چگونه تفاوت عشق و هوس را بفهمیم

 
helpkade
چگونه تفاوت عشق و هوس را بفهمیم
چگونه تفاوت عشق و هوس را بفهمیم

تشخیص عشق و هوس و شناخت عشق واقعی در یک نگاه شاید به نظر مشکل و غیر ممکن باشد اما باید بدانید که برخی حرکات و نگاهها نشانه هایی واضح برای تشخیص عشق و هوس هستند.

تشخیص عشق و هوس به هر عاشق و معشوقی این فرصت را می دهد که بهتر تصمیم بگیرد و بداند که فرد مقابل چه نیت و هدفی دارد. در ادامه این بخش از نمناک شما را با حرکات و نگاههای عاشقانه و یا فریب دهنده آشنا می کنیم.

عشق با بدبینی و سوء ظن همراه نیست. عشق یک اعتماد است. پس از شناخت رفتار، گفتار و احساسات معشوق، و به جهت یک آگاهی عمیق به وجود می آید. لذا ابتدا اعتماد به وجود می آید و بعد عشق منعقد می شود.

عمیق است و غیرقابل توصیف و تمایلی تمام ناشدنی به سمت معشوق است تا جایی که می توان آن را از دوست داشتن متمایز کرد. برای عاشق حالت ها و لذت های خودش مهم نیست بلکه تنها به دنبال تامین خواست معشوق است.

چگونه تفاوت عشق و هوس را بفهمیم

احساسی است که خیلی از اوقات در نگاه اول با عشق اشتباه گرفته می شود در حالی که تنها یک احساس ناگهانی و زودگذر نسبت به کسی است که شاید فرد او را به خوبی نشناسد. این احساس با عشق اشتباه گرفته می شود چراکه به شدت فرد را جذب می کند در حالی که محور آن چیزی جز لذت نیست.

فرد مقابل می تواند به راحتی با شما درمورد مسائل زندگی مثل مسائل مالی، بچه ها و چیزهایی که او را می ترساند با شما صحبت کند چراکه برای او مهم ترین هدف پیش بردن زندگی و بهبود آن به همراه شماست.

او می تواند با شما بحث کند و درنهایت هم نقاط مشترکی پیدا کند که بتوانید به تفاهم برسید؛ هیچ وقت فراموش نکنید که بحث کردن نشانه این است که شما دو نفر توانایی این را دارید که با هم حرف بزنید.عاشق واقعی شما کاملا صادق و راحت است و می تواند به آسودگی در مورد احساساتش صحبت کند.

اما زمانی که چیزی جز هوس نباشد او چیز زیادی درمورد شما نمی داند تنها از رنگ مورد علاقه تان اطلاع دارد و می داند در چه رشته ای تحصیل کرده اید. بیشتر اوقات هم از پرسیدن سؤالات عمیق درمورد شما طفره می رود از ترس اینکه مبادا جواب خوبی به او ندهید یا چیزهایی بفهمد که به صلاحش نیست.

فرد مقابل کمتر با شما درمورد احساساتش صحبت می کند و از شما هم چندان توقع ندارد که احساسات زیادی نشان دهید. همچنین سعی می کند تا حد ممکن هیچ بحثی بین شما پیش نیاید تا مبادا دلخوری و رنجشی پیش بیاید، بخشش در زمان خطا از هیچ کدام از طرفین دیده نمی شود.

اگر زمانی به شما نگاه می کند خیلی سریع شانه هایش را به سمت بالا جمع می کند و به سمت جلو می دهد. در این حالت احتمالا شما حرکتی انجام داده اید که او توجهش به سمت شما جلب شده است.

وقتی مردی رفتارهای یک زن را تحسین می کند و او را مورد مناسبی برای ازدواج می داند کاملا ناخودآگاه شانه هایش را به سمت جلو می آورد و جمع می کند.

این حرکت در مردان نشان دهنده محبت عمیقی است که در دل داشته و دوست دارند به نوعی آن را ابراز کنند، حتی در زندگی زناشویی هم وقتی مردی از همسرش حرکتی تحسین آمیز می بیند، ولی غرورش اجازه نمی دهد آن را ابراز کند شانه هایش را به سمت جلو جمع می کند (شبیه آغوش کشیدن) ، در این مواقع می توانید برای خوشحال کردن همسرتان، شما هم به طور کلامی علاقه خود را به او نشان دهید.

زمانی که چشم در چشم می شوید او کمی سرش را به سمت راست یا چپ کج می کند. کج کردن سر یک حرکت کاملا ناخودآگاه در مردان است که وقتی نسبت به زنی احساس نزدیکی می کنند از خود نشان می دهند.

این حرکت و ژست را زمانی مردها نشان می دهند که به زنی علاقه مند شده اند ولی خودشان این شجاعت را ندارند که جلو بروند و علاقه شان را ابراز کنند و از زن خواستگاری کنند. درواقع او با کج کردن سر، خود را آسیب پذیر نشان می دهد تا بتواند دردسترس تر باشد یا شاید می خواهد خود را مجذوب تر نشان دهد.

در مقاله ای که در medicalnewstoday منتشر شده است دانشمندان عشق و شهوت را از طریق الگوی حرکات چشم آشکار می سازند. گر چه تشخیص این دو احساس از همدیگر بسیار مشکل است اما دانشمندان با مطالعه الگوهای چشم می توانند دریابند که آیا طرف مقابل شما به لحاظ جنسی جذب شما شده است و یا شما را دوست دارد.

نتایج تحقیقات نشان می دهد کسی که طرف مقابلش را دوست دارد بر روی صورتش تمرکز می کند و چشمانش را از روی صورتش بر نمی دارد، در حالیکه کسی که فقط از لحاظ جنسی جذب کسی شده باشد بر روی اندامهای مختلف بدنش نگاه می اندازد.

مسئولان و محققان این طرح می گویند:علاوه بر کمبود اطلاعات در این زمینه باید گفت چگونه فرایندهای چشمی اتوماتیک، مانند خیره نگاه کردن، می توانند احساس عشق و شهوت را از هم متمایز کنند. مطالعات نشان داد کسانی که توجهشان بر روی صورت طرف مقابلشان است عاشقانه او را دوست دارند در حالیکه توجه به اندام بدن به معنای میل جنسی به طرف مقابل است.

در یک آزمایش شرگت کننده گان به عکس های زوجهای جوانی که با همیگر رابطه داشتند نگاه کردند و در بخش دیگری از آزمایش آنها به عکسهایی جذاب از جنس مخالفشان نگاه کردند که نگاهشان مستقیما به دوربین بود.

نکته ی قابل توجه این است که هیچکدام از تصاویر دارای عکس لخت و یا تحریک کننده نیستند. شرکت کننده گان جلوی کامپیوتر نشستند و سپس از آنها خواسته شد که با نگاه کردن به عکس ها سریع بگویند آیا کسانی که در تصویر هستند باعث برانگیختن احساس عشق و یا شهوت در آنها می شوند؟

اگرچه، بعد از بررسی مطالعات ردیابی حرکات چشم، محققان دریافتند کسانی که تمایل به تمرکز بر روی صورت را در هنگام نمایش تصویر داشتند احساس عشق در آنها بر انگیخته شده بود، در حالیکه هنگامی که تصویر باعث برانگیختن احساس شهوت در افراد می شد آنها چشمشان را از روی صورت بر داشته و بر روی اندامهای بدن تمرکز می کردند.

 

احساساتی نظیر شهوت و عشق می توانند فوق العاده شبیه هم باشند‎

 

احساساتی نظیر شهوت و عشق می توانند فوق العاده شبیه هم باشند، اما نتیجه آن ها ممکن است در نهایت به اندازه ی دو سوی جاده از هم متفاوت باشد. در اینجا هفت روش علمی برای درک تفاوت بین شهوت و عشق وجود دارد

 

اگر حس می کنید که عاشق کسی شده اید، چگونه می توانید بفهمید که این یک عشق واقعی است یا فقط یک مرحله موقت و گذرا؟ به عنوان مثال، احساساتی نظیر شهوت و عشق می توانند فوق العاده شبیه هم باشند، اما نتیجه آن ها ممکن است در نهایت به اندازه ی دو سوی جاده از هم متفاوت باشد.

چگونه تفاوت عشق و هوس را بفهمیم

 

یادگیری چگونگی تشخیص عشق از شهوت، اگر چه کاری بس دشوار است اما امری حیاتی می باشد، زیرا سبب می شود که بتوانید در مورد انرژی، تلاش و سرمایه ای که می خواهید در طولانی مدت برای آن رابطه هزینه کنید، به درستی تصمیم گیری نمایید.

 

به عنوان یک مربی سلامت حرفه ای، من تلاش می کنم تا بتوانم روابط مشتریانم را بهبود بخشم و بدانم که دارای رابطه ی خوبی با معشوقه خود هستند.  این امر اغلب با تشخیص احساسات و نیازهای آن ها عجین شده است. بنابراین، اگر حس می کنید که به نحو شگفت انگیزی جذب طرف مقابل شده اید، باید بدانید که این احساس می تواند تنها نشانه ای از شیفتگی کوتاه مدت باشد که کاملا با عشق متفاوت است.

 

البته، این مورد برای همه یکسان نیست، و گاهی اوقات شهوت می تواند به عشق تبدیل شود، اما این در صورتی است که زمان کافی را بر روی رابطه خود سرمایه گذاری کنید و آن را به، یک رابطه واقعی تبدیل نمایید. با این حال، تفاوت های ارزشمندی در بین این دو واژه وجود دارد، بنابراین شما می توانید احساسات خود را بهتر هدف قرار دهید و بر این اساس، مراحل بعدی را درک نمایید. در اینجا هفت روش علمی برای درک تفاوت بین شهوت و عشق وجود دارد. 

 

مغز شما چگونه واکنش نشان می دهد

عشق و شهوت می توانند توسط مغز به روش های مختلفی تعبیر شوند. بر اساس یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی روابط جنسی، بسته به اینکه شما عاشق شده باشید و یا فقط حس شهوت در درونتان وجود داشته باشد، قسمت های مختلفی از مغز فعال می شوند.

 

به عنوان مثال، بخشی از مغز که به وسیله ی شهوت فعال می شود، همان منطقه ای است که توسط لذت هایی مانند رابطه جنسی و غذا فعال می گردد، در حالی که بخشی از مغز که توسط عشق فعال می شود جزو همان منطقه ای از مغز است که با  رفتارهای شایسته و یا پاداش های رفتاری همراه می باشد.

 

فقط به دنبال برقراری رابطه جنسی هستید

دیوید بنت، مشاور و متخصص روابط جنسی، در این خصوص می گوید، اگر از دید شما طرف مقابلتان فقط دارای جذابیت جنسی است و به دنبال برقراری ارتباط عمیق تری با او نیستید، بدانید که حس شما به او شهوت است نه عشق. بهتر است به این امر توجه داشته باشید که آیا مایل به ایجاد رابطه احساسی با شریک عشقی جدید خود هستید، زیرا این نیز می تواند باعث تمایز شهوت از عشق شود.

 

عشق و شهوت می توانند توسط مغز به روش های مختلفی تعبیر شوند‎

 

نقاط مشترک شما چقدر است؟

اگر شما ترجیح می دهید احساسات گاه به گاه خود را حفظ کنید و احساسات عمیق تری نسبت به یکدیگر نداشته باشید، ممکن است حس تان به طرف مقابل فقط شهوت باشد. کیمبرلی هارشنون در این خصوص می گوید: “اگر یک رابطه جنسی عالی داشته باشید اما ارتباط احساسی برقرار نکنید و یا قادر به برقراری یک رابطه ی احساسی قوی با طرف مقابلتان نباشید،  مطمئن باشید که عاشق طرف مقابلتان نیستید.

  

چقدر در مورد روابطتان خیال پردازی می کنید

به گفته هرسنس، اگر شما فقط در مورد رابطه جنسی تان خیال پردازی می کنید ، احتمالا حس تان فقط شهوت است. هرسنس در این خصوص می گوید [اگر] شما احساسات واقعیتان را مورد بحث قرار نمی دهید، بلکه فقط رابطه ی خود را در سطح فانتزی حفظ می کنید، مطمئن باشید که حستان فقط شهوت است. در حالی که داشتن احساسات فانتزی در مورد شریک زندگیتان چندان بد نیست، اگر  زندگی فانتزی را به اینکه صادقانه با واقعیت های رابطه خود کنار بیایید ترجیح می دهید، بدانید که عاشق نیستید. هرسنس می گوید: “وقتی کسی را دوست دارید، باید با اعتماد و صداقت با او ارتباط برقرار کنید.”

  

حاضرید چه چیزهایی را فدای رابطه ی تان کنید

هنگامی که عاشق هستید، ممکن است حاضر باشید چیزهای بسیار بیشتری را برای شریک زندگی خود قربانی کنید. با توجه به مطالعات انجام شده توسط دکتر هلن فیشر، یکی از متخصصین انسان شناسی دانشگاه راتگرز، هنگامی که عاشق می شوید، تقریبا می خواهید هر چیز دیگری را برای شخص که عاشقش هستید قربانی کنید، به طوری که حتی این کار می تواند باعث  آسیب یا ناراحتیتان شود، چرا که همواره شریک زندگیتان را در اولویت قرار می دهید.

  

آیا دوست دارید چیزهای جدید را امتحان کنید

کارشناسان روانشناسی می گویند، زمانی که احساس شما عشق باشد و نه شهوت، دوست دارید دائما کارهای جدیدی را، به عنوان راهی برای نشان دادن تعهد در  رابطه تان انجام دهید. هنگامی که مغز ما تمایل دارد تا به سوی ماجراهای جدیدی پیش برود و یا دوست دارید به همراه شریک زندگیتان چیزهای جدیدی را امتحان کنید،  مطمئنا برای گام بعدی رابطه و جدی تر نمودن ارتباطتان آماده شده اید.

  

آیا به خود و طرف مقابلتان به عنوان ما فکر می کنید؟

اگر حس شما فقط حس شهوت باشد ، ممکن است بیشتر بر اهداف و نیازهای خودتان تمرکز کنید. با این حال، هنگامی که عاشق می شوید ، ممکن است در صحبت هایتان از واژه ی “ما” استفاده کنید و به چیزهای مشترکی، در خارج از اتاق خواب فکر کنید.

 

شلوم برگمن، زوج یاب معروف نیویورک در این خصوص می گوید: عشق عبارت است از بخشش و سرمایه گذاری وقت و توان و انرژی برای فرد دیگر. این ها احساساتی هستند که با دوست داشتن شخص طرف مقابل همراه می باشند نه فقط داشتن حس شهوانی نسبت به او. بنابراین شما به چیزهایی فکر خواهید کرد که می توانید به عنوان یک تیم واحد انجام دهید و لذا فقط به دنبال خواسته های خودتان نیستید. هنگامی که شروع به برنامه ریزی در مورد آینده ی دو نفره می کنید، قطعا به طرف مقابلتان متعهد شده و به دنبال ساخت آینده ای عاشقانه با او هستید.

 

اگر احساس شما هم در عشق و هم در شهوت فوق العاده قوی است، قطعا دچار عشقی پر شور و احساس شده اید که می تواند بسته به کاراکتر شخصیتیتان شما را به مسیرهای مختلفی هدایت کند. لذا هنگام ارزیابی هر گونه ارتباط و گام برداشتن به سوی مراحل بعدی، بهتر است ابتدا احساساتتان را کاملا درک نمایید.

چگونه تفاوت عشق و هوس را بفهمیم

 

منبع : alamto.com

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج

تور ارزان کیش با رزرواسیون بهترین هتل ها


بایدها و نبایدهای بهداشت و سلامت بانوان

کتابهایی که باعث رشد فکری فرزندتان میشود


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟


پرطرفدارترین شوینده های نایاب در بازار


واسه همه چی جا هست!


قابلیت افزودن لباس حین شست و شو


سریعترین راه یادگیری زبان انگلیسی

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟


طراحی و بازسازی فضای داخلی

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

گاهی اوقات ممکن است در روابطمان نتوانیم بین عشق و هوس تمایز قائل شویم. عشق، علاقه عمیق به فرد دیگر است، احساسی که در طول زمان رشد می‌کند و احتمالاً در نهایت به دلبستگی ختم می‌شود. هوس نیز تاحدودی شبیه عشق است، اما بیشتر علاقه‌ای سطحی است و محدود به تمایلات جنسی است. یکی از مسائل مهم در روابط ما این است که بتوانیم تفاوت عشق و هوس را متوجه شویم زیرا شما نمی‌توانید برای روابطی که از نوع هوس هستند، برنامه‌ریزی بلندمدت یا انتظار تعهد به رابطه داشته باشید؛ اما می‌توانید بعد از شناخت نوع رابطه، در صورت تمایل رابطه خود را به عشق تبدیل کنید.

در این مقاله به شما نشان می‌دهیم که در قدم اول نوع رابطه خود را مشخص کنید و بعد راهکارهایی ارائه می‌شود که در صورت تمایل، نوع رابطه خود را تغییر دهید.

فهرست مطالب

همانطور که در مقدمه نیز توضیح داده شد، ممکن است تشخیص بین رابطه عاشقانه و رابطه از روی هوس، کمی سخت باشد؛ اما راه‌هایی است که به شما کمک می‌کند بتوانید متوجه شوید که آیا علاقه فرد مقابل به شما از روی عشق است یا هوس بدون اینکه در این مورد مستقیم صحبتی کرده باشد. در اینجا چند نشانه اصلی از فردی که عاشق شماست، آورده شده است:

اگر شما اولین نفری هستید که طرف مقابلتان می‌خواهد اخبارش را به او بدهد (چه اخبار خوب چه اخبار بد)، نشان می‌دهد که او به شما احساس عمیقی دارد. این فرد شما را به عنوان یک پایه ثابت زندگی خود می‌داند و یک پیوند عمیق نسبت به شما ایجاد کرده است.

چگونه تفاوت عشق و هوس را بفهمیم

برعکس آن زمانی که است که فرد مقابل انگیزه‌ای برای در میان گذاشتن اتفاقات روزمره‌اش با شما ندارد. او زندگی شخصی خودش را دارد و خیلی به این فکر نمی‌کند که می‌تواند با شما در مورد آنها صحبت کند. مثلاً حتی اگر ارتقای شغلی بگیرد که برایش خیلی مهم باشد، باز هم شما اولین نفری نیستید که در مورد این موضوع می‌شنوید.

چه باور داشته باشید و چه نه، یک پیام ساده مانند “صبح بخیر” می‌تواند نشان‌دهنده احساس عمیق طرف مقابل نسبت به شما باشد. زمانی که در مورد یک رابطه موفق صحبت می‌شود، ثبات؛ یک نکته مهم است. ایجاد یک ارتباط عمیق با فردی که هر موقع خودش می‌خواهد وارد زندگی شما می‌شود و هر موقع بخواهد می‌رود کار بسیار دشواری است. اگر طرف مقابلتان هر روز به نحوی تلاش می‌کند با شما ارتباط برقرار کند به این معنا است که شما همیشه در ذهن او هستید و وی می‌خواهد که شما بخشی از زندگی او باشید.

اما وقتی برای ارتباط با فرد مقابلتان دچار مشکل می‌شوید، زمان زیادی طول می‌کشد که جواب شما را بدهد، تنها هر زمان که نیاز داشت با شما تماس بگیرد، گهگاه قرارهایتان را یادش برود و …، همگی نشان از این است که فرد مقابل به این رابطه تعهدی ندارد و پای عشق در میان نیست.

این چیزهای جزئی ممکن است قرارهایی باشد که برای شما معنای زیادی دارند، ممکن است یک مکالمه در مورد خانواده شما باشد یا اولین آهنگی باشد که در اولین مرتبه‌ای که با اتومبیل با هم بیرون رفته‌اید گوش داده‌اید. زمانی که یک نفر این جزئیات را به یاد می‌آورد، از چیزهای جزئی تا بزرگ قطعاً معنای مهمی دارد: “دوستت دارم”. این نشان می‌دهد که آنها به شما گوش داده و می‌خواهند همه چیز را در مورد شما بدانند.

حتی ممکن است خودشان هم متوجه نباشند که در حال انجام این کارها هستند. آنها فقط به این اهمیت می‌دهند که نمی‌توانند کمک کنند ولی چیزهای جزئی در مورد شما را به یاد می‌آورند. اما وقتی که شما دائماً باید نکات مختلف را یادآوری کنید؛ حتی نکات کوچکی مثل اینکه بار قبلی فلان پارک رفته‌اید یا شما فلان غذا را دوست ندارید، از فلان خواننده خوشتان می‌آید و …، کمی باید به رابطه عاشقانه شک کنید.

وقتی که یک نفر شما را دوست دارد متوجه می‌شوند که چه موقع اوضاع شما نامناسب نیست. اگر شما زمان زیادی را با یک نفر بگذرانید به شدت مراقب خودتان خواهید بود و خلق و خوی شما به راحتی تحت تأثیر آنها قرار می‌گیرد. احساسات و عواطف مسری هستند، به خصوص زمانی که شما مراقب دیگران هستید. فقط به زمانی فکر کنید که طرف مقابل شما قلبش شکسته و در حال گریه کردن است آیا شما لبخند می‌زنید؟

تلاش برای تشویق کردن آنها چیز دیگری است اما احساس خوشحالی عمیق و بشاش بودن چیز دیگری است. به همین دلیل است که معمولاً همدردی فرایندی طولانی است. اما زمانی که پای هوس در میان باشد، فرد مقابل برای خوشحالی و حال خوب شما تلاش می‌کند ولی لزوماً به این معنا نیست که حال خوب شما، او را خوشحال و حال بدتان، باعث ناراحتی عمیق و حس بد در او شود. زمانی که شما کسی را دوست دارید، از خوشحالی آنها خوشحال می‌شوید و وقتی آنها ناراحت هستند شما نیز ناراحت خواهید شد؛ اغلب اوقات شما نمی‌توانید این حالت خود را کنترل کنید.

زمانی که دوستان، اعضای خانواده و حتی افرادی که به طور تصادفی در خیابان می‌بینید می‌دانند که شما با هم هستید، طرف مقابل شما به این که شما در زندگی او هستید افتخار می‌کند. کسی که می‌خواهد با شما به مکان‌های عمومی برود، عکس‌هایش با شما را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد و تمایل دارد که شما را در جمع دوستان و اعضای خانواده خود عالی جلوه دهد به شما علاقه‌مند است. در غیر این صورت، لزومی ندارد این کارها را انجام دهد اما به یاد داشته باشید که افراد با هم تفاوت دارند.

اما زمانی که فرد شما را از افراد مهم زندگیش پنهان می‌کند، علاقه ندارد که کسی در مورد رابطه‌تان با هم چیزی بداند، نشان‌دهنده این است که هنوز عشقی در رابطه‌تان ایجاد نشده است.

کسی که شما را عمیقاً دوست دارد سعی می‌کند به هر طریق ممکن در اطراف شما باشد. آنها حتی زمان‌هایی که باید بروند به دنبال بهانه‌ای برای ماندن هستند. آنها در زمان سختی کنار شما هستند. شما نگران نخواهید بود که پس از یک دعوا یا جر و بحث، شما را ترک کنند. شما می‌توانید به آنها تکیه کنید و هر دوی شما کنار هم هستید. کسی که همیشه در اطراف شما است و از شما مراقبت می‌کند همان کسی است که عاشق شما است.

طرف مقابل شما ممکن است این را نگوید اما اگر می‌تواند به راحتی در مورد آینده خود با شما یا بدون شما صحبت کند علامت این است که شما را دوست دارد. آنها ممکن است در مورد روزی که شما را دیده و به شما پیشنهاد داده‌اند لطیفه‌هایی بگویند یا با هم در مورد نام فرزند آیندتان صحبت کنید. ساختن آینده با یک نفر یا در این مورد داشتن رؤیا همراه با یک نفر به این معنی است که “من عاشق تو هستم”.

اما در هوس، هیچ آیندهٔ مشخصی وجود ندارد. معمولاً اگر در مورد آن صحبت کنید، فرد مقابل به نوعی بحث را تغییر می‌دهد یا از شما می‌خواهد بعداً در مورد آن حرف بزنید؛ گاهی هم به طور مستقیم به شما گفته می‌شود که فعلاً همچنین چیزی در ذهنشان نمی‌گذرد.

اگر کسی شما را دوست داشته باشد اما کلمه‌ای بر زبان نیاورد ممکن است کارهایی انجام دهد که همین کلمات را می‌توان از آن کارها استنباط کرد. برخی افراد از گفتن این کلمات ابا دارند زیرا فکر می‌کند هفته آینده باید تسویه کنند. به جای آن ممکن است بگویند که دیوانه شما هستند یا من قبلاً نسبت به کسی چنین احساسی نداشتم.

در ارتباطات باید به یاد داشته باشیم که اعمال صدای بلندتری نسبت به کلمات دارند. طرف مقابل شما می‌توانند حرف‌های مختلفی بزند اما باید حرف‌های خود را با اعمالش نشان داده و اثبات کنند. با این که شنیدن کلمات “دوستت دارم ” از طرف یک نفر بسیار لذت‌بخش است اما این به این معنی نیست که نباید برای تأیید آن کارهای دیگری انجام نداد. در پایان روز، رابطه‌ای پایدار می‌ماند که در آن تعادل بین حرف و عمل برقرار شود.

دو نفر که نسبت به هم احساس عمیقی دارند همه شب را به راحتی بیدار مانده و از صحبت کردن با هم لذت می‌برند اما این جذابیت مکالمات نیست که آنها را بیدار نگه می‌دارد. دو نفر که عاشق هم هستند همان طور که به بدن هم علاقمندند به ذهن یکدیگر نیز علاقه دارند. زمانی که آنها با هم صحبت می‌کنند متوجه گذشت زمان نمی‌شوند. آنها نسبت به یک موضوع هرگز سخت و غیرقابل انعطاف نیستند و حتی اگر در مورد یک موضوع با هم موافق نباشند، ذهنشان برای یکدیگر جذاب است.

این درست که هوس نیز همین حالت را به همراه دارد و حتی اگر شما نسبت به یکدیگر هوسی داشته باشید نیز ممکن است تمام مدت به آنها فکر کنید اما بیشتر در مورد جنبه‌های فیزیکی رابطه یا جذابیت‌ها فیزیکی آنها فکر خواهید کرد.

افرادی که عاشق هم هستند نیز نمی‌توانند به یکدیگر فکر نکنند اما خیال‌بافی آنها بیشتر در مورد عواطفشان و علایق مشترکی که دارند است. نمی‌توان گفت که تمام افکار آنها کاملاً خالص است و به جنبه‌های فیزیکی توجه ندارند اما تمرکز اصلی آنها بر جنبه‌های فیزیکی نیست.

زمانی که شما در هوس هستید تمایل ندارید با شبکه خانوادگی و دوستان طرف مقابلتان ملاقات کنید؛ اما اگر عاشق باشید دوست دارید از همه جوانب فرد مقابلتان آگاه شوید. شما می‌توانید با دیدن اطرافیان و دوستان نزدیک یک نفر مطالب زیادی راجع به او بفهمید. اگر مورد شما جدی باشد، اعضای خانواده او یک بخش بزرگ از زندگی شما را تشکیل می‌دهند.

اگر شما عاشق شده باشید، تمایل دارید با این افراد نیز ارتباط برقرار کنید و این را بخش مهمی از ارتباط خود با شریک زندگی‌تان می‌دانید. در عوض، شما از معرفی آنها به بهترین دوستان و اعضای خانواده خود هیجان‌زده خواهید بود و مشتاق هستید که دیگران هم آنها را به اندازه شما تحسین کنند (اما قطعاً به روشی متفاوت!)

ما به طور منطقی میدانیم که هیچ کس کامل نیست اما به راحتی در برابر ترشح هورمون‌ها و تمایل و اشتیاق خود، چشمانمان را بسته و انتظارات دیگری داریم. زمانی که شما نسبت به یک نفر هوس دارید، یک تصویر ایده آل از او در ذهن خود ایجاد می‌کنید و آنها را آن طوری که واقعاً هستند نمی‌بینید.

زمانی که یک رابطه در ابتدای شکل‌گیری است ما یک چشم‌انداز ایده آل و آرمانی نسبت به خودمان داریم. شما نمی‌توانید یک نفر را به طور کامل درک کنید مگر با گذشت زمان. زمانی که شما نسبت به یک نفر شناخت پیدا می‌کنید، آنها به مرور گارد خود را باز کرده و اجازه می‌دهند که شما خود واقعی آنها را ببینید. در این صورت است که شما می‌توانید واقعاً یک نفر را بشناسید. این می‌تواند پایان یک رابطه در حال شکل‌گیری باشد به این معنی که هرگز از مرحله هوس فراتر نرود یا رشد کرده و تبدیل به یک رابطه عاشقانه شود.

اگر شما کسی را دوست داشته باشید، شما نسبت به عیوب او آگاه بوده و با این وجود او را دوست دارید یا حتی شاید به همین دلایل باشد که او را دوست دارید.

عشق در نگاه اول وجود ندارد. البته شما می‌توانید در ابتدا هوس را تجربه کنید. در ابتدا شما یک کشش قوی را تجربه می‌کنید که وقتی او را می‌بینید مانند یک رعد و برق در سر شما ایجاد می‌شود. این به راحتی با عشق اشتباه گرفته می‌شود به خصوص اگر رابطه در حال رشد باشد. عشق به شکل صحیحان چیزی نیست که بلافاصله شکل بگیرد. برای این که عاشق یک نفر شوید، باید با آنها زمان بگذراند و به طور درست آنها را بشناسید.

رفتارهای متفاوت ما در زمان‌هایی که درگیر عشق یا هوس هستیم به دلیل اتفاقاتی است که در مغز پیچیده ما می‌افتد. یک تحقیق که اخیراً انجام شده است تلاش داست که اتفاقاتی که در هنگام هوس و عشق در مغز می‌افتد را مورد بررسی قرار دهد. این تحقیقات نشان می‌دهد که با این که اینها ارتباط زیادی با هم دارند اما قسمت‌های متفاوتی از مغز به نام استریاتوم را فعال می‌کنند.

قسمتی که به هوس مربوط است، قسمت‌هایی از مغز که مربوط به لذت‌های آنی مانند غذا خوردن و ارتباط جنسی را فعال می‌کند؛ اما عشق با قسمت دیگری از مغز ارتباط دارد که در آن قسمت، ارزش چیزها را به لذت و جایزه‌ای که از انجام آن کارها به دست می‌آوریم وصل می‌کند.

اگر تمایل جنسی شما به طور مستمر با یک احساس لذت برطرف شود، عشق رشد می‌کند. به همین دلیل است که انسان یکباره عاشق نمی‌شود. زمانی که ما فرایند تبدیل هوس به عشق را ادامه می‌دهیم، احساسات ما از استریاتوم به قسمت دیگری از مغز منتقل می‌شود. به نظر می‌رسد که در یک سطح پایه‌ای و بدون اینکه بخواهیم خیلی غیر رمانتیک به نظر برسیم، عشق لزوماً یک عادت است که زمانی که به تمایل جنسی ما پاداش داده شود رشد می‌کند. اتفاق مشابهی در مغز در مواجهه با مواد مخدر می‌افتد. کسی که تا به حال عاشق شده باشد این را درک می‌کند.

اگر در رابطه خود احساس کردید که علاقه فرد مقابل بیشتر از روی هوس است تا عشق، ولی به دلایل مختلف، دوست داشتید که این رابطه را به سمت عشق بکشانید به شما پیشنهاد می‌شود که:

سعی کنید عشق طرف مقابل را بپذیرید و با سخت‌کوشی تلاش کنید تا زندگی خود را با او شریک شوید؛ یعنی در مورد پیشرفت در زندگی، رؤیاهای شغلی، گرایشات، ارزش‌ها و هر چیزی که می‌توانید به بهترین دوست همیشگی خود بگویید با آنها صحبت کنید. بهترین روش برای تبدیل هوس به عشق این است که با وی یک رابطه دوستانه ایجاد کنید.

اگر می‌خواهید هوس را به عشق تبدیل کنید، سعی کنید کارها را به روشی غیرمعمول انجام دهید. بیرون بروید و علایق مشترک خود را به هم پیوند دهید. با دوستان خود به تعطیلات بروید، ورزش کنید، بازی‌های ویدئویی انجام دهید و به دیدار اعضای خانواده یکدیگر بروید. سؤالات شناختی خود را بپرسید و به پاسخ‌های آنها دقت کنید.

او را تشویق کنید تا در مورد علایق خود صحبت کند. اگر شما بتوانید اشتیاق خود را با او به اشتراک گذاشته و به او حس خوب بدهید، او نیز این احساس خوب را با شما به اشتراک می‌گذارد. همه آن چیزی که شما باید انجام دهید این است که علاقه‌مندی خود را به چیزهای مورد علاقه او (مثل ورزش) نشان دهید تا او هم احساسات خوب خود را در مورد تیم مورد علاقه‌اش به شما منتقل نماید. نیازی نیست که شما مطالب زیادی در این موارد بدانید، فقط گوش دهید و به علایق او احترام بگذارید.

حتی اگر به شدت عاشق او شده‌اید، قبل از این که او آماده شود به او برای ابراز عشقتان هجوم نبرید. اگر او به بودن در کنار شما ادامه دهد یک علامت است که شما در حال رشد هستید و باید صبور باشید و اجازه دهید که این احساسات ایجاد شوند؛ بنابراین، این به شما بستگی دارد که آرامش خود را حفظ کرده و صبر کنید تا او در دام شما بیفتد.

اگر هنوز این اتفاق نیفتاده است، ناامید نشوید. زمانی که شما درهای رابطه را باز می‌کنید، ممکن است طرف مقابل شما آن را نپذیرد. این مهم نیست که شما چقدر تلاش می‌کنید تا یک ارتباط عاطفی ایجاد کنید و این امکان وجود دارد که درنهایت همه چیز مطابق انتظار شما پیش نرود.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

چگونه تفاوت عشق و هوس را بفهمیم

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

35 بازدید

45 بازدید

115 بازدید

102 بازدید

177 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

سلام خسته نباشید من نزدیک به هفت سال بیشتر هست یک نفر رو دوست دارم ولی اون نمیدونه تو این هفت سال با کسی هم دوست شدم ولی دوسش نداشتم خیلی این آقا رو دوست دارم مثلا بعضی اوقات دلشوره میگیرتم یا این که ناراحت میشم بعد متوجه میشم که حال اون هم خوب نیست .. و خیلی چیز های دیگه . فقط بعضی موقع ها افرادی به ذهنم میان که خوشم نمیاد بشون فکر کنم مثلا خواستگارام یا پولداریشون ولی دست خودم نیست خیلی بدم میاد. میان تو ذهنم جوری میشه که خودمو نفرین میکنم یا طرف مقابلش که اومده تو دهنمو . دوست ندارم به کسی جز اونی که دوسش دارم فکر کنم. می‌خوام بدونم با این که اینا میان تو ذهنم عشقم از روی هوسه؟ تو رو خدا جواب بدین خیلی اذیتم

سلام دوست گرامی سوال شما بسیار کلی است و باید جزییات بیشتری را اشاره کنید. دلیل اینکه با وجود علاقه به فرد دیگری، 7 سال با شخص دیگر دوست هستید چه بوده است؟ نکته مهم در پرسش شما احساس گناه و عذاب وجدانی است که بخاطر فکر کردن به دیگران به ذهن شما می‌آید و این مساله از نظر بالینی ارزش بررسی کردن دارد. ما امکان توقف افکار و احساسات خود را نداریم، بلکه می‌توانیم روی رفتار خودمان کنترل داشته باشیم. بنابراین اگر افکارتان بیش از حد شما را اذیت می‌کند، حتما با روانشناس بالینی صحبت کنید.

من قبلا یه سوالی پرسیدم همین ک 3 سال با ی دختری تو رابطه ام و فک کنم روابطمون بر پایه هوس هستش میگفتم با این من خود میخوام رابطمون تبدیل به عشق شه ممکن هستش ک رابطه طبق میل من پیش نره و تبدیل به عشق نشه؟ و بعد هم ممکنه هوس سه سال باقی بمونه؟ خواهشا جواب بدین مرسی چون من توی دو راهی موندم

سلام من سوال فرستادم چرا نمیاد پس؟

سلام دیدگاه شما پاسخ داده شد.

سلام منه سه سالیه با یک دخترخانوم در ارتباط هستم و رابطه داریم زیاد همو از نزدیک ندیدیم یعنی یبار دیدیم و کلا ارتباط تلفنیم کم داریم بیشتر چت کردنه ارتباطمون یعنی من دوست دارم ارتباطمون حضوری بیشتر شه ولی شرایط جوریه ک نمیشه.الان بعضی از نشانه های هوسو ک گفتین شک میکنم ک در من باشه حالا من ک نیتم ازدواج هس یعنی الان برنامه هم ریختیم یکم درسته الان شرایط ازدواجو ندارم ولی قصدم اینه ک باهاش بمونم. میخواستم بدونم اگر هوس باشه میشه تبدیل ب عشق واقعیش کرد با شناخت کامل طرف مقابل؟

سلام دوست گرامی تبدیل شدن هوس به عشق، اولا با شناخت و خوداگاهی خودتان و سپس با شناخت طرف مقابل اتفاق می افتد. برای ازدواج هم نیاز دارید که ابتدا مقدمات آن را فراهم کنید و سپس وارد شناخت طرف مقابل و رابطه عاطفی عمیق تری شوید.

منظور از مقدمات ازدواج از نظر مالی هستش؟

من با یه آقایی وارد رابطه شدم که اوایل نمیدونستم ب خاطره هوسه الان تقریبا یک ماهه ک در ارتباطیم و اون روز ب روز مهربون تر میشه ب نظر شما میشه هوس ب عشق تبدیل شه؟؟

سلام دوست گرامی مدت زمان ارتباط یکی از فاکتورهای مورد بررسی است اما مهم تر از آن این است که بدانید اگر نیت ورود به یک ارتباط هوس باشد، یعنی نوع نگاه شما و طرف مقابل به رابطه عاطفی باهم فرق می کند. پس باید تمامی عواقب آن را بپذیرید. زمان بدهید که چه فاکتورهایی در رابطه شما پررنگ و کدام فاکتورهای کمرنگ است. بلوغ های لازم برای ارتباط عاطفی را دارید با خیر؟ برای دریافت مشاوره می توانید از رادیو عشق وقت مشاوره تلفنی و یا آنلاین دریافت کنید.

سلام ممنون از پیج عالیتون .ببخشید ی سوال داشتم راستش با اقایی اشنا شدم ک ایشون اصلا عواطفشو بروز نمیده و با شوخی اذیت ب من میفهمونه و حتی میخاد ب من بگه خیلی زیبا شدی میگه خیلی زشتی البته باشوخی از اونجایی ک شرایط ازدواج نداشتیم تصمیم ب جدایی گرفتیم ولی باز ب هم بر گشتیم حاالا موندم ک ایا ب من علاقه واقعی داره ایا بمونم تو رابطه ؟ایا ترکش کنم

دوست عزیز سلام

باید بهتون بگم که احساس ناراحتیتون خیلی طبیعیه. قطعا هیچ کس از اینکه دائم ازش ایراد بگیرن خوشش نمیاد. چه زشت، چه خوشگل، ایشون شما را انتخاب کردند، بنابراین ایراد گرفتن در این مورد، اصلا کار درستی نیست (مخصوصا به این شکل). پیشنهاد می‌کنم حتما راجع به این موضوع باهاشون صحبت کنید. در مورد احساسات ناراحت‌کننده‌ای که این حرفا در شما ایجاد می‌کنه حرف بزنید و حتما توضیح بدید که این انتقادات روی شما چه تاثیری میزاره. یه قرار باهاشون تنظیم کنید و بگید که می‌خواید راجع به یه موضوع مهم باهاشون صحبت کنید. سعی کنید جدی و قاطع ولی آروم باشید. بعد به صورت خیلی کوتاه در مورد چیزهایی که اینجا توضیح دادید، باهاشون صحبت کنید. یادتون باشه، هر انتقادی، حتی همین قدر کوچیک ممکنه برای طرف مقابلتون حالت تدافعی ایجاد کنه؛ پس منتظر هر پاسخی از سمت ایشون باشید. سعی کنید از قبل جواب‌هاشون را پیش‌بینی کنید و خودتون را براش اماده کنید. اگر دیدید که این روش جواب نداد، قبل از هر تصمیمی، حتما با روانشناس متخصص مشورت کنید.

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

تفاوت بین عشق و هوس چیست؟ وقتی دو نفر وارد رابطه اي قرار می‌گیرند و وقتی احساسی بین آن ها در حال شکل گرفتن اسـت ممکن اسـت بـه این سوال فکر کنند کـه آیا رابطه آن ها عاشقانه اسـت یا اینکه یک طرف بخاطر هوس وارد رابطه شده اسـت، برای مردان این موضوع جدی‌تر اسـت و خانمها نمیتوانند در مدت کوتاه بـه احساس مردان اعتماد کامل داشته باشند. در ادامه با پارس ناز همراه باشید.

 

عشق احساس شدید دوست داشتن نسبت بـه شخص دیگر اسـت. این جاذبه‌ي عمیق و احساس مراقبت بسیار زیاد شـما نسبت بطرف مقابلتان اسـت کـه وابستگی احساسی رابه وجود می‌آورد. در طرف مقابل عشق، هوس حضور دارد کـه میل شدید طبیعت جنسی اسـت. این احساس مبتنی بر جاذبه‌هاي فیزیکی شکل میگیرد. هوس میتواند بـه یک عشق عمیق تبدیل شود، اما همان طور کـه گفته شد بـه زمان نیاز دارد.

چگونه تفاوت عشق و هوس را بفهمیم

دو نفر زمانی از هوس بـه عشق می رسند کـه با گذر زمان، تمام ابعاد شخصیتی، نقاط قوت و ضعف، را ببینند و از مرحله‌ي فانتزی ذهنی گذر کنند. پزشک هلن فیشر «Helen Fisher» یکی از محققان سرشناس در زمینه‌ي عشق رمانتیک، در کتاب عالی خود بنام «چرا او؟» سه مرحله‌ي عاشق شدن را معرفی می کند و بـه مـا می‌گوید کـه چطور یک عشق ماندگار داشته باشیم. ادامه این پست برگرفته از این کتاب اسـت.

 

مرحله‌ اول هوس

هوس نخستین مرحله‌ي عاشق شدن اسـت. این احساس با میل رانده می شود. هورمون‌هاي جنسی دراین مرحله نقش مهمی ایفا میکنند. بر اساس گفته‌ي کارشناسان، این مرحله ممکن اسـت آنی شروع شود و حتی ممکن اسـت تا دوسال ادامه پیدا کند.

 

نشانه‌ هاي این مرحله عبارتند از

تمرکز بر زیبایی‌ها و جذابیت‌هاي فیزیکی فرد مقابل اسـت. وجود میل شدید برای برقراری رابطه‌ي جنسی، اما مکالمات عمیق احساسی اتفاق نمی‌افتد.

بیشتر ترجیح می دهید رابطه‌تان را در سطح فانتزی حفظ کنید و کمتر درباره‌ي احساسات واقعی مذاکره می کنید. شـما یک دیگر را دوست دارید، اما الزاماً باهم رابطه‌ي دوستانه‌اي ندارید.

 

مرحله‌ دوم جذابیت

این مرحله‌ي اول عبور بـه «عشق» اسـت. زمانی کـه شـما ساعت‌ها درباره‌ي معشوقتان بـه خیال پردازی می پردازید. زمانی کـه نمی توانید بـه اسانی بخوابید و اشتهای تان کم می شود، می توانید بفهمید کـه دراین مرحله قرار گرفته‌اید.

هورمون‌هاي عصبی هستند کـه دراین مرحله نقش جذاب و محرکی ایفا می کنند. دوپامین، نوراپی‌لعنت و سرتونین همان هورمون‌هایي هستند کـه ضربان قلب شـما را افزایش میدهند و بشما این احساس را تلقین می کنند کـه گویی در حال دیوانه شدن هستید.

 

زمانی کـه یک زوج مراحل قبلی را سپری میکنند و رفته رفته، شخصیت «کل» شریک عشقی خود، ضعف‌ها و قوت‌هاي وی را می‌شناسند، همان‌ گونه انتخاب می کنند کـه یک دیگر را دوست بدارند و یک دیگر را همان طور کـه هستند بپذیرند، یک عصب احساسی بنام اکسیتوسین وارد میدان شده کـه می تواند باعث ایجاد تعهد شود.

این هورمون هنگام اوج لذت جنسی آزاد شده و گفته میشود احساس پیوند و صمیمیت بیشتری میان زوجین کـه دریک رابطه‌ي بالغانه هستند ایجاد میکند. بر اساس این تئوری زوجین هرچه بیشتر در رابطه‌ي جنسی شرکت داشته باشند، این احساس صمیمیت عمیق‌تر می شود. سقراط درست می گفت: «هر کجا کـه عشق باشد، دیوانگی هم حضور دارد».

عشق و اعتیاد، هردو یک فرایند شیمیایی در مغز انسان دارند؛ بنابر این بـه گفته‌ي پزشک فیشر، چون در هنگام اوج لذت جنسی، هورمون‌هاي صمیمیت در بدن شـما ترشح میشود، اگر نمی خواهید دریک رابطه‌ي متعهدانه قرار بگیرید، بهتر اسـت با کسی رابطه‌ي جنسی هم برقرار نکنید. اساسا اگر بـه خودمان بگوییم کـه این رابطه گذرا و گاه بـه گاه اسـت بـه خودمان دروغ می گوییم. 

 

این نوع عشق، فقط یک احساس باقی نمی ماند. یک اشتیاق شدید درون شـما وجوددارد. قدرت عشق حتی از تمایلات جنسی اولیه فراتر میرود و بیشتر اسـت. زمانی کـه در چنین رابطه‌اي هستید، تنها همان یک نفر را می خواهید و انتظار دارید او هم تمام عشق و احساسش را نثار شـما کند. دوست دارید علاوه بر رابطه‌ي جنسی، با طرف مقابلتان زمان بگذرانید و گفتگویی عمیق داشته باشید.

شـما در مکالماتتان با او زمان را از دست میدهید و غرق میشوید. در چنین شرایطی با تمام وجود میخواهید کـه بـه یک دیگر گوش دهید و از احساسات یک دیگر باخبر باشید. تمام تلاشتان را می کنید کـه هم دیگر را خوشحال کنید. دریک رابطه‌ي صمیمانه و عاشقانه، تمایل دارید کـه خانواده و دوستان پارتنرتان را بشناسید و با آن‌ها ملاقات کنید، و بطور ناخواسته اصلا نمیتوانید دست از فکر کردن بـه او بردارید.

دراین مرحله، هوس و عشق از هم جدا نیستند، رابطه‌ي شـما بسیار متعادل اسـت و شـما عشق متعهدانه و رابطه‌ي جنسی بسیار خوب، احساس امنیت و هیجان را تجربه می کنید. شـما خوشبخت‌ترین زوج در دنیا هستید و تعادل بالغانه‌اي میان عشق و هوس ایجاد کرده اند و آنرا حفظ میکنند. از این سفر شناخت خود در رابطه با کسیکه نسبت بـه او احساس شهوت می کنید، لذت ببرید.

سخن آخر

برای رسیدن از هوس بـه عشق عجول نباشید. اجازه دهید این پروسه‌ي طبیعی گذار اتفاق بیافتد. هرجه بیشتر عشق، صمیمیت، صداقت و اشتیاق را در درون خود ودر فردیت خود تقویت کنید، بیشتر کسی راکه این ویژگی‌ها را درون خود دارد بـه خودتان جذب می کنید.

اگر احساس شـما هم در عشق و هم در شهوت فوق العاده قوی اسـت، قطعا دچار عشقی پر شور و احساس شده‌اید کـه میتواند بسته بـه کاراکتر شخصیتی‌تان شـما رابه مسیر‌هاي مختلفی هدایت کند؛ لذا هنگام محاسبه هرگونه ارتباط و گام برداشتن بـه سوی مراحل بعدی، بهتر اسـت ابتدا احساسات تان را کاملا درک نمایید.

 

 

وقتی یک مرد با شـما ارتباط برقرار میکند خواندن ذهن‌اش راحت اسـت. اما وقتی آن مرد خجالتی اسـت یا مردی اسـت کـه هنوز بشما معرفی نشده‌اسـت، کار کمی سخت میشود. خواندن زبان بدن یک مرد تا حدی میتواند آشکار کند آیا او واقعا شـما را دوست دارد، یا نه. اینبار کـه اتفاقی بـه او برخوردید، نزدیک او بنشینید یا پشت سرش راه بروید، بـه رفتار او با دقت توجه کنید:

 

اگر مردی علاقمند باشد شـما را تحت تاثیر قرار دهد، بـه محض اینکه ببینید شـما در آن نزدیکی هستید فورا رفتارش تغییر میکند. اگر می خندد، ناگهان متین و موقر می شود. یا اگر آرام نشسته اسـت، ممکن اسـت هیجان‌زده شود یا سعی کند در بین دوستان‌اش در مرکز توجه باشد. همیشه از دور شـما را نگاه خواهدکرد، بـه‌ویژه وقتی با دوستان خودتان هستید و بـه افراد دیگری کـه اطراف‌تان هستند توجهی ندارید.

چگونه تفاوت عشق و هوس را بفهمیم

اگر بـه یک جوک میخندید، بـه سرعت بچرخید و فورا با او چشم در چشم شوید. ممکن اسـت وی را، در حالیکه یک لبخند بزرگ صورت‌ش را پوشانده‌اسـت، محو تماشای خودتان بیابید. قبل از اینکه از اتاق خارج شود، هر قدر هم مشغله داشته‌باشد یا با هر فردی کـه باشد، بـه احتمال خیلی زیاد، می خواهد برای آخرینبار بشما نگاه کند، حتی اگر فقط برای یک ثانیه‌ بیش‌تر باشد.

دریک رویداد یا دورهمی شـما هر کجا نشسته‌باشید، همیشه وی را درمی‌یابید کـه بـه نحوی جایی قرار گرفته‌اسـت تا این شانس را داشته‌باشد کـه بدون گردن کشیدن، مستقیما محو تماشای شـما شود. وقتی شـما آن اطراف هستید در شوخی زیاده‌روی می کند و همیشه اول بشما نگاه میکند تا واکنش‌تان را ببیند، بـه دنبال نشانه‌اي اسـت تا بفهمد در لحظه‌ درخشندگی‌اش بـه او توجه کرده اید یا نه.

 

از نشانه هاي دوست داشتن مردان این اسـت کـه مدام محو تماشای شماست. یا بـه محض اینکه سرتان رابه سوی او می‌چرخانید نگاه‌اش را می‌دزدد. این نشانه‌ي بزرگ بیانگر این اسـت کـه آن مرد بشما علاقه دارد. اگر وقتی با شـما فاصله دارد چند ثانیه عمیقا محو تماشای شـما میشود و از طرف دیگر، وقتی نزدیک‌تان اسـت محجوب می شود و از نگاه کردن بشما خودداری میکند.

احتمالا او خجالتی‌تر ازآن اسـت کـه یک حرکت جسورانه بکند، حتی باوجود اینکه شـما را دوست دارد. اگر یک مرد شـما را دوست داشته‌باشد و زمانی کـه اصلا انتظارش را ندارد ناگهان شـما را ببیند، بـه‌ صورت غیرارادی با خودش لبخند عمیقی میزند. فقط کافی اسـت برای خواندن این نشانه حالت چهره‌اش را زیر نظر بگیرید. نحوه‌ي صحبت کردن او با شـما با صحبت کردن‌اش با دیگران متفاوت اسـت.

او با شـما بی‌پرواتر صحبت میکند یا انگار بـه چیزی کـه شـما می گویید بیش‌تر علاقه دارد. از صدایی بم‌تر استفاده میکند تا مردانگی‌اش رابه شـما نشان دهد. وقتی یک مرد دختری را دوست دارد، می خواهد بهترین روی خود رابه او نشان بدهد. وقتی پشت سر آن مرد راه میروید صاف یا استوار می ایستد و سعی میکند با امید تحت تاثیر قرار دادن شـما، بهترین ویژگی‌هاي فیزیکی‌اش رابه شـما نشان بدهد.

اگر یک جرعه آب بنوشید، او هم همین کار را میکند. مردان هم همین‌طور هستند و هرگز حتی متوجه نخواهدشد کـه دارد اینکار را می کند. وقتی آن مرد بشما خیره میشود، نگاهی سطحی بـه او بیندازید تا زبان بدن‌اش را بخوانید. اگر بـه آرامی چانه یا صورت‌اش را مالش می دهد، یا اگر دست بـه چانه گرفته و با حالتی مغرورانه بشما خیره شده‌اسـت، احتمالا سعی دارد درنظر شـما جذاب جلوه کند.

اگر او تلاش آگاهانه‌اي برای نشستن درکنار شـما و یا نزدیک‌تر بشما بکند، میتوانید شرط ببندید کـه توجه‌اش را جلب کرده اید. نزدیک‌تر شدن بشما برای صحبت، و یا بدون رد و بدل کردن کلامی نشانه خوبی از این اسـت کـه بشما علاقه‌مند شده اسـت. از نشانه هاي دوست داشتن این اسـت کـه افراد بطور گذرا بـه تماس در آینده اشاره میکنند.

اگر مردی اظهار کند کـه می خواهد در آینده بیشتر با شـما ارتباط داشته باشد، می توانید فرض کنید کـه بشما علاقه‌مند اسـت و تلاش می کند کـه بفهمد آیا شـما تمایل دارید تا بیشتر وی را بشناسید. اگر شـما بـه اینکه تنیس بازی می کنید اشاره کنید و او بگوید “شاید بعداً یکی دو توپ باهم زدیم”، احتمالا بشما علاقه‌مند اسـت.

حسادت را نیز نادیده نگیرید. اگر حقیقتا شـما را دوست داشته‌باشد، ممکن اسـت از دیدن شیرین‌زبانی شـما برای یک مرد دیگر آزرده شود و حتی ممکن اسـت ازآن‌جا دور شود. وقتی یک مرد دختری را دوست دارد، نمی تواند مقاومت کند و سعی میکند با پرس‌وجو اطلاعات بیش‌تری درباره‌ او بـه‌دست بیاورد و می خواهد شـما رابه نوعی بیش‌تر از یک دوست معمولی بشناسد.

 

او همگام با شـما اسـت. سعی می کند کـه خودرا در موقعیتی قرار دهد تا شـما ”قدم اول” را بردارید. شناخت زبان بدن زنان و حرکات بدنی مانند: بازی کردن با مو و دست کشیدن لای موها، بازی جواهرات و لمس نمودن دسته عینک، چشم برنداشتن از شـما هنگام صحبت و گفت و گو، لبخند زدن هنگامیکه شـما وی را برانداز می کنید و… می تواند نشانه‌هاي دوست داشتن شـما در او باشد.

 

او هیچگاه برای شـما سرش شلوغ نیست. او در اسرع وقت بـه تلفن یا ایمیل شـما جواب خواهد داد. او دعوت شـما را برای باهم بودن خواهد پذیرفت و اگر در روزی کـه شـما تعیین کرده اید وقت نداشته باشد، بـه قراری در آینده اشاره خواهد کرد. او در مورد شـما کنجکاو اسـت و دوست دارد همه ی چیز را درباره شـما بداند. او درمورد خانواده، پیشینه، سلیقه غذایی، موسیقی، فیلم و مسایل گوناگون شـما پرسش خواهد کرد.

انگیزه اصلی او این اسـت کـه علایق شـما را بشناسد تا بتواند خودرا دارای علایق مشترک با شـما نموده و پیوستگی بیشتری با شـما ایجاد کند. او وضعیت مالی شـما را می‌سنجد. زن علاقمند دوست دارد منابع و بنیه مالی همسر آینده خودرا مورد سنجش قرار دهد. سوالاتی مانند: ”کجا زندگی میکنی؟” ، ”چـه ماشینی داری؟” و ”شغلت چیه؟” میتواند نشانه علاقمندی وی باشد. او در مورد آینده صحبت می کند.

یک زن علاقمند همیشه دوست دارد در مورد نقشه‌هاي آینده و کارهایی کـه می توانید باهم انجام دهید اشتیاق نشان می دهد. او نسبت بـه زنان دیگر، حسادت می ورزد. بنابر این اگر در حال جوک گفتن برای زنان دیگر متوجه حرص خوردن او شدید، بدانید کـه او انتظار دارد برایش بیشتر از یک دوست باشید.

 

چگونه تفاوت بین عشق و شیفتگی و هوس را بفهمیم : شاید شما اکنون در رابطه هستید یا از کسی صرفا خوشتان آمده است اینکه بفهمیم واقعا حسمان به طرفمان چیست چالش اور است. اینکه بفهمید حس طرفتان به شما چگونه است سخت است ولی حداقل می توانید احساستان را برای خود روشن تر کنید. […]

چگونه تفاوت بین عشق و شیفتگی و هوس را بفهمیم : شاید شما اکنون در رابطه هستید یا از کسی صرفا خوشتان آمده است اینکه بفهمیم واقعا حسمان به طرفمان چیست چالش اور است. اینکه بفهمید حس طرفتان به شما چگونه است سخت است ولی حداقل می توانید احساستان را برای خود روشن تر کنید. مواردی که در ادامه می ایند نشانه هایی هستند که به شما کمک می کنند تا تفاوت بین عشق با شیفتگی و هوس را بفهمید. فقط فراموش نکنید که با خودتان روراست باشید.

۱ بررسی کنید که با معشوقتان به عنوان شیء برخورد می کنید یا به صورت یک شخص. ایا با وجد اینکه به نقصهایش اگاه هستید به او اهمیت می دهید. ایا به او متعهدید حتی در سخت ترین شرایط. می توانید هرچیزی را درمورد خودتان به او بگویید و حتی اگر واقعیت خوشایندی نباشد طرف مقابلتان همچنان شما را میپذیرد. عشق را از روی عمل فرد بهتر می شود فهمید تا از سخنانش. اگر کسی هستید که در رابطه خیلی می دهید و در ازایش کم دریافت می کنید باید از یکی از دوستان یا اعضای خانوادتان در این مورد سوال کنید. کسی که قابل اعتماد است و شما را واقعا دوست دارد. بسیاری اوقات کسانی که بیرون رابطه هستند چیزهایی را می بینند که شما نمی بینید چرا که عشق شما را کور می کند.

۲ ارزیابی کنید که چقدر احساس امنیت می کنید. ایا می دانید که طرفتان هر اتفاقی هم که بیفتد با شما خواهد ماند و شما امادگی دارید که تا اخر عمر به او متعهد باشید.

۳ دراین مورد فکر کنید که چقدر در رابطه با او بوده اید. شما به اندازه کافی او را شناخته اید و نمی توانید زندگیتان را بدون او تصور کنید. می خواهید هرچیزی را درمورد او بدانید و می خواهید او را در طی زمان بهتر بشناسید.

چگونه تفاوت عشق و هوس را بفهمیم

 

۴

نحوه ای که به او فکر می کنید را تحلیل کنید. اتفاق جالبی برای شما رخ داده و بی صبرانه منتظرید تا ان را برای طرفتان تعریف کنید. یا برعکس اتفاق بدی افتاده و می خواهید برای کسی که بفهمد تعریف کنید. وقتی می خواهید عمیق ترین تفکراتتان را برای کسی بگویید اگر معشوقتان اولین کسی است که به ذهنتان می اید پس شما واقعا عاشق او هستید. شما برای یکدیگر احترام متقابل قائلید.

۵ ببینید که چطور تعارض هایتان را مدیریت می کنید. وقتی با او جروبحثی دارید سخت تلاش می کنید تا نقطه مشترکی پیدا کنید. هیچ نزاعی باعث شکستن تعهد شما به یکدیگر نمی شود. شما از اینکه طرفتان حقیقت را می گوید حتی اگر دردناک باشد قدردان هستید. حتی اگر با او موافق نباشید همیشه طرف او را می گیرد و از او درمقابل دوستان و خانواده دفاع می کنید.

۶ ببینید درمورد پیش رفتن رابطه چه احساسی دارید. شما با او احساس راحتی دارید وعمیقا به او اعتماد دارید. طبیعتا ازدواج با او برای شما خوشایند خواهد بود چون زندگی با حضور او بهتر است. همه دوستان و خانواده تان درمورد او می دانند و شما درمقابل هر حرف بدی از او دفاع می کنید.

 

 

۱ بررسی کنید که با شخص مورد علاقتان مثل شیء برخورد می کنید یا به عنوان یک شخص. وقتی حس شیفتگی عقده وار به طرفتان دارید ذهن شما از افکار او پر شده است. شما از او ایدئال سازی می کنید و دیدتان نسبت به او ممکن است نادرست باشد.

۲ ببینید که چقدر احساس امنیت می کنید. به جای احساس امنیت، بیشتر به این فکر می کنید که چطور او را تحت تاثیر قرار دهم. تمرکزتان بیشتر بر این است که چه کنم تا از من خوشش بیاید و احساس اضطراب دارید چون نمی دانید که احساس او به شما چیست.

۳ درمورد مدت زمانی که با او در رابطه بودید فکر کنید. رابطه تان بسیار تازه است و با اینکه دائما به او فکر می کنید مطمئن نیستید که او بخواهد با شما بماند.

۴ نحوه ای که به او فکر می کنید را ارزیابی کنید. دائما به این فکر می کنید که چطور لبخند می زند چطور اسم شما را صدا می زند و چطور به شما نگاه می کند. به صورت وسواس گونه به این چیزها فکر می کنید و دائما می خواهید براساس این جزئیات بفهمید که او چه احساسی به شما دارد.

۵ ببینید که چطور تعارضها را مدیریت می کنید. اگر طرفتان با شما مخالفتی داشته باشد شما نگران می شوید که رابطه تمام نشود. نگران می شوید که ایا او را اصلا می شناسید یا نکند تمام احساسات شما اشتباه بوده است.

۶ احساساتتان را درمورد پیش رفتن رابطه درنظر بگیرید. شما می خواهید که طرفتان فقط با شما باشد ولی نگرانید که اگر به او بگویید چه خواهد گفت. نگرانید که اگر از او بخواهید به شما متعهد باشد او را بترسانید و او ترکتان کند. با این نشانه ها احساسات شما هنوز به حد عشق عمیق نشده اند و شما احتمالا در مرحله شیفتگی عقده گونه هستید.

 

۱ ببینید که با او مثل شیء برخورد می کنید یا به عنوان شخص. اگر می خواهید کسی را به عنوان یک افتخار به دست اورید شما او را به صورت یک شیء درنظر گرفته اید و احتمالا احساستان به او هوس است.

۲ ببینید که چقدر احساس امنیت می کنید. احساس امنیت برای شما مهم نیست. بیشتر دنبال کسب امتیاز و افتخار به دست اوردنش هستید. بعد از انکه او را به دست اوردید می توانید راحت او را ترک کنید.

۳ ببینید که چطور درمورد او فکر می کنید. شما فقط به این فکر می کنید که چطور نظرش را جلب کنید تا پیشنهاد شما را قبول کند.

۴ ببینید تعارضات را چطور مدیریت می کنید. جروبحث کردن برایتان اهمیتی ندارد. می توانید بدون دردسر فرد جدیدی پیدا کنید. رابطه تان لذت بخش است ولی ارزش این جروبحثها را ندارد. در این حالت شما رابطه را فقط برای هوس می خواهید.

 

ترجمه از: دپارتمان پژوهش مرکزخدمات روانشاسی احیا

چطور برای همسرم تکیه گاه و حمایتگر باشم؟ حمایتگر بودن یعنی بافکر و باملاحظه باشید و بتوانید برای طرفتان اطمینان خاطر ایجاد کنید. اگر حسود و ضعیف نباشد می توانید تکیه گاه خوبی برای طرف مقابلتان باشید. از طرفتان بپرسید که از شما چه می خواهد. اگر می خواهید بدانید که طرفتان چه انتظاری از […]

چگونه اعتماد از دست رفته را در یک رابطه بازسازی کنیم(قسمت دوم) هدیه دوستانه ی بخشش را بدهید. زمانی را در نظر بگیرید که به کسی آسیب رساندید و او هدیه بخشش را به شما تقدیم کرد. بخشش را به عنوان هدیه ای در نظر بگیرید که پاداش آرامش ذهن را به دهنده آن می […]

چگونه از داشتن یک نامزدی نا موفق اجتناب کنید؟ قسمت دوم بنا بود در این شماره از مواردی صحبت شود که باعث استحکام رابطه می شود: اولین مسئله ای که در این مورد باید به ان اشاره داشت این است که طرفین باید با هم با احترام رفتار کنند.چرا که احترام اساس و بنیاد هر […]

چگونه یک زندگی مشترک موفق داشته باشیم (قسمت دوم)  :عشق بورزید ۱- «فراموش نکنید بگویید “دوستت دارم”. به این فکر نکنید که نیازی به گفتن دوستت دارم نیست زیرا همسرتان باید از احساستان نسبت به خودش آگاه باشد. تلاش کنید تا بداند چقدر دوستش دارید حداقل یک یا دو بار در روز به آهستگی همان […]

چگونه با افراد نامناسب قطع رابطه کنیم ؟(قسمت دوم) روش دوم : دست از تلاش برای تغییر دیگران بکشید . قبول کنید که آن فرد هیچ وقت بدون خواست خودش تغییر رفتار نمی دهد . تلاش نکنید که آن ها را تغییر دهید یا سعی کنید که حس خودتان را به آن ها بفهمانید . […]

پاسخ گویی به سوال ها و مشکلات در زمینه روانشناسی

برای ورود اینجا کلیک کنید

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه

مشاوره تلفنی خانواده، ازدواج، روانشناسی و عشق

برای دسترسی آسانتر به مطالب سایت به کانال تلگرام روانشناسی آویژه بپیوندید (کلیک کنید).

مطالب ما را در اینستاگرام دنبال کنید ( کلیک کنید)

عشق و هوس و تشخیص این دو به هر عاشق و معشوقی این فرصت را میدهد که افراد بهتر بتوانند درباره زندگی خود تصمیم بگیرند، و دریابند که فرد مقابل چه قصد و نیتی دارد. بسیاری از عشق های کنونی که در جوانان دیده میشود، عشق نیست و تنها یک هوس  زود گذراست. فرد به دلایل مختلف که در اغلب موارد جنسی است، ادعا میکند که عاشق فلان شخص شده است. برای تشخیص عشق حقیقی و واقعی  باید به دنبال نشانه های عشق در فرد باشیم. بیشتر روابط دارای قید و شرط است. عشق بین دختر ها و پسرها باید بدون قید و شرط باشد. عشقی که در یک نگاه به جنس مخالف ایجاد میشود، بدون آنکه دو طرف از هر نظر شناختی نسبت به هم داشته باشند، با آن عشقی که مشاوره روانشناسی  تعریف میکند فرق دارد. عشق یکی از مهم ترین مسائل زندگی هر شخص است .

چگونه تفاوت عشق و هوس را بفهمیم

علائم عشق و  نشانه های هوس به راحتی در فرد مشخص میشود. وقتی عشق باشد:

وقتی هوس باشد:

ارتباط عشق با هوس مثل دو روی یک سکه است و میتوان گفت دو موضوع مشابه هستند. هوس یک امر ذاتی و طبیعی است که برای جذب جنس مخالف در وجود انسان نهادینه شده است. میتوان گفت بدون هوس هیچ‌گونه ارتباطی میان زن و مرد به وجود نمی آید. این حس در میان تمام افراد وجود دارد و پلی است که میان دو جنس مخالف ارتباط برقرار میکند. یکی از مواردی که انسان را شریف میکند عشق است. عشق یکی از بهترین صفات انسان است که توسط آن انسان ها سعی میکنند بهتر باشند. ارتباط عشق و هوس یکی از دلایل تشکیل خانواده و زندگی مشترک است. در مردان سیلی از تستسترون در رگ ها جاری میشود و همانند عشق، شهوت نیز مردان را کور میکند، اما نمیتوان در ابتدای رابطه بیان کرد که فردی عاشق است و تشخیص عشق از هوس دشوار میباشد.

نشانه های عشق بسیار است از ویژگی های عشق میتوان به موارد زیر اشاره کرد

اگر حس شما هوس یا شهوت باشد:

عشق در مردان از فردی به فرد دیگر علائمش متفاوت است. به طور کلی عشق در مردان به شرح زیر است:

بدون اینکه شما متوجه شوید میبینید که به شما نگاه میکند و متوجه میشوید که چیزی در شما وجود دارد که شریک شما را جذب کرده است. مرد عاشق در هنگام صحبت کردن به شما لبخند میزند. او به شما اجازه میدهد وی را بیشتر بشناسید. مرد عاشق به هنگام صحبت کردن، راه رفتن، نشستن، نزدیک شما میشود به طوری که احساس ناراحتی نکنید.

اگر حس مرد فقط هوس باشد:

عشق و هوس در زنان دو تعریف جداگانه دارد، زیرا زنها با توجه به روحیه حساس و زودرنجی که دارند به دلایل مختلف درگیر عشق میشوند، موارد زیر نشانه عشق در زنان است:

همسر شما کششی به شما دارد به طوری که میتوان گفت هر ساعتی که در کنار معشوقه خود میگذرانند به اندازه یک دقیقه میگذرد. چیزی که میتوان در میان زنان دید این است که همسر شما دوست دارد تمام وقت پیش شما باشد، چه رابطه جنسی داشته باشید چه نداشته باشید.

زن هوس باز تلاش برای ارتباط عاطفی عمیق ندارد و فقط به دنبال ارضای نیاز های جنسی و مالی خودش است. هوس در زنان به صورت بی مسئولیتی نمایان میشود و هیچ احساس مسئولیتی نسبت به شریک جنسی خود ندارند و ممکن است همزمان در رابطه با چند نفر باشند.

نشانه های عشق و هوس با کمی نگاه عاقلانه و کمک گرفتن از مشاورکاملا مشهود است. فردی عاشق بعد جسمانی فرد دیگر میشود و دیگری از بعد معنوی شیفته معشوقه اش میگردد. عشق پدیده ای آموختنی است کسی که طالب عشق حقیقی است، باید برای آن وقت بگذارد. اغلب مردم فکر میکنند عشق در زندگی باعث میشود که هیچ اختلاف و تعارضی بین زوجین وجود نداشته باشد در صورتیکه باید کنار عشق ویژگی های دیگری را نیز داشته باشند. عشق یکی از مهم ترین وجوه زندگی است و مرد و زن کاملا متوجه میشوند که فردی آنها را دوست دارد یا فقط میخواهد بخاطر هوس مدتی را با او باشد. عشق یکی از هدایای ارزنده خداوند به انسان است، وجود عشق در زندگی باعث میشود زوجین در هر شرایطی به یکدیگر تکیه کنند. هوس اما فقط برای مدتی کوتاهی یک رابطه را نگه میدارد.

علائم عشق در انسان اثرات متفاوتی دارد. عشق در کاهش درد مؤثر است، در روحیه انسان اثر مطلوبی دارد. عشق و رابطه عاشقانه باعث خوشبختی و آرامش انسان میشود. به همین دلیل است که انسان هایی که عشق را تجربه نکردند و تنها هستند آستانه درد پائینی دارند و در موقعیت های سخت مقاومت خود را از دست میدهند. عشق شور هیجان و انگیزه به زندگی میدهد و باعث میشود برنامه ریزی بهتری برای زندگی داشته باشیم.

هوس اما با تنوع طلبی آغاز میشود و ممکن است در ابتدا احساس مساعدی به شما بدهد . در نهایت این احساس همراه با هوس فقط رضایت کاذب به فرد میدهد و بعد از مدتی فرد را آزار میدهد . افرادی که عشق را قربانی هوس میکنند تنوع طلب و از خود راضی هستند و ارزشی برای احساس دیگران قائل نمیشوند.

علائم عشق و نشانه های هوس چیست؟

علامت عشق این است که در تمامی بحران ها پشت معشوقه خود میایستد و برایش مهم نیست که چه عواقبی دارد. علامت هوس این است که وقتی به هدفش رسید روابطشان رو به سردی میرود.

نشانه های عشق و علائم هوس را بیان کنید ؟

شما میل دارید معشوقه خود را به خانواده معرفی کنید، دارای احساسات و علایق مشترک میشوید طوری که تمامی احساسات او را متوجه میشوید. اما در هوس شما علاقه ای به شناختن افراد نزدیک او را ندارید و در دعوا و اختلافات، فرد را تهدید به جدایی میکنید.

نشانه عشق در زنان چگونه است ؟

همسر شما کششی به شما دارد به طوری که میتوان گفت هر ساعتی که در کنار معشوقه خود میگذرانند به اندازه یک دقیقه میگذرد.

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم در زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست تا با توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

در این راستا مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه خدمات متنوعی را در زمینه مشاوره روابط عاطفی به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع:How to Tell the Difference Between Lust and Love 

براي مشاوره در زمينه عشق و هوس را چگونه از هم تشخیص دهیم؟

از مشاورين مشاوره خانواده و روانشناسي آويژه
از سراسر کشور

با 09353000102 تماس بگيريد

همه روزه از ساعت 8 صبح تا 1:00 شب 

حتي ايام تعطيل

مطالب مرتبط با این نوشته:

درباره انواع عشق چه می دانید؟

ماهیت اصلی عشق چیست ؟

نشانه های عاشق شدن چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

چگونه تفاوت عشق و هوس را بفهمیم

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

avijeee@ 

info@avije.org  

براي تماس با مشاور کليک کنيد!

مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی آویژه در راستای گسترش خدمات مشاوره دسترسی تمامی هم وطنان به خدمات مشاوره و همچنین بهبود خدمات مشاوره تلفنی، اقدام به ارائه خدمات مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی کرده است. به لطف خداوند متعال مرکز مشاوره تلفنی آویژه در نظر دارد با گسترش کار خود در زمینه مشاوره تلفنی و در راستای آسان تر و ارزان تر شدن خدمات مشاوره، با گسترش خدمات مشاوره تلفنی خود، در حوزه مشاوره حضوری و مشاوره آنلاین با هم میهنان گرامی، وارد شود. در حال حاضر در مرکز مشاوره تلفنی آویژه، شما می توانید از مشاوران زبده در حوزه های مختلف مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره تلفنی کودک، مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره تلفنی روانشناسی بهره مند شوید.ان شاءالله شما کاربران گرامی از خدمات مشاوره تلفنی آویژه کمال رضایت و استفاده را داشته باشید.

برای مشاوره تلفنی کودک، تربیت کودک، اختلالات کودک، روانشناسی کودک و … می توانید از خدمات مرکز مشاوره کودک آویژه بهره مند شوید.

برای مشاوره تلفنی ازدواج، مشاوره ازدواج دانشجویی، مشاوره ازدواج فامیلی، مشاوره ازدواج اسلامی ایرانی، مشاوره ازدواج موفق، مشاوره در زمینه خواستگاری، مشاوره ، معیار های ازدواج و … با مرکز مشاوره ازدواج آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی خانواده، مشاوره نوجوان، مشاوره جوانان، مشاوره ازدواج، مشاوره زناشویی و زندگی مشترک، مشاوره زنان و خانواده، مشاوره خیانت، مشاوره طلاق، مشاوره مرگ عزیزان و … با مشاوران خانواده مرکز مشاوره در تماس باشید.

برای مشاوره تلفنی روانشناسی، مشاوره اختلالات شخصیت، مشاوره اختلالات یادگیری، مشاوره افسردگی، مشاوره اعتیاد، مشاوره ترس و فوبیا، مشاوره اختلالات خواب و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه عشق، عشق به همسر، عشق حقیقی و واقعی، عشق مجازی و دروغی، ابراز عشق، عشق به خانواده، عشق به و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.

برای مشاوره در زمینه مهارت های زندگی، اعتماد به نفس و … با مرکز مشاوره آویژه در تماس باشید.


تهران – تهران – میرداماد

021-62999066 (سراسری) – مشاوره تلفنی

تماس فقط برای تعیین وقت مشاوره حضوری

مشاهده

برای طرح سوالات خود ما را در اینستاگرام دنبال کنید

شروع گفتگو

مشاوره برای هموطنان خارج از کشور

ژوئن 19, 2020 مشاوره ازدواج

تفاوت عشق و هوس در زمان است. هوس یا شهوت لحظه‌ای است، درصورتی‌که عشق برای شکوفا شدن به زمان نیاز دارد و اغلب ما هوس را همراه با عشق احساس می‌کنیم که موجب پیچیده‌تر شدن تفاوت میان آن دو می‌شود.

معمولاً، ما در ابتدا در رابطه با یک فرد دچار هوس می‌شویم که این امر باعث به وجود آمدن احساسات قوی و شدیدی در شروع رابطه دوستی می‌گردد که این احساسات با گذر زمان کمرنگ می‌شوند.

ازنظر بیولوژی، وقتی به سن بلوغ می‌رسیم، همه ما دچار هوس یا شهوت شده‌ایم. ممکن است آن شبیه به عشق به نظر برسد اما این بدان خاطر است که تشخیص عشق از هوس در ابتدای کار دشوار است.

وقتی برای اولین بار فردی را که دوست داریم، می‌بینیم، مغز ما فوراً شروع به تولید هورمون می‌کند. ابتدا هورمون‌های جنسی استروژن و تستوسترون به خاطر نیاز بیولوژیکی تولید می‌شوند. آنچه بدن ما جذب آن می‌شود در افراد متفاوت است اما این مغز است تا به هر دلیلی تصمیم بگیرد این فرد می‌تواند شریک مناسبی برای ادامه رابطه با ما باشد.

چگونه تفاوت عشق و هوس را بفهمیم

زمانی که رابطه برقرار شد، بدن ما شروع به تولید مواد شیمیایی دیگری ازجمله دوپامین می‌کند و باعث می‌شود تا آن فرد را بیش‌ازپیش دوست بداریم به‌گونه‌ای که ترس ها را کنار گذاشته و در کنار شریک زندگی خود لخت شویم.

در لحظه عشق تمام امورات زندگی در جایگاه دوم قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که ما خوردن غذا یا انجام دادن کارهای ضروری خود را به خاطر اینکه در کنار عشق خود باشیم، کنار می‌گذاریم. دوپامین در مغز همانند کوکائین عمل می‌کند، بنابراین ما نسبت به آن اعتیاد پیدا می‌کنیم، به‌گونه‌ای که با پایین آمدن سطح دوپامین، احساس “درد” می‌کنیم.

در این مرحله، تفاوت بین هوس و عشق در سطح شیمیایی آغاز می‌شود. سطح دوپامین هنگام داشتن رابطه جنسی با شریکتان کاهش می‌یابد زیرا بدن شروع به تولید اکسیتوسین می‌کند. اکسیتوسین به‌عنوان ماده شیمیایی شناخته می‌شود که هنگام شیر دادن مادر به نوزاد به‌منظور ایجاد یک رابطه عاشقانه ترشح می‌گردد. هر چه در رابطه عشق بازی بیشتری با شریک خود داشته باشیم، احتمال ایجاد وابستگی به شریک خود به خاطر تولید اکسیتوسین بیشتر است.

اکسی توسین باعث ایجاد عشق می‌شود زیرا عشق یک رابطه عاطفی در پاسخ به یک عمل فیزیکی و جنسی است. بااینکه اکسی توسین نمی‌تواند تضمین کند که شما عاشق آن فرد می‌شوید یا نه، اما این حقیقت که بدن شما ازنظر شیمیایی فکر می‌کند که شما برای انجام چنین کاری آماده هستید، یک نشانه‌ی قوی از این موضوع است که آیا احساساتی در وجود شما در حال شکل‌گیری است یا نه.

به همین دلیل برای اکثر مردم داشتن رابطه جنسی اتفاقی ( یعنی بدون آشنایی قبلی) خیلی دشوار است. آن‌ها نمی‌توانند احساساتی را برای آن فرد داشته باشند زیرا مغز و بدن انسان از طریق ترشح این هورمون‌ها به یکدیگر مرتبط می‌شود.

هوس تنها بر جنبه‌های فیزیکی یا موارد ناملموس متمرکز است. شما شاید آن فرد را به‌خوبی نشناسید، حتی شاید چیز زیادی در مورد فرد ندانید، اما میل شدیدی نسبت به او پیدا می‌کنید. در موقع هوس، هرگونه بحث در مورد احساسات تبدیل به موضوعی ناراحت‌کننده و ناپسند می‌شود و حفظ رابطه (اگر رابطه با فردی باشد که شما واقعاً با او هستید) ممکن است به‌شدت بر روابط جنسی متکی باشد به‌گونه‌ای که گفتگوهای عمیق‌تر در این رابطه جایگاهی ندارند.

شاید این مطلب هم برایتان مفید باشد: داشتن رابطه جنسی قبل از ازدواج

هوس همچنان می‌تواند در شما احساس عاشق شدن ایجاد نماید اما این به خاطر همان واکنش دوپامینی است که پیش از برقراری پیوند قوی عشق رخ می‌دهد و ازنظر سطح شیمیایی تفاوتی با یکدیگر ندارند. درصورتی‌که این هوس از اشتیاق عمیق یا نیاز فیزیکی فراتر رفته باشد، پس احتمالاً عاشق شده‌اید. احساس اشتیاق شدیدی که هوس ایجاد می‌کند، کمرنگ می‌شود اما شما همچنان از داشتن رابطه فیزیکی لذت می‌برید.

عشق واقعی تعادل میان عشق بلندمدت و هوس است. شما باید نسبت به فردی که عاشقش هستید، دچار هوس شوید اما باوجود تغییرات بیولوژیکی که با افزایش سن ایجاد می‌شوند، عشق شما نسبت به آن فرد باید همچنان پایدار بماند.

عشق جذاب باقی می‌ماند درحالی‌که هوس با گذر کمرنگ می‌شود، حتی اگر این هوس شدید باشد. ممکن است ازنظر فیزیکی جذب فرد مقابل شوید اما اگر دلیلی از این رابطه پشتیبانی نکند، هوس درنهایت از بین می‌رود. عشق این‌گونه نیست، عشق در با گذر زمان رشد می‌کند و قوی‌تر می‌شود.

جذابیت جنسی تا وقتی‌که ناخواسته باشد، لزوماً چیز بدی نیست. گاهی اوقات، بیولوژی ما باعث می‌شود تا کارهای احمقانه‌ای را به نام عشق انجام دهیم. اگر احساس می‌کنید که چیزی در مورد رابطه شما وجود دارد یا اینکه این رابطه بیشتر از حد پرحرارت است، پس شاید بهتر باشد گامی به عقب بردارید و بررسی کنید آیا این رابطه بر اساس عشق استوار است یا هوس بازی.

در یک رابطه ناسالم یا نامتعادل همچنین رابطه‌ی شما آن‌گونه که فکر می‌کنید، نیست. استفاده از حس درونی در رابطه با این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

نمونه‌های بسیاری وجود دارد که در آن زنان و مردان دیوانه‌وار عاشق هم می‌شوند اما وقتی فرد را بهتر می‌شناسند، احساس پشیمانی می‌کنند. بنابراین، شما نمی‌توانید عاشق باشید مادامی‌که این مشکل جدی باشد و شما شناخت کافی از فرد مقابل نداشته باشید.

شاید این مطلب هم برای شما مفید باشد: آشنایی و شناخت قبل از ازدواج

خشونت خانگی چیزی است که وارد یک رابطه می‌شود. اگر فرد در قرار اول پیش از آن‌که شما او را بشناسید، هوس باز به نظر برسد، شانس کمی برای قرار دوم وجود دارد. اکثر موقعیت‌های این‌چنینی با گذشت زمان ایجاد می‌شوند درحالی‌که سوء استفاده گر، قربانی را ایزوله کرده و از او مراقبت می‌کند تا وقتی‌که جای فراری برای فرد باقی نماند.

اگر این رفتار خشونت‌آمیز در ابتدای رابطه نشان داده شود، موفقیتی برای سوءاستفاده گر حاصل نمی‌شود. در موقعیت‌هایی که روابط بر مبنای هوس بازی و شهوت هستند، این اشتیاق شدید اغلب باعث می‌شود تا فرد هنگام مواجه با چنین موقعیتی کمتر به ندای درونی خود گوش دهد. ازآنجایی‌که هوس و شهوت بر قضاوت سایه می‌افکند، توجیه کردن این رفتار با عشق کار آسان‌تری به نظر می‌رسد. هوشیاری فوراً به شما می‌گوید که مشکلی در این رابطه وجود دارد.

شاید این مطلب هم برایتان مفید باشد: عشق بازی در دوران نامزدی

تصور غلط رایج دیگر این است که هوس یا شهوت و اعتیاد به روابط جنسی مفهوم یکسانی دارند. هوس بازی امری لحظه‌ای است و ممکن است روابط جنسی بسیاری را به همراه داشته باشد اما لزوماً اعتیاد به شمار نمی‌رود.

اعتیاد چیزی است که کنترلش دشوار است، یک نیاز و اجبار که فراتر از هوس و شهوت طبیعی است. بسیاری از معتادان به روابط جنسی احساس می‌کنند که به روابط جنسی فوری و شدید اعتیاد دارند. اخبار زیادی راجع به اعتیاد جنسی افراد مشهور و سلبرتی ها در رسانه‌ها منتشر می‌شود و ازنظر آماری، تنها 3-6 درصد از بزرگسالان در ایالات‌متحده از اعتیاد جنسی رنج می‌برند. درحالی‌که به نظر می‌رسد این تعداد کمی است، اما اعتیاد به روابط جنسی پیامدهای جدی در زندگی افراد دارد. اعتیاد جنسی می‌تواند مخرب باشد و روابط را از بین ببرد و همچنین به خاطر بیماری‌های انتقال‌یافته از راه جنسی، چنین اعتیادی می‌تواند خطرناک باشد.

هوس بازی یا شهوت زیاد می‌تواند مشکل‌ساز باشد. هوس در حد معمول و تحت کنترل و حتی در یک رابطه، طبیعی است. مسئله این است که وقتی هوس تبدیل به مشکل ­شود، می‌تواند تمام بدن شمارا تحت کنترل بگیرد. در مورد سوءاستفاده خانگی، اغلب زمانی که قربانی متوجه­ می‌شود که گرفتار چه موقعیتی شده، کار از کار گذشته است. سوءاستفاده گر تمایل دارد قربانی را از افراد دیگر ازجمله خانواده یا دوستان، ایزوله کند. اگر به خاطر هوس یا شهوت وارد رابطه سوءاستفاده گری شده‌اید، لازم است برای خارج شدن از چنین رابطه‌ای کمک بگیرید و مشاوره می‌تواند به بهبود رفتار هوس باز شما کمک کند.

افرادی که با اعتیاد به روابط جنسی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، حتی ممکن است تا وقتی‌که با قانون یا شریک خود دچار مشکل نشوند، این نوع اعتیاد را مشکل ندانند. هوس یا شهوت ربطی به عشق ندارد. به همین دلیل است که خیانت و اعتیاد به سکس، موقعیت‌های سخت و دشواری برای فرد به‌حساب می‌آیند.

افراد مشهور و دیگر افراد ممکن است به بهانه داشتن اعتیاد به روابط جنسی برای توجیه رفتار نامناسب خود استفاده کنند. خواه این اعتیاد جنسی باشد یا نه، هوس یا شهوت می‌تواند باعث شود تا افراد تصمیمات ضعیف با پیامدهای منفی در زندگی خود بگیرند.

هوس، فرد را به سمت هر فردی سوق می‌دهد تا بتواند با او روابط جنسی برقرار کند. هرگاه احساس کردید که گرفتار اعتیاد به روابط جنسی شده‌اید، باید کمک حرفه‌ای بگیرید زیرا این مشکل بدون درمان و مکانیسم‌های مواجه مناسب، تشدید می‌گردد.

وقتی هوس تبدیل به وسواس شود، می‌تواند یک مسئله‌ی قانونی نیز به‌حساب آید. ازآنجایی‌که هوس تنها یک درک سطحی از فرد است، ذهن ایده آلی را می‌سازد که ممکن است هیچ‌گاه در واقعیت وجود نداشته باشد. وسواس و طغیان از نشانه‌های افراد هوس باز هستند.

درصورتی‌که با عشق یک‌طرفه مواجه هستید، هر چه سریع‌تر با آن مقابله کنید تا بتوانید به زندگی خود ادامه دهید، اما اگر فکر می‌کنید وابسته فردی شده‌اید، لازم است هر چه سریع‌تر کمک حرفه‌ای بگیرید.

هنگامی‌که به دنبال کمک می‌گردید، کار را با جستجوی مشاوره روانشناسی یا مشاوره ازدواج متخصصی که درزمینه‌ی مسائل جنسی تجربه دارند، آغاز کنید. ازآنجایی‌که درمان و مشاوره­ جنسی، یک حوزه بکر و خاص است، یافتن فردی که در چنین حوزه‌ای فعالیت دارد، می‌تواند دشوار باشد. گزینه‌های مشاوره‌ای سودمندی ازجمله مشاوره باما وجود دارند چنانچه شما می‌توانید گزینه‌های خود را بر اساس تخصص محدود کنید و مطمئن شوید که از روانشناس درست برای مشکلات خود کمک می‌گیرید. کمک در دسترس است، شما فقط باید آن را بخواهید.

برای مشاهده آدرس مرکز مشاوره روانشناسی کلیک کنید

برای تعیین وقت مشاوره هم اکنون تماس بگیرید: 02144804164

برچسبرابطه جنسی رابطه عاشقانه رابطه نامشروع عشق بازی عشق و هوس عشق واقعی مشاوره ازدواج

2 هفته پیش

نوامبر 13, 2020

اکتبر 27, 2020

اکتبر 13, 2020

سپتامبر 25, 2020

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چگونه تفاوت عشق و هوس را بفهمیم

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

مقالات سایت مشاوره باما

سایت مشاوره باما با هدف تحکیم بنیان خانواده در تلاش است با انتشار بهترین مطالب و مقالات روانشناسی در حوزه مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، انتخاب همسر ، مهارت های زندگی زناشویی ، ارتباط صحیح با همسر ، حل اختلافات و مشکلات زندگی مشترک ، روشهای تربیت کودک و نوجوان و راهکارهای پیشگیری از طلاق و بازسازی زندگی بعد از طلاق بپردازد.

چگونه تفاوت عشق و هوس را بفهمیم
چگونه تفاوت عشق و هوس را بفهمیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *