چگونه شاد زیستن را بیاموزیم

 
helpkade
چگونه شاد زیستن را بیاموزیم
چگونه شاد زیستن را بیاموزیم

اگر شما هم می‌خواهید که خوشحال باشید اول باید این موضوع را درک کنید که شما می‌توانید و باید خوشحال باشید. در ادامه ما این راهکار ها را به شما معرفی خواهیم کرد

شادی بودن اکتسابی است باید یاد بگیریم که چگونه خود را شاد نگه داریم و چگونه در شرایط سخت و ناهموار زندگی همواره استوار باشیم و خمودگی بر ما مسلط نشود نباید به خود اجازه دهیم که اتفاقات ناخوشایند زندگی روحیه ما را خراب کند یا اینکه امواج منفی باعث خراب شدن روحیه ما شود باید شاد زیستن را تجربه کرد باید همواره زندگی شادی داشت اگر می خواهید اصول شاد زیستن را بدانید پس در نیک صالحی با ما همراه باشید

حال و روزی که امروزه روان‌پزشکان و روان‌شناسان از آن به عنوان افسردگی یاد می‌کنند. ما برای شما هفت گام پیشنهادی داریم تا اگر در چنین حالتی به سر می‌برید با کمک گرفتن از آنها دوباره شادی و نشاط را به زندگی خود بازگردانید، نکاتی که فریده میرزایی، روان‌شناس آنها را این‌گونه عنوان می کند.

قدم نخست؛ کارهای تکراری نکنید
تکراری بودن کارها و فعالیت‌هایی که هر روز انجام می‌دهید شاید نخستین دلیل برای ابتلا به این عارضه باشد. اینکه سر ساعت معینی بیدار شویم، کارهایی را انجام دهیم که دیروز، هفته گذشته و ماه‌های گذشته موبه مو آنها را انجام داده‌ایم. علاوه براین نداشتن برنامه مشخص برای روزهای هفته و حتی ساعت‌های یک روز نیز می‌تواند دلیلی برای بروز علایم افسردگی و در نهایت مبتلا شدن به این اختلال خلق باشد.

اینکه صبح‌ها باید بیدار شد و بدون کمترین تغییری همان فعالیت‌های همیشگی را انجام داد این‌قدر کسل کننده و خالی از هیجان است که شاید جایی برای لبخند زدن به زندگی باقی نگذارد. ماندن در خانه برای روزهای متمادی و نداشتن رابطه با دنیا و افراد خارج از خانه هم می‌تواند دلیل دیگری برای این موضوع باشد.

چگونه شاد زیستن را بیاموزیم

قدم دوم؛ چه کار کنیم افسرده نباشیم؟
به طور حتم هیچ یک از ما دوست نداریم تمام طول روز را بی‌حوصله
و کسل بگذرانیم، براین اساس گام نخست این است
که خود بخواهیم از این حال و روز خلاص شویم،
فکر می‌کنید برای قدم بعدی بهتر است از چه شروع کنیم؟

از خودمان، خانه، محیط اطراف، اعضا خانواده شاید هم از یک
برنامه ریزی درست و اصولی که همه این موارد را در آن لحاظ کرده
باشیم تا با اجرای مو به موی آن تمام بی حوصلگی ها را ترک و فراموش کنیم.
پس اگر تا امروز حوصله نداشتید و فکر می‌کردید
آنقدر خسته شده‌اید که ترجیح می‌دهید در رختخواب بمانید
یا دیگر علاقه ای به آنچه که هر روز باید انجام دهید،
ندارید کمی صبور باشید تا با هم از پله های این نردبان بالا برویم.

قدم سوم؛ از خودم شروع می‌کنم
ابتدا باید از خودمان شروع کنیم. به طور مثال وقتی از خواب بیدار شدیم نفس عمیقی بکشیم، یک دم و باز دم عمیق تا ریه‌هایمان پر از هوای تازه شود، بعد دست‌هایمان را کمی کش دهیم تا حس بیدار شدن در همه بدن مان جان بگیرد، یادتان باشد خنده بر هر درد بی درمان دواست پس لبخند را فراموش نکنید. اگر اتاقتان پنجره ای دارد که رو به آفتاب باز می‌شود از اینکه بلند شوید و پرده‌ها را کنار بزنید تا نور داخل اتاق شود غافل نشوید. دست‌ها و صورت خود را با آب تقریبا سرد بشویید تا خواب و کسالت از سرتان بپرد. بعد همانطور که ایستاده‌اید روبه‌روی آینه به خود بگویید امروز روز خوبی است و باید کارهای مثبت زیادی انجام بدهم.

قدم چهارم؛ چه بپوشیم؟
سعی کنید لباسی بر تن کنید که دوست دارید و از دیدن آن حس رضایت خاطر به شما دست می‌دهد. راحتی و داشتن احساس خوب در یک لباس می‌تواند تاثیر زیادی در روحیه افراد داشته باشد. رنگ هم مهم است. فراموش نکنید رنگ‌ها هم برای خود زبانی دارند که روی ما تاثیر می‌گذارد، پس به هیچ عنوان سراغ رنگ طوسی نروید زیرا تحقیقات نشان می‌دهند افراد مبتلا به اضطراب و افسردگی بیشتر با رنگ طوسی یا خاکستری ارتباط برقرار می‌کنند درحالی که افراد شاد تمایل به رنگ زرد دارند. از این رو توصیه می‌شود کمتر از رنگ‌های تیره استفاده کنید.

مواد غذایی که مصرف می‌کنید هم می‌توانند به شما کمک کنند و باعث شوند احساس خوبی داشته باشید و با افسردگی بجنگید تا شاد و سرحال باشید. اگر به خوردن آجیل علاقه دارید به طور حتم خوشحال خواهید شد این جمله را بشنوید که این دسته از تنقلات نقش زیادی در شاد بودن افراد خواهند داشت.

آجیل به دلیل اینکه دارای ویتامین e، نوعی از اسید آمینه و منیزیم است می‌تواند شما را شاد و سرحال ‌کند، البته آلبالو و گیلاس خشک هم به علت برخورداری از پتاسیم، منیزیم و ویتامین c استرس و افسردگی را در فرد کاهش می‌دهند. مرکبات هم نقش زیادی در از بین رفتن افسردگی و احساس شادی دارند.

میوه‌هایی مانند پرتقال، لیمو و نارنگی به دلیل اینکه دارای ویتامین c هستند
با کاهش هورمون‌های استرس‌زا در بدن، باعث می‌شوند تا بهتر با استرس
مبارزه کنید، پس مصرف آنها را فراموش نکنید. سبزی‌های سبز برگ مانند
کاهو، کلم و اسفناج نیز به دلیل داشتن ماده مغذی نشاط آوری به نام
اسید فولیک، موجب کاهش افسردگی در افراد شده و جریان خون
را به سمت مغز تسریع می‌کنند که این کار باعث بروز احساس شادی
در فرد می‌شود. ماهی نیز گزینه دیگر برای شماست.

قدم ششم؛ برنامه ریزی
داشتن یک برنامه هفتگی می‌تواند به شما کمک زیادی کند زیرا وقتی می‌دانید
قرار است در طول هفت روزی که در پیش رو دارید چه کارهایی را انجام دهید
قادر خواهید بود که برای خود چینش زمانی تعریف شده‌ای داشته باشید
که در آن برای هر فعالیت ساعت و تاریخ مشخصی را تعیین کنید.

به این ترتیب می‌دانید که چه فعالیت‌هایی را قرار است انجام دهید
بنابراین نه وقت کم می‌آورید و نه کاری از قلم می‌افتد.
برای مثال برای دیدن دوستان خود یا رفتن به سینما و پارک برنامه ریزی کنید.
در طول هفته روز خاصی را برای سر زدن به دوستان و بستگان خود
یا دعوت از آنان اختصاص دهید تا ساعتی را فارغ از دغدغه کارهای
خانه در کنار آنان بگذرانید. در صورتی که این کار را انجام دهید
به طور حتم روزهای بعدی هفته را با روحیه شاد خواهید گذراند.

قدم هفتم؛ محیط اطراف
چینش وسایل خانه به نحوی که باعث مسرت و شادی ما شود نیز یکی از راه‌های کاهش افسردگی است. تحقیقات نشان داده‌اند که نوع قرار گرفتن وسایل خانه در کنار هم، می‌تواند انرژی مثبتی را به ما منتقل کند. استفاده از گل و گلدان در تزیین خانه همچنین رنگ‌های شاد و آرام بخش نیز می‌تواند موجب کاهش افسردگی و افزایش احساس شادمانی در شما شود.

ارتباطات انسان در دنیا ۴ جهت دارد : ارتباط با خدا – خود – دیگران – طبیعت.

برای هر کدام از این جهت ها راه‌های مناسبی بیان شده است . اصولا توقعات به حق و یا ناحق ما ذهن و فکر ما را ساعت ها درگیر می سازد و انرژی های ارزشمندی را هدر می دهد

از هیچ کس توقع بی جا نداشته باش ؛

این امر اول بسیار سخت باشد اما اولاً : به مرور آرامش خاصی به ارمغان می آورد .

ثانیا این شما را فردی توانمند و قدرتمند می سازد که تکیه به هیچ نیرویی ندارد .

ثالثاًذهن شما را متمرکز قدرت خدا می کند و امدادهای غیبی خدا را در زندگی به شما نشان خواهد داد.

در زندگی به جای شناور بودن شناگر باش .

کرامت و عزت نفس خود را مورد توجه خاصی قرار بده و سعی کن با هیچ حرام و اشتباهی این عزت و کرامت را خدشه دار نکنی.

باشگاه خبرنگاران جوان / تالاب





©باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت niksalehi.com مجاز میباشد . طراحی سایت با آنلاینر

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4

هنر شادبودن

 

شاد زندگی کردن یک هنر است و چنانچه شاد نیستیم می توانیم روش هایی برای رهایی از ناراحتی و غم را بیاموزیم.

چگونه شاد زیستن را بیاموزیم

 

ما مدام توقع داریم شخص دیگری خوشحالمان کند. در صورتی که خودمان هم می توانیم اسباب خوشحالی مان را آماده کنیم. باید بیاموزیم خود را دوست داشته باشیم و برای خود وقت و اهمیت قائل شویم. راه حل های بسياري برای کسب خشنودی درونی وجود دارد.

 

شاد بودن

 

زندگی در لحظۀ حال است

به امکانات دور و بر خودمان نگاه کنیم. باور کنید هر آنچه دردسترس مان است کافی است برای این که ما را شاد نگهدارد و لحظات خوبی برای ما خلق کند. البته اگر خودمان را با کسی مقایسه نکنیم. من نمی گویم برای آينده فکر و برنامه ای نداشته باشید. برنامه ریزی برای آينده و تمایل به داشتن زندگی بهتر و باکیفیت تر مناسب هر موجود زنده ای است و در انسانها نشانۀ بلوغ روانی شمرده می شود. ولی لحظۀ حال را فنا نکنیم و در آن حاضر باشیم.

 

برای شاد بودن باید لذت ببرید

لذت ببرید، میپرسید از چی؟ از هر چیزی که به ذهن تان می رسد و هر چیزی که می تواند به شما حس خوبی بدهد لذت ببرید. به همنی سادگی. از لبخند یک کودک یا آسمان آبی یا هوای آزادی که تنفس می کنید لذت ببرید.

 

از حیوانات بامزه و کوچکی که در محل زندگی تان رفت و آمد دارند لذت ببرید. می توانید خودتان تصمیم بگیرید که از چه چیزی خوش تان می آید و از چه چیزی نه. شما قادر هستید انتخاب کنید که لذتبخش بودن را خودتان به تمام آنچه در نزدیکی تان وجود دارد اضافه کنید.

 

راههای شاد بودن

 

یک موزیک آرام

یک موسیقی آرام تأثیری جادویی بر روان انسان دارد. گوش دادن به آن سبب بوجود آمدن احساس خوشحالی و ارامش می شود و به تخلیه انرژی هم کمک می کند. بر اساس مطالعاتی که محققان در یکی از خانه های سالمندان انجام دادند، متوجه تأثیر گوش دادن به موزیک و دوری از آلزایمر شدند.

 

افرادی که دچار فراموشی بودند و حتی نام کسی یادشان نبود، هنگامی که موسیقی قدیمی را برای شان ایفا می کردند ، آنها هم آرام آرام آغاز به همخوانی و گفتن نام خواننده آن آهنگ می کردند. گوش دادن به موزیک سبب انتشار دوپامین در مغز انسان می شود و این هورمون باعث ارامش عمیق روحی خواهد شد. تلاش کنید زمان گرفتاری آهنگ مورد علاقه تان یا همان آهنگ جادویی تان را گوش دهید تا از ارامش حاصل از آن لذت ببرید.

 

خود تان را همان طور که هستید دوست داشته باشید

دوست داشتن خویش کلید اصلی شاد بودن است. چنانچه خود تان را دوست داشته باشید خود را سزاوار شادی دانسته و از آن برخوردار خواهید شد. اگر خود را سزاوار عشق خویش بدانید عشق افراد دیگر را هم پذیرفته و شاد بودن را برای خود تان رقم می زنید.

 

ورزش کردن

ورزش دوای هر دردی است. ورزش کردن باعث سلامت جسم و روان می شود. حین انجام حرکات ورزشی هورمونی به نام آندروفین در مغز منتشر می شود که حس شادی و خوشحالی به انسان می دهد و شخص را برای جنگ با افسردگی آماده می کند.

 

شاد بودن در زندگی

 

با خودتان آشتی کنید

ممکن است از خودتان ناراحت باشید که گاهی از پس برخی چیزهای برنیامده باشید یا دربرخی مواقع همه چیز را به همان ترتیبی که لازم بود انجام نداده باشید. بعلاوه ممکن است اشتباهاتی داشته باشید یا حتی حماقت هایی کرده باشید که زندگیتان را تحت تسلطخویش قرار داده باشد. باور کنید که شما هم مثل بقیه حق اشتباه دارید و قطعاً استحقاق بخشیده شدن را دارید. خویش را ببخشید تا بتوانید باور کنید که شادی حق مسلم تان است.

 

مطالعه کنید

کار ساده ای مانند مطالعه هم میتواند شادی آفرین باشد. کتاب، انگيزه ها را برمی انگیزد، انسانها را به هم نزدیک تر می کند، شادی را هدیه می دهد، و ما را با تاریخ اشنا می سازد و در شناخت راه و رسم و حفظ سلامتی به ما یاری می رساند.

 

کار را متوقف کنید و یک شاخه گل رز را ببویید! نگاه کردن به غنچه یک گل می تواند بهترین روش تحریک احساسات باشد.یک غنچه رز تهیه کنید تا در طول چهار یا پنج روز شاهد یک گل رز کامل و زیبا باشید.با نگاه کردن به یک گل و یا بوییدن آن، نگاه شما به زندگی زیبا می شود.

چگونه شاد زیستن را بیاموزیم

 

شادی و نشاط را در طبیعت پیدا کنید.

آن قدر در برنامه روزانه خویش غرق نشوید که از زیبایی های دنیای پیرامون غافل شوید. هر چیزی که دارای استعداد بالقوه باشد میتواند برای شما شادی بخش باشد این نکته را دستور کار زندگی خویش و فرزندانتان قرار دهید.

 

شادی را خلق کنید

انجام کارهای بیرون از خانه، تنظیم مخارج خانواده و یا حتی پرداخت صورتحساب های خانه از جمله کارهایی هستند که به شما کمک می کنند تا قابلیت های خویش را پیدا کنید و به حس خودباوری برسید و از این احساس لذت ببرید. به این ترتیب شما میتوانید بازتاب این اعمال را در چهره راضی خانواده پیدا کرده و ببینید.

 

هنر شادبودن در تنهایی 

 

شادیمان را تقسیم کنیم

با تقسیم شادی هایمان با افراد دیگر می توانیم آنرا شدت ببخشیم.فرمول ساده دیگری که من آنرا در زندگی دنبال می کنم این است که مدام تلاش کنیم فرد مقابلمان را بخندانیم. امتحان کنید. خواهید دید که چه حس خوبی به شما دست می دهد.

 

راهکارهایی را برای طاقت آوردن در مقابل استرس بیاموزید

همه ما زمان هایی با استرس و حادثه های ناخوشایند روبرو بوده ایم. شیوه پاسخ دهی ما به این حوادث نقش مهمی در احساس سلامتی مان دارد. ما قادر به کنترل و انتخاب اتفاق ها نیستیم؛ ولی می توانیم انتخاب کنیم که چطور به این استرس ها جواب دهیم.

 

درست است که در عمل، این کار مشکل است ولی مطالعات نشان می دهد که ما می توانیم شیوه برخورد و واکنش به استرس ها را مانند مهارتهای ديگر یاد بگیریم؛ بنابراین از اشخاص متخصص یا مورد اعتمادتان بخواهید که در این امر به شما کمک کنند.

 

برای شادی بیشتر، عاقلانه خرج کنید

نحوه تصمیم گیری ما در مورد خرج کردن، بر آنچه که ما می توانیم در زندگی انجام دهیم و راههای شادی ما اثر می گذارد. هنگامی که ما یک خانه یا ماشین ارزان تر انتخاب می کنیم( چیز هایی که بر خوشحالی تاثیری ندارند)، ما پول بیشتری برای صرف کردن برای ماجراجویی و وقت گذرانی با دوستان داریم؛( چیز هایی که حقیقتا ما را خوشحال می کنند.)

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر


موفقیت شما در کدام رشته تحصیلی است؟


موثرترین راه پاکسازی هوای خانه


درمان اختلالات روحی بدون دارو و عارضه

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن


یادگیری زبان انگلیسی با اینترنت نیم بها


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟


بهترین پیشنهادهای خرید برای کتاب کودک


بهبود مشکلات رفتاری کودک با بازی درمانی


انواع جراحی زیبایی سینه


آشپزی بدون دغدغه کثیفی گاز


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!

خرید انواع ابزار وجعبه ابزار خانگی وصنعتی


واسه همه چی جا هست!

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

ارتباط با دیگران، عاملی مهم برای شادتر زیستن است. افرادی که ارتباطات مناسبی دارند، سالمتر هستند و عمر طولانی تری دارند. ارتباط صمیمی با افراد خانواده و دوستان موجب علاقه، حمایت و معنای بیشتر زندگی می شود و احساس ارزشمندی را افزایش می دهد؛ بنابراین برای کسانی که به آنها اهمیت می دهید، زمانی را صرف کنید.

ذهن و بدن با یکدیگر در ارتباطند و فعالیت بدنی موجب احساس شادتر بودن می شود و اثر بسیار زیادی بر روحیه تان دارد. لازم نیست که به ورزشکاری حرفه ای تبدیل شوید، فعالیت های ساده نیز موجب بهبود وضعیت سلامتی شما می شود. علاوه براین، سعی کنید عادات غذا خوردن سالمی را انتخاب کنید. الگوی خوابتان را اصلاح کنید و به اندازه کافی بخوابید.

به اتفاقاتی که در اطرافتان رخ می دهد، دقت کنید. در هنگام پیاده روی به سمت مکان مورد نظرتان، در هنگام غذاخوردن و فعالیتهای دیگر، با ذهنی آگاه به فرایندهایی که رخ می دهد دقت کنید. این آگاهی به شما کمک می کند تا با احساساتتان همراه شوید و از نگرانی برای گذشته یا آینده دست بردارید.

چگونه شاد زیستن را بیاموزیم

یادگیری چیزهای تازه، شما را با ایده‌های نو مواجه می کند و همچنین احساس کنجکاوی و اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد. راه‌های زیادی برای یادگیری چیزهای تازه وجود دارد. شما می توانید مهارت یا هنری ساده، ورزش یا هر چیز ساده دیگر را از یک دوست یاد بگیرید.

داشتن حسی خوب درباره آینده ای که پیش روی شما قرار دارد، نقش مهمی در شادکامی‌تان دارد. همه ما به اهدافی نیاز داریم که به ما انگیزه دهند، این اهداف باید چالش‌برانگیز و در عین‌حال قابل دستیابی باشند. اگر هدفی غیرممکن را انتخاب کنید، در واقع استرس غیرضروری برای خودتان ایجاد کرده اید؛ بنابراین اهداف بامعنا و واقع گرایانه انتخاب کنید. این اهداف به زندگی شما جهت می دهند و احساس رضایت را برای شما به همراه دارند.

همه ما زمان هایی با استرس و حوادث ناخوشایند مواجه بوده ایم. روش پاسخ‌دهی ما به این حوادث نقش مهمی در احساس سلامتی‌مان دارد. ما قادر به کنترل و انتخاب اتفاق‌ها نیستیم؛ اما می توانیم انتخاب کنیم که چگونه به این استرس ها پاسخ دهیم. درست است که در عمل، این کار مشکل است اما پژوهش ها نشان می دهد که ما می‌توانیم روش برخورد و واکنش به استرس ها را همچون مهارتهای دیگر یاد بگیریم؛ بنابراین از افراد متخصص یا مورد اعتمادتان بخواهید که در این امر به شما کمک کنند.

هیچ انسانی کامل نیست؛ اما بیشتر ما سعی می کنیم با دیدگاه منفی به خودمان نگاه کنیم و خود را در معرض مقایسه های غیرواقع گرایانه با دیگران قرار دهیم. یاد بگیرید خودتان را بپذیرید و در هنگام سختی ها و اشتباهات با خودتان مهربانتر باشید و به جای تخریب خود به راه های عملی برای بهبود اوضاع بپردازید.

یک مهارت انتخاب کنید و در آن استاد شوید

پیشرفت و تعالی در هر چیزی پتانسیل‌های شما را افزایش می‌دهد. آنطور که پیداست، مشغول بودن با توانایی‌ها و قوت‌های خاص، راهی عالی برای احساس بهتر نسبت به خود داشتن است. به عبارت دیگر، برای شاد بودن در زندگی شما باید کاری را پیدا کنید تا در آن استاد شوید، و آن کار را هر چه بیشتر انجام دهید.

من می‌دانم که این مورد بسیار عمومی است، اما امیدوارم که تغذیه‌ای برای فکر همه زنان و مردان باشد. شما قطعا می‌توانید به سراغ کار‌های زیادی بروید و امتحانشان کنید، اما اینکه به یک وظیفه/ دستاورد/ مهارت، زمان کافی اختصاص دهید تا کاملا بر آن مسلط شوید، می‌تواند یک تجربه استثنایی و فوق العاده باشد.

البته که تحقیقات نشان می‌دهد تسلط بر یک مهارت ممکن است استرس زا باشد؛ محققان دریافتند که اگرچه روند کسب مهارت در چیزی می‌تواند با استرس، بر افراد فشار آورد، اما شرکت کنندگان در این تحقیق، گزارش کردند که زمانی که در پایان روز به کل کارهایشان نگاه می‌کردند، احساس رضایت داشته اند.

ایجاد تعادل و غلبه بر فرسودگی

اگر از کار کردن خسته و از پا افتاده باشید، چطور قرار است احساس شادی کنید؟ ایجاد و تسلط بر یک مهارت جدید؛ مهارت‌هایی که قرار است به شما کمک کنند که شادتر باشید، از شما زمان و انرژی خواهند گرفت؛ بنابراین بسیار مفید است که میان کار و زندگی تعادل ایجاد کنید. نباید اجازه دهید که خستگی شما را از پا درآورد و جایی برای شادی باقی نگذارد.

یک طرز فکر رشد برای شادی ایجاد کنید

ذهنیت رشد به این باور اشاره دارد که ما می‌توانیم خودمان را تغییر دهیم. وقتی که ما یک طرز فکر رشد، برای شادی ایجاد می‌کنیم، باور داریم که می‌توانیم شادیمان را تغییر دهیم. این باور فوق العاده مهم است، زیرا اگر اعتقاد نداشته باشیم که ما می‌توانیم شادیمان را افزایش دهیم، هرگز حتی برای آن تلاش هم نخواهیم کرد.

خاطرات مثبت بسازید

هر منطقه از مغز ما می‌تواند با تمرین تقویت شود. اگر مغز شما واقعا در به یادآوری خاطرات، اتفاقات و چیز‌های منفی قوی عمل می‌کند، وقت آن است که شروع کنید بخش‌هایی که مسئول به یادآوری چیز‌های مثبت هستند را تقویت کنید. این یکی از مهم ترین تمرین‌های مهارت شاد بودن در زندگی است.

هر چیزی که در زندگی تجربه می‌کنید، می‌تواند یک ضد‌حال اساسی باشد، اگر انتخاب کنید که آن را منفی ببینید. اما زمانی که در جستجوی نکات مثبت یا همان پوشش نقره فام در زندگی باشید، احتمالا از کشف آن همه خوبی شگفت زده خواهید شد. به تمرین برای افزایش مثبت‌ها و کاهش منفی‌ها ادامه دهید تا شادی را پرورش دهید. همچنین، این مهارت با توانایی مقابله با استرس و انعطاف پذیری بیشتر مرتبط است.

از رسانه‌های اجتماعی فاصله بگیرید

فیس بوک، اینستاگرام و … دوست دارند که اثرات منفی بر شادی ما در زندگی بگذارند. با انتخاب این که از این رسانه‌ها فاصله بگیرید یا نحوه استفاده‌تان را از آن‌ها تغییر دهید، می‌توانید شادی را افزایش دهید.

برای شادی بیشتر، عاقلانه خرج کنید

چگونگی تصمیم‌گیری ما درباره خرج کردن، بر آنچه که ما می‌توانیم در زندگی انجام دهیم و راه‌های شادی ما اثر می‌گذارد. زمانی که ما یک خانه یا ماشین ارزان‌تر انتخاب می‌کنیم (چیز‌هایی که بر خوشحالی تاثیری ندارند)، ما پول بیشتری برای صرف کردن برای ماجراجویی و وقت گذرانی با دوستان داریم؛ (چیز‌هایی که واقعا ما را خوشحال می‌کنند.)

با مهربانی ارتباط برقرار کنید

هنگامی که با دیگران مهربانیم؛ حس بهتری نسبت به خودمان داریم. برای شاد بودن در زندگی می‌توانیم کار‌های خوبی نسبت به دیگران انجام دهیم: همدل باشیم و با یکدیگر با احترام برخورد کنیم، ارتباط ‌هایی با خوشرویی و مهر برقرار کنیم و یا اینکه بدترین‌ها را درنظر بگیریم!

الگو‌های فکری منفی‌تان را پایان دهید

بیایید روراست باشیم؛ گاهی اوقات خود ما، دلیل بدبختی خودمان هستیم. ما نمی‌توانیم دست از فکر کردن به اینکه فلان و بهمان چگونه به ما ظلم کرد برداریم، یا اینکه چگونه زندگی‌مان آنطور که فکرش را می‌کردیم نشد. فرایند‌های فکری منفی، مثل نگرانی، نشخوار فکری، قضاوت کردن خود و ترسیدن از رد شدن، تنها ما را تیره روز و فلج می‌کند. زمانی که می‌بینید به چیز‌های منفی فکر می‌کنید، لحظه‌ای مکث کنید و افکارتان را به سوی دیگری هدایت نمایید. به زودی، مغز شما یاد خواهد گرفت که خودش این کار را انجام دهید. ما باید تمرین کنیم و یاد بگیریم که چگونه افکار منفی را از خود دور کنیم؟ در غیر این صورت، تمام عمر باید نقش یک قربانی را بازی کنیم!

شفافیت را پیدا کنید

چگونه می‌خواهید زندگیتان را رو به جلو ببرید در حالی که حتی نمی‌دانید چه حسی دارید و چرا؟! برای شاد‌تر شدن و کسب مهارت شاد بودن در زندگی، سعی کنید احساسات خود را واضح و شفاف ببینید. ببینید واقعا چه احساسی دارید و چه چیزی باعث آن شده است.

ارزشهایتان را زندگی کنید

هنگامی که شروع به بررسی خود و ارزش‌های خود می‌کنید، ممکن است بفهمید که شما همواره می‌دانسته‌اید که چه چیز شما را خوشحال می‌کند. برای شادتر بودن، ارزش‌های خود را روشن کنید تا بتوانید زندگیتان را با دستان خود و براساس ارزش‌ها و اصول خودتان بگردانید. برای این منظور باید خودآگاهی را در خود تقویت کنید.

به خوبی‌ها توجه کنید

مطمئنا، گاهی اوقات زندگی سخت است. اما با توجه کردن به خوبی‌ها، می‌توانید با زندگی روبرو شوید و انعطاف پذیرتر باشید. هنگامی که شما خوبی را یافتید، لحظه را مزه مزه کنید، و آن را با خود همراه کنید تا شاد بمانید، حتی در لحظات سخت. یا سعی کنید به زمانی‌هایی در آینده فکر کنید که احساس بهتری خواهید داشت.

آن زندگی که می‌خواهید را تجسم کنید

چگونه شاد زیستن را بیاموزیم

آیا می‌دانستید که مغز قادر نیست خیال را از واقعیت تشخیص دهد؟ بنابراین زمانی که چیزی را تصور می‌کنید، حتی شادی و خوشبختی، مغز درست همانگونه که فکر می‌کنید عمل می‌کند. ما می‌توانیم با استفاده از قوه‌ی خیالمان شادی بیشتر را از روزنه‌ای باریک پیدا کنیم و از تجربیاتمان حتی بیش از پیش لذت ببریم. گاهی خیال ها و تجسمات زیبا و دلنشین نیز به شاد بودن در زندگی به ما کمک می‌کند، پس بیش از حد هم درگیر زندگی روزمره و واقع‌بینی نشوید!

مایندفول بمانید

گاهی اوقات ما می‌خواهیم فرار کنیم. جهان به نظر تاریک و ترسناک است، اما با تمرین ذهن آگاهی یا مایند فولنس ما می‌توانیم هم چیز‌های منفی و هم مثبت را کاملتر تجربه کنیم. ما بیشتر به زندگی و لحظات خودمان مشغول خواهیم شد.

زندگی را دنبال کنید

اگر قرار باشد همیشه همان روند همیشگی را تکرار کنید، زندگیتان چگونه قرار است تغییر کند؟ خیلی دشوار است. در عوض، خودتان را به سمتی سوق دهید که بر ترس‌ها فائق آیید و با شور و شوق به زندگی دست یابید. سعی کنید «خلاف همیشه عمل کنید» تا ببینید چه حسی دارد و مغزتان را منعطف‌تر کنید.

صحبت کنید و خودتان باشید

زمانی که اجازه دهیم دیگران از ما عبور کنند، شاد نخواهیم بود. اما اگر برای نیازهایمان، قاطعانه از خود دفاع کنیم و خودمان را بیان کنیم، احساس کنترل بیشتری در زندگی خواهیم داشت. یادگیری بیان خود، می‌تواند کمک کند که با چالش‌های بین فردی روبرو شوید؛ چالش‌هایی که باعث می‌شوند در زندگی شاد نباشید.

هدفتان را پیدا کنید

همه ما دوست داریم احساس کنیم که تاثیر مثبتی بر این دنیا گذاشته ایم. اما گاهی اوقات، نوع تاثیری که می‌خواهیم بگذاریم نامعلوم است. دقیقا ببینید چه چیزی به شما حس هدف و معنا می‌دهد و بررسی کنید که چگونه می‌خواهید آن را دنبال کنید تا به زندگیتان حس معنای بیشتری ببخشید.

همچنین بخوانید:

۱۰ راه برای شاد بودن در زندگی

چگونه با همسر خود لحظات شادی داشته باشیم؟

چگونه شاد باشیم+زندگی در مسیر شاد زیستن

زندگی مسیر پر فراز و نشیبی است که با مهارت های شاد زیستن می توان آن را زیبا دید و زیبا
سپری کرد زندگی اگر با شادی سپری شود اگر عمر طولانی هم داشته باشید کوتاه جلوه می کند
اما اگر هیچ نشاط و سرگرمی در این زندگی وجود نداشته باشد یک روز مثل یک سال سپری خواهد
شد و انسان ها از بودن و زندگی کردن در زندگیشان خسته خواهند شد پس بهترین راهکار این است
که از مهارت های شاد زیستن در زندگی خود استفاده کنید تا هم شاد باشید و هم شاد بمانید
. بهترین مهارت های شاد زیستن را را در پرشین وی بخوانید.

زندگی موهبتی است که به ما ارزانی شده است و تا وقتی امید هست، زندگی هست.
ما قدرت آن را داریم که نومیدی را به امید، شکست را به پیروزی و اشک را به خنده مبدل
سازیم به شرطی که به زندگی و شگفتی های آن، به لذت ها، ناامیدی ها، تلا ش ها، رنج ها
و دردها «بله» بگوییم.

اگر بکوشیم کلماتی از قبیل: «بله»، «امکان دارد»، «همیشه»، «امیدوارم» و «می توانم» را در فرهنگ
لغات خود و اعضای
خانواده وارد کنیم آنگاه شاهد تجلی شادی‌ها خواهیم بود.
ما قدرت آن را داریم که همه پدیده های شادی بخش زندگی را در اختیار داشته باشیم و آن‌ها را
برای خود خلق نماییم.

فقط کافیست تصمیم به تغییر بگیریم.
اگر تصمیم بگیریم از امروز هر لحظه با عشق و غوطه ور در عشق زندگی کنیم معنی و مفهوم حیات
و شادزیستن را بهتر درک خواهیم کرد و از آن لذت خواهیم برد.
به قول نازک اندیشی: «زندگی ریاضیات است، پس بیاییم اعتماد را در زاویه چشمانمان جای دهیم.

شادی را به توان برسانیم، غم و اندوه را تفریق کنیم، کینه و نفرت را جذر بگیریم و همدلی و
دوستی را ضرب کنیم و محیط و مساحت محبت را در دایره قلب دیگران به دست آوریم.» شادزیستن
چیست؟ انسان
موجودی شادی خواه و لذت طلب است.

چگونه شاد زیستن را بیاموزیم

هرگز داشتن مال و اموال، نشانه خوشبختی و بی نوایی و فقر نشانه بدبختی نیست.
اگر چنین بود ثروتمندان باید شادترین و فقرا بدبخت ترین افراد باشند، در حالی که همیشه چنین نیست.
تمام شورها، شوق ها و لذایذ بهشت زندگی منتظر کسانی است که با تلاش و تفکر و مقاومت، خود را
به این بهشت می‌رسانند.

بهشت در نزدیکی ماست ولی فقط برای کسانی متجلی می‌شود که دلشان ناب و بی غش باشد.
این افراد دلیر و امیدوار زندگی می‌کنند تا همیشه شاد و بانشاط باشند و از زندگی بهره مند شوند، درست
است که گفته اند: «زندگی به یک شب تار می‌ماند، باید چراغ خود را به دست خود بیفروزیم و زندگی
خود را روشن کنیم.» آیا دقت کرده اید وقتی که احساس خوبی درباره خود دارید،

دیگران هم بهتر از همیشه
به نظر می‌رسند؟ جهان بازتاب و عکس العمل رفتار خود ماست، وقتی از خودمان بیزاریم از همه بیزاریم و وقتی
به همین که هستیم عشق می‌ورزیم، تمام جهان در نظرمان دوست داشتنی است.
بهتر است افکار شاد و سلامت داشته باشیم و سلامتی را حق انسانی و شایسته خود بدانیم.
با خود ملایم باشیم و خانواده خود را بپذیریم.

دوست بداریم و بدانیم که یکی از کلیدهای شادی و خرسندی تمرکز ذهن بر لحظه حال است.
این لحظه تنها زمانی است که در اختیار داریم و از لحظه بهتر چیزی بسازیم که آن شادی است.
آبراهام لینکلن گفته: «اغلب مردم تقریباً به همان اندازه شاد هستند که انتظارش را دارند».
شاد بودن می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین مبارزات ما در زندگی باشد.
برای شاد بودن باید بر افکار شاد تمرکز کنیم.

لازمه شاد زیستن جست وجوی زیبایی ها و خوبی هاست.
همه چیز در دست ماست.
به گفته کازانتراکس: «قلم و کاغذ و رنگ در اختیار شماست.
بهشت را نقاشی کنید، بعد وارد آن شوید».
در میان ما ایرانی ها جمله «این نیز بگذرد» رایج است.
ما هرگز نمی دانیم که در آینده چه شادی ها، ثروت ها و نعمت هایی در انتظارمان است.
پس لحظه حال را غنیمت بدانیم و نهایت استفاده را از آن ببریم.

شیوه های کسب احساس شادمانی در زندگی

۱ ) هرگز از پرسش کردن باز نمانیم: هرگاه از انجام کاری دلزده
و خسته شدیم از خودمان بپرسیم چگونه می‌توانیم کارهایمان را بهتر، سریع‌تر، ساده تر، آسان تر و سرگرم کننده تر
انجام دهیم تا به هدف نهایی برسیم!

۲) احساس ناامیدی را از خودمان دور کنیم: اگر در مسیر زندگی امید
خود را از دست دادیم مأیوس نشویم و هرگز فکر نکنیم راهی را که پیش گرفته ایم، آخرین راه است.
پیوسته به دنبال راه های دیگر باشیم چرا که: «عاقبت جوینده یابنده است».

۳) ضعف های خودمان را بپذیریم: واقعیت این است که هر کس ضعف هایی دارد، به جای فروماندن در ضعف
های خود و گرفتار شدن در دام یأس و ناامیدی، بکوشیم انتقادپذیر بوده و بر ضعف هایمان غلبه کنیم و
به دنبال راهکار باشیم.

۴) نقاط قوت خود را تقویت کنیم: انسان مجموعه ای از استعدادهای گوناگون است که می‌تواند با شناسایی و رشد
و پرورش آن به کمال برسد.

با کشف توانایی های خودمان و پرداختن به کارهای مثبتی که علا قه داریم ، بیشترین لذت را از زندگی
مان ببریم.

۵ ) از مطلق گرایی دوری کنیم: ما در گستره ای از نسبیت ها زندگی می‌کنیم.
تلاش کنیم از هر چیزی به نسبتی که می‌توانیم بهره گیریم.
هیچ کس برای همیشه نمی تواند قهرمان شود.

پس ما بیشترین تلاش را انجام دهیم و از نتیجه به دست آمده خرسند باشیم، خواه پیروز شویم یا نشویم.

۶) با خودمان صادق و روراست باشیم: صادق نبودن با خود، آسیب رسان تر از احترام نگذاشتن به خود است.
مواردی را که با خودمان روراست نبوده ایم بنویسیم و راه صادق بودن را با بررسی خطاهای خود بیابیم.
تابلویی از صداقت باشیم و درس صادق بودن را به فرزندانمان نیز بیاموزیم.

۷) بیشتر به زندگی برسیم: گلی را در باغچه یا گلدان بکاریم و آن را به زندگی مان تشبیه کنیم،
همان طور که شاداب ماندن گل به رسیدگی و پرورش نیاز دارد، زندگی خود و خانواده مان هم به مراقبت،
تقویت، پرورش و…
نیاز دارد.
۸) درگذشته زندگی نکنیم: اجازه بدهیم غبار گذشته از شانه هایمان فرو ریزد، هراندازه در تیرگی گذشته گام برداریم از
روشنایی آینده دورتر خواهیم شد.
فروماندن در گذشته، فروماندن در سیاهی است.

باید گذشته را به پرسش کشید، ناپاکی هایش را گرفت و زنگارهایش را زدود و از آن به مثابه عنصری
برای پی ریختن آینده و شادمانه زیستن در حال بهره گرفت.
خیام می‌گوید: گر یک نفست ز زندگانی گذرد مگذار که جز به شادمانی گذرد ۹) در حال شنا کنیم: در
گذشته زندگی کردن و افسوس خوردن، دردی را دوا نمی کند، بلکه باید از گذشته و ناکامی های آن درس
گرفت و بنای موفقیت را در زمان حال پی ریزی کرد تا آینده ای روشن پیش روی داشته باشیم.

در آینده نیز زندگی نکنیم، زیرا ممکن است ما را به رویاهایی که شاید به وقوع نپیوندند، دلخوش کند و
از واقعیت دور سازد.
زندگی در زمان حال باعث می‌شود که علا وه بر واقع بینی از موفقیت هایی که داریم بیشترین و بهترین
استفاده و لذت را ببریم.
هر گاه در زمان حال زندگی کنیم ترس را از ذهن خود دور می‌سازیم.
چون ترس مقوله ای است مربوط به حوادث آینده.

تجربه ثابت کرده است، کسانی که در زمان حال زندگی می‌کنند، مشکلا ت گذشته آن‌ها راخموده و منفعل نمی سازد.
۱۰) روی مواردی که کنترل داریم متمرکز شویم: وقتمان را روی مسائلی که در حد کنترل ما نیست سپری نکنیم.
بر آن چه می‌توانیم کنترل کنیم مانند کمک کردن، سپاسگزاری کردن، کارکردن، خواندن، خندیدن و مانند این ها متمرکز شویم.

۱۱) همچون کوه استوار باشیم: به حقوق فردی و اجتماعی خود آگاهی پیدا کنیم و برای دستیابی به آن‌ها کوشا
باشیم.
تلا ش ما میزان دستیابی به حقوقمان را مشخص می‌کند.
در ناملایمات زندگی، خود را نبازیم، از آن‌ها درس بگیریم، بدانیم که شکست مقدمه پیروزیست، مشروط بر آن که علت
یابی نماییم.

۱۲) یادگیری را فراموش نکنیم: مغز ماهیچه ای مانند سایر ماهیچه هاست.
اگر مغزمان را با یادگیری و اندیشیدن ورز ندهیم، ورزیده نمی شود.
برای پرورش مغز بهتر است آن را با فعال کردن از طریق یادگیری، درگیر نماییم.

همچنین وقتی می‌بینیم که توانسته ایم گره ای از کار دیگران بگشاییم، در درون خود احساس شادمانی و شعف می‌کنیم.

۱۴) گذشت داشته باشیم: همانگونه که لطف و مهربانی خداوند شامل حال بندگانش می‌شود چه خوب است ما نیز از
خطاها و اشتباه‌های دیگران چشم پوشی کرده و راه آشتی را هموار سازیم تا ضمن خوشحال کردن آن‌ها، خودمان نیز
با دور ریختن کینه ها به آرامش درونی دست یابیم.

حافظ می‌گوید: دلی با غم بسر بردن جهان یکسرنمی ارزد به می‌بفروش دلق ما، کزین بهتر نمی ارزد حال چند
توصیه پیشنهاد می‌شود: فکر کردن غیر از غصه خوردن است، غصه خوردن هیچ دردی را دوا نمی کند و فایده
ای ندارد.
در حالی که بر اثر فکر کردن راه هایی برای رفع نگرانی ها پیدا می‌شود.
هیچ مشکلی تا ابد باقی نمی ماند.
پس برای رفع یا فراموشی مشکل پیشقدم شویم.
زمانی که ناراحت هستیم بد نیست محیط را ترک کرده و کمی پیاده روی کنیم.
حرکت و ورزش اثر نشاط آوری دارد.

اگر زمان ناراحتی چند متر را با سرعت بدویم، خواهیم دید که حالت ناراحتی کاهش می‌یابد.
به نکات مثبت واقعه (پیشامد ناخوشایند) نیز فکر کنیم.
غم و افسردگی مسری است وقتی قیافه ما اندوهناک است، دیگران هم افسرده و ناراحت می‌شوند، همین طور وقتی شاد
باشیم چهره دیگران شاد می‌شود.
پس هنگام ناراحتی بهتر است جمع را ترک نموده و قدم بزنیم.

هنگام روبه رو شدن با وقایع ناگوار نیز با تسلط بر محیط تلاش نماییم شادی از دست رفته را دوباره
به محفل وجودمان دعوت نماییم.
گذشته هرگز مساوی آینده نیست، هر چند که با ناملا یمات روبرو شده ایم، می‌توانیم فکر کنیم که دوران بدبختی
به پایان رسیده و خوشبختی از فردا شروع می‌شود.
راز شاد زیستن، انجام دادن آن چه دوست داریم نیست.
دوست داشتن آن چیزی است که انجام می‌دهیم.

مهارت های شاد زیستن در زندگی زندگی موهبتی است که به ما ارزانی شده است و تا وقتی امید هست،
زندگی هست.

ما قدرت آن را داریم که نومیدی را به امید، شکست را به پیروزی و اشک را به خنده مبدل
سازیم به شرطی که به زندگی و شگفتی های آن، به لذت ها، ناامیدی ها، تلا ش ها، رنج ها
و دردها «بله» بگوییم.

اگر بکوشیم کلماتی از قبیل: «بله»، «امکان دارد»، «همیشه»، «امیدوارم» و «می توانم» را در فرهنگ لغات خود و اعضای
خانواده وارد کنیم آنگاه شاهد تجلی شادی‌ها خواهیم بود.
ما قدرت آن را داریم که همه پدیده های شادی بخش زندگی را در اختیار داشته باشیم و آن‌ها را
برای خود خلق نماییم.
فقط کافیست تصمیم به تغییر بگیریم.
اگر تصمیم بگیریم از امروز هر لحظه با عشق و غوطه ور در عشق زندگی کنیم معنی و مفهوم حیات
و شادزیستن را بهتر درک خواهیم کرد و از آن لذت خواهیم برد.

به قول نازک اندیشی: «زندگی ریاضیات است، پس بیاییم اعتماد را در زاویه چشمانمان جای دهیم.
شادی را به توان برسانیم، غم و اندوه را تفریق کنیم، کینه و نفرت را جذر بگیریم و همدلی و
دوستی را ضرب کنیم و محیط و مساحت محبت را در دایره قلب دیگران به دست آوریم.» شادزیستن چیست؟ انسان
موجودی شادی خواه و لذت طلب است.
هرگز داشتن مال و اموال، نشانه خوشبختی و بی نوایی و فقر نشانه بدبختی نیست.

اگر چنین بود ثروتمندان باید شادترین و فقرا بدبخت ترین افراد باشند، در حالی که همیشه چنین نیست.
تمام شورها، شوق ها و لذایذ بهشت زندگی منتظر کسانی است که با تلاش و تفکر و مقاومت، خود را
به این بهشت می‌رسانند.
بهشت در نزدیکی ماست ولی فقط برای کسانی متجلی می‌شود که دلشان ناب و بی غش باشد.
این افراد دلیر و امیدوار زندگی می‌کنند تا همیشه شاد و بانشاط باشند و از زندگی بهره مند شوند،

درست
است که گفته اند: «زندگی به یک شب تار می‌ماند، باید چراغ خود را به دست خود بیفروزیم و زندگی
خود را روشن کنیم.» آیا دقت کرده اید وقتی که احساس خوبی درباره خود دارید، دیگران هم بهتر از همیشه
به نظر می‌رسند؟

جهان بازتاب و عکس العمل رفتار خود ماست، وقتی از خودمان بیزاریم از همه بیزاریم و وقتی
به همین که هستیم عشق می‌ورزیم، تمام جهان در نظرمان دوست داشتنی است.
بهتر است افکار شاد و سلامت داشته باشیم و سلامتی را حق انسانی و شایسته خود بدانیم.
با خود ملایم باشیم و خانواده خود را بپذیریم.

دوست بداریم و بدانیم که یکی از کلیدهای شادی و خرسندی تمرکز ذهن بر لحظه حال است.
این لحظه تنها زمانی است که در اختیار داریم و از لحظه بهتر چیزی بسازیم که آن شادی است.
آبراهام لینکلن گفته: «اغلب مردم تقریباً به همان اندازه شاد هستند که انتظارش را دارند».
شاد بودن می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین مبارزات ما در زندگی باشد.
برای شاد بودن باید بر افکار شاد تمرکز کنیم.
لازمه شاد زیستن جست وجوی زیبایی ها و خوبی هاست.
همه چیز در دست ماست.
به گفته کازانتراکس: «قلم و کاغذ و رنگ در اختیار شماست.
بهشت را نقاشی کنید، بعد وارد آن شوید».

در میان ما ایرانی ها جمله «این نیز بگذرد» رایج است.
ما هرگز نمی دانیم که در آینده چه شادی ها، ثروت ها و نعمت هایی در انتظارمان است.
پس لحظه حال را غنیمت بدانیم و نهایت استفاده را از آن ببریم.
شیوه های کسب احساس شادمانی در زندگی

۱ ) هرگز از پرسش کردن باز نمانیم: هرگاه از انجام کاری دلزده
و خسته شدیم از خودمان بپرسیم چگونه می‌توانیم کارهایمان را بهتر، سریع‌تر، ساده تر، آسان تر و سرگرم کننده تر
انجام دهیم تا به هدف نهایی برسیم! ۲) احساس ناامیدی را از خودمان دور کنیم: اگر در مسیر زندگی امید
خود را از دست دادیم مأیوس نشویم و هرگز فکر نکنیم راهی را که پیش گرفته ایم، آخرین راه است.
پیوسته به دنبال راه های دیگر باشیم چرا که: «عاقبت جوینده یابنده است».

چگونه شاد زیستن را بیاموزیم

۳) ضعف های خودمان را بپذیریم: واقعیت این است که هر کس ضعف هایی دارد، به جای فروماندن در ضعف
های خود و گرفتار شدن در دام یأس و ناامیدی، بکوشیم انتقادپذیر بوده و بر ضعف هایمان غلبه کنیم و
به دنبال راهکار باشیم.
۴) نقاط قوت خود را تقویت کنیم: انسان مجموعه ای از استعدادهای گوناگون است که می‌تواند با شناسایی و رشد
و پرورش آن به کمال برسد.
با کشف توانایی های خودمان و پرداختن به کارهای مثبتی که علا قه داریم ، بیشترین لذت را از زندگی
مان ببریم.

۵ ) از مطلق گرایی دوری کنیم: ما در گستره ای از نسبیت ها زندگی می‌کنیم.
تلاش کنیم از هر چیزی به نسبتی که می‌توانیم بهره گیریم.
هیچ کس برای همیشه نمی تواند قهرمان شود.
پس ما بیشترین تلاش را انجام دهیم و از نتیجه به دست آمده خرسند باشیم، خواه پیروز شویم یا نشویم.

۶) با خودمان صادق و روراست باشیم: صادق نبودن با خود، آسیب رسان تر از احترام نگذاشتن به خود است.
مواردی را که با خودمان روراست نبوده ایم بنویسیم و راه صادق بودن را با بررسی خطاهای خود بیابیم.
تابلویی از صداقت باشیم و درس صادق بودن را به فرزندانمان نیز بیاموزیم.

۸) درگذشته زندگی نکنیم: اجازه بدهیم غبار گذشته از شانه هایمان فرو ریزد، هراندازه در تیرگی گذشته گام برداریم از
روشنایی آینده دورتر خواهیم شد.
فروماندن در گذشته، فروماندن در سیاهی است.
باید گذشته را به پرسش کشید، ناپاکی هایش را گرفت و زنگارهایش را زدود و از آن به مثابه عنصری
برای پی ریختن آینده و شادمانه زیستن در حال بهره گرفت.

خیام می‌گوید: گر یک نفست ز زندگانی گذرد مگذار که جز به شادمانی گذرد

۹) در حال شنا کنیم: در
گذشته زندگی کردن و افسوس خوردن، دردی را دوا نمی کند، بلکه باید از گذشته و ناکامی های آن درس
گرفت و بنای موفقیت را در زمان حال پی ریزی کرد تا آینده ای روشن پیش روی داشته باشیم.

در آینده نیز زندگی نکنیم، زیرا ممکن است ما را به رویاهایی که شاید به وقوع نپیوندند، دلخوش کند و
از واقعیت دور سازد.
زندگی در زمان حال باعث می‌شود که علا وه بر واقع بینی از موفقیت هایی که داریم بیشترین و بهترین
استفاده و لذت را ببریم.

هر گاه در زمان حال زندگی کنیم ترس را از ذهن خود دور می‌سازیم.
چون ترس مقوله ای است مربوط به حوادث آینده.
تجربه ثابت کرده است، کسانی که در زمان حال زندگی می‌کنند، مشکلا ت گذشته آن‌ها راخموده و منفعل نمی سازد.
۱۰) روی مواردی که کنترل داریم متمرکز شویم: وقتمان را روی مسائلی که در حد کنترل ما نیست سپری نکنیم.
بر آن چه می‌توانیم کنترل کنیم مانند کمک کردن، سپاسگزاری کردن، کارکردن، خواندن، خندیدن و مانند این ها متمرکز شویم.

۱۱) همچون کوه استوار باشیم: به حقوق فردی و اجتماعی خود آگاهی پیدا کنیم و برای دستیابی به آن‌ها کوشا
باشیم.
تلا ش ما میزان دستیابی به حقوقمان را مشخص می‌کند.
در ناملایمات زندگی، خود را نبازیم، از آن‌ها درس بگیریم، بدانیم که شکست مقدمه پیروزیست، مشروط بر آن که علت
یابی نماییم.

۱۲) یادگیری را فراموش نکنیم: مغز ماهیچه ای مانند سایر ماهیچه هاست.
اگر مغزمان را با یادگیری و اندیشیدن ورز ندهیم، ورزیده نمی شود.
برای پرورش مغز بهتر است آن را با فعال کردن از طریق یادگیری، درگیر نماییم.
۱۳) در کمک کردن به دیگران پیشقدم باشیم: کمک به همنوع از وظیفه های مهم هر انسانی است.
کمک کردن به دیگران این احساس را در فرد به وجود می‌آورد که او فرد با ارزشی است و می‌تواند
به زندگی دیگران معنی ببخشد.

همچنین وقتی می‌بینیم که توانسته ایم گره ای از کار دیگران بگشاییم، در درون خود احساس شادمانی و شعف می‌کنیم.
۱۴) گذشت داشته باشیم: همانگونه که لطف و مهربانی خداوند شامل حال بندگانش می‌شود چه خوب است ما نیز از
خطاها و اشتباه‌های دیگران چشم پوشی کرده و راه آشتی را هموار سازیم تا ضمن خوشحال کردن آن‌ها، خودمان نیز
با دور ریختن کینه ها به آرامش درونی دست یابیم.

حافظ می‌گوید: دلی با غم بسر بردن جهان یکسرنمی ارزد به می‌بفروش دلق ما، کزین بهتر نمی ارزد حال چند
توصیه پیشنهاد می‌شود: فکر کردن غیر از غصه خوردن است، غصه خوردن هیچ دردی را دوا نمی کند و فایده
ای ندارد.
در حالی که بر اثر فکر کردن راه هایی برای رفع نگرانی ها پیدا می‌شود.
هیچ مشکلی تا ابد باقی نمی ماند.

پس برای رفع یا فراموشی مشکل پیشقدم شویم.
زمانی که ناراحت هستیم بد نیست محیط را ترک کرده و کمی پیاده روی کنیم.
حرکت و ورزش اثر نشاط آوری دارد.
اگر زمان ناراحتی چند متر را با سرعت بدویم، خواهیم دید که حالت ناراحتی کاهش می‌یابد.
به نکات مثبت واقعه (پیشامد ناخوشایند) نیز فکر کنیم.

غم و افسردگی مسری است وقتی قیافه ما اندوهناک است، دیگران هم افسرده و ناراحت می‌شوند،
همین طور وقتی شاد
باشیم چهره دیگران شاد می‌شود.
پس هنگام ناراحتی بهتر است جمع را ترک نموده و قدم بزنیم.
هنگام روبه رو شدن با وقایع ناگوار نیز با تسلط بر محیط تلاش نماییم شادی از دست رفته را دوباره
به محفل وجودمان دعوت نماییم.

گذشته هرگز مساوی آینده نیست، هر چند که با ناملا یمات روبرو شده ایم، می‌توانیم فکر کنیم که دوران بدبختی
به پایان رسیده و خوشبختی از فردا شروع می‌شود.
راز شاد زیستن، انجام دادن آن چه دوست داریم نیست.
دوست داشتن آن چیزی است که انجام می‌دهیم.

شادی هم یک مهارت است . مهارتی که باید بیاموزیم و برای کسب آن تمرین کنیم . برای تبدیل شدن
به یک ” شخصیت شاد ماهر”باید تمرین و تلاش کرد . دکتر ریچارد دیویدسون می گوید : ” شاد بودن
یک مهارت است که می توانیم آن را به صورت پیوسته و مداوم توسعه دهیم . برای کسب این مهارت
باید تمرین کرد . بین یادگیری ویولن و یادگیری مهارت شاد بودن هیچ تفاوتی وجود ندارد و هر دو مهارت
را تنها با تمرین و تکرار می توان به دست آورد “

خوب . حالا که درک کردیم و آگاه شدیم که شاد بودن یک مهارت است به دنبال تمریناتی می رویم که
با تکرار آنها به یک شاد حرفه یی ، که نه تنها می تواند هر روز شاد باشد و از زندگی خود لذت ببرد
بلکه قادر است شادی ها و حال خوش خود را با دیگران و اطرافیانش نیز به اشتراک بگذارد و سهمی
در نشاندن لبخند رضایت و امید بر لبهای انسانهای دیگر داشته باشد ، تبدیل شویم .

منبع : hegmataneh.org ، سبز روشن

Copyright (c) 2006-2019 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

چگونه چاکرای دست را فعال کنیم؟

1 تکنیک برای شاد زیستن

خودهیپنوتیزم، انرژی درمانی و طب انرژی چیست؟


رمان معشوقه فراری استاد فصل دوم pdfDownloads-icon


dibujo de la figura humana gestos posturas y movimientos pdfDownloads-icon


رمان عالیجناب از سامان pdfDownloads-icon

به گفته وین دایر ما در زندگی یک مأموریت داریم؛ مأموریت برای شادزیستن.

از
ابتدای تمدن بشر، غم و اندوه مایه توقف و انزجار و شادی و نشاط، عامل تحرک
و نظم بوده است. شادزیستن، آرزوی دیرینه آدمی بوده؛ آرزویی که ریشه در
خلقت و نهاد آدمی دارد و مقدمه غلبه بر تمام ناکامی هاست.انسان ها دارای
هیجان های مختلفی هستند؛ از جمله اندوه، خشم، تنفر، شادی و… در میان این
هیجان ها، «خشم» جزو هیجان های منفی و حالت روانی تخلیه انرژی به صورت
قهرانه است، اما «شادی» جزو هیجان های مثبت تخلیه انرژی است.

شادی در روان شناسی 4بعد دارد:

1) رضایت از زندگی 2) خوشی درونی داشتن 3) نداشتن افسردگی  4) نداشتن اضطراب

شاد زیستن به پیش شرط هایی نیاز دارد؛ از جمله:تفکر مثبت داشتن: اولین
لازمه شادی و شادزیستن، تفکر مثبت است. به گفته «ویلیام جیمز»، این اندیشه
ها یمان است که زندگی مان را شاد یا غمگین می کند. وقتی تفکر انسان منفی
باشد، احساس نیز منفی می شود و با تفکر و احساس منفی، عملکرد منفی از انسان
سرمی زند. انسان ها با توجه به تفکرات متفاوتی که دارند، در مورد موقعیتی
یکسان، تفسیر و تحلیل متفاوتی از خود ارائه می دهند. عده ای موقعیت پیش
آمده را فاجعه می دانند و عده ای تنها یک موقعیت ناخوشایند. اگر به دنبال
شادزیستن هستیم، باید بدانیم همان طور که هر قفلی با کلید خاص خودش باز می
شود، قفل هر مشکل هم تنها با راه حل خاص خودش باز می شود. اگر نمی توانیم
مشکلی را حل کنیم، شاید دچار جبر تکرار شده باشیم یعنی از راه حل های
تکراری، توقع نتیجه مطلوب و دلخواهمان را داریم.فراموش کردن گذشته: امکان
آنکه به گذشته برگردیم و به بازسازی و تعمیر گذشته بپردازیم، وجود ندارد.
یادآوری گذشته ها فقط زخم های روانی را تحریک نموده و روح و روان را آزرده
می کند و جز غم و اندوه، نتیجه ای ندارد. اگر گذشته خوبی نداشته ایم، گذشته
و تجربیات گذشته را چراغ راه زندگی حال و آینده قرار دهیم تا گذشته همراه
با ناکامی را به حال و آینده همراه با «شادکامی» تبدیل کنیم. طبق گفته
«آنتونی رابینز» در معادله زندگی، هیچ وقت آینده برابر گذشته نیست.زندگی خود را با دیگران مقایسه نکنیم: از
مقایسه زندگی خود با دیگران، دچار احساس فقر نسبی می شویم یعنی از اینکه
می بینیم دیگران امکانات بهتر و روابط بهتری دارند، خودمان را سرزنش می
کنیم و نداشته هایمان را با داشته های دیگران می سنجیم و دچار اساس منفی می
شویم. به جای مقایسه کردن خودمان با دیگران، سعی کنیم به دنبال راه هایی
باشیم که هر روز شادی را به خود و دیگران هدیه کنیم.هیچ کس مسئول شاد کردن شما نیست جز خود شما: باید
بپذیریم که سختی ها و موانع در زندگی همه وجود دارد، اما زندگی مدرسه ای
است که باید بیاموزیم و مشکلات هم قسمتی از برنامه درسی هستند که شاید این
درس ها را دوست نداشته باشیم، اما در این درس ها هم باید نمره قبولی کسب
کنیم. شادی مانند شارژر است که انرژی تخلیه شده انسان ها را شارژ می
کند و انسان را به حرکت وامی دارد. انسان شاد، ذهن پویاتری دارد و انگیزه و
امید به آینده در او بیشتر است. در محیط شاد، استعدادهای انسانها شکوفا می
شود، ارزیابی منفی به رویدادها ندارد، دارای وجدان کار است و کمتر به
رفتارهای پرخطر گرایش پیدا می کند. فرد، خانواده و جامعه سه ضلع یک مثلث
هستند که هریک بر دیگری تأثیر متقابلی می گذارد. فرد شاد، خانواده شاد می
سازد و خانواده های شاد، جامعه ای شاد را می سازند. در جامعه شاد تولید
بیشتر صورت می گیرد، پیشرفت اقتصادی، فرهنگی و رغبت تحصیلی افراد بیشتر می
شود؛ چنین جامعه ای کمتر دچار جرم، بزهکاری، طلاق و نابسامانی خانوادگی می
شود.

چگونه شاد زیستن را بیاموزیم

چگونه شاد زیستن را بیاموزیم
چگونه شاد زیستن را بیاموزیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *