هم از همان مُتعه یا ازدواج موقت استفاده می‌کنند.

ما البته همیشه دفاع‌مان از ازدواج دائم است و ازدواج موقت به صورتی که صیغه گفته می‌شود، فقط در حالت‌های استثنایی و براساس ضرورت‌های اجتماعی است. مثلاً برای جوان‌ها که بلوغ جنسی‌شان ممکن است خیلی زودتر از بلوغ اقتصادی‌شان شروع شود، این یک راه است. راه دیگر این است که همین طور آزادانه عشق آزاد را دنبال کنند؛ یعنی بدون قرارداد و بدون مسئولیت اخلاقی، اجتماعی و اقتصادی بخواهند آزادی جنسی داشته باشند که خب در کلمه زیبا است ولی همان زنا است که به عنوان عشق آزاد گفته می‌شود.

ما عشق آزاد را یک چیز بی‌معنا می‌دانیم. ازدواج موقت البته خیلی از خصوصیاتش مثل ازدواج دائم است. مثل مهریه، صیغه عقد، ایجاب و قبول، مشروعیت بچه‌ها، اسم بردن بچه‌ها، عِده بعد از جدایی، اذن پدر در مورد دختران باکره و همین طور محترم شمردن همه شرایطی که حین اجرای عقد خانم یا آقا مطرح می‌کنند. بنابراین این یک چیزی است برای نجات پسرها و دخترها.

خانم مقدم شما به عنوان مهمان دیگر تابوی این هفته و به عنوان مخالف قرارداد صیغه در این برنامه حاضر هستید. توضیحات آقای الهی را هم شنیدید، می‌خواهم خواهش کنم که شما دلایل مخالف‌تان را بفرمایید.

رضوان مقدم پژوهشگر، فعال حقوق‌بشر و حقوق زنان، و از فعالان کارزار رفع تبعیض‌های قانونی علیه زنان در ایران، موسوم به «کمپین یک میلیون امضا» است.

​رضوان مقدم: دلایل مخالفت من با صیغه، واقعاً خیلی زیاد است. ایشان ذکر کردند که به اصطلاح فرزندانی که به دنیا می‌آیند حق و حقوقی دارند [مشابه] فرزندان به اصطلاح حاصل از ازدواج دائم. من می‌خواهم بگویم اصلاً این طور نیست. اولا انگِ «بچه صیغه‌ای» همیشه تا آخر عمر روی پیشانی آن بچه هست. مورد تحقیر قرار می‌گیرند. دچار بحران هویتی می‌شوند. دچار بحران شخصیتی می‌شوند. در تحقیقاتی که واقعاً انجام شده این بچه‌ها از لحاظ اجتماعی آسیب‌پذیرتر هستند. به طرف اعتیاد، به طرف بزه‌کاری بیشتر می‌روند.

به خاطر اینکه وقتی بچه‌ای صیغه‌ای است، [معلوم نیست] تحت حمایت پدر قرار بگیرد، غالبا همین پدرها هم انکار می‌کنند و خیلی وقت‌‌ها زن باید برود و از طریق دی ان ای ثابت بکند که این بچه مال این آقا است. حالا اگر زنی موفق بشود، چون من واقعا در ایران با زنان صیغه‌ای از نزدیک کار کرده‌ام و با مشکلات‌شان دقیقا آشنا بوده‌ام. حتی برای شناسنامه گرفتن، چقدر خودِ آن زن دچار بحران روحی می‌شود. این تنها یک بخش است. فقط مسئله ارث و میراث تنها که نیست. بچه صیغه‌ای امنیت ندارد. آرامش ندارد. از همان ابتدا سرنوشتِ زندگی بدی که برایش هست همراه او می‌آید.

مسئله دوم، مسئله خودِ زنِ صیغه‌ای است. من به‌طورجدی می‌گویم این تن‌فروشی است. فروشنده زن است. خریدار مرد است. ما تعارف هم با هم نداریم. حالا آقای الهی عزیز می‌فرمایند که این فرق دارد با زنا، عشق آزاد نیست. اصلاً چه فرقی می‌کند، تفاوتش فقط خواندن یک صیغه است. یک آیه است. هیچ فرقی نمی‌کند.

الهی: ولی خانم مقدم راه حل شما چیست؟ نگاه کنید ما ازدواج دائم داریم….

خانم مقدم آقای الهی ظاهراً برای این بخش از گفته‌های شما پاسخی دارند. آقای الهی! خانم مقدم روی آسیب‌های اجتماعی خیلی تأکید دارند و به اصطلاح «بچه صیغه‌ای» یا مسئله امنیت این بچه‌ها اشاره می‌کنند یا اینکه این را تن‌فروشی می‌دانند. به هر حال در جامعه ایران هم، حالا یکی از پرسش‌های برنامه هم می‌تواند باشد، مستقل از مسئله مذهبی در داخل جامعه ایران، گروهی معتقدند که یک نوع قُبح اجتماعی دارد. از نگاه شما، اگر که این قدر پذیرفته و مفید می‌تواند باشد چرا قُبح اجتماعی می‌تواند داشته باشد؟

الهی: من فکر می‌کنم علت قُبحِ آن، مسائل فرهنگی باشد. برای خیلی‌ها وقتی ازدواج سفید را مطرح می‌کنید ظاهراً هیچ مشکلی با آن ندارند برای اینکه یک اصطلاح غربی است ولی تا ما وارد اصطلاحات شرقی می‌شویم یک مقدار مسئله فرهنگی در اینجا مطرح می‌شود که بعضی‌ها واقعاً فکر می‌کنند تجدد تمدن است.

یک علت دیگر هم می‌تواند سوءاستفاده‌هایی باشد که از مسئله صیغه می‌شود، افراط و تفریط‌هایی که در این رابطه می‌شود. یک مقدار آن هم ممکن است مسئله حسادت باشد. ما انسان ها بالأخره احساسات داریم. گاهی موقع‌ها خودِ خانم من شوخی می‌کند و می‌گوید که اگر یک وقت به فکرش هم [باشی] یعنی حرف‌اش را هم بزنی، که بخواهی با کس دیگری رابطه داشته باشی، من تو را می‌کشم؛ البته خب مزاح می‌کند.

یعنی این حساسیت‌هایی که به هرحال بین انسان‌ها، بین مردها و زن‌ها وجود دارد خب اینها دست به دست هم می‌دهد و یک مقدار این مسئله را پیچیده می‌کند.

خانم مقدم حالا صحبت‌های آقای الهی را شنیدید، می‌خواهم از شما بپرسم واقعاً موضوع غربی شرقی است؟ بعضی‌ها معتقد هستند که صیغه مستقل از مسئله مذهبی، در شرایط جامعه ایران می‌تواند راهی برای حمایت از زنان باشد اتفاقاً. مخصوصاً زنانی که با مشکلاتی روبه‌رو هستند یا تن‌فروش هستند به گفته این گروه می‌توانند با صیغه تا حدودی بیشتر حمایت بشوند. شما نظرتان در این مورد چیست؟

مقدم: اجازه بدهید من این را دو قسمت بکنم. یکی در مورد ازدواج سفید، ازدواج سفید اصلاً با مُتعه یا همین صیغه یکی نیست. این دلیل نیست که غربی شرقی باشد. ببینید صیغه می‌گوید شما از یک ساعت تا ۹۹ سال می‌توانید با یک نفر ازدواج موقت باشید. یک مرد می‌تواند بی‌نهایت الی بی‌نهایت صیغه بکند ولی در ازدواج سفید چنین چیزی نیست. ازدواج سفید با عشق است. دو نفر اخلاقاً نسبت به هم تعهد دارند. با هم زندگی می‌کنند بدون اینکه «اَنکحتک» را بخوانند. ولی از هزار تا انکحت نسبت به هم مسئول‌تر و وفادارتر هستند.

الهی: نه ضرورتا. نه همه جا خانم مقدم. خیلی از آنها هم ممکن است ده تا دوست دختر داشته باشند. معلوم نیست که…

مقدم: اجازه بدهید من صحبتم تمام بشود. اما در مورد صیغه این طوری نیست.

آقای الهی من ازتان خواهش می کنم که خانم مقدم صحبت‌شان را تمام بکنند.

مقدم: این یکی. اما در مورد حمایت از زن. ببینید ما صورت مسئله را پاک نکنیم. چرا بایستی برای حمایت مادی زن مجبور به تن‌فروشی شود؟ ببینید در صیغه مرد می‌تواند چندین تن زن صیغه بکند. همزمان چند صیغه داشته باشد. آیا چنین چیزی برای زن امکان دارد؟ من نمی‌گویم باشد، من دارم از تفاوت و تبعیض و خشونتی که در این راه به زن می‌شود [می‌گویم].

یکی از بحث‌هایی که می‌کنند بلوغ جنسی زودتر، قبل از بلوغ اقتصادی است. خب اینکه باید به آن مهریه بدهد. باید به طرف پول بدهد که تحت عنوان متعه با او سکس داشته باشد. علت اینکه به درستی در جامعه ما پذیرفته نشده – که خیلی هم خوب است- این نشان می‌دهد که فرهنگ ما از مذهبی که به ما القا می‌شود بسیار بسیار جلوتر است و مردم باز مسئولیت‌پذیرتر هستند. چون صیغه در حقیقت تنوع‌طلبی مردها را ارضا می‌کند.

بله اجازه بفرمایید نکاتی که مطرح کردید به هر حال نکات مهمی است، آقای الهی صیغه تنوع‌طلبی مردان را ارضا می‌کند از نظر خانم مقدم و از نظر بسیاری از منتقدان قراردادِ صیغه و نکته‌ای که اشاره کردند در صیغه همزمان مرد می‌تواند چند زن را در صیغه خودش و همچنین در عقد دائم خودش داشته باشد؛ چنین چیزی به هر حال نمی‌تواند نوعی برابری جنسیتی را تداعی بکند و از طرفی می‌بینیم که در ایران حتی صیغه‌های چند ساعته شکل می‌گیرد. ممکن است شما الان بخواهید در پاسخ به من بگویید که از این مورد سوءاستفاده می‌شود اما اساساً صیغه چندساعته هم پذیرفته است دیگر. یعنی چیزی نیست که اسلام آن را منع کرده باشد. چنین شکلی از رابطه چه حمایتی می‌تواند برای یک زن به دنبال داشته باشد جز دریافت مبلغی پول که حالا از آن به عنوان مهریه یاد می‌شود؟

الهی: باز برگردم به خانم مقدم. صحبت‌هایی که کردند در واقع اشکالاتی که به مسئله ازدواج موقت و همه موضوعات دیگری که ایشان اشاره کردند از جمله ازدواج سفید، در آنجا هم انطباق دارد. منتها در صیغه هدف این بوده. حالا مردم چه کار می‌کنند [بحث دیگری است] ولی هدف قانون‌گذار این بوده که به هر حال یک تعامل مسئولانه جنسی در شرایطی که ازدواج دائم غیرممکن باشد [صورت بگیرد]. و من این را تکرار می‌کنم. حالا آن چیزی که شما می‌فرمایید چندساعته، البته لازم نیست چندساعته باشد، ولی بله می‌تواند چندساعته هم باشد می‌تواند چندساله هم باشد. ولی بهتر این است که تا آخر باشد. آن چیزی که الان در همین جا در آمریکا در موقع ازدواج می‌گویند که ما می‌خواهیم زندگی کنیم تا زمانی که مرگ ما را از هم جدا کند. در ایران هم می‌گفتیم که وقتی که عروس می رود خانه داماد دیگر فقط تابوت اینها را جدا بکند.

این چیز دقیق است. یعنی هدف این است که این جور باشد. منتها حالا در زمانی که این امکان را ندارد و به قول خانم مقدم من هم موافقم با ایشان که البته باید خودداری شود. قرآن هم همان را می‌گوید ولی اگر همان هم غیرعملی است، خیلی‌ها نمی‌توانند خودشان را کنترل بکنند؛ در آن صورت یک راهی باید باشد که از این آنارشیسمِ جنسیِ غیرمسئولانه جلوگیری بشود و این قانون عقد موقت فقط برای آنها است. حالا اینکه چه نفعی برای خانم‌ها دارد؟ خب می‌دانید که ما صحبت از تساوی زن و مرد می‌کنیم و تساوی زن و مرد غیر از تشابه زن و مرد است.

ضمن اینکه حالا آن تنوع جنسی که شما هم در صحبت‌هاتان اشاره کردید، خودِ قضیه ازدواج موقت ضرورتاً برای مسئال جسمانی نیست. حالا برای بعضی‌ها ممکن است عشق غیرجسمانی خیلی عمیق‌تر از عشق جسمانی بشود، منتها ما می‌دانیم که شهوت هم بالأخره جزو ذات بشر است. آن چیزی که واقعاً در امریکا دارد از کنترل خارج می‌شود. شما این بمباران شبانه‌روزی پورنوگرافی در شبکه‌های اجتماعی و قوانین جدید دیوان عالی که همه چیز دارد از کنترل خارج می‌شود [را ببینید]، حالا آن قضیه تن‌فروشی که دیگر الان جای خودش، حالا دیگر دارد قضیه حرفه‌هایی مثل سکس‌رُبات و این چیزهایی که جدیداً [آمده]. اصلاً کلاً مسائل از تعادل اجتماعی خارج می‌شود و در چنین شرایطی ما می‌گوییم خیلی خب، آیا ممکن است در چنین غوغایی یک مکانیزمی پیدا کنیم تا حداقل مسائلی را به صورت حداقلی تضمین بکند و آن چیزی است که ما از آن به عنوان صیغه یا ازدواج موقت صحبت می‌کنیم.

اجازه بدهید ببینیم که این حداقلی که شما روی آن تأکید دارید، بخصوص روی مسئولانه بودن عقد موقت، آقای الهی از نگاه خانم مقدم که، به گفته خودشان [تجربه دارند] با زنانی که تحت این عقد زندگی کرده‌اند و رابطه ازدواج موقت را تجربه کرده‌اند؛ حقیقتاً تأمین می‌شود؟ خانم مقدم به لحاظ حقوق فردی حتی زنان تن‌فروش، در کشورهای پیشرفته بیمه دارند، کنترل‌های بهداشتی دارند. آیا به نظر شما می‌توانیم یک چنین مقایسه‌هایی با شرایط زنانی که تحت قرارداد صیغه ازدواج می‌کنند، بکنیم؟

مقدم: اتفاقاً من می‌خواستم همین را بگویم که ببینید صیغه در حقیقت آنارشیسم جنسی و یک ناامنی است. یک ناامنی در روابط جنسی هم چه برای خانواده، به هر حال وقتی مرد این حق را دارد که چندین صیغه داشته باشد، بی‌نهایت صیغه داشته باشد، خود این یک آنارشیسم جنسی است. صیغه نمی‌تواند این مسائلی را که آقای الهی فرمودند حل بکند، چون الان در ایران صیغه ممنوع نیست که! صیغه قانونی است ولی ما می‌بینیم که – با توجه به اخباری که داریم می شنویم- پربیننده‌ترین فیلم‌ها در ایران، فیلم‌های پورنو است. چرا پس به این شکل است؟

ببینید! در تابستان در اروپا و در امریکا که خودِ آقای الهی تشریف دارند، خیلی وقت‌ها شما می‌بینید خانم‌ها و آقایانی هستند که با شلوار کوتاه می‌آیند و حتی مثلاً تاپ و نیمه‌برهنه هستند. چطور در این جوامع مردها تحریک نمی‌شوند؟ پس بنابراین یک جای قضیه اشکال دارد. برای حل این مشکل باید جایِ دیگری جستجو کرد. نمی‌شود که ما بخواهیم از طریق یک چیزی که قانونی است و می‌دانیم که زیربنای اتفاقا خانواده را متزلزل می‌کند [مشکل را حل کنیم]. خانواده -که این همه جمهوری اسلامی بر آن تأکید دارد- را به محل ناامنی تبدیل می‌کند.

شما خانواده‌هایی که مرد صیغه دارد، بررسی بکنید، ببینید بچه‌های آن خانواده، همسر آن خانواده- همسر دائمی‌اش- چطور دچار مشکلات می شوند و این حرف که حالا بعضی وقت‌ها گفته می‌شود که زن خانواده مشکلی دارد و مرد می‌رود صیغه می‌کند، من می‌خواهم ببینم آیا برای زن هم چنین امکانی دارد؟ یعنی وقتی که شوهرش مثلاً دچار ناتوانی جنسی است زن می‌تواند برود مردی برای خودش صیغه بکند؟

ممکن است آقای الهی بفرمایند که خب مرد و زن با هم فرق دارند. ولی از نظر من نه! فرقی ندارند. هر دو از حقوق مساوی باید برخوردار باشند. اگر به مرد آن قانونگذار این حق را می‌دهد چرا به زن این حق را نمی‌دهد؟ مسئله بچه‌هایی که می‌آیند خیلی از نظر من اهمیت دارد. ببینید مثلاً در خانه‌هایی که برای فحشا است خب اینها از لحاظ بهداشتی کنترل می‌شوند. از ایذر، هپاتیت، سفلیس، قارچ‌های تناسلی و غیره. آیا در صیغه کسی کنترل می‌کند؟ کارت بهداشت به زنان صیغه‌ای می‌دهند؟

آقای الهی صحبت‌های خانم مقدم را شنیدید. من روی یک نکته از صحبت‌های ایشان به عنوان یکی از پرسش‌های خودم می‌خواهم تأکید بکنم. شاید شما بخواهید به نکات بیشتری پاسخ بدهید. مثلاً گفته شده اگر مردی زنش بیمار بود یا مشکلی داشت یا نمی‌توانست رابطه جنسی برقرار کند، می‌تواند زن یا حتی زنان دیگری را به صیغه خودش در آورد. خب خانم مقدم هم پرسش‌شان این بود که اگر زنی چنین مشکلی داشت برایش چه در نظر گرفته شده؟ شما از تفاوت زن و مرد صحبت کردید ولی به هر حال شاید توضیح قانع کننده‌ای برای زنان در جامعه امروز ایران نیاز باشد.

الهی: بله! من موافقم با ایشان. البته ما هم معتقدیم که از نظر حقوق انسانی زن و مرد مساوی‌اند. منتها این ضرورتاً به معنی مشابه بودن نیست. حالا در قضیه اینکه خب زن‌ها چرا نتوانند مشابه مردها باشند در قضیه صیغه، اولاً ایشان مرتب مشکلات صیغه را مطرح می‌کنند. خانم مقدم شما مشکلات صیغه را مطرح می‌کنید. ما البته نمی‌خواهیم صیغه را با ازدواج دائم صددرصد مشابه بدانیم. ولی به هر حال یک سری آزادی‌هایی هست و یک سری انعطاف‌ها در صیغه هست که در ازدواج دائم نیست و برای همین جهت، ما البته تأکید می‌کنیم به ازدواج دائم، ولی حالا اگر ازدواج دائم نبود شما می‌خواهید همین طور آزاد بگذارید یا به هر حال یک کنترلی باید باشد؟

راجع مسئله خانم‌ها و آقایان البته به غریزه زن به همان اندازه که به غریزه مرد توجه شده ، در اسلام توجه شده. به همین جهت اگر یک مردی «عِنین» باشد یعنی معلولِ جنسی باشد خانم می‌تواند ازدواج را فسخ بکند یا می‌تواند تقاضای طلاق بکند. حتی اگر مرد بدون عذر موجهی تا چهار ماه با خانمش نزدیکی نداشت، خانم می‌تواند حتی این مسئله را در سطح دادگاه مطرح بکند. ما می دانیم الان یکی از مشکلاتِ…چگونه بفهمیم مردی صیغه کرده

آقای الهی ببخشید لازم نیست که توضیح بدهم که زنان باید چنین چیزی را به‌سختی در دادگاه ثابت کنند، اما مردان بدون اثبات و بدون رفتن به دادگاه و بدون هر گونه پروسه قانونی می‌توانند همسر دیگری بنا به اختیار خودشان انتخاب بکنند.

الهی: بله! طبیعی است که در این قضیه شباهت کامل بین زن و مرد نیست. حالا نه تنها به دلایل دینی بلکه به دلایلِ تاریخی و به دلایل اجتماعی و همین طور که خانم اشاره کردند مسئله رفتن به بیمارستان و چک کردن دی ان ای و اینکه نمی‌شود که هر دفعه که اینها عمل جنسی داشتند- اگر قرار است یک خانمی با چند مرد رابطه داشته باشد- هر دفعه که با یکی نزدیکی می‌کند باید بروند بیمارستان و دی ان ای چک بکنند و ببینند این بچه مال کیست.

بنابراین یک سری تفاوت‌های طبیعی و فنی بین زن و مرد هست که برای همین است که از نظر تاریخی معمول نبوده و برای خانم‌ها که بتوانند چند همسر باشند ولی در جوامع دیگر هم ما می‌بینیم. حتی در جوامع امریکایی که بله برای مردها در شرایطی شده که بتوانند بیشتر از یک همسر انتخاب بکنند ولی به عکسش نبوده.

در امریکا که این جرم است آقای الهی.

الهی: …جرم هست ولی شما دیدید که در یوتا مثلاً آقای- مِستر وایت- که چهار خانم [داشت] در شُو هم نشان دادند که این آقا عملاً چهار همسر دارد، اینها را ثبت نکرده -مسیحی هم هست- و می‌گوید که از نظر ارزش‌های کلیسای ایشان و در انجیل و تورات این برایش قابل قبول است. قبول دارم که از لحاظ قانونی حق با شما است ولی موردهای مخالف هم هست.

بله! من هم صحبت شما را قبول دارم. اینجا باز لازم است برای همراهان برنامه توضیح بدهم که قوانین مدنی این کشور به هیچ مردی اجازه نمی‌دهد که ازدواج دوم داشته باشد و این را جرم تلقی می‌کند. خب، صحبت‌های آقای الهی را شنیدیم خانم مقدم در پایان برنامه هستیم تقریباً. من می‌خواهم که از شما خواهش کنم در نهایت به عنوان مخالف قرارداد صیغه به این پرسش پاسخ بدهید که آیا به نظر شما هیچ راهی اساساً برای ایجاد تغییر و تحول در قرارداد صیغه به شکلی که بیشتر بتواند در حمایت از زنان باشد وجود دارد یا از اساس فکر می‌کنید که با هیچ تغییری این قرارداد نمی‌تواند قراردادی باشد که از زنان هم حمایت بکند؟

مقدم: صیغه را من نه راه حل مشکلات جنسی می‌بینم نه مشکلات اقتصادی زنان. چون که دو مورد را مدافعین صیغه خیلی تأکید می‌کنند یکی این است که می‌گویند زنان بی‌سرپرست یا بدسرپرست یا زنانی که پول ندارند، امکانات مالی ندارند، اینها زندگی‌شان می‌تواند با صیغه تأمین شود؛ که من به کل با این مخالف هستم. دولت‌ها موظف هستند چه زن و چه مردی را که حالا در جامعه دچار به اصطلاح بیکاری یا بحران مالی است کمک بکنند، این یک.

دوم اینکه زنان اگر که راه پیدا کردن شغل و توانمند‌سازی شان مطرح باشد و زن را عقب نگه ندارند این موارد پیش نمی‌آید. در رابطه با به اصطلاح حل مشکل جنسی جامعه هم اعتقاد دارم که صیغه راه‌گشا نیست کما اینکه داریم می‌بینیم حل نکرده [است]. پس بنابراین چیزی که امتحانش را پس داده و نشان داده در عمل و تجربه که کارساز نیست، کارساز نیست. این مجوزی شده برای مردان پولدار که بتوانند به راحتی عیاشی بکنند، بتوانند به راحتی چند ارتباطِ خارج از خانواده داشته باشند، تحت عنوان صیغه با دست باز و خیال راحت و آرامش این کار را بکنند، بدون ترس و لرز. صیغه در جامعه از نظر قانونی آزاد است. کسی جلوی آن را نگرفته ولی ما می‌بینیم که در عمل صیغه کارآمد نبوده.

الهی: ما که الان دعوای لفظی نداریم. شما یک کلمه بگویید مثلاً «زوجتک نفسی علی المهر المعلوم علی مدته المعلوم» که حالا دنیا آخر نمی‌شود. این [درست نیست] که مشکلات صیغه را ما مطرح بکنیم بدون اینکه بگوییم حالا راه حل چه است؟ ما باید ببینیم که راه حل چیست. خیلی خب، صحبت این است که اگر ازدواج دائم، برای افراد محال بود بایستی که باید راه حلی باشد و آن راه حل نباید زنا باشد، نباید آزادی جنسی بدون مسئولیت باشد. حالا اینکه شما می‌فرمایید چه جوری ما می‌توانیم این مسئله را بهبود بدهیم و اصلاحات بیشتری در این کار بدهیم، خب این یک کار فرهنگی زیادی لازم دارد. یعنی این گفت‌وگوهایی که ما الان داریم انجام می‌دهیم، این گفت‌وگوها به صورت گفت‌وگوهایِ ملی بایستی ادامه پیدا بکند.

بایستی که در همه جا مسائل ارزش‌های اخلاقی ترویج شود. خودِ حضرت رسول می‌گوید که: «خیرکم خیرکم لعیالکم و انا خیرکم لعیاله». بهترین شما آنانی هستند که در تعامل با خانواده‌شان، با همسرشان، با شوهر با خانم بهترین باشند. آن بهترین است و بعد می‌گوید: «من بهترین شما هستم از نظر تعامل.»

خانم مقدم اگر شما هم نکته پایانی دارید در پاسخ به صحبت‌های آقای الهی خواهش می‌کنم خیلی کوتاه بفرمایید.

مقدم: اتفاقا به نکته خوبی اشاره کردند آقای الهی. مسئله به اصطلاح فرهنگی را اشاره کردند که باید از نظر فرهنگی ارتقا پیدا بکنیم. من هم با ایشان موافقم. اما مسئله این است که صیغه یا مُتعه از لحاظ فرهنگی باعث سقوط فرهنگ می‌شود. یعنی همان تنوع‌طلبی، عیاشی را تشویق و ترغیب می‌کند. وقتی برای یک مرد این حق را قائل بشوید که با داشتن همسرِ دائم، با داشتنِ خانواده این حق را داشته باشد که بتواند برود صیغه بکند؛ می‌خواهد برود مشهد نمی‌تواند ۱۰ روز خودش را نگه دارد باید برود صیغه‌خانه آنجا یک صیغه بکند، پس بنابراین این فرهنگ عیاشی را ترویج می‌کند. به هر حال من خدمت‌تان عرض کردم.

الهی: فکر نمی‌کنید این یک راه حلی باشد خانم مقدم، شما می‌دانید در ازدواج دائم خانم‌ها می‌توانند یک شروطی بگذارند مثلاً به آقا بگویند که…

مقدم: ببخشید اگر اجازه بفرمایید من کلامم تمام بشود و دیگر من حرفی ندارم.

من خواهش می‌کنم مهمانان برنامه یکی یکی صحبت کنید که همراهان ما متوجه بشوند شما چه می‌فرمایید. آقای الهی پرسش‌شان از شما این است که فکر نمی‌کنید که صیغه یک راهی باشد که شما آشکارا مخالف این هستید که صیغه یک راه‌حل است. نکته پایانی شما را هم شنیدیم. خیلی سپاسگزارم از شما خانم مقدم، فعال حقوق زنان و محمدعلی الهی، امام دارالحکمه میشیگان، سپاسگزارم که در تابو این هفته با ما همراه بودید.

فهیمه خضر حیدری روزنامه‌نگار ایرانی است که از سال ۱۳۸۹ با رادیوفردا همکاری می‌کند. او که از جمله در حوزه‌های اجتماعی و زنان فعالیت داشته، در سال‌های اخیر مجلات هفتگی جامعه و تابو را برای رادیوفردا تهیه کرده است.

نظرات بیشتر

تابو؛ مجموعه برنامه جدیدی است از رادیوفردا. در تابو هر هفته فهیمه خضر حیدری، با دو‌ مهمان برنامه درباره موضوعاتی که اغلب کمتر درباره‌شان بحث و گفت‌وگو کرده‌ایم، به مناظره می‌نشیند. موضوعاتی که گاه حتی ممکن است از طرح کردن‌شان هراس داشته باشیم.
تابو را هر هفته پنج‌شنبه‌ها ساعت هفت‌ونیم بعدازظهر به وقت ایران از رادیوفردا بشنوید.

© 2021 تمام حقوق این وب‌سایت، بر اساس مقررات کپی‌رایت، برای رادیو فردا محفوظ است.


Downloads-icon



64 kbps | MP3
Downloads-icon

وکیل خانواده گروه پارسای پاسخ می دهد:

برطبق ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی زوجین می توانند با توافق هر شرط معقول و مشروعی را که مخالف مقتضای عقد نکاح (ازدواج) نباشد در ضمن عقد شرط کنند از جمله این شروط که در متن ماده فوق آمده است این که زن می تواند شرط کند هرگاه شوهر زن دیگری بگیرد، زن وکیل و وکیل در توکیل برای طلاق می باشد. در این راستا یکی از شروط چاپی موجود در عقدنامه های رایج کشور بند ۱۲ آنهاست. در بند مذکور چنین شرط شده است: «زوج همسر دیگری بدون رضایت زوجه اختیار کند …»

بدیهی است که اگر مردی این شرط از عقد نامه را امضاء کرده باشد با ازدواج او و اثبات آن، زوجه می تواند به دادگاه مراجعه کند و با استفاده از این بند طلاق بگیرد و در اصطلاح حقوقی با تحقق این شرط زوجه وکیل زوج در طلاق با حق توکیل به غیر با حق قبول بذل خواهد شد.

حال سوال اصلی این است که لغت ازدواج در اینجا، منظور عقد دائم است یا موقت یا هر دوی آنها؟

در این زمینه کمی اختلاف نظر است ولی به نظر می رسد به درستی رویه قضایی متمایل به نظری که ازدواج را اعم از دائم یا موقت می داند و در هر دو صورت در صورت اثبات آن به زوجه امکان طلاق با شرایط مذکور را می دهد. به تعبیر حقوقی واژه ازدواج و اطلاق دارد و شامل ازدواج دائم و موقت می شود.چگونه بفهمیم مردی صیغه کرده

اما سوال دیگری مطرح است و آن این که در فرض پذیرش این که عقد موقت (صیغه) موجب تحقق شرط ۱۲ عقد نامه می شود، در صورت جدایی و اتمام عقد موقت، آیا باز هم برای زن اول حق طلاق به وجود می آید؟

می دانید که یکی از طرقی که صیغه موقت تمام می شود این است که زوج (مرد) بذل مدت کند. به عنوان مثال در صیغه ای که ۵ ساله است زوج می تواند بعد از یک ماه اعلام بذل مدت کند و به ازدواج موقت پایان دهد. آیا در این مورد هم شرط ضمن عقد محقق می شود آیا زوجه وکیل زوج در طلاق خواهد شد؟

در این خصوص نیز در رویه قضایی اختلاف نظر است بعضی از قضات معتقدند که با اثبات حق برای کسی بر طبق شرایطی خاص و استثنایی این حق زایل می شود و همین که مرد ازدواج موقت کند شرط ضمن عقد محقق می شود و زن وکیل مرد در طلاق خواهد شد و با به هم خوردن ازدواج موقت این حق از زن گرفته نمی شود و چون ضمن عقد نکاح بوده وکالت زن در طلاق زایل نمی شود و همچنین به وحدت ملاک ماده ۴۲۱ قانون مدنی استناد می کنند…

اما عده ای از قضات هم مخالف این استدلال می باشند و اظهار می کنند وقتی که علت فسخ از بین برود اگر چه که حق فسخ ایجاد شده باشد دیگر حقی برای اعمال آن به وجود نمی آید و ماده ۴۲۱ قانون استثناء است و نباید آن را قیاس به سایر موارد کرد….

به نظر می رسد قاضی رسیدگی کننده به طلاق باید با توجه به شرایط زوجین و صیغه موقت انجام شده در این خصوص تصمیم گیری کند و نسخه کلی و جواب کلی برای همه مواردی که زوج صیغه موقت می کند، نمی توان صادر کرد. فرض کنید مردی برای مدت کوتاهی ازدواج موقت کرده است و بعد از سال ها از اتمام آن، همسرش متوجه می شود و تقاضای طلاق کند که شرط ضمن عقد محقق شده است. به نظر شما تصمیم قاضی چه می تواند باشد!؟

پاسخ هاتون خوبه اما بهتره این کلمات عربی ومعنی داری که توقانون نوشته شده روساده اش کنید وراجع به اونها توضیحات بیشتری بدید.چون باز یه خورده جوابها گنگه.تشکر

سلام
بعضی وقت ها ناگزیریم از به کار بردن کلمات حقوقی چون واقعا جایگزینی ندارند و توضیح ساده هم در غالب موارد دشوار است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وکلای مجرب و پایه یک گروه پارسای متخصص در پرونده های طلاق توافقی فوری، انحصار وراثت نامحدود، انحصار وارثت محدود، تقسیم ارث، طلاق از طرف زوج، طلاق به درخواست زوجه، مطالبه مهريه، توقيف اموال، تقسيط مهريه، تمکين، اثبات نسب، اثبات زوجيت، مطالبه نفقه زوجه، مطالبه نفقه فرزندان و فسخ نکاح می باشند . در صورت تمایل به اخذ مشاوره یا اعطای وکالت هموطنان مقیم تهران و کرج و همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور از طریق راه های ارتباطی معرفی شده در سایت با ما تماس حاصل نمایید

آدرس دفتر تهران

تهران فلکه دوم صادقیه بلوار آیت الله کاشانی بعد از بلوار ابوذر نرسیده به خیابان مهران پلاک ۹۱ ساختمان مهر طبقه چهارم واحد ۱۳

آدرس دفتر کرج

کرج سه راه گوهر دشت خیابان شهید بهشتی بین میثم ۸ و ۹ جنب رایتل ساختمان پاسارگاد ط۶ واحد ۱۱

چگونه بفهمیم مردی صیغه کرده
چگونه بفهمیم مردی صیغه کرده
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *