چگونه شخصیت خود را تعریف کنیم

 
helpkade
چگونه شخصیت خود را تعریف کنیم
چگونه شخصیت خود را تعریف کنیم

به نظر می‌رسد وقتی از شخصیت شناسی حرف می‌زنیم، یا درباره‌ی شخصیت کسی اظهارنظر می‌کنیم، تا حد خوبی می‌دانیم درباره‌ی چه چیزی صحبت می‌کنیم.

هم‌چنین اگر کسی به شما بگوید که از نظر شخصیتی با همکارش تفاوت دارد و به همین علت، تعارض‌های فراوانی را در محیط کار تجربه می‌کند، احتمالاً فکر می‌کند منظور خود را به صورت واضح و شفاف بیان کرده است.

وجود تقاضای قابل‌توجه برای کتابهای شخصیت شناسی و نیز انواع کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی درباره شخصیت، مورد دیگری است که ممکن است باعث شود فکر کنیم شخصیت و شخصیت شناسی برای اغلب انسان‌ها، اصطلاحاتی شفاف و دارای تعریف مشخص هستند.

اما اگر کمی جستجو کنید و بخواهید بفهمید که «شخصیت یعنی چه؟»، به سرعت به نتیجه می‌رسید که بر سر تعریف شخصیت در روانشناسی اتفاق‌نظر وجود ندارد و در مورد شخصیت، هر کس دیدگاه و سلیقه‌ی خود را مطرح کرده است. بنابراین اصلاً نمی‌توانید به سادگی شخصیت را تعریف کنید.

اجازه بدهید ابتدا چند تعریف شخصیت را با هم بخوانیم و مرور کنیم و سپس به سراغ تعریف کاربردی شخصیت برویم (لازم نیست این تعریف‌ها را به خاطر بسپارید. صرفاً به تنوع آن‌ها توجه کنید):

چگونه شخصیت خود را تعریف کنیم

تعریف شخصیت شناسی از نگاه Rychlak

دغدغه‌ی ما در شخصیت شناسی این است که سبک‌های مختلف رفتار را که ارگانیسم‌های مختلف [از جمله انسان] بر حسب عادت از خود بروز می‌دهند، مطالعه کنیم.

منبع: Introduction to Personality and Psychotherapy

تعریف شخصیت از نظر Patrick و Carrion

شخصیت یعنی مجموعه‌ی دریافت‌ها، هیجان‌ها، ذهنیت‌ها، انگیزه‌ها و اقدام‌های یک فرد در تعامل با شرایط محیطی مختلف.

منبع:  Personality Theories- Allbert Ellis

تعریف و مفهوم شخصیت از نگاه بی اف اسکینر (از دانشمندان بزرگ در روانشناسی رفتارگرا)

شخصیت یک مفهوم غیرضروری است و اصلاً به تعریف چنین واژه‌ای نیاز نبوده و نیست.

منبع: Personality Theories – Engler

تعریف شخصیت از نگاه Albert Ellis

شخصیت شامل رفتارها، سبک فکر‌ها، شیوه‌ی حرف زدن، درک محیط و تعامل‌های بین فردی است که پیوسته [بر اساس یک الگوی قابل تشخیص] در یک فرد مشاهده می‌شود.

منبع:  Personality Theories- Allbert Ellis

تعریف شخصیت شناسی از نگاه Robert Ewen

شخصیت شناسی به جنبه‌هایی از رفتار هر فرد می‌پردازد که «مهم بوده» و «در طول زمان، نسبتاً پایدار هستند.»

منبع: An Introduction to Theories of Personality

چگونه شخصیت خود را تعریف کنیم

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در این تعریف‌ها مد نظر قرار دهیم این است که تعریف رفتار و شخصیت، شباهت‌ها و اشتراکاتی دارند. اما آن‌چه شخصیت را از رفتار متمایز می‌کند، پیوستگی، دوام و بقاء الگوهای رفتاری است: یک بار فریاد زدن، یعنی شما عصبانی شده‌اید (رفتار)؛ اما به صورت مکرر و در شرایط مختلف فریاد زدن بر سر این و آن، می‌تواند به این معنا باشد که شما عصبی و نوروتیک هستید (شخصیت).

[   دانلود فایل PDF تعریف شخصیت ]

شخصیت شناسی به شناخت شخصیتِ انسان می‌پردازد و زمانی می‌توان به تعریفی واحد از شخصیت رسید، که تعریف انسان برایمان مشخص و شفاف باشد.

اما دانشمندان و محققان مختلف، نگاه‌های متفاوتی نسبت به انسان داشته‌اند. این تنوع دیدگاه‌ها، در تعریف شخصیت هم منعکس شده است.

مثلاً در اولین تعریفی که نقل کردیم (ریچلاک)، از اصطلاح ارگانیسم استفاده شده است. این نشان می‌دهد که ریچلاک علاقه نداشته انسان را از سایر موجودات زنده تفکیک کند و معتقد بوده که همان ابزارهایی که برای شخصیت شناسی انسان مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌توانند (یا باید بتوانند) برای تحلیل رفتارهای یک سگ یا گربه یا حتی یک قارچ نیز به‌کار گرفته شوند.

اما در بسیاری از تعاریف دیگر، مشخصاً به انسان اشاره شده و می‌توان نتیجه گرفت که ارائه‌دهندگان آن تعریف‌ها، انسان را موجودی متمایز از سایر جانداران در نظر گرفته‌اند.

از سوی دیگر، کسی مثل اسکینر که از دانشمندان کلیدی در روانشناسی رفتارگراست، اعتقادی به اراده‌ی آزاد ندارد و موجودات را یک ماشین پیچیده‌ی مکانیکی با توانایی یادگیری به کمک شرطی سازی می‌داند.

پس به سادگی می‌توان حدس زد که چرا اسکینر علاقه‌مند به تعریف شخصیت نیست. او نمی‌تواند ویژگی‌ها و صفاتِ باثباتی را برای انسان تصور کند و معتقد است که این ماشین مکانیکی، در طول زمان و در شرایط مختلف، می‌تواند به کلی تغییر کند.

از آن‌جا که ما در متمم، باید شخصیت شناسی را در کنار درس‌های دیگری مانند مهارت ارتباطی، رابطه عاطفی، حمایت اجتماعی، تحلیل رفتار متقابل، مذاکره، رفتار سازمانی و مدیریت منابع انسانی قرار دهیم، طبیعتاً تعریفی را ترجیح می‌دهیم که بتواند در آن درس‌ها هم به‌ کارمان بیاید.

چون فرض ما بر این است که دوستان عزیز متممی، درس شخصیت شناسی را نه فقط به خاطر آشنایی با تاریخچه و روند تکامل یک علم، بلکه با هدف توسعه مهارت‌های فردی خود مطالعه می‌کنند و می‌آموزند.

بر این اساس و با این مفروضات، از میان تعریف‌های متنوعی که در منابع مختلف ارائه شده، متمم در پاسخ به این پرسش که شخصیت چیست، تعریف زیر را معیار قرار می‌دهد.

نکاتی که در این تعریف مطرح شده، هم برای کاربردهای مد نظر متمم مفید است و هم در بسیاری از منابع، مورد اشاره و تأیید قرار گرفته‌اند:

شخصیت شناسی به الگوهای نسبتاً ثابت در ویژگی‌ها، صفات و رفتار هر فرد می‌پردازد؛

و به ما کمک می‌کند رفتارهای او را در شرایط و وضعیت‌های مختلف، درک و پیش‌بینی کنیم.

شخصیت آن چیزی است که یک فرد را نسبت به افراد دیگر متمایز کرده و به فردیت او معنا می‌دهد.

فردیت و Individuality، کلمه‌ی کلیدی این تعریف است.

هیچ دو نفری را نمی‌توانید بیابید که شخصیت کاملاً یکسان داشته باشند. حتی اگر چند مولفه‌ی مشخص (به فرض: برونگرایی، صداقت، ثبات هیجانی) در نظر بگیرید و بخواهید همه‌ی انسان‌ها را بر اساس همین مولفه‌ها بسنجید، شیوه‌ی ترکیب این مولفه‌ها از فردی تا فرد دیگر تغییر می‌کند.

اگر کمی از دقت علمی فاصله بگیریم،  می‌توان شخصیت هر فرد را به یک سوپ تشبیه کرد که شاید مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن، با سوپ شخصیتی فرد دیگر، مشابه باشد، اما سهم و ترکیب مواد، باعث می‌شود که طعم متفاوتی شکل بگیرد. 

اگر این توضیح آخر برایتان کمی مبهم است، نگران نباشید.

در درس‌های بعد (خصوصاً هنگام بررسی تفاوت تیپ شناسی و شخصیت شناسی) در این‌باره بیشتر صحبت خواهیم کرد.

Personality از ریشه‌ی Persona است. این واژه، در زبان لاتین برای نقابی به کار می‌رفته که بازیگران تئاتر روی صورت خود می‌گذاشته‌اند تا چهره‌‌ی خود را با نقشی که در نمایش‌نامه از آن‌ها انتظار می‌رفته تطبیق دهند. البته به تعبیر متخصصان ریشه شناسی، این واژه به تدریج در اثر گسترش معنایی، به آن مفهومی رسیده که ما امروزه به ‌کار می‌بریم. با این توضیحات، می‌توان گفت اصطلاح شخصیت که ما به‌کار می‌بریم، به مفهوم روانشناسی Personality بسیار نزدیک‌تر است. چون شخصیت از ریشه‌ی شاخص است و به ویژگی‌هایی اشاره دارد که هر فرد را در میان سایر افراد، مشخص و متمایز می‌کند.

 چرا نام بسیاری از بزرگان روانشناسی را در فهرست کسانی که شخصیت را تعریف کرده‌اند نمی‌بینیم؟

هر جا به دنبال تعریف شخصیت بگردید، اغلب تعریف‌ها، از نویسندگان کتاب‌های مرجع (تکست‌بوک‌ها) و مقالات پراکنده نقل می‌شود. علت این است که بسیاری از بزرگان شخصیت شناسی، مستقیماً به تعریف واژه‌ی شخصیت نپرداخته‌اند؛ بلکه صرفاً شخصیت انسان را تحلیل کرده‌اند. سپس این افراد دانشگاهی بوده‌اند که با مطالعه‌ی کار آن‌ها، کوشیده‌اند استنباط کنند که واژه‌ی شخصیت در نوشته‌ها و نگرش هر یک از این بزرگان، چه مفهومی داشته است.

دسترسی کامل به مجموعه درس‌های خودشناسی و شخصیت شناسی برای کاربران ویژه متمم در نظر گرفته شده است. با فعال کردن عضویت ویژه در متمم، به درس‌های بسیار بیشتری نیز دسترسی پیدا می‌کنید که می‌توانید فهرست آنها را در اینجا ببینید:

فهرست درس‌های متمم

البته از میان همه‌ی درس‌ها و مطالب مطرح شده در متمم، شاید مناسب باشد در کنار درس‌های شخصیت شناسی، مطالعه‌ی درس‌های زیر را در اولویت قرار دهید:

  تحلیل رفتار متقابل

  چگونه شاد باشیم

  افزایش عزت نفس

  کاریزما و ویژگی های افراد کاریزماتیک

ترتیبی که متمم برای خواندن مطالب سری شخصیت شناسی به شما پیشنهاد می‌کند:

قشنگ ترین تعریف این درس از شخصیت در پاراگراف {{ می‌توان شخصیت هر فرد را به یک سوپ تشبیه کرد که شاید مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن، با سوپ شخصیتی فرد دیگر، مشابه باشد، اما سهم و ترکیب مواد، باعث می‌شود که طعم متفاوتی شکل بگیرد. }} می توان مشاهده کرد.

در ادامه این جمله را من به پاراگراف بالا اضافه میکنم که در این سوپ فرضی که متمم برای ما مثال زده حتی زمان پخت، حرارت پخت، مکان پخت، شرایط پخت و فرد آشپز می تواند روی این سوپ تاثیر به سزایی بگذارد.

در ادامه فکر میکنم شخصیت، بروز واکنش های یک فرد در اثر واکنش های جامعه، فرد، اشیا در محیط های مختلف بر اثر پدیده های متفاوت است که نتیجه تلاش ها، اموزش ها و یادگیری هایی است که در طول دوره سنی مختلف دیده است.

شاید بارز ترین مثالی که از قدیم پدرها و مادرها برای ما بیان می کردند انگشتان یک دست بوده که همیشه میگفتن انگشتان یک دست هم شبیه هم نیستند.

همه از یک عضو، متصل به یک سیستم بدنی، از یک واحد مرکزی به نام مغز و نورون های عصبی فرمان می گیرند اما کارکرد هریک با دیگری متفاوت است و طبیعتا نقش آنها نیز متفاوت خواهد بود.

شناسه کاربری:

پسورد:

نام و نام خانوادگی

شناسه کاربری:

ایمیل:

پسورد:

لطفا معادله زیر را تکمیل نمایید:

4 − = یک

شناسه کاربری یا ایمیل خود را وارد نمایید.در صورت صحیح بودن، پسورد جدید به ایمیلتان ارسال خواهد شد

شناسه کاربری یا ایمیل:


متمم چیست؟Downloads-icon


دانلود فایل PDF تعریف شخصیتDownloads-icon

شخصیت (به انگلیسی: Personality) را می‌توان آن الگوهای معین و مشخصی از تفکر، هیجان و رفتار تعریف کرد که سبک شخصی فرد را در تعامل با محیط اجتماعی و مادی‌اش رقم می‌زنند.[۱] به عبارت دیگر شخصیت شامل ویژگی‌های نسبتاً با ثبات و پایدار است که در توصیف آن‌ها از صفاتی همچون زودرنج، مضطرب، پر حرف، درونگرا و برون‌گرا و غیره استفاده می‌شود.

شخصیت یعنی «مجموعه‌ای از رفتار و شیوه‌های تفکر شخص در زندگی روزمره که با ویژگی‌های بی‌همتا بودن، ثبات (پایداری) و قابلیت پیش‌بینی» مشخص می‌شود. به نظر می‌رسد گوردن آلپورت، بهترین تعریف را در مورد شخصیت ارائه داده‌است. او اشاره می‌کند، شخصیت، سازمان بندی پویایی در درون فرد است و شامل آن دسته از نظام‌های روانی – فیزیکی که رفتار و تفکر او را تعیین می‌کند.[۲] از این تعریف چندین نکته قابل استنباط است.

بر پایه تعاریف بالا نکاتی دربارهٔ اصطلاح شخصیت روشن می‌شود:

•بی همتایی و تفاوت: شخصیت یک فرد بی‌همتاست و در عین بعضی مشابهت‌ها، هیچ دو شخصیت یکسان و همسان وجود ندارد.•ثبات داشتن (پایداری): اگر چه افراد در شرایط و محیط‌های گوناگون در ظاهر رفتار متضاد و مختلفی دارند، ولی در طول زمان (مثلاً چندین دهه) رفتار و واکنش و همچنین شیوه تفکر آن‌ها دارای یک در ثبات نسبی دائمی است.•قابلیت پیش‌بینی: با توجه کردن و مطالعه رفتار و نوع تفکر اشخاص می‌توان سبک رفتاری و تفکری افراد را با احتمال زیاد پیش‌بینی کرد. قابلیت پیش‌بینی رفتار با «ثبات در رفتار» رابطه متقابل دارد. مانند مانیا پریش می‌توان ایثار گر و فداکار باشیم.

از تعریف گوردن آلپورت می‌توان دریافت:
– شخصیت مجموعه‌ای از عناصر است و به عنوان یک نظام با یکدیگر در رابطه هستند.
– شخصیت مفهومی روانی در قالب یک کلیت فیزیکی دارد.
– علت تعامل انسان با جهان شخصیت است.
– تعامل فرد نتیجه ویژگی‌های شخصیتی و موقعیتی است.
-تجلی شخصیت به دو روش رفتار و تفکر است.[۳]

چگونه شخصیت خود را تعریف کنیم

شخصیت می‌تواند سازگار یا ناسازگارانه باشد. «ناسازگاری» زمانی مطرح می‌شود که افراد قادر نباشند تفکر و رفتار خود را با محیط و تغییرات آن تطبیق دهند. سازگاری یا عدم سازگاری ارتباط نزدیکی با «انعطاف‌پذیری» دارد. یک شخصیت سالم با وجود ثبات و پایداری به میزانی از انعطاف‌پذیری بهره می‌برد. اما افراد ناسازگار در برخورد با موقعیت‌هایی که واکنش به آن‌ها مستلزم تغییرات و تصمیمات جدید است، تفکر و رفتار انعطاف‌ناپذیری از خود بروز می‌دهند؛ بنابراین، اختلال شخصیت یعنی «ناسازگاری شخصیت در برخورد با محیط و موقعیت‌ها».

شخصیت ساختهٔ وراثت و محیط است[۴]. انسان با ویژگی‌های ژنتیکی خاصی به دنیا می‌آید، و از آن پس سر و کار او با محیط اطراف خود خواهد بود. محیط نقش مهمی در شکل‌دهی شخصیت بر پایه داده های ژنتیکی افراد دارد[۵]. نمونه‌های روشن برای تاًثیر محیط بر شخصیت، کودکانی هستند که به تصادف در جنگل‌ها یا در انزوا رشد کرده‌اند[۶]. برای مثال یک کشیش هندی به نام سینگ در جنگل‌های هندوستان دو دختر را یافت و آن‌ها را با خود به خانه برد. بر اساس گزارشِ سینگ این دو کودک در هنگام یافته شدن هیچگونه از رفتارهای انسانی را نداشتند. چهار دست و پا راه می‌رفتند، زوزه می‌کشیدند، از اجتماع گریزان بودند، تحریک‌پذیری آن‌ها زیاد بود و روی هم رفته رفتار آن‌ها مانند محیط شان بود[۷].
آنچه در دنیای امروز تأکید بیشتری بر روی آن می‌گردد این است که تأثیرپذیری انسان‌ها از محیط بسیار قوی تر از تأثیر ژنتیکی است.

شخصیت: شیوه‌ای ترکیبی از همه عوامل سابق.

شخصیت: نگاه تحلیلی کلی نگر: عوامل وقتی که ترکیب بشوند.

شخصیت:

شخصیت: رفتار را تبیین می‌کند (به وجود می‌آورد). و به عوامل به وجود آورنده رفتار اشاره می‌کند.

درست است که تأثیرات محیطی ، از جمله والدین ، ​​ بر اساس داده های ژنتیکی بر شخصیت فرد تأثیر می گذارند.، محققان نتیجه گرفته اند که محیط تقریباً 50 تا 70 درصد از شخصیت را تشکیل می دهد[۸]

محققان دریافته اند محیط هایی که فرزندان از یک خانواده با یکدیگر مشترک هستند تأثیر بسیار ضعیف تری در شخصیت آنها نسبت به محیط هایی دارد که هر کودک به صورت جداگانه تجربه می کند.
فعالیت های خاصی وجود دارد که بچه های یک خانواده به اشتراک می گذارند – همه آنها سال گذشته تعطیلات خانوادگی را با هم گذراندند و شب گذشته همه آنها شام را با خانواده صرف کردند. اما بسیاری از تجربیات فقط برای یک کودک اتفاق می افتد – دو معلم کلاس دوم یا یک خواهر و برادر در یک گروه بازی می کنند در حالی که دیگری این کار را نمی کند.[۹]

در سال‌های اخیر، تحقیقات زیادی دربارهٔ پنج بعد اصلی شخصیت The big 5 Model، انجام شده و نتیجه تحقیقات هم آن را تأیید کرده‌است. این پنج عامل شخصیتی، عبارتند از:

علاوه بر ارائه چارچوب شخصیتی، تحقیقاتی که بر روی این پنج بعد اصلی شخصیت، صورت گرفت، به این نتیجه منجر شد که بین ابعاد شخصیتی و عملکرد شغلی، رابطه‌ای مستقیم، وجود دارد.[۱۰]

شخصیت اغلب از طریق آزمون‌های عینی مانند MMPI-۲ اندازه‌گیری می‌شود که طی آن از آزمودنی خواسته می‌شود به پرسشنامه‌ها و سیاهه‌های مداد- کاغذی پاسخ دهند. آزمون MMPI شامل بیش از پانصد عبارت است که آزمودنی‌ها با انتخاب یکی از گزینه‌های «درست»، «نادرست» یا «نمی‌دانم» به آن پاسخ می‌دهند. مثال‌هایی از چند عبارت آزمون MMPI عبارتند از هستند:

من دشمنانی دارم که واقعاً می‌خواهند مرا اذیت کنند.

من هرگز در فعالیت‌های جنسی نامعمول زیاده روی نکرده‌ام.

این آزمون‌ها اطلاعات عینی میزان شده‌ای در مورد تعداد زیادی از صفت‌های شخصیت به دست می‌دهند؛ ولی این آزمون‌ها از نظر احتمال سوگیری، فریب کاری عمومی و مشکلات تشخیص و کاربرد نامناسب مورد انتقاد واقع شده‌اند.

اختلال شخصیت مرزی

شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت نمایشی

کارل هافمن، مارک ورنوری، جودیت ورنوری (۱۳۸۱)، روان‌شناسی عمومی (از نظریه تا کاربرد)، ۲، ترجمهٔ مهران منصوری و همکاران، ارسباران، شابک [[ویژه:منابع کتاب/964
-6389-01-5|۹۶۴
-۶۳۸۹-۰۱-۵]] مقدار |شابک= را بررسی کنید: length (کمک) کاراکتر line feed character در |شابک= در موقعیت 4 (کمک)

ورود

نام کاربری: perm_identity

رمز عبور: lock_open

وبلاگ

چگونه شخصیت خود را تعریف کنیم

چگونه خود را به دیگران معرفی کنیم؟ اولین برخورد با افراد، نشان دهنده ۸۰ درصد شخصیت شما خواهد بود. هر چقدر روی این موضوع کار کنید و حرفه ای تر خود را به دیگران معرفی کنید، وارد یک رابطه طولانی مدت (چه در کسب و کار و چه روابط شخصی) می شوید.

 

 

تصور کنید داخل هواپیما نشسته اید و در صندلی کناری شما، یکی از مدیران کشور نشسته است. حالا خود را چگونه معرفی می کنید؟ می توانید چیزی از خود بگویید که او بدنبال تدارک دیدن جلسه ای با شما باشد؟

به این نوع معرفی هایی که حدود ۳۰ ثانیه طول می کشد تا فرد شما را آنالیز کند، سخنرانی آسانسوری می گویند. در این روش معرفی ها باید به قدری توانمند باشید که طرف مقابل به شما احساس نیاز کرده و در پی برقراری ارتباط بیشتر باشد.

 

 

برای دانلود کامل متن پی دی اف مقاله روی لینک زیر کلیک کنید

چگونه خود را به دیگران معرفی کنیم؟

 

 

بنابراین ما طوری باید خود را معرفی کنیم که: «طرف مقابل نفعی را در ما برای خودش ببیند» در این مقاله شما را با چند راهکار فوق العاده معرفی، جهت برقراری اولین ارتباط آشنا می کنیم. پس با ما همراه باشید با چگونه خود را به دیگران معرفی کنیم؟

 

نحوه معرفی و نشان دادن خودتان، رابطه مستقیمی با اولین تصور شما در ذهن مخاطب دارد. به یاد داشته باشید فقط چند ثانیه طول می کشد تا دیگران در مورد شما قضاوت کنند و این کمی کار را مشکل می کند. هنگامی که شروع به معرفی و آشنا شدن با اطرافیان می کنید، در واقع به آنها چراغ سبز می دهید که به ارتباط برقرار کردن با آنها علاقه مند هستید و می خواهید وارد مذاکره شوید.

 

 

اولین جمله ای که بر زبان می آورید، در واقع مردم را تشویق می کند که بیشتر با شما ارتباط برقرار کنند و طالب شما باشند. لازم است برای ایجاد صمیمیت و اعتماد، در معرفی خود را به فروش برسانید زیرا این کار به آسانی شما را به هدفتان نزدیک می کند.

 

هر کشوری به نوبه ی خود، از آداب و رسوم متفاوتی تشکیل شده است. وظیفه انسانی هر کسی این است که اگر به آن کشور پا می گذارد تمام قوانین آنجا را رعایت کند و به آنها احترام بگذارد. در برخی کشورها آداب دست دادن فرق دارد. برای مثال در ایران، قبل از دست دادن باید مطمئن باشید، فرد مورد نظر با این موضوع مشکلی ندارد به خصوص خانم ها. گفتنی است در ایران برای ورود و خروج به خانه دست می دهند. اما در کار و مکان های رسمی وابسته به نوع نگاه افراد به محیط یا روابط است.

برای دست دادن حتما:

 

زمانی سر صحبت را با افراد باز کنید که مطمئن هستید بعد از معرفی، منتظر شنیدن حرف های شما هستند و قصد دارند چیزی بیشتر درمورد شما بدانند. از آنها بپرسید وقت دارند یا خیر. همچنین اگر شناخت خوبی از تحلیل رفتار متقابل داشته باشید؛ به راحتی می توانید تشخیص دهید، آیا علاقه ای به شنیدن صحبت های شما دارند یا نه.

«هوشمندانه خود را به دیگران معرفی کنید تا در جستجوی شما باشند»

اگر تمرین نکنید و این مسئله را جدی نگیرید به راحتی در برخورد اول حس منفی و بدی را به طرف مقابل منتقل می کنید. در نتیجه برای ایجاد رابطه ای ماندگار باید به بهترین شکل ممکن خود را به رئیس، دوست جدید یا در مذاکره به حضار معرفی کنید.

 

 

من علی بهرام پور، نویسنده، مدرس و مربی اصول و فنون مذاکره هستم و قصد دارم در این وبسایت مطالب کاربردی و مورد نیاز را که در سالیان فعالیتم در بلاروس و ترکیه و ایران عزیز بدست آوردم را به اشتراک بگذارم.

43 بازدید

44 بازدید

129 بازدید

109 بازدید

112 بازدید

چگونه شخصیت خود را تعریف کنیم

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

مطالبتون خیلی کمک کردبه معرفی کردنای من واقعا ممنونم

مطالب جالبی درباره معرفی خودمان را ذکر کردید.بنظرم رعایت این موارد میتواند ما را به موفقیت های زیادی برساند.متشکرم

استاد بهرام پور مقاله بسیار مفید وعالی هست ممنون از شما

استاد شما در مقالتون اشاره به اینکه باید همیشه آماده باشیم نه اینکه در صحنه قرار بگیریم وتازه بهش فکر کنیم من خودم قبل از خواندن این مقاله همین بودم در حالی که درکلا سها یم احتیاج به معرفی داشتم ممنونم

با سلام مقاله بسیار جدید ی بود که فکر میکنیم خیلی ساده هست و بلدیم ولی متاسفانه اکثرا در معرفی ایراد داریم

با سلام با تشکر از شما استاد بهرامپور مقاله جالب و مفیدی بود

باسلام عالی بود همه روزه باهاش سروکار داریم و مشکل. اما مقالتون خیلی کمکمون می کنه, ممنون.

واقعا برخورد اول تاثیر زیادی میتونه رو مردم داشته باشه ممنون

عالی بود

سایتتون فوق العاده است

سلام دوست عزیز

از همراهی و توجه شما همراه عزیز متشکریم.

باسلام تشکر می کنم مقاله های خوب و مفیدی دارید.

سلام، ممنون از مقاله ارزشمندتون مبحث را عالی بیان فرمودین، به خصوص آداب دست دادن را

سلام دوست عزیز

سپاسگزاریم از توجه و همراهی شما

بسیار خوشحالیم که تونستیم نظرتون رو جلب کنیم .

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

برای دریافت دوره رایگان «مذاکره تلفنی» فرم زیر را تکمیل کنید

(function () {
var options = {
whatsapp: “+989129543935”, // WhatsApp number
call_to_action: “Message us”, // Call to action
position: “right”, // Position may be ‘right’ or ‘left’
};
var proto = document.location.protocol, host = “getbutton.io”, url = proto + “//static.” + host;
var s = document.createElement(‘script’); s.type = ‘text/javascript’; s.async = true; s.src = url + ‘/widget-send-button/js/init.js’;
s.onload = function () { WhWidgetSendButton.init(host, proto, options); };
var x = document.getElementsByTagName(‘script’)[0]; x.parentNode.insertBefore(s, x);
})();

ما در این وبسایت قصد داریم تاجایی که امکان داره با آموزش هامون بتونیم باعث پیشرفت تک تک شما عزیزان بشیم تا بتونیم تو این شرایط سخت جامعه سربلند بیرون بیاییم برای تماس با ما روی شماره زیر کلیک کنید

02144018253


چگونه خود را به دیگران معرفی کنیم؟Downloads-icon

تعریف کردن از دیگران و بیان ویژگی های خوب آن ها یکی از کارهایی است که علاوه بر احساس خوبی که در شنونده ایجاد می کند، بر ذهن خود گوینده نیز تاثیرات بسیار عالی می گذارد. اما فراموش نکنید که تعریف کردن هم مانند هر کار دیگری دارای قاعده مخصوص به خود است. یعنی حتی اگر شما قرار است از کسی تعریف کنید باید یکسری نکات را رعایت نمایید. تعریف و انتقاد هر دو در ذهن شنونده به طور دائم باقی خواهند ماند. به همین علت است که باید قواعد آنها را بلد باشیم تا بتوانیم بهترین  احساس را به فرد مقابل منتقل کنیم و از سوی دیگر بالاترین اثر گذاری را بر روی وی داشته باشیم. فراموش نکنید حتی تعریف کردن هم اگر در جای مناسب و با دلایل واقعی انجام نشود به نوعی چاپلوسی محسوب می شود و می تواند تاثیر عکس از خود نشان دهد.

اصلاً چه دلیلی وجود دارد که ما از دیگرا تعریف و تمجید کنیم و ویژگی های مثبت آنها را به زبان بیاوریم؟ مگر خود فرد نمی داند که چه ویژگی های مثبتی دارد یا متوجه نیست که چه کاری را به بهترین نحو انجام می دهد؟

درست است که بدون شک هر فردی خودش به خوبی می‌داند که تا چه اندازه ویژگی های مثبت دارد و هم می‌داند که چه کاری را بهتر از همه انجام می‌دهد، اما تعریف کردن مثل یک معامله می ماند. یعنی علاوه بر اثراتی که بر روی شنونده می گذارد، شما نیز به عنوان یک گوینده امتیازاتی را کسب می کنید. البته فراموش نکنید منظور ما نفع معنوی می باشد. اشاره‌ای به مسائل و منافع مادی نداریم.

آیا تا به حال تجربه این مورد را داشته اید که با وجود تمام ویژگی های مثبت تان باز هم در اطراف شما فردی وجود دارد که همیشه سعی می‌کند، احساسات منفی در شما ایجاد کند و تا آنجا که می تواند خوبی های شما را نادیده بگیرد. تنها توصیفی که برای چنین شخصی به ذهن می رسد چیزی نیست جز حسود! در اصل واقعیت این است، زمانی که نمی‌توانیم نقاط مثبت دیگران را مد نظر قرار دهیم و یا از آنها تعریف کنیم، نشان دهنده این است که دچار عدم اعتماد به نفس هستیم. همین موضوع موجب می شود تصور کنیم اگر به بیان ویژگی های خوب دیگران بپردازیم، توانایی های خودمان کمتر به چشم می اید. در حالی که حقیقت کاملا بر خلاف این موضوع است.

وقتی که از دیگران تعریف می کنید در مرحله اول فردی بسیار بلند نظر و با مناعت طبع بالا به نظر می‌رسید و در مرحله دوم به دیگران نشان می دهید که آنقدر اعتماد به نفس دارید که به سادگی ویژگی های مثبت دیگران را به زبان می آورید. اگر متوجه باشید این موضوع موجب می شود که شما یک ویژگی مثبت به سایر ویژگی‌های خوب خودتان اضافه کنید.

چگونه شخصیت خود را تعریف کنیم

شاید تعریف کردن از دیگران موضوعی بسیار کوچک به نظر برسد اما حقیقت این است که همین موضوع بسیار کوچک می تواند شخصیتی که از شما در ذهن دیگران ساخته می شود را، تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد. وقتی که همیشه از دیگران تعریف و تمجید می کنید و ویژگیهای مثبت آنها را را گوشزد می نمایید، به واسطه احساس خوبی که در وجودشان ایجاد میشود همیشه از بودن کنار شما لذت می برند. بعلاوه اگر زمانی هم انتقادی نسبت به آنها داشته باشید، بسیار ساده تر می پذیرند زیرا باور دارند شما همان فردی هستید که در موقع مناسب  خوبی های آنها را نیز به زبان آورده اید

به واسطه احساس خوبی که در وجود دیگران ایجاد می‌کنید، در اصل برای خود فرصت سازی می نمایید. وقتی که همیشه اطرافیان شما از حضورتان انرژی مثبت دریافت می‌کنند، به همین دلیل است که وقتی ببینند مشکلی برای شما ایجاد شده مطمئناً تمام تلاش خود را به کار خواهند بست تا بتوانند به شما کمک کنند. زیرا شما در ذهن آنها همان آدم خوبی هستید که همیشه تلاش کرده به دیگران احساس خوبی انتقال دهد. بنابراین آنها هم متقابلاً دوست دارند این احساس خوب را در وجود خود شما نیز ایجاد کنند.

رسیدیم به مهم‌ترین قسمت قضیه. تعریف کردن متاسفانه تا حد زیادی با چاپلوسی اشتباه گرفته می‌شود و علت آن هم چیزی نیست جز اینکه اغلب افرادی که از دیگران تعریف می کنند یا مطالب غیر واقعی را بیان می کنند و یا اینکه برای کسب منفعتی دیگران را مورد تعریف و تمجید قرار می‌دهند.

به همین دلیل است که بسیار مهم است تعریف کردن شما به گونه ای باشد که شخص مقابل تصور نکند در حال چاپلوسی هستید و یا قصد دارید به واسطه این تعریف امتیاز دریافت کنید. به علاوه این نکته را مد نظر قرار دهید، تعریف های غیر واقعی خواه‌ ناخواه از طریق احساسات شنونده را متوجه می کند که دروغی بیش نیستند. به قول قدیمی ها هر آنچه از دل برآید بر دل نشیند.

قطعاً می دانید که اولین برخورد شما با هر فردی مهمترین برخورد تلقی می شود. اگر در همان برخورد اول بتوانید از خودتان تصویر خوبی در ذهن شخص مقابل بسازید در اصل برای خود یک موقعیت فوق‌العاده ایجاد کرده‌اید. برای اینکه بتوانید در اولین برخورد با فردی که او را نمی شناسید، تاثیر خوبی از خود در ذهن او به جای بگذارید سعی کنید در ظاهر او دنبال یک ویژگی خوب و مثبت بگردید و همان ویژگی را برای تعریف کردن از او به زبان بیاورید. به عنوان مثال اگر شخصی چشمان زیبایی دارد این موضوع را بیان کنید. شما در برخورد اول تقریباً هیچ چیزی از ویژگی های اخلاقی و شخصیتی افراد نمی دانید بنابراین بهترین راه برای اینکه بتوانید یک تعریف موثر داشته باشید که چاپلوسی هم محسوب نشود، می توانید درباره ویژگی های ظاهری آن ها صحبت کنید.

افراط کردن در هیچ کاری جایز نمی باشد. تعریف و تمجید از دیگران هم از این قاعده مستثنا نیست. فراموش نکنید اگر بیش از اندازه افراد را مورد تعریف و تمجید قرار دهید به مرور زمان این موضوع برای آنها غیر واقعی و غیر جذاب به نظر خواهد رسید.

از سمت دیگر موجب می‌شود فرد نسبت به خود، دچار خود بزرگ بینی شود. زیرا وقتی شما مدام درباره ویژگی های مثبت یک نفر صحبت می کنید و نقاط منفی او را بیان نمی دارید. کم کم این ذهنیت را در او ایجاد می کنید که هیچ عیب و نقصی ندارد و یک انسان کامل است. در حالی که حقیقت این است که هیچ فردی به تمام معنا کامل نیست و نقص هایی را دارد. پس سعی کنید در تعریف و تمجید کردن از دیگران هم افراط و تفریط نکنید و جانب اعتدال را رعایت نمایید.

تعریف کردن به دو صورت می تواند انجام شود یکی مستقیم و دیگری غیر مستقیم.

در تعریف کردن به صورت مستقیم، شما به طور کاملا واضح علت تعریف را بیان میکنید و ویژگی که موجب شده تا نظر شما جلب شود، به زبان می آورید. به عنوان مثال خیلی واضح می گوید که شما بسیار با اعتماد به نفس سخن می گویید و یا شما دستپخت بسیار خوب و عالی دارید. در این مدل تعریف به صورت کاملاً مستقیم نظر خود را بیان می کنید.

در روش غیر مستقیم دقیقاً به ویژگی که موجب برانگیخته شدن تحسین شده است اشاره نمی کنیم. فردی را در نظر بگیرید که اندام بسیار زیبایی دارد. شاید تصور کنید اینکه مستقیماً به او بگویید اندام خوبی دارد، به دور از ادب باشد و حتی موجب سوء تفاهم شود. به همین دلیل می توانید بسیار مودبانه تر و غیر مستقیم این موضوع را بیان کنید. به عنوان مثال با یک سوال او را مورد تعریف و تمجید قرار دهید. از او بپرسید آیا شما مربی ورزشی هستید؟ در پشت این سوال شما به شخص این مطلب را  میرسانید که به دلیل ظاهر بسیار خوب شما، من فکر می کنم که مربی ورزشی باشید و آنقدر خوب هستید که  ورزشکار به نظر می‌رسید.

پیشنهاد می کنم برای دیک بهتر این موضوع حتماً مقاله چگونه غیر مستقیم صحبت کنیم را هم مطالعه کنید.

یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا باعث شود علاوه بر خود شما، دیگران هم مورد توجه قرار بگیرند این است که، انتقال دهنده اخبار خوش باشید. به عنوان مثال وقتی در جمعی قرار دارید و از فرد غایبی تعریف و تمجید صورت می گیرد، می توانید انتقال دهنده این تعریف باشید. در اصل نقش یک قاصد خوش خبر را بازی کنید.وقتی در جمعی قرار می‌گیرید دقت کنید که از کدام افراد تعریف و تمجید می شود و این اخبار خوش را به آنها انتقال دهید. این گونه علاوه بر اینکه موجب ایجاد احساسات خوب در دیگران می شوید، از سمت دیگر به طور کاملاً غیر مستقیم نشان می‌دهید که فرد خوش نیتی هستید و دوست دارید روابط افراد را مستحکم کنید.

در ادامه تمام مطالب و نکاتی که ذکر شد، می رسیم به مهم ترین قسمت قضیه. چگونه از دیگران تعریف کنیم؟

همانطور که گفتیم تعریف کردن هم مانند هر موضوع دیگری قواعد خاص خود را دارد. بنابراین اگر قرار است از کسی تعریف کنید، باید مراحلی را که در ادامه ذکر می شود رعایت نمایید تا بتوانید به بهترین شکل پیام خود را  به شخص مقابل انتقال دهید و حسن نیت خود را ثابت کنید.

در ابتدای مطلب خود حتماً نام شخصی که قرار است از او تعریف کنید، ذکر نمایید. اول اینکه نام افراد برای آنها یکی از مهمترین و زیباترین کلماتی است که می توانند بشنوند. تحقیقات ثابت کرده زمانی که شما نام فردی را به زبان می آورید، ناخداگاه درون او احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتری ایجاد می کنید زیرا افراد از شنیدن نام خود از زبان دیگران لذت می برند. از سمت دیگر اگر شما قرار است از یک فرد خاص تعریف کنید یعنی تنها کسی که در  مطلب خود مد نظر دارید، شخص مقابل شماست.  بنابراین حتماً نام او را در ابتدای جمله خود ذکر کنید و اجازه دهید این احساس درون و ایجاد شود که، این تعریف کاملاً مختص است و این یک ویژگی مثبت اختصاصی برای او به شمار می‌رود.

اغلب ما زمانی که قرار است از کسی تعریف کنیم، بسیار کلی صحبت می‌کنیم. به عنوان مثال تو دختر خیلی خوبی هستی. آشپزی تو بسیار عالیست.در حالیکه تمام این ها بسیار کلی هستند و شخص دقیقاً متوجه نمی‌شود، دلیل کدام کار او یا کدام ویژگی شخصیتی که دارد، این ذهنیت برای شما ایجاد شده.

بنابراین سعی کنید زمانی که قرار است از کسی تعریف کنید، تا حد امکان دلایل خود را جزئی مطرح کنید. اگر قرار است از دستپخت کسی تعریف نمایید، حتما ذکر کنید به خاطر غذایی که در وعده ناهار درست کردی، متوجه شدم که دست پخت بسیار خوبی داری.

یا به دلیل اینکه می توانی عصبانیت خود را کنترل کنی، متوجه شدم که فرد صبوری هستی.

پس ذکر کردن دلیل واضح یکی از مهم ترین مراحل تعریف کردن است.

از مشاهده رفتار شخص یا کاری که انجام داده است، چه احساسی درون شما ایجاد شده؟ این احساس را حتماً به زبان بیاورید. اگر دچار احساس آرامش و شادی یا هر نوع احساس دیگری شده‌اید، حتماً در جمله خود این مطلب را بازگو کنید و اجازه دهید فرد بداند که رفتار او در وجود شما چه واکنشی را ایجاد می کند.، بیان احساسات یکی از مهمترین جنبه‌های تعریف و تمجید است. زیرا احساسات شما در اصل نشان دهنده میزان رضایت شما از موضوعی هستند که اتفاق افتاده است.

همه نکاتی که در این مقاله ذکر شد میتوانند به شما کمک کنند تا بازخورد خوبی به دیگران ارائه دهید و در وجود آنها احساسات خوبی را ایجاد کنید. فراموش نکنید حس‌خوب کاملاً مسری می باشد. اگر دیگران را شاد کنید، حتماً خودتان هم از این شادی بهره مند خواهید شد.

یکی دیگر از راه های فوق العاده خوبی که برای تقویت فن بیان و مهارت های سخنرانی معمولاً پیشنهاد می‌شود، شرکت در کلاس های مرتبط با فن بیان است. اگر در این کلاس ها به صورت حضوری شرکت کنید که چه بهتر! اما اگر وقت یا حوصله این کلاس ها را ندارید، پیشنهادی که برایتان دارم این است که در کلاس های غیرحضوری فن بیان شرکت کنید. در این کلاس ها علاوه بر این که مطالب فوق العاده درجه یکی یاد می‌گیرید، تمرین های عملی نیز به شما داده می‌شود که با انجام دادن آن ها، شک نکنید بهترین اتفاقات برایتان رقم خواهد خورد.

موسسه گام برتر سال هاست به صورت تخصصی روی موضوع فن بیان در حال فعالیت است و اکنون، دوره ای غیر حضوری برای تقویت فن بیان شما تدارک دیده که با استفاده از آن، می‌توانید به بهترین شکل ممکن فن بیان و مهارت های کلامی خود را تقویت کنید. برای مشاهده توضیحات این دوره که بخشی از آن را در همین مقاله هم مشاهده کردید و تهیه آن، روی دوره فن بیان کلیک کنید.

موفق باشید…

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

— بارگیری کد امنیتی –به منظور تصویب CAPTCHA لطفا جاوا اسکریپت را فعال کنید.

بهترین و کامل ترین بسته استعدادیابی و کشف علایق کشور

چگونه شخصیت خود را تعریف کنیم

با ساده ترین راه ها، انگیزه خودتان را همیشه در بالاترین حد ممکن نگه دارید.

تهران، باغ فیض کوچه 1

پـلاک 15، طـبقه چهارم

تلفن: 02156692113 | 09038942379

روانشناسان غالباً در مورد خصوصیات شخصیتی صحبت می کنند، اما دقیقاً کدام ویژگی را مورد بررسی قرارمیدهند؟ در واقع شخصیت ها به ما کمک می کنند تا افراد منحصر به فردی باشیم، اما همه افراد دقیقاً در مورد تفاوت ویژگی ها، توافق ندارند. برخی شخصیت ها را به صورت صفات بسیار خاص و با باریک بینی مورد توجه قرار میدهند. در حالی که برخی دیگر صفات را به طورعام وکلی، ارزیابی می کنند

چگونه ویژگی های شخصیتی تعریف می شود؟

صفات به طور معمول به عنوان ویژگی های مختلفی که شخصیت فرد را تشکیل میدهند، تعریف میشوند. شخصیت صفات نسبتا پایدار از افکار، احساسات و رفتارهای است که منجر به تشخیص افراد از یکدیگر می‌شود. نظریه صفت  نشان می دهد که شخصیت  ما از صفات گسترده مختلفی تشکیل شده است. به عنوان مثال برونگرایی یک بعد شخصیت است که نحوه تعامل مردم با جهان را توصیف می کند. برخی افراد بسیار برون گرا و برخی دیگر درون گرا هستند. تا همین اواخر، اعتقاد بر این بود که ویژگی های شخصیتی در طول عمر بسیار تغییر می کند.

تغییر در شخصیت چگونه اتفاق می افتد؟

وقتی صحبت از برخی خصوصیات گسترده و غالب می شود، تغییر بسیار دشوار است. به عنوان مثال، فرد بسیار برونگرا ، ممکن است با گذشت زمان کمی محافظه کار شود اما این بدان معنی نیست که به فرد درون گرا یی تبدیل شده است . بلکه این بدان معناست که یک تغییر ظریف رخ داده  و برونگرایی شخص کمی تغییر یافته است و فرد هنوز برونگرا ست، اما ممکن است از تنهایی یا  آرامش بیشتر نیز لذت ببرد.

چگونه شخصیت خود را تعریف کنیم

از طرف دیگر، یک فرد درونگرا ممکن است با بالا رفتن سن ، تمایل به برونگرا شدن پیدا کند. ولی این بدان معنا نیست که به طور ناگهانی در فرد تمایل به شرکت در یک مهمانی بزرگ ایجاد می شود. با این حال، فرد ممکن است متوجه شود که  کمی بیشتر از رویدادهای اجتماعی لذت می برد و بعد از گذراندن وقت در مهمانی، احساس خستگی کمتری خواهد داشت.

در هر دو مثال، ویژگی شخصیت اصلی فرد به طور کلی تغییر نکرده است. در عوض، تغییرات با گذشت زمان، که اغلب نتیجه تجربیات هستند، منجر به تغییراتی ظریف در این صفات شده است.

اصول صفات شخصیتی

اصول صفات شخصیتی رابرتز و همکارانش در تحقیقات شخصیتی شان چند اصل اساسی را شرح می دهند:

اصل بلوغ:  افراد تمایل پیدا می کنند که با بزرگتر شدن، قابل پذیرش تر، از نظر عاطفی پایدار تر و از نظر اجتماعی حاکم شوند.

اصل رشد: درافراد احساس هویت بیشتری ایجاد می شود. در طی سالهای جوانی، مردم هنوز در حال کشف نقش ها و هویت های مختلف هستند. با افزایش سن، احساس وفاداری، نسبت به هویتی که در طول زندگی ایجاد کرده اند، بیشتر خواهد شد.

اصل انعطاف پذیری: در حالی که ویژگی های شخصیتی پایدار است، اما آنها در هر مرحله از زندگی تحت تأثیر محیط قرار دارند.

اصل تداوم: این قوام نقش ها است که منجر به تداوم در ویژگی های شخصیتی می شود و نه سازگاری با محیط .

به طور کلی انواع صفات شخصیتی به صورت واضح و روشن مشخص نیستند و احتمالاً صدها یا حتی هزاران اصطلاح مختلف برای توصیف جنبه های مختلف شخصیت در دنیا مورد استفاده قرار می گیرند.

کلیه حقوق این سایت محفوظ و مربوط به سلام نو است


 چگونه به صورت صــــادقانه از دیگران تعریف کنیم

 

تحقیقات روان شناسی نشان می دهد وقتی شما از دیگران تعریف می کنید در نظر آنها فردی خونگرم و دوست داشتنی جلوه نموده و به گونه ای نامریی در قلب آنه نفوذ می کنید. بنابراین از هر فردی که به نوبه ای خاص در زندگی شما وارد می شود تعریف کنید این می تواند شامل همسر، فرزند، شریک، باغبان، مشتری، راننده تاکسی و یا هر فردی دیگری شود که در محیط پیرامون تان با شما در ارتباط است.

در مورد هر شخصی ویژگی ای قابل توجه و تحسین وجود دارد که ممکن است در نظر دیگران کوچک و یا ؛یر قابل تعریف باشد اما شما می بایست همانند یک ذره بین نکات مثبت را برجسته و آنها را نمایان کنید. ما تضمین می کنیم که اگر بطور مدام حس ویژه ای به افراد مختلف بدهید دنیایی جدید پیرامون شما پدیدار خواهد شد. در این رابطه یکی از معمول ترین شیو های ابراز تحسین و تمجید ، تعریف مستقیم است.

این نوع تعریف تاثیری عمیق روی افراد داشته و می تواند درباره ی رفتار،ظاهر و یا یکی از دارایی های آنها باشد.

چگونه شخصیت خود را تعریف کنیم

برای درک بیشتر موضوع به مثال های زیر توجه کنید:

رفتار: شما مربی حرفه ای هستید.

ظاهر: آرایش موی شما فوق العاده است.

دارایی: باغچه ای که در حیاط خانه درست کردی خیلی زیباست.

شواهد نشان می دهد که از سه مثال بالا، تعریف در مورد رفتار افراد دارای بیشترین تاثیرگذاری بر روی افراد است.

اثر گذاری این نوع تعاریف با اجرای دو تکنیک زیر افزایش می یابد:

1-    اســـتفاده از نـــام شخص

استفاده از نام افراد تاثیری مضاعف داشته و اشتیاق آنها را برای شنیدن آنچه می خواهید بگویید افزایش می دهد. روان شناسان می گویندزمانی که در صدد بیان نکته ای مهم به شخصی هستید، ابتدا نام او را گفته و مشاهده کنید که تا چه حد میزان علاقه و اشتیاق فرد برای شنیدن موضوع مورد نظر شما افزایش می یابد.

2-   تکـــنیک چــــرا / چــــه

اکثر اوقات تحسین و تعریف های ما موثر واقع نمی شوند چرا که دلیل تحسین خود را عنوان نکرده و تنها به تعریف از موردی که توجه ما را جلب کرده بسنده می کنیم. این در حالی است که رعایت این نکته تاثیر ما را روی افراد بطور مضاعفی افزایش خواهد داد. یکی دیگر از عوامل تاثیرگذاری تعریف روی افراد به صادقانه بودن آن بستگی دارد.

در اکثر موارد، تعریف ها جنبه تملق پیدا می کند بنا براین برای جلوگیری از آن همواره به دنبال تعریف دلیل آن را نیز عنوان کنید.

مثلا

رفتار : تو مربی خوبی هستی و در کارت حرفه ای عمل می کنی چرا که به ما توجه شخصی نشان می دهی.

ظاهر : موهایت خیلی قشنگ شده ، چون چشمانت را زیباتر نشان می دهد.

دارایی: باغچه تو خیلی زیباست ، چون به خوبی با محیط اطراف هماهنگ شده است.

بنـــابــــر ایــــن :

1-    استفاه از نام افراد

2-    تعریف از افراد

3-    بیان دلیل تعریف

تاثیر بلندمدتی در ذهن افراد داشته و تاثیر شما را بر روی آنها بطور چشمگیری افزایش خواهد داد.

هرگز از چیزی که احساسی نسبت به آن ندارید تعریف نکنید چرا که تملق محسوب شده و به راحتی قابل تشخیص است. روانکاوان معتقدهستن تملق و چاپلوسی دقیقا همان چیزی را به طرف مقابل القا می کند که شخص دربارهی خودش می داند و هیچ دلیل قابل باور و جدیدی را به فرد ارائه نخواهد کرد.

تــعریف به واسطه شـــخص ســـوم

این نوع تعریف بواسطه شخص ثالثی به فرد اصلی منتقل می شود. در اینگونه تعریف شما می توانید توسط یکی از دوستان خود و یا فردی که سخنور خوبی است تعریف خود را به شخص مورد نظر منتقل کنید . این یک قانون در ارتباطات است که پیغام و نقل قول در مقایسه با صحبت مستقیم تاثیر بیشتری را روی افراد خواهد داشت.

از همین رو شواهد و تحقیقات روان شناسی نشان می دهد که تعریف توسط شخص ثالث تاثیر مضاعفی نسبت به تعریف خصوصی و مستقیم دارد.

تــعریف های تــقویت شده

 در این نوع تعریف شخص دیگری وارد ماجرا شده و نشان دهنده این است که وی پیش از این از رفتار، ظاهر و یا یکی از خصوصیات شخص هدف پیش شما تعریف کرده و اکنون در حال نقل قول از زبان وی هستید. یکی از مزیت های این نوع تعریف این است که باعث ایجاد صمیمیت بین افراد می شود.

 

چــگونه یک تعریف را بپذیریم ؟

هنگامی که فردی از شما تعریف می کند نکات زیر را به یاد داشته باشید :

1-    آن را قــــبــــول کنید.

2-   از طـــرف مقـــابل تــتشــــکر کنید.

3-  صـــداقــــت خود را اثــبات کنید.

قبول تعاریف  نشان دهنده اعتماد به نفس شما است و بالعکس رد کردن و جبه گرفتن نسبت به آن گویای عدم اعتماد به فرد مقابل بوده و رابطه شما را با افراد دچار مشکل خواهد کرد.

 

به عنوان اولین گام برای ایجاد ارتباط موثر با افراد از همین امروز سعی کنید که روزانه از سه شخصی که با آنها در ارتباط هستید و یا اینکه بطور اتفاقی با آنها آشنا می شوید تعریف کنید . بت رعایت نکات ذکر شده می توانید از ظاهر، رفتار و یا یکی از خصوصیات طرف مقابل تعریف و در عین حال به نحوه برخورد آنها توجه کنید. پس از مدتی متوجه خواهید شد که تعریف کردن پاداش بیشتری را نسبت به مورد تعریف واقع شدن نصیب شما خواهد نمود.

چگونه شخصیت خود را تعریف کنیم

  

مرکز مشاوره گروه همراه- سعادت آباد

عاشق شدن یعنی خود را در احتمال خطر “افتادن روی زمین” قرار می دهید و وقتی شخصی به شما خیانت می کند، دقیقا همین حس را تجربه می کنید. حتی اگر فکر می کنید که این اتفاق افتاده و می

عشق چیست؟  عشق صبور و مهربان است. عشق حسود و خودبین نیست. عشق جایی برای آزار باقی نمی گذارد، عشق خطاها را بایگانی نمی کند، عشق از شر مسرور نیست. عشق با حقیقت دلشاد است. عشق هرگز از تلاش دست

حل مسئله در خانواده  اغلب حل مشکلات زوج ها از حل مشکلات فردی دشوارتر است.وقتی می خواهیم خواسته های مغایر معیارها و انتظارات را با هم سازگار کنیم به طور حتم دوتا مغز بهتر از یک مغز نیست.به عنوان مثال

   021-22383846

   09128031540

    info@grohamrah.com

مرکز مشاوره گروه همراه » یکی از بهترین مراکز مشاوره و روانشناسی در سعادت آباد می باشد که بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه می دهد.

 

تقریباً هر روز شخصیت‌های افراد اطراف خود را توصیف و ارزیابی می‌کنیم. بعد برای خودمان شخصیت افراد را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و پیش خودمان مثلا می‌گوییم: “او چنین شخصیت فوق العاده ای دارد” ، ممکن است درباره یک دوست بگویید: “او شخصیت خود را از پدرش دریافت می‌کند”. در حالی که ما زمان زیادی را برای صحبت کردن در مورد شخصیت می‌گذرانیم ، بسیاری از افراد دقیقاً مطمئن نیستند که روانشناسی شخصیت دقیقاً چطور و به چه صورت است.

در واقع ما با مفهومی مواجه هستیم که هیچ تعریف کامل و جامعی در مورد آن نمی دانیم. چه آن را درک کنیم و چه نخواهیم، این تجزیه و تحلیل روزانه ما در مورد چگونگی و چرایی رفتار مردم مانند آنچه است که روانشناسان شخصیت انجام می‌دهند. در حالی که ارزیابی‌های غیررسمی ما از شخصیت تمایل بیشتری به افراد دارد ، روانشناسان شخصیت به جای آن از مفاهیمی از شخصیت استفاده می‌کنند که می‌تواند جنبه عمومی داشته و برای همه صدق کند. تحقیقات شخصیت منجر به ایجاد تعدادی از تئوری‌ها شده است که به توضیح چگونگی و چرایی ویژگی‌های شخصیتی خاص کمک می‌ کند.

 

بیایید دقیق‌تر به این نکته بپردازیم که روانشناسان هنگام صحبت از شخصیت، چگونگی مطالعه شخصیت انسان و برخی از تئوری‌های مهم شخصیت را مدنظر قرار می‌دهند، و شخصیت دقیقاً به چه معناست.

چگونه شخصیت خود را تعریف کنیم

 

تعاریف

در حالی که تئوری‌های زیادی در مورد شخصیت وجود دارد، اولین قدم درک دقیق منظور از اصطلاح شخصیت است. کلمه شخصیت به خودی خود از کلمه لاتین “Person” ناشی می‌شود، که به یک ماسک تئاتری که توسط مجریان پوشیده می‌شد اشاره شده است تا بتواند نقش‌های مختلفی را طراحی کند یا هویت آنها را مبدل کند.

یک تعریف کوتاه این است که شخصیت از الگوهای مشخصه افکار، احساسات و رفتارهایی تشکیل می‌شود که فرد را منحصر به فرد می‌کند. علاوه بر این ، شخصیت از درون فرد پدید می‌آید و در طول زندگی نسبتاً هماهنگ است.

شخصیت را چگونه تعریف می‌کنید؟ موارد زیر فقط چند تعریف است که توسط روانشناسان مختلف ارائه شده است:

 

 

“آنچه پیش بینی می‌شود كه شخص در یك شرایط معین انجام دهد .” -Raymond B. Cattell ، ۱۹۵۰

 

“سازمان پویا در فرد از سیستم‌های روانی که رفتار و تفکر مشخصه او را تعیین می‌کنند.” – گوردون دبلیو آلپورت ، ۱۹۶۱

 

“الگوهای متمایز رفتار (شامل افکار و همچنین” تأثیرات “، یعنی احساسات و اعمال) که هر فرد را به طور ماندگار توصیف می‌کند.” – والتر میشل ، ۱۹۹۹

 

“شخصیت به الگوهای خاص تفکر، احساسات و رفتار افراد اشاره دارد، همراه با سازوکارهای روانشناختی – پنهان یا غیرپنهان – در پشت آن الگوها.” – فندر ، ۲۰۰۱

 

“اگرچه هیچ تعریف واحدی برای کلیه نظریه پردازان شخصیت قابل قبول نیست، اما می توان گفت که شخصیت الگویی از صفات نسبتاً دائمی و خصوصیات منحصر به فرد است که همخوانی و هم فردیت را به رفتار فرد می‌دهد.” –Feist and Feist ، ۲۰۰۹

 

در حالی که تعاریف مختلفی از شخصیت وجود دارد ، بیشتر تمرکز آنها بر الگوی رفتارها و ویژگی‌هایی است که می‌تواند به پیش‌بینی و توضیح رفتار فرد کمک کند. توضیحات مربوط به شخصیت می‌تواند بر انواع مختلفی تأثیر بگذارد، از توضیحات ژنتیکی برای ویژگی‌های شخصیتی گرفته تا نقش محیط و تجربه در شکل گیری شخصیت یک فرد.

عوامل محیطی که می توانند در رشد و بیان شخصیت نقش داشته باشند شامل مواردی مانند فرزندپروری و فرهنگ سازی نیز می‌شود. نحوه رشد فرزندان می‌تواند به شخصیت‌های فردی و سبک‌های فرزندپروری مراقبین و همچنین هنجارها و انتظارات فرهنگ‌های مختلف بستگی داشته باشد.

 

 

اجزاء

بنابراین این سوال پیش می‌آید که دقیقا چه چیزی شخصیتی را ایجاد می‌کند؟ همانطور که در تعاریف بالا توضیح داده شد، انتظار دارید صفات و الگوهای تفکر و احساسات نقش مهمی را ایفا کنند. برخی دیگر از ویژگی‌های اساسی شخصیت عبارتند از:

نظم: به طور کلی نظمی قابل تشخیص در برابر رفتارها وجود دارد. اساساً ، افراد در موقعیت‌های گوناگون به همان روش یا روش‌های مشابه عمل می‌کنند.

روانشناختی و فیزیولوژیکی: شخصیت ساختاری روانشناختی است، اما تحقیقات نشان می‌دهد که تحت تأثیر فرایندها و نیازهای بیولوژیکی نیز قرار دارد.

رفتار: شخصیت فقط در نحوه حرکت و واکنش در محیط ما تأثیر نمی‌گذارد. همچنین باعث می‌شود که ما به روش‌های خاصی عمل کنیم.

چند عاملی: شخصیت در چیزی بیش از صرف رفتار نشان داده می‌شود. همچنین ردپای شخصیت را در افکار، احساسات، روابط نزدیک و دیگر تعاملات اجتماعی ما قابل مشاهده است.

 

نظریه‌ها

تعدادی نظریه در مورد چگونگی رشد شخصیت وجود دارد. مكاتب مختلف اندیشه در روانشناسی بر بسیاری از این نظریه‌ها تأثیر می‌گذارد. برخی از این دیدگاه‌های اصلی در مورد شخصیت عبارتند از:

تئوری‌های نوع، دیدگاه‌های اولیه شخصیت هستند. این تئوری‌ها نشان می‌دهد كه تعداد محدودی از “انواع شخصیت” وجود دارد كه مربوط به تأثیرات بیولوژیكی است.

تئوری‌های صفت تمایل دارند شخصیت را نتیجه ویژگی‌های داخلی که از نظر ژنتیکی مبتنی است، مشاهده کنند.

نظریه‌های روانشناسی دینامیکی شخصیت به شدت تحت تأثیر کار زیگموند فروید قرار گرفته و بر تأثیر ذهن ناخودآگاه بر شخصیت تأکید می‌کنند. نظریه‌های روانگردان شامل تئوری مرحله روانی جنسی زیگموند فروید و مراحل رشد روانی اجتماعی اریک اریکسون است.

نظریه‌های رفتاری نشان می‌دهد که شخصیت نتیجه تعامل بین فرد و محیط است. نظریه‌پردازان رفتاری رفتارهای قابل مشاهده و قابل اندازه گیری را مطالعه می‌کنند که غالباً نقش افکار و احساسات درونی را نادیده می‌گیرند. نظریه پردازان رفتاری شامل B. F. Skinner  و John B. Watson هستند.

چگونه شخصیت خود را تعریف کنیم

نظریه‌های اومانیستی بر اهمیت اراده آزاد و تجربه فردی در رشد شخصیت تأکید دارند. نظریه پردازان اومانیست شامل کارل راجرز و ابراهام مازلو هستند.

 

کاربردهای روانشناسی

تحقیقات در مورد شخصیت می‌تواند بینش جالب توجهی در مورد نحوه رشد و تغییر شخصیت در طول زندگی داشته باشد. این تحقیق همچنین می‌تواند کاربردهای عملی مهمی در دنیای واقعی داشته باشد.

به عنوان مثال ، ارزیابی‌های شخصیتی اغلب برای کمک به افراد بیشتر می‌توانند درباره خود و نقاط قوت، ضعف و ترجیحات منحصر به فرد خود بیاموزند. برخی از ارزیابی‌ها ممکن است به این موضوع بپردازد که چگونه افراد به صفات خاص، مانند اینکه  برون گرا یا درون‌گرا هستند ، رتبه بندی می‌کنند. ارزیابی‌های دیگر ممکن است چگونگی تغییر جنبه‌های خاص شخصیت در طول دوره رشد را اندازه گیری کند. چنین ارزیابی‌های شخصیتی همچنین می‌تواند برای کمک به افراد تعیین شود که از چه مشاغلی می‌توانند لذت ببرند، چه عملکردی در برخی از وظایف شغلی داشته باشند یا چه نوع روان درمانی تا چه اندازه در مورد آنها می‌تواند مؤثر باشد.

 

 

تکمله موفقیت

شناخت روانشناسی شخصیت بسیار بیشتر از یک تمرین علمی است. یافته‌های حاصل از تحقیقات شخصیت می‌تواند کاربردهای مهمی در دنیای پزشکی، بهداشت، تجارت، اقتصاد، فناوری و سایر حوزه‌ها داشته باشد. محققان دریافته‌اند که برخی خصوصیات شخصیتی ممکن است با بیماری و رفتارهای سلامتی مرتبط باشد. با ایجاد درک بهتر از نحوه عملکرد شخصیت، می‌توانیم به دنبال راه‌های جدیدی برای بهبود سلامت شخصی و عمومی باشیم.


اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید

نام

ایمیل *

پس از کلیک بر روی اشتراک لطفا صندوق ورودی یا بخش اسپم ایمیل خود را چک کنید

صندوق ایمیل یا پوشه اسپم خود را جهت تائید اشتراک خود چک کنید

تعداد علاقه‌مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده‌اند


۲۷۱

20:00, 2021-01-17

۷۷

movafaghiat

20:00, 2021-01-16

۴۷

movafaghiat

20:00, 2021-01-15

۶۳

movafaghiat

20:00, 2021-01-14

۷۶

movafaghiat

20:00, 2021-01-13

۱۳۲

movafaghiat

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


تصویر امنیتی
*

به ما در شبکه های اجتماعی بپیوندید
!

برای عضویت در خبرنامه و
دریافت
مطالب ایمیل خود را وارد کنید

نام

ایمیل *

پس از کلیک بر روی اشتراک لطفا صندوق ورودی یا بخش اسپم ایمیل خود را چک کنید

صندوق ایمیل یا پوشه اسپم خود را جهت تائید اشتراک خود چک کنید

درباره ما

آدرس : تهران زعفرانیه خیابان آصف انتهای پرویز وهابی غربی پلاک ۱۵
ایمیل :info@movafaghiat.com
تلفن‌ : 22183030
اینستاگرام : movafaghiatmag@

چگونه شخصیت خود را تعریف کنیم
چگونه شخصیت خود را تعریف کنیم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *