چگونه جذب مشتری کنم

 
helpkade
چگونه جذب مشتری کنم
چگونه جذب مشتری کنم

جلب مشتری جدید ، بخشی مهم و دشوار در بیشتر رشته های شغلی است ؛ برای مثال اگر یک پزشک هستید ، نیازی به جلب مشتری ندارید زیرا بیماران به خودی خود به سراغ شما خواهند آمد اما این مورد در رابطه با اکثر مشاغل صدق نمی ‎کند . جلب مشتری در بسیاری از مشاغل امری غیر قابل انکار است . بسیاری از کارافرینان مشاغل خود را به عنوان حرفه مورد علاقه شان آغاز کرده اند ، نه به این دلیل که علاقه مند به انجام تجارت باشند اما با این حال اگر در جلب مشتری جدید توانمند نباشید ، تجارت شما پایدار نخواهد ماند .

در این قسمت از نمناک به ارائه راهکار های مناسب برای جذب مشتریان جدید خواهیم پرداخت .

1. اهداف خود را برای جذب مشتریان جدید تعیین کنید

تعیین اهداف برای هر شغلی بسیار مهم است و می ‎تواند به شما انگیزه دهد . برای تعیین اهداف خود نکات زیر را در نظر داشته باشید :

2. مشتریان خود را بشناسید

چگونه جذب مشتری کنم

اگر نمی ‎دانید که مشتریان شما چه کسانی هستند ، نمی ‎توانید در بازار موفق شوید و بنابراین قبل از پیشبرد هر برنامه ای ، شخصیت خریدار را بررسی کنید و این به آن معناست که مشخصات مشتری ایده آل شرکت خود را شناسایی و تعیین کنید . بازاریابان با تجربه برای هدف قرار دادن بازاریابی خود به این اطلاعات اعتماد می‎ کنند . شناسایی شخصیت خریدار به شما این امکان را می دهد تا اهداف خود را بهبود ببخشید . اگر شما در انجام این کار موفق شوید ، قادر به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه شغلی خود خواهید بود . 

3. به دنبال کانال های مناسب برای جلب مشتری های جدید باشید

با جمع آوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده ها در مورد چگونگی جذب مشتریان جدید تحقیق کرده و کانال مناسب برای انجام این کار را برای خود ایجاد کنید که این کار ممکن است از طریق ایمیل ، رسانه های اجتماعی ، نامه و یا هر چیز دیگری باشد . بهترین راه این است که برای جلب مشتریان خود، از چندین طریق وارد عمل شوید .

 

4. روند خرید را درک کنید

بنگرید که مشتریان تان چگونه می ‎توانند محصولات شما را خریداری کنند . وقتی این موضوع را فهمیدید ، می ‎توانید نقاط ضعف خود را مشخص کنید . در صورت مشکل بودن درک این مسئله به سوالات زیر پاسخ دهید .

5. کارمندان با استعدادی استخدام کنید

یک کارمند خوب می ‎تواند 10 مشتری جدید به شرکت شما اضافه کند ، در حالی که یک کارمند بد می ‎تواند 10 تن از مشتریان شما را از دست بدهد و علاوه بر این ، شما به تنهایی قادر به جامه عمل پوشاندن به تمامی اهدافی که در سر دارید نخواهید بود . برای این کار به متخصصان ماهر، با تجربه و آموزش دیده نیاز خواهید داشت و بنابراین برای پیشرفت کردن در عرصه تجارت ، کارمندانی با تجربه استخدام کنید . 

6. رقبای خود را بشناسید

تجزیه و تحلیل رقابتی به یک بخش اساسی در هر تجارتی تبدیل شده است . شناخت رقبای شما به معنای سرقت ایده های آن ها نیست ؛ بلکه به معنای شناخت نقاط ضعف و قوت آن ها است . شناخت آن ها به شما کمک می‎ کند تا در عملکرد خود با اعتماد به نفس عمل کنید . هنگام تجزیه و تحلیل رقبای خود باید بدانید که به دنبال چه چیزی در آن ها هستید که می ‎تواند به تجارت شما کمک کند . بنابراین،

7. کیفیت وب سایت خود را ارتقاء دهید

“آیا کیفیت سایت من خوب است ؟” این سوالی است که هر کسی که صاحب یک وب سایت است باید از خود بپرسد که آیا وب سایت او توانایی جلب مشتریان جدید را دارد یا خیر . اکثر وب سایت ها از آن جایی که دارای کمبود منابع با کیفیت هستند ، دارای نقص های مختلفی می‎ باشند . سهولت استفاده از وب سایت شما، از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا هر چه یک وب سایت قابل دسترس تر باشد ، تعامل بیشتری در آن انجام خواهد شد . هدف اصلی از شناسایی این مسئله این است که آیا کاربران می ‎توانند به راحتی به سایت دسترسی پیدا کرده و در آن خرید کنند یا خیر. همچنین اطمینان حاصل کنید که وب سایت شما در هر صفحه دارای هماهنگی لازم به بقیه موارد حرفه تان است یا خیر .

 

8. از بازاریابی پاسخ مستقیم استفاده کنید

بازاریابی پاسخ مستقیم نوعی بازاریابی است که به مشتریان فرصت و امکان دسترسی به پاسخ پرسش های خود در رابطه با خرید محصولات مختلف را فراهم می ‎کند . به این ترتیب شما به مشتریان خود نشان خواهید داد که برای آن ها احترام قائل بوده و برای جلب رضایتشان تلاش می ‎کنید . 

9. رسانه های اجتماعی

تنها جایی که مشتریان شما در آن دائما فعالیت دارند ، رسانه های اجتماعی است . فعالیت در رسانه های اجتماعی همچنین یکی از مقرون به صرفه ترین راه ها برای تاثیر گذاری بر مشتری و جذب آن ها محسوب می ‎شود . در صورتی که از بستر رسانه های اجتماعی به طور صحیح استفاده کنید ، این فرصت برای شما فراهم خواهد شد تا در زمانی کوتاه تعداد زیادی مخاطب پیدا کنید . اگر بر ایجاد روابط از طریق رسانه های اجتماعی تمرکز کنید ، پروژه های بازاریابیتان با موفقیت رو به رو خواهد شد .

بنابراین به این طریق مشتریان جدید را از طریق رسانه های اجتماعی خود، جذب کنید:

10. محتوای قانع کننده ایجاد کنید

مهم نیست که استراتژی شما چقدر قوی است ، مطالبی که انتشار می‎ دهید باید مطابق با سلیقه مشتریانتان باشد . یکی از دلایل عدم استقبال از محتوای مطالب پست هایتان ممکن است این باشد که شما از دانش لازم در انجام این کار بهره مند نیستید .

هدف اصلی شما باید این باشد که خود را به عنوان یک متخصص در حوزه خود نشان دهید ، در این صورت است که افراد به شما اعتماد کرده و به عنوان مشتری جذب شما می ‎شوند . برای بهبود محتوای مطالبتان باید نکات زیر را در نظر داشته باشید :

اکثر مردم علاقه مند به دریافت اجناس رایگان و یا ارزان تر از قیمت واقعی خود هستند و بنابراین اجرای پیشنهادات مقدماتی راهی عالی برای جذب مشتریان جدید است . این مثال ها را در نظر بگیرید:

– تجارت الکترونیکی :

در صورتی که مشتری جدید برای اولین بار از طریق ایمیل از شما خرید کرد ، برای اولین خرید او تخفیف قائل شوید .

– صنایع خدماتی :

تخفیف یا اعتبار نسبت به اولین سرویس

– اشتراک ها :

ارائه طرح های رایگان ماهانه

– نرم افزار:

ارائه نسخه رایگان نرم افزار با ویژگی های محدود

 

12. مشارکت ایجاد کنید

سایر مشاغل مرتبط با حرفه خود را شناسایی کرده و با آن ها درصدد ایجاد همکاری برایید . به این ترتیب شما می ‎توانید مشتریان خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و از مشتری های جدید و قابل اعتمادی بهره مند شوید . 

13. برنامه ای ارجاعی ایجاد کنید

مشتریان شما بهترین طرفداران شما هستند . آن ها مزایای تجارت شما را نسبت به سایر شرکت ها می ‎دانند و از خدمات شما راضی هستند و بنابراین چرا از طریق مراجعه به مشتریان فعلی خود ، برای جلب مشتریان جدید استفاده نمی ‎کنید ؟ برنامه های ارجاعی این امکان را فراهم می ‎کنند تا مشتریان فعلیتان ، تنها با انجام چند کلیک و یا اشتراک گذاری به طور مستقیم شغل شما را با دوستان خود به اشتراک بگذارند و از آن جایی که این دوستان ارجاع شده به نظرات دوستان خود اعتماد دارند ، به احتمال زیاد مشتری جدید و دائمی شما خواهند بود .

چگونه جذب مشتری کنم

برنامه های ارجاع دهنده برای مشتریانی که شما را به دوستان خود معرفی می ‎کنند ، پاداش و تخفیف های گوناگونی ارائه می‎ دهد و این امر رضایت خاطر بیشتر مشتریان فعلی شما را فراهم خواهد کرد . بنابراین برنامه های ارجاعی، راهی موثر برای جذب مشتریان جدید هستند . 

14. یک استراتژی سه ماهه تدوین کنید

پس از دسترسی به منابع مناسب در حرفه تان ، اکنون زمان آن فرا رسیده است که یک استراتژی سه ماهه برای جذب مشتریان جدید ایجاد کنید . هر مرحله از این طرح باید به گونه ای تنظیم شود که از اهدافی که در مرحله 1 برای خود تعیین کردید حمایت کند .

 15. اهداف خود را رها نکنید

بیشتر شرکت ها وقت خود را صرف تحقیق و تدوین برنامه های خود کرده و حدود 1 الی 2 ماه از وقت خود را به تعیین کارکرد آن ها اختصاص می ‎دهند . اگر طبق برنامه پیش نروید ، تمام زحماتی که برای تهیه برنامه خود صرف کردید به هدر خواهد رفت . اجازه ندهید که سختی های راه باعث دلسرد شدن شما از ادامه مسیر رسیدن به اهدافتان شود . اگر اجازه دهید که مانع کوچکی شما را از حرکت بازنگه دارد ، هرگز نتیجه برنامه هایی را که تدوین کرده بودید نخواهید دید . 

به طور کلی روش های بسیاری برای جذب مشتریان جدید وجود دارد . چشم انداز های مناسب را هدف قرار داده و موارد آموزنده و سرگرم کننده ای به مخاطبان خود ارائه دهید .

 16. محل

یکی از نکات مهم موفقیت در تجارت و نگه داشتن مشتریان، محل است. منظور فقط محله ای نیست که در آن کسب و کار راه انداخته اید، بلکه جزییاتی مانند اینکه کدام طرف خیابان و یا کنار کدام فروشگاه باشد نیز اهمیت دارد. شاید برای شما اتفاق افتاده باشد که بخاطر ازدحام جمعیت در یک طرف خیابان، به فروشگاهی در آنطرف خیابان مراجعه کرده باشید و یا به دلیل شلوغ بودن و یا نبودن جای پارک مناسب ، قید رفتن به فروشگاه مورد نظر را زده اید.

17. ظاهر

اینکه می گویند تاثیر اول ماندگارترین تاثیر است واقعا درست  می باشد . این جمله فقط در روابط افراد صدق نمی کند. در دنیای تجارت هم همینطور است. اگر مشتری به فروشگاهی وارد شود که با وجود قیمت های بالا ، روی زمین آشغال ریخته باشد، بوی بدی در هوا جریان داشته باشد یا اجناس همه اینطرف و آنطرف پخش باشند، محال است دیگر به آنجا مراجعه کند مگر اینکه تمام اجناس با تخفیف 100 درصدی به حراج گذاشته شده باشند.

18. قیمت ها

قیمت یکی از مهمترین جنبه های دنیای تجارت است.برای باقی ماندن در دنیای تجارت، و داشتن سود کافی  لازم است قیمت های شما در رقابت با محصولات یا خدمات مشابه کمی پایین تر باشد. با وجد تعداد بالای محصولات ، قیمت کم آنها جبران خواهد شد. هیچ چیز برای مشتری جذاب تر از این نیست که بداند اگر چند متر جلوتر برود، فروشگاهی هست که می تواند همان جنس را با قیمتی پایین تر بخرد. این کار به روش های مختلف قابل انجام است مثل حراج، بُن تخفیف، یکی بخرید بعدی را نصفه قیمت بخرید و هزار و یک ترفند دیگر. 

19. آگاهی کامل از محصولات خود

همه کارمندان باید دانش کامل نسبت به محصولات و خدماتی که شرکت ارائه می کند داشته باشند. هیچ چیز بدتر از این نیست که وقتی سوالی درمورد یک محصول یا خدمات از کارمند یک شرکت پرسیده می شود ، نتواند پاسخگو باشد و از فرد دیگری کمک بگیرد . البته در شرایط خاص اگر کارمندان تحت آموزش باشند. حتماً از  افراد مطلع از محصولات و خدمات در دسترس مشتری قرار دهید تا مشتری خود را حفظ کنید .

20. رفتار دوستانه

در بیشتر مواقع  افراد از بی ادبی و بداخلاقی فلان کارمند در فلان شرکت شاکی هستند که مشکل بزرگی برای آن تجارت محسوب می شود . حرف های مردم خیلی سریع دهان به دهان پخش می شود و همه ما می دانیم که وقتی چیزی می شنویم، آن را باور می کنیم و معمولاً مطمئن می شویم که بدون امتحان کردن به سراغ آن شرکت نرویم.با لبخند با مشتریان خود صحبت کنید ، به آنها پیشنهاد بدهید اما سعی نکنید چیزی را به آنها تحمیل کنید. مردم دوست دارند حرف بزنند، مخصوصاً زنان خانه دار که زیاد از خانه خارج نمی شوند.

21. تبلیغات

تبلیغ درست تجارت بسیار مهم است . تبلیغات روش های مختلفی دارد، مثل روزنامه ها، مجلات، اینترنت، تبلیغات محلی، تبلیغات کلامی و… برای تبلیغات حتی می توانید از حراج دو روزه یا بُن تخفیف استفاده کنید. این کار باعث جلب توجه مردم می شود و تعداد مشتری های شما نیز افزایش خواهند یافت و با دیدن قیمت مناسب و خدمات خوب  به مشتری های دائمی تبدیل خواهند شد ، حال چه در حراج باشید چه نباشید.

 !(function (w, d) { ‘use strict’; var ad = {zone: “brtrha1”, user: “1565432215”, width: 728, height: 90, id: ‘adro-246454’}, h = d.head || d.getElementsByTagName(‘head’)[0]; if (typeof w.adroParams != ‘object’) w.adroParams = {}; w.adroParams[ad.id] = ad; var script = document.createElement(“script”); script.type = “text/javascript”; script.async = 1; script.src = “//static-cdn.adro.ir/dlvr/rsdnt.js”; h.appendChild(script); })(this, document); var h = document.getElementsByTagName(“head”)[0], s = document.createElement(“script”); s.async = !0, s.defer = !0, s.type = “text/javascript”, d = new Date, s.src = “https://cdn.sanjagh.com/assets/sdk/www.bartarinha.ir/client.js?t=” + d.getFullYear().toString() + d.getMonth() + d.getDate() + d.getHours(), h.appendChild(s); var sabaVisionWebsiteID = “1c27cb39-612a-452a-954c-b3e3dd1f3d36”; var sabaVisionWebsitePage = “ALL” _atrk_opts = {atrk_acct: “i2i8r1SZw320l9”, domain: “bartarinha.ir”, dynamic: true}; (function () { var as = document.createElement(‘script’); as.type = ‘text/javascript’; as.async = true; as.src = “https://certify-js.alexametrics.com/atrk.js”; var s = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(as, s); })();

مدیرآفرین – آموزش تولید محتوا و کسب و کار اینترنتی

به دلیل رقبای قدیمی و جدیدی که هر روز بر تعداد آنها افزوده می‌شود، آشنایی با روش‌های افزایش فروش و جذب مشتری از ملزومات موفقیت در کسب‌و‌کار است.

فروشندگی یک علم است که به سرعت با تکنیک‌های جدید به روز می‌شود. مهم نیست کسب و کار شما چیست، آنچه در گذشته جواب می‌داد امروز به اندازه کافی جوابگو نیست.

زمانی برای آزمون و خطا نیست، اکنون زمان فروش است زیرا در یک چشم بر هم زدن رقبای جدید ظاهر می‌شوند، محصولاتی مشابه وارد بازار می‌شود و به سرعت بازار را فرا می‌گیرد. برای حفظ موقعیت خود در بازار و کاهش آزمون و خطا همواره به دنبال یادگیری باشید.

هر کسب و کاری زمان‌های سختی را پشت سرگذاشته است، نه به این دلیل که مشتریان مایل نبودند خرید کنند. بلکه به این دلیل که مشتریان بالقوه حتی نمی‌دانستند این چنین محصولات و خدماتی وجود دارد. دلیل شکست بسیاری از کسب و کارها این است که نمی‌توانند مشتریان مناسب خود را پیدا و حفظ کنند و هیچ وقت مشتری کافی ندارند.

چگونه جذب مشتری کنم

برای خیلی از افراد بازاریابی و تبلیغات کار مشکلی است و نمی‌دانند از چه طریقی این کار را انجام دهند تا بهترین نتیجه را بگیرند. در اینجا ۲۴ روشی را که می‌توانید خدمات و کالای خود را بازاریابی کنید، بررسی می‌کنیم.

بسیاری از روش‌های بازاریابی و تبلیغات مانند رادیو، تلوزیون، بیلبورد و مجلات و روزنامه‌ها بسیار هزینه‌بر است و مناسب بسیاری از کسب و کارهای کوچک‌تر نیست. اما بسیاری از مدیران هوشمند از روش‌های بهینه‌ای برای جذب مشتری استفاده می‌کنند که بقای آنها را حفظ می‌کند.

با درک بازاری که در آن مشغول به کار هستید شروع کنید.

چه کاری را متمایز از رقبا انجام می‌دهید؟ مزیت رقابتی شما چیست؟

چگونه به این بازار هدف نزدیک می‌شوید؟

چقدر هزینه حاضرند به شما بپردازند؟

افرادی که به خدمات شما نیاز دارند چه کسانی هستند؟

چه سوالاتی دارند که می‌توانید به آنها پاسخ دهید؟

اگر نمی‌توانید به این سوالات به راحتی پاسخ بدهید، کار اصلی خود را در این مرحله، بر روی وضوح و شفافیت کار و هدف خود بگذارید. شما باید بدانید چه چیزی را به چه کسانی و با چه هدفی می‌فروشید. علاوه بر این برای فروش خود اعداد و ارقامی تعیین کنید که براساس آن پیش بروید.

نتایج دلخواه (فروش ماهانه، سود هر فروش و غیره) را مشخص نمایید تا امکان ارزیابی پیشرفت وجود داشته باشد. اهداف مشخص، ذهن شما را متمرکز کرده و فعالیت‌های شما را هدفمند می‌سازد.

برای هر ماه برنامه‌ای داشته باشید. به این شکل به راحتی می‌توانید با توجه به نتایج به دست آمده اثربخشی برنامه خود را مشخص کنید

می‌خواهید هر ماه چقدر فروش داشته باشید؟

چه برنامه‌ای برای پاسخگویی بهتر به مشتریان دارید؟

از هر محصول تصمیم دارید تا چه میزان فروش داشته باشید؟

بیشتر بر روی فروش کدام محصولتان تمرکز دارید؟

همیشه این پیش‌فرض را در نظر داشته باشید که مشتریان چیزی را می‌خرند که فکر می‌کنند به آن نیاز دارند. چگونه می‌توان آنها را متقاعد کرد که به محصولات شما نیاز دارند؟

مزایای محصول که باعث کاهش هزینه‌، وقت و حل مشکلات می‌شود را برجسته کنید.

ویژگی‌های محصول مثل وزن، رنگ، اندازه محرک اصلی خرید نیست. به خریدار نشان دهید:

 در صورت خرید چه کاری را راحت‌تر می‌تواند انجام دهد؟ چه احساس بهتری پیدا می‌کند؟ چه ارزشی به زندگی او اضافه می‌شود؟ چه تغییر مثبتی در سبک زندگی او ایجاد می‌شود؟ محصول چگونه باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه مشتری می‌شود؟

همیشه می‌توانید در محصولات خود بسته به نیاز تغییراتی به وجود بیاورید. در فروش و بازاریابی خلاق باشید.

بازاریابی دهان به دهان، بهبود مهارت‌ فروش و به کارگیری سوالات استراتژیک کلید بازاریابی هدفمند است. با پیگیری دقیق خواسته‌های مشتریان و راه‌اندازی خدمات مشتریانِ باکیفیت، باعث حفظ بازار خود شوید. مشتریان دوست دارند بدانند به آنها توجه دارید و برای شما مهم هستند.

زمانی که مشتریان بدانند که محصول شما چه کمکی به آنها می‌کند و چه مزایایی دارد، فروش به مراتب راحت‌تر می‌شود. به علاوه اگر آنها از خرید راضی باشند به یک کانال تبلیغ کننده برای شما تبدیل می‌شوند.

افراد تبلیغات غیرمستقیم (توصیه افرادی که به آنها اعتماد دارند) را راحت‌تر می‌پذیرند و تاثیری به مراتب بیشتر از تبلیغات مستقیم دارد. با مشتریان به شکلی رفتار کنید که احساس کنند “ویژه” هستند.

در هر مرحله بدانید که به چه کاری مشغول هستید و به چه دلیلی این کار را انجام می‌دهید.

چه کسانی هدف فروش قرار می‌گیرند و چرا؟

می‌خواهید به آنها چه پیامی بدهید و برای چه هدفی؟

خدمات شما چه پیشنهاد ویژه‌ای برای مشتریان دارد؟

چه چیز محرک آنها برای خرید بیشتر است؟

در هر مرحله از فرآیند فروش برای تصمیمات بهتر، نیاز به شناخت بیشتر بازاری که در آن مشغول به کار هستید دارید.

بیشتر از هر چیز دیگری، این سه کلمه خلاصه موفقیت در فروش است. سوالات شما باید حساب‌شده باشند. علاوه بر آن بر روی مهارت‌های شنیداری خود به‌خوبی کار کنید. سوالاتی از مشتری بپرسید که نشان دهد قصد کمک به او را دارید.

این سوالات به شناخت بهتر قشری که با آنها در تماس هستید کمک می‌کند. به مشتری نشان دهید که به او اهمیت می‌دهید، گوش دادن موثر باعث می‌شود که مشتریان احساس ارزشمند بودن بکنند.

نقاط ضعف خود را بشناسید. اهدافی تنظیم کنید تا مجبور شوید کارهایی انجام دهید که دوست ندارید، اما برای پیشرفت شما لازم است. تصویر یک فروشنده موفق را در ذهن خود حفظ کنید.

همانند یک اسفنج آنچه را که برای پیشرفت کاری نیاز دارید جذب کنید و همیشه به دنبال یادگیری بیشتر باشید. برای موفقیت در فروشندگی مطالعه را به بخشی از برنامه روزانه خود تبدیل کنید. فروشندگی نیز مانند هر کاری ترفندهای خاص خود را دارد.

چگونه جذب مشتری کنم

نگرش قابل کنترل است و می‌توان بر ترس‌ها غلبه کرد. باورهایی که موفقیت شما را محدود می‌کند تغییر دهید. از افکارتان آگاه باشید، ببینید کدام‌یک از آنها تضعیف‌کننده است و پس از آن تعهد به تغییر را در خود ایجاد کنید. با صرف زمان و تلاش می‌توانید به فردی که می‌خواهید تبدیل شوید.

بسیاری از فروشندگان تنها می‌خواهند بفروشند، به هر طریق و روشی که شده است! آنها فراموش می‌کنند که خرید مشتری به دلایل احساسی انجام می‌شود. مشتری زمانی که نسبت به خرید احساس خوبی داشته باشد خرید می‌کند.

بیشتر در نقش یک مشاور کاربلد ظاهر شوید تا یک فروشنده سمج. نباید به مشتری این احساس را بدهید که با زبان چیزی به او فروخته شده است. مشتری باید احساس کند که او را راهنمایی کرده‌اید و احساس رضایت کند.

فروش در حقیقت، گفتگو با دیگران با هدف بهبود زندگی و کسب و کار آنها است. اگر به این شیوه به کار فروش نگاه کنید شغلی بسیار لذتبخش خواهد بود.

قبل از فروش با آنها ارتباط خوبی برقرار کنید تا احساس کنند هدف شما تنها فروش نیست. اگر فروش‌ مهم و سختی دارید بهتر است اطلاعات خوبی از مشتری داشته باشید و در شبکه‌های اجتماعی آنها را دنبال کنید. زمینه‌های کاری و شخصی مشترکی بین خودتان پیدا کنید.

در یک معامله مسلما همه آنچه را که فرد مقابل در ذهن دارد بیان نمی‌کند. اما با درک زبان بدن در فروش می‌توان به شناخت بهتری از آنها رسید. به‌طور مثال اگر کسی به آنچه که می‌گویید علاقمند باشد، تماس چشمی برقرار می‌کند و صاف می‌نشیند و کمی هم به جلو متمایل می‌شود.

اما فردی بر روی میز ضرب می‌گیرد یا به اطراف نگاه می‌کند یا دست به سینه نشسته است نشانه خوبی در معامله نخواهد بود.

همچنین باید از حرکات خود آگاه باشید. در هنگام گفتگو سر خود را تکان دهید تا نشان دهید به صحبت‌های فرد توجه دارید. توجه داشته باشید که صدایتان بیش از حد آرام و یکنواخت یا هیجان‌زده و بلند نباشد.

جلسات را با سوالات شروع کنید و مستقیم سراغ فروش نروید. متوجه شوید که خریدار چه می‌خواهد. وقتی درباره مشکلات مشتری صحبت می‌کنید (کلید حل آن در دستان شماست) به شکلی رفتار کنید که احساس نکنند مشکل مربوط به عملکرد بد و ناشیگری آنها بوده است.

سوال کنید که در چه مدتی دوست دارند مسئله حل شود تا مانع هزینه‌های بیشتر شود؟ کاشت بذر فوریت در ذهن آنها باعث می‌شود به راهکارهای شما توجه بیشتری نشان دهند.

کمتر کسب و کاری امکانات، زمان و بودجه کافی برای تمرکز بر روی بخش بزرگی از بازار را دارد. روی طیف خاصی از مشتریان تمرکز کنید تا در این بازار کوچک‌تر به یک برند تبدیل شوید.

شما نمی‌توانید تبلیغی بنویسید که هر فردی را به شما جذب کند و نه کالا یا خدماتی داشته باشید که مناسب حال تمام افراد باشد. با تمرکز بر روی بخشی از بازار مشتریان شما هدفمند‌تر هستند و می‌توانید فروش بیشتری به آنها داشته باشید.

فرقی نمی‌کند به صورت آفلاین فعالیت می‌کنید یا آنلاین. در هر صورت می‌توانید مشتریان را ترغیب کنید که در صورت معرفی افراد جدید و خرید آنها، تخفیفی یا جایزه‌ای برای آنها در نظر می‌گیرید.

در حالت ویژه، به جای تخفیف یا جایزه، درصدی از فروش را برای آنها در نظر می‌گیرید. این روش در هر کسب و کاری به خوبی جواب می‌دهد و کسب و کارهای کوچک و حتی بسیاری از فروشگاه‌های بزرگ اینترنتی از این روش برای چند برابر کردن فروش خود استفاده می‌کنند.

اگر کار شما به شکلی است که می‌توانید در ابتدا با ارائه مشاوره نظر آنها را جلب کنید، این کار را به صورت رایگان برای  تبلیغات خود بکنید.

بسیاری از مشاغل مانند حسابدارها، مشاوران تغذیه و تناسب اندام، طراحان دکوراسیون داخلی و مشاوران بیمه می‌توانند از این روش به خوبی استفاده کنند.

شما مشاوره را با هدف جلب اعتماد آنها انجام می‌دهید و صادقانه به آنها روش‌هایی برای بهبود شرایط‌شان بدهید.

به جای اینکه تنها به فکر جذب مشتریان جدید باشید، تلاش کنید هر چه بیشتر رضایت مشتریان فعلی را جلب کنید. حفظ مشتریان فعلی بسیار مهم‌تر از جذب مشتریان جدید است و هزینه کمتری برای شما دارد.

به آنها تخفیف مدت‌دار، هدایا و پیشنهادهای ویژه‌ای بدهید تا احساس خاص بودن کنند. برای اینکه مشتری را هیجان زده کنید بدون اینکه از قبل اعلام کرده باشید به او تخفیف یا هدیه‌ای بدهید.

بعد از خرید نیز با آنها تماس بگیرید و نظرشان را درباره محصول و خدمات جویا شوید. ترغیب کردن مشتریان راضی، به خرید دوباره، به مراتب راحت‌تر از مشتریان جدید است تا برای اولین بار از شما خرید کنند.

برای مدیریت بهتر مشتریان بانک اطلاعاتی از اسامی و خریدهای قبلی و سوابق آنها داشته باشید. اگر مشتریان زیادی دارید از نرم افزارهای مدیریت مشتریان استفاده کنید.

چه در فروش فیزیکی یا آنلاین خریدار از روی تبلیغ تصمیم می‌گیرد که خرید را انجام دهد یا نه. تبلیغ نویسی یک مهارت بسیار مهم در فروش است. تبلیغات را در جایی انجام دهید که مشتریان شما در آنجا هستند.

یک تبلیغ خوب بخصوص اگر چندین بار دیده شود باعث می‌شود بیشتر در ذهن مشتریان بالقوه ثبت شوید. مشتریان به خدمات شما نیاز دارند اما یک مسئله می‌ماند، چگونه خود را در تبلیغات به آنها معرفی می‌کنید؟

در تبلیغات درباره اینکه شما چقدر خوب هستید، صحبت نمی‌کنید. تنها بر روی یک چیز تمرکز کنید: چه ارزش افزوده‌ای به زندگی مشتری اضافه می‌کنید.

۱۷. تبلیغات دهان به دهان، همیشه جواب می‌دهد

شما هر روز بهترین روش تبلیغات و بازاریابی را مقابل خود دارید، اما آن را نادیده می‌گیرید. مشتریان فعلی هر چند کم، یکی از راه‌هایی است که می‌توانند مشتریان وفادار دیگری را به سمت شما سرازیر کنند.

جذب هر مشتری هزینه دارد پس آنها را برای خود حفظ کنید و با جلب رضایتی فراتر از انتظارشان، آنها را به یک تبلیغ‌کننده سیار برای خود تبدیل کنید. تبلیغات دهان به دهان از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین روش‌های بازاریابی است.

هیچ چیز بیشتر از اینکه فردی که به او اعتماد دارید، محصول یا خدماتی را معرفی کند، شما را برای خرید ترغیب نمی‌کند. خود شما هم حتما تاکنون محصولی را خریده‌اید یا از خدماتی شرکتی به خاطر سفارش یکی از دوستا‌نتان استفاده کرده‌اید. مشتری راضی یکی از موثرترین ابزارهای بازاریابی و تبلیغات برای رشد کار شما است.

فروش لحظه‌ای را فراموش نکنید. وقتی بتوانید به هر خریدار محصولات بیشتری بفروشید، بیش فروشی صورت می‌گیرد. این کار می‌تواند با معرفی محصولات مشابه اما کاملتر در هنگام خرید انجام شود. نمونه دیگر بیش فروشی، فروش خدمات پشتیبانی یا نظایر آن با قیمت بیشتر، همراه با محصولات است.

شاید مشتری نداند که در کنار محصول خریداری شده چه محصول دیگری خرید او را تکمیل می‌کند. ساده‌ترین مثال آن در رستوران‌ها است. بعد از سفارش غذا تقریبا همیشه این سوال از شما پرسیده می‌شود:

چیزی دیگری میل دارید: نوشابه، دلستر، ماست، سالاد، زیتون …

این یک نمونه بارز از فروش مکمل است. شما هم در کارتان آن را پیاده کنید تا بدون هزینه بیشتر، فروش بیشتری داشته باشید.

این روش‌ها را می‌توانید در ایمیل‌های فروش هم اجرایی کنید. براساس فروش‌ یا دانلودهای قبلی محصولاتی که مرتبط با نیاز مشتری است معرفی می‌شوند.

 

لیستی تهیه کنید و ببینید در کنار فروش یک محصول، چه کالا یا خدمات جانبی می‌توانید ضمیمه کنید. این فروش‌ها معمولا رضایت مشتری را به همراه دارد چون احساس می‌کند خرید او کامل شده است.

در کنار فروش مکمل می‌توانید در هنگام خرید مشتری اگر آمادگی لازم را در او دیدید، محصولی گرانتر را به او معرفی کنید. این محصول گرانتر، اما کامل‌تر و متناسب با نیازهای مشتری است.

روش دیگر این است که اگر شغل شما نیاز به مراجعه دوباره مشتری دارد. زمانی را در همان جلسه اول برای مراجعه بعدی برای او تنظیم کنید. اگر هم مشتری محصولی از شما خریده‌ که می‌تواند دوباره به آن نیاز داشته باشد یا محصول جدید و باکیفیت‌تری جایگزین آن شده است، با ایمیل یا تماس تلفنی آن را با مشتری در میان بگذارید.

تخفیف همیشه توجه‌ها را به خود جلب می‌کند، چون آن را یک فرصت می‌دانند. برای افرادی که کسب و کار خود را به تازگی راه‌اندازی کرده‌اند یا مشتریان کافی ندارند، تخفیف می‌تواند وسیله‌ خوبی برای شناخته‌ شدن باشد.

اگر آنچه که ارائه می‌دهید کیفیت خوبی دارد این شانس را پیدا می‌کنید که آنها دوباره به شما مراجعه کنند. تخفیف را در حدی قرار دهید که محصول و خدمات شما را بی‌ارزش جلوه ندهد و از طرف دیگر تخفیف در حدی باشد که خریدار را ترغیب به خرید کند.

هر خرید ریسکی برای خریدار به حساب می‌آید و شما با تخفیف قصد دارید که این ریسک را برای او کاهش دهید. گاهی اوقات تخفیف مشتری را ترغیب می‌کند که بیشتر خرید کند چون می‌داند فردا چنین فرصتی ندارد.

۲۰. در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید؟

شبکه‌های اجتماعی فرصتی دیگر برای جذب مشتریان بالقوه است. نیازی نیست که در تمام شبکه‌های اجتماعی فعالیت زیادی داشته باشید. حضور پررنگ و جدی در یک شبکه‌ اجتماعی اما اینستاگرام بسیار بهتر از داشتن اکانت‌های زیاد در شبکه‌های مختلف با فعالیت‌های پراکنده است.

هر کالا یا خدماتی داشته باشید، مشتریان در اینستاگرام برای شما وجود دارد. برای اینکه از فعالیت خود در شبکه‌های اجتماعی جواب لازم را بگیرید، برنامه ریزی داشته باشید. پست‌هایی با عکس و کپشن‌های جذاب تهیه کنید. دیگران را لایک کنید و در پیج‌های مرتبط نظر بگذارید.

۲۱. تبلیغات چاپی هنوز موثر است

کاتالوگ، بروشور و کارت ویزیت روشی کم هزینه اما موثر برای کسب و کارهای کوچک است. به جای توجه بیش از حد به ظاهر و کیفیت کاغذ در تبلیغات، به پیامی که می‌خواهید انتقال دهید فکر کنید.

مشتریان بالقوه با دیدن کارت یا کاتالوگ شما باید متوجه شوند که کار شما در چه زمینه‌ای است و چه کمکی می‌توانید به آنها بکنید. طراحی‌های چاپی خود را ساده نگه دارید و تنها بر روی پیام تاکید کنید. حتی می‌توانید تخفیف یا این چنین مواردی را در آنها قید کنید که مشتری را بیشتر ترغیب کنید تا تبلیغات شما را نزد خود نگه دارند.

روی اهداف خود تمرکز کنید. تمام فعالیت‌های خود را براساس میزان اهمیت و الویت آنها انجام دهید.

ارزشمندترین دارایی شما به عنوان یک فروشنده، زمانتان است. مدیریت زمان و اینکه روزتان را صرف چه کارهایی با چه الویتی می‌کنید در موفقیت شغلی بسیار تاثیرگذار است.

حتی کسب و کارهای کوچک نیز به سایت نیاز دارند. اینترنت دنیای ما را بسیار تغییر داده است. امروزه بیشتر خریداران برای رفع نیازهای خود به اینترنت مراجعه می‌کنند. در سالهای دور وب‌سایت داشتن، امری نمایشی و لوکس بود اما امروزه یک ضرورت و فرصت بزرگ است.

وقتی فروش خود را به فضای مجازی بیاورید، می‌توانید خود را به مشتریان بیشتری معرفی کنید و با هزینه‌ای بسیار کمتر از تبلیغات آفلاین به یک برند شناخته شده‌ تبدیل شوید.

هزینه طراحی سایت با استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا مانند وردپرس بسیار کم و انجام آن بسیار ساده است. حتی می‌توانید خودتان همین امروز برای راه‌اندازی سایت دست به کار شوید.

اگر فروش اینترنتی محصولات نداشته باشید حداقل نیمی از بازار را از دست می‌دهید. امروزه هر فردی قبل از خرید دوست دارد که در اینترنت جستجو کند و اطلاعاتی به دست آورد. زندگی پرمشغله و سهولت خرید اینترنتی باعث شده بسیاری از افراد ترجیح دهند از پشت میز کالای خود را سفارش دهند.

یکی از مواردی که باعث جلب اعتماد مشتریان می‌شود، محتوایی است که به آنها در تصمیم‌گیری کمک کند. اگر در زمینه کاری خود بتوانید محتوای ارزشمندی تولید کنید که مشکلی از مشتری را رفع کند، بیشتر به شما اعتماد می‌کند.

اگر اطلاعات خوبی در اختیار او قرار دهید و خود را نه یک فروشنده بلکه یک متخصص نشان دهید، تمایل بیشتری به خرید از شما پیدا می‌کنند. برای این کار بر روی تولید محتوای مرتبط در سایت و شبکه‌های اجتماعی تمرکز کنید. اصل اول فروش این است: قبل از فروش، ابتدا به سوالات مشتریان پاسخ دهید.

وقتی گزینه‌‌های زیادی در برابر مشتری باشد خرید را برای او آسان نمی‌کند. برعکس تنوع بیش از حد باعث سردرگمی و تردید در خرید می‌شود. در واقع هر چه گزینه‌ها بیشتر باشد احتمال خرید کمتر می‌شود.

در تمامی مراحل خرید باید کار را برای مشتری راحت‌تر و سریع‌تر کنید. گزینه‌های خرید را کمتر اما با کیفیت‌تر در نظر بگیرید. حتی می‌توانید با دسته محصولات محبوب، انتخاب را باز هم سریع‌تر کنید. وقتی مشتری ببیند که از محصولی استقبال خوبی صورت گرفته تحت تاثیر اثرجمع همان کار را می‌کند.

در پایان اگر می‌خواهید کسب و کار شما همیشه رونق داشته باشد، روش‌های جذب و حفظ مشتری را به برنامه ثابت کار خود تبدیل کنید. هنوز افراد زیادی هستند که خدمات شما آگاهی ندارند، حتی برخی مشتریانی که از شما خرید کرده‌اند هنوز با کار شما به طور کامل آشنایی ندارد. با این روش‌ها برای آنها بیشتر در دسترس باشید و اجازه دهید در هنگام نیاز، شما اولین نامی باشید که برای مراجعه به ذهن آنها خطور می‌کند.

پنج سال بعد شما و حرفه شما به جایی می‌رسد، سوال این است: کجا؟

اگر تصور می‌کنید چیزی در بیرون، مانند شرایط اقتصادی مسئول موفقیت یا شکست شماست، کنترل سرنوشت و کارتان را از دست می‌دهید. وقتی هدفی جدی و با دلایل کافی دارید، پیشرفت سریع‌تر صورت می‌گیرد. در آخر برای موفقیت در فروش، دید طولانی مدت به کارتان داشته باشید تا بتوانید تصمیمات بهتری بگیرید.

منبع: مدیرآفرین

 

نام *

ایمیل *

آیا مطلب را دوست داشتی؟

۳.۶ / ۵. ۱۷۰

تکنیک‌های وفادارسازی مشتریان (۱۵ روش سریع و تضمینی)

ایده‌ های فروش موفق (۲۵ ایده فروش تضمینی)

نقل‌قول‌های الهام‌بخش برای فروش بیشتر

۹ ویژگی یک فروشنده موفق که باید بدانید! (مهم و حیاتی)

بسیار عالی و مفید . سپاس

خیلی مطالب خوبی بود و استفاده کردم امیدوارم همیشه مطالب جدید و به روز باشد

سلام خیلی مطالب مفیدی بودند.من در خانه به صورت حضوری و مجازی تدریس زبان تنگلیسی به کودکان و نوجوانان میدهم.خیلی تبلیغات کردن در واتساپ و به صورت زبانی اما کسی به کلاسم نیامد.میشود شما یک راهکار بگید که چگونه مشتری به کلاسم بیاید؟

سلام به شما دوست گرامی. تبلیغات باید به صورت حساب شده انجام شود در غیر این صورت نمی‌توانید مشتریان هدف را به سوی خود جذب کنید. آیا در جایی که تبلیغات کردید اصلا مشتریان هدف شما بوده‌اند؟ متن تبلیغات را چگونهاستراتژی فروش موفقفروش حرفه‌ای ۱۱ دلیل قاطعانه اهمیت تولید محتوا

سلام مطالبتون خیلی کامل بود و خیلی هم شیرین بیان شده !!! به شخصه احساس کردم توو یه کلاس درس نشستم !!! خدا قوت به این تلاشتون ❤

بسیار عالی و مفید و جامع سپاس فراوان 🙏🌸

عالی بود مرسی❤ احسنت به شما

روش هایی که برای جذب مشتری به کسب و کار رو که اعلام کردید عالی بودند و مفید ممنونم

تشکر عالی بود

ممنون عالی بود اگر امکانش هست نکات بیشتر و حتی جزئی تری در این ضمینه ارائه بدید

سلام ،خیلی عالی بود

بسیار عالی

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد و نزد ما محفوظ است

نام و ایمیل من را برای دیدگاه بعدی ذخیزه کن

می خواهم جدیدترین مقالات و اخبار سایت را دریافت کنم

مدیرآفرین باور دارد که شما یک مدیر هستید و خودتان بهترین فردی هستید که می تونه زندگی که شایسته‌اش هستید را بسازید. آموزش‌های زندگی شخصی و شغلی همان چیزی است که مدیرآفرین هدف خود قرار داده تا در این مسیر همراهتان باشد. به‌روزترین مقالات، کتابها، فایل های صوتی و تصویری در زمینه توسعه فردی و کسب و کار به صورت رایگان و ویژه برای شما فراهم شده است. رسالت مدیرآفرین این است که در مسیر موفقیت، انگیزه و دانشی را که برای ادامه راه نیاز دارید در اختیارتون قرار بدهد. موفقیت یک علم و اگر خوب یادش بگیرید شما هم به موفقیت می رسید.

برای اطلاع از جدید ترین دوره های کارگاه و محصولات آموزشی و فروش های ویژه همین الان ایمیل تان را وارد کنید تا به شما خبر بدهیم

خوش آمدید

بازگردانی رمز عبور

رمز عبور به ایمیل شما ارسال خواهد شد.

چگونه مشتری پیدا کنیم  تکنیک های مشتری یابی –  اگر بخواهم مهم ترین کاری رو که هر فروشنده یا صاحب کسب و کار باید انجام بده در یک جمله عنوان بکنم باید عرض کنم که انجام دادن تکنیک های مشتری یابی و حفظ مشتریان فعلی مهمترین کاری هستش که فروشنده ها باید انجام بدهند .

تکنیک های مشتری یابی یعنی اینکه ما ، هم به دنبال مشتری های جدید باشیم و هم اینکه مشتری های فعلیمون رو راضی نگه داریم تا همیشه از ما خرید کنند .

ما برای اینکه بدانیم چگونه مشتری پیدا کنیم باید با یک سری قوانین  و تکنیک های مشتری یابی آشنا شویم .

قوانینی که اگر اونها رو رعایت کنیم مشتری ها و فروش ما چند برابر خواهد شد .

چگونه جذب مشتری کنم

 

به این آمار دقت کنید

۱ مشتری ناراضی = ۱۰ مشتری رو ( میپرونه )

جذب مشتری جدید = ۵ برابر راضی نگه داشتن مشتری فعلی ( سخت تره )

هزینه ی کسب سود از مشتری جدید = ۱۶ برابر سخت تر از راضی نگه داشتن مشتری ( حال حاضر )

این آمار و اطلاعات توسط دکتر فیلیپ کاتلر که یکی از بزرگان بازاریابی دنیا هستند در کتاب مدیریت بازاریابی نوشته شده .

بنابراین فکر به فکر این چگونه مشتری پیدا کنیم نباشید ! بلکه باید  تلاش موثر برای حفظ و نگه داشتن مشتری های فعلیتون هم انجام بدهید .

در مقاله چگونه مشتری پیدا کنیم ( همین مقاله ) به تکنیک های مشتری یابی حرفه ای اشاره شده که هم مشتری ها و هم فروشتون رو میتونه چند برابر افزایش بده .

 چگونه مشتری پیدا کنیم – تکنیک های مشتری یابی

مشتری های شما کی هستند ؟ چه خصوصیاتی دارند ؟

اصلا دوست دارید با چه مشتری هایی کار کنید ؟

اگر دقیقا ندونید که بازار هدف و مشتری های شما چی هستش مثل این میمونه که بخواهید تو مدرسه پسرونه کفش دخترونه بفروشید !

درسته که همه به کفش احتیاچ دارند اما در مدرسه پسرونه نمیتونید مشتری پیدا کنید

در این مدل شما به عنوان فروشنده ، مدیر یا صاحب کسب و کار بیشتر از یک قسمت از بازار رو انتخاب میکنید و شروع میکنید به جذب مشتری های هدف .

مثلا : محصول یا خدماتتون رو بسته به

کیفیت

قیمت

برند بودن

تفکیک میکنید

خب ، براتون واضح تر توضیح میدهم

فرض کنید که شما فروشنده لوازم خانگی هستید

اگر فقط اجناس برند داشته باشید طبیعتا مشتری های شما کسانی خواهند بود که دنبال محصول برند میگردند .

یا اگه کالای ارزون قیمت بیارید مشتری هایی رو جذب خودتون میکنید که دنبال جنس ارزون میگردند

یا اینکه اگر تمرکز شما صرفا روی فروختن محصولات با کیفیت باشه

مشتری هایی میان پیش شما که دنبال جنس با کیفیت ( ارزون یا گرون ) که خودتون انتخاب میکندی میگردند .

بنابراین این شما هستید که تصمیم میگیرید با چه مشتری هایی کار کنید و نکنید

توصیه میکنم همین الان قلم و کاغذ بردارید و مشتری هاتون رو به چند دسته تقسیم کنید

به عنوان مثال

مشتری هایی که دنبال جنس ارزون میگردند

مشتری هایی که براشون کیفیت مهمه

مشتری هایی که دنبال خرید قسطی هستند

چگونه جذب مشتری کنم

مشتری هایی که دوست دارند از آشنا خرید کنند

و …

اگر چکی نفروشید عملا مشتری هایی که دنبال جنس چکی میگردند از دایره مشتری هاتون حذف میشوند .

همونطور که گفتم برای اینه بتونیم مشتری یابی کنیم نیاز داریم تا مشتری های فعلیمون رو هم راضی نگه داریم

از اونجایی که الان توی بازار رقیب زیاد شده یا به قول معروف دست زیاده مشتری حق انتخاب بیشتری داره .

مشتری از جایی خرید میکنه که به نفعش باشه .

مشتری از جایی میخره که سود بیشتر بهش برسه .

بر خلاف تصور عموم رسوندن سود بیشتر به مشتری صرفا تخفیف دادن یا پایین آوردن قیمت ها نیست !

بلکه بعضی موقع ها یه احترام ساده یا یک تماس تلفنی کوچیک کاری میکنه که مشتری تا روزی که زندست شما رو فراموش نکنه .

# تصحیح اشتباهات

اگر اشتباه کردید خب راستش رو بگید . بعضی موقع ها پیش میاد که موقع معرفی محصول یه چیزی رو اشتباه میگویید یا حتی پول بیشتری میگرید

یا جنس مشتری رو دیر آماده میکنید . به جای پیچوندن مشتری راستش رو بگید . ( نه اینکه خیلی ها دروغ گو اند ) مشتری حال میکنه

# به مشتری های وفادارتون تخفیف بیشتری بدهید

حتی اگر کاسب زیر پله ای هم باشید بالاخره چهار تا مشتری دائم دارید .

حساب اونا رو از بقیه مشتری ها جدا کنید . یجورایی هواشون رو داشته باشید .

مشتری ای که مدت هاس از شما خرید کرده مثل کبوتر جلد میمونه اگر هواش رو داشته باشی واستون کبوتر های دیگه هم میاره

اگر با مشتری خوش برخورد بوده باشید و تونسته باشید که نظرش رو جلب کنید میتونید از خود مشتری هم کمک بخواهید .

به این جمله دقت کنید

آقای … اگر تا الان توستیم رضایت شما رو جلب کنیم میخوام ازتون خواهش بکنم که چند نفر از دوستاتون رو به من معرفی کنید تا اون ها هم بتونن از مزیت های خدمات ما استفاده کنند .

به همین راحتی

این تکنیک مستلزم این هستش که مشتری از شما راضی بوده باشه و شما تونسته باشید طوری ارتباط برقرار کنید که دلش بیاد به شما خیر برسونه .

# از خود مشتری بپرسید

فرض کنید رفتید رستوران و غذا خورید . هیچ اتفاق خاصی هم نمیفته و طق معمول به خونه بر میگردید . فردا تلفن زنگ میخوره

آقایی از پشت تلفن به شما میگه که از رستوران … تماس گرفتم خدمتتون .

از اونجایی که نظر شما برای ما خیلی مهمه میخواستم بدونم که آیا از غذا و خدمات رستواران ما راضی بودید یا نه ؟ اگر بودید به چه دلیلی و اگر نیستید چرا ؟

اگر همچین اتفاقی براتون بیفته چه حسی پیدا میکنید ؟

مطمئنن کم ترین حستون این خواهد بود که از این تماس تلفنی ناراحت نمیشوید .

شما هم این کار رو انجام بدهید

میتونید از طریق

تلفن

برگه نظر سنجی و حتی ایمیل نظر مشتری هاتون رو بدونید

جمع بندی

سعی کنید مشتری های هدفتون رو دقیقا مشخص کنید

به مشتری بگویید که به شما مشتری معرفی کنه

مشتری رو وفادار کنید تا بیشتر خریدش رو ازشما انجام بده و هوای مشتری هاتون رو داشته باشید .

ضمن اینکه توصیه میکنم برای پیدا کردن مشتری های بیشتر  ، یاد گرفتن تکنیک ها ی مشتری یابی و  متعاقبا فروش و درآمد بیشتر از این دوره که با شرایط ویژه عرضه شده دیدن کنید .

 

    ایمیل : info@payamnaderi.com

    تماس مستقیم با پیام نادری : 09128725206

                                                   09215789106

جذب مشتری جدید و چالشی که اکثر کسب و کارها با آن درگیر هستند .

من قبلا در مقاله ای با عنوان چطور از 57 مشتری به 957 مشتری رسیدم ؟ به طورمفصل تجربیات خودم را در یکی از پروژه های مشاوره crm با شما در میان گذاشتم و در وبیناری هم با عنوان جذب مشتری به روش حرفه ای ها راهکارهایی فوق العاده را ارائه کردم که در صورت تمایل می توانید آن را دانلود کنید .

در ضمن پیشنهاد می کنم فیلم آموزشی راههای دستیابی به 1000 مشتری جدید را هم از دست ندهید.

در این مقاله می خواهم روش های جذب مشتری جدید را با شما در میان بگذارم و به تفصیل به ارائه جزئیاتی بپردازم که به شما کمک کند مشتریان بیشتری را جذب کنید و در هر شرایطی نگران جذب مشتری در کسب و کار خود نباشید.

در حوزه جذب مشتری جدید به موارد زیر بسیار پرداخته شده است و ما به دنبال تکرار آنها نیستیم فقط جهت اطلاع بیشتر شما آنها را برای شما مجدد بصورت لیست می آوریم و سپس میریم سراغ بحث اصلی خودمون :

چگونه جذب مشتری کنم

آنچه دراین مقاله می خوانید به شرح زیر است:

(برای مطالعه هر قسمت بروی آن کلیک کنید)

جذب مشتری در گذشته و امروز

نکات طلایی قبل از جذب مشتری جدید

ترسیم پرسونا و جذب مشتری

معرفی بهترین راههای جذب مشتری در ایران

روش های جذب مشتری آنلاین

روش های جذب مشتری حضوری

نکات طلایی بعد از جذب مشتری جدید

معرفی راهکارهای تبلیغاتی برتر ایران

راههای جذب مشتری خارجی

دانلود نرم افزار جذب مشتری ! ( به زودی )

سوالات متداول در جذب مشتری جدید

3 فیلم آموزشی مهم در حوزه جذب مشتری که پیشنهاد می کنم آنرا از دست ندهید:

راههای دستیابی به ۱۰۰۰ مشتری جدید

راههای جذب مشتری و ارتباط موثر در شرایط بحران!

جذب مشتری سریع به روش حرفه ای ها!

اولین موردی که باید در مورد آن بیشتر صحبت شود جذب مشتری در گذشته و امروز است .

متاسفانه هنوز شرکت ها و کسب و کارهای بسیاری را می بینیم که همچنان همانند 15 سال پیش به دنبال جذب مشتری جدید هستند،

اما باتوجه به اینکه مطالعه کمی در خصوص بازار و مشتریان امروزی دارند و در عین حال هیچ توجهی به تکنولوژی نمی کنند ،غرق در تصورات خود ، همانند گذشته اقدام می کنند و خوب مسلما هیچ نتیجه جذابی نمی گیرند.

البته این موضوع را باید توضیح دهم که در برخی کسب وکارها مجبور هستیم که از روش های گذشته استفاده کنیم و چاره ای نداریم اما باز هم می توانیم با تغییر در ابزار و شیوه استفاده آن به نتایج درخشانی دست پیدا کنیم.

در گذشته تراکت ، تبلیغات چاپی درمجلات و روزنامه ها، بیلبورد ، بازاریابی تلفنی انبوه و کورکوارنه ، هدایای تبلیغاتی همچون سررسید ، شما را به نتایج دلخواه می رساند ، اما در حال حاضر شرایط بازار و مشتریان تغییرات بسیاری داشته است.

شما در حال حاضر باید به دنبال اعتمادسازی باشید ، تمام شد دورانی که با تبلیغات انبوه تلویزیونی و بیلبوردهای فراوان سعی در ایجاد اعتماد در مخاطبین را داشتیم.

الان مشتریان شما در زیر بیلبوردها در حال گشت و گذار در اینستاگرام هستند و هرگز بیلبورد شما دیده نمی شود!

خوب برای اعتماد سازی چه اقدامی باید انجام دهیم ؟

یکی از راههای آن در حال حاضر تولید محتوای ارزشمند است.

با استفاده از محتوا شما می توانید توجه مخاطبین را به دست بیاورید ، سپس اعتمادسازی کنید و آهسته آهسته  آنها را به سمت خرید از فروشگاه آنلاین و حضوری خود می برید.

امروز مشتری شما دائما به دنبال خوراکی می گردد که اگر به مذاقش خوش بیاید آن را برای دوست خود هم ارسال کند تا او هم ببیند و لذت ببرد .

پس به صورت پنهان مشتریان حال حضار به دنبال تایید اجتماعی هستند .

آیا شما این خوراک محتوایی را به انها می دهید تا آن را برای شما پخش کنند؟

در ادامه سعی می کنم تا توضیحات کامل تری رابه شما ارائه کنم ، پس همچنان با من همراه باشید تا ببینیم از چه راههایی می توانیم جذب مشتریان هدفمند بیشتری داشته باشیم.

قبل از هرگونه اقدامی بررسی کنید که برای جذب هر مشتری جدید به چه میزان باید هزینه کنید.

متاسفانه اغلب کسب و کار تصور می کنند که اگر مثلا” 100 میلیون تومان هزینه برای تبلیغات انجام دهند حتما به نتایج فوق العاده ای دست پیدا می کنند . اما پس از بررسی نرخ های تبدیل و تجربیات قبلی رقبا در تبلیغات ، متوجه می شویم که این کار اشتباه محض است و با سرعت بسیار زیادی کسب و کار را به تعطیلی می کشاند.

مدیران بسیاری هستند که با مدیریت هزینه ها و تمرکز روی تک تک مشتریان به نتایج درخشان تری دست پیدا می کنند.

پس مراقب باشید قبل از خرج کردن حتی 1000 تومان ، ببینید آیا این 1000 تومان منجر به جذب مشتری جدید برای شما می شود یا تنها آن را به جوی آب میریزید!

چگونه جذب مشتری کنم

و بررسی کنید که برای جذب هر مشتری جدید باید 1000 تومان هزینه کنید یا 100 هزار تومان و این موضوع تناسبی با میزان فروش و سود شما دارد یا خیر!

با یکی از مدیران جلسه مشاوره داشتم ، گفت آقای حاتم طهرانی ایده ای به ما بده که مشتریانمان 10 برابر شود!

در جلسه گفتم آیا زیرساخت های سخت افزاری ، نرم افزاری ، پرسنل ، موجودی انبار و…. توان پاسخگویی به این حجم از مشتریان را دارد؟

گفت منظور شما چیست ؟ ما فقط مشتری می خواهیم تا بتوانیم از این منجلاب بیرون برویم!

من در جلسه بعد به ایشان نشان دادم که جذب مشتری فله ای نه تنها هیچ تاثیری در فروش ندارد بلکه کاملا به برند لطمه می زند.

اگر ما نتوانیم نیاز مشتری را در خصوص خدمات پوشش دهیم ، همان مشتری تبدیل به تروریست می شود و همه جا سمپاشی می کند که فلان برند خدمات خوبی نمی دهد.

پس در ابتدای امر بایستی زیرساخت های ما آمادگی کامل را در مواجهه با مشتریان زیاد داشته باشد تا با خیال راحت بتوانیم به همه مشتریان خدمات یکسانی را ارائه کنیم.

شاید برای شما جالب باشد اما همانطور که در مقالات قبلی در مورد آن صحبت کردم ، شما باید به دنبال مشتریان با کیفیت باشید و حتی دست رد به سینه برخی از مشتریان بزنید و آنها را به سمت رقبای خود بفرستید تا آنها با این مشتریان درگیر باشند!

هر مشتری که از درب مغازه یا شرکت شما وارد شد نباید با هر ترفندی به آن بفروشید بلکه باید تمام جوانب را به خوبی بسنجید . البته منظورم این نیست که مثلا” اگر فردی که وارد مغازه شما شده است از او سوال کنید مجرد هستید یا متاهل ، میزان درآمد ماهیانه شما چقدر است ؟ و اگر مثلا مشتری گفت من مجرد هستم و ماهی 2 میلیون درآمد داردم شما به او بگویید حیف شد نمی توانیم به شما بفروشیم ما فقط به افرادی که درآمد بالای 10 میلیون دارند و متاهل هستند می فروشیم!

ما می توانیم به جای کمیت به فکر واگذاری نمایندگی را راه اندازی شعبه جدید باشیم ، می توانیم در فروشگاه اینترنتی خودبه دنبال راه اندازی بخش همکاری در فروش باشیم یا حتی می توانیم تنها به دنبال خریداران بزرگ باشیم و فروش به مشتریان کوچک تر را به سایرین واگذار کنیم.

در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت می کنم

باید به این سوال مهم مشتریان پاسخ دهید که : چیزی که ارائه می کنید چگونه زندگی ام یا حالم را بهبود می بخشد؟

جایی که مشتری در هنگام مراجعه یا خرید آنلاین بگوید آها یا ایول همینو میخواستم ، مطمئن باشید فروش به راحتی انجام می شود.

به عنوان نمونه فروشگاه اینترنتی فروش دستبند و گردنبند در هنگام افزودن کالا به سبد خرید از شما می پرسد که تمایل دارید بسته شما چه رایحه یا بویی داشته باشد؟

پس از قبل شروع برای جذب مشتری جدید به فکر ایجاد تجربه لذت بخش برای مشتریان باشید.

برخی از مدیران به دنبال استفاده از راهکارهای سایرین در کسب و کار خود هستند ، بله بررسی سایر روشها فکر خوبی است اما باید ببینید آیا راهکاری که دیگران استفاده کرده اند به مذاق مشتریان شما هم خوش می آید و باعث جذب آنها می شود یا خیر!

حتی اگر رقبای شما در حال جذب مشتری به شیوه ای خاص هستند استفاده از همان راهکار برای شما ممکن است مناسب نبوده و حتی به برند شما ضربه بزند.

پس در این خصوص فقط موفقیت دیگران را بررسی کنید اما آن را برای صنعت یا خدمات خود تغییر داده و منطبق با هزینه ها، راهکارها ، ظرفیت ها و…. حرکت کنید.

در مورد ترسیم پرسونای مخاطب من در فیلم آموزشی جذب مشتری به روش حرفه ای ها مفصل صحبت کرده ام که پیشنهاد می کنم بخشی از فیلم آن را ببینید .

با توجه به کسادی و تورم بالا در بازار ایران هنوز هم شرکتهای بسیاری هستند که با تمام قوا در حال جذب مشتریان جدید هستند و در این راه هم نتایج بسیار درخشانی گرفته اند.

اگر شما هم تمایل دارید تا با روشهای فوق العاده جذب مشتری آشنا شوید با من همراه شوید. در دوقسمت روش های جذب مشتری آنلاین و آفلاین را با شما به اشتراک می گذارم.

قبل از اینکه به سراغ مطالعه ادامه مقاله جذب مشتری بروید به شما پیشنهاد می کنم حتما دو فیلم زیر را ببینید.

برای جذب مشتری بالقوه در قدم اول بایستی بتوانیم قیف خود را پر نگه داریم و محتوای رایگان یکی از راهکارهای فوق العاده برای اضافه کردن سرنخ جدید به کسب و کار ما است.

در هر حوزه ای کارمی کنید می توانید فیلم آموزشی رایگان و ارزشمندی تهیه کنید و آن را جهت دانلود به بازدیدکنندگان خود نمایش دهید و از آنها بخواهید تا شماره موبایل یا ایمیل خود را در فرم تکمیل کنند تا لینک دانلود برای آنها ارسال شود.

یکی از راهکارها تهیه محتوای ویدئویی است ، شما می توانید کتاب الکترونیک  ویا حتی فایل صوتی هم در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار دهید.

چرا من اینقدر تاکید دارم که با محتوای رایگان اطلاعات بازدیدکنندگان را دریافت کنید؟ چون طبق آمار اعلام شده است که:

90 درصد از بازدیدکنندگان بار اولی از سایت شما خرید نمی کنند

پس ما با طراحی لندینگ پیج یا فرمی جهت دریافت اطلاعات مشتریان می توانیم اطلاعات مشتریان رهگذر را دریافت کنیم تا بعدا آنها را تبدیل به مشتری کنیم.

دوستان لطفا” دقت کنید:

براساس آمارها ، در سال 2017 به ازای یک دلار سرمایه گذاری در ایمیل مارکتینگ کسب وکارها 46 دلار درآمد کسب کردند و این آمار فوق العاده است.

پس ایمیل مارکتینگ را جدی بگیرید.

پس ما در ابتدا با این محتوای ارزشمند به دنبال اعتمادسازی هستیم و این یکی از راههای تاثیر گذار است که سایت ما هم به نتایج درخشانی با ارائه محتوای رایگان رسیده است.

راه دیگری که می توانید در ارائه محتوای رایکان انجام دهید ، محتواهای سریالی است که در ادامه می توانید با عضویت رایگان در دوره چگونه به درآمد پایدار و مشتری وفادار دست پیدا کنیم ؟ هرروز یک فیلم آموزشی رایگان در ایمیل خود دریافت کنید.

مهمترین نکته ای که باید به آن اشاره کنم اینست که رقیب شما نمی فهمد شما دارید چکار می کنید و این عالیست!

در محتوای سریالی شما مشتری را با خود همراه می کنید و تا مرحله آخر که پیشنهاد فوق العاده ای به او میدهید و تمام!

شما می توانید ، ارائه بخشی از کتاب ،نمایش کار با محصول، دانلود بخشی از فیلم آموزشی و یا استفاده از نرم افزار بصورت آزمایشی را به بازدیدکنندگان خود هدیه بدهید.

منظور از این محتواها مقالات و محتواهای طولانی و به اصطلاح آسمان خراش است.

البته علاوه بر حجم زیاد باید کالری فراوانی داشته باشد یعنی پر از اطلاعات ارزشمند باشد و از همه مقالات و محتواهای همان حوزه به تمامی ابعاد موضوع مدنظر بپردازد.

همین مقاله ای که شما آن را می خوانید نمونه ای از همین محتواهاست. یا مقاله دیگر من در سایت با عنوان بهترین نرم افزار crm + معرفی نرم افزارهای برتر ایران که ظرف یکماه به صفحه اول گوگل رسید و مشتریان بسیاری را جذب سایت ما کرد.

پس در هر حوزه ای که کار می کنید به فکر محتواهای بالای 5000 کلمه باشید و علاوه بر آن دائما محتوای خود را بروز نگه دارید و هر چند وقت یکبار فیلم یا توضیحاتی را به آن اضافه کنید که گول بفهمد این یک محتوای همیشه سبز است .

پس این هم یکی از راههای جذب مشتریان جدید در سایت است و گوگل به شما کمک بسیاری میکند و این دست از مقالات برای گوگل جذابیت بالای دارد.

البته نباید فراموش کنید که باید به فکر بک لینک سازی برای مقاله باشید و در عین حال حداقل از 10 محتوای خود با کلمات کلیدی اصلی و فرعی به آن لینک دهید.

در این مقاله نمیخواهم به مباحث تخصصی این حوزه بپردازیم تنها سعی می کنم به آنها اشاره ای کوتاه داشته باشم.

در سئوی داخلی شما باید به دنبال رعایت همه اصول و تکنیک ها در سایت خود باشید .

مثلاً وقتی روی عنوان اصلی مطلب ، کلمات کلیدی به‌کار رفته ، لینک سازی داخلی، آدرس URL، افزایش سرعت سایت و یا کاهش بانس ریت وقت می‌گذارید، مشغول بهینه سازی داخلی سایت یا On-page SEO هستید.

آیا این اقدامات را در سایت خود انجام می دهید ؟

در این زمینه پیشنهاد می کنیم حتما با یک متخصص مشورت کنید و فقط به فکر تولید محتوا نباشید که هیچ سودی را برای شما نخواهد داشت!

سئو خارجی سایت به تمام فعالیت‌هایی که در خارج از سایت شما اتفاق می‌افتد تا رتبه‌بندی سایت شما را افزایش دهد و سئو بهتری برای سایت شما بسازد، اشاره دارد.

در سئوی خارجی ما به دنبال یک استراتژی بک‌لینک قوی ، اینفلوئنسرمارکتینگ، حضور در رسانه‌های اجتماعی، ایجاد یک کمپین تبلیغاتی ، رپرتاژ آگهی ، استفاده از ویدئوها ، درج نظر در وبلاگ ها و… هستیم .

برای تبلیغات و انجام امورمربوط به لینک سازی هم به دنبال افراد یا شرکت های موفق در این زمینه باشید.

پس اگر وضعیت سئوی سایت ما مناسب باشد با کسب رتبه های بالاتر امکان جذب مشتری مشتری برای ما فراهم می شود و در عین حال فروش هم افزایش خواهد یافت.

همین الان همین مقاله با کلمه کلیدی جذب مشتری جدید به صفحه اول گوگل آمده است.

برخی از پلاگین های وردپرس به شما در بهبود سئوی داخلی کمک می کنند که برخی از آنها را در ادامه به شما معرفی می کنیم .

البته اگر سایت شما وردپرسی نیست نگران نباشید و می توانید این موارد را با ادمین سایت خود در میان بگذارید.

این بخش به مرور کامل تر می شود و توضیحات هر افزونه به آن اضافه خواهد شد.

 

توجه کنید که کلمات تاثیرگذاری قابل توجهی بر تصمیمات خرید دارند.

تبلیغ نویسی کمک می کند تا آنچه که واقعا وجود دارد از زاویه نگاه مشتری دیده شود.

تبلیغ نویسی زیبا نویسی غیرصادقانه و بزرگنمایی پوشالی نیست ، پس مهارت های تبلیغ نویسی برای دروغگویی نیست.

شما با تبلیغ نویسی باید احساس مخاطب را هدف گیری کنید نه جیب او را !

پس تبلیغ نویسی ترکیب هنر نویسندگی با هنر بازاریابی است تا بتوانید مشتری جذب کنید و فروش بیشتری اتفاق بیافتد.

البته این توضیح را هم اضافه کنم که تبلیغ نویسی در فضای دیجیتال رنگ و بوی خاصی پیدا کرده است و تاثیرگذاری بیشتری را بروی مخاطب دارد تا در بیلبوردها!

یکی از مدل های جدید برای تبلیغ نویسی بعد از آیدا مدل تیپس (TIPS) است.

این فرمول تبلیغ نویسی چهار قسمت اصلی دارد:

قسمت اول: T برای وسوسه کردن. Tempt.

پس اولین وظیفۀ تبلیغ نویس اینست که با کلماتی وسوسه کننده شروع کند تا خواننده حتی اگه نخواد کنجکاو شده و ادامۀ متن تبلیغاتی رو بخواند.

قسمت دوم: I برای نفوذ. Influence

باید قولی رو که به خواننده می دهید عمل کنید وگرنه نه‌تنها تبلیغ باعث تمایل بیشتر مخاطب برای جذب به سمت شما نمیشود بلکه به شما بی‌اعتماد شده و احتمالاً تبلیغات خوب بعدی‌ شما را هم نخواهد دید.

قسمت سوم: p برای متقاعد کردن: persuade

حالا می‌تونین اینجا با خیال راحت خودتان رو معرفی کنید و از مزیت‌ها و ارزشی که برای مخاطبانتان ایجاد کردید، صحبت کنید.

قسمت چهارم: S برای فروش. Sell

اگه مراحل قبل رو خوب انجام داده باشید حالا به جایی می‌رسیم که خواننده تمایل دارد تا از شما خرید کند .

شما احساس مخاطب رو درگیر کردید و بدون اینکه مقاومت خاصی داشته باشد با اشتیاق به شما پول پرداخت می‌کند.

پس همانطورکه ملاحظه کردید در حال حاضر آشنایی با اصول تبلیغ نویسی به شما در جذب و متقاعد سازی مشتری کمک بسیاری می کند .

هر محصولی نمیفروشد چون هر متنی تاثیر گذار نیست

سوال اول اینست که آیا از محصولات یا خدمات شما فیلم می گیرند و آن را در شبکه های اجتماعی خود منتشر می کنند؟

مثلا” یک بستنی فروشی در تهران ، معجونی درست می کند که وقتی شما لیوان آن را بر میگردانید به هیچ عنوان بیرون نمی ریزد و علاوه بر آن فروشنده با حرکات نمایشی ظرف ها را پر می کند و افراد بسیاری آن را فیلم می گیرند.

یا ساندویچ بمب هسته ای که توسط یک رستوران معرفی شده است و مردم را به چالش دعوت می کند که اگر ظرف 15 دقیقه این ساندویچ 1 متری را میل کنند 5 میلیون تومان پرداخت می کند .

افراد بسیاری با دیدن این تبلیغ و لایوهای بسیاری که از شرکت کنندگان گرفته شد به این رستوران مراجعه کردند و فیلم های بسیاری را از شرکت کنندگان گرفتند و درشبکه های اجتماعی خود منتشر کردند.

شما درکسب وکار خود به فکر انتشار یک ویروس هستید تا همه گیر شود و همه برای دوستان خود ارسال کنند و بگویند مثلا” علیرضا بیا اینو ببین عالیه! می خوای برات بفرستم؟!

در حال حاضر یکی از راههایی که می تواند باعث جذب مشتری شود ارائه خدمات در محل مشتری است .

یعنی شما هم می توانید در کسب و کار خودتان براساس موقعیت مکانی مشتری خدمات خود را ارائه کنید . به قول یکی از دوستان سرویس های اسنپی !

خشکشویی های بسیاری خدمات در محل مشتری را راه اندازی کرده اند و درجذب مشتری بسیار موفق بوده اند ، سوپرمارکت های زیادی هم فروش تلفنی را برای جذب مشتری بیشتر راه اندازی کرده اند که شما زنگ میزنید و پیک کالاها را به شما تحویل می دهد.

با این روش در تلاش برای جذب مشتریان بیشتر هستند که برخی از سوپرمارکت ها هم توانستند بسیار موفق باشند.

شرکتی خدمات تعویض و بالانس لاستیک را هم در محل مشتری انجام میدهد ، خدمات آرایشگاهی ، مشاوره بیمه ، کارواش و…. بسیاری را هم می توانید پیدا کنید که با این شیوه مشتریان بسیاری را جذب کرده اند.

وقتی صبحت از خرید حضوری می شود نقش شما کاملا بایستی بصورت مشاوره به مشتری باشد.

اگر مشتری برای خرید کاغذ دیواری یا مبلمان به شما مراجعه می کند می توانید راهنمایی ها و اطلاعات ارزشمندی را به او بدهید و این کار را با دلسوزی تمام انجام دهید و به این فکر نکنید که آیا واقعا از من خرید می کند یا خیر!

اگر فروش عینک یا عطر دارید به مشتری نشان دهید متخصص هستید و مثلا” ی دانید چه صورتهایی باید از چه عینک های استفاده کنند.

به جای اینکه خود را یک فروشنده نشان دهید ، متخصص و مشاوری دلسوز باشید ، مطمئن باشید نتایج بهتری را خواهید گرفت.

البته این نکته را باید اشاره کنم که دخالت کردن در خرید مشتری کارپسندیده ای نیست .

مشتریانی که از شما مشاوره می گیرند به شما راحت تر اعتماد می کنند و این همان کلید موفقیت شما در جذب مشتری است.

شاید الان تعجب کنید که طراحی دکوراسیون چه تاثیری در جذب مشتری دارد ؟

برای شروع خیلی سخت نگیرید ، با مثالی بیشتر توضیح می دهم، مغازه اسباب بازی فروش در طبقه پایین یک پاساژ همواره شلوغ است ، اما مغازه های همکف اینطور نیستند فکر می کنید دلیل آن چیست؟

یکی از دلایل آن روشن بودن تمام اسباب بازی های پشت ویترین و نورپردازی حرفه ای آن است که باعث میشود تمام بچه ها به این مغازه جذب شوند.

برای اینکه در این خصوص بتوانید مشتریان بیشتری را جذب کنید باید به عوامل متعددی از جمله رنگ ، نور ، بوی محیط ، موزیک ، و حتی چیدمان فکر کنید.

پس پیشنهاد می کنیم حتما با یک طراح صحبت کنید و این مورد را جدی بگیرید و هزینه های بیهوده نکنید.

اگر فروشنده هستید ، یا در جلسات مختلف شرکت می کنید می بایست به تمام موارد از جمله ، برخورد ، تن صدا ، نحوه ایستادن و راه رفتن، نحوه پوشش ، نحوه چای خوردن ، نحوه دست دادن با مشتری و… بسیار دقت کنید.

تمام عواملی که در حوزه اتیکت است به شما در جذب مشتری کمک می کند . اگر شما صاحب یا حتی کارمند یک رستوران هستید اما اصول اولیه پذیرایی و آداب معاشرت را بلد نیستید ، تاثیر بسیار بدی را بروی مشتریان خود خواهید گذاشت و این مورد تاثیر بسیاری در جذب مشتری دارد.

در فیلم آموزشی با عنوان احترام به مشتری و اتیکت های رفتاری در سازمان موارد مهمی را در این خصوص مطرح کرده ام که پیشنهاد می کنم فیلم آن را ملاحظه کنید.

اعلام محدودیت و کمبود در مدت زمان تخفیف ، تعداد پایین کالاهای تخفیف خورده ، تعداد پایین کالاهای پرفروش و … از جمله مواردی هستند که به شما در جذب مشتری کمک می کند.

عامل ترس برای از دست دادن چیزی می تواند برای جذب مشتری به کار گرفته شود .

محدودیت زمانی یا تایمر معکوس خود را به مشتری نمایش دهید ، اگر سایت دارید و در حال فروش بلیط سمینار هستید کمبود در تعداد بلیط های باقیمانده را در سایت خود به نمیش بگذارید.

موضوع بعدی اینست که به همه نفروشید ! برخی مواقع بایستی دست رد به سینه مشتریان بزنید و برخی کالاها را تنها به مشتریان ویژه و وفادار خود معرفی کنید.

یک خواهش از شما دارم ، اگر هنوز به فکر تخفیف دادن به مشتری هستید و همانند برخی مغازه های تهران که هر روز از جلوی آنها رد می شوید می گویند فقط امروز تخفیف داریم ، یا داریم جمع می کنیم همه کالاها رو زیر قیمت می فروشیم و ….به دنبال افزایش مشتری و فروش بیشتر هستید سخت در اشتباهید!

تخفیف های دائمی مشتریان را بی تفاوت می کند و اغلب آنها میلی به خرید پیدا نمی کنند.

همه مشتریان این حس را پیدا می کنند ببین چقدر سود داره که همش تخفیف میزنه!

باید در زمان های محدود اعلام تخفیف کنید و بساط آن را زود جمع کنید که همه متوجه شوند شما در زمان اعلامی خود بسیارجدی هستید.

به جای تخفیف دادن به مشتری پیشنهاد می کنم باشگاه مشتریان را برای کسب و کار خود راه اندازی کنید و تخفیف ها را در قالب امتیاز و جایزه و قرعه کشی های فصلی برای مشتریان درنظر بگیرید.

من در فیلم آموزشی راه اندازی باشگاه مشتریان به تفصیل قدم های راه اندازی باشگاه مشتریان را شرح داده ام که پیشنهاد می کنم آن را از دست ندهید.

برخی از اوقات مشتریان به دنبال خدمات و محصولات جانبی آن هستند و برای همین است که به سمت رقبای شما می روند !

اگر شما میوه فروشی دارید ، آیا میوه های مشتریانی که مثلا بالای 200 هزار تومان خرید کرده اند یا از شما درخواست می کنند را تا ماشین مشتری حمل می کنید؟

آیا اگر من بیمه نامه خودم را از شما بگیرم ، آن را رایگان برای من بصورت پیکی ارسال می کنید/

گاهی اوقات مشتری حتی حاضر است پول بیشتری بپردازد تا خدمات بیشتر و بهتری دریافت کند.

در هر کسب و کاری می توانید خدمات یکم بیشتر را به مشتریان خود ارائه کنید و منتظر معجزه در جذب مشتریان بیشتر باشید.

در حال حاضر شهرفرش ، آقای فرش  و …. برای جذب مشتری در حال ارائه خدمات متفاوت تر و جذاب تر هستند.

خدماتی همچون حمل و نقل رایگان مشتری، پذیرایی، مشاهده فرش قبل از رسیدن به مقصد ، تحویل رایگان فرش، گارانتی قیمت ، قالیچه رایگان به همراه هر فرش و…

برنامه شما چیست؟

برخی مواقع به جای اینکه برای جذب مشتری جدید تبلیغات کنید می بایست به مشتری اعلام کنید چون آرایشگاه شلوغ می شود نمی خواهیم معطل بمانید حتما از این پس رزرو کنید!

نشان دهید به مشتری که شلوغ هستید !

اگر 10 ماشین جلوی رستوران شما پارک شده است ، با انداختن آفتابگیر بروی شیشه جلوی این خودروها نشان دهید که همه اینها مشتریان شما هستند!

اگر مغازه شما شلوغ است ، آن را در شبکه های اجتماعی هم به اشتراک بگذارید.

برخی مواقع مشتریان گذری به دنبال تایید اجتماعی هستند ،

حتما شما هم با این مورد مواجه شده اید که وقتی به شهری می روید که رستورانهای آنجا را نمیشناسید رستورانهای شلوغ تر توجه شما را بیشتر جلب می کند و می گویید حتما غذاهایش خوب است که این همه جمعیت در صف ایستاده است.

برخی از کسب و کارها بعد از اینکه مشتری را جذب کردند و کالا یا خدمات خود را فروختند ، مجدد به سراغ جذب مشتریان بیشتر می روند و مشتری جدید جذب شده را به کلی فراموش می کنند.

شما بعد از اینکه مشتری را جذب کردید باید اقدامات زیر را انجام دهید و او را رها نکنید.

با مشتری در ارتباط باشید و نظر او را در مورد کالا یا خدمات دریافت شده بپرسید.

درست است برخی از کسب و کارها کالایی را می فروشند و مشتری ممکن است هرگز مجدد خرید نکند اما آیا نمی توانیم به او خدمات بفروشیم؟

آیا ما اگر آسانسوری را فروختیم کلا باید به سراغ مشتری بعدی برویم؟

آیا نمی توان از همان مشتری درآمد بیشتری کسب کرد؟

آیا نمی توانیم خدمات تعمیر یا پشتیبانی ارائه کنیم؟

پس بعد از اینکه کالایی را فروختیم مشتری را رها نکنیم و برای تک تک مشتریان برنامه داشته باشیم.

بارها در مورد جذب و حفظ مشتریان قدمی در مقالات و دوره های آموزشی مختلف صحبت کرده ام که در این زمینه پیشنهاد می کنم فیلم آموزشی حفظ مشتری با چنگ و دندان را از دست ندهید.

منظور چیست؟ یکی از معضلات صاحبین کسب و کار ایسنت که بعد از جذب مشتری تازه مشکلات آنها شروع می شود!

فرآیند ارسال و تحویل کالا مشکل دارد ، خدمات ارائه شده کیفیت مناسبی ندارد، قراردادها استاندارد مشخصی ندارند ، تخفیفات و هدایا مشخص نیستند و مدیر دائما درگیر جزئیات بسیاری است.

لطفا” برنامه ای را برای بعد از جدب مشتریان داشته باشید و پس از جذب هر مشتری به در و دیوار نخورید!

متاسفانه برخی از شرکت ها به شکایات مشتریان توجهی نمی کنند و پس از جذب مشتری جدید اگر مشتری شکایتی را مطرح کند کاملا سردرگم می شوند که حالا چیکار کنیم .

متاسفانه بازهم مدیر درگیر می شود و برای هر شکایتی باید به فکر راه حلی جدید باشد.

در اینجا روش ها و دستورالعمل های از پیش تعریف شده و یا پیاده سازی سیستم مدیریت شکایات مشتریان – ایزو10002 – به شما کمک می کند.

متاسفانه بارها دیده ام که صاحبین کسب و کار در حال ماهیگیری هستند و پس از خرید هر مشتری ظاهرا او در تور ایشان گرفتار شده است و چاره ای ندارد جز اینکه به همه چیز تن دهد و سکوت کند.

اما این کسب و کارها سخت در اشتباهند ، مشتریان به راحتی می توانند سمپاشی کرده و با تبلیغات منفی از جذب هر مشتری جدید جلوگیری کنند.

پس داستان کلی اینست که پس از جذب مشتری جدید شما چه برنامه ای برای او دارید و قدم به قدم مشخص کنید که مشتری چه تجربه ای را از شما دریافت خواهد کرد؟

در این بخش بهترین راهکارهای تبلیغات برای جذب مشتری جدید را با شما در میان می گذارم ، هر کدام از این روشهای تبلیغاتی، بودجه ، استراتژی و هدف مخصوص به خود را دارند و قطعا قبل از انجام هرگونه تبلیغات شما بایستی زیرساخت های مناسبی را برای آن آماده کرده باشید.

در این بخش فقط بصورت خیلی مختصر به توضیحات کوتاهی در مورد هر یک بسنده می کنیم و به مرور آن را کامل تر خواهیم کرد.

رپرتاژ آگهی یکی از راههای جذاب است که به شما در برندسازی ، ایجاد موج خبری و فروش کمک می کند.

اغلب رپرتاژ ها در سایتهای پربازدید درج می شود که این موضوع کمک بسیاری به سئو و کمک به هرچه بیشتر دیده شدن رپرتاژ آگهی می شود.

رعایت اصول نگارشی رپرتاژ آگهی بسیار مهم است و حتما” باید دعوت به انجام عمل (Call to Action) در انتهای رپرتاژ وجود داشته باشد.

حساسیت این بخش بسیار بالا است. در این بخش باید به شکلی عمل کنیم که خواننده به دعوت شما پاسخ مثبت دهد.

برای رپرتاژ آگهی از داستان سرایی استفاده کنید ، مشکل خواننده را شناسایی کنید ، در نمایش مشکل بزرگنمایی کنید ، راهکارمشخصی را ارائه کنید، برای اثبات ادعای خود سند معتبری نشان دهید ، از کلمات مناسب برای جذاب تر شدن متن خود استفاده کنید.

برای اینکه ببینید رپورتاژ آگهی چه تأثیری بر سئو دارد ، پیشنهاد می کنم فیلم زیر را مشاهده کنید:

مت کاتس، عضو تیم وب اسپم گوگل، در مورد نحوه استفاده از رپورتاژ آگهی در دیجیتال مارکتینگ صحبت می کند. او در این ویدئو از باید و نباید های استفاده از رپورتاژ آگهی به وضوح سخن می گوید.

تبلیغات در گوگل همواره یکی از راههای جذاب برای جذب مشتریان و سرنخ های جدید وهدفمند است.

در این روش تبلیغ دهنده عبارات یا کلمات کلیدی مورد نظر خود را در گوگل ادوردز وارد می‌کند تا تبلیغاتش برای کسانی که این عبارات را جستجو می کنند نشان داده شود.

انتخاب کلمات کلیدی درست، تنظیم هزینه درست برای کلمات، تنظیمات صحیح برای هدف قرار دادن کاربران هدف، نوشتن تبلیغات جذاب و هدفمند، انتقال صحیح کاربران به صفحات هدف سایت و در نهایت سیاست درست و هدفمند در سایت برای جذب کاربران از جمله مواردی هستند که می توانند تاثیر مستقیمی بر تاثیرگذار بودن تبلیغات ادوردز داشته باشند.

ممکن است خریداری محصولات و خدمات شما را در سایت ببینید یا حتی آنها را به سبد خرید خود اضافه کند ، اما خرید خود را کامل نکند و جهت مقایسه بیشتر به سایتهای دیگر مراجعه کند.

کمپین های ریتارگتینگ بنر شما را در سایتهای دیگر به او نشان داده و برند و یا آفر ویژه شما را به او مججد نشان می دهد.

اگر مشتری سبد خرید خود را رها کرده است ، می توانید به او تخفیف 10 درصد برای تکمیل فرآیند پرداخت بدهید.

ایده هایی برای ریتارگتینگ در مراحل مختلف قیف بازاریابی:

آگاهی از برند (تنها نمایش نام و لوگوی برند) ،

ایجاد علاقمندی (نمایش محصولات ویژه ای که کاربر به آن علاقمند است) ،

ارزیابی (تبلیغاتی که پاسخگوی سوالات مهم کاربر باشد)،

تصمیم گیری (تخفیف های ویژه ای به کاربر نشان می دهیم) ،

خرید(تبلیغات مرتبط با خرید های قبلی کاربر به او نمایش داده میشود)

کور بنری اصطلاح شایعی است که اغلب برای بنرهای تبلغاتی استفاده می شود اما اگر شما بدانید که هدف شما از تبلیغات بنر چیست و در این راستا راهکار و سایت هدف مناسبی را انتخاب کنید حتما” به نتایج درخشان می رسید.

بنرهای همسان در سایتهایی قرار میگیرد که محتوای تبلیغ شده با محتوای سایت و رنگبندی و قالب سایت ، یکسان است و این شیوه بیشترین میزان تاثیرگذاری را دارد.

سایر انواع کمپین های بنری هم که کاملا” مشخص است و نیازی به توضیح زیادی ندارد.

اگر همچنان به دنبال ارسال پیام های تبلیغاتی انبوه هستید ، سخت در اشتباهید .

پیام های کوتاه می بایست هدفمندتر شود تا نتایج بهتری را برای شما به همراه داشته باشد.

شروع جذاب ، متن تاثیرگذار، لینک و شماره تلفن از موارد مهمی هستند که بایستی به آن در متن پیام کوتاه دقت شود.

اگر هم مجبور هستید تا از پیامک انبوه استفاده کنید ، به طور مثال برای مشتریان احتمالی در اطراف مغازه خود ارسال کنید و از آنها بخواهید تا اگر تمایل دارند تا اشتراک دریافت کنند عد 1 را بفرستند و به این شکل شما می توانید در همان ابتدا افراد علاقمند به کسب و کار خود را شناسایی کنید.

پیام کوتاه می تواند به مشتری در فرآیند خرید اینترنتی کمک کند و مراحل ارسال سفارش را به او یادآوری کند.

شما می توانید به مشتریان عمده خود اعلام کنید تا با ارسال عدد 2 کاتالوگ و لیست قیمت جدید را به سرعت می توانند دریافت کنند.و خیلی اید های دیگر که به شما در جذب مشتری و افزایش فروش کمک بسیاری می کند.

شما با ارسال متن freepayam به شماره 300077 می توانید پنل پیام کوتاه رایگان خود را از سایت sms.ir به راحتی و به سرعت در این سایت فعال کنید.

شما چه تجربه ای از پیام کوتاه دارید؟

در مورد اینستاگرام باید مقاله ای مجزایی نوشته شود ، اما درفیلم وبینار رازهای حرفه ای فروش در اینستاگرام! به تشریح به جزئیاتی پرداخته ام که به شما در جذب مشتری و افزایش فروش کمک می کند و پیشنهاد می کنم آن را از دست ندهید .

بیش از 35 میلیون نفر در ایران در حال استفاده از اینستاگرام هستند و در حال حاضر این شبکه اجتماعی تاثیر بسیار زیادی در جذب مشتریان شما خواهد داشت، پس لطفا” آنرا جدی بگیرید.

برای جذب مشتری در اینستاگرام برنامه ای جدی برای تولید محتوای حرفه ای داشته باشید.

اینستاگرام به معنای واقعی کلمه کسب و کارهای بسیار زیادی را متحول کرده است.

اگر هنوز در اینستاگرام فعالیتی ندارید همین الان صفحه کسب و کار خود را راه اندازی کنید و با درج پست های متوالی و ارائه ارزش به مشتری ، کالاها و خدمات خود را معرفی کنید و فالوورهای خود را تبدیل به مشتری نمایید.

برای موفقیت در اینستاگرام استراتژی های مختلفی وجود دارد که به مرور در این بخش به آنها خواهیم پرداخت.

اما یکی از راههایی که می توانید به سرعت با آن در اینستاگرام به نتیجه برسید اینست که ، 21 روز به ارائه ارزش و محتوای جذاب بپردازید و 7 روز فقط به معرفی کالاها و خدمات خود بپردازید و 3 روز پایانی ماه را جشنواره فروش داشته باشید و بصورت گسترده تبلیغات کنید و افراد زیادی را به پیج خود برای خرید هدایت کنید.

از اینفلوئنسرهای مرتبط با حوزه کاری خود استفاده کنید و از آنها بخواهید شما را معرفی کنند.

از شرکت در مسابقه های اینستاگرامی به شدت پرهیز کنید تا پیج شما از بین نرود. به زودی در این خصوص بیشتر توضیح خواهم داد.

پس توضیح بیشتر در مورد آن را به بعد موکول میکنم.

هنوز هم افراد بسیاری به شدت در تلگرام فعال هستند و در حال جذب مشتری و ارسال اطلاعات ارزشمند و بروزرسانی کانال ها و پشتیبانی از مشتریان در گروههای تلگرام هستند.

منتظر آپدیت های جدید تلگرام هم باشید.

تلگرام در حال آزمایش قابلیتی هست که به ادمین‌های کانال‌ها دسترسی به آمار‌هایی مثل میزان رشد ممبر‌های کانال، منبع ویو‌های پست ها، میزان ویو‌ها در هر ساعت، اینکه ممبر‌های کانال از کجا آمده‌اند، زبانشان چیست و آیا کانال را میوت کرده اند یا خیر را میدهد که بسیار کاربردی هستند.

همچنین در آپدیت جدید می‌توان پوشه (فولدر)هایی مثلا به این اسم‌ها ساخت: دوستان، فامیل، همکاران، هم‌کلاسی‌ها . و اخبار و چت‌ها و گروه‌ها و کانال‌های مختلف‌ را در آن پوشه‌ها قرار داد. با این کار دیگر پیام‌‌هایی که مهم هستند یا کانال‌های خاص، گم نمی‌شوند.

نظر شما در مورد تلگرام چیست؟

اگر از ایمیل مارکتینگ غافل هستید به شما پیشنهاد میکنم حتما” فیلم آموزشی فوت و فن های میلرلایت – ابزار حرفه ای ایمیل مارکتینگ را ملاحظه کنید.

ایمیل مارکتینگ به شما در جذب سرنخ و مشتری جدید کمک بسیاری می کند.

البته اگر با قابلیت های آن آشنا باشید و بتوانید آن را در وب سایت خود پیاده سازی کرده و ارتباط نزدیکی را با سرنخ های خود برقرار کنید.

یکی از راههای موفقیت گروه حاتم طهرانی استفاده از پنل ایمیل مارکتینگ و ارتباط مداوم با کاربران و ارسال فیلم ها و محتواهای مرتبط و جذاب بوده است.

اگر کشور خاصی را برای بازایابی و فروش کالاهای خود در نظر دارید می توانید از یلوپیج های هرکشور استفاده کنید.

در ایران هم بانک های اطلاعاتی شرکت های مختلف توسط مجموعه هایی همانند کتاب اول یا یلوپیج ایران جمع آوری شده است.

جهت دسترسی به یلوپیج یک کشور خاص،کافیست عبارت YELLOW PAGE را به همراه نام لاتین در موتور جستجوگر گوگل مانند موارد ذیل جستجو کنید.

چین

www.yp.net.cn/english

www.yellowpages-china.com

امارات

www.yellowpages.ae

www.yellowpages-uae.com

سایتهای B2B همانند سایت فوق العاده علی بابا مکانی است برای معرفی شرکت های تولیدی و خدماتی و خریدارانی که هرروزه در این سایت پر بیننده نیازهای خود را درج می کنند.

شما هم می توانید در این سایت فوق العاده عضو شوید و کالاها و خدمات خود را درج و معرفی کنید و با سایرین در ارتباط باشید.

این روزها شاهد افزایش حضور گردشگران خارجی به ویژه کشورهای عربی همسایه هستیم، بیمارانی که به قصد درمان و یا جراحی زیبایی وارد کشور ایران می‌شوند و همچنین تاجرانی که به دلیل اختلاف نرخ ارز تصمیم به تجارت با شرکت‌های داخلی گرفته‌اند.

درج رپرتاژ آگهی در رسانه‌های عربی و انگلیسی زبان معتبر به شما در معرفی هرچه بیشتر برند و خدمتاتتان کمک می کند.

پس این فرصت فوق العاده را از دست ندهید.

از جمله اقدامات دیگری که می توانید برای جذب مشتریان خارجی انجام دهید بصورت تیتروار در ادامه آمده است ، به غیر از موارد ذکر شده شما چه راه دیگری را پیشنهاد می کنید؟

1- رایزنان تجاری معرفی شده از طریق سفارتخانه ها

2- مکاتبه مستقیم با دﻓﺎﺗﺮ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ (ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﺠﺎرت )

3- اﺗﺎق ﻫﺎ و ﺷﻮرﻫﺎي ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﻣﺸﺘﺮك

4- اﺗﺤﺎدﯾﻪ ﻫﺎ

5- ﺑﺎزارﭼﻪ ﻫﺎي ﻣﺮزي

6- ﺷﺮﮐﺖ در ﻫﯿﺄت ﻫﺎي اﻋﺰاﻣﯽ ﯾﺎ ﻣﺸﺎرﮐﺖ در ﺟﻠﺴﺎت ﻫﯿﺄت ﻫﺎي ﺗﺠﺎري در ﮐﺸﻮر

7- ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﺎه ﻫﺎي ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ

در ادامه لیستی از سوالات متداول شما را به همراه پاسخ تقدیم می کنم:

1-راههای جذب مشتری برای آرایشگاه چیست؟ What are the ways to attract customers to the hairdresser?

روشهای زیادی را برای جذب مشتری در این مقاله درج کرده ایم ، اما در ادامه بصورت تیتر وار روش هایی را برای جذب مشتری در آرایشگاه ها تقدیم می کنم:

2-روش های جذب مشتری اینترنتی چیست؟ What are the ways to attract online customers?

در مورد روش های جذب مشتری اینترنتی هم به موارد مهمی دراین مقاله اشاره شد، در ادامه چند مورد دیگر را درج می کنم:

3-راههای جذب مشتری در تعمیرگاه خودرو چیست؟ What are the ways to attract customers in car repair shops?

جذب مشتری در تعمیرگاههای اغلب با چالش هایی همراه است ، من در مقاله ای با عنوان ارائه خدمات شگفت انگیز داستانی را از یک مغازه تعویض روغنی درج کرده ام که چطور ایده من به این تعمیرگاه کمک کرد تا مشتریان بیشتری را جذب کرده و فروش خود را افزایش دهد ، پیشنهاد می کنم آن را حتما مطالعه کنید.

4-بهترین راه جذب مشتری جدید چیست؟ What is the best way to attract new customers?

راههای زیادی در این مقاله مطرح شده است ، اما شاید راهکارهای زیر را بتوانیم جز راههای برتر جذب مشتری جدید و سریع عنوان کنیم:

5-روش های جذب مشتری برای مهدکودک چیست؟ What are the ways to attract customers to kindergarten?

بازارهدف شما در مهدکودک ها والدین هستند که بایستی آنها را تحت تاثیر قرار دهید ، استفاده از روش های زیر را به شما پیشنهاد میکنم:

امیدوارم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد و برای جذب مشتری جدید به شما کمک نماید.

این مقاله به مرور کامل تر می شود.

گروه حاتم طهرانی برای جذب مشتریان جدید ، مشاوره CRM و آموزش نیروی انسانی ، در کنار شماست.

در صورتیکه تمایل دارید تا از خدمات ما استفاده کنید به بخش خدمات در وب سایت مراجعه و یا با شماره تلفنهای ما تماس حاصل نمایید.

منتظر دریافت نظرات ارزشمند شما هستم.

نویسنده :حمید حاتم طهرانی – مشاور و مدرس CRM

مقاله جذب مشتری جدید را بروزرسانی کنید ، واقعا عالی و کاربردی بود

حتما به مرور این مقاله بروزر میشود و نکات جدیدی در خصوص جذب مشتری جدید به آن اضافه میشود

جدب مشتری جدید همیشه پاشنه آشیل کسب و کارهای مختلف است و شما به خوبی به بخشهای مهمی از آن اشاره کرده اید ممنونم از شما

سپاس فراوان جذب مشتری جدید علاوه بر مواردی که ذکر شده نیاز به استفاده از ایده های جذاب و ناب هم دارد تا به خوبی اجرا شوند

سلام چقدر ساده و حرفه ای از مقاله جذب مشتری جدید خوشم اومد ، فقط خواستم تشکر کنم

سلام از درج نظر ارزشمند شما بسیار سپاسگزاریم

ممنونم از مقاله جذب مشتری جدید ، عالی بود ، به چه نکات مهمی اشاره کردین من در وبینار جذب مشتری به روش حرفه ای ها هم شرکت کرده بودم که واقعا ایده های نابی هم اونجا مطرح شد. براتون بهترین ها رو آرزو می کنم

سلام ممنونم از شما مقاله جذب مشتری جدید به مرور کامل تر خواهد شد. خوشحالیم که محتواهای ارائه شده مورد توجه شما قرار گرفته است

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام *

ایمیل *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

دیدگاه

باتوجه به شرایط فعلی بازار، اگر همین مشتری فعلی خود را حفظ نکنید و برنامه ای برای وفاداری مشتری نداشته باشید و تنها به فکر جذب مشتری جدید باشید حتما از بازار حذف می شوید!

گروه حاتم طهرانی به عنوان مرجع تخصصی در زمینه مدیریت ارتباط با مشتری ، علاوه بر آموزش CRM ، به مدیران و کارآفرینان ایرانی در انتخاب بهترین نرم افزار CRM ، استقرار CRM ، پیاده سازی استانداردهای سری 10000 همچون ایزو 10002 و ایزو 10004 ، افزایش فروش ، افزایش مشتری ، مشاوره ارائه می کند.

همچنین شما می توانید به راحتی برای دانلود نرم افزار CRM رایگان پی سی آفیس که متعلق به گروه حاتم طهرانی است ، کلیک کرده و آن را بروی لپ تاپ خود نصب کنید.این نرم افزار CRM رایگان علاوه بر مدیریت مشتریان ، تمام تماس های تلفنی ، پیام کوتاه ، صدور فاکتور ، اتوماسیون کسب و کار را کنترل کرده و شما می توانید با طراحی انواع فرم ها و فیلدها اطلاعات مشتریان را ثبت و گزارشات جذابی از نرم افزار دریافت کنید .


نرم افزار CRM رایگان پی سی آفیسDownloads-icon


دانلود نرم افزار CRM رایگانDownloads-icon

به قلم: رایان رابینسون (Ryan Robinson)

کارآفرین و مشاور بازاریابی محتوا

مشتریان می توانند یک کسب وکار را بسازند یا از بین ببرند. در واقع مشتریان همیشه در حال انجام یکی از این دو کار هستند.

تصوراتی که صاحبان کسب و کار و بازاریاب ها در مورد بازار هدف و انگیزه های خریداران دارند، تأثیر زیادی بر سلامت کسب وکار خواهد داشت. یکی از حدس های اشتباه من در مورد مشتریانم باعث شد هزاران دلار ضرر کنم، اما امروزه مقدار زیادی از وقت و منابعم را صرف جذب مشتری می کنم. در این مقاله نکات مهمی در مورد روان شناسی فروش مطرح می شود که باید به آنها دقت کرد.

چگونه جذب مشتری کنم

اگر فهرستی از قوی ترین نمانام (برند) های دنیا را به ذهن بیاورید، متوجه می شوید که رضایت مشتری هسته اصلی موفقیت بی نظیر آنهاست. شرکت هایی مانند اپل، استارباکس، دیزنی، آیکیا و بی ام و مشتریان بسیار وفاداری دارند که اطرافیان شان را نیز به این نمانام ها علاقه مند کرده و زنجیره ای دنباله دار از طرفداران را تشکیل می دهند که موفقیت پایدار این نمانام ها را تضمین می کنند.

از طرف دیگر، بر اساس تحقیقات انجام شده 90درصد مشتریان بلافاصله بعد از یک تجربه ناموفق خرید از یک برند، شروع به خرید از رقیب آن برند می کنند و میلیون ها دلار درآمد بالقوه را با خود می برند. این چیزی است که هیچ صاحب کسب وکاری نمی خواهد آن را تجربه کند.

همین مسئله در مورد کسب وکارهای نوپا نیز صدق می کند، با این تفاوت که چنین کسب وکارهایی که اغلب از خانه اداره می شوند، بسیار کمتر اجازه خطا دارند. به عنوان صاحب یک کسب وکار نوپا، اعتبار برای شما بسیار مهم است و نباید اجازه دهید که مشتریان ناراضی شوند.

درحالی که کسب وکارهای بزرگ می توانند انتقادات و نارضایتی های مشتریان را مدیریت کنند، کسب وکارهای کوچک و مستقل نمی توانند در مورد رضایت مشتریان و مراجعین خطر کنند. به ویژه برای ارائه دهندگان خدمات، صرف پیدا کردن مشتری و عقد یک قرارداد موفق می تواند یک چالش همیشگی در چرخه کسب وکار باشد.

اما چطور می توانیم کسب وکارمان را برای مشتری جذاب تر کنیم؟ به عنوان صاحب کسب وکار و متخصص در حرفه خودتان چطور باید کاری کنید که محصول، خدمات یا طرح تان دیده شود و مشتری به امتحان کردن آن علاقه مند شود؟

خودخواهی در کسب و کار موجب شکست است

بیایید یک سناریوی برعکس را در نظر بگیریم: چه چیزی باعث می شود مشتریان کسب وکار شما و تخصص شما را نادیده بگیرند؟ احتمالا خیلی چیزها.

از ژنرال چینی سون تزو که الهام بخش فرماندهان جنگی و تاجران زیادی بوده، نقل شده که شناخت خود، رمز پیروزی در نبردهاست. بدیهی است که شما باید در کارتان تبحر داشته باشید، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسید، به صورت تهاجمی، کارتان را تبلیغ و ارزش کار خود را به مشتریان معرفی کنید.

پس باید زمان زیادی را صرف ساخت یک وب سایت مناسب برای معرفی کارتان بکنید و پروژه های انجام شده قبلی و کارهای در دست انجام را در آن معرفی کنید تا از لحاظ بصری، بازار هدف را به خود جذب کنید.

البته این فقط یک بخش قضیه است. مهم تر از تثبیت جایگاه خود به عنوان صاحب یک کسب وکار، این است که بتوانید ارزش کار خود را برای مشتریان بالقوه به خوبی روشن کنید. این نکته ای است که متأسفانه بسیاری از صاحبان کسب وکار و پیمانکاران مستقل از آن غافل می شوند.

سون تزو همچنین گفته که برای پیروزی در نبرد باید دشمن را شناخت. البته نمی توان مشتری را دقیقا به دشمن تشبیه کرد زیرا شما سعی دارید با مشتری تعامل داشته باشید و ارزش افزوده ای به او ارائه دهید، اما مفهوم کلی این توصیه در مورد بازاریابی نیز کاربرد دارد. البته سون تزو در کتابش بارها به این نکته اشاره می کند که شناخت خود تنها در نیمی از موارد موجب پیروزی در نبرد می شود. برای پیروزی در نبرد (و در بازاریابی) شما باید از اشخاصی که با آنها در تعامل هستید هم شناخت داشته باشید.

شما باید مشتریان را به خوبی بشناسید. شاید حتی بیش از میزانی که خودتان را می شناسید. راز جالب جذب مشتری در همین نکته به ظاهر متناقض است؛ اگر می خواهید مشتریان به شما جذب شوند باید به آنها نشان دهید که می خواهید نیازهای آنها را بشناسید و باید گام های دقیق و محکمی برای شناخت انگیزه های خرید آنها بردارید.

این درسی است که نباید برای آموختن آن بهای گزافی پرداخت کنید؛ صحبت کردن در مورد خودتان بدون نشان دادن علاقه به نیازهای مشتری، باعث می شود که حتی با وجود تخصص بیشتر شما، کسب وکارتان زیر گام های رقبای مشتری مدار از بین برود. در نهایت ما انسان ها سعی می کنیم با کسانی کار و معامله کنیم که به ما اهمیت می دهند. اگر کسی از صمیم قلب به ما و اهداف مان اهمیت ندهد ما به سراغ کس دیگری می رویم.

از علم روان شناسی برای تحریک ذهن مشتریان و جذب آنها استفاده کنید.

لئو ویدریش، یکی از مؤسسین شرکت بافر (Buffer) مقاله ای در مورد «10 راه آسان برای جذب مشتری از طریق روان شناسی» نوشته که حاوی داده نمای جالبی است. بعضی از نکات این مقاله را با استفاده از ذکر چند مثال از تجارب شخصی ام در اینجا مطرح می کنم.

حتی سون تزو هم پیش بینی نمی کرد که جذب مشتری در زمان ما به نوعی مبارزه بین شرکت های مختلف تبدیل شود؛ نه از این نظر که مشتری و فروشنده سعی دارند یکدیگر سود بیشتری نصیب خودشان کنند، بلکه بیشتر منظور یک جنگ روانی است که در آن باید بتوانید ذهن مشتری را بخوانید و تصمیمات او را پیش بینی کنید.

برخلاف یک نبرد واقعی، رابطه بین ارائه دهندگان خدمات و مشتریان آنها بر این فرض مبتنی است که تبادلات بین آن دو برای طرفین سودبخش است. البته این فرض همیشه صحیح نیست و ایده آل همیشه از واقعیت فاصله دارد و در یک نبرد واقعی، هر دو طرف سعی دارند همه چیز را مال خود کنند.

بنابراین، هفت گامی که در زیر مطرح می شوند، با این هدف طراحی شده اند که مشتری و فروشنده با وضعیت برد- برد نبردشان را به پایان برسانند:

1- تحقیق کنید: زمان بیشتری را برای تحقیق درباره مشتریان و شناخت فرهنگ، نیازها و انتظارات شان صرف کنید.

2- به کارتان جلوه دهید: با طراحی یک نقشه راه، به مشتریان نشان دهید که چطور می توانند با استفاده از محصول یا خدماتی که شما ارائه می دهید، در یک زمینه خاص که مرتبط با کار یا نیاز آنهاست، موفق شوند. به این صورت به مشتریان نشان می دهید که کسب و کار آنها را می شناسید و برای اهداف آنها اهمیت قائل هستید.

3- در مورد فنون و روش کار با مشتری صحبت کنید: به مشتری کمک کنید که راهکارهای شما – اعم از روند کار و معیارهای بررسی پیشرفت و موفقیت کار – را بشناسد. در مکاتبات و ارتباطات تان از بیان و لحنی پویا و غیرمنفعل استفاده کنید که اعتماد به نفس شما را نشان داده و مشتریان را از مهارت و تسلط شما مطمئن کند.

4- قوانین معامله را تعیین کنید: در مورد انعقاد قرارداد با مشتری، حداقل و حداکثر مطالبات خود را تعیین کنید. خودتان را زیادی گران نفروشید و در عین حال ارزش کاری را که انجام می دهید پایین نیاورید.

5- نوع خریداران خود را بشناسید: متوجه باشید که سه نوع خریدار وجود دارد و هریک دارای اولویت های متفاوت و بنابر این نیازمند رویکرد متفاوتی هستند. لئو خریداران را به این صورت دسته بندی می کند:

– دست و دل بازها (15درصد خریداران): اینها مطلوب ترین نوع خریداران برای هر کسب وکاری هستند. این نوع خریداران را همیشه در جریان روند کار نگه دارید و ارزش کاری را که انجام می دهید به آنها اطلاع دهید. همچنین خدمات ویژه مشتریان وفادار یا پیشنهادهای ویژه ای را به آنها ارائه دهید.

– خسیس ها (25درصد خریداران): برای این گروه از خریداران، صرفه اقتصادی در اولویت است، پس باید تخفیف های ویژه را به آنها اعلام کرده و قیمت های خود را به گونه ای منعطف کنید که برای این دسته از خریداران قابل قبول باشد.

– خریداران متوسط (61درصد خریداران): این نوع از خریداران، از قشر متوسط جامعه هستند و احتمالا بزرگ ترین گروه مشتریان شما را تشکیل می دهند. با تمرکز بر بیان نتایج و موفقیت ها، انگیزه و علاقه آنها را بالا ببرید.

6- سرعت را افزایش دهید: با تعیین مهلت های مقرر، اهداف زمان بندی شده، یا هر نوع شمارش معکوس، نوعی حس فوریت و محدودیت زمانی را به مشتری القا کنید. این کار را مخصوصا در زمان های اعلان پیشنهاد ها و تخفیف های ویژه (معمولا به مدت یک تا دو هفته) انجام دهید. برای مثال من به صراحت در وب سایتم اعلام کرده ام که تنها با حرفه ای ترین های حوزه کاری ام و با شرکت های رو به رشد – و آن هم به تعداد محدود – قرارداد می بندم.

7- برای هدف درستی بجنگید: با نشان دادن این موضوع که به چیزها و کسانی غیر از خودتان اهمیت می دهید، کسب وکارتان را متمایز کنید. این چیز می تواند یک ایده، یک پویش (کمپین) اجتماعی یا یک سازمان مردم نهاد باشد. می توانید حوزه فعالیت تان را تخصصی تر کنید، اما در آن حوزه بهترین خدمات را ارائه دهید. این روش جادو می کند. به علاوه، می توانید به خیریه ها یا کارهای عام المنفعه مانند کارهای زیست محیطی یا تحقیقات در زمینه درمان سرطان کمک کنید. اگر واقعا بخشی از درآمد کسب وکارتان را صرف کمک به این گونه کارها کنید، مشتریان بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد.

در مجموع باید گفت که مشتریان، داور نهایی موفقیت کسب وکار شما هستند. درست رفتار کردن با مشتری و شناخت آنها و اهداف و اولویت های شان به شما در کسب نمره قبولی از مشتری کمک می کند.

این نکته ما را به یک نتیجه کلیدی می رساند. هر وقت که می خواهم از آموزه های «هنر جنگ» سان تزو در ارتباط با مشتری استفاده کنم، به این نتیجه می رسم که برای موفقیت، باید مشتری را از صمیم قلب دوست داشته باشید.

چطور با استفاده از انواع روش فروش ، که توسط متخصصان در خصوص نحوه تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل است میتوان سطح فروش خود را افزایش دهیم.

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، اگر فروش نداشته باشید، کسب و کار شما خواهد مرد و استثنائی نیز در این زمینه وجود ندارد.

این موضوعی است که فراگیری روش فروش امتحان شده را ضروری می کند. نکته اصلی دانستن آن است که چگونه بفروشیم.

این موضوعی است که من بیش از یک دهه در سراسر جهان در حال ترویج آن بوده ام.

شناسایی مشتریان و روش فروش موفقیت آمیز به آنها خصوصا در مورد شرکت های کوچک و متوسط و کارآفرینان یکی از بزرگترین چالش هایی است که می شناسم.

چگونه جذب مشتری کنم

با در نظر داشتن این موضوع، ایجاد مهارت های خوب فروش برای موفقیت شما ضروری است، بنابراین در اینجا مهارت های ضروری فروش ارائه می شوند تا به شما کمک شود که با افزایش فروش روبرو شوید و به موفقیت دست یابید.

این روش‌های فروش برای همه افراد هستند، چه افراد مبتدی و چه افراد حرفه ای.

قبلا 10 تکنیک طلایی فروش را آموزش داده ایم ، اکنون 39 روش فروش را بررسی مینماییم.

البته، محصول یا خدمت شما بهترین است. به همین دلیل هم هست که شما در این کسب و کار هستید.

شما می خواهید دنیا این موضوع را بداند، اما نخست باید مشتریان تان را بشناسید.

از قبل برنده بودن به این معنی است که پیش از ملاقات با مشتریان خود، هر آنچه می توانید انجام دهید تا همه جزئیاتی که به هدف تان کمک خواهند کرد را شناسایی کنید – از کوچکترین مشاهدات تا بزرگترین تصاویر.

نقاط قوت، نقاط ضعف، جاه طلبی ها، شکست ها، رقبا و چالش های مشتریان تان را بیابید.

پیدا کردن آگاهی هر چه بیشتر قبل از ملاقات با مشتری نه تنها به شما اطمینان می دهد بلکه مشتریان را به سمت شما جلب خواهد کرد.

اگر فروش آیین و مسلک شما باشد (و باید هم باشد)، محصولات و خدماتی که دارید می فروشید باید حامل ایمان شما باشند.

به عبارت دیگر، قبل از اینکه به دیگران بفروشید، باید محصول یا خدمت تان را به خودتان بفروشید. این اولین گام در روانشناسی فروش می باشد.

و اگر به آنچه دارید می فروشید ایمان کامل داشته باشید، شانس بیشتری خواهید داشت که این ایمان را در دیگران هم ایجاد کنید.

اما چطور می توانید بفهمید که آیا فروخته شده اید یا نه؟ این را امتحان کنید:

یک تکه کاغذ بردارید، یک خط در وسط آن بکشید. ستون سمت چپ را “فروخته نشده” و ستون سمت راست را “فروخته شده” بنامید.

اکنون همه ویژگی ها یا جنبه هایی که دارید می فروشید را در ستون مربوطه لیست کنید. من حداقل هفته ای دو بار این تمرین را انجام می دهم.

حال با مولفه هایی از محصول یا خدمت تان که به طور کامل خود را وقف آنها نکرده اید به کار خود پایان می دهید – و می توانید بر روی آنها کار کنید تا نسبت به آنچه دارید می فروشید ایمان کامل پیدا کنید.

تنها بعد از این کار است که برای فروش آماده هستید.

SSS مخفف Sales System for Success (سیستم های فروش برای موفقیت) است.

این به معنی داشتن فرایندی روشن برای جلسات می باشد. قبل از جلسات تان نحوه قرار دادن قطعات را تمرین کنید.

شماری از حرکات را که می توانید به طور یکدست و بسته به اینکه ملاقات تان چطور پیش می رود اجرا کنید را در سرتان تکرار و تمرین کنید.

آنگاه قادر خواهید بود که بر هر مانعی که بر سر راهتان قرار می گیرد غلبه کنید.

وقت گذاشتن برای این کار – مانند تمرین کردن یک بازی- کلام (و فروش) شما را کامل خواهد کرد.

برنامه ریزی عصبی-کلامی  – ان ال پی NPL / هیپنوتیزم پنهان  – را یاد بگیرید تا بر فرایند فروش تسلط پیدا کنید.

برنامه ریزی عصبی کلامی مبتنی بر درک این موضوع است که افراد چطور فکر، احساس، زبان و رفتار خود را سازماندهی می کنند تا کارها را انجام دهند.

یکی از پیام های کلیدی برنامه ریزی عصبی –کلامی بر این واقعیت متمرکز است که هر یک از ما نقشه ذهنی منحصر به فردی را از جهان پیرامون خود شکل می دهد – اطلاعاتی که این نقشه را ایجاد می کنند از طریق پنج حس به ما می رسند.

به دقت به مشتریان احتمالی خود گوش دهید.

آنگاه قادر خواهید بود پی ببرید او چطور اطلاعات مد نظر خود جهت خرید را از میان حرف های شما جذب می کند.

آیا آنها مشارکت می کنند، آیا آنها بر سرنخ های شنیداری تکیه دارند، آیا آنها به صورت بصری تحریک می شوند، و غیره.

محرک های مشتریان احتمالی تان را شناسایی کنید.

هر کسی نیازی دارد – فقط موضوع آن است که بسیاری هنوز نیاز خود را نمی دانند.

از طریق سوال پرسیدن و گوش دادن موثر، شما می توانید خیلی سریع نیازهای افراد را کشف کنید. سپس، با این دو سوال آنها را مشخص کنید:

  با به فکر واداشتن فردی که با وی تماس گرفته اید در خصوص هر دوی این پیامدها، دارید تمرکز وی را به طور کامل به سمت نیازهایش و نیز تمایل به برآورده کردن این نیازها هدایت می کنید.

در اینجا برخی نکات روانشناسی کسب و کار ارائه می شود که آنقدر ساده به نظر می رسند که احتمالا با خودتان فکر خواهید کرد که چرا دارم آنها را اینجا ذکر می کنم.

از درک کردن مشتری حرفی نزن، من این موضوع را می فهمم.

من این موضوع را بدان دلیل ذکر می کنم که یکی از دلایل اصلی شکست در فروش هنر نه چندان ساده درک مشتری است.

چگونه جذب مشتری کنم

خیلی خوب، شما متوجه شده اید که مشتری هدف تان علاقه ای بالقوه به محصول یا خدمت شما دارد.

اکنون به این علاقه متوسل شوید. اگر آنها قهوه می نوشند، شما هم قهوه بنوشید.

اگر آنها بازی کریکت را دوست دارند، شما هم دوست داشته باشید – حتی شده در طول زمانی که دارید آنها را برای خرید محصول متقاعد می کنید.

راهی پیدا کنید که معرفی محصول و گفتگوها یا تبلیغات پیرامون آن را تا حد ممکن شخصی کنید.

این کار به تلاش و راهنمایی نیاز دارد، اما با شبیه شدن به آنها احتمال خرید کردن شان افزایش پیدا می کند.

قبل از اینکه در جلسه فروش حضور پیدا کنید، خوب فکر کنید و همه سوالات تان را آماده کنید.

برای هر سوالی که به ذهن تان می رسد، همه نتایج ممکن را بنویسید و آنها را در گفتگوی تان تلفیق کنید.

فلوچارتی بکشید که همه راه هایی که گفتگو ممکن است پیش برود را نشان دهد.

بخش عمده ای از اطمینان خاطر داشتن در زمان فروش، از خیلی خوب آماده بودن حاصل می شود.

شما مشغله زیادی دارید. هزاران کار برای انجام دادن دارید.

ضرورتا، وقتی در حال فروش هستید، فقط یک کار انجام دهید، فروش کردن. اینکه در حضور مشتری کاری بیش از این انجام دهید بی ادبی است.

پس این کار را نکنید. اگر فرصت فروش به اندازه کافی خوب است تا به دیدار کسی بروید یا کسی را به دفترتان دعوت کنید، پس خوب است زمان و مکان خود را به طور تمام و کمال در اختیار وی قرار دهید.

قبل از اینکه به جلسه ای بروید، چند نفس عمیق بکشید، خودتان را آرام کنید، آنگاه بروید – سر بالا، تماس چشمی خوب، شیوه ای دوستانه اما در عین حال مقتدرانه.

اگر می توانید در همان اوایل سوالاتی مطرح کنید یا با گوش دادن نشان دهید که شدیدا علاقه مند هستید. یادداشت بردارید و اغلب این کار را انجام دهید.

داشتن ایمان کامل به آنچه دارید می فروشید اعتماد به نفس بالایی به شما می دهد، و این امر برای هر فروشنده ای ضروری است.

با این وجود، به خاطر داشته باشید که در یک موقعیت فروش، اعتماد به نفس بیش از حد به اندازه یک ارائه ضعیف، عصبی، و خسته کننده بد است.

اینگونه نباشد که خود را از باد غرور پر کنید. هر کاری می کنید، مثل یک آدم خود شیفته رفتار نکنید.

بنابراین، به خاطر داشته باشید که اعتماد به نفس و اشتیاق داشته باشید اما در عین حال فروتن باشید.

نوعی کشش مغناطیسی نسبت به افرادی که کاملا به خود و توانایی های شان اطمینان دارند وجود دارد و این آن فردی است که شما می خواهید باشید.

این انتخاب خوب است، اما انتخاب های زیادی وجود دارد. هر روز مشتریان شما با انتخاب ها و فروشنده هایی روبروی می شوند که تنها به سردرگمی آنها می افزایند.

  شما عقبه محصول یا خدمت خود را می دانید. شما ایمان، دانش و اعتماد کاملی به آن دارید.

اکنون از این ویژگی ها به منظور کاهش دادن موثر انتخاب های مشتریان تان استفاده کنید.

بهترین راه برای پیشنهاد فروش، طبقه بندی است.

ویژگی ها، محصولات و خدمات را به صورت تکه های قابل هضمی دسته بندی کنید و سپس آنها را به مشتریان تان ارائه کنید.

هر چه بتوانید موضوعات را ساده تر کنید، درک آن برای مشتریان تان راحت تر خواهد بود.

این کار را بکنید و پاداش آن فروش محصولات و خدمات تان خواهد بود.

ممکن است این سوال را شنیده باشید، “آیا سمت راست مغز شما فعالتر است یا سمت چپ آن؟”

این سوال مبتنی بر این منطق علمی است که مغز ما به دو نیمکره تقسیم می شود و یکی از این دو نیمکره در افراد مختلف غلبه دارد.

کسانی که نیمکره چپ مغزشان غلبه دارد، تحلیل گرتر، واقعیت محورتر، خطی تر و استراتژیک تر هستند. کسانی که نیمکره راست مغز آنها غلبه دارد، عموما احساسی تر هستند و در نتیجه روحی آزادتر داشته و در برابر تغییر باز هستند.

تشخیص اینکه کدام نیمکره مغز مشتری احتمالی تان غلبه دارد یک نکته طلایی است، نه تنها به لحاظ نوع گفتگوهای صورت گرفته برای فروش بلکه به لحاظ شیوه ای که شما به صورت موفقیت آمیز می توانید مخالفت ها را مدیریت کنید.

آیا بیش از حد قول می دهید و کمتر عمل می کنید؟ آیا شما یا تیم فروش تان پیاز داغ قضیه را زیاد می کنید تا فروش انجام شود؟

اگر فروش را در ابتدای رابطه تان به خوبی مدیریت نکنید، اوضاع خیلی زود به هم خواهد ریخت.

همه روابط از طریق برقراری ارتباط خوب و صادقانه به موفقیت می رسند. این موضوع را رعایت کنید و کسب و کار شما رشد خواهد کرد.

اما اگر در این امر اشتباه کنید، کسب و کارتان پژمرده شده و خواهد مرد.

اغلب صاحبان کسب و کار – کارآفرینان – جاه طلب هستند و دوست ندارند افراد سد راه آنها شوند.

تا اندازه ای یکدندگی چیز خوبی است. اما اگر این یکدندگی زیاد شود می تواند آسیب جدی به کسب و کار شما بزند. به این موضوع فکر کنید.

یا فقط راه خودتان را می روید.

حال، اینجا جایی است که برنامه ریزی قبلی تان به میان می آید.

با مرور کردن نتایج محتمل جلسات تان، عیب های نوشته های تان را خواهید فهمید.

در نتیجه، قادر خواهید بود از استعاره ها و تشبیه ها به منظور توضیح دادن بهتر نکات استفاده کنید.

با این کار، با تجسم سازی های روشنی سخن خواهید گفت که به مخاطبان تان کمک خواهند کرد تا به طور کامل آنچه می گویید را درک کنند.

به خاطر داشته باشید تجسم بخشیدن تحقق بخشیدن است!

نه نوع کلام، بلکه زبان بدن تان. اگر این کار را درست انجام ندهید، معامله تان به هم خواهد خورد.

پنج دقیقه زودتر سر قرار بروید. بی آلایش لباس بپوشید.

محکم دست بدهید، به نحوه نشستن یا ایستادن تان توجه کنید. اولین برخورد خیلی مهم است.

به مشتری تان نشان دهید که به او احترام و توجه دارید. آنچه مد نظر دارید را بیان کنید.

در مورد چیزهایی که به آنها می گویید شور و اشتیاق داشته باشید. به آنچه می گویند گوش دهید و تا جایی که می توانید سوال بپرسید.

از همه مهمتر، اطمینان حاصل کنید که سیگنال های تان برای شما و نه علیه شما کار می کنند.

تحقیقات ثابت کرده است که افراد تاثیر اولیه سریع و ماندگاری دارند. سعی کنید اولین تاثیرتان بهترین باشد!

علاوه بر این، به خاطر داشته باشید که افراد نخست خود فرد را دوست می دارند و بعد به او اعتماد می کنند و با افرادی وارد کسب و کار می شوند که به آنها اعتماد کرده باشند. موفق باشید!

بیشتر شرکت هایی که من دیده ام، روشی واکنشی در مدیریت مشتریان دارند. زمانی که اشتباهی می شود، آنها آن را درست می کنند.

به عنوان مثال خرید گل برای نامزدتان را در نظر بگیرید.

زمانی که نامزدتان گل می خواهد و شما برای او می خرید، می دانید که الان دیگر خیلی دیر است.

جنگیدن کار سخت و انرژی بری است. همچنین کاری زیانبخش است.

زمانی که در وضعیت نبرد/محدود کردن خسارت هستید، در یک حالت خلاق و سازنده نیستید.

چرا افراد اعتراض دارند؟ فرض کنید که توضیح کافی به مشتری نداده اید، و سکوت مشتری احتمالی می تواند نشان دهنده مقاومت او در برابر تغییر باشد.

آنچه در خصوص مقاومت در برابر تغییر جالب است آن است که در اکثر موارد، این مقاومت ربطی به حقایقی که دارید ارائه می کنید ندارد، بلکه مبتنی بر ترس غیر منطقی از چیز جدیدی است که خودش را به صورت رضایت از شرایط آنگونه ای که هست نشان می دهد.

اگر متوجه این موضوع در مشتریان احتمالی تان شده اید، می تواند به واسطه این واقعیت باشد که اطلاعات کافی ارائه نکرده اید. و این به راحتی قابل حل است.

اجتناب از دام ها، گوش دادن به مشتریان تان، فراهم کردن خدمتی که قول آن را داده اید – اینها و دیگر گام هایی که در بالا ذکر شد، باعث می شوند مشتریان تان به شما عشق بورزند.

و نه فقط این، بلکه مشتریان تان را تشویق خواهد کرد تا یک تبلیغ کننده متحرک برای کسب و کار شما باشند. و این بسیار ارزشمند است.

در تکمیل این موضوع، من همیشه به خاطر می آورم یکی از تجار قدیمی حدود 20 سال قبل به من چه گفت:

“رفیق، هیچ کس از کسی که او را نمی شناسد یا او را دوست ندارد به خوبی یاد نمی کند. تو باید چیزی را در مورد کسی دوست داشته باشی تا از آن تبلیغ کنی- و این آن چیزی است که تو باید به مشتریان بدهی. چیزی برای دوست داشتن.”

شاید بهترین راه برای پاسخ دادن به سوال عشق دوطرفه نگاه کردن به الگوهای منفی است که می خواهید از آن اجتناب کنید.

در جریان روزمره کسب و کارتان، نادیده گرفتن اینها – یا به طور دقیق تر، افتادن در دام آنها – آسان است.

بنابراین، کمی وقت بگذارید و ببینید آیا می توانید این الگوها را درک کنید یا نه.

همانند دیگر جنبه های فروش، راه های درست و راه های غلطی برای مدیریت کردن اعتراض ها وجود دارند.

من برای مدیریت کردن اعتراض ها به دنبال راه های درست خواهم بود، همانطور که خواهید دید، اعتراض ها نباید غولی باشند که نمی توانید آن را کنترل کنید.

با یاد گرفتن این مهارت ها، خواهید فهمید که فرد روبروی شما چطور تصمیم خرید خود را اتخاذ می کند، و به همان اندازه مهم اینکه، چه چیزی ممکن است آنها را تحت تاثیر قرار دهد تا خرید نکنند.

این کار را به خوبی انجام دهید، اعتراض ها به تایید تبدیل خواهند شد.

درست است، آسان ترین و سریعترین راه برای فرونشاندن غول اعتراضات آن است که صرفا به آن توجهی نکنید.

این یک واقعیت است که بیشتر اعتراض ها اصلا اعتراض نیستند، حداقل نه برای شروع. آنها صرفا شکوه و غرولند هستند.

و این نوع از اعتراض ها است که باید به آن گوش داد، به آن لبخند زد و سپس به آن بی توجه بود.

زمانی که بیش از آنچه لازم است به این نوع اعتراض توجه کنید- یا بدتر به مقابله با آنها برخیزید- این اعتراض ها و غر زدن های کوچک به موانعی تبدیل خواهند شد برای جلوگیری از انجام معامله شما.

در اینجا مثالی ارائه می شود که یک اعتراض را چطور می توان نادیده گرفت.

اگر مشتری احتمالی شما بگوید:

“من حقیقتا تصور خوبی در مورد آن محصول/خدمت ندارم”

پاسخ آنی شما باید چیزی باشد مثل اینکه:

“بله، موافقم. این یکی از واقعیت های زندگی است که همه ما باید از آن استفاده کنیم (مزیت های محصول/یا خدمت مشخص شود) تا از (هر آنچه محصول/خدمت انجام می دهد یا ارائه می کند) مراقبت کنیم.

حال که این غول را زمین زدید، باید اطمینان حاصل کنید که مرده است، و این کار را خیلی ساده با تایید توسط زبان بدن انجام دهید.

تماس چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید و شانه های تان را بالا بیندازید.

اگر در واکنش از مشتری خود رضایت دیدید، تایید می شود که این اعتراض کشته شده است.

دستبند زدن کاری است که باید انجام دهید اگر به هر نحو احساس می کنید که اولین مرحله مدیریت اعتراض – توجه نکردن – به طور کامل موفقیت آمیز نبوده است.

و همانند توجه نکردن، باید خیلی سریع و غیر جدی صورت گیرد.

من در اینجا از کلمه “دستبند زدن” صرفا به عنوان تشبیهی برای تصدیق کردن موثر اعتراض و قرنطینه کردن آن برای رسیدگی بعدی استفاده کرده ام.

یا به عبارت دیگر، زندانی کردن غول اعتراض در حالیکه هنوز گیج و منگ است.

بدین منظور، گفتگوی شما باید چیزی شبیه به این باشد:

شما: “خیلی خوب، می بینیم متقاعد نشده اید (مکث).

اجازه بدهید این را کنار بگذاریم و بعدا سراغ آن بیائیم زمانی که می توانیم آن را به طور مفصل تر مورد بحث قرار دهیم.”

در این زمان، اعتراض را روی یک برگه یادداشت کنید و با نشان دادن برگه به مشتری به او اطمینان بدهید که آن را ثبت کرده اید. و سپس ادامه دهید.

البته، شما باید در زمان مناسب به این موضوع بپردازید و با توجه به تجربه من، اگر سناریو به نحوی که در بالا گفته شد پیش رفته باشد، آنگاه زمانی که به این اعتراض بر می گردید، این شانس وجود دارد که مشتری به اندازه کافی خشنود باشد تا خودش این غول را از پای درآورد.

خیلی خوب، توجه نکردن جواب نداده است و دستبند زدن هم بی نتیجه بوده است.

اکنون زمان آن است که به آخرین راه چاره متوسل شوید و اعتراض را بکشید.

اولین کاری که باید انجام دهید تعیین کردن شدت اعتراض است. شاید بتوانید با این گفته شروع کنید:

 ادامه این مقاله ….

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دفتر ايران : تهران – تهران پارسدفتر اتریش : سالزبورگ – فوشلم سیدفتر استرالیا : نیوسات ولز – نیوکسل

رزومه انگلیسی و فارسی خود را ایمیل نمایید.صفحه تخصصی در Linkedin

آشنایی با راه های جذب مشتری جدید  به شما کمک خواهد کرد تا برای جذب مشتری جدید که یکی از مهم ترین چالش های پیش روی کسب و کار هاست آماده شوید. شاید شما هم بر این عقیده باشید که ایجاد فهرست مناسبی از مشتریان کاری دشوار است. پس بهتر است، مراحل زیر را امتحان نموده و با کمک آن ‎ها راه های جذب مشتری جدید را امتحان کنید. تا بتوانید مشتریان دلخواه تان را جذب کنید و یک تجربه مشتری CX لذت بخش برایشان فراهم کنید.

بدون تردید، شما به عنوان صاحب یک کسب و کار کاملاً به این موضوع واقف هستید که وفاداری مشتری عامل حیات و بقای کسب و کار شما است. شما با داشتن یک برنامه وفاداری مشتری، بلافاصله پس از جذب مشتریان جدید می توانید در جهت حفظ این مشتریان و تبدیل آن ها به مشتریان وفادار حرکت کنید و بدین ترتیب نمره وفاداری خود را افزایش دهید شما از طریق تمرکز بر راه های جذب مشتری جدید قادر خواهید بود جریان مداوم و پیوسته‎ مشتریان جدید را حفظ کنید و کسب و کار خود را گسترش داده و اهداف سازمان خویش را محقق نمائید.

در این وبلاگ سعی میکنیم تا با ارائه هفت روش ساده شما را با روش های جذب مشتری جدید آشنا کنیم.

اولین و حیاتی ترین قدم در راه جذب مشتریان جدید این است که درک درستی از مشخصات و ویژگی های مشتریان تان داشته باشید. به این معنی که مشتریان شما چه کسانی هستند، زن یا مرد هستند؟ کجا زندگی می کنند؟ چه رده سنی دارند؟ خواسته ها و نیازهایشان چیست؟  و چه علایقی دارند؟ واقعیت این است که آشنایی با نوع مخاطب مورد نظرتان به شما کمک خواهد کرد تا راه های جذب مشتری جدید  را ساده ‎تر طی کنید و به راحتی در مسیر کسب رضایت مشتری قدم بردارید. در غیر این صورت، احتمالاً در جهانی با انواع و اقسام مشتریان سر در  گم شده و نخواهید فهمید که از کجا باید کار خود را شروع کنید.

«باید به وضوح متوجه باشید که چه کسانی را هدف قرار داده‎ اید. راه های جذب مشتری جدید  را در نظر بگیرید و ببینید چه چیزهایی موجب شادمانی، اندوه، ترس و آسایش این دسته از افراد می‎شود. سپس، به این فکر کنید که چگونه می‎ توانید زندگی آن ‎ها را اندکی هم که شده آسان ‎تر کنید.»

چگونه جذب مشتری کنم

 یکی دیگر از راه های جذب مشتری جدید شناسایی دقیق محل حضور مشتریان شما است. «با در نظر داشتن مشتری هدف، احتمال حضور آن ها در هر یک از کانال‎ های ارتباطی از قبیل، رسانه، آنلاین، آفلاین و غیره را بررسی نموده و پس از آن برای مشتری پیام ارسال نمائید به این ترتیب شما خواهید توانست برای مدیریت ارتباط با مشتری برنامه ریزی صحیحی انجام دهید.» 

ماهیت تجارت شما تعیین کننده‎ محلی است که باید در آن دنبال مشتری بگردید. اگر کسب و کار شما آنلاین است باید مطابق با مشخصاتی که برای مشتریانتان تعیین کرده اید به دنبال کانال های ارتباطی باشید که احتمال حضور مشتری شما در آن ها بیشتر است به عنوان مثال ممکن است برای یک کسب و کار فعالیت در اینستاگرام مناسب باشد در حالی که یک کسب و کار دیگر از طریق یک کانال تلگرام، وب سایت یا یک اپلیکیشن با مشتریانش در ارتباط باشد.

و شاید هم جنس کسب و کار شما طوری باشد که مشتری باید حضوراً به فروشگاه شما مراجعه کند.از این رو روش های جذب مشتری جدید برای هر کدام از این فضاها می تواند متفاوت باشد.

اطلاع دقیق از عرصه‎ صنعتی که در آن فعالیت می‎ کنید و آشنایی کامل با محصولات و خدماتی که ارائه می‎ نماید، یکی دیگر از راه های جذب مشتری جدید است. آشنایی کامل با پیشینه و عملکرد محصول، شما را قادر می ‎سازد تا بهترین روش ‎های جذب مشتری را اعمال نمایید. به این ترتیب، افراد علاقمند از میزان معلومات شما آگاهی یافته و در صورت لزوم از شما کمک خواهند خواست. بنابراین همان طور که می‎بینید با یکی دیگر از راه های جذب مشتری جدید آشنا شده‎ اید.

شما باید به مشتریانتان دلایل قانع کننده‎ ای ارائه کنید تا شما، محصولات و سرویس هایتان را انتخاب کنند. این نخستین گام در ارائه یک تجربه مشتری خوب و پیمودن  راه های جذب مشتری جدید خواهد بود.

«درک کامل مشکلات موجود مشتریان و تلاش برای بر طرف کردن آن‎ ها، برای مشتریان ایجاد ارزش می ‎کند و به شما کمک می کند تا در مسیر مشتری مداری گام بردارید. انجام این کار از طریق ایجاد محتوایی ارزشمند در وبینارها، مطالب منتشر شده به عنوان وبلاگ و ارتباط با مشتریان در جهان واقعی و ایجاد شبکه ارتباطی مناسبی با آن‎ ها امکان پذیر خواهد بود. به این ترتیب، شما موفق خواهید شد که دنبال کنندگان و مخاطبین گوناگونی را جذب خود نموده و به تدریج با ایجاد قیف فروش مناسبی خواهید توانست این طرفداران و دنبال کنندگان را به مشتریانی واقعی  تبدیل کنید.» این هم یکی از راه ‎های‎ جذب مشتری جدید است که بهتر است انجام آن را به خاطر بسپارید.

به کارگیری تاکتیک ‎های تشویقی به عنوان مثال دریافت یک کد تخفیف و یا برخورداری از یک مزایای خاص در ازای تکمیل فرم ثبت نام شما بهترین فرصت برای جذب مشتری است. به همین دلیل، Jeff Mottle توصیه می ‎کند که پیام‎ هایی را برای مخاطبین هدف خود ایجاد کنید که مستقیماً آن‎ ها را خطاب قرار داده و واضح باشند. او می‎ گوید، «بهتر است تبلیغاتی را برای مشتریان ایده‎ آل خود ایجاد نمایید که ارزش ‎های رایگانی را به آن ‎ها ارائه داده و آن ‎ها را بر آن دارند تا حرکت در مسیر قیف فروش را آغاز نمایند. تمام روش ‎های استفاده از بازاریابی مستقیم را فرا بگیرید. به این ترتیب، خواهید آموخت که در نظر گرفتن تنوع راه های جذب مشتری جدید و تمرکز بر نتایج دارای اهمیت است. پیام‎ های قانع کننده ‎ای ایجاد نموده و در خلال آن‎ ها برای مخاطبین خود تشریح کنید که تعامل با شما برای آن ‎ها چه مزایایی را به دنبال خواهد داشت. به مخاطبین خود نشان دهید که از مشکلات آن ها آگاهی داشته و تعامل با شما به آن ‎ها کمک خواهد کرد تا مسیر خود را ارزان ‎تر و سریع ‎تر پشت سر بگذارند.»

به این ترتیب، لازم است توجه داشته باشید که راه های جذب مشتری جدید متنوع و در عین حال ساده هستند. پس با به کارگیری هر یک از این روش‎ های جذب مشتری می ‎توانید با جلب رضابت مشتری ،مشتریان احتمالی و بالقوه را به مشتریان حقیقی تبدیل نمایید.

برقراری ارتباط و ایجاد مشارکت با کسب و کارهای ارائه دهنده‎ خدمات مکمل به شما این امکان را خواهد داد تا از مزایای هم افزایی و تجمیع انرژی بهره‎ مند گشته و راه های جذب مشتری جدید را مورد استفاده قرار دهید. این یکی از اقدامات تاثیر گذار در ایجاد هر کسب و کاری به شمار می ‎رود. برای مثال، در صورتی که شرکت شما در زمینه سئو فعالیت دارد، بهتر است با سازمان‎ ها و شرکت‎ هایی همکاری کنید که به ساخت وب سایت مشغول هستند. در این مورد، Beckett توصیه می‎ کند که پس از ایجاد مشارکت با مشاغل مکمل کسب و کار خود ، می ‎توانید با سایر صاحبان مشاغل و مشتریان نیز ارتباط برقرار نموده و به این ترتیب، قادر خواهید بود یک پایگاه مشتری معتبر برای خود ایجاد نموده و راه های جذب مشتری جدید را هرچه ساده ‎تر و با توفیق بیشتری پشت سر گذارید. او اضافه می ‎کند، «بهتر است بر ایجاد روابط انسانی تمرکز داشته باشید. کیفیت روابط و قدرت آن‎ ها، احتمال مورد توجه قرار گرفتن توسط مشتریان را افزایش داده و ممکن است آن‎ ها تمایل یابند تا شما را به دوستان و آشنایان خود نیز معرفی کرده و یا شاید تمایل پیدا کنند تا دوباره به شما مراجعه نمایند.»

Josh Sprague مدیر عامل شرکت Orange Mud توصیه می کند، «پس از انجام تلاش‎ های بی ‎شمار برای وارد کردن مشتریان به حلقه‎ کسب و کار خود به خاطر داشته باشید که به کار گیری راه های جذب مشتری جدید، مستلزم آن است که مشتریان احتمالی و حقیقی خود را در این حلقه نگه دارید. برای رسیدن به این مقصود لازم است آن ‎ها را با ارسال نمونه و پیگیری آن و انجام اموری از این قبیل دنبال نموده و برنامه‎ بازاریابی خود را به اجرا رسانید. به خاطر داشته باشید که بدون پیگیری و دنبال کردن مشتریان احتمالی، تمامی زحمات شما به هدر خواهند رفت.»

با انجام همین مراحل ساده شاهد رشد و توسعه‎ پایگاه مشتریان خود خواهید بوده و خواهید دید با این که  راه های جذب مشتری جدید دارای تنوع هستند ولی به کار گیری آن ‎ها به شما کمک می ‎کند تا در کسب و کار خود موفق ‎تر عمل کنید.

رضایت مشتری را به مزیت رقابتی خود تبدیل کنید. در شرایط کنونی اقتصادی ایران چگونه مشتریان خود را حفظ کنیم؟

پیوندها: سنجش تجربه مشتری . تعرفه اشتراک آپ کوک . جلب رضایت مشتری نشانی: تهران، بزرگراه اشرفی اصفهانی، خیابان قموشی، کوچه هما، دانشگاه علم و فرهنگ، طبقه ششم، آپ کوک کلیه حقوق مادی و معنوی این بلاگ متعلق به آپ کوک (UPKOOK) می باشد.

برای دریافت آخرین اخبار، اطلاعات روز و مطالب ناب در ایمیل خود اشتراک خبرنامه را دریافت نمایید.

چند سال پیش، در یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی آمریکا، به دلیل جاری شدن سیل، خودروهای داخل انبار آسیب دید. مدیر شرکت، برای اینکه مشتریان و مخاطبان خود را مطمئن کند که قرار نیست هیچکدام از این خودروهای آسیب دیده، به‌عنوان یک ماشین نو به آنها فروخته شود، در اقدامی جالب، تمامی آنها را نابود کرد.

این مدیر موفق به خوبی می‌دانست هزینه‌ای که برای ساخت دوباره این خودروها می‌دهد، بسیار کمتر از هزینه‌ای است که باید برای جلب دوباره اعتماد مشتریان خرج کند.

همه شرکت‌های بزرگ، وبمستران و فروشندگان موفق می‌دانند تا زمانی که نتوانند اعتماد مشتریان‌شان را به برند، محصولات و خدمات خود جلب کنند، خبری از فروش و سود مالی مورد نظر نیست. پس باید گفت اولین قدم پس از راه‌اندازی هر کسب و کاری، ایجاد اعتماد در ذهن مشتریان است.

در این مقاله قصد داریم به‌صورت کاربردی و جامع، موضوع جلب اعتماد مشتری را به شما آموزش دهیم. با مطالعۀ این مقاله متوجه می‌شوید که کدام رفتارتان باعث کاهش سطح اعتماد مخاطبان شده و کدام عمل اعتماد آنها را جلب کند. 

چگونه جذب مشتری کنم

سطح اعتمادی که هر کسب و کار برای فروش محصولات خود به مخاطبان نیاز دارد، به نوع محصول، رفتار مشتری، وضعیت کسب‌ و کار و موارد دیگر، بستگی دارد. مثلا برای خرید یک کیف دستی، شاید اعتماد مشتری بعد از یک سلام و احوالپرسی ساده با فروشنده جلب شود. اما برای خرید یک لپ تاپ 12 میلیون تومانی، زمان و اعتماد بیشتری نیاز است تا مشتری ذهن خودش را برای پرداخت پول آماده کند.

در ادامه قصد داریم مهم‌ترین راه‌های جلب اعتماد مشتری را بیان کنیم. با اجرای این راهکارها، علاوه بر افزایش اعتماد مشتری، به افزایش برندسازی کسب و کارتان هم کمک می‌کنید و در نهایت این موضوع باعث افزایش فروش و درآمدتان می‌شود:

طبق تحقیق انجام شده در اروپا، 90 درصد مخاطبان قبل از خرید یک محصول، در مورد آن، برندهای موجود دیگر، اطلاعات و نظرات مشتریان به صورت آنلاین تحقیق می‌کنند. این تحقیقات بیشتر در شبکه‌های اجتماعی، انجمن‌های پرسش و پاسخ و سایت‌ها انجام می‌شود. برای فهمیدن اهمیت نظرات کاربران مقالۀ «اهمیت فوق‌العادۀ نظرات آنلاین کاربران + 4 ترفند» را مطالعه کنید.

حتما خودتان هم قبل از خرید یک محصول، این کار را کرده‌اید! و جالب است گاهی حتی با اینکه آن افراد را نمی‌شناسید، اما نظر آن‌ها برای شما اهمیت دارد. به‌این ترتیب، اگر نظر مشتریان راضی شما بین نتایج تحقیقات مخاطبان جدید باشد، مطمئنا شما به یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید تبدیل می‌شوید. این موضوع باعث ایجاد تأیید اجتماعی در کاربران می‌شود؛ پیشنهاد می‌کم مقالۀ «تأثیر معجزه آسای تایید اجتماعی یا social proof در فروش» را از دست ندهید.

برای تشویق مخاطبان به نظر دادن در فضای آنلاین، می‌توانید یک آفر ویژه مثلا کد تخفیف‌ یا هدیه‌ رایگان به آن‌ها بدهید. بنابراین مشتریان در وب‌سایت‌تان در مورد محصول نظر می‌دهند یا اینکه در شبکه‌های اجتماعی از هشتگ خاص محصول و برند شما حمایت می‌کنند. خودتان هم می‌توانید نظرات مثبت آنها را با در شبکه اجتماعی شخصی و کاری به اشتراک بگذارید.

معمولا قبل و حتی بعد از خرید محصول، در ذهن مشتریان، سؤالات زیادی وجود دارد. آنها دوست دارند که یک متخصص به این سؤالات جواب بدهد. سعی کنید برای حل مشکلات و پاسخ به سؤالات مخاطبان هدف خود، همیشه در دسترس باشید. شبکه‌های اجتماعی، ایمیل، تماس صوتی و پیامک بهترین راه‌های ارتباطی است که می‌توانید از طریق آن، با مخاطبان‌تان ارتباط برقرار کنید.

تصور نکنید که زمان گذاشتن برای این کارها، وقت تلف کردن است، با این کار یک شبکه بازاریابی قدرتمند می‌سازید که به شدت باعث افزایش رضایت و اعتماد مشتری می‌شود. در نهایت این سطح از اعتماد، یک برند قدرتمند از شما می‌سازد.

تصور کنید که بعد از خرید یک کیف 50 هزار تومانی از مشتری، علاوه بر آن، یک سرکلیدی کوچک و با ارزش هم هدیه می‌گیرید. فروشنده هیچ تعهدی نداشت که این هدیه را به شما بدهد، اما با دادن آن باعث شد تا یک احساس مثبت نسبت به برند و فروشگاه در شما ایجاد شود. این راهکار یکی از کم هزینه‌ترین روش‌ها برای افزایش اعتماد مشتری است.

راستی در مقالۀ «معجزۀ هدایای تبلیغاتی در افزایش فروش» کامل دربارۀ تاثیر فوق‌العادۀ این نوع هدایا صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم اگر به‌دنبال جذب مشتری هستید، آن را مطالعه کنید.

مانند یک دوستِ همیشه در صحنه، با مشتریان ارتباط داشته باشید. کاری کنید که آنها شما را نه به عنوان یک فروشنده و مغازه‌دار، بلکه به عنوان یک دوست و همراه بشناسند. در چنین حالتی است که حتی فکر کردن به خرید از رقیب شما هم برای آنها ناراحت کننده است!

در حال حاضر، بهترین روش برای برقراری ارتباط بین مشتری و برند، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. با تکنیک‌های مختلفی از جمله پرسش و پاسخ، مسابقه، نظرسنجی، ارتباط مستقیم و موارد دیگر می‌توانید رابطه پایداری بین خودتان و مشتریان بسازید. مشتری هم که می‌بیند برای او ارزش و اهمیت قائلید، لطف شما را با خرید جبران خواهد کرد؛به‌علاوه اینکه شما را به دیگران هم معرفی می‌کند.

حتما در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از برند، محصولات و خدمات‌تان را معرفی می‌کنید. این تصاویر و ویدیو‌ها انتخاب خوبی برای جلب اعتماد مشتری است اما… راضی کننده نیستند!

بهتر است به جای اینکه فقط برند و محصولتان را به مخاطب نشان دهید، به نمایش دست‌های پشت پرده نیز بپردازید. مثلا عکس یا ویدئویی از نیروهای در حال کار، فعالیت‌های مختلف، دورهمی، رویداد، فروش ویژه، لحظات شیرین ارتباطی تهیه کنید و آن‌ها را به مخاطبان و مشتریان‌تان نشان دهید. با این کار مشتریان متوجه می‌شوند که، پشت این برند موفق، افراد زیادی در حال فعالیت‌اند و مطمئنا انسان‌ها قابل اعتمادتر از برندها هستند.

این مورد را امتحان کنید و خودتان ببینید که مشتریان چقدر به پشت صحنه کسب و کار شما کنجکاو و علاقمندند. حتی گاهی مشکلات، بدبیاری‌ها و شکست‌های‌تان را نشان دهید، تا ارتباط صمیمانه‌تری بین شما برقرار شود.

طبق گفته “برایان تریسی” حتی کوچکترین خریدها هم در ذهن مخاطب یک ترس و ریسک ایجاد می‌کند. وظیفه هر فروشنده موفقی این است که این ترس ذهنی مخاطب را کاهش دهد. یکی از بهترین راهکارها در جهت افزایش اعتماد مشتری و کاهش ترس او از خرید، ضمانت کردن کالا است. در مقالۀ «با روانشناسی مشتری به قلب و ذهن مشتری نفود کنید» دربارۀ همه تکنیک‌های غلبه بر مشتری صحبت کرده‌ایم. 

زمانی که شما قصد خرید یک موبایل 2 میلیون تومانی را داشته باشید، از موضوعات مختلفی مثل اصلی یا تقلبی بودن، بی‌ کیفیتی، عدم سلامت و خیلی مسائل دیگر ترس و نگرانی دارید. اما وقتی فروشنده به شما اطمینان دهد که در صورت وجود هرگونه مشکل تا 1 هفته آینده آن را از شما پس می‌گیرد، با خبال راحت آن را می‌خرید. پس اگر به محصولات خود اطمینان دارد، آنها را با ضمانت بازگشت وجه ارائه کنید.

داستان گویی همیشه جذابیت داشته و دارد؛ حتی در حوزه‌های کسب و کار هم اثر فوق‌العادۀ آن را می‌بینیم. چرا این را می‌گوییم؟ چون داستان، احساسات و عواطف مشتری را درگیر می‌کند و با شما حس نزدیکی و صمیمت می‌کند. در نتیجه با اعتماد بیشتری به سمت شما کشیده خواهد شد.

نوشتن یک داستان کوتاه و جذاب از به وجود آمدن برندتان، به کسب و کارتان چهرۀ انسانی می‌دهد؛ به همین دلیل اعتماد و نظر مخاطبان‌ را جلب کرده و او را به شما نزدیک می‌کند. همینطور درباره تاثیرگذاری داستان گویی، در بخش‌هایی از مقاله “روانشناسی مشتری” توضیحاتی داده‌ایم که شاید برای شما هم جذاب باشد.

معرفی محصول به مشتری، مثل معرفی دو دوست دانشگاهی‌تان به یکدیگر نیست که با چند کلمه حرف تمام شود. برای معرفی محصول باید تمام توان خودتان را به کار بگیرید و آن را کامل به مخاطب معرفی کنید و مزایا، معایب، مشکلات و همه چیز را در مورد این محصول برای مشتری توضیح دهید.

در ضمن از گفتن معایب محصول ترسی نداشته باشید. مطمئن باشید صداقت شما با مخاطب، منجر به افزایش اعتماد او و فروش شما خواهد شد. این را هم یادتان باشد که مشتری تفاوت فروشنده روراست و سودجو را خیلی زود متوجه می‌شود.

بیشتر افراد متخصص در زمینه بازاریابی، بازاریابی دهان‌ به‌ دهان را بهترین نوع استراتژی برای افزایش درآمد یک برند معرفی می‌کنند. اگر شما هم بتوانید با ارائه خدمات، محصولات و پشتیبانی مناسب، نام خودتان را در ذهن مشتری به عنوان یک برند مثبت و حرفه‌ای ثبت کنید، مطمئن باشید که مخاطبان هم از معرفی شما به دیگران دریغ نمی‌کنند.

به یاد داشته باشید که اغلب انسان‌ها دوست دارند که به یکدیگر کمک کنند، مخصوصا به صورت کلامی! مثلا زمانی که صحبت از خرید موبایل می‌شود، مشتری به یاد ضمانت کالا، پشتیبانی عالی، قیمت مناسب و کیفیت خوب شما میفتد، به اطرافیان خود فقط و فقط شما را معرفی می‌کند. 

در نتیجه، افراد که می‌بینند مشتری از خدمات و محصولات شما راضی است، برای خرید از شما ترغیب می‌شود. بیخود نیست که می‌گویند، هر مشتری راضی می‌تواند 10 مشتری برای شما بیاورد!

جلب اعتماد مشتری فقط در استفاده از راهکارهای اعتماد سازی نیست. یکی از مهم ترین موضوعاتی که می‌تواند باعث کاهش اعتماد مخاطبان به شما شود، موضوعات کوچکی هستند که شاید حتی از وجودشان خبرهم نداشته باشید.

مثلا شکسته بودن گوشه تابلو مغازه شما، کثیف بودن سنگ فرش، لباس و صحبت‌های نامناسب فروشنده، اجناس خاک خورده و قدیمی و خیلی از موارد دیگر، همگی موضوعاتی هستند که گاهی در همان نگاه اول اعتماد مشتری به شما را سلب می‌کند. بنابراین احتمالا از فروشگاه خارج می‌شود. پس، از دیدِ مشتریان، به برند و فروشگاهتان نگاه کنید و بی اعتمادی‌ های کوچک را از بین ببرید. حتما از مخاطبان دیگر هم نظرخواهی کنید.

شاید با وب‌سایت بزرگ hubspot آشنا باشید. اگر به مطالعۀ مقالات انگلیسی علاقمند باشید، مطمئنا حداقل یک بار در این سایت محتوایی را خوانده‌اید. هاب اسپات یکی از بزرگترین سایت‌های آموزش و ارائه خدمات است. این سایت در سال 2006 توسط دو جوان و تنها با 3 مشتری فعالیت خودش را شروع کرد؛ اما آنها توانستند یک سال بعد و در پایان سال 2007، سود 250 هزار دلاری را تجربه کنند. همینطور سود سالیانه آنها در سال 2010 برابر با 6/15 میلیون دلار بود!

اما راز موفقیت این برند بزرگ چیست؟ راز موفقیت آنها 3 چیز است:

این برند از 3 طریق محتوای خود را به مخاطبان ارائه می‌کند:

اولین و مهم‌ترین روش، ارائه مطلب متنی در وبلاگ، پس از آن، برگزاری وبینار و در آخر ارائه ابزار‌های رایگان. البته که دو ابزار بعدی در اواسط کار به کمک آنها آمد و در اصل محتوای متنی وبلاگ فرشته نجات آنها بوده و هست.

هر کسب و کاری می‌تواند برای جلب رضایت مشتری و افزایش محبوبیت، از تولید محتواکمک بگیرد. مطمئنا شما علاقه دارید تا تشک خواب خود را از شرکتی بخرید که در وبلاگ سایت خود، راهکارهایی برای داشتن یک خواب آرام و راحت در اختیارتان می‌گذارد تا شرکتی که تنها در مورد محصول خود در یک کاتالوگ صحبت می‌کند.

راجع به اهمیت محتوا در سایت‌های فروشگاهی و صفحه محصول آن‌ها، در مقالۀ «9 نکته برای نوشتن توضیحات محصولی که می‌فروشید» کامل توضیح داده‌ایم. 

چگونه جذب مشتری کنم

برای اعتماد سازی مشتری، لزوما نیازی به داشتن سایت نیست؛ اما برای افزایش چند برابری فروش و اعتماد آنها، قطعا به یک سایت نیاز دارید. مطمئن باشید واژه “چند برابری” در خط بالا، اغراق نبود. اگر نگاهی به دنیای وب بیندازید متوجه می‌شوید که فروش محصولات و خدمات در سایت‌ها با فروشگاه‌های فیزیکی، قابل مقایسه هم نیستند.

در یک فروشگاه فیزیکی، مخاطبانِ هدف به محله، خیابان، شهر و در بهترین حالت استان محدود می‌شود. اما در یک سایت اینترنتی مخاطبان هدف شما از سراسر کشور و حتی در بعضی از محصولات (آموزشی، دانلودی و…) از سراسر جهان محصول‌تان را می‌خرند. 

همچنین به کمک سایت، ابزاری قدرتمند برای برقراری ارتباطی موثر با مشتری خواهید داشت و اطلاعات مفیدی در اختیارشان می‌گذارید. اگر تصمیم گرفته‌اید از این طریق، گام بلندتری در جلب اعتماد مشتری بردارید، همین حالا یک وب‌سایت طراحی کنید. با پرتال، در کمتر از یک ساعت، سایت‌تان را خواهید داشت. این خبر خوب را هم به شما بدهیم که فرصت تست رایگان 7 روزه را در اختیار دارید که بتوانید با قطعیت تصمیم‌گیری کنید.

اهمیت جلب اعتماد مشتری در دنیای وب و مجازی، بیشتر از اهمیت آن در دنیای فیزیکی است. در سطح وب مخاطبان کمی سخت‌تر اعتماد می‌کنند؛ به همین دلیل پروسه جلب اعتماد طولانی‌تر می‌شود و باید حرفه‌ای‌تر عمل کنید. برای افزایش اعتماد مشتری در سایت علاوه بر تمامی موارد گفته شده تا اینجا، باید نکات دیگری را هم رعایت کنید که در ادامه به صورت مختصر به آنها اشاره می‌کنیم:

همانطور که بیل گیتس گفت، محتوا پادشاه است! پس قصر مجلل پادشاه خود را بنا کنید تا او برای شما کشورتان را بسازد!

بخش بزرگی از مخاطبان، تنها زمانی به یک سایت اعتماد می‌کنند که در آن نمادهای “ای نماد” و “ساماندهی” را مشاهده کنند. برای این بخش اعظم هم که شده جهت دریافت نمادهای اعتبار اقدام کنید. راستی، ما جدیدترین راهنمای گرفتن اینماد را در بلاگ قرار داده‌ایم. 

برای فروش آنلاین محصولات خود نیاز به یک درگاه پرداخت امن و قابل اعتماد دارید. اگر نمادهای گفته شده در بخش قبل را تهیه کرده باشید، می‌توانید از درگاه‌های پرداخت بانک‌های معتبر استفاده کنید که تأثیر بالایی روی افزایش اعتماد مخاطبان دارد. 

برای افزایش رضایت کاربران در سایت، صفحه پرسش و پاسخ را بسازید. تمامی سؤالات درون ذهن مشتریان را در آن پاسخ دهید و همیشه به دنبال پیدا کردن سؤالات بیشتر باشید. در بعضی از صفحات پرتال هم این سوالات را می‌توانید ببینید.

ویدیو مارکتینگ هم یکی دیگر از راهکارهای فوق‌العاده در افزایش اعتماد مشتری و البته افزایش فروش است. بسیاری از کسب و کارهای بزرگ قسمت اعظم سرمایه تبلیغاتی خود را صرفا برای ویدیو مارکتینگ هزینه می‌کنند و نتایج خوبی هم از آن می‌گیرند. اگر علاقه دارید در مورد این روش بازاریابی قدرتمند و تأثیر آن بیشتر بدانید، به مقاله جامع ویدئو مارکتینگ در پرتال مراجعه کنید. 

پیشنهاد می‌کنیم مطالعۀ مقالۀ «با ویدیو مارکتینگ فروش خود را به اوج برسانید» را در برنامۀ خود قرار دهید. 

ماهیت کسب و کار شما به مشتری گره خورده است. اگر نتوانید اعتماد او را جلب کنید، عملا کاری نکرده‌اید! شاید در کوتاه مدت نتیجه بگیرید، اما برای نتیجه طولانی مدت باید بتوانید اعتماد مشتری را به‌دست آورید. پیشنهاد می‌کنیم، مقالۀ «11 ایده مؤثر برای جلب اعتماد مشتری اولیه» را مطالعه کنید. 

با مطالعۀ دیگر مقالات این بخش و دیگر مطالبی که درآینده به بلاگ پرتال اضافه می‌کنیم، در فروش هر محصول و خدماتی که دارید، حرفه‌ای عمل خواهید کرد. 

در بخش نظرات، از تجربیات فروش خود برای ما بنویسید. همچنین اگر می‌خواهید با راه‌اندازی وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی خود، گامی در جهت ارتباط بیشتر و نزدیک شدن با مخاطب بردارید، با شماره 02163404 داخلی 2 تماس بگیرید تا کارشناسان ما، شما را راهنمایی کنند.

مطالب بسيار عالي و کاربردي بود. ممنون از سايت و مطالب خوبتان

سلام جناب یوسفی عزیز :)خواهش می کنم. مرسی از شما بابت نظری که ثبت کردین. خوشحالیم که مطلب رو دوس داشتین. اگه توی بلاگ پرتال دسته افزایش فروش رو کلیک کنید تعداد زیادی مقاله در همین موضوعات در اختیارتون قرار می گیره 🙂

من مدتیه دارم از سایت گیفینگ استفاده می کنم که خیلی تو بازاریابی بهم کمک کرده،به خصوص در زمینه سوشیال مدیا، رایگان هم هست: https://gifing.com

ممنون مقاله مفیدی بود

سلام، وقت شما بخیر باشه خیلی هم عالی که براتون مفید و کاربردی بوده. مقالات زیادی راجع به افزایش فروش و مشتری داریم که میتونین اون ها رو از دسته افزایش فروش توی وبلاگ پرتال ببینین.

مطلب بسیار خوب و کاربردی بود.امیدوارم بتونم با استفاده از نکات گفته فروش خوبی داشته باشم

سلام وقت شما بخیر باشه :)خوشحالیم که براتون مفید بوده. بله اگه انجامشون بدین حتما نتیجه مثبتی میگیرین.

بسیار عالی بود لذت بردم

سلام جناب رشیدی عزیزخواهش میکنمقربان شما 🙂

لطفا شماره موبایل خود را بنویسید و بر روی ثبت‌نام کلیک کنید.

چگونه جذب مشتری کنم
چگونه جذب مشتری کنم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *