چطور مهریه بگیرم

 
helpkade
چطور مهریه بگیرم
چطور مهریه بگیرم

به اجرا گذاشتن مهریه حق زن است. این جمله ای است که همیشه می شنویم. این جمله جدی می شود، زمانی که زن و شوهر در زندگی مشترک خود سازگاری نداشته باشند.

معمولا زن به دنبال وصول مهریه خود به عنوان حق وی و مرد به دنبال تقسیط و یا نپرداختن مهریه هستند. معمولا مهریه مبالغ بالایی می باشد از این رو چالش ها و مشکلات زیادی نیز همیشه به دنبال خانم ها و آقایان در زندگی مشترک پدید می آید.

به مجرد عقد، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. به عبارت دیگر، زن به مجرد ازدواج حق مطالبه مهریه را خواهد داشت ولی تقدس کانون خانواده و وعایت مصالح و توان مالی طرف قرارداد را نیز باید در نظر گرفت.

اگر به اجرا گذاشتن مهریه وجه رایج باشد، متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرانی تعیین می گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد.

طبق قانون جدید، سقف مهریه یکصد و ده سکه طرح جدید اعلام شده است.

چطور مهریه بگیرم

پس دوحالت پیش می آید

در صورتی که زوجه برای وصول مهریه به داگاه صالح دادخواست به اجرا گذاشتن مهریه تقدیم نماید، هزینه دادرسی به میزان بهای خواسته بر اساس مهرالمسمی با زوجه است و در صورت صدور حکم به نفع وی، زوج علاوه بر پرداخت مهریه طبق ضوابط این آیین نامه مسول پرداخت هزینه دادرسی به مقدار مهر المسمی و ابطال تمبر به میزان مابه التفاوت خواهد بود.

همچنین در صورتی که زوجه برای انجام اقدامات قانونی خود به وکیل دادگستری نیز وکالت داده باشد، هزینه وکیل نیز از زوج قابل مطاله است. برای تادیه تمام یا قسمتی از مهریه می تواند مدت یا اقساطی قرار داد. در صورتی که مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، می تواند درخواست اعسار و تقسیط بدهد. مهسر کسی است که واسطه عدم کفایت دارایی یا عدم دسترسی به مالش قادر به پرداخت بدهی اش نیست.

تقدیم دادخواست اعسار مانع بازداشت محکوم علیه نمی شود. اگر محکومیت بدهکار دین باشد، در ذمه مدیون باشد دادگاه در اجرای حکم خود، مستثنیات دین را منظور می کند، یعنی اموالی که از بدهکار نمی توان توقیف کرد و به فروش رساند و از آن طریق طلب محکوم له را وصول کرد، مستثنی می گردد.

مانند مسکن، ماشین و اثاث مورد نیاز

در درخواست اعسار در هر مرحله ای پذیرفته می شود.محکوم علیه با تقدیم دادخواست اعسار یا تقسیط به دادگاه بدوی که به دعوی اصلی رسیدگی کرده تقاضای صدور حکم می کند. دادگاهبه ادعای او خارج از نوبت رسیدگی می کند و در صورت اثبات اعسار چنانچه در بازداشت باشد بلافاصله آزاد می شود و اگر هنوز بازداشت نشده باشد به زندان معرفی نخواهد شد.

از آنجایی که دعوای اعسار از جمله دعاوی غیر مالی محسوب می شود و قابل تجدید نظر است و لذا تا قبل از قطعیت، حکم صادره قابلیت استناد ندارد.

باید برای هر صورت حکم اعسار شامل همه آن محکومیت ها می شود. با فوت معسر ورثه نمی توانند از حکم اعسار او استفاده نمایند، زیرا حکم اعسار اثر شخصی دارد و اگر خود ورثه معسر باشند، باید دادخواست جداگانه بدهند.

اعسار حالت ثابتی نیست چه بسا فردی در لحظه ای معسر و در لحظه دیگر معسر نباشد. از این رو صدور حکم به رد درخواست اعسار یا تقسیط مانعی برای پذیرش دوباره این درخواست نیست.

اگر بدهکار قبل از توقیق اموال با قصد فرار از ادای دین مال خودش را به دیگری منتقل کند، این عمل جرم بوده و در برابر طلبکار قابل استناد نیست.

من قصد دارم مهریه ام را بگیرم بخاطر اینکه همسرم نفقه بهم نمیده چیکارکنم

منم همین مشکلو دارم نفقه نمیده تازه ۴ ماه ازدواج کردیم.

سه ساله ازدواج کردم.همسرم خارج از ایرانه .من هم قرار بود برم اما تا امروز من اینجا تنهام و پدرم عهده مخارجمو دارن الان بعد۳ سال ایشون نه جواب زنگ میدن و نه پیام.من میخوام مهرمو بگیرم چحوری باید اقدام کنم؟ایا میتونم کاری کنم؟ایشون ایران نیستن

سلام .اگر همسر شما يا پدرش أموالي در ايران دارد ،با مراجعه به دادگاه خانواده و حضور ٢شاهد ميتواني مهريه خودت را به اجرا در اوري .

اموال پدر همسر شما قابل توقیف نیست و فقط باید نسبت به توقیف اموال زوج اقدام کنید.

سلام من ۷ سال با نامزدم‌ دوست بودم. بعد ۷ سال ازدواج کردیم الان ۲ سال هست نامزدیم.هی دعوامون میشه و باهم‌ بگو مگو داریم. دیگه به اخر خط رسیدم دیگه از دستش کم مونده خودکشی کنم خیلی عوض شده خیلی توروخدا بگین من چیکار کنم چطور از دستش خلاص بشم

بهتر است با وکیل متخصص مشورت کنید.

مهریه ام را به اجرا گذاشته ام دادگاه سنوات باز خریدی شوهرم را توقیف کرد ولی سازمان مورد نظر مبلغ زیادی از آن را به بهانه های مختلف کسر کرده (مثلاً بدهی شوهرم).آیا این کارشان قانونی است.

بله بدهی ها ابتدا کسر خواهد شد و سپس پرداخت میشود.

من یکسالونیمه عقد کردم حالامیخوام طلاق بگیرم تودادگاه اگه بگم مهریه مو میخوام بهم میرسه؟!چهارده تاشم عندالمطالبس

بله هر زمان میتوانید مهریه را مطالبه کنید.

نه ٧ تاش بهت ميرسه .هوف

چهارساله جدا شدم. مهریه ام و دادگاه قسطی کردن سه ماه یه سکه الان یک ساله بهم سکه نمیده دادگاه هم جوابی نمیدن دراین شرایط تکلیف چیه

باید الزام ایشان را به ایفای تعهد و پرداخت اقساط بخواهید .

تقدم درخواست از طرف زوج یا زوجه تاثیری در مراحل طلاق و پرداخت مهریه دارد؟؟

در خصوص مهریه ولی زوج هر زمان میتواند دادخواست طلاق بدهد.

در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد؟
بهترین روش برای ثبت دادخواست مهریه چیست؟ ب گونه ای ک مرد امکان عدم پرداخت مهریه و فرار از وظیفه پرداخت مهریه نداشته باشد.

تحت هر شرایطی مهریه به زن تعلق خواهد گرفت.

اسمش اینه زن مهریش پشتیبانشه وگرنه این مردا فقط میپیچدنن یا گم و گور میشن یاتودادگاه نمیان مازنا کلا بدبختبم شوهرمون خیانت میکنه بریم دادگه بگیم خیانت کرده طلاق میخوام قاضی میگ پاشوبرو توخونت میخنده اینه وضعه قانون ما

۱۲ساله ازدواج کردم دو پسر دوقلو ۴.۵دارم همسرم بچه دوست نداشت از زمانی که به دنیا امدن خیلی اذیت کرد حالا میخواهم ازش جدا شم هم مشکل حضانت دارم هم می خواهم مهریه هم رو بکیرم تو بیمارستان روانی هم بستری شده وهم قرص می خوره میتونم هم حضانت بکیرم هم مهریه

بله هم مهریه و هم حضانت قابل مطالبه است.

با سلام
مهریه خانمم بیش از ۱۱۰ سکه و عندالمطالبه می باشد و من توان پرداخت آن ۱۱۰ سکه را هم ندارم. آیا می شود به صورت اقساط آن ۱۱۰ سکه و بیشتر رو پرداخت کنم. متشکر

اگر اعسار شما پذیرفته شود بله.

قصددارم مهریه ام اجرابزارم.فقط ۵۰ سکه وارد سند شده و سه دانگ منزل مسکونی وکالت به اسم زدن.ایا برای گرفتن سکه میتونم اقدام کنم یا میتونه ادعا کنه از سهم خونه میزان سکه پرداخت کرده

چطور مهریه بگیرم

در صورتیکه خانه ایشان جزء مستثنیات دین باشد قابل توقیف نخواهد بود.

سلام ببخشید من یکساله که عقد کردم و همسرم تا تقی به توقی میخوره میگ جدا شیم و تا من قبول میکنم ک جداشیم اون کنار میکشه و میگ تو برو درخواست طلاق بده،من چجوری اقدام کنم و آیا بخام اقدام ب جدایی کنم محکوم میشم؟

پیشنهاد میشود که برای مطالبه مهریه و نفقه اقدام کنید و شما باید برای طلاق یکی از شروط ضمن عقد را داشته باشید.

سلام ,من مهریه ام رو به اجرا گذاشتم ولی بعد چندروز التماس شوهرم میخام برگردم,الان بااین شرایط من دیگه نمیتونم بعدها مهریه ام رو بگیرم بااین بهانه که الان برگشتم به خونم

بعدا هم میتوانید برای مطالبه مهریه اقدام کنید.

سلام
خانممو برده بودم خونه پدرشوهر مهمونی، مادر خانمم بایه دعوای ساختگی نگذاشت بیاد، الآن ۶ماهه، آیا من عدم تمکین روثابت کنم، دیگه خانمم حق طلاق نداری؟

برای طلاق باید یکی از شروط ضمن عقد را داشته باشند.

سلام واخسته نباشید
آخرین رای دادگاه برای عدم تمکین چیست و چقدر طول میکشه؟ ممنون ازراهنمایی قبلی

ممکن است حدودا چهار یا پنج ماه زمان خواهد برد و یا بیشتر. زمان دقیقی را نمیتوان تعیین کرد.

سلام
رای دادگاه درصورت ثابت شدن اتهام دروغین چیست؟ممنون

پرونده مختومه خواهد شد در موارد حقوقی.

سلام
آیا زن میتونه طلاق نگیرد،مهریه روبه اجرا بگذارد وسرزندگیش هم نیاد؟،اون موقع تکلیف مرد چی هست؟
باتشکر

بله در این صورت مرد نیز میتواند عدم تمکین زن را اثبات کند و برای ازدواج مجدد اقدام نماید.

سلام ، خانم بنده ۲۵۰ سکه به اجرا گذاشته ، من ۱۶۰ میلیون پرداختم ، تمام لوازم منزل رو برده ، سکه های سر عقد هم برده ، تنها دارایی من ماشینی است که آن هم توقیف کرده . آیا میتوان ماشین رو از مستثنیات دین دانست و آزادش کرد ؟ ۱۶۰ میلیون در دادگاه تبدیل به ۳۷ سکه شده . ماشین برام بسیار مهمه ( سوناتا ۲۰۰۹ هست که ۷ سال پیش خریدمش ) ممنون میشم راهنمایی بفرمایید . تشکر

خیر خودرو جزء مستثنیات دین نمیباشد و قابل توقیف میباشد.

سلام من الان سه سال عقدکردم اما متاسفانه به خاطردخالت های بیجا خانواده همسرم زندگی مونو دارن بهم میریزن همسرم قبلاخیلی خوب بود میادپیش من خیلی خوبه میره خونشون پرش میکنند متاسفانه شوهرم دهن بین این مشکل منو ازارمیده بریم سرخونه زندگی مون پیش خودم باشه خیلی عوض میشه خانواده همسرم وضع مالی خوبی ندارن وبرادرشوهرم داره کمک شون میکنه برادرشوهرم دکتر دندان پزشکی هستش وضع مالیش خوبه من مهریه ام ۷۲ سکه تمام بهارازادی هستش عندالمطالبه ایا همسرم میتونه مهریه اموبده تااخر یانه چه جوری و اینکه پدرشوهرم داره هی حرفای نامربوط میزنه میگه اگه شوهرت هم بخوادباهت زندگی کنه من اجازه نمیدم بایدطلاق بگیرید میخوام بدونم کدوم قانونی هست که پدربرای پسرتصمیممم میگیره وحرف میزنه اگه همسرم طلاق بخواد من نخوام ایا بدون من میتونه طلاق بگیره هی دارن مارومیترسونند تهدید میکنند من زندگی مودوست دارم همسرم دوست دارم همسرم منودوست داره میشه یه راهنمایی درست جلوی پام بذارید درمورد مهریه اممم منوراهنمایی کنید ممنون میشم منتظرم

سلام ، میخواستم بدونم از کجا متوجه ممنوالخروجی بابت مهریه بشیم ، ازاداره گذرنامه و سایت ثبت اسناد و املاک استعلام شد ممنوع الخروج نبودم ! اما نامه ثبت رو دیدم که هستم ! ولی میگن باید از پلیس فرودگاه امام سوال کرد تا مطمئن شد . نظر شما رو میخواستم بدونم .
متشکرم

همسرتان میتوانند از طریق صدور اجرائیه از طریق اداره ثبت شما را ممنوع الخروج کنند.

ممنون از پاسخ شما ، ولی چرا در خود سامانه استعلام ثبت و استعلام از خود اداره گذرنامه ، ( در حالی که نامه ممنوع الخروجی خودم را از اداره ثبت دیده ام ! ) ممنوع الخروج نیستم ؟!!

سلام و عرض ادب خدمت شما. همسرم در اطراف تهران خانه ای دارد که ارزش آن حدودا ۴۰۰ میلیون است و تنها خانه ای است که به نام خودشه. آیا میتونم آن را در خصوص وصول مهرم توقیف کنم؟

یک خانه مستثنیات دین است و قابل توقیف نیست.

سلام من فقط با درخواست مهریه میخوام همسرم بترسونم بعدم برگردم سر زندگیم و مهریم نگیرم آیا باید در ابتدای شکایت یک بیستم از مهریمو بدم به دادگاه؟! لطفا راهنماییم کنید بهترین روش چیه ما هیچ پولی نداریم نمیخوامم بعدش همسرم به دردسر بیفته برای هزینه دادگاه

برای دادخواست مطالبه مهریه باید هزینه دادرسی پرداخت شود.

من نامزد بودم که اقدام به جدایی گرفتم الان مهریه ام به مرحله اجرا رسیده و مقدار مهریه تایید و تثبیت شده من میتونم الان حکم جلب براش بگیرم تا اقدام به پرداخت کنه؟

بله در صورت عدم پرداخت میتوانید جلب ایشان را بگیرید.

ایا میشه مهریه رابه اجرا گذاشت بعد از مدتی لغو کرد

بله امکان پذیر است.

سلام من زنم بدون اجازه از خونه رفته الان یکماه و میخواد طلاق بگیره مهریه اش هم ۲۱۴ سکه من باید چکار کنم

سلام من چطوری میتونم مهریمو به اجرا بزارم ؟کجا برم و چطوری

با سلام
من میخوام مهریه اجرا بذارم
ولی قبلا به اجبار پدرشوهرم یک نامه مبنی بر اینکه اگر ترک منزل کنم مهریه بهم تعلق نگیرد،امضا کردم
آیا این نامه ارزش قانونی دارد؟
می تواند مهریه ام را ندهد؟

هرگز با زن ایرانی ازدواج نکنید

سلام من مهریه خودرازطریق دادگاه اقدام نمودم وبدون اینکه بخشی راکسرکنم ازطریق ثبت بابت ۵۰عددسکه همسرم راممنوع الخروج نمودم ورای دادگاه برتقسیط مهریه قطعی شده حال همسرم قصد ابطال اجراییه ثبت رادارد چکارمیتوانم انجام بدم که موفق نشود وممنوع الخروج بماند چون درپرداخت تقسیط هم معوقه ندارد.ممنونم

من ام اس دارم و سالهاست از طرف همسرم میشنوم ک می‌خواد ازم جدا بشه و طلاق بگیره و از طرفی هم اذیتم میکنه و خودش اصلا اقدامی نمیکنه ک از نظر مالی چیزی بهم تعلق نگیره. الان من بعد ده سال خستگی میخوام مهریه ام ک ۴۰۰ تا سکه اس بزارم اجرا. سه دنگ خونه به اسم منه و خودشم علاوه بر سه دنگ یه ماشین داره. توافق نمیکنه برای سه دنگ باقی به جای مهریه و حالا من چطور میتونم سه دنگ باقی رو ازش بگیرم؟!

سلام وقتی ماشین برای مهریه توقیف می شود آیا به پارکینگ منتقل شده و از طریق مزایده یا مناقصه به فروش می رسد؟

سلام من الان سه سال عقدکردم اما متاسفانه به خاطردخالت های بیجا خانواده همسرم زندگی مونو دارن بهم میریزن همسرم قبلاخیلی خوب بود میادپیش من خیلی خوبه میره خونشون پرش میکنند متاسفانه شوهرم دهن بین این مشکل منو ازارمیده بریم سرخونه زندگی مون پیش خودم باشه خیلی عوض میشه خانواده همسرم وضع مالی خوبی ندارن وبرادرشوهرم داره کمک شون میکنه برادرشوهرم دکتر دندان پزشکی هستش وضع مالیش خوبه من مهریه ام ۷۲ سکه تمام بهارازادی هستش عندالمطالبه ایا همسرم میتونه مهریه اموبده تااخر یانه چه جوری و اینکه پدرشوهرم داره هی حرفای نامربوط میزنه میگه اگه شوهرت هم بخوادباهت زندگی کنه من اجازه نمیدم بایدطلاق بگیرید میخوام بدونم کدوم قانونی هست که پدربرای پسرتصمیممم میگیره وحرف میزنه اگه همسرم طلاق بخواد من نخوام ایا بدون من میتونه طلاق بگیره هی دارن مارومیترسونند تهدید میکنند من زندگی مودوست دارم همسرم دوست دارم همسرم منودوست داره میشه یه راهنمایی درست جلوی پام بذارید درمورد مهریه اممم منوراهنمایی کنید ممنون میشم منتظرم

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نام

ایمیل

وبسایت


ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


مهریه را می‏توان به عنوان یک پشتوانه اجتماعی برای زن محسوب کرد زیرا در صورت جدایی زن و مرد، زن متحمل خسارت بیشتری می‏شود زیرا مرد طبق استعداد خاص بدنی معمولاً در اجتماع نفوذ و تسلط بیشتری دارد و همچنین مردان برای انتخاب همسر مجدد امکانات بیشتری دارند ولی زنان بیوه با از دست رفتن سرمایه جوانی و زیبایی امکاناتشان برای انتخاب همسر جدید کمتر است.

مهریه چیزی به عنوان جبران خسارت برای زن و وسیله‏ای برای تأمین زندگی آینده اوست.

در مهریه عند الاستطاعه اگر زن تقاضای مهریه نماید ،این تکلیف بر عهده اوست که ثابت کند مرد از دارایی و اموال کافی جهت پرداخت مهریه برخوردار است و بر عکس مرد در اینجا نیازی ندارد که برای دادگاه دلیل بیاورد که قادر به پرداخت مهریه نمی باشد.

 

 

چطور مهریه بگیرم

 

 

در صورت نبود اصل سند ازدواج باید رونوشت آن را از دفترخانه محل انعقاد عقد نکاح دریافت کنید.

ممکن است سوال بسیاری باشد که از لحاظ قانونی گرفتن مهریه بدون طلاق امکان پذیر است؟

جواب این است چه در عقد دائم و چه در عقد موقت، مطالبه مهریه حق قانونی و شرعی هر زنی می باشد اگرچه که در عرف جامعه ما به اجرا گذاشتن مهریه به نوعی اعلام نارضایتی زوجه از زندگی مشترک و اعلان اختلاف است.
اما گذشته از عرایض بالا هر زنی – اگر صلاح بداند – می تواند از طریق دادگاه یا اداره اجرای ثبت اسناد، مهریه مندرج در عقدنامه را مطالبه کند و این هیچگونه ارتباطی به طلاق ندارد.
زوجه چه در منزل شوهر باشد و یا غیر آن امکان مطالبه مهریه برای او وجود دارد. اصلا این را باید دانست که مهریه به هیچ چیز دیگری مرتبط نیست حتی اگر زنی ناشزه باشد و تمکین نکند یا مرتکب هر جرمی و لو خیانت و رابطه نامشروع شود مهریه او از لحاظ قانون و شرع پابرجاست.
خوب است بدانیم که زوجه دوشیزه هم در ایام زوجیت می تواند اقدام به گرفتن مهریه بدون طلاق کند. با این توضیحات بهتر است شرایط گرفتن مهریه و طلاق را از هم کاملا تفکیک کرد.

دیده شده است که زوجین بعد از عقد در نوشته ای بین خود یا در دفتر اسناد رسمی، مهریه مقرر در عقدنامه را تغییر داده اند یا به آن افزوده اند و یا کاهش داده اند، توجه داشته باشید که امروزه محاکم خانواده افزایش و کاهش مهریه را بعد از عقد با توجه به رأی هیات عمومی دیوان عدالت و مهم تر نظریه شورای نگهبان مبنی بر غیر شرعی بودن، نمی پذیرند.

در صورت فوت شوهر، زوجه می تواند مهریه خود را از وراث مطالبه نماید قابل توجه این که طلب زن از بابت مهریه بر سایر دیون و ارث وراث اولویت دارد مگر این که قبل از دادخواست یا توقیف مهریه از سوی زوجه، ماترک متوفی بابت بدهی دیگری توسط دیگر طلبکاران توقیف شده باشد. وراث متوفی وظیفه و تکلیفی ندارند که بیش از ماترک متوفی به زوجه مهریه پرداخت کنند.

ممکن است سوال مفروض عده ای باشد که اگر زن درخواست طلاق کند مهریه به او تعلق میگیرد؟ برای جواب لینک آبی رنگ را دنبال کنید. همچنین از ما پرسیده شده است که شوهرم مال چندانی ندارد ولی پدر او ثروتمند است بنابراین شرایط گرفتن مهریه از پدر شوهر چیست؟

چطور مهریه بگیرم

این سوال جواب قطعی ندارد زیرا مدت زمان به عوامل زیادی بستگی دارد:

بهترین پاسخ این است که اولا مرحله توقیف مهریه را از وصول مهریه جدا کنید ثانیا همه عوامل بالا در مدت زمان وصول مهریه تاثیر گذار است.

اگر تمایل به این است  که مال شوهر بدون اطلاع او و در کمترین زمان ممکن به جهت جلوگیری نقل و انتقال احتمالی شوهر توقیف شود از دو روش امکان پذیر است :

۱ – دادخواست تامین خواسته به دادگاه به صورت توقیف (اجرا) قبل از ابلاغ به شوهر. فقط توجه داشته باشیدکه بعد از صدور قرار تامین خواسته توسط دادگاه حتما در مدت ۱۰ روز باید دادخواست مطالبه مهریه ( همان گرفتن مهریه )، دادگاه داده شود. در غیر اینصورت مال توقیف شده (مثل خودرو، ملک، حساب بانکی، طلب از شص ثالث) از توقیف به درخواست شوهر آزاد می شود.

توجه کنیم برای دانستن مراحل گرفتن مهریه و اینکه انواع مهریه چیست به دو لینک زیر یعنی شرایط اجرا گذاشتن مهریه و همچنین مطالبه مهریه مراجعه نمایید

مطالبه مهریه در عقد موقت حتی اگر صیغه نامه عادی باشد از طریق تقدیم دادخواست مطالبه مهریه در دادگاه خواهد بود. و اینگونه نیست که زوجه عقد موقت نتواند مهریه را وصول نماید. اگر بر روی یک برگ کاغذ معمولی و ساده هم توافق مهریه صیغه موقت به هر مقدار نوشته شده باشد از طریق دادگاه خانواده قابل مطالبه است. هم امکان توقیف اموال وجود دارد و هم مشمول جلب قانون ۱۱۰ سکه قانون حمایت خانواده می شود.

برای دانستن مراحل گرفتن مهریه بعد از فوت شوهر چه در عقد دائم و یا موقت به مطلب لینک شده مراجعه بفرمایید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وکلای مجرب و پایه یک گروه پارسای متخصص در پرونده های طلاق توافقی فوری، انحصار وراثت نامحدود، انحصار وارثت محدود، تقسیم ارث، طلاق از طرف زوج، طلاق به درخواست زوجه، مطالبه مهريه، توقيف اموال، تقسيط مهريه، تمکين، اثبات نسب، اثبات زوجيت، مطالبه نفقه زوجه، مطالبه نفقه فرزندان و فسخ نکاح می باشند . در صورت تمایل به اخذ مشاوره یا اعطای وکالت هموطنان مقیم تهران و کرج و همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور از طریق راه های ارتباطی معرفی شده در سایت با ما تماس حاصل نمایید

آدرس دفتر تهران

تهران فلکه دوم صادقیه بلوار آیت الله کاشانی بعد از بلوار ابوذر نرسیده به خیابان مهران پلاک ۹۱ ساختمان مهر طبقه چهارم واحد ۱۳

آدرس دفتر کرج

کرج سه راه گوهر دشت خیابان شهید بهشتی بین میثم ۸ و ۹ جنب رایتل ساختمان پاسارگاد ط۶ واحد ۱۱

همانطور که میدانید بر طبق قانون به محض وقوع عقد نکاح، زوجه مالک تمام مهریه می شود چه اینکه تمکین از شوهر بکند و یا نکند آنچه در کشور برای مهر رایج است اینکه مهریه یا ملک غیرمنقول است و یا اینکه سکه بهار آزادی است و یا وجه نقد. در این مطلب به قانون مهریه در مورد به اجرا گذاشتن مهریه می پردازیم

مال غیر منقول مثل زمین، آپارتمان، مغازه و … توجه داشته باشید که هرگز مهریه را اینطور قرار ندهید که مثلا زوج خانه ای در تهران یا فلان محله یا به فلان متراژ به نام زوجه انتقال دهد. حتما بایستی پلاک ثبتی مشخص و معین با جزئیات مثل شماره قطعه در سند ازدواج قید شود.

با توجه به اینکه انتقال سند رسمی دارای مقدماتی برای ثبت و دفاتر اسناد رسمی است و از طرفی دفتر رسمی ازدواج محل انتقال رسمی سند ملک نیست، معمولا تعهد به انتقال به صورت شرط ضمن عقد(شرط فعل حقوقی) در سند ازدواج گنجانده می شود یعنی انتقال سند رسمی به آینده موکول می شود. بدیهی است که زوجه بعدا می تواند در صورت استنکاف زوج به انتقال سند از طریق مراجع قضایی احقاق حق کند. دادگاه محل وقوع ملک غیر منقول، صالح به رسیدگی است حتی اگر زوج یا زوجه در شهر دیگری سکونت داشته باشند.

نکته: اگر ملک مورد نظر به نام زوج (شوهر) نیست حتما امضای صاحب ملک (مالک) را اخذ نمایید.

بله. در قسمت مهریه توسط سردفتر ازدواج و با اخذ امضا از ضامن (مثلا پدر شوهر) نوشته می شود که پرداخت مهریه توسط چه کسی ضمانت شده است. ضمانت پرداخت مهریه حتی می تواند به صورت تضامنی هم باشد. در پرونده ای که چند سال قبل با آن درگیر بودیم، زوجه زیرک از سردفتر (عاقد) خواسته بود که پدر شوهر همراه شوهر متضامنا مسئول پرداخت مهریه باشد. بعد از چندی از زندگی به دلیل اختلافات فراوان زوجین، زوجه به طرفیت پدر شوهر متمول اقامه دعوی کرد و موفق به توقیف مغازه ضامن تضامنی (پدر شوهر) شد.

چطور مهریه بگیرم

خوب می دانیم که بر طبق قانون مهریه وجه نقد به نرخ روز محاسبه می شود و زوج مکلف به پرداخت است. دو نکته خیلی مهم است که باید بدانیم اولا اگر زوج فوت کند صرفا تا تاریخ فوت شوهر مهریه به نرخ روز محاسبه می شود، ثانیا ملاک، نرخ روز پرداخت مهریه توسط شوهر است و نه تاریخ اقامه دعوی و تقدیم دادخواست توسط زوجه برای اینکه بدانید نرخ روز مهریه شما چقدر است با تلفن ۱۲۹ مربوط به قوه قضاییه تماس حاصل نمایید.

مهریه وجه نقد هم از دادگاه و هم از اداره اجرای ثبت قابل مطالبه است.

می دانیم که مهریه می تواند سکه بهار آزادی یا سکه امامی باشد، نیم سکه یا حتی ربع سکه باشد. همه اینها وابسته به توافق زن و شوهر است. مهریه می تواند طلا هم باشد.به طور کلی هر چیزی که مالیت از نظر عرف داشته باشد یعنی عقلا وجهی بابت آن می پردازند، به عنوان مهریه امکان توافق بر آن وجود دارد.

مهریه سکه را به دو روش دادگاه یا اداره ثبت امکان به اجرا گذاشتن یا همان مطالبه وجود دارد.

برای به اجرا گذاشتن مهریه می توان از طریق وکیل دادگستری مجرب اقدام و یا اینکه خود زوجه بدون وکیل، از طریق دادگاه و یا اداره اجرای ثبت اقدام نماید.توصیه می شود قبل از هر اقدامی این را توجه داشته باشید که بعضی از خانم ها فکر می کنند با مطالبه کردن مهریه می توانند شوهر را به زعم خود تادیب یا تحت فشار برای داشتن زندگی بهتر قرار بدهند که البته تجربه وکلای پارسای نشان میدهد که این کار اشتباه است. به دادگاه رفتن و شکایت و امثالهم قطعا موجب بهتر شدن زندگی نخواهد بود که بر عکس صمیمیت زوجین را از بین می برد و  دلخوری و تلخی به جای می گذارد.

به هر حال اگر هم تصمیم قطعی به اجرا گذاشتن مهریه داشتید حتما با وکیل متخصص مهریه در خصوص مراحل و شرایط اجرا گذاشتن مهریه با توجه به وضعیت مالی شوهر خود مشورت نمایید. سرعت و وقت برای توقیف اموال برای مهریه بسیار اهمیت دارد که از چه طریق و چگونه باشد.

گرفتن مهریه بدون طلاق بی تردید امکان پذیر است زوجه می تواند هر وقت که بخواهد حتی بدون درخواست طلاق و حتی در منزل شوهر، مطالبه مهریه از شوهر کند. اما اینکه به صلاح زندگی مشترک است یا خیر، موضوع دیگری است که تشخیص آن با زوجه است.

غالبا صیغه نامه های ازدواج موقت سند عادی است. حتی اگر در دفتر ازدواج تنظیم شده باشد مگر اینکه به صورت رسمی ثبت شده باشد اما به هر حال مهریه مندرج در آنها قابل مطالبه از طریق دادگاه است. و زوجه عقد موقت چه در مدت نکاح باشد چه تمکین کرده باشد یا خیر و چه اینکه مدت تمام شده باشد، حق دارد مطالبه مهریه از شوهر کند.

ولی به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجرای ثبت نیازمند سند رسمی نکاح موقت است.

به طور خلاصه در قانون جدید مهریه اجرایی شدن قانون حمایت خانواده جدید، صرفا تا میزان ۱۱۰ سکه یا معادل ریالی آن به نرخ روز، امکان جلب شوهر به سبب نپرداختن مهریه وجود دارد. به عبارت دیگر میزان مهریه توافق شده در سند ازدواج هر چقدر باشد معتبر است و امکان مطالبه آن از طریق دادگاه و اجرای ثبت وجود دارد فقط صدور جلب تا ۱۱۰ سکه امکان پذیر است.

مثال: مهریه خانمی ۳۵۰ سکه تمام بهار آزادی است زوجه مقدار ۲۰۰ سکه آن را از طریق دادگاه دادخواست مطالبه مهریه می دهد و در نهایت رای محکومیت زوج به پرداخت ۲۰۰ سکه صادر می شود. در مرحله اجرای حکم و بعد از صدور اجراییه زوجه نمی تواند اموالی از زوج به دادگاه ارائه کند و استعلام ها از بانک مرکزی، اداره راهور و اداره ثبت اسناد هم نشان دهنده این است که شوهر اموالی ندارد. در ادامه شوهر دادخواست اعسار از پرداخت دفعی مهریه را تقدیم دادگاه می کند و به استناد شهادت شهود و اعلام اینکه فاقد مال منقول و غیر منقول است مذدعی اعسار و تقسیط مهریه می شود. دادگاه پس از استماع اظهارات زوج و زوجه و با توجه به شغل شوهر، ۱۰ سکه پیش پرداخت و هر دو ماه یک سکه تمام بهار آزادی زوج را محکوم به پرداخت می کند. اگر زوج پیش پرداخت ۱۰ سکه و اقساط را تا سقف ۱۱۰ سکه پرداخت نکند، دادگاه به درخواست زوجه، بایستی حکم جلب را صادر کند.

اما اگر تا ۱۱۰ سکه پرداخت شود، مرد با نپرداختن با قیمانده و مازاد ۱۱۰ سکه دیگر جلب نخواهد داشت و زوجه بایستی که بتواند اموالی از شوهر به دادگاه معرفی کند و اگر عاجز از آن باشد یا مالی نباشد، نه می توان شوهر را جلب کرد و نه ممنوع الخروج

اگر تمایل دارید که اطلاعات جامع در مورد اعسار از پرداخت مهریه داشته باشید لینک مربوطه را مطالعه کنید.

عندالمطالبه است یا عند الاستطاعه. فرق در این است در مهریه عندالاستطاعه نه امکان جلب زوج وجود دارد و نه امکان ممنوع الخروج کردن او و فقط در صورتی که مالی از زوج به دادگاه یا اداره اجرای ثبت معرفی شود از بابت مهریه توقیف می شود و اگر مالی نباشد، امکان وصول مهریه نیست.

اجرا گذاشتن مهریه از طریق دادگاه بهتر است یا اجرای ثبت؟ جواب این است که هر کدام محاسن و معایبی دارند و بهتر است با عنایت به این که زوج مالی برای توقیف دارد یا خیر و وضع مالی زوج و زوجه، قبل از هر اقدامی با وکیل پایه یک دادگستری مجرب مشاوره کنید.
این امکان وجود دارد که بخشی از مهریه از طریق اجرای ثبت و بخشی دیگر از طریق دادگاه مطالبه شود. به طور خلاصه می توان گفت که سرعت فرآیند توقیف مال از طریق دادخواست تامین خواسته در دادگاه سریعتر است ولی عیب آن وجود ۳/۵ درصد هزینه دادرسی ثبت دادخواست مطالبه مهریه است که با توجه به مقدار سکه مطالبه شده مبلغ قابل توجهی خواهد شد.
اگرچه که می توان دادخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی نیز توامان تقدیم دادگاه کرد ولی بعضی از شعب دادگاه معمولا اعسار را نمی پذیرند اما اگر زوجه قصد ممنوع الخروج کردن شوهر را داشته باشد اقدام از طریق اجرای ثبت بسیار سریعتر از اقدام از طریق دادگاه خواهد بود. اگر هم زوج اموال برای توقیف دارد و جز مستثنیات دین نیست، اقدام از طریق اداره اجذای ثبت کم هزینه و بی دردسر خواهد بود.

بدیهی است که اگر مهریه عندالمطالبه باشد و زوج مالی برای توقیف نداشته باشد بهتر است از طریق دادگاه دادخواست مطالبه مهریه تا ۱۱۰ سکه داده شود.

متاسفانه در بعضی از شهر های ایران مثل مشهد -به زعم ما بر خلاف قانون- به زوجه اجازه ثبت دادخواست مطالبه مهریه از طریق دادگاه داده نمی شود و او را ارشاد به اجرا گذاشتن مهریه از طریف اداره اجرای ثبت می کنند. همانطور که می دانید اگر مرد اموالی برای توقیف نداشته باشد. مطالبه مهریه از طریق اداره اجرای ثبت کار عبثی است و نتیجه مطلوب برای زوجه در پی ندارد و فقط میتوان زوج را ممنوع الخروج کرد. جلب شوهر برای نپرداختن مهریه با شرایطی که در قانون محکومیت های مالی و قانون حمایت خانواده آمده است فقط از طریق دادگاه و فقط تا سقف ۱۱۰ سکه امکان پذیر است.

به هر حال در اکثر شهر های ایران امکان اجرا گذاشتن مهریه یا همان مطالبه مهریه از طریق دادگاه وجود دارد.

اگر مقدار مهریه مطالبه شده کمتر از  میلیون تومان باشد شورای حل اختلاف صالح به رسیدگی است و اگر مقدار مهریه مطالبه شده بالای ارزش  میلیون تومان باشد ثبت دادخواست از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و سپس ارسال پرونده به دادگاه خانواده خواهد بود.بر طبق قانون همزمان با دادخواست مطالبه مهریه و یا حتی قبل از آن می توان قرار تامین خواسته از دادگاه با دادن دادخواست تقاضا کرد. با این توضیح که زوجه یا وکیل او به جهت جلوگیری از نقل و انتقال اموال می تواند از دادگاه تقاضای توقیف اموال به صورت اجرا قبل از ابلاغ کند بدین صورت که اول اموال توقیف شود و سپس زوج مطلع شود و در ادامه دادگاه وقت رسیدگی برای دادخواست مهریه تعیین کند و توجه داشته باشید که اگر ظرف مدت  روز از زمان صدور قرار تامین خواسته توسط دادگاه یا شورای حل اختلاف ، دادخواست اصلی مطالبه مهریه ثبت نشود، با درخواست شوهر از قاضی اموال از توقیف آزاد می شود.

توجه داشته باشید که بعضی از اموال قابل توقیف نیست و اگر هم توقیف شود با اعتراض شوهر از توقیف آزاد می شود که در اصطلاح حقوقی به آنها مستثنیات دین گفته می شود که بر طبق ماده ۲۴  قانون محکومیت های مالی عبارت هستند از:

در ابتدا بایستی اصل عقدنامه یا رونوشت را در اختیار داشت و به دفتر ازدواج مندرج در عقدنامه و شناسنامه مراجعه کرد. البته ممکن است نشانی دفتر خانه عوض شده باشد و یا اصلا شما فراموش کرده باشید که دفتر ازدواج مورد نظر کجا بوده است و یا حتی سردفتر ازدواج فوت کرده باشد. در این موارد به کانون سردفتران ازدواج و طلاق یا اداره ثبت شهر مورد نظر برای پیدا کردن نشانی جدید و یا کفیل دفترخانه مراجعه نماید.

پس از یافتن دفتر ازدواج طی درخواست مکتوبی از سردفتر تقاضای صدور اجرائیه می شود. اما اینکه درخواست اجرای تمام مهریه شود یا قسمتی از آن بسیار اهمیت دارد. توجه باید داشت که مطالبه مهریه یا همان اجرا گذاشتن مهریه از اداره ثبت فقط در دو صورت مطلوب است اول آنکه زوج را ممنوع الخروج کنید و دوم زوج اموالی غیر از مستثنیات دین برای توقیف داشته باشد.

سر دفتر پس از درخواست کتبی زوجه یا وکیل  دادگستری زوجه، اجرائیه به میزان مهریه تقاضا شده صادر و به نشانی زوج مندرج در عقدنامه از طریق پست ارسال می کند.

ممکن است که سوال شود که نشانی ذکر شده در عقدنامه مربوطه به قدیم بوده و زوج از آنجا نقل مکان کرده است و امکان ابلاغ میسر نیست؟

جواب این است که اهمیتی ندارد صرف ارسال اجرائیه به نشانی زوج مندرج  در عقدنامه کفایت می کند حتی اگر زوج نقل مکان کرده و یا نشانی اشتباه باشد.

در ادامه باید به اداره ثبت احوال شهری که دفتر رسمی ازدواج در آنجا واقع شده مراجعه شود. در آنجاست که مشخص می شود برای چه مقدار از مهریه زوج را ممنوع الخروج می کنید و بابت چه مقدار دیگر تقاضای توقیف اموال او را دارید.

هر مال منقول و غیر منقول مربوط به زوج را می توان بابت مهریه، تقاضای توقیف کرد ولی توجه داشته باشید که مال نباید جزء مستثنیات دین باشد در غیر اینصورت با اعتراض زوج یا وکیل او مال از توقیف آزاد می شود.

ممکن است که مال مورد نظر برای توقیف در شهر دیگری به غیر از شهری که اداره ثبت در آن واقع شده باشد. به عنوان مثال عقد در شهر ارومیه بوده ولی زوجین ساکن در تهران هستند و مال مورد نظر یک باب مغازه است در قم است در این اداره اجرای ثبت ارومیه به اداره اجرای ثبت قم نیابت برای توقیف ملک و ارائه عملیات اجرایی مربوط به آن را صادر میکند.

سوال می شود امکان تقسیط مهریه مطالبه شده از اجرای ثبت برای زوج وجود دارد ؟ همانطور که گفته شد زوجه می تواند از طریق اداره اجرای ثبت شوهر، را بابت مهریه ممنوع الخروج کند. حال اگر زوج توانایی پرداخت مقدار مهریه ای که درخواست ممنوع الخروجی شده را نداشته باشد با دادن دادخواست اعسار از پرداخت مهریه از دادگاه تقاضای تقسیط مهریه می کند . در صورت صدور حکم قطعی تقسیط مهریه و پرداخت پیش پرداخت اولیه و یکی دو قسط از مهریه ، زوج می تواند از اداره اجرای ثبت به استناد رای دادگاه تقاضای رفع ممنوع الخروجی کند.

این بخشنامه که در مورخ ۱۳۹۷/۷/۲۲ صادر شده است به این مطلب تاکید دارد که چون سکه گران شده است، دادخواست های تعدیل اقساط مهریه خارج از نوبت و با توجه به وسع واقعی زوج تقسیط شود که کسی بی جهت بابت مهریه به زندان نرود؛ متن بخشنامه چنین است:

رؤسای کل دادگستری استان‌های سراسر کشور

نظر به برخی گزارش‌های واصله تعدادی از محکومین تادیه مهریه بر اساس تعداد سکه طلای تعیین‌شده به علت افزایش غیر متعارف قیمت آن توان پرداخت را نداشته و به همین جهت در اجرای قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی به زندان معرفی می‌شوند. بدین وسیله مقرر می‌دارد؛ ترتیبی اتخاذ گردد تا دادگاه‌ها به صورت خارج از نوبت و بدون تعیین وقت رسیدگی نسبت به درخواست تعدیل که از سوی زوج تقدیم می‌گردد رسیدگی و مهلت‌های تادیه سکه را متناسب با وضعیت مالی محکوم‌علیه افزایش داده تا بدین ترتیب از زندانی شدن آنان جلوگیری به عمل آید.

ضمنا آمار پرونده‌های موضوع این بخشنامه به صورت فصلی به حوزه معاون اول گزارش شود. مسئولیت اجرای این بخشنامه به عهده رئیس کل دادگستری استان می‌باشد.

مرجع بخشنامه: سایت اختبار

۱ – اگر زنی مهریه را از طریق اجرای ثبت مطالبه کرده باشد و مالی از شوهر توقیف شود و یا شوهر ممنوع الخروج شود در صورت پشیمانی زوجه و درخواست مختومه شدن پرونده به هر دلیل مثل آشتی کردن زوجین یا طلاق توافقی و بخشیدن مهریه و …. آیا باید مبلغی به اداره ثبت پرداخت شود؟ فرض دیگر اینکه زوجین از هم جدا شده باشند و یا اینکه در دفتر اسناد رسمی زوجه م بعد از اجرا گذاشتن، مهریه را بخشیده باشد. در این جا اگر شوهر(زوج) به اداره ثبت برای رفع ممنوع الخروجی یا رفع توقیف از مال درخواست بدهد، مستلزم پرداخت هزینه یا نیم عشر است؟

چطور مهریه بگیرم

جواب: در همه فرض های گفته شده نیاز به پرداخت هزینه ای به اداره اجرای ثبت اسناد نیست. فقط اگر مال توقیف شده به مزایده رفته باشد و به مرحله وصول برسد نیم درصد سهم اداره ثبت خواهد بود.

۲ – امکان ممنوع الخروج کردن شوهر برای سکه بالای ۱۱۰ عدد از طریق اداره اجرای ثبت وجود دارد؟

جواب: بله. اداره اجرای ثبت ممنوعیت و محدودیتی برای ممنوع الخروج کردن مهریه مستند به سند رسمی ندارد. حتی اگر ۱۱۰ سکه از مهریه دریافت شده باشد و برای مازاد آن زوجه تقاضای ممنوع الخروج کردن شوهر کند.

۳ – در اجرا گذاشتن مهریه در اجرای ثبت ملاک قیمت سکه در زمان درخواست اجرائیه است یا وصول مهریه؟

جواب: وصول مهریه

سلام خسته نباشید، من ۱۴ سال پیش به خاطر اعتیاد و ضرب و شتم همسرم از او جدا شدم. پسر ۱۴ ساله ام به حکم دادگاه به خاطر اعتیاد و ضرب و شتم و شکستن بینی اینجانب حضانت فرزندم را به من دادند، ۱۴سال گذشته و حتی یکبار هم برای ملاقات فرزندش نیامده یک ریال نفقه هم پرداخت نکرده برا فرزندش، منم نفقه و مهریه خودم را بخشیدم. حالا بعد از ۱۴ سال اومده میگه میخوام پسرم را ببینم. منو فرزندم از لحاظ روحی‌به هم‌ریختیم. پسرم تمام امتحانات ثلث اولش را خراب کرد، شبها توی خواب مدام میپرد و داد میزند، دو روزم هست مدرسه نرفته و میگوید دیگر نمیروم چون پدرش چندبار رفته در مدرسه و از دانش آموزان در مورد پسرم پرس و جو کرده. یکهفته هست زندگی ما جهنم شده. تصمیم دارم دوتایی به ترکیه برویم و سریع شهرندی بگیریم. البته ناگفته نماند که من دو سه بار با حکم دادگاه پسرم را برای سفر به خارج از کشور برده ام بدون اجازه پدرش حتی. اما سالی یکبار‌این اجازه را دارم. حالا سوالم این است اگر شهروندی بگیریم دیگر پدرش نمیتواند دنبالش بیاید و مزاحم ما شود؟ ضمنا پسرم دیابت دارد از وقتی ایشون مزاحم شدن هرروز قند پسرم بالای ۴۰۰ بوده چون با استرس قندش بالا میرود. فقط ترو خدا سریع مرا راهنمایی کنید که از این جهنم خلاص شویم. ممنونم

سلام
فارغ از اختلافات زناشویی که منجر به طلاق شده است هر پدر و مادری حق دارد که فرزند خود را ملاقات کند حتی اگر در گذشته کوتاهی در این خصوص داشته است ولی در هر صورت با توجه به سن بچه اگر ایشان نخواهد با پدر ملاقات کند مراتب توسط کلانتری یا مددکاری به اطلاع قاضی رسانده می شود و پس از پذیرش دادگاه فرزند را اجبار به ملاقات با پدر نمی کنند. پدر می تواند که مانع خروج فرزند از کشور شود مگر اینکه شما به طریقی قانونی که در سوال نوشته اید زودتر از کشور خارج شده باشید

سلام من ۵ سال پیش با شوهرم ازدواج کردم و متاسفانه ایشان از همان ابتدا با دروغ و فریب اعتیادشان را مخفی کردند و در دوسال آخر زندگی مشترکمان به سمت مصرف شیشه و هرویین رفتند … در دادگاه نخستین قاضی دلایل بنده را نا کافی دانستند و حکم طلاق ندادند و من با جمع آوری مدارکی خواستار تجدید نظر شدم … شوهر من در هیچ جلسه دادگاه و شورا حاضر نشده و به گونه ای متواری هست … مهریه و نفقه هم اجرا گذاشتم و اگر بتوانم پیداش کنم حتما جلب میشود … اما درصورت گیر نیفتادن کاری میتوانم بکنم که ازش جدا شم لطفا راهنماییم کنید . سپاسگزارم

سلام
اثبات اعتیاد شوهر در صورتی که فراریست از طریق شهادت شهود یا استعلام از مراکزی که سابقه بستری و ترک داشته قابل اثبات است

سلام ببخشید برای اجرا گذاشتن مهریه در دادگاه آیا می شود هزینه ی دادرسی را هم مانند مهریه طلب کرد؟

سلام بله

سلام ببخشید الزام به تمکین برای زن در دوران عقد هم وجود دارد؟

سلام
بله به شرطی که زن باکره به حق حبس استناد نکند.

خسته نباشین . نزدیک به سه ماهه که همسرم براثر تصادف فوت کردن . املاکی از خودش نداشته . فقط دیه دارن . حالا خانواده ش با من سر ناسازگاری دارن . و نمیخوان که دیه همسرم به عنوان مهریم بهم تعلق بگیره . و میخوان هرکاری کنن تا منو محروم کنن از این حق . اونها تهدیدم کردن که میرن اقدام میکنن برای بخشش دیه . تا من نتونم از دیه مهریم رو بگیرم . من چه اقدامی باید انجام بدم؟ هنوز مهریه اجرا نذاشتم … اقدام اجرای مهریه از طریق دادگاه بهتره یا اسناد ؟ نمیتونم هزینه دادرسی بدم .چون همسرم شغلش ازاد بود و بیمه هم نبودیم .فرزندی هم ندارم . هنوز حکم دادگاه صادر نشده مبنی بر پرداخت دیه به وارثها که شامل من پدرومادر همسرم میشیم . تعداد سکه مهریه من ۲۱۴ عدد . من اگه از طریق دادگاه اقدام کنم باید همه ۲۱۴عدد رو به اجرا بذارم تابتونم دیه کامل رو توقیف کنم ؟ هزینه دادرسی و تمبر رو نمیتونم پرداخت کنم خودم بیکارم هیچ پس اندازی ندارم . از طریق اداره ثبت چقدر هزینه داره ؟بابت این هزینه ها خیلی نگرانم نمیتونم وکیل بگیرم خواهش میکنم برام راه حل بذارین لطفا کمکم کنین

سلام
بهتر است که از طریق اداره ثبت مهریه را مطالبه کنید تا مجبور نباشید هزینه ای پرداخت کنید ضمنا اگر رای قطعی به پرداخت دیه صادر شده باشد می توانید از بابت مهریه آن را توقیف و دریافت کنید. یعنی اینکه اگر سایر وراث به قدرالسهم خود دیه را ببخشند بدیهی است نسبت به آن مقدار چیزی به شما نخواهد رسید.

سلام.من ۸ماهه که به عقدپسری درومدم.۱۱۴تاسکه تمام مهریمه..همسرم خیانت کرده و متوجه شدم قرص مصرف میکنه..مهریم رو میتونم به اجرابزارم؟من هیچ اشنایی بااین مسائل ندارم

سلام
از نظر قانونی مطالبه مهریه نیازمند دلیل مثل اعتیاد و خیانت و… نیست

با سلام و عرض خسته نباشید
آیا میشود در قبال حضانت فرزند ۴ ساله (پسر) مهریه رو به زوج هبه کرد و بعد از طلاق در خواست مهریه کرد؟ بعد از مطالبه مهریه حضانت بچه که از بین نمی رود؟لطفا شرایط و راهکارهاشو ارایه بدین ممنون میشم

سلام
بعد از طلاق و گذشتن عده درخواست مهریه وجاهتی ندارد

سلام
من یکسال ازدواج کردم و همسرم چند روز چند روز منزل نمیاد و من میخوام مهریه مو اجرا بذارم.همسرم از لحاظ مالی مشکل نداره.مهریه من هم ۱۴ عدد هست.میخوام بدونم برای گرفتن مهریه من باید سندی از همسرم در دست داشته باشم یا نه؟
چون من میخوام کل مهریه مو یکجا بگیرم.البته یک مبایعه نامه دستی برای یک ساختمان در حال ساخت که ۲۰۰ میلیون پرداخت شده دست من هست.

سلام
اگر مالی از او سراغ دارید از طریق اجرای ثبت در غیر این صورت از طریق دادگاه اقدام کنید

سلام. همسر من پزشکه با درامد متوسط و مالی بنامش نداره. مهریه ام ۵۰تا سکه ست. یه بچه ۵ساله داریم. مدتیه بخاطر اختلافات شدید جدا از هم زندگی میکنیم. اما من قصد جدایی ندارم و هیچ اقدامی نکردم حتی برای نفقه فرزندم. سوالم اینه هنوزم با وجود قانون جدید، مقداری از مهریه رو بعنوان پیش قسط تعیین میکنند؟ یا از دم قسط میشه اگر شوهرم زودتر اقدام کنه برای پرداخت مهریه و طلاق؟ چون اون قصد زندگی نداره. و اجازه نمیده منزل مشترکمون باشم.

سلام
پیش قسط تعیین می شود.

سلام. اگر مرد قبل از تقاضا مهریه از طرف زن اموالش رو به نام و حساب افراد دیگه مثل خواهر و برادر بزنه دادگاه میتونه ای اموال رو مصادره کنه؟

سلام خیر

با سلام: بنده یک ماشین ویک خانه کلنگی ۸۴ متری دارم که تو این چندروزه بنام خواهرم کردم ، میخواستم بدانم چقدر زمان باید از این انتقال بگذرد که همسرم نتواند اموالم را توقیف کند و لازم بذکر است که همسرم فعلا دادخواست و شکایتی بابت مهریه نکرده است. با تشکر

سلام
چون انتقال انجام شده امکان توقیف نیست

سلام اگه زوجی بصورت توافقی از هم جدا بشن مهریه بازم به خانوم تعلق میگیره؟

سلام
در طلاق توافقی ملاک توافق طرفین بر سر مهریه است

سلام من دوساله ازدواج کردم زماني که نامزدبوديم مشغول کاربودبعداز ازدواج بيکارشد حالا دنبال کارهم نميره براش کارهم پيداميکنيم بازم نميره،توي خونه حبسم کرده حتي اجازه کارکردن بهم نميده،من تحصيلکرده ام وميخوام کارکنم شوهرم ميتونه مانع ازکارکردنم بشه؟

سلامشوهر در صورتی می تواند زن را از کار منع کند که ثابت نماید شغل زن بر خلاف مصلحت خانواده است

س خیلی مفید بود ومن ممنون هستم از شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وکلای مجرب و پایه یک گروه پارسای متخصص در پرونده های طلاق توافقی فوری، انحصار وراثت نامحدود، انحصار وارثت محدود، تقسیم ارث، طلاق از طرف زوج، طلاق به درخواست زوجه، مطالبه مهريه، توقيف اموال، تقسيط مهريه، تمکين، اثبات نسب، اثبات زوجيت، مطالبه نفقه زوجه، مطالبه نفقه فرزندان و فسخ نکاح می باشند . در صورت تمایل به اخذ مشاوره یا اعطای وکالت هموطنان مقیم تهران و کرج و همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور از طریق راه های ارتباطی معرفی شده در سایت با ما تماس حاصل نمایید

آدرس دفتر تهران

تهران فلکه دوم صادقیه بلوار آیت الله کاشانی بعد از بلوار ابوذر نرسیده به خیابان مهران پلاک ۹۱ ساختمان مهر طبقه چهارم واحد ۱۳

آدرس دفتر کرج

کرج سه راه گوهر دشت خیابان شهید بهشتی بین میثم ۸ و ۹ جنب رایتل ساختمان پاسارگاد ط۶ واحد ۱۱

آیا مایل هستید اعلانات مربوط به گفتگوهای آنلاین خود را روی دستگاه
خود دریافت کنید؟

در پنجره باز شده روی دکمه Allow کلیک کنید…

تمام موضوعات خانواده شامل طلاق، طلاق توافقی، حضانت فرزندان، مهریه، نفقه و بسیار اطلاعات دیگر

موضوعات پیرامون مسائل کیفری مانند جرایم قتل، سرقت و مواد مخدر

شما می‌توانید درخواست ارزیابی حقوقی خود را بطور مستقیم برای ارسال کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن از ایشان پاسخ
بگیرید.

چطور مهریه بگیرم

لطفا دقت داشته باشید، شما در هر روز تنها
می‌توانید ۳
درخواست ارزیابی حقوقی رایگان ویا ارتباط مستقیم با متخصص ثبت نمایید.
همچنین دقت داشته باشید درصورت عدم انتخاب متخصص، پیام شما برای تمامی متخصصان ارسال شده و ایشان
می توانند ارزیابی خود را از درخواست شما مطرح نمایند.

سلام
من با همسرم تفاهم ندارم و دادخواست مهریه دادم و میخوام طلاق بگیرم. بهش پیشنهاد دادم یه بخشی از مهریه ام رو بده و بیاد توافقی طلاق بگیریم اما به هیچ عنوان راضی نمیشه و میگه یا کل مهریه ات رو میبخشی و طلاق توافقی میگیریم یا مهریه ات رو میدم اما طلاقت نمیدم! منم نه حاضرم کل مهریه رو ببخشم و هم اینکه میخوام حتما ازش جدا شم!
به نظرتون چیکار میتونم بکنم که هم یه بخش مهریه رو بده و هم طلاق؟
یا اینکه تنها راهم اینه که مهریه ام رو ببخشمو طلاق بگیرم؟
و اینکه اگه حاضر نشم ببخشم و اونم حاضر نشه طلاق بده من راهی دارم که هم طلاقمو بگیرم و هم مهریه یا باید حتما اون راضی شه؟

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

با سلام
معمولا وقتی زوج میفهمه زوجه خیلی تمایل به طلاق داره قضیه بخشش مهریه به میان میاد و در نهایت طلاق توافقی.
شما باید قضیه رو کامل توضیح بدید تا راهنمایی بشید در خصوص اینکه آیا راه دیگه ای هست یا خیر

سلام حق طلاق با مرد است مگر انکه زوجه بتواند عسر وحرج خود را در دادگاه اثبات کند که موارد عسر وحرج محدود بهشروط ضمن عقد یا مندرج در قانون نیست وباید در دادگاه عسر وحرج احراز گرد. تا به زوجه حق طلاق دهد شما میتوانید مهریه خود را بگیرید اما گرفتن طلاق توسط زوجه همان طور که ذکر کردم با محدودیت مواجه شده اما غیر ممکن نیست فقط باید عسر وحرج خود را ثابت کنید

کیفیت کلیه مشاوره‌ها توسط بنیاد وکلا تضمین می‌شود

مهریه و نفقه را دریافت کنید و میتوانید از ایشان نیز تمکین نکنید فقط نفقه به شما از زمان عدم تمکین تعلق نمی گیرد سپس راضی به توافق میشود

سلام
شما یا باید عسر و حرج را مطابق آنچه در قانون آمده اثبات کنید تا طلاق بگیرید یا باید شروط ضمن العقد در مورد طلاق را ثابت کنید یا تمام یا قسمتی از مهریه را به شوهر ببخشید و رضایت او را مبنی بر طلاق جلب کنید راه آخر ساده ترین کار است.

سلام
بهترین و سریعترین راهکار طلاق توافقی است
در غیر اینصورت کل مهریه را مطالبه نمایید، بدون اینکه فعلا حرفی از جدایی بزنید

مشاوره حقوقی تلفنی یکی از سریعترین و بهترین نوع مشاوره است.

مشاوره حقوقی تلفنی در بنیاد وکلا با تضمین کیفیت مشاوره ارائه
می‌شود.

قبل از رزرو مشاوره
حقوقی تلفنی می‌توانید با بررسی
وکیل و متخصصین حقوقی بر
اساس عملکرد و امتیاز فعالیت تخصصی آنها فرد مناسب جهت دریافت مشاوره
حقوقی تلفنی
را انتخاب کنید.

مشاوره حقوقی تلفنی در بنیاد وکلا با
بهترین قیمت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن ارائه می‌شود.

تمام حقوق برای بنیاد وکلا محفوظ است.

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

یکی از وکلاي پايه يک دادگستري می‌گوید: اکنون براي مهریه به کسي حکم جلب داده نمي‌شود، مگر اينکه مهر تقسيط بشود و بعد از آن، اگر پيش‌پرداخت و يا چند نوبت از اقساط، پرداخت نشد و به رغم اخطارهاي لازم، مرد از پرداخت بدهي خود سر باز زد، آن زمان حکم جلب صادر مي‌شود اما دادگاه در حال حاضر مي‌گويد، ما اجازه نداريم جلب بدهيم و حتي اگر اقساط هم پرداخت نشود، جلبي صادر نخواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، همين که عقربه ثانيه شمار، سومين دور را تمام کند، چراغ رابطه‌اي خاموش مي‌شود، آن‌گاه طلاق، نقطه پاياني بر غائله تداوم اختلاف‌هاي ريشه‌دار است و نقطه آغازين علامت سوال‌هاي بزرگ که فارغ از مجادله هاي پوچ فمنيستي درباره احقاق حقوق زنان، در ذهن افکارعمومي ساخته و پرداخته مي‌شود، اما همه ما به دور از قضاوت‌هاي يک سويه‌اي که سعي دارد با طرح نظام ارزشي مردسالار و نگرش طبقاتي جنسيت‌ها و نشاندن آنها بر صندلي اتهام به دفاع از خود برخيزد، بر اصلي مشترک، وفاق نظر داريم، اينکه مهریه پديده‌اي فطري و حق قانوني و شرعي زن است.

بي‌ترديد آنچه در اين گزارش مطرح مي‌شود، به معناي رد يا تاييد آن از نيست، بلکه اين رسانه صرفا در پي انعکاس دغدغه و مطالبات «خواهان پرونده‌هاي مهریه» و برخي «وکلاي دادگستري» است. بر اين اساس گفته مي‌شود، قانون‌گذار به رغم دين ممتاز و مقدم بودن مهريه بر ديون ساير طلبکاران، همواره کوشيده با وضع قوانين جديد، ميان اين حق مالي و شرايط اقتصادي جامعه توازن منطقي برقرار سازد و از اين رو، شرط‌هايي چون عندالاستطاعه به جاي عندالمطالبه در عقدنامه و تعيين سقف حداکثري ۱۱۰ سکه براي تعقيب کيفري بدهکاران مالي مهريه در نظر گرفته شده است، اما تحليلِ اين موضوع به غايت پيچيده است، همانند پازلي با تکه‌هاي مختلف و ماجرايي با چندين زاويه ديد؛ نخست بايد مروري گذرا داشت بر عهدو پيمان هايي سست بنيان که با قصد سوء و مال اندوزي برقرار مي‌شود، زناني به مجرد عقد نکاح، مهر خود را مطالبه و بعد به سادگي هرچه تمام، درخواست طلاق مي‌دهند! اما پس از اين نگرش تجاري و سوداگرانه و سيرصعودي سکه، طرح تعديل کاهش مهر مطرح شد تا محکومان در حبس يا آنان که در حال پرداخت اقساط مهریه بودند، کابوس‌هاي آشفته‌شان تعبير نشود، با اين حال، حقوقدانان و به طور مشخص فعالان حوزه زنان، تصريح مي‌کنند، اين‌گونه طرح‌ها نبايد منافع و حقوق زنان را تضييع نمايد، چراکه مهر براي زن حقي است قانوني و شرعي. پس بايد جانب منافع هر دو (مرد و زن) لحاظ شود.

گاه در رويه قضائي، اثبات اينکه مرد از تمکن مالي مناسبي براي باز پرداخت بدهي يا همان مهريه برخوردار است، بسيار دشوار بوده و راه‌هاي فرار از دين هم براي بدهکاران کم نيست و اين امر تکه ديگري از پازلي است که بايد بر آن تاکيد داشت. ناظر بر گفته‌هاي موسي برزين، پژوهشگر حقوق «قوانين براي چگونگي مطالبه مهريه راهکارهايي را پيش‌بيني کرده‌اند. از جمله اين راهکارها اين است که اگر شوهر با وجود مطالبه از طرف زن مهریه را پرداخت نکند، زن مي‌تواند اموال شوهر را معرفي کرده و خواستار توقيف آنها شود. در صورتي که اين اموال بلا مانع بوده و از مستثنيات دين محسوب نشود، دادگاه اموال را به مقدار مهريه زن توقيف خواهد کرد. حال در اين ميان ممکن است شوهر براي عدم پرداخت مهريه اموال خود را به فرد ديگري منتقل کند تا زن نتواند آنها را توقيف کند».

چطور مهریه بگیرم

اما آنچه تا به اينجا روايت شد، بخش کوچکي از پازل بزرگي است که در باب تحليل‌ها و تفسيرهاي وصول مهريه مطرح مي‌شود، گويا مطابق ابلاغي که اوايل سال ۱۳۹۸ انجام شد، زنان براي دريافت مهريه خود بايد به اداره اجراي ثبت اسناد و املاک کشور رجوع کنند تا ضمن کاهش ميزان حجم بالاي پرونده در دادگاه، شاهد دوام و بقاي زندگي مشترک به جاي اطاله دادرسي و گذر از راه پر پيچ و خم وصول مهريه باشند اما شواهد امر نشان مي‌دهد، پرونده‌ها به واقع کسر نشده و در طي مسير وصول بدهي به دليل اجراي برخي شگردها و ترفندهاي حقوقي از سوي مردان و ارائه دادخواست اعسار که بنابر اظهارات منابع آگاه، «در بسياري موارد قضات به راحتي حکم عسر زوج را صادر و اقدام به قسط‌بندي مهريه مي‌کنند». بالطبع اين موضوع باعث تضييع حقوق زنان مي‌شود.

«مهديه صفايي» از وکلاي پايه يک دادگستري، نخستين چراغ را در ذهن ما روشن مي‌سازد. او ابتدا به تعريف مهریه پرداخته و آن را هديه اي از طرف زوج (مرد) مي‌داند، اين هديه پس از جاري شدن صيغه عقد ازدواج به زوجه (زن) تعلق مي‌گيرد و به عنوان پشتوانه اي بعد از ازدواج براي زن در نظر گرفته شده است و اضافه مي‌کند البته ريشه و فلسفه اوليه مهر در فرهنگ ايراني، هديه‌اي به منزله ابراز عشق مرد به همسر خويش بوده است اما اين بحث فارغ از عرف و قانون، شرعي هم هست و ديني را از زمان ازدواج برعهده مرد قرار مي‌دهد، حال مدتي است، اتفاقات عجيب و غريبي در خصوص پيگيري مطالبه مهریه و به اجرا گذاشتن آن رخ داده که با قانون متناقض است.

صفايي در توضيح بيشتر اين ماجرا عنوان مي‌کند: مطابق قانون از زمان انجام عقد، زوجه، مالک کل مهریه بوده و هر وقت مطالبه کند، مرد شرعا و قانونا موظف به پرداخت آن است ولي در دوره آيت‌الله آملي لاريجاني، مجلس، مصوبه‌اي را تصويب کرد و طبق اين قانون، مهریه زنان هرچقدر باشد مرد مکلف به پرداخت ۱۱۰ عدد سکه است و مازاد آن در صورتي قابل وصول است که مالي از او معرفي شود حال آنکه مهريه بدهي مرد به زن بوده و يک قرارداد مالي کاملا خصوصي است که جنبه اقتصادي ندارد و هيچ قانون، ماده و تبصره‌اي نمي‌تواند به قراردادهاي خصوصي افراد ورود پيدا کرده و حتي آن را محدود کند مگر اينکه نظم عمومي جامعه تهديد شود و يا خلاف عرف و شرع يک موضوعي تنظيم و امضا شود، بنابراين مثل اين است که شخصي، چکي را صادر و از پرداخت آن ناتوان باشد، بعد بگويند، تو اين مقدار را بپرداز و مابقي را اگر داشتي، پرداخت کن که خب اين از لحاظ شرعي هم محل اختلاف است.

پيش‌تر، محمدرضا مرادي، از اساتيد فقهي و حقوقي دانشگاه در گفت‌وگو با روزنامه ابتکار، در تشريح اين مسئله گفته بود: مطابق با قانون حمايت از خانواده در ماده ۲۲ (هرگاه ميزان مهریه در هنگام وقوع عقد تا ۱۱۰ عدد سکه تمام بهار آزادي تعيين گردد مشمول مقررات ماده ۲ قانون اجراي محکوميت‌هاي مالي مي‌گردد) و اين قانون و بخشنامه رياست محترم قوه قضائيه در جهت کاهش جمعيت زندانيان صورت گرفته است و اين امر در جهت روند بهبودي در دستگاه قضائي تاثير بسزايي داشته است و طبق اين قانون مهريه زنان هرچقدر باشد مرد مکلف به پرداخت ۱۱۰ عدد سکه است و باقي مهريه در صورتي قابل وصول است که زوجه بتواند ثابت کند همسرش ملائت مالي دارد و اگر مالي از زوج شناسايي نشد طبق ماده ۲ قانون نحوه اجراي محکوميت‌هاي مالي عمل مي‌شود و اگر مرد اثبات کند که توان پرداخت ندارد مهریه همان ۱۱۰ عدد سکه خواهد بود و در مهریه مازاد بر ۱۱۰ عدد سکه، حکم جلب صادر نمي‌شود و در صورت استطاعت مالي زوج، اموال وي توقيف خواهد شد و مطابق اين قانون تا ۱۱۰ عدد سکه طلا از مهریه تعيين شده ضمانت اجرايي براي اعمال ماده ۲ نحوه اجراي محکوميت‌هاي مالي را دارد يعني زوجه مي‌تواند در صورت پرداخت نکردن مهریه تا اين ميزان با اعمال ماده ۲ حکم جلب زوج را بگيرد».

حکم جلب صادر نمي‌شود

صفايي در ادامه اظهاراتش يادآوري مي‌کند: «اکنون براي مهریه به کسي حکم جلب داده نمي‌شود، مگر اينکه مهر تقسيط بشود و بعد از آن، اگر پيش‌پرداخت و يا چند نوبت از اقساط، پرداخت نشد و به رغم اخطارهاي لازم، مرد از پرداخت بدهي خود سر باز زد، آن زمان حکم جلب صادر مي‌شود اما دادگاه در حال حاضر مي‌گويد، ما اجازه نداريم جلب بدهيم و حتي اگر اقساط هم پرداخت نشود، جلبي صادر نخواهد شد».

رئيس قوه قضائيه طي ماه‌هاي گذشته، در نشست با روساي کل دادگستري‌ها و دادستاني‌هاي سراسر کشور بر در نظر گرفتن سازوکاري براي افراد معسر که توانايي مالي مناسب به منظور تامين بدهي ندارند، تاکيد کرده تا آنان به زندان نيفتند. در تاييد اين گفته‌ها، اسدالله جولايي، مديرعامل ستاد ديه کشور، تصريح نموده: «احکام زندانيان مهريه صددرصد مالي است و جنبه‌ اقتصادي ندارد. به زندانيان مهريه همسنگ بدهکاران ناشي از چک يا سفته نگاه مي‌شود».

صفايي ضمن صحه گذاشتن بر آنچه روايت شد، با تأکيد بر اقدامات مثبت حجت الاسلام رئيسي از ابتداي ورود به قوه قضائيه و حمايت از حقوق زنان، به ملاقات‌هايي اشاره کرد که ايشان با مراجع تقليد داشتند. مراجع در اين ديدارها اعلام کردند: بنا بر قاعده «المفلس في امان‌الله» مرداني که براي پرداخت نکردن مهریه به زندان مي افتند، مفلس هستند و بنابراين حکم زندان براي اين افراد، فاقد وجاهت شرعي است و ظاهرا برهمين اساس رئيس محترم قوه قضاييه دستور دادند اگر براي دادگاه محرز شد که مرد ملائت مالي ندارد، حکم جلب صادر نشود. با احترام به فرموده مراجع محترم بايد به اين موضوع توجه کرد که مفلس کسي است که نه مالي داشته باشد نه پولي و اين در حالي است که قانون ما اموالي را براي بدهکاران به عنوان مستثنيات دين حفظ مي نمايد و اين‌گونه است که بدهکار با داشتن مال، از پرداخت بدهي استنکاف مي‌ورزد. پس در اين مقوله مبحث افلاس موضوعيت ندارد و نبايد به استناد اين قاعده فقهي، زنان را از گرفتن حقوقشان منع و مردان را در قبال پرداخت مهریه، امان داد.

راه توقيف اموال مرد براي زن مسدود شد

حال وقت طرح اين پرسش فرا رسيده که اگر مرد داراي تمکن مالي باشد و بعد از ثبت دادخواست مطالبه مهریه از جانب همسرش، اموال خود را انتقال دهد، زن چگونه مي‌تواند حقوقش را دريافت کند؟ گرچه به ظاهر پاسخ روشن است و اين اقدام از ناحيه مرد، فرار از دين محسوب مي‌شود و معاملات انجام شده اعتباري ندارد اما «مهديه صفايي» در مقام پاسخگويي به اين پرسش، توضيح مي‌دهد: «اگر در گذشته، زن مي خواست مهريه‌اش را اجرا بگذارد، مي‌توانست دادخواست مطالبه مهريه را ثبت و با تامين خواسته و استعلام از اموال مرد، قبل از آنکه مرد از اقدام زن مطلع شود نسبت به توقيف اموال مازاد بر مستثنيات دين اقدام نمايد و حتي بعد از آن تاريخ و قبل از توقيف اموال، اگر مرد اموالش را به نام کسي مي‌کرد، امکان شکايت از او به عنوان فرار از دين وجود داشت و مورد ديگر اين بود که بابت مهريه مي‌شد از طريق دادگاه يا اجراي ثبت اقدام واگر زني مطمئن بود که همسرش مالي را به نام خودش نکرده، بدون تشکيل پرونده در اجراي ثبت و صرف هزينه زماني و ريالي به طور مستقيم از طريق دادگاه اقدام مي‌کرد ولي در حال حاضر از ارديبهشت ماه راي وحدت رويه صادر شد که در اين راي نوشته شده، در صورتي امکان شکايت فرار از دين وجود دارد که قبل از آن، رأي قطعي صادر شده باشد».

تا پيش از اين به مجرد ثبت دادخواست يا ارسال اظهارنامه براي زوج مبني بر مطالبه وجه مهريه، اگر نقل و انتقالي صورت مي‌پذيرفت، اين امکان وجود داشت، با شکايت عليه زوج، جلوي فرار را بگيريم اما باتوجه به رايي که صادر شده، چنين امکاني وجود ندارد و صفايي تاکيد مي‌کند: مردان از تاريخي که متوجه مي‌شوند، همسرانشان به دنبال اقدام براي دريافت مهريه‌اند، مي‌توانند اموالشان را به نام ديگران زده و فرار از دين انجام بدهند. البته ممکن است در اين خصوص بگويند، زوجه مي‌تواند اموال را توقيف کند اما درد اينجاست که در حال حاضر بخشنامه شده کل پرونده‌هاي مهريه بايد به اجراي ثبت برود يعني هيچ کس نمي‌تواند اول از طريق دادگاه اقدام بکند، چه مرد، مالي داشته باشد و چه نداشته باشد. به طورمثال اگر امروز زوجه به اجراي ثبت براي تشکيل پرونده مراجعه کند، به علت حجم بالاي ورودي پرونده‌ها به او مي‌گويند دو ماه ديگر پرونده ثبت مي‌شود و آن موقع مي‌تواني مال توقيف کني. ما در اينجا فاصله‌اي دو ماهه به زوج داده‌ايم که اموالش را به نام ديگران کند، به عبارت ساده‌تر راه توقيف اموال مرد براي زن مسدود شده است».

صدور راي وحدت رويه و فرار از دين

بي‌تعهدي برخي مردان به قصد آزار همسر و استنکاف از پرداخت حقوق حقه زن، تنها لايه بيروني ماجراست که در بستر راي وحدت رويه صادر شده افزايش يافته و زوج وقتي متوجه مي‌شود، زوجه براي مهريه اقدام نموده، اموالش را به نام ديگران کرده و از دسترس خارج مي‌کند و ديگر فرار از ديني هم وجود ندارد که بخواهد پاسخگو باشد، در نهايت وقتي در اداره ثبت، اموالي به اسم مرد نباشد بايد دو ماه بگذرد تا زن بتواند از طريق دادگاه اقدام نمايد.

صفايي مي‌گويد: «اين دو ماه بعد از ثبت پرونده است نه از تاريخ اقدام زوجه. بنابراين اداره ثبت استعلام مي‌کند و اگر اموالي به نام زوج نبود، به زوجه نامه مي‌دهد و او مي‌تواند از طريق دادگاه اقدام کند اما اصل ماجرا تازه از اينجا آغاز مي‌شود زيرا زوج هم به سادگي مدعي مي‌شود، هيچ چيز به نامش نيست و درخواست تقسيط مي‌دهد و حتي براي آن تقسيط هم پرداختي انجام نمي‌دهد. بي‌ترديد عده کثيري از خانم‌هايي که مي‌خواهند مهريه را مطالبه کنند، سوءنيت ندارند بنا بر جبر زمان مجبور به اين اقدام مي‌شوند».

به روايت اين وکيل دادگستري، کاستن از حجم بالاي پرونده‌ها در دادگاه و کوتاه کردن مدت دادرسي، و کاهش آمار طلاق و احتمال بازگشت به زندگي مشترک از جمله عوامل صدور دستور مطالبه مهريه از طريق اجراي ثبت است. به اذعان او، حجت الاسلام رئيسي،در مدت رياست خود بر قوه قضائيه عملکرد خوبي داشته و صدور راي وحدت رويه به اقدامات ايشان مربوط نمي‌شود، چون در دادگاه ديوان عالي کشور صادر شده اما همزماني صدور اين راي با دستور عدم صدور حکم جلب، به نوعي با منافع جامعه در تضاد است زيرا ماده۲۱ قانون اجراي محکوميت‌هاي مالي که به فرار از دين مربوط است را عملا محدود کرده و عموما وقتي افراد مي‌بينند مالشان در خطر است، به سمت نقل و انتقال مي‌روند و از طرفي، در شرايطي که زوجه مي‌داند همسرش مالي ندارد چرا بايد اين هزينه مالي و زماني را در اداره ثبت داشته باشد. آن هم وقتي قرار هست در نهايت اين پرونده را به دادگاه ارجاع دهد. طبعا در اينجا به زن خانه‌داري که عموما پس‌انداز و درآمدي ندارد، هزينه مضاعفي تحميل مي‌شود. بيشتر مواقع زناني که شاغل‌اند و يا درآمدي دارند اگر بخواهند طلاق بگيرند، به سمت توافق مي‌روند و اين مسئله براساس مشاهدات و جامعه آماري ماست. پس نبايد مسير را به سمتي ببريم که همه زنان به ويژه آنان که فاقد درآمدند، نتوانند حقوقشان را مطالبه کنند، اين امر نه تنها خلاف قانون بلکه خلاف شرع است و مي‌تواند تالي فاسد داشته باشد. پر واضح است زني که بعد از چند سال زندگي مشترک که در آن خانه‌دار بوده و يا درآمدخود را از شغلي که داشته در آن زندگي هزينه کرده است ، اکنون با توجه به عدم موفقيت در دريافت مهريه، بدون هيچ پشتوانه مالي در جامعه رها مي شود. آنچه در حکومت اسلامي حمايت از زنان بي‌سرپرست بوده، بايد توسط حکومت صورت گرفته و از بيت‌المال مخارج زندگي ايشان تامين گردد. حال که در کشور ما به جهت شرايط خاص حال حاضر نمي‌توان اين توقع را از دولت داشت، اما اين حداقل انتظار را مي‌توان از قواي سه گانه داشت که شرايط احقاق حقوق شرعي زن را قانونا فراهم نمايند و در اين امر از زن حمايت ويژه داشته باشند. و به موضوع فرار از دين نگاه ويژه اي داشته باشند. چرا که تمام اندوخته مالي همسران در سال‌هاي زندگي عموما به نام مردان است که در شرايط کنوني در نهايت زن نمي‌تواند هيچ سهمي ازآن داشته باشد».

مهريه ديگر گرفتني نيست

کافي‌است در يک جست‌وجوي ساده اينترنتي، موضوع مهريه را دنبال کنيد، آنگاه با صفحات متعددي مواجه مي‌شويد که به تحليل راه‌هاي قانوني وصول مهر و به اصطلاح مشاوره‌هاي حقوقي مي‌پردازند، از جمله بيان اين عبارت که تاکيد دارد: «اگر مرد توانايي پرداخت مهريه را داشت اما از پرداخت آن خودداري کرد و گفت شرايط پرداخت نکردن مهريه فراهم است، زوجه مهريه خود را به اجرا مي‌گذارد. چنانچه ظرف مدت ۱۰ روز، زن دارايي شوهر را معرفي کند، فورا نسبت به توقيف آنها اقدام مي‌شود، اگر دارايي زوج فقط حقوق او باشد، (اگر مرد همسر ديگري نداشته باشد) تا يک چهارم آن ماهانه به زوجه تعلق مي‌گيرد تا زماني‌که مهريه کاملا پرداخت شود اما در صورتي که مرد اموال ديگري غير از حقوق داشته باشد دادگاه اموال او را مي‌فروشد و مهريه از اين طريق پرداخت مي‌شود». اما آنطور که از ظواهر امر برمي‌آيد، آنچه تحت عنوان مشاوره‌هاي حقوقي به همراه مستندات قانوني ارائه مي‌شود، کمي تا قسمتي با واقعيت‌ها همخواني ندارد، ناظر بر اين اصل، «پورمعصوم»، به عنوان خواهان پرونده مهريه، فرآيند مطالبه حقوق زنان را در دعاوي حقوقي، زير ذره‌بين نقد قرار داده و براساس تجارب و شواهد خود اذعان مي‌کند: «مهريه ديگر گرفتني نيست و بعضا در دادگاه برخوردهاي درستي با زنان صورت نمي‌پذيرد، انگار ما خواهان طلبي هستيم که حق مان نيست و از اين رو تصور مي‌کنم، دادگاه مدافع حقوق مرد است. درحالي که من به عنوان يک زن، ۱۰ سال زندگي مشترک داشتم و در تمام اين سال‌ها براي دوام و بقاي زندگي ام تلاش کردم. حتي خرج و مخارج منزل را تأمين مي‌کردم. همسرم به جاي اينکه باري از روي دوشم بردارد، خانه مي‌خريد و قراني در زندگي‌مان هزينه نمي‌کرد و مدام مرا زير مشت و لگدش مي‌گرفت، با اين حال مي‌خواستم زندگي ام را حفظ کنم. تا اينکه از يک جايي به بعد احساس کردم، تلاش‌هايم بيهوده است و بعد از آن براي مطالبه حقم اقدام کردم».

به گواه سخنان او، دريافت ۱۱۰ سکه را از دادگاه درخواست و مابقي را از طريق ثبت اقدام کرده اما دو سال است به رغم معرفي اسناد و مدارک و املاک همسرش، هنوز نتوانسته يک ريال از مهريه‌اش را دريافت کند.

او تاکيد مي کند: «درست در مرحله‌اي که ملک براي ارزش‌گذاري رفته بود، همسرم درخواست اعسار داد و اين مسئله بارها تکرار شد و حتي با تشکيل دادگاهي غيابي بدون حضور من و در بي‌خبري کامل، به نفع همسرم راي دادند، آن هم کسي که داراي چهار خانه است. جالب اينکه اموالش را به نام کسي نکرده بود و پيش‌تر، توانستم تمام اموالش را توقيف کنم، با اين وجود هنوز نتوانسته‌ام به حق قانوني و شرعي خود دست يابم. بعد از اينکه مزايده ملک انجام شد، بايد دو ماه صبر مي‌کردم تا همسرم، در صورت امکان، مهر را به صورت نقدي پرداخت کند و در غير اين صورت وارد مرحله نقل و انتقال ملک بشويم، در اين مدت چندبار مراجعه کردم و گفتند بايد دو ماه بگذرد، اما بدون اينکه اطلاع دهند، تمام اموال توقيفي به غير از ملک را آزاد کردند، حالا که مي خواهند ملک را نقل و انتقال بدهند، به دنبال کم کردن هزينه‌ها از جيب من هستند، آن زمان که همه اموال و پول نقد همسرم را آزاد کردند، اصلا حرفي از نيم عشر و هزينه دادرسي به ميان نياوردند.

پيش‌تر حسن فدايي وکيل پايه يک دادگستري، در قامت حقوقدان مطرح کرده بود:« پرداخت ٣ونيم ‌درصد از مهريه زمان ثبت دادخواست در دادگاه براي زناني که شاغل نيستند، بسيار سخت بوده و مانعي براي پيگيري حق‌شان مي‌شود، اگر زوجه مي‌خواست براي دريافت مهريه دادخواست تسليم دادگاه کند بايد ٣ونيم‌ درصد از مهريه خود را به دادگاه پرداخت مي‌کرد که همين امر باعث مي‌شد شرايط کار براي زنان سخت شود. حال با تغيير قانون، اين ميزان به ٥‌ درصد افزايش يافته و نکته جالب اين است که دادخواست دريافت مهريه در دفاتر ثبت بايد پيگيري شود که خود سختي‌هاي جديدي را به‌همراه خواهد داشت. اکثر زنان ما، زنان شاغلي نبوده و از نظر توانايي مالي از موقعيت خوبي برخوردار نيستند، بدين جهت اين تکليف مالايطاق به جاي آن‌که در روند کار تسهيل و بهبود حاصل کند، باعث دشوار‌تر شدن امور خواهد شد».

پورمعصوم در ادامه مي گويد: گرفتن مهريه کار بسيار دشواري است و اگر نگران مخارج فرزندم نبودم، مهرم را حلال وجانم را آزاد مي‌کردم. در حال حاضر که ملک مزايده شده باز تجديدنظر اعسار صورت گرفته، به تجربه برايم ثابت شده که يک مرد به رغم همه مال و اموالي که دارد مي‌تواند بگويد اعسار از پرداخت مهريه دارد. حتي در اداره ثبت گفتند، همسرم، يک ميليارد تومان مستثني الديون است يعني مرد مي‌تواند تا يک ميليارد اموال داشته باشد و مهريه ندهد. باتوجه به مراجعات گسترده‌اي که به دادگاه داشتم، متوجه شدم، يک خانم به ندرت مي‌تواند مهريه خود را دريافت کند.

او مي‌پرسد: مگر مهر حق زن نيست؟ «گويا به دليل تورم موجود و اقساط بلندمدت ايجاد شده توسط دادگاه، که قطعا به ضرر زنان و به نفع مردان است مي بايست زنان با توجه به ميزان مهريه خود چند صد سال زنده بمانند تا نهايتا ماهانه يک يا دو سکه از همسر خود دريافت نمايند! و حتي با علم به مخفي کردن اموال همسر خود نمي توانند اقدام به وصول مهر نمايند. نکته عجيب اين است که وقتي براي دادگاه اثبات مي‌شود، مرد دادگاه را گمراه کرده و به دروغ گفته مالي ندارد و شهادت کذب داده، مجازات نمي‌شود».

 

منبع: رسالت


دیدگاه

نام (اختیاری)

ایمیل (اختیاری)

ماهی دوسکه میشه ۲۰ میلیون حالت خوبه

بله زمانی که یک مرد به شما اعتماد میکند و از ته دل دوستت دارد و برایت ۵۰۰ سکه یا بیشتر مهریه میبندد و تو خانم که به دروغ و کلک به همسرت میگویی دوستت دارم و بهش خیانت میکنی مشخص است که به تو مهریه نباید داد ،نمیدانم این خانم ها که حاضرند در سایت های صیغه،چند روز ،ساعتی ثبت نام کنن و هر مردی رسید بهشون بی حرمتی کند چرا حاضر نیستن با مردی که از ته دل دوستش داره بماند ،خاک بر سرتان زنی هایی که اینگونه هستید

والا ب نظر من قانون باید ب طرفین نگاه کنه ..اگه زن مقصر باشه و بی دلیل بخواد مهرشو بگیره ولی مرد بیگناه باشه باید واس مهریه زن رو اذیت کرد و طوری مهربه رو از مرد بگیره ک مرد اذیت نشه..ولی اگه مرد مقصر باشه و هوس باز ک زن اذیت کنه اونموقع قانون باید از حلقوم مرد مهریه رو بکشه بیرون ک دیگه زنی ک با هزار امید اومده تو زندگیش رو اذیت نکنه…

حق طلاق وبدن مهریه نمیخوام…به هرخاستگاری گفتم فرار کرد!آخه چرا؟یعنی دادن حق طلاق اینقدر سخته؟

آیا برای مهریه مابه تفاوت زمان مطالبه و زمان مرگ همسر تعلق میگیرد

چطور مهریه بگیرم

من سال95 ازدواج کردم والان دوسال است بی هیچ دلیلی همسرم مرا ترک کرده ومهر خود را اجرا گذاشته در صورتی که کوچکترین دعوایی بین ما نبوده ومخارج زندگی را تامین کردم .علاوه بر ضرر مالی که در دوران عقد به بنده وارد شده ضرر روحی وروانی زیادی بر من وارد شده .تکلیف شخصی من که خانوم به هیچ دلیلی حاضر به زندگی نمیباشد وطلبه مهریه دارد چیست ؟ایا این ظلم در حق مرد نیست؟

الان دیگه زنا زنای قدیم نیستند الان شدن ملکه اگه شوهر هم بخواد حرفی بزنه براحتی مهرشون میزارن اجرا کجارفت وفای زن الان زنا شدن پولی ومردا شدن برده

سلام من هم مرد هستم وبه راحتی شاهد پایمال شدن حقوق زنان هستم در جامعه ی ما زن محکوم به همه چیز است وهمه چیز به نفع مردان است مخصوصا الان که قانون های چرتی که برای مهریه گذاشتن بیشتر عامل سو استفاده از طرف مردان شده است من خیلی شاهد ظلم مردان بوده ام وهستم مردی رادیدم که زنش را در حد مرگ زده بود یکی بود که رگ زنش را زده بود کسی که توانایی پرداخت مهریه نداره واز خودش مطمعن نیست اشتباه میکنه ازدواج میکنه

اونی که این قانون و گذاشت فکر هم کردی؟؟خدا سرت بیاره،خدا سره دختر خودت بیاره که بفهمی زن بیگناهی که زندگی میکنه و مردش هوس بازه و ولگرده چقدر فرق بین اینهاست، اون دنیا باید جواب بدی،اه و نفرین ۱۰۰۰تا زنی مثل پشت سر خودتون خانواده هاتون که حق زن رو دارید ضایع میکنید،شماها مرد نیستین.

الهی امین فقط خودمون میدونیم چه دردی میکشیم بدون شک جواب کاراتون رومیگیرین

بقران این مهریه شده دلال بازی زنها زن عاقل میشینه زندگیشو میکنه مگه مادرهای ما نبودن الان دیدم زن میره ازدواج کنه تا عقد میکنن میره دادگاه دادگاه هم که قربونش برم سریع مرد را مثل گداها میکنه من الان ۱۴سال پیش ازدواج کردم با ی بچه۷ساله مثل دسته گل الان زنم رفته مهریشو گذاشته اجرا انروز سکه ارزشی نداشت

اين قانوناي مزخرف چيه به جاي مهريه براي طلاق زنان يه فكري بكنيد يه زن چه گناهي كرده كه يه مرد ده سال اذيتش ميكنه و طلاقش نميده اون زن بايد بره بميره

اگه زن خائن باشه چطور؟

روز سه‌شنبه هفته گذشته قالیباف‌اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جریان جلسه مدیران سازمان بورس با وزیر اقتصاد و نمایندگان مجلس استعفای داد، اما سوال اینجاست که رئیس جدید سازمان بورس چگونه انتخاب می‌شود؟ دولت و بانک مرکزی چه نقشی در این انتصاب دارند؟

بانک‌ها چقدر در ایجاد شرایط اقتصادی کنونی ایران مقصر هستند و آیا راه برون‌رفت از این شرایط از مسیر اصلاح عملکرد نظام بانکی می‌گذرد و اصولاً منظور از اصلاح نظام بانکی چیست؟ آیا بانک‌ها منجر به بروز تورم می‌شوند یا نه؟ محمدرضا مظلوم پور، دکترای اقتصاد در این تحلیل به همین سوال جواب می‌دهد و

طبق اعلام معاون برنامه‌ریزی وزارت بهداشت، برای نخستین بار طی ۱۶ سال اخیر، بانک جهانی وام ایران برای بخش درمان را پرداخت کرده و با این پول، ۸۰ دستگاه سی‌تی‌اسکن به کشور وارد شده است.

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری تجارت‌نیوز است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است. کپی رایت 1399

 در این مطلب درباره راه های جلوگیری فرار از پرداخت مهریه را بررسی می کنیم.

مطابق  قانون همزمان با دادخواست مطالبه مهریه و یا حتی قبل از آن می‌توان قرار تأمین خواسته از دادگاه  تقاضا کرد. 

با این توضیح که زوجه یا وکیل او به جهت جلوگیری از نقل و انتقال اموال می‌توانند از دادگاه تقاضای توقیف اموال به صورت اجرا قبل از ابلاغ کند.

بدین صورت که اول اموال توقیف شود و سپس زوج مطلع شود و در ادامه دادگاه وقت رسیدگی برای دادخواست مهر تعیین کند و توجه داشته باشید که اگر ظرف مدت ۱۰ روز از زمان صدور قرار تأمین خواسته توسط دادگاه یا شورای حل اختلاف، دادخواست اصلی مطالبه ثبت نشود، با درخواست زوج اموال از توقیف آزاد  می‌شود.

توجه داشته باشید که بعضی از اموال قابل توقیف نیست و اگر هم توقیف شود با اعتراض زوج  از توقیف آزاد می‌شود که در اصطلاح حقوقی به آنها مستثنیات دین گفته می‌شود که بر طبق ماده ۲۴  قانون محکومیت‌های مالی عبارت هستند از:

چطور مهریه بگیرم

1-در صورت افزایش قیمت سکه در طول عملیات اجرایی، زن ممکن است ضرر کند زیرا اجرای ثبت، به افزایش قیمت توجه نمی‌کند ولی دادگاه، قیمت زمان اجرای حکم را ملاک می‌داند.

2-در اجرای ثبت نمی‌توان، زوج را زندانی کرد ولی در شیوه‌ی دادگاه می‌توان وی را در اجرای ماده‌ی 2 قانون نحوه‌ی اجرای محکومیت‌های مالی به محبوس کرد.

3-  در روش مطالبه از دایره اجرای ثبت ممکن است زوج به قصد فرار از دِین(بدهی)، اموال خود را منتقل کند بنابراین زوجه مجبور به مراجعه به دادگاه است؛ درصورتی‌که اگر در ابتدا برای وصول مهر به دادگاه مراجعه کند، به استناد ماده 108قانون آیین دادرسی مدنی می تواند بدون تودیع خسارت احتمالی و با استناد به سند رسمی،به موجب قرار تامین خواسته، معادل مهر را از اموال زوج توقیف کرده تا اتلاف زمان و هزینه کمتری را متحمل شود.

بسیار دیده شده است شوهری که ملزم به پرداخت مهریه شده قبل یا بعد از اقدام قانونی زن برای وصول ،اموال و دارایی خود را به طرق مختلفی به دیگران انتقال می دهد یا به عبارتی دیگر قصد ” فرار از پرداخت مهریه ” دارد.

همچنین بخوانید: آسان‌ترین روش‌ مطالبه مهریه‌ به همراه نمونه دادخواست

هدف شوهر از این نقل و انتقال، معمولا خرید و فروش واقعی نیست، بلکه با این عمل قصد محدودسازی دارایی خود را دارد تا دادگاه یا اجرای ثبت از وی مالی بدست نیآورد و مهر زوجه را از طریق توقیف و فروش آن وصول نکند.

گاها نیز دیده می شود شوهر از طریق ایجاد یک بدهکاری ثانویه به صورت غیر واقعی اموال خود را متعلق حق دیگری قرار می دهد.

مثلا طی صدور یک فقره چک به مبلغ بالا در وجه شخص دیگر که معمولا از دوستان و آشنایان وی می باشد،خود را بدهکار کرده تا به میزان مبلغ چک صادر شده،دادگاه یا اجرای ثبت قابلیت توقیف دارایی وی را نداشته باشد.

سوال اینجاست زوجه در چه زمانی و به چه طریق می تواند صوری بودن معاملات را ثابت کرده و تقاضای ابطال آن را از دادگاه بنماید یا چگونه ثابت کند معامله انجام گرفته با وجود تمامی شرایط صحت معاملات به قصد فرار از پرداخت مهریه بوده و تحت این عنوان حتی قادر به تعقیب کیفری زوج نیز باشد؟

در اینجا باید متذکر شد چنانچه معاملات،پس از حکم دادگاه مبنی بر محکومیت زوج به پرداخت مهر انجام گرفته و یا پس از ابلاغیه دایره ثبت منعقد شده باشد،در رویه قضایی غالبا صوری و به قصد فرار از دین تلقی می گردد.

 اما صدور حکم ابطال معامله نیازمند رسیدگی دقیق قاضی و اخذ استعلامات دقیق ثبتی است.

اما چنانچه پیش از اقدام قانونی زوجه و با آگاهی از اینکه زوجه احتمال به اجرا گذاشتن مهر خود را دارد به انجام معامله اقدام کند،فرض بر صحت آن بوده و زوجه باید با توسل به مدارک و مستندات و شهود صوری بودن آن را اثبات کند.

گاهی معاملات حقیقتا برای فرار از پرداخت است،اما نمی توان عنوان صوری بدان اطلاق نمود.

برای مثال زوج یکی از املاک خود را طی یک مبایعه نامه(قولنامه) و با حفظ تمامی شرایط صحت معاملات و اخذ یک فقره چک به مبلغ قیمت ملک در برابر واگذاری زمین و اهلیت طرفین معامله ( یعنی طرفین عاقل،بالغ و رشید باشند و در کمال صحت عقل و راده و اختیار اقدام به انقاد قرارداد نمایند. ) ،منتقل می کند.

در اینجا حتی اگر معامله پس از حکم قطعی دادگاه و یا ابلاغیه اجرای ثبت باشد،اثبات صوری بودن آن سخت است.

شاید به نظر برسد زوجه می تواند از دادگاه الزام زوج به تنظیم سند رسمی زمین به خریدار را بخواهد تا در صورت استنکاف زوج بتواند نشانه ای بر انجام معامله به قصد فرار از دین باشد اما این اقدام نیز پروسه ای سخت، زمان بر اما ممکن است.

مثلا چنانچه انتقال به اقوام درجه یک یا دوستان نزدیک زوج باشد خود، اماره ای است که جهت تکمیل علم قاضی تاثیر بالایی دارد اما از سندیت چندانی برخوردار نیست.

در باب ایجاد بدهی به ضرر خود نیز باید گفت پرداخت بدهی‌ها به ترتیب زمانی ایجاد آن‌ها صورت می گیرد لذا چنانچه زوج با صدور چک به نفع شخص دیگر خود را بدهکار جلوه دهد، مهریه زوجه دارای امتیاز تقدم زمانی است، لذا ابتدا مهریه باید وصول گردد.

اجمالا باید گفت،علاوه بر بهره گیری از تجارب از وکلای مجرب در این زمینه، بهترین راه برای انتقال اموال توسط زوج و به ضرر زوجه، درخواست قرار تامین خواسته به استناد ماده 108 قانون آیین دادرسی مدنی بدون تودیع خسارت احتمالی است.

همانطور که گفته شد مهر مندرج در سند نکاح، به عنوان سند رسمی در نظر گرفته شده و زوجه میتواند ضمن دادخواست مهر از دادگاه تقاضای صدور قرار تامین خواسته را بدون پرداخت هیچگونه مبلغی بنماید.

در این صورت دادگاه پیش از هرگونه اقدام و ابلاغی معادل قیمت مهریه را از اموال شوهر توقیف می کند.

 در این صورت زوج قادر به انتقال اموال خود نخواهد بود،چرا که هرگونه نقل و انتقال رسمی پیش از ثبت نیازمند استعلام از مراجع قضایی است تا مشخص گردد ملک مورد انتقال،توقیف و بازداشت نشده باشد.

فرض قرار تامین خواسته زمانی صادق است که مطالبه از طریق دادگاه باشد نه اجرای ثبت.

چرا که اجرای ثبت چنین صلاحیتی ندارد.

در اینجاست که گزینش صحیح راه مطالبه، دوایر اجرای ثبت یا دادگاه، از مسائلی است که باید به دقت بررسی گردد چرا که مطالبه از اجرای ثبت نیز امتیازات خاص خود را دارد که گذرگاه دادگاه،غالبا فاقد چنین امتیازاتی است مثل تسریع رسیدگی و ممنوع الخروج کردن زوج و یا صرف هزینه کمتر.

مشاوره تلفنی با وکیل

لیست وکلای متخصص مشاوره حقوقی آنلاین رایگان 

کارشناس ارشد حقوق دانشگاه شهیدبهشتی تهران_دانشجوی دکترای حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران،پژوهشگر در حوزه دعاوی حقوق اداری،دعاوی کارگر و کارفرما و دعاوی ثبتی،فعال حقوق بشر

سلام
حقوقم برای پرداخت مهریه توقیف شده چجوری میتونم رفع توقیف بگیرم

برو ببین چیکار کردی که زنت از دستت فراری شده

آقا یا خانم مظلوم.یعنی همه طلاق ها تقصیر مرد؟تو با این دیدگاهت بهتره هیچوقت ازدواج نکنی چون پسر مردمو بدبخت میکنی.اگه هم الان شوهر داری بیچاره داره ازت میناله و خبر نداری!

زنم عاشق یکی شد شروع کرد به اذیت کردن من منم مجبور شدم طلاقش بدم من موندم و دو تا دختر بچه که یکیش فلجه کارمو ول کردم موندم خونه پای بچه هام درگیر جور کردن پولم واسه هزینه های عمل دخترم هستم دیدم زنم رفته مهرشو گذاشته اجرا حکم جلبمم گرفته هر روزم کمین منه که زندانم کنه یه بارم منو جلو دخترم دستبند زد برد باز داشت اشکای دخترام دیونم کرد آشناهام بهم سکه قرض دادن آزادم کردن حالا من تو این دنیا حتی نمیتونم آرزوی مرگ واسه خودم بکنم چون عاشق دخترامم

اگر از طریق اداره ثبت اقدام شده سریعتر مراجعه کن به اداره ثبت و درخواست رفع مسدودی حسابت بانکی که حقوقتون به اون حساب واریز میشه رو بده

چطور مهریه بگیرم

نام و ایمیل من را برای دفعات بعدی ذخیره کن

 

 

سوال : همسرم دوروز پیش خانه را ترک کرده و قصد دارد مهریه اش را که ۱۱۴ سکه است ، به اجرا بگذارد . من چند ماه قبل در طول زندگی مشترک ، دو عدد سفته که هر کدام تا سقف مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان است با توافق شفاهی مبنی بر اینکه سفته ها دلیلی بشود برای مطالبه نکردن مهریه و تداوم بخشیدن به زندگی مشترکمان ، از همسرم گرفتم .

برای گرفتن حکم عدم تمکین همسرم چه اقدامی باید انجام بدم و بااین سفته ها و ارائه ی آن به دادگاه می توانم مهریه ای پرداخت نکنم ؟

جواب : با توجه به اینکه هیچ گونه توافق کتبی در این خصوص صورت نگرفته تا بتوان بحث تهاتر را مطرح کرد لذا شما می توانید برای سفته واخواست مطرح کنید و اموال همسرتان را توقیف کنید و در قبال همسرتان می تواند جداگانه دادخواست مطالبه مهریه بدهد و برای گرفتن حکم عدم تمکین ، دادخواست الزام به تمکین مطرح کنید .

چطور مهریه بگیرم

مهر دین است بر ذمه زوج یعنی اینکه زوجه اگر مهر که در قباله ازدواج مقرر کرده باشد به صورت عندالمطالبه باشد هر زمان که اقدم کند می تواند آن را اجرا گذاشته و مطالبه کند مطالبه مهریه منوط به طلاق زوج و زوجه نمی شود. چرا که مهریه دینی است که باید پرداخت شود. شرط اینکه مهر را می توان مطالبه کرد این است که مالیت داشته باشد اگر شرطی شود برای مهرکه مالیت نداشته باشد یا شرطی خارج از عرف باشد نکاح صحیح است شروط باطل است طبق ماده ۱۰۷۸ قانون مدنی هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد می توان مهر قرارداد.

مهر باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت آنها بشود معلوم باشد. تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است.

اگر در عقد نکاح شرط شود که در صورت عدم تادیه مهر در مدت معین نکاح باطل خواهد بود نکاح و مهر صحیح ولی شرط باطل است.

به مجرد عقد زن مالک مهر می شود. و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. چنانچه مهر وجه رایج باشد متناسب با تعیین شاخص قیمت سالانه زمان تادیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه و پرداخت خواهد شد مگر اینکه زوجین در حین اجرای عقد به نحو دیگری تراضی کرده باشد.

برای تادیه تمام یا قسمتی از مهر می توان مدت یا اقساطی قرارداد.

هرگاه مهر عین معین باشد و معلوم گردد قبل از عقد قبل از عقد معیوب بوده و یا بعد از عقد و قبل از تسلیم معیوب و یا تلف شود شوهر ضامن عیب و تلف است.

زن می تواند  تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظائفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط به اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.

اگر زن قبل از اخذ مهر به اختیار خود به ایفاء و وظائفی که در مقابل شوهر دارد قیام نمود دیگر نمی تواند از حکم ماده قبل استفاده کند معاذالک حقی که برای مطالبه داده ساقط نخواهد شد. در نکاح دائم مهر ذکر نشده یا عدم مهر شرط شده باشد نکاح صحیح است و طرفین می توانند بعد از عقد مهریه به ترافی معین کنند و اگر قبل از تراضی یدهای معین بین آنها نزدیکی واقع شود زوجه مستحق  مهر المثل خواهد بود.

در مورد ماده قبل اگر یکی از زوجین قبل از تعیین مهر و قبل از نزدیکی مهریه زن مستحق هیچ گونه مهری نیست. ممکن است اختیار تعیین  به شوهر یا شخص ثالثی داده شود.

در این صورت شوهر یا شخص ثالث می تواند مهر را هر قدر بخواهد معین کند اگر اختیار تعیین مهر به زن داده شود زن نمی تواند مهر را هر قدر بخواهد معین کند.

برای تعیین مهر المثل باید حال زن از جهت شرافت خانوادگی و سایر صفات وضعیت او نسبت به اماثل و اقارن و اقارب و همچنین معول محل و غیره در نظر گرفته شود. هرگاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد حق دارد مازاد از نصف را عینا یا مثلا یا قیمتا استرداد کند. هرگاه مهر در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهر زن خود را طلاق دهد زن مستحق مهر المتعه است و اگر بعد از آن طلاق دهد مستحق مهر المثل خواهد بود. برای تعیین مهر المتعه حال مرد از حیث غنی و فقر ملاحظه می شود.

در نکاح منقطع عدم مهر در عقد موجب بطلان است.

حال اگر زوجه بخواهد مطالبه مهریه خود را انجام دهد باید از طریق واحد اجرای ثبت اقدام کند در گذشته از طریق دادگاه امکان پذیر بود ولی امروزه در محل وقوع عقد واحد اجرای ثبت مراجعه کننده می توانند اجرا گذاشته اگر زوج اموالی داشته باشد می تواند تامین خواسته بدهند و توقیف اموال را انجام داده و به فروش برساند و مطالبه مهریه انجام می شود. اگر زوج بعد از اجرا گذاشتن مهر اموال خود را به قصد ندادن مهر بفروشد فرار ازدین محسوب می شود و ۴ ماه تا ۲سال حبس دارد.

سلام من چهل سال پیش عروسی کردم الان عقد نامه ندارم گم شده باید چکار کنم برای مهر م

شما میتوانید به دفتر خانه ای که عقد کردید در آن تقاضای رو نوشت بدهید

ممنون بابت مقاله حرفه ایتون. از نظرم مطالبه مهریه خیلی زور داره.

زور داره ازدواج نکنید دختر مردمم با اخلاق گندتون بدبخت نکنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

Current ye@r *

Leave this field empty

مشاوره حقوقی رایگان ( شعبه مرکزی – تهران ) : 9848 24 77 – 021

آدرس : تهران، نارمک،بر اصلی خیابان فرجام بعد از حیدر خانی نرسیده به چهارراه محمد باقری پلاک 578، طبقه دوم گروه وکلای تهران

چطور مهریه بگیرم
چطور مهریه بگیرم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *