روانشناسی رنگ ها در معماری داخلی

 
helpkade
روانشناسی رنگ ها در معماری داخلی
روانشناسی رنگ ها در معماری داخلی

توسط
تحریریه خط معمار
·
منتشر شده مرداد ۹, ۱۳۹۵
· بروزرسانی شده تیر ۳۰, ۱۳۹۸

یکی از مشکلات بیشتر معماران و هنرمندان تری دی کار در ایران عدم آگاهی از شناخت رنگ هاست. در این مقاله قصد داریم با همراهی شما، با رنگ ها آشنا شویم. خط معمار مطالعه ای در سایت های مختلف در مورد رنگ شناسی داشته است و مطالب مفید آنها را برای شما دوستان گرد آوری و به همراه تصاویر مرتبط، در قالب یک مقاله له زبان ساده برای شما عزیزان آماده نموده است.

رنگ شناسی چه فایده دارد؟ وقتی شما رنگ ها رو بشناسید می توانید رنگ ها رو به طور صحیح در کنار هم استفاده کنید و خروجی نهایی کار شما بسیار زیباتر، حرفه ای تر و اصولی تر و از نظر هنری  صحیح تر شده و حتی به واقعیت نیز نزدیک تر خواهد شد. با مقدمه ی ذکر شده، سراغ این مقاله ی آموزشی درباره رنگ در معماری، طراحی و دکوراسیون داخلی خواهیم رفت.


سر فصل ها

روانشناسی رنگ ها در معماری داخلی

قسمت اول : انواع رنگ ها
قسمت دوم : روانشناسی و رنگ های گرم و سرد
قست سوم : خصوصیات رنگ ها
قسمت چهارم : رنگ ها و معماری و دکوراسیون داخلی

دنیای پیرامون ما از دو عنصر فرم (شکل) و رنگ تشکیل شده است . تاثیر رنگ در زندگی انسان به قدری است که حتی تصور زندگی بدون رنگ ناممکن است . رنگ پدیده و موهبت شگفت انگیز و شکوهمند هستی است و به زندگی انسان احساس و اشتیاق می بخشد . رنگ به فرم کمال می بخشد و به آن جان می دهد. فیزیکدانی بنام یونگ – رنگ های موجود در نور را با ترکیب کرد و به نور سفید رسید . یونگ پی برد با ترکیب سه رنگ  آبی – قرمز – سبز نیز می توان به رنگ سفید رسید.

از سوی دیگر با ترکیب این سه رنگ به صورت دو به دو سه رنگ دیگر نیز به دست می آید که عبارتند از : قرمز (ماژنتا) آبی (سایان) و زرد . یونگ مشخص کرد که رنگ های اصلی یا رنگ های اولیه طیف و نیز رنگ های درجه دوم یا ثانویه چه رنگ هایی هستند. هر جا نور وجود دارد رنگ نیز هم هست. و با وجود نور است که رنگ نمود پیدا می کند و می تواند حضور داشته باشد. از این رو باید گفت که : رنگ همان نور و نور نیز همان رنگ است .
تمامی اشیا این خاصیت را دارند که وقتی در برابر نور قرار می گیرند بخشی یا تمامی آن را منعکس می کند . این پدیدار سبب پیدایش رنگ اجسام می شود .
رنگ ها دارای طول موجهای مختلف بلند و کوتاه هستند . چشم انسان می تواند طول موجهای نوری بین ۳۸۰ تا ۷۵۰ میلی میکرون را دریافت کند. از این رو رنگ هایی که انسان می بیند در محدوده ی طول موجها قرار دارد.
رنگ قرمز دارای بلندترین طول موج یعنی حدود ۷۵۰ نانو متر و بنفش دارای کوتاه ترین طول موج با حدود ۳۸۰ نانو متر است.
شما در این عکس می توانید موج های رنگ های مختلف را ببینید.


سه رنگ اصلی مواد رنگی:
آبی، قرمز و زرد


و سه رنگ اصلی نور:

آبی، قرمز و سبز
همه ی رنگهای سرد و گرم، از ترکیب انواع این سه رنگ، بدست می آیند.


اسم این تصویر، دایره ی رنگ هاست.

قرمز – زرد – آبی
اطراف این مثلث، سه مثلث دیگه، ترکیبات دو به دوی این رنگها را نشون میدهد:
( که به رنگ های درجه دوم هم معروف اند )

زرد + قرمز = نارنجی
زرد + آبی = سبز
آبی + قرمز = بنفش

( بقیه رنگ های درون دایره، به رنگ های درجه سوم معروف اند )

در این دایره، رنگهای مکمل رو هم می بینیم.
هر رنگ، مقابل رنگ مکمل خود قرار گرفته است.
رنگ مکمل، هماهنگ ترین و چشم نوازترین و متعادل ترین و متوازن ترین ترکیب برای رنگ مورد نظر ماست.
به عنوان مثال دقت کنید که رنگ مکمل آبی، نارنجی است،
رنگ مکمل قرمز، سبز،
و رنگ مکمل زرد، بنفشه
و ….

سوال، رنگ مکمل چیست؟
رنگ های مکمل در واقع نوعی تضاد هستند که به هنگام مشاهده، یکدیگر رو طلب میکنند و وقتی کنار هم قرار می گیرند، تحرک ایجاد نموده و یکدیگر را کامل می نمایند.
هر وقت دو رنگ مکمل، باهم ترکیب شوند، نتیجه “خاکستری” است. تحرک از بین رفته و رنگ خنثی بدست خواهد آمد. دو رنگ مکمل در کنار هم، موجب درخشانی و جلوه ی بیشتر هم هستند. در طبیعت نیز، رنگ های مکمل به وفور در کنار هم دیده می شوند.
مانند گل سرخ در میان برگهای سبز- یا خالهای زرد بالهای بنفش شاپرک.

رنگ های مکمل ر چطور تشخیص دهیم؟
یک راه این است که به عکس دایره رنگ ها نگاه کنیم و رنگ مکمل مورد نظرمان را تشخیص دهیم.
حالا فرض می کنیم دایره رنگی در دسترس نیست. حال چطور رنگ های مکمل رو تشخیص دهیم؟
روش دوم استفاده از تئوری زیر است:
با توجه به سه رنگ اصلی (ابی، قرمز و زرد) رنگ مکمل هر رنگی ، رنگ یا رنگ های اصلی بکار نرفته در رنگ مورد نظر است. یعنی چه؟ مثال :
مثلا رنگ نارنجی چون از قرمز و زرد تشکیل شده، پس مکمل اش آبی است. یا مکمل رنگ قرمز (آبی+ زرد) سبز است.


با اجازه شما کمی بحث را تخصصی تر می کنیم.
 

رنگهای کروماتیک
بین رنگهای قرمز ، زرد ، آبی ، سبز و … از یک سو و رنگهای سفید ، سیاه و خاکستری از سوی دیگرتفاوت وجود دارد. به رنگهایی که در طیف رنگی می باشند ، کروماتیک می گویند. رنگهای کروماتیک بسیار زیاد هستند که مهمترین آن ها، رنگهای اصلی ( زرد ، قرمز و آبی ) می باشند.

رنگهای اکروماتیک
کیفیتی که در اغلب رنگها وجود دارد، در رنگ های سفید، سیاه و خاکستری وجود ندارد. به این سه رنگ که فاقد رنگ هستند ، رنگ اکروماتیک میگویند. رنگ سفید در واقع رنگ نیست ، بلکه عدم وجود رنگ است.

چند تا اصطلاح تخصصی در مبحث رنگ که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

Value:ولیو یا ارزش نشان دهنده ی خلوص رنگ  است. هرچه از رنگ هایی مثل “سفید، سیاه، خاکستری” یعنی رنگهای آکروماتیک در رنگ استفاده کنیم، خلوص یا ارزش رنگ کم خواهد شد. رنگهای پایه بیشترین ولیو را دارند.

Shade : اگر از رنگ مشکی یا خاکستری تیره برای کم کردن ارزش و تیره کردن یک رنگ خالص استفاده کنیم به رنگ جدید ” شِید” یا سایه گفته می شود.
Tint: اگر از رنگ سفید یا خاکستری روشن برای کم کردن ارزش و روشن کردن یک رنگ استفاده کنیم، به رنگ جدید ” تینت ” یا ته رنگ گفته می شود.

Tone or Intensity : به معنای درخشش رنگ است و طبعا هرچه ارزش یا خلوص رنگی کم تر باشد درخشش کمتری هم دارد و اگر با رنگ های اکروماتیک و رنگ مکملش ترکیب شود، درخشندگی خود را از دست خواهد داد.

Contrast : کنتراست به معنای “تفاوت ” در رنگ است و “تضاد” که گاهی ما معنا می کنیم اشتباهی بیش نیست! در واقع تضاد نوعی از کنتراست است.

در این بخش به بحث روانشناسی رنگ ها  خواهیم پرداخت و همچنین در مورد رنگ های سرد و گرم صحبت خواهیم کرد.


تاثیرات رنگها از نظر روانشناسی

با وجودی که اثر رنگ ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق میکند امّا برخی از تاثیرات رنگ ها دارای معنی یگانه ای در سراسر جهان هستند.
رنگ هایی که در طیف رنگ ها در ناحیه قرمز قرار دارند به عنوان رنگهای گرم شناخته می شوند که دامنه اش از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است. رنگهایی که در ناحیه آبی طیف قرار دارند، رنگهای سرد نامیده می شوند و شامل آبی، ارغوانی و سبز هستند. این رنگها معمولاً آرامش بخشند امّا گاهی نیز ممکن است احساس غمگینی و بیتفاوتی را به ذهن آورند.


روانشناسی رنگ ها به عنوان روش درمان

در برخی از فرهنگهای قدیمی، از جمله مصری ها و چینی ها، از رنگها برای درمان استفاده می شده است. این کار که گاهی به آن نور درمانی یا رنگ شناسی نیز گفته می شود هنوز هم به عنوان روش درمان جایگزین مورد استفاده قرار میگیرد.
از رنگ قرمز برای تحریک و ذهن و افزایش تمرکز استفاده می شود.
از رنگ زرد برای تحریک اعصاب استفاده می شود.
از رنگ نارنجی برای بالا بردن سطح انرژی استفاده می شود.
از رنگ آبی برای کاهش درد و تسکین بیمار استفاده می شود.
از رنگ نیلی برای تسکین ناراحتی های پوستی استفاده می شود.

اغلب روانشناسان به رنگ درمانی به دیده شک و تردید می نگرند و می گویند که درباره تاثیرات احتمالی رنگها اغراق شده و رنگها در فرهنگهای مختلف، معانی متفاوتی دارند. پژوهش ها نشان داده اند که در بسیاری از موارد، تاثیرات رنگها در تغییر حالت افراد، تاثیراتی زودگذر و موقتی بوده است.
برای مثال، قراردادن افراد در اتاق آبی ممکن است در ابتدا احساس آرامش در آنها به وجود آورد امّا این اثر پس از آن که آنها آرامششان را بازیافتند، به تدریج کاهش خواهد یافت.

رنگ گرم و سرد در واقع به حسی که از دیدن چرخه رنگ به وجود می آید گفته می شود.
رنگ های گرم شامل رنگ های قرمز، زرد نارنجی است .
از این رنگ برای دیوار های محیط زندگی و خانه استفاده می شود یا به عنوان رنگ تاکید کننده و نمایش بیشتر رنگ های خنثی (سفید و مشکی) استفاده می شود.

رنگ های سرد مانند آبی، بنفش و سبز است.
یک انتخاب متداول در رنگ آمیزی دیوار محل زندگی و اتاق های خواب برای ایجاد احساس آرامش در فضای خانه به دلیل خصوصیت کاربردی بودن آنها می باشد.
از این رنگ ها برای هدایت احساسات و عواطف در وب سایت استفاده می شود.

رنگ های گرم شادابی و راحتی را القا می کنند. این رنگ ها باعث می شوند فضا کوچکتر به نظر برسد، زیرا تن رنگ های گرم باعث ایجاد حس راحتی در افراد می شود .رنگ های گرم باعث فعال شدن عکس العمل های مغز می شود و احساس هیجان، عشق و در بعضی مواقع عصبانیت را القا می نماید. در فضا های خیلی بزرگ استفاده زیاد از رنگ های گرم باعث ابهت فضا می شود و با رنگ های خنثی هم تطابق دارد.

انتخاب رنگ های سرد، جهت آرامش و تسکین ، تا حدی منحصر به فرد است و باعث بزرگ تر به نظر رسیدن فضای موجود می شود .ایرادی که به رنگ های سرد چرخه ی رنگ می گیرند این است که فضا را سرد تر از آنچه هست نمایش می دهد و باید با فضا های آزاد منطبق شود. رنگ های سرد باعث ایجاد اثرات منفعل (غیر فعال) در مغز شده که باعث ایجاد احساس رضایت، آرامش و عدم فعالیت می شود.

در این بخش به بررسی خصوصیات تک تک رنگ ها و کاربرد آنها خواهیم پرداخت. امیدواریم تا این قسمت از بحث، خسته نشده باشید.

قرمز
قرمز یکی از سه رنگ اولیه است. یکی از قدرتمند ترین و احساسی ترین رنگ هاست. رنگ قرمز احساس شیرینی و بی گناهی را در حین ترکیب با رنگ سفید و ایجاد رنگ صورتی میدهد و وقتی به صورت خالص استفاده میشود، تیزی و تندی را القا می کند. با اضافه شدن رنگ مشکی، قرمز احساسات سنگین تری را بیان می کند؛ مثلا عصبانیت یا بیان شدید احساسات. قرمز به عنوان رنگ اولیه هم در پس زمینه طرح ها و همبه عنوان رنگ تاکید،استفاده می شود . تقریبا در بین رنگ های دیگر بهترین رنگ برای تاکید است. طیف رنگی قرمز می توانند احساس عشق، هیجان، قدرت و رشد و نمو را القا کند .


چکیده خصوصیات رنگ قرمز:

• رنگ قرمز روشن برای بیان عشق و لذت.
• قرمز تیره برای بیان حس انتقام جویی، عصبانیت همچنین شجاعت و رهبری را القا می کند.
• صورتی برای ایجاد فضای رمانتیک و قابلیت های زنانه.
• قرمز- قهوه ای تغییر و سقوط را القا می کند.

روانشناسی رنگ ها در معماری داخلی

سبز
رنگ سبز یکی دیگر از رنگ های اولیه است .این رنگ یکی از آرامش بخش ترین رنگ ها است که دارای سایه های خنثی است. سبز تعادل و هارمونی را القا می کند و بعضی اوقات برای شرح طبیعت و ایجاد امید استفاده می شود. سبز کمی روشن تر ( با مقداری زرد) بیشتر شادی آور و نورانی است و می توانند کمی هم حس گرمی رنگ را هم منتقل کند. سبز تیره تر ثبات، امنیت و فراوانی را القا می کند .بیشتر ما را به یاد اسکناس و ثروت
می اندازد. در طرح ها از رنگ سبز در زمینه یا به عنوان رنگ تاکید استفاده می شود. این رنگ یکی از رنگ های مناسب برای چشم انسان است. لازم است بدانید که که بعضی اوقات پیامد هاب عاطفی ناخواسته را با رنگ سبز نشان میدهند. به عنوان مثال بیماری یا بی تجربگی.

چکیده خصوصیات رنگ سبز:
• زرد- سبز بیماری و اختلاف را القا می کند.
• سبز تیره جاه طلبی، کامیابیرا القا می کند.
• سبز متمایل به آبی سلامتی و ثبات را القا می کند.
• سبز زیتونی نماد صلح و هارمونیرا القا می کند.


آبی

آبی رنگ آرامش، صلح و امنیت است. آخرین رنگ از سه رنگی است که رنگ های اصلی RGB، که ما در طراحی های دیجیتالی در ترکیب رنگ های مختلف از آنها استفاده می کنیم، را می سازد. آبی به دلیل اینکه حس آرامش و دوستی را القا می کند به عنوان رنگ اصلی است که شبکه های اجتماعی محبوب مردم یعنی فیس بوک وتویتر از آن استفاده کرده اند. از رنگ آبی هم به عنوان رنگ های پیش زمینه و هم رنگ های تاکیدی می توان استفاده کرد و همچنین رنگی است که مردم با آن به راحتی ارتباط برقرار می کنند و البته می توانیم بگوییم که این رنگ، یک رنگ مردانه نیزهست. از آبی تیره تر در رنگ متن استفاده می شود. از رنگ های تیره تر در چرخه رنگ بیشتر برای وب سایت های شرکتی استفاده می شود.آبی به آب و آسمان نیز ارتباط دارد که به وب سایت حس طبیعت را میدهد. رنگ های آبی به ندرت در موضوعات مربوط به مواد غذایی و بسته بندی غذا ها استفاده می شوند؛ زیرا بعضی از مطالعات نشان داده است که تاثیر آرامشی که از این رنگ گرفته می شود جلوی اشتهای افراد را می گیرد.

چکیده خصوصیات رنگ آبی :
• آبی روشن سلامتی، عمق، ثبات و ایمان را القا میکند .
• آبی تیره تر دانش ، قدرت ، اعتماد و کمال را القا می کند.

بنفش
رنگ بنفش ترکیبی از طیف رنگ های گرم و سرد یعنی عشق و آرامش، رنگ های قرمز و آبی می باشد. بنفش از قدیم نماد اشراف، قدرت و ثروت است . بنفش همچنین به ترویج حس خلاقیت و قوه تخیل کمک می کند؛ زیرا این رنگ غالب در طبیعت نیست. از رنگ بنفش استفاده گوناگونی می شود. سایه های سبک، که خیلی نرم و ظریف است، می تواند یک حس رمانتیک ایجاد کند .سایه های تیره تر احساس سنگین تر و دمدمی مزاج بودن را القا می کند و در بعضی مواقع حس بی ثابتی و سر سختی را می دهد.


چکیده خصوصیات رنگ بنفش

• بنفش روشن حس لطافت، حس نوستالژی و رومانتیک را القا می کند.
• بنفش تیره حس دمدمی مزاج بودن، سر سختی ، دلتنگی و نا امیدی و در بعضی مواقع حس قدرت طلبی و نظارت را القا می کند.


زرد

زرد به راحتی، شادی را القا می کند. این رنگ با احساس انرژِی زائی و تشویق در ارتباط است .این رنگ بسیار مهیج است و به همه چیز حس روشنائی و خورشیدی می دهد . یکی از معایب استفاده از رنگ زرد انتقال حس خطر است. رنگ زرد برای برجسته تر کردن موضوعی یا تاکید استفاده می شود؛ اما استفاده تمام طرح از این رنگ بسیار دشوار است؛زیرا باید با انتخاب کنتراست های موجود دراین رنگ مطمئن شوید که پیغام شما درست منتقل می شود . در صورتی که این رنگ در فرمت روشن تر استفاده شود، جلوه اولیه خود را دست می دهد .


چکیده خصوصیات رنگ زرد:

• رنگ زرد روشن برای القای حس خطر و ترس است.
• رنگ زرد تیره تر برای القای شادی ، لذت و تازگی است.

نارنجی
نارنجی یک ترکیب دارای هارمونی بین رنگ های قرمز و زرد است. یعنی ترکیب عشق و انرژی با رنگ اولیه یعنی زرد به همراه حس خورشیدی و تازگی آن است. نارنجی به برقراری تعادل، انرژی زا بودن و فراخوانی گرایش دارد. اما استفاده از این رنگ در کار، کمی سخت است .
طیف های نارنجی بیشتر، در قسمت های مهم سایت و به صورت رنگ تائید کننده استفاده می شود، اما وقتی به عنوان رنگ غالب از آن استفاده کنیم،کمی کار شلوغ به نظر می رسد. از نارنجی برای نمایش حرکت در طرح استفاده کنید اما احتیاط کنید. نارنجی قدرت غلبه بر عناصر دیگر در طرح را دارد.


چکیده خصوصیات رنگ نارنجی :

• زرد- نارنجی یا نارنجی طلایی حس پرستیژ و خرد را القا می کند.
• قرمز – نارنجی حس لذت، انرژی و سلامتی و آرزو را القا می کند.
• نارنجی تیره به معنی تغییر و عدم اطمینان است

قهوه ای و رنگ های خنثی
رنگ های خنثی ( رنگ بژ، شیری، خاکستری مایل به قهوه ای، توسی) و قهوه ای،بهترین مثال ممکن از طبیعت هستند که بسیار در طراحی ها استفاده می شوند. رنگ های خنثی و قهوه ای مذمون آرامش و صلح ، سازگاری، اعتبار و حتی حس خستگی را القا می کنند. قهوه ای، کاربرد های گوناگونی در طرح دارد؛مثلا برای پس زمینه طرح، به عنوان رنگ تاکید کننده وبرای رنگ متون استفاده می شود. همچنین در ترکیب با رنگ های دیگر برای ایجاد افکت های زیبا استفاده می شود.

چکیده خصوصیت رنگ قهوه ای :
• قهوه ای خیلی کمرنگ برای القای آرامش، پاکی، ظرافت است.
• قهوه ای کمرنگ ( میانه) خستگی، کسلی و حفاظت را القا می کند
• قهوه ای تیره استحکام، راحتی و تجربه را القا می کنند.


سیاه

رنگ های سفید و سیاه خالص ترین شکل رنگ هستند. هر یک معنای سادگی و اداری بودن را می رساند. تقریبا غیر ممکن است که رنگی را بدون استفاده از رنگ های سیاه و سفید ایجاد کرد. سفید معمولا مضمون تمیزی، پاکی و کمال را القا می کند. رنگ مشکی معنی قدرت، رمز آلود بودن و ظرافت را منتقل میکند، بعضی اوقات معنی ترس و نا شناخته بودن را نیز می دهد. هر کدام از این رنگ ها در صورتی که با رنگ های دیگر به کار برده نشوند، خیلی سرد و خشک به نظر می رسند. ترکیب رنگ سفید و سیاه که توسی است حس آرامش و کسل کننده ای را منتقل می کند.


چکیده خصوصیت رنگ ها ی سفید و مشکی:

• سفید، تمیزی، پاکی و رهایی ر القا می کند.
• سیاه، قدرت، ظرافت و رمزآلودگی را القا می کند.


 


بخش چهارم رنگ شناسی : 

در این بخش به طور تخصصی رنگ ها در معماری و دکوراسیون داخلی مورد بحث قرار خواهیم داد.


رنگ سبز در دکوراسیون

رنگ سبز را بهتر است در ترکیب با بنفش و نقره‌ای به کار برد . استفاده از رنگ سبز به علت خنثی بودن برای طراحی داخلی فوق‌العاده است . رنگ سبز به دلیل ویژگی آرامش بخشی که دارد ، برای اتاق خواب و سرویس‌های بهداشتی مناسب است . سبز اگر در کنار طیف بنفش و نقره‌ای قرار بگیرد ، زیباتر خواهد بود . رنگ سبز به علت عدم انعکاس رنگ پوست ، در سالن‌های پوست و زیبایی و حتی بوتیک‌ها و فروشگاه‌های لباس بکار برده نمی شود .


رنگ آبی در دکوراسیون

رنگ آبی برای قسمت‌های پذیرش مناسب است و محیطی اداری و متعادل ایجاد می‌کند . آبی به تنهایی به صورت طیف‌ها و سایه‌های مختلف ، محیطی زیبا، آرام، ایده‌آل و آسمانی را ایجاد ‌کند که برای اتاق‌خواب و سرویس‌های بهداشتی مناسب است.


رنگ زرد در دکوراسیون

زرد بهتر است در ترکیب با رنگ‌های دیگر به کار رود . زرد گرم و آفتابی، درخشان، مثبت، گیرا، شادی‌آور، امیدوارکننده، اشتهاآور، الهام‌بخش و نشانه خوش آمد گویی است . استفاده از رنگ زرد ملایم ،مثلا طلایی در اتاق ناهارخوری باعث تحریک اشتها می شود . رنگ کرم نباتی، شاد و متناسب با روحیات بچه ها و نوجوانان است . این رنگ باعث تقویت حافظه شده و به مطالعه کمک می‌کند. رنگ زرد برای استفاده در مغازه های کوچک هم مناسب است. باید دقت کرد که کاربرد آن به تنهایی باعث ایجاد خشونت می شود ، بنابراین بهتر است در ترکیب با سایر رنگها بکار رود.


رنگ قرمز در دکوراسیون

رنگ قرمز نشانه سرور و شادی، شانس، لوکس و جدید بودن، عشق و علاقه است . قرمز رنگ پرهیجانی است و در کشورهای آسیایی رنگ بسیار مهم و معمولی است.
در استفاده از رنگ قرمز، باید احتیاط کرد . ارجح است قرمز به صورت پراکنده در جاهای مختلف به کار رود . در دکوراسیون منزل بهتر است از رنگ قرمز در جاهای خاص مورد علاقه استفاده شود، تا از این طریق آن بخش بیشتر در معرض توجه قرار گیرد. استفاده از قرمز در اطراف شومینه ، حتی اگر خاموش باشد، نشانگر وجود گرما است . با استفاده از رنگ قرمز ، محیط بسته‌تر شده و حس صمیمیت القا می‌شود . قرمز رنگ مناسبی برای اتاق خواب نیست ، چون مقدار تنفس را زیاد کرده و خواب و آرامش را کاهش می دهد . در مکانهای تجاری استفاده از مبلمان چرمی قرمز در یک فضای کاملا سفید همراه با آویزهای قرمز به حدی جاذب است که هر کس را وادار به نشستن می کند . از قرمز در سالنهای آرایش و اتاق پرو نیز می توان استفاده کرد .

رنگ قهوه‌ای در دکوراسیون
قهو‌ه‌ای همیشه مد است. همین موضوع سبب می شود که در دکوراسیون داخلی زیاد از آن استفاده شود. نمود این رنگ کاملا ارتباط مستقیم با هماهنگی آن با سایر وسایل دارد. این که همراه با صورتی چرک بکار رود یا زرد و سفید ، ظاهر متفاوتی پیدا می‌کند . قهوه‌ای در ترکیب با این رنگ‌ها سرگرم‌ کننده است و پایداری را القا می کند.


رنگ مشکی در دکوراسیون

مشکی به علت خنثی‌بودن با هر رنگی که استفاده شود، تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. مشکی رنگ فوق‌العاده‌ای برای طراحان داخلی محسوب می شود. به آن لاک الکل می‌زنند و در ترکیب با قرمز جلوه ویژه ای به محیط می‌دهند. اگر بخواهید میزان توجه به چیزی را کاهش دهید، می توانید به آن مشکی مات بزنید. مشکی با رنگ‌های متالیک طلایی، نقره‌ای، مسی و برنجی جلوه‌ای بی نظیر پیدا می کند. این رنگ اغلب در نازک‌کاری‌ها برای ایجاد ظرافت به کار می رود. یک نیمکت که رویه آن از سنگ گرانیت مشکی باشد، می تواند ظاهر زیبایی به آشپزخانه ببخشد. مشکی رنگ خوبی برای کفپوش است. از رنگ سیاه و سفید ، به صورت کاشی یا موزاییک به صورت یک در میان در کف سرویس‌های بهداشتی استفاده می شود ، زیرا با کنتراست یا تضادی که ایجاد می‌کند فضا را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد. استفاده از رنگ مشکی به تنهایی برای رنگ‌ دیوار مناسب نیست، زیرا محیط را بسته و ترسناک می‌کند. از این رنگ معمولا در چراغ‌ها و دستگیره‌های در به عنوان یک رنگ خنثی که اشیاء و طرح‌های اطراف خود را به خوبی جلوه می‌دهد، استفاده می شود .


رنگ نارنجی در دکوراسیون

استفاده از نارنجی به عنوان یک رنگ گرم و شاد برای منزل افراد مسن و موسسات نگه‌داری از سالمندان بسیار مناسب است. خاصیت ضد افسردگی این رنگ موجب کاهش کج‌خلقی و زود‌رنجی در افراد می شود . نارنجی رنگ مناسبی برای مکانهایی است که افراد زیادی حضور دارند ، زیرا تحریک‌پذیری، زودرنجی، کج‌خلقی و خصومت بین افراد را کاهش می‌دهد و در بهبود رفتارهای اجتماعی موثر است . نارنجی برای تشدید سایر رنگ‌ها مناسب ‌است . در یک دکوراسیون یکنواخت ، استفاده از چند کوسن نارنجی کم‌رنگ ، یا چند گل نارنجی در جاهای مختلف فضا را روشن می کند و روحی تازه به آن می بخشد .


رنگ بنفش در دکوراسیون

علیرغم اینکه ، بنفش رنگ باشکوهی است، در دکوراسیون داخلی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد و عموما به شکل کم‌ رنگ یا یاسی به کار می‌رود. بنفش به خاطر ملایم بودن و آرامش‌بخشی ، برای اتاق خواب دخترها مناسب است. بنفش رنگ خلاقی است و استفاده از آن در محیط‌های کار و آموزش مناسب است. اگر در کنار زرد قرار بگیرد، جلوه خاصی پیدا می کند و حس قوی‌ای را القاء می‌کند. استفاده از این رنگ به عنوان پارچه مبلمان ناهارخوری هم می تواند تاثیری قابل توجه داشته باشد.


رنگ صورتی در دکوراسیون

صورتی همراه با قهوه‌ای شکلاتی بسیار موثر واقع می شود . این رنگ بسیار نرم و لطیف است. کم‌رنگ آن ظریف، ملایم و آرام‌بخش است و رنگ تند آن موجب انگیختگی احساسات می شود. صورتی اغلب رنگ مورد علاقه دختربچه‌هاست. شاید چون احساس خوبی از آن دارند و حس صمیمیت را در آن‌ها القا می‌کند. از این جهت ، بیشتر در اتاق خواب دخترها استفاده می‌شود و برای اتاق میهمان نیز مناسب است .

———————————————————————————————————————–
 

سایت color.adobe.com
فرض کنید ما می خواهیم کاری ۲ بعدی یا ۳ بعدی بزنیم و میخواهیم رنگی رو انتخاب کنیم. فرض کنید رنگ انتخابی ما آبی است ولی ما کلی رنگ آبی داریم. برای اعداد آبی مورد نظر را وارد این سایت می کنیم
قسمت RGB
۱۹۱ ۱۰۹ ۶۱

حال با گزینه های این سایت رنگ های مکمل و یا حالت های دیگه رو پیدا می کنیم
 


توضیح حالت ها:

حالت Analogous
این گزینه رنگ های مشابه به رنگ آبی ای که ما انتخاب کردیم را پیدا می کند. یعنی مثلا رنگ نیلی که به آبی نزدیک است و یا بنفش و ..

حالت Monochromatic
این گزینه فقط رنگ های مشابه نزدیک به خود آبی را پیدا می کند. یعنی آبی پر رنگ آبی تیره آبی روشن و ..

حالت Triad
این حالت رنگ هایی که در حالت مثلث رنگ اصلی ( یعنی ابی زرد قرمز ) را کف نزدیک به رنگ شماست پیدا می کند.

حالت Complementary
این حالت رنگ های مکمل رنگ شما رو پیدا می کند. مثلا رنگ مکمل قرمز همانطور که گفتیم سبز است .

حالت Compound
مانند حالب بالا، با این تفاوت که مکمل رنگ های نزدیک به رنگ های مورد نظر را نیز پیدا می کند. مثلا اگر شما رنگ قرمز را که انتخاب کنید. رنگ نارنجی و قهوه ای را هم انتخاب می کند. بعد مکمل آنها یعنی رنگ سبز و سبز تیره را نیز پیدا می کند

حالت Shade
همانطور که در مقاله اشاره شد، این حالت به رنگ شما کمی سفید و کمی سیاه اضافه می کند و رنگ های مختلفی از قرمز شما مثل قرمز روشن قرمز تیره به وجود می آید که به شما نشان میدهد.


 


 



 


تحریریه خط معمار


گردآوری: علی گلزار (از وب سایت mostafa3d)

برچسب‌ها: پاورپوینت رنگ در معماریتاثیر رنگ در معماری داخلیچهل کلید رنگ در معماری داخلیرنگ در دکوراسیون داخلیرنگ در طراحی داخلیرنگ در معماریرنگ در معماری pdfرنگ در معماری داخلیرنگ در معماری داخلی pdfروانشناسی رنگ در معماریروانشناسی رنگها در دکوراسیون منزلروانشناسی رنگها در معماری داخلیکاربرد رنگ در معماری داخلینقش رنگها در دکوراسیون خانه

عالی.بسیار ممنون. خیلی کاربردی و مفید بود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

معماری و طرح ویلای آرش، استودیو کامبیز اسکندرتبار

طراحی نمازخانه (کلیسا) صلح، استودیو معماری صادقی

طراحی و دیزاین دفترکار حیات معمار، حامد آرت استودیو

طراحی ساختمان انبار مکعب ها، شرکت نظر ایده ی پایدار

طراحی خانه باغ جی، امیرفرشاد غفار زاده

طراحی و دیزاین کافه رستوران ژیوار، استودیوی طراحی معماری ژیوار

مدل دکوراسیون خانه ی شانزدهم، علیرضا رضوی

۶۰ نمونه میز رسپشن مدرن (میز منشی)، بخش اول

راهنمای اصول طراحی دفتر کار : طراحی اتاق جلسه

طراحی داخلی کلینیک چشم و گوش و فروشگاه محصولات مرتبط

طراحی داخلی نمایشگاه اتومبیل لکسوس

طراحی شوروم مبلمان برند دلچه ویتا در نیویورک

طراحی داخلی سالن زیبایی و خدمات ناخن Lily، پکن

بررسی ۵ نمونه طراحی داخلی آپارتمان کوچک، بخش ۴

عضویت در خبرنامه خط معمار، ایمیل شما:

معماری و طرح ویلای آرش، استودیو کامبیز اسکندرتبار

۴ مرداد, ۱۳۹۹

معرفی بورس خرید متریال ساختمانی در تهران

۴ مرداد, ۱۳۹۹

استفاده از چوب در تزئینات مطب دندانپزشکی

۵ مرداد, ۱۳۹۹

طراحی داخلی شوروم لباس

۵ مرداد, ۱۳۹۹

طراحی و ساخت ویلا در تهراندشت

۶ مرداد, ۱۳۹۹

نمونه ای مینیمال و مدرن از دکوراسیون داخلی آپارتمان ۸۵ متری

۷ مرداد, ۱۳۹۹

وقتی معماران دفتر خود را طراحی: دیزاین دفتر معماری FF

۷ مرداد, ۱۳۹۹

دانلود رایگان پلان دو بعدی و مدل سه بعدی

۸ مرداد, ۱۳۹۹

نمونه ای مدرن از طراحی دکوراسیون فروشگاه زنانه

۸ مرداد, ۱۳۹۹

طراحی نمای بیرونی و داخلی ویلای مدرن ، دفتر معماری Fran Silvestre

۸ مرداد, ۱۳۹۹

دانلود پلان دو بعدی و مدل سه بعدی المان های ورودی و محوطه

دانلود رایگان تکسچر متال مش (Metal Mesh)

دانلود تکسچر آجر سفید و سیاه قدیمی

دانلود رایگان مدل ۳Ds Max اتاق کنفرانس

دانلود رایگان فایل اتوکد وسایل زمین بازی کودکان

دانلود رایگان پلان دو بعدی و مدل سه بعدی

دانلود رایگان پلان مجتمع اقامتی بین راهی

دانلود رایگان پلان دو بعدی و فایل سه بعدی رویت فرهنگسرا

دانلود رایگان پلان و مدل اسکچاپ دو بعدی و سه بعدی بیمارستان

دانلود پلان دو بعدی و سه بعدی مجتمع اقامتی اداری

حقوق این وب سایت برای خط معمار محفوظ است – 1399

کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.


دانلود فایل PDF این مقالهDownloads-icon


لینک کمکیDownloads-icon


رنگ در معماری pdfDownloads-icon


رنگ در معماری داخلی pdfDownloads-icon

در این مطالعه، روانشناسان، معماران داخلی، طراحان، پزشکان ،نویسندگان و متفکران درباره تاثیر طراحی داخلی و رنگ ها مورد بررسی قرار گرفته اند.

برای این منظور مطالعات ملی و بین المللی مربوط به رنگها انجام شده است و اثرات روانشناختی و فیزیولوژیکی رنگها مورد بررسی قرار گرفته است. مهمترین هدف طراحی داخلی، ایجاد فضای فیزیکی منطبق بر نیازهای جسمی، ذهنی، احساسی و اجتماعی افراد می باشد. در خلق و ایجاد این محیط، بسیار مهم است که مردم درهنگام استفاده از آن خوشحال، با آرامش، راحت و سالم باشند. هدف طراحی داخلی دستیابی به اثرات و قابلیت های بصری و عملکردی است.

در این راستا انتظار می رود مکان هایی طراحی شوند که مردم رفاه و آسایش روانی خود را در آن تجربه کنند. علاوه بر طراحی داخلی که نقش مهمی در روانشناسی انسان دارد، تاثیر رنگها بر احساسات سالها توجه دانشمندان را جلب کرده است. برای این منظور، مطالعاتی اما به میزان محدودی انجام شده است. در این مطالعه، هدف جمع آوری نتایج مطالعات انجام شده توسط دانشمندان در زمینه های مختلف حرفه ای بوده است. بنابراین، تلاش شده است که خوانندگان را با مکان هایی که مردم با خوشحالی و صلح در آن زندگی می کنند و دلایل استفاده از رنگ های خاص در خانه و کسب و کار ، آشنا شوند.

با در نظر داشتن اینکه یک اثر معماری بدون وجود فضای موجود نمی تواند وجود داشته باشد، باید نگاه کنیم که معماران فضا را چگونه تعریف می کنند؛ فضا یک خط است که مردم را از محیط خود جدا می کند و به آنها اجازه می دهد فعالیت خاصی انجام دهند.

بر طبق نظریه لانگ (1987)، ساختمان ها و طرح هایی که معماران ایجاد می کنند، بر رفتار انسان تاثیر می گذارند. به همین ترتیب، معماران و طراحان باید تلاش کنند تا محیطی ایجاد کنند که اثرات روانی مطلوبی بر روی کاربر نیز داشته باشد.

روانشناسی رنگ ها در معماری داخلی

انسانها بر محیطی که در آن زندگی می کنند تأثیر می گذارند و همچنین تحت تاثیر محیط قرار می گیرند. به عبارت دیگر، افراد می توانند محیط خود را بر اساس نیازها و انتظارات خود تغییر دهند و بهبود ببخشند. فرد عنصر اصلی طراحی داخلی است، تغییرات را در رابطه با فرهنگ یا گروه نشان می دهد. حتی در یک فرهنگ یا گروه مشابه میان افراد از نظر سن، جنس، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و خصوصیات شخصیتی تفاوت وجود دارد در طراحی داخلی، تمام نیازهای فیزیولوژیکی، روانی و اجتماعی کاربر باید برآورده شود. ویژگی های وجود دارد که هماهنگی بین انسان و محیط را در بر می گیرد که این ویژگی ها از شکل، رنگ، بوی، بافت، معنای صدا و نمادین تشکیل شده است.

ایده فضای زندگی از نتیجه نیاز برای محافظت از خود در شرایط زندگی و رفع نیازهای اساسی آن شکل گرفته است. پس از برآورده ساختن نیازهای اولیه، مردم می خواهند خانه ای را ایجاد کنند که در آن بتواند زندگی خود را در آرامش و آرامش حفظ کند. تغییر از خانواده های پرجمعیت به خانواده ی اصلی موجب تغییر در ترجیحات فضایی خصوصا  فضاهای ساده تر زندگی شده است. به جای فضاهای زرق و برق دار و لوکس، مکان های آرامش بخش، سالم و کاربردی ترجیح داده می شوند. امروزه به خصوص افرادی که دارای زندگی شلوغ و سریع هستند، ترجیح می دهند در مکان های سازمان یافته و ساده با جزئیات کم و دور از هرج و مرج زندگی کنند. مکان هایی که بر روی چشمان، بدن و روح خود تنش و فشاری را قرار نمی دهند.

برای پاسخگویی به این نیازها، مطالعات و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از فضای داخلی و سازمان دهی فضای داخلی صورت گرفته است که پایه های معماری داخلی و طراحی داخلی را تشکیل داده اند. در طراحی داخلی، عوامل موثر بر آرامش و آسایش فردی وجود دارد که شامل اثرات روحی تنظیم نور، ویژگی های مواد (گرم یا سرد)، عایق صدا، راحتی گرما و انتخاب رنگ ها می شوند.

رنگ یک بخش ضروری از طراحی داخلی است. بنابراین، مطالعه رنگ برای طراحی داخلی و اثرات رنگ اهمیت حیاتی دارد. همانند دلیل شاد بودن یک فرد در روز آفتابی است و همچنین دلیل ناراحت بودن فردی در روز بارانی می باشد. رنگ شامل انرژی می باشد که در احساسات و فرآیندهای شناختی تاثیر دارد و واکنش های روانشناختی نسبت به رنگ ها، نتیجه تغییرات در وضعیت احساسات و توجه فرد است. هنگامی که رنگ ها مشاهده می شوند و به مغز منتقل می شوند، مغز یک هورمون تولید می کند که بر وضعیت عاطفی فرد، احساسی و میزان انرژی تاثیر می گذارد. به دلیل اینکه امواج رنگی می توانند توسط بدن جذب شوند، اثر رنگ نمی تواند تنها به ادراک بصری محدود شود.

نتایج مشابهی در تحقیقات انجام شده توسط هری ولفر و کاترین سام انجام شده است که هر دو کودکان ذخیرهن مبتلا به اختلال دید و اختلال نقص را مورد مطالعه قرار دادند. نتایج نشان می دهد که ما فراتر از حد بصری تحت تاثیر رنگ ها قرار می گیریم. یک فرضیه ادعا می کند که علیرغم فقدان توانایی بصری، انتقال دهنده های عصبی در چشم ما اطلاعات مربوط به نور را به مغز انتقال می دهند و این اطلاعات هیپوتالاموس را قادر می سازد تا هورمون خاصی تولید کند. که دقیقا هورمونی است که اثرات متعدد در حالت روانشناختی ما، وضوح منطقی و سطح انرژی دارد.

دیکشنری زبان ترکی زبان رنگ را به عنوان “احساسات مختلف در چشم به عنوان یک نتیجه از شیوه ای که منعکس کننده یا منتشر می کند نور” را مشخص می کند در قرن هفدهم، پزشک معروف و ریاضیدان سر ایزاک نیوتن، آزمایش های مختلفی را انجام داد تا نشان دهد که رنگین کمان از تمام رنگ های موجود تشکیل شده است. او اتاق را تاریک کرد و اجازه داد نور خورشید نازک از یک سوراخ کوچک وارد اتاق شود و با قرار دادن منشور در مقابل آن، موفق به بازتاب تمام هفت رنگ در یک صفحه سفید، مانند رنگین کمان شد. نیوتن، پس از این آزمایش، این هفت رنگ را به عنوان طیف قابل مشاهده نامگذاری کرد. این رنگ ها قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نارنجی و بنفش هستند.

در طبیعت، سه رنگ اصلی وجود دارد که قرمز، زرد و آبی هستند. رنگ های فرعی از ترکیب این سه شکل تشکیل می شوند. به عنوان مثال، ترکیب قرمز و زرد نارنجی، ترکیب آبی و زرد ،سبز و ترکیب آبی و قرمز بنفش می شود. رنگ هایی که در مقابل طیف رنگی قرار دارند، رنگ های مکمل نامیده می شوند. این رنگ ها آبی و نارنجی، بنفش و زرد، سبز و قرمز هستند.

طبقه بندی دیگر بر اساس اثرات رنگ بر روی مردم، یعنی سرد و گرم است. رنگ های گرم  قرمز، نارنجی و زرد هستند. در حالی که رنگهای سرد آبی، سبز و بنفش هستند.

سیاه، سفید و خاکستری رنگ های خنثی هستند. رنگ های خنثی ترکیبی از تمام رنگ های اصلی است که منجر به بی رنگی شدن می شود . رنگ های گرم معمولا باعث ، شادی، هیجان و پرتحرک بودن می شوند. رنگ های سرد سبب آرامش، راحتی و آرامش می شود.

رنگها علاوه بر اینکه برای ابراز احساسات استفاده می شوند، برای فعال شدن احساسات نیز مورد استفاده قرار می گیرند. در حالی که آبی و سبز احساس صلح و آرامش را در ما ایجاد می کند، قرمز روشن ، نارنجی و زرد تمایل دارند که یک اثر تحریک کننده داشته باشند.

رنگ قرمز رنگ شور و شوق است. تاثیر این رنگ در افزایش هوشیاری، جذب توجه، فعال شدن، مغز تحریک، هیجان، شجاعت و قدرت می باشد. رنگ قرمز را به زرق و برق، قدرت، گرما، حساسیت، ادعا، خشم و بی قراری مرتبط می کند، قرمز موجب تشدید ضربان قلب و تنفس می شود. همچنین حس بویایی و اشتها را افزایش می دهد. به همین دلیل است که بسیاری از علامت های تجاری در بخش مواد غذایی در سراسر جهان است قرمز می باشد. کوکا کولا، نستل، KFC، وندی، آربی و مک دونالد، برخی از معروف ترین نمونه ها هستند که به دلیل اثر فیزیولوژیکی آن، اقلامی که مورد استفاده  نوجوانان هستند را نیز در لوگوی خود قرمز استفاده می کنند.

احتمال دارد که شرکت هایی مانند لاویز، ری بن، H & M، و حتی نتفیکس از قرمز در آرم خود استفاده کنند زیرا موجب هیجان در فرد می شود.با توجه به مطالعاتی که در مورد اثر نورهای چند رنگ بر روی فیزیولوژی انجام شده است، امواج قرمز نه تنها قلب، سیستم گردش خون و غدد فوقانی را تحریک می کنند، بلکه باعث افزایش استقامت و نیروی حیاتی می شوند.

قرمز، زمانی که در فضای داخل استفاده می شود، می تواند موجب هیجان و تأثیر منفی نسبت به زمان شود و منجر به اختلال در خواب شود. بنابراین، این توضیح نشان می دهد که چرا کازینو ها و باشگاه های شبانه معمولا از این رنگ استفاده می کنند. با توجه به تاثیرات روحی و فیزیولوژیکی آن، می توان ادعا کرد که قرمز هنگامی که در دیوار یا سقف استفاده می شود، ممکن است منجر به اختلالات مربوط به زمان یا عدم مدیریت خشم در طرف فرد شود.

از سوی دیگر، قرمز همراه باحس گرما می باشد، در فضاهای داخلی رنگ قرمز گرم تر از واقعیت آن احساس شود. همانطور که همه ما نمونه هایی از علایم ترافیکی را می دانیم، قرمز دارای اثر هشدار دهنده است. به این ترتیب، منطقی است از رنگ  قرمز در فضای داخلی استفاده کنید، به خصوص اگر در پوشش کف و تفاوت ارتفاع مورد نیاز است.

زرد، در مقایسه با قرمز، کمتر تهاجمی است. از آن به عنوان آفتابی و شادمانی تفسیر می شود، که نشان میدهد که زرد شادترین رنگ در طیف است. زرد رنگ خلاقیت است علاوه بر آن زرد با شادی، تحریک عقلانی، خوش بینی و ترس مرتبط است. رنگ طلا( زرد) با خرد، ثروت و ایده آلیسم ترکیب شده است.زرد، در میان رنگ ها، تنها رنگی است که قدرت عضلات را افزایش می دهد. امواج نور زرد به عنوان محرک های مغز و سیستم عصبی عمل می کنند، باعث هوشیاری عقلانی می شوند و اعصاب را در عضلات فعال می کنند.

رنگ زرد فعالیت های مردم در فضای داخلی را پویاتر می کند، زیرا با نور روز و رنگ خورشید ترکیب می شود و مردم در طول روز گرایش بیشتری به فعالیت نسبت به شب دارند.  فضای داخلی که به رنگ روشن طراحی شده است، بزرگتر از واقعیت ادراک میشود زیرا رنگ روشن سبب گستردگی فضا می شود. علاوه بر این، رنگ زرد رنگی گرم است که هنگامی که  با خورشید ترکیب می شود، مردم مکان را گرم تر از حد معمول می بینند.

سبز به هماهنگی، آرامش، صلح، سکوت، صداقت، صداقت، رضایت و سخاوت اشاره می کند. سبز با سکوت، بهره وری، زندگی، رشد، طبیعت، خرد و اعتقاد همراه است. نتایج یک پرسشنامه در اروپا و ایالات متحده نشان می دهد که سبز عمدتا با طبیعت، زندگی، سلامت، جوانان، بهار، امید و آرزو همراه است سبز توسط افرادی که هوشمند، اجتماعی، خوش صحبت و علاقه مند به غذا هستند ترجیح داده می شود. علاوه بر این، رنگ دارای اثر آرامش بخش و طراوت است . امواج سبز سبب تنظیم قلب و سیستم گردش خون، کمک به آرام سازی و درمان بیماری هایی مانند تب یونجه و مشکلات کبدی می شود.

با توجه به اثرات روحی و فیزیولوژیکی سبز، زمانی که درفضای داخل استفاده می شود، می توان ادعا کرد که اثر آرامش بخش و حتی طراوت و شادابی بر روی افراد می گذارد. به همین دلیل استفاده از سبز در اتاق خواب منطقی است ، مکانی که از آن برای آرامش استفاده می شود. با توجه به ویژگی ارامش بخش بودن رنگ سبز، در فضاهای بهداشتی نیز از آن استفاده می کنند و به نظر می رسد که رویکرد مناسب را در انتخاب رنگ است.

آبی همراه با آرامش، عریض، وسیع، امید، اعتقاد، انعطاف پذیری، ایمان و پذیرش است. آبی تیره به جدی بودن و تفکر گسترده مرتبط است. مطالعات انجام شده در اروپا و ایالات متحده نشان می دهد که آبی بیشتر با  هماهنگی، وفاداری، اعتماد، فاصله، ابدیت، تخیل، سردی و گاهی ناراحتی همراه است. در نظرسنجی که در اروپا و ایالات متحده انجام شد، نیمی از شرکت کنندگان زن و مرد ، رنگ آبی را به عنوان محبوب ترین رنگ خود معرفی کرده اند. آبی رنگی آرامش بخش است. امواج نور آبی بر روی غده های تیروئید و گلو تاثیر می گذارند و باعث می شوند که فشار خونریزی کمتری داشته باشندآبی عمیق باعث کاهش درد می شود.

از سوی دیگر، سبز آبی کمرنگ، عفونت را کاهش می دهد، شکستگی عصبی را مختل می کند و ضعف های سیستم ایمنی را تنظیم می کند. هپاتیت مشاهده شده در زایمان زودرس نیز با قرار گرفتن در معرض نور آبی درمان می شود.

آبی رنگی است که مردم در طول روز به طور مرتب در اطراف خود می بینند اگرچه ممکن است آنها از آن آگاه نباشند، اما شایعترین رنگ آبی است. برای افرادی که آبی را با ابدیت آسمان میشناسند، استفاده از آن در داخل موجب می شود تا وسعت فضایی را در مکان احساس کنند.

همانطور که این ترکیب از رنگ آسمان می آید، این اثر می تواند هنگام استفاده در دیوارها و سقف، به جای پوشش کف، ایجاد شود. هنگامی که اثرات روانشناختی و فیزیولوژیکی آبی مورد نظر قرار گرفته می شود، می توان گفت که در فضای داخلی که در رنگ آبی غالب است، در مقایسه با فضای که رنگ غالب آن قرمز است، کاربر آن را بسیار آرامش بخش تر احساس می کند. رنگ آبی جز رنگ های سرد محسوب می شود به همین دلیل کاربر در محیط هایی که به رنگ آبی است معمولا فضا را سرد تر از واقعیت احساس می کند.

نارنجی همراه با شادی، امنیت، خلاقیت، تحریک و فعال شدن است. در مطالعه ای که در اروپا و آمریکا انجام شده نارنجی بیشتر با سرگرمی، شگفت آور، اضطراب، گرما، آتش، عمل، خطر، طعم و مزه و پاییز همراه است. نارنجی شادی را نشان می دهد و شجاعت، توجه و میزان اکسیژن را که به مغز می رسد افزایش می دهد. نارنجی که نماد قدرت متعادل، شهود و شادی خالص است، خوش بینی را گسترش می دهد. امواج نور نارنجی بر روی سلول خورشیدی (شبکه عصبی در حفره شکمی)، سیستم ایمنی، ریه ها، و سیستم گوارش اثر مثبت دارند.

استفاده در فضای داخلی:

همانطور که نارنجی نتیجه ترکیب زرد و قرمز است، اثرات آن در فضای داخل نیز ترکیبی از دو است. با در نظر گرفتن تاثیر تحریک کننده قرمز و خوش بینی زرد، می توان گفت که نارنجی فضای کنجکاوی را ایجاد می کند. یکی دیگر از ویژگی های آن که شبیه به زرد است در هنگام استفاده بر روی دیوار و سقف محل روشن تر نشان می دهد. همانند رنگ قرمز هنگامی که در فضای داخل استفاده می شود، نارنجی نیز اثری تحریک کننده را در فضا دارد. به عنوان یک ماده، مولتی ویتامین هایی که به عنوان محرک ها مورد استفاده قرار می گیرند معمولا در رنگ نارنجی تولید می شوند.

بنفش رنگ حساسیت و طبیعت هنری است. در حالی که سایه های نور رنگ جادویی و شادی را تعریف می کنند، سایه های تیره نشان دهنده اشراف و اسرار آمیز است. بنفش نشان دهنده اقتدار، هرج و مرج، مرگ، فداکاری و عاشقانه است. نارنجی و بنفش مربوط به معنویت، شهود، الهام، تفکر عمیق و بی گناهی است. در مطالعه ای که در اروپا و آمریکا انجام شده است، اشاره میشود که رنگ بنفش بیشتر به پادشاهی، سحر و جادو، اسرار آمیز و مذهب مربوط می شود. از طرف دیگر، رنگ صورتی، عاشقانه، جذابیت، رفتار زنانه و وسوسه است.

رسشنامه حاصل از اروپا و ایالات متحده نشان می دهد که بنفش نماد غرور، عصبانیت و فردگرایی است. علاوه بر این، در میان هفت گناه مرگبار، بنفش برای غرور می ایستد بنفش رنگی است که غیر متعارف، مصنوعی و به ندرت در طبیعت یافت می شود. اولین رنگ سنتز شده نیز بنفش است. امواج نور علیه تب و بیماری های پوستی مبارزه می کنند. امواج نور بنفش، بر روی مغز، تمیز کردن و ضد عفونی کنندگی تاثیر دارد. همچنین متابولیسم را تنظیم می کند و گرسنگی را سرکوب می کند.

بنفش یکی از قدیمی ترین رنگ های مورد استفاده در طراحی داخلی است. بر اساس تحقیقات انجام شده در بین سال های تا  1600تا 2500  قبل از میلاد از بنفش برای ترسیم انسان و چهره حیوانات با استفاده از هماتیت ( نوعی سنگ آهن ) و میله های منگنری در غاری در فرانسه، در ناحیه ای به نام میدی پیرنه استفاده شده است. این یکی از قدیمی ترین نمونه های طراحی داخلی داخلی شناخته شده برای تغییر رنگ است.

استفاده از سایه های تیره بنفش ممکن است به یک فضای کسل کننده منجر شود. استفاده از سایه های نور منجر به تاثیر زنانه بر روی فضای داخلی می شود. این نفوذ حاکی از این حقیقت است که بنفش همراه با رنگ گل و جاذبه زنانه است. هنگامی که در ترکیب با سیاه استفاده می شود، اثر کیهانی ایجاد می کند. هنگامی که با سفید استفاده می شود، متین و نجیب است.

قهوه ای رنگ رضایت فیزیکی و احساسی، زمین شناسی و ذهنیت محدود است. مردم قهوه ای را عمدتا با خرافات، روحی و فقر مرتبط می کنند. بر اساس نتایج حاصل از پرسشنامه، رنگ قهوه ای کمترین رنگ مورد علاقه مردم است.

رنگ قهوه اثر راحتی بیشتری بر روی خانه دارد. اگر با سایه های رنگ گرم ترکیب شده، راحتی را نشان می دهد. با این حال، هنگامی که به تنهایی استفاده می شود، یک فضای کسل کننده را ایجاد می کند. در واقع، مردم به دیدن رنگ قهوه ای عادت دارند؛ این رنگ زمین، رنگ تنه درختان و پستانداران است. سایه های مختلف آن معمولا در مبلمان و دیوارهای داخلی و خارجی استفاده می شود. در استفاده از قهوه ای، عامل تعیین کننده خود رنگ نیست، بلکه نوع مواد انتخاب شده می باشد.

استفاده از چوب، که یک ماده طبیعی است، می تواند فضای گرم ایجاد کند. با این حال، اگر قهوه به طور غالب استفاده شود، ممکن است اثر منفی داشته باشد. فست فودها  یک مثال خوب از فضایی با دیوارهای داخلی قهوه ای هستند که انتظار می رود مشتریان به سرعت غذا بخورند و از هدر دادن وقت صرف نظر کنند.

سیاه به جای اینکه یک رنگ باشد، حالتی از “بی نوری” است. سیاه و سفید نماد جدایی و اعتبار است. خاکستری تیره و آبی به روش مشابه در نظر گرفته شده و ممکن است ویژگی های مشابه را بازتاب دهد. سیاه با زنانگی و حفاظت همراه است. در اروپا و آمریکا سیاه به طور عمده همراه با عزاداری، پایان، محرمانه، قدرت، جادوی، خشونت، بدبختی و ظرافت است. سفید از تمام رنگ های موجود تشکیل شده است. این نماد وحدت و خلوص است.

به جای اینکه یک رنگ باشد، سفید بودن وضعیت «درخشان» است. سفید نشان دهنده صلح، بی گناهی، تنهایی و فضایی است. سفید درخشان ترین سایه است و به معنای خالی بودن، سادگی، پاکیزگی و خلوص است. خاکستری، زمانی که در سایه های تیره تر خود استفاده می شود، می تواند بسیار افسرده کننده  باشد؛ با این حال هنگامی که در سایه های سبک تر و در ترکیب با رنگ های گرم استفاده می شود، می تواند یک پس زمینه مناسب ایجاد کند. خاکستری شامل استقلال، جدایی، تنهایی و انتقاد خود می باشد.

روانشناسی رنگ ها در معماری داخلی

هنگامی که سیاه در تمام دیوارها و سقف استفاده می شود، تمایل به ایجاد یک احساس غم انگیز دارد زیرا تمام نورهایی که دریافت می کنند را جذب کند. هنگامی که به عنوان پوشش کف استفاده می شود، ممکن است احساس عمق را به وجود آورد.سفید از سوی دیگر، هنگام استفاده همزمان در دیوارها و سقف، توانایی درک عمق را از کاربر می گیرد. دلیل استفاده از این رنگ در بیمارستان های روانپزشکی، جلوگیری از درک ناخودآگاه چیزهای مختلف توسط بیماران می باشد. استفاده از خاکستری ممکن است منجر به احساس صنعتی در فضای داخلی شود. خاکستری که رنگ ماشینها و دستگاههای کارخانه است، ممکن است فضای فلزی را ایجاد کند.

رنگ نقش حیاتی در دنیای طراحی دارد و به دلایل بسیاری ، می تواند زندگی انسان را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. دانستن اثرات روانشناختی رنگها برای افرادی که در زمینه های مختلف طراحی (معماری داخلی، طراحی گرافیک، تبلیغات) کار می کنند، ضروری است. از زمان تولد تا زمان مرگ، مفهوم رنگ در تمام مراحل زندگی مشهود است؛ و به همین ترتیب استفاده و انتخاب رنگ بسیار قابل توجه است.

در مکان هایی که مردم در آن زندگی می کنند، لباس هایی که انتخاب می کنند، احساسات که تجربه می کنند، رفاه فیزیکی آنها، روابط بین فردی و وضعیت شادی آنها تاثیر می گذارد.رنگها بخش مهمی از زندگی ما هستند؛ آنها انرژی ایجاد می کنند و تا زمانی که زنده هستیم ما را تحت تاثیر قرار می دهند. انتخاب فردی، اثرات روانی، فیزیولوژیکی و اجتماعی مثبت یا منفی را تعیین می کند. اگر هدف آرامش باشد، رنگ مناسب برای انتخاب در خانه ها و در لباس ها آبی و سبز خواهد بود. با این حال، اگر تمایل به انرژی، هیجان و خلاقیت باشد، رنگ های صحیح زرد، نارنجی و قرمز می باشد.

جهت ثبت نام و اطلاع از شرایط کلاس های آموزشی دکوراسیون داخلی

دوره آموزش جامع  دکوراسیون داخلی  ، آموزش نرم افزارهای دکوراسیون داخلی : شامل دوره آموزش اتوکد ،دوره آموزش 3dmax  ، وی ری ، رویت و …

آموزش سایر رشته های دکوراسیون داخلی :دوره آموزش جامع نورپردازی ساختماندوره آموزش طراحی کابینت ،دوره آموزش طراحی غرفه های نمایشگاهی ،دوره جامع آموزش طراحی نما ، راندو و اسکیس معماری ،دوره آموزش فاز ۲ معماری ،

دوره آموزش طراحی لنداسکیپ – طراحی منظردوره آموزش ماکت سازی معماری و …

تهران – پاسداران – بالاتر از برج سفید – ابتدای گلستان سوم – بعد از رستوران چیتر برگر – ساختمان 120 – طبقه دوم . مرکز تخصصی آموزش دکوراسیون داخلی – تصویرگران پویا اندیش

تلفن ها : 110 111 28 – ( 021 ) خط ویژه

05 05 58 22 – 587 587 22 – ( 021 )

587632 22 – 587621 22 – 587650 22

همراه : 60 73 973 0912



۰۲۱-۲۲۹۰۱۹۰۵-۶


این مقاله شامل مطالبی در خصوص صفات رنگ؛ نقش رنگ در معماری داخلی ؛ تاثیر و روانشناسی انواع رنگها ؛ رنگ آبی در معماری اسلامی؛ رنگ در دکوراسیون ؛ رنگ مناسب برای اتاق خواب و سایر مطالب سودمند در خصوص انواع رنگ و تاثیر آنها بر محیط میباشد که در چند قسمت به تدریج در وبسایت درج میگردد.

یکی از ملاحظات روانشناختی رنگ که در کاربرد هنری رنگ اهمیت دارد، بررسی تأثیر متقابل رنگ ها است. جلوه یا اثر هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر می کند هر رنگ نسبت به دیگری میزان تیرگی یا روشنی ذاتی اش را می نمایاند. معکوس کردن این ترتیب طبیعی، ناسازگاری رنگی به بار می آورد. هر رنگ دارای سه صفت یا سه بُعد دیداری مستقلا ً تغییر پذیر است : فام، درخشندگی و پرمایگی.
 

روانشناسی رنگ ها در معماری داخلی

صفتی از رنگ است که جایگاه آن را در سلسله ی رنگی (از قرمز تا بنفش) معادل با نور طول موج های مختلف در طیف مرئی مشخص می کند. قرمز، زرد و آبی را فام های اولیه می نامند و چون مبنای سایر فام ها هستند رنگ های اصلی نیز نام گرفته اند. فام های ثانویه عبارتند از: نارنجی، سبز و بنفش که از اختلاط مقادیر مساوی از دو فام اولیه حاصل می شوند. فام های ثالثه از اختلاط فام های اولیه و ثانویه به دست می آیند: زرد- نارنجی (پرتقالی)، قرمز- بنفش (ارغوانی)، بنفش- آبی (لاجوردی) آبی- سبز (فیروزه ای)، سبز- زرد (مغز پسته ای). فامهای نامبرده را با ترتیبی معین در چرخه ی رنگ نشان می دهند.
در چرخه ی رنگ فام های ثانویه و ثالثه ای که بین یک زوج فام اولیه جای گرفته اند دارای روابط خویشاوندی هستند و در کنار هم ساده ترین هماهنگی رنگی را پدید می آورند. مادامیکه این رنگها با رنگهای خالص سفید و سیاه ترکیب شوند ایجاد بیشماری از رنگها و سایه های مختلف می نمایند.

دومین صفت رنگ است و درجه ی نسبی تیرگی و روشنی آن را مشخص می کند (غالباً نقاشان اصطلاح رنگسایه را نیز در همین معنا به کار می برند). معمولاً درخشندگی رنگ های فام دار را در قیاس با رنگ های بی فام می سنجند. در چرخه رنگ، زرد بیشترین درخشندگی (معادل خاکستری روشن نزدیک به سفید) و بنفش کمترین درخشندگی (معادل خاکستری تیره ی نزدیک به سیاه) را دارد.

سومین صفت رنگ است و میزان خلوص فام آن را مشخص می کند(گاه واژه ی شدت را در این مورد به کار می برند). فام های چرخه رنگ صد در صد خالص اند ولی در طبیعت به ندرت می توان فام خالصی یافت. همچنین کمتر رنگیزه ای حد اشباع فام مربوطه در چرخه رنگ را داراست .
رنگهای درخشان به تنهایی جذاب هستند اما اگر در یک الگو یا ردیفی منظم قرار گیرند از نظر بصری تأثیر بیشتری خواهند داشت. این نوع آرایش یک ساختار ساده را بر این رنگها حاکم می کند و در نتیجه یک مفهوم و یا نوعی نظم را ورای حضور محض رنگها منتقل خواهد کرد.
دیوارها و پیش زمینه های روشن رنگهای سرد، مختصر کاهش در دمای بدن نگرنده ایجاد می کنند و رنگهای گرم باعث مختصر افزایش دمای بدن می شوند. به لحاظ بصری، رنگ گرم پیش می آید و رنگ سرد پس می نشیند.
پنجره ها و مبلمان با زمینه رنگ و سایز متوسط در مبلمان و پنجره هایی با سایز بزرگ، شاهد آن خواهیم شد که رنگ آنها با یکدیگر مخلوط خواهد شد و از لحاظ تأثیر گذاری بر محیط غالب خواهند شد و ثبات از بین خواهد رفت و تلویحاً نوعی تکان بصری ایجاد خواهد نمود. با مبلمان و پنجره های متوسط و با رنگی متعادل و متوسط خواهیم توانست ترکیب بندی با ثبات داشته باشیم. هر ترکیب بندی را می توان کارآمد دانست به شرط اینکه عناصر صحنه به طور موثر با بینندگان مورد نظر آن ارتباط برقرار کند. در اغلب موارد نکته اساسی در شناسایی عناصر کلیدی صحنه نهفته است تا با نظم مبلمان و میزان نور، آنها را از دل سایر عناصر تصویری متفرقه بیرون بکشید. همین اشیاء مزاحم، صحنه ها را مخدوش می کنند و همچنین بهتر است به جای تمرکز زیاد روی جزئیات خیلی خاص، تنها روی ساختار کلی صحنه تمرکز کنید چرا که تأثیر آنها در مقابل ترکیب بندی عمومی بسیار سطحی است.
ملحقات تیره از این رو چشمان ما را به سمت رنگ تیره تر می کشند و ما در روشی قادر خواهیم بود ملحقات و اثاثیه ها را نظم دهید تا هادی دید و کیفیت بصری روان باشند.

رنگ ها می توانند به شیوه های مختلف تأثیراتی بنیادین در زندگی بر جای گذارند که از جمله مهم ترین آنها می توان به تأثیر آنها بر احساسات اشاره کرد. جهانی که انسان در آن زندگی می کند، متشکل از هزاران رنگ و تونالیته های مختلفی است که موجودات و اشیاء را برای ما جذاب تر و حتی به گونه ای معنوی، عمیق تر نشان می دهند. هر کدام به سبب ویژگی های شیمیایی و روانشناسانه ای که دارا هستند، منبع مهمی از انرژی، در جهت فزونی سلامت و نشاط روح و روان در انسانها به شمار می روند. جهانی تک رنگ با تونالیته های محدودی را، با طبیعت اطراف خویش مقایسه کنید و یا خود ساکن شهری سیاه و سفید بدانید، بدون هیچ کنتراستی و هیجانی. معنای زندگی تغییر یافته و سردی و مردگی بر همه جا حاکم می شود. فضایی بی روح و عاری از هر جنب و جوشی که تشنه جرعه ای رنگ است. مسأله رنگ به سبب تأثیرات مهم روانشناسانه اش، در مقوله شهر و فضاهای معماری امری مهم به شمار می رود، تا بدانجا که تخصصی با عنوان رنگ بندی و رنگ شناسی فضاهای شهری در بین هنرمندان مطرح شده است.
هماهنگی در رنگ مثل هماهنگی در نت های موسیقی است و از اهمیت ویژه ای در ایجاد هارمونی مناسب و چشم نواز به مانند قطعه موسیقی برخوردار است.
برای رسیدن به اهدافی همچون کارکرد مناسب، زیبایی بصری، هارمونی فضایی، و تأثیر محیطی و روانی مؤثر و مثبت در طراحی داخلی، مستلزم استفاده هماهنگ، منسجم، معنی‎دار و زیبا از عناصر طراحی است. در یک طرح مطلوب همه عناصر و اجزاء در نسبت به تأثیرات کیفی و معنایی که به فضا اعمال می کنند در ارتباطی تنگاتنگ با هم قرار دارند. بر این اساس، موفقیت هر طرح بستگی کامل به چگونگی ترکیب عناصر و الگوهای سه‎ بعدی فضا دارد. تجربه سالیان دراز کار با رنگ ثابت کرده است که رنگ ها نیز مثل انسان ها از جهات مختلف با یکدیگر مرتبط اند و سلیقه ها و صفات مشترکی دارند و یا برعکس متضاد یکدیگرند. شاید تصور کنید که نارنجی و سرخ متضاد همند، در حالی که در دایره رنگ کنار هم قرار می گیرند و دارای هارمونی هستند. خریدن یک دایره رنگ، که در آن نحوه ارتباط رنگ ها و چیدمان آنها و رنگ های مکمل مشخص شده است و در اکثر فروشگاه های لوازم هنری وجود دارد، با ارزش است تا قبل از خریدن زرد گریپ فوروتی و سبز زیتونی برای رنگ کردن اتاق خواب، نگاهی به آن بیندازیم.
رنگ بندی اتاق ها و استفاده از مصالحی که بتواند خصوصیات رنگی و بافت مورد نظر ما را برآورده سازد بسیار مهم و در عین حال قدرت اعمال نفوذ بر تغییرات کالبدی فضا را نیز داراست، کارهایی که برای تعدیل و تقسیم بندی دیواره های رنگی انجام می گیرند می تواند به عنوان ایده ای برای تعیین کالبد فیزیکی فضا نیز عمل کند و جنبه های کاربردی طراحی را با معیارهای زیبا شناختی همراه سازیم. به عنوان مثال مسأله روشنایی و استفاده از نور طبیعی در طراحی یک اتاق بسیار مهم است ولی نحوه کنترل نور، انتخاب رنگ و مصالحی که نور را از خود عبور می دهند به خلاقیت و قدرت طراح در ایجاد هماهنگی، که به کارکرد روشنایی اتاق و مطلوبیت فضا بستگی دارد.
استفاده از چرخه رنگ، روشی مطمئن برای یافتن رنگ های متناسب با رنگ مورد نظر ماست. چرخه رنگ متشکل از دوازده رنگ است که سه رنگ قرمز، زرد و آبی در آن رنگ های اولیه و رنگ های میان آنها به عنوان رنگ های ثانویه شناخته می شوند. هر رنگ در این چرخه می تواند با رنگ های کناری خود که رنگ های هم خانواده اش محسوب می شوند و همچنین رنگ مقابلش که رنگ مکمل آن است به خوبی ترکیب شده و نتیجه ای زیبا و موزون بیافریند. استفاده از رنگ های هم خانواده که در چرخه رنگ در کنار هم قرار گرفته و به اصطلاح همسایه هستند ترکیبی ملایم و هماهنگ را ایجاد می کند که نگاه بیننده را به راحتی از یکی به دیگری رهنمون می شود.
استفاده از یک رنگ با میزان کمی از رنگ مکمل آن چنانچه به درستی و در اندازه های صحیح صورت گرفته باشد نتیجه ای درخشان و چشمگیر می آفریند و بر جذابیت مجموعه رنگی حاضر می افزاید و مانع غالب شدن کامل یک رنگ بر فضای اتاق می شود.
چنین عواملی در انتخاب رنگ برای بناها، دکوراسیون داخلی و مبلمان فضا، رویکرد های مختلفی را در طراحی ایجاد می کنند. رنگ یکی از عوامل تعیین کنند سبک و سیاقی است که بدان طریق با محیط پیرامون خود ارتباط بر قرار می کنیم و بیشتر از هر عامل مستقل دیگری می تواند فضای کسالت بار و یکنواخت اطراف را به مکانی روح بخش مبدل سازد. عوض کردن رنگ دیوار ها می تواند بیش از تغییر مبلمان یا حتی ساختار یک اتاق، نتایج چشم گیری به بار آورد. تا کنون خانه های بسیاری به رنگ بژ و کرمی و تنالیته های آن رنگ آمیزی شده اند و رنگ استاندارد معمول برای خانه های جدید مگنولیایی است اما باید تصور نمود که در شرایط مختلف اجتماعی و به خصوص اقلیمی، چگونه باید از این رنگ ها استفاده کرد و یا دیوار هایی به رنگ های ملایم و نامحسوس مثل استخوانی، برای زندگی کردن بسیار مناسبند، اما ایجاد کنتراست در آنها با انتخاب رنگ های خاص در لوازم جانبی منزل و روکش ها و رومبلی ها باعث روح بخشی به فضا می شود.
برای آنکه بتوانیم ارتباطی درست میان طبیعت خود با دکوراسیون داخلی خانه برقرار سازیم، باید بیاموزیم که ترس از متفاوت بودن با سایرین را از خود برانیم، مشکلی که امروزه بسیار با آن در گیریم و بسیاری از طراحی های معماری و داخلی را تحت الشعاع قرار می دهد. نمی توان در جامعه ای سیاه و سفید، تفکری رنگی داشت و فردایی بهتر را تصور کرد. غالباً خود را در حصاری از رنگ هایی به تحمیل عرف و جامعه «معقول» و «بی روح» و بی رمق قرار می دهیم، رنگ هایی که مانع از بروز احساسات و نمایان شدن خود واقعی ما می گردد.به منظور کمک برای ایجاد فضایی مطلوب و دلنشین در محیط زندگی خود و بهره گیری هر چه بهتر از رنگ ها، لازم است اطلاعات گسترده تری درباره ارتباطات فردی خویش با رنگ ها نایل شویم و مواردی را درک کنیم که علاقه مندی یا بیزاری به رنگ های خاص را در مورد ما آشکار می سازد. با بذل توجه بیشتر به قدرت رنگ ها در خانه های خود ممکن است از آنچه به واسطه این کار نمایان می شود به شکلی خوشایند یا ناخوشایند غرق حیرت شویم. رسیدن به ترکیب رنگ مناسب در اتاق، لباس و یا هر مورد دیگر، نه فقط جلب توجه می کند بلکه حالتی از اطمینان و آرامش را نیز القا می کند.
کار موثر با رنگ بیش از همه به تحریک حس خلاقیت نیازمند است. به دست آوردن یک ترکیب رنگ مناسب که درست با منظور و هدف فرد منطبق باشد خود به نوعی «آفرینش» محسوب می شود.
برای بدست آوردن چیدمانی مناسب از رنگ ها در فضاهای داخلی گام های اولیه زیر ضروری است:
1) آن مطلبی را که با زبان رنگ می خواهید به بیننده بگویید در اندیشه خود آماده داشته باشید.
2) یگ رنگ اصلی که سخن گوی پر قدرتی برای بیان آن مطلب باشد، پیدا کنید.
3) رنگ های دیگری که در اطراف آن می چینید، باید در هماهنگی کامل باشد.
4) آنگاه به عنوان یک رهبر طرح وارد شده و این بار سلیقه هنری خود را در چیدن این ابزار های فنی دخالت دهید.
به کاربردن رنگ در فضاها و یا مبلمانی ساده معمولاً نیازمند مهارت زیاد و گران قیمت نیست. یک طراح معماری خوب می تواند بسیاری از نیاز های محرک روانی با استفاده از مطالبی که گفته شد و اندکی خلاقیت در جهت رفاه مصرف کنندگان به کار گیرد، مخصوصاً به وسیله گوناگونی و اجتناب از تک رنگ بودن.

رنگ یکی از جالب ترین جنبه های دکوراسیون است. طراحان دکوراسیون امروزی تقریباً همه قوانین سابق در ارتباط با استفاده از رنگ های گوناگون و ترکیب آنها با یکدیگر را در هم شکسته اند و امروز هر رنگی را می توان در دکوراسیون منزل به کار برد. دیگر مرزها و محدویت های گذشته در کاربرد رنگ ها در دکوراسیون رعایت نمی شوند و شاید به همین دلیل انتخاب مجموعه رنگی دلخواه برای دکوراسیون یک خانه مشکل تر شده باشد اما هنوز راه هایی برای تشخیص مجموعه رنگی مناسب برای هر خانواده وجود دارد. امروزه بیش از هر چیز به سلیقه و روحیات ساکنین خانه توجه می شود. هر یک از ما احتمالاً ایده هایی درباره رنگ های مورد علاقه خود داریم و انتخاب و سلیقه ما اغلب بهترین راهنما برای انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای محل زندگی و منزلمان است. اگر به یک پارچه کنفی رنگ پریده، یک رومیزی بنفش پررنگ و یا لباس هایی به رنگ های زنده و درخشان تمایل دارید اینها می توانند راهنمای شما در انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای منزلتان باشند. در قدم اول کلیه لوازمی که در منزل دارید و آنها را به خاطر رنگشان دوست می دارید در یکجا جمع کنید. این وسایل ممکن است عبارت باشند از یک روسری، یک سرویس بشقاب، صابون یا کارت تبریک و یا هر آنچه به واسطه رنگش مورد پسند شما است.
رنگ هایی که شما می پسندید، ترکیب آنها با یکدیگر در یک مجموعه واحد و تأثیر نور موجود در فضا بر آنها عواملی هستند که نتیجه کار را تحت تأثیر قرار می دهند. هنگامی که رنگ های مورد پسندتان را انتخاب کردید با استفاده از مداد رنگی، مداد شمعی، آبرنگ و یا هر وسیله رنگ آمیزی دیگری که در اختیار دارید آنها را در کنار هم بر روی یک قطعه کاغذ سفید آزمایش کنید. اندازه سطوح رنگی مختلف را تغییر دهید و به آنها کمی سفید برای روشن تر شدن اضافه کنید. به چرخه رنگ مراجعه کنید و با استفاده از آن، رنگ مورد نظرتان را یافته در کنار آن امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که رنگ های منتخب شما وقتی بر روی سطح دیوارهای اتاق اجرا شوند تأثیری بسیار قوی تر از نمای آنها بر روی یک قطعه کاغذ خواهند داشت. وقتی به یک ترکیب رنگی رضایت بخش رسیدید توجه داشته باشید که تأثیر نور موجود در محیط و شرایط منزل خود را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال دیوارهای زرد درخشان برای یک خانه آفتاب گیر در منطقه ای با آب و هوای گرم و آفتابی بسیار زیبا به نظر می رسند اما همین رنگ بر روی دیوارهای یک اتاق شمالی که از نور طبیعی کمی بهره مند است نازیبا و کسل کننده خواهد بود. در چنین اتاقی استفاده از رنگ زرد خردلی نتیجه ای بسیار مناسب تر خواهد داشت. نور چه از نوع طبیعی و چه مصنوعی باشد تأثیرات مختلفی بر رنگ خواهد داشت و آگاهی از این امر هنگام طراحی رنگ یک فضا ضروری است. دقت کنید که در چه زمانی از روز و به چه میزان نور طبیعی به هر یک از اتاق های شما می تابد و رنگ مورد نظرتان برای هر یک از اتاق ها را در نور همان اتاق بیازمایید.
انتخاب رنگ مناسب برای پوشش دیوارها اولین قدم در طراحی رنگی برای دکوراسیون هر اتاق است اما شاید یافتن رنگ های متناسب با آن برای دیگر اجزای دکوراسیون کمی مشکل تر به نظر برسد.استفاده از چرخه رنگ، روشی مطمئن برای یافتن رنگ های متناسب با رنگ مورد نظر ماست. استفاده از رنگ های هم خانواده که در چرخه رنگ در کنار هم قرار گرفته و به اصطلاح همسایه هستند ترکیبی ملایم و هماهنگ را ایجاد می کند که نگاه بیننده را به راحتی از یکی به دیگری رهنمون می شود. استفاده از یک رنگ با میزان کمی از رنگ مکمل آن چنانچه به درستی و در اندازه های صحیح صورت گرفته باشد نتیجه ای درخشان و چشمگیر می آفریند و بر جذابیت مجموعه رنگی حاضر می افزاید و مانع غالب شدن کامل یک رنگ بر فضای اتاق می شود.
در این جا به برخی از اصطلاحات متداول طراحان دکوراسیون در ارتباط با رنگ اشاره می کنیم.


رنگهای تند و درخشانی که برای زنده کردن و انرژی بخشیدن به یک مجموعه رنگی به آن اضافه می شوند، مانند رنگ صورتی تند چند کوسن و یک جفت شمع در یک اتاق نشیمن که با خانواده رنگ کرم رنگ آمیزی شده است.

رنگ زمینه رنگی است که در بزرگ ترین سطوح و به بیشترین میزان در یک فضا مورد استفاده قرار گرفته است مانند رنگ دیوارهای یک اتاق. رنگ زمینه اغلب به عنوان پس زمینه ای برای سایر رنگ های به کار رفته در اتاق مورد استفاده قرار می گیرد و سایر رنگ ها مانند رنگ های آکسان یا متضاد را در خود جای می دهد.

رنگها در کنار هم تأثیری چشمگیر بر بیننده باقی می گذارند چنان که حتی پس از بستن چشم ها این تأثیر تا مدت کوتاهی در ذهن بیننده باقی می ماند.

اینها رنگ هایی هستند مانند رنگ زرد پررنگ و آبی پررنگ، این رنگها لزوماً از یک خانواده نیستند بلکه هر دو دارای میزان مساوی از رنگ قرمز یا آبی هستند و هیچ یک بر دیگری غلبه نمی یابند.
رنگهای مناسب برای اتاق خواب
اتاق خواب خصوصی ترین فضا در هر خانه است، در طراحی دکوراسیون و انتخاب رنگ نباید پیش از هر چیز سلیقه و نیازهای شخصی صاحب آن را در نظر گرفت، با این وجود نباید از اصول طراحی رنگ در دکوراسیون و تأثیرات ناخودآگاهی که هر یک از خانواده های رنگی بر روی روح و روان ما به جا می گذارد، غافل شد.
ضمن مدنظر داشتن سلیقه صاحب اتاق خواب، باید کاربرد یک اتاق خواب را نیز در نظر داشت. یک اتاق خواب باید همواره فضایی آرامش بخش و راحت باشد که مکانی مناسب برای خواب و استراحت را فراهم آورد.
هنگام طراحی رنگ یک اتاق خواب، بهتر است از انتخاب رنگهای درخشان پرهیز کنیم چرا که ممکن است هنگام استراحت این رنگها آزار دهنده به نظر برسند اما چنانچه رنگهای زنده را بیشتر می پسندید، سایه های مختلف رنگ آجری در کنار کرمهای غنی و سیاه می تواند انتخابی مناسب باشد.
اگر به دنبال اتاق خوابی با فضای گرم سنتی و اندکی تجملی هستید، استفاده از رنگهای به کار رفته در صنایع دستی شرقی راه حلی مناسب برای دستیابی به چنین فضایی است.
رنگهای گرمی چون طلایی، نارنجی ها، قرمزهای پرمایه و آجری های به کار رفته در طرحهای سنتی شرقی عاملی مهم در ایجاد نمایی باشکوه و گرم در یک دکوراسیون هستند. علاوه بر این به کارگیری این رنگها در فضای اتاق، استفاده از پارچه های ابریشمی و کتان طرحدار، تابلوها و مجسمه های زینتی شرقی، پارچه های سوزن دوزی و قلمکار غنا جذابیت این دکوراسیون را دو چندان می کند. برای موفقیت در ترکیب سطوح طرحدار گوناگون در چنین دکوراسیونی لازم است سطوحی ساده و روشن به منظور استراحت چشم در فضای اتاق در نظر گرفته شوند که رنگ ساده و روشن روی دیوارهای اتاق می تواند این نقش را به خوبی ایفا کند.
همچنین آویزهای پارچه ای در قسمت بالا و پشت تخت فضایی رمانتیک و خاص به اتاق می بخشد و می تواند تختخواب را بیش از پیش به کانون توجه در اتاق تبدیل کند.
در مقابل دکوراسیون های سنتی دکوراسیونهای تک رنگ قرار گرفته اند که با به کارگیری تنالیته های مختلف یک رنگ فضایی آرام و یکنواخت را پدید می آورند. رنگهای روشن نمای آفتابی و پرنشاط و در همان حال ساده و آرامش بخش را در برابر دیدگان بیننده قرار می دهند.
ترکیب رنگهای زرد و سبز از آنجا که سبز یکی از رنگهای مشتق شده از زرد است، در فضای اتاق خواب بسیار موفق و مناسب خواهد بود اما باید به خاطر داشته باشیم که غالب شدن رنگ سبز بر زرد در یک اتاق نشیمن بر جذابیت و زندگی در آن می افزاید اما در یک اتاق خواب اختصاصی قسمت اعظم فضا به رنگ زرد، سادگی و آرامشی که لازمه یک اتاق خواب است به آن می بخشد، حال آن که غالب شدن رنگ سبز در اتاق خواب بیش از میزان لازم به فضا شور و انرژی می بخشد.
انتخاب رنگ در اتاق کودکان خود از قواعدی جداگانه برخوردار است. اتاق خواب نوزادان را بهتر است با رنگهای ملایم و پاستلی آرایش کنیم.
اتاق خواب کودکان خردسال و نوجوانان را نیز می توانیم با رنگهای شاد و پر انرژیتر زینت دهیم.
استفاده از ترکیب رنگهای هارمونیک که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار گرفته اند نیز در دکوراسیون یک اتاق خواب می تواند بسیار موفقیت آمیز باشد. به عنوان مثال استفاده از تنالیته های مختلف رنگ بنفش و سبز در کنار یک رنگ روشن متضاد مانند کرم، فضایی زیبا می آفریند. آنچه باید در طراحی رنگی دکوراسیون یک اتاق خواب همواره در نظر داشته باشیم این است که نه تنها انتخاب مجموعه ای از رنگها بلکه میزان به کارگیری آنها و سطوحی که اشغال می کنند در مقایسه با هم نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است.
همچنین ایجاد رابطه میان سطوح رنگی گوناگون با استفاده از جزئیاتی چون یک قاب عکس، حاشیه های کاغذ دیواری نصب شده به دیوار، تکرار طرح خاصی بر روی ملحفه و روبالشی ها و یا حتی قرار دادن یک جفت آباژور یا گلدان بر روی پاتختی ها یا میز آرایش می تواند به دکوراسیون یک اتاق انسجام و هماهنگی بیشتری ببخشد.
تحریریه معماری آرل
نویسسند: خانم فیروزه فقهی
منبع: آرل

نظر شما :

بررسی دیتیل ها و جزئیات سالن کنسرت Elbphilharmonie اثر هرتزوگ و دمویرون

الفبای طراحی داخلی: سبک تردیشنال

آزادی بیشتر، ساختمان های بزرگتر: چرا معماران جوان اروپایی به چین مهاجرت می کنند؟

پروژه فکری چیست؟ ( بخش اول)

از معماری‌اندیشی تا فرامعماری / چگونه معماری در عصر دیجیتال به سرعت ماده‌زدایی می‌شود!

روانشناسی معماری- تأثیر معماری بر عادات، رفتار و سلامت

همراه معماری آرل باشید

برای داشتن فضای کارآمد و زیبا می توانید از مشاوره متخصصین آرل بهرمند شوید

بعد از ثبت ایمیل ، حتما از طریق لینک فعال سازی ، عضویت خود را فعال کنید.

مجله مبلمان، دکوراسیون و معماری داخلی

نکات مهم طراحی دکوراسیون داخلی که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها کرد [اینفوگرافیک]

ترفندهای اتاق خواب کوچک برای استفاده بهینه از فضای کم

کوسن مبل خلاقانه با شال و روسری در عرض چند ثانیه! + ویدئو

نکات مهم برای خرید لوستر را می دانید؟ بررسی 7 نکته مهم برای خرید لوستر

روانشناسی رنگ ها در معماری داخلی

راهنمای کامل انتخاب پارچه مبلی به همراه مهمترین نکات

مبل مناسب خانه های کوچک و دکوراسیون منزل نقلی و جمع و جور

راهنمای کامل انتخاب پارچه مبلی به همراه مهمترین نکات

مبل مناسب خانه های کوچک و دکوراسیون منزل نقلی و جمع و جور

50 مدل مبل لوکس و منحصر به فرد برای خانه های لوکس ایرانی

عبارت رنگ در دکوراسیون داخلی یک دنیا صحبت علمی و عملی در خود نهفته که ما نیز سعی نموده‌ایم با ذکر اصول و قواعد آن شما را در مسیر دست یابی به دانش طراحی و چیدمان یاری رسانیم. با توکامگ و نقش و تاثیر رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی با ما همراه باشید.

رنگ در زندگی واقعی ما وجود خارجی ندارد. این تنها اثر امواج الکترومغناطیسی ثبت شده به دست مغز و چشمان ماست که باعث تعریف ساختار رنگ و نام گذاری آن‌ها شده است. با این وجود رنگ‌ها در زندگی ما نقش پر زنگ و بعضاً بسیار موثری را ایفا می‌کنند و ما بدون توجه به آن‌ها و همین طور عدم استفاده از آن‌ها دچار مشکلات عدیده‌ای در زندگی شخصی و اجتماعی خود می‌شویم. رنگ‌ها باعث پدیدار شدن احساسات، خلق و خو شده و همین موضوع دلیل محکمی شده است تا طراحان و معماران و مالکان فضا (خانه یا اداره) به فکر ایجاد تنوع، به روز نگه داشتن مداوم و تولید خلاقیت برای تغییری دیگر بیافتند.

 

رنگ که عنصری ترکیبی از نور است به وسیله هر یک از امواجش حسی را پدید می‌آورد. شور و حرارت، انرژی، خوشحالی، رمز و راز، و … با درک تئوری رنگ شما می‌توانید محلی که با خلق و خوی شما هماهنگ است را ایجاد کنید. توجه به این نکته نیز لازم است که هر رنگ بر روی افراد مختلف خاصیت‌های متفاوتی از خود بروز می‌دهد. دلیل این موضوع به عواملی چون جنسیت، سن، نژاد، فرهنگ و تجارب زندگی شخص وابسته است. هر چند همیشه انسان‌ها به رنگ‌ها واکنش نشان می‌دهند، نوع واکنش و رنگ مهم نیست؛ بلکه اثر گذاری آن ملاک است.

در این جا ما به استفاده از تئوری رنگ‌ها می‌پردازیم و سپس از نظر روانشناسی رنگ هشت رنگ پر کاربرد را به همراه فیزیولوژی مؤثر بر فضای خانه بررسی خواهیم کرد. در گام بعدی بنا بر دسته بندی محیطی رنگ‌هایی را پیشنهاد خواهیم داد که به همراه رنگ مکمل خود مقدمه شروع حرفه‌ای در امر طراحی دکوراسیون است و در انتها نیز با معرفی نقش‌های هر یک از رنگ‌ها به تشریح عملکرد و خاصیت آن‌ها می‌پردازیم.

 

در ابتدا به بررسی رنگ‌ها و فیزیولوژی یا همان تأثیر گذاری بر روی انسان می‌پردازیم:

قرمز رنگی از دل آتش، اشتیاق، خطر و قدرت است. این رنگ جسورانه و تحریک کننده بوده و ملاک سنی خاصی برای آن تعریف نمی‌شود. قرمز رنگی گرما بخش و هیجان آور است که باعث نزدیکی اشخاص به یکدیگر می‌گردد، ولی از طرفی باید دقت کنید که استفاده بیش از حد از رنگ قرمز در فضای خانه کاملاً اشتباه بوده و موجب خروج فضا از حالت نرمال می‌شود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی تهییج و تحریک بوده و رنگی اشتهاآور نیز به شمار می‌رود. به همین دلیل شاهد استفاده از آن در بسیاری از رستوران‌ها و فست فودها هستیم.

 

از لحاظ بررسی رفتاری افرادی که عاشق رنگ قرمز هستند اما خشونت و تکاپوی این رنگ را بر نمی‌تابند، می‌توانند رنگ نارنجی را به جای آن برگزینند. رنگی مفرح، دارای انرژی، گرما بخش و ایده آل برای کودکان. نارنجی را به عنوان یک رنگ در دکوراسیون داخلی خود راه ندهید؛ بله او را یک شخصیت شجاع و مهربان به خانه دعوت کنید! وجود این رنگ میان افراد حس دوستی را افزایش داده و باعث استحکام روابط می‌شود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی نشاط و انرژی است.

 

برای شناخت محتوای کلی و فهم عمیق از به کارگیری رنگ در دکوراسیون، علاوه بر مطالعه منابع معتبر و دقیق نیاز به بررسی میدانی و تجربی نیز احساس می‌شود. نتایج این بررسی‌ها است که به گفته‌ها و تحقیق شده‌ها اعتبار می‌بخشد. با توجه به روانشناسی رنگ در طراحی داخلی، رنگ زرد رفاه، همدردی، گرما، تعهد و حتی بزهکاری را به نمایش می‌گذارد. این رنگ هشدارگونه که اغلب موارد مورد قهر افراد جامعه است، توسط مجموعه‌ها برای تأثیرگذاری روی اذهان عمومی به کار گرفته می‌شود. اما اگر افراد می‌دانستند که یک فضایی که با رنگ زرد پوشیده شده باشد فضایی شاد و دوستانه را به وجود خواهد آورد، مطمئناً نگاه دیگری به این رنگ فراموش شده خواهند داشت. اجتناب از استفاده افراطی از این رنگ توصیه نمی‌شود؛ چرا که احساسات را کاملاً متأثر از خود کرده و جو را به سرعت تحریک می‌نماید.

 

رنگ آبی یکی از رنگ‌های مهم در طراحی داخلی دکوراسیون و تئوری رنگ‌ها است که عمیقاً بر روی ذهن انسان اثر می‌گذارد. به همین دلیل است که آبی را جزء بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب می‌دانند. این رنگ که در خود آرامش و صلح طلبی را به دنبال دارد یک شروع احساسی برای تغییر دکور در خانه است و آرامش بخش بودن را در مقیاس بالایی با خود وارد می‌کند. سردی و سکون این رنگ در فضای حمام یا سرویس بهداشتی رنگی شایسته بوده و از نظر بالا بردن کیفیت بهداشتی محیط نیز اثر مثبتی به همراه دارد. برای تکمیل این رنگ بهتر است از رنگ سفید و زرد کمک بخواهید تا نگرانی بابت تکامل رنگ‌ها در فضای خانه نداشته باشید. مراقب باشید استفاده افراطی و بیش از حد از رنگ آبی اثرات سویی بر ذهن شما خواهد داشت که افسردگی یکی از ین عوارض خواهد بود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی صلح طلبی است.

 

سبز، رنگی که از طبیعت الهام گرفته و سرشار از بکر بودن است. رنگ در دکوراسیون داخلی وقتی به سبز ختم می‌شود امید را به زندگی، موفقیت را به کار و رشد را در توانایی‌ها با شما همراه خواهد کرد. رنگ سبز  که رنگی بسیار دوست داشتنی و جذاب است نکته مهمی را همواره با خود یدک می‌کشد و آن تطبیق سریع و هماهنگی بالا با سایر رنگ‌ها است. به نظر می‌رسد این رنگ به همراه سفید بهترین رنگ برای فضاهایی چون اتاق پذیرایی، اتاق خواب و یا محل کار است که می‌توان آن را به کار گرفت. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی طروات و تازگی است.

 

بنفش، که به عنوان رنگ سال 97 نیز انتخاب شده است، در همراهی با رنگ‌های دیگر به خوبی همراه می‌شود. شما می‌توانید این رنگ را در کنار جواهرات به کار ببرید و یا با رنگ‌هایی مانند رنگ‌های خنثی یک جا کنار هم قرار دهید. این رنگ جز رنگ‌های ایده آل برای دخترها است. این رنگ را برای اتاق دخترها هدیه دهید تا محبت را در حقشان کامل کرده باشید. اثرات روان شناختی به کارگیری رنگ بنفش در دکوراسیون به منظور ایجاد یک فضای قابل ستایش کاملاً طبیعی و مورد احترام است، نگاه‌های شایسته و چشم نواز در پی این رنگ کم نیست؛ چرا که این رنگ را می‌توان یک رنگ سلطنتی نامید. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی لوکس بودن است.

 

سیاه با ناملایمتی‌ها همراه است. رنگی که همراه با مرگ ظاهر شده و در هنگام غم پدیدار می‌شود. هر چند همین رنگ دارای حکمتی است که با آن تشخص و احترام همساز بوده و هست. سیاه به عنوان رنگ در دکوراسیون داخلی و تئوری رنگ‌ها همیشه در یک فضای محدود و بسته به کار گرفته می‌شود و با رنگ‌های متضاد بسیار به کاربرده می‌شود. با استفاده درست از این رنگ می‌توانید هنر عمق و ظرافت را در جای جای طراحی خود به رخ بکشید. اگر رنگ مشکی را دوست ندارید، نزدیک آن نشوید؛ چرا که نیروی دافعه آن به اطرافیان شما نیز منتقل می‌شود. مشکی و طلایی جز رنگ‌هایی محسوب می‌شود که لوکس بودن را به دیگران گوشزد می‌کنند، اما ترکیب و تنظیم این دو رنگ و نحوه به کار گیری آن کاری بسیار دشوار است. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی غم و جذبه است.

 

این رنگ که نماد صلح و تازگی است و شفافیت و پاکی را عیان می‌سازد، در به کار گرفته شدن در طراحی‌های امروزی و مدرن طرفداران بی شماری دارد و تئوری رنگ‌ها را متأثر از خود می‌داند؛ چرا که همه رنگی‌ها طیفی از انتشار نور سفید هستند. جوانی و تجربه، خلوص و پاکدامنی و بی گناهی و امنیت جز خصلت‌هایی هستند که این رنگ در خود محفوظ داشته است. رنگ سفید فضاهای کوچک را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد و اتاق‌ها را تازه‌تر و سرحال‌تر به نمایش در می‌آورد.

این رنگ با تمام رنگ‌ها به آسانی همراه و ترکیب می‌شود و نگرانی‌های شما را در این زمینه کاملاً و به خوبی پاسخ گو است. با رنگ سفید به مبارزه با محیط‌های بسته و ترد شده بروید تا زیباییشان را به آن محل بازگردانید. زیاده روی در استفاده از رنگ سفید سردی محض و بی روحی محیط را نیز به همراه خواهد داشت. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی پاکی و ثبات است.

 

اکنون که رنگ‌های اصلی را برای شما با توضیح مختصری بیان نمودیم نوبت شماست که با توجه به شناخت از شخصیت و روحیات درونی خودتان رنگ یا رنگ‌هایی را برای به کار گیری در دکوراسیون داخلی خانه خود انتخاب کنید. انتخابی بر پایه احساسات که نمود و برگردان شخصیت شما خواهد بود و جنبه‌های خاموش و کم رنگ شما را بیش از پیش نمایان خواهد کرد. در کنار همه این توضیحات موارد زیر را نیز باید در نظر گرفت:

در ایران از گذشته علاقه به هنر و زیبایی در تمام متن زندگی ایرانیان نمود داشته است. به طوری که از به کار گیری هنرشان در ظروف غذا خوری گرفته تا نقش نگاری بر سرای خانه، هر کدام بازگو کننده این موضوع است.

این موضوع در عصر حاضر نیز هنر و دست مایه‌های آن در بطن خود جای داده، اما نسبت به گذشته کم رنگ‌تر شده، علت این امر حرکت زندگی‌ها به سمت ماشینی شدن و فاصله گرفتن از اصول سنتی نیکان ما است. در بحث تک رنگ بودن خانه این مطلب مصداق عینی پیدا می‌کند هر چند موارد استثنا نیز موجود است. به علت بالا رفتن هزینه‌ها و تزییناتی شدن به کارگیری هنر و مشتقات آن در خانه بسیاری از افراد تمایل کافی به اجرای این امر نداشته و یا حداقل آن را اجرا می‌کنند، نمونه‌های این عدم اجرا در دیوارهای ساده آپارتمان‌ها، پنجره‌های تک رنگ و ساده و بی روح و عدم توسعه فضای سبز ساختمانی مبین این موضوع است. از آنجا که زندگی‌های امروزی به سمت سبک‌های مدرن حرکت می‌کنند، زیبایی‌های قدیم در حال فراموش شدن هستند. در گذشته تک رنگ بودن بی معنی بود؛ چرا که پنجره‌های اوروسی از صبح هنگام و با تابش اولین اشعه‌های نور یک رنگین کمان زیبا را مهمان خانه‌ها می‌کردند.

 

پنجره‌های اوروسی به پنجره‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از تکه‌های رنگی شیشه‌ای منظم در قاب خود یک جلوه از تمام رنگ‌ها را به نمایش می‌گذارند. اروسی‌ها با فیلتر کردن اشعه‌های مختلف نور، تعادل تابشی در خانه را نیز برقرار می‌کرده‌اند.

اما امروزه با استفاده از پنجره‌های دوجداره و بسیار معمولی، یکی از شاخصه‌های ساده ولی پرکاربرد در زیباسازی منازل از دور خارج شده است. نمونه دیگر را در استفاده از فرش‌های دست بافتی که در خود منازل بافته می‌شد و به کار گرفته می‌شد می‌توان یافت. فرش‌هایی که سرخی انار گونه آن رنگ‌های گرم و پر حرارت  را با استانداردترین حالت ممکن برای تهییج فضا در خود نهفته بودند. اما امروز ما با فرش‌های مدرن و یا کف‌پوش‌های تک رنگ، خانه را از این نعمات هنری بی دریغ گذاشته‌ایم.

روانشناسی رنگ ها در معماری داخلی

این داستان برای نمای ظاهری ساختمان‌ها نیز در حال تکرار است. نماهای رومی سنگی امروز شهرها را به سال‌های دور تاریخ می‌برد که سردی و بی روحی را در پی خود به ارمغان خواهد آورد و با آسمان خراش‌های شیشه‌ای شهر را به محاصره در می‌آورند، اما در گذشته خانه‌ها پوشیده از پوشش‌های گیاهی بود که از در و دیوار خانه به سمت خیابان حرکت می‌کردند و علاوه بر نمای درونی حیاط خانه محیط بیرونی را نیز از وجود خود متأثر می‌کردند.

اگر به صورت تفکیکی به بررسی این موضوع بپردازیم در خانه‌های امروزی، اتاق خواب، اتاق کار، آشپزخانه، نشیمن‌ها و سایر بخش‌ها از این بحث (تک رنگ شدن فضا) بی نصیب نمانده و تأثیر مدرنیته بر آن مشهود شده است؛ تا به اینجا متن تک رنگی خانه نوعی نقد به این موضوع پیش رفت دلیل این امر نیز گذشته پربار ما در تاریخ است، اما از مزایای آن نیز باید گفت که برای زندگی‌های مدرن، مجردی و بعضاً لوکس این تک رنگی یک نوع ترند محسوب شده و اگر بنای دکوراسیون خود را بر حرکت در مسیر تکنولوژی‌های امروزی بنا کرده‌اید، گزینه‌ای مناسب به نظر می‌رسد، ست کردن رنگ‌ها با یک دیگر و پیش از آن انتخاب بهترین رنگ برای استفاده در محیط مهم‌ترین کارهایی است که باید به آن توجه کرد.

این نوع چیدمان، طراحی و رنگ آمیزی که در گذشته مرسوم بود و نمونه‌های آن که در متن فوق آمده است، کمتر در معماری و طراحی داخلی دکوراسیونی دیده می‌شود. با توضیح مختصری در مورد ویژگی‌های این نوع خانه‌ها این مقاله را به پایان می‌رسانیم.

بهترین راه در طراحی خانه‌ها استفاده از چند رنگ مکمل در محیط خانه است تا مواردی چون عدم تکرار و در پی آن خستگی روحی به سراغ شما و اعضای خانوادتان نیاید. رنگ‌های شاد، که پیش بینی می‌شود رنگ سال ۹۸ نیز جزء همین رنگ‌ها باشد، برای اتاق و محل حضور کودکان باعث رشد و افزایش فعالیت‌های ذهنی آن‌ها می‌شود و شادی درونی برایشان ایجاد می‌کند. رنگ‌های روشن متنوع نیز در کنار هم بزرگسالان را سرحال کرده و موجب افزایش انرژی‌های روحی و روانی آن‌ها می‌گردد. با این شرایط است که وجود خانه‌های چند رنگ به شما توصیه می‌شود. رنگین کمان خانه‌های خود را هر چه سریع‌تر به خانه‌تان دعوت کنید.

 

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل تاثیر و نقش رنگ ها در دکوراسیون داخلی خانه‌ها بررسی کرده و مدل‌ها و نمونه‌هایی از رنگ‌های مختلف در خانه و تاثیری که از نظر روانشناختی می‌توانند بر افراد داشته باشند را وارسی کنیم. نظر شما در مورد رنگ‌ها چیست؟ ترجیح می‌دهید از چه نوعی رنگی در منزل خود استفاده کنید؟

به این مطلب امتیاز بدهید: (28 رای, امتیاز: 3٫82 از 5)
Loading…

به نوشتن خیلی علاقه دارم، قلم که دست می گیرم دنیام عوض میشه
برای دکوراسیون نوشتن رو دوست دارم چرا که دارم برای سبک زندگی مردمم می نویسم…

مطلب قبلی

کوسن مبل قهوه ای باید چگونه باشد؟ مدل، رنگ و ویژگی

مطلب بعدی

مدل پرده جدید اتاق خواب ؛ ۲۰ مدل جدید که اتاق شما را شیک تر می‌کنند

رنگ پیشنهادی برای اتاق پذیرایی ؛ 30 مدل رنگ آمیزی پذیرایی

رنگ مناسب اتاق نشیمن چه رنگی است؟

رنگ اتاق مطالعه باید چگونه باشد؟ مناسب‌ترین رنگ ها برای اتاق مطالعه

مدل رنگ آمیزی اتاق نشیمن و ایده‌های خلاقانه و ساده

رنگای خوشگل بودن. دستتون درد نکنه برای معرفی تاثیر رنگ ها در خونه و دکوراسیون و چیدمان

سلام و درود خدمت شما دوست عزیز.
سپاس از شما بابت لطف و توجهتون نسبت به مطالب توکامگ ?

مطلب شما بسیار جامع و کامل بود

سپاس از لطف و توجه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای انکه دفعات بعذی اطلاعات خود را وارد نکنید. اجازه استفاده از کوکی را میدهید؟

خوش آمدید، به حساب کاربری خود وارد شوید.

رمز عبور خود را بازیابی کنید.

رمز عبور برایتان ایمیل شد.

رنگ ها روح دارند و زنده اند، رنگ ها کلمه اند و از نهان سبز جنگل ها، از راز آبی آسمان و دریاها، از شفافیت و زلالی قطرات باران و از روح آدمی و دنیای پر رمز و راز انسان سخن می گویند. رنگ زندگی است زیرا جهان بدون رنگ برایمان مرده جلوه می کند.

گوته در مورد هماهنگی و کلیت رنگ چنین می نویسد: “وقتی چشم رنگی را می بیند، بلافاصله فعالیتش را شروع می کند و عملکردش چنان است که به شکلی ناخود آگاه و اجتناب ناپذیر، رنگ دیگری ایجاد می کند که با پیوستن به حلقه رنگ ها، ترتیب حلقه رنگ را کامل می کند و این تاثیر متقابل، احساسی از غنای رنگ به انسان می بخشد. مقصود از هماهنگی رنگ، هنر وسعت دادن به درون مایه ها و مضامینی از تناسبات اصولی رنگ است که می تواند به عنوان پایه ای برای آفرینش هنری به خدمت گرفته شود.”

اما یکی از ملاحظات روانشناختی رنگ که در کاربرد هنری رنگ اهمیت دارد، بررسی تأثیر متقابل رنگ ها است. جلوه یا اثر هر رنگ در جوار رنگ دیگر تغییر می کند هر رنگ نسبت به دیگری میزان تیرگی یا روشنی ذاتی اش را می نمایاند. معکوس کردن این ترتیب طبیعی، ناسازگاری رنگی به بار می آورد. شاید به نظر عجیب برسد که در حوزه حس بصری، حتی می توان دمای رنگ را نیز تشخیص داد.

به عنوان مثال: تجربه نشان داده است که بین دو آتلیه که یکی با رنگ سبز-آبی و دیگری با قرمز-نارنجی رنگ شده باشد، ۵ تا ۷ درجه اختلاف دما از طریق ذهنی احساس می شود. به عبارت دیگر، کسانی که در آتلیه سبز هستند، در ۱۵ درجه سانتیگراد احساس سرما می کردند، اما در اتاقی که با رنگ قرمز-نارنجی رنگ شده بود تا ۱۳-۱۱ درجه سانتی گراد نیز احساس سرما نمی کردند. حقیقت این است که رنگ آبی-سبز جریان خون را کند و رنگ قرمز نارنجی همانند داروی محرکی است که باعث حالت هیجانی و تسریع جریان خون در بدن می گردد.

از حالت کنتراست سرد و گرم نیز می توان برای ایجاد اثرات ذهنی فوق العاده زیبا استفاده کرد. مناظری که فاصله اشیاء در آن زیاد است، همیشه از لحاظ رنگ سردتر به نظر می رسند، زیرا که در عمق هوا قرار دارند. پس کنتراست سرد و گرم وسیله مهمی است که اثرات پرسپکتیو و حجمی را نشان می دهد.

روانشناسی رنگ ها در معماری داخلی

علاوه بر رنگ ها، شکل ها نیز دارای خصوصیت گویا ومعنی دار نظام زیباشناختی خود هستند. در طراحی، این کیفیت های معنی دار شکل و رنگ می بایست با یکدیگر مطابقت داده شوند، یعنی شکل و رنگ در معنی دار بودن و مفهوم خود یکدیگر را تایید و اثبات نمایند. سه شکل اصلی مربع، مثلث و دایره نیز مانند سه رنگ اصلی قرمز، زرد و آبی دارای خصوصیات مفهومی و بیانی مشخص هستند. مربع، نمایانگر ماده، وزن و حدود مشخص است وحسی از کشش و امتداد و تجربه حرکت را القاء می کند. مربع با رنگ قرمز منطبق است و وزن حجم قرمز با شکل سنگین و ساکن مربع مطابقت دارد. مثلث با زوایای حاد و تند، تاثیر ستیزه جویی، پرخاش و تهاجم را ایجاد می کند. مثلث سمبل تفکر است و حالت وخصوصیت بی وزن آن با زرد روشن هماهنگی دارد. دایره بر عکس مربع، احساسات را ملایم و معتدل می کند و حس آرامش و حرکت آرام و آهسته را القاء می نماید. دایره سمبل روح است که در درون خود همواره در حال حرکت است. تطابق و تناسب هر رنگ با شکل مربوط به خود مستلزم همانندی و توازن است. اگر رنگ ها و شکل ها در بیان مفاهیم و حالات توافق داشته باشند، تاثیرات آن دو چندان خواهد بود.

با رنگ های زنده بیشتر آشنا شویم

رنگ های زنده همواره رنگ هایی دوست داشتنی هستند. این رنگ ها به نحوی اغراق آمیز جاذب نگاه و توجه بیننده هستند و هرگز از نظر بیننده دور نمی مانند. رنگ های زنده ای که انرژی و هیجان در فضا می پراکنند و برای افرادی که دوست دارند هر روز صبح در فضایی پر انرژی و سرزنده چشم بگشایند و روزشان را با هیجان و سرزندگی آغاز کنند ایده آل هستند .از آنجا که اغلب ما بیشتر با رنگ های خاموش و خنثی در محیط زندگی مأنوس هستیم به کارگیری این رنگ ها نیازمند جسارت است. اما چنانچه این رنگ ها را در ترکیبی مناسب به کار گیرید این جسارت بی پاداش نخواهد ماند و نتیجه فضایی درخشان، زیبا و فوق العاده جذاب خواهد بود. پیش از انتخاب چنین پالت رنگی برای فضای منزلتان به سلیقه خود نیز توجه کنید زیرا برای بسیاری از مردم زندگی در چنین فضاهای رنگینی برای مدت طولانی ممکن است آزار دهنده باشد. یکی از روش های ارزیابی سلیقه واقعی شما در انتخاب رنگ دقت در کمد لباس های شماست. اگر لباس های کمد شما از رنگ های بـژ، کرم، قهوه ای و سیاه و سفید است و یا از سایر رنگ های خنثی و ملایم تشکیل شده است در فکر استفاده از رنگ های زنده در فضای منزلتان نباشید. چون خیلی زود از آنها خسته می شوید اما اگر در میان لباس هایتان رنگ های شادی مثل قرمز، نارنجی و بنفش زیاد به چشم می خورند احتمالا از زندگی در فضایی با دکوراسیون برگرفته از رنگ های زنده لذت خواهید برد . از نگاه طراحان دکوراسیون داخلی، رنگ های زنده دارای ویژگی های فوق العاده ای هستند که می تواند ویژگی های حاکم بر یک فضا را تنها با چند قوطی رنگ تغییر دهد. پس از آن که از تمایل و علاقه خود نسبت به این پالت رنگی مطمئن شدید نوبت به انتخاب رنگ های خاصی می رسد که در این گروه می پسندید. هنگام انتخاب پالت رنگ های زنده باید به خاطر داشته باشید که انتخاب این گروه به معنی به کارگیری این رنگ ها در سطوح بزرگ مثل دیوارهاست که بلافاصله کاراکتر و حالت یک اتاق را دستخوش تغییری چشمگیر می سازد و نه به معنی استفاده از یک کاناپه قرمز یا قفسه سبز در گوشه ای از یک اتاق، بلکه احاطه شدن در فضایی آکنده از رنگ های زنده و شاد در کلیه جوانب یک اتاق است.

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که بخواهید تغییری در اندازه ی اتاقتان بدهید، اما به دلیل اینکه ایجاد دگرگونی مستلزم انجام کارهای ساختمانی است، از این کار صرف نظر کرده باشید؟ پیشنهاد می کنیم دست نگه دارید و به جای انجام دادن کارهای ساختمانی و حذف و اضافه کردن دیوارها، به یک نقاش مراجعه کنید و با تغییر رنگ اتاق، اندازه آن را تغییر دهید. در حالت کلی، اگر تمایل دارید که چهار دیواری اتاق به نظر نزدیک بیاید و دیوارهای اتاق خودی نشان بدهند، آنها را با رنگ تیره رنگ آمیزی نمایید و اگر ترجیح می دهید اتاقتان وسیعتر و دلباز و بزرگ به نظر آید از رنگهای روشن استفاده کنید. اگر اتاقی مستطیل شکل دارید و می خواهید مربع به نظر رسد، دیوارهای کم عرض انتهای اتاق را با رنگ تیره و بلندترین دیوار را با رنگی روشن رنگ آمیزی نمایید. این عمل باعث می شود که دیوارهای عقبی به سمت جلو آمده، اتاق متناسب به نظر برسد. اگر تصمیم دارید که اتاقی دنج ایجاد کنید، از رنگهای گرم تیره استفاده نمایید. این رنگها سبب می شوند که محیط گرم جلوه کند و تیرگی رنگ موجب می شود اتاق محصور و صمیمی به نظر بیاید. برای داشتن اتاقی وسیع و بزرگ، رنگ سفید و رنگ های روشن مانند آن) بهترین انتخاب است، زیرا هر چه رنگ روشن تر باشد تاثیر و بازخورد نور را دو چندان کرده، در نتیجه فضا بزرگتر به چشم می آید. تغییر دادن رنگ سقف به رنگ تیره نیز باعث می شود که سقف کوتاهتر و پایینتر دیده شود. بنابراین، تنها کافی است دست به کار شوید و از معجزه ی رنگها لذت ببرید.

در مورد فضای خانه، چنانچه فضای منزل تان را با رنگ های عسلی و طلایی رنگ آمیزی نمایید، متوجه می شوید که چقدر اتاق های خانه دلباز و روشن می شوند. منزل شما با استفاده از رنگ مایه های طلایی، زرد، شکلاتی و قهوه ای کم رنگ، درخشش خاصی پیدا می کند و اتاق هایتان جلوه ای حقیقی به خود می گیرند؛ همانند این که تابش نور خورشید سراسر روز در خانه ی شما گسترده باشد. طیف های مختلف از رنگ طلایی ، رنگ هایی سرد و گرم را شامل می شوند که همه جزء رنگ مایه های طبیعی اند و در کنار قهوه ای بسیار هماهنگی خوبی دارند. مبلمان راحتی، پرده ها، فرش ها، همین طور کوسن ها، در اتاقی با ترکیب رنگ طلایی و قهوه ای بسیار شکیل اند، به خصوص اگر آن ها را با مخمل اعلا تلفیق نمایید تا تأثیر گذاری شان بیش تر شود. شما با توجه به علاقه مندی خود می توانید از سایه های طلایی گرم شامل رنگ مایه های مسی و کاراملی بهره بگیرید. رنگ های طلایی سرد سایه روشن هایی از بژ یا رنگی شبیه به پوست لیمو عمانی را شامل می شوند که بسیار سنگین و پرجلوه اند. طلایی های سرد وقتی با رنگ هایی مثل فندقی یا عنابی که از خود سایه های قرمز رنگ ساطع می کنند ترکیب شوند، محیطی بی نظیر ایجاد می کنند. رنگ های متالیک یا در اصطلاح ، همان رنگ هایی که از فلزات برگرفته شده اند، همیشه بسیار چشمگیرند و اگر آرایه ها و پوشش های پارچه ای و بافت دار منزل از بین چنین رنگ هایی برگزیده شوند، درخشش آن ها هر روز بر نشاط ساکنان خانه می افزاید. طلایی و نقره ای از برترین رنگ هایی هستند که پایه فلزی دارند. بنابراین رنگی که در هر اتاق استفاده می شود بر روحیه شما و هر شخصی که از آن اتاق استفاده می کند تأثیر می گذارد. در اینجاست که روانشناسی رنگ، نقش اصلی را ایفا می کند.

رنگ عنصر اصلی دکوراسیون

به طور کلی رنگ ها در دو بستر اصلی در دکوراسیون داخلی حضور می یابند:۱. پوشش های اصلی فضاها شامل دیوارها، کف ها، سقف ها و درها.۲. لوازم دکوراسیون شامل مبلمان، پرده ها، فرش و…

در مقام مقایسه این دو مورد با هم، به لحاظ نقش دکوراسیونی شان در محیط، پوشش های اصلی فضاها از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند زیرا که نسبت به لوازم دکوراسیونی ثابت تر بوده و به گونه ای نقش پس زمینه را برای آن لوازم اجرا می کنند. در میان این پوشش ها، دیوارها به جهت وسعت حضورشان در فضا، جایگاه ویژه ای داشته و میزان تأثیر گذاریشان بر دیگر لوازم دکوراسیونی بسیار چشمگیرتر است. اما اهمیت رنگ فضاهای داخلی و نفوذ آن بر افراد زمانی روشن می شود که به این واقعیت توجه کنیم که تقریبا به طور متوسط دو سوم از وقت خود را در محیط های بسته سپری می کنیم. برای آن که بتوانیم ارتباطی درست میان طبیعت خودمان با دکوراسیون داخلی خانه برقرار کنیم باید یاد بگیریم که ترس از متفاوت بودن با سایرین و خاص بودن را از خود برانیم. اکثر ما به افرادی شرطی تبدیل شده ایم، اغلب خودمان را در محدوده رنگ های معقول، بی روح و خنثی و کمرنگ و بی رمق قرار می دهیم، در حالی که رنگ باید بروز درون ما باشد و بدین ترتیب با انتخاب رنگ های نادرست مانع بروز احساسات و خود واقعی مان می شویم.

اگر می خواهید بدانید کدام رنگ ها بیشتر با توجه به روحیاتتان با هم تناسب دارند، می توانید این سوالات را از خودتان بپرسید: ۱- چه نوع فعالیتی قرار است در این مکان انجام  شود؟ ۲- چه نوع رنگ های طبیعی در این مکان وجود دارد؟ به چوب و آجر و سنگ به کار رفته توجه کنید.۳- به چه مقدار نور احتیاج است؟ آیا این فضا اساسا مکانی روشن است یا تاریک؟ ۴- در اینجا مایل به داشتن فضایی گرم یا سرد هستید؟ ۵- آیا در پی ایجاد محیطی برانگیزاننده و شاد یا فضایی ساکت و آرام هستید؟ ۶- آیا مایلید فضای اتاق بزرگتر یا کوچکتر از اندازه عادی به نظر برسد؟ ۷- شکل اصلی اتاق چیست؟ آیا باریک و طویل یا کوتاه و پهن است؟ ۸- سقف اتاق بلند است یا کوتاه؟

هنگامی که رنگ های مورد پسندتان را انتخاب کردید با استفاده از مداد رنگی، مداد شمعی، آبرنگ و یا هر وسیله رنگ آمیزی دیگری که دراختیار دارید آنها را در کنار هم، بر روی یک قطعه کاغذ سفید آزمایش کنید. اندازه سطوح رنگی مختلف را تغییر دهید و به آنها کمی سفید برای روشن تر شدن اضافه کنید. به چرخه رنگ مراجعه کنید و با استفاده ازآن رنگ مورد نظرتان را یافته در کنار آن امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که رنگ های منتخب شما وقتی بر روی سطح دیوارهای اتاق اجرا شوند تاثیری بسیار قوی تر از نمای آنها بر روی یک قطعه کاغذ خواهند داشت. وقتی به یک ترکیب رنگی رضایت بخش رسیدید توجه داشته باشید که تأثیر نور موجود در محیط و شرایط منزل خود را نیز در نظربگیرید. به عنوان مثال دیوارهای زرد درخشان برای یک خانه آفتاب گیر در منطقه ای با آب و هوای گرم و آفتابی، بسیار زیبا به نظر می رسند؛ اما همین رنگ بر روی دیوارهای یک اتاق شمالی که از نورطبیعی کمی بهره مند است نازیبا و کسل کننده خواهد بود. در چنین اتاقی استفاده از رنگ زرد خردلی نتیجه ای بسیار مناسب تر خواهد داشت. نور چه از نوع طبیعی و چه مصنوعی باشد تأثیرات مختلفی بر رنگ خواهد داشت و آگاهی از این امر هنگام طراحی رنگ یک فضا ضروری است.

16 دی 1394

رنگ: روانشناسی صنعتی یا ارگونومی ادراکی شاخه ای از دانش ارگونومی است که اهمیت هر رنگ و کاربرد آن در محیط را بر کاهش یا افزایش ادراکات افراد مورد بررسی قرار می دهد. اگر به دنبال رنگ مناسبی برای دکوراسیون منزل خود هستید با این مطلب از چیدانه همراه باشید.

گروه معماران مدام

نارنجی، رنگی صمیمی و گرم است و استفاده از آن به مقدار کم در محیط می تواند باعث رفع خستگی در افراد شود .این رنگ اشتها و دستگاه هاضمه را تحریک می کند و برای فضاهای مانند آشپزخانه و رستوران بسیار مناسب است. اما استفاده ی زیاد از آن در محیط حس بی قراری را در افراد به وجود می آورد پس باید آن را به طور متعادل در فضا به کار بگیریم.

روانشناسی رنگ ها در معماری داخلی

سبز، آرامش و سکون در افراد را به وجود می آورد. اضطراب را دور می کند و موجب رفع تنش و گرفتگی های عضلانی در افراد می شود. در نتیجه بیشتر در بیمارستان ها، اتاق های جراحی و حتی در مکان های آموزشی شاهد این رنگ هستیم . البته بهتر است در محیط های کاری و فضاهایی مثل اتاق کار به مقدار زیاد استفاده نشود، زیرا این فضاها نیازمند هوشیاری، نشاط و آرامش هستند. و برای فضای داخلی منزل، رنگ سبز برای اتاق خواب ها مناسب اند.

استفاده ی کم از رنگ زرد، نشاط و شادی در افراد به وجود می آورد و تمرکز را تقویت می کند. اما استفاده ی زیاد از آن ایجاد خستگی و ترس می کند. در نتیجه بهتر است رنگ های ملایم تر و روشن تر نارنجی را به کار بگیرید، مانند زرد هلویی که برای رستوران ها مناسب است.

شرکت معماری دکوکو

این رنگ با ایجاد احساس هیجان در افراد، فعالیت امواج مغزی را تحریک کرده، ضربان قلب را زیاد و ناآرامی وبی قراری ایجاد می کند. اما به کار بردن مشتقات معتدل تر این رنگ مانند سرخابی و صورتی گرم، باعث آرامش عضلات و رفع رفتگی و خستگی در افراد می شود. حتی به کارگیری رنگ قرمز به صورت نقطه ای و یا به مقدار محدود در محیط خستگی افراد را از بین می برد.

مبلمان کودک و نوجوان آپادانا

این رنگ ضربان قلب و فشار خون را کاهش می دهد و باعث آرامش، قدرت و سلامتی در افراد می شود. استفاده از رنگ آبی در اتاق خواب ها، به خصوص اتاق کودک و مطب های پزشکان بسیار مناسب است.

این رنگ هیجان رنگ قرمز و آرامش رنگ آبی را با هم دارد. بنفش نمادی از عرفان و حالات معنوی است و به طور کلی طیف هایی از این رنگ، اثری آرام کننده روی قلب دارد.

خوشحال می شویم ایده های رنگارنگ خود را با ما در بخش مشاوره دکوراسیون چیدانه به اشتراک بگذارید.

مطالب بیشتر : جادوی رنگ های فرعی در دکوراسیون داخلی۵ ترکیب رنگ خیره کننده در دکوراسیون منزل                                             رنگ سبز و ترکیب های با طراوت آن در دکوراسیون منزل ۷ رنگ خوش ترکیب با بنفش در دکوراسیون منزل!
 ۷ترکیب رنگی جذاب با نارنجی
 مبلمان رنگى، تحولى زیبا در دکوراسیون داخلى !معرفی ۴ کتاب درباره رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی

گردآوری شده در تحریریه چیدانه

7212 بازدید

0 نظر

16 دی 1394

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

در سال ۱۶۶۶، اسحاق نیوتن، دانشمند نامدار انگلیسی، کشف کرد که چنانچه نور خالص سفید از یک منشور عبور داده شود، به رنگ‌های قابل رؤیت تجزیه می‌شود. نیوتن همچنین کشف کرد که هر رنگ از یک طول موج منحصر به فرد تشکیل شده و قابل تجزیه به رنگ‌های دیگر نیست. آزمایش‌های بعدی نشان داد که با ترکیب نورها می‌توان رنگ‌های مختلف را ایجاد کرد. برای مثال، نور قرمز در ترکیب با نور زرد، رنگ نارنجی را به وجود می‌آورد. رنگی که بر اثر ترکیب دو رنگ دیگر به وجود آید را ترکیبی می‌گویند. بعضی از رنگ‌ها، مثل زرد و ارغوانی، در صورت ترکیب شدن، همدیگر را خنثی می‌کنند و نور سفید می‌سازند. این رنگ‌ها را نیز رنگ‌های مکمّل می‌نامند.

با وجودی که اثر رنگ‌ها تا حدودی ذهنی است و در مورد اشخاص مختلف فرق می‌کند، اما برخی از تاثیرات رنگ‌ها دارای معنی یگانه‌ای در سراسر جهان هستند. رنگ‌هایی که در طیف رنگ‌ها در ناحیه قرمز قرار دارند به عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند که این دامنه‌اش از احساسات گرم و صمیمانه تا احساس خشم و عصبانیت متغیر است. رنگ‌هایی که در ناحیه آبی طیف قرار دارند، رنگ‌های سرد نامیده می‌شوند و شامل آبی، ارغوانی و سبز هستند. این رنگ‌ها معمولاً آرامش بخشند امّا گاهی نیز ممکن است احساس غمگینی و بی‌تفاوتی را به ذهن آورند.

در برخی از فرهنگ‌های قدیمی، از جمله مصری‌ها و چینی‌ها، از رنگ‌ها برای درمان استفاده می‌شده است. این کار که گاهی به آن نور درمانی یا رنگ شناسی نیز گفته می‌شود هنوز هم به عنوان روش درمان جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از رنگ قرمز برای تحریک بدن و ذهن و افزایش تمرکز استفاده می‌شود. از رنگ زرد برای تحریک اعصاب استفاده می‌شود. از رنگ نارنجی برای بالا بردن سطح انرژی استفاده می‌شود. از رنگ آبی برای کاهش درد و تسکین بیمار استفاده می‌شود. از رنگ نیلی برای تسکین ناراحتی‌های پوستی استفاده می‌شود.

اغلب روان‌شناسان به رنگ درمانی به دیده شک و تردید می‌نگرند و می‌گویند که درباره تاثیرات احتمالی رنگ‌ها اغراق شده و رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف، معانی متفاوتی دارند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که در بسیاری از موارد، تاثیرات رنگ‌ها در تغییر حالت افراد، تاثیراتی زودگذر و موقتی بوده است. برای مثال، قراردادن افراد در اتاق آبی ممکن است در ابتدا احساس آرامش در آن‌ها به وجود آورد امّا این اثر پس از آن که آن‌ها آرامششان را بازیافتند، به تدریج کاهش خواهد یافت.

روانشناسی رنگ ها در معماری داخلی

سیاه تمام نورها در طیف رنگ‌ها را جذب می‌کند.

سیاه معمولاً به عنوان نماد ترس یا شیطان مورد استفاده قرار می‌گیرد امّا به عنوان نشانگر قدرت نیز شناخته می‌شود. از رنگ سیاه برای نشان دادن شخصیت‌های خطرناک مثل دراکولا و یا جادوگران استفاده می‌شود. رنگ سیاه در بسیاری از فرهنگ‌ها برای مراسم سوگواری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این رنگ همچنین نشانگر غمگینی، جذابیت جنسی و رسمی بودن است. در مصر قدیم، رنگ سیاه نشانگر زندگی و تولّد دوباره بود. رنگ سیاه معمولاً به دلیل لاغر نشان دادن در نمایش‌های مد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ سفید، نماد معصومیت و پاکی است. رنگ سفید می‌تواند در انسان احساس فضای بیشتر به وجود آورد. رنگ سفید معمولاً نشانگر سرما، پاکیزگی و آرامش است. اتاقی که کاملاً به رنگ سفید نقاشی شده باشد ممکن است جادار و بزرگ به نظر آید امَا خالی و سرد است. بیمارستان‌ها و کادر پزشکی از رنگ سفید برای ایجاد حس پاکیزگی استفاده می‌کنند.

رنگ قرمز، رنگ گرمی است که برانگیزاننده هیجانات قوی است. رنگ قرمز، نشانگر عشق، حرارت و صمیمیت است. رنگ قرمز، به وجود آورنده احساس شور و هیجان است. رنگ قرمز، تحریک کننده احساس خشم و عصبانیت است.

آبی، رنگ مورد علاقه بسیاری از مردم و محبوبترین رنگ در بین مردان است. رنگ آبی، احساس آرامش را به ذهن می‌آورد و معمولاً نشانگر صلح، امنیت و نظم است. رنگ آبی، می‌تواند احساس غم، درون‌گرایی یا گوشه‌گیری را در بعضی افراد به وجود آورد. رنگ آبی معمولاً برای دکور دفاتر مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا تحقیقات نشان داده است که افراد در اتاق‌های آبی کارآیی بیشتری دارند. رنگ آبی با وجودی که از محبوبترین رنگ‌هاست امّا یکی از رنگ‌هایی است که کمترین اشتها را بر می‌انگیزد. در برخی از برنامه‌های کاهش وزن توصیه می‌شود که غذای خود را در بشقاب‌های آبی بکشید. رنگ آبی به ندرت به صورت طبیعی درخوراکی‌ها وجود دارد. همچنین رنگ آبی غذا معمولاً به عنوان نشانه فاسد بودن و یا سمّی بودن آن در نظر گرفته می‌شود. رنگ آبی می‌تواند باعث کاهش ضربان قلب و حرارت بدن گردد.

رنگ سبز، رنگ سردی است که نماد طبیعت است. رنگ سبز، نشانگر آرامش، خوشبختی، سلامتی و حسادت است. پژوهشگران دریافته‌اند که رنگ سبز می‌تواند باعث افزایش قابلیت خواندن گردد. برخی از دانش‌آموزان و دانشجویان با قراردادن یک برگه شفاف سبز رنگ بر روی صفحه کتاب، می‌توانند مطالب را با سرعت بیشتری از حدّ معمول بخوانند و درک کنند. رنگ سبز، از دیر باز نماد باروری بوده و در قرن پانزدهم برای لباس عروسی به کار می‌رفته است. از رنگ سبز در دکوراسیون به دلیل اثر آرام بخشی آن استفاده می‌شود. رنگ سبز باعث کاهش استرس می‌شود. کسانی که در فضای کاری سبز رنگ کار می‌کنند، کمتر دچار دردهای دستگاه گوارش می‌شوند.

رنگ زرد، رنگی گرم وشاد است. رنگ زرد به دلیل مقدار زیاد نوری که منعکس می‌کند، بیشتر از بقیه رنگ‌ها چشم را خسته می‌کند. استفاده از رنگ زرد برای پس زمینه کاغذ یا نمایشگر کامپیوتر می‌تواند باعث چشم درد یا در حالت‌های خاص از دست دادن بینایی گردد. رنگ زرد می‌تواند احساس رنجیدگی و خشم را به وجود آورد. با وجودی که رنگ زرد به عنوان یک رنگ شاد شناخته می‌شود اما بیشتر مردم در اتاق‌های زرد رنگ، هیجانشان را از دست می‌دهند و بچه ها نیز در اتاق‌های زرد رنگ بیشتر گریه می‌کنند. رنگ زرد باعث افزایش سوخت و ساز بدن انسان می‌گردد. چون رنگ زرد، از بقیه رنگ‌ها زودتر دیده می‌شود، بیشتر از بقیه برای جلب توجه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ قهوه‌ای، رنگی طبیعی است که برانگیزاننده حس قدرت و اطمینان‌پذیری است. رنگ قهوه‌ای همچنین می‌تواند حس غم و انزوا را به وجود آورد. رنگ قهوه‌ای، حس گرما ، محبت، آسایش و امنیت را به ذهن می‌آورد. رنگ قهوه‌ای معمولاً بیانگر طبیعی بودن، زمینی بودن و متفاوت بودن است اما گاهی می‌تواند نشانگر پیچییدگی نیز باشد.

رنگ نارنجی، ترکیب زرد و قرمز است و به عنوان یک رنگ انرژی‌زا در نظر گرفته می‌شود. رنگ نارنجی، احساس هیجان، گرما و شور و شوق را به ذهن می‌آورد. رنگ نارنجی، معمولاً برای جلب توجه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رنگ صورتی، در واقع همان رنگ قرمز کم رنگ است و معمولاً نشانگر عشق است. رنگ صورتی اثر آرام‌بخشی دارد. در ورزشگاه‌ها معمولاً رختکن تیم حریف را به رنگ صورتی نقاشی می‌کنند تا بازیکنان آن‌ها کم انرژی و منفعل شوند. با وجودی که اثر آرام بخشی رنگ صورتی مشخص شده است ولی پژوهشگران دریافته‌اند که این اثر تنها در خلال مواجهه اولیه به وجود می‌آید. مثلاً هنگامی که از این رنگ در زندان‌ها استفاده شد، زندانیان پس از عادت کردن به آن، حتی نا آرامتر از قبل شدند.

منبع: مرجع معماری و دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ ها در معماری داخلی
روانشناسی رنگ ها در معماری داخلی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *