چگونه قلب جنین تشکیل میشود

 
helpkade
چگونه قلب جنین تشکیل میشود
چگونه قلب جنین تشکیل میشود

صدای قلب جنین یکی از آرامش بخش ترین صداها برای مادراست و هیچ احساسی زیباتر از این نیست که بدانید زندگی در رگ ها جنینتان جریان دارد.

قلب در اولین مراحل رشد جنین تشکیل می شود و از اولین اعضای بدن جنین است که رشد و شروع به ضربان می کند و با هر تپشش حس زندگی را در مادر باردار زنده می سازد، ولی آیا می دانید قلب جنین هفته چند بارداری تشکیل میشود؟ پاسخ را در ادامه این بخش از نمناک خواهید خواند.

ازمهم ترین مراحل رشد جنین تشکیل قلب اوست که هم زمان با تشکیل قلب برخی از اجزای بدن جنین نیز ساخته می شوند؛ قلب جنین از اولین روزهای تشکیل خود ضربان دارد و از اولین هفته حاملگی خون را به بدن جنین در حال رشد پمپاژ می کند.

قلب جنین در هفته شش بارداری تشکیل می شود و شروع به ضربان می کند. قلب جنین در این هفته 80 بار در دقیقه می زند و دارای چهار حفره عمیق است که هر حفره دارای مسیر ورودی و خروجی مختص خود برای داخل و خارج شدن خون است.چگونه قلب جنین تشکیل میشود

طول جنین حدود 8 میلی متر (1/4 اینچ) است.

نخاع جنین که باز بوده شروع به بسته شدن می کند.

رشد سلول های خون و رگ های خونی آغاز می شود.

این رگ های خونی خون را به رحم می رسانند.

قلب لوله شکل تشکیل می شود و شروع به ضربان زدن می کند. قلب جنین ابتدا به شکل یک لوله ساده است که طی چند هفته رشد کرده و به یک عضو چهار حفره ای و دارای مسیرهای خروجی و مجرای بازگشت سیاهرگی تبدیل می شود.

قلب از سلول های اختصاصی واقع در حداقل دو قسمت از بدن جنین رشد می کند. این سلول ها با هم ترکیب می شوند تا قلب لوله ای شکل اولیه را تشکیل دهند. با گذشت زمان برخی از قسمت های آن رشد کرده و تحت فرآیندی بنام حلقه زنی قلب قرار می گیرند تا ساختار نهایی قلب را تشکیل دهند.

مغز به 5 قسمت تقسیم می شود.

تشکیل چاله های نوری از چشم آغاز می گردد.

سلول های دست و پا در جای خود قرار می گیرند.

در هفته های ابتدایی بارداری، زنان باردار به علت تشکیل اندام های اصلی جنین خسته و بی حال هستند و برخی از آنان دچار ویار بارداری می شوند و به حالت تهوع و سردرد دچار می شوند. زنان باردار در این زمان برای کمک به رشد جنین، نیاز به استراحت زیاد، هوای آزاد، ورزش منظم و رژیم غذایی سالم دارند.

در این زمان تمامی اندام ها تشکیل می شود اما هنوز کامل نشده است. یکی از اندام هایی که تشکیل شده قلب است که بعد از شش هفته بعد از آخرین پریودی شروع به تپش می کند. در این هنگام جنین از کشمش کوچکتر است و در دو طرف سرش گوش هایش تشکیل شده است.

در این زمان جنین از کشمش کوچکتر است. پایین در دو طرف سر دو بافت وجود دارد که گوش های او است. اگر چه اندام ها کامل نشده اند اما تمام آن ها تشکیل شده اند. قلب نیز تشکیل شده است و 25 روز بعد از بارداری شروع به زدن می کند (شش هفته بعد از آخرین پریودی). ضربان قلب نیز در حال حاضر قابل تشخیص است.

نخاع و ستون فقرات در این مرحله رشد می کنند و ظاهر آن ها شبیه دم است که با رشد جنین این قسمت از بین می رود.لوله عصبی که شامل سه بخش است رشد می کند و مغز را تشکیل می دهد. جفت نیز اکسیژن و موادغذایی لازم رابه جنین می رساند.

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنیدچگونه قلب جنین تشکیل میشود

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

سلام، ممنون از توجه و لطف شما

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی‌نی‌بان، اگر سوالی از متخصصان دارید در آدرس زیر مطرح کنید

http://bit.ly/31AMOqp

همراه عزیز نی نی بان، اگر سئوالی دارید با متخصصان کلینیک نی نی بان مطرح کنید

https://clinic.niniban.com

وقتی بانویی باردار می شود، بی صبرانه منتظر است تا صدای قلب فرشته کوچک خود را بشنود. تعداد بسیار زیادی از مادرها قبل از شنیده شدن صدای قلب جنین، خبر بارداری شان را به هیچ کس نمی گویند، زیرا بر این باورند که شنیده شدن صدای قلب نقطه عطفی در کسب اطمینان از سلامت بارداری است. باید بگوییم که بله، شنیده شدن صدای قلب جنین حداقل نشان می دهد که بارداری شما پوچ نیست و در درون ساک بارداری، جنینی در حال رشد و نمو است. این سوال مطرح می شود که قلب جنین در هفته چندم تشکیل میشود؟ 

 

هفته یک تا پنج

هفته‌ی یک تا پنج زمانی‌ است که دو سلول یعنی تخمک مادر (تخمک به اندازه سر سنجاق کوچکی است) و اسپرم پدر با یکدیگر ملاقات می‌کنند. اکثر بانوان در اولین ماه بارداری از این جریان عظیم زندگی که در ژرفای وجود آنان در حال شکل‌گیری است بی‌اطلاع هستند. روند رشد جنین از همان آغاز بسیار سریع روی ‌می‌دهد و این جرقه کوچک زندگی دقیقه به دقیقه درحال دگرگونی خواهد بود.چگونه قلب جنین تشکیل میشود

 از لحظه بارورسازی تا پایان هفته هشتم، فرزندتان با نام رویان (embryo) شناخته می شود و پس از آن جنین (fetus) نامیده می‌شود.

فرزندتان از لحظه لقاح جنین در حدود 38 هفته، در حال رشد و نمو است، البته اگر تمامی مسائل به صورت طبیعی پیش رود. مراقبین پزشکی زمان بارداری را حدودا 40 هفته تخمین می‌زنند، زیرا بارداری شما از اولین روز آخرین پریودتان تاریخ‌گذاری خواهد شد. اکثر ما دقیقاَ از روز لقاح جنینمان آگاهی نداریم، اما به احتمال زیاد می‌دانیم که چه زمانی آخرین پریود ما آغاز شد، بنابراین این تاریخ برای تعیین زمان شروع بارداری بسیار کارآمد است. این موضوع به این معناست که وقتی متوجه تاخیر پریود خود شُدید، چهار هفته است که باردارید، ولی در واقع تنها دو هفته است که باردار هستید.

هفته یک تا سه

 هفته اول در واقع روزهای آخرین عادت ماهیانه‌ی شماست و طی هفته دوم است که بدن شما تولید هورمونی‌هایی که تخمک را آماده جای‌گیری در رحم می‌کنند، ترشح می کند.   

“آندومتر” لایه ضخیمی است که قسمت داخل رحم شما را پوشانده و هورمون‌ها هر ماهه این لایه را برای دریافت یک تخمک آماده می‌کنند. اگر لقاح جنینی وجود نداشته باشد، این لایه همراه با خون از رحم شما خارج می‌شود که همان عادت ماهیانه‌ی شما است. زمانی‌که لقاح جنین صورت می‌گیرد، این لایه در جای خود باقی می‌ماند و ضخیم‌تر می‌شود، به همین دلیل در دروان بارداری، دیگر عادت ماهیانه نخواهید داشت.

هفته چهارم

لقاح جنین زمانی رخ می‌دهد که یکی از هزاران اسپرمی که به سمت تخمک رها شده اند، بتواند پوشش سخت تخمک را پاره کرده و سر خود را به داخل تخمک وارد کند و آنرا بارور سازد. بعد از اینکه اسپرم وارد تخمک ‌شد، فوراَ دیواره تخمک بسته می‌شود و از ورود اسپرم‌های بیشتر جلوگیری می‌کند. اکنون تک سلولی با دو هسته وجود دارد.

این دو هسته برای یکی شدن به سرعت با یکدیگر می‌آمیزند و طی هفته سوم (که در حقیقت هفته اول واقعی است) این سلول تخمک بارورشده به دو سلول و سپس به چهار، هشت، شانزده و به همین ترتیب تکثیر می‌شود. این کُره‌ی سلولی داخل رحم شناور می‌شود و معمولاَ نزدیک به راس رحم جای می‌گیرد. در انتهای این هفته تعداد این سلول‌ها، تقریبا به 200 سلول می‌رسد.

رویان درحال رشد اکنون به دو قسمت تقسیم می‌شود. بخش داخلی به نوزاد تبدیل خواهد شد و بخش خارجی، دو غشاء یعنی آمنیون (کیسه مایع آمنیوتیک) و کوریون (در تشکیل جفت، بافت‌های خارج جنینی و بافت آندومتر مادر نقش دارد) را گسترش می‌دهد. این دو غشا‌، رویان و مایع را احاطه خواهند کرد. بافتی که باعث تشکیل جفت می‌شود، از طریق رشد زائده‌ای انگشت مانند در داخل دیواره رحم، ارتباطی را با جریان خون مادر برقرار می‌کند. زمانی‌که این فرآیند کامل شود، جفت قادر به برداشت تغذیه و رشد بیشتر خواهد بود. در این مرحله رویان بسیار کوچک و طول آن حدود یک میلی‌متر است.

قلب جنین در هفته چندم تشکیل میشود؟ هفته پنجم بارداری هنوز از گره قلبی خبری نیست!

نوزاد در ابتدا گلوله کوچکی است که دور خودش پیچیده و لوله‌ای را تشکیل دهد که در آینده سیستم عصبی او خواهد شد (مغز و ستون فقرات). گلوله‌ای، که به زودی قلب اولیه خواهد شد، شروع به شکل‌گیری می‌کند و رگ‌های خونی کم کم به آن می‌پیوندند.

در انتهای این هفته، دو لوله که با انقباضات خود، آغازگر تپش قلب هستند، خون را در یک جهت به گردش در می‌آورند. در انتهای اولین ماه، اندازه رویانِ درهم پیچیده حدود یک دانه برنج است. طی این هفته واکنش عقب‌نشینی withdrawal reflex (واکنش ستون فقرات در برابر محرک‌های آسیب‌رسان) شروع به کار می‌کند. این واکنش باعث می‌شود که رویان برای حمایت از خود، تحرک داشته باشد.

قلب جنین در هفته چندم تشکیل میشود؟ هفته ششم بارداری

لوله عصبی همزمان با گسترش مجاری گوارشی به رشد خود ادامه می‌دهد. به آرامی چروک‌های سر و صورت ایجاد می‌شوند و یک جفت شکاف کم عمق در هر سمت مغز بوجود می‌آید که در درون آنها چشم‌ها شروع به شکل‌گیری می‌کنند.

برآمدگی‌های کوچکی تشکیل می‌شود که به ظهور دست‌ها و پاها منجر خواهد شد. اعضایی که نزدیک به قلب هستند، نسبت به آنهایی که دورتر هستند، سریع‌تر رشد خواهند کرد. دست‌ها و پاها بلندتر می‌شوند و خمیدگی‌هایی را تشکیل می‌دهند که آرنج‌ها و زانوان را گسترش خواهد داد.  

هنگامیکه برآمدگی‌های شکل‌گرفته بوسیله بافت‌ به یکدیگر متصل می‌شوند، دست‌ها و پاها مثل پاروهای کوچکی می‌شوند که شبیه تار (عنکبوت) قابل رویت هستند. در این زمان اندازه رویان هنوز به یک “اسمارتیز” هم نمی رسد.

در این زمان که مصادف با هفته 4 جنینی است، اولین سلول های قلبی تشکیل شده و شروع به زنش می کند اما باتوجه به کوچک بودن آنها، نمی توانید صدای تپش قلب را بشنوید.

هفته هفتم

اکنون شکل بدن مشخص است. مایع آمنیوتیک رویان را در بر گرفته است و دمای ثابتی را ایجاد می کند و در برابر اکثر عفونت‌ها از رویان حمایت می‌کند. بندناف شروع به توسعه می‌کند و شکل می‌گیرد. در این زمان غضروف‌های انگشتان دست و پا در حال شکل‌گیری است.  

استخوان‌بندی در حال تشکیل است. این استخوان‌بندی در ابتدا از غضروف‌ها ساخته می‌شود. قوس بینی ظاهر می‌شود. کبد برآمدگی‌ای را نزدیک به قلب ایجاد می‌کند و وظیفه تولید خون را از کیسه جنینی تحویل می‌گیرد. اتصال عصبی مغز به ستون فقرات کامل می‌شود. در این زمان رویان حدود 15 میلی‌متر طول دارد.

قلب جنین در هفته چندم تشکیل میشود؟ هفته هشتم قلب رشد قابل توجهی پیدا می کند.

صورت شکل می‌گیرد و لب بالایی و سوراخ‌های بینی در برآمدگی کوچک بینی قرار می‌گیرند. شیارهای ناهمواری که در آینده تبدیل به گوش‌ها می‌شوند و در هفته ششم در کنار گردن قرار داشتند، به کناره سر حرکت می‌کنند و با پوشش کوچکی از پوست پوشیده می‌شوند. رنگ‌دانه‌ها در شبکیه چشم شروع به شکل‌گیری می‌کنند، ولی چشم‌ها هنوز دور از هم قرار دارند. پانکراس،‌ روده‌ها، اعصاب و ماهیچه‌ها به هم متصل می‌شوند. قلب به دو بخش جداگانه راست و چپ تقسیم شده و بازشدگی‌ای بین دو بخش وجود دارد که به خون اجازه انتقال از یک سمت به سمت دیگر را می‌دهد. فرزندتان از طریق بندناف و جفت، اکسیژن را دریافت می‌کند.

اگر باردار هستید و می پرسید که قلب جنین در هفته چندم تشکیل میشود، باید بگوییم که اکنون در هفته 8 می توانید به سونوگرافی رفته و صدای قلب فرشته کوچکتان را بشنوید. حتی می توانید آن را ضبط کرده و هرزمان که دوست داشتید گوش دهید.

قلب جنین در هفته چندم تشکیل میشود؟ هفته نهم قلب تقریبا ساختار اولیه خود را پیدا کرده است

نوزاد آینده شما تقریبا به صورت کامل شکل‌گرفته است و حدود سه سانتی‌متر طول دارد. در این زمان می‌توان آن را داخل پوست گردویی جای داد. هفته نهم برای جنین شما دوره‌‌ای حیاتی است، زیرا در این زمان اکثر اعضای بدنی مثل شش‌ها، مغز و قلب کاملا شکل می‌گیرند.

صورت فرزندتان با پلک‌هایی بسته پدیدار می‌گردد و گوش‌های خارجی او هنوز درحال کامل شدن هستند. چشم‌ها حرکت خود را به جلوی صورت شروع می‌کنند. پرده‌ی بین انگشتان ناپدید می‌شود. انتهای این هفته، پایان دوران رویانی است.

وقتی میپرسید که قلب جنین در هفته چندم تشکیل میشود، باید به طور خلاصه بگوییم که گره قلبی در هفته 6 بارداری شروع به تپش می کند اما شما صدای آن را در هفته 8 بارداری خواهید شنید.

 

بیشتر بدانید:

1- قلب جنین چه زمانی تشکیل میشود؟ بهترین زمان سونوگرافی تشکیل قلب؟

2- رابطه ضربان قلب جنین در سونوگرافی و سقط جنین

3- شنیده نشدن صدای ضربان قلب جنین در سونوگرافی

4- چگونگی تغییرات تعداد ضربان قلب جنین در بارداری

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

دانشنامه جنین

چگونه قلب جنین تشکیل میشود

دانشنامه جنین

دانشنامه جنین

دانشنامه جنین

دانشنامه جنین

دانشنامه جنین

دانشنامه جنین

این بخش در حال طراحی می باشد

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.

برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید.در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.

لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.

برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

قیمت این مقاله : 0 تومان

چگونه قلب جنین تشکیل میشود

https://civilica.com/doc/965340/

اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

مقالات فوق بر اساس داده کاوی مقالات مطالعه شده توسط پژوهشگران محاسبه شده است.

مقالات فوق اخیرا در حوزه مرتبط با این مقاله به سیویلیکا افزوده شده اند.

COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.

کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.

دفتر مرکزی انتشارات بوم سازه (سیویلیکا): تهران، بزرگراه جلال آل احمد، بین خیابان کارگر و بزرگراه چمران، کوچه پروانه، پلاک ۴، ساختمان چمران، طبقه ۴، واحد ۳۱

تلفن: ۸۸۰۰۸۰۴۴ ، ۸۸۳۳۵۴۵۰ ، ۸۸۳۳۵۴۵۱ ، ۸۸۳۳۵۴۵۲ – کد پستی: ۱۴۳۹۹۱۴۱۵۳

تمامی خدمات پایگاه سیویلیکا ، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می باشند و فعالیت های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از پارسینه، در این مقاله قصد داریم شما را با یکی از مهمترین دغدغه های زنان در هفته های اول بارداری آشنا کنیم. تشکیل قلب جنین یکی از مهمترین فرآیند های رشد جنین محسوب می شود و در واقع موجودیت جنین بستگی به این موضوع دارد. در ادامه با خوراکی هایی که در تشکیل شدن قلب جنین نیز موثر می باشند آشنا می شوید.
مهم ترین مساله ایی که احتمال بارداری را تقویت می کند تشکیل قلب جنین است. بسیاری از مادران در هفته های چهارم و پنجم برای سونوگرافی واژینال مراجعه می کنند تا از بارداری داخل رحم مطمئن شوند. این آزمایش در هفته پنجم بارداری صورت می گیرد و در طی آن مشخص می شود که ساک بارداری تشکیل شده است. البته جنین هنوز مراحل رشد اولیه را طی می کند و قابل مشاهده نیست. به همین دلیل ممکن است بسیاری از زنان برای تشکیل جنین نگران شوند. بعد از هفته هفتم بارداری کم کم قلب جنین تشکیل شده با این حال نمی توان در این زمان نیز جواب قطعی گرفت.مواردی که در سونوگرافی واژینال هفته های اول بارداری قابل مشاهده است:
هفته ۶ تا ۸: طی این مدت ساک حاملگی با رشد جنین و زرده دیده میشود. این ها مانند نخود در داخل رحم ظاهر میشوند. ضربان قلب در این مراحل اولیه ممکن است تشخیص داده نشود. اگر ضربان قلب مشخص نشد دو هفته بعد دوباره باید اسکن را تکرار کند. همچنین پزشک طول دهانه رحم و بررسی قسمت پایین رحم را برای اطمینان از اینکه بسته است، انجام خواهد داد.
هفته ۸ تا ۱۰: در این زمان ضربان قلب جنین به وضوح مشخص میشود. جنین در این مرحله رشد کمی داشته و بیشتر شبیه یک دانه بادام زمینی است. مقدار مایع اطراف بدن در این مرحله آشکارتر میشود. پزشک ناحیه اطراف ساک حاملگی را برای هرگونه خونریزی که ممکن است در این مرحله اتفاق بیفتد، بررسی میکند.
هفته ۱۰ تا ۱۲: جنین در حال رشد حالا دیگر بیشتر شبیه یک کودک است و نسبت به قبل سر، بدن و اندام قابل مشاهده است. این نوع سونوگرافی در این مرحله چندان مورد نیاز نیست با این حال اندازه گیری نوزاد از سر تا پایین ستون فقرات هم انجام میشود. زمان بندی تاریخ قاعدگی نیز برای مادرانی که درباره آن مطمئن نیستند با این سونو انجام میشود.

در صورتی که در هفته هفتم بارداری هنوز اثری از تشکیل قلب جنین مشاهده نشد می توان آن را دلیل بر عدم بارداری دانست. مراحل رشد جنین ۱۲ ماه به طول می انجامد بنابراین برای تشکیل اندام ها و بویژه قلب جنین نباید عجله داشت. به زنان باردار توصیه می شود که برای گرفتن جواب دقیق و اطمینان بیشتر در هفته دوازدهم برای آزمایش اسکن مراجعه کنند. در هفته دوازدهم جنین و قلب تشکیل شده و صدای قلب جنین نیز واضح است.
یکی از دلایل مراجعه زودرس زنان به پزشک برای تشخیص آزمایش بارداری درد هایی است که در زیر شکم احساس می کنند. این درد ها عموما ناشی از قاعدگی و درد تخمدان ها می باشد که از علائم اولیه بارداری نیز محسوب می شوند. اگر این درد ها با استراحت نیز درمان نشد و ساعت ها ادامه داشت و با لکه بینی همراه بود باید به پزشک مراجعه شود.
تشکیل قلب جنین با نبض آغاز می شود که در هفته های اولیه بارداری خصوصا هفته های ششم تا هشتم ضربان قلب جنین به راحتی تشخیص داده نمی شود. اگر هیچ ضربان قلبی شنیده نشد اسکن باید مجددا چند هفته بعد تکرار شود. در هفته های هشتم تا دهم بارداری ضربان قلب جنین به طور واضح شنیده می شود. رشد جنین در این مرحله هنوز کند بوده و جثه کوچکی دارد. در این مرحله باید مراقبت های ویژه ایی به عمل آید تا از خون ریزی جلوگیری شود. بین هفته های دهم تا دوزادهم بارداری جثه جنین بزرگتر شده و اندام ها تشکیل می شوند. در این مرحله اندام هایی مانند سر و بدن جنین بزرگتر می شود.

یکی از مهمترین مواردی که در دوران بارداری اهمیت دارد تغذیه مادر است. نوع غذای مصرفی زنان باردار تاثیر مستقیم روی جنین دارد به همین دلیل باید رژیم غذایی شان کنترل شود. تغذیه در رشد اندام های جنین نقش زیادی دارد و باید شامل تمام مواد مغذی و معدنی باشد. یکی از مواد موثر برای تشکیل قلب جنین اسید فولیک می باشد. وجود اسید فولیک از نقص لوله های عصبی پیشگیری می کند. نقص در لوله های عصبی باعث به خطر افتادن سلامت جنین می شود.
همچنین فولیک اسید در تشکیل سلول ها موثر است. از مواد مغذی که دارای اسید فولیک می باشند می توان به آجیل، موز و سبزیجات اشاره کرد. به زنان باردار توصیه می شود که از این مواد غذایی در طی این دوران به ویژه هفته های اول استفاده کنند.گوشت و شیر
بخش زیادی از اندام های جنین شامل استخوان و ماهیچه می باشد که تشکیل آن ها مستلزم مصرف پروتئین می باشد. دریافت پروتئین کافی در دوران بارداری علاوه بر حفظ سلامت بدن مادر و جلوگیری از خستگی و ضعف در رشد مغز و قلب جنین نیز تاثیر دارد و خطر سقط جنین را کاهش می دهد. به زنان توصیه می شود که در دوران بارداری روزانه در حدود ۷۰ گرم پروتیئن مصرف کنند. برای دریافت پروتئین باید گوشت، شیر، کره و تخم مرغ را در رژیم غذایی خود بگنجانند.ویتامین ها
ویتامین ها نقش زیادی در حفظ سلامت بدن دارند. از ویتامین های ضروری در زمان تشکیل قلب جنین می توان به ویتامین A، B، C. و D. اشاره کرد. این ویتامین ها همچنین در رشد سایر اندام ها مانند استخوان ها و دندان نیز تاثیر دارند. همچنین برای رشد بینایی و پوست وجود این ویتامین ها ضروری است. مصرف خوراکی های حاوی ویتامین d، میوه هایی مانند مرکبات و سبزیجات و هویج می تواند تا حد زیادی این ویتامین ها را در بدن تامین کند.حبوبات
حبوبات دارای مقدار زیادی روی می باشند. علاوه بر حبوبات در سبزیجات، گوشت و آجیل نیز روی وجود دارد. روی یکی دیگر از مواد معدنی در تشکیل قلب جنین محسوب می شود.نکته
عده ای بر این باورند که استفاده از روش اسکن در هفته های اول بارداری برای تشخیص تشکیل قلب جنین ممکن است باعث آسیب و سقط جنین شود. بعضی از زنان ممکن است بعد از اسکن چند لکه به رنگ قهوه ایی یا صورتی ببینند. در این صورت جای نگرانی نیست، زیرا این لکه ها به دلیل پاره شدن رگ خونی دهانه رحم به وجود می آیند. در صورتی که رنگ لکه های خونی قرمز بوده و خون ریزی ادامه داشت باید به پزشک زنان مراجعه شود.
از آنجایی که قلب جنین بعد از هفته هفتم تشکیل می شود و انجام این آزمایش به تشخیص بارداری و صحت آن کمک می کند لذا توصیه می شود که زنان باردار هفته نهم برای آزمایش اسکن مراجعه کنند، زیرا ممکن است در هفته هفتم هنوز قلب جنین تشکیل نشده باشد و این موضوع باعث نگرانی زنان شود. همچنین ممکن است شنیدن صدای قلب جنین بعد از تشکیل قلب ممکن نباشد در این صورت نیز جای نگرانی نبوده، زیرا ممکن است شنیدن صدای قلب جنین هفته ها به طول بینجامد. بعد از تشکیل قلب نبض جنین کندتر و صدای آن آهسته تر است که بعد از هفته دهم به مرور واضح شنیده می شود.

صدای قلب جنین یکی از آرامش بخش ترین صدا ها برای مادراست و هیچ احساسی زیباتر از این نیست که بدانید زندگی در رگ ها جنینتان جریان دارد
قلب در اولین مراحل رشد جنین تشکیل می شود و از اولین اعضای بدن جنین است که رشد و شروع به ضربان می کند و با هر تپشش حس زندگی را در مادر باردار زنده می سازد، ولی آیا می دانید قلب جنین هفته چند بارداری تشکیل میشود؟

ازمهم ترین مراحل رشد جنین تشکیل قلب اوست که هم زمان با تشکیل قلب برخی از اجزای بدن جنین نیز ساخته می شوند؛ قلب جنین از اولین روز های تشکیل خود ضربان دارد و از اولین هفته حاملگی خون را به بدن جنین در حال رشد پمپاژ می کند.چگونه قلب جنین تشکیل میشود

قلب جنین در هفته شش بارداری تشکیل می شود و شروع به ضربان می کند. قلب جنین در این هفته ۸۰ بار در دقیقه می زند و دارای چهار حفره عمیق است که هر حفره دارای مسیر ورودی و خروجی مختص خود برای داخل و خارج شدن خون است.
طول جنین حدود ۸ میلی متر (۱/۴ اینچ) است.
نخاع جنین که باز بوده شروع به بسته شدن می کند.
رشد سلول های خون و رگ های خونی آغاز می شود.
این رگ های خونی خون را به رحم می رسانند.
قلب لوله شکل تشکیل می شود و شروع به ضربان زدن می کند. قلب جنین ابتدا به شکل یک لوله ساده است که طی چند هفته رشد کرده و به یک عضو چهار حفره ای و دارای مسیر های خروجی و مجرای بازگشت سیاهرگی تبدیل می شود.
قلب از سلول های اختصاصی واقع در حداقل دو قسمت از بدن جنین رشد می کند. این سلول ها با هم ترکیب می شوند تا قلب لوله ای شکل اولیه را تشکیل دهند. با گذشت زمان برخی از قسمت های آن رشد کرده و تحت فرآیندی بنام حلقه زنی قلب قرار می گیرند تا ساختار نهایی قلب را تشکیل دهند.
مغز به ۵ قسمت تقسیم می شود.
تشکیل چاله های نوری از چشم آغاز می گردد.
سلول های دست و پا در جای خود قرار می گیرند.

در هفته های ابتدایی بارداری، زنان باردار به علت تشکیل اندام های اصلی جنین خسته و بی حال هستند و برخی از آنان دچار ویار بارداری می شوند و به حالت تهوع و سردرد دچار می شوند. زنان باردار در این زمان برای کمک به رشد جنین، نیاز به استراحت زیاد، هوای آزاد، ورزش منظم و رژیم غذایی سالم دارند.
در این زمان تمامی اندام ها تشکیل می شود، اما هنوز کامل نشده است. یکی از اندام هایی که تشکیل شده قلب است که بعد از شش هفته بعد از آخرین پریودی شروع به تپش می کند. در این هنگام جنین از کشمش کوچکتر است و در دو طرف سرش گوش هایش تشکیل شده است.
در این زمان جنین از کشمش کوچکتر است. پایین در دو طرف سر دو بافت وجود دارد که گوش های او است. اگر چه اندام ها کامل نشده اند، اما تمام آن ها تشکیل شده اند. قلب نیز تشکیل شده است و ۲۵ روز بعد از بارداری شروع به زدن می کند (شش هفته بعد از آخرین پریودی). ضربان قلب نیز در حال حاضر قابل تشخیص است.
نخاع و ستون فقرات در این مرحله رشد می کنند و ظاهر آن ها شبیه دم است که با رشد جنین این قسمت از بین می رود. لوله عصبی که شامل سه بخش است رشد می کند و مغز را تشکیل می دهد. جفت نیز اکسیژن و موادغذایی لازم رابه جنین می رساند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ چند سالی است که طرح “غربالگری” از سوی وزارت بهداشت برای شناسایی برخی اختلالات دوران جنینی برای مادران باردار در حال اجراست و بر اساس نتایج این غربالگری‌ها، به بسیاری از مادران باردار، توصیه به سقط جنین می‌شود و این دسته از مادران با صدور مجوزهای سقط، به‌راحتی و در کمترین زمان به مراکز سقط جنین ارجاع داده می‌شوند!

اما نکته بسیار قابل تأمل، نحوه اجرای طرح غربالگری در سطح کشورمان و پرونده‌‌هایی است که در آنها رأی به سقط جنین مادران به‌بهانه‌‌هایی مانند “عدم تشکیل قلب جنین” در نخستین ماه‌های بارداری و… صادر می‌شود؛ بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته و پرسش‌نامه‌های مستند اخذشده از مادران حاضر در طرح غربالگری، در بسیاری از مواردی که پس از غربالگری صورت گرفته، رأی به سقط جنین صادر شده است و مادران به‌دلایل مختلف از انجام سقط جنین، استنکاف داشته‌اند، پس از تولد نوزاد مربوطه و سلامت همه‌جانبه مادر و نوزاد، تشخیص غلط غربالگری و حکم صادره مبنی بر لزوم سقط به اثبات رسیده است!

حتی آن دسته از جنین‌هایی که در ماه‌های نخست، قلب آنها تشکیل نشده و در ابتدا مغز آنها تشکیل شده است، در صورت تولد از سطح هوشی بسیار بالاتری برخوردار خواهند بود چرا که در افراد با ضریب هوشی بالا در دوران جنینی ابتدا مغز و بعد قلب جنین تشکیل می‌شود اما متأسفانه امروز شاهدیم که در کشورمان و در قالب “طرح غربالگری” به‌بهانه عدم تشکیل قلب جنین، اقدام به صدور حکم سقط جنین می‌شود:

 

چگونه قلب جنین تشکیل میشود

انتهای پیام/+

شیرین نیرومنش متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ طب مادر و جنین در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، با اشاره به چرایی ختم حاملگی در برخی بارداری ها، گفت: تشکیل نشدن ساک حاملگی یا عدم تشکیل قلب جنین از عواملی است که دستور ختم بارداری را صادر می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه نباید دستور حتم بارداری خیلی سریع داده شود، افزود: اینکه شخصی مستعد ختم بارداری باشد باید با آزمایش‌ها و سنوگرافی‌های مستمر تشخیص داده شود.

نیرومنش با بیان اینکه در یک هفته بعد از تاریخ مورد برای قاعدگی معمولا باید در سونوگرافی ساک حاکلگی مشاهده شود، افزود: در حدود هفته ششم یا هفتم تصویر جنین و ضربان قلب باید مشاهده شود.

وی با تاکید بر اینکه در خانم‌هایی که قاعدگی نامنظم دارند ممکن است تشکیل ساک حاملگی دیرتر رخ دهد، تصریح کرد: اگر عدد تست بتا در باراداری به نسبت سن حاملگی افزایش یابد این نیز خود دلیلی بر صحت و سلامت بارداری است.

نیرومنش با بیان اینکه معمولا تا یک تا دو هفته پس از تشخیص عدم تشکیل ساک بارداری برای ختم حاملگی فرصت داده می‌شود، گفت: پس از تکرار سونوگرافی و آزمایش اگر به پزشک ثابت شود که میزان بتا متناسب با رشد جنین افزایش نمی‌یابد ختم بارداری داده می‌شود.چگونه قلب جنین تشکیل میشود

وی با اشاره به برخی حاملگی‌ها که در آن جنینی رشد نمی‌کند، افزود: در برخی بارداری‌ها ضمن تشکیل ساک حاملگی جنینی رشد نمی‌کند که به اصطلاح به آن حاملگی پوچ گفته می‌شود که در این نیز پس از بررسی‌های کارشناسانه ختم بارداری رخ می‌دهد.

این پزشک متخصص زنان و زایمان همچنین با اشاره به اینکه برخی مواقع ختم بارداری برای حاملگی رخ می‌دهد که در ابتدا همه چیز خوب بوده است، تصریح کرد: وقتی به یک باره قلب جنین از کار بیفتد نیز ختم بارداری رخ داده است.

وی ادامه داد: معمولا پزشکان توقف ضربان قلب و مرگ جنین را با دو یا سه سونوگرافی تایید کنند.

متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه پزشکان در خصوص ختم بارداری سریع تصمیم نمی‌گیرند، گفت: به طور حتم تا اطمینان قطعی و صد درصد صورت نگیرد سقط جنین رخ نمی‌دهد.

انتهای پیام/

چگونه قلب جنین تشکیل میشود
چگونه قلب جنین تشکیل میشود
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *