چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

 
helpkade
چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم
چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

کنار آمدن با گذشته همسر تان آن هم زمانی که تازه از جزئیات خبردار شده‌اید ممکن است احساسات دوگانه‌ای را در شما ایجاد کند. ممکن است مدت زمان زیادی را در کنار همسری که به او علاقه‌مند هستید، زندگی کرده‌باشید و برای حفظ رابطه خود با او سختی‌های بسیاری را تحمل کرده‌باشید؛ اما از سوی دیگر هجوم افکار مزاحم و آزار دهنده در مورد گذشته‌ی او از درون شما را نابود می‌کند. پس دچار یک ابهام و بلاتکلیفی می‌شوید و در دوراهیِ ماندن یا رفتن گیر می‌افتید. پیش از آن که تصمیمی جدی درباره همسر خود بگیرید کمی صبور باشید؛ زوج‌ها می‌توانند با شرکت در جلسات مشاوره ازدواج بحران‌های میان خود را به خوبی برطرف کنند و روابط عاطفی را بهبود ببخشند. در ادامه به طور اجمالی درباره روش‌های کنار آمدن با گذشته همسر توضیح داده‌ایم. برای یافتن راهی مناسب با ما همراه باشید.

در ابتدا که از روابط گذشته همسر خود با خبر شدید احتمالا پیش خود فکر می‌کردید قادر خواهید بود گذشته او را فراموش کنید؛ اما به تدریج متوجه می‌شوید که نمی‌توانید از شر افکار ناخوشایند و وسواس گونه رها شوید. چنان در این احساسات آزاردهنده غرق می‌شوید که دیگر از زندگی مشترک خود لذت نمی‌برید. برخی از افراد این موضوع را با همسرشان عنوان نمی‌کنند چرا که نمی‌خواهند باعث ایجاد حس گناه در او شوند.

در مقابل ممکن است از عشق و علاقه همسر خود آگاه باشید اما به صورت غیر مستقیم و بر اساس افکار درونی، رفتارهایی بروز دهید که به زندگی شما خدشه وارد کند. همسرتان که دلیل رفتارهای شما را نمی‌داند به مرور از شما فاصله می‌گیرد. برخی دیگر از افراد نیز نمی‌توانند احساس عصبانیت و بدبینی خود را پنهان کنند و مدام موضوع روابط پیشین همسرشان را پیش می‌کشند و با او بحث و دعوا می‌کنند. در این حالت اغلب روابط زوجین رو به سردی می‌رود و جدایی و طلاق اتفاق می‌افتد. پینشهاد می‌کنیم مقاله جستجو درباره گذشته همسر را مطالعه کنید.چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

افراد پس از ازدواج به یکدیگر متعهد می‌شوند، چیزی که ممکن است قبل از آن کمتر اهمیت داشته باشد. شما در گذشته همسرتان نبودید و او هم تعهدی به شما نداشته است. خیلی کم اتفاق می‌افتد که افراد بتوانند با اولین کسی که آشنا می‌شوند ازدواج کنند؛ بنابراین ممکن است همسرتان روابط دیگری را تجربه کرده باشد؛ این موضوع لزوما به این معنا نیست که شما را با فرد دیگری مقایسه می‌کند یا روابط گذشته تهدیدی برای زندگی الان شما هستند. در ادامه را‌ه‌هایی را برای کنار آمدن با گذشته همسر بیان کرده‌ایم:

وقتی در مورد رابطه قبلی همسر خود مطلع شوید ممکن است بخواهید تمام جزئیات را بدانید. پس او را تحت فشار می‌گذارید. ممکن است در نهایت تسلیم شود و همه چیز را برای شما تعریف کند یا شاید دروغ بگوید. چیزی که اهمیت دارد این است که دنبال چه چیزی هستید. افراد ازدواج می‌کنند تا به آرامش برسند فکر می‌کنید دانستن جزئیات چه سودی برایتان خواهد داشت. ادامه این روند باعث افزایش بحث و جدل، بی اعتمادی، بدبینی و در نهایت به هم خوردن رابطه خودتان می‌شود.

ازدواج از روی میل و علاقه به این معنی است که او بین تمام انتخاب‌های خودش، شما را برای ازدواج برگزیده است؛ پس از جایگاه بالایی برای او برخوردار هستید. حتی اگر در گذشته رابطه‌ای داشته اکنون همراه شما است و شما را برای زندگی تا آخر عمر انتخاب کرده‌است. اگر بتوانید به جای این افکار مزاحم که به شما و همسرتان آسیب می‌رساند عشق، صمیمیت و احترام را سرلوحه زندگی خود کنید؛ باعث می‌شود که همسرتان نه تنها افسوس گذشته را نخورد بلکه خوشحال باشد که رابطه قبلی سرانجامی نداشته و با شما زندگی می‌کند. 

با توجه به تغییراتی که در دهه‌های اخیر در جامعه ایجاد شده است تفکیک جنسیتی امکان پذیر نیست. بسیاری از افراد قبل از ازدواج با جنس مخالف در ارتباط بودند، آنچه الان اهمیت دارد این است که روی رابطه خودتان تمرکز کنید تا عشق و صمیمیت بین شما عمیق‌تر شود. همه افراد اشتباهاتی در گذشته خود داشتند و مجموعه این اتفاقات شخصیت فعلی آن‌ها را ساخته است. در ازدواجی موفق، زن و شوهر هر دو اتفاقات گذشته یکدیگر را می‌پذیرند و برای بهبود روابط خود تمام سعی خود را به کار می‌گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ازدواج موفق کلیک کنید.

به روابط خوبی که می‌توانید با همسر خود داشته باشید فکر کنید و برای آن برنامه ریزی کنید. به جای افکاری که فقط شما را آزار می‌دهد روی نکات مثبت همسر خود تمرکز کنید. به جای زندگی در جهنم گذشته، فردایی زیبا و رویایی بسازید. برای تمرین دور کردن افکار منفی کلیک کنید.

ذهن آگاهی یا مهارت زندگی کردن در زمان حال کمک زیادی به شما می‌کند تا بتوانید به روابط گذشته همسرتان فکر نکنید. بخشش و فراموش کردن راهی برای رهایی خودتان از افکار مزاحم و آزار دهنده است. سعی کنید به او اعتماد کنید تا او هم فرصت داشته باشد عشق خود را به شما ثابت کند. در برخی روش‌های مشاوره روانشناسی از ذهن آگاهی برای رسیدن به اهداف استفاده می‌شود.

یادگیری مهارت مدیریت احساسات و هیجانات به شما کمک می‌کند تا بتوانید هیجان‌های خود را مدیریت کنید، نه اینکه براساس هیجان خود مدیریت شوید. در ابتدا لازم است از هیجان‌های خود آگاه شوید و آن‌ها را شناسایی کنید. پیش بینی کنید که عمل کردن طبق هیجان‌هایتان چه پیامدهایی خواهد داشت تا بتوانید هیجان‌ها را به شیوه ای منطقی ابراز کنید در نهایت به خودتان و اطرافیان کمتر آسیب بزنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مدیریت احساسات کلیک کنید.

ممکن است بعد از فهمیدن حقایق گذشته همسر خود احساسات مختلفی از جمله خشم و عصبانیت فراوانی را تجربه کنید. اما به خاطر احساس گناه، ترس از آسیب زدن به دیگری و یا مسائل دیگر خشم خود را سرکوب می‌کنید. فرو خوردن خشم به مرور زمان منجر به افسردگی می‌شود و نا خودآگاه بر روابط با همسرتان تأثیر می‌گذارد. بنابراین احساسات خود را نادیده نگیرید؛ آن‌ها را به گونه‌ای سالم ابراز کنید و بیرون بریزید.

کمی از خانه فاصله بگیرید؛ می‌توانید مکان خلوتی را برای خود انتخاب کنید و در آن جا غم‌های خود را فریاد بزنید. اجازه دهید غم و اندوه درونتان تخلیه شود. اشکالی ندارد اگر مدت زمانی را به خاطر دروغ‌های گذشته همسرتان و یا رویاهای از دست رفته، سوگواری کنید. از این طریق می‌توانید زخم‌های خود را بهبود ببخشید و افکارتان را کمی سامان دهید.

اغلب افراد دوست دارند بخشیده شوند اما خود توانایی بخشش دیگران را ندارند. البته که قبول گذشته همسر و درک خطاهای او در گذشته کار سختی به نظر می‌آید اما اگر قصد ادامه زندگی با او و کنار آمدن با گذشته او را دارید، اولین کار این است که پنهان‌کاری‌ها و اشتباهات گذشته را از صمیم قلب ببخشید و بر اساس عشق و علاقه خود دوباره اعتمادتان را به دست آورید. کنکاش درباره همسر و شک و تردید به او، روابطتان را سرد می‌کند.

روابط عاطفی و زندگی مشترک بر پایه صمیمیت و ارتباطات جسمی و عاطفی با کیفیت استوار است؛ اما باید توجه داشته باشید که صمیمیت در روابط لزوما به معنای صداقت بیش از حد و بیان تمام اتفاقات گذشته نیست. بسیاری از افراد در زندگی مشترک  تمام امور گذشته خود را بیان نمی‌کنند و البته رابطه‌‌ای پایدار و مبتنی بر اعتماد دارند. از طرفی برخی از زوج‌ها نیز از نگفتن گذشته‌ی خود به همسر عذاب وجدان دارند و احساس می‌کنند بار بزرگی را به دوش می‌کشند.

بیان تمام اتفاقات گذشته در بسیاری موارد این بار را از دوش شما بر می‌دارد اما از طرفی ممکن است آسیب‌های شدیدی را به زندگی مشترک وارد کند. بنابراین اگر قصد برملا کردن رازهای خود را دارید و یا در مورد گذشته‌ی همسر خود بسیار کنجکاو هستید، بهتر است پیش از هر اقدامی از روانشناس راهنمایی بگیرید. گاهی پیش کشیدن مسائل مربوط به گذشته و کنکاش در گذشته همسر تمام حس اعتماد و امنیت بین شما را از بین می‌برد و روابطتتان را خدشه دار می‌کند.

برای دریافت مشاوره در زمینه چگونگی کنار آمدن با گذشته همسر می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.

هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…

با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…

© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.

فکر کردن به گذشته همسر و روابطی که در گذشته داشته است، همواره برای زوج جای سوال، تردید و شک داشته است.

آیا باید در گذشته فرد کنکاش کنیم؟روابط او در گذشته اهمیتی دارند؟گذشته جنسی همسر را باید نادیده گرفت؟

وجود یک رابطه احساسی یا جنسی در گذشته چقدر در زندگی مشترک شما تاثیر خواهد داشت؟آیا دانستن رازهای همسر کمکی به شما می کند؟

برای دانستن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

معمولا هر یک از طرفین ازدواج به چیز خاصی اهمیت می دهند.برای زنان بیشتر روابط احساسی و عشقی همسرشان در گذشته اهمیت دارد.چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

 وجود یک رابطه در گذشته آنها را با این فکر می اندازد که همسرشان تا چه حد هنوز به آن زن فکر می کند و آیا هنوز عاشقش است.برای مردان این رابطه از لحاظ جنسی اهمیت دارد.اطلاع یافتن از وجود رابطه جنسی زن در گذشته باعث درگیری فکری مرد می شود.

اطلاع یافتن از روابط قبلی تنها باعث ناراحتی، حسادت و بروز افکار مزاحم در شما می شود.هیچ سود دیگری در آن وجود ندارد.

قبل از ازدواج باید به اندازه کافی درباره همسرتان تحقیق کنید و از جنبه های شخصیتی و باورهای او آگاهی یابید.تحقیق کردن به شما این امکان را می دهد که با آگاهی انتخاب کنید و زندگی مشترک موفق تری داشته باشید.

اما پس از ازدواج، جستجو برای یافتن روابط عشقی قبلی باعث سردی، بی اعتمادی و حتی خیانت می شود.اگر هر روز همسرتان را به یاد گذشته بیاندازید و به او برچسب بزنید، او را به سمت همان گذشته سوق می دهید.

سوال درست در این رابطه این است که این گذشته تا چه حد در آینده شما با همسرتان تاثیر دارد؟اگر تاثیری ندارد و هیچ ارتباطی با زندگی فعلی شما ندارد، لزومی به بیان گذشته تمام شده نیست.این کار تنها باعث آشفتگی همسرتان می شود.

در غیر این صورت، اگر گذشته شما تاثیری در روابط فعلی شما دارد (وجود بچه، همسر، از دست دادن بکارت و مسائلی از این قبیل) صادقانه موضوع را با همسر آینده تان در میان بگذارید.

زمانی که همسرتان/نامزدتان با شما در مورد گذشته و اسرارش صحبت می کند، قدردان موقعیت باشید.او در واقع صداقتش را به شما نشان داده و این حق را به شما داده است که با آگاهی در کنارش زندگی کنید.معمولا ممکن است دچار این ذهنیت شوید که تمام حقیقت را نگفته است.اگر چنین بود، هرگز از ابتدا چیزی را با شما در میان نمی گذاشت.

همان طور که گفتیم شما حق انتخاب دارید.اگر نمی توانید با گذشته همسر خود کنار بیایید، بهتر است جدا شوید.اما اگر زندگی در کنار همسرتان را انتخاب کردید، سرزنش و القای حس گناه برای گذشته ای که شما در آن حضور نداشته اید تنها باعث برهم خوردن آرامش زندگی می شود.چیزی تغییر نمی کند، مگر آنکه رابطه فعلی خود را از بین می برید.

 

| مطالعه مطلب جامع “مشاوره خانواده یا زوج درمانی و هر آنچه باید از آن بدانید” به شما پیشنهاد می شود | 

 

با شنیدن این خبر مسلما ناراحت می شوید.

به این فکر کنید که این فرد چه نیتی از عنوان کردن اسرار همسرتان داشته است؟آیا می خواهد زندگی شما را خراب کند؟ ممکن است دروغ گفته باشد؟

بهتر است با همسرتان در آرامش حرف بزنید.مسلما احساس می کنید همسرتان شما را گول زده است یا به صداقتش شک کرده اید.به هر حال، این گذشته اوست و رابطه شما هنوز شروع نشده بود.

افراد برای ساختن آینده خود ممکن است با اشخاص مختلفی وارد رابطه شوند.بسیار کم اتفاق می افتد که زوج اولین عشق یکدیگر باشند.این بدان معنا نیست که وجود این افراد در گذشته می تواند تهدید برای زندگی شما باشد یا با آنها مقایسه می شوید.

رابطه جنسی قبل از ازدواج هنوز هم در ایران موضوع مهمی است و قابل چشم پوشی نیست.مسئله بکارت به ویژه برای دختران اهمیت بیشتری دارد.

اگر قبل از ازدواج از این مسئله باخبر شده اید، با صداقت و آرامش با خودتان فکر کنید.آیا می توانید این مسئله را بپذیرید؟می توانید آن را کاملا فراموش کنید و صرفا روی رابطه خودتان متمرکز شوید؟

اگر این طور نیست، به هیچ وجه برای ازدواج اقدام نکنید.

با این کار آرامش را از خود و همسرتان خواهید گرفت.چنانچه این مشکل پس از ازدواج خودش را نشان داده است:

به یاد داشته باشید که گذشته ارتباطی به زندگی فعلی شما ندارد.این اتفاق در گذشته همسر شما افتاده و تمام شده است.شما زندگی خوبی در کنار همسرتان دارید و مشکلی از این بابت تا به حال با او نداشته اید.

او از زمانی که با شما ازدواج کرده است، وفادار بوده و شما شاهد خیانتی از او نبوده اید.پس به این فکر کنید که چرا به همسرتان اعتماد ندارید.

ترس های شما از چه چیزی ریشه می گیرد؟

بهتر است از یک روانشناس برای بررسی زمینه های ترس و کمبود اعتماد به نفس و از یک زوج درمانگر برای بررسی دلیل عدم اعتماد به همسر کمک بگیرید.

 

| مطالعه مطلب “بازگشت به رابطه عاشقانه و دادن شانس دوباره” به شما پیشنهاد می شود |

 

 

چیزی در گذشته شما وجود داشته است که تصمیم گرفته اید آن را با همسر آینده تان در میان بگذارید.این نشان از صداقت و بلوغ فکری شما دارد.

اما ممکن است این بلوغ فکری دو طرفه نباشد.اگر به نظر می رسد او نمی تواند با این مسئله کنار بیاید، روزی در آرامش با او صحبت کنید.

به او بگویید که برایتان ساده تر بود که چیزی نگویید.اما ترجیح می دهید همه چیز شفاف، روشن و به دور از پنهان کاری شروع شود.به همین دلیل به او این فرصت را داده اید که انتخاب کند و برای ازدواجش تصمیم گیری کند.

اگر او نمی تواند با این موضوع کنار بیاید و قرار است تا آخر عمر سرزنش شوید، بهتر است قبل از ازدواج جدا شوید.به او چند روز زمان بدهید تا فکر کند.

می توانید در این مورد با مشاور نیز مشورت کنید.قوی باشید و اجازه ندهید کسی شما را به خاطر گذشته ای که داشته اید سرزنش کند.

چنانچه در نهایت نامزدتان تحمل پذیرش این موضوع را ندارد و رابطه را تمام کرد، ناراحت نباشید.هر چند تمام شدن رابطه سخت است، اما بهتر از زندگی زیر بار تهمت، سرزنش و برچسب است.

بدانید که او برای ازدواج با شما مناسب نبوده است و بهتر است کسی را بیابید که شما را با تمام خطاها و خوبی هایتان بپذیرد.اگر نامزدتان تصمیم به ازدواج با شما گرفت، منتظر پاسخ او در زندگی باشید.چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

هر زمان که سرزنش دیدید، قاطع رفتار کنید.نسبت به سرزنش و یادآوری گذشته سریع واکنش نشان دهید تا او بداند که این خط قرمزی است که نباید از آن عبور کند.

اگر شرمنده باشید و موضع ضعف اتخاذ کنید، این کار باز هم تکرار خواهد شد.

بستگی دارد این گذشته چیست و چه تاثیری در زندگی فعلی و آینده شما دارد.اگر همه چیز تمام شده و دیگر اثری از آن در زندگی فعلی وجود ندارد، فکر کردن به آن صرفا باعث آزار دادن خودتان می شود.

شک و تردیدتان را کنار بگذارید و به گذشته همسر خود فکر نکنید.گذشته او زمانی مشکل ساز می شود که هنوز هم اثرات آن در زندگی شما دیده شود.

برای مثال، شخص در گذشته روابط جنسی یا عاطفی متعددی داشته است و هنوز هم در زندگی مشترکش به دنبال روابط خارج از ازدواج است.یا فرد بچه ای از رابطه قبلی خود دارد و قرار است او با شما زندگی کند.

شما از چیزی آگاه شده اید که آزارتان داده است.ما این را درک می کنیم و انتظار نداریم خشم و ناراحتی خود را سرکوب کنید.

با تخلیه خشم و ناراحتی می توانید زودتر وارد مرحله بخشش و فراموشی شویدجایی بروید که تنها باشید و برای تخلیه خشمتان هر چقدر می خواهید داد بزنید یا گریه کنید.

با همسرتان در مورد احساستان حرف بزنید.به او بگویید که آگاهی از این موضوع برای شما شوک آور بوده است و به زمان نیاز دارید.این اندوه باید به شکل سالم تخلیه شود.

این بهترین لطفی است که می توانید در حق خودتان و او انجام دهید.هر چند سخت است، اما باعث آرامش شما در زندگی می شود.همسرتان را به خاطر رازی که از شما مخفی کرده است، ببخشید.

او را درک کنید.شاید شما نیز رازهایی دارید که دوست ندارید همسرتان از آنها باخبر شود.بخشش تصمیم آگاهانه ای است که می تواند رابطه شما را دوباره ترمیم کند.

اگر در فراموش کردن گذشته او مشکل دارید، از یک مشاور کمک بگیرید.

هر مقدار که از گذشته همسر خود مطلع شده اید کافی است.برای یافتن تمام جزئیات همسرتان و اطرافیان را تحت فشار قرار ندهید.شاید با این فشارها بالاخره به جایی برسید و کسی چیز بیشتری را برایتان تعریف کند.

اما به هر حال، دانستن آن چه کمکی به شما می کند؟شما برای آرامش داشتن زندگی می کنید.کنکاش و جستجو در گذشته تنها باعث بحث و افزایش بی اعتمادی بین شما می شود.

به جای خیال پردازی در مورد عمق و شدت ارتباطات قبلی همسرتان، به ویژگی های مثبت رابطه خودتان و آینده فکر کنید.به روزهایی فکر کنید که خاطرات خوبی از همسرتان دارید.روزهایی را تصور کنید که قرار است خاطرات خوبی را در کنار همسرتان رقم بزنید.

هر بار که به فکر گذشته افتادید، فکرتان را به موضوع دیگری منحرف کنید.

لیست کارهای روزانه، امور عقب افتاده، برنامه های تفریحی و هدف های آینده گزینه خوبی برای رهایی از خیال پردازی های منفی هستند.

ذهن آگاهی و مدیتیشن نیز روش های خوبی برای رهایی از افکار منفی هستند.

همان طور که گفتیم هر کسی گذشته ای دارد و در این گذشته ممکن است عاشق کسی شده باشد.این شما هستید که باید آنقدر برای خودتان ارزش قائل باشید که وجود این افراد نتواند باعث ترس شما شود.

همسرتان شما را از روی آگاهی و اختیار برای زندگی انتخاب کرده است.فکر کردن به گذشته همسر باعث افسردگی شما می شود و زندگی تان دیگر آرامش و گرمای قبل را نخواهد داشت.

به خودتان توجه کنید، ورزش کنید، خودتان را دوست بدارید و برای پیشرفتتان تلاش کنید.اگر شما خودتان را دوست داشته باشید، دیگر هیچ چیز در جهان نمی تواند باعث آزارتان شود.

آنچه در گذشته همسر شما رخ داده است اهمیت کمتری نسبت به زندگی فعلی او دارد.به جای تهمت زدن، کنکاش و خودخوری به دنبال راهی برای تقویت پیوند بین خودتان باشید.

هر روز و هر هفته برنامه هایی برای لذت بردن در کنار هم، رشد، ارتباط و پیشرفت فردی داشته باشید.با همسرتان کارهای مشترک انجام دهید.

تفریح کنید.

خاطره بسازید و به یکدیگر عشق بورزید.رابطه شما باید آنقدر خوب باشد که هیچ چیز، از جمله گذشته، نتواند خدشه ای به آن وارد کند.

گذشته تمام شده و رفته است.در لحظه زندگی کنید و از آن لذت ببرید.

نظر شما درباره این موضوع چیست؟ چه چیزهایی را در گذشته همسرتان نمی توانید قبول کنید؟ این آگاهی چه ضربه ای به رابطه شما زده است؟

https://www.psychologytoday.com/us/blog/anxiety-files/201804/getting-past-the-past-jealousy

[block id=”khanevade”]

نام، ایمیل و وبسایت من را برای کامنت بعدی ای که می گذارم ذخیره کن.

«سیمیاروم» ارائه‌دهنده مشاوره روان‌شناسی آنلاین در زمینه‌های مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، زوج درمانی، مشاوره زناشویی، مشاوره فردی و مشاوره کودک و نوجوان است. در هرکجای دنیا که زندگی می‌کنید می‌توانید از حرفه‌ای‌ترین روان‌شناس‌های فارسی‌زبان ما کمک بگیرید. حالِ خوب را با ما تجربه کنید.

کليه حقوق اين وب سایت متعلق به سیمیاروم می باشد.

اطلاع داشتن از گذشته نه چندان خوب همسر، بسیار ناراحت کننده است و به همین دلیل مشاوران، همیشه در جلسات مشاوره قبل از ازدواج، توصیه می کنند در گذشته فرد کنکاش نکنید چون باعث می شود آن گذشته مانند افکار مزاحم دایم بعد از ازدواج به ذهن فرد بیاید .در این مطلب شما را با روش هایی آشنا می کنیم تا بتوانید با استفاده از آن ها افکار مزاحم درباره گذشته همسر تان را دور بریزید.

آیا به گذشته همسرتان و روابطش خیلی فکر می کنید؟ آیا این مساله که در گذشته شریک زندگی تان چه گذشته است بیش از حد برایتان مهم است؟ آیا اینکه او قبلا کسی را دوست داشته یا در یک رابطه دیگری بوده است برایتان مثل یک تهدید است؟ ممکن است دچار وسواس فکری شده باشید؟ آیا درست است که در گذشته او کنکاش کنید و از او بخواهید که برایتان درباره روابط گذشته اش توضیح بدهد؟ ‏ این فقط شما نیستید که چنین احساساتی دارید. تقریبا بیشتر آدم ها نسبت به گذشته کسی که با او در یک رابطه عاطفی وفعال قرار دارند حساس هستند و این برایشان مساله ای نگران کننده و استرس زا است. این راهنمایی است که به شما کمک می کند از این افکار رها شوید و ارتباط بهتری بسازید. دلیل اینکه باید از این افکار رها شوید این است که اساسا این نگرانی ها بی مورد و اشتباه هستند .

به گذشته همسرتان نیندیشید

گذشته دیگران و روابط قبلی، عمق و میزان عواطفی که وجود داشته به همان افراد گذشته مربوط است نه شما. واقعیت این است که آدمها معمولا با اولین انتخاب شان زندگی نمی کنند بنابراین ممکن است روابطی دیگر را تجربه کرده باشند. اما این به معنای آن نیست که گذشته لزوما در زندگی فعلی شان اثر جدی داشته باشــد و تهدید کننده به حساب بیاید .داوری کردن درباره گذشته آدم ها و تلاش برای ذهن خوانی و اینکه آنها اکنون چه فکری می کنند کار عاقلانه ای نیست. به نظر می رسد برای رهایی از افکار باید راه دیگری انتخاب کنید.‏ ـ رهایی از فکر آنچه در گذشته اتفاق افتاده است خیلی سخت و دشوار نیست. کافی است هر زمان که چنین افکاری به سراغتان می آید فکرتان را به سمت موضوع دیگری هدایت کنید. شما حتی می توانید با فکر کردن به لیست خرید روزانه از این فکر بیرون بیایید .در واقع با پرت کردن حواس خودتان مانع از این می شوید که در این افکار غوطه بخورید و مدام به زوایای پنهان ماجرا بپردازید. فکر بد به سراغتان می آید؟ نفس عمیق بکشید پاها را دراز کنید، اجازه بدهید به جای افکار منفی آرامش به سراغتان بیاید.‏ ـ به وضعیتی که شما در آن قرار دارید حسادت به گذشته می گویند. آدم حسود در این وضعیت به آدم ها یا حوادثی که در گذشته افتاده است حسادت می کند .فکر کردن به روابط گذشته شریک زندگی تان باعث احساس ناامنی، اندوه، خشم و پریشانی می شود یعنی همه چیزهایی که یک آدم حسود احساس می کند. اما شما باید درک کنید که چیزهایی که در گذشته اتفاق افتاده اند لزوما ربطی به وضعیت حال ندارند و تهدیدی برای رابطه به حساب نمی آیند .به طور معمول آدم ها جزئیات آنچه که در گذشته اتفاق افتاده است را فراموش می کنند و این یعنی شما در بسیاری از مواقع بی دلیل احساس عدم امنیت می کنید.‏ ـ این مشکل شماست که نمی توانید از فکر گذشته همسرتان رها شوید. بخاطر این مشکل نمی توانید همسرتان را بازخواست کنید .او گذشته خودش را داشته و این چیزی است که واقعا ربط زیادی به شما ندارد . کنکاش زیاد در گذشته او به شما حال خوبی نمی دهد و در واقع رابطه را هم تحت تاثیر قرار می دهد. یعنی دقیقا همان اتفاقی می افتد که شما بخاطر آن نگران هستید.‏چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

راهکارهایی برای درک گذشته همسر

علاوه بر این پرس و جوی زیاد از همسرتان درباره گذشته اش این معنی را می دهد که شما اثر وجود خودتان را کمتر از دیگران می دانید.‏ ـ روی افکارتان کار کنید. وقتی دائما خود را مشغول دیگری می کنید اعتماد به نفس و آرامش تان را از دست می دهید. شاید لازم باشد روی باورهایتان کار کنید. در بسیاری از موارد این تلاش برای کنکاش در گذشته دیگری برآمده از این دیدگاه است که دو نفر آدم بالغ باید با هم صادق باشند و همه چیز را بدانند. ‏ اکنون طرف مقابل شما همه چیز را درباره گذشته اش گفته است هرچند که لازم نبوده همه چیز را با جزئیات بیان کند و شماهمه چیز را می دانید .حالا چه اتفاقی افتاده است جز این که شما دچار بی ثباتی شده اید؟ علاوه براین شما باید بپذیرید که بیشتر آدم ها چنین تجربه ای داشته اند و واقعا هیچ اتفاق عجیب وبدی نیفتاده است. ‏ ـ به فکر رابطه خودتان باشید. واقعیت را قبول کنید شما به آنچه در گذشته اتفاق افتاده و تجربه های شریک زندگی تان حسادت می کنید. اینکه او یک زمانی کس دیگری را دوست داشته، لحظات خوشی را تجربه کرده و کاری را با آدم دیگری انجام داده شما را ناراحت می کند. بهترین راه برای رهایی از این نوع حسادت ها و افکار وسواسی روی رابطه خودتان کار کنید. تجربه های متفاوت خودتان را داشته باشید .هر دوی شما صرف نظر از اینکه چه چیزی را از سر گذرانده اید اکنون در کنار هم هستید. یادتان باشد اگر چیز خوشایندی هم در گذشته وجود داشته اکنون دیگر تمام شده، حتی اگر طعم شیرینی داشته یا خاطره اش به جا مانده باشد. وجود خاطره ای محو یا روشن از یک رابطه در گذشته به معنای آن نیست که آدم ها در خاطراتشان متوقف شده اند. در یک رابطه سالم او حتما بیشتر به آنچه که اکنون در جریان است توجه می کند تا آنچه هر روز دورتر و دورتر می شود.‏ ـ گذشته چیزی است که ما را می سازد مگر اینکه ما همین دیشب به دنیا آمده باشیم. فقط کمی به گذشته خودتان فکر کنید. چه چیزهایی در آن وجود داشته؟ آیا جز این است که مهم ترین اثر آن این بوده که شخصیت کنونی شما را ساخته است؟ هر آدمی داستانی در گذشته اش داشته و مجبور به پاسخگویی درباره آنها نیست. کمی عمیق تر و معنادارتر فکر کنید این مسیری است که باید طی می شد تا امروز شکل بگیرد. یک آدم چرا باید بخاطر تجربه های گذشته اش؛ خوب یا بد، پاسخگوی دیگران باشد؟

 برای درک گذشته همسرم چه کنم

چند نکته بیشتر ـ خودتان را بیشتر دوست داشته باشید. به جای اینکه همه تلاش تان را بکنید تا دیگری را بیشتر دوست داشته باشید خودتان را دوست داشته باشید. در اینصورت بخاطر آرامش و رضایت خودتان این افکار را به خود راه نمی دهید.‏ ـ فکرهای ترسناک و تلاش برای ترسیم گذشته ای که شما هیچ از آن نمی دانید را با فکرهای مثبت برای رابطه ای که در آن قرار دارید و آن را خوب می شناسید جایگزین کنید.‏ ـ متوجه باشید اصرار، تلاش و تهدید دیگری برای اینکه او گذشته اش را برایتان شرح بدهد، متهم کردن به دروغگویی، ایجاد فشار، تحقیر رابطه ای که گذشته است و اشاره مکرر به گذشته او و شوخی کردن با خاطره ها همگی رفتاری خشونت آمیز هستند.‏ ـ به کسی که احساس مثبت اش را به شما نشان می دهد، بارها به شما اطمینان خاطر داده است و از رابطه اش خوشحال است اطمینان کنید.‏ ـ با هجوم افکار منفی ذهنتان را فورا منحرف کنید. یادتان باشد که احساسات بالاخره فروکش می کنند همانطور که اوج می گیرند. اجازه ندهید حسادت در شما اوج بگیرد. احساس بدتان را از همان ابتدا متوقف کنید .

آیا گذشته خود را به همسرم بگویم یا نه؟

مسئله ی مهم این است که دررابطه ی فعلی چه چیزهایی را باید و چه چیزهایی را نباید منعکس کرد؟ به خصوص برای خانم ها این سوال پیش می آید که آیا باید روابط قبلی خود را به طرف مقابل بگویند یا نه؟

در مقوله ازدواج آنچه که برای خانمها آزاردهنده به نظر می رسد، با آنچه برای آقایان ناراحت کننده است کمی متفاوت است. چیزی که اغلب برای خانم ها اهمیت بسیار دارد این است که آقا در رابطه ی قبلی طرد نشده باشد. مثلا از خانمی خواستگاری کرده و جواب منفی شنیده باشد. یا اگر نامزدی داشته، طرف مقابل رابطه را پایان داده باشد. در حقیقت خانم نگران وجود عشقی است که در دل مرد باقی مانده است. این مسئله حتی ممکن است بیشتر از رابطه ی جنسی معمول برای یک خانم اهمیت داشته باشد .در مقابل برای اغلب آقایان موضوع متفاوت است و آن چه برایشان در مورد رابطه ی قبلی خانم مهم تر است، مسئله ی رابطه ی جنسی است. جالب این است که در همه جای دنیا مسئله به همین شکل است. هرچند که راستگویی در برخی مواقع به ضرر افراد تمام می شود، اما جزو الزامات ازدواج است و در درازمدت باعث تضمین سلامتی رابطه می شود.البته لازم به ذکر است که صداقت با ساده لوحی فرق دارد. در ضمن کسی که دروغ می گوید، نمی تواند به سادگی به دیگران اعتماد کند، چون بر این گمان است که دیگران هم مانند او دروغ می گویند.

ممکن است برای هر یک از ما پیش آمده باشد که بعد از مدتی که از آغاز ازدواجمان بگذرد (یا حتی از قبل از ازدواج) متوجه مسائل و رازهایی در مورد گذشته همسر خود شویم که هضم آن­ها برایمان کاری دشوار و آزاردهنده است. شاید در ابتدا فکر کنیم می‌­توانیم به راحتی با این گذشته کنار بیاییم و حتی مشتاق باشیم بیشتر بدانیم ولی در حقیقت این دانستن ولی بخشیدن و کنار آمدن برای هیچ مرد و زنی کار آسانی نیست و نیاز به مهارت و راهکارهای مؤثر دارد. یک روانشناس و مشاور خبره بهتر از هرکس می­‌تواند در این شرایط ما را راهنمایی کند. مشاوران با تجربه‌­ای که در تعامل با زوج‌­های بسیاری داشته‌­اند در این زمینه گزینه خوبی برای دریافت کمک و راهنمایی‌های لازم هستند.

با مشاوره، کیفیت خوب زندگی مشترکتان را با وجود آن گذشته ناخوشایند حفظ کنید، چه همسرتان خودش در مورد گذشته­‌اش صحبت کرده و چه شما خودتان به آن پی برده­‌اید بهتر است در این لحظه با نهایت دقت و حوصله قدم­‌های بعد را بردارید. شما نمی­‌توانید یک عمر با احساس تردید، خشم و رنجش یا ناامنی به زندگی مشترک خود با همسرتان ادامه دهید. در عوض می‌توانید با کمک گرفتن از مشاور بهترین راه حل را برای کنار آمدن با مسائل مربوط به گذشته و ساختن آینده بدون احساس ترس و آزردگی خاطر، در پیش بگیرید. از طرفی اگر تصمیم دارید رازی را درباره گذشته خود با همسرتان در میان بگذارید لطفاً ابتدا با روانشناس مشورت نمایید. زیرا همیشه گفتن تمام حقیقت درباره گذشته بهترین کار نیست همان­طور که پنهان کردن آن نیز ممکن است کار صحیحی نباشد. مشاورین متخصص و باتجربه همواره آماده‌اند تا با به کارگیری تمام توان خود به شما و همسرتان برای گذر از این چالش کمک کنند تا اجازه ندهید گذشته­‌ای که دیگر برنمی­‌گردد به آینده شما آسیب برساند.

 

فهرست مطالب

چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

بنیان اکثر روابط بلندمدت بر ارتباطات جسمی و عاطفی محکم و ریشه‌دار استوار است. اما صمیمیت و نزدیکی لزوماً مترادف با صداقت کامل نیست. همسران بسیاری وجود دارند که همه چیز را به هم نمی‌گویند و در عین حال رابطه‌ای رضایت‌بخش و مبتنی بر اعتماد دارند. به همین ترتیب همسرانی هستند که اسرار مگوی بسیاری را در سینه‌شان حبس کرده‌اند و تحمل این بار آزارشان می‌دهند، یا این که ماه سرانجام از زیر ابر بیرون آمده و با برملا شدن رازهایشان اعتماد همسرشان خدشه‌دار شده و رابطه‌شان آسیب دیده است. اگر رازی در گذشته دارید و مردد هستید درباره آن با همسرتان یا همسر آینده خود صحبت کنید یا خیر یا اگر شما آن شخصی هستید که به گذشته همسر خود شک دارید و نمی­‌دانید کنکاش و دانستن درباره آن، اوضاع را بهتر می­‌کند یا بدتر، لازم است قبل از هر اقدامی با مشاور صحبت کنید. گاهی بیان مسائلی که مربوط به گذشته است و یا سرک کشیدن در گذشته همسر تمام اعتماد و احساس امنیتی که مدت­ها برای ساختن و حفظ آن تلاش کرده بودید را از بین می­‌برد که بازسازی آن کار چندان آسانی نیست. پس بی­‌مهابا اقدام نکنید.

اگر می­‌خواهید آرامش و خوشبختی خود را در زندگی مشترک با همسرتان حفظ کنید لازم است بتوانید با گذشته او کنار بیایید. کنار آمدن با گذشته‌­ای که برای شما خوشایند نیست قطعاً کار آسانی نخواهد بود ولی برای سلامتی رابطه شما الزامی است. با استفاده از راهکارهای زیر که توسط مشاور ارائه می­‌شود می‌­توانید به خودتان در این مسیر کمک کنید:

گاهی اوقات حتی اگر دلیلی هم برای عصبانیت خود داشته باشیم، از خشمگین شدن خود دچار احساس گناه می‌شویم. به ما یاد داده‌اند که خشم احساسی بد و خطرناک است و یک دختر یا پسر خوب خشم خود را بر سر دیگران خالی نمی‌کند. بنابراین چون نمی‌خواهیم به دیگران آسیب بزنیم، خشم خود را فرومی‌خوریم. ازآنجایی که خشم باعث می‌شود که معذب شویم یا احساس گناه کنیم، خشم خود را نادیده می‌گیریم. اما اشتباه نکنید. والدین‌تان به شما دروغ گفته‌اند و این حق شما است که عصبانی شوید و خشم خود را ابراز کنید. عصبانیت‌تان را به روشی سالم که متناسب با شخصیت‌تان است، بیان کنید، به مکان خلوت و دورافتاده‌ای بروید و داخل ماشین‌تان، جایی که هیچ کس صدایتان را نمی‌شنود، جیغ بزنید، داد بکشید، با صدای بلند گریه کنید و داد و بیداد راه بیاندازید. تمام مشکلاتی را که پشت سر گذاشته‌اید و دوست دارید به همسرتان بگویید، در دفترچه خاطراتتان بنویسید. اجازه بدهید که اندوه، درد، غافلگیری، خشم و آزاری که به جسم  و روح‌تان وارد شده، تخلیه شود.

برای شکست‌ها و رویاهای از دست رفته‌تان غمگساری کنید تا بتوانید این زخم‌های عاطفی را التیام دهید. اطلاع پیدا کردن از رازها و دروغ‌های همسرتان دردناک بوده است و نیاز دارید که مدتی در سوگ مرگ رویاهای خود به غم بنشینید. چشم‌اندازی که از داشتن آینده‌ای درخشان در کنار همسرتان داشته‌اید، از هم پاشیده و نظرتان برای ابد درباره همسرتان تغییر کرده است. خاطرات خوش‌تان لکه‌دار شده و رنگ باخته است. با خودتان و همسرتان صادق باشید.

مفهوم اصلی متعهد بودن به پیوند زناشویی این است که زوجین در گردباد حوادث و فراز و نشیب‌ها همچنان در کنار هم بمانند. تعهد عاطفی ایجاب می‌کند که نیازها و امیال شخصی خود را قربانی کنیم تا بتوانیم پیمان زناشویی را حفظ کنیم. این تعهد و التزام باعث می‌شود که نگرش‌ و طرز فکر مثبتی نسبت به ازدواج‌مان داشته باشیم و از همسرمان حمایت کنیم. به این ترتیب چون از داشتن یک رابطه سالم و عاشقانه لذت می‌بریم، احتمال این که به هم خیانت کنیم، کمتر می‌شود. آیا خود را ملزم می‌دانید که زندگی زناشویی‌تان را نجات دهید؟ آیا همسرتان نیز خود را موظف می‌داند که اعتماد شما را دوباره جلب کند؟ اگر می‌توانید با گذشته‌ی رازآلود یا رابطه قدیمی او کنار بیایید، لازم است که دوباره از صمیم قلب به پیوند مقدس‌تان متعهد شوید تا بتوانید زندگی‌تان را نجات دهید. برای این کار باید راه‌های سالم کنار آمدن با گذشته‌ی همسر خود را یاد بگیرید، گذشته را ببخشید و فراموش کنید. حتی شاید بهتر باشد که در جلسات مشاوره زوجین یا مشاوره خانواده شرکت کنید یا دست‌کم کتاب‌هایی درباره ازدواج‌های موفق بخوانید. البته خودتان به تنهایی نمی‌توانید رابطه‌تان را ترمیم کنید، از همسرتان سوال کنید که آیا او نیز به حفظ این زندگی علاقه دارد یا خیر.

حتماً شنیده‌اید که در عفو لذتی هست که در انتقام نیست. بخشش موهبتی زیبا است، البته قبول داریم که درک همسر خطاکارتان و گذشتن از گذشته او بسیار دشوار است. ما عاشق این هستیم که ما را ببخشند، اما خودمان توانایی بخشش دیگران را نداریم. اگر می‌خواهید با گذشته همسرتان کنار بیایید، قبل از هر کار لازم است که او را به خاطر روابط گذشته‌اش، خیانت کردن، پنهان‌کاری‌های مالی یا خیانت عاطفی ببخشید. همسرتان را به خاطر خیانتی که در حق‌تان کرده است، به خاطر رازی که از شما مخفی نگه داشته است و به خاطر داشتن گذشته‌ای که زندگی‌تان را تیره و تار کرده است، ببخشید. بخشنده بودن خصلتی است که هر روز باید آن را انتخاب کنید. گذشتن از رازهای همسرتان کاری است که هر روز صبح، ظهر و شب باید آن را انجام دهید. این تصمیم یک تصمیم آگاهانه است و برای ترمیم رابطه سرد شده‌تان لازم است.

اعتماد بسیار شکننده است و یک سهل‌انگاری کافی است که اعتماد نابود شود. اگر دلیل بی‌اعتمادی شما به همسرتان، اتفاق مهمی مانند خیانت باشد، تقریباً غیرممکن است که بتوان اعتماد اولیه را دوباره برقرار کرد و سایه این بی‌اعتمادی تمام جوانب زندگی زناشویی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. اگر رازها، گذشته تاریک یا روابط قدیمی همسرتان اعتماد شما را نسبت به او از بین برده باشد، دیگر در کنار او احساس امنیت نخواهید کرد. کنکاش در گذشته همسرتان و زیر نظر گرفتن مداوم او برای یافتن نشانه‌های دروغ یا خیانت دوباره بنیان ازدواج‌تان را سست خواهد کرد. البته هدف شما این است که متوجه شوید آیا زندگی‌تان دوباره سرپا خواهد شد و این که آیا دوباره عشق، دلگرمی و امنیت روزگار گذشته را بازخواهید یافت یا خیر.

جلب اعتماد دوباره فرایندی درازمدت است که ارزش تلاش کردن را دارد. از داشتن یک ارتباط سالم و حتی بحث کردن درباره رازهای همسرتان و روابط گذشته‌اش خجالت نکشید و خودداری نکنید. واقعیت این است که بحث و تبادل نظر برای ازدواج خوب است. راهکارهای ساده‌ای برای بهبود رابطه زناشویی وجود دارد. اگر از کاری که همسرتان انجام می‌دهد یا نمی‌دهد، ناراضی هستید، این موضوع را با او مطرح کنید تا از نیازهای واقعی شما مطلع شود و برای تامین خواسته‌هایتان و جلب رضایت‌تان، تغییراتی را در رفتار و برخوردش ایجاد کند.

به علاوه این بحث‌ها به زوجین کمک می‌کند تا راه‌حلی را برای مشکلاتشان پیدا کنند و به این ترتیب دوباره اعتماد یکدیگر را جلب کنند. با همفکری و همکاری یکدیگر می‌توانید زندگی‌ مشترک‌تان را از لبه پرتگاه رازها و روابط قدیمی همسرتان نجات دهید و دوباره به هم علاقمند شوید.

یادگیری مهارت زندگی کردن در لحظه یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کنار آمدن با رازها و روابط گذشته همسرتان است. گذشته سپری شده است و هیچ فایده‌ای ندارد که مدام به عقب برگردید و در گذشته کنکاش کنید. بخشش لازمه‌ی آزاد شدن از قید و بند رازهای گذشته است. اگر نمی‌توانید همسرتان را به خاطر دروغ‌ها، رازها یا خیانت‌هایش ببخشید، هیچگاه از بند گذشته رها نخواهید شد. اگر نمی‌توانید خودتان را به خاطر اشتباه‌ها یا انتخاب‌های نادرست‌تان ببخشید، در باتلاق گذشته گیر خواهید کرد. دم را غنیمت بشمارید. نه خود را به خاطر اشتباهات گذشته سرزنش کنید و نه نگرانی آینده را به دلتان راه بدهید. همسرتان از مخفی نگه داشتن گذشته خود پشیمان است و از صمیم قلب می‌خواهد که او را ببخشید و به او اعتماد کنید تا بتواند آینده روشنی را برایتان خلق کند. زندگی کردن در حال و به خدا توکل کردن در زندگی رمز یک زندگی شاد، سالم و آزاد است. اگر با مردی مرموز ازدواج کرده‌اید یا خودتان گذشته‌ی تاریکی دارید که نمی‌خواهید درباره آن حرف بزنید، تنها راه آزاد زندگی کردن‌تان این است که در لحظه زندگی کنید.

آیا گذشته همسرتان آلوده به خیانت یا حتی روابطی است که نمی‌تواند درباره آن‌ها با شما صحبت کند؟

این تجربه یکی از مراجعه ­کنندگان به مشاوران است:

“پنج سال است که نامزد کرده‌ایم و نامزدم کارهای غیرقابل بخششی مانند خیانت و حتی اشتباهاتی انجام داده بود که خودش خجالت می‌کشید آنها را اعتراف کند. من حاضر شدم که او را بدون دانستن حقیقت ببخشم. اما الان می‌خواهم بدانم که او چه رازهایی را از من مخفی کرده است. دانستن این رازها تمام فکر و ذکرم شده است و در هر جایی دنبال پیدا کردن سرنخی از واقعیت می‌گردم. احساس بدبختی و درماندگی می‌کنم و فکر می‌کنم که بدون دانستن تمام واقعیت نمی‌توانم با او خوشبخت باشم یا به او اعتماد کنم. عاشقش هستم، اما واقعاً درمانده شده‌ام و روز به روز علاقه‌ام به او کمتر می‌شود. هر بار که از او درباره نکاتی می‌پرسم که از گذشته‌اش کشف کرده‌ام، او ساکت می‌ماند و همه چیز را انکار می‌کند. می‌دانم که او نمی‌خواهد به من آسیب بزند و از گذشته خود خجالت می‌کشد، اما تا واقعیت را از زبان خودش نشنوم، نمی‌توانم او را ببخشم. دوست دارم که همسر آینده‌ام مسئولیت کارهایش را به عهده بگیرد و به خطاهای خود اعتراف کند تا بتوانم این پرونده را برای همیشه ببندم.”

اگر همسرتان نمی‌تواند رازهایش را اعتراف کند و گذشته‌اش را با شما شریک شود، احتمالاً هنوز نتوانسته است بر احساس شرم و گناه خود غلبه کند. این راز باری است که بر دوش‌های او سنگینی می‌کند. همسرتان باید یاد بگیرد که خودش را ببخشد و اجازه ندهد که گذشته‌اش او را کنترل کند. اگر رازها و روابط قدیمی و مانند خوره روح و جسم‌اش را می‌خورد، او برای کنار آمدن با گذشته به کمک نیاز دارد. باید دوباره قدرت‌ و نیرویتان را جمع کنید. شما نمی‌توانید او را وادار کنید که با گذشته‌اش کنار بیاید، اما می‌توانید مانع از آن شوید که این اسرار تاریک زندگی‌تان را به نابودی بکشد. به خودتان مطمئن باشید. می‌توانید راه‌هایی را پیدا کنید که احساسات فردی که به او توجه دارید، روحیه‌تان را تخریب نکند و راه احساسی‌تان از هم جدا شود، اما همچنان رابطه‌تان حفظ شود. البته این روش به اندازه‌ای که دوست دارید، عاشقانه یا سالم نیست، اما حداقل رازها و روابط گذشته‌ی همسرتان نیرویتان را تحلیل نمی‌برد.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

80 بازدید

69 بازدید

85 بازدید

113 بازدید

236 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

ممکن است برای هر یک از ما پیش آمده باشد که بعد از مدتی که از آغاز ازدواجمان بگذرد (یا حتی از قبل از ازدواج) متوجه مسائل و رازهایی در مورد گذشته همسر خود شویم که هضم آن­ها برایمان کاری دشوار و آزاردهنده است. شاید در ابتدا فکر کنیم می‌­توانیم به راحتی با این گذشته کنار بیاییم و حتی مشتاق باشیم بیشتر بدانیم ولی در حقیقت این دانستن ولی بخشیدن و کنار آمدن برای هیچ مرد و زنی کار آسانی نیست و نیاز به مهارت و راهکارهای مؤثر دارد. یک روانشناس و مشاور خبره بهتر از هرکس می­‌تواند در این شرایط ما را راهنمایی کند. مشاوران با تجربه‌­ای که در تعامل با زوج‌­های بسیاری داشته‌­اند در این زمینه گزینه خوبی برای دریافت کمک و راهنمایی‌های لازم هستند.

با مشاوره، کیفیت خوب زندگی مشترکتان را با وجود آن گذشته ناخوشایند حفظ کنید، چه همسرتان خودش در مورد گذشته­‌اش صحبت کرده و چه شما خودتان به آن پی برده­‌اید بهتر است در این لحظه با نهایت دقت و حوصله قدم­‌های بعد را بردارید. شما نمی­‌توانید یک عمر با احساس تردید، خشم و رنجش یا ناامنی به زندگی مشترک خود با همسرتان ادامه دهید. در عوض می‌توانید با کمک گرفتن از مشاور بهترین راه حل را برای کنار آمدن با مسائل مربوط به گذشته و ساختن آینده بدون احساس ترس و آزردگی خاطر، در پیش بگیرید. از طرفی اگر تصمیم دارید رازی را درباره گذشته خود با همسرتان در میان بگذارید لطفاً ابتدا با روانشناس مشورت نمایید. زیرا همیشه گفتن تمام حقیقت درباره گذشته بهترین کار نیست همان­طور که پنهان کردن آن نیز ممکن است کار صحیحی نباشد. مشاورین متخصص و باتجربه همواره آماده‌اند تا با به کارگیری تمام توان خود به شما و همسرتان برای گذر از این چالش کمک کنند تا اجازه ندهید گذشته­‌ای که دیگر برنمی­‌گردد به آینده شما آسیب برساند.

 

فهرست مطالب

چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

بنیان اکثر روابط بلندمدت بر ارتباطات جسمی و عاطفی محکم و ریشه‌دار استوار است. اما صمیمیت و نزدیکی لزوماً مترادف با صداقت کامل نیست. همسران بسیاری وجود دارند که همه چیز را به هم نمی‌گویند و در عین حال رابطه‌ای رضایت‌بخش و مبتنی بر اعتماد دارند. به همین ترتیب همسرانی هستند که اسرار مگوی بسیاری را در سینه‌شان حبس کرده‌اند و تحمل این بار آزارشان می‌دهند، یا این که ماه سرانجام از زیر ابر بیرون آمده و با برملا شدن رازهایشان اعتماد همسرشان خدشه‌دار شده و رابطه‌شان آسیب دیده است. اگر رازی در گذشته دارید و مردد هستید درباره آن با همسرتان یا همسر آینده خود صحبت کنید یا خیر یا اگر شما آن شخصی هستید که به گذشته همسر خود شک دارید و نمی­‌دانید کنکاش و دانستن درباره آن، اوضاع را بهتر می­‌کند یا بدتر، لازم است قبل از هر اقدامی با مشاور صحبت کنید. گاهی بیان مسائلی که مربوط به گذشته است و یا سرک کشیدن در گذشته همسر تمام اعتماد و احساس امنیتی که مدت­ها برای ساختن و حفظ آن تلاش کرده بودید را از بین می­‌برد که بازسازی آن کار چندان آسانی نیست. پس بی­‌مهابا اقدام نکنید.

اگر می­‌خواهید آرامش و خوشبختی خود را در زندگی مشترک با همسرتان حفظ کنید لازم است بتوانید با گذشته او کنار بیایید. کنار آمدن با گذشته‌­ای که برای شما خوشایند نیست قطعاً کار آسانی نخواهد بود ولی برای سلامتی رابطه شما الزامی است. با استفاده از راهکارهای زیر که توسط مشاور ارائه می­‌شود می‌­توانید به خودتان در این مسیر کمک کنید:

گاهی اوقات حتی اگر دلیلی هم برای عصبانیت خود داشته باشیم، از خشمگین شدن خود دچار احساس گناه می‌شویم. به ما یاد داده‌اند که خشم احساسی بد و خطرناک است و یک دختر یا پسر خوب خشم خود را بر سر دیگران خالی نمی‌کند. بنابراین چون نمی‌خواهیم به دیگران آسیب بزنیم، خشم خود را فرومی‌خوریم. ازآنجایی که خشم باعث می‌شود که معذب شویم یا احساس گناه کنیم، خشم خود را نادیده می‌گیریم. اما اشتباه نکنید. والدین‌تان به شما دروغ گفته‌اند و این حق شما است که عصبانی شوید و خشم خود را ابراز کنید. عصبانیت‌تان را به روشی سالم که متناسب با شخصیت‌تان است، بیان کنید، به مکان خلوت و دورافتاده‌ای بروید و داخل ماشین‌تان، جایی که هیچ کس صدایتان را نمی‌شنود، جیغ بزنید، داد بکشید، با صدای بلند گریه کنید و داد و بیداد راه بیاندازید. تمام مشکلاتی را که پشت سر گذاشته‌اید و دوست دارید به همسرتان بگویید، در دفترچه خاطراتتان بنویسید. اجازه بدهید که اندوه، درد، غافلگیری، خشم و آزاری که به جسم  و روح‌تان وارد شده، تخلیه شود.

برای شکست‌ها و رویاهای از دست رفته‌تان غمگساری کنید تا بتوانید این زخم‌های عاطفی را التیام دهید. اطلاع پیدا کردن از رازها و دروغ‌های همسرتان دردناک بوده است و نیاز دارید که مدتی در سوگ مرگ رویاهای خود به غم بنشینید. چشم‌اندازی که از داشتن آینده‌ای درخشان در کنار همسرتان داشته‌اید، از هم پاشیده و نظرتان برای ابد درباره همسرتان تغییر کرده است. خاطرات خوش‌تان لکه‌دار شده و رنگ باخته است. با خودتان و همسرتان صادق باشید.

مفهوم اصلی متعهد بودن به پیوند زناشویی این است که زوجین در گردباد حوادث و فراز و نشیب‌ها همچنان در کنار هم بمانند. تعهد عاطفی ایجاب می‌کند که نیازها و امیال شخصی خود را قربانی کنیم تا بتوانیم پیمان زناشویی را حفظ کنیم. این تعهد و التزام باعث می‌شود که نگرش‌ و طرز فکر مثبتی نسبت به ازدواج‌مان داشته باشیم و از همسرمان حمایت کنیم. به این ترتیب چون از داشتن یک رابطه سالم و عاشقانه لذت می‌بریم، احتمال این که به هم خیانت کنیم، کمتر می‌شود. آیا خود را ملزم می‌دانید که زندگی زناشویی‌تان را نجات دهید؟ آیا همسرتان نیز خود را موظف می‌داند که اعتماد شما را دوباره جلب کند؟ اگر می‌توانید با گذشته‌ی رازآلود یا رابطه قدیمی او کنار بیایید، لازم است که دوباره از صمیم قلب به پیوند مقدس‌تان متعهد شوید تا بتوانید زندگی‌تان را نجات دهید. برای این کار باید راه‌های سالم کنار آمدن با گذشته‌ی همسر خود را یاد بگیرید، گذشته را ببخشید و فراموش کنید. حتی شاید بهتر باشد که در جلسات مشاوره زوجین یا مشاوره خانواده شرکت کنید یا دست‌کم کتاب‌هایی درباره ازدواج‌های موفق بخوانید. البته خودتان به تنهایی نمی‌توانید رابطه‌تان را ترمیم کنید، از همسرتان سوال کنید که آیا او نیز به حفظ این زندگی علاقه دارد یا خیر.

حتماً شنیده‌اید که در عفو لذتی هست که در انتقام نیست. بخشش موهبتی زیبا است، البته قبول داریم که درک همسر خطاکارتان و گذشتن از گذشته او بسیار دشوار است. ما عاشق این هستیم که ما را ببخشند، اما خودمان توانایی بخشش دیگران را نداریم. اگر می‌خواهید با گذشته همسرتان کنار بیایید، قبل از هر کار لازم است که او را به خاطر روابط گذشته‌اش، خیانت کردن، پنهان‌کاری‌های مالی یا خیانت عاطفی ببخشید. همسرتان را به خاطر خیانتی که در حق‌تان کرده است، به خاطر رازی که از شما مخفی نگه داشته است و به خاطر داشتن گذشته‌ای که زندگی‌تان را تیره و تار کرده است، ببخشید. بخشنده بودن خصلتی است که هر روز باید آن را انتخاب کنید. گذشتن از رازهای همسرتان کاری است که هر روز صبح، ظهر و شب باید آن را انجام دهید. این تصمیم یک تصمیم آگاهانه است و برای ترمیم رابطه سرد شده‌تان لازم است.

اعتماد بسیار شکننده است و یک سهل‌انگاری کافی است که اعتماد نابود شود. اگر دلیل بی‌اعتمادی شما به همسرتان، اتفاق مهمی مانند خیانت باشد، تقریباً غیرممکن است که بتوان اعتماد اولیه را دوباره برقرار کرد و سایه این بی‌اعتمادی تمام جوانب زندگی زناشویی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. اگر رازها، گذشته تاریک یا روابط قدیمی همسرتان اعتماد شما را نسبت به او از بین برده باشد، دیگر در کنار او احساس امنیت نخواهید کرد. کنکاش در گذشته همسرتان و زیر نظر گرفتن مداوم او برای یافتن نشانه‌های دروغ یا خیانت دوباره بنیان ازدواج‌تان را سست خواهد کرد. البته هدف شما این است که متوجه شوید آیا زندگی‌تان دوباره سرپا خواهد شد و این که آیا دوباره عشق، دلگرمی و امنیت روزگار گذشته را بازخواهید یافت یا خیر.

جلب اعتماد دوباره فرایندی درازمدت است که ارزش تلاش کردن را دارد. از داشتن یک ارتباط سالم و حتی بحث کردن درباره رازهای همسرتان و روابط گذشته‌اش خجالت نکشید و خودداری نکنید. واقعیت این است که بحث و تبادل نظر برای ازدواج خوب است. راهکارهای ساده‌ای برای بهبود رابطه زناشویی وجود دارد. اگر از کاری که همسرتان انجام می‌دهد یا نمی‌دهد، ناراضی هستید، این موضوع را با او مطرح کنید تا از نیازهای واقعی شما مطلع شود و برای تامین خواسته‌هایتان و جلب رضایت‌تان، تغییراتی را در رفتار و برخوردش ایجاد کند.

به علاوه این بحث‌ها به زوجین کمک می‌کند تا راه‌حلی را برای مشکلاتشان پیدا کنند و به این ترتیب دوباره اعتماد یکدیگر را جلب کنند. با همفکری و همکاری یکدیگر می‌توانید زندگی‌ مشترک‌تان را از لبه پرتگاه رازها و روابط قدیمی همسرتان نجات دهید و دوباره به هم علاقمند شوید.

یادگیری مهارت زندگی کردن در لحظه یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کنار آمدن با رازها و روابط گذشته همسرتان است. گذشته سپری شده است و هیچ فایده‌ای ندارد که مدام به عقب برگردید و در گذشته کنکاش کنید. بخشش لازمه‌ی آزاد شدن از قید و بند رازهای گذشته است. اگر نمی‌توانید همسرتان را به خاطر دروغ‌ها، رازها یا خیانت‌هایش ببخشید، هیچگاه از بند گذشته رها نخواهید شد. اگر نمی‌توانید خودتان را به خاطر اشتباه‌ها یا انتخاب‌های نادرست‌تان ببخشید، در باتلاق گذشته گیر خواهید کرد. دم را غنیمت بشمارید. نه خود را به خاطر اشتباهات گذشته سرزنش کنید و نه نگرانی آینده را به دلتان راه بدهید. همسرتان از مخفی نگه داشتن گذشته خود پشیمان است و از صمیم قلب می‌خواهد که او را ببخشید و به او اعتماد کنید تا بتواند آینده روشنی را برایتان خلق کند. زندگی کردن در حال و به خدا توکل کردن در زندگی رمز یک زندگی شاد، سالم و آزاد است. اگر با مردی مرموز ازدواج کرده‌اید یا خودتان گذشته‌ی تاریکی دارید که نمی‌خواهید درباره آن حرف بزنید، تنها راه آزاد زندگی کردن‌تان این است که در لحظه زندگی کنید.

آیا گذشته همسرتان آلوده به خیانت یا حتی روابطی است که نمی‌تواند درباره آن‌ها با شما صحبت کند؟

این تجربه یکی از مراجعه ­کنندگان به مشاوران است:

“پنج سال است که نامزد کرده‌ایم و نامزدم کارهای غیرقابل بخششی مانند خیانت و حتی اشتباهاتی انجام داده بود که خودش خجالت می‌کشید آنها را اعتراف کند. من حاضر شدم که او را بدون دانستن حقیقت ببخشم. اما الان می‌خواهم بدانم که او چه رازهایی را از من مخفی کرده است. دانستن این رازها تمام فکر و ذکرم شده است و در هر جایی دنبال پیدا کردن سرنخی از واقعیت می‌گردم. احساس بدبختی و درماندگی می‌کنم و فکر می‌کنم که بدون دانستن تمام واقعیت نمی‌توانم با او خوشبخت باشم یا به او اعتماد کنم. عاشقش هستم، اما واقعاً درمانده شده‌ام و روز به روز علاقه‌ام به او کمتر می‌شود. هر بار که از او درباره نکاتی می‌پرسم که از گذشته‌اش کشف کرده‌ام، او ساکت می‌ماند و همه چیز را انکار می‌کند. می‌دانم که او نمی‌خواهد به من آسیب بزند و از گذشته خود خجالت می‌کشد، اما تا واقعیت را از زبان خودش نشنوم، نمی‌توانم او را ببخشم. دوست دارم که همسر آینده‌ام مسئولیت کارهایش را به عهده بگیرد و به خطاهای خود اعتراف کند تا بتوانم این پرونده را برای همیشه ببندم.”

اگر همسرتان نمی‌تواند رازهایش را اعتراف کند و گذشته‌اش را با شما شریک شود، احتمالاً هنوز نتوانسته است بر احساس شرم و گناه خود غلبه کند. این راز باری است که بر دوش‌های او سنگینی می‌کند. همسرتان باید یاد بگیرد که خودش را ببخشد و اجازه ندهد که گذشته‌اش او را کنترل کند. اگر رازها و روابط قدیمی و مانند خوره روح و جسم‌اش را می‌خورد، او برای کنار آمدن با گذشته به کمک نیاز دارد. باید دوباره قدرت‌ و نیرویتان را جمع کنید. شما نمی‌توانید او را وادار کنید که با گذشته‌اش کنار بیاید، اما می‌توانید مانع از آن شوید که این اسرار تاریک زندگی‌تان را به نابودی بکشد. به خودتان مطمئن باشید. می‌توانید راه‌هایی را پیدا کنید که احساسات فردی که به او توجه دارید، روحیه‌تان را تخریب نکند و راه احساسی‌تان از هم جدا شود، اما همچنان رابطه‌تان حفظ شود. البته این روش به اندازه‌ای که دوست دارید، عاشقانه یا سالم نیست، اما حداقل رازها و روابط گذشته‌ی همسرتان نیرویتان را تحلیل نمی‌برد.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

80 بازدید

69 بازدید

85 بازدید

113 بازدید

236 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

ممکن است برای هر یک از ما پیش آمده باشد که بعد از مدتی که از آغاز ازدواجمان بگذرد (یا حتی از قبل از ازدواج) متوجه مسائل و رازهایی در مورد گذشته همسر خود شویم که هضم آن­ها برایمان کاری دشوار و آزاردهنده است. شاید در ابتدا فکر کنیم می‌­توانیم به راحتی با این گذشته کنار بیاییم و حتی مشتاق باشیم بیشتر بدانیم ولی در حقیقت این دانستن ولی بخشیدن و کنار آمدن برای هیچ مرد و زنی کار آسانی نیست و نیاز به مهارت و راهکارهای مؤثر دارد. یک روانشناس و مشاور خبره بهتر از هرکس می­‌تواند در این شرایط ما را راهنمایی کند. مشاوران با تجربه‌­ای که در تعامل با زوج‌­های بسیاری داشته‌­اند در این زمینه گزینه خوبی برای دریافت کمک و راهنمایی‌های لازم هستند.

با مشاوره، کیفیت خوب زندگی مشترکتان را با وجود آن گذشته ناخوشایند حفظ کنید، چه همسرتان خودش در مورد گذشته­‌اش صحبت کرده و چه شما خودتان به آن پی برده­‌اید بهتر است در این لحظه با نهایت دقت و حوصله قدم­‌های بعد را بردارید. شما نمی­‌توانید یک عمر با احساس تردید، خشم و رنجش یا ناامنی به زندگی مشترک خود با همسرتان ادامه دهید. در عوض می‌توانید با کمک گرفتن از مشاور بهترین راه حل را برای کنار آمدن با مسائل مربوط به گذشته و ساختن آینده بدون احساس ترس و آزردگی خاطر، در پیش بگیرید. از طرفی اگر تصمیم دارید رازی را درباره گذشته خود با همسرتان در میان بگذارید لطفاً ابتدا با روانشناس مشورت نمایید. زیرا همیشه گفتن تمام حقیقت درباره گذشته بهترین کار نیست همان­طور که پنهان کردن آن نیز ممکن است کار صحیحی نباشد. مشاورین متخصص و باتجربه همواره آماده‌اند تا با به کارگیری تمام توان خود به شما و همسرتان برای گذر از این چالش کمک کنند تا اجازه ندهید گذشته­‌ای که دیگر برنمی­‌گردد به آینده شما آسیب برساند.

 

فهرست مطالب

چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

بنیان اکثر روابط بلندمدت بر ارتباطات جسمی و عاطفی محکم و ریشه‌دار استوار است. اما صمیمیت و نزدیکی لزوماً مترادف با صداقت کامل نیست. همسران بسیاری وجود دارند که همه چیز را به هم نمی‌گویند و در عین حال رابطه‌ای رضایت‌بخش و مبتنی بر اعتماد دارند. به همین ترتیب همسرانی هستند که اسرار مگوی بسیاری را در سینه‌شان حبس کرده‌اند و تحمل این بار آزارشان می‌دهند، یا این که ماه سرانجام از زیر ابر بیرون آمده و با برملا شدن رازهایشان اعتماد همسرشان خدشه‌دار شده و رابطه‌شان آسیب دیده است. اگر رازی در گذشته دارید و مردد هستید درباره آن با همسرتان یا همسر آینده خود صحبت کنید یا خیر یا اگر شما آن شخصی هستید که به گذشته همسر خود شک دارید و نمی­‌دانید کنکاش و دانستن درباره آن، اوضاع را بهتر می­‌کند یا بدتر، لازم است قبل از هر اقدامی با مشاور صحبت کنید. گاهی بیان مسائلی که مربوط به گذشته است و یا سرک کشیدن در گذشته همسر تمام اعتماد و احساس امنیتی که مدت­ها برای ساختن و حفظ آن تلاش کرده بودید را از بین می­‌برد که بازسازی آن کار چندان آسانی نیست. پس بی­‌مهابا اقدام نکنید.

اگر می­‌خواهید آرامش و خوشبختی خود را در زندگی مشترک با همسرتان حفظ کنید لازم است بتوانید با گذشته او کنار بیایید. کنار آمدن با گذشته‌­ای که برای شما خوشایند نیست قطعاً کار آسانی نخواهد بود ولی برای سلامتی رابطه شما الزامی است. با استفاده از راهکارهای زیر که توسط مشاور ارائه می­‌شود می‌­توانید به خودتان در این مسیر کمک کنید:

گاهی اوقات حتی اگر دلیلی هم برای عصبانیت خود داشته باشیم، از خشمگین شدن خود دچار احساس گناه می‌شویم. به ما یاد داده‌اند که خشم احساسی بد و خطرناک است و یک دختر یا پسر خوب خشم خود را بر سر دیگران خالی نمی‌کند. بنابراین چون نمی‌خواهیم به دیگران آسیب بزنیم، خشم خود را فرومی‌خوریم. ازآنجایی که خشم باعث می‌شود که معذب شویم یا احساس گناه کنیم، خشم خود را نادیده می‌گیریم. اما اشتباه نکنید. والدین‌تان به شما دروغ گفته‌اند و این حق شما است که عصبانی شوید و خشم خود را ابراز کنید. عصبانیت‌تان را به روشی سالم که متناسب با شخصیت‌تان است، بیان کنید، به مکان خلوت و دورافتاده‌ای بروید و داخل ماشین‌تان، جایی که هیچ کس صدایتان را نمی‌شنود، جیغ بزنید، داد بکشید، با صدای بلند گریه کنید و داد و بیداد راه بیاندازید. تمام مشکلاتی را که پشت سر گذاشته‌اید و دوست دارید به همسرتان بگویید، در دفترچه خاطراتتان بنویسید. اجازه بدهید که اندوه، درد، غافلگیری، خشم و آزاری که به جسم  و روح‌تان وارد شده، تخلیه شود.

برای شکست‌ها و رویاهای از دست رفته‌تان غمگساری کنید تا بتوانید این زخم‌های عاطفی را التیام دهید. اطلاع پیدا کردن از رازها و دروغ‌های همسرتان دردناک بوده است و نیاز دارید که مدتی در سوگ مرگ رویاهای خود به غم بنشینید. چشم‌اندازی که از داشتن آینده‌ای درخشان در کنار همسرتان داشته‌اید، از هم پاشیده و نظرتان برای ابد درباره همسرتان تغییر کرده است. خاطرات خوش‌تان لکه‌دار شده و رنگ باخته است. با خودتان و همسرتان صادق باشید.

مفهوم اصلی متعهد بودن به پیوند زناشویی این است که زوجین در گردباد حوادث و فراز و نشیب‌ها همچنان در کنار هم بمانند. تعهد عاطفی ایجاب می‌کند که نیازها و امیال شخصی خود را قربانی کنیم تا بتوانیم پیمان زناشویی را حفظ کنیم. این تعهد و التزام باعث می‌شود که نگرش‌ و طرز فکر مثبتی نسبت به ازدواج‌مان داشته باشیم و از همسرمان حمایت کنیم. به این ترتیب چون از داشتن یک رابطه سالم و عاشقانه لذت می‌بریم، احتمال این که به هم خیانت کنیم، کمتر می‌شود. آیا خود را ملزم می‌دانید که زندگی زناشویی‌تان را نجات دهید؟ آیا همسرتان نیز خود را موظف می‌داند که اعتماد شما را دوباره جلب کند؟ اگر می‌توانید با گذشته‌ی رازآلود یا رابطه قدیمی او کنار بیایید، لازم است که دوباره از صمیم قلب به پیوند مقدس‌تان متعهد شوید تا بتوانید زندگی‌تان را نجات دهید. برای این کار باید راه‌های سالم کنار آمدن با گذشته‌ی همسر خود را یاد بگیرید، گذشته را ببخشید و فراموش کنید. حتی شاید بهتر باشد که در جلسات مشاوره زوجین یا مشاوره خانواده شرکت کنید یا دست‌کم کتاب‌هایی درباره ازدواج‌های موفق بخوانید. البته خودتان به تنهایی نمی‌توانید رابطه‌تان را ترمیم کنید، از همسرتان سوال کنید که آیا او نیز به حفظ این زندگی علاقه دارد یا خیر.

حتماً شنیده‌اید که در عفو لذتی هست که در انتقام نیست. بخشش موهبتی زیبا است، البته قبول داریم که درک همسر خطاکارتان و گذشتن از گذشته او بسیار دشوار است. ما عاشق این هستیم که ما را ببخشند، اما خودمان توانایی بخشش دیگران را نداریم. اگر می‌خواهید با گذشته همسرتان کنار بیایید، قبل از هر کار لازم است که او را به خاطر روابط گذشته‌اش، خیانت کردن، پنهان‌کاری‌های مالی یا خیانت عاطفی ببخشید. همسرتان را به خاطر خیانتی که در حق‌تان کرده است، به خاطر رازی که از شما مخفی نگه داشته است و به خاطر داشتن گذشته‌ای که زندگی‌تان را تیره و تار کرده است، ببخشید. بخشنده بودن خصلتی است که هر روز باید آن را انتخاب کنید. گذشتن از رازهای همسرتان کاری است که هر روز صبح، ظهر و شب باید آن را انجام دهید. این تصمیم یک تصمیم آگاهانه است و برای ترمیم رابطه سرد شده‌تان لازم است.

اعتماد بسیار شکننده است و یک سهل‌انگاری کافی است که اعتماد نابود شود. اگر دلیل بی‌اعتمادی شما به همسرتان، اتفاق مهمی مانند خیانت باشد، تقریباً غیرممکن است که بتوان اعتماد اولیه را دوباره برقرار کرد و سایه این بی‌اعتمادی تمام جوانب زندگی زناشویی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. اگر رازها، گذشته تاریک یا روابط قدیمی همسرتان اعتماد شما را نسبت به او از بین برده باشد، دیگر در کنار او احساس امنیت نخواهید کرد. کنکاش در گذشته همسرتان و زیر نظر گرفتن مداوم او برای یافتن نشانه‌های دروغ یا خیانت دوباره بنیان ازدواج‌تان را سست خواهد کرد. البته هدف شما این است که متوجه شوید آیا زندگی‌تان دوباره سرپا خواهد شد و این که آیا دوباره عشق، دلگرمی و امنیت روزگار گذشته را بازخواهید یافت یا خیر.

جلب اعتماد دوباره فرایندی درازمدت است که ارزش تلاش کردن را دارد. از داشتن یک ارتباط سالم و حتی بحث کردن درباره رازهای همسرتان و روابط گذشته‌اش خجالت نکشید و خودداری نکنید. واقعیت این است که بحث و تبادل نظر برای ازدواج خوب است. راهکارهای ساده‌ای برای بهبود رابطه زناشویی وجود دارد. اگر از کاری که همسرتان انجام می‌دهد یا نمی‌دهد، ناراضی هستید، این موضوع را با او مطرح کنید تا از نیازهای واقعی شما مطلع شود و برای تامین خواسته‌هایتان و جلب رضایت‌تان، تغییراتی را در رفتار و برخوردش ایجاد کند.

به علاوه این بحث‌ها به زوجین کمک می‌کند تا راه‌حلی را برای مشکلاتشان پیدا کنند و به این ترتیب دوباره اعتماد یکدیگر را جلب کنند. با همفکری و همکاری یکدیگر می‌توانید زندگی‌ مشترک‌تان را از لبه پرتگاه رازها و روابط قدیمی همسرتان نجات دهید و دوباره به هم علاقمند شوید.

یادگیری مهارت زندگی کردن در لحظه یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کنار آمدن با رازها و روابط گذشته همسرتان است. گذشته سپری شده است و هیچ فایده‌ای ندارد که مدام به عقب برگردید و در گذشته کنکاش کنید. بخشش لازمه‌ی آزاد شدن از قید و بند رازهای گذشته است. اگر نمی‌توانید همسرتان را به خاطر دروغ‌ها، رازها یا خیانت‌هایش ببخشید، هیچگاه از بند گذشته رها نخواهید شد. اگر نمی‌توانید خودتان را به خاطر اشتباه‌ها یا انتخاب‌های نادرست‌تان ببخشید، در باتلاق گذشته گیر خواهید کرد. دم را غنیمت بشمارید. نه خود را به خاطر اشتباهات گذشته سرزنش کنید و نه نگرانی آینده را به دلتان راه بدهید. همسرتان از مخفی نگه داشتن گذشته خود پشیمان است و از صمیم قلب می‌خواهد که او را ببخشید و به او اعتماد کنید تا بتواند آینده روشنی را برایتان خلق کند. زندگی کردن در حال و به خدا توکل کردن در زندگی رمز یک زندگی شاد، سالم و آزاد است. اگر با مردی مرموز ازدواج کرده‌اید یا خودتان گذشته‌ی تاریکی دارید که نمی‌خواهید درباره آن حرف بزنید، تنها راه آزاد زندگی کردن‌تان این است که در لحظه زندگی کنید.

آیا گذشته همسرتان آلوده به خیانت یا حتی روابطی است که نمی‌تواند درباره آن‌ها با شما صحبت کند؟

این تجربه یکی از مراجعه ­کنندگان به مشاوران است:

“پنج سال است که نامزد کرده‌ایم و نامزدم کارهای غیرقابل بخششی مانند خیانت و حتی اشتباهاتی انجام داده بود که خودش خجالت می‌کشید آنها را اعتراف کند. من حاضر شدم که او را بدون دانستن حقیقت ببخشم. اما الان می‌خواهم بدانم که او چه رازهایی را از من مخفی کرده است. دانستن این رازها تمام فکر و ذکرم شده است و در هر جایی دنبال پیدا کردن سرنخی از واقعیت می‌گردم. احساس بدبختی و درماندگی می‌کنم و فکر می‌کنم که بدون دانستن تمام واقعیت نمی‌توانم با او خوشبخت باشم یا به او اعتماد کنم. عاشقش هستم، اما واقعاً درمانده شده‌ام و روز به روز علاقه‌ام به او کمتر می‌شود. هر بار که از او درباره نکاتی می‌پرسم که از گذشته‌اش کشف کرده‌ام، او ساکت می‌ماند و همه چیز را انکار می‌کند. می‌دانم که او نمی‌خواهد به من آسیب بزند و از گذشته خود خجالت می‌کشد، اما تا واقعیت را از زبان خودش نشنوم، نمی‌توانم او را ببخشم. دوست دارم که همسر آینده‌ام مسئولیت کارهایش را به عهده بگیرد و به خطاهای خود اعتراف کند تا بتوانم این پرونده را برای همیشه ببندم.”

اگر همسرتان نمی‌تواند رازهایش را اعتراف کند و گذشته‌اش را با شما شریک شود، احتمالاً هنوز نتوانسته است بر احساس شرم و گناه خود غلبه کند. این راز باری است که بر دوش‌های او سنگینی می‌کند. همسرتان باید یاد بگیرد که خودش را ببخشد و اجازه ندهد که گذشته‌اش او را کنترل کند. اگر رازها و روابط قدیمی و مانند خوره روح و جسم‌اش را می‌خورد، او برای کنار آمدن با گذشته به کمک نیاز دارد. باید دوباره قدرت‌ و نیرویتان را جمع کنید. شما نمی‌توانید او را وادار کنید که با گذشته‌اش کنار بیاید، اما می‌توانید مانع از آن شوید که این اسرار تاریک زندگی‌تان را به نابودی بکشد. به خودتان مطمئن باشید. می‌توانید راه‌هایی را پیدا کنید که احساسات فردی که به او توجه دارید، روحیه‌تان را تخریب نکند و راه احساسی‌تان از هم جدا شود، اما همچنان رابطه‌تان حفظ شود. البته این روش به اندازه‌ای که دوست دارید، عاشقانه یا سالم نیست، اما حداقل رازها و روابط گذشته‌ی همسرتان نیرویتان را تحلیل نمی‌برد.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

80 بازدید

69 بازدید

85 بازدید

113 بازدید

236 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

ممکن است برای هر یک از ما پیش آمده باشد که بعد از مدتی که از آغاز ازدواجمان بگذرد (یا حتی از قبل از ازدواج) متوجه مسائل و رازهایی در مورد گذشته همسر خود شویم که هضم آن­ها برایمان کاری دشوار و آزاردهنده است. شاید در ابتدا فکر کنیم می‌­توانیم به راحتی با این گذشته کنار بیاییم و حتی مشتاق باشیم بیشتر بدانیم ولی در حقیقت این دانستن ولی بخشیدن و کنار آمدن برای هیچ مرد و زنی کار آسانی نیست و نیاز به مهارت و راهکارهای مؤثر دارد. یک روانشناس و مشاور خبره بهتر از هرکس می­‌تواند در این شرایط ما را راهنمایی کند. مشاوران با تجربه‌­ای که در تعامل با زوج‌­های بسیاری داشته‌­اند در این زمینه گزینه خوبی برای دریافت کمک و راهنمایی‌های لازم هستند.

با مشاوره، کیفیت خوب زندگی مشترکتان را با وجود آن گذشته ناخوشایند حفظ کنید، چه همسرتان خودش در مورد گذشته­‌اش صحبت کرده و چه شما خودتان به آن پی برده­‌اید بهتر است در این لحظه با نهایت دقت و حوصله قدم­‌های بعد را بردارید. شما نمی­‌توانید یک عمر با احساس تردید، خشم و رنجش یا ناامنی به زندگی مشترک خود با همسرتان ادامه دهید. در عوض می‌توانید با کمک گرفتن از مشاور بهترین راه حل را برای کنار آمدن با مسائل مربوط به گذشته و ساختن آینده بدون احساس ترس و آزردگی خاطر، در پیش بگیرید. از طرفی اگر تصمیم دارید رازی را درباره گذشته خود با همسرتان در میان بگذارید لطفاً ابتدا با روانشناس مشورت نمایید. زیرا همیشه گفتن تمام حقیقت درباره گذشته بهترین کار نیست همان­طور که پنهان کردن آن نیز ممکن است کار صحیحی نباشد. مشاورین متخصص و باتجربه همواره آماده‌اند تا با به کارگیری تمام توان خود به شما و همسرتان برای گذر از این چالش کمک کنند تا اجازه ندهید گذشته­‌ای که دیگر برنمی­‌گردد به آینده شما آسیب برساند.

 

فهرست مطالب

چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

بنیان اکثر روابط بلندمدت بر ارتباطات جسمی و عاطفی محکم و ریشه‌دار استوار است. اما صمیمیت و نزدیکی لزوماً مترادف با صداقت کامل نیست. همسران بسیاری وجود دارند که همه چیز را به هم نمی‌گویند و در عین حال رابطه‌ای رضایت‌بخش و مبتنی بر اعتماد دارند. به همین ترتیب همسرانی هستند که اسرار مگوی بسیاری را در سینه‌شان حبس کرده‌اند و تحمل این بار آزارشان می‌دهند، یا این که ماه سرانجام از زیر ابر بیرون آمده و با برملا شدن رازهایشان اعتماد همسرشان خدشه‌دار شده و رابطه‌شان آسیب دیده است. اگر رازی در گذشته دارید و مردد هستید درباره آن با همسرتان یا همسر آینده خود صحبت کنید یا خیر یا اگر شما آن شخصی هستید که به گذشته همسر خود شک دارید و نمی­‌دانید کنکاش و دانستن درباره آن، اوضاع را بهتر می­‌کند یا بدتر، لازم است قبل از هر اقدامی با مشاور صحبت کنید. گاهی بیان مسائلی که مربوط به گذشته است و یا سرک کشیدن در گذشته همسر تمام اعتماد و احساس امنیتی که مدت­ها برای ساختن و حفظ آن تلاش کرده بودید را از بین می­‌برد که بازسازی آن کار چندان آسانی نیست. پس بی­‌مهابا اقدام نکنید.

اگر می­‌خواهید آرامش و خوشبختی خود را در زندگی مشترک با همسرتان حفظ کنید لازم است بتوانید با گذشته او کنار بیایید. کنار آمدن با گذشته‌­ای که برای شما خوشایند نیست قطعاً کار آسانی نخواهد بود ولی برای سلامتی رابطه شما الزامی است. با استفاده از راهکارهای زیر که توسط مشاور ارائه می­‌شود می‌­توانید به خودتان در این مسیر کمک کنید:

گاهی اوقات حتی اگر دلیلی هم برای عصبانیت خود داشته باشیم، از خشمگین شدن خود دچار احساس گناه می‌شویم. به ما یاد داده‌اند که خشم احساسی بد و خطرناک است و یک دختر یا پسر خوب خشم خود را بر سر دیگران خالی نمی‌کند. بنابراین چون نمی‌خواهیم به دیگران آسیب بزنیم، خشم خود را فرومی‌خوریم. ازآنجایی که خشم باعث می‌شود که معذب شویم یا احساس گناه کنیم، خشم خود را نادیده می‌گیریم. اما اشتباه نکنید. والدین‌تان به شما دروغ گفته‌اند و این حق شما است که عصبانی شوید و خشم خود را ابراز کنید. عصبانیت‌تان را به روشی سالم که متناسب با شخصیت‌تان است، بیان کنید، به مکان خلوت و دورافتاده‌ای بروید و داخل ماشین‌تان، جایی که هیچ کس صدایتان را نمی‌شنود، جیغ بزنید، داد بکشید، با صدای بلند گریه کنید و داد و بیداد راه بیاندازید. تمام مشکلاتی را که پشت سر گذاشته‌اید و دوست دارید به همسرتان بگویید، در دفترچه خاطراتتان بنویسید. اجازه بدهید که اندوه، درد، غافلگیری، خشم و آزاری که به جسم  و روح‌تان وارد شده، تخلیه شود.

برای شکست‌ها و رویاهای از دست رفته‌تان غمگساری کنید تا بتوانید این زخم‌های عاطفی را التیام دهید. اطلاع پیدا کردن از رازها و دروغ‌های همسرتان دردناک بوده است و نیاز دارید که مدتی در سوگ مرگ رویاهای خود به غم بنشینید. چشم‌اندازی که از داشتن آینده‌ای درخشان در کنار همسرتان داشته‌اید، از هم پاشیده و نظرتان برای ابد درباره همسرتان تغییر کرده است. خاطرات خوش‌تان لکه‌دار شده و رنگ باخته است. با خودتان و همسرتان صادق باشید.

مفهوم اصلی متعهد بودن به پیوند زناشویی این است که زوجین در گردباد حوادث و فراز و نشیب‌ها همچنان در کنار هم بمانند. تعهد عاطفی ایجاب می‌کند که نیازها و امیال شخصی خود را قربانی کنیم تا بتوانیم پیمان زناشویی را حفظ کنیم. این تعهد و التزام باعث می‌شود که نگرش‌ و طرز فکر مثبتی نسبت به ازدواج‌مان داشته باشیم و از همسرمان حمایت کنیم. به این ترتیب چون از داشتن یک رابطه سالم و عاشقانه لذت می‌بریم، احتمال این که به هم خیانت کنیم، کمتر می‌شود. آیا خود را ملزم می‌دانید که زندگی زناشویی‌تان را نجات دهید؟ آیا همسرتان نیز خود را موظف می‌داند که اعتماد شما را دوباره جلب کند؟ اگر می‌توانید با گذشته‌ی رازآلود یا رابطه قدیمی او کنار بیایید، لازم است که دوباره از صمیم قلب به پیوند مقدس‌تان متعهد شوید تا بتوانید زندگی‌تان را نجات دهید. برای این کار باید راه‌های سالم کنار آمدن با گذشته‌ی همسر خود را یاد بگیرید، گذشته را ببخشید و فراموش کنید. حتی شاید بهتر باشد که در جلسات مشاوره زوجین یا مشاوره خانواده شرکت کنید یا دست‌کم کتاب‌هایی درباره ازدواج‌های موفق بخوانید. البته خودتان به تنهایی نمی‌توانید رابطه‌تان را ترمیم کنید، از همسرتان سوال کنید که آیا او نیز به حفظ این زندگی علاقه دارد یا خیر.

حتماً شنیده‌اید که در عفو لذتی هست که در انتقام نیست. بخشش موهبتی زیبا است، البته قبول داریم که درک همسر خطاکارتان و گذشتن از گذشته او بسیار دشوار است. ما عاشق این هستیم که ما را ببخشند، اما خودمان توانایی بخشش دیگران را نداریم. اگر می‌خواهید با گذشته همسرتان کنار بیایید، قبل از هر کار لازم است که او را به خاطر روابط گذشته‌اش، خیانت کردن، پنهان‌کاری‌های مالی یا خیانت عاطفی ببخشید. همسرتان را به خاطر خیانتی که در حق‌تان کرده است، به خاطر رازی که از شما مخفی نگه داشته است و به خاطر داشتن گذشته‌ای که زندگی‌تان را تیره و تار کرده است، ببخشید. بخشنده بودن خصلتی است که هر روز باید آن را انتخاب کنید. گذشتن از رازهای همسرتان کاری است که هر روز صبح، ظهر و شب باید آن را انجام دهید. این تصمیم یک تصمیم آگاهانه است و برای ترمیم رابطه سرد شده‌تان لازم است.

اعتماد بسیار شکننده است و یک سهل‌انگاری کافی است که اعتماد نابود شود. اگر دلیل بی‌اعتمادی شما به همسرتان، اتفاق مهمی مانند خیانت باشد، تقریباً غیرممکن است که بتوان اعتماد اولیه را دوباره برقرار کرد و سایه این بی‌اعتمادی تمام جوانب زندگی زناشویی را تحت الشعاع قرار می‌دهد. اگر رازها، گذشته تاریک یا روابط قدیمی همسرتان اعتماد شما را نسبت به او از بین برده باشد، دیگر در کنار او احساس امنیت نخواهید کرد. کنکاش در گذشته همسرتان و زیر نظر گرفتن مداوم او برای یافتن نشانه‌های دروغ یا خیانت دوباره بنیان ازدواج‌تان را سست خواهد کرد. البته هدف شما این است که متوجه شوید آیا زندگی‌تان دوباره سرپا خواهد شد و این که آیا دوباره عشق، دلگرمی و امنیت روزگار گذشته را بازخواهید یافت یا خیر.

جلب اعتماد دوباره فرایندی درازمدت است که ارزش تلاش کردن را دارد. از داشتن یک ارتباط سالم و حتی بحث کردن درباره رازهای همسرتان و روابط گذشته‌اش خجالت نکشید و خودداری نکنید. واقعیت این است که بحث و تبادل نظر برای ازدواج خوب است. راهکارهای ساده‌ای برای بهبود رابطه زناشویی وجود دارد. اگر از کاری که همسرتان انجام می‌دهد یا نمی‌دهد، ناراضی هستید، این موضوع را با او مطرح کنید تا از نیازهای واقعی شما مطلع شود و برای تامین خواسته‌هایتان و جلب رضایت‌تان، تغییراتی را در رفتار و برخوردش ایجاد کند.

به علاوه این بحث‌ها به زوجین کمک می‌کند تا راه‌حلی را برای مشکلاتشان پیدا کنند و به این ترتیب دوباره اعتماد یکدیگر را جلب کنند. با همفکری و همکاری یکدیگر می‌توانید زندگی‌ مشترک‌تان را از لبه پرتگاه رازها و روابط قدیمی همسرتان نجات دهید و دوباره به هم علاقمند شوید.

یادگیری مهارت زندگی کردن در لحظه یکی از مهم‌ترین راهکارها برای کنار آمدن با رازها و روابط گذشته همسرتان است. گذشته سپری شده است و هیچ فایده‌ای ندارد که مدام به عقب برگردید و در گذشته کنکاش کنید. بخشش لازمه‌ی آزاد شدن از قید و بند رازهای گذشته است. اگر نمی‌توانید همسرتان را به خاطر دروغ‌ها، رازها یا خیانت‌هایش ببخشید، هیچگاه از بند گذشته رها نخواهید شد. اگر نمی‌توانید خودتان را به خاطر اشتباه‌ها یا انتخاب‌های نادرست‌تان ببخشید، در باتلاق گذشته گیر خواهید کرد. دم را غنیمت بشمارید. نه خود را به خاطر اشتباهات گذشته سرزنش کنید و نه نگرانی آینده را به دلتان راه بدهید. همسرتان از مخفی نگه داشتن گذشته خود پشیمان است و از صمیم قلب می‌خواهد که او را ببخشید و به او اعتماد کنید تا بتواند آینده روشنی را برایتان خلق کند. زندگی کردن در حال و به خدا توکل کردن در زندگی رمز یک زندگی شاد، سالم و آزاد است. اگر با مردی مرموز ازدواج کرده‌اید یا خودتان گذشته‌ی تاریکی دارید که نمی‌خواهید درباره آن حرف بزنید، تنها راه آزاد زندگی کردن‌تان این است که در لحظه زندگی کنید.

آیا گذشته همسرتان آلوده به خیانت یا حتی روابطی است که نمی‌تواند درباره آن‌ها با شما صحبت کند؟

این تجربه یکی از مراجعه ­کنندگان به مشاوران است:

“پنج سال است که نامزد کرده‌ایم و نامزدم کارهای غیرقابل بخششی مانند خیانت و حتی اشتباهاتی انجام داده بود که خودش خجالت می‌کشید آنها را اعتراف کند. من حاضر شدم که او را بدون دانستن حقیقت ببخشم. اما الان می‌خواهم بدانم که او چه رازهایی را از من مخفی کرده است. دانستن این رازها تمام فکر و ذکرم شده است و در هر جایی دنبال پیدا کردن سرنخی از واقعیت می‌گردم. احساس بدبختی و درماندگی می‌کنم و فکر می‌کنم که بدون دانستن تمام واقعیت نمی‌توانم با او خوشبخت باشم یا به او اعتماد کنم. عاشقش هستم، اما واقعاً درمانده شده‌ام و روز به روز علاقه‌ام به او کمتر می‌شود. هر بار که از او درباره نکاتی می‌پرسم که از گذشته‌اش کشف کرده‌ام، او ساکت می‌ماند و همه چیز را انکار می‌کند. می‌دانم که او نمی‌خواهد به من آسیب بزند و از گذشته خود خجالت می‌کشد، اما تا واقعیت را از زبان خودش نشنوم، نمی‌توانم او را ببخشم. دوست دارم که همسر آینده‌ام مسئولیت کارهایش را به عهده بگیرد و به خطاهای خود اعتراف کند تا بتوانم این پرونده را برای همیشه ببندم.”

اگر همسرتان نمی‌تواند رازهایش را اعتراف کند و گذشته‌اش را با شما شریک شود، احتمالاً هنوز نتوانسته است بر احساس شرم و گناه خود غلبه کند. این راز باری است که بر دوش‌های او سنگینی می‌کند. همسرتان باید یاد بگیرد که خودش را ببخشد و اجازه ندهد که گذشته‌اش او را کنترل کند. اگر رازها و روابط قدیمی و مانند خوره روح و جسم‌اش را می‌خورد، او برای کنار آمدن با گذشته به کمک نیاز دارد. باید دوباره قدرت‌ و نیرویتان را جمع کنید. شما نمی‌توانید او را وادار کنید که با گذشته‌اش کنار بیاید، اما می‌توانید مانع از آن شوید که این اسرار تاریک زندگی‌تان را به نابودی بکشد. به خودتان مطمئن باشید. می‌توانید راه‌هایی را پیدا کنید که احساسات فردی که به او توجه دارید، روحیه‌تان را تخریب نکند و راه احساسی‌تان از هم جدا شود، اما همچنان رابطه‌تان حفظ شود. البته این روش به اندازه‌ای که دوست دارید، عاشقانه یا سالم نیست، اما حداقل رازها و روابط گذشته‌ی همسرتان نیرویتان را تحلیل نمی‌برد.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

80 بازدید

69 بازدید

85 بازدید

113 بازدید

236 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

جستجو در سایت

یکی از اختلافات زوجین، مسائلی است که به دلیل کنجکاوی درباره گذشته همسر خویش گرفتار آن می شوند. زنان و مردان بسیاری هستند که پس از ازدواج مشغول جمع آوری اطلاعاتی درباره روابط قبل از ازدواج همسرشان با پسران یا دختران فامیل، هم دانشگاهی ها، خواستگاری هایی که رفته یا خواستگارهایی که داشته یا نامزدی که داشته است، می شوند و در این روند بیمارگونه به اطلاعاتی دست می یابند که در بیشتر موارد صحت نداشته یا بسیار بزرگ نمایی شده است.

مشکلی که در این موارد پیش می آید این است که این افراد حریم شخصی زندگی زناشویی خویش را کنار می زنند و به دیگران و اطرافیان مجوز ورود و دخل و تصرف در این حریم شخصی را می دهند و ممکن است حیثیت و احترام همسرشان را به شدت به خطر اندازد.

واقعیت این است که هر جوانی که می خواهد ازدواج کند، در اولین قدم باید انتخابی سالم داشته باشد و اولین شرط انتخاب سالم برای یک انسان سالم، ارتباط با طرف مقابل است که باید او را به آزمایش بگذارد و وارد ارتباطات کلامی شود تا بتواند انتخاب سالمی انجام دهد و از میان دیگران، مناسب ترین فرد را برای ازدواج پیدا کند؛ بنابراین اگر فردی با حساسیت بالایی باشد می تواند اطلاعات درست و نادرست فراوانی را درباره تعامل همسر خویش با همکاران، همکلاسی ها، نامزد و خواستگار قبلی کسب کند که این ذهنیت آسیب زیادی به سلامت زندگی زناشویی وارد می کند.چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

ممکن است بر اساس این اطلاعات نسبت به همسر خود بدگمان و بی اعتماد شود و نسبت به او قضاوت کند و همسر خود را فردی بی تعهد فرض کند. ذهنیت انسان این توانمندی را دارد که افکار کوچک را بی نهایت بزرگ کند پس در صورتی که ما به ذهن خود اجازه ورود برخی اطلاعات را بدهیم و مدام آن ها را بررسی کنیم، ذهن نیز ناخودآگاه به بزرگ سازی و حجم بخشیدن به افکار بدبینانه می پردازد و ما را در مسیر و جریان خودآزاری و دیگر آزاری های وسواس گونه قرار می دهد که در این شرایط باید در اولین فرصت به روانشناس بالینی مراجعه کرد.

کسی که می خواهد ازدواج کند باید زندگی گذشته همسر خود را حذف کند و قبل از ازدواج در این باره با طرف مقابل گفت و گو و توافق کند. برخی ممکن است حساسیت بالاتری داشته باشند که در این صورت لازم است تحقیقات بیشتری انجام دهند و در صورت ازدواج، روابط قبل از ازدواج همسر خود را به فراموشی بسپرند و وی را برای اتفاق هایی که در گذشته رخ داده یا رخ نداده است مجازات و سرزنش نکنند.

منبع:روزنامه خراسان

با گذشته جنسی همسرمان چطور برخورد کنیم

 

تاثیر گذشته شما در زندگی زناشویی

 

 

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود



بخش مشاوره و پرسش و پاسخ

شناسه کاربری 

رمز عبور             


  

عضویت در سایت


دسته بندی مطالب

مطالب روابط جنسی و زناشویی

مطالب دوران قبل از ازدواج

مطالب پزشکی و سلامت

چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

مطالب تربیت فرزندان

مطالب احکام شرعی

مطالب روانشناسی

مطالب اجتماعی

مطالب صوتی

ویدئو

خدمات عمومی


 


 افراد آنلاین :


24479


بازدید امروز:


34891


بازدید دیروز:


232651139


آمار کل:

مشاوره
ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و
معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این
سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

این مشکل شماست که نمی‌توانید از فکر گذشته همسرتان رها شوید‎

 

این فقط شما نیستید که چنین احساساتی دارید. تقریباً بیشتر آدم‌ها نسبت به گذشته کسی که با او در یک رابطه عاطفی و فعال قرار دارند حساس هستند و این برایشان مسأله‌ای نگران‌کننده و استرس زا است.

 

چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

آیا به گذشته همسرتان و روابطش خیلی فکر می‌کنید؟ آیا این مسأله که در گذشته شریک زندگی‌تان چه گذشته است بیش از حد برایتان مهم است؟ آیا اینکه او قبلاً کسی را دوست داشته یا در یک رابطه دیگری بوده است برایتان مثل یک تهدید است؟ ممکن است دچار وسواس فکری شده باشید؟ آیا درست است که در گذشته او کنکاش کنید و از او بخواهید که برایتان درباره روابط گذشته‌اش توضیح بدهد؟

 

این فقط شما نیستید که چنین احساساتی دارید. تقریباً بیشتر آدم‌ها نسبت به گذشته کسی که با او در یک رابطه عاطفی و فعال قرار دارند حساس هستند و این برایشان مسأله‌ای نگران‌کننده و استرس زا است.

 

رهایی از فکر آنچه در گذشته اتفاق افتاده است خیلی سخت و دشوار نیست. کافی است هر زمان که چنین افکاری به سراغتان می‌‌آید فکرتان را به سمت موضوع دیگری هدایت کنید. شما حتی می‌توانید با فکر کردن به لیست خرید روزانه از این فکر بیرون بیایید. در واقع با پرت کردن حواس خودتان مانع از این می‌شوید که در این افکار غوطه بخورید و مدام به زوایای پنهان ماجرا بپردازید؛فکر بد به سراغتان می‌آید؟ نفس عمیق بکشید پاها را دراز کنید، اجازه بدهید به جای افکار منفی آرامش به سراغتان بیاید.

 

این مشکل شماست که نمی‌توانید از فکر گذشته همسرتان رها شوید. به‌خاطر این مشکل نمی‌توانید همسرتان را بازخواست کنید. او گذشته خودش را داشته و این چیزی است که واقعاً ربط زیادی به شما ندارد. کنکاش زیاد در گذشته او به شما حال خوبی نمی‌دهد و در واقع رابطه را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. یعنی دقیقاً همان اتفاقی می‌افتد که شما به‌خاطر آن نگران هستید. علاوه بر این پرس و جوی زیاد از همسرتان درباره گذشته‌اش این معنی را می‌دهد که شما اثر وجود خودتان را کمتر از دیگران می‌دانید.

 

روی افکارتان کار کنید. وقتی دائماً خود را مشغول دیگری می‌کنید اعتماد به نفس و آرامش‌تان را از دست می‌دهید. شاید لازم باشد روی باورهایتان کار کنید. در بسیاری موارد این تلاش برای کنکاش در گذشته دیگری برآمده از این دیدگاه است که دو نفر آدم بالغ باید با هم صادق باشند و همه چیز را بدانند.

به فکر رابطه خودتان باشید. واقعیت را قبول کنید شما به آنچه در گذشته اتفاق افتاده و تجربه‌های شریک زندگی‌تان حسادت می‌کنید. بهترین راه برای رهایی از این نوع حسادت‌ها و افکار وسواسی روی رابطه خودتان کار کنید. تجربه‌های متفاوت خودتان را داشته باشید.

 

گذشته چیزی است که ما را می‌سازد مگر اینکه ما همین دیشب به دنیا آمده باشیم. فقط کمی به گذشته خودتان فکر کنید. چه چیزهایی در آن وجود داشته؟ آیا جز این است که مهم‌ترین اثر آن این بوده که شخصیت کنونی شما را ساخته است؟ هر آدمی داستانی در گذشته‌اش داشته و مجبور به پاسخگویی درباره آنها نیست. کمی عمیق‌تر و معنادارتر فکر کنید این مسیری است که باید طی می‌شد تا امروز شکل بگیرد. یک آدم چرا باید به‌خاطر تجربه‌های گذشته‌اش؛ خوب یا بد، پاسخگوی دیگران باشد؟

 

منبع: سلامانه

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج


تردید و دو دلی قبل از ازدواج

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی

بهترین مراکزآموزشی بابالاترین میزان بازدهی


لیفت و پروتز سینه توسط پزشک برتر تهران


برای خرید بلیط اول اینجا سر بزن


به مقصد دلخواهت با کمترین هزینه سفر کن


انواع جراحی زیبایی سینه


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن


تو جلسه خواستگاری چی بپرسیم!؟


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر


درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

درانتخاب همسرآینده‌تان دچارتردید شده‌اید؟

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

شاید خیلی آسان به نظر نرسد اما به هرحال قبول گذشته همسر و کسی که عاشقش هستید بخشی از رابطه شما محسوب می شود. ممکن است نتوانید دست از فکر و خیال کردن درباره روابط گذشته او یا اشتباهاتی که قبلا مرتکب شده بردارید ولی سعی کنید از روی احساسات تصمیم نگیرید و قضاوت نکنید. یادتان باشد هر کسی گذشته ای دارد و شما نمی توانید آن را پاک کنید. به غیر از مواردی که نمی شود از آنها چشم پوشی کرد مثل فریب کاری در روابط گذشته و یا سابقه رفتارهای خشونت آمیز، سعی کنید در موارد دیگر منصفانه به موضوع نگاه کنید و به او اعتماد داشته باشید. به این فکر کنید که او الان با شما چه رفتاری دارد و سعی کنید اعتمادتان را در رابطه بالا ببرید. این مطلب را دنبال کنید تا بدانید چطور خیلی راحت با گذشته کسی که دوستش دارید کنار بیایید.

با این روشها می توانید به راحتی با گذشته فرد مورد علاقه تان کنار بیایید

راه اول برای کنار آمدن با گذشته همسر 

چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

افکار وسواسی و آزار دهنده تان را بشناسید و جلوی زود قضاوت کردنتان را بگیرید. طبیعی است درباره گذشته کسی که دوستش دارید فکر کنید اما سعی کنید مواقعی را که افکار اذیت کننده به ذهنتان هجوم می آورند و باعث قضاوت کردنتان می شوند شناسایی کنید.

 گذشته همسر مهم است

هر وقت افکار مزاحم و آزار دهنده به سراغتان آمد با آنها مقابله کنید. سعی کنید منصف باشید و قضاوت نکنید. به واقعیت های فعلی نگاه کنید و تلاش کنید دست از سوء ظن های غیر منطقی بردارید.

گذشته همسرم اذیتم میکنه

با یکی از دوستان و آشنایانتان در این خصوص صحبت کنید تا دیدتان نسبت به مساله عوض شود. آنها به شما کمک می کنند تا بفهمید آیا واقعا مساله نگران کننده ای وجود دارد یا همه چیز فقط به خاطر فکر و خیال شماست. با فرد بی طرفی مساله را مطرح کنید و حواستان هم باشد که هر چیزی به او بگویید ممکن است نظر او را درباره کسی که دوستش دارید تغییر بدهد.

گذشته همسرم

اگر با گذشته طرف مقابلتان مشکل دارید و نمی توانید احساسات ناخوشایندتان را کنترل کنید، مراجعه به یک یا چند مشاور می تواند به شما کمک کند. مشاور به شما کمک می کند به موضوع به شکل تازه ای نگاه کنید و در صورت لزوم راهکارهای بیشتری برای اعتماد کردن در اختیارتان می گذارند.

گذشته همسر قبل از ازدواج

راه دوم برای کنار آمدن با گذشته همسر 

خودتان را جای او بگذارید. یادتان باشد هر کسی گذشته ای دارد و هیچ کس کامل نیست. کسانی که در گذشته به آنها علاقمند بوده اید یا زمانی با آنها بوده اید را به خاطر بیاورید. به اشتباهاتتان فکر کنید و هر چیزی که در گذشته انجام داده اید و قابل مقایسه با گذشته فرد مورد علاقه تان است را به خودتان یادآوری کنید.

گذشته همسرمان

طرف مقابلتان نمی تواند گذشته اش را پاک کند و نباید از او انتظار داشته باشید زندگی کاملا جدیدی داشته باشد. همه افراد گذشته شان را با خودشان وارد روابطشان می کنند و این به شما بستگی دارد که آیا می توانید با آن کنار بیایید یا نه.

گذشته همسر آینده

به این فکر کنید که الان با شما چطور رفتار می کند. زاویه دیدتان را بزرگتر و عمیق تر کنید و به جای تمرکز روی یک مساله، همه جوانب را در نظر بگیرید. خودتان را جای او بگذارید و ببینید اگر فقط به خاطر اشتباهی که در گذشته مرتکب شده اید چنین رفتار قضاوت گرانه ای با شما داشت چه احساسی پیدا می کردید.

با گذشته همسرم چه کنم

درست است که همه اشتباه می کنند اما خط قرمزهایتان را رد نکنید. اشتباهات کوچک در گذشته کاملا طبیعی و قابل چشم پوشی هستند اما اگر با مواردی مثل رفتارهای بد طولانی مدت یا رفتار خشونت آمیز مواجه شدید مجبور نیستید حتما آنها را قبول کنید.

 

ایا گذشته همسر مهم است

راه سوم برای کنار آمدن با گذشته همسر 

درباره مسائل گذشته بحث نکنید. وقتی حال هر دویتان خوب است و در آرامش هستید با هم صحبت کنید. به او بگویید چه چیزهایی ناراحتتان کرده است و دلتان می خواهد راستش را بدانید.

کنار آمدن با گذشته همسر 

اجازه بدهید مسائل و واقعیات را برایتان توضیح بدهد. شاید قبلا درباره کارهای گذشته اش چیزی به شما گفته اما شما همه داستان را نمی دانید. زود قضاوت نکنید و از حدس و گمان زدن درباره اینکه چه فکری در سرش دارد خودداری کنید.

گذشته همسر چقدر مهم است

یادتان باشد که توضیح دادن با بهانه تراشی و توجیه فرق می کند. طبیعی است اگر همسر تان شروع به توضیح دادن و شفاف کردن مسائل کند اما اگر متوجه شدید سعی دارد با هر ترفندی شما را متقاعد کند، راهتان را بگیرید و بروید.

بخشش گذشته همسر

چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

هر چقدر روابطتان عمیق تر باشد ممکن است بیشتر از همدیگر برنجید. به او اطمینان بدهید که صحبت کردن درباره تجارب گذشته، اشتباهات و پشیمانی اش نسبت به اتفاقات قبلی هیچ مشکلی ندارد. صداقت او را تحسین کنید ولی یادتان باشد که لازم نیست هیچ کدامتان تمام جزئیات گذشته تان را بازگو کنید.

فراموش کردن گذشته همسر

اگر تا به حال فرصت نکرده اید، زمانی را به صحبت درباره سلامت جنسی و مسائل مربوط به آن اختصاص بدهید. ممکن است صحبت درباره این مسائل خیلی جالب به نظر نرسد و برایتان خوشایند نباشد اما واقعا موضوع مهمی است. بدون اینکه او را تحت فشار بگذارید پیشنهاد کنید که هر دویتان آزمایشات مربوط به عفونت های واگیردار جنسی را انجام دهید.

کنار آمدن با گذشته همسرمان 

راه چهارم برای کنار آمدن با گذشته همسر 

از خودتان بپرسید آیا واقعا دلیل منطقی و عاقلانه ای برای اینکه نتوانید به او اعتماد کنید وجود دارد؟ عاقلانه رابطه تان را بررسی کنید و به رفتارهای او با خوتان فکر کنید. اینکه او الان و با شما چطور رفتار می کند خیلی مهمتر از زمانیست که شما را نمی شناخته است.

برخورد با گذشته همسرمان

به این فکر کنید که چقدر حریم خصوصی خودتان برایتان مهم است و اگر کسی به آن احترام نگذارد چه حسی پیدا می کنید. اگر مساله ای وجود دارد که باعث می شود نتوانید به فردی که با او در رابطه هستید اعتماد کنید، به جای اینکه تلاش کنید سر از کارهایش دربیاورید و جاسوسی کنید، خیلی راحت درباره نگرانی هایتان با او حرف بزنید.

اهمیت گذشته همسر آینده

محیطی آرام و بدون تنش برای صحبت درباره نگرانی هایتان انتخاب کنید. درباره چیزهایی که قرار است بگویید فکر کنید و دلایل خاصی که باعث سلب اعتمادتان شده است را پیدا کنید. با او شبیه کسی که متهم است صحبت نکنید اما صراحتا اعلام کنید که چه کارهایی باعث شده شما دیگر به او اعتماد نداشته باشید.

 اهمیت گذشته همسر

اگر طرف مقابلتان عکس عشق سابقش را نگه داشته است این کار غیر منطقی است. اما لزومی هم ندارد که نسبت به هر چیز کوچکی واکنش بد نشان دهید. اگر او از رابطه قبلی اش یادگاری هایی را نگه داشته حتما به این معنی نیست که هنوز به عشق سابقش فکر میکند.

اهمیت گذشته همسرم 

منبع wikihow

ترجمه اختصاصی از سایت دلبرانه 

سوال در مورد گذشته همسر آینده

بیشتر بخوانید : 

اعتماد به همسر | چگونه به همسرم اعتماد کنم ؟ (۶ نشانه برای اعتماد )

شکست عشقی | چگونه با شکست عشقی و عاطفی ام کنار بیایم؟ 

فراموش کردن عشق سابق | چگونه یک شکست عشقی را فراموش کنیم ؟

رابطه سالم | چگونه رابطه درست و شادی با همسر مان داشته باشیم؟

ازدواج سالم | چگونه یک ازدواج درست و سالم داشته باشیم ؟

حل اختلاف | ۲۰ روش حل اختلافات ( مهارت حل مسئله ) مفید و موثر 

مهارت حل مسئله | ۵ کلید برای داشتن یک رابطه سالم و طولانی

دیدگاه

تصویر امنیتی *

بهینه سازی : دلبرانه

اللــهم صــل علــی محــمد و آل محــمد و عجل فرجهــم کلیه حقوق برای این سایت محفوظ است و کپی برداری فقط باذکر منبع با لینک مربوطه بلامانع است Copyright delbaraneh.com © 2019- Allrights Reserved.

آیا روابط گذشته همسرتان شما را آزار می دهد؟ آیا این سوال در ذهنتان می چرخد که: با گذشته همسرم چه کنم؟ آیا شما احساس می کنید که واقعیت های گذشته او شما را تهدید می کند؟ بله، این احساسات برای شما منحصر به فرد نیستند، آن ها در میان بسیاری از زنان شایعند. وسواس مداوم در مورد گذشته همسرتان می تواند یک شرایط استرس زا برایتان باشد که مشاوره با یک روانشناس کمک می کند تا این افکار را متوقف کنید و به شما در برقراری رابطه بهتر کمک خواهد کرد.

فراموش نکنید که اگر ذهن خود را به سمت گذشته او منتقل کنید، شرایط بدتری برایتان بوجود می آید. شما می توانید اندیشه خود را با یک تصویر جایگزین کنید. هنگامی که فکر های آزار دهنده به سراغتان می آیند که خدایا با گذشته همسرم چه کنم؟ فقط روی تنفس خود تمرکز کنید، ریه ها را پر از هوا کرده و آن ها را از طریق بینی عبور دهید.

افکار و احساسات حسادت توسط افراد یا حوادث، از گذشته آغاز می شود. فکر کردن در مورد گذشته همسرتان سبب می شود که شما احساس ناامنی، غم، خشم و حتی نگرانی های بیش از حد داشته باشید. این را باور داشته باشید که رویداد های گذشته تهدیدی واقعی برای شما یا رابطه‌تان نیستند.

احساس خشم، غم و ناامیدی می تواند سبب شود که با او غرورآمیز رفتار کنید و رفتارتان ناعادلانه باشد. با انجام دادن چنین شیوه ای، شما اساسا او را برای اشتباهات گذشته اش مجازات می کنید. سعی کنید ارتباطتان را با او به رسمیت بشناسید و فضای ذهنی و رفتاری خود را تغییر دهید.

بهترین راه این است که تجارب و خاطراتی فوق العاده را ایجاد کنید. یک سرگرمی مشترک را شروع کنید، یک شب تاریخی داشته باشید یا با شریک زندگی خود چیزی تازه را امتحان کنید. بیدن ترتیب شما یک زندگی جدید و شاد را با شریک زندگی‌تان آغاز کرده و گذشته او را به طور کلی فراموش می کنید.چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

یک مشاور یا روانشناس کمک قابل توجهی در رفع مشکلتان به شما خواهد کرد. در واقع تکنیک های مختلفی که او در برقراری یک رابطه مستحکم با همسرتان به شما آموزش می دهد بسیار کاربردیست. هنگامی که از مشاوره های یک فرد باتجربه بهره مند می شوید دیگر تفکرات منفی در این مورد که با گذشته همسرم چه کنم برایتان پیش نخواهد آمد.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نام

ایمیل

وب‌ سایت

دیدگاه

مرکز مشاوره روانشناسی سرای مشاور

تماس با منشی مرکز:

02166574156

ساعات کاری : 9 الی 22

خط هوشمند مشاوره تلفنی (تماس با تلفن ثابت بدون صفر و پیش شماره):

9099071639 (سراسر کشور)

خط هوشمند مشاوره تلفنی (تماس با همراه اول بدون صفر و پیش شماره):

99222407

سؤال : سلام من گذشته اصلا جالبي نداشتم اما الان با يه پسري آشنا شدم كه واقعا عاشقشم و قراره نامزد كنيم از وَقتي عاشقش شدم تقريبا گذشتمو واسش تعريف كَردَم اما يه سري چيزا رو نميتونم بگم اما عذاب وجدان ولم نميكنه اگه بگم شايد ولم كنه اگه نگم خودم عذاب وجدان دارَم توروخدا بگين چيكار كنم./وبسایت مشاوره۲۴ مهدی وفانوش ( مشاور و رواندرمانگر دانشگاه علامه طباطبایی ) با سلام و احترام خدمت شما دوست عزیز شما گذشته خوب و بقول خودتان جالبی نداشته اید و تقریبا برای فرد مقابلتان آن را تعریف کرده اید که این صداقت واقعا قابل تحسین می باشد اما در نظر داشته باشید که هر چیز راستی را نباید گفت و همینکه شما به […]

سؤال : سلام ‌. من قبلا با پسری چند سالی دوست بودم و در نهایت نامزد شدیم. حتی باهم رابطه داشتیم . بعد از چند ماه نامزدی بدلیل نداشتن تفاهم نامزدی من بهم خورد. الان – سال از نامزدی قبلیم میگذره و الان چند ماه ک با پسری که بصورت کاملا سنتی آشنا شدیم نامزد کردم .و چون نمیخواستم چیزی ازش پنهان کنم . بهش گفتم ک نامزد کردم قبلا و حتی دوست بودیم و باهم رابطه داشتیم.وقتی فهمید کلا تغییر کرد. همیشه سرزنشم میکنه . ولی من بهش میگم حتی به گذشته ام فکری نمیکنم . خیلی دوسش دارم نامزدم. ولی نمیدونم با این مشکل چکار کنم . که گذشته ای که واسش گفتم چون نمیخواستم چیزی پنهان کنم […]

سؤال : سلام چند وقت پیش مراسم عقد یکی از دوستام بود که تقریبا باهام نسبت فامیلی هم داره حالا بعد تقریبا دو ماه نامزدش به من پیام داده و در مورد گذشته شوهرش سوالاتی می پرسه که من واقعا گیر کردم چه جوابی بدم که لطمه ای به زندگیشون نخوره – این دوست من خونه ش شمال تهرانه و ماشین بسیار مدل بالایی داره و خلاصه وضع مالیش بسیاره خوبه در حدی که دوران مجردی به علت شرایط خیلی خوبش با دختران خیلی زیادی رابطه داشت اما خب واسه ازدواج دختری رو انتخاب کرد که علاوه بر زیبایی یه فاصله سنی نقریبا ۱۲ ساله با هم دارن و دختره مشخصه که بسیار نجیبه و خیلی بعید میدونم که حتی […]

سوال: سلام. شوهرم قبل ازدواج با دختری چند سال دوست بودن خواستگاریم رفتن خانواده دختر قبول نکردن همسرمم پافشاری نکردن و تموم شده بعد با من ازدواج کردند بهم گفتند که کسیو قبلا دوست داشتن ولی جزئیات نه تا اینکه بعدها متوجه خیلی چیزا شدم که خیلی اذیتم کرد ولی تا به حال خیانتی بهم نکردن ولی حرفایی که بهم زدن فراموشم نمیشه همیشه اون دختر جلو چشممه با اینکه من خوشگلیم زبانزده و خیلی سرترم همسرمم همیشه گفته و میگه الان سه ساله که همیشه به شوهرم سرکوفت میزنم و دیگه خسته شده میگه من تورو با دنیا عوض نمیکنم حتی رفت تف انداخت به اون دختر چون اونم پاشو تو کفش من میکرد ولی خیلی همسرمم کمم گذاشته […]

سوال: مردی ۲۵ ساله هستم که ۳ سال با دختری دوست بودم و خیلی هم همو دوست داریم و به طوری واقعا عاشق هم هستیم من در اول رابطه پرسیدم که قبل از من با کسی غیر از من هم ارتباط داشتی گفتن اره چند ماه اونم فقط از طریق تلفنی و من اتفاقی فهمیدم و به زور از زیر دهنش کشیدم و گفت که با دو نفر ارتباط داشتم و حتی رابطه جنسی هم داشتم ولی چند بار و من هم بخشیدمش چون واقعا همو دوست داشتیم و الان چند ماهی است که با هم ازدواج کردیم ولی من هنوز فراموش نکردم و حرفای خانومم یادم میاد و اذیت میشم ولی رو رفتارم باهاش تاثیری نداشته و همیشه بهش […]چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

مشاهده مشاوره

مشاوره های خانوادهمشاوره های کودکانمشاوره های ازدواجمشاوره های خیانت مشاوره های جنسی و زناشوییمشاوره های زوجین

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید
!

درباره ما

متأسفانه در جامعه کنونی ایران آمار طلاق ، خیانت ، افسردگی ، اعتیاد و … بسیار بالا می باشد و روز به روز نیز شاهد پیشرفت این آمار ها می باشیم . هدف اصلی وبسایت مشاوره 24 کمک به کاهش این آمارها در جامعه می باشد و هم اکنون با کمک خدای بزرگ روزانه با دادن مشاوره تلفنی و آنلاین به ده ها هموطن کارهای مفیدی در این زمینه به انجام رسیده است.

بیشتر افراد قبل از ازدواج سعی در فهمیدن گذشته طرف مقابل دارد و این امری طبیعی است که از گذشته تا به حال به ما رسیده است. ما به شما راهکار هایی ارائه می دهیم که به خوبی با گذشته همسر قبل از ازدواج و چنین شرایطی کنار بیایید. شما می توانید در این رابطه از کمک مشاور ازدواج استفاده کنید.

مطلع بودن از گذشته نه چندان خوب همسر ، بسیار می تواند ناراحت کننده باشد و به همین دلیل است که مشاوران ، به طور مکرر در جلسات مشاوره قبل از ازدواج ، توصیه می کنند در گذشته همسر قبل از ازدواج جست و جو نکنید چون باعث می شود آن گذشته مانند افکار مزاحم به طور متعدد بعد از ازدواج به ذهن فرد بیاید. در این مطلب شما را با روش هایی آشنا می کنیم تا بتوانید با استفاده از آن ها تصورات مزاحم درباره گذشته همسرتان را دور بریزید.

آیا به گذشته همسرتان و روابط قدیمی اش خیلی فکر می کنید ؟ آیا این مساله که در گذشته شریک زندگی تان چه گذشته است بیش از حد برایتان مهم است ؟ آیا اینکه او قبلا کسی را دوست داشته یا در یک رابطه دیگری بوده است برای شما مثل یک تهدید به حساب می آید ؟ ممکن است دچار وسواس فکری شده باشید ؟ آیا درست است که در گذشته او کنکاش کنید و از او بخواهید که برایتان درباره روابط گذشته اش توضیح بدهد ؟ ‏چگونه می توان با گذشته همسر قبل از ازدواج برخورد کرد ؟

این را باید بدانید که تنها شما نیستید که چنین احساساتی دارید. تقریبا بیشتر آدم ها نسبت به گذشته کسی که با او در یک رابطه عاطفی و فعال قرار دارند حساس هستند و این برایشان مساله ای نگران کننده و اضطراب آور می باشد. این راهنمایی است که به شما کمک می کند از این افکار رها شوید و ارتباط بهتری بسازید. دلیل اینکه باید از این افکار رها شوید این است که اصولا این نگرانی ها بی مورد و اشتباه هستند .

چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

به گذشته همسرتان نیندیشید :

گذشته همسر قبل ازدواج و روابط قدیمی ، عمق و میزان عواطفی که وجود داشته به همان افراد گذشته ارتباط دارد و نه به شما. واقعیت این است که آدم ها به طور معمول با اولین انتخاب شان زندگی نمی کنند ، پس ممکن است روابطی دیگر را تجربه کرده باشند. اما این به معنای آن نیست که گذشته لزوما در زندگی فعلی شان اثر جدی داشته باشد و تهدید کننده به حساب بیاید .

داوری کردن درباره گذشته آدم ها و تلاش برای ذهن خوانی آن ها و اینکه آن ها اکنون چه تصوری می کنند کار عاقلانه ای نیست. این طور که به نظر می رسد برای رهایی از افکار باید از راه های دیگر وارد شوید.‏

ـ جدایی از فکر آنچه در زمان گذشته اتفاق افتاده است خیلی سخت و دشوار نیست. کافی است هر زمان که چنین افکاری به سراغ شما می آید فکرتان را به سمت موضوع دیگری هدایت کنید. شما حتی می توانید با فکر کردن به چیز های معمولی مثل لیست خرید روزانه از این فکر بیرون بیایید .

در واقع با پرت کردن حواس خودتان مانع از این می شوید که در این افکار غوطه بخورید و مدام به زوایای پنهان قضیه بپردازید. فکر های بدی به سراغتان می آید ؟ نفس عمیقی بکشید پاها را دراز کنید ، اجازه بدهید تا به جای افکار منفی آرامش به سراغتان بیاید.‏

ـ به این وضعیت ، که شما در آن قرار دارید حسادت به گذشته می گویند. آدم حسود در این شرایط به آدم ها یا اتفاقاتی که در گذشته افتاده است حسادت می کند .

فکر کردن مکرر شما به گذشته همسر قبل از ازدواج ، باعث احساس ناامنی ، ناراحتی ، خشم و پریشانی می شود یعنی تمام چیز هایی که یک آدم حسود احساس می کند. اما شما باید درک کنید که چیز هایی که در گذشته اتفاق افتاده اند لزوما ربطی به وضعیت الان شما  ندارند و تهدیدی برای رابطه به حساب نمی آیند .

به طور نرمال آدم ها جزئیات آنچه که در گذشته خود اتفاق افتاده است را فراموش می کنند و این یعنی شما در بسیاری از مواقع بی دلیل احساس عدم امنیت می کنید.‏

ـ این مشکل ، مشکل شماست که توانایی این را ندارید که از فکر گذشته قبل از ازدواج همسرتان رها شوید. بخاطر این مشکل نمی توانید همسرتان را بازخواست کنید .

همچنین او گذشته خودش را داشته و این چیزی است که واقعا ربط چندانی به شما ندارد . جست و جوی زیاد در گذشته او به شما حال خوبی نمی دهد و در واقع رابطه را هم تحت تاثیر قرار می دهد. یعنی دقیقا همان اتفاقی شکل می گیرد که شما بخاطر آن نگران هستید.‏

علاوه بر این ، کنکاش و جست و جوی زیاد از همسرتان درباره گذشته اش این معنی را می دهد که شما اثر وجود خودتان را نسبت به دیگران کمتر می دانید.‏

ـ روی طرز فکر تان بیشتر کار کنید.

وقتی به طور متعدد خود را مشغول دیگری می کنید اعتماد به نفس و آرامش تان را از دست می دهید. شاید لازم باشد روی باورهایتان کار کنید. در بسیاری از موارد این تلاش برای کنکاش در گذشته دیگری برآمده از این دیدگاه است که دو نفر آدم بالغ باید با هم صادق باشند و همه چیز را بدانند. ‏

حال طرف مقابل شما همه چیز را درباره گذشته اش به شما گفته است هرچند که لازم نبوده همه چیز را با جزئیات بیان کند و شما همه چیز را می دانید .

حالا چه اتفاقی افتاده است برای شما جز این که شما دچار بی ثباتی شده اید ؟ علاوه براین شما باید قبول کنید که بیشتر افراد چنین تجربه ای داشته اند و واقعا هیچ اتفاق عجیب و بدی به وجود نیامده است. ‏

ـ به فکر رابطه خودتان باشید.

واقعیت را قبول کنید شما به آنچه در گذشته اتفاق افتاده و تجربه های شریک زندگی تان حسادت می کنید. اینکه او یک زمانی فرد دیگری را دوست داشته است ، لحظات خوشی را با آن شخص تجربه کرده و کاری را با آدم دیگری انجام داده شما را ناراحت می کند. بهترین راه برای رهایی از این نوع حسادت ها و افکار وسواسی روی رابطه خودتان کار کنید. تجربه های مختلف خودتان را داشته باشید .

هر دوی شما صرف نظر از اینکه چه چیزی را از سر گذرانده اید اکنون در کنار هم هستید. یادتان باشد اگر چیز خوشایندی هم در گذشته همسر قبل از ازدواج وجود داشته اکنون دیگر به پایان رسیده است ، حتی اگر طعم شیرینی داشته یا خاطره اش به جا مانده باشد. وجود خاطره ای محو یا روشن از یک رابطه در گذشته به معنای آن نیست که آدم ها در خاطراتشان متوقف شده اند. در یک رابطه سالم او حتما بیشتر به آنچه که اکنون در جریان است توجه می کند تا آنچه هر روز دورتر و دورتر می شود.‏

ـ گذشته قبل ازدواج همسرتان چیزی است که او را می سازد مگر اینکه او همین دیشب به دنیا آمده باشد.

فقط مقداری به گذشته خودتان فکر کنید. چه چیزهایی در آن وجود داشته ؟ آیا جز این است که مهم ترین اثر آن این بوده که شخصیت کنونی شما را به وجود آورده است ؟ هر آدمی داستانی در گذشته اش داشته و مجبور به پاسخگویی درباره آنها نمی باشد. کمی عمیق تر و معنادار تر فکر کنید این مسیری است که باید طی می شد تا امروز شکل بگیرد. یک آدم چرا باید بخاطر تجربه های گذشته اش ؛ خوب یا بد ، پاسخگوی دیگران باشد

چند نکته کلیدی

 ـ خودتان را بیشتر از قبل دوست داشته باشید.

به جای اینکه همه سعی تان را بکنید تا دیگری را بیشتر دوست داشته باشید خودتان را دوست داشته باشید. در این صورت بخاطر آرامش و رضایت خودتان این افکار را به خود راه نمی دهید.‏

-فکرهای ترسناک را رها کنید

فکر های ترسناک و تلاش برای رسم گذشته ای که شما هیچ از آن نمی دانید را با فکر های مثبت برای رابطه ای که در آن هستید و آن را خوب می شناسید عوض کنید.‏

– از تحت فشار قرار دادن همسرتان خودداری کنید

در نظر داشته باشید پا فشاری ، تلاش و تهدید دیگری برای اینکه او گذشته اش را برایتان شرح بدهد ، متهم کردن به دروغگویی ، ایجاد فشار ، تحقیر رابطه ای که گذشته است و اشاره متعدد به گذشته او و شوخی کردن با خاطره ها همگی رفتاری خشونت آمیز هستند.‏

-اعتماد کنید

به کسی که احساس خوب خود را به شما نشان می دهد ، بارها به شما اطمینان خاطر داده است و از رابطه اش خوشحال است اطمینان کنید.‏

ـ با هجوم افکار منفی ذهنتان را فورا منحرف کنید.

یادتان باشد که احساسات بالاخره فروکش می کنند همان طور که اوج می گیرند. اجازه ندهید حسادت در شما بالا برود. احساس بدتان را از همان ابتدا متوقف کنید .

مسئله ی مهم در این مواقع این است که در رابطه ی فعلی چه چیزهایی را باید و چه چیز هایی را نباید منعکس کرد ؟ به خصوص این سوال برای خانم ها پیش می آید که آیا باید رابطه قبلی خود را به طرف مقابل بگویند یا نه ؟

در موضوعی چون ازدواج آنچه که برای خانم ها ناراحت کننده به نظر می رسد ، با آنچه برای آقایان آزار رسان است کمی متفاوت و پیچیده تر است. چیزی که در بیشتر مواقع برای خانم ها اهمیت بسیار دارد این است که آقا در رابطه ی قبلی خود طرد نشده باشد. برای مثال از خانمی خواستگاری کرده و جواب منفی شنیده باشد. یا اگر نامزدی داشته ، طرف مقابل رابطه را پایان داده باشد. در واقع خانم نگران وجود عشقی است که در دل مرد باقی مانده باشد. این مسئله حتی ممکن است بیشتر از رابطه ی جنسی معمول برای یک خانم اهمیت داشته باشد .

در مقابل برای بیشتر آقایان موضوع متفاوت است و آن چه برایشان در مورد گذشته همسر قبل از ازدواج و روابط قبلی خانم مهم تر است ، مسئله ی رابطه ی جنسی است. جالب این است که در همه جای دنیا مسئله به همین صورت است. هرچند که راستگویی در برخی مواقع به ضرر افراد تمام می شود ، اما جزو الزامات ازدواج است و در دراز مدت باعث تضمین سلامتی رابطه می شود. البته لازم به ذکر است که صداقت با ساده لوحی فرق دارد. در ضمن کسی که دروغ می گوید ، نمی تواند به سادگی به دیگران اعتماد کند ، چون بر این تصور است که دیگران هم مثل او دروغ می گویند.چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم

 

از کلینیک روانشناسی روان آرام

کلینیک روان آرام با دارا بودن جمعی از مشاوران خبره، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد. لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه های مختلف روانشناسی عرضه میگردد.

تهران، میدان ونک خیابان ملاصدرا، خیابان شیرازی شمالی نبش کوچه شهریار پلاک 181، طبقه 3، واحد 16

ravanaramvanak@gmail.com

© تمامی حقوق این وب سایت متعلق به روان آرام
کلینیک می باشد
طراحی و سئو توسط لومین


پاسخگوی شما 9 صبح الی 12 شب

چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم
چگونه گذشته همسر خود را فراموش کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *