چگونه لرزش صدا را از بین ببریم

 
helpkade
چگونه لرزش صدا را از بین ببریم
چگونه لرزش صدا را از بین ببریم

لرزش صدا در هنگام سخنرانی، عاملی است که از توانایی تاثیرگذاری بر دیگران و قدرت لحن می‌کاهد و قدرت سخنران را به مراتب کم می‌کند. زمان سخنرانی با لرزش صدا نمی توان پیام و صحت سخن را به خوبی نشان داد و به خوبی پیام را انتقال داد و طبیعتاً به فن بیان شما لطمه می زند. برای اینکه از روش های رفع لرزش صدا اطلاع پیدا کنید و با تمرین این مشکل را حل کنید، حتماً تا پایان با مقاله چگونه لرزش صدا را هنگام سخنرانی از بین ببریم همراه باشید.

در ادامه با این موارد به خوبی آشنا خواهید شد اما قبل از آن به شما پیشنهاد می‌کنم حتماً مقاله چگونه صدای خوبی داشته باشیم را هم مطالعه کنید تا بتوانید به خوبی هم با دلایل اهمیت صدا و هم با راهکارهایی برای داشتن صدا خوب آشنا شوید.

زمانی که در ارتباط با علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن حرف می‌زنیم، ابتدا باید بدانیم اصلا چرا و به چه علتی صدای ما دارای این میزان اهمیت است. در ادامه به چند علت مهم در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

1. صدای هر شخصی نشان دهنده شخصیت او است. حتما تا حالا این تجربه را داشتید که قبل اینکه شخصی را ملاقات کنید، فقط صرفا با صحبت کردن پشت تلفن از صدای آن شخص تصوری از شخصیت او در ذهنتان ساخته‌اید.چگونه لرزش صدا را از بین ببریم

2. صدای هر شخصی نشان دهنده اعتماد به نفس او است. طبیعی است که شما اولین چیزی که در مورد لرزش صدا هنگام صحبت کردن یا سخنرانی متوجه می شوید این است که فردی که صدایش می‌لرزد اعتماد به نفس کمی دارد.

3. صدای هر شخص شخصیت او را ارائه می دهد. شما با صحبت کردن در مورد توانایی و استعداد خودتان است که می توانید در مقابل بقیه خودتان را ارائه دهید.

4. حرف‌هایمان جدی‌تر گرفته می‌شود! بزارید با یک مثال این حقیقتی رو که در جامعه وجود دارد را کمی بیشتر توضیح بدم. تقریبا همه ما در دوران تحصیل طعم این تجربه رو چشیدیم. زمانی که سر کلاس درس سوال یا درخواستی از معلم خود داشتیم کسی که با صدای رسا و واضح تری شروع به صحبت می کرد اولین نفری بود که به پاسخ می رسید. خیلی جالبه که اگر صدای مناسبی داشته باشیم، به گفته‌هایمان بیشتر توجه می‌کنند و آن‌ها را بیشتر جدی می‌گیرند.

وقتی در مورد علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن حرف می‌زنیم، با سه دلیل عمده مواجه می‌شویم.

اولین علت آن، ممکن است این باشد که به محتوای خود تسلط کافی نداریم. کاملا منطقی است که وقتی فردی را می‌بینیم که صدایش می‌لرزد، احساس کنیم که به کاری که می‌کند یا چیزی که می‌گوید ایمان ندارد. در زمان صحبت، لازم است آنقدر بر محتوایتان تسلط داشته باشید که فقط به اجرایتان بپردازید و دیگر درگیر فراموشی مطالب نباشید.

دومین علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن، این است که ما تکنیک‌های ارائه وسخنرانی صحیح را درست نمی‌دانیم! بنابراین طبیعی است که هنگام سخنرانی و صحبت کردن دچار استرس می‌شویم و صدای ما به لرزش می‌افتد.

سومین علت، ترس از سخنرانی است. جالب است بدانید ترس از سخنرانی رایج ترین ترس در بین مردم جهان است و حتی اکثر سخنرانان بزرگ دنیا هم از سخنرانی کردن می‌ترسند! پیشنهاد می‌کنم اگر این ترس در وجود شما هم وجود دارد، حتماً مقاله مدیریت ترس از سخنرانی را هم مطالعه کنید تا بتوانید به خوبی این ترس را از وجود خود از بین ببرید.

افراد زیادی وجود دارند که با وجود تسلط کافی بر محتوایشان، فقط به دلیل اینکه مهارت کنترل استرس و صداسازی و تنفسی را انجام نداده اند، در زمان صحبت در جمع  سخنرانی نمی توانند آن گونه که باید خود را نشان دهند و این موضوع باعث می شود که به دلیل شکست هایی که در ذهنشان ثبت می شود، دیگر به صحبت در جمع نپردازند و نتوانند تمام توانایی هایشان را ارائه دهند.

مطمئنا دلایل زیادی می تواند علت لرزش صدا باشد اما در این مطلب به این سه دلیل عمده و اصلی پرداختیم تا از حوصله شما عزیزان خارج نشود.

واقعیت این است که از بین بردن لرزش صدا موقع صحبت کردن، راه‌ها و تمرین‌های ساده‌ ولی موثری دارد که اگر به خوبی آن ها را انجام دهیم و تکرار کنیم، به سادگی از بین می‌رود. در واقع با تمرین است که استاد می شوی! این 10 تکنیک عبارتند از:

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود صدایتان موقع صحبت و سخنرانی بلرزد، حبس کردن نفس و بیرون دادن سریع آن است که در مقاله نشانه های استرس هم به آن اشاره کردیم. اگر با لرزیدن صدا موقع سخنرانی دست و پنجه نرم می‌کنید، احتمالا باید تمرینات تنفسی را انجام دهید.

یکی از تکنیک هایی که نه تنها برای کنترل لرزش صدا، بلکه برای سلامتیتان ضروری است، تنفس دیافراگمی و شکمی است. اگر می خواهید بدانید که صحیح تنفس کرده اید یا خیر، به تکان خوردن شانه هایتان توجه کنید. در تنفس شانه هایتان نباید تکان بخورد. بلکه فقط شکمتان در زمان دم، رو به جلو و پر از هوا می شود ودر بازدم خالی می شود.

قطعاً برایتان جالب است، تنفس از دیافراگم سبب می شود لرزش صدا به طور قابل توجهی قطع شود. دیافراگم یک ماهیچه است و همانند دیگر ماهیچه‌ها به ورزش نیاز دارد. هر چقدر این ماهیچه بیشتر تمرین کند، تأثیر بهتری روی صدا و تنفس خواهد داشت. پس وقتی تنفس درستی داشته باشید، صدای بهتری در هنگام سخنرانی خواهید داشت.

در این قسمت هم می خواهم با کمک از مثال دوران تحصیلی این مورد را به صورت واضح توضیح دهم.

حتما همه شما یادتان می آید که در زمان مدرسه و دوران ابتدایی بنا به درخواست معلم برای تقویت روخوانی و ادای صحیح کلمات از روی کتاب با صدای بلند می خواندیم. بله کاملا درست حدس زدید به همین سادگی می توانید از این تمرین برای تقویت صدا و کنترل لرزش صدای خود استفاده کنید.

یکی از تمرینات صداسازی برای تقویت صدا و کاهش لرزش صدا در زمان صحبت در جمع و سخنرانی، این است که متنی را باصدای بلند روخوانی کنید. در زمان خواندن متن به حالات چهره و لحن خود نیز دقت کنید. سعی کنید با توجه به متن، لحن و تن صدایتان را تغییر دهید.

یکی از تکنیک هایی که برای تقویت صدا و کنترل لرزش صدا باید انجام دهید این است که هر چقدر می توانید آب بنوشید. البته  واضح است که این تکنیک بیشتر از آن برای یک سخنران بسیار پرفایده است. زیرا سبب می شود وقتی آب زیاد می نوشید در زمان سخنرانی و صحبت در جمع دیگر گلویتان خشک نمی شود و شما به راحتی به کار خود ادامه می دهید. نوشیدن آب کافی در عملکرد شما به صورت کلی بسیار تاثیرگذار است. قبل و در حین سخنرانی حتما مقداری آب ولرم بنوشید تا حنجره شما آمادگی بیشتر داشته باشد و شما احساس راحتی بیشتری کنید.

اگر تجربه سخنرانی را داشته باشید، حتما به این مورد توجه کردید که هرچقدر از زمان سخنرانی کردن شما می گذرد، شما در مقابل مخاطب احساس راحتی بیشتری را تجربه می کنید، لرزش صدای شما کمتر می شود و اعتماد به نفس شما برای ادامه دادن بیشتر می شود.

این به این معنا می باشد که اگر در ابتدای سخنرانی با لرزش صدا مواجه شدید سعی کنید با تکنیک هایی از مخاطبان وقت بخرید و سراغ مطلب اصلی نروید. برای مثال ازآن ها بخواهید خودشان را تشویق کنند یا سوالی بپرسید و به آن ها زمان دهید که به آن پاسخ دهند. بعد از اینکار به طور معجزه آسایی تسلط شما بر سالن بیشتر می شود.

خون سرد و آرام باشید و از ترس اینکه مورد قضاوت قرار بگیرید خودتان را به خاطر اشتباهات طبیعی که ممکن است برای هر سخنرانی اتفاق بیفتد سرزنش نکنید. اگر در حین سخنرانی اصطلاحا تپق زدید یا صدایتان لرزید ناراحت نشوید و طوری رفتار نکنید که مخاطبان ناراحتی شما را متوجه شوند. با اعتماد به نفس از آن اشتباه با شوخی بگذرید و مخاطب را از خودتان بدانید، همراه آن ها لبخند بزنید. پیشنهاد می‌کنم برای این کار حتماً مقاله چطور با اعتماد به نفس صحبت کنیم را هم مطالعه کنید.

همه این ترس‌ها و اشتباهات را تجربه کرده‌اند و از دیدن چنین اتفاقی شما را مسخره و سرزنش نخواهند کرد. اتفاقا با دیدن اینکه شما هم همراهشان لبخند می زنید و تعصبی ندارید حس همراهی بیشتری نسبت‌ به شما پیدا خواهند کرد. باور کنید ما همه انسان هستیم و با کمی دقت و توجه می‌توانیم ارتباط مؤثر و بسیار سالمی با یکدیگر برقرار کنیم، پس ترس و وحشت را کنار بگذارید و از همین لحظه تصمیم بگیرید با کار کردن روی نقاط ضعف‌تان زندگی لذت‌بخش‌تری را تجربه کنید.

خیلی وقت‌ها لرزش صدا به این دلیل است که نمی‌توانید کلمات را کاملا صحیح تلفظ کنید و به اصطلاح، هنگام حرف زدن جلوی جمع زبان شما می گیرد.  همان طور که واضح است؛ برای رفع این مشکل باید روی تلفظتان کار کنید.

برای مثال حتما به خاطر دارید که در زمان کودکی جملات سختی را به عنوان سرگرمی سه بار مدام تکرار می کردید تا به تلفظ صحیح برسید و برنده شوید. از همین تمرین ساده که یکی از بهترین تمرین های تقویت فن بیان هم هست، می توانید برای تقویت صدا و کنترل لرزش صدای خود بهترین استفاده را بکنید. با صدای بلند و رسا کلمات سخت را پشت هم تکرار کنید تا تلفظتان عالی شود.

با اراده تمرین کنید تا رسیدن به نقطه ای که همه واژه ها را هنگام صحبت کردن شفاف و واضح بیان کنید. این امر مستلزم تمرین است.

 تکرار سریع واژه‌ها و عبارات را تا جایی ادامه بدهید که شفافیت و وضوح آن‌ها مشخص است. اگر در ادای هر عبارت اشتباهی راه بدهد باید کار را قطع کنید و دوباره از نو شروع کنید.

همانطور که اشاره شد، دانستن علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن برای تمامی اقشار جامعه مورد نیاز است. چرا که در هر حال در جامعه نیازها و احتیاجاتی خواهیم داشت که باید با کلام و صدای خود آن ها را بیان کنیم.

مسلما خواندن این مقاله برای یافتن علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن لازم بود اما هرگز کافی نیست!

تمرین، تمرین و تمرین مهم‌ترین کاری است که ما به عنوان انسانی که می‌خواهیم صدای بهتری داشته باشیم و از صدای خودمان به حالت بهینه استفاده کنیم باید انجام دهیم. پیشنهاد می‌کنم حتماً برای این که بتوانید سخنرانی خوبی هم داشته باشید و با دیگران به بهترین شکل ممکن صحبت کنید، حتماً مقاله آموزش سخنرانی به سبک حرفه ای ها را هم مطالعه کنید.

اما یکی دیگر از راه های فوق العاده خوبی که برای تقویت فن بیان و در کل مهارت های مربوط به آن مثل همین سخنرانی آسانسوری معمولاً پیشنهاد می‌شود، شرکت در کلاس های مرتبط با فن بیان است. اگر در این کلاس ها به صورت حضوری شرکت کنید که چه بهتر! اما اگر وقت یا حوصله این کلاس ها را ندارید، پیشنهادی که برایتان دارم این است که در کلاس های غیرحضوری فن بیان شرکت کنید. در این کلاس ها علاوه بر این که مطالب فوق العاده درجه یکی یاد می‌گیرید، تمرین های عملی نیز به شما داده می‌شود که با انجام دادن آن ها، شک نکنید بهترین اتفاقات برایتان رقم خواهد خورد.

موسسه گام برتر سال هاست به صورت تخصصی روی موضوع فن بیان در حال فعالیت است و اکنون، دوره ای غیر حضوری برای تقویت فن بیان شما تدارک دیده که با استفاده از آن، می‌توانید به بهترین شکل ممکن فن بیان و مهارت های کلامی خود را تقویت کنید. برای مشاهده توضیحات این دوره و تهیه آن، روی دوره فن بیان کلیک کنید.

امیدواریم که این مقاله را پسندیده باشید و از راهکارها و اطلاعات ارائه شده در آن لذت برده باشید. اگر سوال یا نظری درباره این مقاله دارید، حتماً در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید.چگونه لرزش صدا را از بین ببریم

موفق و سربلند باشید…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

— بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

هر آنچه باید از فن بیان بدانید را در این کتاب یاد بگیرید و مثل حرفه ای ها صحبت کنید

محبوب ترین مطالب سخنرانی و فن بیان

بهترین تکنیک های تقویت فن بیان

آموزش سخنرانی به سبک حرفه ای ها

چگونه با اعتماد به نفس صحبت کنیم؟

کتاب فن بیان را قورت بده

راه های افزایش هوش کلامی

تکنیک های زبان بدن

فن بیان کودکان

دوره غیر حضوری فن بیان

مدیریت ترس از سخنرانی

بهتری کتاب های فن بیان

تهران، باغ فیض کوچه 1

پـلاک 15، طـبقه چهارم

تلفن: 02156692113 | 09038942379

ورود

نام کاربری:

رمز عبور:

وبلاگ

چگونه لرزش صدا را از بین ببریم

چه یک دانش‌آموز باشید چه یک پزشک، چه یک سخنران باشید چه یک کارمند، و یا هر نقش دیگری در جامعه داشته باشید، احتمالا یک سوال کلیدی در ذهنتان است! علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن چیست؟

در این مقاله، می‌خواهیم نگاهی عمیق به این موضوع
داشته باشیم.

در این مقاله نگاهی دقیقتر به صدا خواهیم‌داشت.

وقتی در مورد علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن حرف می‌زنیم، ابتدا باید بدانیم چرا صدای ما مهم است. در زیر به چند علت مهم در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

مطمئنا فقط به همین دلایل نیست که صدای ما دارای اهمیت است. آنقدر می‌توانیم در مورد فواید صدا بگوییم که جا کم بیاوریم. اما اگر فقط همین ۳ دلیل را هم در نظر بگیریم، اهمیت دانستن علت این موضوع هنگام صحبت کردن برای ما آشکار خواهد شد.

وقتی در مورد علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن حرف می‌زنیم، با دو دلیل عمده مواجه می‌شویم.

اولین علت آن، ممکن است این باشد که “به محتوای خودمان ایمان نداریم”.

کاملا منطقی است که وقتی فردی را می‌بینیم که صدایش
می‌لرزد، احساس کنیم که به کاری که می‌کند یا چیزی که می‌گوید ایمان ندارد.

دومین علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن، این است که ما تکنیک‌های ارائه درست را نمی‌دانیم! بنابراین طبیعی است که دچار استرس می‌شویم و صدای ما به لرزش می‌افتد.

البته تا پایان مقاله، به دلایل دیگر هم اشاره می‌کنیم؛ اما احتمالا ریشه اصلیو علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن همین دو مورد است.

تقریبا می‌توانیم بگوییم که برای ارائه محتوا مشکل خاصی ندارید. یعنی در جلسات فرد به فرد و یا صحبت‌های معمولی و یا حتی در ذهنتان، محتواهای ارزشمندی را برای ارائه دارید.

اما زمانی که می‌خواهید در جمع صحبت کنید و یا جلوی
افراد خاصی با جایگاه‌های خاص صحبت کنید صدای شما شروع به لرزیدن می‌کند.

از اینجا به بعد می‌خواهیم بصورت تخصصی‌تر در مورد علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن بحث کنیم. در واقع ۵ دیدگاه اساسی را در این حیطه در نظر می‌گیریم و مطرح می‌کنیم که شاید با در نظر گرفتن یکی از همین نکات، بتوانیم لرزش صدای خودمان را شکست دهیم! پس با ما همراه باشید…

روانشناسان معتقدند علت این موضوع، اعتمادبه‌نفس ماست. بنابراین اگر بتوانیم اعتمادبه‌نفس را در خودمان ایجاد کنیم، می‌توانیم لرزش صدا را کنترل کنیم.

اگر بتوانیم این دو مورد را کنترل کنیم، احتمالا تا حد زیادی می‌توانیم لرزش صدا را کاهش دهیم. در مورد مهارت، با مطالعه و تحقیق می‌توانیم مسائل را حل کنیم اما در مورد تصور ذهنی، دو علت عمده را در نظر خواهیم‌گرفت که می‌تواند علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن ما باشد.

اولین علت می‌تواند “ترس از مورد قضاوت قرار
گرفتن” باشد و دومین علت، “ترس از بی‌توجهی”. روانشناسان راهکارهای
زیر را برای رفع این موارد توصیه می‌کنند.

اگر علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن یکی از ترس‌های بالا باشد، ما باید الگوهایی را پیدا کنیم که در سخنرانی موفق عمل می‌کنند. همچنین باید الگوهایی را پیدا کنیم که مخاطبین ما به آنها علاقه دارند. اگر صحبت ما، موضوع مورد علاقه مخاطب باشد، امکان بی‌توجهی آن‌ها تقریبا به صفر می‌رسد!

افرادیکه در زمینه صدا فعالیت می‌کنند، این ایده را دارند که علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن، شاید این باشد که ما از صدای خودمان خوشمان نمی‌آید. مشکل آشنایی که تقریبا همه با آن درگیر هستند. آنها بیان می‌کنند ما به‌هیچ‌وجه نباید در مورد صدای خودمان نگرانی داشته باشیم. ۰.۱ درصد از کل مردم دنیا، دارای صدای عالی و ۰.۱ درصد از مردم دنیا صداهای فاجعه دارند. ۹۹.۸ درصد مردم دنیا صدای خوبی دارند اما از آن استفاده نمی‌کنند. با یادگیری علم فن بیان، تا حد زیادی می‌توانیم این مشکل را رفع کنیم. فن بیان به ما کمک می‌کند صدایی را که داریم، ارتقا دهیم. تمرینات زیادی را می‌توانید پیدا کنید و اگر علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن این باشد، مطمئن باشید با تمرین کردن طی یک دوره کوتاه می‌توانید بر این مشکل غلبه کنید!

یک تمرین بسیار مهم که این گروه آن را بسیار توصیه
می‌کنند، تنفس دیافراگمی هست. در همین سایت می‌توانید مقالات مرتبط با این موضوع
را پیدا کنید اما بطور کلی تنفس دیافراگمی، تنفسی است که از شکم انجام می‌شود و
قفسه سینه برای انجام آن دخالتی ندارد.

 

 

برای انجام بهتر تنفس دیافراگمی، می‌توانید کودکان را الگو قرار دهید! و یا می‌توانید در حالت درازکش قرار بگیرید و دستتان را روی شکم خود قرار دهید. اگر هنگام تنفس، حرکت بالا و پایین شکم را احساس می‌کنید، شما در حال انجام تنفس دیافراگمی هستید!

 

تمام مربیان سخنرانی در این مورد توافق دارند که علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن، می‌تواند استرس لحظه شروع باشد! اگر شروع خوبی داشته باشیم، احتمالا تا پایان صحبت خودمان صدای محکمی خواهیم‌داشت.

اگر علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن ما ترس در شروع است، یک راهکار عالی برای رفع این مشکل اینست که سخنرانی و یا صحبت خودمان را با داستان شروع کنیم. به چند دلیل این کار خیلی اهمیت دارد که بررسی می‌کنیم.

بنابراین نوع شروع صحبت ما می‌تواند تعیین‌کننده باشد. اگر بخواهیم آمار و ارقام ارائه دهیم، ممکن است ذهنمان گیج شود و هول شویم و همین هول شدن بشود علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن! بنابراین یک پیشنهاد فوق‌العاده مهم برای شما داریم:

برای رفع این موضوع هنگام صحبت کردن، اگر سخنرانی و صحبت خودتان را ۵ بار تمرین می‌کنید، شروع صحبت خودتان را ۵۰ بار تمرین کنید. بطوریکه تقریبا آن را حفظ باشید و نیازی به فکر کردن در مورد آن نداشته باشید.

دیدگاه بعدی که برای علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن بررسی می‌کنیم، دیدگاه پزشکان در مورد این مسئله است.

شاید تعجب کنید اما یک علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن که این گروه مطرح می‌کنند، “کم آب خوردن” است.

اینکه دهان ما خشک می‌شود، صدای ما خش دار می‌شود و شروع به لرزیدن می‌کند، راهکارش این نیست که همان لحظه آب بنوشیم! این کار هیچ اثر بهبودی برای علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن نخواهد داشت و فقط چند ثانیه دهان ما را مرطوب می‌کند. نه حنجره را. حنجره ما یکی از اولین بافت‌هایی است که آب را از دست می‌دهد و یکی از پیامدهایش، لرزش صدا هست. یکی از دلایلی که پزشکان به ما توصیه می‌کنند حداقل روزانه ۸ لیوان آب بخوریم، دقیقا همین است.

 این رو
یادمون باشه که تمام مقدار آبی که از یک هفته پیش خوردیم، تا نیم‌ساعت پیش به
مرطوب‌شدن حنجره‌تان کمک می‌کرده! آبی که می‌نوشیم باید جذب بدن شود و بعد به بافت‌هایی
مانند حنجره برسد.

این نکته را نیز مدنظر داشته باشید که برای رفع علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن، فقط و فقط آب خالص بنوشید. نه آب‌میوه و نه چای و نه هیچ نوشیدنی دیگر!

این گروه معتقدند که شاید علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن، حساسیت ما به نوعی از ماده غذایی باشد. مثلا برخی افراد به کافئین حساسیت دارند و ممکن است مصرف این ماده قبل از سخنرانی آن‌ها را دچار استرس و در نهایت دچار لرزش صدا کند.

یا ماده غذایی موردبحث دیگر، لبنیات هست. بسیار دیده‌ایم افرادی را که وقتی لبنیات بخصوص شیر و ماست مصرف می‌کنند صدایشان می‌گیرد. بنابراین اگر قبل از صحبت کردن، به تغذیه توجه نمی‌کردید، پیشنهاد می‌کنیم این موضوع را مدنظر داشته باشید.

حساسیت به یک ماده غذایی می‌تواند منجر به گرفتگی و لرزش صدا شود.چگونه لرزش صدا را از بین ببریم

همانطور که اشاره شد، دانستن علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن برای تمامی اقشار جامعه مورد نیاز است. چرا که در هر حال در جامعه نیازها و احتیاجاتی خواهیم داشت که باید با کلام و صدای خود آنها را بیان کنیم.

مسلما خواندن این مقاله برای یافتن علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن لازم بود اما هرگز کافی نیست!

تمرین، تمرین
و تمرین مهم‌ترین کاری است که ما به عنوان انسانی که می‌خواهیم صدای بهتری داشته
باشیم و از صدای خودمان به حالت بهینه استفاده کنیم باید انجام دهیم.

برخی تمرینات تغذیه‌ای و مهارتی در این مقاله گنجانده شده؛ اما پیشنهاد می‌کنیم برای تسریع در روند غلبه کردن به مشکل لرزش صدا، راهکارهای دیگر هم در مقالات دیگر سایت ahmadansari.com پیدا کنید و برنامه‌ای منظم برای انجام آن‌ها برای خودتان بچینید!

امیدواریم که
این مقاله را پسندیده باشید و از راهکارها و اطلاعات ارائه شده در آن لذت برده
باشید!

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا صدای شما می‌شکند؟ جواب این سوال ساده است. دلیل شکستن صدای شما هنگام خواندن یک نت خاص، تغییر در محدوده‌های صوتی است. رایج‌ترین محدوده صوتی شما، صدای سر و صدای سینه است. حرکت بین این محدوده‌ها می‌تواند دشوار باشد به این دلیل که به صورت همزمان از تارهای صوتی شما به روشی متفاوت استفاده می‌کند. به نظر پیچیده می‌رسد؛ اما شباهت زیادی با دنده عوض کردن در اتومبیل‌های غیر اتوماتیک دارد. زمان می‌برد تا بتوانید بدون توقف و تکان‌های ناگهانی اتومبیل را به حرکت در بیاورید. حرکت در محدوده‌های صوتی هنگام خوانندگی نیز به همین صورت است. در ادامه تعدادی از بهترین تکنیک ها برای جلوگیری از لرزش صدا را برای شما بیان می کنیم.

پکیج طلایی آموزش خوانندگی را تهیه کنید و خواننده شوید.

بیایید با واضح‌ترین مسئله شروع کنیم. تنها راهی که می‌توانید به کمک آن از شر شکست صدا خلاص شوید این است که یاد بگیرید چگونه محدوده‌های صوتی خود را ترکیب کنید. برای مبتدی‌ها، نت‌های بالا در محدوده صوتی سر و نت‌های پایین در محدوده صوتی سینه خوانده می‌شوند. به این ترتیب زمانی که در محدوده صوتی سینه یک نت پایین را می‌خوانید و صدای شما بلند می‌شود، لازم است صدای خود را سبک‌تر کنید و محدوده صوتی سر را اضافه کنید. محدوده میانی صدای شما باید ترکیب 50/50 هر دو محدوده باشد. به احتمال زیاد واضح‌ترین شکست در صدای شما زمانی اتفاق می‌افتد که این دو محدوده به هم می‌رسند.

برخی افراد محدوده صدای قفسه سینه خود را تا حد ممکن بالا می برند که باعث به وجود آمدن لرزش در نت‌های بالا و شکست در بالاترین حد صدا می‌شود. مابقی نت‌های بالا رو خوب می‌خوانند؛ اما هرچه به نت‌های پایین نزدیک می‌شوند، ضعیف‌تر عمل می‌کنند. اگر صدای شما بین محدوده‌ها حرکت نمی‌کند یا اینکه محدود صدایی محدودی دارید به احتمال زیاد به این دلیل است که از یک محدوده صدایی استفاده می‌کنید. برای جلوگیری از لرزش صدا باید صدای سر یا سینه خود را بازیابی و تقویت کنید و سپس هنگام خواندن هر دو را باهم ترکیب کنید. اگر در خواند نت‌های بالا ضعیف هستید، روی صدای سر خود کار کنید. اگر نت‌های پایین را نمی‌توانید خوب اجرا کنید، روی صدای سینه خود تمرکز کنید. آموزش صدا سازی نیز برای بهبود صدای شما بسیار موثر است.

خواندن نت‌های مختلف پشت سر هم بزرگترین دشمن شکست صدای شما هستند. اما خواندن پشت سرهم نت‌ها یعنی چی؟ همان طور که از نامش پیداست، شما کارتان را با خواندن یک نت شروع می‌کنید و سپس بدون توقف خواندن نت بعدی را آغاز می‌کنید. خواندن پشت سر هم نت‌ها شاید از نظر شما زیبا نباشند؛ اما زمانی که قصد خواندن تک تک نت‌ها را دارید بسیار کارآمد است. تمرینات زیادی بر اساس همین روش وجود دارند. Yawn sigh (صدای خمیازه کشیدن) یکی از روش‌های مورد علاقه من است. به جای خواندن، از بالاترین محدوده صدای خود آغاز می‌کنید و نهایتا به پایین‌ترین حالت آن می‌رسید. زمانی که روی نقطه مورد نظر در محدوده صدای خودم کار می‌کنم ابتدا از همین روش استفاده می‌کنم سپس سعی میکنم نت‌ها را در همان محدوده بازسازی کرده و بخوانم.چگونه لرزش صدا را از بین ببریم

برای بعضی‌ها این شکست ممکن است در چند نقطه اتفاق بیفتد. اگر مشکل در ترکیب کردن محدوده هاست، خواندن بی وقفه نت‌ها همچنان می‌تواند کمک بزرگی به شما بکند. به عنوان مثال یکی از بزرگترین چالش‌های من در خوانندگی، حرکت کوچک در محدوده پایینی صدایم است. در گذشته بلافاصله پس از C میانی به سمت محدوده بالایی صدایم حرکت می‌کردم. برای اینکه از شر این مشکل خلاص شوم، کمی محدوده بالا را به محدوده پایین صدای خود نزدیک کردم. این کار را به کمک خواندن بی وقفه نت‌ها از بالا به پایین و سپس از پایین به بالا انجام دادم.

کلام پایانی

در انتها امیدواریم با فراگیری نکات فوق و تمرین آن ها مهارت خودتان را تا حد زیادی بالا ببرید و از لرزش صدایتان حین خواندن جلوگیری کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

document.getElementById(“comment”).setAttribute( “id”, “a230f862f030b4145a4347c7dd3099ca” );document.getElementById(“aa7c8363ef”).setAttribute( “id”, “comment” );

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

من با این شرایط موافق هستم .

!!! یک ایمیل تایید برای شما ارسال شد

صدای خود را پیدا کنید

تماس با ما

درباره ما

 

 

 

تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به بخون دات کام می باشد

ورود

نام کاربری: perm_identity

رمز عبور: lock_open

وبلاگ

چگونه لرزش صدا را از بین ببریم

علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن می تواند برای هر شخصی متفاوت باشد، اما مسائلی که باعث می‌شود در صدای ما لرزش ایجاد شود را در این مقاله با هم بررسی می کنیم، تا پی ببریم که چرا صدای ما هنگام صحبت کردن یا حتی سخنرانی کردن می لرزد.

برای بهبود یا رفع چیزی، دانستن علت آن باعث می شود که ما بتوانیم از ریشه آن موضوع را حل کنیم، اگر علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن یا سخنرانی را بدانیم، با اطمینان و قدرت بیشتری برای رفع یا بهبودش قدم بر میداریم.

 

 

برای دانلود کامل متن پی دی اف مقاله روی لینک زیر کلیک کنید

لرزش صدا هنگام صحبت چه علتی دارد؟

 

 

من همیشه می گویم که صدا بعد از ظاهر اولین عامل تاثیرگذاری روی دیگران است. حالا فرض کنید شخصی با صدایی که در حال لرزش است در جلسه ای شروع به صحبت کند. به نظرتان چه می شود؟ افرادی که در آن جمع هستند چه حسی پیدا می کنند؟ در مورد آن فرد چه قضاوتی می کنند؟ احتمالا این برداشت ها یا قضاوت ها از آن شخص می شود که:

 

می بینید که با لرزش در صدایمان ممکن است که افراد بنا به موقعیت در مورد ما قضاوت کنند، در مورد قضاوت شدن همیشه می گویم که کاری به حرف و فکر بقیه در مورد خودت نداشته باش، اما حواست باشه که اون قضاوت برات گرون تموم نشه.

به هر حال ما در محیطی اجتماعی زندگی می کنیم و ممکنه قضاوتی که دیگران در مورد ما می کنند، برایمان گران تمام شود. حالا که اومدید علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن رو بدونید، پس قصد دارید که صدای خودتون رو پرورش بدید تا احتمالا دچار این قضاوت های نا به جا نشید.

منم بهتون تبریک می گم که روی رشد و پرورش صداتون وقت میزارید. بسیار خب، بریم سراغ علت یا علت های لرزش صدا هنگام صحبت کردن.

 

 

شایع ترین علت در لرزش صدا هنگام صحبت کردن این است که ما نمی توانیم تنفسی صحیح انجام دهیم. صدا از برخورد هوا به حنجره تولید می شود. و بعد کلمات به همراه زبان ادا می شود.

اگر ما نتوانیم هوای کافی به حنجره خودمان برسانیم، نتیجه اش لرزش در صدا و افت تن صدای ما می شود. همین حالا این کار را انجام دهید: با صدایی نسبتا بلند آوای “آ آ آ آ آ آ آ” را بیان کنید. حالا سعی کنید همراه با اینکه صدایتان را پایین تر می آورید، حجم هوایی که به حنجره خودتان میرسانید کم کنید.

چه اتفاقی افتاد؟ اگر درست این کار را انجام داده باشید متوجه لرزش در صدایتان و خش دار شدنش می شوید. دوباره این کار را انجام دهید و این دفعه دست خود را روی گلویتان بگذارید تا لرزش صدایتان را احساس کنید. اگر ما نتوانیم تنفس صحیح انجام دهیم، بدیهی است که صدای ما دچار اختلال می شود و نمی توانیم صدایی رسا و پرطنین داشته باشیم.

این نکته را در نظر داشته باشید که شناختِ از خود باعث می شود بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم. حالا که به تاثیر تنفس صحیح برای داشتن صدایی پرقدرت پی برده اید، می توانید برای رشد صدایتان قدم بردارید. پس با داشتن تنفس صحیح می تونی قدرت صدای خودت رو بیشتر کنی و، وقتی صدات پرقدرت شه به صورت اتوماتیک لرزش در صدات از بین میره. در این راستا می توانید از مقاله فن بیان و هوش کلامی هم استفاده کنید.

 

حالا چجوری تنفس صحیح انجام بدیم؟ تنفس صحیح چیزی نیست جز همان تنفس شکمی (دیافراگمی). نمیدانم آیا تا به حال به نحوه تنفس نوزادان دقت کرده اید یا خیر؟

دقیقا نحوه تنفس صحیح همین است. همین شکلی که یک نوزاد نفس می کشد. در واقع ما از همان بدو تولد می دانستیم که چطور به صورت صحیح نفس بکشیم، اما رفته رفته و با گذشت زمان این نوع تنفس از یادمان رفته است.

البته شاید بهتر باشد بگویم که چون تنفس از طریق سینه برایمان راحت تر است، به مرور این نوع تنفس را جایگزین تنفس از طریق شکم کرده ایم. تنفس از طریق سینه یک تنفس سطحی است.

نحوه انجام تنفس دیافراگمی اینگونه است: از طریق بینی هوا را به داخل شکمتان هدایت کنید. و بعد از طریق دهان آن هوا را خارج کنید. مثل تنفس عمیق.

در طول روز هر زمان که این تمرین یادتان آمد انجامش دهید. چون قرار است تنفس دیافراگمی جزوی از وجود ما شود.

 

 

مورد بعدی این است که عضلات دیافراگمتان تقویت نشده است، تا بتواند حجم هوای مورد نیاز حنجره را برای تولید یک صدای پرقدرت تامین کند. همانطور که بیان کردم داشتن تنفس صحیح جزو جدایی ناپذیر از داشتن صدایی پرقدرت است.

با انجام تمرینی که خدمتتان بیان می کنم می توانید لرزش صدای هنگام صحبت کردن یا سخنرانی کردنتان را رفع کنید. همان تنفس دیافراگمی را انجام دهید. اما با این تفاوت که به پشت روی زمین دراز کشیده اید و زانوهایتان حدودا نود درجه خم شده باشد، (کف پایتان روی زمین قرار گیرد)

حالا سه یا چهار جلد کتاب را روی شکمتان بگذارید، البته کتابی را انتخاب کنید که کمی وزنش سنگین باشد، تا روی شکمتان کمی، فقط کمی فشار وارد کند. و حالا شروع کنید به انجام تنفس دیافراگمی. باید بالا و پایین آمدن شکمتان را با چشم ببینید.

بعضا به دلیل اینکه عضلات دیافراگم ما تقویت نشده است، شکممان موقع انجام تنفس دیافراگمی می لرزد که به این معنی است که عضلات دیافراگم ما ضعیف هستند، و نمی توانند آنطور که شایسته است هوای موجود در شش های ما را کنترل کنند. با قرار دادن کتاب روی شکممان باعث می شویم که این عضلات به مرور زمان تقویت شود.

 

گاها پیش میاد که به خاطر استرس و تسلط نداشتن به محتوا در صحبت افراد لرزش پیش میاد. ما اگر به محتوایی که بیان می کنیم ایمان و تسلط نداشته باشیم احتمال دارد که لرزشی در صدا ما به وجود بیاید. اتفاقا یکی از قضاوت هایی که در مورد افرادی که صدایشان می لرزد، همین مورد است که به محتوا و صحبت خودشان تسلط ندارند.چگونه لرزش صدا را از بین ببریم

پس این موضوع را می توانید به خوبی برای خودتان مدیریت کنید، یعنی از قبل روی محتوای خودتان کار کنید، تمرین کنید تا زمانی که قصد دارید آن را ارائه دهید به خوبی از پسش بر بیایید. بنابراین راه حل این موضوع مشخص است.

 

بعضی از مواقع هم پیش میاد که شخص مقابل ما از لحاظ رتبه و شخصیت اجتماعی، خیلی بالاتر از ما است. (البته این دلیل نمی شود که ما خودمان را گم کنیم و شخصیت خودمان را پایین حساب کنیم.) این موضوع ارتباط مستقیم با عزت نفس و اعتماد به نفس ما دارد.

پس به جای اینکه نگران باشید چرا در این مواقع صدایتان می‌لرزد و لرزش صدایتان را ربط دهید، به قوی نبودن حنجره تان، روی عزت نفس خودتان کار کنید.

 

برای خودم گاها پیش آمده است که وقتی خیلی خسته ام و نای صحبت کردن ندارم، صدایم بلرزد. به عبارت دیگه به دلیل خستگی نمی توانستم حجم هوای مناسبی را به حنجره ام برسانم. پس با توجه به موضوعی که در بالا خدمتتان بیان کردم، لرزش در صدا به وجود می آید.

 

 

نوشیدن آب کافی یک اصل مهم برای مراقبت از حنجره است. اگر آب کافی ننوشیم حنجره ما خشک می شود. و همین خشکی حنجره باعث می شود صدای ما آن توانی که باید را نداشته باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که “حنجره” یک عضو حیاتی برای بدن شناخته نمی شود، و زمان هایی که به بدنمان آب کافی نمیرسانیم، آبی که در بدنمان است جذب اندام های حیاتی ما مثل قلب و مغز و … می شود.

 

نرم کردن حنجره برای جلوگیری از لرزش صدا هنگام صحبت کردن به این طریق است که، ما می توانیم با دهان بسته آوایی مثل “اوومممم” و با دهان باز آوایی مثل “آ آ آ آ” را برای خودمان با یک آهنگ زمزمه کنیم.

این کار مخصوصا در ابتدای صبح باعث می شود که ما بتوانیم حنجره خودمان را گرم کنیم تا آماده صحبت کردن باشد. این مورد مخصوصا برای آقایان بسیار شایع است.

 

علت دیگر لرزش صدا هنگام صحبت کردن این است که تن صدایتان پایین است. حالا برای رفع این لرزش فقط کافیه که با یکی دو گام بالاتر بردن صدایمان، لرزش موجود در صدایمان را از بین ببریم. دفعه بعد که احساس کردید این لرزش در صدایتان وجود دارد، همان لحظه سعی کنید که کمی بلندتر صحبت کنید.

 

علت بعدی لرزش صدا هنگام صحبت کردن اینه که احتمالا حالت بدنمان هنگام صحبت کردن حالت مناسبی نیست. مثلا، سرمان موقع صحبت کردن پایین است و همین موضوع باعث می شود، که صدای ما نتواند آن قدرتی که دارد را نمایان کند.

بهترین حالت بدن برای داشتن یک صدای پرطنین این است که: سرمان بالا باشد (چانه مان موازی با زمین باشد) کمرمان هم صاف باشد (اینطور نباشد که غوز کرده باشیم) حالت نشسته یا ایستاده هم بهترین حالت بدن ما می تواند باشد. چون در حالت خوابیده ممکن است گردنمان طوری باشد که مسیر ورود و خروج هوا را کاهش دهد.

 

در این مقاله با عنوان علت لرزش صدا هنگام صحبت کردن با هم مسائلی که ممکن بود، موجب لرزش صدای ما شود را بررسی کردیم. به طور خلاصه این مسائل بودند که باعث لرزش صدای ما میشدند:

الان که علت لرزش صدای خودتان را متوجه شدید می توانید با اطمینان برای رفع لرزش صدای خودتان گام بردارید.

 

امیرمصطفی مربی و مدرس سخنرانی و نویسنده بیش از ده ها مقاله آموزشی در زمینه آموزش سخنرانی، فن بیان و ارتباطات است

40 بازدید

102 بازدید

202 بازدید

101 بازدید

200 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

برای دریافت دوره رایگان «مذاکره تلفنی» فرم زیر را تکمیل کنید

(function () {
var options = {
whatsapp: “+989129543935”, // WhatsApp number
call_to_action: “Message us”, // Call to action
position: “right”, // Position may be ‘right’ or ‘left’
};
var proto = document.location.protocol, host = “getbutton.io”, url = proto + “//static.” + host;
var s = document.createElement(‘script’); s.type = ‘text/javascript’; s.async = true; s.src = url + ‘/widget-send-button/js/init.js’;
s.onload = function () { WhWidgetSendButton.init(host, proto, options); };
var x = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; x.parentNode.insertBefore(s, x);
})();

ما در این وبسایت قصد داریم تاجایی که امکان داره با آموزش هامون بتونیم باعث پیشرفت تک تک شما عزیزان بشیم تا بتونیم تو این شرایط سخت جامعه سربلند بیرون بیاییم برای تماس با ما روی شماره زیر کلیک کنید

02144018253


لرزش صدا هنگام صحبت چه علتی دارد؟Downloads-icon



صبر کنید…

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

چطور لرزش صدایمان را در سخنرانی از بین ببریم؟

 

چگونه لرزش صدا را از بین ببریم

حتما شما هم در سخنرانی ای شرکت کرده اید که سخنران خیلی کارکشته و حرفه ای نداشته و دائم صدایش می لرزد. حتی وقتی دانش آموز بوده اید، مشاهده کرده اید که برخی دانش آموزان جلوی معلم و موقع درس جواب دادن صدایشان می لرزد. خبر خوب این است که این ضعف را می توان بهبود بخشید و رفع کرد.

لرزش صدا یکی از ایراداتی است که ممکن است توجه حضار به آن جلب شود و نتوانید پیام هایتان را به خوبی به آنها منتقل کنید.😧

این نکات که در پایین به آن اشاره می شود، کمک می کند تا سخنرانی شما گیراتر شود و با هم کمی یاد بگیریم که چطور لرزش صدایمان را در سخنرانی از بین ببریم.

 

در انتهای این مقاله، محصولی فوق‌العاده به شما معرفی شده است برای از بین بردن لرزش صدا در هنگام حرف زدن و یا سخنرانی.

لرزش صدا در هنگام سخنرانی و صحبت کردن، باعث می شود تاثیر سخنانتان روی دیگران کم شود و قدرت لحن و کلامتان کم شود.

 

اگر در هنگام سخنرانی صدایتان می لرزد نگران نباشید. هر مسئله ای، راه حلی دارد.

در ضمن افراد زیادی هستند که در جمع‌های کوچک یک یا دو نفره بسیار خوب و مسلط صحبت می‌کنند و در مذاکرات فوق‌العاده ظاهر می‌شوند اما موقع صحبت در جمع، صدای آنها دچار لرزش می‌شود!

حتی اگر شما به محتوای خود مطمئن باشید و بر آن تسلط داشته باشید اما اگر در بیان شما مشکلاتی باشد و مثلاً صدای شما بیش از حد بلرزد، می‌توانید مطمئن باشید که مخاطب احساس می‌کند که حرف مهمی برای گفتن ندارید.

 

 

 

لرزش صدا در هنگام سخنرانی ممکن است دو دلیل عمده داشته باشد:

1- یا محتوایی که آماده کرده اید خیلی قوی نیست و به آن باور و اعتقاد عمیق ندارید.

2- نحوه ارائه محتوا را بلد نیستید و برای آن تمرین کافی نکرده اید و تکنیک های آن را یاد نگرفته اید.

 

 

 

واقعیت این است که از بین بردن لرزش صدا موقع حرف زدن، راه‌ها و تمرین‌های ساده‌ای دارد که اگر به خوبی انجام و تکرار کنیم، به سادگی از بین می‌رود.

 

 

تنفس از دیافراگم برای به دست آوردن کنترل بیشتر تنفس.

چندبار جلوی آینه بایستید و به دقت به نوع تنفستان نگاه کنید. اگر در هنگام تنفس عمیق، شانه هایتان به بالا می آید، یعنی به جای دیافراگم، از ماهیچه‌ای که در شش‌هایتان وجود دارد، تنفس می‌کنید. برای اینکه تنفس عمیق داشته باشید، باید دم را به داخل بکشید به طوری که قفسه سینه‌تان به کمک شانه‌ها و سینه به جلو و به سمت بالا کشیده شود.

این حرکت باعث می‌شود لرزش صدایتان به شکل کاملاً محسوسی کاهش یابد. دیافراگم، یک ماهیچه است. مثل تمام ماهیچه‌های بدن از جمله بازو و پشت ساق پایتان نیاز به تمرین و ورزش دارد. هر چه ورزیده‌تر باشد، تاثیرات بهتری روی تنفس و در نهایت صدای شما خواهد گذاشت.👇

کلید اصلی نوع صدا و میزان لرزش صدای شما، به نوع تنفستان وابسته است؛ بنابراین، اول از همه روی شکل مناسب تنفس خود کار کنید.

 

 

 

با شناخت دیافراگم و اینکه دقیقا در کجا قرار دارد، بهتر می توانید آن را تقویت کنید.

شما هروقت از حمام درمی آیید، دور خودتان حوله می اندازید. این بار این تمرین را برای دیافراگم خود امتخان کنید. حوله ای به دور کمر خود بپیچید و سعی کنید طوری نفس خود را به داخل بدهید که حوله باز شود.

برای این کار شانه و سینه شما باید ثابت بماند. وقتی از دیافراگم تنفس کنید، صدای شما بلندتر و رساتر می شود و لرزش صدایتان به طور محسوسی کم و کمتر می شود.چگونه لرزش صدا را از بین ببریم

بازدم را طوری بیرون بدهید که تنفستان سریع تر شود.

به کمک دیافراگمتان، نفس خود را حبس کنید و سپس در حالی که دندان هایتان روی هم فشرده شده است، نفس را به بیرون بدهید. این کارها را در شرایطی انجام ندهید که کاملاً مستقیم و صاف ایستاده اید. این تمرین را برای 10 مرتبه انجام دهید. دیافراگم بااین کار قوی می شود و لرزش صدا کاهش می یابد.

 

دانلود فایل صوتی راز محبوبیت سخنرانان انگیزشی

 

 

برای اینکه در هنگام سخنرانی صدایتان نلرزد، تن و لحن صدایتان را افزایش دهید.

لرزش صدا در برخی از افراد باعث می شود که کلمات را شکسته بیان کنند. با انجام تمرینات زیر، از به وجود آمدن این مسائل جلوگیری کنید.

این آوا را تمرین کنید اما در هنگام سخنرانی آن را هرگز به کار نبرید: «اممم…امممم». منظور این است که فرض کنید یک چیز خیلی خوشمزه جلویتان گذاشته اند. در این هنگام میگویید: «اممممم…مممم چه غذای خوشمزه ای!» حتما یادتان باشد که در هنگام تمرین این تکنیک، از دیافراگم به نحوی که در بالا اشاره شد، نفس بکشید. در خلال تنفس، این آواها را از دهان بیرون بدهید. 5 مرتبه این کار را تکرار کنید.

یک تمرین دیگر این است: چند بار پشت سر هم بگویید: «نِی نِی نِی».

هر بار که میگویید، صدایتان را بالاتر ببرید. بعد از آن سریع بگویید: «اووووووو… ای ی ی ی ی» و سعی کنید میزان صدایتان را در حین ادای این کلمات عحیب و غریب، کم و زیاد کنید.

بگویید: «ممممم….»؛ و این کار را تا زمانی که نفستان یاری می کند، تکرار کنید. در حین گفتن این آوا، به زنگ صدا در ناحیه دهان و حالت چهره دقت کنید. بازهم 5 بار این تمرین را تکرار کنید.

 

 

 

اگر واژه ها و کلمات به وضوح توسط شنونده شنیده شود، هیچ سوتفاهم دیداری و شنیداری پیش نمی آید. برای رسیده به این هدف، باید کلمات، آواها و واژه ها را واضح و روشن ادا کنید. این امر، مستلزم تمرینان فراوان است. هرچه در زمینه سخنرانی و فن بیان تمرین کنید، کم کرده اید.

تعدادی کلمه و واژه انتخاب کنید و با آنها جمله بسازید و تمرین کنید. به این شکل که عبارت چالش برانگیز و سختی را که انتخاب کرده اید، پشت سرهم و سریع ادا کرده و هیچ توقفی نداشته باشید. تکرار سریع کلمات را آنقدر ادامه دهید که کاملا شفاف و واضح به نظر برسد. در هر نقطه ای که کوچک ترین اشتباه را کردید، دوباره به ابتدا بروید و مجددا آغاز کنید. این به شما کمک می کند که کارتان را عالی عالی انجام دهید.

 

«افسر ارشد ارتش اتریش!» و آن را 6 مرتبه سریع تکرار کنید. «چسب، چیپس، سس» و مجددا چندبار تکرار کنید. «سه کیسه سیر سه شیشه شیر!» ﯾﻪ ﯾﻮﯾﻮﯼِ ﯾﻪ ﯾﻮﺭﻭﯾﯽ سه دزد رفتن به بز دزدی ُ یه دزد یه بز دزدید ُ یه دزد دو بز دزدید کانال کولر تالار تونل

و غیره…

 

یکی از روش های عالی برای از بین بردن لرزش صدا، بلند حرف زدن در جمع است. در مواقعی که آرامش زیادی دارید، صحبت کنید و تجربه صحبت کردن در جمع را یه کاری آسان و ساده و عادی برای خود تبدیل کنید.

چیزی را تعریف کنید و در حین تعریف آن، از احساسات و بالا پایین شدن ها برای حذاب تر شدن صحبت ها استفاده کنید.

یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از لرزش صدا، بلند حرف زدن در جمع است. در موقعیت‌هایی که آرامش بیشتری دارید حرف بزنید و تجربه صحبت کردن در جمع را به کاری عادی و آسان برای خود بدل کنید. چیزی را تعریف کنید و در حین تعریف کردن از احساسات و فراز و فرودها برای جذابیت ماجرا بهره بگیرید. این کار را پیش دوستان و کسانی که با آنها راحت ترید مثل اعضای خانواده، تمرین کنید.

 

 

راه اول: تمرینات تنفسی و هوازی برای کنترل لرزش صدا

راه دوم: تقویت دیافراگم برای کاهش لرزش صدا

راه سوم: تمریناتی برای گسترش وسعت صدا

راه چهارم: تمرینات زبانی برای بهبود لحن در کلام و عدم لرزش صدا

 

 

 

وقتی قبل سخنرانی سرما خوردیم و صدامون گرفته چیکار کنیم؟

چرا صدای خودمان را دوست نداریم؟

چگونه صدای خوب و قدرتمندی داشته باشیم؟

 

 

حتی اگر شما به محتوای خود مطمئن باشید و بر آن تسلط داشته باشید اما اگر در بیان شما مشکلاتی باشد و مثلاً صدای شما بیش از حد بلرزد، ممکن است تاثیر خودش را از دست بدهد.

در این صورت شما به محصول زیر نیاز دارید:

👇👇👇👇

 

 

بر اساس رای 15 نفر از بازدیدکنندگان

80 امتیاز از 100

دنبال کننده

دنبال شونده

ماجرا

نگار بهرامی

نگار بهرامی هستم، مدیر خدمات مشتریان مجموعه بیش تر از یک نفر،👩‍🎓تحصیل کرده رشته مهندسی اجرائی و مهندسی پروژه، علاقمند به آموزش مهارت های آداب معاشرت و اتیکت

نگار بهرامی هستم، مدیر خدمات مشتریان مجموعه بیش تر از یک نفر،👩‍🎓تحصیل کرده رشته مهندسی اجرائی و مهندسی پروژه، علاقمند به آموزش مهارت های آداب معاشرت و اتیکت

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

سمینار معارفه مدرسه استادی 5- تهران

استفاده از سایت مشروط بر قبول توافقنامه کاربری و حفظ حریم شخصی می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه بیشتر از یک نفر است.

پرداخت کارت به کارت

پرداخت از خارج ایران

گارانتی بازگشت وجه

تسهیل در خرید

راهنمای سایت

درخواست همکاری

دوره رایگان فن بیان

دعوت از اساتید سخنرانی

نیلوفر مرداب

خرید کتاب

تماس با ما-درباره ما



صبر کنید…

ارسال بسته به صورت پکیج

هزینه ارسال: رایگان

چگونه لرزش صدا را از بین ببریم

زمان ارسال: در سریعترین زمان ممکن

ارسال بسته به صورت پکیج

هزینه ارسال: رایگان

زمان ارسال: در سریعترین زمان ممکن

این محصول هدیه محصول زیر است . با خرید محصول زیر در صورتی که این محصول را انتخاب کنید به عنوان هدیه تقدیم شما خواهد شد

دریافت فایل نمونه

افراد زیادی هستند که در جمع های کوچک یک یا دو نفره بسیار خوب و مسلط صحبت می‌کنند و در مذاکرات فوق‌العاده ظاهر می‌شوند، اما موقع صحبت در جمع، صدای آنها دچار لرزش می‌شود!

 

حتی اگر شما به محتوای خود مطمئن باشید و بر آن تسلط داشته باشید اما اگر در بیان شما مشکلاتی باشد و مثلاً صدای شما بیش از حد بلرزد، می‌توانید مطمئن باشید که مخاطب احساس می‌کند که حرف مهمی برای گفتن ندارید.برای رفع مشکل لرزش صدا ادامه توضیحات را مطالعه نمایید.

 

 

 

 

   افزایش اعتماد به نفس

   مدیریت تصورات ذهنی خودمان

   تمرین افزایش بلندی صدا

   یافتن دلیل لرزش صدا

   تمرین تنفس دیافراگمی

   افزایش حجم ریه با تمرین کاغذ

   تمرین شمارش برای افزایش حجم ریه

   نحوه شروع صحبت و تسلط در ابتدای کلام

   تمرینات ضروری

   تغذیه مناسب در سخنرانی

   مدیریت لرزش دست

   چرا از صدای خودمان متنفریم؟

 

  بنیان گذار مجموعه و باشگاه آموزشی بیشتر از یک نفر  رئیس باشگاه سخنرانی و فن بیان برج میلاد تهران  نگارش بیش از 9 جلد کتاب از جمله کتاب جعبه ابزار سخنرانی (با مقدمه‌ای از Diane Windingland) و کتاب انسان 2020 و ازشنبه  اجرای بیش از 20000 نفر ساعت سخنرانی و کارگاه آموزشی (در مراکز مختلف از جمله دانشگاه‌های شریف، تهران و …)  نگارش بیش از 100 مقاله آموزشی (در مجلاتی از جمله راز، خلاقیت و …)  تدارک بیش از 20 دوره آموزشی غیر حضوری، و حضوری  اجرای بیش از 30 برنامه در رسانه ملی (شبکه دو سیما، شبکه استانی همدان، شبکه استانی یزد، رادیو اقتصاد)  مشاور و مربی شماری از غول‌های اقتصادی کشور

 

   این دوره به صورت فیلم‌های ویدئویی کوتاه چند دقیقه‌ای هستند تا هم دانلود آنها راحت باشد و هم هنگام مشاهده زیاد خسته نشوید.فایل‌ها در فرمت MP4 هستند و در موبایل، کامپیوتر، آیپد و … قابل مشاهده هستند.

   هدیه‌ای ویژه: فیلم چگونه از محصولات آموزشی استفاده کنیم (بعد از خرید می توانید انتخاب کنید)

 

دوره کنترل لرزش صدا ارزانترین محصول وبسایت آموزش سخنرانی است و شما فقط با پرداخت مبلغ 9 هزار تومان می‌توانید به این دوره دسترسی داشته باشید.

خرید محصولات آموزشی مناسب، سرمایه گذاری است، نه هزینه!چگونه لرزش صدا را از بین ببریم

البته مطمئن هستیم که شما با فراگرفتن مطالب این دوره و کسب موفقیت‌ در موقعیت‌های کاری می‌توانید صدها برابر این هزینه را به دست آورید.

یعنی اگر بسته را تهیه کردید و  دیدید چیزی که می‌خواستید نبود، پول شما را بدون سوال و جواب، بازمیگردانیم! پس مطمئن باشید هیچ ریسکی نمی کنید و خیالتان راحت است!

ما به اثربخشی این دوره 100% معتقدیم و از  آنجایی که به راهکارهای ارائه شده در این محصول  اطمینان داریم (و شخصاً آن را تجربه کرده ایم) به کاربردی بودن این محصول و نتایج آن بدون هیچ تردیدی ایمان داریم از همین رو با خیال آسوده این محصول را به صورت صد در صد گارانتی می نماییم.

 

 

برای خرید اینترنتی ابتدا باید یک کارت بانکی عضو شبکه ی شتاب  همراه با رمز دوم آن را داشته باشید،پس از ورود به صفحه ی  پرداخت بانک مشخصات  خود را وارد نمایید،تمامی اطلاعات پرداخت شما توسط پروتکل های امن بانک انجام می شوند و اطلاعات پرداخت شما نزد بانک محفوظ است و هیچ فرد دیگری به آن دسترسی ندارد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

 

اگر کمی تردید دارید، یا احساس می‌کنید که وقت ندارید، حتماْ وقت بگذارید و این فیلم آموزشی را ببینید. این فیلم اصلاً تبلیغاتی نیست و آموزشی است و امیدواریم که مورد توجه شما قرار بگیرید.

 

 

اگر مطالب این دوره را ندانید هیچ اتفاق مهلکی رخ نمی دهد،اما به نظر جمله زیر از استیو جابز به خوبی اهمیت  محتوای این دوره را توضیح می دهد:

 

 

 

 

👇راهنمای خرید از طریق تلفن همراه👇

 

 

👇راهنمای خرید از طریق کامپیوتر👇

 

 

همه چیز آماده است!

و هیچ بهانه‌ای باقی نمانده است!

حالا تصمیم با شماست که حتی دقیقه‌ای را برای قرار گرفتن در مسیر موفقیت هدر نکنید و شما نیز به جمع شرکت کنندگان خوشحال دوره‌ها و سمینارهای ما بپیوندید…

 

فایل های تصویری

حق استفاده از محصول

در صورتی که نسخه دانلودی و آنلاین محصول را خریداری کنید بلافاصله بعد از خرید می توانید درس ها را در همین صفحه مشاهده کنید و یا دانلود کنید و همیشه در پروفایل شما خواهد بود و از هر جایی به آن دسترسی خواهید داشت.

مشخصات محصول را می توانید در جدول بالا مشاهده کنید.

آموزش راه اندازی سایت شخصی با وردپرس

فیلم سمینار عملگرایی و قدرت اراده

آموزش تقویت و افزایش عزت نفس و خودباوری

فیلم سمینار موفقیت اتوماتیک

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

با زدن دکمه اینتر نظر شما ثبت می شود

استفاده از سایت مشروط بر قبول توافقنامه کاربری و حفظ حریم شخصی می باشد. تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مجموعه بیشتر از یک نفر است.

پرداخت کارت به کارت

پرداخت از خارج ایران

گارانتی بازگشت وجه

تسهیل در خرید

راهنمای سایت

درخواست همکاری

دوره رایگان فن بیان

دعوت از اساتید سخنرانی

نیلوفر مرداب

خرید کتاب

تماس با ما-درباره ما


نام کاربری: perm_identity


رمز عبور: lock_open


وبلاگ

احتمالاً شما هم تجربه ایی مانند این دارید که در کلاس درس یا هر جمع دیگری فردی که صدای رساتری داشت و می‌خواست سؤالی بپرسد زودتر به جواب می رسید تا فردی که صدایی ضعیف یا ناواضح داشت.چگونه لرزش صدا را از بین ببریم

تصوری که در ذهن عموم مردم وجود دارد این است که فردی که صدای ضعیفی دارد و هنگام صحبت کردن صدایش می لرزد اعتماد به نفس کمی دارد. در نتیجه حرف های او را جدی نمی گیرند و ممکن است به او چندان توجهی نکنند.

اما برعکس فردی که با صدای مناسب و رسایی صحبت می کند، جدی تر گرفته می شود. شاید منطقی و درست نباشد اما حقیقتی است که در جامعه ما وجود دارد و علاوه بر آن مغز ما به طور اتوماتیک این قضاوت را در مورد افراد با توجه به صدای شان انجام می دهد مخصوصاً در دیدار اول.

یکی از دلایلی که باعث لرزش صدا می شود ترس است. این ترس می تواند از جنس های مختلفی باشد از جمله مهمترین آنها:

ترس از درست نبودن حرفی که می زنیم

ترس از به جا و مناسب نبودن آن

ترس از تمسخر توسط دیگران

ترس از اینکه مخاطب متوجه شود که به حرفی که می زنیم باور نداریم

ترس از مورد قضاوت شدن

ترس از خراب کردن گفت و گو

دومین دلیل لرزش صدا این است که به اصول و روش صحبت کردن و تمرینات صدا سازی آگاهی نداریم و آنها را انجام نداده ایم. بنابراین طبیعی است که موقع حرف زدن دچار استرس شویم و صدای مان به لرزش می افتد.

البته، لرزش صدا دلایل بسیار دیگری نیز دارد ولی عمدتاً دلایل اصلی آن همین دو مورد می باشد.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود صدایتان موقع صحبت و سخنرانی بلرزد، حبس کردن نفس و بیرون دادن سریع آن است. یکی از تکنیک هایی که نه تنها برای کنترل لرزش صدا، بلکه برای سلامتیتان ضروری است، تنفس دیافراگمی و شکمی است.

چطور تنفس دیافراگمی داشته باشیم؟

فرض کنید شکم تان همانند یک بادکنک است و باید آن را باد کنید و سپس آن را خالی کنید. ابتدا با بینی عمل دم را انجام دهید به گونه ای که شکم شما پر از هوا شود سپس آرام عمل بازدم را از طریق دهان خود انجام دهید و هوای موجود در شکم تان را خارج کنید. مطابق شکل زیر.

شاید برایتان سوال باشد، چطور تنفس از دیافراگم سبب می شود لرزش صدا  قطع شود؟ دیافراگم یک ماهیچه است و همانند دیگر ماهیچه‌ها به ورزش نیاز دارد. هر چقدر این ماهیچه بیشتر تمرین کند، تأثیر بهتری روی صدا و تنفس خواهد داشت و باعث می شود هنگام صحبت کردن به نفس نفس زدن دچار نشویم و به راحتی نفس بکشیم. پس وقتی تنفس درستی داشته باشید، صدای بهتری در هنگام صحبت و سخنرانی خواهید داشت.

زمانی که با ماشین از سربالایی حرکت می کنیم اگر پدال گاز را بیشتر از حالت عادی فشار ندهیم به احتمال زیاد موتور ماشین شروع به لرزش می کند و سپس خاموش می شود. در صحبت و سخنرانی کردن نیز به همین صورت است یعنی زمانی که متوجه لرزش در صدای خود شدید کافیست کمی صدای خودتان را از حالت عادی بلندتر کنید بعد می بینید که لرزش صدای تان نیز محو می شود. برای اینکه صدای رساتر و قدرتمندتری داشته باشید تمرین بلندی خوانی می تواند در این موضوع خیلی به شما کمک کند. تمرین بلند خوانی یکی از تمرینات صداسازی برای تقویت صدا و کاهش لرزش صدا در زمان صحبت در جمع و سخنرانی است  به این صورت که متنی را باصدای بلند روخوانی کنید. در زمان خواندن متن به حالات چهره و لحن خود نیز دقت کنید. سعی کنید با توجه به متن، لحن و تن صدایتان را تغییر دهید.

مطمئن باشید با انجام دو تکنیک گفته شده می توانید به طور فوق العاده ایی لرزش صدای خود را از بین ببرید.

بزودی جنبه های دیگر لرزش صدا از دیدگاه روانشناسان، متخصصین تغذیه و پزشکان بررسی خواهیم کرد.

پیشنهاد می کنیم به مطالعه مقاله های دیگر سایت ما در زمینه سخنرانی و فن بیان نیز بپردازید.

هر روز یک درصد بهتر از دیروز تون باشید…

 

98 بازدید

175 بازدید

130 بازدید

103 بازدید

138 بازدید

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

خیلی عالی بود .

ممنونم از همراهی تون

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

چگونه لرزش صدا را از بین ببریم

ما در وب سایت یک درصد به آموزش مهارت‌های ارتباطی، فن بیان، سخنرانی و هر آن چیزی می‌پردازیم که برای یک زندگی و کسب و کار موثرتر و حرفه‌ای‌تر نیاز است. با این آموزش‌ها، هرکسی می‌تواند هر روز یک درصد بهتر و موثرتر باشد و دنیا را جای زیباتری برای زندگی کند

چگونه لرزش صدا را از بین ببریم
چگونه لرزش صدا را از بین ببریم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *