روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

 
helpkade
روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی
روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

قِرمِز به طیفی از رنگ ها گفته می شود که در پایین ترین بسامد نور قابل تشخیص توسط چشم انسان قرار دارند. قرمز یکی از رنگ های اصلی می باشد و جزو رنگ های گرم به حساب می آید. رنگ قرمز می تواند در تمام حالات موثر باشد یعنی همانطور که میتواند آغازگر شادی و شور باشد گاهی موجب خشم شود این بدان معنا نیست که نباید از رنگ قرمز در فضاهایمان استفاده شود بلکه بهتر است بدانیم رنگ قرمز را با ترکیب چه رنگ هایی باید استفاده کنیم تا بهتر و متعادل تر به نظر برسد.

قرمز روشن، قرمز توت فرنگی، سرخابی، خرمایی، ارغوانی، شرابی، یاقوتی و قرمز تیره به عنوان طیف های مختلف رنگ قرمز شناخته می شوند. زیباترین ترکیب رنگ قرمز را در کاتالوگ کاغذ دیواری نئورویال پرایم والز می توان دید.

افرادی که به رنگ قرمز علاقه دارند، بسیار فعال و پر جنب و جوش هستند، زیاد ورزش می کنند و به تناسب اندام خود اهمیت می دهند
این افراد بسیار جاه طلب و خودخواه هستند، سریع تصمیم می گیرند و به نظرات دیگران اهمیت نمی دهند.
کسانی که رنگ قرمز را دوست دارند، عاشق سفر کردن و کشف ناشناخته ها هستند.
همیشه دوست دارند که در مرکز توجه باشند و اغلب به دلیل شور و شوقی که دارند، همه ی توجه ها را به خود جلب می کنند. اگر تمایل دارید که اتاقتان هم مورد توجه واردین قرار گیرد پیشنهاد می کنیم از کاغذ دیواری مدرن شدوز پرایم در آن استفاده کنید و با ترکیب قرمز رنگ آن فضا را جذاب تر نمایید.
افرادی که رنگ قرمز را دوست دارند، خیلی زود خشمگین و عصبانی می شوند و این جنبه ی منفی شخصیت آن هاست.

رنگ قرمز بیشتر مربوط به انرژی، اشتیاق و عمل است. رنگ گرم است و ذهن ما را به نیازهای فیزیکی وا
می دارد. این انرژی مردانه قوی دارد و اغلب با قدرت و قدرت ارتباط دارد. رنگ آن می تواند موجب تحریک احساسات و ایجاد انگیزه مردم در عمل شود، به علاوه این نشان دهنده روحیه پیشرو و کیفیت رهبری، ارتقای جاه طلبی و عزم است.
همراه با انرژی، جنگ، خطر، قدرت، عزت و شور، میل و عشق است .افزایش سوخت و ساز بدن انسان، افزایش میزان تنفس و افزایش فشار خون را به همراه دارد. این توجه بیش از هر رنگ دیگر، در برخی موارد خطر را جلب می کند.
روانشناسی رنگ پیدا کرده است که ما رنگها را به گونه ای متفاوت درک می کنیم، زیرا هر یک پیام منحصر به فرد دارد. رنگ قرمز یکی از رنگهای اصلی است و یکی از آن رنگ هایی که، بلافاصله توجه ما را جلب می کند. رنگ قرمز با خود نشانه های متفاوتی دارد:
روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

این رنگ با انرژی و تجاوز همراه است. قرمز بر وضعیت فیزیولوژیکی ما تأثیر می گذارد، زیرا باعث افزایش ضربان قلب می شود و سریع تر نفس می کشد. قرمز بسیار قابل توجه است، بنابراین بیش از حد می تواند تحریک کننده باشد. یک رنگ قرمز در یک پس زمینه خنثی می تواند توجه به یک عنصر کمک کند.

ثابت شده است که ورزشکاران با پوشیدن یک کیت قرمز در ورزش های رزمی، شانس بیشتری برای برنده شدن داشتند نسبت به کسانی که کیت آبی پوش داشتند. قرمز باعث می شود فرد احساس تهاجمی تر و قدرتمند تر، داشته باشد، اما همچنین درک دیگران را تغییر می دهد.

با توجه به این که توجهات را به خود جلب می کند، در نشانه های هشدار دهنده استفاده می شود. قرمز با پاسخ واکنش به مبارزه یا پرواز بدن ارتباط دارد. رنگ قرمز رنگ هشدار و خطر است.

به طور نمادین، قرمز می تواند به زندگی و شور، و همچنین به عنوان اوراق قرضه عشق عاشقانه و دوستانه مرتبط باشد. این اغلب در هدیه های عاشقانه، مانند روز ولنتاین، و برای بیان عشق، به عنوان مثال، با دادن گل قرمز استفاده می شود.

هنگام انتخاب تم برای خانه خود، رنگ های زیادی وجود دارد. بعضی اوقات سفید ممکن است خیلی خسته کننده باشد، و زرد ممکن است به بعضی ها آسیب برساند. این می تواند یک تصمیم سخت باشد، بنابراین شما ممکن است وارد شگفتی شوید که رنگ را انتخاب می کنید. اگر به برخی الهامات نیاز دارید، سعی کنید قرمز شوید.

دیوارهای سرخ می توانند اتاق را خیره کننده و زیبا باشند به ویژه هنگامی که در مدیترانه یا سبک سنتی استفاده می شود. برای رسیدن به این نگاه در یک سبک مدرن، یک چیز پیچیده است، زیرا تصور چشمگیر قرمز ممکن است بیش از حد تحریک کننده باشد.


حمام واقعی گرم خانه را می توان با اضافه کردن گرم ترین رنگ به جالب ترین اتاق – حمام تبدیل کرد. حمام را می توان با استفاده از رنگ های قرمز و دیگر رنگ بسیار لذت بخش و زیبا ایجاد کرد. قرمز را با استفاده از یک پالت انتخاب کنید. قرمز با رنگهای اولیه خوب می شود و همچنین می توانید آن را با رنگ زرد و نارنجی برای یک اثر کامل ترکیب کنید.


قرمز همواره رنگی ایده آل برای روشن یا درخشان کردن یک اتاق می باشد در عین حال که همزمان می تواند به عنوان رنگ تاکیدی نیز پاسخگو باشد. اغلب رنگ قرمز به عنوان رنگ دیوار تاکیدی (انتخاب محبوب همه) و یا در انتخاب صندلی های تاکیدی مشاهده می شود. این رنگ برای هرجایی از اتاق نشیمن، آشپزخانه، و یا حتی اتاق خواب که نیاز است کمی رنگ بپاشید، کافی است.
ما فقط احتیاج داریم مقدار بسیار کمی رنگ قرمز را وارد فضایمان کنیم تا دکوراسیون زیباتری ایجاد کند که نسبت به همیشه و همه کمی خاص تر شود.
با رنگ های قرمز کاغذ دیواری فرانسوی جریکو، اتاق نشیمن خود را به فضای مورد علاقه تان تبدیل کنید.


بهتر است که اگر از رنگ قرمز برای اتاق خواب استفاده می کنیم رنگ های مکمل آن هم برای تعدیل کردن فضا استفاد نماییم تا فضایی مناسب و متعادل داشته باشیم و آرامش را از آن فضا نگیریم. پیشنهاد ما استفاده از کاغذ دیواری ونگوگ و کاغذدیواری اسنشیال پرایم می باشد.


برای جالب تر کردن فضا ها ی داخلی ، قرمز های روشن تر ممکن است یک حرکت جسورانه باشد که به یک اتاق واقعی شخصیت می دهد. مجموعه ای از صندلی ها و یک میز با ضخامت های خنثی برای بقیه اتاق به خوبی کار می کند. به عنوان مثال، زرد و قرمز یک ترکیب رنگی عالی است.

محبوب ترین انتخاب دیوارهای قرمز حیرت انگیز است که به طور متوسط قابل توجه است، فقط به اندازه کافی به اتاق رنگ اضافه می کنید برای اثبات اثرات دیوارهای قرمز، سعی کنید آنها را در یک اتاق کوچک اجرا کنید. جسارت دیوارها فورا این اتاق کوچک را یک محیط هیجان انگیز و فعال فراهم می کند.

استفاده از اکسسوری های قرمز در فضای منزل حال و هوای شاد و پر انرژی را انتقال می دهد و پویایی خاصی را دارد که به شدت برای فضا های بی روح و سرد پیشنهاد می شود.

برای مشاهده کاغذیواری های رنگ قرمز پرایم والز کلیک کنید

قرمز، کهن ترین، قدرتمند ترین و احساسی ترین و یکی از سه رنگ اصلی چرخه رنگ می باشد.

رنگ قرمز رنگ انتخابي بيشتر روانشناسان برون گرا و يكي از گزينش های ويژه مردان مي باشد. رنگ قرمز موجب بالا رفتن فشار خون و تپش قلب می شود. در بعضی افراد نیز ایجاد نیرو و انرژی می کند و همچنین باعث به وجود آمدن حالتی صمیمی همراه با عشق و محبت می شود. به علاوه رنگ قرمز اشتها را تا حد زیادی افزایش می دهد و به همین دلیل است که در سالن های غذاخوری از این رنگ استفاده می کنند.

 

طیف رنگی قرمز، می توانند احساس عشق، هیجان، قدرت و رشد و نمو را القا کند. رنگ قرمز در ترکیب با رنگ سفید و ایجاد رنگ صورتی، احساس شیرینی و بی گناهی و به صورت خالص، تیزی و تندی را القا می کند. با اضافه شدن رنگ مشکی، قرمز احساسات سنگین تری را بیان می کند؛ مثلا عصبانیت یا بیان شدید احساسات. قرمز به عنوان رنگ اولیه هم در پس زمینه طرح ها و هم  به عنوان رنگ تاکید، استفاده می شود. تقریبا در بین رنگ های دیگر بهترین رنگ برای تاکید رنگ قرمز می باشد. یاقوت یا فلفل قرمز را تصور کنید. کافی است انسان به این مواد فکر کند تا قدرت قرمز را به خاطر آورد. قرمز و تقریبا همه سایه ها و مظاهر آن، رنگ هایی هستند درخشان، روشن و بسیار مهیج. با این وجود، قرمز انگار همیشه فرهیخته، پیچیده و احساساتی است. قرمز رنگ پرشوری است. قرمز نگاه را به خود می کشاند.

چکیده خصوصیات رنگ قرمز:رنگ قرمز روشن برای بیان عشق و لذت استفاده می شود.قرمز تیره برای بیان حس انتقام جویی، عصبانیت بکار برده می شود و همچنین شجاعت و رهبری را القا می کند.صورتی (ترکیبی از قرمز و سفید) برای ایجاد فضایی رمانتیک و قابلیت های زنانه استفاده می شود.قرمز- قهوه ای تغییر و سقوط را القا می کند.رنگ قرمز مرتبط با عشق، انرژی، گرما، حادثه، خوش بيني، عشق آتشين، شهوانيت و ميل جنسي مي باشد.روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

قرمز رنگ پرهیجانی است و در کشورهای آسیایی رنگ بسیار مهم و معمولی است. در استفاده از رنگ قرمز، باید احتیاط کرد. ارجح است قرمز به صورت پراکنده در جاهای مختلف به کار رود. در دکوراسیون منزل بهتر است از رنگ قرمز در جاهای خاص مورد علاقه استفاده شود، تا از این طریق آن بخش بیشتر در معرض توجه قرار گیرد. استفاده از قرمز در اطراف شومینه، حتی اگر خاموش باشد، نشانگر وجود گرما است.

با استفاده از رنگ قرمز، محیط بسته تر دیده می شود. قرمز رنگ مناسبی برای اتاق خواب نیست، چون مقدار تنفس را زیاد کرده و خواب و آرامش را کاهش می دهد. در مکان های تجاری استفاده از مبلمان چرمی قرمز در یک فضای کاملا سفید همراه با آویزهای قرمز به حدی جاذب است که هر کس را وادار به نشستن می کند. از قرمز در سالن های آرایش و اتاق پرو نیز می توان استفاده کرد. برای تعدیل حرارت، قرمز را با سفید همراه کنید و تضاد شادی ایجاد کنید، که ثابت شده جلب توجه می کند (تاکید های سفید همیشه با مبلمان قرمز خوب از کار در می آیند).



نکات قابل توجه این رنگ:

1: از نظر روانشناسی، قرمز ضربان قلب و متابولیسم را افزایش می دهد، پس آن را در غذا خوری یا اتاقی که به سرگرمی اختصاص یافته به کار بگیرید.

 

2: برای تعدیل حرارت، قرمز را با سفید همراه کنید و تضاد شادی ایجاد کنید که ثابت شده جلب توجه می کند.روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

 

3: در فنگ شویی، قرمز با عنصر آتش مرتبط است، پس هر جا که انرژی و محرک بیشتری برای تخیل خواستید مثل دفتر کار خانگی یا آشپزخانه  از آن استفاده کنید.

 

4: قرمز، کهن ترین رنگ است، در هر زبانی بعد از کشف لغات سیاه و سفید، لغتی به نام قرمز را یاد می گیرند.

 

5: از جذابیت های طبیعی این رنگ توانایی آن در خلق کانون توجه روی دیوار است.

 

6: تاکید های سفید همیشه با مبلمان قرمز خوب از کار در می آیند. برای ایجاد جذابیت مدرن و جامع، به علامت های ایست و کاربرد قرمز در پرچم های ملی توجه کنید.

 

یاقوت یا فلفل قرمز، کافی است به این مواد و اشیای نیرومند فکر کنید تا قدرت قرمز را به خاطر آورید

 

یاقوت یا فلفل قرمز، کافی است انسان به این مواد و اشیای نیرومند فکر کند تا قدرت قرمز را به خاطر آورد. قرمز و تقریبا همه ی سایه ها و مظاهر آن رنگی است درخشان، روشن و بسیار مهیج. با این وجود، قرمز انگار همیشه فرهیخته، پیچیده و احساساتی است. قرمز می تواندهم صمیمی و هم رعب آور باشد: افسونگر و بی تکلف، شیک و آرام بخش است و تاثیر روحی دیر پایی بر جا می گذارد.

 

این نخستین رنگ از رنگ های روشن است که فراوان هم در مُد لباس و هم در خانه از آن استفاده شده است. زیرا کاربرد آن در بسیاری از سنت های فرهنگی ریشه دارد. قرمز رنگی است درخشان و خیره کننده، روشن و پر فروغ و کلاسیک است که هیچگاه نیروی خود را از دست نخواهد داد.

 

 

بر سر استفاده از رنگ قرمز همیشه نوعی افراط وجود دارد: آدم عادت دارد هنگام استفاده از آن دچار هیجان شود و هر چه می تواند از آن استفاده کند. و خود را در سایه های مختلف آن غرق کند. اگر می خواهید رنگ درخشان را بدون عدم تحمل اضافه کنید، مقدار کمی از سایه های آن را در بالش، آثار هنری یا در کفپوش اتاق در نظر بگیرید.

 

از جذابیت های طبیعی رنگ قرمز توانایی آن در خلق کانون توجه روی دیوار است

 

رنگ شناسی قرمز

 

روانشناسی دکوراسیون رنگ قرمز

 

دکوراسیون خانه به رنگ قرمز

 

منبع : arel.ir

روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون ایده آل خود را بسازید

طلاهای ظریف و خاص مناسب خانم های سخت پسند

شارژ دلاری اکانت اپل آیدی

باعینک آفتابی خاص به استقبال تابستان برو

خرید گیفت کارت xbox

دسترسی به بازی هاوقابلیت های جدید

قصد آنلاین بازی کردنGTAبادوستاتو داری؟

برنامه های پولی رو به راحتی دانلودکن

خرید ست اسپرت مردانه با قیمت مناسب

محصولات مناسب برای پاکسازی روزانه پوست

ایمپلنت دیجیتال وبدون درد/02166400484

فریم های خاص عینک برای انواع فرم صورت

جدیدترین کالکشن تابستانه زنانه

بدون بخیه و خونریزی ایمپلنت کن!

مرجع معتبر خرید انواع گیفت کارت

مدلهای جدید شومیز اسپرت و مجلسی

جدیدترین گوش های موجود در بازار – امکان مشیایسه و خرید

خرید بهترین مدل های اورجینال هدفون، هدست، هندزفری

فرصت استثنایی خرید لوازم دیجیتال با تخفیف های واقعی

بهترین فرصت خرید هدیه با تخفیف های بی نظیر

بهترین برندهای کامپیوتر و تجهیزات جانبی

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

با توجه به تاثیر روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی، رنگ قرمز، یادآور آتش و رنگی گرم است. انرژی را افزایش می‌دهد و حس شادابی و طراوت را در فضا القا می‌کند. استفاده از رنگ قرمز در آشپزخانه و اتاق پذیرایی بیش تر از بخش های دیگر توصیه می‌شود. این رنگ اشتها را افزایش می‌دهد و خواب را از سر شما می‌پراند. شاید برای استفاده از رنگ قرمز در دکوراسیون دچار نگرانی شوید، زیرا رنگ قرمز در ابعاد بزرگ و به تنهایی خشم را برمی‌انگیزد. اما در این بخش از مجله دلتا به شما راهکارهایی می‌گوییم تا بتوانید تاثیر رنگ قرمز را تلطیف کنید و از وجود این رنگ لذت ببرید.

این رنگ با نیت های متفاوت می‌تواند به کار رود و “کسالت آور” تنها ویژگی ای است که در ذات قرمز نیست. شادی ، هیجان و خشم بازه های احساسی رنگ قرمز هستند. برای رسیدن به بُعد آرامش بخش رنگ قرمز بهتر است از سایر رنگ ها کمک بگیرید.

قرمز مایل به قهوه ای یا بنفش محیط را خیلی گرم تر از اتاقی با رنگ صورتی می‌سازد. هرچه به رنگ آبی نزدیک تر شویم و آن را با قرمز ترکیب کنیم، آرامش و صمیمیت بیشتری در دکوراسیون القا می‌شود و خبری از آن خشم و خشونت نیست. اما با حرکت به سمت رنگ زرد، قرمزِ ما به نارنجی گرایش پیدا می‌کند و خلق و خویی خورشیدی در آن نمایان می‌شود. قرمزِ مایل به نارنجی کاربرد زیادی بر دیوارهای آکسان دارد و جنب و جوش و هیجان را در فضا به جریان می‌اندازد.

چند جزء از مبلمان را به رنگ قرمز انتخاب و برجستگی آن ها را در نمای اتاق تماشا کنید و هیچ وقت خسته نشوید. اما بهتر است برای استفاده از رنگ قرمز مبلمان یا دیوار را انتخاب کنید، نه هر دوی آن ها را. برای تکمیل جلوه دکوراسیون از ترکیب مبلمان قرمز در کنار وسایل و لوازمی  به رنگ های خنثی استفاده کنید. قدرت رنگ قرمز به حدی زیاد است که حتی اگر این رنگ را فقط روی یکی از المان ها به کار ببرید، تاثیر خود را بر کل فضا می‌گذارد.روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

شاید رنگ قرمز، رنگ شما نیست و نمی‌توانید با وجود آن رنگ حال خوبی داشته باشید. پس باید به جای رنگ قرمزِ خالص از این رنگ  در سایه های مختلف آن استفاده کنید، قرمز مایل به نارنجی یا قرمز و ترکیب آن با سفید. هنگام خرید لوازم قرمز، خود را در دکوراسیون داخلی فرض و با توجه به نیاز فضا رنگ قرمز را انتخاب کنید.

تصمیم گیری مقداری سخت به نظر می‌رسد. اولین پیشنهاد ما برای استفاده از رنگ قرمز در اتاق نشیمن، رنگ آمیزی دیوار است. قرمزِ آلبالویی جایگاه خود را در دکوراسیون سنتی ثابت کرده است. دیوارهای قرمز فضا را کمی کوچک تر نشان می‌دهد. اما تاثیر رنگ سفید را فراموش نکنید. مقداری از رنگ سفید و کرم را به نشیمن دعوت و مشکل را حل می‌کنیم. زیرا سفید و سایه های آن به بزرگ تر دیده شدن محیط کمک می‌کنند.

احتیاط کنید. عقب بایستید. به اتاق خوب نگاه بیاندازید و سپس تصمیم بگیرید می‌خواهید قرمز را کدام گوشه از اتاق بنشانید. زیرا استفاده زیاد از این رنگ در اتاق خواب، به شما اجازه نخواهد داد آرام بگیرید و به استراحت بپردازید. رنگ قرمز تپش قلب را بالا می‌برد، مگر اینکه در ابعاد کوچک، مانند یک کوسن یا کف پوش آن را بازتاب دهید.

یکی از مکان هایی که می‌توانید از رنگ قرمز بدون ترس و نگرانی در آن استفاده کنید، آشپزخانه است. در خانه های امروزی قلب خانه را به صورت اتاقی مجزا در نظر نمی‌گیرند و آن را در ارتباط با سایر بخش های خانه می‌سازند. قرمز جایگاه ویژه ای در آشپزخانه های مدرن پیدا کرده است. این رنگ اشتها را افزایش و دیوارها را نزدیک به هم نشان می‌دهد و به این صورت فضایی دوستانه ایجاد می‌شود. نقره ای، مشکی و سفید جذاب ترین ترکیب برای رنگ قرمز در آشپزخانه به حساب می‌آیند.

افزودن گرم ترین رنگ به سردترین بخش خانه، باعث می‌شود فضایی کاملا گرم داشته باشید. رنگ قرمز را در وسایل و پرده های مخصوص حمام منعکس و برای داشتن فضایی کامل و زیبا از پالت رنگ قرمز استفاه کنید؛ رنگ های هم خانواده و مکمل را برای ایجاد تناسب به کار ببرید. رنگ های اصلی در کنار یکدیگر کنتراست ایجاد می‌کنند، رنگ آبی و زرد را به حمام اضافه کنید تا دچار گرمازدگی نشوید.

امیدواریم نکات گفته شده در استفاده از رنگ قرمز برای شما مفید بوده باشد.


۱۰ آبان، ۱۳۹۸ در ۱۲:۱۰ ب٫ظ


جالب بود,


پاسخ


۱۱ آبان، ۱۳۹۸ در ۱۰:۰۹ ق٫ظ


با سلام. ممنون از شما


پاسخ


۸ آبان، ۱۳۹۸ در ۹:۱۷ ق٫ظ


زیباس


پاسخ


۸ آبان، ۱۳۹۸ در ۱۱:۳۹ ق٫ظ


ممنون که ما رو دنبال میکنین


پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت

در طراحی دکوراسیون پذیرایی مربع شکل ابتدا باید یک نقطه کانونی برای اتاق پذیرایی انتخاب کنی…

مشاوران املاک در مناطق مصرفی شهر تهران عنوان می‌کنند: بخش عمده خریداران فعلی در بازار معاملات ملکی پایتخت، گروهی از متقاضیان هستند که با تغییر وضعیت بودجه‌ای خود، قصد دارند آپارتمان خود را تبدیل به احسن کنند.

15 آبان 1395

رنگ قرمز: قرمز رنگی فعال و پر انرژی، جسور و بی پروا، قدرتمند و خوش شانسی است. ریشه های رنگ قرمز در طراحی که بر گرفته از ماهیت آن و همینطور طبیعت است را بشناسید. شاید بیشتر از هر المانی در طراحی، رنگ است که می تواند الهامی برای احساس اشتیاق و مجادله در بین طراحان و ساکنان خانه باشد. در این میان می خواهیم از دیدگاه های متفاوت مانند دنیای طراحی، روانشناسی، فلسفه و طبیعت به معنی رنگ قرمز بپردازیم:

رنگ قرمز رنگ آتش و خون است و همچنین این رنگ با مفهوم شور و عشق، جنبش و خشم نیز شناخته می شود. رنگ قرمز با قدرت و قوی بوده و در مطالعات نشان داده شده است که رنگ قرمز سرعت و قدرت واکنش ها را افزایش می دهد. رنگ قرمز روشن مانند گوجه فرنگی رسیده، حس جنب و جوش و انرژی را  القا می کند در حالی که قرمز آتشین ذهن را بیشتر درگیر می کند.

در فنگ شویی این رنگ روشن و بی پروا، به عنوان رنگ خوش شانسی شناخته می شود و سمبل شادی و قدرت است. در فنگ شویی نقطه ای وجود دارد انرژی را وارد خانه می کند و”چی” نام دارد، می توان درب ورودی خانه را مساعدترین مکان برای ورود انرژی شناخت و چه خوب است که درب خانه به رنگ قرمز آتشین در بیاید.روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

با دیدن غروب های مسحور کننده خورشید و برگ های زیبا و آتشین خزان پذیر درختان متوجه حضور رنگ قرمز در نمایش صحنه های طبیعت می شوید. در برخی مواقع رنگ قرمز در طبیعت ایجاد جاذبه می کند مانند رنگ سیب های رسیده روی شاخه درخت؛ در مواقع دیگر رنگ قرمز می تواند هشدار دهنده باشد مانند رنگ فلفل قرمز تند و آتشین و قارچ های سمی. آنچه از رنگ قرمز برداشت می شود این است که افراد نسبت به آن واکنش نشان می دهند.

اگر اهل یوگا و مدیتیشن باشید، حتما اسم چاکرا را شنیده اید. این نقاط مراکز انرژی در بدن هستند و در راستای ستون فقرات قرار دارند. کلمه چاکرا از لغت سانسکریت به معنی چرخ یا دایره می آید. هر چاکرا به عنوان نقطه ای برای چرخش انرژی شناخته می شود که آگاهی و جسم به هم برخورد می کنند.چاکرا از ابتدای ستون فقرات شروع شده و تا بالای سر ادامه پیدا می کند. چاکراهایی که در قسمت پایینی بدت قرار دارند بیشتر مربوط به جسم بوده و نقاط چاکرای بالای بدن مربوط به روح هستند. اولین چاکرا که به عنوان چاکرای اصلی شناخته می شود، در ابتدای ستون فقرات یعنی در ابتدای لگن و سه مهره ابتدایی ستون فقرات قرار دارد. این نقطه به رنگ قرمز بوده و نشان دهنده بنیان شما است. زمانی که این چاکرا متعادل باشد، احساس آرامش، امنیت و اعتماد درونی می کنید.

رنگ قرمز از رنگ های اصلی است ولی محدوده کلی رنگ قرمز از صورتی روشن تا ارغوانی تیره متفاوت است. اگر می خواهید رنگ قرمز را به دکوراسیون خانه خود وارد کنید، در فضای کوچک قرمز متوسط بهترین انتخاب است. در حالیکه طیف قرمز روشن یا قرمز تیره برای فضای بزرگ مناسب هستند. برای اینکه در نمای کلی، خانه هماهنگ به نظر برسد، جایگاهی که رنگ های دیگر در طراحی داخلی خانه دارند را در نظر بگیرید. رنگ قرمز زمانی که در کنار رنگ های خنثی به کار برده می شود، باشکوه و دلپذیر دیده می شود. رنگ قرمز در ترکیب رنگی با آبی شاداب و زنده به نظر می رسد.

رنگ قرمز زمینه ای برجسته در طراحی و کارهای هنری ایجاد می کند و به همین دلیل انتخاب خوبی برای استفاده در گالری هنری که در ذهن دارید، است. رنگ قرمز در کنار رنگ های گرم دیگر مانند زرد و نارنجی نیز ترکیب خوبی بوجود می آورد و برای فضاهای عمومی مانند نشیمن، پذیرایی و غذاخوری مناسب است. به چرخه رنگ رجوع کنید. رنگ قرمز در ترکیب با رنگ فیروزه ای طرحی زیبا و با احساس تاثیرگذار به وجود می آورد. در فضاهای کوچک، می توانید رنگ قرمز را به عنوان رنگ الحاقی در زمینه ای به رنگ خنثی مانند سفید و سیاه اضافه کنید.

فراتر از نکاتی که گفته شد، رنگ قرمز شخصی و خصوصی است. پس زمانی که رنگ قرمز را به کار می برید، مهمترین نکته این است که چگونه به رنگ های اطراف خود پاسخ می دهید. برای مثال دانش عمومی می گوید رنگ قرمز برای دکوراسیون اتاق پر انرژی است، ولی شاید شاید از نظر شما صمیمی و دنج باشد. به خودتان اعتماد کنید و آنچه احساس می کنید را پیش ببرید.

رنگ در دکوراسیون معماری نقش بسیار مهمی را دارد و همه می دانیم که هر رنگ معنا و مفهوم متفاوتی دارد. در بخش رنگ در وبسایت چیدانه مطالبی مفید در این زمینه وجود دارد.

نویسنده: صدف حقیقت | تحریریه چیدانه

3435 بازدید

0 نظر

15 آبان 1395

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

مجله مبلمان، دکوراسیون و معماری داخلی

نکات مهم طراحی دکوراسیون داخلی که باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها کرد [اینفوگرافیک]

ترفندهای اتاق خواب کوچک برای استفاده بهینه از فضای کم

کوسن مبل خلاقانه با شال و روسری در عرض چند ثانیه! + ویدئو

نکات مهم برای خرید لوستر را می دانید؟ بررسی 7 نکته مهم برای خرید لوستر روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

راهنمای کامل انتخاب پارچه مبلی به همراه مهمترین نکات

مبل مناسب خانه های کوچک و دکوراسیون منزل نقلی و جمع و جور

راهنمای کامل انتخاب پارچه مبلی به همراه مهمترین نکات

مبل مناسب خانه های کوچک و دکوراسیون منزل نقلی و جمع و جور

50 مدل مبل لوکس و منحصر به فرد برای خانه های لوکس ایرانی

عبارت رنگ در دکوراسیون داخلی یک دنیا صحبت علمی و عملی در خود نهفته که ما نیز سعی نموده‌ایم با ذکر اصول و قواعد آن شما را در مسیر دست یابی به دانش طراحی و چیدمان یاری رسانیم. با توکامگ و نقش و تاثیر رنگ در دکوراسیون و طراحی داخلی با ما همراه باشید.

رنگ در زندگی واقعی ما وجود خارجی ندارد. این تنها اثر امواج الکترومغناطیسی ثبت شده به دست مغز و چشمان ماست که باعث تعریف ساختار رنگ و نام گذاری آن‌ها شده است. با این وجود رنگ‌ها در زندگی ما نقش پر زنگ و بعضاً بسیار موثری را ایفا می‌کنند و ما بدون توجه به آن‌ها و همین طور عدم استفاده از آن‌ها دچار مشکلات عدیده‌ای در زندگی شخصی و اجتماعی خود می‌شویم. رنگ‌ها باعث پدیدار شدن احساسات، خلق و خو شده و همین موضوع دلیل محکمی شده است تا طراحان و معماران و مالکان فضا (خانه یا اداره) به فکر ایجاد تنوع، به روز نگه داشتن مداوم و تولید خلاقیت برای تغییری دیگر بیافتند.

 

رنگ که عنصری ترکیبی از نور است به وسیله هر یک از امواجش حسی را پدید می‌آورد. شور و حرارت، انرژی، خوشحالی، رمز و راز، و … با درک تئوری رنگ شما می‌توانید محلی که با خلق و خوی شما هماهنگ است را ایجاد کنید. توجه به این نکته نیز لازم است که هر رنگ بر روی افراد مختلف خاصیت‌های متفاوتی از خود بروز می‌دهد. دلیل این موضوع به عواملی چون جنسیت، سن، نژاد، فرهنگ و تجارب زندگی شخص وابسته است. هر چند همیشه انسان‌ها به رنگ‌ها واکنش نشان می‌دهند، نوع واکنش و رنگ مهم نیست؛ بلکه اثر گذاری آن ملاک است.

در این جا ما به استفاده از تئوری رنگ‌ها می‌پردازیم و سپس از نظر روانشناسی رنگ هشت رنگ پر کاربرد را به همراه فیزیولوژی مؤثر بر فضای خانه بررسی خواهیم کرد. در گام بعدی بنا بر دسته بندی محیطی رنگ‌هایی را پیشنهاد خواهیم داد که به همراه رنگ مکمل خود مقدمه شروع حرفه‌ای در امر طراحی دکوراسیون است و در انتها نیز با معرفی نقش‌های هر یک از رنگ‌ها به تشریح عملکرد و خاصیت آن‌ها می‌پردازیم.

 

در ابتدا به بررسی رنگ‌ها و فیزیولوژی یا همان تأثیر گذاری بر روی انسان می‌پردازیم:

قرمز رنگی از دل آتش، اشتیاق، خطر و قدرت است. این رنگ جسورانه و تحریک کننده بوده و ملاک سنی خاصی برای آن تعریف نمی‌شود. قرمز رنگی گرما بخش و هیجان آور است که باعث نزدیکی اشخاص به یکدیگر می‌گردد، ولی از طرفی باید دقت کنید که استفاده بیش از حد از رنگ قرمز در فضای خانه کاملاً اشتباه بوده و موجب خروج فضا از حالت نرمال می‌شود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی تهییج و تحریک بوده و رنگی اشتهاآور نیز به شمار می‌رود. به همین دلیل شاهد استفاده از آن در بسیاری از رستوران‌ها و فست فودها هستیم.

 

از لحاظ بررسی رفتاری افرادی که عاشق رنگ قرمز هستند اما خشونت و تکاپوی این رنگ را بر نمی‌تابند، می‌توانند رنگ نارنجی را به جای آن برگزینند. رنگی مفرح، دارای انرژی، گرما بخش و ایده آل برای کودکان. نارنجی را به عنوان یک رنگ در دکوراسیون داخلی خود راه ندهید؛ بله او را یک شخصیت شجاع و مهربان به خانه دعوت کنید! وجود این رنگ میان افراد حس دوستی را افزایش داده و باعث استحکام روابط می‌شود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی نشاط و انرژی است.

 

برای شناخت محتوای کلی و فهم عمیق از به کارگیری رنگ در دکوراسیون، علاوه بر مطالعه منابع معتبر و دقیق نیاز به بررسی میدانی و تجربی نیز احساس می‌شود. نتایج این بررسی‌ها است که به گفته‌ها و تحقیق شده‌ها اعتبار می‌بخشد. با توجه به روانشناسی رنگ در طراحی داخلی، رنگ زرد رفاه، همدردی، گرما، تعهد و حتی بزهکاری را به نمایش می‌گذارد. این رنگ هشدارگونه که اغلب موارد مورد قهر افراد جامعه است، توسط مجموعه‌ها برای تأثیرگذاری روی اذهان عمومی به کار گرفته می‌شود. اما اگر افراد می‌دانستند که یک فضایی که با رنگ زرد پوشیده شده باشد فضایی شاد و دوستانه را به وجود خواهد آورد، مطمئناً نگاه دیگری به این رنگ فراموش شده خواهند داشت. اجتناب از استفاده افراطی از این رنگ توصیه نمی‌شود؛ چرا که احساسات را کاملاً متأثر از خود کرده و جو را به سرعت تحریک می‌نماید.

 

رنگ آبی یکی از رنگ‌های مهم در طراحی داخلی دکوراسیون و تئوری رنگ‌ها است که عمیقاً بر روی ذهن انسان اثر می‌گذارد. به همین دلیل است که آبی را جزء بهترین رنگ‌ها برای اتاق خواب می‌دانند. این رنگ که در خود آرامش و صلح طلبی را به دنبال دارد یک شروع احساسی برای تغییر دکور در خانه است و آرامش بخش بودن را در مقیاس بالایی با خود وارد می‌کند. سردی و سکون این رنگ در فضای حمام یا سرویس بهداشتی رنگی شایسته بوده و از نظر بالا بردن کیفیت بهداشتی محیط نیز اثر مثبتی به همراه دارد. برای تکمیل این رنگ بهتر است از رنگ سفید و زرد کمک بخواهید تا نگرانی بابت تکامل رنگ‌ها در فضای خانه نداشته باشید. مراقب باشید استفاده افراطی و بیش از حد از رنگ آبی اثرات سویی بر ذهن شما خواهد داشت که افسردگی یکی از ین عوارض خواهد بود. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی صلح طلبی است.

 

سبز، رنگی که از طبیعت الهام گرفته و سرشار از بکر بودن است. رنگ در دکوراسیون داخلی وقتی به سبز ختم می‌شود امید را به زندگی، موفقیت را به کار و رشد را در توانایی‌ها با شما همراه خواهد کرد. رنگ سبز  که رنگی بسیار دوست داشتنی و جذاب است نکته مهمی را همواره با خود یدک می‌کشد و آن تطبیق سریع و هماهنگی بالا با سایر رنگ‌ها است. به نظر می‌رسد این رنگ به همراه سفید بهترین رنگ برای فضاهایی چون اتاق پذیرایی، اتاق خواب و یا محل کار است که می‌توان آن را به کار گرفت. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی طروات و تازگی است.

 

بنفش، که به عنوان رنگ سال 97 نیز انتخاب شده است، در همراهی با رنگ‌های دیگر به خوبی همراه می‌شود. شما می‌توانید این رنگ را در کنار جواهرات به کار ببرید و یا با رنگ‌هایی مانند رنگ‌های خنثی یک جا کنار هم قرار دهید. این رنگ جز رنگ‌های ایده آل برای دخترها است. این رنگ را برای اتاق دخترها هدیه دهید تا محبت را در حقشان کامل کرده باشید. اثرات روان شناختی به کارگیری رنگ بنفش در دکوراسیون به منظور ایجاد یک فضای قابل ستایش کاملاً طبیعی و مورد احترام است، نگاه‌های شایسته و چشم نواز در پی این رنگ کم نیست؛ چرا که این رنگ را می‌توان یک رنگ سلطنتی نامید. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی لوکس بودن است.

 

سیاه با ناملایمتی‌ها همراه است. رنگی که همراه با مرگ ظاهر شده و در هنگام غم پدیدار می‌شود. هر چند همین رنگ دارای حکمتی است که با آن تشخص و احترام همساز بوده و هست. سیاه به عنوان رنگ در دکوراسیون داخلی و تئوری رنگ‌ها همیشه در یک فضای محدود و بسته به کار گرفته می‌شود و با رنگ‌های متضاد بسیار به کاربرده می‌شود. با استفاده درست از این رنگ می‌توانید هنر عمق و ظرافت را در جای جای طراحی خود به رخ بکشید. اگر رنگ مشکی را دوست ندارید، نزدیک آن نشوید؛ چرا که نیروی دافعه آن به اطرافیان شما نیز منتقل می‌شود. مشکی و طلایی جز رنگ‌هایی محسوب می‌شود که لوکس بودن را به دیگران گوشزد می‌کنند، اما ترکیب و تنظیم این دو رنگ و نحوه به کار گیری آن کاری بسیار دشوار است. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی غم و جذبه است.

 

این رنگ که نماد صلح و تازگی است و شفافیت و پاکی را عیان می‌سازد، در به کار گرفته شدن در طراحی‌های امروزی و مدرن طرفداران بی شماری دارد و تئوری رنگ‌ها را متأثر از خود می‌داند؛ چرا که همه رنگی‌ها طیفی از انتشار نور سفید هستند. جوانی و تجربه، خلوص و پاکدامنی و بی گناهی و امنیت جز خصلت‌هایی هستند که این رنگ در خود محفوظ داشته است. رنگ سفید فضاهای کوچک را بزرگ‌تر جلوه می‌دهد و اتاق‌ها را تازه‌تر و سرحال‌تر به نمایش در می‌آورد.

این رنگ با تمام رنگ‌ها به آسانی همراه و ترکیب می‌شود و نگرانی‌های شما را در این زمینه کاملاً و به خوبی پاسخ گو است. با رنگ سفید به مبارزه با محیط‌های بسته و ترد شده بروید تا زیباییشان را به آن محل بازگردانید. زیاده روی در استفاده از رنگ سفید سردی محض و بی روحی محیط را نیز به همراه خواهد داشت. نقش این رنگ در دکوراسیون داخلی پاکی و ثبات است.

 

اکنون که رنگ‌های اصلی را برای شما با توضیح مختصری بیان نمودیم نوبت شماست که با توجه به شناخت از شخصیت و روحیات درونی خودتان رنگ یا رنگ‌هایی را برای به کار گیری در دکوراسیون داخلی خانه خود انتخاب کنید. انتخابی بر پایه احساسات که نمود و برگردان شخصیت شما خواهد بود و جنبه‌های خاموش و کم رنگ شما را بیش از پیش نمایان خواهد کرد. در کنار همه این توضیحات موارد زیر را نیز باید در نظر گرفت:

در ایران از گذشته علاقه به هنر و زیبایی در تمام متن زندگی ایرانیان نمود داشته است. به طوری که از به کار گیری هنرشان در ظروف غذا خوری گرفته تا نقش نگاری بر سرای خانه، هر کدام بازگو کننده این موضوع است.

این موضوع در عصر حاضر نیز هنر و دست مایه‌های آن در بطن خود جای داده، اما نسبت به گذشته کم رنگ‌تر شده، علت این امر حرکت زندگی‌ها به سمت ماشینی شدن و فاصله گرفتن از اصول سنتی نیکان ما است. در بحث تک رنگ بودن خانه این مطلب مصداق عینی پیدا می‌کند هر چند موارد استثنا نیز موجود است. به علت بالا رفتن هزینه‌ها و تزییناتی شدن به کارگیری هنر و مشتقات آن در خانه بسیاری از افراد تمایل کافی به اجرای این امر نداشته و یا حداقل آن را اجرا می‌کنند، نمونه‌های این عدم اجرا در دیوارهای ساده آپارتمان‌ها، پنجره‌های تک رنگ و ساده و بی روح و عدم توسعه فضای سبز ساختمانی مبین این موضوع است. از آنجا که زندگی‌های امروزی به سمت سبک‌های مدرن حرکت می‌کنند، زیبایی‌های قدیم در حال فراموش شدن هستند. در گذشته تک رنگ بودن بی معنی بود؛ چرا که پنجره‌های اوروسی از صبح هنگام و با تابش اولین اشعه‌های نور یک رنگین کمان زیبا را مهمان خانه‌ها می‌کردند.

 

پنجره‌های اوروسی به پنجره‌هایی گفته می‌شود که با استفاده از تکه‌های رنگی شیشه‌ای منظم در قاب خود یک جلوه از تمام رنگ‌ها را به نمایش می‌گذارند. اروسی‌ها با فیلتر کردن اشعه‌های مختلف نور، تعادل تابشی در خانه را نیز برقرار می‌کرده‌اند.

اما امروزه با استفاده از پنجره‌های دوجداره و بسیار معمولی، یکی از شاخصه‌های ساده ولی پرکاربرد در زیباسازی منازل از دور خارج شده است. نمونه دیگر را در استفاده از فرش‌های دست بافتی که در خود منازل بافته می‌شد و به کار گرفته می‌شد می‌توان یافت. فرش‌هایی که سرخی انار گونه آن رنگ‌های گرم و پر حرارت  را با استانداردترین حالت ممکن برای تهییج فضا در خود نهفته بودند. اما امروز ما با فرش‌های مدرن و یا کف‌پوش‌های تک رنگ، خانه را از این نعمات هنری بی دریغ گذاشته‌ایم.روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

این داستان برای نمای ظاهری ساختمان‌ها نیز در حال تکرار است. نماهای رومی سنگی امروز شهرها را به سال‌های دور تاریخ می‌برد که سردی و بی روحی را در پی خود به ارمغان خواهد آورد و با آسمان خراش‌های شیشه‌ای شهر را به محاصره در می‌آورند، اما در گذشته خانه‌ها پوشیده از پوشش‌های گیاهی بود که از در و دیوار خانه به سمت خیابان حرکت می‌کردند و علاوه بر نمای درونی حیاط خانه محیط بیرونی را نیز از وجود خود متأثر می‌کردند.

اگر به صورت تفکیکی به بررسی این موضوع بپردازیم در خانه‌های امروزی، اتاق خواب، اتاق کار، آشپزخانه، نشیمن‌ها و سایر بخش‌ها از این بحث (تک رنگ شدن فضا) بی نصیب نمانده و تأثیر مدرنیته بر آن مشهود شده است؛ تا به اینجا متن تک رنگی خانه نوعی نقد به این موضوع پیش رفت دلیل این امر نیز گذشته پربار ما در تاریخ است، اما از مزایای آن نیز باید گفت که برای زندگی‌های مدرن، مجردی و بعضاً لوکس این تک رنگی یک نوع ترند محسوب شده و اگر بنای دکوراسیون خود را بر حرکت در مسیر تکنولوژی‌های امروزی بنا کرده‌اید، گزینه‌ای مناسب به نظر می‌رسد، ست کردن رنگ‌ها با یک دیگر و پیش از آن انتخاب بهترین رنگ برای استفاده در محیط مهم‌ترین کارهایی است که باید به آن توجه کرد.

این نوع چیدمان، طراحی و رنگ آمیزی که در گذشته مرسوم بود و نمونه‌های آن که در متن فوق آمده است، کمتر در معماری و طراحی داخلی دکوراسیونی دیده می‌شود. با توضیح مختصری در مورد ویژگی‌های این نوع خانه‌ها این مقاله را به پایان می‌رسانیم.

بهترین راه در طراحی خانه‌ها استفاده از چند رنگ مکمل در محیط خانه است تا مواردی چون عدم تکرار و در پی آن خستگی روحی به سراغ شما و اعضای خانوادتان نیاید. رنگ‌های شاد، که پیش بینی می‌شود رنگ سال ۹۸ نیز جزء همین رنگ‌ها باشد، برای اتاق و محل حضور کودکان باعث رشد و افزایش فعالیت‌های ذهنی آن‌ها می‌شود و شادی درونی برایشان ایجاد می‌کند. رنگ‌های روشن متنوع نیز در کنار هم بزرگسالان را سرحال کرده و موجب افزایش انرژی‌های روحی و روانی آن‌ها می‌گردد. با این شرایط است که وجود خانه‌های چند رنگ به شما توصیه می‌شود. رنگین کمان خانه‌های خود را هر چه سریع‌تر به خانه‌تان دعوت کنید.

 

در این مطلب سعی کردیم به طور کامل تاثیر و نقش رنگ ها در دکوراسیون داخلی خانه‌ها بررسی کرده و مدل‌ها و نمونه‌هایی از رنگ‌های مختلف در خانه و تاثیری که از نظر روانشناختی می‌توانند بر افراد داشته باشند را وارسی کنیم. نظر شما در مورد رنگ‌ها چیست؟ ترجیح می‌دهید از چه نوعی رنگی در منزل خود استفاده کنید؟

به این مطلب امتیاز بدهید: (28 رای, امتیاز: 3٫82 از 5)
Loading…

به نوشتن خیلی علاقه دارم، قلم که دست می گیرم دنیام عوض میشه
برای دکوراسیون نوشتن رو دوست دارم چرا که دارم برای سبک زندگی مردمم می نویسم…

مطلب قبلی

کوسن مبل قهوه ای باید چگونه باشد؟ مدل، رنگ و ویژگی

مطلب بعدی

مدل پرده جدید اتاق خواب ؛ ۲۰ مدل جدید که اتاق شما را شیک تر می‌کنند

رنگ پیشنهادی برای اتاق پذیرایی ؛ 30 مدل رنگ آمیزی پذیرایی

رنگ مناسب اتاق نشیمن چه رنگی است؟

رنگ اتاق مطالعه باید چگونه باشد؟ مناسب‌ترین رنگ ها برای اتاق مطالعه

مدل رنگ آمیزی اتاق نشیمن و ایده‌های خلاقانه و ساده

رنگای خوشگل بودن. دستتون درد نکنه برای معرفی تاثیر رنگ ها در خونه و دکوراسیون و چیدمان

سلام و درود خدمت شما دوست عزیز.
سپاس از شما بابت لطف و توجهتون نسبت به مطالب توکامگ ?

مطلب شما بسیار جامع و کامل بود

سپاس از لطف و توجه شما

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

برای انکه دفعات بعذی اطلاعات خود را وارد نکنید. اجازه استفاده از کوکی را میدهید؟

خوش آمدید، به حساب کاربری خود وارد شوید.

رمز عبور خود را بازیابی کنید.

رمز عبور برایتان ایمیل شد.

دانلود کتاب های سبک شناسی

دانلود پکیج تصاویر سبک شناسی

سطح دانش معماری و طراحی داخلی خود را محک بزنید با:روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

آزمون رایگان طراحی داخلی

خودتان و سبک تان را بهتر بشناسید با:

آزمون رایگان تعیین سبک

اینجا محلی برای تبلیغات شماست

آیا شما هم نیاز به مشاوره طراحی و دکوراسیون داخلی با بهترین طراحان داخلی را دارید؟!

ما در فراترز، بهترین خدمات مشاوره آنلاین طراحی و دکوراسیون داخلی را برای شما فراهم نموده ایم.

سفارش در فرامشاوره

با توجه به اثرات بسیار زیاد رنگ ها در سیستم های مختلف بشری و نقش آن در طراحی و توسعه سیستم های انسانی؛ مطالعه ی ویژگی های رنگ ها، اثرات آن بر انسان و روانشناسی رنگ و فرآیند دریافت و تحلیل رنگ ها، برای مهندسان صنایع و طراحان سیستم های صنعتی-خدماتی و نیز طراحان داخلی و معماری، کاری لازم و ضروری است.

پس ضرورت شناخت صحیح و درک کاربرد هر یک از رنگ ها در زندگی امروزه بشری، به طور کاملا محسوسی احساس می شود. بنابراین با هم نگاهی به یکی از رنگ ها می اندازیم تا آگاه شویم که رنگ ها چه قدرت باورنکردنی در زندگی انسانها دارند. رنگی که این بار قصد مطالعه موردی آن را داریم، رنگ قرمز است.

مطلب پیشنهادی: ارتباط بین رنگ، شخصیت و دکوراسیون

قرمز یکی از سه رنگ اصلی در چرخه رنگ است. کمتر کسی در جهان وجود دارد که با رنگ قرمز سروکار نداشته باشد یا از رنگ قرمز متنفر باشد و یا وسیله ای، ابزاری و یا لباسی به رنگ قرمز نداشته باشد. معمولا بیشتر افراد با رنگ قرمز ارتباط موثری برقرار می کنند. رنگ قرمز بسیار فراگیر بوده و تقریبا از جمله رنگ هایی است که روزمره حتما به آن برخورد می کنیم. به دلیل قرار گیری رنگ قرمز در دسته رنگ های گرم و نیز به دلیل داشتن حرارت و انرژی بالا و آتشین بودن آن، به این رنگ لقب تابستان و حرارت را داده اند. شاید گل سرخ مثالی از این رنگ باشد.

یکی از قدرتمند ترین و احساسی ترین رنگ ها رنگ قرمز می باشد. رنگ قرمز احساس شیرینی و بی گناهی را در حین ترکیب با رنگ سفید و ایجاد رنگ صورتی میدهد و وقتی به صورت خالص استفاده میشود، تیزی و تندی را القا می کند. با اضافه شدن رنگ مشکی، قرمز احساسات سنگین تری را بیان می کند؛ مثلا عصبانیت یا بیان شدید احساسات. قرمز به عنوان رنگ اولیه هم در پس زمینه طرح ها و هم به عنوان رنگ تاکید، استفاده می شود . رنگ قرمز چند حس را توامان تحریک می کند. کودکان اغلب به رنگ قرمز علاقه دارند. قرمز دارای قابلیت رویت بالایی است و همواره توجه بیننده را به خود جلب می کند و تقریبا در بین رنگ های دیگر بهترین رنگ برای تاکید است.

مطلب پیشنهادی: روانشناسی رنگ خنثی در دکوراسیون

طیف رنگی قرمز می تواند مواردی همچون: عشق و علاقه-ولنتاین، حرارت بالا، بر انگیختگی، رمانتیک، شور و هیجان، جشن و شادی، امید به زندگی، اشتیاق به فعالیت، نو گرایی و شیک بودن، اراده قوی و آرزوهای بزرگ، گرمی، شجاعت و شهامت، قدرت، جلب توجه، پیشرفت، توانگری، خوش شانسی، رشد و نمو، افزایش فشار خون، بالارفتن تنفس، افزایش مقاومت و خشم، آتش، خون، و علامت خطر بوجود آورد.

رنگ قرمز انرژی دهنده و محرک بسیار نیرومندی است که می تواند فشار خون، ضربان قلب و گرمای بدن را بالا  ببرد. شاید برایتان جالب باشد که افراد می توانند با پوشیدن لباس هایی با رنگ های گرم از جمله رنگ قرمز، گرمای بدنشان را چندین درجه افزایش دهند. بنابراین یکی از توصیه های مفید پزشکان به افراد سرد مزاج استفاده از رنگ های گرم در زندگی روزانه خود می باشد.

تاثیر این رنگ در شرق نماد ایثار و از خودگذشتگی و دفاع می باشد، نیرو بخش، محرک، تسکین دهنده برخی بیماریهای پوستی، در کوتاه مدت روان شخص را تحریک می کند؛ لذا استفاده از لباس قرمز برای انجام تلاش و کوشش زیاد جهت تحریک اشتها و کسب انرژی برای مبارزه در تمام زمینه ها مناسب است. رنگ قرمز می تواند زمینه ساز و یا محرک آشفتگی در انسان باشد؛ لذا افراد عصبی نباید در معرض رنگ قرمز قرار گیرند. زیرا موجب تشدید ناراحتی شان می گردد. رنگ قرمز برای مدت کوتاهی برای انسان خوشایند است ولی پس از مدتی آزار دهنده شده و باعث اذیت روانی و ایجاد خستگی می شود.

در چین رنگ قرمز نشانه جشن و خوشبختی است و در بسیاری از مراسم فرهنگی از آن استفاده می شود.  در این کشور قرمز رنگ خلوص و پاکی است. در بسیاری از پرچم های کشورها این رنگ دیده می شود.در غرب قرمز نشانه خوش اقبالی است. قرمز در کنار سایر رنگ ها معنای متفاوتی دارد. در آمریکا قرمز و سبز نشان کریسمس است. ضمن اینکه رنگ قرمز و سبز در چرخه رنگ ها مکمل یکدیگرند.

مطلب پیشنهادی: روانشناسی رنگ سبز در دکوراسیون

در بسیاری از فرهنگ های شرقی قرمز در کنار سفید به معنای خوشحالی است. در آمریکا چنانچه قرمز در کنار صورتی قرار گیرد دلالت بر روز عشق ورزی دارد. در سنگاپور رنگ قرمز به معنی موفقیت و خوشحالی است.

بهتر است از رنگ قرمز به صورت پراکنده و نه متراکم در قسمت های مختلف خانه به کار گرفته شود. اگر می خواهید فضای خانه خود را را رمانتیک کنید و یا اینکه اتاقتان، به فضایی گرم و دنج تبدیل شود؛ دیوارها را قرمز کنید. با این کار محیط بسته تر شده و حس صمیمیت را افزایش می دهد. که البته این مورد را باید با حساسیت انجام دهید، چرا که احساسات و خصوصیات شخصی همه افراد با یکدیگر یکسان نیست و امکان دارد که در دراز مدت باعث خستگی و یکنواختی شود.

مطلب پیشنهادی: چطور خانه خود را شخصی سازی کنیم؟

بهتر است که از رنگ قرمز برای اتاق خواب استفاده نشود چون هم رنگ مناسبی برای آرامش و فضای خوابیدن نیست و همچنین میزان تنفس، فعالیت و جنب وجوش را زیاد می کند.

استفاده از رنگ قرمز در فضای نشمین و پذیرایی نیز می تواند موثر و خاص باشد. مثلا به کار گیری رنگ قرمز برای شومینه، لوستر و مجسمه های تزیینی و حتی قسمتهایی از رنگ مبلمان؛ که می تواند تداعی کننده گرما و دنج بودن فضا باشد.

مطلب پیشنهادی: ۱۱ کوسن زیبا برای کف اتاق نشیمن

همچنین این رنگ اشتهای افراد را زیاد می کند. به همین دلیل است که رنگ اصلی فضای بیشتر رستوران ها و فست فود ها و نیز محصولات غذایی کارخانه ها از تنالیته های مختلف رنگ گرم از جمله قرمز و نیز رنگ های هم خانواده آن تشکیل شده است. پس بنابراین می توان نتیجه گرفت که رنگ قرمز رنگ مناسبی برای اتاق غذاخوری نیز می باشد.

مطلب پیشنهادی: ۸ میز غذاخوری مدرن گرد

می توانید برای جنبش و شادی بیشتر، در اتاق پرو و اطراف میز آرایش خود از این رنگ استفاده کنید. که البته قطعا این بخش، در فضایی خارج از محیط اتاق خواب می باشد.

در فضاهای تجاری نیز می توانید بخش هایی را با این رنگ برای خاص نشان دادن و تاکید کردن به کار بگیرید. مثل مبلمان قرمز، لوسترهای قرمز و یا کمد و وسایل جانبی قرمز. تا بدین شکل، موارد مورد دلخواه خود را مرکز توجه و تاکید قرار دهید.

مطلب پیشنهادی:  رنگ دفتر کار من چه رنگی باید باشد؟

روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی

رنگ قرمز برای نمایشگاه های خودرو، مکان های فروش حیوانات اهلی، ساندویچ و پیتزا فروشی ها و رستوران ها رنگ خوب و مناسبی است، بهتر است در رستوران های بزرگ به همراه رنگ های آرامش بخش نظیر سبز و سفید استفاده شود ولی استفاده از این رنگ در مراکز درمانی و بیمارستان ها توصیه نمی شود چون تداعی کننده رنگ خون است.

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون داخلی رستوران اوکراینی با طعم فانتزی

ویژگی رنگ قرمز: رنگ عشق، تحرک و انرژی است. ضربان قلب را افزایش می دهد و باعث نشاط و سرزندگی می شود.

کاربرد رنگ قرمز: اتاق غذاخوری، آشپزخانه، راهروها و اتاق بازی کودکان. از آنجا که قرمز میزان ضربان قلب را افزایش می دهد توصیه می شود از این رنگ بصورت محتاطانه در اتاق خواب و اتاق کار استفاده شود.

مطلب پیشنهادی: معرفی انواع پرده در طراحی دکوراسیون داخلی

شما در مورد این رنگ و ویژگی های آن، چطور فکر می کنید؟ آیا از این رنگ در فضاهای خود استفاده کرده اید؟ آیا به کسی این رنگ را توصیه می کنید؟ ازتجربه شخصی خود برای ما و دیگر کاربران فراترز بنویسید. ما در وبسایت فراترز خوشحال می شویم که از نظراتتان مطلع شویم. اگر این مطلب برایتان خوشایند بود، لطفا آن را به اشتراک بگذارید.

مطلب پیشنهادی: ۱۰ تا از برترین رنگهای خنثی دکوراسیون داخلی کدام هستند؟

منبع: فراترز با کمک از کتاب معماری، رنگ و انسان – مقاله بررسی تاثیر روانی رنگ بر دکوراسیون داخلی

منبع تصاویر: pinterest

اینجا محلی برای تبلیغات شماست

 

سایت فراترز به ارائه خدمات در زمینه معماری، طراحی و دکوراسیون داخلی و نیز مشاغل وابسته به آن می پردازد که قصد دارد فراتر از حد معمول و انتظارات مخاطبان خود، قدم هایی را در راستای یک زندگی ایده آل بر دارد.

 


طراحی سایت و
توسعه توسط
وب شهر

روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی
روانشناسی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *