آدرس بهترین مرکز مشاوره روانشناسی سنندج کجا است؟ بسیاری از شهروندان ساکن در سنندج برای مشاوره گرفتن در زمینه های مختلف روانشناسی به دنبال یافتن بهترین مرکز مشاوره روانشناسی هستند اما به دلیل عدم شناخت و آگاهی کافی در مورد بهترین کلینیک مشاوره روانشناسی در سنندج عاجز اند و سردرگم می شوند. هدف از ارائه آدرس و اطلاعات مشاوره روانشناسی هنر زندگی تنها تسهیل و کمک به دسترسی مردم به بهترین مرکز مشاوره روانشناسی سنندج می باشد.
در ادامه آدرس کلینیک مشاوره روانشناسی سنندج آورده شده است. شما می توانید با مشاوران مرکز هنر زندگی تماس بگیرید تا به شما در یافتن بهترین مرکز مشاوره روانشناسی شما را یاری نماید.کلینیک روانشناسی مهرسا سنندج
برای آگاهی از بهترین کلینک های مشاوره روانشناسی سنندج می توانید با شماره 9099075228 تماس بگیرید.
مرکز مشاوره هنر زندگی در سنندج ارتباط تلفنی می پذیرد، مرکز مشاوره حامی هنر زندگی طی همکاری مشترک با خانه روانشناسان قابلیت مشاوره روانشناسی تلفنی را با بهترین مشاوران کشور فراهم آورده است. با توجه به مشکلاتی که مردم برای مراجعه به کلینیک مشاوره روانشناسی در سنندج مواجه هستند و دسترسی افراد به مشاوران متخصص در اکثر شهرستان های دور استان ها سخت، زمان بر و پر هزینه می باشد.
مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی در سراسر کشور شروع به ارائه خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی توسط متخصصین دانشگاه ها و خبره کشور نموده است که مشاوره تلفنی هنر زندگی می تواند جایگزینی مناسب برای مشاوره حضوری برای مردم ساکن در سنندج باشد تا با ارائه مشاوره های صحیح و تخصصی از بار مشکلات افراد بکاهد و به تمامی هموطنان در راستای خود شکوفایی در مسیر بالندگی فردی کمک کند.
با توجه به این که دست یابی و وقت گرفتن از مراکز و کلینیک های مشاوره روانشناسی برای مشاوره حضوری از مشاوران خوب و کلینیک مشاوره روانشناسی مشکلات خاص خود را دارد. یک روش جایگزین و مناسب استفاده از مشاوره روانشناسی تلفنی مرکز حامی هنر زندگی می باشد. از سوی دیگر با توجه به اینکه مشاوره روانشناسی حضوری دارای محدودیت های زمانی خاص خود است که مراجعان نه تنها در تمامی ساعات شبانه روز قادر به ارتباط با مشاور نیستند بلکه برای دریافت خدمات مرکز از قبل نیاز به هماهنگی و گرفتن یک وقت ویزیت دارند.
شما می توانید از خدمات مشاوره تلفنی مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی بصورت شبانه روزی در هر ساعتی روز بهره مند شوید. نکته دیگر مقرون به صرفه بودن این خدمات نسبت به مرکز مشاوره سنندج به صورت حضوری این است که نه تنها موجب صرفه جویی در وقت بلکه از نظر هزینه نیز بسیار برای مردم سنندج اقتصادی می باشد؛ چرا که دیگر نیاز به رفت و آمد به کلینیک و هماهنگ کردن وقت نیست. البته این مورد را هم به هیچ وجه نباید فراموش کنیم که در بعضی موارد، بیان مسئله برای مخاطبان به صورت حضوری دشوار می باشد. به همین دلیل مشاوره روانشناسی تلفنی می تواند یک بستر امن برای مشاوره گرفتن را فراهم نماید.
از جمله مزایای مشاوره تلفنی مرکز مشاوره روانشناسی حامی هنر زندگی می توان به موارد زیر اشاره داشت :
ارائه خدمات مشاوره روانشناسی توسط مشاوران متخصص و اساتید دانشگاه های پایتخت
از جمله خدمات مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی می توان به موارد زیر اشاره داشت :
مشاوره خانواده : از جمله مهمترین مسائل مطرح شده در زمینه مشاوره خانواده می توان به اختلافات و مشکلات خانوادگی ، مشکلات زوجین ، مشکلات فرزندان و والدین و … برای داشتن خانواده سالم اشاره داشت.
مشاوره ازدواج : زوجین باید قبل از ازدواج اطلاعات خود را در مورد ازدواج و اشکال آن افزایش دهند و اطلاعات کافی در زمینه های مختلف مانند انگیزه ی ازدواج ، نحوه انتخاب همسر مناسب ، آشنایی و دوستی های قبل از ازدواج ، نحوه صحیح رابطه در دوران عقد و ازدواج و … به دست آورند و مهارت های لازم برای ازدواج را بیاموزند.
مشاوره کودک : از جمله مهمترین مسائل موجود در زمینه کودک می توان به رشد کودک در سنین مختلف ، مشکلات کودکان ، تربیت کودک و … اشاره داشت.
مشاوره طلاق و مشاوره خیانت : زوجین در زمان مواجه شدن با مشکل باید قبل از هر اقدامی شرایط را به درستی و به دور از شتاب زدگی مورد بررسی قرار دهند از جمله مهمترین زمینه ها در این زمینه می توان به علائم و نشانه های خیانت، خیانت همسر ، طلاق ، بازگشت به زندگ بعد از طلاق و … اشاره داشت.
مشاوره ارتباط با جنس مخالف : بسیاری از افراد در زمینه برقراری ارتباط با جنس مخالف خود با مشکل مواجه هستند؛ که با کسب مهارت هایی می توانند این مشکل را برطرف کنند. در زمان ارتباط با جنس مخالف افراد ممکن است با مسائل مختلفی مانند شکست عشقی مواجه هستند و نیاز است تا نحوه درمان شکست عشقی و بازگشت به زندگی بعد از شکست عشقی را بیاموزند.
مشاوره جنسی : رابطه جنسی یکی از مسائلی است که باید تمامی زوجین در مورد آن آموزش ببینند. عدم آموزش صحیح زوجین سبب به وجود آمدن نارضایتی آنان شده از جمله مهمترین مسائل مطرح شده در این زمینه می توان به زود انزالی ، درمان زودانزالی ، مشکل اختلال نعوظ، بی میلی جنسی و … اشاره داشت. توصیه می کنیم تا اطلاعات خود را علاوه بر مشکلات جنسی در زمینه اختلالات جنسی نیز افزایش دهید.
مشاوره ترک اعتیاد : از جمله مهمترین مسائل مطرح شده در زمینه مشاوره ترک اعتیاد می توان به نشانه ها و علائم اعتیاد به مواد مخدر ، تست اعتیاد ، ترک اعتیاد و … اشاره داشت.
مشاوره افسردگی : تشخیص علائم افسردگی ، درمان افسردگی و کسب اطلاعات در زمینه داور های ضد افسردگی از جمله مهمترین مسائل مطرح شده در زمینه افسردگی می باشد.
مشاوره فردی : مسائلی همچون درمان اضطراب ، درمان استرس ، فوبیا ، حملات پانیک ، وسواس فکری عملی ، اختلال دو قطبی ، درمان وسواس ، کنترل خشم و خودکشی … در این زمینه مطرح می گردند.
اختلالات شخصیت : اختلالات شخصیت و نحوه درمان اختلالات شخیصت از جمله مسائل مهم مطرح شده در بسیاری از جنبه های زندگی مانند ازدواج، اشتغال و … می باشد.
مشاوره تحصیلی : یکی از مسائل بسیار مهم برای بسیاری از دانش آموزان برای یافتن استعداد و انتخاب رشته صحیح کنکور می باشد.
مشاوره شغلی : دریافت مشاوره شغلی به شما کمک می کند تا با یافتن استعداد ها و مهارت هایتان بهترین شغل را برای خود انتخاب کنید.
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مرکز مشاوره روانشناسی سنندج و یا دریافت مشاوره روانشناسی تلفنی می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی هنر زندگی از طریق تلفن ثابت از کل کشور با شماره 9099075228 و از تهران با شماره 9092305265 تماس بگیرید.
هنر زندگی اولین سامانه مشاوره روانشناسی تخصصی کشور با مجرب ترین مشاوران روانشناسی پاسخگوی سوالات و مشکلات شما در زمینه های مشاوره خانواده ، ازدواج ، طلاق ، تربیت کودک ، جوانان ، مهارت های ارتباطی ، ترک اعتیاد ، مشاوره روانشناسی ، روان درمانی و … می باشد. به امید زندگی شاد و سالم برای یکایک مردم ایران…
با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین و بهترین کتاب ها و مقالات روانشناسی اطلاع پیدا کنید…
© کلیه حقوق برای حامی هنر زندگی محفوظ می باشد. انتشار مقالات با ذکر منبع بلامانع می باشد.
یا نام متخصص را جستجو کنید
روانشناس کیست؟
روانشناس کسی است که فرایندهای ذهنی و رفتار انسانها را از طریق مشاهده، تفسیر و ثبت نحوه ارتباط افراد با یکدیگر و محیط پیرامونشان، بررسی میکند. روانشناسان سعی دارند که سلامت و رفاه ذهنی همه افراد، اعم از خانوادهها، گروهها و جوامع مختلف را تضمین کنند.
روانشناس، یک متخصص آموزشدیده است که در زمینه تحقیقات، آزمایشات و رسیدگی به چالشهای عاطفی و روانی بیماران فعالیت میکند. مشاور و روانشناس خوب در هر زمینه ای می تواند خدمات خود را در مراکز مشاوره، بیمارستان ها یا مطب متخصص ارائه کنند. برخی مراکز به شکل اختصاصی مرکز مشاوره ازدواج هستند.
روانشناسان خدمات متنوعی را به مردم ارائه میکنند:کلینیک روانشناسی مهرسا سنندج
تحصیلات و مدرک روانشناسان
اخذ مجوز کار، مستلزم داشتن مدرک دکترا (Ph.D. ،Psy.D. و Ed.D.) و گذراندن یک دوره دو ساله در یک مرکز خدمات بالینی است. روانشناسان، بیش از هر متخصص دیگری در زمینه روانشناسی و خدمات روان درمانی، تحصیل کرده و آموزش میبینند. دکتر روانشناس خوب می تواند با تخصص خود مسائل زیادی را حل کند.
از زیرشاخه های اصلی روانشناسی در ایران، میتوان روانشناسی بالینی و روانشناسی عمومی و روانشناسی کودکان استثنائی را نام برد.
روانشناس بالینی
فعالیت اصلی روانشناسان بالینی شامل تست های روانشناسی، ارزیابی و تشخیص مشکلات روانی، روان درمانی، تحقیق در زمینه کشف راههای بهبود سلامتی، تدریس و مشاوره میشود. روانشناسان بالینی در اماکن مختلف، از جمله بیمارستانها، کلینیکهای بهداشت روانی، مطبها، مدارس ابتدایی و متوسطه، برنامههای توانبخشی کارکنان و شرکتها فعالیت دارند. روانشناسان بالینی میتوانند در زمینه های کودک و نوجوان و یا خانواده، آموزش های تخصصی لازم را ببیند و در هر یک از این حیطه ها، تخصصا مشغول به کار درمان شوند.
سایت پزشک خوب با استفاده از بهترین روانشناس در هر شهر، مشاوره روانشناسی را برای حل معضلات و اختلالات مراجعان به کار می گیرد. در همین راستا لیست روانشناسان در هر شهر قابل مشاهده و انتخاب است.
معرفی تخصص روانشناسی و مشاوره نوجوان
اگر در حال خواندن این متن هستید احتمالاً پدر، مادر، معلم یا حتی خود یک نوجوان میباشید. هر کدام از این موارد که باشید، احتمالاً رفتارهای غیرقابل پیش بینی و بیثبات، احساساتی که ناگهان مانند طوفان ظاهر میشوند و هویتهای متفاوتی که به سرعت عوض میشوند، شما را سردرگم کردهاند.
روانشناسی نوجوان چیست؟
روانشناسی نوجوان حوزهای است که در آن روانشناس بالینی یا مشاوره میتواند کسب تخصص کند. روانشناسان حیطه نوجوان عموماً به کودکان بین 12 تا 18 سال ارائه خدمت میکنند، اما در بعضی موارد کودکانی با سن کمتر یا افرادی پس از دوره نوجوانی را نیز مورد معالجه قرار میدهند.
درمان نوجوانان نیازمند درک بالایی از مراحل رشد انسان است. در عین حال باید از آن دسته عوامل اجتماعی و فرهنگی که بر رفتار نوجوان تأثیرگذار است نیز آگاهی داشت و از تأثیرات خانواده و نقش نوجوان در خانواده وی نیز مطلع بود. روانشناسان حیطه نوجوان عموماً بر مشکلاتی تمرکز دارند که در دوره های رشدی رایج هستند. بسیاری از روانشناسان مشکلاتی نظیر مسائل عاطفی یا اجتماعی، آسیبهای بیولوژیکی، نقایص شناختی و استرس ناشی از تغییرات مربوط به رشد نوجوان را تشخیص داده و درمان میکنند. درعین حال، روانشناسان امور نوجوان با معضلات مهمی در حوزه سلامت روان، مانند روان پریشی، اختلالات عصبی و شخصیتی نیز سروکار دارند.
بعضی روانشناسان امور نوجوان به طور ویژه، قشر خاصی را درمان میکنند. برای مثال، میتوان به دانشآموزان توان یاب، مبتلایان به اوتیسم، یا نوجوانانی که مورد آزار یا بیتوجهی قرار گرفتهاند اشاره کرد.
اهداف روانشناسان نوجوان
هدف اصلی روانشناسی نوجوان، ترویج ضرورت آگاهی یافتن از آن دسته مسائل مربوط به رشد انسان، عوامل اجتماعی-فرهنگی و تاثیرات بیولوژیکی است که باعث میشوند سلامت روانی نوجوانان دچار مشکل شود.
روانشناسان نوجوان در صورت کسب این آگاهی میتوانند راهکارهایی جهت بهبود بهزیستی و رفتار نوجوانان در زمینه زندگی روزمره، تحصیل، و تعامل با خانواده را ارائه دهند.
وظیفه یک روانشناس نوجوان چیست؟
وظایف مربوط به یک روانشناس امور نوجوانان بسته به محیط کار و سطح تحصیلات روانشناس متفاوت است.
برای درمان نوجوانان، روانشناسان در این حوزه تخصصی ابتدا نسبت به سنجش وضعیت روانی و سپس ایجاد راهکارهای مداخله (مثل مدیریت رفتار) و برنامههای پیشگیری (مثل پیشگیری از زورگویی و قلدری) اقدام میکنند.
به علت چند بُعدی بودن مشکلات عدیدهای که در طول سالهای نوجوانی پدیدار میشود، روانشناسی نوجوان عموماً شامل مشاوره و همکاری با دیگر متخصصینی است که با نوجوانان کار میکنند.
پزشکان متخصص کودکان، یا دیگر افراد مشغول در حوزه پزشکی، ماموران ناظر بر نوجوانان بزهکار، و مسئولین مدارس دولتی و خصوصی از زمرهی این افراد به شمار میآیند.
روانشناسان امور نوجوان میتوانند در چارچوب مدارس به کار گرفته شوند تا برای نوجوانانی که دارای نیازهای ویژه میباشند خدمات سنجشی و درمانی ارائه کنند.
در این بافت، روانشناسان میتوانند به صورت انفرادی با دانشآموزان توان یاب کار کنند تا تسلط آنها بر احساسات خود را بهبود بخشیده، مهارتهای اجتماعی آنان را توسعه داده و یا اختلالات رایج در دوران کودکی مانند افسردگی، بیش فعالی، یا اوتیسم را درمان کنند.
روانشناسان شاغل در مدارس ممکن است با مددکاران اجتماعی، مدرسین، یا دیگر پرسنل مدارس نیز همکاری داشته باشند تا طرحهای مداخلهای یا پیشگیرانه ایجاد کنند و سلامت اجتماعی، عاطفی، یا جسمی دانشآموزان را بهبود ببخشند.
بسیاری از روانشناسان امور نوجوانان برای موسسات دولتی یا خصوصی، مثل group home، مراکز اصلاح و تربیت نوجوانان، یا مراکز درمانی کار میکنند. روانشناسانی که در این محیط ها کار میکنند بر اصلاح و مدیریت رفتار تمرکز دارند.
به نظر میرسد اکثریت مراجعهکنندگان در محیط های سازمانی متشکل از نوجوانانی هستند که دارای سابقه استعمال مواد مخدر یا الکل، اختلال گوارشی، یا سوءپیشینه قضایی میباشند. لذا در چنین بافتی، روانشناسان نوجوان باید آموزش و تخصص ویژهای در زمینه اعتیاد، جرم و یا بدرفتاری نیز داشته باشند.
راه اندازی مطب خصوصی نیز گزینهای دیگر برای آن دسته از روانشناسان بالینی است که در زمینه ارائه خدمات به نوجوانان تخصص دارند.
در این چارچوب، تمرکز اصلی بر حوزه تشخیص و درمان اختلالات روانی میباشد. همچنین ممکن است روانشناسان امور نوجوان تست شخصیت یا هوش انجام دهند تا آگاهی بیشتری نسبت به نیاز نوجوان پیدا کنند.
آنگاه بر اساس یافتههای چنین تستهایی، روانشناس بالینی میتواند برنامهای درمانی را طراحی و اجرا کند. این برنامه، بسته به نیاز کودک، میتواند به شکل درمان انفرادی، گروهی، یا خانوادگی باشد. این نوع درمان به گرایش نظری روانشناس نیز بستگی دارد. در بعضی کشورها، روانشناسانی که هم سطح پزشکان هستند میتوانند دارو تجویز کنند.
جستجو بر حسب نام متخصص
لیست تخصص ها
آیا شما یک پزشک خوب هستید؟
تمامی حقوق این وبسایت محفوظ است و انتشار مطالب آن با ذکر منبع بلامانع میباشد
ما در پایین لیستی از بهترین مراکز مشاوره سنندج ارائه دادیم که مراکز روانشناس کودک ، خانواده ، ازدواج ، طلاق تحصیلی از جمله آنها است . نام روانشناس و یا مرکز ، تخصص مربوطه و آدرس و شماره تماس هر کدام آورده شده است. اگر به دنبال مشاوره خوب یا روانشناس خوب در سنندج هستید از لیست زیر استفاده کنید.
پیشنهاد ما
مرکز مشاوره پویشروانشناس : عطا شاکریانخدمات :مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و روان درمانی خانواده ، مشاوره قبل ازدواج و ازدواجمشاوره طلاق ،تعارضات زناشویی ،خیانت زناشویی آدرس : خیابان کشاورز (وکیل )، روبروی اداره زیر ساخت مخابرات، جنب داروخانه بهیار ساختمان پزشکان مدائن، طبقه ۱ ، واحد ۷ تلفن پذیرش : ۰۷۸۳۳۲۴۹۱۰۷ ۰۹۲۱۶۲۸۵۷۲۹
مرکز مشاوره آراد
مدیریت : دکتر امید مرادی
کلینیک روانشناسی مهرسا سنندج
آدرس :
خیابان تعریف – ساختمان پزشکان امانیه – طبقه ۴ – واحد ۲
تلفن پذیرش :
۰۸۷۳۳۲۴۹۷۷۶
مرکز روز نو
رواشناس : هادی نقدی
آدرس :
چهارراه صفری – روبروی مجتمع پزشکان ژینا – ساختمان نوید – طبقه دوم
تلفن پذیرش :
۰۸۷۳۳۲۸۹۸
دانشگاه آزاد
روانشناس : دکتر محمود گودرزی
آدرس :
خ پاسداران- سه راه ادب
نلفن پذیرش :
—
پرتو بامداد
آدرس :
خیابان تعریف (تاج قدیم) روبروی مرکز تصویر برداری شفا ساختمان پزشکان ژیوار ۲ طبقه ۳ واحد ۵
نلفن پذیرش :
۰۸۷۱۳۳۲۸۵۲۰۳
دانشگاه کردستان
آدرس :
خیابان پاسداران- دانشگاه کردستان- گروه مشاوره و روانشناسی – آزمایشگاه خانواده
نلفن پذیرش :
۰۸۷۱۶۶۲۹۳۵۳
دفتر روانشناسی آرام
آدرس :
خیابان پاسداران- دانشگاه کردستان- گروه مشاوره و روانشناسی – آزمایشگاه خانواده
نلفن پذیرش :
کلینیک روانشناسی مهرسا سنندج
۰۸۷۱۳۲۸۳۸۵۱
در ادامه نیز مابقی اسامی روانشناسان سنندج را می توانید ببنید. توجه داشته باشید که تمامی لیست منتشر شده از بهترین مراکز مشاوره سنندج می باشند که دارای پروانه از مراجع ذی ربط هستند.
اگر بعنوان روانشناس کودک شاغل در سنندج هستید و یا در دیگر زمینه ها شاغل هستید و هنوز نام خود را درلیست نیم بینید از طریق لینک ثبت اطلاعات مطب ، مشخصات خود را وارد و منتظر تایید بمانید.
اوین
آدرس :
خ پاسداران- پاساژ بهاره طبقه سوم
نلفن پذیرش :
۸۷۱۳۲۳۹۸۲۰
ذهن زیبا
آدرس :
سه راه نمكي- بن بست مؤمن
نلفن پذیرش :
۸۷۱۳۲۳۴۹۲۰
یاران مهر
آدرس :
خیابان فلسطين – جنب مخابرات ك حكمت ۲
نلفن پذیرش :
۳۲۴۲۳۴۲
از نظر ما بهترین مرکز مشاوره سنندج و یا بهترین دکتر روانشناس سنندج مرکز و یا شخصی است که صرفا توسط روانشناس با تجربه اداره شود. مرکزی که دارای سابقه کار باشد ، تخصصی فعالیت کند و مراجعان آن از خدمات ارائه شده رضایت داشته باشند.
مشاوره مشورت و دریافت کمک اطلاعاتی دربارهٔ یک موضوع است که بین مراجع (کمکگیرنده) و متخصص انجام میگیرد. و در موضوعات و زمینههای مختلف علمی و برای اهداف گوناگون انجام میشود که در میان مردم، بیشتر جنبهٔ روانشناختی آن ( روانشناسی) معروف است که هدف از آن بهبود وضعیت روحی–روانی و کیفیتبخشی به زندگی مراجع از جهت روانیاست.
اگر بدنبال مرکز مشاوره خوب در سنندج و یا روانشناس کودک در سنندج و یا مرکز مشاوره خانواده در سنندج هستید حتما از لیست فوق استفاده کنید این لیست خدمات ازدواج ، زوج درمانی ، طلاق ، تحصیلی و بسیاری دیگر از خدمات را تحت پوشش قرار می دهد.
همچنین می توانید مراکز مشاوره تهران ، ،روانشناسان کرج را با کلیک بر روی لینک مشاهده کنید.
منبع :
سازمان بهزیستی استان کردستان
سازمان نظام روانشناسی
مجله توانبخشی و مشاوره هوش کالا با انتشار مقالات عمومی ، آگاهی عموم مردم و قشر سلامت را از خدمات رشته های روانشناسی و مشاوره و همچنین رشته های توانبخشی ( فیزیوتراپی ، شنوایی شناسی ، کاردرمانی ، گفتار درمانی ، بینایی سنجی ، ارتوپد فنی ) بالا می برد.
این وب سایت مسئولیتی در قبال کیفیت مراکز معرفی شده ندارد. لذا قبل از مراجعه بررسی های لازم را به عمل آورید.
متاسفانه نوبت دهی اینترنتی برای این پزشک فعال نمی باشد
هر زمان نوبت دهی اینترنتی فعال شد به من خبر بده
دکترای تخصصی روان درمانی و روانشناس بالینی در سنندج
دکترای تخصصی روان درمانی و روانشناس بالینی
دکترای تخصصی روان درمانی و روانشناس بالینی
کلینیک روانشناسی مهرسا سنندج
دکترای تخصصی روان درمانی و روانشناس بالینی
دکترای تخصصی روان درمانی و روانشناس بالینی
loading…
مقالات :
سلامتی24 ارائه دهنده خدمات نوبت دهی آنلاین پزشکان و تسهیل کننده ارتباط بین پزشک و بیمار بوده و اطلاعات کاملی نظیر آدرس و شماره تلفن و همچنین تخصص ها ، سوابق و تجربیات پزشکان و نظرات مراجعه کنندگان را نمایش می دهد.
لیست کاملی از تخصص های مختلف وجود دارد که متخصص تمرینات ورزشی ، متخصص مغز و اعصاب (نورولوژی) ، متخصص بیماری های چشمی (چشم پزشک) ، متخصص تغذیه ، متخصص قلب و عروق ، روانپزشک و متخصص بیماری های روانپزشکی ، روانشناس و مشاور ، متخصص گوش و حلق و بینی ، متخصص اطفال ، متخصص زیبایی و متخصص ارتوپدی ، متخصص زنان و زایمان و بیماری های پوستی ، متخصص بیماری های ادراری و تناسلی ، دندانپزشک و روماتولوژیست ، جراح و متخصص بیماری های داخلی تعدادی از این تخصص ها هستند.
علاوه بر اطلاعات پزشکان و امکان دریافت نوبت ویزیت حضوری و یا مشاوره تلفنی ، اطلاعات کلینیک و درمانگاه ها ، بیمارستان ها ، آزمایشگاه ها و همچنین داروخانه ها گردآوری شده و کاربران می توانند در هر زمان و مکانی از این اطلاعات استفاده کنند.
مرجع اطلاعات دارو ها در سایت سلامتی24 کامل ترین منبع اطلاعات دارویی بوده و کاربران می توانند برای اطلاع از موارد مصرف دارو ، عوارض جانبی ، تداخلات دارویی ، موارد منع مصرف و … از بخش داروها در سایت سلامتی24 کسب اطلاعات نمایند.
تجربه شما در رابطه با دکتر لقمان باجلانی چیست ؟
نظر شما به دیگر بیماران کمک میکند
چه مشکلی داشتید و چه نتیجهای حاصل شد؟
کلیه حقوق این سایت متعلق به گروه سلامتی 24 می باشد. هرگونه کپی برداری از محتوا و طرح های بکار رفته در سایت، طبق قوانین حقوق مولفین پیگرد قانونی خواهد داشت.
دو رشتۀ فکری بیشترین تأثیر را در ایجاد مشاوره و رواندرمانگری وجودی بر جای گذاشته است؛ حوزههای کاری گوناگونی که درمجموع با عنوان فلسفۀ وجودی شناختهشده و فلسفۀ پدیدارشناسی که جویای تعیین چگونگی تجربۀ جهان است.
نخست، ریشههای درمان وجودی در فلسفۀ وجودی، بهویژه در جستجوی انسان برای درک زندگی و چیره شدن بر بدبختی قرار دارد؛ فلسفهای که یک زندگی انسانی توأم با اصالت را در دنیایی عبث و بیمعنی ممکن میسازد. نگاه وجودی دربارۀ ماهیت انسان با این اندیشه قابلدرک است که معنای وجود ما یکبار برای همیشه تثبیت نشده، بلکه ما خود را، از طریق طرح افکندنهای نو و مکرر، میآفرینیم. انسانها در حالت پیوستهای از تبدیل، تجلی یافتن، شکوفایی و شدن هستند. شخص بودن، بر این دلالت دارد که ما معنای وجود خودمان را اکتشاف کرده، آن را میآفرینیم. مطابق با رویکرد وجودی، شرایط انسان مشتمل بر چند بعد است: استعداد خودآگاهی؛ آزادی و مسئولیت؛ ایجاد یک هویت و برقرار سازی رابطۀ معنیدار با سایرین؛ جستجوی معنا، مقصود، ارزشها و اهداف؛ اضطراب همچون شرطی برای زیستن و آگاهی به مرگ و نیستی.
کلینیک روانشناسی مهرسا سنندج
دوم، دربارۀ پدیدارشناسی که اندیشمندان وجودی در گسترۀ شناختشناسی و روششناسی پذیرای آن هستند، رویکردی به فلسفه و علم است که میگوید برای اجازه دادن به اینکه چیزها خود به سخن درآیند، نیاز است بکوشیم از نظریهها، فرضیات و پیشفرضهای ناآزموده اجتناب کنیم. نزد مشاورین و رواندرمانگران وجودی این بدین معنی است که بدون دیدن اشخاص از طریق برخی لنزهای نظری، بگذاریم واژگان و تجارب اشخاص از سوی خود آنها، خودبهخود به سخن درآیند. پدیدار شناختی بودن، گشوده بودن به جزئیات اندیشه، احساس، تخیل و رفتار درمانجویان است، آن هم دقیقاً بهگونهای که در بستر خودجلوهگری
[1] آنها برایشان درک میگردد.
در رواندرمانگری و مشاوره، برنامۀ کاربردی پدیدارشناسی توسط ارنســتو اسپینل
[2] در قالب مجموعهای از داستانهای موردی نشان دادهشده است. اسپینل سه قاعدۀ اختصاصی روش پدیدار شناختی را به هنگام به کار گرفته شدن در روانشناسی و درمان خاطرنشان ساخته است:
1.
بهعنوان یک روانشناس یا درمانگر، انتظارات و پیشفرضها (تعصبات) خود را معلق کرده، با گشودگی، دنیای ارائهشده توسط درمانجو را پذیرا باشید.
2.
از تمامی توضیحات و تمامی تفکرات علی و معلولی دوریکنید و تا سرحد ممکن به توصیف جزئیات، آن هم به نحو عینی بپردازید. این قاعدۀ توصیف است. برای مثال، از درمانجو بخواهید وضعیت زندگی خود یا احساس امروز یا اکنونش را با ذکر جزئیات توصیف کند، اما از آنها نخواهید که به خاطر بدبختی فعلی خود عوامل علی را با گریه و زاری بیان کنند.
3.
بایستی هنگام توصیف پدیدهای که چندین عنصر را در برمیگیرد تا سرحد ممکن از تأکید بر هر یک از عناصر اجتناب کنید. هیچیک از عناصر را بهنحویکه بهطور ویژه مهم به نظر برسد برجسته نسازید. تا جایی که امکان دارد بگذارید هر یک از عناصر اهمیت یکسانی داشته باشد، مبادا که ناپختگی شما الگویی را بر مسائل قابلذکر آنها تحمیل کند.
بااینکه تمامی مشاورین و رواندرمانگران وجودی بر سر برخی اصول اساسی توافق دارند، میتوانند نگاهی متفاوت به آنها اتخاذ کنند. این پویایی و تکثری است که به رویکرد وجودی قدرت، انعطافپذیری و قابلیت ارتجاع میبخشد. رویکرد وجودی در کشورهای مختلف با دستورالعملهای متفاوتی نمود یافته است. برای مثال هستی کاوی
[3]
که حاصلی از تجمیع انگارههای مارتین هایدگر با روان تحلیلگری است در سوئیس رشد یافته است درحالیکه معنا درمانگری توسط ویکتور فرانکل در اتریش، بر مبنای تجارب او در یک اردوگاه کار اجباری طی جنگ جهانگستر دوم، بنیان نهاده شد. در ایالاتمتحدۀ آمریکا، مشاوره و درمان وجودی از طریق تلاشهای افرادی چون بوگنتال، شیندر و کراگ
[4]
با انگارههای انسان دوستانه مرتبط است. طی ده سال اخیر، در اطراف جهان شمار نحلههای درمان وجودی، همراه با شمار درمانگران وجودی مشغول به کار، به سرعت افزایشیافته است. به لحاظ تاریخی، برای اولین بار دربریتانیای کبیر
[5] مفاهیمی از فلسفۀ وجودی درمان اشخاص واجد مشکلات سلامت روانی آمیخته شد؛ این کار توسط لینگ و کوپر
[6] انجام پذیرفت، اشخاصی که گشایشگر انجمنی درمانی برای پناه دادن به کسانی بودند که خواستار پرداختن به مسائل سلامت روانی خود بدون درگیر شدن در مؤسسۀ پزشکی بودند. امی ون دورزن
[7]، روانشناس و رواندرمانگر که مختصراً با لینگ کار کرده است، خواهان تأسیس اولین آموزشگاه درمانگری وجودی در لندن شد و هماکنون آموزشگاه نوین رواندرمانگری و مشاوره
[8] را رهبری میکند، او در آنجا ارائهدهنده و آموزشگر برنامههای وجودی محور در مشاوره و روانشناسی است. آثار ون دورزن (همراه با آثار ارنستو اسپینل
[9])- کسی که بهطور جداگانه اما همزمان با ون دورزن کار کرده است- از تلفیق انگارههای وجودی با رویکردهای درمانی منسجم موجود در بریتانیا حاصل آمدهاند. در حال حاضر شماری از آموزشگاه ها، دورههای آموزش درمان وجودی را فراهم آوردهاند و بسیاری دیگر درمان وجودی را در دورۀ تحصیلات خود گنجاندهاند. مجمع تحلیل وجودی
[10]، دوفصلنامه ای با عنوان مجلۀ تحلیل وجودی
[11] منتشر میکند و همایشی پرمخاطب را با برنامههای کارگاهی با عناوین وجودی برگزار میکند که ترغیبگر درمانگرانی از همۀ جهتگیریها برای آمیختن انگارههای وجودی در کار حرفهای خودشان است. تحولات مهم رویکرد وجودی در بریتانیا تا حد زیادی نتیجۀ تلاشهای امی دورزن است، او در حال حاضر برنامههای دانشگاهی و آموزشی در نحلۀ جدید رواندرمانگری و مشاوره را توسعه میدهد.
عرصهای پهناورتر، اتحادیۀ بینالمللی هستی کاوی است (هستی کاوی شکلی از درمان وجودی است که از فلسفۀ مارتین هیدگر تأثیر پذیرفته است) که شامل درمانگران وجودی و نماینده شماری از کشورهای اطراف جهان، شامل کانادا، یونان، سوئیس، استرالیا و برزیل است. همچنین یک مجمع تحلیل وجودی در چهار کشور وجود دارد و افرادی از نوزده کشور جهان عضو آن هستند. در اروپا، دو شکل از درمان وجودی مسلط است: هستی کاوی و معنا درمانگری. معنا درمانگری یک درمان وجودی متمرکز بر معناست که توسط ویکتور فرانکل ایجادشده است. رولو می تفکر وجودی را از اروپا به ایالت متحده آورد و مفاهیم کلیدی آن را به تمرینهای رواندرمانبخش برگرداند. نوشتههای می (1953، 1961، 1981، 1983) تأثیر معنیداری بر کارورزان وجود گرا در سراسر دنیا گذارده است. همراه با می، یالوم دیگر مدافع برجستۀ معاصر درمانگری وجودی در ایالات متحده است. در ایالات متحده تقدم با درمان وجودی- انسانگرا یا وجودی- انسان دوستانه
[12] است و دلیل آن به محبوبیت یالوم، برمیگردد که پیرو این درمان است. درمانهای وجودی به کشورهای امریکای جنوبی (تولِدو
[13]، 2011)، کانادا (وونگ
[14]، 2013)، استرالیا (استراسر و استراسر
[15]، 1997) و روسیه (لئونتیف
[16]، 2013) نیز پای گذارده است. شهرت یالوم در مقایسه با سایر مشاورین و رواندرمانگران وجودی بیشتر به نظر میآید. او چندین رمان آموزشی نگاشته که جلاد عشق (1987)، وقتی نیجه گریست (1992)، ، مامان و معنای زندگی (2000) و مداوای شوپنهاور (2005) را شامل میشود. یالوم یک استاد بازنشستۀ روانپزشکی از دانشگاه استنفورد مدیسون است. یالوم بهعنوان یک روانپزشک و نویسنده، از سال 1970 که کتاب تأثیرگذارش با عنوان نظریه و کاربست رواندرمانگری گروه (1970/2005) انتشار داد در حوزۀ رواندرمانگری گروه بدل به اصلیترین چهره شده است. این کتاب به 12 زبان ترجمه شده و در حال حاضر به ویرایش پنجم رسیده است. اثر پیشگام او با عنوان رواندرمانگری وجودی که درسال 1980 نگاشته شد یک متن سنتی و موثق درمان وجودی محسوب میگردد. کتاب غیرداستانی او درسال 2008 با عنوان تلألو خورشید؛ غلبه بر دهشت مرگ که رسالهای دربارۀ نقش اضطراب مرگ در رواندرمانگری است، نشان میدهد که چگونه مرگ و معنای زندگی مضامین بنیادی مرتبط با کار درمانی عمیق است. آثار یالوم به بیش از 20 زبان ترجمه شده و بهطور گسترده توسط درمانگران و مردم عامه مطالعه شده است. یالوم کسی است که به تمام درمانجویان با حسی از شگفتی به داستانهایی که آشکار میسازند رو آورده است. او معتقد است که باید برای هر درمانجو یک درمان متفاوت طراحی شود، چه هر یک از آنها داستان منحصربهفردی دارد. او طرفدار به کار بستن اینجا و اکنون رابطۀ درمانی برای کاوش دنیای میان فردی مراجعین است. فلسفۀ بنیادی او وجودی و میان فردی است که آنها را برای درمان انفرادی و گروه به کار میبندد.
درمجموع درمانگری وجودی، شامل هستی کاوی، معنا درمانگری
[17] و درمانهایی است که نحلههای درمان وجودی آمریکایی و بریتانیایی را میسازد که هر یک خود را به آمیزهای خاص از انگارههای فلسفۀ وجودی و پدیدارشناسی و ارائۀ جایگزینهایی معتبر برای درمانها مبتنی بر مدل طبی غالب بهداشت روانی رساندهاند. البته درمان وجودی نیازی به مجرب بودن در ممانعت از سایر گونههای درمان ندارد، اما در عوض از عرضۀ دامنۀ بسیار گستردهای از سایر نحلهها به متخصصین برخوردار است. امروزه چالشهای بسیاری بر سر راه درمانگران وجودی قرار دارد ازجمله چگونگی توضیح و تدریس رویکردی که از دامنۀ اندیشههای متنوع الهام گرفته و موضعی شناختشناسی را اتخاذ کرده است و از انتظام یافتن سرباز میزند. درواقع این رویکرد برابر نهاد
[18] کاربست خوب
[19] در نظر گرفتهشده است و درجایی که مردم با آهنگی بسیار سریع زندگی میکنند و تشویق میشوند تا در یک پیروی کورکورانه از رخدادها و لذایذ، خود را با چیزهایی که حق خود میدانند احاطه کنند، هنوز مناسبت کامل انگارههای وجودی با دنیای جدید قطعی تلقی نمیگردد. در این محیط، درمانی که برای کمک به مردم پرداختن به احساس معنا باختگی و پوچی
[20] را پیشنهاد میدهد و به آنها جرئت رویارویی با بدبختی
[21] را میدهد و آنها را برای زیستن توأم با اصالت
[22] در مسیری با ارزشهای خودشان توانمند میسازد، تنها درمانی است که میتواند نسبت به سایر درمانها مناسبتر باشد.
درمان وجودی تمرکز کردن بر انجام دادن فنون حل مشکلی نیست که معطوف به وظیفۀ پیچیدۀ زیستن درست باشد و هدف آن نیز معالجۀ مردم مطابق با طب سنتی نیست. درمانگران وجودی با عمیقترین و رنجآورترین مشکلهای کنونی درمانجویان درمان درگیر میشوند. در این رویکرد اشخاص همچون موجود مریض نگریسته نمیشوند، ولی همچون بیمار ایفای نقشهای جبری یا زمخت بودن در زندگی در نظر گرفته میشوند. درمانجویان در زمینهیابی میدان عمل یا جولانگاه
[23] به کمک نیاز دارند تا بتوانند تصمیم بگیرند چه راهی را دنبال کنند و درمانگران به درمانجویان در کنار آمدن با شرایط زندگی، با همه تناقضهایش، کمک میکنند. یکی از اهداف درمان وجودی به چالش کشیدن اشخاص برای توقف فریب خویشتن بهمنظور امتناع از مسئولیتپذیری در قبال رخدادهای پیشآمده برای آنها و مطالبات انبوه
[24] زندگی است. اشخاص از طریق تجربۀ درمان وجودی پندارشان را دربارۀ خود مانند وجودی آزاد برای درگیر شدن در اقدامی که هدف آن تغییر است گسترش میدهند؛ تغییر و ساختن خود از طریق خردمندی و تصدیق اینکه ما در جهان «پرت
[25]» شدهایم و خالق نیستیم. درمانجویان بهتدریج چگونگی پذیرش زندگی، با تمام پیچیدگیها و معماهای آن را یاد میگیرند. این فرایند شامل یادگیری رودررویی با مشکلهای غیرقابلاجتناب، دشواریها، بحرانها و ناامیدیهایی است که بخشی از زندگی هستند. درمانجویان درمییابند که با پاسخهایشان محبوس نمیشوند، اما از توان نائل شدن به آزادی صحیح برخوردارند. آنها بهتر میتوانند با مسلمات
[26] زندگی کنند و بهجرئت سروکار داشتن با عدم حتمیت
[27] درون خود دست مییابند. درمان فرصتی برای آنها فراهم میکند تا یک زندگی شایستۀ تعهد را در ذهن خود تجسم کنند.
هدف اساسی مشاوره و رواندرمانگری وجودی، اصالت است؛ درمانجویان در روند مشاوره و درمان چگونگی عدم اصالت کامل زندگی خودشان و چرایی لزوم تحقق قابلیت کامل موجودیت خودشان را میآموزند. چنانکه فرانکل بیان میکند، «درمانجویان باید مقصودی برای زندگی خود یافته و آن را دنبال کنند.» همچنان که یک شخص آگاه میگردد که وظیفه دارد چیزی را در زندگی دنبال کند که به نحو بهتری میتواند ارزشهای با اهمیت را متحقق سازد. هدف درمان کمک به اشخاص برای برخورداری از اصالت بیشتر و تشخیص این است که چه موقع خود را فریب میدهند. مشاوره و درمان باید به اشخاص کمک کند که ارزشها و عقاید خودشان را درک کنند، به آنها اعتماد کنند و بر مبنای آن دسته از ارزشها و عقایدی که میتوانند منجر به گشودن مسیر تازهای در زندگی آنها گردند، دست به انتخاب بزنند. هنگامیکه افراد میبینند که زندگی آنها در عوض آمیختگی با وحشت، ملال، نفرت و تعصب
[28]، باعلاقه، خلاقیت، اُمید و لذت همراه است، حسی از سرزندگی
[29] از مشاوره و درمان ایجاد میشود.
کلینیک روانشناسی مهرسا سنندج
منبع
نصیری هانیس، غفار؛ یوسفی، ناصر و صادقی، مسعود. (1396). مشاوره و رواندرمانگری گروهی با تمرکز بر رویکرد وجودی، چاپ نخست. خرمآباد: انتشارات دانشگاه لرستان.
نصیری هانیس، غفار. (1398). مبانی روان درمانگری وجودی، نشریه روزنه؛ نشریه انجمن روان شناسی دانشگاه کردستان، 8 (4): 27-24.
[1]
. self-showing
[2]
. Ernesto Spinelli
[3]
. Daseinanalysis
[4]
. Bugental, Schneider and Krug
[5]
. United Kingdom
[6]
. Laing and Cooper
[7]
. Emmy van Deurzen
[8]
. New School of Psychotherapy and Counselling
[9]
. Ernesto Spinelli
[10]
. Society for Existential Analysis
[11]
. Journal of Existential Analysis
[12]
. xistential-humanistic therapy
[13]
. Toledo
[14]
. Wong
[15]
. Strasser & Strasser
[16]
. Leontiev
[17]
. Daseinsanalysis, Logotherapy
[18]
. antithesis
[19]
. good practice
[20]
. meaninglessness and emptiness
[21]
. adversity
[22]
. authentically
[23]
. in surveying the terrain
[24]
. excessive demands
[25]
. thrown
[26]
. givens
[27]
. uncertainty
[28]
. dread, boredom, hate, and bigotry
[29]
. aliveness.
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله آسیب شناسی، مشاوره و غنی سازی خانواده می باشد.
طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2020 All Rights Reserved | Family Pathology, Counseling and Enrichment Journal
Designed & Developed by : Yektaweb
0