روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

 
helpkade
روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی
روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

مجله مبلمان، دکوراسیون و معماری داخلی

نکات مهم طراحی دکوراسیون داخلی که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها کرد [اینفوگرافیک]

ترفندهای اتاق خواب کوچک برای استفاده بهینه از فضای کم

کوسن مبل خلاقانه با شال و روسری در عرض چند ثانیه! + ویدئو

نکات مهم برای خرید لوستر را می دانید؟ بررسی 7 نکته مهم برای خرید لوستر روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

راهنمای کامل انتخاب پارچه مبلی به همراه مهمترین نکات

مبل مناسب خانه های کوچک و دکوراسیون منزل نقلی و جمع و جور

راهنمای کامل انتخاب پارچه مبلی به همراه مهمترین نکات

مبل مناسب خانه های کوچک و دکوراسیون منزل نقلی و جمع و جور

50 مدل مبل لوکس و منحصر به فرد برای خانه های لوکس ایرانی

عبارت رنگ در دکوراسیون داخلی یک دنیا صحبت علمی و عملی در خود نهفته که ما نیز سعی نموده‌ایم با ذکر اصول و قواعد آن شما را در مسیر دست یابی به دانش طراحی و چیدمان یاری رسانیم. با توکامگ و نقش و تاثیر رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی با ما همراه باشید.

رنگ در زندگی واقعی ما وجود خارجی ندارد. این تنها اثر امواج الکترومغناطیسی ثبت شده به دست مغز و چشمان ماست که باعث تعریف ساختار رنگ و نام گذاری آن‌ها شده است. با این وجود رنگ‌ها در زندگی ما نقش پر زنگ و بعضاً بسیار موثری را ایفا می‌کنند و ما بدون توجه به آن‌ها و همین طور عدم استفاده از آن‌ها دچار مشکلات عدیده‌ای در زندگی شخصی و اجتماعی خود می‌شویم. رنگ‌ها باعث پدیدار شدن احساسات، خلق و خو شده و همین موضوع دلیل محکمی شده است تا طراحان و معماران و مالکان فضا (خانه یا اداره) به فکر ایجاد تنوع، به روز نگه داشتن مداوم و تولید خلاقیت برای تغییری دیگر بیافتند.

 

رنگ که عنصری ترکیبی از نور است به وسیله هر یک از امواجش حسی را پدید می‌آورد. شور و حرارت، انرژی، خوشحالی، رمز و راز، و … با درک تئوری رنگ شما می‌توانید محلی که با خلق و خوی شما هماهنگ است را ایجاد کنید. توجه به این نکته نیز لازم است که هر رنگ بر روی افراد مختلف خاصیت‌های متفاوتی از خود بروز می‌دهد. دلیل این موضوع به عواملی چون جنسیت، سن، نژاد، فرهنگ و تجارب زندگی شخص وابسته است. هر چند همیشه انسان‌ها به رنگ‌ها واکنش نشان می‌دهند، نوع واکنش و رنگ مهم نیست؛ بلکه اثر گذاری آن ملاک است.

در این جا ما به استفاده از تئوری رنگ‌ها می‌پردازیم و سپس از نظر روانشناسی رنگ هشت رنگ پر کاربرد را به همراه فیزیولوژی مؤثر بر فضای خانه بررسی خواهیم کرد. در گام بعدی بنا بر دسته بندی محیطی رنگ‌هایی را پیشنهاد خواهیم داد که به همراه رنگ مکمل خود مقدمه شروع حرفه‌ای در امر طراحی دکوراسیون است و در انتها نیز با معرفی نقش‌های هر یک از رنگ‌ها به تشریح عملکرد و خاصیت آن‌ها می‌پردازیم.

 

در ابتدا به بررسی رنگ‌ها و فیزیولوژی یا همان تأثیر گذاری بر روی انسان می‌پردازیم:

قرمز رنگی از دل آتش، اشتیاق، خطر و قدرت است. این رنگ جسورانه و تحریک کننده بوده و ملاک سنی خاصی برای آن تعریف نمی‌شود. قرمز رنگی گرما بخش و هیجان آور است که باعث نزدیکی اشخاص به یکدیگر می‌گردد، ولی از طرفی باید دقت کنید که استفاده بیش از حد از رنگ قرمز در فضای خانه کاملاً اشتباه بوده و موجب خروج فضا از حالت نرمال می‌شود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی تهییج و تحریک بوده و رنگی اشتهاآور نیز به شمار می‌رود. به همین دلیل شاهد استفاده از آن در بسیاری از رستوران‌ها و فست فودها هستیم.

 

از لحاظ بررسی رفتاری افرادی که عاشق رنگ قرمز هستند اما خشونت و تکاپوی این رنگ را بر نمی‌تابند، می‌توانند رنگ نارنجی را به جای آن برگزینند. رنگی مفرح، دارای انرژی، گرما بخش و ایده آل برای کودکان. نارنجی را به عنوان یک رنگ در دکوراسیون داخلی خود راه ندهید؛ بله او را یک شخصیت شجاع و مهربان به خانه دعوت کنید! وجود این رنگ میان افراد حس دوستی را افزایش داده و باعث استحکام روابط می‌شود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی نشاط و انرژی است.

 

برای شناخت محتوای کلی و فهم عمیق از به کارگیری رنگ در دکوراسیون، علاوه بر مطالعه منابع معتبر و دقیق نیاز به بررسی میدانی و تجربی نیز احساس می‌شود. نتایج این بررسی‌ها است که به گفته‌ها و تحقیق شده‌ها اعتبار می‌بخشد. با توجه به روانشناسی رنگ در طراحی داخلی، رنگ زرد رفاه، همدردی، گرما، تعهد و حتی بزهکاری را به نمایش می‌گذارد. این رنگ هشدارگونه که اغلب موارد مورد قهر افراد جامعه است، توسط مجموعه‌ها برای تأثیرگذاری روی اذهان عمومی به کار گرفته می‌شود. اما اگر افراد می‌دانستند که یک فضایی که با رنگ زرد پوشیده شده باشد فضایی شاد و دوستانه را به وجود خواهد آورد، مطمئناً نگاه دیگری به این رنگ فراموش شده خواهند داشت. اجتناب از استفاده افراطی از این رنگ توصیه نمی‌شود؛ چرا که احساسات را کاملاً متأثر از خود کرده و جو را به سرعت تحریک می‌نماید.

 

رنگ آبی یکی از رنگ‌های مهم در طراحی داخلی دکوراسیون و تئوری رنگ‌ها است که عمیقاً بر روی ذهن انسان اثر می‌گذارد. به همین دلیل است که آبی را جزء بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب می‌دانند. این رنگ که در خود آرامش و صلح طلبی را به دنبال دارد یک شروع احساسی برای تغییر دکور در خانه است و آرامش بخش بودن را در مقیاس بالایی با خود وارد می‌کند. سردی و سکون این رنگ در فضای حمام یا سرویس بهداشتی رنگی شایسته بوده و از نظر بالا بردن کیفیت بهداشتی محیط نیز اثر مثبتی به همراه دارد. برای تکمیل این رنگ بهتر است از رنگ سفید و زرد کمک بخواهید تا نگرانی بابت تکامل رنگ‌ها در فضای خانه نداشته باشید. مراقب باشید استفاده افراطی و بیش از حد از رنگ آبی اثرات سویی بر ذهن شما خواهد داشت که افسردگی یکی از ین عوارض خواهد بود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی صلح طلبی است.

 

سبز، رنگی که از طبیعت الهام گرفته و سرشار از بکر بودن است. رنگ در دکوراسیون داخلی وقتی به سبز ختم می‌شود امید را به زندگی، موفقیت را به کار و رشد را در توانایی‌ها با شما همراه خواهد کرد. رنگ سبز  که رنگی بسیار دوست داشتنی و جذاب است نکته مهمی را همواره با خود یدک می‌کشد و آن تطبیق سریع و هماهنگی بالا با سایر رنگ‌ها است. به نظر می‌رسد این رنگ به همراه سفید بهترین رنگ برای فضاهایی چون اتاق پذیرایی، اتاق خواب و یا محل کار است که می‌توان آن را به کار گرفت. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی طروات و تازگی است.

 

بنفش، که به عنوان رنگ سال 97 نیز انتخاب شده است، در همراهی با رنگ‌های دیگر به خوبی همراه می‌شود. شما می‌توانید این رنگ را در کنار جواهرات به کار ببرید و یا با رنگ‌هایی مانند رنگ‌های خنثی یک جا کنار هم قرار دهید. این رنگ جز رنگ‌های ایده آل برای دخترها است. این رنگ را برای اتاق دخترها هدیه دهید تا محبت را در حقشان کامل کرده باشید. اثرات روان شناختی به کارگیری رنگ بنفش در دکوراسیون به منظور ایجاد یک فضای قابل ستایش کاملاً طبیعی و مورد احترام است، نگاه‌های شایسته و چشم نواز در پی این رنگ کم نیست؛ چرا که این رنگ را می‌توان یک رنگ سلطنتی نامید. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی لوکس بودن است.

 

سیاه با ناملایمتی‌ها همراه است. رنگی که همراه با مرگ ظاهر شده و در هنگام غم پدیدار می‌شود. هر چند همین رنگ دارای حکمتی است که با آن تشخص و احترام همساز بوده و هست. سیاه به عنوان رنگ در دکوراسیون داخلی و تئوری رنگ‌ها همیشه در یک فضای محدود و بسته به کار گرفته می‌شود و با رنگ‌های متضاد بسیار به کاربرده می‌شود. با استفاده درست از این رنگ می‌توانید هنر عمق و ظرافت را در جای جای طراحی خود به رخ بکشید. اگر رنگ مشکی را دوست ندارید، نزدیک آن نشوید؛ چرا که نیروی دافعه آن به اطرافیان شما نیز منتقل می‌شود. مشکی و طلایی جز رنگ‌هایی محسوب می‌شود که لوکس بودن را به دیگران گوشزد می‌کنند، اما ترکیب و تنظیم این دو رنگ و نحوه به کار گیری آن کاری بسیار دشوار است. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی غم و جذبه است.

 

این رنگ که نماد صلح و تازگی است و شفافیت و پاکی را عیان می‌سازد، در به کار گرفته شدن در طراحی‌های امروزی و مدرن طرفداران بی شماری دارد و تئوری رنگ‌ها را متأثر از خود می‌داند؛ چرا که همه رنگی‌ها طیفی از انتشار نور سفید هستند. جوانی و تجربه، خلوص و پاکدامنی و بی گناهی و امنیت جز خصلت‌هایی هستند که این رنگ در خود محفوظ داشته است. رنگ سفید فضاهای کوچک را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد و اتاق‌ها را تازه‌تر و سرحال‌تر به نمایش در می‌آورد.

این رنگ با تمام رنگ‌ها به آسانی همراه و ترکیب می‌شود و نگرانی‌های شما را در این زمینه کاملاً و به خوبی پاسخ گو است. با رنگ سفید به مبارزه با محیط‌های بسته و ترد شده بروید تا زیباییشان را به آن محل بازگردانید. زیاده روی در استفاده از رنگ سفید سردی محض و بی روحی محیط را نیز به همراه خواهد داشت. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی پاکی و ثبات است.

 

اکنون که رنگ‌های اصلی را برای شما با توضیح مختصری بیان نمودیم نوبت شماست که با توجه به شناخت از شخصیت و روحیات درونی خودتان رنگ یا رنگ‌هایی را برای به کار گیری در دکوراسیون داخلی خانه خود انتخاب کنید. انتخابی بر پایه احساسات که نمود و برگردان شخصیت شما خواهد بود و جنبه‌های خاموش و کم رنگ شما را بیش از پیش نمایان خواهد کرد. در کنار همه این توضیحات موارد زیر را نیز باید در نظر گرفت:

در ایران از گذشته علاقه به هنر و زیبایی در تمام متن زندگی ایرانیان نمود داشته است. به طوری که از به کار گیری هنرشان در ظروف غذا خوری گرفته تا نقش نگاری بر سرای خانه، هر کدام بازگو کننده این موضوع است.

این موضوع در عصر حاضر نیز هنر و دست مایه‌های آن در بطن خود جای داده، اما نسبت به گذشته کم رنگ‌تر شده، علت این امر حرکت زندگی‌ها به سمت ماشینی شدن و فاصله گرفتن از اصول سنتی نیکان ما است. در بحث تک رنگ بودن خانه این مطلب مصداق عینی پیدا می‌کند هر چند موارد استثنا نیز موجود است. به علت بالا رفتن هزینه‌ها و تزییناتی شدن به کارگیری هنر و مشتقات آن در خانه بسیاری از افراد تمایل کافی به اجرای این امر نداشته و یا حداقل آن را اجرا می‌کنند، نمونه‌های این عدم اجرا در دیوارهای ساده آپارتمان‌ها، پنجره‌های تک رنگ و ساده و بی روح و عدم توسعه فضای سبز ساختمانی مبین این موضوع است. از آنجا که زندگی‌های امروزی به سمت سبک‌های مدرن حرکت می‌کنند، زیبایی‌های قدیم در حال فراموش شدن هستند. در گذشته تک رنگ بودن بی معنی بود؛ چرا که پنجره‌های اوروسی از صبح هنگام و با تابش اولین اشعه‌های نور یک رنگین کمان زیبا را مهمان خانه‌ها می‌کردند.

 

پنجره‌های اوروسی به پنجره‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از تکه‌های رنگی شیشه‌ای منظم در قاب خود یک جلوه از تمام رنگ‌ها را به نمایش می‌گذارند. اروسی‌ها با فیلتر کردن اشعه‌های مختلف نور، تعادل تابشی در خانه را نیز برقرار می‌کرده‌اند.

اما امروزه با استفاده از پنجره‌های دوجداره و بسیار معمولی، یکی از شاخصه‌های ساده ولی پرکاربرد در زیباسازی منازل از دور خارج شده است. نمونه دیگر را در استفاده از فرش‌های دست بافتی که در خود منازل بافته می‌شد و به کار گرفته می‌شد می‌توان یافت. فرش‌هایی که سرخی انار گونه آن رنگ‌های گرم و پر حرارت  را با استانداردترین حالت ممکن برای تهییج فضا در خود نهفته بودند. اما امروز ما با فرش‌های مدرن و یا کف‌پوش‌های تک رنگ، خانه را از این نعمات هنری بی دریغ گذاشته‌ایم.روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

این داستان برای نمای ظاهری ساختمان‌ها نیز در حال تکرار است. نماهای رومی سنگی امروز شهرها را به سال‌های دور تاریخ می‌برد که سردی و بی روحی را در پی خود به ارمغان خواهد آورد و با آسمان خراش‌های شیشه‌ای شهر را به محاصره در می‌آورند، اما در گذشته خانه‌ها پوشیده از پوشش‌های گیاهی بود که از در و دیوار خانه به سمت خیابان حرکت می‌کردند و علاوه بر نمای درونی حیاط خانه محیط بیرونی را نیز از وجود خود متأثر می‌کردند.

اگر به صورت تفکیکی به بررسی این موضوع بپردازیم در خانه‌های امروزی، اتاق خواب، اتاق کار، آشپزخانه، نشیمن‌ها و سایر بخش‌ها از این بحث (تک رنگ شدن فضا) بی نصیب نمانده و تأثیر مدرنیته بر آن مشهود شده است؛ تا به اینجا متن تک رنگی خانه نوعی نقد به این موضوع پیش رفت دلیل این امر نیز گذشته پربار ما در تاریخ است، اما از مزایای آن نیز باید گفت که برای زندگی‌های مدرن، مجردی و بعضاً لوکس این تک رنگی یک نوع ترند محسوب شده و اگر بنای دکوراسیون خود را بر حرکت در مسیر تکنولوژی‌های امروزی بنا کرده‌اید، گزینه‌ای مناسب به نظر می‌رسد، ست کردن رنگ‌ها با یک دیگر و پیش از آن انتخاب بهترین رنگ برای استفاده در محیط مهم‌ترین کارهایی است که باید به آن توجه کرد.

این نوع چیدمان، طراحی و رنگ آمیزی که در گذشته مرسوم بود و نمونه‌های آن که در متن فوق آمده است، کمتر در معماری و طراحی داخلی دکوراسیونی دیده می‌شود. با توضیح مختصری در مورد ویژگی‌های این نوع خانه‌ها این مقاله را به پایان می‌رسانیم.

بهترین راه در طراحی خانه‌ها استفاده از چند رنگ مکمل در محیط خانه است تا مواردی چون عدم تکرار و در پی آن خستگی روحی به سراغ شما و اعضای خانوادتان نیاید. رنگ‌های شاد، که پیش بینی می‌شود رنگ سال ۹۸ نیز جزء همین رنگ‌ها باشد، برای اتاق و محل حضور کودکان باعث رشد و افزایش فعالیت‌های ذهنی آن‌ها می‌شود و شادی درونی برایشان ایجاد می‌کند. رنگ‌های روشن متنوع نیز در کنار هم بزرگسالان را سرحال کرده و موجب افزایش انرژی‌های روحی و روانی آن‌ها می‌گردد. با این شرایط است که وجود خانه‌های چند رنگ به شما توصیه می‌شود. رنگین کمان خانه‌های خود را هر چه سریع‌تر به خانه‌تان دعوت کنید.

 

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل تاثیر و نقش رنگ ها در دکوراسیون داخلی خانه‌ها بررسی کرده و مدل‌ها و نمونه‌هایی از رنگ‌های مختلف در خانه و تاثیری که از نظر روانشناختی می‌توانند بر افراد داشته باشند را وارسی کنیم. نظر شما در مورد رنگ‌ها چیست؟ ترجیح می‌دهید از چه نوعی رنگی در منزل خود استفاده کنید؟

به این مطلب امتیاز بدهید: (28 رای, امتیاز: 3٫82 از 5)
Loading…

به نوشتن خیلی علاقه دارم، قلم که دست می گیرم دنیام عوض میشه
برای دکوراسیون نوشتن رو دوست دارم چرا که دارم برای سبک زندگی مردمم می نویسم…

مطلب قبلی

کوسن مبل قهوه ای باید چگونه باشد؟ مدل، رنگ و ویژگی

مطلب بعدی

مدل پرده جدید اتاق خواب ؛ ۲۰ مدل جدید که اتاق شما را شیک تر می‌کنند

رنگ پیشنهادی برای اتاق پذیرایی ؛ 30 مدل رنگ آمیزی پذیرایی

رنگ مناسب اتاق نشیمن چه رنگی است؟

رنگ اتاق مطالعه باید چگونه باشد؟ مناسب‌ترین رنگ ها برای اتاق مطالعه

مدل رنگ آمیزی اتاق نشیمن و ایده‌های خلاقانه و ساده

رنگای خوشگل بودن. دستتون درد نکنه برای معرفی تاثیر رنگ ها در خونه و دکوراسیون و چیدمان

سلام و درود خدمت شما دوست عزیز.
سپاس از شما بابت لطف و توجهتون نسبت به مطالب توکامگ ?

مطلب شما بسیار جامع و کامل بود

سپاس از لطف و توجه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای انکه دفعات بعذی اطلاعات خود را وارد نکنید. اجازه استفاده از کوکی را میدهید؟

خوش آمدید، به حساب کاربری خود وارد شوید.

رمز عبور خود را بازیابی کنید.

رمز عبور برایتان ایمیل شد.

استفاده از رنگ های مختلف در دکوراسیون خانه موجب انتقال احساسات مختلف به فرد میشود. هر رنگ تأثیر فیزیکی و روحی خاصی را بر روی بیننده می گذارد و افراد واکنش های متفاوتی نسبت به رنگ های مختلف از خود نشان می دهند. آشنایی با تاثیر رنگ‌ها و استفاده از آن‌ در جای مناسب یکی از اصلی‌ترین نکات در دکوراسیون داخلی است. ترکیب درست و زیبای رنگ ها تاثیر زیادی در دکوراسیون منزل و زیبایی آن خواهد داشت. هر رنگ تاثیرات روانی ویژه ای را روی روحیه افراد می گذارد. در طراحی دکوراسیون منزل، انتخاب رنگ برای دیوارها، سقف و وسایل منزل از لحاظ روان شناسی بسیار مهم است. زیبایی و تاثیر روانی از فاکتورهای مهم در انتخاب رنگ برای وسایل منزل و بخش ها مختلف آن است و هر رنگ نشانه ای را به منزل شما می دهد.

 

رنگ ها به دو دسته گرم و سرد تقسیم می شوند رنگ‌های گرم و سرد : انواع رنگ‌های قرمز، زرد و نارنجی در چرخه رنگ، گرم هستند و با افزایش آدرنالین موجب بالا رفتن فشار خون، افزایش تنفس و در نهایت افزایش درجه حرارت و احساس گرما می‌شوند. رنگ‌های پررنگ‌تر احساس بیشتری ایجاد می‌کنند.رنگ‌های سبز و آبی در چرخه رنگ سردند، ضربان قلب را کم کرده، ماهیچه‌ها را ریلکس و دمای بدن را پایین می‌آورند و حس سرما می‌دهند.  رنگ ها در دکوراسیون داخلی به سه روش اساسی عمل می کنند: فعال، غیر فعال و خنثی. شما به راحتی می توانید رنگ هر اتاق را با خواست خودتان، سلیقه تان، و استفاده تان از اتاق تطبیق دهید. رنگ های روشن، پر نوری و گستردگی را دارا هستند و ترکیب اتاق ها به نظر بزرگ تر و روشن تر می آید. رنگ های تیره پیچیده و گرم هستند؛ آنها اتاق های بزرگ را با ظاهری صمیمی تر ارائه می دهند.

 

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

 

نقش رنگ آبی در دکوراسیون داخلی

رنگ آبی در دکوراسیون منزل می تواند آرامش بخش باشد .رنگ آبی در دکوراسیون در ترکیب با رنگ زرد، رنگ باز و گیرایی خواهد داشت و در ترکیب با رنگ‌های صورتی کم‌رنگ، سبز نعنایی و با آبی کم‌رنگ‌تر، آرامش ‌کامل و محیطی بی‌سروصدا را برای کودکان فراهم می‌کند.آبی مناسب قسمت‌های پذیرش است و محیطی رسمی، محافظه‌کارانه و متعادل ایجاد می‌کند. بیشترین استفاده از آبی زمانی است که به تنهایی به صورت طیف‌ها و سایه‌های مختلف محیطی زیبا، آرام، ایده‌آل و آسمانی را ایجاد ‌کند که مناسب اتاق‌خواب و سرویس‌های بهداشتی است.آبی سرد، آرام‌کننده، شفابخش، صلح آمیز، رسمی و نشانه ذکاوت است.رنگ آبی ایجاد آرامش و اعتبار می‌کند.آبی موجب کاهش فشار خون، کاهش میزان تنفس، حفظ تعادل، ایجاد محیطی بی‌سروصدا، انصاف و عدالت می‌شود و این است که اغلب برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب و حمام توصیه می شود از رنگ آبی استفاده شود.

 

 

 

0

 

کاربرد : در اتاق کار و اتاق مطالعه، سرویس بهداشتی ، اتاق نشیمن و اتاق خواب . آبی رنگ آرامش است بنابراین از آن بصورت هوشمندانه و بسیار کم در هال و آشپزخانه و جاهایی که در آن فعالیت هایی صورت میگیرد استفاده کنید.

در دکوراسیون داخلی رنگ بنفش ، با آن که رنگ باشکوهی است، کمتر دیده شده و بیشتر به شکل کم‌رنگ یا یاسی به کار می‌رود. بنفش به خاطر ملایم و آرام‌بخش بودن برای اتاق خواب دخترها بسیار مناسب است.بنفش رنگ خلاقی است و در محیط‌های کار و آموزش کارایی زیادی دارد. اگر در کنار زرد قرار بگیرد، جلوه خاصی داشته، حس قوی‌ای ایجاد می‌کند. اگر از این رنگ در روکش مبلمان استفاده کنید خیره کننده و جذاب خواهد بود. بنفش موزون، آرام‌بخش، سلطنتی و باشکوه بوده، باعث کاهش فشار خون، کم کردن ترشح غدد بسیار فعال می‌شود.ظرافت، معنویات و وقار را القا می‌کند. به ایجاد صلح و آرامش، برتری، ملایمت، احترام و کاهش سروصدا کمک می‌نماید.گفتگوی ذهنی و فلسفی را به دنبال دارد.حس ششم و خلاقیت را تقویت می‌کند. رنگ بنفش آرامش رنگ آبی را دارد بدون ایجاد سردی در فضا.

       

رنگ بنفش در تیره ترین نمونه هایش ( برای مثال بادمجانی) گرانبها، دراماتیک و ارزشمند است. این رنگ با تجمل و خلاقیت در ارتباط است؛ در طراحی داخلی رنگ بنفش به عنوان یک تاکید یا رنگ ثانویه به طرح عمق می بخشد. ورژن های روشن تر بنفش مثل بنفش کم رنگ اسطخودوسی و یاسی، همان خصوصیت آرامش بخش آبی را به اتاق خواب می دهد، اما بدون خطر احساس سردی و بی روحی.

 

کاربرد : در اتاق خواب و اتاق نشیمن . هم چنین از طیف ملایم آن مثلا بنفش یاسی نیز براي اتاق نشیمن ,اتاق خواب و سرویس هاي بهداشتی مناسب می باشد.

رنگ نارنجی در دکوراسیون رنگ گرم و شادی است و برای منزل افراد مسن و موسسات نگه‌داری از سالمندان مفید است. خاصیت ضد افسردگی آن کج‌خلقی و زود‌رنجی را کم می‌کند.از بین رنگ‌ها، نارنجی رنگ مناسبی برای اجتماعات است. تحریک‌پذیری، زودرنجی، کج‌خلقی و خصومت بین افراد را کاهش می‌دهد و به بهبود رفتارهای اجتماعی کمک می‌کند. با آن که نارنجی رنگی شاد و سرگرم‌کننده است اما اغلب از به کار بردن آن به دلیل روشن و براق بودنش غفلت می‌کنیم. نارنجی در کلاس‌های درس یا مکان‌هایی که افراد زیادی حضور دارند، رفتارهای اجتماعی را ارتقاء می‌دهد.نارنجی برای تشدید رنگ‌ها فوق‌العاده ‌است.در یک طرح یکنواخت و کسل‌کننده کافیست چند کوسن نارنجی کم‌رنگ را جاهای مختلف قرار دهید و فضا را روشن کنید یا چند گل نارنجی را داخل گلدان گذاشته، روحی تازه به اتاق دهید.

 

 

رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی تداعی کننده ی هیجان و شور و شوق است، و یک رنگ انرژی زاست. هرچند این رنگ برای دکوراسیون داخلی اتاق نشمن یا اتاق خواب ایده ی خوبی نیست اما یک انتخاب عالی برای سالن ورزشی است؛ این رنگ تمام احساساتی را که شما در طول جریان تناسب اندام خود نیاز به رهاسازی آن دارید، به ارمغان می آورد. در فرهنگ های باستانی، این باور وجود دارد که رنگ نارنجی به درمان شش ها کمک می کند و سطح انرژی را افزایش می دهد.

 

 

 

کاربرد:  در ورودي و راهروها ، اتاق غذاخوري و اتاق نشیمن. رنگ نارنجی رنگی محرك است بنابراین می توان از آن به مقدار کم و بصورت ملایم در اتاق خواب و اتاق کار نیز استقاده نمود.

بسیاری از افراد به رنگ صورتی علاقه دارند اما آن را برای دکوراسیون منزل شان نمی پسندند. در دکوراسیون داخلی رنگ صورتی در ترکیب با قهوه‌ای شکلاتی تاثیر قوق‌العاده‌ای دارد.صورتی رنگی است که بعضی‌ها بسیار به آن علاقمندند. صورتی رنگ نرم و لطیفی است. کم‌رنگ آن ظریف، ملایم و آرام‌بخش است و رنگ تند آن برانگیزنده احساسات است. صورتی اغلب رنگ مورد علاقه دختربچه‌هاست. شاید چون احساس گرم، محافظ و لطیفی از آن دارند و حس صمیمیت را در آن‌ها ایجاد می‌کند.صورتی بیشتر در اتاق خواب دخترها استفاده می‌شود و برای اتاق میهمان مناسب است.صورتی موجب تضعیف عضلات، شیرینی‌کام و شوخ طبعی می‌شود و محافظت و صمیمیت را القا می‌کند.

 

                

                

 

کاربرد : در اتاق خواب ،اتاق کودك ، اتاق نشیمن ، سرویس هاي بهداشتی و هال . صورتی تا حدودي باعث کم شدن اشتها میگردد بنابراین استفاده از آن در آشپزخانه و اتاق نشیمن توصیه نمی شود.

در طراحی دکوراسیون داخلی رنگ سبز را آرام ترین رنگ برای چشم ها مطرح می کنند.رنگ سبز برای دکوراسیون منزل بسیار زیبا است. این رنگ با تمام رنگ ها ترکیب می شود و ظاهر فوق العاده ای می گیرد. سبز به دلیل خنثی بودن برای دکوراسیون داخلی فوق‌العاده است.  این رنگ به دلیل آرامش بخش بودن برای اتاق خواب، اتاق نشیمن و سرویس بهداشتی مناسب است. رنگ سبز مشوق باز کردن گره های روحی ست و گرمای کافی برای ترویج آسودگی و با هم بودن را نیز داراست. رنگ سبز زمانی که به عنوان زمینه ی اصلی برای دکوراسیون داخلی فضا استفاده می شود دارای اثر آرام بخش است. این یک باوراست که سبز استرس را می کاهد و برای تمدد اعصاب به افراد کمک می کند.اگر این رنگ در کنار رنگ بنفش و نقره ای قرا رگیرد احساس رفا و غنی بودن به شخص می دهد. رنگ سبز رنگ پوست را خوب منعکس نمی کند و به همین دلیل در سالن های آرایشی وبوتیک ها و فروشگاه ها استفاده نکنید. سبز بهتر است با صورتی پررنگ، زرشکی، آبی روشن، زرد و بنفش ترکیب شود.سبز آرامش، آسایش، خنکی، رفع خستگی، اعتدال، احتیاط، امنیت، هماهنگی، تعادل و آرامش اعصاب را به همراه دارد.سبز نشانه ثروت، رشد، تولد، تجدید حیات، غبطه‌خوردن و همدردی است. سبز اجتماعی بودن، مرسوم بودن، ظرافت، پیچیدگی، سنت، عادی و گران بودن را می‌رساند.

          

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

 

           

 

کاربرد:  این رنگ در اکثر فضاها قابل استفاده است و چون رنگ هماهنگی است می توان آن را با رنگ هاي دیگر ترکیب کرد.

رنگ قهوه ای در دکوراسیون داخلی به خصوص در دکوراسیون منزل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.قهو‌ه‌ای هیچ وقت از مد نمی‌افتد. زیبایی این رنگ بستگی به هماهنگی آن با سایر وسایل دارد. این رنگ اگر با رنگ های زرد، سفید و صورتی چرک ترکیب شود ثبات و آرامش را می رساند. قهوه‌ای در ترکیب با این رنگ‌ها سرگرم‌کننده است و ثبات را می‌رساند. اکثر چوب‌ها رنگ قهوه‌ای را خوب به خود می‌گیرند، رنگ طبیعی قهوه‌ای به خصوص اگر مایل به کارامل باشد در کنار صورتی چرک خیره‌کننده خواهد بود.رنگ قهوه‌ای گرمی، آسایش، خونسردی، ایمنی، اطمینان، پایداری، همزمان‌بودن، در‌ برداشتن و خاکی بودن را می‌رساند.قهوه‌ای نشانه زمین، طبیعت خاکی، هوش، فشردگی، استحکام، غنی بودن، آرامش و محافظه کار بودن است.

 

 

کاربرد : در بسیاري از اتاق ها مخصوصا در اثاثیه و مبلمان.

در دکوراسیون داخلی مشکی رنگ فوق‌العاده‌ای برای دکوراتورهاست.اگر بخواهید چیزی را بی‌توجه نشان دهید، از مشکی مات استفاده کنید.مشکی به دلیل خنثی‌بودن با هر رنگی استفاده شود، تاثیر فوق‌العاده‌ای خواهد داشت. مشکی اگر با رنگ های متالیک نقره ای، طلایی، مسی و برنج ترکیب شود جلوه ی بی نظیری خواهد داشت.  اغلب در نازک‌کاری‌ها برای ایجاد ظرافت استفاده می‌شود.یک نیمکت که روی آن گرانیت مشکی قرار گرفته باشد، ظاهر دلفریب و زیبایی به آشپزخانه می‌دهد. این رنگ اگر با قرمز ترکیب شود زیبایی خاصی خواهد داشت.

 

 

مشکی رنگ خوبی برای کف‌پوش است. رنگ سیاه و سفید معمولا به صورت کاشی یا موزاییک مناسب کف سرویس‌های بهداشتی است چون با کنتراست یا تضادی که ایجاد می‌کند فضاهای کوچک را بزرگ‌تر نشان می‌دهد.مشکی به تنهایی به عنوان رنگ‌ دیوار چندان مرسوم نیست، محیط را بسته می‌کند. اما برای اهمیت دادن و تاکید یک طرح، در زمینه‌های رنگی به کار می‌رود. غالبا در چراغ‌ها، دستگیره‌های در به عنوان یک رنگ خنثی که طرح‌های اطراف خود را به خوبی جلوه می‌دهد، استفاده می‌شود.رنگ مشکی نشانه قدرت، شان و مقام، برجسته بودن، قطعیت و محصور بودن است.

در دکوراسیون داخلی رنگ زرد را با رنگ‌های دیگر به کار ببرید.زرد نشانه توجه، ارتباطات، مناظره و حکمت است به کار بردن رنگ زرد البته نه خیلی تند، مثلا طلایی، در اتاق ناهارخوری اشتهاآور است.کرم نباتی، شاد و مناسب اتاق نوزاد است. رنگ زرد روشن در اتاق ملاقات، اثری مثبت و خلاق دارد. رنگ زرد برای اتاق نوجوانان مناسب است و رنگ مثبتی است که حافظه را تقویت می کند وبه مطالعه کمک می کند.زرد برای مغازه‌های کوچک فوق‌العاده است، جلب‌نظر کرده و حالت خوشامدگویی دارد.اما چون به کار بردن صرفا زرد در یک محیط ممکن است باعث تندمزاجی و بدخلقی شود، سعی کنید آن را با رنگ‌های دیگر به کار ببرید.آبی و زرد، کنار دریا بودن را تداعی می‌کند و زرد و سفید محیط را تمیز نشان خواهد داد.زرد گرم وآفتابی، درخشان، منبع نور، مثبت، شادی‌آور، گیرا، امیدوارکننده، اشتهاآور، خلاق، الهام‌بخش و نشانه استقبال است. رنگ زرد حافظه را تقویت می‌کند، جرات می‌دهد و موجب درون‌نگری می‌شود.زرد نشانه توجه، ارتباطات، مناظره و حکمت است و در عین حال تحریک‌پذیری، خصومت و تبعیض را افزایش می‌دهد. این رنگ یک انتخاب عالی برای طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه، اتاق غذاخوری و حمام است، جایی که انرژی زا و امید بخش است. در راهروها و ورودی ها و فضاهای کوچک، رنگ زرد می تواند احساس گستردگی و استقبال را القا کند.

 

       

 

کاربرد:  در آشپزخانه، اتاق کارو اتاق نشیمن هم چنین به ندرت و بصورت خیلی ناچیز در اتاق خواب بزرگسال می توان از رنگ زرد استفاده کرد اما استفاده از این رنگ در اتاق نوزادان توصیه نمی شود.

استفاده از رنگ قرمز در دکوراسیون منزل نشانه جشن، جدید بودن و علاقه است. این رنگ هیجان انگیز است و احساس قدرت ایجاد می کند. قرمز در بسیاری از کشورهای آسیایی به عنوان رنگ خوش شانسی شناخته می شود. اگر در دکوراسیون منزل می خواهید از رنگ قرمز استفاده کنید بهتر است قرمز را به صورت پراکنده در منزل استفاده کنید. اگر دیوارها را قرمز کنید محیط بسته تر به نظر می رسد و حس صمیمیت ایجاد می شود. قرمز مناسب اتاق خواب نیست چون میزان تنفس را زیاد و خواب و آرامش را کم می‌کند.در طرح‌های تجاری استفاده از مبلمان چرمی قرمز در فضایی کاملا سفید همراه با آویزهای قرمز تماشایی خواهد بود. استفاده از قرمز در اطراف شومینه، حتی اگر خاموش باشد، گرما را تداعی می‌کند و به کار بردن آن در ورودی خانه استطاعت مالی را می‌رساند.از قرمز در محل آرایش و اتاق پرو خود استفاده کنید.قرمز در اتاق ناهارخوری شگفت‌انگیز است و در اتاق پذیرایی بازخورد زیادی دارد.رنگ قرمز تیره خود یک سبک را ایجاد می‌کند و اعتماد به نفس را می‌رساند.قرمز گرم، پر حرارت، رمانتیک، نشانه خطر و توقف است.قرمز هیجان، نشاط، پیشرفت، توانگری، قدرت و شجاعت را می‌رساند. قرمز موجب افزایش فشار خون، بالا رفتن تنفس، افزایش مقاومت، پرخاشگری و خشم می‌شود و رنگ پوست را خوب منعکس می‌کند.

 

 

 

                    

 

 

کابرد  : در اتاق غذاخوري ،آشپزخانه ، راهروها و اتاق بازي کودکان . از آنجا که قرمز میزان ضربان قلب را افزایش می دهد توصیه می شود از این رنگ بصورت محتاطانه در اتاق خواب و اتاق کار استفاده شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

این شرکت در زمینه های طراحی و دکوراسیون داخلی محیط های اداری، منازل مسکونی،دکور محل کار، دکور فروشگاه و نمایشگاه،سالن زیبایی ،بازسازی و ….. فعالیت دارد.
همچنین داشتن نمایندگی کفپوش اپوکسی 3D سقف و دیوار و اجرای آن از دیگر تخصص این شرکت می باشد.

با تجربه ترین طراحی و دیزاین همچنین اجرای دقیق با مهارت لازم و اقتصادی بودن هدف این شرکت می باشد.

16 دی 1394

رنگ: روانشناسی صنعتی یا ارگونومی ادراکی شاخه ای از دانش ارگونومی است که اهمیت هر رنگ و کاربرد آن در محیط را بر کاهش یا افزایش ادراکات افراد مورد بررسی قرار می دهد. اگر به دنبال رنگ مناسبی برای دکوراسیون منزل خود هستید با این مطلب از چیدانه همراه باشید.

گروه معماران مدام

نارنجی، رنگی صمیمی و گرم است و استفاده از آن به مقدار کم در محیط می تواند باعث رفع خستگی در افراد شود .این رنگ اشتها و دستگاه هاضمه را تحریک می کند و برای فضاهای مانند آشپزخانه و رستوران بسیار مناسب است. اما استفاده ی زیاد از آن در محیط حس بی قراری را در افراد به وجود می آورد پس باید آن را به طور متعادل در فضا به کار بگیریم.

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

سبز، آرامش و سکون در افراد را به وجود می آورد. اضطراب را دور می کند و موجب رفع تنش و گرفتگی های عضلانی در افراد می شود. در نتیجه بیشتر در بیمارستان ها، اتاق های جراحی و حتی در مکان های آموزشی شاهد این رنگ هستیم . البته بهتر است در محیط های کاری و فضاهایی مثل اتاق کار به مقدار زیاد استفاده نشود، زیرا این فضاها نیازمند هوشیاری، نشاط و آرامش هستند. و برای فضای داخلی منزل، رنگ سبز برای اتاق خواب ها مناسب اند.

استفاده ی کم از رنگ زرد، نشاط و شادی در افراد به وجود می آورد و تمرکز را تقویت می کند. اما استفاده ی زیاد از آن ایجاد خستگی و ترس می کند. در نتیجه بهتر است رنگ های ملایم تر و روشن تر نارنجی را به کار بگیرید، مانند زرد هلویی که برای رستوران ها مناسب است.

شرکت معماری دکوکو

این رنگ با ایجاد احساس هیجان در افراد، فعالیت امواج مغزی را تحریک کرده، ضربان قلب را زیاد و ناآرامی وبی قراری ایجاد می کند. اما به کار بردن مشتقات معتدل تر این رنگ مانند سرخابی و صورتی گرم، باعث آرامش عضلات و رفع رفتگی و خستگی در افراد می شود. حتی به کارگیری رنگ قرمز به صورت نقطه ای و یا به مقدار محدود در محیط خستگی افراد را از بین می برد.

مبلمان کودک و نوجوان آپادانا

این رنگ ضربان قلب و فشار خون را کاهش می دهد و باعث آرامش، قدرت و سلامتی در افراد می شود. استفاده از رنگ آبی در اتاق خواب ها، به خصوص اتاق کودک و مطب های پزشکان بسیار مناسب است.

این رنگ هیجان رنگ قرمز و آرامش رنگ آبی را با هم دارد. بنفش نمادی از عرفان و حالات معنوی است و به طور کلی طیف هایی از این رنگ، اثری آرام کننده روی قلب دارد.

خوشحال می شویم ایده های رنگارنگ خود را با ما در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه به اشتراک بگذارید.

مطالب بیشتر : جادوی رنگ های فرعی در دکوراسیون داخلی۵ ترکیب رنگ خیره کننده در دکوراسیون منزل                                             رنگ سبز و ترکیب های با طراوت آن در دکوراسیون منزل ۷ رنگ خوش ترکیب با بنفش در دکوراسیون منزل!
 ۷ترکیب رنگی جذاب با نارنجی
 مبلمان رنگى، تحولى زیبا در دکوراسیون داخلى !معرفی ۴ کتاب درباره رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

7213 بازدید

0 نظر

16 دی 1394

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید



از رنگ ها هوشمندانه استفاده کنیدامروزه می دانیم که رنگها روی حالات و خلق و خوی شما تاثیر می گذارند، اما آیا رنگها می توانند شما را باهوش تر کنند ؟نه تنها رنگهایی که برای تزیین دکوراسیون خانه خود استفاده می کنید روی حس و حال شما تاثیر می گذارند، بلکه روی انرژی، خلاقیت، آرزو و میزان یادگیری نیز تاثیر می نهند، که همگی اینها از اجزای لازم فکر و هوش شماست .بنابراین اگر می خواهید هوش خود را تحریک کنید، دکوراسیون و لوازم منزل را از میان این رنگ ها انتخاب کنید .رنگ نارنجیرنگ نارنجی با افزایش اکسیژن رسانی به مغز باعث تحریک فعالیت ذهنی شما می شود. همچنین به شما احساس قدرت و آمادگی بیشتری برای انجام کارها می دهد. اگر در حال انجام یک پروژه همراه با همسر خود هستید، بهترین مزیتش این است که این رنگ باعث تحریک تعاملات اجتماعی شما می شود. ( درحالیکه نسبت به رنگ قرمز کمتر حس پرخاشگرانه و رمانتیک دارد.)

 

رنگ نارنجی نماد قدرت است. اما اینجوری فکر نکنید که مجبورید همه دیوارها را با یک رنگ نارنجی ضخیم برای گرفتن تاثیر مورد نظرتان، رنگ آمیزی نمایید. این رنگ می تواند بعنوان یک هارمونی در کنار رنگهای دیگر همان تاثیر را روی شما بگذارد. شما همچنین می توانید از یک رنگ ملایم تر و یا خاکی تر مثل هلویی ، بهارنارنج ، کدو تنبل و یا رنگ غروب آفتاب استفاده کنید. برای جلوگیری از افراط سعی کنید که تنها یک دیوار را رنگ کنید ویا از کوسن و اشیا زینتی دیگر استفاده کنید .اگر به طور طبیعی بیش فعال هستید و یا خیلی زود عصبانی می شوید، نباید از رنگ نارنجی تند استفاده کنید.همچنین اگر زود پریشان می شوید، از استفاده از نارنجی تند خود داری کنید. برای کسانی که مبتلا به بیماری ADHD (بیش فعالی) هستند نیز رنگ مناسبی نمی باشد. از این رنگ برای رنگ آمیزی آشپزخانه خود استفاده نکنید چون این رنگ گرسنگی را بیشتر میکند.رنگ زرد رنگ زرد نیز تحریک کننده فعالیتهای ذهنی است، اما استفاده بیش از حد رنگ زرد شما را کمی حساس می کند . از آنجایی که کمک می کند تا حافظه شما فعالیت بیشتری داشته باشد، تمرکز شما را افزایش داده و ( در موارد کمی ) خلاقیت شما را زیاد می کند، رنگ بسیار عالی برای استفاده در جایی که درس می خوانید ، کارهای دستی انجام می دهید و یا روی پروژه های بزرگ کار می کنید است.روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

از رنگهای زرد تیره دور بمانید. چون ممکن است خلاقیت شما را از بین ببرد بخاطر همین است که استفاده از این رنگ توصیه نمی شود و روی گزینه های روشن تر ( و یا رنگ پریده تر ) تاکید می شود. در واقع می توانید برای استفاده از رنگ زرد در اتاق ، گلهای زرد تازه و یا یک ظرف پر از لیمو قرار دهید .رنگ زرد زمانی که در تقابل با یک رنگ تیره تر یا خنثی قرار می گیرد زیباتر نشان می دهد.رنگ آبی آبی آسمانی در کلاس های مدارس بسیار محبوب است، برای اینکه بهره وری ، شعور و میزان خلاقیت فکری را بالا می برد. این رنگ تاثیر آرامش دهنده ای دارد و سوخت و ساز بدن را کاسته و اشتها را از بین می برد. زمانی که جلوی هیجانات بیش از اندازه زندگی شما گرفته شود، آن وقت زمان زیادی برای اندیشیدن به جزئیات مهم خواهید داشت.

از رنگ های آبی تیره و یا بسیار روشن نباید در فضاهای کاری استفاده کرد ( مثل اتاق کار، دفاتر خانگی و یا آشپزخانه)، چون این کار واقعا می تواند فعالیت شما را سرکوب کند. درعوض، گزینه هایی چون فیروزه ای، آبی رنگ پریده ، آبی های متالیک یا آبی آسمانی مناسب هستند. از رنگهای هم خانواده در کنار هم استفاده کنید ،می توانید از آبی پررنگ در بالشتان استفاده کنید.رنگ آبی رنگی با خاصیت قدرت و متمرکز کننده برای افراد بیش فعال و یا پریشان خاطر است که می توان در سرتاسر اتاق از آن (در شکل ملایم ترش) در سایه های مختلف و در ترکیب با رنگ های دیگر استفاده کرد. اگر شما به رنگ های طبیعی تمایل دارید،می توانید رنگهای آبی پررنگ استفاده کرده و یا یکی از رنگ های محرک هوش را بکار ببرید.

 

سفید برفیما به شما یک طرح کاملا سفید برای افزایش قوای فکریتان پیشنهاد نمی کنیم مگر آنکه نویسنده رمان های عاشقانه باشید. این رنگ اغلب برانگیزاننده احساسات و یا دلتنگ شدن است که هر دوی اینها می توانند مانع فکر کردن به حال و آینده شوند. با این حال رنگ سفید رنگی مناسب برای استفاده در هر یک از زمینه هایی که در بالا گفته شده می باشد. این رنگ به وضوح ذهن شما را یاری میکند و شما را به پاک کردن چیزهای درهم برهم و موانع تشویق می کند (جسمی و روحی)

رنگ مشکیرنگ سیاه با بسیاری از رنگ هایی که در بالا ذکر شد، هماهنگ می شود، و برای ایجاد یک فضای شیک و مدرن مناسب است. این رنگ می تواند ذهن خلاق برخی افراد را تحریک و آنها را حرفه ای تر و پیچیده تر نماید.

خیلی ها ممکن است این رنگ را رنگی افسرده کننده بدانند اما با استفاده درست بسیار هم جذاب خواهد بود . فقط مطمئن شوید که رنگ مشکی مثل یک هایلایت است و بر رنگ اصلی غالب نشده باشد.خاکستریرنگ خاکستری ممکن است برای برخی افراد گزینه بهتری نسبت به مشکی باشد.در حالی که به خودی خود هیچ قدرت محرک هوشی ندارد، ولی با عقل و دانش و استحکام در ارتباط است. همچنین برای بهبود تاثیر رنگ های دیگر در اندازه کوچک مناسب است.

منبع : ibanoo.ir

دکوراسیون ایده آل خود را بسازید

با بهترین راهکارهای زیبایی دندان آشنا شوید

طرح‌های تمام دست ساز گالری طلا سنجاق

طلاهای ظریف و خاص مناسب خانم های سخت پسند

آسانترین وسریع ترین دسترسی به انواع خدمات

بازار آنلاین انواع محصولات و خدمات

شارژ دلاری اکانت اپل آیدی

بهترین مدل کنسول بازی با پایین‌ترین قیمت

هوشمند سرمایه گذاری کنید

موخوره وشکنندگی موهاتو بااین روغن درمان کن

خرید ست اسپرت مردانه با قیمت مناسب

از رشد بورس جا نمانید!

دسترسی آسان به تمام برنامه های اپل

پیراهن زنانه با طرح های متنوع و زیبا

انواع کالا روبا7روزضمانت بازگشت سفارش بده

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

برای آگاهی از جدیدترین و بروزترین اخبار شرکت ونون وود در خبرنامه ما عضو شوید.

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

عبارت رنگ در دکوراسیون داخلی یک دنیا صحبت علمی و عملی در خود نهفته که ما نیز سعی نموده‌ایم با ذکر اصول و قواعد آن شما را در مسیر دست یابی به دانش طراحی و چیدمان یاری رسانیم. با ونون وود و نقش و تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی با ما همراه باشید.

ترکیب درست و زیبای رنگ ها تاثیر زیادی در دکوراسیون منزل و زیبایی آن خواهد داشت. هر رنگ تاثیرات روانی ویژه ای را روی روحیه افراد می گذارد. در طراحی دکوراسیون منزل، انتخاب رنگ برای دیوارها، سقف و وسایل منزل از لحاظ روان شناسی بسیار مهم است. زیبایی و تاثیر روانی از فاکتورهای مهم در انتخاب رنگ برای وسایل منزل و بخش ها مختلف آن است و هر رنگ نشانه ای را به منزل شما می دهد.روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

اغلب تمایلات به رنگ ها در افراد ناپایدار است. اکثر مردم خانه های خود را با انتخاب ترکیبی از رنگ ها زیبا میکنند که این انتخاب انعکاس روشنی از ترجیحات و شخصیت افراد میباشد. تنها ترفند در این خصوص استفاده از ترکیب گروهی رنگ هایی میباشد که به آن ها تمایل دارید و علاقه مند هستید.

برای تازه کارها انتخاب رنگ و استفاده از ترکیب های مختلف ممکن است کار سخت و یا ریسکی باشد. باید بدانید که رنگ ها دارای قدرتی هستند که میتوانند شکل و سایز مبلمان و چیدمان فضای اتاق شمارا تغییر دهند. اگر شما اطلاعات و آگاهی کافی نسبت به تاثیرات رنگ ها را بر روی خودتان داشته باشید در نتیجه انتخاب رنگ ها آنقدرها هم سخت نیست.

 

برای توضیح دادن مفهوم تناسب رنگ‌ها باید موضوعی به نام چرخه‌ی رنگ را توضیح دهیم. چرخه‌ی رنگ یک نمودار به هم پیوسته از رنگ‌هاست که در آن رنگ‌ها بر اساس یک رابطه‌ی منطقی ـ دیداری در کنار هم قرار گرفته‌اند. به طور کلی رنگ‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

رنگ‌های فرعی از ترکیب رنگ‌های اصلی به وجود می‌آیند. اما رنگ‌های اصلی خود به صورت مستقل وجود دارند. رنگ‌های اصلی شامل رنگ‌های قرمز، زرد و آبی هستند که خود از هیچ رنگی به وجود نیامده‌اند، اما از ترکیب آن‌ها تمام رنگ‌های دیگر ایجاد می‌شوند. سبز، بنفش و نارنجی رنگ‌هایی هستند که از ترکیب رنگ‌های اصلی به وجود آمده و در چرخه‌ی رنگ در بین رنگ‌های اصلی قرار می‌گیرند. از ترکیب تمام این رنگ‌ها می‌توان میلیون‌ها رنگ دیگر ایجاد کرد که البته بیشتر در دنیای دیجیتال تمایز دقیق بین آن‌ها امکان‌پذیر است.

این رنگ‌ها در چرخه‌ی رنگ بر اساس هارمونی که تشکیل می‌دهند، در کنار هم قرار می‌گیرند؛ در یک چرخه‌ی رنگ اصلی دوازده رنگ وجود دارد که می‌توان آن را به چهار دسته‌ی سه رنگی تقسیم کرد. به هر دسته‌ی سه رنگی که در کنار هم قرار می‌گیرند، رنگ‌های همجوار یا پیوسته گفته می‌شود. وقتی از تناسب رنگ صحبت می‌کنیم در واقع درباره‌ی ترکیب پیوسته‌ای از رنگ‌های همجوار حرف می‌زنیم که رنگ‌های نزدیک به هم دارند. نزدیکی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی از نظر اجزای مختلف آنها همان اصطلاح سِت کردن است که در حقیقت به معنای متناسب بودن رنگ‌های مورد استفاده در اجزای مختلف دکوراسیون داخلی با یکدیگر است.

رنگ‌ها برحسب احساساتی که منتقل می‌کنند به دو دسته‌ی کلی گرم و سرد تقسیم می‌شوند. رنگ‌های گرم احساس گرمی و هیجان را به انسان انتقال داده و رنگ‌های سرد احساس خونسردی و آرامش را در ما القا می‌کنند. نیمه‌ی قرمز رنگ چرخه‌ی رنگ را رنگ‌های گرم و نیمه‌ی آبی رنگ آن را رنگ‌های سرد تشکیل می‌دهند.

رنگ در زندگی واقعی ما وجود خارجی ندارد. این تنها اثر امواج الکترومغناطیسی ثبت شده به دست مغز و چشمان ماست که باعث تعریف ساختار رنگ و نام گذاری آن‌ها شده است. با این وجود رنگ‌ها در زندگی ما نقش پر رنگ و بعضاً بسیار موثری را ایفا می‌کنند.

رنگ که عنصری ترکیبی از نور است به وسیله هر یک از امواجش حسی را پدید می‌آورد از جمله شور و حرارت، انرژی، خوشحالی، رمز و راز، و … . با درک تئوری رنگ شما می‌توانید محلی که با خلق و خوی شما هماهنگ است را ایجاد کنید. توجه به این نکته نیز لازم است که هر رنگ بر روی افراد مختلف خاصیت‌های متفاوتی از خود بروز می‌دهد. دلیل این موضوع به عواملی چون جنسیت، سن، نژاد، فرهنگ و تجارب زندگی شخص وابسته است.

در این جا ما به استفاده از تئوری رنگ‌ها می‌پردازیم در ابتدا به بررسی رنگ‌ها و فیزیولوژی یا همان تأثیر گذاری بر روی انسان می‌پردازیم:

قرمز رنگی از دل آتش، اشتیاق، خطر و قدرت است. این رنگ جسورانه و تحریک کننده بوده و ملاک سنی خاصی برای آن تعریف نمی‌شود. این رنگ هیجان انگیز است و احساس قدرت ایجاد می کند. استفاده بیش از حد از رنگ قرمز در فضای خانه کاملاً اشتباه بوده و موجب خروج فضا از حالت نرمال می‌شود. بنابراین اگر در دکوراسیون منزل می خواهید از رنگ قرمز استفاده کنید بهتر است به صورت پراکنده در منزل استفاده کنید. اگر دیوارها را قرمز کنید محیط بسته تر به نظر می رسد و حس صمیمیت ایجاد می شود. قرمز برای اتاق خواب مناسب نیست زیرا آرامش و خواب را کم می کند.

در فضاهای تجاری از مبلمان قرمز چرمی با آویزهای قرمز و فضایی سفید استفاده می شود که هر کسی را واردار به تماشا می کند. این رنگ در محل آرایش و اتاق پرو مناسب است و در اتاق پذیرایی و ناهارخوری نیز بازخورد خوبی دارد. رنگ قرمز تیره اعتماد به نفس را افزایش می دهد و پرحرارت، رمانیتک و نشانه خطر و توقف است. قرمز باعث افزایش فشارخون، بالا رفتن تنفس، پرخاشگری و خشم و افزایش مقاومت می شود و رنگ پوست را خیلی خوب منعکس می کند.

از لحاظ بررسی رفتاری افرادی که عاشق رنگ قرمز هستند اما خشونت و تکاپوی این رنگ را بر نمی‌تابند، می‌توانند رنگ نارنجی را به جای آن برگزینند. رنگی مفرح، دارای انرژی، گرما بخش و ایده آل برای کودکان. وجود این رنگ میان افراد حس دوستی را افزایش داده و باعث استحکام روابط می‌شود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی نشاط، انرژی و سرگرم کننده است.

در موسسات نگهداری از سالمندان بیشتر از این رنگ استفاده می شود. این رنگ با خاصیت ضد افسردگی که دارد کج خلقی و زودرنجی را کم می کند و برای اجتماعات مناسب است زیرا این برای بهبود رفتارهای اجتماعی مناسب است .رنگ نارنجی رنگی و برای داشتن روحیه مناسب بهتر است از این رنگ در دکوراسیون منزلمان استفاده کنیم.

زرد رنگی درخشان، شادی آور، گیرا، اشتها آور، امیدوار کننده، خلاق، الهام بخش و نشانه استقبال است. این رنگ حافظه را تقویت می کند و موجب درون نگری می شود. نشانه ارتباطات، مناظره و حکمت است و از طرفی خصومت و تبعیض را افزایش می دهد. پس بهتر است این رنگ را در دکوراسیون منزل با سایر رنگ ها ترکیب کنید.

این رنگ که هم‌رنگ پرتوهای طلایی خورشید بوده و پر از انرژی است، برای آشپزخانه، محل ناهارخوری و حمام‌ها مناسب است. در سالن‌ها و فضاهای کوچک رنگ زرد می‌تواند در القای احساسات مثبت مؤثر واقع شود. این رنگ اگرچه یک رنگ شاد محسوب می‌شود، اما برای استفاده به عنوان رنگ اصلی دکوراسیون داخلی پیشنهاد نمی شود. به نظر می‌رسد افرادی که بیشتر در مکان‌های زرد رنگ هستند، در بلندمدت بیشتر در معرض آسیب قرار دارند. همچنین کودکان در اتاق‌های زرد بیشتر گریه می‌کنند؛ زیرا این رنگ گاهی احساساتی مانند خشم و ناامیدی را نیز در انسان به وجود می‌آورد. معمولا از رنگ زرد برای تحریک اعصاب استفاده می‌شود. آبی و زرد بهترین ترکیب رنگ است و زرد و سفید محیط را تمیز نشان خواهد داد.

سبز، رنگی که از طبیعت الهام گرفته و سرشار از بکر بودن است. رنگ در دکوراسیون داخلی وقتی به سبز ختم می‌شود امید را به زندگی، موفقیت را به کار و رشد را در توانایی‌ها با شما همراه خواهد کرد. رنگ سبز آرامش، آسایش، رفع خستگی، اعتدال، امنیت و آرامش اعصاب را به دنبال دارد و نشانه ثروت، رشد، همدردی، حیات و غبطه خوردن است. سبز اجتماعی بودن، مرسوم بودن، سنت، ظرافت، عادی و گران بودن را به شما القا می کند.

رنگ سبز برای دکوراسیون منزل بسیار زیبا است. این رنگ با تمام رنگ ها ترکیب می شود و ظاهر فوق العاده ای می گیرد. این رنگ به دلیل آرامش بخش بودن برای اتاق خواب و سرویس بهداشتی مناسب است. اگر این رنگ در کنار رنگ بنفش و نقره ای قرارگیرد احساس رفا و غنی بودن به شخص می دهد. رنگ سبز رنگ پوست را خوب منعکس نمی کند و به همین دلیل در سالن های آرایشی و بوتیک ها و فروشگاه ها استفاده نکنید. سبز بهتر است با صورتی پررنگ، زرشکی، آبی روشن، زرد و بنفش ترکیب شود.

به نظر می‌رسد این رنگ به همراه سفید بهترین رنگ برای فضاهایی چون اتاق پذیرایی، اتاق خواب و یا محل کار است که می‌توان آن را به کار گرفت. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی طروات و تازگی است.

رنگ قهوه ای آسایش، خونسردی، گرمی و پایداری را می رساند و نشانه آرامش، محافظه کار بودن، هوش، زمین و طبیعت خاکی است. رنگ قهوه ای همیشه مد است و در اکثر دکوراسیون های منزل مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ اگر با رنگ های زرد، سفید و صورتی چرک ترکیب شود ثبات و آرامش را می رساند. اکثر چوب ها و مبلمان رنگ قهوه ای دارد و رنگ طبیعی قهوه ای زمانی است که قهوه ای کنار صورتی چرک قرار گیرد و زیبایی خیره کننده ای خواهد داشت.

صورتی رنگی گرم، آرام بخش، احساسی، تسکین دهنده و تجملاتی است و باعث تضعیف عضلات، شیرین کامی و شوخ طبعی می شود. این رنگ محافظت و صمیمیت را به شما القا می کند. بسیاری از افراد به رنگ صورتی علاقه دارند اما آن را برای دکوراسیون منزل شان نمی پسندند. صورتی رنگی آرام بخش است و رنگ تند آن احساسات را برانگیخته می کند و بیشتر مورد پسند دختر بچه هاست. صورتی اگر با قهوه ای شکلاتی ترکیب شود بسیار جذاب خواهد شد و حس صمیمیت به وجود می آورد.  

بنفش آرام بخش، سلطنتی و باشکوه است و باعث کاهش فشارخون و کم کردن ترشح غدد بسیار فعال می شود .بنفش نقش لوکس بودن را در دکوراسیون داخلی ایفا می‌کند. این رنگ اگر در کنار رنگ زرد قرار گیرد حس قوی و جذابی ایجاد خواهد کرد. شما می‌توانید این رنگ را در کنار جواهرات به کار ببرید و یا با رنگ‌هایی مانند رنگ‌های خنثی یک جا کنار هم قرار دهید. این رنگ جز رنگ‌های ایده آل برای دخترها است.

بنفش هم یک رنگ سرد و هم یک رنگ گرم محسوب می‌شود و ترکیبی از خواص رنگ‌های سرد و گرم را داراست. رنگ بنفش تیره یک رنگ لوکس و چشم‌گیر برای دکوراسیون داخلی است و آن را خلاق نشان می‌دهد. بنفش روشن برای اتاق خواب نیز مناسب است؛ این رنگ همان تأثیرات مثبت رنگ آبی را دارد اما ویژگی‌های منفی مانند ایجاد احساس خستگی را ندارد.

رنگ آبی یکی از رنگ‌های مهم در طراحی داخلی دکوراسیون و تئوری رنگ‌ها است که عمیقاً بر روی ذهن انسان اثر می‌گذارد. به همین دلیل است که آبی را جزء بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب می‌دانند. این رنگ که در خود آرامش و صلح طلبی را به دنبال دارد یک شروع احساسی برای تغییر دکور در خانه است و آرامش بخش بودن را در مقیاس بالایی با خود وارد می‌کند.

ترکیب رنگ آبی با رنگ زرد بسیار جذاب خواهد شد و در ترکیب با رنگ صورتی کم رنگ، سبز نعنایی و آبی کم رنگ تر آرامش خوبی را برای اتاق کودکان فراهم می کند. آبی محیطی محافظه کارانه و متعادل ایجاد می کند و برای قسمت های پذیرش مناسب است. آبی بیشتر زمانی استفاده می شود که به تنهایی به صورت طیف و سایه های مختلف باشد که محیطی آرام، ایده ال و آسمانی ایجاد خواهد کرد که بیشتر برای اتاق خواب و سرویس بهداشتی مناسب است.

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

آبی سرد نشان دهنده آرامش و نشانه ذکاوت است و موجب کاهش فشارخون، کاهش میزان تنفس، ایجاد محیطی بی سرو صدا، عدالت و انصاف می شود. این رنگ حس محافظه کارانه و مسئولیت پذیری را افزایش می دهد و باعث احساس رفاه، ظرافت، تازگی، تحت نفوذ در آوردن و قطعیت می شود.

مراقب باشید استفاده افراطی و بیش از حد از رنگ آبی اثرات سویی بر ذهن شما خواهد داشت که افسردگی یکی از ین عوارض خواهد بود.

رنگ مشکی نشانه شان و مقام، برجسته بودن و قدرت است. این رنگ دراماتیک درعین حال گرانی، زیبایی، لاغری، خنثی بودن را القا می کند. البته از این رنگ برای ترس، وحشت و تهدید هم استفاده می شود و نشان دهنده سوگواری، بیماری، تاریکی، سردی و خستگی و راز است.

ژاپنی ها در دکوراسیون منزل شان بیشتر از رنگ مشکی استفاده می کنند. این رنگ اگر با قرمز ترکیب شود زیبایی خاصی خواهد داشت. این رنگ به دلیل خنثی بودن با هر رنگی ترکیب خواهد شد و اگر می خواهید چیزی را بی توجه نشان دهید از مشکی مات استفاده کنید. مشکی اگر با رنگ های متالیک نقره ای، طلایی، مسی و برنج ترکیب شود جلوه ی بی نظیری خواهد داشت. این رنگ برای کف پوش منزل مناسب است و ظاهر زیبایی به آشپزخانه می دهد.

از رنگ سیاه و سفید به صورت کاشی در سرویس بهداشتی استفاده کنید تا با تضادی که این دو رنگ ایجاد می کنند فضای کوچک را بزرگ تر نشان دهند. رنگ مشکی بیشتر در چراغ ها، دستگیره های در به عنوان یک رنگ خنثی که طرح های اطراف خود را به خوبی جلوه می دهد، استفاده می شود.

این رنگ که نماد صلح و تازگی است و شفافیت و پاکی را عیان می‌سازد، در به کار گرفته شدن در طراحی‌های امروزی و مدرن طرفداران بی شماری دارد و تئوری رنگ‌ها را متأثر از خود می‌داند؛ چرا که همه رنگی‌ها طیفی از انتشار نور سفید هستند. جوانی و تجربه، خلوص و پاکدامنی و بی گناهی و امنیت جز خصلت‌هایی هستند که این رنگ در خود محفوظ داشته است. رنگ سفید فضاهای کوچک را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد و اتاق‌ها را تازه‌تر و سرحال‌تر به نمایش در می‌آورد.

این رنگ با تمام رنگ‌ها به آسانی همراه و ترکیب می‌شود و نگرانی‌های شما را در این زمینه کاملاً و به خوبی پاسخ گو است. با رنگ سفید به مبارزه با محیط‌های بسته و ترد شده بروید تا زیباییشان را به آن محل بازگردانید. زیاده روی در استفاده از رنگ سفید سردی محض و بی روحی محیط را نیز به همراه خواهد داشت.


نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

(function() {
window.mc4wp = window.mc4wp || {
listeners: [],
forms: {
on: function(evt, cb) {
window.mc4wp.listeners.push(
{
event : evt,
callback: cb
}
);
}
}
}
})();

ثبت نام در خبرنامه ونون وود


Leave this field empty if you’re human:

 

ایمیل شما (الزامی)

پیام شما


نام کاربری یا آدرس ایمیل *


گذرواژه *

مرا به خاطر بسپار

ورود


گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

هنگامی که شما به موضوع طراحی خانه می‌پردازید، به احتمال زیاد این کار را به چند شیوه‌ی مختلف انجام می‌دهید – انتخاب اشیاء و رنگ که به سادگی جذاب به نظر می‌رسد یا از یک الگو یا تم دکور برای مدیریت تصمیمات‌تان استفاده می‌کنید. با این حال، رنگ یک ابزار قدرتمند است که می‌تواند برای الهام بخشیدن به احساسات، ایجاد خطای دید در فضا یا به سادگی تنظیم خلق و خوی و جو برای هر اتاقی مورد استفاده قرار گیرد. روانشناسی رنگها به ویژه هنگامی که در داخل و خارج ساختمان به کار رود، راه بسیار خوبی برای خلق یک خانه‌ی زنده و زیبا است. در این نوشتار ۲۰ شیوه برای استفاده از روانشناسی رنگها در دکوراسیون منزل می‌بینید.

اگر می‌خواهید کاری کنید که خانه‌تان بزرگ‌تر از آن‌چه واقعا هست به نظر برسد- به ویژه هنگامی که قرار است آن را به فروش برسانید – می‌توانید رنگ‌های روشن و درخشانی مانند زرد و پوست تخم‌مرغی را برای اضافه کردن فضا به قسمت بیرونی خانه‌تان استفاده کنید. یادتان باشد که از به کار بردن رنگ شایع سفید پرهیز کنید. اگر چه این رنگ می‌تواند فضا را بزرگ‌تر نشان دهد، اما به هیچ وجه به اندازه‌ی رنگ‌های شاد و روشن موثر نیست.

مطلب مرتبط:روان شناسی رنگ ها در برندسازی و بازاریابی

برای فضای بیرونی و فضای داخلی خانه، با استفاده از رنگ‌هایی که از بیش از یک کلمه تشکیل شده‌اند، اغلب می‌تواند برای آدم‌های بسیار تحصیل‌کرده جذاب باشد. از سوی دیگر، رنگ‌های ساده برای کسانی که بودجه‌ی پایین‌تر و سطح تحصیلات پایین‌تری دارند، جذاب است. در هنگام انتخاب رنگ‌های پیچیده، به نام‌هایی مانند سبز جنگلی یا سفید پوست تخم‌مرغی فکر کنید.روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی

ثابت شده است که رنگ قرمز اشتها را در بسیاری از افراد افزایش می‌دهد. یکی از دلایل این‌که بسیاری از رستوران‌ها الگوهای قرمز را در سالن خود انتخاب می‌کنند همین است. استفاده از رنگ قرمز در آشپزخانه‌تان برای افزایش اشتها، به سادگیِ ترکیب کردن دیوار بژ با کرکره‌ی قرمز یا درب‌های کابینت به رنگ قرمز است.

یکی از بهترین راه‌ها برای شگفت‌زده کردن مهمانان‌تان زمانی که وارد خانه‌تان می‌شوند، استفاده از ترکیبی از رنگ‌های فضای داخلی و خارجی در سالن انتظار یا راهروی ورودی خانه است. شما همچنین می‌توانید رنگ قسمت بیرونی خود را در قسمت‌های از فضای داخلی‌تان برای رسیدن به اثر کلی مشابه استفاده کنید.

با استفاده از رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد در طراحی داخلی و دکورتان، می‌توانید کاری کنید که فضای خانه مطبوع‌تر از بیرون و گرم‌تر در داخل به نظر برسد – به خصوص در زمستان. اگر شما در فصل زمستان قصد فروش خانه‌تان را دارید و در حال برنامه‌ریزی برای رنگ کردن خانه هستید، این موضوع را در ذهن داشته باشید.

درست مانند استفاده از رنگ‌های گرم در پاییز، رنگ‌های سرد، به خصوص آبی، باعث می‌شوند که فضای خانه‌تان در طول تابستان تازه، خنک و تمیز به نظر برسد. سفید بودن قسمت بیرونی همراه با حاشیه‌های آبی، انتخاب محبوبی برای خانه‌ها و پروژه‌های نقاشی خانه در تابستان است.

بسیاری از مشاوران رنگ معتقدند که با استفاده از رنگ از دوران کودکی خود که شما را به یاد خاطرات‌تان می‌اندازد – به خصوص در آشپزخانه – می‌توانید آن خاطرات را دوباره حس کنید و فضای خوشایندی خلق کنید. اگر شما نمی‌توانید رنگی را از آشپزخانه‌ی خانه‌تان زمانی که داشتید بزرگ می‌شدید به یاد بیاورید، فقط یادتان باشد که قرمز و زرد برای یک آشپزخانه‌ی زنده و پرطروات رنگ‌های بسیار مناسبی هستند.

در اتاق خواب و حمام‌تان، رنگ‌های سرد می‌تواند یک فضای آرامش‌بخش ایجاد کند. سایه‌های آبی، سبز و یا حتی اسطوخودوس را برای آرامش یافتن در اتاق‌تان در نظر بگیرید. هنگام استفاده از این تکنیک، به یاد داشته باشید که هرچه سایه‌ رنگ انتخابی‌تان تیره‌تر باشد، تاثیر آن آشکارتر خواهد بود.

هرچند این رنگ می‌تواند در آشپزخانه اشتهای‌تان را افزایش دهد، اما تن تیره از رنگ‌های قرمز اغلب با فشار خون بالا و تحریک‌پذیری در اتاق‌های دیگر خانه همراه است. اگر می‌خواهید اتاق خواب یا اتاق نشیمن‌تان یک رنگ تیره‌تر داشته باشد، به جای انتخاب رنگ‌های گرم به سراغ رنگ‌های سرد بروید.

عاشق پوشیدن یک رنگ خاص هستید؟ استفاده از همان رنگ را در حمام در نظر بگیرید. فکر می‌کنید رنگ خاصی اصلا به شما نمی‌آید؟ از آن رنگ برای حمام به هیچ وجه استفاده نکنید. شما دوست دارید زمانی که خودتان را در آینه حمام نگاه می‌کنید، جذاب به نظر برسید. استفاده از رنگ مورد علاقه‌تان در پس زمینه واقعا کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: ۳ نکته کلیدی انتخاب رنگ برای کسب و کار تان

در روانشناسی رنگها هرچند ممکن است استفاده از رنگ قرمز در یک اتاق مخصوص تمرینات ورزشی منطقی به نظر برسد اما در واقع می‌تواند باعث بروز احساس گرمای بیش از حد شود. اگر شما می‌خواهید از یک رنگ گرم در اتاق تمرین خود استفاده کنید، یک ترکیب لذت‌بخش از رنگ آبی و زرد را روی دیوار در نظر بگیرید. شما همچنین می‌توانید به سراغ یک ترکیب سبز آبی آرامش‌بخش بروید تا اثری خنک‌کننده روی شما داشته باشد و باعث شود بیش‌تر تمرین کنید.

سبز باعث بالا رفتن تمرکز در محیط دفتر کار خانگی‌تان می‌شود. گذشته از این‌، هر چه سریع‌تر کارتان را به انجام برسانید، زمان بیش‌تری را برای صرف کردن در کنار خانواده‌تان خواهید داشت. علاوه بر استفاده از گیاهان سبز، رنگ‌آمیزی اتاق را با نور سبز امتحان کنید. هرچند نباید دفتر کار خانگی‌تان را به یک جنگل تبدیل کنید. استفاده‌ی بیش از اندازه از رنگ سبز می‌تواند حواس‌تان را پرت کند. هر نقاش ساختمانی به شما خواهد گفت که سبز یکی از محبوب‌ترین رنگ‌هایی است که درحال‌حاضر در طراحی خانه استفاده می‌شود.

چنان‌چه احتمالا توقع دارید، رنگ زرد برای اتاق آفتاب مناسب است. با این حال، یک راه عالی برای استفاده از رنگ زرد در داخل خانه‌تان این است که آن را در ورودی یا ایوان محصور جلوی خانه استفاده کنید. همان‌طور که اول روز خانه را برای رفتن به محل کار یا مدرسه ترک می‌کنید، رنگ زرد در این قسمت از خانه خوش‌بینی شما را قبل از شروع یک روز سخت حسابی افزایش می‌دهد.

مطلب مرتبط: روان شناسی رنگ ها در بازاریابی و برندسازی

در روانشناسی رنگها باید بدانید که اگر چه رنگ بنفش ثروت و رمانتیسم را القاء می‌کند، اما در دنیای طبیعی رنگ بسیار نادری است و می‌تواند در دکور خانه‌تان بسیار مصنوعی به نظر برسد. اگر شما واقعا کمی بنفش در خانه‌تان می‌خواهید، ترکیب آن را با رنگ‌های طبیعی‌تری مانند زرد روشن یا انواع سبز امتحان کنید.

اگر شما عاشق شکل و شمایل چوب یا چرم هستید یا درحال‌حاضر این جلوه‌ی طبیعت و خاک را در یکی از اتاق‌های خانه‌تان به کار برده‌اید، اضافه کردن کمی رنگ قهوه‌ای می‌تواند این جلوه را تقویت کند. البته فراموش نکنید که قهوه‌ای می‌تواند در برخی از آدم‌ها سبب بروز افسردگی شود.

استفاده از رنگ سیاه برای رنگ کردن دیوارهای خانه می‌تواند اشتباه باشد. مشکل رنگ سیاه این است که ممکن است باعث کوچک نشان دادن فضا شود. اگر می‌خواهید خواهش و تمنای فرزند نوجوان‌تان را برای داشتن یک اتاق سیاه ارضاء کنید، می‌توانید یک سقف سیاه همراه با طرحی از ستاره‌ها را در نظر داشته باشید. اگر می‌خواهید در کل اتاق از این رنگ استفاده کنید، می‌توانید اتاق را با تِمِ چشم‌اندازی از شب تزئین کنید.

اگر شما به اندازه‌ی کافی خوش‌شانس هستید که فقط برای مدیتیشن و تمدد اعصاب یک قسمت جداگانه در خانه‌تان دارید، ممکن است از اثرات به کار بردن کمی رنگ صورتی در طراحی رنگ خانه‌تان متعجب شوید. برخی از تیم‌های ورزشی رنگ اتاق رختکن تیم میهمان را صورتی می‌کنند زیرا ثابت شده‌است که این رنگ باعث کم شدن انرژی می‌شود.

در روانشناسی رنگها باید بدانید که سفید نه تنها نماد باروری و پاکیزگی است، بلکه باعث می‌شود که تمیز کردن در حمام آسان‌تر شود. شما حتما دوست ندارید که لکه‌ها پنهان شوند، چرا که در این صورت تمیز نمی‌شوند و باقی می‌مانند. آگاهی از این که حمام با آن رنگ سفید دوست‌داشتنی، تر و تمیز است، باعث می‌شود که آسوده خاطر و آرام باشید.

رنگ نارنجی، معمولا با بهبود عملکرد ریه و همچنین افزایش انرژی همراه است. و همچنین برای خوب تمرین کردن در اتاق ورزش نیز رنگ پرتقالی روشن می‌تواند به کسانی که دوره‌ی نقاهت را سپری می‌کنند یا با مشکلات ریوی دست به گریبان هستند، بسیار مفید باشد.

هنگام استفاده از روانشناسی رنگها در خانه‌تان، رنگ‌هایی را به کار ببرید که طبیعت را به یاد شما می‌آورد. رنگ‌هایی که در طبیعت هستند کاملا در فضای داخلی خانه‌‌تان خود را جای می‌دهند. با این حال، برای محیط خارجی خانه‌تان، رنگ‌های روشن معمولا بهترین انتخاب برای داشتن یک فضای مطلوب و خوشایند هستند.

منبع: freshome

 

برچسب ها freshomeدکوراسیون خانهدکوراسیون منزلروانشناسی رنگهاروانشناسی رنگها در دکوراسیون خانهسارا فیضی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی
روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *