چگونه خیر جذب کنیم

 
helpkade
چگونه خیر جذب کنیم
چگونه خیر جذب کنیم

امروزه طراحی یک برنامه موفق برای جمع‎آوری کمک مالی از طریق آنلاین و با استفاده از تلفن همراه به همان اندازه ارتباط رو در رو و برگزاری برنامه‌های حضوری اهمیت دارد. هیچ سازمان موفق مردم‌نهادی را نمی‌توانید پیدا کنید که امکانات لازم برای اهدای کمک را در تارنما و شبکه‌های اجتماعی خود ایجاد نکرده باشد. در زیر ما برای شما یک فهرست چک‌کردنی‌ها را آماده کردیم‌ که با کمکش می‌توانید سازمان خود را برای جلب منابع مالی آماده کنید. این فهرست برگرفته از کتاب موبایل برای کار نیک: راهنمای چگونگی جمع‎آوری کمک مالی برای سازمان‎های مردم‌نهاد است که در سال ۲۰۱۷ ویرایش جدیدی از آن منتشر شده است.

⬜ وضعیت ارتباطات آنلاین و جلب منابع مالی را در سازمان بررسی کنید.

⬜ جلسه‎ای برای تضمین حمایت سازمانی از طرح برگزار کنید.

چگونه خیر جذب کنیم

⬜ یک برنامه راهبردی برای جمع‎آوری کمک مالی از طریق حضوری و تلفن همراه تهیه کنید.

⬜ بودجه لازم برای اجرای برنامه جمع‌آوری کمک‌ها را تعریف کنید.

⬜ یک سیستم برای پیگیری و گزارش میزان موفقیت ایجاد کنید.

⬜ برنامه استراتژیک خود را به اجرا بگذارید. 

⬜ تصمیم بگیرید که می‎خواهید سایت جدیدی سازگار با تلفن همراه و تبلت بسازید، یا سایت کنونی خود را برای سازگاری با تلفن و تبلت تغییر و ارتقا دهید، و یا اینکه یک سایت کاملا جداگانه برای این کار در کنار سایت فعلی راه‌اندازی کنید.

⬜ یک سیستم مدیریت محتوا و خدمات میزبانی وب انتخاب کنید.

⬜ یک طراح وب و گرافیست استخدام کنید.

⬜ محتوای سایت را آماده کنید و برای تمام صفحات سایت عکس‌های لازم را تهیه کنید.

⬜ در بخشی از وبسایت خود یک وبلاگ (برای ارایه اخبار سازمانی) راه‌اندازی کنید.

⬜ یک پنجره برای «اهدای کمک مالی» به صورتی واضح روی سایت داشته باشید.

⬜ نماد‏های لازم برای همرسانی محتوا در شبکه‎های ‎اجتماعی را برای تک تک صفحات سایت و وبلاگ در نظر بگیرید.

⬜ فرم اشتراک خبرنامه الکترونیکی را به صفحه اول سایت و باقی صفحات تارنما‎ و وبلاگ خود اضافه کنید.

⬜ قابلیت به اشتراک‌گذاری در شبکه‎های ‎اجتماعی و نظردادن را اضافه کنید.

⬜ یک سرویس تجزیه و تحلیل وبسایت و وبلاگ برای خودتان انتخاب کنید.

⬜ تمامی فایل‌های اصل فتوشاپ طراحی وبسایت و وبلاگ را از گرافیست خود درخواست کنید.

⬜ وبسایت و وبلاگتان را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید.

⬜ سایت را قبل از راه‌اندازی برای سنجش میزان سازگاری بر روی دستگاه‌های تلفن همراه متعددی امتحان کنید.

⬜ یک نرم افزار یا اپلیکیشن مدیریت ارتباط ایمیلی انتخاب کنید.

⬜ خبرنامه الکترونیکی و تصاویر بنرهای ایمیل درخواست کمک مالی را طراحی کنید.

⬜ خبرنامه الکترونیکی و قالب‌های ایمیل درخواست کمک مالی را سازگار با دستگاه‎های تلفن همراه طراحی کنید.

⬜ در تمام خبرنامه‌ها و ایمیل‌های درخواست خود از پنجره اهدای کمک مالی و نمادهای لازم برای همرسانی محتوا در شبکه‎های ‎اجتماعی به صورت کاملا نمایان استفاده کنید.

⬜ همه فایل‎های اصلی فتوشاپ طراحی خبرنامه‎ها و ایمیل‎های درخواست کمک مالی را از گرافیست خود بگیرید.

⬜ قابلیت به اشتراک‌گذاری در شبکه‎های ‎اجتماعی را اضافه کنید.

⬜ برای هر کمپین جمع‎آوری کمک مالی، صفحات تارنما‎ی مختص به آن کمپین را ایجاد کنید.

⬜ در وبسایت‎، یک صفحه فرم اشتراک خبرنامه الکترونیکی ایجاد کنید.

⬜ یک طرح گرافیکی فرم اشتراک خبرنامه برای ترویج آن در شبکه‎های ‎اجتماعی تهیه کنید.

⬜با برگزاری مسابقات آنلاین سعی کنید لیست ایمیل‌های خود را تکمیل کنید.

⬜ یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری انتخاب کنید.

⬜ یک نرم افزار جمع‎آوری کمک مالی آنلاین که با دستگاه‌های تلفن همراه سازگاری دارد، انتخاب کنید.

⬜ یک صفحه اهدای کمک مالی در سایت‎ خود تعبیه کنید و اطمینان حاصل کنید که فرآیند اهدا فقط از طریق همان یک صفحه امکان‌پذیر است.

⬜ مقادیری را به عنوان پیش‌فرض کمک مالی تعیین و در سیستم بگذارید.

⬜ اگر امکان نرم افزاری‌اش هست، گزینه‌ای اختیاری برای فرستادن پیام به تلفن همراه به سایت اضافه کنید.

⬜ افزونه هزینه برنامه‌ها در مقابل عملکرد را به صورت گرافیکی اضافه کنید.

⬜ جملاتی کوتاه و گویا بنویسید که ترغیب‌کننده حامیان به کمک‎ مالی باشد.

چگونه خیر جذب کنیم

⬜ یک گزینه در صفحه اهدای کمک مالی در نظر بگیرید که افراد بتوانند برای قدردانی از کسی یا به یاد کسی کمک کنند.

⬜ صفحه‎ای جداگانه برای سپاسگزاری از اهداکنندگان کمک مالی تهیه کنید و در ارتباطات ایمیلی، پیامک‌های تلفنی و شبکه‎های ‎اجتماعی در جهت تبلیغات موثر از آن استفاده کنید.

⬜ یک طرح گرافیکی تبلیغاتی برای کمپین اهدای کمک مالی ماهانه تهیه کنید تا در سایت‎، وبلاگ، ارتباطات ایمیلی و شبکه‎های ‎اجتماعی استفاده کنید.

⬜ یک آگهی برای تشویق به کمک مالی فراهم کنید تا در بروشورها و دیگر مواد چاپی خود بگنجانید.

⬜ در صفحه اهدای کمک مالی یک گزینه برای اعطای کمک ماهانه در نظر بگیرید.

⬜ یک پنجره با عنوان «ماهانه کمک کنید!» برای کمپین‌های ماهانه جلب کمک مالی طراحی کنید و آن را برای تبلیغ در ارتباطات ایمیلی، پیامک های تلفنی و پست‌های شبکه‎های ‎اجتماعی استفاده کنید.

⬜ یک طرح گرافیکی تبلیغاتی برای کمپین اهدای کمک مالی به صورت ماهیانه در تارنما‎، وبلاگ، ارتباطات ایمیل و شبکه‎های ‎اجتماعی طراحی کنید.

⬜ تبلیغی برای اهدای کمک مالی به صورت ماهیانه در بروشورها و تبلیغات چاپی خود بگنجانید.‎

⬜ دکمه‎ای برای کمپین اهدای کمک مالی به صورت ماهیانه طراحی و در تارنما‎ و وبلاگ به اشتراک بگذارید.

⬜ سیستمی برای تشکر از کمک‌کنندگان مالی ماهانه داشته باشید و آن را به صورت منظم اجرا کنید (مثلا هر ماه بعد از دریافت کمک برای آن‌ها ایمیل تشکر بفرستید).

⬜ اطمینان حاصل کنید صفحه قدردانی که فرد حامی پس از اعطای کمک وارد آن می شود، شامل آرم و نام موسسه شما باشد و گزینه ‌هایی برای ارتباط با شبکه‎های ‎اجتماعی سازمان ونیز قابلیت همرسانی داشته باشد و ویدئو یا اسلایدهایی برای بیان تشکر شما هم در آن باشد.

⬜ یک صفحه ایجاد کنید که حاوی این پیام باشد: «راه‏‌های بیشتر ‎برای حمایت از ما»

⬜ در صفحه قدردانی  و نیز در کمپین‌های ماهانه برای جلب کمک مالی پیام «راه‌های بیشتر برای حمایت از ما» را بگنجانید.

⬜ یک داده‌نما (یا اینفوگرافی) یا گزارش متنی برای ارائه دستاوردهای برنامه خود و قدردانی از حامیان به صورت سالانه تهیه کنید و در ارتباطات خود با کمک‌کنندگان مالی آن را ارائه کنید. 

⬜ یک نرم‌افزار جمع‎آوری کمک‌های مالی حضوری انتخاب کنید.

⬜ یک راهنمای جمع‎آوری کمک مالی برای مراسم‎های حضوری تهیه کنید.

⬜ مسابقاتی برای اهدای جایزه به یاور جلب کمک مالی که بیشترین کمک‌ها را در زمان کمپین گردآوری کرده طراحی کنید.

⬜ یک لیست ایمیل خاص یاوران جلب کمک مالی تهیه کنید و در طول سال آن را به روز نگه دارید و به آن‌ها درباره برنامه‌هایی که برای آن کمک جمع کرده‌اند اطلاع رسانی کنید.

⬜ یک فهرست از شماره تلفن‌های یاوران جلب کمک مالی داشته باشید و هر از گاهی برای آن‌ها نکته‌ها و راهنمایی‌هایی درباره جلب منابع مالی پیامک کنید و از جدول مراسم‌های آتی خبر بدهید.

⬜ طرح‏‌های گرافیکی تبلیغی برای کمپین جلب کمک مالی حضوری تهیه کنید و در وبسایت‎، وبلاگ، ارتباطات ایمیل و شبکه‎های ‎اجتماعی خود از آن استفاده کنید.

⬜ آگهی مناسبی برای اهدای کمک مالی حضوری تهیه کنید و در بروشورها و مواد چاپی خود بگنجانید.‎

⬜ پنجره‌ای با عنوان «جمع‌کردن کمک مالی» در کمپین اهدای کمک مالی حضوری طراحی کنید و در وبسایت و وبلاگ خود قرار دهید.

⬜ اطلاعات کمپین اهدای حضوری را به صفحه «راه‏‌های بیشتر ‎برای حمایت از ما» اضافه کنید.

⬜ پس از برگزاری مراسم حضوری، ایمیل قدردانی برای اهداکنندگان کمک مالی ارسال کنید. نام و نشان سازمان مردم‌ نهاد خود و لینک‎های شبکه‎های ‎اجتماعی سازمان را در این ایمیل بگنجانید.

⬜ ایمیل‎هایی برای به روز رسانی اخبار کمپین تهیه ارسال کنید.

⬜ یک نرم افزار و یا پلتفرم تامین مالی و یا سرمایه‌پذیری جمعی (crowdfunding) انتخاب کنید.

⬜ خلاصه پروژه خود را بنویسید و کمپین جمع‎آوری کمک‌های همت عالی را راه اندازی کنید.

⬜ قبل از اعلام رسمی، خودتان باید مقداری به این کمپین کمک‎ مالی کنید. هیچ وقت از صفر شروع نکنید.

⬜ یک طرح گرافیکی تبلیغاتی برای کمپین همت عالی در وبسایت‎، وبلاگ، ارتباطات ایمیل و شبکه‎های ‎اجتماعی طراحی کنید.

⬜ تبلیغی برای شرکت در کمپین همت عالی در بروشورها و مواد چاپی خود بگنجانید.‎

⬜ کمپین کمک‌های همت عالی را به صفحه «راه‏‌های بیشتر ‎برای حمایت از ما» اضافه کنید.

⬜ پس از دریافت هر کمک، ایمیل قدردانی برای اهداکنندگان همت عالی ارسال کنید. نام و نشان سازمان مردم‌نهاد خود و لینک‎های شبکه‎های ‎اجتماعی سازمان را در این ایمیل بگنجانید.

⬜ یک نرم‌افزار ارسال پیامک برای درخواست کمک نقدی انتخاب کنید.

⬜ یک کمپین برای ارسال پیامک آگهی راه‌اندازی کنید (با این شیوه که مثلا به این شماره این عدد یا کلمه را بفرستید تا مثلا ۱۰۰۰ تومان کمک کرده باشید).

⬜ یک فرم اشتراک پیامک آگهی به صفحه اصلی و تمام دیگر صفحات وبسایت و وبلاگ خود اضافه کنید.

⬜ در کنار نمادهای مربوط به شبکه‎های ‎اجتماعی، یک نماد برای پیامک آگهی در وبسایت‎، وبلاگ، خبرنامه الکترونیکی و قالب‎های پیش‌فرض درخواست کمک نقدی قرار بدهید.

⬜ کمپین ارسال پیامک برای درخواست کمک نقدی را به صفحه «راه‏‌های بیشتر ‎برای حمایت از ما» اضافه کنید.

⬜ یک طرح گرافیکی تبلیغاتی برای کمپین ارسال پیامک تهیه کنید و در وبسایت‎، وبلاگ، ارتباطات ایمیل و شبکه‌های ‎اجتماعی به کار بگیرید.

⬜ تبلیغی برای ارسال پیامک برای درخواست کمک نقدی و نیز پیامک آگهی (که از طرف مخاطبان دریافت/ فرستاده می‌شود) در بروشورها و مواد چاپی خود بگنجانید.‎

⬜ یک استراتژی تولید محتوا برای تلفن همراه و فعالیت آنلاین بنویسید.

⬜ یک تقویم برای کارهای سردبیری محتوا ایجاد کنید.

⬜ رسانه‌های مربوط به تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی را در بروشورهای چاپ شده بگنجانید.

⬜ رسانه‌های تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی را در مقالات و اخبار منتشر شده در مطبوعات بگنجانید.

⬜ رسانه‏‌های تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی را در وبلاگتان وارد کنید.

⬜ رسانه‏‌های تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی را در کمپین‌های تصویری و داده‌نماها بگنجانید.

⬜ رسانه‏‌های تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی را در ویدئوها وارد کنید.

⬜ رسانه‏‌های تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی را درکمپین‌های جمع‎آوری امضای آنلاین بگنجانید.

⬜ رسانه‏‌های تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی را در مسابقات آنلاین بگنجانید.

⬜ رسانه‏‌های تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی را در فروشگاه آنلاین خود بگذارید.

⬜ رسانه‏‌های تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی را در کتاب‌ها و گزارش‌های الکترونیکی خود وارد کنید.

⬜ رسانه‌های تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی را در اپ‌های ترویجی خود برای تلفن همراه و تبلت بگنجانید.

شبکه‌های اجتماعی

⬜ تصاویر و گرافیک‌های خاص سازمان خودتان را طراحی و در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید.

⬜ پوسترهای تبلیغاتی خود را بر اساس امکانات شبکه‌های اجتماعی بسازید، توضیح بدهید و نام‌گذاری کنید.

⬜ چگونگی تبلیغ نام خود و قراردادن متن بر روی تصاویر را یاد بگیرید.

⬜ به تصاویر و مطالب «هشتگ» اضافه کنید.

⬜ تصاویر، نقل قول‎ها، و مطالب طنز را اولویت بندی کنید.

⬜ ویدئوهای مخصوص سازمان خودتان را طراحی و آماده کنید و در صفحه یوتیوب خود به اشتراک بگذارید.

⬜ اسلایدهایی برای قراردادن در ابتدا و خاتمه ویدئوها تهیه کنید.

⬜ از برنامه‏‌های کمکی ویدئوسازی استفاده کنید.

⬜ لیست‌‏های پخش ویدئویی روی یویتوب یا دیگر شبکه‌های اجتماعی ویدئویی درست کنید.

⬜ با استفاده از قابلیت نوشتن روی ویدئو یا حاشیه‌نویسی‎ها، «قدمی برای حمایت بردارید» را اضافه کنید.

⬜ دنبال‌کنندگان خود را در لیست‎های مختلف توییتری طبقه‎بندی کنید.

⬜ اگر در توییتر به طور فله‎ای دنبال‌کننده دیگران هستید، آن‎ها را دیگر دنبال نکنید.

⬜ میزبان و شرکت‌کننده در گفت و گوهای توییتری باشید. 

برقراری ارتباط و جمع‎آوری کمک مالی همزمان با رخدادها و پیشامدها

⬜ یک سیستم برای پاسخگویی و نشان‌دادن واکنش مناسب در زمان بحران ایجاد کنید.

⬜ کمپین یک روزه آگاهی بخشی راه‌اندازی کنید.

⬜ گزارش زنده از وقایع و کنفرانس‎ها را آزمایش کنید.

مدیریت رسانه‎ها و شبکه‌ها

⬜ یک مدیر خبره شبکه‌های اجتماعی را به صورت تمام‌ وقت یا پاره‌ وقت استخدام کنید و یا شرح وظایف شغلی یکی از کارمندان کنونی را در صورت لزوم برای به عهده‌گرفتن مدیریت این رسانه‌ها تغییر بدهید.

⬜ مطمئن شوید که داوطلبان و کارآموزان در زمینه رسانه‎های تلفن همراه و شبکه‎های اجتماعی آموزش لازم را دیده ‏اند.

⬜ مهارت‎های لازم برای ویرایش فیلم و عکس را یاد بگیرید.

⬜ بد نیست یا زبان برنامه‎نویسی HTML یاد بگیرید و یا از کمک متخصص استفاده کنید.

⬜ اگر بخش‌های مختلف دارید نام و آوازه سازمان خود را در فعالیت همه بخش‌ها با درجه یکسانی از اعتبار پیش ببرید.

⬜ در فعالیت‌های خود هر جا لازم یا ممکن است در مناطق زمانی مختلف (به وقت محلی مناسب) فعال باشید.

⬜ میزان اثرگذاری فعالیت‎های مربوط به رسانه‏‌های تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی را فعالانه زیر نظر بگیرید تا از هر جا لازم است شیوه کار را تغییر دهید و مخاطب را خسته و دلزده نکنید.

⬜ اصل تمامی فایل‎های فتوشاپ مرتبط با محتوای تصویری یا گرافیکی شبکه‎های اجتماعی خود را از گرافیست بخواهید تا در اختیارتان بگذارد.

⬜ به مطالعه کمپین‎های جمع‎آوری کمک مالی از طریق تلفن همراه و حضوری بپردازید که سازمان‌‏های مردم‌نهاد مشابه شما، از نظر ماموریت و برنامه، برگزار می‌کنند و از آن‌‏ها بیاموزید و پیروی کنید.

این مطلب نوشته هدر منسفیلد، نویسنده کتاب پرفروش موبایل برای کار نیک: راهنمای چگونگی جمع‎آوری کمک مالی برای سازمان‎های مردم‌نهاد است.


ممنونم

برای برقراری ارتباط موفق و جذب دیگران به خود باید از ساده ترین روش ها برای اتربخشی استفاده کنید. قرار است در جمعی حاضر شوید و برایتان مهم است که بتوانید دیگران را مجذوب خود کنید پس بهتر است رازهای شیفته ساختن دیگران را بشناسید.

انسان ها از ده ها هزار سال قبل تاکنون شروع به صحبت کرده اند، و سنت شفاهی هزار سال است که جوامع را شکل داده است.این زمان زیادی است که مهارت های تاثیرگذاری مان را به عالی تر سطح برسانیم، اما تقریبا بانفوذترین آدم ها هنوز سعی می کنند توده ی مردم را با سخنرانی شان تحت تاثیر قرار بدهند.البته، فقط تعداد کمی مثال جالب توجه وجود دارد. سقراط، آبراهام لینکلن، مارتین لوتر کینگ، و وینستون چرچیل از جمله کسانی هستند که می توان نام برد.

آن ها مخاطب شان را با هر واژه شیفته می کردند. این آدم ها ناملموس ترین ویژگی شخصیتی را داشتند:جذابیت.مهم نبود برای چند نفر صحبت می کردند؛ این صحبت ها طوری بود که گویی هر فرد را به تنهایی مخاطب قرار می دهند.بنیان سبک بی دردسر این آدم ها شیوه ای خوش آوا(و به ندرت قابل تشخیص) بود که آنها را قادر می ساخت مخاطبان شان را مسحور خود کنند.

هر حرکت شان با حرف های شان هم سو بود و هر رویداد عمومی مراسمی چندمنظوره برای تحت تاثیر قرار دادن نگرش مخاطب بود.

از نقطه نظر من، هر سخنران با جذابیت 4 ویژگی دارد. هر یک از ما، با تمرین زیاد، و کمی اعتماد به نفس اولیه می توانیم یکی از این سخنران ها باشیم.

چگونه خیر جذب کنیم

افرادی که به راحتی دیگران را جذب می کنند خصوصیاتی این چنینی دارند”

بدن سخنران با حرف های اش سازگار است

وقتی بین چیزی که یک فرد می گوید و نحوه ی گفتن آن اختلاف وجود دارد، ما به طور خودکار احساس معذب بودن می کنیم.

وقتی زبان گفتاری مثبت با زبان بدن تدافعی همراه می شود، زنگ های هشدار به صدا در می آیند، آیا سخنران راستگو است؟ وقتی زبان گفتاری پرشور با ژستی ایستا همراه می شود، ما به این فکر فرو می رویم که آیا سخنران حقیقتا هیجان زده است یا خیر.

هنگام صحبت کردن برای مخاطب، وقتی زبان گفتاری تان شما را به حرکت وامی دارد، حرکت کنید. از ژست تان استفاده کنید تا زبان گفتاری تان را تقویت کنید، نه این که توجه مخاطب را از آن دور کنید. به مخاطب تان نشانه ای بدهید تا بداند از حالات چهره تان چه حسی را باید بگیرد، تا خیلی زود پیام تان را دریافت کند.

آن ها ارتباط هیجانی ایجاد می کنند

برداشت مخاطب، تمام چیزی است که اهمیت دارد. مهم نیست چند بار سخنرانی را در مقابل آینه تمرین کرده اید یا هم کاران تان درباره ی پیام آن چه فکری می کنند. تا زمانی که یک ارتباط هیجانی با مخاطب تان ایجاد نکنید، پیام تان منتقل نخواهدشد.

مخاطبان به طور طبیعی مشناق هستند-آن ها آمده اند تا بیاموزند، الهام بگیرند، یا با شما هم سفر شوند. آنها آماده هستند تا با شما یک رابطه را بسازند، برای همین مهم است از لحظه ای که وارد می شوید، با آنها ارتباط برقرار کنید.

یک لبخند گرم معمولا برای آغاز خوب است!

بهترین سخنران ها از دامنه ی هیجانی صدا شان استفاده می کنند تا مخاطب را در سفرشان با خود همراه کنند. وقتی خوشی، شگفتی، غرور، نگرانی، ترس، امید یا هر هیجان دیگری را ابراز می کنند، به دنبال این هستند که همان پاسخ هیجانی را از شنوندگان شان دریافت کنند.

در مهندسی سخنرانی عالی هستند

سخنرانی خوب یعنی حرف ها و ایده های تان را هم گام کنید، لحن کلام تان گویا باشد، یاد بگیرید طوری نفس بکشید که قدرت رساندن پیام تان را داشته باشید.

ضروری است که در هر سخنرانی در لحظات مناسب به مخاطب تان اجازه ی درنگ بدهید. بهترین سخنوران سرعت سخنرانی شان را تغییر می دهند و به مخاطب فرصت می دهند ایده های شان را هضم کند و حدس بزند ایده ی بعدی چیست.

تعداد کمی از آدم ها می توانند هم زمان گوش کنند و فکر کنند. قدرت یک سخنرانی که حقیقتا تاثیرگذار است، از سکوت های تان نشأت می گیرد.

لحن صدای تان ظرافت هایی دارد که شما حتی متوجه آن نمی شوید. اگر قادر باشید صدای تان را کنترل کنید و نشانه های مناسب هیجان را در زمان مناسب در آن قرار دهید، می توانید مطمئن باشید مخاطب تان در پیام تان تردید نخواهدکرد. وقتی زبان بدن تان با سخنرانی تان هم خوانی دارد، به طور طبیعی لحن مناسب را پیدا می کنید.

وقتی صحبت می کنید، به حجم هوای بیش تری نیاز دارید تا پیام تان را برسانید. تا به حال چند بار متوجه شده اید صدای آدم ها در پایان جمله، که در واقع باید تاکیدی روی نکته ی کلام شان باشد، پایین می آید؟ در اغلب موارد مهم ترین کلمات و مفاهیم در پایان جمله می آیند. با دیافراگم تان نفس عمیق بکشید تا در “بازدم” این مفاهیم را با اعتماد به نفس ادا کنید.

 محتوای سخنرانی شان حقیقتا برانگیزاننده است.

گفتن داستان های شخصی و حقیقی مخاطب را قادر می سازد با سخنران ارتباط برقرار کند. سخنران دیگر یک صدای دور، از یک سکوی دور نیست؛ کنار شما نشسته است، و سفر منحصر به فرد خودش را با شما به اشتراک می گذارد.

وقتی کسی به شما اعتماد می کند، یک حس خیلی ویژه به وجود می آید، وقتی یک مجموعه مخاطب چندصد نفری چنین احساسی دارد، یعنی داستان تان جمعیت را جذب کرده است.

 بهترین سخنران ها به پیام شان چارچوبی منطقی می دهند و این چارچوب را حول یک مضمون اصلی می سازند. سپس تار و پود داستان شان را پیرامون بنیان های اولیه می بافند. آنها از موضع اعتبار صحبت می کنند، و مخاطب حرف شان را می پذیرد چون آنها را باور دارد.

لابد در جریانید که این روزها معادلات کارهای خیر و جذب سرمایه های آنلاین بیش ازهر زمان دیگری، روی داده ها و عدد ورقم می چرخند. در سالهای اخیر چه در داخل کشور و چه در خارج، شاهد کمپین های جذب سرمایه ای بوده ایم که با اتکا بر داده ها و تحلیل های درست، موفق بوده اند.

هرقدر هم که بتوان این کمپین های موفق را از بیرون نگاه کرد و مطالعه شان کرد، سوالاتی در زمینه موفقیت شان وجود دارد که نمی توان آنها را از پشتیبانهای تلفنی صاحبان کمپین های خیریه و یا حتی تحلیلگران پرسید. مثلاً:۱- چرا وقتی در پروژه های خیریه روی گرفتاری ها و مشکلات یک شخص دست می گذاریم پاسخ بهتری در جمع آوری کمک ها می گیریم تا وقتی روی مشکلات عام یک گروه دست می گذاریم؟۲- چرا بیشتر افراد وقتی یک کمپین به هدف نهایی اش نزدیک می شود کمک می کنند؟۳- چرا افراد در خیلی از کارها که به صورت عینی در آن بیشترین کار خیر صورت می گیرد مشارکت نمی کنند؟۴- وجدان ما چگونه جنبه های انسانی کارهای انسان دوستانه را فهم می کند؟

خوشبختانه اتفاقاتی که در سازمان های مردم نهاد رخ می دهد، تشکل های غیرانتقاعی، نوع دوستی و کار خیر موضوعات تحریک کننده ای برای روانشناسان هستند. آنها دوست دارند بدانند چه فرآیندهایی در ذهن افراد آنها را به سمت بذل و بخشش همان منابع محدودشان می برد. در دهه های اخیر، حجم زیادی از مطالعات علمی شرایطی که افراد را برای کمک کردن تحریک و تشویق می کنند را بررسی کرده اند که چنین تحلیل های علمی، می تواند یک دارایی ارزش مند برای سازمان هایی باشد که به دنبال ماکزیمم کردن نتایج جذب سرمایه شان هستند.
در این راهنما، سعی کرده ایم در چهار سرفصل کلی، چند مورد از نکات روانشناسانه کار خیری که می تواند در موفقیت یک کمپین جذب سرمایه به شما و سازمانتان کمک کند را به صورت سرفصلی بیان کنیم:

فصل اول: ایجاد یک جهان بینی بخشنده
اولاً بیایید قبول کنیم که هیچ کس نمی تواند هر زمان به هر سازمان خیریه ای که کمک خواست کمک کند، (حالا گیر ندهید که اگر بیل گیتس بود چطور!) پس چه چیزی باعث می شود که افراد یک روز تصمیم به کمک می گیرند و روز دیگر نه؟
ممکن است بگویید که خب دلایل خیلی مختلفی هست. مثلاً شاید یک روز یارانه آنها را دیر ریخته باشند یا یک روز برای کمک کردن دیر جنبیده باشند، شاید از طراحی یک سایت خوششان نیامده باشد و…خلاصه دلایل بسیاری روی ذهنیت کمک کنندگان بالقوه اثر می گذارد.
قبول که بسیاری از این عوامل توسط یک سازمان خیریه قابل کنترل نیستند، ولی محققان فهمیده اند نوع بیان درخواست کمک ، اثر بسزایی در قبول یا رد توسط کمک کنندگان دارد. در این پست و پست های بعدی سامانه نیکوکاری بهشت، سعی می کنیم چند مورد از فوت های کوزه گری موثر(!)روی جذب کمک ها به صورت آنلاین را توضیح بدهیم:

۱- قرار دادن در دوگانه کمک مالی- وقت گذاری
مطالعات نشان می دهند رفتار مردم در مواجهه با وقت گذاری متفاوت با رفتار آنها در مواجهه با پول دادن است. برای کشف این تفاوت های رفتاری، روانشناسان از اصل زمینه سازی(توضیح) استفاده کرده اند تا بتوانند قالب های ذهنی متمرکز بر زمان و متمرکز بر پول را در ذهن شرکت کنندگان زنده کنند.
در مطالعه ای، از شرکت‌کنندگان سوالات زیر با چینش های مختلف پرسیده شد:
چقدر مایل به حضور داوطلبانه در یک آزمایشگاه امیدبخشی هستید؟
چقدر حاضر به کمک کردن مالی به یک آزمایشگاه امید بخشی هستید؟

چگونه خیر جذب کنیم

سپس به افراد شرکت کننده ده دلار به صورت پاداش داده شد. تا همه یا بخشی از آن را به آن آزمایشگاه کمک کنند. مشاهده گردید گروهی که ابتدائاً از آنها پرسیده شده بود که آیا حاضرید وقت تان را برای کمک به کار خیر در اختیار بگذارید، میزان بیشتری کمک مالی کردند. اما گروهی که همان ابتدا گزینه کمک مالی برایشان مطرح شد کمتر کمک کردند.

به نظر می رسد که وقتی افراد ابتدائا در مورد کمک مالی فکر می کنند، تمرکزشان می رود روی رسیدن به یک هدف قابل دسترسی با منابع محدودی که دارند. خیلی حسابگرانه فکر می کنند و محافظه کارانه پرداخت می کنند. امّا وقتی بحث زمان و وقت گذاری های داوطلبانه می شود، می بینیم که مردم بالکل متفاوت از مقوله پول فکر می کنند. فکر کردن مردم حول زمان، مبتنی بر تجاربی است که دارند و آن تجارب داوطلبانه، عواطفشان را برمی انگیزد.
پس وقتی اول گزینه وقت گذاری را به افراد پیشنهاد می دهیم آنها به تجربه ای فکر می کنند که عواطفشان را برمی انگیزد و نتیجتاً سخاوتمندانه تر کمک می کنند.

نکته بیرون بر: قبل از گزینه درخواست کمک مالی، به افراد گزینه کمک به صورت وقت گذاری را پیشنهاد دهید. به علت اصول روانشناسی بیان شده در بالا، این امر موجب افزایش کمک های مالی خواهد شد.

۲- در برانگیختن احساسات افراد مراقب باشید!
مبتنی بر این فرض که قالب ذهنی احساسی بخشنده تراز قالب ذهنی تحلیل گر هست، پس منطقی است که خیریه ها و جمع کنندگان کمک، برای اثرگذاری بیشتر روی مخاطبین، بیشتر احساسات آن ها را درگیر پروژه هایشان کنند. یک راه برای اثرگذاری عاطفی، مدلی از بیان درخواست کمک هست که در آن تصویری از فرد نیازمند ترسیم می شود. این ترسیم می تواند به دو صورت رخ دهد:

الف- تصویر کردن احساسات فرد مددجو:

مثلاً: رامین، پدر دو دانش آموز اهل آق قلاست که این روزها به جای کمک به رنگ کردن پیک شادی بچه ها، نگران رنگ های دیوار خانه اش است.

ب- تصور احساسات خودشان اگر در شرایط فرد نیازمند کمک بودند:

تصور کنید که این روزها، به جای لذت بردن در کنار کودکانتان، غصه دار خانه خراب شده تان باشید.

هر دوی این روش ها حس ابراز همدردی را برمی انگیزد، اما تفاوتشان این است که تمرکز فرد کمک کننده روی کیست. وقتی که کمک کننده ها به احساسات فرد نیازمند کمک توجه می کنند، عملاً روی رفاه دیگری تمرکز می کنند و انگیزه شان کاهش رنج آنهاست؛ اما وقتی که از کمک کننده درخواست می شود که خودش را در جایگاه قربانی ببیند ، یک حس پریشانی شخصی ایجاد می شود که کمک کننده به دنبال کاهش آن است. به عبارت دیگر، کمک کننده احساساتی می شود و ممکن است کمتر علاقه به بخشیدن منابع شخصی خود داشته باشد.

نکته بیرون بر: تفاوت خیلی ظریفی وجود دارد که وقتی از کمک کننده درخواست می کنید که به نیازمندی کمک کند بهتر است از آنها بخواهید که موقعیت نیازمند را درک کنند تا اینکه به آنها بگویید تصور کنید که فلان بلا سر خودتان آمده است!پس اگر می خواهید ایمیل یا پیام تلگرامی بفرستید و در آن از افراد درخواست کمک کنید ، سعی کنید شرایط سخت نیازمند را برای کمک کنندگان تصویر کنید و از عباراتی نظیر اینکه “چشمانتان را ببندید و تصور کنید که شما هم…” بپرهیزید!

فصل ۲: ماموریت خود را به تصویر بکشید.

اول بگویید ببینیم که فرق بین این دو اسب گرامی در تصویر زیر چیست؟

 

در هر دو تصویر ما اسبی می بینیم با چهار پا ، یکی واقعی و یکی ساختگی. پس چرا یکی از این ها که اتفاقاً ساختگی هم هست بیشتر جذب می کند؟

به خاطر نحوه ارائه.
بخش مهمی از جذب کمک های خیر و سرمایه ها، بر می گردد به این که شما یک ارائه قوی داشته باشید که مثل یک نور افراد را دنبال خود بکشاند. اما همیشه چیزی که افراد را برای کمک کردن می کشد همیشه یک کار شهودی نیست.
در مطالعات زیادی از افراد خواسته شده که بگویند چه چیزی آنها را بیشتر ترغیب می کند تا به افراد کمک کنند. یافته های آنان به ما کمک می کند که چگونه درخواست جمع آوری کمکمان را مطرح کنیم.حواستان باشد که این کارها و تکنیک های روانی یک جور کلک زدن به مخاطب نیست؛ بحث این است که چطور برای جمع آوری کمک ها پا پیش بگذاریم.

۳-اثر قربانی قابل شناسایی: یک نفر را بیان کنیم یا چند نفر را؟

به صفحه اول سایت فوق نگاه کنید. این یک سایت برای اقدام علیه گرسنگی است. یک سازمان جهانی غذا که در بیش از ۴۰ کشور در سرتاسر جهان کار می کنند و به هزاران نفر کمک می کنند. حالا سوال این است که اگر برای هزاران نفر کار می کنند پس چرا در صفحه ورودی سایتشان عکس یک نفر را زده اند؟ بهتر نبود که با نشان دادن جمعیت زیادی از مددجوها یا عدد مددکارها ، ابعاد کارشان را نشان می دادند؟

مساله کلیدی این است که تجربه نشان داده:

 تمرکز روی اشخاص منفرد، حس بیشتری را برای کمک کردن بر می انگیزد.

شواهد نشان می دهد که افراد نسبت به اشخاص بخشنده تر از گروهها هستند. علت پشت قضیه هم این است:
مواجهه با یک قربانی (مددجو) تنها بیشتر از گروه قربانیان عواطف را برمی انگیزد.محققان بر این باورند که احساس اندوه عامل مهمی در ایجاد تصمیم به کمک کردن است وتمرکز بر روی مشکل یک نفر به نظر می رسد اثر عاطفی مهم تری داشته باشد و اثر عاطفی عنصر مهمی در مجاب سازی کمک کنندگان انگیزه مند است.
معمولاً برای بیشتر کردن اثر برجسته کردن مشکل یک نفر، یک سازمان عملاً دارد شما را به فردی که می بینید معرفی می کند.آنها به شما اسمش را خواهند گفت و جزئیاتی را در مورد آن فرد تعبیه خواهند کرد. این خود اثر قربانی قابل تشخیص است که بیان می دارد یک قربانی بیشتر شما را به سمت کمک می کشاند وقتی هویتش معلوم است.این نکته می تواندبه سادگی تعبیه یک تصویر، یک نام و یک داستان مختصر باشد.

نکته بیرون بر: فارغ از اینکه سازمان شما به چند نفر کمک می کند، بهانه ای پیدا کنید که داستان های شخصی را بولد کنید. از آنطرف از آنجایی که منطقی نیست که فقط خیریه شما روی یک نفر تمرکز کند، جایی در وبسایت یا رسانه های خود بسازید که مشخص کند این داستان برای یک نفر نیست و یک نفر های زیادی با داستان های شخصی شان در سامانه شما نیازمند کمک هستند.

۴- اثر شباهت

عامل مهم دیگری که میل افراد را برای کمک در یک زمینه خیر برمی انگیزد بحث شباهت است.اگر دانش آموخته علوم اجتماعی یا رشته های مشابه آن باشید حتماً می دانید که پارادیم گروه کوچک یک روشی در روانشناسی اجتماعی است که نشان می دهد چگونه تفاوت کوچکی کافی است تا افراد علاقه شان را به گروه خودشان نشان دهند.
حالا چگونه کاری کنیم که کمک کنندگان به خیریه ما اینگونه حس کنند که اجزاء خیریه شما قسمتی از گروه های اولیه آنها هستند؟

گروههای مختلفی هستند که افراد با آنها احساس هویت می کنند، افراد می توانند با ملیت، جنسیت دین و حتی رنج سنی حس ارتباط کنند.
به عنوان نمونه وقتی یک فردی درخواست وام در سایت کیوا یا یک سایت کمک به سیل زدگان را در کشوری می کند ، افراد می توانند اسم و عکس آن فرد را  ببینند و در توضیحات نوشته شده که آن فرد با آن پول می خواهد به چه چیز برسد.
افراد نسبت به افرادی که آن ها را در گروه خود حس کنند سخاوت بیشتری نشان می دهند، پس ارائه جزئیات حول مورد نیازمند کمک باعث می شود که بالاخره افراد با بخشی از صفات او احساس همگروهی کنند.

نکته بیرون بر : کمک کنندگان به افرادی که احساس می کنند به آنها شباهت دارند بیشتر کمک می کنند.پس تعبیه کردن جزئیاتی که نشان دهد کمک کننده با کمک شونده زمینه های مشترک دارد انگیزه افراد را برای کمک کردن افزایش می دهد. اگر پرسونای کمک کنندگانتان را هم مشخص کرده اید که چه بهتر، می توانید  بخشی از صفات پروژه مورد کمک را بولد کنید که ارتباطی به کمک کنندگان داشته باشد.

خب امیدواریم که تا اینجای کار مطلب به کارتان آمده باشد. البته صبر کنید! هنوز ۷ نکته طلایی دیگر مانده که در دو پست بعدی برایتان خواهیم نوشت. عجالتاً توصیه می کنیم برای اینکه این نکات جا بیفتد، با همکارانتان در مورد آنها بحث کنید و اگر به نظرتان چیزی برای تکمیل آن وجود دارد، خوشحال می شویم که در قسمت نظرات برای ما قیدش کنید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

طراحی شده توسط بهشت برای داشتن دنیایی بهتر

چگونه خیر جذب کنیم
چگونه خیر جذب کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *