چگونه تمرکز ذهن کنیم

 
helpkade
چگونه تمرکز ذهن کنیم
چگونه تمرکز ذهن کنیم

ورود


نام کاربری: perm_identity


رمز عبور: lock_open


وبلاگ

چگونه تمرکز ذهن کنیم

به راستی که بروسلی استاد افزایش تمرکز بود. چند وقت پیش فیلم کوتاهی از بروسلی دیدم که با فیلم‌های سینمایی او فرق داشت. در این فیلم نشان می‌دهد که بروسلی با دوتن از قهرمانان پینک پونگ آن زمان بازی کرده و آن‌ها را شکست می‌دهد.

نکته جالب اینجاست که هیچ راکت پینگ پونگی در دست بروسلی نیست و او به وسیله یک نانچیکو با آن‌ها بازی می‌کند. این فیلم را می‌توانید در زیر مشاهده کنید

بروسلی راز این کارش را تمرکز می داند. افزایش تمرکز نه تنها برای بروسلی، بلکه در زندگی هر فرد موفقی به وضوح دیده می‌شود. هر شکستی را هم که بررسی کنید، عدم تمرکز یکی از عوامل اصلی آن محسوب می‌شود.

خورشید منبع بسیار بزرگی از انرژی است و در هر لحظه میلیاردها کیلووات انرژی به سطح زمین ساطع می‌کند که می تواند هر موجودی را به راحتی از بین ببرد. با این وجود ما با کمی کرم ضد آفتاب و یک نقاب آفتاب گیر بر آن غلبه می‌کنیم.

اما اگر با یک عدسی، مقداری از این انرژی را به صورت متمرکز به یک سطح بتابانیم آن را ذوب می‌کند. بنابراین می‌توان گفت افزایش تمرکز برابر است با افزایش قدرت.

حال تصور کنید همه ما نیروی بیکرانی درون مغز خود در اختیار داریم که اگر راه‌های افزایش تمرکز را یاد بگیریم با سرعت بسیار زیادی به اهداف خود خواهیم رسید. اما شاید مسئله این باشد که اصلا نمی‌دانیم تمرکز یعنی چه؟ و یا نمی دانیم چگونه باید تمرکز کنیم؟

پس با ادامه مقاله همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

 

احتمالا تا به حال برای شما هم پیش آمده که خواسته‌اید مطالعه کنید ولی یک صدای ناهنجار ممتد مانند یک گروهان، بر رشته‌های عصبی مغزتان رژه می‌رود و یک لحظه هم آرام نمی‌گیرد.

این صدا شدیدا تمرکز حواس ما را به هم می‌زند به طوریکه حتی مدتی بعد از ساکت شدنش، هرچقدر هم تلاش کنیم خبری از تمرکز نیست و یا اینکه هربار قصد داشته‌ایم کاملا بر کاری تمرکز کنیم خود به خود حواسمان به موارد دیگر پرت شده است.

البته گاهی اوقات چنان برچیزی تمرکز می کنیم که اصلا متوجه وقایع اطرافمان نمی‌شویم. اما چه اتفاقی می‌افتد؟

ما همواره بر چیزی تمرکز داریم. اما زمانی که می خواهیم آن را تحت کنترل خود در بیاوریم بدون در نظر گرفتن عوامل موثر بر تمرکز، این کار را می‌کنیم که طبیعاتا نتیجه دهنده نیست. مثلا در اثر وارد شدن یک شوک هیجانی ممکن است مدتی دچار حواسپرتی شویم و به جای افزایش تمرکز بر موضوع مورد نظر، مدام به آن شوک فکر کنیم.

در واقع ما همچنان تمرکز داریم اما نه به موضوع مورد نظر، بلکه به موضوع شوک. حال اگر همزمان سروصدای تلویزیون هم اضافه شود سعی می‌کنیم با خاموش کردن آن، بر موضوع مورد نظر تمرکز کنیم. معمولا عوامل اصلی تمرکز به صورت مخفیانه روی ما اثر می‌گذارند بنابراین آن‌ها را نمی‌بینیم و تقصیر را به گردن عوامل فرعی می‌اندازیم.

اگر دقت کرده باشید گاهی در اوج سروصدا و شلوغی و شاید استرس بر موضوعی متمرکز می‌شویم که بعد از آن خودمان هم تعجب می‌کنیم. علت چنین اتفاقی دقیقا در نظر گرفتن عوامل مخفی و تاثیرگذار تمرکز است که معمولا ناخوداگاه اتفاق می‌افتد.

در ادامه به چند مورد از این عوامل اشاره‌ای می کنم:

 

ذهن معمولا به چیزی که لذت بخش باشد بیشترین اولویت را می‌دهد.ممکن است در شلوغی و سروصدا بتوانیم چرخی در اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی بزنیم و ذره‌ای حواسمان پرت نشود.

حتی ممکن است هنگام صحبت با کسی که به او علاقه‌مندیم اصلا متوجه حضور دیگران نشویم. ولی اگر بخواهیم پروژه‌ای را به پایان برسانیم که چندان هم به آن علاقه‌ای نداریم همه چیز در دنیا بهانه خوبی می‌شود که بگوییم تمرکز ندارم.

 

اگر بخواهیم استعداد را ساده تعریف کنیم اینگونه است که:

زمانی که کاری را بدون صرف انرژی زیاد و بدون دانش قبلی، به راحتی انجام دهیم، ما در این کار استعداد داریم.

حال زمانی که در کاری استعداد داریم، انرژی کمتری از مغز می‌گیریم و در نتیجه باعث افزایش تمرکز ما در آن کار می‌شود. چه بسا آن‌که عوامل به ظاهر تمرکزگیر هم در این شرایط وجود داشته باشند.

حتی می‌توان گفت زمانی که در چیزی استعداد داریم در واقع خلاقیت خود را آزاد کرده‌ایم. به بیان دیگر برای افزایش مهارت تفکر خلاق، تمرکز یک نیاز ضروریست و معمولا در چیزهایی که استعداد داریم خلاق هم هستیم چون به راحتی می‌توانیم بر آن‌ها تمرکز کنیم.

 

ما در طول روز دائما از کارهایمان پشیمان می‌شویم ولی این پشیمانی گاهی آنقدر کوچک است که اصلا متوجه آن نمی‌شویم. مثلا از گفتن یک حرف به یک شخص خاص یا از وراجی ناخوداگاه خود و یا حتی از تسلیم شدن برای رسیدن به هدف به صورت دائم پشیمان می‌شویم.

معمولا این پشیمانی با یک تصمیم جدید پایان می‌یابد و ما برای گرفتن هر تصمیم نیاز به تمرکز زیادی داریم بنابراین هر لحظه ممکن است تمرکز خود را نسبت به موضوع مورد نظر از دست بدهیم زیرا دچار یک پشیمانی هرچند کوچک شده‌ایم.

حال با دانستن این موضوع شاید برای شما سوال شده باشد که چگونه می‌توان تمرکز خود را افزایش دهیم؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید با ادامه مقاله همراه باشید.

 

وقتی از آقای بروسلی پرسیدند شما چگونه توانستید به این تمرکز جادویی دست پیدا کنید تنها جواب او تمرین زیاد بود. بروسلی اعتقاد داشت با تمرین مداوم یک کار ساده، می توان بر آن مسلط شد و سپس دشوارترین کارها را هم به آسانی انجام داد. از بروسلی به عنوان اسطوره تمرکز یاد می‌شود و واقعا هم چنین لقبی لایق اوست.

اما شاید در همه افراد انگیزه کافی وجود نداشته باشد که کاری را همانند بروسلی آنقدر تکرار کنند که در آن تبدیل به یک استاد شوند.
بنابراین اگر شما هم انگیزه کافی برای تمرین مداوم ندارید به توصیه‌های زیر توجه کنید و حتما آن‌ها را اجرا کنید تا نتیجه جادویی آن‌ها را ببینید.

 

بله درست متوجه شدید. زمانی که می‌خواهید بر چیزی تمرکز کنید و مدام فکر انجام کار دیگری ذهن شما را قلقلک می‌دهد، چه کاری انجام می‌دهید؟ معمولا اکثر افراد با آن مقابله و می‌خواند که دیگر به آن موضوع فکر نکنند که قطعا در این مسیر شکست می‌خورند.

فراموش نکنید در چنین شرایطی اولویت ذهنی با آن اختلال است پس دست به کار شوید و نیاز ذهن خود را برطرف کنید. شاید چرخ زدن در شبکه‌های اجتماعی باشد. به راحتی زمان کمی را به این کار اختصاص دهید تا ذهنتان آرام بگیرد و سپس مشغول کار اصلی شوید.

البته پیش‌فرض بر این است که شما به کار مورد نظرتان علاقه دارید ولی در آن لحظه نمی‌توانید بر انجامش تمرکز کنید زیرا در غیر این صورت هر بار که نیاز ذهن خود را برطرف می‌کنید بیشتر هم وسوسه می‌شوید که دوباره چنین کاری را انجام دهید.

تفکر انتقادی در این زمینه بسیار کمک‌کننده است بنابراین می‌توانید مقاله مهارت تفکر انتقادی را مطالعه کنید تا دیگر در این زمینه مشکلی نداشته باشید.چگونه تمرکز ذهن کنیم

همه ما در یک زمان خاص ناگهان به خودمان می آییم و دوست داریم هیچ کاری انجام ندهیم و فقط فکر کنیم و فکر کنیم و فکر کنیم. این زمان برای بعضی افراد ممکن است دقایقی قبل از خواب باشد یا هنگام تنها غذا خوردن و یا حتی اول صبح هنگام بیدار شدن.

معمولا اکثر ما این فرصت بی نظیر را هدر داده و آن را صرف فکر کردن‌های بیهوده می‌کنیم. به جای چنین کاری بهتر است به مرتب کردن افکارمان بپردازیم و سعی کنیم هرکدام را سرجای خود بگذاریم. با این کار هر فکری به موقع در ذهنمان نقش می بندد و باعث حواسپرتی نمی‌شود.

 

اصولا همه ما در برخی موارد فراموش‌کاریم. گاهی هم کاملا به صورت عمد چیزی را که دوست نداریم فراموش می‌کنیم. مواردی که ناخودآگاه فراموش کرده‌ایم معمولا مهم‌تر هستند زیرا عجیب است که ما برای کاری هیجان داشته باشیم و آن را فراموش کنیم.

اما گاهی به علت مشغله یا سهل‌انگاری خودمان فراموش می‌کنیم که قرار بود چه کاری انجام دهیم. بنابراین برای جلوگیری از حواسپرتی لازم است مدیریت زمان را به خوبی یاد بگیریم و اینگونه خودمان را گیر بیاندازیم.

می‌توانید جمله‌ای نسبتا طعنه آمیز در یادآوری‌های تلفن همراه خود بنویسید که در تاریخ معین ان جمله را به شما نشان دهد. مثل: مرسی که فلان کار را انجام دادی!! یا می‌توانید به فردی که هرروز او را می‌بینید بسپارید که شما را در موارد لازم گیر بیاندازد و موارد مهم را به شما یادآوری کند.

 

شخصی می‌گفت: بعضی آدم‌ها مثل پلانکتون هستند، موج دریا هرکجا که بخواهد آن‌ها را با خود می‌برد. اگر برای خودتان مقصدی تعیین نکنید، تمرکز کردن روی کار مورد نظرتان کاملا غیرممکن است.

اما مقصدی که انتخاب می‌کنید خیلی دور نباشد. وقتی با یک دوربین مسافت بسیار دوری را می‌بینیم آنقدر لرزش در آن وجود دارد که تمرکز بر یک نقطه کار بسیار سختیست.

در زندگی واقعی هم همین‌طور است. هدف‌های کوچک و دست‌یافتنی را انتخاب کنید و سعی کنید آن‌ها را بدست آورید. اینگونه چه بخواهید و چه نخواهید بر کار موردنظرتان تمرکز کرده‌اید.

 

در مدارهای الکترونیکی، لوله‌کشی‌های ساختمان، خط تولید کارخانه‌ها و تقریبا هرجایی که فکرش را بکنید برای رفع اشکال آسان‌تر از بازخورد استفاده می‌شود. کار بازخورد این است که خروجی را به ورودی متصل کند و هربار که کیفیت خروجی پایین آمد ورودی را تغییر دهد تا به کیفیت لازم برسد.

برای رسیدن به بالاترین نقطه تمرکز هم نیاز به بازخورد به شدت احساس می‌شود. هربار که تمرکز از دست می‌رود دلیل متفاوتی دارد که با بررسی آن می‌توان از تکرار مجدد آن جلوگیری کرد و این یعنی پیشرفت.

 

مدتی است که تصمیم به تحقیق و تغییر خودم در زندگی گرفته‌ام و به اشتراک گذاشتن تجربیات و دانسته‌هایم با بقیه جدی‌ترین رسالتم است.

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

بنام خدا
عالی بود ممنون

سلام و درود
خوشحالم که استفاد کردید و برای خودتون ارزش قائل هستید
موفق باشید

عاللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللللییییییییییییییییییی

خوب بود مطالبتون مخصوصا مطلب اخری و امید وارم باز هم راه های خوبی رو پیشنهاد بدین

سلام و درود
مرسی از شما که نظر خودتون رو گفتید و خوشحالم که واستون مفید و خوب بوده.

مفید بود دوست داشتم ممنون.

دوست عزیز سلام
باعث خوشحالی بنده هست که از مطالعه این مقاله رضایت داشتید
موفق باشید

سلام معلم ریاضی من میگه که تمرکز و ذقت من خیلی پایینه…راستم میگه تو سوالات مثلا منفی سه رو مثبت میبینم…راهی هست برای این مشکل؟چوم من سال دیگه هم کنکور میدم؟

سلام و درود
بله حتما راهی هست.
اول اینکه فورا حرف اطرفیان رو درباره خودتون نپذیرید و باور نکنید.
دوم اینکه تمرین کردن قطعا می‌تونه شما رو ارتقا بده. بنابراین تمرین و بازی‌های مربوط به افزایش تمرکز رو انجام بدید.
سوم اینکه سرعت خودتون رو کمتر کنید. اگر این سرعتی که توی انجام کارها دارید باعث افت کیفیت انجام کار میشه پس میشه سرعت رو در حد ترمال کاهش داد تا کیفیت بیشتر بشه
موفق باشید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذهنولوژی بستری برای آموزش‌های تخصصی در حیطه بهبود و توسعه فردی است که بیش از ۲ سال فعالیت آن می‌گذرد. شما با ذهنولوژی می‌توانید لحظه به لحظه در زندگی شخصی‌تان رشد کنید.


Username or email *


Password *


Log in

نداشتن تمرکز کافی در حین انجام کارها می تواند باعث بروز اتفاقات بد و صدمات جبران ناپذیری شود. مثلا پزشکی که به دلیل نداشتن تمرکز کافی جان بیماری را به خطر انداخته است. پس دانستن این موضوع که چگونه تمرکز خود را در هنگام کار یا برای درس خواندن حفظ کنیم بسیار مهم و حیاتی است. ما در این مقاله با آموزش نکاتی در باب افزایش تمرکز و کنترل ذهن ، یاد خواهیم گرفت که چگونه تمرکز کنیم .

اولین نکته برای افزایش تمرکز ذهن در حین انجام کار یا مطالعه انتخاب یک صندلی و میز مناسب است. به خصوص اگر شما یک کار دفتری دارید و یا کارمند هستید. مغز ما در  تناسب کامل با اندام مان قرار دارد و زمانی که احساس راحتی نکنیم نمی توانیم به خوبی بر روی کارمان تمرکز کنیم. پس بهتر است صندلی، میز یا مکانی که انتخاب میکنیم با کارمان متناسب باشد. راحت نبودن هنگام کار یا مطالعه نه تنها تمرکز ذهن ما را بر هم می‌زند بلکه باعث می شود زمان زیادی را صرف این کنیم که راحتتر بنشینیم.چگونه تمرکز ذهن کنیم

نکته دیگری که باید در هنگام کار در دفتر به آن توجه کرد، این است که سعی کنید تا حد ممکن صفحه کامپیوتر یا همان دسکتاپ‌تان را خلوت کنید.
این کار دو فایده دارد. اولین فایده آن این است که سیستم شما با سرعت بهتری کار خواهد کرد.
از طرفی زمانی که مطالب و فایل های اضافی بر روی صفحه اصلی شما وجود نداشته باشند،
شما می توانید راحت تر بر روی کارتان تمرکز کنید و چیزهای دیگر حواس شما را پرت نخواهند کرد.
به همین دلیل بهتر است مطالبی که به کارتان ارتباطی ندارند را از روی صفحه اصلی پاک کرده یا به فولدرهای دیگر انتقال دهید.

برنامه ریزی کردن برای انجام کارها همیشه عاملی مهم در بهبود تمرکز ذهن ماست. اما برای اینکه بفهمیم چگونه در حین کار تمرکز کنیم یا برای درس خواندن آماده شویم، بهتر است یک چک لیست از تمام کارهایی که قرار است انجام دهیم تهیه کنی. سپس این چک لیست را در کنار خود قرار داده و پس از رسیدن به هر کدام از اهداف کنار آن تیک بزنید یا رویش خط بکشید. اینگونه هم کارهای تان را مرحله به مرحله انجام می دهید و هم پس از انجام هر کدام از آنها احساس خوبی خواهید داشت. چرا که یک مرحله از کارتان را به خوبی انجام داده‎اید. اما ترتیب انجام کارها موضوع دیگری است که در ادامه در مورد آن صحبت کنیم.

 

یکی از روش‌های دیگری که ما می‌گوید چگونه در حین کار و در هنگام درس خواندن تمرکز کنیم این است که کارهایی که داریم را اولویت‎بندی کنیم. اولویت‎بندی کارها به ما این شانس را می‌دهد که انرژی خود راه برای انجام همه کارها را تقسیم بندی کنیم و وسط انجام کاری از آن خسته نشویم. خستگی یکی از مهمترین عوامل حواس‎پرتی و کاهش تمرکز است اما چگونه این اولویت‎بندی را باید انجام دهیم؟

برای اینکه کارهای‎مان به خوبی دسته‎بندی و اولویت‎بندی شوند، بهتر است اول از مهم‎ترین کارها شروع کنیم. برای مثال من هر روز صبح کارهایی را که نیازمند دقت و توجه بیشتری هستند را اول انجام می دهم. حتی اگر این کارها نسبت به سایرین سخت‎تر باشند. این کار باعث خواهد شد که بخش مهمی از وظایفی که بر عهده من هست در همان ابتدای صبح انجام شود. این اتفاق خود دو فایده بزرگ دارد. اول از همه اینکه که به اصطلاح کمر کار شکسته خواهد شد. اگر کتاب چه کسی پنیر مرا جا به جا کرد را خوانده باشید، خواهید فهمید که انجام دادن کارهای‎بزرگ تر‎ و سخت‎تر راه را برای انجام دیگر وظایف آسان‎تر خواهد کرد. اما چگونه؟

دلیل این اتفاق آن است اگر بفهمیم چگونه بر روی کارهای مهم و سخت‎تر تمرکز کنیم خواهیم توانست که به راحتی کارهای روزمره را نیز انجام دهیم. در نتیجه بهتر است اول با کارهای دشوارتر شروع کنیم. سپس به سراغ کارهایی برویم که اگرچه آنها را دوست نداریم، اما مجبوریم آنها را انجام دهیم.

فایده دیگری که این کار دارد این است که شما بعد از انجام کارهای مهم تر و سخت‎تر احساس رضایت بیشتری از خود دارید. این احساس رضایت انگیزه و میل شما را بیشتر خواهد کرد. و باعث می‎شود که در ادامه روز هم کارهای‎تان را با تمرکز بیشتری انجام دهید.

همانطور که از کارهایی حرف زدیم که ممکن است به انجام آنها علاقه نداشته باشیم اما مجبور باشیم که انجامشان دهیم، حال می خواهیم در مورد بخشی از کارهای‎مان صحبت کنیم که معمولاً نسبت به انجام آنها علاقه بیشتری داریم. همه ما افرادی را دیده ایم که در هنگام انجام کارهای شان ذوق و علاقه زیادی نسبت به آن دارد. برای مثال آشپز‎هایی که وقت زیادی را صرف تزیین غذای‎شان میکند. اما این کار تا چه حد بر روی تمرکز ذهن ما و اینکه یاد بگیریم چگونه تمرکز خود را حفظ کنیم موثر است.

زمانی که شما نسبت به کاری که انجام می دهید علاقه بیشتری نشان دهید، خستگی کمتر به سراغ شما خواهد آمد. حتماً خیلی ها را دیده اید که علی رغم داشتن کارهای سخت و طاقت فرسا بدون هیچ مشکلی آنها را انجام می‌دهند. معمولا وقتی از این افراد در مورد دلیل این اتفاق بپرسید، آنها به شما خواهند گفت که در هنگام کار کردن اصلا احساس خستگی نخواهند کرد. دلیل آن این است که این افراد از کارشان لذت می‎برند. در نتیجه آن را با تمرکز بیشتری انجام می دهند و نه تنها خستگی به سراغشان نمی‎آید، بلکه کیفیت کاری که انجام می دهند نیز بسیار بالاتر از سایر افراد است. اما آیا همیشه کاری که انجام می دهیم این همان چیزی است که به آن علاقه داریم؟ البته که نه. پس چه باید کرد؟ در ادامه به شما خواهیم گفت.

 

همکاران یکی دیگر از عواملی هستند که می توانند به ما یاد دهند که چگونه تمرکز خود را در حین کار حفظ کنیم . نقش همکاران و به طور کلی هر کسی که در محل کار با آن برخورد داریم بسیار در تمرکز ذهن و یا عدم تمرکز ما مهم است. برای مثال، فردی که در محیطی کار میکند که همه افراد مدام در حال گفت‎و‎گو‎های غیر کاری مثل نتیجه فوتبال دیشب و یا غذای مهمانی هفته پیش هستند، کمتر می تواند بر روی کاری که انجام می‌دهد تمرکز کند. دلیل این اتفاق آن است که مغز ما مدام در حال پردازش اطلاعات است و زمانی که اطلاعات مختلفی از منابع گوناگون به آن سرازیر می‎شوند، دسته بندی آنها برای مغز مشکل خواهد شد. به همین دلیل ما قادر نیستیم که در حین کار تمرکز کنیم.

حال این وضعیت را با جایی مقایسه کنید که همه در آن در حال انجام کارهای خودشان
هستند و تنها در زمان استراحت و یا ناهار در مورد مسائل دیگر صحبت می کند. پس بهتر
است که سعی کنید دوستان و همکارانتان این موضوع را بفهمانید که زمانی که در حال
انجام کار مهمی هستید به سکوت و آرامش کافی نیاز دارید. مغز ما به اندازه کافی در
معرض استرس ها و افکار بیرونی هست، پس نیازی نیست که آن را بیش از اندازه درگیر
عوامل دیگر کنیم.

 

اما آیا نکته قبلی که گفتیم به این معنا است که دیگر هیچ ارتباطی با همکاران ما
نداشته باشیم؟ ابداً خیر، زمانی که ما در یک شرکت یا کارخانه کار می کنیم، باید
ارتباطات سالم و دوستانه خود را با دیگر همکاران‎مان حفظ کنیم. این کار از دو جهت
اهمیت دارد اول اینکه اگر شما زیاد از حد خود را از جمع جدا کنید دیگر دوستی در
محل کار نخواهید داشت. این اتفاق باعث می شود که احساس خوبی نسبت به
محلی که در آن کار میکنید نداشته باشید. و در نتیجه تمرکزتان در حین کار کاهش یابد.

نکته دوم اما این است که مغز ما پس از انجام مداوم یک کار خسته خواهد شد
و تمرکز کردن برای آن دشوار می‌شود. صحبت کردن و یا کمک گرفتن از دوستان
یا همکارانمان باعث خواهد شد که کاری که انجام می‌دهیم بیش‎از‎حد خسته‎کننده
نباشد. فقط این نکته را فراموش نکنید که خوش و بش طولانی‌مدت ممکن است تاثیر
برعکس داشته باشد و نه تنها به ما یاد نمی‌دهد که چگونه تمرکز خود را حفظ کنیم
بلکه تمرکز ذهن ما را نیز از بین می‌برد.

 

شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده اند. تقریباً تمام کارهای ما وابسته به فضای مجازی هستند. از گرفتن احوال دوستان و آشنایان تا مطلع شدن از جدیدترین اخبار روز ایران و جهان، و یا حتی گوش کردن به موسیقی، همه و همه از طریق شبکه های مجازی انجام می شوند. بدون شک پیشرفت و گسترش این شبکه ها تا حد بسیار زیادی برای ما مفید بوده است. اما شدیدا به شما توصیه می کنیم که برای داشتن تمرکز حواس برای درس خواندن یا در حین کار، از این شبکه ها دوری کنید.

دوستی دارم که برنامه هایی مثل اینستاگرام را یک باتلاق می‌نامید. دلیل این اتفاق آن بود که دوست ما عقیده داشت زمانی که فرد وارد اینستاگرام  می‌شود، پس از بررسی پستها و استوری های دوستانش به سراغ سایر مطالب موجود در این شبکه اجتماعی میرود.
همین باعث می شود بی آنکه متوجه شویم، ساعت ها زمان ارزشمند خود
را صرف تماشای ویدئو های بی ارزش و فایده کنیم. بهتر است تا جایی که
می‌توانید گوشی تلفن را در هنگام کار از خود دور کنید و یا حداقل استفاده
از آن را محدود به زمان هایی کنید که در حال استراحت هستید.

 

خوراکی ها همیشه قسمت لذت بخش زندگی ما بوده‌اند. زمانی که ما در حال انجام کاری هستیم بهتر است که در کنار خودمان خوراکی‌های قرار دهیم که می‌توانند برای عملکرد مغزمان مفید باشد. دانستن اینکه برای تمرکز حواس چه بخوریم  می‌تواند به ما کمک کند که در حین انجام کارمان تمرکز ذهن داشته باشیم. استفاده از مواد غذایی مثل شکلات تلخ، آجیل ها، سبزیجات و میوه ها می تواند عملکرد مغز ما و در نتیجه تمرکز ما را بهبود ببخشد.

نکته‌ای که باید در این این جا رعایت کنید این است که از مواد غذایی حاوی شکر تصفیه شده اصلا استفاده نکنید. همچنین غذاهای چرب و شور و انواع فست فودها هم می توانند عملکرد مغز ما را مختل کند. تنها تکه های کوچکی از شکلات و مغز هایی مثل گردو می توانند تا حد زیادی به تمرکز شما در حین کار کمک کنند. همچنین نوشیدن آب کافی در حین انجام کار می تواند به ما کمک کند تا راحت تر بفهمیم چگونه برای درس خواندن یا در حین کار تمرکز کنیم .

 

همانطور که دیدید عوامل زیادی در اینکه چگونه تمرکز خود را برای درس خواندنیا در حین
کار حفظ کنیم وجود دارند. با توجه به اینکه پیش تر در مورد اینکه تمرکز چیست صحبت
کرده بودیم، سعی کردیم در این مقاله ما را با نکاتی آشنا کنیم که در محل کار به کمک‎تان
بیایند. علاوه بر نکات گفته شده، داشتن خواب کافی و پرهیز از انجام چندکار به صورت همزمان
هم می توانند به تمرکز شما در حین کار کمک ویژه ای بکنند.

مطالب‌تون فوق‌العاده‌اس

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

هر وقت به نظرم پاسخ دادند به ایمیلم خبر بدید 🙂


تصویر امنیتی
*

چگونه تمرکز ذهن کنیم

 

فرادید| همه‌ی ما دوست داریم در کاری که انجام می‌دهیم بهترین باشیم و توانایی‌های خود را در بالاترین سطح ارائه بدهیم. ولی همیشه عواملی مانند افکار، احساسات گوناگون و صدا‌های مزاحم وجود دارند و نمی‌گذارند روی کارمان تمرکز کنیم. گاهی نیز برای افزایش تمرکز، دست‌به‌دامانِ دارو‌ها و روش‌های درمانی می‌شویم. باید بدانید تمرکز در کار، مهارتی است که با تمرین می‌توان به آن دست یافت. در این مقاله به‌طور مختصر توضیح می‌دهیم تمرکز چیست و بهترین روش‌های افزایش تمرکز کدام‌اند.

 

به گزارش فرادید، تابه‌حال توجه کرده‌اید که وقتی غرقِ انجام کاری می‌شوید، چقدر حس خوبی دارید؟ در این حالت به بهره وری واقعی می‌رسید و صرفا با کار‌های بیهوده و وقت‌گیر، خودتان را سرگرم نمی‌کنید. حس می‌کنید که بسیار هدفمند هستید و گذشت زمان را درک نمی‌کنید. فرقی نمی‌کند اسم این حالت را تَچان (flow) می‌گذارید یا مسحور شدن و غرق شدن در کار، در هر صورت در این زمان‌ها واقعا احساس هیجان‌انگیزی دارید.

 

چگونه تمرکز ذهن کنیم

هیچ‌کس نمی‌تواند با جادو، تمرکز خود را افزایش بدهد. افزایش تمرکز به تمرین زیادی نیاز دارد و نیازمند یکی از سخت‌ترین انواع تلاش‌ها یعنی ذهن آگاهی (mindfulness) است. البته نکته‌ها و روش‌هایی نیز وجود دارد که می‌توانید برای افزایش تمرکز خود، آنها را به‌کار بگیرید. در ادامه تکنیک‌هایی را بیان می‌کنیم که شما را به آن حالت لذت‌بخش بهره‌وری آسان و بدون زحمت نزدیک می‌کند.

سارا حمیدی آموزش تمرکز و تفکر

چگونه تمرکز حواس داشته باشیم سؤالی است که شاید تابه‌حال به دنبال پاسخ آن نبوده‌اید، اما در ذهنتان چنین سؤالی گذشته است.

تمرکز حواس داشتن و یا به عبارتی تمرکز قوی داشتن از الزامات یک ذهن توانمند است. اگر می‌خواهید که یک ذهن آرام داشته باشید و بتوانید در راستای اهداف و خواسته‌های خود قدم بردارید، باید تمرکز خود را تقویت کنید. در مقالات قبل در مورد روش‌های افزایش تمرکز با استفاده از تکنیک‌های متفاوتی صحبت کردیم.

در این مقاله می‌خواهیم چند تمرین معرفی کنیم که با انجام روزانه آن‌ها بتوانید تمرکز حواس بیشتری داشته باشید.

در این مقاله به سؤال مهم شما در رابطه بااینکه چگونه تمرکز حواس داشته باشیم و یا انواع متفاوت سوال‌ها در رابطه با تقویت و بهبود تمرکز می‌پردازیم.چگونه تمرکز ذهن کنیم

اگر در لغت‌نامه دهخدا معنی تمرکز را جست‌و‌جو کنیم به عبارتی همچون مرکزیت، متمرکز کردن، گردآمدن در یکجا و غیره دست می‌یابیم.

همان‌طور که در لغت‌نامه نیز آمده است، تمرکز یعنی اختصاص دادن تمام انرژی، ذهن و فکر به یک موضوع خاص.

هنگامی‌که می‌خواهیم تمرکز داشته باشیم، درواقع به دنبال توجه نشان دادن تنها به یک موضوع خاص هستیم.

کتاب خواندن را در نظر بگیرید….

هنگامی‌که می‌خواهیم مطالعه کنیم، اگر نتوانیم تمام توجه خود را به کتاب دهیم، مرتب حواس ما پرت خواهد شد. پس از مدتی به دلیل اینکه نمی‌توانیم فقط و فقط به کتاب توجه کنیم، خسته می‌شویم و از اینکه تمرکز حواس نداریم شکایت می‌کنیم.

بنابراین تمرکز حواس یعنی توجه کامل به یک موضوع مشخص داشتن، بدون اینکه دچار حواس‌پرتی شویم.

افزایش قدرت تمرکز به معنای افزایش قدرت ذهن است. اگر بتوانید با انجام تمرین‌های افزایش تمرکز، تمرکز خود را تقویت کنید شما درواقع گامی برای تقویت ذهن و مغز خود برداشته‌اید. یک مغز توانمند مغزی است که به‌دلخواه بتواند بر هر موضوعی توجه کند.

اگر می‌خواهید که قدرت تمرکز در زندگی، کار و تحصیل را درک کنید بیایید باهم به یک سفر خیالی برویم.

آماده‌اید؟؟؟

در مکانی راحت بنشینید.

تصور کنید که صبح با صدای ساعت از خواب بیدار می‌شوید. از تخت خود بیرون می‌آیید. درحالی‌که به ساعت نگاه می‌کنید به این فکر می‌کنید که برنامه امروزتان چیست؟

سپس در همان حال به سمت دستشویی می‌روید و پس از سرحال شدن، به سمت آشپزخانه می‌روید. در همان حال دوباره به برنامه امروزتان فکر می‌کنید. پیش خود می‌گویید با چه کسی قرار داشتم؟

آهااان… باید در جلسه اداره که ساعت ۸ صبح شروع می‌شود شرکت کنم. در همان حال به سمت اتاق می‌روید تا لباس بپوشید و دوباره پیش خود می‌گویید که برنامه امروزم چی بود؟؟؟

 

بعد یادتان می‌آید که باید بچه‌ها را به مدرسه ببرید و سپس به محل کارتان بروید. در آنجا باید با رئیستان صحبت کنید و چند نمونه گزارش کار به او تحویل دهید.

درحالی‌که دارید لباس می‌پوشید یادتان به مهمانی شب می‌افتد و اینکه شما هنوز برای منزل هیچ خرید نکرده‌اید. تقویم را نگاه می‌کنید و متوجه می‌شوید که امروز باید مرخصی گرفته بودید.

درحالی‌که بسیار عصبانی هستید، همسرتان به شما می‌گوید که ماشین خراب است و امروز باید با تاکسی به محل کار خود بروید.

پس از گذشتن از تمام مشکلات اول‌ صبح، به محل کار زنگ می‌زنید و امروز را مرخصی می‌گیرید. وقتی‌که خیالتان از کار راحت می‌شود از خانه بیرون می‌آیید تا سوار ماشین شوید و برای خرید مهمانی امشب بیرون روید.

هنگامی که در ماشین را باز می‌کنید به یاد می‌آورید که همسرتان به شما گفته بود که ماشین خراب است.

با عصبانیت از ماشین پیاده می‌شوید و ناگهان به یاد جلسه ساعت ۸ می‌افتید. عصبانیت شما تشدید می‌شود از اینکه این موضوع را فراموش کرده بودید و الان ساعت حدود ۸ است. همچنین شما امروز را مرخصی گرفتید بدون اینکه یادتان به جلسه باشد.

یعنی در ابتدای صبح یادتان بود، اما پس‌ازآن فراموش کردید.

اگر در زندگی تمرکز وجود نداشته باشد، دچار افکار پریشان خواهیم شد. برنامه‌ریزی درستی نخواهیم داشت و کیفیت زندگی و کارمان نامطلوب خواهد بود.

اگر در مثال بالا تمرکز حواس وجود داشت، شما برنامه زمانی منظمی از قبل داشتید. می‌دانستید که در یک روز چه‌کارهایی باید انجام دهید. درنهایت دچار خشم و از دست دادن قرارهای مهم خود نمی‌شدید.

هنگامی‌که بتوانید تمرکز خود را تقویت کنید، شما به‌مرور دارای یک ذهن آرام خواهید شد. ذهنی که آرام است دچار افکار پریشان نمی‌شود.

هنگامی‌که ذهنتان آرام است در لحظه حال زندگی می‌کنید و به‌آسانی می‌توانید به موضوعات موردعلاقه خود تمرکز کنید. برای دستیابی به یک ذهن آرام مقاله چگونه یک ذهن آرام داشته باشم را مطالعه کنید.

اکثر افراد فکر می‌کنند که ذهنشان هستند و این ذهن و مغز است که زندگی و شرایط آن‌ها را اداره می‌کند.

واقعیت این است که ما ذهنمان نیستیم و باید یاد بگیریم که ذهن خود را کنترل کنیم.

انجام تمرین‌های تقویت تمرکز حواس به شما کمک می‌کند تا افکار پریشان ذهن خود را کنترل کنید و به آن اجازه ندهید که شما را توسط افکار مزاحم کنترل کند. این تمرین ها برگرفته از مقاله Concentration Exercises است.

 

 

 

 

 

 

 

چگونه تمرکز ذهن کنیم

۱- یک کتاب بردارید و لغات موجود در کتاب را بشمارید. در ابتدا با یک پاراگراف شروع کنید. وقتی یک‌بار لغات را شمردید، سری بعد دوباره لغات را شمارش کنید تا مطمئن شوید که تعداد صحیح است.

اگر انجام این تمرین ساده شد، لغات موجود در یک صفحه را شمارش کنید. فقط دقت کنید که این تمرین را باید با چشم انجام دهید و از مداد و یا انگشت جهت راهنما برای شمارش استفاده نکنید.

۲- از عدد ۱۰۰ تا عدد ۱ به‌صورت معکوس شمارش کنید. تمام مدت به اعداد دقت کنید و اگر حواستان پرت شد تمرین را از ابتدا شروع کنید..

۳- از شماره ۱۰۰ تا ۱ بشمارید و هر بار ۳ عدد از عدد قبلی کم کنید. ۱۰۰، ۹۷، ۹۴، …

۴- یک کلمه را انتخاب کنید و به مدت ۵ دقیقه آن را در ذهن خود تکرار کنید.

۵- یک میوه و یا یک شی را انتخاب کنید. آن را نگاه کنید و تمام اجزا آن را به‌دقت بررسی کنید. به افکاری که در این مدت ممکن است به وجود آید بی‌توجه باشید. تمام دقت و توجه خود را صرف آن شی و یا میوه کنید. آن را بررسی کنید. رنگ، شکل و احساسی که با دیدن آن دارید.

۶- در ابتدا به مدت ۲ دقیقه با تمرین شماره ۵ شروع کنید. سپس چشم‌های خود را ببندید و آن سیب و یا میوه را در ذهن خود تجسم کنید. اکنون به‌جای بررسی آن با چشمان باز در ذهن خود به سیب توجه کنید.

۷- سعی کنید که به مدت ۵ دقیقه به هیچ موضوعی فکر نکنید. تنها زمانی می‌توانید این تمرین را انجام دهید که تمرین‌های قبلی را کامل انجام داده باشید و به آن‌ها مسلط باشید. اگر تمرین‌های قبلی را به‌درستی انجام داده باشید، اکنون می‌توانید برای مدت هرچند کوتاه یک ذهن خاموش را تجربه کنید.

تقویت تمرکز زمان‌بر است و شما به‌محض اینکه شاهد تغییرات کوچکی در افزایش تمرکز خود شوید، اشتیاق بیشتری برای انجام روزانه این تمرین‌ها پیدا خواهید کرد.

با تقویت تمرکز می‌توانید آرامش بیشتری در زندگی خود احساس کنید. پس از مدتی یاد می‌گیرید که چگونه از ذهن خود استفاده بهتری کنید و بازدهی روزانه خود را افزایش دهید.

 

برای دریافت ۵ درس آموزشی در مورد تقویت تمرکز ذهن فرم زیر را تکمیل کنید. پس از تکمیل فرم به سرعت درس ها برای شما ایمیل میشود.

این دوره کاملاً رایگان است با وجود اینکه بسیار ارزشمند است زیرا ما دوست داریم شما با کیفیت آموزش های ما آشنا شوید.

همین الان فرم زیر را تکمیل کنید و درس ها را در ایمیل خود دریافت کنید.

 

من سارا حمیدی هستم و در این وبسایت به منظور آگاهی از توانایی های مغزی و افزایش عملکردمان در زندگی، محیط کار و خانه به ارائه مقالات، دوره ها و محصولات آموزشی می‌پردازم.

مطلب قبلی

کنترل ذهن خود و تمرین تمرکز ذهن (آپدیت شده)

مطلب بعدی

به تعویق انداختن کارها: چرا کارهایمان را به تعویق می‌اندازیم؟

چرا نباید از آینده بترسید؟ ترس از آینده نداشته باشید

دلایل خواب آلودگی در مطالعه و کار

مهارت کنترل ذهن در کار و زندگی و تحصیل

چگونه با انگیزه کار کنیم؟ مهم ترین راهکار تقویت انگیزه

نکات جالبی بود.

سپاسگزارم جناب انصاری شاد باشید

ممنون بابت مطالبی گذاشتین میخوام ذهن خودم خیلی بالا ببرم تا افکار منفی دیگه جا پیدا نکنه چکار کنم

سلام حمید عزیز

افکار منفی قسمتی از مغز ماست و نمیتوان هیچ فردی را پیدا کرد که هیچ فکر منفی ای نداشته باشد اما باید بتوانیم افکارمان را مدیریت کنیم و طرز فکر بهتری برای خودمان بسازیم. بنابراین پیشنهاد می کنم مقالات زیر را مطالعه کنیدمهارت کنترل ذهن در کار و زندگی و تحصیل

کنترل ذهن و افکار منفی در ۳ مرحله

کنترل ذهن خود و تمرین تمرکز ذهن (آپدیت شده)

شاد باشید

قلم بسیار خوبی دارید.

ممنون و عالی بود ، من چون خودم تمرکز حواس خیلی وقت هست ندارم به شدت در پی این مقوله هستم حالا من یه سوال دارم از شما گرامی ، اونم اینه که آیا نمیشه این وقت رو هدفمند کنیم ، مثلا بجای شمردن از ۱ تا ۱۰۰ برعکس بیایم ، کلمات انگلیسی رو که حفظ هستیم ، متضاد هاشو برا خودمون بگیم یا نمیدونم یه تمرین هدفمند دیگه منظورم اینه که اصل خود تمرینات هست یا اصل درگیری ذهن ما با اون فعالیت ، سوال اینجاست ؟ یه چیزی دیگم که من فکر میکنم در مورد تمرکز اینه که با تنبلی ذهن ارتباط داره شاید ؟!

سلام دوست عزیز. هدف از این تمرین ها درگیری ذهن با اون فعالیت است. هرتمرینی که احساس می کنید کمک می کند ذهن تان لحظاتی بر آن متمرکز شود و در نتیجه عضله تمرکز تقویت شود می توانید استفاده کنید. وقتی تمرکزتون پایینه به مرور ذهن به این شرایط عادت میکنه و به مرور مدام تمرکز شما کمتر میشود و یا به عبارتی ذهن شما تنبل می گردد که انجام تمرین های تمرکز حواس به تقویت ذهن کمک می کند. شاد باشید…

سلام من بزرگ ترین مشکلم تمرکزه خیلی خیلی مشکل دارم اصلا یک دقیقه هم نمیتونم تمرکز کنم وقتی درس میخونم هی یاد گذشته میوفتم یاد فیلم تلویزیون حرف های مردم اصلا تو ذهنم جنگ جهانیه نه اینکه بگم تنبلم من دانش اموز تیزهوشانم و معدلم هم خیل خوبه ولی اگر بتونم تمرکز کنم صد درصد به جای شاگرد سوم شدن اول میشم و تو خیلی کار های دیگه کمکم میکنه لطفا کمکم کنید ??

سلام دوست عزیز بهتون تبریک می گوییم که در تلاش برای بهبود مهارت تمرکز خود هستید. پیشنهاد می کنم مقالات زیر را مطالعه کنید.وبینار تقویت تمرکز

کنترل ذهن

شاد باشید

سلام من مدیر یک مجموعه بزرگ هستم، اخیرا بسیار افکار مزاحم دارم، حین صحبت کردن، یکدفعه فراموش میکتم در مورد چی حرف میزنم. دقیقا مثل اول داستانی که فرمودین شدم. کمکم کنید لطفا. ممنون

سلام آقای سعید عزیز پیشنهاد ویژه اینکه اول در دوره مدیریت افکار مزاحم شرکت کنید و سپس می توانید در جلسات کوچینگ شرکت کنید تا بازدهی، تمرکز و عملکرد خود را تقویت کنید. شاد باشید

سلام من دانش اموز هستم برای درس خواندن بیشتر از ۲ ساعت نمی تونم درس بخوانم این مشکل منه چون سال اینده کنکور دارم ورشته تحصیلی من ادبیات است و به مطاله زیاد نیاز دارم نمیتونم ذهنم را کنترل کنم ناخواسته فکر دیگری می کنم سعید هستم ممنون میشم یه راهکار برای مطاله ومشکل من بگید….ً………ً……ـ??

سلام دوست عزیز برای افزایش تمرکز پیشنهاد می کنم تمرینات تقویت تمرکز را انجام دهید و همچنین مقاله تقویت تمرکز ذهن در درس خواندن را مطالعه کنید. همچنین در دوره رایگان افزایش تمرکز شرکت کنید. شاد باشید…

سلام? یه سوالی داشتم که ذهنمو خیلی مشغول کرده بود توی فیلما خیلی راحت باهم تله پاتی برقرار میکنن و پیام میفرستن و بعد راحت متوقفش میکنن میشه لطفا بهم بگید که چطوری این اتفاق میفته؟ممنون.

سلام دوست عزیز آموزش های ما در حوزه تله پاتی نمی باشد. پیشنهاد می کنم برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد در گوگل جست و جو کنید. شاد باشید

چجوری متوقف کردنش منظورمه،چون به نظرم خودت تعیین میکنی چه پیامیو ارتعاش بدی.

باسلام بسیار عالی .دوستی سوال کردن که میشه بجای شمردن از کلمات انگلیسی برای یادگیری استفاده کرد ومن اینکارو کردم ذهنم بیشتر درگیر یادگیری اون کلمات شد بنده به شخصه فکر میکنم همان دستورات ذکر شده رو انجام بدیم بهتره چون اون روشها امتحان شده هستند در هرصورت برنامه ی مفیدی است با تشکر

سلام خانم دکتر من تعادل روانی ندارم وهر لحظه یه رفتاری دارم .این برمیگرده به تمرکز یا نه لطفا راهنمایی کنید

سلام دوست عزیزم پیشنهاد می کنم با یک پزشک و یا روانشناس مشورت نمایید. شاد باشید

سلام خانم دکتر. من یکی از مشکلاتی که دارم اینه که زیاد فکر میکنم. گاها برام مفیده اما گاهی آزار دهندس. بیشتر به پیشرفت فکر میکنم. و اینکه ثروتمند بشم. آیا این خوبه یا نه؟؟ چطور بیشتر فکرم رو کنترل کنم؟ ممنون

سلام دوست عزیزم اصولاً فکر کردن یکی از توانمندی های انسان است و ما فکر کردن را به خوب و یا بد تقسیم بندی نمی کنیم. اگر افکار شما تقویت کننده هستند و به پیشرفت و رشد شما در کار و زندگی کمک می کنند پس در مسیر درستی هستید. اما اگر افکارتان تضعیف کننده هستند و مانع پیشرفت شما میشوند پیشنهاد می کنم که این افکار را مدیریت کنید. برای این منظور مقالات زیر به شما کمک می کندکنترل ذهنافزایش تمرکز و کنترل ذهن و اگر می خواهید افکار تضعیف کننده را مدیریت کنید حتماً حتماً در دوره فوق العاده مدیریت افکار شرکت کنید و این دوره را را از دست ندهید. شاد باشید

بدرد نمیخوره،باید بدست بیاری نه اینکه کسی بتونه بهت بده،این راهکارا برای کسی است که خودش موفق شده،یعنی راهکار شخصی

شما فوق العاده اید… همین.

سلام .کلاس حضوری هم دارید؟ تهران هستم

سلام دوست عزیز

آموزش های ما کاملاً غیر حضوری و مجازی هستند. شاد باشید

سلام. خواستم بگم من اکثر وقت ها ذهنم درگیره مثلا دارم غذا می خورم به کارهای دیگه فکر می کنم یعنی درجای که حضور دارم فکرم جای دیگری است. این خیلی اذیتم می کنه

سلام دوست عزیز

پیشنهاد می کنم مقاله زیر را مطالعه کنید

شاد باشید

به نظر من مدیتیشن و یوگا کمک میکنه کم خودم یوگا انجام میدم و تاثیر داره واقعا

سلام خانم دکتر. من دانش آموز هستم و هنگام درس خوندن تیک عصبی دارم. ممنون میشم یه راهکار بدین

سلام امیر عزیز متاسفانه این موضوع در حوزه تخصصی ما نیست و پیشنهاد می کنم به یک متخصص مراجعه کنید. شاد باشید

من وقتی دارم حرف میزنم یا کسی باهام حرف میزنه باید همش حواسمو جمع کنم که بفهمم چی میگم یا چی بهم میگن و موقع درس خوندن هم تمرکز ندارم چکار باید کنم ؟

موقع درس خوندن تمرکز ندارم چکار باید کنم ؟

دوست عزیز سلام

مقاله زیر را مطالعه کنید

چرا برای درس خواندن تمرکز ندارم؟ تقویت تمرکز ذهن برای درس خواندن

شاد باشید

با عرض سلام و احترام فراوان به نظر من هنگام مطالعه خوردن مویز از هر چیزی بهتره به چند دلیل ، اول اینکه نمیذاره قندتون بیوفته و دوم برای حافظه خوبه و سوم هیچ ضرری نداره

سلام و سپاس از مطالب عالیتون. بنده در یک شرکت هواپیمایی کار میکنم ولی خیلی پیش میاد که چیزایی را تو کارم فراموش میکنم و حواسم پرت میشه. خیلی اذیت میشم. چکار میتونم بکنم؟

دوست عزیز سلام

مقالات زیر را مطالعه کنید

چگونه دقت خود را افزایش دهیم؟

حواس‌ پرتی چیست؟| روش‌هایی جهت عدم حواس‌پرتی و بی‌دقتی

افزایش تمرکز و کنترل ذهن

شاد باشید

سلام. من دانش آموز مدرسه تیزهوشان هستم و IQ من ۱۳۰ هستش. دکتر برام قرص ضد استرس با دوز کم تجویز کرده. من نگران هستم مصرف این قرص ها هوش من رو تحت تاثیر قرار بده. آیا این دارو هارو مصرف کنم؟

سلام دوست عزیز

لطفا با یک متخصص مشورت کنید. شاد باشید

من پایبند نیستم به هرچیز که مربوط به خودمه نمیدونم چه کنم حتی به این تمرین استعداد من باعث شده همیشه فکر کنم وقت هست چون از بقیه بهترم چکار کنم

سلام نوید عزیز قدم های کوچک بردارید و با شادی برای هر کاری وقت صرف کنید. اینکه می گویید فکر می کنم وقت هست یعنی از انجام آن کار لذت نمی برید و کار را به عقب می اندازید. مقاله زیر را مطالعه کنید.

به تعویق انداختن کارها: چرا کارهایمان را به تعویق می‌اندازیم؟ شاد باشید

سلام من از دوران تولدم با آسیب ها و مشکلات بسیار فجیع و دردناکی بزرگ شده‌ام که تاثیرات بسیار بسیار بدی روی تمام زندگیم داشته و همچنان داره الان ۳۹ سالمه ولی هرگز نخواستم صاحب فرزند بشم چون شاید به این دلیل که دوران کودکی بسیار تلخی داشتم و اینکه خودم رو در شرایطی نمی بینم که بلحاظ روحی و یا روانی بتونم فرزندم رو پرورش بدم و ازش حمایت کنم من آدم بسیار ضعیف و حساسی هستم و بلحاظ روانی تقریبا هیچ قدرت دفاعی از خودم ندارم. یکی از مشکلاتم که مانع پیشرفتم میشه پراکندگی افکارمه چه زمان مطالعه، تماشای فیلم، گوش دادن به صحبت و چه انجام دادن یک کار مدام فکرم می‌پره و اغلب یک فکر مانند یک فیلم تکراری هزاران بار تو ذهنم تکرار میشه ،تکرار میشه و تکرار میشه و حواس منو از کاری که انجام میدم پرت میکنه

سلام دوست عزیز

دوره زندگی در لحظه حال را به شما پیشنهاد می کنیم.

شاد باشید

با سلام یاسین هستم واقعا ممنونم از مقاله قشنگ و آموزندتون بیشتر بزارین من همیشه دنبال میکنم میخواهم همیشه در درس هایم موفق شوم و بالاترین نمره رو بیارم آیا ارامش روحی و روانی تاثیر داره

سلام ۲۹ سالمه من کلا با ذهنم مشکل دارم من در مورد چیزی که روش کار میکنم خوب متوجه اش هستم خوب انجام میدم ولی وقتی کسی از من سوالی میکنه نمیدونم چرا پس و پیش جواب میدم کلمات رو جابجا میگم یه جور ایی چرت و پرت میگم تو صحبت کردن کلمات به ذهنم نمیاد و کلمات رو درست تلفظ نمیکنم خیلی حواس پرتی میکنم زود فراموش میکنم زمان میبره تا به چیزی یادم بیاد تا از خودم در برابرش دفاع کنم مشکل من چیه؟ این باعث شده کسی من و جدی نگیره خیلی دارم اذیت میشم میشه بهم کمک کنین اصلا چه جور دکتری به درد من میخوره ؟

سلام دوست عزیز

در تنهایی برای خودتان شروع به توضیح دادن کنید تا یاد بگیرید افکار خود را جمع بندی کنید. روزانه زمان بگذارید و در مورد موضوعی، کتابی، داستانی و یا هر چه در موردش خوانده اید برای خودتان توضیح دهید و یا در موردش بنویسید. شاد باشید

سلام خانم دکتر من ایمیل دادم که شما دوره رایگان آموزشی برام بفرستید که نفرستادید لطفا منا راهنمایی بفرمایین چیکار کنم تمرکز ندارم ودرهم ریختگی فکری شدید دارم ۱۴سالم هست

سلام رضا عزیز

متاسفانه ایمیلی از سمت شما برای ما ارسال نگردیده است. از طریق لینک زیر می توانید در دوره رایگان شرکت کنید.

دوره رایگان آموزش مهارت های ذهنی شاد باشید

با عرض سلام خدمت شما من مدت هاست دچار افکار منفی شدم به طوری که باعث شی به سینه ام اثر کرده و حتی تمرکز و حواسم را از دست دادم نمیتونم به چیز مثبتی فکر کنم حتی برای انجام کار یا هر چیز دیگری قادر نیستم خیلی دارم رنج میبرم.ممنون میشم اگه جواب بدین

سلام دوست عزیز

پیشنهاد می کنیم مقالات زیر را مطالعه کنید

کنترل ذهن و افکار منفی در ۳ مرحله

جایگزینی ۶ فکر منفی که مانع موفقیت شماست با افکار مثبت

مهارت کنترل ذهن در کار و زندگی و تحصیل

شاد باشید

من هرچی موفق نشدم به خاطر این تمرکزمه

سلام دوست عزیز

پیشنهاد می کنیم در دوره تقویت تمرکز شرکت کنید

افزایش تمرکز و کنترل ذهن شاد باشید

سلام من از بچگی مشگل بیشفعالی داشتم و تمرکزم بسیار پاایینه به طوری که نمیتونم جایی کار کنم و مرتب حواسم پرت میشه در دوره رایگان افزایش تمرکز شرکت کردم میخام بدونم انجام تمرینات افزایش تمرکز که تو فایل ها گفتید کافیه برایه من؟و در طول روز چه مدت باید بهش اختصاص بدم تا نتیجه بگیرم ؟

سلام خونه همش دعواس و خلاصه ک خونه ی ساکتی برا تمرکز کردن رو درسم ندارم بعدشم خیلی سرکوفت میشم و خیلی بهم فشار میارن و منم که کلا آدم عصبی هستم توهین ها و تهمت ها و حرفاشون نمیزارن تمرکز داشته باشم میشه بهم بگید باید چیکار کنم؟چطوری حواسمو جگع کنم و رو درسم تمرکز داشته باشم؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام و ایمیل من را برای نظر گذاری در آینده در سایت ذخیره کن

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سارا حمیدی می باشد.

جهت ارتباط با دفتر از شنبه تا پنچ شنبه از ساعت 17 – 9 با شماره: 35 40 410 0919 تماس حاصل بفرمایید.


تا60%تخفیف پرطرفدارترین محصولات جنسی


تجهیزات نظم دهنده کابینت آدلان

راه های افزایش تمرکز

 

مغز شما هم مثل عضله است و مثل سایر عضلات بدنتان به تمرینات هفتگی احتیاج دارد تا بتواند قدرت تمرکز خود را بهبود بخشد.چگونه تمرکز ذهن کنیم

 

تمرین های افزایش تمرکز حواس متنوع و فراوانی براي این کار وجود دارند که میتوانید از آن ها در جهت تقویت قدرت تمرکز ذهنتان بهره ببرید یا تمرینات مخصوص خودتان را با ایده گرفتن از آن ها ابداع کنید. در ادامه این مطلب به چند نمونه از تمرین های افزایش تمرکز حواس اشاره خواهیم کرد که امکان دارد به ظاهر، خسته کننده و یکنواخت به نظر برسند ولی در عمل بسیار موثر هستند. چنانچه در انجام آن ها پشتکار و اراده به خرج دهید، بزودی در میابید که این تمرینات بسیار با ارزش هستند و نیروی تمرکز ذهن شما را افزایش می‌دهند.

 

اولا موارد و گزینه ها را تک به تک بررسی کنید و هرگز چند کار را با یکدیگر انجام ندهید.

 

حتماً زمان استراحت داشته باشید و در حین استراحت به هیچکار دیگری نپردازید.

 

تمرین های زیر را برای افزایش تمرکز داشته باشید: 

زمان بندی خاصی براي انجام این تمرینات پیشنهاد نمی شود، زیرا اگر به شما گفته شود که باید در مدت یک هفته تمرینی را تکمیل کنید و به آن مسلط شوید و شما از عهده این کار بر نیایید، ممکن است ناامید شوید و یا گاهی امکان دارد براي به پایان رساندن تمرین در زمان تعيين شده ، آن را بطور کامل و درست انجام ندهید. به خاطر بسپارید که گاه روزها، هفته ها و حتی ماه ها تمرین مستمر لازم است تا به این مهارت ها مسلط شوید.

 

افزایش تمرکز تمرین شماره 1:

کتابی را انتخاب کنید، یک صفحه از آن را در نظر گرفته و تعداد کلمات موجود در هر پاراگراف را بشمارید. یک بار ديگر این کار را تکرار کنید تا مطمئن شوید که شمارش را درست انجام داده اید. در آغاز کار با یک پاراگراف آغاز کنید و هنگامیکه این تمرین براي شما اسان تر شد، تمام کلمات یک صفحه را بشمارید. شمارش را بطور ذهني و با حرکات چشم هایتان انجام دهید.

 

تمرین های افزایش تمرکز

 

افزایش تمرکز تمرین شماره 2:

روی یک صندلی راحت بنشیند و ببینید چه قدر میتوانید بدون حرکت بمانید. این کار به آن آسانی که فکر می کنید، نیست. شما مجبورید تمام توجه تان را به بی حرکت نشستن روی صندلی جلب کنید. مراقب باشید هیچ یک از ماهیچه های بدن تان حرکت نکند.

 

ابتدا ممکن است تنها پنج دقیقه بتوانید بدون حرکت بمانید، ولی آرام آرام حتی میتوانید به ۱۵ دقیقه در روز هم برسید. خود را به زور روی صندلی نگه ندارید، زیرا باید کاملاً حس ارامش کنید. هنگامی که بتوانید روی بدن خود تسلط داشته باشید، میتوانید امیدوار باشید که ذهن تان را هم رام کنید.

 

افزایش تمرکز تمرین شماره 3:

روی صندلی به گونه ای بنشینید که سر اندکی بالا و چانه تان رو به جلو و شانه هایتان به عقب مایل باشد. دست تان را همسطح شانه تان بالا برده و به طرف جلو اشاره کنید. به مدت یک دقیقه به انگشتان دست تان خیره شوید. همین کار را با دست چپ هم انجام دهید. زمان انجام این کار را آرام آرام افزایش دهید. با این شیوه بعد از مدتی متوجه می شوید میتوانید براحتی روی کاری متمرکز شوید.

 

افزایش تمرکز تمرین شماره 4:

در طول شبانه روز از هرگونه فشارهای تندخو به گونه ای که چه بسا ماهیچه هایتان را درگیر کند و سبب کشیدگی آن ها شود خودداری کنید. تلاش داشته باشید ارامش خود را حفظ کنید و در محیطی آهسته قرار بگیرید که دچار استرس نشوید, دوری از استرس و کاهش استرس به افزایش تمرکز حافظه کمک ميکند .

 

افزایش تمرکز تمرین شماره 5:

یک میوه مثلا یک سیب را بردارید و از همه طرف به آن نگاه کنید. تمام حواس خود را بر روی آن متمرکز کنید و به چیز دیگری غیر از آن سیب فکر نکنید. هنگامی که به سیب نگاه می کنید به چگونگی رشد آن و یا ارزش غذایی آن و یا حتی مغازه ای که آن را خریده اید فکر نکنید، بلکه تنها و تنها بخود سیب فکر کنید. به آن نگاه کنید، آن را ببویید و لمس کنید.

 

افزایش تمرکز تمرین شماره 6:

شبیه تمرین قبل عمل کنید با این اختلاف که این بار چشمانتان بسته باشد. در ابتدا تمرین شماره 5 را به مدت 5 دقیقه تکرار کنید و بعد به انجام این تمرین بپردازید. چشمان خود را ببندید و سعی کنید طعم، رنگ و بوی میوه را احساس و تصور کنید و هر چه میتوانید این تصویر را در ذهن خود شفاف تر کنید. اگر نتوانستید این کار را انجام دهید، چشمان خود را باز کنید، میوه را نگاه کنید و بعد تمرین را تکرار کنید.

 

راههای افزایش تمرکز

 

افزایش تمرکز تمرین شماره 7:

چگونه تمرکز ذهن کنیم

در حالت دراز کشیده عضله هایتان را ریلکس کنید و تنها به ضربان قلب تان بیندیشید. با تمرین این کار پس از مدتی میتوانید جریان خون در بدنتان را حس کنید. حتی بعد از انجام تمرین های بسیار وقتی در یک قسمت بدن حس ضعف و درد کردید میتوانید با تمرکز خون بیشتری به آن نقطه از بدن برسانید. شک نداشته باشید که جدّي گرفتن این تمرینات و تداوم در انجام آن ها سبب بوجود آمدن قدرت تمرکز در ذهن شما ميشود .

 

افزایش تمرکز تمرین شماره 8:

به روش عنکبوت عمل کنید تا ذهنتان قدرت تمرکز پیدا کند. اگر تار عنکبوت را چندبار به آرامی تکان بدهید, عنکبوت به خیال این که حشره ای در دامش افتاده به طرف آن مي‌ايد ولی پس از چندبار تکرار ديگر نسبت به آن تکان ها توجه نشان نمی دهد. شما هم براي تمرکز پیدا کردن از این شیوه استفاده کنید, هر چیزی که سبب حواس پرتی شما ميشود را نادیده بگیرید. این کار در آغاز خيلي سخت است ولی کم کم و با تمرین تمرکز میتوانید حواستان را از هر آنچه به جز کارتان نادیده بگیرید.

 

افزایش تمرکزتمرین شماره 9:

سعی کنید حداقل سه دقیقه افکار خود را سرکوب کنید. این کار خيلي سخت به نظر میرسد ، ولی با تمرین منظم میتوانید این کار را انجام دهید. با یک دقیقه آغاز کنید و کم کم زمان را افزایش دهید. سعی کنید بدون در نظر گرفتن فکر در ذهن خود, براي چند دقیقه خالی بمانید. این یکی از دشوار ترین تمرینات براي تمرکز است.

 

افزایش تمرکز تمرین شماره 10:

این تمرین با تمرکز بر صداها در ارتباط است. در زندگی روزمره ما صداهای مختلفی می شنویم. سعی کنید بر روی یک صدای خاص تمرکز کنید. بعد به صداهای زیاد دیگری مثل صدای پرندگان تمرکز کنید.

 

دوباره به صدای دیگری گوش دهید، مثل صدای ترافیک. ادامه دهید تا بین صداها پس از تمرکز بر روی یک صدا براي یک دقیقه تغيير دهید. این تمرین همچنين میتواند با تمرکز بر روی فرد یا چیزی که ایجاد صدا و تغيير جهت دادن بر روی دیگری ایجاد ميکند ، بصورت بصری انجام شود.

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته 

 

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


دندانپزشکی تخصصی کودکان/*تعرفه‌ مناسب

بااین بسته آموزشی آموزگار کودک خود باشید


سینما رو به خونت بیار!

بلیط ارزان تهران به مشهد|پشتیبانی 24ساعته

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن

بالاترین کیفیت لوازم خانگی با بهترین قیمت

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی


عذاب اعتياد |از درمان تا سم زدایی


راهنمای انتخاب و خرید محصولات زناشویی

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن


بازسازی پیوند عاطفی زن و شوهر


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟


دنبال بهترین روانشناس تهران میگردی؟


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021


دیگه لازم نیست از دندانپزشکی بترسید؟


سفارش آنلاین کیک تازه خانگی

ذهن انسان به طور معمول طوري طراحي نشده که بتواند هرج و مرج‌هاي فضاي اطراف خود را به راحتي مقابله کند چون هر يک از حواس در ظرف يک لحظه محرکي را از دنياي بيرون دريافت مي‌کنند و همين امر مي‌تواند تمرکز انسان را به راحتي مختل کند.متخصصان روانشناسي مي‌گويند هر چند تقويت قدرت تمرکز کار نسبتا دشواري است اما غيرممکن نيست.مراقبه کردن يکي از روش‌هاي موثر براي تقويت تمرکز است. در اين مقاله چند توصيه مفيد و کارآمد براي کمک به افزايش قدرت تمرکز و کاهش آشفتگي ذهني عنوان شده که عبارتند از:- محيط مناسبي را براي کار کردن انتخاب کنيد. فضايي که در آنجا کار مي‌کند نقش مهمي در افزايش تمرکز دارد. فضاهاي راحت و دلچسب تاثير فوق‌العاده در ايجاد تمرکز کامل دارند.- افکار خود را کنترل کنيد. کليد افزايش تمرکز اين است که اجازه ندهيد افکار خودآيند و بي‌ربط به ذهنتان رسوخ کرده و آن را آشفته سازد. وقتي اين افکار به ذهنتان خطور کردند به آنها توجه نکنيد و براي تمرکز فعال روي کار اصلي خود بيشتر تلاش نماييد.- يک برنامه زماني مشخص و منطقي داشته باشيد. زمان‌بندي مناسب براي انجام کارها باعث ايجاد تعادل بين وقت کار و تفريح مي‌شود و به آرامش ذهني کمک مي‌کند. در اين حالت قدرت ذهن براي مقابله با عوامل آشفته‌کننده بيشتر مي‌شود.- هرگز منفي نباشيد. هرگز نگوييد که نمي‌توانم تمرکز کنم. اين اظهارات منفي تمرکز کردن را دشوارتر مي‌سازد چون ذهن خود را روي عدم توانايي کردن، متمرکز مي‌کنيد.- چند کار را همزمان با هم انجام ندهيد. در اين وضعيت هرگز نمي‌توانيد روي يک کار متمرکز شويد. يک کار را تمام کنيد و بعد سراغ کار بعدي برويد.- صداهاي اضافي را حذف کنيد. صداهاي اضافي در محيط کار تمرکز مناسب را تقريبا غيرممکن مي‌کند و حذف آنها بسيار مهم است.- رژيم غذايي مناسب و ورزش متعادل تاثير بسيار زيادي در افزايش قدرت تمرکز دارد. کمبود ريزمغذي‌هاي ضروري موجب خستگي و آشفتگي ذهني مي‌شود. مغز خشکبار، ويتامين E و ميوه‌ها براي بهبود تمرکز مفيد هستند.- وظيفه خود را خوب درک کنيد. چون ترديد داشتن درباره کاري که بايد انجام دهيد تمرکز کردن روي آن را دشوار مي‌سازد.- به احساس تعلل در کار کردن غلبه کنيد. وظيفه خود را به تعويق نياندازيد و تصميم بگيريد تا کار خود را طبق برنامه زماني انجام نداده‌ايد، صندلي خود را ترک نکنيد.- مواقعي را که بيشترين بازده کاري را در طول 24 ساعت شبانه‌روز داريد مشخص کنيد. براي افراد مختلف اين ساعات متفاوت هستند. ساعت بيشترين بازده کاري مخصوص خود را پيدا کرده و سعي کنيد کارهاي سخت‌تر که جذابيت کمتري برايتان دارند را در اين ساعت‌ها انجام دهيد.- مثبت باشيد. وقتي نياز به تمرکز داريد مدام به خود يادآوري کنيد که مي‌توانيد تمرکز کنيد اين تکرار لفظي واقعا توانايي تمرکز را در شما افزايش مي‌دهد.- وظايف را تقسيم‌بندي کنيد. کارهايي که آغاز و پايان مشخصي ندارند تمرکز شما را مختل مي‌کنند. اگر پروژه بزرگي را بايد انجام دهيد مسير انجام آن را مشخص کنيد و با تقسيم‌بندي مناسب کارها تمرکز خود را افزايش دهيد.- تمرينات بدني افزايش دهنده تمرکز را انجام دهيد. چون ورزش کردن به طور معمول تمرکز از دست رفته را با بهبود هماهنگي بين ذهن و بدن، بازمي‌گرداند.- مراقبه کنيد. هر چند مراقبه درمان نيست اما مي‌تواند تمريني بسيار مفيد و موثر براي تقويت حافظه و کنترل ذهن باشد که به تدريج قدرت تمرکز را بالا مي‌برد.- آرام باشيد. خود را به منظم بودن مقيد کنيد تا از زمان‌هاي بيشتري استفاده موثر نماييد. با وظايف کوچک‌تر شروع کنيد اما اگر در ابتدا به راحتي قادر به تمرکز نبوديد نااميد نشويد به همان کار کوچک بچسبيد تا کم‌کم آرام‌تر شده و تمرکزتان بيشتر شود.- مغز خود را تعميم دهيد. اگر نمي‌توانيد بيش از چند ثانيه روي موضوعي متمرکز شويد به محضي که حواستان پرت شد دوباره همان موضوع را در ذهن خود نگه داريد و به آن توجه کنيد. با اين تمرين ذهن را تمرين مي‌دهيد که بتواند براي مدت طولاني‌تري روي يک مطلب ثابت شود.- براي تقويت تمرکز تعيين کردن مهلت‌هاي مشخص کاربرد دارد.- خواب کافي و منظم از عوامل موثر در تقويت قدرت تمرکز است.- استقامت کنيد. اگر در ابتداي تمرينات احساس کرديد پيشرفت نکرده‌ايد هرگز نااميد نشويد و ادامه دهيد. هر هفته با تمرينات کوچک شروع کنيد و موفقيت‌هاي کوچک را به ياد بسپاريد.- نيازهاي خود را مديريت کنيد. قبل از آغاز هر کار مطمئن شويد تمام کارها و وسايلي را که به آنها نياز داريد مرتب و آماده کنيد. اين کار به کاهش حواس‌ پرتي در حين کار کمک مي‌کند.- قلب خود را با ذهنتان پيوند دهيد. استفاده از ذهن براي کار خوب و متمرکز ضرورت دارد و آنچه به موفقيت بيشتر شما کمک مي‌کند، همراه کردن احساسات و ديدگاه مثبت با تلاش ذهني است که واقعا نتيجه متفاوت و باور نکردني برايتان به همراه خواهد داشت. وقتي از کار لذت مي‌بريد خيلي سريعتر و بهتر بر قدرت تمرکز شما افزوده مي‌شود.منبع:بلاگفا

 

چگونه تمرکز ذهن کنیم

والدین نگران بخوانند

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور

رویایی بابحران نگران کننده روابط زناشویی

به کمک مشاورعشق را به رابطه‌تان بازگردانید

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟


با چند سوال ساده شخصیتت رو بشناس!

چنین کیکی روفقط تواین یخچال میتونی جابدی

باکلاسهای غیرحضوری،چطورکمک درس فرزندم باشم


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی


بدون کلاس،خوش نویسی باخودکاررویادبگیر


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟

کدام آموزشگاه برای یادگیری زبان بهتر است؟


ماشین لباسشویی با آبکشی شرعی


سبد مواد شوینده با قابلیت نصب

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

فهرست مطالب

همه ما می‌دانیم که ایجاد و حفظ تمرکز ذهن یک چالش بزرگ در دنیای پر تحرک امروزی است، زیرا مشغله‌های کاری و فعالیت‌های گوناگون از هر سو افکار آدمیان را به خود مشغول کرده است.

اما مشکلی که در حقیقت می‌تواند پاسخی دشوار داشته باشد این است که: «چرا نمی‌توانم تمرکز کنم؟» حتی اگر در هزاران کار مختلف احاطه شده باشید، ما راهکارهای کاربردی را شناسایی کردیم تا به شما در ایجاد، تقویت و حفظ تمرکز ذهن کمک کرده باشیم.

استراتژی‌های زیر را به صورت مداوم به کار بگیرید تا از مزایای تمرکز ذهنی بهره بیشتری ببرید و بتوانید آرامش خاطر بالاتری کسب کنید؛ با ذهن همراه باشید.

در زیر یک به یک به راه‌های تمرکز ذهنی اشاره می‌کنیم:چگونه تمرکز ذهن کنیم

کارهای چند وظیفه‌ای (انجام چند کار در یک زمان) به طور کامل تمرکز را از بین می‌برد! شما باید یک بار و برای همیشه این حقیقت را بپذیرید که مغز شما نمی‌تواند به طور مؤثر، بیش از یک چیز را پردازش کند. می‌دانم که ممکن است به زندگی شما آسیب برساند، اما بهتر است با آن کنار بیایید.

مطالعات بارها نشان می‌دهند که کارهای چند وظیفه‌ای، توهم بهره‌وری را ایجاد می‌کند و در نتیجه اثربخشی کارها را پایین می‌آورد. ممکن است انجام چندین کار در یک زمان به یک‌باره خوب به نظر برسد، اما مطمئناً نتیجه چندانی در بلندمدت حاصل نمی‌شود.

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهند که کارهای چند وظیفه‌ای، ضریب هوشی شما را پایین می‌آورد، و باعث می شود شما به طرز عجیبی در انجام کارها گنگ باشید. یک مطالعه در دانشگاه لندن نشان داد شرکت کنندگانی که مشغول به انجام کارهای چند وظیفه‌ای هستند، از نظر ضعف ضریب هوشی مشابه افرادی هستند که به طور مداوم ماری جوانآ می‌کشند یا تمام شب بیدارند!

به جای تلاش برای انجام چندین کار در یک زمان، برای مدت زمان کوتاهی روی یک کار واحد تمرکز کنید و تمام انرژی ذهنی خود را برای انجام یک کار واحد قرار دهید. جلوگیری از کار چند وظیفه‌ای می‌تواند سخت‌تر از آنی باشد که به نظر می‌رسد!

دلیل این می‌تواند باشد که شما هنوز اعتقادی به آن ندارید. شما هنوز اعتقاد ندارید که با تمرکز روی یک چیز، کارهای بیشتری را در طول زمان انجام خواهید داد. شما اعتقاد دارید چیز مهمی از دست خواهد رفت. خُب، یک هفته آن را امتحان کنید و نتایج را ببینید. بهترین راهکار این است که هر کاری را در بازه زمانی مشخصی انجام دهید.

بسیاری از کارشناسان در حوزه بهره‌وری، اولویت‌بندی کارها را پیشنهاد می‌کنند. تمایل ما این است که ساعت‌ها صرف انجام کارهای بی‌اهمیت، مانند ایمیل فرستادن و سپری کردن زمان در شبکه‌های اجتماعی تلف کنیم. سپس در پایان روز متوجه می‌شویم که هیچ چیز معناداری را انجام نداده‌ایم.

کارشناسان می‌گویند: «ما اغلب تصور می‌کنیم که بهره‌وری به معنای انجام کارهای روزمره بیشتر است. این اشتباه است! بهره‌وری در حال انجام کارهای مهم است که به طور مداوم رخ می‌دهد. درواقع، مهم نیست که روی چه کاری تمرکز می‌کنید، فقط چند نکته وجود دارد که واقعاً باید در نظر بگیرید.»

این یک تمایز اساسی است. هر روز، فقط چند نکته مهم برای انجام کار وجود دارد. اولویت‌بندی این کارها به شما این امکان را می‌دهد تا ذهن را بر روی انجام آنچه مهم است تمرکز کنید، نه اینکه بخواهید توجه خود را با چندین کار نه چندان غیرضروری از بین ببرید.

انرژی خود را در اولویت قرار دهید! آن دسته از کارهای مهم خود را در مواقعی که بیشترین انرژی را دارید، برنامه‌ریزی کنید. برای داشتن بیشتر انرژی، صبح را برای انجام یک کار ضروری اختصاص دهید. وقتی مغز شما تمام روز از مبارزه با حواس‌پرتی ناشی از چندین کار خسته می‌شود، هیچ احساسی در تلاش برای تمرکز روی استراتژی‌های پیچیده موجود باقی نخواهد ماند.

مقاومت در برابر حواس‌پرتی نیاز به انرژی محدود دارد. بهتر است زندگی خود را برای تمرکز ساختاریافته برنامه‌ریزی کنید. جهت داشتن حداکثر تمرکز، اقدامات بسیاری وجود دارند که می‌توانید برای بهینه‌سازی محیط کار و فعالیت‌های خود انجام دهید:

سعی کنید در طی دوره‌های تمرکز «در دسترس» نباشید. گوشی خود را خاموش کنید و برای چندین ساعت به کسی اجازه ندهید وارد اتاق‌تان شود. تلاش کنید به معنای واقعی در دسترس فرد یا ابزار خاصی (شبکه‌های اجتماعی) نباشید. به یاد داشته باشید، هدف شما ایجاد محیطی با حداقل حواس‌پرتی جهت حفظ تمرکز بالای ذهنی است.

مطالعات نشان داده‌اند که قدرت اراده مانند عضله عمل می‌کند. استفاده مداوم و طولانی‌مدت از ذهن، قدرت اراده شما را کاهش می‌دهد، دقیقاً مانند اینکه بازوهای شما با ورزش زیاد خسته می‌شوند!

این بدان معنی است که برای حفظ تمرکز ذهن برای مدت‌طولانی، باید استراحت کنید. استراحت می‌تواند به اندازه پنج دقیقه و کوتاه باشد، اما ما ۱۰ تا ۳۰ دقیقه را توصیه می‌کنیم. در زمان استراحت، بدن خود را تکان دهید و در صورت امکان هوای تازه استشمام کنید.

کارشناسان می‌گویند: «فعال کردن اهداف به شما امکان می‌دهد تا متمرکز شوید. از دیدگاه عملی، تحقیقات نشان می‌دهند، در صورت مواجهه با کارهای طولانی (مانند مطالعه قبل از امتحان نهایی)، بهتر است استراحت‌های مختصر را به خود تحمیل کنید. استراحت ذهنی مختصر در واقع به شما کمک می‌کند تا برای ادامه کار، تمرکز بیشتری داشته باشید.»

انجمن روان‌شناسی آمریکا اظهار داشت که گلوکز پایین در مغز می‌تواند باعث کاهش تمرکز شود. مغز یک ارگان پرانرژی است و از گلوکز (قند خون) تغذیه می‌کند. برخی محققان می‌گویند: «سلول‌های مغزی که برای حفظ فعالیت خود سخت تلاش می‌کنند، قند خون را سریع‌تر از آن چیزی که در گذشته فکر می‌کردیم مصرف می‌کنند.

برای حفظ تمرکز ذهن به صورت مداوم، باید بدن خود را به درستی سوخت دهید. به طور مداوم خوردن مقادیر اندکی از غذا در وعده‌های زیاد در طول روز، به مغز شما اجازه می‌دهد تا از طریق کارهای چالش‌برانگیز، انرژی لازم را برای کارهای فکری مصرف کند. به مغز خود مانند یک موتور فکر کنید، به منظور تولید انرژی به طور مداوم به ورودی نیاز دارد (منظور غذا است).

قهوه و نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند باعث تمرکز کوتاه‌مدت شوند، اما به محض اینکه بدن شما کافئین را پردازش کند، دچار خستگی و کاهش شدید انرژی می‌شوید. برخی گزینه‌های طبیعی زیر را در دستور غذایی خود قرار دهید:

در دنیای بیش از حد ارتباطی ما، برخی افراد این پیشنهاد را غیرمنطقی می‌دانند، اما هنگامی که کاملاً از مدت زمان کوتاهی از کلیه ارتباطات جدا شوید، می‌توانید به یک معجزه برسید. این بدان معنا است که باید تلفن خود را کاملاً خاموش کنید و تمام برنامه‌ها و قرارهای غیرضروری را کنار بگذارید. درب اتاق خود را ببندید و به تمرکز فرو روید!

بعد از یک لحظه (۱۵ دقیقه تا یک ساعت)، از دور بودن گوشی همراه خود احساس لذت خواهید کرد. با این حال، از کمیت و کیفیت کاری که می‌توانید از دریافت نکردن اعلا‌ن‌های مداوم مواجه شوید (اعلان‌های شبکه‌های اجتماعی)، شگفت زده خواهید شد.

حتی اگر از شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانید دور شورد، به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای روز یا در بعد از ظهر به مدت ۳۰ دقیقه به این کار مشغول شوید. شما باور نمی‌کنید که چقدر می‌توانید کار خود را به صورت بهینه انجام دهید، وقتی که بتوانید ارتباطات خود را کم کنید.

این نوع از سم‌زدایی دیجیتالی! برای انجام هر کار معنی‌داری به طور فزاینده مورد نیاز است. فراتر از مزایای بهره‌وری، شما توانسته‌اید راه تمرکز ذهن را آموزش ببینید.

یکی از معدود موارد جالب توجه در مورد عدم تمرکز، این است که شما تنها نیستید! این یک مشکل فزاینده در سراسر جهان است. این بدان معنا است که محققان و کارآفرینان در حال کار هستند تا بتوانند ابزارهای بسیار مفیدی را برای کمک به شما در افزایش و حفظ تمرکز ذهن ایجاد کنند، زیرا آنها به خوبی می‌دانند که تمرکز کلید خلاقیت و نوآوری است.

با این حال، سعی کنید برای داشتن یک زندگی کاری موفق و سالم، از راهکارها و استراتژی‌های بالا نهایت استفاده را ببرید.

اشتراک گذاری

ذخیره نام، ایمیل و سایت توسط مرورگر برای ارسال دیدگاه در زمانی دیگر.چگونه تمرکز ذهن کنیم

٣کتاب که باید در فهرست کارهای ضروری بگذارید

چگونه تمرکز ذهن کنیم
چگونه تمرکز ذهن کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *