چگونه خانواده ی شاد داشته باشیم

 
helpkade
چگونه خانواده ی شاد داشته باشیم
چگونه خانواده ی شاد داشته باشیم

داشتن یک خانواده شاد و خوشحال آرزوی هر کسی است حال چگونه خانواده شادی داشته باشیم بستگی به شما دارد تا با این راههای ساده ولی موثر که در نمناک خواهیم گفت موجب خوشحالی و شادابی خانواده خود شوید.

هنگام تصمیم گیری در کنار همسر خود بنشینید

دانشمندان دریافته اند افرادی که کنار هم می نشینند به احتمال زیاد با کسانی که روبروی یکدیگر می نشینند یا به طور مورب روبروی یکدیگر می نشینند هم کاری بهتری دارند.

برای داشتن خانواده شاد چراغ ها را خاموش کنید

خاموش کردن چراغ ها می تواند باعث شود افراد احساس آرامش و امنیت کنند، بنابراین ممکن است بهتر مکالمه انجام دهند.چگونه خانواده ی شاد داشته باشیم

 

نسل ها را به یکدیگر متصل کنید:

تحقیقات نشان می دهد کودکانی که بیشتر در مورد موفقیت ها و شکست های خویشاوندان می دانند ، انعطاف پذیری بیشتری دارند و بهتر می توانند اثرات استرس را تعدیل کنند.

در مکانی راحت بنشینید :

مطالعه ای از ام ای تی ، هاروارد، و ییل نشان می دهد افراد هنگام نشستن روی سطوح نرم ، انعطاف پذیری و انطباق بیشتری دارند. همسرم و من اکنون گفتگوهای دشوار ی روی کاناپه داریم و ما جلسات خانوادگی را سر میز صبحانه که صندلی های راحتی دارد برگزار می کنیم.

کمک گرفتن از مادر بزرگ ها برای داشتن خانواده شاد:

سارا یک انسان شناس تکاملی ، می گوید تحلیل 66مطالعه نشان داد مادرانی که مادربزرگ ها در بزرگ کرددن کودک کمک شان می کنند استرس کمتری دارند و فرزندان آن ها نسبت به کسانی که این کار را نمی کنند سازگاری بهتری دارند.

 

بازی ” خوب & بد ” را بازی کنید

بر سر شام، هر یک از اعضای خانواده باید ازکارهای مثبت و منفی که در طول روز انجام داده اند گزارش دهند. تحقیقات نشان داده است یک بدن رو به رشد با نگاه کردن به دیگران ( از جمله مادر و پدر ) در زمان واقعی بالا و پایین می روند، کودکان همدلی و همبستگی با اطرافیان خود ایجاد می کنند.

ذهنیت یک سرباز را در پیش بگیرید

جیسون مک کارتی، یکی از مدیران سابق می گوید:” در لحظاتی که نیازهای خانواده با نیازهای خودتان ناسازگاری دارد می توانید به سمت یا مخالف یکدیگر بروید و از تعارض به عنوان فرصتی برای نشان دادن وفاداری و ایجاد خانواده ی شاد استفاده کنید.

برای داشتن خانواده شاد نمودار گردش کار رسم کنید :

یک نمودار با سه ستون رسم کنید و روی آن برچسب بزنید کارهای که باید انجام شود ، کارهایی که درحال انجام هستند ، کارهایی که انجام شدهوقتی اعضای خانواده شروع به کار بر روی یک مورد می کنند، آن را از ستون اول به ستون دوم منتقل می کنند و غیره.

 

رد انعطاف ناپذیری

تحقیقات نشان می دهد باید انعطاف پذیر باشید تا خانواده های خوشبخت را تشویق کنید، چه با این استراتژی که شما از آن برای بیرون آوردن افراد در صبح یا با تکنیک هایی که برای تادیب، سرگرمی و یا الهام بخشیدن به عزیزان استفاده می کنید.

برای داشتن خانواده شاد از ورزش بهره ببرید

جیم تامسون، بنیانگذار اتحاد مثبت رهبری، می گوید :” والدین هنگام ورزش با کودک باید تجربه کسب کنند . بعد از بازی، از واسازی اشتباهات کودک خود اجتناب کنید و بگویید:” من فکر می کنم فردی هستید که به راحتی تسلیم نمی شود.

برای شادی خانواده مرتب کنار هم باشید

جلسات خانواده ای به طور منظم برنامه ریزی شده اند تا توجه به رفتارهای خاص را جلب کنند. ” اگر محیطی امن برای بحث درباره مشکلات ندارید، هر طرحی برای بهبود خانواده تان به جایی نخواهد رسید .”

 

در طول دعوا بازتاب یکدیگر هستید

مطالعات نشان داده اند افرادی که در موقعیت قدرت قرار دارند – کسانی که بالاتر ازهمسرشان قرار دارند، پاهای خود را بلند می کنند و یا انگشتانشان را پشت گردن می بندند – احساس برتری را بالا می برند ، در حالی که افراد در حالت های پایین – قدرت، مانند نشستن پایین، حالت تدافعی و بی میل دارند.

چرخاندن چشم :

محققان هندی سال ها صرف نظارت بر حرکات بینی، بالا بردن ابروها و غنچه کردن لب ها در طول کشمکش های زناشویی کردند. آن ها چهار سال بعد زوج ها را بررسی و مشخص کردند که بالاتر از همه حالات و حالات دیگر، گرد کردن چشم تنش را یش بینی می کند.

برای داشتن خانواده شاد دور هم بنشینید :

در دهه 1950 یک روان پزشک انگلیسی متوجه شد که بیماران هنگامی که به جای پهلو با یکدیگر روبرو می شوند از نظر اجتماعی تعامل بیشتری دارند. همین قانون می تواند برای خانواده ها اعمال شود. اگر می خواهید اجتماعات خانوادگی بیشتری داشته باشید، در یک گروه بنشینید.

  

برای شادی خانواده از گفتن شما خودداری کنید :

جیمز ، روانشناس دانشگاه تگزاس و نویسنده کتاب زندگی سری می گوید:” از ما به جای شما استفاده کنید:ما باید در ارتباطات بهتر شویم همیشه در استفاده از ضمیر آگاه باشید ، از ساعت 6 بعد از ظهر تا 8 بعد از ظهر از بحث های سخت اجتناب کنید . دو روانشناس در شیکاگو مصمم هستند که این دو ساعت پر استرس ترین زمان روز است چون والدین روز پر تنش را می گذرانند ، بچه ها خسته هستند و اعضای خانواده در خانه به هم می رسند.

بحث ها را به سه دقیقه محدود کنید و بیش از آن ادامه ندهید

جان از دانشگاه واشنگتن دریافت که مهم ترین نکات در هر بحثی را می توان در سه دقیقه اول یافت. بعد از آن، افراد اغلب حرفهای خود را با صدای بالاتر تکرار می کنند.

خانواده شاد و اعضای خوشحال یک خانواده صمیمی بدون صرف هزینه شاد می شوند. آنها اعضای دیگر را نیز وارد این فضای پرانرژی می کنند تا حس بهتری داشته باشند، از تنهایی دورند و برنامه های ساده ای برای شادی دارند. زندگی خانوادگی می تواند گاهی چالش برانگیز باشد.

احساسات و زندگی افراد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید.ایجاد یک خانواده شاد کار سختی نیست و یا باعث دعوا زیادی نمی شود اما نیاز به تلاش تمام اعضای خانواده دارد و همه باید برای شادی دیگر اعضا اهتمام لازم را داشته باشند.

1. هر کدام از آن ها انتخاب می کنند که بخشی از خانواده باشند 

اگر اعضای اصلی نخواهند حضور داشته باشند، خانواده به هدفش نمی رسد. یک خانواده بودن مثل یک تیم بودن است – برای بهتر یا بدتر شدن با هم هستید. هر یک از اعضا نیاز دارند که تصمیم آگاهانه به عنوان بخشی از خانواده بگیرند، و این به معنای آن است که نقش خود را ایفا کنند و نسبت به بقیه خانواده محتاط باشند.چگونه خانواده ی شاد داشته باشیم

2. آن ها پیوندهای اجتماعی قوی می سازند 

خانواده ها تیم ها هستند و باید با هم متحد شوند، اما آن ها باید روابط اجتماعی قوی ایجاد کنند. زمانی که همسایگان خود را می بینید حرکت نکنید توقف کرده و یک مکالمه داشته باشید.

پیش از این هم در بخش روابط عاطفی در نمناک گفتیم که بهتر است با هم در مجالس یا محافل اجتماعی شرکت کنید و از همان مکان مرکزی دوست انتخاب کنید ، دوستان یکدیگر را بشناسید – حداقل نام و مشخصات آن ها را بدانید.

3. آن ها از راه خوب و بد به هم نزدیک می شوند 

شما نمی توانید خانواده خود را تنها به این خاطر کنار بگذارید که سختی دارند. ممکن است فکر کنید که پدر و مادر شما بیش از حد سرزده وارد اتاق می شوند و در اتاق رخنه می کنند، ممکن است کودک عصبانی شود، اما باید با هم کار و آن را امتحان کنید. نمی شود وقتی همه چیز خوب پیش می رود، کنار هم باشید.

4. آن ها مجاز هستند که در مورد خودشان صادق باشند 

فقط به این دلیل که بخشی از یک خانواده هستید، نباید همه شما یک جور باشید. اگر بزرگترین کودک شما در فوتبال بازی می کرد، کودک کوچک را مجبور نکنید که بازی کند، به خصوص اگر بیشتر به هنر علاقه داشته باشد.

در حالی که انجام کارها با هم، مانند تفریح کردن همیشه مفید است، کسی را وادار نکنید که علاقه ای داشته باشد که به طور طبیعی احساسی به آن ندارد، فقط به این دلیل که بقیه خانواده اینگونه عمل می کنند.

5. آن ها زمان های خوبی را برای یکدیگر ایجاد می کنند 

صحبت از بیرون رفتن با هم، و گذراندن زمان با یکدیگر به عنوان یک خانواده برای شادی حیاتی است. نمی توانید مثل یه خانواده احساس شادی کنید، اگر با هم نیستید! زمان با کیفیت به این معنا نیست که پول خرج کنید. زمان با کیفیت می تواند به سادگی یک خوردن شام با هم باشد .

6. برای سایر اعضا خانواده فداکاری می کنند 

فیلم هایی را دیدید که برادر بزرگ تر برای پیشرفت خواهر و برادر های خود ایثار می کنند درست است؟ بله یک خانواده شاد برای یکدیگر علایق خود را فدا می کنند.

7. افراد مسئولیت شادی خود را به عهده می گیرند 

نمی توانید به هیچ کس دیگری تکیه کنید تا شما رو خوشحال کند. این برای دوستان، همسر و خانواده هاست. شما باید قبل از اینکه بتوانید شادی را به خانواده بیاورید، آن را در خود ایجاد کنید.

وابستگی به دیگران فقط به این معنی است که شما تقاضاهای نامعقول در مورد دیگران دارید و به طور بالقوه به شادی خود آسیب می رسانید. اگر همه اعضای خانواده روی شادی خود تمرکز کنند، پس این تمام چیزی است که آن ها را خوشحال می سازد.

8. آن ها پیمان خود را حفظ می کنند 

اگه نمی توانید روی خانواده خود حساب کنید، نمی توانید به هیچ کس دیگری اعتماد کنید. اگر قولی داده اید بهتر است آن را عملی کنید. اگر به والدین خود قول داده اید که نمرات خود را ارتقا داده اید، بهتر است مطالعه کنید. وعده هایی که به خانواده داده اید عمل کنید تا آن ها بدانند شما قابل اعتماد هستید. 

9. آن ها صبور هستند 

همه چیز را یکباره انتظار نداشته باشید. تغییر زمان می برد و اعضای خانواده باید این موضوع را درک کنند و صبور باشند. ممکن است زمانی طول بکشد تا کودک متوجه شود که او نیاز دارد لباس هایش را جمع کند و کنار بگذارد. ممکن است قبل از انجام کار نیاز به یادگیری داشته باشد.

10. اهل بخشش هستند 

ممکن است مجبور شوید برای بخشش گرفتن از دوستان و یا همسر خود به هنگام اشتباهی خیلی زحمت بکشید، اما خانواده ها شاد کینه ای نیستند.آنها بهتر از هرکسی می دانند انسان هستید و هر کسی ممکن است اشتباه کند

 11. برای برقراری ارتباط از کلمات حساس استفاده می کنند 

خانواده ها از کلمات تند استفاده نمی کنند تا یکدیگر را قطع کنند. آن ها سر و صدا نمی کنند و نق نمی زنند که توجه به دست آورند. آن ها از کلمات حساس برای ارتباط استفاده می کنند. این امر محیط عشق و حمایت را در خانه پرورش می دهد.

12. آن ها احساسات خود را به اشتراک می گذارند 

طبیعی است که فضای خود را در خانه بخواهید، اما خیلی تنها نمانید خانواده های خوشبخت احساسات را به اشتراک می گذارند. این به ایجاد یک خانه شاد کمک خواهد کرد، زیرا هر یک از اعضای خانواده می دانند که دیگران چه احساسی دارند. اگر خبرهای خوبی وجود دارد، به اشتراک بگذارید. 

13. مشوق یکدیگر هستند

 خانواده ها یکدیگر را حمایت می کنند. آن ها زمانی که یک تست سخت و یا ارائه اصلی دارند، تشویق می شوند. آن ها زمانی که اعتماد نیاز دارند به ساخت یکدیگر کمک می کنند.چگونه خانواده ی شاد داشته باشیم

14. آن ها با جدیت شروع به کار می کنند

 اعضای خانواده باید در مورد تمام جنبه های زندگی تلاش کنند. اگر هر کسی کاریی که به آن محول شده را با تمام وجود انجام دهد خانواده با برنامه بهتری پیش می رود.

 15. از یکدیگر قدردانی می کنند

 زمانی که اعضای خانواده تان با جدیت کار می کنند، به یاد داشته باشید که قدردانی کنید! فقط به این دلیل که همه شما خویشاوند هستید و با هم زندگی می کنید.

 عشق بی قید و شرط را نشان دهید

 همه والدین فرزندشان را دوست دارند. اما نکته اصلی این است که کودک شما باید درک کند که آن ها را دوست دارید. به فرزند خود بگویید که آن ها را دوست دارید. اغلب اوقات محبت را نمایش دهید، حتی اگر مشکل باشد.

حتی کودکی که ادعا می کند نیازی ندارد، عاشق نمایش فیزیکی عشق است. شما باید رفتار خود را با کلمات خود سازگار کنید. به کودک بگویید که آن ها را دوست دارید. 

محکم باشید 

والدین دوست داشتنی، آن هایی هستند که دستورالعمل های صریح و انتظارات را برای فرزند خود تشریح می کنند و سپس پیامدهای عمل نکردن به آن ها را بیان می کنند. کودکان باید بدانند که والدین آن ها انتظار رفتارهای خاص را دارند و به احتمال زیاد با این انتظارات برخورد می کنند.

با هم بازی کنید 

زمانی که خانواده تان با هم جمع اند و خوش می گذرانید با یکدیگر بازی کنید. دلیل اینکه نوجوانان خانه را ترک می کند این است که خانه هیچ تفریحی ندارد. پس کمی تفریح کنید. یک شب بازی خانوادگی، فیلم، یا بیرون رفتن داشته باشید.

ایده های زیادی برای سرگرمی خانوادگی در وبلاگ خانواده وجود دارد. حتی اگر به شما اعتراض کنند. بخشی از نوجوانی که در حال اعتراض به زمان خانواده است، اما در خفا بسیاری از نوجوانان مایل به مشارکت در آن هستند.

مواظب خودتان باشید 

والدین باید از نیازهای خود مراقبت کنند. به این معنی است که اگر والدین متاهل باشند، باید وقت خود را با همسر خود بگذرانند و اطمینان حاصل کنند که رابطه آن ها قوی است. اگر والدین مجرد باشند، آن ها باید با بیرون رفتن با دوستانشان، زمانی از بچه هایشان دور باشند. 

به یکدیگر کمک کنید تا به رویاهای خود دست یابند 

بفهمید که هیچ خانواده ای کامل نیست، اما وقتی کار می کنید، بازی می کنید و هر چیزی ممکن است به اشتراک بگذارید. کودکان خود را تشویق کنید که به رویاهای خود نزدیک سپس به آن ها کمک کنید تا به این رویاها برسند.

 

تبیان، دستیار هوشمند زندگی

پل های ارتباطی

بلوار کشاورز،خیابان نادری،نبش حجت دوست،پلاک 12

public@tebyan.com

چگونه خانواده ی شاد داشته باشیم

02181200000

دسترسی سریع

محصولات و خدمات

اشتراک در خبرنامه

کلیه حقوق این سایت مربوط به موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان می‌باشد.


سوالات پیش از ازدواج به تفکیک جلسه


سفارش آنلاین کیک تازه خانگی

 

چگونه خانواده ی شاد داشته باشیم

دور از جان شما بعضی از آدم ها مثل برج زهر مار می مانند که با یک من عسل هم نمی توان آن ها را خورد. حال فرقی نمی کند اوضاع زندگی بر وفق مرادشان باشد یا نباشد. انگار دست خودشان هم نیست؛ بد اخلاق و بدقلقند. کارشناسان معتقدند این جور این آدم ها در خانواده هایی بزرگ شده اند که طعم زندگی شاد را نچشیده اند. پدر خانواده هیچوقت نخندیده و مادر هم شرایطی فراهم نکرده تا نشاط و شادابی، میهمان خانواده شود و در حالی که تجربه نشان داده بچه هایی که در خانواده های شاد بزرگ می شوند از هر نظر موفق ترند. در دین اسلام راهکارهای مختلفی درباره خانواده بانشاط ارائه شده که خوب است برخی از این مهارت ها را با هم مرور کنیم.

1- راضی به رضای خدا باشید

یکی از مهمترین و بهترین راهکارها برای داشتن یک خانواده شاد و پرنشاط این است که والدین از هر اتفاقی که به خواست خدا برایشان روی می دهد، راضی و خرسند باشند و از بچه ها هم بخواهند حقیقت را بپذیرند چراکه رضایت به قضا و قدر الهی، چنان آرامش و نشاطی در خانواده به وجود می آورد که همه اعضای آن خانواده احساس خوشبختی کنند. در «غررالحکم» روایتی از حضرت علی (ع) نقل شده که فرموده اند: «اگر به مقدرات الهی راضی شدید، زندگی شما شیرین و خوش می گذرد.» امام صادق (ع) هم در روایتی می فرمایند: «نشاط شادی در اثر راضی بودن به رضای خدا و یقین به دست می آید و اندوه و غم در شک و ناخشنودی به مقدرات الهی حاصل می شود» احساس رضایت از اراده الهی باعث می شود که اعضای خانواده، بایدها و نبایدهایی را که خداوند برای آن ها تعیین کرده، بپذیرند و برای کسب موفقیت فردی و خانوادگی خودشان تلاش کنند تا به خواست خدا نتیجه به زحماتشان به ثمر برسد.

2- تفاهم داشته باشید

برای اینکه زندگی پرنشاطی داشته باشید همه اعضای خانواده باید یکدیگر را درک کرده و به خواسته های هم توجه کنند در واقع تفاهم و همدلی از شروطی است که در خانواده شاد نقش مهمی ایفا میکنند. البته این تفاهم و همدلی در صورتی به وجود می آید که هر یک از اعضای خانواده، پدر و مادر و فرزندان، یکدیگر را به درستی بشناسند و به هم احترام بگذارند. در روایتی در جلد 78«بحارالانوار» آمده که امام جواد (ع) درباره اهمیت و همدلی و همدردی با دیگران فرموده اند: «ثَلاثُ خِصالِ تَجتَلِبُ بِهِنَّ المَحَبَّهَ. اَلنصافُ فی المُعاشَرَهَ و المُواساهُ فِی الشِّدَّهِ و الاِنطِواع وَ الرُّجوعُ اِلی قَلبٍ سَلیم/ با سه خصلت، محبت دیگران به دست می آید: انصاف در معاشرت، همدلی و همدردی با آنها در سختی ها و بازگشت به قلبی پاک» بنابراین درک متقابل اعضای خانواده از نیازهای یکدیگر و اهمیت دادن به آن، برروحیه و اخلاق آنها اثر می گذارد و شادی و آرامش را به همراه خواهد داشت.

3- شبیه رسول الله شوید

خوش رفتاری با نزدیکان از دیگر مواردی است که کارشناسان معتقدند در شادی خانواده تاثیر بسیاری دارد. در کتاب «اصول کافی» به نقل از رسول اکرم (ص) آمده است: «آیا شما را از شبیه ترین مردم به خودم با خبر نسازم؟ گفتند آری ای رسول خدا فرمودند هرکس که خوش اخلاق تر، نرم خوتر، به خویشانش نیکوکارتر، نسبت به برادران دینی اش دوستدارتر، برحق شکیباتر، خشم را فروخورنده تر و با گذشت تر و در خرسندی و خشم با انصاف تر باشد.» به هر حال گاهی پیش می آید یکی از اعضای خانواده نیازی دارد که دیگران برای پاسخ به نیاز او باید از خود گذشتگی کنند. در واقع اگر هر کدام از اعضای خانواده سرشان به کار خودشان باشد و نسبت به مشکلات بقیه بی تفاوت باشند، مسائلی به وجود می آید که کل خانواده را تهدید می کند و باعث ناراحتی همه می شود، در حالی که با همفکری، حمایت و همراهی می توانست مسئله به خوبی و خوشی تمام شود.

4- به همدیگر احترام بگذارید

یکی دیگر از راهکارهایی که در شاد بودن همه اعضای خانواده تاثیر بالایی دارد، احترام به یکدیگر است. پیامبر اسلام (ص) در این خصوص می فرمایند: «به کودکان رحم کن و بزرگسالان را احترام نما تا از دوستان من باشی». در واقع آن حضرت با این فرمایش، هم سیره خود را بیان فرموده و هم مسیر دوستی با خود را نشان داده است. خانه ای که در آن بزرگ ترها به کوچک ترها رحم می کنند و با آنها مهربان هستند، کوچک ترها حرمت بزرگ تر ها را حفظ می کنند و با آنان با ادب و احترام رفتار می کنند و پر از آرامش و نشاطی است که پیامبر اکرم (ص) درباره آن تاکید کرده اند.

اهمیت مهربانی و محبت کردن به فرزندان به حدی است که در کتاب «مکارم الاخلاق» به نقل از امام صادق (ع) آمده: «انَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَیَرحَمُ الرَّجُلَ لِشَّدَهِ حُبِّهِ لِوُلدِهِ/خداوند عزوجل انسان را برای محبت بسیار به فرزندانش مورد رحمت خود قرار می دهد.»

البته یک راه مناسب برای ابراز محبت نسبت به دیگران و به خصوص افراد خانواده هدیه دادن است.در سیره اهل بیت (علیهم السلام) بر هدیه دادن تاکید بسیاری شده است. امام علی (ع) در این زمینه می فرمایند: «عَلیکُم بِالسَّخاءِ وَ حُسنِ الخُلقِ فانَّهُما یَزیدانِ الرِّزقَ وَ یوجِبانِ المَحَبَّه/به یکدیگرهدیه بدهید تا محبت را در میان خود بیفزایید.»

5- با محبت خارها گل می شود

گذشت کردن در برابر دردسرها و مشکلاتی که دیگران برای انسان به وجود می آورند از جمله کارهایی است که به آدم آرامش خاصی می دهد، حال اگر این بردباری و گذشت در برابر خطای یکی از نزدیکان و اعضای خانواده باشد نه تنها به او آرامش می دهد بلکه زندگی شیرین تر و شادتر می شود و جایی برای کینه نمی ماند. در همین مورد، در کتاب «کنزالعمال» روایتی به نقل از پیامبر اکرم (ص) آمده است: «تَعافَوا تسقُطِ الضَّغائِنُ بَینَکم/نسبت یه یکدیگر گذشت کنید تا کینه هایتان از بین برود». بنابراین گذشت و بخشیدن خطای دیگران، کدورت ها را از بین می برد و فضای نشاط و شادی را بین افراد به وجود می آورد. در کتاب «اعلام الدین» روایتی از امام علی (ع) نقل شده که می فرمایند: «علیک بِمُداراهَ النّاسِ واِکرامَ العُلَماءِ وَ الصَّفح عَن زَلات الاخوان فَقَد ادَّبک سَیِّدُ الاوَّالینَ و الاخِرینَ بِقَولِه صلی الله علیه و اله. اُعف عَمَّن ظَلَمَک وَ صَلِّ مَن قَطَعَک وَ اعطِ مَن حَرَمَک/ تو را سفارش می کنم به مدارا با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران دینی چرا که سرور اولین و آخرین، تو را چنین ادب آموخته و فرموده است گذشت کن از کسی که به تو ظلم کرده، رابطه برقرار کن با کسی که با تو قطع رابطه کرده و عطا کن به کسی که از تو دریغ کرده است».

6- مهربانی و نرم خویی را پیشه کنید

خوش اخلاقی اکسیری است که نشاط و شادی را برای فرد خوش اخلاق و اطرافیان او به همراه می آورد. در واقع اخلاق خوب و نیکو تنها فرد را شاد و سرزنده نگه می دارد، بلکه آرامش خاطر و نشاط را به همه اعضای خانواده اش هدیه می کند. اما خوش اخلاقی چیست؟ اما جعفرصادق(ع) در کتاب «غررالحکم» درباره خوش اخلاقی می فرمایند: «نرم خو و مهربان باش و گفتارت پاکیزه و مؤدبانه باشد و با برادرت با خوشرویی برخورد کن». در کتاب «تحف العقول» هم روایتی از امام علی (ع) نقل شده که می فرمایند: «مَن ساءَ خلقُهُ مَلَّهُ اهلَهُ/هر س بداخلاق باشد، خانواده اش از او دلتنگ و خسته می شوند». آن حضرت همچنین درباره ثمره و نتیجه اخلاق خوب فرموده اند: وصولُ المَرءِ اِلی کل ما یبتَغیهِ من طیبّ عیشهِ وَ امنِ سِربه وَ سَعَهِ رِزقهِ به حسن نیَّتِهِ وَ سَعَهِ خُلقه/انسان با نیت خوب و اخلاق خوب به تمام آنچه در جست و جوی آن است از زندگی خوش و امنیت محیط و روزی زیاد دست می یابد

. بنابراین در خانواده ای که همه اعضای خانواده خوش اخلاق شاد باشند، روزی خانواده روز به روز بیشتر ی شود و بهترین شاهد مدعای ما حدیث دیگری است که از امام اول شیعیان نقل شده: «حُسنُ الخلق یُدِّرُ الرزاق و یونِسَ الرِّفاق/خوش اخلاقی روزی ها را زیاد می کند و میان دوستان انس و الفت پدید می آورد».

منبع:نشریه همشهری

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟


این آزمون شخصیت شما را مشخص می کند

به کمک مشاورعشق را به رابطه‌تان بازگردانید

باکلاسهای غیرحضوری،چطورکمک درس فرزندم باشم


سینما رو به خونت بیار!


مشاوره و مراقبت‌های قبل از بارداری


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4


بهترین قیمت بلیط اتوبوس-خریدآنلاین

کتابهایی که باعث رشد فکری فرزندتان میشود


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


کلینیک ترک اعتیاد در مناطق مختلف تهران


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن


هرگز ناامید نشوید!درمان زوج نابارور

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

اعضای یک خانواده خوشحال، سالم و سرخوش، همگی به یک اندازه در این شادی نقش دارند. اما اگر تصور می‌کنید خانواده تان به اندازه کافی شاد نیست، در اینجا چند اصل پایه در این خصوص، که توسط کارشناسان توصیه شده را مطالعه و سعی کنید آنها را در محیط خانه و خانواده خود اجرا کنید.چگونه خانواده ی شاد داشته باشیم

 

۱- زمان های بیشتری را برای بودن با یکدیگر بگذرانید. نه به این معنا که بیشتر در خانه باشید و اوقاتتان را پای تلویزیون و اینترنت تلف کنید!

 

بلکه منظور، صحبت کردن، بازی کردن، نوازش کردن و برگزاری جلسات خانوادگی در جهت برنامه ریزی جمعی برای آینده است. این نوع تماس، به فرزندان احساس امنیت در محیط خانه و خانواده می دهد و برای والدین سرشار از حس های مثبت و شادی آور خواهد بود.

 

۲- با هم آواز بخوانید. آواز خواندن افراد خانواده در کنار یکدیگر به مثابه یک سرمایه گذاری پُر سود در بورس است. می توانید کلمات خود را بسازید و در کلمات ترانه هایی که با هم می خوانید، جایگزین کنید. همچنین از موسیقی هم غافل نشوید. با کمک یک موسیقی آرامبخش یا پرانرژی می توانید در امور خانه بازدهی جمع را افزایش دهید.

 

۳- به دکوراسیون خانه توجه کنید. اتاق ها را طوری دکور و رنگ آمیزی کنید که حس شادی و انرژی را در افراد خانه ایجاد کنند.طراحی و رنگ ها باید طوری باشند که تنش و اضطراب ایجاد نکنند. در چنین فضایی انجام اموری مانند بازی، جلسات خانوادگی و یا حتی آشپزی لذت بخش خواهد بود.

 

۴- ورزش جمعی را فراموش نکنید. با فرزندان خود به دوچرخه سواری بروید. اوقاتی را برای پیاده روی و نرمش در نزدیک ترین پارک بگذراید.

 

۵- عادات سالم ایجاد کنید. سعی کنید عاداتی مانند اضافه کردن نمک و شکر اضافی به غذاها را با مصرف غذاهای سالم و پر از میوه و سبزیجات، جایگزین کنید.

 

۶- همه را در آشپزی مشارکت دهید. یکی از راه هایی که می توانید بچه ها را به مصرف غذاهای سالم عادت دهید، شریک کردن آنها در تهیه غذاست. با همکاری اعضای خانواده در آماده کردن غذا، آنها را برای فعالیت مثبت و کار تیمی، تشویق می کنید.

 

۷- برای رفتارهای خوب پاداش در نظر بگیرید. پاداش دادن به بچه ها می تواند انجام رفتارهای خوب را در آنها تقویت کند. گردش های خارج از شهر، بازدید از باغ وحش، رفتن به سینما و موارد مشابه، می توانند پاداش های خوبی به حساب آیند.

۸- مطالعه کتاب و شنیدن کتاب های صوتی را در امور هفتگی جای دهید. خواندن کتاب با صدای بلند برای بچه ها تاثیر گذار است. همچنین ترغیب کردن آنها به نوشتن خاطرات روزانه و یا داستان های کوتاه نیز توصیه می شود.

 

۹- با بچه ها پیوند یک به یک داشته باشید. والدینی که بیش از یک فرزند دارند توجه کنند که باید برای همه بچه ها یک زمان مساوی در روز اختصاص دهند. حتی اگر مشغله دارید، حداقل روزی ۱۰ دقیقه را با بچه ها بگذرانید.

 

۱۰- بعضی موارد مثبت روزانه را به اعمال روتین تبدیل کنید. با روی روال افتادن بعضی امور، بچه ها به صورت خودکار اعمالی که باید انجام دهند را می دانند. این مساله از بروز سوء رفتارها پیشگیری می کند.

 

برای مثال سعی کنید برای بچه ها جا بیاندازید که زمان خواب باید دندان ها را مسواک کرده و در صورت لزوم پس از شنیدن داستانی که هر شب در رختخواب برایشان می خوانید، به خواب روند. و یا اموری که صبح ها باید انجام دهند را برایشان روتین کنید تا صبح ها سر وقت بیدار شوند و کارها با سرعت بیشتر و سر و صدای کمتری انجام شوند.

 

۱۱- قدردانی از یکدیگر را فراموش نکنید. راه های مختلف را برای نشان دادن ارزش و احترامی که برای یکدیگر قائل هستید، امتحان کنید. رقص و شادی و رفتارهای مثبت و متقابل فرزندان و والدین در این مساله بسیار موثرند.

 

۱۲- ابراز تاسف و ناراحتی کافی نیست. وقتی دو نفر از اعضای خانه (برای مثال خواهر و برادر) به یکدیگر یا وسایل شان صدمه میزنند، باید بدانند که عذرخواهی پایان قضیه نیست. برای مثال بچه ها باید بدانند اگر به اسباب بازی خواهر یا برادرشان آسیبی وارد کردند، باید به نحوی این خسارت را جبران کنند. مثلاً باید توجیه شوند که در این صورت باید اسباب بازی شان را در اختیار برادر یا خواهرشان بگذارند.

 

۱۳- رابطه زن و شوهری عمیق خود را به بچه ها نشان دهید. به آنها بفهمانید که ازدواج تان مهمترین و بهترین اتفاق زندگی بوده است. عشق و علاقه شما به همسرتان علاوه بر ایجاد خاطرات مثبت در ذهن بچه ها، یک الگو و مدل عالی برای زندگی آینده آنها است.

 

***

اجرای اغلب این امور زیاد سخت نیست. برای داشتن یک خانواده شاد، سالم و البته موفق، سعی کنید در سال جدید به عنوان پدر، مادر و یا حتی فرزند، حداقل برخی از این ها را به زندگی خانوادگی خود اضافه کنید. مطمئن باشید تاثیرش بسیار بیشتر از شادی و سلامت سایر اعضای خانواده عزیزتان است.چگونه خانواده ی شاد داشته باشیم

 

صفحه اصلی ذهن قدرتمند داشتن خانواده شاد با این 8 روش ساده و کاربردی امکان پذیر است

این سؤال که «داشتن خانواده شاد چگونه امکان پذیر است؟» و همانند آن از جمله سؤالات اساسی زندگی انسان ها می باشد، که با فراوانی بسیار بالا در بین اشخاص مطرح می گردد. زیرا همه اشخاص داشتن خانواده شاد و به طور کلی شادی را دوست دارند و آن را زیر بنای سلامتی خود و سایر اعضای خانواده می دانند. اعضای یک خانواده شاد، سالم و سرخوش همگی به یک اندازه در شادی خانواده نقش دارند. اگر می خواهید پاسخ این سؤال فوق را بدانید و تصور می نمایید که خانواده شما به اندازه کافی شاد نمی باشد، با ما همراه باشید تا در اینجا چند راه حل ساده جهت داشتن خانواده شاد  را مطالعه نمایید و  آن ها را در محیط خانه و خانواده خود به کار گیرید.

فرصت هایی که می توانید در کنار هم باشید را غنیمت بشمارید و خانواده را دور هم جمع نمایید. برای مثال ده دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید و با فرزندان خود صبحانه میل کنید و یا برای صرف نهار یا شام همگی دور هم جمع گردید.

برخی کارهای خانه برای بچه ها جالب و جذاب می باشد، مانند شستن ماشین یا پختن غذا و کیک با بزرگترها.

برای فرزندان خود یک نمونه واقعی از دوست داشتن باشید. برخی خانواده ها فرزندان را اول قرار می دهند و این کار درستی نیست، زیرا کودکان سرانجام بزرگ شده و از خانه می روند. گاهی با مهر ورزیدن نابجا و بیش از حد به فرزندان خود فشار زیادی روی آنان قرار می دهید و شاهد نتایج عکس آن خواهید بود، که در این صورت ممکن است برای خانواده نیز مشکلاتی به وجود بیاید.چگونه خانواده ی شاد داشته باشیم

از برنامه هایی که تمام اعضای خانواده از آن لذت می برند استفاده نمایید. برنامه های تلویزیون یا ویدیوئی را که همگی دوست دارید را با هم ببینید. با هم قدم بزنید یا دوچرخه سواری نمایید. بازی هایی همانند فوتبال و دویدن نیز برای بودن با بچه ها مناسب می باشد.

فرزندان خود را در برنامه ریزی هایی همچون جشن تولد ، وقایع اجتماعی و برنامه های هفتگی و مهمانی های فامیلی و خانوادگی مشارکت دهید. آن ها عاشق برنامه ریزی و لیست نوشتن می باشند. کودکان در این حالات احساس سهیم بودن در زندگی می نمایند، و خود را با ارزش می دانند.

زمانی که فرزندانتان به منزل می آیند از آن ها بپرسید مدرسه چطور بوده است و چه اتفاقاتی برایشان افتاده است و در مقابل خودتان هم داستانی برای آنان داشته باشید. حتی اگر داستانتان هم کوچک باشد، چیزی برای صحبت نمودن با فرزندان خود داشته باشید.

همیشه بچه ها از حمایت و توجه والدین خود خوشحال می گردند. کمک شما به برنامه های درسی و تکالیف مدرسه  آن ها سبب پشت گرمی و دل خوشی بیشتر از قبل آنان می گردد و گرفتاری ها و مسائل ذهنی آن ها جای خود را به شادی و خوشحالی می دهند.

شب ها به یک فعالیت خانوادگی معین و به صورت دسته جمعی بپردازید. برای کودکان هم خواندن داستان قبل از خواب توصیه می گردد.

اجرای اکثر این روش ها چندان دشوار نیست. برای داشتن خانواده شاد، سالم و البته موفق، سعی نمایید به عنوان پدر، مادر و یا حتی فرزند، حداقل بعضی از این راهکارهای ساده را به زندگی خانوادگی خود بیفزایید. مطمئن باشید که به کارگیری این راهکارها بر شادی و سلامتی اعضای خانواده عزیز شما، تأثیر بسیاری می گذارد.

[fusion_button link=”” text_transform=”” title=”” target=”_blank” link_attributes=”” alignment=”center” modal=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” color=”default” button_gradient_top_color=”” button_gradient_bottom_color=”” button_gradient_top_color_hover=”” button_gradient_bottom_color_hover=”” accent_color=”” accent_hover_color=”” type=”” bevel_color=”” border_width=”” size=”” stretch=”default” shape=”pill” icon=”fa-smile far” icon_position=”left” icon_divider=”yes” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]لطفاً نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما و سایر علاقمندان در میان بگذارید[/fusion_button]

ذهن شما سازنده تمام اتفاقاتی است که در زندگی شما رخ می دهد. شاید این حرف به نظر مسخره بیاید، ولی چه خوشتان بیاید، چه نه، تنها حقیقت موجود در زندگی است! هر اتفاقی که تاکنون تجربه کرده اید، خود شما مسئول آن می باشید، بله شما خواسته اید که آن ها روی دهند.

در حقیقت شما در ذهن خود آن ها را خلق نموده اید. خود شما مسئول شادی خود و خانواده خود هستید. تک تک اعضای خانواده خصوصاً والدین باید ذهن خود را طوری تنظیم نمایند که برایشان اتفاقاتی خوشایند روی دهد و شادی را برای خانواده شان به ارمغان آورند. 

به این خاطر که داشتن خانواده شاد و موفق نیازمند ذهنی قوی است، از این رو آکادمی بازار محصولی را خدمت شما تقدیم می نماید که با استفاده از آن می توانید بدون صرف وقت و انرژی خود در کلاس های مختلف موفقیت یا مراجعه بسیار به مشاوران و روانشناسان و صرف هزینه های گزاف، یاد بگیرید که کنترل ذهن و افکار خود را در اختیار گرفته و زندگی شاد و موفقی را برای خود و خانواده عزیز خود فراهم سازید. جهت شرکت در این دوره غیر حضوری کافی است روی لینک زیر کلیک نمایید.

دوره آموزشی غیر حضوری «معجزه قدرت ذهن»

به نظرم والدین باید اختلافاتشونو دور از چشم بچه ها حل کنن و یه محیط خالی از تشنج برای فرزندانشون فراهم کنن

سلام مهدی عزیز
بله کاملا درسته

من همیشه به بچه هام دیکته میگم و تو انجام کاردستی هاشون کمکشون میکنم

سلام سامیه عزیز
چه کار خوبی میکنید افرین

Binahayat azatoon mmnonm k in mataleb khoub ro b eshterak migzarid

سلام کاربر عزیز
خوشحالیم که راضی هستید

من همیشه به همسرم میگم باید در هفته چند ساعت اختصاص بدیم و بچه هارو ببریم پارک که بازی کنن و اوقات خوشی داشته باشن

سلام نسرین عزیز
کار بسیار خوبی انجام میدید

اگر در اوقات فراغت حواسمون باشه و با بچه هامون بازی کنیم همیشه میتونیم یه خانواده خیلی شاد داشته باشیم

سلام کاربر عزیز
نظرتون متینه

نباید اصلا سرمون تو گوشی باشه باید به بچه ها و اعضای خانواده خیلی اهمیت بدیم

سلام معصومه عزیز
زیبا فرمودید

Mn hamishe dr anjam takalif b bacheham komk mikonm

سلام کاربر عزیز
بسیار بسیار کار درستی انجام میدید

تعامل اعضای خانواده با هم بسیار تاثیر گذاره

سلام ربابه عزیز
بله درسته

چقدر مفید بود و کمک کننده
تشکر فراوان

سلام جعفر عزیز
از جلب رضایت شما شادمانیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.چگونه خانواده ی شاد داشته باشیم

نسخه
الکترونیک
کتاب چگونه خانواده‌ای شاد و سالم داشته باشیم
به همراه
هزاران کتاب دیگر از طریق اپلیکیشن رایگان فیدیبو در دسترس است. همین حالا
دانلود کنید

شما با تغییراتی که در روابطتان ایجاد می‌کنید، می‌توانید زندگیتان را تغییر دهید. روابط ما در زندگی دارای اهمیت بسیار است. کل زندگی از همین روابط شکل گرفته است. شادی، موفقیت، سلامتی و آرمان­های شما همگی بستگی به روابطتان دارد. فردی که شاد است، حتما روابط شاد و رضایت بخشی با دیگران دارد. افرادی که احساس بدبختی می‌کنند، کسانی هستند که از روابط خوشایندی برخوردار نیستند. به همین دلیل من تصمیم گرفتم چنین کتابی بنویسم. چون می‌دانم این کتاب می‌تواند تغییراتی در زندگی شما ایجاد کند. به خصوص با خواندن این کتاب می‌توانید تاثیرات مثبتی در زندگی خانوادگی خودتان به وجود آورید. چند سالی است که دوستان زیادی از من خواسته­اند تا در ارتباط با خانواده شاد، کتابی بنویسم. چون احساس نیاز می‌کردند. آنها احساس می‌کردند که شرایط خانوادگی‌شان خیلی مناسب نیست. البته شرایط خانوادگی خیلی ها مناسب نیست و خانواده ها در وضعیت مناسبی قرار ندارند. به همین دلیل تصمیم گرفتم این کتاب را بنویسم. در این کتاب از نظریه‌های علمی و مباحث تخصصی و پیچیده استفاده نمی‌کنم. در این کتاب بیشتر از تجربه‌های شخصی و حرفه‌ای که تا به امروز کسب کرده‌ام، استفاده می‌کنم. سعی کرده ام مطالب کتاب به صورتی روان و ساده نوشته شود تا برای همگان جنبه کاربردی داشته باشد. اگر شما مطالب این کتاب را بخوانید و تغییرات لازم را در خود ایجاد کنید، به مرور زمان، دیگر اعضای خانواده نیز تغییر می‌کنند. شما با ایجاد تغییراتی مثبت در خودتان می‌توانید تغییرات مثبت در سایر اعضای خانواده نیز ایجاد کنید. همه چیز بستگی به انتخاب و تلاش خودتان دارد.

شما به آخر نمونه کتاب رسیده‌اید، برای خواندن نسخه کامل، کتاب
الکترونیک را خریداری نمایید و سپس با نصب اپلیکیشن فیدیبو آن را
مطالعه کنید:

در حال بارگذاری…

سم هورن چگونه خانواده ی شاد داشته باشیم

برایان تریسی

هال الرود

لیل لوندز

دارن هاردی

ویلیام اچ.مک‌ریون

فردریک بکمن

جان گاتمن

جف اولسون

توماس دبلیو.مک نایت

دبرا فاین

لورا لوول

حسن ملکی (قاسم)

استیو استفنز

جورج دابلیو بورنز

لیزا آ.کورتز

ریموند میلتن‌برگر

الهه حجازی، فرزانه نقیب

جمشید جراره

پرویز شریفی‌ درآمدی

حمیدرضا علوی

بو سانچز

زهرا شهابی‌نژاد، معصومه فتحعلی‌زاده ، مهرانگیز شعاع کاظمی

سید حسین سجادی بافقی

نام کتاب، نویسنده، مترجم، ناشر یا هر واژه مورد نظرتان را
بنویسید

iOS

اندروید

ویندوز




https://fidibo.com/book/79427

کتاب مورد نظرتان را درخواست کنید تا در صورت امکان آن را به فروشگاه اضافه کنیم.


“>

چگونه خانواده شاد داشته باشیم ؟ از نگاه دکتر فاضلی

در بخشهای پیشین به بررسی خانواده شاد ایرانی  از نگاه آقای  دکتر نعمت الله فاضلی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دارای دکتری مردم شناسی از دانشگاه لندن  پراختیم حال به آخرین قسمت از گفتگوی آقای دکتر فاضلی با فراکاو می پردازیم:

آقای دکتر فاضلی در ادامه صحبت هایشان اضافه کردند که : خانواده ایرانی به اعتقاد من برای هر سه بعد لذت، امید و موفقیت در حال تکاپو و تلاش است. جامعه ایرانی جامعه است که در صد سال گذشته علی رغم نگاه‌های بد‌بینانه، سرشار از خلاقیات، ابداعات، تغییرات و تحولات درون‌زای گسترده بوده است. خانواده ایرانی، موتور اصلی این درون‌زایی‌ها است و متاسفانه تا‌کنون بررسی‌های کمتری در باره نقش خانواده در پویایی‌های یک قرن اخیر انجام شده است.

بدون تردید سهم خانواده بسیار بیش از سیاست و فناوری‌ها در شکل‌گیری جامعه امروز ما بوده است. در این جا تلاش شد تا برای مطالعه خانواده به مطالعه راهبردهای خانواده برای تامین شادی، کامیابی و شادمانی پرداخته شود. خانواده به دلیل عشق به فرزندان توانسته است از راه‌های دشوار و پر پیچ و خمی در صد سال گذشته عبور کند. دراینجا تنها به بخشی از راهبردهای شادی‌بخش خانوادگی اشاره شد. برای مطالعه همه راهبردهای شادی باید مطالعه گسترده‌تری انجام داده شود.چگونه خانواده ی شاد داشته باشیم

خانواده‌ها اما برای رسیدن به شادی بیشتر باید به چند نکته توجه کنند، اول اینکه خانواده‌ها باید به یک گفتگوی عمومی در باره شادی بپردازند، این گفتگوی عمومی را باید رسانه‌ها شکل دهند و سپس به درون خانواده ها راه پیدا کند. استیلای رویکرد آسیب شناسانه به خانواده مانع از دیدن همه دستاوردهای خانواده در ایران امروز شده است.

ما باید کم کم در کنار رویکردهای آسیب شناسانه خانواده ، با رویکرد غیرآسیب شناسانه خانواده سعی کنیم نقش شادی و شادمانی را در خانواده را بررسی  کنیم.

دوم اینکه خانواده‌ها نیاز به یک نوع خودآگاهی نسبت به کارکرد شادی و شادمانی در خانواده دارند، خانواده‌های باید بیاموزند که اگر برای موفقیت تلاش می‌کنند تا به چیزهای که دوست دارند برسد، چیزهایی را که به دست آورده‌اند را دوست بدارند.

راهبردهای شادی‌بخشی در جامعه ایرانی شکل گرفته و روبه گسترش است. این راهبردهای بخشی از داشته‌ها و سرمایه خانوادگی ماست. مجموعه‌ای از آیین‌های و تکنولوژیی‌های شادی بخش و بسیاری از ابعاد دیگر که به آنها اشاره شد، باید برای خانواده‌های ما به نوعی آگاهی تبدیل شود.

ما باید از این زاویه به خانواده نگاه کنیم که خانواده راهی برای شادی است. تصور سنتی که خانواده را یک نهاد حقوقی می‌داند برای زندگی در دنیا امروز کافی نیست. ما باید به تدریح بپذیریم که خانواده یعنی نهادی شاد. این تنها راه تداوم خانواده در ایران است.

ما باید حق شادی را به حق شادی خانوادگی تبدیل کنیم. شادی‌های خانوادگی را گسترش دهیم و برای شادی‌های خانوادگی سیاست‌گذاری کنیم.

سه، شادی و خانواده به مثابه ضرورت های اجتماعی امروز باید در چهارچوب یک رویکرد نهاد گرا توسعه یابد. رویکرد نهاد‌گرا رویکردی است که نشان می‌دهد هیچ نهاد اجتماعی به صورت مستقل وجود ندارد و نهاد‌ها در تعاملاتی گسترده با نهادهای دیگر کارکردها و وظایف خود را انجام می‌دهند.

اگر خانواده ایرانی امرو بخواهد خانواده شاد باشد باید شهر و شهر نشینی که عمده ترین شیوه زندگی ایرانی امروز است به شیوه‌ای سازمان یابد که به شادی خانوادگی کمک کند.

ما تا کمتر از یک قرن پیش عمدتا برای مدت چند هزار سال به شیوه غیر شهری زندگی می کردیم و اکنون قریب به هفتاد و پنج در صد جمعیت یران در شهرها زندگی می‌کنند و سایر مردم ایران نیز به این شیوه زندگی می‌کنند. در چنینی موقیعتی باید به این نکته توجه داشت که سیاست شهری و توسعه شهری بر پایه سیاست فرهنگی خانواده شاد شکل گیرد. به همین ترتیب باید سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی و دیگر سیاست‌های عمومی ما بر پایه سیاست خانواده شاد تحول یابد.

آخرین نکته  این است که اگر ما بتوانیم خانواده شاد و سیاست شادی را در ایران تحقق بخشیم، باید مطالعات شادی را گسترش دهیم. مطالعات شادی ابعاد گوناگون دارد، یکی از ابعاد گوناگون آن مطالعات شادی و خانواده است. همان طور که پیشتر اشاره کردیم این مطالعات در ایران هنوز شکل نگرفته است.

ما برای داشتن خانواده‌ای شاد، نیازمند دیدگاه های نظری مفهومی و داده های تجربی و اطلاعات تاریخی و بررسی‌های تطبیقی و فهم فرهنگی و کیفی عمیق از وضعیت کنونی و تحولات خانواده و شادی در ایران امروز هستیم.

بنابراین باید برای گسترش مطالعات شادی و خانواده برنامه‌ریزی کنیم. رسانه‌ها می‌توانند محققان، نهاد‌های آموزشی و پژوهشی کشور، نهادهای برنامه‌ریز و سیاست‌گذار را آگاه کنند که برای مدیریت جامعه باید به مطالعات شادی توجه بیشتری کرد.

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده شاد و خوشبخت ایرانی

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

09351034457

مشاوره تلفنی : 9099072932

چگونه خانواده ی شاد داشته باشیم
چگونه خانواده ی شاد داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *