انواع روانشناسی در رشته انسانی

 
helpkade
انواع روانشناسی در رشته انسانی
انواع روانشناسی در رشته انسانی



 

 

مقدمه

انواع روانشناسی در رشته انسانی

رشته‌ای کاملاً کاربردی و البته منزوی و متاسفانه به باور بعضی‌ غیر ضروری! زندگی یعنی نحوه درک و فهم ما از محیط و عکس‌العمل و رفتار ما در برابر آن.

 

روانشناس به بررسی نحوه ادراک محیط توسط موجود زنده یعنی ما دانش‌آموزان از محیط خود و چگونگی رفتار ما در شرایط خاص می پردازد.گرچه موجود زنده شامل غیر انسان نیز می‌شود ولی هدف اصلی این رشته بررسی وضعیت انسان است.

 

تعریف

روانشناسی، علم کاربردی مطالعه رفتار و فرایندهای ذهنی بر اساس یافته‌های علمی و تحقیق شده می‌باشد. رفتار به فعالیت‌ها و اعمالی اشاره دارد که قابل مشاهده و قابل اندازه گیری می‌باشند، مانند صحبت کردن و راه رفتن، اما فرایندهای ذهنی به اعمال و فرایند‌هایی اشاره دارد که به صورت مستقیم قابل دیدن و درک کردن نیست و نمود آنها را می‌توان در رفتار و دیگر فرایند‌ها مشاهده کرد، مانند تفکر و یا هیجان و ترس. امروزه، روانشناسی از سنین خردسالی و نوجوانی گذشته و پا به مرحله جوانی و بزرگسالی گذاشته است و به درجه‎ای از ثبات و استحكام رسیده است (شاملو، 1370).

روانشناسی

روانشناسی با در نظر گرفتن نیازهای طبیعی انسان و درك روح زمان ، به عنوان پرچمدار مطالعه پیچیدگی‎های بشر امروز است. در یک تعریف ساختار شکن از روان شناسی، «روان شناسی عبارت از کشف دروغهایی است که به خود می گوییم و همچنین تعیین حد و مرز راست هاست» در این تعریف انسان موجودی است که نخست باید خود را فتح کند. در نتیجه صداقت تمام عیار با خود پایه روان شناسی است. این تعریف روان شناسی را با خود شناسی پیوند می زند.

 

 

گرایشها

روانشناسی رشته نسبتا جدیدی است که هنوز مراحل تکاملی را می گذراند. با وجودی که انجمن روان شناسی آمریکا تا کنون 53 زمینه مختلف روانشناسی را شناسایی کرده است، اما به دلیل تنوع رفتارهای انسانی، زمینه های تازه به طور مستمر در حال پدید آمدن هستند.

به دلیل آنکه روانشناسی با موضوعات دیگری از قبیل زیست شناسی، فلسفه، انسان شناسی و جامعه شناسی نیز ارتباط دارد، شاخه های جدید پژوهشی و کاربردی به طور مستمر در حال شکل گیری است.

برخی از رشته های روانشناسی هم اکنون کاملا جا افتاده اند و بسیاری از دانشگاه ها به ارائه دوره های آموزشی و مدرک دانشگاهی در آنها می پردازند.

 

 

 

 

این رشته ها شامل موارد زیر است:

 

روانشناسی کودکان استثنایی:

شاخه‌ای از دانش روانشناسی است که به تعریف کلیه مسایل مربوط به کودکان استثنایی از گستره کودکان تیزهوش تا کودکان عقب مانده ذهنی، کودکان نابینا و کم بینا، کودکان ناشنوا و کم شنوا، کودکان دارای ناتوانی های تکلمی، و کودکان دارای ناتوانی های حرکتی و ذهنی، و تمامی امور و تعاریف مربوط به پیشگیری و شناخت و آموزش این کودکان می‌پردازد.

 

روانشناسی بالینی:

روانشناسی بالینی شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به درک، پیش بینی و درمان نابهنجاری، ناتوانی و آشفتگی‌های شناختی، هیجانی، زیست شناختی، روان شناختی، اجتماعی و رفتاری کمک می‌کند و در گستره وسیعی از جمعیتهای در جستجوی درمان کاربرد دارد. نقش‌های شش گانه آن عبارت است از: ارزیابی و تشخیص، مداخله و درمان، مشاوره، آموزش و نظارت بر کار رواندرمانگر‌ها، پژوهش و مدیریت. غالب کارهای روانشناس بالینی در راستای درمان و تشخیص، آموزش و پژوهش است.

 

زیست روانشناسی:

زیست روان‌شناسی شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به تحلیل چگونگی تاثیر مغز و انتقال دهنده‌های عصبی بر رفتارها، افکار و احساسات می‌پردازد. این رشته را می‌توان به صورت ترکیبی از روان‌شناسی پایه و علم اعصاب در نظر گرفت. این رشته با نام‌های دیگری چون روان‌شناسی زیست شناختی، روان‌شناسی فیزیولوژیک و علم اعصاب رفتاری نیز شناخته می‌شود. زیست روان‌شناسان به بررسی چگونگی تعامل فرایندهای زیست‌شناختی با هیجانات، شناخت‌ها و سایر فرایندهای ذهنی می‌پردازند. رشته زیست روان‌شناسی با رشته‌های دیگری چون روان‌شناسی تطبیقی و روان‌شناسی تکاملی ارتباط دارد.

 

روانشناسی رشد:

روانشناسی رشد شاخه‌ای از علم روان‌شناسی ‌است که به توصیف و تبیین تغییرات در طول زندگی فرد می‌پردازد و از رشته‌های مختلف زیست‌شناسی، جامعه‌شناسی، تعلیم و تربیت و پزشکی کمک می‌گیرد. اگر چه روان‌شناسی رشد به تمام مراحل زندگی انسان از تولد تا مرگ می‌پردازد، اما بر کودکی و نوجوانی تأکید دارد.

 

روانشناسی قانونی:

روانشناسی و پزشکی قانونی در مراحل رشد و تحول خود به اهداف یکدیگر نزدیک شده‌اند. در واقع هر دو رشته با مساله انحراف اجتماعی سر و کار دارند که موجب ایجاد امنیت در جامعه می‌شوند. روانشناسی قانونی به بررسی علل رفتار فردی و تغییر این رفتارها در حیطه قانون می‌پردازد و تلاش می‌کند رفتارهایی که از لحاظ قانونی نابهنجار بشمار می‌روند مورد بررسی و تفحص قرار دهد.

انواع روانشناسی در رشته انسانی

 

روانشناسی مدرسه:

روانشناسان مدرسه در داخل سیستم آموزشی کار می‌کنند و به دانش‌آموزان در زمینه‌های هیجانی، اجتماعی و تحصیلی کمک می‌کنند. هدف روان‌شناسی مدرسه، همکاری با اولیاء، معلمان و دانش‌آموزان در جهت ایجاد یک محیط آموزشی سالم با تمرکز بر نیازهای دانش‌آموزان است.

روان‌شناسی مدرسه یک حرفه ی نسبتاً جدید است. انجمن ملی روان‌شناسی مدرسه (NASP) در آمریکا در سال 1968 تأسیس شد و این رشته به طور رسمی به عنوان یک تخصص دکتری توسط انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA) شناخته شد. در سال 2002، روان‌شناسی مدرسه یکی از 10 حرفه پرطرفدار در آمریکا بوده و تقاضا برای روان‌شناسان مدرسه همچنان رو به افزایش است.

 

روانشناسی صنعتی-سازمانی:

یکی از شاخه‌های جدید علم ومعرفت که مساله نیروی انسانی ودیگر جنبه‌های مربوط دنیای کار را در کانون توجه خود دارد،روان شناسی صنعتی وسازمانی است. این شاخه از دانش مطالعه علمی رابطه میان انسان ودنیای کار را وجهه همت خود قرار داده است. در واقع ،کاربرد و بسط وگسترش اصول روانشناسی است به مسایلی که انسان در تجارت و صناعت با آنها دست به گریبان است. از آنجا که شاخه روانشناسی صنعتی و سازمانی یکی از شاخه‌های کاربردی و فعال رشته مهم روانشناسی است و همچنین کشور نیز در آستانه توسعه اقتصادی و صنعتی است لذا استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی صنعتی و سازمانی یکی از ضروریات دنیای تولید و کار است و بدون این گونه خدمات تولید با کیفیت در دنیای پر رقابت فعلی با مشکل روبروست. خدمات مشاوره‌ای با حل و فصل مشکلات کارکنان در ابعاد مختلف می‌تواند تخصص، انرژی و توان کارکنان را در اختیار اهداف و ماموریت سازمان قرار دهد.

 

روانشناسی اجتماعی:

روانشناسی اجتماعی مطالعه موضوعات، مشکلات و مسایل مرتبط با روانشناسی و جامعه‌است. روانشناسی اجتماعی، اثرات حضور دیگران را بر رفتار فرد یا رفتار خود را تحت تأثیر گروه مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد. روشن است که تأثیر دیگران بر فرد مستلزم وجود روابط متقابل بین خود با دیگران است، بنابراین به یک تعریف دیگر روان شناسی اجتماعی به عنوان علم مطالعه رفتار متقابل بین انسان‌ها یا علم مطالعه تعامل انسان‌ها شناخته می‌شود.

 

روانشناسی در ایران

روانشناسی تحت عنوان علم النفس یا اخلاق ، بیش از هزار سال به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی فلسفه در مراکز علمی ایران تدریس شده است. از رازی و ابن سینا و ناصر خسرو تا ملاصدرا کمتر متفکری را سراغ داریم که در آثار خود به این علم نپرداخته است.

به رغم رونق و شکوه آغازین ، تا اوایل دهه 1340 فعالیت چشمگیری در روانشناسی وجود نداشت و این علم یا به عنوان بخشی از برنامه‌های رشته فلسفه و علوم تربیتی و یا به صورت بخشی از دوره‌های تربیت معلم تدریس می‌شد. دهه 1340 را باید دهه گسترش سازمانی روانشناسی در ایران نامید، چون طی این ده سال دوره لیسانس روانشناسی نخست در دانشگاه تهران و بعدها در سایر دانشگاههای ایران تأسیس گردید. در دانشگاه تهران دوره فوق لیسانس روانشناسی بوجود آمد و مؤسسه روانشناسی بنیان گذارده شد. برخی از این تحولات حاصل کوششهای دکتر محمود صناعی بود که در همان دوره پا به صحنه روانشناسی ایران گذاشت. خدمت بزرگ دکتر صناعی ترجمه کتاب اصول روانشناسی در سال 1342 بود.

در سال 1344 دکتر سعید شاملو بنیان گذار روانشناسی بالینی ایران اولین کلینیک مرکز مشاوره و راهنمایی در دانشگاه تهران را تأسیس کرد و بعدها بتدریج چنین مراکزی در دیگر دانشگاهها تأسیس شد. با گسترش دوره‌های روانشناسی در دانشگاههای کشور کوششهای فراوانی در زمینه تألیف و ترجمه مکتب درسی در این رشته به عمل آمد. از آن جمله اصول روانشناسی عمومی (1348) تالیف دکتر سیروس عظیمی ، کلیات روانشناسی علمی (1349) به ترجمه دکتر امیر هوشنگ مهریار و دکتر رضا شاپوریان. اصول روانشناسی (1352) به ترجمه و اقتباس دکتر محمد ساعتچی.

 

منبع : tebyan

چند دقیقه با دانستنی ها

بااین نوشابه از پوکی استخوان پیشگیری کنید!

دسترسی به بازی هاوقابلیت های جدید

از رشد بورس جا نمانید!

مرجع معتبر خرید انواع گیفت کارت

ابزار باکیفیت وقیمت مناسب باغبانی وکشاورزی

نوشابه سرساز از کلسیم با 40% قند کمتر

شارژ دلاری اکانت اپل آیدی

آسانترین راه خرید برنامه در کنسول ps4

خرید گیفت کارت

زیبایی و طراوت را به خانه‌تان بیاورید

پرسودترین راه کسب و کار در این کساد بازار

هوشمند سرمایه گذاری کنید

تا 70% تخفیف تور کیش

دریافت سود روز شمار بدون ریسک

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

@media (max-width:1008px) {
.noresp {
display: none !important
}
}
.form-control {
width: auto !important;
border-radius: 0px
}
.inner-contentbox {
margin-bottom: 15px !important
}
.alink img {
max-width: 100% !important;
width: auto !important;
height: auto !important
}
.alink h2 {
color: rgb(58, 109, 151);
font-size: 16px;
margin-bottom: 20px
}
.alink h3 {
font-size: 14px;
color: rgb(58, 109, 151);
margin-bottom: 20px
}
.alink p {
line-height: 27px
}
.alink a {
font-size: 15px
}
.shoar {
background: rgb(249, 249, 249) none repeat scroll 0% 0%;
text-align: center;
padding: 30px 10px;
font-weight: bold;
font-size: 23px;
margin-bottom: 20px;
line-height: 32px;
color: rgb(58, 109, 151);
margin-top: 20px
}
.end {
border: 1px solid rgb(220, 222, 181);
background-color: rgb(254, 255, 232);
padding: 10px;
margin: 10px 0px;
line-height: 1.5;
}
.slo {
font-size: 50px;
font-family: yekan;
margin-left: 20px;
}
.slo2 {
font-size: 50px;
font-family: yekan;
position: relative;
top: 33px;
margin-right: 20px;
}
.mytable tr td {
border: 1px solid #ccc;
}
.mytable tr:nth-child(even) {
background: #ED7D31;
color: white
}
.mytable tr:nth-child(even) td {
color: white !important
}
.mytable tr:nth-child(odd) {
background: #FFF
}
.mytable tr:first {
background:#EBFC87
}
.mytable li:nth-child(5n+3) {
font-weight: bold
}
address, blockquote, dd, dl, p, pre, q {
margin-bottom: 1px;
}
.mb-5 {
margin-bottom: 3px !important
}
h4 {
font-size: 14px !important;
font-weight: bold;
color: rgb(58, 109, 151);
}

 توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

انواع روانشناسی در رشته انسانی

ریاضی خوب و آمار قوی از ملزومات این رشته است چون آمار یکی از سنگ بناهای روان‌شناسی است و همچنین زبان انگلیسی قوی ، زیرا ما به زبان فارسی کتاب‌های روان‌شناسی زیادی نداریم. متأسفانه اکثر دروس اختصاصی آزمون علوم انسانی برای رشته روان شناسی هیچ ارتباطی با درس های دانشگاهی این رشته ندارد و نمی توان گفت که اگر داوطلبی در این آزمون رتبه خوبی به دست بیاورد، در دانشگاه نیز دانشجوی موفقی خواهد شد. البته خوشبختانه در چند سال اخیر داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی نیز مجاز به انتخاب گرایش روانشناسی بالینی هستند و این باعث بالا رفتن کیفی کلاس های دانشگاهی رشته روانشناسی شده است، چون زیست شناسی و شیمی در این رشته اهمیت بسیاری دارد و باید پایه علوم زیستی دانشجوی این رشته قوی باشد. از سوی دیگر آمار و ریاضی در این رشته کاربرد وسیعی دارد و متأسفانه پایه ریاضی دانش آموزان رشته علوم انسانی تا حدودی ضعیف است و در دانشگاه نمی توانند کارهای آماری این رشته را به خوبی انجام دهند و بالاخره در آزمون این رشته باید زبان انگلیسی ضریب بالایی داشته باشد. زیرا ما به زبان فارسی تعداد زیادی کتاب روان شناسی نداریم و دانشجو لازم است که به کتب مرجع این رشته که به زبان اصلی است مراجعه کند تا بتواند به مطالب جدید این علم دسترسی داشته باشد.

دانشجوی این رشته باید نسبت به اطراف خود و جامعه خود دید عمیقی داشته باشد تا بتواند ظرافت‌های رفتاری افراد را درک کرده و در نهایت به ویژگی‌های روانی افراد پی ببرد.

معرفی گرایش‌های مقطع کارشناسی

1- گرایش بالینی

 2- آموزش کودکان استثنایی

 3- صنعتی ، سازمانی

 4- عمومی

هر چند که ظاهراً گرایش های مختلف روان شناسی در مقطع کارشناسی تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند اما اگر بخواهیم هر یک از حوزه های فوق را معرفی کنیم، باید بگوییم که:

 روان شناسی بالینی خدمات تشخیصی و درمانی (روان درمانی) را به افرادی که دچار رفتارهای نابهنجاری مثل افسردگی، اضطراب، وسواس و غیره هستند، ارائه می دهد که این خدمات در سه زمینه تشخیص، درمان و پیشنهاد روش هایی برای پیشگیری از معضلات و ناهنجاری های رفتاری ارائه می شود. روان شناسی بالینی را امروزه علم بهزیستی می نامند. چون این حوزه از روانشناسی به انسان یاد می دهد که چگونه فرض های غلط و ناکارآمد را در ذهن خود تصریح کرده و در نهایت زندگی خوب و مناسبی داشته باشد. به همین دلیل برخلاف تصور عامه این رشته با روان شناسی تفاوت بسیاری دارد. چون روان پزشکی به شیمی درمانی می پردازد و یک روان پزشک اجازه تجویز دارو را دارد اما یک روان شناس بالینی دارو تجویز نمی کند بلکه به ریشه یابی علت بیماری های روانی می پردازد و به روش رفتار درمانی، بیمار را معالجه می کند مگر در مراحل حاد بیماری که در این صورت بیمار باید به روانپزشک مراجعه کند.

روان شناسی بالینی اصول روانشناختی را در امر تشخیص و درمان مشکلات عاطفی و رفتاری به کار می برد.

روان شناسی صنعتی و سازمانی نیز یافته های روان شناسی را در صنعت به کار می برد یعنی درباره این که محیط کار باید چگونه باشد تا بهترین بازدهی را داشته باشد و یا چه متغیرهایی در ارتباط بین کارفرما و کارگر مؤثر است و چه عواملی باعث عدم تفاهم بین کارفرما و کارگر می شود، مطالعه می کند. روان شناسی صنعتی و سازمانی به گزینش افراد متناسبی برای یک شغل و پرورش برنامه های آموزشی شغلی می پردازد و در آن دسته از تصمیم گیری های مدیریت که با روحیه کاری کارکنان ارتباط دارد، شرکت می کند.

  روان شناسی عمومی نیز به مطالعه کلیات روان شناسی می پردازد. البته باید توجه داشت که عنوان گرایش برای روان شناسی عمومی بی معنا است چون ما تخصصی به نام روان شناسی عمومی نداریم.

روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی کاربرد یافته های روان شناسی در رابطه با کودکان استثنایی (تیزهوشان و معلولین جسمانی) است، یعنی یک روان شناس آموزش کودکان استثنایی بررسی می کند که چگونه یادگیری یا حافظه کار خود را بهتر انجام می دهد؟ و یا کارکرد حافظه درباره کودکان استثنایی چگونه است؟ 

در مورد تفاوت دو رشته روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی و علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش کودکان استثنایی، باید گفت: بررسی این که کودکان استثنایی (کند ذهن یا باهوش) چه مطالبی را باید بیاموزند به علوم تربیتی باز می گردد. اما این که ذهن این گروه از کودکان چه   توانایی هایی را دارند و حافظه و یادگیری آنها در چه حدی است به روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی ارتباط دارد. ولی در کل بین این دو رشته نقاط اشتراک فراوانی وجود دارد.

 وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

 در دوره کارشناسی ارشد 4 شاخه بالینی ، عمومی ، تربیتی و استثنایی وجود دارد که همین 4 گرایش در دوره دکترا نیز تدریس می‌شوند.

آینده شغلی و بازار کار

 
–     مراحل رشد و تحول ذهنی و حرکتی کودکان چگونه است؟

–     کدام شرایط خانوادگی و اجتماعی مشوق پرخاش گری، از خودبیگانگی و بزهکاری است؟

–     بهترین شیوه درمان سیگار کشیدن یا چاقی کدام است؟

–     چه شرایط و ابزاری را برای مأموران برج مراقبت فرودگاه باید فراهم نمود تا خطای آنان به حداقل برسد؟

–     شکل و الگوی معماری منازل، ادارات و کارخانه ها چه اثری در بهداشت روانی افراد دارد؟

–     چگونه می توان بازدهی و کارایی کارگران و کارمندان را افزایش داد؟

هر یک از سؤال های فوق به یکی از شاخه های علم روان شناسی باز می گردد. در واقع، امروزه روان شناسی با همه جنبه های زندگی ما ارتباط داردو هر اندازه که جامعه پیچیده تر شود، روانشناسی نیز نقش مهمتری در حل مسائل آدمی بر عهده می گیرد. تا جایی که امروزه ما با حوزه های تخصصی جدیدی مثل روان شناسی مهندسی، روان شناسی محیطی، روان شناسی قانونی و روان شناسی کامپیوتر روبه رو هستیم. و این به معنای فرصت های شغلی متنوع و گسترده برای فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری است که می توانند به طور تخصصی در یکی از شاخه های این علم فعالیت کنند. البته در کشور ما بسیاری از حوزه های تخصصی روان شناسی ناشناخته باقی مانده اند و حتی حوزه های معروف و شناخته شده روان شناسی مثل روان شناسی بالینی، روان شناسی تربیتی، روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی نیز جایگاه واقعی خود را در جامعه ما ندارند چرا که مؤسسات دولتی و خصوصی از نقش متخصصان روان شناسی در پیشبرد کارها اطلاعی ندارند.

اما با این وجود به گفته کارشناسان این رشته، آینده روان شناسی در کشور ما روشن و امیدبخش است و فارغ التحصیلان این رشته باید آینده خود را در فردا ببینند. چون کشور ما یکی از کشورهای در حال توسعه است و بدون بهره گیری از شاخه های مختلف روانشناسی نمی تواند توسعه همه جانبه داشته باشد.

از سوی دیگر کشور ما، کشور جوانی است و امروزه یکی از دغدغه های خانواده ها حفظ بهداشت روانی و بالا بردن سطح دانش فرزندان شان می باشد که این دو مهم نیز به یاری شاخه های مختلف روان شناسی از جمله روان شناسی رشد و روان شناسی تربیتی امکان پذیر است.

آنچه گفتیم در مورد فرصت های شغلی موجود برای فارغ التحصیلان این رشته در آینده است. اما امروزه نیز فارغ التحصیلان این رشته در درجه اول جذب آموزش و پرورش می شوند و یا در شرکت ها و سازمان ها به عنوان کارشناس روان شناسی فعالیت می کنند و عده ای نیز به عنوان دستیار متخصص روان شناسی بالینی و یا روان پزشک مشغول به کار هستند.

عناوین درس های اصلی و اختصاصی 

روان‌شناسی عمومی 1 و 2 ، علم‌النفس از دیدگاه دانشمندان اسلامی ، آمار توصیفی ، فیزیولوژی عمومی (اعصاب و غدد) و روان‌شناسی،  مبانی جامعه‌شناسی ، روان‌شناسی احساس و ادراک ، روان‌شناسی یادگیری و تربیتی و پرورشی، روان‌سنجی ، بهداشت روانی، اصول روان‌شناسی بالینی، روان‌شناسی کودکان استثنایی، روان‌شناسی بالینی کودک، روان شناسی انگیزش و هیجان و روش تحقیق.

منبع : سایت کنکور

 

 

سلام من رشته انسانی هستم سال دوازدهم می خوام کنکور روانشناسی بدم ولی ریاضیم افتضاح هست می خوام بدونم میشه اگه ریاضی نزنم یا درصد خیلی پایین مثلا 5 درصد بزنم و زبان 20 درصد تقریبا بزنم می تونم روانشناسی یا وکالت بیارم؟؟!! سهمیه ایثارگری هم دارم ولی شما این حساب نکنید

انواع روانشناسی در رشته انسانی

سلام . به درصد سایر دروس شما بستگی داره ، عبارت  کارنامه و حداقل درصد لازم برای قبولی روانشناسی سراسری 98 – 99 هیوا رو در گوگل سرچ کنین .

سلام. ایا رشته روانشناسی فقط تا لیسانس داره؟؟؟ یعنی تا بالاتر از لیسانس یعنی فوق لیسانس و دکتر نمی توان ادامه داد؟؟؟

سلام . می تونین در رشته روانشناسی در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل بدین .

سلام من دیپلم کامپیوتر (کار و دانش دارم ) می خواستم بدونم می تونم رشته روانشناسی رو بخونم ؟؟؟  در دانشگاه آزاد و بدون ازمون وارد این رشته بشم ! به صورت کاردانی پیوسته یا کارشناسی پیوسته؟

سلام . برای تحصیل در رشته روانشناسی باید در مقطع کارشناسی پیوسته تحصیل کنین .

سلام من كارشناسي مترجمي زبان دارم برای شركت در اين رشته بايد چه كار كنم؟

سلام . می تونین هم از طریق کنکور سراسری و هم از طریق پذیرش بدون کنکور در رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی پیوسته تحصیل کنین .

سلام…من نهمم هنوز رشتمو انتخاب نکردم ولی دوس دارم برم تجربی…از رشته تجربی میشه روانشناسی رفت؟…معدلمون در چه درسایی باید خوب باشه؟چه کتابایی می خونیم؟هرچه در مورد روانشناسی می خونم سر در نمیارم …. میشه یه توضیح کامل از وقتی بریم دبیرستان تا روانشناسی بدین!؟ ممنون

سلام . شما می تونین در رشته تجربی و یا رشته دیگری در دبیرستان تحصیل کنین بعد در دانشگاه در رشته روانشناسی ادامه تحصیل بدین .

با درود من ۳۵ سالمه و دیپلم برق هستم ؛ ترم اول پیش دانشگاهی هم پاس کردم ولی ترم ۲ مونده.می  خوام در رشته روانشناسی ادامه تحصیل بدم ؛میخواستم بپرسم دانشگاه پیام نور یا علمی کاربردی یا آزاد ، کدوم برام مناسبه  ؟ و اینکه بدون کنکور می تونم دانشجو بشم؟ و اینکه باید حتما پیش دانشگاهی رو پاس کنم  ؟  با سپاس

سلام . برای تحصیل در رشته روانشناسی باید مدرک پیش دانشگاهی و یا کاردانی داشته باشین ، می تونین در پذیرش بدون کنکور رشته روانشناسی در دانشگاه آزاد و … شرکت کنین .

سلام چند سوال داشتم من می خوام‌ روانشناسی ازاد بخونم ولی خانواده اجازه نمیدن میگن روانشناسی بازار کار درست حسابی در جامعه ما نداره نظر شما چیه دوم اینکه به نظرتون دانشگاه ازاد ارزش دانشگاه ملی داره یا خیر ممنون

سلام . شما باید با توجه به هدف ، علاقه و استعدادی که دارین یک رشته رو انتخاب کنین و ادامه تحصیل بدین در هر  رشته ای که بهترین باشین ، می تونین به موفقیت برسین مدرک دانشگاه آزاد معتبره .

سلام وقتتون بخیرمن خانم هستم و ۱۹ سالمه و دانشجوی کارشناسی رشته روانشناسی از دانشگاه لرستان ام. خواستم بدونم برای ادامه تحصیل در مقطح کارشناسی ارشد، با توجه به رشتم، چه کشوری برای ادامه تحصیل مناسب تره تا در طول دانشجوییم زبانش رو یاد بگیرم

سلام . بهترین دانشگاه ها  برای تحصیل در رشته روانشناسی در کشور آمریکا ، کانادا ، انگلیس و … قرار دارن .

سلام من سال دوازدهمم رشتم تجربیه میشه بدون کنکور رشته روانشناسی و بخونم در دانشگاه آزاد ؟ ممنون میشم جواب بدین

سلام . می تونین بدون شرکت در کنکور سراسری در رشته روانشناسی در دانشگاه آزاد تحصیل کنین .

آخرین رتبه قبول شده روانشناسی رشته انسانی منطقه 3 دانشگاه دولتی لرستان سال98 چند هزار بوده ممنون

سلام. عبارت نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری هیوا رو در گوگل سرچ کنین ، با استفاده از نرم افزار رتبه قبولی رشته / محل مورد نظرتون رو به دست بیارین .


منتخب های هیوامگ

با رشته معماری بیشتر آشنا شوید

با رشته مهندسی صنایع بیشتر آشنا شوید

چگونه اراده قوی داشته باشیم

مقالات منتخب سردبیر

دسترسی سریع

ارتباط با ما

درصورتی که برای مشاوره در تمامی زمینه های ذکر شده در سایت، به دانش چندین ساله ما در این زمینه نیاز داشتید می توانید با ایمیل یا شماره تلفن 9099071789 ( تماس با تلفن ثابت از سراسر کشور و به ازای هر دقیقه 30000 ریال ) در ارتباط باشید تا از مزایای مشاوره حضوری گروه آموزشی هیوا بهره مند گردید. همچنین می توانید از طریق فرم ارتباط با ما، پیام ها و انتقادات و پیشنهادات خود را برای ما ارسال نمایید. سایت مشاوره هیوا یک مرکز خصوصی و غیرانتفاعی است و به هیچ ارگان دولتی و خصوصی دیگر اعم از سازمان سنجش ، دانشگاه آزاد و …. هیچگونه وابستگی ندارد. جهت ارئه انتقادات، پیشنهادات و شکایات با شماره تلفن ۵۳۸۱۸-۰۲۱ تماس حاصل فرمایید.

دانلودها | وبلاگ | اخبار و اطلاعیه ها | هیوامگ | تماس با ما

تمامی حقوق این سایت متعلق به هیوا می باشد ©

ایران مشاوره ۱۸ نظرها

یکی از رایج ترین تعریفی که برای معرفی ” رشته روانشناسی “ به کار برده می شود این است که روانشناسی را علم مطالعه رفتار و فرایند‌های ذهن موجود زنده علی الخصوص انسان بر اساس روش علمی می دانند.در واقع این رشته به مباحث رفتار و فرایندهای روانی از جمله احساس، ادراک، شخصیت، تفکر، هوش، حاقظه، هیجان و انگیزیش و … می‌پردازد. رشته روانشناسی یک رشته کاربردی است که با تمامی جنبه های زندگی انسان ها در ارتباط است و در جامعه امروزی روز به روز نیاز بیشتری به وجود این علم در زندگی مان احساس می شود به همین خاطر است که این رشته در بین داوطلبان کنکوری از محبوبیت خاصی برخوردار است.اما هدف از ایجاد این رشته چیست؟هدف از این رشته تربیت افرادی است که مفاهیم و اصول نظری و عملی  و روش های پژوهش در این علم را فرا بگیرند و در گرایش مربوطه به کار گیرند.

انواع روانشناسی در رشته انسانی

از جمله مهارت ها و توانایی هایی که سبب موفقیت دانشجویان در این رشته می شود می توانیم به انعطاف پذیری، مهارت های تصمیم گیری و حل مساله، علاقه به انسان ها و کمک به آن ها در حل مشکلاتشان و … اشاره کنیم.اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید لازم است بدانید که رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی سه گرایش  1- روانشناسی بالینی 2- روانشناسی عمومی 3- روانسنجی را در بر می گیرد.تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی روانشناسی شامل  144 واحد درسی می باشد که 23 واحد مربوط به دروس عمومی، 71 واحد مربوط به دروس پایه و اصلی، 40 واحد مربوط به دروس اختصاصی و 10 واحد هم مربوط به دروس انتخابی برای شاخص ها و گرایش های این رشته می باشد. در جدول زیر لیست دروس مقطع کارشناسی رشته روانشناسی عمومی را در اختیارتان قرار داده ایم.

 

روانشناسان با توجه به گرایش و تخصص خود وظایف مختلفی را بر عهده دارند.برای مثال از وظایف روانشناس مشاوره ای می توانیم به این مورد اشاره کنیم که روانشناسان مشاوره ای وظیفه دارند که به مراجعان در حل مشکلات شان و تصمیم گیری ها به خصوص در زمان های پراسترس و تنش زای زندگی شان کمک کنند.وظایف روانشناس بالینی این است که مراجعانی را که در شرایطی سخت مانند نگرانی، اضطراب، افسردگی و بیماری های روانی قرار دارند را یاری نمایند.روانشناس شغلی می بایست به شرکت ها و سازمان ها در خصوص بهبود عملکرد و افزایش رضایت شغلی کارکنان مشاوره دهد.روانشناس جرم شناسی وظیفه دارد از تئوری های روانشناسی در شناسایی جرائم، بازسازی و بهبود مجرمین استفاده نماید. روانشناس سلامت نیز وظیفه ترویج رفتار و نگرش سالم و کمک به بیماران و خانواده های آن ها برای غلبه بر بیماری ها را بر عهده دارد. روانشناس ورزشی نیز وظیفه دارد که برای بهبود انگیزه و عملکرد در زمینه مربی گری، آموزش و رقابت و همچنین ترویج مشارکت ورزشی به مشاوره بپردازد.برای اطلاع از آخرین رتبه قبولی روانشناسی دانشگاه سراسری و آخرین تراز و رتبه قبولی رشته روانشناسی دانشگاه آزاد کلیک کنید.

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در رشته روانشناسی می توانند در مراکز دولتی از جمله بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان زندان ها، کانون اصلاح و تربیت،بیمارستان ها، مراکز مشاوره ،در مهد کودک به عنوان مربی مهد و در آموزش و پرورش به عنوان معلم و یا مشاور مدرسه مشغول به کار شوند.ضمن اینکه با دریافت مجوز از بهزیستی می توانند برای تاسیس مهد کودک و خانه سالمندان اقدام نمایند. در رابطه با بازار کار و موقعیت های شغلی رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد نیز لازم است بدانید که بازار کار در این مقطع در گرایش های روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و روانشناسی شخصیت، یکسان است و فارغ التحصیلان می توانند به عنوان کارشناس در مراکز دولتی مثل بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان زندان ها، کانون اصلاح و تربیت،به عنوان معلم یا مشاور مدرسه در آموزش و پرورش، در کلینیک های درمان اعتیاد – کلینیک های درمانی و مشاوره ای و همکاری با روانپزشکان در زمینه های تشخیصی و درمانی فعالیت کنند و یا با دریافت مجوز از سازمان نظام روانشناسی برای تاسیس کلینیک مشاوره اقدام نمایند.

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

برچسب هاانتخاب رشته رشته روانشناسی روانشناسی مشاوره انتخاب رشته

3 هفته پیش

تیر ۴, ۱۳۹۹

اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۹

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

سلام من لیسانس گریم دارم ولی دیپلمم کارودانش است، میتونم با مدرک لیسانسم، کنمور ارشد روانشناسی ازاد بدم؟

با سلام. شما می توانید در کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم شرکت کرده و بعد از کسب رتبه و تراز مناسب در رشته مذکور ادامه تحصیل دهید. همچنین شما با داشتن مدرک کارشناسی می توانید در آزمون فراگیر پیام نور شرکت کنید.

سلام با رتبه ۱۱۰۰۰ ریاضی منطقه ۳ میشه روانشناسی یا علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان قبول شد؟ اگه نمیشه به کدوم دانشگاه های دولتی میشه رفت؟ خواهش میکنم جواب بدین اگه جواب بدین لطف بزرگی در حقم کردین

با سلام خیر , با توجه به رتبه ی ذکر شده , شانس پذیرش برای رشته ی روانشناسی و علوم تربیتی در دوره ی روزانه , پایین می باشد .

سلام من امسال کنکور انسانی دارم خانواده ام میگن رشته تربیت معلم برو هم درآمد داره هم برای یه دختر خوبه اما خودم رشته روانشناسی رو دوست دارم بعضی ها شک به دلم انداختن میگن رشته روانشناسی به درد نمی خوره الان دو دلم که چکار کنم لطفا راهنمایم کنید

با سلام , شما در صورتی که در رشته های دانشگاه فرهنگیان ادامه تحصیل دهید . در زمان تحصیل از مزایای دانشگاه , شامل ( خوابگاه . بیمه و حقوق دانشجویی و … ) بهره مند می شوید و پس از اتمام تحصیلات نیز میتوانید به تدریس در مدارس مشغول شوید . و در صورت تحصیل در رشته روان شناسی نیز می توانید به حل مشکلات روحی و روانی افراد مختلف بپردازید و همچنین در مدارس به عنوان آموزگار ابتدایی و یا دبیر روان شناسی و … تدریس انجام دهید . پیشنهاد می شود در انتخاب رشته به علاقه خود نیز توجه نمایید .

سلام کدوم دانشگاهها این رشته رو ارایه میکنن؟ با دیپلم ریاضی میتونم مشغول این رشته بشم؟ سپاس

من پشت کنکوری هستم و علاقه ی شدیدی ب رشته ی روان شناسی دارم اما اطرافیانم میگن ک این رشته شغلی نداره میخاستم بدونم حتما باید تا دکتری بخونم تا بتونم جایی مشغول ب کار بشم؟یا درحال تحصیل هم میتونم شاغل بشم لطفا کمکم کنید

سلام. سوالی ازتون داشتم. من امسال سال دوم کنکورم بود و رتبه ام ۱۱ هزار تجربی شد علاقه ام ب رشته روانشناسیه میخواستم ببینم اصلا شانسی برای سراسری دارم و اگه نه برای ازاد که با شرط معدل می گیره چی ؟ معدل دیپلمم کل ۱۹/۵۶ کتبی نهایی ۱۹/۱۱ و معدل پیش دانشگاهیم ۱۸/۰۴ . هدفم دانشگاه ازاد خوراسگانه

ممنون میشم سریع جواب بدین چون مهلت زیادی برای انتخاب رشته نداریم

با سلام بنده ارشد مکانیک دارم میخواستم ارشد رشته روانشناسی هم بخونم خواستم بدونم آیا این رشته بازار کار خوبی داره؟ چون الان من تو رشته خودم بیکارم.

سلام من الان سال نهم هستم و به روانشناسی علاقه دارم اما اطرافیانم میگن شغل روانشناسی درآمد خوبی نداره در ضمن من دوست دارم مطب بزنم و به مردم کمک کنم نه اینکه تو مدارس و بهزیستی و … کار کنم لطفا درمورد درآمد و اینکه چطوری مطب بزنم راهنماییم کنید

با سلام اگر هدف شما از تحصیل در رشته روانشناسی تاسیس مطب یا کلینیک باشد میبایست این رشته را از ابتدا و تا مقطع دکترا یا حداقل کارشناسی ارشد ادامه داده و در نظام روانشناسی عضو شده ،که در صورت احراز صلاحیت پروانه ی تاسیس کلینیک را خواهند گرفت.

باسلام… لطفاااا من و راهنمایی کنید واقعا نیاز دارم من بین رشته روانشناسی پیام نور و رشته تربیت بدنی پیام نور کارشناسی گیر کردم و به هر دو علاقه شدید دارم و استعدادشو در خودم میبینم اما واقعا نگرانم.. و بین دو راهی موندم خواهشاا راهنماییم کنید

سلام من لیسانس مکانیک دارم و میخوام روانشناسی بخونم با تحصیل در مقطع کاردانی به کارشناسی روانشناسی و همچنین ارشد روانشناسی بالینی میتونم پروانه اشتغال بگیرم ؟ و یه سوال دیگه هم دارم اگه نخوایم خودمون مطب بزنیم و بخواهیم در مطب یا کلینیک کس دیگه ای کار کنیم باز هم باید پروانه اشتغال بگیریم؟

سلام.میخواستم بدونم در چه شرایطی میتونم مجوز دفتر مشاوره و روانشناسی بگیرم؟ الان لیسانس روانشناسی از دانشگاه آزاد دارم

باسلام. با مدرک کارشناسی شما نمیتونید دفتر روان شناسی و مشاوره تاسیس کنید چون باید حتما عضو نظام روان شناسی باشید،مدرک ارشد داشته باشید،یکی از مقاطع تحصیلی شما یعنی یا کارشناسی یا ارشدتون باید روان شناسی بالینی باشه و همچنین باید پروانه اشتغال هم داشته باشید.موفق باشید.

انواع روانشناسی در رشته انسانی

سلام لطفا جوابمو به ایمیلم ارسال کنید.من الان کلاس نهم هستم برای انتخاب رشته به مشکل های گوناگون برخوردم میخام برم تجربی اما به چیز کم قانع نیستم میترسم پرستار بشم و میخام برم انسانی چون هم به رشته وکالت(کمتر)وبه رشته روانشناسی(بیشتر)علاقه دارم خیلیا رو دیدم که روانشناسی خوندن اما به جایی نرسیدن میخام بپرسم بازار کار و درامد روانشناسی در اینده چقدره؟ایا اینه خوبی داره یا نه؟

سلام من میخواستم بدونم روانشناسی شخصیت کارش چیه؟ ایا مجوز مطب میگیره ؟ و بعد روانشناسی شخصیت ازاد بهتره یا عمومی غیر انتفاعی؟

مرکز مشاوره تحصیلی ایران مشاوره با توجه به نیاز های موجود به مشاوره تحصیلی باکیفیت و کارآمد در سراسر کشور شروع به کار کرد و همیشه کیفیت در مشاوره را مدنظر قرار داده است.این مرکز به عنوان اولین و مجرب ترین مرکز مشاوره تحصیلی با پشتوانه تخصص مشاوران حرفه ای پاسخگوی سوالات تحصیلی شما دوستان عزیز در 7 روز هفته از ساعت 8 صبح الی 12 شب می باشد.شماره تماس ایران مشاوره 9099071647 از طریق تلفن های ثابت در سراسر کشور می باشد

مطالب پر بازدید

روانشناسی یکی از مهم ترین شاخه های علمی است که مرتبط با بدن انسان می شود. این شاخه اطلاعات زیادی در رابطه با شرایط روحی و روانی انسان ها به ما می دهد. قدمت این علم به زمان های بسیار دور باز میگردد و در بسیاری از نوشته ها علم روانشناسی از علم های دیگر مهم تر شناخته شده است.

به کمک این کلینیک تخصصی می تونید بیش از ۷ کیلو در یک دوره (۲۱روزه) وزن کم کنید و به اندام ایده آل خودتون برسید.

پشتیبانی و مشاور رایگان

کاهش وزن تضمینی بدون بازگشت

تعریف و اهداف روانشناسی:
روانشناسی که بررسی و مطالعه علمی رفتار و فرایندهای ذهنی تعریف شده هدفش توصیف، فهم و درک، پیش بینی و کنترل رفتار موجود زنده است.
توصیف:
منظور از توصیف این است که با ثبت دقیق مشاهدات رفتاری، آن چه که اتفاق افتاده یا خواهد افتاد را توصیف، نامگذاری و طبقه بندی کنیم.
فهم و درک:
مقصود از فهم و درک آن است که بتوانیم علل یک رفتار را توضیح دهیم.
پیش بینی:
منظور از پیش بینی آن است که با توصیف و توضیح یک رفتار می توان به پیش بینی رفتار آتی فرد پرداخت.
کنترل:
یعنی هوشیار بودن نسبت به اوضاع و احوال و شرایطی که به شیوه ای قابل پیش بینی، بر رفتار اثر می گذارند.
زمینه های تخصصی روانشناسی:
روانشناسی مانند بسیاری از علوم دارای رشته های فرعی بسیار متنوعی است که ناشی از تأثیر و نفوذ روانشناسی در حوزه های مختلف دانش است به گونه ای که در حال حاضر در انجمن روانشناسی آمریکا حدود ۵۴ کمیته تخصصی در حوزه های مختلف روانشناسی وجود دارد.
برخی از رشته های فرعی روانشناسی به شرح زیر تعریف می گردد.
۱) روانشناسی بالینی: مطالعه رفتار های غیرعادی و نابهنجار به منظور تشخیص و درمان بیماری های روانی.
۲) روانشناسی شناختی: مطالعه تفکر و توانائی های موجود زنده در زمینه پردازش خبر.
۳) روانشناسی مصرف کننده (مشتری): مطالعه فرایند های انتخاب، خرید و استفاده از خدمات و محصولات و مطالعه رفتار خریدار.
۴) روانشناسی فرهنگی: مطالعه شیوه های اثرگذاری فرهنگ، خرده فرهنگ و عضویت در گروه قومی، بر رفتار انسان.
۵) روانشناسی قانونی: مطالعه ابعاد رفتاری نظام قانونی جامعه و اثرات وضع ظاهر متهم بر قضاوت اعضای هیئت منصفه و ویژگی ها و نگرش های اعضای هیئت منصفه بر قضاوت آنها.
۶) روانشناسی جنسیت: مطالعه تفاوت های موجود بین جنس مذکر و مؤنث، کسب هویت جنسی و نقش جنسیت در طول زندگی.
۷) روانشناسی صنعتی سازمانی: مطالعه و بررسی علمی رفتار انسان ها در محیط کار و اثرات متقابل آنها.
۸) روانشناسی کار: روانشناسان اروپایی به جای روانشناسی صنعتی سازمانی ترجیحاً روانشناسی کار را به کار می برند.
۹) روانشناسی شخصیت: مطالعه صفات و پویایی های شخصیتی، تهیه و تدوین نظریه های شخصیت به منظور ارزیابی و طبقه بندی ویژگی های شخصیتی.
۱۰) روانشناسی مدیریت: مطالعه و بررسی عوامل مؤثر بر رهبری و میریت اثربخش و روابط بین مدیران و کارکنان.
۱۱) روانشناسی ورزش: مطالعه ابعاد رفتاری، عاطفی و شناختی موقعیت های ورزشی و استفاده از اصول روانشناسی به منظور بهینه سازی عملکرد و سلامت قهرمانان ورزشی و ورزشکاران.
۱۲) روانشناسی بهره وری: مطالعه عوامل انسانی مؤثر بر دستیابی به بهره وری بهینه شغلی و سازمانی.
۱۳) روانشناسی فضایی: مطالعه رفتار انسان ها در پرواز و محیط های بسته هواپیما و سفینه و مشکلات رفتاری ناشی از زندگی در فضا.
۱۴) روانشناسی نظامی: کاربرد اصول روانشناسی در اوضاعو احوال محیط های ویژه ی نظامی.
۱۵) روانشناسی سیاسی: مطالعه ابعاد روانشناختی رفتار سیاسی و شیوه های بهره گیری رهبران، سیاستمداران و مسئولان از تدابیر و راهبردهای روانشناختی.
۱۶) روانشناسی کارکنان: مطالعه راهکار های مناسب انتخاب کارکنان، مدیریت کارکنان در جهت همکاری با یکدیگر و تشکیل گروه های منسجم اثربخش. (به مرور اصطلاح مدیریت منابع انسانی بیش از روانشناسی کارکنان استفاده می شود.)
۱۷) روانشناسی تبلیغات: مطالعه فنون و اثربخشی تبلیغات در رفتار مصرف کننده و عوامل برانگیزاننده خریداران به خرید کردن.
۱۸) روانشناسی حرفه ای (شغلی): مطالعه استعداد افراد در پذیرش کار و مشاغل مختلف.
۱۹) روانسنجی: مطالعه و بررسی چگونگی سنجش و اندازه گیری ویژگی های روانی.
پاره ای از رشته های فرعی دیگر که تعریف آنها از حوصله این بحث خارج می باشد، عبارتند از:
روانشناسی حیوانی، روانشناسی ژنتیکی، روانشناسی توده ها، روانشناسی آزمایشی، روانشناسی قوم شناسی، روانشناسی زنان، روانشناسی کودک، روانشناسی بلوغ، روانشناسی رشد، روانشناسی تربیتی (آموزشی و پرورشی)، روانشناسی زیستی، روانشناسی اجتماع نگر، روانشناسی تطبیقی، روانشناسی محیط نگر، روانشناسی سلامت، روانشناسی یادگیری، روانشناسی پزشکی، روانشناسی مدرسه، روانشناسی احساس و ادراک، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی سرمایه گذاری، روانشناسی هوافضا، روانشناسی عمومی و …

انواع روانشناسی در رشته انسانی

روانشناسی که بررسی و مطالعه علمی رفتار و فرایندهای ذهنی تعریف شده هدفش توصیف، فهم و درک، پیش بینی و کنترل رفتار موجود زنده است.

منظور از توصیف این است که با ثبت دقیق مشاهدات رفتاری، آن چه که اتفاق افتاده یا خواهد افتاد را توصیف، نامگذاری و طبقه بندی کنیم.

مقصود از فهم و درک آن است که بتوانیم علل یک رفتار را توضیح دهیم.

منظور از پیش بینی آن است که با توصیف و توضیح یک رفتار می توان به پیش بینی رفتار آتی فرد پرداخت.

یعنی هوشیار بودن نسبت به اوضاع و احوال و شرایطی که به شیوه ای قابل پیش بینی، بر رفتار اثر می گذارند.

روانشناسی مانند بسیاری از علوم دارای رشته های فرعی بسیار متنوعی است که ناشی از تأثیر و نفوذ روانشناسی در حوزه های مختلف دانش است به گونه ای که در حال حاضر در انجمن روانشناسی آمریکا حدود ۵۴ کمیته تخصصی در حوزه های مختلف روانشناسی وجود دارد.

۱) روانشناسی بالینی: مطالعه رفتار های غیرعادی و نابهنجار به منظور تشخیص و درمان بیماری های روانی.

۲) روانشناسی شناختی: مطالعه تفکر و توانائی های موجود زنده در زمینه پردازش خبر.

۳) روانشناسی مصرف کننده (مشتری): مطالعه فرایند های انتخاب، خرید و استفاده از خدمات و محصولات و مطالعه رفتار خریدار.

۴) روانشناسی فرهنگی: مطالعه شیوه های اثرگذاری فرهنگ، خرده فرهنگ و عضویت در گروه قومی، بر رفتار انسان.

۵) روانشناسی قانونی: مطالعه ابعاد رفتاری نظام قانونی جامعه و اثرات وضع ظاهر متهم بر قضاوت اعضای هیئت منصفه و ویژگی ها و نگرش های اعضای هیئت منصفه بر قضاوت آنها.

۶) روانشناسی جنسیت: مطالعه تفاوت های موجود بین جنس مذکر و مؤنث، کسب هویت جنسی و نقش جنسیت در طول زندگی.

۷) روانشناسی صنعتی سازمانی: مطالعه و بررسی علمی رفتار انسان ها در محیط کار و اثرات متقابل آنها.

۸) روانشناسی کار: روانشناسان اروپایی به جای روانشناسی صنعتی سازمانی ترجیحاً روانشناسی کار را به کار می برند.

۹) روانشناسی شخصیت: مطالعه صفات و پویایی های شخصیتی، تهیه و تدوین نظریه های شخصیت به منظور ارزیابی و طبقه بندی ویژگی های شخصیتی.

۱۰) روانشناسی مدیریت: مطالعه و بررسی عوامل مؤثر بر رهبری و میریت اثربخش و روابط بین مدیران و کارکنان.

۱۱) روانشناسی ورزش: مطالعه ابعاد رفتاری، عاطفی و شناختی موقعیت های ورزشی و استفاده از اصول روانشناسی به منظور بهینه سازی عملکرد و سلامت قهرمانان ورزشی و ورزشکاران.

۱۲) روانشناسی بهره وری: مطالعه عوامل انسانی مؤثر بر دستیابی به بهره وری بهینه شغلی و سازمانی.

۱۳) روانشناسی فضایی: مطالعه رفتار انسان ها در پرواز و محیط های بسته هواپیما و سفینه و مشکلات رفتاری ناشی از زندگی در فضا.

۱۴) روانشناسی نظامی: کاربرد اصول روانشناسی در اوضاعو احوال محیط های ویژه ی نظامی.

۱۵) روانشناسی سیاسی: مطالعه ابعاد روانشناختی رفتار سیاسی و شیوه های بهره گیری رهبران، سیاستمداران و مسئولان از تدابیر و راهبردهای روانشناختی.

۱۶) روانشناسی کارکنان: مطالعه راهکار های مناسب انتخاب کارکنان، مدیریت کارکنان در جهت همکاری با یکدیگر و تشکیل گروه های منسجم اثربخش. (به مرور اصطلاح مدیریت منابع انسانی بیش از روانشناسی کارکنان استفاده می شود.)

۱۷) روانشناسی تبلیغات: مطالعه فنون و اثربخشی تبلیغات در رفتار مصرف کننده و عوامل برانگیزاننده خریداران به خرید کردن.

۱۸) روانشناسی حرفه ای (شغلی): مطالعه استعداد افراد در پذیرش کار و مشاغل مختلف.

۱۹) روانسنجی: مطالعه و بررسی چگونگی سنجش و اندازه گیری ویژگی های روانی.

روانشناسی حیوانی، روانشناسی ژنتیکی، روانشناسی توده ها، روانشناسی آزمایشی، روانشناسی قوم شناسی، روانشناسی زنان، روانشناسی کودک، روانشناسی بلوغ، روانشناسی رشد، روانشناسی تربیتی (آموزشی و پرورشی)، روانشناسی زیستی، روانشناسی اجتماع نگر، روانشناسی تطبیقی، روانشناسی محیط نگر، روانشناسی سلامت، روانشناسی یادگیری، روانشناسی پزشکی، روانشناسی مدرسه، روانشناسی احساس و ادراک، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی سرمایه گذاری، روانشناسی هوافضا، روانشناسی عمومی و …

مطالب مرتبط

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

استادبانک – انتخاب آنلاین معلم خصوصی – انتخاب آنلاین معلم خصوصی

روانشناسی علم مطالعهٔ رفتار و فرایندهای ذهنِ موجود زنده بخصوص انسان بر اساس روش علمی است. این مقاله به معرفی رشته روانشناسی می پردازد. در یک تعریف ساده ، روانشناسی علم کشف دروغ های است که می گوییم و تعیین حد و مرز راست هاست. رشته روانشناسی یکی از علوم کاربردی می باشد که به یافتن ارتباط ذهن و روح آدمی با مفاهیمی چون رشد، سلامت و رفتار های اجتماعی می پردازد. آغاز روانشناسی بصورت آکادمیک به اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هجدهم بر می گردد اما بصورت رشته ای قابل تحصیل ،رشته نسبتا جدیدی می باشد.

به دلیل اینکه رشته روانشناسی با موضوعات دیگری چون زیست شناسی ، انسان شناسی و جامعه شناسی ارتباط دارد شاخه های جدیدی از این رشته در حال شکل گیری می باشد. برخی از گرایش های رشته روانشناسی که در دانشگاه ها جا افتاده اند و تدریس می شوند به شرح زیر می باشند:

هدف از رشته روانشناسی عمومی ایجاد مهارتهای لازم در نیروهای متخصص در زمینه آموزش و پژوهش می باشد. این شاخه ار رشته روانشناسی عمومی موارد زیر را بررسی می کند:

1-شناخت مسائل روانشناسی

انواع روانشناسی در رشته انسانی

2-چگونگی علل رفتار انسان

3-چگونگی استفاده از روانشناسی در امر آموزش و پرورش

4-شناخت کودکان استثنایی

5- کاربرد روانشناسی در مسائل روانی و حرکتی

شاخه ای از رشته روانشناسی می باشد که در مورد شناخت ناهنجاریهای رفتار انسان و درمان آن کمک می کند. هدف این رشته در کارهای بالینی بیشتر تشخیص ،درمان و پژوهش می باشد. نقش شش گانه روان شناسی بالینی شامل موارد زیر است:

1-ارزیابی و تشخیص

2-مداخله و درمان

3-مشاوره، آموزش و نظارت بر کار روان درمانگر‌ها

4-پژوهش و مدیریت

روانشناسی صنعتی و سازمانی شاخه ای از رشته روانشناسی محسوب مشود که به مطالعه رابطه میان انسان و دنیای کار می پردازد. هدف آن کاربرد علم موجود برای حل مسائل و مشکلات مربوط به کارکنان سازمانهاست.

به کاربرد آمار و سنجش و اندازه گیری در تحقیقات آموزشی و روانشناسی می پردازد. ارزیابی،ارزشیابی ، سنجش ، اندازه گیری ویژگی های رفتاری انسان از کاربردهای این رشته در روانشناسی می باشد. فارغ التحصیلان این رشته باید بتوانند طرح و اجرا آزمونهای استعداد تحصیلی، تفسیر و تحلیل آن ، ارزیابی سیستم های آموزشی و …را انجام بدهند.

علم مطالعه موضوعات ، مشکلات و مسائل مربوط به روانشناسی و جامعه می باشد. به بررسی تاثیر رفتار گروه بر فرد وتاثیر رفتار فرد بر گروه می پردازد. در یک کلام روانشناسی اجتماعی علم مطالعه تعامل بین انسانها می باشد.

روانشناسی تربیتی به مطالعه دین ، فلسفه و نقش آنها در تربیت انسان می پردازد. روان شناسی تربیتی در زمینه های زیر نقش مهمی بر عهده دارد:

1-شناخت شاگردان، تربیت معلمان

2-شناخت فرایند یادگیری

3-پرورش ابزارهای اندازه گیری روانی – تربیتی

4-ارزشیابی یادگیری

شاخه ای از رشته روانشناسی می باشد که به توصیف و تبیین تغییرات در طول زندگی فرد می پردازد. البته تاکید بیشتر آن بر دوران کودکی و نوجوانی می باشد. این رشته برای مطالعه زندگی فرد از رشته های چون زیست شناسی ، جامعه شناسی ،پزشکی و تعلیم و تربیت کمک می گیرد.

شاخه ای از رشته روانشناسی می باشد که به تعریف کلیه ی رفتارهای این کودکان استثنایی می پردازد. از کودکان تیزهوش گرفته تا کودکان عقب مانده ذهنی، کودکان نابینا و ناشنوا ، کودکان دارای مشکلات تکلمی و کودکان دارای ناتوانی حرکتی و ذهنی را شامل می شود. تمامی تعاریف مربوط به پیشگیری ، تشخیص و درمان مشکلات این کودکان مربوط به این علم است.

نویسنده مجله استادبانک

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

اطلاعات نام و ایمیل من را برای ثبت نظر دوباره ذخیره کن

سلام با رتبه ۴۳۸۳ میتونم روانشناسی قبول بشم؟

سلام اره

در کادر زیر نمونه سوال، گام به گام، جزوه، نکات درسی، مشاوره و … را جستجو کنید

حمایت شده توسط پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف

استادبانک مفتخر است که توانسته است، با تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به درجه دانش بنیانی نائل شود

استادبانک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

انواع روانشناسی در رشته انسانی

استادبانک در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است.

استادبانک تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کليه حقوق اين سايت متعلق به گروه استادبانک می باشد.

استادبانک – انتخاب آنلاین معلم خصوصی – انتخاب آنلاین معلم خصوصی

آنچه مطالعه خواهید کرد

در این مطلب و در مصاحبه با خانم نجمیه رستمی (از اساتید استادبانک) به بررسی و معرفی رشته روانشناسی، بازار کار رشته روانشناسی، درامد رشته روانشناسی در ایران، بازار کار رشته روانشناسی، شغل روانشناسی و همچنین به آینده شغلی روانشناسی میپردازیم.

مقدمه مصاحبه:

انواع روانشناسی در رشته انسانی

نام رشته روانشناسی با اینکه به گوش اکثریت افراد رسیده است اما ازنظر ساختار و دانستن تاریخچه روانشناسی، آشنایی افراد با شغل روانشناسی نسبتاً ناشناخته مانده است. از همین جهت برای اکثر افرادی که می‌خواهند در این رشته به تحصیل بپردازند شاید راه آنچنان که باید هموار باشد، نیست. مراکز انتخاب رشته کنکور در تمامی رشته ها (رشته های انسانی ، تجربی یا ریاضی) هم به همین خاطر  تاسیس شدند تا اطلاعات لازم را در خصوص رشته های انسانی به داوطلبین ارائه دهند.

به همین سبب در این مقاله ما به ضمن ارائه‌ی نکاتی، به مصاحبه باخانم نجمیه رستمی (از اساتید برتر استاد بانک) هم در مورد معرفی رشته روانشناسی پرداخته‌ایم. در ادامه خواهید خواند:

سلام من نجمیه رستمی هستم، فوق‌لیسانس رشته روانشناسی از دانشگاه علوم تحقیقات و از اساتید استاد بانک. من قبل از اینکه وارد رشته روانشناسی بشم در یک مرکز توان‌بخشی مشغول بکار بودم. باگذشت زمان و شناخت تاریخچه روانشناسی و آشنایی با رشته روانشناسی عمومی به این گرایش علاقه‌مند شدم. و در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به تحصیل در این رشته مشغول شدم . روانشناسی عمومی ، از گرایش‌های ارشد روانشناسی بود که من اون رو انتخاب کردم.

معرفی رشته روانشناسی و گرایش‌های رشته روانشناسی بحث طولانی و زمان بری هست. ولی اگر بخوام گرایش‌های رشته روانشناسی را به‌طور خلاصه بگم شامل این موارد هست: رشته روانشناسی عمومی، رشته روانشناسی جنایی، رشته روانشناسی صنعتی، رشته روانشناسی مدیریت، رشته مشاوره‌ی مهاجرت ، رشته روانشناسی کودک و رشته روانشناسی شغل .من بعضی از این موارد رو به شما و خواننده‌های عزیز توضیح میدم.

کسانی که رشته روانشناسی عمومی رو انتخاب میکنن در تمامی حیطه‌ها و گرایش‌های رشته روانشناسی میتونند که فعالیت داشته باشن. از مشاوره شغلی و تحصیلی گرفته تا روانشناسی جنایی و غیره.

این زیرشاخه معمولاً در کلانتری‌ها، زندان‌ها، دادگاه‌ها و از همین قبیل جاها کاربرد داره. در رشته روانشناسی جنایی، مشاور یا روانشناس معمولاً با افراد بزهکار برای شناسایی و روانکاوی اونها سرکار داره.

در تمامی محیط‌های صنعتی و کارخانه‌ای به یک مشاور در این زمینه گرایشی که در بازار کار رشته روانشناسی فعال هست نیاز داریم. ما و همکارهای ما در این قسمت به کارگران و مدیران مشاوره میدهیم. همین‌طور در مواقع استخدام نیرو به آنالیز و شخصیت شناسی نیروها می‌پردازیم تا کارفرماها بتونن بهترین و مناسب‌ترین نیرو رو برای جایگاه کاری مد نظرشون انتخاب کنند.

در این زیرشاخه و گرایش وظایف کاری روانشناس درست مثل رشته روانشناسی صنعتی هست. البته در این قسمت حتی روانشناس‌ها و مشاوران درزمینه های تبلیغاتی هم به مدیران و کارگرها مشاوره ارائه میدن. یکی از مثال‌هایی که برای مشاوره‌ی تبلیغاتی میتونم بزنم، همین روانشناسی رنگ‌هاست که در جذب مخاطب برای تبلیغات خیلی جوابگو هست.

مشاوره مهاجرت که خود من هم در همین زمینه فعالیت‌هایی دارم، یکی از گرایش‌های ارشد روانشناسی هست.خیلی از افراد باروحیه‌های فردیشون آشنایی ندارن، ما در این قسمت سعی می‌کنیم ویژگی‌های فردی که قصد مهاجرت داره رو پیدا کنیم و به فرد اطلاع بدیم که آیا محیطی که قصد مهاجرت به اون رو داره مناسب شخصیتش هست یا نه.

دانشگاه تهران و دانشگاه شهید بهشتی از بهترین دانشگاه روانشناسی ایران هستند که این رشته رو ارائه میدن. اما من باید نکته‌ای رو هم اضافه کنم، اون هم این هست که محیط آکادمیک به‌صورت تکی برای وارد شدن به محیط کار کافی نیست. فارغ‌التحصیل‌های این رشته برای موفق‌تر شدن در شغل روانشناسی و داشتن آینده شغلی روانشناسی نیاز شدیدی به کارگاه‌ها و دوره‌های کارآموزی دارن.

کسی که قصد تحصیل در رشته روانشناسی رو داره اول از همه باید خودش رو ازلحاظ روحی با مقابله از مشکلات آماده کنه منظورم این هست که اگر کسی صرفاً رتبه لازم برای رشته روانشناسی رو کسب کرد، الزاماً نمیتونه روانشناس خوبی باشه. نظرات در مورد رشته روانشناسی و اینکه چه افرادی در این رشته موفق هستن ثابت هست. یعنی:

بله حتماً، همونطور که قبلا هم گفتم، بازار کار روانشناسی کاملاً وابسته به کارگاه‌ها و آموزش‌های خارج از محیط دانشگاهی هست. و البته باید کارشون هم در مورد همین رشته روانشناسی باشه. این نکته یادمون باشه که کار کردن در رشته روانشناسی به شرطی سودمند هستش که استادی به‌صورت جدی به راهنمایی اونها درزمینهٔ ی کاریشون بپردازه.

بازار کار رشته روانشناسی و درآمد رشته روانشناسی صرفاً با مدرک لیسانس رونق چندانی نداره. البته یعنی فارغ‌التحصیل کارشناسی مجوز کار درمانگری نداره و تنها میتونن در مهدکودک‌ها و مدارس کار مشاوره‌ای انجام دهند. اما در دوره‌ی فوق‌لیسانس و معرفی رشته روانشناسی به‌طور کامل به دانشجوها، مجوز تأسیس کلینیک، مطب ، مراکز توان‌بخشی و کار های درمانگری رو میدن. هم‌چنین فارغ‌التحصیل‌های رشته روانشناسی، میتونن که در کلینیک های دیگه مشغول به کار بشن.

مهارت‌های عمومی هم درست مثل همون مهارت‌ها و روحیه‌های فردی هست که بچه‌ها باید داشته باشن. یعنی بی طرف و رازدار باشن و از همین قبیل نکات، اما اگر بخوام مهارت‌های علمی و تحصیلی رو توضیح بدم، گذراندن دوره‌های زبان انگلیسی به داوطلبین همه‌ی رشته‌ها ازجمله رشته روانشناسی پیشنهاد میشه. همچنین استفاده از کتاب‌های عمومی و کارگاه‌های آموزشی برای افزایش مهارت‌ها، به دانشجوها خیلی کمک میکنه.

بله خیلی زیاد. ولی به‌صورت تیمی بازدهی بیشتری داره. شغل روانشناسی به‌صورت فردی هزینه‌های زیادی رو به همراه داره که سود زیادی برای فرد به همراه نمیاره. اما در کار تیمی، بازدهی کلینیک خیلی افزایش پیدا میکنه و افرادی که در شغل روانشناسی فعالیت دارن، سود بیشتری میکنن.

قطعاً درامد ماهانه یک روانشناس بالینی در ایران و یا در دیگر گرایش‌های رشته روانشناسی بدون شناخته شدن رضایت بخش نمیشه. با تبلیغات، و معرفی خودشون به مردم ، از طریق ویدئوها، همایش ها و کارگاه های آموزشی رایگان میتونن که افراد رو برای کارهای مشاوره‌ای جذب کنن.

بازار کار رشته روانشناسی در کشورهای اروپایی خیلی بیشتر از ایران هست، البته آمار مراجعه به‌ مشاور و روانشناس برای تمامی گرایش‌های رشته روانشناسی 20 درصد افزایش‌یافته. اما با این وجود کشورهای اروپایی و آمریکایی هم گزینه‌ی خوبی برای ادامه‌ی تحصیل در رشته روانشناسی هستن.آلمان یکی از کشورهاست که دانشجو رشته روانشناسی و روانشناسان رو به‌خوبی جذب میکنه، البته که متقاضی ها باید پایه‌ی فوق لیسانس داشته باشن و دوره‌هایی که در کشور آلمان برگزار میشه رو بگذرونن و به زبان آلمانی هم مسلط باشن.کانادا هم گزینه‌ی خوبی برای مهاجرت در رشته روانشناسی است. البته پایه مدرک باید دکتری باشه و دانشجوها دوره‌های برگزارشده در کشور کانادا رو بگذرونن.

بازار کار رشته روانشناسی در ایران- درآمد و آینده شغلی آن به چه صورت است؟

مثلا بازار کار فارغ التحصیل کارشناسی رشته روانشناسی در ایران به چه صورت است؟

مهارت در هر حرفه و شغلی نیازمند تجربه است. روانشناسی علمی است که بیش از سایر علوم تجربه می طلبد. ابزار کار رشته روانشناسی، علمی است که با تک تک افراد جامعه سرو کار دارد.

این رشته در مقطع لیسانس دارای 3 گرایش روانشناسی بالینی، روانشناسی عمومی، روانسنجی می باشد.

در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های زیر می باشد:

بعد از طی کردن مقطع لیسانس در گرایش روانشناسی عمومی فرد می تواند در این مراکز خدمت کند:

میتواند با اخذ مجوز از بهزیستی اقدام به تاسیس مهد کودک و سرای سالمندان کند.

در رشته روانشناسی بالینی در مقطع لیسانس علاوه بر موارد فوق در این مراکز فرد میتواند خدمت کند:

در رشته روانسنجی در مقطع لیسانس علاوه بر موارد فوق فرد میتواند در کلینیک های مشاوره و مطب به اجرا و تفسیر آزمون بپردازد.

بازار کار رشته روانشناسی در این مقطع در گرایش های روانشناسی عمومی، روانشناسی بالینی، روانشناسی بالینی کودک و نوجوان و روانشناسی شخصیت، یکسان می باشد و به شرح زیر است :

بازار کار رشته روانشناسی در گرایش روانسنجی در مقطع ارشد به شرح زیر می باشد:

بازار کار روانشناسی در رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی که اخیرا به گرایش های روانشناسی اضافه شده است به شرح زیر می باشد:

نویسنده مجله استادبانک

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

انواع روانشناسی در رشته انسانی

اطلاعات نام و ایمیل من را برای ثبت نظر دوباره ذخیره کن

روانشناسی رشته سختی هست؟یا راحت

متوسط

سخته ولی تلاش کنی موفق میشی نسبت به سختیش میرزه

اگر علاقه داشته باشید راحته در ضمن برای زندگی خودتان نیز مفیده

رشته ای نیست که هرکسی از پسش بر بیاد،نیاز به حوصله و صبر و همینطور علاقه زیاد هست

والا من خواهرم تو رشته روانشناسی تحصیل میکنه باید بگم که درساش در حد دبیرستانه شایدم راحت تر ولی به نظر من رشته راحتیه درسیو نداره که حرفی واسه گفتن داشته باشه

شما هروقت تونستی بفهمی چرا درس سخت از نظرت چیه میفهمی روانشناسی آسون یا سخت…

خواهر شما حتما در حد دبیرستان جزوه مینویسه و کتاب میخره شما هم کتاب روانشناسی معتبر بخون بعد نظر بده

اگه میشد بااین کتابهایی که توی دانشگاه میخونن روانشناس بشن که خوب بود.عزیزه من واسه یه روانشناس خوب شدن توی ایران خودت باید بری دنبالش کتاب و کارگاه و طرح و اینیچزا رو گذروند…

شما خودت روانشناسی نمی خونی نمی تونی نظر بدی الزاما استاد ها آسون می گیرن یا جزوه ها خیلی آسون نشون میده دلیل نمیشه که رشته اسونی باشه هر رشته ای سختی خودشو داره… کما اینکه انسان موجودی بسیار پیچیده هست و شناختش کار آسونی نیست !روانشناسی دنیای شیرینیه …مثلاً کسی که هنر می خونه یا تو کارهای گرافیکی یا مثلاً طراحی لباسه نمیشه گفت کارش آسونه چون به نظر من و شما تئوری های که می خونه از یه رشته ی دیگه کمتره(شایدم اینطور نباشه) اونها هم از یه جنبه‌ی دیگه کار سختی رو در پیش دارند پس نمیشه قضاوت کرد!

این بستگی به شما داره که آیا به این رشته علاقه دارید یا نه وگرنه تحصیل براتون بسیار شیرین و لذت بخش خواهد بود باتشکر

با سلام خدمت دوستان عزیز . برادران و خواهران من رشته روانشناسی دارای فارغالتحصیلان بسیار زیادی است که از حجم نیاز جامعه فراتر است با یک نظر به سایت سازمان نظام روان شناسی متوجه خواهید شد که سالانه فقط ۱۰ ال ۲۰ نفر موفق به اخذ مجوز فعالیت می شوند. و این در حالی است که شما روانپزشک نیستید و حق تجویز دارو ندارید برای اینکار باید پزشکی عمومی بخونید بعد روانشناسی… و شما بیشتر نقش مشاور رو دارید. بازار کار این رشته بسیار داغونه حتی با افتتاح مطب به دلایل فرهنگی یا اجتماعی مراجع بسیار کمی خواهید داشت . بهتره وقت خودتونو تلف نکنید و رشته های پزشکی و پیرا پزشکی بخونید و مستقیم برید سر کار و در آمد عالی داشته باشید. . البته میتونید مهد کودک افتتاح کنید و خیلی کارای دیگه…. حال انتخواب با خودتون…

سلام اگر به این رشته علاقه داشته باشی عالیه اما اگر خیر اصلا نباید وارد شد چون باید به انسان ها علاقه داشته باشی و شرایط روحی روانی خودت رو هم در نظر بگیری چون درهر صورت درگیر خواهی شد.از نظر درامد اگر پول برای پیشرفت یا پارتی داری وارد شو ولی اگر از نظر مالی پولی نداری مطمئن باش نه میتونی به راحتی درآمدی کسب کنی، نه میتونی داخل وورک شاپ ها برای پیشرفت خودت شرکت کنی ، و نه میتونی برای بهتر شدن اوضاع روان و درمان روان خودت به یک متخصص حیطه ی خودت مراجعه کنی (چون هر روانشناس هم از نظر قوی شدن در شخصیت و هم بر طرف شدن ابهامات و سوالاتی در جلسات با مرتجعین خودش داره نیاز هست به یک متخصص بالاتر از خودش مراجعه کنه پول که نداشته باشی از این مرحله هم باز می مونی ) این رشته جز رشته های شیکه برای پیشرفت هم خیلی نیاز به پول و پشتوانه هست .

سلام می خواستم بدونم گرفتن لیسانس و فوق لیسانس چقدر طول می کشه

چرا اطلاعات غلط میدین؟ کارشناسی ارشد روانشناسی مهاجرت دیگه چیه؟

ب نظرتون روانشناسی رشته خوبیه یا نه اونم دانشگاه پیام نور

سلام من دانشگاه پیام نور روانشناسی میخونم.به نظر من دانشگاه پیام نور و دولتی و ازاد صرفا یک حرفه . بستگی به خودت داره که چقدر اراده داشته باشی چون روانشناسی کارگاه های زیادی داره و اون هست که حرفی برای گفتن داره . هر دانشگاهی برید لازمه کارگاه بگذرونید و تجربه کسب کنید . البته این نظر شخصی من هست . موفق باشید .

من خودم دانشجوی روانشناسی پیام نورم.رشته ی سختیه.ولی واقعا اگه عاشقش باشی شیرینه.

اره خوبه من خودم پیام نور روانشناسی خوندم هفت ترمه هم تموم شدم

من کارشناسی روان شناسی دارم اما کار پیدا نمیکنم به نظرتون بهترین کاری که میشه با مدرک کارشناسی این رشته انجام داد چیه؟

سلام من کنکوری هستم علاقه دارم ب این رشته بنظرتون این رشته رو انتخاب کنم یا ن تضمین میکنه اینده شغلیمو ؟

روانشناسی تربیتی پس چی میشه؟!

کسی که میخواد مدرک بگیره براش شاید درساش اسون باشه مث گفته ی این دوست عزیزمون ک خواهرش روانشناسی میخونه .ولی کسی که با عشق و علاقه میخونه درس بسیار شیرین و در حد خودش ی مقدار سخته چون با روان انسان سروکار داره .من دانشجوی رشته ی روانشناسی هستم

سلام من کنکوری هستم علاقه خاصی به روان شناسی دارم و کلی کتاب دربارش خوندم خواستم بگم که خانوادم میگن برم تربیت معلمی اما خودم دوست ندارم از اینده شغلی که هم داره اعتماد ندارم من باید چکار کنم

برو دنبال علاقت قطعا اگه علاقه داشته باشی می ترکونی ..

من هم همسن شما هستم و مثل شما به روانشناسی بسیار علاقمندم و از نظر تامین شغلی قصد انتخاب تربیت معلم رو دارم ، میخوام بعد اینکه تربیت معلم رو قبول شدم و لیسانس رو گرفتم برای فوق لیسانس روانشناسی رو انتخاب کنم ، اینجوری به هردو هدف رسیدم ، فکرمیکنم بد نباشه اگر بهش فکرکنید

برو دنبال علاقت ،بیشتر خانواده ها معمولا رشته ای میگن برو که یا اسمش زیاد تو جامعه هست و به قولی پول زیاد داخلشه یا رشته ای که خودشون تو دوران جوانی میخواستن برن ولی نتونستن به هردلیلی و حالا از فرزند میخوان که بره تا کمی خوشنود شن از اینکه خودشون نرفتن ولی حداقل بچه تونسته بره، وقتی علاقه به فلان رشته نداشته باشی و بری هرروزش برات مرگ هست فقط دوست داری زودتر تموم شه ممکنه حتی موفق هم نشی پس برو دنبال علاقت حتی اگه خانوادت راضی هم نشدن در چنین مواردی نباید به حرف خانواده گوش کرد خانواده قابل احترامه ولی قرار نیست حتی از علایقت بخاطرشون بگذری که تهش بشی یه مرده متحرک حسرت زده،علاقت رو دنبال کن تا موفق شی علاقت تو میخوای تو اون رشته تحصیل کنی نه خانواده پس رشته ای برو که دوستش داری نه رشته ای که دوستش دارن❤

سلام.من کنکوری هستم و بین زبان و روانشناسی گیر کردم نمیدونم کدومو بیشتر بخونم روانشناسی رو هم خیلی دوست دارم ولی اطرافیان میگن زبان برو الان من چیکار کنم؟

سلام. به نظرم اول از همه ببینید که خودتون به چی علاقه قلبی دارید. هر رشته‌ای که رو بیشتر دوست دارید انتخاب کنید. مهم نیست زبان باشه یا روانشناسی. اگه با علاقه جلو برید میتونید تو اون رشته پیشرفت کنید و طبیعتا درآمدتون هم خیلی بیشتر میشه.

سلام وقتتون بخیر من دانشجوی روانشناسی عمومی هستم مقطع کارشناسی با تشکر از شما خیلی لذت بردم از نوشته هاتون فقط دو تاسوال داشتم : ۱) برای یادگیری زبان انگلیسی باید به صورت تخصصی باش چون اصطلاحات روانشناسی و تخصصی نیازمندیم من از کجا میتونم ا به ین نوع آموزشگاه ها دسترسی داشته باشم؟ ۲) من ادم درونگرا و دیرجوشی هستم چطور میتونم مهارت ارتباط بر قرار کردن با اطرافیان یا مراجعه کنندمو بدستبیارم و یا ارتقاعش بدم؟

سلام ممون از شما. خوشحالیم که دوست داشتید… ۱. می‌تونید به آموزشگاه‌های زبان انگلیسی شهرتون مراجعه کنید و شرایطتتون رو بهشون توضیح بدید. احتمالا میتونن کمکتون کنن. ۲. به نظرم به عنوان روانشناس خودتون بتونید این موضوع رو حل کنید خیلی بهتره 🙂

سلام دوست عزیزم من در گذشته تجربه ی شما رو داشتم و حتی تا مقطع کاردانی در رشته ای که بهش علاقه ای نداشتم عمرمو و گذروندم و در اخر پشیمون شدم و بر گشتم ب رشته مورد علاقم عزیزم به رشته ی مورد علاقت بپرداز ادم برای بدست اوردن چیزایی که دوست داره باید سختی بکشه و گاهی براش بجنگه اگر به علاقه و تصمیمت مطمئنی بهش بپرداز و اگر مدرک روانشناسی داشنه باشی شما باز هم میتونی تدریس کنی توی همین مقاله و صفحه ای که هستی دربارش نوشته شده امید وارم بهترین تصمیمتو بگیری و موفق باشی

خیلی ممنون بسیار مفید بود و بنده پاسپورت . اقامت کانادا دارم و حتما در انجا به تحصیل خواهم پرداخت ممنون از راهنماییتون

دوستان روانشناسی کار بسیار سخت با درامد کمه، گول ظاهرش رو نخورید اگه دنبال کار راحت و پول هستید، بازار کارش واقعا خرابه، با ارشد دانشگاه دولتی توی کمپ با پارتی تازه کار گیر بیاری اندازه یک کارگر دیپلم بهت نمیدن.انچه شرط بلاغت بود گفتم. یه روز به منم میگفتن با خودم فکر کردم نه من با بقیه فرق می کنم الان بعد کلی زحمت فهمیدم چه اشتباهی کردم.

داداش من ۲۰ سالمه فقط تو سرمه ک مهر وارد دانشگاه بشم فقط دیپلم دارم نابغه نیستم اما بدون مدرک فقط با دانسته های خودم درآمدم از یه دیپلمه بیشتره پس نزن تو ذوق یکی ک دوست داره ب هر سمتی بره حتمن تو نتونستی دلیل نمیشه بقیه ام نتونن

دقیقا. به نظر من هم هر کس به اندازه دیدش‌ به جایگاه خاصی می رسه. مطمئنا اونهایی که در هر شغلی به جایگاه خوبی رسیدن ، دیدشون مثبت بوده و احتمالا با شکست های زیادی مقابله کردند تا بلاخره موفق شدند. دلیل نمیشه یه سری به جایی نرسیدند بقیه هم نرسند.

هرکسی شرایط روحی و استعدادی خودشو داره بالاخره ادم باید زحمت بکشه ولی مفید و کارساز ن فقط صرفا سخت کار کردن بلکه درست کار کردن…

سلام دوستان عزیز ارشد روانشناسی هستم در کل اوضاع کار در همه رشته ها خرابه منجمله روانشناسی. اگه روانشناسی علاقه اول شما هست حتما بهش بپردازید در صورتیکه روانشناس خوبی باشید و شناخته بشید و مراجع زیادی داشته باشید درآمد متوسطی خواهید داشت اما شناخته شدن راه سختی داره. اگه روانشناسی انتخاب اول شما نیست بهتره گزینه های بعدیتون رو بررسی کنید چون درآمد روانشناسی با راه سختی که پیش رو دارید هماهنگی نداره. هنوز ارائه و دریافت خدمات روانشناسی در ایران زیر ساخت کافی نداره. شاید در آینده اوضاع بهتر شه.

سلام…من مشاوره و کمک به دیگران رو خیلی دوست دارم و فکر میکنم تا حدودی در این امر موفق هستم…درباره مشاوره خانواده و تحصیلی و خلاصه مشکلات عادی که در زندگی هر کسی ممکنه پیش بیاد خانواده و دوستان باهام مشورت میکنن و خدارو شکر راضی هستن و این خودش انگیزه ای شده که بخوام در این رشته تحصیل کنم… سوالی که من از دوستان دارم اینه که من با شرایطی که واستون توضیح دادم بهتره رشته روانشناسی بخونم یا مشاوره؟؟؟ واینکه اگر روانشناسی بخونم ایا میتونم در زمینه مشاوره هم فعالیت کنم یا خیر؟؟؟ ممنون میشم پاسخ بدید…

من فوق لیسانس روانشناسی عمومی هستم، لیسانسم هم علوم تربیتی بود.میگن که با یه مقطعه بودن در رشته روانشناسی ممیشه مشاوره در کلینیک داد؟ درسته؟

در کادر زیر نمونه سوال، گام به گام، جزوه، نکات درسی، مشاوره و … را جستجو کنید

حمایت شده توسط پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف

استادبانک مفتخر است که توانسته است، با تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به درجه دانش بنیانی نائل شود

استادبانک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

استادبانک در ستاد ساماندهی پایگاه های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است.

استادبانک تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کليه حقوق اين سايت متعلق به گروه استادبانک می باشد.

شاخه تحصیلی علوم انسانی برای خود به طور مستقل آزمون ورودی و رشته‌هایی در سطح کارشناسی و کاردانی دارد.شاخه تحصیلی علوم انسانی دارای ۵ زیرگروه است.رشته‌های شاخه تحصیلی علوم انسانیزیر گروه ۱رشته زبان و ادبیات فارسیرشته دبیری زبان و ادبیات فارسیرشته زبان و ادبیات عربرشته دبیر زبان و ادبیات عربرشته مترجمی زبان عربیرشته ادبیات و زبان عربیرشته الهیات و معارف اسلامیرشته دبیری الهیات و معارف اسلامیرشته دبیری علوم دینیرشته کارشناسی تربیت مربی عقیدتی و سیاسیرشته کاردانی تربیت معلم قرآنرشته علوم قرآنیرشته علوم اسلامیرشته الهیاترشته معارف اسلامی و ارشادرشته معارف اسلامی و حقوقرشته علوم دینی و معارف اسلامیرشته علوم قرآن و حدیثرشته معارف اسلامی و علوم سیاسیرشته معارف اسلامی و الهیاترشته حقوقرشته علوم قضاییرشته فقه و حقوق اسلامیرشته فقه و حقوق حنفیرشته فقه و حقوق امامیرشته فقه و حقوق شافعیرشته کارشناسی فقهرشته کاردانی امور حقوقی و کنسولیرشته پلیس قضاییرشته حکمت اسلامی و فلسفهرشته فلسفه

زیر گروه ۲

رشته علوم اجتماعیرشته دبیری علوم اجتماعیرشته علوم ارتباطات اجتماعیرشته مددکاری اجتماعیرشته خبرنگاریزیر گروه ۳رشته علوم اقتصادیرشته اقتصاد صنعتیرشته اقتصاد حمل و نقلرشته حسابداریرشته کاردانی امور مالی و مالیاتیرشته امور گمرکیرشته بانکداریرشته امور بانکیرشته صنایع چاپرشته مدیریترشته مدیریت دولتیرشته مدیریت جهانگردیرشته مدیریت مسافرتی و جهانگردیرشته مدیریت صنعتیرشته مدیریت بیمهرشته کاردانی امور بیمهرشته مدیریت بیمه اکورشته خدمات امور اداریرشته مدیریت امور بانکیرشته مدیریت و کمیسر دریاییرشته مدیریت فرهنگی و هنریرشته کارشناسی خبرنگاریرشته کاردانی امور دفتریرشته کارشناسی تولید سیمارشته مدیریت بانکداریرشته مدیریت دفاعیزیر گروه ۴رشته علوم سیاسیرشته روابط سیاسیرشته علوم سیاسی (امنیت ملی)رشته کاردانی عملیات کشوریرشته اطلاعات نظامیرشته علوم انتظامیرشته اطلاعت و ضد اطلاعاترشته جغرافیای سیاسیرشته جغرافیارشته تاریخرشته باستانشناسیرشته آمادزیر گروه ۵رشته روانشناسیرشته علوم تربیتیرشته راهنمایی و مشاورهرشته مطالعات خانوادهرشته کتابداریرشته دبیری تربیت بدنی و علوم ورزشیدروس تخصصی گروه آزمایشی علوم انسانیریاضی – اقتصاد – زبان و ادبیات فارسی – زبان عربی – تاریخ و جغرافیا – علوم اجتماعی – فلسفه و منطق – روانشناسی.دروس تخصصی برای هر رشته‌ای و هر زیر گروهی در کنکور ضریبی متفاوت دارد. دروس عمومیدوس عمومی برای تمام گروه‌های آزمایشی یکی است.زبان و ادبیات فارسی – زبان عربی – فرهنگ و معارف اسلامی – زبان خارجی (انگلیسی، آلمانی، فرانسه، روسی، ایتالیایی)

انواع روانشناسی در رشته انسانی
انواع روانشناسی در رشته انسانی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *