چگونه سکوت ذهن داشته باشیم

 
helpkade
چگونه سکوت ذهن داشته باشیم
چگونه سکوت ذهن داشته باشیم

تسلط بر ذهن یکی از رازهایی است که انسان سالهای بسیار زیادیست که بدنبال دستیابی به آن می باشد. مهارت تسلط بر ذهن یک رویای همیشگی برای بشر بوده است که نیازمند شناخت ساختار ذهن است. قدرت بالای ذهن انسان و تاثیر بسیار آن بر زندگی باعث شکل گیری و نوشتن این مقاله شد.

آیا تا بحال در مورد تسلط بر ذهن چیزی شنیده اید؟ آیا می دانید که اگر افسار ذهن را رها کنید دیگر نمی توانید بر آن مسلط شوید؟ آیا می دانید که عدم تمرکز نشانه این است که شما از مقوله تسلط بر ذهن غافل شده اید و ذهن به صورتی کاملاً نامرئی مسیر زندگی تان را تحت اراده خود درآورده است؟ آیا می دانید علت بسیاری از استرس ها و افسردگی ناشی از عدم تسلط بر ذهن می باشد؟ آیا از قدرت ذهن انسان و روش های کنترل ذهن آگاهید؟

ذهن ابزار قدرتمندی است و ما برای پیشبرد کارهای مان می توانیم از آن بهره ببریم و در واقع به خدمت بگیریم. این خود گواه اهمیت بالای تسلط بر ذهن و کنترل ذهن می باشد. در هر جایی که نیاز است، موضوعی که نیاز داریم را به ذهن آورده و بعد از اتمام کار تصویر ذهنی بعدی که مورد نیاز است به کمک ما بیاید. هر گاه به حدی برسیم که ذهن ما در هر لحظه از زندگی از این روند تبعیت کند، به آن تسلط بر ذهن می گویند. یعنی به اختیار ما تصویری بیاید و با اختیار ما برود.

بسیاری از افراد چنین مهارتی ندارند و یا حتی نمی دانند که مهارت تسلط بر ذهن هم وجود دارد. در نتیجه افکار متفاوتی به صورت تصادفی به ذهن ما می آیند و می روند، به خصوص لحظاتی که کاملاً هوشیار نیستیم و تحت فشارهای روحی و روانی هستیم.

انسان به هر چیزی که می بیند توجه ویژه نشان می دهد و چیزهایی که از مقابل چشم نمی گذرند، گاهی اوقات در حافظه ذهن به فراموشی سپرده می شوند. اگر قسمتی از جسم دچار مشکلی شود، به پزشک مراجعه می کنید و تلاش می کنید تا به سرعت مشکل را حل کنید. اما آیا در مورد ذهن هم اینگونه با شتاب به دادش می رسید؟

چگونه سکوت ذهن داشته باشیم

ذهن انسان نیز قسمتی از وجود انسان است که شاید به این دلیل که ظاهراً دیده نمی شود، گاهی نادیده گرفته شود. همین موضوع باعث شده که ذهن از تسلط انسان خارج شود. اگر کمی دقت کنیم سازماندهی کل جسم با مغز صورت می گیرد و این ابزار قدرتمند نیاز به آرامش، برنامه ریزی و استراحت دارد.

گاهی کلافه می شویم، گاهی احساس می کنیم در سرمان گفتگوهای زیادی در حال انجام است، گاه هیچ تسلطی بر ذهن مان نداریم، حتی گاهی حس می کنیم آنقدر اطلاعات طبقه بندی نشده در آن وجود دارد که دچار سردرد می شویم.

تمام این موارد دال بر این است که ما بطور شبانه روز و ناخودآگاه از ذهن مان بیگاری می کشیم. حتی در موقع خواب هم رهایش نمی کنیم و با گوشی موبایلی که درکنارمان است سرگرمیم و حتی مجال نفس کشیدن هم به ذهن مان نمی دهیم. با این همه مشغله فکری تسلط بر ذهن کاری غیر ممکن به نظر می رسد!

اما قدرت ذهن و کارایی مغز به این مواردی که گفتیم ختم نمی شود. شاید بیشترین چیزی که ما از مغز خود بدانیم این است که وظیفه اش بخاطرسپاری اطلاعاتی است که ما به او می دهیم و انتظار داریم آن ها را حفظ کند. البته این قسمت از طریق خودآگاه ذهن یا ضمیر خودآگاه صورت می گیرد.

اما شاید ندانید، مواردی که به صورت ناخودآگاه به ذهن خود ارسال می کنید ، می توانند صدمات جبران ناپذیری به شما وارد کنند.

این را بدانید که ذهن بخشی از وجود ماست و باید در خدمت ما باشد، نه اینکه ما کاری کنیم که خود را به خدمت او در آوریم. پس باید یاد بگیریم که چگونه تسلط بر ذهن داشته باشیم!

اگر از قدرت تسلط بر ذهن آگاه باشیم، می توانیم با کنترل ذهن به راحتی از ورود افکار مخرب جلوگیری کنیم و نگذاریم تا بر ذهن ناخودآگاه مان چیره شود و فکری دیگر را با قدرت خود به ذهن بسپاریم.

به طور مثال، تصور کنید اگر در ذهنتان افکار مثبت و جملات زیبا وارد کنید، به صورت ناخودآگاه حس درونی شما همواره با آرامش درونی همراه است، بالعکس اگر فیلمی ترسناک و پر از استرس و اضطراب را دیده باشید و در ذهنتان نقش بسته باشد، شاید تا مدتها احساس دلهره در وجودتان باشد و حتی خودتان هم علت آن را ندانید. با این تفاسیر تسلط بر ذهن نیازمند رسیدن به آرامش درون بواسطه ی افکار مثبت است.

به منظور کاهش استرس و اضطراب مقاله زیر را مطالعه کنید.

پس سعی کنید به دنبال افکار منفی نباشید، و اگر هم زمانی چنین فکری به سراغتان آمد ، کنترل ذهن داشته و سعی کنید دکمه هشداری برای خود تدارک ببینید و به او فرمان ایست (stop) بدهید و سپس مانند برنامه های تلویزیون کانال را عوض کنید و به سراغ فکر بعدی بروید.

برای درک خود، برای درک زندگی، برای درک بازیهای ذهنی، فرصتی باید جست. تاملی باید داشت. ذهن تمام موجودیت هستی ما نیست ولی می تواند روی همه موجودیت ما تأثیر بگذارد. با تسلط بر ذهن می توان ضمیر ناخودآگاه را کنترل و برنامه ریزی کرد. ذهن به هر سوئی که جهت پیدا کند وجود ما هم به همان سو کشیده می شود.

ماهیت عمیق و نیرومند ناخودآگاهی ما تحت تأثیر ذهن برنامه ریزی شده و به حرکت در می آید. پس این موضوع فوق العاده مهمی است که چه ذهنیتی به آن خط و جهت می دهد. ذهن اکثر انسانها بر حسب عادتهای گذشته و تعصبات کهنه عمل می کند.

اکثر ما هرگز نیاموخته ایم مسئول تفکر و کلام درونی خود باشیم. بنابر عادات و به طور خودکار عقاید و ایده هائی را به نیروی عظیم ناخود آگاهی خود (جهان درونی) دیکته می کنیم که ممکن است بسیار خطرناک و بیمار گونه باشند. چه بسا تسلط پیدا کردن بر ذهن ، زندگی انسان را بسوی سعادت و خوشبختی سوق می دهد.

بیماری و شفا هر دو محصول ذهن هستند. ذهنیات ما را می آفریند و عملکرد ما را در کائنات رقم می زنند. جهان درونی ما کاملا بر حسب ظرفتیهای ذهنی ما عمل می کند. هر اعتقاد و اندیشه ای را که بر گزینیم عینا در دنیای درون منعکس می گردد و کائنات ما را در آن جهت حمایت می نماید، خواه مثبت و خواه منفی.

شاید یکی از دلایل هجوم افکار منفی ، به هدر دادن زمان است. اینکه بیکار باشیم و وقت خود را به بطلالت هدر دهیم. حس ناخوشایندی که از این وضعیت به ما دست می دهید، باعث ورود افکار منفی به ذهن ما می شود و نمی توانیم با این روند تسلط بر ذهن پیدا کنیم.

در جوامع امروزی مدام به افراد زیادی برخورد می کنیم، بعضی ها خوش بین و مثبت نگر و بعضی ها هم منفی نگر و بدبین هستند. تمام چیزهایی که می بینیم و می شنویم، همگی در ذهن ما ثبت می شوند؛ اگر تسلطی بر ذهن نداشته باشیم.

حال تصور کنید صبح که از خواب بیدار می شوید تا شب و زمانی که بخوابید با چه افراد و اتفاقات و گفتگوهایی روبرو هستید؟

اگر فیلتری برای ذهن نداشته باشیم، در انتهای روز به اندازه اطلاعات طبقه بندی نشده یک هارد کامپیوتر، داده های مختلف در ذهن مان ثبت کرده ایم.

به سادگی می توان ذهن را تربیت کرد تا همان چیزی را ثبت کند که ما می خواهیم. تمرین مستمر به شما کمک می کند تا بتوانید اختیار ذهن خود را در دست بگیرید و تسلط بر ذهن داشته باشید.

سیب قرمزی را در دست بگیرید و دقیق به آن نگاه کنید. حال چشمانتان را ببندید و سیب را با تمام خصوصیاتش تصور کنید. بعد از چند لحظه چشمانتان را باز کنید. دوباره چشمانتان را ببندید و سیب قرمز را تصور کنید. این عمل را چندین بار تکرار کنید.  شما به راحتی توانستید فرمانی به ذهن دهید و او هم فرمانبرداری کرد.

این تمرین ساده ای بود و شما می توانید در هر زمانی که اراده کردید اطلاعاتی را که می خواهید به ذهن بسپرید و باید این توان را هم داشته باشید تا جلوی افکار مزاحم را بگیرید. به همین سادگی یک تمرین برای تسلط بر ذهن انجام دادید.

ذهن آرام و بدون تشویش، به سادگی اطلاعاتی را که شما می خواهید در خود جای می دهد، اما ذهنی مشوش و پر مشغله قادر نخواهد بود با نظمی خاص  فرمان شما را اطلاعت کند.

در دنیای پر استرس امروز باید محتاطانه گام برداشت، پیرامون ما پر است از وقایع و افرادی که همه را با عینک بدبینی نظاره می کنند و کلاً همه چیز برایشان سیاه و سفید جلوه می کند. در چنین محیطی چگونه می توان تسلط بر ذهن پیدا کرد؟! فکر کنید اگر قرار باشد مدام با چنین افرادی مقابله کنید و نگذارید تا افکار منفی آن ها در شما رسوخ کند چه استراتژی باید به کارببرید؟!!

کار ساده ای نیست، افرا منفی نگر فراوانند، شاید حتی مجبوریم با آن ها زندگی کنیم، موزیک هایی که این روزها ساخته می شوند، همگی پر از پیغام های منفی و بدبینانه نسبت به دنیا و افراد، حتی فیلم هایی که از تلویزیون پخش می شود، پر از پیام های پر استرس و تشویش هستند.

یکی از راه هایی که به شما پیشنهاد می کنم تا به بتوانید ذهن خود را به آرامش برسانید تا نهایتا بتوانید تسلط بر ذهن داشته باشید انجام مرتب و روزانه مراقبه است. با مراقبه به سکوت ذهن می رسید و خیلی راحت تر می توانید افکار را از فیلتر حفاظتی عبور دهید.

شدت احساس شما، تعیین کننده عمق و دوام جای گیری تصویر مذکور در ذهن نیمه هوشیار شماست.

حواس تان باشد باید در لحظه حضور داشته باشید. این نکته مهمی برای فیلتر کردن اطلاعاتی است که می خواهند وارد ذهن شما شوند. آگاه باشید، گذشته ای که گذشته را به حال خود رها کنید و برای آینده ای هم که نیامده استرس بی مورد به خود راه ندهید. در حال حضور داشته باشید و آگاه باشید به اعمال و کردار و گفتارتان. یکی از راه های تسلط بر ذهن حضور در لحظه است.

باید کنترل ذهن را یاد بگیریم و افکار خود را مدیریت کنیم تا نتایج بهتری در زندگی مشاهده کنیم.

اگر بتوانیم کنترل ذهن مان را بدست گیریم بر بسیاری از مشکلات زندگی فائق می آییم و  در واقع این ما هستیم که ذهن را کنترل می‌کنیم نه اینکه ذهن ما را کنترل کند و به هر سمتی که خواست هدایت کند.

اگر بتوانیم ذهن مان را مدیریت کنیم:

به طور مثال، فردی دلش می خواهد که ورزش کند و می داند که به این کار نیاز دارد، اما نمی تواند و همیشه چیزی از درون مانعش می شود. حال بین حس درونی و نیاز بیرونی درگیر است و دچار حس ناخوشایندی شده است. ذهن ناخودآگاه ورزش را نیاز نمی بیند و چون این فرد تسلطی بر ذهنش ندارد، به طور ناخودآگاه به سمت ورزش نمی رود. با مدیریت و تسلط بر ذهن می توان این دستور را لغو کرد و به ذهن فرمان داد که بدن به ورزش نیاز دارد.

برای مطالعه مقاله ضمیر ناخودآگاه به لینک زیر مراجعه کنید.

علت این امر فقط این است که ما ذهن مان را به حال خود رها کرده و هر چه او می گوید انجام می دهیم. یعنی در خدمت و تحت تسلط ذهن خود هستیم.

چگونه سکوت ذهن داشته باشیم

حال فکر کنید که لیست طولانی از این کارهای عقب افتاده در ذهن ما فهرست شده اند، ذهن به صورت ناخودآگاه از کار جدید پرهیز می کند و مدام استرس وارد کرده و کارهای قبلی عقب افتاده را گوشزد می کند، چون توان صرف انرژی بیشتر را ندارد.

چگونه می توانیم کنترل ذهن داشته و با تسلط بر ذهن آن را مدیریت کنیم؟

یکی از بهترین راه ها این است که قبل از انجام هر تصمیمی چند لحظه صبر کنیم و به صورت آگاهانه و هوشیار فکرکنیم و نگذاریم که ذهن بدون اجازه فرمان دهد و ما هم اقدام کنیم.

کسانی که مدام در گذشته زندگی می کنند و خود را با فکرناکامی ها و شکست های آن آزار می دهند، خود را فرمانبردار ذهن کرده اند و ذهن را بر خود مسلط می کنند ؛ به او اجازه می دهند تا با یادآوری آن چه که می خواهد باعث آزار شود.

هر زمان که دچار چنین حالتی شدید محکم به خود نهیب بزنید که نمی خواهید تحت تسلط ذهن باشید و هر فکرمثبتی که می توانید به جای آن وارد ذهن کنید. شما از قدرت ذهن آگاهید، پس می توانید تسلط بر ذهن داشته باشید به شرطی که بخواهید و اقدام کنید.

در روز، زمانی را برای خود و ذهنتان در نظر بگیرید. لبخند بزنید، کارهای مرود علاقه تان را انجام بدهید، به تماشای فیلم بنشینید، پیاده روی کنید، به دل طبیعت بروید و به دور از هر چه دست و پای شما را بسته است، شاد باشید. چیزی که حال و هوایتان را تغییر مثبت بدهد. کاری که حال دلتان را خوب کند. هر کدام این موارد باعث می شوند که ذهن با شادی درونی به آرامش برسد و خود را از دغدغه هایی که با افکار و اعمال روزانه به او اجبار می کنیم برهاند. این کارها هم سلامتی جسم را تضمین می کند و هم به سلامت روح کمک می کند.

دومین راه برای تسلط بر ذهن و یکی از راه های رسیدن به موفقیت و اهداف تان تجسم رویاهایتان به صورت روزانه می باشد. می توانید چشمانتان را ببندید و در گوشه ای آرام و بدور از هیاهوهای روزانه بنشینید و یا اگر می خواهید دراز بکشید. مو به مو رسیدن به آرزویتان را تجسم کنید. احساسش کنید، لذت رسیدن به آن را لمس کنید. این روش یکی از راه های موثر برای تمرکز ذهن و تسلط بر ذهن می باشد. بعد از مدتی تأثیرات مثبت را در روح و روان و حتی زندگی خود لمس خواهید کرد.

در دوره ای زندگی می کنیم که بجای دور همی های خانوادگی مدام در وب گشت و گذار می کنیم و این حالت در تمام رده های سنی به یک اپیدمی تبدیل شده است. بسیاری از افراد بیشتر ساعات شبانه روز خود را در اینترنت می گذرانند و اگر کمی با آن ها همکلام شوی تصویر درستی از وضع و حال خود ندارند.

ذهن نیز نیاز به آرامش و استراحت دارد. وفور اطلاعات درهم و برهم که گاهی شاید بیشتر آن ها قابل استفاده نباشد ذهن را دچار پریشانی و استرس می کند؛ تا جایی که به بیخوابی و کم خوابی های شبانه تبدیل می شود. فکر کنید چنین فردی چگونه می تواند فردایی پرنشاط و پر انرژی داشته باشد و در کارهایش موفق باشد. پس بهتر است گاهی خود را از دسترس چنین امکاناتی دور نگه داشته و برای تسلط بر ذهن تمرکز ذهن را بالا ببرید.

در عصر مدرن امروزی، افراد وابستگی عجیبی به راحتی پیدا کرده اند. هر چیزی را به راحت ترین شکل ممکن خواهان هستند. بیشتر از حافظه های مجازی استفاده می کنند تا ذهن خود و این باعث شده تا ذهن از خود فعالیتی نشان ندهد و همین دلیل باعث فرسوده شدن و خاک خوردگی ذهن می شود.

هر چیزی هم که بلااستفاده بماند مانند رودی به مرداب بدل می شود و سردی در مغز پدید می آید. مغز سرد فرد را دچار افسردگی می کند و ناخودآگاه به سمت مسائلی می رود که به این حال و روز دامن میزنند. مثل شکست ها و اتفاقات تلخ گذشته و یا دلشوره و اضطراب آینده. تسلط بر ذهن داشتن نیازمند یک ذهن فعال و گرم است، بنابراین هر از گاهی سعی کنید چند تمرین به ذهن بدهید تا همیشه سالم بماند و آن را کنترل کرده و به موقع بتوانید از آن استفاده کنید.

در زندگی خیلی از مواقع پیش می آید که دچار ناملایمات می شویم، زندگی بر وفق مراد نیست و ممکن است دچار مشکل شویم. اما در این موارد باید چه راه کاری در پیش بگیریم تا بتوانیم درست تصمیم بگیریم؟ باید به این باور برسید که خداوند همیشه مراقب بندگانش است، پس بپذیرید و همه چیز را رها کنید و بخداوند بسپرید.

فکر و روح و روانتان را آزاد کنید و باور داشته باشید که خداوند بهترین راه حل را برای کنترل شرایط و تسلط بر ذهن پیش پای شما می گذارد و شما را هدایت می کند. این باعث می شود تا ذهنتان مدام در آشوب نباشد و شما را سردرگم نکرده و بی دلیل به این سو و آن سو نبرد.

منظور از ترس، ترس از تنهایی و تاریکی و ارتفاع نیست. ترسی که از عدم اطلاع از آینده نشأت می گیرد. اکثراً انسان های امروزی برای آینده ای که هنوز نیامده خود را دچار تشویش و دلهره می کنند. برای اتفاقی که شاید هرگز پیش نیاید، پیشاپیش سوگواری می کنند و آنقدر در این حال و روز خود را غرق می کنند تا تسلط بر ذهن را از دست داده و دچار بردگی ذهن می شوند.

هر روز به صورت اعتیاد آن تصور را برای خود پررنگتر کرده و نادانسته آن قدر به آن پر و بال می دهند  که قانون جذب را وادار می کنند که آن اتفاق را برایشان رقم بزند. با افکار و ارتعاشات مخربی که ارسال می کنند ، جهان هستی را بر آن می دارند که خواسته شان را اجرا کند. حال آیا این افکار و عدم تسلط بر ذهن مخرب نیستند؟

برای مطالعه کاملترین مقاله قانون جذب وارد لینک زیر شوید.

 

ذهن عملاً دلش می خواهد خودسرانه شما را به هر سو که می خواهد بکشاند و این شما هستید که باید افسار آن را در دست بگیرید. ذهن از در زمان حال بودن و در «اکنون بودن» فراری است و سعی می کند کنترل شما را بدست گیرد و بر شما تلسط داشته باشد، مدام در تلاش است تا شما را به هر جایی غیر از حالا ببرد. رنج کشیدن هم بخشی از اجبارات ذهن بر شماست.

اتفاقی که در گذشته رخ داده و مدت زمان زیادی از آن می گذرد، با تلنگری شما را وادار به قضاوت و سرزنش خودتان کرده و به شما امر می کنید که با ماندن در آن وضعیت به حال خرابتان دامن بزنید. منشأ بسیاری از  استرس ها و اضطراب های این زمانه اتفاق های گذشته است که ذهن با دامن زدن به هر کدام از آن ها باعث تخریب شما و روح و روانتان می شود.

پس بکوشید با این تفسیر که گذشته ها گذشته و دیگر نمی توان به گذشته برگذشت، ذهن را در وضعیت کنونی حاضر کرده و به او فهماند که باید در حالی که هستید بماند و تمام سعی خود را کنید تا در آن زمان بر ذهن خود تسلط داشته باشید.

مراقبه در حال را هر لحظه انجام دهید. آگاه باشید، به قدم زدن، به نفس کشیدن، به غذا خوردن، به دیدن و شنیدن. در لحظه حضور داشته باشید. با آگاهی تمام واقف بر هر ثانیه از زندگی تان باشید. مراقبه در حال کمک بسیار زیادی برای تسلط بر ذهن به شما می کند.

در ابتدا شاید سخت به نظر بیاید، اما اگر یاد بگیرید که مثلاً در موقع غذاخوردن فقط به غذایتان بیندیشید و نگذارید هیچ فکر دیگری به سراغتان بیایید مراقبه حال کرده اید. و یا در موقع غذا خوردن حواستان باشد که به تلویزیون نگاه نکنید و روزنامه نخوانید. حاکم بر لحظه های خود باشید و با افکار متفاوت ذهن را به پریشانی نکشید.

شادی درونی زمانی ایجاد می شود که به شناخت دقیقی در مورد خود رسیده باشیم، در این دنیا سردرگم رها نشده باشیم، بدانیم رسالتمان چیست؟ اصلاً دلیل حضور ما در این دنیا چیست؟ این کار نیز  فقط با سفری درونی امکان پذیر است، سفری به ژرفای درون. در این سفر آنقدر پیش می رویم تا لایه لایه وابستگی های بیرونی را کنار بزنیم و بدون وابستگی خود را ببینیم، می توان از مدیتیشن پراتی هارا استفاده کرد.

دست کشیدن از تمام تعلقات دنیایی به ما کمک می کند که بدانیم که هستیم و چرا هستیم! و این جواب ما را به آرامش و شادی درونی می رساند، زیرا به منبع انرژی کیهانی متصل شده و خود را در آغوش خداوند می بینیم. این حس و حال باعث می شود که با دیدی آگاهانه به زندگی و لحظاتمان تمرکز کنیم و تسلط بر ذهن خود داشته باشیم و کنترل ذهن را در دست بگیریم.

برای کسب آرامش و رسیدن به تمرکز بالا حتما دوره جامع و کامل آموزش مراقبه و مدیتیشن را تهیه کنید.

احتمالاً یکی از قوی ترین و مؤثرترین راه های رسیدن به آرامش و سکوت ذهن انجام مراقبه می باشد. در مدیتیشن فقط ناظرهستیم و به تماشای افکار درهم و برهم می نشینیم. آنقدر می آیند و می روند که تا دیگر فکری وجود نخواهد داشت و ذهن آرام می گیرد. به سکوت می رسد و آرام در خود فرو می رود.

مانند رودی آرام که می گذرد، بدون هیچ جنجال و هیاهویی. در این حال است که ذهن آرام می گیرد و فقط فرمانبردار است  و با کمی تمرین و افزایش قدرت ذهن می توانیم هر فکری را که می خواهیم به ذهن بیاوریم و هر زمان که نخواستیم به سراغ فکر بعدی برویم. این همان تسلط بر ذهن است و این وضعیت فقط در صورت آرامش ذهن اتفاق می افتد.

در زندگی مراقب چیزهایی که می شنوید و می بینید باشید، ممکن است با افرادی منفی ملاقات کنید. ناخودآگاه صحنه ای که ارتعاش منفی دارد دیده باشید، و یا حتی مجبور باشید با فردی منفی گرا و بدبین زندگی کنید. تمام این موارد بر ذهن ناخودآگاه تأثیر می گذارد و با ارتعاشات مستمر و روزانه باعث می شود تا این امواج منفی بیشتر وارد زندگی شما شوند.

پس تلاش کنید و روزانه به طور مداوم از جملات تأکیدی مثبت استفاده کنید. افکار مثبت را آنقدر در ذهنتان مرور کنید که جایی برای گنجاندن افکار منفی نماند و با مثبت اندیشی ذهن خود را مثبت کنید.

در جهان هستی ما دقیقا در جایگاهی می ایستیم که ظرفیتهای وجودی ما استحقاق آن را دارد. درسهای مهمی که همواره باید به خاطر داشته باشیم این است که:

ذهن ماهیتی است که تحت تأثیر آگاهی ما قرار دارد.
ما قدرت تغییر و تسلط بر ذهن را داریم. ما هر گونه که بخواهیم می اندیشیم.
آری ما آزادیم که هر گونه که بخواهیم بیندیشیم. ما می توانیم هر گونه که صلاح می دانیم بیندیشیم. زندگی فرآیندی پویاست. هر لحظه زندگی نقطه آغازی است.
این بزرگترین قدرت، آزادی و امکان عاملیت انسان است.
می توانیم بیندیشیم که انسان شادمان و یا غمگینی باشیم و بعد جهان درونی ما آن را برایمان برنامه ریزی نموده و بسازد. با اندیشه خاصی که طرح می کنیم، با تسلط بر ذهن می توانیم تحولی در جهان درونی خود ایجاد نمائیم.
با این توضیحات بی شک یکی  از رازهای مهمی که باید در زندگی بدانیم راز تسلط بر ذهن است.

جهان درونی ما بنیادی ترین و اساسی ترین جهان ارتباطی ماست. از جهان درونی ما کیفیت دنیای ما رقم می خورد.
با اندیشه های نوین، اندیشه های عادتی و شرطی شده و قدیمی خود را زیر سوأل ببریم. به این امر واقف باشیم که اندیشه های قدیمی به طور خودکار تا مدتها به سراغ ما می آیند.
به خاطر داشته باشیم که اندیشه ما در هر لحظه فرمان جدید و یا سکوی هدایت پر قدرت ما هستند.
هنگامی که بر اندیشه ای استوار باقی می مانید، تجربه ای جدید و رفتار های جدید خلق می شود.
وقتی این بینش را یافتید که شما قادرید به جهان درونی خود مسلط باشید، تازه در آغاز راه برای ایجاد دگرگونیهای فوق العاده اید. تازه در مسیر خوشبختی هستید.
واقعا این ما هستیم که مسیر خوشبختی را با اندیشه های خاص خود هموار می سازیم ( گر بود اندیشه ات گل، گلشنی) چه بدانید و چه ندانید هر رویدادی در زندگی ما بازتاب تفکر ماست.
مهمترین ابزار دست شما اندیشه شماست که خود شما آنها را انتخاب می کنید. اگر این اندیشه مرتبط با نفرت، ترس، سرزنش، انتقاد و احساس گناه باشد شما به سمت بیماری، حقارت و ضعف پیش می روید و اگر مرتبط با عشق، شجاعت، پذیرش، تدبیر و احساس قدرت باشد سلامتی، اعتماد به نفس و شادمانی بازتاب آن خواهد بود.
تا زمانیکه ما درکی از ذهن خود نداشته باشیم ، تسلط بر ذهن کاری بسیار دشوار و غیر ممکن خواهد بود. فکر کردن در مورد ذهن ممکن است به نظر بسیار طاقت فرسا و مشکل باشد و در واقع نیز بسیار پیچیده است. اما برخی از قوانین بسیار مهمی وجود دارد که حاکم بر نحوه عملکرد ذهن بوده و درکنار هم کلیدهایی را در خود نگه می دارند که آنها طرز کار را به وضوح تشریح می کنند.

درونتان دنیای بیرونتان را می سازد، پس آگاه باشید که به چه می اندیشید و چه می گویید و چه می کنید.

لطفا پس از مطالعه نظر خود را در مورد این مقاله بنویسید. با تشکر مدیریت سایت

 

لطفا با لایک این مطلب ما را دلگرم و حمایت کنید.

بنام یزدان پاک
درود
خیلی مفید بود
ممنون

سپاس از نگاه زیباتون

سلام خدمت نویسنده من برای حل مشکل خود به دنبال روانشناس بودم ولی مطلب شما بسیار جااب بود

درود بر شما دوست عزیز

منم همینطور با خوندنه این پیج زندگیم به کل تغییر کرد شاید باور نکنی ولی با خوندنه مطالبه اینپیج اروم تر . اگاه تر . و باهوش تر شدم میدونم که درک میکنی چی میگم حسه خیلی خوبی بهم داد (امید) انگار همه مشکلاتمونو خلاصه شده و مرتب وکامل در اختیارمون داد اول از ناشر این پیج از صمیم قلبم ممنونم دوم از خدا که کمکم کرد شرطمیبندم هم سنه منم هستی تو این سن ما نیاز داریم یکی کمکمونکنه اما کسی نتونسته یعنی نمیشه کمک کنه فقط خودتی که میتونیبه خودت کمک کنی جالبه فک میکردیم بازن گرفتن یا رفتن به سربازی یا رفتن سره کار یا گپو گف با رفیقا یا خوندن و گشتو گذار تو پیج های اینترنت و بد تر از همه تنها بودن و فک کردن درست میشه وااای خدا ممنونم که این پیجوسره راهم گذاشتی کاری که صد تا روانشناس نمیتونستنو انجام داد انگار این پیج برا من ساخته شده بازم سپاس

درود بر شما
سپاس از نگاه پرمهرتون
بقول استاد بهاری در پناه یکتای بی همتا برقرار باشید

سلام..بسیار عالی و کامل.بنده مطالعاتی در مورد تمرکز و قدرت ذهن دارم.مطالب شما هم پس از مدتی فاصله گرفتنم از مسایل و تمرینهای ذهنی بسیار مفید بود….فقط در این مقاله به برخی موارد اشاره نشده….تفکر ما و کنترل ضمیر خودآگاه بر ذهن…و آیا ضمیر ناخودآگاه همان ذهن است یا زیر مجموعه آن و این وسط روح در کجای وجودمان است. لطف اگر فرصت جواب داشتید برایم ایمیل کنید.

با تشکر فرآوان

درود بر شما دوست عزیز
میتونید مقاله های مربوط به ضمیرناخودآگاه هم مطالعه کنید.

آقا بسیار عالی بود ممنون

درود بر شما دوست عزیز

تشکر از مطالبتون

درود بر شما

لطفاً فایل چاپی یا پی دی اف مطلب را در زیر مطلب برای دانلود قرار دهید. ممنون

سلام بسیار لذت بردم از مطالب واقعا عالی

خیلی عالی بود . تا یه حدودی بهم راهکار داد تا ترس هایی رو که دارم کنترل کنم.اما برای یه سری افکارم نتونستم راهکار درست رو پیدا کنم.
از وقتی که بچه بودم یعنی حدود 6 ، 7 سال ذهنم درگیر مسایل عاطفی بود و خیلی وقتها توی ذهنم خیالپردازی و داستان سرایی میکردم از شخصیت هایی ساختگی یچیزی مثل همون کارتونهایی که میدیدم مثل سیندرلا و زیبای خفته.مساله ای از نظر من یکم عجیب بود این بود که خیلی به بعد جنسی قضیه فکر میکردم با اینکه اصلا چیزی زیادی بجز یه بوسه نمیدونستم
به هر حال تو همه ی این سالها این مساله طول کشید تا اینکه توی دبیرستان در مورد مسایل جنسی اگاهی کامل پیدا کردم و ذهنم به صورت کاملا روشن خیالپردازی میکرد در موردشون
حالا که 21 سالمه هنوز هم از این موضوع رنج میبرم
چون اصلا کنترل شده نیست و تمام ساعت ها میتونم بهش فکر کنم و کنترلش واقعا سخته . شاید یک لحظه پسش بزنم ولی دوباره میاد سراغم
و حالا سوال من از شما و چیزی که میخوام ازش مطمین بشم اینه که با همه ی اینها، همه میدونیم مسایل جنسی جز لاینفک زندگی هستن و اصلا نمیشه در موردشون فکر نکرد.هر انسانی بهش فکر میکنه.چه متاهل چه مجرد
اگر من ذهنم رو بتونم کنترل کنم و از این افکار پاک کنم ، امکان نداره که دیگه هیچ وقت بهشون فکر نکنم.و ترسم از اینه که با فکر کردن بهشون تو یه شرایطی که مطمینا پیش میاد در اینده ، دوباره کنترل ذهنم از دستم در بره و باز هم دچار یجور اعتیاد فکری بشم
این افکار رو به نظرم نه میشه حذف کرد به طور کامل ، و نه میشه جایگزین کردشون با افکار مثبت
به نظرتون با همچین افکاری چطور باید برخورد بکنیم؟
ممنون میشم در صورت پاسخ به سوالم اون رو به جیمیلم ارسال کنید
با تشکر

سلام دوست عزیز
این مسائلی که گفتید جزیی از زندگی هر انسانی میتونه باشه، اما بطور متعادل، نه اینکه هر لحظه بهش اعتیاد داشته باشید، به نظر من مسئله شما عدم مشغولیت هست که باعث فکر به این مسائل میشه، شما اگر از وقت و زمانی که در طول روز دارید به نحوی استفاده کنید که بیکار نباشید و حتما در روز مخصوصا عصرها ورزش و یا پیاده روی انجام بدید باعث میشه که خیلی از این مسائل از ذهنتون دور بشن. پس ورزش در کنار پر کردن ساعات بیکاری در طول روز فراموش نکنید.

درود بر سرشت پاک
از مطالب مفید ومنحصر به فرد که عنوان کردید صمیمانه سپاس گزارم بله دنیا با سخنان خوب و حس شادی برگرفته از درون تبدیل به مکان زیباتری برای زندگی همگان می شود فراموش نکنیم گیاه پیش از گل دادن نیاز به ریشه دواندن دارد مراقب ریشه افکارمان باشیم تا بتوانیم روزی نظاره گر دشتی پر از گل در جهان باشیم
شاد و پاینده باشید

درود بر شما دوست عزیز
ممنون از نگاه زیباتون

باسپاس ازمطالب خوبتان،مدتی بوددرپی این ایه قران که می فرماید:ان الله لایغیروامابقوم حتی یغیروامابانفسهم به دنبال درک درست بودم که خوندن این مطالب درکی رادرمن نسبت به ان بوجوداوردودایره فهمم راوسیع ترساخت.

درود بر شما دوست عزیز

بسیار عالی بود یک جهان سپاس. این مطالب شما را هفته یک بار میخوانم تا اینکه در ذهنم باشد. بسیار تشکر از شما

درود بر شما دوست عزیز

عرض سلام و قدردانی فراوان. خیلی مطلبتون عالی و تاثیرگذار و مفید بود. براتون ارزومند سلامتی و عشق هستم.

درود بر شما
سپاس از نگاه پرمهرتون

بادورود فراوان
فرمانهایی که صادر میکنم بی چون و چرا انجام می شود مثلا شخصی که میخواهد به دیدنم بیاید ولی کار دارم وقتی فرمان را ارسال میکنم به آن شخص ونمیاد وقتی بعد از مدتی میبینمش ومیگویم چرا نیامدی داشتم میامدم که کاری برآیم پیش آمد ونتوانستم بیام

علی بود

سلام ، مطالبتون عالى بود ، دعاى خير ما بدرقه راهتان .

درود بر شما. سپاس بیکران.

بسیار ساده و روان و قابل فهم .با سپاس از زحمات شما موفق باشید

درود و سپاس از شما دوست عزیز. نگاهتون زیباست.

واقعا عالی بود..میتونم بگم حتی خوندن این مطالب نوید یه تحولی بزرگ در درون وجودم ایجاد کرد.البته به هیچ عنوان جو گیر نشدم نه سرسوزن شناختی به نویسندش دارم یانه ریالی گیرم میاد که دارم اینجوری تعریفا تمجید میکنم.انگار ذهنم تشنه ی همچین مطالبی بود تا خیلی چیزارو بهم بفهمونه

درود بر شما محمد عزیز
خوشحالیم که مقاله تسلط بر ذهن تونسته در شما انرژی خوب و مثبت ایجاد کنه، رسالت ریلکس سام وان بر همین امر پایه ریزی شده، موفق باشی

بسیار عالی بود توشرایطسختی هستم تلاش میکنم قوی تر ومثبت تر بشم.به امید روزای خوووب

بسیار عالی بود. سپاسگزارم. متن پرسودی نوشته اید.

درود بر شما دوست عزیز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

هر چیزی در این دنیا دو بار آفریده می شود یک بار در ذهن و بار دیگر در دنیای ماده آفریده خواهد شد، برای رسیدن به موفقیت باید ابتدا آن را باور کرد و قبل از باور به موفقیت باید خود را باور کرد. انگیزه بخشیدن و ایجاد روحیه عالی خط مشی ریلکس سام وان می باشد، با ما همراه باشید…

آیا حساب کاربری ندارید؟

همانند بدبینی، خوش‌بینی هم همۀ جهان را سیاه و سفید می‌بیند

سواد زندگی؛ توسعه توانمندی‌های فردی؛ سید محمد مهدی شهیدی- در دنیای
امروز و سبک زندگی مدرن عملاً جایی برای سکوت نیست. درحالی‌که پیشرفت صنعتی اوقات
فراغت آدمی را با جایگزینی وسایلی که کارهای روزمره را انجام می‌دهند افزایش داده
است اما از آن‌سو این تلقی را پدید آورده که در هرلحظه حتماً باید به کاری مشغول
باشیم از حرف زدن و چک کردن گوشی‌های هوشمند تا به‌کارگیری انواع لوازم صوتی و
تصویری که تمام حجم زندگی ما را پرکرده‌اند و عملاً جایی برای سکوت باقی نمانده
است. این‌همه موجب شده تا ما امروز در اضطرابی دائمی به سر ببریم.

بیشتر ما در محیط‌هایی با سروصدای پس‌زمینه
ثابت زندگی می‌کنیم. ترافیک، مکالمه، ماشین‌آلات در حال کار، خودرو، قطار، هواپیما،
تلویزیون، و حتی صدای دریافت مداوم پیام‌ها در گوشی هوشمند . این سروصدای بدون توقف
محیط شما را در حالت بیش فعالی قرار می‌دهد و قادر به تغییر روحیه شما است و شما را
تحریک‌پذیر، خسته و بی تمرکز می‌کند.

چگونه سکوت ذهن داشته باشیم

جالب‌ترین نکته در مورد همه این‌ها این است
که افراد به این واقعیت عادت می‌کنند. به خودتان می‌گویید: “همین‌طور است”،
و آن را می‌پذیرید. در این دنیای بیش‌ازحد
متصل و سریع، سکوت و آرامش به تجملاتی تبدیل شده‌اند که در دسترس همگان نیست.

مغز شما به سکوت و آرامش نیاز دارد

تحقیقات نشان می‌دهد که سروصدای مداوم می‌تواند
بر سلامتی و روحیه شما تأثیر منفی بگذارد. به‌عنوان‌مثال، مطالعه‌ای که در سال
1975 در مجله محیط‌زیست و رفتار منتشر شد،
نشان داد که کودکان منهتن که به مدارس نزدیک مترو می‌رفتند، تقریباً یک سال دیرتر از همسالان
خود فارغ‌التحصیل شدند. این یافته وقتی به کودکانی فکر کنید که در مناطق شهری به مدرسه
می‌روند، نگران‌کننده است.

اما سروصدای خارجی تنها نوع سروصدایی نیست که
می‌تواند بر مغز شما تأثیر بگذارد. نوع دیگری از صدای مداوم وجود دارد که بر سلامتی
شما تأثیر منفی می‌گذارد. ما در مورد گفتگوی درونی شما صحبت می‌کنیم . آن جریان
پایدار افکار، نگرانی‌ها، “باید داشته باشم” و “ممکن است داشته باشم”
که همه روز در ذهن شما می‌گذرد. این “سروصدا” نیز ناسالم است و بر روحیه
شما تأثیر می‌گذارد.

سکوت می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد

ساکت بودن و غرق شدن در سکوت راهی است برای
کشف مجدد آنچه در زندگی ضروری است.

سکوت ساده‌ترین و طبیعی‌ترین راه برای آرام
کردن ذهن و فرونشاندن احساسات است. این حقیقتی ساده است که نتایج وسیعی دارد. حیرت‌انگیز
است اگر یاد بگیرید که ساکت و آرام باشید؛ سکوت، نه به‌عنوان عملی برای مهار کردن خود
یا سرکوب احساسات، بلکه به‌عنوان روشی برای برخورد هوشمندانه با انواع شرایط. اگر اجازه
دهید، سکوت می‌تواند زندگی شمارا تغییر دهد.

ما با گفتن اینکه “هر کس اگر روزانه جایی برای سکوت
ایجاد کند می‌تواند زندگی خود را تغییر دهد”، اغراق نمی‌کنیم. دلیل امر این است که سکوت
می‌تواند در جلوگیری از درگیری و پشیمانی به شما کمک کند. همچنین، سکوت به شما کمک می‌کند
وضوح و تعادل را در زندگی شخصی خود امکان‌پذیر ‌کنید. حقیقت آن است که اساس مدیتیشن یا مراقبه توانایی سکوت و آرام بودن است.

انتظارات بیش‌ازحدِ جامعۀ مدرن

به نظر می‌رسد همه‌چیز در جامعه مدرنِ امروز
مخالف صلح، سکوت و سادگی است. ما با انواع محرک‌ها، تجربیات و سروصدا احاطه‌شده‌ایم.
انسان امروز تمایل دارد در الگوهای “انباشت” خود را به دام بیندازد؛ الگوهایی که منجر
به بی‌قراری می‌شود. امروز مهم نیست چقدر تجربه، پول یا موفقیت اجتماعی داشته باشید
درهرحال احساس رضایت از کار وزندگی بسیار کم است. آن‌هم به این دلیل ساده که: همه ما
آنچه را که در زندگی ضروری است فراموش کرده‌ایم.

هدف اصلیِ پیشرفت‌های علمی عصر روشنگری و دوران
مدرن، آسان‌تر کردن زندگی است اما متأسفانه، هیچ‌گاه نمی‌توانستیم تا این اندازه از
حقیقت دورباشیم، چراکه “سادگی” مفهومی است که در ذهن و قلب افراد پدید می‌آید.
سادگی چیزی نیست که بتوانید آن را بخرید.

بسیاری از اختراعات معاصر به‌طور خاص برای صرفه‌جویی
در وقت ما بودند. “زمان” اساس زندگی است، و افراد به دنبال نوآوری
هستند، بنابراین نیازی نیست وقت خود را صرف انجام کارهای تکراری کنیم که هیچ کمکی
به رشد ما نمی‌کنند. بااین‌حال، ما به‌جای استفاده از این فرصت باورنکردنی، که درنتیجه
پیشرفت‌های صنعتی و علمی به‌دست‌آمده، از تمام “وقت آزاد” خود استفاده می‌کنیم
تا به‌اجبار، آن را با فعالیت‌های بی‌معنی و بی‌اهمیت پرکنیم.

انگار ما از گذاشتن فضاهای خالی در برنامه‌های
روزانه خود وحشت داریم. ما وسواس پُر کردن جای خالی را داریم. این دلیل دیگری است که
باعث می‌شود سکوت برای بسیاری از افراد غیرقابل‌تحمل باشد. آن‌ها که معتقدند همیشه
باید واکنش نشان دهند، صحبت کنند یا به چیزی گوش دهند.

این روزها برخی از افراد وقتی تلفن خود را پیدا
نمی‌کنند، یا سرعت اینترنت کم می‌شود دچار حمله‌های عصبی ترس می‌شوند. دلیلش این است
که سکوت مجازی برای آن‌ها غیرقابل‌تحمل است.

یک زندگی ساده

شما نیز احتمالاً زندگی خود را با موارد غیرضروری
بسیاری پیچیده و سنگین کرده‌اید. اکثر مردم این کار را می‌کنند. شما زندگی خود را با
اشیاء، تمایلات و اعمال غیر متعالی پرکرده‌اید و گاهی اوقات زیر بار تمام موقعیت‌هایی
که برای به دست آوردنشان هزینه کرده‌اید احساس خفگی می‌کنید و متعجب می‌شوید که
چرا با این دنیای شلوغی که برای خودساخته‌اید دچار احساس ملال و تنهایی می‌شوید. شما
به‌سادگی فراموش کرده‌اید که مهم‌ترین عناصر زندگی اشیاءِ مادی نیستند بلکه برعکس، کلید صلح و
خوشبختی خلاص شدن از شر هر آن چیزی است که شما نیازی به آن ندارید.

یک زندگی ساده فقط شامل چیزهایی است که شما
واقعاً بدان نیاز دارید. شما هنگام گرسنگی می‌خورید، و هنگامی‌که سیر هستید، از خوردن
غذا دست می‌کشید. شما وقتی خسته هستید می‌خوابید و وقتی باید بیدار شوید از خواب بیدار
می‌شوید. شما کاری می‌کنید که آن را دوست دارید، و از اوقات فراغت خود لذت می‌برید.

سادگی در بازگشت به اصول
است. بخشی از راز زندگی در این روش، فراهم آوردن فضایی برای سکوت در زندگی شما
است. به‌این‌ترتیب، شما با ذهن و قلبی عمل می‌کنید که ریتمی کُند تر دارد.

تمامیت سکوت

سکوت می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد، زیرا
وقتی سکوت می‌کنید می‌توانید قسمت‌های اساسی خود را دوباره کشف کنید. با سکوت به‌سادگی
حرکت را متوقف کنید. اگر حرکت را متوقف کنید، آرامش درونی شما به‌طور طبیعی به وجود
خواهد آمد.

مشکلات ما به چیزهایی که داریم یا نداریم، شغل
ما یا موقعیت‌هایی که در زندگی خود تجربه کرده‌ایم مربوط نمی‌شود. مشکلات ما نشئت‌گرفته
از میل وحشتناک ما برای دستیابی به جهان بیرون است قبل از آنکه سکوت درونی خود را
کشف کرده باشیم. این میل گودالی بی انتهاست که ما هرگز ازآنچه در آنجا پیدا می‌کنیم راضی نخواهیم
شد بنابراین همیشه در آنجا به دنبال چیزی خواهیم گشت.

سکوت و سکون به آرام گرفتن این آرزوی آشفته
و سیری‌ناپذیر کمک می‌کند. کمک می‌کند تا آرامش درونی موردنیاز شما پرورده شود. وقتی
در زندگی خود سکوت و آرامش را تقویت می‌کنید، می‌توانید ضرورت‌ها و مصالح آن را
بهتر تشخیص دهید. وقتی در سکوت به خود گوش فرا دهید، زندگی‌تان وضوح بیشتری خواهد داشت
و شما تصمیمات بهتری خواهید گرفت. سکوت بزرگ با شما صحبت می‌کند، چرا گوش نمی‌کنی؟

تمرین‌هایی برای آموختن سکوت

تا به حال از خودتان سوال کرد‌‌‌ه‌­اید که چرا همیشه دوروبرتان شلوغ است؟
افرادی که نماز می‌خوانند هیچ از خود سوال کرده­‌ا‌‌ند که چرا وقتی اقامه می‌­بندند و شروع به نماز خواندن می‌کنند، هزار فکر در سرشان می‌­آید؟ (که شکیّاتِ نماز هم از همین­جا حاصل می‌­شود). اصلِ کار چنان فراموش می­‌شود که ممکن است یادش برود چند رکعت نماز خوانده‌­است!
آیا تا به حال از خود پرسیده‌­اید چرا؟

اجازه دهید به صورت یک داستان حقیقی برایتان تعریف کنم…
من معمولاً آدمِ ساکتی هستم. سال­‌هاست که ساکتم. مگر موردی باشد یا ضرورتی وجود داشته باشد که صحبت کنم.

چون رفت‌­وآمدم در داخل شهرها معمولاً با تاکسی است؛ وقتی سوار تاکسی می‌­شوم، ساکت نشسته‌­ام و یا در مسافرت با یک جمع، من ساکت نشسته­‌ام. حتی در جایی مثل مهمانی یا گردش، ساکتم و معمولاً گوش می­‌کنم.
بعد از مدتی متوجه می‌شوم این سکوت بار سنگینی است!
ناگهان یک نفر از آن طرف داد می‌­زند:«خب، محمود آقا دیگر چه خبر؟ حالتان چطور است؟»
می­‌گویم: «ممنون، خوبم».
و دوباره سکوت حکم­‌فرما می‌­شود…
کمی بعد دوباره سوالی دیگر از من می­‌پرسند!

از خودم می­‌پرسم: چرا این­قدر اصرار هست که سکوت را بشکنیم؟ چرا این­قدر ما از سکوت و خلوت فرار می­‌کنیم؟

توجه کرده‌­اید؟ مثلاً موسیقیِ موردِ علاقه‌­مان را درخواست می‌­کنیم، بگذارند و گوش ­کنیم. تا شروع به پخش می‌­شود، همه شروع  به حرف زدن می‌­کنند! چرا؟ مگر این موسیقی را درخواست نکردیم؟ خب بنشینیم و گوش کنیم.

چگونه سکوت ذهن داشته باشیم

به تجربه دریافتم سکوت و خلوت برای انسان کارِ مشکلی است.
آدم سرِ خودش را به تلویزیون، رادیو، روزنامه، صحبت­‌کردن، تلفن‌­کردن گرم می‌­کند که خلوت و سکوت را حس نکند!
سوارِ هر ماشینی که می­شوم، چون ساکت هستم، بلافاصله راننده یا شروع به صحبت می­‌کند یا رادیو را روشن می­‌کند. از خودم می‌­پرسم: چرا؟

یک روز به یکی از عزیزانم گفتم این را به خاطر بسپار که:
«انسان در سکوت و خلوت بزرگ می­‌شود. بزرگی و عظمتِ بشر، ناشی از تمرکز و سکوت است».
جوابِ مسائلِ ما در «سکوت» است نه در هیاهو و تماشای تلویزیون یا رادیو گوش دادن!

چرا «سکوت» را می­‌شکنیم؟ شاید دلیلش این باشد که نمی­‌خواهیم با خودمان روبه‌رو شویم. نمی­‌خواهیم افکارمان بالا بیایند و خودشان را به ما نشان دهند! کدام افکار؟ افکاری که جزئی از من و حرفِ درونِ من هستند.

تمامِ کسانی که به عنوانِ بزرگان و پیامبران از آن‌ها نام می­‌بریم، بالاجبار یا به انتخاب خودشان مدت­‌های طولانی در سکوت بوده‌­اند. یا چوپان بوده‌­اند یا در مسیر بی­‌سروصدایی بوده‌­اند یا تشویق شده­‌اند که «سکوت» کنند و جوابِ خیلی چیزها را پیداکرده­‌اند.

مطمئن باشید آلبرت انیشتین، رابطه نسبیت را در خیابان لاله‌­زارِ تهران پیدانکرده‌­است!
حضرتِ محمد یا حضرت عیسی در شهر نیویورک، وحی نگرفته­‌اند!

می­‌خواهم به شما پیشنهادکنم که:
قدرِ «سکوت» را بدانید و تعمداً و با برنامه برای رشد و بزرگ‌­شدنِ روح و روانتان تمرینِ «سکوت» کنید و روزه‌­­ی «سکوت» بگیرید.

حداقل دو تا ۱۵ دقیقه، شب قبل از این که بخوابید، رادیو و تلویزیون و صحبت‌کردن و… همه را کنار بگذارید و ۱۵ دقیقه با خودتان خلوت کنید و اجازه دهید این افکار از درونتان عبورکنید.
برای این که خوب جا بیفتد، فکرکنید کنار پنجره نشسته‌­اید و در حال تماشای عبور و مرور مردم هستید
نه قضاوت می­‌کنید، نه حکم می­‌دهید، نه می­‌گویید تندتر یا کندتر برو.
بایست کنارِ پنجره­‌ی ذهنت و به درونت نگاه کن.
بعضی فکرها نامطبوع‌­اند، برخی گناه‌­آلود، برخی شوق‌­انگیزند، برخی به آدم قدرت و انرژی می‌­دهد. در آن لحظه درگیر این موضوعات نباشید. فقط اجازه دهید افکار بیایند و بروند، و فقط ناظر باشید.
شاید کار آسانی نباشد ولی به شما پیشنهاد می­‌کنم این تمرین را انجام دهید. مطمئن باشید پس از ۲۱ روز تا ۱ ماه، تغییرات عظیمی در خودتان احساس خواهید کرد.

صبح‌ها قبل از این که از بستر بیرون بیایید. چشمتان که باز شد، خدا را شکر کنید که زند‌ه‌­اید و نفس می‌­کشید و مأمنی دارید؛ و بعد اجازه دهید افکار از ذهنتان بگذرد.

من سال­‌هاست این تمرین را انجام می‌دهم و باید بگویم تمام این برنامه­‌ و سخنرانی­‌ها و ایده‌­ها و راه‌­های زندگی‌­ام را من در این خلوت‌­ها پیداکردم. امیدوارم شما این تمرین را جدی بگرید و از پیشرفت‌­هایتان را با من در میان بگذارید.
امیدوارم که همان­طور که در ادیانِ مختلف به روزه­گرفتن توصیه می­شود(یعنی ما بر غذاخوردنمان کنترل داشته­‌باشیم و جلوی نفس‌مان را بگیریم و انضباط روحی و روانی پیدا کنیم) یک روزی هم بر ما رسم شود که روزه‌­ی سکوت بگیریم.
معروف است که گاندی هفته‌­ای یک روز(حداقل) روزه­‌ی سکوت می­‌گرفت. و در آن سکوت بود که راه­‌حل­‌ها را پیدامی­‌کرد. در آن لحظات بزرگ بود که ایشان رسالت خود را پیدا کرد.

بیایید به هم کمک کنیم که:
سکوت و لحظاتِ سکوت را که می‌­تواند لحظاتِ مرگباری به نظرِ ما برسد، به لحظاتِ امیدبخش، نجات­بخش و لحظاتی تبدیل کنیم که راهکارهای زندگی را به ما نشان دهد.

به قول حضرت حافظ:سال­‌ها دل طلبِ جامِ جم از ما می­‌کردآن­چه خود داشت، ز بیگانه تمنا می­‌کرد

جواب و سوال در درونِ من و شماست. بیرون از خود  دنبال آن ن­گردید.
پیشنهادمی­‌کنم:
سکوت را با خاموشی، با مرگ مساوی ندانیم. سکوت، مرگِ جهل است.

سکوتِ عمدی، مرگِ ناخوشی­‌هاست. مرگِ بیماری­‌هاست. مرگِ ناخرسندی­‌هاست.
تمرین کنید…
خواهیددید که هم از لحاظِ جسمی خیلی‌قوی‌­تر و سلامت‌­تر خواهیدشد و کمتر مریض می‌شوید (چون مسائلی که در درون هست آشکار می‌­شود و برای آن‌ها راه‌حل پیدا می­‌کنید) و هم از لحاظ روانی آرامش می­‌یابید. اگر نماز می­‌خوانید، نمازتان را با خلوص نیت می‌­خوانید و فکرِ دیگری هم سراغ شما نمی‌­آید. چون این فکر، قبلا در زمانِ خودش آمدهو با آن روبه‌رو شده‌اید.

افکار مانند بچه‌­های لجباز و شیطانی هستند که دامانِ پدر و  مادرشان را گرفته و رها نمی­‌کنند و اگر گوش به حرفِ این بچه ندهی، او از خواسته­‌اش دست نمی‌کشد. اگر یک سال هم طول بکشد، یک سال پای تو را می­‌چسبد. این افکاری که در ذهنِ من و شما هستند، مثل همان بچه­‌ها سمج و پیگیرند و هر روز هم تعدادشان بیشتر می‌­شود. کمی سکوت کنید… نه اینکه حرفشان را اجرا کنید یا آن‌ها را نفی کنید نه! فقط حرفشان را بشنوید. اگر حرفشان را بشنوید، از فشارشان کاسته می‌­شود و رهایتان خواهند کرد.
وای به روزی که حرفشان را نشنوید. چون این افکار از جنسِ انرژی و هیجان هستند، می­‌خواهند تجلی کنند. شما فقط خوابشان را می­بینید. رویایشان را می­بینید، می­بینید دارید کتاب می‌­خوانید ولی متوجه نمی­‌شوید چه چیزی نوشته­ شده. برای این که تمرکز ندارید. و می­‌دانید که راه موفقیت، تمرکز است. وقتی شما تمرکز داشته ­باشید و فکرتان روی یک جهت باشد، هر مسئله‌­ای باشد، حل می‌­شود. ولی آنچه که تمرکز را برهم­‌می‌­زند، این افکار هستند. که مثل بچه­‌ها ناله می­‌کنند و تمرکزی باقی نمی­‌گذارند.
به حرفشان گوش کنید و برایشان وقت بگذارید ولی این بدان معنا نیست که با آن‌ها موافقید یا به خواسته­‌هایشان عمل­ خواهیدکرد.

فردی که گریه و ناله می­‌کند. اگر به حرفش گوش کنید، ممکن است ظرفِ ۱۰-۱۵ دقیقه مسئله‌­اش حل شود. ولی اگر گوش به حرفش ندهید، از دستِ شما عصبانی شده و دادوفریاد خواهدکرد. ول نمی­‌کند، شکایت و پیگیری می­‌کند و غرمی­زند و مزاحمت می­‌شود. ولی اگر بایستی و حرفش را گوش کنید، ۱۵ دقیقه‌­ای تمام می­‌شود. مگر چقدر گریه­‌ی یک نفر طول می­‌کشد؟ چقدر می‌­تواند داد بزند؟ بگویید بفرمایید، من در خدمتِ شما هستم. هر چه می­‌گوید، یواش­‌یواش کم می‌­شود و انرژی­‌اش تمام می­‌شود. چرا کاری که ما می‌­توانیم در ۱۵ دقیقه انجام دهیم، سال­‌های سال با خودمان بکشیم؟

تمرینِ سکوت کنیم و در سکوت خیلی مسائل برای ما برملامی­‌شود. آن‌ها را می­بینیم. اگر مصلحت‌مان هست انجام می­‌دهیم و اگر نیست، انجام نمی­دهیم. آرامش پیدامی­‌کنیم و این تمرینی برای ما می­‌شود که کمتر حرف بزنیم و بیشتر نگاه کنیم. و این قدرت را به ما می‌­دهد که اطلاعات را از دنیا برداریم. همان­طور کا یادمی‌­گیریم به حرفِ بچه و همسر و همسایه­‌ها گوش کنیم و حتی به حرف پرنده­‌ها و درختان. دیگر ازخودبیگانه نیستیم.

خواهش می­‌کنم تمرینِ ۱۵ دقیقه‌ای سکوت را از همین امروز شروع کنید و اگر توانستید، این زمان را بیشتر کنید. اگر مغز شما به شما پیغامی داد، قلم و کاغذی دربیاورید و ایده­‌اش را یادداشت کنید. سپس در زمانِ مناسب به آن یادداشت­‌ها نگاه کنید. مطمئن باشید که زندگی­‌تان بسیار آسان­تر خواهدشد. به شرطی که سکوت را لحظاتِ مرگبار و فشار احساس نکنید و با میل و انتخاب به سویش بروید.

دوستدارتانمحمود معظمی


نمیدونم چطوری ازتون تشکر کنم…تنها کاری که می تونم بکنم دعا کردن برای شادی و سلامتیتون هست

سال هاست که اتفاقی در زندگی من تکرار می شود و مرا آزار می دهد اما نمی دانم باید چکار کنم که از تکرار دوباره ی آن جلوگیری کنم. از جناب اقای استاد معظمی خواهش می کنم که راهی به من نشون بدید.

دیدگاه یا پرسش شما

نام شما *

ایمیل شما *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

Notify me by email when the comment gets approved.

Copyright © 2018. MahmoudMoazami. Powered by MoazamiOffice.

19 روش علمی برای آرام شدن ذهن

آیا اضطراب دارید یا خوشحال نیستید؟ آیا به آرامش ذهن نیاز دارید؟ روش های آرام کردن ذهن را نمی دانید؟ روش هایی برای آرام شدن ذهن وجود دارند که سخت نیست و به شما کمک می کند تا آرامش ذهن خود را بدست آورید و در در هر زمانی آماده باشید. اگر این سوال برای شما هم وجود دارد که چگونه ذهنمان را آرام کنیم در ادامه با مطالعه 19 روش آرام شدن ذهن همراه زوم لایف باشید.

آرام شدن ذهن ذهن، می توان مدیتیشن، فعالیت های سالم تر مانند ورزش یا فعالیت های آرامش بخش مانند گوش دادن به موسیقی و استفاده از محرک های اضطراب، مانند شبکه های اجتماعی را کاهش داد. هنگامی که روش هایی را می یابید که به آرام شدن ذهن شما کمک می کند، سعی کنید اغلب آن ها را انجام دهید.

اگر ذهن آشفته ای دارید و بدنبال آرام کردن ذهن خود هستید در ادامه 19 روش را برای آرام شدن ذهن به شما توصیه می کنیم.

چگونه سکوت ذهن داشته باشیم

این مورد بسیار واضح بوده و نفس عمیق ظاهرا تاثیری شگفت انگیز در آرام کردن ذهن دارد. تمرین های زیر را روزانه و در مواقع استرس انجام دهید؛ زیرا به کاهش استرس کمک می کنند:

این مورد، فرایندی برای خالی کردن و آرام کردن ذهن با تمرکز بر فکر، مکان، کلمات، رنگ یا شیء مشخص است. برای انجام مراقبه، در مکانی راحت بنشینید (زانو زده یا دراز بکشید) و دعا کنید یا به چیزی مشخص فکر کنید. ممکن است این کار بیش از ده دقیقه طول بکشد، ولی هیچ اشکالی ندارد و مسئله ای عادی است.

این مورد بسیار مشابه تصویر سازی در مراقبه است که در آن، برای آرام شدن ذهن باید صحنه ای آرامش بخش را تصور کنید. آن صحنه را تا هر وقت که دوست دارید در ذهن خود مجسم کنید؛ اما تمام انرژی و فکر خود را بر مجسم کردن این مکان در ذهن خود متمرکز کنید.

در این فرایند، تمامی عضلات بدن را ابتدا منقبض کرده و سپس شل می کنید. این کار، وضعیت روحی و روانی را تغییر داده و به ذهن کمک می کند تا مانند بدن به آرامش برسد.

یوگا ورزشی کششی بوده و به بدن فشار وارد نکرده و به آزاد و شل شدن عضلات در بدن کمک می کند؛ زیرا باید بر هر حرکت آن تمرکز کرده و ذهن نمی تواند به مسائل اضطراب آور فکر کرده و به همین دلیل، می تواند به آرام شدن ذهن کمک کند.

برای داشتن آرامش ذهن، بدنی سالم و عاری از سموم، نوشیدن آب بسیار با اهمیت بوده و به ذهن کمک می کند تا بهتر تمرکز کند. برای بهتر انجام دادن فعالیت های آرامش بخش، آب زیاد بنوشید.

غذاهایی خاص به بدن کمک می کنند تا هورمون های مربوط به اضطراب را کاهش داده و هورمون هایی را که مسئول ایجاد حس شادی و آرامش ذهن هستند، افزایش دهد.

ورزش باعث آزاد شدن اندورفین می شود که این ماده باعث ایجاد حس شادی در بدن است. سعی کنید هر روز مقداری ورزش کرده و پس از یک برنامه ی کاری پر از استرس، ذهنتان را آرام کنید.

اگر به آشپزی، مطالعه یا ورزش علاقه دارید، انجامشان دهید! انجام دادن کارهایی که به آن ها علاقه دارید به شما کمک می کند تا ذهن را از اضطراب خالی کرده و ترشح اندورفین را افزایش می دهد که باعث شادی می شود.

نوشیدنی های گرم باعث می شوند تا تنش از بدن خارج شده و اضطراب کاهش یابد. نوشیدنی های گرمی را بنوشید که فاقد کافئین و الکل هستند؛ زیرا این مواد می توانند اضطراب و افسردگی را تحریک کنند.

انجام فعالیتی که به تفکر نیاز ندارد، می تواند به آرام شدن ذهن کمک کند.

حتی اگر به موسقی هایی مانند رپ یا راک علاقه دارید، به آهنگ هایی آرام و آرامش بخش گوش دهید تا ذهنتان نیز آرام شود.

تحقیقات نشان داده اند افرادی که با حیوانات وقت می گذرانند، فشار خون پایین تری داشته و مهم تر از همه، نسبت به افرادی که به ندرت با حیوانات در تماس هستند، اضطراب کمتری دارند.

این روش هنگامی است که از رایحه های آرامش بخش استفاده می شود. برخی از این رایحه های معروف عبارتند از: اسطوخودوس، نعنا و اوکالیپتوس.

آب گرم به ترشح اندورفین کمک می کند که این ماده، اضطراب را کاهش می دهد؛ پس به مدت بیست دقیقه در وان آب گرم بنشینید.

یکی از بزرگترین محرک های اضطراب، شبکه های اجتماعی است؛ خواه تلفن همراهتان باشد یا حساب کاربری فیسبوک. سعی کنید برای کاهش اضطراب، زمانی را به دور از این ها بگذرانید.

دوری از تلویزیون می تواند به آرام شدن ذهن کمک کند. تلویزیون مملو از رنگ های روشن، تصاویر شلوغ و صدایی ممتد است که باعث افزایش میزان اضطراب می شود.

چگونه سکوت ذهن داشته باشیم

اغلب افرادی که در اطرافمان هستند، بیشترین میزان اضطراب را در ما ایجاد می کنند؛ پس سعی کنید زمانی را برای تنهایی در نظر بگیرید.

اگر می دانید امتحان یا قرار ملاقاتی که دارید باعث اضطرابتان می شود، سعی کنید برای جلوگیری از اضطراب بیشتر، به آن فکر نکنید.

آیا خواندن این مطلب برای شما مفید بود؟

برای حمایت از محتوایی که می‌پسندید، لطفاً به اشتراک بگذارید:

بسیار عالی بود، ممنونم

سلام، خوشحالم که براتون مفید بوده. ممنونم و سلامت باشید 🍀🙏

سلام، بله ماساژ هم می‌تونه به آرامش ذهن و بدن کمک کنه اما روشی نیست که خودتون بتونید انجام بدید و باید توسط شخص دیگری انجام بشه.

در این مطلب روش‌هایی گفته شده که خودتون بتونید انجامش بدید.

آخرین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید.

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

ورود کاربران

جریان مداوم خبرهای منفی در مورد شیوع ویروس کرونا باعث شده است که ذهن همه آشفته شود. در نتیجه احساس استرس و نا امنی برای همه به وجود می‌ آید. اضطراب کاملاً قابل درک است و باعث می شود که افراد احساس امنیت خود را از دست بدهند.

دور کردن ذهن از این افکار و احساسات نیز کار بسیار سختی می باشد اما می‌ توانیم از این اضطراب برای ارتقای عادت هایی در خودمان استفاده کنیم که می‌ تواند سلامت ذهن ما را تضمین کند. بنابراین هر موقع که از این افکار به سر شما زد، سعی کنید که یکی از فعالیت های زیر را انجام دهید تا ذهن شما پاکسازی شود.

زمانی که احساس می کنید که نمی‌ توانید به افکار خود تسلط داشته باشید؛ وقت آن است که در مورد چیز دیگری فکر کنید. به یاد داشته باشید که باید از راه هایی ذهن خود را منحرف کنید.

نورولوژیست ها به این که ذهن چگونه از عدم توجه به تغییر تقارن امواج‌ مغزی بین نواحی مختلف در مغز می‌ رسد، مطالعات زیادی انجام دادند.

در یک مطالعه به افراد گفته شد که یک ضربه ای را روی انگشت میانی چپ یا انگشت بزرگ پا در سمت چپ احساس کنند. در بعضی از موارد آن ها گزارش کردند که این حرکت را فقط روی پا احساس می‌ کنند و روی دست خود هیچ احساسی ندارند.

چگونه سکوت ذهن داشته باشیم

حتما بخوانید: چطور شادی را در خودمان پیدا کنیم؟ (راهنمای کامل خود درمانی)

از بعضی از افراد دیگر خواسته شد که در دستشان احساس سوزش کنند و این موضوع را برای پای خود در نظر نگیرند. سپس محققان الگوهایی را در تقارن سازی بین نواحی مختلف مغز پیدا کردند که نشان می دهد ذهن می تواند توجه مستقیم هم به پا و هم دست داشته باشد اما برای هر دو به طور یکسان و همزمان عمل نمی کند.

اگر دیدید که در مورد یک موضوعی مدام فکر می کنید، به دنبال راهی برای حواس پرتی باشید.

تمام متخصصان ذهن در حوزه روان شناسی این عقیده را دارند که چیزی را که در برابرش مقاومت کنید، آن چیز پایداری می کند. عصبانی شدن یا استرس داشتن و مقاومت کردن در برابر آنها عاملی برای بدتر شدن این افکار می باشد. نمی توانید ذهنتان را مجبور به خاموش شدن کنید. بنابراین پاسخ ما در این شرایط به شما این است که آگاهی داشته باشید و هوشیار عمل کنید؛ مخصوصاً زمانی که حواستان به همه چیز هست.

“زمانی که آگاهی داشته باشید، دقیق نمی توانید احساسات خود را نیز به دست بگیرید و به افکار و عواطف خود تسلط داشته باشید. مطالعات نشان می ‌دهد زمانی که مغز شما یاد بگیرد که همیشه آگاهانه رفتار کند، می توانید ساختار های مغزی را نیز در صورت نیاز تغییر بدهید.”

در برخی مطالعات به این نتیجه رسیده‌ اند که آگاهی داشتن می‌ تواند به کاهش وسواس فکری کمک کند.

حتما بخوانید: چطور ذهن و فکر خود را در کنترل کامل داشته باشیم؟ (۶ گام موثر)

با این ترفند یاد می گیرید که کمتر دیگران را قضاوت کنید به کنجکاوی بی مورد و طبیعی خود غلبه می کنید و احساس گرمی و مهربانی بیشتری نسبت به دیگران خواهید داشت.

پس سعی نکنید که از مشکلات فرار کرده و یا آن ها را پنهان کنید. بهتر است که بدون ترس آن ها را واشکافی کنید و به این فکر کنید که اکنون بدن شما چه احساسی دارد و مغز شما در حال انجام چه کاری می باشد.

همیشه به افکار و عقایدتان از بیرون نگاه کنید انگار که در حال تماشای یک فیلم هستید. سعی کنید که کانال ذهن خود را عوض کنید. قطعاً با این کار تجارب خوبی به دست خواهید آورد اما چگونه باید آگاهی سازی را تمرین کرد. بهترین راه این است که هنگامی که ایده های بسیار بد و منفی به ذهن شما می رسد، دست نگه دارید. با هدف به افکارتان نگاه کنید و ببینید که این افکار چه آسیبی به شما می زنند. اجازه ندهید که هر نوع تفکری در ذهن شما جریان داشته باشد.

حتما بخوانید: موثرترین روش برای رسیدن به مثبت اندیشی و حذف افکار منفی در زندگی

به معنی افکاری که دارید توجه کنید. اگر بیش از حد راجع به گذشته فکر می کنید، سعی کنید که از آن تجربه استفاده کنید و کنترل افکار خود را در دست بگیرید و آن را برای آینده به کار ببندید.

تئوری مبنی بر این که مدیتیشن مانند ذهن میمون عمل می‌ کند، وجود دارد. میمون در این جمله یک استعاره است. میمون را در نظر بگیرید که همواره در حال حرکت می باشد، از این طرف و آن طرف می پرد و سعی دارد که خودش و دیگران را راضی نگه دارد.

به این فکر کنید که ذهن شما هم مانند میمون از این فکر به آن فکر جهش می‌ کند. به این نطریه ذهن میمون می گویند. افرادی که شروع به انجام مدیتیشن می کنند، این موضوع را سریعاً متوجه می شوند و به قسمت مختلف مغز خود رجوع می کنند تا بتوانند به افکار خود تسلط پیدا کنند. البته تاثیرات مدیتیشن بعد از گذشت زمان مشخص می شود. دقیقاً زمانی که می توانید توجه و تمرکز خود را بیشتر کنترل کنید و آرامش بیشتری داشته باشید، در این قسمت ۴ مرحله را به شما معرفی می ‌کنیم که بتوانید مدیتیشن انجام دهید.

۱-زمان و مکانی را مشخص کنید که در آن هیچ گونه عامل حواس پرتی و مانعی وجود نداشته باشد.

۲-احساس راحتی را در خودتان به وجود بیاورید. یک نوع پوزیشن و موقعیت بدنی انتخاب کنید که به ریلکسی و راحتی شما کمک می ‌کند.

۳-سعی کنید که کاملا ریلکس باشید. افکار مجهول را از خودتان دور کنید. اجازه دهید که ذهن شما خالی شود. اگر هرگونه فکر و یا نگرانی به شما غلبه کرد، فقط به این موضوع تاکید کنید که هجوم این افکار عادی هستند و سپس سعی کنید که دوباره ریلکس و بدون فکر باشید.

۴-روی ذهن خود تمرکز کنید. باید روی کلمه ای تمرکز کنید که مدام و مدام داخل ذهن شما تکرار می شود. همچنین می توانید به یک تصویر ثابت نگاه کنید. فرقی ندارد که آن جسم چیست. هدف این است که باید به چیزی فکر کنید که ذهن شما را مسدود کرده است. زمانی که این مرحله را بسیار عالی پشت سر بگذارید، می توانید هر روز ۲۰ دقیقه را به این کار اختصاص دهید.

نوشتن در مورد عواطف و احساسات می تواند استرس و آسیب دیدگی روحی را از شما دور کند. نوشتن بسیار در این زمینه کمک می کند، زیرا فکر کردن در مورد یک تجربه با نوشتن، شبیه به بروز دادن و بیرون ریختن آن می باشد و همین ابراز احساسات بسیار مهم است. در واقع افراد با نوشتن افکار خود می‌ توانند به افکارشان نظم و ترتیب ببخشند و به تجربیات خود معنی و مفهوم بدهند.

در واقع نوشتن باعث می شود که مغز شما سرعت بیشتری در هجوم افکار داشته باشد و ساختار اطلاعات در مغز شما هدفدار شود.

حتما بخوانید: ۱۰ تا از موثرترین راههای رسیدن به آرامش در زندگی (جدیدترین تحقیقات دنیا)

فرقی ندارد که احساس ناراحتی؛ خشم و اضطراب دارید، با نوشتن آن اجازه می دهید که احساسات بروز پیدا کند و به آن ها نظم و ترتیب می بخشید. اگر نمی دانید که این نوشتن را چگونه آغاز کنید، از سوالات زیر استفاده کنید که ببینید:

این سوالات به شما سرنخ و دیدگاه می دهد تا بتوانید عواطفتان را بهتر شناسایی کنید و در مورد آینده فکر کنید.

زمانی که استرس دارید و نمی توانید افکار منفی خود را متوقف کنید، آخرین کاری که به آن فکر می کنید، ورزش کردن است اما ورزش یک نوع فشار و نیرو وارد کردن به جسم محسوب می شود. اگرچه که تحقیقات پیشنهاد می کنند که این نوع استرس و فشار جسمانی می‌ تواند استرس روحی و فشار را از بین ببرد‌. ورزش هایی مثل ایروبیک برای توقف افکار منفی در ذهن شما موثر هستند. دقیقا همان قدر که برای قلب شما مفید می باشند.

ورزش کردن بسیار موثر است، زیرا سطح هورمون های استرس در بدن مثل آدرنالین و کورتیزول را کاهش می‌ دهد. همچنین تولید اندورفین را تحریک می کند که یک نوع مسکن طبیعی است.

ورزش یک نوع افزایش دهنده قدرت ذهنی محسوب می شود. اگر داخل خانه گیر کرده اید و می توانید بیرون از منزل باشید، ورزش های زیادی هستند که می‌ توانید آن‌ ها را داخل خانه انجام دهید‌. ۴ حرکت یوگا جهت ارتقای آرامش (برای افراد مبتدی-متوسط)

تمرینات تنفسی ساده همچنین می تواند به کاهش استرس و افزایش ریلکسی کمک کند. تنفس نامنظم و سریع یکی از علت های استرس می باشد اما تنفس آرام عمیق و منظم نشانه ریلکس بودن و آرام بودن فرد است. طبق مطالعات انجام شده ، تنفس آرام باعث افزایش احساس راحتی ، ریلکسیشن ، خوشنودی، شادی، هوشیاری و کاهش علائمی مثل خشم، اضطراب، افسردگی و سردرگمی خواهد شد .

بنابراین باید یاد بگیرید که کنترل تنفس خود را داشته باشید و از تسهیلات آن بهره مند شوید. در این قسمت چگونگی تنفس عمیق را به شما آموزش خواهیم داد:

۱-آرام آرام نفس بکشید و سعی کنید که تنفس از راه بینی را افزایش دهید. همچنین روی بالا و پایین رفتن شکم خود تمرکز کنید.

۲-نفس خود را به مدت چهار ثانیه نگه دارید.

۳-با فکر به این که چقدر احساس روی ریلکسی و آرامش می کنید، نفس خود را به مدت ۶ ثانیه بیرون دهید. بیرون دادن نفس باید با لب های غنچه شده شما همراه باشد.

۴- این مراحل را ۵ تا ۱۰ بار تکرار کنید. روی تنفس آرام و عمیق تمرکز کنید.

این روش یکی از راه های عالی برای کاهش استرس می باشد و می توانید تا جایی که دوست دارید، این کار را تکرار کنید . یکی دیگر از فواید آن این است که می توانید هر زمان و هر جایی که خواستید، آن را انجام دهید.

چگونه سکوت ذهن داشته باشیم

یکی از بهترین راه ها برای پاکسازی ذهن، این است که به سادگی روی وظایفی که هم اکنون دارید، تمرکز کنید. با این کار نه تنها در لحظه زندگی می کنید، بلکه یک راه کاربردی برای پاکسازی ذهن هم است که می توانید کیفیت زندگی خود را نیز افزایش دهید..

محققان به این نتیجه رسیدند که خیال پردازی بیش از حد، قطعاً سطح خوشحالی افراد را کاهش می‌ دهد. در یک آزمایش بدین منظور ۲۰۰۰ جوان گرد هم آمدند و از آن ها خواسته شد که گزارش کنند که هم اکنون در حال انجام چه کاری می باشند و چقدر احساس خوشحالی دارند.

نصف بیشتر شرکت‌ کنندگان این آزمایش ، در حال فکر کردن به چیزهایی بودند که همان لحظه قرار نبود که آن ها انجامش دهند.

مطالعات نشان می‌ دهد که فکر کردن به چیزی که هم اکنون قرار نیست در زندگی شما اتفاق بیفتد، قطعاً از لحاظ عاطفی و احساسی شما را به هم می‌‌ ریزد.

مطالعات نشان می دهد زمانی که خیالپردازی شما کاهش پیدا کند ، می توانید روی وظایفی که در حال حاضر دارید ، تمرکز کرده و در لحظه زندگی کنید.

حتما بخوانید: نحوه برخورد با افراد عصبانی (آموزش تنش‌زدایی در موقعیتهای پرتنش)

در نتیجه احساس شادی بیشتری خواهید داشت اما سوال این جاست که چگونه باید مغزتان را تمرین دهید تا در لحظه فکر و زندگی کنید تا بتوانید تاثیر آن روی پاکسازی ذهن را ببینید.

طبق نظرات نورولوژیست ها، لحظات بسیار کمی در زندگی را روی احساسات خود تمرکز کنید. روی تنفس، لمس کردن و غیره.

سعی کنید همین کار را برای ذهن خود هم انجام دهید. به همین دلیل است که مدیتیشن را توصیه می‌ کنیم. مثلاً یکی از راه های کلیدی تمرکز کردن به مدت ۱ الی ۳ دقیقه در هر ساعت از روز است. بهتر است که تنفس شما دقیقاً مساوی با یکدیگر باشند و دم و بازدم شما از بینی و هر کدام به مدت ۴ ثانیه باشد.

فکر کردن به تنفس، یک راه عالی برای افزایش آرامش و ریلکسیشن است و یک نوع مدیتیشن کوچک محسوب می‌ شود که در لحظات استرس زا می توانید از آن استفاده کنید و آگاهی و آرامش خود را افزایش دهید. مثلاً می توانید عادتی را در خودتان جریان بیاندازید.

آلارم گوشی خود را سر هر ساعت تنظیم کنید.

هر چقدر این کار را بیشتر انجام دهید، سریع تر این عادت در شما جریان پیدا می کند. آگاهی داشتن ذهن و دستیابی به آن شبیه به ساخت عضله است. باید برای آن تمرین کنید تا قدرت شما افزایش پیدا کند.

تحقیقات نشان می دهد که سپری کردن اوقات در طبیعت مثل جنگل برای کاهش استرس بسیار مفید است. همچنین نواحی که اطراف آن چوب های زیادی قرار دارد، نیز استرس شما را می کاهند.

طبیعت برای سلامتی بسیار مفید است، زیرا می تواند خستگی و استرس را از شما بگیرد و برای اضطراب ، خشم و افسردگی هم بسیار مفید است. روانپزشکان در این زمینه در مورد این موضوع باور دارند که سپری کردن اوقات در طبیعت به مغز شما اجازه می دهد که روی مسائل مهم تر تمرکز کنید و راحت تر به آرامش برسید.

آن ها با آزمایشاتی توانستند میزان هورمون های استرس را کم و سرعت ضربان قلب را از طریق امواج مغزی در طبیعت و خارج از طبیعت اندازه گیری کنند.

گاهی اوقات باید فقط یک فکر بد را با یک فکر خوب جایگزین کنید و به این کار ادامه دهید. شاید این موثر ترین راه برای مقابله با افکار نباشد اما جایگزین کردن یک فکر با دیگری، می تواند شروع یک فرایند را در پیش داشته باشد که به شما کمک می کند تا از راه خلاقانه تر به افکار بد خود غلبه کنید.

این کار شما شبیه به این است که زمانی که پایتان را روی یکدیگر انداخته اید، آن ها را با هم جابجا کنید. یعنی باید از یک جا شروع کنید.

زمانی که قوی تر شوید و بتوانید با افکار خود روبرو گردید، می توانید شروع به جایگزین کردن افکار با یکدیگر کنید. بنابراین اگر می خواهید پاکسازی ذهن داشته باشید، به یاد بیاورید که باید اجازه دهید افکار ناخواسته با جایگزین کردن یک فکر مناسب تر از سر شما بیرون بروند. دقیقاً همین جاست که جملات تاکیدی مثبت به شما کمک می کنند.

حتما بخوانید: ۱۷ راه طبیعی افزایش هورمون سروتونین مغز (ثابت شده علمی)

تحقیقات به این نتیجه رسیده‌ اند که تلقین کردن شخصی (یک عبارت و تکرار آن در سکوت برای خودتان ) فواید بسیار زیادی در کوتاه مدت و بلند مدت برای مغز انسان دارد.

تکرار کردن یک عبارت مثبت به صورت شخصی در سکوت، ذهن را آرام می کند و باعث می شود که کمتر خودتان را قضاوت کنید‌.

در این قسمت نمونه هایی از جملات تاکیدی مثبت را به شما معرفی می کنیم که در صورت نیاز می توانید از آن ها استفاده کنید:

گاهی اوقات بهتر است که افکار را خاموش کنید و برای مدتی آن را دفن کنید. زمانی که همه افکار سنگین می شوند، به زمان و مکان نیاز دارید تا روی خودتان کار کنید. بنابراین اگر در جای درستی برای مواجهه با این افکار در لحظه وجود ندارید ، باید این افکار را کنار بگذارید و به چیز دیگری فکر کنید تا آماده مدیریت خودتان شوید.

تلاش کردن برای مقابله با افکار قبل از آمادگی، مانند این است که قبل از این که یک متر بدوید، بخواهید برای یک دوی ماراتون آماده شوید. قطعاً موفق نخواهید شد.

سرکوب کردن، یک استراتژی کمک کننده و کاربردی برای افرادی است که از احساسات دردناک مثل ترس، افسردگی، خشم و اضطراب برای کنترل اتفاقات ناخواسته به مدت کوتاهی دوری می کنند.

طبق مطالعات آکادمیک و تخصصی چاپ شده در سال ۱۹۹۴، یکی از روش های اجرای سرکوب افکار، این است که به خودتان با صدای بلند بگویید “از این فکر دست بکش” یا سر و صدا کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سلام.بعضی از فایل ها مث 16،17،18.20و 21}خراب هستند….

سلام خیر متاسفانه…

عالی بود…

منم همینطور کاملا موافقم…

من خودم ووشو کارم و تازه ۲ ساله وارد این رشته شدم واقعا هم ع…

همه چی خوبه ولی چرا اندازه هاشو نمی‌نویسد اگر لطف کنید انداز…

مرکز کاشت مو

مرکز کاشت ابرو

جراحی سینه و شکم

جراحی لیفت صورت و گردن

جراحی لیپوساکشن

جراحی بینی

درباره ما

فروشگاه اینترنتی لوتوس با حدود ۱۰ سال سابقه فعالیت های اینترنتی و ۸ سال سابقه در بستر فروشگاههای اینترنتی دارای سابقه درخشان در این زمینه میباشد. ما دارای نماد اعتماد الکترونیکی و تاییدیه رسانه های دیجیتال می باشیم.

هنرفردی    سالم زیبا 

تهران-خیابان انقلاب

تماس 09191210008

تلفن ثابت 28426929-021      ایمیل [email protected]

تبلیغات    تماس با ما 

چگونه سکوت ذهن داشته باشیم
چگونه سکوت ذهن داشته باشیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *