روانشناسی زن و شوهر

 
helpkade
روانشناسی زن و شوهر
روانشناسی زن و شوهر

همان طور که مستحضر هستید روابط زن و شوهر یکی از مهم ترین روابط بین انسان ها می باشد . بنابراین باید به طور دقیق بررسی شده و جوانب آن سنجیده شود تا این رابطه پایدار ، قوی و مستحکم باقی بماند . روانشناس روابط زن و شوهر در این مورد می تواند گزینه مناسبی باشد .

 

به روابطی نظیر روابط جنسی ، روابط عاطفی و نزاعات و کشمکش های بین زن و شوهر روابط زن و شوهری می گوییم که در زیر به تفصیل هر یک می پردازیم .

روانشناسی زن و شوهر

رابطه جنسی یکی از نیازهای طبیعی انسان ها می باشد که باید به درستی به آن پاسخ داده شود . ازدواج یک بستر درست برای پاسخ گویی به این نیاز می باشد . پس رابطه جنسی یکی از روابطی هست که بین زن و شوهر وجود دارد .

با توجه به اهمیت رابطه جنسی در زن و شوهر لازم است تا به درستی جوانب آن بررسی شده تا به طور کامل و درست به این نیاز پاسخ داده شود . به کمک مشاوره گرفتن از روانشناس روابط زن و شوهر می توان زوایای مختلف این نوع رابطه را بررسی کرد . یک روانشناس خوب اصول و عادت های درست برقراری یک رابطه جنسی خوب را برای هر یک از زن و شوهر شرح می دهد و به آن ها کمک می کند تا به درستی به این نیاز در آن ها پاسخ داده شود .

یکی دیگر از مواردی که در مشاور روابط بین زن و شوهر به آن اشاره می شود،روابط عاطفی موجود بین آن ها می باشد . روابط عاطفی و احساسات نیز یکی از نیازهای موجود در طبیعت انسان هاست . همچنین جزو روابط مهم بین زن و شوهر محسوب می شود که اگر به درستی مدیریت نشود ممکن است عواقب ناخوشایندی به همراه داشته باشد . از این رو لازم است جوانب آن به طور کامل بررسی شود و به درستی به آن پاسخ داده شود .

یک روانشناس روابط زن و شوهر که از علم و دانش و تجربه کافی برخوردار است می تواند یک دیدگاه عالی نسبت به زوایای این نوع رابطه برای هر یک از زوجین به وجود بیاورد و به آن ها این امکان را بدهد تا روابط عاطفی بینشان به درستی برقرار شود . برای درک بهتر روابط عاطفی بین زن و شوهر و پیامدهای احتمالی در صورت برقراری نادرست این نوع رابطه به مثال زیر توجه کنید :

زن و شوهری را تصور کنید که زن احساساتی و مرد زمخت و خشن و از نظر عاطفی سرد است . با وجود محبت های بسیار زن مرد هیچ گونه واکنش مثبتی نشان نمی دهد یا به عبارتی دیگر بهتر است بگوییم عدم آگاهی کافی از جوانب رابطه عاطفی باعث می شود کوچک ترین اهمیتی به آن ندهد و حتی ممکن است زن را تمسخر کند . به این صورت اون حس علاقه شدید که بین آن ها وجود داشت کم کم ضعیف شده و ممکن است در نهایت از بین رود .

حال فرض کنید مرد نسبت به روابط عاطفی بین زوجین حیطه کافی داشته باشد در این صورت به کوچک ترین رفتار زن پاسخ مثبت داده و علاقه شدید بین آن ها نه تنها از بین نمی رود بلکه ممکن است شدیدتر شود .

بنابراین با توجه به مطالب بالا درمی یابیم که یک روانشناس روابط زن و شوهر می تواند سبب پاسخ درست دادن به نیاز عاطفی زوجین شود و روابط عاطفی بین آن ها را تحکیم بخشد .

 

از قدیم گفتن زن و شوهر دعوا می کنند ، ابلهان باور می کنند . از این رو درمی یابیم که نزاع و درگیری بین زن و شوهر یک امر طبیعی است که با توجه به اختلاف سلیقه های آن ها می تواند شدت آن متغیر باشد . اما گاها اگر آگاهی و حیطه کافی نسبت به این مشاجرات نباشد ممکن است این اختلافات شدت زیادی گرفته و باعث بروز حوادث ناگوار نظیر قهرهای طولانی مدت و حتی ممکن است در نهایت به طلاق منجر شود که معمولا مشاوره رابطه زن و شوهر می تواند نقش مناسبی را ایفا کند.

بنابراین باید برای جلوگیری و پیش گیری از وقوع عواقب ناگوار مشاجرات باید نسبت به آگاهی از جوانب آن اقدام کرد . یک روانشناس روابط زن و شوهر می تواند به کمک علم و دانش و تجربه خود به شما در این زمینه کمک کند . برای درک بهتر اهمیت این موضوع توجه شما را مثال زیر جلب می کنم .

زن و شوهری را در نظر بگیرید که به طور مداوم با یکدیگر نزاع دارند . حالا اگر این مشاجرات به سرعت حل نشود و تداوم داشته باشد حس عشق و علاقه بین آن ها را نشانه می رود و سبب سست شدن تار و پود آن می شود . حال اگر کمی نسبت به این جور نزاعات و درگیری ها آگاهی کافی داشتند ، این درگیری ها را به درستی مدیریت می کردند تا به زندگی خود لطمه ای وارد نشود .

حال که با انواع روابط بین زن و شوهر آشنا شدیم و تاثیر یک روانشناس خوب برای بهبود این روابط را مشاهده کردیم ، در مورد فواید بهبود این روابط در زندگی زن و شوهر را بررسی می کنیم .

1- اولویت دهی به دیگر افراد

فرقی نمی کند فردی که او را در اولویت بالاتری از همسرتان قرار می دهید چه کسی باشد، خانواده یا دوستتان. زمانی که با همسرتان ازدواج می کنید یعنی قبول می کنید که فرد اول زندگی تان داشته باشید. پس دقت کنید که تعادل را در روابطتان ایجاد کنید.

2- کاهش ارتباطات کلامی 

یکی از اتفاقات ناخوشایندی که با روانشناس روابط زن و شوهر مطرح می شود فقدان ارتباطات کلامی است. به طوری که زوجین اشاره می کنند که در طول روز بیش از چند دقیقه با یکدیگر صحبت نمی کنند. صحبت کردن به شما کمک می کند تا همسرتان را بیشتر درک کنید و از نوع تفکرات او آگاه شوید و از قضاوت های شتابزده دوری کنید.

3-انتقال استرس

ممکن است در خارج از خانه استرس های زیادی را متحمل شوید اما دقت کنید خانه جایی است که باید این استرس ها را از خود دور کنید و وارد آن شوید. بسیاری از افراد بر عکس عمل می کنند و تمام استرس های خود را بر سر خانواده سرازیر می کنند. سعی کنید که استرس هایتان کنترل کنید و در صورت نیاز با همسرتان مطرح کنید تا شما را در این امر یاری دهد.

4- اعتیاد به تکنولوژی

با گسترش تکنولوژی و همه گیر شدن بسیاری از روابط دچار مشکل شده اند. عمده ترین این مشکلات مربوط به زوجینی است که یکی از آن ها بیشتر زمان خود را صرف استفاده از این ابزار می کند. تلف کردن وقت در شبکه های اجتماعی باعث شده است که صمیمیت در بسیاری از زوجین تا حد زیادی کاهش یابد و آنان را به مرز جدایی بکشاند.

5- خودخواهی 

یکی از مسائلی که در مشاوره رابطه زن و شوهر به آن توجه می شود خودخواهی است. زمانی که ازدواج می کنید یعتی تصمیم گرفته اید تا شخصی را مقدم بر خود بدانید. ازدواج بازی برد و باخت نیست بلکه برد باید برای هر دو طرف اتفاق افتد. پس تلاش کنید تا در روابطتان تا حد امکان خودخواهی را از خود دور سازید و در تصمیم گیری ها رضایت همسرتان را نیز در نظر بگیرید.

 

 

6-عدم گذشت

اولین عامل موفقیتی که از زوج های خوشبخت می شنوید گذشت است. زمانی که بتوانید اشتباهات همسرتان را ببخشید می توانید مطمئن شوید که قدم در راه یک زندگی صادقانه گذاشته اید. با گذشت کردن از اشتباهات یکدیگر است که می توانید زندگی را در کنار هم به خوبی ادامه دهید. در صورتی که با هر مشکلی بخواهید آن را درون خود نگاه دارید نه تنها خود ار عذاب می دهید بلکه زندگی خود را دچار مشکلات فراوانی می کنید.

7- مرزهای ناپایدار

حد و مرض های روابط زن و شوهری خود را حفظ کنید. در صورتی که این حد و مرز ها رعایت نشود اطمینان داشته باشید که زندگی شما با مشکلات فراوانی رو به رو خواهد شد.

8- یادآوری گذشته ناخوشایند

اگر از آن دسته افرادی هستید که دائما نقاط سیاه گذشته همسرتان را به او یاداوری می کنید باید به شما بگوئیم که بدترین اتفاق ممکن را برای رابطه و برای همسرتان رقم می زنید. شما با گذشته وی زندگی نمی کنید بلکه با شخصیتی که در حال حاضر است زندگی می کنید.

پس گذشته وی را فراموش کنید و حتی در بدترین کشمکش ها نیز از یاداوری آن خودداری کنید.

9- عدم صداقت 

صداقت عمده ترین دلیلی است که زندگی زوجین را علی رغم مشکلات زیاد سرپا نگه می دارد. پس به شما پیشنهاد می کنیم در هر شرایطی با همسر خود صادق باشید و از پنهان کردن مسائل مختلف از وی خودداری کنید.

روانشناسی زن و شوهر

10- غرور بی جا

یکی از مسائلی که روانشناس روابط زن و شوهر سعی می کند در جلسات مشاوره رابطه زن و شوهر حل کند موضوع غرور است. زمانی که غرور داشته باشید از رفع مشکلات و نقص ها و اشتباهات خود دوری می کنید. پس تلاش کنید تا پیش از هر چیزی غرور خود را کنار بگذارید و برای بهبود شخصیت خود تلاش کنید.

با توجه به مطالب بالا درمی یابیم که روانشناس روابط زن و شوهر خوب و با تجربه می تواند به بهبود روابط بین زن و شوهر کمک کرده و به رابطه بین آن ها استحکام بخشد . کلینیک روان شناسی روان آرام با بهره گیری از بهترین مشاوران که از تجربه و تخصص برخوردارند آماده پذیرش شما عزیزان می باشد . شما می توانید برای برقراری ارتباط با ما از طریق زیر اقدام کنید .

تلفن:

88216100

88216200

آدرس:

تهران، میدان ونک ،خیابان ملاصدرا، خیابان شیرازی شمالی ،نبش کوچه شهریار  ،پلاک 181، طبقه 3، واحد 16

برای خواندن مطالب بیشتر می توانید از لینک های زیر استفاده کنید :

 

راه های حفظ رابطه عاشقانه

بهترین مشاور زوج درمانی

مرکز مشاوره در ونک

اشتباهات رابطه عاشقانه

از کلینیک روانشناسی روان آرام

کلینیک روان آرام با دارا بودن جمعی از مشاوران خبره، اساتید دانشگاه و درمانگران مفتخر است در خدمت شما عزیزان باشد. لازم به ذکر است که کلیه خدمات این مجموعه توسط متخصصان دوره دیده در زمینه های مختلف روانشناسی عرضه میگردد.

تهران، میدان ونک خیابان ملاصدرا، خیابان شیرازی شمالی نبش کوچه شهریار پلاک 181، طبقه 3، واحد 16

ravanaramvanak@gmail.com

© تمامی حقوق این وب سایت متعلق به روان آرام
کلینیک می باشد طراحی و سئو توسط لومین



 

جر و بحث، مشاجره و حتی دعوا برای همه زوج ها پیش می آید. اما فرا گرفتن مهارتی که اجازه ندهید چنین روندی تبدیل به روال عادی زندگی مشترک شما شود بسیار مهم و ضروری است.

روانشناسی زن و شوهر

 

دعوای همسران

بــطور حتم موارد بسیار زیادی وجود دارند که یک مرد هیچ وقـت نـمی خـواهـد از زبان همسرش بشنود. “بریم خرید” یـکی از آنهاست. با شنیدن چنین عباراتی متوجه خواهید شـد کـه کل بعد از ظهرتان در کنار اتاق پرو خانم تلف خواهد شـد.

 

“تــو مـثـل پـدرت هسـتـی” یـکی دیـگر از این عبارات نـا گـوار اسـت و بـدتـر از آن شنـیـدن ” تـو مـثـل پـدرم رفتار مـی کـنـی” اسـت که می تواند به طور جدی مردها را آزار دهـد.

 

بکار بردن برخی جملات بطور دائم نه تنها کمکی به بهبود وضعیت زندگی شما نمی کند، بلکه آن را بر لبه مشاجرات دائمی و بیهوده قرار می دهد. پس سعی کنید با تمرین، از گفتن آنها در جاهایی که ضرورتی ندارد خودداری کنید.

 

در ایـن قـسـمـت چـنـد نـمـونـه از وحـشتـنـاک ترین، مــهیب ترین، دلخراش ترین و آزاردهنده ترین کلماتی را که یـک زن می تـوانـد در بـرابـر شوهرش بـر زبان بیاورد را ذکر کرده ایم.

 

– ما باید با هم صحبت کنیم: به خاطر داشته باشید که هیچ چیز مثبتی در مورد این عبارت وجود ندارد. شما باید انتظار بر هم خوردن رابطه و یا شرکت در یک بحث طولانی که چطور نمی تواند نیازهای او را براورده کنید را داشته باشید. به هر حال هیچ یک از موارد ذکر شده خوشایند نیستند و نمی توانید کار چندانی نسبت به آن انجام دهید. این عبارت یک ضربه شست واقعی است. حال تصور کنید که او از شما سوال کند ” تو فکر می کنی من چاقم؟” هیچ چیز بدتر، نیشدارتر و آزاردهنده تر از این وجود ندارد. به هر حال همه چیز به خودتان بستگی دارد.

 

– کی می خوای کارتو عوض کنی؟: قبل از بیان این دست سوالات از خودتان بپرسید دقیقا از کدام وجه کار همسرتان گله دارید؟ به جای آنکه مدام همسرتان را سرزنش کنید بهتر است جلسات منظمی برای تبادل افکار و نظرات و اطلاعات تان در مورد امکانات شغلی جدید داشته باشید.

 

گذشته از این واقعیت که شغل مردان برای آنها جنبه حیثیتی دارد به خاطر داشته باشید که تا جایی که ممکن است نباید درآمد پایین همسرتان را با تلاش ناکافی وی برای تامین رفاه خانواده یکی ببینید. اگر خودتان شاغلید در مورد کار خودتان صحبت کنید و هر کاری می کنید همسرتان را در جایگاه پاسخگویی اجباری قرار ندهید.

 

– شماها خانوادگی اینطور هستید/تو هم عین باباتی: اگر همسرتان نامرتب است یا مناسبت های مهم زندگی تان را فراموش میکند این مورد را با خود او حل کنید و از کشاندن پای پدر و برادر و بقیه افراد خانواده اش به جریان اجتناب کنید.

 

وقتی چنین جمله ای را بکار می برید به همسرتان مستقیما این پیغام را می دهید که قصد تحقیر او را دارید. بدیهی است که بکار بردن جملاتی از این دست به نقاط ضعفی که در خانواده همسرتان مشاهده کرده اید اشاره می کند.

 

-مادرم یا فلانی گفت که ممکن است این کار را انجام بدی: وقتی این جمله را می گویید بی شک یک صحنه برای شوهرتان بازسازی می شود اینکه شما در مقابل دیگران زندگی شخصی تان و مشکلات آنرا بر ملا کرده اید. بدیهی است از آن پس هر چه از شما بشنود را به دیگران نسبت خواهد داد و بعدها به صفت ناخوشایند دهن بین هم ملقب خواهید شد.

 

به جای همه اینها حتی اگر از یکی از اطرافیانتان به شما هشدار داده شده که همسرتان رفتارهای بطور مثال کنترل کننده دارد، به جای بیان آن از قول سوم شخص این مساله را از طرف خودتان مطرح کنید.

 

-همیشه این کارو می کنی/ هیچوقت اینکارو نمی کنی: اون از وضع غذا خوردنت اون از کارت اون از … با اینکار همسرتان را گیج می کنید که دقیقا کدام کارش شما را آزار داده است.

 

یاد بگیرید دقیقا روی مشکلی که شما را ناراحت کرده تمرکز کنید. اگر از اینکه شوهرتان جوراب های کثیفش را در راهرو انداخته دلخورید به او نگویید تو همیشه همینجوری هستی. صریح باشید و از کلی گویی پرهیز کنید. این راه بهتری برای رسیدن به یک زندگی سالم و موفق است.

– دوستم باردار شده: شاید این عبارت در نگاه اول بی خطر به نظر برسد البته تا زمانیکه صدای او نازک نشده و نا امیدی در آن موج نزند. شما باید بدانید که منظور واقعی او چیست: ” کی ما بچه دار می شویم؟” مسیر انحرافی فوق العاده در این قسمت این است که به ظاهر وانمود کنید که همه چیز را قبول می کنید. اما متاسفانه هیچ کاری از دست شما بر نمی آید هنگامی که او به کنار شما بیاید و با صدای آرام بگوید: “من باردارم”. موفق باشی رفیق.

 

– به چی فکر می کنی؟: خانم ها خیلی کنجکاو هستند. آنها باید از تمام افکار، احساسات، علایق، عقاید، گمان ها و اشارات شما سر دربیاورند. از سوی دیگر آقایون اصلا دوست ندارند که در مورد همه چیز کاوش کنند و بحث راه بیندازند. سکوت آنها را بیشتر راضی نگه می دارد.

 

– نامزد قبلیم این کار رو نمی کرد: چون شما هیچ وقت در مورد روابط قبلی خود با او صحبت نمی کنید به همین دلیل انتظار ندارید که او هم در این مورد با شما صحبت کند. در چنین شرایطی او شما را علنا با مردی مقایسه می کند که خودش او را به زباله ها سپرده! اوه، خدای من، خیلی سریع از خودتان دفاع کنید.

 

– پدر و مادرم می خواهند تو را ببینند:

روانشناسی زن و شوهر

مفهوم این عبارت از دو مورد خارج نیست:

– رابطه شما کاملا جدی می شود و اتفاقات مهمی در حال وقوع است.

– قرار است تا مشکلات روانی شما در زیر میکروسکوپ روان شناسی خانواده مورد بررسی قرار گیرد.

 

تنها کاری که از دست شما بر می آید این است که امیدوار باشید تا پدر خانواده به یاد تعمیر آن چند سیم چین قدیمی که دارد نیفتد.

 

– مرد باش: هیچ چیز به اندازه زیر سوال بردن مردانگی آقایون دردآور نیست. شما می توانید به راحتی مردانگی خود را با سبیلتان! اثبات کنید و از این طریق او را شرمنده کنید. اما اگر نمی خواهید کار به این جا کشیده شود می توانید موضوع بحث را عوض کنید. به عنوان مثال “آیا تو خودت یک زن کاملی؟ شاید به خاطر همینه که اینقدر غر میزنی”.

 

– من داشتم فکر می کردم که … : اگر او به شما بگوید که ” من فکر می کنم…” شما واقعا باید با مسئله جدی برخورد کنید. من با شما شرط می بندم که موضوع بحث چیزی جز ازدواج، و یا یک پایان تلخ نخواهد بود. خانم ها معمولا چنین مسائلی را به روش های مختلف بیان می کنند مثلا: “تو چرا منو دوست داری؟” و یا “آیا تا حالا در مورد آینده فکر کردی؟”. در برخورد با این مسائل شما باید همیشه یک راه فرار زیرکانه در سر داشته باشید و چه کاری بهتر از تغییر موضوع بحث.

 

-خودم می توانم، کمک لازم ندارم: شاید باور نکنید اما این جمله برای اکثر مردان آثار مخربی دارد. همسر شما مانند هر انسان دیگری از اینکه وجود موثر و مفیدی داشته باشد به خودش افتخار می کند.

 

گاه دلیل شما برای بیان این جمله این است که همسرتان کاری که قصد انجامش را دارد را به خوبی انجام نمی دهد؛ مشاوران معتقدند حتی اگر عملکرد شوهرتان در انجام کاری با شما متفاوت است آن را به شکلی زننده مطرح نکنید بعدها از اینکه نقش حمایتی همسرتان را از او گرفته اید پشیمان خواهید شد. 

منابع: پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده/سایت تفریحی برنا

مطالب بیشتر برای زندگی بهتر

این آزمون شخصیت شما را مشخص می کند

بازار آنلاین انواع محصولات و خدمات

مشاوره آنلاین پزشکی بدون صرف زمان انتظار

دریافت پاسخ پزشکی در کمترین زمان

مشاوره رایگان راه اندازی دوره آموزش آنلاین

درمان افسردگی یک بار برای همیشه

چگونه به صورت آنلاین درآمد کسب کنیم؟

ثبت نام در تالار گفتگو روانشناسی

بدون مراجعه حضوری ویزیت شو!

مشتری هاتو چند برابر کن!

درخواست وکیل طلاق و مشاوره تلفنی رایگان

مشاوره قبل از ازدواج خوب در تهران

همین حالا وکیل بگیر

شارژ دلاری اکانت اپل آیدی

Makan Inc.‎| All Rights Reserved – © 2013 – 2020

در زندگی مشترک خیلی اوقات افراد کارهایی می‌کنند که هیچ رغبتی به آن ندارند. خیلی‌ها این اقدامات را ایثار و همراهی می‌دانند. از «دوست ندارم با دوستت رفت‌وآمد کنی» گرفته تا جملاتی از این دست، مواردی هستند که شریک زندگی ما نباید ما را به تبعیت از نظرش مجبور کند.

بعضی حرف‌ها بین زنان و مردان چنان آزاردهنده است که کم‌کم ارتباطات شریک‌های زندگی را مختل می‌کند. خیلی اوقات افراد کارهایی می‌کنند که هیچ رغبتی به آن ندارند. خیلی‌ها این اقدامات را ایثار و همراهی می‌دانند. از «دوست ندارم با دوستت رفت‌وآمد کنی» گرفته تا اینکه «چرا به حزب چپ‌گرا علاقه داری؟»، مواردی هستند که شریک زندگی ما نباید ما را به تبعیت از نظرش مجبور کند.

در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که شریک زندگی شما، نباید به شما اجبار کند که آن را انجام دهید:

۱. مسائل را بدون اینکه حل شود رها کنید

دریافت پاسخ سوالات مهم و حل مسائل به تقویت پایه و اساس یک رابطه سالم کمک می‌کند. ممکن است شریک شما بخواهد مسائل را بدون اینکه به نقطه نظر مشترک برسید رها کنید. این اتفاق برای یک رابطه سالم زنگ خطر است و نباید هیچ یک از طرفین از یکدیگر چنین تقاضایی داشته باشند.

روانشناسی زن و شوهر

۲. از شما بخواهد کاملاً تغییر کنید

بسیاری از مشکلات از جایی شروع می‌شود که یکی از طرفین سعی در تغییر دادن دیگری دارد. به همین علت روانشناسان ازدواج توصیه می کنند که در پی تغییر دیگری نباشید و فکر تغییر کلی را از سرتان بیرون کنید.

۳. اصرار به همراهی در بعضی چیزها که نمی‌خواهید

شما می‌خواهید یک لیوان نوشابه میل کنید و اهدافی از تناسب اندام و سلامت دارید که اگر شریک شما بخواهد در مورد آن با شما همراهی نکند و شما را مجبور به خوردن بیشتر بکند، کار شما سخت‌تر می‌شود. اهداف شریک خود را تضعیف نکنیم و او را مجبور به تخطی از اهدافش نکنیم.

۴. محدود کردن روابط

شاید اینکه بگوییم «تو برای من همه چیز هستی» ‌در بیان عاشقانه نسل‌ها امتداد داشته باشد، اما آیا واقعیت روابط چنین است؟ ‌انسان نیازبه ارتباطات اجتماعی دارد و سرگرمی‌های خارج از رابطه با شریک زندگی خود، برای او لازم است و او را آرام می‌کند.

هرگز از یکدیگر نخواهید که دوستی با فلان فرد را قطع کن زیرا من او را دوست ندارم. بحث تقدم دوستی بر ازدواج مطرح نیست، بلکه تمامی افراد می‌خواهند استقلال و آزادی داشته باشند و نباید تحت نظر و اراده دیگری باشند.

۵. مجبور کردن به موافقت با تمامی نظرات

رواندا میلاد، درمانگر و بنیانگذار انجمن ارتباط آنلاین می‌گوید: «اگر فکر می‌کنید سلامت روابط در گفتن «بله» به همه چیز است، نگاه خودتان را ارزیابی کنید.»

۶. رأی دادن به انتخاب‌های آن‌ها

سیاست امر شخصی است که هیچ یک از شرکای زندگی مجاز نیستند دیگری را مجبور به موافقت با  رأی خود کند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند اگر هر دو به یک فرد رأی ندهند، شکاف عمیقی بین آن‌ها وجود دارد. در حالی که دو نفر می‌توانند علاقه‌مند به دو حزب باشند و زندگی خوبی هم داشته باشند، تنها نباید سعی کنند یکدیگر را متقاعد و به نوعی مجبور به پذیرفتن نظرات یکدیگر کنند.

۷. گریه نکن

شریک زندگی شما هرگز نباید از شما بخواهد که در مورد احساساتتان صحبت نکنید. نگه‌داشتن خیلی چیزها در دلمان بسیار سمی است و در مقابل اگر در مورد آن صحبت کنید، می‌توانید به ریشه مشکلات برسید و آن‌ها را حل کنید.

۸. در مورد روابط گذشته خود صحبت کنید

اگر شریک شما علاقه داشته باشد که در مورد روابط گذشته شما بداند، باید بدانید این سوالات خصوصی هر فرد است و اگر در گذشته هر فرد اتفاقاتی افتاده است، نباید در زمان حال نبش قبر شود.

در این زمینه بخوانید:

۲۰ رفتار در زندگی روزمره که ممکن است بی‌ادبانه تلقی شود!

۱۷ کاری که هرگز نباید در گفتگو با دیگران انجام دهید

۹. به خاطر من دروغ بگو

شریک زندگی شما نباید از شما بخواهد که به خاطر او دروغ بگویید. دروغگویی و پنهان‌کاری برای شما عواقبی دارد که روح شما را آزرده می‌کند. بهتر است هر فرد با عواقب کار خودش مواجه شود و دیگری را فدای اشتباهاتش نکند.

۱۰. جمع‌وجور کردن لباس‌ها

بسیاری از مردان هنوز تصور می‌کنند، دختران یا همسرشان باید کارهای شخصی آن‌ها را انجام دهند. در مقابل بسیاری از زنان گمان می‌کنند با این نحوه برخورد، از همسر خود مراقبت می‌کنند و در نقش مادرانگی فرو می‌روند.

۱۱. به بی‌احترامی خانواده‌ من توجه نکن

شریک زندگی شما نمی‌تواند از شما بخواهد که اگر بی‌احترامی یا بی‌ادبی به شما می‌شود، آن را نادیده بگیرید. اگر بی‌احترامی از جانب خانواده و یا دوستان ما وجود داشته باشد، نمی‌توانیم از همسر خود بخواهیم تا به آن اهمیت ندهد.

۱۲. تلفن همراهت را به من بده

اگر نیاز به بررسی تلفن همراه یک‌دیگر دارید، باید از جایی که اعتماد دچار خدشه شده است، شروع کنید. اعتماد از پایه‌های یک زندگی مشترک سالم و محترمانه است.

۱۳. شغل خودت را ترک کن

شریک زندگی شما نباید به هردلیلی از شما بخواهد که بر خلاف میلتان استقلال مالی خودتان را از دست بدهید. در عوض می‌توانیم به یکدیگر در ساختن شرایط مناسب برای اجرای اهداف کمک کنیم.

۱۴. پوشش اعتیاد شریک زندگی خود

شما هرگز نباید به خاطر شریک زندگی خود دروغ بگویید و اعتیاد او را بپوشانید. خواه مواد مخدر و خواه سوءمصرف الکل؛ شما به آن‌ها در این حالت کمک نمی‌کنید، بلکه راه را برای آن‌ها هموارتر می‌کنید.

۱۵. بین او و مادرتان انتخاب کنید

روانشناسی زن و شوهر

شما هرگز نمی‌توانید و نباید بین خانواده و شریک خود، یکی را انتخاب کنید. اگر خانواده شما و همسرتان مایل به پیگیری و حل اختلاف خود نیستند، آن را بپذیرید و هرگز روابط خود را با هیچ کدام کنار نگذارید.

منبع: redbookmag

اگر بتوانید ازدواج خود را که چالش‌های بزرگی را تجربه می‌کند حفظ کنید، کار بزرگی کرده‌اید. اما…

دو روز گذشته فیلمی در فضای مجازی دست به دست شد که تکراری از یک آسیب بود؛ کودک‌همسری. در این…

از جمله مهارت‌های بسیار مهم زیست خانوادگی  که در ایران نادیده گرفته می‌شود، خودیابی و خودآرام‌سازی…

چرا ما مدام خودمان را سرزنش می‌کنیم؟  ‌چرا همیشه فکر می‌کنیم «ما» مسئول بسیاری از اتفاقات ناخوشایند…

پرسیدن برخی سؤالات در درجه اول باعث ناراحتی دیگران می‌شود و در درجه دوم دانستن آن در زندگی…

کم نیستند آدم‌هایی که بعد از یک تجربه تلخ در زندگی مشترک و تصمیم به جدایی حالا روزها و احوال…

در دل بحث‌های یک مهمانی یا در لابه‌لای یک درددل دوستانه؛ صحبت از استرس یکی از حرف‌هایی است…

نوسانات نرخ تورم و نداشتن پس‌انداز کافی برای اداره زندگی، افسردگی‌های ناشی از بالارفتن سن و…

اگر تمیزکاری‌هایی را که می‌خواهید، انجام دادید که هیچ، وگرنه حجمی از استرس و اندوه را تجربه…

احتمالا ً جواب‌های زیادی در مورد مرز بین وسواس و تمیزی وجود دارد اما اگر تمیزکردن شما باعث…

صمیمیت موجب تعارض میشود. تست میزان سازگاری زن و شوهر به رایگان در اختیار شما قرار داده شده است.

به دلیل اینکه مردم بـا نگـاه هـای بـسیار متفـاوتی بـه جهـان مـی نگرنـد و دارای اهـداف متفاوت اند، پس تعارض جزء لاینفک و گریزناپذیر روابط انسانی است.

در حقیقت هرچـه روابـط صمیمانه تر باشد، احتمال تعارض بینفردی بیشتر میشود.

روزی فردی به شوخی گفت: “علت اصلی طلاق ازدواج است”.

زندگی با یکدیگر به عنـوان یک زوج میتواند یکی از چالش بر انگیزترین مسایلی باشد که افراد در زندگی خود با آن مواجه میشوند.

روانشناسی زن و شوهر

هرچه فردی درباره دیگری بیشتر بداند، با احتمال بیشتری بـین آنهـا اخـتلاف نظـر و تعارض پیش میآید.

شاید این بیت شعر گویای بهتر مطلب فوق باشد: “من از بیگانگان هرگز ننالم؛ کـه بـا من هرچه کرد، آن آشنا کرد”.

جامعه شناسانی که خشونت را در آمریکا بررسی کرده اند، میگوینـد: “وقتـی بـا غریبـه هـا هستید، نـسبت بـه زمـانی کـه در کنـار همـسر یـا معـشوقتـان هـستید، از امنیـت بیـشتری برخوردارید”.

مأموران پلیس ایالات متحده گزارش میکنند که تلفنهای دال بر خـشونتهـای خانگی از خطرناک ترین خشونتهایی هستند که آنها به آن پاسخ میدهند.

نکته مهم این است که اگر بخواهیم رابطه مان پویا و باقی باشد، باید این اخـتلاف نظرهـا را به شیوهای درست حل کنیم.

گرچه ممکن است تعارض از نظر آماری طبیعی باشد، امـا از یـک سو نباید منجر به خشونت کلامی و جسمانی شود و از سوی دیگر نبایـد آن را سـرکوب کـرد و نادیده گرفت.

در ایـن میـان، موضـوعات اصـلی شـامل اهمیـت تعارض، چگونگی پیشرفت تعارض، هیجانات مربوط به تعارض، فرایندها و مسایل مولد تعـارض، رویکردهای حل تعارض و در نهایت گامهای حل تعارض میباشد.

تست روانشناسی روابط بین همسران می تواند کمک مناسبی به زوجین برای درک مناسب روابط بین خود باشد. در تست روابط بین همسران با پاسخ دادن به چند تست این موضوع مهم را دریافته و راهکاری مناسب برای بهبود روابط بین خود و همسرتان را بفهمید.

تست جنسی ، مرکز مشاوره ایران ، مرکز روانشناسی ایران، مشاوره شغلی آنلاین، مرکز مشاوره خانواده ، نوروفیدبک چیست ، تست تفاهم زن و شوهر

پاسخگوی عزیز ، این پرسشنامه یک آزمون با پاسخ های درست و غلط نیست .

لطفا هر یک از جملات زیر را با دقت بخوانید و به تمام آن ها ، حتی با وجود عدم اطمینان کافی پاسخ دهید.

۱) صرف درآمد و امورمالیانتخاب کنید…توافق دائم داریمتقریبا توافق دائم داریمگاهی توافق داریماغلب اختلاف داریمتقریبا همیشه اختلاف داریمهمیشه اختلاف داریم

۲) تفریحات و تجدید قواانتخاب کنید…توافق دائم داریمتقریبا توافق دائم داریمگاهی توافق داریماغلب اختلاف داریمتقریبا همیشه اختلاف داریمهمیشه اختلاف داریم

۳) موضوعات و مسائل مذهبیانتخاب کنید…توافق دائم داریمتقریبا توافق دائم داریمگاهی توافق داریماغلب اختلاف داریمتقریبا همیشه اختلاف داریمهمیشه اختلاف داریم

۴) ابراز محبتانتخاب کنید…توافق دائم داریمتقریبا توافق دائم داریمگاهی توافق داریماغلب اختلاف داریمتقریبا همیشه اختلاف داریمهمیشه اختلاف داریم

۵) دوستانانتخاب کنید…توافق دائم داریمتقریبا توافق دائم داریمگاهی توافق داریماغلب اختلاف داریمتقریبا همیشه اختلاف داریمهمیشه اختلاف داریم

۶) روابط جنسیانتخاب کنید…توافق دائم داریمتقریبا توافق دائم داریمگاهی توافق داریماغلب اختلاف داریمتقریبا همیشه اختلاف داریمهمیشه اختلاف داریم

۷) رعایت عرف (رفتار صحیح یا مناسب)انتخاب کنید…توافق دائم داریمتقریبا توافق دائم داریمگاهی توافق داریماغلب اختلاف داریمتقریبا همیشه اختلاف داریمهمیشه اختلاف داریم

۸) فلسفه زندگیانتخاب کنید…توافق دائم داریمتقریبا توافق دائم داریمگاهی توافق داریماغلب اختلاف داریمتقریبا همیشه اختلاف داریمهمیشه اختلاف داریم

۹) طرز رفتار با والدین و خویشان همسرانتخاب کنید…توافق دائم داریمتقریبا توافق دائم داریمگاهی توافق داریماغلب اختلاف داریمتقریبا همیشه اختلاف داریمهمیشه اختلاف داریم

۱۰) مقاصد، هدف ها و چیزهای مهمانتخاب کنید…توافق دائم داریمتقریبا توافق دائم داریمگاهی توافق داریماغلب اختلاف داریمتقریبا همیشه اختلاف داریمهمیشه اختلاف داریم

۱۱) مدت زمان با هم بودنانتخاب کنید…توافق دائم داریمتقریبا توافق دائم داریمگاهی توافق داریماغلب اختلاف داریمتقریبا همیشه اختلاف داریمهمیشه اختلاف داریم

۱۲) اتخاذ تصمیمات مهمانتخاب کنید…توافق دائم داریمتقریبا توافق دائم داریمگاهی توافق داریماغلب اختلاف داریمتقریبا همیشه اختلاف داریمهمیشه اختلاف داریم

۱۳) انجام کارهای خانهانتخاب کنید…توافق دائم داریمتقریبا توافق دائم داریمگاهی توافق داریماغلب اختلاف داریمتقریبا همیشه اختلاف داریمهمیشه اختلاف داریم

۱۴) علائق و فعالیت های اوقات فراغتانتخاب کنید…توافق دائم داریمتقریبا توافق دائم داریمگاهی توافق داریماغلب اختلاف داریمتقریبا همیشه اختلاف داریمهمیشه اختلاف داریم

۱۵) تصمیمات شغلی و تحصیلیانتخاب کنید…توافق دائم داریمتقریبا توافق دائم داریمگاهی توافق داریماغلب اختلاف داریمتقریبا همیشه اختلاف داریمهمیشه اختلاف داریم

۱۶) چند وقت یک بار به فکر طلاق ، جدایی ، یا پایان دادن به رابطه خود افتاده اید و یا درباره آن بحث کرده اید ؟انتخاب کنید…همیشهتقریبا همیشهاکثراوقاتمعمولابندرتهرگز

۱۷) چند وقت یک بار شما و همسرتان بعد از دعوا خانه را ترک کرده اید ؟انتخاب کنید…همیشهتقریبا همیشهاکثراوقاتمعمولابندرتهرگز

۱۸) کلا، چند وقت یک بار فکر کرده اید که همه چیز بین شما و همسرتان به خوبی می گذرد؟انتخاب کنید…همیشهتقریبا همیشهاکثراوقاتمعمولابندرتهرگز

۱۹) آیا به همسر خود اعتماد و اطمینان دارید؟انتخاب کنید…همیشهتقریبا همیشهاکثراوقاتمعمولابندرتهرگز

۲۰) آیا اتفاق افتاده است که از ازدواج خود متاسف باشید ؟انتخاب کنید…همیشهتقریبا همیشهاکثراوقاتمعمولابندرتهرگز

۲۱) چند وقت یک بار شما و همسرتان دعوا می کنید ؟انتخاب کنید…همیشهتقریبا همیشهاکثراوقاتمعمولابندرتهرگز

۲۲) چند وقت یک بار شما و همسرتان اعصاب یکدیگر را خرد می کنید ؟انتخاب کنید…همیشهتقریبا همیشهاکثراوقاتمعمولابندرتهرگز

۲۳) همسر خود را می بوسید ؟انتخاب کنید…هر روزتقریبا هر روزگاهی اوقاتبندرتهرگز

۲۴) آیا شما و همسرتان علایق مشترک خارج از خانه دارید ؟انتخاب کنید…در تمام موارددر اکثر موارددر بعضی موارددر چند مورددر هیچ مورد

روانشناسی زن و شوهر

۲۵) یک تبادل نظر دلچسب و جذابانتخاب کنید…بیش از روزی یک بارروزی یک بارماهی یک یا دوبارکمتراز یکبار درماههرگز

۲۶) با هم خندیدنانتخاب کنید…بیش از روزی یک بارروزی یک بارماهی یک یا دوبارکمتراز یکبار درماههرگز

۲۷) به آرامی درباره چیزی گفتگو کردنانتخاب کنید…بیش از روزی یک بارروزی یک بارماهی یک یا دوبارکمتراز یکبار درماههرگز

۲۸) در یک پروژه یا برنامه همکاری کردنانتخاب کنید…بیش از روزی یک بارروزی یک بارماهی یک یا دوبارکمتراز یکبار درماههرگز

۲۹) آیا این ها در چند هفته گذشته حال و حوصله رابطه جنسی نداشتن باعث اختلاف نظر یا مشکلاتی برای شما بوده است ؟ انتخاب کنید…بلهخیر

۳۰) آیا این ها در چند هفته گذشته ابراز عشق و محبت نکردن باعث اختلاف نظر یا مشکلاتی برای شما بوده است ؟ انتخاب کنید…بلهخیر

۳۱) موارد زیر نشان دهنده میزان شادکامی در رابطه شماست .
نقطه وسط یعنی خشنود یا “شادکام” نشان دهنده میزان شادکامی در اکثر روابط زناشویی است .
لطفا با در نظر گرفتن تمام جوانب ، گزینه ای را انتخاب کنید که بیش از همه نشان دهنده رابطه شما و همسرتان است .انتخاب کنید…بسیار ناخشنودنسبتا ناخشنودکمی ناخشنودخشنودیا شادکامخیلی شادکامفوق العاده شادکامعالی

۳۲) کدام یک از عبارات زیر بهترین توصیف احساس شما درباره آینده رابطه شماست؟ انتخاب کنید…مصرانه خواهان موفقیت رابطه خود هستم ، و برای این موفقیت از هر مقدار تلاش خسته و نا امید نمی شومخیلی دلم می خواهد ، رابطه ما موفق باشد ، و برای این موفقیت تمام تلاش خود را می کنمخیلی دلم می خواهد رابطه ما موفق باشد ، و برای این موفقیت به سهم خود تلاش می کنمخوب است که رابطه ما موفق باشد، اما نمی توانم برای تداوم آن بیش از این تلاش کنمخوب است که رابطه ما موفق باشد، اما حاضر نیستم برای تداوم آن بیش از این تلاش کنمامکان موفقیت رابطه ما هرگز وجود ندارد، و برای آن هیچ کار دیگری از من ساخته نیست

تعداد سئوالات پاسخ داده شده

تفسیر آزمون: نمره کل مجموع تمام سوالات بین ۱۱ تا ۱۵۸ می باشد که نمرات بالاتر نشان دهنده رابطه بهتر است که رضایت زناشویی، همبستگی دونفری، توافق دونفری ، ابراز محبت را در زوجین مورد سنجش قرار می دهد.

توجه: انجام این تست ها صرفا جهت پیش آگهی بوده و برای قابل اطمینان بودن حتما میبایست زیرنظر متخصص روانشناس انجام و تفسیر شود و تصمیم گیری صرفا بر اساس نتایج آن و بدون تحلیل روانسنج بسیار خطرناک می باشد.
// testno – 1) {
$(“#cov”).css({
“visibility”: “hidden”
});
}
var prog = parseInt(count / testno * 100);
document.getElementById(“barfix-in”).style.height = prog + ‘%’;
document.getElementById(“perc”).innerHTML = prog + ‘%’;
count = testno – count;
document.getElementById(“cov”).innerHTML = ‘ شما هنوز به ‘ + count + ‘ سئوال پاسخ نداده اید.’;
});
$(“#sub”).on(‘click’, function() {
$(‘html, body’).animate({
‘scrollTop’: ($(“#show-res”).position().top) + 300
});
});
$(“#cov”).on(‘click’, function() {
var felement = $(“div.tik:not([style*=’visibility: visible’])”).first();
$(‘html, body’).animate({
‘scrollTop’: (felement.position().top) + 300
});
});
$(“.fixon”).on(‘click’, function() {
var felement = $(“div.tik:not([style*=’visibility: visible’])”).first();
$(‘html, body’).animate({
‘scrollTop’: (felement.position().top) + 350
});
});
$(document).scroll(function() {
var y = $(this).scrollTop();
if (y > 250) {
$(‘.fadeinout’).fadeIn();
} else {
$(‘.fadeinout’).fadeOut();
}
});
})(jQuery);
// ]]>

سلام

سلام می توانید سوالتان را در همین قسمت ارسال کنید

خیلی عالیه ولی چرا جوابش نیامد

سلام مجدد تکرار کنید

عالی

سلام
با عرض تشکر و خسته نباشید با اینکه تمامی سوالات رو جواب دادم و چند بارم چک کردم بازم نتیجه رو نیاورد و گفت باید به تمامی سوالات جواب بدید.
ممنون از رسیدگی شما

سلام با سیستم دیگری امتحان کنید

ممنونم

چرا جواب نداد

سلام در این تست به شما عددی داده شده است ؟
این عدد نمره کل مجموع تمام سوالات بین ۱۱ تا ۱۵۸ می باشد که نمرات بالاتر نشان دهنده رابطه بهتر است که رضایت زناشویی، همبستگی دونفری، توافق دونفری ، ابراز محبت را در زوجین مورد سنجش قرار می دهد.

توجه: انجام این تست ها صرفا جهت پیش آگهی بوده و برای قابل اطمینان بودن حتما میبایست زیرنظر متخصص روانشناس انجام و تفسیر شود و تصمیم گیری صرفا بر اساس نتایج آن و بدون تحلیل روانسنج بسیار خطرناک می باشد.

عالییی همیشه پاسخگو بوده برام

عالی

سلام
نتیجه نمی آید.

سلام در این تست همانطور که در اول آن نوشته شده است عددی به شما داده می شود که نیاز است با مراجعه به روانسنج آن را بررسی و تفسیر کنید .

به نظرم تست های خوبی بود

تمام سوالات روجواب دادم ولی جواب تست رونیاورد

سلام اخر ان یک کد دریافت کرده اید؟

تست خوبی بود

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مرکز مشاوره وابسته به کانون مشاوران ایران می باشد.

با نام کاربری فیسبوک خود وارد شوید

در این صفحه با ارائه دانستنی‌های متنوع، تلاش خواهیم کرد وسعت دید شما را در مورد دنیای پیرامون و درون افزایش دهیم.

مجموعه آموزش‌های تخصصی رشته‌های مختلف فناوری اطلاعات نظیر (آفیس، کاربری کامپیوتر، شبکه‌های مایکروسافتی، لینوکس، میکروتیک، سیسکو و …) در این بخش قرار دارند، آموزش‌های حرفه‌ای و مبتدی، ویدیویی و متنی بصورت رایگان در این بخش قابل دسترس هستند.

ویدومدیا یک حرکت بومی است که در راستای انتقال دانش عمومی و تخصصی بصورت صوتی و تصویری راه اندازی شده است. در این بخش از ویدوآل می‌توانید ارتباطی گرم و تاثیرگذار با دانش روز برقرار کنید.

چه نوع محتوایی رو دوست داری؟ انتخابش کن تا همه رو برات یکجا نمایش بدیم

روانشناسی زن و شوهر

7831

مترجم

تامین و مدیریت محتوا حرفه اصلی‌ام است؛ فرقی نمی‌کند در یک نشریه یا در فضای آنلاین. آن‌چه مهم است دقت در نوشتن، استفاده از منابع معتبر، بهره‌گیری از یک زبان ساده و روان و تامین محتوای کاربردی است.

Copyright© 2015 – 2017 Vidoal.com | Designed by Videvelop Team

زن ها و شوهر ها رابطه ی زن و شوهر، رابطه ی عاشق و معشوق، رابطه ی تن و تن پوش، رابطه ی همرهان طریق کمال و معناگر محبت و ایثار است. رابطه ی  زن و شوهر، به قدمت خلقت آدم، به قداست متعالی ترین ارزش ها، به عظمت گسترده ی هستی، به برکت همه […]

زن ها و شوهر ها

رابطه ی زن و شوهر، رابطه ی عاشق و معشوق، رابطه ی تن و تن پوش، رابطه ی همرهان طریق کمال و معناگر محبت و ایثار است.

رابطه ی  زن و شوهر، به قدمت خلقت آدم، به قداست متعالی ترین ارزش ها، به عظمت گسترده ی هستی، به برکت همه ی نسل ها در همه ی عصرها و تجلی گر اولین تعامل حقه ی انسان هاست.

رابطه ی زن و شوهر، سرچشمه ی همه ی عاطفه ها و بستر گیراترین رابطه هاست. زن مرادش را در حسن رابطه با شوهر می یابد و شوهر آرامش را در گرو وجود زن میداند.

روانشناسی زن و شوهر

رابطه ی زن و شوهر جلوه ای از برترین هنر زندگی و کامل ترین شکل ارتباط انسانی است. در یک نگاه، رابطه ی زن و شوهر آمیزه ای است از زیباترین تلاقی چشم ها، گیراترین تبادل کلام ها، هماهنگ ترین طپش قلب ها، همسوترین اندیشه ها، استوارترین گام ها و پر رمز و  رازترین محرمیت ها.

رابطه ی زن و شوهر، معنایی از درس وفا، آیینه ای از مهر و صفا و تصویری از یکرنگی و دلدادگی است.

رابطه ی زن و شوهر، مناسب ترین بستر برای رویش شکوفه های حیات و مطلوب ترین زمینه برای پدیدآیی پرجاذبه ترین رفتارهاست.

رابطه ی زن وشوهر، حیاتی ترین پاسخ به فطری ترین نیاز زندگی فردی و اجتماعی انسان است.

رابطه ی زن و شوهر، بیانی از حقیقت و ضرورت بنای خانواده و زنجیره ی جوامع انسان است.

رابطه ی زن و شوه، تصویری از نمایش همه ی جاذبه ها، همه ی زیبایی ها، همه ی قابلیت ها و همه ی کلمات وجود انسان است.

رابطه ی زن و شوه، رابطه ای لطیف، گرمی بخش و مهر آفرین است و اساس آن بر تمجید و تکریم و گذشت و ایثار  استوار می باشد.

رابطه ی زن و شوهر، رابطه ی مهرورزی و محبت پذیری، عهد و وفا، گذشت و ایثار، سخاوت و احسان، مودت و مروت، صداقت و درستی، صفا و صمیمیت، راه و رهرو، خورشید و نور، چشمه و آب، پرنده و بال، اوج و پرواز، دل و دلدار، چشم و نگاه، اندام و لباس، چراغ و روشنی، باغ و باغبان، گل و گلدان، سبزه و بهار، گلبرگ و ریحان، انگشتر و نگین، لبخند و نشاط، طبیب و درمان، سکینه ی روان و آرامش جان، رحمت و نعمت و سرانجام مثالی از رابطه ی علی علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها است.

رابطه ی زن و شوهر، انتخال مطلوب ترین است، ترسیم سعادت و رستگاری است، برکت کارنامه ی اعمال است.

رابطه ی زن و شوهر، آزمون دوباره توان انسان در حفظ حرمت ها و ارزش ها، تکریم خویشان و نزدیکان و تایید و تقویت منزلت همسر است.

رابطه ی زن و شوهر، یعنی بهره گیری از پربرکت ترین زمان ها و خوشایند ترین فرصت ها برای ارائه پایدارترین جاذبه ها، تامین فطری ترین نیاز ها و تضمین سلامت و بهداشت روان ها.

رابطه ی زن و شوهر،یعنی برخوردار شدن از آراسته ترین، گرانبها ترین، زیباترین، راحت ترین، پرداوام ترین و گرما بخش ترین تن پوش ها. آری، رابطه ی زن و شوهر به فرموده ی خالق انسان ها همچون رابطه ی قامت و لباس است، و این لباس گرمابخش جسم و جان، معناگر حیات و جلوه گر وحدت است. زیباترین رابطه زن و شوهر زمانی برقرار می شود که هر دوی آنها با اندیشه ای متعالی و انگیزه ای قوی تلاش کنند که یکدیگر را مورد حمایت عاطفی خود قرار دهند و در ارضای نیازهای فطری و روانی همدیگر از هم پیشی گیرند. زن برای شوهر لباسی زیبا و جذاب و شوهر برای زن پوششی آراسته و برازنده باشد.همچون رابطه ی لباس و بدن گرمابخش و آرامشگر یکدیگر باشند و همدیگر را زیبا و آراسته و با کمال و موقر جلوه دهند. کاستی ها و خطاهای هم را بپوشانند و همدل و همراز یکدیگر باشند. ضعف ها و نارسایی های یکدیگر را حتی برای نزدیکان خود بازگو نکنند، تا چه رسد به آشنایان و بیگانگان. به زندگی همدیگر تنوع ونشاط ببخشند و هر روز بهتر از اولین روز آشنایی، بر جاذبه های بصری و کلامی و خوشایندی های رفتاری خویش بیفزاریند. با خریدارترین نگاه به چهره ی هم بنگرند، گیراترین کلام خود را تقدیم یکدیگر کنند، پر جاذبه ترین رفتارها را در ارتباط با هم به نمایش بگذارند و با حسن ارضای نیازهای فطری و روانی یکدیگر، همدیگر را در برابر آفتهای اجتماعی و محرک های مخرب شخصیت مصون نمایند.

زن ها و شوهر ها فقط در زندگی مشترک و تعامل متقابل با همدیگر می توانند همه مهارت های زناشویی و جاذبه های بالقوه کلامی و بصری و رفتاری خود را فعلیت بخشند. چرا که همه ی انسانها، از نافذترین جاذبه های حیاتی بهره مند هستند و تنها بستر مشروع و مطلوب تبلور همه ی این جاذبه ها در ارتباط با همسر است و بس.

زن و شوهر موفق آنانی هستند که جز با زبان محبت و تکریم با هم سخن نمی گویند و همواره از خزانه ی دلشان، کلام زرین و خوشایند و گفتار شفابخش و درماگر جان و آرامشگر روان را برگزیده، در فضای سرشار از نشاط و آرامش تقدیم یکدیگر می کنند.

رابطه ی زن و شوهر موفق به گونه ای است که در آن زبان تهدید، تنبیه، تحقیر و تخریب شخصیت جایی ندارد، هر چه هست زبان محبت، صداقت و صمیمیت، شجاعت و عدالت، ایثار و احسان، شکر و سپاس و تایید و تکریم است.

دروغ و بدزبانی، تند خویی و بداخلاقی، غیبت و تهمت، افترا و استهزا، ناسپاسی و قدرناشناسی، بی تفاوتی، قهر و عصبانیت از آفات رابطه ی مطلوب زن و شوهر است.

محور رابطه ی زن و شوهری که در اندیشه ی اداره و ادامه ی یک زندگی پویا، مولد و پربرکت هستند، همدلی و یکرنگی، صبوری و خویشتن داری و گذشت و ایثار است.

خودمحوری، خود بینی، خود توجهی، خود خواهی، خودپسندی، خودنمایی و خود کامگی از آفت های شکل گیری مشترک موفق است. سرمایه ی برقراری و استمرار رابطه ای خوشایند و موفق میان زن و شوهرها، کفویت، همسری و همراهی، همگامی، همسویی، همفکری، حق گویی، حق جویی، وارستگی از وابستگی های نفسانی و تعصبات ناروای خویشاوندی و قومی است.

زن ها و شوهرهای آزاده، بصیر و فهیم و موفق آنانی هستند که در پیوندها و ارتباطات خانوادگی بیش از هر چیز به آرامش روانی، آسودگی خاطر و احساس امنیت همدیگر می اندیشند. به عبارت دیگر در زندگی همسران موفق، رابطه ی زن ها و شوهرها با مادر، خواهر، پدر، برادر و دیگر نزدیکان نه تنها نمی تواند کمترین اثر ناخوشایندی بر روابط فی مابین ایشان بگذرد، بلکه برحسن سلوک و اعتماد متقابل و شیرینی زندگی مشترک آنها می افزاید. در واقع حسن تدبیر و تنظیم دایره و دامنه ی ارتباط با خویشان، دوستان و آشنایان با همفکری و همدلی زن و شوهر بلند اندیش و والا همت معنا می یابد و محور و معیار اصلی ارتباطات خویشاوندی و عاطفی، تامین نیازهای فطری و زضامندی خاطر یکدیگر است.

قابلیت، کفایت و لیاقت همسر شدن برای زن وشوهر فوق العاده مهم و ارزشمند و در ابعاد مختلف مسوولیت آفرین است.

برای برقراری و استمرار رابطه ای پردوام، پربرکت و مسرت بخش میان زن و شوهر و پیشگیری از سردی ها و سردمزاجی ها، بدبینی و سوظن ها وقهر و ستیزهای خانوادگی، هر دو نفر( هم زن و شوهر) باید به خاطر داشته باشند که همچون دوران تجرد دورانی که عقد و پیمان زندگی مشترک و جدیدی را امضا نکرده بودند، نمی توانند به لحاظ وابستگی های عاطفی، بخش قابل توجهی از وقت، فکر و احساس خود را به مادر و خواهر، پدر و برادر و… اختصاص دهند.

در یک زندگی مشترک موفق، زن و شوهر فهیم همه ی سعی و تلاش خود را در جهت جلب رضایت خاطر و فراهم ساختن آسایش و آرامش روان و نشاط  درونی یکدیگر مبذول می دارند و از این رو ضمن ابراز محبت نسبت به خویشان و تکریم شخصیت ایشان به رسالت و مسوولیت خطیر(( همسری)) اندیشیده، همه ی مهر، محبت و عطوفت خود را در همه حال تقدیم همسر می نمایند.

آری، مرکز ثقل و شاخص و میزان همه ی ارتباطات زن و شوهرهای بصیر و همسران فهیم با خویشان، نزدیکان، دوستان و آشنایان، حفظ و تقویت حسن رابطه، غنای پیوند عاطفی، اعتماد متقابل و احساس امنیت میان همدیگر است. لذا هر رابطه و ارتباطی با دیگری که بر اساس ارزیابی منطقی و روان شناختی بر رابطه ی گرم و صمیمی و پیوند عاطفی زن و شوهر خدشه ای وارد نماید، باید مورد تجدید نظر قرار گیرد و به طور قطع با نگرشی جامع و احساس مسوولیت، در آن تعدیلی صورت پذیرد، ولو اینکه این رابطه با مادر و پدر و خواهر و برادر باشد.

بدون تردید در این نگرش فرزندان نیز مستثنا نیستند، بنای رابطه با فرزند نیز بایسته است که از حسن رابطه ی زن و شوهر نشات بگیرد. بچه ها زمانی می توانند از رشدی هماهنگ و متعادل برخوردار شوند که پدر و مادر خود را دارای زیباترین، گرمترین و صمیمی ترین ارتباط ببینند.پ

زن ها و شوهرهای موفق و محبوب نیک می دانند که آرامش و نشاط کودکان خانواده و شکوفایی وجود و تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان در گرو حسن رابطه ی متقابل و پیوند های صمیمی ایشان است.

تربیت فرزندان، باغبانی وجود ایشان است.هرگاه باغبان شکوفه های حیات به زمینه ی مساعد پرورش گل ها و شکوفه ها نیندیشد، آفت های رشد را نزداید و بستر شکوفایی گل ها را فراهم ننماید، صرف در آغوش گرفتن گل و حمایت از شکوفه ها نمی تواند زمینه رشد متعادل و متعالی آنها را به شایستگی آماده سازد.

آری، سخن این است که وجود فرزندان نیز نباید بر حسن رابطه ی پویا، پر بار، پر عاطفه و آرامشگر زن و شوهر خللی وارد آورد.

با کمال تاسف گاه مشاهده می شود که تولد فرزند آنچنان شخصیت مادر را دگرگون می کند که خواسته و ناخواسته، با جهت و بدون جهت و موجه و غیر موجه بیشترین توجه خود را صرف کودک می کند و آن قدر به سرعت در این مسیر گام بر میدارد که گویی از خود غافل گشته، شوهر و نیازهای فطری و روانی او را به خوبی نمی بیند و کمترین تلاشی برای حسن تامین آن از خود نشان نمی دهد. و جای بسی تاسف است که از جمله زمینه های رویش سردمزاجی ها، دلخوری ها، نهانه گیری ها و دعواها همین شرایط است؛ یعنی توجه فوق العاده و غیر لازم به فرزند، غفلت از حفظ و تداوم رابطه ی عاطفی و آرامش بخش با همسر و کمرنگ شدن جاذبه های همسری.

بدون شک فرزندان در همه ی دوران رشد، از دوران زندگی جنینی گرفته تا دوران شیرخوارگی، پیش دبستانی، دبستانی و نو جوانی و جوانی، نیازمند توجه خاص و حمایت و هدایت مستمر والدین هستند و بالطبع در دوران نوزادی و شیرخوارگی بیشترین مسوولیت و توجه مداوم به فرزند به عهده ی مادراست، اما مادر با وجود این رسالت سنگین و گذشت و ایثار لازمه ی آن به خوبی می داند که پدر نیز دوست دارد در این امر سهیم باشد، و این مادر است که با حفظ پیوند عاطفی با همسر، برخورداری از آراستگی همیشگی، گرمی ها و صمیمیت ها و بهره مندی از همه ی جاذبه ها، شوق و نشاط قابلیت پدری را در همسر خود مضاعف می نماید.

به سخن دیگر، زن های خردمند و با تدبیر نمی گذارند که با تولد فرزند حسن رابطه و پیوند عاطفی شان با شوهر سست گردد. آنان به خوبی می دانند که شوهرها همیشه به عطوفت و آرامشگری زن هایشان نیازمند هستند، ولو در شرایطی که فرزند جدید یا فرزندانی در کانون خانواده ی ایشان حضور دارند.

و اما شوهر ها نیز همواره مسوولیت سنگینی در حفظ  رابطه ای گرم و صمیمی با همسر خود دارند و این مسوولیت در هنگامه های حساس، مثل دوران بارداری، تولد و دوران شیرخوارگی فرزند، دوران پیش دبستانی، زمان های بیماری و نظایر آن چند برابر می شود. حسن سلوک شوهرها،بویژه دراین شرایط، توجه فوق العاده به نیازهای زیستی و روانی همسر، حضور بیشترو بیشتر در خانه با چهره ای متبسم و پرنشاط و حالتی از مهرورزی و دلی پر از عشق و محبت، حمایت فوق العاده از همسر، همراهی و همدلی با او، کمک بیشتر به کارهای خانه، تلاش در تغذیه ی شایسته ی مادر، تامین آرامش روانی و امنیت خاطر مادر همراه با گذشت و صبوری و گشاده رویی از جمله رفتارهایی است که رابطه ی میان همسران، زن ها و شوهرهای با وفا و متعهد را زیباتر، گرمتر و جذاب تر می سازد.

بنابراین شایسته و بایسته آن است که همه ی زن ها و شوهر ها، جوانان، میانسالان و افراد مسن به چگونگی رابطه ی فی مابین خود دگرباره بیندیشند و همه ی برنامه ها،فعالیت ها، مسوولیت ها، پیوند های خانوادگی، ارتباطات اجتماعی، فعالیت های اقتصادی، اتخاذ تصمیم های اساسی و انتخاب هدف ها و روش ها را بر پایه ی حسن رابطه با همدیگر استوار نمایند، چراکه رابطه ای گرم و صمیمی، آرامش بخش و آرامشگر، پویا و پر نشاط،مولد و متعالی، عاطفی و منطقی و استوار و پر برکت،تامین گر سعادت دنیا و آخرت خود و فرزندان، مطلوب حق جویان و موجب رضایت خالق آدمیان است.

و سخن آخر آن که با نگاهی به زندگی پر برکت و روابط همسری علی علیه السلام و فاطمه سلام الله علیها، اولین دانش آموختگان مکتب اسلام و برترین همسران جهان که وجودشان در همه ابعاد همواره بر فراز عصرها و نسل ها برای همه زوجهای فهیم و بصیر و تعالی جو برترین الگوست. به زیبایی معنای همه گل واژه های حیات از بوستان محبت یعنی گذشته ایثار، صداقت، شجاعت، عدالت، کرامت، صبوری و احساس را از سویدای جان در می یابیم و با اقتدار به ایشان منظر وجود خود را در مسیر برترین زنها و شوهرهای هستی قرار می دهیم.

 

بریده ای از کتاب: روانشناسی رابطه ها

روانشناسی زن و شوهر

نویسنده: دکتر غلامعلی افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران

انتشارات: دانشگاه تهران

چاپ:ششم

برای مطالعه ی ادامه ی این مطلب و سفارش کتاب می توانید با شماره ی۰۲۱۸۸۳۰۵۰۲۸

۰۹۰۳۲۰۲۹۲۳۵ تماس حاصل فرمایید.

چگونه با والدین مطلقه خود کنار بیاییم ؟ طلاق والدینتان، تأثیرات به سزایی بر روی احساسات شما خواهد داشت. این باعث می شود تا بر روی جنبه های خاصی از زندگی شما تأثیر بگذارد مانند موارد پیچیده ای مثل برنامه ریزی برای تعطیلات و فعالیتهای روزانه تان. باید بدانید که شما این احساسات را اکنون […]

الگوی زندگی چگونه الگوی زندگی افراد روی انتخاب‌های آن‌ها تأثیر می‌گذارد؟ سروش شادمان-درمانگر شناختی-رفتاری و زوج درمانگر الگوی زندگی توسط اریک برن و در درمان TA استفاده شد. الگوی زندگی افراد در کودکی رشد می‌کند و به‌عنوان یک راهنما مسیر زندگی آن‌ها را تعیین می‌کند. این الگوی زندگی را افراد در کودکی و در زمانی […]

چگونه با فرزند نوجوان خود صمیمی باشیم ؟ مقابله با نوجوانان گاهی دشوار است. وظیفه شما به عنوان والدین این است که از نظر عاطفی در کنار فرزند نوجوان خود باشید. در این مقاله برخی از دستورالعمل ها برای دستیابی به این هدف ارائه شده است. همیشه سر قول خود باشید. هرگز وعده های توخالی […]

جلسات گروهی تحلیلی – آموزشی ( کاوش درون ) جلسات گروهی تحلیلی – آموزشی چیست و چگونه به شما کمک می کند ؟ این جلسات بر توسعه شناخت شما از درونتان، تغییر رفتار و مهارت های ارتباطی تمرکز دارد. ولی سوال اساسی این است که اینها به چه دردی می خورند. اختلال روانی یعنی، من […]

زوج عالی، زوج خوشبختی است که از کنار یکدیگر بودن، لذت می برند، به یکدیگر احترام می گذارند و پیوند محکم خود را حفظ می کنند. هیچ زوجی حقیقتا کامل نیست اما شما و شریک زندگی تان می توانید نوع شخصی از یک زوج کامل باشید. با ایجاد اعتماد در شریک زندگی تان، ارتباطتان را […]

پاسخ گویی به سوال ها و مشکلات در زمینه روانشناسی

برای ورود اینجا کلیک کنید

داشتن روابط جنسی سالم بین زوجین یکی از ملزومات زندگی مشترک می‌باشد. روابط جنسی یکی از اصلی‌ترین و اساسی‌ترین انگیزه‌های ازدواج جوانان می‌باشد و اگر این رابطه بین زوجین به خوبی وجود داشته باشد، بیشتر مسائل و موضوعات اختلاف‌برانگیز از بین می‌رود، اما در صورتی که رابطه جنسی از بین برود و یا از میزان آن کاسته شود، جزئی‌ترین و پیش‌پاافتاده‌ترین مسائل نیز به یک اختلاف بزرگ و حل‌نشدنی تبدیل می‌شوند. در رفتار بسیاری از مراجعان در هنگام مطالعه فهرست بروشورها دقت کرده‌ام. بیشتر آنها وقتی چشمشان به بحث روابط جنسی می‌افتد، سریعا به صفحه موردنظر می‌روند و شروع به مطالعه این فصل از بروشور می‌کنند. این رفتار که در اکثریت مراجعان دیده می‌شود، نشان‌دهنده اهمیت روابط جنسی در زندگی مشترک می‌باشد. اما نکته مهم دیگری که به مبحث مقاله ما مربوط می‌شود، رابطه رفتار جنسی با تمایل مردان به انتخاب همسر دوم می‌باشد. این مقاله بدین منظور نوشته شده است که علل و عوامل تمایل مردان به انتخاب همسر دوم را شناسایی نموده و جهت جلوگیری از این پدیده، راهکارهای علمی ارائه نماییم. اگر در زندگی مردانی که همسر دوم انتخاب کرده‌اند دقیق شوید، متوجه خواهید شد که بلااستثناء همه آنها از نظر روابط جنسی با همسر خود کم و کاستی‌هایی داشته‌اند و فردی که به عنوان همسر دوم وارد زندگی آنها شده است، چون از این موضوع آگاهی و اطلاعات کاملی داشته است، به خوبی این نیاز مرد را تامین نموده و همین عامل باعث گرایش و کشش مرد به طرف او شده است. گاهی اوقات بوده‌اند خانم‌هایی که ابراز داشته‌اند که ما هم از نظر روابط جنسی شاهد کم و کاستی‌هایی از طرف شوهر خود بوده‌ایم، اما چرا ما منحرف نشده‌ایم. چرا مردها در دوران حاملگی همسرشان به خود این اجازه را می‌دهند که به دنبال انتخاب همسر دوم باشند؟ گله و شکایت این خانم‌ها کاملا منطقی است و باید به آنها حق داده شود، اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشند، این است که نقش و اهمیت روابط جنسی برای دو طیف زن و مرد و میزان مقاومت زن و مرد در مقابل فقدان روابط جنسی با هم متفاوت می‌باشد. همه محققان و روان‌شناسان عقیده دارند که میزان تمایل و علاقه مردان به روابط جنسی بسیار بیشتر از زنان است. اگر بین زن و مرد، اختلاف و کدورتی وجود نداشته باشد، مردها هرگز از روابط جنسی کناره‌گیری نمی‌کنند. کناره‌گیری مردها از روابط جنسی به بهانه استرس و خستگی ناشی از کار روزانه هم بهانه است. اینها همه ناشی از انتقادها، جر و بحث‌ها و غرزدن‌های همسرشان می‌باشد. اگر مردی به همسرش علاقه داشته باشد و بین آنها کدورتی وجود نداشته باشد، تقریبا همیشه برای روابط جنسی آمادگی دارد. از سوی دیگر استرس نه‌تنها مانع از روابط جنسی نخواهد شد، بلکه روابط جنسی کاهش‌دهنده استرس می‌باشد و مشاهده شده است که مردها در هنگامی که استرس زیادی دارند، برای کاهش میزان استرس خود به روابط جنسی روی می‌آورند.

روابط جنسی اهمیت زیادی در زندگی زناشویی دارد:

اهمیت روابط جنسی برای مردان به مانند اهمیت حرف زدن برای زنان است. همانگونه که یک زن به یک گوش شنوا برای حرف زدن نیاز دارد و بدون داشتن آن دچار افسردگی می‌شود، یک مرد نیز به روابط جنسی محبت‌آمیز با همسرش نیاز دارد. روابط جنسی میزان استرس یک مرد را به شدت کاهش می‌دهد و مرد از برقراری روابط جنسی با همسرش در بسیاری از موارد میزان عشق و علاقه به همسرش را نشان می‌دهد. اما متاسفانه نکته‌ای که باید در این‌جا در مورد آن صحبت کنیم، این است که برخی خانم‌ها به روابط جنسی با شوهرشان اهمیتی نمی‌دهند و برخی هم از این روابط به عنوان یک اهرم تنبیه‌کننده استفاده می‌کنند. بی‌توجهی به مسائل جنسی و استفاده از آن به عنوان یک اهرم تنبیه‌کننده یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی هستند که ممکن است یک زن در طول زندگی مشترک خود مرتکب شود.

وقتی که یک زن به آرایش و وضعیت ظاهری خود در خانه رسیدگی کرده و همچنین در روابط جنسی با شوهرش در برخی موارد پیشقدم می‌شود، عشق و علاقه شوهرش را به خود چندین برابر می‌کند، اما وقتی که به این مسائل بی‌توجهی می‌کند و یا از روابط جنسی با همسرش به عنوان یک اهرم تنبیه‌کننده استفاده می‌کند، علاوه بر این که عشق و علاقه بین خود و همسرش را از بین می‌برد، بلکه با این رفتار باعث می‌شود که همسرش برای روابط پنهان خارج از خانواده یک دلیل و توجیه منطقی داشته باشد. در طول دو سال گذشته بیشتر مراجعان خانم‌هایی بودند که از رفتار مشکوک همسرشان گله‌مند بوده‌اند. اکثر این خانم‌ها بعد از چند جلسه مشاوره به بی‌توجهی خود به مسائل جنسی اذعان نمودند. به طور کلی می‌توان گفت که در طول سال‌ها مشاوره به ندرت به موردی برخورد کرده‌ایم که زنی از نظر روابط جنسی گرم و عاطفی باشد، اما با این حال همسرش به دنبال زنی دیگر باشد. در مورد خانم‌هایی که رفتار جنسی سرد و نامناسبی داشته‌اند، تشویق آنها به توجه به مسائل جنسی بیشترین تاثیری را داشته است.

هرگز مراجعه خانمی را فراموش نمی‌کنیم که به خاطر نارضایتی از زندگی زناشویی مراجعه کرده بود و با توجه به این‌که وضعیت مالی مناسبی نداشتند، هزینه مشاوره را هم به سختی تهیه کرده بود و بدون اطلاع شوهرش و به طور مخفیانه مراجعه کرده بود. در اولین برخورد متوجه شدم عدم توجه او به وضعیت ظاهر و از همه مهمتر بی‌توجهی‌اش به مسائل جنسی شدم، بنابراین اولین راهکارها را بر این موضوع متمرکز نمودیم تا بدین وسیله باعث گرایش همسرش به طرف او شدیم. بعد از دو هفته تغییر رفتار، شوهرش شدیدا به او علاقه‌مند شده بود و از همه مهم‌تر این‌که به دنبال علت تغییر رفتار همسرش بود. خانم اظهار می‌کرد که با توجه به وضعیت مالی مناسبی که داشتیم، از شوهرم خجالت می‌کشیدم که بگویم مبلغی را برای مشاوره پرداخت کرده‌ام، اما با کمال تعجب وقتی که واقعیت را به او گفتم، شوهرم بسیار خوشحال شد و اول هر هفته ابتدا هزینه مشاوره من را پرداخت می‌کرد و روزی که قرار بود به مشاوره بروم، چندین بار با من تماس می‌گرفت تا مطمئن شود که برای مشاوره مراجعه کرده‌ام. او اعتراف می‌کند که تاکنون علت این بی‌توجهی و بهانه‌گیری‌های همسرم را نمی‌دانستم و به وضعیت مناسب دوستان و اقوام خود حسادت می‌کردم، اما اکنون متوجه شده‌ام که مردها به سادگی قابل تغییر هستند. زن اگر برای شوهرش معشوقه خوبی باشد، مردها همسران خوبی خواهند بود. اما اگر به این موضوع بی‌توجهی کند، زندگی را به کام خود، همسر و فرزندان خود تلخ خواهد کرد.

روانشناسی زن و شوهر

تحقیقات نشان داده‌‌اند که پس از اولین زایمان میزان رضایت زناشویی به مقدار قابل توجهی کاهش می‌یابد. این نتیجه‌گیری تاییدی است بر رابطه بین رسیدگی به ظاهر و توجه به روابط جنسی با میزان رضایت زناشویی. پس از ازدواج خصوصا بعد از بچه‌‌دار شدن خیلی از زنان دیگر به خود نمی‌رسند، به جای آن‌که در خانه مانند دختران جوان لباس بپوشند، دائما پیژامه‌های پشمی یا شلوارهای خیلی گشاد به تن می‌کنند، کمتر اصلاح می‌کنند، ناخن‌هایشان را تمیز نمی‌کنند، در هفته کمتر به حمام می‌روند، آرایش نمی‌کنند، حتی موهای خود را هم شانه نمی‌زنند و هرگز جلوی همسرشان لباس‌های جذاب به تن نمی‌کنند و بعد هم از شوهرشان انتظار دارند که با آنها رفتار محبت‌آمیز داشته باشد. متاسفانه وقتی که به زن‌ها پیشنهاد می‌شود که باید به خودشان رسیدگی نمایند، اکثرا جبهه‌گیری می‌کنند و حالت تدافعی به خود می‌گیرند، اما بی‌نظمی، غفلت از خود و شلختگی یک بیماری روانی است که باید درمان شود.

زنان باید توجه داشته باشند که شوهرشان آنها را با یک ظاهر زیبا و مرتب پسندیده است و باید همچنان آن ظاهر زیبا و مرتب را حفظ کنند. هرگز انتظار نداشته باشید که بعد از ازدواج علی‌رغم بی‌نظمی و بی‌توجهی به خود، همسرتان همواره به شما علاقه‌مند باشند، بلکه در صورتی این عشق و علاقه ادامه پیدا می‌کند که شما هم به نیازها و خواسته‌های او توجه داشته باشید. تغییر دادن رفتار یک مرد بسیار ساده است. زنان به آسانی می‌توانند رفتار شوهرشان را تغییر دهند. مردها به آسانی گذشت می‌کنند و با دیدن کمی محبت و توجه از سوی زنان خود رفتارشان را تغییر می‌دهند. آن‌چه مردان را به سوی زنان جذب می‌کند، ظرافت زنانه آنان است. این ظرافت تنها مربوط به ظاهر نیست، بلکه رفتار را نیز در بر می‌گیرد. داشتن ظاهری آراسته، رفتاری پسندیده و کمی توجه، از جمله کارهایی است که زنان با آن می‌توانند شوهران خود را خوشحال کنند. زنان با این کارها نشان می‌دهند که شوهر خود را یک تکیه‌گاه می‌دانند، نه ابزاری برای تامین نیازهایشان. زن‌ها اگر می‌خواهند شوهرشان دوستشان داشته باشد، باید علاوه بر انجام کارخانه خانه، همیشه به ظاهر خود نیز رسیدگی کنند و ظاهری آراسته و تمیز داشته باشند.

روابط جنسی یکی از روش‌هایی است که مردان میزان عشق و علاقه همسر خود را با آن می‌سنجند. اگر به روابط جنسی با شوهرتان بی‌توجهی کنید، او تصور می‌کند که مرد مورد علاقه‌اش نیستید و با توجه به این‌که عشق دوطرفه است، از میزان عشق و علاقه او به شما کاسته می‌شود. زنان عشق خود را با کلمات زیبا، با یک شاخه گل، یک شیشه عطر و هدیه بیان می‌کنند، اما مردان میزان عشق همسرشان را نسبت به خود به طرز دیگری می‌سنجند. مردان در دو صورت پی به عشق همسرشان می‌برند:

1- در صورتی که همسرشان نیازهای جنسی آنان را تامین نماید.

2- در صورتی که همسرشان با رفتار خوب اعتماد به نفس آنها را تقویت کند. در این صورت مرد احساس می‌کند که قهرمان زندگی زنش می‌باشد.

این دو نکته به حدی در حل مشکلات زناشویی موثر است که ارزش دارد همه خانم‌ها این دو سطر را تایپ نموده و در کیف خود و یا در جای خصوصی دیگر بگذارند و هر روز به آن توجه نمایند. در طول چند سال گذشته توجه عمده ما به این مسئله معطوف شده بود که به راستی «علت اصلی تمایل مردان به انتخاب همسر دوم چیست؟» پاسخگویی به این سوال وقتی برایمان بااهمیت‌تر شد که مشاهده کردیم که تعداد زیادی از مردانی که همسر دوم اختیار کرده‌اند، فردش را انتخاب کرده بودند که به مراتب از همسر اولشان پایین‌تر بود. در بسیاری از موارد مشاهده کردیم که همسر اول از نظر سطح تحصیلات، وضعیت خانوادگی، چهره ظاهری از همسر دوم آنها بالاتر بود، اما با این حال این مردها به همسر دوم خود علاقه و توجه بیشتری نشان می‌دادند. پس از سال‌ها پژوهش و مشاوره‌های فراوان اکنون جواب سوال مشخص شده است.

بله، اکنون به این نتیجه رسیدیم که اکثر زنانی که به عنوان همسر دوم وارد زندگی افراد متاهل می‌شوند، همگی روان‌شناسان حرفه‌ای هستند، یعنی این‌که لااقل از نیازهای مردان و نحوه تامین آنها آگاهی کامل دارند. همه شما زنانی را می‌شناسید که از خیلی جهات نقاط مثبت زیادی ندارند، اما شدیدا مورد علاقه همسرشان می‌باشند و برعکس زنانی را هم می‌شناسید که علیرغم داشتن زیبایی، تحصیلات، موقعیت اجتماعی و… از زندگی زناشویی مناسبی برخوردار نیستند. این موضوع نیز یکی از مسائلی بود که مدت‌ها به دنبال پیداکردن علت آن بودیم، اما اکنون جواب این سوال نیز مشخص شده است. با مردانی که به هر نحوی ارتباطاتی خارج از حریم خانواده داشته‌اند، مصاحبه‌های زیادی کرده‌ایم که ماحصل این مصاحبه‌ها نتایج خوبی برای شما به دنبال دارد. اکثر آنها اظهار می‌کنند که همسر دومشان در خیلی از موارد پیشنهاددهنده روابط جنسی می‌باشد و با تنوع و کیفیت بسیار بالایی نیازهای جنسی آنها را تامین می‌کند و از طرف دیگر از بودن در کنار آنها احساس آرامش می‌کنند. ماحصل این گفته‌ها دقیقا تاییدی است در مورد دو نکته‌ای که در بالا ذکر کردیم.

متاسفانه به علت وجود یک نوع حجب و حیای افراطی زن‌ها تصور می‌کنند که همیشه باید شوهرشان به طرف آنها بیاید و درخواست روابط جنسی نماید. و این مسئله باعث می‌شود که مردها تصور کنند که همسرشان تمایلی به روابط جنسی با آنها ندارد و به اجبار و به حکم وظیفه به این کار تن در می‌دهند. موضوعی که رفته رفته از مقدار روابط جنسی و به دنبال آن میزان عشق و علاقه مرد به همسرش کم می‌کند و بسیاری از مردها آرزو دارند که حتی یک بار هم که شده همسر آنها به طرفشان بیاید و از آنها درخواست روابط جنسی نماید، در صورتی که هرگز به این آرزوی خود نمی‌رسند.

حال تصور کنید اگر یک دختر جوان و یا یک زن مطلقه به این نیاز آنها پاسخ بدهد، احتمال گرایش و تمایل آنها قطعا زیاد می‌باشد، در صورتی که اگر همسرشان این نیاز آنها را برآورده نماید، احتمال ارتکاب خطای آنها قطعا به نقطه صفر می‌رسد.

منبع:مشاورانه

برچسب ها: اهمیت روابط جنسی در زندگی ,اهمیت روابط زناشویی ,زندگی آرام ,

نتایج جستجو در گوگل: اهمیت روابط زناشویی در اسلام,  اهمیت بوسه در روابط زناشویی,  

سلام
۱۵ ساله از زندگی زناشویی من و همسرم میگذره.نیاز جنسی من در شرایط نرمال است و حداقل در هفته چهار بار رابطه داریم.تازگیا متوجه شدم که همسرم تمایل کمتری نسبت به من داره.با توجه به این مشکل روابط بینمون شدیدا دچار بحران هست و کم کم از میران علاقم به همسرم کاسته میشه.لطفأ راهنمای کنید راه حل چیه؟؟؟

مشکل شما باید از دو بعد جسمی و روانی بررسی شود.که بعد جسمی شامل اختلال در سیستم هورمونی بدن فرد هست که این مشکل میتواند سردی در رابطه جنسی را به دنبال داشته باشد.و بعد روانی استفاده از داروهای روانی,اضطراب,و استرس میباشد
بهتراست برای مراجعه به مشاور ,روانشناس,یا روانپزشک برای انجام یک سری تست های بالینی و روانشناسی اقدام کنید تا مشکل شما به طور کامل بررسی شود

به نظر شما رابطه جنسی چند درصد از ازدواج است؟

پیش تر در مشاوره های سنتی گفته می شد رابطه جنسی ۲۰ تا ۲۵ درصد ازدواج است.واقعیت این است که برای قدیمی ها منظور از ازدواج تشکیل یک نهاد اجتماعی بود نه لزوما اغنای غریزه جنسی.در گذشته وقتی دو نفر ازدواج می کردند و خانواده تشکیل می دادند قصدشان این بود که سفره ای بیندازند و مهمانی بدهند و جمعی را دور خودشان جمع کنند و رابطه جنسی در راستای تولید مثل بود.در این میان تعداد کمی به بعد لذت رابطه جنسی توجه می کردند به ویژه خانم ها این توجه بسیار کم بود.خانم های زیادی در آن دوران هرگز در طول عمر خود به ارضایی جنسی نرسیدند و ناکام ، سرخورده و حتی از مسائل جنسی متنفر شدند.
در حال حاضر خانواده لزوما یک نهاد اجتماعی و اقتصادی نیست و کار کردی پیدا کرده که افراد می خواهند در آن لذت ببرند به همین دلیل در این سیستم آدم هایی که خیلی درونگرا باشند یعنی به نحو بیمارگونه ای درون گرا و جداگزین باشند شاید بتوان گفت ۲۰ تا ۲۵ درصد ازدواج را در رابطه زناشویی می دانند ولی افراد طبیعی ۵۰ تا ۷۵ درصد ازدواج شان را مربوط به رابطه زناشویی می دانند.

سلام عزیزم خوبی مرسی از اون همه لطفی که به وبلاگم داشتی ولی من اعتراف میکنم وبلاگ شما خیلی سخته کار باهاش ۱۰دقیقه فقط دنبال اینکه کجا کامنت بزارم بودم ولی از حق نگذریم مطالبتون فوق العاده هستن
موفق باشی خانم دکتر

سلام من دو هفته است ازدواج کردم چند روز پیش با شوخرم رابطه داشتم که خیلی خیلی درد داشت بعد از رابطه اول که کامل نبود فقط در حد از بین بردن دختری بود ترسو شدم و الان خیلی خیلی میترسم ناگفته نماند قبلا خود ارضایی در حد کم داشتم

با سلام خدمت شما دوست عزیز
لطفا اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار بدهید تا باهم صحبت کنیم .
۱٫ قبل از رابطه معاشقه داشته اید؟
۲٫ روابط عاطفی شما با همسرتان چگونه است؟
۳٫ در مورد نوع رابطه ای که برایتان لذت بخش است با همسرتان صحبت کرده اید؟

واقعا مفید بود برام
من اینجارو توی گوشیم سیو کردم بعدا دوباره بیام
ممنون ازتون

ای کاش اینا رو خانمها می دیدند…
نمیشه براشون بفرستیم!

سلام وقت بخیر
ممنون ازتون
من اینجارو تو واتساپ برای دوستم میفرستم
دلم نیومد نظر نزارم

سلام خسته نباشید من اتفاقی از گوگل اومدم اینجا
سرعت سایتتون خیلی خوبه خوشم اومد
این صفحه ام برای دوستم فرستادم
ممنون ازتون نظر گذاشتم خستگیتون در بره

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت

شعبه غرب تهرانشعبه شرق و مرکز شعبه شمال تهران

شرکت در نظرسنجی کلینیک

اکتبر 9, 2018 مشاوره خانواده

یکی از مهم ترین مسائلی که بعد از ازدواج همسر شما انتظار دارد، مهارت برقراری ارتباط موثر در زندگی مشترک است. زن و شوهر بعد از ازدواج خواهان همسری صادق و راستگو حتی در زمینه ی مسائل بسیار پیش پا افتاده و کم اهمیت هستند. با وجود اینکه بعد از ازدواج ما متعهد به صداقت و راستگویی با همسر خود هستیم اما در عمل نمی توانیم یک ارتباط موثر با همسر خود در زندگی مشترک برقرار کنیم که این موضوع باعث بدتر شدن روابط زن و شوهر بعد از ازدواج و حتی منجر به تصمیم به طلاق از طرف همسر  شما می شود.

اما چگونه باید با مشکل برقراری ارتباط موثر با همسر خود بعد از ازدواج  مقابله کنیم؟ در اینجا به ۸ مرحله ی کوتاه و مختصر در مورد شیوه بهبود برقراری ارتباط موثر با همسر اشاره می کنیم:

هنگامی که بعد از ازدواج زندگی مشترک با همسر خود را آغاز کردید، شما و همسرتان باید در مورد انتظارات و توقعات خود از دیگری و اینکه چگونه نظرات و عقاید خود را در هنگام مواجه با مشکلات زندگی مطرح کنید ، گفتگو کنید.  در  ظاهر این یک اقدام غیر عملی است، اما در هنگام رویارویی با مشکلات زندگی، کمک شایانی به شما می کند. زمانی که در مورد مجموعه قوانین زندگی مشترک خود صحبت می کنید ، با تفکرات و عقاید یکدیگر در نقش یک همسر و انسان بیشتر آشنا می شوید و اگر به یکدیگر علاقمند باشید احترام را چاشنی این قوانین کرده و درنهایت با همسر خود به تفاهم و اتفاق نظر می رسید.

شاید بیان انتظارات و توقعات خود از زندگی به همسر خویش برایتان سخت باشد و یک حس اجبار و الزام را برای همسر شما به همراه داشته باشد. درست است که برای بهبود روابط زن و شوهر بعد از ازدواج باید احساس مسئولیت کرد و انتظارات همسر خود را تا حد ممکن برآورده ساخت، اما شاید بهتر است در طرح خواسته ها و انتظارات خود از همسر تان کمی نرم و ملایم تر باشید. مثلا شما می توانید در هنگام گفتگو با همسر خود، انتظارات و خواسته های خود را به شکل یک آرزو و علاقه بیان کنید.  بیان انتظارات خود به این شکل سبب می شود همسر شما نیز نسبت به این خواسته ها به اندازه شما احساس تعلق خاطر کند. به همین دلیل، سهیم شدن انتظارات خود به شکل آرزو، باعث می شود همسر شما علاقمند به مشارکت در برآوردن این خواسته ها در زندگی مشترک شود.

روانشناسی زن و شوهر

بیشتر افراد فکر می کنند زمانی که در پشت تلفن یا در سایت فیس بوک با همسر خود گفتگو می کنند ، رابطه خوبی با همسر خود  برقرار می کنند. این فکر کاملا غلط است و به عقیده یک مشاور خانواده در بیشتر موارد درست عمل نمی کند. 

تحقیقات روانشناسی نشان داده زن و شوهرهای زیادی وجود دارند  که علی رغم ارتباط زیاد در فضای مجازی یا تلفنی ، نتوانسته اند ارتباط موثری با همسر خود برقرار کنند و زندگی آنها به جدایی و طلاق ختم شده است. برقراری ارتباط موثر از طریق این دست وسایل ارتباطی و فناوری بسیار راحت هستند اما در عین حال کارایی و تاثیر یک گفتگوی چهره به چهره و حضوری را ندارند. بنابراین به منظور حل مشکلات زناشویی و خانوادگی خود سعی کنید از روش ارتباطی  دوستانه ، فردی و چهره به چهره بهره ببرید.

زمانی که در یک رابطه هستید بدین معنا نیست که شما و همسرتان مالک دیگری هستید. شما باید توجه داشته باشید که اگر تازه ازدواج کرده اید، اختلافات اوایل زندگی امری طبیعی است زیرا هم اکنون از لحاظ فکری با همسرتان فاصله دارید. افزایش میزان صبر و تحمل در رابطه زناشویی بدین معناست که شما به همسرتان اجازه انجام هرکاری به عنوان یک فرد مستقل بدهید. وابستگی عاطفی میزان اعتماد و سازش  طرفین را می سنجد و اگر شما به همسرتان ( و بالعکس ) اعتماد داشته باشید  ، به سطح بالایی از سازش و شکیبایی در زندگی خواهید رسید.

یک راهکار ساده در بهبود روابط زن و شوهر   دوری از فضای مجازی و گذاشتن وقت بیشتر در کنار همسر خود است . این امر بدین معناست که فارغ از هرگونه وسیله ارتباطات جمعی زمانی را در پارک قدم بزنید یا در هنگامی که تلفن همراه خود را در داخل صندوق عقب ماشین گذاشته اید در ساحل شنا کنید. امروزه وسایل ارتباطی به دلیل ویژگی های  منحصربه فرد خود ، مقدار زیادی از وقتی را که زوج باید برای گفتگو و در کنار هم  صرف کنند می گیرد و به همسر شما اجازه برقراری ارتباط با شما و طرح مشکلات زناشویی خود را نمی دهد.

همه ما دوست داریم مورد مهر و محبت همسر خود  قرار بگیریم. به خصوص زمانیکه در زندگی مشترک با مشکل مواجه می شوید، دوست دارید از طرف همسر حمایت عاطفی شوید. زمانی که با مشکلات و مسائل جدی زندگی مشترک روبه رو می شوید ، با نگرش منفی به مشکل نگاه می کنید و همسر خود را عامل اصلی مشکلات زندگی تلقی می کنید تا حس ناراحتی و نگرانی تان را القا کنید . اما  این رویکرد اصلا درست و اصولی نیست زیرا با این رفتار همسرتان  را خار و حقیر کرده و همچنین حس بی ارزشی را در او ایجاد می کنید. همسر شما ممکن است برای حفظ رضایت شما سکوت کند یا به این  نتیجه برسد که بهتر است تصمیم به طلاق بگیرد.

بر طبق تحقیقات روانشناسی، درخواست طلاق  اغلب در خانواده هایی رخ می دهد که به احساسات یکدیگر اصلا اهمیت نمی دهند. آنها اول به رفاه و آسایش خود فکر می کنند و بیشتر به مسائل  شخصی به جای مشکلات زندگی مشترک اهمیت می دهند. آنها مسائل را از یکدیگر مخفی کرده و همه ی مسائل را با ظاهری بهتر و موجه تر نسبت به واقعیت ماجرا به همسر خود نشان می دهند. اگر شما به احساسات همسر خویش اهمیت می دهید،  بدین معناست که  قادر به تشخیص عواطف ، عقاید، انتظارات همسر خود خواهید بود . اگر در این زمینه حساس تر باشید ، بهتر می توانید در زمینه ی  مشکلات زندگی با همسر خود صحبت کنید ، با تصمیمات هم کنار بیاید و مسائل مرتبط به زندگی زناشویی خود را حل کنید.

عدم برقراری ارتباط موثر مشکلات زندگی زناشویی را بدتر می کنند و اگر  مهارت ارتباط موثر با همسر خود را تقویت نکنید ، نمی توانید تجربه دستیابی به یک ازدواج موفق، سالم و پایدار را داشته باشید و در برابر مشکلات زندگی زناشویی مجبور به تسلیم می شوید.

برای مشاهده آدرس مرکز مشاوره روانشناسی کلیک کنید

برای تعیین وقت مشاوره هم اکنون تماس بگیرید: 02144849792

برچسبازدواج موفق خیانت به همسر مشاوره خانواده مشاوره روانشناسی مشاوره طلاق

7 روز پیش

می 29, 2020

می 8, 2020

آوریل 10, 2020

آوریل 3, 2020

مارس 13, 2020

سلام

جالبه برام از وقتی اومدم سایتتون ۱ ساعت گذشته و متوجه نشدم خخخخ

هرچی میچرخم اینجا قسمت هایی که دوست دارم پیدا میکنم

سایت خوبی پیدا کردم ولی سر سری سایتتونو دیدم حالا سایتتونو تو گوشیم سیو کردم وقتم ازاد شد میام دوباره میبینم

ممنون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

نام *

ایمیل *

وب‌ سایت

سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران

سازمان بهزیستی ایران

انجمن روانشناسی ایران

انجمن روانشناسی آمریکا

مقالات سایت مشاوره باما

سایت مشاوره باما با هدف تحکیم بنیان خانواده در تلاش است با انتشار بهترین مطالب و مقالات روانشناسی در حوزه مشاوره خانواده ، مشاوره ازدواج ، انتخاب همسر ، مهارت های زندگی زناشویی ، ارتباط صحیح با همسر ، حل اختلافات و مشکلات زندگی مشترک ، روشهای تربیت کودک و نوجوان و راهکارهای پیشگیری از طلاق و بازسازی زندگی بعد از طلاق بپردازد.

روانشناسی زن و شوهر
روانشناسی زن و شوهر
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *