کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، جز پرمتقاضی ترین رشته های آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت می باشد.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت، برای داوطلبان کنکور ارشد روانشناسی، شناخته شده ترین و پرطرفدارترین گرایش است. دانشگاه های زیر نظر وزارت بهداشت بیشتر به یادگیری عملی و کلینیکی اهمیت می دهند و در نتیجه تعداد واحد های عملی بیشتری در چارت درسی آن ها وجود دارد، به طوری که گذراندن این دروس عملی موجب تسلط داوطلب بر درمان های روانشناختی می شود.
ثبت نام و شروع مشاوره و برنامه ریزی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی چیست
فارغ التحصیلان ارشد روانشناسی بالینی باید دارای مهارت گوش دادن فعالانه، فن بیان خوب جهت انتقال موثر اطلاعات، هوش اجتماعی جهت درک واکنش دیگران و دلیل انجام واکنش های مختلف در افراد و استفاده از منطق و استدلال جهت شناخت نقاط قوت و ضعف راه حل های مختلف، باشند. این حرفه مستلزم رو در رو شدن و تعامل هر روزه با انسانها و صادق بودن و اخلاقی بودن فرد است. کسی که به این حرفه وارد می شود، باید به نیازها و احساسات دیگران حساس باشد. روانشناس بالینی باید بتواند آرام بماند، عصبانیتش را کنترل کند و از رفتار پرخاشگرانه، حتی در موقعیتهای دشوار، دوری کند. در این حرفه فرد با موقعیتهای استرسزای زیادی سروکار خواهد داشت و باید بتواند در این شرایط، کنترل موقعیت را به دست گیرد. مسئولیت پذیری روانشناس بالینی از اهمیت زیادی برخوردار است و مراجعه کنندگان باید بتواند به وی اعتماد کنند. بهطور کل روانشناس بالینی باید ظرافتهای رفتاری وگفتاری بسیاری را رعایت کند که این موضوع، مستلزم داشتن علاقه و استعداد زیاد برای برقراری و فهم روابط انسانی است.
افرادی می توانند در آزمون ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت، شرکت کنند که مدرک کارشناسی آنها روانشناسی یا مشاوره باشد.
عضویت در کانال مشاوره و برنامه ریزی ارشد بهداشت
دروس امتحانی
ضرایب دروس
آسیب شناسی روانی
۱/۵
نظریه های شخصیت
۲
نظریه های رواندرمانی
۲
ارزیابی روانشناختی
۱
روانشناسی عمومی و رشد
۱/۵
بنیادهای بیولوژیکی و فیزیولوژیکی رفتار
۱
روانشناسی بالینی
۱/۵
آمارو روش تحقیق
۱/۵
زبان عمومی
۲
ثبت نام و شروع مشاوره و برنامه ریزی
ظرفیت پذیرش ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت 97 در دوره های روزانه و شهریه پرداز مطابق با جدول زیر می باشد:
شهریه پرداز
عادی رایگان
نام دانشگاه
2
3
ارتش
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی چیست
2
5
ایران
1
2
بقیه اله
3
6
زاهدان
2
5
زنجان
2
6
علوم بهزیستی و توانبخشی
3
5
کاشان
2
5
کرمانشاه
0
7
مشهد
عضویت در کانال مشاوره و برنامه ریزی ارشد بهداشت
* 2 نفر مرد ظرفیت عادی از نیروی رسمی سپاه برادر و 2 نفر ظرفیت شهریه پرداز از سایر نیروهای مسلح (ارتش، ناجا و وزارت دفاع) در قالب قرارداد آموزشی
دروس کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت شامل دروس اجباری، دروس اختیاری و دروس جبرانی می باشد.
دروس اجباری کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت
نام درس
تعداد واحد
نظری
عملی
روش ها و طرح های پژوهشی پیشرفته در روانشناسی بالینی
۲
۱
۱
آمار پیشرفته در روانشناسی بالینی
۱
۱
نوروسایکولوژی
۱
۱
آسیب شناسی روانی پیشرفته
۲
۲
نظریه های معاصر شخصیت و روان درمانی
۲
۲
مصاحبه تشخیصی
۲
۱
۱
ارزیابی بالینی ۱
۲
۱
۱
معنویت درمانی
۱
۱
سایکوفارموکوتراپی
۱
۱
بهداشت روان
۱
۱
اصول اخلاق حرفه ای در روانشناسی
۱
۱
ارزیابی بالینی ۲
۲
۱
۱
گروه درمانی و خانواده درمانی
۲
۱
۱
درمان شناختی رفتاری
۳
۲
۱
کارورزی بالینی
۴
پایان نامه
۴
ثبت نام و شروع مشاوره و برنامه ریزی
دروس اختیاری کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت
نام درس
آسیب شناسی تحولی پیشرفته
۱
۱
اصول درمان های روان پویایی
۱
۱
درمان های فراشناختی
۱
۱
مداخله های روانشناختی در سومصرف مواد
۱
۱
مداخله های روانشاختی در اختلالات جنسی
۱
۱
دانشجویان باید متناسب با موضوع پایان نامه خود، یک واحد اختیاری بگذرانند.
عضویت در کانال مشاوره و برنامه ریزی ارشد بهداشت
دروس جبرانی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت
نام درس
اصول روانشناسی بالینی
۳
۳
نظریه های روان درمانی
۳
۳
کاربرد مقدماتی روش های تشخیص
۳
۲
۱
روانشناسی بالینی کودک
۳
۳
سیستم های اطلاع رسانی پزشکی
۱
۰٫۵
۰٫۵
تمامی یا تعدادی از دروس جبرانی با تشخیص گروه ارایه می شود.
رشته روانشناسی روانشناسی جز پرمتقاضی ترین رشته ها بوده که آینده بسیار خوبی در انتظار فارغ التحصیلان این رشته به شرط قبولی و پذیرش در آزمون وزارت بهداشت وجود دارد! به دلیل سطح علمی و واحد های عملی که دانشجویان در دانشگاه های وزارت بهداشت می گذرانند، با تجربه کاری مفید وارد بازار کارمی شوند و علت این موضوع ارتباط دانشجو با بیمار در دوران تحصیل در وزارت بهداشت می باشد. به دلیل پذیرش سخت در دانشگاه های علوم پزشکی معمولا مدرک فارغ التحصیلان رشته روانشناسی بالینی وزارت بهداشت از اعتبار بیشتری برخوردار است. ورود به بازار کار ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت به مهارت شخصی فرد بستگی دارد نه دانشگاهی که از آن مدرک گرفته است. شما برای کار به پروانه اشتغال نیاز دارید که تفاوتی نمی کند از کدام دانشگاه فارغ التحصیل شده اید. پس از پر کردن ساعات کارورزی زیر نظر درمانگری که مورد تایید نظام باشد، برای مصاحبه جهت پروانه اقدام می کنید. همچنین برای ورود به بازار کار شما به مهارت در یک زمینه تخصصی و داشتن یک مدرک از کارگاه یا دوره ای جهت آن درمان نیاز دارید.
ثبت نام و شروع مشاوره و برنامه ریزی
مهتاب – 99/4/7
سلام با کارشناسی علوم تربیتی میشه ارشد بالینی وزارت بهداشت شرکت کرد؟
مهدی – 98/8/3
سلام وقت بخیر، رشته من علوم تربیتی هست، میتونم برای ارشد بالینی شرکت کنم؟
مینو – 98/8/3
سلام میخوام بدونم ارشد مشاوره هم وزارت بهداشت داره یا نه؟؟اگه کسی میدونه لطفا بگه.
کیانا – 98/4/27
سلام روز بخیرمیخواستم ببینم شهریه ارشد رواشناسی وزارت بهداشت ترمی چقد میشه تقریبا؟
شما هم نظرتان را در مورد این مطلب بگویید.
خواهشمند است سوالات خود را در قسمت
اتاق فکر این رشته
مطرح نمایید
داوطلب هم اکنون در 3گام هستند !
اخبار تخصصی مورد نظرتان شامل:
ثبت نام، اعلام نتایج و آزمونهای داخلی دانشکاه ها را رایگان دریافت نمایید.
Copyright © 2020 AtiTech. All Rights Reserved.
اگر شما فردی متفکر، مستقل و آرمانگرا هستید؛
اگر به تصمیمات خود اطمینان دارید؛
اگر از درون خود انگیزه می گیرد و در دنیایی از ایده ها به سر می برید؛
اگر شخصیتی پیچیده دارید که شناخت شما به آسانی ممکن نیست؛
و اگر علاقه ای به اختلاف نداشته و تمایل به رسیدن به توافق با دیگران دارید؛
روانشناسی بالینی یکی از شاخه های روان شناسی است که بیشتر در مورد شناخت ناهنجاریهای رفتار انسان، تغییر و درمان این ناهنجاریها و راههای پیشگیری از آنها بر اساس علوم روان شناسی سخن می گوید.
دانش آموختگان رشته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، راههای ارائه خدمات بالینی و پژوهشی و آموزشی پیشرفته و گسترده در مراکز تشخیصی و درمانی موسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز توانبخشی و پیشگیری با همکاری و نظارت استادان روان پزشکی را فرا می گیرد.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی چیست
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد های رشته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه های دارای رشته ارشد روانشناسی بالینی، معرفی رشته های ارشد و دکتری روانشناسی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.
تعداد کل واحدها : 38 واحد
دروس اجباری : 32 واحد
سمینار : 2 واحد
پایان نامه : 4 واحد
دروس اجباری کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
نام درس
تعداد واحد
نام درس
تعداد واحد
روان شناسی رشد پیشرفته
2
علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی
2
تاریخچه سیستمها در روان شناسی
2
نظریه های شخصیت
2
روان شناسی پزشکی و نوروپسیکولوژی
2
کلیاتی درباره درمانهای فیزیکی و دارویی در بیماریهای عصبی و روانی
1
استفاده از روشهای اماری و پژوهشی پیشرفته در روان شناسی بالینی
2
آزمونهای شناختی در روان شناسی بالینی
2
آسیب شناسی پیشرفته
2
آزمونهای عینی فرافکن در روان شناسی بالینی
3
فنون مصاحبه تشخیصی
2
نظریه های روان درمانی
2
کاربرد روشهای روان درمانی
2
گروه درمانی
2
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی چیست
خانواده درمانی
2
جمع
32
رفتار درمانی
2
دانشگاههایی که در رشته ارشد روانشناسی بالینی پذیرش دانشجو دارند
بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 95
دانشگاه اصفهان
دانشگاه الزهرا
دانشگاه تبریز
دانشکاه سمنان
دانشگاه خوارزمی تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه شاهد
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه شیراز
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه کردستان
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه شهید باهنر
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاههایی که در رشته ارشد روانشناسی بالینی پذیرش دانشجو دارند
بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 94
دانشگاه اصفهان
دانشگاه الزهرا
دانشگاه تبریز
دانشکاه سمنان
دانشگاه خوارزمی تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه شاهد
دانشگاه شهید چمران اهواز
دانشگاه شیراز
دانشگاه فردوسی مشهد
دانشگاه کردستان
دانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه محقق اردبیلی
دانشگاه شهید باهنر
روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
روانشناسی خانواده درمانی
روانشناسی صنعتی و سازمانی
روانشناسی عمومی
سنجش و اندازه گیری
روانشناسی اسلامی
روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
روان شناسی تربیتی
مشاوره در 4 گرایش
روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی
روان شناسی اجتماعی
روان شناسی صنعتی و سازمانی
سایبرسایکولوژی
پداگوژیک
روانشناسی تربیتی
روانشناسی بالینی
سنجش و اندازه گیری
روانشناسی سلامت
روانشناسی (بدون گرایش)
همچنین مشاغل زیر، ظرفیت جذب افراد مختلف از تخصص های گوناگون را دارا می باشند. در این مشاغل، هر فرد علاوه بر تسلط بر مهارت های مربوط به آن شغل، لازم است به فراخور صنعت و نوع کسب و کاری که در آن مشغول به کار است، دارای دانش تخصصی مربوطه نیز باشد:
مطلب زیر در مورد شرایط پذیرش و تحصیل در رشته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی می باشد.
رشته کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی گسترده ترین و محبوب ترین گرایش روانشناسی می باشد و در طی سال های اخیر بیشترین تعداد متقاضی را در میان داوطلبان این رشته به خود اختصاص داده است.
اکثر داوطلبان به دلیل علاقه به شناخت منشاء ناهنجاری ها و اختلالات رفتاری و همچنین به دلیل کاربرد این رشته در زندگی روزمره به سمت رشته روانشناسی بالینی گرایش پیدا می کنند.
مهم ترین دروس این رشته شامل آسیب شناسی روانی، مصاحبه تشخیصی، روانشناسی پویایی گروه، نظریه های شخصیت و درمان، روان شناسی رشد و ارزیابی و سنجش است.
دانشجویان این رشته علاوه بر شناخت انواع اختلالات روانی، اصول مربوط به سنجش انواع آزمون های روانی، مداخلات درمانی و پیشگیری از ناهنجاری های رفتاری را نیز فرا می گیرند.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی چیست
با افزایش جمعیت کشور و پیچیده شدن روابط در دنیای امروزی همچنین با توجه به آمار چشمگیر اختلالات و بیماری های روانی، مانند پرخاشگری، استرس و اضطراب، اختلالات خلقی و افسردگی، مسائل مربوط به اعتیاد، کشمکش های زناشویی و… جامعه ما نیاز فراوانی به تربیت متخصصان بالینی در حوزه های مختلف دارد. به علاوه هزینه های سنگین مربوط به درمان این مشکلات، لزوم پیشگیری و ارتقاء سلامت روان در افراد را بیش از پیش مطرح می سازد.
با توجه به پیچیدگی مشکلات و مسائل روانی، و همچنین افزایش متخصصان بالینی در کشور، رویکرد روان شناسان به سمت اختصاصی شدن حوزه فعالیت آنان به جای رویکرد همه جانبه و درمان طیف وسیع اختلالات پیش رفته است و همین نکته افزایش بازار کار در این رشته را برای فارغ التحصیلان به همراه دارد.
انتخاب حوزه فعالیت فارغ التحصیلان این رشته، به علائق آنها و نیاز های جامعه بستگی دارد. مهم ترین فعالیت های روانشناسان بالینی شامل تشخیص و درمان انواع اختلالات روانی و ناهنجاری های رفتاری، ارزیابی و سنجش افراد در زمینه های مختلفی است.
البته فعالیت فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد روانشناسان بالینی به تشخیص و درمان محدود نمی شود و بسیاری از روانشناسان بالینی در حوزه آموزش و تدریس، امور اجرایی و نظارت و همچنین تحقیق و پژوهش نیز فعالیت دارند
داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون های آزمایشی کارشناسی ارشد وزارت بهداشت می توانند از این به بعد در آزمون های استانداردی که توسط خود سازمان سنجش پزشکی برگزار می شود شرکت نمایند. این آزمون های آزمایشی با جامعه آماری بالا برگزار می شود و داوطلبان می توانند بیشترین تشابه با آزمون اصلی کارشناسی ارشد را در این آزمون ها بیایند. همچنین در این آزمون های آزمایشی داوطلبان می توانند تخمین رتبه خود را بر اساس آخرین سال برگزاتری آزمون را دریافت نمایند و از سطح علمی خود بر اساس دقیق ترین آمارها مطلع شوند.برای شرکت در این آزمون های آزمایشی و ورود به سایت سنجش پزشکی روی تصویر زیر کلیک نمایید.
بعد از سال 94 با تغییرات انجام شده در ساختار آزمون ارشد پزشکی، رشته کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی به عنوان یکی از 4 رشته مجموعه روان شناسی دسته بندی شد. 3 رشته دیگر در این مجموعه شامل کارشناسی ارشد بهداشت روان، کارشناسی ارشد روان شناسی سلامت و کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی کودک و نوجوان می باشد.
این تقسیم و مجموعه گذاری به این معناست که برای این چهار رشته ذکر شده یک دفترچه سوال مشابه وجود دارد و داوطلبی که علاقه مند به شرکت در هر یک از این رشته می باشد، باید به عنوان رشته امتحانی خود، مجموعه روان شناسی را انتخاب نماید. همه افراد شرکت کننده درهر چهار رشته مجموعه روان شناسی، در جلسه آزمون سوالات مشابهی خواهند داشت.
در هنگام اعلام نتایج بر اساس ضرایب متفاوت هر درس در هر رشته امتحانی برای داوطلب چهار رتبه جداگانه برای هر رشته تعیین خواهد شد. بر اساس قوانین حاکم بر آزمون ورودی رشته های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت تنها افرادی با رشته های ذکر شده در دفترچه می توانند در آزمون کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی شرکت نمایند.
منابع ارشد روانشناسی بالینی معرفی شده از سوی وزارت بهداشت
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت، به استثنای یک دانشگاه (دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی) فقط در مقطع ارشد و دکتری دانشجو می پذیرد.
دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه های وزارت بهداشت، علاوه بر دروس تئوری، بسیاری از واحدهای درسی را در بیمارستان ها و مراکز درمانی می گذرانند به همین دلیل سالانه شاهد افزایش تعداد داوطلبان این رشته در وزارت بهداشت هستیم.
رشته روانشناسی بالینی وزارت بهداشت در دانشگاه های محدودی در سراسر کشور پذیرش دارد که ظرفیت هر یک از این دانشگاه ها در سال های مختلف، متغیر است. پذیرش دانشجو نیز در مقاطع روزانه و بین الملل صورت می گیرد.
لازم به ذکر است داوطلبانی که تنها در رشته روانشناسی (کلیه گرایش ها) و مشاوره دارای مدرک کارشناسی هستند، مجاز به شرکت در آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت می باشند.
مشاوره تخصصی کنکور ارشد روانشناسی بالینی در مرکز مشاوره همراه تحصیلی واقع در جهاد علوم پزشکی تهران
تماس با شماره تلفن 66479510-021
روانشناسی بالینی وزارت علوم در کلیه مقاطع (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) دانشجو می پذیرد.
بر خلاف کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت، محدودیتی برای شرکت در این آزمون برای داوطلبانی که مدرک کارشناسی آنها از رشته های غیر مرتبط باشد، وجود ندارد. به علاوه پذیرش در این رشته، در مقاطع روزانه، شبانه، غیر انتفاعی و پیام نور صورت می گیرد.
منابع آزمون بر اساس تجربیات داوطلبان سال های گذشته می باشد و معمولا منبع ثابت و مشخصی برای آزمون از سوی وزارت علوم اعلام نمی شود.
مهم ترین دروسی که نقشی اساسی در قبولی داوطلبان کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت علوم ایفا می کنند، زبان و آمار و روش تحقیق هستند که چشم پوشی از آنها علیرغم درصدهای بالا در دیگر دروس، نتیجه مطلوبی برای داوطلب به همراه نخواهد داشت.
ساعت کار عملی: دانشجویان وزارت بهداشت دروسی را در طول هفته در بیمارستان ها و کلینیک ها می گذرانند. همچنین ساعات بالای کارورزی در وزارت بهداشت از جمله تفاوت های ارشد روانشناسی بالینی وزارت علوم و وزارت بهداشت است. بطور کلی دانشجویان وزارت بهداشت ، 4 الی 5 روز در هفته در دانشگاه یا مراکز درمانی مشغول آموزش هستند.
تحقیق و پژوهش: معمولا به دلیل اینکه دانشجویان وزارت بهداشت ساعت های زیادی را در طول هفته صرف دروس عملی می کنند، معمولا نسبت به دانشجویان وزارت علوم، وقت کمتری برای فعالیت های پژووهشی دارند. البته بیمارستان ها و مراکز آموزشی-درمانی وزارت بهداشت فرصت مناسبی را برای انجام فعالیت های پژوهشی برای دانشجویان فراهم می آورند.
پذیرش دانشجو: وزارت بهداشت صرفا از داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی در کلیه گرایش های رشته روانشناسی و همچنین مشاوره هستند، پذیرش به عمل می آورد که این محدودیت در وزارت علوم مطرح نمی باشد. به همین دلیل است که تعداد داوطلبان وزارت علوم و همچنین دانشگاه های پذیرنده نسبت به وزارت بهداشت بیشتر می باشد.
تاثیر معدل: بر خلاف تاثیر معدل دوره کارشناسی در آزمون کار شناسی ارشد وزارت علوم، این شاخص هیچ تاثیری در کنکور ارشد پزشکی ندارد و مبنای رتبه بندی افراد صرفا عملکرد آنان در کنکور قرار خواهد گرفت.
تا قبل از سال 91 آزمون ارشد پزشکی دانشگاه آزاد و آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت به صورت جداگانه برگزار می شد اما از سال مذکور به بعد با توافق صورت گرفته بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت متقاضیان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد هم از طریق آزمون برگزار شده از سوی وزارت بهداشت اقدام می کنند و دیگر آزمون جداگانه ای برای دانشگاه آزاد برگزار نمی شود و این متقاضیان می توانند بعد از اعلام نتایج ، از لیست دانشگاه های آزاد اضافه شده به دفترچه ، دانشگاه مقصد خود را انتخاب کنند.
نکته قابل توجه این است که مدرک صادر شده از سمت دانشگاه آزاد می باشد و ارتباطی با وزارت بهداشت نداشته و علاوه بر آن طرح نیروی انسانی دارای فارغ التحصیلان دارای طرح نیروی انسانی اجباری همچنان شامل قوانین وزارت بهداشت می باشد.
در حال حاضر رشته های محدودی در کارشناسی ارشد پزشکی دانشگاه آزاد پذیرش دارند که آن رشته ها شامل کارشناسی ارشد روان شناسی دانشگاه آزاد نمی باشد. اما در سال های اخیر رشته های متعددی به کارشناسی ارشد آزاد پزشکی اضافه شده که امید می رود در سال های آتی رشته ارشد روان شناسی بالینی دانشگاه آزاد نیز به رشته های ارشد پزشکی دانشگاه آزاد افزوده شود.
وقتی سخن از ورود به یک دوره تحصیلی بدون کنکور به میان می آید ، تصور همگی ما این است که برخی دانشگاه های سطح پایین که دچار کمبود دانشجو هستند برای پذیرش دانشجو اقدام به پذیرش بدون کنکور می کنند ، اما باید گفت که این تصور شامل رشته های وزارت بهداشت نمی باشد!
ورود به همه رشته های کارشناسی ارشد پزشکی و همچنین کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی از طریق کنکور وزارت بهداشت می باشد اما در این بین افراد برتر شامل سهمیه استعداد های درخشان می توانند بدون گذراندن کنکور و تنها از طریق ثبت نام در آن در رشته مورد نظر خود پذیرفته شوند.
نکته مهم این است که همه افراد متقاضی استفاده از سهمیه استعداد درخشان حتما باید در کنکور ارشد پزشکی ثبت نام کنند و کارت ورود به جلسه دریافت کنند ، این افراد می توانند به اختیار در جلسه کنکور حاضر شوند و یا نشوند اما بعد از اعلام نتایج باید همزمان با سایر شرکت کنندگان اقدام به انتخاب رشته نمایند.
نکته قابل ذکر دیگر این است که داوطلبان کارشناسی ارشد بدون کنکور فقط می توانند وارد رشته هم نام رشته تحصیلی مقطع قبلی خود شوند، یعنی دانشجویان کارشناسی روان شناسی بالینی می توانند وارد کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی شوند ! به دلیل اینکه رشته روان شناسی بالینی در مقطع لیسانس وجود دارد سهمیه 10% بدون آزمون داوطلب حذف نمی شود.
وقتی حرف از کنکور کارشناسی ارشد وزارت بهداشت به میان می آید نا خوداگاه داوطلبان دچار ترس و استرس ناشی از این مسئله می شوند که حتما باید بتوانند درصد های بالایی در دروس داشته باشند و عموما تصور می کنند که این درصد ها حتما باید میانگین 60-70 باشد که بتوانند در یک دانشگاه خوب پذیرفته شوند.
اما این مطلب همیشه صادق نیست! اگر بخواهیم به زبان ساده تر توضیح دهیم اگر کنکور برای شما سخت است و نتوانستید درصد بالایی کسب کنید شاید این کنکور برای همه سخت بوده باشد! در این صورت است که نمره تراز شما در دروس مشخص کننده جایگاه و رتبه شما خواهد بود و شاید بتوانید با درصد های متوسط در دانشگاه های خوب قبول شوید. نمونه کارنامه های زیر برای رشته روان شناسی بالینی وزارت بهداشت می باشد که با هم به بررسی آنها می پردازیم:
نکات زیادی را از این نمونه کارنامه ها می توان دریافت کرد ، شما با مقایسه رتبه 2 و 9 متوجه شدید بودن رقابت در رتبه های تک رقمی بالا می شوید. مشاهده می کنید که تنها تفاوت جزئی در درصد ها وجود دارد و تفاوت عمده در یک درس با ضریب 1/5 مشاهده می شود.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی چیست
این نکته نشان می دهد که اگر واقعا رتبه های بسیار عالی و از همه مهم تر دانشگاه های عالی مد نظر شماست باید حتما روی همه درس های خود تسلط داشته باشید چون تفاوت حتی در درس هایی با ضریب کم نیز به احتمال زیاد رتبه شما و از همه مهم تر دانشگاه مقصد شما را که از اهمیت ویژه ای برخوردار است تغییر خواهد داد!
یک نکته بسیار جالب در این کارنامه ها اهمیت درس زبان در کنکور وزارت بهداشت می باشد. به درصد های رتبه 13 و 22 دقت کنید! این دو داوطلب تقریبا درصد های مشابهی از دروس کسب کرده اند و تنها تفاوت عمده آنها در درصد درس اصلی یعنی روانی شناسی بالینی با ضریب 3 و درصد زبان با ضریب 2 است.
مشاهده می کنید که رتبه 22 درصد خیلی کمتری در درس اصلی داشته و شاید رتبه اش بسیار بیشتر از این مقدار باید باشد اما وقتی درصد بالایی در درس زبان کسب کرده، این درصد بالاتر باعث شده که بتواند رتبه بسیار خوبی به نسبت درصد های درسی خود به دست آورد، پس این نشان می دهد که درس زبان دارای تراز بالایی در بین درس های می باشد و با درس اصلی هر رشته برابری می کند.
همچنین درس زبان کمبود درصد های بقیه دروس را جبران می کند و باعث می شود داوطلب در رقابت بین داوطلبانی که احتمالا درصد های بالاتر در درس های دیگر داشته اند موفق تر شود. از این رو مطالعه درس زبان برای همه داوطلبان توصیه می شود زیرا این درس در رتبه بندی بسیار تاثیر گذار است.
نکته بسیار مهمی که باید همه داوطلبان کارشناسی ارشد رشته های پزشکی و مخصوصا کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی به آن توجه نمایند این است که اگر در جلسه کنکور با سوالات سختی مواجه شدید و با محاصبه سر انگشتی متوجه شدید که شاید نتوانید درصد های بالایی که سال های قبل داوطلبان با رتبه های مناسب کسب کرده اند را کسب کنید دچار نگرانی نشوید.
اکثر اوقات داوطلبان برای اینکه شانس خود را بالا ببرند و درصد خود را افزایش دهند بسیاری از سولاتی که در انتخاب گزینه صحیح دچار مشکل شده اند را هم در پاسخ نامه جواب می دهد و با افزایش پاسخ اشتباه خود ، شانس قبولی خود را کاهش می دهد. در این موارد به نکته مهم این بخش توجه کنید” به احتمال زیاد کنکور برای همه سخت است و درصد های کل پایین تر از استاندار سال های قبل خواهد بود”.
هر ساله ظرفیت رشته کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی وزارت بهداشت در دفترچه راهنمای ارشد پزشکی دچار تغییر می شود و این تغییر به علت آن است که برخی دانشگاه ها برای این رشته تحصیلی همه ساله پذیرش دانشجو ندارند و ممکن است این پذیرش یک سال در میان و یا دو سال در میان باشد و از طرف دیگر ممکن است دانشگاه ها و موسسات جدیدی نیز شروع به پذیرش کنند و از این رو می توان گفت که برای اطلاع دقیق از ظرفیت پذیرش رشته کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی وزارت بهداشت باید حتما به دفترچه انتخاب رشته همان سال ارجاع کرد.
همان طور که در جدول زیر مشاهده می نمایید ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی وزارت بهداشت همراه با دوره شهریه پرداز میزان مناسبی برای یک رقابت خوب محسوب می شود و با برنامه ریزی دقیق و استفاده از تجربیات قبولی های سال های قبل و از همه مهم تر تلاش مناسب می توان امیدوار بود که با کسب رتبه مناسب در یک دانشگاه خوب قبول شد.
” دانشگاه ارتش”
“دانشگاه ایران”
” دانشگاه بقیه اله”
” دانشگاه زاهدان”
” دانشگاه زنجان”
” دانشگاه شهید بهشتی”
” دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی”
” دانشگاه کاشان”
” دانشگاه کرمانشاه”
با توجه به قانون جدید سازمان نظام روانشناسی مبنی بر اینکه دریافت مجوز درمان از سوی سازمان نظام، مستلزم این است که فرد دو مقطع را بدون وقفه در رشته روانشناسی یا مشاوره تحصیل کرده باشد، بسیاری از علاقمندان به درمان و افراد تغییر رشته ای که تنها در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی خوانده اند، تصمیم به ادامه تحصیل در مقطع دکتری در این رشته می گیرند. علاوه بر این داوطلبان دیگری نیز با هدف ارتقاء سطح دانش و اخذ درجه هیئت علمی قصد ادامه تحصیل در این مقطع را دارند.
نکته قابل ذکر این است که قبل از آمادگی برای شرکت در آزمون دکتری، علائق خود را مجددا مرور کنید. اگر در هر دو مقطع قبلی روانشناسی یا مشاوره خوانده اید و صرفا به درمان علاقه دارید، از ادامه تحصیل در مقطع دکتری صرف نظر کنید. زیرا برای اخذ مجوز درمان شرایط لازم را دارا هستید و همچنین تحصیل در این مقطع، مستلزم صرف زمان و گاها هزینه فراوانی است و ممکن است شما را از هدفتان دور کند.
در ضمن برای شرکت در آزمون دکتری روانشناسی بالینی وزارت بهداشت باید مدرک زبان هم تحویل بدین که پیشنهاد ما به شما شرکت در آزمون MHLE و یا آزمون MSRT هست که روی هر کدوم کلیک کنید می تونید ویژگی های اون آزمون رو ببینید.
منبع: خانم مریم شاه محمدی رتبه برتر روانشناسی بالینی و مشاور مرکز مشاوره همراه تحصیلی در جهاد علوم پزشکی تهران
برای اطلاع از برنامه کلاس های کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی و جزوات کمک آموزشی کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی وزارت بهداشت و وزارت علوم و همچنین مشاوره تخصصی آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی با شماره تلفن 66479510-021 تماس بگیرید.
رشته های کارشناسی ارشد پرطرفدار دیگه که شاید براتون جالب باشه مطالبشو بخونید
ارشد بیوتکنولوژی پزشکی ارشد ژنتیک انسانی ارشد بیوشیمی بالینی ارشد ایمونولوژی ارشد هماتولوژی ارشد میکروب شناسی پزشکی ارشد نانوتکنولوژی پزشکی ارشد سم شناسی ارشد پرستاری ارشد مامایی ارشد مهندسی پزشکی ارشد اتاق عمل ارشد تغذیه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
آدرس :
خیابان انقلاب -روبروی درب اصلی دانشگاه تهران -خیابان فخر رازی -خیابان ژاندارمری غربی -پلاک 75-جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران
جهت تماس با مشاور اینجا را کلیک نمایید.
امیرهمایون حلاجیان، رتبه 2 بالینی الهه مولایی، رتبه 6 بالینی
در گرایشهای بالینی و عمومی کنکور ارشد روانشناسی، دروس زیر مورد امتحان قرار میگیرند:
1- روانشناسی بالینی (فقط برای متقاضیان گرایش بالینی)
2- روانشناسی رشد
3- زبان تخصصی روانشناسی
4- روانشناسی مرضی (آسیب شناسی روانی) و کودکان استثنایی
5- آمار و روش تحقیق در روانشناسی
6- روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان
7- علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی
8- روانشناسی عمومی (فقط برای داوطلبان گرایش عمومی)
از این دروس، موارد 1 تا 7 مختص داوطلبان گرایش بالینی است و متقاضیان شرکت در گرایش روانشناسی عمومی، کافی است به دروس 2 تا 8 پاسخ دهند. همانطور که ملاحظه میکنید، دروس 2 تا 7 بین هر دو گرایش عمومی و بالینی مشترک است.
1- متون تخصصی روانشناسی به زبان انگلیسی ضریب 2✍🏻به قلم: دکتر صادق فلاح (رتبه 8 و 17 ارشد و دکتری)، امیرهمایون حلاجیان (رتبه 2 بالینی) و سمانه ابراهیم نژاد (رتبه 7 بالینی)
2- روانشناسی رشد ضریب 2
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی چیست
✍🏻به قلم: دکتر احسان نیکمنش (مدرس این درس)، الهه مولایی (رتبه 6 بالینی)، سمانه ابراهیم نژاد (رتبه 7 بالینی)
3- روانشناسی بالینی ضریب 3
✍🏻به قلم: امیرهمایون حلاجیان (رتبه 2 بالینی)، الهه مولایی (رتبه 6 بالینی)، سمانه ابراهیم نژاد (رتبه 7 بالینی)
4- روانشناسی مرضی (آسیب شناسی روانی) و کودکان استثنائی ضریب 2
5- آمار و روش تحقیق ضریب 1
6- علم النفس از دیدگاه داتشمندان اسلامی ضریب 1
7- روانشناسی فیزیولوژیک و انگیزش و هیجان ضریب 1
بازار کار در بین فارغ التحصیلان وزارت علوم و بهداشت کمی تفاوت دارد، اگر فارغ التحصیل وزارت بهداشت هستید می توانید در بیمارستان های تابع و یا در دانشگاه های وزارت بهداشت مشغول به کار شوید و معمولا وزارت بهداشت و بیمارستان ها و مراکز درمانی زیرمجموعه آن، معمولا از افرادی که خود تربیت کرده اند استخدام می کنند
یک تفاوت دیگر این است که فارغ التحصیلان وزارت بهداشت برای کسب مجوزهای شغلی نیاز به گذراندن دوره های کارآموزی جداگانه ندارنددر صورتی که فارغ التحصیلان وزارت علوم، دانشگاه آزاد و… می بایست بیش از 400 ساعت کار عملی در کلینیک روانشناسی داشته باشند.
شما می توانید به عنوان یک روانشناس بالینی در حوزه های زیر فعالیت کنید:
– به عنوان کارشناس اين رشته در مراکز دولتي
– با اخذ مجوز از سازمان بهزيستي اقدام به تأسيس مهد کودک نمايد.
– با اخذ مجوز از سازمان بهزيستي اقدام به تأسيس سَراي سالمندان نمايد.
– در کلينيکهاي درمان اعتياد به عنوان روانشناس مشغول به کار شوید.
– در کلينيکهاي مشاوره اي به کارهاي درماني بپردازد.
– در کلینیکهای خصوصی فعالیت کنید.
– در کلينيکهاي مشاوره و رواندرماني کودک به کارهاي درماني مثل بازي درماني و … بپردازد.
مشاوره رایگان تلفنی با رتبه رقمی امسالهمین حالا از مشاوره رایگان تلفنی با رتبههای تکرقمی امسال استفاده کنید
هر داوطلب کنکور ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره، یک بار در سال امکان مشاوره رایگان کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی با رتبههای تکرقمی کنکور هر سال را دارد.از راههای زیر درخواستتان را ارسال کنید
آلاله آطاهریان، رتبه 7 بالینی ارشد روانشناسی (متن کامل مصاحبه)
جزوات کیهان، ارشد بالینی
جزوات کیهان، ارشد عمومی
خرید منابع ارشد روانشناسی از فروشگاه کیهان
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورهاز آخرین اخبار کنکور ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره مطلع باشید!
موفق باشید
سلام نعیمه
خیر ما در نمایشگاه غرفه نداریم اما در این ایام، تخفیفات ویژه ای رو خواهیم داشت که به زودی اعلام میکنیم 🙂
موفق باشید
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی
سلام حسن
طول دوره ی ارشد دو ساله و معمولا هفته ای دو تا سه روز کلاسا هستش
موفق باشید 🙂
گروه اموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی
توضیحات خانم دکتر احسانی، مدرس علمالنفس
توضیحات بیشتر استاد فتحاللهی، مدرس
توضیحات بیشتر از خانم دکتر احسانی، مدرس روانشناسی عمومی
مطالب مرتبط:
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی چیست
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورههمین حالا با ما در ارتباط باشید:
گروه آموزشی کیهان
ارشد و دکتری روانشناسی و مشاورهاز آخرین اخبار کنکور ارشد و دکتری روانشناسی و مشاوره مطلع باشید!
* اطلاعات ناب و بی نظیر در مورد اینکه:- چرا باید در آزمون های آزمایشی شرکت کنیم؟!- چگونه تشخیص دهیم جامعه آماری کدام مؤسسه بالاتر است؟!- چگونه تشخیص دهیم کیفیت سؤالات کدام مؤسسه مطلوب تر است؟- چگونه بهترین مؤسسه را برای آزمون های آزمایشی انتخاب کنیم؟
ضرایب و گرایش های مجموعه روانشناسی براساس دفترچه آزمون سال 99
عناوین دروس امتحانی: 1- متون روانشناسی (به زبان انگلیسی)، 2- علم النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی، 3- آمار و روش تحقیق، 4- روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی، 5- روانشناسی رشد، 6- روانشناسی بالینی، 7- روانشناسی عمومی، 8- روانسنجی، 9- آزمون های شناختی هوش و استعداد، 10- روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان، 11- روانشناسی صنعتی – سازمانی، 12- روانشناسی اجتماعی، 13- رفتار سازمانی، 14- روانشناسی امور استخدامی، 15- بالندگی سازمانی، 16- روانشناسی تربیتی، 17- آموزش و پرورش کودکان استثنایی.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی چیست
دروس امتحانی رشته روانشناسی در سال های گذشته
دروس مشترک آزمون کارشناسی ارشد در 3 گرایش
روانشناسی، روانشناسی بالینی و روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
از بین 3 گرایش فوق، 2 گرایش روانشناسی، روانشناسی بالینی با بیشترین تعداد پذیرش روبهرو هستند و به غیر از یک درس تمام دروس این گرایش با هم مشترک هستند.
«روانشناسی تربیتی »
تعداد سؤالات آن در رشته روانشناسی 15 سؤال می باشد و از جمله دروسی است که امسال در آزمون کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی مورد سؤال قرار گرفته است. منابع مهم این درس در دانشگاههای مختلف کتابهای روانشناسی تربیتی (روانشناسی آموزش و یادگیری) تألیف دکتر اسماعیل بیابانگرد و کتاب روانشناسی پرورشي نوین تألیف دکتر علی اکبر سیف میباشند. تعاریف روانشناسی تربیتی، مراحل و هدفهای آموزشی، طبقهبندی هدفهای آموزشی نظریههای رشد شناختی و رفتاری یادگیری، سنجش و ارزیابی، نظریههای خبر پردازی یادگیری، انگیزش و یادگیری روشهای مختلف آموزش، مطالعه و یادگیری از جمله مباحثی هستند که در این درس مورد بررسی قرار میگیرند. این درس از جمله دروسی است که معمولاً داوطلبان با کمی تمرکز و دقت در مطالعه میتوانند به درصد خوبی در آزمون برسند. انتشارات مدرسان شریف برای این درس کتاب کامل و جامع خود را به بازار کتاب ایران عرضه کرده است. در این کتاب با توجه به سؤالات چند سال اخیر سعی شده مباحث و منابع مهم بیشتر توضیح داده شوند. با توجه به اینکه تستهای کنکورهای سراسری و آزاد دورههای گذشته با پاسخهای تشریحی در کتاب گنجانده شده است، داوطلبان میتوانند تمامی تستهای آزمونهای كارشناسي ارشد را یکجا به طور طبقهبندی شده ببینند. کتاب به فصول مختلف تقسیمبندی شده است و در هر فصل خلاصه تمام مطالب مهم به همراه تستهای تألیفی مولف گنجانده شده است. از حیث تعداد تستهای آورده شده در کتاب، این اثر جزء کتابهای پر تست در این زمینه محسوب میشود.
« متون روانشناسی به زبان انگلیسی »
تعداد تست های این درس در آزمون 30 سؤال میباشد. همانطور که از نام درس پیداست، سؤالات آن در قالب 5 الی 6 متن تخصصی طراحی می شود. بدون تردید اگر دانشجویان در درس زبان حداقلهایی را داشته باشند مطالعه و سرمایهگذاری در این درس میتواند منطقی باشد. معمولاً منبع درس زبان تخصصی در اکثر رشتهها در دانشگاههای مختلف فرق میکند و اساتید این درس به صورت سلیقهای منابع و یا جزوات مورد نظر خود را به دانشجویان معرفی میکنند. خواندن زبان تخصصی موسسه مدرسان شریف برای رسیدن به تسلط در این درس کفایت میکند. در کتاب زبان تخصصی موسسه مدرسان شریف علاوه بر بررسی و ارائه پاسخ تشریحی و ترجمه تستهای کنکورهای کارشناسی ارشد سالهای قبل (از سال 95 – 75) لغات، اصطلاحات و متون رایج در رشته روانشناسی به همراه ترجمه آنها گنجانده شده و ضمن آموزش و ترجمه متون مختلف، تستهای چهارگزینهای تألیفی برای آشنایی هرچه بیشتر داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد با سؤالات درس زبان تخصصی این رشته آورده شده است.
« علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی »
تعداد سؤالات این درس در آزمون 15 سؤال میباشد. این درس به لحاظ اهمیت به همراه دو درس آمار و روش تحقیق همچنین درس «روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان» در یک سطح قرار دارد. اما به لحاظ فهم مطالب، آن را میتوان راحتتر از درس روانشناسی فیزیولوژیک و سخت تر از آمار و روش تحقیق دانست. منابع مهم این درس در دانشگاههای مختلف، با هم فرق میکند و از بین آنها میتوان به سه کتاب متفاوت علمالنفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی تألیف دکتر احدی، دکتر بهشتی و دکتر ایروانی و همچنین کتاب روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی تألیف دکتر احمدی اشاره کرد. مشکلی که این کتاب ها دارند این است که مباحث را بسیار پراکنده بیان کرده اند و به دلیل شباهت مباحث به یکدیگر، داوطلبان بسیار گیج می شوند. انتشارات مدرسان شریف برای این درس کتابی کامل و جامع در برگیرنده آموزش تمامی مطالب و مفاهیم مهم به همراه ارائه سؤالات و پاسخ تشریحی کنکورهای 15 سال اخیر دانشگاه دولتی و همچنین 10 سال اخیر دانشگاه آزاد میباشد. این کتاب به گونهای تدوین شده که داوطلب پس از مطالعهی آن لازم نیست منبع دیگری را مطالعه کند و مزیت آن نسبت به سایر منابع در تلفیق یکپارچه نظریات است. کسب درصد بالا از سوی داوطلبین تک رقمی موسسه در این درس دیده شده است.
« آمار و روش تحقیق »
تعداد سؤالات آن در آزمون دانشگاه دولتی 20 سؤال میباشد. منابع مهم این درس در دانشگاهها کتابهای آقای دکتر علی دلاور میباشد. کتابهای روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی و تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی از جمله این کتب میباشند. در برخی دانشگاهها اساتید از روی «کتاب روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی» تألیف دکتر اسماعیل بیابانگرد و یا حتی جزوهی شخصی خود برای تدریس این درس استفاده میکنند. تمامی کتب فوق به گونهای پراکنده و در بعضی مباحث گنگ مطالب را جمعآوری کردهاند. برای این درس انتشارات مدرسان شریف کتاب کمک آموزشی خود را به بازار کتاب ایران روانه کرده است. در این کتاب ضمن فصلبندی مناسب کتاب، هر فصل به سه بخش تقسیم شده، بخش اول شامل ارائه متون آموزشی میباشد که در لابهلای این متون هر جا که لازم بوده مؤلف با قرار دادن تستهای تألیفی خود داوطلب را با سؤالات چهار گزینهای مربوط به این درس آشنا کرده است. پس از آموزش، تمام تستهای دانشگاههای سراسری و آزاد سالیان گذشته که مربوط به آن فصل به همراه پاسخ تشریحی آنها گنجانده شده است، تا داوطلب بتواند تمام تستهای مربوط به آن فصل را یکجا ببیند. پس از بخش دوم، در انتهای هر فصل تعدادی تستهای تکمیلی با پاسخ کلیدی آورده شده است، معمولاً این بخش برای داوطلبانی مناسب است که تمام دو بخش قبل را به طور کامل مطالعه کرده باشند و از زمان کافی تا روز آزمون برخوردار باشند. مرور این تستها برای قبولی در دانشگاههای معتبر مفید میباشد. از جمله خصوصیات منحصر به فرد دیگر این کتاب ارائه تمامی تستهای رشته های علوم تربیتی و روانشناسی به همراه پاسخ تشریح آنها میباشد. علاوه بر این ابتدای هر بخش، مفاهیمی که ممکن است پراکنده به نظر برسد، در یک نمودار منظم و منسجم ترسیم شده است.
« روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی »
تعداد تست های این درس 20 سؤال میباشد. منابع مهم این درس در اکثر دانشگاههای کشور کتابهای ترجمهی مؤلفین خارجی میباشند. کتابهای خلاصهی روانپزشکی تألیف کاپلان و سادوک، روانشناسی کودکان استثنایی تألیف هالاهان و کافمن، روانشناسی مرضی تألیف ساراسون و روانشناسی مرضی تألیف سلیگمن و روزنهان از جملهی این کتب میباشند. البته کتاب روانشناسی کودکان استثنایی تألیف دکتر میلانی فر و دکتر افروز نیز در بعضی دانشگاهها مورد استفاده قرار میگیرد.
به دلیل آن که اکثر این کتاب ها حاصل ترجمه متون انگلیسی به فارسی است، بعضاً مطالب با سبک و سیاقی پیچیده پیشروی خواننده گذاشته شده است. البته برخی ترجمههای خوب در این درس انجام شده، ولی وقتی داوطلب خود را برای آزمون کارشناسی ارشد آماده میکند، بهتر است از کتابی با نوشتاری ساده و روان برای مطالعه استفاده کند. به همین منظور انتشارات مدرسان شریف با رعایت تمامی رئوس مطالب منابع فوق سعی بر ارائه یک کتاب مفید کرده است. در این کتاب مانند سایر کتب این مؤسسه، خلاصه مطالب به همراه تستهای تألیفی، ارائه تستهای طبقهبندی شده دانشگاههای سراسری و آزاد در یک دههی اخیر به همراه پاسخ تشریحی تمام آنها و تستهای خودسنجی گنجانده شده است. مطالعهی این کتاب به عنوان منبعی مفید به تمام داوطلبان کارشناسی ارشد روانشناسی پیشنهاد میشود.
« روانشناسی رشد »
تعداد سؤالات این درس 20 سؤال میباشد. منابع این درس در دانشگاههای مختلف، کتابهای روانشناسی ژنتیک 1 و2 تألیف دکتر منصور، روانشناسی رشد جلد 1 و 2 تألیف لورا ای برک و نظریه های رشد ویلیام کرین میباشند. در این درس اکثر نظریهها، نظامها و تحلیلهای روانشناسان بزرگ تحلیل میشود، نظریههای اریکسون، فروید، ماهلر، آنا فروید، ملانی کلاین، هارتمن، بالبی، نظامهای گزل، والن ویگوتسگی، لئون تیف، لوینسون، کلبرگ و بررسی مراحل رشد (قبل و بعد از تولد) کودکی، نوجوانی، میانسالی، بزرگسالی و دوره پیری از جمله مطالبی هستند که در این درس به طور کامل تحلیل میشوند. برای تسلط در این درس دقت و تمرکز در مطالعه، تفکیک نظریهها و تطابق هر تست یا مبحث با نظریههای موجود در ذهن شرط اصلی میباشد.
درس روانشناسی رشد از جمله دروسی است که بیشترین منابع را دارد که این مسأله باعث می شود که داوطلبان فرصت کافی برای مطالعه تمام این منابع را نداشته باشند. انتشارات مدرسان شریف برای این درس کتابی با جمعآوری و پوشش تمام مطالب موردنیاز، به چاپ رسانده است. در این کتاب نقاط مشترک و حتی اختلاف اکثر دانشمندان تفکیک شده تا خواننده ضمن مطالعه دچار سردرگمی نشود. طبقهبندی مطالب و تحلیلهای مختلف به نوعی به خواننده این امکان را میدهد تا در ذهن خود قدرت تمییز مباحث را پیدا کند. در این کتاب تمامی تستهای آزمون کارشناسی ارشد در دانشگاه دولتی از سال 1375 تا 1395 و همچنین تستهای دانشگاه آزاد از سال 1380 تا 1395 با پاسخ تشریح ارائه شده است. از خصوصیات مهم این کتاب ارائه تمامی تستهای مربوط به روانشناسی و همچنین مجموعه علوم تربیتی (2) میباشد.
« روانشناسی فیزیولوژیک، انگیزش و هیجان »
تعداد سؤالات این درس 20 تست میباشد با توجه به ضریب آن، از دروس درجه دوم در این سه گرایش محسوب میشود. منابع مهم این درس کتابهای فیزیولوژیک کارلسون، کالات، کتاب دکتر خداپناهی و کتابهای انگیزش و هیجان جانمارشال ریو شامل ساختار دستگاههای عصبی، سیناپسها، دستگاههای دیداری حرکتی، شنیداری، بویایی، چشایی و حرکتی هیجان و نظریه آن و نظریههای کشانندهای در این درس مورد بررسی و مطالعه قرار میگیرند.
انتشارات مدرسان شریف برای این درس نیز کتاب خلاصه و ارزندهای برای جامعه روانشناسی کشور آماده کرده است. در این کتاب ضمن جمعآوری تمامی مطالب مفید از کتب منبع با ساختار مناسب سعی بر تشریح مناسب مطالب به زبانی ساده و شیوا شده است. مطالعه این کتاب برای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد کافی میباشد.
دروس غیر مشترک برای سه گرایش
روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی و روانشناسی بالینی کودک و نوجوان
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی چیست
برای گرایشهای فوق داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد باید یک درس دیگر علاوه بر 6 درس مشترک ذکر شده مطالعه کنند: درس «روانشناسی عمومی» را داوطلبان گرایش روانشناسی عمومی و درس «روانشناسی بالینی» را داوطلبان دو گرایش دیگر.
«روانشناسی عمومی »
تعداد سؤالات این درس 20 سؤال می باشد. منابع مهم این درس در دانشگاههای مختلف کتابهای روانشناسی هیلگارد و روانشناسی سانتراک می باشند و مباحث آن بیشتر در مورد اهمیت روانشناسی، یادگیری و حافظه، اندیشه و زبان، شخصیت، بهداشت روانی، روشهای درمان، رفتار اجتماعی و به طور کلی مروری کلی بر مفاهیم اساسی روانشناسی است. انتشارات مدرسان شریف با توجه به اینکه کتابهای منبع جزء کتابهای خوب روانشناسی می باشند، سعی کرده با حذف نکات اضافی که معمولاً در آزمونها مورد سؤال قرار نمی گیرد و باز کردن بعضی مفاهیم که درک آنها برای خواننده دشوار است (چون کتابهای فوق ترجمه شده هستند) مجموعه ای کامل و بی نقص را به داوطلبان این رشته عرضه کند. از جمله خصوصیات دیگر این کتاب تحلیل کلیه سؤالات دو رشته روانشناسی و علوم تربیتی (2) از 15 سال پیش تاکنون با ارائه پاسخ تشریحی به تمام آنها می باشد. این مجموعه در سراسر کشور مخاطبان خود را در قالب جزوه درسی پیدا کرده بود و اخیراً نیز به شکل کتاب با ویرایش مجدد به چاپ رسیده است. رتبههای برتر آزمون دانشگاهها در این درس نمره ای در حدود 80 درصد نیز کسب کردهاند.
« روانشناسی بالینی »
تعداد سؤالات این درس 20 سؤال می باشد. از حیث اهمیت مهمترین درس برای این دو گرایش محسوب می شود و به همین دلیل معمولاً داوطلبان این رشته وقت زیادی را صرف مطالعه این درس می کنند. از منابع مهم این درس می توان به دو کتاب روانشناسی بالینی فیرس ترجمه مهرداد فیروزبخت، کتاب روانشناسی بالینی دکتر شاملو و کتاب راهنمای سنجش روانی تألیف گراث و مارنات اشاره کرد. حجم مطالب این درس کمی زیاد است و برای تسلط بر این درس باید ضمن صرف وقت مناسب، داوطلب در تحلیل مفاهیم به قدرت خوبی برسد. برای این درس نیز انتشارات مدرسان شریف کتابی مشتمل بر تحلیل مفاهیم و مطالب، ارائه سؤالات و پاسخهای تشریحی دانشگاههای آزاد و سراسری به صورت طبقه بندی شده و ارائه آزمون های خودسنجی در پایان هر فصل به چاپ رسانده است. مطالعه این کتاب به تمام داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد پیشنهاد می شود.
دروس تخصصی گرایش سنجش و اندازهگیری «روانسنجی»
داوطلبان این گرایش باید به سؤالات دروس زیر در آزمون پاسخ دهند:
1. متون روانشناسی با ضریب (2)
2. آمار و روش تحقیق با ضریب (2)
3. روانشناسی مرضی و کودکان استثنایی با ضریب (1)
4. روانشناسی رشد با ضریب (2)
5. روانشناسی عمومی با ضریب (1)
6. روانسنجی با ضریب (2)
7. آزمونهای شناختی هوش و استعداد با ضریب (2)
توضیحات 5 درس اول داده شد و ما فقط به معرفی منابع دو درس آخر میپردازیم.
«روانسنجی»
همانطور که اشاره شد، ضریب این درس در آزمون دانشگاه دولتی 2 و تعداد سؤالات آن 20 تست میباشد. منابع مهم این درس کتابهای 1. روانسنجی، دکتر گنجی 2. مبانی نظری و عملی پژوهش، دکتر علی دلاور 3. روانآزمایی آناستازی، ترجمه دکتر براهنی 4. اصول روانسنجی، پاشا شریفی میباشند. بررسی مفاهیم کلی اندازهگیری، امتحان و هدف نهایی امتحان، تهیه پرسشهای امتحانی، اجرای امتحان، آزمون و انواع آن، تحلیل سؤالات آزمون، اعتبار آزمون، طبقهبندی آزمونها و … در متن این درس تحلیل میشوند. برای این درس کتابی خلاصه و مفید با نگرشی کلی به منابع اصلی جمعآوری شده است. اضافه کردن تمامی تستهای آزمونهای سراسری و آزاد با پاسخ تشریحی به همراه تستهای طراحی شده توسط طراحان با هدف آشنایی با سؤالات استاندارد در متن درس، مجموعهای کامل برای آمادگی در آزمون را پیشروی داوطلبان این گرایش قرار داده است. به طوری که مطالعهی دقیق این کتاب نیازهای داوطلبان را رفع کرده و دیگر نیازی به مراجعه به کتب مرجع نمیباشد.
« آزمونهای شناختی هوش و استعداد »
ضریب این درس در آزمون دانشگاه دولتی 2 و تعداد سؤالات آن 20 سؤال میباشد. منابع مهم این درس کتابهای راهنمای سنجش روانی مارنات، روانسنجی دکتر گنجی، اصول روانسنجی و روان آزمایی دکتر شریفی و روان آزمایی آناستازی ترجمه دکتر براهنی میباشد. مطالب آن تقریباً بیارتباط با درس روانسنجی نیست. مفهوم هوش و نظریههای آن، آزمونهای انفرادی و گروهی هوش، آزمونهای شخصیت، آزمونهای فرافکن، اضطراب و فشار روانی، سنجش رغبتها، نگرشها و ارزشها مباحث اصلی این درس را تشکیل میدهند. در این درس نیز انتشارات مدرسان شریف کتابی کامل و جامع را به داوطلبان ارائه کرده است. در این کتاب جذابیت مباحث این درس، باعث شده مؤلف با تخصص خود در این درس خواننده را با خود همراه کند و ضمن ارائه مثالهای متنوع چهار گزینهای در متن درس، داوطلب را آماده روبهرو شدن با تستهای طبقهبندی شده که در پایان هر فصل گنجانده شده، کند. پاسخهای تشریحی تمام آزمونهای کارشناسی ارشد دانشگاه دولتی در 15 سال گذشته و دانشگاه آزاد در 10 سال گذشته باعث مرور کلی به تستهای قابل طرح در این درس شده است.
دروس تخصصی گرایش روانشناسی صنعتی و سازمانی
داوطلبان این گرایش باید به دروس زیر پاسخ دهند:
1. متون روانشناسی به زبان انگلیسی با ضریب (2)
2. آمار و روش تحقیق با ضریب (2)
3. روانشناسی صنعتی و سازمانی با ضریب (2)
4. روانشناسی اجتماعی با ضریب (2)
5. رفتار سازمانی با ضریب (3)
6. روانشناسی امور استخدامی با ضریب (3)
7. بالندگی سازمانی با ضریب (3)
با توجه به ضرایب، تقریباً تمام دروس مهم هستند و دروس 7 و 6 و 5 از اهمیت بیشتری برخوردار میباشند. برای تمام دروس این گرایش انتشارات مدرسان شریف کتاب ارائه کرده و داوطلبان میتوانند از واحد مکاتبهای مدرسان شریف و یا کتاب فروشیهای فعال سراسر کشور و یا بصورت اینترنتی این منابع را تهیه کنند.
کارشناسی ارشد
دکتـــــری
کاردانی به کارشناسی
دپارتمان زبان
تمامی حقوق قانونی این وب سایت متعلق به مؤسسه آموزشی مدرسان شریف است ©
جهت دریافت فایل اطلاعات کلیک نمایید
بیشترین شمار روان شناسان در رشته روان شناسی بالینی کار میکنند
معرفی رشته روانشناسی بالینی – مقطع کارشناسی
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی چیست
روانشناسی بالینی
روانشناسی بالینی شاخهای از روانشناسی است که به درک، پیشبینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگیهای شناختی، هیجانی، زیستشناختی، روانشناختی، اجتماعی و رفتاری کمک میکند و در گستره وسیعی از جمعیتهای در جستجوی درمان کاربرد دارد.
نقشهای ششگانه رشته روانشناسی بالینی عبارت است از:
ارزیابی و تشخیص، مداخله و درمان، مشاوره، آموزش و نظارت بر کار رواندرمانگرها، پژوهش و مدیریت. غالب کارهای روانشناس بالینی در راستای درمان و تشخیص، آموزش و پژوهش است. بیشترین شمار روان شناسان در رشته روان شناسی بالینی کار میکنند، یعنی رشتهای که سر و کارش با کاربرد اصول روان شناختی در امر تشخیص و درمان مشکلات عاطفی و رفتاری است. مثلاً بیماری روانی، بزهکاری نوجوانان، رفتار جرمآفرین، اعتیاد دارویی، عقبماندگی ذهنی، کشمکشهای زناشویی و خانوادگی، و سایر مشکلات خفیف سازگاری.
انواع روان شناسی بالینیچهار نوع روان شناسی بالینی وجود دارد: دستهای که برای درمان بیماری با روانپزشکان و روانکاوان اشتراک مساعی میکنند و بیشتر به کشف ماهیت بیماری و طرز معالجه یک فرد خاص توجه میکنند. دسته بعد روان شناسانی که وقت خود را بطور عمده صرف اندازه گیری خصوصیات افراد بوسیله تستهای روان شناسی میکنند. دسته دیگر فعالیتهای دسته اول و دوم را بطور مساوی انجام میدهند یعنی هم به تشخیص و هم به درمان میپردازند.
دسته آخر روان شناسانی هستند که به تحقیق و آزمایش خصوصیات بیماران روانی علاقه دارند و از طریق تجربی برای کشف علل ، علائم و طرق درمان میکوشند. روان شناسان معتقدند که آگاهی از تمام این روشها برای آماده ساختن روان شناسی بالینی ضروری است و روان شناسی بدون آشنایی با آنها نمیتواند به نحو موثری انجام وظیفه نماید.
محل انجام وظیفه روان شناسان بالینیوظایف روان شناسی بالینی متنوع و مختلف است و به موسسهای که روان شناسی در آن کار میکند و همچنین به نوع تحصیلات و تعلیمات عملی که داشته است بستگی دارد. برای مثال وظایف روان شناسی بالینی در بیمارستان روانی ممکن است منحصر به تشخیص بیماری از طریق تست باشد یا به روان درمانی بپردازد یا مشغول تحقیقات شود و یا تعلیم عده ای را به عهده بگیرد. روان شناس بالینی ممکن است در مدارس ، مراکز مشاوره کودکان ، زندانها ، بیمارستانها ، دانشگاهها ، پرورشگاهها ، کودکستانها ، وزارت کار ، کارخانهها و انواع دیگر موسسات انجام وظیفه کند.
طول دوره تحصیل رشته روانشناسیمتوسط طول دوره کارشناسی روانشناسی با دو شاخه روانشناسی کودکان استثنائی و روانشناسی عمومی و گرایش بالینی 4 سال است و کلیه دروس آن در 8 ترم برنامه ریزی شده است ونظام آموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب شورایعالی برنامه ریزی است. دروس آن به صورت واحدی ارائه میشود و دانشجویان دوره کارشناسی روانشناسی پس از اتمام دروس دوره عمومی و دروس پایه و اصلی از موفقیت در این دروس وارد یکی از شاخص و یا گرایش میگردد و پس از گذراندن دروس فارغ التحصیلی دوره کارشناسی شناخته میشود.
تعداد واحدهای رشته روانشناسیتعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی روانشناسی 144 واحد بشرح زیر است:1-دروس عمومی 23 واحد2-دروس پایه و اصلی شاخه های عمومی استشنائئ 71 واحد3-دروس پایه واصلی گرایش بالینی 98 واحد4- دروس اختصاصی شاخه های عمومی – استثنائی 40 واحد5- دروس اختصاص گرایش بالینی 13 واحد6- دروس انتخابی برای شاخص ها و گرایش ها 10 واحد- توضیح اینکه مجموع دروس هر یک از شاخه های عمومی و استثنائی و همچنین گرایش روانشناسی بالینی 144 واحد می باشد.
دروس رشته روانشناسی بالینی
گردآوری : بخش علمی بیتوته
منابع : um.ac.irdaneshnameh.roshd.ir
fa.wikipedia.org
چند دقیقه با دانستنی ها
بااین روش در 1جلسه بدون درد ایمپلنت کن!
پکیج های پیشنهادی سفر در تابستان
تفریحات آبی کیش دراین تابستان داغ/رزرو
تخفیف ویژه دستگاه های شستشوصنعتی وخانگی
همین حالا وکیل بگیر
با دست خالی کسب و کارتو رونق بده!
مرجع معتبر خرید انواع گیفت کارت
گیفت کارت بخروبه راحتی درفیسبوک تبلیغ کن
آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4
جهت درج تبلیغات رایگان کلیک کن
خرید گیفت کارت
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی چیست
شارژ دلاری اکانت اپل آیدی
گيفت كارت اپل آيتونز آمریکا،آلمان و..
ازبهترین متخصصها آنلاین نوبت بگیر
Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2020
روانشناسی بالینی شاخهای از روانشناسی است که به درک، پیشبینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگیهای شناختی، هیجانی، زیستشناختی، روانشناختی، اجتماعی و رفتاری کمک میکند و در گستره وسیعی از جمعیتهای در جستجوی درمان کاربرد دارد. (رزنیک، ۱۹۹۱).
نقشهای ششگانه آن عبارت است از: ارزیابی و تشخیص، مداخله و درمان، مشاوره، آموزش و نظارت بر کار رواندرمانگرها، پژوهش و مدیریت. غالب کارهای روانشناس بالینی در راستای درمان و تشخیص، آموزش و پژوهش است (دادستان و منصور، ۱۳۶۶).
بیشترین شمار روانشناسان در این رشته کار میکنند، یعنی رشتهای که سر و کارش با کاربرد اصول روان شناختی در امر تشخیص و درمان مشکلات عاطفی و رفتاری است. مثلاً بیماری روانی، بزهکاری نوجوانان، رفتار جرمآفرین، اعتیاد دارویی، عقبماندگی ذهنی، کشمکشهای زناشویی و خانوادگی، و سایر مشکلات خفیف سازگاری.
روانشناسی بالینی میتواند در بیمارستانهای روانی، دادگاههای کودکان یا سازمانهای نظارت بر بزهکاران، درمانگاههای بهداشت روانی، مدارس، نهادهای ویژه با روانپزشکی، ارتباط نزدیک داشته باشد.[۱]
چهار مرحله تاریخی برجسته برای روانشناسی بالینی در جهان وجود دارد:
بعد از کسب مدرک دانشگاهی روانشناسان بالینی در مراکزی همچون دانشگاهها، بیمارستانها و مراکز مشابه مشغول به کار میشوند. معمولاً روانشناس بالینی در درمان اختلال یا بیماری روانی خاصی تبحر دارد و در آن زمینه مشغول به فعالیت میشود. از پیش نیازهای رشته روانشناسی بالینی میتوان به خلاقیت و ابتکار، حس دگر دوستی و علاقه به مطالعه و تحقیق را نام برد.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی چیست
مصاحبه از تمام روشهای متعددی که به منظور ارزیابی شخصیت افراد استفاده برده میشود، اهمیت بیش تری دارد؛ زیرا به وسیلهٔ آن میتوان به مطالبی دست یافت که از هیچ روش دیگری به دست نمیآید؛ و از آنجا که در مصاحبه به هیچ نوع وسیلهٔ خاصی نیاز نیست، از اینرو این روش همیشه و به آسانی در دسترس روان شناسان است. آنچه در مصاحبه به دست میآید، هنگامی اهمیت مییابد که تفسیر شود. در تفسیر میتوان متوجه اشتباهات قابل ملاحظهٔ مصا حبهکننده شد. البته در این مرحله ممکن است روان شناسان به علل گوناگونی مانند تعصبات شخصی، تئوریهای نادرست و گرایشهای مختلف عاطفی، در تعبیر نتایج مصاحبه، راه اشتباه را بپیماید. روانشناس نه تنها به مطالبی که مصاحبهشونده بیان میکند نیاز دارد، بلکه نحوهٔ ادای مطالب و واکنشهای عاطفی که مصاحبهشونده از خود نشان میدهد و نیز رابطهٔ عاطفی و فکری که مصاحبهکننده با مصاحبهشونده دارد، مهم است و مورد مطالعه قرار میگیرد. توصیه میشود که از کتاب اوتمر جهت تکمیل اطلاعات خود استفاده کنید.
در ایران از اوایل دهه ۱۳۵۰ اولین دوره کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی در بیمارستان روزبه گشایش یافت (شاملو ۱۳۷۰، ص ۲۳). از سال ۱۳۶۵ و به دنبال تعطیلی دوره فوق انستیتو روانپزشکی تهران عهدهدار آن شد و در ۱۳۸۰ انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران در آن دایرشد. آقای دکتر نورمحمد بخشانی اولین دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی ایران در ۱۳۸۱ از انستیتو دانشآموخته شد (احمدرضامحمدپور، ۱۳۸۳، خبرنامه انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران ص، ۱۲- ) ایشان در حال حاضر با رتبه پروفسوری( استاد تمامی) در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اشتغال دارند و سردبیر مجله بین المللی رفتارهای پرخطر و اعتیاد( International Journal of High Risk Behaviors and Addiction ) می باشد.
0