چگونه تحلیل شخصیت کنیم

 
helpkade
چگونه تحلیل شخصیت کنیم
چگونه تحلیل شخصیت کنیم

آیا فرمول خاصی وجود دارد که بتواند به ما کمک کند تا دیگران را بشناسیم؟

درست است که زبان بدن، ویژگی های چهره یا حتی نوع راه رفت  می تواند در شناخت شخصیت دیگران کمک کند اما تحلیل کامل از یک شخصیت، 100 درصد خلاصه به این موارد نمی شود. برای شناخت شخصیت دیگران باید به بسیاری موارد دیگر نیز توجه کنید و دانش عمیقی در این زمینه کسب کنید.

به همین دلیل تصمیم گرفت درمورد تحلیل شخصیت دیگران مطلبی بنویسم و با ارائه ی یک نمونه ی عملی این مهارت را به شما آموزش بدهم.

یک مثال کاربردی برای آنالیز و تحلیل شخصیت دیگرانچگونه تحلیل شخصیت کنیم

اولین بار که آقای ایکس را ملاقات کردم در باشگاه بودم. هیچوقت با یکدیگر صحبت نکردیم ولی متوجه شدم که وی همیشه سر ساعت معینی به باشگاه می آید؛ موردی که بسیاری به آن توجه نمی کنند اما برای فردی که دانش تحلیل شخصیت دیگران را داشته باشد بدون شک این جزئیات حاوی اطلاعات فراوانی است.

وی انگیزه ی قوی داشتن و امورخود را به تویق نمی انداخت، اراده ی محکمی داشت، ذهنیت سازمانی یافته ای داشت و همه ی امور خود را به سرعت انجام می داد. به این دلیل متوجه ی این ویژگی ها شدم که به همه ی جزئیات لازم دقت کردم.

یک مورد قابل توجه ی دیگر نیز وجود داشت و آن این بود که وی همیشه لباس هایی می پوشید که عضلات وی را نمایان سازد و همچنین ورزش های سنگینی انجام می داد که هیچ کس دیگری انجام نمی داد. بدون شک شخصیت نمایشی داشت و نیازمند توجه بود. بعدها وقتی اطلاعات بیشتری در موردش جمع کردم متوجه شدم که او تنها فرزند خانواده نیز است.

وقتی در مورد شخصیت فردی اطلاعات جمع می کنید باید به این نکته توجه کنید که ترتیب تولد بر ویژگی افراد تاثیر می گذارد. کسانی که تنها فرزند خانواده هستند معمولا در دوران کودکی خود بیشتر از دیگران مورد توجه قرار می گیرند و به همین دلیل وقتی بزرگتر می شوند تمایل دارند هر کجا که می روند در مرکز توجه قرار بگیریند.

لباس هایی که می پوشید همه همیشه مشکی بودند، اگرچه لباس های متنوعی بر تن می کرد. منتظر ماندم تا تلفن همراه خود را از جیبش در آورد و با همان صحنه ای مواجه شدم که انتظارش را داشتم؛ رنگ موبایل نیز مشکی بد.

وقتی شخصیت فردی را تحلیل می کنید باید بدانید که انسان ها وقتی از چیزی فرار می کنند تمایل دارند به صورت مفرط به سمت ضد آن بروند. آمدن به باشگاه و پوشدن لباس های مشکی نشان می داد که این شخص دوست دارد خشن، شیطانی و خطرناک به نظر برسد ( یک پسر بد).

وقتی اطلاعات بیشتری در موردش جمع کردم متوجه ی چیزی دیگری شدم که البته توقعش را نیز داشتم. وقتی این شخص بچه بود هم سن هایش برایش قلدری می کردند و به همین دلیل در خود احساس ضعف می کرد. در نتیجه وقتی بزرگتر شده است همه ی سعی خود را کرده تا گذشته ی خود را پنهان کند و به نظر قدرتمند برسد. رفتن به باشگاه و پوشیدن لباس های مشکی دو عملکردی هستند که به اون کمک می کند از گذشته ی خود فرار کند.

عامل مهم دیگری که باید هنگام تحلیل شخصیت دیگران به یاد داشته باشید این است که اتصال تو نقطه باید همیشه شما را به یک خط مستقیم هدایت کند. این بدان معنا است که اگر فرضیه های من درست باشد ( که این شخص به دنبال قدرتمند شدن است) بدون شک باید در حال انجام کارهای دیگری نیز باشد که به وی کمک کند تا قدرتمند شود؛ غیر از مواردی که اکنون در حال انجام آن است.

درست حدس زدم، این فرد بسیار به هنرهای رزمی نیز علاقه مند بود. معمولا انسان ها به اموری علاقه مند می شوند که به آنها کمک کند به سمت هدفی که در سر پرورانده اند حرکت کنند و در عین حال از هویتی که از آن متنفر هستند دوری کنند.

اطلاعات بیشتر در مورد تحلیل شخصیت انسان ها

اگر بخواهم بگویم با خواندن یک یا حتی چند مقاله می توانید شخصیت دیگران را به درستی تحلیل کنید، دروغ گفته ام اما خبر خوب این است که همه ی اطلاعات لازم را می توانید در این سایت پیدا کنید. اطلاعاتی که به شما کمک می کند دیگران را به صورت کامل بشناسید

همه ی مطالب روانشناسی این سایت و مقالاتی را که در مورد تحلیل شخصیت است مطالعه کنید. سعی کنید ویژگی های شخصیتی خود را اول تحلیل کنید سپس می توانید دانش خود را بر روی دیگران آزمایش کنید.

وقتی به موفق به انجام اینکار شدید، وقت آن است که به سراغ نزدیکترین دوست خود بروید و او را تحلیل کنید. وقتی متوجه شدید که می توانید ویژگی های شخصیتی دوست نزدیک خود را تحلیل کنید، سپس آموزه های خود را بر روی دیگران بکار گیرید.

شاهین زند – محقق و پژوهشگر.

سایت نوین بینش یک سایت پیچیده و یا دائره المعارف خسته کننده نیست که وقت شما را تلف کند بلکه مرجعی است که بر اساس تحقیقات و علوم روانشناسی بوده و به زبانی ساده بیان شده است تا بتوانید به راحتی متوجه شوید و از آنها استفاده کنید. مطالب سایت نوین بینش این امکان را فراهم می کند که دید جدیدی به زندگی بدست آورید و با دنیایی علمی و نوین آشنا شوید.کتاب چگونه هر شخصی را عاشق خود کنیم(نوشته ی فاروق رضوان میلیونر مصری) پس از ترجمه از زبان انگلیسی در سایت نوین بینش منتشر شده است. این کتاب با تضمین بازگشت وجه ارائه می شود و بدون شکل شانس شما را برای عاشق کردن دیگران افزایش می دهد.برای اطلاع از آخرین مطالب سایت نوین بینش در کانال تلگرام ما عضو شوید: عضویت در کانال تلگرام نوین بینش

می خواهید بیشتر بدانید؟

چگونه تجربیات دوران کودکی می تواند بر بزرگسالی تاثیر بگذارد

چگونه خود یا دیگران را بشناسیم

نظریه های شخصیت و انواع مختلف آن

خط شناسی یا تحلیل دستخط

چگونه می توانیم با تمرکز کردن به چیزی که می خواهیم برسیم

اعتیاد به عشق چیست

چگونه می توانم شخصی را در کوتاه ترین زمان ممکن عاشق کنم

معرفی کتاب

می توانید به صورت 24 ساعت از طریق تلگرام یا واتس آپ با تیم نوین بینش در ارتباط باشید :09306135008

برچسب‌ها:آشنایی با مفهوم شخصیت شناسی

انتقادات و شکایات

shahinzand18@gmail.com

اینستاگرام شاهین زند

     شماره تماس:  03136201013       از ساعت 9 صبح الی 5 عصر

 آدرس: اصفهان، خ ارتش، کوچه 69، ساختمان پیمان، ط 2، واحد11

ارتباط با کارشناس روابط عاطفی از طریق ارسال پیام در تلگرام یا واتس آپ: 09306135008چگونه تحلیل شخصیت کنیم

 

 

.                   قوانین و مقررات

 

1397/06/04 12:54 PM – 2 سال قبل

اگر می‌خواهید بهترین خودتان باشید، باید خود و شخصیت خود را به خوبی بشناسید و همچنین اطرافیان خود را نیز تحلیل شخصیتی کنید. (جان مایر نویسنده کتاب هوش شخصی John D. Mayer, author of personal intelligence) . پروفسور مایر می‌گوید شخصیت هر فرد، فرمان زندگی اوست که می‌تواند او را به هر سو پیش ببرد. جان مایر که پروفسور و استاد روانشناسی دانشگاه نیوهمشایر و یکی از همکاران ارائه تئوری هوش هیجانی بوده است، می‌گوید شخصیت شناسی ، نیازهای اجتماعی ما را به تعادل می‌رساند و به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در جایگاه‌ها و موقعیت‌های روزانه خود با بالاترین راندمان وارد شویم. 

برخی از صفات شخصیتی که ما داریم برایمان مشخص است، مثلاً اینکه ما برونگرا هستیم یا دورن گرا و یا اینکه تنبل و یا سخت کوش هستیم. اما همین شناخت خود نیز محدودیت‌هایی دارد. پروفسور جان مایر می‌گوید ما اغلب می‌توانیم احساس خود و برخی از خصوصیت‌های رفتاری خود را، نسبت به موقعیت خاصی درک کنیم و از آن‌ها اطلاع داشته باشیم اما گاهی صفات شخصیتی در مقایسه با دیگران مشخص می‌شود. مثلاً اینکه ما چقدر باهوش هستیم یا می‌توانیم اطلاعات را به خاطر بسپاریم باید خود را با دیگران مقایسه کنیم تا بتوانیم درک درستی از این صفت وجودی خود، داشته باشیم. 

همچنین ما می‌توانیم شخصیت خود را تا حدودی از آنچه دیگران در مورد ما می‌گویند، دریابیم (در سایت تست و تایپ و برای برند شخصی به این مهم توجه شده است). جان مایر می‌گوید اگر یک بار از کسی بشنویم که صفتی را به ما نسبت می‌دهد، ممکن است آن را جدی نگیریم، اما اگر چند بار و از چند نفر مختلف آن را بشنویم، حتماً به خود خواهیم گفت که شاید من خودم را به خوبی نمی‌شناسم و باید بیشتر تلاش کنم تا ببینیم واقعاً این صفت در من وجود دارد یا خیر؟ چگونه تحلیل شخصیت کنیم

شنیدن خصوصیات اخلاقی ما از زبان دیگران همیشه راحت نیست و پروفسور مایر به این مهم اشاره دارد که شنیدن این صفات از زبان دیگران ممکن است حتی گاهی خون ما را به جوش بیاورد و گاهی شاید ما را دلگرم کند. این در واقع ممکن است کاری نباشد که ما بخواهیم همیشه انجام دهیم. 

شخصیت ما در واقع تعیین می‌کند که آیا یک کار و یا یک واکنش، نسبت به اطرافمان باید راحت و یا به سختی انجام گیرد. زوایایی از شخصیت ما به صورتی است که برنامه ریزی شده، در مقابل محیط واکنش نشان می‌دهد. اما پروفسور مایر معتقد است که انعطاف پذیری قابل توجهی در ما وجود دارد که می‌توانیم واکنش‌ها را کنترل کنیم و یا بکار ببندیم. در واقع ما قادریم تا به صورت قابل ملاحظه‌ای تغییراتی در آن ایجاد کنیم. 

پروفسور مایر معتقد است اگر شما کلاً انسان درونگرایی هستید سه گزینه در مقابل شما قرار دارد. 

دانستن تیپ شخصیتی خودتان باعث می‌شود تا به شما کمک شود تا آینده خود را بر اساس توانایی‌های خود شکل دهید. این مهم به شما اجازه می‌دهد تا خود را در جای درستی تصور کنید. مثلاً اگر شما شخصیتی هستید که ریسک پذیری بالایی دارید می‌توانید به عنوان کارآفرین در حوزه تولید موفق عمل کنید و یا کسانی که نظم و ترتیب دارند و فرمانبردار هستند می‌توانند در حوزه حسابداری موفق باشند. 

 پروفسور مایر می‌گوید شخصیت شناسی می‌تواند ما را به سوی هدف سازماندهی شده هدایت کند. در واقع می‌تواند به شما، به جای شغل، رده شغلی را نشان دهد و می‌تواند اطلاعات بلند مدتی را در رابطه با آنچه شما قادر به انجام آن هستید و یا می‌توانید در آن نقش فعالانه‌ای داشته باشید، به شما نشان دهد. (جهت سنین 12 تا 18 سال، برای شناخت چندجانبه از استعداد و شخصیت شناسی آزمون نوتریکا جونیور (استعدادیابی شغلی و تحصیلی نوجوانان) و برای سنین بالاتر تست نوتریکا 180 درجه ، در سایت تست و تایپ در اختیار کاربران قرار گرفته است.)

 شما حتی می‌توانید از اطلاعاتی که در مورد شخصیت خود دارید برای شکل دادن به رفتار خود در مقابل دیگران استفاده کنید. برای مثال اگر دریافتید که دیگران شما را به عنوان انسانی خشن می‌پندارند شما می‌توانید در صدد رفع آن برآیید و یا آن را مدیریت کنید. به عنوان مثال پروفسور مایر می‌گوید ممکن است شما به همکاران خود بگویید که می‌دانید بیشتر اوقات نسبت به آن‌ها رفتار خشنی دارید اما این کارشما از روی عمد نیست و از آن‌ها بخواهید آن را شخصی در نظر نگیرند. 

کسانی که هوش شخصیت شناسی بالایی دارند تمایز بین شخصیت افراد را به راحتی تشخیص می‌دهند. این مهم از روی مشاهده، پرس‌وجو و کنجکاوی برایشان امکان پذیر است. جمع آوری اطلاعات می‌تواند به شما در تطبیق شخصیت خود با افراد مقابل تان بکار آید. برای مثال پروفسور مایر در تجربه‌ای شخصی از خود می‌گوید کسی که مسئول پذیرش درمانگاهی است که او به آن مراجعه می‌کند، بسیار خشن است و همواره در حال رد کردن مراجعان است. پروفسور مایر می‌گوید من این شخص را شناخته‌ام و می‌دانم این عادت روتین اوست و همین شناخت به من در مواجه با او آرامش می‌دهد. اما اگر از این موضوع خبر نداشته باشم با خود خواهم گفت او پس از خط زدن اوراق، یک دردسری نیز برایم ایجاد می‌کند. 

باید بدانیم امکان اینکه رفتاری کسی را، خصومت شخصی برداشت کنیم، بسیار زیاد است. اما پروفسور مایر می‌گوید این کار درستی نیست. در عوض این کار، تشخیص دهید که فرد مقابل شما، این کار را بر اساس آنچه شما انجام داده‌اید، انجام داده است و یا اینکه این فرد کلاً در مقابل همه چیز و همه اشخاص این برخورد را دارد. 

اگر می‌خواهید شخصیت کسی را بشناسید، می‌توانید برای خود مدلی را در نظر بگیرد و ببینید افراد مختلف در آن حالت چه واکنشی را نشان می‌دهند. پروفسور مایر می‌گوید این روش بسیار کمک کننده خواهد بود و شما در موقعیت‌هایی مثل روابط کاری با همکاران می‌توانید از آن استفاده کنید به طوری که رفتار بعدی آن را پیش بینی کنید. 

پروفسور مایر می‌گوید در رفتارهای اجتماعی هر طرفی که زودتر طرف مقابل را بشناسد منفعت بیشتری خواهد برد. این افراد احتیاجات طرف مقابل را سریعتر می‌فهمند و می‌توانند به راحتی با طرف مقابل همکاری کنند. از سویی می‌توانند کسانی را که برای گروه مشکل ساز خواهند بود را، شناسایی کرده و آن‌ها را زیر نظر بگیرند. 

 پروفسور مایر معتقد است ما انسان‌ها از هوش‌های مختلفی همچون هوش هیجانی، هوش کلامی، هوش اجتماعی و غیره برخورداریم، اما مهمترین آن‌ها هوش شخصیت شناسی است. کسانی که توانسته‌اند به نوعی مطرح شوند و به موفقیت دست یابند اذعان کرده‌اند که توانسته‌اند برای یک موضوع خاص تلاش متمرکزی را اعمال کنند. پروفسور مایر می‌گوید داشتن تمرکز، بدون داشتن هوش شخصی (Personal intelligence) بسیار سخت است.


شرکت توسعه تعالی نوتریکا ، بارویکرد تلفیق علم مدیریت منابع انسانی و روانشناسی صنعتی و سازمانی سایت تست و تایپ را راه اندازی نموده است. سایت تست و تایپ ، با استفاده از تست شخصیت شناسی و آزمون روانشناسی معتبر و استاندارد ، ابزار و راهکار آنلاین به افراد و سازمان ها ارائه میدهد. مخاطبان ما سازمانها ، شرکت های خصوصی و مشاوران منابع انسانی برای استخدام و نگهداشت و جانشین پروری ، موسسات روانشناسی ، مشاوران استعداد یابی نوجوانان ، جوانان و افراد علاقمند به خودشناسی و توسعه فردی هستند. با تست و تایپ کشف کن و آگاهانه تصمیم بگیر!


تلفن : 021-46116079

پست الکترونیک : [email protected]

آدرس : تهران، میدان آزادی،اتوبان لشگری، بعد از ایستگاه متروی بیمه، پلاک 31، کارخانه نوآوری آزادی، شرکت توسعه تعالی نوتریکا

 
 
 


درباره ما


همکاری با ما

ورود از طریق نام کاربری


تماس با ما


ثبت شکایات


قوانین و مقررات

The online version of the Iranian daily Hamshahri

در ارتباط با شناسایی و تحلیل گونه‌ها و تیپ‌های شخصیتی ممکن است با توجه به برداشت‌های خود ادراک کنیم.

امروزه شخصيت‌خواني به علمي‌تبدیل شده است که این علم، موجبات بهبود روابط بین فردی را فراهم آورده است.شما از طریق یادگیری شخصيت‌خواني مي‌توانید به این نتیجه برسید که فرد مقابل شما، چگونه شخصیتی دارد و از چه منش و رفتاری برخوردار است. در مورد اینکه بتوانیم شخصیت طرف مقابل را تا حدودی بشناسیم و ارزیابی کنیم، تکنیک‌هایی وجود دارد که در ذیل به آنها ‌اشاره مي‌کنیم.

فرض كنيد مطمئن هستيد كه شخص مورد نظر برون گراست. در ‌اين صورت مي‌توانيد خود به خود هر هشت مورد تيپ‌هاي درون گرا را حذف كنيد.

درها را باز بگذاريد. فرض را بر‌ اين بگذاريد ممكن است فرضيه‌هاي شما تغيير كنند. با جمع‌آوري اطلاعات بيشتر ممكن است ‌اين اتفاق بيفتد.‌ اين ‌امر براي داوري‌كننده‌ها چالش مهمي‌ است زيرا آنها ممكن است نتواننداطلاعات كافي براي داوري كردن جمع‌آوري كنند.چگونه تحلیل شخصیت کنیم

در ارتباط با شناسایی و تحلیل گونه‌ها و تيپ‌هاي شخصيتي ممكن است با توجه به برداشت‌هاي خود ادراك كنيم. مثلاً ممكن است به ‌اشتباه گمان كنيد تمام كساني كه رفتار دوستانه دارند، احساسي هستند.

هميشه وقتی سؤالات پایان باز بپرسيد، اطلاعات بيشتري به دست مي‌آوريد. مثلاً وقتي با كسي مصاحبه استخدامي‌ مي‌كنيد مي‌توانيد بپرسيد: با رييس قبلی‌ات رابطه‌ات چطور بود؟

او مي‌تواند خيلي ساده به شما جواب بدهد: «خوب بود.»‌ اما به جاي ‌اين سوال مي‌توانستيد از او سوالات پایان باز بكنيد، مثلاً بگوييد: «درباره رييس قبلي‌ات حرف بزن.

چگونه آدمي‌ بود؟» «بهترين خصوصيتي كه در او سراغ داشتي كدام بود؟» «در چه زمينه‌هايي با هم اختلاف نظر داشتيد؟» «درباره رابطه‌ات با او چه مي‌تواني بگويي؟» «فكر مي‌كني درباره تو چه نظري دارد؟»‌ اين گونه، اطلاعات بيشتري درباره او به دست مي‌آوريد.

در مواقعي حتي وقتي از شخص سؤالات پایان باز مي‌كنيد ممكن است با‌ يكي، دو كلمه، جواب‌تان را بدهد. در‌ اين زمان مي‌توانيد او را تشويق كنيد كه بيشتر توضيح بدهد. به او بگوييد: «ممكن است در‌اين خصوص بيشتر توضيح بدهي؟» ‌يا «دلم مي‌خواهد بدانم چرا درباره او چنين نظري داري؟»اما در مواقع استثنايي، شناسايي تيپ ‌اشخاص از طريق تلفن ساده‌تر است. از جمله ‌اين موارد زماني است كه شخص در صحبت تلفني آزادي عمل بيشتري احساس مي‌كند و راحت‌تر مي‌تواند حرف بزند.

در ضمن هنگام صحبت تلفني حواس نيز كمتر پرت مي‌شود. حال توضیحاتی در مورد یک شخصیت خیالی به‌طور مثال«کاترین» ارائه مي‌دهیم تا بتوانید به شخصیت او پی ببرید.

کاترین لباس اتو كشيده و منظمي ‌پوشيده است. موهاي بلندش را مرتب كرده و با چند قطعه جواهر (گردن بند، گوشواره و حلقه و انگشتر) خود را آراسته است كه همه با هم جور در مي‌آيند.

روي ميزش چندين عكس خانوادگي ديده مي‌شوند. پاي ‌يكي از عكس‌ها كه كودك خردسالی را به نمايش گذاشته است‌ اين عبارت به چشم مي‌خورد: دوستت دارم مادر. ميزش بسيار مرتب است. هر ‌يك از اقلام روي ميز در جاي مناسب خود هستند.

هيچ برگه و نوشته و پرونده‌اي روي ميزش به چشم نمي‌خورد. تنهاي چيزي كه به چشم مي‌خورد ‌يك دفترچه ‌يادداشت،‌ يك جاقلمي ‌و‌ يك ساعت است.

عذرخواهي مي‌كند كه چند دقيقه منتظر ‌‌مانده‌ايد. از شما دعوت مي‌كند كه بنشينيد.‌ می‌پرسد آيا فكر مي‌كنيد كارتان بيش از نيم ساعت وقت مي‌گيرد؟ بعد از ملاقات با شما جلسه‌اي دارد.

رفتار دوستانه‌اي دارد. وقتي موضوع را برايش توضيح مي‌دهيد به دقت گوش مي‌دهد. ابداً حالت تدافعي ندارد. دو بار سخن شما را قطع مي‌كند تا موضوعي كه درباره‌اش حرف مي‌زنيد برايش روشن‌تر شود.

شما در مجموع به ‌اين نتيجه مي‌رسيد كه او مي‌خواهد تا حد‌امكان به شما رسيدگي كند و كارتان انجام شود.

انرژي فراواني به خرج مي‌دهد. صحبت مي‌كند، دست‌هايش را تكان مي‌دهد، چهره ابرازگر دارد. به راحتي با ‌اشخاص كنار مي‌آيد و با آنكه به دقت به صحبت‌هاي ارباب رجوع گوش مي‌دهد، متوجه ساير فعاليت‌هايي كه در حول‌و‌حوش او مي‌گذرد هم هست. او برون‌گراست.

کاترین بسيار دقيق است. در هر جايي كه احساس مي‌كند نياز به سؤال و توضيح دارد، سؤال مي‌كند. علاقه‌مند است كه اسناد و مدارك شما را مرور كند. او گهگاه به اطراف اتاق نگاه مي‌كند. به حوادثي كه در لحظه حال اتفاق مي‌افتد، توجه دارد. بي‌جهت در گمان و خيال فرو نمی‌رود و تحت تأثير انديشه‌هاي خصوصي حواسش پرت نمي‌شود. کاترین حسي است.

منبع:همشهري تندرستي

حقوق همشهری‌آنلاین متعلق به موسسه همشهری است

Copyright © 2020 HamshahriOnline, All rights reserved


همشهری محلهDownloads-icon

مطلب مرتبط: تحلیل رفتار افراد

فهم رفتار آدمی

(افراد چگونه رفتار می کنند؟)

(چگونه رفتارها را تحلیل کنیم و با دیگران برخورد داشته باشیم؟)

پیامد هایی برای عمل

چگونه تحلیل شخصیت کنیم

چند نتیجه گیری مهم که ارزش عملی دارند باید سخت مورد تأکید قرار بگیرد:

۱- نخستین نکته این است که افراد تغییر پذیرند. با اینکه افزایش سن ممکن است اندکی از سهولت ایجاد تغییر بکاهد، اما به هیچ وجه نباید به عنوان محدودیتی جدی تلقی شود. ما همواره از عهده یادگیری رفتار جدید بر می آییم.

۲- دومین نکته این است که محیط بیرونی در آنچه که یاد می گیریم و نحوه ای که رفتار می کنیم کمک بسزایی می کند. یادگیری به عنوان تابعی از رابطه میان مهارت محیط، پاداش های سازمانی و پردازش شناختی این اطلاعات روی می دهد. ترکیب این دو نکته حاکی از ان است که یک سازمان می تواند تأثیری بسیار قوی بر رفتار اعضای خود داشته باشد. بنابراین هرگاه یک مشکل انسانی وجود داشته باشد، مثل هنگامی که برخی از کارکنان پیوسته در انجام به موقع کارها با شکست مواجه شوند یا دستیابی به یک مدیر دشوار باشد،چه پیش می آید؟ نظرگاه سنتی به حالات درونی به عنوان علل رفتار توجه می کند:« وی از آن جهت این کار را انجام می دهد که آدمی معمولی و تنبل است». استدلال ما این است که تفسیرهای دیگر را نیز به بوته آزمایش بگذارید. به محیط پیرامون فرد نظری بیفکنید و ببینید آیا برای رفتار وی توضیحات موقعیتی یافت می شود. شاید شکست وی در انجام به موقع وظایف ناشی از سنگینی بار کار باشد.

در واقع، اگر بتوانیم توضیحات موقعیتی گوناگون را برای رفتار در نظر بگیریم، آن گاه امیدواریم که به غیر از اخراج شخص هم بتوانیم دست به کاری بزنیم. اخراج فرد از سازمان پرخرج و وقت گیر است. فرد جدیدی باید مصاحبه و برگزیده شود و آموزش ببیند. همچنین، اگر در واقع علت موقعیتی باشد، کارکن جدید نیز بزودی همان مشکل را خواهد داشت.

از آنجا که سازمان کنترل و مهار بسیاری بر شرایط محیطی دارد، باید بتوان موقعیت را چنان دگرگون ساخت که رفتار مطلوب آموخته شود. می توان آموزش داد، می توان به تغییر وظیفه پرداخت و به ارائه پاداش ها اقدام کرد. آنچه که ابتدا یک مشکل انسانی بود به صورت مسئله ای که از رهگذر فرایند یادگیری ممکن است حل شود.

مطلب مرتبط: تحلیل رفتار افراد

پیام مدیر سایت:

به وب سایت روانشناسی صنعتی و سازمانی خوش آمدید.

حسام بذرافکن

پشتیبانی:

تماس: ۰۹۱۰۱۰۲۷۰۴۱

واتساپ: ۰۹۱۳۱۰۲۷۰۴۱

تلگرام: ioweb@

اینستاگرام: ioweb.ir


کتابDownloads-icon



صبر کنید…

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چگونه به شخصیت دیگران پی ببریم ؟ اگر اهل شبکه های اجتماعی باشید، شاید روزانه با تعداد زیادی از این نوع پیغام ها مواجه می شوید که شما را به شناخت شخصیت خود و دیگران، از روی موارد متفاوتی دعوت می کنند با عناوینی از این دست که:

و انواع دیگر روش ها که شاید هنگام خواندن عنوان آنها بسیار متعجب شوید که واقعاً چه ارتباطی مثلاً بین نوع غذای مورد علاقه و شخصیت شما وجود دارد.چگونه تحلیل شخصیت کنیم

 

 

تعجبتان هم بی مورد نیست.

 

با توجه به علاقه روزافزون انسان ها برای شناخت خصوصیات خود و از آن مهم تر شناخت افرادی که با آنها در ارتباطند یا قرار در آینده با آنها در ارتباط باشند، استفاده از روش هایی برای دستیابی به شناخت، بسیار فراوان شده است و بنابر افزایش علاقه افراد، تعداد و تنوع این روش ها نیز بسیارند.

 

دلایل مختلفی را می توان برشمرد، اما شاید چند دلیل مهم آن این باشد که:

و موارد دیگری که می شود به آنها اشاره نمود…

 

با توجه به اینکه افرادی که از این آزمون ها استفاده می کنند به دنبال راه حل هایی برای تغییرات مثبت در خود و یا ارتباط با دیگران، راه اندازی کسب و کار و شغل متناسب، درک همسر و فرزندان، تصمیم گیری در شرایط خاص و … هستند، صحت و درستی آزمون های شخصیت شناسی بسیار مهم است.

برای بررسی درستی این آزمون ها باید پارامترهای مختلفی را در نظر گرفت و هرکدام از این روش ها را بررسی نمود تا بتوانیم به این شبه آزمون ها اعتماد کنیم و جواب آن را ارزشمند بدانیم.

اما پیشنهاد می کنم به جای اینکه وقت خود را صرف تعیین صحت و درستی این شبه آزمون ها کنیم، بهتر است از روش و آزمون معتبری برای کشف خصوصیات شخصیتی خود استفاده کنیم.

کشف تیپ شخصیتی به کمک ابزار میرز- بریگز، که به اختصار MBTI می نامیم، راه بسیار مناسب و ساده ای است تا ما بتوانیم در  ابتدا تیپ شخصیتی خود را کشف کنیم و پس از آن بتوانیم دیگران را نیز بهتر بشناسیم تا ارتباط موثری با  آنها داشته باشیم.

 

 

در ابتدا این روش توسط تحقیقات روانشناس مشهور سوئیسی، کارل گوستاوو یونگ شکل گرفت و نتیجه این تحقیقات به دست مادر و دختر آمریکایی به نامهای کاترین بریگرز و ایزابل میرز رسید و آنها با امتحان کردن روش های ارائه شده بر روی دوستان و آشنایان، توانستند روشی منسجم را طراحی کنند که امروزه به پاس زحمات آنها نام این روش از نام آنها گرفته شده است.

MBTI: Myers–Briggs Type Indicator

 

 

این روش با بیان چهار سوال اساسی و پاسخ به این سوالات، تیپ شخصیتی افراد را کشف و خصوصیات آن ها را با جزئیات بسیار مشخص می کند.

این سوالات در مورد نحوه دریافت انرژی، نحوه دریافت اطلاعات، چگونگی تصمیم گیری و سبک زندگی است، که مهم ترین نکات ابعاد شخصیت هر فرد را کشف و در آخر از کنار هم قرار دادن آنها، تیپ شخصیتی او را مشخص می کند.

پیشنهاد می کنم در گام اول و در همین مقاله، به کشف نحوه دریافت انرژیمان بپردازیم.

 

برای کشف نحوه دریافت انرژی از مثالی ملموس استفاده می کنیم. اگر در درون ما باتری وجود داشته باشد، ما برای شارژ این باتری ( که همان انرژی روحی می باشد) یکی از این دو روش را ترجیح می دهیم.

عده ای این باتری را به میان افراد دیگر برده و از هم صحبتی با دیگران و حضور در جمع آنها احساس شادی می کنند و به مرور که در این محیط قرار دارند، باتری درونی آنها شارژ می شود و انرژی مورد نیازشان را از جمع و محیط پیرامونشان و در اصل از دنیای بیرونی می گیرند.

به این دسته از افراد برون گرا گفته می شود.

اما دسته دیگری از افراد زمانی که نیاز به شارژ باتری درونیاشان دارند، سعی می کنند تا در محیطی خلوت و به دور از سایرین و در تنهایی خود، شروع به شارژ این باتری نمایند و انرژی مورد نیاز را از خود و دنیای درونیشان می گیرند.

این خلوت و تنهایی ممکن است به شکل مطالعه، گوش دادن به یک موسیقی و … انجام گیرد. این افراد حتی اگر مجبور باشند در جمعی حضور داشته باشند به دنبال فرصتهایی هستند که بتوانند در تنهایی باتری درونیشان را شارژ و مجدد به میان سایرین بازگردند.

به افرادی که انرژی را از خود، در تنهایی و از درونشان می گیرند، درونگرا می گویند.

 

 

لازم است در این جا یک نکته را یادآوری کنم.

چگونه تحلیل شخصیت کنیم

درونگرایی با خجالتی بودن متفاوت است. درونگرایی یک ترجیح است و افراد درونگرا از اینکه زمانی را در تنهایی و با خود سر کنند لذت می برند اما خجولی به طرز فکر ما نسبت به قضاوت سایرین در مورد ما برمی گردد که یک نقص است که باید برطرف شود.

حال اگر شما برای شارژ و دریافت انرژی به میان سایرین و محیط پیرامون خود می روید، برونگرا هستید و اگر برای دریافت انرژی، تنهایی را ترجیح می دهید یک درونگرا می باشید.

هر دوی این ترجیحات (درونگرایی و برونگرایی ) با ارزش هستند، فقط سبک و ترجیح هرکس با دیگری متفاوت است که این اختلاف در  نحوه دریافت انرژی را شامل می شود.

 

وجه تمایز روش MBTI (شخصیت شناسی) نسبت به روشهای دیگر این است که جزئیات شخصیت را بطور کامل مطرح نموده و  پس از آن به بیان نقاط ضعف و قوت هر تیپ شخصیتی می پردازد که سبب می شود این روش بسیار کاربردی و قابل استفاده باشد.

از دیگر نقاط قوت این روش این است که، بعد از پاسخ به آزمون و مشخص شدن تیپ شخصیتی، روش MBTI (شخصیت شناسی) اصراری به آن پاسخ ندارد و فقط آن پاسخ را به عنوان پیشنهاد مطرح می کند و فردی که آزمون را انجام داده است می تواند باا خواندن شرح تیپ شخصیتی به دست آمده، متوجه بشود که آیا پاسخ آزمون با خصوصیات او همخوانی دارد یا خیر.

 

 

اگر شرح تیپ شخصیتی همخوانی داشته باشد،‌ فرد آزمون را به درستی پاسخ داده است، اما اگر پاسخ آزمون دور از خصوصیات فرد باشد، می توان با کمک مربی MBTI (شخصیت شناسی) به تحلیل آن پرداخت تا به تیپ شخصیتی درست و مورد تایید برسیم.

 

در هنگام آزمون همه گزینه ها را با دقت بخوانید و گزینه و عبارتی که شما و خصوصیات شخصیتی شما را بهتر توصیف می کند، انتخاب نمایید.

اگر در انتخاب گزینه و عبارتی مطمئن نیستید، از مربی MBTI (شخصیت شناسی) خود بخواهید تا آن عبارت را برای شما توصیف کند تا بتوانید بهترین پاسخ را انتخاب نمایید.

در پاسخ به کلیه آزمون های روانشناسی سعی کنید اولین پاسخی که به ذهنتان می رسد را انتخاب نمایید، زیرا معمولاً اولین پاسخی که بدون فکر کردن به ذهن می رسد، بهتر خصوصیات شخصیتی ما را بیان می کند.

به این نکته هم توجه داشته باشید که در آزمون های MBTI (شخصیت شناسی)، کلیه پاسخ ها و گزینه ها صحیح می باشند و ما گزینه غلط یا اشتباه نداریم، شما باید از بین گزینه های صحیح، گزینه ای که رفتار و خصوصیات اخلاقی و شخصیتتان را بهتر توصیف نموده است، انتخاب نمایید و به عبارت دیگر به دنبال ترجیحات خود بین گزینه ها باشید.

 

بر اساس رای 312 نفر از بازدیدکنندگان

69 امتیاز از 100

دنبال کننده

دنبال شونده

ماجرا

ندا سعادتی

ندا سعادتی هستم، Coach، مربی و مدرس سخنرانی و مدرس فن بیان کودک و نوجوان و عضوی از مجموعه بیشتر از یکنفر…

ندا سعادتی هستم، Coach، مربی و مدرس سخنرانی و مدرس فن بیان کودک و نوجوان و عضوی از مجموعه بیشتر از یکنفر…

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

دوره رایگان ازدواج سالم و موفق

دوره ذهن آگاهی و مدیتیشن

کمال گرایی: راهنمای شناخت کمال گرایی و مقابله با آن

فعالیت بدنی : چطور در خانه ورزش کنیم و بدن سالم داشته باشیم؟

اصول مدیریت زمان و برنامه ریزی

استفاده از سایت مشروط بر قبول توافقنامه کاربری و حفظ حریم شخصی می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه بیشتر از یک نفر است.

پرداخت کارت به کارت

پرداخت از خارج ایران

گارانتی بازگشت وجه

تسهیل در خرید

راهنمای سایت

درخواست همکاری

دوره رایگان فن بیان

دعوت از اساتید سخنرانی

نیلوفر مرداب

خرید کتاب

تماس با ما-درباره ما

اخبار اجتماعي, اخبار علمی پزشکی, اخبار عمومی, بهداشت روان

شخصیت خود و دیگران را چگونه بشناسیم (نظريه Transactional Analysis)

شاید شما هم از رفتارهای آدمیان به شگفت آمده باشید. اگر با نظریه تحیلی عاملی”ارک برن” آشنا شوید ، خود و دیگران را بهتر درک کرده و می توانید رفتارتان را بهبود بخشید. ضمنا کمتر نسبت به رفتار دیگران متعجب می شوید. در این نظریه شخصیت هر فردی از بخش تشکیل شده است. ولی در هرفردی یکی از این بخشها غالب هست ، لذا بیشتر کارهای فردی از بخش غالب سرچشمه می گیرد. در ادامه به توضیح مفصل این سه بخش شخصیت می پردازیم.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از همدردی ،  ارک برن می گوید  رفتارها ، افکار ، احساسات و عواطف مختلف انسان از بخش های مختلف شخصیت وی سرچشمه می گیرد.

وی اجزاء شخصیت انسان را به 3 بخش تقسیم می کند.

چگونه تحلیل شخصیت کنیم

1 – حالت من کودک child ego stage

2 – حالت من والــد parent ego stage 

3 – حالت من بالــغ ego stage adult

1 – حالت من کودک child ego stage

کودک به هنگام به دنیا آمدن ،احساس های درونی و نیازهایی دارد که منجر به رفتارهایی در وی می شود . مثلا با گرسنه بودن، می گرید . و  با تامین بودن ، می خندد…. و این حالت در کودکی پایان نمی پذیرد و تا بزرگسالی در افراد مختلف به انحاء مختلفی ادامه می یابد.

این بخش شخصیت بدون هیچ تدبر ، فکر یا بررسی جوانب ، فقط با احساسات و لذات سرو کار دارد . پیوسته به دنبال لذت جویی و دفع درد و رنج است.

سه خاصیت کلی <> عبارت است از:

1 – هرگز از لذت جویی سیر نمی شود.

2 – آینده را نمی بیند.

3 – خواسته اش را به تاخیر نمی اندازد.

احساسات منفی ، خلاقیت ، کنجکاوی ، علاقه به دانستن ، اصرار به تجربه کردن و احساس کردن از جمله خصوصیات حالت من است. این بخش از شخصیت فرد را وا می دارد که هر چیزی را شخصا خودش تجربه کند . اصلا خویشتن دار نیست و به عواقب احتمالی رفتارش توجهی ندارد.

تمایلی به رعایت قیود اجتماعی ، عرف ، مذهب ، قانون ، تعقل و… ندارد….

2– حالت من والد

در سالهای اولیه کودکی  ( مخصوصا 5 سال اول ) ، باید و نباید های زیادی از طرف والدین به کودکان تحمیل شده  یا یاد داده می شود.

این مجموعه عظیم از وقایع خارجی و تحمیلی غیر قابل سئوال  در حالت من والد کودک ثبت می گردد. و در آینده بخشی از شخصیت فرد را تشکیل می دهد.

این بخش شخصیت ، مسئول خشک و متعصب کارهای انضباطی فرد ، قانون مداری ، باید ها و نبایدها در افراد مختلف است. وقتی فردی بدون توجه به احساسات و عواطف ، یا بدون توجه به تعقل و منطق به امری مبادرت می کند و یا صحبت می کند و یا دیگران را مجبور به انجام چنین اموری می نماید از این بخش شخصیت خود استفاده می کند.

همانطور که بعدا خواهیم گفت . 3 بخش شخصیت در هر فرد وجود دارد ولی مقدار اثر گذاری آنها از فردی به فرد دیگر فرق می کند. همچنین حاکمیت شخصیت در هر فرد ممکن است به عهده یکی از این اجزاء باشد که هر کدام طبیعتا حکومتهای متفاوتی را بنا خواهند گذاشت. پس شخصیت افراد متفاوت خواهد شد.

شاید شما کسانی را دیده باشید که برای آنها زندگی کار است و کاراست و کار .

و یا کسانی را دیده باشید که بسیار سخت گیر و منضبط هستند به مانند یک نیروی نظامی مقید به تریبت و توالی خاصی هستند و هیچ انعطافی را در زندگی نمی پذیرند.

این افراد باید سر ساعت خاصی بیدار شوند یا به رختخواب بروند و استثنائی بر این امر قائل نیستند.

اضافه کاری و غرق شدن در کارهای جدی چنان است که تفریح و سرگرمی خانواده ، دوستان و فرزندانشان بی اهمیت جلوه می کنند. جلسات متعدد دارند. قرارهای متعدد دارند. در شیوه تربیتی سخت و خشک و متعصب عمل می کنند.

دیدن خنده آنها مانند خورشید گرفتگی هر چند سال یکبار در یک زمان کوتاه  اتفاق می افتد و البته آنها هم روی نظم معین خودش که می توانید رصد کنید.

( فراموش نکنید شخصیتی نداریم که فقط همین یک جزء را داشته باشد ولی شخصیت های زیادی در فرهنگ و جامعه ما هستند که این بخش بر سایر بخشهای شخصیت غلبه داشته و آنها را زیر حکومت خود دارد.)

3 – حالت من بالغ

این بخش شخصیت مخ شخصیت است. در واقع مجموعه ای از احساسات ، نگرشها و طرحهای رفتاری خود مختار و مستقل است که فرد را با واقعیتهای موجود تطبیق و هماهنگی می دهد.

این بخش شخصیت است که :

–  تجزیه و تحلیل می کند.

–  آینده نگری می کند.

–  میان احساسات و تعقل فرد تعادل برقرار می کند.

–   احتمالاتی را که برای حل و فصل موثر دنیای خارج ضروری هست محاسبه می کند.

–   فعالیتهای دو بخش قبلی ( کودک و والد ) را تنظیم می کند و واسطه عینی شدن میان آنهاست

در واقع شخصیت کامل انسانی ، شخصیتی هست که 3 بخش فوق ( کودک – والد – بالغ ) توام به صورت متعادل در آن حضور داشته باشد. لیکن رئیس بخش بالغ باشد و با روشنفکری در جای خود به کودک و در جای خود به والد اهمیت دهد. و شخصیت را با تجزیه وتحلیل متعادل نگه دارد.

سرنخهای شناسایی شخصيت

چه بخشی از شخصیت شما بر شما حاکم است؟

از دید ارک برن شخصیت ما از تعامل 3 جزء مختلف ( 1 – کودک 2 – والد   3 – بالغ )  تشکیل شده است . همچنین توضیح داده شد که خصوصیات هر یک از این 3 بخش چگونه است و اگر هر کدام بر شخصیت یک فرد حاکم شود آن شخص چگونه رفتار می کند ، احساس می کند ، فکر می کند و یا صحبت می کند.چگونه تحلیل شخصیت کنیم

هر یک از سرنخهای زیر نشان دهنده یکی از بخشهای سه گانه شخصیت است:

 1 – جزء کودک

الف )  سرنخهای  کلامی :

–    کاشکه

–   دلم می خواد

–    نمی دونم

–    می خوام

–   به من چه

–    شاید وقتی که… ( بزرگتر شدم ، قبول شدم ، مدر ک گرفتم ، …..)

– نگاه کن چه کار کردم …( گزارشم  را ببین ، ماشینم را ببین ،  لباسم را ببین ، کارم رو ببیین و…)

– صفات تفصیلی ( مثل بهتر ، بهترین ، بزرگتر ، بزرگترین ….)

مثالی در زیر که همه سرنخهای کلامی از جزء کودک شخصیت ناشی می شود:

” کاش پارسال این زمین را خریده بودم داشتم .

 دلم می خواد بهترین فرزند را داشته باشم

 نمی دونم چطور باید حرفهایم را به بعضی ها بفهمانم.

شاید وقتی تجربه دار بشم بتونم .

در گزارش من  ، بهترین ، پرمحتواترین و… مطالب را خواهی یافت.

ب ) سرنخهای جسمانی

– غش غش خندیدن

– وول خوردن

– شعف

– چشم پائین انداختن

– کج خلقی

– جیغ

– ناله

– چشم گرداندن

– شانه بالا انداختن

– لج کردن

– قهر کردن

– سر به سر گذاشتن

– رجز خواندن

( بررسی کنید چه مقدار از نظر کیفی و کمی این سرنخها کلامی و جسمانی در شما و اطرافیانتان  وجود دارد . آیا  این سرنخها در شما یا آنها  غالب نیست؟)

2 – جزء والد

الف ) سرنخهای کلامی :

–   دیگه نمی تونم

–    جونم به لب رسیده

–   گوش کن ، همیشه هم یادت باشه

–    قیودی مثل : هرگز ، همیشه ، هیچ وقت

–    آخه چند دفعه بهت بگم

–   می خوام ته و توی این موضوع را در آورم، برای اولین و آخرین بار

–   بیشتر کلمات تنبیه کننده یا تشویق کننده استفاده می کنند مثل : بی شعور ، مسخره ، بد ، نفرت انگیز ، وحشتناک ، تنبل ، مزخرف ، بی خود ، طفلک ، جرات نمی کنه ، خوشگل ، نکن ، عیب نداره ، باز دیگه چه شد ، بازم و کلمه های باید و مجبور است.

ب ) سر نخهای جسمانی :

– اخمها و چین های پیشانی

– سر تکان دادن

– نگاه ترس آور

– انگشت روی لبها نهادن

– دستها روی سینه گذاشتن

– آه کشیدن

– لبهای در هم فشرده

– انگشت سبابه که اشاره می کند.

کسانی که بخش والد شخصیتشان بر آنها حاکم هست. افراد جدی ، خشک ، کاری و غیر قابل انعطاف هستند. آنها  محکم حرف می زنند و کمتر اهل مشورت هستند. گویا همیشه حق همان است که از دهان آنها در می آید و در این مسئله حتی تردید هم نمی کنند ، چه برسد به اینکه بخواهند مشورت دیگران را قبول کنند. بر خلاف دسته اول ( کسانی که جزء کودک شخصیت  بر آنها حاکم است) ، این افراد به جای لذت طلبی ، فقط به دنبال واقع نگری ، آینده نگری و سخت کوشی هستند. معمولا خانواده این افراد از دستشان کلافه اند.

از تفریح و … در زندگی آنها اثر زیادی به چشم نمی خورد. بکن و نکن ها و دستورات متوالی آنها اطرافیانشان را در فشار می گذارد. گوش شنوای زیادی ندارند. فقط به هدف می اندیشند و هیچ انعطافی را با دیگران نشان نمی دهند.

زندگی تک بعدی آنها ، اگر چه بر خلاف گروه اول است ولی چون تک بعدی هست رضایت خودشان و دیگران را به همراه ندارد و آرامش آنها مخدوش است.

خود و اطرافیانتان را از نظر این سرنخها مورد دقت قرار دهید

3 – سرنخهای جزء بالغ شخصیت:

–  کلماتی که نشان دهند تجزیه و تحلیل و بررسی هست. مثل :

–  چرا ؟ چه ؟ کجا ؟ کی ؟ چطور ؟ چقدر ؟ از چه طریق ؟

– استفاده از قیودی مثل : تا حدی ، احتمالا

– کلماتی که انعطاف فرد را نشان می دهد: به نظر من ، من فکر می کنم. 

– کلماتی که نشان دهنده تامل و صبر است؟ تا فردا بررسی می کنم . صبر کنم بیشتر ارزیابی کنم

خلاصه  و نتیجه گیری:

اگر بخواهید در زندگی لذت ببرید و به آرامش برسید باید قسمت بالغ شخصیتتان  بر شما حکومت کند. (البته منظور این نیست که  دو بخش کودک و والدتان از بین بروند.)

در واقع  این جزء بالغ است که  شما را متعادل می سازد . یعنی تا حدی کودک وجودتان را ارضاء و شاد می کند . ولی نه آنقدر که فرامین والد شخصیت را زیر پا بگذارد و موجب شود پیشرفت و موفقیت و آینده نگری فرد به خطر بیفتد.

قسمت بالغ شخصیت ، مخ متفکر و مرکز کنترل شخصیت هست که با تجزیه و آنالیز موقعیت های گوناگون سعی می کند آنها را با درون فرد سازگار کند.

–   اگر متعصب هستید

–    اگر دائما فقط به فکر لذت بردن هستید و به آینده توجهی ندارید

–    اگر فقط به فکر خودتان هستید

–    اگر انتقاد پذیر نیستید

–     اگر در برابر مشکلات همیشه به شیوه تکراری از یک روش منسوخ استفاده می کنید

بدانید که قسمت بالغ شخصیتتان بر شما حاکم نیست.

از طرف دیگر اگر همیشه فقط با سخت کوشی اتان همه را خسته کردید و فقط به دنبال ثروت ، قدرت ، پیشرفت و علم هستید و هیچ وقتی به خود و اطرافیانتان برای لذت بردن ، نمی دهید ، بازهم بدانید که قسمت بالغ شخصیتان کنترل شما را به عهده ندارد.

حالا با توجه به سرنخهای شخصیت ؛ شما جزء کدام دسته از افرادید؟ و با زندگی چه می کنید؟

مدفوع سیاه ظاهری مشخص دارد. این مورد همیشه نشان دهنده مشکلی بزرگ نیست و چندین …

همه‌ی افراد به بهداشت و سلامت جسم خود اهمیت می‌دهند و حفاظت از جسم ، …

ایلنا: کتاب «چگونه دیگران را روانکاوی کنیم» نوشته
جاشوامور و بازیل فاستر توسط انتشارات شمعدونی منتشر شد. این کتاب
روانشناسی سعی می‌کند، طریق تکنیک‌های زبان بدن، تحلیل افکار دیگران را
آموزش دهد.

در فصول ابتدایی کتاب نویسندگان از تیپ‌های شخصیتی سخن گفته‌اند. جاشوا
مور و بازیل فاستر انسان‌ها در چهار شخصی ادراکی، شهودی؛ حسی و قضاوتی
تقسیم‌بندی کرده‌اند و معتقدند که با شناخت این بخش از ابعاد شخصیت انسان
می‎توان افکار وی را تحلیل کرد. در بخش بعدی نویسندگان به نکته می‌پردازند
که هرگونه از شخصیت‌ها در چه موقعیت و شرایطی دروغ می‌گویند. در فصل‌های
بعدی حرکات بدن ارزیابی می‌شود و با یکسری تمرین خوانندگان می‌توانند،
آموزه‌های گفته شده را فرا گیرند. در این کتاب علاوه بر زبان بدن به لحن
بیان و گفتار نیز توجه شده و خوانندگان می‌توانند علاوه بر زبان بدن از روی
صدا، لحن و نحوه بیان به روانکاوی افکاردیگران بپردازند.

مصطفی قوانلو قاجار (مدیرمسئول انتشارات شمعدونی) در یادداشت ناشر این
کتاب نوشته است: «علم روانشناسی طی دهه‌های اخیر با این رویکرد که اساسا
چرا انسان دروغ می‌گوید و دلایل دروغگویی او چیست به طرح ریشه‌های این
موضوع در لایه‌های پنهان روح و روان و ناخودآگاه انسان پرداخته است. این
رویکردها به طرح مباحثی چون تاثیر عدم امنیت روانی، اضطراب، دودلی و کمبود
اعتماد به نفس برروان انسان منجر شده و این موضوعات و موضوعاتی از این دست
به عنوان دلایل دروغگویی معرفی شده‌اند. بنابراین هرچه فرد در شرایط
اجتماعی امن‌تر و سالم‌تری زندگی کند، احتمال دروغگویی نیز در او کاهش پیدا
می‌کند.

رویکرد دیگری که در حوزه روانشناسی نسبت به دروغ‌گویی پدید آمد، رویکرد
تحلیل رفتار متقابل بود. در این رویکرد ما می‌توانیم رفتارهای ناخودآگاه
انسان را تحلیل کرده و به این نتیجه برسیم که او به ما دروغ می‌گوید یا
خیر. این رویکرد تحت عنوان زبان بدن توسعه پیدا کرد و کارشناسانی به عنوان
تحلیلگران زبان بدن معرفی شدند. هرچند این تکنیک‌ها در طول سالیان متمادی
از سوی مفتش‌ها و کارآگاهان مورد استفاده قرار می‌گرفت اما همه این فنون
امروزه زیر چتر حوزه‌ای به نام زبان بدن جمع شده است که آحاد افراد جامعه
می‌توانند از مواهبش بهره‌مند شوند. در دنیای پیچیده امروز ما موقع خرید یک
کالا با فروشنده‌ای رو به رو می‌شویم که برای اثبات راستگویی خویش قسم
می‌خورد، در محل کار با همکارانی رو به رو می‌شویم که نمی‌دانیم تا چه
اندازه با ما رو راست هستند. در روابط عاطفی و عاشقانه‌ای قرار می‌گیریم که
نمی‌دانیم تا چه اندازه می‌توانیم به آن‌ها اعتماد کنیم. در حقیقت ما در
طول شبانه روز در تعاملات اجتماعی در حال ارزیابی افرادی هستیم که با آنها
تعامل داریم، در حالی که ابزار مناسبی برای تحلیل در اختیار نداریم. گاهی
بر حس ششم تکیه می‌کنیم و گاهی تجربه پیشینی را چاشنی تحلیل قرار می‌دهیم
در صورتی که ممکن است با قضاوتی عجولانه و یا منفی به خطا رفته باشیم.
تکنیک‌های زبان بدن به ما کمک می‌کنند، تا سلاحی مجهز برای تحلیل و ارزیابی
طرف مقابل را در اختیار داشته باشیم. در سالهای اخیر کتابهای بسیاری در
حوزه روانشناسی با تاکید بر زبان بدن منتشر شده است. سرآمد این کتاب‌ها
بدون شک «زبان بدن» آلن پیز است که بر روی واکنش‌های غیرارادی بدن متمرکز
شده است. اما واقعیت این است که دروغگویان نسبت به قبل ماهرتر شده‌اند. اگر
ما کتاب آلن پیز را خوانده باشیم، حتما دروغگویانی هم هستند که این کتاب
را خوانده‌اند و تکنیک‌های ضد آن را تمرین کرده‌اند. بنابراین نیاز بود که
کتاب تازه‌ای در این حوزه منتشر شود. از سوی دیگر تاکید صرف بر روی
رفتارهای غیرارادی ممکن است ما را دچار اشتباه محاسباتی کند. به طور مثال
گفته می‌شود که موقع دروغ گفتن دریچه چشم تنگ می‌شود، اما ممکن است شخصی از
روی عادت و یا با فرم چشم و صورت چنین کاری کند. یکی از مزایای خوب این
کتاب این است که فقط بر روی رفتارهای غیرارادی انسان متمرکز نشده و ابتدا
به تحلیل تیپ‌های شخصیتی و شخصیت شناسی افراد می‌پردازد. هنگامی که شما
شخصیت کسی را می‌شناسید بسیار بهتر و دقیق‌تر می‌توانید بفهمید که کدامیک
از حرکاتش بر پایه حرکت‌های ارادی و کدامیک غیرارادی است. بدین منظور شما
ابتدا «خط پایه» رفتار یک فرد را تشخیص می‌دهید و سپس به تحلیل او
می‌پردازید. یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این کتاب در تمرین‌های آن است.
تحلیل افکار کار راحتی نیست و طبعا با خواندن یک کتاب نیز میسر نمی‌شود.
این مساله باید با تمرینات فراوان و دقت بر روی مباحث مطرح شده، آرام آرام
فرا گرفته شود. طبعا این کتاب نیز همه جنبه‌ها و تکنیک‌های تحلیل افکار را
دربرنمی‌گیرد. اما می‌تواند به صورت خلاصه، کتابی بسیار کاربردی برای عموم
مردم باشد.

کتاب چگونه دیگران را روانکاوی کنیم در ۱۰۸ صفحه با تیراژ هزار نسخه
منتشر شده است. این کتاب را فاطمه اشرف آبادی را به فارسی برگردانده است.
این کتاب با قیمت ۲۹هزارتومان به پیشخوان کتابفروشی های سراسر ایران راه
یافته است.چگونه تحلیل شخصیت کنیم

 

نشانی: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمدقصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم، پلاک ۸

تلفن: ۸۸۷۲۳۳۱۶ – ۸۸۷۱۷۴۵۸دورنگار: ۸۸۷۱۹۲۳۲

 

 

به نظر می‌رسد وقتی از شخصیت شناسی حرف می‌زنیم، یا درباره‌ی شخصیت کسی اظهارنظر می‌کنیم، تا حد خوبی می‌دانیم درباره‌ی چه چیزی صحبت می‌کنیم.

هم‌چنین اگر کسی به شما بگوید که از نظر شخصیتی با همکارش تفاوت دارد و به همین علت، تعارض‌های فراوانی را در محیط کار تجربه می‌کند، احتمالاً فکر می‌کند منظور خود را به صورت واضح و شفاف بیان کرده است.

وجود تقاضای قابل‌توجه برای کتابهای شخصیت شناسی و نیز انواع کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی درباره شخصیت، مورد دیگری است که ممکن است باعث شود فکر کنیم شخصیت و شخصیت شناسی برای اغلب انسان‌ها، اصطلاحاتی شفاف و دارای تعریف مشخص هستند.

اما اگر کمی جستجو کنید و بخواهید بفهمید که «شخصیت یعنی چه؟»، به سرعت به نتیجه می‌رسید که بر سر تعریف شخصیت در روانشناسی اتفاق‌نظر وجود ندارد و در مورد شخصیت، هر کس دیدگاه و سلیقه‌ی خود را مطرح کرده است. بنابراین اصلاً نمی‌توانید به سادگی شخصیت را تعریف کنید.

اجازه بدهید ابتدا چند تعریف شخصیت را با هم بخوانیم و مرور کنیم و سپس به سراغ تعریف کاربردی شخصیت برویم (لازم نیست این تعریف‌ها را به خاطر بسپارید. صرفاً به تنوع آن‌ها توجه کنید):چگونه تحلیل شخصیت کنیم

تعریف شخصیت شناسی از نگاه Rychlak

دغدغه‌ی ما در شخصیت شناسی این است که سبک‌های مختلف رفتار را که ارگانیسم‌های مختلف [از جمله انسان] بر حسب عادت از خود بروز می‌دهند، مطالعه کنیم.

منبع: Introduction to Personality and Psychotherapy

تعریف شخصیت از نظر Patrick و Carrion

شخصیت یعنی مجموعه‌ی دریافت‌ها، هیجان‌ها، ذهنیت‌ها، انگیزه‌ها و اقدام‌های یک فرد در تعامل با شرایط محیطی مختلف.

منبع:  Personality Theories- Allbert Ellis

تعریف و مفهوم شخصیت از نگاه بی اف اسکینر (از دانشمندان بزرگ در روانشناسی رفتارگرا)

شخصیت یک مفهوم غیرضروری است و اصلاً به تعریف چنین واژه‌ای نیاز نبوده و نیست.

منبع: Personality Theories – Engler

تعریف شخصیت از نگاه Albert Ellis

شخصیت شامل رفتارها، سبک فکر‌ها، شیوه‌ی حرف زدن، درک محیط و تعامل‌های بین فردی است که پیوسته [بر اساس یک الگوی قابل تشخیص] در یک فرد مشاهده می‌شود.

منبع:  Personality Theories- Allbert Ellis

تعریف شخصیت شناسی از نگاه Robert Ewen

شخصیت شناسی به جنبه‌هایی از رفتار هر فرد می‌پردازد که «مهم بوده» و «در طول زمان، نسبتاً پایدار هستند.»

منبع: An Introduction to Theories of Personality

چگونه تحلیل شخصیت کنیم

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این تعریف‌ها مد نظر قرار دهیم این است که تعریف رفتار و شخصیت، شباهت‌ها و اشتراکاتی دارند. اما آن‌چه شخصیت را از رفتار متمایز می‌کند، پیوستگی، دوام و بقاء الگوهای رفتاری است: یک بار فریاد زدن، یعنی شما عصبانی شده‌اید (رفتار)؛ اما به صورت مکرر و در شرایط مختلف فریاد زدن بر سر این و آن، می‌تواند به این معنا باشد که شما عصبی و نوروتیک هستید (شخصیت).

[   دانلود فایل PDF تعریف شخصیت ]

شخصیت شناسی به شناخت شخصیتِ انسان می‌پردازد و زمانی می‌توان به تعریفی واحد از شخصیت رسید، که تعریف انسان برایمان مشخص و شفاف باشد.

اما دانشمندان و محققان مختلف، نگاه‌های متفاوتی نسبت به انسان داشته‌اند. این تنوع دیدگاه‌ها، در تعریف شخصیت هم منعکس شده است.

مثلاً در اولین تعریفی که نقل کردیم (ریچلاک)، از اصطلاح ارگانیسم استفاده شده است. این نشان می‌دهد که ریچلاک علاقه نداشته انسان را از سایر موجودات زنده تفکیک کند و معتقد بوده که همان ابزارهایی که برای شخصیت شناسی انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند (یا باید بتوانند) برای تحلیل رفتارهای یک سگ یا گربه یا حتی یک قارچ نیز به‌کار گرفته شوند.

اما در بسیاری از تعاریف دیگر، مشخصاً به انسان اشاره شده و می‌توان نتیجه گرفت که ارائه‌دهندگان آن تعریف‌ها، انسان را موجودی متمایز از سایر جانداران در نظر گرفته‌اند.

از سوی دیگر، کسی مثل اسکینر که از دانشمندان کلیدی در روانشناسی رفتارگراست، اعتقادی به اراده‌ی آزاد ندارد و موجودات را یک ماشین پیچیده‌ی مکانیکی با توانایی یادگیری به کمک شرطی سازی می‌داند.

پس به سادگی می‌توان حدس زد که چرا اسکینر علاقه‌مند به تعریف شخصیت نیست. او نمی‌تواند ویژگی‌ها و صفاتِ باثباتی را برای انسان تصور کند و معتقد است که این ماشین مکانیکی، در طول زمان و در شرایط مختلف، می‌تواند به کلی تغییر کند.

از آن‌جا که ما در متمم، باید شخصیت شناسی را در کنار درس‌های دیگری مانند مهارت ارتباطی، رابطه عاطفی، حمایت اجتماعی، تحلیل رفتار متقابل، مذاکره، رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی قرار دهیم، طبیعتاً تعریفی را ترجیح می‌دهیم که بتواند در آن درس‌ها هم به‌ کارمان بیاید.

چون فرض ما بر این است که دوستان عزیز متممی، درس شخصیت شناسی را نه فقط به خاطر آشنایی با تاریخچه و روند تکامل یک علم، بلکه با هدف توسعه مهارت‌های فردی خود مطالعه می‌کنند و می‌آموزند.

بر این اساس و با این مفروضات، از میان تعریف‌های متنوعی که در منابع مختلف ارائه شده، متمم در پاسخ به این پرسش که شخصیت چیست، تعریف زیر را معیار قرار می‌دهد.

نکاتی که در این تعریف مطرح شده، هم برای کاربردهای مد نظر متمم مفید است و هم در بسیاری از منابع، مورد اشاره و تأیید قرار گرفته‌اند:

شخصیت شناسی به الگوهای نسبتاً ثابت در ویژگی‌ها، صفات و رفتار هر فرد می‌پردازد؛

و به ما کمک می‌کند رفتارهای او را در شرایط و وضعیت‌های مختلف، درک و پیش‌بینی کنیم.

شخصیت آن چیزی است که یک فرد را نسبت به افراد دیگر متمایز کرده و به فردیت او معنا می‌دهد.

فردیت و Individuality، کلمه‌ی کلیدی این تعریف است.

هیچ دو نفری را نمی‌توانید بیابید که شخصیت کاملاً یکسان داشته باشند. حتی اگر چند مولفه‌ی مشخص (به فرض: برونگرایی، صداقت، ثبات هیجانی) در نظر بگیرید و بخواهید همه‌ی انسان‌ها را بر اساس همین مولفه‌ها بسنجید، شیوه‌ی ترکیب این مولفه‌ها از فردی تا فرد دیگر تغییر می‌کند.

اگر کمی از دقت علمی فاصله بگیریم،  می‌توان شخصیت هر فرد را به یک سوپ تشبیه کرد که شاید مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن، با سوپ شخصیتی فرد دیگر، مشابه باشد، اما سهم و ترکیب مواد، باعث می‌شود که طعم متفاوتی شکل بگیرد. 

اگر این توضیح آخر برایتان کمی مبهم است، نگران نباشید.

در درس‌های بعد (خصوصاً هنگام بررسی تفاوت تیپ شناسی و شخصیت شناسی) در این‌باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

Personality از ریشه‌ی Persona است. این واژه، در زبان لاتین برای نقابی به کار می‌رفته که بازیگران تئاتر روی صورت خود می‌گذاشته‌اند تا چهره‌‌ی خود را با نقشی که در نمایش‌نامه از آن‌ها انتظار می‌رفته تطبیق دهند. البته به تعبیر متخصصان ریشه شناسی، این واژه به تدریج در اثر گسترش معنایی، به آن مفهومی رسیده که ما امروزه به ‌کار می‌بریم. با این توضیحات، می‌توان گفت اصطلاح شخصیت که ما به‌کار می‌بریم، به مفهوم روانشناسی Personality بسیار نزدیک‌تر است. چون شخصیت از ریشه‌ی شاخص است و به ویژگی‌هایی اشاره دارد که هر فرد را در میان سایر افراد، مشخص و متمایز می‌کند.

 چرا نام بسیاری از بزرگان روانشناسی را در فهرست کسانی که شخصیت را تعریف کرده‌اند نمی‌بینیم؟

هر جا به دنبال تعریف شخصیت بگردید، اغلب تعریف‌ها، از نویسندگان کتاب‌های مرجع (تکست‌بوک‌ها) و مقالات پراکنده نقل می‌شود. علت این است که بسیاری از بزرگان شخصیت شناسی، مستقیماً به تعریف واژه‌ی شخصیت نپرداخته‌اند؛ بلکه صرفاً شخصیت انسان را تحلیل کرده‌اند. سپس این افراد دانشگاهی بوده‌اند که با مطالعه‌ی کار آن‌ها، کوشیده‌اند استنباط کنند که واژه‌ی شخصیت در نوشته‌ها و نگرش هر یک از این بزرگان، چه مفهومی داشته است.

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های خودشناسی و شخصیت شناسی برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است. با فعال کردن عضویت ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری نیز دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

فهرست درس‌های متمم

البته از میان همه‌ی درس‌ها و مطالب مطرح شده در متمم، شاید مناسب باشد در کنار درس‌های شخصیت شناسی، مطالعه‌ی درس‌های زیر را در اولویت قرار دهید:

  تحلیل رفتار متقابل

  چگونه شاد باشیم

  افزایش عزت نفس

  کاریزما و ویژگی های افراد کاریزماتیک

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری شخصیت شناسی به شما پیشنهاد می‌کند:

قشنگ ترین تعریف این درس از شخصیت در پاراگراف {{ می‌توان شخصیت هر فرد را به یک سوپ تشبیه کرد که شاید مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن، با سوپ شخصیتی فرد دیگر، مشابه باشد، اما سهم و ترکیب مواد، باعث می‌شود که طعم متفاوتی شکل بگیرد. }} می توان مشاهده کرد.

در ادامه این جمله را من به پاراگراف بالا اضافه میکنم که در این سوپ فرضی که متمم برای ما مثال زده حتی زمان پخت، حرارت پخت، مکان پخت، شرایط پخت و فرد آشپز می تواند روی این سوپ تاثیر به سزایی بگذارد.

در ادامه فکر میکنم شخصیت، بروز واکنش های یک فرد در اثر واکنش های جامعه، فرد، اشیا در محیط های مختلف بر اثر پدیده های متفاوت است که نتیجه تلاش ها، اموزش ها و یادگیری هایی است که در طول دوره سنی مختلف دیده است.

شاید بارز ترین مثالی که از قدیم پدرها و مادرها برای ما بیان می کردند انگشتان یک دست بوده که همیشه میگفتن انگشتان یک دست هم شبیه هم نیستند.

همه از یک عضو، متصل به یک سیستم بدنی، از یک واحد مرکزی به نام مغز و نورون های عصبی فرمان می گیرند اما کارکرد هریک با دیگری متفاوت است و طبیعتا نقش آنها نیز متفاوت خواهد بود.

شناسه کاربری:

پسورد:

نام و نام خانوادگی

شناسه کاربری:

ایمیل:

پسورد:

لطفا معادله زیر را تکمیل نمایید:

4 − = یک

شناسه کاربری یا ایمیل خود را وارد نمایید.در صورت صحیح بودن، پسورد جدید به ایمیلتان ارسال خواهد شد

شناسه کاربری یا ایمیل:


متمم چیست؟Downloads-icon


دانلود فایل PDF تعریف شخصیتDownloads-icon

چگونه تحلیل شخصیت کنیم
چگونه تحلیل شخصیت کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *