ژنتیک رفتاری شاخهای از علم ژنشناسی است که به بررسی تأثیر عوامل ژنی بر رفتار فرد میپردازد.
پیام اصلی ژنتیک و ژنتیک رفتاری که در ادامه مطرح خواهد شد، فردیت ژنتیکی ست. به استثنای دوقلوهای همسان، هر یک از ما یک آزمایش ژنتیکی یگانه هستیم که هیچگاه دوباره تکرار نخواهیم شد. این تعریف همانند پایهای است که میبایست بر اساسِ آن فلسفهای دربارهٔ شأن و اعتبار فرد طرح ریزی شود! گوناگونی انسانها فقط نوعی عدمِ دقت در فرایند نیست، که اگر کامل و دقیق بود، موجب پدید آمدن انسانهایی آرمانی و همسان میشد؛ گوناگونی ژنتیکی اساس زندگی ست.[۱]
تاثیر عوامل ژنتیکی بر ویژگیهای پیچیده نظیر ویژگیهای رفتاری، به معنای آن نیست که عوامل محیطی اهمیتی ندارد. برای ویژگیهای تک ژنی ساده (نظیر رنگ چشم)، عوامل محیطی ممکن است تأثیر اندکی داشته باشند؛ اما، برای ویژگیهای پیچیده، تأثیرات محیطی معمولاً به اندازهٔ تأثیرات ژنتیکی اهمیت دارند. برای مثال، وقتی یکی از جفتهای دوقلوهای همسان دچار اسکیزوفرنی شود، تقریباً در نیمی از موارد جفت دیگر دچار اسکیزوفرنی نمیشود، هرچند میدانیم که آنها از نظر ژنتیکی یکسان هستند. چنین تفاوتهایی در جفت دوقلوهای همسان، فقط با در نظر گرفتن عوامل محیطی قابل توضیح است. در واقع، پژوهشهای ژنتیک بهترین شواهد موجود را دربارهٔ اهمیت محیط ارائه میکنند![۱]
افراد زیادی از شنیدن این عقیده که ژنها بر رفتار تأثیر میگذارند به شدت آشفته میشوند، زیرا آنها معتقدند که این گفتهٔ نظریه پردازان بدان معناست که «ژنها سرنوشت را رقم میزنند». این سوء تعبیر رایج غالباً به گونهای مؤکد از سوی افرادی ابراز میشود که از چگونگی عملکرد ژنها آگاهی ندارند. آنها ژنها را «عروسک گردانهای» اصلی تصور میکنند، حال آنکه نقش واقعی ژنها چیز دیگری است. آنها ساختار شیمیایی هستند که تولید پروتئین یا تنظیم فعالیت سایر ژنها را بر عهده دارند. واقعیت این است که ژنها به شیوههایی غیر مستقیم و پیچیده بر رفتار تأثیر میگذارند که مستلزمِ کسب درون دادهایی از فیزیولوژی بدن، محیط، جامعه و فرهنگ است. (هامر و کاپلند 1994)[۲] به عبارت دیگر ژنها، در اغلب موارد رفتار را «تحت تاثیر» قرار میدهند. به این ترتیب، تفاوتهای ژنتیکی میتواند منجر به تفاوتهای رفتاری شود، زیرا آنها مسئول کد نمودن آنزیمهایی هستند که توسعه و تکوین سیستمهای حسی، عصبی و ماهیچهای حیوان را تحت تأثیر خود دارند و به نوبهٔ خود رفتار حیوان را تحت تأثیر قرار میدهند. اما این به معنای نقشی تعیینکننده و جبری برای ژنها نیست.[۳]
ژن کنترل کنندهٔ رنگ چشم تک ژنی نمیباشد. میتوان برای مثال به ژن کنترل کنندهٔ رنگ یا قد نخود فرنگی اشاره نمود.
روانشناسی رشد که با نام روانشناسی ژنتیک نیز شناخته میشود، یکی از شاخههای این علم است که رفتار افراد در سنین مختلف را بررسی میکند. روانشناسی رشد به بررسی رفتارهای انسان در تمام دورههای زندگی میپردازد؛ اما در گذشته در مورد کودکان و نوجوانان اهمیت بیشتری داشته است. رفته رفته بررسیهای دانشمندان در این زمینه برای دورانهای جوانی، بزرگسالی و میانسالی نیز ادامه پیدا کرد و برای شناخت تغییرات افراد در دورههای مختلف مورد استفاده قرار گرفت.
روانشناسی رشد جنبههای مختلف تأثیرگذار در زندگی افراد را در نظر میگیرد. از مهمترین این جنبهها میتوان به مواردی چون ژنتیک، محیط، سبک زندگی و جنبههای ارثی را نام برد. به همین دلیل برای به وجود آمدن این شاخه نیاز به بررسی علوم مختلفی وجود دارد؛ زیست شناسی و ژنتیک، جامعه شناسی و علوم تعلیمی و تربیت مهمترین رشتههای دخیل در این حوزه هستند.
بدون شک با همین توضیحات مختصر درک کردهاید که شاخه روانشناسی رشد تا چه اندازه برای بشر مهم است و میتواند در سبک زندگی صحیح در جنبههای مختلف تأثیرگذار باشد. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل در مورد این شاخه از علم روانشناسی و تأثیر آن در مراقبت از کودک صحبت کنیم. بدون شک با اطلاع از این علم، نگهداری از کودک و به خصوص کودکانی که در رشد اختلال دارند، سادهتر خواهد بود.
عوامل ژنتیکی و محیطی در رشد موثرند. همانطور که گفتیم روانشناسی ژنتیک نام دیگری برای روانشناسی رشد میباشد. اصل این شاخه بررسی تغییرها در حوزههای مختلف زندگی انسان است. تغییراتی که در دورههای مختلف برای انسان به وجود میآیند را میتوان به صورت زیر دسته بندی کرد.روانشناسی ژنتیکی
به طور کلی میتوان اهدافی کلی برای این شاخه از علم روانشناسی نیز تعریف کرد که در ادامه آنها را بیان میکنیم.
روانشناسی رشد در بهینهسازی روند رشد افراد تأثیر دارد. با توجه به توضیحات ارائه شده در مورد علم روانشناسی رشد میتوانید درک کنید که استفاده از این علم تا چه اندازه میتواند برای افراد در گروههای سنی مختلف کارآمد باشد. با استفاده از این علم پرستاری و نگهداری از کودک و سالمند سادهتر خواهد بود و میتوان بهترین نوع رفتار با آنها را بدین وسیله آموخت. در عصر حاضر که همه کارها سرعت بالایی دارند، بهینهسازی فرآیند رشد به خصوص در کودکان و نوجوانان میتواند در حال و آینده آنها تأثیر به سزایی داشته باشد.
روانشناسان رشد با توجه به فاکتورهای مختلف از روشهای متعددی برای پیدا کردن پاسخ سوالات در زمینه رشد و تغییرات انسانها استفاده میکنند. به عنوان مثال برخی از آزمایشها به کمک نمونههای آزمایشگاهی و در محیط آزمایشگاهی انجام میشود و روش انجام برخی دیگر از آزمایشها در محیط بیرون است. به کمک این روشها و نتایج آنها، اطلاعات به دست آمده از روانشناسی رشد تا حد زیادی قابل قبول باشد و بتواند راهکارهای کاربردی برای روند رشد و بهینه سازی آن ارائه دهد.
یکی از مهمترین سوالاتی که پیش روی روانشناسان رشد وجود دارد، این است که اهمیت کدام فاکتور بیشتر است؟ ژنتیک یا محیط. پس از تحقیقات بسیار مشخص شد که تأثیر هر دو عامل در شخصیت روانی افراد مختلف تأثیر دارد. در پاسخ به این سوال مفهومی به نام «سازش» تعریف میشود. انسان موجودی است که باید در تعادل روانی قرار داشته باشد، به همین دلیل برای به دست آوردن تعادل در برخی از موارد محیط پیرامون خود را تغییر میدهد و در برخی موارد نیز با محیط سازگار میشود. بررسی تغییرات و سازشها در روانشناسی رشد اهمیت دارد.
عوامل محیطی حتی پیش از تولد نیز مهم هستند. بدون شک بشر در فاکتورهای ژنتیکی شناخته شده توسط روانشناسان رشد، دخیل نیست. اما میتواند با فراهم آوردن شرایط محیطی تا حد زیادی در فرآیند رشد و به خصوص رشد کودکان و نوزدان و نوجوانان تأثیر داشته باشد. آیا تا کنون به این نکته توجه کردهاید که بچههای متولد شده در دهههای مشترک، ویژگیهای مشترکی نیز دارند. این یکی از مواردی است که تأثیر محیط را بیان میکند. بیایید برای تفهیم بهتر، در مورد برخی از عوامل محیطی در زمان پیش از تولد و پس از تولد صحبت کنیم.
اگر دقت کنید کمابیش به تأثیر تمام این فاکتورها در زندگی خودتان نیز پی میبرید. بنابراین پدر و مادرهایی که توجه بسیاری نسبت به رشد و تکامل فرزند خود نشان میدهند، میتوانند با استفاده از نکات ارائه شده توسط روانشناسان از بهترین روشها برای تربیت و رشد فرزندشان استفاده نمایند.
یک پرستار کودک باید مهارتها و ویژگیهای بسیاری داشته باشد. آشنایی با مبحث روانشناسی ژنتیک و رشد نیز جزو مواردی است که آشنایی با آنها اهمیت دارد. البته منظور ما این نیست که برای مراقبت از کودک حتما باید به دنبال فردی باشید که به صورت تخصصی در زمینه روانشناسی رشد فعالیت دارد. باید بدانید فردی که با اصول تربیتی و بخشهای مرتبط با نگهداری و برخورد با کودک آشنا باشد، میتواند بهترین پرستار برای کودک شما محسوب شود.
آسانیسم اولین پلتفرم در حوزه سلامت و مراقبت است که افراد نیازمند به پرستار را به موسسات پرستاری متصل میکند. آسانیسم فعالیت خود را از سال 1397 آغاز نموده است. آسانیسم قصد دارد تا دریافت خدمات مراقبتی و پرستاری در منزل را راحت نماید.
تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به آسانیسم می باشد.
برخی از ویژگیهای شخصیتی نسبت به بقیه، ژنتیکیتر هستند
شخصیت ما ژنتیکی است یا اکتسابی؟ علم میگوید: هر دو، اما از جهاتی عجیب و غریب!
روانشناسی ژنتیکی
شخصیت ما پیچیده و چند بعدی است. بر اساس چهار مطالعهی انجام شده، محققان به این نتیجه رسیدهاند که برخی از ویژگیهای شخصیتی نسبت به بقیه، ژنتیکیتر هستند. مثلا اینکه شما چقدر ماجراجو هستید، بیشتر ژنتیکی است، در حالیکه چقدر آدم ساده گیر و خونسردی هستید، ارتباط بسیار کمی با ژنتیک شما دارد.
به عبارت دیگر، اگر والدین شما عاشق امتحان کردن غذاهای جدید و عجیب باشند، احتمال اینکه شما هم از این کار لذت ببرید بسیار زیاد است. اما اگر پدر و مادر شما انسانهای خونسرد و بیخیالی باشند، احتمال اینکه شما هم اینچنین باشید، کم است.
شخصیت شما تا چه حد ژنتیکی است؟
پذیرا بودن
پذیرا بودن یعنی اینکه خلاق، خیال پرداز و پذیرا نسبت به ایدههای جدید هستید. این ویژگی شخصیتی، 57 درصد ژنتیکی است.
وظیفه شناسی و با وجدان بودن
وظیفه شناسی و متعهد و با وجدان بودن یعنی اینکه به جزئیات اهمیت میدهید و پایبند هستید. این ویژگی شخصیتی 49 درصد ژنتیکی است.
برونگرایی
برونگرایی یعنی اینکه به خوبی با دیگران ارتباط برقرار میکنید و از این ارتباط و تعاملات انرژی میگیرید. این ویژگی شخصیتی 54 درصد ژنتیکی است.
سازگاری
سازگاری یعنی اینکه معمولا نسبت به دیگران واکنش انعطاف پذیرانهای دارید و سخت نمیگیرید. این ویژگی شخصیتی 42 درصد ژنتیکی است.
روان رنجوری – ثبات احساسی
روان رنجوری یعنی نگرانی و وسواس نسبت به موضوعات و ثبات احساسی یعنی ثبات هیجانی در شرایط حساس. این ویژگی شخصیتی 48 درصد ژنتیکی است.
آیا شخصیت از مغز ما ناشی میشود؟
یافتههای علمی نشان میدهد که تفاوتهای فیزیولوژیکی مرتبط با هر تیپ شخصیتی وجود دارد. دانشمندان هنوز در ابتدای راه شناختن و درک پیچیدگیهای بین مغز و بدن و شخصیت هستند، اما یافتههایی وجود دارد که نشاندهندهی چگونگی تاثیرات هورمونها بر رفتارهای ماست:
معلوم شده افرادی که خیلی برونگرا هستند دارای فرمهای طولانی ژن DRD4اند. این ژن دستور میدهد که ما چگونه دوپامین ترشح کنیم. افرادی که فرمهای طولانی ژن DRD4 را دراند، وقتی تجربهی مثبتی میکنند، دوپامین بیشتری در مغزشان تولید میشودو به عبارتی دیگر، مغز افراد بشدت برونگرا جوری تنظیم شده که بیشتر از بقیه به دنبال تجربیات اجتماعی است زیرا مقدار زیادی دوپامین دارد.
افرادی که خیلی وظیفه شناس هستند، قشر میانی جلویی در بخش چپ قشر پیش پیشانی مغزشان حجیمتر است. این قسمت از مغز همانجایی است که مسئول برنامه ریزی و تصمیم گیری است. به عبارتی دیگر، آنهایی که بسیار با وجدان و وظیفه شناس هستند، از برنامه ریزی و آماده بدون بسیار لذت میبرند زیرا این قسمت از مغزشان فعالتر است.
افرادی که بسیار سازگار هستند بخش اوربیتوفرونتال مغزشان حجم کمتری دارد و این قسمت از مغز همانجایی است که مسئولیت پردازش هیجانات و تصمیم گیری را به بعهده دارد. مطالعهای دریافته افرادی که بسیار اهل سازگاری هستند، به راحتی و زود میتوانند وضعیت روحی و روانی دیگران را پیش بینی کنند. به عبارتی دیگر، این افراد معمولا در کارهای تیمی بهتر عمل میکنند زیرا در درک و پیش بینی وضعیتهای روحی و رفتاری، سرآمد دیگران هستند.
افرادی که روان رنجورند یا ثبات احساسی دارند نیز دارای فرمهای طولانی ژن انتقال دهندهی سروتونین هستند. این ژن به ما در تولید سروتونین کمک میکند که آرام کننده است. اشخاصی که خیلی روان رنجورند، آهستهتر سروتونین تولید میکنند، بنابراین سختتر میتوانند بعد از یک تجربهی هیجانی منفی، احساسات خود را کنترل کنند. این افراد نسبت به بقیه، درک قویتری از هیجانات خود داشته و مدت طولانیتری نیز این احساس را به همراه دارند. به عبارتی دیگر، افراد روان رنجور، ثبات احساسی کمی دارند و بیشتر نگرانند زیرا از لحاظ فیزیولوژیکی به زمان بیشتری برای بازیابی از یک تجربهی بد که برایشان روی داده نیاز دارند.
درک ارتباط میان شخصت ما و فیزیولوژی که داریم اهمیت دارد. چرا؟ چون میتوانیم بفهمیم که نمیتوانیم سمت و سوی تیپ شخصیتیمان را انتخاب کنیم. اگر همسرتان دوست دارد مدام بیرون برود یا با دیگران در ارتباط باشد، از دست او عصبانی نشوید زیرا مغز او اینگونه تنظیم شده که برونگرا باشد. اگر همکارتان اهمیتی به جزئیات نمیدهد یا چندان وظیفه شناس نیست، خشمگین نشوید زیرا مغز او برای بسیار وظیفه شناس بودن تنظیم نشده است.
حرف آخر اینکه؛ دیگران را همانطوری که هستند بپذیرید! دغدغهی تغییر افرادی که در زندگیتان حضور دارند را نداشته باشید و در عوض سعی کنید آنها را درک کرده و کمکشان کنید تا در نوع خودشان بهترین باشند.روانشناسی ژنتیکی
منبع: برترینها
راه های شناخت خود و دیگران
شگفت انگیز ترین رفتار انسان از نظر افلاطون
بااین نوشابه از پوکی استخوان پیشگیری کنید!
درمان اختلالات جنسی توسط سکس تراپیست
طرز تهیه پیتزا با نان ترتیلا*
شیک ترین مدل لباس زنانه*
زیاد خواهی شوهر در رابطه زناشویی *
بین دو راهی طلاق و ادامه زندگی مانده اید؟
مشتری هاتو چند برابر کن!
نوشابه سرساز از کلسیم با 40% قند کمتر
شارژ دلاری اکانت اپل آیدی
جذابترین مدهای آرایشی در سال ۲۰۱۹*
چطور از قانون جذب عشق کمک بگیریم*
Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2020
%PDF-1.5
%
117 0 obj
>
endobj
139 0 obj
>/Filter/FlateDecode/ID[]/Index[117 42]/Info 116 0 R/Length 106/Prev 205984/Root 118 0 R/Size 159/Type/XRef/W[1 3 1]>>stream
hbbd“`b“Q! (dLZ;0$dfs0L@ +l?j”@շL@Hs?S{
به گزارش سایک نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، پل بلوم، استاد رشته روانشناسی در دانشگاه ییل آمریکا است. تحقیقات او به بررسی چگونگی درک کودکان از جهان فیزیکی و اجتماعی با تمرکز بر اخلاق و دین و هنر و فرهنگ میپردازد. او جوایز متعددی برای تحقیقاتش دریافت کرده و رئیس انجمن فلسفه و روانشناسی است. بلوم نویسنده کتاب محبوب «ریشههای خوب و بد (The Origins of Good and Evil)» است. او در مصاحبه اخیر خود اشارهای داشته به نتایج آخرین تحقیقات خود که در ادامه به صورت مختصر آمده است.
اخلاقیات با ژن آغاز میشوند
از مهمترین باورهای اشتباه در رابطه با اخلاق بین مردم این است که فکر میکنند اخلاق اختراع بشر است و آن را همردیف ادبیات و فرهنگ قرار میدهند. بیشک بعضی از خصوصیات اخلاقی، آموختنیاند. مثلا هیچکس با این باور به دنیا نمیآید که بردهداری کار بدی است. اما نکته مهمی که من به آن رسیدهام این است که بعضی بنیانهای اخلاقی هستند که میان همه انسانها مشترکند. حتی شیوه رسیدن به نادرستی بردهداری از خلال همین بنیانهای اخلاق به بار مینشیند.یکی دیگر از باورهای اشتباه این است که ما فکر میکنیم انسان هنگام تولد از لحاظ اخلاقی موجود بسیار پاکی است که به واسطه شرایط اجتماعی آرام آرام آلوده میشود. ما درواقع دولت و جامعه را دارای اثرات مخرب روی ذات مهربان خود میدانیم، در صورتی که اینگونه نیست. باید خط بطلانی بر باور روسو بکشیم و رو به سوی هابز کنیم که میگفت در مقام مقایسه، کودک خردسال در مقابل انسان بالغ، خودخواهتر، متعصبتر و سنتیتر است. نکته مهم در این دو باور این است که ما باید به یاد داشته باشیم که اخلاقیات با ژنها شروع میشوند ولی به آن ختم نمیشوند.
گسترش ایدههای اخلاقی
از چند طریق میتوان رفتارهای ناشی از ژنها و برآمد از تاثیر و تاثر فرهنگی را تشخیص داد. بسیاری از رفتارها را با تحقیق بر جمعیتهای مختلف انسانی و مقایسه آنها با هم میتوان تشخیص داد. مثلا اگر نوعی از رفتار در تمام جوامع انسانی رخ میدهد برآمده از ژنها است. یک روش دیگر تشخیص مشاهده رفتار انسانها با شامپانزهها است. اگر رفتاری در آنها با انسانها مشترک باشد عامل آن را میتوان ژنتیک دانست. روش دیگر بررسی رفتار کودکان قبل از تحتتاثیر قرار گرفتن از طریق مدرسه، تلویزیون و دیگر ساختارهای اجتماعی است.
نکتهای که در این میان است اینکه بعضی با درک رفتارهای ژنتیکی فکر میکنند برای درک کودکان کافی است که ذهن آنها را بخوانیم. انگار نوعی منظومه اخلاقی در ذهن کودک شکل گرفته که فقط کافی است آن را بخوانیم تا همه مشکلات را حل کنیم. چنین باوری نادرست است؛ چراکه تصمیمگیری درست و اخلاقی نیازمند تعقل عمیق و استدلالهای پیچیدهای است که گاهی حتی متضاد با باورهای قلبی ما است. از این رو نمیتوان فقط به دادههای ژنتیکی اتکا کرد، چون بدون قطع غیراخلاقی بودن امری چون بردهداری در ژنهای ما وجود ندارد. آنچه در کتاب «ریشههای خوب و بد» به آن اشاره میشود اینکه آنچه به نظر ما تفاوت در اخلاقها میآید درواقع ریشه در یک اخلاق بنیادیتر دارد.
باور این امر یعنی اینکه ما میتوانیم سخن از پیشرفت اخلاقی بگوییم و ایدههای اخلاقی خوب تجربه شده را در دیگر جوامع هم گسترش دهیم. ایدههای اخلاقی خوب، مثل ایدههای علمی خوب هستند که میتوان آنها را گسترش داد. وقتی ایده اخلاقی خوبی توسط جامعهای مورد پذیرش قرار میگیرد و تبدیل به ارزش اخلاقی میشود میبینیم بعد از مدتی آن جامعه به گونهای رفتار میکند که گویا اصلا نمیتوان بدون این ارزش زندگی کرد. مثل تصور اینکه جوامع امروز دوباره بردهداری را قانونی کنند.
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *
دیدگاه
روانشناسی ژنتیکی
نام *
ایمیل *
وبسایت
URL: http://ijpcp.iums.ac.ir/article-1-1456-fa.html
هدف: در بیشترکشورهای پیشرفته جهان بانکهای بافتی، اسید دئوکسیریبونوکلئیک و اسید ریبونوکلئیک برای بررسی های ژنتیکی در انواع اختلال های پزشکی ساخته شده تا با تصویب پروژهای پژوهشی نمونهها به پژوهشگران واگذار گردد و از هدررفتن وقت و هزینه برای آمادهسازی هر پروژه جلوگیری شود. در این بانکها بیماران بر پایه معیارهای تشخیصی بینالمللی بهدقت ارزیابی میشوند. از این رو جمعبندی یافتهها از توافقپذیری بالاتری نسبت به پژوهشهای پراکنده برخوردار بوده و امکان انجام بررسیهای فراتحلیل بر روی یافتههای بهدست آمده در آزمایشهای گوناگون فراهم میشود. روش: برای ساخت چنین بانکی برای اختلالهای روانپزشکی در جامعه ایرانی، پس از روشنسازی هدفها و گرفتن رضایتنامه از بیماران و انجام مصاحبه بالینی ساختاریافته برای اختلالهای محور یک DSM-IV SCID-I))، 300 نمونه بزاقی بهکمک کیت اوراژن اسید دئوکسیریبونوکلئیک گردآوری شده و دادههای جمعیت شناختی، سابقه خانوادگی، زمان شروع و طول بیماری، داروهای مصرفی و مانند آنها در پرونده بیماران ثبت گردید و امکان ارتباط با آنها برای تکمیل اطلاعات و بررسی سیر بیماری فراهم شد. یافتهها: بانک نمونه بزاقی برای استخراج اسید دئوکسیریبونوکلئیک از 300 بیمار روانپزشکی شامل اختلال دو قطبی، اسکیزوفرنیا، اختلال افسردگی اساسی، اختلال وسواسی- اجباری و اختلال بیش فعالی با کمبود توجه از میان بیماران بیمارستانهای روانپزشکی، همچنین سی تن از بستگان درجه اول بیماران دچار اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنیا و 100 نفر به عنوان گروه گواه که با دو گروه پیشین همتا سازی شده بودند گردآوری شد. نتیجهگیری: امکان اهداء نمونه های اسید دئوکسیریبونوکلئیک برای بررسیهای ملی یا بینالمللی فراهم شده است.
روانشناسی ژنتیکی
مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران
تهران، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی ایران
تلفن دانشگاه : 02166506899
تلفن ناشر : 02186036497 – 02186037228
وبسایت: http://ijpcp.iums.ac.ir
ایمیل: ijpcp@iums.ac.ir
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران می باشد.
طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق
© 2020 All Rights Reserved | Iranian Journal of Psychiatry and Clinical Psychology
Designed & Developed by : Yektaweb
تشکیل بانک ژنتیک برای بررسیهای ژنتیکی و اپیژنتیکی در اختلالهای روانپزشکی
یک کارشناس خانواده ضمن بیان اینکه بسیاری از مشکلات روحی پایه ژنتیکی دارند اما از طرفی محیط و شرایط محیطی نیز در این مشکلات بیتاثیر نیستند، گفت: مشکلات روحی و روانی مانند مشکلات جسمی هستند و هرکدام از آنها علامتهای خاص خود را دارند؛ بسیاری از مردم مشکلات جسمی خود را نشان میدهند درصورتیکه ریشه این مشکل در روح و روان شخص است.
عضو هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی تهران بابیان اینکه امروزه در جامعه ما مردم روشهای غیر دارویی را به مصرف دارو ترجیح میدهند، ادامه داد: مشاوره و کار بالینی از بهترین روشهای درمان و کمک به انسانها است و در بسیاری از موارد این روش حتی بهتر از مصرف دارو به مراجعهکنندههای مراکز مشاوره کمک میکند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه امروزه در کشور ما مردم، با علم روانشناسی بیشتر از گذشته آشنا شدهاند و این موضوع سبب شده است که رشته روانشناسی در ایران پیشرفت چشمگیری کند و علاقهمندان زیادی را پرورش دهد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی عنوان کرد: در وهله اول رشته روانشناسی بالینی و پس از آن رشته روانشناسی تربیتی در آموزشوپرورش، مدارس و مراکز مشاوره تحصیلی کاربرد دارد و بهطورکلی دانشجویان توانمند و خوبی در دانشگاههای سراسر کشور در حال تحصیل هستند و خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی دانشجویان و فارغالتحصیلان رشته نامبرده شده میتوانند اطلاعات خود را بهروز کنند و همچنین دانشجویان رشته دکترا به مدت سه ماه فرصت مطالعه دارند که بهتر و بیشتر، از زمان تحصیل، باعث پیشرفت آنان میشود.
وی اظهار کرد: از دغدغههای اصلی دانشجویان و فارغالتحصیلان این رشته میتوان به بازار کاری آن اشاره کرد و در حال حاضر بهترین کار ممکن کارآفرینی است. دانشجویی که اطلاعات جدید و تا حدودی تکمیلشده دارد باید بتواند خودش تولید کار کند و منتظر استخدام از سوی ارگان دولتی نماند که منتظر ماندن در این رشته سبب ناکامی خواهد شد. در مراتب بالاتر یعنی دکترا و فوق دکترا اگر فارغالتحصیلان خوب عمل کنند و دارای رتبههای خوبی باشند و همچنین نشان دهند که پیشرفت کردهاند فرصتهای شغلی خوبی را خواهند داشت که ازجمله آن تدریس در مراکز آموزشی و دانشگاهها است.روانشناسی ژنتیکی
فردوسی بابیان اینکه تشخیص وجود مشکل توسط فرد بسیار مهم است، ادامه داد: این موضوع باعث میشود مردم با مشاور یا روانشناس ارتباط خوبی داشته باشند که در نهایت سبب بهبودی و رفع مشکل سریعتر بیمار میشود.
وی اضافه کرد: از نشانههای وجود مشکلات روحی و روانی میتوان به دو علامت عام اشاره کرد، اگر خود فرد یا اطرافیان نزدیک او متوجه شوند که شخص در حال تغییر است مثلاً خلقش تحریکپذیر است و پرخاش گر شده درصورتیکه قبلاً اینگونه نبوده است. دومین مسئله پایین آمدن عملکرد فرد است؛برای مثال هنگامیکه یک دانشجوی فعال و درسخوان به یک فرد بیانگیزه و بدون برنامهریزی تبدیل میشود میتوان گفت دچار مشکلات روحی و روانی شده است.
عضو هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی تهران بابیان اینکه مشکلات روحی و روانی مانند مشکلات جسمی هستند و هرکدام از آنها علامتهای خاص خودش را دارد، ادامه داد: بسیاری از مردم مشکلات جسمی خود را نشان میدهند درصورتیکه ریشه این مشکل در روح و روان شخص است که روی جسم تأثیر میگذارد حال این سؤال پیش میآید که چرا و چگونه یک مشکل روحی و روانی به جسم آسیب میرساند؟ این موضوع دو دلیل عمده دارد، نخست اینکه ما برای مشکلات روحی در بدترین حالت ممکن به فکر درمان و رفع مشکل میافتیم که اکثراً هم در این مرحله به جسم ما آسیب رسانده و دلیل دیگر نیز این است که تمامی انسانها بعضی از اعضای بدنشان نسبت به اعضای دیگر ضعیفتر است. مثلاً کسی که معده، روده و یا کبد ضعیفی دارد در مواجهه با هیجان و اضطراب عضوهای نامبرده شدهاش دچار مشکل میشوند لذا میتوان گفت بسیاری از بیماریهای ظاهراً جسمی، ریشه روحی و روانی دارند که به این نوع بیماریها سایکوسوماتیک یا بیماری روان تنی میگویند.
وی اظهار کرد: بسیاری از این مشکلات روحی پایه ژنتیکی دارند اما از طرفی محیط و شرایط محیطی نیز بیتأثیر نیستند.
فردوسی گفت: فشارهای محیطی میتوانند علل زیادی داشته باشند ازجمله فشار از جانب خانواده، مشکلات در روابط، فشار روحی دائمی از زمان کودکی است.
وی تصریح کرد: انتظار میرود هرچه بنیه علمی دانشجویان بالاتر باشد، بتوانند بهتر با مشکلات روبهرو شوند و آنها را حلوفصل کنند و در کنار آنکسانی که بنیه مالی بالایی دارند بتوانند مشکلات خود را حل کنند البته بنیه مالی پایین بهتنهایی نمیتواند سبب بروز مشکل روانی شود اما میتواند آن را شدت دهد.
عضو هیئتعلمی دانشگاه شهید بهشتی تهران بیان کرد: شرایط آب و هوایی بر روح و روان انسان تأثیر میگذارد، مثلاً گرما و سرمای زیاد بهخودیخود استرسزا است. مردم در گرمای زیاد کجخلق میشوند اما نمیتوان زندگی را متوقف کرد، در نتیجه باید امکانات را بالا برد مانند بسیاری از جوامع غربی که باوجود گرمای بسیار شدیدتر از گرمای استانهای جنوبی کشور ما با امکانات بسیار خوب، کار کردن در گرما را سهل و آسان کرده است.
وی بابیان اینکه باید به موضوع خانواده و تربیت جنسی کودکان اهمیت داد، ادامه داد: این موضوع از آنجایی مورد اهمیت واقعشده است که سالانه کودکان زیادی مورد سوءاستفاده جنسی قرار میگیرند، این کودکان آموزش ندیدهاند و فقدان آموزش باعث میشود بسیاری از کودکان گرفتار این قبیل مشکلات شوند، مسئله دیگر که بسیار مهم است این است که نگرش و رفتارهای جنسی در انسان با سایر موجودات زنده فرق میکند، در حیوانات در مقطعی از سن صرفاً تابع غریزه و هورمونها بدون آموزش است اما در انسان علاوه بر هورمونها بحث تجربه و یادگیری فوقالعاده مهم است و این رفتار در انسان بهیکباره در بزرگسالی شروع نمیشود.
فردوسی تشریح کرد: منظور از تجربه و یادگیری این است که کودک در چه خانوادهای رشد یافته است، به شنیدهها، دیدهها و تربیت خانوادگی بستگی دارد و اینکه با اختلالات جنسی آشنایی دارد یا خیر؟ امروزه رسانهها، فضای مجازی، عکس و کلیپهای نامناسب برای کودکان سنین کم بهراحتی در دسترسشان قرار میگیرد که باعث تخریب نگرش و رفتارهای جنسی در ذهن آنان میشود.
وی در پایان بیان کرد: کودکان ما در یک سنی صرفاً تقلید گرا هستند و تحلیلگرایی برایشان بیمعناست؛ جوامع غربی به این قبیل مسائل دامن زده اند.0