چگونه یاقوت را تشخیص دهیم

 
helpkade
چگونه یاقوت را تشخیص دهیم
چگونه یاقوت را تشخیص دهیم

Change Language

خيلي وقت ها ممكن است شما انگشتر يا گردنبندي را با ياقوت هاي زيبايش ببينيد و آن را خريداري كنيد اما واقعا اين ياقوت ها اصل هستند يا تقلبي؟! ما اينجا هستيم تا به شما کمک کنید یاقوت اصل را بشناسید.

 

چگونه یاقوت را تشخیص دهیم

راه اول- سطح  ياقوت را خراش دهید

نگران نباشید. اگر ياقوت سرخ، اصل باشد، آسیبی نخواهد دید. یاقوت ها جزو سخت ترین سنگ ها هستند. به طوری که تنها یک سنگ از آنها سخت تر است و آن سنگ الماس واقعی است. پس همانطور که الماس خراشیده نمیشود یاقوت نیز خراش بر نمیدارد. از یک پین کوچک ، لبه یک سکه یا یک سنگ برای خراش دادن سطح ياقوت استفاده کنید. اگر هیچ علامت ابتدایی ظاهر نشود، احتمال دارد که ياقوت سرخ شما اصل باشد.


 

نکته: این یک روش خوب برای تشخيص این است که آیا یافوت سرخ که در انگلیسی به آن ruby گفته می شود، واقعی است يا نه؟

 اما ممکن است بخواهید حتي اگر جواهر شما اصل نيست هم به آن آسيبي نزنيد پس نقطه اي غیر قابل تشخیص را مثلا در پشت سنگ انتخاب کنید .

 

راه دوم- بازرسی چشمی انجام دهید

نگاه دقیق به سنگ، به خصوص با چشم به سمت رنگ و درخشش ياقوت می تواند راهی عالی برای تعیین اینکه آیا سنگ واقعی است، باشد.

جواهرات واقعی دارای عمق و درخشندگی هستند که در سنگ هاي تقلبي ديده نمي شود ، مثلا یک ياقوت سرخ واقعی، اغلب به عنوان “چراغ قرمز” توصیف می شود ، ياقوتهای جعلی رنگ كمتري دارند.البته این روش زمانی بیشتر قابل استفاده است که شما بتوانید یاقوت ها را در کنار هم قرار دهید.

توجه داشته باشید که تیرگی یا روشني رنگ می تواند از ياقوت سرخي به ياقوت سرخ ديگر متفاوت باشد، به طوری که یک رنگ خاص لزوما دليل بر تقلبي بودن سنگ نيست.

پروفیل های مختلف رنگی اغلب می توانند به این موضوع که آیا یک یاقوت حرارت ديده است یا خیر برگردد ، ياقوت هاي سرخ حرارت ديده متداول تر و شفاف تر هستند.

 یاقوت های حرارت نديده با ارزش تر مي باشند و معمولا درخشندگي كمتري دارند و ظاهرا شبیه به سنگ گارنت ( که به لعل مشهور است ) هستند . سنگی قرمز و کدر و البته کمیاب


 

راه سوم- جستجو برای ناخالصی ها

یکی از کارآمدترین راه ها برای تشخیص اینکه آیا Ruby واقعی است، بررسي ناخالصي ها مي باشد . این روش می تواند با استفاده از یک ذره بین با بزرگنمايي 10 برابری حاصل شود .

سنگ جواهر را در مكاني با روشنايي مناسب در برابر یک پس زمینه جامد، مانند یک ورق کاغذ ساده یا یک تكه پارچه ، بررسی کنید.

برخی از ناخالصی های جزئی ممکن است در یک روبی (یاقوت) اصل هم قابل مشاهده باشند، اما از نقص هایی مانند رنگ نامناسب، حباب های کوچک یا علامت های غیر طبیعی در داخل سنگ هاي اصل خبري نيست .

یکی دیگر از زنگ خطر ها اين است که یک سنگ به نظر  “بیش از حد کامل” مي باشد كه مي تواند به این معنی باشد كه ياقوت سرخ شما به احتمال زیاد یک كامپوزيت شیشه ای است.

راه مطمئن نهایی: جواهر خود را به یک جواهر شناس نشان دهید تا آن را ارزش گذاری کند.

برچسب ها: ruby,

مشاهده اطلاعات بیشتر ساعت تمام الماس PIAGET

برای خرید این انگشتر کلیک کنید

Copyright © 1394-1400 Jewelry Bar | بار جواهرات. کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد. 

 BY DECORICOR                                                         

سنگ های مصنوعی از جمله انواع یاقوتهای مصنوعی از اوایل قرن گذشته وارد بازار شدن، که از ترکیبات شیمیایی و اپتیکی ساخته می شدند. برای شناخت سنگ اصل از نوع تقلبی آن چند روش وجود دارد که از آن جمله می توان بهاستفاده از اشعه ماورا بنفش برای تشخیص اصل بودن سنگ یاقوت، چرا که یاقوت های اصل اشعله ماورا بنفش را از خود عبور می دهند. این در حالی است که یاقوت های مصنوعی عبور نمیدهند.در روش دوم دقت کردن به محتویات و وجود ناخالصی ها در سنگ یاقوت سرخ است که همیشه در سنگ های یاقوت وجود دارد در واقع با مشاهده این ناخالصی ها در یاقوت می توان به اصل بودن آن پی برد.وجود ناخالصی هاا در یاقوت خیلی اهمیت دارد چرا که متخصصین ساخت یاقوت های مصنوعی که هدفشان ساخت یاقوتهای مشابه یاقوت طبیعی می باشد هنوز نمیتوانند این ناخالصی های اولیه را در این نوع سنگهای مصنوعی ایجاد نمایند.
بعضی از مواقع در ساخت یاقوت های مصنوعی قسمت بالای نگین و سنگ را از یاقوت طبیعی درست مینمایند و قسمت زیرین یاقوت را مصنوعی درست میکنن تا تشخیص آن سخت تر شود.در گذشته برخی از سنگ شناسان با گذاشتن یاقوت در دهان به مدت چند لحظه تشخیص میدادند که یاقوت رنگ طبیعی دارد یا خیر که اگر آب دهانشان تغییر رنگ میداد مشخص میشد که یاقوت مصنوعی است.

در اینجا چند پیشنهاد کاربردی و مهم برای شناسایی یاقوت اصلی از انواع تقلبی آن برایتان ارائه میکنیم که خیلی از جاها میتواند بکارتان بیاید.

برای تشخیص یاقوت اصل به شفاف بودن سنگ توجه کنید. اگر نگین یاقوتی را که می خواهید خریداری کنید به صورت شیشه شفاف باشد، احتمال مصنوعی بودن آن یاقوت زیاد است.یاقوت های شفافی که در بازار هستند به نام های یاقوت شمس، یاقوت روسی و یاقوت سنتاتیک شناخته می شوند که از نظر ارزشی در ردۀ پایینی قرار دارند و می توان گفت تقریبا بی ارزش هستند.

یک راه دیگر تشخیص یاقوت اصل از بدل این است که نباید سنگ شما دارای حباب یا گاز باشد. هیچ سنگ با ارزشی به صورت طبیعی دارای حباب نیست. زمانی سنگ یاقوت دارای حباب می شود که بهسازی آن توسط پر کردن با شیشه صورت بگیرد. همین امر باعث می شود که یاقوت حباب دار شود.قبل از خریداری یاقوت آن را در مقابل نور قرار دهید و اگر داخل آن حباب مشاهده کردید آن یاقوت مصنوعی بوده از ارزش کمی برخوردار است.

یکی دیگر از راه های تشخیص یاقوت اصل از بدل، توجه به تراش پشت یاقوت است. یاقوت های مصنوعی به دلیل اینکه با دستگاه تراش داده می شوند، اکثرا از نظم و دقت و قرینه برخوردار هستند. در صورتی که یاقوت اصل این نظم را ندارد، این تراش ها را شما می توانید در پشت یاقوت تان رؤیت نمایید.چگونه یاقوت را تشخیص دهیم

برای تشخیص اصل و تقلبی بودن سنگ ها دو روش کلی وجود دارد :1 – دستگاه الکترونیکی در مراکز گوهرشناسی :
این دستگاه ها از قیمتی بالا برخوردار می باشند و فقط در آزمایشگاه های گوهرشناسی در دسترس است.
دستگاه الکترونیکی موجود در آزمایشگاه های گوهرشناسی، با توجه به خصوصیات و یا فرمول های شیمیایی سنگ، آن را شناسایی کرده و اصل و تقلبی بودن آن مشخص می شود.
توجه : برای بررسی جواهرات و تایید اصالت آنان، فقط به آزمایشگاه های گوهرشناسی مراجعه نمایید. چرا که دیگر آزمایشگاه ها (نظیر زمین شناسی، خاک شناسی و. . . ) صلاحیت ارائه نظر کارشناسی در این زمینه را ندارند.2 – کارشناسان خبره :
تشخیص یک سنگ اصل از نوع تقلبی آن نیازمند چندین سال تجربه کار با سنگ ها می باشد.کارشناسان خبره با توجه به تجربه چند ساله ای که از شناخت سنگ ها دارند قادر به تشخیص نمونه های اصل از نوع تقلبی آن ها هستند.بهترین روش برای پیدا کردن کارشناس خبره مراجعه کارشناسان جواهری بینا است.

دقت داشته باشید که یک نگین یاقوت سرخ بزرگ با کیفیت بالا و بدون ناخالصی بسیار نادر و گران قیمت است.یاقوت سرخ همیشه رنگی قرمزتر و کمی ابری تر دارد.یاقوت قرمز بیشتر تمایل دارد رنگ سرخ را کم تا متوسط جلوه دهد.البته بعضی معادن، یاقوت های تیره هم دارند که باید به کارشناس سنگ نشان دهید تا در رنگ های خاص شما را راهنمایی کنند.

اسپینل مشابه ترین سنگ به یاقوت است و تا اواخر قرن 19 بجای یاقوت اشتباه گرفته می شد. این بدان معناست که جواهرات بسیاری با سنگ های اسپینل ساخته شد که گمان می رفت همان یاقوت قرمز می باشد یکی از مشهورترین آنها تاج ملکه انگلیس می باشد که گمان می رفت یاقوت سرخ است.

در بازار چندین نوع یاقوت و اسپینل مصنوعی وجود دارد. هنگام بررسی نگین های یاقوت و لعل به این نکته توجه کنید که:یاقوت مصنوعی رنگی بسیار جذاب و بی نقص دارد و برای کسانی که اولین بار نوع مصنوعی آن را مشاهده می کنند بسیار مجذوب کننده است و حتی برای کسانی که یاقوت های معدنی را تا حدودی می توانند تشخیص دهند مشاوره گرفتن از یک کارشناس همیشه سودمند می باشد.یکی از نشانه ها برای تشخیص یاقوت اصل از بدل آن است که سنگ اصل، اشعه فرابنفش را از خود عبور می دهد و انواع مصنوعی این ویژگی را ندارند.

پیش از آنکه روش های کاربردی تشخیص یاقوت اصل از بدل را ارائه کنیم به شرح انواع یاقوت می پردازیم.

این سنگ به رنگ قرمز از کمرنگ تا پر رنگ، صورتی و قرمز مایل به بنفش می باشد که به آن یاقوت سرخ و یا روبی هم گفته می شود.

به سنگ های کوراندومی که رنگ های آبی تیره تا ارغوانی تیره و کبود داشته باشند یاقوت کبود گفته می شود.

به سنگ های کوراندومی که دارای طیف رنگی زرد کمرنگ، زرد پر رنگ، نارنجی، طلایی و ترکیب قهوه ای با رنگ های ذکر شده باشند یاقوت زرد می گویند.

این رنگ از یاقوت خیلی کمیاب است. و اگر در بازار یاقوت زرد می بینید همه نتیجۀ دستکاری های شیمیایی روی یاقوت کبود است که به دست انسان انجام می شود. تشخیص یاقوت اصل از بدل در اینگونه موارد قابل توجه است.

این سنگ به صورت کلکسیونی به فروش می رسد و قیمت بالاتری دارند. اگر داخل یاقوت ناخالصی های سوزنی شکل وجود داشته باشد و یاقوت به صورت گنبدی تراش خورده باشد. (که بیشتر عقیق اینگونه تراش می خورد)، با برخورد نور به ناخالصی های موجود در یاقوت پدیدۀ زیبایی به شکل ستاره به وجود می آید.زمان خرید یاقوت برای تشخیص یاقوت اصل از نوع تقلبی و صنعتی آن، حتماً از فروشنده تقاضا کنید که شناسنامه یاقوت که اصلی بودن آن را نشان دهد به شما ارائه نماید.البته این زمانی است که شما می خواهید مبلغ زیادی را صرف خرید یاقوت نمایید. اما اگر قصد داشتید انگشتر یا زیور آلات یاقوت را که قیمت پایینی دارند خریداری نمایید. به این نکات توجه کنید.

با مجله اینترنتی دلگرم همراه باشید تا با راههای تشخیص یاقوت سرخ اصل آشنا شوید.

تشخیص یاقوت اصل : یاقوت سرخ یکی از سنگهای قیمتی سنتی است که از نظر محبوبیت و ارزش در رده‌ی آمتیست، یاقوت کبود، زمرد و الماس است.

یاقوت سرخ جز سنگ هایی است که خواص آن از سوی ائمه و امامان ذکر شده است.

سنگ یاقوت افضل انگشتر های دیگر است و قرآن کریم در سوره الرحمن بدان اشاره کرده است.چگونه یاقوت را تشخیص دهیم

یکی دیگر از سنگ های قیمتی یاقوت است خوشبختانه راه های زیادی برای تشخیص اصل بودن یاقوت وجود دارد. یک یاز راه ها توجه به رنگ سنگ است.

یاقوت سرخ و یاقوت کبود از نظر فرمول شیمیایی شباهت زیادی به هم دارند،

هر دوتای آنها گونه‌ای از خانواده کورندوم Corundum هستند.

کریستال‌های با وزن بیش از ۵ قیراط بسیار نادرند ؛ و هنگام تراش ضایعات زیادی دارند.

یاقوت سرخ معمولا ناخالصی‌هایی به نام Silk که شبیه نخ ابریشم است دارد.

این به خاطر وجود بلورهای سوزنی شکل از جنس کریستال روتیل در آن است

یکی از روش های دقیقی که برای تشخیص سنگ یاقوت مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از دستگاه های الکترونیکی است که در زمینه گوهر شناسی مورد استفاده است و به دلیل قیمت بالایی که دارد کمتر موجود می باشد.

این دستگاه ها قادر می باشند تا تحلیل فرمول های شیمیایی تقلبی بودن سنگ ها را تشخیص دهند ممکن است برخی از افراد از دستگاه های دیگر در این زمینه استفاده کنند.

اما دقت این دستگاه ها به میزانی است که برای شناسایی سنگ ها فقط باید از دستگاه های مخصوص آن استفاده کرد.

یاقوت سرخ اصل دارای رنگی سرخ و ابری (مات) است یاقوت هایی که سرخ هستند کمتر دارای رنگ سرخ تیره می باشند و رنگ آن ها سرخ متوسط است

جالب است بدانید که یاقوت تقلبی دارای رنگی شفاف است در صورتی که یاقوت اصل مانند یک سنگ معدنی دیده می شود. و افرادی که در این زمینه دارای تجربه و تخصص کافی هستند می توانند به راحتی این موضوع را تشخیص دهند.

اگر تشخیص این کار برای شما دشوار است می تواند از افراد کارشناس و متخصص در این زمینه که دارای تجربه زیادی هستند استفاده کنید.

چون تشخیص اینگونه از سنگ ها کار دشواری است و نیازمند تجربه است باید از افراد متخصص کمک بگیرد و به تنهایی تشخیص این سنگ ها زمان زیادی را می طلبد.

یک روش دیگر این است که یاقوت را بین دو انگشت بگیرید بعد با ناخن یا سکه روی ان بکشید .اگر خش برداشت احتمالا تقلبی ست.یاقوت ها به سخت و مقاوم بودنشان معروف هستند بنابراین نباید خش بردارند.

مرغوب‌ترین و کم‌یاب‌ترین یاقوت سرخ قرمزیش به رنگ خون کبوتر است که بسیار گران‌بهاست.

در تایلند ، تانزانیا و ماداگاسکار هم یاقوت سرخ به دست می‌آید اما کیفیت آنها به اندازه یاقوت برمه نیست.

در سری لانکا معادن جواهرات بسیاری وجود دارد و یاقوت سرخ در آن کشور استخراج می‌شود.

همانطور که می‌بینید خواص یاقوت سرخ بی‌نظیر است. کمک بسیار زیادی به راحت‌تر زندگی کردن ما می‌کند.

در حقیقت یاقوت کبود از نظر سختی بعد از الماس قرار میگیرد.و به راحتی میتوان همان نوع تست هایی را که روی یاقوت سرخ انجام دادید، پیاده کنید

از نظر رنگ، یاقوت کبود واقعی آبی تیره است و وقتی آن را زیر نور حرکت میدهید نباید نور دیگری منعکس کند و دقیقا باید همان نور اصلی را منعکس کند.یاقوت های کبود تقلبی معمولا از نمونه اصلی روشن تر و درخشان تر هستند.

همچنین میتوانید روی سطح سنگ به دنبال خراشیدگی ها بگردید چون این سنگ بسیار محکم است نباید خراشیدگی داشته باشد اگر روی آن حفره یا خراش بود احتمالا تقلبی ستچگونه یاقوت را تشخیص دهیم

یک راه دیگر که میتوانید یاقوت کبود اصل از تقلبی را تشخیص دهید این است که دنبال نواقص روی سطح ان بگردید، این مورد با خراشیدگی فرق دارد.

یاقوت کبود واقعی نباید کاملا بی عیب و نقص باشد باید معایبی هم داشته باشد چون در طبیعت ساخته شده است.اگر هیچ تقصی مشاهده نکردید احتمال دارد سنگ تقلبی باشد.

های قیمتی اصل طبیعی هستند و به همین دلیل ممکن است درز و شکافهایی داشته باشند در حالی که سنگهای مصنوعی کاملا بی عیب و نقص به نظر میرسند

همچنین سنگ های تقلبی بیشتر از سنگ های اصلی میدرخشند. چون سنگ های اصل و طبیعی در محیط خود کمی فرسایش پیدا میکنند.

یک راه آسان دیگر برای تشخیص سریع اینکه سنگ اصل است یا نه این است که وزن آن را بررسی کنید.سنگ های مصنوعی چگالی بیشتری نسبت به سنگ های اصلی دارند بنابراین سنگین تر هستند

سنگ های قیمتی اصل طبیعی هستند و به همین دلیل ممکن است درز و شکافهایی داشته باشند در حالی که سنگهای مصنوعی کاملا بی عیب و نقص به نظر میرسند

همچنین سنگ های تقلبی بیشتر از سنگ های اصلی میدرخشند. چون سنگ های اصل و طبیعی در محیط خود کمی فرسایش پیدا میکنند.

یک راه آسان دیگر برای تشخیص سریع اینکه سنگ اصل است یا نه این است که وزن آن را بررسی کنید.سنگ های مصنوعی چگالی بیشتری نسبت به سنگ های اصلی دارند بنابراین سنگین تر هستند

به جز قیمت و وزن، فاکتورهای دیگری هم هستند که میتوانید بررسی کنید تا مطمئن شوید سنگ اصل خریداری میکنید

احتمالا روش های قدیمی تشخیص مروارید اصل از تقلبی را شنیده باشید.مثلا آن را روی زبان قرار دهید و آن را به پشت دندان ها بکشید شاید ساده به نظر برسد اما صحیح است

مروارید های واقعی حس ریگ یا شن مانند ایجاد میکنند چون در واقع از همین جنس هستند. اما نمونه های تقلبی نرم تر هستند اما اگر نمیخواهید آن را در دهان خود قرار دهید نگران نباشید ناخن دست خود را روی سطح ان بکشید باید همان حس و نتیجه را ببینید.

به دنبال سطح خشن و ساینده بگردید به این صورت میتوانید تشخیص دهید اصل است یا تقلبی.

یک روش دیگر توجه به دمای مروارید است قبل از تست دمای آن، دقت کنید که دست کس دیگری نباشد.مروارید را در دست بگیرید و ببینید چه حسی روی پوست شما ایجاد میکند.مروارید های واقعی باید برای چند ثانیه از پوست شما خنک تر باشند تا زمانی که به دمای بدن شما برسند و کمی گرم شوند

باید حسی داشته باشید شبیه به حسی که با لمس سنگ مرمر پیدا میکنید. به سطح سنگ مرمر فکر کنید، اولش خنک است بعد به دلیل گرمای بدن شما کمی گرم میشود.پلاستیک و شیشه به این صورت تغییر دما نمیدهند بلکه در ابتدا هم دمای فضا هستند و بعد وقتی انها را برمیدارید سریعا گرم میشوند.

بیشتر بخوانید :

مزایای شگفت انگیز سنگ‌های درخشان قیمتی (ویدیو)

سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و رابطه آنها با ماه تولد

سنگ اوپال: خواص بی نظیر و جالب سنگ اوپال

نکاتی مهم در خرید و نگهداری سنگ های قیمتی که نمی دانستید


چطور یاقوت اصل را تشخیص دهیم؟
3

جیم/ قصد داریم سومین گوهرسنگ محبوب، یاقوت؛ را مورد بررسی قرار دهیم. یاقوت از خانواده کوراندوم(corundum) با سختی 9 است که بعد از الماس سخت‌ترین کانی شناخته شده لقب دارد. معادن اصلی این کانی بیشتر در زیمباوه‌، روسیه و هند است و تا کنون هیچ مرجع رسمی درمورد معادن یاقوت در ایران خبری منتشر نکرده است. انواع یاقوت چیست؟ یاقوت قرمز (Ruby)همین‌طور که از اسم مشخصه درصورتی که کانی کوارندوم به رنگ قرمرکمرنگ تا پر رنگ – صورتی و قرمز مایل به بنفش باشد، به آن یاقوت قرمز و یا یاقوت سرخ و یا روبی گفته می‌شود.یاقوت کبود (Sapphire)به کانی‌های کوراندومی که دارای طیف رنگی آبی تیره تا ارغوانی تیره و کبود باشند به اصطلاح یاقوت کبود گفته می‌شود.یاقوت زرد (Yellow Sapphire)به کانی کوارندومی که دارای طیف رنگی زرد کمرنگ، زرد پر رنگ، نارنجی، طلایی و ترکیب قهوه‌ای با رنگ های قبل باشد یاقوت زرد گفته می‌شود. این رنگ به ندرت کشف می‌شود و بیشتر یاقوت‌های زرد بازار به وسیله دستکاری‌هایی شیمیایی و به‌سازی بر روی یاقوت کبود که توسط انسان‌ها انجام می‌شود به‌وجود می‌آید اما از نظر ارزش چیزی از یاقوت قرمز و کبود کم نداشته و مناسب افرادی است که رنگ زرد را پسند می‌کنند.یاقوت ستاره‌ای یا یاقوت استاراین مورد در اصل یک پدیده طبیعی است که برروی برخی یاقوت ها وجود دارد. در مواردی که داخل یاقوت ، ناخالصی های سوزنی شکل وجود داشته باشد و یاقوت به صورت دامله (گنبدی-تراش مرسوم عقیق) تراش خورده باشد، بر اثر برخورد نور به ناخالصی های سوزنی پدیده زیبایی به اسم ستاره بوجود می آید. در بازار یاقوت هایی که دارای پدیده ستاره ای هستند را با قیمت بالاتری و به صورت کلکسیونی به فروش میرسانندبه‌سازی یاقوت یعنی چه؟ همین‌طور که در مطلب گوهرشناسی گفتیم در بعضی موارد به وسیله روش‌های مختلف شیمیایی و طبیعی برای بالا بردن کیفیت یک گوهرسنگ آن‌را به‌سازی می‌کنند. تمام یاقوت‌های موجود در بازار عمومی (به‌جز یاقوت‌های خیلی خاص و قیمت بالا) اکثرا یاقوت‌ها به‌سازی شده هستند که در اینجا توضیح می‌دهیم: حرارت:(heat) تقریبا 95 درصد یاقوت‌های بازار در همان کشور مبدا مانند تایلند و یا هند حرارت داده می‌شوند. حرارت دادن باعث می‌شود تا یاقوت شفاف‌تر شود. این مسئله با توجه به همه گیر بودن تاثیری بر روی کیفیت و یا قیمت ندارد. پر کردن با شیشه: (Glass Filling) در بعضی موارد خاص برای اینکه یاقوت شفاف‌تر به نظر برسد. توسط یک‌سری روش‌های خاص و علمی مقدار بسیار کمی شیشه به داخل یاقوت تزریق می‌کنند. عمل اضافه کردن شیشه باعث می‌شود تا در ترکیب فیزیکی یاقوت تغییراتی بوجود بیاید که این مسئله باعث می‌شود تا ارزش یاقوت کمتر شود.دیفیوژن کردن‌: این مورد بسیار بسیار تخصصی است و فقط می‌توان گفت که باعث می‌شود یاقوت کاملا شفاف بشود. چطور یاقوت را تشخیص دهیم؟ به صورت کلی در زمان خرید درصورتی که قصد دارید مبلغ بالایی بابت خرید یاقوت هزینه کنید ، حتما از فروشنده درخواست شناسنامه اصلی بودن نمایید. اما درصورتی که قصد دارید انگشتر یا سرویس یاقوت ارزان قیمت تهیه کنید به موارد زیر توجه نماییدشفاف بودنتقریبا هیچ یاقوت شفاف و ارزان قیمتی در بازار وجود ندارد ! درصورتی که نگین جواهر به صورت شیشه مانند شفاف بود احتمال اینکه آن یاقوت مصنوعی باشد زیاد است. در بازار یاقوت های مصنوعی که دارای شفافیت زیاد هستند را به اس یاقوت شمش ، یاقوت روسی و یا یاقوت سنتتیک معرفی میکنند که هر سه مورد آن مصنوعی بوده و هیچ ارزشی ندارد (گرمی 2 هزارتومان).حباب دار بودنبه صورت کلی هیچ سنگ قیمتی طبیعی نباید دارای حباب هوا و یا گاز باشد ! اما درصورتی که یاقوت به وسیله پرکردن با شیشه بهسازی شود ، داخل آن حباب های ریز گاز (Gass Buble)بوجود می آید. حتما همیشه قبل از خرید یاقوت رو در مقابل نور قرار دهید و اگر داخل آن حباب مشاهده نمودید ؛ آن یاقوت کم ارزش می باشد.شفاف بودن یاقوت کبوددر مورد اول درمورد مصنوعی بودن یاقوت شفاف گفتیم ، اما در بعضی موارد، یاقوت های کبود به وسیله عمل دیفیوژن شفاف میشوند. بنابراین اگر یاقوت کبود شفاف بود، درمورد دیفیوژن بودن از فروشنده سوال بپرسید. یاقوت دیفیوژن شده ارزش کمتری دارد.تراش پشت یاقوتتقریبا 80 درصد یاقوت های بازار در کشور تایلند تراش داده میشوند. با توجه به اینکه این تراش به صورت عمده و با هزیه کم انجام میشود، کارگر های تراش کار در تایلند و هند با دقت کمتری یاقوت را تراش میدهند که این مسئله در پشت یاقوت بیشتر وجود دارد. زمانی که شما تراش های پشت یاقوت را با دقت نگاه کنید اکثرا نا منظم هستند و هیچ قرینه گی در آن دیده نمیشود. یاقوت های مصنوعی به دلیل اینکه از اروپا وارد میشوند و آنجا به وسیله دستگاه تراش داده میشود. دارای تراش منظم تری می باشند. اما در نظر داشته باشید این مسئله در تمام موارد صدق نمیکند و ممکن است یاقوت طبیعی با تراش منظم هم داشته باشیم. بنابراین سه مورد قبل را بیشتر مورد توجه قرار بدهید.یاقوت‌های خاصدر بازار یاقوت‌های خاصی وجود دارند که قیمت آن‌ها تا چند میلیارد نیز می‌رسد. یاقوت برمه و یاقوت‌های دارای رنگ خاص مانند زیتونی، سبز، سفید و… از این دسته هستند.همراهان عزیز، آخرین خبر را بر روی بسترهای زیر دنبال کنید:آخرین خبر در تلگرامhttps://t.me/akharinkhabarآخرین خبر در ویسپیhttp://wispi.me/channel/akharinkhabarآخرین خبر در سروشhttp://sapp.ir/akharinkhabarآخرین خبر در گپhttps://gap.im/akharinkhabar


(١٠:٢٨) ٩٩/١١/١٧


(١٠:١٠) ٩٩/١١/١٧

چگونه یاقوت را تشخیص دهیم


(١٠:٠١) ٩٩/١١/١٧


(٠٩:٤٠) ٩٩/١١/١٧


(٠٩:٢٣) ٩٩/١١/١٧


(٠٩:١٠) ٩٩/١١/١٧


(٠٩:٠٠) ٩٩/١١/١٧


(٢٣:٠٠) ٩٩/١١/١٦


(٢٢:٥٥) ٩٩/١١/١٦


(٢٢:٤٥) ٩٩/١١/١٦


(٢٢:٤٠) ٩٩/١١/١٦


(٢٢:٣٥) ٩٩/١١/١٦


(٢٢:٣٠) ٩٩/١١/١٦


(٢٢:٢٠) ٩٩/١١/١٦


(٢٢:١٠) ٩٩/١١/١٦


(٢٢:٠٠) ٩٩/١١/١٦


(٢١:٣٢) ٩٩/١١/١٦


(٢١:١٠) ٩٩/١١/١٦


(٢٠:٢٠) ٩٩/١١/١٦


(١٩:٥٤) ٩٩/١١/١٦


(١٩:٤٠) ٩٩/١١/١٦


(١٨:٤٧) ٩٩/١١/١٦


(١٨:٣٤) ٩٩/١١/١٦


(١٨:٢٣) ٩٩/١١/١٦


(١٧:٤٥) ٩٩/١١/١٦


(١٧:٢٦) ٩٩/١١/١٦


(١٦:٥٥) ٩٩/١١/١٦


(١٦:٢٧) ٩٩/١١/١٦


(١٥:٣٢) ٩٩/١١/١٦


(١٥:١٥) ٩٩/١١/١٦


(١٥:٠٠) ٩٩/١١/١٦


(١٤:٣٣) ٩٩/١١/١٦


(١٤:٣٠) ٩٩/١١/١٦


(١٤:١٥) ٩٩/١١/١٦


(١٤:٠٢) ٩٩/١١/١٦


(١٣:٥٧) ٩٩/١١/١٦


(١٣:٥٣) ٩٩/١١/١٦

چگونه یاقوت را تشخیص دهیم


(١٣:٥٢) ٩٩/١١/١٦


(١٣:٣٦) ٩٩/١١/١٦


(١٣:٣٠) ٩٩/١١/١٦


(١٢:٥٥) ٩٩/١١/١٦


(١٢:٤٠) ٩٩/١١/١٦


(١٢:٣٢) ٩٩/١١/١٦


(١٢:٣٠) ٩٩/١١/١٦


(١٢:٠٠) ٩٩/١١/١٦


(١١:٠٠) ٩٩/١١/١٦


(١٠:٢٣) ٩٩/١١/١٦


(١٠:١٠) ٩٩/١١/١٦


(١٠:٠٠) ٩٩/١١/١٦


(٠٩:٣٣) ٩٩/١١/١٦

موقع خرید سنگ های قیمتی، بسیار مهم است که بتوان تشخیص داد سنگ مورد نظر اصل است یا تقلبی.مطمئنا نمیخواهید قیمت یک سنگ قیمتی اصل را پرداخت کنید و بعد یک سنگ تقلبی نصیبتان شود.

در نگاه اول،ممکن است نتوانید تفاوت سنگ واقعی را از تقلبی تشخیص دهید.بنابراین نیاز است کارهایی بیش از یک نگاه انجام دهید تا تفاوتشان را تشخیص دهید.
مهم است که بدانید در سنگ های تقلبی معمولا همه چیز شبیه به سنگ واقعی ست حتی در مشخصات شیمیایی اما مشکل این است که به عنوان سنگ اصل فروخته شده اند و این کلاهبرداری ست.
برای همین مهم است که بتوانید سنگ واقعی را از تقلبی تمایز دهید.در بیشتر مواقع سنگ های تقلبی، سنگ های قیمتی مصنوعی هستند

یعنی در آزمایشگاه به عنوان جایگزینی به جای سنگ اصلی ساخته شده اند برای هم تشخیصشان سخت است.سنگ های مصنوعی دقیقا مطابق نمونه اصلی ساخته شده اند.بعضی از سنگ های غیر اصل کاملا مشخص هستند که تقلبی هستند.
از جنس پلاستیک هستند و متوجه میشوید که سنگ نیستند.در واقع نمونه های مصنوعی هستند که ممکن است شما را فریب دهند.

یک مورد دیگر که باید به خاطر داشت این است که سنگ های قیمتی اصل طبیعی هستند و به همین دلیل ممکن است درز و شکافهایی داشته باشند در حالی که سنگهای مصنوعی کاملا بی عیب و نقص به نظر میرسند
همچنین سنگ های تقلبی بیشتر از سنگ های اصلی میدرخشند. چون سنگ های اصل و طبیعی در محیط خود کمی فرسایش پیدا میکنند.یک راه آسان دیگر برای تشخیص سریع اینکه سنگ اصل است یا نه این است که وزن آن را بررسی کنید.سنگ های مصنوعی چگالی بیشتری نسبت به سنگ های اصلی دارند بنابراین سنگین تر هستند

برای تشخیص کافی ست که سنگ را در دست بگیرید.یک روش دیگر برای تشخیص قیمت سنگ استچگونه یاقوت را تشخیص دهیم

سنگ های مصنوعی کم ارزشتر هستند بنابراین قیمت کمتری دارند چون در آزمایشگاه ساخته میشوند اما سنگ های واقعی در طبیعت و چون نایاب و محدود هستند قیمت بیشتری باید داشته باشند.اگر قیمتی دیدید که پایین به نظر میرسید فکر نکنید که آن یک سنگ واقعی ست

به جز قیمت و وزن، فاکتورهای دیگری هم هستند که میتوانید بررسی کنید تا مطمئن شوید سنگ اصل خریداری میکنید

احتمالا روش های قدیمی تشخیص مروارید اصل از تقلبی را شنیده باشید.مثلا آن را روی زبان قرار دهید و آن را به پشت دندان ها بکشید شاید ساده به نظر برسد اما صحیح است

مروارید های واقعی حس ریگ یا شن مانند ایجاد میکنند چون در واقع از همین جنس هستند. اما نمونه های تقلبی نرم تر هستند اما اگر نمیخواهید آن را در دهان خود قرار دهید نگران نباشید ناخن دست خود را روی سطح ان بکشید باید همان حس و نتیجه را ببینید.به دنبال سطح خشن و ساینده بگردید به این صورت میتوانید تشخیص دهید اصل است یا تقلبی.

یک روش دیگر توجه به دمای مروارید است قبل از تست دمای آن، دقت کنید که دست کس دیگری نباشد.مروارید را در دست بگیرید و ببینید چه حسی روی پوست شما ایجاد میکند.مروارید های واقعی باید برای چند ثانیه از پوست شما خنک تر باشند تا زمانی که به دمای بدن شما برسند و کمی گرم شوند

باید حسی داشته باشید شبیه به حسی که با لمس سنگ مرمر پیدا میکنید. به سطح سنگ مرمر فکر کنید، اولش خنک است بعد به دلیل گرمای بدن شما کمی گرم میشود.پلاستیک و شیشه به این صورت تغییر دما نمیدهند بلکه در ابتدا هم دمای فضا هستند و بعد وقتی انها را برمیدارید سریعا گرم میشوند.

روش های زیادی برای تشخیص الماس اصل از تقلبی وجود دارد.تست اصلی این است که ببینید میتواند شیشه را ببرد یا نه.یک الماس واقعی به سادگی میتواند شیشه را ببرد اما نمونه تقلبی نمیتواند.اگر شیشه ای در دسترس ندارید که تست کنید، نگران نباشید روش های دیگری هم وجود دارد.

یکی از راه های تست اصل بودن الماس، این تست است: دهان خود را روی الماس قرار دهید و نفس گرم خود را به آن بدهید(اصطلاحا ها کنید) اگر بخار روی آن سریع از بین رفت معلوم میشود الماس اصل است.یک الماس اصل میتواند گرمای نفس شما را سریع از بین ببرد اما یک الماس تقلبی میتواند این بخار را چندین ثانیه نگه دارد و اگر چندین بار پشت سر هم روی آن ها کنید، نفس شما روی سطح آن متراکم میشود و از بین نمیرود

اگر الماس مدنظر شما روی حلقه یا گوشواره کار نشده، برای تشخیص اصل بودن آن میتوانید به انعکاس نور روی آن توجه کنید.الماس ها نور تابیده شده به آن ها را منعکس میکنند

به همین دلیل ظاهر درخشانی دارند استفاده از این ویژگی برای تشخیص بودن تقلبی بودن الماس، سخت است چون این یکی از ویژگی فیزیکی سنگ هاست.اما اگر توانستید به درستی این انعکاس را تشخیص دهید میتوانید بگویید که آن الماس اصل است یا خیر.

یک راه برای این تست این است که از روزنامه استفاده کنید یک تکه از روزنامه را بردارید و آن را در روزنامه بپیچید.اگراگر توانستید متن روزنامه را از روی سنگ بخوانید یا حتی تیرگی چاپ را تشخیص دهید، احتمالا سنگ تقلبی ست. یک الماس واقعی جهت نور را منحرف کند و نتوانید متن را ببینید.

یکی دیگر از سنگ های قیمتی یاقوت است خوشبختانه راه های زیادی برای تشخیص اصل بودن یاقوت وجود دارد. یک یاز راه ها توجه به رنگ سنگ است

یاقوت باید قرمز روشن باشد.یاقوت های تقلبی تیره تر هستند. اگر سنگ مورد نظر تیره است فورا نتیجه نگیرید که تقلبی ست ممکن است اصل باشد اما یاقوت نباشد لعل هم نوعی سنگ قیمتی ست که شبیه به یاقوت است اما به جای قرمز روشن کمی تیره تر هستند.

یک روش دیگر این است که یاقوت را بین دو انگشت بگیرید بعد با ناخن یا سکه روی ان بکشید .اگر خش برداشت احتمالا تقلبی ست.یاقوت ها به سخت و مقاوم بودنشان معروف هستند بنابراین نباید خش بردارند.

در حقیقت یاقوت کبود از نظر سختی بعد از الماس قرار میگیرد.و به راحتی میتوان همان نوع تست هایی را که روی یاقوت سرخ انجام دادید، پیاده کنید

از نظر رنگ، یاقوت کبود واقعی آبی تیره است و وقتی آن را زیر نور حرکت میدهید نباید نور دیگری منعکس کند و دقیقا باید همان نور اصلی را منعکس کند.یاقوت های کبود تقلبی معمولا از نمونه اصلی روشن تر و درخشان تر هستند.

همچنین میتوانید روی سطح سنگ به دنبال خراشیدگی ها بگردید چون این سنگ بسیار محکم است نباید خراشیدگی داشته باشد اگر روی آن حفره یا خراش بود احتمالا تقلبی ست

یک راه دیگر که میتوانید یاقوت کبود اصل از تقلبی را تشخیص دهید این است که دنبال نواقص روی سطح ان بگردید، این مورد با خراشیدگی فرق دارد.یاقوت کبود واقعی نباید کاملا بی عیب و نقص باشد باید معایبی هم داشته باشد چون در طبیعت ساخته شده است.اگر هیچ تقصی مشاهده نکردید احتمال دارد سنگ تقلبی باشد.

میتوان گفت تشخیص اصل بودن یا نبودن زمرد کمی سخت است.روی سطح این سنگ در صورت اصل بودن میتوان عیوب و نواقصی مشاهده کرد بنابراین روی آن به دنبال سطوح ناهموار، حفره ، خراشیدگی بگردید.

رنگ هم میتواند به شما کمک کند. بیشتر افراد فکر میکنند بهترین زمردها از معادن کلمبیا استخراج میشود.

زمردهای با ارزش زیادی در بازار وجود دارد اما در معادن دیگری یافت میشود مانند زامبیا، برزیل و افغانستان. دانستن این نکته ضروری ست که زمردهایی که از کلمبیا می آید، رنگ سبز آن با سایر زمردهای سبز متفاوت است.

سنگ های کلمبیا رنگ سبز- آبی دارند و هاله ای سبز مایل به زرد دارند و رنگ آن کاملا با زمردهای تقلبی که رنگی کاملا سبز دارند، متفاوت است.اگر زمرد موردنظر سبز روشن بود، احتمالا تقلبی ست.

چون jade مانند سایر سنگ هایی که نام برده شد، قیمتی نیست، در ازمایشگاه ها هم ساخته میشوند و سنگهای زیبایی هم هستند.این سنگ در رنگهای مختلفی ست، سبز،سفید،نارنجی و به نظر سنگ ارزشمندی می آید.

یک راه سریع برای تشخیص اصل بودن آن این است که ببینید سنگ متعلق به کدام کشور است.دو نوع سنگ jade واقعی وجود دارد .یک مدل Jadeite است که متعلق به میانمار است.نوع دیگر nephrite است که در کلمبیا یافت میشود.نمونه های کوچتر در تایوان، استرالیا و امریکا هم استخراج میشود.

اگر نمیدانید سنگ از کجا استخراج شده است روش های دیگری هم برای اینکه مشخص شود سنگ اصل است یا نه وجود دارد یک راه چک کردن چگالی سنگ است.

سنگ Jade چگالی بالایی دارد و معمولا سنگین تر از چیزی ست که به نظر میرسد.چندین روش برای محاسبه چگالی سنگ وجود دارد.یک راه این است که دو سنگ را به هم بزنید اگر صدای پلاستیک داد احتمالا تقلبی هستند اگر صدا عمیق تر بود احتمالا واقعی هستند.یک راه دیگر برای چک کردن چگالی این است که سنگ را در هوا بالا بیاندازید.اگر نسبت به سنگ های دیگر با همان سایز، سنگینتر به نظر امد،احتمالا اصل است.

روش آخر ، تست استحکام آن است مانند سایر سنگ ها، jade بسیار محکم است و باید بتواند روی سطح شیشه و فلز خط بیاندازد.اگر نتوانست خط بیاندازد و به جای خود سنگ خش برداشت، تقلبی ست.

یکی دیگر از سنگ های محبوب، آمتیس است. معمولا این سنگ ها تقلبی نیستند چون قیمت بالایی ندارند با این حال ممکن است نمونه های تقلبی هم در بازار موجود باشد واگر میخواهید این سنگ را خریداری کنید باید بتوانید نمونه اصل از تقلبی را تشخیص دهید.مانند مروارید، با در دست گرفتن آمتیس میتوانید بگویید سنگ اصل هست یا خیر.

دقت کنید قبل از اینکه سنگ را لمس کنید، در دست شخص دیگری نبوده باشد.وقتی ان را در دست میگیرید با خنک باشد و این خنکی را تا چند ثانیه حس کنید تا زمانی که با گرمای بدن شما گرم شود.اگر به محض اینکه آن را در دست گرفتید، گرم بود احتمالا تقلبی ست یکی از روش های دیگر، تست سختی ان است، آمتیس سخت و محکم است و به سختی خش برمیدارد.

یک راه دیگر این است که سعی کنید با سنگ روی شیشه خط بیندازید اگر خش افتاد سنگ واقعی ست. اگر بخواهید با آمتیس روی شیشه خط بیندازید یک رد سفید به جا میماند.

برای اطلاع از دوره آموزش جواهرسازی به این قسمت مراجعه کنید.

با ۲۹ سال قدمت آموزشی ،
افتخار این را داریم که آموزش های ویژه جواهرسازی و طراحی جواهرات ویژه بازار کار را بنا نهادیم .
موفقیت هزاران هنرجوی متخصص تربیت شده توسط ما خود گواه و گویای این واقعیت است .دوره های آموزشی بصورت آنلاین و غیرحضوری هم برگزار می شوند .

تهران – پاسداران – ابتدای گلستان سوم –  ساختمان 120 _ مرکز تخصصی آموزش طلاسازی و جواهرسازیچگونه یاقوت را تشخیص دهیم

تلفن ها : 05 05 58 22 – 110 111 28 – ( 021 ) _ پیام برای واتساپ : 60 73 973 0912

ساعات پاسخگویی و کاری : 9 صبح الی 18

        

تمام حقوق سایت محفوظ و متعلق به مرکز تخصصی آموزش طلاسازی و جواهرسازی می باشد .

یاقوت کبود در زبان بین المللی سفایر نامیده می شود. همچنین بعد از الماس دومین سنگ سخت می باشداین سنگ حاصل هوازدگی و دگرگونی گرانیت و مرمر در دامنه کوه ها و بستر رودخانه ها می باشد. که در واقع حاصل ترکیب اکسید آلومینیوم با ترکیبی از تیتانیوم ، آهن و منگنز و … می باشد.سنگ یاقوت اگر سرخ رنگ باشد با نام یاقوت سرخ شناخته می شود و در غیر این صورت یاقوت کبود نامیده می شود.یاقوت کبود یکی از سنگ‌های قیمتی دنیا است. میان تمامی یاقوت‌ها ، یاقوت کبود آبی پرکاربردترین سنگ‌ است. که بیشتر در کشمیر یافت می شود. در مناطقی از آبرفت های افغانستان و میانمار و کامبوج و لائوس نیز یافت می شود. شاید نتوان یکی از آن‌ها را به‌طور مستقیم از آن منطقه به دست آورد. برندهای محبوب موجود در بازار اغلب دارای کیفیت پایین‌تر هستند. به‌علاوه سنگ یاقوت اصل کشمیری یکی از گران‌ قیمت ترین سنگ‌های جهان محسوب می‌شود.طبق باور عموم، این سنگ دارای بیشترین تأثیر بر روی شانس، ثروت و دیگر حوزه‌های زندگی یک فرد است. به همین منظور ما به سراغ حقایق این سنگ رفته تا شما را بیشتر با آن آشنا کنیم..

یاقوت کبود آبی ازنظر علم ستاره‌ شناسی بخشی از زحل بوده و گردش‌های زحلی نیز می‌توانند زندگی یک فرد را زیر و رو کنند. درنتیجه این سنگ، در مقایسه با سنگ‌های دیگر دارای اهمیت بالای ستاره‌شناسی است. زحل به‌عنوان یک سیاره‌ی حاکم برای برج جدی و برج دَلو شناخته می‌شود. منجمان استفاده از سنگ یاقوت کبود آبی را به متولدین این ماه توصیه می‌کنند.اگرچه یاقوت کبود برای انگشت وسط بکار میرود ولی این کار ضروری نیست، دلیل این کار باورهای ستاره‌شناسی است که استفاده از یاقوت کبود آبی در انگشت وسط را برای فرد، پرمنفعت می‌داند. بااین‌حال انتخاب نهایی با خود شماست.

هنگام خرید یاقوت کبود به این موارد دقت داشته باشید: رنگ وضوح برش وزن (قیراط)اگرچه یاقوت کبود در رنگ‌های مختلف وجود دارد، اما ارزشمندترین آن رنگ آبی است. وضوح نیز به میزان شفافیت و عبور نور از یاقوت اشاره دارد.

در رابطه با برش سنگ، دقت داشته باشید که یاقوت به بهترین نحو برش خورده باشد. برش صحیح سنگ بازگشت نور را افزایش می‌دهد. علاوه براین، در بازار، یاقوت‌های تقلبی نیز وجود دارد که مشابه یاقوت‌های اصل هستند. در هنگام خرید مطمئن شوید که پول یک سنگ اصل را بابت یک سنگ تقلبی پرداخت نمی‌کنید

– یکی از ابتدایی ترین روشهای شناخت یاقوت اصل توجه به وجود رگه های روی سنگ می باشد. چون سنگ یاقوت کبود دارای رگه های طبیعی می باشد. در بعضی مواقع باید با ذره بین مشاهده شود. چگونه یاقوت را تشخیص دهیم

 

– از آنجایی که یاقوت کبود بسیار سختی بالایی دارد به سختی برش میخورد که این خاصیت سبب آن می شود تا خطوط ناشی از تراش سنگ بر روی آن مشاهده نگردد.در تصویر زیر یاقوت تقلبی که خطوط ناشی از برش بر جای مانده را میتوانید ببینید.

برخی از یاقوت های تقلبی به دلیل روش خاص تولید دارای ایراداتی همچون وجود حباب داخل سنگ می باشند. که این حباب ها در حین فرایند سرد شدن شیشه و موارد مشابه ایجاد می شود.

راه ساده دیگری که میتوان سنگ را آزمایش کرد با استفاده از ایجاد مه بروی یاقوت می باشد. بدلیل انتقال گرمایی خوب سنگ یاقوت بخار ایجاد شده به سرعت ناپدید می شود.تاخیر در محو شدن بخار نشانه تقلبی بودن سنگ می باشد.

شکست نور در یاقوت کبود مصنوعی بسیار نامنظم و به صورت خطوط نور متقاطع است.

این سنگ همراه با طلا و یا نقره استفاده می شود استفاده از طلا در کنار یاقوت کبود آبی به‌عنوان بهترین ترکیب شناخته می‌شود، زیرا هر دو ماده یکدیگر را از نظر ارزش زیباشناختی و اهمیت، پشتیبانی می‌کنند. خواص این سنگ حاصل انرژی ناشی از ساختار شیمیایی سنگ ها استیاقوت کبود نیز بر اثر ارتعاشات کوانتومی میان اربیتال های آزاد نوعی انرژی از خود صاتع میکند که گفته شده برای ترمیم مو پوست و ناخن مناسب می باشد.

آشنایی با خواص سنگ یاقوت گارنت( یاقوت سیلان)

تاریخچه ای از استخراج یاقوت سرخ

یاقوت کبود و خواصش را بشناسید

خواص یاقوت و نحوه شارژ آن

 

یاقوت سرخ (Ruby) یک سنگ قیمتی می باشد که به رنگ قرمز می باشد و از انواع کوراندوم معدنی (اکسید آلومینیوم) ساخته شده است. نوع دیگر یاقوت نیز وجود دارد که به نام یاقوت کبود (sapphires) شناخته می شود . یاقوت سرخ به همراه آمتیست، یاقوت کبود، زمرد و الماس جزو سنگ های قیمتی قدیمی می باشند. کلمه RUBY  به معنی رنگ قرمز می باشد. لازم به ذکر است بدانید که رنگ قرمزی یاقوت به علت وجود عنصر کروم می باشد.

عیار وکیفیت یاقوت سرخ توسط رنگ، برش و وضوح آن تعیین می شود. و همراه با وزن عوامل اصلی تعیین کننده قیمت و ارزش آن می باشند. درخشان ترین و ارزشمندین یاقوت دارای رنگ قرمز خونی می باشد و به رنگ خون کبوتر که غلیظ است می باشد. یاقوت از لحاظ وضوح شبیه الماس می باشد و از لحاظ رنگ به سنگ گارنت شباهت دارد.. یاقوت کبود سنگ ماه تولد مربوط به ماه جولای می باشد. با ارزش ترین یاقوت سرخ شناخته شده به اسم طلوع خوشرشید یا همان sunrise است .

یاقوت سرخ دارای درجه سختی 9 با مقیاس موز است در میان سنگ های طبیعی الماس و یک سنگ دیگر به نام moissanite از یاقوت سرخ سخت تر می باشد. دره mogok در میانمار برای سال ها منبع اصلی یاقوت سرخ بوده است اما در سال های اخیر منطقه مانگسو و چند نقطه دیگر به مرکز تولید یاقوت سرخ تبدیل شده اند. این سنگ در کشور های کامبوج ،افغانستان ، استرالیا، برزیل، کلمبیا، هند، نامیبیا، ژاپن، اسکاتلند نیز یافت می شود.

مقالاتی که شاید علاقه مند باشید :

یاقوت نیز مانند سایر سنگ های قیمتی با استفاده از معیار های شناخته شده مثل رنگ، برش، وضوح و وزن ارزش گذاری می شود همچنین یاقوت سرخ را می توان بر اساس مناطق جغرافیایی ارزش گذاری کرد.چگونه یاقوت را تشخیص دهیم

مهمتری عاملی که در ارزش گذاری جواهرات مد نظر قرار می گیرد رنگ آن ها می باشد. یاقوت سرخ نیز در چندین رنگ می تواند وجود داشته باشد که شامل رنگ قرمز خالص، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش است. ولی باید توجه نمود رنگ اصلی یاقوت سرخ قرمز می باشد و رنگ های دیگر به عنوان رنگ ثانویه آن شناخته می شوند که ممکن است حاصل تغییران شیمیایی باشد.

در ادامه می توانید چند نمونه از سنگ یاقوت سرخ را مشاهده نمایید.

در حالت کلی همه سنگ های و جواهرات قیمتی دارای نمونه مشابه و تقلبی هستند که به مراتب قیمتی کمتر از نمونه واقعی دارند یاقوت سبز نیز از این قضیه مستثنی نیست به همین دلبل نحوه شناخت یاقوت اصل از تقلبی یکی از مهمترین کارهایی است که در خرید جواهرات یاقوت باید همواره مد نظر قرار داد که در قسمت زیر به سه روش برای شناخت یاقوت اصل از تقلبی می پردازیم

یکی از راه های شناخت یاقوت اصل از تقلبی رنگ آنها می باشد. یاقوت های اصل در مقابل نور چراغ درخشان و شفاف هستند و سنگ های تقلبی اغلب به صورت کدر هستند. اگر سنگ جواهری مایل به قرمز تیره باشد احتمال دارد که سنگ گارنت باشد. رنگ ثابت و قرمز یاقوت را در همه جای سنگ بررسی کنید و اگر نقاطی را پیدا کردید که خراش خورده و رنگ دیگر دارند مشخص کننده تقلبی بودن یاقوت است.

سنگ های قیمتی و دیگر انواع یاقوت ها را با استفاده از شیشه جعل میکنند. اگر شیشه و سنگ شبیه هم بودند می توانید پی ببرید که سنگ جعلی است.

سنگ های قیمتی دارای درجه سختی بالایی هستند و همان طور که در قسمت بالا اشاره کردیم فقط الماس و یک سنگ دیگر می توانند یاقوت را خراش دهند از همین رو هر جسم و شی به جز موارد گفته شده اگر بتواند یاقوت را خراش دهد نشان دهنده تقلبی بودن سنک است.

نکته مهم. سنگ های جعلی یاقوت اغلب به وسیله سنگ های کم ارزش تر نظیر گارنت، تورمالین، شیشه و سنگ های کامپوزیتی جعل می شوند.

گارنت ها معمولا نرم تر از سیلیکات ها هستند

تورمالین یک ماده معدنی قرمز مایل به زرد است و تا حدودی سخت تر از گارنت است اما نرم تر از یاقوت سرخ می باشد.

سلام بسيار خوشحال شدم معلومات کاپي داده بوديد درباره يعقوت باز هم تشکر. ولى خودم جواب سوال که درباره يعقوت که دردست دارم حدود ۳۱ قرات تا ۵۱ قرات شايد بيايد نګرفتم . تمام معلومات که درباره نوشته بوديد مطابقط ميکند .ولى هنوز هم دل نادل هستم که يعقوت ام اصل است يا نيست. تشکر

با سلام به نظر من اطلاعاتی که دادید خوب بود ولی اگر بصورت عکس هم یاقوت اصل و هم تقلبی رو نشون میدادید کنار هم بهتر بود مثلا کنار هم میگذاشتید و نور بهشون میتابوندید

سلام.یاقوت سرخ میتونه رگه هایی که به ترک ترک خوردن شیشه شبیه باشه..داسته باشه؟؟

سلام من یه یاقوت سرخ دارم با سوزن کلفت هرکاری کردم روش خش نیفتاد با اینکه ابعادش چشمگیر نیست 38 قیراط وزنشه کشیدمش روی شیشه، خش عمیقی روی شیشه به وجود اورد به خودشم هیچ اثری از خش یا اسیبی نرسید کاملا شفاف و بدون حبابه لطفا راهنمایی کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

تیم نویسندگی لوکس گلامور تمام سعی خود را می کند تا بتواند مطالب آموزش روز و قابل استفاده را در وبلاگ ارائه کند. سعی می کنیم تمام مقالات به روز و آپدیت باشند. بسیار خوشحال خواهیم شد نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

فروشگاه اینترنتی زیورآلات لوکس گلامور بزرگترین ارائه دهنده جدیدترین زیورآلات نقره و بدلیجات در ایران با نازلترین قیمت.

تشخیص یاقوت اصل از نوع تقلبی، همانند دیگر سنگ‌های با ارزش کاری دشوار است. کاری است کاملاً تخصصی و نیازمند سالها تجربه و تخصص که فقط از عهدۀ کارشناسان آن برمی‌آید.

در این مقاله از خبرگزاری اطلس سعی شده تا مطالبی قابل استفاده برای شما در خصوص تشخیص یاقوت اصل از بدل ارائه شود. امید است به کارتان بیاید.

یاقوت ازخانوادۀ کوراندوم با سختی ۹ است که در میان سنگ‌های با ارزش بعد از الماس جزء سخت‌ترین کانی‌ها شناخته شده است. این سنگ ارزشمند در معادن کشورهای روسیه و هند و زیمباوه یافت می‌شود.

پیش از آنکه روش‌های کاربردی تشخیص یاقوت اصل از بدل را ارائه کنیم به
شرح انواع یاقوت می‌پردازیم.

این سنگ به رنگ قرمز از کمرنگ تا پر رنگ، صورتی و قرمز مایل به بنفش می‌باشد
که به آن یاقوت سرخ و یا روبی هم گفته می‌شود.چگونه یاقوت را تشخیص دهیم

به سنگ‌های کوراندومی که رنگ‌های آبی تیره تا ارغوانی تیره و کبود
داشته باشند یاقوت کبود گفته می‌شود.

به سنگ‌های کوراندومی که دارای طیف رنگی زرد کمرنگ، زرد پر رنگ،
نارنجی، طلایی و ترکیب قهوه‌ای با رنگ‌های ذکر شده باشند یاقوت زرد می‌گویند.

این رنگ از یاقوت خیلی کمیاب است. و اگر در بازار یاقوت زرد می‌بینید
همه نتیجۀ دستکاری‌های شیمیایی روی یاقوت کبود است که به دست انسان انجام می‌شود.
تشخیص یاقوت اصل از بدل در اینگونه موارد قابل توجه است.

این
سنگ به صورت کلکسیونی به فروش می‌رسد و قیمت بالاتری دارند. اگر داخل یاقوت
ناخالصی‌های سوزنی شکل وجود داشته باشد و یاقوت به صورت گنبدی تراش خورده باشد.
(که بیشتر عقیق اینگونه تراش می‌خورد)، با برخورد نور به ناخالصی‌های موجود در
یاقوت پدیدۀ زیبایی به شکل ستاره به وجود می‌آید.

چند
نمونه از موارد قابل کاربرد در خصوص نحوۀ تشخیص یاقوت اصل از بدل در مطلب ذیل ارائه
می‌شود.

زمان
خرید یاقوت برای تشخیص یاقوت اصل از نوع تقلبی و صنعتی آن، حتماً از فروشنده تقاضا
کنید که شناسنامه یاقوت که اصلی بودن آن را نشان دهد به شما ارائه نماید.

البته این زمانی است که شما می‌خواهید مبلغ زیادی را صرف خرید یاقوت نمایید. اما اگر قصد داشتید انگشتر یا زیور آلات یاقوت را که قیمت پایینی دارند خریداری نمایید. به این نکات توجه کنید.

در اینجا چند پیشنهاد کاربردی و مهم برای شناسایی یاقوت اصلی از انواع تقلبی آن برایتان ارائه میکنیم که خیلی از جاها میتواند بکارتان بیاید.

برای تشخیص یاقوت اصل به شفاف بودن سنگ توجه کنید. اگر نگین یاقوتی
را که می‌خواهید خریداری کنید به صورت شیشه شفاف باشد، احتمال مصنوعی بودن آن یاقوت
زیاد است.

یاقوت‌های شفافی که در بازار هستند به نام‌های یاقوت شمس، یاقوت
روسی و یاقوت سنتاتیک شناخته می‌شوند که از نظر ارزشی در ردۀ پایینی قرار دارند و
می‌توان گفت تقریبا بی ارزش هستند.

یک راه دیگر تشخیص یاقوت اصل از بدل این است که نباید سنگ شما
دارای حباب یا گاز باشد. هیچ سنگ با ارزشی به صورت طبیعی دارای حباب نیست. زمانی
سنگ یاقوت دارای حباب می‌شود که بهسازی آن توسط پر کردن با شیشه صورت بگیرد. همین
امر باعث می‌شود که یاقوت حباب‌دار شود.

.قبل از خریداری یاقوت آن را در مقابل نور قرار دهید و اگر داخل
آن حباب مشاهده کردید آن یاقوت مصنوعی بوده از ارزش کمی برخوردار است.

یکی دیگر از راه های تشخیص یاقوت اصل از بدل، توجه به تراش پشت
یاقوت است. یاقوت‌های مصنوعی به دلیل اینکه با دستگاه تراش داده می‌شوند، اکثرا از
نظم و دقت و قرینه برخوردار هستند. در صورتی که یاقوت اصل این نظم را ندارد، این
تراش‌ها را شما می‌توانید در پشت یاقوت‌تان رؤیت نمایید.

البته دقت کنید که ممکن است یاقوت‌های اصل با تراش‌های منظم هم
وجود داشته باشد.

یکی از روش‌های تشخیص یاقوت اصل از بدل از طریق دستگاه‌های الکترونیکی
که فقط در آزمایشگاه‌های گوهر شناسی وجود دارند و از قیمت بالایی برخوردار هستند
صورت می‌گیرد. این دستگاه با توجه به خصوصیات سنگ و فرمول‌های شیمیایی آن، به
شناسایی و تشخیص آن می‌پردازد.

راه دیگر مراجعه به کارشناسان خبره در این زمینه است. کسانی که در این
راه سالها تجربه به دست آورده اند و سالیان متمادی با انواع سنگها کار کرده اند.

ضمن اینها، یک راه تشخیص دیگر هم این است که، سنگ اصلی اشعۀ ماوراء
بنفش را از خود عبور می‌دهد. که در نوع مصنوعی و تقلبی آن چنین قابلیتی وجود
ندارد.

در بازار یاقوت‌های خاصی وجود دارند با قیمتهای بالا، که قیمت برخی
از آنها تا چند میلیارد هم گفته شده. یاقوت برمه و یاقوت‌های دارای رنگ خاص مانند
زیتونی، سبز، سفید و… از آن دسته هستند.

بعد از ارائۀ مختصری از روش‌های تشخیص یاقوت اصل از بدل به چند
مورد از موارد درمانی این سنگ با ارزش نیز اشاره می‌کنیم.

سنگ یاقوت خواص درمانی فراوانی دارد که یکی از آنها تنظیم جریان
خون می‌باشد. یاقوت با خواص انرژی بخش خود بر روی قلب و جریان خون اثر می‌گذارد. برای
رفع ضعف و ناتوانی و همچنین دفع سموم از بدن، سنگ یاقوت اصل می‌تواند مفید باشد.

یاقوت قرمز خواص شادی بخش دارد و انرژی های منفی را دور کرده
تفکرات مثبت را جایگزین آن می‌کند.

یاقوت سنگی است خوش یمن، که از بین برندۀ بسیاری از مشکلات روحی
و جسمی می‌باشد.

بیماری‌هایی همچون صرع و غش و جنون را دفع می‌کند.

رفع سردردهای عصبی و میگرنی نیز یکی دیگر از خواص این سنگ با
ارزش است.

به عملکرد سیستم عصبی کمک می‌کند و در تنظیم غدۀ تیروئید مفید
است. مشکلات عصبی قلب را بهبود می‌بخشد و مؤثر برای کاهش اشتها می‌باشد.

دید را تقویت می‌کند و مشکلات مربوط به چشم را بهبود می‌بخشد.

یاقوت قرمز نیز برای رفع ناتوانی‌های جنسی و درمان ناباروری سفارش
شده است.

برای رفع سرگیجه و بی‌خوابی نیز همراه داشتن یاقوت مؤثر است.

۱۳۹۶-۱۰-۲۶
تخصصی سنگ شناسی, یاقوت

3 دیدگاه
69,578 بازدید

شناسایی سنگ اصل از نوع تقلبی آن امری کاملا تخصصی می‌باشد.در این مقاله سعی داریم شما را با تشخیص یاقوت اصل از بدل آشنا کنیم.تشخیص سنگ اصل از نوع تقلبی آن، با مطالعه و خواندن کتاب و یا جزوه‌های مربوط به آن میسر نیست.
این کار نیازمند سال‌ها تجربه است که فقط از عهده کارشناسان خبره بر می‌آید.

برای تشخیص اصل و تقلبی بودن سنگ‌ها دو روش کلی وجود دارد :
1 – دستگاه الکترونیکی در مراکز گوهرشناسی :
این دستگاه‌ها از قیمتی بالا برخوردار می‌باشند و فقط در آزمایشگاه‌های گوهرشناسی در دسترس است.
دستگاه الکترونیکی موجود در آزمایشگاه‌های گوهرشناسی، با توجه به خصوصیات و یا فرمول‌های شیمیایی سنگ، آن را شناسایی کرده و اصل و تقلبی بودن آن مشخص می‌شود.
توجه : برای بررسی جواهرات و تایید اصالت آنان، فقط به آزمایشگاه‌های گوهرشناسی مراجعه نمایید. چرا که دیگر آزمایشگاه‌ها (نظیر زمین شناسی، خاک شناسی و. . . ) صلاحیت ارائه نظر کارشناسی در این زمینه را ندارند.
2 – کارشناسان خبره :
تشخیص یک سنگ اصل از نوع تقلبی آن نیازمند چندین سال تجربه کار با سنگ‌ها می‌باشد.
کارشناسان خبره با توجه به تجربه چند ساله ای که از شناخت سنگ‌ها دارند قادر به تشخیص نمونه‌های اصل از نوع تقلبی آن‌ها هستند.
بهترین روش برای پیدا کردن کارشناس خبره مراجعه کارشناسان جواهری بینا است.

 

چگونه یاقوت را تشخیص دهیم

انگشتر چند جواهر بسیار زیبا مدل تیموریان برند SPN _کد:۲۰۰۵۴

دقت داشته باشید که یک نگین یاقوت سرخ بزرگ با کیفیت بالا و بدون ناخالصی بسیار نادر و گران قیمت است.

یاقوت سرخ همیشه رنگی قرمزتر و کمی ابری تر دارد.

یاقوت قرمز بیشتر تمایل دارد رنگ سرخ را کم تا متوسط جلوه دهد.

البته بعضی معادن، یاقوت های تیره هم دارند که باید به کارشناس سنگ نشان دهید تا در رنگ های خاص شما را راهنمایی کنند.

اسپینل مشابه ترین سنگ به یاقوت است و تا اواخر قرن 19 بجای یاقوت اشتباه گرفته می شد. این بدان معناست که جواهرات بسیاری با سنگ های اسپینل ساخته شد که گمان می رفت همان یاقوت قرمز می باشد یکی از مشهورترین آنها تاج ملکه انگلیس می باشد که گمان می رفت یاقوت سرخ است.

 

انگشتر یاقوت سرخ رودیوم زنانه خاص و فوق العاده _کد:۲۲۰۵۷

در بازار چندین نوع یاقوت و اسپینل مصنوعی وجود دارد. هنگام بررسی نگین های یاقوت و لعل به این نکته توجه کنید که:

یاقوت مصنوعی رنگی بسیار جذاب و بی نقص دارد و برای کسانی که اولین بار نوع مصنوعی آن را مشاهده می کنند بسیار مجذوب کننده است و حتی برای کسانی که یاقوت های معدنی را تا حدودی می توانند تشخیص دهند مشاوره گرفتن از یک کارشناس همیشه سودمند می باشد.

یکی‌ از نشانه‌ها برای‌ تشخیص‌ یاقوت‌ اصل‌ از بدل‌ آن‌ است‌ که‌ سنگ اصل، اشعه‌ فرابنفش‌ را از خود عبور می‌ دهد و انواع‌ مصنوعی‌ این‌ ویژگی‌ را ندارند.

شماره های تماس :

ساعات تماس تلفنی از ساعت 8:30 تا 16:30

۲- ۰۵۱۳۷۶۵۸۵۰۰

۰۹۱۵۱۰۰۰۸۰۰

۰۹۱۵۱۰۰۰۳۰۰

چت تلگرام :

t.me/javaheribina_admin

چت واتساپ :

api.whatsapp.com

لینک کانال جواهری بینا:

t.me/javaheri_bina

برای دیدن تمام یاقوت ها از سایت جواهری بینا دیدن فرمایید.

مولف:خانم رمضانی

برچسبانگشتر یاقوت تشخیص یاقوت اصل سنگ یاقوت نگین یاقوت یاقوت یاقوت اصل یاقوت تقلبی یاقوت مصنوعی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

لطفا پاسخ را به عدد انگلیسی وارد کنید:

چگونه یاقوت را تشخیص دهیم

سنگ شما سنگ هبهاب است

سلام خسته نباشيد دوست عزيز من يه سنگ دارم وقتي داخل يه ليوان آب مي اندازي آب سرح رنگ ميشه بنظرت اين سنگ با ارزش يه سوراخ هم داره.متشكرم

سلام سلامت باشید
متاسفانه کارشناسی نداریم .

چگونه یاقوت را تشخیص دهیم
چگونه یاقوت را تشخیص دهیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *