چگونه ضربان قلب را بالا ببریم

 
helpkade
چگونه ضربان قلب را بالا ببریم
چگونه ضربان قلب را بالا ببریم

 

حرکاتی برای بالا بردن ضربان قلب

حتما لازم نیست ورزش‌های رزمی بلد باشید تا به کمک آنها ضربان قلب خود را افزایش دهید. حرکات ترکیبی مشت و لگد ساده، تمرین خوبی برای افزایش ضربان قلب و رهایی از استرس به شمار می‌رود. به همین علت، اکثر رزمی‌کاران از بدنی متناسب برخوردارند. برای آزاد‌سازی تنش‌ها لزومی ندارد حتما به جسمی ضربه بزنید. فقط نیرو وارد کردن هنگام ضربات نمایشی می‌تواند باعث بازگشت آرامش به بدن شما شود، دقت داشته باشید که این حرکات روی سیستم قلبی ـ عروقی موثر است و برای دفاع شخصی طراحی نشده است.

حرکت اول:پاها را کمی بیشتر از عرض شانه باز کنید و دست‌ها را در حالت مشت شده مقابلتان قرار دهید. روی پنجه پاها قرار بگیرید، پای غالب را کمی عقب‌تر قرار دهید و زانوهایتان را اندکی خم کنید. ابتدا با دست جلو‌تر یک مشت کوتاه به جلو بزنید و پس از آن در حالی که بدن خود را می‌چرخانید با دست دیگر مشتی به جلو بزنید. در نهایت به نقطه شروع بازگردید و حرکت اول را مجدد تکرار کنید. این حرکت را تا ۱۰ مشت دنبال کنید.چگونه ضربان قلب را بالا ببریم

حرکت دوم:برای انجام این حرکت در حالت شروع حرکت قبلی قرار بگیرید. این بار به جای مشت در هر نوبت یک لگد بزنید. ابتدا وزن خود را روی پای عقبی بیندازید و زانوی پای جلویی را بالا بیاورید. سپس لگدی به جلو بزنید. بعد پای خود را پایین آورده، همین کار را با پای مخالف تکرار کنید. برای انجام این حرکت، هم می‌توانید در یک نقطه ثابت بایستید و هم می‌توانید حین انجام حرکت رو به جلو حرکت کنید. این حرکت را همانند حرکت قبل تا ۱۰ لگد دنبال کنید. همچنین می‌توانید دو حرکت فوق را با هم ترکیب کنید. به این صورت که ابتدا دو مشت و سپس دو لگد بزنید و این کار را به طور متناوب تکرار کنید.

منبع:aftabir.com

سلامتی و تندرستی با ورزش

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


با هواپیما هم میشه ارزون سفر کرد!

میخوای بدونی برنامه غذایی مناسب بدنت چیه؟


کامل ترین سیستم خانگی پاکیزه کننده هوا

هتل و بلیط مقصد موردنظرت رو آنلاین رزرو کن

پیشرفته ترین روش درمان نازایی زنان و مردان


طراحی و بازسازی فضای داخلی

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت


اصلاح فرم و اختلاف طول پاها


تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن

برترین باشگاه بدنسازی اطرافتان را پیداکنید


راحتی در هر قدم احساس می کنید


تجویز انواع سمعک نامرئی و هوشمند


بهترین قیمت بلیط اتوبوس-خریدآنلاین

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

فهرست موضوعات

تعداد ضربان قلب طبیعی بزرگسالان در حالت استراحت بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه است. اگر ضربان قلب شما بین این دو عدد باشد یعنی تپش قلب ندارید. به طور کلی ضربان قلب پایین در حالت استراحت نشان دهنده ی عملکرد کارآمدتر قلب و تناسب بهتر قلبی عروقی است. برای مثال یک وزرشکار حرفه ای ممکن است در حالت استراحت ضربان قلبی حدود 40 داشته باشد.

به ضربان قلب پایین برادی کاردی می گویند. معمولا اگر در بزرگشالان در حالت استراحت ضربان قلب آن ها کمتر از 60 ضربان در دقیقه باشد دچار ضربان قلب پایین می باشند.چگونه ضربان قلب را بالا ببریم

تپش قلب ممکن است در قفسه ی سینه، گلو و یا گردن احساس شود. تپش قلب می تواند اذیت کننده و حتی نگران کننده باشد در صورتی که معمولا جدی و خطرناک نیست و معمولا بعد از مدتی خود به خود از بین می رود.

بیشتر اوقات علت تپش قلب ناگهانی می تواند استرس، نگرانی یا به دلیل مصرف بیش از اندازه ی کافئین، نیکوتین یا الکل به وجود می آید.

چندین قرص می توانند سیگنال های الکتریکی قلب شما را تحت تأثیر قرار داده و ضربان قلب شما را سریعتر کنند. چند نمونه از این دارو ها عبارتند از:

❌ داروهای آسم

❌ قرص های ضد احتقان و داروهای سرماخوردگی.

❌ داروهای غیرقانونی مانند کوکائین یا آمفتامین.

❌ برخی از قرص های فشار خون و قلب.

❌ برخی از قرص های افسردگی و اضطراب.

❌ داروی تیروئید.

داروهای غیرقانونی مانند کوکائین یا آمفتامین نیز می توانند باعث تغییر در ضربان قلب یا ریتم شما شوند.

برای تپش قلب چکار کنیم؟ به جز در مواقعی که پزشک شما متوجه وجود یک مشکل قلبی می شود، تپش قلب به ندرت نیاز به درمان دارد. در عوض پزشک شما راه هایی برای مقابله با ایجاد تپش نامنظم قلب و درمان قطعی تپش قلب به شما می آموزد.

اگر تپش قلب شما در اثر یک بیماری مانند آریتمی به وجود آمده باشد، پایین اوردن تپش قلب شما با تمرکز بر روی آن بیماری به انجام می رسد.

برای تپش قلب چی خوبه؟ بعضی از داروهای درمان تپش نامنظم قلب شامل موارد زیر هستند:

بهبود تپش قلب با قرص پروپرانولول

⚠ توجه: این داروی پایین اوردن ضربان قلب ممکن است برای درمان درد قفسه ی سینه، درمان فشار خون بالا و یا بی نظمی ضربان قلب تجویز شوند.

آیا تپش قلب خطرناک است؟

هر چند این مشکل ممکن است ناخوشایند باشد، اما معمولا بی خطر است. در موارد نادر تپش قلب بالا ممکن است یکی از علائم مشکل های جدی قلبی مانند آریتمی (تپش نامنظم قلب) باشد که نیازمند درمان هستند.

✔ کاهش استرس و نگرانی ها برای درمان تپش قلب

 تکنیک های ریلکسیشن (آرامش بخش) مانند یوگا و تنفس عمیق درمانی را تمرین کنید.

✔ دوری از محرک ها

 محرک ها مانند کافئین، نیکوتین، بعضی از داروهای سرماخوردگی و نوشیدنی های انرژی زا میتوانند ضربان قلب شما را تند تر یا نامنظم کنند. با عدم مصرف این محرک ها می توانید به درمان ضربان قلب بالا کمک کنید.

✔ خم شدن و آب سرد

خم شدن و استفاده از آب سرد می توانند سبب تحریک عصب واگ و کمک به کنترل ضربان قلب شوند. تنفس عمیق به آرام شدن شما کمک می کند و استرس ناشی از تپش قلب شما را می کاهد.

اگر تپش غیر طبیعی قلب شما به دلیل بیماری قلبی و نقص در پالس های الکتریکی رگ های خونی باشد، نیاز است که عمل ابلیشن انجام گردد. جهت اطلاعات بیشتر بر روی دکمه زیر کلیک کنید:

سوزاندن رگ قلب

✔ اجتناب از داروهای غیر قانونی (مخدر ها)

✔ انجام مانور والسالوا 

در حالی که اضطراب می تواند باعث تپش قلب شود، با یادگیری تکنیک های آرام سازی و صحبت با یک روانشناس یا روانپزشک و مصرف داروهای تجویز شده توسط آن ها می توانید استرس و اضطراب خود را کاهش دهید. اگر فکر می کنید تپش قلب شما می تواند ناشی از اضطراب باشد حتما قرار ملاقات با روانپزشک را ترتیب دهید.

آب بنوشید. کمبود آب بدن می تواند باعث تپش قلب شود. خون شما حاوی آب است، بنابراین وقتی بدن شما کم آب می شود، خون شما غلیظ می شود. هر چقدر خون غلیظ تر باشد، انتقال آن برای قلب از طریق رگها سخت تر می شود. که می تواند ضربان نبض شما را افزایش دهد و به طور بالقوه منجر به تپش قلب شود.

در رژیم غذایی خود خوراکی هایی را مصرف کنید که حاوی پتاسیم، کلسیم و منیزیم باشد. مواد غذایی مانند سبزیجات، سیب زمینی، موز، لبنیات، آجیل ها، ماهی و … برای درمان قطعی تپش قلب بالا مناسب می باشند.

در بسیاری از افراد، تاکیکاردی فوق بطنی یک پدیده ی تصادفی بوده و با ورزش و دیگر فعالیت ها ارتباطی ندارد. تاکیکاردی فوق بطنی باعث ایجاد علائمی از قبیل تپش قلب، احساس سبکی سر، ناراحتی قفسه سینه و کوتاه شدن نفس ها شده و ممکن است باعث ایجاد صدمات جدی در شما شود. ذهن شما پاسخ می دهد و میتواند سبب ایجاد علائم بیشتری از اضطراب و وحشت شود.

تپش قلب به جز این که یک مشکل قلبی است، عوارض جانبی دیگری نیز به ایجاد می کند. در تپش قلب ناشی از مشکلات قلبی، عوارض زیر ممکن است اتفاق بیافتد.

اگر ضربان قلب شما سریع شود، ممکن است فشار شما بیافتد و باعث غش کردن شما شود. اگر شما بیماری قلبی مانند بیماری های قلبی مادرزادی و مشکلات دریچه ی قلبی داشته باشید، امکان به وجود آمدن این حالت بیشتر است.

ایست قلبی در اثر تپش قلب نادر است. تپش قلب می تواند سبب آریتمی های تهدید کننده ی حیات شود و همچنین ممکن است سبب توقف تپش موثر قلب شود.چگونه ضربان قلب را بالا ببریم

تپش قلب می تواند سبب فیبریلاسیون دهلیزی شود، وضعیتی که در آن ضربان طبیعی قلب مختل می شود و خون در یک ناحیه تجمع یافته و می تواند سبب ایجاد لخته شود. این لخته ممکن است کنده شود و شریان های مغزی را مسدود کند و سبب سکته ی مغزی شود.

این عارضه در صورتی به وجود می آید که قلب برای مدتی طولانی نتواند خون را به خوبی پمپاژ کند و این موضوع باعث آریتمی و فیبریلاسیون دهلیزی شود. بعضی اوقات کنترل آریتمی که سبب انواع نارسایی قلب شده است، می تواند عملکرد قلب را بهبود ببخشد.

بیشترین دلایلی که باعث نارسایی قلبی می شوند شامل حمله قلبی قلبی، فشار خون بالا، فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری های دریچه قلب و کاردیومیوپاتی است.

اگر پزشکتان گمان کند که شما تپش قلب دارید، با گوشی پزشکی به صدای قلب شما گوش خواهد داد. پزشک شما ممکن است به دنبال مشکلات پزشکی مانند تورم غده ی تیروئید که مسبب تپش قلب شما هستند، باشد. دیگر آزمایش هایی که ممکن است پزشک شما درخواست کند، شامل موارد زیر هستند:

در این آزمایش غیرتهاجمی، فرد کارشناس یک سری وسیله روی قفسه سینه شما قرار می دهد که آن ها ضربان های الکتریکی قلب شما را ثبت می کنند.

نوار قلب به پزشک شما کمک می کند تا هر نوع بی نظمی ضربان قلب و مشکلات ساختاری ای که می توانند باعث تپش قلب شوند را تشخیص دهد. این آزمایش ممکن است هم در زمان استراحت و هم در زمان ورزش انجام شود.

مانیتور هولتر یک وسیله ی قابل حمل است که شما آن رو می پوشید تا نوار قلب جاری شما، معمولا برای 24 تا 72 ساعت را ثبت کند. این وسیله در هنگامی که پزشک نتواند با استفاده از نوار قلب متداول علت تپش نامنظم قلب را تشخیص دهد، استفاده می شود.

اگر شما همچنان بعد از استفاده از مانیتور هولتر هیچ بی نظمی ضربان قلبی نداشتید، پزشک شما ممکن است از یک وسیله برای ثبت وقایع قلبی شما استفاده کند.

شما تا جای ممکن در طول روز این وسیله را می پوشید و در هنگامی که با علائم تپش قلب مواجه شده، دکمه ی دستگاه را فشار می دهید تا شروع به ثبت وقایع کند. ممکن است نیاز باشد برای چند هفته از این دستگاه استفاده کنید.

اکوی قلب یک آزمایش غیر تهاجمی است که شامل سونوگرافی قفسه ی سینه می شود. این کار یک تصویر را ارائه می دهد که نشان دهنده ی ساختمان و عملکرد قلب می باشد. با عبور امواج سونوگرافی از قلب شما، یک کامپیوتر آن ها را تحلیل کرده و یک تصویر متحرک روی مانیتور نشان می دهد.

درد قفسه سینه همیشه علامت یک بیماری قلبی یا سکته قلبی نیست. گاهی حمله عصبی نیز می تواند دردی شبیه به درد قلبی را ایجاد کند. با این حال اگر  سنگینی قفسه سینه با علائمی مانند تب، سرفه و بی حالی همراه شود، می تواند نشان دهنده ی کرونا باشد. از کجا بدانم درد سینه من عصبی است یا حمله قلبی یا ناشی از کرونا؟

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی مشاوره پزشکی کلیک کنید.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

نوشته قبلی

وجود صدای اضافی در قلب نوزاد نشانه چیست؟

نوشته بعدی

چه چیزى باعث تنگی نفس هنگام دراز کشیدن مى شود؟

علت تپش قلب هنگام برخاستن و در خواب چیست؟

کووید ۱۹ COVID-19 چگونه بر قلب شما تاثیر می گذارد؟

چرا نمی توانم نفس بکشم؟

استرس با تپش قلب و بیماری های قلبی چه رابطه ای دارد؟

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم عضو انجمن قلب و عروق ایران عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران عضو انجمن قلب اروپا (ESC) عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI) عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE) عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

آخرین مطالب

اندوکاردیت باکتریایی چیست؟ (التهاب درون‌شامه قلب)

نوار قلب؛ بهترین راه تشخیص بیماری قلبی

علائم گرفتگی عروق کرونری قلب و نحوه درمان آن با دارو قرص

تفاوت درد قفسه سینه عصبی با حمله قلبی و کرونا

آدرس مطب: خیابان ولیعصر (جنوب به شمال)، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، مجتمع مدیکو پلاس، طبقه ی ۷ ، واحد ۷۰۱

شماره تماس: ۲۲۸۹۴۰۸۶

روزهای حضور دکتر: یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰

مطالب ویژه

روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

تفسیر جواب اکو قلب

از علت تا درمان تنگی دریچه میترال قلب

عموما افراد از تپش قلب خود آگاه نیستند، و تنها زمانی توجه آنها به این مسئله جلب می شود که احساس کنند قلبشان بسیار تند، کند و یا نا منظم می تپد و مشکلی وجود دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ این مقاله به بررسی دلایل تپش قلب، شیوه تشخیص و درمان این مشکل می‌پردازد.

علائم و نشانه‌ها

معمولا این بیماری را با علائم زیر می‌شناسند:

ضربان قلب نابجا

چگونه ضربان قلب را بالا ببریم

احساس کوفتگی بدن

افزایش ضربان قلب

محکم‌تر تپیدن قلب

ممکن است فرد در گردن، گلو یا قفسه سینه خود و گاهی در حالت دراز کش در گوشش تپش را احساس کند. برخی افراد تپش قلب را تنها برای چند ثانیه تجربه می‌کنند در حالی که گروهی دیگر برای چند دقیقه. عموما اگر فرد به طور منظم تپش قلب نداشته باشد، مشکل جدی او را تهدید نمی‌کند، اما در برخی موارد تپش قلب باعث ایجاد احساس سکته در فرد می شود که نیازمند بررسی است.

دلیل تپش قلب

عوامل بسیاری باعث تپش قلب می‌شوند که برخی از رایج‌ترین آنها به شرح زیر است:

احساسات:

اضطراب

استرس

وحشت زدگی

نگرانی

دارو درمانی:

آنتی هیستامین ها

آنتی آریتمیک ها

آنتی بیوتیک ها

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد قارچ

داروهای تیروئید

اسپری آسم

برخی مکمل ها و داروهای گیاهی

مشکلات جسمانی:

تیروئید پرکار

پتاسیم پایین

از دست دادن خون

آنمی

قند خون پایین

تب بالا

کم آبی بدن

سطح پایین اکسیژن و دی اکسید کربن خون

تغییرات هرمونی:

بارداری

قاعدگی

یائسگی

بیماری های قلبی

آریتمی (آهنگ غیر طبیعی قلب)

چگونه ضربان قلب را بالا ببریم

سکته قلبی

مشکلات دریچه قلب

مشکلات قلبی مادرزادی

سبک زندگی و عادات فردی:

مصرف کافئین (چای، قهوه و نوشیدنی های انرژی زا)

استعمال دخانیات

مواد مخدر

غذاهای پر ادویه

عوارض

اغلب اوقات، تپش قلب بی خطر است اما اگر مدام تکرار شود و نشانه های آن واضح باشد ممکن است عوارض خطرناکی را به همراه داشته باشد. از خطرناک ترین این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بیهوشی به دلیل بالا بودن ضربان قلب و کاهش همزمان فشار خون

سکته، که ممکن است به مغز آسیب برساند و یا حتی باعث مرگ شود

روش تشخیص

در شرایط زیر، بهتر است فرد درباره ی تپش قلب خود با پزشک مشورت کند:

سابقه ی بیماری قلبی

عدم توقف تپش نامنظم، آهسته و تند قلب و یا بدتر شدن آن

تشدید علائم تپش قلب

ابتلا به بیماری های دیگر

تپش قلب مشکلی دائم نیست و ممکن است در مطب پزشک اتفاق نیافتد، پس بهتر است قبل از مراجعه به پزشک راجع به سوالات زیر فکر کنید. توانایی پاسخ به سوالات زیر به پزشک در تشخیص بهتر این بیماری کمک می کند:

چه زمانی دچار تپش قلب می شوید؟

چه احساسی به شما دست می دهد؟

این اتفاق چند بار در روز برای شما می افتد؟

تپش قلبتان تند است یا کند؟

تپش قلب شما منظم است یا نا منظم؟

آیا احساس سبکی سر، سرگسجه، تنگی نفس و یا درد در قفسه ی سینه دارید؟

هنگامی که دچار تپش قلب می شوید، در حال انجام چه فعالیتی هستید؟

اغلب اولین اقدام پزشک برای تشخیص این مشکل، معاینه ی بدنی است؛ زیرا از این طریق می تواند بسیاری از عوامل تپش قلب را بیابد. پرسش درباره نشانه ها و علائم بیماری نیز از دیگر اقدامات کلیدی پزشکان است. البته گاهی بعد از معاینه برای بیمار آزمایش خون، ECG، استرس و دیگر آزمایش ها را تجویز می کنند.

جلوگیری و درمان

راه های درمان تپش قلب، بسته به دلایل بوجود آمدن آن متفاوت هستند. در این مورد، درمان به ۳ دسته تقسیم می شود:

جلوگیری: اغلب اعمال تغییرات ساده در سبک و عادات زندگی فردی می تواند در پیشگیری از تپش قلب بسیار موثر باشد. اقدامات زیر می تواند باعث پیشگیری و یا کاهش تپش قلب شود:

ترک دخانیات

خواب کافی و ورزش

عدم استفاده از دارو بدون تجویز پزشک

مصرف غذاهای سالم

کاهش استرس و اضطراب (یوگا، مدیتیشن، تمرینات تنفسی و تای چی)

عدم استفاده از کافئین

دارو درمانی: ممکن است پزشک برای بیمار داروهای آنتی آریتمیک، مثل Beta-Blocker و یا داروهای دیگری را تجویز کند که مستقیما کانال‌های پتاسیم و سدیم قلب را هدف قرار می دهند.

عمل جراحی: گاهی پزشک مجبور است برای درمان تپش قلب عمل جراحی انجام دهد.

88492747

88830950

info@bornanews.ir

تهران – خیابان شهید مطهری – خیابان فجر – خیابان نظری – انتهای خیابان دلفان – نبش اتوبان مدرس – پلاک 50

تمام حقوق برای خبرگزاری برنا محفوظ است. استفاده از مطالب با ذکر منبع آزاد است.

Dr Fariba Hendesi –

فهرست موضوعات

البته گاهی اوقات تپش به علت دلایلی است که کار قلب شما را سخت تر می کند، مثل استرس، بیماری، کم آبی یا ورزش. علل دیگر تپش قلب عبارتند از:

چند راه خانگی برای پایین آوردن ضربان قلب بالا در این مقاله آورده شده است.

استرس می تواند باعث افزایش ضربان قلب شود. همچنین استرس و هیجان می توانند موجب افزایش فشار خون و بالارفتن آدرنالین شما شوند که بایستی با کسب آرامش و دوری از استرس آن را مدیریت کنید.چگونه ضربان قلب را بالا ببریم

برای بدست آوردن و حفظ آرامش کافیست تا از طریق بینی خود نفس بکشید و سپس از دهان خود خارج کنید. بهتر است این کار را چندین بار تکرار کنید.

 

شما باید در طول روز تمرکز و استراحت کنید، نه فقط زمانی که احساس خستگی یا تپش قلب مسری دارید. کشیدن پنج نفس عمیق هر 2 ساعت یکبار برای کمک به آرامش ذهن شما پیشنهاد می شود.

حفظ سطح کلی استرس شما می تواند به شما در جلوگیری از وقوع ضربان قلب سریع و کاهش ضربان قلب در طول زمان کمک کند.

از دست دادن آب بدن می تواند باعث ضربان و تپش قلب شود، چرا که خون حاوی آب است. وقتی که بدن شما دچار کم آبی می شود، خون شما از حالت رقیق خارج می شود و قلب برای اینکه بتواند خون را از طریق رگ ها حرکت دهد باید سخت تر کار کند. این غلظت می تواند میزان ضربان قلب را افزایش دهد و به طور بالقوه منجر به تپش قلب شود.

برای چک کردن این موضوع اگر ادرار شما زرد تیره شده باشد نشان آنست که بدن کم آب است و حداقل یک لیوان آب باید میل کنید تا پالس صعود قلب کاهش پیدا کند.

بعضی مواد خوراکی دارای پتاسیم، منیزیم و کلسیم، به کنترل  فشارخون و عدم تپش قلب کمک می کنند؛ مثل آووکادو، موز، سیب زمینی شیرین و اسفناج که منابع عالی پتاسیم هستند.

برای افزایش مصرف کلسیم، سبزیجات برگ سبز و محصولات لبنی پیشنهاد می شوند. سبزیجات برگ سبز تیره، آجیل و ماهی یک منبع عالی از منیزیم هستند.

مکمل ها ممکن است به حفظ تعادل الکترولیتی شما کمک کنند، اما قبل از مصرف مکمل های جدید، با پزشک قلب خود مشورت کنید. مصرف بیش از حد بسیاری از الکترولیت ها می توانند مشکلات و اختلالاتی ایجاد کنند.

موارد زیادی وجود دارند که ممکن است موجب افزایش ضربان قلب شما شوند. از بین بردن این چیزها از روال روزانه زندگی ممکن است علائم شما را کاهش یا حتی متوقف کند.

در هنگام مراجعه به پزشک، او سابقه پزشکیتان، داروهایی که مصرف می کنید و علائمی که تجربه کرده اید را مورد بررسی قرار می دهد همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهد و یا آزمایش های بیشتری را جهت تشخیص دقیق تر پیشنهاد دهد.

تست تشخیصی قلب ممکن است شامل الکتروکاردیوگرام باشد که فعالیت الکتریکی قلب شما را نشان می دهد. شما همچنین ممکن است یک اکوکاردیوگرام داشته باشید که یک آزمایش اولتراسوند است که به شما کمک می کند تا بخش های مختلف قلب خود را تجسم کنید.

سایر گزینه ها عبارتند از: تست ورزش، اشعه ایکس از قفسه سینه و آزمایش مانیتور قلبی عروقی. در بعضی موارد، پزشک ممکن است بخواهد تست های تهاجمی بیشتری مانند مطالعات الکتروفیزیولوژی یا کاتتریزاسیون قلب انجام دهد.

اگر متوجه شدید ضربان قلب شما سریعتر از حد طبیعی است، با پزشک خود صحبت کنید. البته پزشکان همیشه نمی توانند علت تپش قلب را دقیقا مشخص کنند.

آنها باید اختلالات ریتم قلب و سایر شرایط پزشکی مانند پرکاری تیروئید و …. را مورد بررسی قرار دهند و برای تشخیص به شما دستور آزمایش و … دهند.

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق و فشار خون

کلینیک فشار خون

 

This entry is available for Arabic English

دکتر فریبا هندسی متخصص قلب و عروق | عضو انجمن قلب امريكا | موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون| عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي| عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران | بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران| سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران | عضو هیئت علمي و پزشك معتمد دانشگاه آزاد اسلامي به مدت ٥ سال| گذراندن دوره تخصصي RDN در آلمان جهت درمان فشار خون هاي مقاوم به درمان

با تجربه انجام هزاران آنژيوگرافي از راه دست با توجه به هشت سال تجربه مستمر در زمينه آنژيوگرافي راديال

مطلب قبلی

برای کنترل و تشخیص چربی خون به چه پزشکی مراجعه کنیم؟ 

مطلب بعدی

درد قسمت چپ بالای سینه در هنگام ورزش و دراز کشیدن

ثبت سوال جدید غیرفعال می‌باشد.

سلام 

بهتر است اکو قلب بشن شاید مشکلی دریچه ای یا آناتومیک داشته باشد ولی شاید هم مشکل بخصوصی پیدا نشود برای اطمینان خاطر اکو انجام شود

سلام

لطفا نتیجه mri قلبیتونو بفرستین همچنین یک هولتر ماینتورینگ 24 ساعته ضربان قلب برامون بفرستین ببینین ضرباناتون چجوریه که آیا نیاز به اقدامی مثل سوزاندن دارین یا خیر

سلام

بله میتونه از اضطراب باشد و پروپرانولول میتونه کمکتون کند

سلام

باید آزمایش خون کامل بدین

سلام

چگونه ضربان قلب را بالا ببریم

باید آزمایش خون کامل بدین

سپس اگر نیاز بود هولتر ضربان قلب ببندین

سلام شب ها آلپرازولام 1 مصرف کنین

در طول روز در صورت تپش از ایندرال 10 استفاده کنین

بیشتر مسایلتونم مربوط به استرس میباشد تا مسایل قلبی

سلام عزیزم سنتون؟ بیماری های زمینه ای؟

میتونی از دارو های آرام بخش مثل آلپرازولام استفاده کنین 

علل زیادی دارد از استرس و مجرک تا مشکلات دریچه ای مثل mvp و…

سلام

خیلی بیشتر مربوط به پزشک غددشونه مشکلاتشون ولی اگر پروپرانولول تپششون را کاهش میدهد خیر ضرری ندارد میتونن مصرف کنن روزی 2 عدد و با توجه به این علایم شاید نیاز به افزایش داروی تیروییدشون باشد 

سلام

با توجه به بیماریتون باید حتکا به جز روماتولوژیست تحت نظر یک پزشک قلب هابت باشین اگر اکوتون به تازگی ماملا نرمال بوده و لوپوس شما هم تحت کتنرل است نیازی به نگرانی نیست 

سلام

سنتون؟ بیماری های زمینه ای؟

بله میتونه علل اضطرابی باشد نگران نباشین

 

علت تپش قلب در نوجوانان

ضربان قلب خطرناک چند است؟

تپش قلب ناگهانی در خواب

علت تپش قلب در خانم ها چیست؟ (تپش قلب کوبنده و ناگهانی)

– عضو انجمن قلب امريكا

– موسس اولين كلينيك تخصصي فشار خون

– عضو كميته كشوري ثبت سكته هاي قلبي

– عضو انجمن قلب و جراحات قلب ايران

– بورد تخصصي قلب وعروق از دانشگاه تهران

– سهامدار بيمارستان پارسيان و عرفان در تهران

پستهای اخیر

آنژیوپلاستی روش بدون جراحی برای باز کردن عروق

12 روش کنترل فشار خون بالا در خانه

درمان واریس با لیزر درون رگی

نمیتونم نفس عمیق بکشم ، چیکار کنم؟

آدرس: سعادت اباد،میدان شهرداری،خیابان بخشایش،جنب بیمارستان عرفان ،کوچه هفدهم پلاک ۸۱، طبقه اول واحد 3تلفن های تماس ٢٢١٣٧١٩٤ – ٢٢١٣٧١٣٣-۰۹۳۵۸۹۱۶۳۷۶ ساعات حضور دکتر فریبا هندسی در مطب همه روزه به جز روز های تعطیل از ساعت 14 الی 20  اسکلروتراپی و لیزر واریس : سه شنبه ها

مطالب اخیر

قرص دافلون برای درمان بیماری واریس

راه های درمان بیماری ایسکمیک قلبی

برای افزایش فشار خون پایین چی بخوریم؟

عمل واریس پا یا استریپینگ چیست؟

Welcome, Login to your account.

Recover your password.

A password will be e-mailed to you.

ضربان قلب یک فرد به طور معمول با افزایش سن و به هنگام استراحت کاهش می‌یابد. افراد ورزشکار نیز ممکن است ضربان قلب پایین‌تری داشته باشند.

به گزارش ایسنا، هر فردی که نسبت به ضربان قلب خود هر گونه نگرانی داشته باشد در صورت وجود مشکل باید برای تشخیص “کندتپشی” (برادی‌کاردی) به پزشک مراجعه کند.

ضربان قلب فرد با سطوح فعالیت او تغییر می‌کند. در طول تمرین‌های شدید فیزیکی، قلب پمپاژ خون را شدیدتر و سریع‌تر انجام می‌دهد و از این رو ضربان قلب افزایش می‌یابد.

در بیشتر افراد بزرگسال که دچار کندتپشی هستند ضربان قلب زیر ۶۰ تپش در دقیقه است هرچند ورزشکاران و افرادی که خواب هستند نیز ممکن است ضربان قلب زیر ۶۰ تپش در دقیقه داشته باشند.

چگونه ضربان قلب را بالا ببریم

علائم کندتپشی قلب

علامت اولیه کندتپشی، ضربان آهسته قلب است. برخی از افراد مبتلا به این مشکل هیچ گونه علائم دیگری ندارند اما برخی دیگر از این افراد علائم دیگری را تجربه می‌کنند. در این موارد پایین بودن ضربان قلب احتمال دارد حاکی از یک مشکل جدی‌تری باشد.

از علائم شایع کندتپشی می‌توان به احساس خستگی و ضعف، غش و سرگیجه، گیجی، تنگی نفس و سختی در تنفس به هنگام ورزش اشاره کرد. هنگامی که یک مشکل جدیِ پزشکی موجب بروز کندتپشی در فرد شده باشد در صورت فقدان درمان کافی، علائم شدیدتری در او پدیدار خواهد شد. این علائم شامل مواردی چون ایست قلبی، درد قفسه سینه، فشار خون پایین یا بالا و نارسایی قلبی است.

اندازه گیری ضربان قلب

برای اندازه‌گیری دقیق کندتپشی فرد باید ضربان قلب خود را در حالت استراحت بررسی کرده و از بررسی ضربان قلب پس از ورزش کردن یا از خواب بیدار شدن پرهیز کند.

برای اندازه‌گیری ضربان قلب فرد باید در موقعیتی آرام و راحت نشسته و نبض مچ دست خود را بگیرد. در صورتی که امکان بررسی نبض مچ دست نبود، می‌توان نبض گردن را گرفت.

برای اندازه‌گیری ضربان باید تعداد نبض‌ها را در ۱۰ ثانیه شمرده و آن را در عدد شش ضرب کرد. برای دقیق‌تر بودن این اندازه‌گیری می‌توان تعداد نبض‌ها را به طور کامل در یک دقیقه شمارش کرد. به عدد حاصل شده ضربان استراحت گفته می‌شود. در صورتی که این عدد کمتر از ۶۰ باشد، فرد به کندتپشی مبتلا است.

کودکان و نوجوانان به نسبت بزرگسالان ضربان قلب سریع‌تری دارند. در این افراد ضربان قلب طبیعی به شرح زیر است:

نوزادان تازه متولد شده: ۱۰۰ تا ۱۸۰ تپش در دقیقه

نوزادان: ۸۰ تا ۱۵۰ تپش در دقیقه

کودکان ۲ تا ۶ سال: ۷۵ تا ۱۲۰ تپش در دقیقه

کودکان ۶ تا ۱۲ سال: ۷۰ تا ۱۱۰ تپش در دقیقه

ضربان قلب پایین در یک کودک به ویژه نوزادان وضعیت اورژانسی به حساب می‌آید.

علل کندتپشی قلب

برخی افراد کندتپشی معتدل داشته و برخی دیگر فقط گاهی اوقات آن را تجربه می‌کنند.

هرچند تمام افراد مبتلا به کندتپشی ضروری است که از راهنمایی‌های پزشکی بهره‌مند شوند اما همه این افراد به درمان نیاز ندارند.

زمانی که کندتپشی هیچ علامت دیگری ندارد و فرد به هیچ بیماری اساسی دیگری مبتلا نیست، ممکن است ضربان قلب پایین بی‌خطر یا مسئله‌ای جزئی باشد.

ضربان قلب با افزایش سن کاهش می‌یابد و این بدان معناست که افراد سالمند ممکن است نوعی کندتپشی را تجربه کنند. اگرچه این امری طبیعی است اما با این حال بهتر است این افراد سالمند نیز به پزشک مراجعه کنند.

ورزش قلب را تقویت می‌کند. ورزشکاران به ویژه آن‌هایی که فعالیت‌های شدید قلبی-عروقی دارند، قلب‌های کارآمدتری نیز خواهد داشت. این امر ممکن است موجب کاهش ضربان قلب شود چرا که قلب نیازی به پمپاژ خون با سرعت و قدرت قلب سایر افراد برای خون‌رسانی به بدن ندارد.

برخی مشکلات پزشکی و بیماری‌ها نیز ممکن است موجب کاهش ضربان قلب شوند. این موارد به شرح زیر است:

مشکل در ضربان‌ساز “طبیعی” قلب

ضربان‌ساز طبیعی قلب یا گره سینوسی-دهلیزی به تنظیم ضربان قلب کمک می‌کند. مشکلات مؤثر بر این بخش از قلب می‌تواند منجر به کاهش یا افزایش غیرطبیعی ضربان قلب شود. به ضربان قلب بالا تندتپشی (تاکی‌کاردی) می‌گویند.

بیماری‌ای که پزشکان آن را سندروم سینوس بیمار می‌خوانند نیز به مشکلاتی در ضربان‌ساز طبیعی قلب برمی‌گردد. به طور معمول دیگر مشکلات سلامت قلب از جمله آسیب بافت قلب، عوارض دیابت یا بیماری عروق کرونر نیز عامل این مشکلات می‌شوند.

سایر مشکلات الکتریکی قلب

قلب با ارسال سیگنال‌های الکتریکی ارتباط برقرار می‌کند. برای مثال یکی از بخش‌های قلب سیگنالی به بخش دیگر آن ارسال کرده و چگونگی و زمان پمپاژ خون به بخش دیگر قلب را تعیین می‌کند.

ضربان‌ساز به تنظیم این سیستم الکتریکی کمک می‌کند. اگر قلب قادر به ارسال صحیح سیگنال‌های الکتریکی خود نباشد، بسته به انسداد یا بیماری قلبی می‌تواند به کندتپشی منجر شود.

انسداد کامل قلب نوعی از مشکل الکتریکی است که انتقال سیگنال‌ها از یک دهلیز (یکی از حفره‌های بالایی قلب) به بطن‌ها (حفره‌های پایینی قلب) غیرممکن می‌سازد. در انسداد کامل قلب ممکن است دهلیزها ریتم کاملاً متفاوتی با بطن‌ها داشته باشند.

مشکلات متابولیک

برخی از مشکلات متابولیکی می‌تواند به ضربان قلب پایین منجر شود. یکی از رایج‌ترینِ این مشکلات کم‌کاری تیروئید است که در آن غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی‌کند.

کم‌کاری تیروئید می‌تواند بر سلامت عروق خونی تأثیر بگذارد که این امر به نوبه خود می‌تواند موجب کاهش ضربان قلب شود. افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید هم‌چنین می‌توانند به افزایش فشارخون دیاستولیک مبتلا شوند. اندازه فشار دیاستولیک، فشار خون دهلیزها را بین ضربان قلب تعیین می‌کند و در صورتی که نمره فشار خون دیاستولیک فردی بالای ۸۰ باشد به افزایش فشارخون دیاستولیک مبتلاست.

اختلالات تیروئیدی بسیار رایج هستند و می‌توانند نوجوانان و افراد سالم را نیز درگیر کند.

بیماری قلبی

آسیب‌های وارده به قلب مانند نارسایی احتقانی قلب، بیماری عروق کرونر، سابقه حملات قلبی و دیگر مشکلات قلبی می‌تواند بر سیستم الکتریکی قلب تأثیر گذاشته و پمپاژ قلب را آهسته و ناموثرتر از قبل کند.چگونه ضربان قلب را بالا ببریم

داروهای قلب

برخی از داروها مانند داروهای بیماری‌های قلب و فشار خون بالا می‌تواند منجر به ضربان قلب پایین شود. داروهای بلوک‌کننده بتا که پزشکان برای ضربان قلب بالا و برخی دیگر مشکلات تجویز می‌کنند نیز ممکن است به کاهش ضربان قلب منجر شوند.

افرادی که داروهای جدیدی را مصرف می‌کنند و شاهد کاهش ضربان قلب در خود هستند باید به پزشک مراجعه کنند.

کمبود اکسیژن

پزشکان از اصطلاح هیپوکسی برای زمانی که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند، استفاده می‌کنند. در شرایط کم‌اکسیژنی، ضربان قلب پایین می‌رود.

هیپوکسی یک وضعیت اضطراری پزشکی است و زمانی که فرد در حال خفه شدن یا تحت حمله آسم شدید است، می‌تواند رخ دهد. بیماری‌های مزمن پزشکی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه نیز می‌توانند منجر به هیپوکسی شوند. زمانی که هیپوکسی منجر به کاهش ضربان قلب می‌شود، ضروری است که علت اصلی این عارضه را درمان کنید.

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک

زمانی که یک نوزاد یا کودک دچار کاهش ضربان قلب می‌شود والدین باید او را فوری به اورژانس برسانند. همچنین بزرگسالان و کودکانی که ضربان قلب پایین داشته و دچار علائمی شدید همچون درد قفسه سینه یا غش کردن می‌شوند، باید به بیمارستان مراجعه کنند.

علاوه بر این در موارد زیر افراد باید به پزشک مراجعه کنند:

– فرد برای چند روز دچار مداوم تغییراتی غیر قابل توضیح در ضربان قلب خود شود.

– فرد کندتپشی را توأم با دیگر فاکتورهای خطرزا برای سلامتی قلب هم‌چون دیابت یا استعمال دخانیات داشته باشد.

– فرد همزمان به بیماری قلبی و کندتپشی مبتلا باشد.

– فرد همزمان به کندتپشی و غش کردن‌های مکرر مبتلا شده باشد.

– فرد گاهی به کندتپشی و گاهی به تندتپشی مبتلا شود.

گزینه‌های درمانی

پزشک همیشه درمان کندتپشی را ضروری نمی‌بیند. با این حال زمانی که کاهش ضربان قلب موجب مشکلات جدی در سلامت شده یا بیماری‌های قلبی منجر به کاهش عملکرد قلب شود، دریافت درمان برای فرد ضروری می‌شود.

یک ضربان‌ساز “مصنوعی” وسیله‌ای الکتریکی است که پزشک برای تقویت ریتم منظم قلب آن را درون قلب بیمار قرار می‌دهد، می‌تواند کمک کند.

بسته به علت کندتپشی پزشک ممکن است موارد زیر را نیز توصیه کند:

– تغییر داروهای قلب

– مصرف دارو برای درمان اختلالات تیروئیدی یا دیگر مشکلات متابولیک

– ایجاد تغییر در سبک زندگی مانند مصرف رژیم غذایی کم چربی، ورزش کردن بیشتر و ترک دخانیات

– نظارت و بررسی مکرر ضربان قلب و فشار خون

به گزارش سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، کندتپشی یا ضربان آهسته و پایین قلب همیشه موجب نگرانی نیست و می‌تواند گاهی در نتیجه روندی طبیعی باشد اما برای اطمینان، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید تا عوامل خطر برای سلامت قلب و عروقتان را شناسایی کند.

انتهای پیام

برادی‌کاردی (bradycardia)، زمانی است که ضربان قلب، از حد نرمال، کمتر باشد. آهسته بودن ضربان قلب، نوعی آریتمی قلبی به‌شمار می‌آید. منظور از آریتمی قلبی، وضعیتی است که در ریتم قلب، اختلال وجود دارد، برای مثال، ضربان قلب می‌تواند بسیار سریع یا بسیار آهسته بوده، یا اینکه الگوی منظم و طبیعی نداشته باشد. در بعضی موارد، آریتمی‌ها، بی‌خطر محسوب شده، و مشکلی ایجاد نمی‌کنند. اما برخی آریتمی‌ها، خطرآفرین بوده و مهلک و کشنده به‌شمار می‌آیند.

یک قلب عادی، هر روزه حدود صدهزار بار ضربان دارد که معمولا در حدود شصت تا صد ضربان در دقیقه می‌تواند متفاوت باشد. بسته به نوع فعالیت، رژیم غذایی، مصرف داروها، و همچنین سن، ممکن است در تعداد ضربان قلب، تغییراتی صورت بگیرد که عادی و طبیعی محسوب می‌شود.

فهرست مطالب

اگر ضربان‌ قلب، به کمتر از ۶۰ ضربان در دقیقه، کاهش پیدا کند، معمولا آهسته و غیرطبیعی شمرده شده، به آن برادی‌کاردی (ضربان قلب کمتر از نرمال) گفته می‌شود. برادی‌کاردی می‌تواند بی‌خطر باشد، و یا ممکن است زندگی فرد را با تهدید مواجه کند. در مواقعی مانند زمان خواب، ضربان قلب کاهش می‌یابد، اما هنوز طبیعی محسوب می‌شود. همچنین، تعداد خاصی ضربان قلب، ممکن است برای فردی آهسته و غیرطبیعی گفته شود، اما برای فردی دیگر، این‌گونه نباشد. برای مثال، یک ورزشکار جوان، قوی و سالم، که قلبش به طور موثری کار می‌کند، ممکن است در زمان استراحت، ۳۰ تا ۴۰ ضربان در دقیقه داشته باشد، اما در زمان تمرین، تعداد ضربان به راحتی می‌تواند به حدود ۱۸۰، افزایش پیدا کند. همه این‌ها طبیعی هستند. در فردی دیگر، زمانی که از پله بالا می‌رود، ممکن است ضربان ۳۰ تا ۴۰ باشد، ولی فرد، ضعف و خستگی در خود احساس می‌کند. این وضعیت، غیر طبیعی به‌شمار می‌آید.چگونه ضربان قلب را بالا ببریم

ضربان قلب، توسط سیستم هدایت الکتریکی قلب ایجاد می‌شود. عوامل بسیاری می‌توانند بر سیستم هدایت الکتریکی قلب، تاثیرگذار بوده و یا آنرا با مشکل مواجه کنند، شامل:

با عنوان اختلال گره سینوسی نیز معروف می‌باشد. در این اختلال، ضربان‌ساز طبیعی قلب، بیش از حد آهسته کار می‌کند. بر روی بخش بالایی قلب، و یا دقیق‌تر بر روی دهلیز راست، سلول‌های گره سینوسی قرار دارند که گره سینوسی دهلیزی نیز نامیده می‌شوند. گره سینوسی، باعث ایجاد تحریک الکتریکی شده، و تکانه حاصله، از مسیرهایی خاص به سمت چهار حفره قلب (دو دهلیز در بالا و دو بطن در پایین) حرکت می‌کند. با رسیدن تکانه الکتریکی به حفره‌های پایینی قلب با نام‌های بطن چپ و راست، بطن‌ها در حالت انقباض قرار می‌گیرند که باعث می‌شود ضربان در قلب ایجاد شود. این روند در حال استراحت، حدودا هر ثانیه، یک‌بار تکرار می‌گردد. بسته به نیاز بدن، گره سینوسی می‌تواند سریعتر تحریک ایجاد نماید که افزایش ضربان قلب را به‌دنبال خواهد داشت. ضربان‌ساز طبیعی ممکن است فرسوده شده، و ایجاد تحریک با کندی همراه باشد یا حتی گاهی، قادر به ایجاد تحریک نباشد. در نتیجه، ضربان قلب کاهش خواهد یافت که به آن برادی‌کاردی (ضربان قلب کمتر از نرمال) سینوسی گفته می‌شود.

مسیرهایی که تکانه‌های الکتریکی را از گره سینوسی به سمت عضله قلب هدایت می‌کنند، می‌توانند به فرسودگی، پارگی یا گسستگی دچار شوند که اصطلاحا بلوک قلبی نامیده می‌شود. عضله قلب تنها زمانی ضربان تولید می‌کند که در اثر رسیدن سیگنال الکتریکی، منقبض شده باشد. در عارضه بلوک قلبی، ضربان‌ساز طبیعی قلب، تکانه‌های الکتریکی را به میزان معمول، تولید می‌نماید، اما در مسیر رسیدن به عضله قلب، این سیگنال‌های انقباضی با مشکل مواجه هستند. سه نوع بلوک قلبی وجود دارد:

در مواردی ممکن است در ریتم طبیعی قلب، ضربان به آهستگی انجام شود، اما در بازه‌هایی، ضربان به‌طور نامنظم و سریع با نام تاکی‌کاردی فوق‌بطنی اتفاق بیفتد. در این وضعیت، برای کنترل ضربان سریع، داروهایی توصیه می‌شوند، اما ممکن است این داروها باعث شوند ضربان آهسته کنونی، بدتر شود. افراد مبتلا به سندرم برادی‌تاکی، از تپش و لرزش قلب شکایت دارند، از هوش رفتن (سنکوپ) و سبکی سر نیز، ممکن است اتفاق بیفتد. اختلال ریتم قلب، می‌تواند تنگی نفس و درد سینه را به‌دنبال داشته باشد. درمان سندرم برادی‌تاکی، معمولا به دو راهکار نیاز خواهد داشت: به‌کارگیری ضربا‌ن‌ساز مصنوعی به‌منظور جلوگیری از ضربان بیش‌ از حد آهسته، و همچنین مصرف دارو تا از تپش سریع قلب، پیشگیری به‌عمل آید.

عوارض و پیامد‌های برادی‌کاردی (ضربان قلب پایین)

برادی‌کاردی شدید و طولانی مدت، می‌تواند این پیامد‌ها را به دنبال داشته باشد:

به‌منظور تشخیص پزشکی، همچنین یافتن علت و محل از کار افتادن تکانه‌های الکتریکی، نوار قلب ضروری به‌شمار می‌آید. همچنین، سایر تست‌ها نیز ممکن است لازم باشند تا وضعیت عروق کرونر و نیز عملکرد عضله قلب، مورد بررسی قرار بگیرند.

اگر برادی‌کاردی (ضربان قلب پایین) باعث شود در بیمار، یک یا بیشتر نشانه خطرناک (موارد بالا)، به‌وجود بیاید، ممکن است ضربان‌ساز مصنوعی مورد نیاز باشد تا تعداد ضربان قلب، تصحیح شود. اگر مصرف دارو، سبب بروز برادی‌کاردی باشد، بیمار می‌بایست با پزشک خود مشورت نماید تا در داروهای مصرفی، تغییر و جایگزینی صورت گیرد.

ضربان‌ساز، دستگاهی است که با باتری قلب کار می‌کند و می‌تواند سیگنال‌های الکتریکی تولید نماید.‌ این سیگنال‌ها و یا پالس‌های ضربان، از طریق سیم‌هایی نازک، به عضله‌ قلب، انتقال می‌یابند. سیگنال‌ها، باعث خواهند شد در عضله قلب، انقباض صورت گیرد، در نتیجه ضربان به‌وجود خواهد آمد.

ضربان‌ساز مصنوعی، معمولا پایین استخوان ترقوه، زیر پوست قرار می‌گیرد. برنامه‌ریزی ضربان‌ساز، همیشه امکان‌پذیر بوده و باعث می‌شود قلب، در تعداد از پیش تعیین شده، مورد تحریک واقع شود. ارزیابی معمول و دوره‌ای ضربان‌ساز، عملکرد دستگاه و عمر باتری را مورد نظارت و کنترل قرار می‌دهد تا اطمینان حاصل شود همه چیز به خوبی در جریان است. عمر باتری معمولا ۵ تا ۱۰ سال بوده و همچنین ارزیابی ضربان‌ساز، گاهی از طریق خط تلفن نیز ممکن می‌باشد.

ضربان‌ساز‌ با باتری درونی خود، معمولا ۵ تا ۱۰ سال یا حتی بیشتر، کار می‌کند، سپس باتری می‌بایست تعویض گردد. پس از کارگذاری ضربان‌ساز، وضعیت جریان خون در بدن بهبود می‌یابد، در نتیجه فرد، انرژی بیشتری در اختیار خواهد داشت. لذا پس از انجام عمل کاشت ضربان‌ساز، ممکن است افراد، قادر به انجام فعالیت‌های بیشتری باشند.

متداول‌ترین کاربرد ضربان‌ساز، در بیماران مبتلا به برادی‌کاردی (ضربان قلب پایین) می‌باشد. ضربان‌ساز باعث خواهد شد ضربان قلب به حد مناسب برسد، در نتیجه، مغز و سایر اعضای بدن، از خون و اکسیژن کافی برخوردار خواهند بود. همچنین، در تعدادی عارضه و مشکل، که در آن‌ها تعداد ضربان قلب، پایین می‌باشد، ضربان‌ساز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد، شامل:

برخی از انواع آریتمی‌ها نظیر تاکی‌کاردی بطنی و نیز فیبرلاسیون بطنی، خطر بالایی داشته و ممکن است مهلک و مرگ‌بار باشند. در این موارد، بیماران می‌توانند از ICD استفاده کنند. Implantable Cardioverter Defibrillators) ICD) تنها یک ضربان‌ساز نیست، بلکه علاوه بر آن، شوک‌دهنده داخلی نیز در آن تعبیه شده است. در عارضه‌ای به نام ایست ناگهانی قلب که ایست قلبی‌ ریوی نیز نامیده می‌شود، قلب هیچ‌گونه انقباضی نداشته و گردش خون کاملا متوقف می‌شود، لذا به منظور بازگشت به زندگی، اعمال شوک، ضروری خواهد بود. در این وضعیت، ICD بهترین راه‌کار برای مقابله با ایست ناگهانی قلب، به‌شمار می‌آید.

علائم سکته قلبی در سالمندان (درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، عرق سرد)

نارسایی قلبی در سالمندان چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) : علت و درمان ضخیم شدن عضله‌ی قلب

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

دکتر لیلا عسگرپور متخصص قلب و عروق متولد 1356 تهران – ساکن تهران ورودی 1375 پزشکی عمومی دانشگاه تهران با رتبه عالی در دانشگاه سراسری ورودی 1386 دوره دستیاری قلب و عروق دانشگاه تهران (مرکز قلب تهران) اخذ برد تخصصی قلب و عروق در سال 1390 … ادامه

کرج، خ شهید بهشتی، بین میدان شهدا و چهارراه طالقانی، برج رازی، ساختمان بانک آینده، طبقه 8 واحد 81

شماره تماس نوبت دهی

02632216426

09399450250

تغییر حالت روز و شب

شرکت تحقیقاتی پارسی طب

2015-10-07
تغذیه و رژیم غذایی, قلب و عروق

۸ دیدگاه
192,136 بازدید

ضربان قلب ، بالا بودن یا نامنظم بودن ضربان قلب نشانه بیماری این عضو بدن است. برای برطرف کردن این مشکل می توانید از مواد غذایی تنظیم کننده ضربان استفاده کنید. این مواد غذایی آرام بخش است و در تنظیم ضربان موثر است. قلب مانند یک ماشین است که با سرعت خاص عمل می کند. افزایش سرعت یا نامنظم شدن حرکت آن می تواند در عملکرد این ماشین اشکالاتی به وجود آورد.

گاهی بالا رفتن ضربان، پیش از وقوع یک حمله قلبی به وجود می آید و فرد به علت استرس دچار افزایش ضربان قلب می شود. علاوه بر آن بالا بودن غیرطبیعی فشار خون نیز می تواند علت بی نظمی ضربان قلب باشد. در این مطلب به چند ماده غذایی مفید برای تنظیم ضربان قلب اشاره شده است.

محتوای مقاله (با استفاده از این لیست به موضوع مورد نظر دسترسی سریعتر دارید)چگونه ضربان قلب را بالا ببریم

غنی از ویتامین B12 است که در کنترل تپش قلب موثر است. ویتامین B12 کمک می کند تا سلول های عصبی رشد کند و استرس وارد شده را تحمل کند.

سرشار از پتاسیم است. این الکترولیت برای برقراری ارتباط بین مغز و قلب لازم است. بنابراین در تنظیم ضربان موثر است.

«آلیسین» موجود در سیر مانع از آسیب رادیکال های آزاد در قلب می شود و کلسترول مضر را از بین می برد.

همیشه بالا بودن ضربان قلب مسئله ساز نیست گاهی نیز پایین بودن ضربان قلب مشکل ایجاد می کند. مصرف نمک برای افرادی که دچار کندی ضربان هستند، موثر است.

این تنقلات سرشار از چربی سالم است که از قلب در برابر شوک محافظت می کند و عملکرد آن را بهبود می بخشد.

همه ماهی های چرب از جمله سالمون حاوی اسید چرب امگا۳ است که حاوی کلسترول خوب است بنابراین برای سلامت قلب بسیار مفید است.

برای حفظ ضربان سالم قلب، لازم است و در ایجاد تعادل سدیم و پتاسیم بدن نقش دارد. کشمش سرشار از پتاسیم لازم و کم سدیم است. لذا یکی از بهترین مواد غذایی برای تنظیم ضربان است.

بهترین ماده غذایی برای دفع کلسترول مضر از سرخرگ هاست. این ماده غذایی اسید چرب امگا ۳ دارد که ضربان را ثابت نگه می دارد.

بر اساس دیدگاه طب قدیمی شرق، نعناع تقویت کننده عضله قلب و افزایش دهنده گردش خون در قلب است.

منیزیم موجود در آن در تنظیم ضربان موثر است.

برای مشاوره آنلاین با پزشکان مجموعه پارسی طب در خصوص این بیماری به سامانه مشاوره آنلاین پارسی طب مراجعه فرمایید.

2020-11-29

2020-11-08

2020-10-04

کاهش چربی خون: افزایش چربی خون از جمله بیماریهای مزمن است که به دلیل اختلالات …

سلام. ضربان قلب من تند هست و خیلی محکم میکوبه جوری که صداشو میشنوم و احساس میکنم الان قلبم از سینه ام میپره بیرون. باید چکار کنم؟

باسلام من ورزش معمولی میکنم ضربان قلب من حدود ۵۰ میباشد بعضی مواقع اذیت میکنه ممکنه راهنمایی کنید ؟

با سلام
برای مشاوره آنلاین می توانید از سایت http://www.isovisit.com استفاده نمائید.

سلام ضربان قلب من روی ۹۰-۱۰۰پرو پرانول هم میخورم اما تاثیری نداره انگار صدای ضربان قلبم توی سرمه اصلا شبا خوابم نمیبره استرس هم ندارم ولی باز هم خوب نمیشم

سلام ضربان قب من ۵۰ است و دو سال درگیر هس سردرد و گیجی منگی و وزوز گوش بودم و بارها به دکتر مغز اعصاب گفتم اشکال از قلب من استگفت ربطی ندارد و از دیشب که کشمش خوردم حالم بهتر است میخوام از طریق طب سنتی ضربان قلبم افزایش بدم که انشاالله نتیجه را به شما میگویم

به منم بگید چه کار کردید برای کندی در مان ضری
بان قلبتون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

“پارسی طب”، مجله سلامت جسم و روان، به صورت تخصصی در زمینه تشخیص صحیح بیماری ها و حفاظت از مردم در برابر انواع مختلف امراض رایج با استفاده از مشاوره پزشکی مکمل، گیاهان دارویی، درمان با طب سنتی و جایگزین فعالیت داشته و همچنین مرجع قابل اعتماد اخبار پزشکی و مقالات سلامت و درمانی می باشد.

heart palpitations مشکلی است که در آن فرد احساس می کند قلبش سریع، لرزان و یا کوبنده، می تپد در واقع تپش به انقباض و انبساط قلب یا به عبارتی به باز و بسته شدن قلب گفته می شود. تعریف دیگری که برای تپش قلب به کار میرود احساس آگاهی فرد از تپش قلبش است.

 عوامل و نشانه های تپش قلب

دلایل و راه های درمان تپش قلب

چگونه ضربان قلب را بالا ببریم

شما ممکن است در خطر ابتلا به تپش قلب باشید، اگر

قلب زنان تندتر می زند

 ضربان قلب بالاتر زنان نسبت به مردان

همه تپش قلب ها خطرناک نیستند

ضربان قلبمان باید چقدر باشد؟

حقایقی در مورد ضربان قلب

نماد نرخ ضربان قلب

 ورزش منظم برای درمان تپش قلب

اسطوخودوس مصرف کنید

بنشینید و نفس عمیق بکشید

از نوشیدن قهوه خودداری کنید

ملاس مصرف کنید

آب سرد بنوشید

سیر

 تاثیرات سیر و دارچین در درمان تپش قلب

توجه:

 

چگونه ضربان قلب را بالا ببریم
چگونه ضربان قلب را بالا ببریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *