چگونه در عشق موفق باشیم

 
helpkade
چگونه در عشق موفق باشیم
چگونه در عشق موفق باشیم

در ابتدای یک رابطه، عشق شدید و جدید است، اما بعدا مشکلاتی بوجود می آید. برای قوی بیرون آمدن از این مشکلات، خواندن و انجام این کلید ها به داشتن یک رابطه موفق کمک می کند. همیشه از موفقیت در کسب و کار شنیده اید، اما به آن میزان درباره موفقیت در روابط زیاد نشنیدید. پس چگونه می توان یک رابطه موفق داشت؟این جاده ممکن است ساده نباشد اما ارزشش را دارد. در اینجا چند راهنمایی را آورده ایم.

زمانی که یک رابطه جدید است، همه چیز را از طریق عینک زیبایی می بینید اما در طول زمان، با زندگی روزمره و شناختن یکدیگر می تواند شما را پایین بیاورد. باور کنید یا نکنید، یک رابطه موفق چیزی نیست که تنها در فیلم ها وجود داشته باشد با این حال، شما مجبور به همکاری باهم و حرکت در یک جهت هستید. راهنمایی های این بخش از نمناک می تواند به شما کمک کند ، چه یک رابطه را تازه شروع کرده اید و یا سال هاست که با هم هستید و اکنون مشکلی دارید، این موارد ارزش نگاه کردن را دارند.

1. از وابسته شدن خودداری کنید:

طبیعی است که ابتدا خیلی وابسته و دنبال هم باشید و تمام وقت خود را با شریک زندگی خود صرف کنید. اما بعدا می تواند به وابستگی تبدیل شود:کاملا نیاز به خوشحالی دارد. مستقل بودن به این معنا نیست که شما دوست ندارید که یکدیگر را دوست داشته باشید و یا حس عاطفی از خود نشان دهید، فقط به این معنی است که درک کنید که هر یک از شما سرگرمی و تعهدات خود را دارید ؛ زیاد خوب نیست که مثل چسب به هم وصل باشید متاسفانه، با این حال، بسیاری از مردم نمی توانند از زندگی بدون شریک خود لذت ببرند – این یک اشتباه رایج است!چگونه در عشق موفق باشیم

2. همیشه به یکدیگر احترام بگذارید:

مطالعات طولانی مدت ازدواج به ما این کلید را برای یک رابطه موفق می دهد. احترام پایه و اساس هر گونه رابطه است، و یک رابطه عاشقانه قطعا از این موضوع استثنا نیست. احترام به چه معنی است؟ خودتان را جای آنها قرار دهید، آنها را درک کنید و بپذیرید، اجازه دهید خودشان را بیان کنند، اجباری نکنید چیزی جز آنچه هستند باشند، و به آنها نپرید.

3. با خودخواهی خداحافظی کنید :

نیمی از یک زوج بودن به معنی است که در همه زمانی به هر دوتان فکر می کنید چرا که خودخواهی در یک رابطه موفق نیست. معنی آن چیست؟ در زمان های تصمیم گیری به جفتتان فکر کنید، نه فقط خودتان. آینده شما بستگی به این دارد. ما نمی گوییم که نباید خودتان را نادیده بگیرید، بلکه روابط جدی یعنی رسیدن به توافق برای تصمیم گیری است. شبیه یک قرارداد کاری یا هر توافقی دیگری بین دو طرف. به یاد داشته باشید که جهان در در اطراف شما نمی چرخد. دیگران هم نیازهایی دارند. خودخواهی بیشتر در رابطه شما و چند دقیقه طول می کشد تا توجه همسرتان را به خود جلب کنید و صحنه را برای صلح و شادی تغییر می دهید.

4. درباره همه چیز صحبت کنید:

این یکی دیگر از کلید های ارتباط موفق است. حتی اگر موضوعات سختی را که می شناسید که می تواند باعث بحث شود، اما ارزشش را دارد. بسیار مهم است که چیزی را که می خواهید و احساس می کنید رل بروز دهید، مانند شریک زندگی خودتان، و خوب است که بدانید موضوعات جنجالی و دیدگاه های متفاوتتان را مطرح کنید. زندگی همه آفتاب و گل سرخ نیست روابط دارای روحیه و جریان هستند و بنابراین گفتگو ضروری است. پنهان کردن چیزها جواب نمی دهد، زیرا پس از آن توهم رشد می کند و در نهایت ممکن است راه حل دیگری برای این مشکل وجود نداشته باشد.

صداقت و اعتمادپذیری، دو جزء اساسی برای هر رابطه موفقی است. گفتن حقیقت در تمام دوران با وجود عواقب منفی اش، با ارزش است بنابراین پیش بروید و در مورد آن چیزی که تا به حال در دل خود پنهان کرده اید صحبت کنید.

5. همه کار را با هم انجام دهید:

آیا می دانستید که به اشتراک گذاری سرگرمی با شریک زندگی خود، برای شما بسیار خوب است؟ این کار شما را از سقوط به گودال نگه می دارد، از خستگی جلوگیری می کند، و باعث صحبت کردن می شود. به علاوه، به شما کمک می کند تا به راحتی ارتباط برقرار کنید – نه از طریق یک صفحه، بلکه به چشم در چشم و فهمیدن آنچه او فکر می کند. این کار فرصتی برای حمایت از یکدیگر و کمک به دستیابی به اهداف است.

6. سایر روابط را نیز مورد توجه قرار دهید:

این بخش برای داشتن ارتباط موفق نیز مهم است ؛ همیشه تنها دو نفر بودن خوب نبست، بنابراین برنامه ریزی کنید و با هم، به دیدن خانواده بروید، دوستان جدید پیدا کنید، با افرادی که چیزهای مشترکی با شما دارند وقت بگذرانید، به قرارهای چهار نفره (دو زوجی) بروید – دایره شخصی خود را باز کنید. بودن با افراد دیگر باعث می شود که پویایی روزمره شما بهتر شود ؛ از حباب خود خارج می کند و می توانید به از دیوارها بالا بروید. این یک موضوع مکالمه عالی و راه سرگرم کننده برای گذراندن بعدازظهر پنچ شنبه یا آخر هفته خواهد بود.

 

بودن در یک رابطه موفق، اغلب هدف تمام زوج هایی است که تصمیم به باهم بودن گرفته اند. برخی از مواقع رعایت نکاتی به ظاهر بی اهمیت و کوچک، جرقه ای برای جلوگیری از رخ دادن بسیاری از مشکلات است. برخی از این توصیه‌ ها ممکن است ساده به نظر برسند اما نگذارید همین سادگی شما را گول بزند. این سادگی تضمین یک رابطه موفق است.

به گزارش آلامتو به نقل از lifehack؛ رعایت این موارد به ظاهر کوچک اما پراهمیت بسیار مهم است، به همین خاطر ما تصمیم گرفته ایم در این مطلب به 15 توصیه کاربردی در مورد روابط بین زوج ها بپردازیم. لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

بیایید با هم رو راست باشیم، همه ما می دانیم که ازدواج آن کاخ بزرگ آرزوها که در فیلم ها و قصه ها دیده ایم نیست. اگر آرامش در رابطه برای تان یک اصل مهم است چیزهای رویایی مانند سفرهای خارجی متعدد، شام خوردن در رستوران های پنج ستاره و لوکس و … را فراموش کنید. آن ‌ها به همان اندازه که ممکن است فریبنده به نظر برسند، سرمایه ‌گذاری‌ های کوتاه‌ مدتی هستند.

اگر می ‌خواهید رابطه ای خوب با همسرتان داشته باشید، روی چیزهای کوچک و روزمره تمرکز کنید. این دلخوشی های کوچک شاید در کنار آن لحظات لوکس بی معنی به نظر برسند اما می توانند به گونه ای در خاطرتان بماند که حتی شما را در سرد ترین شب ‌ها گرم نگه می ‌دارد.چگونه در عشق موفق باشیم

حتما می پرسید منظور من از چیزهای کوچک چیست؟ بیایید به کوچک ترین آن اشاره کنیم، یک فنجان چای یا قهوه! واقعا وقتی همسر شما مشغول به کار است چه چیزی اندازه یک فنجان چای یا قهوه گرم می تواند خستگی اش را رفع کند و لبخندی بر روی لبانش بیاورد؟ همین چای به ظاهر بی اهمیت، می تواند باعث شود تا لحظاتی کنار هم بنشینید و از وجود هم لذت ببرید. این موارد ساده را بی اهمیت تلقی نکنید.

رابطه تان با بهترین دوست هایتان را ببینید، چطور ساعت ها تلفنی با هم صحبت می کنید و می خندید؟ چطور تمام احساسات تان از غم و شادی گرفته تا اتفاقات خوب و بد، را با آن ها به اشتراک می گذارید؟ بسیار خوب رابطه شما و همسرتان هم به این میزان صمیمیت نیاز دارد.

قبل از اینکه زن یا شوهر باشید، برایش یک رفیق باشید، یک رفیق واقعی. طبق تحقیقات انجام شده، در رابطه هایی که زن و شوهر رابطه دوستانه خوبی دارند، به مراتب به هم نزدیک تر هستند و مشکلات بین شان را هم راحت تر حل می کنند.

جان اف هلیول، نویسنده یک مطالعه می گوید: “زمانی که همسران بهترین دوستان همدیگرند، مزایای بهزیستی در ازدواج به دو برابر افزایش پیدا می کند.”

همه آدم ها دوست دارند کسی را داشته باشند که در مواقع نیاز یک گوش شنوا باشد.

جنیفر پریس می گوید: “گاهی اوقات هدف آدم ها از حرف زدن، راهکار خواستن نیست، آن ها فقط می خواهند احساسات شان را با یک نفر در میان بگذارند.”

گوش دادن واقعا یک هنر است. گاهی برخی از مردان فکر می کنند که هدف از شنیدن حرف های همسرشان فقط حل کردن مشکلات اوست، اما واقعا یک زن همیشه این را نمی خواهد. او فقط گاهی می خواهد خیلی خوب به او گوش بدهید، همین.

هنر گوش دادن یکی از مواردی است که نقش مهمی در موفقیت ازدواج دارد، تصور داشتنِ کسی که بدون قضاوت، سرزنش و ارائه راهکار، مانند یک دوست به آدم گوش کند، واقعا لذت بخش است.

می دانم که در دنیای امروز برای پیغام دادن به همسرتان از پیام رسان ها و گوشی موبایل استفاده می کنید، اما باور کنید هیچ چیز مانند خواندن یک نامه عاشقانه لذت بخش نیست. ممکن است قدیمی باشد، اما واقعا رمانتیک است.

کسی که یک نامه عاشقانه را دریافت می کند و آن را باز می کند تا بخواند، تمام کلمات خط به خط آن را از عمق جان لمس می کند و سراسر لذت و عشق می شود.

برای روز ولنتاین امسال، شوهرم از اول فوریه و به مدت ۱۴ روز، هر روز یک نامه ی عاشقانه برای من می نوشت و آن را در مکان‌ هایی قرار می داد که می ‌دانست من آن را پیدا خواهم کرد. واقعا چه راه خوبی برای شروع روز من بود. من واقعا این کار او را به هر هدیه و گل و شکلاتی ترجیح می دهم، چون می توانم تا همیشه این نامه ها را نگه دارم و با هر بار خواندن آن وجودم لبریز از عشق شود.

در قسمت زیر قسمتی از متن نامه فریدا کالو به دیه گو ریورا را برایتان قرار می دهم:

“هیچ احساسی با گرفتن دست های تو قابل مقایسه نیست و هیچ رنگ سبزی به زیبایی رنگ چشمان تو نیست. تمام وجود من پر شده از تو، تو آیینه شب های من هستی. تمام لذت من، پر شدن بهار زندگی از چشمه وجود توست.”

این متن را برای ایده دادن به شما آورده ام، بدیهی است که نامه های شما لازم نیست در این سطح ادبی باشند. برای نوشتن نامه حتما نیازی به جملات ادبی نیست، شما می توانید با کلمات ساده و صمیمی هم عشق تان را به او بروز دهید.

یک راه برای نشان دادن عشق و ایجاد احساسات گرم و دوست داشتنی این است که از آخرین تکه چیپس، شکلات یا هرچیزی که می خورید چشم پوشی کنید و آن را به همسرتان بدهید. این یک ژست کوچک اما فداکارانه است واحساس خوبی در وجود او به وجود می آورد. می دانم، گاهی این کار مخصوصا برای افراد شکمو کمی سخت است، اما به او نشان دهید که به او بیش از خودتان اهمیت می دهید.

تا به حال به این فکر کرده اید که چقدر از آدمی که روزهای اول ازدواج بودید، فاصله گرفته اید؟ معمولا افراد در اولین روزها و حتی ماه های ازدواج سعی می کنند همیشه مرتب باشند و خوب رفتار کنند و دلخوری به وجود نیاورند، اما به مرور زمان این موضوع رنگ می بازد و افراد از این شخصیت فاصله می گیرند.

به آدم های افرادتان نگاه کنید، چقدر تعداد افرادی که بعد از گذشتن سال ها از ازدواج شان دیگر افزایش وزن و رسیدن به ظاهرشان مثل روزهای اول مهم نیست، زیاد است. به این فکر کنید که اگر دوست دارید همسرتان مثل روزهای اول ازدواج رفتار کند شما هم باید مثل همان دوران رفتار کنید.

اسکات کریستین در مقاله خود، می نویسد: ” چیزهای زیادی در رابطه با ازدواج، وجود دارند که باید مراقب آن ها باشیم. اما بیشتر از هر چیزی دلیل طوفانی شدن هوای رابطه، این است که افراد دیگر مانند سابق مراقب خودشان نیستند. زمانی که دیگر افراد مراقب خودشان نیستند این بی نظمی عاطفی مشکلات زیادی را به وجود می آورد. پس، مراقب خودت باش”

به سلامت تان اهمیت بدهید، ورزش کنید، غذاهایی با ارزش غذایی بالا بخورید، با انگیزه و با نشاط بمانید و گرفتار روزمرگی و خمودگی نشوید.

زمانی که برای اولین بار با هم ملاقات کردید را به یاد دارید؟ چقدر از رفتارها و ظاهر او تعریف می کردید، چقدر برای هر چیز کوچک او را تحسین می کردید. اما حالا چه؟ مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که پس از گذشت چندین ماه یا سال از ازدواج، افراد با خود می گویند من که بارها از او تعریف کردم، او که نظرم را می داند، چرا بازهم تعریف کنم؟ اما این تفکری اشتباه است. باید او را به خاطر خوبی هایش تحسین کنید به این خاطر که این تعریف باعث می شود او احساس خوبی داشته باشد.

این یک یادآوری کوچک است که به او می گوید هنوز هم به نظرتان قابل تحسین است و خوشحالید که با هم هستید. قدردانی کردن اصلا محدودیت ندارد، می توانید از غذایی که پخته تعریف کنید، می توانید به او بگویید که چقدر لباس جدیدی که خریده به او می آید یا بگویید چقدر از موفقیت هایش در زمینه کاری خوشحال هستید. اگر تا به حال از او تعریف نکرده اید، برای امتحان هم که شده یک بار این کار را انجام دهید و چهره شگفت زده او را نگاه کنید و لذت ببرید.

Kim Leatherdale در مقاله خود با عنوان “قدرت تحسین در روابط” می نویسد: “تعریف کردن در همه روابط اهمیت دارد، اما در رابطه دونفره اهمیت آن دو برابر می شود. تعریف و تحسین نشانگر احترام شما به فرد مقابل بوده و یکی از اجزای اصلی ساختمان صمیمیت شماست. تحسین شریک زندگی نشان می دهد که خوبی های او به چشم می آید و شما به خاطر آن ها از او تعریف می کنید. این تعریف کردن ارتباطی صمیمی را شکل می دهد و به شریک زندگی شما کمک می کند تا احساس کند که از طرف شما دیده می شود، مورد توجه قرار گرفته و دوست داشته می شود.”

به طور قطع می توانم به شما بگویم وقتی که این توصیه کوچک را رعایت کنید، قطعا احساس نزدیکی بیشتری با همسرتان خواهید کرد. مثلا تصور کنید او در حال مرتب کردن تخت است شما می روید و از سمت دیگر تخت آن را مرتب می کنید، یا وقتی در حال شستن ظرف هاست یک دستمال برمی دارید و شروع به خشک کردن ظرف ها می کنید، همین کارهای کوچک تاثیر بسیار خوبی بر روی او خواهد گذاشت. از این قبیل کارهای کوچک هزاران هزار کار وجود دارد.

شاید تعجب کنید که چرا این کار را جزء لیست توصیه های مهم آورده ایم، اما بدانید که واقعا مهم است. صرف نظر از تاثیر بوسیدن بر روی احساسات فرد، مطالعات متعدد تاثیر این کار بر سلامت بهتر را نیز تایید کرده اند. متاسفانه بسیاری از زوجین این شکل از محبت را با گذشت زمان کم کم از یاد می برند و بوسیدن یکدیگر جایی در برنامه های روزانه آن ها ندارد.

من با بسیاری از افراد صحبت کرده ام که به من گفته اند که هرگز در طول روز همسرشان را نمی بوسند. به یاد داشته باشید که شاید بوسیدن کار خاصی به چشم نیاید اما همان چند ثانیه می تواند در رابطه شما بسیار تاثیر گذار باشد.

لیزا نویسنده ای است که در مقاله خود در این مورد می نویسد: “ارزش یک بوسه بسیار مهم است، زیرا نشان دهنده شور، صمیمیت و اشتیاق فرد است و نشان می دهد که شما چقدر این فرد را دوست دارید. همین بوسیدن ساده می‌ تواند استرس را کاهش داده و به کاهش اضطراب نیز کمک کند. اهمیت وجود بوسه در عشق ورزی و ازدواج نیز بسیار مهم است. شور و اشتیاق و همه چیزهای دیگر ممکن است طی روزمرگی و در گرفتاری های مربوط به کار و بچه ها از بین برود و بوسیدن می تواند مانند جرقه ای این اشتیاق را زنده نگه دارد. مهم است که به شریک زندگی تان نشان دهید که چقدر برای شما مهم است. یک بوسه سریع قبل از رفتن به محل کار می تواند بسیار بیشتر از چیزی که فکر می کنید تاثیرگذار باشد.”

این بوسه می تواند عاشقانه و پرشور باشد. این راهی است که به شریک زندگی خود می گویید همه چیز خوب است و از این طریق احساسات بدون نیاز به گفتن کلمه بیان می شوند.

اگر شما و شریک زندگی تان پیاده روی های روزانه را در برنامه هایتان بگنجانید، مطمئناً رابطه شما قوی تر می شود. این یک روش عالی برای ارتباط بیشتر است و مطمئناً شما را به هم نزدیک می کند.

قطعا شما و شریک زندگی تان دوقلوهای یکسان نیستید. در واقع، شما شخصی بسیار متفاوت تر از خود انتخاب کرده اید. این یک چیز خوب است. در تفاوت های شما فرصت هایی برای پیشرفت و رشد وجود دارد. به اشتراک گذاشتن دیدگاه های شما با یکدیگر می تواند کاملاً روشن و واضح باشد. ممکن است بسیاری از اوقات با هم موافق نباشید، اما گفتگوهای روشن و باز به شما امکان می دهد تا روش های جدید را بیاموزید.

به عنوان مثال ممکن است شما فردی محافظه کار باشید در حالیکه همسرتان بی پرواست. هر کدام از این ویژگی ها می تواند در شرایط خاص خود، مطلوب باشند. اگر از بُعد منفی به اختلاف نظرات نگاه کنید ممکن است همیشه مشکلاتی به وجود بیاید اما با نگرشی مثبت می توانید از این اختلاف عقیده درس های زیادی یاد بگیرید.

چگونه در عشق موفق باشیم

نشستن در همان اتاقی که او هم نشسته و خواندن، گوش دادن به موسیقی یا کار کردن بر روی پروژه در کنار هم می تواند آرامش بخش و سرگرم کننده باشد. لازم نیست حتما با هم حرف بزنید، فقط به اشتراک گذاشتن همان فضای سکوت کافی است.

به دنبال راه هایی برای به اشتراک گذاشتن این سکوت باشید و فقط از حضور یکدیگر لذت ببرید.

این یک کار آسان و بسیار با ارزش است. در طول روز به او زنگ بزنید یا پیام بدهید که حتی در حال کار هم در فکرش هستید. لازم نیست مکالمه های طولانی داشته باشید. یک متن ساده با یک ایموجی قلب برای رساندن این مفهوم کافیست. یک تماس کوتاه فقط برای اینکه حالش را بپرسید، یک روش قابل توجهی برای برقراری ارتباط است. از این کار غافل نشوید و از این طریق حس خوبی را مهمان قلب او کنید.

اشتباه کردن جزئی از زندگی روزانه هر فرد و اغلب اجتناب ناپذیر است اما این توصیه کوچک می تواند رابطه شما را نجات دهد و به شما امکان دهد تا به پیش بروید و قوی تر شوید. صرفا به خاطر ارتکاب یک اشتباه او را توبیخ نکنید و در صورتی که به اشتباهاتش پی برده و عذرخواهی کرده، عذرخواهی اش را بپذیرید. من در مورد اشتباهات کوچکی مانند فراموش کردن تاریخ سالگرد ازدواج که ممکن است همه مرتکب شوند صحبت می کنم. زمانی که کشمکش ادامه پیدا می کند تبعات بسیار بدی بر روی رابطه خواهد داشت، پس در صورتی که اشتباهی مرتکب شده که قابل بخشش است، او را ببخشید و از او بگذرید.

این یک توصیه بسیار مهم است. یک رابطه شامل دو نفر و هر یک با یک نقطه‌ نظر متفاوت است. وقتی یکی از شما مرتکب اشتباهی شود، می ‌تواند باعث رنجش دیگری شود. هنر سازش در این مواقع بسیار ارزشمند است.

سازش کردن شما نشانگر چندین نکته است، اول اینکه نشان می دهد که شما پذیرای نظرات او هستید. دوم اینکه، نشان می دهد که شما شریک زندگی خود را دوست دارید و حاضر هستید نیازهای او را هم مدنظر قرار دهید و سوم اینکه تمایل شما به از خود گذشتگی در برابر همسرتان را نشان می دهد.

نظر شما چیست؟ اگر راهی را بلدید که میتواند به بهبود رابطه کمک کند آنرا با سایر کاربران مجله آلامتو به اشتراک بگذارید.

به نظر من بهترین راه برای داشتن یه رابطه خوب صداقت و صمیمیت و داشتن اعتماد بین دو طرف رابطه س ممنون از مقاله خوبتون

سلام من عاشق دختر خاله ام شدم او خیلی خاصه و اصلا بم توجه نمیکنه چکار کنم خیلی دوسش دارم یک درصد به نرسیدن بهش فکر نمیتونم بکنم لطفا راهنماییم کنید

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

زن وشوهر هردو برای پرورش دادن رابطه شان متعهد هستند

 

جامعه شناسان و روانشناسان مختلفی در بررسی ازدواج های سالم، ویژگی ها و مهارت هایی را برای کسانی که می توانند روابطی موفق و رضایت بخش داشته باشند، مشخص کردند.

هم زن و هم شوهر برای پرورش دادن رابطه شان، حفظ جریان آرام امور خانه و کار کردن برای رسیدن به اهداف مشترک متعهد هستند. اینکه تنها یکی از دو همسر بار این مسئولیت ها را به دوش بکشد، باعث ایجاد نارضایی می شود. جامعه شناسان و روانشناسان مختلفی در بررسی ازدواج های سالم، ویژگی ها و مهارت هایی را برای کسانی که می توانند روابطی موفق و رضایت بخش داشته باشند، مشخص کردند.این افراد:•    فلسفه ای سالم از زندگی با ایده آل های مشخص دارند.•    دوستی، احترام، عشق بین آنها هر روز بیشتر می شود.•    علایق و فعالیت های مشترک زیادی دارند.•    از همراهی یکدیگر لذت می برند.•    اعتمادپذیر هستند و می توانند اعتماد کنند، صادق و در عین حال موقعیت شناس هستند.•    به یکدیگر وابسته اند.چگونه در عشق موفق باشیم

ازدواج سالم و پایدار چه ویژگی هایی دارد؟•    از موفقیت های همدیگر احساس غرور کرده و همدیگر را از ته دل تحسین می کنند.•    به کار یکدیگر علاقه مند بوده و به آن احترام می گذارند.•    در تصمیم گیری ها مشارکت می کنند.•    سعی می کنند کارهای خسته کننده و یکنواختی مثل کارهای خانه را با هم تقسیم کرده و آن را برای هم جذاب کنند.•  امید و آرزوهایی واقع بینانه مرتبط با اهدافی قابل دستیابی دارند.•  مسئولیت تصمیمات و رفتارهای خود را می پذیرند.•  اگر لازمه رسیدن به اهدافشان ادامه تحصیل است، صبورانه ازدواجشان را برای این منظور عقب می اندازند.•  مشکلات را چالش هایی می بینند که باید بر آن فائق آیند.•  یک زوج موفق از انتقاد به طور هوشمندانه ای استفاده می کنند اما تعادل را این طور برقرار می کنند که تحسین ها بیشتر از انتقادات باشد.• قبل از تصمیمی گیری نهایی برای انتخاب همسر، حداقل سه مورد دیگر را نیز بررسی و به طرق غیرمخرب برهم خوردن روابط را تجربه کرده اند.•  می توانند با وضعیت مالی موجود خود زندگی کنند.•  از ضعف های خود مطلع بوده و برای تغییر تلاش موثر نشان می دهند.•  از انتقاد به طور هوشمندانه ای استفاده می کنند اما تعادل را این طور برقرار می کنند که تحسین ها بیشتر از انتقادات باشد.• انسان های «واقعی» هستند و سعی نمی کنند نقش بازی کنند و ادای دیگران را در بیاورند.•  می دانند که روابط رو به رشد به افراد کمک می کند به خود مطمئن تر شوند.•  در فعالیت های سالم فیزیکی شرکت می کنند؛ خوب غذا می خورند، ورزش می کنند و به اندازه کافی می خوابند.•  کمتر از طعنه و کنایه استفاده می کنند، کمتر غر می زنند و شکایت می کنند.•  از حرف زدن و گوش دادن به هم لذت می برند، حتی اگر در مورد موضوعاتی باشد که با هم اختلاف نظر دارند.•  عشق شان جنون آمیز و عجله ای نیست (بیش از 60 درصد از طلاق های زودهنگام به علت ازدواج عجله ای است که در آن زوج بسیار جوان بوده، آشنایی زیادی با هم نداشته و مدت زمان نامزدی کوتاه بوده است).•  همدل هستند و برای برآوردن نیازهای همدیگر تلاش می کنند.•  باز هم فرار نکرده اند (80 درصد زوج هایی که با هم فرار می کنند، طلاق می گیرند).•  به همان اندازه که دوست دارند در رابطه دریافت کننده باشند، دهنده هستند.•  از دوران نامزدی خود برای آشنایی کامل و رشد هرچه بیشتر عشقشان استفاده می کنند.•  زوج موفق سعی نمی کنند بیش از حد به اشتباهات گذشته بپردازند، نگاهشان به آینده است تا چنین مواردی دیگر پیش نیاید.•  به دقت مشکلات و مسائلی که برایشان پیش می آید را بررسی می کنند، معایب و مزایای همه انتخاب ها را در نظر می گیرند.•  با احترام و محبت ازدواج می کنند نه از روی دلسوزی.•  خانواده های همدیگر را با وجود اشکالاتشان، دوست دارند.•  در طول دوران نامزدی در مورد مسائل مختلف جنسی بحث می کنند.•  از شوخی و شوخ طبعی به صورتی درست و غیرمخرب استفاده می کنند.•  از میزان محبت ارائه شده در رابطه شان راضی هستند.• سعی می کنند خصوصیات اخلاقی که برای همسرشان آزاردهنده است را تغییر داده و اصلاح کنند.• سعی نمی کنند بیش از حد به اشتباهات گذشته بپردازند، نگاهشان به آینده است تا چنین مواردی دیگر پیش نیاید.•  قدرت بخشیدن دارند وی از طرف همسرشان نیز بخشوده می شوند.

 

یک ازدواج سالم به بخت و اقبال یا عشق مربوط نیست، بلکه نیاز به تلاش و سازگاری دارد

 

10 شاخص برای ازدواج سالمیک ازدواج سالم و مستحکم به بخت و اقبال یا عشق مربوط نیست، بلکه نیاز به تلاش و سازگاری دارد. برخی از عواملی که در یک ارتباط سالم نقش دارند، ثابت هستند، یعنی چیزهایی که شما نمی توانید آنها را تغییر دهید. اما عوامل دیگری هستند که می توانید با کار کردن بر روی آنها رابطه تان را بهبود بخشید. شناختن این عوامل برای هر کسی که قصد ازدواج دارد، مهم است.این عوامل در این 10 شاخص ازدواج فهرست شده اند:1- برقراری ارتباط درست: زوج های خوشبخت با یکدیگر صحبت می کنند و به حرف یکدیگر گوش می دهند. این زوج ها می دانند که عوامل بیرونی که باعث حواس پرتی می شوند یا روی عواطف فرد اثر می گذارند، مانع ارتباط درست می شوند و راه هایی را پیدا می کنند تا هنگامی که خودشان و همسرشان آماده هستند، بر این عوامل غلبه کنند.2- برخورد با تعارض ها و اختلافات به شیوه مثبت: پرهیز از بیان اختلافات و تعارض ها عامل شماره یک طلاق است. روابط مستحکم زن و مرد به توانایی آنها بر غلبه بر این اختلافات به شیوه ای مثبت بستگی دارد.3- داشتن انتظارات واقعی: هنگامی که دو نفر برای اولین بار دیدار می کنند، حداکثر تلاش شان را می کنند تا خطاهای شان را بپوشانند. این شیوه ای عادی است، اما زن و شوهر باید بدانند با گذشت زمان، خود “واقعی” شخص بروز خواهدکرد. روابط بین دو فرد در طول زمان تکامل پیدا می کند، اما داشتن انتظارات غیرواقعی از همسر یا از رابطه با او، باعث ایجاد استرس غیرضروری می شود.4- توجه کردن به جزییات زندگی همسر: افرادی که ازدواج های پایداری دارند به خوبی همسرشان را می شناسند. آنها از وقایع عمده زندگی گذشته همسرشان خبر دارند و از چیزهای دلخواه و چیزهای مورد تنفر او، امیدها و نگرنی های شان آگاهی دارند و این اطلاعات را با تغییرات دنیای همسرشان به روز می کنند.5- تجربه کردن واکنش های دوجانبه مثبت بیشتر نسبت به واکنش های منفی: برخی از پژوهش ها نشان داده اند در ازدواج های موفق تعداد واکنش های مثبت 5 برابر بیش از واکنش های منفی است. دادن پاسخ مثبت به خواسته همسر برای توجه کردن به او، چه سوالی داشته باشد، چه دست کمک به سوی شما دراز کند، چه تنها یک نگاه به شما باشد رابطه شما را مستحکم تر می کند.6- ایجاد اعتماد: اعتماد به تدریج ساخته می شود، اما برقراری روابط صادقانه و عمل کردن به وعده ها باعث تسریع ایجاد اعتماد می شود. افرادی که ازدواج های پایداری دارند به خوبی همسرشان را می شناسند. آنها از وقایع عمده زندگی گذشته همسرشان خبر دارند و از چیزهای دلخواه و چیزهای مورد تنفر او، امیدها و نگرانی هایشان آگاهی دارند و این اطلاعات را با تغییرات دنیای همسرشان به روز می کنند.7- گذراندن وقت با یکدیگر: داشتن تجربه های مشترک راه خوبی برای تقویت رابطه با همسرتان است. زوج هایی که به انجام کارهایی می پردازند که هر دو از آن لذت می برند یا وادار می شوند که کارهایی را با هم انجام دهند رابطه سالم تر و قوی تری دارند.8- ارزش های مشترک: زوج هایی که در شروع زندگی طیف گسترده ای از ارزش های مشترک دارند و در مورد چیزهای مهم زندگی توافق دارند، بخت بیشتری برای ایجاد رابطه مستحکم دارند.9- مسئولیت های مشترک: هم زن و هم شوهر برای پرورش دادن رابطه شان، حفظ جریان آرام امور خانه و کار کردن برای رسیدن به اهداف مشترک متعهد هستند. اینکه تنها یکی از دو همسر بار این مسئولیت ها را به دوش بکشد، باعث ایجاد نارضایتی می شود.10- سازگاری با تغییر: افراد و رابطه ها در طول زمان دگرگون می شوند. باید انتظار این تغییرات را داشته باشید، نه اینکه از آنها بترسید. انتظارات افراد از رابطه دوجانبه ممکن است تغییر کند. همسران لازم است توانایی صحبت کردن در مورد این تغییرات و یافتن راه هایی برای سازگار شدن با آنها را داشته باشند.

 

منبع: ماهنامه پیام یاقوت/برترینها

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج


قبل از گرونی و شلوغی عید فرشت رو بخر!


سوتین های خوشگل و باکیفیت/تنوع رنگ عالی

بلیط کیش را دربهترین فصل سفر به آن خریدکن


درمان نازایی با بالاترین درصد موفقیت


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


یادگیری زبان در کوتاهترین زمان


گیفت کارت ارزان/تحویل آنی وپشتیبانی


ست های لباس زیر جذاب و لاکچری


پرطرفدارترین شوینده های نایاب در بازار


چنددقیقه ای بدون دردسر ماست سالم بساز!

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


یادگیری زبان انگلیسی با اینترنت نیم بها


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

بااینکه عشق پایه و اساس هر رابطه‌ی عاشقانه است ولی کافی نیست

 

بااینکه عشق پایه و اساس هر رابطه‌ی عاشقانه است ولی کافی نیست. برای داشتن رابطه‌ای سالم، هر دو طرف باید بخواهند که برای آن تلاش کنند. اینجا ۱۸ راه برای استحکام رابطه به شما پیشنهاد می‌کنیم.

 

۱. پذیرش و قدردانی را تمرین کنید. دو رمز عشق درست، پذیرش و قدردانی است. در یک رابطه‌ی درست باید حضور آگاهانه ولی غیرکنترل داشته باشید، درست مثل حضورتان در کنار بقیه‌ی چیزها در طبیعت. همانطور که امکان ندارد به یک درخت سرو نمی‌گوییم که باید سعی کند شبیه درخت نارون باشد. به طبیعت بدون هیچ قضاوتی نگاه می‌کنیم، آن را همانطور که هست پذیرفته‌ایم و قدردانش هستیم.چگونه در عشق موفق باشیم

 

۲. درک کنید که همه‌ی رابطه‌ها بالا و پایین‌های خودشان را دارند. درست مثل اینکه نمی توانید انتظار داشته باشید که همیشه حالتان خوب باشد و خوشحال باشید، نمی‌توانید از رابطه‌تان هم توقع داشته باشید که همیشه اوضاعش روبه‌راه باشد. وقتی با کسی وارد یک رابطه‌ی متعهد می‌شوید، باید بدانید که مسیر روبه‌رویتان پر از پستی و بلندی است و باید خودتان را برای آن آماده کنید.

 

۳. از کلمه‌ی «ما» استفاده کنید. محققان دریافته‌اند زوج‌هایی که در زمان صحبت کردن از کلمه‌ی «ما» استفاده می‌کنند، نسبت به آنهایی که از کلمه‌ی «من» استفاده می‌کنند، شادتر، آرام‌تر و به طور کلی از رابطه‌شان راضی‌ترند.  کلمه‌ی «ما» بازی را عوض می‌کند. 

 

حس صمیمیت را در مغز بیشتر کرده و به جای داشتن ذهنیت «من و تو» شما را وارد ذهنیت مبتنی بر همکاری می‌کند. این ذهنیت همکاری باعث می‌شود در نظر همسرمان دوست‌داشتنی‌تر و سخاوتمند‌تر به نظر برسیم.

 

۴. برنامه‌ی سه روزه‌ی قدرشناسی را دنبال کنید. داشتن رویکرد قدرشناسی جانی دوباره به زندگی عشقی شما خواهد داد. تحقیقات نشان داده‌اند که با ابراز قدرشناسی، زوج‌ها حس می‌کنند برای همسرشان دوست‌داشتنی‌ترند و احساس آرامش، نشاط و غرور بیشتری می‌کنند. همچنین همسرانشان را افرادی باملاحظه، بامحبت و علاقه‌مندتر می‌بینند و از کیفیت کلی رابطه‌شان احساس رضایت بیشتری می‌کنند. برای اینکه قدرشناسی بیشتری وارد زندگی‌تان کنید، می‌توانید از این برنامه‌ی سه روزه استفاده کنید:

 

روز اول: سه خصوصیت دلپذیر در همسرتان پیدا کنید و سعی کنید کل روز روی آن سه خصوصیت تمرکز کنید.

 

روز دوم: سه موضوع ناراحت‌کننده درمورد همسرتان پیدا کنید و سعی کنید او را بخاطر این چیزها ببخشید.

 

روز سوم: کل روز سعی کنید درمورد همسرتان فقط کلمات محبت‌آمیز به زبان آورید.

 

به این سه روز به چشم یک برنامه‌ی پاکسازی نگاه کنید که به شما این امکان را می‌دهد احساساتی که باعث خراب شدن رابطه‌تان می‌شود را بیرون بریزید.

 

۵. نسبت ۳ به ۱ را رعایت کنید. در طول روز انواع و اقسام تجربه‌های مثبت و منفی را از سر می‌گذرانیم. درمورد روابطمان هم همینطور است. خیلی‌ها تصور می‌کنند همین که میزان این تجربیات مثبت نسبت به منفی‌ها سنگینی کند همه چیز روبه‌راه است. ولی اینطور نیست. نسبت مثبت‌ها به منفی‌هاست که اهمیت دارد.

 

تحقیقات نشان می‌دهد که نسبت جادویی در یک رابطه‌ی فوق‌العاده ۳ به ۱ است. یعنی باید میزان تجربیات مثبتتان نسبت به منفی‌ها سه برابر باشد تا بگوییم که رابطه‌تان یک رابطه‌ی سالم است.

 

۶. تازگی رابطه را حفظ کنید. یکی از جنبه‌های مثبت روابط طولانی‌مدت این است که شناخت خوبی نسبت به هم پیدا می‌کنید. جنبه‌ی منفی آن این است که تازگی رابطه ممکن است از بین برود و انسان‌ها عاشق تازگی هستند. ولی زنده نگه داشتن این تازگی در رابطه راه دارد: سعی کنید همیشه فعالیت‌های جدیدی را در کنار هم تجربه کنید. این باعث ایجاد هیجان و عدم‌قطعیت در رابطه می‌شود، حتا اگر طرفتان را مثل کف دست بشناسید.

 

۷. بازیگوشی را در رابطه حفظ کنید. همه‌ی ما صرفنظر از سن عاشق بازی کردنیم. پس این کار را بکنید: با هم تفریح کنید، با هم مسخره‌بازی درآورید، و وقتی کنار هم هستید همه چیز را فراموش کنید. علاوه بر اینها دفعه‌ی بعد که چیزی گفت که ناراحتتان کرد، به جای اینکه حالت دفاعی بگیرید و بدخلقی کنید، سعی کنید جوابش را با یک جوک بدهید.

 

۸. به طرفتان فضا دهید. آرتور شوپنهاور فیلسوف معروف از جوجه‌تیغی برای توضیح یک دوراهی که اغلب در روابط انسانی پیش می‌آید استفاده کرده است. دو جوجه‌تیغی برای اینکه گرم بمانند به همدیگر نزدیک‌تر می‌شوند. ولی اگر خیلی به هم نزدیک شوند با تیغ‌هایشان همدیگر را زخمی می‌کنند. در روابط انسانی هم همینطور است: ما خواستار نزدیکی هستیم ولی از طرف دیگر فضا هم می‌خواهیم. رمز موفقیت این است که آن نقطه‌ی درست را برای ایستادن در رابطه پیدا کنیم که هم گرمای رابطه را احساس کنیم و هم به همدیگر اجازه بدهیم فضای کافی برای خود داشته باشیم.

 

۹. هر روز به همدیگر محبت فیزیکی نشان دهید. مطالعات نشان داده است که محبت فیزیکی فواید بسیار زیادی دارد. باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که به ما حس خوب می‌دهند، فشارخون را پایین می‌آورد، به بیرون ریختن استرس کمک می‌کند، روحیه را بهتر می‌کند و رضایت در طرف را از رابطه بالا می‌برد. نشان دادن محبت فیزیکی می‌تواند به سادگی بوسیدن، گرفتن دست‌های همدیگر، در آغوش گرفتن، نوازش کردن و … باشد.

 

برای داشتن رابطه‌ای سالم، هر دو طرف باید بخواهند که برای آن تلاش کنند

 

۱۰. از رویکرد ع‌ع‌ع استفاده کنید. وقتی همسرتان از دست شما ناراحت است، باید از رویکرد ع‌ع‌ع استفاده کنید. یعنی عذرخواهی، عشق‌ورزی و عهد به جبران. این یعنی:

 

– به همسرتان بگویید که متاسفید که باعث رنجش و ناامیدی‌اش شده‌اید. 

– برای ابراز عشقتان رفتاری محبت‌آمیز از خود نشان دهید، مثلاً بوسیدن و بغل کردن. چگونه در عشق موفق باشیم

– قول دهید که برای جبران رفتار اشتباهتان اقدام می‌کنید.

 

۱۱. روی نقاط مثبت تمرکز کنید. نتیجه‌ی مطالعات نشان می‌دهد که زوج‌های برای خوشحال‌تر بودن به جای تمرکز کردن روی مشکلاتشان، باید روی نقاط مثبت رابطه‌ی خود تمرکز کنند. علاوه بر این، اگر لازم است که از جنبه منفی به رابطه‌تان نگاه کنید، سعی کنید این کار را به صورتی مثبت انجام دهید. مثلاً اگر طرفتان شلخته است، می‌توانید به او بگویید، «اگه بیام خونه و ببینم که خونه مرتبه نمیدونی چقدر خوشحال میشم. وقتی خونه نامرتبه استرس می‌گیرم. به نظرت چکار می‌تونیم براش بکنیم؟»

 

۱۲. آداب و مراسم دونفره داشته باشید. می‌توانید با طراحی یک مراسم دو‌نفره‌ی مخصوص هم رابطه‌تان را مستحکم‌تر کنید. مثلاً هر پنجشنبه شب را می‌توانید با هم بیرون قرار بگذارید، مثل روزهای اول آشنایی. یا اینکه هر روز صبح قهوه‌تان را با هم بخورید یا هر شب قبل از خواب ده دقیقه با هم حرف بزنید.

 

۱۳. حرف‌هایتان را ویراستاری کنید. زوج‌هایی که از به زبان آوردن هر فکری که وارد ذهنشان می‌شود در مواقع بحث و مشاجره خودداری می‌کنند، شادترین زوج‌ها هستند.

 

۱۴. حمایت‌گر باشید. راه‌های زیادی برای حمایت از همسرتان وجود دارد که در زیر به چند نمونه از آن اشاره می‌کنیم:

 

– حمایت عاطفی کنید: وقتی ناراحت است و نیاز به حرف زدن دارد، به حرف‌هایش گوش دهید. 

– تحسینش کنید. 

– اطلاعاتی که لازم دارد را در اختیارش بگذارید. 

– وقتی نیاز به کمک دارد، کمکش کنید. مثلاً وقتی باید برای اضافه‌کاری زمان بیشتر در محل‌کار بماند، در کارهای خانه کمکش کنید.

 

۱۵. به خودتان اجازه دهید که آسیب‌پذیر باشید. شجاعت آسیب‌پذیر بودن  روش ما را برای زندگی، عشق‌ورزی، بچه‌داری و رهبری تغییر می‌دهد. آسیب‌پذیری کلید صمیمیت عاطفی است. آسیب‌پذیری یعنی درمورد احساستان، ترس‌هایتان و نیازهایتان صادق یاشید. یعنی به خودتان اجازه دهید که توسط همسرتان واقعاً دیده شوید.

 

۱۶. «دوستت دارم» را با عمل نشان دهید. با کارهای کوچک و پیش‌پاافتاده به همسرتان نشان دهید که دوستش دارید. در زیر به چند نمونه از این رفتارهای محبت‌آمیز اشاره می‌کنیم:

 

– صبح یک روز سرد زودتر بیدار شوید و ماشینش را از قبل روشن کنید تا گرم شود. 

– وقتی از سر کار به خانه می‌آیید از رستوران محبوبش غذا بگیرید. 

– پانزده دقیقه قبل از او از خواب بیدار شوید تا وقتی وارد آشپزخانه می‌شود صبحانه آماده باشد. 

– وقتی برای خرید بیرون می‌روید برای او یک هدیه سورپرایز بخرید.

 

۱۷. عادلانه بجنگید. اختلاف‌نظرها نیست که روابط را خراب می‌کند، روش برخورد با این اختلاف‌نظرهاست که باعث ویرانی رابطه‌ها می‌شود. مشاجره و اختلاف‌نظر همیشه پیش می‌آید. سوال اینحاست که آیا با رویکرد حل مشکل وارد آن می‌شوید یا با رویکرد تسلط یافتن و زورگویی؟ اگر این کار را بکنید مطمئن باشید که هیچوقت برنده نخواهید بود. اگر رابطه‌تان را به یک رقابت تبدیل کنید، یعنی اگر قرار باشد شما برنده شوید طرفتان باید بازنده باشد. رابطه رقابت نیست، مشارکت است.

 

در زیر به چند مورد از نکات مربوط به جنگ عادلانه اشاره می‌کنیم: 

– بدانید که می‌خواهید به چه چیزی برسید. 

– دور موضوع بحثتان مرز بکشید تا هر مورد منفی‌ای که در رابطه‌تان اتفاق افتاده را وسط بحث نکشانید. 

– از ترور شخصیتی کردن طرفتان خودداری کنید. 

– گوش دادن فعال را تمرین کنید. سعی کنید حرف‌های طرفتان را در ذهنتان تکرار کنیدتا مطمئن شوید که حرف‌هایش را خوب فهمیده‌اید و اگر چیزی برایتان گنگ بود حتماً از او سوال کنید. 

– محدوده‌ی زمانی تعیین کنید. 

– علاقه‌مند به مصالحه باشید. 

– درمورد روش حل مشکل به توافق برسید.

 

۱۸. هدف‌ مشترک داشته باشید. یک تیم دونفره باشید. با هم هدف‌گذاری کنید، هدف‌هایی که برای هر دوی شما مهم باشد، و برای رسیدن به این اهداف در کنار هم تلاش کنید. هدف‌گذاری مشترک فواید زیر را برایتان خواهد داشت:

 

– مطمئن می‌شوید که هر دو در یک جهت در حال حرکت هستید. 

– پیروزی شما پیروزی او خواهد بود. 

– می‌توانید بعد از هر پیروزی با هم جشن بگیرید.

 

مطالعات نشان داده‌اند که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های خوشبختی تلاش برای رسیدن اهداف معنادار است. یکی از مهم‌ترین مولفه‌های یک رابطه‌ی شاد هم داشتن اهداف مشترک و تلاش برای رسیدن به آنهاست.

 

حرف آخر… 

روابط قوی و مستحکم اتفاقی نیستند. برای داشتن رابطه‌ای سالم و شکوفا باید تلاش کرد. با استفاده از ۱۸ راهکاری که در بالا به آن اشاره کردیم، شروع به تقویت رابطه‌تان کنید. یادتان باشد که داشتن یک رابطه‌ی سالم بخش مهمی از یک زندگی‌ِ شاد و سالم است.

 

منبع: مردمان

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج


درمان افسردگی یک بار برای همیشه


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


زبان انگلیسی رو کاربردی یادبگیر!

انواع گن وفرم دهنده بدن اورجینال و باکیفیت

ناباروری شما هم می تواند قابل درمان باشد!

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی


مرجع معتبر و رسمی خرید انواع گیفت کارت

مراکز فیزیوتراپی با به روز ترین دستگاه ها


طلاق توافقی و هرآنچه لازم است بدانید


خرید مستقیم فرش از کارخانه


با تشک خوشخواب لذت خوابت روچند برابرکن!

درمان سریع وقطعی بواسیر بدون درد و خونریزی


سفارش آنلاین جدیدترین ست های لباس زیر


به تماشای کیفیتی بی حاشیه!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

همان‌طور که می‌دانید هیچ کس بی‌عیب و نقص نیست، اما افرادی هستند که می‌توانند همسر ایده‌آلی برای شما باشند. این روزها هزاران راه برای یافتن همسر مناسب وجود دارد؛ اما پیش از هر کار باید بدانید که می‌خواهید همسر ایده‌آلتان چه خصوصیاتی داشته باشد و چه ویژگی‌هایی را در شریک آینده‌ی زندگی خود دوست ندارید. انیشتین گفته است که دیوانگی است، اگر انتظار داشته باشید از انجام دادن یکسان یک کار مشخص، نتیجه‌ی متفاوتی بگیرید؛ شاید شما هم همیشه یک کار را در روابطتان انجام می‌دهید و به همین دلیل نمی‌توانید با فرد مناسب آشنا شوید و ازدواج کنید.

سعی ما این است که تمام مراحل یک ازدواج موفق را از انتخاب همسر مناسب تا نحوه عملکرد درست بعد از ازدواج عنوان کنیم. برای رسیدن به یک ازدواج موفق دانستن هرکدام از این مراحل به یک اندازه حائز اهمیت و ضروری است.

فهرست مطالب

بهترین همسر برای یک ازدواج موفق فردی خون‌گرم و با روحیه‌ی همکاری بالا است که از نظر عاطفی نیز ثبات داشته باشد. اگر می‌خواهید ازدواجی پایدار و پربار داشته باشید که رضایت هر دو نفرتان را جلب کند، باید ابتدا ویژگی‌های شخصیتی را که منجر به رسیدن به چنین نتیجه‌ای می‌شود، مشخص کنید. خطرناک، مهیج و غیرقابل پیش‌بینی بودن شاید هیجان‌انگیز باشد، اما احساساتتان را به مرور زمان تحلیل می‌برد و سرو کله زدن مداوم با چنین خصوصیاتی از نظر روانی خسته کننده است. شما همسری می‌خواهید که پیمانه‌ی احساساتتان را لبریز از عشق کند، نه آن که تمام نیرویتان را از شما بگیرد.

گوش شنوا داشتن همسر آینده‌تان و این که بتوانید مسائل مهم را با او در میان بگذارید، احتمالاً مهم‌تر از زیبایی، ثروت و قدرت است. اگر نتوانید با همسرتان درد و دل کنید و او را نیز ترغیب کنید که سفره‌ی دلش را برایتان باز کند، رابطه‌ی شما رابطه‌ی موفقی نخواهد بود. درست است که دعوا نمک زندگی است و ممکن است هر از گاه با هم جرو بحث کنید، اما باید در نهایت احساساتتان را صادقانه با هم در میان بگذارید و به وضوح به هم بگویید که چه خواسته‌ای از زندگی دارید. به این ترتیب در زندگی مشترک غافلگیر نخواهید شد.چگونه در عشق موفق باشیم

حتماً شما برای انتخاب همسر آینده‌تان معیارهای خاصی دارید، تحت هیچ شرایطی این معیارها را نادیده نگیرید. شاید فردی که با او آشنا شده‌اید، از هر نظر دیگر قابل قبول باشد، اما معیارهایتان را نداشته باشد؛ در این شرایط از یاد نبرید که این خصوصیات برایتان اهمیت بالایی دارند و نبود آنها احتمالا مشکلاتی را در آینده ایجاد خواهد کرد. هر چقدر هم که ازدواجتان از جهات دیگر ایده‌آل باشد، به دلیل اختلاف‌هایی که از ابتدا به آنها توجه نکرده‌اید، بارها و بارها درگیر بحث و اختلاف نظر خواهید شد. مطمئن باشید افراد بسیاری در دنیا هستند که همین مشخصات مطلوب را بدون ویژگی‌های ناخوشایند و نقض کننده‌ی معیارهایتان دارند، بنابراین تا زمانی که همسر ایده‌آل‌تان را پیدا نکرده‌اید، از جستجو دست نکشید.

باطری دو قطب مثبت و منفی دارد، اگر هر دو قطب باطری مثبت یا منفی بود، مسلماً باطری کار نمی‌کرد. مثبت و منفی مکمل یکدیگراند و همین متضاد بودن باطری را قدرتمند می‌کند. این نکته درباره‌ی رابطه‌ها نیز صادق است. نقاط قوت شما باید مکمل نقاط ضعف همسرتان باشد و بالعکس، به این ترتیب پیوندی قوی و رابطه‌ای پربار و موفق ایجاد می‌شود.

چند ماهی است که با هم آشنا شده‌اید و همه چیز فوق‌العاده به نظر می‌آید. اما قبل از آن که تصمیم سرنوشت‌سازی برای آینده‌تان بگیرید، لازم است که برای شناختن یکدیگر وقت بگذارید. رابطه‌ی خوب و موفق مانند ترشی می‌ماند که هر چه زمان بگذرد، خوشمزه‌تر و جاافتاده‌تر می‌شود؛ اما رابطه‌ی بد مانند شیری می‌ماند که بعد از مدتی فاسد می‌شود. پس قبل از آن که پیوندتان را جاودانه کنید، همه‌ی جوانب را به خوبی سبک و سنگین کنید.

 

حتی اگر کاملاً برای ازدواج آماده باشید و بتوانید خودتان را تا پایان عمر در کنار هم مجسم کنید، طبیعی است که بعضی روزها از خواب بیدار شوید و فکر کنید: “وای خدای من، یعنی الان باید تا آخر عمر به این زندگی ادامه بدم؟” البته همه می‌دانند که ازدواج تعهد بزرگی است. درست است که ازدواج کردن گام مهمی برای رسیدن به خوشبختی است، اما وقتی سال‌ها بعد متوجه می‌شوید که هنوز ده‌ها سال زندگی مشترک را پیش رو دارید، نفستان از مهم بودن تعهدی که برای زندگی مادام‌العمر در کنار یک نفر داده‌اید، بند می‌آید.

حتماً از بزرگترها شنیده‌اید که: “ما دخترمون رو از دست نمیدیم، تازه صاحب یه داماد هم میشیم.” عکس این موضوع نیز درست است: شما به عنوان یک فرد تازه‌وارد به خانواده، تمام تعهدات، استرس‌ها و البته مزایای خانوادۀ  جدیدتان را به ارث می‌برید. ممکن است در دوران نامزدی به خوبی با خانواده‌ی عشقتان کنار بیایید، اما احتمال دارد آنها بعد از ازدواج کردن کاملاً رنگ عوض کنند و زندگی را برایتان جهنم کنند؛ چرا که بعد از ازدواج شما دیگر از همسرتان جدایی‌ناپذیر می‌شوید و آنها شما را عضوی از خودشان حساب می‌کنند. این اختلاف‌های خانوادگی موجب غم و غصه‌های فراوانی در زندگی والدین و اجدادمان شده است، مگر آن که خوش‌شانس باشید، همسرتان شما را درک کند و در صورت لزوم بین شما و خانواده‌اش میانجی‌گری کند. اما همه خوش‌شانس نیستند. چه بسیار همسرانی که به دلیل مشکلات خانواده‌هایشان در آستانه‎‌ی طلاق قرار می‌گیرند، حال آن که در زندگی دو نفره‌ی خودشان اختلاف عمده‌ای ندارند. بنابراین هر دو طرف قبل از ازدواج کردن باید خانواده‌ی دیگری را در بدترین شرایط تصور کند و ببیند که چطور می‌توانند این مشکلات را قبل از فاجعه‌آفرین شدن در نطفه خفه کنند. البته ناگفته نماند که ایجاد پیوندی عمیق با خانواده‌ی همسرتان و تبدیل شدن به دختر/ پسر/ خواهر/ برادری که آنها همواره آرزویش را داشته‌اند، یکی دیگر از مزایای شگفت‌انگیز ازدواج است.

مردم فکر می‌کنند که بهترین آزمون برای این که متوجه شوند آیا می‌توانند تا پایان عمر در کنار یک نفر زندگی کنند یا خیر، این است که ببینند آیا می‌توانند با بزرگترین عیب‌ها یا بدترین حالت فرد مورد نظر کنار بیایند یا خیر. این آزمون روش مناسبی است، چون هر چه سن بالاتر می‌رود، انسان‌ها بیشتر به خود واقعی‌شان تبدیل می‌شوند و خواسته‌ها، نقاط قوت و عیب‌هایشان با وضوح بیشتری نمایان می‌شود. اگر همسرتان الان قدری بداخلاق باشد، احتمالاً هر چه پیرتر بشود، ایرادگیرتر و لجوج‌تر خواهد شد. بالعکس خصوصیاتی که آنها را در همسرتان دوست دارید، کمک می‌کند که در سخت‌ترین شرایط هم وفادارانه در کنار همسرتان باقی بمانید. در عین حال باید به موضوعات و خصوصیات کوچک و پیش پا افتاده هم توجه کنید، چون همین موضوعات جزئی در روزهای بی‌پایان زندگی مشترک اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. نادیده گرفتن عادت‌های آزاردهنده‌ای مانند جویدن ناخن یا گذاشتن لیوان پر از آب در جاهای نامناسب بسیار آسان‌تر می‌شود، اگر همسرتان محاسن مهمی داشته باشد، مثلاً بتواند شما را بخنداند یا کاری کند که در کنارش احساس خوبی داشته باشید. عاشق، کور است و معمولاً متوجه جزئیات کوچکی نمی‌شود که چند ماه بعد از ازدواج می‌تواند او را تا مرز جنون پیش ببرد. از طرف دیگر حرکت‌های کوچکی مانند عشق، احترام و مهربانی‌ مداوم است که ازدواج را پابرجا نگه می‌دارد. حرکت‌های عاشقانه‌ای مانند گل خریدن یا قرارهای ناگهانی فوق‌العاده‌اند، اما قابل مقایسه با کارهایی مانند باز کردن راه فاضلاب یا حمام کردن بچه نیستند.

قدیمی‌ها درست گفته‌اند که با ازدواج کردن نمی‌توانید کسی را عوض کنید، بنابراین مراقب باشید که در دام نیفتید و با انگیزه‌ی تغییر دادن عشقتان با او ازدواج نکنید؛ از طرفی احتمالاً خودتان هم دوست ندارید که کسی بخواهد شما را تغییر بدهد. بااین حال واقعیت این است که شما احتمالاً باید به میل خودتان تغییر کنید و خودتان را با شرایط وفق بدهید تا بتوانید انرژیتان را حفظ کنید و شعله‌ی عشقتان را روشن نگه دارید. دو درس مهم را باید برای داشتن ازدواج موفق یاد بگیرید؛ اول این که باید یاد بگیرید چطور به روش موثرتری بحث کنید تا به نتیجه برسید؛ دوم این که روش‌های جدیدی را برای ارتباط برقرار کردن یاد بگیرید، روش‌هایی که ممکن است، با روحیه‌ی شما سازگاری نداشته باشد، اما برای همسرتان قابل فهم‌تر باشد. انسان‌ها “زبان‌ عشق” یا روش‌های متفاوتی برای ابراز و دریافت عشق دارند. ممکن است مدت‌ها طول بکشد تا متوجه معنای سکوت همسرتان بشوید، بفهمید که کینه و نفرت قاتل رابطه‌ی عاشقانه است و یاد بگیرید که چطور خودتان را با فراز و نشیب‌های زندگی مشترک وفق بدهید. تمام افرادی که قصد دارند با هم ازدواج کنند، باید حداقل یک سختی را قبل از بستن پیمان ازدواج در کنار هم تجربه کنند، تا واکنش همسر آینده‌شان را در مواجهه با مشکلات بسنجند.

شاید با خودتان فکر کنید که بعد از سرو سامان گرفتن می‌توانید به آرامش برسید و تا آخر عمر در کنار هم به خوبی و خوشی زندگی کنید، اما تصورتان کاملاً اشتباه است. سال‌ها از پی یکدیگر می‌آیند و می‌روند و اگر مراقب نباشید، ازدواج برایتان به راحتی به موضوعی عادی تبدیل می‌شود که آن را نادیده خواهید گرفت. تعطیلات دونفره و سنت‌های دیگر از جمله مسائلی هستند که ازدواج را متحول می‌سازند و همسران را وادار می‌کنند تا دوباره به هم روی بیاورند و پیوند بین خودشان را محکم‌تر و صمیمانه‌تر کنند. اما “عاشق بودن” برای موفقیت و ماندگاری ازدواج کافی نیست. حتی بعد از ده‌ها سال زندگی مشترک هم ممکن است به تدریج متوجه خصوصیات جدیدی در همسرتان بشوید که کاملاً برایتان تازگی داشته باشد یا این که ممکن است همسرتان ناگهان تغییر کند یا نیازها و اولویت‌های متفاوتی پیدا کند. “راستشو بگو، واقعاً دلت میخواد تو این سن غواصی یاد بگیری؟” یا “چطور تا حالا بهم نگفته بودی که زیتون دوست نداری؟” ازدواج مانند یک بازی است و باید یاد بگیرید که چطور با یکدیگر کنار بیایید و پا به پای هم پیش بروید. یک ازدواج موفق زیباترین بازی دنیا را رقم می‌زند.

به خاطر بسپارید که گوش دادن با شنیدن تفاوت دارد. گوش دادن قلب و روحتان را هم درگیر می‌کند. قلبتان را به روی همسرتان باز کنید، سخنانش را با گوش جان بشنوید، وقتی حرف می‌زند، به او نگاه کنید، حرفهایش را به زبان خودتان تکرار کنید و به او قوت قلب بدهید. گوش دادن رمز موفقیت در ازدواج و به طور کلی هر رابطه‌ای است.

تمام همسران باید درباره‌ی بعضی مسائل با هم اختلاف نظر داشته باشند. همسران عاشق و موفق به دیدگاه متفاوت شریک زندگیشان احترام می‌گذارند و حتی شوخ‌طبعیشان را هنگام بحث کردن حفظ می‌کنند. این نکته را از یاد نبرید که از بین دو دیدگاه مخالف، لزوماً یک دیدگاه غلط و دیگری درست نیست.

به روش فیزیکی ابراز عشق همسرتان دقت کنید، ممکن است شوهرتان عشقش را با شستن ماشینتان یا بردن بچه‌ها به مدرسه نشان بدهد؛ عشق زنتان هم می‌تواند در تهیه‌ی وسایل بهداشتی و اتو کردن لباس‌هایتان متبلور شود. برخی نیز با نوشتن نامه‌های محبت‌آمیز و به کار بردن واژگان عاشقانه مهر و محبتشان را نشان می‌دهند. زبان عشق همسرتان را کشف کنید تا همواره بدانید که چطور باید با او صحبت کنید. همسران متاسفانه توجه چندانی به زبان عشق شریک زندگیشان نمی‌کنند. فهمیدن زبان عشق همسرتان رمز خوشبختی در زندگی مشترک است.

وقتی سعی می‌کنید همسرتان را مجبور یا متقاعد کنید، فقط روی نقاط ضعف یا مشکلات او متمرکز می‌شوید. نگرشتان را به سرعت تغییر بدهید و روی ویژگی‌های مثبتش تمرکز کنید.

هرگز نباید در زندگی مشترک به جایی برسید که وجود همسرتان را بدیهی فرض کنید. قول بدهید که همسرتان را تا پایان عمر خوشبخت و شاد نگه دارید؛ از حدس زدن درباره‌ی خواسته‌های او خودداری کنید و هر زمان که توانستید او را با لطف‌های کوچک و عاشقانه خوشحال کنید.

قرارهای شبانه‌ی دونفره کافی است تا پیوند میان همسران را قوی‌تر کند و عشقشان را در گذر سال‌ها حفظ کند. وقتی با همسرتان قرار می‌گذارید، باید گوشی‌هایتان را خاموش کنید و آنها را کنار بگذارید تا هیچ چیز حواستان را پرت نکند. لازم نیست کار خاصی انجام بدهید، می‌توانید کنار یکدیگر در خانه بنشینید و فیلم ببینید یا با هم به کوه بروید. برنامه‌ی قرارتان را با کمک و هم‌فکری یکدیگر هر چند وقت یک‌بار عوض کنید و از برنامه‌های جدید و مهیج در زندگیتان استقبال کنید.

رابطه جنسی برای سلامت زندگی زناشویی بسیار مهم است. مشاوران به همسران توصیه می‌کنند که به طور مرتب با هم رابطه داشته باشند و حتی وقتی حوصله‌ی چندانی برای نزدیکی ندارند، باز هم رابطه برقرار کنند. توصیۀ‌ ما به همسران این است که رابطه‌شان را با حرف زدن درباره‌ی خواسته‌های خود جالب و هیجان‌انگیز بکنند و با تزئین کردن اتاق خواب جذابیت بیشتری به رابطه‌شان بدهند.

“یک تعریف در روز، وکیل طلاق را از شما دور نگه می‌دارد.” اگر محاسن همسرتان را هر روز به او یادآوری کنید و از او تعریف کنید، کمک بسیار موثری به صمیمی‌تر شدن رابطه‌تان کرده‌اید. مثبت‌اندیش باشید، قدر همسرتان را بدانید و لطف‌هایش را نادیده نگیرید. وقتی شرایط سخت شد و ویژگی‌های نه چندان مثبت او شروع به خودنمایی کردند، به جای این که روی نقاط ضعف عشقتان متمرکز شوید، سعی کنید جو را عوض کنید و به جای انگشت گذاشتن روی عیب‌های شریک زندگیتان، نقاط قوتش را پررنگ کنید.

روانشناسان می‌گویند که در پس هر احساس و هیجان “سختی” یک احساس نرم وجود دارد. وقتی عصبانی می‌شویم، این احساس خشم معمولاً پوششی برای احساس دیگری مانند ناراحتی، ناامیدی یا حسادت است. ما غالباً از خشم برای پوشاندن حساسیت‌ها و نقاط ضعفمان استفاده می‌کنیم. اگر سعی کنید که احساسات نرم یا آسیب‌پذیر نهفته در پس نمایش سخت خشم همسرتان را پیدا کنید، چون به این ترتیب راهی را برای همدلی با احساسات واقعی همسرتان می‌یابید، می‌توانید ارتباط خودتان را با او حفظ کنید.

همسران غالباً در شرایطی قرار می‌گیرند که کنترل خودشان را از دست می‌دهند، خود را تسلیم حسادت می‌کنند، خود را ضعیف و حقیر می‌شمارند یا فراموش می‌کنند که همسرشان هم باید زندگی مستقل خودش را داشته باشد و سعی می‌کنند که او را کنترل کنند. این کنترل‌گر بودن اکثر اوقات غیرعمدی است و ندانسته به دلیل بیشتر شدن توقعات به مرور زمان رخ می‌دهد. برقراری ارتباط موثر، داشتن زندگی مستقل و تفریحات سالم به همسران کمک می‌کند تا در مسیر درست حرکت کنند و رابطه‌ی مناسبی با همسرشان داشته باشند. اگر احساس می‌کنید که همسرتان شما را کنترل می‌کند یا شما همسرتان را کنترل می‌کنید، سعی کنید شرایط را تغییر بدهید یا از مشاور خانواده وقت بگیرید.

به منظور داشتن یک ازدواج موفق سعی کنید اشتباهات گذشته را تکرار نکنید چون همان نتیجه همیشگی را می‌گیرید. به دنبال همسری بگردیدکه ویژگی‌های شخصیتی مطلوبی دارد، نه ظاهر ایده‌آل. کسی را انتخاب کنید که حرفی برای گفتن با او دارید. اگر ویژگی یا مسئله‌ای در طرف کاندیدای مورد علاقه شما هست که عامل بر هم زننده تعالی زندگی شماست در انتخاب خود تردید کنید. همسری را انتخاب کنید که بتوانند شما را بخنداند و خوشحال کند. در انتخاب عجله نکنید. شما تنها با یک نفر ازدواج نمی‌کنید، بلکه خانواده و دوستان او نیز جز خانواده او محسوب می‌شوند. پایداری و دوام ازدواج چیزی از پیش تعیین‌شده و قابل پیش‌بینی نیست. ازدواج موفق یک پروسه دایمی است و این یک رابطه دو طرفه است. متکی به نفس بودن باعث می‌شود شما فردی خوشحال‌تر باشید و این خوشحالی در تعیین سرنوشت ازدواجتان بسیار موثر است. شنونده‌ خوبی باشید. گوش سپردن را تمرین کنید عدم تفاهم را بپذیرید. از تمجید کردن دست برندارید که انجام مداوم آن شما را از طلاق و جدایی دور نگه می‌دارد. توقع کامل بودن یک رابطه را نداشته باشید؛ شما فقط با تلاشتان می‌توانید ازدواجتان را به سوی کمال سوق دهید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

7 بازدید

2.14k بازدید

2.28k بازدید

3.29k بازدید

چگونه در عشق موفق باشیم

3.07k بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

هرگاه صحبت از آشنایی دختر و پسر به قصد ازدواج می‌شود بسیاری از دختران از نبود روابط سالم شکایت می‌کنند و معتقدند که در جامعه امروزی دیگر کمتر پسری پیدا می‌شود که در رابطه قبل از ازدواج ما را فقط بخاطر خودمان دوست داشته باشند. آن‌ها یا بخاطر ظاهر شیفته ما می‌شوند یا بخاطر وضعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده یا برقراری رابطه جنسی؛ اما حقیقت چیز دیگری است. اگرچه برخی از پسران از برقراری رابطه‌ سالم (رل زدن) با دختران اجتناب می‌کنند و فقط دنبال رسیدن به خواسته‌هایشان هستند، اما با این حال عده‌ای هم هستند که هدفشان برقراری رابطه‌ای سالم و به قصد ازدواج است. در این مقاله ما راه‌هایی را به شما نشان می‌دهیم که از طریق آن می‌توانید رابطه‌ای سالم را شروع کنید یا اینکه رابطه‌ای که در حال حاضر در آن هستید را به سمت و سوی سلامت پیش ببرید.

در این مقاله، آنچه با عنوان دوستی دختر و پسر آورده می‌شود به معنای هر رابطه‌ای است که به قصد ازدواج و با نظارت والدین ایجاد شده است. هدف ما در استفاده از این واژه نیز صرفا ملموس‌تر شدن مبحث برای خوانندگان است، زیرا بیشتر مراجعان ما نیز هنگام بیان مشکل خود در استفاده از این واژه احساس راحتی می‌کنند.

 

چگونه در عشق موفق باشیم

فهرست مطالب

هیچ رابطه‌ای همیشه بی‌نقص و ایده‌آل نیست. اما اگر رابطه‌ سالم باشد، هر دو طرف اکثر اوقات احساس خوبی نسبت به رابطه‌شان دارند. یک رابطه‌ی پاک و فوق‌العاده فقط بر پایه‌ی جذابیت بنا نمی‌شود، بلکه برقراری و استمرار آن به سعی و تلاش هر دو طرف نیاز دارد. در این مقاله با راهکارهای مفیدی برای ایجاد یک رابطه‌ی سالم آشنا می‌شوید.

 هر دو طرف هر رابطه‌ای در موفقیت‌ها و شکست‌هایش مسئول هستند. وقتی مشکلی پیش می‌آید، به جای این که طرف مقابل را متهم به ایجاد آن کنید، باید با دقت به این فکر کنید که شما چه سهمی در بروز این مشکل داشته‌اید. قبل از آن که انگشت اتهام را به طرف عشقتان بگیرید، نقش خودتان را در بروز این شکست مشخص کنید و مسئولیت آن را بپذیرید.

انسان‌ها بهترین تصمیم‌ها را زمانی می‌گیرند که از ترکیب منطق و احساس استفاده ‌کنند. بنابراین هیجان‌زده و نسنجیده درباره‌ی احساس خود در لحظه واکنش نشان ندهید. در غیر این صورت ممکن است حرف‌هایی بزنید و کارهایی بکنید که به رابطه‌تان آسیب بزند. برای حل کردن یا پرداختن به یک مشکل لازم است که صبر کنید تا آرام شوید و بتوانید منطقی فکر کنید.

بسیاری از افراد واقعاً نمی‌دانند که با وجود اطرافیان کنجکاو و خانواده‌هایی که مدام در کارشان دخالت می‌کنند، چطور می‌توانند رابطه‌ی سالمی داشته باشند. بسیار مهم است که حد و مرزهای سالمی را برای دیگران تعریف کنید و به این ترتیب با دور نگه داشتن آنها از امور شخصیتان از رابطه‌تان محافظت کنید. به عبارت دیگر باید حریم شخصیتان را حفظ کنید و به دیگران اجازه ندهید که بین شما و همسرتان قرار بگیرند و از رابطه‌تان محافظت کنید. مشخص نکردن حدود برای دیگران باعث می‌شود که مشکلات جدی در رابطه‌تان به وجود بیاید.

سعی کنید رفتارتان مکمل رفتار عشقتان باشد تا به این ترتیب به همراه خوبی برای او تبدیل شوید. به دنبال این نباشید که او تمام کارها و حرف‌هایتان را تایید کند. داشتن اختلاف نظر و دیدگاه‌های متفاوت تعادل سالمی را در روابط عاشقانه ایجاد می‌کند.

سالم‌ترین افراد به بهترین عشاق تبدیل می‌شوند. بنابراین از جسم، روح و روان خودتان مراقبت کنید تا بتوانید بهترین‌ها را به عشقتان ارائه بدهید. مراقبت از خود را جزء اولویت‌های زندگیتان قرار بدهید.

ویژگی‌های مثبت عشقتان را به خودتان یادآوری کنید. در وجود یکدیگر به دنبال بهترین‌ها بگردید و فکر نکنید که همسرتان عمداً نقشه می‌کشد تا شما را برنجاند. در عوض سعی کنید که نیت خیر او را در زندگی ببینید و روی نقاط قوت رابطه‌تان متمرکز شوید.

سوال مشترک بسیاری از زوج‌های عاشق این است که وقتی نمی‌توانند به اندازه‌ی کافی در کنار هم باشند، چطور می‌توانند رابطه‌ی سالمی را برقرار کنند. دقت کنید که زمان در کنار هم بودنتان کیفیت بالایی داشته باشد. تلفن‌هایتان را خاموش کنید، جز به یکدیگر به هیچ چیز دیگری در این دنیا توجه نکنید و گفتگوی پرمعنایی با یکدیگر داشته باشید. به همسران توصیه می‌کنیم که از قرارهای عاشقانه‌ی شبانه غافل نشوند و سعی کنند حداقل سالی یک بار با هم به تعطیلات بروند.

طبیعی است که احساسات عاشقانه به موازات تغییر کردن رابطه، گاهی پررنگ و گاهی کمرنگ شود. اما شما نباید رابطه‌تان را برمبنای چگونگی احساستان بنا کنید. سعی کنید با عشق مانند یک فعل رفتار کنید؛ یعنی با هم عاشقانه رفتار کنید، حتی وقتی عشق را در قلبتان احساس نمی‌کنید. کاری کنید که عشق در تمام کارها و حرف‌هایتان نمود پیدا کند. هدفتان این باشد که همسرتان عشق و دوست داشته شدن را احساس کند تا تفاوت چشمگیری در رابطه‌تان ایجاد شود و یکی از سالم‌ترین رابطه‌های دنیا را داشته باشید.

اگر خواسته‌هایتان در این رابطه‌ی عاطفی برآورده نمی‌شود، احتمالاً طرف مقابل نیز در این رابطه به خواسته‌هایش نمی‌رسد. به جای این که روی تغییر دادن شرایط اصرار کنید، به این فکر کنید که خودتان برای رابطه‌تان چکار کرده‌اید. زمانی که اطمینان حاصل کنید نیازهای شریک عاطفیتان در رابطه تامین می‌شود، احتمالاً به مرحله‌ای رسیده‌اید که خواسته‌های خودتان نیز به نحو رضایت‌بخشی تامین می‌شود.

برای این که بدانید چطور می‌توانید رابطه‌ی سالمی داشته باشید که در گذر زمان تاب بیاورد، باید یادتان بیاید که عشقتان چه خصوصیاتی داشت که باعث شد چنین دیوانه‌وار جذبش بشوید. حتماً برای انتخاب کردن شریک عاطفیتان دلایلی داشتید، اما ممکن است این دلایل را در گذر زمان و در گیر و دار یک زندگی پرمشغله فراموش کرده باشید. به خاطر بیاورید که چه دلیلی باعث شد تا عشقتان را انتخاب کنید، سپس این دلیل را ملکه‌ی ذهنتان کنید و از آن برای بهبود رابطه‌تان استفاده کنید

اگر خودتان را دوست داشته باشید و با خودتان کنار بیایید، می‌توانید عاشق شادتری باشید.

زماینکه خودتان را به خوبی بشناسید می‌توانید نقاط ضعف و قوت خود را نیز شناسایی کنید و آنها را بهبود ببخشید. همه انسان‌ها نقاط ضعف و قوت دارند و هیچ کس بی عیب و ایراد نیست، اما آنچه مهم است پذیرش بی‌قید و شرط خودمان است؛ آنگونه که واقعا هستیم. هر چقدر که شما بیشتر خودتان را بپذیرید، راحت‌تر می‌توانید نقاط قوت‌تان را تقویت کنید؛ در نتیجه می‌توانید عاشق خودتان باشید و این حس مثبت را به شریک عاطفیتان نیز منتقل کنید.

با عشقتان درباره‌ی احساساتتان حرف بزنید. از او سوال بپرسید و با دقت به جوابهایش گوش بدهید. اگر ناراحت شدید، دلیلش را به او بگویید، او را مجبور نکنید که خودش به تنهایی راز ناراحتیتان را کشف کند. حرف زدن درباره‌ی مشکلات باعث جلب اعتماد می‌شود و رابطه را قوی‌تر می‌کند. البته فقط هم نباید درباره‌ی مشکلات حرف بزنید، فراموش نکنید به عشقتان بگویید که کدام کارهایش خوشحالتان می‌کند و از او به خاطر لطف و محبتش تشکر کنید.

درباره‌ی افکار، احساسات و کارهایتان با هم صادق باشید. صداقت اعتماد می‌آورد. کمتر چیزی است که به اندازۀ‌ دروغ به رابطه آسیب بزند.

در کنار هم بودن فوق‌العاده است، اما این که بخواهید تمام لحظه‌هایتان را با هم بگذرانید، اصلاً فکر خوبی نیست. دو طرف یک رابطه‌ی سالم، باید دوستان و علائق خاص خودشان را خارج از رابطه‌ی عاشقانه‌شان داشته باشند.

زمانیکه احساس کردید خودتان و شریک عاطفیتان را ملزم به ماندن در کنار یکدیگر می‎‌کنید بدانید که رابطه شما در حال از دست دادن یکی از فاکتورهای سلامت است. پس بدون هیچ گونه عذاب وجدانی به راحتی به تفریحات شخصی خود برسید. البته یادتان باشد که این تفریحات نباید با مرزها و ارزش‌های موجود در رابطه در تناقض و تضاد باشد.

یکی از فاکتورهای مهم سلامت یک رابطه این است که افراد بتوانند استقلال رای و نظر داشته باشند و هیچکدام از طرفین رابطه نظرش را به دیگری تحمیل نکند. پس اگرچه داشتن تفاهم و هم‌عقیده بودن در یک رابطه چیز خوبی است اما مخالفت کردن و داشتن نظری خلاف نظر طرف مقابل هم اصلا چیز بدی نیست. شما به راحتی می‌توانید با حفظ احترام به نظرات طرف مقابلتان، نظر مخالف خود را نیز با او درمیان بگذارید و جوانب مختلف آن را با هم بررسی کنید و نظرات او را نیز بشنوید.

انسان جائزالخطا است. اما اگر خطایی کردید، باید عذرخواهی کنید و متقابلاً عذرخواهی عشقتان را بپذیرید.

عذرخواهی کردن از شریک عاطفیتان به هیچ عنوان به معنای کوچک کردن خود یا له کردن غرورتان نیست؛ بلکه با این کار به او نشان می‌دهید چقدر این رابطه برای شما محترم و با‌اهمیت است. به طور کلی سه مرحله اصلی برای عذرخواهی وجود دارد: اول اینکه سهم خودتان را از ایجاد احساس بد در فرد مقابل بپذیرید؛ دوم اینکه صادقانه و کوتاه درمورد اتفاق صحبت کنید و در نهایت دیگر آن کار را تکرار نکنید.

روابط سالم روابط حمایت‌گرانه‌ای هستند و شرکای عاطفی از همه لحاظ هوای یکدیگر را دارند. در چنین روابطی هیچ کدام از طرفین احساس تنهایی نمی‌کند و مطمئن است که هنگام مواجه شدن با شرایط سخت تکیه‌گاه محکمی را در کنار خودش دارد.

یک رابطه‌ی عاطفی موفق در خلأ رخ نمی‌دهد، چنین رابطه‌ای زمانی به دست می‌آید که هر دو طرف خطر به اشتراک گذاشتن آنچه را که در ذهن و قلبشان می‌گذارد، با جان و دل قبول کنند و راز دلشان را برای هم برملا کنند.

پس یادتان باشد که منتظر نباشید رابطه عاطفی شما با فرد موردعلاقه‌تان خود به خود تبدیل به رابطه ای پاک و سالم  شود این رابطه را شما با روشن کردن انتظارات، توقعات و مرزهای خود از شریک عاطفیتان ایجاد می‌کنید.

اگر کسی را دوست دارید و فکر می‌کنید که او بعد از مدتی رفتارهای ناخوشایندش را تغییر خواهد داد، بهتر است تجدیدنظر کنید. اگر به دنبال تغییر هستید، بهتر است آن را شفاف و واضح بیان کنید تا طرف مقابل دقیقاً متوجه خواسته‌هایتان بشود.

پس هیچگاه به امید تغییر دادن رفتار و شخصیت کسی با او وارد رابطه نشوید.

وقتی قهر و دلخوری پیش می‌آید، بهتر است به جای این که از دست شریک عاطفیتان عصبانی بشوید، درونیات خودتان را بررسی کنید. واقعیت این است که دلیل اصلی عصبانیت ما با آنچه فکر می‌کنیم، تفاوت دارد.

 خشم و عصبانیت تنها رابطه شما را روز به روز از سلامت دورتر می‌کند.

ایده‌ی مردان مریخی و زنان ونوسی صحت ندارد، چون زنان و مردان اصولاً به یک منظومه‌ی شمسی یکسان تعلق ندارند. درک کردن تفاوت‌های بین زنان و مردان و احترام گذاشتن به آنها زندگی مشترک را مفرح‌تر، جذاب‌تر و آرام‌تر می‌کند.

هر روز صبح این فرصت را دارید تا رابطه‌تان را با ابراز عشق مجدد به همسرتان، شیرین‌تر از قبل کنید. اگر احساس کنیم، کسی که او را دوست داریم، متقابلاً به ما عشق می‌ورزد و به ما احترام می‌گذارد، زندگی‌مان بسیار شیرین‌تر خواهد شد.

خشم قاتل رابطه‌ی عاشقانه است، چون شما را خودخواه و خودبین می‌کند و اجازه نمی‌دهد که خوبی‌ها را ببینید. اگر از دست عشقتان عصبانی شدید، کمی صبر کنید تا آرام شوید و بعد موضوع را در کمال آرامش برای او توضیح بدهید.چگونه در عشق موفق باشیم

در کارگاه‌های مهارت‌های زندگی شرکت کنید، با مشاور صحبت کنید یا کتاب‌های نوشته شده در زمینه موفقیت در رابطه را حداقل سالی یک بار بخوانید. حتی اگر فکر می‌کنید که نیازی به مشاوره و آموزش ندارید، باز هم در این جلسات می‌توانید ایده‌های نابی را پیدا کنید؛ به علاوه خود فرایند مشورت و آموزش دیدن در کنار هم، ارتباطتان را تقویت می‌کند.

شاید این توصیه از دور به نظرتان غیرعاشقانه بیاید، اما عاشقانی که بهترین دوستان یکدیگر نیز هستند، معتقدند که این دوستی ناب و خالصانه بهترین قسمت رابطه‌شان است.

به جز خودتان، هیچ کس دیگری نمی‌تواند شما را شاد کند. اگر احساس می‌کنید که شاد نبودن شما تقصیر شریک عاطفیتان است، باید تجدیدنظر کنید و با خویشتن‌نگری عاملی درونی را که باعث این احساس ناخوشایند شده است، پیدا کنید.

نیازهای ما به مرور زمان تغییر می‌کند. اگر دوست دارید که عشقتان شما را درک کند، سعی کنید که خودتان هم او را درک کنید. اگر می‌خواهید که عشق بیشتری را دریافت کنید، بیشتر عشق بورزید. این رفتار و انتظار متقابل برنامه‌ی ساده‌ای است که همیشه موثر واقع می‌شود.

فکر بدی نیست که هر از گاه در خلوت خودتان احساس واقعی‌تان را نسبت به رابطه بسنجید. سوالات زیر بیشتر در ارتباط با رابطه‌های عاشقانه طراحی شده است، اما می‌تواند برای هر نوع رابطه‌ای کاربرد داشته باشد. بعد از این که سوالات زیر را از خودتان پرسیدید، بهتر است یک بار دیگر از نقطه نظر عشقتان هم به آنها پاسخ بدهید.

داشتن رابطه‌ای سالم با جنس مخالف به قصد ازدواج مستلزم رعایت کردن و در نظر داشتن مجموعه اصولی می‌باشد. در یک رابطه سالم طرفین مسئولیت کارهای خود را برعهده می‌گیرند، واکنش‌های هیجانی افراطی از خود نشان نمی‌دهند، مرزهای واقع‌بینانه‌ای برای خود تعریف می‌کنند، در کارها با هم مشارکت می‌کنند، از خودشان هم مراقبت می‌کنند، بدنبال نکات مثبت رابطه هستند، کیفیت رابطه را بر کمیت ترحیج می‌دهند، افراد صادقی هستند و خودشان را دوست دارند، یکدیگر را محدود نمی کنند، حق اعتراض و آزادی بیان دارند، اگر اشتباه کنند عذرخواهی می‌کنند و طرف مقابلشان را نیز در صورت خطا می بخشند، به تفاوت بین زن و مرد آگاهند، زیاد عصبانی نمی‌شوند و در نهایت برای بهبود رابطه خود از روانشناس متخصص کمک می‌گیرند.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

35 بازدید

45 بازدید

115 بازدید

102 بازدید

177 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

نظر شما درباره انجام رابطه جنسی یا افعال احساسی قوی مثل بوسه یا بغل قبل از ازدواج چیه ؟

سلام دوست گرامی مدیریت رابطه جنسی و افعال جنسی وابسته به کیفیت رابطه عاطفی دارد و اگر تنها به این بخش از رابطه توجه شود، رابطه به سمت و سوی خوبی نخواهد رفت. مگر آنکه صمیمیت روانی و همچنین تعهد و هدف داشتن در رابطه وجود داشته باشد.

سلام‌ خسته نباشید و ممنون بابت اینهمه راهنمایی های خوبتون. میخواستم بدونم چجوری رابطه ای که هنوز یه‌سری مشکلات وجود داره توش رو به بهبود ببریم مسایلی که اذیتم میکنه و خودمم از اوایل رابطه بی تجربگی هایی داشتم و خیلی از توقعاتمو توی رابطه به پارتنرم نگفتم و ایشون هم به اروم بودن و سادگی من عادت کردن ولی حالا خیلی چیزا رو نمیدونم میتونم با صبوری و وقت در رابطم بهتر کنم ؟؟؟ و اینکه چجوری هدف اینده و ازدواج رو جوری که یه دختر غیرمستقل جلوه نکنیم به طرفمون بفهمونیم و رابطه ‌رو به اون سمت بیشتر سوق بدیم،؟؟؟؟

دوست عزیز سلام

قطعا هیچ کس در رابطه کامل نیست و قطعا هم هیچ رابطه‌ای بدون مشکل نیست؛ پس اینکه در گذشته چی کار کردید و نکردید رو کنار بگذارید. مهم اینه که الان دارید در جهت رشد، تغییر و آگاهی قدم برمی‌دارید. البته درست گفتید، وقتی شما تا الان به شیوه‌ای رفتار کردید، پذیرش تغییر از سمت فرد مقابله سخته؛ اما به هر حال می‌تونید کم کم شروع کنید. سعی کنید همونطور آرام و صبور، در مورد چیزهایی که دوست دارید نظر بدید یا گاهی برای بهتر شدن رابطه، به ایشون پیشنهاداتی بدید (مثلا وقتی اینطوری صحبت می‌کنی، احساس آرامش پیدا می‌کنم). این پیشنهادات باعث می‌شه که رفتاری که در ایشون مورد پسندتونه تقویت بشه و بیشتر انجامش بدن. نکته مهمش اینه که آرام و صبورانه در مسیر تغییر بیافتید. در مورد اینکه چطوری بهشون در مورد آینده و هدف بگید هم راه‌هایی وجود داره که خیلی به سبک شما و ایشون بستگی داره؛ اما به هر حال می‌تونید در گفت و گوهاتون اشاره کنید که براتون مهمه که در آینده با ایشون رابطه متعهدانه‌ای داشته باشید و … .

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

برای مشاهده نتایج کلید Enter و برای خروج کلید Esc را بفشارید.

خوشبختی و شانس آوردن در ازدواج و عشق به این معنی نیست که فرد رویایی‌تان از آسمان بر شما نازل شود. دکتر باری شوارتز روانشناس و دکتر هلن فیشر به عنوان انسان‌شناس نظرات خود را در این باره ارائه می‌کنند.

پرفسور باری شوارتز می‌گوید: «یک رابطه خوش و خرم شکل گرفتنی است نه کشف کردنی.»

فهرست

شهرت پرفسور شوارتز که از اساتید دانشگاه سوارت‌مور است، به خاطر تحقیقات شگفت‌انگیزی است که در مورد مسئله انتخاب انجام داده و در همین راستا یک سخنرانی TED با عنوان «پارادوکس انتخاب» ارائه کرده است. او ثابت می‌کند که اگر چه اغلب چنین فکر می‌کنیم که داشتن گزینه‌های انتخاب بیشتر باعث خوشبختی ما می‌شود، اما واقعیت چیز دیگری است و تعدد انتخاب سبب می‌شود که رضایت کمتری داشته باشیم. وقتی گزینه‌های زیادی دارید، فکر شما همیشه مشغول انتخاب‌هایی است که می‌توانستید انجام بدهید و از دست داده‌اید. پرفسور شوارتز با مثالی طنز این موضوع را توضیح می‌دهد که در سال‌های نه چندان دور فروشگاه‌ها صرفا یک نوع شلوار جین به مشتریان عرضه می‌کردند و در آن دوران همه بسیار خوشحال بودند. در سال‌های بعد گزینه‌هایی مانند شلوار اسلیم فیت، آزاد، دم پا گشاد و … باب شد. امروزه وقتی شما از در فروشگاه بیرون می‌آیید، اگر چه شلوار جین در تن شما بهتر می‌ایستد، اما احساس بدتری دارید. افزایش تعداد گزینه‌ها، سقف انتظارات شما را بیشتر کرده و متعاقبا نسبت به نتایجی که دریافت می‌کنید احساس رضایت کمتری دارید، هر چند که نتایج خوبی هم کسب کرده باشید.چگونه در عشق موفق باشیم

آنچه در مورد مثال شلوار جین صادق است، برای همسر / دوست‌پسر / دختر پیدا کردن نیز به همان اندازه صحیح است. پرفسور می‌گوید: «اگر به دنبال یافتن بهترین مورد باشید، هرگز زمان و انرژی لازم را صرف به نمایش گذاشتن بهترین جنبه از شخصیت خود، نخواهید کرد. به این اثر تیندر Tinder گفته می‌شود. وقتی گزینه‌های دیگری در دسترس هستند، چرا باید بر روی زمان و تعهد که لازمه رشد یک رابطه است، سرمایه‌گذاری کنیم؟»

به گفته پرفسور شوارتز که خود بیش از پنجاه سال است که ازدواج کرده است، او همواره و به شکل طولانی بر روی ازدواج خودش سرمایه‌گذاری می‌کند. او می‌گوید: «من و همسرم همدیگر را سال‌های زیادی است که می‌شناسیم و از کلاس هشتم مدرسه او بهترین دوستم بود. او با خنده می‌گوید که همسرم از کنفرانس‌هایی که در مورد یافتن «همسر به اندازه خوب» برگزار می‌کنم خوشش نمی‌آید. اما واقعیت این است که تمام آن چیزی که لازم دارید همین است. همسر / شوهری که به اندازه کافی برای شما خوب باشد.»

خوشبختی و سعادت ازدواج این زوج آن روزی که برای اولین بار همدیگر را دیدند یا روز عقدشان به وجود نیامد، آن روز صرفا شروع ماجرا بود.

هیچ‌کس خوشش نمی‌آید که از سر اجبار تن به ازدواج با فرد دیگر دهد، اما پرفسور شوارتز خاطرنشان می‌کند که ما معمولا در ارزیابی افرادی که می‌توانند به صورت بالقوه شریک زندگی‌مان باشند، عملکرد مناسبی نداریم. او می‌گوید بعد از این همه سال زندگی با همسرم می‌دانم که او زنی مهربان، همدل، باهوش و فردی بسیار اخلاق مدار است و علاوه بر این اولین کسی است که نوشته‌های مرا با علاقه می‌خواند. اما وقتی برای اولین بار همدیگر را ملاقات کردیم به هیچ‌کدام از این موارد توجه نداشتم. من به این دلیل جذب او شدم که اولین دختری بود که نه تنها عاشق بیس بال بود بلکه به طور خاص طرفدار دو آتشه تیم نیویورک یانکی بود. طرفدار یانکی‌های لعنتی بودن! این دیگر چه معیاری برای رابطه است؟

اما خوشبختی و سعادت ازدواجشان روزی که برای اولین بار همدیگر را دیدند یا روز عقدشان به وجود نیامد. آن روز صرفا شروع ماجرا بود نه انتهای آن. رابطه واقعی آن‌ها در سال‌های بعد شکل پیدا کرد، زیرا آن‌ها به یکدیگر اعتماد کرده و برای حمایت و عشق به یکدیگر تکیه کردند. در گفتگو با افراد همیشه چنین عباراتی می‌شنوید: «آن‌ها خیلی خوش‌شانس بوده‌اند که همدیگر را پیدا کرده‌اند. اما واقعیت این است که آن‌ها همدیگر را پیدا کرده و به چیزی تبدیل کردند که هر یک خواهانش بودند. احتمال وقوع این نوع از خوشبختی چیزی فراتر از شانس و سرنوشت است.»

وقتی فقط بر روی روزهایی که به عروسی ختم می‌شود تمرکز می‌کنید، فکر کردن در مورد آنچه در روزهای بعدی اتفاق می‌افتاد را فراموش می‌کنید. در روزهای بعد از ازدواج است که عشق حقیقی و خوشبختی پدیدار می‌شود. یک سرمایه‌گذار بسیار موفق به نام تروی در روزهایی که با یک دختر مدل به نام هلن قرار آشنایی می‌گذاشت، فکر می‌کرد خوش‌شانس‌ترین مرد دنیا است. چشم همه دوستانش از حسادت چهار تا شده بود. خوشبختی او ادامه پیدا کرد و در روز عروسی و با به اشتراک گذاشتن این خبر در شبکه‌های اجتماعی به اوج خود رسید.

زندگی مشترکشان آغاز شد. مسلما فردی که با یک دختر مدل سر قرار می‌رود از آن مردهای آلفا با سطح تستسترون بالا است که دوست دارد در مرکز توجه دیگران باشد. اما وقتی این زوج در ملا عام ظاهر می‌شدند، تروی به مرور دریافت که توجهی را به خود جلب نمی‌کند. عکاس‌ها می‌خواستند از هلن روی فرش قرمز عکس بگیرند و به او می‌گفتند: می‌تونی کمی اونطرف‌تر وایسی؟ وقتی وارد یک رستوران می‌شدند همه شروع به پچ‌پچ می‌کردند، ولی تمام گفتگوها و چشم‌ها بر روی هلن بود نه تروی. بخت و اقبال او از طریق یک طلاق بسیار پر هزینه فروکش کرد.

اگر مجرد باشید، پیدا کردن شخص مناسب برای ازدواج می‌تواند همچون قدم گذاشتن در یک میدان مین بی‌پایان به نظر برسد. دکتر هلن فیشر، انسان‌شناس و بیولوژیست که به یکی از متخصصان مشهور عشق و روابط در جهان تبدیل شده است (با سخنرانی TED با عنوان: چرا عاشق می‌شویم و چرا خیانت می‌کنیم؟) می‌گوید که با وجود سال‌ها تحقیق در مورد عشق، هنوز مشتاق کنکاش بیشتر در این راستا است. در مصاحبه‌ای که با او داشتیم چنین گفت: «وقتی حرف از شریک مادام العمر زندگی و انتقال DNA خود به آینده به میان می‌آید، شما سعی می‌کنید تا بزرگ‌ترین جایزه زندگی را از آن خود کنید. اما سر قرار ملاقات رفتن، احساسی مثل سر کار رفتن دارد و زحمت می‌برد. باید لباس مرتب و اتوکشیده بپوشید، جذاب باشید و به موهایتان برسید.»

دکتر فیشر علاوه بر تدریس دانشگاهی، مشاور سایت دوست‌یابی Match.com بوده و از این بابت بسیار مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد. هرکسی که با او مصاحبه می‌کند، می‌خواهد بداند که فناوری و فضای مجازی چگونه بر عشق تاثیر می‌گذارد و تغییرش می‌دهد. اگر چه او می‌گوید که ۴۰ ٪ افراد مجرد از طریق فضای مجازی با هم آشنا می‌شوند و قرار می‌گذارند اما معتقد است که فناوری به هیچ‌وجه نمی‌تواند عشق را تغییر دهد.

دکتر فیشر توصیه می‌کند که پروفایل پنج الی نه نفر را در سایت دوست‌یابی آنلاین بررسی کنید، سپس دست از بررسی پروفایل دیگران برداشته و یکی از این افراد را بشناسید.

او می‌گوید: «مغز به طرز شگفت‌انگیز و قدرتمندی برای یافتن عشق تکامل یافته است و طبق نتایج تحقیقات انسان‌شناسی ۹۰٪ تمامی تعاملات، از نوع غیرکلامی است. هنگامی ‌که فردی در زندگی‌تان هست مغز نخستین شما به صدا در می‌آید و به شما اعلام می‌کند که آیا با فرد درستی در ارتباط هستید یا خیر.»

دکتر فیشر با گفته پرفسور شوارتز هم‌عقیده است که می‌گوید: وجود گزینه‌های بیش‌ازحد، می‌تواند پایه‌های عشق را متزلزل کند. هر چقدر بیشتر در سایت‌ها و نرم‌افزارهای دوست‌یابی وقت صرف کنید به همان اندازه سردرگم‌تر می‌شوید. همیشه با چند کلیک بیشتر می‌توان فرد دیگری را پیدا کرد. او چنین توصیه می‌کند که «پروفایل پنج الی نه نفر را در سایت دوست‌یابی آنلاین بررسی کنید، سپس دست از بررسی پروفایل افراد دیگر برداشته و یکی از این افراد را بشناسید. با اشتیاق و علاقه سر قرار بروید. هرچه بیشتر با کسی آشنا شوید، بیشتر او را دوست خواهید داشت.»

اگر می‌خواهید بخت با شما یار باشد، احتمالا باید دیدگاه و طرز تفکر خود را در مورد آنچه می‌خواهید گسترش دهید. برای مثال دکتر فیشر دریافته است که اشخاص در سایت‌های دوست‌یابی در مورد ویژگی‌های مورد انتظار از معشوق خود، یک طرح کلی مشخص می‌نویسند و در نهایت با افرادی کاملا مغایر با آن خصوصیات ارتباط می‌گیرند. این کار شبیه این است که بگویید می‌خواهید به مستند حیات‌وحش کره زمین از شبکه BBC نگاه کنید ولی در ادامه پای ۱۰ قسمت از سریال فرندز بنشینید. آیا می‌دانید که چه چیزهایی می‌توانند شما را خوشحال کنند؟ از این بابت مطمئن هستید؟ به همین منظور برخی الگوریتم‌های دوست‌یابی به بررسی آنچه مردم می‌گویند و آنچه در عمل انجام می‌دهند، می‌پردازند.

دکتر فیشر در ارتباط با افرادی که مدام در مورد دشواری آشنایی با فرد خاص زندگی خود شکایت می‌کنند می‌گوید: «ما بخت و اقبال خود را با رفتن به محل‌هایی که ممکن است شانس بیاوریم ایجاد می‌کنیم. اگر عاشق اپرا هستید، به اپرا بروید. اگر عاشق هنر هستید، به موزه‌ها سر بزنید. اگر معیارتان پول است به محل‌هایی بروید که پولدارها هستند. ۸۷ درصد از آمریکایی‌ها در نهایت ازدواج می‌کنند اما شما نمی‌توانید با صرف تماشا کردن سریال‌های محبوب تلویزیونی و چسبیدن به خانه، متاهل شوید.»

دکتر فیشر خود در دوران جوانی یک بار ازدواج کرد و سریع هم طلاق گرفت و پس از آن دیگر ازدواج نکرد. او ۳۰ سال از زندگی خود را در ارتباطی صمیمی و عاشقانه با مردی سپری کرد که بسیار مسن‌تر از او بود و پس از مرگ او، با چند فرد دیگر ارتباط گرفت. در حال حاضر او با مرد جدیدی ارتباط دارد و در حال ارزیابی است که آیا آن فرد مناسب او هست یا نه. با اینکه آن مرد را خیلی دوست دارد، اما علایق مشترک فراوانی ندارند. آیا این مشکل چیزی است که کل رابطه را بر هم بزند یا از آن مواردی است که می‌توان با وجود آن و با مدیریت صحیح به رابطه‌ای شاد منتهی شود؟

دکتر فیشر خاطرنشان کرد که هیچ کس خود را به این خاطر که دیگری با او سکس نداشته است، نمی‌کشد اما پایان یک رابطه عاشقانه می‌تواند به خشم، عصبانیت و خودکشی منجر شود.

دکتر فیشر نیز مانند هر کس دیگری در تلاش است تا بفهمد چه چیزی باعث می‌شود فرد در یک رابطه احساس خوش‌شانس بودن کند. به ادعای او سه نوع عشق در ما تکامل یافته است: انگیزه جنسی، دوست داشتن عاشقانه و دل‌بستگی به شریک زندگی. هر سه نوع عشق خواستگاه‌های بیولوژیکی دارند. دلیل تکاملی انگیزه جنسی آشکار است، زیرا تکامل بدون سکس نمی‌تواند رخ دهد. دکتر فیشر می‌گوید: «دل‌بستگی نیز یک انگیزه غریزی است و به گونه‌ای تکامل یافته تا والدین تا هنگام از آب و گل درآمدن فرزند بتوانند به اندازه کافی همدیگر را تحمل کنند تا فرزندشان را بزرگ کنند.»

اما دوست داشتن عاشقانه چه؟ همان اسطوره‌ها و افسانه‌هایی که شکسپیر در به تصور کشیدن آن‌ها استاد است. به اعتقاد دکتر فیشر این مورد نیز یک انگیزه اساسی است. او به همراه دو همکار دیگر خود طی یک آزمایش افراد داوطلبی که عاشق و معشوق یکدیگر بودند را برای بررسی عملکرد مغزی‌شان درون اسکنرهای fMRI قرار دادند. نتایج آزمایش آن‌ها نشان داد که ترشح انتقال‌دهنده عصبی به نام دوپامین به شدت وابسته به میزان عشق میان دو نفر است. دکتر فیشر می‌گوید: «کارخانه بسیار کوچکی در ساقه مغز قرار دارد که دوپامین ترشح می‌کند و مجاور منطقه‌ای از مغز است که وظیفه‌اش تنظیم کردن گرسنگی و تشنگی است. این‌ها محرک‌ها و غرایز اساسی هستند که مسلما نباید از دست بدهید.»

حتی ممکن است عشق رمانتیک به نسبت سکس یا دل‌بستگی محرک قدرتمندتری باشد. همان‌طور که دکتر فیشر خاطرنشان می‌کند؛ هیچ کس خود را به خاطر اینکه دیگری با او سکس نداشته است، نمی‌کشد اما پایان یک رابطه عاشقانه می‌تواند به خشم، عصبانیت و خودکشی منجر شود. می‌توان به آن سندروم رومئو و ژولیت گفت: «بنابراین با یک بوسه می‌میرم!»

درگیر و دار عشقی رمانتیک، شما به راحتی از عیب‌های شریک زندگی خود چشم‌پوشی می‌کنید زیرا مغزتان توهمی مثبت از شادی در وجود شما ایجاد می‌کند. وقتی از میزان عشق اولیه کاسته می‌شود بیشتر متوجه معایب همسرتان می‌شوید و این همان زمانی است که دیگر احساس خوش‌شانس بودن نمی‌کنید. به عقیده دکتر فیشر حفظ و نگهداری بخشی از آن توهمات مثبت – یا حداقل توجه کردن به آنچه دوست دارید به جای آنچه نمی‌پسندید – قسمتی از همان چیزی است که باعث می‌شود در مرحله دل‌بستگی احساس خوشبختی کنید. (در همین راستا مطالعه مقاله «نوروساینس در مورد عشق و عاشقی چه می‌گوید؟ اعتیاد‌آور، وسواسی و …» را از دست ندهید.)

اغلب ما وقتی به شانس می‌اندیشیم، بر انواعی از شانس که آشکار هستند تمرکز می‌کنیم. مثلا اینکه در یک قرعه‌کشی برنده شوید! دقیقا سر همان لحظه‌ای که چراغ سبز می‌شود به تقاطع برسید! اتوبانی که قرار است کشیده شود، خانه شما را شامل نمی‌شود! چنین وقایعی در نظر ما خوش‌شانسی است و نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. اما اغلب شانس‌ها به شکل ظریف‌تری رخ می‌دهند. و یکی از کلیدهای خوشبختی در عشق و عاشقی ممکن است درک این موضوع باشد که همه انتخاب‌های ما حالت بده بستان دارند.

در ادامه این دو ویدئو از سری مجموعه کنفرانس‌های TED با عنوان «چرا عاشق می‌شویم و چرا خیانت می‌کنیم؟» و «پارادوکس انتخاب» را تماشا کنید.

منبع: TED

پیام *

نام *

ایمیل *

وبسایت

اطلاعات من را برای دفعه بعدی که می خواهم دیدگاه ارسال کنم در مرورگر ذخیره کن.

چگونه در عشق موفق باشیم
چگونه در عشق موفق باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *