چگونه روانشناس موفق شوم

 
helpkade
چگونه روانشناس موفق شوم
چگونه روانشناس موفق شوم

روانشناسی را می توان به عنوان مطالعه ذهن انسان و نحوه معنا دادن به رفتارها تعریف کرد. 

فرصت های شغلی برای روانشناسان به گستردگی رفتارهای انسان هاست؛ از مشاوران و پژوهشگران بالینی گرفته تا کارآگاهان جنایی. تصمیم گیری شغلی  هیچ وقت آسان نیست؛ اما راهنمایی هایی که در ادامه می آید، برای کمک به علاقمندان به روانشناسی طراحی شده است و موضوعاتی را در مورد مبانی فنی، راه های اخذ مدرک، مسئولیت های اساسی و مهارت های مشترک تمامی فعالان عرصه روانشناسی در بر می گیرد. افرادی که به روانشناسی علاقمند هستند، می توانند این اطلاعات را به عنوان یک نقطه شروع استفاده کنند تا بفهمند آیا گزینه های موجود در این زمینه برای آنان مناسب است یا خیر.چگونه روانشناس موفق شوم

روانشناسان،  رفتار انسان را بررسی می کنند و به دنبال نحوه تفکر، یادگیری و رشد عاطفی اجتماعی وی هستند. آن ها طیف گسترده ای از روش ها را برای انجام تحقیق در گروه های بزرگ، جوامع و افراد خاص به کار می برند؛ یک روانشناس ممکن است یک آزمایشگاه را اداره کند، مراجعین را به صورت سرپایی ارزیابی نماید، یا آزمون های متداول مدرسه ای را برای بررسی اختلالات یادگیری انجام دهد.

روانشناسان همچنین به کسانی که از ضربه روحی (تروما)، اختلالات روانی یا مشکلات سوء استفاده مواد رنج می برند، کمک می کنند؛ همچنین ممکن است با مراجعین به صورت انفرادی کار کنند تا علت های ریشه ای اختلال را درک کرده و نوع خاصی از درمان را توصیه نمایند. بیشتر روانشناسانِ پژوهشگر در دانشگاه ها یا نهادهای دولتی کار می کنند. متخصصان بسته به اهداف شغلی، می توانند نقل مکان به محلی خاص را انتخاب کنند که خلاقیت آنان را شکوفا کرده و بازدهی کاری را افزایش دهد .

روانشناسان در حوزه ای کار می کنند که همیشه در حال گسترش است؛ همچنین آنان از مهارت های زیادی برخوردارند که در رشته های دیگر نیز کاربرد دارد؛ این مهارت ها به طور عمده به دو نوع اساسی تقسیم می شوند: کار در حوزه تجربی (درمانگری) و کار در حوزه ی پژوهش.روانشناسی تجربی شامل کار با افرادی ست که مشکلات مختلفی از قبیل افسردگی، اضطراب، خشم و اعتیاد را تجربه می کنند. هدف این شاخه کمک به از بین بردن موانع ذهنی و عاطفی برای رسیدن به یک زندگی کامل و سالم است. بیشتر تجربی نگر ها دارای تحصیلات تکمیلی هستند (بیشتر مدرک دکتری) ولی با این وجود، فرصت های شغلی مرتبطی نیز برای کسانی که مدرک کارشناسی دارند موجود است. روانشناسان پژوهشگر برای اجرای تحقیقات، جمع آوری داده ها، آزمایش نتایج و گزارش یافته ها از روش علمی استفاده نموده و اغلب در محیط های دانشگاهی کار می کنند؛ جایی که برای انجام تحقیقات خویش، به منابع انسانی و طبیعی دسترسی آسان تری دارند. در بیشتر موارد، انجام کارهای پژوهشی در حوزه روانشناسی، مستلزم داشتن مدرک دکتری است.

هم اکنون در آمریکا حدود ۱۰۶٫۵۰۰ روانشناس دارای مجوز در حال انجام امور درمانی هستند که نزدیک به ۲۵ درصد آن ها در ایالت های کالیفرنیا یا نیویورک کار می کنند.در کشور ما نیز، طبق آمار سازمان نظام روانشناسی در سال ۱۳۹۸، حدود ۵۰۰۰ نفر دارای مجوز انجام امور درمانی هستند.

تبدیل شدن به یک روانشناس نیازمند سال ها آموزش و کار آموزی است. اتمام آموزش های آکادمیک، گرفتن گواهینامه حرفه ای، فرا گرفتن تخصص و دست یابی به تجربه کافی برای انجام کار بالینی موفق، ممکن است بیش از یک دهه طول بکشد. اما کدام نوع دانشکده ها بهتر هستند؟ کدام حیطه تخصصی با استعدادها و علایق شما مطابقت بیشتری دارد؟ تجربه بالینی دقیقا چقدر اهمیت دارد؟

پاسخ این سوالات به زمینه کاری خاصی که دانشجو قصد پیگیری آن را بعد از فارغ التحصیلی دارد، وابسته است. اطلاعاتی که در ادامه می آید، به افراد کمک می کند تا گزینه های زیاد پیش رو و پیش نیازهای هر کدام را بشناسند.

برای تشویق روانشناسان به شروع شناسایی علایق خاص و اهداف کاری هیچ وقت زود نیست. دانشجویان روانشناسی دامنه وسیعی از انتخاب ها را پیش رو دارند؛ از مدرک فوق دیپلم و کارشناسی که مفاهیم بنیادی این رشته را پوشش می دهند گرفته، تا مدارج تخصصی دکتری. بیشتر شغل های این رشته، حداقل به مدرک کارشناسی ارشد، و بسیاری از آن ها به گواهینامه حرفه ای همراه با مدرک دکتری نیاز دارند. با این وجود، دانشجویانی که قصد شروع  کار بعد از مدرک کارشناسی را دارند نیز، می توانند شغل هایی غیر تخصصی نظیر مدیریت های جزئی، کمک مشاور، و یا هماهنگ کننده منابع انسانی بیابند.

برای دانشجویانی که به دنبال یک جایگزین برای کلاس های سنتی هستند، برنامه های آموزشی در تمام سطوح به صورت آنلاین موجود است. جدول زیر اشاره سریعی را به این که هر مدرک تحصیلی با چه اهداف شغلی و آموزشی شخصی مطابقت دارد، فراهم می کند:

*پیش نیاز های هر مقطع ممکن است در ایالات مختلف متفاوت باشد.

طبق آمار انجمن روانشناسی آمریکا، ۲۵ درصد دانشجویان دارای مدرک کارشناسی روانشناسی ، تحصیلات تکمیلی خود را در این زمینه  ادامه می دهند.این آمار در مورد ایران بین ۱۲ تا۱۵ درصد است.

مقاطع تحصیلی مختلفی در تمامی سطوح آموزشی وجود دارد و هر کدام از آن ها، دانشجو را برای فرصت های شغلی متفاوتی آماده می کند. دانشجویان برای انتخاب صحیح مسیر آموزش های دانشگاهی، باید هدفخود  از ادامه تحصیل را به دقت مد نظر قرار دهند. جزئیات مرتبط با هر مقطع در ادامه آورده شده است.

 

اخذ مدرک کاردانی در روانشناسی تا حدودی شبیه به فرو بردن انگشت در یک استخر است و به فرد کمک می کند تا تصمیم بگیرد که آیا می خواهد درون آن شیرجه بزند و به قسمت های عمیق تر برود، یا این که به موضوع دیگری بپردازد. مقطع کاردانی عموما دو سال طول می کشد و در دانشکده های عمومی و مدارس فنی و حرفه ای ارائه می شود. با وجود این که مدرک کاردانی به احتمال زیاد منجر به انجام شغل خاصی در زمینه روانشناسی نمی شود، اما نگاهی کلی از نظریه های بنیادی و اصول روانشناسی برای دانشجو به وجود می آورد و معمولا تبدیل به یک مقطع چهار ساله می گردد (ادامه تا کارشناسی).

البته مدرک کاردانی روانشناسی تنها در برخی ایالت های آمریکا ارائه شده و در کشور ما نیز به طور رسمی وجود ندارد.

واحدهای درسی این مقطع معمولا شامل این موارد می شود: (در ایران این دروس در مقطع کارشناسی ارائه می شوند)

 

به کار بردن دیدگاه های رفتاری، پزشکی و شناختی برای تعیین مراحل درمان اختلالات روانی

بررسی علل مختلف نابهنجاری ها و اختلالات روانی

دانشجویان می توانند دو نوع مدرک کارشناسی بگیرند: هر دو مدرک مفاهیم بنیادی روانشناسی را، قبل از تقسیم شدن به شاخه های متفاوت پوشش می دهند. برنامه های درسی (BS  (Bachelor of Science بیشتر برای دانشجویانی ارائه می شود که به دانش تئوری علاقمندند، می خواهند یک مدرک دانشگاهی بگیرند، یا در نظر دارند به دانشکده های پزشکی بپیوندند. برنامه های درسی  (BA (Bachelor of Art معمولا در دانشکده های علوم انسانی ارائه می شوند و برای دانشجویانی با علاقمندی های مختلف علمی، امکان گذراندن کلاس هایی از سایر رشته ها را فراهم می کنند. مدرک BA در روانشناسی برای دانشجویانی که به رشته هایی فراتر از روانشناسی علاقمندند، جذاب است، مانند تجارت یا بازاریابی؛ و همچنین برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر روانشناسی را ندارند. دانشجویانی که آموزش آنلاین از طریق پردیس های دانشگاهی را ترجیح می دهند، می توانند انتخاب های زیادی از بین دانشکده های برگزیده در “برنامه های تحصیلی کارشناسی رشته ی روانشناسی” داشته باشند.

البته در کشور ما، معمولا از عبارت BA برای کارشناسی رشته های مختلف علوم انسانی و از BS برای اشاره به کارشناسی مرتبط با رشته های مهندسی و علوم پایه استفاده می شود.چگونه روانشناس موفق شوم

تعدادی از دروس متداول در این مقطع تحصیلی در ادامه آورده می شوند:

 

مدرک کارشناسی ارشد، گام بعدی پس از اتمام دوره کارشناسی است و معمولا دو سال طول می کشد. هر چقدر دانشجو، مقاطع بالاتری را طی می کند، معمولا فرصت های شغلی بیشتری در این زمینه برایش فراهم می شود. مدرک کارشناسی ارشد برای دانشجویانی که به کار در حوزه سلامت روانی و روانشناسی قانونی علاقمند هستند، جزء ملزومات است. همچنین بسیاری از برنامه های تحصیلی کارشناسی ارشد هم اکنون به صورت آنلاین ارائه می شوند.

با وجود این که تعدادی مقطع روانشناسی عمومی نیز در این سطح وجود دارند، اما در کل، برنامه های تحصیلی به سمت تخصصی تر شدن پیش می روند. (البته بر خلاف آن چه که در آمریکا و اروپا رایج است، در کشور ما بیشترین ظرفیت کارشناسی ارشد به روانشناسی عمومی اختصاص می یابد). روانشناسان علاقمند به این مقطع باید یک مکتب فکری را که با علایق شخصی آن ها  مطابقت دارد برگزینند و هنگام تحقیق در این زمینه، موارد زیر را مد نظر قرار دهند:

حوزه های تخصصی رایج شامل روانشناسی قانونی، روانشناسی بالینی، روانشناسی رشد کودک و روانشناسی تجربی است. همچنین طی سال های اخیر در بیشتر دانشکده ها حوزه های جدیدی نیز ایجاد شده اند که بر موضوعات مختلفی تمرکز دارند.

کارشناس ارشد علوم انسانی (MA) در برابر کارشناس ارشد فنی (MS)

هر دو مقطع همواره در رشته ی روانشناسی ارائه شده اند و تفاوت آن ها مبتنی بر تفاوت دیدگاه ها و اهداف دانشجو ست. MS بیشتر بر جنبه های علمی متمرکز است و دانشجویانی که این مسیر را انتخاب می کنند، معمولا آن را تا اتمام مدرک دکتری ادامه می دهند. MA بیشتر یک مدرک علوم انسانی کل نگر است و دانشجویان را برای کسب مجوز به عنوان درمانگر یا مشاور تربیت می کند. دانشجویان باید با نهادهای ارائه کننده این نوع تحصیلات مشورت کنند؛ چرا که بسیاری از تفاوت ها ممکن است تنها با نگاه به برنامه درسی مشخص نگردد. برنامه درسی اغلب بر اساس فلسفه و دید کلی دانشکده نسبت به رشته تعیین می گردد.

 

برنامه های تحصیلی مقدماتی کارشناسی ارشد به منظور آماده سازی دانشجویان برای تحصیل در مقطع دکتری طراحی شده اند؛ در حالی که برنامه های غایی (نهایی) نگر دانشجویان را برای ورود به محیط های کاری (بعد از فارغ التحصیلی) آماده می کنند. دانشجویانی که به دنبال کار در روانشناسی قانونی، حوزه سلامت روانی، یا روانشناسی صنعتی-سازمانی هستند، عمدتا برنامه های تحصیلی نهایی را انتخاب می کنند.

با وجود این که برنامه های ارائه شده کارشناسی ارشد ممکن است شبیه به برنامه های کارشناسی به نظر برسند، تفاوت آن ها در توقع از خروجی، هم برای کلاس ها و هم برای پروژه های مبتنی بر نتیجه مشاهده می شود. بسیاری از برنامه ها برای اتمام فارغ التحصیلی، نیازمند اتمام دوره کارورزی و نگارش پایان نامه توسط دانشجویان هستند؛ چرا که ممکن است این موارد پیش نیازی برای اخذ گواهینامه حرفه ای باشد.

در کشور ما نیز می توان از گرایش هایی نظیر روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، و روانشناسی بالینی خانواده به عنوان برنامه های غایی نگر و از گرایش هایی چون روانشناسی عمومی و مثبت نگر (اسلامی)، روانشناسی بالینی، و حتی روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی به عنوان دوره های مقدماتی در کارشناسی ارشد نام برد.

همچنین کنکور کارشناسی ارشد رشته های روانشناسی بالینی، عمومی، تربیتی، صنعتی سازمانی، کودکان استثنائی و مثبت گرا مشترک بوده و شامل دروسی نظیر زبان، آمار و روش تحقیق، آسیب شناسی روانی، روانشناسی رشد، علم النفس، روانشناسی بالینی، روانشناسی عمومی، روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان، روانشناسی تربیتی، آموزش و پرورش کودکان استثنائی و… می باشد که ضریب هر یک از دروس برای گرایش های مختلف، متفاوت است. کنکورهای مشاوره، علوم شناختی و علوم تربیتی نیز هر یک به طور جداگانه و مستقل برگزار می شوند.

موارد زیر مثال هایی از واحدهای درسی هستند که ممکن است دانشجویان این دوره آن ها بگذرانند.

 

 

 

 

مدرک دکترای فلسفه (Ph.D) یا دکتری روانشناسی(Psy.D) بالاترین مدرک روانشناسی است که می توان اخذ نمود. اولی سنتی تر و پژوهش محور است؛ در حالی که دومی انتخاب مناسبی برای دانشمندان علاقمند به کار بالینی است. مدرک دکتری روانشناسی بعد از گذراندن تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد، ممکن است بین ۴ تا ۷ سال در قالب مطالعه و آموزش، به همراه یک سال دوره کارورزی مرتبط با این دوره زمانی طول بکشد. مانند مقطع کارشناسی ارشد، مدرک دکتری رو به تخصصی شدن می باشد و نیازمند آن است که دانشجو یک تخصص را مانند روانشناسی بالینی یا شناختی برگزیند.

کسب مدرک دکتری در این رشته گاهی برای کسانی که مدرک کارشناسی روانشناسی ندارند، امکان پذیر است؛ اگرچه به احتمال زیاد این داوطلبان به گذراندن واحدهای درسی پایه ای در شروع این مقطع تحصیلی (در غالب برنامه تحصیلی کارشناسی ارشد) نیاز دارند.

در کشور ما برنامه های مقطع دکتری روانشناسی در قالب گرایش های بالینی، سلامت، عمومی (بدون گرایش)، کودکان استثنائی، علوم شناختی، علوم تربیتی و مشاوره ارائه می شود.

همراه با سطح بالاتر تحصیل، سطح بالاتری از حقوق و همچنین فرصت های شغلی بیشتری نیز پدید می آید. مدرک دکتری برای سه حرفه مورد نیاز است: افتتاح یک مطب شخصی، تدریس در دانشگاه، و به عهده گرفتن تحقیقاتی در سطح دانشگاهی. بعد از آن که دانشجویان مدرک دکترای خویش را گرفتند، هنوز یک گام دیگر باقی مانده است: گذراندن آزمون های ایالتی و ملی برای احراز صلاحیت حرفه ای. دانشجویانی که به روانشناسی بالینی، روانشناسی مدرسه یا مشاوره علاقمندند، باید از به رسمیت شناختن برنامه تحصیلی توسط انجمن روانشناسی آمریکا (APA) مطمئن شوند؛ چرا که اگر دانشکده معتبر نباشد، ممکن است برای اخذ گواهینامه تایید صلاحیت نشوند.

در ایران نیز طبق قوانین مصوب سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران، افراد برای کسب مجوز فعالیت درمانی باید حداقل دو مقطع را در شاخه های مختلف روانشناسی گذرانده باشند (مثلا کارشناسی و کارشناسی ارشد و یا کارشناسی ارشد و دکتری برای تغییر رشته ای ها). همچنین کسانی که در دوره های مجازی یا پژوهش محور تحصیل کرده باشند، شامل اعطای مجوز نمی شوند).

 

در سال ۲۰۱۳، APA چهار هدف عمده یادگیری برای مقاطع تحصیلی پیشنهاد کرد:

پایه علمی در روانشناسی

دانشجویان باید به طور کامل مفاهیم و نظریه های اصلی روانشناسی را درک کرده و قادر به استفاده از آن ها برای درک رفتار انسان باشند.

بررسی علمی و تفکر انتقادی

دانشجویان باید توانایی فکر کردن در حوزه های روانشناسی را از دیدگاهی علمی و به منظور حل مسئله داشته باشند؛ این موضوع در برگیرنده طرح ریزی و هدایت آزمایش ها به منظور یادگیری بیشتر در مورد رفتار دیگران است.

مسئولیت اخلاقی و اجتماعی در دنیایی متفاوت

از آن جا که روانشناسان، دانشمندانی هستند که ذهن انسان را مطالعه می کنند، دانشجویان فارغ التحصیل باید دارای مهارت های مورد نیاز برای درک و برطرف کردن احتیاجات مراجعی که به وی خدمت رسانی می کنند، باشند.

ارتباط

فارغ التحصیلان باید بتوانند نتایج علمی را به صورت صریح و مختصر برای دیگر افرادی که پس زمینه آموزشی ندارند، ارائه دهند و مفاهیم پیچیده روانشناسی را برای آنان تشریح کنند.

دانشجویان روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد گزینه های زیادی از بین حوزه های تمرکز مختلف دارند. لیست زیر تعدادی از حوزه های تخصصی متداول و شغل های بالقوه برای هر یک را خاطر نشان می کند:

روانشناسی مشاوره

این شاخه از روانشناسی شدیدا به کارکردن با افرادی که مشکلات مختلفی را تجربه می کنند، گره خورده است. از کژکاری های جنسی گرفته تا مشکلات محل کار. این رشته به دنبال بهبود توانایی مقابله و عملکرد افراد در تمامی مراحل زندگی می باشد. دانشجویان این رشته واحدهای درسی پایه روانشناسی را قبل از برداشتن کلاس های سطوح کارشناسی ارشدِ مرتبط با شغل انتخابی می گذرانند.

متخصصین این شغل، با افرادی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند سر و کار دارند. هدف نهایی آن ها کمک به بیمار برای شکستن این سوء رفتارهاست تا بتواند زندگی خوب و کاملی داشته باشد.

این متخصصین سلامت روانی در هر دو زمینه رواندرمانی و خانواده درمانی سیستمی آموزش دیده اند. آن ها اختلالات روانی و عاطفی ای را که در خانواده اتفاق می افتد تشخیص داده و درمان نموده، و به افراد کمک می کنند به سلامتی بلند مدتی در روابط خویش دست یابند. زوج و خانواده درمانگرها، دارای مدرک کارشناسی ارشدِ این رشته، به علاوه حداقل دو سال تجربه بالینی کاربردی هستند.

روانشناسان مدرسه در محیط مدرسه همراه با والدین، معلمان و دانش آموزان تمامی سنین کار می کنند تا مشکلات رفتاری و عاطفی را برطرف کرده و از این رو نه تنها مشکلات سلامت روانی دانش آموزان را، بلکه عملکرد تحصیلی آنان را نیز بهبود بخشند.

روانشناسی بالینی

این رشته، بزرگترین شاخه علم روانشناسی است. روانشناسی بالینی با وجود تشابه زیاد با روانشناسی مشاوره، به مواجهه با مشکلات روانی شدیدتری پرداخته و از طریق یافتن علت های بیماری روانی و تجویز درمان مناسب، آن ها را بررسی می کند. موضوعات اساسی این گرایش شامل روانشناسی مرضی (آسیب شناسی روانی) و روانشناسی شناختی می شود. کارشناسان ارشد برای انجام کار تشخیص و درمان به گواهینامه حرفه ای ایالتی نیاز دارند. در ایران فقط به کارشناسان ارشدی مجوز داده می شود که مقطع کارشناسی خود را نیز در یکی از شاخه های رشته روانشناسی گذرانده باشند.

غیر از روانپزشکان، روانشناسان بالینی نیز با افرادی که مشکلات ناگهانی عاطفی را تجربه می کنند سر و کار داشته و روش های مختلفی را برای درمان این مشکلات به کار می برند. آن ها اغلب در بیمارستان ها یا مراکز سلامت روانی کار می کنند ولی می توانند مطب های خصوصی نیز داشته باشند. دو نوع کلی روانشناسان بالینی عبارتند از: درمانگران و پژوهشگران./p>

این روانشناسان برای کار با کودکانی که در مقایسه با بزرگسالان دامنه متفاوتی از مشکلات عاطفی و رشدی را تجربه می کنند، آموزش می بینند؛ مانند بقیه روانشناسان بالینی، آن ها نیز درمانگر یا پژوهشگر خواهند بود.

روانشناسان این حرفه، عموما توسط زندان ها یا نهادهای پلیس استخدام می شوند تا رفتار محکومین یا متهمان را پی در پی بررسی کنند. آن هایی نیز که در نهاد های اصلاحی کار می کنند، مسئول توان بخشی زندانیان برای آزاد شدن (مهارت های اجتماعی مرود نیاز برای زندگی در جامعه) هستند.

روانشناسی شناختی

این شاخه از روانشناسی، بین رشته ای است؛ چرا که با موضوعاتی همچون علوم اعصاب و زبان شناسی گره خورده است. موضوع اصلی آن، چگونگی عملکرد مغز افراد شامل نحوه یادگیری، یادآوری و تفکر درباره اطلاعات جدید است.

روانشناسی صنعتی-سازمانی شاخه ای در حال رشد می باشد که به سرعت در حال تخصصی شدن است. این روانشناسان با شرکت ها کار می کنند تا سیاست های داخلی محیط های کاری را مدون ساخته و بهره وری و رضایت کارکنان را افزایش دهند.

این روانشناسان که مهندس نیز هستند، اصول روانشناسی را برای طراحی اشیاء و محیط ها به کار می گیرند تا عملکرد آدمی را بهینه سازی کنند.

روانشناسان زبان شناسی به مطالعه نحوه فراگیری، تولید و درک زبان می پردازند و بیشتر به عنوان استاد یا محقق در دانشگاه ها کار می کنند؛ ولی بسته به آموزش های فراگرفته و گواهینامه های اخذ شده، ممکن است در بیمارستان ها، مطب های خصوصی و یا به عنوان گفتار درمانگر فعالیت کنند.

بسیار از دانشجویان به آزادی عملی که مقاطع تحصیلی روانشناسی آنلاین فراهم می آورند، نیاز دارند یا به آن ها علاقمندند. البته دانشجویان آینده نگر، قبل از ثبت نام در برنامه های تحصیلی آنلاین باید ملاحظات زیر را مد نظر قرار دهند:

اعتبار گذاری

اعتبار گذاری به دانشجویان اطمینان می دهد که برنامه تحصیلی یا دانشکده ای که مد نظر دارند، استانداردهای خاصی را برآورده می سازد. تمامی دانشجویان علاقمند باید اطمینان حاصل کنند که موسسه مورد نظر توسط یک نهاد مستقل منطقه ای یا ملیِ مورد تایید سازمان آموزش ایالات متحده، اعتبار گذاری شده است. اعتبار گذاری برنامه ای نیز بسیار مهم است و در روانشناسی، استانداردهای معیار، توسط APA تعیین می شود. اما این سازمان امروزه هیچ برنامه ای را که به طور ویژه برنامه تحصیلی آنلاین ارائه می نماید، اعتبار گذاری نمی کند.

پشتیبانی از دانشجو

دانشجویان آنلاین باید مطمئن شوند برنامه تحصیلی ای که در نظر دارند، برای دانشجویانی که  برای حل مسائل اقتصادی، آکادمیک و انتخاب شغل به کمک نیازمندند، خدمات مشاوره ای فراهم کرده باشد. دانشکده های آنلاین همچنین دارای منابع کتابخانه ای هستند؛ مانند پایگاه داده های نشر برای کمک به دانشجویانی که مسئول انجام تحقیقات یا نوشتن مقاله هستند. همچنین دانشجویان دارای ناتوانی باید دنبال برنامه هایی باشند که به آن ها  در انجام آموزش آنلاین کمک کنند.

چگونگی کارورزی

بیشتر ایالت ها، به عنوان بخشی از فرایندهای صدور گواهینامه، به گذراندن دوره کارورزی توسط دانشجویان تاکید دارند. از آن جا که یک برنامه آنلاین الزاما محلی نیست، باید اطمینان حاصل کرد که دانشکده با دانشجویان همکاری می کند تا فرصت کارورزی مناسبی در ایالت خودشان شناسایی کنند.

صدور گواهینامه

بیشتر دانشجویان برای انجام فعالیت های روانشناسی به تعیین صلاحیت ایالتی نیاز دارند. شرایط این تعیین صلاحیت ها در هر ایالت متفاوت است ولی معمولا نیازمند داشتن یک مدرک دکترای فلسفه یا روانشناسی، چند سال تجربه عملی در محیط کاری، و کسب نمره قبولی در آزمون فعالیت حرفه ای در روانشناسی می باشد. ضروری است در هنگام جستجو برای یک برنامه تحصیلی آنلاین به ویژه در مقطع دکتری، پرسیده شود که آیا این برنامه دانشجویان را برای اخذ گواهینامه آماده می کند و اگر پاسخ مثبت است، چگونه این کار را انجام می دهد.

مجددا یادآوری می شود که در کشور ما، دوره هایی که تحت عنوان مجازی (آنلاین) حتی توسط دانشگاه های برتر برگزار می گردند، از نظر سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور، شامل اعطای مجوز کار بالینی نمی شوند؛ حتی اگر فارغ التحصیلان این مقاطع دوره های مستقل کارورزی را نیز گذرانده باشند.

مهارت های روانشناس

روانشناسان به کنجکاوی و ترحم بیش از گرایش دارند.

آن ها همچنین ممکن است فرایند محور باشند، و توانایی تشخیص و علت یابی بیماری و فراهم کردن درمان برای اختلالات شناختی، یادگیری و رفتاری را داشته باشند.

آن هایی که مستقیما با مراجعین کار می کنند، باید راه های موثر و اخلاقی رفتار با افراد دارای پریشانی را فرا گیرند.

 این روش ها همچنین به یک شنونده عالی بودن و یادگیری تمام عمری کمک می کند. بیشتر روانشناسان به آموزش های مداوم متعهد هستند تا بتوانند در ادغام روش شناسی تحقیق و درمان عملی به بینش دست یابند.

روانشناسان همچنین نیازمند داشتن اطلاعات در مورد مراقبت های بهداشتی، حقوق بیمار و قواعد گزارش دهی هستند.

اعتبار نامه روانشناس

گواهینامه ایالتی به وسیله آزمودن مهارت حرفه ای در روانشناسی اعطا می شود؛ با وجود این که روانشناسان باید از نهادهای ایالتی مجوز بگیرند، ولی نیازی به گواهی هیئت ممتحنه ملی روانشناسی ندارند. گواهینامه های زیادی برای روانشناسان موجود هستند؛ به ویژه در حوزه های تخصصی. نهادهایی مانند هیئت روانشناسی حرفه ای، گواهینامه های تخصصی را از روانشناسی سلامت بالینی و روانشناسی قانونی گرفته تا روانشناسی مدرسه ارائه می دهند. تعداد دیگری از تخصص ها نیز موجود است که عبارتند از:

درمان شناختی

درمان شناختی شاخه ای از رواندرمانی است که روی کمک به بیماران برای حل مشکلات کنونی تمرکز می کند تا بتوانند رفتارهای منفی را تغییر دهند.

تحلیل رفتاری

هیئت روانشناسی، تحلیل های رفتاری ای را که ازریابی رفتاری بیماران را بررسی و نتایج را تفسیر می کنند، تایید کرده است.

روانپزشکی

روانپزشکان دارای مجوز، اختلالات مختلفی را تشخیص داده و درمان می کنند؛ از جمله اختلالات ذهنی، عاطفی، خلقی، اضطرابی و مرتبط با مواد.

درمانگر روابط جنسی

درمانگران روابط جنسی (سکس تراپیست) برای درمان مشکلات جنسی با زوج ها کار می کنند. از آن جا که مقطع تحصیلی رسمی ای در درمان جنسی وجود ندارد، کسب مجوز منوط به مدرک کارشناسی ارشد در رشته هایی مانند روانشناسی، همراه با آموزش های تکمیلی است.

البته در ایران یکی دو سالی است که رشته “روانشناسی خانواده و سلامت جنسی” توسط وزارت علوم به تصویب رسیده و از بین کارشناسان ارشد رشته های روانشناسی و شاخه های پزشکی دانشجو می پذیرد.

متخصص مشاوره مدیریتی

این مجوز برای روانشناسان صنعتی-سازمانی ای است که با شرکت ها کار می کنند.

ابزار ها و فناوری هایی برای روانشناسی

روانشناسان همانند بسیاری از متخصصین حرفه های نوین، مقدار زیادی از کارهایشان را به کامپیوترها انتقال می دهند و نرم افزارهایی که استفاده می کنند می تواند به شدت تخصصی باشد. تعدادی از مثال ها عبارتند از:

بسیاری از روانشناسان از تجهیزات پیشرفته پزشکی که پس خوراند زیستی (بیو فیدبک) فراهم می کنند نیز استفاده می کنند؛ مانند واحدهای الکترومیوگرافی (سنجش تخلیه الکتریکی ماهیچه ها).

طبق آمارهای وزارت کار آمریکا، انتظار می رود شغل های روانشناسی بین سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۲۲، دوازده درصد رشد داشته باشند. با وجود این که این رشد تقریبا با میانگین رشد تمامی مشاغل برابر است، تخصص های خاص روانشناسی با سرعت بیشتری در حال رشد هستند. پیش بینی می شود سالانه بیش از  ۱۷۰۰۰ شغل مرتبط با خدمات انسانی و اجتماعی به وجود آید؛ این مشاغل که عمدتا به مدرک کارشناسی نیاز دارند، شامل عناوینی چون وکالت، مطالعه گر موردی، تعدیل گر اجتماعی، کارمند حمایت از خانواده و کاردان سلامت روانی می باشند. مشاغل مرتبط با روانشناسی صنعتی-سازمانی نیز به سرعت در حال رشد هستند؛ با بیش از ۵۰ درصد رشد پیش بینی در مدت مشابه ذکر شده.

مشاغل نوین مرتبط یا روانشناسی

مشاوران سوء استفاده مواد و اختلالات رفتاری

زوج و خانواده درمانگر

مشاوران سلامت روانی

روان شناسان عصب نگر

پژوهشگران بالینی

روانشناسان قانونی

مهندسین و متخصصین عوامل انسانی و شغلی

روانشناسی، فراتر از تشخیص و درمان مراجعان است؛ اگر شما در ذهنتان تصویری از شخصی که روی مبل دراز کشیده و پزشکی که یادداشت برداری می کند دارید، در اشتباه هستید. در این جا سه شغل رایج در سرتاسر جهان را ذکر می کنیم که ثابت می کند روانشناسی، رشته ی گسترده ای است:

آیا شما تا به حال از این که یک دکمه کامپیوتر جایی که باید باشد نیست، اذیت شده اید؟ مردم روزانه موارد مختلفی را برای ارتباط با جهان اطراف استفاده می کنند؛ اما استفاده از برخی چیز ها  از بقیه آسان تر است. مهندسین عوامل انسانی، از درک خود نسبت به رفتار و ذهن انسان برای کمک به طراحی و بهبود فناوری، محصولات مصرفی و تنظیم محیط کار و زندگی استفاده می‌کنند.

آموزش و مدرک تحصیلی: مدرک کارشناسی در مهندسی صنایع یا روانشناسی شناختی

بسیاری از افراد از شنبه تا پنجشنبه از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعد از ظهر سر کار می روند؛ اما این به این معنا نیست که در روز دقیقا ۸ ساعت کار می کنند؛ بهره وری و بازدهی شغلی با هر بار رفتن به آشپزخانه برای ریختن قهوه و یا هر بار که یک کارمند کارهای همکارش را کپی می کند، کاهش می یابد. روانشناسان صنعتی- سازمانی به منظور بهبود محیط های کاری، هم با کارکنان و هم با کارفرمایان همکاری می کنند؛ آن ها به شرکت ها کمک می کنند تا افراد مناسب را استخدام کنند، به کارکنان آموزش می دهند تا در کار خود بهتر شوند و کارمندان را به رهبران تبدیل می کنند.

آموزش و مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد تعدادی از فرصت های شغلی این حیطه را فراهم می کند؛ در حالی که فارغ التحصیلان مدرک دکتری، واجد شرایط کسب مجوز انجمن روانشناسی، برای گرایش صنعتی-سازمانی هستند.

این روان شناسان، همان هایی که هستند که در فیلم ها و سریال های تلوزیونیِ مرتبط با جرم و جنایت به کرات دیده می شوند. این مشاغل شاید به اندازه ای که در این برنامه ها دیده می شود، مهیج نباشند؛ اما باز هم مقداری هیجان در این حرفه نهفته است. بسیاری از روانشناسان قانونی، افرادی را که درگیر موارد قانونی هستند ارزیابی می کنند تا سلامت روانی، شخصیت و وابستگی آنان به مواد را بسنجند. همچنین ممکن است به عنوان یک مشاور یا کارمند احکام اجرایی حقوقی کار کنند تا تشخیص دهند آیا افراد صلاحیت حضور و شهادت دادن در مورد مشاهدات خود در دادگاه را دارند یا خیر.

آموزش و مدرک تحصیلی: کارشناسی ارشد یا مدرک دکتری با تخصص در حوزه دادگستری جنایی

ایا در خارج از کشور رشته روانشناسی مثبت گرا داریم ؟

سلام
عرض خسته نباشید وتشکر از متن خوبتون
میخواستم بپرسم با توجه به مفاهیم روانشناسی ورود به این رشته از تجربی بهتره یا انسانی؟؟
دروس کدام رشته میتونه کاربرد بیشتری داشته باشه؟؟

اگر رویای آن را دارید که به آدم‌ها کمک کنید از اختلالات روانی پیشگیری و یا آنها را درمان کنند، باید به فکر شغلی در حوزه‌ی روانشناسی بالینی باشید. روانشناس بالینی در بیمارستان‌ها، مطب‌های خصوصی و سایر موقعیت‌های درمانی یا دانشگاهی کار می‌کند، و ممکن است در زمینه‌ی سلامت روان کودکان، سلامت روان بزرگسالان، ناتوانی‌های یادگیری، اختلالات عاطفی، سوء مصرف مواد، پیرپزشکی، یا روانشناسی سلامت صاحب تخصص شود.

آن‌ها به عنوان درمانگر مستقیما با مراجعان سر و کار دارند و و سوابق پزشکی دقیقی را ثبت می‌کنند، و به عنوان پزشکانی عالم در حوزه‌ی خوشان به انجام تحقیقات می‌پردازند. هدف اولیه و اصلی آنها بهبود کنترل رفتار، سازگاری، اثربخشی شخصی، و رضایتمندی مراجعان‌شان است و بسیاری نیز قصد دارند دیدگاه عموم نسبت به سلامت روان را ارتقاء ببخشند. برای آن که یک روانشناس بالینی موفق شوید باید از ویژگی‌های زیر برخوردار باشید:

برآورد می‌شود ۷۵% از طول روز یک فرد به نحوی از انحا صرف ارتباط برقرار کردن می‌شود، و این ممکن است برای روانشناسان بالینی برآورد پایینی باشد. به عنوان یک درمانگر، شما باید شنونده‌ی خوبی باشید، یعنی کسی که قادر است به هر آنچه مراجعانش می‌گویند گوش بدهد و معنی یا مشکل نهفته در پس حرف‌ها و نشانه‌های غیرکلامی آن‌ها، مانند تماس چشمی و زبان بدن، را تشخیص بدهد. شما همچنین باید قادر باشید دانش‌، شفقت و گزینه‌های درمانی‌تان را به مراجع خود انتقال بدهید. لحن، آوا، بیان، و انتخاب کلمات‌تان عوامل مهمی در نحوی برقراری ارتباط کلامی شما هستند. ارتباط نوشتاری نیز حائز اهمیت است؛ شما برای سایر متخصصان بالینی و نیازهای مربوط به بیمه‌ی شخص مراجعه‌کننده نقش یک ثبت‌کننده را ایفا می‌کنید.

مطلب مرتبط: ۵ ترفند مدیریت خشم

چگونه روانشناس موفق شوم

به عنوان یک روانشناس بالینی، از شما انتظار می‌رود که درگیر و مسئول تحقیقات خودتان باشید – واقعیتی که روانشناسان بالینی را از سایر درمانگران مجزا می‌کند – و بنابراین شما نه تنها باید قادر به تفکر علمی باشید بلکه باید نسبت به آن نیز اشتیاق داشته باشید: با سوال پرسیدن، تفکر انتقادی، آزمایش کردن، و توضیح استدلال‌تان این امر میسر می‌شود. وقتی زمان ارائه‌ی یافته‌های‌تان برسد آن مهارت‌های ارتباطی نیز به کار خواهند آمد.

روانشناسان بالینی می‌خواهند پی ببرند چه چیزی آدم‌ها را بیمار می‌کند. هر بیماری متفاوت است، و نحوه‌ی کمک به هر فردی همیشه به آسانی روشن نیست. اغلب ارزیابی اولیه نخستین فرصت برای سنجیدن شرایط است، بنابراین روانشناسان بالینی باید قادر باشند سوالات روشنگرانه بپرسند و سلسله سوالات را ادامه بدهند تا به بهترین راه‌حل برای درمان آن فرد دست پیدا کنند.

از آنجایی که هر بیمار یک چالش جدید و متفاوت را مطرح می‌کند، لازم است که روانشناسان بالینی ذهن خلاقی داشته باشند. شما مسئولیت دارید به راه‌حل‌ها، تکنیک‌ها، و پیشنهادات جدیدی برای بهتر کردن کیفیت زندگی مراجعان خود دست پیدا کنید. از آنجایی که این اهداف هم پزشکی هستند و هم مربوط به ذهن انسان‌ها، یک رویکرد خلاقانه به شما اجازه می‌دهد به طیف گسترده‌ی احتمالات احاطه‌ی بیشتری داشته باشید.

مطلب مرتبط: روانشناسی آرایش کردن : اسرار شگفت انگیز درباره آرایش

وقتی زمان نشستن پشت میز و پیش بردن یک جلسه‌ی درمانی با بیمار فرا می‌رسد، روانشناس بالینی باید اطمینان و ظرفیت بالایی برای تامل و تفکر داشته باشد. اگر شما بر رفتار و کردار خودتان تسلط نداشته باشید، این امکان وجود دارد که سهوا آنها را به اتاق درمان انتقال دهید و بر بیمار خود تحمیل کنید. شما باید خودتان را – قطعا، یک انسان ناقص، اما یک حرفه‌ای آموزش دیده – دارای وقار و کمال نشان بدهید.

روانشناسان بالینی با طیف وسیعی از بیماران سر و کار دارند، از آدم‌های دارای مشکلات ارتباطی، سوء مصرف‌کنندگان مواد، اشخاص افسرده‌ گرفته تا کسانی که بیماری‌های روانی شدید مثل اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی دارند. ساده بگوییم: نمی‌توانید اجازه بدهید این موارد به شما سرایت کنند و شما را تحت تاثیر قرار بدهند. شما باید قادر باشید این بار مسئولیت را با ظرافت تحمل کنید، خودتان را با شرایط وفق دهید و “به مشکلات جاخالی” بدهید، و به نحوی، از غم و اندوه رهایی پیدا کنید. شما باید فشار را مدیریت کنید، شما باید وقتی دیگران شکست می‌خورند به راه خودتان ادامه بدهید، باید وقتی خوتان هم شکست می‌خورید به تلاش‌تان ادامه بدهید.

به عنوان یک درمانگر، باید قادر باشید برای بیمارتان محیطی فراهم بیاورید که حاکی از اهمیت، درک و انرژی بخشی باشد. باید قادر باشید در حالی که برای سلامت و بهبودی بیمارتان به عنوان یک نیروی راهنما و اطمینان‌بخش عمل می‌کنید، به استقلال و مسئولیت شخصی او نیز احترام بگذارید. باید قادر باشید خودتان را به جای او قرار بدهید. باید، اساسا، بیمارتان را همان گونه که هست بپذیرید، و بی‌قید و شرط از او حمایت کنید؛ اگر او کاری را اشتباه انجام داد یا با او مخالف بودید، نمی‌توانید از کمک کردن به او خودداری کنید. همدلی‌تان کمک می‌کند با بیمارتان ارتباط برقرار کنید، که به شما اجازه می‌دهد به دنبال مشکلات ذاتی بیماری در انسان‌ها بشد و به وضعیت خاص بیمارتان بپردازید و راه‌حل‌های قابل توجهی پیدا کنید.

روانشناسان بالینی نه تنها از مراجعان‌شان بی‌قید و شرط حمایت می‌کنند، بلکه از نقاط ضعف یا اعمال نادرست آنها نیز انتقاد نمی‌کنند. چنین قضاوت‌های ارزشی اعتماد و احترام مراجعه‌کننده را کم می‌کند و باعث می‌شود توصیه‌ها و خدمات شما کمتر کارآمد به نظر برسند. هر چند بدیهی است، اما هیچ درمانگری نباید درمورد یک بیمار که پیشینه یا ارزش‌های متفاوتی دارد تبعیض قائل شود – هر چند برای بعضی از آدم‌ها، گفتن آن از انجام دادنش راحت تر است. شما باید در تعهدتان به قضاوت نکردن درمورد مراجعان‌تان ثابت قدم باشید.

روانشناسان بالینی باید قادر باشند الگوهای درونی و بیرونی را که آدم‌ها با آنها درگیر هستند ببینند. این الگوها اغلب کلیدی هستند برای تشخیص این که چه موقع آدم‌ها در یک وضعیت ذهنی یا رابطه‌ی ناسالم گیر افتاده‌اند. شما می‌توانید بی‌اندازه به مراجع خود کمک کنید اگر در شناسایی چنین الگوهایی و جلب توجه آنها به این موضوع مهارت داشته باشید.

لازم است که یک روانشناس بالینی از مبانی نظری، بالینی، و تجربی حوزه‌ی خود دانش گسترده‌ای داشته باشد. تحصیل این دانش مستلزم طی کردن تحصیلات تخصصی قابل توجه و همچنین کار میدانی و آموزش است. پس از آن که کار به عنوان یک روانشناس بالینی را آغاز می‌کنید، ساعت‌های طولانی تحت آزمایش قرار خواهید گرفت، انبوهی از کاغذبازی‌ها، یک حوزه‌ی مدام در حال تغییر، و عوامل استرس‌زای کمک به دیگران بار روانی و عاطفی خودشان را به همراه خواهند داشت. روانشناسی بالینی می‌تواند یک حرفه‌ی بسیار رضایت‌بخش و مهم باشد، و کسانی که در این حوزه موفق می‌شوند بسیار انگیزه دارند که به پیشرفت سلامت فردی در لحظه و به سلامت همگانی در مقیاس بزرگتر کمک کنند.

منبع: masterofclinicalpsychology

 

برچسب ها masterofclinicalpsychologyروانشناسروانشناس بالینیویژگی یک روانشناسکامروا ابراهیمی

یک روان‌شناس خوب ویژگی‌هایی دارد که او را در برابر دیگر روان‌شناسان برجسته می‌کند. روان‌شناسی که بتواند رفتاری حرفه‌ای و درست داشته باشد می‌تواند به بهبود مراجع خود کمک شایانی کند. همان‌گونه که پیش‌تر گفتم روان‌شناسان در زمینه‌های گوناگونی کار می‌کنند که درمان یکی از بخش‌های آن است. ویژگی‌هایی که در این نوشته می‌خوانید درباره‌ی روان‌شناسانی است که کار درمانی انجام می‌دهند. در این نوشته تلاش کردم ویژگی‌های یک روان‌شناس خوب را بنویسم تا همکاران گرامی بدانند که چگونه می‌توانند یک روان‌شناس موفق و خوب باشند و نسبت به بهبود کار خود تلاش کنند. از سوی دیگر مردم نیز آگاه شوند که آیا کسی که روان‌درمانیشان را انجام می‌دهد شایستگی دارد یا نه.

داشتن مجوز و پروانه‌ی اشتغال نخستین پیش‌نیاز یک روان‌شناس است. بر پایه‌ی آیین‌نامه تنها روان‌شناسانی که دارای پروانه‌ی اشتغال باشند اجازه‌ی روان‌درمانی دارند. پروانه‌ی اشتغال نشان‌گر این است که سازمان نظام روان‌شناسی، روان‌شناس را دارای شایستگی کار درمانی می‌داند و مراجع می‌تواند به او اعتماد کند. در هر کشوری سازمان‌های ملی روان‌شناسی مسئول ارائه پروانه اشتغال به روان‌شناسان هستند. در کشور ما هم سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران این مسئولیت را بر دوش دارد.

هر روان‌شناسی سوگند یاد می‌کند که از اصول اخلاقی در کار درمانی پیروی کند. اگر با یک روان‌شناس در اتاقش دیدار داشته‌ باشید خواهید دید که در کنار پروانه‌ی کار و مدرک دانشگاهیش یک تابلو منشور اخلاقی نیز دارد. می‌توانید بندهایی که یک روان‌شناس باید از آن پیروی کند را در آن بخوانید. منشور اخلاقی روان‌شناسی نشان‌گر این است که روان‌شناس از چه باید و نبایدهایی پیروی می‌کند.

روان‌شناس بیش‌تر از آن‌که سخن بگوید می‌شنود. برای این‌که بتوانید به درمانجو یا همان مراجع خود کمک کنید نخست باید به مشکلات او پی ببرید بهترین راه شناسایی و آگاهی نیز شنیدن است. پس در برخورد با درمانجو باید سراپا گوش باشید. روان‌شناس باید یک شنونده‌ی فعال باشد و گفته‌های درمانجو را به خوبی بررسی و تحلیل کند.چگونه روانشناس موفق شوم

روان‌شناس باید فن بیان خوب داشته باشد و بتواند مراجع را به سوی خود جذب کند. اگر مراجع با شما احساس راحتی کند روند درمان و کیفیت گفت‌و‌گو بهبود می‌یابد. فن بیان مهارتی است که باید به خوبی آن را بیاموزید. به یاد بسپارید هیچ درمانجویی یک جلسه‌ی خشک و بی‌روح را دوست ندارد. یک روان‌شناس خوب کسی است که اعتماد به نفس دارد و شایستگی خود را در کردار و گفتارش نمایان می‌کند.

رازداری را می‌توان برجسته‌ترین ویژگی یک روان‌شناس خوب دانست. روان‌شناس هرگز گفته‌ها و رازهای درمانجوی را برای دیگران آشکار نمی‌کند. آن‌چه در اتاق روان‌شناس گفته و شنیده می‌شود همان‌جا می‌ماند و از اتاق بیرون نمی‌رود. پس اگر کسی پیش روان‌شناس برود و بگوید به همسرش خیانت کرده یا دزدی کرده نباید نگران باشد چون روان‌شناس رازدار خواهد بود. تنها هنگامی روان‌شناس گفته‌های مراجع را برای دیگران بیان می‌کند که یک مرجع قضایی مانند دادگاه برای روشن شدن یک پرونده مانند قتل به گفته‌ها نیاز داشته باشد. من بر این باورم که روان‌شناسان در جلسه‌ی روان‌درمانی از کشیشانی که اعتراف به گناهان را می‌شنوند هم رازدارتر هستند!

بگذارید درمانجو هر اندازه که می‌خواهد سخن بگوید به یاد بیاورید که شما باید شنونده‌ی خوبی باشید برای درک مشکل مراجع و تشخیص اختلال نباید شتاب کنید عجله کردن و بی‌حوصلگی را کنار بگذارید. تشخیص شتاب‌زده ممکن است اشتباه باشد. همان‌گونه که می‌دانید برخی از اختلال‌های روان‌شناختی نشانگانی نزدیک به هم دارند پس شکیبایی رمز پیروزی است.

قضاوت و داوری کردن چیزی است که درمانجو را از شما دور خواهد کرد. هر انسانی در زندگی خود اشتباهات، ناکامی، شکست و دغدغه‌هایی دارد. آن‌چه که یک مراجع به آن نیازمند است این است که او را درک کنیم. از سرزنش کردن درمانجو پرهیز کنید و او را محکوم نکنید. کسی که نزد شما آمده به پند و نصیحت نیازی ندارد او نیازمند حل مشکل است. اگر او نیازمند شنیدن نصیحت و پند بود پیش دوستانش یا پدربزرگ و مادربزرگش می‌رفت. درمانجو را همان‌گونه که هست بپذیرید تا بتوانید به او کمک کنید.

درمانجو با چالش‌ها، ناکامی‌، ناامیدی و مشکلات روحی و روانی پیش روان‌شناس می‌آید و نیازمند یاری است. برای این‌که بتوانید مشکل مراجع را تشخیص و آن را حل کنید باید درک درستی از موقعیت درمانجو داشته باشید و احساس همدلی را به مراجع نشان دهید. همدلی، دلسوزی نیست همدلی به معنای تحقیر درمانجو نیست. همدلی یعنی بتوانید خود را جای مراجع بگذارید و او را درک کنید و برای بهبود و حل مشکلاتش تلاش کنید.

هر روان‌شناسی در زمینه‌ای مهارت و توانمندی ویژه‌ای دارد. نمی‌توانیم بگوییم که روان‌شناس در درمان همه‌ی اختلال‌های روان‌شناختی مهارت و توانمندی بسیار بالا دارد. روان‌شناسی که در زمینه‌ی درمان اختلال‌های افسردگی، استرس و اضطراب مهارت بیش‌تری داشته باشد هنگامی که با یک فرد دچار اختلال اتیسم برخورد می‌کند او را پیش همکاری می‌فرستد که در زمینه‌ی درمان اختلال اتیسم مهارت دارد.

هر کسی برای گذراندن زندگی خود نیازمند این است که درآمد داشته باشد روان‌شناسان هم بر پایه‌ی خدمات درمانی که به درمانجو می‌دهند از او پول می‌گیرند. روان‌شناس خوب تمرکز و توجه خود را روی فرآیند درمان مراجع می‌گذارد نه این‌که نگاه خود را به ساعتش بیاندازد که با پایان جلسه از او پول بخواهد. هزینه‌هایی که درمانجو به روان‌شناس پرداخت می‌کند باید بر پایه‌ی تعرفه‌ی رسمی کشور باشد.

به نظرم بهترین راه برای کمک به یک درمانجو ک فرقی نداره با چه مشکلی داره دستو پنجه نرم میکنه این ک بدونه اولین نفری نیست ک اون مشکل داره بعد از همون اول حرفاش قبول کنه ک مشکلش حل شدنیه بعد شروع کنه حرف زدن..اینجور روون تر صحبت میکنه و حرفاش بدونه سانسور و به طور یهویی به زبون میاره.

اینکه شما فرمودی که از ویژگیهای درمانجوی خوبه ولی ما در مورد روانشناس خوب داریم حرف می زنیم و ضمنا مشکلات هر فرد شرایط خاص خودشو داره. شاید واقعا کار چندانی برای یک مورد نشه کرد و جدا از اون، افراد متفاوتند. دونستن اینکه یک مشکل جدی همه گیر شده حال خیلیهارو بدتر هم می کنه نه بهتر.

اگه پیدا کردین سلام منو هم بهش برسونید !!!

سلامت باشید خخخخ از طرف روانشناس اینده! من از الان قول میدم یکی از همین خوباش بشم .

اولین قولت این باشه دیگه از خخخخ استفاده نکنی

سلام🌹🌹 به نظر بنده یک روانشناس خوب کسیه که به درمانجو پول مُکفی تقدیم کنه چون بیش از ۹۰درصد بیمارانِ افسرده و ناامید و غمگین و گریان و کُفری و متنفر و……. همه در اثر کمبود مالی و فقر، غرور و اعتماد به نفسشان به طور مستمر لِه شده و برای همیشه تحت شکنجه‌ی طاقت‌فرسای روزگار قرار میگیرن

سلام،وقت بخیر من به یک روانکاو حرفه ای و با تجربه نیاز دارم که به یک بیماری که ۱۲ سال اتاق نشین ده کمک کنه

با ما تماس بگیرید

دیدگاه

نام

ایمیل

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

 

 

 

 

کلینیک روانشناسی آقای روانشناس در تهران آماده خدمات روانشناسی و مشاوره آنلاین و حضوری به شماست. برای رزرو مشاوره در تهران با ما تماس بگیرید

© Copyright Mr Psychologist

یک روان‌شناس خوب ویژگی‌هایی دارد که او را در برابر دیگر روان‌شناسان برجسته می‌کند. روان‌شناسی که بتواند رفتاری حرفه‌ای و درست داشته باشد می‌تواند به بهبود مراجع خود کمک شایانی کند. همان‌گونه که پیش‌تر گفتم روان‌شناسان در زمینه‌های گوناگونی کار می‌کنند که درمان یکی از بخش‌های آن است. ویژگی‌هایی که در این نوشته می‌خوانید درباره‌ی روان‌شناسانی است که کار درمانی انجام می‌دهند. در این نوشته تلاش کردم ویژگی‌های یک روان‌شناس خوب را بنویسم تا همکاران گرامی بدانند که چگونه می‌توانند یک روان‌شناس موفق و خوب باشند و نسبت به بهبود کار خود تلاش کنند. از سوی دیگر مردم نیز آگاه شوند که آیا کسی که روان‌درمانیشان را انجام می‌دهد شایستگی دارد یا نه.

داشتن مجوز و پروانه‌ی اشتغال نخستین پیش‌نیاز یک روان‌شناس است. بر پایه‌ی آیین‌نامه تنها روان‌شناسانی که دارای پروانه‌ی اشتغال باشند اجازه‌ی روان‌درمانی دارند. پروانه‌ی اشتغال نشان‌گر این است که سازمان نظام روان‌شناسی، روان‌شناس را دارای شایستگی کار درمانی می‌داند و مراجع می‌تواند به او اعتماد کند. در هر کشوری سازمان‌های ملی روان‌شناسی مسئول ارائه پروانه اشتغال به روان‌شناسان هستند. در کشور ما هم سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران این مسئولیت را بر دوش دارد.

هر روان‌شناسی سوگند یاد می‌کند که از اصول اخلاقی در کار درمانی پیروی کند. اگر با یک روان‌شناس در اتاقش دیدار داشته‌ باشید خواهید دید که در کنار پروانه‌ی کار و مدرک دانشگاهیش یک تابلو منشور اخلاقی نیز دارد. می‌توانید بندهایی که یک روان‌شناس باید از آن پیروی کند را در آن بخوانید. منشور اخلاقی روان‌شناسی نشان‌گر این است که روان‌شناس از چه باید و نبایدهایی پیروی می‌کند.

روان‌شناس بیش‌تر از آن‌که سخن بگوید می‌شنود. برای این‌که بتوانید به درمانجو یا همان مراجع خود کمک کنید نخست باید به مشکلات او پی ببرید بهترین راه شناسایی و آگاهی نیز شنیدن است. پس در برخورد با درمانجو باید سراپا گوش باشید. روان‌شناس باید یک شنونده‌ی فعال باشد و گفته‌های درمانجو را به خوبی بررسی و تحلیل کند.چگونه روانشناس موفق شوم

روان‌شناس باید فن بیان خوب داشته باشد و بتواند مراجع را به سوی خود جذب کند. اگر مراجع با شما احساس راحتی کند روند درمان و کیفیت گفت‌و‌گو بهبود می‌یابد. فن بیان مهارتی است که باید به خوبی آن را بیاموزید. به یاد بسپارید هیچ درمانجویی یک جلسه‌ی خشک و بی‌روح را دوست ندارد. یک روان‌شناس خوب کسی است که اعتماد به نفس دارد و شایستگی خود را در کردار و گفتارش نمایان می‌کند.

رازداری را می‌توان برجسته‌ترین ویژگی یک روان‌شناس خوب دانست. روان‌شناس هرگز گفته‌ها و رازهای درمانجوی را برای دیگران آشکار نمی‌کند. آن‌چه در اتاق روان‌شناس گفته و شنیده می‌شود همان‌جا می‌ماند و از اتاق بیرون نمی‌رود. پس اگر کسی پیش روان‌شناس برود و بگوید به همسرش خیانت کرده یا دزدی کرده نباید نگران باشد چون روان‌شناس رازدار خواهد بود. تنها هنگامی روان‌شناس گفته‌های مراجع را برای دیگران بیان می‌کند که یک مرجع قضایی مانند دادگاه برای روشن شدن یک پرونده مانند قتل به گفته‌ها نیاز داشته باشد. من بر این باورم که روان‌شناسان در جلسه‌ی روان‌درمانی از کشیشانی که اعتراف به گناهان را می‌شنوند هم رازدارتر هستند!

بگذارید درمانجو هر اندازه که می‌خواهد سخن بگوید به یاد بیاورید که شما باید شنونده‌ی خوبی باشید برای درک مشکل مراجع و تشخیص اختلال نباید شتاب کنید عجله کردن و بی‌حوصلگی را کنار بگذارید. تشخیص شتاب‌زده ممکن است اشتباه باشد. همان‌گونه که می‌دانید برخی از اختلال‌های روان‌شناختی نشانگانی نزدیک به هم دارند پس شکیبایی رمز پیروزی است.

قضاوت و داوری کردن چیزی است که درمانجو را از شما دور خواهد کرد. هر انسانی در زندگی خود اشتباهات، ناکامی، شکست و دغدغه‌هایی دارد. آن‌چه که یک مراجع به آن نیازمند است این است که او را درک کنیم. از سرزنش کردن درمانجو پرهیز کنید و او را محکوم نکنید. کسی که نزد شما آمده به پند و نصیحت نیازی ندارد او نیازمند حل مشکل است. اگر او نیازمند شنیدن نصیحت و پند بود پیش دوستانش یا پدربزرگ و مادربزرگش می‌رفت. درمانجو را همان‌گونه که هست بپذیرید تا بتوانید به او کمک کنید.

درمانجو با چالش‌ها، ناکامی‌، ناامیدی و مشکلات روحی و روانی پیش روان‌شناس می‌آید و نیازمند یاری است. برای این‌که بتوانید مشکل مراجع را تشخیص و آن را حل کنید باید درک درستی از موقعیت درمانجو داشته باشید و احساس همدلی را به مراجع نشان دهید. همدلی، دلسوزی نیست همدلی به معنای تحقیر درمانجو نیست. همدلی یعنی بتوانید خود را جای مراجع بگذارید و او را درک کنید و برای بهبود و حل مشکلاتش تلاش کنید.

هر روان‌شناسی در زمینه‌ای مهارت و توانمندی ویژه‌ای دارد. نمی‌توانیم بگوییم که روان‌شناس در درمان همه‌ی اختلال‌های روان‌شناختی مهارت و توانمندی بسیار بالا دارد. روان‌شناسی که در زمینه‌ی درمان اختلال‌های افسردگی، استرس و اضطراب مهارت بیش‌تری داشته باشد هنگامی که با یک فرد دچار اختلال اتیسم برخورد می‌کند او را پیش همکاری می‌فرستد که در زمینه‌ی درمان اختلال اتیسم مهارت دارد.

هر کسی برای گذراندن زندگی خود نیازمند این است که درآمد داشته باشد روان‌شناسان هم بر پایه‌ی خدمات درمانی که به درمانجو می‌دهند از او پول می‌گیرند. روان‌شناس خوب تمرکز و توجه خود را روی فرآیند درمان مراجع می‌گذارد نه این‌که نگاه خود را به ساعتش بیاندازد که با پایان جلسه از او پول بخواهد. هزینه‌هایی که درمانجو به روان‌شناس پرداخت می‌کند باید بر پایه‌ی تعرفه‌ی رسمی کشور باشد.

به نظرم بهترین راه برای کمک به یک درمانجو ک فرقی نداره با چه مشکلی داره دستو پنجه نرم میکنه این ک بدونه اولین نفری نیست ک اون مشکل داره بعد از همون اول حرفاش قبول کنه ک مشکلش حل شدنیه بعد شروع کنه حرف زدن..اینجور روون تر صحبت میکنه و حرفاش بدونه سانسور و به طور یهویی به زبون میاره.

اینکه شما فرمودی که از ویژگیهای درمانجوی خوبه ولی ما در مورد روانشناس خوب داریم حرف می زنیم و ضمنا مشکلات هر فرد شرایط خاص خودشو داره. شاید واقعا کار چندانی برای یک مورد نشه کرد و جدا از اون، افراد متفاوتند. دونستن اینکه یک مشکل جدی همه گیر شده حال خیلیهارو بدتر هم می کنه نه بهتر.

اگه پیدا کردین سلام منو هم بهش برسونید !!!

سلامت باشید خخخخ از طرف روانشناس اینده! من از الان قول میدم یکی از همین خوباش بشم .

اولین قولت این باشه دیگه از خخخخ استفاده نکنی

سلام🌹🌹 به نظر بنده یک روانشناس خوب کسیه که به درمانجو پول مُکفی تقدیم کنه چون بیش از ۹۰درصد بیمارانِ افسرده و ناامید و غمگین و گریان و کُفری و متنفر و……. همه در اثر کمبود مالی و فقر، غرور و اعتماد به نفسشان به طور مستمر لِه شده و برای همیشه تحت شکنجه‌ی طاقت‌فرسای روزگار قرار میگیرن

سلام،وقت بخیر من به یک روانکاو حرفه ای و با تجربه نیاز دارم که به یک بیماری که ۱۲ سال اتاق نشین ده کمک کنه

با ما تماس بگیرید

دیدگاه

نام

ایمیل

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

 

 

 

 

کلینیک روانشناسی آقای روانشناس در تهران آماده خدمات روانشناسی و مشاوره آنلاین و حضوری به شماست. برای رزرو مشاوره در تهران با ما تماس بگیرید

© Copyright Mr Psychologist

یک روان‌شناس خوب ویژگی‌هایی دارد که او را در برابر دیگر روان‌شناسان برجسته می‌کند. روان‌شناسی که بتواند رفتاری حرفه‌ای و درست داشته باشد می‌تواند به بهبود مراجع خود کمک شایانی کند. همان‌گونه که پیش‌تر گفتم روان‌شناسان در زمینه‌های گوناگونی کار می‌کنند که درمان یکی از بخش‌های آن است. ویژگی‌هایی که در این نوشته می‌خوانید درباره‌ی روان‌شناسانی است که کار درمانی انجام می‌دهند. در این نوشته تلاش کردم ویژگی‌های یک روان‌شناس خوب را بنویسم تا همکاران گرامی بدانند که چگونه می‌توانند یک روان‌شناس موفق و خوب باشند و نسبت به بهبود کار خود تلاش کنند. از سوی دیگر مردم نیز آگاه شوند که آیا کسی که روان‌درمانیشان را انجام می‌دهد شایستگی دارد یا نه.

داشتن مجوز و پروانه‌ی اشتغال نخستین پیش‌نیاز یک روان‌شناس است. بر پایه‌ی آیین‌نامه تنها روان‌شناسانی که دارای پروانه‌ی اشتغال باشند اجازه‌ی روان‌درمانی دارند. پروانه‌ی اشتغال نشان‌گر این است که سازمان نظام روان‌شناسی، روان‌شناس را دارای شایستگی کار درمانی می‌داند و مراجع می‌تواند به او اعتماد کند. در هر کشوری سازمان‌های ملی روان‌شناسی مسئول ارائه پروانه اشتغال به روان‌شناسان هستند. در کشور ما هم سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران این مسئولیت را بر دوش دارد.

هر روان‌شناسی سوگند یاد می‌کند که از اصول اخلاقی در کار درمانی پیروی کند. اگر با یک روان‌شناس در اتاقش دیدار داشته‌ باشید خواهید دید که در کنار پروانه‌ی کار و مدرک دانشگاهیش یک تابلو منشور اخلاقی نیز دارد. می‌توانید بندهایی که یک روان‌شناس باید از آن پیروی کند را در آن بخوانید. منشور اخلاقی روان‌شناسی نشان‌گر این است که روان‌شناس از چه باید و نبایدهایی پیروی می‌کند.

روان‌شناس بیش‌تر از آن‌که سخن بگوید می‌شنود. برای این‌که بتوانید به درمانجو یا همان مراجع خود کمک کنید نخست باید به مشکلات او پی ببرید بهترین راه شناسایی و آگاهی نیز شنیدن است. پس در برخورد با درمانجو باید سراپا گوش باشید. روان‌شناس باید یک شنونده‌ی فعال باشد و گفته‌های درمانجو را به خوبی بررسی و تحلیل کند.چگونه روانشناس موفق شوم

روان‌شناس باید فن بیان خوب داشته باشد و بتواند مراجع را به سوی خود جذب کند. اگر مراجع با شما احساس راحتی کند روند درمان و کیفیت گفت‌و‌گو بهبود می‌یابد. فن بیان مهارتی است که باید به خوبی آن را بیاموزید. به یاد بسپارید هیچ درمانجویی یک جلسه‌ی خشک و بی‌روح را دوست ندارد. یک روان‌شناس خوب کسی است که اعتماد به نفس دارد و شایستگی خود را در کردار و گفتارش نمایان می‌کند.

رازداری را می‌توان برجسته‌ترین ویژگی یک روان‌شناس خوب دانست. روان‌شناس هرگز گفته‌ها و رازهای درمانجوی را برای دیگران آشکار نمی‌کند. آن‌چه در اتاق روان‌شناس گفته و شنیده می‌شود همان‌جا می‌ماند و از اتاق بیرون نمی‌رود. پس اگر کسی پیش روان‌شناس برود و بگوید به همسرش خیانت کرده یا دزدی کرده نباید نگران باشد چون روان‌شناس رازدار خواهد بود. تنها هنگامی روان‌شناس گفته‌های مراجع را برای دیگران بیان می‌کند که یک مرجع قضایی مانند دادگاه برای روشن شدن یک پرونده مانند قتل به گفته‌ها نیاز داشته باشد. من بر این باورم که روان‌شناسان در جلسه‌ی روان‌درمانی از کشیشانی که اعتراف به گناهان را می‌شنوند هم رازدارتر هستند!

بگذارید درمانجو هر اندازه که می‌خواهد سخن بگوید به یاد بیاورید که شما باید شنونده‌ی خوبی باشید برای درک مشکل مراجع و تشخیص اختلال نباید شتاب کنید عجله کردن و بی‌حوصلگی را کنار بگذارید. تشخیص شتاب‌زده ممکن است اشتباه باشد. همان‌گونه که می‌دانید برخی از اختلال‌های روان‌شناختی نشانگانی نزدیک به هم دارند پس شکیبایی رمز پیروزی است.

قضاوت و داوری کردن چیزی است که درمانجو را از شما دور خواهد کرد. هر انسانی در زندگی خود اشتباهات، ناکامی، شکست و دغدغه‌هایی دارد. آن‌چه که یک مراجع به آن نیازمند است این است که او را درک کنیم. از سرزنش کردن درمانجو پرهیز کنید و او را محکوم نکنید. کسی که نزد شما آمده به پند و نصیحت نیازی ندارد او نیازمند حل مشکل است. اگر او نیازمند شنیدن نصیحت و پند بود پیش دوستانش یا پدربزرگ و مادربزرگش می‌رفت. درمانجو را همان‌گونه که هست بپذیرید تا بتوانید به او کمک کنید.

درمانجو با چالش‌ها، ناکامی‌، ناامیدی و مشکلات روحی و روانی پیش روان‌شناس می‌آید و نیازمند یاری است. برای این‌که بتوانید مشکل مراجع را تشخیص و آن را حل کنید باید درک درستی از موقعیت درمانجو داشته باشید و احساس همدلی را به مراجع نشان دهید. همدلی، دلسوزی نیست همدلی به معنای تحقیر درمانجو نیست. همدلی یعنی بتوانید خود را جای مراجع بگذارید و او را درک کنید و برای بهبود و حل مشکلاتش تلاش کنید.

هر روان‌شناسی در زمینه‌ای مهارت و توانمندی ویژه‌ای دارد. نمی‌توانیم بگوییم که روان‌شناس در درمان همه‌ی اختلال‌های روان‌شناختی مهارت و توانمندی بسیار بالا دارد. روان‌شناسی که در زمینه‌ی درمان اختلال‌های افسردگی، استرس و اضطراب مهارت بیش‌تری داشته باشد هنگامی که با یک فرد دچار اختلال اتیسم برخورد می‌کند او را پیش همکاری می‌فرستد که در زمینه‌ی درمان اختلال اتیسم مهارت دارد.

هر کسی برای گذراندن زندگی خود نیازمند این است که درآمد داشته باشد روان‌شناسان هم بر پایه‌ی خدمات درمانی که به درمانجو می‌دهند از او پول می‌گیرند. روان‌شناس خوب تمرکز و توجه خود را روی فرآیند درمان مراجع می‌گذارد نه این‌که نگاه خود را به ساعتش بیاندازد که با پایان جلسه از او پول بخواهد. هزینه‌هایی که درمانجو به روان‌شناس پرداخت می‌کند باید بر پایه‌ی تعرفه‌ی رسمی کشور باشد.

به نظرم بهترین راه برای کمک به یک درمانجو ک فرقی نداره با چه مشکلی داره دستو پنجه نرم میکنه این ک بدونه اولین نفری نیست ک اون مشکل داره بعد از همون اول حرفاش قبول کنه ک مشکلش حل شدنیه بعد شروع کنه حرف زدن..اینجور روون تر صحبت میکنه و حرفاش بدونه سانسور و به طور یهویی به زبون میاره.

اینکه شما فرمودی که از ویژگیهای درمانجوی خوبه ولی ما در مورد روانشناس خوب داریم حرف می زنیم و ضمنا مشکلات هر فرد شرایط خاص خودشو داره. شاید واقعا کار چندانی برای یک مورد نشه کرد و جدا از اون، افراد متفاوتند. دونستن اینکه یک مشکل جدی همه گیر شده حال خیلیهارو بدتر هم می کنه نه بهتر.

اگه پیدا کردین سلام منو هم بهش برسونید !!!

سلامت باشید خخخخ از طرف روانشناس اینده! من از الان قول میدم یکی از همین خوباش بشم .

اولین قولت این باشه دیگه از خخخخ استفاده نکنی

سلام🌹🌹 به نظر بنده یک روانشناس خوب کسیه که به درمانجو پول مُکفی تقدیم کنه چون بیش از ۹۰درصد بیمارانِ افسرده و ناامید و غمگین و گریان و کُفری و متنفر و……. همه در اثر کمبود مالی و فقر، غرور و اعتماد به نفسشان به طور مستمر لِه شده و برای همیشه تحت شکنجه‌ی طاقت‌فرسای روزگار قرار میگیرن

سلام،وقت بخیر من به یک روانکاو حرفه ای و با تجربه نیاز دارم که به یک بیماری که ۱۲ سال اتاق نشین ده کمک کنه

با ما تماس بگیرید

دیدگاه

نام

ایمیل

نام ، ایمیل و وب سایت خود را برای بار دیگر که اظهار نظر می کنم در این مرورگر ذخیره کنید.

 

 

 

 

کلینیک روانشناسی آقای روانشناس در تهران آماده خدمات روانشناسی و مشاوره آنلاین و حضوری به شماست. برای رزرو مشاوره در تهران با ما تماس بگیرید

© Copyright Mr Psychologist

توسط Hasanpour | سپتامبر 7, 2019 | مقالات بزرگسال, مقالات روانشناختی, موضوعات روانشناختی | 0 دیدگاه

آیا به دنبال شغل خوبی هستید که با آن بتوانید به مردم کمک کنید و زندگی آنها را غنی سازید؟ روانشناس شدن شدن می‌تواند انتخابی عالی برای شما باشد.

بر خلاف تفکر اغلب افراد که فکر می‌کنند روانشناسان باید مدرک دکتری در رشته‌ی روانشناسی بگیرند، در روانشناسی، چند مسیر آموزشی و تربیتی متفاوت وجود دارد که می توانید در جهت این حرفه شایسته طی کنید.

در ادامه با کلینیک اعصاب و روان هیربد همراه باشید.

چگونه روانشناس موفق شوم

اصطلاح “درمانگر” غالباً بطور كلی در مورد تعدادی از متخصصان مراقبت‌های بهداشتی كه خدمات روان درمانی را به مراجعان ارائه می دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به عنوان مثال یک روانشناس بالینی و یک مشاور حرفه‌ای دارای مجوز، ممکن است هر دو در زمینه‌های مختلف انواع مشکلات مربوط به سلامت روان کار کنند.

یکی از تفاوت‌های اصلی در مورد درمانگران این است که یک روانشناس دارای مدرک دکترا است، در حالی که یک مشاور معمولاً دارای مدرک کارشناسی ارشد است.

همچنین برخی از مسیرهای شغلی می‌تواند شما را به یک تخصص خاص سوق دهد.

یک درمانگر سوء مصرف مواد با افرادی که با اعتیاد روبرو هستند همکاری می‌کند در حالی که یک درمانگر ازدواج و خانواده بر روی مسائل مربوط به روابط تمرکز دارد.

به همین ترتیب، یک روانشناس مدرسه مجوزدار در یک سیستم مدرسه با کودکان کار می‌کند.

یک مددکار اجتماعی دارای مجوز غالباً در جامعه وسیعتری فعالیت می‌کند هرچند که او می‌تواند دارای تخصص نیز باشد.

شما ممکن است به عنوان یک روانشناس یا درمانگر توجه خود را به خانواده‌ها ، مدارس، سلامتی عمومی، سوء مصرف مواد، اصلاحات یا به طور کلی جامعه متمرکز کنید.

یکی دیگر از گزینه‌های شغلی، تحصیل برای رسیدن به عنوان درمانگر توانبخشی است.

در این مسیر، شما ممکن است ترکیبی از کار با سلامت روان و همچنین سلامت جسمی انجام دهید.

این امر در درجه اول شامل کار با افرادی است که دارای معلولیت و یا جراحاتی برای کمک به آنها در استفاده بیشتر از زندگی خود هستند.

اینها نمونه هایی از رایج ترین انواع روانشناسی و درمانگری است.

انواع دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید آنها را دنبال کنید.

اگر علاقه خاصی دارید، با یک مشاور صحبت کنید، او می‌تواند تمام گزینه‌های موجود را برایتان تشریح کند.

اگر هدف شما درمانگر شدن باشد، گام‌هایی که برای رسیدن به آن برمی‌دارید تا حد زیادی به نوع درمانگری که می‌خواهید شوید بستگی دارد.

درمانگران در طیف گسترده‌ای از شغل‌ها و با جمعیت‌های متنوعی کار می‌کنند، بنابراین فرایند برنامه ریزی خود را با توجه به زمینه‌ای که می‌خواهید کار کنید شروع کنید.

آیا می‌خواهید با کودکان کار کنید؟ قدم برداشتن در راستای یک روانشناس بالینی یا مددکار اجتماعی دارای مجوز گزینه‌های خوبی برای رسیدن به این هدف است.

اگر از طرفی علاقه مند به همکاری با خانواده‌ها یا زوجین هستید، ممکن است یک درمانگر ازدواج و خانواده دارای مجوز یا مشاور سلامت روان مناسب شما باشد.

آیا می خواهید به افراد در رفع مشکلات سوء مصرف مواد کمک کنید؟ دریافت مدرک روانشناسی بالینی یا مشاوره در مورد سلامت روان می‌تواند گزینه خوبی باشد.

همانطور که متوجه شدید، تقریباً به اندازه گزینه‌های مدرک توضیحات شغلی برای انواع مختلف درمانگران وجود دارد.

با درک یک ایده کلی درباره آنچه دوست دارید به عنوان یک درمانگر بدست آورید، در انتخاب دانشگاه و انتخاب مدرک، وضعیت بهتری خواهید داشت.

اگر هدف شما درمانگر شدن است، اولین قدم شما کسب مدرک لیسانس روانشناسی خواهد بود.

حتی افراد دارای مدرک کارشناسی در رشته‌های دیگر غالباً در آزمون‌های کارشناسی ارشد مشروط بر اینکه برخی از دروس مقدماتی را گذرانده باشند، پذیرفته می‌شوند.

رشته‌های جامعه شناسی، علوم تربیتی و بهداشتی همچنین برای دانشجویانی که علاقه مند به درمانگری هستند گزینه‌های مناسبی هستند.

در حالی که یک مدرک پیشرفته روانشناسی می‌تواند طیف گسترده‌ای از گزینه‌های شغلی را پیش روی شما باز کند، چندین انتخاب برنامه دیگر وجود دارد که شاید شما نیز بخواهید آنها را در نظر بگیرید.

قابل ذکر است که میزان زمان و آموزش لازم برای تکمیل هر مدرک متفاوت است.

کسب دکتری یا Psy.D در روانشناسی مطمئنا وسیع ترین گزینه‌های شغلی را برای شما ارائه خواهد داد.

افراد حرفه‌ای که دکترای خود را گرفته‌اند و به روانشناس دارای مجوز تبدیل شده‌اند می توانند در طیف گسترده‌ای از شغل‌ها از جمله مشاوره و معالجه خصوصی با مراجعانشان کار کنند.

کسب مدرک دکترا اغلب بین چهار تا هشت سال تحصیل بیشتر از تحصیل برای مدرک دانشگاهی لیسانس زمان می‌برد.

در برخی از کشورها، افراد دارای مدرک کارشناسی ارشد می‌توانند دکتر روانشناس شوند.

همچنین دارندگان مدرک کارشناسی ارشد می‌توانند در تعدادی از سِمت‌های مختلف بهداشت روان کار کنند.

بهتر است که دستورالعمل‌های موجود در کشور خود را بررسی کنید تا مشخص شود چه نوع خدماتی را می‌توانید با این مدرک ارائه دهید.

اگر علاقمند به کار با کودکان ، بزرگسالان ، خانواد‌ه‌ها یا زوجین هستید ، مشاور حرفه‌ای دارای مجوز شدن می‌تواند انتخاب خوبی باشد. چگونه روانشناس موفق شوم

این کار به مدرک کارشناسی ارشد مشاوره نیاز دارد.

زمان مورد نیاز برای تکمیل مدرک ارشد می‌تواند بین دو تا سه سال طول بکشد.

این زمان بستگی به برنامه شما و برنامه دانشگاهی که در آن ثبت نام کرده‌اید دارد.

در بسیاری از موارد ، ممکن است شما مجبور شوید 12 تا 16 ساعت آموزش اضافی را نیز داشته باشید تا در کشور خود دارای مجوز شوید.

مددکارهای اجتماعی بالینی دارای مجوز (LCSWs) معمولاً دو سال دروس بیشتری پس از دریافت از مدرک دانشگاهی می‌گذرانند.

این رشته همچنین شامل شامل کارآموزی و تجربه نظارت شده مستقیم در این زمینه است.

افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد در مددکاری اجتماعی هستند ، غالباً در انواع مختلف سِمت‌ها و موقعیت‌ها قادر به ارائه خدمات درمانی به مراجع هستند.

این گزینه غالباً نادیده گرفته شده، انتخاب خوبی برای پرستارانی است که علاقه به سلامت روان دارند.

پرستاران روانپزشکی پیشرفته ملزم به داشتن مدرک فوق لیسانس یا بالاتر در پرستاری سلامت روان هستند.

این تحصیلات عالی پس از مدرک لیسانس می‌تواند دو تا سه سال طول بکشد تا کامل شود.

بعد از اینکه مسیر آموزشی را انتخاب کردید که مناسب نیازها و علایق شما باشد، بهتر است که گزینه‌های مورد نظر خود را با یک مشاور دانشگاهی بحث کنید.

لیستی از سؤالات راجع به شرایط خاص مدرک و دستورالعمل‌های صدور مجوز دولتی برای درمانگران تهیه کنید.

همچنین تهیه اطلاعات جمعیتی درباره دانشجویانی که از این رشته فارغ التحصیل شده‌اند نیز عاقلانه است.

با داشتن اطلاعات صحیح و تفکر دقیق، شما به سمت یک حرفه درمانی مناسب کشیده خواهید شد.

منبع: verywellmind

بازدیدکنندگان گرامی هر سوالی دارید در پست مربوطه نظر دهید .

اگر عضو سامانه باور باشید بلافاصله پاسخ دقیق خواهید گرفت .

عضویت در سامانه باور

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

اس سیتالوپرام

فلوکستین 20

کلومیپرامین

سرترالین

کلردیازپوکساید

نورتریپتیلین

ریسپریدون

 

شماره تماس واتزاپ جهت ایرانیان خارج از کشور :

0098-9335152060

شماره تماس جهت نوبت دهی:

021-91015265

هنگامی که بیمار می‌شویم و عضوی از بدن و جسممان آسیب می‌بیند به پزشک مراجعه می‌کنیم و آن را درمان می‌کنیم. اما آیا هنگامی که روح و روان و یا رفتار ما بر اثر برخی مسائل روحی و عاطفی زندگی دچار اختلال می‌شود نیز این نیاز را احساس می‌کنیم که باید به پزشک متخصص این بعد از وجودمان مراجعه کنیم؟

هنگامی‌که بیمار می‌شویم و عضوی از بدن و جسممان آسیب می‌بیند به پزشک مراجعه می‌کنیم و آن را درمان می‌کنیم؛ اما آیا هنگامی‌که روح و روان و یا رفتار ما براثر برخی مسائل روحی و عاطفی زندگی دچار اختلال می‌شود نیز این نیاز را احساس می‌کنیم که باید به پزشک متخصص این بعد از وجودمان مراجعه کنیم؟

درست است روانشناس کسی است که توسط علم روانشناسی سعی در بهبود مشکلات رفتاری و روحی انسان‌ها و کاهش آثار مخرب برخی مسائل عاطفی می‌شود. شاید بسیاری از مردم مخالف مراجعه به متخصصین روانشناس باشند و به علت رواج فرهنگ غلط و دید نامناسب نسبت به این امر گامی برای بهبود بیماری‌های روحی خود برنمی‌دارند و این امر موجب افزایش رفتارهای نابهنجار اجتماعی می‌شود.

امروزه در سراسر دنیا شاهد آمار بالایی از خشونت، طلاق، اعتیاد، پرخاشگری و… هستیم که نشان‌دهنده‌ی نیاز افراد به وجود چنین افراد متخصص در جامعه است. ما در این مطلب می‌خواهیم پیرامون رشته‌ی روانشناسی و ویژگی‌ها و شخصیت لازم برای موفقیت در این شغل صحبت کنیم.

روان‌شناسی دانشی است که به بررسی رفتار و فرآیندهای روانی و مطالعه‌ی رفتار انسان‌ها در ارتباط  با محیط اطراف خود و تفاوت رفتارها می‌پردازد. این رشته به بحث‌های مختلف رفتار و فرایندهای روانی مانند ادراک، احساس، شخصیت، هوش، هیجان و انگیزه می‌پردازد.چگونه روانشناس موفق شوم

روانشناسی به‌عنوان یکی از شاخه‌های اصلی فلسفه سال‌هاست که در مراکز علمی ایران تأسیس شده و تدریس می‌شود. از دانشمندانی که در این زمینه درخشان بودند می‌توان به رازی، ابن‌سینا، ناصرخسرو و ملاصدرا اشاره کرد.

روان‌شناسی شاخه‌های بسیار گوناگونی دارد، به‌طوری‌که انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA) بیش از ۵۰ شاخه برای این رشته معرفی کرده است. دلیل فراوان بودن شاخه‌های این رشته پیوند عمیق آن با تمام ابعاد زندگی بشر است.

از معروف‌ترین گرایش‌های این رشته می‌توان به روان‌شناسی عمومی، روان‌شناسی بالینی، روان‌شناسی راهنمایی و مشاوره، روان‌شناسی رشد، روان‌شناسی تربیتی، روان‌شناسی آزمایشگاهی (روان‌شناسی تجربی)، فراروان‌شناسی، روان‌شناسی اجتماعی، روان‌شناسی شخصیت، روان‌شناسی سیاسی، روان‌شناسی کودکان استثنایی، روان‌شناسی مثبت‌نگر، روان‌شناسی جنایی و … اشاره کرد.

رشته‌ی روانشناسی یکی از رشته‌های پرطرفدار در بین دانش‌آموزان دبیرستانی است. برای ورود به این رشته شما باید در رشته‌ی علوم انسانی تحصیل کرده و بعد از فارغ‌التحصیلی در کنکور علوم انسانی شرکت کنید و هنگام انتخاب رشته، رشته‌ی روانشناسی را انتخاب کنید.

البته می‌توان با داشتن مدرک پیش‌دانشگاهی سایر رشته‌ها نیز در کنکور انسانی شرکت کرد و وارد رشته‌ی روانشناسی شد. از جمله مهارت‌ها و توانایی‌هایی که سبب موفقیت دانشجویان در این رشته می‌شود می‌توان به انعطاف‌پذیری، مهارت‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله، علاقه به انسان‌ها و کمک به آن‌ها در حل مشکلاتشان و … اشاره کرد. اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید لازم است بدانید که رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی داری سه گرایش زیر است:

افراد برای موفقیت در شغلشان به ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری و برخی مهارت‌ها نیاز دارند تا بتوانند موفق‌تر و کارآمدتر عمل کنند. ازآنجایی‌که شغل روانشناسی حرفه‌ای است که در آن ارتباط با انسان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، داشتن برخی ویژگی‌های ارتباطی برای روانشناسان از اهمیت بالایی برخوردار است.

در انتخاب یک شغل داشتن علاقه، استعداد و مهارت از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید علاقه شرط لازم برای انتخاب یک رشته و شغل باشد، اما شرط کافی نیست و اگر شخصی مهارت‌های لازم برای شغل موردنظر خود را نداشته باشد، دیر یا زود از انجام آن خسته و دلسرد شده و در بیشتر مواقع آن را رها کرده و در شغل‌هایی غیر از تخصص خود مشغول به فعالیت می‌شود که این معضل در جوامع کنونی بسیار دیده می‌شود و علت آن عدم اطلاع  و آگاهی کافی پیرامون شخصیت، استعداد و مهارت‌های فردی است.

اجرای تست تیپ‌شناسی شخصیتی MBTI

با توجه به تخصص‌های مختلف که در رشته‌ی روانشناسی وجود دارد، یک روانشناس می‌تواند در بیمارستان‌ها، زندان‌ها، مدارس، نیروی انتظامی، مراکز توان‌بخشی، مهدکودک‌ها، مراکز مشاوره، واحد تحقیقات دانشگاهی، برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها و یا باشگاه‌های ورزشی فعالیت کند. در صورت کسب مجوز از سازمان بهزیستی می‌تواند اقدام به تأسیس مراکز سالمندان و مهدکودک کند یا به تأسیس مراکز خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی اقدام کند. همچنین یک روانشناس می‌تواند در مدارس به تدریس این رشته یا امر مشاوره به دانش آموزان مشغول بکار شود، یا با دریافت مجوز از سازمان نظام روانشناسی برای تأسیس کلینیک مشاوره اقدام نمایند.

پروفایل‌سنتر نسل جدید مشاوره تحصیلی شغلی و پلتفرمی برای تصمیم‌گیری و انتخاب آگاهانه مسیر زندگی است. ابزارهای پروفایل‌سنتر شامل کشف استعدادهای تحصیلی-شغلی، مشاوره و هدایت تحصیلی، سنجش سازگاری شغلی و انتخاب رشته تحصیلی، مبتنی بر علوم روان‌شناختی، هوش مصنوعی و بانک اطلاعات مشاغل اونِت (O*NET) هستند. با استفاده از خدمات آنلاین پروفایل‌سنتر می‌توانید به شناختی دقیق از خود، مشاغل مناسب و مسیرهای تحصیلی مناسب دست یابید.



چگونه روانشناس موفق شوم
چگونه روانشناس موفق شوم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *