چگونه قلب ضعیف می شود

 
helpkade
چگونه قلب ضعیف می شود
چگونه قلب ضعیف می شود

یکی از علت‌های شایع مراجعهٔ بیماران به متخصصان قلب و عروق «نارسایی قلبی» است. بیماری نارسایی قلبی (نارسایی قلبی احتقانی) اغلب به دلیل یک بیماری زمینه‌ای ایجاد می‌شود. وجود نارسایی در قلب می‌تواند خطرناک باشد و باعث سکتهٔ قلبی، تورم، تنگی نفس و مشکلات دیگر شود.

در این مقاله می‌خوانید:

چگونه قلب ضعیف می شود

قلب حیاتی‌ترین عضو بدن انسان است. همهٔ اعضای بدن برای اینکه به خوبی فعالیت کنند نیاز به اکسیژن و مواد مغذی دارند. این مواد حیاتی توسط خون و از طریق رگ‌های ریز و درشت بدن از قلب پمپاژ شده و به سایر اعضا می‌رسد.

وقتی قلب نمی‌تواند با حداکثر توان خود کار کند نارسایی قلبی رخ می‌دهد. ضعیف شدن ماهیچه قلب باعث می‌شود که نمی‌تواند کار خون‌رسانی را به خوبی انجام دهد.

ضعیف شدن قلب به این معناست که خون به خوبی به اعضای حیاتی بدن مثل ریه‌ها، کلیه‌ها، مغز و … پمپاژ نمی‌شود. در نتیجه فعالیت‌های روزانهٔ فرد مختل می‌شود.

علایم ضعیف شدن ماهیچه قلب عبارتند از:

‌‌

برای اینکه بفهمیم نارسایی قلبی چطور به وجود می‌آید بهتر است ابتدا کمی با نحوهٔ عملکرد قلب آشنا شویم. همانطور که گفتیم قلب عضله‌ای است که خون را به تمام اعضای بدن پمپاژ می‌کند. قلب دارای دو بطن و دو دهلیز در سمت چپ و راست است.

خونی که از اعضای بدن برگشته و خالی از اکسیژن است از دهلیز راست قلب وارد شده و توسط بطن راست برای دریافت اکسیژن وارد ریه‌ها می‌شود. خون حامل اکسیژن دوباره از ریه‌ها وارد دهلیز چپ قلب شده و توسط بطن چپ به کل بدن پمپاژ می‌شود.

برای اینکه قلب، ریه‌ها، بافت‌ها و هر جزء کوچک دیگری در بدن به خوبی کار کنند، بطن‌ها و دهلیزها باید هماهنگ با هم عمل کنند. حالا به جواب پرسش اول می‌رسیم. یعنی: نارسایی قلبی کی رخ می‌دهد؟

وقتی قلب نمی‌تواند وظیفهٔ اصلی خود یعنی پمپاژ خون را به خوبی انجام دهد و نیاز اعضای بدن به اکسیژن و خون رفع نمی‌شود نارسایی قلبی رخ داده است و فعالیت‌های فرد بیمار مختل می‌شود.


حالا قلب برای جبران ضعف خود چه می‌کند؟

بدن هم در پاسخ به ضعف قلب سعی می‌کند به نوعی نیاز خود را جبران کند. این کار را با منحرف کردن خون به سمت اعضای حیاتی‌تر بدن و تنگ‌تر کردن رگ‌ها برای بالا نگه داشتن فشار خون انجام می‌دهد.

این راهکارهای طبیعی قلب و بدن در ظاهر نارسایی قلب را جبران می‌کنند. اما در واقع هنوز مشکل اصلی برقرار است و قلب به جایی می‌رسد که با این راهکارهای موقتی هم نمی‌تواند ضعفش را جبران کند.

اینجاست که فرد دچار خستگی، مشکلات تنفسی و نشانه‌های دیگری می‌شود که او را ترغیب به مراجعه به پزشک متخصص قلب و عروق می‌کند.

چگونه قلب ضعیف می شود

چهار نوع نارسایی قلبی وجود دارد: نارسایی قلبی راست و چپ، نارسایی قلبی سیستولیک و نارسایی قلبی دیاستولیک.

همانطور که در بخش قبل گفتیم قلب خون دارای اکسیژن را از طریق دهلیز چپ از ریه‌ها تحویل گرفته و به بطن چپ منتقل می‌کند تا به سایر اعضای بدن پمپاژ شود. بخش زیادی از وظیفهٔ پمپاژ خون بر عهدهٔ بطن چپ است.

در نارسایی قلب چپ خون به ریه‌ها برمی‌گردد و باعث تنگی نفس می‌شود. وقتی نارسایی قلبی سمت چپ ایجاد می‌شود، بطن چپ قلب باید بیشتر کار کند تا بتواند خون موردنیاز بدن را پمپاژ کند.

نارسایی قلبی سمت راست معمولاً به دنبال نارسایی قلبی چپ ایجاد می‌شود. زمانی که بطن چپ به خوبی کار نمی‌کند، خون به ریه‌ها برمی گردد و به سمت راست قلب آسیب می‌رساند.

وقتی قدرت پمپاژ خون سمت راست قلب کاهش می‌یابد خون در رگ‌های بدن انباشته می‌شود و باعث ورم یا ایجاد خون‌مردگی در مچ و ساق پا، ورم اعضای گوارشی و آب آوردن شکم می‌شود.

در این نوع نارسایی بطن چپ نمی‌توانند به خوبی منقبض شوند در نتیجه پمپاژ خون با مشکل مواجه می‌شود.

در نارسایی قلبی دیاستولیک بطن چپ به طور کامل منبسط و پر نمی‌شود.

 

با بالاتر رفتن سن قدرت قلب در پمپاژ خون کاهش می‌یابد. علاوه بر سن، عوامل دیگری هم وجود دارند که قلب را ضعیف می‌کنند. سبک زندگی ناسالم (چاقی، سیگار، بی‌تحرکی و مصرف کلسترول و چربی زیاد) می‌توانند خطر بروز حملهٔ قلبی و ضعیف شدن عضلات قلب را بیشتر کنند. (برای آگاهی بیشتر در خصوص مضرات مصرف بیش از حد چربی این مقاله را بخوانید: چربی خون بالا چه عوارضی دارد؟)

نارسایی قلبی معمولاً به دنبال یک بیماری قلبی دیگر به وجود می‌آید. شایع‌ترین بیماری‌های قلبی که منجر به نارسایی قلب می‌شوند عبارتند از:

با رسوب کلسترول و چربی در سرخرگ‌های قلب، خون کمتری به عضلهٔ قلب می‌رسد و بیماری «عروق کرونری» یا «تصلب شریان» (Atherosclerosis) ایجاد می‌شود. از عوارض این بیماری درد قفسه سینه یا آنژین قلبی (Angina) و در موارد وخیم حملهٔ قلبی است. همچنین افزایش فشار خون ناشی از بیماری می‌تواند در طول زمان منجر به نارسایی قلبی شود.

فشار خون کنترل نشده یکی از عوامل ابتلا به نارسایی قلبی احتقانی است. وقتی فشار خون رگ‌ها بیش از حد افزایش می‌یابد قلب برای خون‌رسانی باید بیشتر فعالیت کند. فعالیت بیش از حد باعث وارد آمدن فشار اضافی به قلب شده و به مرور زمان حفره‌های قلب (بطن‌ها و دهلیزها) ضعیف و بزرگ می‌شوند.

| برای آشنایی بیشتر با دلایل فشار خون بالا و پیشگیری از آن این مقاله را هم بخوانید: فشار خون بالا چیست؟ (علائم، تشخیص و درمان فشار خون) |

زمانی که شریان‌های قلب دچار گرفتگی می‌شوند اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز به بافت‌های قلب نمی‌رسد و بخش‌هایی از قلب از بین می‌رود. بافت‌های آسیب دیدهٔ قلب دیگر نمی‌توانند مثل قبل کار کنند و قلب ضعیف می‌شود.

(دربارهٔ سکتهٔ قلبی و علائم آن در مقالهٔ علائم سکته قلبی قبل از وقوع و راه پیشگیری از آن | چرا سکته می‌کنیم؟ بیشتر نوشته‌ایم.)

یکی از بیماری‌های قلبی شایع «بیماری دریچه‌های قلب» است. وقتی دریچه‌های قلب نمی‌توانند به طور کامل باز و بسته شوند ماهیچهٔ قلب برای خون‌رسانی باید بیشتر تلاش کند. این فشار اضافی که به قلب وارد شده است باعث نارسایی قلبی می‌شود.

گاهی برخی بخش‌های قلب در دوران جنینی به طور کامل رشد نمی‌کنند. در نتیجه سایر بخش‌ها که سالم‌تر هستند مجبورند بیش از توان خود فعالیت کنند.

در بیماری‌های حاد ریوی ریه‌ها نمی‌توانند با تمام توان خود اکسیژن‌رسانی کنند. در این مواقع قلب باید بیشتر تلاش کند تا بتواند حداکثر اکسیژن ممکن را از ریه دریافت کرده و به سایر اعضای بدن برساند.

افرادی که به دیابت مبتلا هستند بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون و بیماری عروق کرونری قرار دارند.

احتمال بروز نارسایی قلبی در افراد چاق بیشتر است. قلب یک فرد چاق برای اینکه بتواند بهتر خون‌رسانی کند مجبور است بیشتر فعالیت کند.

اختلال آپنه خواب می‌توانددر طول روز باعث خستگی شدید و بروز مشکلاتی در انجام فعالیت‌های روزمره شود. این اختلال یکی از عوامل خطر در نارسایی قلبی، فشار خون، دیابت و سکتهٔ مغزی است.

کم خونی پایین آمدن سطح گلبول‌های قرمز خون و به معنی کم شدن ظرفیت اکسیژن‌رسانی خون است. در نتیجه قلب تلاش می‌کند همان گلبول‌های قرمز محدودی را که در اختیار دارد با سرعت بیشتری پمپاژ کند. در نتیجه ضربان قلب بالاتر می‌رود و به مرور باعث نارسایی قلب می‌شود.

پرکاری تیروئید باعث افزایش فعالیت بدن و قلب می‌شود.

ضربان خیلی کند یا خیلی تند قلب باعث اختلال در خون‌رسانی موثر به اعضای بدن می‌شود.

‌میوکاردیت به معنای عفونت عضلهٔ قلب است. این بیماری در اثر عفونت‌های ویروسی از جمله ویروس کرونا ایجاد می‌شود و می‌تواند منجر به نارسایی سمت چپ قلب شود.

مصرف الکل و دخانیات باعث ضعیف‌تر شدن عضلهٔ قلب می‌شود.

‌‌

مطالعه بیشتر: آریتمی قلبی؛ چرا ضربان قلب نامنظم می‌شود؟

در ادامهٔ این مطلب علائم شایع در بیماران مبتلا به نارسایی قلب لیست شده است. البته با مشاهدهٔ هر یک از این علائم در خود نگران نشوید زیرا گاهی این علائم به دلایل دیگری ظاهر می‌شوند. اما اگر چند تا از نشانه‌ها را داشتید یا توسط پزشک متخصص قلب و عروق مبتلا به بیماری قلبی تشخیص داده شده‌اید بهتر است توسط پزشک ویزیت شوید.


پزشک متخصص قلب برای تشخیص بیماری ممکن است چند نوع تست و آزمایش را انجام دهد. این تست‌ها عبارتد از:

از آنجا که بیماری نارسایی قلب به مرور زمان ایجاد می‌شود درمان قطعی برای آن وجود ندارد. اقداماتی که پزشکان پیشنهاد می‌کنند برای بهبود علائم بیماری هستند.

از کنار بیماری نارسایی قلبی نباید به سادگی گذشت، اما این بدان معنا نیست که این بیماری غیر قابل درمان است. واقعیت این است که بسیاری از افراد دارای نارسایی قلبی می‌توانند تا سال‌ها به زندگی خود ادامه دهند، اما به شرطی که تغییرات اساسی در سبک زندگی خود ایجاد کنند و با دارو بیماری خود را کنترل کنند.

بعضی از راهکاری پیشنهادی برای درمان نارسایی قلبی عبارتند از:

منبع:

 American Heart Association

Mayo Clinic

تشخیص به موقع نارسایی قلبی نقش مهمی در پیشگیری از بروز عوارض خطرناک این بیماری دارد. با رزرو اینترنتی نوبت متخصص قلب و عروق می‌توانید به موقع از وضعیت سلامتی خود آگاه شوید. 

 

اطلاعات نام، ایمیل و وبسایت را در مرورگر ذخیره کن.

ماموریت پزشک خوب آسان سازی دسترسی به اطلاعات و خدمات پزشکی و سلامت، و کمک به متخصصان سلامت برای فعالیت حرفه‌ای بهتر است. در پزشک خوب می‌توانید به صورت رایگان دکتر یا تخصص مورد نظر خود را جستجو کرده و پس از مشاهده اطلاعات تکمیلی و وقت‌های در دسترس، زمان مراجعه خود را به صورت آنلاین رزرو کنید. علاوه بر آن پزشکان، روانشناسان، و دندانپزشکان یا سایر متخصصان حوزه سلامت می‌توانند ضمن معرفی کامل خود در فضای اینترنت به روشی بسیار مفید و کارآمد، اطلاعات و زمان حضور مراجعین خود را به صورت آنلاین مدیریت نمایید.

تمامی حقوق برای وبسایت پزشک خوب محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلامانع می‌باشد.

دبیر علمی بیستمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق ایران با اشاره به نقش عارضه پرفشاری خون در ابتلا به نارسایی قلبی گفت: از هر ۱۰۰ نفر ایرانی دو نفر به نارسایی قلبی مبتلا می‌شوند.

به گزارش تسنیم، دکتر مسعود اسلامی – فوق‌ تخصص الکتروفیزیولوژی، درباره بیماری نارسایی قلب توضیح داد: این عارضه زمانی ایجاد می‌شود که قلب نتواند نیازهای بافت بدن را تأمین کند یا اینکه تأمین نیاز بافت‌ها با فشار قلبی بیشتری انجام شود.

وی افزود: فرم معمول نارسایی قلب زمانی است که عضله قلب ضعیف شده و قلب بزرگتر می‌شود و قدرت انقباضی‌اش که حدود 55 یا 60 درصد است به زیر 50 برسد. در آن زمان می‌گوییم عضله قلب ضعیف شده است.

اسلامی با بیان اینکه ضعیف شدن قلب درجات مختلفی دارد، توضیح داد: ممکن است قدرت انقباضی قلب به 35 تا 50 درصد برسد که در این موقع با عارضه نارسایی قلبی مواجه می‌شویم.

اسلامی در خصوص علائم این بیماری توضیح داد: احساس تنگی نفس، خستگی در حین فعالیت‌های روزانه، ورم شکم که ناشی از تجمع آب در آن است و ورم پاها از جمله علائم این بیماری به شمار می‌روند.چگونه قلب ضعیف می شود

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: در مواردی که فرد با نارسایی شدید قلب مواجه باشد در زمان استراحت نیز دچار تنگی نفس می‌شود.

دبیر علمی بیستمین کنگره تازه های قلب و عروق ایران با بیان اینکه پرفشاری خون ارتباط مستقیمی با بروز نارسایی قلب دارد، توضیح داد: پرفشاری خون باعث می‌شود که عضله بطن چپ قلب ضخیم شود، فشار خون فرد بالا برود و این فشار به ریه‌ها منتقل شود که این پروسه باعث ایجاد تنگی نفس خواهد شد.

وی تصریح کرد: درمان نارسایی در مراحل اولیه با رژیم غذایی مناسب و پرهیز از مصرف غذاهای حاوی نمک و غذاهای نفاخ امکانپذیر است همچنین فعالیت‌های ورزشی مثل پیاده‌روی باعث کاهش ابتلا به این عارضه خواهد شد.

دبیر انجمن آترواسکلروز ایران در خصوص برطرف کردن عوامل نارسایی قلب توضیح داد: کنترل فشار خون، باز کردن عروق قلبی و برطرف کردن مشکلات دریچه قلب می‌تواند در تشدید این عارضه مؤثر باشد.

اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر نارسایی قلب را می‌توان با کمک برخی از داروها درمان کرد، توضیح داد: در مواردی که انقباض قلب کمتر از 30 درصد باشد برای فرد باطری قلبی استفاده می‌شود که این دستگاه باعث تقویت عضله قلب خواهد شد.

وی پیوند قلب را آخرین مرحله برای درمان نارسایی شدید قلبی دانست و گفت: خوشبختانه در تعدادی از مراکز درمانی ما عمل پیوند قلب با موفقیت انجام می‌شود اما باید در نظر داشته باشیم که قلب مناسب که با گروه خونی بیمار مطابقت داشته باشد باید پیدا شود.

این متخصص قلب و عروق در پایان در خصوص شیوع این عارضه در بین ایرانیان توضیح داد: به طور معمول از هر صد نفر در کشور یک الی دو نفر به بیمار نارسایی قلبی مبتلا هستند.

گفتنی است بیستمین کنگره بین المللی تازه‌های قلب و عروق از تاریخ بیستم الی بیست و سوم شهریورماه با حضور سخنرانانی از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه ،امریکای شمالی،ترکیه، انگلیس، اتریش در مرکزهمایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار خواهد شد.

نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

ما را دنبال کنید.

اگر دچار نارسایی قلبی هستید بهتر است بدانید چه علائمی در انتظار شما است. با دقت کافی به علائمی که دارید به پزشک خود کمک خواهید کرد که مناسب‌ترین درمان را برای شما انجام دهد به نحوی که هم علائم کمتری داشته باشید و هم احتمال ایجاد عوارض جدی نارسایی قلبی در شما کمتر شود.

مهم‌ترین علائم ناشی از نارسایی قلبی را می‌توان در سه دسته اصلی قرار داد:

متاسفانه تجمع مایع و احتقان ریه در افراد مبتلا به نارسایی قلبی شایع است و مهم‌ترین دلیل ایجاد علائم در نارسایی قلبی است.

در نارسایی قلبی ، پمپ قلب نسبت به حالت طبیعی ضعیف‌تر عمل می‌کند. بدن برای این که ضعیف شدن پمپ قلب را جبران کند آب و نمک را در خود نگه می‌دارد.

تجمع سدیم و آب ممکن است در ابتدا عملکرد قلبی را بهبود بخشد ولی در نهایت این تجمع بیشتر و بیشتر می شود و باعث انواع و اقسام علائم می‌شود از جمله:چگونه قلب ضعیف می شود

نمک و آب ممکن است باعث افزایش سریع و قابل توجه وزن شود. به همین دلیل است که پزشکان به بیماران مبتلا به نارسایی قلبی توصیه می‌کنند وزن خود را هر روز اندازه‌گیری کنند.

افزایش وزن در اثر تجمع سریع آب اضافی می‌تواند نشانه مهمی از خارج شدن نارسایی قلبی از کنترل باشد که نیاز به تنظیم آن از طریق دارو یا رژیم غذایی دارد.

ادم یا تورم یکی از علائم شایع نارسایی قلبی است. آب اضافه معمولا در اندام‌های تحتانی و قوزک پا جمع می‌شود. چنین ورمی ممکن است بسیار شدید و ناراحت‌کننده باشد. به علاوه ممکن است در افرادی که نارسایی قلب راست دارند آسیت (تجمع مایع در شکم) دیده شود. این مشکل معمولا با مشکلات دیگری مثل اختلال عملکرد کبد و اختلالات شدید گوارشی همراه است.

در نارسایی قلبی تجمع آب و نمک در بدن باعث افزایش فشار در حفرات قلب می‌شود. این فشار باعث تجمع مایع و پس زدن آن به ریه‌ها می‌شود که نتیجه‌ای جز احتقان ریه ندارد.

به دلیل شیوع بالای احتقان قلب، معمولا به نارسایی قلبی، نارسایی احتقانی قلب می‌گویند. احتقان ریه باعث سخت شدن تنفس می‌شود و ممکن است علائم دیگری از جمله موارد زیر را نشان دهد:

تنگی نفس یکی از علائم شایع بیماران نارسایی قلبی است.

در بیمار مبتلا به نارسایی قلبی، هم عملکرد قلبی و هم وضعیت تجمع مایع در بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. با وقوع چنین تغییراتی، میزان فعالیت مورد نیاز برای ایجاد تنگی نفس فرق می‌کند. پس افراد مبتلا به نارسایی قلبی باید به میزان فعالیتی که می‌توانند انجام دهند توجه کنند.

توجه داشته باشید که تنگی نفس معمولا همراه با سرفه خشک است که خود می‌تواند نشانه وخیم‌تر شدن احتقان ریوی باشد.

این علامت بسته به شدت نارسایی قلبی ممکن است شدت و ضعف داشته باشد. یکی از علائم شایع که نشان می‌دهد احتقان قلب در حال بدتر شدن نیاز به بالش بیشتر برای خوابیدن است.

این مشکل هم یکی دیگر از علائم معمول نارسایی قلبی است. افراد مبتلا به آن به طور ناگهانی از خواب می‌پرند و احساس تنگی نفس شدید دارند.

ادم ریوی حاد در اثر احتقان سریع و ناگهانی ریه ایجاد می‌شود و باعث تنگی‌نفس و سرفه شدید در بیمار می‌شود. ادم ریوی یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود.

در افراد مبتلا به نارسایی قلبی مزمن، این مشکل معمولا به دلیل تغییر ناگهانی در وضعیت قلب ایجاد می‌شود و گاهی ممکن است این مشکل به خاطر مصرف ناگهانی نمک بالا ایجاد شود.

مهم‌ترین کار قلب، پمپاژ خون به اندام‌های بدن است.

در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی این عملکرد پمپاژ قلبی دست‌کم تا حدی کاهش پیدا می‌کند.

در اغلب موارد علائم کاهش عملکرد پمپ قلبی به نسبت در مراحل نهایی نارسایی قلبی مشخص می‌شود که در این زمان عضله قلب به شدت دچار ضعف شده است. چنین افرادی با چنین علائمی، معمولا به نسبت زودتر از دیگران دچار مرگ می‌شوند.

نارسایی قلبی به طور معمول منجر به اختلالاتی در ریتم قلبی به ویژه فیبریلاسیون دهلیزی (AF)، پی‌ای‌سی و پی‌وی‌سی. این اختلالات ریتم ایجاد علائمی از قبیل زیر می‌کنند:

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

💚 دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

💚 فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی

💚 مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

💚 عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا

 

دسترسی سریع

دسترسی سریع

ویزیت آنلاین

اگر دچار نارسایی قلبی هستید بهتر است بدانید چه علائمی در انتظار شما است. با دقت کافی به علائمی که دارید به پزشک خود کمک خواهید کرد که مناسب‌ترین درمان را برای شما انجام دهد به نحوی که هم علائم کمتری داشته باشید و هم احتمال ایجاد عوارض جدی نارسایی قلبی در شما کمتر شود.

مهم‌ترین علائم ناشی از نارسایی قلبی را می‌توان در سه دسته اصلی قرار داد:

متاسفانه تجمع مایع و احتقان ریه در افراد مبتلا به نارسایی قلبی شایع است و مهم‌ترین دلیل ایجاد علائم در نارسایی قلبی است.

در نارسایی قلبی ، پمپ قلب نسبت به حالت طبیعی ضعیف‌تر عمل می‌کند. بدن برای این که ضعیف شدن پمپ قلب را جبران کند آب و نمک را در خود نگه می‌دارد.

تجمع سدیم و آب ممکن است در ابتدا عملکرد قلبی را بهبود بخشد ولی در نهایت این تجمع بیشتر و بیشتر می شود و باعث انواع و اقسام علائم می‌شود از جمله:چگونه قلب ضعیف می شود

نمک و آب ممکن است باعث افزایش سریع و قابل توجه وزن شود. به همین دلیل است که پزشکان به بیماران مبتلا به نارسایی قلبی توصیه می‌کنند وزن خود را هر روز اندازه‌گیری کنند.

افزایش وزن در اثر تجمع سریع آب اضافی می‌تواند نشانه مهمی از خارج شدن نارسایی قلبی از کنترل باشد که نیاز به تنظیم آن از طریق دارو یا رژیم غذایی دارد.

ادم یا تورم یکی از علائم شایع نارسایی قلبی است. آب اضافه معمولا در اندام‌های تحتانی و قوزک پا جمع می‌شود. چنین ورمی ممکن است بسیار شدید و ناراحت‌کننده باشد. به علاوه ممکن است در افرادی که نارسایی قلب راست دارند آسیت (تجمع مایع در شکم) دیده شود. این مشکل معمولا با مشکلات دیگری مثل اختلال عملکرد کبد و اختلالات شدید گوارشی همراه است.

در نارسایی قلبی تجمع آب و نمک در بدن باعث افزایش فشار در حفرات قلب می‌شود. این فشار باعث تجمع مایع و پس زدن آن به ریه‌ها می‌شود که نتیجه‌ای جز احتقان ریه ندارد.

به دلیل شیوع بالای احتقان قلب، معمولا به نارسایی قلبی، نارسایی احتقانی قلب می‌گویند. احتقان ریه باعث سخت شدن تنفس می‌شود و ممکن است علائم دیگری از جمله موارد زیر را نشان دهد:

تنگی نفس یکی از علائم شایع بیماران نارسایی قلبی است.

در بیمار مبتلا به نارسایی قلبی، هم عملکرد قلبی و هم وضعیت تجمع مایع در بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. با وقوع چنین تغییراتی، میزان فعالیت مورد نیاز برای ایجاد تنگی نفس فرق می‌کند. پس افراد مبتلا به نارسایی قلبی باید به میزان فعالیتی که می‌توانند انجام دهند توجه کنند.

توجه داشته باشید که تنگی نفس معمولا همراه با سرفه خشک است که خود می‌تواند نشانه وخیم‌تر شدن احتقان ریوی باشد.

این علامت بسته به شدت نارسایی قلبی ممکن است شدت و ضعف داشته باشد. یکی از علائم شایع که نشان می‌دهد احتقان قلب در حال بدتر شدن نیاز به بالش بیشتر برای خوابیدن است.

این مشکل هم یکی دیگر از علائم معمول نارسایی قلبی است. افراد مبتلا به آن به طور ناگهانی از خواب می‌پرند و احساس تنگی نفس شدید دارند.

ادم ریوی حاد در اثر احتقان سریع و ناگهانی ریه ایجاد می‌شود و باعث تنگی‌نفس و سرفه شدید در بیمار می‌شود. ادم ریوی یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود.

در افراد مبتلا به نارسایی قلبی مزمن، این مشکل معمولا به دلیل تغییر ناگهانی در وضعیت قلب ایجاد می‌شود و گاهی ممکن است این مشکل به خاطر مصرف ناگهانی نمک بالا ایجاد شود.

مهم‌ترین کار قلب، پمپاژ خون به اندام‌های بدن است.

در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی این عملکرد پمپاژ قلبی دست‌کم تا حدی کاهش پیدا می‌کند.

در اغلب موارد علائم کاهش عملکرد پمپ قلبی به نسبت در مراحل نهایی نارسایی قلبی مشخص می‌شود که در این زمان عضله قلب به شدت دچار ضعف شده است. چنین افرادی با چنین علائمی، معمولا به نسبت زودتر از دیگران دچار مرگ می‌شوند.

نارسایی قلبی به طور معمول منجر به اختلالاتی در ریتم قلبی به ویژه فیبریلاسیون دهلیزی (AF)، پی‌ای‌سی و پی‌وی‌سی. این اختلالات ریتم ایجاد علائمی از قبیل زیر می‌کنند:

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

💚 دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

💚 فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی

💚 مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

💚 عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا

 

دسترسی سریع

دسترسی سریع

ویزیت آنلاین

اگر دچار نارسایی قلبی هستید بهتر است بدانید چه علائمی در انتظار شما است. با دقت کافی به علائمی که دارید به پزشک خود کمک خواهید کرد که مناسب‌ترین درمان را برای شما انجام دهد به نحوی که هم علائم کمتری داشته باشید و هم احتمال ایجاد عوارض جدی نارسایی قلبی در شما کمتر شود.

مهم‌ترین علائم ناشی از نارسایی قلبی را می‌توان در سه دسته اصلی قرار داد:

متاسفانه تجمع مایع و احتقان ریه در افراد مبتلا به نارسایی قلبی شایع است و مهم‌ترین دلیل ایجاد علائم در نارسایی قلبی است.

در نارسایی قلبی ، پمپ قلب نسبت به حالت طبیعی ضعیف‌تر عمل می‌کند. بدن برای این که ضعیف شدن پمپ قلب را جبران کند آب و نمک را در خود نگه می‌دارد.

تجمع سدیم و آب ممکن است در ابتدا عملکرد قلبی را بهبود بخشد ولی در نهایت این تجمع بیشتر و بیشتر می شود و باعث انواع و اقسام علائم می‌شود از جمله:چگونه قلب ضعیف می شود

نمک و آب ممکن است باعث افزایش سریع و قابل توجه وزن شود. به همین دلیل است که پزشکان به بیماران مبتلا به نارسایی قلبی توصیه می‌کنند وزن خود را هر روز اندازه‌گیری کنند.

افزایش وزن در اثر تجمع سریع آب اضافی می‌تواند نشانه مهمی از خارج شدن نارسایی قلبی از کنترل باشد که نیاز به تنظیم آن از طریق دارو یا رژیم غذایی دارد.

ادم یا تورم یکی از علائم شایع نارسایی قلبی است. آب اضافه معمولا در اندام‌های تحتانی و قوزک پا جمع می‌شود. چنین ورمی ممکن است بسیار شدید و ناراحت‌کننده باشد. به علاوه ممکن است در افرادی که نارسایی قلب راست دارند آسیت (تجمع مایع در شکم) دیده شود. این مشکل معمولا با مشکلات دیگری مثل اختلال عملکرد کبد و اختلالات شدید گوارشی همراه است.

در نارسایی قلبی تجمع آب و نمک در بدن باعث افزایش فشار در حفرات قلب می‌شود. این فشار باعث تجمع مایع و پس زدن آن به ریه‌ها می‌شود که نتیجه‌ای جز احتقان ریه ندارد.

به دلیل شیوع بالای احتقان قلب، معمولا به نارسایی قلبی، نارسایی احتقانی قلب می‌گویند. احتقان ریه باعث سخت شدن تنفس می‌شود و ممکن است علائم دیگری از جمله موارد زیر را نشان دهد:

تنگی نفس یکی از علائم شایع بیماران نارسایی قلبی است.

در بیمار مبتلا به نارسایی قلبی، هم عملکرد قلبی و هم وضعیت تجمع مایع در بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. با وقوع چنین تغییراتی، میزان فعالیت مورد نیاز برای ایجاد تنگی نفس فرق می‌کند. پس افراد مبتلا به نارسایی قلبی باید به میزان فعالیتی که می‌توانند انجام دهند توجه کنند.

توجه داشته باشید که تنگی نفس معمولا همراه با سرفه خشک است که خود می‌تواند نشانه وخیم‌تر شدن احتقان ریوی باشد.

این علامت بسته به شدت نارسایی قلبی ممکن است شدت و ضعف داشته باشد. یکی از علائم شایع که نشان می‌دهد احتقان قلب در حال بدتر شدن نیاز به بالش بیشتر برای خوابیدن است.

این مشکل هم یکی دیگر از علائم معمول نارسایی قلبی است. افراد مبتلا به آن به طور ناگهانی از خواب می‌پرند و احساس تنگی نفس شدید دارند.

ادم ریوی حاد در اثر احتقان سریع و ناگهانی ریه ایجاد می‌شود و باعث تنگی‌نفس و سرفه شدید در بیمار می‌شود. ادم ریوی یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود.

در افراد مبتلا به نارسایی قلبی مزمن، این مشکل معمولا به دلیل تغییر ناگهانی در وضعیت قلب ایجاد می‌شود و گاهی ممکن است این مشکل به خاطر مصرف ناگهانی نمک بالا ایجاد شود.

مهم‌ترین کار قلب، پمپاژ خون به اندام‌های بدن است.

در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی این عملکرد پمپاژ قلبی دست‌کم تا حدی کاهش پیدا می‌کند.

در اغلب موارد علائم کاهش عملکرد پمپ قلبی به نسبت در مراحل نهایی نارسایی قلبی مشخص می‌شود که در این زمان عضله قلب به شدت دچار ضعف شده است. چنین افرادی با چنین علائمی، معمولا به نسبت زودتر از دیگران دچار مرگ می‌شوند.

نارسایی قلبی به طور معمول منجر به اختلالاتی در ریتم قلبی به ویژه فیبریلاسیون دهلیزی (AF)، پی‌ای‌سی و پی‌وی‌سی. این اختلالات ریتم ایجاد علائمی از قبیل زیر می‌کنند:

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

💚 دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

💚 فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی

💚 مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

💚 عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا

 

دسترسی سریع

دسترسی سریع

ویزیت آنلاین

اگر دچار نارسایی قلبی هستید بهتر است بدانید چه علائمی در انتظار شما است. با دقت کافی به علائمی که دارید به پزشک خود کمک خواهید کرد که مناسب‌ترین درمان را برای شما انجام دهد به نحوی که هم علائم کمتری داشته باشید و هم احتمال ایجاد عوارض جدی نارسایی قلبی در شما کمتر شود.

مهم‌ترین علائم ناشی از نارسایی قلبی را می‌توان در سه دسته اصلی قرار داد:

متاسفانه تجمع مایع و احتقان ریه در افراد مبتلا به نارسایی قلبی شایع است و مهم‌ترین دلیل ایجاد علائم در نارسایی قلبی است.

در نارسایی قلبی ، پمپ قلب نسبت به حالت طبیعی ضعیف‌تر عمل می‌کند. بدن برای این که ضعیف شدن پمپ قلب را جبران کند آب و نمک را در خود نگه می‌دارد.

تجمع سدیم و آب ممکن است در ابتدا عملکرد قلبی را بهبود بخشد ولی در نهایت این تجمع بیشتر و بیشتر می شود و باعث انواع و اقسام علائم می‌شود از جمله:چگونه قلب ضعیف می شود

نمک و آب ممکن است باعث افزایش سریع و قابل توجه وزن شود. به همین دلیل است که پزشکان به بیماران مبتلا به نارسایی قلبی توصیه می‌کنند وزن خود را هر روز اندازه‌گیری کنند.

افزایش وزن در اثر تجمع سریع آب اضافی می‌تواند نشانه مهمی از خارج شدن نارسایی قلبی از کنترل باشد که نیاز به تنظیم آن از طریق دارو یا رژیم غذایی دارد.

ادم یا تورم یکی از علائم شایع نارسایی قلبی است. آب اضافه معمولا در اندام‌های تحتانی و قوزک پا جمع می‌شود. چنین ورمی ممکن است بسیار شدید و ناراحت‌کننده باشد. به علاوه ممکن است در افرادی که نارسایی قلب راست دارند آسیت (تجمع مایع در شکم) دیده شود. این مشکل معمولا با مشکلات دیگری مثل اختلال عملکرد کبد و اختلالات شدید گوارشی همراه است.

در نارسایی قلبی تجمع آب و نمک در بدن باعث افزایش فشار در حفرات قلب می‌شود. این فشار باعث تجمع مایع و پس زدن آن به ریه‌ها می‌شود که نتیجه‌ای جز احتقان ریه ندارد.

به دلیل شیوع بالای احتقان قلب، معمولا به نارسایی قلبی، نارسایی احتقانی قلب می‌گویند. احتقان ریه باعث سخت شدن تنفس می‌شود و ممکن است علائم دیگری از جمله موارد زیر را نشان دهد:

تنگی نفس یکی از علائم شایع بیماران نارسایی قلبی است.

در بیمار مبتلا به نارسایی قلبی، هم عملکرد قلبی و هم وضعیت تجمع مایع در بدن تحت تاثیر قرار می‌گیرد. با وقوع چنین تغییراتی، میزان فعالیت مورد نیاز برای ایجاد تنگی نفس فرق می‌کند. پس افراد مبتلا به نارسایی قلبی باید به میزان فعالیتی که می‌توانند انجام دهند توجه کنند.

توجه داشته باشید که تنگی نفس معمولا همراه با سرفه خشک است که خود می‌تواند نشانه وخیم‌تر شدن احتقان ریوی باشد.

این علامت بسته به شدت نارسایی قلبی ممکن است شدت و ضعف داشته باشد. یکی از علائم شایع که نشان می‌دهد احتقان قلب در حال بدتر شدن نیاز به بالش بیشتر برای خوابیدن است.

این مشکل هم یکی دیگر از علائم معمول نارسایی قلبی است. افراد مبتلا به آن به طور ناگهانی از خواب می‌پرند و احساس تنگی نفس شدید دارند.

ادم ریوی حاد در اثر احتقان سریع و ناگهانی ریه ایجاد می‌شود و باعث تنگی‌نفس و سرفه شدید در بیمار می‌شود. ادم ریوی یک اورژانس پزشکی محسوب می‌شود.

در افراد مبتلا به نارسایی قلبی مزمن، این مشکل معمولا به دلیل تغییر ناگهانی در وضعیت قلب ایجاد می‌شود و گاهی ممکن است این مشکل به خاطر مصرف ناگهانی نمک بالا ایجاد شود.

مهم‌ترین کار قلب، پمپاژ خون به اندام‌های بدن است.

در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی این عملکرد پمپاژ قلبی دست‌کم تا حدی کاهش پیدا می‌کند.

در اغلب موارد علائم کاهش عملکرد پمپ قلبی به نسبت در مراحل نهایی نارسایی قلبی مشخص می‌شود که در این زمان عضله قلب به شدت دچار ضعف شده است. چنین افرادی با چنین علائمی، معمولا به نسبت زودتر از دیگران دچار مرگ می‌شوند.

نارسایی قلبی به طور معمول منجر به اختلالاتی در ریتم قلبی به ویژه فیبریلاسیون دهلیزی (AF)، پی‌ای‌سی و پی‌وی‌سی. این اختلالات ریتم ایجاد علائمی از قبیل زیر می‌کنند:

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

💚 دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

💚 فلوشیپ فوق تخصص آنژیوپلاستی

💚 مدیر گروه قلب آکادمی ملی فوتبال (ایفمارک)

💚 عضو انجمن قلب و انجمن پزشکی هسته ای آمریکا

 

دسترسی سریع

دسترسی سریع

ویزیت آنلاین

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم ، یکی از روش های پیشرفته درمان نارسایی قلبی تعبیه پمپ کمکی قلب است که امید را در گروه بزرگی از بیماران نارسایی قلبی پیشرفته زنده کرده است.

مشکل از کجا شروع می شود؟!

1- شما یک جوان فعال و پر انرژی هستید، اما مدتی است که به دنبال فعالیت های جسمی مثل دویدن و فوتبال بازی کردن، دچار تنگی نفس یا خستگی زود هنگام می شوید و احساس می کنید که زودتر از همسن و سال های خود خسته می شوید یا اصطلاحا کم می آورید.البته این وضعیت مشابه، ممکن است حتی بعد از بروز یک سرماخوردگی سخت یا ساده ای که شما به درمانش اهمیت ندادید هم ایجاد شود. یعنی همان تنگی نفس و خستگی در زمان فعالیت کردن و حتی گاهی در زمان استراحت. اوایل بروز مشکل مقاومت می کنید و به روی خودتان نمی آورید اما کم کم این وضعیت شما را آزار می دهد و شما با دوستان همسن و سال و یا با اعضای خانواده خود مشورت می کنید. هر کسی بر اساس تجربه ی شخصی خودش شما را راهنمایی می کند؛ پیشنهادها مختلف اند، مثلا مراجعه به پزشک ریه، درمان های گیاهی یا داروهای تقویت کننده و … .

اما ممکن است کمتر کسی به شما پیشنهاد کند که به یک پزشک قلب مراجعه کنید و اکو کاردیوگرافی قلب انجام دهید. ما به شما پیشنهاد می دهیم که در برخورد و تجربه چنین نشانه هایی حتما به یک پزشک متخصص قلب مراجعه کنید و از ایشان راهنمایی بگیرید و با انجام چند آزمایش ساده، اکو قلب و معاینه فیزیکی، از سلامت قلب و ریه خود مطمئن شوید. پس اگر نوجوانی یا جوانی هستید که دچار تنگی نفس زیاد، خستگی و طپش قلب در زمان فعالیت هستید، نارسایی قلبی می تواند یکی از دلایل آن باشد و حالا هیچ کس بهتر از یک تیم نارسایی قلب مجرب نمی تواند به شما کمک کند.

2- شما یک فرد میانسال هستید که دچار یک حمله ی قلبی (سکته قلبی) شده اید .آنژیوگرافی و انژیوپلاستی و گاهی به خاطر وسعت حمله ی قلبی عمل قلب باز برای شما انجام شده است. اما علی رغم تمامی این درمان ها و مصرف مرتب داروهای قلبی، شما هنوز از تنگی نفس شبانه و یا در زمان فعالیت، ورم کردن اندام ها خصوصا در پاها و شکم رنج می برید. شب ها چندین نوبت با تنگی نفس از خواب بیدار می شوید. خستگی و ضعف عمومی زندگی شما را مختل کرده است. این بار مشکل شما گرفتگی رگ های قلب نیست، مشکل اصلی ضعیف شدن ماهیچه ی قلب به دنبال سکته ی قلبی است که  اصطلاحا نارسایی قلبی نامیده می شود. برای تشخیص قطعی فقط کافی است که اکوکاردیوگرافی قلب برای شما انجام شود تا شما از میزان قدرت انقباضی ماهیچه ی قلب یا برون ده قلبی(EF) خود مطلع شوید. برون ده قلبی میزان قدرت ماهیچه قلب برای پمپ کردن خون به کل بدن است. هر چه مقدار این برون ده قلبی کمتر باشد)کمتر از15%) ماهیچه ی قلب ضعیف تر و علائم بیماری شدیدتر است پس نارسایی قلبی زمانی رخ می دهدکه قلب به علت ضعیف شدن قادر به پمپ کردن خون کافی نیست و نمی تواند جریان خون کافی را به اعضای بدن برساند.چگونه قلب ضعیف می شود

علائم بیماری نارسایی قلب را بشناسیم!

تنگی نفس یکی از شایعترین شکایت هایی است که حتی شب ها ممکن است شما را از خواب بیدار کند. ورم اندام خصوصا پاها و بزرگ شدن شکم که آشناترین علامتش افزایش وزن است. ضعف و خستگی زودرس بیشتر در زمان فعالیت، کم اشتهایی و گاهی تهوع (در زمان حاد شدن بیماری که نیاز به مشورت با پزشک معالج دارد)کم خوابی، کج خلقی، عصبانیت زودرس و بی حوصلگی از دیگر نشانه های این بیماری است.

هر چه که علائم بیماری بیشتر شما را آزار دهد و زندگی روزمره شما را مختل کند، این بدان معنی است که شما در مرحله حاد بیماری هستید و یا تحت درمان درستی قرار نگرفته اید و داروهای شما نیاز به تنظیم مجدد دارد. پس در این شرایط بهترین راه حل مراجعه به متخصص نارسایی قلب است.

راهکارهای درمانی بیماری نارسایی قلب!

در ابتدا ممکن است شما برای خود و یا بیمارتان به دنبال یک درمان قطعی باشید. اما کم کم توجه می شوید که درمان این بیماری به صبوری زیادی نیاز دارد و تا حد زیادی به تغییر سبک زندگی شما و عادت های روزانه شما بستگی دارد. هر چند تمامی تلاش تیم درمانی  نارسایی قلب این است که در این راه طولانی درمان، به شما کمک کند تا شما به زندگی عادی و طبیعی خود مانند سایرین ادامه دهید؛ کنترل و مدیریت این بیماری به گذر زمان و همکاری خود شما نیاز دارد.

 این بیماری هرگز به معنی محدودیت مطلق برای شما نیست، لازم است مواردی را در زندگی روزمره و رفتار خود تغییر داده و رعایت کنید تا همانند هزاران بیمار مشابه خودتان که در سراسر دنیا با این بیماری همراهی می کنند، شما نیز از زندگی خود لذت بیشتری ببرید. اما در این میان خبر خوب این است که شناخت زیادی از این بیماری در سال های اخیر به دست آمده و راهکارهای درمانی جدید، بسیاری از بیماران را به ادامه راه امیدوار کرده و شرایط درمان را برای آنها فراهم کرده است:

قدم اول

اولین و مهمترین قدم در این راه قبول این واقعیت است که قلب بیمار نیازمند کمک است. تجربه نشان داده که افراد مختلف عکس العمل های متفاوتی نسبت به این بیماری نشان داده اند و هرکسی براساس تجربه شخصی خود و با روش خاصی با این شرایط کنار می آید. در واقع هیچ کس را نمی شناسیم که بعد از تشخیص بیماری نارسایی قلبی ابراز خرسندی کرده باشد. برخی خود را در بیماری غرق می کنند و برخی مایل هستند آن را فراموش کنند. اما در نهایت همگی به دنبال بهترین راهکار درمانی می گردند.

در این مسیر، درمان شما پس از تشخیص با تجویز صحیح داروهای نارسایی قلبی شروع می شود. البته ما می دانیم که مصرف همزمان مقدار زیادی قرص در وعده های مختلف و گاهی با عوارض جانبی ناخواسته گاهی سخت و دشوار است. لذا در ابتدا ممکن است اثرات جانبی بعضی از داروها برای بیمارآزار دهنده باشد اما نباید نگران بود و از ادامه درمان خسته شد. به یاد داشته باشید که بدن بیمار به زودی به این داروها عادت خواهد کرد و عوارض آزاردهنده دارو کم شده و شما نتیجه مطلوب را از مصرفدارو مشاهده خواهید کرد. بدانیدکه مصرف صحیح و به موقع داروها نقش حیاتی در بهبودی و درمان این بیماری دارد.

قدم های بعدی

تغییر در عادت غذایی، قدم بعدی در درمان شما یا بیمارتان است . البته این به معنای محدودیت یا حذف وعده های غذایینیست. سعی کنید حجم کمتری از غذا در وعده های بیشتری میل شود. یعنی به جای خوردن غذا در سه وعده صبحانه، ناهار و شام، غذای خود را در پنچ یا شش وعده تقسیم کنید. چرا که هضم مقادیر کم غذا می تواند فشار کمتری روی بدن و قلب وارد کند.

مراقب باشید که چه میزان نمک مصرف می شود. می دانیم که نمک باعث تجمع و احتباس آب در بدن می شود. مصرف نمک مانند یک اسفنج منجر به جذب مقدار زیادی آب شده که در نهایت به صورت اِدم و ورم شکم (آسیت) بروز می کند. البته همیشه علائم تجمع آب در بدن به صورت ورم و اِدم نیست، گاهی تنگی نفس، بی اشتهایی و تهوع شما را آزار میدهد؛ که این مساله هم به علت مصرف زیاد نمک در غذا است که قلب را تحت فشار قرار می دهد. پس سعی کنید نمک را از رژیم غذایی خود و یا بیمارتان حذف کنید.

در برنامه رژیم غذایی روزانه مقدار کافی سبزیجات، فیبر، حبوبات و پروتئین بگنجانید. نگران محدودیت های غذایی نباشید فقط کافی است که غذاهای سالم، کم نمک و کم چرب مصرف شود.

مراقب وزن خود باشید. اضافه وزن بیشتر برابر است با افزایش خطر بیماری های قلبی، دیابت نوع دو، مشکلات تنفسی و عروقی. اگر پزشک تشخیص داده که مشکل نارسایی قلبی بوجود آمده ، مصرف سیگار باید قطع شود.

مجدد تاکید می شود که نارسایی قلبی به معنای محدودیت مطلق نیست. باید سعی شود که فعالیت های عادی روزانه ترک نشود. شروع پیاده روی و قدم زدن با دوستان و ورزش های ایروبیک با حداقل 10 دقیقه در روز و افزایش تدریجی آن با توجه به میزان توان خود و مشورت با پزشک می تواند بسیار موثر و مطلوب باشد.

راهکارهای مداخله ای جراحی

گاهی در شرایطی خاص با توجه به پیشرفت بیماری و ظاهر شدن علائمی که قابل کنترل با دارو نیست، ممکن است نیاز به استفاده از پیس میکر قلب لازم باشد. مانند: دستگاه دو طرفه ( CRT) و یا کاردیورتر (ICD )

یک دستگاه ICDنه تنها موجب تپیدن قلب می شود، بلکه ریتم ضربان قلب را نیز تنظیم می کند. گاهی در ریتم ضربان قلب مواردی پیش می آیدکه می تواند عواقب جدی به دنبال داشته باشد. دستگاهICD برای این گروه از بیماران که نامنظمی های تهدیدکننده قلبی دارند بسیارحیاتی است.

برای این کار یک دستگاه کوچک در بالای قفسه سینه و زیر پوست کاشته می شود. سیم های دستگاه از یک طرف به ماهیچه قلب و از سوی دیگر به دستگاه متصل می شوند. اینکار برای برطرف کردن هرگونه مشکل در ریتم ضربان قلب که می تواند مرگ آفرین باشد بسیار کمک کننده است.

یک دستگاه CRT با ارسال سیگنال های ظریفی به قلب، به تپش منظم آن کمک می کند و در نهایت به قلب کمک می کند تا با کارایی بیشتری پمپ کند. البته این دستگاه برای همه ی بیماران نارسایی مفید نیست.

روش نوین تعبیه دستگاه کمک بطنی قلب  (LVAD) ventricular assist device

یکی از روش های پیشرفته درمان نارسایی قلبی تعبیه پمپ کمکی قلب است که امید را در گروه بزرگی از بیماران نارسایی قلبی پیشرفته زنده کرده است. هدف پزشکان از تعبیه این پمپ، پشتیبانی عضله ضعیف قلب است که در دو گروه قابل تعبیه است. گروه اول بیمارانی که در لیست پیوند قلب قرار دارند و به اصطلاح ان را  “پلی برای پیوند ” می نامند که درصد موفقیت عمل پیوند قلب را افزایش می دهد. این پمپ کمک می کند که ارگان های حیاتی مانند کبد وکلیه به دنبال نارسایی قلبی طولانی دچار آسیب شدید نشوند.

گروه دوم بیمارانی که به دلیل سن و یا هر دلیل دیگری امکان پیوند قلب ندارند اما بیماری نارسایی انها پیشرفت کرده و زندگی انها را مختل کرده است. در نتیجه کاشت این پمپ تا حد زیادی کیفیت زندگی انها را بهتر خواهد کرد.

فناوری این دستگاه در طول سال ها تغییرات زیادی کرده و به طور مداوم پیشرفت هایی داشته است و حاصل ان کوچک تر شدن سایز پمپ، بازدهی بیشتر و کاهش عوارض پمپ بوده است.

انواع و تاریخچه دستگاه  VAD

از زمان شروع پیوند قلب در دهه ی1960 و اولین جراحی پیوند قلب، پزشکان می دانستند  که همه ی بیماران کاندید خوبی برای پیوند قلب نیستند وبیمارانی که قابل پیوند کردن بودند باید مدت های طولانی در لیست انتظار پیوند قلب می ماندند تا دهنده مناسب برایشان پیدا شود. در نتیجه کمبود دهنده ی مناسب برای اهدا عضو، بهبود بیماران نارسایی را علیرغم افزایش تعداد آنها سخت ترو سخت تر می کرد. بنابراین ذهن بشر همیشه در فکر پیدا کردن راه حل مناسبی برای درمان این گروه از بیماران بود تا اینکه اولین دستگاه VAD در سال 1966 توسط دکتر دبیکیت برای خانم 37 ساله ی مبتلا به نارسایی مزمن قلبی تعبیه شد که با نیروی باد کار می کرد این دستگاه بسیار بزرگ بود و فقط برای بیمار بستری مورد قابل استفاده بود در نتیجه به علت معایب زیادی که داشت بعدها مورد استفاده قرار نگرفت.

اما اولین دستگاهی که رسما توسط سازمان غذا و داروی امریکا (FDA ) تایید شد در سال 1986 بود که این دستگاه Heartmate IP  نام داشت، این دستگاه نیز به نوبه خود از تکنولوژی کافی برخوردار نبود و معایب آزاردهنده این پمپ مکانیکی مثل بزرگ بودن، سنگین بودن، تولید صدای ناهنجاری، خطر بالای عفونت و تشکیل باعث شد که این دستگاه هم محبوبیتی حاصل نکند.

دستگاه Heartmate IP همان طور که در عکس بالا می بینید، پمپ از طریق یک لوله بلند به دستگاهی در کنار بیمار متصل شده است و بیمار مجبور بوده که این دستگاه بزرگ و پر سر و صدا را با خود در حین حرکت و پیاده روی جابه جا کند. می توانید تصور کنید که چه انرژی و توانی برای جابه جایی این دستگاه صرف می شده و نیاز به چه باتری های قوی و بزرگی برای تامین کردن انرژی لازم داشته است!

اما در سال 1991 نوع دیگری از دستگاه به نام Heartmate XVE VAD تولید و وشهرت خاصی نسبت به انواع دیگر پیدا کرد که نمونه های امروزی انواع پیشرفته این دستگاه است.

Heartmate XVE بر خلاف مدل قدیمی، کوچک تر شده و کل دستگاه بیرونی به یک سیستم کنترل کننده در بیرون و یک باتری سبک، کوچک و قابل حمل که انرژی لازم برای حرکت پمپ را در بدن تامیین می کند تبدیل شده است .در نتیجه به علت مزیت هایی که این دستگاه داشت پایه و اساس نمونه های امروزی شد. امروزه از مشهورترین مدل های VAD میتوان به (Heartmate IIHM II) و (Heartware HVAD) اشاره کرد که برای گروه بزرگی از بیماران در آمریکا تعبیه شده است.

از پمپ کمک بطنی قلب (VAD ) چه میدانیم؟

پمپ کمک بطنی (VAD )یک پمپ الکترومکانیکال است که ماهیچه ی ضعیف قلب و جریان خون را حمایت کرده و باعث افزایشطول عمر و بهبود کیفیت زندگی در این گروه از بیماران می شود. این پمپ ( Device ) می تواند عملکرد بطن چپ ، بطن راست و یا هر دو طرف قلب را حمایت می کند. این پمپ شامل انواع زیر است:

پمپ کمک بطنی چپ: (LVAD ) که بیشترین و شایعترین کاربرد را دارد

پمپ کمک بطنی راست: ( RVAD )

پمپ کمک بطنی دو طرفه ی قلب: ( BiVAD )

چگونه قلب ضعیف می شود

برای درک بهتر کارکرد این پمپ بهتر است کمی از ساختار قلب را مرور کنیم؛ قلب شامل چهار حفره است که دو حفره ی کوچک در بالای قلب به نام های دهلیز راست (RA ) و چپ (LA ) و دو حفره بزرگ در پایین به نام بطن راست (RV ) وچپ (LV ) قرار دارد. دهلیز و بطن راست را به نام قلب راست (Right Side) و دهیلز و بطن چپ را به نام قلب چپ (Left Side) می شناسند که بوسیله یک دیوار از هم جدا شده اند. به طور مختصر سمت راست قلب مسئولیت دریافت خون بدون اکسیژن از اعضا بدن را دارد  و آن  را به ریه ها جهت تصفیه ارسال می کند و سمت چپ قلب، خون اکسیژن دار را به شاهرگ اصلی بدن یا همان ائورت منتقل کرده و ائورت خون را با تمامی ارگان های حیاتی منتقل می کند.

پمپ قلب چگونه کار می کند؟

پمپ به دنبال جراحی قلب باز (که حدودا 6-4 ساعت به طول می انجامد ) از راس قلب در بطن چپ کار گذاشته می شود و از طریق یک لوله خرطومی مخصوص به شاهرگ حیاتی بدن (ائورت) متصل می شود. مهمترین وظیفه ی پمپ، ساکشن کردن خون اکسیژن دار از بطن چپ نارسا و ارسال آن به سیستم گردش خون اصلی بدن برای انتقال به تمامی ارگان های حیاتی بدن است. پمپ قلب می تواند خون کافی را در هر دقیقه در کل بدن گردش داده و علائم نارسایی قلبی را کاهش دهد. پمپ از طریق یک کابل که در طی جراحی با برش کوچکی از پوست شکم خارج شده و به باطری ها متصل شده و انرژی لازم را برای پمپ تامین می کند. پزشک معالج شما پمپ را تنظیم می کند تا میزان دقیق و درستی از جریان خون به کل بدن پمپ شود. پس از عمل جراحی بیمار به بخش ICU برای گذراندن دوره ریکاوری منتقل می شود.

همانطور که در شکل بالا می بینید پمپ اصلی در نوک قلب و در بیشتر مواقع در سمت چپ گذاشته شده و از طریق یک لوله خرطومی (که با فلش نشان داده شده ) به شاهرگ اصلی بدن یا همون ائورت متصل می شود .این پمپ به ماهیچه ضعیف قلب در سمت چپ کمک کرده و خون را به سمت ائورت پمپ می کند.

اجزای مختلف دستگاه کمک بطنی:

قسمت اصلی این دستگاه یک پمپ چرخشی است (PUMP) که در راس قلب در محل بطن چپ کار گذاشته می شود و خون را از سمت ضعیف قلب که بیشتر مواقع قلب چپ است به سمت شاهرگ اصلی بدن (ائورت) هدایت می کند:

تصویر سمت چپ، پمپ ((Heartmate II است و تصویرسمت راست ( Heartware ) است.

تصویر زیر یک نمونه کنترل کننده خارجی  پمپ است که مانند یک کامپیوتر دقیق و حساس در خارج از بدن است و پمپ را کنترل میکند:

باطری ها (Power Sources ) که نیروی لازم برای چرخش پمپ را فراهم می کند:

و اما با پیشرفت های علمی مختلف در سال های اخیر آخرین تکنولوژی این پمپ توسط  دو شرکت وارد بازار شده است. نوع جدید هارت میت 3 (HeartmateIIIHMIII) که از سال 2014 مورد استفاده  قرار گرفته است و دستگاه  آمود که  از سال 2015 Heartware MVAD)) به بازار وارد شده است.

امیدواریم که در سال های آینده این تکنولوژِی پیشرفت های بیشتری پیدا کند و بتوان این دستگا ه را بدون سیم و اتصالات جانبی، در بدن کار گذاشت. اما تا آن روز اطمینان داشته باشید که شما تنها نیستید و پزشک و کادر درمانی مراکز درمانی در در کنار شما هستند.

ناهید رحیمی پرستار نارسایی قلب

منبع:سایت 24

انتهای پیام/

ایسنا/کرمانشاه یک فوق تخصص جراحی قلب و عروق نسبت به خطرات کرونا برای افرادی که قلب “ضعیف” دارند، هشدار داد.

پروفسور معصومعلی معصومی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به شیوع بیماری کرونا، گفت: این بیماری برای افراد سالم و جوان شاید با خطر کمتری همراه باشد، اما در این بین برخی گروه ها از جمله بیماران قلبی و عروقی با تهدید جدی این بیماری مواجهند.

وی افزود: خطر این بیماری برای تمام بیماران قلبی یکسان نیست و افرادی که به هر دلیل قلب “ضعیف” دارند، بیش از همه در معرض خطرند.

معصومی خاطرنشان کرد: زمانی قلب افراد “ضعیف” می شود که قابلیت انقباضی قلب از حد معمول خود کمتر شود. در حال عادی قابلیت انقباضی قلب بگونه ای است که می تواند در هر ضربان 55 درصد حجم خود را خالی کند که به آن قدرت انقباضی 55 درصد می گویند و وقتی این قابلیت کاهش پیدا کرده و به حدود 20 تا 30 درصد برسد عملا قلب فرد “ضعیف” شده و دراین زمان فرد دچار نارسایی قلبی می‌شود.

وی افزود: چنین فردی اگر در معرض هر نوع بیماری ریوی قرار بگیرد، قلب دیگر توانی برای انقباض ندارد و در این زمان فرد دچار نارسایی قلبی-ریوی می شود که با خطرات بسیاری برای فرد بیمار همراه است.چگونه قلب ضعیف می شود

معصومی خاطرنشان کرد: متاسفانه در بیماری کرونا بافت ریه دچار آسیب می شود و حتی اگر در این بیماری بخشی از بافت ریه بطور موقت هم از کار بیفتد، در بیماران با قلب “ضعیف” می تواند با خطرات بسیاری همراه شده و مرگ و میر را در آنها بالا ببرد.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق تاکید کرد: افرادی که قلب ضعیف دارند باید بیش از سایر افراد رعایت نکات بهداشتی را داشته و حتی المقدور در خانه مانده و کمتر در سطح جامعه تردد داشته باشند.

وی افزود: توصیه می شود این افراد هنگام خروج از منزل جهت کارهای ضروری حتما از ماسک و دستکش استفاده کرده و فاصله بیش از دو تا سه متر را با سایر افراد رعایت کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نسبت به خطرات مصرف سیگار در این دسته از بیماران هم هشدار داد  وافزود: سیگاری هایی که طولانی مدت مصرف داشته اند وقلب ضعیف دارند، به خودی خود دچار نارسایی قلبی-ریوی هستند و این افراد اگر “کرونا” بگیرند شانس درمانشان بسیار پایین خواهد بود.

انتهای پیام

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

نارسایی قلب با عدم توانایی قلب برای پمپاژ خون مناسب بدن، به خوبی مشخص می شود. بدون جریان خون کافی، عملکرد بدن مختل می شود. نارسایی قلب یک بیماری یا مجموعه ای از علائم است که قلب شما را تضعیف می کند. یکی از راه های جلوگیری از نارسایی قلب، پیشگیری و کنترل شرایطی است که باعث نارسایی قلب مانند بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا، دیابت یا چاقی می شود.

نارسایی قلب، به معنای کاهش توانایی قلب در پمپ کردن خون است. نارسایی قلب به معنای حمله قلبی یا از کار افتادن قلب نیست ( البته افرادی که نارسایی قلب دارند، اغلب سابقه حمله قلبی را دارند). گاهی اوقات نارسایی قلبی به عنوان نارسایی احتقانی قلب  نیز شناخته می شود. احتقان به معنای  تجمع مایعات در بدن به علت کاهش توانایی پمپاژ خون توسط قلب است. شرایط خاصی، مانند  تنگ شدن عروق قلب (بیماری عروق کرونری) و یا فشار خون بالا، به تدریج قلب را خیلی ضعیف می کنند در عملکرد پمپاژ خون اختلال ایجاد می کنند.

همه شرایطی که منجر به نارسایی قلبی می شوند، نمی توانند به حالت اولیه برگردند. اما درمان می تواند علائم و نشانه های نارسایی قلبی را بهبود بخشد و به شما کمک کند که طولانی تر زندگی کنید. تغییر سبک زندگی  مانند ورزش، کاهش سدیم در رژیم غذایی، کنترل استرس و کاهش وزن می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشد.چگونه قلب ضعیف می شود

یکی از راه های جلوگیری از نارسایی قلب، پیشگیری و کنترل شرایطی است که باعث نارسایی قلب مانند بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا، دیابت یا چاقی می شود.

نارسایی قلب یک بیماری جدی پزشکی است که نیاز به درمان دارد. درمان اولیه، شانس خود را برای بهبود طولانی مدت با عوارض کمتر افزایش می دهد. در صورتی که علائم نارسایی قلبی دارید، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

شدت علائم در افراد مبتلا به میزان کاهش توانایی قلب در پمپاژ خون بستگی دارد. بعضی از افراد مبتلا به نارسایی قلب علائم کمی از خود نشان می دهند. شایع ترین علائم و نشانه های نارسایی قلبی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

نارسایی قلب علل مختلفی دارد. اغلب با بیماری دیگر مرتبط است.  برخی اوقات علت دقیقی برای آن یافت نمی شود.شايع ترين علت نارسايي قلبي، بيماري عروق كرونر (CAD)، اختلالي است كه موجب كاهش شريانهايي كه خون و اكسيژن را به قلب عرضه مي كنند. سایر شرایطی که خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش می دهد عبارتند از:

 

هر شخصی امکان ابتلا به نارسایی قلب را دارند. با این حال، بعضی عوامل ممکن است، خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. نارسایی قلب در مردان بروز بیشتری نسبت به زنان دارد. افراد مبتلا به بیماری هایی که به قلب آسیب می رسانند نیز در معرض خطر بیشتری قرار دارند. این بیماری ها عبارتند از:

برخی رفتارها همچنین می توانند خطر ابتلا به نارسایی قلبی را افزایش دهند، از جمله:

 

نارسایی قلبی بدون درمان می تواند در نهایت منجر به نارسایی احتقانی قلب (CHF) شود. وضعیتی که خون در سایر نقاط بدن جمع می شود که یک وضعیت بالقوه تهدید کننده زندگی است.

عوارض نارسایی می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

جهت تشخیص نارسایی قلبی پزشک پس از گرفتن شرح حال و معاینه ممکن است جهت تشخیص موارد زیر را توصیه کند:

موثرترین روش تشخیص نارسایی قلبی است. با استفاده از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر دقیق از قلب خود، که کمک می کند تا دکتر شما آسیب به قلب خود را ارزیابی و علل زمینه ای از وضعیت شما را تعیین کند.

پزشک شما همچنین می تواند یک معاینه فیزیکی را انجام دهد تا علائم فیزیکی نارسایی قلبی را بررسی کند. به عنوان مثال، تورم پا، ضربان قلب نامنظم و رگ های ورم کرده گردن ممکن است باعث شود که پزشک شما تقریبا بلافاصله نارسایی قلبی را متقاعد کند.

درمان نارسایی قلبی بستگی به شدت وضعیت شما دارد. مراحل اولیه نارسایی قلبی ممکن است با داروها درمان شوند تا به کاهش نشانه های شما کمک کنند و مانع پیشرفت بیماری شما شود. بعضی از خصوصیات داروها تجویزی  به شرح زیر است:

برخی از افراد مبتلا به نارسایی قلبی نیاز به جراحی مانند عمل جراحی بای پس عروق کرونری دارند. در طی این جراحی، جراح شما یک قطعه شریانی سالم را می گیرد و آن را به شرط عروق کرونر مسدود می کند.

دیگر افراد مبتلا به نارسایی قلبی نیاز به ضربان ساز برای کمک به کنترل ریتم های قلب. این دستگاه های کوچک به قفسه سینه قرار می دهند.

زمانی که تمام درمان های جواب ندادن، پیوند قلب در مراحل نهایی نارسایی قلبی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

یک شیوه زندگی سالم می تواند کمک به درمان نارسایی قلبی و جلوگیری از ایجاد بیماری در وهله اول. کاهش وزن و ورزش منظم می تواند خطر ابتلا به نارسایی قلبی را به طور قابل توجهی کاهش دهد. کاهش میزان نمک در رژیم غذایی شما همچنین می تواند خطر ابتلا شما را کاهش دهد.

دیگر عادات زندگی سالم عبارتند از:

بر گرفته از:

علائم نارسایی قلبی

نگاه کلی به نارسایی قلبی

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

من نارسایی قلبی دارم دارو مصرف می کن ولی گاهی قلبم درد می کنه می ترسم سنم کمه احتمال داره سکته کنم

سلام بايد مرتب تحت نظر متخصص قلب باشيد اگه دچار درد قفسه سينه شديد لازم هست كه متخصص قلب معاينتون كنن لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

سلام مادر من نارسایی قلب دارع میتونه پیوند کلیه بزنه؟چگونه قلب ضعیف می شود

سلام نیاز به شرح حال کامل تر و بررسی بیشتر می باشد

با توجه به موارد ذکر شده، بهتر است به صورت حضوری به متخصص داخلی مراجعه کنید.

سلام وقت بخیر خواهرم 43سال دارد سابقه فشار خون داره رفته دکتر بهش گفته 3 تااز رگهای قلبت زیادی خون پمپاژ میکنه علتش چیه؟

سلام بدليل انسداد مقداري از لومن رگ بوسيله پلاك آترواسكلروز هستش بايد تحت درمان متخصص قلب باشند.

با سلام همسر من مردی ۳۰ ساله هست به تازگی فهمیدیم مشکل قلبی مادرزادی داره..efدر حال حاظر ۵۰ هست میخواستم بدونم اینگونه بیماران چقدر عمر میکنند؟ خواهشا جواب بدین

سلام Ef اشون ک خوبه مشکلشون دقیقا چیه؟ نارسایی و بزرگی قلب دارن؟ یا سوراخ و یا مشکل دریچه ای؟

سلام خواهرم دوکتور رفته میگه ترک قلب داری . ایا ترک قلب وجود دارد یانه . اگر هست با دارو درمان میشه یا جراحی بیشه

سلام والا ترک قلب از نظر علمی وجود دارد اسم علمی بیماری رو ذکر کنید

سلام.خانم 40 ساله هستم.استرس شدید دارم.عصبی هم هستم و تپش قلب کم و تنگی نفس کم و لرزش قلب دارم.ایا ربطی به تنگی رگها دارد؟

سلام نه تنگي رگ با تنگي نفس فعاليتي خودشو نشون ميده علائم شما بيشتر به اضطراب ميخوره، تست tsh بديد تا از نظر پركاري تيروييد بررسي شيد در صورتي كه نرمال بود بايد توسط متخصص اعصاب و روان ويزيت شيد.

سلام…..ایا گرفتگی رگ و نارسایی ان را میتوان با دارو حل کرد؟؟؟یا نیاز به بالون دارد؟؟

سلام بستگی به محل گرفتگی نیاز به آنژیو(بالن) یا جراحی دارد

سلام مامانم مشکل قلبی دارن بعدکمخونی مینوردارنددکتربهشون گفتی قلبت کم رسایی خون داره۴۸سالشونه بعدواسه قلبشون قرص آنژیپول مصرف میکنندمیشه درمان کرد

سلام بستگی داره میزان ef در اکو چقد باشه بله با درمان دارویی کنترل میشه فقط باید زیر نظر متخصص قلب باشن و ویزیت دوره ای طبق نظر متخصص قلب بشن

سلام. 36 ساله هستم. عمل قلب باز کردم. دریجه میترال تعویض کردم. 4 ماه قبل از عمل جراحی . Ef من 25 درصد بود. الان هم که حدود 3 ماه از جراحی میگدره بالا نرفته. به نظر شما امیدی به بالا رفتن اون هست یانه؟

سلام احتمالش كمه بايد تحت نظر متخصص قلب باشيد تا درمان نارسايي قلب را انجام دهند.

سلام۱۶سالمه ۱۰ سالم که بود سوار دوچرخه بودم یه دفه قلبم درد گرفت دیگه گذشت تا یک سال پیش که دوباره همونجوری شدم رفتم دکتر گفت چیزیت نیست الان بد تر شده قلبم تند نی زنه بعضی وقتا که نفس می کشم درد می کنه چند روز هم هست که سمت راست قفسه سینم درد می کنه قلبمم نامنظم می زنه

سلام بهتره نوار قلب بديد و توسط متخصص قلب ويزيت شويد

سلام خسته نباشید خانم دکتر مادرم دچارنارسایی قلبی شدن،امکان بهترشدنشون هست؟ پارسال efشون ۵۵بود و اصلا مشکلی قلبی نداشتن متاسفانه به علت شیمی درمانی(کنسربرست)efشون پایین اومده والان ۲۵.آیا بالا رفتنش هست؟

سلام احتمال اينكه بالا بره كمه اما ميتونن به متخصص قلب برن تا دارو بگيرن كه ١- افت نكنه ٢- عملكرد قلبشون بهتر شه و در صورت نياز براشون پيس ميكر بذارن

سلام مادر من سنش بالاست نارسایی قلبی دارد پاهاش و صورتش ورم کرده پزشک معلجش میگهef پایینهafبالاست باید بستری شود ما دوست نداریم بستریش کنیم ایا راهی وجود دارد در منزل باشه با کمک دارویی مشکل بر طرف بشود

سلام با توجه به شرايطشون و احتمال ادم ريه بايد در بيمارستان بستري باشن

سلام من چند وقت حدود 7 الی 8 ماه تحت استرس و فشار های عاطفی و عصبی بودم که باعث میشد درد در قفسه سینه ام احساس کنم احساسی مثل سنگینی سوزش یا خفگی های مداوم و طولانی. الان که اون موقغیت های استرس زا ازبین رفتن اما با کوچکترین ناراحتی یا اضطرابی قفسه سینه ام سنگین میشه. فعالیت هایی مثل ورزش یا فعالیت های هیجانی باعث میشن ضربان قلبم خیلی تند و محکم بشه و احساس خستگی مضاعف داشته باشم ایا قلب من ضعیف شده و دیگه نمیتونم فعالیت های سنگین انجام بدم ؟

سلام عزیزم بعید نارسایی قلبی مطرح باشه اما برای بررسی طپش قلب باید به متخصص قلب مراجعه کنید

سلام خسته نباشید اکو و اسکن انژیو انجام دادم قلبم۴۰درصد هست ایا نیاز هست دارو بخورم یا نه ۴۵سالمه سال۹۶هم اکو کردم۴۰درصد بود ایا درمان میشه یا به اخر خط رسیدم؟

سلام نه اصلا اينطوري نگي بله نيازمند درمان دارويي هستيد اما بايدمتخصص قلب تحويز كنند با توجه به وضعيت فشار خون و ساير معايناتشون

سلام خسته نباشید پدر من ۸۳ سالشه الان بدنش پف کرده هم طرف چپ کلیه اش باد کرده هم پاهاش. واینکه اصلا خواب نداره نفسش میگیره مخصوصا دراز کشیدنی. میشه چندتا درمان خانگی لطف کنین بگین یکم ارومش کنه..درضمن ۳ ماه پیش عمل سنگ مثانه بردیم دکتر گفت اگر پف کردن بدنش خوب نشه ایراد از قلبش هست. الانم که نمیشه رفت بیمارستان خطرناکه لطف کنین درمان خانگی نام ببرین تا یکم اروم شه

سلام من نميدونم وضعيت كليشون چطوره لطا نميتونم دارو تحويز كنم بهتره توسط متخصص قلب در مطب ويزيت شونز

سلام من نميدونم وضعيت كليشون چطوره لطا نميتونم دارو تحويز كنم بهتره توسط متخصص قلب در مطب ويزيت شوند

ايا از روي تعداد نبض ميشود گفت قلب مشكل ـنارساـ يا مايوپتي دارد؟

سلام، خيلي بايد دقيق شد، نياز به تجربه بالا دارد در مورد آريتمي ها ميشه تشخيص داد.

سلام پدرم 83ساله هستن زیرچشمشون گود شده پاها مخصوصا قوزک ورم کرده خیلی کم خس خس سینه داره وهمیشه بینهایت خوابالوده هستن یعنی در هرزمان ومکان بی اراده میخوابن قبلا یه مدت قندشون بالا بوده ولی هرکاری میکنیم پزشک مراجعه نمیکنه میخاستم بدون مشکل چیه..باتشکر

سلام باید آزمایش کارکرد کلیه و قند و …مجدد بررسی شود همچنین قلب ایشان معاینه شود ورم پاها میتواند علل کلیوی و قلبی داشته باشد که نیاز به بررسی است

سلام خانم دکتر من خانمم قلبش مشکل داره چندروز پیش اکو گرفتیم دکترش گفته نارسایی قلبی داره چندروزباید دارو استفاده کند

سلام منظورتون دوره درمان هست؟ احتمالا طولانی مدت نیاز به درمان باشه اصلا سرخود داروها کم یا قطع نشه فقط با نظر پزشک معالجشون دوز داروها تغییر یابد

باسلام و تشکر نارسایی قلبی همیشه با تغییرات واضح نوار قلب همراه هست یا نه؟

سلام خیر ممکن است نوار قلب نرمال باشد جهت تشخیص قطعی باید اکو و اسکن یا تست ورزش انجام شود

سلام . وقت بخیر . من 19سالم است و از سن17سالگی ,تحت درمان دکتر هستم ، که ایشون در امریکا فعالیت میکنند . و گفتن زمان خوبی شناسایی شدی چون راحت تر و بهتر درمان میشه کرد. من الان نزدیک به دو سال است که قرص کبد چرب لیور کر و کورتول ۶/۲۵و یک قرص دیگه مربوط به فشار خون میخورم . پس کبد چرب و فشار خون و قرص تنظیم پمپاژ قلب مصرف میکنم . و مهمترین نکته اینکه من وزنم 130بود و قدم 1/86. اونم تو این سن . میخواستم بدونم که اگر وزنم رو به 60 ,65برسونم ، مشکلم کاملا بر طرف خواهد شد ؟ چون دیگه نمیخوام هیچ قرصی بخورم و میخوام سالم سالم باشم و زتدگی کنم . باز باید کنار کاهش وزن و ورزش و تغدییه چه نکاتی رو رعایت کنم ؟ من رژیم خیلی سختی هم الان دارم میگیرم طوری که روزی 1/5کیلو کم میکنم و واقعا زحمت میکشم و نمک و شکرو شام اصلا نمیخورم . فقط یک درمان قطعی و درست میخوام تا دنبال کنم و به هدفم برسم و تمام . خوشحال میشم کمکم کنید .سپاس از سایت خوبتون ..

سلام دوست عزیز با کاهش وزن اصولی زیر نظر متخصص تغذیه بله کمک فراوانی به روند بهبود میکنید کاهش وزن روزی یک کیلو و نیم عوارض زیادی دارد فعلا روش کاهش وزن اصولی و تغذیه مناسب را در پیش بگیرید اقدام بیشتری نیاز نیست

محتوای مقاله ای بسیار عالی بود زیرا با زبان ساده کلیه مطالب را در مورد نارسایی قلبی توضیح داده بود تندرست و موفق باشید

سلام دوست عزیز ممنونیم از حسن نظرتون??

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon


تخته نرد خاتم، بهترین انتخاب برای هدیه

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟

 

 

چگونه قلب ضعیف می شود

 

انجام فعالیت های ورزشی برای بیماران قلبی یا افراد دارای عوامل خطرساز بیماری های قلبی نیز توصیه می شود اما برای تجویز ورزش به این افراد، پزشکان باید بی خطر بودن ورزش تجویزشده برای آنها را ارزیابی کنند…

 

تنها حد متوسطی از آمادگی جسمانی برای به دست آوردن فواید ورزش در بیماران غیرمبتلا برای کاهش مرگ ومیر ناشی از بیماران عروق کرونر قلبی در آینده کافی است اما در بیماران مبتلا، سطح بالاتری از فعالیت جسمی لازم است. برای بازگشت نسبی پدیده تنگی عروق در بیماران مبتلا به عروق کرونر، صرف انرژی بیش از ۱۵۰۰ کیلوکالری در هفته نیاز است. میزان مصرف انرژی در طول یک هفته در بیمارانی که ۳ بار در هفته در برنامه بازتوانی قلبی شرکت می کنند ۸۳۰ کیلوکالری در هفته است. مدت هر جلسه ورزش باید به تدریج افزایش یابد تا به ۴۰ ۳۰ دقیقه در اکثر روزهای هفته برسد. جلسه های ورزشی باید شامل مراحل گرم و سردکردن (۵ تا ۱۰ دقیقه) و تمرین های کششی و فعالیت های هوازی با شدت کم باشد. در بیماران مبتلا به عروق کرونر، گرم کردن با شدت کم از بروز اختلال های ریتمی خطرناک جلوگیری می کند و سرد کردن نیز باعث می شود ضربان قلب و فشارخون به حالت اولیه بازگردد و از افت فشارخون و گیجی پس از ورزش جلوگیری شود. ورزش های دینامیک و مقاومتی برای قسمت های فوقانی و تحتانی بدن به عنوان بخشی از برنامه های بازتوانی قلبی انجام می شود. ورزش مقاومتی با شدت متوسط، باعث بهبود قدرت و استقامت عضلانی می شود که به استقلال فرد و بهبود کیفیت زندگی او کمک می کند اما هنوز مشخص نیست که آیا اینگونه ورزش ها تاثیری بر عوامل خطرساز بیماری های قلبی داشته باشند. برنامه ورزشی مقاومتی که به طور معمول توصیه می شود به صورت مجموعه های ۸ تا ۱۰ تایی ورزش های نواحی مختلف بدن ۲ تا ۳ بار در هفته است. این برنامه ها معمولا با وزنه کم شروع می شوند و با تعداد ۱۰ تا ۱۵ تکرار پیشرفت می کنند. وقتی قرار است نسخه ورزشی در یک برنامه ورزشی به بیمار مبتلا به عروق کرونر تجویز شود، میزان بررسی مصرف انرژی اوقات فراغت باید حداقل ۱۵۰۰ کیلوکالری در هفته باشد.

 

● تأثیر ورزش بر ضربان قلب

 

پاسخ طبیعی ضربان قلب به ورزش افزایش بر اساس حداکثر ضربان قلب پیش بینی شده با توجه به سن بیمار است و سپس کاهش ضربان قلب به حد پایه نیز باید در مدت زمان نسبتا سریعی صورت گیرد. ناتوانی فرد در رسیدن به حداکثر ضربان قلب پیش بینی شده در غیاب مصرف داروهای بتابلاکر مانند پروپرانولول بیانگر ابتلا به بیماری عروق کرونر است.

 

● تأثیر ورزش بر فشارخون

 

پاسخ طبیعی فشارخون در ورزش افزایش پیشرونده است. فشارخون ممکن است حین ورزش پاسخ طبیعی داشته باشد یا در بیمار مبتلا به بیماری قلبی افزایش یا کاهش غیرطبیعی داشته باشد. افزایش بیش ازحد فشارخون به میزان بیش از ۲۵۰ میلی متر جیوه، دلیلی برای متوقف کردن ورزش است. کاهش نامتناسب فشارخون هنگام ورزش به معنای لزوم قطع ورزش است. در بیماران قلبی علایمی مانند آنژین صدری، تنگی نفس، تپش قلب، احساس گیجی و سنکوپ ایجاد می کند. ورزش منظم عملکردی مشابه داروهای بتابلاکر مانند پروپرانولول دارد. به این معنی که باعث کاهش ضربان قلب و فشارخون طی ورزش می شود و به این طریق بیمار می تواند برای مدت طولانی تری در فعالیت های روزمره و تفریحی شرکت کند و در عین حال بدون علامت باشد. براساس نتایج مطالعه های انجمن قلب آمریکا، ورزش مقاومتی خفیف تا متوسط به منظور تقویت عضلانی و افزایش قدرت و استقامت عضلانی در پیشگیری و درمان بیماری های مزمن و کاهش عوامل خطرساز موثر است. در بیشتر مطالعه ها تاثیر ورزش ایروبیک (هوازی) و دینامیک در کاهش فشارخون در حال استراحت در افراد دارای فشارخون طبیعی و در افراد مبتلا به پرفشاری خون نشان داده شده است. در بیماران دچار تنگی عروق کرونر (عروق تغذیه کننده قلب) و پرفشاری خون، تست ورزش باید قبل از تمرین ورزشی با شدت متوسط یا بالا انجام شود. منطقی است که برای بیشتر بیماران، شروع ورزش با شدت متوسط مانند پیاده روی انجام شود. در بیماران عروق کرونر اثبات شده در صورتی که فعالیت های ورزشی با شدت بالاتر شروع شود، حتما باید این کار در کلینیک های بازتوانی انجام شود. در بیماران مبتلا به فشارخون بالا، یک تمرین ورزشی هوازی همراه ورزش مقاومتی توصیه می شود اما هنوز مطالعه ها درباره شدت، تکرار و طول مدت ورزش در این خصوص محدود است.

 

● ورزش پس از سکته قلبی

 

به منظور پیشگیری از کاهش آمادگی جسمانی در بیمارستان، مبتلایان به سکته قلبی باید هر چه سریع تر برنامه بازتوانی قلبی شان را آغاز کنند. هدف از این عمل به حداقل رساندن کاهش آمادگی جسمانی که در نتیجه بستری شدن در بیمارستان رخ می دهد است. همچنین فرصت مناسبی برای آموزش به بیماران در خصوص اصلاح سبک زندگی و کنترل عوامل خطرساز. بیشتر ورزش های این مرحله برای بازگرداندن دامنه حرکات و تحمل استرس های جاذبه و تغییرات فشارخون است (با نشستن و ایستادن متناوب). برنامه بازتوانی قلبی خارج بیمارستان خود شامل دو مرحله است و به منظور بهبود عملکرد ورزشی و کاهش عوامل خطرساز به منظور کاهش مرگ ومیر صورت می گیرد. به طور کلی توصیه می شود بیماران پس از حمله قلبی ورزش را با شدت نسبتا کمتری شروع کنند (با معیار ۱۱ تا ۱۳ طبق معیار درک خستگی). اکثر برنامه های بازتوانی قلبی در کلینیک های مخصوص و به میزان ۳ روز غیرمتوالی و هر هفته و هر مرحله ۲۰ تا ۴۰ دقیقه ورزش هوازی انجام می شود و همراه برنامه ۵ تا ۱۰ دقیقه گرم و سرد کردن وجود دارد. وقتی بیمار پیشرفت ورزشی داشت، باید او را برای ادامه برنامه ورزشی در منزل تشویق کرد به شرطی که میزان کالری مصرفی وی در هفته بالای ۱۵۰۰ کیلوکالری باشد.

 

● ورزش در آنژین صدری (درد قلبی)

 

بیماران مبتلا به آنژین قبل از شروع برنامه ورزشی باید کیفیت درد خود را به خوبی بشناسند (درد قفسه سینه، گلو، بازو، پشت و …) و متوجه این نکته شوند که ورزش همراه درد برای آنها سودی نخواهد داشت. آنها همچنین باید مشخص کنند که چه فعالیتی باعث بروز آنژین در آنان شده و سپس به اصلاح و پرهیز از آن بپردازند. به طور مثال اگر پیاده روی در هوای سرد باعث احساس درد در آنها می شود، باید لباس گرم و مناسب بپوشند یا در فضای بسته ورزش کنند یا اینکه پیش از فعالیت هایی که باعث احساس درد می شود، نیتروگلیسیرین مصرف کنند.

 

● ورزش و نارسایی قلبی

 

مطالعه های اخیر نشان داده اند ورزش متوسط در این بیماران بدون عارضه است و باعث بهبود کیفیت زندگی، تحمل بهتر ورزش و عملکرد بهتر عضلات اسکلتی می شود. مدت زمان فعالیت ورزشی باید در این بیماران به گونه ای طراحی شود تا فرصت بیشتری برای استراحت داشته باشند. تعدادی از این بیماران ورزش های منقطع که با دوره های استراحت است را بهتر تحمل می کنند ولی این بیماران باید تشویق شوند تا طول مدت ورزش خود را افزایش دهند تا قادر شوند در یک نوبت حداقل ۳۰ دقیقه یا بیشتر به طور مداوم ورزش کنند.

 

● ورزش و پیوند قلب

 

بیماران دریافت کننده پیوند پس از جراحی یک عدم تحمل ورزش به میزان کاهش ظرفیت حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد در مقایسه با همسالان سالمشان تجربه می کنند که عدم تحمل ورزش به علت اختلال عصب دهی سمپاتیک عضله قلب (شاخه های وابران)، اختلال های عضلانی اسکلتی و کاهش قدرت این عضلات از قبل از عمل جراحی است. پس از جراحی درمان های پزشکی باید برای جلوگیری از عوارضی مانند عفونت، اختلالات چربی، پرفشاری خون، پوکی استخوان، دیابت، برخی سرطان ها و تصلب شرایین سریع شونده در عضو پیوندی انجام شود. به جز داروی مهارکننده ایمنی سایکوسپوریس که ممکن است باعث افزایش فشار خون در حال استراحت و طی ورزش شود هیچ یک از داروهای دیگر که برای جلوگیری از رد پیوند تجویز می شوند تاثیری بر پاسخ فیزیولوژیک بیمار طی ورزش ندارند و همچنین بر افزایش آمادگی هوازی فرد طی یک نسخه ورزشی تاثیری نمی گذارند. برای تجویز نسخه ورزشی به بیماران پیوند قلبی نمی توان از متدهای قلبی استفاده کرد چرا که تغییرات ضربان قلب در این بیماران بسیار متغیر است. از این رو معیار درک خستگی ۱۱ تا ۱۴ باید به عنوان راهنمای شدت ورزش در این بیماران مورد استفاده قرار گیرد. در بیماران پیوند قلبی که تحت ورزش درمانی قرار می گیرند ظرفیت ورزش بین ۱۵ تا ۴۰ درصد افزایش می یابد، از این رو یک برنامه ورزشی پیشرونده شامل ۷ تا ۱۰ نوع ورزش که روی پاها، پشت، بازوها و شانه ها متمرکز است، حداقل ۱۲ هفته پس از جراحی و به میزان ۲ بار در هفته توصیه می شود.

 

● پیس میکرها و دفیبریلاتورها

 

این بیماران پیش از شروع ورزش باید حتما یک تست ورزش از نظر وجود اختلال عروق کرونر انجام دهند.

منبع:روزنامه سلامت 

سلامتی و تندرستی با ورزش

خرید اینترنتی تلویزیون،یخچال و… از بانهچگونه قلب ضعیف می شود

پایین ترین نرخ وبیشترین تنوع تورهای نوروزی


از همین حالا برنامه سفر نوروزت رو بچین!


مرکز تخصصی استعدادیابی و آموزش کودکان


بایدها و نبایدهای بهداشت و سلامت بانوان

برای خریدبلیط اتوبوس دنبال سایت معتبری؟

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی


خرید دستگاه تصفیه آب با شرایط اقساطی


واسه همه چی جا هست!


کاندوم متناسب با نیازت رو اینجا پیداکن


طعم موردعلاقه کیکت رو انتخاب کن

برترین باشگاه بدنسازی اطرافتان را پیداکنید


لوازم خونگیت رو اقساطی نو کن!


طرح های 3بعدی کاغذ دیواری برای خرید

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

ما برای بهبود خدمات خود از کوکی‌ها استفاده می‌کنیم. جزئیات بیشتر را در صفحه “حفظ حریم خصوصی کاربران” در وبسایت دویچه وله بخوانید.

وجود چین در نرمه گوش و یک هاله سفید دور عنبیه‌ چشم می‌تواند حاکی از بیماری قلبی احتمالی باشد. اگر شما نیز این علامت‌های ویژه را در بدن خود دارید بهتر است بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنید.

وب‌سایت هفته‌نامه آلمانی “فوکوس” در گزارشی از چهار نشانه ویژه در بدن سخن گفته که ممکن است زنگ خطری برای وجود بیماری قلبی باشد.   فوکوس می‌نویسد، یک‌ چهارم همه موارد مرگ و میر بر اثر ضایعات قلبی رخ می‌دهد و اغلب زمانی متوجه موضوع می‌شویم که نخستین نشانگان ناشی از بیماری قلبی بروز کرده است. در حالی که علامت‌هایی در ظاهر ما وجود دارد که به صورت تعجب‌آوری از خطر بیماری قلبی سخن می‌گوید؛ علامت‌هایی که بهتر است با دیدن آن‌ها بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنیم.چگونه قلب ضعیف می شود

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

چین مورب بر روی نرمه گوش

دکتر ساندرز فرانک کسی بود که از ارتباط بین چین‌های مورب بر لاله گوش و بیماری‌های عروق قلب سخن گفت. به گفته او، این چین‌ها که به آن “علامت فرانک” نیز گفته می‌شود ممکن است نشانه وجود تصلب شرائین، باریک شدن عروق و تجمع ‌پلاکت‌های خونی حتی در عروق اصلی قلب باشد. 

دکتر فرانک می‌گوید، در حالت معمولی لاله گوش از خونرسانی خیلی خوبی برخوردار است و این قسمت از بدن در صورت وجود اشکال در عروق خونی تحت تأثیر قرار گرفته و آن را به صورت چین مورب نشان می‌دهد. وقتی لاله گوش از احتمال تصلب در شرائین خبر می‌دهد احتمال این که عروق قلبی دچار مشکل شده باشد زیاد است. 

دویچه وله فارسی را در اینستاگرام دنبال کنید

گره‌های چربی

نشانه بعدی تجمع گره‌های نارنجی‌رنگ چربی در دست‌ها، زانوها و پلک بالایی است که می‌تواند ناشی از سطح بالای کلسترول باشد.

بالا بودن کلسترول از عوامل خطرساز اصلی برای ابتلا به تصلب شرائین یا سفت و سخت شدن عروق است که می‌تواند به سکته قلبی یا مغزی منجر شود.

چماقی شدن ناخن‌ها

چماقی شدن ناخن‌ها که در آن قسمت انتهایی ناخن گرد، منحنی و برآمده می‌شود زمانی به وجود می‌آید که به بافت‌ها مثلا در مواردی مانند ضعیف شدن قلب اکسیژن کافی نمی‌رسد.

در این صورت در انتهای انگشتان عروق کوچکی به صورت جبرانی ایجاد می‌شود و در نتیجه ناخن‌ها ضخیم‌تر و پهن‌تر می‌شوند.

هاله دور عنبیه

چهارمین نشانه وجود هاله‌ای اطراف عنبیه چشم است. تجمع چربی می‌تواند حلقه‌ای خاکستری در اطراف قسمت خارجی عنبیه ایجاد کند. 

وجود این حلقه خاکستری در افراد سالمند به وفور اتفاق می‌افتد. اما اگر این هاله در چشم افراد زیر ۴۵ سال پدیدار شود ممکن است اشکالی در سوخت و ساز چربی وجود داشته باشد. وجود این هاله بر بینایی تأثیر ندارد اما می‌تواند ناشی از بیماری قلبی باشد.

سکته نابهنجاری ناگهانی گردش خون در مغز است. ضربه با گرفتگی یا پارگی یک مویرگ در مغز یا نواحی گردن شروع می‌شود که باعث می شود به بخشی از مغز خون کافی نرسد. بدین ترتیب فعالیت سلول‌های مغز متوقف می‌شود. با اقدام سریع می‌توان از پیامدهای ناگوار سکته جلوگیری کرد.

آشکارترین علایم سکته عبارتند از: مختل شدن بینایی و گفتار، احساس ناشنوایی و فلجی، سرگیجه و تلوتلو خوردن به همراه سردرد شدید. کسانی که به سکته دچار می‌شود نباید چیزی بنوشد یا دارو بخورد. چنانچه بیهوش شود باید او را آرام به پهلو خواباند. در صورت امکان باید بی‌درنگ کمک‌های اولیه را شروع کرد تا تنفس او مرتب شود.

سکته پیش و بیش از هر چیز در قیافه ظاهر می‌شود. از کسی که دچار سکته شده بخواهید که لبخند بزند. اگر به سکته دچار شده باشد، عضلات صورت ضعیف می‌شوند و او با دهان کج و کوله لبخند می‌زند.

از کسی که دچار حمله شده بخواهید دست‌هایش را با هم پیش بیاورد و کف آنها را رو به بالا بگیرد. اگر واقعا سکته کرده باشد، نمی‌تواند دست‌هایش را صاف بالا بیاورد و کف آنها را به خوبی نشان دهد.

اگر کسی نتواند جمله‌ای را درست تکرار کند، احتمالا سیستم گفتاری او آسیب دیده است. اگر حرف زدن او با لکنت و ایراد همراه باشد و کلمات را نارسا بیان کند، باید فوری او را به دکتر رساند.

اگر در والدین کسی سابقه سکته وجود داشته باشد، شخص بیشتر در معرض آن قرار می‌گیرد. سن و سال هم در سکته مؤثر است: خطر سکته در افراد بالای ۵۰ سال دوبرابر می‌شود. جنسیت هم مؤثر است: مردان به مراتب بیش از زنان دچار سکته می‌شوند.

به نظر کارشناسان از ۷۰ درصد موارد سکته می‌توان پیش‌گیری کرد. بدترین چیزی که خطر سکته را افزایش می‌دهد بالا بودن فشار خون است. عوامل دیگر عبارتند از: سیگار کشیدن، بیماری‌های قندی و زیادی چربی خون. وزن بالا و افراط در نوشیدن مشروبات الکلی هم خطر سکته را بالا می‌برند.

نتیجه یک پژوهش در فنلاند نشان می‌دهد که بدبینی می‌تواند خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. البته عکس آن صحیح نیست و نگاه خوشبینانه به جهان لزوما به معنای حفظ سلامت قلب نیست. (17.11.2016)
 

بر اساس پژوهش‌های اخیر سندرم متابولیک (چاقی شکم، تری‌گلیسیرید، فشارخون و قند خون بالا) خطر بروز بیماری‌های قلبی، دیابت و سکته در سال‌های پیش از یائسگی را افزایش می‌دهد. زنان سیاه‌پوست بیشتر در معرض این عوامل خطرزا هستند. (04.08.2016)
 

نتایج تحقیقات جدیدی در دانشگاه هاروارد آمریکا نشان می‌دهد که نگاه مثبت به زندگی، خوش‌بینی‌، رضایت و احساس خوشبختی تأثیر بسزایی بر کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی می‌گذارد. (19.04.2012)
 

در تازه‌های پزشکی این هفته: بهترین و بدترین غذاها برای سلامت ریه‌ها. چربی قهوه‌ای، محافظی در برابر بیماری قلبی و دیابت. سیگارهای الکترونیکی روده ها را ملتهب می کند. کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف بیشتر قهوه.

فرزند روح‌الله حسینیان از چهره‌های جنجالی اصولگرا، از مرگ او خبر داد. حسینیان از تندروترین چهره‌های امنیتی در حمله به دگراندیشان و مخالفان بود. برخی علت مرگ حسینیان را “ابتلا به کرونا” و برخی “عارضه قلبی” عنوان کرده‌اند.

نتیجه تحقیقی که در کره جنوبی صورت گرفته حاکی از آن است که مسواک زدن به طور منظم، می‌تواند خطر ابتلا به نارسایی‌ و ایست قلبی را کاهش دهد. در حفره دهان باکتری‌های فروانی زندگی می‌کنند که می‌توانند وارد جریان خون شوند.

بر اساس پژوهش مشترک دو دانشگاه، واکسن آسترازنکا در برابر گونه آفریقای جنوبی ویروس سارس‌کوو۲ محدود عمل می‌کند.  

در بریتانیا شمار کودکانی که پس از بهبودی از بیماری کووید۱۹ به یک بیماری شبیه کاوازاکی مبتلا می‌شوند افزایش یافته است.  

با این تصاویر نگاهی می‌افکنیم به جهان پیرامون‌مان. تصاویری از رویدادهای خارق‌العاده یا روزمره، از زیبایی‌ها و زشتی‌ها.
 

© 2021 Deutsche Welle |
حریم خصوصی کاربران |
شناسنامه |
تماس
| نسخه موبایل

کلینیک تخصصی و فوق تخصصی قلب و عروق دکتر ضربان – بهترین مرکز درمان قلب کشور

ما در این مقاله قصد داریم به چیستی نارسایی قلبی بپردازیم.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید .

نارسایی قلبی شرایطی است که درآن قلب نمی تواند خون کافی را به بدن برساند و یا نمی تواند خون را با نیروی مناسبی پمپاژ کند و یا هردو را باهم دارد.

گاهی عده ای به اشتباه فکر می کنند که منظور از نارسایی قلبی ،متوقف شدن قلب می باشد و یااینکه قلب درحال متوقف شدن است،که این تفکری غلط است.با این وجود نارسایی قلبی شرایطی خطرناک است و بیمار مبتلا به این عارضه حتما باید تحت مراقبت پزشک باشد. نارسایی قلبی با گذشت زمان تشدید می یابد و رفته رفته عملکرد پمپاژ توسز قلب ضعیف و ضعیف تر می شود.این عارضه گاهی فقط سمت راست قلب را تحت تاثیر قرار می دهد .اما در بیشتر موارد هر دو سمت را درگیر می کند.چگونه قلب ضعیف می شود

نارسایی قلبی شرایطی است که درآن قلب نمی تواند خون کافی را به بدن برساند و یا نمی تواند خون را با نیروی مناسبی پمپاژ کند و یا هردو را باهم دارد.

گاهی عده ای به اشتباه فکر می کنند که منظور از نارسایی قلبی ،متوقف شدن قلب می باشد و یااینکه قلب درحال متوقف شدن است،که این تفکری غلط است.با این وجود نارسایی قلبی شرایطی خطرناک است و بیمار مبتلا به این عارضه حتما باید تحت مراقبت پزشک باشد. نارسایی قلبی با گذشت زمان تشدید می یابد و رفته رفته عملکرد پمپاژ توسز قلب ضعیف و ضعیف تر می شود.این عارضه گاهی فقط سمت راست قلب را تحت تاثیر قرار می دهد .اما در بیشتر موارد هر دو سمت را درگیر می کند.

اگر سمت راست دچار این مشکل شود این بدان معناست که قلب نمی تواند خون کافی را جهت برداشتن اکسیژن به ریه ها پمپاژ کند و این عارضه نارسایی قلبی سمت راست نام دارد و اگر سمت چپ باشد این بدان معناست که قلب در پمپاژ کردن خون غنی از اکسیژن کافی به نقاط بدن ناتوان است و این عارضه نارسایی قلبی سمت چپ نامیده می شود.

حال اگر عارضه در سمت راست قلب ایجاد شود این مشکل باعث ایجاد عوارضی همچون ایجاد مایعات در مچ پا،پا،شکم، رگ های گردن و کبد می شود.

و اگر سمت چپ دچار نارسایی قلبی شود،به دلیل نرسیدن خون عنی از اکسیژن به بدن شخص دچار خستگی و تنگی نفس می شود.

تمامی افراد در سنین مختلف ممکن است به نارسایی قلبی مبتلا شوند. این عارضه درمان قطعی ندارد. اما شخص بیمار می تواند با مصرف یک سری از دارو ها و تغییر در سبک زندگی و استفاده از رژیم های عذایی مناسب،طول عمر بیشترو زندگی فعالی را داشته باشند.

1:انجام فعالیت های سنگین و کار کشیدن بیش از حد ازماهیچه ی قلب سبب ایجاد نارسایی قلبی می شود. با ضعف قلب ، پروتئین ها و مواد خاصی ممکن است در خون رها شوند. وجود این مواد موجب تشدید این بیماری می شود.

2: بیماری ایسکمیک قلب 3:آریتمی ، به منظور به وجود آمدن مشکل در ریتم ضربان قلب 4: کاردیومیوپاتی،به منظور سفت و ضخیم شدن عضله ی قلب

5:بیماری دریچه ی قلب، در صورتی رخ می دهد که یک یا چند دریچه قلب شما به درستی کار نکند 6: نقایص مادرزادی قلب: مشکلاتی که در بدو تولد وجود دارد. 7:دیابت 8:فشار خون بالا 9:کم کاری و یا پرکاری تیروئید 10:شیمی درمانی 11:استفاده از الکل و مواد مخدر تمامی عوامل بالا موجب ایجاد نارسایی قلبی میشود.از عوامل دیگر می توان به سن بالای 65 سال،اضافه وزن اشاره کرد. اگر شما قلب سالمی دارید به منظور پیشگیری از مبتلا شدن به این عارضه موارد ذیل را انجام دهید:

1:پیاده روی کنید. 2:سبک زندگی سالمی را برگزینید. 3: از مصرف داروهای غیر قانونی اجتناب کنید. 4:از مصرف الکل خودداری کنید.

حال اگر به نارسایی قلبی مبتلا هستید علاوه بر رعایت عوامل فوق،کاملا تحت درمان پزشک باشید و تمامی داروهای خود را به درستی و به موقع طبق دستورالعمل مصرف کنید و میزان فعالیت بدنی که به شما آسیب نمیرساند را از پزشک خود بپرسید و براساس آن عمل کنید.

1.بیماری ایسکمیک قلب 2.آریتمی ، به منظور به وجود آمدن مشکل در ریتم ضربان قلب 3. کاردیومیوپاتی،به منظور سفت و ضخیم شدن عضله ی قلب

رایج ترین و بیشترین علائم موارد ذیل می باشد: 1.خستگی و تنگی نفس 2.ورم کردن رگ های گردن،مچ پا،شکم و پاها که به علت جمع شدن آب در آن نواحی می باشد. حال هرچه قلب شما ضعیف تر شود این علائم با شدت و وضوح جدی تری خود را نمایان میسازند.مثلا در هنگام انجام کارهای معمولی مثل لباس پوشیدن دچار خستگی و تنگی نفس می شوید.

ایجاد مایعات ناشی از نارسایی قلبی همچنین باعث افزایش وزن ، تکرر ادرار و سرفه می شود که در شب و هنگام خوابیدن بیشتر بدتر می شود .

درمان این عارضه براساس شدت آن صورت میگیرد.اگر ضعیف باشد با مصرف دارو و تغییر در سبک زندگی ،فعالیت بدنی،ترک سیگار و مراقب قابل حل می باشد. اگرنارسایی قلبی شدید باشد ممکن است بیمار نیاز به استفاده ازپمپ مکانیکی قلب و یا پیوند قلب باشد.

شما می توانید برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های قلبی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه اینستاگرام ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید .

ممكن هست كه بچه دچار نارسايي قلبي بشه ؟

ممنونم كه اين اطلاعاتو در اختيار ما ميزارين ?

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

ایران، تهران ، خیابان شریعتی ، بالاتر از میرداماد ، خیابان منظرنژاد،پلاک 53 ، واحد 9

 

تماس با ما

تست نوار قلب

تست ورزش

اکوکاردیوگرام

اکوکاردیوگرافی ورزشی

نظارت بر فشارخون سرپایی

دستگاه های ثبت حمله

ثبت سرپایی امواج قلبی

چگونه قلب ضعیف می شود
چگونه قلب ضعیف می شود
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *