چگونه قلب خود را قوی کنیم

 
helpkade
چگونه قلب خود را قوی کنیم
چگونه قلب خود را قوی کنیم

26 روش کلیدی برای اینکه قلب خود را مانند روز اول سالم نگه داریم!شاید در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که برخورد یک گلوله به قلب شما و یا چنین سناریویی می‌تواند به قلب و متعاقب آن به شما آسیب برساند ولی این قضیه بندرت به وجود می‌آید ولی موضوعی که بسیار به وجود می‌آید آسیب‌دیدگی تدریجی قلب شماست، بدین گونه که قلب شما بر اثر یک مجموعه برخوردهای نامناسب ما در سبک زندگی خود به مرور تحلیل می‌رود تا اینکه نهایتاً از کار می‌افتد، حال هدف از این مقاله بررسی سبک‌های زندگی مناسب است تا بتوانیم خسارات وارده را از این طریق به حداقل برسانیم.

 

  بیشتر به زندگی زناشویی خود اهتمام بورزیدتحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در ماه حداقل 2 بار رابطه زناشویی برقرار می‌کنند نسبت به افرادی که این رقم برای آن‌ها کمتر است حدود 45% کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند و دلیل آن نیز موارد زیادی عنوان شده که از افزایش جریان خون در رگ‌ها گرفته تا کاهش اضطراب‌های روزمره را شامل می‌شود. پس اگر به سلامت جسمی و روحی خود اهمیت می دهید این توصیه را جدی بگیرید.

 

چگونه قلب خود را قوی کنیم

 بیشتر گردو مصرف کنیدمطالعات نشان می‌دهد که مصرف خشکبار بخصوص گروه مغزدار آن می‌تواند به بهبود قلب شما کمک کند زیرا مواد معدنی که در خشکبار به‌ویژه گردو وجود دارد شامل مقدار زیادی از گروهای اسیدهای چرب مفید برای بدن است همچنین درون گردو، مقدار فراوانی امگا 3 وجود دارد که در رابطه با خواص امگا 3 کم گفته نشده است پس اگر می‌خواهید قلبتان بهتر کار کند مصرف خشکبار به‌ویژه گردو را فراموش نکنید.

 

مرتب ضربان قلب خود را اندازه بگیریددکتر پیر تودور معاون بیمارستان گرند روند دراین‌باره توضیح داده که اگر هر شخص ضربان خود را چک کند اطلاعات زیادی از قلب خود می‌تواند داشته باشد به‌گونه‌ای که یک شخص سالم به‌صورت متوسط در حالت استراحت بایستی ضربانی معادل 70 نبض در دقیقه و زیر آن داشته باشد و اگر شخصی متوجه شد که ضربانی بالای 70 نبض بر دقیقه را برای یک هفته دارد بایستی بلافاصله به پزشک برای امور درمانی مراجعه کند.

 

 

  از هوای آلوده دوری بجوییدهوای آلوده شامل هواهایی می‌شود که ذرات معلق موجود در آن از حد استاندارد بیشتر باشد، در نتیجه آن تنفس این‌گونه هواها باعث آسیب رساندن به دیواره‌های رگ‌ها و قلب شما می‌شود و در بعضی موارد باعث ایجاد سکته‌های قلبی می‌شود بنابراین تا حد ممکن بایستی از هواهای آلوده دوری بجویید البته قابل‌ذکر است که در فصل زمستان به دلیل پدیده وارونگی هوا این موضوع بسیار تشدید پیدا می‌کند که بایستی تا حد ممکن از بیرون آمدن از خانه جلوگیری کنید.

 

 حبوبات بیشتری مصرف کنیدمطالعات بر روی حبوبات نشان می‌دهد که این مواد غذایی دارای ارزش غذایی بسیار بالا هستند که مصرف روزانه حدوداً یک لیوان از آن می‌تواند تا حد بسیار زیادی از بیماری‌های قلبی جلوگیری کند البته جا دارد که مقداری در مورد رنگ حبوبات بحث شود زیرا خالی از لطف نیست، مطالعات نشان می‌دهد که حبوبات تیره‌تر دارای ارزش غذایی بالاتری نسبت به حبوبات رنگ روشن دارند.

 

 

نرمش کنید

تحقیقات نشان داده است که تأثیرات نرمش بر قلب انسان بسیار شگفت‌انگیز است به‌گونه‌ای که اگر افراد به‌صورت روزانه ورزش کنند می‌توانند تا حد زیادی قلب خود را از بروز بیماری‌های مربوطه ایمن سازند. به طور مثال حتی اگر چهارهفته از وسیله نرمش دست استفاده کنید تا 10 درصد فشار خون شما کاهش خواهد یافت؛ برای استفاده از این وسیله چهار بازه زمانی دو دقیقه‌ای را به هر دست اختصاص داده و میان آن‌ها یک دقیقه استراحت کنید.

 

بدویدشاید بسیاری از دوستان به این فکر فرو بروند که چگونه می‌شود قلب خود را مثل دیگر ماهیچه‌های بدن مثل ماهیچه‌های بازو قوی کرد که جواب آن در دویدن است ، بدین گونه که قلب انسان با دویدن شروع به سریع‌تر تپیدن می‌کند و نتیجه این تپش بیشتر، درواقع تقویت ماهیچه‌های آن است، البته نبایستی فراموش شود که این تمرین نیز حساب‌وکتاب‌های مخصوص خود را دارد و اگر طبق برنامه و نظارت پزشک نباشد می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری را بخصوص برای افراد میان‌سال و پیر به بار بیاورد که این قضیه  برای این دسته افراد بسیار حساس و ظریف است.

 

عمیق نفس بکشیدیکی از روش‌های تقویت قلب خود تنفس عمیق است بدین گونه که هرچه شما سعی کنید که تنفس عمیق‌تری داشته باشید درواقع به سیستم عروقی خود کمک بهتری می‌کنید، پس اگر می‌خواهید قلب شما عملکرد بهتری داشته باشد بایستی به‌جای تنفس‌های سطحی سعی بر عمیق نفس کشیدن داشته باشید. برای تمرین در 30 ثانیه چهار نفس عمیق بکشید؛ این کار فشار خون شما را تا 4 میلی‌متر جیوه کاهش خواهد داد.

 

ورزش‌های هوازی انجام دهیدمطالعات نشان می‌دهد که یکی از راه‌های تقویت قلب شما انجام ورزش‌های هوازی است زیرا با انجام این دسته از ورزش‌ها که پایه اساسی آن‌ها دویدن و این قبیل از تحرکات است قلب شما با شدت بیشتری می‌تپد که نهایتاً منجر به قویت دیواره‌ها و ماهیچه‌های آن می‌شود.

 

از سرماخوردگی دوری بجوییدویروس سرماخوردگی و آنفولانزا با توجه به تأثیرات تورمی که بر روی عروق می‌گذارند یکی از عواملی است که می‌تواند قلب شما را درواقع به‌گونه‌ای ضعیف کند.

 

تخم‌مرغ بخوریدیک سری تحقیقات در برزیل نشان می‌دهد که برخلاف تصورات عمومی مصرف تخم‌مرغ به دلیل داشتن ویتامین‌های سری ب نه‌تنها باعث آسیب رساندن به قلب شما نمی‌شود بلکه باعث بهبود وضعیت قلب شما نیز می‌شود درصورتی‌که تصورات عمومی این بوده که تخم‌مرغ باعث افزایش سطح چربی‌های بد در بدن می‌شود.

 

 به‌اندازه کافی بخوابیدیکی از عواملی که باعث آسیب رساندن به قلب شما می‌شود بدون شک کم‌خوابی و بی‌خوابی است، تحقیقات نشان می‌دهند که کم‌خوابی و بی‌خوابی باعث افزایش فشار مضر بر روی قلب انسان می‌شود و ثابت شده است که افرادی که دارای بی‌خوابی و کم‌خوابی هستند 45% بیشتر از افراد معمولی در معرض سکته‌های قلبی قرار می‌گیرند.

 

در این راستا مطالعات نشان می‌دهد یکی از راهه‌ای مفید برای بهبود بی‌خوابی و کم‌خوابی ورزش کردن است که این قضیه به مرور می‌تواند بر بهبود خواب شما تأثیر بگذارد، البته نبایستی از آن‌طرف بام بیفتید و بیش‌ازحد مجاز بخوابید زیرا خواب بیش‌ازحد نیز خود باعث افزایش وزن و آسیب‌های موضعی به‌سلامت روحی و قلب شما می‌شود پس همان‌طور که بی‌خوابی تأثیر مضر بر قلب شما دارد خواب زیاد نیز تأثیر مضر خود را خواهد داشت پس در راستای داشتن خواب مناسب بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید ولی عموماً پزشکان میگویند که خواب بین 7 تا 9 ساعت برای افراد معمولی خواب کافی محسوب می‌شود.

 

چگونه قلب خود را قوی کنیم

 کمتر چربی‌های ترانس بخوریددانشمندان دانشگاه کلمبیای آمریکا ثابت کرده‌اند که اگر افراد بتوانند سالیانه 1% از مصرف چربی‌های ترانس خود کم کنند می‌توانند تا حد زیادی به کاهش چربی‌های LDL خون خود را کاهش دهند که نتیجه این امر می‌تواند نهایتاً به بهبود عملکرد قلب شما کمک شایانی بکند.

 

بیشتر پتاسیم مصرف کنیدیکی از عناصر معدنی مهمی که بر سلامت قلب شما تأثیر شایانی دارد پتاسیم است، که هر شخص بایستی روزانه چیزی در حدود 1000 میلی‌گرم پتاسیم مصرف کند تا بیشترین کمک را به قلب خود کند و دراین‌بین موز و مواد غذایی زرد منابع مناسبی از پتاسیم محسوب می‌شوند.

 

از نور آفتاب لذت ببریدمطالعات نشان می‌دهد که نور آفتاب باعث می‌شود که بدن انسان نیتریک اکسید تولید کند که این ماده شیمیایی در بدن انسان باعث کاهش فشارخون می‌شود که نتیجه این امر بهبود وضعیت قلب انسان است، حال ممکن است که برای شما این سؤال به وجود بیاید که چه میزان بایستی زیر نور آفتاب قرار بگیریم، که باید بگوییم که روزانه 20 دقیقه در معرض آفتاب بودن به شما این امکان را می‌دهد که از مزایای آفتاب استفاده کنید ولی جالب است بدانید که زیاد در معرض آفتاب بودن نیز مضرات خود را دارد که در جای خود مورد بحث قرار می‌گیرند ولی شما همیشه برای در معرض آفتاب قرار گرفتن با توجه به ویژگی‌های شخصیتان و عوامل دیگر بایستی با پزشک خود صحبت کنید تا آسیب‌های وارده به بدن خود را به حداقل برسانید.

 

در جای آرام زندگی کنیدتحقیقات دانشمندان دانمارکی نشان می‌دهد که زندگی در محیط‌های شلوغ باعث آسیب رساندن به قلب شما می‌شود که نتیجه تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که به‌اندازه هر 10 دسی‌بل افزایش آلودگی‌های صوتی محیط اطراف شما به میزان 12% ریسک ابتلای شما به بیماری‌های قلبی بالاتر می‌رود که این قضیه بیشتر تأثیر خود را شب‌هنگام و در زمان استراحت شما بر روی قلب شما می‌گذارد پس تا حد ممکن سعی کنید که محل استراحت شما به دور از سر و صدای محیط باشد.

 

خوردن صبحانه را به برنامه خود اضافه کنیددانشمندان دانشگاه هاروارد ثابت کرده‌اند که افرادی که صبح‌ها از خوردن صبحانه امتناع می‌ورزند 27% بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند، که دلیل این امر نیز به این خاطر است که افرادی که صبحانه مصرف نمی‌کنند در طول روز قند خون آن‌ها افت خواهد کرد و این نوسانات در قند خون افراد باعث می‌شود که بر قلب انسان آسیب‌های جدی وارد شود.

 

از نوشابه‌های انرژی‌زا دوری‌کنیدتحقیقات نشان می‌دهد که مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا و کافیین دار به قلب انسان‌ها آسیب می‌رساند، در کل مصرف موادی که دارای تائورین هستند به‌سلامتی شما آسیب وارد می‌کنند. پس سعی کنید با مصرف مواد غذایی و استراحت مناسب به انرژی مورد نظر خود برسید و نه استفاده از مواد انرژی زا.

 

لبنیات مصرف کنیدتحقیقات یک موسسه در فرانسه نشان می‌دهد که مصرف لبنیات به دلیل داشتن کلسیم و پتاسیم و چربی‌های مفید می‌توان به‌اندازه قابل‌توجهی به‌سلامت قلب شما کمک کند، در کل مصرف لبنیات ضامن سلامتی انسان‌ها هستند و یکی از شاخص‌های سلامت در هر کشوری سرانه مصرف لبنیات و بخصوص شیر در آن کشور است پس تا جایی که ممکن است مصرف روزانه لبنیات را در برنامه غذایی خود جای دهید.

 

بشین و پاشو انجام دهیدورزش و نرمش دو عاملی بودند که از طرق مختلف به‌سلامت قلب شما کمک می‌کردند ولی یکی از بهترین حرکات ورزشی برای بهبود قلب شما بشین و پاشو به‌صورت کامل است زیرا دانشمندان ثابت کرده‌اند که این حرکت بیشترین میزان چربی‌های مفید را در خون شما آزاد می‌کند و در تأثیر مستقیمی بر میزان مصرف فیبر بدن شما دارد.

 

شاد باشیددانشمندان سوئدی نشان داده‌اند افرادی که در زندگی خود شاد باشند کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند و عروق آن‌ها بهتر عمل خواهد کرد، در کل از قدیم گفته‌اند که خنده بر هر درد بی‌درمان دواست، که با مرور زمان و پیشرفت علم پزشکی روزبه‌روز به ارزش‌های خندیدن و شاد زیستن پی می‌بریم.

 

دارچین مصرف کنیدمطالعات نشان می‌دهد که یکی از مواد غذایی که تأثیر شگرفی بر سلامتی قلب شما دارد بدون شک دارچین است، مصرف روزانه دو قاشق غذاخوری دارچین همراه غذای شما می‌تواند وضعیت قلب شما را بهتر از گذشته کند پس اگر حتی یکی از طرفداران بزرگ دارچین نیستید مهم نیست ولی دارچین را مصرف کنید.

 

در اسرع وقت ازدواج کنید!دانشمندان فنلاندی ثابت کرده‌اند که افراد مجرد 168% بیشتر از افراد متأهل دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند، که برای این قضیه دلایل مختلفی وجود دارد که اگر بخواهیم در مورد تأثیرگذارترین آن‌ها صحبت کنیم بدون شک کاهش استرس‌های ناشی از تنهایی یکی از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود، پس تا دیر نشده برای خود آستین بالا بزنید!

 

سبزیجات مصرف کنیدیکی دیگر از مواد غذایی که بدون شک برای سلامت قلب شما مفید است سبزیجات است، مصرف سبزیجات به‌صورت روزانه توصیه‌شده است ولی در صورت امکان بایستی هفته‌ای 3 بار سبزیجات مصرف کنید، مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که در هفته 1 بار یا کمتر سبزیجات مصرف می‌کنند 12% بیشتر از دیگر افرادی که سبزیجات بیشتر مصرف می‌کنند دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند.

 

خوش‌بین باشیدبدبینی یکی از حالات و رفتاری است که می‌تواند بر قلب شما تأثیر منفی بگذارد زیرا اشخاص بدبین دائم خود و بدن خود را در معرض استرس‌های ناخواسته قرار می‌دهند که این دلیلی بر آسیب‌های آتی می‌شود.

 

دوچرخه‌سواری کنیدیکی از بهترین ورزش‌ها برای قلب شما دوچرخه‌سواری ثابت است که البته بایستی طبق روال خاصی صورت گیرد تا به دیگر اعضای بدن شما آسیب نرساند، بدین گونه که شما بایستی ابتدا به مدت 5 دقیقه خودتان را گرم‌کنید و یا اینکه با سرعت کم پدال بزنید و بعد از آن به مدت 10 تا 30 ثانیه با تمام قدرت پدال بزنید و بعد از آن دوباره با سرعت پایین حرکت کنید تا اینکه ضربان قلب شما به حالت عادی خود برگردد و مجدداً باقدرت زیاد پدال بزنید شما بایستی این تمرین را برای مدت 10 تا 15 دقیقه انجام دهید تا بالاترین بازده  را برای قلب شما به ارمغان بیاورد.

منبع : farnet.ir

بیشتر بخوانید تا سالم بمانید


درمان اختلالات گفتاری کودکان


اقساط 36 ماه بدون پیش پرداخت لوازم خانگی


فروشگاه سیسمونی آنلاین


خرید لباس ژورنالی نوزاد با تخفیف یلدا


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت


درمان ناهنجاری جلو بودن فک با ارتودنسی


راه و رسم داشتن زندگی زناشویی بدون تنش

برای خریدبلیط اتوبوس دنبال سایت معتبری؟


مشاوره تربیت کودک و شیوه های فرزندپروری

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


جراحی زیبایی سینه و شکم

درمان سریع وقطعی بواسیر بدون درد و خونریزی


بایدها و نبایدهای بهداشت و سلامت بانوان


اصلاح فرم و اختلاف طول پاها

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

دکتردکتر مجله اینترنتی دکتردکتر

حمایت از ساخت داروی درمان سرطان در ایران

تقویت قلب برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها در این عضو حساس، حیاتی است. برای انجام بهتر این کار، روش‌های ساده و طبیعی وجود دارد.

تغذیه، فعالیت بدنی و اصلاح شیوه زندگی بهترین راه‌های تقویت قلب است. بهبود این رفتارها می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش دهد. در این مقاله راه‌های تقویت قلب به شما می‌گوییم. برای اکثر ما، جلوگیری از بیماری قلبی تا حدودی بستگی به شیوه زندگی ما دارد، این بدان معنی است که در قدرت ما برای بهبود شانس زندگی طولانی و خوب در دستان خودمان است. استفاده از داروها در صورت لزوم می‌تواند سودمند باشد، اما داروها باید به بهبود شیوه زندگی مانند غذای سالم کمک کنند. در این مقاله راه‌های تقویت قلب به طور طبیعی را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم.

چگونه قلب خود را قوی کنیم

ثابت شده است که ورزش منظم مزایای زیادی برای سلامتی دارد. فعالیت بدنی منظم یکی از مهم ترین مواردی است که می‌توانید برای سلامت خود انجام دهید. انجام ورزش منظم و تحرک کافی یکی از راه‌های تقویت قلب است و می‌تواند باعث عوامل زیر شود:

توانایی خود را برای انجام فعالیت‌های روزانه و جلوگیری از افتادن بهبود دهید، شانس خود را برای زندگی طولانی افزایش دهید.

همان‌طور که وزن بدن ما افزایش می‌یابد خطر تشکیل پلاک در شرایین و حمله قلبی نیز وجود دارد. داشتن اضافه وزن با چندین عامل خطر عمده برای بیماری‌های قلبی، از جمله فشارخون بالا، دیابت نوع 2 و فرم‌های نامطلوب کلسترول ارتباط دارد. از دست دادن چربی اضافی بدن علاوه بر اینکه یکی از راه‌های تقویت قلب است، برای سطح سلامتی بدن نیز مفید است. چاقی می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود، وضعیتی بسیار جدی است که در آن قلب قادر به کافی خون نیست تا نیازهای بدن را تأمین کند.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که چربی بدن، به ویژه چربی شکم خطرناک است. سلول‌های چربی شکم نیز مواد شیمیایی را آزاد می‌کنند، از جمله هورمون‌های استروئیدی که سبب افزایش چربی شما می‌شوند. اگر چربی شکم شما زیاد است، هورمون‌های ذخیره سازی چربی در بدن شما تولید می‌شود و کم کردن وزن برای شما سخت‌تر است. راه بهینه برای کاهش چربی، از جمله چربی شکم، با برنامه غذا خوردن و ورزش است. با برنامه غذایی گیاهی، شما تمرکز خود را روی غذاها مانند تمام میوه‌ها، سبزی‌ها، غلات غنی از غنی از آب است می‌گذارید و به طور طبیعی کالری مصرفی روزانه خود را کم می‌کنید.

کاهش LDL (اغلب کلسترول بد نامیده می‌شود) هدف اصلی درمان برای کاهش حوادث قلبی عروقی بود. چربی‌های غیر HDL به ایجاد پلاک‌های چربی با كلسترول در دیواره شریانی کمک می‌کند. با کاهش مصرف کلسترول شما یکی از راه‌های تقویت قلب خود را انتخاب کرده‌اید.

در زیر نمونه‌هایی از شرایط جدی و تهدیدکننده زندگی که نتیجه مستقیم سیگار کشیدن است را برای شما لیست کرده‌ایم:

ترک سیگار یکی از راه‌های تقویت قلب است، با ترک سیگار شما می‌توانید سطح سلامت خود را افزایش دهید. ترک سیگار از جنبه مالی نیز به نفع شما است.

فشارخون خود را تحت کنترل در آورید، چرا که فشارخون بالا، خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی احتقانی قلب، بیماری کلیوی، ناتوانی جنسی، از دست دادن عملکرد ذهنی و التهاب را بیشتر می‌کند. کنترل فشارخون یکی از راه‌های تقویت قلب است که بسیار آسان به دست می‌آید. شما می‌توانید با اصلاح سبک زندگی خود گام بلندی را به سوی سلامتی خود بردارید. اکثر افراد مبتلا به فشارخون بالا، می‌توانند فشارخون خود را بدون نیاز به دارو با اصلاح سبک زندگی کنترل کنند. شما می‌توانید توصیه‌های لازم برای کاهش فشارخون بالا را در مطلب دیگر بخش قلب و عروق بخوانید.

جلوگیری یا کنترل دیابت می‌تواند یکی از راه‌های تقویت قلب و بالا بردن سطح زندگی شما باشد. حملات قلبی در افرادی که مبتلا به دیابت هستند نسبت به افراد غیر دیابتی دو تا چهار برابر بیشتر است. سکته مغزی در این افراد دو تا چهار بار بیشتر اتفاق می‌افتد. از آنجا که دیابت عمدتاً یک بیماری مرتبط با شیوه زندگی است، ما می‌توانیم با اصلاح و تغییر سبک زندگی از بروز آن جلوگیری کنیم. ورزش روزانه و تغذیه سالم، می‌توانند به میزان قابل توجهی سطح قند خون را کاهش دهند و همچنین به کاهش چربی بیش از حد بدن نیز کمک کند.

التهاب مزمن در بدن ما اغلب به دلیل کلسترول بد و ناخوشایند و سایر عوامل مرتبط با سبک زندگی مثل فشارخون بالا، قند خون بالا، داشتن اضافه وزن و سیگار کشیدن است. کاهش التهاب بدن یکی از راه‌های تقویت قلب می‌باشد که مبتنی بر اصلاح سبک زندگی است.

تری گلیسرید، چربی خون است. بلافاصله پس از غذا خوردن چربی، اکثر تری گلیسیرید ها به طور موقت در ذرات به نام چیلومیکرون بسته‌بندی می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که سطح بالایی از چیلومیکرون تقریباً سه برابر خطر ابتلا به مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد. با اصلاح سبک زندگی و رژیم غذایی می‌توانید از افزایش سطح این چربی در خونتان جلوگیری کنید و یکی از راه‌های تقویت قلب را انجام دهید.

اقدامات کلیدی اصلاح سبک زندگی برای کاهش سطح تری گلیسیرید عبارت‌اند از:

ارتباط بین استرس وسطح سلام قلب ما واقعی است. احساس استرس می‌تواند منجر به رفتارهایی شود که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می دهند، مانند سیگار کشیدن، ورزش پرخطر و پرخوری‌های هیجانی در اثر استرس. کاهش استرس در طول روز یکی از راه‌های تقویت قلب است، شما می‌توانید در یک آرام خود را ریلکس کنید یا به مدیتیشن بپردازید تا استرس خود را کاهش دهید. همچنین می توانید از ورزش برای کاهش استرس خود کمک بگیرید.

نوشیدن مایعات زیاد در طول شبانه روز یکی از راه‌های تقویت قلب است، شما با نوشیدن مایعات کافی بدن را از خطر کم آبی نجات می‌دهید. با این کار دیگر فشار زیادی بر روی قلب در اثر کاهش آب بدن نمی‌آید. تعادل آبی بدن باعث کاهش فشارخون می‌شود و احساس شادابی بیشتری به بدن می‌دهد.

یکی از راه‌های تقویت قلب داشتن رژیم غذایی مناسب است. با داشتن رژیم غذایی مناسب، شما از شر اختلالات گوارشی و بیماری‌های گوارشی در امان هستید. با داشتن یک سیستم گوارشی سالم شما قلب شاداب تر و سالم‌تری خواهید داشت.

یکی از راه‌های تقویت قلب داشتن خواب کافی در طول شب است. خواب کافی مانع از ایجاد فشارخون بالا و استرس در بدن می‌شود. مطالعات نشان داده کسانی که در طول شب کم‌تر از شش ساعت می‌خوابند، فشارخون بالاتری دارند.

شما می‌توانید با مصرف مکمل‌های طبیعی سطح سلامت قلب خود را افزایش دهید. با مصرف مکمل‌های طبیعی که از دانه و غلات و میوه‌ها به دست می‌آیند شما می‌توانید علاوه بر اصلاح رژیم غذایی، یکی از راه‌های تقویت قلب را نیز انجام دهید.

منابع:

pritikin

thedrswolfson

پرسش‌های پزشکی و دیدگاهتان درباره این مقاله را بنویسید؛ پزشکان و کارشناسان مجله پاسخ‌گوی شما عزیزان هستند.

دیدگاه

نام

ایمیل

سلام عضله قلب برادرم ضعفی عی اف قلبش 20 هست چکار کنی

سلام ايشون بيد به متخصص قلب مراجعه كنن و درمان نارسايي قلب براشون انجام شه لطفا

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به متخصص قلب و عروق مراجعه کنید.

سلام من چند وقته که وقتی دراز میکشم ضربان قلبم میاد حدود 50 ولی در حالت ایستاده روی 80 الی 90 است و بعضی اوقات شکمم پر آب میشه و آب رو جذب نمیکنه و احسای میکنم میخواد قفسه سینه ام رو بشکنه و احساس ضعف میکنم و چند وقته دستام و پاهام سرد میشه

سلام لطفا نوار قلب بديد همراه با اكو قلب در صورت نرمال بودن موردي نداره

سلام من 15 سالم هست و مدام کف پام مور مور میکنه و گر گز و سوزن سوزن میشه گاهی اوقات در دست نیز این اتفاق میفته سمت قلبم نیز احساس لرزش میکنم و ضربان قلبم در دقیقه گاهی بین 80 تا 90 گاه بین 90 تا 100 هست گاهی هم کمرم درد میگیره سمت قلبم رفتم دکتر اکو برام نوشت و گفت یکمی دریچه قلبم افتادگی داره آیا این علائم مشکل جدی نیستن؟

سلام علایمتون جای نگرانی نداره ازمایش کم خونی بدین قرص مولتی ویتامین بخورینچگونه قلب خود را قوی کنیم

سلام …پدرم دوبار انجی شده …دکتر گفته قلبت ضعیفه….بیشتر موقها شب تنگی نفس داره …درمان نداره مگه

سلام اگه دچار نارسايي قلب شدن تنها درمانش كنترل بيماريشون هست ميتونيد با فوق تخصص EPS قلب هم مشورت كنيد تا براشون CRT بذارن

من استرس ویبوست دارم و قلبم ۳۰ درجه کار می کنه برای تقویت ان چکارکنم

سلام براي قلبتون كه بايد تحت نظر متخصص قلب باشيد براي اضطراب و يبوست هم

اگر امکان ویزیت حضوری ندارید، می‌توانید از مشاوره تلفنی با روانپزشک استفاده کنید.

سلام من استرس دارم وطپشه قلب چکار کنم

سلام بايد اول نوار قلب بديد از نظر پركاري تيروييد هم بررسي شيد

برای معاینه کامل و تجویز دارو، به صورت حضوری به روانپزشک مراجعه کنید.

سلام برای قلبم میخواستم بپرسم رفتم دکتر برام گفتن نوار قلبم رفتم سالم ولیمن نمیتوانم خوب را ه برم

سلام يعني تعادل نداريد يا بيحاليد؟ اگه تعادل نداريد، از نظر مغز واعصاب بايد بررسي شيد اگه ضعف و بيحالي داريد بايد از نظر كم هوني ، كم كاري تيروييد، كمبود ويتامين دي بررسي شيد

سلام، مادر من قلبش خیلی ضعیف کار می‌کند در حد 20% چطور میتونیم یکم بهبود ببخشیم، آیا شوک بهتر نمی‌کنند؟

سلام بايد متخصص قلب معاينشون كنن و نوار قلب بدن باطري و ضربان ساز ممكنه مفيد باشه

قلب من تیر میکشد و یک گوشه از قلب تند تند میزند لطفا بکوبد چکار کنم . راستی یک مدت خیلی عصبانی میشدم احساس میکنم رگ قلبم گرفته.

مجله اینترنتی دکتردکتر در سال ۱۳۹۶ با هدف ایجاد بستر قابل اعتماد و کاملی از اطلاعات پزشکی راه‌اندازی شده است. در حال حاضر، تمرکز مجله دکتردکتر روی موضوعات متنی و ویدیویی معرفی بیماری‌ها، علائم، دلایل، روش‌های درمان، تشخیص و موضوعات ترند روز است. در طول مسیرِ سختِ درمان و تشخیص بیماری، سوالات و دغدغه‌های پزشکی زیادی هستند که می‌توانید برای دستیابی به پاسخ پزشکی درست از امکانات مجله مانند پرسش و پاسخ پزشکی، مشاوره تلفنی با پزشک و …. استفاده کنید.

با پزشک تلفنی صحبت کنید

از پزشک سوال بپرسید


Downloads-icon


دانلود رایگان کتابچه بیماری‌های درد شکمیDownloads-icon


Downloads-icon


هر آنچه که درباره پلاکت خون باید بدانیدDownloads-icon

برای اکثر ما، پیشگیری از بیماری‌های قلبی تا حد زیادی به سبک زندگی‌مان بستگی دارد ، این بدان معناست که کارهای زیادی می‌توانیم انجام دهیم که شانس زندگی‌ای طولانی و همراه با سلامتی را برای خود بیشتر کنیم. در اینجا ۹ گام اساسی برای بهبود سلامت قلب به طور طبیعی بیان خواهیم کرد.

استفاده از دارو، در صورت لزوم، ممکن است مفید باشد، اما داروها باید در کنار بهبود سبک زندگی، مانند مصرف غذاهای سالم، به عنوان یک عامل کمکی استفاده شوند.

فهرست مطالب

طبق صدها پژوهش و مطالعه تحقیقاتی، ثابت شده است که ورزش منظم مزایای اساسی و بی‌شماری برای سلامتی دارد. فعالیت بدنی منظم یکی از مهمترین کارهایی است که می‌توانید برای سلامتی خود انجام دهید. ورزش منظم می‌تواند در دستیابی به موارد زیر به شما کمک کند:چگونه قلب خود را قوی کنیم

حالت ایده آل آن است که هر فرد یک برنامه تناسب اندام خوب و جامع که طیف گسترده‌ای از تمرینات را شامل می‌شود، داشته باشد. به طور کلی، بدن روشی شگفت‌انگیز برای سازگاری با حرکات دارد. به عنوان یک قاعده کلی، هنگامی که انجام حرکت یا تمرین برایتان آسان شود، می‌توانید شدت یا پیچیدگی آن را افزایش داده و تمرینات پیشرفته‌تری انجام دهید که همچنان چالش‌برانگیز باشند.

تمرینات متناوب یا اینتروال به روش تمرینی گفته می‌شود که فرد به تناوب یک دوره‌ کوتاه‌تر به تمرینات با شدت بالا پرداخته و بعد یک دوره ریکاوری،‌ تمرینات کم شدت انجام می‌دهد. تمرینات متناوب طیف گسترده‌ای از تمرینات شامل … پیاده‌روی ، دویدن ، دوچرخه سواری ، قایقرانی، تردمیل ، تمرین با وزنه و غیره را شامل می‌شود.

شما می‌توانید این تمرینات را با استفاده از وزن بدن خود، کش‌های قدرتی، دمبل و یا ترکیبی از هر سه انجام دهید، تا یک برنامه تمرینی قوی‌سازی منظم برای کل بدن خود داشته باشید.

مطالعات اخیر به وضوح نشان می‌دهند که طولانی مدت نشستن حتی روی افرادی که از تناسب اندام و قدرت بدنی بالایی برخوردارند نیز تأثیر منفی دارد. شما باید در تمام طول روز حرکت داشته باشید ، حتی با انجام فعالیت‌های غیر ورزشی. یک تایمر تنظیم کنید تا هر ۱۰-۱۵ دقیقه به شما یادآوری کند که یکی دو دقیقه از جای خود بلند شده و حرکت کنید.

عضلات مرکزی یا هسته بدن (که تقریباً بیش از ۲۵ ماهیچه کمر ، شکم و لگن را شامل می‌شوند) پایه و اساس حرکت را در کل بدن فراهم می‌کنند. قوی نگه داشتن و عملکرد صحیح این عضلات شما را قادر می‌کند تا بدن خود را به شیوه‌ای که باید حرکت دهید و از صدمات ناتوان کننده کمری که ممکن است باعث شوند نتوانید ورزش کنید جلوگیری می‌کند.

انعطاف پذیر و متحرک نگه داشتن عضلات و مفاصل بدن به جلوگیری از صدمات و کمک به توانایی بدن در حرکت و عملکرد صحیح آن کمک می‌کند.

با افزایش وزن بدن ، خطر ایجاد پلاک در عروق و حمله قلبی نیز بالا می‌رود. اضافه وزن با چندین عامل اصلی که خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهند از جمله فشار خون بالا ، دیابت نوع ۲ و کلسترول بد مرتبط است. هرچه برای قلب مفید باشد برای از بین بردن چربی‌های شکمی نیز مفید است.

چاقی نیز می‌تواند منجر به نارسایی قلبی شود. مطالعات بیشماری نشان داده‌اند که چربی شکمی به طور خاصی خطرناک است. در حقیقت ، یکی از مطالعات اخیر نشان داده که بزرگی شکم حتی در افرادی که وزن طبیعی دارند ، خطر مرگ را به طرز چشمگیری افزایش می‌دهد.

چربی شکمی این طور نیست که فقط در جای خود ساکن بوده و فضایی را اشغال کند، بلکه مواد شیمیایی مانند سیتوکین ترشح می‌کند که باعث ایجاد التهاب مزمن در بدن می‌شوند. این مشکل بزرگی است زیرا به نظر می‌رسد التهاب مزمن یکی از مهمترین عواملی است که باعث می‌شود چاقی به بیماری‌های خطرناک مختلفی از جمله بیماری‌های قلبی منجر شود. سلول‌های چربی موجود در شکم همچنین مواد شیمیایی از جمله هورمون‌های استروئیدی تولید می‌کنند که باعث می‌شوند فرد بیشتر مستعد چاقی باشد. بله ، این یک چرخه معیوب و دور باطل است: هرچه چربی شکمی بیشتری داشته باشید ، هورمون‌های ذخیره کننده چربی بیشتری تولید می‌شوند و کاهش وزن سخت‌تر خواهد بود.

برای سال‌ها پزشکان فکر می‌کردند کاهش  کلسترول LDL (که اغلب به آن کلسترول “بد” گفته می‌شود) هدف اصلی درمانی برای کاهش مشکلات قلبی عروقی است. و مطمئناً هم ، بهبود سطح LDL همچنان یکی از عوامل بسیار مهم در این خصوص است. اما اکنون این اجماع در حال افزایش است که چربی غیر HDL، عامل پیش بینی‌کننده بهتری برای خطر بیماری‌های قلبی عروقی است زیرا چربی غیر HDL نه تنها شامل کلسترول LDL است، بلکه سایر ذرات “بد”، که در ایجاد پلاک‌های حاوی کلسترول در دیواره شریان‌ها نقش دارند، را نیز شامل می‌شود.

با یک برنامه‌ریزی (و در صورت نیاز با استفاده از دارو) ، می‌توان چربی غیر HDL را در افرادی که شواهد واضحی از بیماری‌های عروق کرونر دارند به زیر ۸۰ ، و در افراد سالمی که مایلند از بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کنند به زیر ۱۰۰ ، کاهش داد.

آیا می‌دانید که مصرف تنباکو هر روز معادل تعداد سرنشینان سه جمبو جت پر از مسافر که طی صوانح هوایی تمام آن‌ها کشته می‌شوند، باعث مرگ انسان‌ها می‌شود. در اینجا به عنوان نمونه تعدادی از مشکلات جدی و مرگ‌باری که نتیجه مستقیم سیگار کشیدن است ذکر می‌کنیم:

علاوه بر این ، شواهد علمی قوی و مطمئنی وجود دارند که هنگام استعمال سیگار، افرادی که اطراف فرد سیگاری هستند، به ویژه کودکان، نیز در معرض خطر جدی ابتلا به بیماری و انواع مشکلات سلامتی قرار دارند.

کنترل فشار خون بسیار مهم است زیرا هر چه فشار خون شما بالاتر باشد ، خطر حمله قلبی ، سکته مغزی ، نارسایی احتقانی قلب ، بیماری‌های کلیوی ، ناتوانی جنسی ، از دست دادن عملکرد ذهنی و زوال عقل بیشتر می‌شود.

از این گذشته ، افزایش چشمگیر خطر حمله قلبی و سکته مغزی با فشار خون ۱۴۰/۹۰ ، یعنی اعدادی که برای تعیین فشار خون بالا استفاده می‌شوند، آغاز نمی‌شود . اکنون می‌دانیم که خطرات جدی و مرگبار، در اثر فشار خون‌‌های بسیار پایین‌تری مانند ۱۳۰/۸۰ آغاز می‌شود. به همین دلیل است که بر اساس دستورالعمل‌های تازه منتشر شده در ایالات متحده، اکنون فشار خون ۱۳۰ به بالا برای فشار خون سیستولیک (شماره بالا) و یا ۸۰ به بالا برای فشار خون دیاستولیک (شماره پایین)، به عنوان فشار خون بالا تعریف می‌شود.

اکثر مبتلایان به فشار خون بالا، با رعایت بعضی موارد در سبک زندگی، بدون نیاز به دارو می‌توانند فشار خون خود را کنترل کنند. کسانی که با وجود رعایت این موارد باز هم به دارو احتیاج داشته باشند نیز به دوز کمتری از دارو نیاز خواهند داشت.

دستورالعمل‌های کلیدی برای کاهش فشار خون به طور طبیعی شامل موارد زیر است:

جلوگیری از دیابت یا کنترل آن می‌تواند قلب و زندگی شما را نجات دهد. حملات قلبی در افراد مبتلا به دیابت، دو تا چهار برابر بیشتر از افراد غیر دیابتی رخ می‌دهند. سکته‌ مغزی نیز در افراد دیابتی دو تا چهار برابر بیشتر از افراد غیر دیابتی اتفاق می‌افتد.

سایر بیماری‌ها ، و بسیاری از مشکلات فلج کننده زندگی ناشی از دیابت عبارتند از: نابینایی، نارسایی کلیه، بیماری شریان‌های محیطی (انسداد در شریان‌های اصلی که پاها را خون رسانی می‌کنند) ، اختلال نعوظ، نوروپاتی دیابتی (سوزش درد و از دست دادن احساس در دست و پا) ، مشکلات ترمیم زخم، قانقاریا و قطع عضو.

ورزش روزانه و تغذیه سالم ، می‌توانند سطح قند خون بدن را به میزان قابل توجهی بهبود بخشیده و همچنین به از بین رفتن چربی‌ اضافی بدن، که یکی از عوامل خطر اصلی دیابت است، کمک می‌کنند.

التهاب مزمن در بدن غالباً در اثر بالا بودن سطح کلسترول بد و سایر مشکلات مرتبط با سبک زندگی مانند فشار خون بالا، قند خون بالا ، اضافه وزن و سیگار کشیدن ایجاد می‌شود.

پزشکان معتقدند این التهاب در بدن باید فروکش کند ، زیرا اغلب منجر به تشکیل رگه‌های چربی در سرخرگ‌ها می‌شود که در نهایت می‌تواند منجر به ایجاد پلاک، حمله قلبی و سکته مغزی شود.

تری‌گلیسیریدها چربی‌هایی هستند که در خون موجودند. بلافاصله پس از خوردن یک وعده غذای چرب ، بیشتر تری‌گلیسیریدها به طور موقت به شکل ذراتی به نام کیلومیکرون تجمع پیدا می‌کنند. در واقع ، خون بلافاصله پس از مصرف یک وعده غذای چرب، مثل یک میلک شیک توت فرنگی، حالت خامه‌ای پیدا می‌کند و ساعت‌ها طول می‌کشد تا این ذرات پر از چربی از جریان خون پاک شوند.

تحقیقات نشان داده‌اند که بالا بودن سطح کیلومیکرون خطر بروز مشکلات قلبی را سه برابر می‌کند. دانشمندان کیلومیکرون را “مرگ خاموش” می‌نامند، زیرا با آزمایش خون ناشتا، نمی‌توان میزان آن‌ را برآورد کرد در واقع کیلومیکرون‌ها ایجاد شده و اثر منفی‌شان را از خود به جا گذاشته و بعد ناپدید می‌شوند، و به همین دلیل با تست استاندارد چربی خون ناشتا کشف نمی‌شوند.

بالا بودن سطح تری گلیسیرید (بالاتر از ۱۵۰) به عنوان خطر مضاعفی برای بیماری‌های قلبی عروقی در نظر گرفته می‌شود، به خصوص هنگامی که بخشی از عوامل خطر مشکل دیگری به نام سندرم متابولیک وجود داشته باشند که شامل موارد زیرند:

اگر حداقل سه مورد از پنج معیار فوق را داشته باشید ، به سندرم متابولیک مبتلا هستید. اقدامات کلیدی که برای کاهش سطح تری‌گلیسیرید می‌توانید در سبک زندگی خود ایجاد کنید عبارتند از:

در صف پرداخت سوپر مارکت ۱۲ نفر قبل از شما ایستاده‌اند؟ باتری ماشینتان به تازگی خراب شده است؟ مادرتان با شما تماس گرفته و خبرهای نگران کننده‌ای درباره سلامتی خود به شما داده است؟ شما چطور به هر یک از موارد فوق واکنش نشان می‌دهید؟ با آرامش یا با کلافگی؟ وقتی موانع و سختی‌های زندگی بر ما غلبه پیدا کنند ، می‌توانند در ایجاد هر مشکلی از فشار خون بالا گرفته تا سندرم روده تحریک پذیر در بدن ما دخیل باشند.

وجود ارتباط بین استرس و سلامتی قلب قطعی است. مطالعات نشان داده‌اند که زمین لرزه و روزهای دوشنبه خطر حملات قلبی را دو برابر می‌‌کنند، و بیماری‌های قلبی احتمال مرگ مردان در اولین سال پس از مرگ همسرشان را سه برابر می‌کند. احساس استرس همچنین می‌تواند منجر به رفتارهایی شود که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهند، مانند سیگار کشیدن، فرار از ورزش و مصرف زیاد فست فود.

علائم سکته قلبی در سالمندان (درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، عرق سرد)

نارسایی قلبی در سالمندان چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

مسمومیت حاملگی یا پره اکلامپسی چه علت و علائمی دارد و درمان چیست؟

کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک (HCM) : علت و درمان ضخیم شدن عضله‌ی قلبچگونه قلب خود را قوی کنیم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرستادن دیدگاه

دکتر لیلا عسگرپور متخصص قلب و عروق متولد 1356 تهران – ساکن تهران ورودی 1375 پزشکی عمومی دانشگاه تهران با رتبه عالی در دانشگاه سراسری ورودی 1386 دوره دستیاری قلب و عروق دانشگاه تهران (مرکز قلب تهران) اخذ برد تخصصی قلب و عروق در سال 1390 … ادامه

کرج، خ شهید بهشتی، بین میدان شهدا و چهارراه طالقانی، برج رازی، ساختمان بانک آینده، طبقه 8 واحد 81

شماره تماس نوبت دهی

02632216426

09399450250

مواد طبیعی بسیاری در دنیا وجود دارد که در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریهای مختلف ، تاثیر فوق العاده ای دارند . عسل یکی از این مواد طبیعی است که خواص بسیاری داردو اغلب با خواص درمانی آن آشنا هستند.

برای تقویت قلب ، حافظه ، قوای جنسی و بسیاری از موارد دیگر می توان از عسل به همراه مواد دیگر استفاده نمود.

در این بخش از سلامت نمناک با برخی از ترکیبات عسل به همراه کشمش ، مویز ، دارچین و خرما برای درمان و پیشگیری بسیاری از بیماریها آشنا می شوید.

با استفاده از چند مواد طبیعی می توان یک نوشیدنی عالی برای تقویت قلب تهیه نمود .این نوشیدنی را باید از شب قبل آماده کنید.

یک فنجان کشمش شسته را به همراه یک لیتر آب ، بر روی حرارت قرار دهید ، پس از 10 دقیقه ، حرارت را خاموش کنید و 4 قاشق چای خوری چای سبز ، دو قاشق عسل و دو قاشق چای خوری زنجبیل تازه رنده شده را به مواد اضافه کنید.چگونه قلب خود را قوی کنیم

سپس درب ظرف را گذاشته و روی آن را با پارچه ای پشمی بپوشانید تا حداقل 8 ساعت گرم بماند. صبح روز بعد ، پس از صاف کردن این نوشیدنی ،150-200 گرم دو بار در روز قبل از وعده غذایی از آن بنوشید.

عسل حاوی مقدار زیادی گلوکز، است که از مواد فعال بیولوژیکی است . این مواد برای مبارزه بدن با عفونت ها در بدن ذخیره می شود .چای سبز و زنجبیل نیز آنتی اکسیدان قوی است می باشد.

کشمش نیز دارای خواص بسیاری می باشد . بنابریان این نوشیدنی مفید با افزایش انرژی بدن ، قدرت ماهیچه ها را افزایش می دهد و موجب تقویت قلب می شود.

مضرات ترکیب کشمش و عسل

کشمش حاوی مقدار زیادی پتاسیم و منیزیم، است که برای قلب و عروق مفید است اما مانند خربزه زود هضم می باشد .بنابراین استفاده مدام و طولانی مدت از آن به همراه عسل به تنهایی ، موجب اختلال در سیستم گوارشی و ایجاد دل درد می شود.

حبه های خشک شده انگور سیاه ، مویز نام دارد که از نظر خاصیت ، شباهت زیادی به کشمش دارد و از خانواده کشمش ها محسوب می شود .اما شکل ظاهری و تنوع معدنی مویز نسبت به کشمش بیشتر است . برخی از افراد از مویز به جای قند در کنار چای خود استفاده می کنند.

مویز داری طبع گرم و تر است و موجب هضم غذا و گرم شدن تمام بدن، به خصوص کلیه و مثانه می شود . در طب سنتی خوراکی هایی مانند سکنجبین ، عناب و آب میوه های ترش از مواد مصلح مویز می باشند.

استفاده به اندازه از مویز موجب باز شدن رگ های خونی ، تقویت معده، کبد، کلیه ها و مثانه و همچنین دفع باد می شود. علاوه بر این مویز دارای خاصیت مدر، ملین و محرک نیروی جنسی در افراد سردمزاج می باشد.

مویز دارای ترکیبات سیاه یا قرمز رنگی از نوع آنتوسیانین وپلی فنولیک است که خواص ضد سرطان و ضد آلزایمری دارد .زیاد بودن مقدار آنتوسیانین در مویز باعث افزایش ارزش آن در برابر انگور سبز و کشمش شده است.

ترکیبات مویز از تصلب شرایین (سفت و سخت رگ ها) و چسبندگی پلاکت ها پیشگیری می نماید . استفاده از مویز موجب کاهش غلظت خون و انبساط رگ های خونی و در نتیجه افزایش سرعت گردش خون می شود ، بنابراین از انباشته شدن پلاکت های خون روی هم و لخته شدن خون جلوگیری می کند.

مویز با طبع گرمی که دارد با تولید انرژی در روزهای سرد سال، بدن را گرم و پرانرژی کند. این فرآیند بی نهایت در تقویت قوای جنسی بسیار اهمیت دارد.

استفاده از عسل به همراه مویز موجب افزایش چند برابری فواید مویز می شود . مصرف مداوم این ترکیب در دفع بلغم ، تسکین صفرا ، افزایش حافظه و قدرت فهم ، اصلاح خلق و خو و تقویت قوای جنسی بسیار مفید می باشد.

ترکیب عسل و دارچین در وعده صبحانه با کاهش کلسترول از بروز حملات قلبی و افزایش ضربان قلب جلوگیری می کند . بنابراین بیماران قلبی با مصرف روزانه این ترکیب از حمله قلبی در امان باقی می مانند.

افزایش سن موجب از از بین رفتن خاصیت انعطاف پذیری در شاهرگ های حیاتی و سیاه رگ ها می شود .ترکیب عسل و دارچین در حفظ قابلیت ارتچاعی دیواره رگ ها بسیار مفید است.

به دلیل جذب سریع عسل طبیعی در دستگاه گوارش ، تخمیر الکلی ایجاد نمی کند و اسیدهای آزاد موجود در عسل باعث جذب مواد چربیو در نتیجه کاهش کلسترول خون می شود ، بنابراین نباید از تاثیر مواد معدنی موجود در عسل در حفظ انعطاف طبیعی دیواره رگها چشم پوشی کرد.

در ماه مبارک رمضان ، روزه دارن از زمان سحر تا افطار در یک فاصله طولانی ، هیچ مواد غذایی استفاده نمی کنند بنابراین فعالیت سیستم گوارشی آنها کاهش می یابد . در زمان افطار در بدن تغییراتی به وجود می آید که می بایست با کمک تغذیه مناسب ، آن را به درستی تنظیم کرد.

استفاده از آب جوش و کمی نمک بدن را برای دریافت مواد غذایی آماده می کند . سپس می توان با مصرف یک لیوان شیر همراه با خرما، کشمش و عسل ، قند مورد نیاز بدن را تامین کرد . زیرا این مواد طبیعی هستند و در زمان افطار بسیار مناسب و مفید می باشند.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم, قلب از دیدگاه طب سنتی دارای طبع گرم و خشک است؛ برای داشتن قلبی سالم باید تدابیری را رعایت کرد. البته هر نوع سوءمزاج بر قلب بر رفتار انسان تاثیراتی خواهد گذاشت.

از دیدگاه طب سنتی برخی موادغذایی در تقویت قلب بسیار موثر است که می‌توان به زعفران, دارچین, گلاب بیدمشک, هل و … اشاره کرد. باید به این نکته اشاره شود که کسانی که قلب ضعیفی دارند زود عصبانی یا ناراحت می‌شوند و تحمل این افراد در برابر محرک‌های روحی و روانی کم است.

قلب برخی افراد دچار سوءمزاج سرد شده است که از دیدگاه طب سنتی نبض ضعیف, غم و اندوه و … از نشانه‌های سوءمزاج سرد قلب است که مصرف گوشت کبک, بلدرچین, زرده تخم مرغ عسلی با دارچین برای این افراد بسیار مفید است.

قلب برخی از افراد دچار سوءمزاج تر شده است که این افراد به قول خودشان ناگهان می‌ترسند و دلشان خالی می‌شود و زود از بین می‌رود، این افراد بسیار زود می‌ترسند حتی با شنیدن یک صدا؛ براین اساس مصرف شربت سیب, آب سیب, سکنجبین نعنایی با عسل, فالوده سیب با گلاب و عسل برای رفع این سوءمزاج در این افراد موثر است.

غلامرضا کردافشاری متخصص طب سنتی می‌گوید: قلب برخی از افراد دچار سوءمزاج خشک شده است که این افراد معمولاً لاغر, بی‌خواب و به راحتی از هیجانات تاثیر می‌پذیرند و مدتی در بدنشان باقی می‌ماند که مصرف فالوده سیب همراه با گلاب و زعفران برای این افراد مفید است.چگونه قلب خود را قوی کنیم

برخی از افراد ممکن است که چند سوءمزاج داشته باشند که پرهیز از پُرخوری, پرهیز از ناراحتی و شاد بودن خود به رفع ضعف قلب کمک می‌کند. پرهیز از مصرف آب یا سالاد یا ماست با غذا, جویدن خوب غذا به سلامت قلب کمک می‌کند چرا که اگر آداب صحیح غذاخوردن رعایت نشود موجب صعود بخارات از معده می‌شود که خود این مسئله به ضعف قلب کمک می‌کند.

برخی از موادغذایی مانند ریحان و نعناع, سیر و پسته به قوت قلب کمک می‌کند، باید دانست که سنبل الطیب وسیع کننده عروق خونی است که به تقویت قلب کمک می‌کند.

انتهای پیام/

شفقنا- مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده پس از بررسی وضعیت سلامت قلب زنان و مردان هر ایالت بر اساس عوامل خطری مانند فشار خون بالا، چاقی، سیگار کشیدن، و دیابت، اعلام کرده که سن قلب اکثر آنها از سن واقعی شان بیشتر است.

به گزارش شفقنا به نقل از آوای سلامت، این در حالی است که بر اساس مطالعات دانشمندان آمریکایی از ۵۰ درصد کل مرگ و میرهای ناشی از حمله قلبی، می توان با تغییرات کوچک در رژیم غذایی پیشگیری کرد.

سلامت قلب خود را در دستانتان قرار دهید و با اضافه کردن ۱۰ گزینه غذایی موثر به رژیم روزانه خود، سن قلب تان را پایین بیاورید و به جوان ماندن آن کمک کنید:

بادام زمینی: بادام زمینی علاوه بر محتوای چربی مونواشباع نشده، حاوی سایر مواد مغذی نظیر ویتامینE، فولات، پروتئین و منگنز است که همگی موجب بهبود سلامت قلب می شوند.

سیب زمینی شیرین: این نوع سیب زمینی با فیبر و مواد مغذی دیگری بارگذاری شده که همگی به شما کمک می کنند چربی بسوزانید. مواد مغذی موجود در سیب زمینی شیرین به نام کاروتنوئیدها؛ آنتی اکسیدان هایی هستند که سطح قند خون و مقاومت به انسولین را پایین می آورند. این یعنی شما کمتر در معرض ابتلا به دیابت قرار می گیرید و در نتیجه سلامت قلب تان را بیشتر تضمین می کنید.چگونه قلب خود را قوی کنیم

بذر کتان: فقط یک قاشق غذا خوری از این دانه های فوق العاده قدرتمند تقریبا ۳ گرم فیبر و ۵۵ کالری دارند. دانه های کتان ثروتمندترین منابع حاوی امگا ۳ هستند که به کاهش التهاب در بدن کمک می کنند و منجر به جلوگیری از تغییرات خلقی می شوند. مصرف دانه های کتان عاملی موثر برای جلوگیری از بیماری های قلبی و دیابت است. ضمن این که منجر به افزایش کلسترول خوب یا همان اچ دی ال می شود.

گردو: سرشار از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب امگا ۳ است که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد. تنها مصرف یک اونس گردو برای بیشتر از ۵ بار در هفته خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا ۴۰ درصد کاهش می دهد.

گوجه فرنگی: محققان می گویند آمریکایی ها گوجه فرنگی و محصولات آن را بیشتر از سایر سبزیجات غیر نشاسته ای مصرف می کنند و این خبر خوبی است زیرا گوجه فرنگی منبع غنی از آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است. ده ها مطالعه نشان داده اند که بین مصرف منظم گوجه فرنگی و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، آسیب های پوستی و برخی سرطان ها رابطه مستقیم وجود دارد.

بادام: اضافه کردن بادام به رژیم غذایی منجر به کاهش سطوح کلسترول ال دی ال یا کلسترول بد می شود و از تشکیل پلاک در عروق و خطر ابتلا به حمله قلبی تا حد بسیار زیادی جلوگیری می کند. مطالعات بالینی نشان می دهد که مصرف بادام همچنین خطر ابتلا به مقاومت به انسولین و دیابت را نیز کاهش می دهد و منجر به بهبود حساسیت به انسولین می شود. علاوه بر این، مصرف بادام راهی برای کاهش وزن است. در یک مطالعه نشان داده شد که اضافه کردن ۸۴ گرم یا حدود سه اونس بادام روزانه به رژیم غذایی، منجر به کاهش ۱۴ درصدی دور کمر می شود و از چاقی شکمی نیز می کاهد. بین مصرف بادام و کاهش التهاب بدن نیز رابطه مستقیم وجود دارد.

پسته: اضافه کردن این آجیل به رژیم غذایی دارای مزایای بالقوه برای قلب است. در افراد مبتلا به دیابت، مصرف پسته باعث کاهش کلسترول تام و کلسترول ال دی ال یعنی دو فاکتور خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. مصرف روزانه ۶ تا ۱۰ گرم پسته با بهبود سرعت پاسخ قلب به استرس، کاهش فشار خون، و بهبود عملکرد قلب می شود.

شکلات تیره: افراد مبتلا به کلسترول تام بالا با خطر افزایش ال دی ال یا لیپوپروتئین با چگالی کم مواجه هستند و خطر ابتلا به بیماری های قلبی به ویژه آترواسکلروز و حمله قلبی کرونر در آنها بیشتر است. فلاوانول موجود در شکلات تیره منجر به کاهش جذب کلسترول در مسیر دستگاه گوارش و همچنین سنتز کلسترول ال دی ال می شود. مصرف این شکلات با افزایش لیپوپروتئین با چگالی بالا یا اچ دی ال نیز در ارتباط است؛ یعنی کلسترولی که منجر به محافظت در برابر بیماری های قلبی می شود.

پیاز قرمز: منبع مهمی از فیبر خوراکی، ویتامین ‌های ب ۶ و ث، اسید فولیک، منگنز، پتاسیم، مس و فسفر است. پیاز قرمز برای قلب مفید است و به پیشگیری از بیماری قلبی کمک می ‌کند. استفاده مداوم از پیاز در رژیم غذایی باعث کاهش سطح کلسترول و فشار خون بالا می‌ شود. مصرف پیاز خطر حمله قلبی را کاهش و کلسترول خوب را افزایش می ‌دهد. به علاوه خوردن منظم پیاز، خطر لخته شدن خون را در بیماران قلبی کاهش می ‌دهد.

سیر: ‏ بیمارانی که سابقه ابتلا به بیماری ترومبوز (تشکیل لخته خونی در عروق یا قلب) را دارند، باید بدانند که سیر می ‌تواند تاثیر اندک، اما مهم روی تجمع پلاکت‌ ها داشته باشد. مصرف سیر در کاهش سطح کلسترول خون و فشار خون نقش اساسی ‏دارد.

انتهای پیام

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

متخصص قلب خانم در تهران – متخصص قلب در تهران

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای سلامت قلب خود انجام دهید، تقویت قلب است. همانطور که می دانید، ورزش کردن بهترین راه برای قوی کردن قلب می باشد. در واقع اگر ورزش نکنید، احتمال بیماری قلبی عروقی شما بیش از دوبرابر افراد ورزشکار است. اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید، یا حتی نگران سلامت قلبتان هستید، باید برنامه ورزشی منظمی برای خود تعیین کنید. کارشناسان 150 دقیقه ورزش، با شدت متوسط را در هفته پیشنهاد می کنند.

 اما آیا تمام  ورزش ها تاثیر یکسانی دارند؟ در ادامه بهترین ورزش هایی که سبب تقویت قلب شما می شوند، آمده است.

فهرست موضوعات

چگونه قلب خود را قوی کنیم

بله، شاید کمی ساده به نظر برسد اما پیاده روی و مخصوصا پیاده روی سریع، روش بسیار خوبی برای تقویت قلب است. راه رفتن سریع، ضربان قلب شما را بالا می برد و بیش از انواع دیگر ورزش ها، بر مفاصل تاثیر می گذارد. پیاده روی در هر جایی امکان پذیر است. برای پیاده روی شما تنها به یک جفت کفش مناسب نیاز دارید. بهتر است که پیاده روی کوتاهی در زمان عصر و یا پیاده روی طولانی تری در آخر هفته ها داشته باشید. همچنین می توانید همزمان با پیاده روی، به موسیقی یا پادکست صوتی گوش کنید و یا در این پیاده روی یک همراه داشته باشید. انعطاف پذیری پیاده روی، آن را برای همگان آسان و انجام دائم آن را امکان پذیر کرده است. برخلاف سایر ورزش ها، پیاده روی برای مفاصل نیز مفید است.

عضله سازی در سایر قسمت های بدن، نیز به سلامت قلب شما کمک خواهد کرد. وزنه برداری به عضله سازی و چربی سوزی بدن کمک می کند. شما می توانید عضله سازی را در باشگاه انجام دهید؛ اما وقتی که از بدن خودتان به عنوان وزنه استفاده می کنید، یکی ازموثرترین نوع وزنه برداری اتفاق می افتد. حرکاتی مانند شنا، اسکات، یا حتی بارفیکس به عضله سازی کمک می کند و برای سلامت استخوان و قلب شما نیز موثر است.

درمان خانگی بهبود درد قفسه سینه

شنا فقط برای بعد از ظهرهای کسل بار تابستان نیست. کلاس ایروبیک در آب، یا شنا در طول استخر، ورزش هایی هستند که تمام بدن در آنها به کار گرفته می شود و نه تنها بدن شما، بلکه قلبتان را نیز قوی تر خواهد کرد.

اگرچه ممکن است چنین به نظر نرسد، اما یوگا برای سلامت قلب شما بسیار مفید است. انجام دادن یوگا به شما کمک خواهد کرد تا ماهیچه هایتان را تقویت و نیرومند کنید. انواع مختلف یوگا برای شما آرامش را به ارمغان می آورد. یوگا با اینکه فشار خونتان را پایین می آورد اما سبب افزایش ضربان قلب شما خواهد شد.

تمرینات تناوبی (یک سلسله ورزش ها با شدت زیاد و دوره های طولانی تر ریکاوری فعال متناوب است) روش خوبی برای انجام حرکات ورزشی تمام عیار در یک دوره کوتاه مدت است. برای مثال، شما می توانید یک دقیقه بدوید و سه دقیقه راه بروید، و سپس چرخه را تکرار کنید. بالا و پایین بردن ضربان قلبتان، به کالری سوزی و بهبود عملکرد رگ های خونی، کمک خواهد کرد.

دوچرخه سواری، چیزی فراتر از بردن شما از نقطه ای به نقطه دیگر است. ثابت شده است که دوچرخه سواری ریسک بیماری قلبی را کاهش می دهد. این ورزش، از عضلات بزرگ پای شما استفاده می کند و باعث بالا رفتن ضربان قلب می شود. همچنین ثابت شده است که دوچرخه سواری به بهبود سلامت ذهنی شما نیز می تواند کمک کند. با انجام این ورزش ها قلبتان قوی تر شده و کمتر احتیاج به آنژیوگرافی دارید.

مهم نیست که شما کدام ورزش را انتخاب کنید؛ خواه هفته ای سه بار به کلاس یوگا بروید، و یا با دوستتان پیاده روی کنید یا هر روز شنا کنید، در هر صورت  ورزش منظم برای محافظت از قلبتان اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر دچار بیماری قلبی، دیابت و یا غیره هستید در انتخاب نوع تمرین ورزشی و مدت زمان آن با پزشک مشورت کنید.

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق

دکتر آرزو خسروی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص اکوکاردیوگرافی | شروع همكاري با بيمارستان بقيه ا.. الاعظم به عنوان متخصص قلب و عروق و هیات علمی دانشگاه بقیه الله در سال ۱۳۸۳

نوشته قبلی

اکوکاردیوگرافی قلب

نوشته بعدی

قلب بزرگ شده چیست؟

اندوکاردیت باکتریایی چیست؟ (التهاب درون‌شامه قلب)

ضربان قلب پایین یا برادی‌ کاردی

علائم تصلب شرایین ( آترواسکلروز ) چیست؟

وزنه برداری برای قلب مفید است؟

دکتر آرزو خسروی – متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکو کاردیوگرافی عضو هیئت علمی و دانشیار دانشگاه رئیس بخش اکوکاردیوگرافی بیمارستان بقیه الله اعظم عضو انجمن قلب و عروق ایران عضو انجمن اکو کاردیوگرافی ایران عضو انجمن قلب اروپا (ESC) عضو انجمن اکوکاردیوگرافی و تصویربرداری اروپا (EACVI) عضو انجمن اکو کاردیوگرافی آمریکا (ASE) عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات اترواسکلروز

آخرین مطالب

اندوکاردیت باکتریایی چیست؟ (التهاب درون‌شامه قلب)

نوار قلب؛ بهترین راه تشخیص بیماری قلبی

علائم گرفتگی عروق کرونری قلب و نحوه درمان آن با دارو قرص

تفاوت درد قفسه سینه عصبی با حمله قلبی و کرونا

آدرس مطب: خیابان ولیعصر (جنوب به شمال)، نرسیده به توانیر، بن بست بخشندگان، مجتمع مدیکو پلاس، طبقه ی ۷ ، واحد ۷۰۱

شماره تماس: ۲۲۸۹۴۰۸۶

روزهای حضور دکتر: یکشنبه و سه شنبه ساعت ۱۷ الی ۲۰

مطالب ویژه

روش انجام و مراقبت بعد از آنژیوگرافی قلب چگونه است؟

تفسیر جواب اکو قلب

از علت تا درمان تنگی دریچه میترال قلب

چگونه قلب خود را قوی کنیم
چگونه قلب خود را قوی کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *