روانشناسی جوانان سرکش

 
helpkade
روانشناسی جوانان سرکش
روانشناسی جوانان سرکش



یکی از علل اصلی سرکشی ، محیط متخاصم این دنیاست

 

ممکن است گاهی بشنوید که نوجوانی آشکارا بر ضد والدین خود به سرکشی می پردازد . شاید حتی خود خانواده ای را بشناسید که در آن فرزند نوجوانی که غیرقابل کنترل است دارند ، با این حال دانستن اینکه آیا فرزندی واقعا سرکش است یا نه ، همیشه کار آسانی نیست . بعلاوه ، درک این مطلب که چرا فرزندی از یک خانواده به سرکشی می پردازد و دیگر فرزندان با اینکه از همان خانواده هستند – دست به این کار نمی زنند ، میتواند واقعا دشوار باشد .اگر والدین متوجه شدند که ممکن است یکی از فرزندانشان بفردی کاملا سرکش تبدیل شود ، چه باید بکنند ؟ برای پاسخ به این پرسش ، ابتدا باید این مطلب را درک کنیم که سرکشی چیست ؟ بطور ساده ، فرد سرکش کسی است که عمدا و دائما از اطاعت از یک مقام بالاتر ، خودداری می کند یا با آن مخالفت می کند و یا آنرا حتی به مبارزه می طلبد . البته ، باید به این مَثَل هم توجه کرد که می گوید : « حماقت در دل طفل بسته شده است . » بهمین دلیل برای همه فرزندان پیش می آید که با والدین خود و یا هر مقام دیگری مخالفت کنند .این امر به ویژه در مورد دوران نوجوانی که همراه با تحولات جسمی و عاطفی است صادق  می باشد . هر نوع تغییری در زندگی فرد مولد فشار روحی است و دوران نوجوانی سراسر تغییر است . پسر یا دختر نوجوان شما از دوران کودکی قدم به دوران بلوغ می گذارد . بهمین دلیل ، در طی سالهای نوجوانی برخی از والدین و فرزندان با یکدیگر اختلاف پیدا می کنند . اغلب اوقات والدین از روی غریزه میخواهند این روند را کُند کنند ، در حالی که نوجوانان میخواهند به آن سرعت دهند .نوجوان سرکش به معیارهای والدین خود پشت می کند . اما بخاطر داشته باشید برای اینکه کسی را سرکش بنامیم تنها چند مورد مخالفت کافی نیست . در مورد برخی از موضوعات  اجتماعی یا روحانی ، برخی از نوجوانان ممکن است در ابتدا علاقه ای در این مورد از خود نشان ندهند و اصلا علاقه ای به مذهب و روحانیت نداشته باشند ، اما ممکن است که سرکش نباشند . از این رو شما به عنوان والدین نباید فورا  نوجوان خود را در زمره  گروه سرکش بدانید . آیا همه افراد در دوران نوجوانی با والدین خود به مخالفت برمی خیزند ؟ خیر ! به هیچ وجه ، در واقع شواهد نشانگر  آنند که تنها تعداد معدودی از نوجوانان بطور جدی دست به تمرد و سرکشی می زنند . با این حال ، اگر یک نوجوان با لجاجت و بطور دائمی به سرکشی بپردازد چه باید کرد ؟ عامل پدیدآورنده چنین سرکشی و تمرد چیست ؟علل سرکشی ؟

روانشناسی جوانان سرکش

یکی از علل اصلی سرکشی ، محیط  متخاصم این دنیاست . دنیای متخاصم امروزی همیشه بدنبال دربند کشیدن نوجوانان و جوانان است و این موضوع بصورت فرهنگی مضر در آمده است که باید در مقابل چنین روشی مقابله نمود. باید اذان کرد که قسمت اعظم این فرهنگ بیش از گذشته زشت ، خطرناک و مملو از تأثیرات بد است . اگر والدین به فرزندان خود آموزش و هشدار ندهند و از آنان حمایت نکنند ، این نوجوانان می توانند به آسانی تحت تأثیر « روحی که الحال در فرزندان معصیت عمل میکند » قرار بگیرد .فشار از جانب دوستان و معاشران نیز به آن مربوط میشود . اگر والدین اهل مطالعه باشند براحتی میتوانند توصیه هایی از کتب مختلف و یا انترنت جهت پرورش صحیح نوجوان خود  کسب کنند . بقول معروف که می گوید : « با حکیمان رفتار کن و حکیم خواهی شد ، اما رفیق جاهلان ضرر خواهد یافت . » به همین ترتیب ، کسی که با افراد آکنده از روحیه زشت این دنیا ، معاشرت می کند به احتمال زیاد تحت تأثیر این روحیه قرار میگیرد. نمونه های این موضوع را ما در اغلب کشورها می بینیم بخصوص در کشور عزیز خودمان ایران . هر چند که می بایست به قوانین کشور خودمان احترام گذارم و مقامهای کشوری را همانند والدین خود محترم بشماریم ، ولی در بعضی مواقع دست به سرکش می زنیم .علت دیگر سرکشی ممکن است محیط خانه باشد . بطور مثال ، اگر یکی از والدین به مصرف مشروبات الکلی یا مواد مخدر معتاد باشد یا با همسر خود رفتاری خشونت آمیز داشته باشد ، دیدگاه نوجوان خانه درباره  زندگی ممکن است دچار انحراف شود. حتی در برخی از خانه های نسبتا آرام نیز نوجوان ممکن است بدلیل فقدان محبت و علاقه  در خانه دست به سرکشی بزند با وجود این ، سرکشی نوجوانان همیشه به علت تأثیرات خارجی نیست .برخی از نوجوانان با وجود آنکه والدینشان اصول اخلاقی  ، اصول روحانی را بکار گرفته و تا حد زیادی فرزندان خود را از گزند دنیای اطراف ، حفظ کرده اند باز هم به معیارهای والدین خود پشت می کنند . چرا ؟ شاید دلیل آن ریشه دیگر مشکلات ما یعنی ناکاملی بشر باشد.

به‌جای اهمیت دادن به اشتباهات نوجوان رفتارهای مثبت او را تشویق کنید

 

چگونه با نوجوانان سرکش و ناسازگار رفتار کنیم؟ ۱. کودکان و نوجوانان ناسازگار اغلب مشکلاتی را برای خود و اطرافیان ایجاد می‌کنند. در حقیقت آنان نمی‌دانند که چگونه به اهداف خود دست یابند. افکار اشتباه کودکان و نوجوانان باعث بدرفتاری آنان می‌شود. اگر به‌جای بدرفتاری متقابل با فرزندان به افکار نادرست‌اش توجه کنیم او اصلاح می‌شود.

 

2. بهترین راه تشویق کودک یا نوجوان آن است که وقتی را برای او اختصاص دهیم. بسیاری از معلمان که مدت کوتاهی با کودک ناسازگار همراهی کرده‌اند شاهد تغییرات عمده در رفتار او بوده‌اند.

3. با تشویق کودک یا نوجوان او احساس وابستگی می‌کند و انگیزهٔ بدرفتاری او از بین می‌رود. به‌جای اهمیت دادن به اشتباهات نوجوان رفتارهای مثبت او را تشویق کنید.4. پس از بازگشت فرزندان از مدرسه یا در اوقات فراغت در مورد رویدادهای روزانه سئوال کنید تا در شادترین و غم‌انگیزترین لحظات او شریک باشید. شما از آنچه که از فرزندتان می‌آموزید متعجب خواهید شد.

5. کارهای مهم و باارزش را به فرزندان محول کنید. متأسفانه بسیاری از والدین و معلمان کارهائی را که کودکان و نوجوانان می‌توانند انجام دهند خودشان برعهده می‌گیرند. اگر کودکان و نوجوانان در فعالیت‌های مختلف شرکت کنند احساس وابستگی می‌کنند.6. در جلسه بحث و گفتگو در کلاس با جمع خانواده با احترام و همکاری مشکلاتی را حل کنید. در این جلسات، جو توأم با محبت و احترام ایجاد می‌شود و کودک و نوجوان مهارت‌های اجتماعی، مسئولیت‌پذیری و همکاری را فرا می‌گیرد.7. با کمک همهٔ اعضای خانواده تصمیم‌گیری و کارهای مهم را بین همه تقسیم کنید. هر یک از وظایف مختلف هفته را بر روی کاغذ جداگانه‌ای یادداشت کنید و داخل جعبه‌ای بیندازید تا هر کس کاغذی را بردارد. در این صورت همیشه یک نفر کار ثابت و مشخص انجام نمی‌دهد.با تشویق کودکان و نوجوانان به شرکت در تصمیم‌گیری‌های کلاس، انگیزه و علاقه آنان افزایش می‌یابد.8. به فرزندان مسائل مختلف را کامل آموزش دهید. اگر به فرزندتان می‌گوئید آشپزخانه را تمیز کند، وظایف او را کامل شرح دهید. شاید او فکر کند فقط باید ظرف‌ها را در جاظرفی بگذارد. والدین و دبیران می‌توانند، بپرسند و می‌دانی ازت چه انتظاری دارم؟9. سرمشق فرزندان باشید و به آنان احترام بگذارید. مهربانی نشانهٔ احترام به کودک و قاطعیت نشانهٔ احترام به خود می‌باشد. اما این امر در هنگام دعوا و اختلاف چندان آسان نیست. از این رو به توصیه‌های بعدی توجه کنید.

10. در مواردی تنبیه برای تغییر رفتار نادرست کودک و نوجوان مؤثر است. اگر رفتارهای منفی نظیر لجبازی و خشونت در درازمدت در کودک و نوجوان مشاهده می‌شود باید تشخیص داد که تنبیه در اصلاح رفتار او مؤثر است یا تشویق.11. وقتی که عصبانی می‌شوید و با فرزندان دعوا می‌کنید، مشکلی حل نمی‌شود. به فرزندان آموزش دهید مدتی را برای آرامش اختصاص دهند و در هنگام دعوا شما و فرزندتان همدیگر را ترک کنید و به اتاق جداگانه‌ای بروید. کاری انجام دهید تا آرام شوید، سپس با گفتگو مشکلتان را حل کنید.

 

12. در جلسات خانوادگی یا کلاس درس از سه عامل ارتباط، احترام و منطق استفاده کنید.13. اگر فرزندان ناراحت و عصبی هستند، فرصتی فراهم کنید که افکار منفی را کنار بگذارند تا احساس خوبی نسبت به‌خود داشته باشند. به آنان بیاموزید زمانی را برای اصلاح رفتار نادرست خود یا کاهش عصبانیت اختصاص دهند.14. به فرزندان آموزش دهید که اشتباهات فرصت خوبی را برای یادگیری فراهم می‌کنند ومی‌توان از آن‌ها درس عبرت گرفت. بهترین راه آموزش این امر آن است که خودتان سرمشق آنان باشید. وقتی که اشتباه می‌کنید:- اشتباه‌تان را تشخیص دهید ولی احساس خوبی نسبت به‌خود داشته باشید.- به خود بگوئید این بار اشتباه شد، ولی من که نمی‌خواستم این طور شود.- به‌جای سرزنش خود به فکر حل مشکل باشید.

15. شوخ‌طبع باشید. در خانه و مدرسه با تعریف مسائل جالب و خنده‌دار شادی را برای کودکان و نوجوانان به ارمغان آورید.

16. محبت و احترام خود را به فرزندان نشان دهید. به فرزندتان بگوئید تو برای من مهم هستی. من نگران این مسئله هستم. می‌توانی کمکم کنی راه حلی برای آن پیدا کنم؟گردآوری:بخش روانشناسی بیتوته

منابع:aftabir.comblogsky.com

والدین نگران بخوانند

ازبهترین متخصص‌ها آنلاین نوبت بگیر

مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

حل مشکلات زناشویی/دریافت نوبت مشاوره

درخواست مجرب ترین وکلا طلاق توافقی

هوشمند سرمایه گذاری کنید

مشاوره قبل از ازدواج خوب در تهران

از برنامه ریزی تا رتبه برتر کنکور

بهبود سطح زندگی و میزان رضایتمندی

از رشد بورس جا نمانید!

همین حالا وکیل بگیر

مشتری هاتو چند برابر کن!

این آزمون شخصیت شما را مشخص می کند

بازگشت به زندگی بعد از یک بحران سخت روحی

سوالات پزشکیتو آنلاین بپرس

شکست قیمت انواع محصولات!!
قبل از اتمام کالاها سفارش دهید

هزاران کالای تخفیف دار خانه و آشپزخانه

فرصت استثنایی خرید لوازم دیجیتال با تخفیف های واقعی

بهترین برندهای کامپیوتر و تجهیزات جانبی

خرید جدیدترین لپ تاپ های موجود در بازار با بهترین قیمت

روانشناسی جوانان سرکش

جدیدترین گوش های موجود در بازار – امکان مشیایسه و خرید

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

نحوه برخورد با نوجوان سرکش

در گام اول باید بگوییم فرد سرکش کسی است که عمداً از اطاعت کردن در برابر یک مقام بالاتر از خود خودداری می‌کند و حتی در بعضی از موارد او را به مبارزه می‌طلبد. به همین دلیل است که نحوه برخورد با نوجوان سرکش امری مهم و حیاتی است.

به طور کلی فرزندان هنگامی که به سن بلوغ می رسند ممکن است به دلیل تغییر شدید عواطف و احساسات و خلق و خو غیر قابل کنترل شوند. بعضی نوجوانان بسیار پرخاشگر شده و در برابر انتقاد و سرزنش واکنش بیشتری از خود نشان می دهند که ممکن برای والدین و دیگر اعضای خانواده ناخوشایند باشد. اما این دانستن اینکه فرزندمان واقعا سرکش است یا نه کار راحتی نیست و باید ازرفتار و وضعیت او از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار بگیرد تا بتوان راهکار مفید و موثری را برای بهبود رفتارش ارائه داد.

سوالاتی که در اینجا مطرح می شوند این است که هنگامی که والدین متوجه شوند که فرزندشان کاملا سرکش شده است چه باید بکنند؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بدانیم که سرکش بودن به طور دقیق یعنی چه و علل سرکش شدن نوجوانان چیست؟

روانشناسی جوانان سرکش

نحوه برخورد با نوجوان سرکش

* اولین عامل محیط است . دنیای امروزی به دنبال دربند کشیدن نوجوانان است و باید در مقابل چنین روشی ایستاد و نوجوانان که آینده‌سازان دنیا هستند را نجات داد و اولین قدم هم آموزش و هشدار دادن والدین به فرزندان است. * دومین عامل فشار از سمت دوستان است . پس نوجوان باید دوستان خوبی داشته باشد تا خوب رفتار کند ولی اگر دوستان او سرکش باشند او نیز سرکش خواهد شد والدینی که اهل مطالعه کتاب باشند در این مورد یعنی انتخاب دوست خوب می‌توانند کمک شایانی بکند. * سومین عامل سرکشی محیط خانه است . برای مثال اگر پدر اعتیاد به الکل یا مواد مخدر داشته باشد و آن را در خانه مصرف کند یا این‌ که همسر خود را کتک بزند دیدگاه نوجوان در مورد خانه که باید مکانی مملو از آرامش و محبت باشد تغییر خواهد کرد و دیگر محیط خانه را دوست نخواهد داشت. در تمامی عامل ها باز این نحوه برخورد با نوجوان سرکش است که اهمیت خود را نشان میدهد.

 

نحوه برخورد با نوجوان سرکش

سرکشی نوجوان و نحوه برخورد با نوجوان سرکش مسئله ساده‌‌ای نیست چون نوجوان می‌خواهد در برابر شما مقاومت کند ، بجنگد ، توهین کند یا بیزاری نشان دهد که این امر شما را آزار خواهد داد و روابط شما با فرزندانتان را مختل خواهد کرد.اگر مشکل را در شخصیت فرزندانتان ببینید هرگز این مشکل حل نخواهد شد پس باید تنها مشکل را از رفتار او بدانید زیرا ویژگی شخصیتی به سختی تغییر می کند اما رفتارها بیشتر قابل تغییر یافتن هستند. اگر به نوجوان خود با دید سرکش بودن نگاه کنید پس این ویژگی را در شخصیت او پذیرفته‌اید که نباید این‌طور باشد. اگر به رفتار نوجوان خود دقت کنید می‌فهمید که او در تمام شرایط رفتار بدی از خود بروز نمی‌دهد بلکه تنها در بعضی موارد است که سرکش می شود بطور مثال بعضی از نوجوانان در خانه سرکش هستند اما در مدرسه بسیار آرام هستند.

 

مشکلات رفتاری و سرکش شدن نوجوانان به علت تغییر و تحولاتی است که در مغز رخ می دهد و والدین و اعضای خانواده و دیگر افراد مرتبط با نوجوانان باید از این موضوع آگاهی کامل داشته باشند تا بتوانند ارتباط موثری با نوجوانان برقرار کنند.

رفتار پرخاشگر و سرکش نوجوانان به این علت است که قسمت هایی از مغز زودتر از قسمت های دیگر رشد کرده و موجب بی تعادلی و پارادوکس رفتاری آن ها می شود. این موضوع توسط اسکن های مغزی نیز کاملا قابل تشخیص است و رویدادهای درون مغز نوجوانان را در زمان طغیانگری آن ها نمایان می کند. تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که این سرکشی‌ها بر اثر نیاز نوجوان برای اثبات خودش و تمایل به استقلال بوجود می‌آید.

همچنین دانشمندان فعالیت مغزی نوجوانان را با کمک دستگاه ام آر آی بررسی کردند که نشان می‌داد زمانی که نوجوان همسالان خود را می‌بیند و مورد مقایسه با والدین خود قرار می دهد رفتار پرخطر در نوجوان محتمل‌تر می‌شود. تصاویر ام آر آی فعالیت بخش پرکنتئوس مغز در لوب آهیانه را بررسی کرد که این بخش به کنترل آگاهی درمورد تفکرات و رفتارهای دیگران می‌پردازد. نتایج تحقیقاتی حاکی بر این است که در زمان نوجوانی سیستم لیمبیک بطور متفاوتی با بخش‌های دیگر مغز ارتباط برقرار می‌کند و این امر باعث آسیب‌پذیرتر شدن نوجوانان می شود. نوجوانان در مرحله گذشتن از کودکی و رسیدن به جوانی هستند که لازمه ی این امر ایجاد تغییرات فراوان در مغز است پس در این مرحله مغز نوجوان مانند اسفنج می‌ماند که درگیر یادگیری است و عدم کنترل محرک‌های درونی و اشتباه در نحوه برخورد با نوجوان سرکش باعث بروز رفتارهای پرخطر مانند روی آوردن به سیگار می شود.

در دوره نوجوانی که با تحولات جسمی و عاطفی همراه است تغییراتی در فرد رخ می‌دهد که حاصل به بلوغ رسیدن است و موجب می‌شود نوجوانان با والدین خود اختلاف پیدا کنند . نوجوان سرکش حامی معیارهای خود است و به معیارهای والدین پشت می‌کند اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که تنها چند مخالفت کوچک با خانواده به معنای سرکش بودن نوجوان نخواهد بود.

رفتارهای نادرست والدین در برخورد با نوجوان سرکش که موجب سرکشی بیشتر نوجوان خواهد شد

1. والدین بزرگ شدن نوجوانشان را به شکل یک مصیبت می‌بینند. 2. اعتماد به نفس نداشتن و مضطرب بودن والدین در برخورد با نوجوان. 3. دخالت والدین در امور شخصی نوجوان مانند دخالت در انتخاب لباس او. 4. توجه نکردن والدین به مسائل بزرگی همچون اعتیاد که نوجوان دچار آن شده است. 5. سخت‌گیر یا سهل گیر بودن در تربیت نوجوان.

محدودیت و کنترل شدید از جانب خانواده باعث افسردگی و سرکش تر شدن نوجوان خواهد شد پس باید برای نوجوان خود استقلال و آزادی لازم را فراهم کنیم تا او بتواند با استفاده از این موقعیت مناسب به فردی سالم تبدیل شود.

در نحوه برخورد با نوجوان سرکش بجای قهرکردن چه باید کرد؟

بجای قهر کردن با نوجوان خود که پا به دوران بلوغ گذاشته است می‌بایست با استفاده از روش‌هایی مانند استدلال آوردن ، شیوه‌های حل مسئله و گفتگوی منطقی اختلافات را از میان برداشت.

نوجوان باید بتواند هویت جنسی خود را به‌ خوبی بشناسد یعنی بداند که زن و مرد بودن چیست و چه خصوصیاتی دارند و یا حتی وظیفه مرد در برابر زن و زن در برابر مرد چیست؟ اگر این فرایند بخوبی طی شود نوجوان در رفتار خود به تعادل خواهد رسید اما اگر این فرایند به شکلی آشفته و سردرگم طی شود می‌تواند نوجوان را با مشکلاتی جدی در روند زندگی مواجه کند اما مهمترین نقش در شکل گیری رفتار نوجوان در این بحران را والدین در نحوه برخورد با نوجوان سرکش خود ایفا میکنند.

 

 

1. بپذیرید که سرکشی نوجوان امری طبیعی است و به مقابله با این امر نپردازید که نتیجه آن دوری نوجوان از خانواده است. 2. به فرزندانتان بگویید که در کنار آنها هستید و آنها را حمایت می‌کنید ، گاهی فرزندان دید بدی نسبت پدر و مادر خود پیدا می‌کنند و حس می کنند آن‌ها مزاحم هستند و نمی‌توانند فرزند خود را بخوبی درک کنند در این زمان شما باید یادآوری کنید که والدین آن‌ها هستید و نگاه بد آن‌ها برایتان بسیار آزاردهنده است. 3. با نوجوان مثل بزرگ‌ترها رفتار کنید ، این کار را براحتی می‌توانید انجام دهید مخصوصاً زمانی که نوجوان شما مغرور است و فکر می‌کند از دیگران بیشتر می‌فهمد ، اگر قصد خرید یا انجام کاری را دارید از آن‌ها بخواهید که نظر بدهند و آن‌ها را در تصمیم‌ گیری شریک کنید. 4. خلوت آن‌ها را بهم نزنید ، اغلب نوجوانان از والدین می‌خواهند که آن‌ها را تنها بگذارند و این موضوع اصلاً بد نیست ، شاید شما متوجه ارتباط نادرست فرزندتان با دیگران شده‌اید و لازم میدانید در کنار آن‌ها باشید اما این کار شما باعث کلافگی نوجوان خواهد شد پس فقط سعی کنید به او بفهمانید تحت هر شرایطی دوستش دارید. 5. فردی قوی باشید ، نوجوانان دوست دارند والدینشان افرادی قوی باشند که در هنگام مشکلات تلاش می‌کنند و والدین ضعیف برای آن‌ها حسی تحقیرآمیز دربردارد . قوی بودن شما باعث می‌شود فرزندتان به شما احترام بگذارد که این احترام به معنای ترسیدن نیست. 6. فرزندانتان را با دیگران مقایسه نکنید ، این مسئله با جملاتی مانند ( ببین فلانی چقدر درس می‌خونه ) شروع می‌شود ، شما با این کار به فرزندتان نشان می‌دهید که داشتن آن‌ها حکم یک شکست در زندگی را دارد که این نوع رفتار باعث از بین رفتن اعتماد به نفس نوجوانتان می شود آن هم‌ زمانی که باید شخصیت خود را شکل دهد. 7. برای فرزندانتان وقت بگذارید ، افراد فقط در زمان کودکی نیست که نیاز به بازی و سرگرمی دارند بلکه باید گاهی برای تفریح نوجوان خود وقت بگذارید به طور مثال ورزشی که دوست دارد را با هم انجام دهید یا غذایی که دوست دارد با هم بخورید یا به جایی که او دوست دارد بروید و این کار باعث نزدیکی بیشتر می‌شود و ارتباط شما را محکم‌تر می‌کند. 8. به فرزندانتان مسائل مختلف را بطور کامل آموزش دهید مثلاً اگر او می‌خواهد اتاقش را جمع کند بطور کامل شرح دهید که وسایل را باید به چه صورت در جای خود بگذارد. 9. جوانی فرزندانتان را با جوانی خودتان مقایسه نکنید ، نوجوان شما متعلق به این زمان است نه زمان قدیم او نمی‌تواند مثل شما فکر کند ، لباس بپوشد و حتی زندگی کند. 10. به‌‌ عنوان یک انسان باید باورهای او را قبول کنید زیرا او نیز دارای فکر و اراده است. 11. نوجوان خود را تشویق کنید ، با این کار احساس وابستگی در نوجوان بیشتر خواهد شد و انگیزه بدرفتاری در او از بین می‌رود. 12. الگوی فرزندانتان باشید و به آن‌ها احترام بگذارید زیرا که مهربانی نشانه احترام به نوجوان است و قاطعیت نشانه احترام به خود. 13. در بعضی از موارد تنها تنبیه است که نوجوان را از یک رفتار ناشایست بازمی‌دارد ، مثلاً برای رفتارهایی نظیر لجبازی و خشونت درازمدت.

در اینجا با 13 راهکار نحوه برخورد با نوجوان سرکش آشنا شدید.

در صورتی که مشکلات شما با فرزندتان بیش از حد شده است و انجام این راهکارها کارساز نیست ، پیشنهاد می کنیم حتما به روانشناس نوجوان مشاهده کنید. روانشناسان زندگی خوب می توانند در این امر شما را یاری دهند. در صورتی که این مشکلات را حل نکنید، روابط والد فرزندی شما حتی در سال های بزرگسالی نیز دچار مشکل خواهد شد.

در اولین قدم بهتر است فرزند خود را درک کنید. در این مقاله به نحوه درک و رفتار با فرزندتان پرداخته ایم.

قطعا این موضوع قابل حل است ولی تنها در صورتی که اعتقاد داشته باشید سرکشی وی به خاطر شخصیتش نیست بلکه تنها رفتار اوست.

در صورتی که تمام راهکارهای ارائه شده را به کار گرفته اید و موفق نشده اید، مراجعه به روانشناس نوجوان می تواند شما را در این امر یاری دهد.

وبلاگ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

مرکز مشاوره شمال تهران

متخصص زوج درمانی

اختلاف سنی معکوس 

روانشناسی جوانان سرکش

مرکز مشاوره خوب در تهران

مرکز مشاوره نوجوانان شرق تهران

بهترین روانشناس تهران

با ما تماس بگیرید: 88042544 – 021

تهران، ميدان ونك، خيابان ملاصدرا، بعد از بيمارستان بقيه اله، شماره ٢٠٩، ساختمان هزاردستان، طبقه ٥، واحد ١٨ مرکز مشاوره آسنا

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان عدم نظارت صحیح والدین را یکی از مهم ترین عوامل موثر در بروز مشکل نافرمانی و پرخاشگری نوجوان دانست و گفت: چنانچه والدین در ارایه دستورات، تنبیه و تشویق های نوجوان همسان نباشند در نهایت با تشدید رفتار سرکشی و نافرمانی نوجوان روبه رو می شوند.

تمامی حقوق این سایت برای خبرگزاری ایمنا محفوظ است

‍ ‍ آیا سرکشی نوعی رفتاراست یا یک ویژگی_شخصیتی؟

اگر از شما بپرسند «سرکشی» چیست؟ احتمالاً آن را به‌عنوان مقاومت، مخالفت، نافرمانی، بی‌توجهی کامل نوجوان به آنچه که از او درخواست کرده‌ایدتعریف خواهید کرد.

در اکثر مواقع سرکشی نوجوانان مسألۀ ساده‌ای نیست.رفتار با نوجوانی که همواره می‌خواهد مقاومت کند یا بجنگد یا نوجوانی که پیوسته توهین می‌کند یا بیزاری نشان می‌دهد؛ شما را ‌فرسوده می‌کند و آزار می‌دهد. شما می‌خواهید او را رام کنید و آرامش را به زندگی خود برگردانید.

مسأله اینجاست که اگر مشکل را به‌جای آنکه در «رفتار نوجوان» جست‌وجو کنید در «شخصیت» او «ببینید» زندگی‌تان هرگز به شکل عادی برنخواهد گشت. با این همه زمانی‌که رفتارهای خشونت‌آمیز پی در پی از نوجوان سر می‌زند و از این مسأله به‌شدت اندوهگین می‌شوید؛ احتمال دارد سرکشی او را نوعی #ویژگی_شخصیتی تلقی کنید تا نوعی رفتار.

 ویژگی‌های شخصیتی معمولاً به سختی تغییر می کنند. اما رفتار تغییرپذیر است. اگر به نوجوان به‌عنوان فردی لجوج و سرکش نگاه کنید یعنی این رفتار را در وجود او پذیرفته‌اید در صورتی که این‌طور نیست. این دیدگاه باعث می‌شود همواره بگویید «تو همیشه…» ـ «چرا تو نمی‌توانی حتی….». این وضعیت، شما را در وضعیت مخالفت و مشاجره قرار می‌دهد و در آن اوضاع ثابت نگه می‌دارد.

روانشناسی جوانان سرکش

با این حال اگر دررفتار نوجوان دقت کنید؛ می‌فهمید که آنقدرها هم که فکر می‌کنید سرکش نیست چرا که همیشه و در جاهای مختلف و با افراد گوناگون به‌شیوه‌ای یکسان برخورد نمی‌کند. برخی از نوجوانان در خانه بسیار سرکش هستند و حال آنکه مربیان مدرسه نمی‌توانند باور کنند زیرا رفتار آنها در مدرسه آرام است و به شیوۀ دیگری رفتار می‌کنند. (رفتار پرخاشگرانه ندارد.) برخی از نوجوانان با اشخاص خاصی یا زمانی که با خواسته‌های به‌خصوصی روبه‌رو می‌شوند؛ بیشتر لجاجت می‌کنند. سرکشی در درجات مختلفی ظاهر می‌شود و ادامه می‌یابد و معمولاً در برابر والدین به‌صورت یک سرکشی و نافرمانی بزرگ جلوه‌گر می‌شود.

 به یاد داشته باشید که رفتار تغییرپذیر است. نگاهی دقیق به سرکشی نوجوان شکاف‌ها و روزنه‌های رفتاری او را آشکار، و به شما کمک می‌کند تا دریابید در کجا باید به رفتارتان ادامه دهید و کجا باید رفتارتان را تغییر دهید.

دکتر مهدی قاسمی
روانپزشک و رواندرمانگر

آدرس :
تهران خیابان شریعتی بالاتر از سید خندان روبروی پارک شریعتی ساختمان کسری پلاک ۹۸۵ طبقه ۲ واحد ۵

تمامی حقوق این سایت متعلق به دکتر مهدی قاسمی می باشد


من پسری 18ساله دارم که از کودکی بارها با او درگیر می شدم. حتی در چند مورد به قدری او را کتک زدم که راهی بیمارستان شد. در آخرین مورد با مشت و لگد حسابی او را کتک زدم و او هم به من فحش و ناسزا گفت. حالا با او قهر هستم. لطفا مرا راهنمایی کنید. با او چه کنم؟



جهت مدارا کردن با فرزند جوان باید به نکات زیر توجه کنید:

روانشناسی جوانان سرکش

1- فرزند جوانتان را با دوران جوانی خود مقایسه نکنید. جوان متعلق به امروز است نه زمان قدیم. از ایشان نخواهید که مثل شما فکر کند. مثل شما زندگی کند و یا مثل شما لباس بپوشد.

2- خواسته های فرزندتان را باور داشته باشید. ایشان هم انسان است و دارای فکر و اراده است. به فکر و خواست ایشان احترام بگذارید. اگر مخالف نظر شماست با منطق و دلیل و با محبت ایشان را قانع کنید، نه با تحکم و زور.

3- زیاد به جوانتان امر و نهی نکنید. از موضع قدرت دستور ندهید. با محبت از ایشان کار بخواهید.

4- با ایشان لجبازی نکنید.

5- خواسته خودتان را بر ایشان تحمیل نکنید.

6- خطاها و لجبازی و مخالفت های ایشان، را نادیده بگیرید.

7- در بین جمع و فامیل، شخصیت او را حفظ نمایید.

8- جوانتان را موجودی بی خاصیت معرفی نکنید.

9- از کوچک کردن جوانتان پرهیز نموده و همیشه سعی کنید که ایشان را مردی مقتدر معرفی کنید.

10- اگر جوان قادر به انجام کاری نبود، ایشان را با محبت راهنمایی کنید.

11- به جوانتان محبت کنید و از کتک زدن بپرهیزید که باعث زوال هیبت شما و لجبازی ایشان می شود. اگر کتک شما باعث خراش و یا کبودی در بدن فرزندتان شود، موجب دیه شده که در صورت عدم کسب رضایت، در قیامت باید پاسخ گو باشید.

12- حداقل در یک ماه سعی کنید از ایشان برای انجام کارها کمک نگیرید و به رخش هم نکشید.

13- هر چه می توانید محبت کنید و از این کار هرگز خسته نشوید. امور تربیتی تدریجی است و اگر کسی مشکل اخلاقی داشته باشد؛ مدت ها طول می کشد تا اصلاح شود.

14- شما سعی کنید به زندگی خوشبین بوده و به کل اعضای خانواده به صورت مساوی محبت کنید.

15- عدالت بین فرزندان را مراعات کنید.

16- اگر زود عصبانی می شوید؛ با تمرین و تسلط بر اعصاب از خداوند و خانواده بخواهید که شما را جهت غلبه بر خشم کمک کنند.

18- جهت معالجه اعصاب و زود رنجی -اگر در شما است- به پزشک مراجعه و یا داروهای گیاهی آرام بخش استفاده نمایید.

19- شما چون پدر و بزرگ منزل هستید، باید تحملتان از همه اعضای خانه بیشتر باشد. همینطور به مراتب باید از کوتاهی های اهل خانه اغماض و گذشت بیشتری داشته باشید.

20- شما در مقابل فحش و جسارت فرزندتان بی تفاوت بوده و اصلا عکس العمل انجام ندهید. می دانید که فحش دیگران تأثیر فیزیکی در ما ایجاد نمی کند.

21- یکی از اسباب تربیت فرزند قهر کردن است. ولی نباید طولانی شود. اگر زمان قهر، بیشتر از یک هفته شود منجر به کینه و قطع رابطه می شود. از همسرتان بخواهید با یک بهانه ای شما را با فرزندتان آشتی دهد. 

22- در پایان مجدداً متذکر می شویم، هرگز نباید انتظار داشته باشید که جوانتان مثل شما فکر کند، و هر آنچه که توقع دارید برآورده نماید. با فرزندتان همان گونه برخورد کنید که با جوانان مردم برخورد می نمایید.

 

جهت مطالعه بیشتر به لینک های زیر مراجعه کنید:

اوصاف جوان، ارتباط با جوان

شیوه های مخاطب شناسی و جذب جوانان/ اهمیّت مخاطب شناسی

 

بی تردید با آشنایی با علل لجاجت می توان مسیر درمان آن را هموار کرد. به طور کلی علل لجاجت گاهی ریشه در فرد لجوج دارد و گاهی ریشه در فرد مقابل و گاهی در هر دو. اما این علل می تواند یک یا چند تا از عوامل…

از نظر اسلام، محبت، بيشترين نقش را در سازماندهي جامعه آرماني انساني دارد. ملاحظه نصوص (كتب روايي) به روشني اثبات مي كند كه جامعه مطلوب انساني در اسلام، جامعه اي است كه براساس محبت مردم نسبت به يكديگر …

در اهمّیّت و جایگاه محبّت اهل بیت (علیهم السّلام) همین بس که قرآن، آن را تنها پاداش رسالت پیامبر (صلِّی الله علیه و آله و سلّم) معرّفی کرده است: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْ…

از نظر اسلام، محبت، بيشترين نقش را در سازماندهي جامعه آرماني انساني دارد. ملاحظه نصوص (كتب روايي) به روشني اثبات مي كند كه جامعه مطلوب انساني در اسلام، جامعه اي است كه براساس محبت مردم نسبت به يكديگر …

احترام به والدینبا سلام، مادر من علاقه زیادتری نسبت به برادرم دارد و ابراز محبتش به او بیشتر است. بعضی مواقع من از این کار او رنجیده می شوم و گاهی نسبت به او کم محلی می کنم. بعضی اوقات فکر می کنم یک ه…

ناسازگاری شوهر با همسر به نام خدا و با سلام؛ بعد از ازدواجم هر کاری می کنم؛ شوهرم به من توجه نمی کند. به طوری که انگار من اصلا وجود ندارم و انگار زن نیستم. تا الان که عذر مرا خواسته و مدتی روز است خان…

بی تردید با آشنایی با علل لجاجت می توان مسیر درمان آن را هموار کرد. به طور کلی علل لجاجت گاهی ریشه در فرد لجوج دارد و گاهی ریشه در فرد مقابل و گاهی در هر دو. اما این علل می تواند یک یا چند تا از عوامل…

حوادث ناگوار و حتی جنایت های دهشتناک این چند وقت اخیر مانند سیل، زلزله، قتل و کشتار مسلمانان و جنگ و خونریزی در نقاط مختلف جهان و اتفاقات اخیری که در یک سال گذشته رخ داده است، موجب شده که هر از گاهی د…

در مورد یاد شده کینه به دل داشتن کار درستی نیست و گناه محسوب می‌شود. باید سعی شود هرطوری شده مشکل حل شود و نسبت به رفتارها و تهمت‌ها عفو را پیشه‌ خویش قرار داد. زیرا عفو و گذشت خصلت انسان‌های شایسته ا…

روانشناسی جوانان سرکش

حوادث ناگوار و حتی جنایت های دهشتناک این چند وقت اخیر مانند سیل، زلزله، قتل و کشتار مسلمانان و جنگ و خونریزی در نقاط مختلف جهان و اتفاقات اخیری که در یک سال گذشته رخ داده است، موجب شده که هر از گاهی د…

در مورد یاد شده کینه به دل داشتن کار درستی نیست و گناه محسوب می‌شود. باید سعی شود هرطوری شده مشکل حل شود و نسبت به رفتارها و تهمت‌ها عفو را پیشه‌ خویش قرار داد. زیرا عفو و گذشت خصلت انسان‌های شایسته ا…

بی تردید با آشنایی با علل لجاجت می توان مسیر درمان آن را هموار کرد. به طور کلی علل لجاجت گاهی ریشه در فرد لجوج دارد و گاهی ریشه در فرد مقابل و گاهی در هر دو. اما این علل می تواند یک یا چند تا از عوامل…

دوستی با جن های مسلمان و استفاده از آنها
آیا می توان با جن های مسلمان دوست شد و آنها را بعنوان استاد برای درمان بیماریها استفاده کرد؟

در عقیده اسلامی جن موجودی است مختار، مکلف، مخلوق از آتش،…

دعا برای باطل کردن سحراگر کسی زبان بند شده باشد آیا دعایی برا ی باطل کردنش وجود دارد؟ 2-اگردختری خوا ستگارهایی دا شته با شد ولی این خوا ستگارها نتوانند بیا ن کنند انهم بمدت 10 سا ل ودختر هم یک دختر مذ…

چرا پدر بخاطر کشتن فرزندش قصاص نمی شود؟شنیده ام اگر پدری فرزندش را بکشد قصاص نخواهد شد آیا این امر درست است و اگر چنین است علت آن چیست؟
بله یکی از شرائط قصاص آن است که قاتل پدر مقتول نباشد، حتی اگر پ…

جستجو در سایت


فرزند نوجوانش بیشتر علاقه دارد به سر و ظاهرش برسد
تا کتاب بخواند یا کاری جدی کند؛ هیچ ابایی ندارد که به دیگران بگوید که به
کتاب خواندن علاقه ندارد. اصلا نگرانی از نه گفتن به درخواست هایی که مورد
علاقه اش نیست ندارد؛ در این مورد هیچ کس استثنا نیست حتی در مورد بزرگترهای
فامیل هم خیلی خود را درگیر احترام به بزرگترها و سنت ها نمی داند.
ترجیح می دهد حتی اگر والدینش و فامیل ناراحت شوند وقتش را با دوستانش بگذارند
تا با خانواده. مادر وقتی با دیگر والدین همکلاسی های فرزندش حرف می زند متوجه
می شود، آنها هم تقریبا با همین مشکلات دسته و پنجه نرم می کنند.
واقعا چه اتفاقی افتاده که کودکان و نوجوانان این نسل با نسل های قبل این قدر
تفاوت دارند.

مهدی ملک محمد، روانشناس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید: هر
نسلی با نسل پیش از خود تفاوت هایی در حوزه هایی از نظر شکلی و محتوایی دارد که
به آن تفاوت نسلی می گویند.
او می افزاید: واقعیت این است که در حال حاضر تفاوت نسل نو (نوجوانان) با
نوجوانان نسل گذشته تفاوت زیادی دارند یعنی تفاوتی که فرزندم با من دارد با
تفاوت بین پدرم و من بسیار زیاد است.
به گفته وی این تفاوت به خصوص در حوزه محتوایی یعنی نگرش و جهان بینی بسیار
زیاد است. یعنی نگرش و جهان بینی نوجوانان کنونی با والدینشان بسیار تفاوت
دارد.
این روانشناس علت این موضوع را تغییرات بسیار عمیق به طور عام در 30 سال گذشته
و به طور اخص در 10 ساله گذشته و در حوزه های فکری و زندگی مدرن می داند و می
گوید: در این دوران در حوزه تکنولوژی، سیاست و اقتصاد کشور و جامعه تغییرات
زیادی شده است و حضور تلفن های همراه و همچنین گسترش شبکه های مجازی شکل و
محتوای زندگی ما را تغییر داده است.


روانشناسی جوانان سرکش

اگر والدین متوجه شدند که
ممکن است یکی از فرزندانشان بفردی کاملا سرکش تبدیل شود ، چه باید بکنند ؟ برای
پاسخ به این پرسش ، ابتدا باید این مطلب را درک کنیم که سرکشی چیست ؟ بطور ساده
، فرد سرکش کسی است که عمدا و دائما از اطاعت از یک مقام بالاتر ، خودداری می
کند یا با آن مخالفت می کند و یا آنرا حتی به مبارزه می طلبد . البته ، باید به
این مَثَل هم توجه کرد که می گوید : « حماقت در دل طفل بسته شده است . » بهمین
دلیل برای همه فرزندان پیش می آید که با والدین خود و یا هر مقام دیگری مخالفت
کنند .

این امر به ویژه در مورد
دوران نوجوانی که همراه با تحولات جسمی و عاطفی است صادق  می باشد . هر نوع
تغییری در زندگی فرد مولد فشار روحی است و دوران نوجوانی سراسر تغییر است . پسر
یا دختر نوجوان شما از دوران کودکی قدم به دوران بلوغ می گذارد . بهمین دلیل ،
در طی سالهای نوجوانی برخی از والدین و فرزندان با یکدیگر اختلاف پیدا می کنند
. اغلب اوقات والدین از روی غریزه میخواهند این روند را کُند کنند ، در حالی که
نوجوانان میخواهند به آن سرعت دهند .

نوجوان سرکش به معیارهای
والدین خود پشت می کند . اما بخاطر داشته باشید برای اینکه کسی را سرکش بنامیم
تنها چند مورد مخالفت کافی نیست . در مورد برخی از موضوعات  اجتماعی یا روحانی
، برخی از نوجوانان ممکن است در ابتدا علاقه ای در این مورد از خود نشان ندهند
و اصلا علاقه ای به مذهب و روحانیت نداشته باشند ، اما ممکن است که سرکش نباشند
. از این رو شما به عنوان والدین نباید فورا  نوجوان خود را در زمره  گروه سرکش
بدانید .

 

ملک محمد ادامه می دهد: در ایران سن 12 تا 18 سال دوره نوجوانی تلقی می شود،
پدیده آموزش برای نوجوانان به آموزش نامرئی و آموزش مرئی (مدارس) تقسیم می شود.
وی اضافه می کند: آموزش مرئی به آموزشی اطلاق می شود که از سوی مدارس و به صورت
مستقیم از سوی والدین به فرزندانشان داده می شود، اما آموزش نامرئی به آموزشی
گفته می شود که نوجوانان از همسالان، شبکه های مجازی و البته در بی خبری والدین
دریافت می کنند.
این روان درمانگر افزود: نوجوانان در گذشته از دوستان صمیمی شان آن هم به صورت
محدود و درگوشی آموزش های نامرئی را فرا می گرفتند؛ اما امروز میزان این آموزش
به خاطر وجود فضای مجازی و امکاناتی چون اینستاگرام افزایش عجیبی پیدا کرده
است.
او می گوید: نوجوانان در فضای مجازی بدون هیچ محدودیتی با جهانی گسترده در
ارتباط هستند و در هر لحظه بدون هیچ محدودیتی می توانند با بیش از هزار نفر
تشریک تجربه کنند و این در حالی است که ما هیچ کاری برای ساماندهی وضع موجود
انجام نداده ایم و فقط تسلیم فضای آموزش نامرئی شدیم.
وی با اشاره به سطح پایین کیفی مدارس در کشور می کند: آن قدر مدارس کشور با
هزاران دلایل غیر از مسائل آموزشی درگیری دارند که نمی توانند در حوزه های
آموزشی کیفیت بهتری پیدا کنند.
این روانشناس می افزاید: مشکل فقط به کیفیت پایین مدارس محدود نمی شود. والدین
نیز که یکی از منابع آموزش فرزندانشان هستند به دلیل مشکلات اقتصادی وقت کافی
برای آنها نمی گذارند چون مجبور هستند بیشتر وقتشان را به کار و کسب درآمد
اختصاص دهند.
وی رسانه رسمی را یکی از منابع آموزش مرئی برای نوجوانان می داند و اضافه می
کند: امروزه در این حوزه مشکلات زیادی داریم؛ به صورت قاطع می توانم بگویم
برنامه های تلویزیونی ما بیش از برنامه های شبکه های ماهواره می تواند برای
افراد مشکلات روانشناختی ایجاد کند.
ملک محمد به سریال پدر که این روزها از شبکه دوم سیما پخش می شود اشاره می کند
و می افزاید: پخش این سریال که بدون هیچ هشداری پخش می شود سبب بروز نگرانی و
استرس برای کودکان و نوجوانان می شود.
او اضافه می کند: در حالی که جذابیت و کاربری منابع آموزش مرئی در کشور در
شرایط خوبی قرار ندارد. شبکه های مجازی با داشتن گرافیک جذاب و محتوای قوی گوی
رقابت را از دیگران ربوده اند.
به گفته وی، اطلاعاتی که شبکه های مجازی به نوجوانان و جوانان می دهند هیچ
نسبتی با اطلاعات که منابع آموزشی رسمی به آنان می دهند ندارند و در عین حال
بسیار جذاب هستند و در واقع نسل جدید در فضای جذاب رسانه های جدید بدون اینکه
آموزشی دیده باشند، قرار می گیرند و تحت تأثیر هستند.
وی می گید: شرایط پیش آمده برای نوجوانان به خاطر آموزش از منابع نامرئی هویت
منسجم آنان را تحت تأثیر دوران نوجوانی زمان شکل گیری هویت در میان افراد است.
این روان درمانگر می افزاید: در دوران نوجوانی فرد چگونگی رابطه اش با ملیت،
والدین، جامعه، دین و مذهب را تعیین می کند حالا در شرایط کنونی و با وجود
اطلاعات و آگاهی های متناقص، نوجوان نمی تواند هویت درستی داشته باشد.
او می گوید: در شرایط کنونی شاهد هستیم روزی نوجوان رفتارهای مذهبی انجام می
دهد و روز بعد همان نوجوان رفتاری متفاوت نشان می دهد. هویت نوجوان امروز مملو
از سردرگمی، ناقص و شکل نگرفته است و والدین نیز دچار آشفتگی از این وضعیت
هستند، چون نمی دانند منشا و دلیل رفتارهای فرزندشان چیست و واکنش های سرآسیمه،
پرخاشگرانه و منفعلانه بروز می دهند.
این روان درمانگر تاکید می کند: از والدین می خواهیم که رفتار قاطعانه در تربیت
فرزندشان داشته باشند. بسیاری رفتار قاطعانه را با برخورد های پرخاشگرایانه و
جست و جو در زندگی خصوصی فرزند اشتباه می گیرند، رفتار قاطعانه والدین باید با
در نظر گرفتن نقش و جایگاه تک تک افراد خانواده باشد.


۱. کودکان و
نوجوانان ناسازگار اغلب مشکلاتی را برای خود و اطرافیان ایجاد می‌کنند. در
حقیقت آنان نمی‌دانند که چگونه به اهداف خود دست یابند. افکار اشتباه کودکان و
نوجوانان باعث بدرفتاری آنان می‌شود. اگر به‌جای بدرفتاری متقابل با فرزندان به
افکار نادرست‌اش توجه کنیم او اصلاح می‌شود.

2. بهترین
راه تشویق کودک یا نوجوان آن است که وقتی را برای او اختصاص دهیم. بسیاری از
معلمان که مدت کوتاهی با کودک ناسازگار همراهی کرده‌اند شاهد تغییرات عمده در
رفتار او بوده‌اند.

3. با تشویق کودک یا نوجوان او احساس وابستگی می‌کند و
انگیزهٔ بدرفتاری او از بین می‌رود. به‌جای اهمیت دادن به اشتباهات نوجوان
رفتارهای مثبت او را تشویق کنید.

4. پس از
بازگشت فرزندان از مدرسه یا در اوقات فراغت در مورد رویدادهای روزانه سئوال
کنید تا در شادترین و غم‌انگیزترین لحظات او شریک باشید. شما از آنچه که از
فرزندتان می‌آموزید متعجب خواهید شد.

5. کارهای مهم و باارزش را به فرزندان محول کنید. متأسفانه
بسیاری از والدین و معلمان کارهائی را که کودکان و نوجوانان می‌توانند انجام
دهند خودشان برعهده می‌گیرند. اگر کودکان و نوجوانان در فعالیت‌های مختلف شرکت
کنند احساس وابستگی می‌کنند.

6. در جلسه
بحث و گفتگو در کلاس با جمع خانواده با احترام و همکاری مشکلاتی را حل کنید. در
این جلسات، جو توأم با محبت و احترام ایجاد می‌شود و کودک و نوجوان مهارت‌های
اجتماعی، مسئولیت‌پذیری و همکاری را فرا می‌گیرد.

7. با کمک
همهٔ اعضای خانواده تصمیم‌گیری و کارهای مهم را بین همه تقسیم کنید. هر یک از
وظایف مختلف هفته را بر روی کاغذ جداگانه‌ای یادداشت کنید و داخل جعبه‌ای
بیندازید تا هر کس کاغذی را بردارد. در این صورت همیشه یک نفر کار ثابت و مشخص
انجام نمی‌دهد.

با تشویق کودکان و نوجوانان به شرکت در تصمیم‌گیری‌های کلاس، انگیزه و علاقه
آنان افزایش می‌یابد.

8. به
فرزندان مسائل مختلف را کامل آموزش دهید. اگر به فرزندتان می‌گوئید آشپزخانه را
تمیز کند، وظایف او را کامل شرح دهید. شاید او فکر کند فقط باید ظرف‌ها را در
جاظرفی بگذارد. والدین و دبیران می‌توانند، بپرسند و می‌دانی ازت چه انتظاری
دارم؟

9. سرمشق
فرزندان باشید و به آنان احترام بگذارید. مهربانی نشانهٔ احترام به کودک و
قاطعیت نشانهٔ احترام به خود می‌باشد. اما این امر در هنگام دعوا و اختلاف
چندان آسان نیست. از این رو به توصیه‌های بعدی توجه کنید.

10. در مواردی تنبیه برای تغییر رفتار نادرست کودک و نوجوان
مؤثر است. اگر رفتارهای منفی نظیر لجبازی و خشونت در درازمدت در کودک و نوجوان
مشاهده می‌شود باید تشخیص داد که تنبیه در اصلاح رفتار او مؤثر است یا تشویق.

11. وقتی که
عصبانی می‌شوید و با فرزندان دعوا می‌کنید، مشکلی حل نمی‌شود. به فرزندان آموزش
دهید مدتی را برای آرامش اختصاص دهند و در هنگام دعوا شما و فرزندتان همدیگر را
ترک کنید و به اتاق جداگانه‌ای بروید. کاری انجام دهید تا آرام شوید، سپس با
گفتگو مشکلتان را حل کنید.

12. در
جلسات خانوادگی یا کلاس درس از سه عامل ارتباط، احترام و منطق استفاده کنید.

13. اگر
فرزندان ناراحت و عصبی هستند، فرصتی فراهم کنید که افکار منفی را کنار بگذارند
تا احساس خوبی نسبت به‌خود داشته باشند. به آنان بیاموزید زمانی را برای اصلاح
رفتار نادرست خود یا کاهش عصبانیت اختصاص دهند.

14. به
فرزندان آموزش دهید که اشتباهات فرصت خوبی را برای یادگیری فراهم می‌کنند
ومی‌توان از آن‌ها درس عبرت گرفت. بهترین راه آموزش این امر آن است که خودتان
سرمشق آنان باشید. وقتی که اشتباه می‌کنید:

– اشتباه‌تان را تشخیص دهید ولی احساس خوبی نسبت به‌خود داشته باشید.
– به خود بگوئید این بار اشتباه شد، ولی من که نمی‌خواستم این طور شود.
– به‌جای سرزنش خود به فکر حل مشکل باشید.

15. شوخ‌طبع باشید. در خانه و مدرسه با تعریف مسائل جالب و
خنده‌دار شادی را برای کودکان و نوجوانان به ارمغان آورید.

16. محبت و احترام خود را به فرزندان نشان دهید. به فرزندتان
بگوئید تو برای من مهم هستی. من نگران این مسئله هستم. می‌توانی کمکم کنی راه
حلی برای آن پیدا کنم؟

 



بخش مشاوره و پرسش و پاسخ

شناسه کاربری 

رمز عبور             

روانشناسی جوانان سرکش


  

عضویت در سایت


دسته بندی مطالب

مطالب روابط جنسی و زناشویی

مطالب دوران قبل از ازدواج

مطالب پزشکی و سلامت

مطالب تربیت فرزندان

مطالب احکام شرعی

مطالب روانشناسی

مطالب اجتماعی

مطالب صوتی

ویدئو

خدمات عمومی


 


 افراد آنلاین :


20687


بازدید امروز:


49766


بازدید دیروز:


225347434


آمار کل:

مشاوره
ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و
معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این
سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

مشکل در عملکرد سیستم


بازگشت به صفحه اصلی

روانشناسی جوانان سرکش
روانشناسی جوانان سرکش
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *