چگونه ذهن باز داشته باشیم

 
helpkade
چگونه ذهن باز داشته باشیم
چگونه ذهن باز داشته باشیم

آیا شما از اینکه جهان را به همان شیوه قدیمی تان ببینید خسته شدید؟ آیا اطرافیانتان به شما می گویند که همیشه یک طرف داستان را میبینید؟ اگر چنین است و خواهان تغییر در زندگی تان هستید باید دید خود را گسترش دهید! مردم روشنفکر و با ذهن های باز به اطرافشان با هیجان نگاه می کنند، و نسبت به وقایع کنجکاو اند. شما هم میتوانید یکی از آنها باشید!

 

بخش اول: چشم اندازتان را تغییر دهید

 

چگونه ذهن باز داشته باشیم


.. در آغوش ناشناخته ها بروید!

اگر می خواهید ذهن تان بازتر باشد این دفعه سعی کنید از راه های دیگری کارهایتان را انجام دهید. مثلا این دفعه که همسایه تان شما را برای چای دعوت کرد دعوتش را بپذیرید. یا برای دیدن فیلمی به سینما بروید که کارگردانش را اصلا نمیشناسید! اگر می خواهید این تمرین را انجام دهید سعی کنید حداقل هرهفته یک تجربه جدید داشته باشید. آیا شما به کلاس های یوگا علاقه دارید اما چون هیچ ذهنیتی از آن ندارید می ترسید در کلاس های آن ثبت نام کنید؟ الان وقتش است!



.. به چیزهایی که قبلا امتحان نکرده اید نزدیک نشوید!

این تفکر افرادی است که فکرشان بسته است. آن ها اغلب نظرات منفی راجع به چیزهایی که قبلا امتحانشان نکرده اند دارند. مثلا همیشه از جشن های خاصی خوششان نمی آید با اینکه شاید حتی یکبار هم در آن ها شرکت نکرده اند! همیشه تمایل به خوردن یک نوع پیتزا دارند و از خوردن غذاهای جدید لذت نمی برند. این بار که شما هم نظرات منفی راجع به چیزی در ذهن تان شکل گرفت از خودتان بپرسید که چرا اینطور فکر می کنید و چه شواهدی برای این نظر منفی من وجود دارد و این شواهد چقدر قابل اعتماد اند؟  آیا ارزش دارد که یکبار هم شده امتحانش کنم؟ اگر شواهد از طرف آدم های معتبر و منابع خوبی بود اصلا اجباری در عوض کردن نظرتان نیست.

 


.. به جای نه، بـــله بگویید !

اگر شما می خواهید ذهن تان را بازتر کنید سعی کنید این بار بیشتر بلـــــــــــــه بگویید. به درخواست هایی که به شما می شود گوش فرا دهید و اگر واقعا علاقه به انجامش دارید به خودتان فرصت بله گفتن را بدهید. دفعه بعد که شما واژه نه را به کار بردید، روی آن فکر کنید که چرا نه گفتید؟ چه چیزی در پشت این نه نهفته بود؟ ترس؟ تنبلی؟ و …

 


.. یاد بگیرید که هر وضعیتی را از زوایای مختلف بررسی کنید.

گفتن این حرف آسان است اما انجامش کمی سخت است. مثلا اگر شما در جناح سیاسی چپ گرا هستید لازم است گاهی استدلال های طرف راست را هم بشنوید، این موضوع به این معنی نیست که شما دیدگاهتان را به کل عوض کنید اما با این روش می توانید ایده های خوب طرف مقابل را دریابید و حتی اگر قانع نشدید حداقل آن ایده ها را به نفع خودتان در جایی به کار می برید. در موقعیت های مشابه ببینید که افراد دیگر چگونه رفتار می کنند و سعی کنید علت رفتارهایشان را درک کنید. مثلا شما اگر یک مذهبی معتقد هستید، سعی کنید که درباره ادیان دیگر از طریق کتب همان ادیان مطالعه و تحقیق کنید این به این معنی نیست که شما دین تان را عوض کنید بلکه به این معنی است که دنیا را از زاویه دید همان ها ببینید.

 


.. به ازای هر فکر منفی، به سه چیز مثبت فکر کنید!

هرچند فکر منفی لزوما مشخصه افراد بسته فکر نیست اما فکر کردن به چیزهای مثبت لزوما نشان دهنده افراد با ذهن باز است. بنابراین دفعه بعد که یک فکر منفی از ذهن تان عبور کرد و یا بر لب تان آورده شد سریعا فکر مثبتی را به یاد بیاورید. بیایید یک نمونه را با هم تمرین کنیم: مثلا: ” امروز روز خیلی سردی است، تو این هوا هیچ حیوونی هم بیرون نمیاد اما من مجبورم برم سر کار” حالا یک نمونه فکر خوب درباره هوای خیلی سرد : ” هوا خیلی سرده، وای تو این هوا یک قهوه چقدر می چسبه ” و… این دفعه که خواستید راجع به چیزی ناله کنید سعی کنید یک فکر هیجان انگیز و یا کمی ملایم تر را جایگزین آن کنید.

 


.. یک سرگرمی کاملا جدید را انتخاب کنید !

می توانید در یک کلاس یوگا، کاراته، نقاشی عکاسی و یا حتی یک گروه پیاده روی ثبت نام کنید. وارد یک فعالیت جدید شوید که آن را دوست دارید اما هرگز آن را امتحان نکرده اید. این کار باعث می شود که با افراد جدیدتری آشنا شوید و چه بسا این افراد مسیر زندگی تان را تغییر دهند و چشم انداز زندگی را برای شما طور دیگری نشان دهند.

 


.. کمی زندگی تان را از حالت روتین خارج کنید!

آیا شما عادت دارید که همیشه از یک مسیر یکسان به خانه بروید؟ آیا همیشه صبحانه تان شامل چیزهای خاصی است؟ آیا بعد از کار همیشه یک راست به خانه برمیگردید؟ نظم و ثبات در زندگی خوب است اما تا جایی که جلوی تجربه های جدید شما را نگیرد و شما را به یک ساعت کوکی تبدیل نکند. این بار هم برنامه ریزی کنید اما برای یک آخر هفته مهیج تر !


بخش دوم

چگونه ذهن باز داشته باشیم

بخش های بعدی این مقاله را در همین سایت دنبال کنید



فاطمه امیری روانشناس بالینی و نوروتراپیست

 

شاید دیگر کمتر کسی اطلاع نداشته باشد که در مجموعه بزرگ پزشکان جایروس بهترین فوق تخصص های مغز و اعصاب و اعصاب و روان و برترین فارغ التحصیلان آمریکا،اسپانیا و آلمان حضور دارند و خدمات مغزواعصاب و روان که در این مجموعه ارائه می شود با کیفیت ترین در تمام ایران است!

کادر درمانی جایروس از لحاظ تخصصی در حیطه های اعصاب، در تمام کشور بی نظیر است

شماره تماس های نوبت گیری سریع

به دلیل شیوع کرونا، مشاوره های تلفنی و ویزیت آنلاین ویدئویی نیز ارائه می شود.

 

واحد مغز و اعصاب و روان ☎ 22616377_021 ☎

واحد انجام تست خواب ☎ 02122639401 ☎

 واحد ویزیت متخصص اختلالات خواب ☎ 02122648627 ☎

واحد مشاوره و روانشناسی  ☎ 22636863_021 ☎

 واحد مغز و اعصاب و روان غرب تهران (آزادی) ☎ 02166158469 ☎

اگر بی خوابی دارید، علاوه بر خدمات حضوری در کلینیک، میتوانید با تهیه دوره جامع درمان بیخوابی که توسط دکتر مصطفی امیری فلوشیپ اختلالات خواب تهیه شده است، بی خوابی تان را بدون دارو و در منزل درمان کنید.

درمان بی خوابی بدون دارو با ۱۱۳ روش علمی و خانگی (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 

اگر دچار افسردگی هستید یا میخواهید احساس شادی و لذت را در زندگی تان تقویت کنید، میتوانید بصورت حضوری توسط متخصصین روانپزشکی یا روانشناسان مجموعه جایروس ویزیت شوید و علاوه بر خدمات حضوری، میتوانید با تهیه دوره آنلاین درمان افسردگی در خانه که توسط مجموعه پزشکان جایروس تهیه شده است، افسردگی تان را در منزل و بدون دارو درمان کنید (برای دیدن ویدئو معرفی دوره، کلیک کنید)

درمان افسردگی در منزل بدون دارو (برای شروع، اینجا کلیک کنید)

 

سلام خانم فاطمه امیری.بهتر بود شما که تحصیل کرده هستید و یک کارشناس منبع این مطلبتان را ذکر میکردید…

سلام. ممنون از دقت نظر شما. منبع این مطلب سایت http://www.wikihow.com است.

. سلام وخسته نباشيد .يك راهنمايي مي خواستم در باري ذهن وكم حافظه اي من هر سال از دانمارك براي ديدن مادر مريضم به ايران سفر مي كنم اما يكي از سالها فقطي كه يك ماه دركنار ان بودم وبايد موقع ازان خداحافظي مي كردم بسيار گريه وبر سروصورت خود مي زد وموهاي سرش را مي كشيد ومن در ان لحظ شوك عجيبي بر من وارد شد كه چرا اين كارها را كرد خلاص بعد از اين حادثه من خيلي فراموش كار شدم ودر مدرسه عفت عجيبي كردم والان احساس مي كنم ياد گيري يك مسئله برايم خيلي دشوار شده… Read more »

سلام
نیاز یه بررسی های بالینی دارید و تا علت مشخص نشود نمیتوان راه کار مناسب با خودتان ارائه شود.

طراحی و سئو : زینوم

سارا حمیدی آموزش تمرکز و تفکر

چندی پیش با تعدادی از دوستانم برای شام به یک رستوران رفته بودیم. هرکسی از دغدغه‌های خود تعریف می‌کرد. همه در فکر و اندیشه‌های خود غرق بودند.

یکی می‌گفت چه کنم تا درآمدم افزایش یابد؟

دیگری به فکر این بود که آیا می‌تواند از پایان‌نامه‌اش دفاع کند و یا نه؟

یکی دیگر از دوستان در مورد آرزوهایش صحبت می‌کرد.چگونه ذهن باز داشته باشیم

در همین حین یکی از دوستان صمیمی‌ام به من نگاه کرد و پرسید: آیا در این دنیا کسی هست که نگرانی و مشکلی نداشته باشد؟

با مواجه به این پرسش کمی جا خوردم. پیش خود گفتم نه به‌راستی هرکسی در این دنیا مشکل و یا شاید بهتر بگویم خواسته‌ای دارد. اما از آن شب ذهن من درگیر این سؤال باقی ماند.

آیا کسی در این دنیا وجود دارد که مشکلی نداشته باشد؟

پس از فکر کردن به این سؤال به یک نتیجه رسیدم. بهتر است سؤالم را با یک سؤال اساسی‌تر جایگزین کنم.

آیا کسی در این دنیا وجود دارد که ذهن بازی داشته باشد و در هرلحظه نگران مشکلات و دغدغه‌های زندگی‌اش نباشد؟

اکهارت تول

همان‌طور که احتمالاً تا الآن متوجه شده‌اید منظور از ذهن باز ذهنی است که فارغ از هر نگرانی باشد. ذهنی که بتواند برای چند لحظه هم که شده دغدغه‌ای نداشته باشد. ذهن باز خلاق است و آگاه. به دنیا و اطرافش با آگاهی نگاه می‌کند و می‌تواند تصمیمات درستی بگیرد.

• هنگام هم‌نشینی با این افراد نگران مشکلات خود نیستند و به صحبت‌های شما با دقت گوش می‌دهند.

• دنیای اطراف برایشان مهم است و به آن‌ها توجه می‌کنند. ستاره‌ها، گل‌ها و پرندگان را می‌بینند و از دیدن آن‌ها لذت می‌برند.

• آن‌ها به دنیای اطرافشان توجه می‌کنند و مدام مشغول و گرفتار موبایلشان نیستند.

• در هرلحظه در فکر زندگی و مشکلاتش نیستند و به دنیا و جهانیان اهمیت می‌دهند.

پس از بررسی پرسشی که از آن شب در ذهنم مانده بود به پرسش ساده‌تری رسیدم. اکنون دیگر نمی‌پرسم که آیا فرد بدون مشکلی در این دنیا وجود دارد و یا خیر.

هر فردی بدون شک در زندگی‌اش نگرانی، دغدغه، آرزو و یا مشکلات خاص خودش را دارد. مسئله اصلی این است که لحظاتی در زندگی‌مان داشته باشیم که بتوانیم این مشکلات را کنار بگذاریم و یا به عبارتی ذهن باز داشته باشیم.

اگر بیش‌ازحد بر خودتان و مشکلاتتان تمرکز کنید، آنگاه دنیای اطراف خود را نمی‌بینید. اگر در هرلحظه به فکر خواسته‌هایتان و روش‌های رسیدن به آن هستید ذهن بازی ندارید. ذهن شما مدام درگیر کارها و گفته‌های دیگران است. شما همیشه نگران اهدافتان هستید. همیشه در فکر هستید که بهتر بود چه‌کاری را انجام می‌دادید و چه‌کاری را نمی‌کردید.

تمرکز بیش‌ازحد بر خودتان باعث می‌شود که از زندگی خود لذت نبرید. اگرچه برای خواسته‌ها و اهدافتان تلاش می‌کنید اما کارایی کمتری دارید.

وقتی‌که ذهن باز ندارید و تمرکز اصلی‌تان بر آینده است معمولاً خسته می‌شوید. کارایی شما به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. هنگام که باید بر کارتان تمرکز کنید نمی‌توانید. شما انرژی ذهن و مغزتان را صرف افکار بیهوده کرده‌اید.

مغرتان دارای یک منبع انرژی محدود است. ازاین‌رو با هدر دادن این انرژی و مصرف آن برای افکار بیهوده تنها تمرکز، توجه و خلاقیت شما کاهش می‌یابد و انرژی کافی برای مدیریت زندگی و کار خود ندارید.

• هنگامی‌که بر خود و مشکلاتتان بیش‌ازحد تمرکز کنید، فرصت‌ها را از دست خواهید داد. یک ذهن باز خلاق است و توانا.

اگر می‌خواهید که از تمام ظرفیت مغز خود استفاده کنید و ذهن توانمندی داشته باشید باید از تمرکز و توجه بر مشکلات دست‌بردارید.

• هنگامی‌که یاد بگیرید به اطرافتان توجه کنید، زندگی برای شما زیباتر خواهد شد.

• وقتی‌که زندگی برایتان زیباتر شود، فرصت‌های آن را بهتر درک خواهید کرد.

• ازآنجاکه به دیگران بیشتر اهمیت می‌دهید، ارتباطات بهتری پیدا خواهید کرد.

• از مشکلات دیگران درس می‌گیرید و فرد باتجربه و توانمندتری خواهید شد.

• احساس آرامش بیشتری دارید و راحت‌تر می‌توانید در کار و زندگی پیشرفت کنید.

• عملکرد شما در کار و زندگی پیشرفت قابل‌توجهی پیدا می‌کند.

• و مهم‌تر از همه این است که قدرت تمرکز شما افزایش می‌یابد و فرد متمرکزی خواهید بود.

در ادامه چندین راهکار که برگرفته از مقاله Aware of the World می‌باشد بیان می‌شود.

• هرازگاهی از کاری که در حال انجام آن هستید دست بکشید و به اطراف خود توجه کنید.

توجه به اطراف بدین معناست که به اطراف و اطرافیان خود توجه کنید. اگر در خیابان راه می‌روید به درخت‌ها و گل‌ها نگاه کنید. آسمان را نگاه کنید. آیا تغییری در آن خیابان به وجود نیامده است. شاید مغازه‌ای به‌تازگی شروع به کارکرده است. ممکن است درختی که تا چند وقت پیش میوه نداشته هم‌اکنون پر میوه است.

• هنگامی‌که فردی صحبت می‌کند به صحبت‌های او با دقت گوش دهید.

• همیشه از زاویه بزرگ‌تری به زندگی نگاه کنید و از ایده‌های جدیدی که به ذهنتان می‌رسد نترسید.

• بازی‌های افزایش تمرکز و توجه را انجام دهید. این بازی‌ها به شما کمک می‌کنند تا کنترل ذهن، افکار و توجه خود را به دست بگیرید.

• اگر تاکنون کتاب رنگین‌کمان مغز را تهیه نکرده‌اید، می‌توانید هم‌اکنون این کتاب را تهیه کنید و به کمک آن از ظرفیت‌های مغزی خود بهترین استفاده را کنید.

می خواهم همین الان این کتاب را تهیه کنم

من سارا حمیدی هستم و در این وبسایت به منظور آگاهی از توانایی های مغزی و افزایش عملکردمان در زندگی، محیط کار و خانه به ارائه مقالات، دوره ها و محصولات آموزشی می‌پردازم.چگونه ذهن باز داشته باشیم

مطلب قبلی

چگونه دقت خود را افزایش دهیم؟

مطلب بعدی

نقش ورزش ذهن در درمان افسردگی

چرا نباید از آینده بترسید؟ ترس از آینده نداشته باشید

دلایل خواب آلودگی در مطالعه و کار

مهارت کنترل ذهن در کار و زندگی و تحصیل

چگونه با انگیزه کار کنیم؟ مهم ترین راهکار تقویت انگیزه

سلام و ممنون از مقاله کار بردی و مفیدتان . موفق و موید باشید

سپاسگزارم جناب علوی. موفق باشید

باسلام چگونه میتوانم باشما درارتباط باشم به غیر از ایمیل

سلام دوست عزیز. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۹۴۱۰۴۰۳۵ تماس بگرید. همکاران شما را راهنمایی خواهند کرد.

بسیار عالی تشکر فراوان بخاطر مقاله های ارزشمندتان

بسیار خوشحالیم که مقالات برای شما مفید بوده است.

شاد باشید…

مقاله بسیار خوبی بود،موفق باشید:)

ممنون مقاله‌ی بسیار خوبی بود. راستش داشتم راجع‌به دغدغه‌های آدم و اینکه اساساً این دغدغه‌ها خوبند یا بد جستجو می‌کردم که به مقاله‌ی شما برخوردم. سوای اینکه الان متوجه شدم باید نگرانی‌ام از بابت کارهایی که می‌کنم رو کم کنم، هنوز درست نمی‌دونم دغدغه‌های فکری اصلأ بدند یا خوب؟ دغدغه به همراه خودش تشویش میاره و ما باید براب رهایی از این تشویش با ذهنی باز ازشان دوری کنیم یا به‌دنبال ریشه این دغدغه‌ بگردیم؟

سلام من درواقع دنبال راهکارهایی برای داشتن ذهن باز برای بیان ایده بودم چون دارم بازی سازی رو شروع میکنم و میخوام پروژه هام متفاوت باشه اما بیشتر از فوایدش شنیدم تا راهکار به هر حال خوب بود ممنون

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام و ایمیل من را برای نظر گذاری در آینده در سایت ذخیره کن

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به سارا حمیدی می باشد.

جهت ارتباط با دفتر از شنبه تا پنچ شنبه از ساعت 17 – 9 با شماره: 35 40 410 0919 تماس حاصل بفرمایید.

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چگونه ذهن باز داشته باشیم

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …

مطالعه شریف بیش از 10 سال است جدیدترین آموزش ها در کلاس جهانی را به شکل کاملا بومی، کاربردی با متد فانتوم در اختیار علاقه مندان قرار میدهد.

راهنمای خرید از مطالعه شریف

پرفروش ترین محصولات

چگونه ذهن باز داشته باشیم

تهران، درب شمالی دانشگاه صنعتی شریف،خ قاسمی، تقاطع بلوار اکبری، پلاک 30 طبقه 3

021-66064000

021-40663100

info [at] motalesharif [dot] com

ما را دنبال کنید …

داشتن ذهن قوی و قدرتمند برای موفقیت در هر کاری لازم است پس با شناخت موانع رسیدن به این مهم هرکسی می تواند به بهترین نحو از قدرت ذهنی خود در کار و زندگی استفاده کند.

هنگامی که شما در حال کاهش وزن،کار کردن، یادگیری یک حرفه و غیره هستید باید ذهنتان آماده باشد تا بتوانید از آن به نحو احسنت استفاده کنید بدون ذهنیت مناسب به راحتی تمرکز خودتان را از دست می دهید و کارهایی را که باید انجام دهید را نمی توانید خوب انجام دهید.

در این بخش از نمناک ما پنج عادت نامناسب را به شما معرفی خواهیم کرد که به شما در داشتن ذهن قوی کمک خواهد کرد.

اگر می خواهید ذهن آماده داشته باشید پیشنهاد می کنیم که مقایسه کنید این برای زمانی است که شما به اطرافتان نگاه می کنید و می اندیشید که دیگری از شما ثروتمندتر، لاغرتر، با استعدادتر و موفق تر از شماست که از این موضوع می توانید به عنوان هدف استفاده کنید که در نهایت امر شما هم موفق می شوید و هم ذهن فعال تری خواهید داشت.چگونه ذهن باز داشته باشیم

مشکل این است که شما ذهنتان را با چیزهایی که مهم نیستند پر کرده اید که این کار شما منجر به استرس اضافی و ترس و اشتباه خواهد شد و در آینده باعث بروز برخی مشکلات می شود؛ کلمات و کاربرد آنها مهم هستند برای اینکه موفق باشید و حافظه خوبی داشته باشید باید از چیزهایی پیش پاافتاده بگذرید تا بتوانید موفق شوید. توجه خود را روی مطالب مهم و چیزهایی که باعث پیشرفت شما می شوند را صرف کنید

با این حال که هر کسی می توانند نظرات خود را به اشتراک بگذارد این به این معنا نیست که شما باید به حرف هر شخصی گوش کنید بعضی از افراد ممکن است که با حرف های شان شما را از هدف تان منع سازند.

لازم نیست که در مورد این اشخاص بی ادبی کنید بلکه شما میتوانید از اشخاصی که میتوانند شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند، راهنمایی بگیرید. اگر دیدید که شخصی حرفهای ناامید کننده میزند برای اینکه جواب او را ندهید یک لبخند مودبانه بزنید و از او تشکر کنید و سپس آن مجلس را ترک کنید

شما احتمالاً باهوش هستید و دارای مدارک عالی هستید و شما می توانید دستاوردهای بزرگی در زندگی خود کسب کنید اگر باور داشته باشید که خودتان به تنهایی می توانید هر کاری را انجام دهید زودتر موفق می شوید و برای موفق شدن خودتان به هیچ کس احتیاج نخواهید داشت ؛ تنها عامل مهم در موفقیت شما این است که شما خودتان را باور داشته باشید که از پس هر کاری می توانید بر بیایید.

به طور معمول هر کسی به مسافرت میرود اما مسافرت چیزی نیست که باعث بهبود یافتن سطح ذهن ما شود بهتر است به جای مسافرت های طولانی کارهایی برای رسیدن به هدفتان انجام دهید که در غالب سفرهای کوتاه شما را ر تقویت ذهنتان یاری کند.

1

76

رادیو بیان شماره ۳۸ در مورد این موضوع است که چگونه ذهن باز داشته باشیم.
داشتن یک ذهن باز واقعا می تونه در پیشبرد اهداف و اتخاذ تصمیم های درست به ما کمک زیادی کنه.
افرادی که ذهن باز دارند به احتمال خیلی زیاد زندگی موفقی هم خواهند داشت و می توانند مسائل پیرامون خودشون رو به راحتی مدیریت کنند.
از شما دعوت می کنم که به این رادیو بیان گوش دهید:

*** آموزش‌های وب‌سایت را از دست ندهید ***
AmirMostafa.com

# ذهن باز # داشتن ذهن باز # فن بیان # امیر مصطفی # رادیو بیان

امیر مصطفی

چگونه ذهن باز داشته باشیم

1 سال پیش

برای ارسال نظر ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

در آموزش ذهن بسته چیست به مباحث زیر می پردازیم:

ذهن باز و ذهن بسته رو میشه اینطور بیان کرد که در زندگی شاید با این موضوع برخورد کرده باشیم که یک مسیر رو میدونم درسته اما اون مسیر و اون موضوع رو قبول نمی‌کنیم یا با یکسری افراد برخورد کرده باشیم که این افراد به صورت کاملاً مشخص و واضح در حال طی کردن یک مسیر اشتباه هستن یا اینکه رفتارهای اشتباهی رو دارن،

اما حرف کسی رو گوش نمیدن و تغییر پذیر نیستن این موضوعات برمیگرده به ذهن بسته ما انسان‌ها و هر چقدر ما ذهن بسته‌تری داشته باشیم ما تغییر ناپذیرتر هستیم و هرچقدر بتونیم ذهن باز تری رو داشته باشیم زندگیمون بهتر جلو میره، داخل این آموزش ذهن بسته چیست میخوایم با این موضوع ذهن بسته و ذهن باز بیشتر آشنا شیم.

همونطوری که اشاره شده بسته بودن ذهن یکی از مهم‌ترین عواملی است که از تغییر ما جلوگیری میکنه و هر چقدر ما در مقابل تغییر مقاومت داشته باشیم در بلند مدت ضربه‌های بیشتری رو از تغییر نکردنمون خواهیم خورد،

پس در واقع ما با درک این موضوع مسیر تغییر کردن رو برای خودمون فراهم می‌کنیم و میتونیم در بلند مدت به دست آورد های تازه‌تری برسیم و به سمت ذهن باز قدم برداریم که در ادامه ویژگی های ذهن بسته و راهکارهایی برای درمان ذهن بسته ارائه میدیم.چگونه ذهن باز داشته باشیم

برای اینکه بتونیم به این درک برسیم که ما ذهن بسته داریم یا نه یا چه افرادی دارای ذهن بسته هستن بایستی از ویژگی‌های این ذهن اگاه بشیم که در ادامه ویژگی‌های یک ذهن بسته رو براتون توضیح میدیم و راه کاری که شما باید به اون عمل کنید این هست با شناخت این نکته در جهت معکوس اونا شروع به حرکت کنید.

هیچ وقت ما نمیتونیم در زندگی بگیم که ما دیگه نیاز به یادگیری نداریم چون همیشه موضوع جدید برای یادگیری هست و تنها یک ذهن بسته و محدود این فکر رو در خودش داره که من میدونم و نیازی به یادگیری جدید نیست.

انسان‌هایی که موفق هستن و همیشه دست آوردهای تازه‌ای رو دارن به دنبال یادگیری هستن چون با یادگیری‌های جدید همیشه ذهن ما بازتر میشه و میتونیم ایده‌ها و فرصت‌های تازه‌تری رو پیدا کنیم و راحتتر به دانسته هامون عمل کنیم.

اولین چیزی که از شما میخوام اینه که سه کلمه کلیدی که مانند سم عمل میکنه در ذهن هر انسانی را از ذهن خودمون پاک کنیم و بزاریم فکرمون شارژ بشه، و اگر هم مطلبی را میدانستیم بزاریم دوباره مرور بشه در ذهنمون تا تبدیل به باور بشه،

زیرا مهمترین چیز برای هر انسانی باورهایی است که در ذهن خود میپروراند و شما با توجه کردن به آنها لحظه به لحظه زندگیتون رو رقم میزنید اینکه الان در چه مقام و منزلتی هستید و جایگاهتون در زندگی کجاست و اوضاعتون از لحاظ مالی و روابط عاطفی و سلامتی چطور است حاصل باورهای گذشتتون است.

و از شما میخوام که اجازه ندید هر حرفی یا فکری وارد ذهنتون بشه به ذهن خود احترام بگذارید و کانون توجهتون رو از روی ناخواسته هاتون به روی خواسته هاتون بگذارید و ببینید که چقدر از هر لحاظ اوضاع زندگیتون بهتر میشه،

من ایمان دارم چرا که برای من این اتفاقات افتاد و از این بابت سپاسگزار پروردگارم هستم و در آخر این سه کلمه مخرب مغز رو به شما میگم من اینو میدونم! و این سرآغاز اتفاقات ناخواسته در زندگیتون خواهد بود.

اینکه ما در زندگی این باور رو داشته باشیم که نمیشه و نمیتونم دلیل این موضوع بسته بودن ذهن ماست چون این یک موضوع ثابت شده در طول تاریخ زندگی ما انسان‌هاست که افراد در هر شرایطی که بودن با خواستن و باور داشتن خودشون به اون چیزی که میخوان رسیدن،

و لازمه این موضوع داشتن یک ذهن باز است هر چقدر ما ذهنمون بسته باشه خودمون و توانایی هامون رو محدود میدونیم و همین موضوع باعث میشه که درجا بزنیم و هیچ اقدامی برای ادامه نداشته باشیم،

پس اگر باورهای منفی و مخربی رو در مورد خودتون دارین بدونین که شما یک ذهن بسته رو دارید به شما پیشنهاد می‌کنم آموزش باور مثبت رو دنبال کنید تا بتونید با باور بیشتر آشنا شید و باورهای درستی رو برای خودتون انتخاب کنید.

به دلیل داشتن اعتماد به نفس پایین و خودشون رو باور ندارن که میتونن از پس اون کاری که بهشون محول میشه بر بیان بخاطر همین ترس میاد سراغشون و میترسن که اقدام کنن و به سمت اهداف و خواسته هاشون قدم بردارن.

خب برای اینکه این ویژگی رو خوب درک کنید یک مثال میزنیم مثلا فرض کنید شما میخواید برید یک تخصصی رو یاد بگیرید مثل گرفتن گواهینامه، خب اتفاقی که میوفته برای شما اینه که رانندگی سخته من که تا حالا دوچرخه ی رو سوار نشدم و فرمونش رو بدست بگیرم،

حالا میخوای بشینی پشت ماشین و کنترل یک ماشین رو دستت بگیری تو هنوز فرق کلاچ و ترمز رو نمیدونی میخوای بری گواهینامه بگیری؟ تورو چه به رانندگی کردن، میزنی یه نفر رو میکشی ماشینم له و لورده میکنی تازه اگه خودت جون سالم به در ببری کلی ضرر و زیان مالی به جا میزاری،

این مواردی که بیان کردیم باورهای محدودکننده در ابتدای مسیر هست که باهاش برخورد میکنین و تمسخر افراد نزدیکمون باعث میشه که این پروسه رو عقب بندازیم یا بیخیالش بشیم در صورتی که اکثر آدما که رانندگی بلد نیستن و نبودن، رفتن اقدام کردن، و تمرین و تکرار یاد گرفتن، شما هم یکی مثه بقیه.

هیچ انسانی در زندگی کامل نیست و نمیتونه به کمال برسه اما ما میتونیم همیشه بهتر از قبل باشیم و همین نکته باعث میشه که انسان بودن و قشنگ زندگی کردن بی انتها باشه و باعث بشه که همیشه این مسیر زیبایی خودش رو داشته باشه اما چرا به این موضوع اشاره کردم؟

همین خصوصیت باعث میشه که یکسری اشتباه هارو به همراه خودمون داشته باشیم و افراد با گفتن اون اشتباه‌ها و انتقاد کردن از ما مارو به سمت مسیر بهتر شدن هدایت کنن و با فکر کردن به انتقادهای درست و سازنده می‌بینیم که ما دقیقاً با رعایت کردن یکسری از اصول میتونیم زندگی زیباتر رو برای خودمون به ارمغان بیاریم.

تا زمانی که ما یک ذهن بسته داشته باشیم انتقادهارو کاملاً رد می‌کنیم و حس می‌کنیم اگر انتقادی به ما میشه اون انتقاد درست نیست و یه وقت‌های اون انتقاد رو یک توهین محسوب می‌کنم اما در واقعیت این موضوع درست نیست.

برای مثال این آموزش رو میتونیم یک انتقاد سازنده بدونیم چون اشتباه‌های خودمون رو می‌فهمیم و اگر یک ذهن بسته داشته باشیم با باز کردن و آزاد سازی ذهنمون میتونیم خیلی بهتر زندگی کنیم پس آر انتقادهای سازتده استقبال کنیم.

مثلا ما یک غذایی رو درست کردیم که ادویه و نمک کافی و یه قسمت هایی از طبخ غذا رو خوب انجام ندادیم مثلا برنج ایرانی رو خوب درست نکردیم و زیاد گذاشتیم روی شعله و کمی خمیر شده یا خورشتمون بخاطر اینکه نمک و لیمو رو اول به قرمه سبزی اضافه کردیم باعث شده خوب گوشت پخته نشه،

خب طبیعتا افراد داخل خونه و کسایی که از آشپزی سررشته دارن میان میگن که برنج رو که خمیر کردی خورشتتم که ناپزه گوشتش، و میان به ما میگن که برنج رو کمتر بزار توی آب بجوشه و کمتر دم بکشه و یا خورشت رو نمک و لیمو عمانی و دارچین رو بزار آخرای خورشت اضافه کن که خوب خورشت جا بیوفته.

درین حالت افراد میتونن ازین انتقادات سازنده استقبال کنن و سری بعد که قرمه سبزی با برنج درست کردن این اصول رو به کار بگیرن یا این انتقادات رو رد بکنن و بهونه هایی رو بیارن که گوشیم زنگ خورد با تلفن صحبت کردم حواسم به غذا نبود و … از زیر بار این انتقادات خودشونو خلاص کنن.

یک ذهن باز و یک ذهن پویا چالش‌ها و مسائل رو شناسایی میکنه و همواره به دنبال پیدا کردن راه حل و حل کردن مسئله هاست این رو قبول دارم که حل مسئله و حل چالش نیاز به یادگیری این مهارت داره چون حل مسئله یک مهارت هست،

اما اگر ذهن ما باز باشه حتی به حل کردن و یادگیری حل مسئله هم فکر نمی‌کنیم در قدم اول پیشنهاد می‌کنم که باور کنید که شما میتونید مسائل رو حل کنید چون مسائلی که به ما انسان‌ها برخورد میکنه،

توانایی حل اونا یا کنار اومدن با اون مسئله هارو داریم و در قدم دوم به دنبال یادگیری مهارت حل مسئله باشیم که در آموزش سریالی حل مسئله شمارو با این مهارت آشنا کردیم که چگونه مسائلتون رو حل و فصل کنید.

درین قسمت افراد میترسن که با موقعیت های جدید روبرو بشن مثلا همواره از یک نوع لباس و تیپ لباس پوشیدن استفاده میکنن و چون اون نوع لباس و شلوار و تیپی که استفاده کردن رو فکر میکنن همون مدل و سبک بهشون میاد.

و از تست کردن مدلهای مختلف لباس و شلوار و حتی موی سر اجتناب میکنن و میگن نکنه بهم نیاد و مسخرم کنن یا خوشم نیاد ضایع شم در صورتی که تجربه جواب داده تست سبک های جدید و چالش های جدید اکثرا همراه با موفقیت همراه بوده است.

البته این به این معنی نیست که سبکهای خارج از شرایط فرهنگی جامعه و شهری که دارید زندگی میکنید رو در نظر بگیرید مثلا در ایران برای خانوما داشتن ظاهری پوشیده الزاما نه چادر و مقنعه، میتونه مانتو و پالتو و شال و روسری و… تردد کنید.

اما در یک کشور خارجی مثه فرانسه شما بدون چادر و روسری میتونید به راحتی تردد کنید و کسی به شما تذکری نمیده که چرا چادر و مقنعه و حجابتو رعایت نکردی و شما میتونید آزادانه تردد کنید و همه به شما احترام میگذارن.

کم تلاش می‌کند یا عمل گرا نیستن و سریع ناامید میشن من به این موضوع اعتقاد دارم که انسان‌ها میدونن که باید چه کاری رو انجام بدن تا بتونن یکسری از شرایط رو در زندگی بهبود بدن اما خیلی وقت‌ها به دلیل داشتن ساختار ذهن بسته و اشتباهی که در اکثر مواقع اون اقدام رو بیهوده میدونن ترجیح میدن هیچ قدمی بر ندارن،

یا در حالت بعدی اگه مسیری رو شروع میکنن در اوایل مسیر اون رو رها میکنن چون باز هم ذهن بسته اون مسیر رو بسته و بیهوده میدونه، اگر در زندگی شما هم این ویژگی رو دارین دلیل این موضوع داشتن ذهن بسته است.

میخوام بهتون این نکته رو بگم که هر قدم ما یک نتیجه‌ای به اندازه اون قدم رو به همراه خودش داره حالا اون نتیجه میتونه درونی مثل یک احساس یا بیرونی مثل یک فرصت یا اتفاق تازه باشه و اگر ما درک درستی از رابطه بین اقدام و نتیجه داشته باشیم،

اونوقت درگیر ذهن بسته نخواهیم شد برای این موضوع به شما محصول بی نظیر چگونه عمل گرا باشیم رو پیشنهاد می‌کنم که باعث میشه شما با اشتیاق بیشتری اقدام کنید و نتایج خودتون رو از بقیه جدا کنید.

فایل صوتی آموزش ذهن بسته چیست از استاد رضایی رو میتونید از طریق پلیر زیر بشنوید و در ادامه دانلود نمایید:

چگونه ذهن باز داشته باشیم

برای دانلود فایل صوتی و نسخه الکترونیکی این آموزش نیازمند ورود یا عضویت شما در سایت آکادمی مجازی باور مثبت می باشد برای ورود یا ثبت نام میتونید روی گزینه ورود/عضویت کلیک کنید تا وارد سایت شوید.

هر چقدر خودمون و ذهنمون رو بیشتر بشناسیم زندگی برامون راحت‌تر میشه چون بازی زندگی رو بهتر یاد می‌گیریم و در این آموزش ذهن بسته چیست اگر بتونیم درست فکر کنیم مطمئنا یک قدم سازنده رو برای داشتن یک ذهن باز بر خواهیم داشت همیشه بهترین هارو براتون از خدا میخوام مارو با نظراتتون همراهی کنید و این آموزش رو برای عزیزانتون به اشتراک بگذارید در پناه حق یا حق.

محصولات پیشنهادی

جدیدترین آموزش های رایگان 

برای دیدن بقیه آموزش های رایگان کلیک نمایید…

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

آکادمی باور مثبت با 6 سال سابقه آموزش به انسان های مشتاق تغییر کمک می کند که به شناخت و درک عمیقی از خودشناسی برسند. کار اصلی ما آموزش خودشناسی و خداشناسی است.

برای اطلاع از جدیدترین دوره‌ها کارگاه‌ها و محصولات آموزشی و فروش‌های ویژه، همین الان ایمیل‌تان را وارد کنید تا به شما خبر بدهیم!


ایمیل شما:


به من اطلاع بده!

اینستاگرام ما

محصولات

آموزش رایگان

ورود/عضویت

فرادید| نسلی از افراد با این اعتقاد بزرگ شده‌اند که خلاق نیستند؛ زیرا فردی در دوره‌ی تحصیلی دبیرستان به آن‌ها گفته است که در بحث‌های هنری خوب عمل نمی‌کنند. تا همین اواخر، تعریف استانداردِ خلاقیت، بسیار محدود بود؛ شما یا خلاق بودید یا نبودید. درک عامه اینطور بود که «افراد خلاق» یا هنرمند هستند یا نقاش. تعجبی ندارد بسیاری از افراد خود را انسان‌های خلاقی نمی‌دانند و از این‌رو بر کسب دانش تمرکز می‌کنند. اما خلاقیت این نیست و اگر شما برای فعال‌کردن قسمت‌های خلاق مغزتان با مشکل مواجه می‌شوید به دلیل همین طرز تفکر است.

 

به گزارش فرادید، ممکن است تعجب کنید طرز فکر شما درباره خلاقیت چه ارتباطی با خلاق بودن یا نبودن شما دارد؟ پاسخ کوتاه این است که، «ارتباط زیادی دارد». به خانه‌ای راحت، خانواده‌ای مهربان، کسب‌و‌کاری موفق و فضایی دوستانه فکر کنید. مردم تصادفا این چیزها را خلق نمی‌کنند. بلکه زمانی بر آن‌ها تمرکز کرده‌اند و تصمیم گرفته‌اند آن‌ها را ایجاد کنند. ممکن است بارها دچار شک و تردید شده باشند، اما در اعماق وجودشان می‌دانستند این‌ موارد کارهایی است که می‌توانند انجام دهند.

 

چگونه ذهن باز داشته باشیم

برگرفته از: business.tutsplus

چگونه ذهن باز داشته باشیم
چگونه ذهن باز داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *