حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود

 
helpkade
حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود
حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود

سقط جنین فقط به دلیل مشکلات هورمونی یا جسمی رخ نمی‌دهد. این اتفاق می‌تواند به دلیل وضعیتی به نام بارداری پوچ نیز باشد که تشخیص آن در مادران باردار در چند هفته اول بارداری بسیار سخت است. در ادامه این مطلب در مورد بارداری پوچ و علائم و درمان آن بیشتر خواهید دانست. بعلاوه به شما خواهیم گفت که بارداری پوچ در هفته چندم تشخیص داده می شود. بنابراین اگر می خواهید بدانید که بارداری پوچ چیست و بارداری پوچ در هفته چندم تشخیص داده می شود تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بارداری پوچ وضعیتی است که یک تخمک بارور شده در رحم کاشته می‌شود، اما تبدیل به جنین نمی‌شود. همچنین از آن به عنوان یک بارداری بدون جنین نیز یاد می‌شود، زیرا کیسه بارداری شکل می‌گیرد و رشد می‌کند، اما جنین به وجود نمی‌آید. این شرایط باعث بیشترین سقط جنین زودهنگام می‌شود.

بارداری پوچ چقدر شایع است؟

بارداری پوچ گاهی به قدری زود اتفاق می‌افتد که شما حتی نمی‌دانید که باردار بوده‌اید. حدود ۴۵ تا ۵۵ درصد کل سقط جنین‌ها ناشی از این عارضه است. یکی از دو سقط در سه ماهه اول به دلیل بارداری پوچ اتفاق می‌افتد.حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود

علت بارداری پوچ چیست و بارداری پوچ در هفته چندم تشخیص داده می شود؟

دلایل این اتفاق را به وضوح نمی‌توان تشخیص داد. این شرایط هنگامی رخ می‌دهد که رشد جنین اولیه متوقف شود، مجدداً جذب شود و یک کیسه بارداری خالی به جا بماند. این شرایط می‌تواند به دلیل عدم کیفیت تخمک یا اسپرم باشد، که منجر به ناهنجاری‌های کروموزومی در تخمک بارور شده می‌شود. بارداری پوچ در اوایل بارداری در هفته هشتم رخ می‌دهد. گاهی اوقات حتی قبل از اینکه بدانید باردار هستید.

بارداری پوچ در هفته چندم تشخیص داده می شود، علائم بارداری پوچ چیست؟

این وضعیت اغلب در اوایل بارداری رخ می‌دهد، قبل از آنکه بیشتر بانوان حتی متوجه شوند که باردار هستند. ممکن است علائم و نشانه‌هایی از یک بارداری طبیعی مانند تهوع و سینه‌های حساس داشته باشید. اما هنگامی که رشد جنین متوقف می‌شود و سطح هورمون کاهش می‌یابد، این علائم نیز فروکش می‌کنند. ممکن است گرفتگی شکم، لکه بینی و خونریزی وجود داشته باشد. با این حال، سونوگرافی یک کیسه خالی را نشان می‌دهد.

در برخی موارد، بانوان همچنان با علائم اوایل بارداری روبرو هستند، زیرا به نظر می‌رسد همه چیز طبیعی است. علت این امر سطح گونادوتروپین کوریونیک (GHC) انسانی است که همچنان در حال افزایش است. این نوع سقط جنین توسط سونوگرافی در هفته هشتم بارداری تشخیص داده می‌شود. سونوگرافی یک کیسه بارداری بزرگ را نشان می‌دهد، اما هیچ جنینی وجود ندارد. بعضی اوقات، علائم یک بارداری پوچ (از آنجایی که زن به احتمال زیاد از بارداری خود بی خبر است) به دلیل گرفتگی شکم و لکه بینی و خونریزی با علائم دیسمنوره (قاعدگی دردناک) اشتباه می‌شود. این بارداری با دفع لایه‌های رحم از بدن پایان می یابد و شما عادت ماهانه‌ای خواهید داشت که سنگین‌تر از حد معمول است.

بارداری پوچ در هفته چندم تشخیص داده می شود، بارداری پوچ چگونه تشخیص داده می‌شود؟

ملاک‌های تشخیص بارداری پوچ یا بارداری بدون جنین از طریق سونوگرافی عبارتند از:

آیا امکان تشخیص اشتباه وجود دارد؟

ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که در اوایل بارداری یک تشخیص اشتباه در بارداری پوچ وجود داشته باشد. جنین معمولاً بعد از هفته پنجم شروع به رشد می‌کند و فقط بعد از آن در تصاویر سونوگرافی قابل رویت خواهد بود.

اگر در سونوگرافی هفته 6 تا 8 بارداری، ساک حاملگی خالی باشد، به شرطی که سن بارداری شما صحیح محاسبه شده باشد، مساله بارداری پوچ مطرح خواهد شد.

نکاتی برای جلوگیری از تشخیص اشتباه بارداری پوچ

در اینجا نکاتی ذکر شده است که هر مادر باردار برای جلوگیری از تشخیص اشتباه بارداری پوچ باید به خاطر داشته باشد. بدن یک مادر می‌تواند علائمی را نشان دهد که قابل پیش بینی نیست. از این رو همیشه بهتر است صد در صد از این شرایط اطمینان حاصل شود تا اقدامات لازم صورت گیرد.

راه‌های درمان بارداری پوچ چیست؟

در اکثر موارد، بارداری پوچ نیازی به درمان ندارد، زیرا بدن با تشخیص اینکه جنین در حال رشد نیست، به طور خودکار بافت را دفع می‌کند. با این حال، پزشک متخصص زنان هنگام تشخیص شرایط، مجبور به انجام اقداماتی از قبیل اقدامات زیر خواهد بود:

سقط جنین در بارداری پوچ چه تفاوتی با سقط جنین از دست رفته دارد؟

در یک بارداری بدون جنین یا پوچ، کیسه بارداری ایجاد می‌شود، با این وجود جنین در داخل آن وجود ندارد و تنها از طریق سونوگرافی تشخیص داده می‌شود. این می‌تواند به معنای یکی از این دو حالت باشد، اینکه جنین به وجود آمده اما یا رشد نکرده یا در مراحل اولیه در داخل رحم جذب شده. در اکثر موارد، مادر باردار در خانه دچار سقط جنین طبیعی می‌شود که جنینی خارج نمی‌شود، زیرا در رحم جذب شده و رشد نکرده. با این حال، بافت‌های بارداری مانند لخته‌های ضخیم ظاهر می‌شوند. بعضی اوقات ممکن است به مادران باردار توصیه شود که اگر انتظار برای سقط خطرناک است، از یکی از روش‌ها برای سقط استفاده کند.

در حالی که در بارداری پوچ جنین تشکیل نمی‌شود، در سقط جنین از دست رفته، جنین در اوایل بارداری می‌میرد. سقط جنین از دست رفته، به نام سقط خاموش نیز شناخته می‌شود، زیرا بدن در تشخیص مرگ و میر جنین ناکام است و همچنان به تولید هورمون‌های بارداری ادامه می‌دهد. جفت سالم و کامل است و علائم بارداری معمولاً پا برجاست. سقط جنین معمولاً با عدم وجود ضربان قلب جنین در سونوگرافی تشخیص داده می‌شود. در این حالت، بر اساس توصیه پزشک، جنین می‌تواند به طور طبیعی از طریق یک روش توصیه شده توسط پزشک خارج شود. 

حال که می دانید بارداری پوچ در هفته چندم تشخیص داده می شود، نیازی به نگرانی بیش از حد نیست. بعلاوه برای جلوگیری از استرس توصیه می کنیم زودتر از هفته 8 سونوگرافی نروید.

 

بیشتر بدانید:

1- علت بارداری پوچ و درمان و علائم بارداری پوچ چیست؟

2- بارداری پوچ چیست و علت بارداری پوچ چیست؟

3- بارداری پوچ کی خود به خود سقط میشود؟ یا نیاز کورتاژ است؟

4- تهوع در بارداری پوچ هم وجود دارد؟ علایم ، علل و درمان و …

 

منبع: parenting.firstcry 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

سقط جنین

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

مشکلات سلامتی در بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد

سقط جنین می تواند زمانی که سعی دارید باردار شوید، ویرانگر باشد ، از دست دادن بارداری معمولاً در دوران بارداری و قبل از هفته بیستم اتفاق می افتد.یک تخمک آسیب دیده یکی از عوامل شکست دوران بارداری است که 50 % تمام سقط جنین ها را باعث می شود.اگر چه یک اتفاق بدی رخ می دهد، اما یک تخمک آسیب دیده شانس شما برای باردار شدن را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

بارداری پوچ وقتی رخ می دهد که یک تخمک بارور شده به دیواره رحمی کاشته می شود, اما جنین شکل نمی گیرد، سلول ها رشد می کنند تا کیسه و جفت جنینی را شکل دهند اما نمی توانند جنین را رشد دهند.

جفت بدن انسان گنادوتروپین کوریونیک (hCG) را تولید می کند، به همین دلیل است که آزمایش خون و ادرار در بارداری مثبت می شود. همچنین ممکن است زنان علائم حاملگی، مانند:حالت تهوع و درد را داشته باشند، اما در نهایت منجر به سقط جنین می شود.

دلایل بارداری پوچ مشخص نیستند، اما متخصصان سه دلیل اصلی را بر مبنای مطالعات موردی حدس می زنند

افزایش سن مادران و استعداد ژنتیکی (افزایش احتمال ابتلا به بیماری براساس آرایش ژنتیکی یک فرد) نیز دلایل سقط جنین زودرس ناشی از بارداری پوچ است. پلی مورفیسم ژن خاص (پلی مورفیسم در ژن MnSOD) می تواند منجر به بارداری پوچ میشود.حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود

اگر دو یا چند بار سقط جنین را تجربه کنید، پزشک شما ممکن است آزمایش های خاصی را برای درک علل اساسی انجام دهد.

همان طور که پیش تر گفته شد، علائم اولیه بارداری پوچ مشابه علائم حاملگی زود هنگام از جمله نتیجه تست بارداری مثبت، سینه های فشرده و پریود نشدن است و چنانچه در این بخش از نکات دوران بارداری نمناک گفته ایم معمولاً قبل از اینکه متوجه شوید که باردار هستید به پایان می رسد.

در حالی که این اتفاق می افتد شما متوجه علائم و نشانه های سقط جنین شامل این موارد خواهید شد:

از آنجا که برخی از این نشانه ها ممکن است شرایط دیگری مانند کاشت، بارداری خارج رحمی و عفونت رحم را نشان دهند، توصیه می شود که برای تشخیص درست با پزشک خود مشورت کنید.

بارداری پوچ ممکن است علائم مشابهی در رابطه با بارداری داشته باشد، مانند:

با پایان دوران بارداری، علائم ممکن است شامل سقط جنین نیز باشند.این موارد مطرح شده در بخش نکات بارداری نمناک می توانند شامل گزینه های زیر باشند:

حدود 10 تا 20 درصد از همه بارداری ها به سقط جنین منجر می شود و 80 درصد از آن ها در 12 هفته اول اتفاق می افتند. تحقیقات نشان می دهد که یک سوم این سقط جنین خیلی زود و قبل از هفته 8 ام بارداری به خاطر یک تخمک آسیب دیده است.

گاهی اوقات، ممکن است دوران بارداری را خیلی زود از دست بدهید، حتی نفهمید که بارداری پوچ بوده است.بنابراین احتمال این وجود دارد که پیش از سقط جنین، بارداری پوچ ناشناخته بماند.

در برخی موارد، زمانی که زن علامت هایی چون خونریزی واژینال دارد، سونوگرافی نشان دهد که جفت و کیسه جنینی خالی است. اگر خونریزی واژینال وجود نداشته باشد، این وضعیت تنها می تواند در اولین اسکن قبل از تولد تشخیص داده شود، که بین هفته 8 تا 13 ام انجام می شود.

بعضی از زنانی که یک رحم کج دارند، معمولاً یک یا دو هفته می گذرد و ممکن است تشخیص نادرستی از داشتن بارداری پوچ داشته باشند.اگر این آزمایش زودتر از هفته هشتم انجام شود، این اتفاق خواهد افتاد.

بنابراین، شما باید تا هفته 9 ام صبر کنید تا سونوگرافی انجام شود، مشروط بر اینکه هیچ مشکلی وجود نداشته باشد تا بارداری پوچ را تشخیص دهد.

همچنین، بیشتر پزشکان با بررسی سطوح هورمونی و انجام یک سونوگرافی ثانویه پس از فاصله یک هفته، بارداری پوچ را تایید می کنند. در موارد بسیار نادر، بارداری خارج رحمی یا لوله ای به عنوان بارداری پوچ تشخیص داده می شود.

اگر برای شما بارداری پوچ تشخیص داده شود، پس از بحث درباره گزینه های درمان با شما، پزشکتان در مسیر عمل تماس خواهد گرفت.

انتظار برای بیرون آمدن طبیعی بافت:

شما باید صبر کنید تا بدن به طور طبیعی سقط جنین کند که حدود دو هفته طول می کشد. در این روش که در بخش بارداری نمناک شرح داده شده است شما می توانید از دارو یا جراحی اجتناب کنید. تحقیقات همچنین نشان می دهد که حدود 80 % سقط جنین در سه ماهه اول رخ می دهد.

داروها:

پزشک شما داروهای خوراکی یا واژینال را به شما می دهد تا سقط کنید. داروهای مورد استفاده معمولاً میزوپروستول یا سیتوتک هستند. با این حال، چند روز طول می کشد تا بدن همه بافت را بیرون کند. این روش معمولاً با خونریزی شدید، گرفتگی عضلات شکم، درد، تهوع یا اسهال مرتبط است.

تورم و کورتاژ (D & C):

این یک روش جراحی برای حذف بافت است. این روش شامل انبساط گردن رحمی می شود و پس از آن خراشیدن محتویات بافت به دنبال آن است. با این حال، D & C با برخی خطرها مانند خونریزی شدید، عفونت رحم، آسیب به رحم، ضعیف شدن رحم و زخم رحم همراه است.

در حالی که برخی از زنان به طور طبیعی سقط جنین می کنند، اما برخی دیگر احساس می کنند که سقط جنین اجباری است. گزینه ایده آل برای شما بستگی به سن، سابقه پزشکی و وضعیت احساسی شما دارد.

خیر، از آنجا که هیچ دلیل خاصی برای بارداری پوچ وجود ندارد، اما جلوگیری از آن نیز ممکن نیست.بارداری پوچ معمولاً یک بار رخ می دهد و به ندرت اتفاق می افتد.

این کار بر شانس شما برای باردار شدن تاثیر نمی گذارد، اما قبل از این که فکر کنید که باید زمان کافی به بدن بدهید تا التیام پیدا کند و یا از آسیب روانی دور شوید.

این یکی از دلایلی است که چرا پزشکان از زوج ها درخواست می کنند تا قبل از سقط جنین به مدت سه سال صبر کنند، تا باردار شوند.زنانی که چندین بار سقط جنین را تجربه می کنند باید آزمایش ژنتیکی را انجام دهند.

سوالات متداول:

بله. اگر اخیراً یک تخمک آسیب دیده داشته باشید، قبل از اینکه برنامه ریزی کنید که باردار شوید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشکان معمولاً توصیه می کنند صبر کنید تا یک یا چند دوره عادی پریود بعد از سقط جنین داشته باشید.

بارداری بعدی پس از بارداری پوچ به احتمال بیشتری یک بارداری طبیعی است.

بارداری پوچ، مانند دیگر انواع سقط جنین، هر زمان قبل از هفته 20 ام به پایان می رسد.  سقط جنین به هر دلیلی دردناک است.

در حالی که یک تخمک آسیب دیده منجر به از دست رفتن دوران بارداری می شود، اما در نهایت اکثر زنان مجددا توانایی بارداری خواهند داشت. اگر می خواهید دوباره باردار شوید، با شریک یا مشاور خود صحبت کنید، یا به یک گروه پشتیبانی آنلاین برای مقابله با این آسیب توجه کنید.

این می تواند به شما کمک کند تا اعتماد به نفس خود را به دست آورید و در مورد بارداری آینده مثبت بمانید.

بارداری پوچ می تواند خیلی زود در دوران بارداری اتفاق بیفتد، قبل از اینکه بسیاری از زنان حتی بدانند که باردار هستند. ممکن است علائم بارداری مثل یک دوره قاعدگی یا حتی یک تست بارداری مثبت را تجربه کنید.

بسیاری از زنان تصور می کنند که بارداری آن ها در مسیر درست خود قرار دارد، چرا که میزان hCG در حال افزایش است.جفت می تواند به رشد خود ادامه دهد و برای مدت کوتاهی از خودش حمایت کند، و هورمون های بارداری می تواند به افزایش ادامه دهد، که باعث می شود زنی به این باور برسد که او هنوز باردار است.

تشخیص معمولاً تا زمانی صورت نمی گیرد که تست فراصوت، یک رحم خالی و یا کیسه تهی حاملگی را نشان دهد.این امکان وجود دارد که گرفتگی عضلات شکم و یا لکه های خفیف واژینال یا خونریزی را داشته باشید.حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود

4. آیا باید D & C داشته باشم یا باید منتظر سقط جنین طبیعی بمانم؟

این تصمیمی است که شما باید بگیرید. اغلب پزشکان D & C را برای کاهش زودهنگام بارداری توصیه نمی کنند. باور بر این است که بدن یک زن قادر به بیرون راندن بافت به تنهایی است و نیازی به روش جراحی تهاجمی با خطر عوارض وجود ندارد.

با این حال، اگر در حال برنامه ریزی برای بررسی بافت ها برای تعیین دلیلی برای سقط جنین هستید، D & C مفید خواهد بود. برخی از زنان احساس می کنند که روش C & C به بسته شدن ذهنی و فیزیکی کمک می کند.

برخی دیگر احساس می کنند که D & C یک روش تهاجمی است که می تواند ضایعه را بیشتر کند.

5. آیا مشکلات مربوط به بارداری در آینده وجود دارد؟

درست مانند سقط جنین، بدن و سلامت عاطفی تان زمان التیام است. مهم است به یاد داشته باشید که اغلب زنانی که دچار بارداری پوچ می شوند بارداری موفق دارند.

شما و پزشکتان در مورد این که چه مدت باید صبر کنید تا دوباره باردار شوید، صحبت کنید.به طور معمول توصیه می شود که سه چرخه قاعدگی کامل صبر کنید تا بدن شما به طور کامل استراحت کند و آماده باشد تا از بارداری حمایت کند.

در این زمان، بر عادت های زندگی سالم برای بدن و سلامت ذهنی خود تمرکز کنید، مانند:

داشتن یک بارداری پوچ به این معنی نیست که قرار است یکی دیگر هم داشته باشید. با این حال، عواملی هستند که با این نوع سقط جنین همراه هستند که شما باید با پزشک خود درباره آن بحث کنید. این عوامل عبارتند از ژنتیک، کیفیت تخمک و کیفیت اسپرم.

پزشک شما ممکن است تست کردن این نوع شرایط را توصیه کند.

آزمایش ها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

-غربالگری ژنتیکی پیش لانه گزینی (PGS)، آنالیز ژنتیک جنین را می توان قبل از کاشت در رحم انجام داد.

-تحلیل منی که برای تعیین کیفیت اسپرم به کار می رود.

-فولیکول هورمونی (FSH) یا هورمون آنتی مولرین (AMH) که می تواند برای کمک به بهبود کیفیت تخمک مورد استفاده قرار گیرد.

 

حاملگی پوچ علت ۵۰ درصد سقط‌جنین در سه ماه اول بارداری است

 

درباره حاملگی پوچ چه می دانید؟

حاملگی پوچ چیست؟

حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود

حاملگی پوچ یا هیداتیفورم نوعی تومور غیرسرطانی است که علائمی شبیه حاملگی طبیعی دارد و در طی آن جفت بدون رشد جنین به رشد خود ادامه می دهد. حاملگی پوچ معمولا در شرایطی رخ می‌دهد که تخم باردارشده به دیواره رحم می‌چسبد اما باعث رشد جنین نمی‌شود.

 

در واقع این حاملگی پوچ حتی قبل از زمانی که زن متوجه بارداری بشود اتفاق می‌افتد. در بارداری پوچ، جفت به رشد خود ادامه می‌دهد اما عمر او بدون جنین مدت کوتاهی خواهد بود. حاملگی پوچ علت ۵۰ درصد سقط‌جنین سه ماه اول بارداری است. حاملگی پوچ معمولا در خانم‌هایی با سن بالا‌تر از ۳۵ سال یا کمتر از ۲۰ سال رخ می‌دهد.

 

انواع حاملگی پوچ

حاملگی پوچ دو نوع کامل و جزئی دارد.

*حاملگی پوچ کامل: در این نوع حاملگی پوچ، جنین یا جفت طبیعی وجود ندارد.

* حاملگی پوچ جزئی: در این نوع حاملگی پوچ، جنین غیرطبیعی، و جفت تا حدی طبیعی است، جنین شروع به رشد می کند، اما ناقص و بدشکل است و زنده نمی ماند.

حاملگی پوچ عوارض خطرناکی را به دنبال دارد، مثلا باعث یک نوع نادر از سرطان خواهد شد و نیاز فوری به درمان دارد.

 

علل بروز حاملگی پوچ چیست؟

¤  افزایش سن مادر: احتمال بروز حاملگی پوچ با افزایش سن مادر و در مادران بالای 35 سال بیشتر می‌شود. اما در تحقیقات اخیر افزایش سن پدر نیز زمینه‌ساز حاملگی پوچ نیز هست.

 

¤ سابقه داشتن حاملگی پوچ: معمولاً زنانی که  2 بار سقط‌جنین و حاملگی پوچ را تجربه کرده‌اند 28درصد بیشتر  احتمال حاملگی پوچ و سقط‌جنین را خواهند داشت.

 

¤ نقش بیماری‌های مزمن مادر در حاملگی پوچ: زنانی که دیابت دارند و از کمبود ید و تیروئید رنج می‌برند احتمال بیشتری دارد که دچار حاملگی پوچ گردند.

 

¤ مشکلات رحم و سرویکس: یکی از علل بروز حاملگی پوچ مربوط به مشکلات رحم و سرویکس (دهانه رحم) است.

¤ مصرف سیگار و الکل و مواد مخدر :  یکی از علل زمینه ساز بروز حاملگی پوچ، مصرف مواد مخدر و الکل در زنان است که این امر می تواند منجر به بارداری پوچ شود.

¤ آزمایشات آمنیوسنتز و بیوپسی کوریون (CVS ): با احتمال پایین می‌تواند باعث سقط‌جنین گردد.

 

حاملگی پوچ چه علائمی دارد؟

یکی از علائم حاملگی پوچ افزایش فشار خون است

 

حاملگی پوچ در ابتدا همانند یک بارداری طبیعی به نظر می رسد، ولی بیشتر بارداری های پوچ باعث بروز علائم زیر می شوند:

• خونریزی قهوه ای تیره تا قرمز روشن از واژن طی سه ماهه اول بارداری می تواند نشانه ای از حاملگی پوچ باشد.

• یکی از علائم بارداری پوچ، حالت تهوع و استفراغ شدید است.

• نشانه دیگر حاملگی پوچ دفع کیست هایی شبیه خوشه انگور می باشد.

• گاهی در حاملگی پوچ  درد لگن (پایین کمر و شکم) رخ می دهد.

 

اگر هر یک از علائم حاملگی پوچ را مشاهده کردید، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید، او ممکن است سایر علائم حاملگی پوچ را پیدا کند، مانند:

• رشد سریع رحم: در حاملگی پوچ، رحم رشد سریعی دارد در واقع رحم نسبت به آن مرحله از بارداری خیلی بزرگ است.

• فشار خون بالا: از علائم حاملگی پوچ می توان به افزایش فشار خون اشاره کرد.

• پره اکلامپسی: از نشانه های حاملگی پوچ مسمومیت بارداری است که باعث افزایش فشار خون مادر و دفع پروتئین از ادرار بعد از هفته بیستم بارداری می شود.حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود

• کیست تخمدان می تواند نشانه ای از حاملگی پوچ است.

• کم خونی می تواند از علائم حاملگی پوچ باشد.

• پرکاری تیروئید نیز از علائم حاملگی پوچ است.

حاملگی پوچ مدت زیادی ادامه پیدا نمی کند و نهایتا منجر به سقط خودبخودی می شود. برای جلوگیری از عوارض بارداری پوچ، بایستی بافت پوچ به طور کامل از رحم خارج شود.

 

حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده می شود؟

یکی از راههای تشخیص حاملگی پوچ سونوگرافی است

 

–  معاینه لگنی توسط پزشک یکی از راههای تشخیص حاملگی پوچ است.

– سونوگرافی: یکی از راههای تشخص حاملگی پوچ سونوگرافی است، برای تعیین تشکیل کیسه جنینی و اینکه آیا قلب جنین تشکیل‌شده یا به اندازه کافی رشد کرده یا نه؟

–  آزمایشات خونی برای تعیین میزان هورمون‌های حاملگی برای تعیین احتمال وجود بقایای جفت پس از سقط.

–   آزمایشات بافتی برای تشخیص قطعی سقط‌جنین

 

راه های درمان بارداری پوچ

در حاملگی پوچ پزشک برای خارج کردن بافت پوچ از روش کورتاژ استفاده می کند

 

حاملگی پوچ مدت زیادی ادامه پیدا نمی کند و نهایتا منجر به سقط خودبخودی می شود. برای جلوگیری از عوارض حاملگی پوچ، بایستی بافت پوچ به طور کامل از رحم مادر خارج شود. اگر بافت پوچ با سقط خودبخودی به طور کامل از بدن خارج نشود، پزشک متخصص زنان از راه های زیر برای درمان آن استفاده می کند:

1- داروها: گاهی برای درمان حاملگی پوچ، پزشک داروی خاصی را برای سقط جنین تجویز می کند.

2- کورتاژ : در حاملگی پوچ پزشک برای خارج کردن بافت پوچ از روش کورتاژ استفاده می کند. عمل کورتاژ معمولا 15 تا 30 دقیقه طول می کشد.

 

3- بیرون آوردن رحم از بدن: در حاملگی پوچ اگر بافت پوچ، وسیع و گسترده باشد و بعدها هم نخواهید باردار شوید، پزشک با عمل جراحی رحم را درمی آورد.

4- پایش و کنترل هورمون HCG: در حاملگی پوچ بعد از خارج شدن بافت پوچ از رحم، پزشک میزان هورمون HCG را چند بار اندازه می گیرد تا زمانی که به حد طبیعی برگردد. اگر میزان این هورمون همچنان بالا باقی بماند، نیاز به درمان های دیگری وجود دارد. پزشک برای مدت شش ماه تا یک سال بعد از درمان کامل حاملگی پوچ، میزان هورمون HCG را اندازه می گیرد تا مطمئن شود بافت پوچی در داخل رحم مادر باقی نمانده باشد. از آنجایی که بارداری مجدد، پایش هورمون HCG را سخت می کند، پزشک به شما توصیه خواهد کرد که طی این مدت باردار نشوید.

 

نکاتی درباره حاملگی پوچ

بعد از درمان حاملگی پوچ، برای بارداری بعدی حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید

 

◊ اگر قبلا حاملگی پوچ داشته اید، قبل از بارداری مجدد با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است پزشک به شما توصیه کند شش ماه تا یک سال حامله نشوید. در بارداری بعدی، برای بررسی وضعیت شما و اطمینان از رشد طبیعی جنین، پزشک زودتر از شما سونوگرافی انجام می دهد.

◊ 2 هفته بعد از سقط  جنین در حاملگی پوچ ، رابطه جنسی نداشته باشید از دوش واژینال و تامپون نیز استفاده نکنید.

◊ عادت ماهیانه بعدی شما ممکن است تا 6 هفته پس از سقط صورت گیرد.

◊ بعد از درمان حاملگی پوچ معمولاً توصیه می‌شود برای بارداری بعدی وقفه‌ای بیاندازید و با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

 

 گردآوری: بخش زناشویی بیتوته

منابع:

koodakonline.comsalamat.ir

بارداری و زایمان راحت با…


تجربه روابط جنسی لذتبخش و ایمن

تهیه اینترنتی بلیط اتوبوسVIPبه قیمت ارزان


بهترین قیمت رزرو هتل برای نوروز1400


کم شنوایی و ناشنوایی در میانسالان

چطور با هزینه‌ی کم، زیاد و راحت سفر کنیم؟

رزروبلیط وهتل درسراسرایران بابیشترین تخفیف


چگونه نزد همسر بیشتر دوست داشته شویم؟


تعیین جنسیت پیش از بارداری

ناباروری شما هم می تواند قابل درمان باشد!

اجاره ویلاهای لوکس شمال لب دریا باقیمت خوب

اینجا یکی از هتلهای کیشه! همین حالارزروکن


برای سفارش این ست فقط کافیه کلیک کنی!


پاکسازی و رفع آلودگی هوای خانه


درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی

Makan Inc.| All Rights Reserved – © 2013 – 2021

سوال:
سلام من قبلا تجربه بارداری پوچ داشتم و مجددا باردار شدم طبق سونویی که انجام دادم کیسه زرده و فتال پل تشکیل شده ولی ضربان قلب شنیده نشد نظرتان بارداری پوچ هست؟

جواب:
هفته چند بارداری هستید.؟؟

سوال:
سلام بیبی چک گرفتم دوتا خط اومد رفتم دکتر سونوگرافی نوشت اونم 6هفته و 3روز زد اونم فقط ساک بارداری گفت احتمال 70درصد پوچه دوباره نوشت واسه 10روزه دیگ تکرار سونو الانم ن درد دارم ن خونریزی ینی جنین تشکیل میشه یا چی

جواب:
برای سلامت بارداری توصیه می شود که سونوگرافی انجام شود و یا به فاصله ی 48 ساعت مجدد تست BHCG را بدهید چنانچه جواب بالای دو برابر بود یعنی بارداری شرایط نرمال دارد. دوبرابر شدن تیتر این هورمون زمانی که بتا زیر 1200 است یکی از بهترین معیار ها برای تایید سلامت جنین در مراحل اولیه می باشد.

سوال:
سلام خانم دکتر خسته نباشید آخرین پریود روز پریود من 18 مرداد بود که در تاریخ 12 شهریور نزدیکی داشتم و همون روز قرص ضد بارداری هم خوردم پریود بسیار نامنظمی ام دارم و یک فرزند هم دارم 18 شهریور باید پریود میشدم که نشدم که سوم مهر رفتم ازمایش دادم گفتند بتا هزار و در سونو نشون داد یک ساک بارداری 6 میلی متری دارای کیسه زرده فاقد فتال پل که گفتند پوچه .حالا دلم بعد از سه سال پیششه هنوز گریانم نکنه چیزی بوده که من سقط کردم .بعد از این کار از بس فکر کردم به دکتر اعصاب هم کشیده شدم .کمکم کنید .حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود

جواب:
ذهن تان را درگیرش نکنید . وقتی پزشک تان ختم بارداری را توصیه کرده اطمینان کنید و مسائل بغرنج برای چیزی که امکان تغییر آن الان وجود ندارد برای خود درست نکنید . به لطف خدا فرزند هم دارید پس جای نگرانی وجود ندارد .

سوال:
سلام دوبار باردارشدم دوبار بارداری هم لک بینی داشتم رفتم سونا گفت جنین مشخص نمیشه پوچ باید گورتاج بشی اما درخونه سقط شدم بار دومم خیلی زیاد خونریزی شدیدداشتم بعد یک چیزی بزرگ مانند سنگ سفت بود تا دوروز رحم درد میکردبعداز سقط الان اولین پروید م ۳هفته تمیز نمیشم باید چکار کنم پروریدم قطع بشه یا بار سوم بارداری پوچ نشوم

جواب:
داشته باشید اگر بیشتر از دو هفته محتویات سقط در بدن بماند یک سری اتفاقات انعقادی و مسائل دیگر رخ می دهد که می تواند خیلی خطرناک باشد.حتما بعد از هر سقط باید توسط پزشک زنان چکاپ کامل شوید و طبق صلاحدید پزشکتان سونو شوید.
در ارتباط با عدم سقط توصیه می شود ویزیت متخصص زنان شوید و از لحاظ هورمونی به طور کامل چک شوید و آزمایشت روز سوم قاعدگی همچنین سونو روز سوم قاعدگی و بررسی تیروئید نیز صورت بگیرد و یا در صورت صلاحدید پزشکتان بررسی ژنتیکی نیز باید انجام شود.

سوال:
سلام امروز رفتم سونوگرافی حاملگی پوچ برام تایید شد هم خونریزی دارم هم درد به نظر شما برم سقط یا خود به خود سقط میشه

جواب:
حتما ویزیت متخصص زنان و زایمان شوید تا راهنماییتان کنند.

سوال:
سلام میشه بگیدمن چیکارکنم به حساب خودم بایدالان ۸هفته باشم ولی سونومیگه ۵هفته وساک خالیه وفاقدساک زرده وفتال پل پایین رحم مشاهده شده ولی بتانرمال بالامیره این یعنی چی خونریزیم دارم درحدلک همراه درد

جواب:
علایم تان شبیه یک حاملگی پوچ می باشد.

سوال:
سلام. من سال گذشته بارداری داشتم که دکتر پوچ تشخیص داد و بعد از دو هفته باز یه سونوی دیگه فرستادن که صدای قلب شنیده شد.اما در اون دو هفته به علت افسردگی و چون دومین سقطم بود به شدت ناراحت بودم چندین قرص آرامبخش استفاده کردم و متاسفانه در 8 هفتگی سقط شد. و من بالاخره متوجه نشدم پوچ بود یا چی؟ سوالی که دارم این است که احتمال داره پوچ باشه ولی در سونو صدایی شنیده بشه؟؟؟ صدایی که در حین سونو حتی لحظه ای متوقف نشد؟!!! آه از دکترهای نادان

جواب:
امکان اش وجود دارد، ولی سعی کنید ذهن خودتان را درگیر این مسئله نکنید ، معمولاً بررسی های بیشتر برای سقط مکرر از زمانیکه سه سقط انجام بشود ، انجام می دهند ولی اگر استرس زیادی دارید و تحمل یک سقط دیگر را ندارید بهتر است با پزشک زنانتان مشورت کنید و از نظر سقط های ترومبوفیلیک و عفونی تحت بررسی بیشتر قرار گیرید.

سوال:
سلام من سنو انجام دادم و میگه ساک حاملگی رویت نشد و نوشته پوچ حاملگی رفتم دکتر .دکتر نامه داد و گفت برو سقطش کن .دوروز ديگه دوماهم تمام میشه حالا چکار کنم

جواب:
طبق صلاحدید پزشک تان مطابق با نتیجه آزمایش و سونوگرافی باید عمل کرد.

سوال:
با سلام من در هفته ۷ بارداری هستم و سونو گفته ساک بارداری خالی هس و ساک ۲۶ میلی متر هس به نظرتان احتمال دارد که بچه در هفته های بعد تشکیل شود

جواب:
مجدد یک هفته بعد هم سونو انجام دهید و دو تا تیتر بتا به فاصله 96 ساعت انجام دهید

سئوال:
سلام بهترین کار برای تشکیل قلب جنین و تغذیه مناسب برای اینکار چیست

جواب:
مقاله فوق را بدقت بخوانید ، ابتدا پیدا کردن علت ایجاد آن می باشد.

سئوال:
ساک حاملگی حدود ۲۸ ایا باید کورتاج بشه یا خودش می افتد

جواب:
اگر لکه بینی و یا خونریزی دارید که خودش سقط می شود وگرنه باید از یک سری داروهای سایتوتوکسیک که توسط پزشکتان داده می شود سقط شود.

سئوال:
سلام من 16 آبان پریودبودم بعدکلومیفن خوردم ازیک اذرهم نزدیکی داشتیم 9دی رفتم سونو گفت 5هفته وسه روزه داخل ساک خالیه دوباره 30دی رفتم سونو گفت توهمون 5هفته و5روزمونده وتصویرساک خالیه الان یعنی ختم بارداری؟

جواب:
بله دیگر سقط باید شود.

سئوال:
باسلام
من سونو انجام دادم.۷ هفته. حاملگی با یک Gsبا واکنش دسیدوال طبیعی.اندکس نرمال. اطراف اک نواحی فاقد اکو.ناشی از خونریزی دیده میشود.سونو کنترل بعد یه هفته.بررسی احتمال حاملگی پوچ.ایا امکان داره پوچ نباشه. گویا قلب تشکیل نشده.ممنونم.

جواب:
امکانش هست ولی خیلی ضعیف، سونو هفته بعد و یا مشاهده لکه بینی خیلی به ما در تشخیص کمک می کند.

سئوال:
باسلام
من سونو انجام دادم.۷ هفته. حاملگی با یک Gsبا واکنش دسیدوال طبیعی.اندکس نرمال. اطراف اک نواحی فاقد اکو.ناشی از خونریزی دیده میشود.سونو کنترل بعد یه هفته.بررسی احتمال حاملگی پوچ.ایا امکان داره پوچ نباشه. گویا قلب تشکیل نشده.ممنونم.

جواب:
فعلاً چاره ای نداریم تا یک هفته دیگر صبر کنیم. ولی به احتمال زیاد وقتی تا 7 هفته قلب تشکیل نشده ، امکان حاملگی پوچ زیادتر می شود.

سئوال:
سلام جز سونورفتن چ راهی برای تشخیص اینکه ساک حاملگی پوچ سقط شده وجود داره؟

جواب:
تشخیص آن فقط با سونو هست و افزایش BhCG اندکس حساسی برای افتراق حاملگی پوچ از حاملگی طبیعی نمی باشد.
تشخیص سونوگرافیک آن هم به این ترتیب است که اگر ساک حاملگی با قطر بیشتر از 20 میلی متر مشاهده شود ولی داخل ساک آثاری از جنین وجود نداشته باشد به آن حاملگی پوچ گفته می شود.
علت مثبت شدن تست BhCG در این بیماران به این علت است که:
وقتی تخمک توسط اسپرم بارور می شود سلول ها شروع به تقسیم می کنند، بخشی به جنین و بخشی به جفت.

تخم بارور شده به جداره رحم متصل می شود و در حدود 5 تا 6 هفتگی جنین باید دیده شود.

گاهی بخشی که جفت می شود موفق است و ساک حاملگی درون رحم به رشد ادامه می دهد و جفت (placenta) شروع به شکل گیری می کند.

اما قسمتی که باید تبدیل به جنین شود ناتوان است ( احتمالا به دلیل تعداد خیلی زیاد یا خیلی کم کروموزموم ).
جفت به رشد ادامه می دهد و برای مدت کوتاهی بدون جنین خودش را نگه می دارد.

هورمونهای بارداری به بالا رفتن ادامه می دهند که باعث می شود زن همچنان فکر کند که باردار است.

ممکن است هیچ نشانه ای (مثل درد یا خونریزی)‌دیده نشود که نشان بدهد بارداری بطور نرمال پیش نمی رود.
بنابراین بدلیل وجود جفت و ترشح آن از سلولهای سین سیتیو تروفوبلاست جفت ، تست BhCG مثبت می شود (هر چند الگوی افزایش آن طی 48 ساعت مشابه الگوی یک بارداری نرمال نباشد).

سئوال:
سلام جز سونورفتن چ راهی برای تشخیص اینکه ساک حاملگی پوچ سقط شده وجود داره؟

جواب:
عدم افزایش تیتر هورمون BhCG در بازه های زمانی 48 ساعته تا 72 ساعته طبق الگوهای نرمال

سئوال:
سلام من تو شش یا هفت هفته بارداری هستم سونوگرافی ساک حاملگی رو خالی گفت دکترم برای دو هفته دیگه دوباره سونو نوشت ایا حاملگیم پوچه سن حاملگی ام 6w+1d

جواب:
باید تا دو هفته صبر کرد تا ببینیم صدای قلب جنین شنیده می شود یا خیر>

سئوال:
سلام من تو شش یا هفت هفته بارداری هستم سونوگرافی ساک حاملگی رو خالی گفت دکترم برای دو هفته دیگه دوباره سونو نوشت ایا حاملگیم پوچه سن حاملگی ام 6w+1d

جواب:
به هر حال باید تا دو هفته دیگر صبر کنیم . ندرتاً در مواردی گزارش شده است که در هفته 6 هنوز ضربان قلب مشاهده نشده است (بخصوص در خانمهای چاق) و بعد از یک هفته ضربان قلب مشاهده گردید.

سئوال:
سلام من ۸هفته ام هست امروز سونو دادم بهم گفتن کیسه زرده و جنین رویت نشده.پزشک سونو برام تکرار سونو بهدازیک هفته رو زده
امکان داره یک هفته دیگه کیسه زرده وجنین رویت بشه؟

جواب:
اگر تاریخ اولیه را اشتباه نکرده باشید خیلی بعید است.

سئوال:
سلام من امروز رفتم سونو تو جواب سوندوک نوشته که کیسه زرده و جنین به وضوح رویت نگردید و احتمالا حاملگی پوچ دارم بهم گفتن یک هفته دیگه سونو بدم آیا شانس این رو دارم که بارداریم پوچ نباشه سن بارداری ۷هفته است و ساک بارداریم ۲۶ سانتی متر
با تشکر

جواب:
یک تست بتا بدهید و عددش را برایم بنویسید.

حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود

سئوال:
سلام رفتم سونو از تاریخ پریودی ۹هفتمه ولی سونو ۶w6Dبراورد میشود وحدود ساک نامنظم وواکنشی دسیدوایی ان مختصر هتروژن می باشد..میشه لقاح دیر تشگیل شده باشد ؟؟توروخدا جولی بدهید

جواب:
ضربان قلب شنیده شد؟
یک تست تیتر بتا در خون انجام داده و عددش را با پزشکتان چک کنید.

سئوال:
سلام رحم بزرگتراز حدنرمال ودرکاویته رحم ساک حاملگی مشاهده گردید که حاویyolk sacوفاقد fetal poleمی باشد.درادنکسها ضایعه فضاگیر دیده نمیشود.این سونوگرافی چگونه است؟

جواب:
از اولین روز از آخرین قاعدگی تان چقدر گذشته است؟

سئوال:
سلام من سید عارف هستم از شهر کابل کشور افغانستان . در صورتیکه مشکل کروموزمی و زوج فامیل های نزدیک باشند ایا مشکل کروموزوم بخصوص در کشور ایران و یا هند قابل درمان است ؟

جواب:
بله امکان اش است. اول باید دید که دقیقاً چه مشکلی دارید و بر مبنای آن درمانهای مختلفی مطرح می شود. در هر دو کشور قابل انجام است.

شاید برای خیلی از خانم‌ها سوال پیش بیاید که بارداری پوچ یعنی چه. بارداری پوچ یک اتفاق ناراحت کننده برای بسیاری از خانم‌هاییست که قصد بچه دار شدن داشته‌اند. اما بارداری پوچ جای نگرانی ندارد و بعد از درمان می‌توانید دوباره باردار شوید. در بارداری پوچ یا بارداری مولار تخمک و اسپرم لقاح می‌یابند اما بجای رشد طبیعی، جفت به صورت یک توده غیرعادی از کیست‌ها در می‌آید. در واقع در بارداری پوچ هیچ جنینی در سونوگرافی دیده نمی‌شود. در این مقاله سعی شده تا درمورد راه درمان حاملگی پوچ و اینکه بارداری پوچ چه علائمی دارد و چگونه تشخیص داده می‌شود به تفصیل صحبت کنیم.

بارداری زمانی رخ می‌دهد که تخمک زن و اسپرم مرد با هم لقاح می‌کنند. در واقع اسپرم وارد تخمک می‌شود و لقاح صورت می‌گیرد. در برخی موارد با وجود مثبت بودن نتیجه تست بارداری، در سونوگرافی نشانه‌ای از حاملگی در فرد دیده نمی‌شود که به این حالت به اصطلاح بارداری پوچ یا حاملگی پوچ گفته می‌شود.زمانی که حاملگی رخ می‌دهد در اولین سونوگرافی یک منطقه کوچک در رحم دیده می‌شود که ساک حاملگی نام دارد که در این ساک به مرور جنین رشد می‌کند اما در شرایطی که حاملگی پوچ اتفاق می‌افتد تخمک لقاح یافته در رحم لانه گزینی می‌کند اما جنین در ساک حاملگی رشد نمی‌کند. حاملگی‌های پوچ معمولا دچار مشکلات کروموزومی و ژنتیکی هستند.

باید بدانید که بارداری مولار در واقع یک نوع توده خوش خیم می‌باشد که در رحم زنان رشد می‌کند .

در بارداری پوچ تست بارداری مثبت می‌باشد. علائم و نشانه‌های بارداری به طور طبیعی در زن وجود ندارد . در هفته 6 تا 8 بارداری در صورتی که ضربان قلب جنین شنیده نشد بارداری پوچ یا مولار می‌باشد. در صورتی که چنین اتفاقی بیافتد باید برای چکاپ مخصوص به متخصص زنان مراجعه شود.


حاملگی پوچ دو نوع جزئی و کامل دارد.

حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود

حاملگی جزئی:در حاملگی پوچ جزئی جفت تا حدی طبیعی رشد کرده اما جنین غیر طبیعی رشد کرده است . جنین به صورت ناقص و ناهماهنگ رشد میکند و زنده نمی‌ماند.

حاملگی پوچ کامل:در ابن نوع حاملگی هر دو جفت و جنینی در رحم وجود ندارد.

 حاملگی پوچ یک اتفاق بسیار طبیعی می‌باشد که در سه ماهه ی اول بارداری یکی از علت‌های رایج سقط جنین می‌باشد. حدود 50 درصد سقط ها در سه ماه اول بارداری به علت حاملگی پوچ می‌باشد. حاملگی پوچ معمولا به علت مشکلات کروموزومی ایجاد می‌شود اما عواملی وجود دارد که می‌تواند احتمال ابتلا به حاملگی پوچ را خیلی بیشتر کند .

داشتن سابقه بارداری پوچ: در صورتی که قبلا بارداری پوچ را تجربه کرده باشید ممکن است دوباره دچار حاملگی پوچ شوید. تحقیقات نشان داده‌اند که از هر 100 زن، یک یا دو زن مجدد حاملگی پوچ را تجربه می‌کنند .

آزمایشات آمنیوسنتز و بیوپسی کوریون:  (CVS )با احتمال پایین می‌تواند باعث سقط جنین گردد.

سن مادر: بارداری در سن بالا بسیار ریسک پذیرتر از بارداری در سنین پایین می‌باشد یکی از علت‌های بارداری مولار می‌تواند سن مادر باشد. بارداری پوچ در زنان بالای 35 سال و کمتر از 20 سال بسیار دیده می‌شود.

مشکلات رحمی و سرویکس: یکی از علت‌های بروز حاملگی پوچ مربوط به مشکلات رحم و دهانه رحم (سرویکس) می‌باشد.

وجود بیماری‌های مزمن در مادر: خانم‌هایی که دیابت دارند و یا مشکلات تیروئیدی دارند خیلی بیشتر در معرض این نوع حاملگی هستند.

 خانم‌هایی که الکل و سیگار مصرف می‌کنند خیلی بیشتر به حاملگی پوچ دچار می‌شود .

حاملگی پوچ در همان اوایل بارداری اتفاق می‌افتد.در واقع قبل از اینکه حتی شما متوجه شوید باردار هستید. اما تست بارداری مثبت می‌شود و حتی ممکن است لکه بینی و خونریزی هم داشته باشید و به علت بالا رفتن سطح HCG قاعدگیتان عقب می‌افتد. همه ی علائم حاملگی شما را نشان می‌دهد. از همان ابتدا جفت به رشدش ادامه می‌دهد و برای مدتی بسیار کوتاه خود را بدون جنین نگه می‌دارد. با گذشت زمان همچنان مادر فکر می‌کند باردار است و علائم حاملگی مانند خستگی و یا تهوع را دارد اما زمانی که رشد جفت متوقف شد سطح HCG هم پایین می‌آید و علائم حاملگی از بین می‌روند. حاملگی پوچ معمولا تا زمانی که سونوگرافی انجام نشود قابل تشخیص نمی‌باشد و ممکن است خیلی از علائم برای مادر کاملا طبیعی باشد. در حاملگی پوچ فضای ساک حاملگی خالی دیده می شود.

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دستگاه‌های پیشرفته سونوگرافی می‌توان خیلی زودتر حاملگی پوچ را تشخیص داد. البته باید توجه داشت معمولا ممکن است در صورتی که خیلی زود سونوگرافی انجام شود حتی در صورت بارداری طبیعی باز هم جنین در ساک حاملگی دیده نشود. در صورتی که جنینی در ساک حاملگی دیده نشود سونوگرافی را 10 روز دیگر تکرار می‌کنند.

از دیگر راه‌های تشخیص حاملگی پوچ معاینه لگنی توسط پزشک متخصص زنان، آزمایشات خونی برای اندازه‌گیری میزان هورمون حاملگی برای تعیین احتمال وجود بقایای جفت پس از سقط می‌باشد.

در بسیاری از موارد حاملگی پوچ قابل پیشگیری و جلوگیری نمی‌باشد اما انجام آزمایش‌های ژنتیک قبل از بارداری روی زن و مرد می‌تواند کمک شایانی به جلوگیری از حاملگی پوچ کند زیرا حاملگی پوچ معمولا در پی مشکلات کروموزومی ایجاد می‌شود.

در صورتی که یکبار حاملگی پوچ را تجربه کرده باشید نگرانی برای حاملگی بعدی بسیار طبیعی می‌باشد و توصیه می‌شود که یک اسکن اولیه برای اطمینان بیشتر انجام دهند.

پزشکان توصیه می‌کنند بعد از سقط اول، به مدت 12 قاعدگی منظم برای حاملگی دوم فاصله بیاندازید تا بدن فرصت کافی برای بازیابی خود را داشته باشد. در حاملگی دوم در صورتی که ضربان قلب شنیده شود خیالتان راحت باشد که حاملگی موفقی داشته‌اید اما بهتر است که بعد از 6 الی 8 هفته از بارداری اسکن را انجام دهید تا در صورت وجود مشکل زودتر به حل و رفع آن بپردازید.

علائم اصلی بارداری پوچ از بین رفتن نشانه‌های بارداری می‌باشد. زمانی بارداری پوچ اتفاق می‌افتد تست بارداری شما همچنان مثبت است اما از آنجا که بارداری پوچ مدت زیادی باقی نمی‌ماند سقط اتفاق می‌افتد و علائم بارداری شما ناگهان حذف و کاهش یابد اما از علائم دیگر یک بارداری پوچ می‌توان موارد زیر را یادآورد کرد که در بسیاری از مواقع مادر ممکن است این علائم را یک اتفاق طبیعی القا کند.


 .1افزایش فشار خون

 .2خونریزی‌های قهوه‌ای رنگ و قرمز روشن از واژن در سه ماه اول بارداری می‌تواند نشانی از حاملگی‌های پوچ باشد.

3. ممکن است دچار حالت تهوع بسیار شدید و استفراغ شدید.


 .4درد بسیار در پایین شکم  و دردهای لگنی


 .5دفع کیست‌هایی شبیه به خوشه انگور

اگر هر یک از علائم حاملگی پوچ را مشاهده کردید، به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید، او ممکن است سایر علائم حاملگی پوچ را پیدا کند، مانند:

حاملگی پوچ مدت زیادی ادامه پیدا نمی‌کند و نهایتا منجر به سقط خودبخودی می‌شود. برای جلوگیری از عوارض بارداری پوچ، بایستی بافت پوچ به طور کامل از رحم خارج شود.

بارداری پوچ شاید امری طبیعی و شایع میان زنان باشد اما می تواند برای زن مشکلات متفاوتی را بعد از سقط ایجاد کند.از جمله مشکلات می تواند به موارد زیر اشاره کرد:

حاملگی مولار که نام دیگر آن مول هیداتی
فرم نیز  هست، عارضه‌ی نادر بارداری است که
با رشد غیر طبیعی تروفوبلاست ها، سلول هایی که به طور طبیعی به جفت تبدیل میشوند
شناخته می
شود.

حاملگی مولار یا حاملگی پوچ هنگامی رخ
می‌دهد که در تخمک بارور شده ناهنجاری‌های خاصی وجود داشته باشد. تخمک بارور شده
به شکل غیر طبیعی رشد می‌‌کند و به جای اینکه به جنین تبدیل شود به توده‌‌ا‌ی
گوشتی به نام مول (mole)  تبدیل می شود و نمی‌‌تواند زنده بماند.

در حاملگی مولار ،جنین، کیسه جفتی و یا
هیچ بافت طبیعی وجود
ندارد و به جای آن جفت از توده‌‌‌ای کیسه‌‌ایی که شبیه به خوشه انگور است تشکیل
شده است.

آنچه در این مقاله خواهید خواهند :

حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود

●     
مواردی که ممکن است خطر ابتلا به بارداری مولار را افزایش دهد؟

●     
حاملگی مولار چند نوع است؟

●     
علائم حاملگی مولار چیست و چگونه تشخیص داده می‌شود؟

●     
حاملگی مولار چگونه درمان می‌شود؟

●     
زمان مناسب برای اقدام به بارداری مجدد بعد از حاملگی مولار چه موقع است؟

مواردی که ممکن است خطر ابتلا به بارداری مولار را افزایش دهد؟

●      
یکی از علت های بوجود آمدن حاملگی مولار سن خانم ها است. در
سنین خیلی بالا یعنی بیشتر از 40 سال و در سنین خیلی پایین، زیر 20 سال اغلب
حاملگی مولار دیده می شود.

●      
سابقه سقط جنین، به ویژه اگر دو یا چند مورد داشته باشید.

●      
حاملگی پوچ در اکثر موارد به علت بروز اختلالات کروموزومی در
تخمک بارور شده است. این ممکن است ناشی از تقسیم غیر عادی یا کیفیت پایین تخمک یا اسپرم باشد
که بارداری را غیر ممکن می سازد.

●      
مصرف درازمدت قرص های ضد بارداری

●      
مصرف دخانیات

●        سن بالای پدر

●      
رژیم غذایی کم اسید فولیک یا بتاکاروتن( بتاکاروتن نوعی
ویتامین A است)

●      
در حاملگی طبیعی، تخمک بارور شده متشکل از 23 کروموزوم از پدر
و 23 کروموزوم از مادراست. ولی در اکثر حاملگی های مولار کروموزوم های پدر دو برابر کروموزوم
های مادر است و یا اینکه کروموزوم های مادر اصلا وجود ندارند و بارور نشده‌اند.
بنابراین به جای 46 کروموزوم، 69 کروموزوم وجود خواهد داشت.

در
این حالت است که در میان بافت غیر طبیعی که شبیه خوشه انگور است، چندین بافت جفتی
به وجود می‌‌آید. اگر جنینی هم بوجود بیاید، آن قدر غیر طبیعی است که نمی‌‌‌تواند
زنده بماند.

 

حاملگی
مولار چند نوع است؟

دو نوع حاملگی مولار وجود
دارد:

1-حاملگی مولار کامل

2-حاملگی مولار نسبی

1-مشخصات حاملگی مولار
کامل:

2-مشخصات حاملگی مولار
نسبی:

علائم
حاملگی مولار چیست و چگونه تشخیص داده می‌شود؟

علائم حاملگی مولار شبیه علائم بارداری معمولی است ولی ممکن
است در ادامه علائم و نشانه های خاصی که ذکر میشود بروز نماید:

●       
حالت تهوع و استفراغ شدید

●       
لکه بینی و یا خونریزی از واژن طی سه ماهه اول

●       
داشتن علائم پرکاری تیروئید شامل: 
عصبی بودن یا احساس خستگی، ضربان قلب سریع یا نامنظم و زیاد عرق کردن

●       
فشار یا درد شدید در ناحیه ی لگن

●       
در بعضی موارد وجود کیست های انگوری شکل

ازجمله علائمی
که ممکن است پزشک شما تشخیص دهد حاملگی مولار دارید، می‌‌توان به موارد زیر اشاره
نمود:حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود

●       
با انجام سونوگرافی و تشخیص پزشک در مورد رشد سریع رحم یعنی رحم برای
بارداری خیلی بزرگ است

●       
وجود کیست های تخمدان

●       
با انجام آزمایش خون و تشخیص کم خونی

●       
فشار خون بالا

●       
تیروئید پرکار

●       
پره اکلامپسی – بیماری که باعث فشار خون بالا و وجود پروتئین در ادرار
بعد از هفته بیستم بارداری می شود

برای
اینکه یک بارداری سالم داشته باشید بهتر است در صورت وجود هر نوع لکه بینی و یا
خونریزی در این دوران و یا سایر علائم هشدار دهنده ای که برایتان ناآشنا و سوال
برانگیز است سریعاً به نزد پزشک متخصص زنان زایمان ،مراجعه کنید.

هرچند وجود خونریزی و یا لکه بینی همیشه به معنی
حاملگی مولار نیست ولی در صورتی که زودتر به پزشک مراجعه نمایید پزشک متخصص می
تواند با انجام آزمایش خون و یا سونوگرافی و بررسی دقیق سطح هورمون Hcg، علت خونریزی و دیگر علائم شما
را بررسی نموده و اطمینان حاصل کند که بارداری شما دچار مشکل نشده است.

حاملگی
مولار چگونه درمان می‌‌شود؟

در صورت تشخیص
بارداری مولار، بافت باید هر چه سریعتر از رحم خارج شود. برای انجام این کار پزشک
متخصص بافت غیر طبیعی را طی عمل کورتاژ(d&c) از رحم خارج می‌  کند. 

این عمل ممکن است با
بیهوشی عمومی، یا بی حسی موضعی صورت گیرد. در این عمل پزشک بعد از ضد عفونی کردن
دهانه‌ی رحم و واژن، دهانه ی رحم را با کمک ابزار باز کرده و سپس با استفاده از
ساکشن بافت غیرطبیعی را از رحم خارج می نماید و در نهایت باقیمانده بافت را از روی
دیواره ی رحم تراشیده و خارج می کند.

در موارد
خیلی کمی ممکن است در بارداری پوچ ، سلول های غیرطبیعی بافت مولار به سایر بخش های
بدن پخش شده باشند. احتمال درگیری ریه ها در این گونه موارد بیشتر از سایر اندام
های بدن است. ممکن است پزشک انجام تصویربرداری از قفسه ی سینه از سلامتی آن اندام
ها مطمئن شود.

همچنین
معمولاً پزشک با بررسی هفتگی سطح هورمون HCG از کاهش میزان این هورمون در بدن شما اطمینان حاصل کند. که نتیجه‌ی
کاهش این هورمون عدم وجود بافت مولار در بدن شماست. پس از گذشت چند هفته میزان این
هورمون در بدن شما به صفر خواهد رسید و جای هیچ گونه نگرانی نخواهد بود.

پزشک
برای اطمینان و کنترل خطر احتمالی بازگشت سلول های مولار در حاملگی پوچ ،برای مدت
یک سال با اندازه گیری هورمون HCG
ماهیانه یا هر چند ماه یک بار سطح این هورمون را در بدن شما مورد بررسی قرار دهد.

در زنان بالای 40 سال در صورتی که تصمیم بر بچه
دار نشدن گرفته باشند، به دلیل اینکه احتمال خطر بازگشت سلولهای مولار بیشتر است،
معمولا پزشک توصیه می‌نماید که به جای انجام عمل کورتاژ با انجام عمل برداشتن رحم
(هیستروکتومی) خطر بازگشت این سلول ها را به صفر برسانند.

زمان
مناسب برای اقدام به بارداری مجدد بعد از حاملگی مولار چه موقع است؟

در اغلب زنان، چیزی که می‌تواند بعد از سقط جنین حالشان را خوب
کند، بارداری دوباره است. معمولاً دلیلی ندارد که نتوانید پس از سقط جنین دوباره
باردار شوید.

زمان
مناسب برای بارداری مجدد را پزشک متخصص شما تشخیص می‌دهد. در صورت درمان به موقع و
موفقیت آمیز حاملگی مولار، مدت زمان لازم برای اقدام به بارداری مجدد حدود یک سال
است. در طول این مدت سطح هورمون HCG باید
به حالت نرمال برسد.

اگر
اقدام به بارداری مجدد بیش از موعد تعیین شده نمایید چون سطح هورمون HCG بالا می رود تشخیص بازگشت یا برنگشتن بافت غیر طبیعی مولار برای
پزشک شما دشوار و غیر ممکن می شود.

در صورتی
که حاملگی مولار را تجربه کرده باشید احتمال داشتن مجدد این نوع حاملگی در شما فقط
یک یا دو درصد بارداری در آینده است. که با بررسی و انجام سونوگرافی در سه ماهه
اول بارداری این موضوع بررسی می‌‌‌شود.

خبر خوب اینکه حاملگی مولار بر باروری و یا باردار
شدن به صورت طبیعی هیچ گونه تاثیر منفی نخواهد داشت. حتی در احتمال بروز عارضه
هایی مانند زایمان زودرس، نقص های مادرزادی مرده بدنیا آمدن نوزاد و سایر عوارض
بارداری تاثیری نخواهد داشت.

 

    خوشبختانه
امروزه با وجود امکانات تشخیصی و درمانی مناسب، حاملگی مولار بسیار
زود تشخیص داده می‌شود و با انجام درمان به موقع می‌توان از بروز عوارض ناخواسته
مرتبط با این بیماری جلوگیری نمود. جهت دریافت اطلاعات بیشتردر خصوص حاملگی مولار اینجا را کلیک
کنید.

سلام مرسی از سایت خوبتون. لطفا بیشتر ازین مقاله ها برای ما بگذارید

خیابان ولیعصر بالاتر از پارک ساعی روبروی بانک کشاورزی _ پلاک 2374

021-88777907


021-88788603


021-88676455


اینجاDownloads-icon

جراح و متخصص بیماری های زنان، زایمان و نازایی بجنورد

خانم دکتر آرزو سعیدی

سوالات بارداری پوچ | بارداری پوچ (blighted ovum) وقتی اتفاق می افتد که تخم باردار شده خودش را به دیواره رحم می چسباند اما جنین (embryo) رشد نمی کند. سلول ها درون ساک حاملگی (pregnancy sac) گسترش پیدا می کنند اما خود جنین رشد نمی کند.
یک حاملگی پوچ معمولا قبل از زمانی که زن متوجه حاملگی خود بشود اتفاق می افتد. سطح بالای ناهنجاری های کروموزومی معمولا باعث می شود بدن زن در همان اوایل سقط طبیعی کند.

موثرترین عامل شناخته شده در بروز حاملگی های پوچ، اختلالات سلول تخم همراه با ناهنجاری های کروموزومی است که ممکن است بر اثر بالا بودن سن مادر یا پدر به وجود آید. البته معمولا این حاملگی ها ارتباط مستقیم با سن مادر ندارند، اما بالا بودن سن مادر ممکن است باعث افزایش احتمال وقوع مشکلات کروموزومی یا مشکلات تقسیم سلولی در سنین بالا در وقوع حاملگی پوچ شود.  از سوی دیگر، این وضعیت ممکن است ناشی از کیفیت پایین اسپرم یا تخمک باشد یا ممکن است پس از تشکیل سلول تخم، اختلالاتی در تقسیم سلولی به وجود آید که باعث ایجاد این نوع حاملگی شود.

جالب است بدانید بدن خانمی که بارداری پوچ را تجربه می کند، اختلال در روند طبیعی بارداری را به طور خودکار تشخیص می دهد و حاملگی را متوقف می کند. در صورت وقوع حاملگی پوچ، ابتدا همان علائم اولیه حاملگی رخ می دهد، یعنی قاعدگی به تاخیر می افتد و تست حاملگی مثبت می شود. ولی معمولا در ادامه، دردهای شکمی و لکه بینی ایجاد شده و حاملگی با وقوع خونریزی متوقف می شود. البته همیشه حاملگی پوچ به طور خود به خود سقط نمی شود و گاهی به مداخله پزشکی، مانند تجویز دارو یا عمل کورتاژ نیاز است.حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود

اگرچه این نوع حاملگی در طبقه بندی سقط مکرر هم می تواند قرار بگیرد، اما تائید این مسأله، انجام بررسی های سقط مکرر را طلب می کنند. به علاوه احتمال بیشتری برای وجود علت ژنتیکی در تکرار وقوع حاملگی بدون جنین مطرح است. توجه داشته باشید که این نوع حاملگی معمولا در همان مراحل اولیه دفع می شود، اما در صورت تشخیص دیرهنگام این نوع بارداری، یا تمایل نداشتن مادر برای دریافت دارو یا انجام کورتاژ، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد. معمولا بارداری پوچ اتفاقی است که دیگر تکرار نمی شود و به همین دلیل بررسی خاصی پس از وقوع یک مرتبه بارداری پوچ لازم نیست، چون معمولا حاملگی بعدی طبیعی خواهد بود.  ولی در کسانی که بارداری پوچ به طور مکرر اتفاق می افتد احتمال وجود مشکل زمینه ای مطرح است و به همین دلیل باید بررسی های سقط مکرر و مشاوره ژنتیک  نیز برای زوجین انجام شود.

بله، احتمال بارداری طبیعی در آینده وجود دارد. خطر بارداری پوچ دیگر حدود ۱-۲ درصد است. با درمان و پیگیری های معمول، بارداری پوچ هیچ مشکلی در بلند مدت برای سلامت جسمی ایجاد نمی کند. با این حال، ممکن است بعد از هورمونهای بارداری مدتی صبر کنید. توصیه می شود تا ۶ ماه پس از اتمام درمان، از بارداری پرهیز کنید. در صورتی که از درمان دیگری استفاده می کنید ۱۲ ماه پس از درمان صبر کنید و سپس باردار شوید.

 

سوالات بارداری پوچ | زمانی که آمادگی جسمی و روحی دارید می توانید نزدیکی جنسی داشته باشید. اگر بعد از درمان خونریزی داشتید، تا زمانی که متوقف نشده است، رابطه جنسی نداشته باشید. بارداری پوچ بر احتمال بارداری بعدی تاثیر نمی گذارد و خطر بارداری پوچ بعدی خیلی کم است (حدود ۱ در ۸۰). بهتر است قبل از اینکه نظارت بر درمان به پایان برساند، باردار نشوید. در صورت نیاز به درمان بیشتر برای از بین بردن تمام سلول های باقی مانده در رحم بپردازید. تا زمانی که پزشک توصیه نکرده است، داروهای ضد بارداری مصرف کنید. شما می توانید از هر نوع به جز ایمپلنت هایی که در رحم قرار دارند استفاده کنید، که فقط باید زمانی استفاده شود که سطح hCG شما به حالت طبیعی بازگردد.

اگر چه حذف بارداری پوچ، فساد یک نوزاد در حال توسعه نیست، اما هنوز از دست رفتن است. حتی زمانی که جنین وجود داشته باشد، فرصتی برای رشد جنین وجود ندارد. اکثر زنان کشف کرده اند که آنها پس از کشف و پیش بینی بارداری با بارداری پوچ برخورد می کنند.  آنچه مهم است نگرانی در خصوص سلامت مادران است. حتما قرار ملاقات های بعدی را پیگیری کنید. گروه های پشتیبانی و مشاوره ممکن است مفید باشد.

اگر بارداری پوچ بدون عارضه داشته باشید، خطر ابتلا به بارداری پوچ در حدود ۱-۲٪ است. مشاوره ژنتیکی قبل از اینکه دوباره شروع شود، برای برخی از زوج ها مفید است.

سوالات بارداری پوچ | بعضی از سلول های غیرطبیعی ممکن است بعد از درمان در رحم شما باقی بمانند. اینها معمولا ظرف چند ماه خود به خود از بین می روند، اما گاهی اوقات درمان اضافی برای از بین رفتن آن ها نیاز است. برای بررسی اینکه آیا ممکن است به درمان بیشتر نیاز داشته باشید یا خیر، از شما خواسته خواهد شد تا آزمایشات خون و یا ادرار را برای اندازه گیری سطح هورمون hCG (گونادوتروپین کورونی) انجام دهید. مقدار این هورمون در بدن شما در دوران بارداری افزایش می یابد. اگر پس از درمان برای بارداری پوچ، هورمون ها کاهش پیدا نکند، ممکن است به این معنی باشد که برخی سلولهای غیرطبیعی در رحم باقی می ماند. اکثر زنان نیاز به آزمایش خون و یا ادرار برای حدود شش ماه پس از درمان دارند.

امروزه با وجود سونوگرافی های دقیق تر، تشخیص این نوع حاملگی در مراحل زودتر ممکن شده است. البته باید توجه داشت در حاملگی طبیعی هم ممکن است در سونوگرافی اولیه (بخصوص اگر خیلی زود انجام شده باشد) اثری از جنین دیده نشود و ساک حاملگی خالی باشد. گرچه در چنین وضعیتی، تکرار سونوگرافی حدود هفت تا ۱۰ روز بعد، وجود جنین را اثبات خواهد کرد. در حاملگی پوچ، انتظار تغییر فایده ای ندارد و حاملگی بدون جنین، در سونوگرافی بعدی نیز تکرار خواهد شد. با وجود این، برای پیشگیری از ختم یک بارداری طبیعی و حاوی جنین – که در سونوگرافی اولیه ممکن است دیده نشود – همیشه پس از تشخیص حاملگی پوچ، باید سونوگرافی به فاصله هفت تا ۱۰ روز دیگر تکرار شود.

بارداری پوچ فقط قسمت های جفتی دارد (هیچ نوزادی وجود ندارد) و وقتی که اسپرم تخمک خالی را بارور می کند، شکل می گیرد. از آنجا که تخمک خالی است، هیچ بچه ای شکل نمی گیرد. جفت رشد می کند و هورمون بارداری، hCG را تولید می کند. متاسفانه سونوگرافی نشان می دهد که هیچ جنینی وجود ندارد و فقط جفت وجود دارد.

تشخیص در اغلب موارد، بارداری پوچ هنگام وقوع سقط جنین کشف می شود. اگر قبل از سقط جنین پزشک به بارداری پوچ مشکوک شود، معمولا سونوگرافی برای تشخیص درست انجام می شود. آزمایشات خون و ادرار ممکن است برای تشخیص سطح غیر طبیعی بالا از گونادوتروپین کوریونیک انسان استفاده شود.

سوالات بارداری پوچ | در بارداری پوچ امکان تشکیل نوزاد طبیعی وجود ندارد. در موارد نادر (کمتر از ۱ در ۱۰۰) جنین طبیعی در کنار بارداری پوچ می تواند رشد کند. بارداری پوچ سرطانی نیست، اما می تواند به GTD های سرطانی تبدیل شود.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Name*

ایمیل *

Website

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

Email*

Comment

خانم دکتر آرزو سعیدی

جراح و متخصص بیماری های زنان، زایمان و نازایی بجنوردآدرس:
بجنورد . چهار راه مخابرات . کوچه دکتر حکمتی . ساختمان پزشکان حکمت. طبقه ۴ واحد۱۳شماره تماس:05832246762

09380860175

جراح و متخصص بیمارهای زنان، زایمان و نازایی، خانم دکتر آرزو سعیدی

سامانه معرفی و نوبت دهی پزشک و مشاور کلینیک24

نرم افزار مطب و کلینیک پزشکی

نرم افزار مطب و کلینیک دندانپزشکی

نرم افزار مرکز مشاوره و روانشناسی

نرم افزار رادیولوژی و سونوگرافی

نرم افزار آزمایشگاه و ژنتیک

طراحی سایت پزشکی

بانک اطلاعاتی مراکز پزشکی

نوبت دهی تلفن گویا

حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود

کاشت مو در اصفهان

متخصص دندانپزشكی كودكان دکتر مریم حاجی احمدی

بهترین لیزر موهای زاید اصفهان

متخصص ارتودنسی در اصفهان دکتر فاطمه تیموری

فوق تخصص نوزادان اصفهان دکتر مهتاب رفاهی

دندانپزشک جراح اصفهان دکتر بهزاد آیت اللهی

متخصص کودکان اصفهان دکتر نسرین السادات دوامی

بهترین متخصص پوست و مو اصفهان دکتر جویا

جراح بینی اصفهان دکتر بهنام خرمی

بهترین پروتز پا ارتوپدی فنی برتر

فوق تخصص سرطان زنان اصفهان دکتر فهیمه ثابت

متخصص دندانپزشکی کودکان اصفهان دکتر نجمه اخلاقی

مشاوره ژنتیک اصفهان آزمایشگاه ژن آزما

خانم دکتر آرزو سعیدی

جراح و متخصص بیماری های زنان، زایمان و نازایی بجنوردآدرس:
بجنورد . چهار راه مخابرات . کوچه دکتر حکمتی . ساختمان پزشکان حکمت. طبقه ۴ واحد۱۳05832246762

09380860175

طراحی ، بهینه سازی سایت و سئو اصفهان توسط دیجیتال مارکتینگ کلینیک24

تمامی حقوق مادی و معنوی سایت متعلق به دکتر آرزو سعیدی می باشد

زمانی به یک بارداری ، حاملگی پوچ گفته می شود که تخمک و اسپرم با هم لقاح پیدا می کنند ولی ازتخم بارور شده فقط یک کیسه حاملگی رشد می کند و جنین در داخل آن بوجود نمی آید.در واقع ممکن است بنا به دلایلی جنین ، کیفیت لازم برای رشد را نداشته باشد و ساک حاملگی خالی ایجاد شود.حاملگی پوچ از علل بسیار شایع سقط در خانمها می باشد.

علت حاملگی پوچ و تشکیل نشدن جنین ، اشکال در تقسیم سلولی ، اختلال کروموزومی جنین ، اسپرم یا تخمک و کیفیت بد جنین ، تخمک یا اسپرم می باشد.

در بارداری پوچ ، تاخیر پریود وتست حاملگی مثبت وجود داشته و به علت ترشح هورمون HCG ( هورمون بارداری ) از جفت ، خانم علایم بارداری مانند تهوع ، خستگی و بی حالی وسنگینی و درد پستان را دارد . به علت عدم رشد جنین ، ممکن است مادر باردار دچار لکه بینی در اوایل بارداری ، درد زیر شکم و خونریزی زیاد وسنگین شود که در این صورت بایستی فورا به متخصص زنان مراجعه کنید. با کاهش هورمون حاملگی از جفت ، بتدریج علایم بارداری مانند تهوع و درد سینه از بین می روند.حاملگی پوچ از علل شایع سقط در سه ماهه اول بارداری است.

تشخیص بارداری پوچ با مراجعه به متخصص زنان صورت میگیرد.حاملگی پوچ در مراحل اولیه با سونوگرافی تشخیص داده می شود. بطور طبیعی ، در حدود 6 هفته جنین در داخل کیسه حاملگی تشکیل می شود اما در حاملگی پوچ ، ساک حاملگی در این زمان خالی است . در خانمهایی که پریود نامنظم دارند در صورتی که در این سن حاملگی ، جنین دیده نشود میتوان آن را طبیعی در نظر گرفت . زیرا گاهی جنین دیرتر تشکیل می شود ، اما انتظار می رود در طی 2-1 هفته آتی ، با تکرار سونوگرافی ، جنین در ساک حاملگی دیده شود. در هر حال پزشک متخصص زنان جهت اطمینان از عدم تشکیل جنین ، ملزم به تکرار سونوگرافی حاملگی می باشد.

یک حاملگی با ساک خالی محکوم به سقط است . گاهی بدن خانم باردار خود به این حاملگی پوچ واکنش داده و سعی در دفع محصولات حاملگی دارد. وقتی نشانه های سقط وجود ندارد ، متخصص زنان با دارو ، رحم را تحریک به دفع و سقط می کند.اگر سقط کامل انجام نشود یعنی محصولات حاملگی بطور کامل دفع نشوند بسته به نظر متخصص زنان ممکن است کورتاز لازم باشد.حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود

این مشکل ممکن است برای هرکس و بدون هیچ سابقه ای ایجاد شود . خبر خوش برای مادران باردار با سابقه حاملگی پوچ این است که این افراد می توانند بارداری موفقی داشته باشند. اما احتمال تکرار آن در بعضی افراد با درصد بسیار کم وجود دارد. پیشگیری از حاملگی پوچ با ساک خالی امکان پذیر نیست مگر اینکه بررسی های لازم قبل از بارداری انجام شود .حاملگی پوچ ممکن است یکبار اتفاق بیفتد و بارداری بعدی موفق باشد اما در صورت تکرار این موضوع ، باید با متخصص سقط مکرر، مشاوره انجام شده و تستهای تشخیص سقط مکرر درخواست گردد. اگر شما هم در بارداری قبلی دچار چنین مشکلی بوده اید می توانید با بهره گیری از مشاوره با یک فوق تخصص زنان و نازایی در زمینه سقط در اصفهان و انجام مراقبت ها و اقدامات لازم ، بارداری موفقی داشته باشید.

دکتر منصوره پژمان منش ، جراح و فوق تخصص زنان ، نازایی و سقط مکرر در اصفهان

بدلیل بی نظمی و کاهش تخمک گذاری ، افراد مبتلا به تخمدان پلی کیستیک یا تنبلی تخمدان ، سبت به سایر خانمها با تأخیر باروری و یا نازایی بیشتری مواجه می شوند . … ادامه مطلب

انواع جراحی هایی که توسط جراح زنان و زیبایی بر روی پرینه و واژن انجام می شود همیشه جنبه زیبایی ندارند و بعضی از انها جنبه درمانی دارند. … ادامه مطلب

در صورت ایجاد هر گونه انسداد در لوله ها ویا کاهش تحرک و آسیب به لوله های رحمی ، عملکرد لوله ها مختل شده و باعث می شود لقاح و یا حرکت سلول تخم به داخل رحم صورت نگیرد . … ادامه مطلب

دکتر منصوره پژمان منش
رتبه برتر بورد تخصصی جراحی زنان و زایمان
فلوشیپ فوق تخصصی ناباروری، IVF و لاپاراسکوپی از دانشگاه علوم پزشکی تهران
عضو انجمن باروری وناباروری ایران ( ISRM )
مسؤول فنی مرکز ناباروری بیمارستان فوق تخصصی میلاد اصفهان
دوره جراحی زیبایی زنان

اصفهان ، دروازه شیراز ، ابتدای چهارباغ بالا ، کوی بهار آزادی ، مجتمع بهار ، طبقه دومتلفن : 36206186 – 09383657786

مطالب پر بازدید

در دوران حاملگی اختلالات فراوانی سلامت مادر و جنین را تهدید می کند که از این رو این دوران بسیار حساس است. یکی از جمله ناخوشایند ترین اختلالات بارداری ابتلا به حاملگی پوچ است. این بیماری از علائم خاصی برخوردار است که لازم است تا به سرعت توسط پزشک تشخیص داده شود. در ادامه با دکتر سلام همراه باشید.

حاملگی پوچ پدیده ای است که در آن علائم اولیه بارداری اتفاق می افتد. به عبارتی دیگر، خون ریزی قاعدگی به تعویق افتاده و جواب تست بارداری مثبت می شود. حتی اگر در هفته های اولیه بارداری پوچ سونوگرافی انجام دهید مشاهده خواهید کرد که کیسه حامل جنین در دیواره رحم وجود دارد. ولی نهایت در دو ماه اول حاملگی با لکه بینی، خون ریزی، و دردهای شکمی پایان می یابد.
حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود

بارداری پوچ چیست؟

علائم بارداری پوچ چیست؟

چه کسی در معرض خطر حاملگی پوچ است؟

درمان دارویی حاملگی پوچ چیست؟

بارداری پوچ چگونه تشخیص داده میشود؟

سوالات رایج شما درباره حاملگی پوچ

بارداری پوچ نتیجه یک خطای ژنتیکی در طول روند لقاح است که منجر به رشد بافت غیرطبیعی داخل رحم می شود. حاملگی های پوچ به ندرت جنین را درگیر می کنند و رشد این ماده در مقایسه با رشد طبیعی جنین سریع است. این ظاهر یک مجموعه بزرگ و تصادفی از خوشه های انگور مانند سلول است. دو نوع بارداری پوچ وجود دارد؛ کامل و جزئی.

بارداری های پوچ تنها قطعات جناحی دارند (هیچ بچه ای وجود ندارد) و زمانی که اسپرم تخمک خالی را بارور می کند اتفاق می افتد. از آنجا که تخمک خالی است، هیچ بچه ای شکل نمی گیرد. جفت رشد می کند و هورمون بارداری، hCG را تولید می کند. متاسفانه، یک سونوگرافی نشان می دهد که هیچ جنین وجود ندارد، فقط یک جفت وجود دارد.

بارداری پوچ جزئی هنگامی رخ می دهد که توده حاوی هر دو سلول های غیر طبیعی و جنین دارای نقص های شدید زودرس باشد. در این مورد، جنین غالبا با سرعت رو به رشد غیرطبیعی رو به رو می شود.
یک نسخه بسیار نادر از بارداری پوچ جزئی زمانی است که دوقلوها ( چطور دوقلو باردار شوم؟) تشکیل شده اند، اما یک جنین شروع به رشد به طور معمول می کند در حالی که دیگری پوچ است. در این موارد، جنین سالم به سرعت توسط رشد ناخوشایند مصرف خواهد داشت.

بارداری پوچ ممکن است در ابتدا حاملگی طبیعی باشد ولی بیشتر حاملگی های پوچ باعث علائم خاصی می شود از جمله:

– در سه ماهه اول بارداری، خونریزی واژینال قهوه ای تیره و قهوه ای روشن است

– تهوع و استفراغ شديد

– گاهی اوقات عبور واژن از کیت انگور مانند است

– به ندرت فشار یا درد لگن دیده می شود

– عوارض نادر مانند بیماری تیروئید

– پره اکلامپسی اولیه (فشار خون بالا)

– افزایش سطح hCG

– هیچ حرکت جنینی یا تنش قلب تشخیص داده نمی شود.

اگر علائم بارداری پوچ تجربه کرده اید، با پزشک خود مشورت کنید. او ممکن است علائم دیگری از بارداری پوچ را تشخیص دهد، مانند:

– رشد سریع رحم – رحم برای مرحله حاملگی بسیار بزرگ است

– فشار خون بالا

– پره اکلامپسی – یک بیماری که باعث فشار خون بالا و پروتئین در ادرار پس از هفته بیستم حاملگی می شود

– کیست های تخمدان ( درمان کیست تخمدان با چند توصیه آسان)

– کم خونی ( علائم و درمان کم خونی)

– تیروئید بیش از حد (پرکاری تیروئید)

افراد در معرض خطر حاملگی پوچ

– در ایالات متحده، حدود 1 از 1000 حاملگی، حاملگی پوچ است

– در مکزیک، آسیای جنوب شرقی و فیلیپین نرخ بارداری پوچ در زنان بالاتر از ایالات متحده است

– زنان سفید پوست در ایالات متحده در معرض خطر بیشتری نسبت به زنان سیاه پوست هستند

– زنان بالای 40 سال

– زنان دارای بارداری پوچ قبلی

– زنان با سابقه سقط جنین

بارداری پوچ نمی تواند به عنوان یک حاملگی زنده ادامه یابد. برای جلوگیری از بیماری، بافت پوچ باید برداشته شود. درمان معمولا شامل یک یا چند مورد زیر است:
کورتاژ (D & C)
حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود

برای درمان بارداری پوچ، پزشک بافت پوچ را از رحم در طول کورتاژ( کورتاژ چیست | عوارض و مراقبت های بعد از کورتاژ) برمی دارد. کورتاژ یک عمل جراحی سرپایی است که در بیمارستان انجام می شود.

در طول درمان، یک بیهوشی موضعی یا عمومی انجام خواهد شد. دکتر برای معاینه لگن برای دیدن دهانه رحم، یک اسپکولوم را به واژن وارد می کند. سپس پزشک دهانه رحم را گشاد می کند و با استفاده از یک دستگاه خلاء بافت رحم را برمیدارد. معمولا عمل کورتاژ حدود 15 تا 30 دقیقه طول می کشد.
هیسترکتومی

اگر بافت پوچ دیده شود و تمایلی برای بارداری در آینده نداشته باشید، ممکن است جراحی برداشتن رحم (هیسترکتومی) ( عمل هیستروسکوپی چیست؟) نیاز داشته باشید.

– نظارت بر HCG بعد از برداشتن بافت پوچ، دکتر سطح HCG را اندازه گیری می کند تا زمانی که به حالت طبیعی بازگردد. اگر همچنان HCG در خون داشته باشید، ممکن است نیاز به درمان بیشتری داشته باشید. هنگامی که درمان بارداری پوچ کامل شد، پزشک شما به مدت شش ماه تا یک سال به اندازه گیری سطح HCG می پردازد تا مطمئن شود هیچ بافت پوچی باقی نمانده است. از آنجا که حاملگی مانع از نظارت بر سطح HCG می شود، پزشک توصیه می کند تا زمان تکمیل نظارت، باردار نشوید.

اگر پزشک شما مشکوک به بارداری پوچ باشد، احتمالا یک آزمایش خون برای اندازه گیری سطح گونادوتروپین کورونی (HCG) – هورمون بارداری – انجام میدهد. او یک سونوگرافی نیز انجام خواهد داد. با سونوگرافی استاندارد، امواج صوتی با فرکانس بالا به بافت های منطقه شکمی و لگن هدایت می شوند. در طول بارداری اولیه، رحم و لوله های فالوپ به واژن نسبت به سطح شکمی نزدیک تر می شوند، بنابراین ممکن است اولتراسوند از طریق دستگاه سرگردان در واژن یا همان سونوگرافی واژینال ( سونوگرافی واژینال چگونه انجام می شود؟) انجام شود.

سونوگرافی بارداری کامل پوچ- که می تواند در اوایل هفته هشت یا نه بارداری تشخیص داده شود – موارد زیر را نشان می دهد:

– عدم وجود نطفه یا جنین

– عدم وجود مایع آمنیوتیک ( این مقاله را بخوانید: حجم مایع آمنیوتیک|رنگ مایع آمنیوتیک|درمان کاهش مایع آمنیوتیک)

– جفت ضخیم کیستیک که رحم را پر می کند

– کیست های تخمدان

سونوگرافی حاملگی پوچ جزئی ممکن است موارد زیر را نشان دهد:

– جنین با رشد محدود

– مایع آمنیوتیک پایین

– جفت کیستیک ضخیم

اگر پزشک شما بارداری پوچ را تشخیص دهد، ممکن است بیماری های زیر را نیز بررسی کند، از جمله:

– پره اکلامپسی

– هیپرتیروئیدیسم

– کم خونی

پس از بارداری پوچ، بافت پوچ ممکن است باقی بماند و همچنان رشد کند. این بیماری نامنظم تروفوبلاستی حاملگی (GTD) نامیده می شود. این اتفاق در 1 زن از هر 5 زن بعد از بارداری پوچ اتفاق می افتد – معمولا بعد از یک بارداری پوچ کامل و نه یک بارداری پوچ جزئی.

یک نشانه از GTD پایدار زمانی است که سطح گنادوتروپین کوریونی (HCG) – هورمون بارداری – بعد از برطرف کردن بارداری پوچ افزایش می یابد. در برخی موارد، یک مولکول تهاجمی عمیق به لایه میانی دیوار رحم نفوذ می کند که باعث خونریزی واژینال می شود GTD .پایدار همیشه با موفقیت درمان می شود به خصوص با شیمی درمانی . یکی دیگر از گزینه های درمان حذف رحم (هیسترکتومی) است.

به ندرت، یک نوع سرطانی GTD به عنوان کوریوکارسینوم توسعه یافته شناخته شده است. کریوکارسینوما معمولا با داروهای سرطانی چندگانه درمان می شود.

موثرترین عامل شناخته شده در بروز حاملگی های پوچ، اختلالات سلول تخم همراه با ناهنجاری های کروموزومی است که ممکن است بر اثر بالا بودن سن مادر یا پدر به وجود آید. البته معمولا این حاملگی ها ارتباط مستقیم با سن مادر ندارند، اما بالا بودن سن مادر ممکن است باعث افزایش احتمال وقوع مشکلات کروموزومی یا مشکلات تقسیم سلولی در سنین بالا در وقوع حاملگی پوچ شود. از سوی دیگر، این وضعیت ممکن است ناشی از کیفیت پایین اسپرم یا تخمک باشد یا ممکن است پس از تشکیل سلول تخم، اختلالاتی در تقسیم سلولی به وجود آید که باعث ایجاد این نوع حاملگی شود.

جالب است بدانید بدن خانمی که بارداری پوچ را تجربه می کند، اختلال در روند طبیعی بارداری را به طور خودکار تشخیص می دهد و حاملگی را متوقف می کند. در صورت وقوع حاملگی پوچ، ابتدا همان علائم اولیه حاملگی رخ می دهد، یعنی قاعدگی به تاخیر می افتد و تست حاملگی مثبت می شود. ولی معمولا در ادامه، دردهای شکمی و لکه بینی ایجاد شده و حاملگی با وقوع خونریزی متوقف می شود. البته همیشه حاملگی پوچ به طور خود به خود سقط نمی شود و گاهی به مداخله پزشکی، مانند تجویز دارو یا عمل کورتاژ نیاز است.

اگرچه این نوع حاملگی در طبقه بندی سقط مکرر هم می تواند قرار بگیرد، اما تائید این مسأله، انجام بررسی های سقط مکرر را طلب می کنند. به علاوه احتمال بیشتری برای وجود علت ژنتیکی در تکرار وقوع حاملگی بدون جنین مطرح است. توجه داشته باشید که این نوع حاملگی معمولا در همان مراحل اولیه دفع می شود، اما در صورت تشخیص دیرهنگام این نوع بارداری، یا تمایل نداشتن مادر برای دریافت دارو یا انجام کورتاژ، ممکن است مدت بیشتری طول بکشد. معمولا بارداری پوچ اتفاقی است که دیگر تکرار نمی شود و به همین دلیل بررسی خاصی پس از وقوع یک مرتبه بارداری پوچ لازم نیست، چون معمولا حاملگی بعدی طبیعی خواهد بود. ولی در کسانی که بارداری پوچ به طور مکرر اتفاق می افتد احتمال وجود مشکل زمینه ای مطرح است و به همین دلیل باید بررسی های سقط مکرر و مشاوره ژنتیک نیز برای زوجین انجام شود.

بله، احتمال بارداری طبیعی در آینده وجود دارد. خطر بارداری پوچ دیگر حدود 1-2 درصد است. با درمان و پیگیری های معمول، بارداری پوچ هیچ مشکلی در بلند مدت برای سلامت جسمی ایجاد نمی کند. با این حال، ممکن است بعد از هورمونهای بارداری مدتی صبر کنید. توصیه می شود تا 6 ماه پس از اتمام درمان، از بارداری پرهیز کنید. در صورتی که از درمان دیگری استفاده می کنید 12 ماه پس از درمان صبر کنید و سپس باردار شوید.

زمانی که آمادگی جسمی و روحی دارید می توانید نزدیکی جنسی داشته باشید. اگر بعد از درمان خونریزی داشتید، تا زمانی که متوقف نشده است، رابطه جنسی نداشته باشید. بارداری پوچ بر احتمال بارداری بعدی تاثیر نمی گذارد و خطر بارداری پوچ بعدی خیلی کم است (حدود 1 در 80). بهتر است قبل از اینکه نظارت بر درمان به پایان برساند، باردار نشوید. در صورت نیاز به درمان بیشتر برای از بین بردن تمام سلول های باقی مانده در رحم بپردازید. تا زمانی که پزشک توصیه نکرده است، داروهای ضد بارداری مصرف کنید. شما می توانید از هر نوع به جز ایمپلنت هایی که در رحم قرار دارند استفاده کنید، که فقط باید زمانی استفاده شود که سطح hCG شما به حالت طبیعی بازگردد.

اگر چه حذف بارداری پوچ، فساد یک نوزاد در حال توسعه نیست، اما هنوز از دست رفتن است. حتی زمانی که جنین وجود داشته باشد، فرصتی برای رشد جنین وجود ندارد. اکثر زنان کشف کرده اند که آنها پس از کشف و پیش بینی بارداری با بارداری پوچ برخورد می کنند. آنچه مهم است نگرانی در خصوص سلامت مادران است. حتما قرار ملاقات های بعدی را پیگیری کنید. گروه های پشتیبانی و مشاوره ممکن است مفید باشد.

اگر بارداری پوچ بدون عارضه داشته باشید، خطر ابتلا به بارداری پوچ در حدود 1-2٪ است. مشاوره ژنتیکی قبل از اینکه دوباره شروع شود، برای برخی از زوج ها مفید است.

بعضی از سلول های غیرطبیعی ممکن است بعد از درمان در رحم شما باقی بمانند. اینها معمولا ظرف چند ماه خود به خود از بین می روند، اما گاهی اوقات درمان اضافی برای از بین رفتن آن ها نیاز است. برای بررسی اینکه آیا ممکن است به درمان بیشتر نیاز داشته باشید یا خیر، از شما خواسته خواهد شد تا آزمایشات خون و یا ادرار را برای اندازه گیری سطح هورمون hCG (گونادوتروپین کورونی) انجام دهید. مقدار این هورمون در بدن شما در دوران بارداری افزایش می یابد. اگر پس از درمان برای بارداری پوچ، هورمون ها کاهش پیدا نکند، ممکن است به این معنی باشد که برخی سلولهای غیرطبیعی در رحم باقی می ماند.
اکثر زنان نیاز به آزمایش خون و یا ادرار برای حدود شش ماه پس از درمان دارند.

امروزه با وجود سونوگرافی های دقیق تر، تشخیص این نوع حاملگی در مراحل زودتر ممکن شده است. البته باید توجه داشت در حاملگی طبیعی هم ممکن است در سونوگرافی اولیه (بخصوص اگر خیلی زود انجام شده باشد) اثری از جنین دیده نشود و ساک حاملگی خالی باشد. گرچه در چنین وضعیتی، تکرار سونوگرافی حدود هفت تا 10 روز بعد، وجود جنین را اثبات خواهد کرد. در حاملگی پوچ، انتظار تغییر فایده ای ندارد و حاملگی بدون جنین، در سونوگرافی بعدی نیز تکرار خواهد شد. با وجود این، برای پیشگیری از ختم یک بارداری طبیعی و حاوی جنین – که در سونوگرافی اولیه ممکن است دیده نشود – همیشه پس از تشخیص حاملگی پوچ، باید سونوگرافی به فاصله هفت تا 10 روز دیگر تکرار شود.

منبع: اوما

مطالب مرتبط

عالی بود هرسوالی داشتم جوابشو اینجا گرفتم
ممنون از سایت خوبتون

سلام خواهش میکنم

هماهنگی جهت تبلیغات: 02123051172

مجری انحصاری نیتیو، سنجاق

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود
حاملگی پوچ چگونه تشخیص داده میشود
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *