چگونه جوجه مرغ عشق خود را دستی کنیم

 
helpkade
چگونه جوجه مرغ عشق خود را دستی کنیم
چگونه جوجه مرغ عشق خود را دستی کنیم

حداقل 8 کاراکتر

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

چگونه جوجه مرغ عشق خود را دستی کنیم

آموزش دستی کردن مرغ عشق : در این مقاله از سری آموزش های فروشگاه EIG-SHOP قصد داریم شما را با نحوه دستی کردن مرغ عشق و پرورش اصولی آن در خانه آشنا کنیم . مرغ عشق از جمله پرندگانی می باشد که در ایران بسیار محبوب بوده و افراد زیادی از آنها در خانه ، محیط کار و … نگهداری میکنند . متاسفانه افراد زیادی با اصول پرورش مرغ عشق و دست آموز کردن آن آشنا نبوده و در نگهداری آن با مشکل مواجه می شوند . برای دست آموز کردن مرغ عشق بایستی صبر و حوصله کافی داشته باشید و با پرنده خود وقت بگذرانید. زیرا هر گونه عجله در روند کار باعث عدم موفقیت شما در این امر میشود. رعایت اصول نگهداری و انتخاب قفس مناسب و حتی قرار دادن قفس در جایی آرام و ساکت نیز از عوامل بهبود در امر پرورش تمامی طیور و مخصوصا مرغ عشق می باشند .

زمانی که مرغ عشق خریداری کرده اید بایستی شرایط نگهداری از آن را آماده سازی نمایید. زیرا مرغ عشق نیز همانند سایر پرندگان نیاز به مراقبت و … دارد. پرنده وقتی وارد محیط جدیدی میشود ممکن است یک یا دو هفته دچار استرس شود. در نظسر داشته باشید که این امر کاملا طبیعی میباشد و جای هیچگونه نگرانی ندارد. محیط جدید می تواند یک خانه جدید یا یک اتاق جدید و حتی یک قفس جدید نیز محسوب شود. برای این که پرنده با محیط جدید خود سازگار شود بایستی مدتی صبر داشته باشید و آرامش را در اطراف برقرار کنید. همچنین با روش هایی مثل بازی کردن با پرنده ، مرغ عشق را با محیط جدید سازگار کنید. اگر پرنده در محیط دچار استرس شود باعث میشود تا بسیار ساکت و کم فعالیت شود.

بیشتر افرادی که پرندگانی مثل مرغ عشق خریداری می کنند ممکن است در خانه خود از دیگر حیوانات خانگی نیز نگهداری کنند . در این شرایط باید سایر حیوانات را از پرنده دور تر نگه دارید تا پرنده دچار ترس نشود.

 

 

در ابتدا زمانی که مرغ عشق را خریداری میکنید ، شما به عنوان یک محرک خطرناک شناخته می شوید زیرا پرنده هیچ شناختی نسبت به شما نداشته و شما را به عنوان یک تهدید خواهد شناخت. از بین رفتن این احساس در مرغ عشق چندان طول نخواهد کشید زیرا مرغ عشق ها از جمله بازیگوش ترین و لطیف ترین پرندگان محسوب می شوند .

در ادامه ما روش هایی را برای دست آموز کردن مرغ عشق برایتان ارائه خواهیم داد تا بتوانید به صورت حرفه ای از آن ها نگهداری کرده و لحظات خوبی را سپری نمایید .

در کل چند روش برای دستی کردن مرغ عشق وجود دارد که راحت ترین و البته بهترین روش نگهداری پرنده از روز های اول زندگی آن می باشد . پس از دوران جوجه کشی و وقتی که جوجه مرغ عشق یا هر پرنده دیگری از تخم بیرون می آید نیاز به مراقبت خواهد داشت . در حالت طبیعی این مراقبت توسط پرنده ماده و مولد مرغ عشق انجام میشود . اما میتوانید با جدا کردن جوجه از والد خود آن را به صورت دستی پرورش داده و به خوبی رشد دهید . وقتی جوجه را از مادر خود جدا می کنید بایستی روزانه مطابق با استاندارد ها و به صورت دقیق برای آن غذا داده و به خوبی مراقبت کنید . در این روش جوجه از ابتدا با شما آشنا شده و به خوبی با شما اخت خواهد شد .

جوجه پرندگان در بدو تولد به دو نوع آلتریشیال و پروکوشیال تقسیم بندی میشوند . اما این دسته بندی به چه معناست ؟

 اگر دقت کنید جوجه برخی پرندگان پس از این که از تخم بیرون می آیند نسبت به سایر پرنده ها تفاوت هایی دارند . این تفاوت ها در بسته بودن چشم و نداشتن پر می باشد و میتوان آنها را از هم متمایز کرد . مرغ عشق و گنجشک و برخی دیگر از پرندگان زمانی که از تخم بیرون می آیند چشم هایشان بسته می باشد و هیچ پری روی بدنشان وجود ندارد ، به این دسته از جوجه ها آلتریشیال میگویند . اما برخی جوجه ها مثل جوجه مرغ یا قرقاول در روز های اول بر روی بدن خود پر داشته و چشم هایشان باز است و البته توانایی راه رفتن را نیز دارند که به این دسته از جوجه ها پروکوشیال گویند .

نحوه پرورش جوجه های آلتریشیال کمی سخت تر می باشد اما در هر دو گونه از جوجه ها باید روزانه چندین بار غذا داده و در لانه مناسبی از آن ها محافظت کنید . غذای مناسب برای این جوجه ها سرلاک می باشد و می توانید آن را از پرنده فروشی ها تهیه نمایید . نحوه دادن غذا سرلاک چندان سخت نیست و کافیست غذای نرم را با سرنگ و با احتیاط کامل به پرنده بدهید .

در این روش یعنی دستی کردن مرغ عشق در روز های اول زندگی ، جوجه به مرور زمان به صورت طبیعی رشد کرده و می تواند در این بازه زمانی به شدت وابسته شما شده و با شما احساس امنیت داشته باشد . پرنده هایی که این گونه بزرگ میشوند میتوانند رابطه بسیار بهتری با صاحب خود داشته باشند .

همانطور که گفتیم زمانی که شما یک مرغ عشق را خریداری میکنید در اوایل نسبت به شما احساس امنیت نداشته و دچار استرس میشود . در این بخش به صورت جامع و کامل دستی کردن پرنده خریداری شده را آموزش خواهیم داد .

بهتر است بعد از خرید و به منظور دستی کردن مرغ عشق ، برای آن یک قفس مناسب و بزرگی تهیه نمایید . قبل از انتقال مرغ عشق به خانه بایستی یک مکان برای اسکان آن در نظر بگیرید به گونه ای که کاملا آرامش در آن مکان حکم فرما باشد . از دیگر مواردی که باید در انتخاب مکان مناسب در نظر بگیرید ، دور بودن از سایر حیوانات خانگی و دور بودن از کودک می باشد . گذاشتن قفس در کنار پنجره ، به گونه ای که مرغ عشق بتواند بیرون را تماشا کند بسیار کار حرفه ای می باشد . در تنظیم ارتفاع قرار گرفتن قفس دقت داشته باشید تا قفس هم سطح چشم باشد زیرا در این صورت پرنده تسلط کافی بر شما داشته و استرس کمتری خواهد داشت .

بعد از انتخاب جای مناسب برای قرار دادن قفس مرغ عشق ، باید روزانه زمان زیادی را صرف توجه به پرنده در نظر بگیرید . در این مدت بایستی رفتار شما سنجیده بوده و به هیچ عنوان حرکات سریع و اضطراب آفرین انجام ندهید . به گونه ای آرام دست ها و سرتان را تکان دهید تا پرنده شما را به چشم یک خطر ندیده و به مرور زمان شما تبدیل به یک عامل بی خطر برای پرنده شناسایی شوید .

به پرنده خود سخت نگیرید و صبر و حوصله داشته باشید و با آرامی با آن صحبت کنید تا به صدایتان نیز عادت کند . توجه داشته باشید که رعایت بهداشت و اصول نگهداری مرغ عشق نیز در این دوران بسیار مهم می باشد .

یکی از دغدغه های پرندگان تغذیه می باشد و به این موضوع اهمیت زیادی میدهند . برای این که بتوانید آرامش پرنده را در دوران دستی کردن مرغ عشق افزایش دهید بایستی غذای کافی در اختیار آن گذاشته و برنامه غذایی مناسبی را تدوین نمایید .

پس از گذشت یک یا دو هفته پرنده با شرایط و محیط جدید خود به خوبی آشنا شده و به آن چیره خواهد شد . در این حالت کافیست روزانه به پرنده خود توجه و وقت کافی را برای بازی کردن با آن بگذرانید و حتی آن را برای سخنگو شدن آماده سازید .

قبل از آموزش این روش سعی کردیم اصول و قواعد مناسب برای دست آموز کردن این پرنده زیبا به صورت گذر زمان را بیان کنیم اما روش سوم و کوتاه تری نیز وجود دارد . این روش میتواند برای افراد حیوان دوست و به اصطلاح خوش قلب و مهربان ناخوشایند باشد اما به هر حال این روش نیز اصول حرفه ای خود را دارد تا بتوان پرنده را بدون آزار دستی کرد .

در این روش ابتدا بایستی شاه پر های مرغ عشق را بچینید یا در صورتی که میخواهید این فرایند با درد همراه نباشد میتوانید پر های آن را کوتاه کنید .زمانی که شاه پر های مرغ عشق را به صورت کامل میچینید میتواند بعد از 6 هفته مجددا رشد کرده و قابلیت پرواز کردن را احیا کند . اما وقتی با قیچی این شاه پر ها را کوتاه میکنید تا اولین پرریزی عملا از پرواز کردن دور خواهد ماند.

بعد از چیدن پر ها پرنده دیگر نمیتواند پرواز کرده و از دستتان فرار کند. در این مدت توصیه شده است تا پرنده را با گرسنه نگهداشتن وادار به نزدیک کردن به خود کنید .

با گرسنه نگه داشتن پرنده مجبور میشود تا برای تامین غذای خود به شما نزدیک شده و به شما وابسته شود . شما هم میتوانید در این شرایط با دادن غذا های تشویقی و توجه مناسب به پرنده آن را به خود وابسته کرده و در اصطلاح پروسه دستی کردن مرغ عشق را طی کنید .

🔥🥇 مقاله پیشنهادی : جفت گیری مرغ عشق

عالی

سلام ببخشید مرغ عشق من گاز میگیره و الان ۱تخم گزارشن ولی ماده تخمش را از خونه انداخت بیرون

با سلام وقت بخیر
اگه تازه خریداری کردین که طبیعی هس
اگه تازه خریداری نشده میتونه عامل تغذیه کم باشه ، یا پرنده شما دستی نباشه

با سلام من یک جوجه مرغ عشق دارم که حدود یک ما سنش هس من تازه خرید مش اون پریدن یاد داره دونه خوردن هم یاد داره وقتی روی دستم میاد دیگه فرار نمیکنه ولی بعضی مواقع ک پرواز میکنه دیگه پیشم نمیاد سوالم این هست که باید چیکار کنم تا کاملا دستی شود؟؟؟

با سلام وقت بخیر
دستی شدن مبنی بر این نیس که پرنده هر موقع خواستین رو دستتون بیاد دستی شدن یعنی اهلی شدن
مشکل شما بستگی به پرنده داره که میتونین آموزش بدین بهش که رو دستتون بیاد

سلام
من دوتا مرغ عشق دارم که هنوز یک سال نشده خریدم میخوام دستی شن چی کار کنم

آموزش های دستی کردن مرغ عشق تو سایت موجود هس طبق اون آموزش پیش برین

سلام
مرغ عشقای من حدودا 1 سال 7 ماه که پیش منن
مرغ عشق نر حدودا با من دوست شده
مثلا مو هامو میخوره انگشتمو گاز میگره و…
ولی مرغ عشق ماده چون دوتا دمش کنده شد یکذره ترسید اون موقع حدودا 7 ماهش بود یعنی 1 سال پیش
اما هنوز بهم عادت نکرده ول میبینه نر باهام ارتباط برقرار میکنه اونم برقرار میکنه
ولی یه مدت هم اونا 11 تا تخم کردن هر میرفتن تو لونه 2 تایی دعوا میکنن تخم رو میشکنن
برای دستی کردن چه کنم؟؟

با سلام وقت بخیر
در این به مقاله آموزش دستی کردن مرغذ عشق مراجعه کنید

سلام ببخشید من دوماه هست که ۲ مرغ عشق دارم و مرغ عشق ماده یکم به حرفام گوش میدهد حتی یک شب توانستم سر و بدنش را دست بزنم و مالش بدهم اما بعد از اون از من کمی می ترسد و حتی نمی گذاره کمی به پراش دست بزنم و خیلی بازیگوش هست اما مرغ عشق نر خیلی می ترسد و حتی وقتی کنارش می آیم .الان چیکار کنم که هم مرغ عشق نر ازمن نترسد و هم مرغ عشق ماده را دستی کنم و هیچ کدام از من نترسندچگونه جوجه مرغ عشق خود را دستی کنیم

با سلام وقت بخیر
باید با استفاده از روش جایزه دادن و حرف زدن باهاشون به خودتون وابستشون کنی

خیلی خوشگلن

سلام سوال دارم اینکه مرغ عشق من ۷تا تخم گذاشته ۳روز میش دوتاش در امده بقیه ای تخمها کی درمیان و سوال دومم ابنکه برای دستی کردن جوجه راحترین راه چه زمانی هست ممنون

با سلام وقت بخیر
اگه تخم ها نطفه دار باشن تبدیل به جوجه میشن باید منتظر بمونین
این نکات هم کاملترین روش دستی کردن مرغ عشق هستش

سلام سوال دارم من ۲ ساله یدونه مرغ عشق دارم دوبار جفتگیری کزده ودستی و سخنگو هستش فقط تخم نمیزاره باید چیکار کنم

با سلام وقت بخیر
جفت گیری دلیل نمیشه برای تخم گذاری باید تغذیه پرنده ها و سن استاندارد مورد بررسی قرار بگیره

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

گروه صنعتی و تولیدی EIG با بیش از 20 سال سابقه کاری توانسته است به یکی از برترین تولید کننده های دستگاه جوجه کشی ، محصولات سرمایشی ، گرمایشی ، و … تبدیل شده است. تمامی محصولات تولیدی با بهترین کیفیت ممکن به بازار داخلی و خارجی صادر میشود.

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام – پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ شما هر روز مدتی را صرف غذا دادن به حیوان نموده و با ملایمت با او صحبت می‌کنید. (در این هنگام هرگز حرکات تند و ناگهانی از خود بروز ندهید چراکه حیوان، شما را به عنوان محرک خطرناک شناسایی کرده و عکس‌العمل دفاعی که همان فرار و یا ستیز است را از خود بروز خواهد داد).

پس از مدتی درخواهید یافت که پرنده با شما اجین شده و حتی اگر دست خود را درون قفس ببرید عکس‌العمل شدیدی از خود نشان نداده و به کار خود مشغول است (حیوان، در این دوره‌ای که هر روز با او صحبت می‌کرده‌اید و به او غذا داده‌اید به طور ذاتی دریافته که شما برای او خطری ندارید و اصطلاحاً به یک محرک بی اثر تبدیل شده‌اید) وحال نوبت مرحله دوم کار است.

این مرحله و روشی که پیش می‌گیرید (علاوه بر نوع گونه حیوانی که در حال تعلیم دادن به آن هستید) بسته به فعلی است که می‌خواهید حیوان از خود بروز دهد متفاوت است مثلاً اگر می‌خواهید با ایجاد صدای خاصی پرنده به سمت شما بیاید باید در هنگام غذا دادن به پرنده یک صدای خاص از خود ساطع کنید (مثلا با یک ریتم خاص سوت بزنید یا یک صدای ممتد ایجاد کنید و امثالهم؛ البته نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است یکسان بودن نوع صدای تولید شده در تمام مدت آموزش می‌باشد) پس از مدتی حیوان نسبت به آن صدا شرطی شده و در صورت شندینش به گمان این که غذا به همراه دارید عکس‌العمل نشان داده و به سمت شما جذب می‌شود و یا مثلا فقط با دست به او میوه و یا سبزی مورد علاقه‌اش را بدهید در این صورت او نسبت به دست شما شرطی شده و با دیدن دستتان به سمت آن جذب می‌شود (به این الگوی یادگیری در اصطلاح شرطی شدن کلاسیک می‌گویند.)

اما برای ایجاد رفتار پیچیده‌تر این الگوی رفتاری ناکارآمد بوده و نیاز به الگوی دیگری به نام شرطی شدن فعال دارید، که این نوع از یادگیری بر پایه پاداش و تنبیه استوار است. در این مورد، بروز یک رفتار منجر به پاداش و یا تنبیه می‌گردد.

حال اگر عمل و رفتار به پاداش منتهی شود قطعاً احتمال بروز مجدد آن رفتار افزایش یافته و بلعکس.چگونه جوجه مرغ عشق خود را دستی کنیم


منبع: کانال آموزش آنلاین دامپزشکی

اگر شما یک بچه مرغ عشق تازه به دنیا آمده را دارید میتوانید آن را با وسایل و انجام دادن کارهای درست کاملا سالم پروش دهید . در هفته اول اجازه دهید که والدین پرنده این کار را انجام دهند اما شما باید همه چیز را کنترل نمایید و حواستان به همه چیز باشد . وقتیکه بچه مرغ عشق شروع …

تمامی مطالب این سایت ترجمه شده از سایتهای خارجی معتبر مانند : ehow و wikihow بوده ، بنابراین کاملا قابل اعتماد ، انحصاری و جدید است.

ورود

چگونه جوجه مرغ عشق خود را دستی کنیم

نام کاربری یا نشانی ایمیل

رمز

مرا به خاطر بسپار

با سلام امروز میخواهم یک روش جدید برای دستی کردن مرغ عشق به شما بازدید کنندگان عزیز اموزش بدهم،که مرغ عشق  به مدت نیم ساعت دستی و رام شود.یک دستکش بپوشید پرهای مرغ عشق را بچینید و وقتی دید مرغ عشق نمیتواند پرواز کن آن  را بگیرید و کف دست خود به مدت وپنج دقیقه بگذارید تا دو دقیقه که کف دست شماست. شما سعی کنید ساکت باشید وسریع واکنش. از خودنشان ندهید چون مرغ عشق شما را به عنوان یک واکنش گر میشاسد پس باید با سکوت وبه آرامی بعد از دودقیقه کفه دست بودن آن را به آرامی به زمین گذاشته واز جایی که پا هایش شروع شده است انگشت اشاره تان را بگذارید و به سمت بالا بیاورد مرغ عشق خود پاهایش را بروی انگشت اشاره شما گذاشته باچند دقیقه روی انگشت شما ایستادن دستی. میشود وحتی من خودم با. پرنده هایم به پارک میروم واقعا روش صحیح است.                                                                    دکتر محمد نجف آبادی پور

سلام من یک مرغ عشق دارم که کوچک است و تنها است چیکار کنم که دستی بشود یه مشکلی هم داره پاهایش کجه لطفا راهنماییم کنید.

باسلام من یک جفت مرغ عشق دارم   من یک سوالی داشتم آیا میتوانیم بدون چیدن پر دستی کنیم؟ 

وسوال بعدی که چجوری پر هایش را بچینم اینا خیلی شیطونن نمیزارنننن.     لطفاً راهنمایی کنید

این روش که میگم مرغ عشق بالغم دستی میشه تنهاش کنید در یک قفس شیش ساعت بهش غذا ندید بعد بگیرینش تو دست بهش غذا بدید چند روز پشت سر هم اینکارو کنید دستی میشهچگونه جوجه مرغ عشق خود را دستی کنیم

سلام.من یه مرغ عشق پیدا کردم که نر هست.رفتم براش یه جفت خریدم.مرغ عشقی که پیدا کردم خیلی رام و خوبه.آرومه.ولی اینکه خریدم وحشیه!هم سن زیادی داره هم موقعی که نر میخواد جفت گیری کنه نمی‌ذاره و نر رو میزنه و شروع به جیغ زدن می‌کنه.الان دوماه هست که کنار هم هستن.چیکار کنم؟ماده ای که خریدم رو عوض کنم یا باید بیشتر پیش هم باشن تا جفت بخورن؟

اگر بخواهیم پرشرا نچینیم

 

اگر بخواهیم پرش

را نچینیم

 

سلام میشه مرغ عشق جفت هم دستی کرد

لاشی گناه داره کونی پرای تورو بکشن خوبه اخ کون

 

هرکی میخاد بدونه مرغ عشقو چطوری دستی کنه به ایدی تلگرامی من پیام بده راهنمایی میکنم خودم یکی دارم دارم سعی میکنم عادتیش کنم‌مثل زاغی ک میاد سمتت ایدی تلگرامیم@AminTERMINATOR

 

سلام  میشه بجای کندن پرها اونارو قیچی کرد

سلام من یه جفت مرغ عشق داشتم تاونی که نر بود مرد الان یکی دیگه خریدم که دستیه نه  اواز میخونه نه چیزی  باید عادت کنه بعد هم اینکه دستی بودنش تو جفتگیری تاثیر داره یا نه

 

سلام من یک جفت مرغ عشق دارم که یکبار تخم گذاشتند وقتی سومین تخم را گذاشتند قفس از روی دیوار افتاد و 

تخم شکستند و حالا ۴ماه تخم نگذاشتند ولی قبل از این اتفاق همیشه تخم می گذاشتند 

هرکاری کردم دستی نشد

ایا بال جلو یا پره عقب را می گوید لطفن سریع جواب دهید

 

 

 

سلام من یک جفت مرغ عشق دارم باید چه کار کنم که تخم بگزارند

اقا چطوری با چی و کدوم پرهای مرغعشق رو باید بچینیم

من یه جفت مرغ عشق دارم ولی وقتی دستمو میبرم داخل قفس ماده میره رو دیواره قفس و نره هی میپره اینور و اونور

چند سری تا حالا تخم گذاشتن ولی یا میندازن از لونه بیرون یا جوجه نمیشه تقریبا یکسالشونه

فکر کنم خواهر برادرن میتونه از این باشه.

 

سلام

من ستا مرغ عشق دارم دوتا جفت ویکی تنها من مرغ عشق تنها رو روی انگشتم می گذارم انگشتم غاز می گیره چکار کنم 

 

 

 

باسلام وخسته نباشیدخدمت اقاى دکتر.من یه جفت مرغ عشق دارم براى باراول 5تاتخم کردولى فقط یکدونشوبازکرد،این علتش چى میتونه باشه؟واینکه باردوم کى دوباره تخم میذاره؟باتشکرازجناب دکتر

سلام من یک  دو عدد مرغ عشق دوروزه خریدم یکی از مرغ عشق ها گاز میگیره وبا هم دوست نیستن  لطفا کمکم کنید 

سلام ببخشید من دو تا مرغ عشق جفت دارم خیلی اواز میخونن با هم بازی میکنن یکیشون خیلی ازم میترسه یکیشون دستین چی کار کنم؟چگونه جوجه مرغ عشق خود را دستی کنیم

اون که میترسه ماده هست

من مرغ عشقم گاز میگیره چیکارش کنم ، هنوز بالغ نشده زیاد ، میخوام دستی بشه.

سلام تخم مرغ عشق چند روزه جوجه میشه

 

سلام من وقتی می خام به مرغ عشقام غذابدم مرغ عشق ماده میره تولونه ولی مرغ عشق نر میاد رودستم غذا میخوره چکار کنم اونم بیاد کنارش غذا بخوره 

 

سلام مرغ عشق بین چند تاچنتاتخم میزاره

سلام مرغ عشق های من تخم نمی‌زارم باهم دیگه هم دعوت میکنم

 

سلام مرغ عشق های من تخم نمی‌زارن

باهم دیگه هم دعوت میکنم

 

اره منم خر مرغ عشقم بمیره 😡😡😡😡😡

 

 

 

 

اقا من دیروز دو تا مرغ عشق خریدم تا منو میبینن هی تکون میخورن میترسن باید چیکار کنم تا بیان غذاشونو بخورن از دیروز تا الان غذا نخودن راهنمایی کنید لطفا.

 

سلام من مرغ عشقم مادش جیق میزنه وقتی تو خونه ولش میکنم یه صدایی مثل سکسکه در میاره 

لطفا راهنمایی کنید

نمیشه بدون چیدن پر هاش دستی اش کنم

چگونه مرغ عشق را آموزش دهیم که بیرون هم که او را می‌بریم فرار نکند و دور بزند و دوباره به پیش ما بیاید

روش ملایم تری نیست آخه من دلم نمی خواد مرغ عشقم دردش بیاد دریم تخمم کردن اما دستی نیستن هرروز. 4سال اونو داریم اگه بچش به دنیا بیاد میشه دستیش کرد

آیا میشه بچه مرغ عشقو دستی کرد جواب بدید لطفا

من نمیدونم تو مدرکت رو ازکجا گرفتی اسمتو گذاشتی دکتر!لابد دکتریو مطب نداری  از بدبختیت اومدی اطلاعات نا درست میدی!اولا مرغ عشق واسه دستی کردن باید جوجه باشه و بهترین روش سرلاکی بزرگ کردنه! و بهتره یدونه باشه دوستان پرنده های بزرگ رو قیچی کنید شادابی و زیبایی لطافت خودشونو از دست میدن در اصل افسرده میشن و شما فکر میکنید که اهلی شدن نکنید اینکارا رو زیبایی هرپرنده به پروبالاشه حرفای این نادون رو گوش ندید

سلام من یه جفت مرغ عشق دارم که بالغ هستند چه کنم تا دستی بشن

سلام من یک مرغ عشق جوجه دارم وقتی که میخوام تودستم بگیرم جیک جیک می کندوخیلی هم وحشی است وراستی پاکستانی هستش

من یک مرغ عشق دارم سفید وخیلی دستی است هر جا میر باهام می یام

سلام

اقا

با این روش میتونم مرغ عشقمو دستی کنم

مرغ عشقم یکیش فرار کرد

خیلییییی ناراحتم

من یه مرغ عشق دارم ایا برای روشی که گفتید باید تمام پر هاشو بکنیم

 

سلام من به تازگی یک مرغ عشق نر گرفته ام و من برای او صدای مرغ عشق هارا می گذارم و در قفسش را باز میزارم اون هم میره بیرون به دنبال صدا اما من تا میام بگیرمش زود فرار میکنه و حتی یه بار که تونستم دستم را محکم گاز گرفت میشه واسه گرفتنش راهنماییم کنید؟ لطفا بگید! 

سلام

دوستان

دستم دستتون کنید و اورا در دست خود نگه دارید و بگذارید هر چقدر میخواهد گاز بگیرد و اکسل عملی نداشته باشید

استاد چرا الکی اطلاعات نادرست میدی به مردم بدبخت!نکنه میخوای پرنده هاشونو از بین ببری!دوستان همونطور که اقای محمدامین گفتند پرنده شادابیشو از دست میده  و دیگه پرو بال صاف یه نواحت در نمیاره و افسردگی میگیره مخصوصا طوطی سانان بی نهایت سر پرو بالشون حساسن نکنید اینکارو اگر پرنده دستی میخواین یه مرغ عشق در حد ۳ هفتگی بگیرید و سرلاکی بزرگش کنید اون موقع از پرنده تون لذت میبرید

سلام من مرغ عشقم رو بردم جای دامپزشک و گفت که ویتامینشون کمه حالام اگه پرهاشونو کوتاه کنم مریض می شن و هم باید دستیشون کنم چون دارو دارن که رو بدنشون باید بریزم می شه لطفا بگید بازد چیکار کنم

ممنون 😊

سلام ببخشید من یک پرنده دارم که ماده است و اینکه همش هی تخم میزاره و بچه نمیشه روی تمام نمیخوای و اینکه یک بار هم روی تخمش خوابید ۲ تا جوجه در اومد اما بهشون غذا نداد ما هم نتونستم بهش غذا بیم مرو بگویید چیکار کنم راستی من پیام هم میدم یکی بیاد باهام دوست شه لطفا😘

و خانم سونیا جان اگر پر پرنده رو بکشید دردش میاد و دوباره در میاد و پرنده تون رو دستی نکنید برید بخرید به خدا ازین میشن گناه دارن یک مرغ عشق دارم ابیه و نده گاز هم نمی گیره و با آدما دوست هست ولی خراب میکشه و اگر اینکه مر پرنده و قیچی کنید روش خاص داره و هیچ وقت در نمیاد لطفا لطفا لطفا لطفا لطفا لطفا لطفا یکی با من دوست بشه تو رو خدا لطفا🥺

سلام بچه ها چی شده چرا پیام نمیدید آخه؟

من باهاتون حرف میزدم مثلا

 

سلام . من میخوام این روش رو امتحان کنم ولی یه راه درست تر به جای چیدن پر مرغ عشق دارم. چیدن پر مرغ عشق به خاطر اینه که وقتی تو دستتونه فرار نکنه و به جای این کار که شادبی مرغ عشق و خراب میکنه میشه یه نخ به پاش ببندیم و یه سر نخ رو یه دور انگشتان خودتون بپیچید و با خیال راحت تو دستتون بگیرید

سلام من میترسم بال هاشو بچینم میترسم از بترسه راه بهتری نیست🥺

میشه یک راه بگید که بال مرغ عشق رو نبریم یا اینکه اگه ببریم دوباره بالاش در میاد

 

ببخشید من یک جفت مرغ عشق دارم زیاد خود را می خارونندایا شپش دارن؟

من یک ماه دو تا مرغ عشق جفت خریدم هر کاری می کنم نمی یان دستم نمی یان چه کار کنم تخم بیارن 

سلام میگم مرغ عشقم رو انگشتم نماید چکار کنم ؟؟

سلام دوستان عزیز 

به جای کندن پر مرغ عشق میشه سه تا شاه پر مرغ عشق رو بست

 

سلام مرغ عشق من جوجه هاشو میزنه باید چکارش کنم لطفا جوابمو بدین خیلی ممنون میشم

من یک مرغعشق دارم که جنسیتش معلوم نیست اگه میشه با نشانی هایی که میدهم راهنمایم کنید:نوک تیره،بینیه آبی اما کمرنگ، خال های آبی

مرغ عشق من خیلی گاز میگیره دلیل گاز گرفتنش چیز؟!

سلام من قراره بگیرم 

جفت می خوام بگیرم میشه یکی شو دستی کرد

سلام.دو‌ماهه‌یک‌جفت‌گرفتم.بیشتر‌وقتها‌رو‌لونه‌نشستن.نزدیکشون‌می‌شم‌می‌ترسن.میوه‌می‌ذارم‌نمی‌خورن.چکار‌کنم؟

 

 

سلام من یک مرغ عشق نر دارم شش ماهشه دستس میشه لطفا راهنمایی کنید 

 

من دو تا دارم ولیوحشی هستند نمیشه بهشون دست زد باید چیکار کنم

سلام 

اول اینکه این روشی که ایشون گفتن که من شک دارم که واقعا دکتر باشن غلطه در واقع مرغ عشق شما دستی نمیشه و فقط به زور روی دست شما میمونه و اگه دستکش نداشته باشین گاز میگیره به مرغ عشقی میگن دستی که با میل خودش روی دست شما بمونه نه به زور 

دوم اینکه بهترین روش برای اینکه مرغ عشق دستی داشته باشین اینه که یا یه جفت مولد بگیرید جوجه هاشو با روشی که میگم دستی کنید یا جوجه بیست روزه بخرید 

بهترین روش دستی کردن : توی این روش مرغ عشق باید جوجه ۲۵ روزه باشه  

جوجه بیست و پنج روزه رو روزی سه یا چهار ساعت توی دستتون بگیرید و نوازش کنید از خودتون واکنش های سریع نشون ندید چون میترسع تا سی روزگی که توی لونه مادر هست نوازش کنید و اون رو سر جایش پیش مادر بزارید

وقتی سی روزه شد و مادر اون رو از لونه بیرون کرد اون رو توی قفس جداگانه قرار دهید تا ۳۵ روزگی این کار را ادامه بدین 

این آسون ترین و بهترین روش هست و من خودم تا حالا چند بار جوجه هامو دستی کردم

 

اگه مرغ عشقه دستی بشه دیگه فرارنمی کنه اگه ببرمش بیرون زود بهم جواب بدید لطفا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

 

مرغ عشقم جنس نرش فرار کرده صبح قفس در حیات زیر درخت بوده بعد که رفتم دبدم  درب قفس نیمه باز مونده و مرغ عشق نر نیست ولی مرغ عشق ماده چون تخم گذاشته بود فرار نکرده بود. خیل ناراحتم مرغ عشقم رو 3 سال بزرگ کرده بودم خدایا برام پداش کن خیلی دوستش داشتم حیف شد

سلام من مرغ عشقم دو ساله دارمش و تا حالا دستیش نکردم و حالا وحشیه بعدم اگه بال ها اش را بچینم زشت میشه چیکار کنم میشه یک راه حل دیگه بگین 

 

سلام ببخشید من یه جفت دوماهه دارم ولی دستی نمیشن این کار هم کردم ولی نشد چی کار کنم همه کار هارو مو به مو انجام دادم نشد

اقا من یک مرغ عشق دارم ماده است ولی دستم رو میبرم جلوش تکون نمیخوره ولی روی دست نمیاد بعدشم اگه یک زره دستم رو تکون بدم در میره چکار کنم که در نده بعدش نمیزاره بگیرمش با اینکه مر هاش رو چیندون؟ لطفا هر چه زدد تر راهنمایی کنید ممنون

من دو تا مرغ عشق دارم و وقتی دستمو میبرم داخل قفس ، میاد روی دستم . ولی وقتی میخوام بیارمش بیرون میترسه و نمیاد بیرون . به قفس عادت داره.

یکبار هم آوردمش بیرون پرواز کردن دور خونه، ولی من گرفتمش .

چکار کنم که پرواز نکنه ؟

دو ماهشونه .

سلام به همه این روش خیلی خیلی اشتباس 

اگه واقعن مرغ عشق تون رو دوست دارید این کار رو نکنید 

در ضمن آقای فاضل مرغ عشق تون برای این تکون نمیخوره که افسرده شده

و هرچه زودتر اون رو پیش دامپزشک ببرید

خدانگدار

اقا مگه قصابیه که بخوای پر هاش رو بزنی بعد رام بشه اخه دیوونه بدتر مرغ عشق وحشی میشه به حرف این احمق کسی گوش نکنه

با سلام من دو تا مرغ عشق دارم این روش روشون تصیر نداشت تو دستم هی صدا میداد و می دویید از میثم پرنده باز پرسیدم گفت :(این درسته ولی روش خشونت آمیزیه رو پرنده های نترس جواب میده . ولی من روش بهتری دارم

 

مرغ‌های عشق می‌توانند حیوانات خانگی مهربانی باشند، اما باید تمرین‌ها و فعالیت‌هایی را انجام دهید تا با شما ارتباط برقرار کنند. اگر مرغ عشق خود را تازه خریده‌اید یا اینکه سال‌هاست که آن را دارید، می‌توانید به او کمک کنید تا شما را مانند یک دوست ببیند. با ایجاد حس اعتماد و ساختن یک محیط مساعد، شما و مرغ عشقتان می‌توانید رابطه‌ای دوستانه با یکدیگر برقرار کنید.بدین منظور ما سه روش برای دستی کردن مرغ عشق وحشی به شما پیشنهاد می‌دهیم، مطمئن باشید درنهایت یکی از این روش‌ها باعث رام شدن مرغ عشق شما خواهد شد.

به مرغ عشق‌های جدید خود زمان بدهید تا با خانه جدیدشان، وفق پیدا کنند.

حیوانات خانگی با تغییر در صاحب و محیط زندگی‌شان احساس شکست می‌کنند. اگر این تغییر یک قفس جدید یا یک فضای جدید است، به مرغ عشق خود یک هفته یا دو هفته فرصت دهید تا کاملاً با فضای خانه شما آشنا شود، سپس برای دستی کردنش تلاش کنید.

این مورد نه‌تنها برای حیوانات خانگی، بلکه برای انسان‌ها هم صادق است. مثلاً وقتی برای کاری قرار است به محیط جدیدی وارد شویم حتماً برای اینکه استرس کمتری را تحمل‌کنیم باید کمی زودتر از موعد مقرر در آنجا باشیم تا با محیط آشنا شویم.

در مورد مرغ‌های عشق که بسیار حساس هستند، نیز این موضوع صدق می‌کند.در این مدت یک الی دوهفته‌ای، مرغ عشقتان را نادیده نگیرید.چگونه جوجه مرغ عشق خود را دستی کنیم

دستی کردن مرغ عشق وحشی بسیار ساده است به شرطی که با او عاشقانه صحبت کنید و چنددقیقه‌ای را کنار قفسش در طی روز سپری کنید.

زمانی برای بیرون بردن مرغ عشق به‌صورت روزانه و منظم بگذارید.

هرچقدر مدت‌زمان بیشتری را با پرنده‌‌ی خود بگذرانید، او شما را بیشتر به‌عنوان یک دوست خواهد دید. مخصوصاً اگر شما بیشتر اوقات سرکار یا مدرسه هستید، وقت گذراندن با او، باعث می‌شود تا مرغ عشق بیشتر به شما اعتماد کند.

هر شب به مدت 10 دقیقه فقط روی مرغ عشق خود تمرکز کنید. با همدیگر روی زمین‌بازی کنید یا فقط صحبت کنید.

درحالی‌که برای دستی کردن مرغ عشق وحشی به زمان گذاشتن 10 دقیقه‌ای در طول روز نیاز دارید، بسیار عالی خواهد شد اگر بتوانید زمان بیشتری را برای مرغ عشقتان اختصاص دهید.

مرغ‌های عشق در این مورد کمی شبیه به انسان‌ها هستند. واقعاً سخت است به کسی که نمی‌شناسید اعتماد کنید. سپری کردن زمان با یکدیگر به مرغ عشق این امکان را می‌دهد که شما را بیشتر بشناسد و به شما اعتماد کند.

مرغ عشق خود را به‌آرامی جابه‌جا کنید و وقتی‌که از قفس بیرون می‌آورید بسیار مراقب باشید، یا اینکه وقتی روی انگشتتان نشست بسیار آرام بمانید.

اگر مرغ عشق نمی‌خواهد لمس شود هرگز به‌زور متوسل نشوید.

همواره با مرغ عشق خود با احترام رفتار کنید و اجازه دهید کم‌کم شما را بشناسد.

اگر پرنده را می‌خواهید از روی زمین بردارید، این کار را به‌آرامی و با دودست انجام دهید، به‌طوری‌که دست‌ها به‌صورت فنجانی در دو طرف پرنده قرار بگیرند.پرنده‌ را فشار ندهید یا آن را محکم نگیرید.

برای اینکه مرغ عشق را تشویق کنید تا با شما تعامل داشته باشد، با دست به آن غذا بدهید.

مقداری از غذای مرغ عشق، تکه‌ای میوه، یا مقداری دانه ارزن را برای غذا دادن با دست به آن استفاده کنید.

به دلیل آنکه پرنده‌های بزرگ‌سال معمولاً به بچه‌هایشان غذا می‌دهند، این کار به مرغ عشق شما کمک می‌کند که به شما اعتماد کند، همان‌طور که فرزندان به والدین خود اعتماد کامل دارند.

ساختن اعتماد به این شکل به مرغ عشق کمک می‌کند تا با شما احساس راحتی بیشتری کند.

اگر شما نمی‌دانید که مرغ عشق کدام نوع غذا را دوست دارد و از خوردنش لذت می‌برد، همه انواع غذاها را امتحان کنید تا زمانی که غذایی را پیدا کنید که مرغ عشق خود نتواند در مقابلش مقاومت کند و حتماً برای خوردنش جلو بیاید.

دستی کردن مرغ عشق وحشی کار بسیار ظریفی است که صبر شما را می‌طلبد.

بیشتر مواقع مرغ عشق را در دست خود جابه‌جا کنید تا به‌مرور احساس راحتی بیشتری با شما داشته باشد.

هنگامی‌که پرنده‌ به لمس کردن خو گرفت، آن را به مدت چند دقیقه در روز از قفس بیرون آورده و اجازه دهید بازی کند.

شما می‌توانید از یک اسباب‌بازی که موردعلاقه مرغ عشق است، استفاده کنید؛ و یا اینکه با همدیگر به آیینه نگاه کنید.

هرچقدر بیشتر مرغ عشق را لمس کنید و زمان بیشتری را با آن سپری کنید، پرنده بیشتر به شما، به‌عنوان یک دوست قابل‌اعتماد و مراقبی مهربان نگاه خواهد کرد و دستی کردن مرغ عشق وحشی به راحتی انجام خواهد گرفت.

زمانی را برای بازی و استراحت با مرغ عشق خود سپری کنید. به‌عنوان‌مثال، شما ممکن است 15 الی 20 دقیقه با مرغ عشق بازی کنید. سپس به آن اجازه دهید، در مدت‌زمانی که شما تلویزیون نگاه می‌کنید، روی دستتان بنشیند و استراحت کند.

حتی اگر احساس ناامیدی می‌کنید، بر سر مرغ عشقان فریاد نزنید.

به‌آرامی و با لحن مؤدبانه با او صحبت کنید تا اطمینان کند و احساس امنیت داشته باشد.

با استفاده از صدایی آرام، به مرغ عشق خود کمک کنید تا بیشتر به شما اعتماد کرده و شما را بیشتر بشناسد.ازآنجایی‌که پرندگان موجوداتی اجتماعی هستند، سعی کنید دائماً در حال صحبت با مرغ عشق خود باشید.

وقتی شما یک پرنده را قبول می‌کنید، جزو دسته آن پرنده قرار خواهید گرفت.

صبور باشید؛ زیرا برای دستی کردن مرغ عشق وحشی و ایجاد حس اعتماد، زمان لازم است.ارتباط برقرار کردن با مرغ عشق پروسه‌ای زمان‌بر است.

روابط متقابل یک ‌شبه شکل نمی‌گیرند و مرغ عشق به زمان نیاز دارد تا بتواند به شما اعتماد کند.

به‌آرامی پیش بروید و هرگز ناامید نشوید و تا زمانی که یکدیگر را بشناسید دست از تلاش برندارید.

با مرغ عشق خود به یک اتاق بروید تا پرنده را تشویق کنید که با شما ارتباط برقرار کند.مرغ عشق خود را به یک محیط جدید بیرون از قفسش ببرید.

وقتی با یک فعالیت جدید یا درخواست جدید از جانب شما مواجه می‌شود، از خانه‌اش دوری می‌کند.

جابجایی پرنده به یک فضای جدید باعث می‌شود که به شما، به‌عنوان یک فرد آشنا در یک جای غریب علاقه بیشتری پیدا کند و بتوانید روابطتان را از این طریق بهبود ببخشید.

برای توضیح بهتر می‌توانیم دو نفر را در نظر بگیریم، درزمانی که این دو در شهر محل تولدشان بودند، رابطه چندان دوستانه‌ای باهم نداشتند، ولی وقتی‌که به یک شهر دیگر برای کاری می‌روند، به علت دوری از خانه و وطن باهم دوست می‌شوند، البته در مورد انسان‌ها سایر ملاحظات و سودمندی‌ها را نیز باید در نظر بگیریم ولی درهرحال پرندگان نیز وقتی مدتی با یک فرد زندگی کنند، به آن فرد حس نزدیکی بیشتری می‌کنند تا سایر افراد.

به‌عنوان‌مثال می‌توانید مرغ عشقتان را به اتاق‌خوابتان ببرید.اگر پنکه سقفی دارید، آن را خاموش‌کنید تا مرغ عشق بتواند روی پره‌های آن بپرد و پرواز کند.

همانطور که دیدید دستی کردن مرغ عشق وحشی شامل نکات ظریفی است.

اگر می‌خواهید مرغ عشقتان را بشناسید، صداهای اطراف پرنده در اتاق مثل صدای حیوانات خانگی دیگر یا سروصدای بچه‌ها را به حداقل برسانید.چگونه جوجه مرغ عشق خود را دستی کنیم

محیط آرام استرس کمتری را برای پرنده ایجاد می‌کند و به پرنده کمک می‌کند تا با آرامش بیشتری به شناختن شما بپردازد.تلویزیون و یا رادیو را خاموش‌کنید. افراد دیگر و سایر حیوانات خانگی را از اتاق بیرون کنید.

نور اتاق را کم کنید تا مرغ عشقتان دچار استرس کمتری شود.در اتاقی که می‌خواهید همدیگر را بیشتر بشناسید، تعدادی از چراغ‌ها را خاموش‌کنید.

چراغ‌های پرنور می‌توانند برای مرغ عشقتان استرس‌زا باشند؛ بنابراین نور اتاق را کم کنید تا یک محیط کم استرس برای دوست شدن با پرنده‌تان بسازید.

شما می‌توانید از چراغ‌های خواب کم‌نور به‌جای لامپ‌های پرنور و نورافشان‌ها استفاده کنید، یا می‌توانید برای نورافشان‌هایتان یک تنظیم‌کننده نور نصب کنید تا در مواقع لزوم بتوان به‌راحتی نور را کم‌وزیاد کرد.

قفسی را با یک در به‌اندازه کافی بزرگ انتخاب کنید تا بتوانید به‌راحتی دست خود را داخل قفس ببرید و مرغ عشق را بیرون بیاورید.

در قفس نباید خیلی بزرگ باشد، اما باید به‌اندازه‌ای باشد که بتوان با استفاده از دست مرغ عشق را بیرون آورد.

یک ورودی کوچک باعث می‌شود مرغ عشقتان احساس ناراحتی و گوشه‌گیری کند.

اگر در قفس خیلی بزرگ باشد، به مرغ عشقتان این اجازه را می‌دهد تا به سرش فکر فرار بزند.

حداقل سایز قفس مرغ‌های عشق باید 24 اینچ (61 سانتی‌متر) طول، 18 اینچ (46 سانتی‌متر) عرض و 24 اینچ (61 سانتی‌متر) ارتفاع داشته باشد. میله‌ها باید حداقل فاصله 5 اینچی (1.3 سانتی‌متری) را داشته باشند. البته بهتر است که قفس به شکل مستطیل با طول بیشتری باشد تا مرغ عشقتان بتواند درون قفس دور بزند و پرواز کند.

برای مرغ عشقتان اسباب‌بازی تهیه کنید.به هنگام انتخاب اسباب‌بازی برای مرغ عشقتان، اسباب‌بازی‌هایی را انتخاب کنید که مخصوص پرنده‌ها ساخته‌شده‌اند.

مرغ‌های عشق به‌طور خاص اسباب‌بازی‌هایی را دوست دارند که از خودشان صدا تولید می‌کنند، بنابراین یک زنگوله می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید مرغ عشقتان را دستی کنید.

انواع مختلفی از اسباب‌بازی‌ها وجود دارند که برای مرغ‌های عشق ساخته‌شده‌اند، مثل اسباب‌بازی‌های چوبی، طناب‌ها و اسباب‌بازی‌هایی که از پلاستیک‌های غیر سمی ساخته‌شده‌اند. علاوه بر آن، می‌توانید برای مرغ عشقتان سایزهای مختلفی از قایق‌های چوبی را بخرید، به‌عنوان‌مثال قایقی از جنس چوب درخت زیتون یا درخت پرتقال. این بازی‌ها علاوه بر دستی کردن مرغ عشق وحشی سبب آرامش شما نیز می‌شود.

مجموعه‌های مختلفی از اسباب‌بازی‌ها را داشته باشید؛ که می‌توانید هر 1 الی 2 هفته آن‌ها را عوض کنید. به‌عبارت‌دیگر هر 2 هفته یک‌بار اسباب‌بازی‌ها عوض کنید.

پرنده‌ها واقعاً باهوش هستند و به توجه بسیاری نیاز دارند. آن‌ها خیلی زود از اسباب‌بازی‌شان خسته می‌شوند؛ بنابراین چند تا مجموعه از اسباب‌بازی درست کنید و آن‌ها را تعویض کنید تا بتوانید چند روز یک‌دفعه مرغ عشقتان را هیجان‌زده کنید، بدون آنکه مرتباً در حال خرید اسباب‌بازی باشید.

پیشنهاد می‌کنیم، خواندن مقاله زیر را از دست ندهید:

سرگرمی مرغ عشق

از کلمات و عبارات برای توصیف غذای یا فعالیت موردعلاقه مرغ عشق خود استفاده کنید تا اینکه پرنده‌تان کم‌کم زبان را یاد بگیرد. به‌عنوان‌مثال هر زمان که وارد اتاقی می‌شوید که مرغ عشقتان در آن قرار دارد بگویید های (کلمه hi به معنی سلام توسط مرغ عشق راحت‌تر یاد گرفته می‌شود)، یا وقتی‌که خارج می‌شوید بگویید بای (مرغ عشق کلمه bye به معنی خدانگه‌دار را راحت‌تر یاد خواهد گرفت).

شما می‌توانید یک اسباب‌بازی موردعلاقه مرغ عشق خود را مرتباً نام ببرید مثل آیینه یا غذای موردعلاقه‌اش را بگویید مانند موز. این کار می‌تواند به مرغ عشق کمک کند که کلمات را یاد بگیرد و کم‌کم به شما نزدیک شود.

یک سطح صاف مانند نیمکت انتخاب کنید و همواره از آن محل برای یاددادن رقص استفاده کنید.

یک موسیقی شاد را بگذارید و ببینید آیا پرنده‌تان واکنشش به این موسیقی مثبت است یا نه.

موسیقی‌های مختلفی را امتحان کنید، هرکدام از آن‌ها را که احساس کردید مرغ عشقتان دوست دارد برای یاددادن رقص به آن انتخاب کنید.

تقلید کردن به مرغ عشقتان کمک می‌کند تا یاد بگیرد.

مرتباً دست‌ها و پاهایتان را به یک‌شکل عقب و جلو ببرید. درنهایت مرغ عشقتان شروع به تقلید کردن خواهد کرد.

هرگونه رفتاری مانند رقص را بامحبت بسیار همراه کنید تا گیرایی و جاذبه داشته باشد.

اگر مرغ عشقتان به نظر پریشان می‌آید یا در حالتی نیست که چیزی بخواهد یاد بگیرد، مجبورش نکنید. آن را به قفسش برگردانید و دوباره حدود 15 دقیقه بعد امتحان کنید.

با ما همراه باشید تا با سایر نکات و روش‌های دستی کردن مرغ عشق وحشی آشنا شوید.

بعضی‌اوقات مرغ‌های عشق برای نشان دادن ناراحتی‌شان با منقارشان گاز می‌گیرند.

برای بازگرداندن این رفتار و تشویقش به یک رفتار مثبت، از پرت کردن حواسش استفاده کنید.

اگر مرغ عشق شما را گاز می‌گیرد با جدیت و بدون اینکه داد بزنید بگویید نه. سپس آن را زمین بگذارید و اجازه دهید در اطراف پرواز کند یا اینکه روی یک نیمکت چوبی بنشیند و استراحت کند.

بر سر پرنده‌تان فریاد نزنید یا اینکه سعی نکنید ناراحتش کنید. این کار فقط باعث خواهد شد که مرغ عشق از شما بترسد و این اعمال را با خشونت بیشتری در آینده ادامه خواهد داد.مرغ عشق‌های کوچک از منقارشان برای جستجو و کشف اطراف استفاده می‌کنند و کمتر گاز می‌گیرند. این‌یک رفتار طبیعی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

در ادامه پرسش‌ها و پاسخ های متداول را خواهید دید؛ که ممکن است برای هرکدام از شما پیش بیاید:

چگونه می‌توانیم کاری کنم که مرغ عشقم از من نترسد؟پاسخ: صبر و آموزش دادن مداوم و روزانه و همچنین رفتار کردن به نرمی می‌تواند به شما و پرنده‌تان کمک کند.

چرا مرغ عشقم از دستم غذا نمی‌خورد؟پاسخ: بعضی از پرنده‌ها بیشتر از سایرین ویژگی مای طبیعی و وحشی خود را حفظ می‌کنند؛ اما شما صبور باشید و به تلاش خود ادامه دهید. روش‌هایی که در بالا توضیح داده شد را انجام دهید.

من چگونه می‌توانم آموزش دادن به مرغ عشقم را شروع کنم؟ آیا گرفتن آن به‌طور ناگهانی، کار اشتباهی ست؟بله! هرگز مرغ عشق را با سرعت نگیرید (حالت قاپیدن). اگر این کار را کنید آن‌ها هرگز به دست‌های شما اعتماد نخواهند کرد و آموزش دادن را سخت‌تر خواهد کرد. اول‌ازهمه تلاش کنید که آن‌ها بیایند روی انگشت شما و بعد دستتان را از قفس بیرون بیاورید.

من 5 هفته پیش دو تا مرغ عشق خریدم که از من می‌ترسیدند. امروز دیدم که سعی می‌کنند تا در قفس را باز کنند. من چه‌کار باید کنم؟پاسخ: دستتان را روی قفس بگذارید. آواز بخوانید و با آن‌ها صحبت کنید. مدتی به همین منوال ادامه دهید تا مرغ عشق‌هایتان به صدای شما عادت کنند. کم‌کم دستتان را به درون قفس ببرید به‌آرامی این کار را انجام دهید تا آن‌ها احساس ناراحتی نکنند. بعد از مدتی آن‌ها روی دستتان می‌نشینند.

چرا مرغ عشق‌های من مرا گاز می‌گیرند ولی شوهرم را دوست دارند؟پاسخ: پرنده‌ها علایق خودشان را دارند و این کاملاً طبیعی است. من میگویم که شما باید وقت بیشتری را با آن‌ها بگذرانید و صبور باشید. خصوصاً اینکه سرشان داد نزنید. از مکان کوچکی مانند حمام شروع کنید. مرغ‌های عشق را در دست بگیرید. از همسرتان نیز کمک بگیرید. کم‌کم همسرتان خارج شود و شما را با مرغ‌های عشق تنها بگذارد. این پروسه مدتی طول خواهد کشید اما شما صبور باشید، بالاخره نتیجه خواهد داد.

ما چهار ماه پیش دو تا مرغ عشق را خریدیم. آن‌ها دست‌آموز نبودند، بنابراین به حال خودشان رهایشان کردیم. یکی از آن‌ها چند روز پیش مرد و دیگری بسیار افسرده و غمگین به نظر می‌رسد. چه پیشنهادی دارید؟پاسخ: یک جفت برای مرغ عشقتان بخرید. حتماً از جنس مخالف و ترجیحاً با سن کمتر باشد. مسلماً دیگر افسرده نخواهد بود.

نکته مهم: نوزاد مرغ عشق راحت‌تر دستی می‌شود و ارتباط برقرار می‌کند.

ما به شما پیشنهاد می‌کنیم برای خریدوفروش حیوانات خانگی موردنظر خود به سایت واسط کالا سر بزنید و با قیمت مناسب مرغ عشق زیبایی برای خود خریداری کنید.

مقالات مرتبط:

منبع:wikihow.com

سلام
خیلی ممنون از بابت مقاله خوب و عالیییییییییییییییییییتون

من مرغ عشقم را پر هایش راچییدم اما پس از مدتی افسرده شد

میشه بگین چکار بکنم

سلام ببخشید مرغ عشق های من نمیان روی دست فرار میکنن چکار میتونم بکنم

سامان خدادوست
۱۳۹۳-۰۸-۲۰
پردونه مرغ عشق , پرندگان خانگی
دیدگاه ۲۷
58,750 بازدید

چگونه می توان مرغ عشقها را اهلی (دستی) نمود ؟

 

 

چگونه جوجه مرغ عشق خود را دستی کنیم

۱۳۹۹-۰۶-۱۸

۱۳۹۸-۰۱-۱۰

۱۳۹۷-۱۱-۰۵

سلام دوستان
من روش دوم رو انتخاب کردن اما یک چیز های کوچکی هم داخل روشم گذاشتم
روش من این بود که بعد از برداشتن جای غذا هر یک ساعت دستم رو داخل قفس می بردم و چند دقیقه دستم را داخل قفس نگه می داشتم
اگر گشنه نبود که نمی آید. و اگر هم گرسنه بود می آید.
بعد از اینکه غذارا به پرنده دادم هر یک ساعت بر می گشتم و دست خود را با دانه داخل قفس می‌بردم و با این روش مرغ عشق من که نامش الکس بود دستی شد

من روش دوم رو انتخاب کردم البته بعد از سه چهار ساعت گرسنگی دادن به پرنده به آن غذا دادم
بال های اون رو نچیدم با چسب برق شاه پر ها رو به هم چسباندم
بعد از چند وقت جواب داد

یه جوری میگین حیوان آزاری انگار که میخایم بکشیم.این یک روش آموزشه که دستی بشه.قرارم نیست کاملا گرسنه باشه همین که دیدین چینه دانش داره خالی میشه غذا بدین.هیچی هم نمیشه اصلا خود حیوان هم آزار نمیبینه.بله دو روز ولش کنی به حال خودش حیوان آزاریه.روش دوم بهتره به شرطی که هر لحظه حواستون به پرنده باشه که چینه دانش کاملا خالی نشده باشه.

ظلمه عزیز. ظلمه.
اینکه پرنده رو گرسنه نگه داری تا به زور با ترس و لرز بیاد رو دستت غذا بخوره وگرنه از گرسنگی بمیره, خوده ظلمه. اونم طوطی سانان که زود به زود گرسنه میشن و همیشه ی خدا مشغوله خوردنن.

یکی دوبار اینکارو کردم ولی عذاب وجدانش خیلی سنگین بود و این روشو ادامه ندادم برای همین میخوام پرنده ها رو بفروشم و یه جوجه ی نر بگیرم چند ماه تربیتش کنم ببینم چی میشه و بعدش یه جوجه ی دیگه بگیرم دستیش کنم و بزارم جفت بشن با هم.

سلام من اول تحقیق کردم که جوجه مرغ عشق زودی رام میشه و مرغ عشق بزرگ وسن بالا دیر و سخت رام میشه بعدش رفتم دوتا مرغ عشق خریدم که تازه ۳۰ روزشون بود رو پاهاشون نمیتونسن وایستن ، خلاصه روزهای اول خیلی عالی بودن جفتشون داشتن کم کم رام میشدن بیرون میپریدن حتی سر شونم میومدن ولی یکم که بزرگتر شدن به قفس منتقل کردمشون الان جفتشون وحشی شدن الان دوماهشونه با این که هرروز ساعتی رو وقت میذارم میارمشون بیرون و قفسشونو تمیز میکنم ولی بازم فرار میکنن تا حالا مورد اینجوری داشتین که یهویی عوض شن؟؟ و دیگه علاقه ای به انسان نداشته باشن؟؟؟

سلام
حاجی نمیدونم اینو میخونی یا نه ولی چیزی که به نظرم میادو میگم شاید بدردت خورد.

مطمئن نیستم ولی تا جایی که خوندم بهترین شرایط برای دستی کردن پرنده ها اینه که از جوجگی ینی همین سنی که خریدیشون, بیاریشون خونه و تنهایی و بدون پرنده ی دیگه ای بزرگشون کنی تا تمام فکر و ذکرشون و تنها هم صحبتشون و تنها هم بازیشون خودت باشی. یه چند ماهی طول میکشه ولی اگه کارت درست باشه و بهش رسیدگی کنی پرنده کاملا دستیت میشه و بهت وابسته میشه البته اینا برای عروس هلندیه ولی احتمالا برای مرغ عشقم جواب میده فقط عروس هلندی لوس تره و وابستگیش بیشتره ولی هزینه ی مرغ عشق کمتره و اگه خدایی نکرده به کشتن دادیش حداقل ضرر مالی خاصی نکردی.

اگه بتونی قبل از دون خور شدن بگیری با سرنگ و به روش استاندارد بهش غذا بدی و بزرگش کنی که خیلی جلو میفتی ولی خودم جراتشو ندارم میترسم جوجه زجر کش بشه.

این وسط میگن اگه کاملا دستیش کنی ممکنه دیگه در اینده جفت گیری نکنه. از طرف دیگه اگه کاملا هم دستی بشه و بعد از اون با پرنده ی دیگه ای جفت بشه و بچه دار بشن, دوباره تا حد زیادی وحشی میشه که به خاطر جوجه هاشه.

خلاصه ظاهرا این روش بهترین روش دستی و وابسته کردنه ولی خب ظلمی که به پرنده میشه اینه که ماه ها باید بدون هم زبون سر کنه و ذاتش رو خیلی عوض میکنی

سلام من ۳تا مرغ عشق دارم هرکاررری میکنم دستی نمیشن میارم باشون بازی میکنم ولی بازم فرار میکنن ازم چکا کنم

سلام من وقتی که بهشون غذا میدم باهم دعواشون میشه نره سر ماده داد میزنه بعدشغذا میدم تموم شد بعد نره شروع میکنم گاز گرفتن دست میاد رو دستم گاز می گیره من حرکتی نشون میدم ولی دستان ذخم میشه ولی ماده گاز گرفتن بلد نیست مادهه میترسه از همچی میترسه بعد یک بار هم با دست خالی بردم دستمو تو قفس ترسیدن آوردم بیرون یکمی دونی ریختم بردم تو یه ذره نرهه پیش دستم اومد ولی ماده ترسید بعد همش باهم دعوا میکنم شبا که میشه نره مادهه رو میندازه پایین خودش بالا میمونه .مادهه این کلفتش نره کلش بزور میاره جلو میگه تمیز کن ماده که از قفس مبارک بیرون میاد رو قفس بعد نر میاد پاشو گاز می گیره پای ماده ذخم میشه وقتی گاز می گیره مادهه جیغ میزنه یه راهکاری بدین

دوستان عزیز سبحان و شین توجه کنید
سبحان جان یه نکته در باره تقریبا تمام حیوانات هست که وقتی جفت دارن دستی نمیشن باید جفتشونو ازشون جدا کنی به طوری که حتی صداش رو هم نشنوه و اینکه جنس نر زود تر به انسان عادت میکنه تا ماده پس پیشنهاد میکنم که ماده هه رو آزاد کنی
شین جان در مورد جنسیت مرغ عشق هم باید به بینیش که روینوکش قرار داره توجه کنی
اگه کمی مایل به بنفش بود نره و اگر سفید بود مادّس

نوک میزنه هرکاری میکنم

سلام من یه جف مرغ عشق خریدم وحشى ان میخواستم اهلیشون کنم ولى نشد خیلى روشا امتحان کردم دیگه میخوام اونارو ول کنم یه دونه جوجه بخوم ک اهلیش کنم شما میدونین قیمتش چقده؟

روش دوم به نوعی حیوان آزاریه،حالا حتما نباید دستی بشه که.آخه دستی شدن به چه قیمت

سلام من سه روزی میشه که جفت مرغ عشق و طوطی برزیلی خریدم می خوام دستی شون کنم اما کمی ترسو ان هر روز باهاشون صحبت می کنم قراره تخم بزارن میشه جوجه شون رو دستی کرد؟

ممنون به خاطر زحماتتون خیلی بهم کمک کرد. عالی بود

من ۳ روز هست که دارم روش اول رو انجام میدم و خیلی جواب داده مرسی .

عالی بود به نظر من راه اول منطقی تره و به قول شما به پرنده اسیب نمیرسه من الان حدود دو هفته است مرغ عشق خریدم و دارم با روش اول دست اموزش میکنم به طوری که الان از دستم نمیترسه و میتونم نوازشش کنم و روی دستم میشنه اما کم وسریع پر میرنه امیدوارم که این روش منطقی هر چه زودتر جواب بده مرسی از سایت خوبتون و راهنماییتون

سلام.ممنون از مطلبتون
من خودم روش اولو بدون اینکه از اینجا بخونم انجام دادم.دو سههفته ای همش فرار میکرد ازم ولی البته رو انگشتم میشست.ولی پایین مذاشتمش میدوید تو قفس میرفت اون گوشه.امشب قبل از اینکه بخوابونمش یکم دیگه نازش کردم و جالب بود که بعد از دو ساعت در قفسو باز کردم نه تنها فرار نمیکرد بلکه همش میخواست من برش دارم.بالاخره منو قبول کرد.الانم اومدم سرچ کردم این مطلب شما را دیدم.

با عرض سلام و خسته نباشید.
باتشکر از سایت خوب شما

در چند روزگی در دست بگیریم

سلام
روش دوم بیشتر برای پرنده های استفاده میشه که بالغ شدن دستی کردنشون به روش اول ممکن نیست

من امروز خریدم خیلی شیطون و وحشیه گازم میگیره ولی خیلی نازش میکنم براش اهنگم میذارم ولی نفهمیدم دخترع یا پسر اخه باید صداش کنم

روش اول عالیه ولی روش دوم خیلی بی رحمانه است

روش دوم از نظرم بهتره و تا بحال جوابگوییش بیشتر بوده .

به نظر من روش اول درست هست. من خودم الان دارم از روش اول اسنفاده میکنم برای دستی کردن مرغ عشقم. امید وارم که نتیجه بگیرم.

من یک هفته هست مرغ عشق را از حیاطمان گرفتم و تا اونجایی که توانستم باهاش مهربان بودم

روش دوم خیلی بی رحمانه است

سلام خیلی ممنون بابت توضیحتان ولی روش دوم واقعا بی رحمانه است وهر کس از این روش استفاده کند گویی حیوان است !چگونه جوجه مرغ عشق خود را دستی کنیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ثابت کنید که ربات نیستید، بعد دکمه ارسال را بزنید…
شش
 + 
7
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

واحد نظارت، پشتیبانی و برنامه ریزی:

Pdnazer@gmail.com

هدف اصلی پردونه گردهم آوردن مخاطبان همه نوع پرنده زینتی و خانگی در ایران است. هدف اصلی ما تولید نرم افزارهای کاربردی مفید در قالب سایت و اپلیکیشن است. تولید کتاب های الکترونیک کاربردی درباره مسائل مهم همه نوع پرنده زینتی نیز هدف ما است.

ثابت کنید که ربات نیستید، بعد دکمه ارسال را بزنید…
4
 − 

 = 
1

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}


کد تایید *

ثابت کنید که ربات نیستید، بعد دکمه ارسال را بزنید…
6
 + 
دو
 = 

.hide-if-no-js {
display: none !important;
}

.

مرغ عشق(نام رایج در ایران) با نام علمی Melopsittacus undulatus از طوطی های کوچک جثه و یکی از طوطی های راستین بوده و بومی استرالیا است.

مرغ عشق برای اولین بار در اواخر سال ۱۷۰۰ میلادی به صورت گله‌های وحشی در استرالیا مشاهده شد که تعداد افراد این گله‌ها به هزاران قطعه می‌رسید. نام انگلیسی مرغ عشق «باجریگار» از کلمه بومی buderijour گرفته شده‌است که این لغت در زبان بومیان استرالیا به معنی «غذای خوب» می‌باشد و شاید علت این تسمیه بدان جهت بوده‌است که وجود این پرنده در منطقه‌ای دلیل وفور نعمت و غذای فراوان در آن منطقه بوده‌است، زیرا که این پرنده در شرایط مناسب غذایی به شدت زاد و ولد نموده و گله‌های بزرگی به وجود می‌آورد. این پرنده برای اولین بار در سال ۱۸۰۵ توسط «جورج شاو» مدیر جانورشناسی موزه طبیعی بریتانیا شناسایی شد و در سال ۱۸۳۲ طبیعی دان «موزه لینه» که «یوهان واگلر» نام داشت توضیحاتی دربارهٔ مرغ عشق منتشر کرد. در سال ۱۸۴۰میلادی، زیست‌شناسی به نام «جان گولد» این پرنده را از استرالیا خارج کرد و به انگلستان برد. موج تقاضا برای این پرنده موجب شد تا کشتی‌های زیادی دست به کار انتقال این پرندگان به اروپا، مخصوصاً انگلستان، هلند و بلژیک بزنند. کشتی‌ها مرغ عشق‌ها را در دسته‌های چند ده هزارتایی حمل می‌کردند. در طول سفر چند هفته‌ای، فقط تعداد اندکی از آنان سالم به اروپا می‌رسیدند. به زودی این پرنده اهلی شد و از طریق انگلستان به تمام دنیا منتقل شد. در سال ۱۸۴۶ برای اولین بار وارد کشور فرانسه شد و هشت سال بعد یعنی در سال ۱۸۵۴ طبیعی دان فرانسوی «جان دلون» مقاله‌ای در خصوص تکثیر، تغذیه و نگهداری مرغ عشق منتشر کرد. در سال ۱۸۵۹ نویسنده آلمانی «کارل بوله» در نشریه پرنده‌شناسی آلمان مقاله مفصلی دربارهٔ مرغ عشق منتشر کرد.
از نوشته‌های «بوله» چنین بر می‌آید که مرغ عشق در آن زمان در تمامی شهرهای بزرگ آلمان به عنوان حیوان خانگی رایج بوده‌است و بنا به گفته او مرغ عشق برای اولین بار در سال ۱۸۵۵ درشهر برلین آلمان توسط «گرفین شورین» تکثیر یافت. مرغ عشق از سال ۱۸۶۰ به بعد در تمامی باغ وحش‌های آلمان وجود داشته و با موفقیت تکثیر و پرورش یافته‌است. طی ۵۰ سال، واحدهای عظیم تجاری به وجود آمدند که هزاران قطعه از این پرنده کوچک را برای دوستداران پرندگان زینتی تکثیر می‌کردند. در اواخر قرن نوزدهم واردات مرغ عشق به ارقام غیرقابل تصوری رسید. بنابر نوشته‌های «دبراسای» تنها در سال ۱۸۹۴ واردات پرندگان زنده به بنادر فرانسه بالغ بر یک میلیون و دویست هزار قطعه بوده که در آن، واردات مستقیم به انگلستان و آلمان منعکس نشده‌است و از زمانی که وارد ایران شدند بسیار مورد توجه دوستداران پرنده‌ها قرار گرفتند.

مرغ عشق اهلی از همنوعان وحشی خود بزرگ‌تر است. طول بدن نوع وحشی در طبیعت حدود ۱۸ سانتی متر می‌باشد. عمر مرغ عشق اهلی بین ۵ تا ۱۰ سال هست، البته در مواردی تا ۱۷ سال و بیشتر هم گزارش شده. نوع انگلیسی عمر کوتاهتری نسبت به نوع ساده دارد و به‌طور متوسط بین ۴ تا ۶ سال عمر می‌کند.

آمار دقیقی در مورد طول عمر نوع وحشی در طبیعت در دسترس نیست.رنگ طبیعی این حیوان سبز چمنی می‌باشد ولی اگر چند رنگ باشد همه رنگ‌ها طبیعی به نظر می‌رسد انتهای پشت سینه و شکم سبز می‌باشد. پشت سر او آبی است. بالای شانه و روی بال‌ها زرد همراه با خطهای سیاهی به صورت موجی می‌باشد. دو پر بزرگ از میان دمش بیرون آمده که آبی تیره‌اند. پرهای دم سبز بوده و دارای نوار زردی می‌باشد. صورت مرغ عشق تا گلو زرد روشن است و در انتهای صورتش لکه‌های بنفشی که ریش نامیده می‌شود وجود دارد. پلک‌ها بسیار نازک هستند و از سمت پایین به بالا جمع می‌شوند. نوکش مانند طوطی سانان است و گاهی نوکش مانند طوطی‌ها امکان نارنجی شدن دارد؛ و نوک پایینی کوچکتر از بالایی می‌باشد.
چگونه جوجه مرغ عشق خود را دستی کنیم

می‌توان برحسب نشانه‌هایی از قبیل اندازهٔ جثه، رنگ پاها (که در مرغ عشق‌های بالغ تیره‌تر و نسبتاً آبی تیره است اما در باجی‌های جوان صورتی و روشن است), خطوط روی بالای سر و نیز صورت (که هرچه سن مرغ عشق‌های معمولی و نه نوع هلندی، بیشتر شود این خطوط به تدریج محو می‌شوند) و نیز از روی چشم مرغ عشق (که هرچه سن بالاتر باشد حلقهٔ سفیدی دور چشم ایجاد می‌شود که هرچه چشم سیاهی کوچکتری داشته باشد سن مرغ عشق بالاتر و نسبتاً بالغ تر است), سن مرغ عشق را تخمین زد.

مرغ عشق قادر به تقلید کلمات هست. قدرت فراگیری سخن گفتن در مرغ عشق از بسیاری از طوطی سانان دیگر از جمله عروس هلندی قوی تر هست. برای آموزش دادن یک مرغ عشق به تقلید صداها و کلمات باید توجه داشت که اولاً مرغ عشق جوجه باشد و دوما باید تنها نگهداری شود. مرغ عشق های نر یکی از توانا ترین طوطیها در یادگیری کلمات است و قادر به آموختن آسان کلمات، عبارات و سوت زدن است. گزارش شده است که یک مرغ عشق نر می‌تواند بیش از ۱۷۰۰ کلمه را یاد گرفته و تکرار کند.[۱]

نرها بهتر حرف می‌زنند با این وجود ماده‌ها می‌توانند کلمات کمتری را بیاموزند ولی بهتر سوت بزنند.

برای فهمیدن جنس نر و ماده این حیوان بهترین گزینه توجه به پوستی که در بالای منقار قرار دارد و سوراخ‌های بینی در آن هستند می‌باشد. رنگ این در مرغ عشق نر آبی تیره (بنفش) است اما در ماده آبی روشن و نسبتا سفید و قهوه‌ای یا متمایل به قهوه‌ای است.

مرغ عشق پرنده‌ای هوشمند (تا حدودی، به نسبت حجم مغز به جثه) و کمی مدهوش است و از بازی کردن خیلی لذت می‌برد. مرغ عشق ماده علاقه زیادی به جویدن اجسامی مانند پلاستیک‌های نرم دارد که این تمایل در نرها کمتر است (به حدی که یکی از موارد تشخیص جنس نر از ماده نیز به‌شمار می‌رود). مرغ عشق علاقه زیادی به همبازی شدن با آدمی دارد که او را اذیت نکند (اگر پرنده قادر به پرواز است او را در دست گرفته طوری که پرواز نکند) و قادر به تقلید صدا و سوت زدن است. مرغ عشق خیلی زود اهلی شده و به خانه خو می‌گیرد. کمی دشوار ولی با مدتی کار کردن با مرغ عشق بالغ می‌توان به آن یاد داد که روی انگشت بنشیند. البته هیچ‌گاه نمی‌توان یک مرغ عشق بالغ را به اندازهٔ یک مرغ عشق جوجه اهلی کرد و آموزش داد. اگر تصمیم گرفتید تا برای مرغ عشق خود جفت تهیه کنید، بهتر است که پرنده جدید را ابتدا در قفس‌های مجزا ولی کنار هم نگه دارید تا به هم عادت کنند.
مرغ عشق‌ها پرنده‌هایی شجاع و بی عقل هستند و از کنجکاوی‌های بجا و به موقع نمی‌ترسند، به قدری که اگر با پرنده دیگری که بزرگ‌تر از خودشان است (مثلاً عروس هلندی) در یک مکان نگهداری شوند ممکن است به پرنده دیگر حمله کرده و او را زخمی‌کنند. همچنین قیاس از نوع شنیداری و توان شنوایی میان مرغ عشق و عروس هلندی نشان دهندهٔ این است که توانایی مرغ عشق برای شنیدن امواج و صداها و همچنین تقلید و تکرار آنها بسیار بالاتر از عروس هلندی است!

توجه شود که انتظار تولیدمثل از بیشتر مرغ عشق‌های موجود در بازار بعد از حداقل سنِّ ۴ ماهگی ممکن است. در طبیعت شروع تخم‌گذاری مرغ عشق در آغاز فصل بارندگی می‌باشد. این پرنده خود می‌تواند ماه‌ها با آب کم زندگی کند اما علت اینکه تمایل شدیدی برای تخم‌گذاری در فصل بارندگی دارد این است که برای پرورش جوجه‌های خود نیاز به آب دارد. این پرنده لانه‌سازی نمی‌کند بلکه از سوراخ‌های موجود بر روی درختان اکالیپتوس استفاده می‌کند؛ و برای پر کردن کف لانه از پوسته خود درخت استفاده می‌کنند. حتی در صورتی که درختان زیادی در ناحیه موجود باشد تمام جفتهای یک گروه (گروه‌ها معمولاً ۱۰ تا ۵۰ تایی هستند) روی یک درخت تخم‌گذاری می‌کنند.

پرنده ماده ۲ تا ۶ تخم می‌گذارد و به مدت ۱۸ تا ۲۱ روز بروی آن‌ها می‌خوابد و در این مدت مرغ نر در حوالی لانه می‌ماند و نقش نگهبان را بر عهده دارد و از دهانه لانه ماده را تغذیه می‌کند. مرغ عشق نر گاهی به ماده کمک کرده و در مواقع سرد بودن هوا به لانه رفته و لانه گرم می‌کند.

بزرگ شدن مدفوع در مرغ عشق ماده نشان دهندهٔ باردار بودن یا اینکه بر روی تخم می‌خوابد است. قدرت هضم غذا در مرغ عشق بسیار سریع بوده و معمولاً هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه فضله می‌گذارند. مرغ عشق ماده به علت به خطر نیفتادن سلامتی جوجه‌ها در لانه فضله نمی‌کند و برای این کار از لانه خارج می‌شود البته تعداد ترک لانه باید کم باشد تا خطری متوجه جوجه‌ها نشود. چون نمی‌شود هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ماده برای فضله‌گذاری از لانه خارج شود، قبل از اولین تخم‌گذاری مرغ عشق ماده فواصل بین تعداد دفعات فضله‌گذاری خود را افزایش می‌دهد و در هر ۲ تا ۳ ساعت مبادرت به انجام این کار می‌کند اما به میزان بیشتری فضله می‌گذارد به این ترتیب به فضله‌گذاری در مدت طولانی عادت می‌کند. در هنگام تخم‌گذاری در برخی موارد ماده پرهایش می‌ریزد و احتمالاً این کار برای ایجاد محیطی گرم برای تخم‌ها و جوجه‌ها می‌باشد.

بعد از تولد جوجه‌ها ماده آن‌ها را به وسیله خوراک نرم معده اش تغذیه می‌کند و بعد از چند روز بچه‌های بزرگتر از غذای نیمه هضم شده لوله مری و کوچکترها هنوز از طریق معده تغذیه می‌شوند. به منظور جداسازی تغذیه کودکان ابتدا بچه‌های بزرگر از طریق لوله مری تغذیه می‌شوند و سپس جوجه‌های کوچکتر از طریق معده تغذیه می‌گردند. بعد از به دنیا آمدن جوجه ا ماده کمتر از قبل مبادرت به خروج از لانه می‌کند و تنها مواقع ضروری برای دفع فضله، تغذیه یا تمیز کردن خود خارج می‌شود.

ماده همیشه از طریق نر تغذیه می‌شود که این تغذیه شامل دانه‌های هضم شده آماده نیز می‌شود چون اگر قرار باشد ماده غذا را هضم کند وقت بیشتری می‌برد و شرایط محیط برای تأمین غذا نیز نا معلوم است پس باید در وقت صرفه جویی کرد و نوزادان را هر چه زودتر پرورش داد.دو تا سه هفته مرغ عشق ماده از نوزادان در زیر بال و پر خود مراقبت می‌کند تا اینکه پرهای آن‌ها در می‌آید. بعد از حدود چهار هفته مرغ عشقهای جوان می‌توانند از لانه بیرون بیایند و پرواز کنند. آن‌ها قادر به داشتن زندگی مستقل هستند اما پدر تا یک یا دو هفته از آن‌ها مراقبت کرده و گه گاه تغذیه‌شان می‌نماید. در حین این مدت مرغ عشق ماده نیز اگر شرایط برای تخم‌گذاری سری دوم مناسب باشد مقدمات را آماده می‌کند. در سه ماه اول مرغ عشق هنوز پرهای اولیه را دار هست و تفاوت چندانی از نظر ظاهر با مرغ عشقهای بالغ ندارد. تنها رنگشان مات‌تر از مرغ عشقهای بالغ است. رنگ پوست بینی روشن است و به سختی می‌توان آن‌ها را تعین جنسیت کرد. مهم‌ترین نشانهٔ مرغ عشقهای جوان رنگ چشمان آنهاست که فقط سیاهی آن معلوم است (فاقد هرگونه حلقهٔ سفید اطراف). بعد از ۳ ماه پرهای مرغ عشق می‌ریزد و از این موقع به بعد مرغ عشق کاملاً مانند بقیه مرغ عشق‌های بالغ می‌شود و آماده تولید مثل می‌شود.

ارزن درشت مهم‌ترین خوراک مرغ عشق‌ها محسوب نمی‌شود و تنها در فصول معینی از سال در زیستگاه این پرنده‌ها در استرالیا می‌روید و این پرندگان باقی سال را از تخم خشک سایر گیاهان تغذیه می‌کنند. اما در اسارت به عنوان یک مخلوط دانه خوب، می‌توان از ارزن، کتان و هفت تخم با نسبت‌های توصیه شده‌استفاده کرد ونیز باید علاوه بر آن رژیم غذایی به صورت ذیل را برای ایشان مهیا کرد:

مرغ عشق هایی که به نوعی رژیم غذایی خاص عادت بکنند به راحتی آن رژیم را ترک نمی‌کنند پس باید از خردسالی آن‌ها را به رژیم غذایی خوبی عادت داد. برای اطمینان از جذب مواد معدنی مورد نیاز در پرنده بهتر است از مکمل‌های تغذیه‌ای یا ویتامین‌های اضافی (مانند مولتی ویتامین مخصوص پرندگان یا مولتی میولزین) استفاده کرد.
نکته: ممکن است این پرنده از گچ و آهک و سنگ آهن برای تغذیه نیز استفاده کند؛ شایان ذکر است که پرنده به راحتی می‌تواند این مواد را دفع کند و هیچ گونه عوارض جانبی برایش به بار نخواهد داشت.

مرغ عشق‌ها به صورت بیش از یک جفت نگه‌داری شوند. مرغ عشق به محیط اطراف خود خو می‌گیرد و نباید جای قفس پرنده را تغییر داد. قفس پرنده باید جایی باشد روشن و تا حد ممکن ساکت؛ و در محل‌های پر رفت‌وآمد و پشت پنجره که نور آفتاب دائم به آن‌ها بتابد محل مناسبی نیست، زیرا اگر مرغ عشق زیاد زیر نور آفتاب بماند سکته می‌کند. درصورت مهیا بودن شرایط، ماهی سه بار پرواز در محیط خانه یا محل بسته نگهداری به شدت توصیه می‌شود. قفس پرنده باید در بالا باشد تا پرنده به همه چیز مسلط باشد و احساس ترس نکند. اگر مثلاً قسمتی از قفس رو به دیوار باشد به‌طوری‌که مرغ عشق از پشت خود خیالش راحت باشد بسیار برای او مناسب خواهد بود.
کف قفس را با شن مخصوص پرندگان یا روزنامه غیر رنگی (رنگ استفاده شده در چاپ روزنامه برای پرنده مضر است) بپوشانید و حداقل یکبار در هفته آن را تعویض کنید.
در قفس باید میله‌هایی به قطر ۲٫۵ تا ۳ سانتیمتر قرار داده شود تا مانع ابتلای پرنده به بلندی ناخن شود. همچنین باید در قفس از شاخه درختان نیز برای نشستن پرندگان استفاده شود. مرغ عشق برای اینکه منقارش بیش از اندازه بلند نشود باید همیشه با آن کار کند، وجود شاخه درختان در قفس باعث می‌شود مرغ عشق با نوکش آن‌ها را بکند. این شاخه‌ها باید دائماً عوض شوند.ظروف آب و غذای مرغ عشق‌ها نیز نباید زیاد تعویض کرد زیرا به آن ظرف عادت می‌کنند و از ظرف جدید ممکن است بترسند و این باعث گرسنگی آن‌ها بشود.در صورت تمایل به نگهداری بیش از یک جفت مرغ عشق در یک قفس باید حتماً به این موضوع اشاره شود که هر جفت مرغ عشق برای داشتن بهترین بازده برای زندگی به فضایی معادل یک مکعب با اضلاع ۵۰ سانتی‌متر نیازمند می‌باشند و در صورت داشتن فضایی کم‌تر از این حدود بی شک میان جفت‌ها درگیری بر سر قلمرو زیستی پیش خواهد آمد.
البته اگر آن‌ها را با جوجه‌هایشان (جوجهٔ ۲ ماه به بالا) دریک قفس بیناندازید به جان یکدیگر افتاده و ظرف ۳ الی ۴ روز یکدیگر را می‌کشند.

مرغ عشق همانند سایر پرندگان به بسیاری از بیماری‌های طیور مبتلا می‌شود و مهم‌ترین این بیماری‌ها عبارتند از: بیماری نیوکاسل، بیماری پر ریزی فرانسوی، بیماری جوجه مرغ عشق، بیماری آبله، بیماری پستیاکوز، بیماری سالمونلوز بیماری مگا باکتریوز، بیماری تریکومونیازیس، بیماری کوکسیدیوز، بیماری جرب، بیماری اسپرژیلوز. هر کدام از بیماری‌های یادشده علایم و نشانه‌های خاصی دارد و برای درمان آن‌ها باید به دامپزشک مراجعه کرد. علائمی مانند عطسه‌های متوالی و مشاهده آبکی تر شدن فضله در این پرنده طی چند روز متوالی، نشانه خطر شناخته شده و باید سریعاً نسبت به بر طرف کردن آن اقدام کرد؛ بدین صورت که از جریان هوای مستقیم جلوگیری به عمل آمده، پرنده را در دمای بالاتر نسبت به محیط بیرون نگهداری کرده و با استفاده از نور مادون قرمز (با فاصله۳۰ سانتی از پرنده) گرما دهی کنید تا جریان خون در پرنده بالا رفته و با افزایش دما، این علائم خطرناک بهبودی یابند.

چگونه جوجه مرغ عشق خود را دستی کنیم
چگونه جوجه مرغ عشق خود را دستی کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *