با وجود بچه چطور طلاق بگیرم

 
helpkade
با وجود بچه چطور طلاق بگیرم
با وجود بچه چطور طلاق بگیرم

طلاق نگرفتن به خاطر فرزند

 

 طلاق گرفتن هرگز اسان نیست، به ویژه زمانیکه بچه ها در گیر هستند. اگر زندگی زناشویی به یک زندگی نا به سامان تبدیل شده است، بسياري از والدین بر این باورند که ماندن با هم بخاطر بچه ها میتواند بیشتر از آنکه به نفع آنها باشد به آنها اسیب برساند. در هر صورت، اگر هنوز امیدی به بقای رابطه زناشویی وجود داشته باشد، و هردوی والدین مایل باشند که برای بهبود بخشیدن به رابطه خویش سعی کنند، بچه ها میتوانند از در کنار هم ماندن نهاد خانواده، بسیار سود ببرند. والدین باید شرایط منحصر به فرد خویش را در نظر گرفته و مشخص کنند که کدام انتخاب بهترین اثر را برای خانواده خواهد داشت.

 

عملکرد والدین در موضوع طلاق چه تاثیری روی فرزندان دارد؟

با وجود بچه چطور طلاق بگیرم

پدر و مادری که زندگی را با نزاع ادامه می‌دهند احتمالا طلاق و مسئله حضانت را هم با درگیری ادامه می دهند. همین رفتار هم صدمات جبران ناپذیری روی فرزند ما می گذارد. به دلیل آن که والدین در این شرایط توجهی به نیاز کودکان ندارند و صرفا به دنبال پیروزی و خاتمه دعوا به نفع خود هستند. به احتمال زیاد این وضعیت در ملاقات های پس از طلاق هم ادامه پیدا می کند. بدین ترتیب در این شرایط عملا جدا شدن یا نشدن پدر و مادر تاثیری در شرایط فرزندان ندارد.

 

در نتیجه پدر و مادر باید در موضوع طلاق، منطقی، باملاحظه و هوشمندانه عمل کنند تا دنیای متفاوتی برای فرزندان ایجاد کنند. این که والدین چه طور و چه موقع موضوع طلاق را برای فرزندانشان توضیح دهند تأثير چشمگیر در پذیرش این مسئله توسط فرزندان دارد. بدین ترتیب آينده فرزندان متعلق به نوع عملکرد والدین در موضوع طلاق است. اگر والدین در موضوع طلاق، هوشمندانه و منطقی عمل کنند، طلاق ديگر تبدیل به بحرانی تلخ و نابود کننده برای آنها و فرزندان شان نمی شود.

فرزندان طلاق

 

آیا فرزندان طلاق برای ازدواج گزینه ی مناسبی هستند؟

اصطلاح فرزند طلاق دارای بار منفی است. بسياري از والدین فرزندان خویش را از ارتباط با افرادی که فرزند طلاق هستند منع می کنند. خيلي ها معتقدند زندگی فرزندان طلاق قطعاً منجر به جدایی و طلاق می شود. این اشخاص طلاق را یک ننگ و علامت شکست می دانند. آنها فکر می کنند کسی که فرزند طلاق است، قطعاً در زندگی خویش انسانی شکست خورده و ناموفق است.

 

تمام این تصورات میتواند درست باشد. ولی نمی توان در مورد آنها نظر قطعی داد. همان طور که اشاره گردید عملکرد والدین در مسئله طلاق بسیار حیاتی و تعيين کننده است. بنابراین درصورتی که طلاق درست انجام شده باشد، نباید آنرا بعنوان یک بحران تلخ و نابود کننده به حساب آورد. پس سعی کنیم با شنیدن واژه طلاق روی افراد دیگر برچسب نزنیم و آن فرزندان طلاق را افرادی از پیش شکست خورده تصور نکنیم.

 

جدایی برای کودک همیشه سخت نیست

تنش های شدید و دائمی، خوش آیند هیچ انسان بزرگ سال یا خردسالی نیست. هر انسان سالمی ترجیح می دهد از این شرایط خارج شود. بسياري از اسیب هایی که فرزندان طلاق از جدایی پدرومادرشان می بینند نه به خاطر این است که چرا پدرومادر از هم جداشده اند آن ها نمی گویند ای کاش پدرومادر هرطور شده باهم زندگی می کردند. حسرت بزرگ بچه ها این است که به چه دلیل این تنش ها وجود دارند و چرا پدرومادر خوش‌حالی ندارند.

 

به نظر میرسد که اگر زن وشوهری می خواهند یک رابطه را به خاطر فرزندشان ادامه بدهند ابتدا باید رابطه را از بحران خارج کنند، تغيير کنند و اختلاف و درگیری ها را رفع کنند. اگر میتوانید تغییری در خودتان ایجاد کنید، رابطه را بهبود بدهید و آینه ای برای یک رابطه متمدانه برای فرزندتان باشید باید با هم زندگی کنید و زندگی خودتان و فرزندانتان را بسازید.

 

زمانی که تصمیم به جدایی میگیرید فرزندانتان مهم ترین چیزی هستند که باید به آن توجه کنید. هرچقدر هم که در زندگی مشترکتان مشکل داشته باشید باز هم باید در مورد این مسئله با همسرتان حرف بزنید و اثرات جدایی را بر فرزندانتان بررسی کنید. همچنين این سوالات را از خودتان بپرسید و باتوجه به نیازهای فرزندتان تصمیم درست بگیرید:

 

۱ـ آیا فرزند من متوجه مشکلات زناشویی ما هست؟

۲ـ آیا وی در این منزل و در کنار ما حس امنیت و رفاه می کند؟

۳ـ اگر این تصمیم وی را شوکه می کند؟ آیا او از این تصمیم ناراحت می شود؟

۴ـ کدام مهم تر است؟ خوش‌حالی من؟ خوش‌حالی فرزندم یا حال خوب هردوی ما؟

 

مهم ترین وظیفه شما بعنوان والد این است که امنیت و آسایش فرزندتان را فراهم کنید. اگر شرایط زندگی زناشویی تان این امنیت و رفاه را تامین نمی کند باید به این فکر کنید که به وظیفه تان عمل نکرده اید.

 

چطور تصمیم بگیرید؟

هیچ کارشناس حوزه خانواده به شما توصیه نمی کند با وجود خشونت های رایج در خانواده رابطه زناشویی تان را به خاطر کودکان حفظ کنید. در شرایطی که شما تحت خشونت خانگی قرار دارید تصمیم برای جدایی تلاشی جدّي به خاطر بچه هاست. یکی از دلایلی که بسياري از زن ها و مردها رابطه زناشویی را به بهانه بچه ها ادامه می‌دهند این است که امید به اصلاح و تغيير شریک زندگی شان دارند. رفتارهای خشونت آمیز میتوانند اصلاح شوند. ولی معمولاً به ندرت اشخاص خودشان را تغيير می دهند. بدین ترتیب اگر خشونت بسیار گسترده است، سعی برای تصحیح نتیجه ای نداده است بهترین تصمیمی که میتوانید برای زندگی خودتان و فرزندانتان بگیرید تصمیم و اقدام فوري برای جدایی است.

 

تاثیر طلاق گرفتن والدین بر روی فرزندان

 

آیا این رابطه اصلاح ممکن است؟

زمانی که متوجه می شوید روابط شما رو به وخامت گذاشته است برای درک بهتر شرایطی که در آن قرار دارید و تصمیم درست باید از مشاور خانواده کمک بخواهید. درصورتی که توصیه های مشاور تاثیری در روابط شما نداشته باشد و سعی محسوسی برای تغيير این شرایط نشود تصمیم برای جدایی به احتمال زیاد همان توصیه ای است که مشاوران خانواده در پایان به شما پیشنهاد خواهند داد.

 

مزایای طلاق گرفتن با وجود داشتن فرزند

به راستی طلاق بر روی فرزندان چه تأثیری دارد؟ ادامه به رابطه ای پر از تشنج و خشم بی تردید اثرات جبران ناپذیری بر فرزندان خواهد گذاشت. بسياري از اشخاص توانایی مدیریت این وضعیت را نداشته و نمی توانند محیطی آرام برای خویش و خانواده شان فراهم سازند. شاید جدایی والدین از یکدیگر در این فضای مسموم بتواند بهترین گزینه برای نجات بچه باشد.

 

با وجود بچه چطور طلاق بگیرم

مزایای جدایی والدین از هم با وجود فرزند عبارتند از:

 

۱. عدم یادگیری مهارت های نامناسب زندگی

برخی از متخصصان خانواده بر این باورند که یکی از جدّي ترین خطرها برای فزرندانی که در خانواده ای پر از خشم، سرخوردگی و درد زندگی می کنند این است که مهارت های نامناسب زندگی خانوادگی را یاد گرفته و به نسل بعدی منتقل می کنند. والدینی که نمی توانند تضادهای خویش را شناسایی و آن ها را حل کنند و یا این که یکی از آن ها با شیوه فرزند پروری دیگری مخالف است، باعث ایجاد تأثیرات بد روی کودک می شوند.

 

۲. جلوگیری از خطر نادیده گرفته شدن فرزند

در خانواده هایی که والدین درگیر مشکلات فردی خویش هستند، فرزندانشان با خطر نادیده گرفته شدن روبرو می شوند. این غفلت میتواند فیزیکی( نگذاشتن وقت کافی برای غذای سالم فرزندانشان) یا احساسی( والدینی که با هم در رویدادهای مهم فرزندانشان شرکت نمی کنند و …) باشد.

 

۳. تربیت فرزند در یک خانه

اگر والدین نتوانند با هم و بصورت تأثير گذاری بعنوان پدر و مادر همکاري کنند یا درصورتی که احساس می کنند تربیت فرزندان در دو خانواده بهتر انجام می شود، طلاق گزینه ی بهتری خواهد بود و این مسئله بخاطر فرزندان نباید به تعویق انداخته شود.

 

تحقيقات ماویس هترینگتون و جان کلی نشان می دهد که نزدیک به ۸۰% از همه فرزندان طلاق، شبیه فرزندانی که در خانواده های سالم بزرگ شده اند، خوشحال و موفق هستند؛ بنابراین اگر طلاق و همکاري والدین بعد از آن درست انجام گیرد ، فرزندان میتوانند موفق باشند. چالش کلیدی در این است که اطمینان حاصل شود که پدر و هم مادر میتوانند به خاطر فرزندانشان با یکدیگر همکاري کنند و بطور موثری به تربیت آن ها بپردازند. چنين نگرش و تعهدی، سختی فرآیند طلاق را کم تر نموده و بیش تر تربیت موفق فرزندان را محقق می کند.

 

گردآوری: بخش زناشویی بیتوته

 

دانستنیهای قبل و بعد از ازدواج


یادگیری زبان انگلیسی با اینترنت نیم بها


دندان هات رو درست کن و3ساله پرداخت کن!!


اقساط36ماهه لوازم خانگی بدون پیش پرداخت

مشاهده تمامی مدلهای لوازم خانگی اسنوا/قیمت


بلیطت رو به قیمت لحظه آخر بخر!


اگر شما هم مشکل ملکی دارید تماس بگیرید


دانستنی های سلامت واژن


بهترین راه بهبود کیفیت هوا در خانه


سینما رو به خونت بیار!

طرح فروش اقساط(بدون پیش پرداخت)لوازم خانگی

تور ارزان کیش با رزرواسیون بهترین هتل ها


کلکسیون فرشهای مدرن و کلاسیک برای خرید

بادکنک آرایی واجرای مدرن ترین تم های تولد


جهیزیه ات رو قسطی وبدون پیش پرداخت بخر

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

از وقتی به فکر جدایی افتادی حتما نگرانی نه؟ دلواپسی برای فرزندت مثل خوره به جونت افتاده و همش با این فکر کلنجار میری که بچه من قراره با طلاق چه بلایی سرش بیاد. وقتی بچه داری درد و ناراحتی خودت و نگرانی‌های آینده خودت آخرین چیزیه که بهش فکر می‌کنی. حتی وقتی داری خودت و زندگیتو دوباره از نو می‌سازی تنها انگیزه حرکت و پیشرفتت همون بچه‌ و دلواپسی‌هات برای زندگیشه. واقعیتش اینه که فقط تو نیستی که با این فکر و خیالا داری زندگی می‌کنی. اغلب پدر و مادرهایی که به هر دلیلی زندگیشون به سمت جدایی میره مجبور به سر و کله زدن با این افکارند. نکته اصلی اینجاست که لزوما هر پدر و مادری که کنار فرزندشان هستند خوشبختی آینده او را تضمین نمی‌کنند. و هر بچه ای که در خانواده طلاق رشد کرده قرار نیست آینده تیره و تاری تجربه نماید. بر این اساس در این مقاله قصد داریم. قبل از هر چیز در مورد سخت‌ترین و حساس‌ترین زمان طلاق با وجود فرزند به گفتگو می‌نشینیم سپس برای اینکه بدانید چطور خطرات پیش روی زندگی فرزندتان را به حداقل برسانید مراحل مختلف تصمیم‌گیری به طلاق با وجود فرزند را عنوان می‌کنیم و به زمان در جریان گذاشتن فرزندتان و کارهایی که آسیب کمتری را شامل حال او می‌نماید می‌پردازیم..

فهرست مطالب

شاید اکثر افراد بیاندیشند که مراحل تصمیم‌گیری و در میان‌گذاشتن با فرزندان سخت ترین زمان در روند جدایی است ولی آن‌چه که تحقیقات نشان می‌دهد این است که چه برای پدر و مادر و چه برای فرزندان اولین سال پس از جدایی پر چالش‌ترین و حتی دردناک‌ترین روزها را پشت سر می‌گذارند. اولین سال پس از جدایی سخت ترین دوران برای شما و فرزندتان است چون همه اعضا خانواده نیاز دارند با تغییراتی که پس از جدایی ایجاد شده سازگار شوند. بعلاوه بسیاری از این تغییرات از دست دادن‌هایی است که شما را با چالش‌های زیادی مواجه می‌نماید. کودکان جدایی والدینشان را به طرق گوناگونی تجربه می‌کنند. اگر فرزندتان به طور کلی به سختی با تغییرات کنار می‌آید، باید خودتان را برای تحمل شرایطی دشوارتر آماده کنید.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که یک تا دو سال اول بعد از طلاق والدین سخت‌ترین دوران برای کودکان است و آنها در این دوران دچار خشم، اضطراب، ناراحتی، آشفتگی و ناباوری می‌شوند. بااین حال بسیاری از کودکان این دوران سخت را پشت سر می‌گذارند و دوباره سر پا می‌ایستند. آنها به تغییراتی که در برنامه روزمره‌شان ایجاد شده است، عادت می‌کنند و با شرایط جدید خو می‌گیرند. بااین حال تعدادی از کودکان طلاق هرگز به حالت عادی برنمی‌گردند. با اینکه برای تعداد بسیار کمی چنین اتفاقی می‌افتد، ولی همین درصد اندک اگر پدر و مادری آگاه نداشته باشند، مشکلات مستمر و احتمالاً مادام‌العمری را در پی طلاق والدینشان تجربه می‌کنند.

با وجود بچه چطور طلاق بگیرم

اگر فرزندتان کودکان دیگری را بشناسد که طلاق والدین را تجربه کرده باشند، احتمال این که در دوران طلاق شما گوشه‌گیر شود، کمتر می‌شود. نقش کلیدی را در این زمان شما ایفا می‌کنید ولی، در صورتی‌که رفتار فرزندتان غیرقابل کنترل و خود آسیب رسان بود و یا توانایی مدیریت بی‌تابی های او را نداشتید حتما از مشاور کمک بگیرید.

رادیو عشق شرایطی برای شما فراهم نموده است که در هر موقعیتی که هستید، می‌توانید از مشاورین طلاق کمک بگیرید که به بررسی وضعیت زندگی شما چه پیش از طلاق و چه پس از آن بپردازنند. در این راستا اگر به مرحله ای رسیده اید که می‌خواهید شرایط زندگی خود را در طلاق با فرزند بررسی نمایید، و یا فرزندتان توانایی پذیرش و درک جدایی را ندارد و در ارتباط با او به مشکل خورده‌اید، به‌صورت آنلاین، تلفنی و یا حضوری می‌توانید از مشاوره با مشاورین باتجربه ما بهره‌مند شوید.با شماره تلفن‌ 02146015870 می‌توانید از متخصصین رادیو عشق در این زمینه کمک بگیرید.

قبل از طلاق اغلب تصور درستی از شرایط پس از آن ندارند و شاید حتی دنیای پس از طلاق را یک دنیای رویایی تصور کنند ولی به محض مواجهه با آن از یک طرف درد از دست دادن‌های مکرر زندگی فرد را درگیر می‌کند، از سوی دیگر بیقراری‌های فرزند و غصه خوردن‌های او بیشترین حد ممکن است و اگر در این زمان ندانید چطور زندگیتان را مدیریت کنید و به سازگاری پس از طلاق برسید و چگونه از مراحل مختلف پس از طلاق عبور کنید، احتمالا در ارتباط با فرزندتان هم، ممکن است تصمیماتی بگیرید و یا رفتاری انجام دهید که حس طرد شدگی و رها شدگی را در فرزندتان تبدیل به یک الگوی همیشگی نمایید. استفاده از خدمات تخصصی برای گذر از مراحلی که به شما کمک می‌کند با طلاق کنار بیایید، در بسیاری از مواقع هم برای شما هم برای فرزندتان نقش پیشگیرانه دارد، چرا که پدر و مادری که پس از طلاق سریع‌تر به مرحله پذیرش می‌رسند، سهم خود را می‌پذیرند و در ارتباط با فرزندشان در صدد اثبات خود و تضعیف همسرشان بی نمی‌آیند و با رفتارهای اغراق شده فرزندشان را وارد جنگ‌های نابرابر با همسرشان نمی‌کنند. بررسی کنید که هر کدام چطور می‌توانید از خودتان مراقبت کنید تا تاب‌آوری و قدرتی را که کودک برای کنار آمدن با این تحول مهم به آن نیاز دارد، به او نشان بدهید.

رادیو عشق دوره “بازگشت به زندگی” را برای شما بصورت غیرحضوری برگزار می‌نماید که فرصت بیابید که اطلاعات جامعی از تغییراتی که نیاز دارید، بدست آورید، بدانید پس از جدایی در ذهن و روان شما چه اتفاقاتی خواهد افتاد، و مهم‌تر از همه از راه‌حل‌هایی که برای حل مسائل پیرامون این دوران نیاز دارید، آگاهی ‌یابید. تمرینات عملی این دوره که بر اساس آخرین یافته‌های علم روز دنیا، و استانداردهای انجمن جهانی FLCA  طراحی شده‌اند، به شما این امکان را می‌دهد که به مهارت‌های کاربردی و عملیاتی مجهز شوید بطوریکه، با جلوگیری از آزمون و خطاها و گیر کردن در بن‌بست های این مسیر بتوانید در زمانی کوتاه‌تر به با تصمیمات پخته‌تر نه تنها زندگی فرزندتان را ایمن نمایید بلکه.، به زندگی خود نیز سر و سامانی دوباره دهید و ارتباط بهتری را با فرزندتان بگیرید. این دوره شرایطی برایتان فراهم می‌نماید که به جای کلنجار با احساسات، و افکار ناخوشایند، راه‌های موثری برای زندگی خودتان و نحوه پشتیبانی فرزندتان بیابید. همراهی مشاور اختصاصیتان در عبور از تاریکی های بین مسیر همراهیتان می‌کند که بتوانید آنچه می‌آموزید را به تناسب زندگی خودتان عملیاتی نمایید، و نهایتا در زمانی کوتاه‌تر، آماده می‌شوید که با عزت نفس ببالاتر،زندگی با کیفیت‌تری را برای خود و فرزندتان رقم بزنید.

برخی کارشناسان تعلیم و تربیت یکی از بزرگترین خطرات بزرگ شدن کودکان در خانواده‌هایی مملو از خشم، ناامیدی و درد را این می‌دانند که کودکان امروز و والدین فردا مهارت‌های تربیتی نامناسبی را در چنین محیطی فرامی‌گیرند و این مهارت‌ها را به نسل بعد منتقل می‌کنند. والدینی که نمی‌توانند اختلافاتشان را متمدنانه حل کنند یا دائماً با تصمیم‌های تربیتی همسرشان مخالفت می‌کنند، الگوی نامناسبی برای کودکان هستند و سبک ناکارآمد و آسیب زننده‌ای را به عنوان الگو در اختیار فرزندانشان قرار می‌دهند.

با وجود این‌که طلاق برای خانواده‌ها بسیار سخت است و آنها را در موقعیت ناخوشایندی قرار می‌دهد، اما ادامه دادن زندگی در کنار هم صرفاً به دلیل فرزند داشتن بهترین انتخاب ممکن نیست. کودکانی که در خانه‌هایی مملو از خشونت، جرو بحث مداوم و نارضایتی بزرگ می‌شوند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ناراحتی‌های روانی و مشکلات رفتاری قرار دارند.

به علاوه وقتی والدین کاملاً درگیر مشکلات زناشوییشان هستند، به احتمال زیاد از فرزندانشان غفلت می‌کنند. این بی‌توجهی می‌تواند فیزیکی یا عاطفی باشد؛ برای مثال ممکن است والدین برای تهیه غذاهای سالم وقت نگذارند یا آن‌قدر عصبانی باشند که وظیفه پدر و مادری خود را کاملاً فراموش کنند. شرکت نکردن هم‌زمان پدر و مادر در رخدادهایی که برای کودک مهم است یا تلاش هر کدام برای بیزار کردن کودک از پدر یا مادر مصادیقی از اهمال عاطفی است.

اگر پدر و مادر نتوانند بدون جرو بحث با آرامش در یک خانه در کنار هم زندگی کنند و فرزندانشان را به خوبی تربیت کنند. در اینصورت طلاق گزینه بهتری برای زوج‌هایی است که در خانه‌هایی جداگانه می‌توانند فرزندانشان را موثرتر تربیت کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که تقریباً هشتاد درصد کودکان طلاق در نهایت به اندازه کودکانی که در خانواده‌هایی کامل پرورش می‌یابند، شادی و خوشبختی را در زندگی تجربه می‌کنند و به تدریج به این وضعیت عادت می‌کنند. بنابراین اگر طلاق و تربیت مشترک از خانه‌های جداگانه به خوبی پیش برود، کودکان بدون مشکل بزرگ خواهند شد. این در حالیست که زندگی با پدر و مادری که دائما با هم در حال کشمکش هستند برای سلامت روان فرزندان به مراتب مشکل‌ساز تر است. آنچه موجب می‌شود فرزند شما دچار مشکلاتی که به فرزندان طلاق نسبت می‌دهند شود، خود واقعه طلاق نیست بلکه، اتفاقات قبل و بعد از طلاق و فشارهایی است که پدر و مادر در اختلافات خود به آن‌ها تحمیل می‌کنند. پدر و مادری که می‌توانند علیرغم اختلافاتشان به علاقه فرزندشان به دیگر والد احترام بگذارند، جایگاه او را برای فرزندشان تخریب نکنند، پدر و مادری که اختلافات میان خود را به ارتباط فرزندانشان منتقل نمی‌کنند، می‌توان گفت که از بسیاری از پدر و مادرهای دیگر می‌توانند کاراتر عمل کنند و فرزندانی سالم‌تر رشد دهند.

چالش مهم‌تری که والدین باید بر آن غلبه کنند، این است که مطمئن شوند هر دو نفر می‌توانند با هم برای تربیت درست فرزندشان همکاری کنند. چنین نگرش و تعهدی کمی از درد و ناراحتی فرآیند طلاق کم می‌کند و شرایط را برای پرورش کودکانی موفق کمی آسان‌تر می‌کند.

طلاق با فرزند نیاز به بررسی قدم به قدم دارد، که بتوانید به یک تصمیم‌گیری کم دردسر برسید. برای این تصمیم‌گیری نیاز دارید که مراحل زیر را از سر بگذرانید چراکه علاج واقعه، قبل از وقوع باید کرد. در اینصورت نه تنها از مشکلات بعدی که ممکن است بر سر راه زندگی فرزندتان قرار بگیرد، پیشگیری می‌کنید بلکه، با فراغ بال می‌توانید نگرانی‌های کمتری را با خود حمل کنید و حتی اگر سرنوشت شما و فرزندتان طلاق با فرزند است، بعد از طلاق با خیالی آسوده‌تر بتوانید به بازتعریف خود و زندگیتان بپردازید.

کارشناسان تعلیم و تربیت متفق‌القول معتقدند که کودکان نباید در خانواده‌ای بزرگ شوند که خشونت خانگی مستمر از هر نوعی نسبت به هر یک از افراد خانواده در آن در جریان است. خشونت به رفتاری گفته می‌شود که به منظور ارعاب، منزوی کردن، تحت سلطه درآوردن یا کنترل دیگری به کار برده می‌شود. خشونت گاهی الگویی رفتاری است و گاهی اتفاقی است که فقط برای یک بار رخ داده است. رفتار توهین‌آمیز می‌تواند در کلمات یا اعمال نمود پیدا کند، بی‌اعتنایی و بی‌توجهی نیز نوعی خشونت است. اگر یکی از والدین کودک از او سوءاستفاده جنسی، فیزیکی یا عاطفی کند، طلاق الزامی است. شکی نیست که رفتار توهین‌آمیز را می‌توان تغییر داد یا اصلاح کرد، در عین حال واضح است که چنین تغییراتی به ندرت رخ می‌دهد. برخی والدین پرخاشگر می‌توانند از کمک تخصصی بهره بگیرند، مهارت‌های تربیتی بهتر را یاد بگیرند و رفتار توهین‌آمیز خود را تغییر بدهند؛ چنانچه والد مصمم به تغییر خود باشد، می‌توان طلاق را به تعویق انداخت. اما اگر اثری از تغییر رفتار مشاهده نشود، بهتر است با طلاق از کودک در برابر سوء استفاده محافظت کرد.

یکی از موضوعات کلیدی این است که آیا والدین می‌توانند مشکلات زناشوییشان را به خاطر فرزندانشان کنار بگذارند یا خیر. صرف نظر کردن از یک زندگی مشترک رضایت‌آمیز به خاطر فرزندان فداکاری بزرگی است، که روزی که مرد و زنی تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرد، بطور ضمنی با این از خودگذشتگی موافقت می‌کنند ولی گاهی سطح بالایی از تضاد و ناسازگاری بین والدین وجود می‌آید که هم برای والدین و هم برای کودکان طلاق گزینه بهتری است، چرا که این زندگی مملو از خشم و نفرت چنان عواقب ناخوشایندی را به دنبال دارد که به مراتب زندگی بدون سایه هر دو ترجیح دارد. وقتی پدر و مادر دائماً با هم در حال جرو بحث‌ باشند، زندگی کردن در چنین محیط مسمومی به نفع هیچ کس نیست؛ در واقع طلاق تمام اعضای خانواده را از تحمل استرس و اضطراب مداوم نجات می‌دهد.

شاید پدر و مادر بتوانند با یادگیری مهارت‌های ارتباطی موثر میزان این درگیری‌ها را کم کنند و با ارتباطی بهتر زندگی آرام‌تری برای فرزندشان ایجاد کنند، مطمئنا در محیط امن خانواده و در حضور پدر و مادر بهترین گزینه برای رشد فرزند بحساب می‌آید ولی در بسیاری از مواقع گاهی تفاوت دنیای ذهنی دو نفر و سبک نگاهشان به زندگی هیچوقت اجازه نمی‌دهد آن‌ها به یک اتفاق نظر در مسائل اصلی زندگی برسند بر این مبنا روند تصمیم‌گیری و برنامه ریزی زندگیشان مختل می‌شود و تک‌روی‌هایی که ضرب‌العجل‌ها به زندگیشان تحمیل می‌کند اختلافات ریز و درشت بیشتری را ایجاد می‌نماید. در حالتی دیگر به هر دلیلی طلاق عاطفی بین زوجین آن‌ها را به سمت بی انگیزگی و ناامیدی هدایت می‌کند و در ایفای نقش والدی تاثیرات منفی می‌گذارد چنانکه در تحقیقات آمده است

شرایط پرتنش به افسردگی، اضطراب، استرس و پرخاشگری بیشتر دامن می‌زند. همچنین درصد شیوع مشکلات رفتاری و هیجانی در میان کودکانی که والدینشان از هم طلاق عاطفی گرفته‌اند، بالاتر از کودکانی است که والدینشان رسماً از هم جدا شده‌اند. در هر یک از این شرایط احتمالا با توافق به طلاق لطف بزرگی به فرزند خود می‌کنید.

احتمالاً مهم‌ترین سوالی که باید مطرح شود، این است که آیا زندگی مشترک تا به درجه‌ای آسیب دیده است که دیگر امیدی به نجات آن نباشد یا هنوز می‌توان آن را ترمیم کرد. آیا همسران از مشاور طلاق مجرب و دلسوز، یا اشخاص مطمئن و با صلاحیت دیگر کمک گرفته‌اند؟ زن و شوهر نصایح ارزشمند افراد دلسوز را به کار بسته‌اند؟ آیا زندگی زناشویی به خیانت آلوده شده است؟ آیا همسر خیانتکار تلاش کرده است تا دوباره اعتماد همسرش را به دست بیاورد؟ همسران قبل از طلاق و تحمل استرس فراوان ناشی از جدایی باید هر آنچه در توان دارند، به کار ببندند تا پیوند مقدس ازدواجشان را محکم‌تر کنند. در پایان باید دید که آیا می‌توان زندگی مشترک را نجات داد و از نو ساخت یا خیر. والدین به خاطر فرزندانشان هم که شده باید بر روی ایجاد پیوند جدید و مستحکم‌تر بین پدر و مادر و پایه‌گذاری خانواده‌ای سالم سرمایه‌گذاری کنند.

صحبت درباره طلاق با فرزندان شاید یکی از سخت‌ترین مکالمه‌هایی است که در زندگی داشته‌اید. فرزند شما حق دارد که بداند دور و بر او چه خبر است. زمانی که تصمیمتان برای جدایی قطعی شد نیاز است که این تصمیم را با فرزندتان در میان بگذارید. توجه کنید زمانی که هنوز تردید دارید قرار نیست او را نگران کنید ولی زمانی که روز مشخصی را برای رفتن به دادگاه تعیین کرده‌اید زمانی است که باید فرزندتان را در جریان بگذارید.

شما و همسری که به زودی همسر سابق می‌شوید، باید کنار فرزندتان بنشینید و موقعیت را به او توضیح بدهید. حتی اگر طلاق تصمیم مشترک هر دو همسر نباشد، بهترین کار این است که در مقابل فرزندتان وانمود کنید که جدایی تصمیم هر دو نفرتان است. توصیه می‌کنیم هنگام توضیح دادن تصمیم‌هایی که برای آینده گرفته‌اید، حتی‌الامکان از ضمیر “ما” استفاده کنید. طبیعی است که کودک بخواهد هم پدر و هم مادرش را در کنار خود داشته باشد و دوست داشته باشد که خانواده در کنار هم بمانند. نقش بر آب کردن این رویا بسیار سخت است. باید منتظر گریه کردن، فریاد زدن، فرار کردن به اتاق و به هم کوبیدن در باشید. شما فرزندتان را بهتر از هر فرد دیگری می‌شناسید. به نشانه‌های رفتاری او دقت کنید تا متوجه شوید که آیا لازم است تنهایش بگذارید تا این خبر ناخوشایند را در خلوت خودش هضم کند یا این که باید بغلش کنید و دلداریش بدهید. منطقی است که کودکان به شدت نگران تاثیر جدایی والدین بر زندگیشان باشند.

زمانی که در مورد طلاق صحبت می‌کنید به موارد زیر توجه کنید:

بعد از طلاق هر دو طرف مسئول رسیدگی و تربیت فرزندشان هستند وبا طلاق چنین حقی از هیچ‌یک از شما ساقط نمی‌شود. اگر معتقدید که این فرزند متعلق به شماست باید بپذیرید که علیرغم مشکلاتی که با همسرتان دارید همچنان لازم دارید که در مسائل فرزندتان با وی مشارکت کنید.فقط در این مقطع مراقب باشید به فرزندتان آسیب نرسانید. بعضی بطور ناخودآگاه فرزندشان را دست آویز خشم‌ها و سرخوردگی‌هایی که در زندگی زناشویی تجربه کرده‌اند می‌نمایند. لطفا در این زمان غرور خود را کنار بگذارید و مراقب باشید موارد زیر مانع از تصمیم‌گیری درست برای فرزندتان نشود

با در نظر گرفتن موارد بالا و در حین تصمیم‌گیری برای طلاق لازم است در مورد مسائل کلیدی زندگی فرزندتان تصمیم‌های عاقلانه بگیرید که بتوانید با توجه به شرایط او و توان هر دو نفرتان بهترین گزینه‌ها را در طلاق با فرزند انتخاب کنید و در یک پدر و مادری کردن مشارکتی وارد شوید.

اگر شما و هسمر سابقتان فرزندتان را به طور مشترک بزرگ کنید، هر دو در مراقبت از فرزندتان و تربیت او سهم خواهید داشت. فرزندتان به نوبت با شما و همسر سابقتان زندگی می‌کند. تربیت مشترک صرفاً زمانی ممکن می‌شود که هر دو والد به این کار تمایل داشته باشند. هیچ قانونی درباره تربیت مشترک وجود ندارد و خودتان در چنین موقعیتی باید درباره مسئولیت‌های تربیت فرزندان و نگهداری از آن‌ها تصمیم بگیرید. اگر می‌خواهید هر دو در تربیت فرزندتان مشارکت کنید، باید به اتفاق هم درباره این که کودک چه زمانی با کدامتان زندگی می‌کند و چه کسی چه هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند، تصمیم بگیرید.

در این شرایط بطور واضح میدانید که چطور با همکاری هم آسایش بیشتری برای فرزندتان فراهم کنید. بنابراین زمانی‌که رابطه زناشویی رو به پایان رسیدن است درباره موضوعات کلیدی زیر حتما به توافق برسید.

در قانون کشور ما بطور پیش فرض در قانون حضانت فرزند با پدر است چرا که پیش فرض ذهنی اکثریت بر اینست که زنان احساساتی می‌شوند و هیجانی تصمیم می‌گیرند. امروزه می‌دانیم که این تصور اساسا برگرفته از دید مردسالارانه غالب در اجتماع است و چه بسا زنانی که در این شرایط بسیار سنجیده‌تر عمل می‌کنند. بنابراین مهم‌ترین اصلی که در این زمان باید مورد توجه قرار بگیرد اینست که فردی که از نظر رفتاری توانایی مدیریت هیجانات خود را دارد گزینه بهتری برای پذیرش حضانت محسوب می‌شود. در این‌‌صورت کسی که به رشد خود و هوش هیجانی خود کمک کرده و برای بازسازی زندگی پس از طلاق برنامه عملیاتی دارد گزینه بهتری برای قبول حضانت است. چرا که برای تصمیم‌گیری های اساسی نیاز دارید، خودتان را از ارتباط قبلی و افکار پیرامون آن خلاص کرده باشید. چرایی این گذر به سیستم باورهای شما بازمی‌گردد چرا که در تعریف دنیا و واقعیت‌های آن از فیلتر این سیستم برای تصمیم گیری اتفاده می‌نماید. پس از طلاق در گذر از مراحل مختلفی که پیش رو دارید سیستم باوری شما به شدت دنیا و آدم‌ها را اغراق شده به قضاوت می‌نشیند و تصمیم‌گیری های کلیدی به شدت منع می‌شود. بر این اساس کسی که در این زمان بوسیله کمک‌های تخصصی برای خود شرایط گذر سریعتر را فراهم نماید سریعتر برای زندگی خودش فرصت رشد و پذیرش ایجاد کرده باشد مطمئنا تصمیم‌های پخته‌تری خواهد گرفت.

اینکه چه کسی حضانت فرزند را بهتر بعهده بگیرد یکی از اصلی ترین تصمیماتی است که باید با دقت زیاد به آن رسیدگی کرد و به جای یارگیری شرایط کودکتان را در نظر بگیرید که بتوانید بهترین مراقبت را از او داشته باشید. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کند که بتوانید انتخاب بهتری برای فرزندتان داشته باشید

زمانی که به یکباره پس از طلاق با فرزند او را ترک می‌کنید، این قطع ملاقات، آسیب‌های غیرقابل جبرانی دارد. جدایی از فرزند و محدود کردن دیدار را به یک روز در هفته نه برای شما خوشایند است و نه برای فرزندتان. برای پذیرش شرایط و عادت به دوری از هر یک از شما نیاز است که مرحله به مرحله این ملاقات کمتر شود. بخصوص وقتی فرزند شما کوچکتر است این دیدار را باید به نسبت سن فرزند انعطاف‌پذیر تعریف نمود. حتی برای بچه های زیر 2 سال بطور باشد که بتواند دسترسی بیشتری در نظر گرفت.

در قانون کشور ما مخارج فرزند با پدر تعیین شده ولی بخوبی می‌دانیم که آن‌چه از نظر قانونی تعریف شده سهم کوچکی از مخارج زندگی فرزند را پوشش می‌دهد. در این زمان لازم دارید حتما در این موارد با دقت بیشتری تصمیم‌گیری کنید. این را بدانید که اگر در این زمینه به چارچوب مشخصی نرسیده باشید، زمینه اختلافات زیادی پس از جدایی را ایجاد می‌نمایید و چون فرزندتان موضوع ین بحث‌هاست احتمال تحمیل عذاب وجدان و یا حتی احساس سربار بودن و یا نخواستنی بودن در وی ایجاد شود. بعلاوه والدی که فرزندش با او زندگی می‌کند باید توجه نماید که خواهی نخواهی متحمل خرج‌های مازاد خواهد شد برای همین در مدیریت مخارج حتما این را در نظر بگیرید که از بحث های بعد از آن پیشگیری نمایید.

حال نوبت به آن می‌رسد که برای بعد از جدایی برنامه‌هایی بچینید که شرایط بهتری را برای فرزندتان ایجاد نماید.

بسیار مهم است که در طول این تغییرات ناخوشایند همواره خیر و صلاح فرزندتان را مد نظر داشته باشید. بهتر است شما و همسر سابقتان برای تربیت فرزندتان برنامه‌ریزی کنید و درباره محل زندگی فرزندتان، چگونگی تقسیم مسئولیت‌ها و جزئیات مهم دیگر تصمیم بگیرید. این برنامه باید کاربردی باشد و نیازهای کودک در آن در نظر گرفته شود.

 حتی اگر قرار نیست با فرزندتان زندگی کنید لازم است که در برنامه‌های زندگی او قبول مسئولیت نمایید، چرا که هیچ‌یک از پدر و مادر به تنهایی برای فرزندشان کافی نیستند و قرار نیست نقش والدی خود را با طلاق و دادن حضانت فرزندتان واگذار نمایید. افزون بر این دلتنگی دوری فرزند برایتان زندگی را به شدت سخت می‌نماید، و روند بازسازی پس از طلاق را برایتان پیچیده می‌نماید.

چون والدین اصول و انتظارات معینی را در برنامه‌ تربیتی خود تعریف می‌کنند، بعد از طلاق دچار ناسازگاری و اختلاف کمتری می‌شوند. کاهش ناسازگاری بسیار مهم است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اگر والدین با هم در تربیت فرزندشان همکاری کنند، کودک بهتر می‌تواند با جدایی والدینش کنار بیاید. شرط مفید بودن برنامه تربیتی این است که در آن به جزئیات توجه شده باشد و در عین حال آن‌قدر منعطف باشد که حالتی کاربردی و واقع‌بینانه پیدا کند. هنگام تهیه این برنامه به سن فرزندتان و توانایی خودتان برای همکاری موثر با همسر سابقتان توجه کنید. برنامه تربیتی با تعریف اصول و انتظارات اختلاف و ناسازگاری را به حداقل می‌رساند.

بر اساس شرایط نیاز دارید بعضی حوزه‌ها را بر اساس شرایط و سن فرزندتان منعطف‌تر تعریف نمایید ولی در کل در مورد تحصیلات وی، تفریحاتی که لازم دارد، کلاس‌های فوق برنامه‌اش، حتی سفرهای او باید برنامه ریزی کنید. در این برنامه حتما یک جلسه در سال برای بازبینی برنامه سال بعد بگنجانید و قرارهایی نیز بگذارید که بعدها سوتفاهمی ایجاد نشود. مثلا نحوه خبر دادن شرایط ویژه را تعیین نمایید و یا جایی که قرار است فرزندتان را به همسرتان تحویل دهید. هر چه شفاف تر به جوانب مختلف این برنامه بیاندیشید و در مورد آن‌ها بیشتر به توافق برسید آسایش بیشتری را برای زندگی خودتان و فرزندتان به ارمغان خواهید آورد.

این را هم در نظر بگیرید در مراسم خاص فرزندتان نیاز است که هر دوی شما حضور داشته باشید پس این قانون را هم در برنامه‌های خود در نظر بگیرید و ضمن پذیرش ملاقات وی برای فرزندتان فرصتی ایجاد نمایید که هر دوی شما را علیرغم طلاق و اختلافات بین فردی خودتان در روزهایی چون جشن فارغ التحصیلی، جشن ازدواج و هر روز دیگری که برای فرزندتان خاص تعریف می‌شود، حضور پیدا کنید. اگر قصد ازدواج داشتید هم باید با فرد مورد نظر در این موارد شفاف صحبت کنید که بداند چگونه مسئولیت‌های والدی خود را به انجام می‌رسانید.

با وجود بچه چطور طلاق بگیرم

شکی نیست که از هم پاشیدگی یک زندگی اثرات مخرب و زیان‌باری به خانواده بعنوان کوچک‌ترین ارگان یک اجتماع وارد می‌کند، اما پافشاری بر زندگی‌های پر مشاجره و تنش‌زا برای کودکان بسیار پرمخاطره‌تر است. تنها نمود ظاهری این خانواده‌ها داشتن آن محصول مشترکی به نام فرزند است که رسیدگی آنچنانی هم به او می‌شود. در این راستا اگر زندگی شما دچار چالش‌های پیرامون طلاق است بدانید که بدترین زمان هم برای فرزندان و هم والدین یک تا دو سال پس از طلاق است که مادر و پدری آگاه که به سلامت روان خودشان اهمیت می‌دهند با راهکارهای مناسب می‌توانند سختی های این دوران را برای فرزندشان تسهیل کنند. در این راستا می‌توانید قدم به قدم بدانید چگونه زندگی زناشویی خود را ارزیابی کنید و اگر جایی برای اصلاح مانده به اصلاح آن مبادرت کنید و در صورتی که نمی‌توانید در این ارزیابی به نتیجه رسیدید که طلاق بهترین راهکار ممکن است قدم‌های موثر بعدی را با توجه به شرایط فرزندتان پیش ببرید و به وی در سازگاری با شرایط کمک نمایید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

49 بازدید

284 بازدید

307 بازدید

259 بازدید

460 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

خدا خیرتان بده

سلام دوست گرامی سپاسگزاریم🌹

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمی‌خوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

از وقتی به فکر جدایی افتادی حتما نگرانی نه؟ دلواپسی برای فرزندت مثل خوره به جونت افتاده و همش با این فکر کلنجار میری که بچه من قراره با طلاق چه بلایی سرش بیاد. وقتی بچه داری درد و ناراحتی خودت و نگرانی‌های آینده خودت آخرین چیزیه که بهش فکر می‌کنی. حتی وقتی داری خودت و زندگیتو دوباره از نو می‌سازی تنها انگیزه حرکت و پیشرفتت همون بچه‌ و دلواپسی‌هات برای زندگیشه. واقعیتش اینه که فقط تو نیستی که با این فکر و خیالا داری زندگی می‌کنی. اغلب پدر و مادرهایی که به هر دلیلی زندگیشون به سمت جدایی میره مجبور به سر و کله زدن با این افکارند. نکته اصلی اینجاست که لزوما هر پدر و مادری که کنار فرزندشان هستند خوشبختی آینده او را تضمین نمی‌کنند. و هر بچه ای که در خانواده طلاق رشد کرده قرار نیست آینده تیره و تاری تجربه نماید. بر این اساس در این مقاله قصد داریم. قبل از هر چیز در مورد سخت‌ترین و حساس‌ترین زمان طلاق با وجود فرزند به گفتگو می‌نشینیم سپس برای اینکه بدانید چطور خطرات پیش روی زندگی فرزندتان را به حداقل برسانید مراحل مختلف تصمیم‌گیری به طلاق با وجود فرزند را عنوان می‌کنیم و به زمان در جریان گذاشتن فرزندتان و کارهایی که آسیب کمتری را شامل حال او می‌نماید می‌پردازیم..

فهرست مطالب

شاید اکثر افراد بیاندیشند که مراحل تصمیم‌گیری و در میان‌گذاشتن با فرزندان سخت ترین زمان در روند جدایی است ولی آن‌چه که تحقیقات نشان می‌دهد این است که چه برای پدر و مادر و چه برای فرزندان اولین سال پس از جدایی پر چالش‌ترین و حتی دردناک‌ترین روزها را پشت سر می‌گذارند. اولین سال پس از جدایی سخت ترین دوران برای شما و فرزندتان است چون همه اعضا خانواده نیاز دارند با تغییراتی که پس از جدایی ایجاد شده سازگار شوند. بعلاوه بسیاری از این تغییرات از دست دادن‌هایی است که شما را با چالش‌های زیادی مواجه می‌نماید. کودکان جدایی والدینشان را به طرق گوناگونی تجربه می‌کنند. اگر فرزندتان به طور کلی به سختی با تغییرات کنار می‌آید، باید خودتان را برای تحمل شرایطی دشوارتر آماده کنید.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که یک تا دو سال اول بعد از طلاق والدین سخت‌ترین دوران برای کودکان است و آنها در این دوران دچار خشم، اضطراب، ناراحتی، آشفتگی و ناباوری می‌شوند. بااین حال بسیاری از کودکان این دوران سخت را پشت سر می‌گذارند و دوباره سر پا می‌ایستند. آنها به تغییراتی که در برنامه روزمره‌شان ایجاد شده است، عادت می‌کنند و با شرایط جدید خو می‌گیرند. بااین حال تعدادی از کودکان طلاق هرگز به حالت عادی برنمی‌گردند. با اینکه برای تعداد بسیار کمی چنین اتفاقی می‌افتد، ولی همین درصد اندک اگر پدر و مادری آگاه نداشته باشند، مشکلات مستمر و احتمالاً مادام‌العمری را در پی طلاق والدینشان تجربه می‌کنند.

با وجود بچه چطور طلاق بگیرم

اگر فرزندتان کودکان دیگری را بشناسد که طلاق والدین را تجربه کرده باشند، احتمال این که در دوران طلاق شما گوشه‌گیر شود، کمتر می‌شود. نقش کلیدی را در این زمان شما ایفا می‌کنید ولی، در صورتی‌که رفتار فرزندتان غیرقابل کنترل و خود آسیب رسان بود و یا توانایی مدیریت بی‌تابی های او را نداشتید حتما از مشاور کمک بگیرید.

رادیو عشق شرایطی برای شما فراهم نموده است که در هر موقعیتی که هستید، می‌توانید از مشاورین طلاق کمک بگیرید که به بررسی وضعیت زندگی شما چه پیش از طلاق و چه پس از آن بپردازنند. در این راستا اگر به مرحله ای رسیده اید که می‌خواهید شرایط زندگی خود را در طلاق با فرزند بررسی نمایید، و یا فرزندتان توانایی پذیرش و درک جدایی را ندارد و در ارتباط با او به مشکل خورده‌اید، به‌صورت آنلاین، تلفنی و یا حضوری می‌توانید از مشاوره با مشاورین باتجربه ما بهره‌مند شوید.با شماره تلفن‌ 02146015870 می‌توانید از متخصصین رادیو عشق در این زمینه کمک بگیرید.

قبل از طلاق اغلب تصور درستی از شرایط پس از آن ندارند و شاید حتی دنیای پس از طلاق را یک دنیای رویایی تصور کنند ولی به محض مواجهه با آن از یک طرف درد از دست دادن‌های مکرر زندگی فرد را درگیر می‌کند، از سوی دیگر بیقراری‌های فرزند و غصه خوردن‌های او بیشترین حد ممکن است و اگر در این زمان ندانید چطور زندگیتان را مدیریت کنید و به سازگاری پس از طلاق برسید و چگونه از مراحل مختلف پس از طلاق عبور کنید، احتمالا در ارتباط با فرزندتان هم، ممکن است تصمیماتی بگیرید و یا رفتاری انجام دهید که حس طرد شدگی و رها شدگی را در فرزندتان تبدیل به یک الگوی همیشگی نمایید. استفاده از خدمات تخصصی برای گذر از مراحلی که به شما کمک می‌کند با طلاق کنار بیایید، در بسیاری از مواقع هم برای شما هم برای فرزندتان نقش پیشگیرانه دارد، چرا که پدر و مادری که پس از طلاق سریع‌تر به مرحله پذیرش می‌رسند، سهم خود را می‌پذیرند و در ارتباط با فرزندشان در صدد اثبات خود و تضعیف همسرشان بی نمی‌آیند و با رفتارهای اغراق شده فرزندشان را وارد جنگ‌های نابرابر با همسرشان نمی‌کنند. بررسی کنید که هر کدام چطور می‌توانید از خودتان مراقبت کنید تا تاب‌آوری و قدرتی را که کودک برای کنار آمدن با این تحول مهم به آن نیاز دارد، به او نشان بدهید.

رادیو عشق دوره “بازگشت به زندگی” را برای شما بصورت غیرحضوری برگزار می‌نماید که فرصت بیابید که اطلاعات جامعی از تغییراتی که نیاز دارید، بدست آورید، بدانید پس از جدایی در ذهن و روان شما چه اتفاقاتی خواهد افتاد، و مهم‌تر از همه از راه‌حل‌هایی که برای حل مسائل پیرامون این دوران نیاز دارید، آگاهی ‌یابید. تمرینات عملی این دوره که بر اساس آخرین یافته‌های علم روز دنیا، و استانداردهای انجمن جهانی FLCA  طراحی شده‌اند، به شما این امکان را می‌دهد که به مهارت‌های کاربردی و عملیاتی مجهز شوید بطوریکه، با جلوگیری از آزمون و خطاها و گیر کردن در بن‌بست های این مسیر بتوانید در زمانی کوتاه‌تر به با تصمیمات پخته‌تر نه تنها زندگی فرزندتان را ایمن نمایید بلکه.، به زندگی خود نیز سر و سامانی دوباره دهید و ارتباط بهتری را با فرزندتان بگیرید. این دوره شرایطی برایتان فراهم می‌نماید که به جای کلنجار با احساسات، و افکار ناخوشایند، راه‌های موثری برای زندگی خودتان و نحوه پشتیبانی فرزندتان بیابید. همراهی مشاور اختصاصیتان در عبور از تاریکی های بین مسیر همراهیتان می‌کند که بتوانید آنچه می‌آموزید را به تناسب زندگی خودتان عملیاتی نمایید، و نهایتا در زمانی کوتاه‌تر، آماده می‌شوید که با عزت نفس ببالاتر،زندگی با کیفیت‌تری را برای خود و فرزندتان رقم بزنید.

برخی کارشناسان تعلیم و تربیت یکی از بزرگترین خطرات بزرگ شدن کودکان در خانواده‌هایی مملو از خشم، ناامیدی و درد را این می‌دانند که کودکان امروز و والدین فردا مهارت‌های تربیتی نامناسبی را در چنین محیطی فرامی‌گیرند و این مهارت‌ها را به نسل بعد منتقل می‌کنند. والدینی که نمی‌توانند اختلافاتشان را متمدنانه حل کنند یا دائماً با تصمیم‌های تربیتی همسرشان مخالفت می‌کنند، الگوی نامناسبی برای کودکان هستند و سبک ناکارآمد و آسیب زننده‌ای را به عنوان الگو در اختیار فرزندانشان قرار می‌دهند.

با وجود این‌که طلاق برای خانواده‌ها بسیار سخت است و آنها را در موقعیت ناخوشایندی قرار می‌دهد، اما ادامه دادن زندگی در کنار هم صرفاً به دلیل فرزند داشتن بهترین انتخاب ممکن نیست. کودکانی که در خانه‌هایی مملو از خشونت، جرو بحث مداوم و نارضایتی بزرگ می‌شوند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ناراحتی‌های روانی و مشکلات رفتاری قرار دارند.

به علاوه وقتی والدین کاملاً درگیر مشکلات زناشوییشان هستند، به احتمال زیاد از فرزندانشان غفلت می‌کنند. این بی‌توجهی می‌تواند فیزیکی یا عاطفی باشد؛ برای مثال ممکن است والدین برای تهیه غذاهای سالم وقت نگذارند یا آن‌قدر عصبانی باشند که وظیفه پدر و مادری خود را کاملاً فراموش کنند. شرکت نکردن هم‌زمان پدر و مادر در رخدادهایی که برای کودک مهم است یا تلاش هر کدام برای بیزار کردن کودک از پدر یا مادر مصادیقی از اهمال عاطفی است.

اگر پدر و مادر نتوانند بدون جرو بحث با آرامش در یک خانه در کنار هم زندگی کنند و فرزندانشان را به خوبی تربیت کنند. در اینصورت طلاق گزینه بهتری برای زوج‌هایی است که در خانه‌هایی جداگانه می‌توانند فرزندانشان را موثرتر تربیت کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که تقریباً هشتاد درصد کودکان طلاق در نهایت به اندازه کودکانی که در خانواده‌هایی کامل پرورش می‌یابند، شادی و خوشبختی را در زندگی تجربه می‌کنند و به تدریج به این وضعیت عادت می‌کنند. بنابراین اگر طلاق و تربیت مشترک از خانه‌های جداگانه به خوبی پیش برود، کودکان بدون مشکل بزرگ خواهند شد. این در حالیست که زندگی با پدر و مادری که دائما با هم در حال کشمکش هستند برای سلامت روان فرزندان به مراتب مشکل‌ساز تر است. آنچه موجب می‌شود فرزند شما دچار مشکلاتی که به فرزندان طلاق نسبت می‌دهند شود، خود واقعه طلاق نیست بلکه، اتفاقات قبل و بعد از طلاق و فشارهایی است که پدر و مادر در اختلافات خود به آن‌ها تحمیل می‌کنند. پدر و مادری که می‌توانند علیرغم اختلافاتشان به علاقه فرزندشان به دیگر والد احترام بگذارند، جایگاه او را برای فرزندشان تخریب نکنند، پدر و مادری که اختلافات میان خود را به ارتباط فرزندانشان منتقل نمی‌کنند، می‌توان گفت که از بسیاری از پدر و مادرهای دیگر می‌توانند کاراتر عمل کنند و فرزندانی سالم‌تر رشد دهند.

چالش مهم‌تری که والدین باید بر آن غلبه کنند، این است که مطمئن شوند هر دو نفر می‌توانند با هم برای تربیت درست فرزندشان همکاری کنند. چنین نگرش و تعهدی کمی از درد و ناراحتی فرآیند طلاق کم می‌کند و شرایط را برای پرورش کودکانی موفق کمی آسان‌تر می‌کند.

طلاق با فرزند نیاز به بررسی قدم به قدم دارد، که بتوانید به یک تصمیم‌گیری کم دردسر برسید. برای این تصمیم‌گیری نیاز دارید که مراحل زیر را از سر بگذرانید چراکه علاج واقعه، قبل از وقوع باید کرد. در اینصورت نه تنها از مشکلات بعدی که ممکن است بر سر راه زندگی فرزندتان قرار بگیرد، پیشگیری می‌کنید بلکه، با فراغ بال می‌توانید نگرانی‌های کمتری را با خود حمل کنید و حتی اگر سرنوشت شما و فرزندتان طلاق با فرزند است، بعد از طلاق با خیالی آسوده‌تر بتوانید به بازتعریف خود و زندگیتان بپردازید.

کارشناسان تعلیم و تربیت متفق‌القول معتقدند که کودکان نباید در خانواده‌ای بزرگ شوند که خشونت خانگی مستمر از هر نوعی نسبت به هر یک از افراد خانواده در آن در جریان است. خشونت به رفتاری گفته می‌شود که به منظور ارعاب، منزوی کردن، تحت سلطه درآوردن یا کنترل دیگری به کار برده می‌شود. خشونت گاهی الگویی رفتاری است و گاهی اتفاقی است که فقط برای یک بار رخ داده است. رفتار توهین‌آمیز می‌تواند در کلمات یا اعمال نمود پیدا کند، بی‌اعتنایی و بی‌توجهی نیز نوعی خشونت است. اگر یکی از والدین کودک از او سوءاستفاده جنسی، فیزیکی یا عاطفی کند، طلاق الزامی است. شکی نیست که رفتار توهین‌آمیز را می‌توان تغییر داد یا اصلاح کرد، در عین حال واضح است که چنین تغییراتی به ندرت رخ می‌دهد. برخی والدین پرخاشگر می‌توانند از کمک تخصصی بهره بگیرند، مهارت‌های تربیتی بهتر را یاد بگیرند و رفتار توهین‌آمیز خود را تغییر بدهند؛ چنانچه والد مصمم به تغییر خود باشد، می‌توان طلاق را به تعویق انداخت. اما اگر اثری از تغییر رفتار مشاهده نشود، بهتر است با طلاق از کودک در برابر سوء استفاده محافظت کرد.

یکی از موضوعات کلیدی این است که آیا والدین می‌توانند مشکلات زناشوییشان را به خاطر فرزندانشان کنار بگذارند یا خیر. صرف نظر کردن از یک زندگی مشترک رضایت‌آمیز به خاطر فرزندان فداکاری بزرگی است، که روزی که مرد و زنی تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرد، بطور ضمنی با این از خودگذشتگی موافقت می‌کنند ولی گاهی سطح بالایی از تضاد و ناسازگاری بین والدین وجود می‌آید که هم برای والدین و هم برای کودکان طلاق گزینه بهتری است، چرا که این زندگی مملو از خشم و نفرت چنان عواقب ناخوشایندی را به دنبال دارد که به مراتب زندگی بدون سایه هر دو ترجیح دارد. وقتی پدر و مادر دائماً با هم در حال جرو بحث‌ باشند، زندگی کردن در چنین محیط مسمومی به نفع هیچ کس نیست؛ در واقع طلاق تمام اعضای خانواده را از تحمل استرس و اضطراب مداوم نجات می‌دهد.

شاید پدر و مادر بتوانند با یادگیری مهارت‌های ارتباطی موثر میزان این درگیری‌ها را کم کنند و با ارتباطی بهتر زندگی آرام‌تری برای فرزندشان ایجاد کنند، مطمئنا در محیط امن خانواده و در حضور پدر و مادر بهترین گزینه برای رشد فرزند بحساب می‌آید ولی در بسیاری از مواقع گاهی تفاوت دنیای ذهنی دو نفر و سبک نگاهشان به زندگی هیچوقت اجازه نمی‌دهد آن‌ها به یک اتفاق نظر در مسائل اصلی زندگی برسند بر این مبنا روند تصمیم‌گیری و برنامه ریزی زندگیشان مختل می‌شود و تک‌روی‌هایی که ضرب‌العجل‌ها به زندگیشان تحمیل می‌کند اختلافات ریز و درشت بیشتری را ایجاد می‌نماید. در حالتی دیگر به هر دلیلی طلاق عاطفی بین زوجین آن‌ها را به سمت بی انگیزگی و ناامیدی هدایت می‌کند و در ایفای نقش والدی تاثیرات منفی می‌گذارد چنانکه در تحقیقات آمده است

شرایط پرتنش به افسردگی، اضطراب، استرس و پرخاشگری بیشتر دامن می‌زند. همچنین درصد شیوع مشکلات رفتاری و هیجانی در میان کودکانی که والدینشان از هم طلاق عاطفی گرفته‌اند، بالاتر از کودکانی است که والدینشان رسماً از هم جدا شده‌اند. در هر یک از این شرایط احتمالا با توافق به طلاق لطف بزرگی به فرزند خود می‌کنید.

احتمالاً مهم‌ترین سوالی که باید مطرح شود، این است که آیا زندگی مشترک تا به درجه‌ای آسیب دیده است که دیگر امیدی به نجات آن نباشد یا هنوز می‌توان آن را ترمیم کرد. آیا همسران از مشاور طلاق مجرب و دلسوز، یا اشخاص مطمئن و با صلاحیت دیگر کمک گرفته‌اند؟ زن و شوهر نصایح ارزشمند افراد دلسوز را به کار بسته‌اند؟ آیا زندگی زناشویی به خیانت آلوده شده است؟ آیا همسر خیانتکار تلاش کرده است تا دوباره اعتماد همسرش را به دست بیاورد؟ همسران قبل از طلاق و تحمل استرس فراوان ناشی از جدایی باید هر آنچه در توان دارند، به کار ببندند تا پیوند مقدس ازدواجشان را محکم‌تر کنند. در پایان باید دید که آیا می‌توان زندگی مشترک را نجات داد و از نو ساخت یا خیر. والدین به خاطر فرزندانشان هم که شده باید بر روی ایجاد پیوند جدید و مستحکم‌تر بین پدر و مادر و پایه‌گذاری خانواده‌ای سالم سرمایه‌گذاری کنند.

صحبت درباره طلاق با فرزندان شاید یکی از سخت‌ترین مکالمه‌هایی است که در زندگی داشته‌اید. فرزند شما حق دارد که بداند دور و بر او چه خبر است. زمانی که تصمیمتان برای جدایی قطعی شد نیاز است که این تصمیم را با فرزندتان در میان بگذارید. توجه کنید زمانی که هنوز تردید دارید قرار نیست او را نگران کنید ولی زمانی که روز مشخصی را برای رفتن به دادگاه تعیین کرده‌اید زمانی است که باید فرزندتان را در جریان بگذارید.

شما و همسری که به زودی همسر سابق می‌شوید، باید کنار فرزندتان بنشینید و موقعیت را به او توضیح بدهید. حتی اگر طلاق تصمیم مشترک هر دو همسر نباشد، بهترین کار این است که در مقابل فرزندتان وانمود کنید که جدایی تصمیم هر دو نفرتان است. توصیه می‌کنیم هنگام توضیح دادن تصمیم‌هایی که برای آینده گرفته‌اید، حتی‌الامکان از ضمیر “ما” استفاده کنید. طبیعی است که کودک بخواهد هم پدر و هم مادرش را در کنار خود داشته باشد و دوست داشته باشد که خانواده در کنار هم بمانند. نقش بر آب کردن این رویا بسیار سخت است. باید منتظر گریه کردن، فریاد زدن، فرار کردن به اتاق و به هم کوبیدن در باشید. شما فرزندتان را بهتر از هر فرد دیگری می‌شناسید. به نشانه‌های رفتاری او دقت کنید تا متوجه شوید که آیا لازم است تنهایش بگذارید تا این خبر ناخوشایند را در خلوت خودش هضم کند یا این که باید بغلش کنید و دلداریش بدهید. منطقی است که کودکان به شدت نگران تاثیر جدایی والدین بر زندگیشان باشند.

زمانی که در مورد طلاق صحبت می‌کنید به موارد زیر توجه کنید:

بعد از طلاق هر دو طرف مسئول رسیدگی و تربیت فرزندشان هستند وبا طلاق چنین حقی از هیچ‌یک از شما ساقط نمی‌شود. اگر معتقدید که این فرزند متعلق به شماست باید بپذیرید که علیرغم مشکلاتی که با همسرتان دارید همچنان لازم دارید که در مسائل فرزندتان با وی مشارکت کنید.فقط در این مقطع مراقب باشید به فرزندتان آسیب نرسانید. بعضی بطور ناخودآگاه فرزندشان را دست آویز خشم‌ها و سرخوردگی‌هایی که در زندگی زناشویی تجربه کرده‌اند می‌نمایند. لطفا در این زمان غرور خود را کنار بگذارید و مراقب باشید موارد زیر مانع از تصمیم‌گیری درست برای فرزندتان نشود

با در نظر گرفتن موارد بالا و در حین تصمیم‌گیری برای طلاق لازم است در مورد مسائل کلیدی زندگی فرزندتان تصمیم‌های عاقلانه بگیرید که بتوانید با توجه به شرایط او و توان هر دو نفرتان بهترین گزینه‌ها را در طلاق با فرزند انتخاب کنید و در یک پدر و مادری کردن مشارکتی وارد شوید.

اگر شما و هسمر سابقتان فرزندتان را به طور مشترک بزرگ کنید، هر دو در مراقبت از فرزندتان و تربیت او سهم خواهید داشت. فرزندتان به نوبت با شما و همسر سابقتان زندگی می‌کند. تربیت مشترک صرفاً زمانی ممکن می‌شود که هر دو والد به این کار تمایل داشته باشند. هیچ قانونی درباره تربیت مشترک وجود ندارد و خودتان در چنین موقعیتی باید درباره مسئولیت‌های تربیت فرزندان و نگهداری از آن‌ها تصمیم بگیرید. اگر می‌خواهید هر دو در تربیت فرزندتان مشارکت کنید، باید به اتفاق هم درباره این که کودک چه زمانی با کدامتان زندگی می‌کند و چه کسی چه هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند، تصمیم بگیرید.

در این شرایط بطور واضح میدانید که چطور با همکاری هم آسایش بیشتری برای فرزندتان فراهم کنید. بنابراین زمانی‌که رابطه زناشویی رو به پایان رسیدن است درباره موضوعات کلیدی زیر حتما به توافق برسید.

در قانون کشور ما بطور پیش فرض در قانون حضانت فرزند با پدر است چرا که پیش فرض ذهنی اکثریت بر اینست که زنان احساساتی می‌شوند و هیجانی تصمیم می‌گیرند. امروزه می‌دانیم که این تصور اساسا برگرفته از دید مردسالارانه غالب در اجتماع است و چه بسا زنانی که در این شرایط بسیار سنجیده‌تر عمل می‌کنند. بنابراین مهم‌ترین اصلی که در این زمان باید مورد توجه قرار بگیرد اینست که فردی که از نظر رفتاری توانایی مدیریت هیجانات خود را دارد گزینه بهتری برای پذیرش حضانت محسوب می‌شود. در این‌‌صورت کسی که به رشد خود و هوش هیجانی خود کمک کرده و برای بازسازی زندگی پس از طلاق برنامه عملیاتی دارد گزینه بهتری برای قبول حضانت است. چرا که برای تصمیم‌گیری های اساسی نیاز دارید، خودتان را از ارتباط قبلی و افکار پیرامون آن خلاص کرده باشید. چرایی این گذر به سیستم باورهای شما بازمی‌گردد چرا که در تعریف دنیا و واقعیت‌های آن از فیلتر این سیستم برای تصمیم گیری اتفاده می‌نماید. پس از طلاق در گذر از مراحل مختلفی که پیش رو دارید سیستم باوری شما به شدت دنیا و آدم‌ها را اغراق شده به قضاوت می‌نشیند و تصمیم‌گیری های کلیدی به شدت منع می‌شود. بر این اساس کسی که در این زمان بوسیله کمک‌های تخصصی برای خود شرایط گذر سریعتر را فراهم نماید سریعتر برای زندگی خودش فرصت رشد و پذیرش ایجاد کرده باشد مطمئنا تصمیم‌های پخته‌تری خواهد گرفت.

اینکه چه کسی حضانت فرزند را بهتر بعهده بگیرد یکی از اصلی ترین تصمیماتی است که باید با دقت زیاد به آن رسیدگی کرد و به جای یارگیری شرایط کودکتان را در نظر بگیرید که بتوانید بهترین مراقبت را از او داشته باشید. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کند که بتوانید انتخاب بهتری برای فرزندتان داشته باشید

زمانی که به یکباره پس از طلاق با فرزند او را ترک می‌کنید، این قطع ملاقات، آسیب‌های غیرقابل جبرانی دارد. جدایی از فرزند و محدود کردن دیدار را به یک روز در هفته نه برای شما خوشایند است و نه برای فرزندتان. برای پذیرش شرایط و عادت به دوری از هر یک از شما نیاز است که مرحله به مرحله این ملاقات کمتر شود. بخصوص وقتی فرزند شما کوچکتر است این دیدار را باید به نسبت سن فرزند انعطاف‌پذیر تعریف نمود. حتی برای بچه های زیر 2 سال بطور باشد که بتواند دسترسی بیشتری در نظر گرفت.

در قانون کشور ما مخارج فرزند با پدر تعیین شده ولی بخوبی می‌دانیم که آن‌چه از نظر قانونی تعریف شده سهم کوچکی از مخارج زندگی فرزند را پوشش می‌دهد. در این زمان لازم دارید حتما در این موارد با دقت بیشتری تصمیم‌گیری کنید. این را بدانید که اگر در این زمینه به چارچوب مشخصی نرسیده باشید، زمینه اختلافات زیادی پس از جدایی را ایجاد می‌نمایید و چون فرزندتان موضوع ین بحث‌هاست احتمال تحمیل عذاب وجدان و یا حتی احساس سربار بودن و یا نخواستنی بودن در وی ایجاد شود. بعلاوه والدی که فرزندش با او زندگی می‌کند باید توجه نماید که خواهی نخواهی متحمل خرج‌های مازاد خواهد شد برای همین در مدیریت مخارج حتما این را در نظر بگیرید که از بحث های بعد از آن پیشگیری نمایید.

حال نوبت به آن می‌رسد که برای بعد از جدایی برنامه‌هایی بچینید که شرایط بهتری را برای فرزندتان ایجاد نماید.

بسیار مهم است که در طول این تغییرات ناخوشایند همواره خیر و صلاح فرزندتان را مد نظر داشته باشید. بهتر است شما و همسر سابقتان برای تربیت فرزندتان برنامه‌ریزی کنید و درباره محل زندگی فرزندتان، چگونگی تقسیم مسئولیت‌ها و جزئیات مهم دیگر تصمیم بگیرید. این برنامه باید کاربردی باشد و نیازهای کودک در آن در نظر گرفته شود.

 حتی اگر قرار نیست با فرزندتان زندگی کنید لازم است که در برنامه‌های زندگی او قبول مسئولیت نمایید، چرا که هیچ‌یک از پدر و مادر به تنهایی برای فرزندشان کافی نیستند و قرار نیست نقش والدی خود را با طلاق و دادن حضانت فرزندتان واگذار نمایید. افزون بر این دلتنگی دوری فرزند برایتان زندگی را به شدت سخت می‌نماید، و روند بازسازی پس از طلاق را برایتان پیچیده می‌نماید.

چون والدین اصول و انتظارات معینی را در برنامه‌ تربیتی خود تعریف می‌کنند، بعد از طلاق دچار ناسازگاری و اختلاف کمتری می‌شوند. کاهش ناسازگاری بسیار مهم است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اگر والدین با هم در تربیت فرزندشان همکاری کنند، کودک بهتر می‌تواند با جدایی والدینش کنار بیاید. شرط مفید بودن برنامه تربیتی این است که در آن به جزئیات توجه شده باشد و در عین حال آن‌قدر منعطف باشد که حالتی کاربردی و واقع‌بینانه پیدا کند. هنگام تهیه این برنامه به سن فرزندتان و توانایی خودتان برای همکاری موثر با همسر سابقتان توجه کنید. برنامه تربیتی با تعریف اصول و انتظارات اختلاف و ناسازگاری را به حداقل می‌رساند.

بر اساس شرایط نیاز دارید بعضی حوزه‌ها را بر اساس شرایط و سن فرزندتان منعطف‌تر تعریف نمایید ولی در کل در مورد تحصیلات وی، تفریحاتی که لازم دارد، کلاس‌های فوق برنامه‌اش، حتی سفرهای او باید برنامه ریزی کنید. در این برنامه حتما یک جلسه در سال برای بازبینی برنامه سال بعد بگنجانید و قرارهایی نیز بگذارید که بعدها سوتفاهمی ایجاد نشود. مثلا نحوه خبر دادن شرایط ویژه را تعیین نمایید و یا جایی که قرار است فرزندتان را به همسرتان تحویل دهید. هر چه شفاف تر به جوانب مختلف این برنامه بیاندیشید و در مورد آن‌ها بیشتر به توافق برسید آسایش بیشتری را برای زندگی خودتان و فرزندتان به ارمغان خواهید آورد.

این را هم در نظر بگیرید در مراسم خاص فرزندتان نیاز است که هر دوی شما حضور داشته باشید پس این قانون را هم در برنامه‌های خود در نظر بگیرید و ضمن پذیرش ملاقات وی برای فرزندتان فرصتی ایجاد نمایید که هر دوی شما را علیرغم طلاق و اختلافات بین فردی خودتان در روزهایی چون جشن فارغ التحصیلی، جشن ازدواج و هر روز دیگری که برای فرزندتان خاص تعریف می‌شود، حضور پیدا کنید. اگر قصد ازدواج داشتید هم باید با فرد مورد نظر در این موارد شفاف صحبت کنید که بداند چگونه مسئولیت‌های والدی خود را به انجام می‌رسانید.

با وجود بچه چطور طلاق بگیرم

شکی نیست که از هم پاشیدگی یک زندگی اثرات مخرب و زیان‌باری به خانواده بعنوان کوچک‌ترین ارگان یک اجتماع وارد می‌کند، اما پافشاری بر زندگی‌های پر مشاجره و تنش‌زا برای کودکان بسیار پرمخاطره‌تر است. تنها نمود ظاهری این خانواده‌ها داشتن آن محصول مشترکی به نام فرزند است که رسیدگی آنچنانی هم به او می‌شود. در این راستا اگر زندگی شما دچار چالش‌های پیرامون طلاق است بدانید که بدترین زمان هم برای فرزندان و هم والدین یک تا دو سال پس از طلاق است که مادر و پدری آگاه که به سلامت روان خودشان اهمیت می‌دهند با راهکارهای مناسب می‌توانند سختی های این دوران را برای فرزندشان تسهیل کنند. در این راستا می‌توانید قدم به قدم بدانید چگونه زندگی زناشویی خود را ارزیابی کنید و اگر جایی برای اصلاح مانده به اصلاح آن مبادرت کنید و در صورتی که نمی‌توانید در این ارزیابی به نتیجه رسیدید که طلاق بهترین راهکار ممکن است قدم‌های موثر بعدی را با توجه به شرایط فرزندتان پیش ببرید و به وی در سازگاری با شرایط کمک نمایید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

49 بازدید

284 بازدید

307 بازدید

259 بازدید

460 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

خدا خیرتان بده

سلام دوست گرامی سپاسگزاریم🌹

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمی‌خوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

از وقتی به فکر جدایی افتادی حتما نگرانی نه؟ دلواپسی برای فرزندت مثل خوره به جونت افتاده و همش با این فکر کلنجار میری که بچه من قراره با طلاق چه بلایی سرش بیاد. وقتی بچه داری درد و ناراحتی خودت و نگرانی‌های آینده خودت آخرین چیزیه که بهش فکر می‌کنی. حتی وقتی داری خودت و زندگیتو دوباره از نو می‌سازی تنها انگیزه حرکت و پیشرفتت همون بچه‌ و دلواپسی‌هات برای زندگیشه. واقعیتش اینه که فقط تو نیستی که با این فکر و خیالا داری زندگی می‌کنی. اغلب پدر و مادرهایی که به هر دلیلی زندگیشون به سمت جدایی میره مجبور به سر و کله زدن با این افکارند. نکته اصلی اینجاست که لزوما هر پدر و مادری که کنار فرزندشان هستند خوشبختی آینده او را تضمین نمی‌کنند. و هر بچه ای که در خانواده طلاق رشد کرده قرار نیست آینده تیره و تاری تجربه نماید. بر این اساس در این مقاله قصد داریم. قبل از هر چیز در مورد سخت‌ترین و حساس‌ترین زمان طلاق با وجود فرزند به گفتگو می‌نشینیم سپس برای اینکه بدانید چطور خطرات پیش روی زندگی فرزندتان را به حداقل برسانید مراحل مختلف تصمیم‌گیری به طلاق با وجود فرزند را عنوان می‌کنیم و به زمان در جریان گذاشتن فرزندتان و کارهایی که آسیب کمتری را شامل حال او می‌نماید می‌پردازیم..

فهرست مطالب

شاید اکثر افراد بیاندیشند که مراحل تصمیم‌گیری و در میان‌گذاشتن با فرزندان سخت ترین زمان در روند جدایی است ولی آن‌چه که تحقیقات نشان می‌دهد این است که چه برای پدر و مادر و چه برای فرزندان اولین سال پس از جدایی پر چالش‌ترین و حتی دردناک‌ترین روزها را پشت سر می‌گذارند. اولین سال پس از جدایی سخت ترین دوران برای شما و فرزندتان است چون همه اعضا خانواده نیاز دارند با تغییراتی که پس از جدایی ایجاد شده سازگار شوند. بعلاوه بسیاری از این تغییرات از دست دادن‌هایی است که شما را با چالش‌های زیادی مواجه می‌نماید. کودکان جدایی والدینشان را به طرق گوناگونی تجربه می‌کنند. اگر فرزندتان به طور کلی به سختی با تغییرات کنار می‌آید، باید خودتان را برای تحمل شرایطی دشوارتر آماده کنید.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که یک تا دو سال اول بعد از طلاق والدین سخت‌ترین دوران برای کودکان است و آنها در این دوران دچار خشم، اضطراب، ناراحتی، آشفتگی و ناباوری می‌شوند. بااین حال بسیاری از کودکان این دوران سخت را پشت سر می‌گذارند و دوباره سر پا می‌ایستند. آنها به تغییراتی که در برنامه روزمره‌شان ایجاد شده است، عادت می‌کنند و با شرایط جدید خو می‌گیرند. بااین حال تعدادی از کودکان طلاق هرگز به حالت عادی برنمی‌گردند. با اینکه برای تعداد بسیار کمی چنین اتفاقی می‌افتد، ولی همین درصد اندک اگر پدر و مادری آگاه نداشته باشند، مشکلات مستمر و احتمالاً مادام‌العمری را در پی طلاق والدینشان تجربه می‌کنند.

با وجود بچه چطور طلاق بگیرم

اگر فرزندتان کودکان دیگری را بشناسد که طلاق والدین را تجربه کرده باشند، احتمال این که در دوران طلاق شما گوشه‌گیر شود، کمتر می‌شود. نقش کلیدی را در این زمان شما ایفا می‌کنید ولی، در صورتی‌که رفتار فرزندتان غیرقابل کنترل و خود آسیب رسان بود و یا توانایی مدیریت بی‌تابی های او را نداشتید حتما از مشاور کمک بگیرید.

رادیو عشق شرایطی برای شما فراهم نموده است که در هر موقعیتی که هستید، می‌توانید از مشاورین طلاق کمک بگیرید که به بررسی وضعیت زندگی شما چه پیش از طلاق و چه پس از آن بپردازنند. در این راستا اگر به مرحله ای رسیده اید که می‌خواهید شرایط زندگی خود را در طلاق با فرزند بررسی نمایید، و یا فرزندتان توانایی پذیرش و درک جدایی را ندارد و در ارتباط با او به مشکل خورده‌اید، به‌صورت آنلاین، تلفنی و یا حضوری می‌توانید از مشاوره با مشاورین باتجربه ما بهره‌مند شوید.با شماره تلفن‌ 02146015870 می‌توانید از متخصصین رادیو عشق در این زمینه کمک بگیرید.

قبل از طلاق اغلب تصور درستی از شرایط پس از آن ندارند و شاید حتی دنیای پس از طلاق را یک دنیای رویایی تصور کنند ولی به محض مواجهه با آن از یک طرف درد از دست دادن‌های مکرر زندگی فرد را درگیر می‌کند، از سوی دیگر بیقراری‌های فرزند و غصه خوردن‌های او بیشترین حد ممکن است و اگر در این زمان ندانید چطور زندگیتان را مدیریت کنید و به سازگاری پس از طلاق برسید و چگونه از مراحل مختلف پس از طلاق عبور کنید، احتمالا در ارتباط با فرزندتان هم، ممکن است تصمیماتی بگیرید و یا رفتاری انجام دهید که حس طرد شدگی و رها شدگی را در فرزندتان تبدیل به یک الگوی همیشگی نمایید. استفاده از خدمات تخصصی برای گذر از مراحلی که به شما کمک می‌کند با طلاق کنار بیایید، در بسیاری از مواقع هم برای شما هم برای فرزندتان نقش پیشگیرانه دارد، چرا که پدر و مادری که پس از طلاق سریع‌تر به مرحله پذیرش می‌رسند، سهم خود را می‌پذیرند و در ارتباط با فرزندشان در صدد اثبات خود و تضعیف همسرشان بی نمی‌آیند و با رفتارهای اغراق شده فرزندشان را وارد جنگ‌های نابرابر با همسرشان نمی‌کنند. بررسی کنید که هر کدام چطور می‌توانید از خودتان مراقبت کنید تا تاب‌آوری و قدرتی را که کودک برای کنار آمدن با این تحول مهم به آن نیاز دارد، به او نشان بدهید.

رادیو عشق دوره “بازگشت به زندگی” را برای شما بصورت غیرحضوری برگزار می‌نماید که فرصت بیابید که اطلاعات جامعی از تغییراتی که نیاز دارید، بدست آورید، بدانید پس از جدایی در ذهن و روان شما چه اتفاقاتی خواهد افتاد، و مهم‌تر از همه از راه‌حل‌هایی که برای حل مسائل پیرامون این دوران نیاز دارید، آگاهی ‌یابید. تمرینات عملی این دوره که بر اساس آخرین یافته‌های علم روز دنیا، و استانداردهای انجمن جهانی FLCA  طراحی شده‌اند، به شما این امکان را می‌دهد که به مهارت‌های کاربردی و عملیاتی مجهز شوید بطوریکه، با جلوگیری از آزمون و خطاها و گیر کردن در بن‌بست های این مسیر بتوانید در زمانی کوتاه‌تر به با تصمیمات پخته‌تر نه تنها زندگی فرزندتان را ایمن نمایید بلکه.، به زندگی خود نیز سر و سامانی دوباره دهید و ارتباط بهتری را با فرزندتان بگیرید. این دوره شرایطی برایتان فراهم می‌نماید که به جای کلنجار با احساسات، و افکار ناخوشایند، راه‌های موثری برای زندگی خودتان و نحوه پشتیبانی فرزندتان بیابید. همراهی مشاور اختصاصیتان در عبور از تاریکی های بین مسیر همراهیتان می‌کند که بتوانید آنچه می‌آموزید را به تناسب زندگی خودتان عملیاتی نمایید، و نهایتا در زمانی کوتاه‌تر، آماده می‌شوید که با عزت نفس ببالاتر،زندگی با کیفیت‌تری را برای خود و فرزندتان رقم بزنید.

برخی کارشناسان تعلیم و تربیت یکی از بزرگترین خطرات بزرگ شدن کودکان در خانواده‌هایی مملو از خشم، ناامیدی و درد را این می‌دانند که کودکان امروز و والدین فردا مهارت‌های تربیتی نامناسبی را در چنین محیطی فرامی‌گیرند و این مهارت‌ها را به نسل بعد منتقل می‌کنند. والدینی که نمی‌توانند اختلافاتشان را متمدنانه حل کنند یا دائماً با تصمیم‌های تربیتی همسرشان مخالفت می‌کنند، الگوی نامناسبی برای کودکان هستند و سبک ناکارآمد و آسیب زننده‌ای را به عنوان الگو در اختیار فرزندانشان قرار می‌دهند.

با وجود این‌که طلاق برای خانواده‌ها بسیار سخت است و آنها را در موقعیت ناخوشایندی قرار می‌دهد، اما ادامه دادن زندگی در کنار هم صرفاً به دلیل فرزند داشتن بهترین انتخاب ممکن نیست. کودکانی که در خانه‌هایی مملو از خشونت، جرو بحث مداوم و نارضایتی بزرگ می‌شوند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ناراحتی‌های روانی و مشکلات رفتاری قرار دارند.

به علاوه وقتی والدین کاملاً درگیر مشکلات زناشوییشان هستند، به احتمال زیاد از فرزندانشان غفلت می‌کنند. این بی‌توجهی می‌تواند فیزیکی یا عاطفی باشد؛ برای مثال ممکن است والدین برای تهیه غذاهای سالم وقت نگذارند یا آن‌قدر عصبانی باشند که وظیفه پدر و مادری خود را کاملاً فراموش کنند. شرکت نکردن هم‌زمان پدر و مادر در رخدادهایی که برای کودک مهم است یا تلاش هر کدام برای بیزار کردن کودک از پدر یا مادر مصادیقی از اهمال عاطفی است.

اگر پدر و مادر نتوانند بدون جرو بحث با آرامش در یک خانه در کنار هم زندگی کنند و فرزندانشان را به خوبی تربیت کنند. در اینصورت طلاق گزینه بهتری برای زوج‌هایی است که در خانه‌هایی جداگانه می‌توانند فرزندانشان را موثرتر تربیت کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که تقریباً هشتاد درصد کودکان طلاق در نهایت به اندازه کودکانی که در خانواده‌هایی کامل پرورش می‌یابند، شادی و خوشبختی را در زندگی تجربه می‌کنند و به تدریج به این وضعیت عادت می‌کنند. بنابراین اگر طلاق و تربیت مشترک از خانه‌های جداگانه به خوبی پیش برود، کودکان بدون مشکل بزرگ خواهند شد. این در حالیست که زندگی با پدر و مادری که دائما با هم در حال کشمکش هستند برای سلامت روان فرزندان به مراتب مشکل‌ساز تر است. آنچه موجب می‌شود فرزند شما دچار مشکلاتی که به فرزندان طلاق نسبت می‌دهند شود، خود واقعه طلاق نیست بلکه، اتفاقات قبل و بعد از طلاق و فشارهایی است که پدر و مادر در اختلافات خود به آن‌ها تحمیل می‌کنند. پدر و مادری که می‌توانند علیرغم اختلافاتشان به علاقه فرزندشان به دیگر والد احترام بگذارند، جایگاه او را برای فرزندشان تخریب نکنند، پدر و مادری که اختلافات میان خود را به ارتباط فرزندانشان منتقل نمی‌کنند، می‌توان گفت که از بسیاری از پدر و مادرهای دیگر می‌توانند کاراتر عمل کنند و فرزندانی سالم‌تر رشد دهند.

چالش مهم‌تری که والدین باید بر آن غلبه کنند، این است که مطمئن شوند هر دو نفر می‌توانند با هم برای تربیت درست فرزندشان همکاری کنند. چنین نگرش و تعهدی کمی از درد و ناراحتی فرآیند طلاق کم می‌کند و شرایط را برای پرورش کودکانی موفق کمی آسان‌تر می‌کند.

طلاق با فرزند نیاز به بررسی قدم به قدم دارد، که بتوانید به یک تصمیم‌گیری کم دردسر برسید. برای این تصمیم‌گیری نیاز دارید که مراحل زیر را از سر بگذرانید چراکه علاج واقعه، قبل از وقوع باید کرد. در اینصورت نه تنها از مشکلات بعدی که ممکن است بر سر راه زندگی فرزندتان قرار بگیرد، پیشگیری می‌کنید بلکه، با فراغ بال می‌توانید نگرانی‌های کمتری را با خود حمل کنید و حتی اگر سرنوشت شما و فرزندتان طلاق با فرزند است، بعد از طلاق با خیالی آسوده‌تر بتوانید به بازتعریف خود و زندگیتان بپردازید.

کارشناسان تعلیم و تربیت متفق‌القول معتقدند که کودکان نباید در خانواده‌ای بزرگ شوند که خشونت خانگی مستمر از هر نوعی نسبت به هر یک از افراد خانواده در آن در جریان است. خشونت به رفتاری گفته می‌شود که به منظور ارعاب، منزوی کردن، تحت سلطه درآوردن یا کنترل دیگری به کار برده می‌شود. خشونت گاهی الگویی رفتاری است و گاهی اتفاقی است که فقط برای یک بار رخ داده است. رفتار توهین‌آمیز می‌تواند در کلمات یا اعمال نمود پیدا کند، بی‌اعتنایی و بی‌توجهی نیز نوعی خشونت است. اگر یکی از والدین کودک از او سوءاستفاده جنسی، فیزیکی یا عاطفی کند، طلاق الزامی است. شکی نیست که رفتار توهین‌آمیز را می‌توان تغییر داد یا اصلاح کرد، در عین حال واضح است که چنین تغییراتی به ندرت رخ می‌دهد. برخی والدین پرخاشگر می‌توانند از کمک تخصصی بهره بگیرند، مهارت‌های تربیتی بهتر را یاد بگیرند و رفتار توهین‌آمیز خود را تغییر بدهند؛ چنانچه والد مصمم به تغییر خود باشد، می‌توان طلاق را به تعویق انداخت. اما اگر اثری از تغییر رفتار مشاهده نشود، بهتر است با طلاق از کودک در برابر سوء استفاده محافظت کرد.

یکی از موضوعات کلیدی این است که آیا والدین می‌توانند مشکلات زناشوییشان را به خاطر فرزندانشان کنار بگذارند یا خیر. صرف نظر کردن از یک زندگی مشترک رضایت‌آمیز به خاطر فرزندان فداکاری بزرگی است، که روزی که مرد و زنی تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرد، بطور ضمنی با این از خودگذشتگی موافقت می‌کنند ولی گاهی سطح بالایی از تضاد و ناسازگاری بین والدین وجود می‌آید که هم برای والدین و هم برای کودکان طلاق گزینه بهتری است، چرا که این زندگی مملو از خشم و نفرت چنان عواقب ناخوشایندی را به دنبال دارد که به مراتب زندگی بدون سایه هر دو ترجیح دارد. وقتی پدر و مادر دائماً با هم در حال جرو بحث‌ باشند، زندگی کردن در چنین محیط مسمومی به نفع هیچ کس نیست؛ در واقع طلاق تمام اعضای خانواده را از تحمل استرس و اضطراب مداوم نجات می‌دهد.

شاید پدر و مادر بتوانند با یادگیری مهارت‌های ارتباطی موثر میزان این درگیری‌ها را کم کنند و با ارتباطی بهتر زندگی آرام‌تری برای فرزندشان ایجاد کنند، مطمئنا در محیط امن خانواده و در حضور پدر و مادر بهترین گزینه برای رشد فرزند بحساب می‌آید ولی در بسیاری از مواقع گاهی تفاوت دنیای ذهنی دو نفر و سبک نگاهشان به زندگی هیچوقت اجازه نمی‌دهد آن‌ها به یک اتفاق نظر در مسائل اصلی زندگی برسند بر این مبنا روند تصمیم‌گیری و برنامه ریزی زندگیشان مختل می‌شود و تک‌روی‌هایی که ضرب‌العجل‌ها به زندگیشان تحمیل می‌کند اختلافات ریز و درشت بیشتری را ایجاد می‌نماید. در حالتی دیگر به هر دلیلی طلاق عاطفی بین زوجین آن‌ها را به سمت بی انگیزگی و ناامیدی هدایت می‌کند و در ایفای نقش والدی تاثیرات منفی می‌گذارد چنانکه در تحقیقات آمده است

شرایط پرتنش به افسردگی، اضطراب، استرس و پرخاشگری بیشتر دامن می‌زند. همچنین درصد شیوع مشکلات رفتاری و هیجانی در میان کودکانی که والدینشان از هم طلاق عاطفی گرفته‌اند، بالاتر از کودکانی است که والدینشان رسماً از هم جدا شده‌اند. در هر یک از این شرایط احتمالا با توافق به طلاق لطف بزرگی به فرزند خود می‌کنید.

احتمالاً مهم‌ترین سوالی که باید مطرح شود، این است که آیا زندگی مشترک تا به درجه‌ای آسیب دیده است که دیگر امیدی به نجات آن نباشد یا هنوز می‌توان آن را ترمیم کرد. آیا همسران از مشاور طلاق مجرب و دلسوز، یا اشخاص مطمئن و با صلاحیت دیگر کمک گرفته‌اند؟ زن و شوهر نصایح ارزشمند افراد دلسوز را به کار بسته‌اند؟ آیا زندگی زناشویی به خیانت آلوده شده است؟ آیا همسر خیانتکار تلاش کرده است تا دوباره اعتماد همسرش را به دست بیاورد؟ همسران قبل از طلاق و تحمل استرس فراوان ناشی از جدایی باید هر آنچه در توان دارند، به کار ببندند تا پیوند مقدس ازدواجشان را محکم‌تر کنند. در پایان باید دید که آیا می‌توان زندگی مشترک را نجات داد و از نو ساخت یا خیر. والدین به خاطر فرزندانشان هم که شده باید بر روی ایجاد پیوند جدید و مستحکم‌تر بین پدر و مادر و پایه‌گذاری خانواده‌ای سالم سرمایه‌گذاری کنند.

صحبت درباره طلاق با فرزندان شاید یکی از سخت‌ترین مکالمه‌هایی است که در زندگی داشته‌اید. فرزند شما حق دارد که بداند دور و بر او چه خبر است. زمانی که تصمیمتان برای جدایی قطعی شد نیاز است که این تصمیم را با فرزندتان در میان بگذارید. توجه کنید زمانی که هنوز تردید دارید قرار نیست او را نگران کنید ولی زمانی که روز مشخصی را برای رفتن به دادگاه تعیین کرده‌اید زمانی است که باید فرزندتان را در جریان بگذارید.

شما و همسری که به زودی همسر سابق می‌شوید، باید کنار فرزندتان بنشینید و موقعیت را به او توضیح بدهید. حتی اگر طلاق تصمیم مشترک هر دو همسر نباشد، بهترین کار این است که در مقابل فرزندتان وانمود کنید که جدایی تصمیم هر دو نفرتان است. توصیه می‌کنیم هنگام توضیح دادن تصمیم‌هایی که برای آینده گرفته‌اید، حتی‌الامکان از ضمیر “ما” استفاده کنید. طبیعی است که کودک بخواهد هم پدر و هم مادرش را در کنار خود داشته باشد و دوست داشته باشد که خانواده در کنار هم بمانند. نقش بر آب کردن این رویا بسیار سخت است. باید منتظر گریه کردن، فریاد زدن، فرار کردن به اتاق و به هم کوبیدن در باشید. شما فرزندتان را بهتر از هر فرد دیگری می‌شناسید. به نشانه‌های رفتاری او دقت کنید تا متوجه شوید که آیا لازم است تنهایش بگذارید تا این خبر ناخوشایند را در خلوت خودش هضم کند یا این که باید بغلش کنید و دلداریش بدهید. منطقی است که کودکان به شدت نگران تاثیر جدایی والدین بر زندگیشان باشند.

زمانی که در مورد طلاق صحبت می‌کنید به موارد زیر توجه کنید:

بعد از طلاق هر دو طرف مسئول رسیدگی و تربیت فرزندشان هستند وبا طلاق چنین حقی از هیچ‌یک از شما ساقط نمی‌شود. اگر معتقدید که این فرزند متعلق به شماست باید بپذیرید که علیرغم مشکلاتی که با همسرتان دارید همچنان لازم دارید که در مسائل فرزندتان با وی مشارکت کنید.فقط در این مقطع مراقب باشید به فرزندتان آسیب نرسانید. بعضی بطور ناخودآگاه فرزندشان را دست آویز خشم‌ها و سرخوردگی‌هایی که در زندگی زناشویی تجربه کرده‌اند می‌نمایند. لطفا در این زمان غرور خود را کنار بگذارید و مراقب باشید موارد زیر مانع از تصمیم‌گیری درست برای فرزندتان نشود

با در نظر گرفتن موارد بالا و در حین تصمیم‌گیری برای طلاق لازم است در مورد مسائل کلیدی زندگی فرزندتان تصمیم‌های عاقلانه بگیرید که بتوانید با توجه به شرایط او و توان هر دو نفرتان بهترین گزینه‌ها را در طلاق با فرزند انتخاب کنید و در یک پدر و مادری کردن مشارکتی وارد شوید.

اگر شما و هسمر سابقتان فرزندتان را به طور مشترک بزرگ کنید، هر دو در مراقبت از فرزندتان و تربیت او سهم خواهید داشت. فرزندتان به نوبت با شما و همسر سابقتان زندگی می‌کند. تربیت مشترک صرفاً زمانی ممکن می‌شود که هر دو والد به این کار تمایل داشته باشند. هیچ قانونی درباره تربیت مشترک وجود ندارد و خودتان در چنین موقعیتی باید درباره مسئولیت‌های تربیت فرزندان و نگهداری از آن‌ها تصمیم بگیرید. اگر می‌خواهید هر دو در تربیت فرزندتان مشارکت کنید، باید به اتفاق هم درباره این که کودک چه زمانی با کدامتان زندگی می‌کند و چه کسی چه هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند، تصمیم بگیرید.

در این شرایط بطور واضح میدانید که چطور با همکاری هم آسایش بیشتری برای فرزندتان فراهم کنید. بنابراین زمانی‌که رابطه زناشویی رو به پایان رسیدن است درباره موضوعات کلیدی زیر حتما به توافق برسید.

در قانون کشور ما بطور پیش فرض در قانون حضانت فرزند با پدر است چرا که پیش فرض ذهنی اکثریت بر اینست که زنان احساساتی می‌شوند و هیجانی تصمیم می‌گیرند. امروزه می‌دانیم که این تصور اساسا برگرفته از دید مردسالارانه غالب در اجتماع است و چه بسا زنانی که در این شرایط بسیار سنجیده‌تر عمل می‌کنند. بنابراین مهم‌ترین اصلی که در این زمان باید مورد توجه قرار بگیرد اینست که فردی که از نظر رفتاری توانایی مدیریت هیجانات خود را دارد گزینه بهتری برای پذیرش حضانت محسوب می‌شود. در این‌‌صورت کسی که به رشد خود و هوش هیجانی خود کمک کرده و برای بازسازی زندگی پس از طلاق برنامه عملیاتی دارد گزینه بهتری برای قبول حضانت است. چرا که برای تصمیم‌گیری های اساسی نیاز دارید، خودتان را از ارتباط قبلی و افکار پیرامون آن خلاص کرده باشید. چرایی این گذر به سیستم باورهای شما بازمی‌گردد چرا که در تعریف دنیا و واقعیت‌های آن از فیلتر این سیستم برای تصمیم گیری اتفاده می‌نماید. پس از طلاق در گذر از مراحل مختلفی که پیش رو دارید سیستم باوری شما به شدت دنیا و آدم‌ها را اغراق شده به قضاوت می‌نشیند و تصمیم‌گیری های کلیدی به شدت منع می‌شود. بر این اساس کسی که در این زمان بوسیله کمک‌های تخصصی برای خود شرایط گذر سریعتر را فراهم نماید سریعتر برای زندگی خودش فرصت رشد و پذیرش ایجاد کرده باشد مطمئنا تصمیم‌های پخته‌تری خواهد گرفت.

اینکه چه کسی حضانت فرزند را بهتر بعهده بگیرد یکی از اصلی ترین تصمیماتی است که باید با دقت زیاد به آن رسیدگی کرد و به جای یارگیری شرایط کودکتان را در نظر بگیرید که بتوانید بهترین مراقبت را از او داشته باشید. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کند که بتوانید انتخاب بهتری برای فرزندتان داشته باشید

زمانی که به یکباره پس از طلاق با فرزند او را ترک می‌کنید، این قطع ملاقات، آسیب‌های غیرقابل جبرانی دارد. جدایی از فرزند و محدود کردن دیدار را به یک روز در هفته نه برای شما خوشایند است و نه برای فرزندتان. برای پذیرش شرایط و عادت به دوری از هر یک از شما نیاز است که مرحله به مرحله این ملاقات کمتر شود. بخصوص وقتی فرزند شما کوچکتر است این دیدار را باید به نسبت سن فرزند انعطاف‌پذیر تعریف نمود. حتی برای بچه های زیر 2 سال بطور باشد که بتواند دسترسی بیشتری در نظر گرفت.

در قانون کشور ما مخارج فرزند با پدر تعیین شده ولی بخوبی می‌دانیم که آن‌چه از نظر قانونی تعریف شده سهم کوچکی از مخارج زندگی فرزند را پوشش می‌دهد. در این زمان لازم دارید حتما در این موارد با دقت بیشتری تصمیم‌گیری کنید. این را بدانید که اگر در این زمینه به چارچوب مشخصی نرسیده باشید، زمینه اختلافات زیادی پس از جدایی را ایجاد می‌نمایید و چون فرزندتان موضوع ین بحث‌هاست احتمال تحمیل عذاب وجدان و یا حتی احساس سربار بودن و یا نخواستنی بودن در وی ایجاد شود. بعلاوه والدی که فرزندش با او زندگی می‌کند باید توجه نماید که خواهی نخواهی متحمل خرج‌های مازاد خواهد شد برای همین در مدیریت مخارج حتما این را در نظر بگیرید که از بحث های بعد از آن پیشگیری نمایید.

حال نوبت به آن می‌رسد که برای بعد از جدایی برنامه‌هایی بچینید که شرایط بهتری را برای فرزندتان ایجاد نماید.

بسیار مهم است که در طول این تغییرات ناخوشایند همواره خیر و صلاح فرزندتان را مد نظر داشته باشید. بهتر است شما و همسر سابقتان برای تربیت فرزندتان برنامه‌ریزی کنید و درباره محل زندگی فرزندتان، چگونگی تقسیم مسئولیت‌ها و جزئیات مهم دیگر تصمیم بگیرید. این برنامه باید کاربردی باشد و نیازهای کودک در آن در نظر گرفته شود.

 حتی اگر قرار نیست با فرزندتان زندگی کنید لازم است که در برنامه‌های زندگی او قبول مسئولیت نمایید، چرا که هیچ‌یک از پدر و مادر به تنهایی برای فرزندشان کافی نیستند و قرار نیست نقش والدی خود را با طلاق و دادن حضانت فرزندتان واگذار نمایید. افزون بر این دلتنگی دوری فرزند برایتان زندگی را به شدت سخت می‌نماید، و روند بازسازی پس از طلاق را برایتان پیچیده می‌نماید.

چون والدین اصول و انتظارات معینی را در برنامه‌ تربیتی خود تعریف می‌کنند، بعد از طلاق دچار ناسازگاری و اختلاف کمتری می‌شوند. کاهش ناسازگاری بسیار مهم است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اگر والدین با هم در تربیت فرزندشان همکاری کنند، کودک بهتر می‌تواند با جدایی والدینش کنار بیاید. شرط مفید بودن برنامه تربیتی این است که در آن به جزئیات توجه شده باشد و در عین حال آن‌قدر منعطف باشد که حالتی کاربردی و واقع‌بینانه پیدا کند. هنگام تهیه این برنامه به سن فرزندتان و توانایی خودتان برای همکاری موثر با همسر سابقتان توجه کنید. برنامه تربیتی با تعریف اصول و انتظارات اختلاف و ناسازگاری را به حداقل می‌رساند.

بر اساس شرایط نیاز دارید بعضی حوزه‌ها را بر اساس شرایط و سن فرزندتان منعطف‌تر تعریف نمایید ولی در کل در مورد تحصیلات وی، تفریحاتی که لازم دارد، کلاس‌های فوق برنامه‌اش، حتی سفرهای او باید برنامه ریزی کنید. در این برنامه حتما یک جلسه در سال برای بازبینی برنامه سال بعد بگنجانید و قرارهایی نیز بگذارید که بعدها سوتفاهمی ایجاد نشود. مثلا نحوه خبر دادن شرایط ویژه را تعیین نمایید و یا جایی که قرار است فرزندتان را به همسرتان تحویل دهید. هر چه شفاف تر به جوانب مختلف این برنامه بیاندیشید و در مورد آن‌ها بیشتر به توافق برسید آسایش بیشتری را برای زندگی خودتان و فرزندتان به ارمغان خواهید آورد.

این را هم در نظر بگیرید در مراسم خاص فرزندتان نیاز است که هر دوی شما حضور داشته باشید پس این قانون را هم در برنامه‌های خود در نظر بگیرید و ضمن پذیرش ملاقات وی برای فرزندتان فرصتی ایجاد نمایید که هر دوی شما را علیرغم طلاق و اختلافات بین فردی خودتان در روزهایی چون جشن فارغ التحصیلی، جشن ازدواج و هر روز دیگری که برای فرزندتان خاص تعریف می‌شود، حضور پیدا کنید. اگر قصد ازدواج داشتید هم باید با فرد مورد نظر در این موارد شفاف صحبت کنید که بداند چگونه مسئولیت‌های والدی خود را به انجام می‌رسانید.

با وجود بچه چطور طلاق بگیرم

شکی نیست که از هم پاشیدگی یک زندگی اثرات مخرب و زیان‌باری به خانواده بعنوان کوچک‌ترین ارگان یک اجتماع وارد می‌کند، اما پافشاری بر زندگی‌های پر مشاجره و تنش‌زا برای کودکان بسیار پرمخاطره‌تر است. تنها نمود ظاهری این خانواده‌ها داشتن آن محصول مشترکی به نام فرزند است که رسیدگی آنچنانی هم به او می‌شود. در این راستا اگر زندگی شما دچار چالش‌های پیرامون طلاق است بدانید که بدترین زمان هم برای فرزندان و هم والدین یک تا دو سال پس از طلاق است که مادر و پدری آگاه که به سلامت روان خودشان اهمیت می‌دهند با راهکارهای مناسب می‌توانند سختی های این دوران را برای فرزندشان تسهیل کنند. در این راستا می‌توانید قدم به قدم بدانید چگونه زندگی زناشویی خود را ارزیابی کنید و اگر جایی برای اصلاح مانده به اصلاح آن مبادرت کنید و در صورتی که نمی‌توانید در این ارزیابی به نتیجه رسیدید که طلاق بهترین راهکار ممکن است قدم‌های موثر بعدی را با توجه به شرایط فرزندتان پیش ببرید و به وی در سازگاری با شرایط کمک نمایید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

49 بازدید

284 بازدید

307 بازدید

259 بازدید

460 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

خدا خیرتان بده

سلام دوست گرامی سپاسگزاریم🌹

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمی‌خوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

از وقتی به فکر جدایی افتادی حتما نگرانی نه؟ دلواپسی برای فرزندت مثل خوره به جونت افتاده و همش با این فکر کلنجار میری که بچه من قراره با طلاق چه بلایی سرش بیاد. وقتی بچه داری درد و ناراحتی خودت و نگرانی‌های آینده خودت آخرین چیزیه که بهش فکر می‌کنی. حتی وقتی داری خودت و زندگیتو دوباره از نو می‌سازی تنها انگیزه حرکت و پیشرفتت همون بچه‌ و دلواپسی‌هات برای زندگیشه. واقعیتش اینه که فقط تو نیستی که با این فکر و خیالا داری زندگی می‌کنی. اغلب پدر و مادرهایی که به هر دلیلی زندگیشون به سمت جدایی میره مجبور به سر و کله زدن با این افکارند. نکته اصلی اینجاست که لزوما هر پدر و مادری که کنار فرزندشان هستند خوشبختی آینده او را تضمین نمی‌کنند. و هر بچه ای که در خانواده طلاق رشد کرده قرار نیست آینده تیره و تاری تجربه نماید. بر این اساس در این مقاله قصد داریم. قبل از هر چیز در مورد سخت‌ترین و حساس‌ترین زمان طلاق با وجود فرزند به گفتگو می‌نشینیم سپس برای اینکه بدانید چطور خطرات پیش روی زندگی فرزندتان را به حداقل برسانید مراحل مختلف تصمیم‌گیری به طلاق با وجود فرزند را عنوان می‌کنیم و به زمان در جریان گذاشتن فرزندتان و کارهایی که آسیب کمتری را شامل حال او می‌نماید می‌پردازیم..

فهرست مطالب

شاید اکثر افراد بیاندیشند که مراحل تصمیم‌گیری و در میان‌گذاشتن با فرزندان سخت ترین زمان در روند جدایی است ولی آن‌چه که تحقیقات نشان می‌دهد این است که چه برای پدر و مادر و چه برای فرزندان اولین سال پس از جدایی پر چالش‌ترین و حتی دردناک‌ترین روزها را پشت سر می‌گذارند. اولین سال پس از جدایی سخت ترین دوران برای شما و فرزندتان است چون همه اعضا خانواده نیاز دارند با تغییراتی که پس از جدایی ایجاد شده سازگار شوند. بعلاوه بسیاری از این تغییرات از دست دادن‌هایی است که شما را با چالش‌های زیادی مواجه می‌نماید. کودکان جدایی والدینشان را به طرق گوناگونی تجربه می‌کنند. اگر فرزندتان به طور کلی به سختی با تغییرات کنار می‌آید، باید خودتان را برای تحمل شرایطی دشوارتر آماده کنید.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که یک تا دو سال اول بعد از طلاق والدین سخت‌ترین دوران برای کودکان است و آنها در این دوران دچار خشم، اضطراب، ناراحتی، آشفتگی و ناباوری می‌شوند. بااین حال بسیاری از کودکان این دوران سخت را پشت سر می‌گذارند و دوباره سر پا می‌ایستند. آنها به تغییراتی که در برنامه روزمره‌شان ایجاد شده است، عادت می‌کنند و با شرایط جدید خو می‌گیرند. بااین حال تعدادی از کودکان طلاق هرگز به حالت عادی برنمی‌گردند. با اینکه برای تعداد بسیار کمی چنین اتفاقی می‌افتد، ولی همین درصد اندک اگر پدر و مادری آگاه نداشته باشند، مشکلات مستمر و احتمالاً مادام‌العمری را در پی طلاق والدینشان تجربه می‌کنند.

با وجود بچه چطور طلاق بگیرم

اگر فرزندتان کودکان دیگری را بشناسد که طلاق والدین را تجربه کرده باشند، احتمال این که در دوران طلاق شما گوشه‌گیر شود، کمتر می‌شود. نقش کلیدی را در این زمان شما ایفا می‌کنید ولی، در صورتی‌که رفتار فرزندتان غیرقابل کنترل و خود آسیب رسان بود و یا توانایی مدیریت بی‌تابی های او را نداشتید حتما از مشاور کمک بگیرید.

رادیو عشق شرایطی برای شما فراهم نموده است که در هر موقعیتی که هستید، می‌توانید از مشاورین طلاق کمک بگیرید که به بررسی وضعیت زندگی شما چه پیش از طلاق و چه پس از آن بپردازنند. در این راستا اگر به مرحله ای رسیده اید که می‌خواهید شرایط زندگی خود را در طلاق با فرزند بررسی نمایید، و یا فرزندتان توانایی پذیرش و درک جدایی را ندارد و در ارتباط با او به مشکل خورده‌اید، به‌صورت آنلاین، تلفنی و یا حضوری می‌توانید از مشاوره با مشاورین باتجربه ما بهره‌مند شوید.با شماره تلفن‌ 02146015870 می‌توانید از متخصصین رادیو عشق در این زمینه کمک بگیرید.

قبل از طلاق اغلب تصور درستی از شرایط پس از آن ندارند و شاید حتی دنیای پس از طلاق را یک دنیای رویایی تصور کنند ولی به محض مواجهه با آن از یک طرف درد از دست دادن‌های مکرر زندگی فرد را درگیر می‌کند، از سوی دیگر بیقراری‌های فرزند و غصه خوردن‌های او بیشترین حد ممکن است و اگر در این زمان ندانید چطور زندگیتان را مدیریت کنید و به سازگاری پس از طلاق برسید و چگونه از مراحل مختلف پس از طلاق عبور کنید، احتمالا در ارتباط با فرزندتان هم، ممکن است تصمیماتی بگیرید و یا رفتاری انجام دهید که حس طرد شدگی و رها شدگی را در فرزندتان تبدیل به یک الگوی همیشگی نمایید. استفاده از خدمات تخصصی برای گذر از مراحلی که به شما کمک می‌کند با طلاق کنار بیایید، در بسیاری از مواقع هم برای شما هم برای فرزندتان نقش پیشگیرانه دارد، چرا که پدر و مادری که پس از طلاق سریع‌تر به مرحله پذیرش می‌رسند، سهم خود را می‌پذیرند و در ارتباط با فرزندشان در صدد اثبات خود و تضعیف همسرشان بی نمی‌آیند و با رفتارهای اغراق شده فرزندشان را وارد جنگ‌های نابرابر با همسرشان نمی‌کنند. بررسی کنید که هر کدام چطور می‌توانید از خودتان مراقبت کنید تا تاب‌آوری و قدرتی را که کودک برای کنار آمدن با این تحول مهم به آن نیاز دارد، به او نشان بدهید.

رادیو عشق دوره “بازگشت به زندگی” را برای شما بصورت غیرحضوری برگزار می‌نماید که فرصت بیابید که اطلاعات جامعی از تغییراتی که نیاز دارید، بدست آورید، بدانید پس از جدایی در ذهن و روان شما چه اتفاقاتی خواهد افتاد، و مهم‌تر از همه از راه‌حل‌هایی که برای حل مسائل پیرامون این دوران نیاز دارید، آگاهی ‌یابید. تمرینات عملی این دوره که بر اساس آخرین یافته‌های علم روز دنیا، و استانداردهای انجمن جهانی FLCA  طراحی شده‌اند، به شما این امکان را می‌دهد که به مهارت‌های کاربردی و عملیاتی مجهز شوید بطوریکه، با جلوگیری از آزمون و خطاها و گیر کردن در بن‌بست های این مسیر بتوانید در زمانی کوتاه‌تر به با تصمیمات پخته‌تر نه تنها زندگی فرزندتان را ایمن نمایید بلکه.، به زندگی خود نیز سر و سامانی دوباره دهید و ارتباط بهتری را با فرزندتان بگیرید. این دوره شرایطی برایتان فراهم می‌نماید که به جای کلنجار با احساسات، و افکار ناخوشایند، راه‌های موثری برای زندگی خودتان و نحوه پشتیبانی فرزندتان بیابید. همراهی مشاور اختصاصیتان در عبور از تاریکی های بین مسیر همراهیتان می‌کند که بتوانید آنچه می‌آموزید را به تناسب زندگی خودتان عملیاتی نمایید، و نهایتا در زمانی کوتاه‌تر، آماده می‌شوید که با عزت نفس ببالاتر،زندگی با کیفیت‌تری را برای خود و فرزندتان رقم بزنید.

برخی کارشناسان تعلیم و تربیت یکی از بزرگترین خطرات بزرگ شدن کودکان در خانواده‌هایی مملو از خشم، ناامیدی و درد را این می‌دانند که کودکان امروز و والدین فردا مهارت‌های تربیتی نامناسبی را در چنین محیطی فرامی‌گیرند و این مهارت‌ها را به نسل بعد منتقل می‌کنند. والدینی که نمی‌توانند اختلافاتشان را متمدنانه حل کنند یا دائماً با تصمیم‌های تربیتی همسرشان مخالفت می‌کنند، الگوی نامناسبی برای کودکان هستند و سبک ناکارآمد و آسیب زننده‌ای را به عنوان الگو در اختیار فرزندانشان قرار می‌دهند.

با وجود این‌که طلاق برای خانواده‌ها بسیار سخت است و آنها را در موقعیت ناخوشایندی قرار می‌دهد، اما ادامه دادن زندگی در کنار هم صرفاً به دلیل فرزند داشتن بهترین انتخاب ممکن نیست. کودکانی که در خانه‌هایی مملو از خشونت، جرو بحث مداوم و نارضایتی بزرگ می‌شوند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به ناراحتی‌های روانی و مشکلات رفتاری قرار دارند.

به علاوه وقتی والدین کاملاً درگیر مشکلات زناشوییشان هستند، به احتمال زیاد از فرزندانشان غفلت می‌کنند. این بی‌توجهی می‌تواند فیزیکی یا عاطفی باشد؛ برای مثال ممکن است والدین برای تهیه غذاهای سالم وقت نگذارند یا آن‌قدر عصبانی باشند که وظیفه پدر و مادری خود را کاملاً فراموش کنند. شرکت نکردن هم‌زمان پدر و مادر در رخدادهایی که برای کودک مهم است یا تلاش هر کدام برای بیزار کردن کودک از پدر یا مادر مصادیقی از اهمال عاطفی است.

اگر پدر و مادر نتوانند بدون جرو بحث با آرامش در یک خانه در کنار هم زندگی کنند و فرزندانشان را به خوبی تربیت کنند. در اینصورت طلاق گزینه بهتری برای زوج‌هایی است که در خانه‌هایی جداگانه می‌توانند فرزندانشان را موثرتر تربیت کنند.

تحقیقات نشان می‌دهد که تقریباً هشتاد درصد کودکان طلاق در نهایت به اندازه کودکانی که در خانواده‌هایی کامل پرورش می‌یابند، شادی و خوشبختی را در زندگی تجربه می‌کنند و به تدریج به این وضعیت عادت می‌کنند. بنابراین اگر طلاق و تربیت مشترک از خانه‌های جداگانه به خوبی پیش برود، کودکان بدون مشکل بزرگ خواهند شد. این در حالیست که زندگی با پدر و مادری که دائما با هم در حال کشمکش هستند برای سلامت روان فرزندان به مراتب مشکل‌ساز تر است. آنچه موجب می‌شود فرزند شما دچار مشکلاتی که به فرزندان طلاق نسبت می‌دهند شود، خود واقعه طلاق نیست بلکه، اتفاقات قبل و بعد از طلاق و فشارهایی است که پدر و مادر در اختلافات خود به آن‌ها تحمیل می‌کنند. پدر و مادری که می‌توانند علیرغم اختلافاتشان به علاقه فرزندشان به دیگر والد احترام بگذارند، جایگاه او را برای فرزندشان تخریب نکنند، پدر و مادری که اختلافات میان خود را به ارتباط فرزندانشان منتقل نمی‌کنند، می‌توان گفت که از بسیاری از پدر و مادرهای دیگر می‌توانند کاراتر عمل کنند و فرزندانی سالم‌تر رشد دهند.

چالش مهم‌تری که والدین باید بر آن غلبه کنند، این است که مطمئن شوند هر دو نفر می‌توانند با هم برای تربیت درست فرزندشان همکاری کنند. چنین نگرش و تعهدی کمی از درد و ناراحتی فرآیند طلاق کم می‌کند و شرایط را برای پرورش کودکانی موفق کمی آسان‌تر می‌کند.

طلاق با فرزند نیاز به بررسی قدم به قدم دارد، که بتوانید به یک تصمیم‌گیری کم دردسر برسید. برای این تصمیم‌گیری نیاز دارید که مراحل زیر را از سر بگذرانید چراکه علاج واقعه، قبل از وقوع باید کرد. در اینصورت نه تنها از مشکلات بعدی که ممکن است بر سر راه زندگی فرزندتان قرار بگیرد، پیشگیری می‌کنید بلکه، با فراغ بال می‌توانید نگرانی‌های کمتری را با خود حمل کنید و حتی اگر سرنوشت شما و فرزندتان طلاق با فرزند است، بعد از طلاق با خیالی آسوده‌تر بتوانید به بازتعریف خود و زندگیتان بپردازید.

کارشناسان تعلیم و تربیت متفق‌القول معتقدند که کودکان نباید در خانواده‌ای بزرگ شوند که خشونت خانگی مستمر از هر نوعی نسبت به هر یک از افراد خانواده در آن در جریان است. خشونت به رفتاری گفته می‌شود که به منظور ارعاب، منزوی کردن، تحت سلطه درآوردن یا کنترل دیگری به کار برده می‌شود. خشونت گاهی الگویی رفتاری است و گاهی اتفاقی است که فقط برای یک بار رخ داده است. رفتار توهین‌آمیز می‌تواند در کلمات یا اعمال نمود پیدا کند، بی‌اعتنایی و بی‌توجهی نیز نوعی خشونت است. اگر یکی از والدین کودک از او سوءاستفاده جنسی، فیزیکی یا عاطفی کند، طلاق الزامی است. شکی نیست که رفتار توهین‌آمیز را می‌توان تغییر داد یا اصلاح کرد، در عین حال واضح است که چنین تغییراتی به ندرت رخ می‌دهد. برخی والدین پرخاشگر می‌توانند از کمک تخصصی بهره بگیرند، مهارت‌های تربیتی بهتر را یاد بگیرند و رفتار توهین‌آمیز خود را تغییر بدهند؛ چنانچه والد مصمم به تغییر خود باشد، می‌توان طلاق را به تعویق انداخت. اما اگر اثری از تغییر رفتار مشاهده نشود، بهتر است با طلاق از کودک در برابر سوء استفاده محافظت کرد.

یکی از موضوعات کلیدی این است که آیا والدین می‌توانند مشکلات زناشوییشان را به خاطر فرزندانشان کنار بگذارند یا خیر. صرف نظر کردن از یک زندگی مشترک رضایت‌آمیز به خاطر فرزندان فداکاری بزرگی است، که روزی که مرد و زنی تصمیم به بچه‌دار شدن می‌گیرد، بطور ضمنی با این از خودگذشتگی موافقت می‌کنند ولی گاهی سطح بالایی از تضاد و ناسازگاری بین والدین وجود می‌آید که هم برای والدین و هم برای کودکان طلاق گزینه بهتری است، چرا که این زندگی مملو از خشم و نفرت چنان عواقب ناخوشایندی را به دنبال دارد که به مراتب زندگی بدون سایه هر دو ترجیح دارد. وقتی پدر و مادر دائماً با هم در حال جرو بحث‌ باشند، زندگی کردن در چنین محیط مسمومی به نفع هیچ کس نیست؛ در واقع طلاق تمام اعضای خانواده را از تحمل استرس و اضطراب مداوم نجات می‌دهد.

شاید پدر و مادر بتوانند با یادگیری مهارت‌های ارتباطی موثر میزان این درگیری‌ها را کم کنند و با ارتباطی بهتر زندگی آرام‌تری برای فرزندشان ایجاد کنند، مطمئنا در محیط امن خانواده و در حضور پدر و مادر بهترین گزینه برای رشد فرزند بحساب می‌آید ولی در بسیاری از مواقع گاهی تفاوت دنیای ذهنی دو نفر و سبک نگاهشان به زندگی هیچوقت اجازه نمی‌دهد آن‌ها به یک اتفاق نظر در مسائل اصلی زندگی برسند بر این مبنا روند تصمیم‌گیری و برنامه ریزی زندگیشان مختل می‌شود و تک‌روی‌هایی که ضرب‌العجل‌ها به زندگیشان تحمیل می‌کند اختلافات ریز و درشت بیشتری را ایجاد می‌نماید. در حالتی دیگر به هر دلیلی طلاق عاطفی بین زوجین آن‌ها را به سمت بی انگیزگی و ناامیدی هدایت می‌کند و در ایفای نقش والدی تاثیرات منفی می‌گذارد چنانکه در تحقیقات آمده است

شرایط پرتنش به افسردگی، اضطراب، استرس و پرخاشگری بیشتر دامن می‌زند. همچنین درصد شیوع مشکلات رفتاری و هیجانی در میان کودکانی که والدینشان از هم طلاق عاطفی گرفته‌اند، بالاتر از کودکانی است که والدینشان رسماً از هم جدا شده‌اند. در هر یک از این شرایط احتمالا با توافق به طلاق لطف بزرگی به فرزند خود می‌کنید.

احتمالاً مهم‌ترین سوالی که باید مطرح شود، این است که آیا زندگی مشترک تا به درجه‌ای آسیب دیده است که دیگر امیدی به نجات آن نباشد یا هنوز می‌توان آن را ترمیم کرد. آیا همسران از مشاور طلاق مجرب و دلسوز، یا اشخاص مطمئن و با صلاحیت دیگر کمک گرفته‌اند؟ زن و شوهر نصایح ارزشمند افراد دلسوز را به کار بسته‌اند؟ آیا زندگی زناشویی به خیانت آلوده شده است؟ آیا همسر خیانتکار تلاش کرده است تا دوباره اعتماد همسرش را به دست بیاورد؟ همسران قبل از طلاق و تحمل استرس فراوان ناشی از جدایی باید هر آنچه در توان دارند، به کار ببندند تا پیوند مقدس ازدواجشان را محکم‌تر کنند. در پایان باید دید که آیا می‌توان زندگی مشترک را نجات داد و از نو ساخت یا خیر. والدین به خاطر فرزندانشان هم که شده باید بر روی ایجاد پیوند جدید و مستحکم‌تر بین پدر و مادر و پایه‌گذاری خانواده‌ای سالم سرمایه‌گذاری کنند.

صحبت درباره طلاق با فرزندان شاید یکی از سخت‌ترین مکالمه‌هایی است که در زندگی داشته‌اید. فرزند شما حق دارد که بداند دور و بر او چه خبر است. زمانی که تصمیمتان برای جدایی قطعی شد نیاز است که این تصمیم را با فرزندتان در میان بگذارید. توجه کنید زمانی که هنوز تردید دارید قرار نیست او را نگران کنید ولی زمانی که روز مشخصی را برای رفتن به دادگاه تعیین کرده‌اید زمانی است که باید فرزندتان را در جریان بگذارید.

شما و همسری که به زودی همسر سابق می‌شوید، باید کنار فرزندتان بنشینید و موقعیت را به او توضیح بدهید. حتی اگر طلاق تصمیم مشترک هر دو همسر نباشد، بهترین کار این است که در مقابل فرزندتان وانمود کنید که جدایی تصمیم هر دو نفرتان است. توصیه می‌کنیم هنگام توضیح دادن تصمیم‌هایی که برای آینده گرفته‌اید، حتی‌الامکان از ضمیر “ما” استفاده کنید. طبیعی است که کودک بخواهد هم پدر و هم مادرش را در کنار خود داشته باشد و دوست داشته باشد که خانواده در کنار هم بمانند. نقش بر آب کردن این رویا بسیار سخت است. باید منتظر گریه کردن، فریاد زدن، فرار کردن به اتاق و به هم کوبیدن در باشید. شما فرزندتان را بهتر از هر فرد دیگری می‌شناسید. به نشانه‌های رفتاری او دقت کنید تا متوجه شوید که آیا لازم است تنهایش بگذارید تا این خبر ناخوشایند را در خلوت خودش هضم کند یا این که باید بغلش کنید و دلداریش بدهید. منطقی است که کودکان به شدت نگران تاثیر جدایی والدین بر زندگیشان باشند.

زمانی که در مورد طلاق صحبت می‌کنید به موارد زیر توجه کنید:

بعد از طلاق هر دو طرف مسئول رسیدگی و تربیت فرزندشان هستند وبا طلاق چنین حقی از هیچ‌یک از شما ساقط نمی‌شود. اگر معتقدید که این فرزند متعلق به شماست باید بپذیرید که علیرغم مشکلاتی که با همسرتان دارید همچنان لازم دارید که در مسائل فرزندتان با وی مشارکت کنید.فقط در این مقطع مراقب باشید به فرزندتان آسیب نرسانید. بعضی بطور ناخودآگاه فرزندشان را دست آویز خشم‌ها و سرخوردگی‌هایی که در زندگی زناشویی تجربه کرده‌اند می‌نمایند. لطفا در این زمان غرور خود را کنار بگذارید و مراقب باشید موارد زیر مانع از تصمیم‌گیری درست برای فرزندتان نشود

با در نظر گرفتن موارد بالا و در حین تصمیم‌گیری برای طلاق لازم است در مورد مسائل کلیدی زندگی فرزندتان تصمیم‌های عاقلانه بگیرید که بتوانید با توجه به شرایط او و توان هر دو نفرتان بهترین گزینه‌ها را در طلاق با فرزند انتخاب کنید و در یک پدر و مادری کردن مشارکتی وارد شوید.

اگر شما و هسمر سابقتان فرزندتان را به طور مشترک بزرگ کنید، هر دو در مراقبت از فرزندتان و تربیت او سهم خواهید داشت. فرزندتان به نوبت با شما و همسر سابقتان زندگی می‌کند. تربیت مشترک صرفاً زمانی ممکن می‌شود که هر دو والد به این کار تمایل داشته باشند. هیچ قانونی درباره تربیت مشترک وجود ندارد و خودتان در چنین موقعیتی باید درباره مسئولیت‌های تربیت فرزندان و نگهداری از آن‌ها تصمیم بگیرید. اگر می‌خواهید هر دو در تربیت فرزندتان مشارکت کنید، باید به اتفاق هم درباره این که کودک چه زمانی با کدامتان زندگی می‌کند و چه کسی چه هزینه‌هایی را پرداخت می‌کند، تصمیم بگیرید.

در این شرایط بطور واضح میدانید که چطور با همکاری هم آسایش بیشتری برای فرزندتان فراهم کنید. بنابراین زمانی‌که رابطه زناشویی رو به پایان رسیدن است درباره موضوعات کلیدی زیر حتما به توافق برسید.

در قانون کشور ما بطور پیش فرض در قانون حضانت فرزند با پدر است چرا که پیش فرض ذهنی اکثریت بر اینست که زنان احساساتی می‌شوند و هیجانی تصمیم می‌گیرند. امروزه می‌دانیم که این تصور اساسا برگرفته از دید مردسالارانه غالب در اجتماع است و چه بسا زنانی که در این شرایط بسیار سنجیده‌تر عمل می‌کنند. بنابراین مهم‌ترین اصلی که در این زمان باید مورد توجه قرار بگیرد اینست که فردی که از نظر رفتاری توانایی مدیریت هیجانات خود را دارد گزینه بهتری برای پذیرش حضانت محسوب می‌شود. در این‌‌صورت کسی که به رشد خود و هوش هیجانی خود کمک کرده و برای بازسازی زندگی پس از طلاق برنامه عملیاتی دارد گزینه بهتری برای قبول حضانت است. چرا که برای تصمیم‌گیری های اساسی نیاز دارید، خودتان را از ارتباط قبلی و افکار پیرامون آن خلاص کرده باشید. چرایی این گذر به سیستم باورهای شما بازمی‌گردد چرا که در تعریف دنیا و واقعیت‌های آن از فیلتر این سیستم برای تصمیم گیری اتفاده می‌نماید. پس از طلاق در گذر از مراحل مختلفی که پیش رو دارید سیستم باوری شما به شدت دنیا و آدم‌ها را اغراق شده به قضاوت می‌نشیند و تصمیم‌گیری های کلیدی به شدت منع می‌شود. بر این اساس کسی که در این زمان بوسیله کمک‌های تخصصی برای خود شرایط گذر سریعتر را فراهم نماید سریعتر برای زندگی خودش فرصت رشد و پذیرش ایجاد کرده باشد مطمئنا تصمیم‌های پخته‌تری خواهد گرفت.

اینکه چه کسی حضانت فرزند را بهتر بعهده بگیرد یکی از اصلی ترین تصمیماتی است که باید با دقت زیاد به آن رسیدگی کرد و به جای یارگیری شرایط کودکتان را در نظر بگیرید که بتوانید بهترین مراقبت را از او داشته باشید. توجه به نکات زیر به شما کمک می‌کند که بتوانید انتخاب بهتری برای فرزندتان داشته باشید

زمانی که به یکباره پس از طلاق با فرزند او را ترک می‌کنید، این قطع ملاقات، آسیب‌های غیرقابل جبرانی دارد. جدایی از فرزند و محدود کردن دیدار را به یک روز در هفته نه برای شما خوشایند است و نه برای فرزندتان. برای پذیرش شرایط و عادت به دوری از هر یک از شما نیاز است که مرحله به مرحله این ملاقات کمتر شود. بخصوص وقتی فرزند شما کوچکتر است این دیدار را باید به نسبت سن فرزند انعطاف‌پذیر تعریف نمود. حتی برای بچه های زیر 2 سال بطور باشد که بتواند دسترسی بیشتری در نظر گرفت.

در قانون کشور ما مخارج فرزند با پدر تعیین شده ولی بخوبی می‌دانیم که آن‌چه از نظر قانونی تعریف شده سهم کوچکی از مخارج زندگی فرزند را پوشش می‌دهد. در این زمان لازم دارید حتما در این موارد با دقت بیشتری تصمیم‌گیری کنید. این را بدانید که اگر در این زمینه به چارچوب مشخصی نرسیده باشید، زمینه اختلافات زیادی پس از جدایی را ایجاد می‌نمایید و چون فرزندتان موضوع ین بحث‌هاست احتمال تحمیل عذاب وجدان و یا حتی احساس سربار بودن و یا نخواستنی بودن در وی ایجاد شود. بعلاوه والدی که فرزندش با او زندگی می‌کند باید توجه نماید که خواهی نخواهی متحمل خرج‌های مازاد خواهد شد برای همین در مدیریت مخارج حتما این را در نظر بگیرید که از بحث های بعد از آن پیشگیری نمایید.

حال نوبت به آن می‌رسد که برای بعد از جدایی برنامه‌هایی بچینید که شرایط بهتری را برای فرزندتان ایجاد نماید.

بسیار مهم است که در طول این تغییرات ناخوشایند همواره خیر و صلاح فرزندتان را مد نظر داشته باشید. بهتر است شما و همسر سابقتان برای تربیت فرزندتان برنامه‌ریزی کنید و درباره محل زندگی فرزندتان، چگونگی تقسیم مسئولیت‌ها و جزئیات مهم دیگر تصمیم بگیرید. این برنامه باید کاربردی باشد و نیازهای کودک در آن در نظر گرفته شود.

 حتی اگر قرار نیست با فرزندتان زندگی کنید لازم است که در برنامه‌های زندگی او قبول مسئولیت نمایید، چرا که هیچ‌یک از پدر و مادر به تنهایی برای فرزندشان کافی نیستند و قرار نیست نقش والدی خود را با طلاق و دادن حضانت فرزندتان واگذار نمایید. افزون بر این دلتنگی دوری فرزند برایتان زندگی را به شدت سخت می‌نماید، و روند بازسازی پس از طلاق را برایتان پیچیده می‌نماید.

چون والدین اصول و انتظارات معینی را در برنامه‌ تربیتی خود تعریف می‌کنند، بعد از طلاق دچار ناسازگاری و اختلاف کمتری می‌شوند. کاهش ناسازگاری بسیار مهم است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که اگر والدین با هم در تربیت فرزندشان همکاری کنند، کودک بهتر می‌تواند با جدایی والدینش کنار بیاید. شرط مفید بودن برنامه تربیتی این است که در آن به جزئیات توجه شده باشد و در عین حال آن‌قدر منعطف باشد که حالتی کاربردی و واقع‌بینانه پیدا کند. هنگام تهیه این برنامه به سن فرزندتان و توانایی خودتان برای همکاری موثر با همسر سابقتان توجه کنید. برنامه تربیتی با تعریف اصول و انتظارات اختلاف و ناسازگاری را به حداقل می‌رساند.

بر اساس شرایط نیاز دارید بعضی حوزه‌ها را بر اساس شرایط و سن فرزندتان منعطف‌تر تعریف نمایید ولی در کل در مورد تحصیلات وی، تفریحاتی که لازم دارد، کلاس‌های فوق برنامه‌اش، حتی سفرهای او باید برنامه ریزی کنید. در این برنامه حتما یک جلسه در سال برای بازبینی برنامه سال بعد بگنجانید و قرارهایی نیز بگذارید که بعدها سوتفاهمی ایجاد نشود. مثلا نحوه خبر دادن شرایط ویژه را تعیین نمایید و یا جایی که قرار است فرزندتان را به همسرتان تحویل دهید. هر چه شفاف تر به جوانب مختلف این برنامه بیاندیشید و در مورد آن‌ها بیشتر به توافق برسید آسایش بیشتری را برای زندگی خودتان و فرزندتان به ارمغان خواهید آورد.

این را هم در نظر بگیرید در مراسم خاص فرزندتان نیاز است که هر دوی شما حضور داشته باشید پس این قانون را هم در برنامه‌های خود در نظر بگیرید و ضمن پذیرش ملاقات وی برای فرزندتان فرصتی ایجاد نمایید که هر دوی شما را علیرغم طلاق و اختلافات بین فردی خودتان در روزهایی چون جشن فارغ التحصیلی، جشن ازدواج و هر روز دیگری که برای فرزندتان خاص تعریف می‌شود، حضور پیدا کنید. اگر قصد ازدواج داشتید هم باید با فرد مورد نظر در این موارد شفاف صحبت کنید که بداند چگونه مسئولیت‌های والدی خود را به انجام می‌رسانید.

با وجود بچه چطور طلاق بگیرم

شکی نیست که از هم پاشیدگی یک زندگی اثرات مخرب و زیان‌باری به خانواده بعنوان کوچک‌ترین ارگان یک اجتماع وارد می‌کند، اما پافشاری بر زندگی‌های پر مشاجره و تنش‌زا برای کودکان بسیار پرمخاطره‌تر است. تنها نمود ظاهری این خانواده‌ها داشتن آن محصول مشترکی به نام فرزند است که رسیدگی آنچنانی هم به او می‌شود. در این راستا اگر زندگی شما دچار چالش‌های پیرامون طلاق است بدانید که بدترین زمان هم برای فرزندان و هم والدین یک تا دو سال پس از طلاق است که مادر و پدری آگاه که به سلامت روان خودشان اهمیت می‌دهند با راهکارهای مناسب می‌توانند سختی های این دوران را برای فرزندشان تسهیل کنند. در این راستا می‌توانید قدم به قدم بدانید چگونه زندگی زناشویی خود را ارزیابی کنید و اگر جایی برای اصلاح مانده به اصلاح آن مبادرت کنید و در صورتی که نمی‌توانید در این ارزیابی به نتیجه رسیدید که طلاق بهترین راهکار ممکن است قدم‌های موثر بعدی را با توجه به شرایط فرزندتان پیش ببرید و به وی در سازگاری با شرایط کمک نمایید.

عشقت رو جذب کن

میخوای یاد بگیری چطور روز به روز بیشتر قلب عشقتو بدست بیاری؟ چطور یه رابطه موفق منجر به ازدواج داشته باشی؟ چطور یه زندگی مشترک موفق داشته باشی؟ پس فرصت را از دست نده! تو هم به جمع دنبال کنندگان پیج رادیو عشق در اینستاگرام اضافه شو…

عضویت در خبرنامه رادیو عشق

49 بازدید

284 بازدید

307 بازدید

259 بازدید

460 بازدید

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مشترک نمی شومدریافت همه دیدگاه های این نوشتهفقط دریافت پاسخ دیدگاه های خودم

خدا خیرتان بده

سلام دوست گرامی سپاسگزاریم🌹

آدرس: تهران، پونک، نبش بلوار پونک، پلاک 2، طبقه سوم، واحد 6

تلفن پشتیبانی:02146015870

رزرو نوبت مشاوره

انجمن روانشناسی آمریکا

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

 

می‌خوام برگرده به رابطه/زندگیمی‌خوام فراموشش کنم

باید تمومش کنم، اما قدرتشو ندارم

می‌خوام جذبش کنم و ازدواج کنیم

زمانی که طلاق اتفاق می‌افتد یک زن و مردی که به هر دلیلی زندگی مشترکشان را پایان‌یافته می‌بینند می‌خواهند برای ادامه زندگی‌شان جداگانه تصمیم گری کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرادید، زمانی که زن و مردی بعد چند سال زندگی مشترک تصمیم می‌گیرند از هم جدا شوند اولین مشکلی که سر راهشان قرار می‌گیرد وجود یک یا چند فرزند است. گاهی وقت‌ها والدین از قبل بین خودشان تصمیم گرفته‌اند که بچه باید نزد چه کسی بماند، و بعضی وقت‌ها بر سر ماندن بچه پیش پدر یا مادر مدت‌های زیادی درگیری و دعوا و دادگاه رفتن و آمدن پیش می‌آید. اگر فرزندان به سن قانونی رسیده باشند خودشان قادرند برای ماندن پیش پدر یا مادر تصمیم بگیرند.
زمانی که طلاق اتفاق می‌افتد یک زن و مردی که به هر دلیلی زندگی مشترکشان را پایان‌یافته می‌بینند می‌خواهند برای ادامه زندگی‌شان جداگانه تصمیم گری کنند. از نظر قانونی و شرعی آن‌ها به عنوان دو انسان این حق را دارند که بتوانند برای خودشان وزندگی‌شان راه دیگری غیر از این زندگی مشترک انتخاب کنند.

اما برخی بر این باورند که وقتی پای فرزند یا فرزندانی در بین باشد پدر و مادر باید تحت هر شرایطی تن به این زندگی مشترک بدهند و حتی به‌رغم میل باطنی باهم زندگی کنند. در این بین گاهی خیانت‌های پنهان، افسردگی‌های درون خانواده و نا به سامانی‌های دیگری هم پیش می‌آید. زمانی که فکر جدایی مطرح می‌شود باید دید کدام طرف وزن سنگین‌تری دارد، اینکه بچه‌ها را از زندگی خانوادگی جدا کرده و تک والد بزرگشان کنیم برای آن‌ها بهتر است یا اینکه تن به یک زندگی بی‌عاطفه بدهیم و در حقیقت بچه‌ها را در یک طلاق عاطفی بزرگ کنیم. در این گزارش نگاهی داریم به وضعیت طلاق و تأثیر آن بر بچه‌ها و روابطشان با والدین.

انواع طلاق
شاید کمی عجیب به نظر برسد که بگویم طلاق گرفتن و جدایی هم انواع مختلفی دارد. در نگاه اول به نظر می‌رسد هر دو نفری که قصد ادامه زندگی ندارند به راحتی از هم جدا خواهند شد و دنبال سرنوشت جدیدی می‌روند. اما در واقع این‌طور نیست. زن و مردی که می‌خواهند از هم جدا شوند اگر به توافق رسیده باشند هم باز برای جدا شدن زمانی باید در دادگاه‌ها سپری کنند.

قانون جدید برای زن و مردی که بخواهند با میل خودشان از هم جدا شوند سه تا شش ماه جلسه مشاوره می‌گذارد و از زوجین می‌خواهند در این جلسات شرکت کنند. این روش برای کاهش آمار طلاق و کمک به حفظ بنیان خانواده انجام می‌شود. در این مرحله اگر بازهم مشاور و زوجین به این نتیجه برسند که ادامه زندگی این دو نفر به هیچ‌وجه ممکن نیست حکم طلاق صادر می‌شود. در شرایط دیگری که یکی از طرفین رضایت به طلاق ندارد بازهم رفت‌وآمد‌های زیادی در دادگاه پیش می‌آید.

با وجود بچه چطور طلاق بگیرم

مرد که طبق قانون اساسی ایران حق طلاق را دارد می‌تواند هر زمانی که اراده کرد به دادگاه برود و درخواستش را اجرا کند و زن موظف است در زمان مقرر در محل دادگاه حاضر شود. اما اگر حق طلاق با زن باشد این روند برعکس می‌شود و زن درخواست را می‌فرستد و مرد باید در محل حاضر شود. از همه این‌ها گذشته شکل دیگری از طلاق که به‌شدت در بین افراد جامعه زیاد شده طلاق عاطفی است. این نوع طلاق معمولاً به خاطر بچه‌ها اتفاق می‌افتد. افرادی که می‌خواهند کانون خانواده و چهارچوب آن را به هم نزنند، ولی در عین حال جدا از هم زندگی می‌کنند. در ظاهر شما شبیه یک خانواده هستید، اما درون خانه هرکس در دنیای خودش سیر می‌کند و خیلی وقت‌ها روابط پنهانی خارج از خانه نیز در میان است. هرکدام از انواع این طلاق‌ها تأثیر جداگانه‌ای بر بچه‌ها می‌گذارد.تأثیرات طلاق
زمانی که پدر و مادر تصمیم به جدایی می‌گیرند در وهله اول به نظر می‌رسد تنها به خودشان فکر کرده‌اند در صورتی که معمولاً والدین به سلامت روحی و آرامش بچه‌ها فکر می‌کنند و بعد تصمیم به جدایی می‌گیرند. اگر در خانه‌ای پدر و مادر همیشه در حال جنگ و جدال و جر و بحث باشند یا بر سر کوچک‌ترین اتفاقی به هم توهین کنند و نتوانند مشکلات را در تنهایی حل کنند بچه‌ها همواره در تنش عاطفی و روحی به سر می‌برند و این بزرگ‌ترین و سخت‌ترین ضربه برای آن‌ها است در این شرایط به نظر می‌رسد اگر والدین از هم جدا شوند آرامش بیشتری در زندگی بچه‌ها حاکم می‌شود و اگر یکی از والدین را همیشه در کنار خود ندارند حداقل فضای زندگی آرام و بی‌دغدغه‌ای خواهند داشت.

طلاق عاطفی والدین تأثیرات و تبعات منفی بیشتری نسبت به طلاق رسمی برای کودکان به همراه دارد، زیرا کودکی که شاهد طلاق عاطفی والدین خود بوده سال‌ها جنجال را در خانواده تحمل کرده و به این ترتیب دچار نابسامانی‌های بیشتری نسبت به کودکانی است که خانواده‌های آن‌ها به طور کلی از یکدیگر جداشده و به تنش‌ها پایان داده‌اند.

از طرف دیگر جدا شدن والدین می‌تواند بر روحیه بچه‌ها اثر بدی بگذارد. احساس طرد شدن تنها ماندن و نداشتن خانواده معضلی است که خیلی از بچه‌های طلاق را اذیت می‌کند. آن‌ها خیلی وقت‌ها می‌شوند که به خاطر حضور آن‌ها این زندگی ادامه داشته و والدین به دلیل نگه‌داری از بچه‌ها دچار مشکل هستند. در پی این‌گونه حرف‌ها بچه‌ها تخریب روانی شدید می‌شوند و گاهی دست به خودکشی می‌زنند، افت تحصیلی، در خود فرو رفتن و افسردگی‌های خیلی شدید نیز از عواقب این اتفاق است.

پمادر و پدر وظیفه سنگینی بعد از طلاق بر عهده دارند. آن‌ها و به خصوص فردی که با بچه‌ها زندگی می‌کند باید قدرت مدیریت و هماهنگی عاطفی را به خوبی داشته باشد. او باید بداند با بچه‌هایی که حتماً دچار بحران شده‌اند چه رفتاری بکند.
یکی از نکات مهمی که بعد از جدایی در مورد بچه‌ها باید رعایت شود این است که والدین باید بدانند که به‌هیچ‌وجه نباید از کودک خود به عنوان خبررسان استفاده کنند و دائماً اطلاعات همسر سابقشان را از طریق کودک دریافت کنند، زیرا این مسئله نیز باعث به‌هم‌ریختگی حوزه روانی کودک و نابسامانی اجتماعی وی در آینده خواهد شد.
در مورد دیدار‌های فرزندان با والد دوم باید خود افراد در دادگاه به توافق برسند تا بعد در این مورد بازهم بچه‌ها دچار کشمکش نکنند. بچه‌ها باید طبق برنامه یا از قبل تعیین شده والد دوم را ملاقات کنند این برنامه باید ترجیحاً تغییر نکند، چون از نظر روانی بچه را دچار دوگانگی می‌کند. اگر قرار است فرزند در خانه با والد ملاقات کند باید در همان منزلی باشد که دائماً سکونت دارد رفت و آمد بچه به دو خانه او را دچار بحران تازه‌تری می‌کند.ازدواج مجدد والدین
اگر مادر یا پدر بعد از مدتی قصد ازدواج دارند باید با بچه‌ها مطرح کنند. هرگز نباید کودک را ناگهان با فرد جدید به عنوان جایگزین مادر یا پدر روبه رو کرد. در این شرایط توقع نداشته باشید این بچه‌ها رفتار درستی با فرد تازه وارد داشته باشند. بچه‌ای که مادر یا پدرش را بعد از طلاق از دست داده نمی‌تواند به این راحتی کسی را جایگزین او ببیند. به خصوص اگر با این فرد قرار باشد زندگی کند، به سادگی نمی‌تواند او را بپذیرد. در این رابطه توصیه می‌شود خیلی زود اقدام به ازدواج مجدد نکنید، در صورتی که قصد این کار را دارید تا مدتی اجازه ندهید فرزندان متوجه حضور فرد جدید در زندگی شما بشوند. زمانی که از ترمیم روحی آن‌ها مطمئن شدید سعی کنید آرام‌آرام با آن‌ها وارد گفتگو شوید، او را برای پذیرش فرد جدید آماده کنید و نگذارید بچه‌ها بعد از طلاق بحران تازه‌ای را تجربه کنند.
در این مورد سن بچه هم خیلی اهمیت دارد اگر فرزند نوزاد دارید کمی کارتان راحت‌تر است. اما یادتان باشد او را هرگز از والد دوم دور نکنید تا او را به خوبی بشناسد، ولی بعد می‌توانید صبر کنید وقتی بزرگ‌تر شد به او بگویید پدر یا مادر اصلی‌اش کس دیگری است و این فرد صرفاً ازدواج مجد شما است.

اگر فرزند خردسال دارید باید با او به زبان خودش صحبت کنید و تا حدودی رضایت او را برای ورود فرد دوم در زندگی‌تان جلب کنید؛ و اگر فرزند بالغ شده‌ای دارید که کمی کارتان را سخت‌تر می‌کند باید او را از نظر روانی بسنجید و بعد به او اجازه دهید با روش خودش این فرد را بپذیرد و در این رابطه از طرف دوم رابطه هم کمک بگیرید که با فرزند شما راه دوستی را باز کند.
افرادی که در بزرگ‌سالی شاهد طلاق و جدایی والدین خود هستند به علت اینکه در بزرگ‌سالی شاهد طلاق والدین خود بوده‌اند شکست را به طور کامل درک کرده و در آینده خود نیز دائماً ترس از شکست دارند. این افراد به ویژه دختران در انتخاب فرد مورد نظر خود برای زندگی مشترک دچار وسواس شدید شده، زیرا همواره می‌ترسند که با انتخاب نادرست شکست بخورند و این در حالی است که در اکثر اوقات همین وسواس‌ها باعث انتخاب نادرست می‌شود. والدین باید بدانند که طلاق و جدایی آنان از یکدیگر چنانچه صاحب فرزند باشند بر روی فرزند و حتی فرزند فرزندشان تأثیرات منفی متعدد در بعد روانی و اجتماعی خواهد گذاشت.مردان پس از طلاق
خیلی از مردان بعد از جدایی به سرعت ازدواج می‌کنند و زندگی جدیدی را تشکیل می‌دهند، خیلی از آن‌ها حتی زندگی گذشته خود را به‌طور کامل فراموش می‌کنند. اما در حالتی غیر از این مردان بعد از کودکان بیشترین آسیب را از طلاق می‌بینند. نگرانی در مورد سرنوشت فرزند و آینده او، گسست عاطفی با همسر، نگاه جامعه به یک مرد جدا شده و اشاره به ضعف وی به خاطر عدم توانایی در مدیریت زندگی عواملی هستند که مرد را مورد هجوم قرار می‌دهند.
شاید از نظر ازدواج مجدد مردان شرایط بهتری از زنان داشته باشند، اما بعضی مردان اعتنا چندانی به ازدواج مجدد ندارند چرا که وحشت از تکرار شکست اولیه باعث نوعی تجرد طولانی و حتی تا پایان عمر در مردان می‌شود.زنان بعد از طلاق
در جامعه ما هنوز طلاق برای زنان جایگاه خوبی ندارد. هرچقدر یک مرد بعد از طلاق راحت و آرام به زندگی ادامه می‌دهد برای زنان مشکلات تازه بعد از طلاق شروع می‌شود. به خصوص اگر زنی با بچه از همسرش جدا شود، برای ازدواج مجدد و شرایط زندگی در جامعه سختی‌های زیادی را متحمل می‌شود. خیلی از خانواده‌ها هنوز قدرت پذیرش یک زن مطلقه را به عنوان عروس خود ندارند. خیلی‌ها در محیط کار زنان مطلقه را به چشم بدی نگاه می‌کنند. زن طلاق گرفته برای زندگی در میان یک جامعه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست، اگر بخواهد با خانواده‌اش زندگی کند از سوی آن‌ها مورد آزار‌های روحی قرار می‌گیرد، رفت‌وآمد‌های او کنترل می‌شود و خانواده‌ها برای حفظ آبروی خود سعی می‌کنند از معاشرت‌های او به دلیل حساسیت‌های جامعه جلوگیری کند.

اگر بخواهد به طور مستقل زندگی کند پیدا کردن یک محل مسکونی و صاحب‌خانه‌ای که مایل به ارائه یک خانه به یک زن مطلقه باشد کاری دشوار است و حتی اگر چنین خانه‌ای را هم بیابد بازهم باید با همسایگانی برخورد کند که او را تنها به چشم عامل نابودکننده زندگی خود می‌بینند.

یکی دیگر از مشکلات زنان مسئله حضانت فرزندانشان است، بسیاری از زنان در قبال مهریه و دیگر حق و حقوق مالی خود، خواهان حق نگهداری فرزندان خود هستند. ولی باز هم این امر حالتی نسبی دارد، زیرا طبق بیان صریح قانون اگر زن دوباره ازدواج کند حضانت از وی سلب خواهد شد، و دیگر آنکه مرد می‌تواند از نظر خود بازگردد و حضانت فرزندان را خود به عهده بگیرد، اما زن نمی‌تواند مهریه و حق و حقوق خود را پس از تغییر رأی مرد باز پس بگیرد.
در یک تحقیق نشان داده شد ٤٥ درصد زنان طلاق گرفته از مزاحمت‌ها و مداخلات همسر قبلی خود ابراز ناراحتی کرده و از این بابت احساس سلب حقوق فردی و اجتماعی‌شان را می‌کنند. از سوی دیگر ٤٠ درصد دیگر نیز محدودیت‌ها و مزاحمت‌های اعضای خانواده خود را مخل امنیت و آزادی خود قلمداد می‌کنند.
با این وجود طلاق یک پدیده خانوادگی است و می‌تواند بر همه افراد خانه به شکلی متفاوت تأثیر بگذارد. اینکه بگوییم هرگز به طلاق فکر نکنید حرف درستی نیست، بهتر است بگوییم در زمان ازدواج کمی بیشتر دقت کنید تا مجبور به ایجاد یک بحران در زندگی خود و خانواده‌تان نشوید.

دروغه من طلاق توافقی بود ۴ روز نشد همش دارن دروغ میگن اگر اینجوری میشد خوب ولی نیست

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.


بازگشتDownloads-icon

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

* لطفا در مورد ایجاد تاپیک و نظرسنجی قبل از ثبت دقت فرمایید زیرا امکان ویرایش و یا حذف مطلب بعد از ارسال وجود ندارد.
همچنین شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت نیز می‌باشید.

انجام کلیه خدمات قالیشویی، مبل و موکت، با سرویس دهی به کلیه نقاط تهران.

قیمت های شفاف – لکه گیری – رفوگری – شستشوی اسلامی و….

کاربر گرامی جهت ارسال پست شما ملزم به رعایت

قوانین و مقررات

نی‌نی‌سایت می‌باشید

با وجود بچه چطور طلاق بگیرم

مطالب این سایت تنها جنبه اطلاع رسانی و
آموزشی داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. لطفاً پیش از استفاده از سایت
صفحه
“شرایط استفاده از سایت”
را مطالعه فرمایید. استفاده از این سایت
بدان معناست که شما قبلاً صفحه “شرایط استفاده از سایت” را مطالعه کرده
و به مفاد آن واقفید. نقل مطالب این سایت با ذکر منبع و نشانی اینترنتی سایت بلامانع است

با عرض سلام و خسته نباشید. بنده ۱۵ سال است که ازدواج کرده ام همسرم یک سال ازمن بزرگ است ازدواجمان هم به صورت ناآگاهانه وسنتی بوده هردو معلم و دوتا بچه داریم.یک پسر ۱۴ ودختر۷ساله.زن من در کارهای خانه ورسیدگی به بچه ها مشکلی ندارد اما نسبت به من بی تفاوت و بی علاقه است.از طرفی مرا به خاطر بعضی کارها که نکرده ام متهم می کند.مثلا موقع میهمانی در خانه خواهرش پولش گم شده اصرار دارد که من برداشته ام تا رابطشون را خراب کنم .از طرفی چون خانواده زنم در تمامی کارهاشون باید زنم را دخیل کنند ماهم به صورت غیر مستقیم وارد ماجراهای آنها میشویم تحصیل  .ازدواج .طلاق .بیماری در همه کارها…ضمنا من حق ندارم حرفی بزنم اگه یکی از اعضای خانواده زنم گله ای از من بکنند ماجرا شروع می شود اول اینکه در هر حال من محکوم می شوم بعد بی مهری بعد قهر کردن شاید هم دعوای لفظی که بار هم می کنیم.که مدتی طول میکشه ۱۵ یا شاید یه ماهی هم طول میکشه تا دوباره یه آشتی الکی بکنیم.خلاصه من با این زن اصلا خوشبخت نیستم و ته دلم ازخانواده زنم (مادر زنم)که باعث بدبختی من و بچه هام هستند متنفرم هر چقدر می خواهم ارتباط خودم را با آنها قطع کنم نمی شود.هر بار بعد از دعوا و مرافعه تصمیم می گیرم که طلاقش دهم در مرحله آخر که چشمم به چشم بچه ها که می افتد که بعد از طلاق سرنوشتشان چگونه خواهد بود به زور خودم را منصرف می کنم و به زندگی مصنوعی ادامه می دهم و همچنان به زندگی دیگران غبطه می خورم. حالا سوال من این است که آیا ادامه دادن با این منوال صحیح است یا طلاق می تواند راه حل بهتری باشد ؟متشکرم

در خصوص سوال شما باید عرض شود تصمیم گیری در این زمینه با شخص شما بوده و طبیعتا طلاق امر پسندیده ای نیست.

میتوانید یکی از راه‌های زیر را امتحان کنید

حضانت فرزند بعد از طلاق از جمله خواسته‌های زوجینی است که قصد جدایی از هم را دارند. اگرچه زن و شوهر پیش و پس از طلاق دچار مشکلات روانی و عاطفی متعددی می‌شوند که صدمات مهمی را به آن‌ها وارد می‌کند، اما نباید از کودکان طلاق که هیچ نقشی در این مشکلات نداشته‌اند غافل شد.

اگر سوالی در زمینه حضانت فرزند دارید از 3 روش می‌توانید از وکیل خانواده بپرسید:

1- مشاوره تلفنی حقوقی با وکیل

2- طلاق توافقی فوری در تهران در 7 روز

3- مشاوره حقوقی آنلاین رایگان

با وجود بچه چطور طلاق بگیرم

4- بخش نظرات همین مطلب

آنچه در این مطلب درباره حضانت فرزند خواهید خواند:

ابتدا باید توجه کرد که مفهوم حضانت با ولایت اشتباه گرفته نشود.

ولایت اداره امور طفل است که بر عهده پدر و پدربزرگ است و پس از فوت آن‌ها به فردی سپرده می‌شود که آن‌ها پیش از فوت معین کرده‌اند. بر مبنای همین اشتباه این تصور غلط پدید می‌آید که حضانت طفل در نبود پدر با پدربزرگ است. این مسئله مطلقاً صحیح نیست.

حضانت به معنای نگهداری و مراقبت جسمی، روحی، مادی و معنوی اطفال و تعلیم و‌ تربیت آن‌ها است. حضانت علاوه بر اینکه حق والدین است، تکلیف آن‌ها هم به شمار می‌رود. به این معنا که اگر حضانت طفل به یکی از والدین سپرده شود نمی‌تواند از آن صرف نظر کند و ملزم به نگهداری از طفل است.

پس از جدایی والدین و قبل از رسیدن دختر به 9 سال (سن بلوغ) وضعیت حضانت را قانون مشخص می‌کند.

 مطابق قانون تا زمان رسیدن کودک به 7 سالگی اولویت حضانت فرزند بعد از طلاق با مادر است. یعنی اگر مانعی وجود نداشته باشد، دادگاه خانواده کودک را برای نگهداری به مادر می‌دهد.

 پس از 7 سالگی، پدر مسئول نگهداری از دختر می‌شود. این مسئله مطلق نیست و شرط استثنای آن مصلحت طفل است. زمانی که دختر به سن بلوغ برسد، حضانت او دیگر توسط قانون و دادگاه مشخص نمی‌شود و این خود دختر است که انتخاب می‌کند با کدام یک از والدین زندگی کند.

سوال: تاریخ تولد فرزندم ۱۳۹۲/۴/۱۵ می‌باشد و حضانت تا هفت سالگی با بنده است منظور از هفت سالگی، رسیدن به هفت سالگی است یا باید هفت سال پر شود. تا چه تاریخی حضانت بچه با من است و نیازی به مراجعه مجدد به دادگاه ندارم؟

پاسخ نگار پایدار اردکانی به این سوال حقوقی:

با توجه به تفاسیر فقهی و قضایی ماده 1169 قانون مدنی، مراد رسیدن به سن 7 سالگی است نه اتمام آن. بنابراین 7سال و یک روز، مبدا شروع حضانت توسط پدر است. همچنین نیازی به مراجعه شما به دادگاه نمی باشد و اقدام در این زمینه بر عهده پدر است.

پاسخ  میثا کامیاب [ وکیل پایه یک دادگستری ] به این سوال حقوقی:

ملاک رسیدن به سن هفت سالگی است. پس از رسیدن به سن بلوغ (نه سال برای دختر و پانزده سال برای پسر) نیز دادگاه حضانت را به پدر یا مادری می‌سپارد که فرزند انتخاب می کند.

مطابق قانون سن بلوغ در پسرها 15 سالگی می باشد و وضعیت حضانت را قبل از رسیدن پسر به سن بلوغ را قانون مشخص می‌کند.

 مطابق قانون تا زمان رسیدن کودک به 7 سالگی اولویت حضانت فرزند بعد از طلاق با مادر است. یعنی اگر مانعی وجود نداشته باشد، دادگاه خانواده کودک را برای نگهداری به مادر می‌دهد.

 پس از رسیدن فرزند پسر به 7 سالگی، پدر مسئول نگهداری از او می‌شود. این مسئله مطلق نیست و شرط استثنای آن مصلحت طفل است. زمانی که پسر به سن بلوغ برسد، حضانت او دیگر توسط قانون و دادگاه مشخص نمی‌شود و این خود پسر است که انتخاب می‌کند با کدام یک از والدین زندگی کند.

سوال: در چه صورتی مادر می‌تواند حضانت فرزند 6 ساله خود را بعد از سپردن حضانت به پدر دوباره بگیرد؟

نگار پایدار اردکانی در بخش پرسش و پاسخ حقوقی به این سوال این گونه جواب داده‌:

به موجب ماده 1169 قانون مدنی ، الویت حضانت تا سن 7 سالگی با مادر می باشد و پس از احراز صلاحیت توسط دادگاه، حق و تکلیف پدر است.

البته در مواردی پدر و مادر می‌توانند به نفع یکدیگر از حق حضانت خود صرف‌نظر کنند. بنابراین قراردادهای بین والدین در مورد حق حضانت در صورتی که بر خلاف مصلحت طفل نباشد، معتبر و لازم‌الاجرا است.

لذا برای ابقای حضانت خویش در یک سال باقی مانده باید مدارک و شواهدی مستدل مبنی بر عدم صلاحیت پدر به دادگاه خانواده ارائه نمایید تا تصمیم مقتضی اتخاذ گردد.در هر حال تصمیم دادگاه مبتنی بر صلاح و غبطه فرزند خواهد بود.

سوال: من تصمیم دارم از زنم جدا شوم پسری 5 ساله دارم

پاسخ فاطمه قلاوند در پاسخ به این سوال حقوقی :

مطابق اصلاحیه ماده 1169 قانون مدنی حضانت (به معنای نگهداری و پرورش مادی و معنوی نه سایر امور طفل مثل امور حقوقی او) فرزند چه پسر و دختر بعد از جدایی پدر و مادر تا سن هفت سالگی با مادر اوست.

بعد از این سن هم به پدر واگذار شده البته صلاحدید دادگاه با رعایت مصلحت طفل شرط لازم می‌باشد ولی ممکن است دادگاه بعد از آن هم فرزند را به پدر واگذار نکنند.

یعنی مادر از بدو تولد تا ۷ سالگی از پسر نگهداری می‌کند و از ۷ سال تا ۱۵ سالگی پدر می‌تواند در صورت موافقت و صلاحدید دادگاه چنانچه مصلحت طفل ایجاب کند حضانت او را برعهده گیرد.اما سپردن حضانت به مادر مطلق و بدون استثنا نیست چرا که در صورت حدوث جنون یا ازدواج مادر این حضانت مطابق قانون ساقط خواهد شد یعنی پدر می‌تواند حضانت را از مادر پس بگیرد و ازدواج مجدد برای او به معنای تحویل فرزند به پدر است.

سوال: من یک دختر ۳ ساله دارم که تا ۷ سالگی حضانتش با من هست. خیلی نگرانم بعد این هفت سال این جوری که شنیدم می گویند اگر فرزندت نخواهد برود پیش پدرش به اجبار نمی‌توانند او را ببرند، می‌خواستم بدانم این حرف درست هست؟

پاسخ سعید نجات زادگان [ وکیل پایه یک دادگستری ] در رابطه به این سوال بخش پرسش و پاسخ حقوقی:

مطابق قانون جدید حمایت خانواده، اگر پس از رسیدن کودک به 7 سالگی اختلافی در مورد حضانت وجود داشته باشد، دادگاه باید در مورد حضانت او با در نظر گرفتن مصلحت طفل تصمیم بگیرد. این مسئله به این معنی است که دادگاه خانواده باید با توجه به وضعیت کودک، وضعیت والدین او و وضعیت زندگی آن‌ها، مناسب‌ترین شرایط را برای زندگی کودک انتخاب کند.

بنابراین سپردن حضانت فرزندان بعد از طلاق به پدر پس از 7 سالگی مطلق نیست و در هر صورت مصلحت او مهم‌ترین مسئله است. اهمیت مصلحت کودک به حدی است که حتی اگر والدین توافقی در مورد نگهداری طفل داشته باشند و دادگاه خانواده آن را بر خلاف مصلحت او تشخیص دهد، می‌تواند حکمی به غیر از آن‌چه والدین توافق کرده‌اند بدهد.

همچنین بخوانید : حضانت فرزندان در قانون جدید حمایت خانواده

سوال: حضانت پسر یازده ساله‌ام چهار سال پیش زمان صدور حکم طلاق به پدرش داده شده، ولی طی این چهار سال با من زندگی کرده طبق خواسته فرزندم، می‌خواهم راجع به حکم رشد پسر اطلاعات بدهید که می‌توانم حکم رشد برای حضانتش بگیرم ؟

پاسخ نگار پایدار اردکانی [کارشناس ارشد حقوق] در رابطه به این سوال بخش پرسش و پاسخ حقوقی :

نظر به ماده 1169 قانون مدنی، حضانت فرزند تا سن 7 سالگی با مادر بوده و پس از آن حق و تکلیف پدر می باشد. لذا اخذ حکم رشد از دادگاه، تاثیری در تغییر قانونی حضانت از فرزند ندارد.

دختر پس از نه سالگی و پسر پس از 15سالگی از سن حضانت خارج شده و به خواسته و صلاحدید خود انتخاب می کند با کدام یک از والدین زندگی کند.در صورت حدوث اختلاف در حضانت از فرزند پس از سن هفت سالگی،حضانت طفل با رعایت مصلحت کودک به تشخیص دادگاه می باشد.

با وجود بچه چطور طلاق بگیرم

سند نکاحیه یا همان عقدنامه های دفاتر ازدواج و طلاق، تکلیف بسیاری از مسائل مالی و غیرمالی بین زوجین را مشخص می‌کنند.

با این حال، عقدنامه های مزبور فضایی را در اختیار طرفین قرار می‌دهد که بتوانند شروط دیگری را نیز در آن گنجانده و تکلیف برخی امور مهم دیگر را از همان ابتدا مشخص کنند.

بر همین مبنا، اگر زوجین در سند نکاحیه وضعیت خاصی در مورد حضانت فرزند بعد از طلاق به عنوان شرط ضمن عقد مطرح کرده باشند، نیازی به تبعیت از قانون نیست و وضعیت نگهداری کودک بر مبنای شرط ضمن عقد تعیین می شود.

شرایطی که قانون مدنی برای نگهداری طفل عنوان می کند:

 علاوه بر این موارد، اگر زندگی با یکی از والدین، کودک را در خطر جسمی یا روحی قرار دهد مانند اینکه یکی از والدین بیماری خطرناک واگیردار داشته باشد، نمی‌تواند از کودک نگهداری کند.

اگر مادر مجدداً ازدواج کند، در صورتی که پدر فوت کرده باشد حق حضانت فرزند بعد از طلاق از او سلب نمی‌شود و کودک همچنان تحت نگهداری او باقی می‌ماند.

موارد زیر می‌تواند از جمله شرایطی باشد که دادگاه حق حضانت را از یکی از والدین سلب کند:

مصادیق سلب حضانت فرزند بعد از طلاق تنها به همین موارد خلاصه نمی‌شود و همانطور که گفته شد در صورت احتمال هرگونه خطر جسمی، روحی و یا تربیتی، دادگاه می‌تواند حق حضانت را از والدین سلب کند.

سوال: من پدر دختری سه ساله هستم که حضانت به من واگذار شده است و همسر سابقم با پرونده سازی و شکایت کیفری با عنوان توهین بنده را به دادگاه کشانده و دادگاه بنده را به صد هزار تومان جریمه به صندوق دولت محکوم کرده است آیا با این محکومیت حضانت از من سلب می‌شود؟

پاسخ بیتا اخوان مدرس [ وکیل پایه یک دادگستری ] در رابطه با این سوال حقوقی :

در ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی بیان شده:

«هر گاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضایی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل مقتضی بداند، اتخاذ کند».

بنابراین اگر والدین فاقد صلاحیت لازم برای نگهداری اطفال باشند، این حق توسط قانونگذار ساقط خواهد شد.

و سایر مواردی از این قبیل که در صورت اثبات آن به دادگاه می توان حضانت را از پدر یا مادر سلب کرد. اما صرف فحاشی سلب حضانت نخواهد کرد.

سوال: حضانت فرزند پسر معلول را می‌توانم از پدرش بگیرم؟

ویدا نجفی [کارآموز وکالت ] در بخش پرسش و پاسخ حقوقی به این سوال اینگونه جواب داده‌اند:

حضانت کودک با پدر ایشان است اما اگر به سن ۷ سالگی نرسیده باشد می‌توانید درخواست حضانت بدهید و اگر اثبات نمایید پدر ایشان صلاحیت نگهداری از ایشان را ندارد امکان گرفتن حضانت وجود دارد .

در صورت فوت هریک از والدین، حضانت طفل با دیگری است. مثلاً پس از فوت پدر، حضانت کودک با مادر است.

همان‌طور که گفته شد پدربزرگ ولی طفل است و در صورت فوت پدر، حضانت طفل بر عهده او نیست. در صورتی که پدر و مادر هر دو فوت کنند، حضانت طفل بر عهده پدربزرگ پدری است. اگر پدربزرگ هم فوت کرده باشد حضانت طفل بر مبنای طبقات ارث است.

در قانون مدنی درباره ملاقات فرزند با والدین به این صورت آمده است:

هرکدام از والدین که طفل تحت حضانت او نیست، حق ملاقات طفل خود را دارد. تعیین زمان ومکان ملاقات و سایر جزئیات مربوط به آن، در صورت اختلاف بین والدین با محکمه است.

از آن جایی که طفل باید از حضور هر دو والد بهره‌مند شود، هریک از والدین که دادگاه حضانت فرزند بعد از طلاق را به او واگذار نکرده است می‌تواند ساعاتی از هفته با فرزند خود ملاقات کند.

تعیین ساعات ملاقات در درجه اول با توافق والدین با یکدیگر انجام می‌شود. اما در صورتی که والدین در این مورد به توافق نرسند، دادگاه در این مورد تصمیم می‌گیرد.

هیچ مسئله ای، حتی فساد اخلاقی، نمی‌تواند مانع از ملاقات والدین با کودک شود، بلکه باید شرایطی تأمین گردد تا این دیدار در محیطی امن و با نظارت کافی انجام شود.

در صورتی که یکی از والدین مانع ملاقات فرزندش با دیگری شود، یا والدی که حضانت بر عهده او نیست از تحویل کودک خودداری کند، طرف دیگر می‌تواند با مراجعه به مراجع قضایی او را ملزم به تحویل طفل کند. در صورتی که ایجاد مانع برای ملاقات تکرار شود می‌تواند دلیلی برای سلب حضانت باشد.

در مورد نفقه اگر می خواهید بیشتر بدانید این مطلب را بخوانید: چگونه نفقه را مطالبه کنم؟

در طول زندگی مشترک، پرداخت هزینه های زندگی زن و فرزندان بر عهده مرد است. پس از جدایی نیز بدون توجه به این مسئله که حضانت فرزند بعد از طلاق با کدام یک از والدین است، پدر مسئولیت دارد نیاز های مالی او را تأمین کند.

مبلغ نفقه کودک را دادگاه خانواده بر اساس وضعیت او از نظر موقعیت اجتماعی، شرایط سنی، نیاز های روزمره و غیره تعیین می‌کند.

اگر در شروط ضمن عقد گفته شده باشد که در صورت واگذاری حضانت طفل به مادر تأمین مخارج او با مادر است، پدر موظف به پرداخت نفقه طفل نیست.

اما اگر مادر به صورت داوطلبانه مدتی هزینه های زندگی فرزندش را تأمین کند به معنای وظیفه او نسبت به این عمل نیست و هر زمان که بخواهد می‌تواند پرداخت نفقه کودک را از پدرش درخواست کند.

در صورتی که پدر فوت کرده باشد حضانت کودک با مادر است اما پدربزرگ پدری وظیفه دارد مخارج زندگی کودک را تأمین کند.

سوال: زمانی که حضانت با مادر است به غیر از نفقه‌ای که دادگاه مشخص کرده است می‌شود از پدر بابت هزینه‌های تحصیلی فرزند از پدر درخواست کرد؟

سعید نجات زادگان [ وکیل پایه یک دادگستری ] در پاسخ به سوال حقوقی این گونه نوشتند:

در تعیین میزان نفقه فرزند، هزینه تحصیل هم در نظر گرفته شده و دریافت وجه جداگانه برای آن امکان‌پذیر نیست.

با وجود همه مطالب گفته شده، مهم ترین بحث در مسئله حضانت فرزندان بعد از طلاق، مصلحت و آسایش طفل است و دادگاه بیش از هرچیز این مورد را در نظر می‌گیرد بنابراین ممکن است با وجود احراز همه شرایط در یکی از والدین صرفاً به این دلیل که کودک تمایل ندارد با او زندگی کند، دادگاه حضانت فرزند بعد از طلاق را به او واگذار نکند.

سوال: حدود ۱۰ سال پیش حکم حضانت فرزند را از دادگاه گرفتم، مادر فرزند هم درخواست تجدید نظر نکرد. الان برای سفارت می‌خواهم مدارک ارسال کنم. مشکل اینجاست که ذیل حکم نوشته ظرف ۲۰ روز قابل تجدید نظر خواهی است، در حالی که حکم قطعی شده است.

پاسخ میثا کامیاب [ وکیل پایه یک دادگستری ] در رابطه با این سوال بخش پرسش و پاسخ حقوقی :

با توجه به اینکه رأی دارای تاریخ است و در ترجمه رسمی نیز تاریخ قید می شود، و واضح است که بیست روز تجدیدنظر سپری شده و این جمله مشکلی را ایجاد نمی کند.

همانگونه که در این مقاله هم توضیح داده شده حضانت فرزند دختر تا 7 سالگی با مادر می باشد.

 پس از 7 سالگی، پدر مسئول نگهداری از دختر می‌شود. این مسئله مطلق نیست و شرط استثنای آن مصلحت طفل است. زمانی که دختر به سن بلوغ برسد، حضانت او دیگر توسط قانون و دادگاه مشخص نمی‌شود و این خود دختر است که انتخاب می‌کند با کدام یک از والدین زندگی کند.

زن و شوهر می‌توانند درباره حضانت هم در هنگام طلاق، با یکدیگر توافقی کنند که خلاف متن قانون باشد، مثلا اگر مادر ازدواج هم کرد حضانت همچنان با وی باشد.

حضانت فرزند پسر بعد از طلاق تا 7 سالگی با مادر و بعد از آن تا 15 سالگی پدر مسئول نگهداری از پسر می‌شود. این مسئله مطلق نیست و شرط استثنای آن مصلحت طفل است. زمانی که پسر به سن بلوغ برسد، حضانت او دیگر توسط قانون و دادگاه مشخص نمی‌شود و این خود پسر است که انتخاب می‌کند با کدام یک از والدین زندگی کند.

مبلغ نفقه کودک را دادگاه خانواده بر اساس وضعیت او از نظر موقعیت اجتماعی، شرایط سنی، نیاز های روزمره و غیره تعیین می‌کند که مسئولیت پرداخت آن با پدر می باشد.

این مقالات هم بخوانید:

ابلاغیه الکترونیکی چیست؟

این مقاله توسط تیم حقوقی دادپرداز تهیه شده است.
سامانه حقوقی دادپرداز یک سامانه‌ی اینترنتی برای مشاوره حقوقی تخصصی و استخدام آنلاین بهترین وکلای کشور است. دادپرداز بر قراردادهای وکیل و موکل نظارت نموده و کیفیت خدمات با ابزارهای نرم‌افزاری تنظیم و تضمین می شود. شما می‌توانید پاسخ سوالات حقوقی خود را به رایگان از وکلای دادپرداز بگیرید. بعلاوه، می‌توانید درخواست وکیل در دادپرداز ثبت کنید تا از بهترین وکلای کشور پیشنهاد همکاری بگیرید. پشتیبانان دادپرداز تا پایان همکاری شما با وکیل در کنار شما هستند تا تجربه‌ی همکاری شما با وکلا، شیرین‌تر،مطمئن‌تر و آسان‌تر رقم بخورد.

بسيارعالى ومفيدبود

بسيارعالى ومفيدبود.متشكرم

سوالی داشتم در یک مورد اگر پدر و مادر از هم جداشده باشند و هیچ یک ان را به فرزندی قبول نکنند و پسر باسعی وتلاش خود به زندگی خود ادامه دهد و مالی (گوسفند)داشته باشد. وخود را اعدام کنند .ان مال به چه کسی خواهد رسید

با سلام
فرض سوال واضح و مشخص بیان نشده است.در هر حال دو صورت متصور است.
1_فوت فرزند
2_فوت والدین
در فرض اول،اموال،به وراث طبقه اول،یعنی پدر و مادر(جمعا یک سوم) می رسد و مابقی در صورت نبود وراث دیگر طبقه یک(همسر)،به پدر می رسد.
در فرض دوم،اموال به فرزندان مطابق قاعده(پسر دو برابر دختر)می رسد.
موفق باشید.

سلام. من قصد دارم از شوهرم جدا بشم. یک پسر دو ساله دارم. همه ی امور پسرم به عهده ی من هست و نمیتونم حتی چند ساعت هم پیشش نباشم. همسرم میگه اگه طلاق میخوای، بچه رو بذار برو خونه ی پدرت تا دادگاه مشخص کنه بچه باید پیش کی باشه. میخواستم بدونم توی مدتی که من برای طلاق اقدام می کنم، پسرم باید پیش کی باشه؟ و اینکه چطوری باید اقدام کنم برای طلاق و چقدر زمان میبره؟

سلام یه سوال داشتم زنو شوهری که در خارج از ایران ازدواج میکنن بعد یه مدت با مشگل روبه رو میشن مادر دادخواست طلاق بده قبل از اینمه حکم طلاق صادر بشه حامله باشه بدونه اطلاع از همسر خود از اون کشور بره بچرو تو ایران بدونیا بیاره پدر بچه بخواد بچرو بگیره دادگاه تو ایران چجوری میشه باید برگردن کشوری که ازدواج کردن؟یا نیشه تو ایران پیگیری کرد؟ پدرو مادر هر 2 ایرانی

سلام
من مدتی متوجه شدم که همسرم با یک آقایی رابطه دارد و ازشون فیلم هم گرفتم چند جا از جمله لحظه ورود به خونه و تو کافی شاپ و…. نرم افزار هم رو گوشی همسرم نصب کردم و تماس های ضبط شده شون هم دارم و بعد از چند بار صحبت و مشاوره و … همسرم تهدیدم کرده که هم دوتا بچه هام میگیره ازم و هم مهریه و نفقه و …حتی تهدید کرده که نصف کارخونه م و خونه رو هم میتونه ازم بگیره و به خاک سیاه بشونه منو , البته وکیل هم گرفته و سفت و سخت دنبال پرونده سازی علیه بنده هست و امروز صبح هم واسم پیامک ابلاغیه الکترونیک اومد و رسما جنگ حقوقی بر علیه من شروع شده.
میخواستم بدونم که من میتونم برای جلوگیری از آبروریزی درخواست طلاق توافقی بدم و در این صورت آیا حضانت بچه ها بازم به همسرم میرسه؟
یک دختر ۵ ساله و یک پسر ۳ ساله دارم
لطفا راهنمایی م کنید و در صورتی که امکانش هست مراحل انجام کار در صورتی که نخواهم وکیل بگیرم و خودم پیگیری کنم رو بفرمایید
واقعا در مونده ام و حس میکنم به آخر خط رسیدم خدا خودش کمکم کنه

پیشاپیش ممنونم که حرفام رو شنیدید و راهنمایی م میکنید

با سلام
طبق ماده1169قانون مدنی حضانت فرزندان چه دختر و چه پسر تا سن7سالگی با مادر و پس از آن حق و تکلیف پدر است.با این حال چنانچه حضانت مادر پیش از هفت سال،موجب تضرر روحی،اخلاقی یا جسمی فرزندان گردد با اثبات آن از طریق شما و امارات موجود(فیلم،صدا و…محضر قاضی تنها در علم قاضی موثر است و سند و مدرک محسوب نمی گردد)امکان سلب حضانت از ایشان محتمل است.در باب طلاق نیز،در هر صورت حق طلاق با مرد است لیکن چنانچه طلاق به اراده شما باشد چنانچه شرط تنصیف دارایی در سند نکاحیه امضا شده باشد،مالکیت نیمی از کلیه اموالی که پس از ازدواج به دست آورده اید برای زوجه خواهد بود در غیر اینصورت خیر.پرداخت مهریه و نفقه نیز از جمله تکالیف زوج است و مفر قانونی برای آن وجود ندارد.اما چنانچه درخواست طلاق از ناحیه زوجه باشد میتوانید وقوع طلاق را منوط به بخشش کل یا جزء مهریه نمایید.برخلاف پیشنهاد شما،مطلوب است از وکلای مجرب در حوزه خانواده مدد بگیرید.
با آرزوی شادی

سلام من مادر یک دختر ۴ساله هستم با همسرم اختلاف داریم میخوایم جدا بشیم همسرم معلول از ناحیه پا هستن ،میخواستم بدونم اگه جدا بشیم میتونم بخاطر وجود معلولیت در همسرم حضانت دخترم بعد از هفت سالگی رو داشته باشم یا نه؟ممنون میشم راهنمایی کنین

با سلام
عنوان”معلولیت”ذیل هیچ کدام از معیارهای سلب حضانت نمی گنجد و نمی توان با استناد به آن حضانت قانونی پدر را سلب نمود؛مگر وجود معلولیت،منتج به نتایجی نظیر عدم توانایی در نگهداری و رسیدگی به طفل،عدم تامین معاش فرزند و…گردد.
موفق باشید.

باسلام درمورد ملاقات فرزند سه روز در هفته معناش شبانه روزیس من فک میکردم ساعتیس بااین علم که وقت ملاقات نهایتاً چهار ساعت در روز باشه اجازه دادم .حال اگر بخام ساعتیش کنم میشه .یااعتراض کنم مجدد

با سلام
ترتیب ملاقات،ساعات و روز آن به تشخیص دادگاه می باشد و در این رابطه،عواملی مانند سن،جنس و وابستگی فرزند به شخصی که حضانت ندارد موثر است.با این حال چنانچه تصمیم دادگاه سه روز در هفته باشد؛بر اساس صلاح و غبطه فرزند بوده و چنانچه اعتراض بجایی داشته باشید با اثبات آن به محکمه تغییر ترتیبات آن را بخواهید.
موفق باشید.

سلام من حضانت فرزندم۲ ساله را به مادرش سپردم و در توافق طلاق نفقه را تا پایان سن حضانت باید پرداخت کنم سوال من این است که تاپایان سن حضانت یعنی تا چند سالگی فرزندم ؟؟ ایا فرزندم با حکم رشد میتواند ازمن مطالبه نفقه کند ؟؟
قرداد ما در مرداد ثبت محضری شده است و هر ساله مبلغی اضافه میشود سوال من این است که افزایش مبلغ با عید نوروز است یا یکسال از موعد قرار داد محضری بگذرد

سلام من حضانت فرزندم۲ ساله را به مادرش سپردم و در توافق طلاق نفقه را تا پایان سن حضانت باید پرداخت کنم سوال من این است که تاپایان سن حضانت یعنی تا چند سالگی فرزندم ؟؟ ایا فرزندم با حکم رشد میتواند ازمن مطالبه نفقه کند ؟؟
قرداد ما در مرداد ثبت محضری شده است و هر ساله مبلغی اضافه میشود سوال من این است که افزایش مبلغ با عید نوروز است یا یکسال از موعد قرار داد محضری بگذرد

با سلام
معمولا مقصود از اتمام سن حضانت،9سال برای دخترو15سال برای پسر می باشد.لیکن در مورد شما،احتمال می رود اتمام سن حضانت برای مادر یعنی7سالگی فرزند مدنظر باشد.در هر حال تکلیف پرداخت نفقه چه حضانت با پدر بوده و چه با مادر،تکلیف پدر است.گرفتن حکم رشد در پرداخت نفقه تاثیری ندارد و فرزندان تا زمانی که در خانه پدر بوده و منبع مالی برای گذران معیشت نداشته باشند،تحت پوشش نفقه ولی خود خواهند بود.میزان نفقه بسته به نظر دادگاه است و ابتدای هر سال برای کل آن مشخص می گردد.
موفق باشید.

سوال دیگه ای هم در خصوص بعد از طلاق داشتم؛ همسرم میگه بعد از طلاق، اجازه نداری بچه رو خونه ی پدرت ببری چون مشکل اخلاقی داره. آیا این مساله در قانون تعریفی داره؟ اگر بتونه با کلک همچین چیزی رو ثابت کنه و بخواهم خونه ی جدا بگیرم، وظیفه ی تامین مسکن با من هست؟

با سلام
چنانچه بتوانند در دادگاه خانواده اثبات نمایند که حضور فرزند در منزل پدری شما منتج به آسیب جسمی یا روحی وی می گردد،دادگاه با توجه به مصلحت طفل،تصمیم می گیرد و در صورتی که مدارک کافی باشد،می تواند شما را منع کند.حضانت فرزند تا7سالگی با مادر است اما پرداخت نفقه که از جمله آن تامین مسکن مناسب است،به عهده پدر می باشد.لکن،موضوع به سادگی گفتار نیست و تامین نفقه بصورت ماهانه در آرائ دادگاه مشاهده می شود.همه چیز به رای قاضی و دیدگاه وی بستگی دارد.

من زنی هستم با سه فرزند دختر میخواهم ولایت فرزندانم را از همسرم بگیرم چه باید انجام دهم

با سلام
عنوان”ولایت”مختص پدر و پس از آن جد پدری است و تا زمانی که آنان زنده هستند به هیچ عنوان ولایت به شما واگذار نمی شود.مگر پس از فوت آنان و با جمع شرایط خاص.لذا شما تا سن7سالگی صرفا می توانید حضانت آنان را بر عهده داشته باشید.
موفق باشید.

سلام، ممنون از توضیحات خوبتون. یه سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید.
اگر پدر و مادر یک دختر 19 ساله طلاق بگیرن و دختر انتخاب کنه که با مادر زندگی کنه، برای تصمیمات قانونی مثل ازدواج همچنان نیاز به اجازه‌ی پدر هست یا مادر جایگزین میشه برای چنین تصمیماتی؟
و اینکه اگه نخوایم سراغ پدر بریم راهی هست که بدون اجازه‌ی اون ازدواج کرد؟
برای خروج از کشور هم نیاز به اجازه ی والدین هست؟

با سلام
علیرغم اتمام سن حضانت،ولایت پدر همچنان پابرجاست و دختر باکره برای ازدواج موقت و دائم نیازمند اذن پدر است و خروج از ولایت پدر تنها در صورت مخالفت عمدی پدر با ازدواج دختر و اقامه دعوا علیه ایشان و اخذ مجوز از دادگاه ممکن است.
چنانچه فرزند به سن18سال تمام رسیده باشد،برای خروج از کشور نیاز به اجازه هیچ یک از والدین ندارد.
موفق باشید.

ببخشد من 18 سالمه و پدرم ترامادول مصرف می کند خواهرم 7 سالشه اگه مادرم طلاق بگیرد حضانت خواهرم با کیست؟؟؟ پدر یا مادر

با سلام
حضانت فرزند پس از رسیدن رسیدن به سن7سال به عهده پدر است.لذا علی الاصول پدر شما موظف به قبول حضانت می باشد.لیکن شما و مادر تان می توانید به عنوان یکی از نزدیکان طفل،عدم صلاحیت پدر خود را جهت حضانت به دلیل اعتیاد به مواد مخدر اثبات نمایید.دادگاه پس از بررسی تکلیف حضانت را مشخص می کند که در اکثر موارد اولویت با مادر است.
موفق باشید.

سلام خسته نباشید . من ایرانی نیستم و همسرم هم ایرانی نیست ولی در ایران به دنیا اومدم و بچه مون هم که دختره الان 7 سالشه در ایران به دنیا اومده . الان طلاق گرفتیم ولی طلاقمون جایی ثبت نشده و دخترم پیش من زندگی میکنه و کسی از شوهر قبلیم خبری نداره . الان میخوام حضانت بچمو بگیرم تا برای مدرسه و این جور چیز ها نیازی به حضورش نباشه چون پیداش نمیکنم فکر میکگنم از ایران رفتهو لطفا راهنماییم کنید

با سلام
طبق رای شعبه8دیوانعالی کشور در سال92،هرگاه زوجین از اتباع کشور بیگانه باشند، از حیث احوال شخصیه تابع قانون دولت متبوع خود هستند ولی هرگاه قوانین مربوط به احوال شخصیه دولت متبوع خود را جهت رسیدگی به دعوی مطروحه (در بحث شما حضانت که از توابع طلاق است) ارائه ندهند،تابع قوانین کشور ایران خواهند بود.لذا علی الاصول تا زمانی که پدر دعوای حضانت فرزند را اقامه نکرده می توانید دختر خود را تحت پوشش تربیتی خود داشته باشید در غیر اینصورت حضانت دختر پس از7سالگی با پدر است مگر اینکه عدم صلاحیت وی در دادگاه خانواده به استناد قانون و تایید قاضی مشخص گردد.
موید باشید.

سلام خسته نباشید
من ۸سال ازدواج کردم.شوهرم مدام مشکلات مالی و بدهی داره.
و تمامی نداره.خونه پدرم ساکن هستیم همسرم نه کرایه خونه میده،نه خرج خونه نه خرج منو و فرزندمو تامین میکنه.مدام دعوا داریم یه فرد بسیار بی مسئولیت و بی عاریه.و بسیار بد اخلاق و عصبی.هر دفعه هم میگم خسته شدم میگه همینه که هست.
خسته شدم میخوام ازش جدا شم.فقط میخوام بدونم حضانت پسرمو میتونم به عهده بگیرم.؟پسر ۱ساله دارم.
نه پدر خوبیه نه همسر.از نظر عاطفی رابطه سردی با پسرمون داره. ما زیر یک سقف هیچ رابطه عاطفی با هم نداریم.
ولی برای آزار و اذیت من، میگه بچه رو ازت میگیرم.
خیلی تحت فشارم.میترسم بچه رو ازم بگیره.
لطفا راهنماییم کنید.با تشکر.

با سلام
نظر به عدم تامین منزل مسکونی و عدم پرداخت نفقه به افراد واجب النفقه از جانب زوج،می توانید با اقامه دعوای شکایت ترک انفاق در حوزه قضایی زندگی خود و اخذ حکم ترک انفاق،از دادگاه تقاضای طلاق نمایید.
حضانت فرزند طبق قانون تا7سالگی به عهده مادر است و پس از آن نیز چنانچه عدم صلاحیت پدر مستند به موارد قانونی مشخص گردد،حضانت شما تمدید و الا با پدر خواهد بود.
موید باشید

خواستم بپرسم اگر به بهونه ایی بچه رو ازشون کش برم و بهشون ندم تا اونا مجبور بشن به دادگاه مراجعه و شکایت کنن…ایا از لحاظ قانونی جرمی مرتکب شدم…چون درحال حاظر هیچ حکمی جهت حضانت یا ملاقات صادر نشده.و به نحوی هنوز پامون به دادگاه نرسیده؟ولی با بردن بچه پیش خودم میخوام اونا اقدام کنن؟ایا عمل من قبل رای دادگاه خلافه..؟
متشکر

باسلام..خانم من چند ماهی رفته خونه پدرش و نمیزارن بچه ی یکسالمو ببینم..و اونا گذاشتن که باش منو اذیت کنن و تا حرفی میزنم میگن برو دادگاه…چون میدونن روال دادگاه زمان بره و میخوان اذیت کن…
خواستم بپرسم اگر به بهونه ایی بچه رو ازشون کش برم و بهشون ندم تا اونا مجبور بشن به دادگاه مراجعه و شکایت کنن…ایا از لحاظ قانونی جرمی مرتکب شدم…چون درحال حاظر هیچ حکمی جهت حضانت یا ملاقات صادر نشده.و به نحوی هنوز پامون به دادگاه نرسیده؟ولی با بردن بچه پیش خودم میخوام اونا اقدام کنن؟ایا عمل من قبل رای دادگاه خلافه..؟به دوزدی که محسوب نمیشه یا جرم مشابه؟
متشکر

سلام… اگر یک فرزند دختر 15 ساله بعداز طلاق پدر ومادرش نخـواهد با هچکدام از پدر یا مادرش زندگی کند دادگاه چه حکمی میدهد؟؟

سلام
خسته نباشید بابت مطالب مفیدتون تشکر میکنم
سوالی داشتم من دوسال پیش بقصد کار در خارج از کشور و مهاجرت بدون اینکه مهریه را همسرم ببخشد یا امتیازی بگیرم فقط برای احتمالات پیشبینی نشده حضانت دختر 12 ساله ام را بهمراه وکالت طلاق به همسرم دادم و از ایران خارج شدم همسر.و دخترم هم به منزل مادر خانمم رفتن ولی بعد مدت کوتاهی بدلیل فراهم نشدن شرایط به ایران برگشتم همسرم بدلیل مدرسه دخترم خاست تا پایان سال تحصیلی خانه مادرش بماند و منم موقتا منزل پدرم اجاره مدتی که گذشت هر بار وکالت طلاق خواستم همسر بهانه اورد منم بدلیل اعتماد خیلی پیگیر نشدم تا اینکه همسرم بهم گفت از یکماه قبل از من جدا شده و بخشی از مهزیه را بخشیده و بخشی را بنوعی احتیاط نگه داشته. بگذریم از این که اصلا قصد از دادن وکالت طلاق نبوده و ایشون سواستفاده کرده در این مدت دخترم با مادرش بوده ولی متاسفانه همسرم با تربیت نادرست باعث شده از نظر شخصیتی و رفتاری دور بشه از مسیر درست و دنبال تفریح و دوست پسر و اینگونه موارد باشه تا جایی که برادر همسر با وجود کدورت بمن زنگ زد و ابراز نگرانی کرد و گفت از همسرم قطع امید کرده
ایا با شرح فوق میتونم حضانت دخترمو بگیرم

سلام خسته نباشید
چند سال پیش با ترفندی خانمم با کمک وکیلش حق طلاق و از من گرفت چهار سال از اون روز میگذره الان میخواد از من جدا بشه من دوتا بچه که یکی شون پسر و چهارده سالشون و یه دختر که تقریبا چهار سالشه سوال من از خدمت شما اینه من چجوری میتونم حضانت بچه هام داشته باشم؟و اینکه خانمم میتونه نصف اموالم که یه خونه و یه ماشین هست مصادره کنه یا نه؟صمیمانه از راهنمایی شما تشکر میکنم

سلام.من شاغلم و یک دختر 10 ساله و یک پسر 4 ساله دارم. قرار بود بعد از طلاق توافقی، بچه ها حداکثر سه روز پیش من و بقیه رو پیش پدرشون باشند، اما تا پای خرج و مخارج پیش اومد شوهرم گفت من برا دو سه روز نفقه نمی دم. سوال من اینه که :
1- اگه حضانت با همسرم باشه و من حق ملاقات دو روز یا سه روز داشته باشم یا حتی بچه ها کلا دو سه روز پیش من باشن، آیا شوهرم می تونه بگه نفقه نمی دم؟ در اینصورت من می تونم برا نفقه بچه ها از طریق دادگاه شکایت بکنم؟
2- یا اینکه حضانت با هرکسی باشه پدر باید نیازهای مالی فرزندان و نفقه اونها رو به عهده بگیره؟

سلام خسته نباشید
خواهر من در یک تصادف که سوهرش راننده بود و مقصر هم اعلام شد از طرف پلیس به دلیل خواب آلودگی راننده، فوت شدن، از ایشون یه پسر مونده که چهار سالشه، بعد از یک سال از فوت خواهرم، خواهر بزرگترم به درخواست دامادمون بخاطر بچه با ایشون ازدواج کردن، ولی بعد از چند ماه متوجه شدن که این آقا مشکل روانی و جنسی دارن و الان درخواست طلاق دادن، آیا پدر و مادر من میتونن از ایشون شکایت کنن و آیا اگر ثابت بشه مشکل روانی داره، حضانت بچه ازش سلب میشه؟ اگر سلب بشه به چه کسی سپرده میشه؟ خانواده من هیچ شانسی برای گرفتن بچه یا حداقل ملاقاتش دارن؟
پدر دامادمون هم زنده است ولی بسیار پیر و از کارافتاده است.

سلام. دختر من متولد ۱۳۹۰ و من سال ۹۲ جدا شدم. بچه همیشه دست من بوده و من سرپرستیش رو گرفتم و حکم دادگاه دارم.
الان بخوام سرپرستی کاملش رو بگیرم باید چکار کنم. ؟ چجوری میتونم واسش پاسپورت بگیرم! الان ۱۰ سالشه و ۷ ۸ سال از طلاق ما میگذره و هیچوقت بچه و پدرش همو ندیدن. و هیچوقتم توی جلسات دادگاه شرکت نکرده. متواریه. الان برای اقدام پاسپورت باید چکار کنم وقتی پدری وجود نداره!

سلام من یه پسرپنج ساله دارم ۸ساله که ازدواج کردیم الان میخوام ازشوهرم جداشم بهم خیانت میکنه مدام اززنهای دیگه برام حرف میزنه ازرابطه هاشون برام میگه منومجبوربه رابطه بازنهای دیگه وباخودش میکنه هیچ محبت یاعلاقه ای ازنمیبینم چندبارم منوازخونه انداخته بیرون الان هم ۱ساله منونبرده خونه بابام اینا خواستم ببینم اگه بخوام طلاق بگیرم بچه رومیدم بهم خواهش میکنم کمکم کنید.

سلام خواهش میکنم کمکم کنید

سلام من ۲۴ سالمه و۸ساله که ازدواج کردیم ویه پسر۵ساله دارم میخوام ازشوهرم جداشم بایدچیکارکنم بهم خیانت میکنه منومجبوربه رابطه بازن دیگه وباخودش میکنه ومن جوابشو ردمیدم اذیتم میکنه وتحدیدم میکنه ۱ساله منوخونه ی پدرم اینانبرده واوناهرچی برام میخرن ازدم درمیارن میدن دعوارامیندازه منومیزنه میگه نیازی به وسایلای اونا نداریم یه چندبارم منوازخونه انداخته بیرون من فقط بچمومیخوام چجوری میتونم ازش بگیرم خواهش میکنم کمکم کنید.

سلام من۲۴سالمه و۸ساله ازدواج کردم ویه پسر۵ساله دارم میخوام ازشوهرم جداشم بایدچیکارکنم بهم خیانت میکنه هیچ علاقه یامحبتی ازش نمیبینم منومجبوربه رابطه بازن دیگه وهمراه باخودش میکنه من جوابشوردمیدم اذیتم میکنه تحدیدمیکنه توخونه روزگارموسیاه میکنه الانم ۱سال میشه خونه پدرم نبرده ونمیزاره اوناهم بیان چندبارم ازخونه منوبیرون کرده مدام درحین رابطه اززنهای دیگه برام میگه واقعادیگه نمیتونم تحمل کنم این چندسالم بخاطرپسرم تحمل کردم ولی دیگه نمیتونم بادخترعموش بهم خیانت میکنه فیلمشونوتوگوشیش دیدم خودش برام میگه همه چیو میگه شوهرم پیش من باهاش حرف میزنه ولی من میفهمم میخوام طلاق بگیرم پسرموچجوری میتونم بگیرم ازش فقط پسرمومیخوام خواهشاکمکم کنید.

نام و ایمیل من را برای دفعات بعدی ذخیره کن

گاهی کار به اینجا می رسد که شما و همسرتان از هیچ کدام از روش های صبر و مدارا و گفت وگو و مشاوره و… به نتیجه ای نرسیده و مجبورمی شوید به سراغ این سیاه ترین حلال خداوند بروید. تکلیف بچه ها چه می شود؟ بچه هایی که یک عمر آرزوی داشتنشان را داشته اید و سال ها مراقبتشان کرده اید تا به اینجا برسند و دوست داشته اید جلوی چشم شما بزرگ شوند. حالا این گل های کوچک در میانه توفانی که خودتان به پا کرده اید گرفتار شده اند و هر لحظه به سویی کشیده می شوند.

قرار نیست همه واقعیت را بگویید

والدین فکر می کنند اگر کودک واقعیت ها را بداند، طلاق را آسان تر می پذیرد اما با گفتن برخی واقعیت ها، پذیرش این موضوع را برایش به مراتب دشوار می کنند. وقتی طلاق به علت مشکلات یکی از والدین، مثل اعتیاد، بی وفایی و مشکلات روانی اتفاق افتاده، نباید کودک را در اطلاعاتی که درمورد آن والد دارید سهیم کنید. دانستن این واقعیت ها با سن کودکان متناسب نیست و به رابطه شان با آن والد که ممکن است همسر خوبی نباشد اما پدر خوبی باشد، آسیب می زند. متنفر شدن کودک از یکی از والدین ، عواقب منفی بسیاری را به دنبال دارد و از جنبه های مختلف تا پایان زندگی او تاثیر مخربی می گذارد. در این شرایط والدین باید توضیح دهند که مشکلات پیش آمده مربوط به من و پدرت است اما هر دوی ما تو را دوست داریم و برای خوشبخت بودنت تلاش می کنیم. والدینی که همسرشان آنها را ترک کرده، به جای اینکه به کودک بگویند بابا یا مامان تو را دوست نداشت، باید بگویند او نیاز داشت کمی تنها باشد تا مشکلاتی که دارد را حل کند. درواقع در همه این شرایط، نباید شما احساسات خود را به بچه انتقال دهید و به او یاد دهید که به شیوه شما این شرایط را قضاوت کند. یادتان نرود که پدر و مادر و اعضای فامیل مثل اعضای پیکرکودک شما هستند و نباید هیچ یک را تنها به خواست خود از کودک جدا کنید. پس هرگز بعد از طلاق با کودک درمورد آنچه گذشته و احساساتی که تجربه کرده اید، درددل نکنید. شما در جریان این درددل کردن، ممکن است اطلاعاتی به کودک تان دهید که برای او قابل هضم نباشد.کودک آزاری نکنیدبعد از جدایی، کودک تان را پستچی قرار ندهید و از او نخواهید اخبار خانه والد دیگر را برای شما بیاورد. چنین رفتاری مصداق دقیق کودک آزاری است و به فرزند شما آسیب زیادی می زند. وقتی کودک تان را ابزار جاسوسی قرار می دهید، در او احساس گناه ایجاد می کنید و این احساس در آینده می تواند به افسردگی و اضطراب تبدیل شود. بعد از جدایی اگر خواستید چیزهایی را به همسر سابق تان بگویید، خودتان یا یک واسطه بزرگسال را برای انتخاب پیام درنظر بگیرید.نباید خودتان را قربانی کنیدشما حق دارید بعد از طلاق زندگی تازه ای را شروع کنید و دوباره ازدواج کنید، اما نباید موضوع را از فرزندتان پنهان کنید. بچه ها ماه ها قبل از اینکه خبر ازدواج شما را بشنوند، باید از رخ دادنش آگاه شوند. شما قرار نیست باتوجه به نظر فرزندتان این کار را انجام دهید و مخالفت یا موافقت او را ملاک تصمیم گیری تان قرار دهید اما می توانید برایش مسئله را توضیح دهید و حتی از طرق بازی، او را آرام آرام با این تصمیم و البته با فردی که قرار است در کنارش زندگی کند، آشنا کنید. حتما باید به کودک توضیح دهید که من قصد دارم ازدواج کنم اما تو همچنان مهم ترین فرد زندگی منی و با تمام وجود بعد از ازدواجم هم از تو محافظت کرده و برای خوشبخت بودنت تلاش می کنم. به کودک بگویید فرد تازه وارد قرار نیست پدر یا مادرش باشد و لزومی ندارد که حتما او را دوست داشته باشد، اما باید به او احترام بگذارد. چند بار سه نفره بیرون رفتن با هم می تواند به آماده شدن کودک تان کمک کند.

با وجود بچه چطور طلاق بگیرم
با وجود بچه چطور طلاق بگیرم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *